Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 97 ... 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Shanquish schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:36:
Al sinds de zomer van 2021 aan het oriënteren voor een e bike, alle bekende merken de revue laten passeren, voor en tegens afgewogen en uiteraard ook gewoon lekker proefgereden.

Vandaag de knoop doorgehakt en een Gazelle ultimate c380 MY2022 besteld, gelukkig op voorraad dus kan 'm al snel ophalen.

Dit model is voorzien van een intuvia display en enviolo naaf, maar ik zou deze mettertijd willen upgraden met bijv. Een kiox display en een enviolo automatiq systeem, is dit als particulier te doen? Het fysiek plaatsen zal me heus wel lukken maar moet zoiets worden ingeleerd in de electronica van de bosch motor?

Heb het uiteraard ook gevraagd aan de fietsenmaker maar die leek er geen trek in te hebben om dit te verzorgen.
Ik denk dat alles zelf wel te doen is, maar de vraag is waarom je dit zou willen? Had je, als dit een van je toekomstige wensen zou zijn, niet beter een fiets met in ieder geval een Automatiq kunnen nemen? Monteren is een, maar je moet neem ik aan het Bosch systeem en het Enviolo systeem ook softwarematig aanpassen, activeren enzovoorts en dat kan alleen een FM. Ik begrijp de reactie wel van de FM in kwestie. Teveel gedoe en uitzoekwerk, daar hebben ze tegenwoordig ook gewoonweg geen tijd voor. Zou lekker een Kiox of Nyon plaatsen (dat kan je zelf doen) en het gebrek aan een automatisch versnellingssysteem laten voor wat het is. Gewoon lekker gaan fietsen.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:37
Automatisch kan ook met de hendel aan het stuur. Deze is zelf wel te monteren. Het werkt alleen met een eigen accu en die heeft een nadeel als deze leeg is. Je benen moeten dan erg snel rond als je wil fietsen. Je moet dan alles in 1e versnelling doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ron_Tweaker schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:47:
[...]

Ik denk dat alles zelf wel te doen is, maar de vraag is waarom je dit zou willen? Had je, als dit een van je toekomstige wensen zou zijn, niet beter een fiets met in ieder geval een Automatiq kunnen nemen? Monteren is een, maar je moet neem ik aan het Bosch systeem en het Enviolo systeem ook softwarematig aanpassen, activeren enzovoorts en dat kan alleen een FM. Ik begrijp de reactie wel van de FM in kwestie. Teveel gedoe en uitzoekwerk, daar hebben ze tegenwoordig ook gewoonweg geen tijd voor. Zou lekker een Kiox of Nyon plaatsen (dat kan je zelf doen) en het gebrek aan een automatisch versnellingssysteem laten voor wat het is. Gewoon lekker gaan fietsen.
voornamelijk omdat het kan, omdat ik de C380 een hele mooie fiets vind, en alles wat ik tot nu toe met een Automatiq systeem heb gezien niet mooi genoeg vond om de C380 ervoor te laten staan.

zojuist wat video's zitten kijken voor het wisselen van het display, dit moet inderdaad te doen zijn.

maar goed, net wat je zegt. eerst maar eens lekker gaan fietsen en genieten van wat de fiets te bieden heeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07 21:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgKixIngSBI0DUFGtdDa2ZgMQJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrTNSJFGeyeUmSfG8mCpLTLR.jpg?f=fotoalbum_large

Medio volgende week mag ik hem thuis bewonderen :-)

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 16:49
mistercage schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:04:
[Afbeelding]

Medio volgende week mag ik hem thuis bewonderen :-)
Congrats. Fijne fiets hoor.

Enige waar ik nog aan moet wennen bij de elektrische fietsen is de grote draaicirkel...

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Phusebox schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:21:
[...]

Enige waar ik nog aan moet wennen bij de elektrische fietsen is de grote draaicirkel...
Als de wielafstand hetzelfde is, dan is de draaicirkel toch gelijk....

Bij mijn weten heeft Kalkhoff vroeger modellen verkocht met batterij tussen wiel en zadelbuis, en daar was de wielbasis wel langer en dus ook grotere draaicirkel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-07 14:24
[...]

Ja dat is inderdaad wat groot maar heb je alleen last van als je loopt met fiets tijdens het in en uitrijden vanuit de berging . Dit is gedaan om de interne bekabeling te ontzien welke door de stuurpen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Tommie12 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Als de wielafstand hetzelfde is, dan is de draaicirkel toch gelijk....

Bij mijn weten heeft Kalkhoff vroeger modellen verkocht met batterij tussen wiel en zadelbuis, en daar was de wielbasis wel langer en dus ook grotere draaicirkel.
Kom van een oldskool fiets. Sowieso kortere wielbasis en ook nog een grotere stuuruitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
5150time schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:04:
[...]

Ja dat is inderdaad wat groot maar heb je alleen last van als je loopt met fiets tijdens het in en uitrijden vanuit de berging . Dit is gedaan om de interne bekabeling te ontzien welke door de stuurpen lopen.
Jep, draaien in de garage lukt al niet bij ons. Dus moet de fiets steeds optillen. Minder fijn met een frozen shoulder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
[...]

Je fiets platter leggen tijdens het draaien. Dan wordt de draaicirkel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-07 18:01
@loliggelol hoe is het afgelopen met je Koga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:57

3raser

⚜️ Premium member

Ik ben op zoek naar een (eerste) elektrische fiets die ik samen met mijn vrouw kan gebruiken. Dit zeg ik er specifiek bij omdat een typische herenfiets dus niet heel wenselijk is. Ook moet er een kinderzitje achterop dus is het wenselijk om de accu in het frame te hebben in plaats van op/onder de bagagedrager. Een kinderzitje voorop is geen harde eis maar wel een pre.

Ik heb al even rondgekeken bij 12go biking en een ritje gemaakt op een Batavus Velder E-go Power N7 2022 en een Batavus Finez E-go Power N8 2022. Die laatste reed naar mijn idee wel iets fijner. Een geveerde zadelpen is volgens mij ook wel fijn om te hebben volgens mij.

Nu zat ik online wat verder te kijken en kwam ik uit bij de Brinckers Brisbane GT. Nu lees ik in dit topic een diversiteit aan reacties over Brinckers. Als ik naar de specificaties kijk dan zie ik dat ik een sterkere motor en grotere accu krijg voor minder geld dan bijvoorbeeld de Batavus Finez die ik gereden heb. Daarnaast oogt de Brisbane GT M7 Mixed best heel deftig. Qua kleur zijn er geen opties, dus daarom mijn keuze voor de Mixed. Maar is dit ook een verstandige keus? En wat zijn goede en betrouwbare alternatieven? Ik kan overigens nergens reviews vinden van de Brinckers Brisbane GT. Het is blijkbaar een erg nieuw model(?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
3raser schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:29:
Ik ben op zoek naar een (eerste) elektrische fiets die ik samen met mijn vrouw kan gebruiken. Dit zeg ik er specifiek bij omdat een typische herenfiets dus niet heel wenselijk is. Ook moet er een kinderzitje achterop dus is het wenselijk om de accu in het frame te hebben in plaats van op/onder de bagagedrager. Een kinderzitje voorop is geen harde eis maar wel een pre.

Ik heb al even rondgekeken bij 12go biking en een ritje gemaakt op een Batavus Velder E-go Power N7 2022 en een Batavus Finez E-go Power N8 2022. Die laatste reed naar mijn idee wel iets fijner. Een geveerde zadelpen is volgens mij ook wel fijn om te hebben volgens mij.

Nu zat ik online wat verder te kijken en kwam ik uit bij de Brinckers Brisbane GT. Nu lees ik in dit topic een diversiteit aan reacties over Brinckers. Als ik naar de specificaties kijk dan zie ik dat ik een sterkere motor en grotere accu krijg voor minder geld dan bijvoorbeeld de Batavus Finez die ik gereden heb. Daarnaast oogt de Brisbane GT M7 Mixed best heel deftig. Qua kleur zijn er geen opties, dus daarom mijn keuze voor de Mixed. Maar is dit ook een verstandige keus? En wat zijn goede en betrouwbare alternatieven? Ik kan overigens nergens reviews vinden van de Brinckers Brisbane GT. Het is blijkbaar een erg nieuw model(?).
Staar je niet blind op de kracht van de motor, belangrijker is een mooie afstemming en een geleidelijke afgifte van vermogen. Dat doet Bosch heel goed, geen ervaring met Bafang, en dat verklaart meteen een stuk het prijsverschil.

Nu vind ik het belangrijker dat je die fiets koopt bij een zo lokaal mogelijke FM. Dan krijg je de beste service, en dat is ook wat waard. Stap daar eens binnen, kijk wat die verkoopt, en probeer de fiets indien mogelijk.

Een simpele geveerde zadelpen is overrated, het werkt niet fijn. Als je een geveerde pen wil, kijk dan naar de pennen die veren met een paralellogram (helaas wel een pak duurder), maar beter is nog zorgen voor dikke banden en die dan niet te hard op te pompen. Dat rijdt een pak fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
Tommie12 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:37:
[...]

Een simpele geveerde zadelpen is overrated, het werkt niet fijn. Als je een geveerde pen wil, kijk dan naar de pennen die veren met een paralellogram (helaas wel een pak duurder), maar beter is nog zorgen voor dikke banden en die dan niet te hard op te pompen. Dat rijdt een pak fijner.
Mee eens op mijn nieuwe cube zit ook een simpele geveerde zadelpen deze ga ik zsm vervangen voor een vaste pen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
5150time schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:00:
[...]

Mee eens op mijn nieuwe cube zit ook een simpele geveerde zadelpen deze ga ik zsm vervangen voor een vaste pen .
Wat is er mis met die geveerde zadelpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-07 06:24
Phusebox schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Cube gebruikt best goede pennen, met goede reviews, maar de dure pennen met een parralelogram (Suntour of Cane Creek) werken beter en zijn op gewicht instelbaar met bijvoorbeeld elastomeren of via voorspanning.

Ik zou het alleen vervangen als je er last van hebt, anders gewoon lekker laten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
3raser schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:29:
En wat zijn goede en betrouwbare alternatieven?
Vrijwel elk a-merk heeft wel wat jij zoekt, probleem is waarschijnlijk vooral de levertijd. Ga langs een FM in de buurt en kijk welke merken hij heeft en wat hij kan leveren.

Mocht je twijfelen kan je bij ons aangeven welke merken in jouw buurt verkrijgbaar zijn, dan kunnen we ongetwijfeld meekijken in de catalogus ;)

Betreft Brinckers; het is vrij duur voor wat je krijgt, zeker omdat het een B-merk is met een Bafang middenmotor. Bafang rijdt niet slecht, maar deze generatie van Bosch is echt heel verfijnd. Bij gelijke prijs en rijeigenschappen zou ik Bosch kiezen boven Bafang en Yamaha (maar Yamaha komt ook met iets nieuws uit). Panasonic is volgens mensen die ik wel vertrouw ook goed, maar ik heb er geen ervaring mee, dus dat durf ik niet blind (zonder proefrit) te adviseren.

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 09-02-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:56:
[...]
Cube gebruikt best goede pennen, met goede reviews, maar de dure pennen met een parralelogram (Suntour of Cane Creek) werken beter en zijn op gewicht instelbaar met bijvoorbeeld elastomeren of via voorspanning.

Ik zou het alleen vervangen als je er last van hebt, anders gewoon lekker laten zitten.
Zeker.

Die SR Suntour krijgt vrijwel altijd speling na wat gebruikt. Contec heeft sinds een tijd een pen die goed werkt en voor zover ik ervaring mee heb minder/geen speling krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:53
Zijn er mensen die advies voor me hebben? Mijn vrouw wil graag een electrische mama fiets. Maar we hebben geen idee welke fietsen goed zijn. Een mama fiets is gewoon een fiets waar een kinderzitje voor op kan en er dan wat extra ruimte is. Ze is niet van plan er dagelijks mee te fietsen en ook geen hele lange afstanden. Minder dan 40km per dag zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5150time
Phusebox schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:48:
[...]

ik heb 4 fietsen allemaal zonder en ik vind het niet fijn rijden het stoort mij . Met de pen zelf is niets mis maar het is niet mijn ding vandaar dat ik er een vaste pen in zet. Voor de rest prima fiets gisteravond in het donker een ritje van 30km gemaakt ook prima bevallen lichtopbrengst is ook ruim voldoende voor mij .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
5150time schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:03:
[...]

ik heb 4 fietsen allemaal zonder en ik vind het fijn rijden het stoort mij . Met de pen zelf is niets mis maar het is niet mijn ding vandaar dat ik er een vaste pen in zet. Voor de rest prima fiets gisteravond in het donker een ritje van 30km gemaakt ook prima bevallen lichtopbrengst is ook ruim voldoende voor mij .
Vond het licht zelf een beetje tegenvallen. Mijn 12 jaar oude fiets gaf meer licht, aan de voorkant dan.

Moet zeggen dat ik de bediening van het Kiox 300 systeem niet echt intuïtief vind. Al paar keer moeten stoppen en van dichtbij met zaklamp moeten kijken welk knopje nu ook alweer wat was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5150time
Zo zie je maar iedereen heeft weer andere wensen .Ik zag ook dat jij het zadel te hard vond en ik heb er juist een hardere opgezet omdat ik hem te zacht en te breed vond . De knopjes heb ik wel onder de knie die kan ik blind vinden nu .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
5150time schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:10:
Zo zie je maar iedereen heeft weer andere wensen .Ik zag ook dat jij het zadel te hard vond en ik heb er juist een hardere opgezet omdat ik hem te zacht en te breed vond . De knopjes heb ik wel onder de knie die kan ik blind vinden nu .
Te zacht en te breed? Ok. Vraag me af of we hetzelfde zadel hebben. Vind het echt keihard en vrij smal.

Vind ze nogal priegelig de knopjes en geen logische vorm en lay-out hebben. Gisteren wilde ik het licht aanzetten, heb ik de loop assistent geactiveerd. Raar ook dat dit kan tijdens het fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Je kan de Kiox toch gewoon met bedienen met de knoppen op het stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5150time
Athome schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:18:
Je kan de Kiox toch gewoon met bedienen met de knoppen op het stuur?
Ja voor de kiox 300 is geen andere mogelijk meer er zitten geen knoppen op .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
inTIMidate schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:38:
Zijn er mensen die advies voor me hebben? Mijn vrouw wil graag een electrische mama fiets. Maar we hebben geen idee welke fietsen goed zijn. Een mama fiets is gewoon een fiets waar een kinderzitje voor op kan en er dan wat extra ruimte is. Ze is niet van plan er dagelijks mee te fietsen en ook geen hele lange afstanden. Minder dan 40km per dag zeker.
Ga naar de dichtstbijzijnde betrouwbare fietsenmaker en laat je adviseren.

Elk Nederlands merk heeft een geschikte fiets. Ik zou kijken naar een fiets met Bosch active line of.active line plus en Nexus 7 versnellingen. Dingen als riem e.d kan je negeren, het kan allemaal relatief simpel.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 09-02-2022 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een elektrische vouwfiets. Waarom elektrisch? Ik moet 6km enkele reis naar het station, inclusief een hoge brug. Met de gewone fiets is dat te doen, maar op zo'n klein fietsje geen pretje, zeker niet met wind tegen. Waarom een vouwfiets? Op de plaats van bestemming moet ik nog eens 1,5km afleggen. Lopend kost me dat te veel tijd...

Nu is er heel veel aanbod van vooral Chinese fietsen, maar ik vind maar weinig echt goede recensies.
Is iemand hier toevallig bekend met de Onebot S6? Qua ontwerp en specs spreekt me dit wel aan:
https://www.geekmaxi.com/...mh-64ah-battery-1117.html

N.B. Eerder in dit topic kwam deze vraag ook al eens langs van iemand anders, maar helaas weinig reacties (link) dus ik probeer het nog een keer :) .

De Fiido D4S vind ik ook wel interessant, heeft 20" wielen ipv 16" en daar vind ik wat meer reviews over. Iemand daar ervaring mee?
https://www.fiido.com/col...series/products/fiido-d4s

[ Voor 9% gewijzigd door Winnetou op 09-02-2022 23:07 ]

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 21:51

Gallus

Cheesy

Mijn vriendin heeft net een Gazelle miss Grace gekocht. Ziet er mooi uit en bevalt haar prima. Dubbele standaard is ook fijn.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill
Winnetou schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:42:
Ik ben op zoek naar een elektrische vouwfiets. Waarom elektrisch? Ik moet 6km enkele reis naar het station, inclusief een hoge brug. Met de gewone fiets is dat te doen, maar op zo'n klein fietsje geen pretje, zeker niet met wind tegen. Waarom een vouwfiets? Op de plaats van bestemming moet ik nog eens 1,5km afleggen. Lopend kost me dat te veel tijd...

Nu is er heel veel aanbod van vooral Chinese fietsen, maar ik vind maar weinig echt goede recensies.
Is iemand hier toevallig bekend met de Onebot S6? Qua ontwerp en specs spreekt me dit wel aan:

N.B. Eerder in dit topic kwam deze vraag ook al eens langs van iemand anders, maar helaas weinig reacties (link) dus ik probeer het nog een keer :) .

De Fiido D4S vind ik ook wel interessant, heeft 20" wielen ipv 16" en daar vind ik wat meer reviews over. Iemand daar ervaring mee?
De vraag is: als de voordeligste vouwfiets met Bosch bij een merk als Victoria (goede prijs-kwaliteit) €3100 kost, wat mag je dan voor €530 verwachten?
  1. Je kunt verwachte dat je BTW, invoerrechten en vooral een dumpheffing over de ebike betaald. Ik ga het niet voor je uitrekenen, maar het is meer dan een verdubbeling van de prijs.
  2. Met een batterij van 230Wh kun je een actieradius verwachten van 20-40km, als hij nieuw is.
  3. Met kunststof velgen, bekabelde schijfremmen* en vooral geen versnellingen kun je van het fietsengevoel niet veel goed verwachten.
  4. De houding op een vouwfiets is iets minder prettig. Bij een goed merk wordt er over nagedacht om dat zo veel mogelijk te voorkomen of compenseren. Verwacht dat bij dit merk niet te veel.
  5. Ze liegen over het materiaal van het frame (magnesium mijn reet), dus je kunt niet op hun website vertrouwen.
  6. Verwacht verder ook geen garantie, wel wat mankementen door hoe de fiets in elkaar is gezet en geen hulp daarbij van een rijwielzaak.
Zelfs al vallen een paar punten mee. Als je niet een marktconforme prijs wilt betalen kun je geen marktconforme ervaring verwachten.

*Wat mij betreft onveilig. Remmen die hard aangrijpen, zonder dat je kunt doseren. Er is ook geen fatsoenlijk merk die dit gebruikt (driewielers met lock functie nodig uitgesloten). En dat op kleine wielen.

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 10-02-2022 07:03 ]

• Foxhill
Een aantal jaren terug maakten Sparta en Gazelle een elektrische moeder fiets. Nu springen goedkopere merken handig in dat gat. Daarvan is BSP bijvoorbeeld prima kwaliteit voor een lagere prijs. Altec zou ik niet aanbevelen. Maar zoals je zelf al aangeeft kan een niet-moederfiets fiets ook erg geschikt zijn.

Een accu achterop kan wel i.c.m. zitje. Kijk eens naar een Victoria E-Trekking 5.9 (of 5.7 of 5.5). Accu midden is inderdaad wel stabieler, kijk dan eens naar een Victoria E-Trekking 7.4. Of ga af op merken en advies van een lokale fietsenmaker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 14:55
Kan je deze aanraden..
https://www.gazelle.nl/bloom-c380-hms
Heel fijne fiets. Ook door de nuvinci naaf.
Heb er al 5 van verkocht.

Zijn helaas best weinig elektrische moeder fietsen.
BSP heeft ook de Dolce vita e en Metropolis family E maar daar ben ik niet heel erg tevreden mee(BSP elektrisch in het algemeen).
Bij Azor kan je een abdij frame samenstellen maar is wel een stuk duurder.
En Cortina heeft de Common family, geen ervaring mee maar bafang raad ik af door ervaring.

• komnou
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:15

Ik heb eens iemand gesproken die een vouwfiets had met cardan aandrijving, prachtig om te zien, maar hij miste op den duur wel de versnellingen. ik zie hier ook geen vermelding van een versnelling en door de kleinere wielen heb je meer weerstand onderweg. Vergeet ook het hoge gewicht niet wanneer je hem de trap moet afdragen op het station.

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:51

Wat is je budget en hoe compact moet het zijn? Een niet elektrische Brompton vouwt in drieën (ipv twee bij meeste vouwfietsen, past in de trein tussen de stoelen) en is leverbaar met zes versnellingen.

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 15:35
Is er hier iemand die ervaring heeft met de Bafang middenmotor kit die je zelf kan monteren?

Ik heb nog een Downhill mountainbike staan, die voor bikeparks gebruikt werd maar kom daar nog maar weinig aan toe. Dit is een Specialized Big Hit 3, vrij lomp en zwaar dus voor normaal mountainbiken is dit wel een gedoe.

Voor het normale mountainbiken heb ik een hard tail XC fiets, maar af en toe wil je toch wat anders en dus viel mijn oog op het volgende:

https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.2f5f2e0ew1btyh

Het hoeft allemaal niet verfijnd en mooi te zijn, als t maar werkt.
Ik weet dat Bafang best veel gebruikt wordt bij allerlei merken, maar is er iemand die ervaring heeft met zo'n ombouw kit?

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

ZtaaB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:00:
Is er hier iemand die ervaring heeft met de Bafang middenmotor kit die je zelf kan monteren?
Ja, ik bijvoorbeeld. Met name deel 1 en 2 van dit topic staat er vol mee. Dus zoek maar op bafang daar.
Daarna is het topic wat meer richting kant en klaar opties gegaan en wordt er bijna niet meer gepost over zelfbouw.

Mij bevalt het erg goed. Fiets dagelijks 2 x 22km. Heen en weer naar werk, door weer en wind. Bevalt mij super. Optimale prijs/kwaliteit verhouding als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:44
Is er hier iemand die ervaring heeft met de Bafang middenmotor kit die je zelf kan monteren?....
.... is er iemand die ervaring heeft met zo'n ombouw kit?
Niet specifiek Bafang BBS, maar wel de Tsdz2.
Een dergelijk ombouw kit is bestemd voor een BB van 68-73mmx33mm en passen meestal goed in standaard fiets frames. In jouw geval wil je een full suspension frame ervan voorzien.met het draaipunt van de achtervork vlak boven de BB. Je zal dus goed moeten bekijken of het gaat passen. Behoudens de motor moet je ook een geschikte plek voor de accu vinden.
Als het past valt de installatie over het algemeen mee, mits je het juiste gereedschap hebt (bv om de trapas te verwijderen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Ja, ik bijvoorbeeld. Met name deel 1 en 2 van dit topic staat er vol mee. Dus zoek maar op bafang daar.
Daarna is het topic wat meer richting kant en klaar opties gegaan en wordt er bijna niet meer gepost over zelfbouw.

Mij bevalt het erg goed. Fiets dagelijks 2 x 22km. Heen en weer naar werk, door weer en wind. Bevalt mij super. Optimale prijs/kwaliteit verhouding als je het mij vraagt.
Ah thanks! De oude delen had ik nog niet doorgezocht. Ga ik daar even verder :)
Zag op youtube wel veel videos. maar die gaan eigenlijk alleen om het ombouwen zelf, en had het idee dat ze daarna vooral in de schuur zijn blijven staan ;)
elinx schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:30:
[...]
Niet specifiek Bafang BBS, maar wel de Tsdz2.
Een dergelijk ombouw kit is bestemd voor een BB van 68-73mmx30mm en passen meestal goed in standaard fiets frames. In jouw geval wil je een full suspension frame ervan voorzien.met het draaipunt van de achtervork vlak boven de BB. Je zal dus goed moeten bekijken of het gaat passen. Behoudens de motor moet je ook een geschikte plek voor de accu vinden.
Als het past valt de installatie over het algemeen mee, mits je het juiste gereedschap hebt (bv om de trapas te verwijderen)
Ja dat kan inderdaad een beetje krap worden bij het draaipunt.
Ik had ergens een 3d print gezien die je in de trapas kan steken om zo te checken of er voldoende ruimte is. Kan alleen die 3d print file nergens meer terug vinden :F

[ Voor 36% gewijzigd door ZtaaB op 10-02-2022 11:50 ]

• roffeltjes
Foxhill schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 06:57:
[...]
Een accu achterop kan wel i.c.m. zitje.

Accu midden is inderdaad wel stabieler,
Sowieso zou ik bij een achterzitje voor een frame bevestiging gaan, ook als je geen accu in je drager hebt. 25kg wat vrij hoog zit en een eigen leven leidt is best wel belastend, een frame bevestiging is toch wel stabieler. Ik heb beide gebruikt en vind het geen enorm issue, maar ik zie eigenlijk geen reden om je zitje op de drager te monteren als dat ook met een beugel aan het frame kan.

Betreft stabiliteit; ik geloof niet dat dit een probleem is. Het gaat om 3kg die op je bagage drager ligt tov een systeem gewicht van 100kg+.

Ik rij al jaren dagelijks met veel meer bagage op mijn drager, dat gaat prima mits je fiets daar goed op is afgestemd. Kortweg, ik vind het hele gewichtsverdeling probleem van de accu (en ook van de motor) vooral academisch, niet iets wat direct een probleem is.
kadooosh schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:12:
[...]
Zijn helaas best weinig elektrische moeder fietsen.
De Bloom was ook één van de vele modellen waar ik aan dacht, maar een moederfiets is niet in alle gevallen noodzakelijk.

Op zich kom je een heel eind met lage instap, tenzij je echt prominent gebouwd bent en hierdoor ruimte problemen hebt tussen voorzitje en zadel. Dit is iets wat je eerst even moet testen voordat je jezelf beperkt naar specifieke moeder fietsen.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 10-02-2022 12:20 ]

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Foxhill schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 06:48:
[...]De vraag is: als de voordeligste vouwfiets met Bosch bij een merk als Victoria (goede prijs-kwaliteit) €3100 kost, wat mag je dan voor €530 verwachten?
  1. Je kunt verwachte dat je BTW, invoerrechten en vooral een dumpheffing over de ebike betaald. Ik ga het niet voor je uitrekenen, maar het is meer dan een verdubbeling van de prijs.
  2. Met een batterij van 230Wh kun je een actieradius verwachten van 20-40km, als hij nieuw is.
  3. Met kunststof velgen, bekabelde schijfremmen* en vooral geen versnellingen kun je van het fietsengevoel niet veel goed verwachten.
  4. De houding op een vouwfiets is iets minder prettig. Bij een goed merk wordt er over nagedacht om dat zo veel mogelijk te voorkomen of compenseren. Verwacht dat bij dit merk niet te veel.
  5. Ze liegen over het materiaal van het frame (magnesium mijn reet), dus je kunt niet op hun website vertrouwen.
  6. Verwacht verder ook geen garantie, wel wat mankementen door hoe de fiets in elkaar is gezet en geen hulp daarbij van een rijwielzaak.
Zelfs al vallen een paar punten mee. Als je niet een marktconforme prijs wilt betalen kun je geen marktconforme ervaring verwachten.

*Wat mij betreft onveilig. Remmen die hard aangrijpen, zonder dat je kunt doseren. Er is ook geen fatsoenlijk merk die dit gebruikt (driewielers met lock functie nodig uitgesloten). En dat op kleine wielen.
Tja, ik vind de prijs ook wel erg laag hoor 8)7, vandaar dat ik goed rondkijk. Mijn budget is wel wat hoger, maar 3K€ vind ik wel weer wat veel voor een vouwfiets (waarvan ik nog niet of die manier van reizen überhaupt bevalt). Nu heb ik al meerdere fietsen rondrijden van de LBS dus als ik die lief aankijk willen ze vast nog wel wat helpen. Verwacht inderdaad geen fiets die 10 jaar meegaat, maar welke e-bike doet dat wel (in de familie al meerdere mooie Gazelle en Koga's met defecte motoren/accu's na een paar jaar).
komnou schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:24:
[...]

Ik heb eens iemand gesproken die een vouwfiets had met cardan aandrijving, prachtig om te zien, maar hij miste op den duur wel de versnellingen. ik zie hier ook geen vermelding van een versnelling en door de kleinere wielen heb je meer weerstand onderweg. Vergeet ook het hoge gewicht niet wanneer je hem de trap moet afdragen op het station.
De Onebot heeft inderdaad geen versnellingen. De Fiido wel. Beide fietsen zijn met 18,5kg aan de zware kant, maar een Brompton van 12kg is ook zwaar. Je moet er zo min mogelijk mee sjouwen..

Als ik alleen naar het station moest had ik wel een goede gewone e-bike gekocht. Met een gewone vouwfiets mis ik de trein nog vaker (bij tegenwind) vrees ik :P dus dit leek me wel een aardig compromis. Jammer dat er behalve de Chinese fietsen vrij weinig aanbod lijkt.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• roffeltjes
Winnetou schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:39:
[...]. Met een gewone vouwfiets mis ik de trein nog vaker (bij tegenwind) vrees ik :P dus dit leek me wel een aardig compromis. Jammer dat er behalve de Chinese fietsen vrij weinig aanbod lijkt.
Gewicht en kabels zijn echt wel een uitdaging, verbaasd me niet dat dit bij de a-merken snel duur wordt. Als je het licht maakt heb je snel kwaliteits issues, zeker bij een vouwfiets die eigenlijk standaard al minder stabiel is en dus zwaar moet zijn uitgevoerd. En het feit dat je een fiets moet knikken is voor de kabelboom niet ideaal, dus daar krijg je als leverancier al snel garantie klachten over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Winnetou schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:39:
[...]
Tja, ik vind de prijs ook wel erg laag hoor 8)7, vandaar dat ik goed rondkijk. Mijn budget is wel wat hoger, maar 3K€ vind ik wel weer wat veel voor een vouwfiets (waarvan ik nog niet of die manier van reizen überhaupt bevalt). Nu heb ik al meerdere fietsen rondrijden van de LBS dus als ik die lief aankijk willen ze vast nog wel wat helpen. Verwacht inderdaad geen fiets die 10 jaar meegaat, maar welke e-bike doet dat wel (in de familie al meerdere mooie Gazelle en Koga's met defecte motoren/accu's na een paar jaar).

[...]
De Onebot heeft inderdaad geen versnellingen. De Fiido wel. Beide fietsen zijn met 18,5kg aan de zware kant, maar een Brompton van 12kg is ook zwaar. Je moet er zo min mogelijk mee sjouwen..

Als ik alleen naar het station moest had ik wel een goede gewone e-bike gekocht. Met een gewone vouwfiets mis ik de trein nog vaker (bij tegenwind) vrees ik :P dus dit leek me wel een aardig compromis. Jammer dat er behalve de Chinese fietsen vrij weinig aanbod lijkt.
Als je al naar een kleinere accu kijkt, is een Sparta d-wizz misschien iets. Het stuur systeem is niet perfect, maar daar is (mits kleine accu, keuze) de prijs ook naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill

Ik heb nog een Downhill mountainbike staan, die voor bikeparks gebruikt werd maar kom daar nog maar weinig aan toe. Dit is een Specialized Big Hit 3, vrij lomp en zwaar dus voor normaal mountainbiken is dit wel een gedoe.

Voor het normale mountainbiken heb ik een hard tail XC fiets, maar af en toe wil je toch wat anders en dus viel mijn oog op het volgende:

https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.2f5f2e0ew1btyh

Het hoeft allemaal niet verfijnd en mooi te zijn, als t maar werkt.
Ik weet dat Bafang best veel gebruikt wordt bij allerlei merken, maar is er iemand die ervaring heeft met zo'n ombouw kit?
Een opbouw systeem heeft geen krachtsensor. Dat lijkt me voor mountainbiken niet prettig. Houdt ook rekening met BTW, invoerrechten en eventueel dumpheffing. En als je naar het kostenplaatje kijkt moet je bij niet-ombouwen ook inruil meerekenen. Maar goed, je vraagt niet om wel/niet ombouwen en ik snap de charme van ombouwen. Zeker als je er nog delen voor gaat 3D printen.

Dat Bafang ombouw systeem heb ik een paar keer gezien bij inruilen. Werkt prima. Gelijkwaardig aan goedkope ebikes zonder krachtsensor, en hoogwaardiger dan andere opbouw sets die ik heb gezien. Bij Bafang zit onderdelen naleveren ook waarschijnlijk wel goed.

Als ik fietsen zou ombouwen (wat ik niet ga doen), zou ik voor Bafang kiezen.

• ZtaaB
Foxhill schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:26:
[...]

Een opbouw systeem heeft geen krachtsensor. Dat lijkt me voor mountainbiken niet prettig. Houdt ook rekening met BTW, invoerrechten en eventueel dumpheffing. En als je naar het kostenplaatje kijkt moet je bij niet-ombouwen ook inruil meerekenen. Maar goed, je vraagt niet om wel/niet ombouwen en ik snap de charme van ombouwen. Zeker als je er nog delen voor gaat 3D printen.

Dat Bafang ombouw systeem heb ik een paar keer gezien bij inruilen. Werkt prima. Gelijkwaardig aan goedkope ebikes zonder krachtsensor, en hoogwaardiger dan andere opbouw sets die ik heb gezien. Bij Bafang zit onderdelen naleveren ook waarschijnlijk wel goed.

Als ik fietsen zou ombouwen (wat ik niet ga doen), zou ik voor Bafang kiezen.
Bedoel je met krachtsensor dat bij een ombouw systeem er niet gedetecteerd wordt hoe hard je trapt, en de motor dan altijd vol gas geeft bij een omwenteling van de trappers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ZtaaB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:58:
[...]

Bedoel je met krachtsensor dat bij een ombouw systeem er niet gedetecteerd wordt hoe hard je trapt, en de motor dan altijd vol gas geeft bij een omwenteling van de trappers?
Klopt, dat is bij mijn Bafang het geval. Je kiest wel zelf een stand (percentage) natuurlijk, dus niet automatisch 100% van de motorcapaciteit.

Maar bijvoorbeeld in 10 seconden van 0 naar 60% motorkracht als je hem op stand 60% hebt staan.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 10-02-2022 17:01 ]

• ZtaaB
de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:01:
[...]

Klopt, dat is bij mijn Bafang het geval. Je kiest wel zelf een stand (percentage) natuurlijk, dus niet automatisch 100% van de motorcapaciteit.

Maar bijvoorbeeld in 10 seconden van 0 naar 60% motorkracht als je hem op stand 60% hebt staan.
Ah daar kan ik wel mee leven.
ik ga maar eens even goed meten of het allemaal past, want terugsturen gaat niet zomaar naar Aliexpress :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
[...]
Ja, dat bedoel ik. Voor forenzen geen probleem. Voor recreatief fietsen, kinderen vervoeren en mountainbiken niet prettig. Het betekend ook dat er een vertraging is. Als jij lekker kracht zet gaat de motor pas meehelpen wanneer jij al half staat. Wel mee te leven. Je kunt het vast makkelijk ergens uitproberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:26:
...
Een opbouw systeem heeft geen krachtsensor. Dat lijkt me voor mountainbiken niet prettig. Houdt ook rekening met BTW, invoerrechten en eventueel dumpheffing. .....
De bafang heeft inderdaad alleen een PAS sensor, maar de Tsdz2 heeft wel een krachtsensor.
Dat is namelijk exact de reden waarom ik deze gekozen had voor mijn ombouw.
Ik wilde absoluut het "fietsgevoel" blijven houden.

De Bafang is weliswaar wat degelijker, maar daar staat tegenover dat van de Tsdz2 nagenoeg alle onderdelen te koop zijn voor een redelijke prijs en over het algemeen zeer eenvoudig te vervangen zijn..
Bij niet zo extreem gebruik zal dit ook niet (vaak) nodig zijn.
Ikzelf heb nog niks hoeven te vervangen de afgelopen 2.5 jaar dat ik hem gebruik voor recreatieve tochtjes.

Mbt invoerkosten. Zowel de Bafang als Tsdz2 zijn gewoon in Europa te koop (bv bij PSWpower en Enerprof) dus dat hoeft helemaal niet aan de orde te zijn.
Dumpheffing geldt alleen voor complete ebikes, niet voor onderdelen.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 10-02-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
elinx schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:26:
[...]
De bafang heeft inderdaad alleen een PAS sensor, maar de Tsdz2 heeft wel een krachtsensor.
Dat is namelijk exact de reden waarom ik deze gekozen had voor mijn ombouw. Ik wilde absoluut het "fietsgevoel" blijven houden.

De Bafang is weliswaar wat degelijker, maar daar staat tegenover dat van de Tsdz2 nagenoeg alle onderdelen te koop zijn voor een redelijke prijs en over het algemeen zeer eenvoudig te vervangen zijn..
Bij niet zo extreem gebruik zal dit ook niet (vaak) nodig zijn.
Ikzelf heb nog niks hoeven te vervangen de afgelopen 2.5 jaar dat ik hem gebruik voor recreatieve tochtjes.

Mbt invoerkosten. Zowel de Bafang als Tsdz2 zijn gewoon in Europa te koop (bv bij PSWpower en Enerprof) dus dat hoeft helemaal niet aan de orde te zijn.
Dumpheffing geldt alleen voor complete ebikes, niet voor onderdelen.
Dumpheffing geldt wel voor “main parts”. Dat kan de verzender wel omzeilen. Net als dat ze uit Europa kunnen leveren. Is dus iets om op te letten.

Wat betreft krachtsensor bij Tsdz2, dat is dan een goede om te overwegen inderdaad.

• elinx
......
ZtaaB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:25:
....
Ah daar kan ik wel mee leven.
ik ga maar eens even goed meten of het allemaal past, want terugsturen gaat niet zomaar naar Aliexpress ...
Dit instellen van het ondersteuningspercentage, afhankelijk van de pedaalslagen (PAS), geldt alleen voor Bafang BBSxx motoren, niet voor de Tongsheng Tsdz2.
De Tsdz2 heeft een krachtsensor, waardoor je de snelheid bepaald door hoeveel kracht je zet op de pedalen.
Eea afhankelijk van de mate van ondersteuning die je wenst (eco, standaard, turbo), zoals dit ook het geval is bij bv de A merken als Bosch&co.

Behalve Tongsheng heeft de BB motor van CYC (X1) dit ook, maar die laatste is behalve oerdegelijk ook aanzienlijk hoger geprijsd en niet verkrijgbaar met een bescheiden vermogen.

Je hoeft niet altijd bij AliExpress te zijn, want Bafang en Tongsheng motoren zijn ook in Europa te koop.
PSWpower verkoopt bv via Alie en Amazon ook op zijn eigen website vanuit Duitsland en een shop als Enerprof is zelfs helemaal Duits met bijbehorende EU garantievoorwaarden en EU wetgeving.

Maar welke motor je ook kiest. Hij moet wel passen inderdaad :)

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 11-02-2022 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
Ah thanks allemaal, goede info waar ik mee verder kan!

Ik huur weleens een E-MTB om voor de lol wat harder over mijn routes te kunnen knallen. Maar dat zijn fietsen van rond de 4.5/5k.
Of een ombouw een beetje in de buurt kan komen blijft een gok en je steekt er al snel 1k in voordat je erachter bent...

Dure gok wel.
Ik ga er nog even diep over nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
ZtaaB schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:47:
Ah thanks allemaal, goede info waar ik mee verder kan!

Ik huur weleens een E-MTB om voor de lol wat harder over mijn routes te kunnen knallen. Maar dat zijn fietsen van rond de 4.5/5k.
Of een ombouw een beetje in de buurt kan komen blijft een gok en je steekt er al snel 1k in voordat je erachter bent...

Dure gok wel.
Ik ga er nog even diep over nadenken :)
Je kunt wel een fiets zonder krachtsensor vinden om er iets meer idee/gevoel bij te krijgen. Ook goedkopere ebikes hebben dat soms. Bij de meeste fietsenwinkels kun je dat zo proberen als je even binnen loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:03:
[...]

Je kunt wel een fiets zonder krachtsensor vinden om er iets meer idee/gevoel bij te krijgen. Ook goedkopere ebikes hebben dat soms. Bij de meeste fietsenwinkels kun je dat zo proberen als je even binnen loopt.
Als je al een paar keer met een goede eMTB hebt gefietst, dan gaat dat zeker tegen vallen.

Ik zou me er niet aan wagen. Dan liever iets tweedehands scoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Heb net een Velo de Ville AEB 890 besteld in Emerald Green (mat). Heb gekozen voor Ergotec Paralellogram zadelvering maar dan wel een vaste voorvork. Dit dan in combinatie met de Shimano 5V met vrijloop. Voor mij de ideale balans tussen comfort en controle. Vanwege deze ietwat exotische samenstelling niet uit voorraad te krijgen, dus een bestelling geplaatst.

Levering waarschijnlijk ergens in mei. Viel me eigenlijk nog mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Ojjorz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:36:
Heb net een Velo de Ville AEB 890 besteld in Emerald Green (mat). Heb gekozen voor Ergotec Paralellogram zadelvering maar dan wel een vaste voorvork. Dit dan in combinatie met de Shimano 5V met vrijloop. Voor mij de ideale balans tussen comfort en controle. Vanwege deze ietwat exotische samenstelling niet uit voorraad te krijgen, dus een bestelling geplaatst.

VdV maakt vrijwel elke fiets pas op bestelling. Mooie fietsen!
@roffeltjes is ook fan dacht ik... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Tommie12 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:12:
[...]

Als je al een paar keer met een goede eMTB hebt gefietst, dan gaat dat zeker tegen vallen.

Ik zou me er niet aan wagen. Dan liever iets tweedehands scoren.
Ja hier ben ik precies een beetje huiverig voor :+
Tweedehands zou idd kunnen, maar voor zulke aankopen heb ik toch liever iets nieuws waarvan ik weet wat er allemaal mee is gebeurt.

Mijn huidige mtb is er een die ik nieuw kocht in 2013, en als je het onderhoud van die dingen goed bijhoudt kan dat makkelijk een hele tijd mee.
Alleen met de ontwikkelingen in E-MTB, kan een dure fiets maar zo hopeloos verouderd zijn in een paar jaar.

Zolang je er zelf nog blij mee bent maakt dat natuurlijk niet zoveel uit, als ze de onderdelen maar blijven leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ZtaaB schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:40:
[...]

Ja hier ben ik precies een beetje huiverig voor :+
Tweedehands zou idd kunnen, maar voor zulke aankopen heb ik toch liever iets nieuws waarvan ik weet wat er allemaal mee is gebeurt.

Mijn huidige mtb is er een die ik nieuw kocht in 2013, en als je het onderhoud van die dingen goed bijhoudt kan dat makkelijk een hele tijd mee.
Alleen met de ontwikkelingen in E-MTB, kan een dure fiets maar zo hopeloos verouderd zijn in een paar jaar.

Zolang je er zelf nog blij mee bent maakt dat natuurlijk niet zoveel uit, als ze de onderdelen maar blijven leveren...
De slijtonderdelen zijn toch verkrijgbaar verwacht ik. Ook een nieuwe motor of batterij is zeker te vinden.

Maar ja, het is altijd kiezen: ofwel dik 4k neerleggen voor iets nieuws, of een pak minder en een beetje risico lopen en mogelijk eens iets moeten herstellen.

Maar als je de tweedehandsmarkt een beetje af speurt vind je wellicht iets wat met liefde gekocht en onderhouden is, en soms heel weinig gebruikt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Tommie12 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:49:
[...]

De slijtonderdelen zijn toch verkrijgbaar verwacht ik. Ook een nieuwe motor of batterij is zeker te vinden.

Maar ja, het is altijd kiezen: ofwel dik 4k neerleggen voor iets nieuws, of een pak minder en een beetje risico lopen en mogelijk eens iets moeten herstellen.

Maar als je de tweedehandsmarkt een beetje af speurt vind je wellicht iets wat met liefde gekocht en onderhouden is, en soms heel weinig gebruikt werd.
Ik denk inderdaad dat ik na de corona crisis even ga rondspeuren. Goed tweedehands materiaal is nu lastig te vinden, of voor de hoofdprijs.
Dat zal vast minder duur worden als de markt weer overspoelt word door fietsen die een tijd in de berging staan bij mensen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Tommie12 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:38:
[...]

VdV maakt vrijwel elke fiets pas op bestelling. Mooie fietsen!
Ja, de fietsenmaker had een flinke selectie staan, maar allemaal met precies de verkeerde configuratie. Iets uit voorraad meenemen had eigenlijk mijn voorkeur, maar 4 fietsenmakers in de buurt benaderd zonder resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Ojjorz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:36:

Ik heb de LEB890, zelfde frame en opties, maar dan met 27.5"wielen dikke banden. FWIW, de AEB is zeker que bandkeuze een beter model, het is dat ik heel blij wordt van het rijgedrag (en uiterlijk!) van die 62mm sloffen :+

Voor de rest... mits je groter bent dan 170m is dit één van de beste e-bikes die je kan vinden... de prijs is erg goed voor wat je krijgt. Het feit dat je behoorlijk los kan gaan met onderdeel keuzes en kleuren is voor die prijs ongehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

roffeltjes schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:52:
[...]

Ik heb de LEB890, zelfde frame en opties, maar dan met 27.5"wielen dikke banden. FWIW, de AEB is zeker que bandkeuze een beter model, het is dat ik heel blij wordt van het rijgedrag (en uiterlijk!) van die 62mm sloffen :+

Voor de rest... mits je groter bent dan 170m is dit één van de beste e-bikes die je kan vinden... de prijs is erg goed voor wat je krijgt. Het feit dat je behoorlijk los kan gaan met onderdeel keuzes en kleuren is voor die prijs ongehoord.
Ja, er stond 1 LEB met 62mm banden, wat een bruut ding!

Ik heb gewoon voor 40mm banden gekozen. Mocht ik toch liever 47 of 55 willen dan moet dat ook gewoon passen. Maar denk dat dit prima is.

Ben ook heel benieuwd naar de Nexus-5. Ik heb nu op mijn gewone fiets de Nexus-7 (matige kwaliteit) waarvan ik eigenlijk alleen de 1e, 3e, 4e en 5e van gebruik. Het is nog even afwachten of de Nexus-5 genoeg verstelling biedt, maar merk dat je met de ondersteuning minder nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-07 12:44
Ik was al tijden op zoek naar een geschikte tas voor mijn reserve accu, maar het probleem was dat alle tassen waar mijn accu in past een of ander speciaal klik systeem hebben. Dat werd eindelijk opgelost toen ik een Vaude tas tegenkwam waarvan werd beweerd:

"De tas heeft een gemakkelijk KLICKfix UniKlip-bevestigingssysteem van Rixen&Kaul. De bagagedragertas kan met dit bevestigingssysteem zonder adapter op de meest uiteenlopende bagagedragers worden gebruikt."

Helaas echter bleek dat false advertising en de tas niet op een normale bagagedrager te passen, dus heb ik 'm terug gestuurd. Maar nu krijg ik geen geld terug, omdat de schouderdraagband bleek te ontbreken en Vaude weigert dat op te lossen. Vaude nie wieder dus.

Nou weet ik dat ik in mijn recht sta en alles, maar ondertussen ben ik wel gewoon mijn geld kwijt. Hoe of waar precies kan ik afdwingen dat zo'n oplichtersbedrijf als Vaude zich toch aan de wet houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
ZtaaB schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:55:
... Goed tweedehands materiaal is nu lastig te vinden, of voor de hoofdprijs.
Dat zal vast minder duur worden als de markt weer overspoelt word door fietsen die een tijd in de berging staan bij mensen ...
Persoonlijk denk ik dat een 2ehands e-MTB niet zo gauw voordelig geprijsd zal zijn, omdat dit type veel minder aangeboden wordt. Tja en wat is voordelig als ze nieuw rond 4k+ uitkomen.

Ik begrijp de terughoudendheid tav zelfbouw op desbetreffende MTB, maar als een BB middenmotor en accu op je huidige MTB past is dit veruit de goedkoopste optie waar je hoop plezier van kan hebben.
Ik was iets meer dan twee jaar geleden met €450,- klaar. Dat zal nu misschien iets meer zijn en het hangt natuurlijk van de configuratie af (Bafang vs Tsdz2 en accucapaciteit), maar blijft zeker onder 1k.
tav de vergelijking met eerder gehuurde eMTB's, denk ik dat een 48V Tsdz2 het dichts daarbij in de buurt komt vanwege de aanwezige krachtsensor.

Maar zoals aangegeven, alles staat of valt of een BB motor past en of je een (evt. kleine) accu kwijt kunt

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 12-02-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Heeft iemand hier al (inside) info over de ConnectModule voor het Bosch Smart systeem?

Die zou een bewegingsalarm en GPS toevoegen. Iets waar ik wel oren naar heb. Durf bijvoorbeeld niet met mijn fiets bij een vriend op bezoek te gaan omdat daar niks is waar ik mijn fiets aan vast kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:33:
Heeft iemand hier al (inside) info over de ConnectModule voor het Bosch Smart systeem?

Die zou een bewegingsalarm en GPS toevoegen. Iets waar ik wel oren naar heb. Durf bijvoorbeeld niet met mijn fiets bij een vriend op bezoek te gaan omdat daar niks is waar ik mijn fiets aan vast kan maken.
Het zal wel doen wat het belooft…. Maar ik vind dat toch onvoldoende. Zou die tracking nog werken als ze je fiets in een witte bestelbus duwen? En hoe lang zou het duren voor de dieven de tracking kunnen uitschakelen?

Als je een beetje gericht werkt als dief… dan helpen die dingen echt niet.
Je neemt de fiets op, duwt die een bus in, rijdt naar een onbewaakt plekje (zonder camera), en daar sloop je de module.
Daarna rij je door naar de ‘helingsopslag’ en je fiets is spoorloos.
Kans is ook groot dat je fiets daarna in onderdelen verkocht wordt omdat ze geen sleutel hebben, en de electronica niet meer aan de praat geraakt. Maar ondertussen is de fiets toch weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tommie12 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:16:
[...]

Het zal wel doen wat het belooft…. Maar ik vind dat toch onvoldoende. Zou die tracking nog werken als ze je fiets in een witte bestelbus duwen? En hoe lang zou het duren voor de dieven de tracking kunnen uitschakelen?

Als je een beetje gericht werkt als dief… dan helpen die dingen echt niet.
Je neemt de fiets op, duwt die een bus in, rijdt naar een onbewaakt plekje (zonder camera), en daar sloop je de module.
Daarna rij je door naar de ‘helingsopslag’ en je fiets is spoorloos.
Kans is ook groot dat je fiets daarna in onderdelen verkocht wordt omdat ze geen sleutel hebben, en de electronica niet meer aan de praat geraakt. Maar ondertussen is de fiets toch weg.
Beter dan niets. Nu durf ik mijn fiets dus niet bij iemand voor de deur te laten staan omdat er geen vast object is waar die aan vastgemaakt kan worden. Gevolg is dat ik dan maar weer met de auto ga.

Als ik een melding krijg en een alarm afgaat wanneer iemand aan de fiets zit kan ik wel naar buiten gaan om het te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Phusebox schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:19:
[...]

Beter dan niets. Nu durf ik mijn fiets dus niet bij iemand voor de deur te laten staan omdat er geen vast object is waar die aan vastgemaakt kan worden. Gevolg is dat ik dan maar weer met de auto ga.

Als ik een melding krijg en een alarm afgaat wanneer iemand aan de fiets zit kan ik wel naar buiten gaan om het te stoppen.
Ik wens het je niet toe, maar op dat moment zie je dus die witte bus weg rijden…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Kleptomanie is wat dat betreft geen aandoening maar een bewuste keus waarmee je anderen flink pijn kan doen. Je zal maar buiten komen terwijl die witte bus de bocht door piept. Ik weet niet of ik mezelf zou kunnen beheersen als ik er een betrap die mijn fiets aan het jatten is. Desnoods pakken ze je met de betonschaar dus daarom kun je beter toekijken hoe ze hem aan het jatten zijn. Ga er niet mee in gevecht.

Wat kun je hier zelf aan doen?
Ik doe wat de verzekering zegt. Ik zet hem buiten altijd op dubbel slot en ik zet hem in het zicht van de mensenstroom (vlak bij de deur van de supermarkt bijv.) en ik zet hem vast aan de buitenwereld. Nu gebruik ik de fiets vaak voor recreatie en als ik naar mijn ouders ga dan staat ie achter slot en grendel in de achtertuin naast het raam, dus ik heb er zicht op. Als ik boodschappen ga doen kan ik hem wel verankeren aan de buitenwereld. Mocht hij dan toch gejat worden dan is dit jammer, maar de verzekering zal niet kunnen zeggen dat er sprake is van nalatigheid. Dan koop ik wel weer een fiets die dan snel op voorraad is. Ik hoop dat ik nog lang mag genieten van mijn Gazelle. Dat ik dit 'moet' hopen klinkt al ernstig genoeg.

Veel mensen hebben kwaad in de zin en de mens is van God los. Ik vertrouw in eerste instantie niemand meer en ik kijk echt uit waar ik loop en bemoei me er niet mee, maar zo'n dief zou ik best wel een oplawaai willen verkopen waar ze 3 maanden niet van kunnen zitten. Dat verdienen ze, maar als je niet uitkijkt ga je zelf de hoek om maar je eeuwige rustplaats. Dat soort mensen schuwt geweld niet.

Vanmiddag nog een aangeslagen filiaalmanager van de Aldi waar ik altijd boodschappen ga doen.
Ik reken af en de filiaalmanager wil in mijn tas kijken. Geen probleem want ik betaal alles netjes, maar toen kwam het verhaal los dat ze een uur eerder een wel hele brutale klant hadden die gewoon met een volle winkelkar naar buiten liep zonder te betalen. De manager zou met de dood bedreigd zijn als hij er een stokje voor zou steken. Uiteraard is de politie gebeld en is de dief meegenomen, maar het laat wel zijn sporen na voor die man. Ik merkte dit aan zijn gedrag en zijn 'bibber' in zijn stem. Een filiaalmanager die gewoon zijn winkel wil runnen en daar ook zijn best voor doet. Waarom zou iemand zo brutaal zijn om het vertrouwen van zo'n iemand zo bruut te verstoren? Ik heb ook een eigen accugroothandel en diefstal heb ik maar één keer meegemaakt door nota bene een werknemer. Die heb ik wel op staande voet ontslagen en daar heb ik aangifte tegen gedaan. Is de daad dan zo erg dat ik hem moest ontslaan? Dat is een hele goede vraag, maar wat zwaarder weegt is dat die persoon eenmaal niet meer te vertrouwen is. Als je eenmaal aan het jatten bent dan is de tweede keer dat je dat gaat doen heel veel groter. Als hij naar mij was toegekomen en dit had opgebiecht dan zou hij nog mogen blijven werken (hooguit kreeg hij dan een vermaning), maar deze werknemer loog zo erg dat ik er moeite voor moest doen om hem te betrappen. Ja, dan is het vertrouwen ook helemaal weg.
Dat levert hem wel een strafblad op en dan is een goede baan vinden ook bekeken. Het is maar waar je voorkeur ligt. Al was de gestolen waarde nog geen 1000 euro.

Dan is de wil er ook niet meer, maar de georganiseerde misdaad is nog veel erger. Er wordt niet 'n fiets gestolen, maar met masse. Hupsakee en jouw mooie e-bike rijdt in de straten van Warschau rond of in onderdelen.

Wat mij verbaast is dat de politie er zo weinig aan kan doen. Deze misdaad zou in mijn ogen de allerhoogste prioriteit verdienen van de politie. Dat het zo ver is weten te komen verbaast me. Je doet met deze zieke bedoeling heel veel mensen pijn. Verdorie mensen die hard werken voor hun geld en een mooie e-bike kopen. Mag het? Het wordt je gewoon niet gegund. Ik zou het haast ziek willen noemen.

Ik kan hier slecht tegen. Ik hou van eerlijkheid en openheid, maar die is ver te zoeken. Ik betaal verdomme niet voor de drugs van een verslavende dief of voor een enkele reis polen van fiets.

Enfin, een heel epistel later. Sorry, maar dit soort onzin zit me hoog. Het gevoel van mein en dein is helemaal weg in deze samenleving. Hondsbrutaal zijn veel mensen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Bubbleblower1 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:57:
Ik was al tijden op zoek naar een geschikte tas voor mijn reserve accu, maar het probleem was dat alle tassen waar mijn accu in past een of ander speciaal klik systeem hebben. Dat werd eindelijk opgelost toen ik een Vaude tas tegenkwam waarvan werd beweerd:

"De tas heeft een gemakkelijk KLICKfix UniKlip-bevestigingssysteem van Rixen&Kaul. De bagagedragertas kan met dit bevestigingssysteem zonder adapter op de meest uiteenlopende bagagedragers worden gebruikt."

Helaas echter bleek dat false advertising en de tas niet op een normale bagagedrager te passen, dus heb ik 'm terug gestuurd. Maar nu krijg ik geen geld terug, omdat de schouderdraagband bleek te ontbreken en Vaude weigert dat op te lossen. Vaude nie wieder dus.

Nou weet ik dat ik in mijn recht sta en alles, maar ondertussen ben ik wel gewoon mijn geld kwijt. Hoe of waar precies kan ik afdwingen dat zo'n oplichtersbedrijf als Vaude zich toch aan de wet houdt?
Als je er met gewoon contact via telefoon en mail niet uit komt zou je misschien alsnog de procedure voor incompleet ontvangen kunnen doen zoals je zou doen als je hem wel houdt. Misschien sturen ze je een draagriem op die je vervolgens kunt inleveren of kom je er verder mee.

Je noemt ‘normale bagagedrager’. Dan ga ik uit van ronde stangen. Dan gaat een Ortlieb prima passen. Waterdicht en gaat lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Phusebox schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:33:

Ik weet het niet zeker, maar is dit niet iets alleen voor Bosch eBike Smart System 3 (BES3)? Alles voor die generatie is in beginsel niet backwards compatible. Ze zeggen dat BES3 vanaf MY2022 geleverd wordt, maar zoals ook bij eerdere generaties is dat bij Bosch een startdatum. De meeste 2022 fietsen hebben het nog niet.

Er zijn ook andere trackers te koop. Een Cobi met theft protection is misschien een optie. Ik adviseer nog steeds wat @Tommie12 zegt: een goede verzekering en slot(en) conform hun voorwaarden. Kan natuurlijk zijn dat mijn advies vanuit ‘t mooie Oosten op diefstal gebied achterhaald is in ‘t Westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Foxhill schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:14:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar is dit niet iets alleen voor Bosch eBike Smart System 3 (BES3)? Alles voor die generatie is in beginsel niet backwards compatible. Ze zeggen dat BES3 vanaf MY2022 geleverd wordt, maar zoals ook bij eerdere generaties is dat bij Bosch een startdatum. De meeste 2022 fietsen hebben het nog niet.

Er zijn ook andere trackers te koop. Een Cobi met theft protection is misschien een optie. Ik adviseer nog steeds wat @Tommie12 zegt: een goede verzekering en slot(en) conform hun voorwaarden. Kan natuurlijk zijn dat mijn advies vanuit ‘t mooie Oosten op diefstal gebied achterhaald is in ‘t Westen.
Is dat niet het systeem dat ik nu heb dan? Bosch Smart met Kiox 300?

Maar ja uiteraard goed verzekerd en twee goede sloten, maar gaat dus om situatie waarin ik de fiets niet kan vastmaken aan een object.

En als ie gestolen wordt dan duurt het 6-12 maanden voor ik een andere fiets heb, het geld krijg ik dan wel terug uiteraard maar heb je nog geen fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Phusebox schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:21:
[...]

Is dat niet het systeem dat ik nu heb dan? Bosch Smart met Kiox 300?

Maar ja uiteraard goed verzekerd en twee goede sloten, maar gaat dus om situatie waarin ik de fiets niet kan vastmaken aan een object.

En als ie gestolen wordt dan duurt het 6-12 maanden voor ik een andere fiets heb, het geld krijg ik dan wel terug uiteraard maar heb je nog geen fiets.
Je hebt gelijk. Jij hebt al het nieuwe systeem van Bosch. Heel vroeg al.

De percentages fietsen die met tracker terug gehaald worden zijn heel hoog. Er wordt 80% en meer gerapporteerd. Dat wordt vast lager als dieven ermee bekend worden. Maar als het jouw een rustig gevoel geeft, doen. Het is niet zinloos.

Edit: ik probeer bij Bosch pagina’s en nieuwsberichten wijzer te worden maar de losse module die GPS tracking moet gaan doen lijkt nog niet aangekondigd. Waarschijnlijk was jij als zo ver met info zoeken, excuus.

[ Voor 28% gewijzigd door Foxhill op 12-02-2022 22:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 15:10
Ik heb begin maart een training van Bosch @Phusebox , ik laat het wel weten daarna als ik meer informatie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
madmaxf1 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:09:
Ik heb begin maart een training van Bosch @Phusebox , ik laat het wel weten daarna als ik meer informatie heb.
I'll stay informed! :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:19
Gisteren ondanks dat ik een schurfthekel aan fietsen heb toch maar een elektrische fiets besteld, want gezien de afstand naar m'n werk is het totaal krankjorum om de auto te pakken.

Als het goed is wordt hij over een maandje geleverd, ik ben benieuwd. :P
(En stiekem is het in het voorjaar alleen maar lekker om te fietsen, dat weet ik ook wel, moet me er alleen wat meer toe zetten O-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

FabianGTI schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:56:
Gisteren ondanks dat ik een schurfthekel aan fietsen heb toch maar een elektrische fiets besteld
Wat heb je besteld? En hoe ver moet je straks?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
Ojjorz schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:06:
[...]

Wat heb je besteld? En hoe ver moet je straks?
Gazelle ultimate c8 plus hmb 2022:
Afbeeldingslocatie: https://cloudinary.pondigital.solutions/pon-digital-solutions/image/upload/q_auto,f_auto/dmp.pon.bike/1280_sVR9wwcQ87h2.png

:)

Woon/werk is een beschamende 3 kilometer. :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
FabianGTI schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:11:
[...]

[Afbeelding]

Zo droog man...
Een paar goede schoenen is goedkoper hoor.
Ik had het met een gewone fiets ook wel durven doen.

Toch proficiat, en .... veel fietsplezier. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Mooie fiets, stond ook nog op mijn lijstje :) Mega overkill voor 3km, maar dat snap je zelf ook wel. En elke km uit de auto is er 1!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-07 08:26

BertV

Handgemaakt

[...]

[Afbeelding]

Prima alternatief. Het is denk ik alleen even een uitdaging om hier een gewoonte van te maken.
Mijn tip is om nooit regen, wind, hitte etc als excuses te gebruiken anders slijt je goede voornemen snel weg.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

[Afbeelding]

Nou over actieradius van de accu hoef je in ieder geval niet in te zitten. Dat redt je op 2 AA batterijen ook nog :+

Persoonlijk zou ik ook zijn gaan lopen denk ik, of een fiets zonder motor. Maar goed dat je de auto niet meer pakt (bij mooi weer).

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 14-02-2022 09:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FabianGTI
Tommie12 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:13:
[...]

Zo droog man...
Een paar goede schoenen is goedkoper hoor.
Ik had het met een gewone fiets ook wel durven doen.

Toch proficiat, en .... veel fietsplezier. _/-\o_
de Peer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Nou over actieradius van de accu hoef je in ieder geval niet in te zitten. Dat redt je op 2 AA batterijen ook nog :+

Persoonlijk zou ik ook zijn gaan lopen denk ik, of een fiets zonder motor. Maar goed dat je de auto niet meer pakt (bij mooi weer).
Ojjorz schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:26:
Mooie fiets, stond ook nog op mijn lijstje :) Mega overkill voor 3km, maar dat snap je zelf ook wel. En elke km uit de auto is er 1!
Ik heb uiteindelijk hiervoor gekozen vanwege de volgende redenen:

*Prijstechnisch was deze fiets voor mij gelijk aan een normale fiets, welke ik niet meer had.
*Woon/werk is nu 3km, maar we willen verhuizen waardoor het aantal km 90% zeker langer gaat worden.
*Ik wil de fiets voor meer doeleinden gaan gebruiken, boodschappen, op visite etc. etc.
*M'n vriendin heeft al een elektrische fiets, daar naast fietsen op een normale fiets is dan geen pretje.

Kort gezegd komt het erop neer dat ik in het algemeen de auto meer wil laten staan. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:10
Gisteren ondanks dat ik een schurfthekel aan fietsen heb toch maar een elektrische fiets besteld, want gezien de afstand naar m'n werk is het totaal krankjorum om de auto te pakken.

(En stiekem is het in het voorjaar alleen maar lekker om te fietsen, dat weet ik ook wel, moet me er alleen wat meer toe zetten O-) ).
Mijn vrouw heeft ook een hekel aan fiesten, maar sinds ze elektrisch gaat, fiets ze, zeker bij goed weer, ook naar haar werk. Is km of 16 verderop. En tijdens vakanties gaan we ook fietsen (ok, ik moet me na 60 km wel de pokken trappen).Ze staat zelfs open voor een 2-3 daagse met de fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
FabianGTI schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:59:

Ik heb uiteindelijk hiervoor gekozen vanwege de volgende redenen:
Laten we rationalisatie niet te zwaar nemen, je hebt geen goedkeuring nodig. Je gaat minder met de auto, mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-07 19:26

ewf

Nederlands...???

het aantal km 90% zeker langer gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hebben jullie ook dat je schoenen en broek erg vies worden bij het fietsen op nat wegdek? en afgelopen maanden was het wegdek bijna elke dag nat. Het is echt een vochtige winter.

Ik fiets naar werk met speciale schoenen + broek die ik wissel op werk, maar dat is ook echt noodzakelijk, want soms is het echt een baggerbende. Fiets zit compleet onder de modder, schoonmaken heeft geen zin want morgen weer vies.

Ik heb gewoon spatborden overigens, maar geen idee eigenlijk of daar nog veel verschil tussen bestaat.

Ik fiets hard, 30-40 km/u, dus dat maakt het ook erger natuurlijk.

Dit beperkt me wel enigszins, want bij nat wegdek kan ik dus alleen ergens naartoe fietsen als ik daarna broek+schoenen kan wisselen. Voorheen (niet elektrisch, zelfde fiets) was dit volgens mij niet het geval, dus zal hem toch in de snelheid zitten dan.

Daarmee samen hangt dat de olie ook sneller van de ketting verdwenen is, blijkbaar spettert die ook continu nat (ik zie dat niet overigens).
Gemiddeld zit ik nu op elke 3 dagen 'bijsmeren' (wet lube) omdat het anders al begint te kraken.
WW-afstand is 22 km enkele reis.

Als ik 's ochtends nat regen (flinke bui) dan is de olie ook van de ketting gespoeld. En dan moet ik aan het einde van de dag nog 22 km naar huis met krakende ketting. Dat voelt niet goed. Is het aan te raden om zelfs voor de terugweg nog even te olieën?

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 14-02-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ewf schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:18:
Nederlands...???

het aantal km 90% zeker langer gaat worden
Het is gewoon correct Nederlands, maar ik moest ook 2 keer lezen.
Hij bedoelt dat de kans 90% is, dat de afstand toe gaat nemen.

Edit: oh nee langere kilometers viel je over. Dat klopt idd niet :-P

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 14-02-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

de Peer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:19:
Hebben jullie ook dat je schoenen en broek erg vies worden bij het fietsen op nat wegdek? en afgelopen maanden was het wegdek bijna elke dag nat. Het is echt een vochtige winter.

Ik fiets naar werk met speciale schoenen + broek die ik wissel op werk, maar dat is ook echt noodzakelijk, want soms is het echt een baggerbende.
Ik heb een riem ipv een ketting, dat scheelt veel ellende.

Verder zou ik schoenhoezen aanraden.
Niet omdat je schoenen dan droog blijven, maar ze blijven wel schoon. (zelfs als nieuw na een winter)

Ik kleed me om op mijn werk en heb een wielrennerspakje :P aan met een normale regenjas.

[ Voor 7% gewijzigd door BertV op 14-02-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

BertV schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:23:
[...]

Ik heb een riem, dat scheelt veel ellende.
hoezo? dat spettert toch nog steeds op je schoenen? of reageer je op het smeren van de ketting?
Verder zou ik schoenhoezen aanraden.
Niet omdat je schoenen dan droog blijven, maar ze blijven wel schoon. (zelfs als nieuw na een winter)
hmm ja op zich mogen mijn fietsschoenen gewoon vies worden, daar zijn ze voor. Extra hoezen is nog meer 'gedoe' voor dagelijk. Maar voor incidenteel ergens naar toe fietsen met gewone (nette) schoenen kan het handig zijn ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

de Peer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:26:
[...]

hoezo? dat spettert toch nog steeds op je schoenen? of reageer je op het smeren van de ketting?

[...]

hmm ja op zich mogen mijn fietsschoenen gewoon vies worden, daar zijn ze voor. Extra hoezen is nog meer 'gedoe' voor dagelijk. Maar voor incidenteel ergens naar toe fietsen met gewone (nette) schoenen kan het handig zijn ja.
Een riem is onderhoudsvrij. Ik was altijd bezig met invetten en schoonmaken toen ik nog een derailleur had.
Nog los van de slijtage met een middenmotor.

Die hoezen kun je afspoelen onder de kraan. Ik vond het iig ergerlijk dat die fietschoenen er na een week uitzagen alsof het archeologische vondsten waren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
de Peer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:19:
Hebben jullie ook dat je schoenen en broek erg vies worden bij het fietsen op nat wegdek?
Ja, spatborden zijn veel tekort. Welk type fiets heb je? Spatbordfabrikanten zoals SKS hebben spatbord verlengers/spatlappen voor hun producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

roffeltjes schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Ja, spatborden zijn veel tekort. Welk type fiets heb je? Spatbordfabrikanten zoals SKS hebben spatbord verlengers/spatlappen voor hun producten.
de Peer in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Hier heb ik een keer een foto geplaatst. Als ik er nu zo weer naar kijk heb ik inderdaad een heel kort spardbord met kleine 'lap'.
Wellicht ga ik met een upgrade de fiets en mezelf een stuk schoner houden.

Als ik zo even snel in dit topic op foto's zoek lijken alle spartborden inderdaad standaard erg kort te zijn. Ik ga me eens verdiepen in langere en/of verlengstukken.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 14-02-2022 12:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-07 19:33
Ik heb zelf voor mn ebike/spedelac een Fahrer Latz XL Spatlap gekocht. Maak je met een tiewrap vast aan de stangen van de spatbord. Werkt perfect. Komt lekker laag. Is flexibel dus je hoeft niet bang te zijn dat het breekt oid. Houdt al het water van mn voeten weg. Water wat ik nu nog op me krijg komt van de bovenkant van het wiel af waar het terug waait op mn voeten (bij meer dan 25 km/h)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AKLFuOXt55I10YPgHx94PF58DE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDvwb1zkv7h3YI0hYj7MAgYV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door asjenietergvin op 14-02-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

asjenietergvin schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:33:
Ik heb zelf voor mn ebike/spedelac een Fahrer Latz XL Spatlap gekocht. Maak je met een tiewrap vast aan de stangen van de spatbord. Werkt perfect. Komt lekker laag. Is flexibel dus je hoeft niet bang te zijn dat het breekt oid. Houdt al het water van mn voeten weg. Water wat ik nu nog op me krijg komt van de bovenkant af waar het terug waait.

[Afbeelding]
Top. zoiets ziet er goed uit inderdaad. Neem ik mee in de overwegingen!

En inderdaad, zeker als het hard waait zie ik ook dat het water dat ik vooruit sproei alsnog op me terecht komt.
Verlenging van het spatbord aan de voorkant zal dit misschien nog iets verminderen, maar nul gaat het niet worden schat ik in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
de Peer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Top. zoiets ziet er goed uit inderdaad. Neem ik mee in de overwegingen!

En inderdaad, zeker als het hard waait zie ik ook dat het water dat ik vooruit sproei alsnog op me terecht komt.
Verlenging van het spatbord aan de voorkant zal dit misschien nog iets verminderen, maar nul gaat het niet worden schat ik in.
Nog beter:

https://www.bol.com/nl/nl...JJgA.2_21.23.ProductImage

Tip: even extra vastzetten. Twee gaatjes boren, en dan met twee tiewrappies of ijzerdraadjes aan de spartbordhouders vastmaken. Super stevig!

Door de breedte blijven niet alleen schoenen en broek helemaal schoon, maar ook de hele onderkant van de fiets.
Heb dat ding er al drie jaar onder zitten. en Totaal geen last meer van zand, regen, klei en split.

Kwartiertje prutsen, jarenlang plezier! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik heb zelf voor mn ebike/spedelac een Fahrer Latz XL Spatlap gekocht. Maak je met een tiewrap vast aan de stangen van de spatbord. Werkt perfect. Komt lekker laag. Is flexibel dus je hoeft niet bang te zijn dat het breekt oid.
Ik ben geen crea Bea knutselaar, maar ik moet zeggen dat je met een restje vinyl zeil, een schaar en twee tiewraps in vijf minuten de oplossing hebt. ;)

Staat natuurlijk spotlelijk, dus ik koop ook gewoon zowiets of SKS verlengers :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome

Ik heb geen schurfthekel aan fietsen maar ik herken heel goed dat ik me ook altijd er toe moest zetten om de fiets te pakken. Dat is nu compleet anders. Alleen de gedachte dat ik eerst ergens een parkeerplek moet zoeken kan nu al voldoende zijn om gewoon de fiets te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
BertV schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:27:
[...]

Prima alternatief. Het is denk ik alleen even een uitdaging om hier een gewoonte van te maken.
Mijn tip is om nooit regen, wind, hitte etc als excuses te gebruiken anders slijt je goede voornemen snel weg.
Sinds ik een e-bike heb, vind ik het ook ineens een duidelijk minder groot probleem om door de regen te fietsen. Voor plezierritjes doe ik het absoluut niet maar voor woon/werk verkeer neem ik het gewoon op de koop toie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb zelf voor mn ebike/spedelac een Fahrer Latz XL Spatlap gekocht. Maak je met een tiewrap vast aan de stangen van de spatbord. Werkt perfect. Komt lekker laag. Is flexibel dus je hoeft niet bang te zijn dat het breekt oid. Houdt al het water van mn voeten weg. Water wat ik nu nog op me krijg komt van de bovenkant van het wiel af waar het terug waait op mn voeten (bij meer dan 25 km/h)

[Afbeelding]
Ziet er niet slecht uit, maar zal wel wat wind vangen...

Je moet wel heel erg opletten als je dit monteert. Het moet absoluut goed en stabiel vast hangen.
Je wil echt niet dat de spatlop tussen het wiel terecht komt, en dan ineens gaat leiden tot een blokkerend voorwiel, dat is levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Laatst online: 10:04

charrel

Cortisol4life..

Tommie12 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:01:
[...]

Ziet er niet slecht uit, maar zal wel wat wind vangen...

Je moet wel heel erg opletten als je dit monteert. Het moet absoluut goed en stabiel vast hangen.
Je wil echt niet dat de spatlop tussen het wiel terecht komt, en dan ineens gaat leiden tot een blokkerend voorwiel, dat is levensgevaarlijk.
Gelukkig is ie nog redelijk stijf, de randen zijn dubbel en fiets je meestal voorruit waardoor de flap achteruit waait ;)
Heb hem zelf ook al getipt in het forum, werkt echt prima en dat ie tussen mijn wiel zou komen is echt het laatste waar ik me druk om zou maken. Zo stijf is ie ook weer niet dat ie alles dan blokkeert.
Dat gebeurt denk ik eerder bij die dikke rubber versie.

[ Voor 19% gewijzigd door charrel op 15-02-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Ai, krijg bericht dat als ik perse de Nexus-5 op mijn bestelde fiets wil, ik hem pas in september geleverd zal krijgen.

Ik kan switchen naar de Alfine-8 voor levering in mei. Ik had bewust voor de Nexus-5 gekozen omdat die onder last kan schakelen, maar september is ver weg...
Pagina: 1 ... 97 ... 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam