Nu te pre-orderen en verkrijgbaar vanaf eind mei 2021: Veloretti Electric fietsen, met riemaandrijving, automatische versnellingen, geïntegreerde verlichting, slimme connectiviteitsfuncties, stille middenmotor en een verwijderbare batterij. Meer dan dat weten we eigenlijk nog niet echt, dus voorlopig kunnen we hier speculeren. Ondertussen houd ik de topic starter netjes bij zodra er informatie bij komt.
Dit topic is van ons allemaal, zo ook de topic starter. Heb je een aanvulling, suggestie of verbetering? Stuur mij een persoonlijk bericht, of vermeld mij (@oscarwashere) in je reactie in dit topic. Heb je nog geen Tweakers account, zorg dan dat je er eentje aanmaakt. Je ziet namelijk meer reacties als je bent ingelogd.
Inhoudsopgave
Over de Veloretti fietsenVoordat je een Veloretti Electric kooptTips voor Veloretti rijders- Wettelijk verplichte reflectie op fietsen
- Veloretti-rijders Facebook groep
- Help, mijn fiets is gestolen! Wat nu?
- Veloretti Support Portal
- Reparaties en onderhoud
(↑)Over de Veloretti fietsen
De exacte specificaties zijn op het moment van schrijven nog niet bekend.Eigenschappen Veloretti Electric Ace & Veloretti Electric Ivy
De exacte specificaties zijn op het moment van schrijven nog niet bekend.De Ace en Ivy werden begin 2021 geïntroduceerd en zijn twee varianten van de eerste elektrische fiets van Veloretti. De Ivy heeft een 'damesframe' met een lage instap, waar de Ace een 'mannenframe' heeft met rechte bovenbuis. Dit resulteert bij de Ivy in een framehoogte van 55 (voor personen met een lengte van 164-184cm) en bij de Ace is dat framemaat 59 (voor personen van 173-200cm).
Prijs en verkrijgbaarheid
Alle informatie over pre-orders, levering, de fiets zelf, etc. zijn te vinden in de FAQ van Veloretti over de Electric. De Veloretti Electric Ace en Ivy zijn beide vooruit te bestellen voor €2299€2399* middels een pre-order. Bij het plaatsen van de order moet €99 direct worden voldaan, waarna bij bekendmaking van alle productdetails (eind mei 2021) het restbedrag voldaan moet worden. De reguliere prijs voor mensen die geen pre-order hebben geplaatst zal volgens Veloretti €2799 worden. De fietsen van Veloretti zijn alleen direct bij het bedrijf zelf te bestellen, via haar website of in haar winkel in Amsterdam. * = bij de tweede pre-order mogelijkheid, vanaf 20 mei, is de prijs verhoogd met honderd euro.Volgens Veloretti zullen de fietsen na de officiële en volledige bekendmaking (eind mei 2021) binnen een week worden verzonden naar klanten die een pre-order hebben geplaatst. Uit de zinsbouw van dit bericht is echter niet op te maken of de fiets verzonden zal worden vanuit het buitenland of dat uiteindelijke levering aan jouw voordeur daarna al binnen een paar werkdagen zal zijn, maar volgens dit bericht van @stin00 worden de fietsen vanaf dat moment vanuit Nederland geleverd en dus al binnen een werkdag.
Bij de tweede pre-order ronde (vanaf 20 mei 2021, omstreeks 15:00 uur) zullen de fietsen vanaf eind juni of begin juli worden verzonden. Echter werd in een reactie om 17:58 al gemeld dat alle pre-orders uitverkocht waren, dus het is opnieuw niet meer mogelijk een bestelling te plaatsen.
Specificaties en modellen
De volledige specificaties zijn op het moment van schrijven nog niet bekend, deze zullen eind mei 2021 bekend worden gemaakt. Echter hebben we wel al een lijst met de technische eigenschappen, in de plaatjes hieronder.De Veloretti Electric Ace is verkrijgbaar in de kleuren Graphite, Matte Black en Jet Black. De Veloretti Ivy is verkrijgbaar in de kleuren Matte Black, Pebble Grey en Desert Moss. De kleuren Graphite, Pebble Grey en Desert Moss zijn voorzien van licht beige banden en goudbruine handvaten. Bij de andere kleurmoddellen zijn de genoemde onderdelen zwart.
- Bafang M200 midden motor met 70nm torque
- Torque sensor
- Uitneembare 518 Wh batterij ("bereik tot 155 km")
- Enviolo automatische, traploze versnellingen
- Gates Belt Drive riemaandrijving
- Smartphone app
Accessoires en onderdelen
Volgens reacties in dit topic zouden de accessoires tijdens de officiële/volledige bekendmaking van de fiets worden gelanceerd (dus na de pre-order fase). Volgens de technische specificaties zou er in de zomer van 2021 een voordrager beschikbaar komen, wat ook duidt op de bekendmaking van de fiets zelf rond die tijd.Voordat je een Veloretti koopt
Voordat je veel geld uitgeeft, wil je natuurlijk goed onderzoek naar het product hebben gedaan. Heb jij even geluk, want dat verzamelen we met zijn allen in dit topic. De hoofdlijnen heb ik opgenomen in de topicstarter, maar ik blijf hier altijd objectief. Als je benieuwd bent naar meningen en ervaringen, lees dan de reacties in dit topic. Voor alle andere handige informatie voor (en ook na) aanschaf; lees lekker verder.Reviews
Je kan op tal van plekken reviews vinden, maar de echte Tweaker kijkt natuurlijk bij de reviews in de Tweakers Pricewatch. Daarnaast kan je natuurlijk dit topic doorbladeren voor uitgebreide ervaringen, verhalen, vragen, antwoorden en oplossingen. Als je er echt niet uit komt, heeft het internet ook een zoekmachine.
Kortingscodes, Referral codes
Het is op het Tweakers Forum niet toegestaan om actief referralcodes te delen, omdat degene die de code deelt hiervoor ook een beloning krijgt.. Je kan natuurlijk wel een andere Tweaker, bijvoorbeeld nadat hij je goed heeft geholpen of vragen heeft beantwoordt, via een privébericht vragen om een kortingscode. Dat is wel toegestaan.
Verzekeringen
Als je er verzekerd van wil zijn dat je na diefstal weer snel (en zonder financiële klap) kan gaan fietsen, dan kan je jouw fiets verzekeren. Er zijn verschillende aanbieders, elk met hun eigen voorwaarden. Hieronder som ik de verzekeringen op die in dit topic het meest zijn genoemd door andere Tweakers, inclusief korte voor- en nadelen. Wil je weten wat je moet doen na diefstal, ga dan naar het desbetreffende kopje.- Allianz: relatief goedkoop en staat ook elektronische sloten toe.
- ANWB: heeft opties voor eigen bikehunters en eigen gps-tracker, maar staat alleen sloten toe met een minimaal aantal sterren volgens de ART-certificatie.
Tips voor Veloretti rijders
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, vele anderen gingen je voor. Dit topic staat helemaal vol met de beste tips van andere Veloretti rijders. De beste, belangrijkste en meest geplaatste tips heb ik overgenomen in de topic starter. Ook als ergens veel vragen over zijn, neem ik het antwoord hierin op.Wettelijk verplichte reflectie op je fiets (Nederland & België)
In Nederland en België is het wettelijk verplicht om bepaalde reflectoren op je fiets te hebben. Veloretti heeft ervoor gekozen om niet alle soorten reflectie standaard te monteren, waarschijnlijk omdat de regels hiervoor per land verschillen. In onderstaande overzicht zie je welke soorten reflectie meegeleverd en wettelijk verplicht zijn.Reflectie | Kleur | Meegeleverd? | Verplicht? | Voorbeeld foto |
---|---|---|---|---|
Voorzijde | Wit | Onbekend | Optioneel | |
Achterzijde | Rood | Onbekend | Verplicht | |
Velg- of bandreflectie strepen | Wit | Niet aanwezig (alternatief: velg stickers, voorbeeld foto op mijn VM) | Verplicht, of onderstaande | |
Spaakreflectoren schijven in breedte op de spaak | Oranje | Onbekend | Verplicht, of bovenstaande | |
Spaakreflectoren stokjes in lengte op de spaak | Wit | Onbekend | Verboden | |
Trappers | Oranje | Geïnstalleerd | Verplicht |
Let op: de foto's zijn slechts voorbeelden en niet de werkelijke producten die worden meegeleverd. Deze zijn wel vergelijkbaar. | Bron voor Nederland: Rijksoverheid | Bron voor België: Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV).
Facebook groep
(nog aan te vullen...)Help, mijn fiets is gestolen! Wat nu?
Controleer altijd eerst of je fiets niet verwijderd is door de gemeentelijke handhaving. In de meeste openbare fietsenstallingen, op straat, of bijvoorbeeld bij het station mag je fiets namelijk maar een beperkte tijd staan. Daarna zal de gemeente de fiets verwijderen en tijdelijk opslaan in een depot. Kom je hem niet op tijd ophalen, dan zal de gemeente jouw fiets verkopen.Als je zeker weet dat jouw fiets is gestolen:
- Doe altijd aangifte bij de politie
- Heb je een verzekering afgesloten? Dan zul je bij hen het bewijs van aangifte moeten indienen. De verzekeraar zal je informeren over de volgende stappen.
- Succes (en sterkte)!
Veloretti Support Portal
Je zou het niet verwachten, maar er is een hoop hulp te vinden op de eigen support pagina van Veloretti. Veel informatie is goed om voor aanschaf te weten, maar er is ook hulp bij problemen, klein onderhoud, diefstal of meer technische zaken. Ook is er een speciale FAQ over de Electric, speciaal voor pre-orderaars.Reparaties en onderhoud
Tweaker @Proc heeft contact gehad met Veloretti over waar je onderhoud en reparaties kan laten uitvoeren. “Voor reparaties en onderhoud werken we samen met FietsNED! Zij zullen langskomen op locatie of bij een lokale dealer in de buurt om jou te helpen indien nodig...”, aldus Veloretti. Dit staat nog niet officieel vermeld op de website.Concurrentie / alternatieven
In hèt Veloretti topic ga ik je natuurlijk niet vertellen welke moderne design e-bike de beste is, maar ik geef je wel wat vergelijkingsmateriaal (in willekeurige volgorde). De lijst bestaat uit vergelijkbare modellen, dus de meer traditionele merken zoals Gazelle en Sparta worden buiten beschouwing gelaten. Dit zijn dus mogelijke alternatieven voor Veloretti die je zou kunnen overwegen, op alfabetische volgorde.- Ampler Bikes
- Byar Bicycle
- Cannondale
- Cowboy (eigen Tweakers topic)
- Lekker Bikes
- Modmo
- Riese & Müller
- STRØM
- Tenways (eigen Tweakers topic)
- QonQer
- VanMoof (eigen Tweakers topic)
- Veloretti Electric (u bent hier
)
- Watt Fietsen
Zoekhulp voor dummies: elektrische fiets, elektrisch, speed-pedelec, speed, pedelec, veloretti, veloreti, velloreti, velloretti, electric
[Voor 28% gewijzigd door oscarwashere op 29-04-2022 14:26. Reden: tweede pre-order ronde, nieuwe prijs, nieuwe levertijden]