Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Die stangen zitten vast in de voorvork met een 1mm inbus, je raad het al: niet los te krijgen.
Iemand een tip/idee hoe het beste op te lossen? Het beste lijkt mij vastzetten met een nieuwe schroef, maar dan moet die bestaande er eerst uit.., hoe doe je dat
Of bijvoorbeeld lijmen met een 2 component metaallijm? Dat ik de lijm in het gat stop, de stangen erin en een halve dag laten drogen?
Voor het eerst sinds ik de nieuwe kabelboom erin heb in het donker gefietst, bleek de voorlamp het niet te doen. De lamp zelf is ok (werkt prima op de vm van mijn vrouw), dus even doorgezocht. Blijkt zowel het draadje beschadigd wat uit het frame komt, zie foto
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WTkKqWwnAxSoU2nXJVRxyNTS.jpg?f=user_large)
het zwarte draadje is er dus uit, de andere 2 hebben een beschadiging. Ik denk dat ik zelf iets niet goed gedaan met het terugplaatsen van de fietsmand na kabelboom vervanging. Maar iemand enig idee hoe ik dit gefixt krijg? Zijn die connectors ergens te krijgen?
Zit ook nog een extra veer bij voor meer of minder vering, er zat geen handleiding bij dus weet het niet precies. Maar die er standaard in zit is prima!
Weet iemand zo of bvb Moofer of MoofMate ook zouden werken met de S6?
ook te monteren zou zijn op de S5?
Net zoals, dat die van de S2 (2 speed, mecahnisch) op de S3 en S5 past.
Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris
laat even een foto zien!HBO88 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:53:
Vanmorgen zat mijn voorspatbord los. De 2 stangen zijn losgekomen van de voorvork, vrij gevaarlijk.
Die stangen zitten vast in de voorvork met een 1mm inbus, je raad het al: niet los te krijgen.
Iemand een tip/idee hoe het beste op te lossen? Het beste lijkt mij vastzetten met een nieuwe schroef, maar dan moet die bestaande er eerst uit.., hoe doe je dat
Of bijvoorbeeld lijmen met een 2 component metaallijm? Dat ik de lijm in het gat stop, de stangen erin en een halve dag laten drogen?
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Na zeer goede ervaringen met mijn S3 uit 2020 zit ik te denken om een S6 te bestellen, betere zithouding tov mijn 1.74 lengte alleen wacht ik nog de recenties af, twijfel tussen weer een zwarte of een blauwe.
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Met mijn 1.90 lengte heeft de S3 een betere zithouding, keep them rolling!Bruzski schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:33:
[...]
Na zeer goede ervaringen met mijn S3 uit 2020 zit ik te denken om een S6 te bestellen, betere zithouding tov mijn 1.74 lengte alleen wacht ik nog de recenties af, twijfel tussen weer een zwarte of een blauwe.
Qua S3 kleur heb ik ook sterk getwijfeld tussen zwart en blauw. Op het allerlaatste moment toch voor zwart gegaan, vier jaar later zeker geen spijt van. Framevorm is kenmerkend genoeg.
Door mijn goede ervaring met mijn S3 en nazorg eerdere fietsongeluk en kosteloos ontvangen van onderdelen door het oude team van Vanmoof durf ik zomaar over te stappen naar een S6, ik zie door de hoge bomen niet meer welke keuze ik moet nemen, er zijn tegenwoordig zoveel merken ebikes, cowbow, veloretti enz.. maar alle hebben wel hun eigenaardigheden, mijn S3 is altijd lief voor mij geweest, uiteraard wel moeten voorzien van nieuwe tandwielen, ketting, display en nieuwe wielmoeren maar ik merk dat de fiets op leeftijd raakt en zaken begint te vergeten, oa. op tijd schakelen of vergeet terug te schakelen.. pfff lastige keuzesChannelmaster schreef op zondag 28 september 2025 @ 00:04:
[...]
Met mijn 1.90 lengte heeft de S3 een betere zithouding, keep them rolling!![]()
Qua S3 kleur heb ik ook sterk getwijfeld tussen zwart en blauw. Op het allerlaatste moment toch voor zwart gegaan, vier jaar later zeker geen spijt van. Framevorm is kenmerkend genoeg.
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Mag ik uit belangstelling vragen hoeveel km er ondertussen op de S3 staat?Bruzski schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:24:
[...]
Door mijn goede ervaring met mijn S3 en nazorg eerdere fietsongeluk en kosteloos ontvangen van onderdelen door het oude team van Vanmoof durf ik zomaar over te stappen naar een S6, ik zie door de hoge bomen niet meer welke keuze ik moet nemen, er zijn tegenwoordig zoveel merken ebikes, cowbow, veloretti enz.. maar alle hebben wel hun eigenaardigheden, mijn S3 is altijd lief voor mij geweest, uiteraard wel moeten voorzien van nieuwe tandwielen, ketting, display en nieuwe wielmoeren maar ik merk dat de fiets op leeftijd raakt en zaken begint te vergeten, oa. op tijd schakelen of vergeet terug te schakelen.. pfff lastige keuzes
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
De blokjes en kabels vervangen en je hebt weer prima remkracht.peligro2k schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:38:
Ik heb een Vanmoof S1(v2) uit 2017. De remblokjes moet ik ongeveer elke week aandraaien, anders heb ik geen remkracht. Inmiddels kan ik ze niet strakker zetten. Heeft iemand goede ervaring met een hydraulisch remsysteem installeren op een S1v2? De fiets doet het nog verder prima dus ik vind het zonde om deze geheel te vervangen. Of zou het vervangen van de schijven al genoeg zijn?
[Afbeelding]
Als je over wil naar iets hydraulisch: Je kan eens kijken naar een setje Juin Tech R1 remmen (hybride). Die zijn met de bestaande remhendels te gebruiken.
Toevallig net een setje budget blokjes van Amazon geinstalleerd. Gelijk even de boel gereinigd met remmen reiniger. Eens even kijken hoe lang het mee gaat..DjVe schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:57:
[...]
De blokjes en kabels vervangen en je hebt weer prima remkracht.
Als je over wil naar iets hydraulisch: Je kan eens kijken naar een setje Juin Tech R1 remmen (hybride). Die zijn met de bestaande remhendels te gebruiken.
Thanks!
https://amzn.eu/d/gz6uIEp
Gemiddelde km’s kwa gebruik denk ik ? ik zit rond de 12k nu, niet zo veel km’s als ik andere hoor.Sparky schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:27:
[...]
Mag ik uit belangstelling vragen hoeveel km er ondertussen op de S3 staat?
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Wanneer het precies is gestart weet ik niet maar rond de release van iOS 26 / Laatste VanMoof-versie in de AppStore maar het kan ook volledig ongerelateerd zijn aan die beide veranderingen.
Ik heb het fenomeen dat mijn fiets ineens bij het unlocken ‘altijd’ in ondersteuningsmode 3 start (ipv 4) waardoor de begrenzing echt ophoudt bij 25 kmh en daarna tegenwerkt. De Boostknop zorgt er dan wel weer voor dat ik harder kan. Het duurde even voordat ik het doorhad omdat de fiets nog nooit lager heeft gestaan dan ondersteuningsniveau 4. Ik heb de optie om het via de boostknop te bedienen ook nooit geactiveerd.
Als ik hem dan weer op 4 zet werkt het weer goed die rit.
Vraag: Herkennen jullie dit probleem? En belangrijker nog.. Is dit op een of andere manier op te lossen?
Heb de fiets al een paar keer gereset (toen ik nog niet doorhad dat het in de software zat).
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Blijven de overige instellingen wel gehandhaafd als je ze daarvoor van de standaard instelling hebt afgehaald? (denk aan verlichting / handmatig schakelen / oid) Anders gevraagd: gaat alleen de ondersteuning naar "fabrieksinstelling" of gaan alle instellingen daarheen? In het laatste geval is er misschien iets mis met backup voeding in de module in de horizontale/display buis? (dat laatste is een gokje / voorbeeld)Ferruginous Hwk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:01:
Ik heb de laatste weken iets geks aan de hand met mijn S3. (Frankenstein editie want ik heb geen e-Shifter meer). Ik rijd qua snelheid standaard in de VS met mijn fiets (32km/h).
Wanneer het precies is gestart weet ik niet maar rond de release van iOS 26 / Laatste VanMoof-versie in de AppStore maar het kan ook volledig ongerelateerd zijn aan die beide veranderingen.
Ik heb het fenomeen dat mijn fiets ineens bij het unlocken ‘altijd’ in ondersteuningsmode 3 start (ipv 4) waardoor de begrenzing echt ophoudt bij 25 kmh en daarna tegenwerkt. De Boostknop zorgt er dan wel weer voor dat ik harder kan. Het duurde even voordat ik het doorhad omdat de fiets nog nooit lager heeft gestaan dan ondersteuningsniveau 4. Ik heb de optie om het via de boostknop te bedienen ook nooit geactiveerd.
Als ik hem dan weer op 4 zet werkt het weer goed die rit.
Vraag: Herkennen jullie dit probleem? En belangrijker nog.. Is dit op een of andere manier op te lossen?
Heb de fiets al een paar keer gereset (toen ik nog niet doorhad dat het in de software zat).
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Of het alle instellingen betreft weet ik niet maar het betreft - na verder onderzoek - in ieder geval ook mijn belgeluid die wordt teruggezet naar de VanMoof-sound. Dus toch - zeer mogelijk - een hardware issue.Sparky schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:58:
[...]
Blijven de overige instellingen wel gehandhaafd als je ze daarvoor van de standaard instelling hebt afgehaald? (denk aan verlichting / handmatig schakelen / oid) Anders gevraagd: gaat alleen de ondersteuning naar "fabrieksinstelling" of gaan alle instellingen daarheen? In het laatste geval is er misschien iets mis met backup voeding in de module in de horizontale/display buis? (dat laatste is een gokje / voorbeeld)
Zal eens navragen bij mijn lokale VM servicepunt of ze daar wat aan kunnen doen en of het de investering nog waard is.
Dankjewel voor het meedenken lig.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Ik denk dan in de richting van de backup voeding in de horizontale buis. (kleine batterij voor geheugen welke af en toe wordt bijgeladen via de grote batterij) Als dit de oorzaak is hoeft vervanging niet zo duur te zijn.Ferruginous Hwk schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:51:
[...]
Of het alle instellingen betreft weet ik niet maar het betreft - na verder onderzoek - in ieder geval ook mijn belgeluid die wordt teruggezet naar de VanMoof-sound. Dus toch - zeer mogelijk - een hardware issue.
Zal eens navragen bij mijn lokale VM servicepunt of ze daar wat aan kunnen doen en of het de investering nog waard is.
Dankjewel voor het meedenken lig.
Nb: als je de fiets kort achter elkaar gebruikt/inschakelt zou het probleem niet (of minder snel) optreden tov af en toe een paar dagen/weken laten staan
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Het lost jouw probleem niet op, maar dit is precies hoe ik mijn fiets standaard heb staan. In 3 US en dus max 25 kmh. Dit zorgt ervoor dat ik niet altijd zo onnodig hard fietst en als ik wel harder wil, druk ik idd de boostknop in.Ferruginous Hwk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:01:
Ik heb het fenomeen dat mijn fiets ineens bij het unlocken ‘altijd’ in ondersteuningsmode 3 start (ipv 4) waardoor de begrenzing echt ophoudt bij 25 kmh en daarna tegenwerkt. De Boostknop zorgt er dan wel weer voor dat ik harder kan.
Voor mij is dit juist prima, maar je kan in stilstand ook van ondersteuning modus veranderen door boost knop in te houden toch. Ik weet niet wat een fix voor jou gaat kosten, want anders wend dit denk ik ook wel snel.
[ Voor 92% gewijzigd door Bruzski op 12-10-2025 16:26 ]
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Zie graag de eerste ervaringen tegemoet. Een buitenlandse kennis wil graag een S6, die schaf ik pas voor hem aan na de eerste ervaringen (enkele maanden) te hebben gelezen...niet van 'Bright'jes in deze wereld.Bruzski schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:24:
[...]
Door mijn goede ervaring met mijn S3 en nazorg eerdere fietsongeluk en kosteloos ontvangen van onderdelen door het oude team van Vanmoof durf ik zomaar over te stappen naar een S6,
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Na een dikke maand gebruik kan ik wel zeggen dat de S6 wel echt een hele fijne fiets is. E-shifter is echt buitengewoon goed.litebyte schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:37:
[...]
Zie graag de eerste ervaringen tegemoet. Een buitenlandse kennis wil graag een S6, die schaf ik pas voor hem aan na de eerste ervaringen (enkele maanden) te hebben gelezen...niet van 'Bright'jes in deze wereld.
Helaas software nog niet heel stabiel, de app wil niet altijd meteen met de fiets verbinden. Meestal gaat het goed hoor. Heb recent ook mijn stuurverhogers binnengekregen van VM, de 10mm ging prima maar de 20mm paste net niet. VM klantenservice doet wat alsof hun neus bloedt dus daar zal ik zelf binnenkort zelf wel eens mee naar een lokale draaibank om een snippertje van het binnenste metaal af te laten draaien. Jammer, want alles ziet er mega overengieneerd uit, dan verwacht je dat alles millimeternauwkeurig past. Maar goed.
Overall blij met mijn aankoop. Fijne fiets, kan niets anders zeggen. Ook veel bekijks onderweg in de Stad Groningen en omgeving.
Ik dacht dat de 6 series juist geen e-shifter meer heeft en alles machanisch gaat.Syllabus schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:43:
[...]
Na een dikke maand gebruik kan ik wel zeggen dat de S6 wel echt een hele fijne fiets is. E-shifter is echt buitengewoon goed.
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Excuus, ben niet zo bekend met die termen allemaal. Hij heeft iig. 3 versnellingen en schakelt zelf. Dacht dat dat een e-shifter heette, maar niet duslitebyte schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:54:
[...]
Ik dacht dat de 6 series juist geen e-shiter meer heeft en alles machanisch gaat.
Dit t de S2, S3, S4 en S5 ook. Een VanMoof monteur zei eens dat het al hielp dat wanneer je bij de fiets staat, je even je telefoon aanzet (ontgrendelen hoeft niet eens). Dit helpt bij mij vaak.Syllabus schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:43:
[...]
Helaas software nog niet heel stabiel, de app wil niet altijd meteen met de fiets verbinden. Meestal gaat het goed hoor.
Wat vind je er zoal overengineerd uitzien?Syllabus schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:43:
[...]
Jammer, want alles ziet er mega overengieneerd uit, dan verwacht je dat alles millimeternauwkeurig past.
Brightjes m.n. David neem ik al jaren niet serieuslitebyte schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:37:
[...]
Zie graag de eerste ervaringen tegemoet. Een buitenlandse kennis wil graag een S6, die schaf ik pas voor hem aan na de eerste ervaringen (enkele maanden) te hebben gelezen...niet van 'Bright'jes in deze wereld.
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Oops, ik zie dat ik de hele tekst had verwijderd, ik had problemen met mijn e-shifter! deze schakelde naar de hoogste versnelling zodra de fiets opstartte waardoor het fietsen vanuit stilstand erg zwaar ging, ik heb inmiddels een e-shifter ontvangen met verbeterde electronica en alles werkt weer toppie!Bruzski schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:03:
Inmiddels opgelost!
[ Voor 18% gewijzigd door Bruzski op 14-10-2025 14:17 ]
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Mijn truuc wat 9 van de 10x werkt is mijn tel op het matrix display leggen en dan touch unlock gebruiken. Ik heb de slider op het minimale staan, wellicht ook daarom dat mijn tel zo dichtbij moet zijn.[911] schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:12:
[...]
Dit t de S2, S3, S4 en S5 ook. Een VanMoof monteur zei eens dat het al hielp dat wanneer je bij de fiets staat, je even je telefoon aanzet (ontgrendelen hoeft niet eens). Dit helpt bij mij vaak.
Ik zet fiets namelijk vaak voor de deur en ik merkte als ik tel ergens binnen laat, dat touch unlock alsnog werkte. Dat is natuurlijk niet de bedoeling ;p
Bij laden zie ik één keer een doodshoofd verschijnen en verder connect/disconnect de app elke seconde.
De LED van de lader blijft groen, en ik ben zeker dat er nog juice in de (grote) batterij zit.
Iemand een idee?
Tsja,Dan wsch de smartmodule (in theorie kan het ook de lader zijn, maar dan krijg je dit niet in 1x). Bij kapotte batterij hoort je display het gewoon te doen. Maar oorzaak kan (hoeft niet) de socket te zijn, waardoor de smartmodule kapot is gegaan, en als het dat is, moet je eerst dat fixen. Ben bang dat je toch door een servicepunt er naar moet laten kijken om erachter te komen..MaZo schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:40:
Mijn S3 is weer eens dood, paar maanden na batterij revisie.
Bij laden zie ik één keer een doodshoofd verschijnen en verder connect/disconnect de app elke seconde.
De LED van de lader blijft groen, en ik ben zeker dat er nog juice in de (grote) batterij zit.
Iemand een idee?
Is bij de batterijrevisie ook de lader aangepast? Dat zou wel moeten, want de standaard lader schijnt vaak teveel spanning/stroom te geven, waardoor de accu's op den duur kapot kunnen gaan.MaZo schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:40:
Mijn S3 is weer eens dood, paar maanden na batterij revisie.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Nee, accu hoefde niet meegestuurd te worden.mphilipp schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 02:39:
[...]
Is bij de batterijrevisie ook de lader aangepast? Dat zou wel moeten, want de standaard lader schijnt vaak teveel spanning/stroom te geven, waardoor de accu's op den duur kapot kunnen gaan.
Ik heb het laten doen bij Heskon. Ga er vanuit dat die wel weten wat ze doen. Ik geloof dat die Raz uit de UK de enige is die meent dat de oplader ook het probleem is?
Bij fixjevanmoof ook, want ik moest de lader meesturen. Ik heb inderdaad een filmpje gezien van (denk ik) die Raz die uitlegde hoe eea in elkaar zit en hoe je het kunt repareren. Ik neem aan dat hij het niet zomaar zegt en het gemeten heeft. Mijn lader is iig aangepast.MaZo schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 06:40:
[...]
Nee, accu hoefde niet meegestuurd te worden.
Ik heb het laten doen bij Heskon. Ga er vanuit dat die wel weten wat ze doen. Ik geloof dat die Raz uit de UK de enige is die meent dat de oplader ook het probleem is?
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Ja, hij heeft ook een filmpje waarin hij laat zien hoe je dit zelf kunt doen. Helaas (weer) te laat voor mij.mphilipp schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:15:
[...]
Bij fixjevanmoof ook, want ik moest de lader meesturen. Ik heb inderdaad een filmpje gezien van (denk ik) die Raz die uitlegde hoe eea in elkaar zit en hoe je het kunt repareren. Ik neem aan dat hij het niet zomaar zegt en het gemeten heeft. Mijn lader is iig aangepast.
Ik durf dat niet aan. Ben ik niet handig genoeg voor.MaZo schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:13:
[...]
Ja, hij heeft ook een filmpje waarin hij laat zien hoe je dit zelf kunt doen. Helaas (weer) te laat voor mij.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Hij twijfelt nu van zijn retourrecht gebruik te maken. Benieuwd of hij pech gehad heeft, of dat het het begin van een nieuw lang verhaal gaat worden
Ik gok op pech, want volgens mij heb ik nog geen hele grote problemen voorbij zien komen zoals toen bij de S3. Alhoewel ik nog steeds prima tevreden ben met mijn S3 ;p.PWM schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:04:
Ik dacht dit topic eens op te zoeken of ik wat kon vinden voor mijn collega. Hij heeft 2 keer een S6 gekocht en 1.5 week geleden gekregen. De eerste kon na een dag terug wegens een kapot kick-lock. De tweede ging na een week kapot. En die eerste staat nu weer met een kapotte motor.
Hij twijfelt nu van zijn retourrecht gebruik te maken. Benieuwd of hij pech gehad heeft, of dat het het begin van een nieuw lang verhaal gaat worden
Heb even gezocht op het forum op "Roetz" en "Analog", niets te vinden dus kennelijk nog niet gedeeld.
Ik kwam dit tegen op internet, analoge VM S3 met 7 speed shimano versnelling in achternaaf, zonder batterij en motor. Roetz-bikes bouwt S3 fietsen van VM om en verkoopt deze, limited edition 100 stuks.
https://roetz-bikes.com/nl_NL/analog
Ben even gaan kijken bij hun werkplaats in Amsterdam afgelopen vrijdag en rondje op gefietst, fietst best Oke, redelijk licht frame en prima als stadsfiets. Oogt wel als een echte VM S3. Kennelijk heeft Roetz nieuwe/overcomplete (?) S3 frames van VM, want die stonden keurig in pallets met karton nog om de frames heen. Worden door Roetz uit elkaar gehaald, electronica, batterij, motor, eshifter eruit en deze onderdelen gaan service netwerk in van VM dealers.
Verlichting werkt op naafdynamo in de vooras.
dacht, deel het even hier.
Grt skywalker.
Update:
Ze hebben er nog een stuk of 10 te koop van de 100.
Grt skywalker
[ Voor 7% gewijzigd door sky_walker op 26-11-2025 10:46 ]
wat doen zij met de elektronica en onderdelen die ze er uit halen? zou handig zijn als je dit daar kunt kopen als reservesky_walker schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:02:
Goedenavond,
Heb even gezocht op het forum op "Roetz" en "Analog", niets te vinden dus kennelijk nog niet gedeeld.
Ik kwam dit tegen op internet, analoge VM S3 met 7 speed shimano versnelling in achternaaf, zonder batterij en motor. Roetz-bikes bouwt S3 fietsen van VM om en verkoopt deze, limited edition 100 stuks.
https://roetz-bikes.com/nl_NL/analog
Ben even gaan kijken bij hun werkplaats in Amsterdam afgelopen vrijdag en rondje op gefietst, fietst best Oke, redelijk licht frame en prima als stadsfiets. Oogt wel als een echte VM S3. Kennelijk heeft Roetz nieuwe/overcomplete (?) S3 frames van VM, want die stonden keurig in pallets met karton nog om de frames heen. Worden door Roetz uit elkaar gehaald, electronica, batterij, motor, eshifter eruit en deze onderdelen gaan service netwerk in van VM dealers.
Verlichting werkt op naafdynamo in de vooras.
dacht, deel het even hier.
Grt skywalker.
nou reken er maar op dat ze die via andere kanalen weer voor de hoofdprijs verkopen. VM onderdelen zijn veel geld waard. Mooi businessmodelletje dit... je koop voor weinig geld kapotte VM's op. Alle electronica die het nog doet verkoop je voor de hoofdprijs via een ander kanaal en de fiets zelf maak je een niet electronische van en kun je dan ook nog weer voor een mooi bedrag kwijt...HBO88 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:42:
[...]
wat doen zij met de elektronica en onderdelen die ze er uit halen? zou handig zijn als je dit daar kunt kopen als reserve
Ik begrijp niet zozeer waarom dit een probleem zou moeten zijn…Kammika schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:57:
[...]
nou reken er maar op dat ze die via andere kanalen weer voor de hoofdprijs verkopen. VM onderdelen zijn veel geld waard. Mooi businessmodelletje dit... je koop voor weinig geld kapotte VM's op. Alle electronica die het nog doet verkoop je voor de hoofdprijs via een ander kanaal en de fiets zelf maak je een niet electronische van en kun je dan ook nog weer voor een mooi bedrag kwijt...
Wat ik ervan begrijp is dat ze nieuwe VM's S3 fietsen hebben overgenomen van VM, deze staan nieuw in de werkplaats ingepakt in karton, als bouwpakket zoals ze normaal ook afgeleverd worden thuis. Ik heb ze zien staan. Dus geen kapotte VM fietsen die ze opknappen. Kennelijk heeft VM nog een voorraadje S3 gehad waar ze van af wilden.Kammika schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:57:
[...]
nou reken er maar op dat ze die via andere kanalen weer voor de hoofdprijs verkopen. VM onderdelen zijn veel geld waard. Mooi businessmodelletje dit... je koop voor weinig geld kapotte VM's op. Alle electronica die het nog doet verkoop je voor de hoofdprijs via een ander kanaal en de fiets zelf maak je een niet electronische van en kun je dan ook nog weer voor een mooi bedrag kwijt...
En de electronica onderdelen van de nieuwe fiets gaan naar het service netwerk van VM dealers.
Dus Roetz bikes is gewoon circulair bezig. Niets mis mee. Is ook een sociale werkplaats, met subsidie van de overheid. is niet enkel op winst ingesteld deze onderneming maar met name op duurzaamheid en opleiding/scholing van scholieren/studenten die het fietsenmakervak inwillen. Leuk om een keer langs te gaan en te ervaren. Ik kreeg een hele vriendelijke rondleiding nadat ik proefrondje gefietst had op de analog S3.
Ze refurbishen ook fietsen voor bedrijfsleven zoals OV fietsen etc. Best een hele aardige werkplaats in Amsterdam.
Grt skywalker.
[ Voor 17% gewijzigd door sky_walker op 26-11-2025 10:45 ]
Geen batterij.....hoe laten ze de verlichting dan branden? Of weer ouderwets op basis van kinetische trap energie met een dynamo aan het wiel?
[ Voor 10% gewijzigd door HAWK Wizard op 27-11-2025 07:16 ]
Er zit een naaf dynamo in de vooras ingebouwdHAWK Wizard schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:15:
Leuk initiatief.
Geen batterij.....hoe laten ze de verlichting dan branden? Of weer ouderwets op basis van kinetische trap energie met een dynamo aan het wiel?
Heb hem ook ontvangen, opzich wel interessant. Toch zou ik mijn 5+ jaar oude fiets niet zomaar inruilen. Hij werkt nog prima en een nieuwe kost toch een hoop. Ik heb 1500-2000 aangegeven volgens mij, al zal dat niet erg realistisch zijn. Hoewel ze mijn ingeruilde fiets dus wel weer zouden kunnen herverkopen ism Roetz (vraagprijs €800) en de onderdelen zijn nog wat waard.Delirius schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:40:
Had deze in mijn mailbox gisteren. Vragenlijst onder mom van "we zijn aan het verkennen of trade in S3 optie is en onder welke voorwaarden". Wat zouden jullie condities moeten zijn om overstag te gaan? Heb aangegeven minimaal 750-1000 inruil nodig te hebben en ook stukje betrouwbaarheid aan ene kant en reparatie zekerheid aan andere.
[Afbeelding]
Toevallig heb ik ook net 2000 aangegeven, veel eerder overweeg ik het ook niet zolang mijn fiets het nog prima doet.oscarwashere schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:20:
[...]
Heb hem ook ontvangen, opzich wel interessant. Toch zou ik mijn 5+ jaar oude fiets niet zomaar inruilen. Hij werkt nog prima en een nieuwe kost toch een hoop. Ik heb 1500-2000 aangegeven volgens mij, al zal dat niet erg realistisch zijn. Hoewel ze mijn ingeruilde fiets dus wel weer zouden kunnen herverkopen ism Roetz (vraagprijs €800) en de onderdelen zijn nog wat waard.
Niet super realistisch nee, maar ze krijgen idd een fiets voor terug waar vast nog op verdiend kan worden links of rechtsom.
Info leert dat je €500 korting krijgt als je S/X 3 inlevert (al dan niet werkend maar wel compleet).
FAQ link
Edit:
De trade in korting vind ik behoorlijk karig maar was te verwachten. In combinatie met voorwaarden is het eigenlijk nog minder de moeite. Je moet je oude fiets dus al inleveren maar krijgt niet direct nieuwe. Levertijd online 14-21 dagen (afhankelijk van kleur).
[ Voor 43% gewijzigd door Delirius op 07-01-2026 19:30 ]
Voor een werkende s3 is het een slecht aanbod, maar voor een kapotte lijkt me dienhelemaal niet zo gek. Alhoewel ik ‘m dan zelf nog steeds in onderdelen zou verkopen denk ik, want dat levert het meeste opDelirius schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:07:
Kreeg vandaag deze in mailbox.
Info leert dat je €500 korting krijgt als je S/X 3 inlevert (al dan niet werkend maar wel compleet).
FAQ link
Edit:
De trade in korting vind ik behoorlijk karig maar was te verwachten. In combinatie met voorwaarden is het eigenlijk nog minder de moeite. Je moet je oude fiets dus al inleveren maar krijgt niet direct nieuwe. Levertijd online 14-21 dagen (afhankelijk van kleur).
[Afbeelding]
Is er op dit moment een goede concurrent? Ik zie maar weinig fietsen voorbij komen die echt strak zijn met vergelijkbare technologie als VanMoof. Veloretti geeft veel problemen hoor ik en Cowboy is ook niet meer wat het geweest is. Overigens zitten deze allemaal in dezelfde prijsrange. Ik rij ook nog steeds met veel plezier op mijn S3 maar ik zou op dit moment geen vergelijkbare opvolger weten dan bijvoorbeeld een S6 tegen de tijd dat mijn S3 het begeeft.oscarwashere schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:11:
Inderdaad, als je een werkende fiets hebt, waarom zou je dit dan doen. Met vijfhonderd euro korting zijn de nieuwe modellen nog steeds hartstikke duur vergeleken met hun concurrentie.
Het punt is, een strakke, robuuste en betrouwbare fiets van minder dan 3000€, dat lukt gewoon niet.Dutchy88 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:30:
[...]
Is er op dit moment een goede concurrent? Ik zie maar weinig fietsen voorbij komen die echt strak zijn met vergelijkbare technologie als VanMoof. Veloretti geeft veel problemen hoor ik en Cowboy is ook niet meer wat het geweest is. Overigens zitten deze allemaal in dezelfde prijsrange. Ik rij ook nog steeds met veel plezier op mijn S3 maar ik zou op dit moment geen vergelijkbare opvolger weten dan bijvoorbeeld een S6 tegen de tijd dat mijn S3 het begeeft.
VM krijgt dat niet voor de bakker, maar ook Cowboy en Velorretti niet. Misschien is dat gewoon omdat het niet kan in de huidige wereld.
De S3 werd met enorm verlies verkocht. Als die nog werkt, count your blessings...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb VanMoof en Veloretti. Het verhaal dat Veloretti veel problemen geeft herken ik niet. Vereist minder onderhoud dan mijn 2 S3's (en ik had ook nog een S2, maar die inmiddels weggedaan). Vind de VM nog wel steeds de mooiere fiets..Dutchy88 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:30:
[...]
Is er op dit moment een goede concurrent? Ik zie maar weinig fietsen voorbij komen die echt strak zijn met vergelijkbare technologie als VanMoof. Veloretti geeft veel problemen hoor ik en Cowboy is ook niet meer wat het geweest is. Overigens zitten deze allemaal in dezelfde prijsrange. Ik rij ook nog steeds met veel plezier op mijn S3 maar ik zou op dit moment geen vergelijkbare opvolger weten dan bijvoorbeeld een S6 tegen de tijd dat mijn S3 het begeeft.
VanMoof heeft geen concurrentie.oscarwashere schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:11:
Inderdaad, als je een werkende fiets hebt, waarom zou je dit dan doen. Met vijfhonderd euro korting zijn de nieuwe modellen nog steeds hartstikke duur vergeleken met hun concurrentie.
Display doet het half, achterrem is heel slecht, achternaaf trapt steeds vaker door in 3e versnelling, automatische shifter is stuk en heb ik eraf gehaald, kicklock doet het niet. Er is vast nog e.e.a. te repareren , maar ik ben een beetje klaar met de fiets. Iemand belangstelling? Of heeft iemand al het voorwiel op een andere fiets gezet, is dat beetje te doen?
Bij vM krijg je er nu tijdelijk 500 euro voor...als je een nieuwe koopt. Dat is meer dan iemand anders voor een kapotte S3 met kuren gaat betalen denk ik?Damsplaat schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:48:
Mijn s3 heeft inmiddels steeds meer kuren, ik fiets weer op spierkracht. Heeft iemand suggesties wat ik met mijn fiets zal doen? Moter en accu zijn prima,
Display doet het half, achterrem is heel slecht, achternaaf trapt steeds vaker door in 3e versnelling, automatische shifter is stuk en heb ik eraf gehaald, kicklock doet het niet. Er is vast nog e.e.a. te repareren , maar ik ben een beetje klaar met de fiets. Iemand belangstelling? Of heeft iemand al het voorwiel op een andere fiets gezet, is dat beetje te doen?
Ik zou ‘m in onderdelen verkopen… dan levert die nog hee wat op …Damsplaat schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:48:
Mijn s3 heeft inmiddels steeds meer kuren, ik fiets weer op spierkracht. Heeft iemand suggesties wat ik met mijn fiets zal doen? Moter en accu zijn prima,
Display doet het half, achterrem is heel slecht, achternaaf trapt steeds vaker door in 3e versnelling, automatische shifter is stuk en heb ik eraf gehaald, kicklock doet het niet. Er is vast nog e.e.a. te repareren , maar ik ben een beetje klaar met de fiets. Iemand belangstelling? Of heeft iemand al het voorwiel op een andere fiets gezet, is dat beetje te doen?
YouTube: IMG 3124
S3? Dan is het de versnelling in de achternaaf die niet lekker meer is. Je kunt die achternaaf uit elkaar halen om te kijken wat er aan de hand is (alhoewel most likely dat je een nieuw achterwiel moet.., maar nooit geschoten is altijd mis)peligro2k schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:41:
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? De ketting zit er goed op, alleen het achterwiel beweegt niet. Als ik de fiets aan zet pakt die wel af en toe.
YouTube: IMG 3124
Nee het is een S1V2 (eerste generatie elektrisch dacht ik). Ik dacht nog om een hardware reset te proberen, maar wellicht gaat dat ook weinig doen..Kammika schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:05:
[...]
S3? Dan is het de versnelling in de achternaaf die niet lekker meer is. Je kunt die achternaaf uit elkaar halen om te kijken wat er aan de hand is (alhoewel most likely dat je een nieuw achterwiel moet.., maar nooit geschoten is altijd mis)
Ik heb hier een S2 staan met heel weinig kilometers en die heeft lang stil gestaan. Gevolg dat de accu defect zou zijn.
Ik heb de accu opengehaald en heb deze met mijn labvoeding weer tot leven gewekt. De Lader geeft een rood lampje aan en ik heb inmiddels weer 37v in het pack.
Dit heb ik gemeten op de B+ en B- terminal. Op de P+ en P- meet ik slechts enkele milivolts. Mijn aanname is dat dit komt omdat de accu niet aangestuurd wordt door de smart module . De cellen uitgelezen op de BMS terminal en zijn ook aardig in balans.
Echter gaat de fiets niet “aan” Ik hoor een akelig click geluid waarvan ik denk dat het een lock geluid is. ( het kicklock is verwijderd dus ik weet niet zeker of dat zo is )
Alles ik de fiets optil of omdraai knippert het achterlicht. En ik heb een paar keer een doodskop op de bovenbuis gezien met een soort van alarm ?
Ik heb de smartmodule opengehaald en er zit een 18650 cel in die op 3.9v staat dus dat lijkt ook goed.
Ook de connector is niet door gefikt, ( en de accu laadt ook op ) dus dat heb ik ook uitgesloten.
De zekering is niet stuk en ook ziet de PCB van de accu en de smartmodule eruit als nieuw.
Wat zou ik nog meer kunnen uitsluiten ?
Momenteel gaat er 179 watt de accu in, dus accu en bms lijken me dan in orde ?


[ Voor 5% gewijzigd door jjonkie op 16-01-2026 19:50 ]
De kettingspanner bleek te zijn verschoven. Die recht zetten en een volledige reset lijkt het probleem te hebben verholpen...peligro2k schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:41:
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? De ketting zit er goed op, alleen het achterwiel beweegt niet. Als ik de fiets aan zet pakt die wel af en toe.
YouTube: IMG 3124
Gisteren mijn S3 Analog opgehaald bij Roetz Bikes in Amsterdam, mooie fiets.
Ik wilde vandaag de 1 van de spacers op het stuur zetten om te gaan fietsen met het stuur op de juiste hoogte.
Echter, de spacers kunnen niet in elkaar geschoven worden. De stuurpen lijkt te dik, zie ook onderstaande foto, de spacer sluit niet goed aan doordat de diameter te groot is van de stuur pen. Daardoor kan ik beide helften niet in elkaar schuiven. Ook niet met kracht.
:strip_exif()/f/image/vhkcH0fbSKEKeAbtnFI8gyfv.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt een nagedraaide stuurpen te zijn voor zover ik kan zien aan de dunne lijntjes in het metaal, het stuur was ook bijna niet omhoog te krijgen nadat de boutjes helemaal los waren. Klemt teveel.
Volgens de instructie video van Van Moof zou het stuur makkelijk omhoog geschoven moeten kunnen worden, dat is bij mij absoluut niet het geval. Kan me ook niet herinneren dat dit een probleem was met mijn S3 paar jaar geleden.
iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Heb Roetz ook al een bericht gestuurd.
groet Skywalker.
Ze hebben hiervoor een limited edition uitvoering gemaakt, 100 stuks, en ik heb nummer 94 uit de serie.
Fietst als een fiets, schakelt goed met de shimano nexus 7, tektro schijfremmen en naafdynamo voor de verlichting. Voelt redelijk licht aan op de weg. Motor, batterij, electronica ed. zijn eruit gehaald.
Roetz heeft overigens een serie nieuwe S3 fietsen hiervoor gebruikt, mijn Analog S3 is dus een nieuwe fiets, geen refurb.
Ik vind de looks wel mooi, met creme accenten.
Zal de fiets gebruiken als stadsfietst voor de korte ritjes.
Ik weet het, het is geen echte VM S3, maar leek me relevant genoeg om hier te delen
Doet me weer denken aan mijn S3, die al lang weg is.
Vind het wel leuk om weer zo'n iconish ontwerp in huis te hebben.
grt skywalker
:strip_exif()/f/image/HxhiXeZvu3J0RsECXVxqaFyL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MRny0n3cz1w3XiCGfjOnPKIw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gEV8v2o6RDrwdVnoxDrNBwov.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hetzelfde probleem met mijn S6. De 10mm lukt wel, de 20mm niet. Overweeg zelfs om deze naar wen draaibank oid te brengen om er een snippertje af te laten halen. Hoe is het je gelukt?sky_walker schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:43:
** Edit. Is opgelost, aanhouder wint, het pastte uiteindelijk toch **
Gisteren mijn S3 Analog opgehaald bij Roetz Bikes in Amsterdam, mooie fiets.
Ik wilde vandaag de 1 van de spacers op het stuur zetten om te gaan fietsen met het stuur op de juiste hoogte.
Echter, de spacers kunnen niet in elkaar geschoven worden. De stuurpen lijkt te dik, zie ook onderstaande foto, de spacer sluit niet goed aan doordat de diameter te groot is van de stuur pen. Daardoor kan ik beide helften niet in elkaar schuiven. Ook niet met kracht.
[Afbeelding]
Het lijkt een nagedraaide stuurpen te zijn voor zover ik kan zien aan de dunne lijntjes in het metaal, het stuur was ook bijna niet omhoog te krijgen nadat de boutjes helemaal los waren. Klemt teveel.
Volgens de instructie video van Van Moof zou het stuur makkelijk omhoog geschoven moeten kunnen worden, dat is bij mij absoluut niet het geval. Kan me ook niet herinneren dat dit een probleem was met mijn S3 paar jaar geleden.
iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Heb Roetz ook al een bericht gestuurd.
groet Skywalker.
Gaaf hoor!...die van mij is nu ook behoorlijk analog hoor...sky_walker schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:36:
Vandaag eerste rondje gefietst met mijn nieuwe S3 Analog, omgebouwd van E bike naar normale fiets door Roetz Bikes in Amsterdam.
[ Voor 66% gewijzigd door litebyte op 18-02-2026 00:13 ]
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
het kan meerdere oorzaken hebben, heb ik begrepen. Ik zou beginnen met een reset van de fiets, firmware update - de standaard riedel om te kijken of het een softwarematig probleem is. Als je de kabelboom vervangen hebt, kan het ook juist een gaar stekkertje/verbinding zijn. Heb je dit zelf gedaan of laten doen? In dat laatste geval kan je ook contact met hen opnemen.Kammika schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:10:
Heb een error 20 in mijn s3. Kabelbreuk is onwaarschijnlijk (kabelboom half jaar geleden vervangen). Iemand enig idee wat de handigste stappen tot diagnose zijn?
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Ik ben er al uit. Als ik de accu 2 mm ver aanduw, is het probleem weg. Maar dan ik het afdekplaatje niet meer op de accu schroeven. Dus nu wat extra opvulling daar gedaan en laat het klepje de accu een klein beetje aandrukken en dan gaat het goed.stevenP schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:46:
[...]
het kan meerdere oorzaken hebben, heb ik begrepen. Ik zou beginnen met een reset van de fiets, firmware update - de standaard riedel om te kijken of het een softwarematig probleem is. Als je de kabelboom vervangen hebt, kan het ook juist een gaar stekkertje/verbinding zijn. Heb je dit zelf gedaan of laten doen? In dat laatste geval kan je ook contact met hen opnemen.
Zit wsch dus in de contactpuntjes tussen de accu en de socket, maar daar kan ik nu niet goed bij. Ik kijk het eerst even aan of het zo goed blijft voor ik de hele fiets uit elkaar haal
Volgens internet ligt het aan de kabelboom, zo'n beetje de duurste ingreep die je ook niet zelf lijkt te kunnen doen. Heeft iemand misschien ervaring om toch zelf iets te proberen? Zou mooi zijn als het een kwestie van los stekkertje of roestige connector zou zijn natuurlijk...
De Vanmoof inruil actie loopt alleen deze week nog. Maarja, na €500 toch nog €2800 betalen... Het is mij net even te stil ook de laatste tijd qua reviews en ook de levendigheid hier en op andere kanalen.
[ Voor 7% gewijzigd door oscarwashere op 25-03-2026 22:14 ]
Heeft iemand misschien ervaring met samen fietsen, waarbij de ene op een S3 en de ander bijvoorbeeld op een Veloretti Ace 2, of andere 'urban ebikes'?
Ik heb dat ook gehad, bij mij kwam het vooral in de winter en bij vochtig weer, maar ook niet altijd. Lekker vaag dus. Accu na laten kijken --> geen probleem. Nu is het opeens opgelost en fiets ik al de hele winter zonder errors, waar ik de afgelopen 2 winters er wel last van. Leek toch iets met een contact ergens te zijn wat nu uit zichzelf heeft opgelost.oscarwashere schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:12:
Het einde lijkt helaas in zicht voor mijn S3 uit 2020. Sinds een paar dagen krijg ik regelmatig error 45. De versnelling gaat dan terug naar 1 en de motorondersteuning gaat soms uit, soms ineens weer aan, met schokken. En dan na een reset gaat het ineens weer een tijdje goed. Voordat ik deze error kreeg had ik al een poosje 48(?), waarbij de fiets willekeurig schakelt bij stilstand of bij lage snelheden.
Volgens internet ligt het aan de kabelboom, zo'n beetje de duurste ingreep die je ook niet zelf lijkt te kunnen doen. Heeft iemand misschien ervaring om toch zelf iets te proberen? Zou mooi zijn als het een kwestie van los stekkertje of roestige connector zou zijn natuurlijk...
De Vanmoof inruil actie loopt alleen deze week nog. Maarja, na €500 toch nog €2800 betalen... Het is mij net even te stil ook de laatste tijd qua reviews en ook de levendigheid hier en op andere kanalen.
En in ander nieuws, ik heb zojuist een mooie mijlpaal op mijn S3 mogen behalen, op naar de 20K
[ Voor 9% gewijzigd door Bartske op 26-03-2026 09:34 ]
ik heb een S3 en een Ace2. Allebei erg fijne fietsen, maar wel compleet ander karakter.oscarwashere schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:03:
Stiekem ben ik al aan het kijken naar alternatieven, maar mijn vriendin heeft ook een (nog goed functionerende) S3. Het zou jammer zijn als we bij samen fietsen niet dezelfde snelheid kunnen aanhouden.
Heeft iemand misschien ervaring met samen fietsen, waarbij de ene op een S3 en de ander bijvoorbeeld op een Veloretti Ace 2, of andere 'urban ebikes'?
S3 is een echte snelheidsfiets, Ace2 is meer een dieseltje.... S3 = licht (maar je voelt dus ook elke hobbel). Ace 2 is zwaar (maar fietst heel comfortabel). S3 heeft standaard minder koppel dan Ace2 (maar trekt met turbo knop veel harder op).
Ik zou overigens die S3 niet afschrijven als het alleen de kabelboom is. Ik had er ook eentje met kabelbreuk. Heb er uiteindelijk zelf een nieuwe kabelboom ingezet. Die kost 175 EUR. Er staan goede intructievideo's op youtube hoe het te doen. (zoek even terug in het forum hier, staan wel links)
Het is niet moeilijk, wel heel erg veel werk (je haalt feitelijk de hele fiets uit elkaar en zet 'm weer in elkaar), en als je de tijd hebt, wel erg leuk om een keer te doen...
Bijkomend voordeel is dat ik daardoor nu alle onderhoud zelf op de fiets kan doen..
is dit de juiste zadelpen? https://www.bol.com/nl/nl...XZ_35ZmM_1OxoC7WcQAvD_BwE
Of heeft iemand een tip voor de juiste.
Een tip voor ander (zachter) zadel is ook welkom!
Ik nader deze week de 15.000km op mn S3
Heb zelf 1 kort ritje gemaakt op de Veloretti Ace 2 van een vriend en inderdaad valt het gewicht van de fiets zelf erg op.
De 34mm klopt, de lengte weet ik niet zeker maar dat zou niet echt mis kunnen gaan denk ik.HBO88 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:45:
mijn zadel is stuk en vanwege wat lichamelijk klachten wil ik een ander type zadel.
is dit de juiste zadelpen? https://www.bol.com/nl/nl...XZ_35ZmM_1OxoC7WcQAvD_BwE
Of heeft iemand een tip voor de juiste.
Een tip voor ander (zachter) zadel is ook welkom!
Ik nader deze week de 15.000km op mn S3
Hij oogt ook echt zwaar.oscarwashere schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:12:
Heb zelf 1 kort ritje gemaakt op de Veloretti Ace 2 van een vriend en inderdaad valt het gewicht van de fiets zelf erg op.
S3: 21 kilo
Ace 2 lite: 27 kilo
Ace 2 pro: 30 kilo
Valt me nog mee. Hij voelt wel een keer zo waar...[911] schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:12:
[...]
Hij oogt ook echt zwaar.
S3: 21 kilo
Ace 2 lite: 27 kilo
Ace 2 pro: 30 kilo
Van de week zal ik ook een proefritje maken op een Cortina E-lett van een vriend. Deze is relatief licht en beter verkrijgbaar bij traditionele fietsenwinkels. Nadeel is dat hij een rotatiesensor heeft en geen krachtsensor, maar volgens mij is dat bij VanMoof ook zo, dus een proefrit moet uitwijzen hoe het voelt. Ander nadeel is dat hij geen versnellingen heeft, maar ook dat is (in Nederland en zonder al te harde tegenwind) misschien nog te overkomen.
Tenways heb ik ook nog bekeken maar oogt allemaal wat goedkoper. Hoewel de nieuwere CGO600 wel beter afgewerkt zou zijn.
Je gaat niet zelf meer aan de bak met de kabelboom?oscarwashere schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:25:
Na wat verder oriënteren is m'n oog gevallen op Lemmo. Lijkt goede specificaties te hebben, is snel leverbaar, ziet er goed uit. Je kan de slimmigheden en accu loskoppelen en dan heb je een normale fiets, zelfs zonder weerstand van de motor. Misschien niet iets wat ik dagelijks zou gebruiken, maar maakt de fiets in tegenstelling tot mijn VanMoof niet gelijk e-waste als een elektronisch onderdeel het begeeft.
Van de week zal ik ook een proefritje maken op een Cortina E-lett van een vriend. Deze is relatief licht en beter verkrijgbaar bij traditionele fietsenwinkels. Nadeel is dat hij een rotatiesensor heeft en geen krachtsensor, maar volgens mij is dat bij VanMoof ook zo, dus een proefrit moet uitwijzen hoe het voelt. Ander nadeel is dat hij geen versnellingen heeft, maar ook dat is (in Nederland en zonder al te harde tegenwind) misschien nog te overkomen.
Tenways heb ik ook nog bekeken maar oogt allemaal wat goedkoper. Hoewel de nieuwere CGO600 wel beter afgewerkt zou zijn.
Nee, van wat ik in een video zag gaat dat mij te ver. Wie weet kan ik er nog iemand anders blij mee maken die het wel aandurft. Wel erg jammer, einde van een tijdperk...Kammika schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:32:
[...]
Je gaat niet zelf meer aan de bak met de kabelboom?
Ah joh, gewoon doen. Paar avonden voor uit trekken, beetje gezellig maken in je schuurtje. Is echt goed te doen. Ik heb voor 125€ op marktplaats een kabelboom gescoord en ben rustig aan de slag gegaan. Ging prima. Deze video is de beste assistent. YouTube: Vanmoof S3 draadboom vervangen.oscarwashere schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:49:
[...]
Nee, van wat ik in een video zag gaat dat mij te ver. Wie weet kan ik er nog iemand anders blij mee maken die het wel aandurft. Wel erg jammer, einde van een tijdperk...
Heb je gekeken naar de Ace Two van Veloretti? Je hebt een versnellingloze versie en een duurdere Enviolo variant.oscarwashere schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:25:
Tenways heb ik ook nog bekeken maar oogt allemaal wat goedkoper. Hoewel de nieuwere CGO600 wel beter afgewerkt zou zijn.
De Lemmo is een leuk concept, maar er zijn best wel wat problemen mee. En de versie met riem heeft geen versnelling.
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Heb even een Lemmo gehad, maar hem weer teruggestuurd.oscarwashere schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:25:
Na wat verder oriënteren is m'n oog gevallen op Lemmo. Lijkt goede specificaties te hebben, is snel leverbaar, ziet er goed uit. Je kan de slimmigheden en accu loskoppelen en dan heb je een normale fiets, zelfs zonder weerstand van de motor. Misschien niet iets wat ik dagelijks zou gebruiken, maar maakt de fiets in tegenstelling tot mijn VanMoof niet gelijk e-waste als een elektronisch onderdeel het begeeft.
- Accu loopt ook als je hem niet gebruikt te snel leeg. Fabrikant zegt dat dat een kenmerk van de 4G/IoT verbinding is.
- Elektronisch slot speelt een bevestigings muziekje af als je hem op slot zet, met hetzelfde volume als het alarm.
- Het is niet mogelijk hem niet op slot te zetten, gaat dan niet uit.
[ Voor 3% gewijzigd door maxnl op 10-04-2026 17:34 ]
Dat is waarschijnlijk het probleem, je moet af en toe de accu opladen tot 100% anders kan het batterij management geen accurate waarden weergeven. Is bijv. bij mijn thuisaccu ook zo.Syllabus schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:55:
Inmiddels ruim 1500 km met de S6 er op. Nog altijd blij mee, maar wat mij serieus af valt is de accudegradatie. Staat nu is 89% SoH (volgens de app), ik kom nooit onder de 20% en nooit boven de 80% en de fiets staat altijd binnen onder goede klimaatomstandigheden. Hoop dat het snel stabiliseert want om de 5000 km een nieuwe accu zit ik niet op te wachten. Verder fijne (stads)fiets, erg blij mee, vond het ook nog altijd een mooie fiets om te zien. Lange afstanden (25+ km) worden wel ietwat oncomfy, maar daar is de fiets ook niet helemaal voor gemaakt natuurlijk.
Voor lange afstanden, ik kan aanraden om een ander zadel te plaatsen. Onlangs zelf gedaan met mijn S3, wereld van verschil. Had ik paar jaar eerder moeten doen.
Edit, ik heb ruim 15.000 km erop zitten met over de 400 laadcycli. Ik merk amper degradatie.
[ Voor 4% gewijzigd door HBO88 op 17-04-2026 19:10 ]
Hoe fiets hij tot nu toe, woon helaas niet in de buurt van de Roet Factory. Fiets het echt licht (weet niet met wat voor fiets ik het moet vergelijken met trappen)sky_walker schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:36:
Vandaag eerste rondje gefietst met mijn nieuwe S3 Analog, omgebouwd van E bike naar normale fiets door Roetz Bikes in Amsterdam.
Ze hebben hiervoor een limited edition uitvoering gemaakt, 100 stuks, en ik heb nummer 94 uit de serie.
Fietst als een fiets, schakelt goed met de shimano nexus 7, tektro schijfremmen en naafdynamo voor de verlichting. Voelt redelijk licht aan op de weg. Motor, batterij, electronica ed. zijn eruit gehaald.
Roetz heeft overigens een serie nieuwe S3 fietsen hiervoor gebruikt, mijn Analog S3 is dus een nieuwe fiets, geen refurb.
Ik vind de looks wel mooi, met creme accenten.
Zal de fiets gebruiken als stadsfietst voor de korte ritjes.
Ik weet het, het is geen echte VM S3, maar leek me relevant genoeg om hier te delen![]()
Doet me weer denken aan mijn S3, die al lang weg is.
Vind het wel leuk om weer zo'n iconish ontwerp in huis te hebben.
grt skywalker
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vermoed zelf dat dit weleens te maken kan hebben met de accu in de Smart Cartridge.. Maar voordat ik een nieuwe accu bestel en mijn smart cartridge ga uitbouwen wil ik eerst even wat inzichten vanuit jullie vragen. Ik kom deze verstoring (niet heel lang gezocht) nog niet ergens tegen.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Bedankt voor de tip! Zal ik dat binnenkort eens doen. Heel soms doet de VM het zelf ook wel eens, dan staat 'ie ineens op 100%. Maar zal het wat frequenter doen dan. Welk zadel heb je nu?HBO88 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:06:
[...]
Dat is waarschijnlijk het probleem, je moet af en toe de accu opladen tot 100% anders kan het batterij management geen accurate waarden weergeven. Is bijv. bij mijn thuisaccu ook zo.
Voor lange afstanden, ik kan aanraden om een ander zadel te plaatsen. Onlangs zelf gedaan met mijn S3, wereld van verschil. Had ik paar jaar eerder moeten doen.
Edit, ik heb ruim 15.000 km erop zitten met over de 400 laadcycli. Ik merk amper degradatie.
Waar zit de sensor eigenlijk? Fiets is redelijk schoon, dus denk eigenlijk niet dat er viezigheid op zit ofzo.
Volgens mij zit die achter het display/leds op de framebuis. Tenminste als ik die afdek met mijn hand gaat het licht aan.xileS schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:42:
Ik merk al een tijdje dat de automatische stand van de verlichting niet meer betrouwbaar is. Soms weleens gehad dat die niet automatisch aan ging als het donker was en nu gaat die juist niet meer uit terwijl het zonnig is. Slider van laag tot hoog, maakt geen verschil.
Waar zit de sensor eigenlijk? Fiets is redelijk schoon, dus denk eigenlijk niet dat er viezigheid op zit ofzo.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Bij mij gebeurd er helaas niks. Bij setting dat licht automatisch aan moet gaan, blijft het aan. Slider helemaal links of helemaal rechts maakt geen verschil. Geen idee waar dit aan kan liggen, maar ik zou nog een reset kunnen proberen en dat het dan wel ineens weer werkt.Ferruginous Hwk schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:29:
[...]
Volgens mij zit die achter het display/leds op de framebuis. Tenminste als ik die afdek met mijn hand gaat het licht aan.
Afgelopen tijd werkt het iig niet meer betrouwbaar en toch best irritant als je steeds je tel moet pakken om je licht aan/uit te zetten.
Bij mij heeft de gevoeligheid van die sensor nooit goed gewerkt. Heb gewoon verlichting altijd aan. Kost bijna geen stroom en is nog veiliger ookxileS schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:39:
[...]
Bij mij gebeurd er helaas niks. Bij setting dat licht automatisch aan moet gaan, blijft het aan. Slider helemaal links of helemaal rechts maakt geen verschil. Geen idee waar dit aan kan liggen, maar ik zou nog een reset kunnen proberen en dat het dan wel ineens weer werkt.
Afgelopen tijd werkt het iig niet meer betrouwbaar en toch best irritant als je steeds je tel moet pakken om je licht aan/uit te zetten.
Dit inderdaad. Ik snap eigenlijk niet goed waarom iedereen 'm niet altijd aan heeft? Net als met een auto wil je toch altijd het best zichtbaar zijn?HBO88 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:12:
[...]
Bij mij heeft de gevoeligheid van die sensor nooit goed gewerkt. Heb gewoon verlichting altijd aan. Kost bijna geen stroom en is nog veiliger ook
rem, kicklock, schakelen en doortrappen
Gelijk paar sloebers die 100 euro boden, maar toen kreeg ik ineens een bericht van iemand die voor minder dan 300 dat allemaal wou maken! Gelijk erheen gebracht (bleek maar 10 min fietsen) en volgende dag had ik weer werkende fiets!
Misschien handig om te delen. Door wie en in welke plaats heb je het laten fixen?Damsplaat schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:35:
Ik had mijn S3 opgegeven. Stond al half jaar stil en maar voor habbekrats marktplaats gezet, met opsomming van alle gebreken:
rem, kicklock, schakelen en doortrappen
Gelijk paar sloebers die 100 euro boden, maar toen kreeg ik ineens een bericht van iemand die voor minder dan 300 dat allemaal wou maken! Gelijk erheen gebracht (bleek maar 10 min fietsen) en volgende dag had ik weer werkende fiets!
Discussies omtrent de huidige onzekere toekomst van Van Moof; Discussies over de toekomst van VanMoof
Het delen van referrals is op tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal daarom na constatering direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.
Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.