Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 206 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-09 23:59
Geen teleurstelling, vind het wel jammer dat er geadverteerd word met een te hoge radius. Het meeste blij dat hij niet defect is (de accu)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 06:14
Kijktip voor enviolobezitters.. Schakelen!

WANNEER NEEMT HET BEREIK VAN EEN ENVIOLO VERSNELLINGSNAAF AF?

YouTube: WANNEER NEEMT HET BEREIK VAN EEN ENVIOLO VERSNELLINGSNAAF AF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingert
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:12
Een vraagje aan de Lemmo bezitters. Zit de accu vergrendelt met een slot in het frame? Of kun je deze er zo uittrekken? Op de site van Lemmo of in bv de review van Bright kan ik het antwoord niet vinden. Ik twijfel tussen en Tenways cgo600 pro of de Lemmo. Die Lemmo is gewoon mooier maar als je altijd je accu mee moet nemen als je bv de supermarkt ingaat valt die sowieso af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:49
eenhoorntje schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:10:
.... jammer dat er geadverteerd word met een te hoge radius......
Advertenties geven meestal het bereik onder de meest gunstige omstandigheden.
."500 Wh accu waarmee je tot wel 160 km kunt fietsen"
Daarbij heb je ook nog een actieradiuscalculator die zijn beperkingen heeft.

Maar als je eenmaal enkele keren met jouw persoonlijke inzet hebt gefietst, weet je wel ongeveer wat het echte bereik zal zijn en hoe je de waarde van actieradius calculator effectief kan beoordelen.
De Bosch calculator is daarbij een mooi vergelijkingshulpmiddel, ook al betreft het een ander merk motor.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 25-10-2024 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 08:57
Ladypurple schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:28:
Kijktip voor enviolobezitters.. Schakelen!

WANNEER NEEMT HET BEREIK VAN EEN ENVIOLO VERSNELLINGSNAAF AF?

YouTube: WANNEER NEEMT HET BEREIK VAN EEN ENVIOLO VERSNELLINGSNAAF AF?
Dit is een van de redenen dat ik mijn handmatige enviolo wil laten ombouwen naar een Automatiq.
Wl nog wel eerst een proefrit maken met een enviolo automatiq in combinatie met het nieuwe Bosch systeem.
Maar ik heb wel een bedrijf gevonden die het wil doe, het is alleen een eind rijden , maar dat moet dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01:05

mv1

Iemand bekend met de fietsen van Momentum? Schijnt een dochterbedrijf van Giant te zijn, maar kan er hier op Tweakers niks over terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Heb de Voya+ getest. Maar net zoals Giant vind ik uit ervaring het allemaal net niet. Ervaring met hun normale fietsen , vaak afbrekende boutjes, standaard en spatborden (normaal gebruik) Bij de dealer hoorde ik hetzelfde van de ebikes van Giant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:28
Het verhaal van de Giant ken ik niet, ik fiets er al 30.000 km mee, buiten tandwielen en een achterwiel lager nooit wat mee gehad, ook niet net de snelle chip erop, de Yamaha motor ik ook lekker sterk, 85nm dat al 5 jaar geleden.
eenhoorntje schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:16:
Heb de Voya+ getest. Maar net zoals Giant vind ik uit ervaring het allemaal net niet. Ervaring met hun normale fietsen , vaak afbrekende boutjes, standaard en spatborden (normaal gebruik) Bij de dealer hoorde ik hetzelfde van de ebikes van Giant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-08 22:26
Hi Forumleden, in 2019 heb ik een fiets omgebouwd met een Bafang BBS01b 36V middenmotorset. Toendertijd ook met de programming software gewerkt. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59117416

Nu heeft mijn fiets sinds een aantal maanden een probleem dat de motor and display uitvalt bij nog zeker 70-80% volle batterij. Zou een slechte accu kunnen zijn of een instelling die zorgt dat de motor te veel Amperage trekt waardoor batterij management afschakeld. Helaas krijg ik de UART SW niet meer aan de gang.

Is er misschien een tweaker in de buurt van Alkmaar of Heiloo die ervaring heeft met BBS-motoren en eens samen met mij wat kruistesten zou willen doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Stephanus op 26-10-2024 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Stephanus schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:21:
.... probleem dat de motor and display uitvalt bij nog zeker 70-80% volle batterij. Zou een slechte accu kunnen zijn ....
Ik heb enkele jaren terug iets dergelijks gehad met één van mijn Tongsheng systemen. Ver voor de verwachte actieradius schakelt de motor plotseling uit, terwijl de accuspanning nog redelijk is.
Accubehuizing opengemaakt en alle tien celgroepen apart gemeten.
Daarbij bleek één celgroep 3,2V te zijn, de anderen nog 3,8V, zodat de totale spanning boven 36V was en de accu "goed" leek te zijn.
Bij 3.1V schakelt de BMS de accu uit. Iets wat gebeurd zodra je deze belast.
Ik heb eerst geprobeerd om deze ene groep op hetzelfde laadniveau te brengen met de andere celgroepen, maar dat was geen succes.
Daarna kort overwogen om alleen de slechte celgroep te vervangen, samen met een actieve BMS, maar dat is niet zonder risico en ook geen garantie op succes. Uiteindelijk de accu maar vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:29
Stephanus schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:21:

Nu heeft mijn fiets sinds een aantal maanden een probleem dat de motor and display uitvalt bij nog zeker 70-80% volle batterij. Zou een slechte accu kunnen zijn of een instelling die zorgt dat de motor te veel Amperage trekt waardoor batterij management afschakeld. Helaas krijg ik de UART SW niet meer aan de gang.
Zelfde 'euvel' hier inmiddels al 2 keer meegemaakt met een QWIC fiets (met dezelfde gerebrande controller/middenmotor). In beide gevallen was het een cel in de accu die onder de 3.0V zat. Dan schakelt het BMS de complete accu uit. Beide keren de accu vervangen door de FM (hulde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:32
Ik heb een vraagje over een riem/belt.
Als die riem aan vervanging toe is omdat die versleten is moet dan ook tandwiel ook vervangen worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Havelock schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:22:
Ik heb een vraagje over een riem/belt.
Als die riem aan vervanging toe is omdat die versleten is moet dan ook tandwiel ook vervangen worden ?
Hangt af van de slijtage, maar meestal wel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds vanavond eindelijk, na 2 jaar, weer in het bezit van een MTB. Ja zelfs een eMTB.
Voor een schappelijke prijs een vrijwel nieuwe Cube Reaction Hybrid Pro 625 van 2023 over kunnen nemen.
Mooi met het nieuwe Smart System van Bosch.

Ik had al een eBike voor normaal gebruik, met een gen3 Bosch motor (Active Line plus), maar de Powerline CX van de eMTB is toch wel andere koek!
En de functies van de Flow app zijn ook erg prettig.
Ik kan me hier de komende maanden zeker wel mee vermaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-08 00:00
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 00:09:
Voor een schappelijke prijs een vrijwel nieuwe Cube Reaction Hybrid Pro 625 van 2023 over kunnen nemen.
Mooi met het nieuwe Smart System van Bosch.

Ik had al een eBike voor normaal gebruik, met een gen3 Bosch motor (Active Line plus), maar de Powerline CX van de eMTB is toch wel andere koek!
Waar ga je de e-mtb voor gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tweddy schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:15:
[...]
Waar ga je de e-mtb voor gebruiken?
Fietsen.

Ik wil ook weleens over onverharde paadjes rijden, daar is een stadsfiets niet echt geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Fietsen.

Ik wil ook weleens over onverharde paadjes rijden, daar is een stadsfiets niet echt geschikt voor.
Over een gravelpad raak je wel met elke fiets als je er banden van 40mm+ onder krijgt.
Daar heb je niet echt een MTB met vering voor nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:18:
[...]

Over een gravelpad raak je wel met elke fiets als je er banden van 40mm+ onder krijgt.
Daar heb je niet echt een MTB met vering voor nodig.
Ho eens effe. Er worden hier best wat aannames gedaan die nergens op gebaseerd zijn.
De MTB is gewoon een hardtail, dus geen overbodige vering.
Wie zegt dat ik alleen gravelpaden pak?
Ik heb altijd nog MTB gereden naast het in bezit hebben van een stadsfiets (met normale banden), dus logisch dat ik nu een elektrische heb.

Jullie zijn het er niet mee eens ofzo? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Ho eens effe. Er worden hier best wat aannames gedaan die nergens op gebaseerd zijn.
Ik heb altijd nog MTB gereden naast het in bezit hebben van een stadsfiets (met normale banden), dus logisch dat ik nu een elektrische heb.

Je koopt wat je wil. Maar als je zegt dat je een gravelpad niet met een stadsfiets kan doen, dan corrigeer ik dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:15:
[...]

Je koopt wat je wil. Maar als je zegt dat je een gravelpad niet met een stadsfiets kan doen, dan corrigeer ik dat graag.
Maar dat zeg ik nergens. Jij noemt specifiek een gravelpad. Ik had het over onverharde paadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Fietsen.

Ik vroeg dat omdat er zoveel tussenvormen zijn nu. Je hebt toeringfietsen met vering en dikke banden, gravelbikes en mtb's als gradatie van onbegaanbaarheid zal ik maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:43
we gaan verhuizen, en daarmee verandert ook onze woon-werk fiets afstand.
Deze gaat van circa 5 km naar 22km.

Op dit moment hebben we alleen elektrische vouwfietsen (Lacros Scamper XL), dezen gebruiken we ook om in het weekend regelmatig een fietstochtje te doen van rond de 20km.
Echter de accu's (13A, circa 460Wh) houden er na die 20-25km wel mee op, er zit hier een Bafang motor in, en ze zijn circa 4 jaar oud.
Tevens is de mechanische betrouwbaarheid van een vouwfiets natuurlijk wat minder.

Dus we zoeken andere fietsen voor woon-werk verkeer.
Het allerbelangrijkste voor ons is de betrouwbaarheid, we willen de kans op pech onderweg tot het minimum beperken.

- We hebben ons laten vertellen dat de kans op pech met een riem kleiner is dan met een ketting, dus we willen graag een riem aandrijving
- we willen graag goede ondersteuning bij tegenwind, dus we neigen naar de Bosch performance line
- we willen graag op en neer kunnen met maximale ondersteuning op 1 accu, dus we neigen naar minimaal een 625Wh accu.....of is een aandrijving met Bosch Performance lijn dusdanig efficiënter dan de Bafang dat we ook weg zouden komen met een 545 Wh accu, of kunne we beter de 725wh overwegen?
- ik schakel zeer weinig tijdens het fietsen, ik laat hem meestal in een standaard versnelling staan, daardoor valt voor mij alles met een Enviolo handmatige traploze versnelling af. Deze schijnt daar slecht tegen te kunnen.

Dus eisen:
Riem, minimaal 625Wh, Bosch performance, geen Enviolo handmatige versnelling

Nu kijken we naar een paar fietsen, wel in het hogere prijssegment, ook met het idee dat goede onderdelen leidt tot betere betrouwbaarheid.

- de Qio EINS P-5,
https://www.qio-bikes.com...qio-eins-p-5-unisex-2024/

Deze heeft echter maar een 545Wh accu, grote voordeel en waarom we deze overwegen, is dat bij pech onderweg deze makkelijk in de auto past, Volgend jaar komt ook een versie met de 800Wh accu uit, dus wellicht daar op wachten. Andere versies hebben wel de 725Wh accu, echter de Enviolo handmatige versnelling, dus een no-go.

- dutch-id phantom s75 automatic:

https://dutch-id.nl/fietsen/phantom/

Deze voldoet qua eisen eigenlijk aan alles, wel wat prijzig.

- Wellicht de Cube Supreme Hybrid slt 625....
https://www.cubestores.nl...t-625-midnight-black-2023

Die lijkt echter nergens te koop op dit moment

Mochten jullie nog een andere aanrader hebben, of een van genoemde modellen sterk afraden, dan horen we het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 18:21
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Ik heb onlangs een Canyon Pathlithe:on gekocht voor woon/werk. Het is in feite eigenlijk een hardtail e-mtb met een 34mm lucht geveerde vork, dikke banden en zelfs een dropper seatpost. Maar dan wel met spatborden, goede verlichting, Gates riem en Enviolo naaf. Overkill? Misschien, maar heb ondertussen als genoeg taluutjes van viaducten enzo afgesneden en andere modderige paadjes gepakt die je niet met een normale fiets zou doen :) Dus ik snap jouw overweging wel. Heb zelf ook nog een niet electrische Batavus Dinsdag stadsfiets met riem, een MTB en een racefiets (al staat die laatste al een tijdje stof te happen -O- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 16:20

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Voor mensen die het laagste budget aandurven.
Een nieuwe elektrische fiets voor 451 euro.
Bij Amazon Nederland.
Werkt hier prima.
Max. 35 km.

Even zoeken op Swifty Routemaster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8qt8B7yETfXa47XljJrWJitVDc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rAwCmBKGbOTAvlox5E054x4V.png?f=user_large

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@keuringsdienst Misschien een leuk idee om ons op de hoogte te houden hoe lang het mee gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

jimh307 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:33:
@keuringsdienst Misschien een leuk idee om ons op de hoogte te houden hoe lang het mee gaat ;)
N.P. inmiddels 18 maanden probleemloos. :)

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
keuringsdienst schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Dat is zeker netjes :) De dure jongens zijn wellicht beter, maar de prijzen zijn wel een beetje over the top tegenwoordig. Meer dan 3000 euro voor een e-bike noem ik beslist niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Per jaar gebruik gaat deze aanschafprijs onverslaanbaar zijn.
Ik betaalde destijds wel 110 euro meer.

Wanneer je fiets van 3000 euro na 5 jaar is gestolen heb je echt een zure dag (PH 1).
Bij 450 euro na 5 jaar haal je je schouders op en koop je met plezier gewoon een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosterh
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:40
Iemand misschien ervaring met het Cannondale smart sense systeem? Het lukt me niet om verbinding te maken in de Cannondale app. Bij mijn bluetoothverbindingen zie ik dat smart sense verbonden is, maar de app van Cannondale blijft maar scannen.

Verbinding maken met Bosch flow lukt wel gewoon prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2cvman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 16:18
samv5 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:15:
[...]

Dit is een van de redenen dat ik mijn handmatige enviolo wil laten ombouwen naar een Automatiq.
Wl nog wel eerst een proefrit maken met een enviolo automatiq in combinatie met het nieuwe Bosch systeem.
Maar ik heb wel een bedrijf gevonden die het wil doe, het is alleen een eind rijden , maar dat moet dan maar.
Wat kost zoiets ongeveer en waar laat jij het doen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
keuringsdienst schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Dit is wel echt een heel goedkoop aanbod. Maar als ik de reviews lees, dan denk ik dat je wat geluk hebt.
Batterij van 250 Wh is natuurlijk beperkt, en geen idee of je daar een vervangbatterij voor gaat vinden.

Ik blijf er toch bij dat je best een fiets (waarop je wil kunnen rekenen) koopt bij een FM, desnoods een tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
breagor schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:52:
Dus eisen:
Riem, minimaal 625Wh, Bosch performance, geen Enviolo handmatige versnelling
Wat is je favoriete zitpositie? Rechtop of sportief?
Die riem is niet zaligmakend en de kans op pech met een ketting is heel heel heel klein.
Gazelle, Cube, Kalhoff zijn merken die woonwerkverkeermodellen hebben die denk ik aan je eisen voldoen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweddy op 29-10-2024 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweddy
keuringsdienst schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:28:
Bij Amazon Nederland.
Werkt hier prima.
Max. 35 km.

Dat is bizar goedkoop, zelfs voor een gewone fiets. Ik zie wel eens modellen in de prijs range 1000-1500 euro maar dit nog niet.

Ik geloof best dat je er een tijd prima mee uit de voeten kan hoor. Een elektromotor en het concept fiets hoeven niet super ingewikkeld te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Tommie12 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Dit is wel echt een heel goedkoop aanbod. Maar als ik de reviews lees, dan denk ik dat je wat geluk hebt.
Batterij van 250 Wh is natuurlijk beperkt, en geen idee of je daar een vervangbatterij voor gaat vinden.

Ik blijf er toch bij dat je best een fiets (waarop je wil kunnen rekenen) koopt bij een FM, desnoods een tweedehands.
Zelf verwacht ik helemaal geen problemen met deze fiets, maar mensen klagen nu eenmaal graag. Bij iemand is de fiets nooit aangekomen die geeft een 1 als oordeel maar met Amazon garantie krijg je dan altijd je geld volledig terug en je kan opnieuw bestellen, dat neemt hij over duidelijk niet mee in zijn oordeel. Weer iemand anders heeft een probleem met iets dat klemt aan zijn bagagedrager, prima maar dan buig je het recht, voor 451 mag dat geen probleem zijn, maar hij stuurt de fiets dan terug en geeft ook een 1 oordeel, dat is natuurlijk niet slim.

De FM zal een goede nieuwe elektrische fiets al snel voor drie keer dit bedrag verkopen.
Voor zekerheid, ook bij diefstal, koop je er twee van 451e, ben je nog steeds voordeliger uit dan bij de FM.

@Tweddy
Dit model is vooral klassieke fietstechniek met wat elektrische toevoegingen en een uitneembare accu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:50
keuringsdienst schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:28:
Bij Amazon Nederland.
Werkt hier prima.
Max. 35 km.

[Afbeelding]
Lijkt erg veel op Saxonette. Zoveel dat het daar wel weg kan komen.

Toen ~17 jaar geleden Saxonette naar Nederland kwam hebben we er als winkel nog twee gekocht om het uit te proberen. Dat lijkt nog dezelfde electronica als op deze fiets. De rijkwijdte, remkwaliteit, soepelheid van versnellingen, stijfheid (niet), roest bestendigheid, etc voldoet niet aan wat bij een fietsenwinkel verwacht wordt. En je kunt er niet fatsoenlijk aan werken of een van de problemen goed oplossen.

Deze fiets is zo goedkoop dat je je verwachtingen bijstelt. En gelijk heb je. Een koopje. Deze wegwerp kwaliteit is wel een belasting op het milieu en geen enkele winkel gaat hieraan werken.

Ik vind dat je groot gelijk hebt met deze aanschaf en de tip hier. Alleen de vergelijking met de vakhandel gaat mank. Dit heeft niets te maken met fietsen bij een fatsoenlijke winkel.

Ter verduidelijking, ik had het laatst met een vertegenwoordiger over Rockrider van Decathlon. Een groot deel van de jongens op de basisschool fietst daar nu op. Hij had vernomen dat de dichtstbijzijnde Decathlon die fietsen nauwelijks terug krijgt voor garantie of onderhoud. Altijd al willen jongens een zo stoer mogelijke fiets en probeert de vakhandel uit te leggen dat een goedkope mountainbike niet zo degelijk is naar school. Als je als fietsenwinkel zo’n fietsje wel verkoopt komen de ouders bij je terug om het slag uit het wiel te halen, de versnelling af te laten stellen, etc. Dat kan simpelweg niet uit bij een fiets van zo’n prijs. Bij de Decathlon zijn de verwachtingen anders, dus zij kunnen het nu wel verkopen.

Ik koop €40 IKEA gordijnen op de logeerkamer, en €3000 gordijnen op maat bij de lokale interieur winkel voor de eetkamer. Beide een prima deal, je kunt ze niet vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Foxhill schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:21:
[...]

Lijkt erg veel op Saxonette. Zoveel dat het daar wel weg kan komen.

Toen ~17 jaar geleden Saxonette naar Nederland kwam hebben we er als winkel nog twee gekocht om het uit te proberen. Dat lijkt nog dezelfde electronica als op deze fiets. De rijkwijdte, remkwaliteit, soepelheid van versnellingen, stijfheid (niet), roest bestendigheid, etc voldoet niet aan wat bij een fietsenwinkel verwacht wordt. En je kunt er niet fatsoenlijk aan werken of een van de problemen goed oplossen.

Deze fiets is zo goedkoop dat je je verwachtingen bijstelt. En gelijk heb je. Een koopje. Deze wegwerp kwaliteit is wel een belasting op het milieu en geen enkele winkel gaat hieraan werken.

Ik vind dat je groot gelijk hebt met deze aanschaf en de tip hier. Alleen de vergelijking met de vakhandel gaat mank. Dit heeft niets te maken met fietsen bij een fatsoenlijke winkel.

Ter verduidelijking, ik had het laatst met een vertegenwoordiger over Rockrider van Decathlon. Een groot deel van de jongens op de basisschool fietst daar nu op. Hij had vernomen dat de dichtstbijzijnde Decathlon die fietsen nauwelijks terug krijgt voor garantie of onderhoud. Altijd al willen jongens een zo stoer mogelijke fiets en probeert de vakhandel uit te leggen dat een goedkope mountainbike niet zo degelijk is naar school. Als je als fietsenwinkel zo’n fietsje wel verkoopt komen de ouders bij je terug om het slag uit het wiel te halen, de versnelling af te laten stellen, etc. Dat kan simpelweg niet uit bij een fiets van zo’n prijs. Bij de Decathlon zijn de verwachtingen anders, dus zij kunnen het nu wel verkopen.

Ik koop €40 IKEA gordijnen op de logeerkamer, en €3000 gordijnen op maat bij de lokale interieur winkel voor de eetkamer. Beide een prima deal, je kunt ze niet vergelijken.
Ik ben blij dat ik het zelf allemaal niet zo persoonlijk opvat. Of ga stooien met ongefundeerde aannames. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
keuringsdienst schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:45:
[...]

Ik ben blij dat ik het zelf allemaal niet zo persoonlijk opvat. Of ga stooien met ongefundeerde aannames. :X
Ik breng het toch heel feitelijk? Welke aannames? Ik zeg er zelfs bij dat ik je aankoop en tip hier helemaal begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Foxhill schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:58:
[...]

Ik breng het toch heel feitelijk? Welke aannames? Ik zeg er zelfs bij dat ik je aankoop en tip hier helemaal begrijp.
Ik zie geen enkel feit maar alleen aannames in je totaal ontspoorde en ongefundeerde betoog voor de FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
keuringsdienst schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:05:
[...]

Ik zie geen enkel feit maar alleen aannames in je totaal ontspoorde en ongefundeerde betoog voor de FM.
Blijkbaar neem je het wel nogal persoonlijk op, want elke kritische bedenking wuif je gewoon weg.

Het is een wegwerpfiets.
Als er tijdens de garantieperiode iets mis gaat, dan zal Amazon eerst proberen wat moeilijk te doen, maar als je op je strepen staat, dan vervangen ze de fiets en heb je afval.
Als na de garantieperiode iets mis gaat, dan is de kans dat een gewone fietsenmaker daar iets aan wil doen heel klein. Je kan proberen zelf iets te doen als je de onderdelen kan vinden, maar al snel zal de herstelling (defecte motor bv) niet economisch verantwoord zijn, en heb je weer afval.

Kijk ook eens naar de reviews: die zijn echt niet goed voor dit product met meerdere mensen die de fiets gewoon niet krijgen, batterijproblemen hebben en zelfs een melding van een overhitte lader.
Je wil dit product gewoon niemand aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Tommie12 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:49:
[...]

Blijkbaar neem je het wel nogal persoonlijk op, want elke kritische bedenking wuif je gewoon weg.

Het is een wegwerpfiets.
Als er tijdens de garantieperiode iets mis gaat, dan zal Amazon eerst proberen wat moeilijk te doen, maar als je op je strepen staat, dan vervangen ze de fiets en heb je afval.
Als na de garantieperiode iets mis gaat, dan is de kans dat een gewone fietsenmaker daar iets aan wil doen heel klein. Je kan proberen zelf iets te doen als je de onderdelen kan vinden, maar al snel zal de herstelling (defecte motor bv) niet economisch verantwoord zijn, en heb je weer afval.

Kijk ook eens naar de reviews: die zijn echt niet goed voor dit product met meerdere mensen die de fiets gewoon niet krijgen, batterijproblemen hebben en zelfs een melding van een overhitte lader.
Je wil dit product gewoon niemand aanraden.
De realiteit van die 451 euro is lastig te verslaan met ongefundeerde bangmakerij op basis van aannames.
Ook niet door een fietsenmaker die zijn brood inkomsten ziet verdampen door dit soort prijzen. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
keuringsdienst schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:09:
[...]

De realiteit van die 451 euro is lastig te verslaan met ongefundeerde bangmakerij op basis van aannames.
Ook niet door een fietsenmaker die zijn brood inkomsten ziet verdampen door dit soort prijzen. :*)
Welke aannames?
Als er al in de reviews staat dat er batterijen defect zijn binnen de 2 jaar, en er een lader smelt, dan zijn dat voor mij genoeg feiten om in een grote boog rond die fiets te gaan.

Maar als de aankoopprijs je enige criterium is, en de rest je totaal niks kan schelen, dan moet je die fiets maar kopen hé.

Ik zou zelfs geen niet-electrische fiets van 451€ kopen. De realiteit van 451€ is gewoon dat je voor dat bedrag geen duurzame fiets kan kopen waarmee je ergens terecht kan voor een herstelling of wat onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
keuringsdienst schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:09:
[...]

Nou maak je het zelf persoonlijk. Ik zie mijn brood en inkomsten niet verdampen. Ik heb mooie groei en open volgend jaar als alles volgens planning loopt een tweede winkel.

Je mag mijn informatie uit de vak handel zelf en op basis van bij mijzelf alleen al meer dan een miljoen fietsen best afdoen als ongefundeerd. Maar doe dan niet alsof jouw ene aankoop (N=1) de enige waarheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Tommie12 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
Welke aannames?
Als er al in de reviews staat dat er batterijen defect zijn binnen de 2 jaar, en er een lader smelt, dan zijn dat voor mij genoeg feiten om in een grote boog rond die fiets te gaan.

Maar als de aankoopprijs je enige criterium is, en de rest je totaal niks kan schelen, dan moet je die fiets maar kopen hé.

Ik zou zelfs geen niet-electrische fiets van 451€ kopen. De realiteit van 451€ is gewoon dat je voor dat bedrag geen duurzame fiets kan kopen waarmee je ergens terecht kan voor een herstelling of wat onderhoud.
Alleen al de onzin aannames dat dit een wegwerpfiets zou zijn en dat deze 451 euro een reële prijs zou zijn.
Deze fiets was jaren geleden 900 euro en dit zijn de laatste exemplaren die voor half geld weggaan.
Wanneer mensen die nogal voor de hand liggende realiteit niet begrijpen gaat alles mis in de redenering.
Dat sommige fietsen niet geleverd zijn zegt ook natuurlijk helemaal niets over de kwaliteit.

@Foxhill
Vreemd dat je dan wel een hele verzameling aannames verzint waarom dit een slechte fiets zou zijn.
Zelf heb ik in ieder geval geen belang bij de FM of bij amazon of bij deze fiets, 100% onafhanleijk. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
keuringsdienst schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Alleen al de onzin aannames dat dit een wegwerpfiets zou zijn en dat deze 451 euro een reële prijs zou zijn.
Deze fiets was jaren geleden 900 euro en dit zijn de laatste exemplaren die voor half geld weggaan.
Wanneer mensen die nogal voor de hand liggende realiteit niet begrijpen gaat alles mis in de redenering.
Dat sommige fietsen niet geleverd zijn zegt ook natuurlijk helemaal niets over de kwaliteit.
Goed, het is dus een eindereeksje.
Dan kan je dus verwachten dat je niks meer kan vinden van vervangonderdelen.
Ik verwacht van een fiets een levensduur van 10 jaar, dat haal je met deze fiets nooit.
En daarom zijn we hier zo kritisch over dergelijk aanbod, net zoals ik kritisch ben over fietsen van Lidl en Aldi, al lijken die nu wel een serviceoptie te hebben.

Ik heb veel minder bedenkingen bij een Decathlon fiets. Ja, die zijn goedkoop, en hebben niet de topcomponenten, maar Decathlon heeft wisselstukken én een eigen service dienst. Dus ga ik er van uit dat je zo'n fiets lang kan blijven rijden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:21
Om uit de discussie rond de specifieke fiets te blijven een algemener verhaal. Als de diverse producenten een bepaald product allemaal vanaf een bepaalde (dezelfde) prijs aanbieden, dan betekent dit normaal dat dit de minimale prijs is om een rendabele business case rond te bouwen. Nu kan het altijd zijn dat een producent onder deze prijs duikt, vanwege innovatie in productie (bv Tesla), staatssteun (zonnepanelen, elektrische auto’s, windturbines) of omdat ze een ander businessmodel weten te gebruiken dat kostenbesparend is. Vaak is dat andere businessmodel is goedkopere onderdelen gebruiken is en lijdt de kwaliteit eronder. De vraag is dan altijd hoeveel lijdt de kwaliteit eronder en blijft er nog een product over dat functioneert zoals je er van mag verwachten (incl levensduur).

De vraag is dan of een fiets, die oorspronkelijk €900 kost, de kwaliteit kan leveren die je mag verwachten. En daar speelt een meningsverschil. Een FM gaat uit van een product met een langere levensduur en waar betere service over te leveren is. Het kunnen bekijken en testen van een fiets hoort ook bij de positie van een FM. Daar staat een hogere verkoopprijs tegenover en klanten die bij de FM kopen weten dat. Nu zijn er natuurlijk ook mensen die daar niet om geven, bv omdat ze zelf handig zijn, geen problemen hebben met een minder optimale fiets of de kortere levensduur accepteren vanwege de lagere prijs. Dat is dus een ander publiek dan dat bij de FM komt. Daar is niets mis mee. Het verklaart de verschillen in mening rond deze fiets.

Mijn voorkeur is sterk. Ik koop producten van kwaliteit en doe er dan lang mee. Dat is vanuit gebruiksgemak (duurdere producten werken vaak beter/gemakkelijker), ecologisch (gaan langer mee) en soms zelfs economisch (mijn dure Jura koffiemachine gaat langer mee en gebruikt goedkopere koffie dan de Nespresso die we daarvoor hadden). Maar dat is puur een persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

In Nederland bij normaal gebruik echt lang met een dure fiets doen is gezien de gigantische diefstal een utopie.

Ik heb wel eens iemand gesproken die van een Decathlon naar deze was overgestapt en de Decathlon omschreef als troep met waardeloze service. Hij was, net als ik, erg tevreden over dit amz. aanbod.
Dat is belangrijk voor mij omdat ik daarvoor juist een Decathlon wilde kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01:05

mv1

Ik ben in de markt voor een elektrische fiets. Budget ligt tussen de €2000-€2400.

Momenteel staan de LEMMO MK2 en de Tenways CGO009 op mijn lijstje.

Hebben jullie nog tips naar welke fietsen ik kan kijken die een beetje vergelijkbaar zijn met de 2 bovenstaande modellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
keuringsdienst schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:31:
In Nederland bij normaal gebruik echt lang met een dure fiets doen is gezien de gigantische diefstal een utopie.

Ik heb wel eens iemand gesproken die van een Decathlon naar deze was overgestapt en de Decathlon omschreef als troep met waardeloze service. Hij was, net als ik, erg tevreden over dit amz. aanbod.
Ik heb wel eens gesproken met iemand die een Decathlon fiets kocht en een orgasme kreeg van de goede kwaliteit en prima service.
Moet je nagaan wat er zou gebeuren als die een Koga of Velo de Ville zou rijden. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Tommie12 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

Ik heb wel eens gesproken met iemand die een Decathlon fiets kocht en een orgasme kreeg van de goede kwaliteit en prima service.
Moet je nagaan wat er zou gebeuren als die een Koga of Velo de Ville zou rijden. _/-\o_
Dat bedoel ik: onzin verzinnen en trollen. Lekker bezig. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
keuringsdienst schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Dat bedoel ik: onzin verzinnen en trollen. Lekker bezig. d:)b
Als je één gesprekje met één persoon al als bron gaat aanhalen. Tja, dan kan je toch verwachten dat je wat tegenwind krijgt.

Succes nog met je fiets.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 30-10-2024 11:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L.N.
keuringsdienst schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:31:

Je spreekt iemand aan over het feit dat hij aannames doet zonder deze te onderbouwen en dan kom je zelf met een dergelijke aanname? In NL zijn vorig jaar 90.000 e-bikes gestolen, terwijl er 3,4 tot 5 miljoen E-bikes zijn. Het aantal wisselt welke bron je neemt. Dus dan is de kans op diefstal tussen de 1,8% en 2,65%. Natuurlijk is de kans op diefstal zeer afhankelijk waar je woont, welke e-bike, etc. Maar met deze percentages snijdt jouw opmerking geen hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

L.N. schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:06:
[...]
Je spreekt iemand aan over het feit dat hij aannames doet zonder deze te onderbouwen en dan kom je zelf met een dergelijke aanname? In NL zijn vorig jaar 90.000 e-bikes gestolen, terwijl er 3,4 tot 5 miljoen E-bikes zijn. Het aantal wisselt welke bron je neemt. Dus dan is de kans op diefstal tussen de 1,8% en 2,65%. Natuurlijk is de kans op diefstal zeer afhankelijk waar je woont, welke e-bike, etc. Maar met deze percentages snijdt jouw opmerking geen hout.
Nee, het verbond van verzekeraars aanhalen als 'betrouwbare' bron is een goed idee. 8)7
Neem je ook even mee in je berekening dat bijna niemand meer aangifte doet.
Zelfs de politie geeft toe dat de aantallen heel veel hoger liggen.
Alleen voor de verzekering moeten mensen wel.

Bijna drie kwart miljoen fietsen gestolen in 2021 volgens het CBS.

In Nederland zijn het afgelopen jaar zo’n 735.000 fietsen gestolen. Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor van het CBS. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) ging eerder uit van 550.000 diefstallen van rijwielen in 2021, maar het daadwerkelijke aantal ligt dus een stuk hoger.

snip: niet nodig

[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 30-10-2024 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:46
Zelfs een bafang middenmotor + goeie accu kost iets van 400-500 euro los op Aliexpress. En dat is een kwalitatief eigenlijk uitstekend ding (heb hem zelf ook), maar wel chinees met dito garantie.
Je gaat mij niet vertellen dat er een fatsoenlijke accu + motor + frame + aandrijving op zit voor 450 euro voor een complete fiets, er moet toch ergens beknibbelt zijn ? Wat ook kan dat Amazon 500 euro verlies pakt op deze fiets omdat ze marktaandeel willen winnen, oude voorraad slijten, de concurrentie dwars zitten, andere fiets leveranciers onder druk willen zitten / uitknijpen etc.

Het is hoe dan ook een interresante deal.

Ik snap trouwens niet waarom een fietsenmaker hier niet aan zou kunnen werken, ook al zou het dan (aanname) troep zijn, het ziet er uit als redelijk normale onderdelen (de remmen / wielen en versnellingen etc.). Totdat de motor of batterij kuren geeft dan kan je wel weer een nieuwe fiets kopen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Lollercopter schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:22:

Ik snap trouwens niet waarom een fietsenmaker hier niet aan zou kunnen werken, ook al zou het dan (aanname) troep zijn, het ziet er uit als redelijk normale onderdelen (de remmen / wielen en versnellingen etc.). Totdat de motor of batterij kuren geeft dan kan je wel weer een nieuwe fiets kopen. 8)7
Die discussie is hier al meermaals gevoerd.

Een goede FM heeft werk genoeg met onderhoud van zelf verkochte fietsen of andere merkfietsen.
Als hij/zij zich waagt aan dergelijke fietsen is de kans groot dat hij de onderdelen niet heeft, niet kan krijgen of er veel te veel,tijd in moet steken om ze vast te krijgen. Laat staan dat hij bv de motor of batterij kan uitlezen.

En als de kwaliteit van die fiets dan slecht is, dan riskeert hij nog hommeles omdat hij garantie moet geven op zijn herstelling.

Een VW/Skoda/Seat garage gaat ook niet werken aan een BYD of Tesla.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
keuringsdienst schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:51:
[...]

Nee, het verbond van verzekeraars aanhalen als 'betrouwbare' bron is een goed idee. 8)7

In Nederland zijn het afgelopen jaar zo’n 735.000 fietsen gestolen. Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor van het CBS. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) ging eerder uit van 550.000 diefstallen van rijwielen in 2021, maar het daadwerkelijke aantal ligt dus een stuk hoger.

snip
Wat een onzin dat cijfers van de verzekeraar niet zouden kloppen.

Jouw bron zegt 735.000 fietsen gestolen. Volgens Bovag en RAI 22,8 miljoen fietsen in Nederland. Betekend zo’n 0,3~0,4% gestolen. Of zijn de Bovag en RAI ook al niet betrouwbaar?

En natuurlijk is dat veel meer bij dure elektrische fietsen. Maar in onze regio nog altijd onder de 0,5% (bron: diefstal en fietsen in onderhoud in winkel).

Er is een markt voor fietsen van €500, er is een markt voor fietsen van €2000 en er is een markt voor fietsen van €5000. Ik kraakte niet eens je fiets af. Ik merkte alleen op dat je die extremen niet met elkaar kunt vergelijken. Ik verzin daar niets bij. En deed het aanvankelijk behoorlijk neutraal.

[ Voor 23% gewijzigd door We Are Borg op 30-10-2024 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
keuringsdienst schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:51:
[...]

Goed, dan gebruik ik jouw bron. Uit de Veiligheidsmonitor (blz. 36) blijk dat 5% van de Nederlanders in 2023 het slachtoffer was van diefstal van een fiets. Dat zijn dus “gewone” fietsen en e-bikes bij elkaar. Dan wordt dus gemiddeld 1 keer in de 20 jaar jouw fiets gestolen. Ja, ik weet dat dit statisch wat krom is….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
Ik kan mij ook melden in dit topic al zijn we nog met een zoektocht bezig.
Mijn vrouw wil graag een elektrische fiets en een kennis heeft een Gazelle HeavyDutyNL C7 .
Lijkt op het oog een praktische fiets voor mijn vrouw die op dit moment de jongste nog op een achterzitje heeft en vaak dus boodschappen doet op de fiets die dan mooi voorop in een mand kunnen ipv kleine fiets tassen achterop waar ook de jongste 9 van de 10x zit.

Ze fietst gewoon in de stad zelf en is dus geen trekvogel :+ .
Ik kom dit merk en type fiets in het topic eigenlijk niet tegen, zitten hier alleen de echte (sport)fietsers/fanatiekelingen of is er ook ruimte voor een alledaagse elektrische fiets voor de ritjes door de stad?

Gazelle biedt weinig upgrades aan, het lijkt alsof alleen de accu wat groter kan en dat zal ik dan (puur uit gemak) ook dan erbij nemen maar remmerij, middenmotor of type versnellingen of andere technieken lijken vast te staan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 15:30

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

GeeMoney schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:11:
Mijn vrouw wil graag een elektrische fiets en een kennis heeft een Gazelle HeavyDutyNL C7 .
Robuuste fiets maar wat ik jammer en ook nadeel vind zijn de velgremmen.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:33
Lijkt op het oog een praktische fiets voor mijn vrouw die op dit moment de jongste nog op een achterzitje heeft en vaak dus boodschappen doet op de fiets die dan mooi voorop in een mand kunnen ipv kleine fiets tassen achterop waar ook de jongste 9 van de 10x zit.

Ik kom dit merk en type fiets in het topic eigenlijk niet tegen, zitten hier alleen de echte (sport)fietsers/fanatiekelingen of is er ook ruimte voor een alledaagse elektrische fiets voor de ritjes door de stad?

Gazelle biedt weinig upgrades aan, het lijkt alsof alleen de accu wat groter kan en dat zal ik dan (puur uit gemak) ook dan erbij nemen maar remmerij, middenmotor of type versnellingen of andere technieken lijken vast te staan ?
Gazelle Bloom? Is alleen geen cargo maar mama fiets.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Vogels60 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:07:
[...]

Gazelle Bloom? Is alleen geen cargo maar mama fiets.
Wat zouden de voor en nadelen zijn?
Ze blijkt trouwens nu op de “oude” bloom te rijden. 11 jaar oud zonder problemen. Ze moet echter nu ook vaak met 2 kinderen naast zich op kleine fietsjes en dus 1tje achterop door weer en wind en dan is een beetje hulp wel zo luxe :).
Ze vind de heavyduty qua model ook mooi, jammer van die velgremmen inderdaad.
Ik heb wel een afspraak gemaakt in een Gazelle center over 1,5 week dus dan kan ze en even rondkijken en wat proefritjes maken.
Budget ligt rond de 3k .

[ Voor 52% gewijzigd door GeeMoney op 30-10-2024 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill

Prima keuze. Instap is niet heel laag, wat wel handig kan zijn als moederfiets. Maar als dat voor haar gaat mooie fiets.

Toelichting: mijn eigen vrouw red het niet met kind op een HeavyDutyNL vanwege de instap, bij een klant van me ging het prima. Dus even uitproberen.

Je vraagt je af welke upgrades er zijn. Er is de C5 in plaats van C7. Die is dan met Nexus 5, riem en Performance Line motor. Als je het huidige model met Bosch Smart hebt kun je eventueel ook een ander Bosch display toevoegen (Kiox 300, Kiox 500 of Smartphonegrip).

Maar zonder upgrades al helemaal geschikt voor je beoogde gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 30-10-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Foxhill schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:21:
[...]

Prima keuze. Instap is niet heel laag, wat wel handig kan zijn als moederfiets. Maar als dat voor haar gaat mooie fiets.

Toelichting: mijn eigen vrouw red het niet met kind op een HeavyDutyNL vanwege de instap, bij een klant van me ging het prima. Dus even uitproberen.

Je vraagt je af welke upgrades er zijn. Er is de C5 in plaats van C7. Die is dan met Nexus 5, riem en Performance Line motor. Als je het huidige model met Bosch Smart hebt kun je eventueel ook een ander Bosch display toevoegen (Kiox 300, Kiox 500 of Smartphonegrip).

Maar zonder upgrades al helemaal geschikt voor je beoogde gebruik.
Goede tips, dank je.
Ik ben meer gecharmeerd van de riem en middenmoter inderdaad en die heeft de C5 !
Uiteindelijk moet zij er goed op fietsen en hem mooi vinden natuurlijk maar ik neem hem zeker even mee als vergelijk als we daar toch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ik meld me aan.

Een riem icm een Bosch motor is heel lekker trappen (hier 13.000 km ervaring). Een riem is zeer direct en een ketting kan strekken als er heel veel kracht op staat. Het gevoel is anders en als je dat gevoel kent wil je niet snel iets anders meer.
Ik denk dat je aan die fiets veel plezier zult beleven. Met het comfort zit het tegenwoordig ook wel goed. Dikke(re) banden met correcte spanning fietst van zichzelf al heel comfortabel. Goede onderdelen kosten eenmaal flink geld, maar dat verdient zich terug.
========
Behalve comforttabel zijn deze fietsen van een heel ander kaliber aan remkracht en veiligheid. Bij een noodstop zou zich dat kunnen gaan wreken. De duurdere fietsen hebben vaak betere remmen en doseerbaarheid.

Toch blijf ik erbij dat ik benieuwd ben hoe lang de fiets het zou volhouden. Niet iedereen heeft een flinke portemonnee en als je nu heel zuinig zou zijn op die fiets zal hij heus wel even mee kunnen.

PS: laad je accu nooit binnen op. Het is no name spul en veiligheid kan ik niet garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
@keuringsdienst

misschien voor de schoolgaande kids,
maar of het lang mee gaat...

https://www.marktplaats.n...he-herenfiets-merk-spiked

Spiked iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
jimh307 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:19:
PS: laad je accu nooit binnen op. Het is no name spul en veiligheid kan ik niet garanderen.
Als het wel van een merk is, dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Foxhill schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:43:
[...]

Wat een onzin dat cijfers van de verzekeraar niet zouden kloppen.

Jouw bron zegt 735.000 fietsen gestolen. Volgens Bovag en RAI 22,8 miljoen fietsen in Nederland. Betekend zo’n 0,3~0,4% gestolen. Of zijn de Bovag en RAI ook al niet betrouwbaar?

En natuurlijk is dat veel meer bij dure elektrische fietsen. Maar in onze regio nog altijd onder de 0,5% (bron: diefstal en fietsen in onderhoud in winkel).

Er is een markt voor fietsen van €500, er is een markt voor fietsen van €2000 en er is een markt voor fietsen van €5000. Ik kraakte niet eens je fiets af. Ik merkte alleen op dat je die extremen niet met elkaar kunt vergelijken. Ik verzin daar niets bij. En deed het aanvankelijk behoorlijk neutraal.
Het gaat volgens het CBS om 5 procent fietsendiefstal over 2023. Meer dan een miljoen dus.
Ieder jaar 5% kans op een gejatte fiets is een extreem hoog percentage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-rXO3GSrHnOQia3IwVYQsurbhs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zbrWM87GgcyVPQ8mj3koW9VS.png?f=user_large
snip: niet eens zijn en met andere bronnen komen prima. Maar nogmaals: niet op de man spelen

[ Voor 22% gewijzigd door We Are Borg op 31-10-2024 18:23 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:49
Dat is nogal een statement en wat mij betreft onnodig en jouw persoonlijke mening.
Die van mij (voor zover het je interesseert) is dat @Foxhill waardevolle bijdragen levert met informatie die voor een gewone consument (ik) niet of minder makkelijk toegankelijk is en juist zonder commercieel belang.

[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 31-10-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:33
GeeMoney schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Wat zouden de voor en nadelen zijn?
Ze blijkt trouwens nu op de “oude” bloom te rijden. 11 jaar oud zonder problemen. Ze moet echter nu ook vaak met 2 kinderen naast zich op kleine fietsjes en dus 1tje achterop door weer en wind en dan is een beetje hulp wel zo luxe :).
Ze vind de heavyduty qua model ook mooi, jammer van die velgremmen inderdaad.
Ik heb wel een afspraak gemaakt in een Gazelle center over 1,5 week dus dan kan ze en even rondkijken en wat proefritjes maken.
Budget ligt rond de 3k .
Ik weet de verschillen niet tussen de fietsen.
De Bloom heeft wel een iets langere wielbasis geloof ik.
De laadgewichten van de dragers kunnen verschillen?
Wij hebben de Bloom C380 en ik ben er zeer over te spreken.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweddy
keuringsdienst schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:32:
Het gaat volgens het CBS om 5 procent fietsendiefstal over 2023. Meer dan een miljoen dus.
1,1 miljoen gestolen fietsen per jaar kan voor mijn gevoel niet waar zijn en dat zeggen ook de cijfers van de verzekeraars: in 2023 zijn er in Nederland 85.190 fietsdiefstallen gemeld. Dat zijn toch heel andere aantallen. Het aantal fietsdiefstallen ligt waarschijnlijk wel hoger, omdat niet iedereen aangifte doet, maar hoe duurder, hoe waarschijnlijker de aangifte lijkt me.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 04:34
dennisfr schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:55:
[...]

Dat is nogal een statement en wat mij betreft onnodig en jouw persoonlijke mening.
Die van mij (voor zover het je interesseert) is dat @Foxhill waardevolle bijdragen levert met informatie die voor een gewone consument (ik) niet of minder makkelijk toegankelijk is en juist zonder commercieel belang.
Helemaal met je eens, ik waardeer in ieder geval de bijdragen in dit topic van personen als @Foxhill, @Tommie12 en @jimh307 enorm.
Het is dat @Foxhill soms benoemt heeft dat hij fietsenmaker is(dat maakt na mijn idee zijn kijk op de fietsen extra interessant), maar heb hem nog nooit zijn eigen bedrijf zien promoten of eigenlijk ook maar een verwijzing naar zijn bedrijf zodat je daar iets zou kunnen kopen.
Tweddy schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:00:
[...]
Een miljoen gestolen fietsen per jaar kan voor mijn gevoel niet waar zijn en dat zeggen ook de cijfers van de verzekeraars: in 2023 zijn er in Nederland 85.190 fietsdiefstallen gemeld. Dat zijn toch heel andere aantallen. Het aantal fietsdiefstallen ligt waarschijnlijk wel hoger, omdat niet iedereen aangifte doet, maar he duurder, hoe waarschijnlijker de aangifte lijkt me.
Dat lijkt mij ook, de meesten zullen een nieuwe fiets van een paar duizend euro wel verzekeren en om dan iets van geld terug te zien moet je toch echt een aangifte doen.

[ Voor 28% gewijzigd door BulMi op 31-10-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
BulMi schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:00:
Dat lijkt mij ook, de meesten zullen een nieuwe fiets van een paar duizend euro wel verzekeren en om dan iets van geld terug te zien moet je toch echt een aangifte doen.
Inderdaad, een student die zijn fiets op straat koopt voor minder dan 100 euro gaat echt geen aangifte doen, maar als jij je fiets van 3 mille kwijt bent neem je echt wel die moeite, nog in de verzekering of niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Tweddy op 31-10-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migros
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:43

migros

Nooit meer een Samsung

Na het lezen van dit hele topic kom ik er steeds meer achter dat goedkope fietsen in dit topic "not done" zijn.
En toch ga ik het proberen.

Ik heb 2 Chinese fietsen gezien die ik overweeg. De Samebike RS-A01 pro en Fiido C11 pro. De ene rond de 800 euro en de andere rond de 1100 euro en net op de markt. Allebei zien er degelijk uit maar de specificaties zijn soms vaag. Wat mij vooral trekt is dat de Fiido C11 pro een Mivice 200 sensor heeft, welke in het westelojk halfrond als zeer goed en betrouwbaar wordt ervaren (het merk dus).

Welke fout maak ik als ik 1 van deze 2 koop, behalve dat het een onbekend merk is en onbetrouwbaar en de reviews niet altijd om naar huis te schrijven zijn. Nou wil ik over deze argumenten heen kijken omdat alleen klagers op internet komen en tevreden klanten gewoon niet klagen.

Hoor graag tegengas!

Leuk man gatheren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@migros Wat wil je horen?
Je hebt zelf al onderzoek gedaan en ik persoonlijk zou geen 1000 euro stuk slaan aan zoiets met zulke vage specs, reviews, garantie en onderdelen die waarschijnlijk niet allemaal te krijgen zijn hier.

Maar zoals ik al zei; wat wil je horen?
Kan ook zeggen dat het natuurlijk best lang goed zou kunnen gaan en dan is 1000 euro niet veel geld is als je er "probleemloos" 10 jaar / 30K km mee doet.

Ervarings deskundige van dit soort fietsen zal je hier denk ik niet snel vinden aangezien ze amper verkocht worden in NL.

( Zelf heb ik heel lang met een 2e hands Sparta RXS+ gedaan, ongeveer 5 jaar en 15K, kocht hem goedkoop al 5 jaar oud en 25K op de teller. Wel wat onderhoud aan gehad maar dat was simpel bij alle FM's)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
migros schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:42:
.... De Samebike RS-A01 pro en Fiido C11 pro. De ene rond de 800 euro en de andere rond de 1100 euro en net op de markt. Allebei zien er degelijk uit maar de specificaties zijn soms vaag. Wat mij vooral trekt is dat de Fiido C11 pro een Mivice 200 sensor heeft, ....
....
Bedenk dat de desbtreffende Samebike in Europa niet legaal is met een 500W motor en 32km/h snelheid.
Het motorvermogen staat meestal op de motor aangegeven, zodat bij een eventuele controle je een probleem hebt.

De Flido C11 pro lijkt dat wel te zijn (in tegenstelling tot de C11 zonder pro die hier al vaker ter sprake is gekomen), hoewel er over de max. snelheid niet gesproken wordt. Voordeel is wel de aanwezige koppelsensor. Omdat je geen proefrit kunt maken, moet je maar afwachten hoe de ebike zit en fietst. Ook de garantieafhandeling is niet duidelijk. Aangezien rechtstreeks vanuit HongKong wordt gehandeld is niet in te schatten of dit volgens de EU regels is.
Over de algemene staat kan ik weinig zeggen, maar als je vooraf elke verbinding en bout naloopt kan je hier best plezier van hebben,

Denk wel vooraf hoe je het onderhoud wilt gaan doen. Als je dit zelf oppakt geen probleem, maar zo niet informeer eerst dan eens rond. Zoals eerder vermeld. Niet iedere FM zal dit willen doen.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 31-10-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 06:14
Na het lezen van dit hele topic kom ik er steeds meer achter dat goedkope fietsen in dit topic "not done" zijn.

Ik heb 2 Chinese fietsen gezien die ik overweeg. De Samebike RS-A01 pro en Fiido C11 pro. De ene rond de 800 euro en de andere rond de 1100 euro en net op de markt. Allebei zien er degelijk uit maar de specificaties zijn soms vaag. Wat mij vooral trekt is dat de Fiido C11 pro een Mivice 200 sensor heeft, welke in het westelojk halfrond als zeer goed en betrouwbaar wordt ervaren (het merk dus).

Welke fout maak ik als ik 1 van deze 2 koop, behalve dat het een onbekend merk is en onbetrouwbaar en de reviews niet altijd om naar huis te schrijven zijn. Nou wil ik over deze argumenten heen kijken omdat alleen klagers op internet komen en tevreden klanten gewoon niet klagen.

Hoor graag tegengas!
Ik zou geen fiets kopen die ik niet uitgebreid heb geprobeerd

Kan je zelf reparatie / onderhoud doen? Zo nee, vraag op voorhand of een FM ‘m in onderhoud wil nemen. ( ik heb de afgelopen tijd meerdere FM op verschillende momenten bezocht. De voorraad af te leveren en reparatiefietsen gezien. En als je in de rij staat, vang je wel eens wat op ;) over termijnen voor reparatie.)

Pakweg 1000 uitgeven voor een nieuwe EF zie ik als inzetten in het casino op rood of zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Hoor graag tegengas!
Met de gewone loopdelen (remmen, wielen, versnelling) verwacht ik geen grote miserie, trouwens, dat kan je vrij makkelijk zelf vervangen.
Of een fietsenmaker je wil helpen zal er altijd maar van af hangen of hij zin en tijd heeft.
Maar zodra je problemen hebt met de motor, electronica of batterij zal een FM je niet kunnen helpen.
Dat wordt ook aangeklaagd in één van de reviews, en als antwoord worden 2 adressen opgegeven... voor héél Duitsland. Dat op zich zou voor mij al een KO criterium zijn, zeker als je die fiets voor je commute wil gebruiken.
Ik ben daar misschien categoriek in, maar als een organisatie fietsen wil verkopen via grote winkels of een webshop, dan wil ik op voorhand weten hoe en waar garantie en herstellingen afgehandeld worden.

Bij Van Moof hebben ze dan een tijdje gezegd: ga maar naar een lokale fietsenmaker, voor het rechten van je wiel (ze hadden een hele tijd kromme wielen bij nieuw afgeleverde fietsen) betalen we tot 20€.
Dan gaan bij mij alle lichten op rood.
If you sell something, own your shit and solve it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:21:
...... zodra je problemen hebt met de motor, electronica of batterij zal een FM je niet kunnen helpen.
.... als antwoord worden 2 adressen opgegeven... voor héél Duitsland.....
In Nederland zijn aan de grenzen van Nederland enkele testcentra, maar aftersales is het dichtsbijzijnd in België (Oostende). Bron
Met betrekking op het motorsysteem wel belangrijk om te weten.

Terugsturen naar HongKong is voor eigen rekening.
Garantie is een jaar op de meeste onderdelen.
Omdat dit korter is dan de standaard EU garantie, neem ik aan dat ook de voorwaarden anders zijn.
@migros
Kortom, je kan er een leuke ebike aan hebben, maar weet waar je aan begint, voor je gaat bestellen.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 31-10-2024 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
@migros Van waar wordt de fiets verstuurd? Indien dat buiten de EU is, check dan of je geen import/BTW/Douane-kosten bijkomen. Dat kan, samen met de anti-dumpingsregels van de EU, de fiets een heel stuk duurder maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
L.N. schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:35:
.... Van waar wordt de fiets verstuurd? I....
De Fiido wordt vanuit een EU warehouse verzonden.
Dit houdt meestal in dat de ebikes per batch vanuit HongKong daar naar toe worden gestuurd en vandaar uit naar degenen die ze besteld hebben. Meestal is er geen voorraad in Europa.
Omdat het een EU warehouse betreft zijn alle kosten al verrekend (of omzeild)

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 31-10-2024 16:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweddy

Goedkoop is echt niet not done hoor.
Ik denk dat storingen en garantie je grootste zorg zullen zijn. Storingen kunnen ook bij gerenommeerde merken gebeuren natuurlijk, maar daar is vaak makkelijker wat mee te doen. Verder blijf ik erbij dat het concept fiets en het concept elektromotor niet al te ingewikkeld hoeven zijn.
Als jij voor 1100 euro klaar bent en de specs zijn naar wens maakt dat het risico het overwegen waard.
500Wh, 55Nm, Shimano derailleur, waarom ook niet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Foxhill
Wat een onzin. Ik heb best veel tijd hier besteed omdat ik het leuk vind mensen met fietsen te helpen. Ik heb er nog geen euro aan verdiend en verwijs ook niet naar mijn zaak hier.

Als iemand hier iets zelf wil repareren krijgt diegene uitleg. Ook ik heb reparaties uitgelegd zodat iemand niet naar de FM hoeft.

Er zijn hier ook een aantal fanatiekelingen met opbouwsets. Als daar vragen over komen is er ook goede hulp. Dat gaat ook buiten de vakhandel om.

Er is door verschillende mensen (inclusief ik als FM) erkend dat jouw aanschaf een aantrekkelijke koop is vanwege de prijs.

Ik begrijp niet waarom je hier toch zo’n strijd aan probeert te zwengelen. Ik zal van mijn kant in ieder geval stoppen met reageren.

[ Voor 14% gewijzigd door We Are Borg op 31-10-2024 18:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
Tweddy schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:12:
....
Goedkoop is echt niet not done hoor. ..
Dit kan ik helemaal onderschrijven.
Zolang je weet waar je aan begint is er geen vuiltje aan de lucht.
Het probleem is er pas als je dezelfde voorwaarden verwacht als die gebruikelijk zijn voor een lokale aankoop.

Zoals eerder vermeld zullen de reguliere fietsonderdelen geen echte problemen opleveren.
Het aandrijfsysteem (accu, controller,sensoren, motor en display) kan bij defecten wel tot zorgen leiden.
Zolang het om een bekend systeem (Chinees of niet) gaat, waarvoor vervangingsonderdelen te koop zijn, is er vaak wel eea op te lossen. Bij een gesloten systeem kan dit wel eens tegenvallen.
Mivice is een bekend systeem, maar wordt alleen geleverd aan ebike producenten, waardoor de onderdelenmarkt tevens beperkt is en je aangewezen bent op een klein aantal leveranciers.

Persoonlijk zou ik daarom altijd kijken hoe eea geregeld moet worden bij defecten buiten de garantieperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Tweddy schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:00:
[...]
1,1 miljoen gestolen fietsen per jaar kan voor mijn gevoel niet waar zijn en dat zeggen ook de cijfers van de verzekeraars: in 2023 zijn er in Nederland 85.190 fietsdiefstallen gemeld. Dat zijn toch heel andere aantallen. Het aantal fietsdiefstallen ligt waarschijnlijk wel hoger, omdat niet iedereen aangifte doet, maar hoe duurder, hoe waarschijnlijker de aangifte lijkt me.
Je hebt helemaal gelijk, een overkoepelende organisatie van commerciële verzekeringsbedrijven heeft altijd gelijk terwijl het CBS totaal niet onafhankelijk is en er juist om bekend staat vanuit eigen belang te liegen. :X

@Tweddy
Ook zonder aangifte blijft een gestolen fiets gewoon gestolen. Dat is natuurlijk het verschil tussen de nietszeggende extreem lage cijfers van de verzekeraars en de echte cijfers van het CBS.

@Foxhill
Het totaal ongefundeerd afbranden van een goedkope fiets die je niet kent is verre van objectief.
De berekening die je maakte van het percentage gestolen fietsen zat er een factor 10 tot 20 naast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
@keuringsdienst
Als er nu één partij is die er belang bij zou hebben om de diefstalcijfers op te krikken, dan zijn het de verzekeringsmaatschappijen wel.

Als hun cijfers aan tonen dat je heel weinig kans hebt op diefstal, waarom zou je dan veel geld willen betalen voor een verzekering?

En nu een bewijs uit het ongerijmde.
Hoe kunnen ze hun tarieven naar de aandeelhouders verantwoorden als er effectief 5% van de fietsen gestolen wordt.
Dan moeten ze voor elke nieuwe fiets van 3000€ een bedrag van 150€ per fiets per jaar voorzien. Denk je echt dat ze die verzekeringen met verlies gaan verkopen, wetende dat er in de premie nog taksen, commissies, behandelkosten en winst moet zitten.
De gemiddelde fietsverzekering kost iets van 120€ per jaar. Daar zal ten allerhoogste 40€ in zitten voor echte uitbetaling van schade.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:49

Hoor graag tegengas!
Het hangt een beetje van je ‘use case’ af: gebruik je de fiets af en toe voor een ritje in je vrije tijd dan kan het prima. Ga je de fiets gebruiken als primair vervoermiddel (woon/werk) en serieus kilometers maken dan zou ik zelf een andere keus maken.

Ik durf best een tablet oid uit China te bestellen, maar bij iets met slijtdelen wat onderhoud en vervanging nodig heeft zou ik het zelf niet doen. (Maar ik fiets dan ook zo’n 6000 km/jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
dennisfr schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:16:
....
Het hangt een beetje van je ‘use case’ af: gebruik je de fiets af en toe voor een ritje in je vrije tijd dan kan het prima. Ga je de fiets gebruiken als primair vervoermiddel (woon/werk) en serieus kilometers maken dan zou ik zelf een andere keus maken......
User case, budget, handigheid, onafhankelijkheid.
Het zijn allemaal redenen die meegewogen worden bij het kiezen en zijn voor iedereen anders.
Of de Fiido geschikt is als primair vervoermiddel weet ik niet. Alleen dat het om Chinese makelij gaat, maar dat hoeft niet slecht te zijn. Het staat en valt met de kwaliteit en kwaliteitscontrole van de onderdelen.

Op zich zit de fiets simpel in elkaar, met weinig "moeilijke" onderdelen.
Een hubmotor, van welk merk dan ook, zit zo eenvoudig in elkaar dat ook daarmee meestal niet veel mis gaat. Misschien na jaren gebruik dat de planetaire kunststof tandwielen versleten zijn.
Als de controller een beetje degelijk is uitgevoerd zal daarmee ook weinig gebeuren.

De zwakste punten zijn accu en display.
De accu, omdat de kwaliteit ervan niet is in te schatten. Bij dit soort ebikes is de accu meestal niet "gekoppeld" met de controller, betreft vaak een universele behuizing en kan eenvoudig voor ieder ander passend exemplaar worden vervangen of worden gereviseerd.
Het display is onderdeel van de controller. Inwerkend vocht kan een probleem vormen. Zonder display zal de ebike niet werken.
Daarom zou ik persoonlijk met het display voorzichtig zijn bij regen ed. dmv een hoesje oid.

Gaat het display stuk en je kan geen vervanger vinden, dan moet ook de controller worden vervangen.
Ik persoonlijk, zou daar geen probleem mee hebben, maar ik begrijp ook dat dit niet voor iedereen is weggelegd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tweddy schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 03:39:
[...]
Als het wel van een merk is, dan wel?
Dan eerder, ja.

Ik heb talloze accu's van binnen gezien en er is een merkbaar verschil in afwerking, gebruikte cellen en montage. Ik heb ook hele goedkope accupacks van binnen gezien en die durf ik nog niet op te laden in een schuur. Ik run een accugroothandel, dus ik mag hopen dat ik capabel genoeg ben om een gefundeerd antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Tommie12 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:47:
@keuringsdienst
Als er nu één partij is die er belang bij zou hebben om de diefstalcijfers op te krikken, dan zijn het de verzekeringsmaatschappijen wel.

Als hun cijfers aan tonen dat je heel weinig kans hebt op diefstal, waarom zou je dan veel geld willen betalen voor een verzekering?

En nu een bewijs uit het ongerijmde.
Hoe kunnen ze hun tarieven naar de aandeelhouders verantwoorden als er effectief 5% van de fietsen gestolen wordt.
Dan moeten ze voor elke nieuwe fiets van 3000€ een bedrag van 150€ per fiets per jaar voorzien. Denk je echt dat ze die verzekeringen met verlies gaan verkopen, wetende dat er in de premie nog taksen, commissies, behandelkosten en winst moet zitten.
De gemiddelde fietsverzekering kost iets van 120€ per jaar. Daar zal ten allerhoogste 40€ in zitten voor echte uitbetaling van schade.
Inderdaad want bij een hoog diefstal percentage van hun verzekerde fietsen hoeven ze niet uit te keren?
Bijna geen van de 24 mln. NL fietsen zijn sowieso verzekerd. Dus die VVV cijfers zeggen echt niets.

Het verschil in de hoge echte cijfers van het CBS en de verzekeraars zit hem natuurlijk in het fin. belang.
De verzekering wil liever niet uitkeren en het CBS geeft 100% zonder belang gewoon de objectieve cijfers.

Iedereen die in Nederland fietst kan weten dat de kans op fietsendiefstal hier extreem hoog is.

snip

[ Voor 17% gewijzigd door We Are Borg op 01-11-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migros

migros

Nooit meer een Samsung

Goedemorgen,

Allen dank voor de verschillende inzichten. Ik ga de fiets voornamelijk voor recreatie gebruiken. Dus als ik 500 km per jaar ermee fiets is dat veel. Het argument dat het Chinese fietsen zijn en daardoor minder zijn dan NL-merken gaat er bij mij niet in, aangezien bijna alle fietsonderdelen tegenwoordig in China worden gemaakt en hier geassembleerd worden. De kwaliteit zal dus wel meevallen, dat de lasnaden niet zijn afgewerkt kan ik begrijpen aangezien je niet voor schoonheid betaalt bij Chinese producten :+

Als iemand nog inhoudelijke info heeft over de merken Samebike Fiido lees ik dat ook graag, anyhow in ieder geval bedankt voor de info. _/-\o_

Leuk man gatheren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
keuringsdienst schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:28:
.....
Er was zelfs iemand die wilde doen geloven dat het diefstal percentage maar 0,3% was. ...
Terwijl het echte CBS percentage bijna een factor 20 hoger lag....
Appelen en peren

Ik weet niet wat de reden is dat je blijft benadrukken dat alleen de door jou aangehaalde cijfers de enige goede cijfers zijn.
Het lagere percentage was niet zelf verzonnen, maar haalde als bron de cijfers van Bovag/Rai aan.

Iedere statistiek, van de verzekeraars, politie, Cbs, Bovag etc. is gebaseerd op achterliggende criteria en berekeningen en is alleen van belang voor degenen die deze statistiek hebben laten opstellen.
Daarom zijn ze niet 1 op 1 met elkaar te vergelijken wat betreft de exacte getallen. Het is niet een kwestie van beter of betrouwbaarder.

De waarde die deze statistieken hebben, zijn ervoor om een stijging, daling of eenduidigheid aan te geven door de jaren heen, zodat er eventueel geanticipeerd kan worden in de toekomst.
Ja, dan gaat het bij verzekeraars om de verkoop van verzekeringen, voorwaarden en tarieven. Bij de politie over eventuele prioriteiten stellen tav middelen en personeel, bij de Bovag over de inkoop/verkoop en bij Cbs over eventueel beleid en kosten voor Nederland.

Het grootste verschil is dat bij Cbs meestal met een enquette wordt gewerkt bij een aantal personen, die vervolgens geëxtrapoleerd worden voor heel Nederland en zijn steden.
Bij de andere instellingen gaat het om feitelijke registraties.

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 01-11-2024 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
migros schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:42:
Goedemorgen,

Allen dank voor de verschillende inzichten. Ik ga de fiets voornamelijk voor recreatie gebruiken. Dus als ik 500 km per jaar ermee fiets is dat veel. Het argument dat het Chinese fietsen zijn en daardoor minder zijn dan NL-merken gaat er bij mij niet in, aangezien bijna alle fietsonderdelen tegenwoordig in China worden gemaakt en hier geassembleerd worden. De kwaliteit zal dus wel meevallen, dat de lasnaden niet zijn afgewerkt kan ik begrijpen aangezien je niet voor schoonheid betaalt bij Chinese producten :+

Als iemand nog inhoudelijke info heeft over de merken Samebike Fiido lees ik dat ook graag, anyhow in ieder geval bedankt voor de info. _/-\o_
Het is denk ik gewoon simpel, alle waar naar zijn geld.
Je kan ook bij een Gazelle een maandagmorgen exemplaar treffen natuurlijk maar het verschil in prijs zit grotendeels toch echt wel in de gebruikte materialen/dikte en legering van het staal bijvoorbeeld. Uiteraard ook een deel in arbeidskosten en iedereen moet zijn eigen afweging daarin maken.

Alle gerenomeerde merken beginnen bijna 50% hoger qua prijs. Het is aan jou of je dus meer waarde hecht aan de portemonnee met een grotere kans op gebreken, het slecht verkrijgen van onderdelen of service, of dat je dus dat extra op tafel legt en dat risico deels afkoopt al is dat nooit 0. Je kan dus geluk hebben bij de 1 maar toch ook pech hebben bij de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
migros schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:42:
..... Ik ga de fiets voornamelijk voor recreatie gebruiken. Dus als ik 500 km per jaar ermee fiets is dat veel. ....
In zo een geval zal denk ik de Fiido C11 Pro meer dan voldoende zijn. Het enige probleem wat in dat geval nog blijft is de zitpositie.
Als die niet bevalt omdat proefrijden niet mogelijk is, dan is het niet eenvoudig om de ebike makkelijk te retourneren, zoals dit bv wel kan bij Decathlon, Lidl of Amazon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migros

migros

Nooit meer een Samsung

Even een hele andere vraag: Ik heb een Koga Miyata E-Tour uit 2012 met ingebouwde accu die de code E0003 aangeeft, wat betekent accu dood.

Mijn vraag is waar kun je zo een accu vervangen, is dit het waard en wat kun je met deze E-bike als ie niet meer repareerbaar is? Beetje lange vraag, de fiets doet het wel maar zonder ondersteuning is ie wel erg zwaar.

Leuk man gatheren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
migros schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:06:
.... Koga Miyata E-Tour uit 2012 met ingebouwde accu die de code E0003 aangeeft, wat betekent accu dood.

.... accu vervangen, is dit het waard en wat kun je met deze E-bike als ie niet meer repareerbaar is? ....
Volgens mij gaat het om een Ion systeem met achternaaf motor. Ik dacht dat daar wel haken en ogen aanzitten mbt het vervangen of reviseren van de accu.

Een mogelijkheid is om het achterwiel te vervangen en de accu eraf te halen, zodat het wat gewicht scheelt en je de fiets nog normaal kunt gebruiken.

Andere mogelijkheid is alleen de motor te gebruiken in combinatie met een andere controller, waardoor je iedere accu kunt aansluiten.
Dat kan "eenvoudig", maar lever je functionaliteit in en meer "ingewikkeld" met behoud van functionaliteit.
In beide gevallen heb je wel weer elektrische ondersteuning.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 01-11-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migros

migros

Nooit meer een Samsung

elinx schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:35:
[...]
Volgens mij gaat het om een Ion systeem met achternaaf motor. Ik dacht dat daar wel haken en ogen aanzitten mbt het vervangen of reviseren van de accu.
Het makkelijke stuk is al ingewikkeld laat staan de link naar de Duitse site, zelfs translate heeft daar moeite mee :+ Dank voor de reactie ik ga dat YouTube filmpje nog een keer bekijken.

Leuk man gatheren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
migros schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:39:
....
Het makkelijke stuk is al ingewikkeld ....
"Eenvoudig" betekent dat je de motor direct op de dikke fasedraden aanstuurt en de dunne draden van de hall sensoren negeert. Ook de krachtsensor wordt niet meer gebruikt, alleen een rotatiesensor en snelheidsensor. Hiervoor is een goedkope controller al toepasbaar. Zie bv dit
"Ingewikkeld" betekent dat je een bepaald merk controller van nieuwe software voorziet en vervolgens alle sensoren kan blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
migros schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:06:
Even een hele andere vraag: Ik heb een Koga Miyata E-Tour uit 2012 met ingebouwde accu die de code E0003 aangeeft, wat betekent accu dood.

Mijn vraag is waar kun je zo een accu vervangen, is dit het waard en wat kun je met deze E-bike als ie niet meer repareerbaar is? Beetje lange vraag, de fiets doet het wel maar zonder ondersteuning is ie wel erg zwaar.
E3 is inderdaad zonder twijfel accu kapot. Accu is nog leverbaar. Adviesprijs is €595 zonder montage. Montage is niet heel ingewikkeld, maar accu moet wel aangemeld worden door een dealer.

Of niet origineel zoals @elinx zegt. Ik weet dat Van Beijck ook een reparatieset heeft voor achterwielmotor. Ik heb daar geen ervaring mee. Ze zijn wel behulpzaam als je ze belt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:43:
.....reparatieset heeft voor achterwielmotor. Ik heb daar geen ervaring mee. ....
In de link zie ik complete ombouwsets incl.motor en met alleen een controller.
Daarbij komt dan nog wel een accu. Hoewel die wel lager geprijsd zal zijn dan een originele, maar in totaal kom je ongeveer op hetzelfde bedrag als alleen een vervangingsaccu.

Als je voor een universele KT sinus controller gaat zal de prijs nog lager zijn, maar uiteindelijk zal die incl. accu toch ook ca. €300 bedragen.
In beide gevallen zul je tevens eea aan werk moeten insteken om het geheel werkend te krijgen.
Het is aan @migros om te beoordelen of hij dit kan/wil. Wij kunnen slechts de mogelijkheden aandragen.
Ik begrijp nu ook waarom hij naar een voordelige ebike kijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 01-11-2024 14:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:De discussie over de getallen rondom fietsendiefstal is nu wel uitgekauwd. Verder doorgaan verpest de sfeer dus bij deze gaan we ontopic verder over iets anders dan diefstal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migros

migros

Nooit meer een Samsung

Dit weekend dan maar die Youtube video's bekijken. Zo aan de genoemnde prijzen is het inderdaad voor mij niet de moeite waard en is een goedkope Chinese fiets een betere optie, aangezien de techniek ook niet stilstaat. Nogmaals dank voor de reacties.

Leuk man gatheren

Pagina: 1 ... 206 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam