Foxhill schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:11:
[...]
Heb ik het goed begrepen dat je tussen (naaf versnelling met) riem en
derailleur kiest? Want die verschillen zijn groot. Kwa eigenschappen zit de (naaf versnelling met) ketting (ook wel single speed ketting) er tussenin. Ik noem die even ‘gewone’ ketting omdat je daar altijd op gefietst hebt.
Bij een derailleur moet je de ketting elke 100~500km smeren (weersafhankelijk), en elke 3500~7000km de cassette en ketting vervangen (gebruiksafhankelijk). Bij een ‘gewone’ ketting is dat respectievelijk 500~2000 smeren en 7000~11.000 vervangen. Bij een riem nooit smeren en na 20000~25000 vervangen. Dus een derailleur is meer onderhoud, de ‘gewone’ ketting zit er mooi tussenin.
Kwa licht lopen is het precies andersom. Derailleur fietst het lichtste, daarna de rest met kleine verschillen. *
Ik merk ook in mijn winkel dat veel mensen nu tussen derailleur en riem kiezen. Eigenlijk vind ik dat een vreemde keuze, want het zijn twee uitersten. En de ‘gewone’ ketting met naaf versnelling die het al eeuwen goed doet wordt dan vergeten.
Als je zo die uitersten leest, heb je dan liever een riem of een derailleur?
* laten we efficiëntie tussen naven niet in detail bespreken. Dat is voor @
Mahone niet behulpzaam.
Ah uit deze opmerking blijkt maar weer hoe weinig verstand ik er eigenlijk van heb.
Volgens de website van Specialized is de
Specialized Turbo Vado 4.0 als volgt uitgerust:
-Achterderailleur: SRAM NX met 11 versnellingen,
-Cassette: SRAM PG-1130, 11-speed, 11-42t
-Ketting: KMC e11S, 11-speed w/ Missing Link™
De
Specialized Turbo Vado 4.0 IGH is uitgerust met:
-Achterderailleur: enviolo CVP Multi-Turn
-Cassette: Gates Carbon Drive CDX 22t sprocket, silver
-Ketting: Gates Carbon Drive CDX 122t belt, black
Als ik je goed begrepen heb moet ik als ik de fiets goed wil onderhouden elke 100-500km de ketting smeren en tussen de 3500-7500km de cassette vervangen?
Ik verwacht gemiddeld zo'n 80km per week te fietsen, dus dat betekent dat ik in slechte omstandigheden elke 2 weken de ketting moet smeren en ongeveer elk jaar de ketting en cassette moet vervangen.
Als ik voor een riem zou kiezen ben ik dus de komende 4 jaar dus vrij van onderhoud, maar na 4 jaar komt er wel een prijzige vervanging waar ik rekening mee moet houden (waarschijnlijk een stuk duurder dan elk jaar een nieuwe cassette en ketting neem ik voor het gemak even aan).
Als ik die uitersten zo leest maakt het er niet makkelijker op om eerlijk te zijn. Als de prijzen dichter bij elkaar zouden liggen was de keuze snel gemaakt. Een prijsverschil van bijvoorbeeld 200-300 euro had voor mij een no-brainer geweest. Zeker omdat ik me dan ook een stuk minder zorgen maak dat ik met een vieze broek op werk aankom.
Dat ik de fiets elk jaar even naar de FM breng om van nieuwe ketting en cassette te voorzien vind ik nog niet zo'n probleem. Maar ik vraag me af of ik in de herfst en winter de discipline heb om elke twee weken de ketting te smeren. Misschien is de aanschafprijs wel een extra motivatie, want ik wil zo'n dure fiets natuurlijk wel goed onderhouden.
Super bedankt in ieder geval voor je reactie!
Haha ja heb je aan de ene kant ook wel een punt dat ik daar maling aan moet hebben. Maar ben mid 30 en wil er nog niet helemaal aan geloven
De fiets die je stuurt vind ik qua uiterlijk op zich nog wel prima eigenlijk en zou ik nog wel op mijn lijstje willen zetten als alternatief.
Alleen wil ik me het liefst wel beperken tot de 'grote bekendere merken'. Wellicht zwaar onterecht, maar dit merk zie ik dan niet echt zitten.
Verder is het een framemaat en denk ik dat deze voor mijn 2.00m uiteindelijk niet prettig is om lange stukken op te fietsen.
Maar ik waardeer het meedenken en houd me zeker aanbevolen als er nog andere tips zijn voor fietsen die mogelijk bij mijn wensen aansluiten. Dank!