B64 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:08:
[...]
Opbrengst (3800) - investering (3400) = winst (400). Waarbij alleen de investering vaststaat, de rest is door @
Mahone bedacht.
En
nogmaals, deze discussie is volkomen offtopic omdat
a) de discussie niet over mijn situatie niet over mijn situatie gaat (zoals ik hierboven ook al aangaf) en
b) ik het nogal bizar vindt, om niet te zeggen abject en beledigend, dat ik alleen maar aangeef wat de kilometerkostprijs van mijn fiets is (met onderbouwing) en mensen vervolgens zonder ook maar enige kennis van mijn situatie, woonwerkafstand, evt reiskostenvergoeding of wat dan ook, het lef hebben door te rekenen wat ik daar dan wel niet aan over zou kunnen houden.
Als je dat zo belangrijk vindt, lever dan hier ook even je eigen financiële plaatje - of hou je mond als je dat te lastig vind.
Sorry maar ik vind dit een beetje een kinderachtige reactie wel. Volgens mij heeft niemand de bedoeling je te beledigen. Laat ik in ieder geval voor mezelf spreken. Dat was niet de bedoeling.
B64 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:48:
[...]
En nou is een e-bike per kilometer best een stuk goedkoper dan een auto, maar het is zeker niet zo dat het bijna gratis is. Je kunt een berekening maken van aanschafprijs minus de restwaarde na de verwachte levensduur, met daarbij opgeteld de energiekosten (opladen van de accu), onderhoudskosten, verzekeringspremies en evt kosten van accessoires (helm, tassen, regenkleding e.d.). Voor mijn fiets (€3400, nu ruim 5,5 jaar oud, 17,5k km) zit ik momenteel op ongeveer €0,20/km.
Je geeft echt letterlijk zelf jouw situatie aan. Dit is de informatie die je geeft, dan kunnen we op basis daarvan toch een grove berekening maken? Ik snap je gepikeerde reactie niet helemaal.
Verder is deze discussie i.m.o. helemaal niet off-topic omdat het een goede overweging kan zijn om al dan niet een elektrische fiets aan te schaffen.
Omdat je het zo lief vraagt ook een berekening van mijn kant:
Voor de fiets reken ik voor het gemak, inclusief onderhoud, verzekering en accessoires: € 5000,-
Mijn werk ligt op 10 kilometer. Dus ik ontvang per dag aan reiskosten: € 4,60
Vier dagen per week ga ik naar kantoor: € 18,40 per week.
Ik ga uit van 45 weken: € 828,- per jaar.
€ 5000 / 828 = 6,04.
Dus met alleen woon-werk verkeer heb ik in ongeveer 6 jaar tijd de fiets 'terugverdiend'. Je zit dan aan de 21.600km, ongeveer wel tijd voor het vervangen van je riem als ik Foxhill goed begrepen heb.
Voor- en nadelen zoals lekker in de buitenlucht, geen files, duurzamer, maar wel langere reistijd, eventueel nat pak etc. buiten beschouwing gelaten uiteraard.
Uiteraard kan je van alles van deze berekening vinden, dus schiet er maar op los. Maar het geeft mij een globaal plaatje van wat het me financieel kost / oplevert om de elektrische fiets naar werk te pakken.
Voor mij niet de belangrijkste reden omdat ik een aantal voordelen zoals hierboven omschreven ook van belang vindt, maar daar een economische waarde aan te hangen is lastig.
In ieder geval een hele fijne avond zonder stress en zonder zorgen toegewenst @
B64