jimh307 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:22:
[...]
Helemaal mee eens, maar er zijn steeds meer mensen die dan wel héél, héél erg lang moeten sparen.
Het is eenmaal de markt die hierbij inspringt en goedkope modellen op de markt brengt. Anderzijds heb je helemaal gelijk om dan te kijken voor een goede tweedehandse.
Mensen met een kleine beurs willen ook nieuw rijden en dan komt zo'n fiets goed van pas, wat niet betekend dat een tweedehands slecht zou zijn, maar het lijkt op onbekend maakt onbemind.
Tsja, en daar zit hem dan het probleem. Als je het geld niet hebt kan je je sommige dingen niet veroorloven.
Ik had vroeger als Student alles cheapo of tweedehands. Sterker nog, onze babyspullen waren ondanks mijn inkomen ook allemaal tweedehands of super cheap.. Het heeft de baby's niks gedeerd, je gebruikt het heel kort en het is door alle poep, plas, en kots ook al heel snel niet meer nieuw.
Dit is geen moreel toneel, maar vooral een pleidooi om dan niet 1000,- over de balk te gooien voor iets waar je alleen maar ellende van krijgt.
Want laten we wel wezen... de meeste mensen hebben een ebike niet nodig, een gewone fiets is een prima alternatief. en als het dan toch een goedkope ebike moet zijn? Mijn FM verkoopt een Razer voor 1000,-, ding is dan wel vijf jaar oud, hij ziet eruit als nagelnieuw, 4200 km. En mijn FM is bepaald niet goedkoop.
=> Ik woon in een wijk waar de kinderboerderij ontbijt verzorgt zodat kinderen niet het brood van geitjes gappen. Ik zie dagelijks armoede. En hoe vaak die armoede verergerd wordt door uitgaven die onverantwoord zijn is hartverscheurend. Dus dit soort lokdoosjes zijn net als merkkleding, "goedkoop" bruin en witgoed de pest.
Een e-bike is veel goedkoper dan een auto. De mijne heeft net een beurt gehad en apk en ondanks ik niets opmerkte was ik meer kwijt dan een nieuwe Fiido namelijk 1600 euro. Voor veel mensen een rib uit hun lijf en ook ik zei even hardop 'shit' toen ik de rekening kreeg al kan ik het betalen.
Verreweg de meeste huishoudens hebben die dure auto (sterker nog we zitten al boven de 1.1 per huishouden). Zo arm is de gemiddelde Nederlander nog steeds niet. Als we het gaan hebben over bijstand dan kan ik prima met je mee, maar de prijs van de ebike is op dat punt het probleem nou net niet, dan hebben we het over een denivellerende politiek. Het prijspeil als politiek issue is onderbuik getoeter waarachter het echte probleem wordt verscholen.
Verder, laten we stoppen met het bestrijden van elkaar want iedereen weet dondersgoed wat wel en niet mag. Mensen met een kleine beurs zijn zielsgelukkig dat ze het überhaupt kúnnen betalen. Nu zitten we in een land dat erg houdt van betuttelen en ik begrijp ook heel goed dat sommige dit heel vervelend vinden. Laten we elkaar niet oordelen op de prijs van een fiets.
Ik oordeel
nergens op de prijs. Ik oordeel op de kwaliteit. Ten tweede geef ik een veel beter alternatief voor de kleine beurs. Een tweedehands fiets en als je echt arm bent, neem dan vooral een gewone tweedehands fiets, want dan is onderhoud nog enigszins te doen.
Even weer helemaal terug naar de kern: Dit soort
illegale e-waste is voor
niemand, ook niet die persoon met weinig geld, een goede deal. En dan wil ik ook nog prima een moreel vraagteken zetten bij een fiets die instabiel is en waar je 45kmpu mee kan. Dat is niet betuttelen, dat is gezond verstand.
.