Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 207 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:15
migros schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:15:
.... een goedkope Chinese fiets een betere optie, aangezien de techniek ook niet stilstaat. ....
Zoals eerder aangegeven lijkt de Fiido C11 Pro, EU proof te zijn.
Op zich is de informatie op de site redelijk compleet. Ook de geometrie (maten) van het frame wordt vermeld.
Het frame komt op mij nogal laag en kort over.

Omdat je de zitpositie niet kunt uitproberen is het wel mogelijk om eea in te schatten door de geometrie tabellen te bekijken, zodat je eventueel kunt vergelijken met je huidige fiets en zitpositie.
Zo weet je enigszins wat je kunt verwachten en of dit de gewenste zitpositie is.

Voor meer info over de geometrie kan je ook nog hier in de TS kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:06

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Het herenmodel van het eerder geplaatste dames model Swifty Routemaster kost nu 678 euro.
Even zoeken bij amz. nl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q09is4x9REz_leVIaiMxOwVlDGQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lXfqDVCpWzTHpPlCtjhIYXfr.png?f=user_large

Deze is duurder, kuch, dus beter, wat ook blijkt uit de user reviews van 7.0.

Hybride model met trapondersteuning
Beperkt bereik tot 35 km.
Shimano 7 versnellingen.
Vering voor.
Heren model.
Laag gewicht met 22 kg.
Zelf aanschaffen, verlichting en sloten.

Wanneer mensen zich genoodzaakt voelen hierop te moeten reageren, reageer dan objectief met feiten.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweddy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-08 00:00
keuringsdienst schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:15:
Het herenmodel van het eerder geplaatste dames model Swifty Routemaster kost nu 678 euro.

Beperkt bereik tot 35 km.
Ik begrijp het als je die Chinese prijs ziet maar als je er dan toch alleen korte ritjes mee gaat doen, zijn er dan geen duurzamere alternatieven?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Het is lastig om te reageren met feiten.
Feit is wel dat kwaliteit en duurzaamheid/levensduur geld kost. Langere aanschafprijs vertaald zich meestal naar hogere onderhoudskosten.
Fiets je echt iedere dag (zomer en winter) 10 km dan zou ik niet gauw voor deze fiets gaan. Je gaat dan snel tegen de kwaliteitsconcessies lopen.

Een Nexus 7 naaf is best wel een goede naaf. Maar alleen met een goede naaf kom je er niet. Met hoeveel aandacht zijn de montagepunten geassembleerd aan het frame. Dit is van invloed op de werking en slijtage van de naaf. Je naaf zal waarschijnlijk eerder dan gemiddeld aan onderhoud/vervanging toe zijn. Hoe ligt de kabel door de fiets. Krijgt deze ruimte of wordt deze op een sommige (onzichtbare) plekken afgeknepen. Ook dit is allemaal van invloed op de werking en levensduur van de naaf.

Gebruik je fiets bijna niet (1-2x per jaar). Wordt je fiets ook niet beter van. De meeste fietsen staan een niet geïsoleerde en niet verwarmde ruimte. Dat betekent dat vocht vrij spel heeft en corrosie veroorzaakt. Daar kan geen enkele fiets tegen. Bij een goedkope fiets met zijn mindere bouwkwaliteit zal dit toch eerder problemen opleveren.

Ik zal niet zeggen dat je fiets niet moet kopen maar overweg ook een goede tweedehands van de bekende merken. Zijn waarschijnlijk nog steeds wat duurder dan deze fiets. De kwaliteit is normaal gesproken toch beter en onderhoud/reparaties zijn ook beter uit te voeren omdat onderdelen eenvoudiger te verkrijgen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
keuringsdienst schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:15:
Het herenmodel .... Swifty Routemaster ....
Deze ebike is duidelijk niet bedoeld als kilometervreter met een 275Wh accu, maar als je met enige regelmaat wat kortere ritten (ca. 30 à 40km max.) wilt maken dan heb je een ebike zonder pretenties, toeters en bellen.
Niet al te zwaar, dus prima geschikt als fiets met een steuntje in de rug.

Echter over de kwaliteit en degelijkheid van deze ebike valt helaas verder niks te zeggen, behalve dan op basis van de reviews die op Amazon gegeven zijn en die zijn beslist niet altijd positief.
Voordeel is wel dat Amazon onder EU voorwaarden levert met twee jaar garantie. Dat is toch anders dan rechtstreekse invoer uit China.
Anders dan met de andere voordelige ebikes op Amazon is Swifty het enige merk wat door Amazon zelf wordt geleverd. Bij de andere ebikes gaat het altijd om derden. Deze houden er eigen voorwaarden op na.

Zoals altijd denk eraan als je een dergelijke ebike wilt aanschaffen om wat voor reden dan ook, bedenk dan hoe deze onderhouden moet gaan worden. Niet iedere FM wil dit namelijk voor je doen.
Als het elektrisch systeem na de garantieperiode uitvalt, heb je het grootste probleem, met of zonder FM.

Wel levert Amazon een uitgebreide handleiding mee, waar in staat hoe je zelf het basisonderhoud kunt doen.

Mijn persoonlijke mening is, dat als je geen verstand hebt van fietstechniek, twee linkerhanden hebt en volkomen afhankelijk bent van de FM, ik je deze ebike niet zal aanraden en je beter op zoek kunt gaan naar een 2ehands alternatief.
Maar als je geen hoge verwachtingen hebt en eigenlijk alleen maar op zoek bent naar een zeer goedkope vorm van ondersteuning, dan zou dit in ieder geval een mogelijkheid kunnen zijn.
Met als kanttekening dat je pas weet of het echt goedkoop is nadat je hem enige tijd in gebruik hebt gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 02-11-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Wat zou er dan duurzamer zijn ,in zin van levensduur, dan van fiets waarvan dat nog niet bekend is?
Dat lijkt me erg lastig om daar een oordeel over te geven.

Ter overweging, over het algemeen doen mensen geen elektrische fietsen gebruikt weg waarover ze heel erg tevreden zijn. Eerder ga je gebruikte fietsen vinden waar toch wel wat problemen mee zijn. Evt. ook via de FM.

De kleine accu heeft idd wat beperkingen maar wanneer je woon werk verkeer meer dan 25 km is moet je eigenlijk al zoeken naar een type met een zwaardere accu. Die zullen er vast wel zijn met redelijke prijzen.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Er zijn genoeg mensen die hun elektrische fiets inruilen omdat ze het tijd vinden voor wat anders. Terwijl er technisch dus niets mis mee is.
Een aantal jaar geleden was een accu in de bagagedrager nog heel gewoon. Nu niet meer. Dat is voor veel mensen al een reden om de fiets in te ruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:27
keuringsdienst schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:24:
Wat zou er dan duurzamer zijn ,in zin van levensduur, dan van fiets waarvan dat nog niet bekend is?

Ter overweging, over het algemeen doen mensen geen elektrische fietsen gebruikt weg waarover ze heel erg tevreden zijn. Eerder ga je gebruikte fietsen vinden waar toch wel wat problemen mee zijn. Evt. ook via de FM.

De kleine accu heeft idd wat beperkingen maar wanneer je woon werk verkeer meer dan 25 km is moet je eigenlijk al zoeken naar een type met een zwaardere accu. Die zullen er vast wel zijn met redelijke prijzen.
Wat denk jij dat er gebeurt met een fiets van 500€ waarvan na 2 jaar een wiel krom is, een batterij defect of een motor die kuren heeft? En dat is dan het grote probleem, als je wat verder kijkt zijn de pedalen op, de remmen kraken en er zit speling op het balhoofd. Dan nog hier een daar wat roest….
Als je die in orde wil krijgen, dan ben je meer dan 500€ kwijt.

Die verdwijnt eerst een jaar of wat in een schuur, en dan gaat die de container in.

Terwijl je met een duurdere fiets minder problemen hebt en het meer de moeite vindt om die te (laten) herstellen.
Of die gaat de tweedehandsmarkt op en krijgt nog een tweede leven.

Kijk eens in het straatbeeld in Amsterdam. Een jaar of 3 gelden reed het vol Van Moofs, nu zie je ze bijna niet meer omdat er zo veel problemen hebben met de batterij, versnelling of electronica.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-09 20:00

Met het risico dat dit de start wordt van weer een oeverloze discussie (moderator!)

Over duurzaamheid. Een no-name fiets wordt aan het verkeer onttrokken/ oud ijzerhandel. Een FM brandt daar z’n vingers niet aan en iemand die particulier wat koopt zal meer vertrouwen hebben in de bekende merken. ( terecht of onterecht)
Natuurlijk worden fietsen ingeruild die niet aan de verwachting voldoen, dat hoeft niet aan de fiets te liggen, maar de verwachting van de fietser. Deze zal je dan als heel jong gebruikt terug zien. Of fietsen die ingeruild zijn op het omslagpunt; goede inruil en weer laatste techniek rijden en die verdwijnen niet van de markt, daar is handel voor. Ik heb eens geïnformeerd bij een FM naar een gebruikte….ik kon me op een wachtlijst laten zetten. _/-\o_
Mijn wederhelft heeft deze laatste keuze net gemaakt en de FM gevraagd wat het juiste moment is om voor inruil terug te komen. Daarentegen is onze auto, waarin we 17 jaar rijden, gebruikt gekocht. deze is van het type :”zo worden ze niet meer gemaakt”. Ik durf wel te beweren dat als we destijds dat aankoopbedrag ingezet hadden voor een nieuwe auto we minder zorgeloze kilometers gemaakt hadden. Lees dit laatste als het hier in deze draad veel gehoorde advies om te gaan voor een goede gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:02
Wij zijn voornemens, voornamelijk ook vanuit de reacties uit dit topic op de goedkope bakfietsen, urban arrow aan te schaffen.
https://www.fietsunie.nl/...-essential-2023-smart-wit

Is dit nu zo’n goede deal als het lijkt, of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweddy
over het algemeen doen mensen geen elektrische fietsen gebruikt weg waarover ze heel erg tevreden zijn.
Er zijn mensen die al een andere auto nemen als de asbak vol is, is een gezegde.
Een nieuwe app, beter display, beter weggewerkte accu, grotere actieradius, lichter gewicht zijn voor veel mensen stuk voor stuk voldoende reden om hun fiets te vervangen.
Een 2ehands elektrische fiets opgebouwd met a-merk onderdelen hoeft helemaal niets mis mee te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:45
WouterL schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:21:
Wij zijn voornemens, voornamelijk ook vanuit de reacties uit dit topic op de goedkope bakfietsen, urban arrow aan te schaffen.
https://www.fietsunie.nl/...-essential-2023-smart-wit

Is dit nu zo’n goede deal als het lijkt, of mis ik iets?
Nou, bij elektrische bakfietsen gaat het vaak om het geheel. Dus welke accesoires ga je er nog bij nemen, heb je een service plan nodig etc. Want daar wordt vaak de korting gegeven. Bv gratis accesoires of een bepaald percentage korting. Idem voor service.
Je kan beter even in het Lovens draadje spieken, daar wordt (voornamelijk) over Urban Arrow en Lovens gepraat. En vooral offertes etc bekeken.

Van wat ik zo snel zie is het grootste verschil dat je alleen het LED display hebt en niet een schermpje.
Dus alleen dat ding rechts in beeld, vaak krijg je ze allebei bij UA en Lovens:
Afbeeldingslocatie: https://eenbroekhuisfiets.nl/media/cache/720x_/90/media/wysiwyg/Bosch/bosch_display_kiox300_smart_display_1691144861.jpg

Ook is het een ketting ipv een riem. De Family Essentials is nieuw inclusief GPS tracker, die zit er bij deze variant niet bij ter waarde van 400 euro.

Heb even gegoogled: Er is een UA kortingsactie bij winkels die mee doen (fietsunie doet ook mee als ik op de UA website kijk, weet alleen niet of deze deal er ook mee aan doet) waarbi je 637 aan accesoires krijgt (De regenhuif, het extra zitbankje en de vloermat)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Ladypurple schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:33:
[...]
Met het risico dat dit de start wordt van weer een oeverloze discussie (moderator!)

Over duurzaamheid. Een no-name fiets wordt aan het verkeer onttrokken/ oud ijzerhandel. Een FM brandt daar z’n vingers niet aan en iemand die particulier wat koopt zal meer vertrouwen hebben in de bekende merken. ( terecht of onterecht)
Natuurlijk worden fietsen ingeruild die niet aan de verwachting voldoen, dat hoeft niet aan de fiets te liggen, maar de verwachting van de fietser. Deze zal je dan als heel jong gebruikt terug zien. Of fietsen die ingeruild zijn op het omslagpunt; goede inruil en weer laatste techniek rijden en die verdwijnen niet van de markt, daar is handel voor. Ik heb eens geïnformeerd bij een FM naar een gebruikte….ik kon me op een wachtlijst laten zetten. _/-\o_
Mijn wederhelft heeft deze laatste keuze net gemaakt en de FM gevraagd wat het juiste moment is om voor inruil terug te komen. Daarentegen is onze auto, waarin we 17 jaar rijden, gebruikt gekocht. deze is van het type :”zo worden ze niet meer gemaakt”. Ik durf wel te beweren dat als we destijds dat aankoopbedrag ingezet hadden voor een nieuwe auto we minder zorgeloze kilometers gemaakt hadden. Lees dit laatste als het hier in deze draad veel gehoorde advies om te gaan voor een goede gebruikte.
Iets gaat pas een oeverloze discussie worden wanneer er voornamelijk aannames worden gebruikt en geen feiten. Je weet wel: Als -> Dan of Wanneer -> Dan etc. Vaak volkomen ongefundeerd of redeneren op basis van uitzonderingen. Maar het is wel een feit dat de fietsenmakers in dit draadje opmerkelijk populair zijn.

Ook een feit is dat wanneer ik een korte redelijk neutrale reactie plaats 4 mensen daar veel te uitgebreid op in gaan en al snel die zelf veroorzaakte "oeverloze discussie" terug gaan zien die ze zeggen te willen voorkomen.

Die van Moofs waren duur genoeg, dus daar gaan alle argumenten voor duurder = beter al flink mank.
Dan zijn er ook nog alle beruchte problemen met de prijzige Bosch midden motor. Etc etc.

Blind vertrouwen in een dure fiets of gebruikt exemplaar kan net zo goed heel erg verkeerd uitpakken.

Oh en een krom wiel kan iedere consument gewoon zelf stellen met de spaken.
Niet botsen of stoepranden zijn de voorwaarden om dat heel makkelijk te voorkomen.
Versleten pedalen, really? Dan gaat de low budget fiets iig lekker lang mee, en voor 15 euro nieuwe.

Zo snel weer even een stukje fietsen met mijn perfecte 100% defectloze en roestloze Swifty Routemaster. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
keuringsdienst schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:01:
[...]

Die van Moofs waren duur genoeg, dus daar gaan alle argumenten voor duurder = beter al flink mank.
Dan zijn er ook nog alle beruchte problemen met de prijzige Bosch midden motor. Etc etc.

Blind vertrouwen in een dure fiets of gebruikt exemplaar kan net zo goed heel erg verkeerd uitpakken.

Niet botsen of stoepranden zijn de voorwaarden om dat heel makkelijk te voorkomen.
Versleten pedalen, really? Dan gaat de low budget fiets iig lekker lang mee, en voor 15 euro nieuwe.
Van Moofs waren een stuk goedkoper dan de A-merkfietsen, maar nog altijd te duur voor de slechte componenten die er op zaten.
Beruchte problemen met Bosch... kom maar eens met feiten, ik ken ze niet.

Een krom wiel rechten kan absoluut niet iedereen, laat staan dat 'iedereen' daar het juiste materiaal voor heeft.
En bij Van Moof had dat niks met stoepranden te maken, ze kwamen krom uit de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Een spaaksleutel is overal verkrijgbaar vanaf een knaak (2,5 euro) en met leuke YT's kan iedereen dat.
Dat die van Moofs al krom uit de doos kwamen is eerder een argument tegen duurdere fietsen, dan voor.

Feit: er bestaan elektrische fietsen die minder dan 500 euro kosten en sommige klanten kopen die graag.
Feit er bestaan ook veel duurdere elektrische fietsen en sommige klanten kopen die liever.
Feit: sommige klanten kopen liever via een FM en anderen liever niet.
idem: gebruikt / ongebruikt

Ik kan zelf met al deze keuzes leven zolang er maar op basis van feiten reacties worden geplaatst.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-09 22:44
keuringsdienst schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:24:
Een spaaksleutel is overal verkrijgbaar vanaf een knaak (2,5 euro) en met leuke YT's kan iedereen dat.
Dat die van Moofs al krom uit de doos kwamen is eerder een argument tegen duurdere fietsen, dan voor.

Feit: er bestaan elektrische fietsen die minder dan 500 euro kosten en sommige klanten kopen die graag.
Feit er bestaan ook veel duurdere elektrische fietsen en sommige klanten kopen die liever.

Ik kan zelf met al deze keuzes leven zolang er maar op basis van feiten reacties worden geplaatst.
Heb jij door dat je met elke (niet onderbouwde) oneliner de discussie weer opent? Zeker als je vervolgens zelf aangeeft dat men op basis van feiten moet gereageerd moet worden?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tommie12
keuringsdienst schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:24:

Als je nu echt denkt dat je met een simpele spaaksleutel genoeg hebt om een wiel degelijk te rechten...., dat bewijst dat je er echt geen idee van hebt.
Feit: Je moet zowel de axiale als de radiale slag er uit halen.
Feit: als je wat verkeerd zit te draaien, dan is je velg verbogen en kan je helemaal herspaken.
Maar dat kan jij ook op 5 minuten met een spaaksleutel en een scherp oog vermoed ik. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-07 20:31

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Dit jaar 13,7mio € verlies voor 38000 fietsen (en dan zijn er nog ca 1000 waarvan ze een voorschot ontvangen hebben), wat betekent dat er een verlies is van 360€ per fiets.

Dat draai je niet zomaar om naar winst.
Ik vermoed dat ze veel te veel korting moesten geven om toch maar genoeg fietsen te kunnen verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09 00:49
Tommie12 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:56:
[...]

Dit jaar 13,7mio € verlies voor 38000 fietsen (en dan zijn er nog ca 1000 waarvan ze een voorschot ontvangen hebben), wat betekent dat er een verlies is van 360€ per fiets.

Ik vermoed dat ze veel te veel korting moesten geven om toch maar genoeg fietsen te kunnen verkopen.
Ben me aan het oriënteren op een elektrische fiets, een collega adviseerde me een Stella te kiezen. Die was bekend en goed. Die zou niet zo 1-2-3 omvallen dus service/onderhoud zou daarom wel snor zitten, i.t.t. VanMoof en andere 'hippe' fietsmerken. :+

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 05-11-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:44

knakworst

Get more sats!

De dag die je wist dat die ging komen.

Ook met Cowboy moet je uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:13

franssie

Save the albatross

CappieL schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:33:
[...]

Ben me aan het oriënteren op een elektrische fiets, een collega adviseerde me een Stella te kiezen. Die was bekend en goed. Die zou niet zo 1-2-3 omvallen dus service/onderhoud zou daarom wel snor zitten, i.t.t. VanMoof en andere 'hippe' fietsmerken. :+
Mijn vriendin en schoonmoeder hebben allebei een stella, tweedehands gekocht met resp 1500 en 37 (!) km op de teller. Die fietsen zijn gewoon goed, maar missen elke vorm van uitstraling. Het is echt het 'ANWB stellen' imago dat er aan kleeft, in combinatie met de 'seat en sofa' -achtige marketing (want totaal onduidelijk wat je nu krijgt en steeds 'kortingen' en inruilacties) ... dat verkoopt gewoon niet.
Pluspunt is/was inderdaad dat er een eigen onderhoudsnetwerk bestaat, en ze maken gebruik van redelijk standaard onderdelen.

Maar eens afwachten wat er gebeurd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:56:
[...]

De vraag die bij mij opkomt is of ze korting gaven om de verkoop te steunen of omdat niemand dan hun fietsen zou kopen. Dit is een heel moeilijk dilemma.

Tegenwoordig is de 'kunde' van een bekwaamheid niet leidend, maar de marktwerking. Toen ik kind was zette ik al batterijen op een rij van leeg naar vol en ik wilde altijd al iets met batterijen doen. Mijn geluk is niet dat ik een accugroothandel run, maar dat dit een ambt is dat nooit zou falen omdat er in zowat alles batterijen of accu's zitten. Het is dus geen kwestie van je capaciteiten en deels dus echt een kwestie van domme pech op een meer dan wervelende markt.

Veel ondernemers hebben met Corona stiekem een doffe klap gehad en dat kan zich veel later openbaren. Mijn oude fietsenmaker ging ook failliet omdat die te gortig was met kortingen geven. Op het laatst werd hij juist heel duur, maar dat heeft hem niet geholpen. En toch zul je moeten blijven concurreren want als je te duur bent blijven klanten weg.

Het is een harde markt, geloof me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
franssie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:17:
[...]

Mijn vriendin en schoonmoeder hebben allebei een stella, tweedehands gekocht met resp 1500 en 37 (!) km op de teller. Die fietsen zijn gewoon goed, maar missen elke vorm van uitstraling. Het is echt het 'ANWB stellen' imago dat er aan kleeft, in combinatie met de 'seat en sofa' -achtige marketing (want totaal onduidelijk wat je nu krijgt en steeds 'kortingen' en inruilacties) ... dat verkoopt gewoon niet.
Pluspunt is/was inderdaad dat er een eigen onderhoudsnetwerk bestaat, en ze maken gebruik van redelijk standaard onderdelen.

Maar eens afwachten wat er gebeurd.
Hard selling methodes uit de handboeken van de jaren 90... die toen al op veel weerstand stuitten.
Dingen als "nu tekenen, want morgen gaat de prijs omhoog" werken bij minder en minder mensen.

Maar het blijkt toch dat ze met veel te dunne marges werkten voor de vaste kost en het hoge groeitempo van meer en meer nieuwe vestigingen te kunnen betalen.
Als je dan een beetje omzet verliest en nog dunnere marges gaat nemen... dan is het wel eens over en out.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Tommie12 Groei is gek genoeg een van de grootste veroorzaker van faillissementen, en tijdens Corona groeiden de bonenstaken tot de hemel, maar dat doet wel iets met je werkkapitaal als die groei stagneert (wat zoals gebeurde, niet heel vreemd ook al heeft elke Nederlander statistisch dacht ik drie fietsen).
Ergens wel jammer, er is denk ik wel ruimte op de markt voor een 'plain vanilla' merk dat gewoon kwaliteit biedt voor een redelijke prijs en service.
Maar ja, dat is het verschil tussen een familliebedrijf en een venture capital (vulture calpital) aanpak, het financiële risicomanagement.

Ik ben nu al benieuwd naar de curator verslagen, bij een VanMoof was het zo evident wat er fout ging (meer verlies per fiets dan de verkoopprijs zegt wel iets - het verlies was groter dan de omzet, hoe dan), hier valt nog wel iets van te leren denk ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 19:03
keuringsdienst schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:01:
[...]

Iets gaat pas een oeverloze discussie worden wanneer er voornamelijk aannames worden gebruikt en geen feiten. Je weet wel: Als -> Dan of Wanneer -> Dan etc. Vaak volkomen ongefundeerd of redeneren op basis van uitzonderingen. Maar het is wel een feit dat de fietsenmakers in dit draadje opmerkelijk populair zijn.
Oh? Ik ken er eentje in deze draad en die is niet zijn eigen toko aan het rondbazuinen maar beantwoord gewoon technische vragen/.
Ook een feit is dat wanneer ik een korte redelijk neutrale reactie plaats 4 mensen daar veel te uitgebreid op in gaan en al snel die zelf veroorzaakte "oeverloze discussie" terug gaan zien die ze zeggen te willen voorkomen.
Misschien heb je het niet door, maar mensen geven je goed advies.
Kijk ik snap dat dit een nieuwe materie voor je is, dus ik hoop dat je me vergeeft dat ik je hier corrigeer.

1. Van Moof was een prijs vechter pur sang en zat onder de marktprijs.
2. Bosch heeft een hele goede reputatie van zowel kwaliteit als service (zelfs coulance).
Het zal je daarom waarschijnlijk enorm plezier doen dat we aanraden om bnaar een FM te gaan ipv "koop een dure fiets" te adviseren.
Ik kan het niet en ik ben toch wel iemand die er wat van weet. Een wiel spaken is vakwerk (van scratch is het voor de beste wielbouwers ongeveer een uur werk). Een wiel stellen kan uiteraard sneller, maar het is echt niet zo simpel.
De grootste oorzaak van een krom wiel is een slecht gespaakt wiel. Met een goed wiel kan ik letterlijk springen. Stoepranden zijn geen reden voor een kromwiel. Botsen? Met een goed wiel heb je eerder een oploper in je frame dan een krom wiel, dat omdat de kracht loodrecht is ipv van de zijkant. Een goed wiel is een van de sterkste onderdelen in je fiets....
Zo snel weer even een stukje fietsen met mijn perfecte 100% defectloze en roestloze Swifty Routemaster. :)
Ik hoop dat je beseft dat jouw anecdote geen waarde heeft voor de massa. In de VM draad waren er ook mensen die juichden over hun perfecte fiets terwijl er meer dan 15% al bij aflevering stuk was.

Die fietsen waren supervoordelig in aanschaf, maar voor heel veel mensen bepaald geen goede keuze, niet financieel en niet in beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqysc14bq0yO48Y3Q8M0-uJPRIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2K2hMAVgLoasuFc4JaGAGPK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXSJJwwvdNqwc7HCOPf2ywajX9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7urmcqYAE8TjNBSlws035Xq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik fiets inmiddels al bijna 4 jaar op een cortina e-mozzo ergens begin zomer merkte ik dat mijn linker pedaal gescheurd was maar verder was alles in orde, tot gisterochtend, ik probeerde weg te fietsen en ik hoor krak…

Gelukkig een fietsenmaker in de buurt waar je met “echte” merken terecht kan en met 5 minuten stond ik weer buiten met 2 nieuwe pedalen.

Opzich mooi, het werkplaats tarief staat online en je krijgt als je je fiets daar koopt +- 30 euro per uur korting.

Goed laten we maar weer hopen op de volgende 12k probleemloze kilometers die nu weer wat harder oplopen sinds ik weer in de buurt van thuis werk en bijna elke dag fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:58
Gerwinnn schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:08:
Ik fiets inmiddels al bijna 4 jaar op een cortina e-mozzo ergens begin zomer merkte ik dat mijn linker pedaal gescheurd was maar verder was alles in orde, tot gisterochtend, ik probeerde weg te fietsen en ik hoor krak…
Dus je fietste al maanden rond met een gescheurd pedaal??? Wat nou als je er even op gestaan had om extra aan te zetten?
Sorry, maar hier kan ik echt niet bij.

Overigens laat de kwaliteit van die pedalen sowieso te wensen over, want na 4 jaar al zoveel roest op een as is echt niet zoals het hoort.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 05-11-2024 20:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-09 14:18
Athome schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:35:
Er zijn genoeg mensen die hun elektrische fiets inruilen omdat ze het tijd vinden voor wat anders. Terwijl er technisch dus niets mis mee is.
Een aantal jaar geleden was een accu in de bagagedrager nog heel gewoon. Nu niet meer. Dat is voor veel mensen al een reden om de fiets in te ruilen.
Ik snap ook dat dat veranderd is, het is voor het weggedrag ook niet ideaal. Al zijn de verschillen minimaal hoor, de gemiddelde mens zou het amper voelen denk ik.

Met mijn Stromer ST2 merk ik ook een gigantisch verschil als ik zonder fietstas rijd, het ding rijdt super stabiel, met fietstas voel je zo nu en dan wel wat gezwabber van bovenaf.

Mijn elektrische vouwfiets (Hercules Robfold) heeft de accu achter de trapas, ook best een prima plek als je het mij vraagt! :)

Maar inderdaad, ik kocht mijn Stromer gebruikt, 5 jaar oud en 950km gereden. De accu had nog een (door fietsenmaker uitgelezen) SOH van 96%.

Inmiddels heeft de accu ruim 33000km afgelegd en is die wel ver versleten, maar de fiets is nog steeds erg goed! :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:14:
[...]

Oh? Ik ken er eentje in deze draad en die is niet zijn eigen toko aan het rondbazuinen maar beantwoord gewoon technische vragen/.
Dat heb je goed verwoord :) Ik ben die 'user' dan ook erg dankbaar voor al zijn (nota bene) gratis adviezen. Zo geef ik mijn adviezen ook gratis en dat is één van de vele redenen dat dit zo'n prachtig topic is. Lees de OP eens door en je ziet hoeveel moeite en kennis er is ingestoken.

Fietsen maken is een ambt en zeker met alle moderne elektronica is het niet vanzelfsprekend dat mensen dit zomaar kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:57
franssie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:53:
Ik ben nu al benieuwd naar de curator verslagen,..
Is zoiets openbaar? Kunnen we die t.z.t. zomaar op internet vinden? Zou mij erg interesseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Foxhill schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:10:
[...]

Is zoiets openbaar? Kunnen we die t.z.t. zomaar op internet vinden? Zou mij erg interesseren.
Ik dacht van wel, heb voor een vriend ook wel eens dingen gevonden omdat hij iets uit een boedel wilde kopen.
Truuk is wel om te onthouden wie de curator is dacht ik.
Als schuldeieser zul je sowieso op de hoogte blijven neem ik aan maar daar geen ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuul100
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-05 00:15
Ik heb het volgend probleem, fiets is 5 jaar oud, 3500km. Reed het laatste kwartaal 40km per opgeladen batterij. Laadde hem 3x per week op. Nu heb ik hem vorige week 36 uur aan de batterijlader gehad , was hem vergeten af te halen. Moet op zich kunnen. Maar nu sinds dat gaat ie “volgens de boordcimputer” maar 20km mee (van 5 streepjes naar 1) en moet ik hem weer opladen.

Terwijl op hetzelfde moment de streepjes van ce batterij van 5 naar 3 gaan. De computer zegt: bijna leeg, de batterij zegt: je kunt nog 20km. Als ik hem dan oplaad, laadt ie ook binnen 3 uur op (lege batterij is 6 uur).

Wat kan dit zijn? Een synchronisatie probleem? Ik heb de batterij nog niet “leeg gereden”, bij 1 streepje op de boordcomputer laad ik m weer op. Wie weet wat dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sjuul100 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 00:39:
Ik heb het volgend probleem, fiets is 5 jaar oud, 3500km. Reed het laatste kwartaal 40km per opgeladen batterij. Laadde hem 3x per week op. Nu heb ik hem vorige week 36 uur aan de batterijlader gehad , was hem vergeten af te halen. Moet op zich kunnen. Maar nu sinds dat gaat ie “volgens de boordcimputer” maar 20km mee (van 5 streepjes naar 1) en moet ik hem weer opladen.

Terwijl op hetzelfde moment de streepjes van ce batterij van 5 naar 3 gaan. De computer zegt: bijna leeg, de batterij zegt: je kunt nog 20km. Als ik hem dan oplaad, laadt ie ook binnen 3 uur op (lege batterij is 6 uur).

Wat kan dit zijn? Een synchronisatie probleem? Ik heb de batterij nog niet “leeg gereden”, bij 1 streepje op de boordcomputer laad ik m weer op. Wie weet wat dit is?
Welke fiets en motorsysteem? En hoe groot is die batterij in Wh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 06-11-2024 08:38 . Reden: Offtopic, en komt de sfeer compleet niet ten goede. Zie ook DM ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Wauw....

Een slag is mogelijk met een spaaksleutel eruit te halen maar ik als leek ga dat niet proberen want de kans dat ik het erger maak is groter.

Knip

[ Voor 68% gewijzigd door Notna op 06-11-2024 08:48 . Reden: Quote knip + op de man reactie weg ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:33

B64

franssie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:53:
@Tommie12 Groei is gek genoeg een van de grootste veroorzaker van faillissementen, en tijdens Corona groeiden de bonenstaken tot de hemel, maar dat doet wel iets met je werkkapitaal als die groei stagneert (wat zoals gebeurde, niet heel vreemd ook al heeft elke Nederlander statistisch dacht ik drie fietsen).
Ergens wel jammer, er is denk ik wel ruimte op de markt voor een 'plain vanilla' merk dat gewoon kwaliteit biedt voor een redelijke prijs en service.
Maar ja, dat is het verschil tussen een familliebedrijf en een venture capital (vulture calpital) aanpak, het financiële risicomanagement.

Ik ben nu al benieuwd naar de curator verslagen, bij een VanMoof was het zo evident wat er fout ging (meer verlies per fiets dan de verkoopprijs zegt wel iets - het verlies was groter dan de omzet, hoe dan), hier valt nog wel iets van te leren denk ik.
Heel veel fietsfabrikanten zaten na de coronapandemie met veel te veel voorraad (m.n. Accell en volgens mij ook Qwic hadden daar heel veel last van). Die werd enerzijds veroorzaakt door een explosieve vraag naar fietsen tijdens de pandemie, en anderzijds door schaarste aan componenten en grondstoffen doordat allerlei economen een diepe crisis voorspelden. Hierdoor liepen de levertijden heel sterk op (Shimano hield er een levertijd van 2 jaar op na!), dus een fabrikant die voorsorteerde op een aanhoudend hoge vraag plaatste in die periode hele grote bestellingen om die langere levertijden af te dekken.

Maar de vraag zakte na de pandemie vrij snel weer in, waardoor er grote voorraden overbleven. Remsystemen en versnellingsnaven kun je nog wel op nieuwe fietsen monteren, die verouderen niet snel. Frames en electrische componenten worden vaak per modeljaar opgefrist, dat zijn componenten die veel minder makkelijk 'op' te maken zijn.

Stella probeert al zeker twee jaar met flinke kortingen van die oude voorraden af te komen, en voor een deel is dat ook wel gelukt. Maar dat betekent wel dat die fietsen onder de kostprijs worden verkocht; die kostprijs wordt door rente- en opslagkosten alleen maar hoger(!) terwijl de kortingen ook steeds hoger moeten worden, dus op een gegeven moment is dat gewoon niet meer op te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:39
Andrehj schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:23:
[...]

Dus je fietste al maanden rond met een gescheurd pedaal??? Wat nou als je er even op gestaan had om extra aan te zetten?
Sorry, maar hier kan ik echt niet bij.

Overigens laat de kwaliteit van die pedalen sowieso te wensen over, want na 4 jaar al zoveel roest op een as is echt niet zoals het hoort.
Misschien vloeken in de kerk, sommige mensen maken zich heel druk om dat soort zaken, voor mij is het een vervoersmiddel wat het moet doen en als er iets echt kapot is dan vervangen.

Sowieso parkeer ik mijn fiets in te drukke stallingen waar mensen niet normaal kunnen omgaan met ander mans spullen dus de emotie van een krasje of deukje heb ik na de eerste week maar los gelaten (dat gaat ook een stuk makkelijker omdat de gemiddelde tweaker deze veel te goedkoop vind)

Nu weet ik niet hoe veel kracht jij zet op je pedalen maar staan op pedalen doe ik sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inderdaad, een combinatie van zaken maar ook vooral het 'bullwhip effect', dat zorgt voor grotere uitslagen in vraag en aanbod verderop in de keten. Stella had als fabrikant hier meer mee kunnen doen, ze hebben immers direct contact met de eindklant (verticale integratie). Daardoor zouden ze in theorie beter de vraag en productie op elkaar af moeten kunnen stemmen. Maar dat is ze dus niet gelukt....

Faillissementsverslagen van de curator zijn in te zien bij het centraal insolventieregister, maar je moet het zelf opzoeken (bij mijn weten is er geen manier om ergens op te abonneren). Dus periodiek even checken als je geïnteresseerd bent.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuul100
Tommie12 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:21:
[...]

Welke fiets en motorsysteem? En hoe groot is die batterij in Wh?
Een standaard vogue fiets met een voorwielmotor, fiets is uit 2019. Standaard batterij achterop.

Phylion XH370 13J Wall-ES 37V 14Ah Batterij. Een (vrijwel) lege batterij opladen kost 6 tot 7uur. Display geeft aan dat ie vrijwel leeg is, maar batterij laadt op in 3 uur is dus echt niet leeg.

[ Voor 25% gewijzigd door Sjuul100 op 06-11-2024 13:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Gerwinnn schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:00:
[...]

Misschien vloeken in de kerk, sommige mensen maken zich heel druk om dat soort zaken, voor mij is het een vervoersmiddel wat het moet doen en als er iets echt kapot is dan vervangen.
Je moet je er ook niet druk om maken, maar dat pedaal was al "echt kapot" toen het scheurde Je had in dit geval gelukkig voldoende tijd om rustig op een moment dat je goed uitkomt een nieuw pedaal er op te zetten. Nu moest je halsoverkop naar de fietsenmaker en had je geluk dat die je direct kon helpen.

Je hebt in het leven niet altijd geluk, dus als je weer een scheur opmerkt zou ik aanraden om toch voortvarender actie te ondernemen, want als je pech hebt kun je heel veel pech hebben met fietsonderdelen die breken.

[ Voor 5% gewijzigd door Johnny op 06-11-2024 13:36 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Sjuul100 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:22:
.... 2019. ...

.... 37V 14Ah Batterij. Een (vrijwel) lege batterij opladen kost 6 tot 7uur. Display geeft aan dat ie vrijwel leeg is, maar batterij laadt op in 3 uur is dus echt niet leeg.
Het is kort geleden al eerder aan bod gekomen. Een 37V accu bestaat uit 10 groepen.
Als een alle groepen volgeladen zijn is de accuspanning 42V (10x4,2V).
Als alle groepen ontladen zijn ca. 31V (10x3,1V)

Als echter één van de groepen slechter is dan de rest, dan kan het zijn dat deze ene groep eerder 3,1V bereikt dan de andere bij ontladen. Maar ook is het mogelijk dat een groep eerder 4.2V bereikt bij laden.
Bij een gebalanceerde nieuwe accu zou dit voor iedere celgroep gelijktijdig moeten zijn, maar door de tijd kan er onbalans tussen de celgroepen ontstaan.

De BMS in de accu zorgt ervoor dat dit in goede banen geleid wordt, door bij een lagere spanning dan 3.1V van een groep de complete accu uit schakelen en bij het laden de groepen die 4.2V hebben bereikt niet meer verder te laden.
In geval je een slechte groep hebt zal deze waarschijnlijk nimmer de 4.2V bereiken en blijven laden, met verhitting als gevolg.
Als de groep daardoor niet meer te laden is, zal de totale accuspanning niet hoger meer worden dan ca. 38V (9x4.2V)

Om dit vast te stellen zal je met een multimeter de accuspanning moeten meten in geladen en ontladen toestand.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 06-11-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuul100
elinx schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:01:
[...]

Als de groep daardoor niet meer te laden is, zal de totale accuspanning niet hoger meer worden dan ca. 38V (9x4.2V)
Maar de batterij zelf heeft 4 lampjes en van die 4 branden er nog 3 groene, de batterij zelf geeft niet aan dat ie “leeg” is. Komt dat omdat ie denkt 3V is voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Gerwinnn schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:00:
[...]

Sowieso parkeer ik mijn fiets in te drukke stallingen waar mensen niet normaal kunnen omgaan met ander mans spullen dus de emotie van een krasje of deukje heb ik na de eerste week maar los gelaten (dat gaat ook een stuk makkelijker omdat de gemiddelde tweaker deze veel te goedkoop vind)

Nu weet ik niet hoe veel kracht jij zet op je pedalen maar staan op pedalen doe ik sowieso niet.
Ik ben ook niet lief voor mijn fietsen, maar een gescheurde kooi van je pedaal is wel link en kost weinig (kan je ook simpele zelf vervangen). Ik zou er toch ietsje alerter op zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
JanHenk schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:01:
Inderdaad, een combinatie van zaken maar ook vooral het '[url="https://www.investopedia.com/bullwhip-effect-definition-5499228"] Stella had als fabrikant hier meer mee kunnen doen, ze hebben immers direct contact met de eindklant (verticale integratie). Daardoor zouden ze in theorie beter de vraag en productie op elkaar af moeten kunnen stemmen. Maar dat is ze dus niet gelukt....
Verticale integratie in de fietsenbranche gaat eigenlijk altijd mis. Alleen Canyon ken ik als succesvolle uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Sjuul100 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:59:
.....

Maar de batterij zelf heeft 4 lampjes en van die 4 branden er nog 3 groene, de batterij zelf geeft niet aan dat ie “leeg” is..
4 lampjes is veel te onnauwkeurig, theoretisch per lampje 25%, dus 75% vol (3 groene).
8 volgeladen celgroepen ipv 10 geven ook 75% aan.
Zouden er 2 groepen kapot zijn dan lijk je nog steeds 80% lading te hebben.
Daarom meten met een multimeter om eea nauwkeurig vast te stellen.
Een volle accu moet ca. 41V zijn en een lege accu in de buurt van 34V onbelast.
Meet je onder alle omstandigheden bv 36V tot 38V dan zijn er één of enkele groepen niet meer OK.

mbt "leeg"
Als slechts één celgroep de 3.1V nadert schakelt de hele accu uit onder belasting, zonder dat het display "leeg" aangeeft. Waarschijnlijk zullen er ook nog enkele groene lampjes branden als de motor uit staat.

[ Voor 30% gewijzigd door elinx op 06-11-2024 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:33

B64

roffeltjes schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:22:
[...]

Verticale integratie in de fietsenbranche gaat eigenlijk altijd mis. Alleen Canyon ken ik als succesvolle uitzondering.
& @JanHenk : Verticale integratie werkt alleen goed als je in de hele keten korte lijntjes hebt, en dus ook snel kunt schakelen met je toeleveranciers. Maar zodra een (groot) gedeelte van de toeleveringsketen uit China komt, waar je
1) relatief hoge minimale bestelhoeveelheden hebt om de prijs per stuk te drukken,
2) containers tot de nok wilt vullen om dezelfde reden en
3) die containers ook nog eens 6-8 weken onderweg zijn (en sinds het gedoe in het Midden Oosten zelfs 8-10 weken) -
dan is alle flexibiliteit uit je aanvoerketen weg en haal je absoluut nul voordeel uit die verticale integratie.

Ook Stella moest gewoon heel ver van tevoren inschattingen maken over de te verwachten verkoopaantallen, en omdat ze de hele keten in eigen beheer hebben kunnen ze het zich niet veroorloven om 'nee' te verkopen. Dat kost omzet, en die kunnen ze niet missen omdat die verkooporganisatie betaald moet worden. Ook binnen het verkoopmodel is dat wat lastig te verdedigen, En dus hebben ze (denk ik) heel bewust ruim ingekocht op het hoogtepunt van de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:20:
[...]

Ik ben ook niet lief voor mijn fietsen, maar een gescheurde kooi van je pedaal is wel link en kost weinig (kan je ook simpele zelf vervangen). Ik zou er toch ietsje alerter op zijn.
Je kunt van het pedaal afschieten en dat kan wel flink pijn doen. Het is link, maar je zult er niet doorheen zakken omdat de as nog vast zit. Wel opletten met die dingen en dit zijn best budget-pedalen. Wil je op safe zitten dan wellicht pedalen kopen die groter zijn met ruw oppervlak. Ik heb die pedalen ook op mijn fiets zitten en als die op zijn zet ik er ook grotere jongens onder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:06:
[...]

Je kunt van het pedaal afschieten en dat kan wel flink pijn doen. Het is link, maar je zult er niet doorheen zakken omdat de as nog vast zit. Wel opletten met die dingen en dit zijn best budget-pedalen. Wil je op safe zitten dan wellicht pedalen kopen die groter zijn met ruw oppervlak. Ik heb die pedalen ook op mijn fiets zitten en als die op zijn zet ik er ook grotere jongens onder.
Ja,ik doelde op eraf schieten doordat de kooi (het kunstof deel) niet meer stabiel is. En dan kan je een aardige smakker maken. Voor de kosten het risico niet waard.

Betreft pedalen zijn drie kwalitatief goede merken:
Shimano
Look (city of mtb range, de laatste heeft geen agressieve noppen)
Wellgo

Probleem is en blijft dat echt hoogwaardige stadsfiets onderdelen niet bestaan, je krijgt al snel crossover naar de MTB wereld en dat is voor pedalen niet ideaal. Platformpedalen met spikes zijn een risicotje voor scheen en broek, noet alleen als je eraf zou schueten, maar ook in een druk fietsenrek.

Dat laatste gezegd hebbende, je wchiet niet snel van een MTB pedaal en ze bieden een heel fijn groot platform, dus het is het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:16:
[...]

Dat laatste gezegd hebbende, je wchiet niet snel van een MTB pedaal en ze bieden een heel fijn groot platform, dus het is het overwegen waard.
Je moet ze dan wel vinden met reflectoren, of is dat niet meer verplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:24
Hebben jullie aanraders voor een goede fietsverzekering voor elektrische fietsen?

Ik lees over die Kingpolis (mij niet bekend) en dat ze 100% uitkeren tot 5 jaar en vrij goedkoop zijn. Bron

Consumentenbond mag Kingpolis ook wel zo te lezen.

Of zijn er aandachtspunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Atomius schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:23:
Hebben jullie aanraders voor een goede fietsverzekering voor elektrische fietsen?

Ik lees over die Kingpolis (mij niet bekend) en dat ze 100% uitkeren tot 5 jaar en vrij goedkoop zijn. Bron

Consumentenbond mag Kingpolis ook wel zo te lezen.

Of zijn er aandachtspunten?
Ik zou heel goed kijken naar de voorwaarden. Welk slot, waar mag de fiets staan (open schuur vs gesloten garage), welk bewijs moet je leveren, en hoe makkelijk kunnen ze je opzeggen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:30:
[...]

Je moet ze dan wel vinden met reflectoren, of is dat niet meer verplicht?
Ja dat is een goede toevoeging. Voor platform Shimano MTB pedalen zijn er reflector sets.

De Look City Grip en het MTB broertje Look Trail Grip pedalen hebben al reflectoren.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 07-11-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:32:
Ik zou heel goed kijken naar de voorwaarden. Welk slot, waar mag de fiets staan (open schuur vs gesloten garage), welk bewijs moet je leveren, en hoe makkelijk kunnen ze je opzeggen etc.
Plus even kijken wat de kosten zijn per woonplaats want die kunnen echt enorm verschillen. Mijn fietsenmaker vertelde dat hij er goed aan verdient in ieder geval. Van 6% van de bezitters van elektrische fietsen is éénmaal een e-bike gestolen (E-bike Monitor).

Eigen risico verschilt ook behoorlijk per verzekeraar en soms wordt er tot bijv 3500 euro één art2 slot vereist en daarboven nog een aanvullend art2 slot.
Iets anders is hoe lang je nog de nieuwwaarde terugkrijgt of dat dat direct de dagwaarde is. Fietsen worden door verzekeraars enorm snel (soms maar 5 jaar) afgeschreven dus dan wordt er voor je 4 jaar oude ebike nog maar een fractie uitbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tweddy schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:16:
[...]
Plus even kijken wat de kosten zijn per woonplaats want die kunnen echt enorm verschillen. Mijn fietsenmaker vertelde dat hij er goed aan verdient in ieder geval. Van 6% van de bezitters van elektrische fietsen is éénmaal een e-bike gestolen (E-bike Monitor).

Eigen risico verschilt ook behoorlijk per verzekeraar en soms wordt er tot bijv 3500 euro één art2 slot vereist en daarboven nog een aanvullend art2 slot.
Iets anders is hoe lang je nog de nieuwwaarde terugkrijgt of dat dat direct de dagwaarde is. Fietsen worden door verzekeraars enorm snel (soms maar 5 jaar) afgeschreven dus dan wordt er voor je 4 jaar oude ebike nog maar een fractie uitbetaald.
Ik was toch stevig verwonderd dat er verzekeringen zijn die na 5 jaar nog de volle waarde betalen. Dat is gewoon een magneet voor fraude...
Dat je het eerste jaar de volle waarde krijgt is prima, maar daarna bv 10% per jaar er af zou ik vrij fair vinden. Als je fiets dan gestolen wordt kan je nog kiezen of je een nieuwe koopt en wat bij legt, dan wel of je een tweedehandse zoekt voor het geld dat je uitbetaald krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweddy
Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:50:
Ik was toch stevig verwonderd dat er verzekeringen zijn die na 5 jaar nog de volle waarde betalen. Dat is gewoon een magneet voor fraude...
Ik was ook positief verast toen ik dit jaar een fietsverzekering afsloot voor mijn nieuwe ebike waarbij inderdaad 5 jaar nieuwwaarde bij inbegrepen zit. Had ik 20km verderop gewoond betaalde ik wel de hoofdprijs qua premie, dus bij mij in de buurt wonen of weinig fietsendieven of weinig fraudeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tweddy schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:57:
[...]
Ik was ook positief verast toen ik dit jaar een fietsverzekering afsloot voor mijn nieuwe ebike waarbij inderdaad 5 jaar nieuwwaarde bij inbegrepen zit. Had ik 20km verderop gewoond betaalde ik wel de hoofdprijs qua premie, dus bij mij in de buurt wonen of weinig fietsendieven of weinig fraudeurs.
En kan je hier ook neer schrijven wat je per jaar betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:01:
En kan je hier ook neer schrijven wat je per jaar betaalt?
Heb je een DM gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:19
Onze Kalkhoffs (Entice 5.b Move) bij Interpolis, snelle check = 4 euro goedkoper ruim p/m (iig de 2de ebike, 1e is vergelijkbaar, lijkt korting in te zitten want fietsen zijn qua aanschafwaarde vergelijkbaar, eerste jaar geleden gekocht, 2de recent), daarvoor 3 jaar aanschafwaarde, 1x art2 slot verplicht. Ervaring met deze partij geeft mij vertrouwen dat eea goed komt mocht er trammelant zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Stella is vandaag al failliet verklaard.
Dit is al relatief kort nadat uitstel van betaling was aangevraagd.
Blijkbaar had de curator geen zicht op nieuwe financieringsbronnen en zet in op een doorstart na het faillissement, zodat de lopende schulden geen rol spelen bij de boedelovername.
Of Stella dan nog Stella zal zijn, is de vraag. Dit hangt mi af of de overnamepartij nog enigszins is gerelateerd met MM.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 08-11-2024 16:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:14:
Stella is vandaag al failliet verklaard.
Dit is al relatief kort nadat uitstel van betaling was aangevraagd.
Blijkbaar had de curator geen zicht op nieuwe financieringsbronnen en zet in op een doorstart na het faillissement, zodat de lopende schulden geen rol spelen bij de boedelovername.
Of Stella dan nog Stella zal zijn, is de vraag. Dit hangt mi af of de overnamepartij nog enigszins is gerelateerd met MM.
En weer heb ik op een erg pijnlijke manier gelijk gekregen. Nu kan ik een heel epistel schrijven over de werking ervan, maar helemaal hun eigen schuld is het ook weer niet. Om de kern te beschrijven: die kortingen altijd. Dat werd ze fataal, maar dat is achteraf. Erg vervelend ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:47:
[...]

En weer heb ik op een erg pijnlijke manier gelijk gekregen. Nu kan ik een heel epistel schrijven over de werking ervan, maar helemaal hun eigen schuld is het ook weer niet. Om de kern te beschrijven: die kortingen altijd. Dat werd ze fataal, maar dat is achteraf. Erg vervelend ;w
Hier in de buurt is er ook een winkel (geweest). Heel bizar dat je op hun website amper de juiste prijs kon vinden.
Maar zo echt goedkoop vond ik die fietsen ook niet.

Waarschijnlijk kwamen ze in de winkel dan met het ultieme aanbod van x% extra korting als je ‘nu’ tekent.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 08-11-2024 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migros
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09 18:49

migros

Nooit meer een Samsung

jimh307 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:47:
[...]

En weer heb ik op een erg pijnlijke manier gelijk gekregen. Nu kan ik een heel epistel schrijven over de werking ervan, ma......
Misschien moet je op de beurs solliciteren. Sorry, kon het even niet laten :+

Leuk man gatheren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:11:
[...]

Hier in de buurt is er ook een winkel (geweest). Heel bizar dat je op hun website amper de juiste prijs kon vinden.
Maar zo echt goedkoop vond ik die fietsen ook niet.

Waarschijnlijk kwamen ze in de winkel dan met het ultieme aanbod van x% extra korting als je ‘nu’ tekent.
Ja, het is oppassen geblazen.
Des te meer r&d er in het product zit, des te hoger de vraagprijs kan zijn. Hun hangen op r&d in overeenstemming van de prijs. Dit noem ik oprecht een harde les en daarom schreeuw ik wel eens de kreet: blijf innoveren en wordt niet passief. Naïvety is a fool's blessing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweddy
Accell (o.a. Sparta en Batavus) was ook bijna failliet dit jaar en ik las dat zelfs Pon.bike het heeft over uitdagende marktonstandigheden.
Ongelofelijk eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Tweddy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:35:
Accell (o.a. Sparta en Batavus) was ook bijna failliet dit jaar en ik las dat zelfs Pon.bike het heeft over uitdagende marktonstandigheden.
Ongelofelijk eigenlijk.
Accell is een conglomeraat met een omzet van 1.5 miljard met bijbehorende kapitalisatie. Dat soort conglomeraten splitst en stoot af voordat het echt omvalt. Gazelle zat eerst bij Derby, nu bij PON. De problemen bij Derby hebben niet geleid tot issues voor Gazelle klanten.

Wat ook helpt is dat je dan ook nog de buffer hebt van de onafhankelijke dealer waar je als klant mee te maken hebt. Zelfs als Accell zou imploderen blijft je FM op de hoek vrijwel zeker gewoon bestaan.

Dat is ook waarom de merken veel sterker zijn dan Stella en VM. Niet alleen zit je met je naamsbekendheid, je merk bestaat ook uit onafhankelijke dealers met hun eigen klandizie. Alleen al aan "goodwil"(econimische term voor immateriale waarde van een merk) is dat enorm waardevol. Even heel kort door de bocht, als je als Batavus een goede fiets levert aan je FM heb je er verder nauwelijks omkijken naar. Je verkoopkanaal en aftersales vallen niet op jouw begroting. Dat is zoals gezged kort door de bocht, maar het is wel wezenlijk anders dan een systeem waar alles jouw probleem is.

Ik ben helaas wel weer gesterkt in mijn super saaie advies om eerst naar een goede dealer te kijken en dan iets vanuit zijn A-assortiment te kiezen. Het is altijd vervelend dat als ik gelijk krijg dit betekend dat er een heleboel mensen met een groot probleem zitten.

[ Voor 36% gewijzigd door roffeltjes op 09-11-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:27
Bij Stella Emmen was het bij Stella nooit echt druk. Tevens slechte aftersales en opdringerig crossselling gedrag.

De fm daar liet mijn vader met een los wiel weer weg gaan. Hij kreeg gewoon te horen ik ben aan het inventariseren, maak online maar een afspraak.

Verlies je heel wat mee. Slechte service is echt killing in de sales

Ik zie bij Tenways bijvoorbeeld ook veel klachten, maar die worden wel opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweddy
roffeltjes schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:06:
Accell is een conglomeraat met een omzet van 1.5 miljard met bijbehorende kapitalisatie. Dat soort conglomeraten splitst en stoot af voordat het echt omvalt.
Ook grote bedrijven kunnen omvallen, voorbeelden te over.

De totale schuldenlast van Accell bedraagt nu 800 miljoen euro, nadat dus 600 miljoen is kwijtgescholden om het bedrijf in leven te houden. Aandeelhouders, banken en andere financiers steken nog eens 235 miljoen euro extra in het bedrijf.
Goed en aardig maar bij de minste of geringste tegenwind gaat het met zo'n schuldenlast snel weer fout.
De focus gaat steeds meer naar duurdere ebike-modellen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweddy op 10-11-2024 15:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Tweddy schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:41:
[...]

De totale schuldenlast van Accell bedraagt nu 800 miljoen euro, nadat dus 600 miljoen is kwijtgescholden om het bedrijf in leven te houden. Aandeelhouders, banken en andere financiers steken nog eens 235 miljoen euro extra in het bedrijf.
Goed en aardig maar bij de minste of geringste tegenwind gaat het met zo'n schuldenlast snel weer fout.
De focus gaat steeds meer naar duurdere ebike-modellen denk ik.
De kans dat een merk als bv Batavus of Gazelle over genomen wordt is vele malen groter. Feit is, je hebt bij een FM gekocht, en die zal je normaal wel helpen met je derailleur en remmen van Shimano, Bosch motor of Panasonic batterij. Dat zijn componenten die makkelijk te vervangen zijn ook als het fietsmerk om valt. Dat is bij Stella grotendeels ook zo, maar niet bij Van Moof of een een chinese fatbike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eenhoorntje schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:31:
Bij Stella Emmen was het bij Stella nooit echt druk.
Bij welk Stella filiaal was het wel druk?
En als je voor een fiets wilde kijken, dan werd er op aangedrongen om een afspraak te maken. Terwijl er verder niemand in de winkel was!?
Bij andere fietsenzaken is er wel altijd ander volk aanwezig. Dit heeft mij altijd verbaasd bij Stella.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenhoorntje
Je zal je fiets er maar hebben staan ter reparatie en het als enige vervoersmiddel hebben. Ben je dan mooi klaar mee, Amslod zal wel de volgende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-08 06:47
Aangezien ik speel met de gedachten om na mijn verhuizing het woon werkverkeer per fiets af te gaan leggen in plaats van met de auto, heb ik gisteren even de stoute schoenen aangetrokken en proefgereden op een Specialized Vado 4.0 IGH (collega heeft een Como en is er zeer over te spreken en ik vind de Vado wel een van de mooiere elektrische fietsen die er op de markt zijn). Dit ging werkelijk als de brandweer, alleen zit ik nog met wat twijfels.

Ik wil de elektrische fiets zoals gezegd dus voornamelijk voor woon werk verkeer aanschaffen (10km enkele reis) en om hem snel en makkelijk te pakken als ik binnen een range van 6km ergens moet zijn. Hiervoor zal de fiets in eerste instantie aangeschaft worden.

Echter, de prijs van een Specialized Vado 4.0 IGH zit met 4100 euro wel echt boven wat ik oorspronkelijk in gedachten had. Nu wil ik daarom ook dat, stel dat er over een tijdje een kleine aankomt, ik de elektrische fiets ook kan gebruiken om een kleine voorop in een zitje te zetten en lekker langere tochtjes kan maken. Niet dat ik dan meteen weer een andere fiets hoef aan te schaffen.

Daarom twijfel ik een beetje over de actieve zithouding. Voor nu is dat prima, maar ik vraag me af of de fiets ook geschikt is als je langere stukken wil rijden (ik heb alleen een rondje op de parkeerplek gefietst dus kan daar niet echt over oordelen).

Verder vraag ik me af of het mij 600 euro waard gaat zijn om een riem boven een ketting te verkiezen. Het gemak van onderhoud spreekt me wel aan, maar (en misschien heb ik nu ruzie met de mensen voor wie fietsen heilig zijn) mijn gewone fiets met ketting (Gazelle HeavydutyNL) ging ook door weer en wind en doet het ook al zo’n 15 jaar zonder dat ik dat ding ooit ook maar schoongemaakt heb. Nu zit daar wel een kettingkast op en wil ik op kantoor ook niet met een vieze broek aankomen dus misschien dat dat nog van belang is bij de keuze om al dan niet voor een riem te gaan.

Dus kort resumerend hoop ik dat jullie mij met het volgende kunnen helpen:
-Is de actieve houding van de Specialized Turbo 4.0 ook geschikt voor langere afstanden en kan er eventueel een kinderzitje voorop?
-Is de riem gezien mijn situatie en wensen een meerprijs van 600 euro waard?

Of raden jullie wat anders aan?
Ik wilde ook nog bijvoorbeeld een Trek District testen. Maar vind dit al wat meer een ‘ouwe lullen’ fiets (moet hem wel nog in het echt zien).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Mahone schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:10:
Aangezien ik speel met de gedachten om na mijn verhuizing het woon werkverkeer per fiets af te gaan leggen in plaats van met de auto, heb ik gisteren even de stoute schoenen aangetrokken en proefgereden op een Specialized Vado 4.0 IGH (collega heeft een Como en is er zeer over te spreken en ik vind de Vado wel een van de mooiere elektrische fietsen die er op de markt zijn). Dit ging werkelijk als de brandweer, alleen zit ik nog met wat twijfels.

Ik wil de elektrische fiets zoals gezegd dus voornamelijk voor woon werk verkeer aanschaffen (10km enkele reis) en om hem snel en makkelijk te pakken als ik binnen een range van 6km ergens moet zijn. Hiervoor zal de fiets in eerste instantie aangeschaft worden.

Echter, de prijs van een Specialized Vado 4.0 IGH zit met 4100 euro wel echt boven wat ik oorspronkelijk in gedachten had. Nu wil ik daarom ook dat, stel dat er over een tijdje een kleine aankomt, ik de elektrische fiets ook kan gebruiken om een kleine voorop in een zitje te zetten en lekker langere tochtjes kan maken. Niet dat ik dan meteen weer een andere fiets hoef aan te schaffen.

Daarom twijfel ik een beetje over de actieve zithouding. Voor nu is dat prima, maar ik vraag me af of de fiets ook geschikt is als je langere stukken wil rijden (ik heb alleen een rondje op de parkeerplek gefietst dus kan daar niet echt over oordelen).

Verder vraag ik me af of het mij 600 euro waard gaat zijn om een riem boven een ketting te verkiezen. Het gemak van onderhoud spreekt me wel aan, maar (en misschien heb ik nu ruzie met de mensen voor wie fietsen heilig zijn) mijn gewone fiets met ketting (Gazelle HeavydutyNL) ging ook door weer en wind en doet het ook al zo’n 15 jaar zonder dat ik dat ding ooit ook maar schoongemaakt heb. Nu zit daar wel een kettingkast op en wil ik op kantoor ook niet met een vieze broek aankomen dus misschien dat dat nog van belang is bij de keuze om al dan niet voor een riem te gaan.

-Is de actieve houding van de Specialized Turbo 4.0 ook geschikt voor langere afstanden en kan er eventueel een kinderzitje voorop?

Ik wilde ook nog bijvoorbeeld een Trek District testen. Maar vind dit al wat meer een ‘ouwe lullen’ fiets (moet hem wel nog in het echt zien).
Vraag eens of een je langere proefrit mag doen, en leg de vraag over dat kinderzitje maar eens neer bij je FM.

Of de riem 600€ extra waard is, ik vind dat verschil nogal groot. Bij andere merken is het dikwijls 300€. (Kijk eens bij Velo de Ville bv)

Kettingkast is ook goed om onderhoud te beperken en vieze broeken te vermijden, maar ik haat die ondingen als je eens een wiel moet uit nemen, of toch zelf eens een ketting wil vervangen.
Persoonlijke keuze….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje

Als ik eerlijk moet zijn, met die bedragen zou ik zelf voor een Gazelle gaan.

Toen mijn kids nog klein waren op een normale Gazelle voor en achterop een zitje. Aan de achterkant een buggy beugel. Die fiets is toen afgebeuld maar heeft het altijd gedaan.

Ik zou je niet blindstaren op de riem. Test gewoon een paar fietsen in de buurt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
Tommie12 schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:53:
[...]

Vraag eens of een je langere proefrit mag doen, en leg de vraag over dat kinderzitje maar eens neer bij je FM.

Of de riem 600€ extra waard is, ik vind dat verschil nogal groot. Bij andere merken is het dikwijls 300€. (Kijk eens bij Velo de Ville bv)

Kettingkast is ook goed om onderhoud te beperken en vieze broeken te vermijden, maar ik haat die ondingen als je eens een wiel moet uit nemen, of toch zelf eens een ketting wil vervangen.
Persoonlijke keuze….
Dank voor je reactie! Terechte opmerking dat ik dat het best bij de FM even had moeten stellen. Wilde in eerste instantie alleen even een kijkje nemen, maar werd ter plekke toch verleid om meteen even een rondje te maken (slim want je wordt er direct hebberig van). Ik zal dat een volgende keer dan ook vragen, maar dacht misschien weet iemand het hier toevallig ook. Zal dan ook meteen om een langere proefrit vragen.

Velo de Ville had ik nog niet eerder van gehoord. Heb me bij het oriënteren beperkt tot de bekendere merken. Wil het liefst ook een wat bekender merk zodat als er wat is ik een plek in de buurt heb om heen te gaan. Maar ik zal de website voor de zekerheid eens bekijken, dank voor de tip.

Het verschil van 600 euro vond ik ook wel echt behoorlijk fors. Aan de ene kant spreekt het gemak me heel erg aan en dat je weet dat je met een schone broek op kantoor aankomt. Aan de andere kant blijf je bezig voor alles wat net even iets beter is.
eenhoorntje schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:21:
[...]

Als ik eerlijk moet zijn, met die bedragen zou ik zelf voor een Gazelle gaan.

Toen mijn kids nog klein waren op een normale Gazelle voor en achterop een zitje. Aan de achterkant een buggy beugel. Die fiets is toen afgebeuld maar heeft het altijd gedaan.

Ik zou je niet blindstaren op de riem. Test gewoon een paar fietsen in de buurt uit.
Dank! Ben ook bang dat ik me nu een beetje aan het blindstaren ben op de voordelen van een riem, terwijl dat de meerprijs van 600 euro niet geheel rechtvaardigt. Liever wil ik er eigenlijk ook niet zoveel geld aan uitgeven. Ik vind alleen een elektrische fiets al behoorlijk burgerlijk en als ik dan ook nog eens op zo'n burgerlul fiets ga zitten durf ik mezelf helemaal niet meer te vertonen ;)
Die Specialized vind ik dan nog wel echt een toffe fiets om te zien.

Gazelle heeft het overigens voor mij ook altijd gedaan (vanaf kinds af aan een gazelle en nu nog steeds), maar als ik hun elektrische fietsen zie krijg ik toch echt wel een beetje burgerlul vibes.

Wat is voor jou de reden om Gazelle boven Specialized te plaatsen? Ik had het idee met Specialized ook wel echt voor een A-merk te gaan, plus dat mijn collega (N=1, ik weet het) goede ervaringen heeft met de Como 4.0 IGH.

[ Voor 4% gewijzigd door Mahone op 10-11-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill

Heb ik het goed begrepen dat je tussen (naaf versnelling met) riem en derailleur kiest? Want die verschillen zijn groot. Kwa eigenschappen zit de (naaf versnelling met) ketting (ook wel single speed ketting) er tussenin. Ik noem die even ‘gewone’ ketting omdat je daar altijd op gefietst hebt.

Bij een derailleur moet je de ketting elke 100~500km smeren (weersafhankelijk), en elke 3500~7000km de cassette en ketting vervangen (gebruiksafhankelijk). Bij een ‘gewone’ ketting is dat respectievelijk 500~2000 smeren en 7000~11.000 vervangen. Bij een riem nooit smeren en na 20000~25000 vervangen. Dus een derailleur is meer onderhoud, de ‘gewone’ ketting zit er mooi tussenin.

Kwa licht lopen is het precies andersom. Derailleur fietst het lichtste, daarna de rest met kleine verschillen. *

Ik merk ook in mijn winkel dat veel mensen nu tussen derailleur en riem kiezen. Eigenlijk vind ik dat een vreemde keuze, want het zijn twee uitersten. En de ‘gewone’ ketting met naaf versnelling die het al eeuwen goed doet wordt dan vergeten.

Als je zo die uitersten leest, heb je dan liever een riem of een derailleur?

* laten we efficiëntie tussen naven niet in detail bespreken. Dat is voor @Mahone niet behulpzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tweddy schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:41:
[...]
Veel minder vaak dan mini bedrijven. En constructies als Accell verkopen eerst hun bedrijfsonderdelen. Dat zag je ook bij Gazelle (van Derby naar Pon).

Alles kan, maar ik zie geen waarschijnlijk scenario waar Batavus, Koga en/of Sparta van de markt verdwijne, ook als Accell implodeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:13:
[...]

Veel minder vaak dan mini bedrijven. En constructies als Accell verkopen eerst hun bedrijfsonderdelen. Dat zag je ook bij Gazelle (van Derby naar Pon).

Alles kan, maar ik zie geen waarschijnlijk scenario waar Batavus, Koga en/of Sparta van de markt verdwijne, ook als Accell implodeert.
Eens. Ik zie het wel gebeuren dat Accell iets gaat verkopen. En als het zover moet komen kan een curator ook onderdelen verkopen. Waarbij bij bijvoorbeeld Accell er aparte merken als onderdelen te verkopen zijn, maar bij Stella, Van Moof, Amslod niet. Bovendien zijn de merken van Accell sterker en interessanter om te kopen en op zelfde voet door te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
@Mahone

Haha burgerlul. Tja ... ik denk eugenlijk boeien!

Maar wel degelijk.

Er moet ook plaats zijn op het stuur en een stevige achterdrager is dan ook wel fijn. Heb je ook aan de instap gedacht?

https://lekkerbikes.com/nl/products/march-jordaan-gts-ebike

leverbaar met zitje

Roetz trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Foxhill schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:29:
[...]

Eens. Ik zie het wel gebeuren dat Accell iets gaat verkopen. En als het zover moet komen kan een curator ook onderdelen verkopen. Waarbij bij bijvoorbeeld Accell er aparte merken als onderdelen te verkopen zijn, maar bij Stella, Van Moof, Amslod niet. Bovendien zijn de merken van Accell sterker en interessanter om te kopen en op zelfde voet door te zetten.
Echt jammer dat je bij het kopen van een fiets, overvdit soort dingen na moet denken. Hoe staan ze ervoor? En aanverwante vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
eenhoorntje schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:38:
[...]

Echt jammer dat je bij het kopen van een fiets, overvdit soort dingen na moet denken. Hoe staan ze ervoor? En aanverwante vragen
Het is gewoon ee heel competitieve markt. Simplon bv, echt geen rommelbedrijf is recent om gevallen.

Ik verwacht nog grotere schokken op de automarkt.
De kans dat een bedrijf als VW, GM of Stellantis om valt is echt niet 0 hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
Foxhill schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:11:
[...]

Heb ik het goed begrepen dat je tussen (naaf versnelling met) riem en derailleur kiest? Want die verschillen zijn groot. Kwa eigenschappen zit de (naaf versnelling met) ketting (ook wel single speed ketting) er tussenin. Ik noem die even ‘gewone’ ketting omdat je daar altijd op gefietst hebt.

Bij een derailleur moet je de ketting elke 100~500km smeren (weersafhankelijk), en elke 3500~7000km de cassette en ketting vervangen (gebruiksafhankelijk). Bij een ‘gewone’ ketting is dat respectievelijk 500~2000 smeren en 7000~11.000 vervangen. Bij een riem nooit smeren en na 20000~25000 vervangen. Dus een derailleur is meer onderhoud, de ‘gewone’ ketting zit er mooi tussenin.

Kwa licht lopen is het precies andersom. Derailleur fietst het lichtste, daarna de rest met kleine verschillen. *

Ik merk ook in mijn winkel dat veel mensen nu tussen derailleur en riem kiezen. Eigenlijk vind ik dat een vreemde keuze, want het zijn twee uitersten. En de ‘gewone’ ketting met naaf versnelling die het al eeuwen goed doet wordt dan vergeten.

Als je zo die uitersten leest, heb je dan liever een riem of een derailleur?

* laten we efficiëntie tussen naven niet in detail bespreken. Dat is voor @Mahone niet behulpzaam.
Ah uit deze opmerking blijkt maar weer hoe weinig verstand ik er eigenlijk van heb.
Volgens de website van Specialized is de Specialized Turbo Vado 4.0 als volgt uitgerust:
-Achterderailleur: SRAM NX met 11 versnellingen,
-Cassette: SRAM PG-1130, 11-speed, 11-42t
-Ketting: KMC e11S, 11-speed w/ Missing Link™

De Specialized Turbo Vado 4.0 IGH is uitgerust met:
-Achterderailleur: enviolo CVP Multi-Turn
-Cassette: Gates Carbon Drive CDX 22t sprocket, silver
-Ketting: Gates Carbon Drive CDX 122t belt, black

Als ik je goed begrepen heb moet ik als ik de fiets goed wil onderhouden elke 100-500km de ketting smeren en tussen de 3500-7500km de cassette vervangen?
Ik verwacht gemiddeld zo'n 80km per week te fietsen, dus dat betekent dat ik in slechte omstandigheden elke 2 weken de ketting moet smeren en ongeveer elk jaar de ketting en cassette moet vervangen.

Als ik voor een riem zou kiezen ben ik dus de komende 4 jaar dus vrij van onderhoud, maar na 4 jaar komt er wel een prijzige vervanging waar ik rekening mee moet houden (waarschijnlijk een stuk duurder dan elk jaar een nieuwe cassette en ketting neem ik voor het gemak even aan).

Als ik die uitersten zo leest maakt het er niet makkelijker op om eerlijk te zijn. Als de prijzen dichter bij elkaar zouden liggen was de keuze snel gemaakt. Een prijsverschil van bijvoorbeeld 200-300 euro had voor mij een no-brainer geweest. Zeker omdat ik me dan ook een stuk minder zorgen maak dat ik met een vieze broek op werk aankom.

Dat ik de fiets elk jaar even naar de FM breng om van nieuwe ketting en cassette te voorzien vind ik nog niet zo'n probleem. Maar ik vraag me af of ik in de herfst en winter de discipline heb om elke twee weken de ketting te smeren. Misschien is de aanschafprijs wel een extra motivatie, want ik wil zo'n dure fiets natuurlijk wel goed onderhouden.

Super bedankt in ieder geval voor je reactie!
eenhoorntje schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:33:
@Mahone

Haha burgerlul. Tja ... ik denk eugenlijk boeien!

Maar wel degelijk.

Er moet ook plaats zijn op het stuur en een stevige achterdrager is dan ook wel fijn. Heb je ook aan de instap gedacht?

https://lekkerbikes.com/nl/products/march-jordaan-gts-ebike

leverbaar met zitje

Roetz trouwens ook.
Haha ja heb je aan de ene kant ook wel een punt dat ik daar maling aan moet hebben. Maar ben mid 30 en wil er nog niet helemaal aan geloven ;)

De fiets die je stuurt vind ik qua uiterlijk op zich nog wel prima eigenlijk en zou ik nog wel op mijn lijstje willen zetten als alternatief.
Alleen wil ik me het liefst wel beperken tot de 'grote bekendere merken'. Wellicht zwaar onterecht, maar dit merk zie ik dan niet echt zitten.
Verder is het een framemaat en denk ik dat deze voor mijn 2.00m uiteindelijk niet prettig is om lange stukken op te fietsen.

Maar ik waardeer het meedenken en houd me zeker aanbevolen als er nog andere tips zijn voor fietsen die mogelijk bij mijn wensen aansluiten. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Mahone schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:54:
[...]

Ah uit deze opmerking blijkt maar weer hoe weinig verstand ik er eigenlijk van heb.
Volgens de website van Specialized is de Specialized Turbo Vado 4.0 als volgt uitgerust:
-Achterderailleur: SRAM NX met 11 versnellingen,
-Cassette: SRAM PG-1130, 11-speed, 11-42t
-Ketting: KMC e11S, 11-speed w/ Missing Link™

De Specialized Turbo Vado 4.0 IGH is uitgerust met:
-Achterderailleur: enviolo CVP Multi-Turn
-Cassette: Gates Carbon Drive CDX 22t sprocket, silver
-Ketting: Gates Carbon Drive CDX 122t belt, black

Als ik je goed begrepen heb moet ik als ik de fiets goed wil onderhouden elke 100-500km de ketting smeren en tussen de 3500-7500km de cassette vervangen?
Ik verwacht gemiddeld zo'n 80km per week te fietsen, dus dat betekent dat ik in slechte omstandigheden elke 2 weken de ketting moet smeren en ongeveer elk jaar de ketting en cassette moet vervangen.

Als ik voor een riem zou kiezen ben ik dus de komende 4 jaar dus vrij van onderhoud, maar na 4 jaar komt er wel een prijzige vervanging waar ik rekening mee moet houden (waarschijnlijk een stuk duurder dan elk jaar een nieuwe cassette en ketting neem ik voor het gemak even aan).

Als ik die uitersten zo leest maakt het er niet makkelijker op om eerlijk te zijn. Als de prijzen dichter bij elkaar zouden liggen was de keuze snel gemaakt. Een prijsverschil van bijvoorbeeld 200-300 euro had voor mij een no-brainer geweest. Zeker omdat ik me dan ook een stuk minder zorgen maak dat ik met een vieze broek op werk aankom.

Dat ik de fiets elk jaar even naar de FM breng om van nieuwe ketting en cassette te voorzien vind ik nog niet zo'n probleem. Maar ik vraag me af of ik in de herfst en winter de discipline heb om elke twee weken de ketting te smeren. Misschien is de aanschafprijs wel een extra motivatie, want ik wil zo'n dure fiets natuurlijk wel goed onderhouden.

Super bedankt in ieder geval voor je reactie!

[...]

Haha ja heb je aan de ene kant ook wel een punt dat ik daar maling aan moet hebben. Maar ben mid 30 en wil er nog niet helemaal aan geloven ;)

De fiets die je stuurt vind ik qua uiterlijk op zich nog wel prima eigenlijk en zou ik nog wel op mijn lijstje willen zetten als alternatief.
Alleen wil ik me het liefst wel beperken tot de 'grote bekendere merken'. Wellicht zwaar onterecht, maar dit merk zie ik dan niet echt zitten.
Verder is het een framemaat en denk ik dat deze voor mijn 2.00m uiteindelijk niet prettig is om lange stukken op te fietsen.

Maar ik waardeer het meedenken en houd me zeker aanbevolen als er nog andere tips zijn voor fietsen die mogelijk bij mijn wensen aansluiten. Dank!
Die met SRAM is derailleur ja. Met het gebruik dat jij in de winter van plan bent zou ik derailleur altijd afraden.

Die andere is Enviolo. Zwaarder lopend maar voor de meeste mensen prettig schakelen en rijden.

Belangrijkste advies hier: ga nog eens met de fietsenmaker praten en ga iets meer proefrijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Weer een prima betaalbare elektrische fiets, deze keer uit de stal van Giant - Momentum.
Voor 799 euro uit Duitsland.

https://www.bike-mailorde...voya-e-2-single-speed-ink

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4ICW18AWk7SCt66GZpNfq_z-uI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZfDcF5fFvEtBFvtdT9W9jTlc.png?f=user_large

2 types. Deze scherpe aanbieding staat ook op Pepper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ST7EUTqcES-tVUHDTne6IpInleA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8s3A8vE9bliEwoL6TbJMOMjq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLqKRFLlziitJw7XaPXQ1Joc2SA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YHQYdRGACkvHGN5FxgSStgjg.png?f=user_large

Verkrijgbaar in diverse kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
keuringsdienst schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:18:
.... elektrische fiets, deze keer uit de stal van Giant - Momentum.
...

Het merk is Momentum en is een poging van Giant om jongeren een trendy single speed ebike te bieden, zoals VM, Cowboy etc.
55km actieradius zal waarschijnlijk wat optimistisch zijn met een 250Wh accu.
Dezelfde ebike in Nederland in de aanbieding voor €100 meer.
In NL bij de FM af te halen zonder meerkosten. Vanuit DE komt er €40 verzendkosten bij.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 11-11-2024 01:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
€4100 is natuurlijk peanuts vergeleken met de kosten voor een auto. Niet dat je nou je auto wegdoet neem ik aan maar de kosten dalen aanzienlijk als je je auto alleen nog voor een paar ritjes per week gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
elinx schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:56:
[...]
Het merk is Momentum en is een poging van Giant om jongeren een trendy single speed ebike te bieden, zoals VM, Cowboy etc.
Een urban ebike zonder spatborden of ringslot, in Nederland. Ik weet het niet..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
Tweddy schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:20:
[...]
Dat is bij al de "urban" ebikes het geval je koopt een voordelige zeer basic ebike en tuigt hem op met originele accesoires naar keuze.
Met bijpassende spatborden, bagagerek, ringslot, verlichting, standaard zal er ca. €200 tot €250 bijkomen als ik de site (rechtsboven) bekijk.

Nadeel van een single speed is dat het aantal trapomwentelingen afhankelijk is van de snelheid en bepaald is door de producent van de ebike door de keus van de tandwielen.
Geen idee wat dit bij deze ebike is, maar het moet bij je passen om aangenaam te kunnen fietsen.
Doordat een riem is gemonteerd, is "even" een tandwiel wisselen om dit te wijzigen niet aan de orde.
Een kettingsysteem is in dat geval wat eenvoudiger.
Daarom is proefrijden, zeker bij een single speed, aan te raden, maar dit is eigenlijk met iedere ebike het geval.

[ Voor 33% gewijzigd door elinx op 11-11-2024 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tweddy schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:20:
[...]
Die proberen het gat van Van Moof in te vullen. Die had wel een paar versnellingen als ze werkten.
Maar goedkoop is het wel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
mi niks nieuws onder de zon behoudens het model.
Nu zijn het vaak de mini-ebikes waar die leeftijd op rond rijdt (met een gashendel zonder trappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
elinx schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:10:
[...]
Dat is bij al de "urban" ebikes het geval je koopt een voordelige zeer basic ebike en tuigt hem op met originele accesoires naar keuze.
Met bijpassende spatborden, bagagerek, ringslot, verlichting, standaard zal er ca. €200 tot €250 bijkomen
Je hebt gelijk, je kan zo'n kale fiets natuurlijk naar believen aankleden. Single speed blijft wel een vreemd soort retrodingetje, daar moet je van houden waardoor het echt een nicheproduct blijft. Ik weet niet wat dat doet voor de levensvatbaarheid van je product eigenlijk.
De prijs is natuurlijk wel erg interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:24
Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:50:
[...]

Dat je het eerste jaar de volle waarde krijgt is prima, maar daarna bv 10% per jaar er af zou ik vrij fair vinden. Als je fiets dan gestolen wordt kan je nog kiezen of je een nieuwe koopt en wat bij legt, dan wel of je een tweedehandse zoekt voor het geld dat je uitbetaald krijgt.
Ik zie dat ANWB mij aanbied 3 jaar de nieuwwaarde voor 36 euro per jaar (diefstal only).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tweddy schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:30:
... Ik weet niet wat dat doet voor de levensvatbaarheid van je product eigenlijk.
De prijs is natuurlijk wel erg interessant.
Ik weet niet of de prijs een introductieprijs, promotieprijs of opruimingsprijs betreft.
Dat maakt natuurlijk wel verschil.

Feit is dat deze prijs concurrerend is met bv de Lidl Urban versie.
Voordeel van de desbetreffende Momentum is meerdere framematen en levering via FM.

Niet duidelijk is of er sprake is van een aanwezige krachtsensor, zoals bij de Mivice systemen. Er wordt gesproken over 4 sensors.
Ook is er een keus voor 10speed versie met derailleur.

[ Voor 22% gewijzigd door elinx op 11-11-2024 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:45
breagor schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:52:
we gaan verhuizen, en daarmee verandert ook onze woon-werk fiets afstand.
Deze gaat van circa 5 km naar 22km.

Op dit moment hebben we alleen elektrische vouwfietsen (Lacros Scamper XL), dezen gebruiken we ook om in het weekend regelmatig een fietstochtje te doen van rond de 20km.
Echter de accu's (13A, circa 460Wh) houden er na die 20-25km wel mee op, er zit hier een Bafang motor in, en ze zijn circa 4 jaar oud.
Tevens is de mechanische betrouwbaarheid van een vouwfiets natuurlijk wat minder.

Dus we zoeken andere fietsen voor woon-werk verkeer.
Het allerbelangrijkste voor ons is de betrouwbaarheid, we willen de kans op pech onderweg tot het minimum beperken.

- We hebben ons laten vertellen dat de kans op pech met een riem kleiner is dan met een ketting, dus we willen graag een riem aandrijving
- we willen graag goede ondersteuning bij tegenwind, dus we neigen naar de Bosch performance line
- we willen graag op en neer kunnen met maximale ondersteuning op 1 accu, dus we neigen naar minimaal een 625Wh accu.....of is een aandrijving met Bosch Performance lijn dusdanig efficiënter dan de Bafang dat we ook weg zouden komen met een 545 Wh accu, of kunne we beter de 725wh overwegen?
- ik schakel zeer weinig tijdens het fietsen, ik laat hem meestal in een standaard versnelling staan, daardoor valt voor mij alles met een Enviolo handmatige traploze versnelling af. Deze schijnt daar slecht tegen te kunnen.

Dus eisen:
Riem, minimaal 625Wh, Bosch performance, geen Enviolo handmatige versnelling

Nu kijken we naar een paar fietsen, wel in het hogere prijssegment, ook met het idee dat goede onderdelen leidt tot betere betrouwbaarheid.

- de Qio EINS P-5,
https://www.qio-bikes.com...qio-eins-p-5-unisex-2024/

Deze heeft echter maar een 545Wh accu, grote voordeel en waarom we deze overwegen, is dat bij pech onderweg deze makkelijk in de auto past, Volgend jaar komt ook een versie met de 800Wh accu uit, dus wellicht daar op wachten. Andere versies hebben wel de 725Wh accu, echter de Enviolo handmatige versnelling, dus een no-go.

- dutch-id phantom s75 automatic:

https://dutch-id.nl/fietsen/phantom/

Deze voldoet qua eisen eigenlijk aan alles, wel wat prijzig.

- Wellicht de Cube Supreme Hybrid slt 625....
https://www.cubestores.nl...t-625-midnight-black-2023

Die lijkt echter nergens te koop op dit moment

Mochten jullie nog een andere aanrader hebben, of een van genoemde modellen sterk afraden, dan horen we het graag!
wij denken er inmiddels uit te zijn en toch niet eentje uit genoemd lijstje te kiezen, maar de Gazelle Grenoble 2025. Deze fietste prima tijdens de testritjes, en lijkt een aardig compleet pakket:

- riem
- bosch performance 75Nm
- rechtop fiets houding
- met de Kiox 300 voorzien van een modern display
- 600Wh accu, zou ruim voldoende moeten zijn voor 40km op de max stand volgens 2 fietsenmakers.
- iets goedkoper dan mijn 1e keuzes van de eerdere opties (maar nog steeds behoorlijk aan de prijs helaas)

Als iemand nog ervaringen/redenen heeft om hier niet voor te gaan, dan houdt ik me aanbevolen, anders gaan we deze binnenkort bestellen voor 40km (heen en terug) dagelijks woon-werk verkeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 21:01
keuringsdienst schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:18:
Weer een prima betaalbare elektrische fiets, deze keer uit de stal van Giant - Momentum.

https://www.bike-mailorde...voya-e-2-single-speed-ink

[Afbeelding]

2 types. Deze scherpe aanbieding staat ook op Pepper.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@keuringsdienst Leuke fiets, prima voor mijn zoon als eerste e-bike. Helaas wel uitverkocht via de NL site. Misschien eens bij de lokale FM langs om te zien of hij deze fiets heeft staan.

Is inderdaad wel erg kaal en tektro remmen geen fan van en gates CDN is minder goed dan de CDX. Ben ook benieuwd hoe het rijd zonder versnelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mahone
Foxhill schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:14:
[...]

Die met SRAM is derailleur ja. Met het gebruik dat jij in de winter van plan bent zou ik derailleur altijd afraden.

Die andere is Enviolo. Zwaarder lopend maar voor de meeste mensen prettig schakelen en rijden.

Belangrijkste advies hier: ga nog eens met de fietsenmaker praten en ga iets meer proefrijden.
Ik denk inderdaad dat ik van een elektrische fiets met riem geen spijt ga krijgen. Bedankt voor je adviezen!
Zal de volgende keer vragen of het mogelijk is om een wat langere proefrit te maken (idealiter even mee heen en weer naar m'n werk rijden, maar weet niet of fietsenmakers daar op staan te springen).
Tweddy schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:16:
[...]
€4100 is natuurlijk peanuts vergeleken met de kosten voor een auto. Niet dat je nou je auto wegdoet neem ik aan maar de kosten dalen aanzienlijk als je je auto alleen nog voor een paar ritjes per week gaat gebruiken.
Dat is waar, ik moet nog even kijken of je ook een reiskostenvergoeding krijgt als je met de fiets komt ipv met de auto, maar anders verdien je het voor een groot deel ook weer terug na verloop van tijd.
Auto gaat zeker niet de deur uit, maar dan nog scheelt het qua benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-09 18:13

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

ik moet nog even kijken of je ook een reiskostenvergoeding krijgt als je met de fiets komt ipv met de auto, maar anders verdien je het voor een groot deel ook weer terug na verloop van tijd.
Auto gaat zeker niet de deur uit, maar dan nog scheelt het qua benzine.
Reiskostenvergoeding is nooit afhankelijk van het vervoersmiddel.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Pagina: 1 ... 207 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam