Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 210 ... 221 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:09:
[...]

Die 250W is ook geen harde grens, de Bosch motoren leveren zeker piekvermogens die een stuk hoger liggen.
250W is het langdurig vermogen wat toegelaten is.

In dit artikel vermelden ze dat de Bosch CX motor tot 600W levert.

https://www.vojomag.nl/te...stoere-jongen-zacht-hart/
In het artikel hebben ze het over 600Wh, dat is iets anders. ;)

Maar je hebt wel gelijk dat de motor meer Watt kan leveren dan de toegelaten 250W. Het piekvermogen is 340%.....dus 2,5 * 340 = 850W zelfs!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 22:22
M!chel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:50:
..... Het piekvermogen is 340%.....dus 2,5 * 340 = 850W zelfs!!....
Ook dit is wederom een verkeerde interpretatie.
De 340% betreft maximale ondersteuning.
Dit houdt in dat jouw kracht 340% wordt versterkt. Dit staat los van het maximaal haalbare vermogen.

Overigens lijkt het vermelden van 600Wh mi een foutje, omdat de motor beschreven wordt en niet de accu, die pas later wordt beschreven.

Het maximaal haalbare vermogen wordt bepaald door de maximale stroombegrenzing van de controller.
Bij 600W zou de begrenzing bv 17A zijn (600/36) Wat een realistische waarde is, maar waar mijn inschatting is dat die eerder in de buurt van 20A zal liggen. Dan kom je op een vermogen van 720W en bij volgeladen accu zelfs op 840W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
elinx schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:36:
[...]
Ook dit is wederom een verkeerde interpretatie.
De 340% betreft maximale ondersteuning.
Dit houdt in dat jouw kracht 340% wordt versterkt. Dit staat los van het maximaal haalbare vermogen.

Overigens lijkt het vermelden van 600Wh mi een foutje, omdat de motor beschreven wordt en niet de accu, die pas later wordt beschreven.

Het maximaal haalbare vermogen wordt bepaald door de maximale stroombegrenzing van de controller.
Bij 600W zou de begrenzing bv 17A zijn (600/36) Wat een realistische waarde is, maar waar mijn inschatting is dat die eerder in de buurt van 20A zal liggen. Dan kom je op een vermogen van 720W en bij volgeladen accu zelfs op 840W.
850W of 840W, zit er niet ver naast.
Je kunt ook redelijk veilig stellen dat 250W = 100% ondersteuning. Daar ging ik dus ook van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
M!chel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:43:
.....
850W of 840W, zit er niet ver naast.....
In de Engelstalige test van CX gen5 is trouwens wel sprake van 600W max power, wat mijn vermoeden van een foutje met de notatie van de eenheid (Wh ipv W) in de NL test bevestigd.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 30-11-2024 01:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
M!chel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:50:
[...]

In het artikel hebben ze het over 600Wh, dat is iets anders. ;)

Maar je hebt wel gelijk dat de motor meer Watt kan leveren dan de toegelaten 250W. Het piekvermogen is 340%.....dus 2,5 * 340 = 850W zelfs!! _/-\o_
Als ze spreken over een motor die 600 Wh levert, dan is het helemaal fout.
600Wh kan op de batterij slaan, maar dat is bij Bosch 500, 625 of 750 Wh.

Het gaat wel degelijk over een vermogen van 600 W, en dat is net iets minder dan 1 pk (736W).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:23:
[...]

Het gaat wel degelijk over een vermogen van 600 W, en dat is net iets minder dan 1 pk (736W).
Verwarrend he?

https://www.fietsaccuwink...ugcYfgZXcW3BoCsyQQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:03
Fiber schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:12:
[...]

Ben wel degelijk van plan hem dagelijks te gaan gebruiken...

Maar is niet zo heel ver, ruim zeven, bijna acht kilometer enkele reis. Doe er nu op de gewone fiets een half uurtje over, wellicht kan er hiermee vijf of tien minuten vanaf. Als gezegd, we gaan het zien. Had ook een tijd naar Tenways zitten kijken, iets bekender op dit forum, maar nu toch voor het relatief onbekende Fiido gekozen. Als gezegd, ik ben heel benieuwd en we gaan het zien. :Y

Hij is zo mooi... O+
Dan heb je inderdaad een mooie reserve. Als de e-bike dan eens zou falen kun je ook op je reguliere fiets de afstand overbruggen.

Als je 20+ km enkele reis moet doen dan zou ik wel verder kijken, maar het risico is nu ook weer niet zo groot. Ik weet dat niet iedereen diepe zakken heeft en je kunt mooi kijken hoe de fiets je gaat bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
Gisteren heeft mijn Gazelle weer zijn grote beurt gehad en ik ben weer gematst:
2 nieuwe binnenbanden, 1 nieuwe band voor en helemaal nagelopen. De prijs van 96 euro viel mij heel erg mee. Hij is er toch een goed uur zoet mee geweest alleen heb ik wel het idee dat de nieuwe band wel wat meer rolweerstand heeft (2,5 bar). Het is dezelfde band als de vorige, maar de oude band zag er best verweerd uit en was al vrij stug geworden. Wel rolt de nieuwe band lekkerder op de weg en kleeft hij goed aan het wegdek in bochten.
En ja, of ik nu 50 of 80 km kan persen uit de accu is niet zo heel belangrijk. Ik heb de luxe van een auto voor de deur. De e-bike is dan net wat meer secundair te noemen omdat vervangend vervoer in het parkeervak voor mijn huis staat. Toch zal ik zeker vaak blijven fietsen, behalve als het regent, dan blijf ik lekker binnen of pak ik de auto. Toch heb ik lekker verwarmde handschoenen dus koude vingertjes zal ik niet krijgen. Zelfs op de laagste stand blijven de handschoenen comfortabel, maar ook weer niet té warm.
En nu de auto nog. Die krijgt op 3 december zijn grote beurt en apk. Daar zal ik er niet vanaf komen voor 96 euro. Ik denk al gouw aan 200-300 euro, maar ja, dan is het maar weer gebeurt. Grote reparaties heb ik niet want de auto mankeert niets voor zover ik weet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
M!chel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:43:
....
Je kunt ook redelijk veilig stellen dat 250W = 100% ondersteuning. Daar ging ik dus ook van uit.
Aangezien blijkt dat de Bosch CX gen 5 tot max. 600W kan leveren zal je met een eigen inzet van 250W uitkomen op een maximale ondersteuning van 240%

De maximale ondersteuning van 340% is mogelijk tot een eigen inzet van 176W

Bron
Wat precies is er verwarrend?

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 30-11-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
elinx schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:51:
[...]
Aangezien blijkt dat de Bosch CX gen 5 tot max. 600W kan leveren zal je met een eigen inzet van 250W uitkomen op een maximale ondersteuning van 240%

De maximale ondersteuning van 340% is mogelijk tot een eigen inzet van 176W

Bron

[...]
Wat precies is er verwarrend?
Ik vind het allemaal wel prima. Het is een heerlijke motor om mee te fietsen, daar zijn we het allemaal wel over eens.

@Tommie12 Beweerd stellig dat er geen 600Wh Bosch accu's zijn. Maar die zijn er dus wel, sinds kort. Verwarrend. Het hele Nederlandse artikel waar we dus over aan het discussiëren zijn is door die typefout verwarrend.

[ Voor 6% gewijzigd door M!chel op 30-11-2024 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
M!chel schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:57:
....Beweerd stellig dat er geen 600Wh Bosch accu's zijn. Maar die zijn er dus wel, sinds kort. Verwarrend.
"Stellig" zie ik niet zo, want er is geen ontkenning.
Maar begrijpelijk is het wel als het tot voor kort 625Wh betrof.
Met de nieuwe generatie is gekozen voor een andere behuizing met 21700 cellen ipv 18650 waardoor de capaciteitskeuze wijzigt van 625/750Wh naar 600/800Wh.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 30-11-2024 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
elinx schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:09:
[...]
"Stellig" zie ik niet zo, want er is geen ontkenning.
Maar begrijpelijk is het wel als het tot voor kort 625Wh betrof.
Dit is toch wel een stelling en een ontkenning:
Tommie12 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:23:
[...]
Maar genoeg hierover, het wordt steeds meer een flauwe welles/nietes discussie over kleine dingetjes die er niet echt toe doen.
Als dit de hele tijd zo gaat hier in dit draadje, dan ga ik liever naar buiten een stukkie fietsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M!chel schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:57:
[...]

Ik vind het allemaal wel prima. Het is een heerlijke motor om mee te fietsen, daar zijn we het allemaal wel over eens.

@Tommie12 Beweerd stellig dat er geen 600Wh Bosch accu's zijn. Maar die zijn er dus wel, sinds kort. Verwarrend. Het hele Nederlandse artikel waar we dus over aan het discussiëren zijn is door die typefout verwarrend.
Prima hoor. Die stap naar 600 en 800 Wh batterijen heb ik idd gemist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
Tommie12 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:42:
[...]

Prima hoor. Die stap naar 600 en 800 Wh batterijen heb ik idd gemist.
En dat is toch goed nieuws om het volgende:

De overstap naar 21700 cellen heeft het voordeel dat er minder cellen parallel hoeven te staan voor dezelfde capaciteit en daarmee neemt de kans op een slechte cel af in rede met de mindering in het aantal cellen. Ook kan hierdoor de stroomafgifte toenemen en heb je minder interne weerstand. Ziet er allemaal goed uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Nu online

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Fiber schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:34:
Spannend. Net mijn eerste e-bike besteld. Video's op YouTube waren overwegend positief dus ik ben heel benieuwd.

[Afbeelding]

https://nl.fiido.com/prod...-over-urban-gravel-ebikes

Voordelen: rijdt bijna als een normale sportieve fiets en is relatief licht en stil.

Nadeel waar ik mee kan leven: Vrij beperkte range van ongeveer 50 km door relatief kleine accu.

Ik lees hier nu net van alles over douane gedoe. Hoop toch dat ik daar niets mee te maken krijg. O-)

We gaan het zien en ik laat jullie weten.

:7
@Fiber

Mooie fiets en goed betaalbaar. (y) Ik hoop dat je er veel plezier van gaat hebben en houden.
Daarvoor is het in Nederland wel handig dat je er een achter spatbord en sloten bij gaat nemen.

Laat maar weten hoe hij bevalt en hoe het uitpakte met de douane. :)

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

nuffy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:05:
[...]

@Finesse
wellicht is deze €1599 bsp ( look a like bezorgfiets ) wat ? puur functioneel ding.

https://www.fietsenwinkel.nl/bsp-titan-n5
Voordat ik de riese&muller kocht heb ik dik 10 jaar op een bsp gefietst als daily. Ding gaf geen krimp. Stoepje op en af, regen modder etc. Ik heb hem geloof ik 2 keer een beurtje gegeven en een keer nieuwe banden. Ik kan niets zeggen over de motor en accu, maar die bsp was goed gebouwd.
Fiber schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:34:
Spannend. Net mijn eerste e-bike besteld. Video's op YouTube waren overwegend positief dus ik ben heel benieuwd.

[Afbeelding]

https://nl.fiido.com/prod...-over-urban-gravel-ebikes

Voordelen: rijdt bijna als een normale sportieve fiets en is relatief licht en stil.

Nadeel waar ik mee kan leven: Vrij beperkte range van ongeveer 50 km door relatief kleine accu.

Ik lees hier nu net van alles over douane gedoe. Hoop toch dat ik daar niets mee te maken krijg. O-)

We gaan het zien en ik laat jullie weten.

Nice! Ik test binnenkort de c11 pro (courtesy of fiido). Ben erg benieuwd.

[ Voor 43% gewijzigd door teacher op 01-12-2024 10:53 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:26

Fiber

Beaches are for storming.

keuringsdienst schreef op zondag 1 december 2024 @ 07:43:
[...]

@Fiber

Mooie fiets en goed betaalbaar. (y) Ik hoop dat je er veel plezier van gaat hebben en houden.
Daarvoor is het in Nederland wel handig dat je er een achter spatbord en sloten bij gaat nemen.

Laat maar weten hoe hij bevalt en hoe het uitpakte met de douane. :)
Spatborden, standaard, verlichting en bel staat niet op de foto hierboven maar zit standaard in de doos. Een slot is zeker nog een goeie want dat zit er niet bij.

Ik laat het weten maar vrees dat de levertijd nog wel even gaat duren. :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Fiber schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:07:
[...]

Spatborden, standaard, verlichting en bel staat niet op de foto hierboven maar zit standaard in de doos. ...
In deze review wordt de C21 met spatborden afgebeeld.
Ook is daar sprake van een range extender op de zadelbuis. Deze heeft dezelfde capaciteit als de standaard accu.
Ik vind trouwens de genoemde actieradius van 45km best netjes. Met range extender is dat dan 90km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

elinx schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:10:
[...]
In deze review wordt de C21 met spatborden afgebeeld.
Ook is daar sprake van een range extender op de zadelbuis. Deze heeft dezelfde capaciteit als de standaard accu.
Ik vind trouwens de genoemde actieradius van 45km best netjes. Met range extender is dat dan 90km.
Ik had die range extender gezien en overwogen, kost 250 Euro, maar nog niet bijbesteld. Kan later altijd nog als blijkt dat ik er behoefte aan heb. Ik vind hem niet zo mooi en het brengt ook weer extra gewicht en zo.

Range is sowieso erg afhankelijk van gebruik, temperatuur, wind, parcours, etc. De fiets is overigens licht genoeg om ook zonder ondersteuning te kunnen rijden denk ik.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Nu online

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Fiber schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:07:
[...]

Spatborden, standaard, verlichting en bel staat niet op de foto hierboven maar zit standaard in de doos. Een slot is zeker nog een goeie want dat zit er niet bij.

Ik laat het weten maar vrees dat de levertijd nog wel even gaat duren. :z
OK, die memo had ik nog even niet meegekregen. Ik reageerde, wat lomp misschien, op de afbeeldingen.
Goed dat het meeste er dus al bij zit. :)

Omdat je gaat forenzen met de fiets.
Laat een zwaar motor kettingslot achter bij je werkgever in de stalling, dat scheelt heen en weer meeslepen.
Neem bv een relatief compact en lichtgewicht ART4 motor remschijfslot als extra. Voor +/- 35 euro.
Je fiets kost dan ws te veel tijd en te veel herrie om ongevraagd duurzaam te lenen.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:12
Stella wordt overgenomen maar door wie?

https://www.nu.nl/economi...-in-afgeslankte-vorm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-05 19:28
Op nieuwsfiets staat nog een kleine tip van de sluier: “De investeerder werkt samen met een ondernemer uit de tweedehands fietsenbranche”. Maar daarmee heb ik echt nog geen idee.

Ik ben vooral benieuwd wat ze precies afslanken. Winkels, kantoor, productie (als ze nog eigen productie hadden)?

[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 02-12-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:12
Foxhill schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:46:
[...]

Op nieuwsfiets staat nog een kleine tip van de sluier: “De investeerder werkt samen met een ondernemer uit de tweedehands fietsenbranche”. Maar daarmee heb ik echt nog geen idee.

Ik ben vooral benieuwd wat ze precies afslanken. Winkels, kantoor, productie (als ze nog eigen productie hadden)?
Het zal wel niet cheapassbikes.nl zijn 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 13:47
Ik ben met een schuin oog aan het kijken naar een e-bike, in de prijsklasse rond 2000 euro. Ik wil hier graag een kinderzitje op kunnen zetten, een type "stadsfiets" lijkt me dan ook het meest geschikt. Ik heb echter wat vragen:
  • Maakt het nog uit of de motor 40 of 50 nm heeft? In Bosch termen de Active Line vs Active Line Plus.
  • Is 400 wh voldoende voor recreatieve ritjes tot 40-50 km?
  • De indicatieve afstanden zeggen van wel.
  • Maakt het bij een e-bike nog verschil tussen de Nexus 7 en 8 naaf? Die laatstgenoemde loopt iets lichter in met name de 5e versnelling, maar ga je hier op een e-bike iets van merken?
Online lees je namelijk van alles en nog wat hierover.

Modellen die ik nu op mijn shortlist heb zijn:
- Batavus Altura E-Go
- Gazelle Paris C7 (+), nieuwe model met schijfrem
- Pegasus Ravenna E8F

Laatstgenoemde is vrij voordelig te krijgen ivm overjarig, heeft een Nexus 8 naaf en een Plus motor. Die anderen hebben standaard een Nexus 7 en een normale Active Line motor. Mochten er nog merken/modellen zijn die ook het besturen waard zijn, dan hoor ik het graag :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
NoepZor schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:12:
Ik ben met een schuin oog aan het kijken naar een e-bike, in de prijsklasse rond 2000 euro. Ik wil hier graag een kinderzitje op kunnen zetten, een type "stadsfiets" lijkt me dan ook het meest geschikt. Ik heb echter wat vragen:
  • Maakt het nog uit of de motor 40 of 50 nm heeft? In Bosch termen de Active Line vs Active Line Plus.
  • Is 400 wh voldoende voor recreatieve ritjes tot 40-50 km?
  • De indicatieve afstanden zeggen van wel.
  • Maakt het bij een e-bike nog verschil tussen de Nexus 7 en 8 naaf? Die laatstgenoemde loopt iets lichter in met name de 5e versnelling, maar ga je hier op een e-bike iets van merken?
Online lees je namelijk van alles en nog wat hierover.

Modellen die ik nu op mijn shortlist heb zijn:
- Batavus Altura E-Go
- Gazelle Paris C7 (+), nieuwe model met schijfrem
- Pegasus Ravenna E8F

Laatstgenoemde is vrij voordelig te krijgen ivm overjarig, heeft een Nexus 8 naaf en een Plus motor. Die anderen hebben standaard een Nexus 7 en een normale Active Line motor. Mochten er nog merken/modellen zijn die ook het besturen waard zijn, dan hoor ik het graag :)
Ben je al bij een paar lokale fietsenmakers geweest? Er staat hier en daar wel,wat stock die weg mag met mooie kortingen.
En sowieso koop je liever lokaal dan via een dozenschuiver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:46

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Tommie12 schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:35:
[...]

Ben je al bij een paar lokale fietsenmakers geweest? Er staat hier en daar wel,wat stock die weg mag met mooie kortingen.
En sowieso koop je liever lokaal dan via een dozenschuiver.
Ja ik ben lokaal geweest. Heeft wel meerdere fietsen staan ook overjarig. Maar bij bijv de Paris heb je velgremmen op de overjarige versie, dan heb ik liever schijfremmen. Ze hadden ook die genoemde Pegasus, qua package wel een prima uitgerust model, alleen niet de smart motor (geen idee of het puur dat is, of dat er meer gewijzigd is aan de motor). Ik wil er binnenkort nog eens langs, met de input / antwoorden op die vragen kan ik wat beter voorbereid shoppen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NoepZor schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:04:
[...]

Ja ik ben lokaal geweest. Heeft wel meerdere fietsen staan ook overjarig. Maar bij bijv de Paris heb je velgremmen op de overjarige versie, dan heb ik liever schijfremmen. Ze hadden ook die genoemde Pegasus, qua package wel een prima uitgerust model, alleen niet de smart motor (geen idee of het puur dat is, of dat er meer gewijzigd is aan de motor). Ik wil er binnenkort nog eens langs, met de input / antwoorden op die vragen kan ik wat beter voorbereid shoppen :)
Met jouw budget zal je ergens concessies moeten doen. Ik zou schijfremmen verkiezen boven die Smart motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
NoepZor schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:04:
[...]

Eens met @Tommie12 . En als ik mij niet vergis heeft die Pegasus een Suntour voorvork die iets stijver is dan de Gazelle eigen vork. Of zit er in die Gazelle ook een Suntour? Ook de Active Line Plus is echt wel iets fijner dan Active Line.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:10

Zenix

BOE!

Zenix schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:17:
Ik heb een klein probleem, één keer per 15km lijkt die door te trappen, het is maar een enkele trapbeweging, alsof die een tandwiel overslaat, dat is het wel. Ik twijfel of ik hiermee naar de FM moet, want groot probleem is het niet, maar wil het ook niet erger maken.
Uiteindelijk is dit netjes opgelost door de lokale FM. Die heeft een ring verwijderd die niet nodig was, spanning van de versnellingskabel aangepast en de naaf een oliebad gegeven, was maar 40 euro kwijt. Rijd nu weer een stuk soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwintr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:38
teacher schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:50:
[...]

Voordat ik de riese&muller kocht heb ik dik 10 jaar op een bsp gefietst als daily. Ding gaf geen krimp. Stoepje op en af, regen modder etc. Ik heb hem geloof ik 2 keer een beurtje gegeven en een keer nieuwe banden. Ik kan niets zeggen over de motor en accu, maar die bsp was goed gebouwd.
Er schieten eigenlijk maar 2 gedachtes door mijn hoofd bij het zien van die fiets.

Wat een gruwelijk lelijk ding.
De prijs is best fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik had een klein vraagje over de kilometerstand een als je er dan een nieuwe Bosch PowerPack instopt: gaat de kilometerstand dan op nieuw naar 0? Zit de kilometerstand geprogrammeerd in de console of de accu zelf?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Blaze85 schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:15:
Ik had een klein vraagje over de kilometerstand een als je er dan een nieuwe Bosch PowerPack instopt: gaat de kilometerstand dan op nieuw naar 0? Zit de kilometerstand geprogrammeerd in de console of de accu zelf?
Die zit in de motor ECU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Domme vraag natuurlijk; maar de ECU zit bij de Bosch Active Line in dat bolle ding bij de fietspedalen? De meterstand zegt dus iets over de bruiksduur van gehele fiets, niet iets over de accu?

En de conclusie is dus ook dat als je een 2e hands fiets koopt met een PowerPack dat iemand je heel makkelijk kan oplichten met een verwisselde PowerPack?

[ Voor 10% gewijzigd door Blaze85 op 03-12-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Een fiets die ik zeker op mijn test lijst ga zetten , de Stevens E-Simeto.
YouTube: DE STEVENS E-SIMETO - WAT VOOR FIETS IS DAT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Blaze85 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:20:
[...]

Domme vraag natuurlijk; maar de ECU zit bij de Bosch Active Line in dat bolle ding bij de fietspedalen? De meterstand zegt dus iets over de bruiksduur van gehele fiets, niet iets over de accu?

En de conclusie is dus ook dat als je een 2e hands fiets koopt met een PowerPack dat iemand je heel makkelijk kan oplichten met een verwisselde PowerPack?
Het is pas oplichten als ze erbij zeggen dat de accu jonger is dan die werkelijk is. Maar ja, dat kunnen ze gemakkelijk doen.

De betere fietsenwinkels kunnen je vertellen wat de conditie van de accu is. Dan meten ze van vol tot leeg hoeveel kWh de accu nog levert, als % van toen die nieuw was. Dat zegt meer dan leeftijd. Als je een gebruikte bij een fietsenwinkel koopt is het de moeite waard daar om te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Foxhill schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:59:
[...]

Het is pas oplichten als ze erbij zeggen dat de accu jonger is dan die werkelijk is. Maar ja, dat kunnen ze gemakkelijk doen.

De betere fietsenwinkels kunnen je vertellen wat de conditie van de accu is. Dan meten ze van vol tot leeg hoeveel kWh de accu nog levert, als % van toen die nieuw was. Dat zegt meer dan leeftijd. Als je een gebruikte bij een fietsenwinkel koopt is het de moeite waard daar om te vragen.
Bedankt voor de info en tips _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
Heb sinds kort een Bosch Smart ebike en na wat inlezen toch de eBike Lock aan gezet. (In principe deel ik alleen informatie voor smart functies als ze echt waarde toevoegen. Smart TV staat bijv niet op het net, omdat ik de KPN box, Chromescast en Apple TV al heb.)

De motor zou dan met ebike lock niet werken zonder je telefoon in de buurt of Kiox display. Als je de Kiox display kwijt bent, kan je een nieuwe eraan koppelen.

Kan iemand anders wel je Kiox display gebruiken, mocht je die gevonden zijn? En hoe zit het met je batterij? Mocht die gestolen worden, kan je daarmee ook voorkomen dat iemand je gestolen batterij gebruikt voor hun eigen fiets? Het idee van eBike Lock, zou het ontmoedigen zijn van diefstal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migros
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-05 18:18

migros

Nooit meer een Samsung

Nice! Ik test binnenkort de c11 pro (courtesy of fiido). Ben erg benieuwd.
[/quote]
De mijne ligt al een week in doos in de schuur. Ik ga hem vanavond in elkaar zetten. levertijd was toch bijna een maand, ondanks de beloftes op de site.

Leuk man gatheren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

migros schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:26:
[...]
De mijne ligt al een week in doos in de schuur. Ik ga hem vanavond in elkaar zetten. levertijd was toch bijna een maand, ondanks de beloftes op de site.
Dank voor de info. Ik moet dus nog een paar weekjes geduld hebben vrees ik... O-)

Plaats je straks een paar foto's...? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Ik kreeg vandaag een mooi lampje binnen voor m'n eMTB.
Busch + Müller IQ-XM E Highbeam.

Je ziet steeds meer fietsers met ook steeds fellere verlichting. En aangezien ik nog een lampje gebruikte wat gewoon op 3 AAA batterijtjes werkt, dacht ik ook eens wat nieuws te proberen.
Het is geen overkill bouwlamp, maar hij 'schijnt' goed licht te geven en heeft ook een grootlicht stand. (voor als er weer eens tegenligger tegemoet komt die zijn lamp lekker vol in je gezicht laat schijnen, dan kun je terugschijnen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anmarton
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
Hallo allemaal! Ik ben geen expert op het gebied van e-bikes, maar ik wilde vragen of de Fiido C11 PRO legaal is in Nederland en of deze op fietspaden mag rijden. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Foxhill schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:27:
[...]

Eens met @Tommie12 . En als ik mij niet vergis heeft die Pegasus een Suntour voorvork die iets stijver is dan de Gazelle eigen vork. Of zit er in die Gazelle ook een Suntour? Ook de Active Line Plus is echt wel iets fijner dan Active Line.
Gisteren nog even bij de LBS geweest.
- De Altura E-Go is net wat minder mooi dan de Gazelle, dus die valt wel af
- De Gazelle Paris C7 is een mooie basic simpele fiets, is ook geschikt geprijsd.
- De Pegasus kost 250 euro meer, maar biedt dan een Nexus 8 en 50nm motor, wel een "ouder" type scherm en moet afgenomen worden.

Ik neig sterk naar de Paris, maar weet niet of 40nm altijd geschikt is. Op het korte proefrondje zit je zo boven de 23 km/h, maar dat is natuurlijk niet met wind tegen etc. Er is ook een Paris met een 50nm motor, maar die is vanzelfsprekend duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
anmarton schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:30:
Hallo allemaal! Ik ben geen expert op het gebied van e-bikes, maar ik wilde vragen of de Fiido C11 PRO legaal is in Nederland en of deze op fietspaden mag rijden. Alvast bedankt!
Stel de vraag maar aan de service afdeling in Hong Kong.
https://eu.fiido.com/page...B4fSIR9BqTIAaAlxzEALw_wcB

En vraag ineens hoe veel importtax er bij gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migros

migros

Nooit meer een Samsung

Tommie12 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:55:
[...]

Stel de vraag maar aan de service afdeling in Hong Kong.
https://eu.fiido.com/page...B4fSIR9BqTIAaAlxzEALw_wcB

En vraag ineens hoe veel importtax er bij gaat komen.
Alleen Illegaal als je het gashendel unlocked. Het gashendel mag gewoon gebruikt worden volgens de wet, mits deze niet harder gaat dan 6 km per uur. Verder hoef je je geen zorgen te maken over de importtax. De fietsen worden voor Europa vanuit Polen verstuurd. De importheffingen zijn dus reeds betaald. :+

Leuk man gatheren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
anmarton schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:30:
Fiido C11 PRO legaal is in Nederland en of deze op fietspaden mag rijden.....
De Fiido C11 Pro is weliswaar specifiek voor de EU markt aangepast, maar blijkt dit toch niet helemaal te zijn.
EU eisen voor een ebike die op het fietspad mag.
Motor 250W
max. ondersteuning tot 25km/h
Max. ondersteuning met gashendel 6 km/h
Niet aanpasbaar door gebruiker

De C11Pro blijkt echter wel aanpasbaar en heeft bovendien ipv fietsbel een claxon, wat ook niet mag.
Op zich niet geheel onoverkomelijk, maar wel handig om te weten, voor je er de weg mee op gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
elinx schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:49:
[...]
De Fiido C11 Pro is weliswaar specifiek voor de EU markt aangepast, maar blijkt dit toch niet helemaal te zijn.
EU eisen voor een ebike die op het fietspad mag.
Motor 250W
max. ondersteuning tot 25km/h
Max. ondersteuning met gashendel 6 km/h
Niet aanpasbaar door gebruiker

De C11Pro blijkt echter wel aanpasbaar en heeft bovendien ipv fietsbel een claxon, wat ook niet mag.
Op zich niet geheel onoverkomelijk, maar wel handig om te weten, voor je er de weg mee op gaat.
En hoe hypocriet kan je als reviewer zijn... eerst schrijven dat de fiets eigenlijk niet aan de wet voldoet, maar toch een affiliate link posten waar ze aan verdienen.
Mee schuldig ben je dan, en je onafhankelijkheid is hiermee totaal ontkracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:38

B64

migros schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:36:
[...]

Alleen Illegaal als je het gashendel unlocked. Het gashendel mag gewoon gebruikt worden volgens de wet, mits deze niet harder gaat dan 6 km per uur. Verder hoef je je geen zorgen te maken over de importtax. De fietsen worden voor Europa vanuit Polen verstuurd. De importheffingen zijn dus reeds betaald. :+
Ook als je als gebruiker de werking van die gashendel kunt aanpassen, of de ondersteuningssnelheid kunt aanpassen naar snelheden boven 25 km/u, is de fiets feitelijk illegaal. En beide kan bij de Fiido wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B64 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:08:
[...]

Ook als je als gebruiker de werking van die gashendel kunt aanpassen, of de ondersteuningssnelheid kunt aanpassen naar snelheden boven 25 km/u, is de fiets feitelijk illegaal. En beide kan bij de Fiido wél.
Natuurlijk is de kans op handhaving heel klein als je daarmee gewoon trapt en niet sneller dan 25km/h gaat, maar risicoloos is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:08:
...
Ook als je als gebruiker de werking van die gashendel kunt aanpassen, of naar snelheden boven 25 km/u, is de fiets feitelijk illegaal....
klopt, echter weet ik de instellingen van de C11 pro niet.
Niet duidelijk is voor mij of ook de snelheid omhoog kan, of alleen de gashendel boven 6km/h.
In de review kwam dit niet duidelijk naar voren.
Betreft het alleen de gashendel, dan is verwijderen de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anmarton
Ok, duidelijk. Ik maakte me eigenlijk zorgen of er controles zijn op het gebied van e-bikes zonder conformiteitscertificaat, dat volgens mij ontbreekt. Dus ook gewoon als het voertuig geparkeerd staat. Met andere woorden, kan de politie het voertuig in beslag nemen alleen omdat het stil op straat staat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:31:
[...]

Natuurlijk is de kans op handhaving heel klein als je daarmee gewoon trapt en niet sneller dan 25km/h gaat, maar risicoloos is het niet.
Dat klopt, daar heb ik inmiddels bijna 6 jaar en 17,5k kilometers ervaring mee - ik rij op 'n Qwic waarvan de ondersteuningssnelheid gewoon een menu-optie is. Zou ik dezelfde fiets vandaag weer kopen? Nee, zeker weten van niet.
Al is de kans op handhaving op dit moment heel klein, die kans groeit wel - en zeker in het geval van die Fiido zou ik dan liever wat meer uitgeven aan een fiets waarmee ik (ook op dat vlak) zorgeloos mee kan rijden.
elinx schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:32:
[...]
klopt, echter weet ik de instellingen van de C11 pro niet.
Niet duidelijk is voor mij of ook de snelheid omhoog kan, of alleen de gashendel boven 6km/h.
In de review kwam dit niet duidelijk naar voren.
Volgens deze review wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
anmarton schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:02:
Ok, duidelijk. Ik maakte me eigenlijk zorgen of er controles zijn op het gebied van e-bikes zonder conformiteitscertificaat, dat volgens mij ontbreekt. Dus ook gewoon als het voertuig geparkeerd staat. Met andere woorden, kan de politie het voertuig in beslag nemen alleen omdat het stil op straat staat?
In theorie ja, in de praktijk is de kans homeopathisch klein.

In Antwerpen is er bv een aandachtspunt voor snelle electrische steps. Als de politie je ziet, en je gaat te snel wordt de step in beslag genomen en doorgeknipt.
Maar ik geloof nooit dat ze de mankracht hebben om fietsen uit rekken te gaan controleren en in beslag nemen.

Als je met een fatbike snel door het verkeer gaat zonder te trappen, dan is de kans op handhaving natuurlijk veel groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anmarton
Tommie12 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:12:
[...]

In theorie ja, in de praktijk is de kans homeopathisch klein.

In Antwerpen is er bv een aandachtspunt voor snelle electrische steps. Als de politie je ziet, en je gaat te snel wordt de step in beslag genomen en doorgeknipt.
Maar ik geloof nooit dat ze de mankracht hebben om fietsen uit rekken te gaan controleren en in beslag nemen.

Als je met een fatbike snel door het verkeer gaat zonder te trappen, dan is de kans op handhaving natuurlijk veel groter.
Ok, bedankt. Het is duidelijk dat de fiets waarschijnlijk illegaal blijft, zelfs als je de gashendel verwijdert, en dat is echt jammer, omdat de prijs laag is in vergelijking met een merk met vergelijkbare specificaties. Natuurlijk hebben we het over een Chinees product, dus misschien niet helemaal vergelijkbaar. Heel erg bedankt voor de verduidelijking!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:37
Los van de illegaliteit, tenzij je de hele boel demonteert, invet en weer monteert heb je dus heel snel schroot/e-waste. Spaken op spanning, wiel richten etc. Je fiets is eigenlijk gewoon een bouwpakket waarbij de stukjes al verkeerd geplaatst zijn.

Sowieso fietst een krom achterwiel zwaar knudde, dus tsja, defect bij levering. Support is ongetwijfeld dramatisch. En ja, een wiel richten is al snel 30 minuten uurloon bij een fietsenmaker, als die al zijn handen wil branden aan dit soort rotzooi.

Ook is de opmerking over de stabiliteit (los van het kromme achterwiel) wat mij betreft een rode vlag.

Koop gewoon een tweedehands ebike of spaar wat langer.... |:(

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 05-12-2024 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migros

migros

Nooit meer een Samsung

Tommie12 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:54:
[...]

En hoe hypocriet kan je als reviewer zijn... eerst schrijven dat de fiets eigenlijk niet aan de wet voldoet, maar toch een affiliate link posten waar ze aan verdienen.
Mee schuldig ben je dan, en je onafhankelijkheid is hiermee totaal ontkracht.
Er zit ook gewoon een fietsbel in de doos :+ Helaas moet je die aan de rechterkant monteren.

Leuk man gatheren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
anmarton schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:18:
[...]

Ok, bedankt. Het is duidelijk dat de fiets waarschijnlijk illegaal blijft, zelfs als je de gashendel verwijdert, en dat is echt jammer, omdat de prijs laag is in vergelijking met een merk met vergelijkbare specificaties. Natuurlijk hebben we het over een Chinees product, dus misschien niet helemaal vergelijkbaar. Heel erg bedankt voor de verduidelijking!
Dit is maar één aspect.

Je koopt een product waarvan ondersteuning in garantieperiode al twijfelachtig, en daarna zeker.
Wat ga je doen als na die periode je electronica kuren krijgt door bv vocht?
Of als je een display beschadigt, of er wordt een kabel door getrokken... wat ga je dan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migros

migros

Nooit meer een Samsung

Tommie12 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:42:
[...]

Dit is maar één aspect.

Je koopt een product waarvan ondersteuning in garantieperiode al twijfelachtig, en daarna zeker.
Wat ga je doen als na die periode je electronica kuren krijgt door bv vocht?
Of als je een display beschadigt, of er wordt een kabel door getrokken... wat ga je dan doen...
Ja wat ga je dan doen hé, hé, hé??? alsof je wordt verhoord zeg!

Leuk man gatheren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
migros schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:45:
[...]

Ja wat ga je dan doen hé, hé, hé??? alsof je wordt verhoord zeg!
Dan komen mensen hier klagen dat hun FM niks wil doen..., en dat ze geen onderdelen vinden.

Jij kan dat misschien zelf, maar 80% van de mensen zet die fiets dan in de schuur, en dat wordt gewoon schroot...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Even een vraag over Bosch displays; kun je een Bosch Intuvia (niet de nieuwe Intuvia 100) vervangen door een Bosch Purion (niet de nieuwe Purion 200)? Is is dit technisch een moeilijke/dure klus?
En welke batterijen gebruikt de Bosch Intuvia (niet de nieuwe Intuvia 100). Ik lees verschillende berichten dat hier een soort costum made batterij inzit, en geen knoopcel...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
roffeltjes schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:11:
[...]

Ook is de opmerking over de stabiliteit (los van het kromme achterwiel) wat mij betreft een rode vlag.

Koop gewoon een tweedehands ebike of spaar wat langer.... |:(
Helemaal mee eens, maar er zijn steeds meer mensen die dan wel héél, héél erg lang moeten sparen.
Het is eenmaal de markt die hierbij inspringt en goedkope modellen op de markt brengt. Anderzijds heb je helemaal gelijk om dan te kijken voor een goede tweedehandse.
Mensen met een kleine beurs willen ook nieuw rijden en dan komt zo'n fiets goed van pas, wat niet betekend dat een tweedehands slecht zou zijn, maar het lijkt op onbekend maakt onbemind.

Een e-bike is veel goedkoper dan een auto. De mijne heeft net een beurt gehad en apk en ondanks ik niets opmerkte was ik meer kwijt dan een nieuwe Fiido namelijk 1600 euro. Voor veel mensen een rib uit hun lijf en ook ik zei even hardop 'shit' toen ik de rekening kreeg al kan ik het betalen.
========
Verder, laten we stoppen met het bestrijden van elkaar want iedereen weet dondersgoed wat wel en niet mag. Mensen met een kleine beurs zijn zielsgelukkig dat ze het überhaupt kúnnen betalen. Nu zitten we in een land dat erg houdt van betuttelen en ik begrijp ook heel goed dat sommige dit heel vervelend vinden. Laten we elkaar niet oordelen op de prijs van een fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Blaze85 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:57:
Even een vraag over Bosch displays; kun je een Bosch Intuvia (niet de nieuwe Intuvia 100) vervangen door een Bosch Purion (niet de nieuwe Purion 200)? Is is dit technisch een moeilijke/dure klus?
En welke batterijen gebruikt de Bosch Intuvia (niet de nieuwe Intuvia 100). Ik lees verschillende berichten dat hier een soort costum made batterij inzit, en geen knoopcel...
Dat moet kunnen, maar je moet de kabels tot in de motor vervangen. Daar zit de stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tommie12 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:48:
[...]

Dan komen mensen hier klagen dat hun FM niks wil doen..., en dat ze geen onderdelen vinden...
Fietsenmakers durf ik weinig over te zeggen, behalve dan dat ze het vaak gruwelijk druk hebben en dat een afspraak inplannen langer van te voren moet dan een reservering bij een populair restaurant of zo.

Onderdelen lijkt me dan weer niet zo'n probleem, al vind ik dat ze best duur zijn: https://nl.fiido.com/coll...arts?sort_by=best-selling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Fiber schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:33:
.....
Onderdelen lijkt me dan weer niet zo'n probleem, ....
Onderdelen zijn voor jou geen probleem. Wel voor de FM, want die gaat uit van de reguliere groothandel en niet een CN webshop.
Wel zal het zo zijn dat onderdelen ook door wat anders vervangen kunnen worden, behoudens die voor het motorsysteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Fiber schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:33:
[...]

Fietsenmakers durf ik weinig over te zeggen, behalve dan dat ze het vaak gruwelijk druk hebben en dat een afspraak inplannen langer van te voren moet dan een reservering bij een populair restaurant of zo.

Onderdelen lijkt me dan weer niet zo'n probleem, al vind ik dat ze best duur zijn: https://nl.fiido.com/coll...arts?sort_by=best-selling

Ze hebben het net iets minder druk als je er al eens een fiets gekocht hebt.

En de meesten gaan echt niet bestellen op een chinese webshop om dan weken te wachten op onderdelen die ze amper kennen en waarvoor ze de software en tools niet hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Tommie12 op 05-12-2024 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twkr18526
Blaze85 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:57:

Dat is een gesoldeerde batterij. Die kan je wel vervangen. Type 052030 (3.7V 250mAh) op ali. Zijn video’s van op Youtube.

[ Voor 3% gewijzigd door twkr18526 op 05-12-2024 20:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:22:
[...]

Helemaal mee eens, maar er zijn steeds meer mensen die dan wel héél, héél erg lang moeten sparen.
Het is eenmaal de markt die hierbij inspringt en goedkope modellen op de markt brengt. Anderzijds heb je helemaal gelijk om dan te kijken voor een goede tweedehandse.
Mensen met een kleine beurs willen ook nieuw rijden en dan komt zo'n fiets goed van pas, wat niet betekend dat een tweedehands slecht zou zijn, maar het lijkt op onbekend maakt onbemind.
Tsja, en daar zit hem dan het probleem. Als je het geld niet hebt kan je je sommige dingen niet veroorloven.

Ik had vroeger als Student alles cheapo of tweedehands. Sterker nog, onze babyspullen waren ondanks mijn inkomen ook allemaal tweedehands of super cheap.. Het heeft de baby's niks gedeerd, je gebruikt het heel kort en het is door alle poep, plas, en kots ook al heel snel niet meer nieuw.

Dit is geen moreel toneel, maar vooral een pleidooi om dan niet 1000,- over de balk te gooien voor iets waar je alleen maar ellende van krijgt.

Want laten we wel wezen... de meeste mensen hebben een ebike niet nodig, een gewone fiets is een prima alternatief. en als het dan toch een goedkope ebike moet zijn? Mijn FM verkoopt een Razer voor 1000,-, ding is dan wel vijf jaar oud, hij ziet eruit als nagelnieuw, 4200 km. En mijn FM is bepaald niet goedkoop.

=> Ik woon in een wijk waar de kinderboerderij ontbijt verzorgt zodat kinderen niet het brood van geitjes gappen. Ik zie dagelijks armoede. En hoe vaak die armoede verergerd wordt door uitgaven die onverantwoord zijn is hartverscheurend. Dus dit soort lokdoosjes zijn net als merkkleding, "goedkoop" bruin en witgoed de pest.
Een e-bike is veel goedkoper dan een auto. De mijne heeft net een beurt gehad en apk en ondanks ik niets opmerkte was ik meer kwijt dan een nieuwe Fiido namelijk 1600 euro. Voor veel mensen een rib uit hun lijf en ook ik zei even hardop 'shit' toen ik de rekening kreeg al kan ik het betalen.
Verreweg de meeste huishoudens hebben die dure auto (sterker nog we zitten al boven de 1.1 per huishouden). Zo arm is de gemiddelde Nederlander nog steeds niet. Als we het gaan hebben over bijstand dan kan ik prima met je mee, maar de prijs van de ebike is op dat punt het probleem nou net niet, dan hebben we het over een denivellerende politiek. Het prijspeil als politiek issue is onderbuik getoeter waarachter het echte probleem wordt verscholen.
Verder, laten we stoppen met het bestrijden van elkaar want iedereen weet dondersgoed wat wel en niet mag. Mensen met een kleine beurs zijn zielsgelukkig dat ze het überhaupt kúnnen betalen. Nu zitten we in een land dat erg houdt van betuttelen en ik begrijp ook heel goed dat sommige dit heel vervelend vinden. Laten we elkaar niet oordelen op de prijs van een fiets.
Ik oordeel nergens op de prijs. Ik oordeel op de kwaliteit. Ten tweede geef ik een veel beter alternatief voor de kleine beurs. Een tweedehands fiets en als je echt arm bent, neem dan vooral een gewone tweedehands fiets, want dan is onderhoud nog enigszins te doen.

Even weer helemaal terug naar de kern: Dit soort illegale e-waste is voor niemand, ook niet die persoon met weinig geld, een goede deal. En dan wil ik ook nog prima een moreel vraagteken zetten bij een fiets die instabiel is en waar je 45kmpu mee kan. Dat is niet betuttelen, dat is gezond verstand.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
NoepZor schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:30:
[...]
Ik neig sterk naar de Paris, maar weet niet of 40nm altijd geschikt is. Op het korte proefrondje zit je zo boven de 23 km/h, maar dat is natuurlijk niet met wind tegen etc. Er is ook een Paris met een 50nm motor, maar die is vanzelfsprekend duurder.
Ik neig toch naar laatstgenoemde Paris C7+, en dan voor de vrouw de Bloom C380 met de Steps E6100 ipv E5000 motor. We zijn beide redelijk lang en niet licht. Met de kinderen bij op de fiets heb je met die zwaardere motor denk ik iets meer over. Ik vind het wel lastig te duiden of het extra koppel (en daarmee vermogen) ook daadwerkelijk noodzakelijk is.

Edit: voor de Bosch motoren geldt dat ze in basis hetzelfde ondersteuningsniveau bieden (250%). Klopt het dat bij 100 watt input beide motoren dan 150 watt bijleveren? Ergo, dit kunnen ze beide wel. Max vermogen op 70 rpm is 290 om 370. Dan zou je dus redelijk wat zelf moeten trappen om over de maximale ondersteuning te gaan van de normale active line motor. Klopt die aanname? Of komt er 250% van je input bovenop?

[ Voor 17% gewijzigd door NoepZor op 06-12-2024 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
roffeltjes schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 00:03:
[...]

Tsja, en daar zit hem dan het probleem. Als je het geld niet hebt kan je je sommige dingen niet veroorloven.

Ik had vroeger als Student alles cheapo of tweedehands. Sterker nog, onze babyspullen waren ondanks mijn inkomen ook allemaal tweedehands of super cheap.. Het heeft de baby's niks gedeerd, je gebruikt het heel kort en het is door alle poep, plas, en kots ook al heel snel niet meer nieuw.

Dit is geen moreel toneel, maar vooral een pleidooi om dan niet 1000,- over de balk te gooien voor iets waar je alleen maar ellende van krijgt.
Dat staat als een paal boven water en dat is nu juist het lastige. Mensen denken dat ze de beste koop hebben gedaan en dat hun niets overkomt, maar daar spelen goedkope merken goed op in. Hier speelt het psychologisch aspect op in.
Want laten we wel wezen... de meeste mensen hebben een ebike niet nodig, een gewone fiets is een prima alternatief. en als het dan toch een goedkope ebike moet zijn? Mijn FM verkoopt een Razer voor 1000,-, ding is dan wel vijf jaar oud, hij ziet eruit als nagelnieuw, 4200 km. En mijn FM is bepaald niet goedkoop.

=> Ik woon in een wijk waar de kinderboerderij ontbijt verzorgt zodat kinderen niet het brood van geitjes gappen. Ik zie dagelijks armoede. En hoe vaak die armoede verergerd wordt door uitgaven die onverantwoord zijn is hartverscheurend. Dus dit soort lokdoosjes zijn net als merkkleding, "goedkoop" bruin en witgoed de pest.
Mensen worden min of meer gedwongen om te kijken naar het goedkoopste en waar we het wel over eens zijn is dat een duurder merk onevenredig beter is inherent aan de prijs. Gelukkig hebben we de waakhond; de consumentenbond, die mensen behoed voor een slechte koop.
[...]

Verreweg de meeste huishoudens hebben die dure auto (sterker nog we zitten al boven de 1.1 per huishouden). Zo arm is de gemiddelde Nederlander nog steeds niet. Als we het gaan hebben over bijstand dan kan ik prima met je mee, maar de prijs van de ebike is op dat punt het probleem nou net niet, dan hebben we het over een denivellerende politiek. Het prijspeil als politiek issue is onderbuik getoeter waarachter het echte probleem wordt verscholen.
Die dure auto is vaak een auto van de bank en is niet hun eigendom. Er zijn niet veel mensen die een nagelnieuwe auto kunnen kopen en onderhouden. Er zijn heel veel lease-rijders op de Nederlandse wegen. Ook zijn er genoeg mensen die heel veel laten om maar die auto te kunnen rijden.
[...]

Ik oordeel nergens op de prijs. Ik oordeel op de kwaliteit. Ten tweede geef ik een veel beter alternatief voor de kleine beurs. Een tweedehands fiets en als je echt arm bent, neem dan vooral een gewone tweedehands fiets, want dan is onderhoud nog enigszins te doen.
Ik ben het dan ook helemaal eens met jou, ik heb niet veel, maar wat ik heb is kwaliteit. De psyche wordt ook verzadigt als je een 'nieuwe' e-bike kunt kopen tegen een zacht prijsje. De markt speelt hier handig op in en dat is jammer. De veiligheid kan in het geding komen met die goedkope e-bikes want bij een serieuze noodstop gaat kwaliteit toch tellen.
Even weer helemaal terug naar de kern: Dit soort illegale e-waste is voor niemand, ook niet die persoon met weinig geld, een goede deal. En dan wil ik ook nog prima een moreel vraagteken zetten bij een fiets die instabiel is en waar je 45kmpu mee kan. Dat is niet betuttelen, dat is gezond verstand.
.
Over dat 'een gezond verstand' ben ik het zeker met je eens, maar mensen zien het gevaar niet of willen het niet zien. "mij overkomt niets", en dan komt er een dag dat de kwaliteit van je materiaal gaat tellen. We kunnen prediken tot we eens ons wegen; het is aan de mensen zelf wat ze kiezen en goedkope e-bikes zijn veel sneller afgeschreven en veroorzaken zeker e-waste.
Verder ken ik wel een aantal mensen met een uitkering en zoals ik al zei zijn die mensen maar al te blij als ze een nieuwe e-bike kunnen rijden en deze kunnen tonen. Net zoals de auto is het toch iets psychisch dat het je ego vergroot. Het is ego-strelend als je kunt zeggen "maar ik heb een auto en/of een e-bike". Mensen willen erbij horen en dan graag tegen een kleine prijs, maar ik snap jouw visie voor de volle 100%, maar ik ging even in hoe de markt werkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anmarton
Ik wilde de discussie niet naar een sociaal-politiek of klassegerelateerd thema brengen. Als echte leek heb ik geprobeerd me zo goed mogelijk te informeren over kenmerken en modellen, en uiteindelijk, net zoals jullie, had ik het idee om een tweedehands e-bike te kopen. Het probleem is echter dat ik toen geconfronteerd werd met onbetrouwbare mensen, mogelijk gestolen fietsen, toch nog erg hoge prijzen en het idee dat, zodra je een e-bike koopt, je er misschien achter komt dat je de batterij moet vervangen (300/400 euro), de remmen moet laten vervangen (100/200 euro?) en nog veel meer onzekerheden.

Daardoor overweeg je uiteindelijk een Chinese alternatieve optie, misschien niet per se omdat je het je niet kunt veroorloven, maar omdat het idee om 2.500/3.000 euro uit te geven aan een nieuwe e-bike en constant bang te zijn dat deze gestolen wordt, erg stressvol is. Natuurlijk, 1.000 euro is ook niet niets, en het idee dat de ondersteuning 8.000 km verderop zit, maakt je ook onzeker. Er zijn echt duizend voor- en nadelen, maar zeker het probleem van legaliteit is een zeer gevoelig onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik rij al 5 jaar naar volle tevredenheid op een Lidl fiets van 1100 euro. Geen centje bij. 1x in 2 jaar onderhoudsbeurtje bij de fietsenmaker. En kijk ook eens bij decathlon.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

anmarton schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:53:
Ik wilde de discussie niet naar een sociaal-politiek of klassegerelateerd thema brengen.
Laten we dat vooral zo houden inderdaad; hiervoor is een apart topic in AWM een betere plek (indien men hier toch verder over wil praten) :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Cyberpope schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:10:
Ik rij al 5 jaar naar volle tevredenheid op een Lidl fiets van 1100 euro. Geen centje bij. 1x in 2 jaar onderhoudsbeurtje bij de fietsenmaker. En kijk ook eens bij decathlon.
Decathlon is zeker een goede tip. Betaalbare fietsen van OK kwaliteit, en ze bieden ook tweedehands aan.

Maar nog belangrijker: ze hebben een eigen herstelafdeling in elke winkel. Maw: they own their shit.
Dat vind ik als signaal 10 keer belangrijker dan dat je een shady service organisatie opzet (zoals Lidl) die mogelijk tijdens garantieperiodes redelijk werk levert, maar nadien heel duur onwille van verplaatsingsonkosten. Ze hebben geen winkels, dus sturen ze techniekers de weg op in busjes.. maar jij betaalt dit busjes iedere keer, en daarboven de tijd tussen elke interventie.

Als zo'n 'Lidl' reparatie dan 400€ kost, en de fiets was 1000€... dan weten we allemaal wat er gebeurt.
Er wordt schroot geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ga gewoon naar mijn lokale FM hoor. Nooit een busje gezien.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
Notna schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:26:
[...]

[mbr] Laten we dat vooral zo houden inderdaad; hiervoor is een apart topic in AWM een betere plek (indien men hier toch verder over wil praten) :) [/]
Ik geef je hierin gelijk. Het is benoemd en we gaan het weer lekker hebben over fietsjes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
anmarton schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:53:
Ik wilde de discussie niet naar een sociaal-politiek of klassegerelateerd thema brengen.
Laat ons maar lekker over dit inderwerp knuffelen, blijknaar willen Jimh en ik dat af en toe graag. :+
eedehands e-bike te kopen. Het probleem is echter dat ik toen geconfronteerd werd met onbetrouwbare mensen, l
Allereerst, wat ik heb geleerd is dat verreweg de meeste mensen eerlijk zijn. Laat je niet gek maken door alle media, de wereldnis veiliger en de misdaadcijfers zijn interessant genoeg al eeuwen best stabiel. Het is niet allemaal Hosanna, maar het is ook weer niet een dog eat dog samenleving

Maar los daarvan, ook fietsenmakers hebben occasions. Er zijn heel veel fietsen waar relatief weinig op gefietst wordt en die dan vervangen worden, of de eigenaar kan zelf niet meer fietsen. Daar zitten echt wel goede modellen tussen.

Accu's zijn een risico, maar Yamaha accu's gaan verassend lang mee en ik vermoed eigenlijk dat dat voor Bosch niet anders is. Fwiw, ik heb het hier over twee Razer accu'd van bijna 10njaar en heel veel kilometers die nog steeds worden gebruikt. Mijn vrouw rijdt elke dag tussen de 30 en 40 (deels stads) kilometers en ze doet twee dagen op een lading tenzij het weer niet meewerkt. Meeste mensen komen niet aan dat soort kilometrages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:14
NoepZor schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:35:
[...]

Ik neig toch naar laatstgenoemde Paris C7+, en dan voor de vrouw de Bloom C380 met de Steps E6100 ipv E5000 motor. We zijn beide redelijk lang en niet licht. Met de kinderen bij op de fiets heb je met die zwaardere motor denk ik iets meer over. Ik vind het wel lastig te duiden of het extra koppel (en daarmee vermogen) ook daadwerkelijk noodzakelijk is.
Met de E6100 heb je ook de Enviolo achternaaf, dit bevalt ons toch wel goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Vogels60 op 06-12-2024 13:03 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Even een algemene vraag:
Er is nu ook een Bloom met de Ep5 motor voor 100 euro minder t.o.v. de E6100 (Op een prijs van 3000+ euro)
Wat is nu hier de gedachte achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cyberpope schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:34:
Ga gewoon naar mijn lokale FM hoor. Nooit een busje gezien.
Niet elke FM werkt aan een Lidl fiets.

Maar mijn statement is simpel: als je fietsen verkoopt, dan moet je ook serivce geven.
Anders blijf je maar bij brood en tomaten.

Dozen schuiven kan iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Vogels60 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:03:
Even een algemene vraag:
Er is nu ook een Bloom met de Ep5 motor voor 100 euro minder t.o.v. de E6100 (Op een prijs van 3000+ euro)
Wat is nu hier de gedachte achter?
Bij de lokale FM is die nieuwe uitvoering juist 100 euro duurder (2750 vs 2850 uit m'n hoofd). Maar mijn vrouw is vrij lang en heeft maat 61 nodig. Die is bij de nieuwe uitvoering alleen in het zwart, bij de huidige ook in een soort wit kleurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
NoepZor schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:38:
[...]

Bij de lokale FM is die nieuwe uitvoering juist 100 euro duurder (2750 vs 2850 uit m'n hoofd). Maar mijn vrouw is vrij lang en heeft maat 61 nodig. Die is bij de nieuwe uitvoering alleen in het zwart, bij de huidige ook in een soort wit kleurtje.
Oke, ik heb op de Gazelle site gekeken zo kwam ik aan het prijs verschil.
Of ben jij de prijs aan het vergelijken met E5000 vs Ep5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Vogels60 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:43:
[...]

Oke, ik heb op de Gazelle site gekeken zo kwam ik aan het prijs verschil.
Of ben jij de prijs aan het vergelijken met E5000 vs Ep5?
Nee de C7 met de E5000 motor is 200 euro goedkoper.

E5000 = 2450
E6100 = 2750
EP5 = 2850

Wij zijn nu van plan die middelste te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
NoepZor schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:54:
[...]

Nee de C7 met de E5000 motor is 200 euro goedkoper.

E5000 = 2450
E6100 = 2750
EP5 = 2850

Wij zijn nu van plan die middelste te nemen.
Apart, op de Gazelle site is het.
E5000 = 2899
EP5 = 3099
E6100 = 3199

Verder hebben wij de C380 HMS (E6100) en zijn hier de koning te rijk mee en flink wat power.
Misschien kan je wel beide motor varianten proberen mochten hier merkbare verschillen in zitten (ook al zijn ze beide 60Nm (op de E5000 na))...
Onze Bloom is van begin dit jaar dus toen was de EP5 er nog niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Vogels60 op 06-12-2024 13:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:30:
[...]

Maar mijn statement is simpel: als je fietsen verkoopt, dan moet je ook serivce geven.
Anders blijf je maar bij brood en tomaten.

Dozen schuiven kan iedereen.
Zojuist weer een hele 'fijne' ervaring met een FM.

Mijn fiets (Qwic RD10) 6 jaar geleden gekocht bij een lokale FM, echter stopte die twee jaar later om gezondheidsredenen. Onderhoud werd overgenomen door een andere lokale Qwic-dealer, een 'keten' met inmiddels drie vestigingen in de regio. Prachtige winkels, mooie uitstraling en vrijwel altijd klanten in de winkel. Maar....

Onlangs was er een spaak gebroken in het achterwiel; daar zit ook de motor dus dat zijn vrij korte, dikke spaken. Het antwoord van de FM: "die hebben we niet op voorraad, ik kan wel een doosje bestellen maar dat kost me 65 Euro dus dat gaan we niet doen". Dus ik kreeg de fiets weer mee, zonder spaak.
Qua service had ik al twijfelachtige ervaringen met deze zaak; zelfs voor reparatie aan een fiets die er gekocht was (moest een nieuwe band om) verwezen ze ons door naar een andere FM omdat ze daar op korte termijn geen tijd voor hadden. Andere fiets die we daar kochten (uit voorraad): levertijd twee weken, eerder hadden ze geen tijd voor rijklaar maken.

Gisteren de fiets bij een andere FM gebracht, 200 meter verderop. Ik kan 'm straks op gaan halen, alle spaken weer heel (er was inmiddels ook een voorwielspaak geknakt).

Ik hoef denk ik niet uit te leggen naar welke FM ik de volgende keer ga om een fiets te kopen?

Dus inderdaad - dozen schuiven kan iedereen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Vogels60 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:58:
[...]

Apart, op de Gazelle site is het.
E5000 = 2899
EP5 = 3099
E6100 = 3199

Verder hebben wij de C380 HMS (E6100) en zijn hier de koning te rijk mee en flink wat power.
Misschien kan je wel beide motor varianten proberen mochten hier merkbare verschillen in zitten (ook al zijn ze beide 60Nm (op de E5000 na))...
Onze Bloom is van begin dit jaar dus toen was de EP5 er nog niet.
Ja klopt, in adviesprijs is die nieuwe uitvoering juist goedkoper. Uiteindelijk telt wat je er netto voor moet betalen. Er zit verder niet echt verschil tussen, behalve het kleurtje en motor + scherm voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Hopelijk kan ik hier met deze vraag terecht.
We hebben een 2,5 jaar oude Amslod fiets met Bafang accu / lader.
Sinds gisteren laadt de accu niet meer op. De lader knippert wel rood, of (soms) gaat het relais aan uit aan uit aan uit.

Duidt dit op een losse communicatiedraad in de accu zelf?
Of is er een ander bekend euvel met deze accus?

De lader heeft een aansluiting met een dunne pin in het midden, en 3 ringen langs de buitenkant.

edit: Ik vind wel dat de lader warm is als hij maar in stanby ligt. (groen knipperen)
Als ik de accu aansluit gaat hij rood knipperen
Het relais aan/uit krijg ik niet meer gereproduceerd.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 06-12-2024 14:41 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
NoepZor schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:19:
[...]

Ja klopt, in adviesprijs is die nieuwe uitvoering juist goedkoper. Uiteindelijk telt wat je er netto voor moet betalen. Er zit verder niet echt verschil tussen, behalve het kleurtje en motor + scherm voor zover ik kan zien.
Klopt bruto is fictief, netto is wat we voelen.
Dat had ik ook gezien dat er amper verschil was daarom dus mijn initiele vraag wat hier het doel van is, of het is een soort van uitfaseren van oud naar nieuw model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Cyberpope schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:10:
Ik dacht dat de decathlon alleen onderhoud deed aan fietsen die ze zelf verkocht hebben? Heb overigens prima een kettingblad laten vervangen van een 7 jaar oude singlespeed bij hun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:54
NoepZor schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:35:
[...]
Edit: voor de Bosch motoren geldt dat ze in basis hetzelfde ondersteuningsniveau bieden (250%). Klopt het dat bij 100 watt input beide motoren dan 150 watt bijleveren? Ergo, dit kunnen ze beide wel. Max vermogen op 70 rpm is 290 om 370. Dan zou je dus redelijk wat zelf moeten trappen om over de maximale ondersteuning te gaan van de normale active line motor. Klopt die aanname? Of komt er 250% van je input bovenop?
Dat is zoals ik begrijp.
Bij oudere modellen leverde Bosch bij in stand TOUR 100% ondersteuning. Lever jij 70 watt, levert de motor ook 70 watt. Totaal dus 140 watt naar het achterwiel. Lever jij 150 watt, dan de motor ook 150 watt. Dus totaal 300 watt naar achterwiel.
Alle e-bikes leveren nominaal 250 watt. Dat betekent maximaal 250 watt voor een lange tijd bij constante afname. Voor een korte periode (even inhalen of heuveltje op fietsen) kan de motor meer vermogen leveren. Dit maximale vermogen is volledig afhankelijk van het ontwerp van de motor.
Een gezond persoon kan vrij makkelijk 150 watt trappen en kortstondig ook wel over de 200 watt. Vooral in de laatste situatie kan je merken dat de motor begint in te houden op een bepaald moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
B64 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:03:
[...]

Zojuist weer een hele 'fijne' ervaring met een FM.

Mijn fiets (Qwic RD10) 6 jaar geleden gekocht bij een lokale FM, echter stopte die twee jaar later om gezondheidsredenen. Onderhoud werd overgenomen door een andere lokale Qwic-dealer, een 'keten' met inmiddels drie vestigingen in de regio. Prachtige winkels, mooie uitstraling en vrijwel altijd klanten in de winkel. Maar....

Onlangs was er een spaak gebroken in het achterwiel; daar zit ook de motor dus dat zijn vrij korte, dikke spaken. Het antwoord van de FM: "die hebben we niet op voorraad, ik kan wel een doosje bestellen maar dat kost me 65 Euro dus dat gaan we niet doen". Dus ik kreeg de fiets weer mee, zonder spaak.
Qua service had ik al twijfelachtige ervaringen met deze zaak; zelfs voor reparatie aan een fiets die er gekocht was (moest een nieuwe band om) verwezen ze ons door naar een andere FM omdat ze daar op korte termijn geen tijd voor hadden. Andere fiets die we daar kochten (uit voorraad): levertijd twee weken, eerder hadden ze geen tijd voor rijklaar maken.

Gisteren de fiets bij een andere FM gebracht, 200 meter verderop. Ik kan 'm straks op gaan halen, alle spaken weer heel (er was inmiddels ook een voorwielspaak geknakt).

Ik hoef denk ik niet uit te leggen naar welke FM ik de volgende keer ga om een fiets te kopen?

Dus inderdaad - dozen schuiven kan iedereen...
Dat je die FM links laat liggen snap ik. Hij kan best een valide punt hebben, maar een beetje 'tact' kan geen kwaad.

Ik lees vaker dat Qwic issues heeft met spaken breken. Mijn vorige e-bike (Premium MN330) vrat spaken bij bosjes en er is uiteindelijk een heel nieuw wiel ingezet (vlechtservice) en toen was het over. Het blijkt dat Qwic vrij zwakke velgen heeft en goedkope spaken erin zet of veel te dun.
Nu heb ik mijn Gazelle alweer ruim 3 jaar en er is géén enkele spaak die brak. Ze zitten er allemaal nog in en mijn fiets krijgt best wel eens op z'n donder (dijk op met tegenwind, standje turbo, laag verzet en flink mee duwen); moeiteloos. Bij de Qwic dorst ik dat niet bang dat er weer spaken zouden klappen.

Fout van Qwic zijn 3 dingen:
>te zwakke velgen
>dunne spaakjes
>90 nm Brose motor

Oftewel is de Qwic meer 'form over function' en heel erg duur. Het zijn geen slechte fietsen want met het nieuwe achterwiel heb ik nog lang plezier gehad van de fiets tot zo'n 21.000 km toen begon de motor zijn kuren te krijgen en was de NuVinci naaf aardig gaar. De Qwic kostte precies hetzelfde als mijn Gazelle Ultimate, maar ik vind de Gazelle toch echt van betere kwaliteit, en niet alleen om de spaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

jimh307 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:52:
[...]

Dat je die FM links laat liggen snap ik. Hij kan best een valide punt hebben, maar een beetje 'tact' kan geen kwaad.

Ik lees vaker dat Qwic issues heeft met spaken breken. Mijn vorige e-bike (Premium MN330) vrat spaken bij bosjes en er is uiteindelijk een heel nieuw wiel ingezet (vlechtservice) en toen was het over. Het blijkt dat Qwic vrij zwakke velgen heeft en goedkope spaken erin zet of veel te dun.
Nu heb ik mijn Gazelle alweer ruim 3 jaar en er is géén enkele spaak die brak. Ze zitten er allemaal nog in en mijn fiets krijgt best wel eens op z'n donder (dijk op met tegenwind, standje turbo, laag verzet en flink mee duwen); moeiteloos. Bij de Qwic dorst ik dat niet bang dat er weer spaken zouden klappen.

Fout van Qwic zijn 3 dingen:
>te zwakke velgen
>dunne spaakjes
>90 nm Brose motor

Oftewel is de Qwic meer 'form over function' en heel erg duur. Het zijn geen slechte fietsen want met het nieuwe achterwiel heb ik nog lang plezier gehad van de fiets tot zo'n 21.000 km toen begon de motor zijn kuren te krijgen en was de NuVinci naaf aardig gaar. De Qwic kostte precies hetzelfde als mijn Gazelle Ultimate, maar ik vind de Gazelle toch echt van betere kwaliteit, en niet alleen om de spaken.
Mijn fiets is bijna 6 jaar oud, pas dit jaar spaakbreuk (eentje voor, eentje achter).
Ik gebruik het ding dagelijks, in weer en wind. Afgezien van normale slijtage verder geen problemen mee gehad, dus wat mij betreft prima kwaliteit. Maar goed, dat is mijn n=1, ik ken de reputatie van het merk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Over de c11 pro gesproken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqWIzm4bCTq2QUYZwx1sf_hFUxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wD0FldnNfRxE5wg9YWqkoGH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PL-cfzbZl7-h_Y4GOl8AGfhKR5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTbDdaCQRzEPr19MJIEA71X9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnptxBc8NUduoSqDnI_ZgPElhPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsgpA3VbRLCwhXDWR7KYQu0E.jpg?f=fotoalbum_large

Die gaan we zo eens in elkaar zetten tussen de buien door.
Eerste indrukken: goed verpakt, mooie kleur metallic groen, alles zit erbij. Ik ga hem met alleen het bijgeleverde gereedschap in elkaar zetten, kijken of dat wil.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

teacher schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:01:
Over de c11 pro gesproken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die gaan we zo eens in elkaar zetten tussen de buien door.
Eerste indrukken: goed verpakt, mooie kleur metallic groen, alles zit erbij. Ik ga hem met alleen het bijgeleverde gereedschap in elkaar zetten, kijken of dat wil.
Heb je binnen geen ruimte...?

Ziet er goed uit! _/-\o_

Bij de trappers goed opletten welke links en rechts moet. dat maakt uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 07-12-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Zo irritant als je naar de fietsenmaker moet omdat de lichtfunctie op je Bosch systeem geactiveerd moet worden.
En de fietsenmaker heeft weinig tot geen kaas gegeten van hoe je dat nou precies moet doen.
Ik stond zelf op afstand bij de balie van de werkplaats en mocht ook zeker niet naar achteren komen om even mee te kijken.
Uiteindelijk kreeg hij de verlichting wel werkend, maar nu staat de verlichting volgens het display continu aan.
Met de aparte schakelaar die op de lamp zit aangesloten kan ik wel switchen tussen aan/uit, normaal licht of groot licht.
Maar een nettere oplossing was in mijn ogen toch geweest dat ik normaal met de smart remote aan/uit kon schakelen.

En uiteraard mocht ik ook nog een tientje lappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Dat moet ook gewoon via de Smart Remote kunnen. Wederom een taak voor je dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Athome schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:07:
Dat moet ook gewoon via de Smart Remote kunnen. Wederom een taak voor je dealer.
Ik heb geen dealer, fiets is nieuw tweedehands.
Heb gewoon de pech gehad dat ik bij een 'minder goed' Bosch Servicepunt terecht kwam.

Wellicht dat ik nog eens bij een ander servicepunt binnenwandel.

[ Voor 24% gewijzigd door M!chel op 07-12-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Athome schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:07:
Is er dan geen handleiding ergens zodat je dit soort dingetjes zelf kan instellen en regelen...? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:04:
[...]

Is er dan geen handleiding ergens zodat je dit soort dingetjes zelf kan instellen en regelen...? O-)
Ik vond snel dit in de handleiding ... maar ik weet niet of dat bedoeld word.

Fietsverlichting in-/uitschakelen
In de uitvoering waarbij het rijlicht door het eBike-systeem gevoed wordt, kunnen via de boordcomputer met de toets 2 tegelijk voorlicht en achterlicht in- en uitgeschakeld worden.
Bij het inschakelen van de verlichting verschijnt „Licht aan”
en bij het uitschakelen van de verlichting „Licht uit” gedurende ca. 1 seconde op het tekstdisplay d. Bij ingeschakeld licht
wordt het verlichtingssymbool c weergegeven.
Het in- en uitschakelen van de fietsverlichting heeft geen invloed op de achtergrondverlichting van het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Dat is de manier waarop de lampen kan aanzetten NADAT de FM deze geactiveerd heeft (als dit vanuit de fabrikant niet gedaan is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Athome schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:46:
Dat is de manier waarop de lampen kan aanzetten NADAT de FM deze geactiveerd heeft (als dit vanuit de fabrikant niet gedaan is).
En waarom kan je dat niet zelf activeren? (Vraag ik dan als domme leek.) O-)

Pagina: 1 ... 210 ... 221 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam