mannowlahn schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:16:
Hi, mijn ace one heeft sinds kort een probleem met niet door schakelen naar laatste versnellingen. Een week geleden ging de enviolo als een malle schakelen. Bij nadere inspectie bleek de magneet los te zitten, dus waarschijnlijk was dat het euvel? Ik heb geen idee waar die precies moet zitten dus heb hem nu hier geplaatst:
[
Afbeelding]
Maar nu het probleem.
Ik heb de accu er al een half uur uit gehaald
Veloretti app rpm op 50 gezet
Enviolo app calibratie gedaan met fiets op de kop. Hard trappen en zacht trappen.
Enviolio app de rpm op 50 gezet
Op het stuur de rpm op 50 gezet
Maar zodra ik boven de 20 km kom, schakelt de enviolio niet door en dit is behoorlijk irritant. Moet het enviolo kastje er even af en schoon gemaakt worden? wat is de truc hiervoor? Het rare is, als ik de calibratie doe tijdens fietsen voel ik wel dat hij in de zwaardere versnelling komt. Dus hij kan het wel?
Je verwijzing naar de foto ? (imgur) is geen link. De tekst is zelfs niet met ctrl-c te knippen en plakken. En bij het handmatig overtikken, kreeg ik van imgur een foutmelding. Zo wordt het moeilijk je te helpen. EDIT : grappig, in de quote doet de pic het wel.
En op basis daarvan, lijkt het of je de magneet hebt bevestigd aan een spaak die te ver van de opnemer af zit. Maar dat kan ook vertekening zijn. De magneet moet zo dicht mogelijk langs de opnemer bewegen. kijk dat eens na ?
Verder, let wel, dit is alleen een (hoop beredeneerde) "hunch":
@
Dancer heeft op dit forum al eens geschreven over de min/max overbrengingsverhouding ("versnellingen") van de Enviolo.
Kan bericht niet zo snel terugvinden, maar heb destijds zijn cijfers in spreadsheet gezet. Betreft interval 0,55-1,7.
Uitgaande van die cijfers, en data tandwielverhouding (50/24) en omtrek wiel (225cm), kun je met 50 rpm van de pedalen maximaal 23,9 km/u halen. Ik vermoed dus dat je tegen die grens van de Enviolo aanloopt.
Bij kalibreren tijdens het rijden, zal de Enviolo je dwingen tot snel/licht en traag/zwaar trappen. Maar denk dat je die 50 niet haalt.
Dus probeer je rpm wat hoger te zetten en kijk eens wat er gebeurt.
[
Voor 6% gewijzigd door
robert_oost op 28-02-2026 22:28
]