Inderdaad ik heb geen enkele ervaring met fietsremschijven.roffeltjes schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:47:
[...]
Deze discussie is zinloos gezien de doelgroep, maar je hebt niet in de gaten hoeveel lichter fiets spul is. In extreme gevallen kunnen fietsremschijven krom staan of zelfs smelten (zoek op Melted Shimano Icetech voordat je dit weglacht) door hitte. Dit is uitgebreid gedocumenteerd.
Een remschijf is (nieuw) tussen de 1.7 en 2.3mm dik (afhangende van het merk) en tussen de 140mm en 180mm in diameter (wegfietsen). Niet alleen is het daardoor kwetsbaarder voor druk, je hebt ook veel minder materiaal om warmte af te voeren. Fietsschijfremmen oververhitten dan ook veel eerder dan bij een auto of motor.
Om deze te duiden:
Remschijf motor 240mm: 500g
Remschijf Downhill fiets (Shimano SLX)220mm: 185g
Standaard 160mm Shimano schijf: +/-125gr
Door de diameter en materiaal zit je veel eerder op de hitte-limiet.
Wat ook een ding is: Schijven bij (sportieve) fietsen zijn vaak op geklonken spider of zelfs uit meerdere materialen, ipv uit één stuk. Dat is een gewichts-keuze, maar daardoor is hitte op de verbinding een bijkomend issue.
Zelfs op een viaductje kan je je fiets-schijfrem blauw krijgen met wat mishandeling. Dan ben je nog lang niet aan het warpen, maar een 20km alpenafdaling? Dat is echt een ding. Dit was waarom het voor (professionele) wielerploegen zolang een vraagteken bleef of het een haalbare technologie was. Schijven gingen naar roodgloeiend en de Minerale olie en DOT ging koken.
Het zal in Nederland niet gebeuren en er is wel het een en ander aan materiaal veranderd (volgens mij is Icetech compleet herontworpen), maar vergelijken met een motor is echt geen goede vergelijiking.
Voor de rest een zinloze discussie, maar ik merk echt dat je te simplistisch ervaring uit andere branches extrapoleert naar de fiets en op dit onderwerp heb je duidelijk de thermische uitdagingen met fiets-schijfremmen van de laatste twintig jaar gemist.
Deze discussie is wel degeliijk zinvol aangezien:
De fietsers met een met remschijf uitgeruste fiets hebben nog steeds geen enkel idee wat ze wel of niet moeten doen om "kromme remschijven" te voorkomen.
Ik heb daar wel een idee over. Na ZWAAR gebruik van wat voor rem installatie dan ook ,de rem installatie de tijd geven om af te koelen. Stilstaan met ingekrepen remmen na ZWAAR gebruik van de remmen is het recept voor problemen met de remmen.
Ik blijf bij mijn stelling: remschijven gaan niet krom door hitte.
never argue with a moderator, he will shut your account down.