Kleptomanie is wat dat betreft geen aandoening maar een bewuste keus waarmee je anderen flink pijn kan doen. Je zal maar buiten komen terwijl die witte bus de bocht door piept. Ik weet niet of ik mezelf zou kunnen beheersen als ik er een betrap die mijn fiets aan het jatten is. Desnoods pakken ze je met de betonschaar dus daarom kun je beter toekijken hoe ze hem aan het jatten zijn. Ga er niet mee in gevecht.
Wat kun je hier zelf aan doen?
Ik doe wat de verzekering zegt. Ik zet hem buiten altijd op dubbel slot en ik zet hem in het zicht van de mensenstroom (vlak bij de deur van de supermarkt bijv.) en ik zet hem vast aan de buitenwereld. Nu gebruik ik de fiets vaak voor recreatie en als ik naar mijn ouders ga dan staat ie achter slot en grendel in de achtertuin naast het raam, dus ik heb er zicht op. Als ik boodschappen ga doen kan ik hem wel verankeren aan de buitenwereld. Mocht hij dan toch gejat worden dan is dit jammer, maar de verzekering zal niet kunnen zeggen dat er sprake is van nalatigheid. Dan koop ik wel weer een fiets die dan snel op voorraad is. Ik hoop dat ik nog lang mag genieten van mijn Gazelle. Dat ik dit 'moet' hopen klinkt al ernstig genoeg.
Veel mensen hebben kwaad in de zin en de mens is van God los. Ik vertrouw in eerste instantie niemand meer en ik kijk echt uit waar ik loop en bemoei me er niet mee, maar zo'n dief zou ik best wel een oplawaai willen verkopen waar ze 3 maanden niet van kunnen zitten. Dat verdienen ze, maar als je niet uitkijkt ga je zelf de hoek om maar je eeuwige rustplaats. Dat soort mensen schuwt geweld niet.
Vanmiddag nog een aangeslagen filiaalmanager van de Aldi waar ik altijd boodschappen ga doen.
Ik reken af en de filiaalmanager wil in mijn tas kijken. Geen probleem want ik betaal alles netjes, maar toen kwam het verhaal los dat ze een uur eerder een wel hele brutale klant hadden die gewoon met een volle winkelkar naar buiten liep zonder te betalen. De manager zou met de dood bedreigd zijn als hij er een stokje voor zou steken. Uiteraard is de politie gebeld en is de dief meegenomen, maar het laat wel zijn sporen na voor die man. Ik merkte dit aan zijn gedrag en zijn 'bibber' in zijn stem. Een filiaalmanager die gewoon zijn winkel wil runnen en daar ook zijn best voor doet. Waarom zou iemand zo brutaal zijn om het vertrouwen van zo'n iemand zo bruut te verstoren? Ik heb ook een eigen accugroothandel en diefstal heb ik maar één keer meegemaakt door nota bene een werknemer. Die heb ik wel op staande voet ontslagen en daar heb ik aangifte tegen gedaan. Is de daad dan zo erg dat ik hem moest ontslaan? Dat is een hele goede vraag, maar wat zwaarder weegt is dat die persoon eenmaal niet meer te vertrouwen is. Als je eenmaal aan het jatten bent dan is de tweede keer dat je dat gaat doen heel veel groter. Als hij naar mij was toegekomen en dit had opgebiecht dan zou hij nog mogen blijven werken (hooguit kreeg hij dan een vermaning), maar deze werknemer loog zo erg dat ik er moeite voor moest doen om hem te betrappen. Ja, dan is het vertrouwen ook helemaal weg.
Dat levert hem wel een strafblad op en dan is een goede baan vinden ook bekeken. Het is maar waar je voorkeur ligt. Al was de gestolen waarde nog geen 1000 euro.
Dan is de wil er ook niet meer, maar de georganiseerde misdaad is nog veel erger. Er wordt niet 'n fiets gestolen, maar met masse. Hupsakee en jouw mooie e-bike rijdt in de straten van Warschau rond of in onderdelen.
Wat mij verbaast is dat de politie er zo weinig aan kan doen. Deze misdaad zou in mijn ogen de allerhoogste prioriteit verdienen van de politie. Dat het zo ver is weten te komen verbaast me. Je doet met deze zieke bedoeling heel veel mensen pijn. Verdorie mensen die hard werken voor hun geld en een mooie e-bike kopen. Mag het? Het wordt je gewoon niet gegund. Ik zou het haast ziek willen noemen.
Ik kan hier slecht tegen. Ik hou van eerlijkheid en openheid, maar die is ver te zoeken. Ik betaal verdomme niet voor de drugs van een verslavende dief of voor een enkele reis polen van fiets.
Enfin, een heel epistel later. Sorry, maar dit soort onzin zit me hoog. Het gevoel van mein en dein is helemaal weg in deze samenleving. Hondsbrutaal zijn veel mensen.