Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 205 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-08 14:24
Goede morgen

Misschien al wel eens besproken, maar ik kon niets vinden met de zoekfunctie. Ik heb een oude fiets waar geen accu's meer van te krijgen zijn.

Is het dan mogelijk om gewoon een of 2 8s of 10s RC accu te kopen en met RC stekkers aan te sluiten? Mijn oude accu heeft uiteindelijk maar 2 connecties. Er zit wel intelligentie in de accu, ik weet niet of die voor de led verlichting laadindicatie is, of ook een battery management system.

Ik heb een nog oudere accu even in gekeken voor ik hem af voerde. Dat waren van die grote platte platen en geen cellen zoals 18650.

Hij is 30V 10Ah, dus dan denk ik 8S.

Als het Uberhaupt kan, kan 10s dan ook eventueel om hem nog iets meer oefp te geven? Hij stopt gewoon als hij 25 gaat, dus dan is 10s te veel op een brussless motor. Die dingen gaan toch harder draaien evenredig aan Spanning toch.

30V@10AH en 2 8s pakken van 5000 mA, parrallel, komt dan toch op het zelfde neer lijkt me.

[ Voor 15% gewijzigd door Bandit1216 op 16-10-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Bandit1216 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:10:
Goede morgen

Misschien al wel eens besproken, maar ik kon niets vinden met de zoekfunctie. Ik heb een oude fiets waar geen accu's meer van te krijgen zijn.

Is het dan mogelijk om gewoon een 8s of 10s RC accu te kopen en met RC stekkers aan te sluiten? Mijn oude accu heeft uiteindelijk maar 2 connecties. Er zit wel intelligentie in de accu, ik weet niet of die voor de led verlichting laadindicatie is, of ook een battery management system.

Ik heb een nog oudere accu even in gekeken voor ik hem af voerde. Dat waren van die grote platte platen en geen cellen zoals 18650.

Hij is 30V dus dan denk ik 8S. Als het Uberhaupt kan, kan 10s dan ook eventueel om hem nog iets meer oefp te geven?
Met de informatie die je geeft kan daar niks over gezegd worden.
Wat voor fiets is het, en hoe zien die accu's er uit?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
De snelheid van je fiets wordt electronisch geregeld (gelukkig). Je fiets sneller laten lopen is illegaal en wordt hier niet besproken.

Ik zou de bestaande accu laten reviseren, en dan kan je de capaciteit toch kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216
Ja, ik snap dat hij niet sneller mag, maar tegen de brug op mag hij wel iets sterker van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Bandit1216 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:24:
Ja, ik snap dat hij niet sneller mag, maar tegen de brug op mag hij wel iets sterker van mij.
Dat zal wel meer aan de motor liggen dan aan de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216
Oké. Dan dus gewoon 8s.

De actieradius is minder belangrijk voor me. Misschien is revisie dan toch wel beter inderdaad. 1 stuks 8s pak zou dan misschein wel goedkoper zijn. Das dan het enige wat over blijft.

Maar zou het in theorie wel werken dan? De rest van de elec merk toch niets als het maar het juiste voltage is? Of is dat te kort door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:37
Bandit1216 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:10:
....
Is het dan mogelijk om gewoon een of 2 8s of 10s RC accu te kopen en met RC stekkers aan te sluiten? Mijn oude accu heeft uiteindelijk maar 2 connecties. .....
Hij is 30V 10Ah, dus dan denk ik 8S.

Als het Uberhaupt kan, kan 10s dan ook eventueel om hem nog iets meer oefp te geven? Hij stopt gewoon als hij 25 gaat, dus dan is 10s te veel op een brussless motor. Die dingen gaan toch harder draaien evenredig aan Spanning toch.
....
Klopt een hogere spanning geeft meer motor toeren, maar het hangt van de intelligentie van de controller af of de snelheid hoger dan 25km/h wordt. Daar is de spaaksensor voor verantwoordelijk voor.
Of een een hogere accuspanning mogelijk is wordt bepaald door de controller. Sommige weigeren dienst bij overspanning.

Als je accu slechts 2 draden heeft is de kans groot dat je deze voor iedere ander willekeurige accu kunt vervangen.
Je verwijst naar een aftermarket of gereviseerd type 26,6V is 7S Li-ion uitvoering.(29Vmax.)
Li-ion 8S=29V (33Vmax) 10S=36V(42Vmax.).
.
Als je originele accu nog NiMh betreft betekent dit dat ook een andere lader nodig is.

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 16-10-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216
Ja, op accu staat 26.6V maar ook ergens 29V, maar slechts 2 pinnen inderdaad. Ik zie ook nergens een snelheidssensor trouwens. Alleen de ring bij de pedalen.

Tis een simpel aan uit ding met 3 standen. Op standje 3 gaat hij 25, maar het vermogen is gewoon aan/uit als je gaat trappen. Geen vermogens imput. Geen snelheid sensor te vinden, dus al zou ik hem op willen voeren, gaat dat denk ik niet zo makkelijk. Beetje meer koppel mag, maar 25 is prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Bandit1216 op 16-10-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Bandit1216 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:16:
... op accu staat 26.6V maar ook ergens 29V, maar slechts 2 pinnen inderdaad. Ik zie ook nergens een snelheidssensor trouwens. Alleen de ring bij de pedalen. .....
Of een hogere werkspanning gaat werken kan je alleen achter komen met proberen.
Als je tevreden bent zoals het is zou ik bij 26,6V blijven.
De snelheidssensor zit meestal bij het achterwiel. Soms ook in de naafmotor.
Als je een snelheidsmeter hebt zit er zeker ergens een snelheidssensor.
De sensor bij de pedalen is de rotatiesensor. Deze "ziet" of de pedalen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216
Ja, precies. Er zit wel een magneetje, maar die is voor de sigma computer. Verder niets te zien. Zal vast in de motor zitten. Is niet meer te lezen wat dat is maar 90% zeker zo'n befang 250 Watt voorwielmotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:34
stin00 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:48:
[...]

Ik heb mijn Bosch CX BES motorkap ook dichtgetaped op de naad. Het is echt een hele slechte beschermkap, er komt gewoon zand en vocht doorheen anders. Vocht is echt funest voor de motor.
De sluiting onderaan de Bosch kappen is matig. Als het niet netjes sluit is dat niet mooi inderdaad.

Met vocht heeft het niets te maken. Als er vocht de motor in komt, gaat dat via de lagers. Daar zit de kap niet. De behuizing die achter de kap verborgen zit is gewoon goed dicht.

Dus, je fiets niet afspoelen met een tuinslang.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfWaE-qafi1sWWy7WQX3HhOLi5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tjh7Gu0aO1fSjimkW3O89VTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is binnen en de eerste tientallen kilometers staan er inmiddels op. Flyer Upstreet 7.23 XL.

Voel me er meteen op thuis en gaat als een komeet. Top aankoop. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-09 17:47
Mooie degelijke fiets , 95nm koppel lees ik . Enviolo handmatig is dan wel een beetje jammer voor zo'n topper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
GeorgeBfast schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:34:
Mooie degelijke fiets , 95nm koppel lees ik . Enviolo handmatig is dan wel een beetje jammer voor zo'n topper.
Man toch, zet eens een andere plaat op.
Een handmatige enviolo is prima, en zeker niet jammer.
Als je wat vlakke weg doet, dan met je daar echt niet continu aan zitten draaien, en hier geldt ook : wat er niet op zit kan niet stuk gaan.

Ik heb 1 keer met de automatische enviolo gereden en vind het echt heel weinig meerwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-09 17:47
Andere plaat , ik keur die fiets toch niet af alleen vind ik het jammer ja. Het kan dat jij het weinig meerwaarde vind geven , ik vind dat je met handmatig moeilijk een zelfde stand weer weet te vinden. Dit is mijn mening en dat jij een andere hebt moet jezelf weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@GeorgeBfast Wij hebben ook een automaat op onze Lovens bakfiets en dat is wel fijn, vind ik. Je bent al druk genoeg in de stad met stoppen en vertrekken, manoeuvreren met dat lange zware ding, dan werkt die automaat wel fijn (zorg minder).

Op mijn fiets mis ik hem eigenlijk niet tot nu toe, ik rij wat langere stukken rechttoe rechtaan en kan steeds mooi de juiste cadans vinden. Daarnaast is het geheel niet zo zwaar en de motor sterk. Met boost of op auto stand ben ik binnen no time weer op kruissnelheid; ook al vertrek je niet in een licht verzetje.

Heb nog even naar de Gotour gekeken, die heeft Bosch BES3 met Automatiq, maar de Panasonic fietst wel echt fijn en de automaat mis ik niet. Dus dit is hem geworden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
JanHenk schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:33:
@GeorgeBfast Wij hebben ook een automaat op onze Lovens bakfiets en dat is wel fijn, vind ik. Je bent al druk genoeg in de stad met stoppen en vertrekken, manoeuvreren met dat lange zware ding, dan werkt die automaat wel fijn (zorg minder).

Op mijn fiets mis ik hem eigenlijk niet tot nu toe, ik rij wat langere stukken rechttoe rechtaan en kan steeds mooi de juiste cadans vinden. Daarnaast is het geheel niet zo zwaar en de motor sterk. Met boost of op auto stand ben ik binnen no time weer op kruissnelheid; ook al vertrek je niet in een licht verzetje.

Heb nog even naar de Gotour gekeken, die heeft Bosch BES3 met Automatiq, maar de Panasonic fietst wel echt fijn en de automaat mis ik niet. Dus dit is hem geworden :)
Gefeliciteerd. De Panasonic motor fietst geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:12
Foxhill schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:42:
[...]

Gefeliciteerd. De Panasonic motor fietst geweldig.
95nm koppel las ik, dat is zowat 2x zoveel als mijn 55nm Bosch SX performancemotor waarmee ik bergop met een totaalgewicht van 130kg wat tekort kom.
Blijft natuurlijk altijd een afweging van efficiëntie maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakermeteenZ
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-01 14:41
Beste Tweakers,

Voor woon/werk en studie ben ik op zoek naar een elektrische fiets. Ik ben me hierin aan het verdiepen, maar deze wereld is groot. Ik ben van plan 3-5 keer per week 20-25km heen en 20-25km terug te fietsen. Mijn oog viel op de Canyon Precede:ON CF 8, mede vanwege hun racefietsen. Heeft iemand ervaring met deze fiets? Zijn er andere fietsen rond dit budget die beter voor mij zijn? Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Tweddy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:18:
[...]
95nm koppel las ik, dat is zowat 2x zoveel als mijn 55nm Bosch SX performancemotor waarmee ik bergop met een totaalgewicht van 130kg wat tekort kom.
Ja, hij zal vast iets minder efficiënt zijn (meen dat ook gelezen te hebben in bepaalde tests). Maar dat is alleen voor belang voor de range, voor het stroomverbruik zou ik het niet laten. Dat is altijd nog véél lager dan mijn auto :P

Standaard zit er ook een 750 Wh accu op. In de hoogste ondersteuningsstand zit je op zo'n 9 Wh/km in het vlakke, dus 80+ km. Dat is voor mij meer dan voldoende, maar ik weet niet hoe dat bij jou zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
tweakermeteenZ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:30:
.... Mijn oog viel op de Canyon Precede:ON CF 8, mede vanwege hun racefietsen. ....
Er is niks mis met Canyon, maar......
Dit is niet echt een goed criterium om een ebike voor woon/werk uit te zoeken.
Belangrijk is hoe je de ebike ervaart onder de de desbetreffende omstandigheden en hoe je deze wilt (laten) onderhouden.
De zit moet juist zijn, de motorondersteuning prettig en krachtig genoeg zijn, etc.
Proefrijden is dus belangrijk.

Ik weet niet of je de Topic Start al doorgelezen hebt, daar staat wel eea aan informatie om je keus te stroomlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horrik000
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 18:03
.

[ Voor 99% gewijzigd door horrik000 op 17-10-2024 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Beste Tweakers,

Voor woon/werk en studie ben ik op zoek naar een elektrische fiets. Ik ben me hierin aan het verdiepen, maar deze wereld is groot. Ik ben van plan 3-5 keer per week 20-25km heen en 20-25km terug te fietsen. Mijn oog viel op de Canyon Precede:ON CF 8, mede vanwege hun racefietsen. Heeft iemand ervaring met deze fiets? Zijn er andere fietsen rond dit budget die beter voor mij zijn? Alvast hartelijk dank!
Canyon is zeker een A-Merk, en die fiets laat technisch niks te wensen over.
Wat onzeker is, dan is de rijhouding. Deze fiets vereist dat je nogal sportief gaat zitten. Dat is niet voor iedereen goed. Als ik mijn stuur te ver vooruit zet, dan komt er te veel druk op mijn handen en polsen en krijg ik slapende handen.
Probleem met Canyon is dat je dat niet vooraf kan testen.

En dan moet je je ook realiseren dat onderhoud van Canyon niet door iedereen gedaan wordt, zeker tijdens de garantie ga je best bij een Canyon service center waarvan er maar een paar zijn in NL.

Ben je ook al eens bij je lokale FM geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Canyon is zeker een A-Merk, en die fiets laat technisch niks te wensen over.
Wat onzeker is, dan is de rijhouding. Deze fiets vereist dat je nogal sportief gaat zitten. Dat is niet voor iedereen goed. Als ik mijn stuur te ver vooruit zet, dan komt er te veel druk op mijn handen en polsen en krijg ik slapende handen.
Probleem met Canyon is dat je dat niet vooraf kan testen.

En dan moet je je ook realiseren dat onderhoud van Canyon niet door iedereen gedaan wordt, zeker tijdens de garantie ga je best bij een Canyon service center waarvan er maar een paar zijn in NL.

Ben je ook al eens bij je lokale FM geweest?
De zithouding is inderdaad zéér actief/sportief. Daarnaast zijn de stuurpen en het stuur geïntegreerd waardoor de zithouding aanpassen vrijwel onmogelijk is. Het lijkt mij niet relaxt om daar 40 tot 50 km mee te fietsen naar werk elke dag.

Ik zou een aantal fietsen testen van verschillende merken en de fiets lokaal kopen. Met zoveel kilometers wil je service vlakbij huis kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb een versie van 1,5 jaar geleden. En hiervoor had ik een Qwic ebike voor woon-werk verkeer. Meer een rechtop houding. Naast woon-werk verkeer zit ik regelmatig op de MTB en ook op de wielrenfiets.
Maar zou ik nogmaals een Canyon Precede:on kopen? Euhm nee.
Prima fiets hoor, maar als er wat mee is moet je naar een dealer en dat is voor mij 1,5+ heen en 1,5+ terug met de auto. Helaas mocht ik dat al een keertje doen ivm problemen.

Maar ook de houding is erg sportief. En voor woon-werk verkeer vind ik dat niet ideaal. Als ik wil sporten pak ik de racefiets wel met bijpassende kleding. Op de Precede:On kan ik wel mijn werkkleding aan, maar warm krijg je het toch wel. Bij mijn vorige Qwic had ik dat niet, al had die wat meer ondersteuning (ook tot 32km/uur).

Het is dat de afschrijving me teveel is als ik de fiets nu verkoop, maar liever ruil ik hem in voor een wat "normalere" houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
JanHenk schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:07:
[...]
Ja, hij zal vast iets minder efficiënt zijn (meen dat ook gelezen te hebben in bepaalde tests). Maar dat is alleen voor belang voor de range, voor het stroomverbruik zou ik het niet laten. Dat is altijd nog véél lager dan mijn auto :P

Standaard zit er ook een 750 Wh accu op. In de hoogste ondersteuningsstand zit je op zo'n 9 Wh/km in het vlakke, dus 80+ km. Dat is voor mij meer dan voldoende, maar ik weet niet hoe dat bij jou zit.
Voor mij is dat voor de meeste ritten in Nederland ook voldoende, maar voor fietsvakanties te weinig. Dan settle ik voor standje eco en verbruik ik 5Wh/km.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 18:21
In opvolging van mijn vorige bericht over de levering van Canyon fietsen, heb ik gisteren mijn Pathlite:on 7 suv ontvangen. 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfNtyQXT2R8tkfLnBV2XNqGdJWM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9rYzn3MSFfux7z5fNoh19xsL.jpg?f=user_large
Hij komt uit de outlet. Er stond iets van 40 km op teller, maar zag geen gebruikssporen aan de banden en gates riem. Enige wat miste in de doos was de lucht pomp voor de vork. Eerste indruk: ligt als een tank op de weg. Je zit zo tegen de max snelheid aan. De handmatige enviolo bediening heeft mijn voorkeur boven de automatische variant die ik op andere fietsen getest heb. De powertube 750 accu is echt wel een lomp apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Tweddy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:33:
[...]
Voor mij is dat voor de meeste ritten in Nederland ook voldoende, maar voor fietsvakanties te weinig. Dan settle ik voor standje eco en verbruik ik 5Wh/km.
Mocht je een Flyer met Panasonic overwegen, ze hebben (mijn fiets ook) al plaats gemaakt voor een ( ± 500 Wh) range extender. Dan ben je met 1250 Wh op pad.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:35
JanHenk schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Mocht je een Flyer met Panasonic overwegen, ze hebben (mijn fiets ook) al plaats gemaakt voor een ( ± 500 Wh) range extender. Dan ben je met 1250 Wh op pad.. :)
Heb je die extra range ook echt nodig?
Of is de auto stand bij een Panasonic een energieslurper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
SjakieZulu schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

Heb je die extra range ook echt nodig?
Of is de auto stand bij een Panasonic een energieslurper?
Oh ik heb de range extender zelf niet hoor. Maar de mogelijkheid is er, bedoelde ik te zeggen.

Ik heb het zelf niet nodig, zo’n enorme kilometervreter ben ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
JanHenk schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Wat zou dan het totaalgewicht van de fiets worden denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tweddy schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:26:
[...]
Wat zou dan het totaalgewicht van de fiets worden denk je?
Met range extender van +-3kg is ie +-35kg. Dus goede wegligging maar geen lichte fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
Foxhill schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:24:
Met range extender van +-3kg is ie +-35kg. Dus goede wegligging maar geen lichte fiets.
Oeps nee, dat is veel te zwaar voor in de heuvels/bergen. Wel fraaie fiets overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:29
Tweddy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:18:
[...]
Bizar hoe sterk die motoren tegenwoordig zijn, speed pedelec met de begrenzer op 25 ipv 45 feitelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
_Anvil_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Bizar hoe sterk die motoren tegenwoordig zijn, speed pedelec met de begrenzer op 25 ipv 45 feitelijk...
Klopt in dit geval ook: precies mijn fiets is er ook met een kentekenplaatje in de "HS" (high speed) uitvoering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:10
Even wat onderzoek gedaan. Nobu bakfietsen is gewoon het fietshokje onder een andere bv. Erg schimmig allemaal.

Wat vinden jullie van de volgende fiets?

Beeq Elektrische fiets beeq c500
https://elektrischefietsw...lektrische-fiets/uniek-5/

[ Voor 40% gewijzigd door WouterL op 18-10-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
_Anvil_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:45:
Wat vind je dan van auto's die allemaal harder dan 100km/h kunnen rijden of het koppel van vrachtwagens hebben?
Krijgen we straks ook die snelheidsbeperkers die nu verplicht op auto's zitten?

[ Voor 11% gewijzigd door Tweddy op 18-10-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Tweddy schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:00:
[...]
Wat vind je dan van auto's die allemaal harder dan 100km/h kunnen rijden of het koppel van vrachtwagens hebben?
Krijgen we straks ook die snelheidsbeperkers die nu verplicht op auto's zitten?
<waarschuwing- hier volgt een gechargeerde, dik aangezette mening>
Dat is ook overkill. Maar het hele idee achter een eBike, is dat je beweging hebt door te *fietsen* en ondersteund wordt door een motor bij wind tegen/heuvel op/fysieke beperkingen etc. Een eBike met 95Nm koppel is wat mij betreft gewoon een meetrapbrommer, koop dan een scooter voor 3K minder 8)7
</waarschuwing>

Uiteraard hoeft niemand hier op het forum zich aangesproken te voelen, ik weet dat jullie allemaal in eco stand fietsen. Zelf gebruik ik ook maar 100 van de 400+ pk's (rationeel gezien ook overkill voor de openbare weg) in mn auto.. echt hoor.. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door _Anvil_ op 18-10-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:43
Wat vinden jullie van de Sensa Travel Power V10?
Ik zocht op Sensa Travel in het topic en vond 0 posts.

Fiets weegt 'slechts' 19,6 kg en heeft een Shimano Steps 7000 motor (60Nm).

Ik vind het een interessant ding, zeker aangezien ze nu voor rond de €2000 worden verkocht. In januari mag ik weer gebruik maken van mijn fietsplan. Overweeg sterk om zoiets dan aan te schaffen. Voordeel is dat hij ook goed mee te nemen is op een fietsendrager.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:20
Een tijdje geleden heb ik een melding gedaan over EZBIKE bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Ik weet niet wat ik van hun reactie moet vinden…..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/On9KGIk-6OkpREilyntyzl1TKEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTTxRzsiBttjFTo4rqner2no.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
L.N. schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:03:
.... Inspectie Leefomgeving en Transport. Ik weet niet wat ik van hun reactie moet vinden….....
Persoonlijk vind ik dit een juiste reactie.
Je hebt nl gewezen op de advertentie en niet op de verkoop van dergelijke ebikes.
Natuurlijk is dat inherent aan elkaar, wat betekent dat EZbike mi in ieder geval gewaarschuwd is en bij ILT op het vizier staat, dat ze mogelijk illegale ebikes verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusciente352
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 11:57
Hoi,

Ik ben aan het oriënteren op e-bikes voor in de stad. Mijn budget is circa €3000 à €3500. Met het grote aanbod aan e-bikes vind ik het erg lastig om een keuze te maken. De punten waar ik over twijfel:

- Hippe urban-fiets of niet. Ik heb weleens op fietsen als Veloretti en Cowboy gereden en het voelde best prima, echter heb ik niet een breed referentiekader. Ik zou me voornamelijk zorgen maken om de kwaliteit, hoewel ik hier niet echt verstand over heb.

- Versnellingen: de bovengenoemde modellen hebben een automaat. Dit vond ik prettig fietsen. Echter lijkt het alsof de meeste fietsen van Gazelle, Batavus, Sparta e.d. pas vanaf een veel hogere prijsklasse automaten aanbieden. Raden jullie een automaat aan, of zijn jullie erg tevreden met een handgeschakelde versnelling? En indien handgeschakeld, prefereren jullie een reguliere (met trappen) of traploze versnelling? Uiteraard wil ik dit nog zelf ervaren bij testritten, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen op lange termijn.

- Accu: veel fietsen die ik zie hebben een accu van 500 Wh. Vaak is het mogelijk om te upgraden naar 625. Is dit aan te raden, ook als ik maximaal 25 kilometer op een dag fiets?

- De volgende twee modellen trokken ook mijn aandacht. Wat vinden jullie hiervan? Zijn ze aan te raden? Of hebben jullie andere aanraders, die ik zeker zou moeten overwegen?

https://www.fietsvoordeel...lo-2023-donkerblauw-heren
https://www.fietsvoordeel...mb-2024-donkergroen-heren

- Binnenkort is het Black Friday. Loont het naar jullie idee om hierop te wachten? De aanschaf heeft namelijk geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
frusciente352 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:30:
Hoi,

Ik ben aan het oriënteren op e-bikes voor in de stad. Mijn budget is circa €3000 à €3500. Met het grote aanbod aan e-bikes vind ik het erg lastig om een keuze te maken. De punten waar ik over twijfel:

- Hippe urban-fiets of niet. Ik heb weleens op fietsen als Veloretti en Cowboy gereden en het voelde best prima, echter heb ik niet een breed referentiekader. Ik zou me voornamelijk zorgen maken om de kwaliteit, hoewel ik hier niet echt verstand over heb.

- Versnellingen: de bovengenoemde modellen hebben een automaat. Dit vond ik prettig fietsen. Echter lijkt het alsof de meeste fietsen van Gazelle, Batavus, Sparta e.d. pas vanaf een veel hogere prijsklasse automaten aanbieden. Raden jullie een automaat aan, of zijn jullie erg tevreden met een handgeschakelde versnelling? En indien handgeschakeld, prefereren jullie een reguliere (met trappen) of traploze versnelling? Uiteraard wil ik dit nog zelf ervaren bij testritten, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen op lange termijn.

- Accu: veel fietsen die ik zie hebben een accu van 500 Wh. Vaak is het mogelijk om te upgraden naar 625. Is dit aan te raden, ook als ik maximaal 25 kilometer op een dag fiets?

- De volgende twee modellen trokken ook mijn aandacht. Wat vinden jullie hiervan? Zijn ze aan te raden? Of hebben jullie andere aanraders, die ik zeker zou moeten overwegen?

https://www.fietsvoordeel...lo-2023-donkerblauw-heren
https://www.fietsvoordeel...mb-2024-donkergroen-heren

- Binnenkort is het Black Friday. Loont het naar jullie idee om hierop te wachten? De aanschaf heeft namelijk geen haast.
Prijzen zijn scherp, maar ik zou die fiets niet bij een dozenschuiver kopen. Ga eens langs bij je lokale winkel. En maak een proefrit.

In elk geval, voor 25km is een accu van 500Wh zeker voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:08:
[...]

Prijzen zijn scherp, maar ik zou die fiets niet bij een dozenschuiver kopen. Ga eens langs bij je lokale winkel. En maak een proefrit.

In elk geval, voor 25km is een accu van 500Wh zeker voldoende.
Hier ben ik het mee eens, maar er is een maar:

Lange stukken commuten met volle bak wind tegen in de winter legt ouderdom veel sneller aan de kaak dan een grotere accu. Het is altijd voornaam om de klant goed hierna te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
frusciente352 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:30:
.....

....Ik heb weleens op fietsen als Veloretti en Cowboy gereden en het voelde best prima, .....

- Versnellingen: de bovengenoemde modellen hebben een automaat. ....
De Veloretti heeft een automaat, maar de Cowboy heeft slechts één vaste overbrenging.
Wel wordt de mate van ondersteuning automatisch geregeld.
In praktijk zal dit waarschijnlijk betekenen dat bij wegrijden uit stilstand de ondersteuning wat hoger zal zijn dan bij hogere trapsnelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 18-10-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:10

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Iemand ervaring met de Lemmo 1 Mk2? Dan de versie met riem en dan vooral hoe het fietsen bevalt boven de 25 km/u...is dat nog te doen of krijg je een soort tredmolen gevoel?

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-09 17:40
@Tweddy Welke fiets met Bosch SX heb je aangeschaft als ik vragen mag?

Bij een snelheid van rond de 25 km/u op een vlakke weg hoor je de motor dus vrijwel niet?

Las onlangs dat de motor toch een meer dan wenselijk aanwezig ''hoog'' geluid maakt maar dat is wellicht bergop met meer motorondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Nou, vandaag flink aandacht gegeven aan mijn e-bike en wat rolt het weer lekker over de weg. (Gazelle Ultimate C8+ belt)

Vandaag heb ik mijn fiets een uitgebreide opkuisbeurt gegeven zoals poetsen en bandjes weer op spanning gezet. Ik ben een goed half uur echt bezig geweest en wat zat er een boel zand onder de spatborden en onder de motorunit. Ook de banden en velgen weer ontdaan van hun vuil. De banden heb ik op achter 4 bar gezet en de voorband op 3 bar. Dat is een vrij forse bandenspanning, maar daar kan ik weer lang mee vooruit en het fietst echt een stuk lichter wat ik merkte aan mijn dagelijkse ronde. Nu waren mijn banden ook echt zacht aan het worden en begon de fiets al een tijdje te dweilen in bochten. De laatste keer dat ik mijn banden hard had gezet was in februari. Dus 8 maanden zonder bijpompen kunnen fietsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• middelburg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 11:51
Mijn fietsenmaker heeft een aantal overjarige nieuwe ebikes in de aanbieding. Ik heb interresse in een Gazelle ebike van 2021, hoeveel aan accu capaciteit zou er verloren gegaan in al die jaren? Iemand een idee? Is het een slecht idee een overjarige ebike aan te schaffen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
middelburg schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:29:
Mijn fietsenmaker heeft een aantal overjarige nieuwe ebikes in de aanbieding. Ik heb interresse in een Gazelle ebike van 2021, hoeveel aan accu capaciteit zou er verloren gegaan in al die jaren? Iemand een idee? Is het een slecht idee een overjarige ebike aan te schaffen?
Je mag doorgaans 2 - 8% derving per jaar opslag rekenen voor de accu. Deze derving staat los van de toenemende interne weerstand. Een accu van 3 jaar oud zal niet helemaal fris meer zijn, maar goed genoeg om er nog jaren plezier van te hebben.

Nu is 2 - 8% derving variabel. Als je cellen opslaat die zijn geschakeld met een hele hoge weerstand zal het eerder rond de 2% zijn en als je cellen zomaar 'los' opslaat is dit zeker 8%. Alles heeft te maken met de zogenaamde passiveringslaag (ook SEI). Dat is lastige stof om te begrijpen, maar het is duidelijk dat de accu nog best goed zal presteren.

Maak zeker een proefrit. Het eerste waar een oude(re) accu zijn gebreken laat zien is op de hoogste ondersteuningsstand in hartje winter met wind tegen. En over enkele maanden is het al zo ver. Als je mij de parameters (hoe ver je kwam) kunt doorgeven kan ik voor jou berekenen hoe goed of slecht je accu is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:38
Bijna 3 jaar oude ebike gekregen van een familielid. Wel een Stella. Shimano middenmotor. 500wh accupack

Op de hoogste ondersteuningsstand kan er vogens het display 98km gereden. Met een ritje van 5km , staat hij op al 74km. Maar als hij rond op de 29km resterend staat is er weinig tot geen ondersteuning meer.

Is het mogelijk dat de accu versleten is?

@Tommie12

Bedankt. Shimano accu niet te reviseren las ik ergens. Vervangende accu best aan de prijs. Eventjes rustig over dubben

[ Voor 16% gewijzigd door eenhoorntje op 20-10-2024 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
eenhoorntje schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:33:
Bijna 3 jaar oude ebike gekregen van een familielid. Wel een Stella. Shimano middenmotor. 500wh accupack

Op de hoogste ondersteuningsstand kan er vogens het display 98km gereden. Met een ritje van 5km , staat hij op al 74km. Maar als hij rond op de 29km resterend staat is er weinig tot geen ondersteuning meer.

Is het mogelijk dat de accu versleten is?
Ik denk dat je veronderstelling correct is.

Ik zou de batterij laten reviseren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• elinx
eenhoorntje schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:33:
Bijna 3 jaar oude ebike ..... 500wh accupack

Op de hoogste ondersteuningsstand kan er vogens het display 98km gereden...... rond op de 29km resterend staat is er weinig tot geen ondersteuning meer.....
Mits er niet verkeerd geladen is, zou na 3 jaar de accu nog niet heel erg gedegradeerd mogen zijn,
Je meetmethode is echter niet geheel juist.
Je controleert nu de nauwkeurigheid van een berekening en niet de capaciteit van de accu.

Het aantal km's op display wordt nl. berekend naar de "geschiedenis" van de fietser en betreft een indicatie.
Je kan met de hoogste ondersteuning bv een laag traptempo aanhouden (brommeren), maar ook een hoger traptempo. Dat zal wezenlijk uitmaken in accuverbruik.
De berekening wordt tijdens het fietsen aangepast, maar het is onbekend met welke intelligentie deze berekening wordt uitgevoerd.
Persoonlijk vind ik 98km met de hoogste ondersteuning nogal een optimistisch berekende actieradius voor 500Wh.

Probeer een maximaal geladen accu eens leeg te rijden op verschillende manieren en kijk dan eens hoe ver je komt. Dit is nu nl niet duidelijk, want je geeft alleen aan wat het display aan resterende kilometers berekend ipv de afstand die je hebt afgelegd.
Met een laag traptempo zal dit minder ver zijn dan met een hoger traptempo.
Maar ook de hoogte van ondersteuning en snelheid heeft flink invloed.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 21-10-2024 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweddy
elinx schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 01:27:
Persoonlijk vind ik 98km met de hoogste ondersteuning nogal een optimistisch berekende actieradius voor 500Wh.
Bosch heeft een hele handige en redelijk nauwkeurige manier van je range te kunnen berekenen.
https://www.bosch-ebike.c...ce/actieradius-calculator
Natuurlijk zal een oudere en veel gebruikte accu ook minder km's kunnen afleggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweddy op 21-10-2024 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:11
elinx schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 01:27:
[...]

Veel te hoog. 60/70 km is voor een kakelverse accu realistischer, zeker voor een rechtop stadsmodel. Dan zit je op eco rond de 100-120km (lekker weer, windkracht 2)

Met wat wind en in de stad zit je eerder rond 50-60km.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Tweddy schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:42:
[...]
Bosch heeft een hele handige en redelijk nauwkeurige manier van je range te kunnen berekenen.
https://www.bosch-ebike.c...ce/actieradius-calculator
Natuurlijk zal een oudere en veel gebruikte accu ook minder km's kunnen afleggen.
Die calculator is naar mijn mening echt heel goed.

Bosch geeft voor stadsfiets, 120kg, goed asfalt, weinig wind, gemengd gebruik en 500wh precies 60km.

Dat is gelijk aan mijn eigen inschatting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Tweddy schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:42:
....
......
roffeltjes schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:43:
.....
Die calculator is naar mijn mening echt heel goed......
Klopt, ik heb die calculator daarom ook vermeld in de TS onder de accu paragraaf
Als je echter bekijkt wat er ingevoerd moet worden om tot een dergelijke berekening te komen, dan begrijp je ook dat dit nimmer via het display kan gebeuren, omdat deze het met veel minder input moet doen.
Daarom is het niet meer dan een indicatie, waarbij het ene merk vast nauwkeuriger zal zijn dan het andere merk.

Wil je daarom de huidige status van de accu weten onder bepaalde omstandigheden, zal je de volgeladen accu leeg moeten rijden en de afgelegde afstand moeten vergelijken met bv de genoemde Bosch calculator

[ Voor 26% gewijzigd door elinx op 21-10-2024 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
_Anvil_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

Dat is ook overkill. Maar het hele idee achter een eBike, is dat je beweging hebt door te *fietsen* en ondersteund wordt door een motor bij wind tegen/heuvel op/fysieke beperkingen etc. Een eBike met 95Nm koppel is wat mij betreft gewoon een meetrapbrommer, koop dan een scooter voor 3K minder 8)7
</waarschuwing>

Uiteraard hoeft niemand hier op het forum zich aangesproken te voelen, ik weet dat jullie allemaal in eco stand fietsen. Zelf gebruik ik ook maar 100 van de 400+ pk's (rationeel gezien ook overkill voor de openbare weg) in mn auto.. echt hoor.. :*)
Heb je er op gefietst?

Deze motor voelt minder als een brommer dan een bijvoorbeeld Bosch CX of Bafang M420. Hij is namelijk heel soepel.

Nm koppel != ondersteuningspercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Foxhill schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:43:
[...]

Heb je er op gefietst?

Deze motor voelt minder als een brommer dan een bijvoorbeeld Bosch CX of Bafang M420. Hij is namelijk heel soepel.

Nm koppel != ondersteuningspercentage.
Heb ik en weet ik. Wellicht dat de bejaarde medemens in mijn stad de ondersteuning gewoon een tandje lager moet zetten, scheelt een hoop valpartijen omdat ze schrikken van hun eigen acceleratie... (knalde pas nog een dame tegen een verkeersbord omdat ze de bocht miste, dit was bij een fietsersoversteekplaat waar ik naast haar reed. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
elinx schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:31:
Wil je daarom de huidige status van de accu weten onder bepaalde omstandigheden, zal je de volgeladen accu leeg moeten rijden en de afgelegde afstand moeten vergelijken met bv de genoemde Bosch calculator
Klopt helemaal. Ik heb gemerkt dat die calculator toch nog iets van 8% te optimistisch is bij een nieuwe accu, maar het geeft zeker een goede indicatie. Ook wel een keer leuk hoor, je accu helemaal leegrijden en kijken wat er gebeurt met de elektronica en hoe de fiets ook zonder ondersteuning fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16:45
Vraag: is bij een Enviolo traploze naaf, dus niet de AutomatiQ achteraf de trapfrequentie na te stellen, ik vind dat ik erg veel omwentelingen maak bij 23 - 25 km p u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PietB51 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:52:
Vraag: is bij een Enviolo traploze naaf, dus niet de AutomatiQ achteraf de trapfrequentie na te stellen, ik vind dat ik erg veel omwentelingen maak bij 23 - 25 km p u
Ben je zeker dat je in het hoogste verzet staat?
Is je naaf niet versleten (soms gaan ze door trappen)?

Als dat prima is, en je nog te snel moet trappen, dan is de keuze van je tandwielen in verhouding tot je bandenmaat mogelijk wat ongelukkig gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietB51
Tommie12 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Ben je zeker dat je in het hoogste verzet staat?
Is je naaf niet versleten (soms gaan ze door trappen)?

Als dat prima is, en je nog te snel moet trappen, dan is de keuze van je tandwielen in verhouding tot je bandenmaat mogelijk wat ongelukkig gekozen.
Zeker, kan de draaiknop niet verder draaien, doortrappen merk ik niets van en versleten denk ik niet hoor, maar ik zal de fietsenmaker er s naar laten kijken, krijgt beurtje in december (6000 km)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@PietB51 Wat is je cadans dan bij max speed (25 km/h) in het zwaarste 'verzet'?

In mijn ervaring (op mijn eigen fiets dan) is die best wel laag namelijk.

Volgens mij is het bereik van de Enviolo zelf niet aan te passen. Je zou alleen wat kunnen doen aan de tandwielen.

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 21-10-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietB51
JanHenk schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:09:
@PietB51 Wat is je cadans dan bij max speed (25 km/h) in het zwaarste 'verzet'?

In mijn ervaring (op mijn eigen fiets dan) is die best wel laag namelijk.

Volgens mij is het bereik van de Enviolo zelf niet aan te passen. Je zou alleen wat kunnen doen aan de tandwielen.
Geen idee wat de cadans is, dat zou ik eens moeten meten dan, maar heb daar eerlijk gezegd nooit zo bij stil gestaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:22
PietB51 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:43:
[...]

Zeker, kan de draaiknop niet verder draaien, doortrappen merk ik niets van en versleten denk ik niet hoor, maar ik zal de fietsenmaker er s naar laten kijken, krijgt beurtje in december (6000 km)
Misschien helpt dit:
https://support.enviolo.c...erface#versnellingsbereik

[ Voor 19% gewijzigd door Simple mind op 21-10-2024 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Guusz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:52:
In opvolging van mijn vorige bericht over de levering van Canyon fietsen, heb ik gisteren mijn Pathlite:on 7 suv ontvangen. 8)
[Afbeelding]
Hij komt uit de outlet. Er stond iets van 40 km op teller, maar zag geen gebruikssporen aan de banden en gates riem. Enige wat miste in de doos was de lucht pomp voor de vork. Eerste indruk: ligt als een tank op de weg. Je zit zo tegen de max snelheid aan. De handmatige enviolo bediening heeft mijn voorkeur boven de automatische variant die ik op andere fietsen getest heb. De powertube 750 accu is echt wel een lomp apparaat.
Mooie fiets! Maar ik vraag mij af of die banden wel fijn zijn, lijken ook noppen op te zitten? Op asfalt vind ik dat persoonlijk niet fijn fietsen. Maar weet niet wat je ermee gaat doen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 18:21
Ja klopt, dit zijn echt noppenbanden die lawaai maken. Weet niet waarom ze er op zaten, zal wel bij de “SUV” stijl horen. Was al van plan om een paar mooie skinwall straat/ gravel banden op te zoeken en dan mogen deze door naar m’n 27,5” MTB :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Guusz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:28:
Ja klopt, dit zijn echt noppenbanden die lawaai maken. Weet niet waarom ze er op zaten, zal wel bij de “SUV” stijl horen. Was al van plan om een paar mooie skinwall straat/ gravel banden op te zoeken en dan mogen deze door naar m’n 27,5” MTB :)
Schwalbe G-One Allround. In 27,5” verkrijgbaar, stil op de weg, leuk als je een keer niet op de weg bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweddy
Foxhill schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:48:
Schwalbe G-One Allround. In 27,5” verkrijgbaar, stil op de weg, leuk als je een keer niet op de weg bent.
of misschien Schwalbe G-one Overland 365. https://www.schwalbe.com/...One-Overland-365-11654471
Ontwikkeld voor 50% asfalt, 50% off road.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Ik ben ook wel benieuwd naar deze nieuwe Continental banden https://www.continental-t...cycle/tires/pure-contact/

Geen idee of die op de Canyon passen. Maar dit lijkt op een Marathon concurrent.

De contact urban komen ook goed uit de verschillende testen en zijn ook goedkoop, alleen gaan ze sneller lek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Tweddy schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:14:
[...]
Klopt helemaal. Ik heb gemerkt dat die calculator toch nog iets van 8% te optimistisch is bij een nieuwe accu, maar het geeft zeker een goede indicatie. .
Als er geen wind is en je rijdt vooral buiten de stad klopt hij heel behoorlijk (ik kom dan net wat verder dan wat zij schatten), maar hoe meer factoren er zijn, hoe lastiger het wordt en dan wordt het uiteraard onnauwkeuriger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:00
jimh307 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:55:
[...]

Je mag doorgaans 2 - 8% derving per jaar opslag rekenen voor de accu. Deze derving staat los van de toenemende interne weerstand. Een accu van 3 jaar oud zal niet helemaal fris meer zijn, maar goed genoeg om er nog jaren plezier van te hebben.

Nu is 2 - 8% derving variabel. Als je cellen opslaat die zijn geschakeld met een hele hoge weerstand zal het eerder rond de 2% zijn en als je cellen zomaar 'los' opslaat is dit zeker 8%. Alles heeft te maken met de zogenaamde passiveringslaag (ook SEI). Dat is lastige stof om te begrijpen, maar het is duidelijk dat de accu nog best goed zal presteren.

Maak zeker een proefrit. Het eerste waar een oude(re) accu zijn gebreken laat zien is op de hoogste ondersteuningsstand in hartje winter met wind tegen. En over enkele maanden is het al zo ver. Als je mij de parameters (hoe ver je kwam) kunt doorgeven kan ik voor jou berekenen hoe goed of slecht je accu is :)
Ik heb ervaring met 3 elektrische fietsen thuis.

Mijn eerste E-bike (Bosch Classic) heb ik ~48.000km mee gedaan in 11 jaar tijd. Eerste accu heb ik ca. 22.000km mee gedaan in 5 jaar tijd. De accucapaciteit was nog prima, maar helaas was de printplaat van de accu kapot. De tweede accu heb ik tot het eind gebuikt. Capaciteit was wederom prima, maar ook nu de elektronica kapot.

Fiets van mijn vrouw (ook Bosch) is 5 jaar oud en ca. 13.000 km. Geen merkbaare afname van capaciteit.

Huidige fiets is ruim een jaar oud, 6500 km geen merkbare verandering in capaciteit.

Mijn voorlopige conclusie is dat veel kilometers maken niet zo veel invloed heeft, volgens mij gaan de accucellen best lang mee, het zijn contacten en electronica die gevoelig zijn voor de tijd: vocht, temperatuurveschillen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
PietB51 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:18:
.....
Geen idee wat de cadans is, dat zou ik eens moeten meten dan, maar heb daar eerlijk gezegd nooit zo bij stil gestaan
Over het algemeen kun je wel inschatten of een omwenteling korter of langer dan een seconde duurt.
Daarmee heb je een inschatting of dit hoger of lager ligt dan 60rpm, of 30rpm bij een halve omwenteling per seconde.

Wil je het nauwkeuriger, dan zal je een exacte tijd moeten tellen, bv met een timer van 30sec of een minuut.
Soms is het ook mogelijk om de cadans af te lezen op het display.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 23-10-2024 10:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:37:
[...]

Als er geen wind is en je rijdt vooral buiten de stad klopt hij heel behoorlijk (ik kom dan net wat verder dan wat zij schatten), maar hoe meer factoren er zijn, hoe lastiger het wordt en dan wordt het uiteraard onnauwkeuriger.
Dat is hier ook het geval. Ik kom duidelijk verder dan wat hun schatten. Echter vind ik dat ze één ding missen in hun berekening en dat is trapkracht.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79593416

En wat ik jullie beloofd had in mijn 4e review ^ van mijn Gazelle is dat ik de accu ging doormeten. Dit heb ik gedaan via de volgende instellingen:

De 1C test: dit is een ontlaadtest op 1C met een koude opgeladen accu, dus de accu is 483 Wh en dan is deze met 483 Watt ontladen. Er wordt géén rekening gehouden met moeheid of langzaam rijden: 39 minuten duurde de test en daarna was de accu flink warm geworden. In dit scenario welke het zwaarst denkbare verbruik is had ik 65% van de capaciteit over. In dit scenario heb ik maar 314 Watt ter beschikking. Nu klinkt dit heel laag, maar NMC cellen vinden snel ontladen niet leuk en de accu is al ruim 4 jaar oud en de batch is van 11-8-2020. Lees dat dit een prima waarde is. Op stand turbo haal je dat vermogen niet eens, dus dit is een erg zware test.

Maar toen kwam de 0,2C test. Dit simuleert normaal op tour stand lekker fietsen zoals mijn avondronde. Dus belasten met 97 Watt. Deze waarde gaf een heel andere uitslag. Ik kwam uit op een keurige 415 Wh. De accu werd niet warm en dit is wederom een hele nette waarde wat mij verteld dat er geen slechte cellen inzitten.

Wat leren wij hieruit? NMC cellen kunnen heel veel energie vasthouden en dit is de ideale cel voor matige tot lichte belastingen. Een hoge ontlading kunnen ze lastig aan en dan kunnen ze nog wel eens goed warm worden (hier 54 graden na de 1C test). De test met de lage belasting kunnen de cellen prima bijbenen en haal je er het meeste uit. Aangezien ik de 0,2C test representatief vind neem ik deze voor de eindberekening:

Mijn accupack met cellen van 4 jaar en 2 maanden oud kan nog 86% leveren en heeft de accu een degradatie van 14%. Dit is heel netjes, maar ouderdom komt wel een beetje om de hoek kijken want bij de zware belasting is dat percentage 65%. Dit is ook het percentage wanneer degradatie steeds sneller zal gaan. Op de zwaarste belasting is dit al het geval en de conclusie is dat de accu nog best lang mee zal kunnen, maar dat ik bij zware belasting steeds meer rekening moet houden met derving.

Onder de lijn? Een prima accu die het voor zijn leeftijd het nog heel netjes doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Dat is hier ook het geval. Ik kom duidelijk verder dan wat hun schatten. Echter vind ik dat ze één ding missen in hun berekening en dat is trapkracht.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79593416

En wat ik jullie beloofd had in mijn 4e review ^ van mijn Gazelle is dat ik de accu ging doormeten. Dit heb ik gedaan via de volgende instellingen:

De 1C test: dit is een ontlaadtest op 1C met een koude opgeladen accu, dus de accu is 483 Wh en dan is deze met 483 Watt ontladen. Er wordt géén rekening gehouden met moeheid of langzaam rijden: 39 minuten duurde de test en daarna was de accu flink warm geworden. In dit scenario welke het zwaarst denkbare verbruik is had ik 65% van de capaciteit over. In dit scenario heb ik maar 314 Watt ter beschikking. Nu klinkt dit heel laag, maar NMC cellen vinden snel ontladen niet leuk en de accu is al ruim 4 jaar oud en de batch is van 11-8-2020. Lees dat dit een prima waarde is. Op stand turbo haal je dat vermogen niet eens, dus dit is een erg zware test.

Maar toen kwam de 0,2C test. Dit simuleert normaal op tour stand lekker fietsen zoals mijn avondronde. Dus belasten met 97 Watt. Deze waarde gaf een heel andere uitslag. Ik kwam uit op een keurige 415 Wh. De accu werd niet warm en dit is wederom een hele nette waarde wat mij verteld dat er geen slechte cellen inzitten.

Wat leren wij hieruit? NMC cellen kunnen heel veel energie vasthouden en dit is de ideale cel voor matige tot lichte belastingen. Een hoge ontlading kunnen ze lastig aan en dan kunnen ze nog wel eens goed warm worden (hier 54 graden na de 1C test). De test met de lage belasting kunnen de cellen prima bijbenen en haal je er het meeste uit. Aangezien ik de 0,2C test representatief vind neem ik deze voor de eindberekening:

Mijn accupack met cellen van 4 jaar en 2 maanden oud kan nog 86% leveren en heeft de accu een degradatie van 14%. Dit is heel netjes, maar ouderdom komt wel een beetje om de hoek kijken want bij de zware belasting is dat percentage 65%. Dit is ook het percentage wanneer degradatie steeds sneller zal gaan. Op de zwaarste belasting is dit al het geval en de conclusie is dat de accu nog best lang mee zal kunnen, maar dat ik bij zware belasting steeds meer rekening moet houden met derving.

Onder de lijn? Een prima accu die het voor zijn leeftijd het nog heel netjes doet :)
Is het voor een fiets niet beter om als referentie een ontlading van 250W te gebruiken. Dat is immers wat ik verwacht dat een fiets gedurende lange tijd niet zal overschrijden. Dat er eens een korte piek van 300 en 500W getrokken wordt bij het vertrek is te verwachten, maar daarna zijn er ook momenten dat je vertraagt en de batterij wat kan af koelen.

De batterij ontladen aan 1C is echt wel een zware proef, maar kan wel iets zeggen als referentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Tommie12 De 1C test is in de accuwereld een maatstaaf en dus een referentie ;) De 0,2C test is door mij zelf gekozen omdat ik rond dat verbruik zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:00:
....
Is het voor een fiets niet beter om als referentie een ontlading van 250W te gebruiken. Dat is immers wat ik verwacht dat een fiets gedurende lange tijd niet zal overschrijden. .....
Ik begrijp dat je 250W noemt, maar feitelijk is dat niet zinnig, omdat het niet om een gemiddelde waarde gaat, maar om een waarde waarbij de motortemperatuur constant blijft.

Wat de gemiddelde waarde bij gebruik wel is weet ik niet. Ik zou ook niet weten of dit ooit wel eens is bepaald.

Dat 1C belasting een geaccepteerde test is, lijkt me logisch omdat accu's niet alleen voor e-bikes worden ingezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
_Anvil_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

</waarschuwing>

95 Nm heeft inderdaad een goed effect op de ondersteuning maar een brommer noemen gaat mij te ver. Een midden motor als bijv Bosch bevat zowel een kracht sensor als een rotatie sensor. Dat betekent dat er wel degelijk kracht (= druk) op de pedalen gezet moet worden. Daarnaast moet je toch een bepaalde minimale cadans aanhouden wil je een prettige ondersteuning krijgen.

Een fatbike sluit veel beter aan op je definitie van brommer. De meeste fatbikes zijn voorzien van een krachtige motor met alleen een rotatiesensor. Dat betekent dat ALS de trappers rond gaan, de motor AL het werk doet. Kracht en cadans wordt niet naar gekeken.
Zag laatst nog een fatbike door de straat racen. Deze had geen ketting meer. De trappers gingen lekker rustig rond (cadans van van 20 ofzo).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Als je asfalt rijdt zijn de beste banden (prijs/kwaliteit) de Continental Contact Urban. Ze lopen lichter dan alle concurenten, inclusief Schwalbe. Ze zijn ook in ongelovelijk veel maten verkrijgbaar.

Google maar naar reviews/testen.

Het is dat mijn logge Schwalbe Supermoto's weigeren te slijten (ik zit op 20k en ik denk dat ik nog 10k erbij ga halen), anders was ik al overgestapt.

En voordat mensen denken, goh die Supermoto's gaan lekker lang mee, is dat wat? De reden dat ze zo lang mee gaan is omdat ze enorm zwaar zijn (veel materiaal). Ik ben geen gewichts-freak, maar zoveel rubber en gewicht beinvloedt zeker de rijeigenschappen in negatieve zin. Ik vind ze ook niet extreem grippy of fijn in de bochten. Geen slechte band, maar ook weer geen aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Dat is onmogelijk te meten voor een doorsnee gebruiker en hoeft voor dit doel ook niet.

Als je de snelheid weet en je weet de ondersteunings-factor (en Bosch weet hun eigen curve) kan je heel goed inschatten wat de trapkracht is. Je weet immers hoeveel het systeem (mens+machine) ongeveer moet leveren aan wattage.

Nu zit er een kleine adder onder het gras en dat is dat als je met je cadans buiten de normale curve zit (sneller of langzamer trapt) de motor minder ondersteuning gaat leveren, ondanks dat Cadans losstaat van vermogen. (als ik 25kmpu ga is mijn vermogen vast bepaald voor dat moment, of ik nu langzamer of sneller trap maakt niet uit voor het benodigde vermogen voor die snelheid).

Maar Bosch zal er vanuit gaan dat je op Turbo ergens tussen de 60-65 rpm zit. Immers hoe minder vermogen je lichaam moet leveren, de meer je lichaam de neiging heeft langzamer te trappen, ook al geldt nog steeds dat het benodigde vermogen hetzelfde blijft. Alleen door traning (veel doen) kan je je lichaam aanleren in een hogere trapfrequentie te gaan zitten. En daarom zal je op een lagere ondersteuningsgraad waarbij je zelf meer moet trappen al snel wat hoger gaan zitten in je cadans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik ben heel tevreden over de Schwalbe Almotion.
Prima op asfalt, en ook super op gravel, redelijk goede lekbescherming en loopt licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:31:
....
Dat is onmogelijk te meten voor een doorsnee gebruiker ... ...
Op zich hoeft dat niet, want zowel trapkracht en cadans zouden op het display (mi redelijk eenvoudig) zichtbaar gemaakt kunnen worden. De controller verwerkt deze meetwaarden van de sensoren ten behoeve van de te leveren motorondersteuning, dus zou net als de snelheid op het display getoond kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
roffeltjes schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Als je asfalt rijdt zijn de beste banden (prijs/kwaliteit) de Continental Contact Urban. Ze lopen lichter dan alle concurenten, inclusief Schwalbe. Ze zijn ook in ongelovelijk veel maten verkrijgbaar.

Google maar naar reviews/testen.
Helemaal mee eens. Ik heb mijn Schwalbe Marathon Supremes vervangen door Continental Contact Urban.
Ik dacht dat die Schwalbes top waren maar als je 200 meter op die Conti's gereden hebt dan weet je niet wat er gebeurt is!
En ze zijn ook nog een heel stuk voordeliger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Simple mind schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

Helemaal mee eens. Ik heb mijn Schwalbe Marathon Supremes vervangen door Continental Contact Urban.
Ik dacht dat die Schwalbes top waren maar als je 200 meter op die Conti's gereden hebt dan weet je niet wat er gebeurt is!
En ze zijn ook nog een heel stuk voordeliger!
Hier rijd ik op Schwalbe Energizer Plus banden en ze rijden lekker, alleen merk ik dat een wat hardere bandenspanning nodig is om echt licht te rollen. Zachte banden met dit type fietst veel en veel zwaarder. Het scheelt een versnelling. Ik heb ze voor achter op 4 bar gezet en vóór op 3 bar. Dat is wel wat aan de harde kant, maar het fietst 'snappy'. Je voelt wel de weg goed, maar ook weer niet té. De range indicator is blij met de hogere bandenspanning; het scheelt 22 km per acculading. (maat 47-622)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
Als je Energizer Plus "lekker" vind rijden op jouw Ultimate dan moet je zeker eens die Conti's proberen!!!
Dat verschil is echt enorm. Ik spreek uit ervaring...
Schwalbe Energizer Plus leg ik er nooit meer op! Die produceren trillingen en die voel je door het hele frame (Gazelle Ultimate bedoel ik).
Dat merk je pas als je ze vervangt door betere exemplaren.

[ Voor 28% gewijzigd door Simple mind op 23-10-2024 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
elinx schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:17:
[...]
Op zich hoeft dat niet, want zowel trapkracht en cadans zouden op het display (mi redelijk eenvoudig) zichtbaar gemaakt kunnen worden. De controller verwerkt deze meetwaarden van de sensoren ten behoeve van de te leveren motorondersteuning, dus zou net als de snelheid op het display getoond kunnen worden.
O.a het Nyon display laat dit zien. Je cadans. Je kracht en in een grafiek (zonder waarden) het totaal vermogen met in een afwijkende kleur jouw vermogen.
Ik dacht dat de huidige Kiox dit ook kan laten zien. Het laatste sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
Banden kunnen een wereld van verschil betekenen heb ik gemerkt. Mijn eerste echte tourfiets had Conti travelcontacts er onder liggen. In snelle bochten (afdalingen bijv) op asfalt echt waardeloos. Toen Schwalbe big apples eronder gedaan en dat had ik vele jaren eerder moeten doen, zo lekker fietste dat. Nu met nieuwe ebikes uitzoeken was er eentje uitgerust met die Schwalbe Efficiency banden die én sneller én een groter bereik zouden opleveren. Ik heb er een paar rondjes mee proefgereden maar kon er nog geen specifiek weggedrag aan koppelen. Zelf gekozen voor een fiets die geleverd werd met Schwalbe G-one overland 365, wat wel uitkomt omdat ik ook wel wat offroad wil kunnen rijden. Die band rijdt op asfalt ook redelijk goed, maar het is uiteraard een compromis band.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweddy op 24-10-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tweddy schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:05:
Banden kunnen een wereld van verschil betekenen heb ik gemerkt. Mijn eerste echte tourfiets had Conti travelcontacts er onder liggen. In snelle bochten (afdalingen bijv) op asfalt echt waardeloos. Toen Schwalbe big apples eronder gedaan en dat had ik vele jaren eerder moeten doen, zo lekker fietste dat. Nu met nieuwe ebikes uitzoeken was er eentje uitgerust met die Schwalbe Efficiency banden die én sneller én een groter bereik zouden opleveren. Ik heb er een paar rondjes mee proefgereden maar kon er nog geen specifiek weggedrag aan koppelen. Zelf gekozen voor een fiets die geleverd werd met Schwalbe G-one overland 365, wat wel uitkomt omdat ik ook wel wat offroad wil kunnen rijden. Die band rijdt op asfalt ook redelijk goed, maar het is uiteraard een compromis band.
Dan moet je de Almotion eens proberen. Loopt heel licht op asfalt, en prima op gravel. Waar die te wensen over laat is als je in de modder terecht komt, en dan helpen alleen dikke noppenbanden.

Maar zonder banden wisselen (en dat is hier al eerder beschreven) moet je eens proberen met wat lagere druk te rijden. Durf bij een 50mm band maar eens wat te zakken naar 2 bar en kijk wat het oplevert.

In elk geval, dat testen kost niks en is hééél makkelijk uit te voeren.
Als ik mijn banden op 5bar zet, dan is er met die fiets amper nog te rijden behalve op perfect asfalt.
Maar veel FM pompen te hard op, om te vermijden dat je een paar weken later terugkomt met alweer te zachte banden. (ja, er zijn mensen die niet weten hoe ze een band moeten oppompen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweddy
Die Almotion staat zéker in mijn shortlist bij een bandenwissel!
Mijn spanningsmeter; dat is mijn duim ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tweddy schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:22:
Die Almotion staat zéker in mijn shortlist bij een bandenwissel!
Mijn spanningsmeter; dat is mijn duim ;-)
Bestel er ineens een goede voetpomp bij met manometer.
Zo handig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Ik ben heel tevreden over de Schwalbe Almotion.
Prima op asfalt, en ook super op gravel, redelijk goede lekbescherming en loopt licht.
Ga over naar Continental Urban Contact. Scheelt een pak geld en ze lopen volgens alle aanwijzingen minstens zo goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:43:
[...]

Ga over naar Continental Urban Contact. Scheelt een pak geld en ze lopen volgens alle aanwijzingen minstens zo goed...
Ik zal ze bekijken als ik mijn Almotions versleten krijg, maar als ik naar het profiel kijk, dan zijn ze behoorlijk glad. Dus of ze het goed doen op een zandpad of gravelpad hoop ik hier dan meer te lezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Tommie12 op 24-10-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:17:
[...]
Das in theorie helemaal waar, maar in de praktijk heb je die info niet en zal je dus een eigen vermogensmeter moeten installeren (pedaal). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tweddy schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:05:
Ik prefereer op de racefiets Continental, maar tot voor kort hadden ze geen fijne asfalt band voor toeren, dus kwam je inderdaad uit op Schwalbe (o.a. de Supreme was snel). Maar dat is nu dus voorbij.

Anecdotisch: Continental is een stuk goedkoper (maar dat ligt aan mijn productkeuzes) en minder kwetsbaar (sidewall collapse).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:38
idd de bosch tool komt redelijk overeen mt de shimano, bedankt

voor banden eigenlijk altijd schwalbe, continental hier altijd snel haarscheurtjes meegemaakt

[ Voor 44% gewijzigd door eenhoorntje op 24-10-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPar
  • Laatst online: 00:20
Vraagje aan de FMs hier.

Ik heb sinds kort een R&M Charger (vermoedelijk niet van belang voor de vraag maar toch) en die is net voor zijn eerste onderhoudje (500km) bij de FM geweest.

En nu merkte ik vandaag dat hij 0,5 a 1 km/u sneller rijdt dan ervoor.
Reed ik voor het onderhoud 25 a 25,4 km/u dan rijd ik nu 25,8 a 26,4 km/i alvorens de motor duidelijk minder ondersteunt.

Viel me trouwens ook al op dat de testfiets ook beduidend sneller reed dan mn fiets toen die nieuw was (makkelijk 27).

Dus mn vraag: hoe komt dit? Leveren ze de fiets eerst met “kinderwieltjes” en worden die er dan figuurlijk afgehaald eens de fietser er aan gewoon is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
TPar schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:05:
.....

Dus mn vraag: hoe komt dit?....
Ik weet niet wat voor onderhoud er gedaan is, maar afstellen van lagerspeling, smeren van draaiende delen, geen (licht) aanlopende remmen meer, (andere) banden, juiste bandenspanning, etc. kan dit verschil verklaren.
Ook een onjuist ingestelde bandenmaat, slecht werkende cq afgestelde snelheidssensor of firmware update kan soms verschil maken.

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 25-10-2024 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
eenhoorntje schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:44:
idd de bosch tool komt redelijk overeen mt de shimano, bedankt....
Uit deze opmerking begrijp ik dat de accu nog prima in orde is, maar dat je wat teleurgesteld bent in de te verwachten actieradius of de slechte voorspelling ervan.
Pagina: 1 ... 205 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam