Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 211 ... 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:50
Fiber schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:48:
[...]

En waarom kan je dat niet zelf activeren? (Vraag ik dan als domme leek.) O-)
Een kapotte verlichtingskabel is heel soms de reden voor een kapotte motor. Het wattage moet juist ingesteld worden. Verlichting is onderhevig aan lokale wetgeving.

Ik denk dat Bosch het activeren wel over had kunnen laten aan de gebruiker, maar ik begrijp ook de keuze om dat niet te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
M!chel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:13:
[...]

Ik heb geen dealer, fiets is nieuw tweedehands.
Heb gewoon de pech gehad dat ik bij een 'minder goed' Bosch Servicepunt terecht kwam.

Wellicht dat ik nog eens bij een ander servicepunt binnenwandel.
Ik zou het in mijn fietsenwinkel gratis doen. Ook als de fiets niet bij mij gekocht is. Wel iets om bij stil te staan. Bij een autogarage of installateur is niets gratis. Bij een fietsenwinkel bestaat er veel gratis service.

Even bij een andere winkel binnen lopen en vragen om ‘aan/uit’ in plaats van ‘altijd aan’. Zo leer je ook winkels kennen om later met iets terecht te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Foxhill schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:20:
[...]

Ik zou het in mijn fietsenwinkel gratis doen. Ook als de fiets niet bij mij gekocht is. Wel iets om bij stil te staan. Bij een autogarage of installateur is niets gratis. Bij een fietsenwinkel bestaat er veel gratis service.

Even bij een andere winkel binnen lopen en vragen om ‘aan/uit’ in plaats van ‘altijd aan’. Zo leer je ook winkels kennen om later met iets terecht te kunnen.
Ze zaten ook al met een schuin oog naar mijn fiets te kijken, is een merk dat ze zelf niet verkopen en ook de lamp kwam ze duidelijk niet bekend voor. Terwijl Busch+Müller toch geen onbekend merk is. Het is iig geen rommel, en alles netjes gemonteerd. Misschien hadden ze dat liever zelf gedaan.

Maar goed, de ene fietsenwinkel is de andere niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-05 21:05
teacher schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:01:
Over de c11 pro gesproken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die gaan we zo eens in elkaar zetten tussen de buien door.
Eerste indrukken: goed verpakt, mooie kleur metallic groen, alles zit erbij. Ik ga hem met alleen het bijgeleverde gereedschap in elkaar zetten, kijken of dat wil.
En al rondje op gefietst ?
Was de kwaliteit onderdelen die je verwacht er van ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:33
teacher schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:01:
Over de c11 pro gesproken:....
...alles zit erbij. Ik ga hem met alleen het bijgeleverde gereedschap in elkaar zetten,....
Het lijkt wel een ebike van Ikea ;)
Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:52
Ik ben eindelijk overstag en toch mijn cube travel slt 2019 ingeruild voor een ebike. Het is de Batavus suerte e-go geworden.
Aanleiding was dat we op het werk gestart werd met lease fietsen. Bij het bezoeken van een lokale dealer bleken ze echter net de oude modellen met 40% korting te verkopen waarbij de batavus 95% van de dingen die ik zocht op een fiets had. Met de korting was het dan toch veel verleidelijker om het zelf te kopen ipv een lease contract voor 3 jaar aan te gaan.
Gisteren opgehaald en ook al meteen een rondje van 40km ermee gefietst.
Waarschijnlijk loop ik te ver vooruit op de zaken en moet eerst even kijken hoe de 500wh accu het gaat uithouden, maar het liefst had ik wel een grotere accu gezien. Voor dit oudere model was dat echter niet beschikbaar bij de fietsenmaker.
Nu kom ik op internet deze tegen. Mocht mij de 500wh tegengaan staan(komend maanden fiets ik in ieder geval met de originele accu), zou dat dan een optie zijn? Ik zie in ieder geval dat mijn accu nummer in de genoemde lijst staat. Met ondersteunende modellen. Of zijn die accu’s van veel mindere kwaliteit dan de standaard accu die op de fiets zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:35
Ik ben op zoek naar een lichte e-bike die ook als normale fiets gebruikt kan worden en af en toe met trapondersteuning. Daarnaast is een aandrijfriem wel een harde eis en mag er ook wel strak uitzien.
Enviolo automatic zou het helemaal afmaken. Nu de vraag. Wat zoek ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07:47
Vaevictis_ schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:31:
Ik ben op zoek naar een lichte e-bike die ook als normale fiets gebruikt kan worden en af en toe met trapondersteuning. Daarnaast is een aandrijfriem wel een harde eis en mag er ook wel strak uitzien.
Niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:55
Je gaat een ebike gewoon niet gebruiken zonder ondersteuning, en al zeker niet met enviolo.
De enviolo is een heel goede naaf, maar die loopt echt niet licht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Tommie12 schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:43:
[...]

Je gaat een ebike gewoon niet gebruiken zonder ondersteuning, en al zeker niet met enviolo.
Met enviolo hoeft ook niet, maar er komen wel e-bikes aan die als hybride fietsen gebruikt kunnen worden. Kijk maar eens naar het kanaal van Roel Peerenboom. Alleen wil ik perse nooit meer een ketting dat heeft na 3 jaar met riem echt wel afgedaan. (Heb nu een Veloretti ACE).

Ik denk dat de Tenways CGO600 Pro al heel erg in de buurt komt. 16 kilo en range 40-60km is niet slecht zeker voor een betaalbare fiets.

[ Voor 14% gewijzigd door Vaevictis_ op 08-12-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07:47
Vaevictis_ schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:55:
[...]

Met enviolo hoeft ook niet, maar er komen wel e-bikes aan die als hybride fietsen gebruikt kunnen worden. Kijk maar eens naar het kanaal van Roel Peerenboom. Alleen wil ik perse nooit meer een ketting dat heeft na 3 jaar met riem echt wel afgedaan. (Heb nu een Veloretti ACE).
Link?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ibothead schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:23:
[...]

En al rondje op gefietst ?
Was de kwaliteit onderdelen die je verwacht er van ?
Ja en ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZrsbYELKzcy1O-hcIth56zYcOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjzD0AiYTveAfyLPpUqY8MV4.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste indrukken: complete fiets, alles erop en eraan. Het bijgeleverde gereedschap is voldoende om hem in elkaar te zetten, maar de passing van de inbusjes is niet top.

Handig:
- snelsluiting voor zadel (en ook voor voorwiel)
- er is een app waarop je dingen kan instellen zoals bluetooth lock, miles/km, ondersteuningstappen, etc.

Minpuntjes:
Dingen als beugeltjes voor spatborden zijn flimsy
Niet alle boutjes zitten even vast: alles even nalopen dus
Bijgeleverde gereedschap is voor eenmalig gebruik
Er zit geen slot bij.
Je hoort de motor
Derailleur moet ik nog even afstellen.

Plus:
Mooie kleur
Lasnaden zijn ok
Boutjes rvs
Fiets is licht, maar zit wel prima in elkaar
Voorvoor geveerd
Trapondersteuning vloeiend
Verlichting voor is voldoende, achter goed zichtbaar plus remlicht
Keuze uit 3 of 5 ondersteuningsstanden.
Display in kleur, goed leesbaar.
Lader heeft actieve koeling.

Hoe fietst het?
Eigenlijk niet verkeerd; zithouding is ok, de ondersteuning komt er vloeiend in, en de trapsensor doet zn werk. De remmen doen het ook, maar hebben niet de bite die ik van mn riese en muller ken. Versnelling schakelt nog niet optimaal, daar moet ik nog even aan schroeven.
De fiets zelf is licht en ook zonder motor trapt het niet al te zwaar.

Wordt vervolgd!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Als je de fiets zonder motor wilt gebruiken neem je het beste geen Enviolo. Ook de riem laten schieten voor ketting of zelfs derailleur helpt met lichter lopen, maar is ook meer dan een concessie.

Neem ook niet de gebruikelijke Bosch motoren, want daar trap je wat delen mee als de motor uit staat. Kijk naar Fazua, Bosch SX, Panasonic of Shimano motoren.

Een alternatief is wél de gebruikelijke Bosch motoren, mét Smart. En dan de eco stand op het aller zachtste afstellen. Dan fiets je praktisch zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door Foxhill op 08-12-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:49
Foxhill schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:29:
[...]

Als je de fiets zonder motor wilt gebruiken neem je het beste geen Enviolo. Ook de riem laten schieten voor ketting of zelfs derailleur helpt met lichter lopen, maar is ook meer dan een concessie.

Neem ook niet de gebruikelijke Bosch motoren, want daar trap je wat delen mee als de motor uit staat. Kijk naar Fazua, Bosch SX, Panasonic of Shimano motoren.

Een alternatief is wél de gebruikelijke Bosch motoren, mét Smart. En dan de eco stand op het aller zachtste afstellen. Dan fiets je praktisch zelf.
Is een Rohloff ook een mogelijkheid of is die erg zwaar naar verhouding? Het zou efficienter moeten lopen waardoor je ook accu spaart of een grotere range hebt.

Ben zelf aan het kijken voor een betaalbare ebike met rohloff, ook voor in de bergen of heuvels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
BulMi schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:54:
Ik ben eindelijk overstag en toch mijn cube travel slt 2019 ingeruild voor een ebike. Het is de Batavus suerte e-go geworden.
Aanleiding was dat we op het werk gestart werd met lease fietsen. Bij het bezoeken van een lokale dealer bleken ze echter net de oude modellen met 40% korting te verkopen waarbij de batavus 95% van de dingen die ik zocht op een fiets had. Met de korting was het dan toch veel verleidelijker om het zelf te kopen ipv een lease contract voor 3 jaar aan te gaan.
Gisteren opgehaald en ook al meteen een rondje van 40km ermee gefietst.
Waarschijnlijk loop ik te ver vooruit op de zaken en moet eerst even kijken hoe de 500wh accu het gaat uithouden, maar het liefst had ik wel een grotere accu gezien. Voor dit oudere model was dat echter niet beschikbaar bij de fietsenmaker.
Nu kom ik op internet deze tegen. Mocht mij de 500wh tegengaan staan(komend maanden fiets ik in ieder geval met de originele accu), zou dat dan een optie zijn? Ik zie in ieder geval dat mijn accu nummer in de genoemde lijst staat. Met ondersteunende modellen. Of zijn die accu’s van veel mindere kwaliteit dan de standaard accu die op de fiets zit?
Ebike Vision zijn prima accu’s.

Het is vaak gunstig om een grotere accu te nemen bij aanschaf van een fiets als dat kan, maar duur om een tweede te kopen. De levensduur (jaren) van je accu’s wordt nauwelijks langer bij de meeste use cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
mv_ak schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:46:
[...]

Is een Rohloff ook een mogelijkheid of is die erg zwaar naar verhouding? Het zou efficienter moeten lopen waardoor je ook accu spaart of een grotere range hebt.

Ben zelf aan het kijken voor een betaalbare ebike met rohloff, ook voor in de bergen of heuvels.
Betaalbaar is niet hetzelfde als Rohloff. Rohloff kost grofweg zo’n +€1000 als optie op nieuwe fietsen. Rohloff is wel efficiënt, maar grofweg vergelijkbaar met derailleur wat veel goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-05 22:38
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 08-12-2024 19:12 . Reden: Onsamenlopende zinnen, vage insinuaties; dit kan beter ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:47:
[...]

Ebike Vision zijn prima accu’s.

Het is vaak gunstig om een grotere accu te nemen bij aanschaf van een fiets als dat kan, maar duur om een tweede te kopen. De levensduur (jaren) van je accu’s wordt nauwelijks langer bij de meeste use cases.
Nu houden grotere accu's het langer vol want tijdens de levensduur ervan spelen ook nog de 2 factoren zoals 'minder snel ontladen' en 'minder belasting'. Van een grotere accu wordt het opgenomen vermogen verdeeld over meerdere cellen. Ook in de winter als het goed koud is, zal een grotere accu veel beter de stroomvraag aan kunnen; dus minder snel een cut-off en ook in de winter een goede actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:14:
[...]

Nu houden grotere accu's het langer vol want tijdens de levensduur ervan spelen ook nog de 2 factoren zoals 'minder snel ontladen' en 'minder belasting'. Van een grotere accu wordt het opgenomen vermogen verdeeld over meerdere cellen. Ook in de winter als het goed koud is, zal een grotere accu veel beter de stroomvraag aan kunnen; dus minder snel een cut-off en ook in de winter een goede actieradius.
Klopt. Maar als je al een kleine accu hebt er eentje bij nemen is niet handig.

Ik bedoel:
Bij schoenen verdeel je de meters, dus twee paar schoenen gaat twee maal zo lang mee.
Als je twee accu’s neemt zijn ze allebei na (meestal) 7~9 jaar van ouderdom kapot. Er zijn weinig mensen die twee accu’s verslijten vóórdat ze er van ouderdom mee ophouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:14

Fiber

Beaches are for storming.

teacher schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:09:
[...]

Ja en ja.

[...]

De remmen doen het ook, maar hebben niet de bite die ik van mn riese en muller ken. Versnelling schakelt nog niet optimaal, daar moet ik nog even aan schroeven.
De fiets zelf is licht en ook zonder motor trapt het niet al te zwaar.

Wordt vervolgd!
Over die remmen hoorde ik op YouTube ergens dat er een beschermlaagje op de schijven zit wat er nog af moet slijten en dat ze dus na een tijdje beter worden. Geen idee het klopt en of dat dan een algemeen remschijven dingetje is of een Fiido dingetje.

Edit: Die nokjes aan de voorkant kan een mandje op. Of een bidonhouder... _/-\o_

Paar algemene vraagjes:

Hoe lang duurde het ongeveer tot er geleverd werd?
Hoe ging de levering? Welke vervoerder?
Kreeg je van te voren duidelijk bericht over datum en tijd?

Dank voor de review en zo! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 08-12-2024 20:25 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Rohloff is niet zo licht, die loopt wel licht, en uiteraard ideaal voor de bergen…. Maar erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tommie12 schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:43:
[...]

Wat wel een optie is, is dat je standaard met ondersteuning rijdt maar dat de fiets licht genoeg is en licht genoeg rijdt om nog zonder te moeten lopen thuis te kunnen komen als je onverhoopt een keer zonder prik komt te zitten.

En inderdaad, Rohloff is ontzettend mooi, maar kost ook gruwelijk veel geld. Als dat niet uitmaakt zeker een zeer mooie optie.

[ Voor 11% gewijzigd door Fiber op 08-12-2024 20:19 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Fiber schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:09:
[...]

Over die remmen hoorde ik op YouTube ergens dat er een beschermlaagje op de schijven zit wat er nog af moet slijten en dat ze dus na een tijdje beter worden. Geen idee het klopt en of dat dan een algemeen remschijven dingetje is of een Fiido dingetje.

Edit: Die nokjes aan de voorkant kan een mandje op. Of een bidonhouder... _/-\o_

Paar algemene vraagjes:

Ik heb niet het gewone bestelproces doorlopen, dit is een reviewexemplaar. Ik kan dus niets zeggen over de gewone besteltijden. Wel moest ik even wachten op de aankomst van de c11 pro in de europese magazijnen. Vervoerder was ups.

Boutjes op het balhoofd idd voor een front basket achtig ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Fiber schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:16:
[...]

Wat wel een optie is, is dat je standaard met ondersteuning rijdt maar dat de fiets licht genoeg is en licht genoeg rijdt om nog zonder te moeten lopen thuis te kunnen komen als je onverhoopt een keer zonder prik komt te zitten.

En inderdaad, Rohloff is ontzettend mooi, maar kost ook gruwelijk veel geld. Als dat niet uitmaakt zeker een zeer mooie optie.
Maar als je fiets het dan heel veel langer uithoudt is het uiteindelijk goedkoper. In een Rohloff naaf investeer je. Die gaan makkelijk 50.000 km mee of nog veel langer. Bij Nexus naven is dit minder, maar dat maakt ze niet slecht. De Nexus heeft het grote voordeel dat het binnenwerk voor een zachte prijs vervangen kan worden. Kleine ingreep lage kosten vergeleken met Rohloff.

Let op want een investering in een Rohloff heeft nog veel meer voordelen; comfort, robuustheid, groot bereik, hoge efficiëntie, betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Fiber schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:09:
[...]

Paar algemene vraagjes:

Ja dat is altijd zo met schijfremmen eerste 30km moet je ze inremmen dus fietsen en dan regelmatig flink remmen. Je hebt bij de betere fietsenmakers ook machines die dit voor je doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Onze fafrees vouwfietsjes voor in de camper hebben ook schijfjes, maar dan kabelbediend. Daar moet je wel hevig mee remmen, maar dan is stoppen nog steeds een dingetje. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
teacher schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:14:
Onze fafrees vouwfietsjes voor in de camper hebben ook schijfjes, maar dan kabelbediend. Daar moet je wel hevig mee remmen, maar dan is stoppen nog steeds een dingetje. ;)
En toch zal ik blijven hameren op hydraulische remmen welke superieur zijn aan kabel schijfremmetjes. Het blijft budget en voor die paar rotcenten zet ik mijn leven op spel. Hetzij subtiel, maar het gevaar is er.

Natuurlijk snap ik dat goedkope e-bikes erg aantrekkelijk zijn, maar er komt een dag dat de kwaliteit van het materiaal gaat tellen of wreken.
Iets waarmee je in het verkeer deelneemt, daar moet je niet op bezuinigen want hoe aantrekkelijk het ook lijkt; doe het niet.
Er bestaat wel degelijk échte rommel. AliExpress of Alibaba, ga je gang, maar neem dan ook je verantwoordelijkheid. In het verkeer is er immers weinig tolerantie voor fouten door ondeugdelijk materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

jimh307 schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:39:
[...]

En toch zal ik blijven hameren op hydraulische remmen welke superieur zijn aan kabel schijfremmetjes. Het blijft budget en voor die paar rotcenten zet ik mijn leven op spel. Hetzij subtiel, maar het gevaar is er.
Ik kijk met een schuin oog naar een ombouwsetje naar hydraulisch, want het remt idd nogal magertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

jimh307 schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:39:
[...]

Natuurlijk snap ik dat goedkope e-bikes erg aantrekkelijk zijn, maar er komt een dag dat de kwaliteit van het materiaal gaat tellen of wreken.
Iets waarmee je in het verkeer deelneemt, daar moet je niet op bezuinigen want hoe aantrekkelijk het ook lijkt; doe het niet.
Er bestaat wel degelijk échte rommel. AliExpress of Alibaba, ga je gang, maar neem dan ook je verantwoordelijkheid. In het verkeer is er immers weinig tolerantie voor fouten door ondeugdelijk materiaal.
Gelukkig heeft de Fiido hierboven gewoon echte hydraulische schijfremmen, die alleen nog even in-geremd moeten worden.

Ik rij zelf al jaren met velgremmen, die het normaal prima doen, maar waar dus wel regelmatig nieuwe blokjes op moeten. Als ik dat een keer vergeet durf ik geen heuvel meer af... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
teacher schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:44:
[...]

Ik kijk met een schuin oog naar een ombouwsetje naar hydraulisch, want het remt idd nogal magertjes.
Dat zou een goede aankoop zijn. Krijg je geen spijt van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:20
Elke ebike is als gewone fiets bruikbaar. Het grootste issue is die Envilo, daarmee verlies je wel een bak trap efficientie (en ze zijn heel zwaar).

Wel een vraagje, waarom moet het een lichte ebike zijn? Voor efficentie maakt het (in Nederland) geen fluit uit.

Betreft modellen: ga naar je fm en kijk wat hij aan kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
roffeltjes schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:03:
[...]

Elke ebike is als gewone fiets bruikbaar. Het grootste issue is die Envilo, daarmee verlies je wel een bak trap efficientie (en ze zijn heel zwaar).

Wel een vraagje, waarom moet het een lichte ebike zijn? Voor efficentie maakt het (in Nederland) geen fluit uit.

Betreft modellen: ga naar je fm en kijk wat hij aan kan bieden.
Omdat ik de fiets ook mee meenemen op de auto, ik heb nu een velorreti ace die weegt bijna 32kg en ik heb een fietsendrager zonder trekhaak. De fiets komt met de wielen ter hoogte van de achterruit erop te staan dat is in je eentje eigenlijk niet te doen ook niet zonder accu er in.

Daarnaast hoeft een lichtere fiets ook een kleine accu te hebben voor dezelfde range, voordeel is dan betere prijs en kortere laadtijden. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Ja Rohloff loopt efficent, maar de winst op je actieradius is pinda's.

Als je ECHt range wil winnen:

- diep zitten (liefst horizontaal)
- geen fietstassen
- wielerkleding

:+
Betaalbaar is relatief, Rohloff en ebike is echter nooit goedkoop. Volgens mij is VdV de "goedkoopste", maar denk eerder aan 5000,- dan 4000,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
L
Vaevictis_ schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:06:
[...]

Omdat ik de fiets ook mee meenemen op de auto, ik heb nu een velorreti ace die weegt bijna 32kg en ik heb een fietsendrager zonder trekhaak. De fiets komt met de wielen ter hoogte van de achterruit erop te staan dat is in je eentje eigenlijk niet te doen ook niet zonder accu er in.

Daarnaast hoeft een lichtere fiets ook een kleine accu te hebben voor dezelfde range, voordeel is dan betere prijs en kortere laadtijden. :>
Gewicht heeft een verwaarloosbare invloed op je range. Zelfs in de bergen wordt het overschat. Alles draait om aërodynamica en dat wordt dan weer in de bergen zwaar onderschat.

Maar goed, als het licht moet zijn Ivm je trekhaak vallen veel middenmotoren af, je kijkt naar Fazua of Bosch sx. Andere optie is een achterwiel motor met derailleur.

Frame voor een riem is per definitie zwaarder, naaf versnellingen zijn ook zwaar.

Ga naar je FM en kijk wat hij aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
roffeltjes schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:17:
L

[...]

Gewicht heeft een verwaarloosbare invloed op je range. Zelfs in de bergen wordt het overschat. Alles draait om aërodynamica en dat wordt dan weer in de bergen zwaar onderschat.

Maar goed, als het licht moet zijn Ivm je trekhaak vallen veel middenmotoren af, je kijkt naar Fazua of Bosch sx. Andere optie is een achterwiel motor met derailleur.

Frame voor een riem is per definitie zwaarder, naaf versnellingen zijn ook zwaar.

Ga naar je FM en kijk wat hij aanbiedt.
Klopt achterwiel motor met riem als ik kijk naar Tenways CGO 600 Pro dan komt deze heel erg in de buurt bij wat ik zoek. Want licht, riem, moderne looks, betaalbaar, achterwiel motor.

Is er iemand die deze fiets heeft en de nadelen kan opnoemen? Ik zoek nog een vergelijkbaar alternatief en dan kan ik gericht gaan kijken bij de FM. Wil me eerst orienteren voordat ik een winkel binnenstap want de keuze is reuze (of niet bij de FM).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
Vaevictis_ schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:06:
[...]

Laat me eerlijk zijn, een fietsdrager die met riempjes aan je achterklep hangt is gewoon niet geschikt voor een e-bike. (en ik vind eigenlijk dat het onveilige spullen zijn die zouden moeten verboden worden voor elke fiets van meer dan een kilo of 6... of gewoon helemaal verbieden)
Zeker als je fiets zo hoog komt, vangt die enorm veel wind, en je krijgt krachten op je achterklep die daar niet voor gebouwd is.

Trekhaakdrager is echt 100 keer beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:52
Vaevictis_ schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:21:
[...]

Klopt achterwiel motor met riem als ik kijk naar Tenways CGO 600 Pro dan komt deze heel erg in de buurt bij wat ik zoek. Want licht, riem, moderne looks, betaalbaar, achterwiel motor.

Is er iemand die deze fiets heeft en de nadelen kan opnoemen? Ik zoek nog een vergelijkbaar alternatief en dan kan ik gericht gaan kijken bij de FM. Wil me eerst orienteren voordat ik een winkel binnenstap want de keuze is reuze (of niet bij de FM).
Is de Cube Editor Hybrid SLT misschien een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Tommie12 schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:45:
[...]

Laat me eerlijk zijn, een fietsdrager die met riempjes aan je achterklep hangt is gewoon niet geschikt voor een e-bike. (en ik vind eigenlijk dat het onveilige spullen zijn die zouden moeten verboden worden voor elke fiets van meer dan een kilo of 6... of gewoon helemaal verbieden)
Zeker als je fiets zo hoog komt, vangt die enorm veel wind, en je krijgt krachten op je achterklep die daar niet voor gebouwd is.

Trekhaakdrager is echt 100 keer beter.
Het is een speciale e-bike fietsendrager, is echt heel solide met spanbanden. Heb er al veel km's mee gereden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0ZqXiGOST6cMiXqQsVydfs2TwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcKIBT9pUfhMGJVGRqbhv9zc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Vaevictis_ schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:59:
[...]

Het is een speciale e-bike fietsendrager, is echt heel solide met spanbanden. Heb er al veel km's mee gereden. [Afbeelding]
Je verandert mijn mening niet. Je zal niet de eerste zijn die zijn fietsen onderweg verliest, of er zijn auto stevig mee beschadigt.
Welke krachten komen er op die plastic bumper als je daarmee door een put rijdt denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Tommie12 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:56:
[...]

Je verandert mijn mening niet. Je zal niet de eerste zijn die zijn fietsen onderweg verliest, of er zijn auto stevig mee beschadigt.
Welke krachten komen er op die plastic bumper als je daarmee door een put rijdt denk je?
Uiteraard is een trekhaak beter dat zal niemand ontkennen, ik heb bewust deze afweging gemaakt gebruik het incidenteel 2x per jaar korte stukjes en heb verder geen trekhaak nodig.

Nog geen beschadigingen gehad en controleer de fiets altijd heel goed of deze vast zit. Daarnaast mag je ook wel erop vertrouwen dat deze fietsendrager speciaal voor deze auto wel getest is. Dus dat is voor mij voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Vaevictis_ schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:21:
[...]

Hier al gekeken...?

Het grote Tenways E-Bike topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Veel lichter dan dit wordt het niet. Maar ervaring ermee ga je hier op Tweakers nog niet vinden denk ik. Wel op YouTube.

https://nl.fiido.com/prod...arbon-fiber-electric-bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik zie ook dat Bosch 3 verschillende laders heeft voor de standaard PowerPacks; de 2A, 4A en 6A.
Is het slechter voor de gezondheid van de PowerPacks om sneller te laden dan de standaard meegeleverde of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Vaevictis_ schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:54:
[...]

Uiteraard is een trekhaak beter dat zal niemand ontkennen, ik heb bewust deze afweging gemaakt gebruik het incidenteel 2x per jaar korte stukjes en heb verder geen trekhaak nodig.

Nog geen beschadigingen gehad en controleer de fiets altijd heel goed of deze vast zit. Daarnaast mag je ook wel erop vertrouwen dat deze fietsendrager speciaal voor deze auto wel getest is. Dus dat is voor mij voldoende.
... en eerder schreef je dat je er al heel veel km's mee gedaan hebt ...

En wie beweert er dat deze drager getest is op jouw type auto? Ik vraag me af of Kia die drager heeft vrij gegeven...
Op de website van Kia staan enkel trekhaakdragers, ze verkopen ze zelf alvast niet.

Het is niet omdat het in de handel is dat het ook een goed product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Tommie12 schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:05:
[...]

En wie beweert er dat deze drager getest is op jouw type auto? Ik vraag me af of Kia die drager heeft vrij gegeven...
Op de website van Kia staan enkel trekhaakdragers, ze verkopen ze zelf alvast niet.

Veel km's met de fiets en mijn auto, niet de combinatie. Heb de fiets wel eens meegenomen op de auto van de buurman die wel een trekhaak heeft en fietsenrek. De fabrikant van deze e-bike drager heeft dit model ontworpen voor de Kia Niro. Kia heeft zelf geen geschikte dragers voor e-bike.

Laten we het weer hebben over mooie e-bikes ipv. fietsendragers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:03
Tommie12 schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:05:
[...]

Denk dat je nogal een beetje overdrijft... ik heb nog nooit een schade geval gezien veroorzaakt door een fietsendrager die bevestigd is op de kofferklep. Het is gigantsich onhandig, omdat je niet meer bij de bagage kunt, maar voor veel EV's die niet de mogelijkheid hebben tot een trekhaak een prima optie.

Als's zon fiets zonder accu een keer 18-20 kilo weegt is dan mss 4-5 KG meer dan een gemiddelde non-ebike.

Waarom is het gewicht van een ebike relevant voor hoeveel wind hij vangt?
Waarom heeft een geronmeerd bedrijf als Thule dergelijke dragers in het assortiment als het slecht zou zijn voor de auto?
Waarom zouden ze geschikt zijn voor 2 normale fietsen, en dan niet 1 ebike kunnen tillen?
Honden van 15-20 KG kunnen prima via de bumber (met een matje ) in de auto springen, keer op keer, warrom kan een ebike, statisch gewicht, er dan niet op leunen, ik kan op mijn bumber zelfs zitten en een broodje eten onderweg! Veel van deze dragers hebben 4-6 drukpunten op de auto, wat bij een goede verdeling mss 7-8 KG max per bevestigingspunt is.

Heb jij het over een onderbuikgevoel, of heb je feiten?

Heb zelf ooit de Thule ClipOn 9103 overwogen. Deze heeft op sites als coolblue alleen maar postieve ervaringen, en de negatieve ervaringen die er zijn gaan over het wel of niet passen.

[ Voor 5% gewijzigd door BasvanS op 09-12-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BasvanS schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:09:
[...]

Denk dat je nogal een beetje overdrijft... ik heb nog nooit een schade geval gezien veroorzaakt door een fietsendrager die bevestigd is op de kofferklep. Het is gigantsich onhandig, omdat je niet meer bij de bagage kunt, maar voor veel EV's die niet de mogelijkheid hebben tot een trekhaak een prima optie.

Heb jij het over een onderbuikgevoel, of heb je feiten?
Ik heb ooit een rek geleend van een vriend om fietsen mee te nemen op vakantie, en tijdens de montage had ik al schade aan de randen van de kofferklep. Dan bleek het niet echt stabiel, en ik heb de fietsen thuis gelaten.

En verder heb ik eens zo'n rek op de autostrade zien liggen waar een truck was over gereden...

Je vergelijkt het instappen van een hond met zijn poten op de bumper. Dat is toch niet vergelijkbaar met 60kg die daar continu op rust, en die verdubbelt (of meer) als je over een verkeersdrempel gaat.

Als die dingen zo goed en betrouwbaar waren, waarom zijn er dan trekhaakdragers?

Dan veel liever een dakdrager, maar daar ga je ook geen e-bike op mogen en kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-05 13:54
Wij hebben een Thule fietsendrager. Voorheen een XLC maar ik vertrouwde dat ding niet meer helemaal. Er kwam speling op dat ding zodat de fietsen een beetje begonnen te wippen van links naar rechts. Ik vertrouwde het niet meer. De Thule lijkt me wel iets degelijker maar ik verbaas me er eigenlijk over dat je er niet vaker ongelukken mee ziet. Ik vind het met die armpjes met klauwtjes die je om frame vastdraait allemaal maar een beetje prullig. Bij elk merk trouwens. Ik kan de fietsen er goed op krijgen ondanks dat ze behoorlijk zwaar zijn . Altijd de accu's eruit en de schermpjes er vanaf. Wij hebben er overigens wel veel kilometers mee gemaakt . Tot Oostenrijk aan toe.

De Thule met het Failliete E Bikemerk. :)
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mk0ysz1V/fietsdrager.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:03
Tommie12 schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:52:
[...]

Ik heb ooit een rek geleend van een vriend om fietsen mee te nemen op vakantie, en tijdens de montage had ik al schade aan de randen van de kofferklep. Dan bleek het niet echt stabiel, en ik heb de fietsen thuis gelaten.

En verder heb ik eens zo'n rek op de autostrade zien liggen waar een truck was over gereden...

Je vergelijkt het instappen van een hond met zijn poten op de bumper. Dat is toch niet vergelijkbaar met 60kg die daar continu op rust, en die verdubbelt (of meer) als je over een verkeersdrempel gaat.

Als die dingen zo goed en betrouwbaar waren, waarom zijn er dan trekhaakdragers?

Dan veel liever een dakdrager, maar daar ga je ook geen e-bike op mogen en kunnen zetten.
Je reageert op iemand die 1 fiets op zijn drager heeft, dat is lang geen 60 KG. dat komt eerder in de buurt van 20-25kg. Dat gewicht word verdeeld over Bumper en achterklep. En tja, waarom zijn er trekhaak dragers, omdat deze nog steviger zijn en makkelijker zijn in gebruikt. Laten we gewoon bij N=1 geen conclusies trekken en net doen of we expert zijn. Niet iedereen heeft een trekhaak, en voor mensen zonder is de kofferbakklepdrager een prima alternatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Gelukkig heeft mijn EV wel een trekhaak , ik moet er niet aan denken dat ik iets aan de kofferbak of bumper moet hangen/steunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Blaze85 schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:05:
Ik zie ook dat Bosch 3 verschillende laders heeft voor de standaard PowerPacks; de 2A, 4A en 6A.
Is het slechter voor de gezondheid van de PowerPacks om sneller te laden dan de standaard meegeleverde of maakt dat niet uit?
Des te sneller de lader des te meer stress op de accu. Het maakt wel uit , maar ook weer niet drastisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Wij hadden eerst 2 verschillende Bosch laders , mijn vrouw had een 4 A lader en ik maar een 2 A lader. Dat was vervelend , bij mij duurde het veel langer voor mijn accu vol was. Toen heb ik een 4 A lader gevonden op marktplaats en deze aangeschaft en mijn 2 A lader daar ook weer verkocht. Maar inmiddels heeft mijn vrouw een Bosch 750 Powertube accu en ik maar een Bosch 625 Powertube. Beide met 4A lader. Alleen is die 750 Smart en die van mij niet. Maar eigenlijk fiets je die nooit leeg , ik kan na meer dan 7000 km nog steeds 100 km fietsen op tour in de zomer. In de winter bij kou is dat uiteraard minder.
Mijn vrouw kan met de 750 wel iets meer maar toch geen gigantisch verschil. Ik denk dat bij haar de nog bredere banden een rol spelen. Ik heb Schwalbe 's van 50 mm en zij heeft Scalato 57mm met ruwer profiel.

[ Voor 29% gewijzigd door GeorgeBfast op 09-12-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
Heb deze forum een beetje doorgespit op roest icm schijfremmen, maar kan het niet zo snel vinden. Sinds we verhuisd zijn, moet een van de fietsen buiten staan. Na iedere rit de schijfremmen schoon gepoetst met een schone doek, en er komen toch wat roestplekken op de schijfremmen zelf. (Magura MT5). Hebben jullie misschien wat tips?

Edit: Heb wat gegooglet. Misschien dat een langere rit met af en toe remmen wel helpt tegen roest op de remschijven.

[ Voor 15% gewijzigd door twkr18526 op 09-12-2024 18:47 . Reden: Google aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

twkr18526 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:41:
Heb deze forum een beetje doorgespit op roest icm schijfremmen, maar kan het niet zo snel vinden. Sinds we verhuisd zijn, moet een van de fietsen buiten staan. Na iedere rit de schijfremmen schoon gepoetst met een schone doek, en er komen toch wat roestplekken op de schijfremmen zelf. (Magura MT5). Hebben jullie misschien wat tips?

Edit: Heb wat gegooglet. Misschien dat een langere rit met af en toe remmen wel helpt tegen roest op de remschijven.
Inderdaad, wat vaker hard remmen schijnt te helpen.

Je hebt ook dit soort spul, maar dat kost haast meer dan een setje nieuwe remschijven...: https://www.cardetail.be/...r-remschijven-anti-roest/

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
GeorgeBfast schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:38:
Wij hadden eerst 2 verschillende Bosch laders , mijn vrouw had een 4 A lader en ik maar een 2 A lader. Dat was vervelend , bij mij duurde het veel langer voor mijn accu vol was. Toen heb ik een 4 A lader gevonden op marktplaats en deze aangeschaft en mijn 2 A lader daar ook weer verkocht. Maar inmiddels heeft mijn vrouw een Bosch 750 Powertube accu en ik maar een Bosch 625 Powertube. Beide met 4A lader. Alleen is die 750 Smart en die van mij niet. Maar eigenlijk fiets je die nooit leeg , ik kan na meer dan 7000 km nog steeds 100 km fietsen op tour in de zomer. In de winter bij kou is dat uiteraard minder.
Mijn vrouw kan met de 750 wel iets meer maar toch geen gigantisch verschil. Ik denk dat bij haar de nog bredere banden een rol spelen. Ik heb Schwalbe 's van 50 mm en zij heeft Scalato 57mm met ruwer profiel.
Type fiets maakt ook wat uit. Heb zowel een lichtere mountainbike met Performance motor en 400 + 500Wh Powertube. En een 10kg zwaardere Performance Smart fiets met 725Wh en Pick-Up banden. Bereik met 725 en 500 is vergelijkbaar. Verschil tussen 400 en 500 op dezelfde fiets is groter.

Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat de adapter aansluiting tussen smart en non-smart op elkaar lijken. De smart connectoren lijken zelfs wat fragieler. Snap niet waarom ze die dingen niet backwards compatible hebben gemaakt. De vorige fietsen zijn ook Bosch en ik vond het handig om een extra oplader op kantoor achter te laten. Een extra smart oplader kopen vind ik dan weer zonde van het geld. Liefst koop ik het nieuw ipv marktplaats om niet een bepaalde ‘markt’ te stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goerriaan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:40
De Cube Kathmandu van Bike-discount is binnen, zag er allemaal uitstekend uit, even alles nagelopen en wat boutjes ingevet waar nodig. De bijgeleverde montage uit doos handleiding was wat summier, een QR met filmpje zou beter voldoen maar het was niet moeilijk.
Gelijk maar voor 5 jaar een diefstalverzekering afgesloten.
Proefrit gemaakt, de Eco stand iets opgeplust en die moet zodoende genoeg zijn om naar werk retour te pendelen (42km retour).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
goerriaan schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:31:
De Cube Kathmandu van Bike-discount is binnen, zag er allemaal uitstekend uit, even alles nagelopen en wat boutjes ingevet waar nodig. De bijgeleverde montage uit doos handleiding was wat summier, een QR met filmpje zou beter voldoen maar het was niet moeilijk.
Proefrit gemaakt, de Eco stand iets opgeplust en die moet zodoende genoeg zijn om naar werk retour te pendelen (42km retour).
Top!

Ik zou wel eens proberen op een iets hogere stand in de ochtend, dan kom je een stuk minder bezweet aan.
Normaal haal je op een stand "Tour" makkelijk 60-70km op vlakke weg met een 500Wh batterij.
En geniet gewoon van de kracht en de bijstand. Aan electriciteit kost het niks hoor.

Er is echt geen reden om met veel range anxiety te vertrekken elke dag.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 10-12-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:36:
[...]

Top!

Ik zou wel eens proberen op een iets hogere stand in de ochtend, dan kom je een stuk minder bezweet aan.
Normaal haal je op een stand "Tour" makkelijk 60-70km op vlakke weg met een 500Wh batterij.
En geniet gewoon van de kracht en de bijstand. Aan electriciteit kost het niks hoor.

Dit klopt helemaal, maar als je echt hele harde wind hebt bij koude kan het een uitdaging worden. Doorgaans zeker niet, maar niets is onmogelijk.
Wel eens meegemaakt met mijn 500 Wh accu dat 2x retour (2x2x11km=44km) maar nét aan was. Toen was het heel koud en had ik stormkracht op de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goerriaan
Met een 800Wh accu gaat het zeker lukken, tour modus gaat aan indien moe of veel wind, de motor is zo krachtig dat eco veelal zal voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:54:
[...]

Dit klopt helemaal, maar als je echt hele harde wind hebt bij koude kan het een uitdaging worden. Doorgaans zeker niet, maar niets is onmogelijk.
Wel eens meegemaakt met mijn 500 Wh accu dat 2x retour (2x2x11km=44km) maar nét aan was. Toen was het heel koud en had ik stormkracht op de kop.
Het is natuurlijk geen toeval dat er bij stormweer met regen wat minder fietsen onderweg zijn.

Hier vlakbij loopt de 'fietssnelweg' tussen Brussel, Vilvoorde, Mechelen en Antwerpen, en daar staat een teller.
Wordt intensief gebruikt door schoolgaande jeugd en
Op een weekdag in Juni komen er dik 2000 fietsers langs voor de middag. In deze tijd van het jaar is het amper 1000, en op een dag met véél regen nog minder en zitten de bussen vol...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technewbie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-03 00:38
Ik begrijp niet dat een normale fiets met een electrische motor van 250 euro tezamen plots 2000 euro of meer moet kosten. De winkels dachten zeker dit is de next best thing en zagen dollar tekens. Maar volgens mij koopt geen hond deze dure fietsen. Tenzij je rijk bent en IT'er. Of tenzij het een betaalbare chinese fatbike betreft. Zou deze laatste de reden zijn van een of andere lobby tegen goedkope chinese datbikes?

Normale fietsers veroorzaken ook keiveel ongelukken in het verkeer. En de e-fatbike ongevallen concentreren zich vnl in de randstad door jonge debieltjes. Hier in drenthe hebben we 0 last. Iedereen fietst op standje relaxed op zijn/haar electrische fatbike. Ik vind het maar vreemd.

[ Voor 4% gewijzigd door Technewbie op 10-12-2024 10:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Technewbie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:24:
Ik begrijp niet dat een normale fiets met een electrische motor van 250 euro tezamen plots 2000 euro of meer moet kosten. De winkels dachten zeker dit is de next best thing en zagen dollar tekens. Maar volgens mij koopt geen hond deze dure fietsen. Tenzij je rijk bent en IT'er. Of tenzij het een betaalbaardere chinese fatbike betreft. Zou deze laatste de reden zijn van een of andere lobby tegen deze chinese datbikes?

Normale fietsers veroorzaken ook keiveel ongelukken in het verkeer. En de e-fatbike ongevallen concentreren zich vnl in de randstad door jonge debieltjes. Hier in drenthe hebben we 0 last. Iedereen fietst op standje relaxed op zijn/haar electrische fatbike. Ik vind het maar vreemd.
Je snijdt hier een paar bochten te veel af.
Een motor zal wel wat duurder zijn dan 250€, en er moet nog een batterij en display bij. Ook een frame zal wel wat meer kosten.

De markt geeft je voor de rest helemaal ongelijk. Om het in jouw termen te zetten: geen hond koopt nog een gewone fiets.

In België is er Norta die vroeger zowel gewone stadsfietsen als electrische fietsen verkocht.
Sinds 2 jaar... enkel e-bikes.
En toch is er geen verplichting voor de consument om die te kopen.

Je moet toch niet rijk zijn om een fiets van 3000€ te kopen, en velen komen via een plan met de werkgever.

Over Chinese (meestal illegale) fietsen is hier al genoeg gepraat. Er is geen lobby voor die fietsen, maar eerder zijn er heel veel aanbieders van die fatbikes. Wel wordt er nu wat meer gecontroleerd bij invoer, en zal een fatbike met gashendel al snel een controle triggeren en mogelijk beboet worden of uit het verkeer gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:16:
[...]

Het is natuurlijk geen toeval dat er bij stormweer met regen wat minder fietsen onderweg zijn.

Hier vlakbij loopt de 'fietssnelweg' tussen Brussel, Vilvoorde, Mechelen en Antwerpen, en daar staat een teller.
Wordt intensief gebruikt door schoolgaande jeugd en
Op een weekdag in Juni komen er dik 2000 fietsers langs voor de middag. In deze tijd van het jaar is het amper 1000, en op een dag met véél regen nog minder en zitten de bussen vol...
Geef ze eens ongelijk. Fietsen is prachtig, maar in de winter wordt er logischerwijs veel minder gefietst. Zelf merk ik het ook. Ik fiets in de avond nog regelmatig een ronde, maar nu veel minder dan in de zomer. Wind, kou en duister houden mij niet tegen, maar wel regen.

Nu zit ik een beetje in de lappenmand met een hele fikse keelontsteking en werk ik zoveel mogelijk vanuit thuis. Op dit moment fiets ik niet veel. Echter heb ik de luxe van een auto, maar ik beseft wel degelijk dat mensen afhankelijk zijn van 'public transport'. Niet iedereen heeft de keus, of wel in die mate dat het OV sneller is dan met de auto (als je midden in het centrum werkt).
En ach, zo heel erg is de bus pakken nu ook weer niet. Je zit in ieder geval lekker warm en de bus heeft een groot voordeel van busbanen in de stad.

Naar een maat van mij die middenin Veghel woont is de bus sneller dan de auto. Zie in Veghel op zaterdagmiddag eens je auto kwijt te kunnen. Met de bus stap ik letterlijk recht voor zijn deur uit. Succes ermee en trek er een kwartier voor uit want je auto kwijt kunnen is daar een kunst op zich.

En om het epistel af te sluiten. Ik ken weinig mensen die voor hun lol in de regen gaan fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:12
Tommie12 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:36:
[...]

Top!

Je kan ook met het Bosch Smart systeem en de Flow app een gewenste restant accucapaciteit instellen: https://help.bosch-ebike.com/nl/help-center/asset-ast-00077

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
Technewbie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:24:
Ik begrijp niet dat een normale fiets met een electrische motor van 250 euro tezamen plots 2000 euro of meer moet kosten. .....

Normale fietsers veroorzaken ook keiveel ongelukken in het verkeer......
Een fatbike is meestal voorzien van een naafmotor en het klopt dat deze va ca. €150,- te koop zijn.
Een zwaar exemplaar komt al gauw op €250,- a €400,-
Bij een ebike komt echter ook nog een accu, motorcontroller en sensoren, welke ook een prijskaartje hebben

Een middenmotor bevat veel meer onderdelen en beginnen pas bij €500,- , maar is ook vaak wat krachtiger en zwaarder, dat daarvoor ook andere onderdelen opgewaardeerd moeten worden tov een gewone fiets.
Of dit een prijs rechtvaardigt van bv €6000,- valt te bezien, maar een prijs van €2000,- is al snel bereikt.
Het zijn de ebikes met een eenvoudig naafmotor systeem, waar de prijs lager zou kunnen zijn.

Echter de prijs bestaat niet slechts uit het optellen van de onderdelenprijs, maar ook wat er na de verkoop plaatsvindt. Denk aan betrouwbaarheid, garantie, service, verkrijgbaarheid onderdelen en onderhoud.
Dit is iets wat over het algemeen bij de bekende merken goed geregeld is, maar een stuk minder bij de meer onbekende - en China merken.
Dit laatste hoeft niet altijd een probleem te zijn als je zelf handig bent en kennis van zaken hebt, maar ik vermoed dat de meeste mensen hun ebike laten onderhouden bij een FM.

Je opmerking over "keiveel ongelukken" vind ik nogal ongenuanceerd. Ik zou het prettig vinden als je eea wilt onderbouwen.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 10-12-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
goerriaan schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:31:
Hoe ga je dat straks met garantie doen als het nodig is? Cube is heel strikt dat ze alleen garantie leveren via de dealer waar je het gekocht hebt. Na m’n verhuizing bleven ze erop staan dat ik de fiets per se voor garantie naar de dealer bracht waar ik het gekocht heb ipv eentje dichterbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goerriaan
twkr18526 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:49:
[...]

Hoe ga je dat straks met garantie doen als het nodig is? Cube is heel strikt dat ze alleen garantie leveren via de dealer waar je het gekocht hebt. Na m’n verhuizing bleven ze erop staan dat ik de fiets per se voor garantie naar de dealer bracht waar ik het gekocht heb ipv eentje dichterbij.
Voor de niet electronica: opsturen indien nodig en dan weer zelf monteren. Bij Rose ook eens aan de hand gehad met mijn racefiets, bij Canyon idem dito.
Voor de electronica: dat is allemaal Bosch, laten we hopen dat daar niks mee gaat zijn maar dat heeft ook een enorm netwerk van dealers.

Heb voorheen in Maastricht gewoond en nu in het noorden van het land, m’n fietsen die ik daar heb gekocht ga ik ook ook niet mee terug naar de winkel/dealer. Sowieso doe ik al het onderhoud zelf.

En in het allerergste geval moet je naar Bonn bij een framebreuk of iets dergelijks, niet erg met familie in Limburg, wordt het een leuk weekend weg 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
goerriaan schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:17:
[...]

Voor de niet electronica: opsturen indien nodig en dan weer zelf monteren. Bij Rose ook eens aan de hand gehad met mijn racefiets, bij Canyon idem dito.
Voor de electronica: dat is allemaal Bosch, laten we hopen dat daar niks mee gaat zijn maar dat heeft ook een enorm netwerk van dealers.

Heb voorheen in Maastricht gewoond en nu in het noorden van het land, m’n fietsen die ik daar heb gekocht ga ik ook ook niet mee terug naar de winkel/dealer. Sowieso doe ik al het onderhoud zelf.

En in het allerergste geval moet je naar Bonn bij een framebreuk of iets dergelijks, niet erg met familie in Limburg, wordt het een leuk weekend weg 😉.
Op zich wel handig als je toevallig familie in de buurt hebt, mocht er wat gebeuren. Er was iets met mn frame en die moest vervangen worden. En daarvoor was de enviolo niet goed afgesteld, waardoor je als een malle trapte ok überhaupt 20 km/u te kunnen gaan. Onderhoud doe ik ook lokaal ipv terug naar de oude woonplaats, maar garantie blijft een dingetje bij Cube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goerriaan
twkr18526 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:42:
[...]

Op zich wel handig als je toevallig familie in de buurt hebt, mocht er wat gebeuren. Er was iets met mn frame en die moest vervangen worden. En daarvoor was de enviolo niet goed afgesteld, waardoor je als een malle trapte ok überhaupt 20 km/u te kunnen gaan. Onderhoud doe ik ook lokaal ipv terug naar de oude woonplaats, maar garantie blijft een dingetje bij Cube.
Las in de voorwaarden dat je je primair wendt tot de dealer waar de aankoop is gedaan maar dat op basis van welwillendheid dit kan worden overgenomen.
Ik had een Klever speedpedelec hiervoor uit Zwolle, deze was overgezet naar een dealer nabij na 1 mailtje/belletje van Fiets goed Zwolle. Daar deden ze niet moeilijk over.
Had je het geprobeerd om de dealer waar je het gekocht had te laten faciliteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
goerriaan schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:48:
[...]

Las in de voorwaarden dat je je primair wendt tot de dealer waar de aankoop is gedaan maar dat op basis van welwillendheid dit kan worden overgenomen.
Ik had een Klever speedpedelec hiervoor uit Zwolle, deze was overgezet naar een dealer nabij na 1 mailtje/belletje van Fiets goed Zwolle. Daar deden ze niet moeilijk over.
Had je het geprobeerd om de dealer waar je het gekocht had te laten faciliteren?
Ik verwees dus ook naar die passages van Cube. De dealer zei dat zij uit ervaring weten dat geen enkele andere dealer het van hun overneemt, omdat de dealer de garantie dingen uit eigen kosten moeten doen. Cube levert hooguit het materiaal. Alles opnieuw monteren aan een nieuwe frame konden ze niet overdragen aan een andere dealer. En cube zelf bleef verwijzen naar de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
twkr18526 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:21:
[...]

Ik verwees dus ook naar die passages van Cube. De dealer zei dat zij uit ervaring weten dat geen enkele andere dealer het van hun overneemt, omdat de dealer de garantie dingen uit eigen kosten moeten doen. Cube levert hooguit het materiaal. Alles opnieuw monteren aan een nieuwe frame konden ze niet overdragen aan een andere dealer. En cube zelf bleef verwijzen naar de dealer.
Cube is een goed merk met zeer concurrentiële prijzen. Dat komt blijkbaar wel van ergens...
Nog een reden om lokaal te kopen (maar dat helpt niet als je daarna verhuist naar de andere kant van het land).

• Blaze85
  • Niet online
jimh307 schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:02:
[...]

Des te sneller de lader des te meer stress op de accu. Het maakt wel uit , maar ook weer niet drastisch.
Dan is de 4A een mooie middenweg :)

• Blaze85
  • Niet online
edit: laat maar :)

[ Voor 94% gewijzigd door Blaze85 op 14-12-2024 15:40 ]

• GeorgeBfast
Is er geen elektrische fietsen nieuws meer? Wat zijn jullie verwachtingen van Stella? Zou het nog iets worden met die nieuwe eigenaars?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
GeorgeBfast schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:39:
Is er geen elektrische fietsen nieuws meer? Wat zijn jullie verwachtingen van Stella? Zou het nog iets worden met die nieuwe eigenaars?
Met dat je het zegt:
https://amslod.nl/nieuws

Geupdate lijstje:

Stella
Qwic
Huyser
Van Moof
Advanced
Watt mobility
Timyo
Tulpfietsen
Simplon*
Prophete
Amslod

* in een ‘Insolvenz’ fase die we in Nederland niet kennen.

[ Voor 23% gewijzigd door Foxhill op 19-12-2024 21:33 ]

• Tommie12
GeorgeBfast schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:39:
Als je geld hebt en zin hebt om een fietsbedrijf over te nemen…. Er is keuze zat.
Zelfs rond Van Moof blijft het verdacht stil, en daar zou wel een kapitaalkrachtige overnemer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:29:
[...]

Met dat je het zegt:

Geupdate lijstje:

Stella
Qwic
Huyser
Van Moof
Advanced
Watt mobility
Timyo
Tulpfietsen
Simplon*
Prophete
Amslod

Ja, en die lijst zal nog veel langer worden. Ik maak me ernstig zorgen over de garantie dat je een goede aftersales krijgt. Als je bent aangewezen op betrouwbaarheid ben je haast verplicht om met de grote 'vaak dure' merken in zee te gaan. Bij deze krijg je wel waarvoor je betaald aan een premium merk zoals Gazelle; een betere garantie óp aftersales en dit is erg belangrijk wil je zeker weten dat onderdelen lang leverbaar blijven. Bij Bosch en Shimano zit je goed. Alleen hebben heel veel mensen geen verstand van de stand van zaken en vallen ze voor de goedkope 'onbekende' merken waar de uiteindelijke rekening laat, maar duur is. Een erg zorgelijke ontwikkeling :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
[...]

Met dat je het zegt:

Geupdate lijstje:

Stella
Qwic
Huyser
Van Moof
Advanced
Watt mobility
Timyo
Tulpfietsen
Simplon*
Prophete
Amslod

Simplon kan weer verder…….ze maken een doorstart

https://www.bike-x.de/mtb...-millionen-euro-schulden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ben zeer benieuwd naar Cowboy de komende tijd.

Ze zijn nu aardig bezig met een cashgrab in de maand december met hun €1000 korting, terwijl ik her en der lees en hoor dat er aardig wat mensen al wachten sinds september/oktober op de daadwerkelijke levering van hun fietsen en keer op keer de levering wordt uitgesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door _Bailey_ op 20-12-2024 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
_Bailey_ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:45:

Ze zijn nu aardig bezig met een cashgrab in de maand december met hun €1000 korting, terwijl ik her en der lees en hoor dat er aardig wat mensen al wachten sinds september/oktober op de daadwerkelijke levering van hun fietsen en keer op keer de levering wordt uitgesteld.
Dat is echt geen goed teken...

Ik hoop dat die geen voorschotten betaald hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Vandaag 2 Bosch Service Centers bezocht omdat ik nog steeds de verlichting op m'n emtb niet naar m'n zin had ingesteld.

Lang verhaal kort: de 1e center had weinig tijd. Ik kon m'n fiets wel achter laten om hem na een paar uur weer op te halen. Maar hier had ik geen zin in, omdat de instellingen aanpassen een klusje is van slechts enkele minuten.

Dus door naar het 2e service center. Deze hadden wel alle tijd, ging er meteen mee aan de slag en ik mocht zelfs mee om erbij te zijn! Prettig. De fiets werd zelfs helemaal uitgelezen en op wat kleine dingetjes na was eigenlijk alles in orde. De verlichting instellingen werden naar wens ingesteld en na ongeveer een kwartier kon ik weer verder. Moest wel 25 euro aftikken, met het excuus dat hun ook een gedeelte aan Bosch moeten afdragen. (voor het gebruik van de diagnostic software?? weet iemand dit?)

Al met al toch geholpen en nu gewoon tevreden met de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
M!chel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:22:
Vandaag 2 Bosch Service Centers bezocht omdat ik nog steeds de verlichting op m'n emtb niet naar m'n zin had ingesteld.

Lang verhaal kort: de 1e center had weinig tijd. Ik kon m'n fiets wel achter laten om hem na een paar uur weer op te halen. Maar hier had ik geen zin in, omdat de instellingen aanpassen een klusje is van slechts enkele minuten.

Dus door naar het 2e service center. Deze hadden wel alle tijd, ging er meteen mee aan de slag en ik mocht zelfs mee om erbij te zijn! Prettig. De fiets werd zelfs helemaal uitgelezen en op wat kleine dingetjes na was eigenlijk alles in orde. De verlichting instellingen werden naar wens ingesteld en na ongeveer een kwartier kon ik weer verder. Moest wel 25 euro aftikken, met het excuus dat hun ook een gedeelte aan Bosch moeten afdragen. (voor het gebruik van de diagnostic software?? weet iemand dit?)

Al met al toch geholpen en nu gewoon tevreden met de fiets.
Het kan best kloppen dat Bosch de licentie voor de diagnosesoftware afrekent per keer gebruiken.
Dat is nu ook meer en meer gebruikelijk bij personenwagens en motoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
M!chel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:22:
Moest wel 25 euro aftikken, met het excuus dat hun ook een gedeelte aan Bosch moeten afdragen. (voor het gebruik van de diagnostic software?? weet iemand dit?)
Fietsenwinkels hoeven niets te betalen voor de diagnostic tool. Wel voor optionele trainingen. Niet voor de verplichte online ‘training’ (stelt niets voor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Ik blijf het apart vinden dat consumenten niet zelf hun Bosch systeem mogen updaten. (kleine updates via de Flow app uiteraard wel.)
Ik snap wel dat er bepaalde veiligheidsaspecten meespelen. Wellicht kun je, als je de diagnostic tool kunt gebruiken, de 25km/u begrenzing verwijderen bijv. en dat willen ze bij Bosch natuurlijk niet op hun geweten hebben.

Maar als je bijv. kijkt naar andere dingen. Drones bijv., daar mag ik ook gewoon firmware updaten en instellingen aanpassen.
En ik weet niet in hoeverre mensen hun elektrische wagen mogen upgraden/aanpassen?

Mij lijkt dat sommige dingen wel soepeler zouden kunnen, zonder dat het direct gevaar en/of onveilige situaties oplevert.

[ Voor 3% gewijzigd door M!chel op 20-12-2024 18:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
M!chel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:32:
Ik blijf het apart vinden dat consumenten niet zelf hun Bosch systeem mogen updaten. (kleine updates via de Flow app uiteraard wel.)
Ik snap wel dat er bepaalde veiligheidsaspecten meespelen. Wellicht kun je, als je de diagnostic tool kunt gebruiken, de 25km/u begrenzing verwijderen bijv. en dat willen ze bij Bosch natuurlijk niet op hun geweten hebben.

Maar als je bijv. kijkt naar andere dingen. Drones bijv., daar mag ik ook gewoon firmware updaten en instellingen aanpassen.
En ik weet niet in hoeverre mensen hun elektrische wagen mogen upgraden/aanpassen?

Mij lijkt dat sommige dingen wel soepeler zouden kunnen, zonder dat het direct gevaar en/of onveilige situaties oplevert.
Bosch heeft bij Bosch Smart het updaten en een deel van het uitlezen beschikbaar gemaakt voor consumenten in de Flow App.

Er zijn veel niet eenduidige storingen die vragen opwekken. Ook moeten bij veel storingen onderdelen uitgewisseld worden om uit te sluiten wat er mis is. Om een bepaalde kwaliteit en betrouwbaarheid te waarborgen kun je niet alles vrijgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01:13
Vaevictis_ schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:55:
[...]

Ik denk dat de Tenways CGO600 Pro al heel erg in de buurt komt. 16 kilo en range 40-60km is niet slecht zeker voor een betaalbare fiets.
Fabrikanten schermen graag met specs. Net zoals range is gewicht vaak niet-kloppend.

Een Tenways CGO 600Pro waar ik een hele tijd op heb gefietst (te leen) weegt i.t.t. wat men beweert 16 kg zonder accu. Met accu 18,2 kg. Nog niet enorm veel maar dat heeft ook invloed op de stabiliteit. Goed genoeg voor het doel maar je merkt wel dat bijvoorbeeld de voorvork wat onder gedimensioneerd is en ook de velgen zijn matig. Die 16 kg is ook zonder bagagedrager en zonder versnellingen (dat kan met achternaafmotor sowieso enkel met derailleur of pinion). Fietsen met een hoger gewicht hebben ook vaak een versnellingshub of derailleur.

Geen verkeerde fiets verder maar de specs kloppen niet (zo is ook de range met een derde overdreven) en de levensduur is ook een vraagteken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:17:
[...]
Als je bent aangewezen op betrouwbaarheid ben je haast verplicht om met de grote 'vaak dure' merken in zee te gaan.
Maak daarvan "een betrouwbare dealer" en je bent er. Al is een a-merk ook wel door een collega te laten fixen, begint het wat mij betreft bij de FM. Als die goed is dan ben je ook bij problemen geholpen. En dan weet je in ieder geval dat je nieuwe fiets de juiste spaakspanning heeft, de versnellingen juist zijn, er geen speling meer is etc.

Want het is niet dat A-merken geen issues kunnen hebben. Iedere fiets moet eerst "rijklaar" worden gemaakt, al is dat bij goedkopere merken nog belangrijker. En ook dan heb je maandagochtend modellen, brute pech, slijtage. Ik heb na 15 jaar (+?) een enorme lijst aan garantie afhandelingen.

Betreft de markt.... een slimme investeerder wacht. De bodem is nog niet bereikt. Gaan er a merken vallen? Ik denk zeker dat er wel wat van deze merken van de hand worden gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 21-12-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Simplon is dan ook wel de grootste jongen uit dat lijstje. Niet vreemd dat die nog wordt opgeraapt. Maar het wordt wel afwachten wat dat wordt want ze waren op sterven na dood en niet elke doorstart wordt een succes.... :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
_Bailey_ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:45:

Aiaiai... dat filmpje hebben we al iets te vaak gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
neb0 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:42:
[...]

Fabrikanten schermen graag met specs. Net zoals range is gewicht vaak niet-kloppend.

Een Tenways CGO 600Pro waar ik een hele tijd op heb gefietst (te leen) weegt i.t.t. wat men beweert 16 kg zonder accu. Met accu 18,2 kg. Nog niet enorm veel maar dat heeft ook invloed op de stabiliteit. Goed genoeg voor het doel maar je merkt wel dat bijvoorbeeld de voorvork wat onder gedimensioneerd is en ook de velgen zijn matig. Die 16 kg is ook zonder bagagedrager en zonder versnellingen (dat kan met achternaafmotor sowieso enkel met derailleur of pinion). Fietsen met een hoger gewicht hebben ook vaak een versnellingshub of derailleur.

Geen verkeerde fiets verder maar de specs kloppen niet (zo is ook de range met een derde overdreven) en de levensduur is ook een vraagteken.
Tsja, je krijgt waarvoor je betaald. Voor die prijs weet je dat er concessies zijn. Een Tenways van een dealer is en blijft voor mij wel een van de weinige budget alternatieven die ik niet meteen af raad.

Maar ook zij zullen een marge probleem hebben. Er zijn niet of nauwelijks merken die geen kapitaal issues hebben (wereldwijd, alle soorten fietsen). Het is ook hommeles in de mtb en racefiets wereld en daar zijn ook grote jongens aan het kraken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
[...]

Met dat je het zegt:

Geupdate lijstje:

Stella
Qwic
Huyser
Van Moof
Advanced
Watt mobility
Timyo
Tulpfietsen
Simplon*
Prophete
Amslod

volgende in het lijstje;

https://www.nu.nl/economi...gt-faillissement-aan.html

Cargoroo, een bedrijf dat elektrische deelbakfietsen aanbiedt, heeft faillissement aangevraagd bij de rechtbank in Amsterdam.

(weliswaar een deelfietsen merk)

[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 24-12-2024 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 20:21

B64

_Bailey_ schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:47:
[...]

volgende in het lijstje;

https://www.nu.nl/economi...gt-faillissement-aan.html

Cargoroo, een bedrijf dat elektrische deelbakfietsen aanbiedt, heeft faillissement aangevraagd bij de rechtbank in Amsterdam.

(weliswaar een deelfietsen merk)
Volgens mij heet zo'n onderneming: een bakfietsverhuurbedrijf. Het businessmodel van dit soort bedrijven heeft niks met 'delen' te maken...

Niet zo vreemd: de vraag naar bakfietsen concentreert zich op bepaalde momenten op de dag: kinderen naar school brengen en kinderen van school of opvang halen. Daartussen zal er maar heel beperkt vraag zijn naar bakfietsen. Ieder verhuurbedrijf zal piekmomenten kennen, maar ik vermoed dat het voor bakfietsverhuur lastig is om de minimale gemiddelde 'bezettingsgraad' te halen die nodig is voor een rendabele bedrijfsvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
B64 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:06:
[...]

Volgens mij heet zo'n onderneming: een bakfietsverhuurbedrijf. Het businessmodel van dit soort bedrijven heeft niks met 'delen' te maken...

Niet zo vreemd: de vraag naar bakfietsen concentreert zich op bepaalde momenten op de dag: kinderen naar school brengen en kinderen van school of opvang halen. Daartussen zal er maar heel beperkt vraag zijn naar bakfietsen. Ieder verhuurbedrijf zal piekmomenten kennen, maar ik vermoed dat het voor bakfietsverhuur lastig is om de minimale gemiddelde 'bezettingsgraad' te halen die nodig is voor een rendabele bedrijfsvoering.
Zou je gelijk in kunnen hebben.

Ik zie wel ook veel hoge kosten en noodzaak voor veel groei. Tweewielers verhuren is lucratief op kleine schaal (lokale fietsenwinkel, erbij). Swapfiets maakt nog steeds verlies. Zo zie ik deze ook. Bakfietsen verhuren op kleine schaal kan misschien uit. Als je al begint met tientallen miljoenen kosten is het maar afwachten of je de schaal kunt halen die daarbij past.

Zelfde als bij Qwic, Stella, etc. Ik heb het wel eens eerder aangehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:03
Foxhill schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:01:
[...]

Zou je gelijk in kunnen hebben.

Ik zie wel ook veel hoge kosten en noodzaak voor veel groei. Tweewielers verhuren is lucratief op kleine schaal (lokale fietsenwinkel, erbij). Swapfiets maakt nog steeds verlies. Zo zie ik deze ook. Bakfietsen verhuren op kleine schaal kan misschien uit. Als je al begint met tientallen miljoenen kosten is het maar afwachten of je de schaal kunt halen die daarbij past.

Zelfde als bij Qwic, Stella, etc. Ik heb het wel eens eerder aangehaald.
Het laatste heeft niets met het eerste te maken.

De eerste paragraaf zijn 'ondernemers' (cowboys) die aanhaken bij wat enkele jaren geleden als 'deeleconomie' is gehypet. Zoals uber zichzelf als technologiebedrijf positioneerde terwijl het een taxibedrijf met een app was en een divisie voor autonoom rijden. Bijna al die fiets-, scooter-, en stepverhuurbedrijven zijn opportunistisch begonnen omdat het eenvoudig was kapitaal op te halen bij investeerders. Men koopt wat hip uitziende rijdende meuk uit China, app erbij, beetje greenwashing sausje er overheen, en een fiets/step/scooter-verhuurbedrijf is begonnen.

De tweede paragraaf zijn ondernemers die een product in de markt proberen te zetten waarbij men een bestaande markt probeert open te breken door iets anders te doen. Soms goedkoper, soms met technische of design innovatie (bv van Moof), soms door alternatieve marktkanalen zoals direct-to-consumer (bv Stella). Vaak wel enigszins kortzichtig, want ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de oude merken nog stevig in het zadel staan*.

*vandaag bij de lokale fietsenmaker gekeken naar een nieuwe Gazelle ebike. Voor de gemiddelde consument lijkt me dat nog steeds een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Rukapul schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:16:
[...]

Het laatste heeft niets met het eerste te maken.

De eerste paragraaf zijn 'ondernemers' (cowboys) die aanhaken bij wat enkele jaren geleden als 'deeleconomie' is gehypet. Zoals uber zichzelf als technologiebedrijf positioneerde terwijl het een taxibedrijf met een app was en een divisie voor autonoom rijden. Bijna al die fiets-, scooter-, en stepverhuurbedrijven zijn opportunistisch begonnen omdat het eenvoudig was kapitaal op te halen bij investeerders. Men koopt wat hip uitziende rijdende meuk uit China, app erbij, beetje greenwashing sausje er overheen, en een fiets/step/scooter-verhuurbedrijf is begonnen.

De tweede paragraaf zijn ondernemers die een product in de markt proberen te zetten waarbij men een bestaande markt probeert open te breken door iets anders te doen. Soms goedkoper, soms met technische of design innovatie (bv van Moof), soms door alternatieve marktkanalen zoals direct-to-consumer (bv Stella). Vaak wel enigszins kortzichtig, want ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de oude merken nog stevig in het zadel staan*.

*vandaag bij de lokale fietsenmaker gekeken naar een nieuwe Gazelle ebike. Voor de gemiddelde consument lijkt me dat nog steeds een prima keuze.
Het onderscheid dat je beschrijft zie ik ook. Ik noemde de overeenkomst dat ze een schuldenlast aangaan waarvoor extreme groei nodig is. Als die groei dan even tegenzit, knapt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Nog een side-vraagje: wat zit er nu speciaal in (vetvrije) slotspray? Is dit niet gewoon siliconenspray? Kun je siliconenspray voor sloten gebruiken? Wat gebruiken jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door Blaze85 op 25-12-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Over de verhuur business, de enige die volgens mij echt goed draait en die je overal gebruikt ziet worden is de OV fiets van de NS...

En meer on topic, ik kreeg net bericht dat mijn Fiido onderweg is. Hij komt met FedEx uit Runów, een plaatsje in Polen, net onder Warschau. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Blaze85 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:01:
Nog een side-vraagje: wat zit er nu speciaal in (vetvrije) slotspray? Is dit niet gewoon siliconenspray? Kun je siliconenspray voor sloten gebruiken? Wat gebruiken jullie?
Dat is best mogelijk.

Maar ook WD40 is een ontvetter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ik gebruik voor sloten altijd grafietspray.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
.... wat zit er nu speciaal in (vetvrije) slotspray?...
Vetvrij smeermiddel is mi op basis van PTFE (teflon).

[ Voor 62% gewijzigd door elinx op 25-12-2024 20:15 ]

Pagina: 1 ... 211 ... 222 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam