Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 208 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-09 21:51
PeepPeepPeep schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:22:
[...]

Reiskostenvergoeding is nooit afhankelijk van het vervoersmiddel.
Jawel.

Er zijn twee fiets regelingen mogelijk. Via WKR ofwel oude fietsplan (vaak erg beperkt) heeft geen invloed op reiskosten. Via bijtelling ofwel meestal fietslease (vaak hele ruime regeling) mag de werkgever geen reiskosten betalen op de dagen dat je de fiets gebruikt. Hoe werkgevers ermee omgaan verschilt.

Als je geen fietsregeling van werk gebruikt wordt er meestal geen onderscheid gemaakt. Maar daar beslist een werkgever zelf over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:16
keuringsdienst schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:18:
Weer een prima betaalbare elektrische fiets, deze keer uit de stal van Giant - Momentum.
Voor 799 euro uit Duitsland.

https://www.bike-mailorde...voya-e-2-single-speed-ink

[Afbeelding]

2 types. Deze scherpe aanbieding staat ook op Pepper.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verkrijgbaar in diverse kleuren.
dit model heeft standaard geen trappers enz.. zie Momentum site en plaatje van dd fiets.

Fietst wel ok! Zelf getest

Verlichting is ook een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:04
eenhoorntje schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:29:
...
dit model heeft standaard geen trappers enz.. zie Momentum site....
Ik had de Momentum trappers idd gezien als accessoire, maar had niet verwacht dat ze zouden ontbreken op de ebike. Zonder trappers is hij niet bruikbaar. :S

Dit is wel héel basic, zeg maar kaal.
Waarschijnlijk met als enige reden om de geadverteerde prijs ervan zo laag mogelijk te houden.

In Duitsland zitten de pedalen er wel op zie ik. Ze missen tevens bij het accessoire overzicht.
Ook is de kleurenkeuze van het frame uitgebreider. Vreemd dat er dergelijke verschillen zijn binnen EU.

[ Voor 42% gewijzigd door elinx op 12-11-2024 01:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 22:25

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Vaevictis_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:59:
[...]
@keuringsdienst Leuke fiets, prima voor mijn zoon als eerste e-bike. Helaas wel uitverkocht via de NL site. Misschien eens bij de lokale FM langs om te zien of hij deze fiets heeft staan.

Is inderdaad wel erg kaal en tektro remmen geen fan van en gates CDN is minder goed dan de CDX. Ben ook benieuwd hoe het rijd zonder versnelling.
Hij is gewoon nog in Duitsland te koop voor 799 euro via de link die ik plaatste. Dan zit ook gewoon alles erbij.
De 155 euro duurdere link in NL is bewust niet door mij geplaatst.

@eenhoorntje
Bij de Duitse link die ik plaatste is hij gewoon compleet, bovendien voordeliger en verkrijgbaar.
In DE is hij ook nog in meerdere kleuren verkrijgbaar.

Wel moet je bij dit type fiets nog de sloten kopen, spatborden en verlichting.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:16
Met alle opties erbij is de fiets nog steeds leuk geprijst (of je hem nu in nl of de koopt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweddy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-08 00:00
Mahone schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:17:
Dat is waar, ik moet nog even kijken of je ook een reiskostenvergoeding krijgt als je met de fiets komt ipv met de auto, maar anders verdien je het voor een groot deel ook weer terug na verloop van tijd.
De meeste werkgevers hebben een fietsenplan waardoor in feite een enorme korting krijgt op het aankoopbedrag van je ebike. Dan wordt die 4100 euro helemaal peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:33
Vanochtend bij Gazelle Experience Center geweest in Haarlem. Een verademing qua service en mogelijkheden, kunnen auto dealers nog wat van leren :9 .

Uitstekend geholpen en uiteindelijk gaat ze toch voor de HeavyDuty C7 . Die vind ze gewoon het mooiste, fietste prima, en voor wat mijn vrouw fietst en waar ze nu vandaan komt (11 jaar oude Gazelle Bloom zonder elektrische ondersteuning) is het al een behoorlijke verbetering.

Zo zie je maar, ik ging voor schijfremmen en een riem maar het nadeel is dat ze die modellen allemaal niet mooi vond en kleuren stonden vast. Best jammer want de C5 in het mat zwart had ze dan wel willen overwegen maar die is er alleen in het groen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:20

B64

Tweddy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:40:
[...]
De meeste werkgevers hebben een fietsenplan waardoor in feite een enorme korting krijgt op het aankoopbedrag van je ebike. Dan wordt die 4100 euro helemaal peanuts.
Als het een rekensommetje wordt dat gerelateerd is aan de reiskostenvergoeding dan moet je niet rekenen met de aanschafprijs maar met de kilometerprijs van de fiets. Dat doe je met autokilometers immers ook. Zeker als de fiets specifiek voor woon-werk-verkeer wordt aangeschaft.

En nou is een e-bike per kilometer best een stuk goedkoper dan een auto, maar het is zeker niet zo dat het bijna gratis is. Je kunt een berekening maken van aanschafprijs minus de restwaarde na de verwachte levensduur, met daarbij opgeteld de energiekosten (opladen van de accu), onderhoudskosten, verzekeringspremies en evt kosten van accessoires (helm, tassen, regenkleding e.d.). Voor mijn fiets (€3400, nu ruim 5,5 jaar oud, 17,5k km) zit ik momenteel op ongeveer €0,20/km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-08 06:47
B64 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:48:
[...]

Als het een rekensommetje wordt dat gerelateerd is aan de reiskostenvergoeding dan moet je niet rekenen met de aanschafprijs maar met de kilometerprijs van de fiets. Dat doe je met autokilometers immers ook. Zeker als de fiets specifiek voor woon-werk-verkeer wordt aangeschaft.

En nou is een e-bike per kilometer best een stuk goedkoper dan een auto, maar het is zeker niet zo dat het bijna gratis is. Je kunt een berekening maken van aanschafprijs minus de restwaarde na de verwachte levensduur, met daarbij opgeteld de energiekosten (opladen van de accu), onderhoudskosten, verzekeringspremies en evt kosten van accessoires (helm, tassen, regenkleding e.d.). Voor mijn fiets (€3400, nu ruim 5,5 jaar oud, 17,5k km) zit ik momenteel op ongeveer €0,20/km.
Volgens jouw berekening is als je een reiskostenvergoeding ontvangt jouw fiets toch gratis of zie ik dat verkeerd? Sterker nog: door een elektrische fiets aan te schaffen heb je de afgelopen 5,5 jaar volgens mij ruim € 400,- extra verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Mahone schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:19:
[...]

Volgens jouw berekening is als je een reiskostenvergoeding ontvangt jouw fiets toch gratis of zie ik dat verkeerd? Sterker nog: door een elektrische fiets aan te schaffen heb je de afgelopen 5,5 jaar volgens mij ruim € 400,- extra verdiend.
De discussie ging natuurlijk niet over mijn situatie, maar over iemand die een fiets wil kopen om woonwerk-verkeer met de fiets te gaan doen ipv met de auto (die naar alle waarschijnlijkheid niet de deur uit gaat). Dat de prijs van een fiets van €4100 géén 'peanuts' is omdat je reiskostenvergoeding krijgt.

En dan klopt jouw berekening ook weer niet, want de vaste lasten van die auto (verzekering, belasting, stukje afschrijving) blijven gewoon doorgaan. Op de één of andere manier zul je dat moeten verdisconteren.

En ja, als je lang genoeg met een fiets rijdt houdt je geld over aan je reiskostenvergoeding, maar €400 in 5,5 jaar tijd, dat is wat je noemt peanuts. Als je iets wilt doen om geld te verdienen zijn er lucratievere manieren; even op de achterkant van een bierviltje: de extra reistijd heeft me een whopping €0,50 per uur opgeleverd!

Ik fiets omdat ik dat een stuk prettiger vind dat autorijden of het OV, zeker in de spits. Niet omdat ik er aan het eind van de maand een klein beetje geld aan overhoud.

[ Voor 3% gewijzigd door B64 op 12-11-2024 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-09 17:17
Het ging volgens mij over dat je met fietsplan korting krijgt op de aanschafwaarde, dus dat je daardoor niet voor allergoedkoopste hoeft te gaan en dat bij sommige fietsplannen dan die 4100 peanuts worden.

Bijv. bij mijn werkgever krijg ik 1500 euro korting op een fiets (of e-bike) en nog eens 250 euro korting op accessoires (netto beiden). Dan kan je idd wel voor een iets duurdere e-bike gaan. Moet je natuurlijk wel een bonnetje hebben van een winkel/FM en niet 2e hands op marktplaats.
Ik ga waarschijnlijk voor de Gazelle Grenoble C5.

Qua reiskostenvergoeding krijg ik zo'n 12 euro netto vergoeding per rit. Eigenlijk maakt het niet uit hoeveel vergoeding je krijgt, behalve als de vergoeding veranderd als je met de fiets komt ipv de auto.

Ik zou sowieso een e-bike aanschaffen, aangezien het ook voor hobby fietstochten gebruikt gaat worden. De auto blijft idd ook in bezit.
E-bike bespaart benzine, maar kost ietsjes stroom. Het extra onderhoud van de fiets door de werk-km streep ik even weg tegen de besparing van onderhoud auto op de werk-km al is daar natuurlijk wel verschil tussen.
Besparing fiets t.o.v. auto benzine (dus beiden zonder onderhoud en alleen de variabele kosten) = 9,35 (benzinekosten) - 1 (stroomkosten? geen idee hoeveel. kan ook op werk opladen) = 8,35 per keer besparing.
Ik rij nu gemiddeld 8 keer per maand naar kantoor. Ik weet nog niet hoe vaak ik van die keren met de fiets ga straks (met regen ga ik nog wel met auto). Stel ik ga dan 4 keer per maand gemiddeld, dan bespaar je zo'n 4*8,35*12 = 400,8 euro per jaar. Het ligt aan je budgetregels in welk 'potje' je deze besparing doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:24
B64 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:45:
[...]

[small]En ja, als je lang genoeg met een fiets rijdt houdt je geld over aan je reiskostenvergoeding, maar €400 in 5,5 jaar tijd, dat is wat je noemt peanuts. Als je iets wilt doen om geld te verdienen zijn er lucratievere manieren; even op de achterkant van een bierviltje: de extra reistijd heeft me een whopping €0,50 per uur opgeleverd!
Edit: blijkbaar heb ik iemand beledigd en dat was niet mijn bedoeling. Post daarom aangepast.

[ Voor 42% gewijzigd door L.N. op 13-11-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
L.N. schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:18:
[...]

Volgens mij interpreteer je het verkeerd. In de 5,5 jaar heb je de fiets (€3400) + €400 terugverdiend, dus €3800.

Een fietsplan, lease of koop hangt af van de werkgever/CAO en het aantal km werkverkeer. Er zijn werkgevers die 21 cent per km geven als je met de fiets (geen fietsplan) komt, waardoor een koop interessanter kan zijn.

Als ZZP-er is het helemaal rekenen, namelijk bij koop kun je in de meeste gevallen de fiets afschrijven. Hierdoor krijg je netto ongeveer 50-60 procent van de aankoopprijs terug (in 5 jaar). Maar tegelijk heb je een bijtelling als je de fiets ook privé gebruikt. Je kunt de fiets ook privé kopen en dan 21 cent/km rekenen. Als je veel fietst voor je werk, dan is het laatste mogelijk interessanter.
Als ondernemer kun je ook een fiets zakelijk aanschaffen en geen bijtelling afdragen. Als je hem zakelijk gebruikt. Ik moet de eerste ondernemer (ZZP of met personeel) nog tegenkomen die bijtelling gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Foxhill schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:54:
[...]

Als ondernemer kun je ook een fiets zakelijk aanschaffen en geen bijtelling afdragen. Als je hem zakelijk gebruikt. Ik moet de eerste ondernemer (ZZP of met personeel) nog tegenkomen die bijtelling gaat betalen.
Dan ben je niet juist geïnformeerd. Zie bijvoorbeeld hier.

Tenzij uit een kilometeradministratie blijkt dat er geen privégebruik is geweest, is er 7% bijtelling verschuldigd.

Voor personeel (waaronder een DGA van een BV) kan de bijtelling privégebruik van de fiets van de zaak ook in de vrije ruimte van de werkkostenregeling vallen. Dan "betaal" je niets, maar het verdringt dan overige vergoedingen of verstrekkingen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

L.N. schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:18:
[...]

Volgens mij interpreteer je het verkeerd. In de 5,5 jaar heb je de fiets (€3400) + €400 terugverdiend, dus €3800.
Opbrengst (3800) - investering (3400) = winst (400). Waarbij alleen de investering vaststaat, de rest is door @Mahone bedacht.

En nogmaals, deze discussie is volkomen offtopic omdat
a) de discussie niet over mijn situatie niet over mijn situatie gaat (zoals ik hierboven ook al aangaf) en
b) ik het nogal bizar vindt, om niet te zeggen abject en beledigend, dat ik alleen maar aangeef wat de kilometerkostprijs van mijn fiets is (met onderbouwing) en mensen vervolgens zonder ook maar enige kennis van mijn situatie, woonwerkafstand, evt reiskostenvergoeding of wat dan ook, het lef hebben door te rekenen wat ik daar dan wel niet aan over zou kunnen houden.

Als je dat zo belangrijk vindt, lever dan hier ook even je eigen financiële plaatje - of hou je mond als je dat te lastig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
B64 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:08:
[...]

Opbrengst (3800) - investering (3400) = winst (400). Waarbij alleen de investering vaststaat, de rest is door @Mahone bedacht.

En nogmaals, deze discussie is volkomen offtopic omdat
a) de discussie niet over mijn situatie niet over mijn situatie gaat (zoals ik hierboven ook al aangaf) en
b) ik het nogal bizar vindt, om niet te zeggen abject en beledigend, dat ik alleen maar aangeef wat de kilometerkostprijs van mijn fiets is (met onderbouwing) en mensen vervolgens zonder ook maar enige kennis van mijn situatie, woonwerkafstand, evt reiskostenvergoeding of wat dan ook, het lef hebben door te rekenen wat ik daar dan wel niet aan over zou kunnen houden.

Als je dat zo belangrijk vindt, lever dan hier ook even je eigen financiële plaatje - of hou je mond als je dat te lastig vind.
Sorry maar ik vind dit een beetje een kinderachtige reactie wel. Volgens mij heeft niemand de bedoeling je te beledigen. Laat ik in ieder geval voor mezelf spreken. Dat was niet de bedoeling.
B64 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:48:
[...]
Je geeft echt letterlijk zelf jouw situatie aan. Dit is de informatie die je geeft, dan kunnen we op basis daarvan toch een grove berekening maken? Ik snap je gepikeerde reactie niet helemaal.

Verder is deze discussie i.m.o. helemaal niet off-topic omdat het een goede overweging kan zijn om al dan niet een elektrische fiets aan te schaffen.

Omdat je het zo lief vraagt ook een berekening van mijn kant:
Voor de fiets reken ik voor het gemak, inclusief onderhoud, verzekering en accessoires: € 5000,-
Mijn werk ligt op 10 kilometer. Dus ik ontvang per dag aan reiskosten: € 4,60
Vier dagen per week ga ik naar kantoor: € 18,40 per week.
Ik ga uit van 45 weken: € 828,- per jaar.
€ 5000 / 828 = 6,04.
Dus met alleen woon-werk verkeer heb ik in ongeveer 6 jaar tijd de fiets 'terugverdiend'. Je zit dan aan de 21.600km, ongeveer wel tijd voor het vervangen van je riem als ik Foxhill goed begrepen heb.

Voor- en nadelen zoals lekker in de buitenlucht, geen files, duurzamer, maar wel langere reistijd, eventueel nat pak etc. buiten beschouwing gelaten uiteraard.

Uiteraard kan je van alles van deze berekening vinden, dus schiet er maar op los. Maar het geeft mij een globaal plaatje van wat het me financieel kost / oplevert om de elektrische fiets naar werk te pakken.
Voor mij niet de belangrijkste reden omdat ik een aantal voordelen zoals hierboven omschreven ook van belang vindt, maar daar een economische waarde aan te hangen is lastig.

In ieder geval een hele fijne avond zonder stress en zonder zorgen toegewenst @B64

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-09 22:12
elinx schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:51:
[...]
Ik had de Momentum trappers idd gezien als accessoire, maar had niet verwacht dat ze zouden ontbreken op de ebike. Zonder trappers is hij niet bruikbaar. :S

Dit is wel héel basic, zeg maar kaal.
Waarschijnlijk met als enige reden om de geadverteerde prijs ervan zo laag mogelijk te houden.

In Duitsland zitten de pedalen er wel op zie ik. Ze missen tevens bij het accessoire overzicht.
Ook is de kleurenkeuze van het frame uitgebreider. Vreemd dat er dergelijke verschillen zijn binnen EU.
Als ik het een beetje goed zie is dit al een oud model uit 2022, waarbij hij toen rond de 2400,- US Dollar zou hebben gekost, al zie ik met Google eerder bedragen van 1699,-.

https://www.ebike24.com/blog/ebike-momentum-voya-e-plus

Blijkbaar liep het niet en zaten ze met een mega voorraad die ze nu dumpen.

En dat ie kaal is? Tsja, voor 799,- is dat natuurlijk geen enkel issue. Sterker nog, ik sportieve fietsen worden meestal zonder pedalen geleverd. Wat mij betreft zet ik er eigenlijk altijd zelf pedalen en een zadel op omdat die dingen nogal persoonlijk zijn.

Wat ik ervan vindt? Prima model, krankzinnig mooie prijs. Dit is ooit gebracht door een A-merk, maar het is me niet helemaal duidelijk wat de toekomst van Moventum is als ze zo dumpen. Ik gok dat Giant er de stekker uit trekt gezien de malaise. De aanbieding is en blijft heel sterk, maar dan nog adviseer ik het gros van de mensen naar een Fm te gaan om daar een fiets met bijbehorende service te kopen.

Een en ander is ook wel afhankelijk of je deze via een Bafang servicecentrum kan laten repareren of dat je het via een Moventum dealer moet doen. In geval van dat laatste is er wel een fors risico (nogmaals, ik denk niet dat dit merk blijft bestaan als ze nu zo moeten dumpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Mahone schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:58:
[...]

Je geeft echt letterlijk zelf jouw situatie aan. Dit is de informatie die je geeft,
Ik geen helemaal niet mijn situatie aan. Nergens meld ik mijn woonwerkafstand, laat staan de vergoeding die mijn werkgever al dan niet betaalt. Dat verzinnen jullie er gewoon even bij.
dan kunnen we op basis daarvan toch een grove berekening maken?
Fijne hobby, maar volledig off-topic in dit draadje en al helemaal in het kader van de discussie waarin ik mijn info deelde. Het slaat dus gewoon helemaal totaal nergens op.
Ik snap je gepikeerde reactie niet helemaal.
Dat is dan jouw probleem.

De rest van je post heb ik overigens niet gelezen, de financiële besognes van een willekeurige mede-tweaker vind ik totaal oninteressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@Mahone @B64 @L.N.

De echte besparing ga je maken als je geen auto hebt, anders is het al snel niet of nauwelijks lucratief. Als de auto toch al voor de deur staat zijn die extra kilometers niet de moeite (meest auto-forenzen zitten binnen de 20km).

In grote steden komen parkeerkosten daar wel knetterhard overheen en die maken het dan weer een hele makkelijke overweging, maar meestal zijn de kosten niet enorm voordelig (je hebt ook nog het OV, wat dan weer in sommige gevallen 100% vergoed wordt... lastige sommen).

Ik heb deze berekeningen wel vaker gezien en een ebike is in de meeste gevallen geen forse besparing.

Maar als je zoals wij gewoon een heel leven geen auto hebt, ja dan kijk je echt naar hele grote besparingen. Wij zijn aan beide kanten derde generatie autoloos, hoewel we wel uit (upper-)middle class gezinnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mahone
B64 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:11:
Ik geen helemaal niet mijn situatie aan. Nergens meld ik mijn woonwerkafstand, laat staan de vergoeding die mijn werkgever al dan niet betaalt. Dat verzinnen jullie er gewoon even bij.
Oke dan vraag ik me af hoe je 'Voor mijn fiets (€3400, nu ruim 5,5 jaar oud, 17,5k km) zit ik momenteel op ongeveer €0,20/km.' dan zou omschrijven als dat niet jouw situatie is. Je begint uit te leggen over hoe je een berekening moet maken. Dan kom je met (naar ik dacht) wat dat in jouw situatie heeft gekost, hoeveel woon-werk kilometers je hebt afgelegd en hoeveel jaar je met de fiets doet.
Het is volgens mij ook niet zo gek dat ik over de eerste jaren 0,19 cent per kilometer reken, daarna naar 0,21 ga en het laatste jaar na 0,23 cent. Je hebt helemaal gelijk dat dit allemaal aannames zijn. Maar waar maak je je druk om? Als dat niet klopt kan je dat toch gewoon aangeven? Niemand valt je aan en niemand is boos op je. Volgens mij is een van de intenties van een forum dat mensen hun ervaringen mogen delen en dat anderen daar weer op kunnen reageren.
Fijne hobby, maar volledig off-topic in dit draadje en al helemaal in het kader van de discussie waarin ik mijn info deelde. Het slaat dus gewoon helemaal totaal nergens op.
Mag ik vragen waarom je die info überhaupt deelt als mensen er niet op mogen reageren? Zou je, om jezelf behoorlijk wat frustratie te besparen, niet beter dan gewoon niet kunnen reageren?
Als je niet wil dat mensen op je reageren lijkt het me verstandig om zelf al geen reactie te plaatsen. Wil je toch graag je mening geven maar geen reactie krijgen, adviseer ik op z'n minst onderaan je reactie te plaatsen: 'IK WENS GEEN REACTIE OP MIJN BIJDRAGES!'
In dat geval had ik het kunnen weten en je een hoop irritatie kunnen besparen door niet op je te reageren. Misschien een tip voor de volgende keer.
Dat is dan jouw probleem.

De rest van je post heb ik overigens niet gelezen, de financiële besognes van een willekeurige mede-tweaker vind ik totaal oninteressant.
je gebiedt mij mijn eigen financiële plaatje te leveren. Hieruit maakte ik op dat je hierin geïnteresseerd zou zijn. Mijn excuses voor het volledig verkeerd interpreteren van je bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:12:
@Mahone @B64 @L.N.

De echte besparing ga je maken als je geen auto hebt, anders is het al snel niet of nauwelijks lucratief. Als de auto toch al voor de deur staat zijn die extra kilometers niet de moeite (meest auto-forenzen zitten binnen de 20km).

In grote steden komen parkeerkosten daar wel knetterhard overheen en die maken het dan weer een hele makkelijke overweging, maar meestal zijn de kosten niet enorm voordelig (je hebt ook nog het OV, wat dan weer in sommige gevallen 100% vergoed wordt... lastige sommen).

Ik heb deze berekeningen wel vaker gezien en een ebike is in de meeste gevallen geen forse besparing.

Maar als je zoals wij gewoon een heel leven geen auto hebt, ja dan kijk je echt naar hele grote besparingen. Wij zijn aan beide kanten derde generatie autoloos, hoewel we wel uit (upper-)middle class gezinnen komen.
Dat is het hem. In mijn geval staat er een comfortabele auto voor de deur. Ik fiets nu minder naar mijn werk want dan fiets ik veel in het donker en nu al helemaal nu het weer gaat omslaan. Mijn avondronde blijf ik trouw maken zolang het niet regent. Over kosten maak ik me niet zo snel zorgen, deze calculeer ik in en zowel mijn e-bike als auto krijgen begin december een grote beurt. Dat kost wel het een en ander, maar als ik weer in die warme auto zit weet ik waarom dat geld kostte. Kosten al snel boven de 500 euro, maar daar moet je rekening mee houden. Autorijden is gewoon heel erg duur. Dat weet je vooraf als je sites doorspit zoals Nibud. Ik kán gewoon niet zonder auto want ik heb een eigen groothandel en diezelfde auto wordt ook gebruikt voor zakenreizen.

Dat terzijde is blijven fietsen heel gezond en stukken goedkoper. Een e-bike geeft beweging die je normaal met de auto aflegt. Als ik in de avond heel moe ben en ik maak mijn ronde; dan voel ik me veel fitter. Ik zal mijn e-bike niet wegdoen want ook die heb ik hard nodig om gezond te blijven en die e-bike is goedkoper dan een abonnement op de sportschool (al ga ik eens per week wel naar de sportschool).

Hobby's kosten eenmaal geld en daar werk je ook voor. Ontspanning heb je ook nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
@Mahone @B64 @L.N.

Zeker waar! De auto uit de deur doen is voor mij een mogelijkheid, maar ik zit in de luxe positie dat dit niet per se hoeft. Heb ik hem écht nodig? Nee dat niet. Maar ik vind de vrijheid een luxe waard die ik mij goed kan veroorloven. Toch vind ik het fijn om wat te bewegen voordat ik op werk aankom, even in de buitenlucht ben, me niet hoef te storen aan files en ik (uit milieuoverwegingen) een klein beetje moeite heb om voor kleine stukjes een auto te pakken als ik ook een e-bike kan pakken.

De rekensom is inderdaad niet makkelijk te maken. Er zijn zoveel variabelen en factoren die je eigenlijk in je berekening mee moet nemen. Ik heb daarom voor mezelf een globale berekening gemaakt wat een elektrische fiets mij kost en of ik het dat waard vind. Natuurlijk kan ik er enigszins naast zitten. Maar ik denk hiermee sowieso in een range te zitten waarbij de baten opwegen tegen de lasten.

Ik was benieuwd of anderen op een andere manier kijken naar deze berekening, of zich hierin kunnen vinden. Maar de echte besparing zit inderdaad in het wegdoen van je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:36
https://www.fietskar.nl/p...ibute_pa_variant=automaat

De keuze is inmiddels op dit model gevallen.
Nu maar zien hoe die in onze piepkleine schuur gaat passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mahone schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:02:
[...]

Zeker waar! De auto uit de deur doen is voor mij een mogelijkheid, maar ik zit in de luxe positie dat dit niet per se hoeft. Heb ik hem écht nodig? Nee dat niet. Maar ik vind de vrijheid een luxe waard die ik mij goed kan veroorloven. Toch vind ik het fijn om wat te bewegen voordat ik op werk aankom, even in de buitenlucht ben, me niet hoef te storen aan files en ik (uit milieuoverwegingen) een klein beetje moeite heb om voor kleine stukjes een auto te pakken als ik ook een e-bike kan pakken.

De rekensom is inderdaad niet makkelijk te maken. Er zijn zoveel variabelen en factoren die je eigenlijk in je berekening mee moet nemen. Ik heb daarom voor mezelf een globale berekening gemaakt wat een elektrische fiets mij kost en of ik het dat waard vind. Natuurlijk kan ik er enigszins naast zitten. Maar ik denk hiermee sowieso in een range te zitten waarbij de baten opwegen tegen de lasten.

Ik was benieuwd of anderen op een andere manier kijken naar deze berekening, of zich hierin kunnen vinden. Maar de echte besparing zit inderdaad in het wegdoen van je auto.
Ik rij niet met de fiets naar het werk, de afstand en route zijn niet te doen met een 25km/h fiets.
Maar we hebben wel een auto, en ik wil gewoon een fiets voor wat weekendverplaatsingen en ontspanning.

Dus, ik ga me niet wagen aan een kilometerprijs.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
Tommie12 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:56:
[...]

Ik rij niet met de fiets naar het werk, de afstand en route zijn niet te doen met een 25km/h fiets.
Maar we hebben wel een auto, en ik wil gewoon een fiets voor wat weekendverplaatsingen en ontspanning.

Ook helemaal goed, begrijpelijk!
Iedereen heeft weer een ander doel met de aanschaf van de elektrische fiets. Als het voor jou ontspanning geeft kan dat het uiteraard ook helemaal waard zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:56:
[...]

Doe je goed! Ik maak voor mijn televisie ook geen kilometerberekening. En voor mijn meestal stilstaande motorfiets ook niet trouwens. Ook hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
JanHenk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:57:
[...]

Dan ben je niet juist geïnformeerd. Zie bijvoorbeeld hier.

Tenzij uit een kilometeradministratie blijkt dat er geen privégebruik is geweest, is er 7% bijtelling verschuldigd.

Voor personeel (waaronder een DGA van een BV) kan de bijtelling privégebruik van de fiets van de zaak ook in de vrije ruimte van de werkkostenregeling vallen. Dan "betaal" je niets, maar het verdringt dan overige vergoedingen of verstrekkingen.
Ik ben prima geïnformeerd. Ik informeer bedrijven over fiets regelingen. Ik had het over de praktijk. In praktijk koopt een ondernemer soms een stuk gereedschap, randapparatuur of dus een fiets van de zaak. En voor t gemak wordt er dan vanuit gegaan dat die voor zakelijk bedoeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Ondertussen is ook Huyser failliet:
https://nieuwsfiets.nu/20...t-niet-aan-faillissement/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:58:
.....
Een en ander is ook wel afhankelijk of je deze via een Bafang servicecentrum kan laten repareren of dat je het via een Moventum dealer moet doen.....
De hubmotor is Syncdrive, van Yamaha. Dat staat toch los van Bafang?
Giant ebikes zijn ook voorzien van Syndrive, dus ik neem aan dat een Giant FM ook dit systeem aan kan.

• roffeltjes
elinx schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:54:
[...]
De hubmotor is Syncdrive, van Yamaha. Dat staat toch los van Bafang?
Giant ebikes zijn ook voorzien van Syndrive, dus ik neem aan dat een Giant FM ook dit systeem aan kan.
Blijkbaar zijn de hub motoren een gerebadgede Bafang, net zoals dat hun middenmotor van Yamaha komt.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 14-11-2024 08:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Foxhill schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:19:
[...]

Ik ben prima geïnformeerd. Ik informeer bedrijven over fiets regelingen. Ik had het over de praktijk. In praktijk koopt een ondernemer soms een stuk gereedschap, randapparatuur of dus een fiets van de zaak. En voor t gemak wordt er dan vanuit gegaan dat die voor zakelijk bedoeld was.
En in de praktijk bereken ik gewoon 7% bijtelling privégebruik voor een fiets van de zaak. Stelt nauwelijks wat voor, maar het hoort wel. Zowel bij de winstgenieter in de inkomstenbelasting als de werknemer in de loonbelasting.

De vergelijking met gereedschap en randapparatuur gaat maar deels op, er zijn aanvullende specifieke regels in de wet voor fietsen zoals de bijtelling privégebruik in de inkomstenbelasting en de loonbelasting, maar ook de beperking op aftrek voorbelasting in de btw.

Als je als fietsenmaker fiscaal advies geeft, doe het dan wel goed... Dat scheelt mij weer tijd en moeite van het weerleggen van de foute informatie die mijn klanten hebben. Zo helpen we elkaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
JanHenk schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:40:
[...]

En in de praktijk bereken ik gewoon 7% bijtelling privégebruik voor een fiets van de zaak. Stelt nauwelijks wat voor, maar het hoort wel. Zowel bij de winstgenieter in de inkomstenbelasting als de werknemer in de loonbelasting.

De vergelijking met gereedschap en randapparatuur gaat maar deels op, er zijn aanvullende specifieke regels in de wet voor fietsen zoals de bijtelling privégebruik in de inkomstenbelasting en de loonbelasting, maar ook de beperking op aftrek voorbelasting in de btw.

Als je als fietsenmaker fiscaal advies geeft, doe het dan wel goed... Dat scheelt mij weer tijd en moeite van het weerleggen van de foute informatie die mijn klanten hebben. Zo helpen we elkaar :)
Eerst neem je aan dat ik fout geïnformeerd ben, nu neem je aan dat ik fout informeer. Nu heb ik het idee dat ik mij moet verantwoorden.

Ik benader actief werkgevers om ze te informeren over aanschaf via WKR en lease met bijtelling. Als ze kiezen voor lease help ik ze verder en presenteer ik een paar stappen verderop de regeling ook aan de werknemers

Ik informeer als een ondernemer zich in mijn winkel meld (dus passief) ook over fiets op de zaak aanschaffen. Ik leg ze daarbij netjes uit hoe het werkt. In geval van een verzekering geef ik ze de keuze deze exclusief BTW te doen en leg ik daarvan de consequenties uit. Ik noem altijd de bijtelling, en ik verwijs ze altijd door naar hun boekhouder.

Ik noemde alleen dat ik in praktijk zie dat kleine ondernemers vaak geen bijtelling afdragen. Ik krijg soms die terugkoppeling van klanten.

Kleine toevoeging:
Ik kan me goed voorstellen dat hier een selection/survival(?) bias is. De klant die bijtelling gaat betalen over de fiets heeft met de boekhouder gesproken, en dus niet met mij. De klant waarbij niet over privé gebruik van een fiets bijtelling wordt betaald is niet onder de aandacht van de boekhouder geweest en meld dat nog wel even blij tijdens het ophalen van de nieuwe fiets.

Misschien zien wij zo beide een ander stukje van de praktijk?

[ Voor 11% gewijzigd door Foxhill op 14-11-2024 10:26 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:11
Hoi,

Ik heb mijn elektrische fiets (Cortina Emozzo Pro) weggebracht voor onderhoud naar de fietsenmaker.
Hij heeft toen mn remblokjes vervangen, die waren bijna op.

Toen ik de fiets terugkreeg merkte ik direct dat hij anders/minder remde, was echt even opletten bij de eerste kruising. Ik dacht eerst even inslijten maar 3 weken later nog steeds hetzelfde.

Als ik vol rem dan blokkeren mn banden wel maar vooral gedoseerd remmen gaat lastig. Lijkt wel 10% of 100%.

Ik ga uiteraard terug naar de fietsenmaker maar wilde hier eerst even toetsen of zoiets uberhaupt kan of dat het in mijn hoofd zit ;)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Foxhill Prima uitleg, kan ik me helemaal in vinden.
Foxhill schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:54:
[...]

Dit was in ieder geval even mijn trigger. Want wel erg kort door de bocht gesteld. Tussen kunnen en mogen zit een flink verschil. Je "kan" inderdaad geen bijtelling afdragen. Je "kan" ook een honkbalknuppel kopen en er iemand mee de hersens inslaan. Maar laten we beide niet gaan adviseren op een forum. Want het is niet in overeenstemming met de wet.

Dat er in de praktijk ondernemers zijn die het niet verantwoorden (of er geen weet van hebben wat er precies mee gebeurt), dat geloof ik best. Maar die zitten niet in mijn cliëntenbestand. Want dat soort kruimels zijn het niet waard, het is gewoon zwart/wit opgeschreven dus niet eens een discussie over mogelijk.

Overigens zijn de fietsregelingen echt zeer royaal, flink voordeliger dan dat het 'vroeger' was. Lease-a-bike en dat soort partijen spinnen er flink garen bij.

Zelf betaal ik ook gewoon 7% bijtelling privégebruik in de inkomstenbelasting over mijn Flyer, waar ik vanochtend mee naar mijn kantoor ben gefietst. 8) Dus daar heb jij in ieder geval je eerste ondernemer (met personeel) die bijtelling betaalt. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
laurens0619 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:32:
Hoi,

Ik heb mijn elektrische fiets (Cortina Emozzo Pro) weggebracht voor onderhoud naar de fietsenmaker.
Hij heeft toen mn remblokjes vervangen, die waren bijna op.

Toen ik de fiets terugkreeg merkte ik direct dat hij anders/minder remde, was echt even opletten bij de eerste kruising. Ik dacht eerst even inslijten maar 3 weken later nog steeds hetzelfde.

Als ik vol rem dan blokkeren mn banden wel maar vooral gedoseerd remmen gaat lastig. Lijkt wel 10% of 100%.

Ik ga uiteraard terug naar de fietsenmaker maar wilde hier eerst even toetsen of zoiets uberhaupt kan of dat het in mijn hoofd zit ;)
Dat kan zeker. Er zijn tal van diverse types remblokjes van diverse materialen en diverse hardheden.

Als je in NL zowat altijd op vlakke wegen rijdt, dan krijgen remblokken weinig te verduren.
Nu zou ik verwachten dat na 3 weken dat beter zou moeten zijn, maar ik zou ze toch eens goed warm maken.

Als je ergens een goede helling kent van een paar km, rij dan naar boven, en komt al remmend aan ca 15-20km/h naar beneden, de eerste keer met de voorrem, en dan eens met de achterrem. Als je beneden komt zou je schijf zo warm moeten zijn dat je ze absoluut niet kan vast houden.

Heb je geen helling, dan doe je minstens een keer of 5 dit: optrekken naar 25 km/h, dan hard (maar zonder blokkeren) afremmen naar 5-10km/h en direct terug naar 25km/h optrekken. De eerste keer met de voorrem, en daarna met de achterrem.

Als de remmen roken ben je te ver gegaan 8) .

• Tweddy
Op mijn Kalkhoff e-bike heb ik Magura MT30, 2-Piston, hydraulische schijfremmen (160/160) zitten. Ik dacht dat dit nóg beter zou remmen dan de hydraulische velgremmen die ik op een andere fiets al had maar nee. Ik krijg het niet goed afgesteld. Als ik vol rem dan kom ik wel tot stilstand, maar niet zoals ik met mijn velgremmen kan doseren. Daarmee kan ik als ik wil ook echt de wielen laten blokkeren, bij deze schijfremmen niet. Herkenbaar of moet ik er toch even door een fietsmaker naar laten kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Tweddy schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:47:
Op mijn Kalkhoff e-bike heb ik Magura MT30, 2-Piston, hydraulische schijfremmen (160/160) zitten. Ik dacht dat dit nóg beter zou remmen dan de hydraulische velgremmen die ik op een andere fiets al had maar nee. Ik krijg het niet goed afgesteld. Als ik vol rem dan kom ik wel tot stilstand, maar niet zoals ik met mijn velgremmen kan doseren. Daarmee kan ik als ik wil ook echt de wielen laten blokkeren, bij deze schijfremmen niet. Herkenbaar of moet ik er toch even door een fietsmaker naar laten kijken?
Nou heel herkenbaar op de blokjes die er nu op liggen maar absoluut niet herkenbaar op wat erop zat :)
Mijn andere ebike, serial1 MTB, remt ook veel gedoseerder

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 14-11-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
JanHenk schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:34:
@Foxhill Prima uitleg, kan ik me helemaal in vinden.

[...]

Dit was in ieder geval even mijn trigger. Want wel erg kort door de bocht gesteld. Tussen kunnen en mogen zit een flink verschil. Je "kan" inderdaad geen bijtelling afdragen. Je "kan" ook een honkbalknuppel kopen en er iemand mee de hersens inslaan. Maar laten we beide niet gaan adviseren op een forum. Want het is niet in overeenstemming met de wet.

Dat er in de praktijk ondernemers zijn die het niet verantwoorden (of er geen weet van hebben wat er precies mee gebeurt), dat geloof ik best. Maar die zitten niet in mijn cliëntenbestand. Want dat soort kruimels zijn het niet waard, het is gewoon zwart/wit opgeschreven dus niet eens een discussie over mogelijk.

Overigens zijn de fietsregelingen echt zeer royaal, flink voordeliger dan dat het 'vroeger' was. Lease-a-bike en dat soort partijen spinnen er flink garen bij.

Zelf betaal ik ook gewoon 7% bijtelling privégebruik in de inkomstenbelasting over mijn Flyer, waar ik vanochtend mee naar mijn kantoor ben gefietst. 8) Dus daar heb jij in ieder geval je eerste ondernemer (met personeel) die bijtelling betaalt. :P
Ja, ik was te stellig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
laurens0619 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:49:
[...]

Nou heel herkenbaar op de blokjes die er nu op liggen maar absoluut niet herkenbaar op wat erop zat :)
Mijn andere ebike, serial1 MTB, remt ook veel gedoseerder
Dan zou ik toch eens kijken wat er op die MTB ligt van blokjes, en kijken of je hetzelfde kan vinden.

Nu kan ik wel zeggen (ervaring met remmen van vrachtwagens) dat er al heel veel geschreven en bestudeerd is over rembeleg. Grosso modo bestaat een remblok uit wrijvingsmateriaal en bindmiddel.

Enkele bekende fenomenen zijn : 'het inslapen van remblokken'.
Als je remblokken nooit echt warm maakt, en altijd maar zacht remt, dan gaat het wrijvingsmateriaal langzaam weg, en het bindmiddel blijft zitten en je krijgt een soort van verglazing. Dat remt een pak minder.

Ga je remblokken regelmatig goed heeft stoken, dan verdwijnt het bindmiddel, en wordt een remblok agressief tot het uit elkaar valt.
Of dat 100% over te zetten is op fietsen heb ik niet bestudeerd.
Feit is, als je gewoon wat toert op vlak terrein en maar af en toe wat remt, dan krijgen je blokken nooit echt temperatuur te zien.
Bij een MTB en sportief gebruik is dat helemaal anders. Daar zou je ook echt moeten kunnen voelen dat die schijven en blokken goed warm worden na een rit over heuvelachtig terrein.

Remblokken zijn niet duur, en je vervangt ze heel makkelijk, dus als het met een paar keer goed inremmen niet beter wordt, dan steek je gewoon andere blokjes.

• laurens0619
Tommie12 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:00:
[...]

Dan zou ik toch eens kijken wat er op die MTB ligt van blokjes, en kijken of je hetzelfde kan vinden.

Nu kan ik wel zeggen (ervaring met remmen van vrachtwagens) dat er al heel veel geschreven en bestudeerd is over rembeleg. Grosso modo bestaat een remblok uit wrijvingsmateriaal en bindmiddel.

Enkele bekende fenomenen zijn : 'het inslapen van remblokken'.
Als je remblokken nooit echt warm maakt, en altijd maar zacht remt, dan gaat het wrijvingsmateriaal langzaam weg, en het bindmiddel blijft zitten en je krijgt een soort van verglazing. Dat remt een pak minder.

Ga je remblokken regelmatig goed heeft stoken, dan verdwijnt het bindmiddel, en wordt een remblok agressief tot het uit elkaar valt.
Of dat 100% over te zetten is op fietsen heb ik niet bestudeerd.
Feit is, als je gewoon wat toert op vlak terrein en maar af en toe wat remt, dan krijgen je blokken nooit echt temperatuur te zien.
Bij een MTB en sportief gebruik is dat helemaal anders. Daar zou je ook echt moeten kunnen voelen dat die schijven en blokken goed warm worden na een rit over heuvelachtig terrein.

Remblokken zijn niet duur, en je vervangt ze heel makkelijk, dus als het met een paar keer goed inremmen niet beter wordt, dan steek je gewoon andere blokjes.
MTB kan ik even niet nakijken maar op mijn cortina zaten gewoon de fabrieksaf blokjes en die remde vanaf het begin perfect :)
Warm stoken vind ik wel eng, kunnen je schijven daar niet van kromtrekken?

Die MBT zelf gebruik ik trouwens niet als MBT, is meer een mooie weer cruise fiets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
En wellicht ook beroepsdeformatie van mijn kant. Was niet mijn intentie om je tot de verantwoording te roepen. In tegendeel eigenlijk.
Foxhill schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:15:
[...]

Ik benader actief werkgevers om ze te informeren over aanschaf via WKR en lease met bijtelling. Als ze kiezen voor lease help ik ze verder en presenteer ik een paar stappen verderop de regeling ook aan de werknemers
Dit is trouwens goed ondernemerschap... Want daar liggen een hoop kansen. Vooral via lease is aantrekkelijk omdat het voor de werkgever dan geen werkkapitaal in beslag neemt, gelijke of zelfs minder loonkosten (afhankelijk van de wensen), weinig extra administratie en voor de werknemer voordelig is én ontzorgd... :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
laurens0619 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:11:
[...]

MTB kan ik even niet nakijken maar op mijn cortina zaten gewoon de fabrieksaf blokjes en die remde vanaf het begin perfect :)
Warm stoken vind ik wel eng, kunnen je schijven daar niet van kromtrekken?

Die MBT zelf gebruik ik trouwens niet als MBT, is meer een mooie weer cruise fiets :)
Je kan in alles over drijven, en ja dan kan je een schijf krom krijgen.

Nadat je schijf warm is (en niet roodheet), moet je gewoon nog wat blijven rijden zodat de schijf rustig rondom kan af koelen.
Als je een schijf (auto of fiets) heet (en dan bedoel ik temperaturen van 300+ graden) remt, en je blijft dan stil staan met je remmen aan getrokken, dan gaat je schijf verschillend af koelen op de plaatsen waar je remblokken tegen de schijf staan tov de delen van de schijf die gewoon blootgesteld zijn. Dat is hoe je een schijf krom maakt.

Zelf ooit in België de Kemmelberg af gereden, en bij een snelheid van ruim 50 km/h moeten remmen tot stilstand op het gedeelte waar je nog altijd 10% bergaf gaat. Toen kwam er wat rook uit de blokken, en ik ben nadien rustig verder gereden. Die blokken zijn nog altijd goed en remmen progressief.
Ik hou ze wel iets meer in de gaten.

Wat denk je dat er gebeurt met de remmen van een fiets die aan 70-80km een afdaling doet van 10-15km lang? Die monteren niet elke dag nieuwe schijven hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@Tommie12
neuh je hebt ook gelijk is meer een persoonlijk "trauma". Had ooit last van aanlopende remmen in een auto en de oplossing was toen volgens iemand even de schijven warmstoken (rijden met rem erop). Vervolgens had ik kromme schijven waar ik mij iedere keer aan stoorde bij het remmen ;)

MAar belangrijkste vraag is beantwoord: blokjes zelf kunnen dus verschil maken. Als ik ze zelf gemonteerd had dan was ik wel wat gaan experimenteren met warm maken maar in dit geval ga ik gewoon terug naar fietsenmaker of hij zelfde type blokjes kan monteren als ik had :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
@Tweddy @laurens0619

Het advies klopt: nieuwe blokken blokken moet je warm stoken. Mijn aanpak is vrij simpel: heel licht inknijpen en dan een paar honderd meter met 25kmpu fietsen. Eigenlijk voel je dan meteen verbetering. Dat kan je dan nog een keer herhalen, maar bij mij is het meestal na de eerste keer al goed .

Betreft kromtrekken van de schijf: Zo heet krijg je je rotor vermoedelijk niet op het vlakke (zelfs niet op een viaduct). of je moet echt heel erg je best doen. Een auto gaat harder en heeft veel meer massa, dus die kan je veel makkelijker laten gloeien.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 15-11-2024 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
De fietsenmaker zag er niets geks aan. Waren originele shimano remblokken...

Ik ga ze proberen warm te stoken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Heeft de FM geen roller staan?

Bij mij hebben ze onder garantie blokken vervangen maar dan zetten ze na vervangen de fiets op een roller om in te remmen/ warm stoken.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:17
Onze Urban Arrow heeft sinds gisteren problemen met de verlichting.

De verlichting kan gewoon ingeschakeld worden en brandt dan, al varieert de sterkte enigszins(knippert een beetje). Na een korte tijd (~30 seconden) schakelt de verlichting, zowel voor als achter uit. Ook het 'lamo' icoontje op het scherm verwdijnt, en en verschijnt "error" op de display.

Sinds de overname van Juizz is het hier in Breda niet echt verbeterd heb ik het idee, onderhoud bij Fietsvoordeelshop is mogelijk in januari 8)7

Heeft iemand een idee wat ik zelf zou kunnen bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het Bafang schermpje van mn vriendin dr fiets begint wat kuren te krijgen.
JE moet het power knopje inhouden om hem aan te krijgen en dat werkt niet altijd.

Na het rubber wat weggeduwt te hebben en de magische contactspray erin gespoten te hebben werkt het weer Ik denk gewoon vocht erin gekomen, knopje zit aan bovenkant.

Iemand enig idee of je hier een, goedkoop, alternatief op kan aansluiten? Of een display met wat meer info/tweakers? Motor is een Bafang M420

Momenteel zit er deze op en nieuwe kost 90 euro, vind ik het eigenlijk niet waard
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=176437&w=760&h=570

Ik denk de:
Bafang Display C11 UART

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 15-11-2024 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
laurens0619 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:10:
Het Bafang schermpje....

Ik denk de:
Bafang Display C11 UART
De M420 is zowel met een Uart als met een Canbus controller geleverd.
De displays daarvoor ook. Deze systemen zijn niet uitwisselbaar.

Je moet daarom zeker weten of het Uart is
Uart display aansluiting is rond
Canbus display aansluiting is enigszins driehoekig.

Op een Bafang kan je ieder Bafang display aansluiten, zolang het om het juiste Bafang protocol gaat.
Of je ook meer functies krijgt te zien hangt af of het display deze zelf calculeert of dat de controller dit doet, maar ook of er een aparte input van de controller voor nodig is.

Een kleine SW102 is relatief goedkoop. Wordt zowel in Uart als Canbus uitvoering geleverd voor Bafang
(Uart heb je al voor ca. €30)

(Let wel op dat een display voor Bafang geschikt is. Ze worden ook voor andere motorsystemen (bv CYC, Tongsheng) gebruikt maar hebben een andere connector en ander communicatieprotocol.)

[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 16-11-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:12
Foxhill schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:17:
[...]

Doe je goed! Ik maak voor mijn televisie ook geen kilometerberekening. En voor mijn meestal stilstaande motorfiets ook niet trouwens. Ook hobby.
Zelf zou ik eigenlijk zeggen dat het juist hobby matig van meer betekenis is om te kijken naar de uiteindelijke verbruikskosten.

Voor woon-werkverkeer, mits er een beetje structureel gebruik gemaakt wordt van een elektrische fiets, wordt de kilometerprijs onder de streep uiteindelijk toch minder dan 1 euro per kilometer. Even los van de besparing discussie van de afgelopen pagina's daarin. De daadwerkelijke kosten die je overhoudt aan gebruik, zijn er op termijn nauwelijks.

Voor incidenteel gebruik is dit toch al snel een ander verhaal. En bijvoorbeeld de reden dat wij geen elektrische bakfiets hebben, maar Baqme hier in de buurt gebruiken wat echt een prima uitkomst is. Het gemak van een elektrische bakfiets, zonder de hoge investeringskosten.
Hier vergelijkbaar. Niet derde generatie. Maar zelf wel autoloos. Inmiddels daarmee een groter deel van mijn leven zonder auto, dan met nu ik 37 ben. In het begin was kosten besparing de motiverende factor. Maar na zoveel jaar geen auto, mis ik het simpelweg ook niet. Niet alleen woon-werkverkeer, maar ook een deel van de meer incidentele langere afstanden bijvoorbeeld gaan voor mij gewoon op de e-bike.
Dit nieuwtje was verder de eigenlijke reden waarom ik het topic weer even opende. Gaat rap de laatste tijd met de sector in NL. Gelet op herhaling van motiverende redenen, terugval in verkoop na de coronaperiode, ben ik benieuwd welk verder nog zal komen te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
psychodude schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:08:
[...]
Zelf zou ik eigenlijk zeggen dat het juist hobby matig van meer betekenis is om te kijken naar de uiteindelijke verbruikskosten.
Kosten ja, verbruikskosten niet perse. Mijn motor kost wel +€10/km. Totaal niet relevant voor mij. Een oldtimer die weinig rijdt bereken je ook niet per km. Ik begrijp goed dat je Baqme noemt. Mooie uitkomst voor velen. Zo kun je ook hobby matig motorrijden op een huurmotor. Maar het verschilt dan per persoon waar de hobby hem in zit: fietsen/rijden, sleutelen, gadgets, bezit, mooi product, etc.
Dit nieuwtje was verder de eigenlijke reden waarom ik het topic weer even opende. Gaat rap de laatste tijd met de sector in NL. Gelet op herhaling van motiverende redenen, terugval in verkoop na de coronaperiode, ben ik benieuwd welk verder nog zal komen te volgen.
Ik ben benieuwd met je. En ik denk dat er t/m maart nog wel wat gebeurd. Dan begint het seizoen weer en in de markt verwachten velen dat met een goed seizoen in 2025 de onrust over kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
psychodude schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:08:
[...]
Ik denk toch dat dat voor de meeste mensen niet op gaat... recreatie mag wat kosten in Nederland. En zeker hier op Tweakers zitten we in een hoger opgeleid, goed verdienende populatie.
Voor woon-werkverkeer, mits er een beetje structureel gebruik gemaakt wordt van een elektrische fiets, wordt de kilometerprijs onder de streep uiteindelijk toch minder dan 1 euro per kilometer. Even los van de besparing discussie van de afgelopen pagina's daarin. De daadwerkelijke kosten die je overhoudt aan gebruik, zijn er op termijn nauwelijks.
In de kilometerprijzen van vervoermiddelen zit ook de afschrijving en dat maakt het een lastig verhaal. Als die auto er ook staat wordt het een EN/EN verhaal waarbij de kilometer kosten van je auto ook weer gaan stijgen als je minder rijdt.

We hebben deze exercitie hier wel vaker gedaan, maar het valt toch altijd tegen. En als je dan pak hem beet twee euro per dag bespaart is het qua reistijd en comfort toch een afweging die niet zomaar in het voordeel van het goedkope alternatief valt (anders zouden we wel gaan wandelen).

Dat gezegd hebbende, parkeerkosten stijgen overal heel hard, dus wellicht dat het nu wat meer gaat kantelen.

=> En uiteraard, ik hou duizenden euros per jaar over door helemaal geen auto te hebben. Die gaan dan ook naar onze knal dure karate hobby (joking/not joking, de meeste mensen zullen steil achterover slaan over wat wij er aan kwijt zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
Weer een Nederlandse ebike fabrikant failliet.

https://www.rtl.nl/nieuws...ktrische-fietsen-failliet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het interessantste deel van dat artikel is dat er blijkbaar 35 partijen interesse hebben in Stella….

Als al die omvallende bedrijven een doorstart kennen, dan gaat die overcapaciteit niet opgelost worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:12
roffeltjes schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:14:

In de kilometerprijzen van vervoermiddelen zit ook de afschrijving en dat maakt het een lastig verhaal. Als die auto er ook staat wordt het een EN/EN verhaal waarbij de kilometer kosten van je auto ook weer gaan stijgen als je minder rijdt.

We hebben deze exercitie hier wel vaker gedaan, maar het valt toch altijd tegen. En als je dan pak hem beet twee euro per dag bespaart is het qua reistijd en comfort toch een afweging die niet zomaar in het voordeel van het goedkope alternatief valt (anders zouden we wel gaan wandelen).

Dat gezegd hebbende, parkeerkosten stijgen overal heel hard, dus wellicht dat het nu wat meer gaat kantelen.
Aye, vandaar ik ook aangaf los van de besparing discussie. Maar meer gewoonweg gebruik van de fiets als een op zich staand object.

En dan maakt het uiteindelijk dus relatief weinig uit of je bijvoorbeeld 1500 euro aan een e-bike uitgeeft, of meer comfort, meer luxe, minder onderhoud door bijvoorbeeld één van 4000 euro te kopen. Tegen het einde van de levensduur van de fiets, zit je met beide opties dusdanig beneden 1 euro per km, dat beide opties op zich een relatief goedkoop vervoersmiddel op zich blijft.

De kostenbesparing discussie vind ik persoonlijk om aangehaalde redenen weinig interessant. Er wordt vaak helemaal niet naar een besparing toegewerkt namelijk. Want besparen ga je eigenlijk alleen realistischerwijs doen indien je een auto de deur uit doet. Maar voor veel mensen, die eenmaal zichzelf een leven met auto aangewend hebben, is dit iets dat niet snel zal gaan gebeuren. Dus wordt het een verrekening over een verschil in brandstofkosten en parkeerkosten enerzijds voor ritten op relatief korte afstand, versus e-bike kosten. Dat verschil daarin is inderdaad beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:35:
[...]

Het interessantste deel van dat artikel is dat er blijkbaar 35 partijen interesse hebben in Stella….

Als al die omvallende bedrijven een doorstart kennen, dan gaat die overcapaciteit niet opgelost worden.
Ik denk niet dat Stella productiecapaciteit had. Fietsen kun je ergens laten maken. Ik weet het niet zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Foxhill schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:04:
[...]

Ik denk niet dat Stella productiecapaciteit had. Fietsen kun je ergens laten maken. Ik weet het niet zeker.
Ik lees toch dat ze in Nunspeet produceren. Al zal dat eerder assembleren zijn, en mogelijk lakken als de frames niet gelakt uit China komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wij hebben hier nu twee elektrische fietsen staan, waarvoor ik een prima tweede auto had kunnen aanschaffen (Lovens Explorer, Flyer Upstreet).

Het verschil wordt echter gemaakt in gebruik. Geen wegenbelasting, vele malen lagere verzekeringspremie, onderhoud, elektriciteit is verwaarloosbaar ten opzichte van brandstof, etc.

We hebben wel een auto overigens, voor vakanties met de vouwwagen, familiebezoek, etc. Ik kan hem niet weg doen. Maar de fietsen worden veel gebruikt voor korte afstanden, met name de bakfiets.

In mijn vriendenkring zijn we overigens echt een buitenbeentje. 2 auto’s per gezin is de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

Ik denk toch dat dat voor de meeste mensen niet op gaat... recreatie mag wat kosten in Nederland. En zeker hier op Tweakers zitten we in een hoger opgeleid, goed verdienende populatie.
Terwijl de groep hoog geletterden vrij klein is in vergelijk met de rest. Recreatie is duur en Nederland is een vrij duur land. Toch zijn veel zaken hier goed geregeld. Alleen wordt de diversiteit scherper en krijgen ze een strakkere kaaklijn (A'dam...iemand).
Toch vind ik dat veel prijzen wel wat lager mogen zijn. Dat de beter geletterden het beter hebben dan lager geletterden is normaal, maar er zitten echt schrijnende gevallen bij die ik niemand gun. In plaats van jezelf (ik bedoel heel NL) op de borst te kloppen mag je wel wat meer oog hebben op de minder bedeelden want het zijn en blijven mensen.
========
De beurt voor mijn Gazelle is al geplant en dan mogen ze hem flink verwennen. Als je op mijn e-bike fietst heb je niet het idee dat deze een beurt nodig heeft, maar je kunt alle ellende beter voor blijven. Ik wacht het niet af en zaken zoals spaakspanning, achter riemblad en banden voel je niet als je op de weg zit, maar goed onderhoud verdient zichzelf terug. 3 dagen erna is mijn auto aan de beurt en met december op de klok wordt het al met al een duur grapje, maar daar werk ik ook voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
JanHenk schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:11:
Wij hebben hier nu twee elektrische fietsen staan, waarvoor ik een prima tweede auto had kunnen aanschaffen (Lovens Explorer, Flyer Upstreet).

Het verschil wordt echter gemaakt in gebruik. Geen wegenbelasting, vele malen lagere verzekeringspremie, onderhoud, elektriciteit is verwaarloosbaar ten opzichte van brandstof, etc.

We hebben wel een auto overigens, voor vakanties met de vouwwagen, familiebezoek, etc. Ik kan hem niet weg doen. Maar de fietsen worden veel gebruikt voor korte afstanden, met name de bakfiets.

In mijn vriendenkring zijn we overigens echt een buitenbeentje. 2 auto’s per gezin is de standaard.
Mijn zus heeft een brommobiel gekocht en ik mocht er even een flink stuk in rijden. Best geinig ding en goedkoop in onderhoud. Het gaat wellicht niet zo hard, maar ook daar zit er een goede verwarming in en lijkt het in bijna alles op een echte auto, alleen de 'pit' mis je. Ze is nu lekker mobiel en komt ze wat vaker op bezoek of het nu regent of niet. Voor haar een gouden greep. Ze heeft wel gewoon een B-rijbewijs, maar een reguliere auto is voor haar net te duur.
Heel soms heb ik er een voor mijn neus zitten en dan wil je er toch snel voorbij, maar dan denk ik aan mijn zus en blijf ik er keurig achter. Die mensen zijn blij dat ze sowieso mobiel zijn en dat mag ook gezegd worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Tommie12 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:30:
[...]

Je kan in alles over drijven, en ja dan kan je een schijf krom krijgen.

Nadat je schijf warm is (en niet roodheet), moet je gewoon nog wat blijven rijden zodat de schijf rustig rondom kan af koelen.
Als je een schijf (auto of fiets) heet (en dan bedoel ik temperaturen van 300+ graden) remt, en je blijft dan stil staan met je remmen aan getrokken, dan gaat je schijf verschillend af koelen op de plaatsen waar je remblokken tegen de schijf staan tov de delen van de schijf die gewoon blootgesteld zijn. Dat is hoe je een schijf krom maakt.

Zelf ooit in België de Kemmelberg af gereden, en bij een snelheid van ruim 50 km/h moeten remmen tot stilstand op het gedeelte waar je nog altijd 10% bergaf gaat. Toen kwam er wat rook uit de blokken, en ik ben nadien rustig verder gereden. Die blokken zijn nog altijd goed en remmen progressief.
Ik hou ze wel iets meer in de gaten.

Wat denk je dat er gebeurt met de remmen van een fiets die aan 70-80km een afdaling doet van 10-15km lang? Die monteren niet elke dag nieuwe schijven hoor.
Kromme remschijven bestaan niet. Het is oneven verspreid remblok materiaal. Ja dat komt door de remmen "vasthouden" als de remmen heet zijn. Daarom wordt er altijd een steen geplaatst achter of voor de wielen na de finish van een WRC bolide.

https://www.brakes-shop.c...bgpta18RwcRqCGu7bMqyOIGhe

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Speedster schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:05:
[...]

Kromme remschijven bestaan niet. Het is oneven verspreid remblok materiaal. Ja dat komt door de remmen "vasthouden" als de remmen heet zijn. Daarom wordt er altijd een steen geplaatst achter of voor de wielen na de finish van een WRC bolide.

Remschijven van fietsen zijn wat dunner en kunnen wel krom worden van stoten. Dan pak ik een inbussleutel als buigijzer en richt ik ze als dat nog kan.

Ik denk dat je gelijkt hebt dat ze niet krom worden van hitte. Ik weet dat niet zeker maar heb het ook nog nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
[...]

[...]

=> En uiteraard, ik hou duizenden euros per jaar over door helemaal geen auto te hebben. Die gaan dan ook naar onze knal dure karate hobby (joking/not joking, de meeste mensen zullen steil achterover slaan over wat wij er aan kwijt zijn).
Knal dure karate hobby? Meen je dat of is het een geintje? Een karate pak aanschaffen, aansluiten bij een karate club en klaar is klara, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
Foxhill schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:08:
[...]

Remschijven van fietsen zijn wat dunner en kunnen wel krom worden van stoten. Dan pak ik een inbussleutel als buigijzer en richt ik ze als dat nog kan.

Ik denk dat je gelijkt hebt dat ze niet krom worden van hitte. Ik weet dat niet zeker maar heb het ook nog nooit gezien.
Ja eens botsen, stoten dan kunnen schijven goed krom, van auto's ook wiel eraf en dan van de krik af laten kletteren op de remschijf. Na zware beproeving van de remmen altijd "uitrijden". Iets om van te voren rekening mee te houden.
Trackdays zijn notoir een x aantal rondes los gaan en dan opeens naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:09:
[...]

Ik lees toch dat ze in Nunspeet produceren. Al zal dat eerder assembleren zijn, en mogelijk lakken als de frames niet gelakt uit China komen.
Het staat in oude berichten wel ja. En in oude berichten zie je dat er 600 man gewerkt heeft. Bij zon een hoog aantal medewerkers verwacht je ook productiemedewerkers. Maar ik heb ook wel eens gelezen dat ze productie verplaatst hebben. Op Wikipedia staat dat ze in verschillende landen produceren, maar daar staat dan weer geen goede bron bij.

Mijn pa heeft verschillende tripjes naar Polen en Litouwen gemaakt om bij fiets fabrieken langs te gaan. Hij vernam daar dat Stella ook in Litouwen gemaakt wordt, maar hij vernam dat niet uit eerste hand.

Er zit enorm veel verschil in lak tussen verschillende modellen van Stella. De ene bikkelhard, de andere zacht. De ene kan tegen thinner, de andere lost zo op (Stella enige fiets ooit waar ik plots kaal frame zag door een druppeltje). Die verschillen zijn zo groot dat ik verwacht dat ze op verschillende plekken geproduceerd werden.

Ook het feit dat Stella niet tussen de fietsmerken van Bosch staat, doet vermoeden dat ze een productie partner hadden.

Al met al denk ik dat er dan productie in Nunspeet was én productie uitbesteed in andere Europese landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speedster schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:05:
[...]

Ga je nu echt remschijven van fietsen die amper 2mm dik zijn en heel makkelijk buigen met schijven uit gietijzer die op auto’s staan?

En dan vergelijken met WRC waar remmen zowat 10 keer zwaarder belast worden dan op een normale auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Fietsenmakers die ik ken willen ook geen Stella fietsen inruilen of zelfs niet onderhouden. Als je er nu één hebt, ben je ook meteen aan de goden overgeleverd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
Tommie12 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:56:
[...]

Ga je nu echt remschijven van fietsen die amper 2mm dik zijn en heel makkelijk buigen met schijven uit gietijzer die op auto’s staan?

En dan vergelijken met WRC waar remmen zowat 10 keer zwaarder belast worden dan op een normale auto?
De dikte van schijven heeft niets te maken met het kromtrekken. Kromtrekken door hitte bestaat niet.

Ook bij een normale auto kunnen de remmen zeer zwaar belast worden. Bepakt en bezakt berg af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Speedster schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:06:
[...]

De dikte van schijven heeft niets te maken met het kromtrekken. Kromtrekken door hitte bestaat niet.

Ook bij een normale auto kunnen de remmen zeer zwaar belast worden. Bepakt en bezakt berg af.
De massa van fiets en berijder zijn hooguit 130 kilo. De snelheid is hooguit 25 km/h en daar heb je geen dikke remschijven voor nodig. Zou je dat wel doen dan kun je over de kop gaan. De krachten op zo'n rem zijn lijnrecht aan de schijf, dus zomaar kromtrekken doen ze niet snel, maar hitte kan wel degelijk zorgen voor kromme schijven. Als het metaal (flinke heuvel af) maar heet genoeg wordt gaat het zeker uit lijn staan. Zeer heet metaal is niet zo stevig en stijf meer.

Een auto weegt makkelijk 1500 kilo en als je van 100 km/h een noodstop moet maken heb je hele flinke massieve remschijven nodig want anders smelten ze gewoon weg en heb je helemaal geen rem meer. Daar is echt wel over nagedacht. De achterrem is niet zo heel belangrijk want bij remmen duikt al het gewicht naar voren. De eerste tekenen van slijtage is het naar één kant trekken bij remmen. Daarom hebben remschijven op een auto een holle binnenkant zodat de ergste hitte meteen weg kan. Dat is bij een fiets niet nodig omdat het om veel kleinere krachten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedster schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:06:
[...]

https://www.remschijf.nl/...hijf%20oververhit%20raakt.

YouTube: ZELF JE REMSCHIJF RICHTEN: Zo doe je dat

Wat is jouw bron?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedster

https://www.reddit.com/r/..._rotor_warping/?rdt=58556

Het youtube filmpje gaat over remschijven die zijn beschadigd door een val of iets dergelijks niet door hitte.
Kromme remschijven door hitte dat bestaat niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Speedster op 17-11-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-09 17:33
Flyer gaat ook niet echt lekker. Er dreigt weer een massaontslag.

De Zwitserse productie van Flyer e-bikes staat op het punt te verdwijnen. ZEG, de Duitse eigenaar van de -bike-pionier, heeft een consultatieprocedure opgestart, en er dreigt een massaontslag, het tweede in korte tijd.

https://nieuwsfiets.nu/20...ontslag-dreigt-bij-flyer/

[ Voor 4% gewijzigd door neb0 op 18-11-2024 03:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
neb0 schreef op maandag 18 november 2024 @ 03:48:
Flyer gaat ook niet echt lekker. Er dreigt weer een massaontslag.

De Zwitserse productie van Flyer e-bikes staat op het punt te verdwijnen. ZEG, de Duitse eigenaar van de -bike-pionier, heeft een consultatieprocedure opgestart, en er dreigt een massaontslag, het tweede in korte tijd.

https://nieuwsfiets.nu/20...ontslag-dreigt-bij-flyer/
Er is geen sprake van dat Flyer zelf verdwijnt hè. ZEG verhuist de productie. Wat daar nog niet in het nieuwsbericht staat is dat de keuze al is gemaakt om Flyer in Duitsland te gaan produceren. Een al bestaande fabriek van een ander kwaliteitsmerk heeft overcapaciteit. En de kosten in Zwitserland zijn extreem veel hoger.

Als je een hele fabriek wilt sluiten ben je in o.a. Zwitserland verplicht om een consultatieprocedure te starten. Dit is natuurlijk verschrikkelijk voor de mensen die er werken.

Maar Flyer uit Duitsland in plaats van Zwitserland produceren is geen onlogische stap. Natuurlijk wordt zo’n keuze door het moederbedrijf eerder gemaakt in moeilijke tijden. Maar er is niet eens sprake van verlies. ZEG is een financieel sterke groep. Misschien wel een van de enigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:20:
[...]

Terwijl de groep hoog geletterden vrij klein is in vergelijk met de rest.
Nou dat valt wel mee.

https://www.ocwincijfers....0gemiddeld%20in%20de%20EU.

Zelfs als je middelbaar onderwijs niet meetelt zit je met meer hoog dan laagopgeleiden.
Recreatie is duur en Nederland is een vrij duur land. Toch zijn veel zaken hier goed geregeld. Alleen wordt de diversiteit scherper en krijgen ze een strakkere kaaklijn (A'dam...iemand).
Toch vind ik dat veel prijzen wel wat lager mogen zijn. Dat de beter geletterden het beter hebben dan lager geletterden is normaal, maar er zitten echt schrijnende gevallen bij die ik niemand gun. In plaats van jezelf (ik bedoel heel NL) op de borst te kloppen mag je wel wat meer oog hebben op de minder bedeelden want het zijn en blijven mensen.
DIt wordt al snel een socio-economische politiieke discussie en dat past hier niet.

Het enige wat ik wel wil stellen is dat er een hele duidelijke correlatie zit tussen prijsniveau en gemiddelde welvaart. Dus lagere prijzen an sich zijn niet zomaar de juiste draaiknop waar je aan wil zitten. Het ligt veel lastiger, wat je vooral wil is een meer gelijke verdeling, ongeacht het prijspeil.

Maar als je wil kunnen we dat in een ander deel van het forum bespreken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Speedster schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:09:
[...]
Knal dure karate hobby? Meen je dat of is het een geintje? Een karate pak aanschaffen, aansluiten bij een karate club en klaar is klara, toch?
Ik verwachtte al wat reacties :+

Ja. buitenland stages en internationale wedstrijden maken het een hele dure hobby. Vorig jaar zaten we ruim in de vijf cijfers, al plakten we er bij de duurste (Open toernooi in Japan) wel meteen een vakantie aan vast. Maar ook in Europa gaat het hard, we zitten per jaar met zijn tweeen toch snel boven de 5000,- alleen al voor stages (weekje Ardeche, lang weekend Parijs, Nice, Londen etc. etc.). En dit jaar was de internationale kobujutsu stages (5 dagen all in) in Papendal ook niet goedkoop.

Pak etc valt allemaal wel mee, al dragen wij dure Japanse pakken (maar zelfs dan is het peanuts tov de stages en wedstrijdkosten).

Je kan het met ebikes en Karate zo gek maken als je zelf wil :+

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 18-11-2024 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:18:
[...]

Het staat in oude berichten wel ja. En in oude berichten zie je dat er 600 man gewerkt heeft.
Gazelle heeft er 350, maar die hadden geen eigen winkels. Dat is toch een heel prijzig bedrijfsmodel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:14:
[...]

Ik verwachtte al wat reacties :+

Ja. buitenland stages en internationale wedstrijden maken het een hele dure hobby. Vorig jaar zaten we ruim in de vijf cijfers, al plakten we er bij de duurste (Open toernooi in Japan) wel meteen een vakantie aan vast. Maar ook in Europa gaat het hard, we zitten per jaar met zijn tweeen toch snel boven de 5000,- alleen al voor stages (weekje Ardeche, lang weekend Parijs, Nice, Londen etc. etc.). En dit jaar was de internationale kobujutsu stages (5 dagen all in) in Papendal ook niet goedkoop.

Pak etc valt allemaal wel mee, al dragen wij dure Japanse pakken (maar zelfs dan is het peanuts tov de stages en wedstrijdkosten).

Je kan het met ebikes en Karate zo gek maken als je zelf wil :+
Maar dit is ook off topic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ben zelf ook stilletjesaan zoektocht gestart voor aankoop nieuwe e bike voor algemeen gebruik (winkelen, moet dus karretje trekken, fietstochten 60/80 km). Rijd nu zo'n 10 jaar met een Conway, niet zo'n bekend merk maar ben er super tevreden over.
Wat me hier op het forum opvalt is dat de bekende merken allemaal aan bod komen,/ vernoemt worden.
Ik vraag me dan ook af wat er mis zou kunnen zijn met merken als Winora, Bergamont enz ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Finesse schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:38:
Ben zelf ook stilletjesaan zoektocht gestart voor aankoop nieuwe e bike voor algemeen gebruik (winkelen, moet dus karretje trekken, fietstochten 60/80 km). Rijd nu zo'n 10 jaar met een Conway, niet zo'n bekend merk maar ben er super tevreden over.
Wat me hier op het forum opvalt is dat de bekende merken allemaal aan bod komen,/ vernoemt worden.
Ik vraag me dan ook af wat er mis zou kunnen zijn met merken als Winora, Bergamont enz ...
Op zich niks mis mee, kijk gewoon waar je die koopt, en kijk na of je service kan krijgen.
En dan kijk je maar eens welke componenten er op staan.

Het is natuurlijk een beetje makkelijk, maar als er een Bosch motor onder hangt, en je hebt een Nexus naaf, dan heb je al een zeker niveau van robuustheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speedster schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:01:
[...]

https://www.reddit.com/r/..._rotor_warping/?rdt=58556

Het youtube filmpje gaat over remschijven die zijn beschadigd door een val of iets dergelijks niet door hitte.
Kromme remschijven door hitte dat bestaat niet.
Eerste zin in je reddit link: Just read the article. Brake rotors ** do not ** warp. They're made of cast iron, which will crack before it would ever warp in shape, especially at a consumer car temperature.

Fietsschijven zijn NIET gemaakt van gietijzer en 2 mm dik. Je buigt ze met de hand.
Jouw andere link gaat ook over auto’s. Wat heeft dat nu met fietsen te maken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill
Winora is van Accell. (Bijna) altijd dezelfde modellen als Sparta en/of Batavus. Dus prima. Bergamont is een prima Duits merk. Gelijk aan een Kalkhoff of Victoria. Conway is van hetzelfde bedrijf als Victoria trouwens. Heel gelijkwaardig. Conway van die beiden iets meer op sportief gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Mijn Conway heb ik destijds online gekocht! Gelukkig was een familielid fietstechnieker en kon ik bij hem terecht voor onderhoud. Inmiddels heeft deze zijn activiteit stopgezet.
Merken als Conway, Bergamont, Winora, de minder bekende merken zeg maar hebben nauwelijks geen verkooppunten in België ... en dat is dus erg vervelend ... ik vind wel een aantal fietsen die me interesseren, gewenste onderdelen hebben en er optisch naar mijn idee mooi ogen.
Zo jammer dat fietsenzaken vaak gaan voor het meer bekende spul, daardoor word mijn keuze beïnvloed, zeg maar bemoeilijkt.
Veel fietsenhandelaars willen overigens alleen maar werken aan merken die zij verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Finesse schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:21:
Mijn Conway heb ik destijds online gekocht! Gelukkig was een familielid fietstechnieker en kon ik bij hem terecht voor onderhoud. Inmiddels heeft deze zijn activiteit stopgezet.
Merken als Conway, Bergamont, Winora, de minder bekende merken zeg maar hebben nauwelijks geen verkooppunten in België ... en dat is dus erg vervelend ... ik vind wel een aantal fietsen die me interesseren, gewenste onderdelen hebben en er optisch naar mijn idee mooi ogen.
Zo jammer dat fietsenzaken vaak gaan voor het meer bekende spul, daardoor word mijn keuze beïnvloed, zeg maar bemoeilijkt.
Veel fietsenhandelaars willen overigens alleen maar werken aan merken die zij verkopen.
Dat is bij de meeste merken garages toch niet anders?
En wat zou je zelf doen? Je koopt dus “troep” voor een habbekrats online of bij een ander en je fietsenmaker om de hoek moet dan maar het onderhoud gaan uitvoeren en van alle merken spullen op voorraad houden of aan laten rukken?
Ik geef ze groot gelijk.

Morgen trouwens de Gazelle van mijn vrouw ophalen, ze kijkt er erg naar uit dus ik ben benieuwd. Tot nu toe prima geholpen bij een fiets voor deel shop in onze woonplaats. (Klonk mij als een prijs vechter maar tot nu toe echt prima service genoten en keurig netjes tussentijdse updates en mogelijkheden met fiets zitjes besproken) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B64

B64

Finesse schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:21:
Alles valt of staat met de moeite die deze merken doen om de naamsbekendheid te vergroten. Het is best mogelijk een voet tussen de deur te krijgen bij de Nederlandse fietsenwinkels (zie Kalkhoff, R&M), maar de ruimte in de gemiddelde fietsenwinkel is beperkt en als je een merkt voert zul je daar toch meerdere modellen van willen hebben.

Bovendien zoeken fietsenwinkels naar een assortiment dat aansluit bij de behoefte van hun klanten. Het voegt niks toe om van vier, vijf merken een model stadsfiets in de winkel te hebben als je met twee of drie merken ook je klanten kunt bedienen. En een bekend merk verkoopt makkelijker dan een onbekend merk, zeker als de prijzen ook vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:32:
[...]

Dat is bij de meeste merken garages toch niet anders?
En wat zou je zelf doen? Je koopt dus “troep” voor een habbekrats online of bij een ander en je fietsenmaker om de hoek moet dan maar het onderhoud gaan uitvoeren en van alle merken spullen op voorraad houden of aan laten rukken?
Ik geef ze groot gelijk.

Morgen trouwens de Gazelle van mijn vrouw ophalen, ze kijkt er erg naar uit dus ik ben benieuwd. Tot nu toe prima geholpen bij een fiets voor deel shop in onze woonplaats. (Klonk mij als een prijs vechter maar tot nu toe echt prima service genoten en keurig netjes tussentijdse updates en mogelijkheden met fiets zitjes besproken) .
Helemaal niet hoe ik het bedoel.
Succes met je Gazelle, prachtige fietsen.

[ Voor 71% gewijzigd door Finesse op 18-11-2024 19:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Finesse schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:45:
[...]

Helemaal niet hoe ik het bedoel.
Succes met je Gazelle, prachtige fietsen.
Ik bedoel het ook niet negatief naar jou hoor, ik begrijp alleen het standpunt van de fietsenmakers wel :).
Het komt af en toe terug in dit topic en andere auto topics :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Wat me hier op het forum opvalt is dat de bekende merken allemaal aan bod komen,/ vernoemt worden. ...
Ik geef eigenlijk zelden een merken advies, maar verwijs naar een goede fietsenmaker. De reden is service en garantieafhandeling. Een nieuwe motor onder garantie doe je liever bij een lokale dealer.

Dan kom je inderdaad wel vaak dezelfde merken tegen, juist omdat Gazelle en Batavus/Sparta/Koga die sterke dealerketens hebben.

Maar er zijn ook prima fms die wel andere merken hebben, tot aan full custom. Alleen moet je dan wel de mazzel hebben dat er eentje enigszins in de buurt zit.

Ikzelf heb het opgelost door eerst met mijn FM te zitten... we kwamen eruit dat hij niet had wat ik nodig had, maar hij wilde de service gewoon verstrekken. De FM waar ik kocht is prima, maar zit net te ver(maar wel in de regio). Dus op deze manier zit ik toch nog bij mijn bevriende FM ondanks dat ik niet uit zijn gamma kocht.

Gewoon een kwestie van met hem afstemmen. Hij moet ook niet zeuren hebben (ruim)voor vijf cijfers aan fietsen bij hem gekocht, maar toch :+

En ja ik had ook gewoon kunnen kopen en dan bij hem binnen kunnen rijden als er iets mis gaat... had hij me ook geholpen. Maar dit is veel prettiger voor de relatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:17
davasch schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:45:
Onze Urban Arrow heeft sinds gisteren problemen met de verlichting.

De verlichting kan gewoon ingeschakeld worden en brandt dan, al varieert de sterkte enigszins(knippert een beetje). Na een korte tijd (~30 seconden) schakelt de verlichting, zowel voor als achter uit. Ook het 'lamp' icoontje op het scherm verwdijnt, en en verschijnt "error" op de display.
Er bleek uiteindelijk wat water in het voorlicht te zitten, was me niet opgevallen. Dit is een bekend probleem werd me verteld en ze hebben het gratis opgelost door een klein gaatje onderin de lamp de boren. Hij werkt weer prima nu! :)

Uiteindelijk prima geholpen bij Fietsvoordeelshop in Breda nadat ik daar gewoon ben langs gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Tommie12 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:51:
[...]

Eerste zin in je reddit link: Just read the article. Brake rotors ** do not ** warp. They're made of cast iron, which will crack before it would ever warp in shape, especially at a consumer car temperature.

Fietsschijven zijn NIET gemaakt van gietijzer en 2 mm dik. Je buigt ze met de hand.
Jouw andere link gaat ook over auto’s. Wat heeft dat nu met fietsen te maken?
Het ging over het krom trekken van remschijven door hitte, toch?
Mijn stelling is dat kromtrekken niet wordt veroorzaakt door hitte.
Ben jij van mening dat remschijven wel krom trekken door hitte?

Je hebt gelijk dat de remschijven van auto's van ander materiaal zijn dan remschijven van fietsen.

Remschijven van motorfietsen zijn beter vergelijkbaar, al zijn deze wel wat dikker.
https://www.ktmforum.co.u...rped-discs-again.1394897/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Speedster schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 05:42:
[...]
Het ging over het krom trekken van remschijven door hitte, toch?
Deze discussie is zinloos gezien de doelgroep, maar je hebt niet in de gaten hoeveel lichter fiets spul is. In extreme gevallen kunnen fietsremschijven krom staan of zelfs smelten (zoek op Melted Shimano Icetech voordat je dit weglacht) door hitte. Dit is uitgebreid gedocumenteerd.

Een remschijf is (nieuw) tussen de 1.7 en 2.3mm dik (afhangende van het merk) en tussen de 140mm en 180mm in diameter (wegfietsen). Niet alleen is het daardoor kwetsbaarder voor druk, je hebt ook veel minder materiaal om warmte af te voeren. Fietsschijfremmen oververhitten dan ook veel eerder dan bij een auto of motor.

Om deze te duiden:
Remschijf motor 240mm: 500g
Remschijf Downhill fiets (Shimano SLX)220mm: 185g
Standaard 160mm Shimano schijf: +/-125gr

Door de diameter en materiaal zit je veel eerder op de hitte-limiet.

Wat ook een ding is: Schijven bij (sportieve) fietsen zijn vaak op geklonken spider of zelfs uit meerdere materialen, ipv uit één stuk. Dat is een gewichts-keuze, maar daardoor is hitte op de verbinding een bijkomend issue.

Zelfs op een viaductje kan je je fiets-schijfrem blauw krijgen met wat mishandeling. Dan ben je nog lang niet aan het warpen, maar een 20km alpenafdaling? Dat is echt een ding. Dit was waarom het voor (professionele) wielerploegen zolang een vraagteken bleef of het een haalbare technologie was. Schijven gingen naar roodgloeiend en de Minerale olie en DOT ging koken.

Het zal in Nederland niet gebeuren en er is wel het een en ander aan materiaal veranderd (volgens mij is Icetech compleet herontworpen), maar vergelijken met een motor is echt geen goede vergelijiking.

Voor de rest een zinloze discussie, maar ik merk echt dat je te simplistisch ervaring uit andere branches extrapoleert naar de fiets en op dit onderwerp heb je duidelijk de thermische uitdagingen met fiets-schijfremmen van de laatste twintig jaar gemist.

[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 19-11-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:37:
[...]
Ik bedoel het ook niet negatief naar jou hoor, ik begrijp alleen het standpunt van de fietsenmakers wel :).
Het komt af en toe terug in dit topic en andere auto topics :) .
Een voorbeeld, ik onderzoek of een veloretti een interessante fiets voor mij kan zijn.
Ik vrees dat ik ettelijke kilometers zal moeten rijden om een verkoper te vinden in Belgie.
M.a.w. Veloretti is vrij goed gekend in Nederland denk ik, in Belgie nauwelijks een verkoper van het merk te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Finesse schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:49:
[...]

Een voorbeeld, ik onderzoek of een veloretti een interessante fiets voor mij kan zijn.
Ik vrees dat ik ettelijke kilometers zal moeten rijden om een verkoper te vinden in Belgie.
M.a.w. Veloretti is vrij goed gekend in Nederland denk ik, in Belgie nauwelijks een verkoper van het merk te vinden.
Veloretti is nu ook niet zo bijzonder dat je niet met een andere fiets gelukkig kan worden.
Ga naar een 2-3 FM in je omgeving, en kijk welke merken ze aan bieden. Ze hebben wel iets in dezelfde range/prijs en die kan je dan eens proef rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ik zoek helemaal geen bijzondere fiets. Ik zoek een degelijke fiets die er naar mijn oordeel ook goed uitziet.
Ik heb geleerd bij de aankoop van mijn mijn Conway dat men een fiets kan kopen met voor die tijd goede onderdelen voor een meer verantwoorde prijs dan voor vele andere, vaak "bekendere" merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:07

RichZ

Keep burning!

Ik heb sinds kort een nieuwe ebike met Bosch Performance Line, PowerTube 500, LED remote en Kiox 300.
Ik heb een vraagje over het opladen; volgens de handleiding gaat de fiets uit als de accu vol is maar dit is niet het geval, display blijft aangeven "eBike wordt opgeladen 100%" (bovenste LED van LED remote knippert).
Ook een half uur later nog steeds hetzelfde, is dit normaal, hoort de fiets niet uit te gaan als hij vol is, is dit niet schadelijk voor de accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
RichZ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:35:
Ik heb sinds kort een nieuwe ebike met Bosch Performance Line, PowerTube 500, ....
Ook een half uur later nog steeds hetzelfde, is dit normaal, hoort de fiets niet uit te gaan als hij vol is, is dit niet schadelijk voor de accu?
Ja en nee.....

Zoals eerder vermeld bestaan accu's meestal uit 10 celgroepen met ieder een aantal enkele cellen.
Een lader meet alleen het totaal (=100%) van al deze groepen in serie.
Op de accu wordt dit meestal met 4 led's aangegeven (=25%), net als op het display.

In de accu zit een BMS, een print met elektronica, die iedere losse celgroep meet en probeert om deze allemaal even volgeladen te krijgen.

Als één celgroep de maximale spanning heeft bereikt wordt de laadstroom, door de BMS in de accu, sterk vermindert, waardoor het veel langer duurt om de "achterlopende" celgroepen ook vol te laden.
Bij een nieuwe accu is dit vrij eenvoudig en meestal snel voor elkaar, maar als de accu wat ouder wordt gaat dit wat langer duren. Iets wat normaal is en niet slecht voor de accu.

En als één cel binnen een celgroep niet (meer) goed is, gebeurd dat volladen echter nooit en zal deze celgoep op een gegeven moment helemaal niet laden en ontladen. Maar de BMS zal dit wel blijven proberen met een lage stroom.
Het is in dit geval dat de accu verder stuk gaat tgv lang laden, maar bedenk dat dan het leed feitelijk al geschied is.

De lader ziet dit niet en de led's op de accu zijn te onnauwkeurig. Alleen met een digitale multimeter kan je meer te weten komen. (Vol is ca. 41.8V-42V)

Aangezien jij een nieuwe ebike hebt is de verwachting dat alle celgroepen redelijk gelijk zijn en even lang geladen moeten worden. Waarom het in jouw geval wat langer duurt kan zijn, dat het momenteel toch niet het geval is. Een half uur langer kan in dat geval. Het hangt nl ook af op welk moment de laadstroom wordt teruggeschakeld. Dat merk je meestal aan de temperatuur van de lader.

[ Voor 21% gewijzigd door elinx op 19-11-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:07

RichZ

Keep burning!

elinx schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:22:
[...]
Ja en nee.....

Zoals eerder vermeld bestaan accu's meestal uit 10 celgroepen met ieder een aantal enkele cellen.
Een lader meet alleen het totaal (=100%) van al deze groepen in serie.
Op de accu wordt dit meestal met 4 led's aangegeven (=25%), net als op het display.

In de accu zit een BMS, een print met elektronica, die iedere losse celgroep meet en probeert om deze allemaal even volgeladen te krijgen.

Als één celgroep de maximale spanning heeft bereikt wordt de laadstroom, door de BMS in de accu, sterk vermindert, waardoor het veel langer duurt om de "achterlopende" celgroepen ook vol te laden.
Bij een nieuwe accu is dit vrij eenvoudig en meestal snel voor elkaar, maar als de accu wat ouder wordt gaat dit wat langer duren.
En als één cel binnen een celgroep niet (meer) goed is, gebeurd dat nooit en zal op een gegeven moment helemaal niet laden en ontladen. Maar de BMS zal dit wel blijven proberen met een lage stroom.

De lader ziet dit niet en de led's op de accu zijn te onnauwkeurig. Alleen met een digitale multimeter kan je meer te weten komen. (Vol is ca. 41.8V-42V)
Dat snap ik maar in dit geval gaat het over een nieuwe ebike met nieuwe accu (in mijn geval zelfs 2 nieuwe fietsen). Kan iemand met een Bosch smart system bevestigen of de fiets (en display) uitgaat zodra de accu vol is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:24
[...]

Er is een Veloretti-topic en denk dat ze jou daar wel kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Veloretti mis je niets aan.

Wij hebben weinig Achielle, Granville, Urban Jungle en Norta dealers in Nederland. Allemaal Belgische merken.

Als je een merk zoekt en er daarna een dealer bij zoekt kom je alleen bij grote merken uit. Dat is in Nederland net zo goed. Als je naar je lokale FM gaat heeft die vast ook aanbod buiten de standaard A-merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
RichZ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:28:
.... het over een nieuwe ebike met nieuwe accu (in mijn geval zelfs 2 nieuwe fietsen). ....
Ik had mijn post reeds aangepast voor ik je reactie zag.
Ik heb het alleen over de interactie tussen lader en accu.
Dus je vraag of het display uit moet gaan zal idd iemand anders moeten beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Foxhill schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:32:
[...]

Veloretti mis je niets aan.

Wij hebben weinig Achielle, Granville, Urban Jungle en Norta dealers in Nederland. Allemaal Belgische merken.

Als je een merk zoekt en er daarna een dealer bij zoekt kom je alleen bij grote merken uit. Dat is in Nederland net zo goed. Als je naar je lokale FM gaat heeft die vast ook aanbod buiten de standaard A-merken.
In België is Norta nu een A-merk, zeker als je naar de prijzen kijkt. Granville en Thompson zitten daar net onder en zijn ook behoorlijk populair.
Stevens zie ik ook wel eens, en dat zijn ook goed afgewerkte fietsen.

Pagina: 1 ... 208 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam