Een fatbike is meestal voorzien van een naafmotor en het klopt dat deze va ca. €150,- te koop zijn.
Een zwaar exemplaar komt al gauw op €250,- a €400,-
Bij een ebike komt echter ook nog een accu, motorcontroller en sensoren, welke ook een prijskaartje hebben
Een middenmotor bevat veel meer onderdelen en beginnen pas bij €500,- , maar is ook vaak wat krachtiger en zwaarder, dat daarvoor ook andere onderdelen opgewaardeerd moeten worden tov een gewone fiets.
Of dit een prijs rechtvaardigt van bv €6000,- valt te bezien, maar een prijs van €2000,- is al snel bereikt.
Het zijn de ebikes met een eenvoudig naafmotor systeem, waar de prijs lager zou kunnen zijn.
Echter de prijs bestaat niet slechts uit het optellen van de onderdelenprijs, maar ook wat er na de verkoop plaatsvindt. Denk aan betrouwbaarheid, garantie, service, verkrijgbaarheid onderdelen en onderhoud.
Dit is iets wat over het algemeen bij de bekende merken goed geregeld is, maar een stuk minder bij de meer onbekende - en China merken.
Dit laatste hoeft niet altijd een probleem te zijn als je zelf handig bent en kennis van zaken hebt, maar ik vermoed dat de meeste mensen hun ebike laten onderhouden bij een FM.
Je opmerking over "keiveel ongelukken" vind ik nogal ongenuanceerd. Ik zou het prettig vinden als je eea wilt onderbouwen.
[
Voor 14% gewijzigd door
elinx op 10-12-2024 14:45
]