Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 209 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
roffeltjes schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:47:
[...]

Deze discussie is zinloos gezien de doelgroep, maar je hebt niet in de gaten hoeveel lichter fiets spul is. In extreme gevallen kunnen fietsremschijven krom staan of zelfs smelten (zoek op Melted Shimano Icetech voordat je dit weglacht) door hitte. Dit is uitgebreid gedocumenteerd.

Een remschijf is (nieuw) tussen de 1.7 en 2.3mm dik (afhangende van het merk) en tussen de 140mm en 180mm in diameter (wegfietsen). Niet alleen is het daardoor kwetsbaarder voor druk, je hebt ook veel minder materiaal om warmte af te voeren. Fietsschijfremmen oververhitten dan ook veel eerder dan bij een auto of motor.

Om deze te duiden:
Remschijf motor 240mm: 500g
Remschijf Downhill fiets (Shimano SLX)220mm: 185g
Standaard 160mm Shimano schijf: +/-125gr

Door de diameter en materiaal zit je veel eerder op de hitte-limiet.

Wat ook een ding is: Schijven bij (sportieve) fietsen zijn vaak op geklonken spider of zelfs uit meerdere materialen, ipv uit één stuk. Dat is een gewichts-keuze, maar daardoor is hitte op de verbinding een bijkomend issue.

Zelfs op een viaductje kan je je fiets-schijfrem blauw krijgen met wat mishandeling. Dan ben je nog lang niet aan het warpen, maar een 20km alpenafdaling? Dat is echt een ding. Dit was waarom het voor (professionele) wielerploegen zolang een vraagteken bleef of het een haalbare technologie was. Schijven gingen naar roodgloeiend en de Minerale olie en DOT ging koken.

Het zal in Nederland niet gebeuren en er is wel het een en ander aan materiaal veranderd (volgens mij is Icetech compleet herontworpen), maar vergelijken met een motor is echt geen goede vergelijiking.

Voor de rest een zinloze discussie, maar ik merk echt dat je te simplistisch ervaring uit andere branches extrapoleert naar de fiets en op dit onderwerp heb je duidelijk de thermische uitdagingen met fiets-schijfremmen van de laatste twintig jaar gemist.
Inderdaad ik heb geen enkele ervaring met fietsremschijven.

Deze discussie is wel degeliijk zinvol aangezien:

De fietsers met een met remschijf uitgeruste fiets hebben nog steeds geen enkel idee wat ze wel of niet moeten doen om "kromme remschijven" te voorkomen.

Ik heb daar wel een idee over. Na ZWAAR gebruik van wat voor rem installatie dan ook ,de rem installatie de tijd geven om af te koelen. Stilstaan met ingekrepen remmen na ZWAAR gebruik van de remmen is het recept voor problemen met de remmen.

Ik blijf bij mijn stelling: remschijven gaan niet krom door hitte.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 17:51
RichZ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:28:
[...]

Dat snap ik maar in dit geval gaat het over een nieuwe ebike met nieuwe accu (in mijn geval zelfs 2 nieuwe fietsen). Kan iemand met een Bosch smart system bevestigen of de fiets (en display) uitgaat zodra de accu vol is?
Bij mij gaat het systeem inderdaad uit wanneer de accu vol is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:55

RichZ

Keep burning!

henkna schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:38:
[...]

Bij mij gaat het systeem inderdaad uit wanneer de accu vol is
Ok, en enig idee of hij uitgaat zodra hij op 100% staat of duurt het dan nog even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:27
RichZ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:28:
[...]

Dat snap ik maar in dit geval gaat het over een nieuwe ebike met nieuwe accu (in mijn geval zelfs 2 nieuwe fietsen). Kan iemand met een Bosch smart system bevestigen of de fiets (en display) uitgaat zodra de accu vol is?
Ook bij mij (Bosch smart systems, CX 85 nm, 750 wh) schakelt de display zichzelf uit op het moment dat de accu volledig vol is. Dat moment is niet bij 100%, maar enige tijd later.

Vaak wacht ik dat moment niet af en stop ik het opladen bij 99-100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:55

RichZ

Keep burning!

SjakieZulu schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:02:
[...]

Ook bij mij (Bosch smart systems, CX 85 nm, 750 wh) schakelt de display zichzelf uit op het moment dat de accu volledig vol is. Dat moment is niet bij 100%, maar enige tijd later.

Vaak wacht ik dat moment niet af en stop ik het opladen bij 99-100%.
Ok, ik zal de volgende keer eens wat langer wachten als hij 100% is, kijken of hij dan wel uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 22:25

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

roffeltjes schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:09:
[...]
Nou dat valt wel mee.

https://www.ocwincijfers....0gemiddeld%20in%20de%20EU.

Zelfs als je middelbaar onderwijs niet meetelt zit je met meer hoog dan laagopgeleiden.
[...]
DIt wordt al snel een socio-economische politiieke discussie en dat past hier niet.

Het enige wat ik wel wil stellen is dat er een hele duidelijke correlatie zit tussen prijsniveau en gemiddelde welvaart. Dus lagere prijzen an sich zijn niet zomaar de juiste draaiknop waar je aan wil zitten. Het ligt veel lastiger, wat je vooral wil is een meer gelijke verdeling, ongeacht het prijspeil.

Maar als je wil kunnen we dat in een ander deel van het forum bespreken :+
De 65 procent zonder hogere opleiding is een forse meerderheid.

Met 5000 euro per jaar is een hobby vanuit financieel oogpunt bekeken zeker niet meer 'betaalbaar'.

Back-on-topic.

De Giant Momentum met levering vanuit Nederland staat nu ook op pepper voor 899 euro

https://nl.pepper.com/aan...et-riemaandrijving-332405

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WA6KHx061dpjLwGZt3B4Ct9HX8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eNfuVYmjFAmuDf9ydloVNatH.png?f=user_large

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
keuringsdienst schreef op woensdag 20 november 2024 @ 01:33:
[...]

Back-on-topic.

De Giant Momentum met levering vanuit Nederland staat nu ook op pepper voor 899 euro

https://nl.pepper.com/aan...et-riemaandrijving-332405

[Afbeelding]
Echt goedkoop. Zelfs met spatborden en een standaard (beetje raar dat dat opties zijn) nog onder de 1000,00 euro. Met riem en hydraulische schijfremmen. Merkwaardige keuze om de accu niet afneembaar te maken. Of is de accu wel eenvoudig afneembaar?

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
keuringsdienst schreef op woensdag 20 november 2024 @ 01:33:
.....
De Giant Momentum met levering vanuit Nederland staat nu ook op pepper voor 899 euro.....
Dit is toch niet anders dan ik al eerder had gemeld na je verwijzing naar de Duitse versie ervan?

Kort erna gaf je aan dat je bewust deze NL aanbieding had vermeden.
Nu via een aanbiedingen site is het dan wel ineens wel meer interessant?
Waarom deze omslag?

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 20-11-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 22:25

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Speedster schreef op woensdag 20 november 2024 @ 05:54:
[...]
Echt goedkoop. Zelfs met spatborden en een standaard (beetje raar dat dat opties zijn) nog onder de 1000,00 euro. Met riem en hydraulische schijfremmen. Merkwaardige keuze om de accu niet afneembaar te maken. Of is de accu wel eenvoudig afneembaar?
Het is bij mij niet bekend of de accu afneembaar is. :? Ik heb die fiets ook niet.
Maar als aanname denk ik dat zonder spatborden echt niet te doen is in Nederland, zelfs in de zomer.
Het is wel al bekend dat de opties waaronder trappers nogal kostbaar zijn, dus dat loopt wel op.
In Duitsland betaal je sowieso minder en zo ik heb begrepen zitten daar dan wel de dure trappers al bij.

Ik plaatste de NL pepper link omdat mensen zich daar ook zullen uiten over de voor en nadelen.
Bij 799 euro (DE) is het imho een erg betaalbare optie maar toch uit een veel hoger dan budget segment.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:25

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik zou alleen nooit meer een e-bike kopen waarbij de lampen niet onderdeel zijn van je 'e-integratie' :P

Die Giant moet je de lampjes zo te zien los bij kopen .. dus vermoedelijk apart opladen, apart aan/uit zetten, apart weer van je fiets halen (anders zijn ze foetsie).
Helemaal omdat het over 't algemeen toch al een optie in 'de' e-bike controller is om die lampjes te regelen vanuit je display/app, of zelfs met licht sensor helemaal automatisch.

Lijkt klein, maar de irritatie loopt snel op (bij mij althans) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
CT schreef op donderdag 21 november 2024 @ 06:48:
Ik zou alleen nooit meer een e-bike kopen waarbij de lampen niet onderdeel zijn van je 'e-integratie' :P
Die Giant moet je de lampjes zo te zien los bij kopen .. dus vermoedelijk apart opladen, apart aan/uit zetten, apart weer van je fiets halen (anders zijn ze foetsie).
Helemaal omdat het over 't algemeen toch al een optie in 'de' e-bike controller is om die lampjes te regelen vanuit je display/app, of zelfs met licht sensor helemaal automatisch.
Ieder zijn heug en zijn meug zeker. Zo zou ik liefst een kale e-bike kopen zodat ik stuur, zadel en verlichting zelf kan kiezen.

• Finesse
  • Niet online
Iemand hier bekend met het merk "Moustache", of misschien zelfs dit model van ze ...
https://moustachebikes.co...014#gallery-673f0f2cb1a51

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:49

Tja, dit is een uitgeklede stadsfiets. Je ziet wel eens mensen die zonder fietsverlichting rijden, en dan de verlichting in hun helm of kledij mee nemen (oplaadbaar), omdat dit schade vermijdt.

Maar zonder spatborden vind ik in de stad absoluut onhandig...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Finesse schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:51:
Iemand hier bekend met het merk "Moustache", of misschien zelfs dit model van ze ...
https://moustachebikes.co...014#gallery-673f0f2cb1a51
Moustache is een gekend frans merk uit de vogezen.
Ze maken robuuste fietsen met A-componenten. Niks exotisch, ik zou ze naast Norta, Gazelle, Batavus Giant zetten.
Hebben een prima reputatie, maar zijn vooral gekend in in de regio's rond de Vogezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik vind het jammer dat de standaard instelling bij veel merken niet gewoon 'fiets aan -> lampen aan' lijkt te zijn. Tenminste, als ik 's morgens zie hoeveel ebikes er toch in het halfschemer zonder licht fietsen. Erg jammer, vooral omdat het op je bereik amper uit zal maken, en het zoveel veiligheid toevoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

B64

Tommie12 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:52:
[...]

Tja, dit is een uitgeklede stadsfiets. Je ziet wel eens mensen die zonder fietsverlichting rijden, en dan de verlichting in hun helm of kledij mee nemen (oplaadbaar), omdat dit schade vermijdt.

Maar zonder spatborden vind ik in de stad absoluut onhandig...
Ik weet niet hoe het in België is, maar lampjes op het hoofd zijn in Nederland niet toegestaan als fietsverlichting. Ook knipperende verlichting mag niet.

Sowieso vind ik persoonlijk dat de meeste kleine fietslampjes onvoldoende licht produceren; Autoverlichting is de laatste jaren steeds feller geworden, en ook veel 'feestelijker' (aka 'kerstboomverlichting') - wil je als fietser goed opvallen zul je dus verlichting moeten hebben met voldoende lichtopbrengst. Een lampensetje van 3 Euro van de Hema of van 90 cent bij de Action is in mijn optiek dus onveilig. Juist ook in de stad.

Helaas stelt onze wet alleen eisen aan de plaatsing en kleur van de verlichting, niet aan de lichtopbrengst. Die wetgeving is in Duitsland bijvoorbeeld veel strenger; zie uitleg op de website van Kalkhoff:
E-bikeverlichting en de wettelijke voorschriften

Om ervoor te zorgen dat de verlichting van de e-bike veilig is en dat alle weggebruikers zich correct gedragen, is er in Duitsland de StVZO (Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung). De StVZO regelt de eisen waaraan e-bikeverlichting moet voldoen met betrekking tot installatie en verlichtingssterkte.
  • De koplamp straalt ten minste 10 lux uit op een afstand van 10 meter
  • De koplamp wordt gemonteerd op een hoogte van 40 tot 120 cm.
  • Het achterlicht schijnt onder een hoek van 220°.
  • Het achterlicht is tussen 25 en 120 cm hoog
  • Andere weggebruikers worden niet verblind.
De verlichtingssterkte van een e-bikelamp wordt gespecificeerd in de eenheden lux en lumen en is zeer belangrijk voor het e-bikeverlichtingssysteem. Lux geeft de hoeveelheid licht aan gemeten op een punt in de lichtkegel op een afstand van 10 meter. De hoeveelheid lumen verwijst ook naar de totale hoeveelheid licht die wordt uitgestraald.

• B64
  • Nu online

B64

Nielson schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:29:
[...]
Ik vind het jammer dat de standaard instelling bij veel merken niet gewoon 'fiets aan -> lampen aan' lijkt te zijn. Tenminste, als ik 's morgens zie hoeveel ebikes er toch in het halfschemer zonder licht fietsen. Erg jammer, vooral omdat het op je bereik amper uit zal maken, en het zoveel veiligheid toevoegt.
Dat heeft volgens mijn niks met 'range anxiety' te maken, maar alles met gebrek aan interesse. Allemaal mensen die denken dat als zij het overige verkeer kunnen zien, dat dat overige verkeer hen ook wel ziet. Want ze fietsen al 100 jaar zonder licht en dat ging altijd goed, dus waarom zou dat nu ineens onveilig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
B64 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:14:
.... lampjes op het hoofd zijn in Nederland niet toegestaan als fietsverlichting. Ook knipperende verlichting mag niet.....
Voor de volledigheid, lampjes mogen wel op het lichaam of tas, zolang deze recht naar voor en achter schijnen.

• Tommie12
B64 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:14:
[...]

Ik weet niet hoe het in België is, maar lampjes op het hoofd zijn in Nederland niet toegestaan als fietsverlichting. Ook knipperende verlichting mag niet.

Sowieso vind ik persoonlijk dat de meeste kleine fietslampjes onvoldoende licht produceren; Autoverlichting is de laatste jaren steeds feller geworden, en ook veel 'feestelijker' (aka 'kerstboomverlichting') - wil je als fietser goed opvallen zul je dus verlichting moeten hebben met voldoende lichtopbrengst. Een lampensetje van 3 Euro van de Hema of van 90 cent bij de Action is in mijn optiek dus onveilig. Juist ook in de stad.

Helaas stelt onze wet alleen eisen aan de plaatsing en kleur van de verlichting, niet aan de lichtopbrengst. Die wetgeving is in Duitsland bijvoorbeeld veel strenger; zie uitleg op de website van Kalkhoff:

[...]
Ik denk dat de regels in België ondertussen een heel pak soepeler zijn. Ik ben zeker dat knipperende verlichting nu wel toegelaten is. Maar eerlijk, ik zou met een fiets niet in het donker gaan rijden zonder degelijk licht, tenzij met een racefiets en enkel incidenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Intussen al heel wat google zoekwerk gedaan, erg leuke e-bikes bekeken. Maar er is voorlopig eentje die de absolute eerste plaats opeist omdat die fiets veel van mijn eisen waarmaakt ... hard tail frame, Enviolo Trekking Automatiq naaf, Bosch 500 Wh of 625 Wh batterij, Bosch Performance Line CX 25 km/h | 85 Nm, Gates belt CDX. Wel ongewenst is de verende zadelpen maar die is natuurlijk makkelijk vervangbaar door een vast exemplaar.
Het gaat over deze bike: https://dutch-id.nl/fietsen/shadow/
Iemand die enige ervaring heeft met deze fiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 12:12
Niet over de Shadow maar de Phantom. Mijn moeder heeft er een en soms neem ik die fiets mee voor kleine stukjes.
Zijn heeft Enviolo automatic.
De Phantom fiets lekker. Viel duidelijk op t.o.v van de meeste concurrenten. All is dit persoonlijk.
De Phantom heeft de Bosch Performance Line (zonder CX). Deze blijkt sterk zat. De 25 km/u wordt in no-time gehaald. Dat is eigenlijk een nadeel.
Frame voelt ook stabiel aan. Andere merken gaven dat gevoel van stabiliteit niet. Remmen zijn ook goed. Lekker gevoel in de remhendels en goede vertraging.
De Enviolo Automatic doet goed zijn werk. Je voelt deze wel zijn werk doen maar het is niet hinderlijk

[ Voor 8% gewijzigd door Athome op 23-11-2024 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Finesse schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:17:
625 Wh batterij, Bosch Performance Line CX 25 km/h | 85 Nm
Heerlijke motor, en met de Flow app geheel naar wens aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Athome schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:13:
Frame voelt ook stabiel aan. Andere merken gaven dat gevoel van stabiliteit niet.
En over welk frame gaat het dan, met of zonder bovenbuis?
Waarschijnlijk zonder vermits het de fiets is van u moeder maar men weet maar nooit .

[ Voor 14% gewijzigd door Finesse op 23-11-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 31-08 13:22
Finesse schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:17:
Intussen al heel wat google zoekwerk gedaan, erg leuke e-bikes bekeken. Maar er is voorlopig eentje die de absolute eerste plaats opeist omdat die fiets veel van mijn eisen waarmaakt ... hard tail frame, Enviolo Trekking Automatiq naaf, Bosch 500 Wh of 625 Wh batterij, Bosch Performance Line CX 25 km/h | 85 Nm, Gates belt CDX. Wel ongewenst is de verende zadelpen maar die is natuurlijk makkelijk vervangbaar door een vast exemplaar.
Het gaat over deze bike: https://dutch-id.nl/fietsen/shadow/
Iemand die enige ervaring heeft met deze fiets?
Ik heb geen ervaring met die Dutch ID. Maar dat is gewoon een heel goed merk.
Maar heb wel veel ervaring met een E Bike die exact gelijk is afgemonteerd met Bosch PL CX 85 nm , Bosch Powertube 625 Wh ,Bosch Kiox scherm , Gates CDX Belt Drive en Enviolo Trekking Automatiq. Ik vind het werkelijk fantastisch fietsen! Deze configuratie kost wat maar dan heb je ook een fantastische top fiets. Een echte aanrader dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
GeorgeBfast schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:30:
[...]
Ik heb geen ervaring met die Dutch ID. Maar dat is gewoon een heel goed merk.
Maar heb wel veel ervaring met een E Bike die exact gelijk is afgemonteerd met Bosch PL CX 85 nm , Bosch Powertube 625 Wh ,Bosch Kiox scherm , Gates CDX Belt Drive en Enviolo Trekking Automatiq. Ik vind het werkelijk fantastisch fietsen! Deze configuratie kost wat maar dan heb je ook een fantastische top fiets. Een echte aanrader dus.
Mag ik vragen over welke fiets het gaat, merk, model? Dank u wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Jazeker , ons merk is helaas onlangs failliet. Mijn vrouw heeft de Stella Tierra Pro BES3 750Wh ABS en ik de Stella Morena FI 625Wh herenmodel. Ik heb 7300 probleemloze kilometers en mijn vrouw 1850 km sinds maart dit jaar. Geweldige fietsen maar helaas failliet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:42
GeorgeBfast schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:30:
Jazeker , ons merk is helaas onlangs failliet. Mijn vrouw heeft de Stella Tierra Pro BES3 750Wh ABS en ik de Stella Morena FI 625Wh herenmodel. Ik heb 7300 probleemloze kilometers en mijn vrouw 1850 km sinds maart dit jaar. Geweldige fietsen maar helaas failliet.
https://nieuwsfiets.nu/20...t-stella-klanten-te-hulp/

[ Voor 0% gewijzigd door We Are Borg op 23-11-2024 19:58 . Reden: quote gefixed ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goerriaan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:02
Veel doorgelezen hier, mooi forum met veel kennis. Na een jaar met een speed pedelec woon werk te hebben gereden, de fiets toch verkocht. Auto’s snappen het niet en vinden je te langzaam, zwabberende schooljeugd en oma’s op de fiets hoorden me te laat en dan moest ik vol in de ankers.
Lang getwijfeld maar nu over naar een ebike en gekozen voor een Cube Kathmandu 2025 model. Deze kreeg ik zelf boven richting 30 getrapt als ik er zin in had en dat was voldoende om me over de streep te trekken als veiliger woon/werk alternatief dan mijn racefiets die ik af en toe pak.

Ter info: bij oa Bike-Discount zijn de Cubes 23-24 modellen met 30% korting en de 2025 modellen met 15% korting. Ik heb mijn fiets daar besteld (ook mijn racefietsen voorheen in duitslnd besteld en altijd goede ervaringen mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Finesse schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:19:
[...]

En over welk frame gaat het dan, met of zonder bovenbuis?
Waarschijnlijk zonder vermits het de fiets is van u moeder maar men weet maar nooit .
Je weet inderdaad maar nooit. Maar zoals je al verwacht had, is het gewoon een damesfiets dus alleen de onderbuis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
goerriaan schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:16:
... Lang getwijfeld maar nu over naar een ebike en gekozen voor een Cube Kathmandu 2025 model ...
Cube is een mooi en degelijk merk, zit een verkoper hier vlakbij. Neem ik zeker mee op mijn lijstje, wel jammer dat ze alleen e-bikes hebben met voorvering voor zover ik zie. (en dat wil ik absoluut niet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heerlijk baggerweer vandaag, dus thuis de eMTB in de workstand gehangen en wat klussen weggewerkt die nog lagen te wachten.
De Cube Reaction Hybrid Pro is nu voorzien van een paar spatborden en Bosch ConnectModule met alarmfunctie en gps tracker.
Het geluidsvolume van de alarmfunctie valt nogal tegen vind ik, en ik denk ook niet dat het dieven echt zal afschrikken. Het laat ze eerder weten dat er een module aanwezig is in de fiets zodat ze die kunnen uitschakelen.
Gelukkig kan het geluid ook worden uitgeschakeld, zodat het nu dus een stil alarm is.

Tja, en die spatborden zijn gewoon erg fijn in deze tijd van het jaar. Scheelt per rit weer een bruine reet/rug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goerriaan
Finesse schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:37:
[...]

Cube is een mooi en degelijk merk, zit een verkoper hier vlakbij. Neem ik zeker mee op mijn lijstje, wel jammer dat ze alleen e-bikes hebben met voorvering voor zover ik zie. (en dat wil ik absoluut niet.)
Je hebt ook de carbon opties van Kathmandu met SX motor en dan is de fiets 10kg lichter maar wel met deraillieur. 400wh uit te breiden naar 650wh.

En je kunt de lockout van een vork ook gebruiken dan gedraagt die zich als een starre vork. Onderhoud met altijd lockout aan hoeft dan ook niet toch 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
goerriaan schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:22:
[...]
Je hebt ook de carbon opties van Kathmandu met SX motor en dan is de fiets 10kg lichter maar wel met deraillieur. 400wh uit te breiden naar 650wh.
En je kunt de lockout van een vork ook gebruiken dan gedraagt die zich als een starre vork. Onderhoud met altijd lockout aan hoeft dan ook niet toch 😉
Ik wil absoluut belt drive.
Vering op lockout kan natuurlijk, maar dan vind ik het ook maar zinloos ... uiteindelijk betaal je voor iets wat men toch niet gaat gebruiken. Vind het op een fiets voor dagelijks gebruik ook maar lomp uitzien, op een mtb is het natuurlijk een ander verhaal. Persoonlijke mening natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Ja dat is mooi , ik maakte me eigenlijk toch geen zorgen om onze fietsen omdat deze gelukkig samengesteld zijn uit top onderdelen welke andere merken ook gebruiken. Het zijn gewoon geweldige fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:56
[...]

Op zich niks mis met GOEDE voorvering.

Het is helaas wat zoeken naar modellen zonder voorvering. Maar merken als Velode Ville hebben het nog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
GeorgeBfast schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:55:
[...]
Ja dat is mooi , ik maakte me eigenlijk toch geen zorgen om onze fietsen omdat deze gelukkig samengesteld zijn uit top onderdelen welke andere merken ook gebruiken. Het zijn gewoon geweldige fietsen.
Ik heb het al vaker gezegd, onderdelen zijn van ondergeschikt belang.

Er is een reden dat prijsvechters voor de mooie naampjes gaan, maar zonder uitzondering grote kwaliteitsissues hebben. De ware kosten zitten in de loonkosten. Als je zoals prijsvechters doen, onderdelen rechtstreeks uit de doos op een frame kwakt zonder extra vet is het wachten op uitval. En ja, Shimano is bekend om karig omgaan met vet, dus nee, een bekend onderdelen merk is niet de oplossing.

Alles staat en valt met de assemblage en de service/controle voor uitlevering. Daar vang je ook de defecten af.

Ik zal verder niet ingaan op Stella, anders dan dat het voor de zoveelste keer aangeeft dat de sceptici van goede deals echt niet azijnpissers zijn, maar dat we weten waar we het over hebben. Er is geen gratis lunch.

@goerriaan Op zich is bike discount een bekende speler die zeker qua prijskwaliteit bekend is. Ik heb er mijn kinderfietsen ooit vandaan gehaald omdat Nederlandse kinderfietsen nooit met een versnelling worden geleverd (zucht...). Maar een ebike is wel een soort fiets waar je meer onderhoud aan hebt en waar storingen echt wel een issue zijn. Je moet wel heel goed beseffen dat als het mis gaat je moet overleggen met een Duitse online dozenschuiver.

Om maar weer te herhalen; er is geen gratis lunch.

Dat is niet om je af te katten, begrijp me niet verkeerd. Het is een prima fiets en ik gun je het allerbeste. Ik wil alleen wel elke keer de schaduwzijde van goede deals noemen omdat niet iedereen beseft wat de consequenties kunnen zijn. Met daarbij dus ook de constatering dat de consequenties niet denkbeeldig zijn of bangmakerij. Het is te vaak mis gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goerriaan
@roffeltjes goed voorbehoud natuurlijk en een waarschuwing is terecht. Haal zelf mijn fietsen uit elkaar in de winter ter lering, versnellingen en schijfremmen zijn geen geheim meer, goed gereedschap essentieel.
Qua communicatie met Duitse webshops: Rose en Canyon zijn heel toegankelijk en coulant, kunnen ook Nederlands. Bike-Discount weet ik nog niet, hoop er niet achter te hoeven komen 😉.
Blijft over electronica, zijn daar veel issues mee? Zouden ze me weigeren bij Cube flagstores als ik het netjes vraag na evt. doorverwijzing vanuit de retailer? Bij Klever (speedpedelec) deden ze namelijk niet moeilijk, daar kun je door het hele land mee terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
[...]

Wellicht gemist maar waarom geen (voor)vering)?

Veel modellen met voorvering hebben een model uit de instapklasse. Deze dragen weinig bij aan de fiets. Ja, het dempt wat maar het weggedrag van de fiets wordt er meestal niet beter op. Dus vanuit dit oogpunt kan ik het me goed voorstellen dat je geen vering wil.
Echter een fiets als de Dutch-ID Phantom heeft een merkbare betere voorvering, waardoor demping en rijgedrag wel goed samen gaan.

Mijn eigen Riese und Muller heeft goede voorvering. Niets aan de achterkant. En die mis ik soms wel. De fiets is namelijk verder erg stijf en geeft dus nagenoeg alles door in het stuur en zadel.
Mede vanwege deze voorvering let ik bij een volgende fiets heel goed op de voorvering. Zelfde niveau vering of helemaal geen vering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Athome schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:22:
[...]

... uiteindelijk betaal ik dan voor iets wat ik toch niet ga gebruiken, ik heb er echt geen nood aan.
Banden op juiste spanning geeft mij voldoende comfort.
Vind het op een fiets voor dagelijks gebruik ook maar lomp uitzien,

Dus hier indien mogelijk geen voorvering of ander gedoe. Moest ik nu een fiets tegenkomen die me erg aanspreekt, dus erg goed rijd met voorvering en echt geen model zonder zou vinden die ook erg goede rij eigenschappen heeft tja dan zou ik durven twijfelen, de vering moet dan wel op lockout kunnen. (Ik zou dan trouwens eerst nog informeren of er op het model met voorvering eentje zonder kan worden gemonteerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Athome schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:22:
[...]

Veel modellen met voorvering hebben een model uit de instapklasse. Deze dragen weinig bij aan de fiets. Ja, het dempt wat maar het weggedrag van de fiets wordt er meestal niet beter op. Dus vanuit dit oogpunt kan ik het me goed voorstellen dat je geen vering wil.
Echter een fiets als de Dutch-ID Phantom heeft een merkbare betere voorvering, waardoor demping en rijgedrag wel goed samen gaan.
Ik neem aan dat je met instapklasse bedoeld een voorvork met een inwendige veer die is voorgespannen?
En met beter voorvering bedoel je dan een lucht geveerde voorvork?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
roffeltjes schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:28:
[...]

Dat is niet om je af te katten, begrijp me niet verkeerd. Het is een prima fiets en ik gun je het allerbeste. Ik wil alleen wel elke keer de schaduwzijde van goede deals noemen omdat niet iedereen beseft wat de consequenties kunnen zijn. Met daarbij dus ook de constatering dat de consequenties niet denkbeeldig zijn of bangmakerij. Het is te vaak mis gegaan.
Nee dat begrijp ik. Maar ik heb gewoon totaal geen slechte ervaring met met onze Stella's en ik vond de monteurs in Roermond echt goed .Liepen alles perfect na tijdens een beurt. Voorheen had mijn vrouw een Livorno FI met Nexus 8 naaf welke ze in oliebadje deden , reinigen en smeren. We hebben ook nog helemaal geen problemen gehad op lekke band na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Finesse schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:57:
de vering moet dan wel op lockout kunnen.
Voor wat het waard is: Vering op lockout zetten levert alleen een ander gevoel op, geen extra efficiëntie. Het verlies in warmte door frictie is erg klein, wat je offset met minder trillingen.

Behalve smaak is het beste argument tegen voorvering op een stadsfiets dat het zwaar is, dat je geen low rider kan monteren, extra kwetsbaarheid introduceert en vaak niet precies af te stellen is. Ik heb voor een stads/touring fiets ook liever geen verende vork. Maar efficentie is eigenlijk geen valide argument.

Maar als je het hebt is op lockout zetten redelijk zinloos.
Voor meer info daarover kan je wat Googlen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
GeorgeBfast schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:18:
[...]
Maar ik heb gewoon totaal geen slechte ervaring met met onze Stella's
Teveel mensen hadden dat structureel wel, wat naast de dreigende wolken voor mij voldoende reden was om jouw juichverhalen over Stella in het perspectief van de grote groep mensen die klaagden over dramatische service te plaatsen.

Daarom is een stabiel merk met onafhankelijke, maar brede dealer keten verreweg het meest betrouwbaar. De fietsenbranche is moordend, kleine spelers die op prijs gaan concureren hebben geen toekomst. Dat zie je ook aan Veloretti die opeens naar het hogere middensegment zijn doorgeschoven met nagenoeg dezelfde fiets. Ze hadden mazzel dat Pon ze oppakte en Pon rekent nu een realistischer prijs, anders was het zeer zeker een VM geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
GeorgeBfast schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:18:
[...]

Nee dat begrijp ik. Maar ik heb gewoon totaal geen slechte ervaring met met onze Stella's en ik vond de monteurs in Roermond echt goed .Liepen alles perfect na tijdens een beurt. Voorheen had mijn vrouw een Livorno FI met Nexus 8 naaf welke ze in oliebadje deden , reinigen en smeren. We hebben ook nog helemaal geen problemen gehad op lekke band na.
N=1

Dat jij zeer tevreden was over je Stella hebben we hier meermaals mogen lezen. Ik vermoedde zelfs dat je ze zelf verkocht.
Feit is nu wel dat hun business model niet werkte, en nu zitten te veel mensen met een fiets met een aantal onderdelen die mogelijk niet of moeilijk verkrijgbaar zijn.

Het is altijd gevaarlijk je eigen goede ervaring te benadrukken tegen tal van andere negatieve ervaringen.

Er zullen ook nog VM rijders zijn die tevreden zijn…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:25:
[...]

Voor wat het waard is: Vering op lockout zetten levert alleen een ander gevoel op, geen extra efficiëntie. Het verlies in warmte door frictie is erg klein, wat je offset met minder trillingen.
Behalve smaak is het beste argument tegen voorvering op een stadsfiets dat het zwaar is, dat je geen low rider kan monteren, extra kwetsbaarheid introduceert en vaak niet precies af te stellen is. Ik heb voor een stads/touring fiets ook liever geen verende vork. Maar efficentie is eigenlijk geen valide argument.
Maar als je het hebt is op lockout zetten redelijk zinloos.
Voila, voor mij allemaal redenen om voor geen vering te kiezen op een E- Bike.
Zal nog meer vertellen, zeker ook geen verende zadelpen, ook niet de betere versie, parallellogramvering .
Jij geeft hier een uitgebreide uitleg, ik noemde in een eerdere post al deze dingen "gedoe".

[ Voor 5% gewijzigd door Finesse op 24-11-2024 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Tommie12 schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:03:
[...]

Dat jij zeer tevreden was over je Stella hebben we hier meermaals mogen lezen. Ik vermoedde zelfs dat je ze zelf verkocht.
Ik ben echt geen fietsen verkoper en heb zelf een agrarisch akkerbouw bedrijf en sta dus ver van jullie sector verwijderd. Maar nu lijkt het of iedereen ontevreden was over Stella en dat is gewoon niet zo. Ik ben gewoon tevreden over onze fietsen en welk merk er op staat maakt mij niet uit. Hun Business model heeft in ieder geval niet gewerkt , maar om nu te zeggen dat het niks was is ook niet waar. Wij vinden het gewoon goede fietsen voor een prima prijs. Meer niet. Zo'n Morena FI en Tierra Pro zijn gewoon geweldige fietsen voor een sterk concurrerende prijs. Als ik nu zou zoeken zou ik waarschijnlijk voor een Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 2025. Dat is gewoon een fijne prijs voor een stoere degelijke fiets. Jammer dat hij geen Automatiq op de Enviolo heeft. Maar verder een prachtige fiets.

[ Voor 4% gewijzigd door GeorgeBfast op 24-11-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:34
GeeMoney schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:32:
[...]

Dat is bij de meeste merken garages toch niet anders?
En wat zou je zelf doen? Je koopt dus “troep” voor een habbekrats online of bij een ander en je fietsenmaker om de hoek moet dan maar het onderhoud gaan uitvoeren en van alle merken spullen op voorraad houden of aan laten rukken?
Ik geef ze groot gelijk.
De andere merken ken ik niet, maar bijvoorbeeld Bergamont is naar mijn ervaring echt geen troep. Ook niet zozeer iets dat voor een habbekrats gaat. Dan kun je direct merken als Gazelle, Batavus, etc. volledig gaan afschrijven als Ali Express equivalent meuk naar mijn ervaring.

Overigens ook best een ruim aantal fietsenmakers binnen in ieder geval NL waar je Bergamont kan kopen en dus ook voor onderhoud mee terecht kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 18:34
[...]

Is meer een beperkt aanbod bij je verkopen in dat geval. In de Trekking City categorie van de Cube ebikes is best een aanbod zonder voorvorken te vinden bijvoorbeeld:
https://www.cube.eu/nl-nl/e-bikes/trekking/city

Ook een aantal van de transport bikes komen zonder voorvork.

De Nulane Hybrid bijvoorbeeld:
https://www.cube.eu/nl-nl...brushgreen-n-prism/817510
https://www.cube.eu/nl-nl...400x-nebula-n-blue/817610

Het bereik is veelal alleen wel minder. En dat is ook logisch, gezien de oorsprong van het merk. Zonder voorvork is qua comfort in Duitsland al snel echt een city bike. Buiten de stad, ken je al snel grote verschillen in kwaliteit van wegdek. Van prima kwalitatief asfalt, tot grind. Van kinderkopjes tot zand. Het hebben van een voorvork, zeker bij snelheden die op e-bike gereden worden, is dan ook al snel wenselijk.

Voor veel woon-werkverkeer, ook in NL, is iets als een Nulane Hybrid natuurlijk ook al snel afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 23:19
twee jaar geleden hebben we een Stella Livorno e-bike cadeau gekregen die het verrassend goed deed op de accu. Fijne fietsje voor in de stad, zeker gezien de verkoopprijs.
Nu wilde hij echter niet meer opladen vanwege slecht contact tussen de (5-polige) laadpoort en de lader. Alhoewel de accu in mijn beleving nog best ok was, heb ik toen toch maar de knoop doorgehakt om een vervangende accu aan te schaffen (type 2). De prijs vond ik meevallen (279 met gratis nieuwe snellader). Beetje jammer van de e-waste maar soit, accu was wel afgeschreven en had anders toch ooit wel vervangen moeten worden.

Het vervangen zelf was een fluitje van een cent, en fiets deed het weer prima. Maar toen mijn dochter er de eerste de beste keer mee naar haar werk fietste en ze een paar uur daarna terug wilde fietsen, bleek het display uitgevallen en wilde de fiets niet meer starten. Het display liep al op zijn laatste benen (uitval van lijnen) maar nu is hij dus helemaal dood. Zul je net zien.

Nu zullen ze bij de fietsenmaker niet zo happig zijn op het repareren van Stella-fietsen, alhoewel het display exact hetzelfde is als ik op een bij hun aangeschafte Freebike fiets met Bafang motor. Het merk is Nokee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIhbwGiR12jFq04evQUk2kj8gCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmpTntxvkWGBt1tBBMDVjkBR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWrR6YR_Ng4sFpOZio4iQD_nfYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAd6mIJB9q1gkcMb3fa3jYpH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vroeg me het volgende af:
- zou alleen het display kapot zijn of de controller (waar zit dat ding eigenlijk?)
- zijn dat dezelfde displays als op Ali express aangeboden worden (zoiets bijvoorbeeld).
Als dit mogelijk het probleem oplost is het wel een poging waard voor 25 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Vroeger ooit van plan geweest om een Santos vakantiefiets te kopen ... ook nu eens gaan piepen bij ze ... puur uit nieuwsgierigheid ... ook hun E-bikes zijn mooie fietsen, maar wat schrok ik me een aap toen ik die prijzen zag ... wie koopt zo een dure fiets vraag ik me dan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
@Finesse, wie koopt er nou een hobby cabriolet voor erbij? Een zeilboot? Wie geeft er nou absurde bedragen uit voor Karate stages en wedstrijden? Of als we het over fietsen hebben: Wie koopt er een Colnago met Campagnolo Super Record en Bora wielen?

Liefhebbers.

Een Santos zit in het hoogste fietssegment, maar een kleine rondgang over Tweakers laat zien dat er meer dan genoeg nog duurdere hobbies zijn waar mensen mee bezig zijn.

En dan zijn fietsvakanties zelf vaak weer best goedkoop ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Finesse schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:28:
Vroeger ooit van plan geweest om een Santos vakantiefiets te kopen ... ook nu eens gaan piepen bij ze ... puur uit nieuwsgierigheid ... ook hun E-bikes zijn mooie fietsen, maar wat schrok ik me een aap toen ik die prijzen zag ... wie koopt zo een dure fiets vraag ik me dan af.
Santos past bij de uitspraak: "naar boven toe zijn er geen grenzen".

Je hebt een ebike vanaf zowat 2000€. Wil je iets degelijk, dan ga je naar 4000€, moet het helemaal premium zijn (VdV met opties of R&M), dan ga je naar 5-6000€, en dan is er nog net iets beter met meer keuze, en daar zit Santos.

Je krijgt zeker een prima fiets, maar je betaalt ook een pak voor de naam, en het verkoopproces en maakproces waar je heel individueel benaderd wordt. En ja, dat heeft zijn prijs.
Mij is het dat ook niet waard, zeker niet als je af en toe je fiets onbewaakt moet stallen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Nou, die fietsen van de worldtraveler van Eric Schuijt zijn echt heel erg duur en dan zit je bovenaan de ladder. Zoals een klant van hem ooit zei; di's nen echte velo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
maxtrash schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:16:
....Stella Livorno e-bike ..... display uitgevallen. .... het display exact hetzelfde is als ik op een bij hun aangeschafte Freebike fiets met Bafang motor. Het merk is Nokee.
.....
Ik vroeg me het volgende af:
- zou alleen het display kapot zijn of de controller (waar zit dat ding eigenlijk?)
- zijn dat dezelfde displays als op Ali express aangeboden worden.....
....
Een foto van het display zegt niet zoveel. Belangrijker is om wat voor motor het gaat.
Bij een middenmotor zit de controller dan in de motor en bij een naafmotor meestal in een kastje in de buurt van de accu.
Ik begrijp dat het in jou geval om een Bafang systeem gaat. In dat geval is het belangrijk om te weten of het dan om een Uart of Canbus controller gaat.

Of het de controller, display of toch de accu is kun je alleen weten door meten en uitproberen. De accu moet ca. 40V meten. Een controller geeft meestal eerst kuren, voor deze ermee ophoudt. Een display zit vaak in weer in wind en is meer onderhevig aan inwendige corrosie. Dus heel goed mogelijk dat het display ermee opgehouden is,

Bij Bafang kun je eea herkennen aan de display connector.
Rond is Uart, driehoekig is Canbus. Beide groen.
Vervolgens zoek je Bafang uart display op of Bafang Can display.
Je zal dan zien dat hetzelfde display zowel als Uart en Canbus wordt uitgevoerd, maar zijn niet uitwisselbaar.

Echter heb je het over een "Nokee" display, dan vraag ik me af of het om een gewoon Bafang systeem of aangepast systeem gaat. Als je nl zoekt op Nokee Bafang zie je in de omschrijving dat het om een aangepast product gaat of specifiek voor Stella. Dat maakt de zaak wel ingewikkelder, omdat ik niet zou weten wat er anders zou zijn. In het simpelste geval slechts de connector. Meer ingewikkeld, de controller software.
Blijkbaar is de Nokee tevens in verschillende uitvoeringen geleverd voor Stella, want een leverancier vraagt altijd om de barcode.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 26-11-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Nu online

B64

.... en de volgende fietsfabrikant legt het loodje ...

https://nieuwsfiets.nu/20...vraagt-faillissement-aan/

Nieuwe hoogwaardige fabriek en hoofdkantoor gebouwd, fabrikage vanuit China teruggehaald naar Duitsland (!) en toen kromp de afzet in duitstalige landen.

Volgens de Nederlandse importeur staat het faillissement de leverbetrouwbaarheid niet in de weg, kunnen de Nederlandse dealers hun afnameverplichtingen gewoon nakomen ( :? ) en is een doorstart van Advanced vrijwel zeker. Maar als lichtelijk cynisch geworden consument vraag ik me dan af of dat écht zo is, of dat die importeur dat alleen maar roept omdat-ie bang is dat z'n restvoorraden onverkoopbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
B64 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:58:

Nieuwe hoogwaardige fabriek en hoofdkantoor gebouwd, fabrikage vanuit China teruggehaald naar Duitsland (!) en toen kromp de afzet in duitstalige landen.

Volgens de Nederlandse importeur staat het faillissement de leverbetrouwbaarheid niet in de weg, kunnen de Nederlandse dealers hun afnameverplichtingen gewoon nakomen ( :? ) en is een doorstart van Advanced vrijwel zeker. Maar als lichtelijk cynisch geworden consument vraag ik me dan af of dat écht zo is, of dat die importeur dat alleen maar roept omdat-ie bang is dat z'n restvoorraden onverkoopbaar worden.
En zoals ik vaker zei, is dat dit niet de laatste is. Het is een keiharde markt en als je niet succesvol bent ga je eraan. Ik gun niemand een faillissement toe, maar dit gaat er wel voor zorgen dat de prijzen zeker niet zullen dalen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

gambieter schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:37:
[Afbeelding]
De Gazelle Cityzen C8 is met pensioen na 7500 km met een zwaargewicht erop. Dit is de nieuwe Kalkhoff, beschreven in gambieter in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
Zowel de oude Cityzen C8 en de Kalkhoff zijn dit weekend uit mijn garage gestolen :( . De Gazelle zonder batterij, de Kalkhoff met batterij, stonden allebei op slot. Slot met een loper geopend en fietsen weg.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
gambieter schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:49:
[...]

Zowel de oude Cityzen C8 en de Kalkhoff zijn dit weekend uit mijn garage gestolen :( . De Gazelle zonder batterij, de Kalkhoff met batterij, stonden allebei op slot. Slot met een loper geopend en fietsen weg.
Kak...

Welk slot had je dan? En welke sloten had je dan nog op de fietsen zitten?

Doet me wel vermoeden dat iemand goed wist wat daar te vinden was.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 26-11-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

Dat is mooi klote man -O- Ik hoop dat het bedrag je uitgekeerd gaat worden want ik word best boos om zulk brutaal en onbeschoft gedrag zonder enige vorm van het gevoel van mein en dein.

Zo krijgt je vertrouwen in de medemens wel een knauw. Wat moet ik verder zeggen? De brutaliteit ten top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
...Cityzen C8 en de Kalkhoff zijn dit weekend uit mijn garage gestolen :(
Duidelijk geobserveerd en bekend, cq ervaring, met het soort garageslot.
Dit is echt heel vervelend en hoop voor je dat je inboedelverzekering niet moeilijk doet mbt het gebrek aan braaksporen.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 26-11-2024 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Verwijderd schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:34:
[...]

Ik neem aan dat je met instapklasse bedoeld een voorvork met een inwendige veer die is voorgespannen?
En met beter voorvering bedoel je dan een lucht geveerde voorvork?
Heel globaal komt het daar wel op neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Geen gps tracker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ze zijn niet apart verzekerd, dus zal wel een dagwaarde of een vast bedrag krijgen. Moet ook nog kijken wat er gebeurd als er geen sporen van braak zijn. Nu dus weer op een gewone fiets :(

Een nieuwe kopen gaat hetzelfde probleem geven, en ik heb weinig zin om de e-bike in de gang te zetten.
elinx schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:28:
Duidelijk geobserveerd en bekend, cq ervaring, met het soort garageslot.
Hangslot (is hier in het VK heel normaal), waarschijnlijk met een loper geopend, het slot doet het nog gewoon.

geen GPS tracker...

[ Voor 57% gewijzigd door gambieter op 26-11-2024 18:42 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:59
B64 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:58:

In willekeurige volgorde, merken:
  • Stella
  • Qwic
  • Huyser
  • Van Moof
  • Advanced
  • Watt mobility
  • Timyo
  • Tulpfietsen
  • Simplon*
  • Prophete
Mis ik iets?

* in een ‘Insolvenz’ fase die we in Nederland niet kennen.

Keola al in 2019 dus dat staat los van de huidige markt. En ook enkele winkels, zoals de ketens Juizz en Ebike store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Weer zo'n kleine (10k fietsen) nieuwkomer.

Het is geen vetpot in fietsenland. Het verhaal van die voorraden is natuurlijk ook veel te simplistisch gesteld. Dat betekend ook dat de markt sowieso niet groot genoeg is en dan gaan de startups met dikke schulden (nieuwe assemblagehal... oeffff) sneller pijn lijden als de investeerders andere markten gaan zoeken.

Het is wachten op de eerste grote jongen die in de problemen raakt en die dan van de hand wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Laatst online: 29-08 23:19
elinx schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:25:
[...]
Een foto van het display zegt niet zoveel. Belangrijker is om wat voor motor het gaat.
Bij een middenmotor zit de controller dan in de motor en bij een naafmotor meestal in een kastje in de buurt van de accu.
Ik begrijp dat het in jou geval om een Bafang systeem gaat. In dat geval is het belangrijk om te weten of het dan om een Uart of Canbus controller gaat.

Of het de controller, display of toch de accu is kun je alleen weten door meten en uitproberen. De accu moet ca. 40V meten. Een controller geeft meestal eerst kuren, voor deze ermee ophoudt. Een display zit vaak in weer in wind en is meer onderhevig aan inwendige corrosie. Dus heel goed mogelijk dat het display ermee opgehouden is,

Bij Bafang kun je eea herkennen aan de display connector.
Rond is Uart, driehoekig is Canbus. Beide groen.
Vervolgens zoek je Bafang uart display op of Bafang Can display.
Je zal dan zien dat hetzelfde display zowel als Uart en Canbus wordt uitgevoerd, maar zijn niet uitwisselbaar.

Echter heb je het over een "Nokee" display, dan vraag ik me af of het om een gewoon Bafang systeem of aangepast systeem gaat. Als je nl zoekt op Nokee Bafang zie je in de omschrijving dat het om een aangepast product gaat of specifiek voor Stella. Dat maakt de zaak wel ingewikkelder, omdat ik niet zou weten wat er anders zou zijn. In het simpelste geval slechts de connector. Meer ingewikkeld, de controller software.
Blijkbaar is de Nokee tevens in verschillende uitvoeringen geleverd voor Stella, want een leverancier vraagt altijd om de barcode.
Dank voor je zeer nuttige reactie. Mijn eigen fiets heeft een middenmotor, de Stella wordt via het voorwiel aangedreven. Jammer dat die displays zo verschillend kunnen zijn.
Aangezien ik toch een display op mijn eigen fiets heb kan ik eens proberen of ik daar wat mee kan.
Anders is een tweede hands scherm via Marktplaats wellicht de betere optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-07 00:20
Nu het wat kouder en natter wordt ben ik op zoek gegaan naar een beschermhoes voor ons fietsaccu. Laatst bij Bol.com besteld die te klein was.

Wie weet welke over de Bosch 400 past? Het liefst ook helemaal en niet tot waar je de accu inklikt zeg maar.

Batavus uit 2023-2024 dus de nieuwste type accu wss.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1QIWYa_pifykr_OeweefRDXcH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTFVSPfpSnaVywszQKrAuR2X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door hoihoi66 op 27-11-2024 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
maxtrash schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:55:
.....Mijn eigen fiets heeft een middenmotor, de Stella wordt via het voorwiel aangedreven. .....
Anders is een tweede hands scherm via Marktplaats wellicht de betere optie
Als beide Bafang systemen zijn en de aansluitconnector is hetzelfde dan is er een kans dat het werkt.

Echter bij een naafmotor kan de controller van een ander merk zijn en zal het display niet werken.
De controller en display horen bij elkaar. Zowel op de controller als het display zit software geïnstalleerd wat met elkaar moet kunnen communiceren.

Via marktplaats moet je daarom zeker weten dan het display voor jouw controller geschikt is.
(Eventueel is een controller met display erbij nog een optie)

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 27-11-2024 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
hoihoi66 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:28:
Nu het wat kouder en natter wordt ben ik op zoek gegaan naar een beschermhoes voor ons fietsaccu. Laatst bij Bol.com besteld die te klein was.
Ik haal die van mij van de bike en leg ze binnen, vind ik een simpele en doeltreffende manier.
Maar misschien wil jij de hoes gebruiken om de batterij te beschermen tijdens het fietsen ... of dat nodig is / nut heeft weet ik niet maar durf het te betwijfelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Finesse op 27-11-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 31-08 10:06

Metro2002

Memento mori

Finesse schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:57:
[...]

... uiteindelijk betaal ik dan voor iets wat ik toch niet ga gebruiken, ik heb er echt geen nood aan.
Banden op juiste spanning geeft mij voldoende comfort.
Vind het op een fiets voor dagelijks gebruik ook maar lomp uitzien,

Dus hier indien mogelijk geen voorvering of ander gedoe. Moest ik nu een fiets tegenkomen die me erg aanspreekt, dus erg goed rijd met voorvering en echt geen model zonder zou vinden die ook erg goede rij eigenschappen heeft tja dan zou ik durven twijfelen, de vering moet dan wel op lockout kunnen. (Ik zou dan trouwens eerst nog informeren of er op het model met voorvering eentje zonder kan worden gemonteerd).
Ligt ook helemaal aan het gebruikte frame en het soort banden of vering wel of niet wat toevoegt. Ik had hiervoor een Cube travel pro fiets zonder vering maar dat was ook gewoon echt niet nodig, vrij dikke banden en een frame dat dusdanig goed was ontworpen dat het de klappen goed opving. Ik rij nu een aantal jaar op een tenways CGO 600 en daar mis ik de vering echt behoorlijk. Ik heb de bandenspanning zelfs lager dan de aanbevolen minimumspanning omdat het anders gewoon niet te doen is. Met de banden op 3,5 bar wat het minimum aanbevolen is klapperen de vullingen uit je gebit, op 3 bar redelijk te doen maar comfortabel is wordt het nooit. Het frame van deze fiets is zó stijf dat je elke oneffenheid voelt. Als ik over een euromunt rij dan weet ik uit welk land ie komt zeg maar.
Ter vergelijking, het frame van mijn vouwfiets is weer dusdanig 'slap' dat ik daar vering ook totaal niet mis. Die gaat dan wel weer als een dweil door de bochten en de tenways scherp als een mes.

De Giant ebike van mijn vrouw heeft balfhoofdvering en dat is ook best prima fietsen, haalt toch net de scherpe randjes eraf.

Lock out of niet maakt voor de efficiency bar weinig uit trouwens, voor de cube had ik een jan janssen millenium fiets met verende zadelpen en verende voorpoten en op lock out of niet maakte echt geen bal uit voor de wegligging of efficiency, je kreeg de klappen alleen een stuk harder door.

Zeker even gaan proefrijden om te kijken of je écht geen voorvering nodig hebt want op sommige fietsen wil je dat wel en op andere is het inderdaad niet echt nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 27-11-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:32
[...]

@Finesse
wellicht is deze €1599 bsp ( look a like bezorgfiets ) wat ? puur functioneel ding.

https://www.fietsenwinkel.nl/bsp-titan-n5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
nuffy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:05:
[...]
@Finesse
wellicht is deze €1599 bsp ( look a like bezorgfiets ) wat ? puur functioneel ding.
https://www.fietsenwinkel.nl/bsp-titan-n5
Lijkt me idd wel iets, bedankt voor de tip!
Ik heb geen ervaring met de Shimano Steps motor met 60Nm en de shimano nexus naaf die erop zit.
Vroeger wel eens een Riese & Müller getest, daar zat ook een naaf van shimano op dacht ik, maar dat is al lang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:32
Deze shimano is gewoon goed spul en zuinig (efficient)
De naaf heeft 5 heeele lange versnellingen .

Voor het mooie mis je alleen schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
nuffy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:05:
Voor het mooie mis je alleen schijfremmen.
Rollerbrakes zijn ook niet verkeerd hé ... onderhoudsvriendelijk ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Finesse schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:54:
[...]

Rollerbrakes zijn ook niet verkeerd hé ... onderhoudsvriendelijk ook.
Euh... nee. Daar zou ik deze fiets echt voor laten staan.
Ik vind rollerbrakes rommel. Slecht doseerbaar, beperkte remkracht, en wat onderhoud betreft... als ze versleten zijn moet je ze in het geheel vervangen...
Nu kan ik begrijpen dat je daar in een stad of regio zonder hellingen mee kan leven, maar in mijn regio is het een no-go.

Ik begrijp ook niet waarom ze dat doen. Ik kan als consument een complete set met 2 levers en 2 remklauwen kopen voor minder dan 50€. https://www.bike-discount...cU6UtpYC8d4MaAjmNEALw_wcB
Moet je na gaan wat een fietsfabrikant voor zo'n set zou betalen...

Ik vind het echt besparen op de verkeerde punten.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 28-11-2024 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-08 22:28
Weer een ervaring rijker koop geen E bike op aliexpres via een EU store. Frankrijk Spain.

Je fiets wordt niet verzonden vanuit een EU store maar direct vanuit China.

De fiets die je besteld grote kans dat het in beslag wordt genomen door de douane inspectie, vooral de laatste tijd, wegens het illlegaal de EU in, en de strengere regels rondom.
Had een normale fiets besteld 250 wat motor kan niet harder dan 25km volgens de normen etc. en specificaties op de website maar wel als illegaal bestempeld en in beslag genomen.

Nu vooral met de BF dagen fikse kortingen op Ali te verlijdelijk tot aankoop.tot een E bike.

De EU store heeft geen voorraad blijkbaar dus de E bike bevindt zich niet in de EU, je krijgt met de douane van buiten de EU aan goederen te maken.

Kan ook zijn dat de gegevens niet kloppen voor de E bike op de Aliexpress aan gegevens de contactpersoon gaf zelf aan legaal voor de EU.

De fiets wordt niet verzonden en is in beslag genomen door de douane, gelukkig kun je je geld terug krijgen via Paypal wegens niet bezorgen.

Denk dat er nu extra controle is op E bikes wegens de strengere maatregelen op illegaal in de EU.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
J.E. Weinor schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:42:
Weer een ervaring rijker koop geen E bike op aliexpres via een EU store. Frankrijk Spain.

Je fiets wordt niet verzonden vanuit een EU store maar direct vanuit China.

De fiets die je besteld grote kans dat het in beslag wordt genomen door de douane inspectie, vooral de laatste tijd, wegens het illlegaal de EU in, en de strengere regels rondom.
Had een normale fiets besteld 250 wat motor kan niet harder dan 25km volgens de normen etc. en specificaties op de website maar wel als illegaal bestempeld en in beslag genomen.

Nu vooral met de BF dagen fikse kortingen op Ali te verlijdelijk tot aankoop.tot een E bike.

De EU store heeft geen voorraad blijkbaar dus de E bike bevindt zich niet in de EU, je krijgt met de douane van buiten de EU aan goederen te maken.

Kan ook zijn dat de gegevens niet kloppen voor de E bike op de Aliexpress aan gegevens de contactpersoon gaf zelf aan legaal voor de EU.

De fiets wordt niet verzonden en is in beslag genomen door de douane, gelukkig kun je je geld terug krijgen via Paypal wegens niet bezorgen.

Denk dat er nu extra controle is op E bikes wegens de strengere maatregelen op illegaal in de EU.
Daar kunnen we alleen maar blij over zijn.
Minder illegale rommel op de markt, dat levert alleen maar winnaars op.

Ik hoop wel dat je je geld terug krijgt.

• Techbuster
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:32
Hallo,
Heeft er iemand ervaring met gps fietsbeveiliging van “Tracefy”.
Dit werd mij gisteren aanbevolen door de FM.

• elinx
  • Nu online
J.E. Weinor schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:42:

Je fiets wordt niet verzonden vanuit een EU store maar direct vanuit China.....
De ervaringen in het China shopping topic geven ook al zaken aan waar je beter niet aan kunt beginnen. Maar ook tips hoe je dit zoveel mogelijk kunt voorkomen.

De verzending uit EU warehouse houdt niet automatisch in dat er daar ook een voorraad bijgehouden wordt.
Het betreft slechts EU repacking, wat bij ebikes inhoudt dat een volle container vanuit China daar naar toe wordt gestuurd en van daaruit naar degenen die hebben besteld.
Dat is handig voor de douaneaangifte en blijkt nu dus ook handig voor de douane mbt controle op de inhoud van deze container.

Omdat de ebikes al voor definitieve verzending naar jou in beslag zijn genomen, waardoor deze niet bezorgd kan worden, zal AliExpress jouw claim waarschijnlijk ook accepteren, zonder dat Paypal er aan te pas hoeft te komen.

Helaas zal een ebike uit China nimmer legaal zijn voor de EU, omdat de ebikes internationaal worden verhandeld en internationaal andere regels gelden. Daardoor wordt de uitrusting van de ebikes zo neutraal en aanpasbaar mogelijk uitgevoerd. Dat houdt in dat instellen van snelheidslimieten en gashendel standaard aanwezig zijn en vaak de motor ook meer dan 250W.

NB
Ik kwam er achter dat zelfs de laatst besproken CN Fiido C11 pro die specifiek voor de EU markt is aangepast toch ook weer niet compleet EU conform blijkt te zijn,

[ Voor 34% gewijzigd door elinx op 28-11-2024 15:02 ]

• Foxhill
Techbuster schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:36:
Hallo,
Ja, wij verkopen Tracecy in de winkel. Niet heel vaak, heb er stuk of 10 lopen. Werkt goed. Met diefstal/opsporing bij Tracefy heb ik nog geen ervaring.

In mijn regio (Achterhoek-Twente) adviseer ik alleen een GPS te nemen als de verzekeraar het als eis stelt. Immers, GPS incl nodige abbonement brengt nog een paar honderd euro extra kosten met zich mee. Als je verzekeraar het vraagt kun je het maar beter wel hebben. En in andere regio’s wordt het misschien vaker geadviseerd.

Tracefy was er snel bij en heeft hun zaken netjes op orde. Verwacht geen nauwkeurige ritdata, daar is het niet voor bedoeld. De GPS en app werken prima.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 23:39

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Techbuster schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:36:
Hallo,
Ik heb het “omdat het kan” naast een goede diefstalverzekering en 2 extra sloten. Er staan genoeg filmpjes op Youtube van succesvolle acties van hun. Gedachte bij mij is dat ik liever een grote kans dat ik mijn e-bike snel terug heb dan dat ik maanden moet gaan wachten op afhandeling verzekering en levering nieuwe fiets. Kans op diefstal dus zo klein mogelijk houden en terug vinden zo groot mogelijk.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
elinx schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:45:
[...]
Helaas zal een ebike uit China nimmer legaal zijn voor de EU, omdat de ebikes internationaal worden verhandeld en internationaal andere regels gelden. Daardoor wordt de uitrusting van de ebikes zo neutraal en aanpasbaar mogelijk uitgevoerd. Dat houdt in dat instellen van snelheidslimieten en gashendel standaard aanwezig zijn en vaak de motor ook meer dan 250W.
Ja ik las net dat de Chinese regels voor een e-bike zijn:
1. The length of saddle ≤ 0.35 m
2. Nominal battery voltage ≤ 48V
3. The motor power rating≤ 400W
4. The total weight ≤ 55kg
5. The width of the body ≤ 0.45m
6. The center distance between front and rear wheels ≤ 1.25 m
7. The maximum speed ≤ 25 km/h
8. Warning tone for speeding
9. Pedals for manual riding

Het zou op zich niet slecht zijn als de EU het vermogen ook op zou krikken naar die Chinese norm van 400W, ook ivm bakfietsen waarvoor 250W wel erg mager is. Dat zou een hoop gezeur schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Nu online

B64

Dreamvoid schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:52:
[...]

1. The length of saddle ≤ 0.35 m
2. Nominal battery voltage ≤ 48V
3. The motor power rating≤ 400W
4. The total weight ≤ 55kg
5. The width of the body ≤ 0.45m
6. The center distance between front and rear wheels ≤ 1.25 m
7. The maximum speed ≤ 25 km/h
8. Warning tone for speeding
9. Pedals for manual riding

Het zou op zich niet slecht zijn als de EU het vermogen ook op zou krikken naar die Chinese norm van 400W, ook ivm bakfietsen waarvoor 250W wel erg mager is. Dat zou een hoop gezeur schelen.
Dan nog zijn de meeste Chinese fietsen hier illegaal vanwege de gashendel. Dus nog los van het feit dat je geen 400W nodig hebt om 25 km/u te fietsen en zo'n normverhoging dus nutteloos is, het lost het 'gezeur' helemaal niet op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Dreamvoid schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:52:
...
......
Het zou op zich niet slecht zijn als de EU het vermogen ook op zou krikken naar die Chinese norm van 400W, ook ivm bakfietsen waarvoor 250W wel erg mager is......
Het gaat niet om de Chinese regels. Het gaat erom dat de export CN ebike voldoet aan de meeste Internationale regels.
In de EU zij twee hoofdcategorieën 25km/h 250W gelijkwaardig aan fiets en 45km/h 4000W gelijkwaardig aan bromfiets. In US zijn er drie categorieën ebike, allen max. 750W, maar verschillen mbt snelheid (20mph en 28mph) en gebruik gashendel. Boven 750W valt onder de motorfietsen.
Dit is de reden waarom CN ebikes vaak voorzien zijn van een 500 of 750W naafmotor.
Echter zeggen die 250W en 750W ook weer niet zoveel, omdat het werkelijke vermogen wel 2x, 3x of meer kan zijn, zolang de motortemperatuur maar oploopt. De ene producent heeft dit beter voor elkaar dan de ander. Dat zie je met name aan het gespecificeerde motorkoppel. (vergelijk bv eens de 250W Bosch motoren)

Het is dan ook een fabel dat 250W te mager is. Dat geldt misschien voor naafmotoren, maar zeker niet voor middenmotoren. Dit heeft te maken maken de mate van reductie die in een middenmotor veel efficienter uit te voeren is. (hoewel er ook naafmotoren zijn die daarin stappen hebben gezet).
Dit gecombineerd met een goed temperatuur management van de motorcontroller en de juiste versnelling maakt dat ook een beladen bakfiets prima vooruit kan.

De reden dat 250W waarschijnlijk als te weinig wordt beschouwd is dat er verwacht wordt op dezelfde manier te kunnen fietsen als met een eenvoudige ebike. Vaak houdt dit voor velen is, laag traptempo, weinig kracht te hoeven zetten, maar toch 25km/h of sneller willen rijden.
Echter een fiets en bakfiets zonder motorondersteuning, fietsen ook geheel verschillend en is dat is met motorondersteuning feitelijk niet anders. De motor heeft het alleen wat makkelijker gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
elinx schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:44:
[...]
Het gaat niet om de Chinese regels. Het gaat erom dat de export CN ebike voldoet aan de meeste Internationale regels.
Dat is mijn punt dus, als China en de EU dezelfde regels gebruiken, dat neemt al een hoop frictie weg. Ze zitten al zo dicht bij elkaar.

Dat 250W-is-voldoende argument is wel ietwat Nederland-specifiek, in het buitenland heb je nogal eens heuvels/bergen. Ik zie daar op termijn wel beweging in komen, de huidige EU regels zijn sterk beinvloed door de traditionele platte fietslanden Nederland en Denemarken waar 250W beter past, maar e-bikes groeien nu ook hard buiten die twee landen en dan zal er wel binnen Europa een groeiende roep komen om die 250W limiet iets te verruimen, gelijktrekken met China is zo gek nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Dreamvoid schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:34:
[...]

Dat is mijn punt dus, als China en de EU dezelfde regels gebruiken, dat neemt al een hoop frictie weg. Ze zitten al zo dicht bij elkaar.

Dat 250W-is-voldoende argument is wel ietwat Nederland-specifiek, in het buitenland heb je nogal eens heuvels/bergen.....
Waarom de CN norm van 400W en niet de US normering van 750W. Zo kunnen we nog wel doorgaan.
De CN regel betreft trouwens niet alleen 400W, maar 48V/400W
In EU is accuspanning meestal uitgevoerd met 36V.
Dat betekent dat de motoren technisch gelijk aan elkaar zijn,
Verhoog je accuspanning, waardoor je bij gelijke stroom een hoger vermogen krijgt.
De stroom door de motor is verantwoordelijk voor de warmteafgifte, die blijft gelijk, zo ook de temperatuur.
NB Voor je dit van plan bent. De controller staat dit niet zomaar toe.

tav de EU norm. Daar heeft Duitsland een mi een flinke invloed op gehad (lees Bosch).
Het verschil is dat in het buitenland waarschijnlijk minder krampachtig wordt gedaan mbt de aanschaf van een S-pedelec. Want dat is volgens mij wel typisch Nederlands. (helmplicht, rijweg etc.)

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 29-11-2024 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Dat 250W-is-voldoende argument is wel ietwat Nederland-specifiek, in het buitenland heb je nogal eens heuvels/bergen. Ik zie daar op termijn wel beweging in komen, de huidige EU regels zijn sterk beinvloed door de traditionele platte fietslanden Nederland en Denemarken waar 250W beter past, maar e-bikes groeien nu ook hard buiten die twee landen en dan zal er wel binnen Europa een groeiende roep komen om die 250W limiet iets te verruimen, gelijktrekken met China is zo gek nog niet.
Die 250W is ook geen harde grens, de Bosch motoren leveren zeker piekvermogens die een stuk hoger liggen.
250W is het langdurig vermogen wat toegelaten is.

In dit artikel vermelden ze dat de Bosch CX motor tot 600W levert.

https://www.vojomag.nl/te...stoere-jongen-zacht-hart/

[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 29-11-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:09:
[...]

Die 250W is ook geen harde grens, de Bosch motoren leveren zeker piekvermogens die een stuk hoger liggen.
250W is het langdurig vermogen wat toegelaten is.

In dit artikel vermelden ze dat de Bosch CX motor tot 600W levert. ....
250W is weliswaar een harde, maar theoretisch vastgestelde grens die is berekend door de producent van de motor en hangt bv af van de rotor en stator specificaties. De 250W grens is het maximale vermogen waarbij de motortemperatuur niet meer dan 2 graad Kelvin/h (Celcius/h) variëert.
Boven 250W zal de temperatuur en verschillen gaan oplopen.
Maar omdat de maximale motortemperatuur en het maximaal afgegeven vermogen niet zijn gespecificeerd is het de producent die bepaald hoe snel en tot hoe hoog de temperatuurstijging kan plaatsvinden.
Dat is de reden waarom het afgegeven vermogen uiteindelijk zoveel hoger kan zijn. 600W en hoger is dan zonder problemen mogelijk.

EN15194:2017:

4.2.14 Maximum power measurement — Measurement at the engine shaft

The maximum continuous rated power shall be measured according to EN 60034-1 when the motor
reaches its thermal equilibrium as specified by the manufacturer.

NOTE Thermal equilibrium: temperatures of motor parts do not vary more than 2K per hour.

In circumstance where the power is measured directly at the shaft of the electronic motor, the result of
the measurement shall be divided by 1,10 to consider the measurement uncertainty and then divided
by 1,05 to include for example the transmission losses, unless the real values of these losses are
determined.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
elinx schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:06:
tav de EU norm. Daar heeft Duitsland een mi een flinke invloed op gehad (lees Bosch).
Het verschil is dat in het buitenland waarschijnlijk minder krampachtig wordt gedaan mbt de aanschaf van een S-pedelec. Want dat is volgens mij wel typisch Nederlands. (helmplicht, rijweg etc.)
Helm, verzekering etc is in het buitenland ook gewoon verplicht. Fietspad wisselt, maar goed - buiten NL/DK zijn er niet zoveel fietspaden, dus je zit al snel sowieso op de rijweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dreamvoid schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:25:
[...]

Helm, verzekering etc is in het buitenland ook gewoon verplicht. Fietspad wisselt, maar goed - buiten NL/DK zijn er niet zoveel fietspaden, dus je zit al snel sowieso op de rijweg.
België heeft de laatste jaren echt wel een inhaalbeweging gemaakt. Wij hebben nu zelfs fietssnelwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:35:
[...]

België heeft de laatste jaren echt wel een inhaalbeweging gemaakt. Wij hebben nu zelfs fietssnelwegen!
Ik vind de fietsinfrastructuur hier in België nog steeds ondermaats.
Fietspaden zijn slecht onderhouden en vaak slecht aangelegd (vooral te smal)
Geldt ook voor het fietsroutenetwerk waar de provincie Limburg vooral voor gekend is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Ga maar eens op een Panasonic Ultimate GX of de nieuwe Pinion motor fietsen met beide 250watt nominaal. Geen bergweggetje te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Dreamvoid schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:25:
..
Helm, verzekering etc is in het buitenland ook gewoon verplicht. ... niet zoveel fietspaden, dus je zit al snel sowieso op de rijweg.
Wat de keus voor een ebike of S-pedelec misschien wel eenvoudiger maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 19:05

Fiber

Beaches are for storming.

Spannend. Net mijn eerste e-bike besteld. Video's op YouTube waren overwegend positief dus ik ben heel benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://nl.fiido.com/cdn/shop/files/1_df323b6b-c5fa-4b2f-8488-56115351d7f3_1000x.jpg?v=1721384255

https://nl.fiido.com/prod...-over-urban-gravel-ebikes

Voordelen: rijdt bijna als een normale sportieve fiets en is relatief licht en stil.

Nadeel waar ik mee kan leven: Vrij beperkte range van ongeveer 50 km door relatief kleine accu.

Ik lees hier nu net van alles over douane gedoe. Hoop toch dat ik daar niets mee te maken krijg. O-)

We gaan het zien en ik laat jullie weten.

:7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Fiber schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:34:
Spannend. Net mijn eerste e-bike besteld. Video's op YouTube waren overwegend positief dus ik ben heel benieuwd.

[Afbeelding]

Voordelen: rijdt bijna als een normale sportieve fiets en is relatief licht en stil.

Nadeel waar ik mee kan leven: Vrij beperkte range van ongeveer 50 km door relatief kleine accu.

Ik lees hier nu net van alles over douane gedoe. Hoop toch dat ik daar niets mee te maken krijg. O-)

Zolang dit niet je hoofdvervoersmiddel is kunt je dat prima doen. Moet je serieus gaan commuten dan kun je beter wat verder kijken. Is het meer voor de fun dan zou ik zeggen,"missie geslaagd".

Mijn persoonlijke insteek is,"liever duur en weinig dan goedkoop en veel". Ik bezit niet veel, maar wat ik bezit is van goede tot zeer goede kwaliteit. Dit is ook duurzaam; minder afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

jimh307 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:03:
[...]

Zolang dit niet je hoofdvervoersmiddel is kunt je dat prima doen. Moet je serieus gaan commuten dan kun je beter wat verder kijken. Is het meer voor de fun dan zou ik zeggen,"missie geslaagd".

Mijn persoonlijke insteek is,"liever duur en weinig dan goedkoop en veel". Ik bezit niet veel, maar wat ik bezit is van goede tot zeer goede kwaliteit. Dit is ook duurzaam; minder afval.
Ben wel degelijk van plan hem dagelijks te gaan gebruiken...

Maar is niet zo heel ver, ruim zeven, bijna acht kilometer enkele reis. Doe er nu op de gewone fiets een half uurtje over, wellicht kan er hiermee vijf of tien minuten vanaf. Als gezegd, we gaan het zien. Had ook een tijd naar Tenways zitten kijken, iets bekender op dit forum, maar nu toch voor het relatief onbekende Fiido gekozen. Als gezegd, ik ben heel benieuwd en we gaan het zien. :Y

Hij is zo mooi... O+

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Spannend. Net mijn eerste e-bike besteld. .....

Nadeel .... Vrij beperkte range van ongeveer 50 km door relatief kleine accu.

.... douane gedoe. Hoop toch dat ik daar niets mee te maken krijg......
Fiido is niet hetzelfde als een louche verkoper op AliExpress. Dus ik denk dat er geen gedoe zal zijn.
Het is en blijft wel een CN ebike, dus er zijn waarschijnlijk zaken aanwezig die officieel niet mogen.
Technisch heeft het motor systeem veel weg van de C11 Pro.
Deze laatste was speciaal voor de EU markt samengesteld, maar blijkt bij een test dit helaas toch niet helemaal te zijn.
Persoonlijk vind ik de accucapaciteit van 208Wh wel aan de lage kant. De actieradius overzichttabel vind ik persoonlijk zeer optimistisch. Een actieradius van 25km bij 25km/h zal meer realistisch zijn. Ga je lui met een laag traptempo en weinig kracht in de hoogste ondersteuningstand, dan zal dit drastisch lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

elinx schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:14:
[...]
Fiido is niet hetzelfde als een louche verkoper op AliExpress. Dus ik denk dat er geen gedoe zal zijn.
Het is en blijft een CN ebike, dus er zijn waarschijnlijk zaken aanwezig die officieel niet mogen.
Technisch heeft het motor systeem veel weg van de C11 Pro.
Deze laatste was speciaal voor de EU markt samengesteld, maar blijkt bij een test dit helaas toch niet helemaal te zijn.
Persoonlijk vind ik de accucapaciteit van 208Wh wel aan de lage kant. De actieradius overzichttabel vind ik persoonlijk zeer optimistisch. Een actieradius van 25km bij 25km/h zal meer realistisch zijn. Ga je lui met een laag traptempo en weinig kracht in de hoogste ondersteuningstand, dan zal dit drastisch lager zijn.
Weet ik, kwam ook naar voren in de review video's.

Heb eigenlijk het idee om gewoon met de laagste ondersteuningsstand te gaan fietsen. Wil zelf ook nog wel een beetje fit blijven, maar net een zetje in de rug, vooral bij tegenwind is wel lekker denk ik.

En zelfs 25 km is bij mij genoeg voor dagelijks gebruik. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

[Afbeelding]

Knappe en lekker rommelige website….
Als je zoekt naar service, dan kom je op een pagina waar je je als fietsenwinkel kan aanmelden om partner te worden….

Contactadres is in Hong Kong.

Hoe veel importtax ga je betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tommie12 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:19:
[...]

Knappe en lekker rommelige website….
Als je zoekt naar service, dan kom je op een pagina waar je je als fietsenwinkel kan aanmelden om partner te worden….

Contactadres is in Hong Kong.

Hoe veel importtax ga je betalen?
Hopelijk niks... EU shipping en zo.

Maar als er wel een rekening van de douane komt betaal ik gewoon, geen probleem :)

Pagina: 1 ... 209 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam