Ik vind die fietsen nogal aan de prijs. Zou het nog veel comfortabeler zijn dan mijn Gazelle ultimate?
Nu we het toch hebben over mijn Gazelle; hij is vandaag 2 jaar oud en dit wordt de derde review. Een toen ik hem net had, toen op zijn eerste verjaardag en vandaag op zijn tweede verjaardag. Laten we even stilstaan hoe de fiets het houdt.
De Gazelle Ultimate C8+ Belt
Ja, daar zijn we weer met de tweede verjaardag van mijn fietsje. Zoals in het begin beloofd maak ik elk jaar een review/update van wat je mag verwachten voor een fiets die nu 3700 euro kost. Wat krijg je voor die prijs en is het ook de moeite waard in zijn levensbeloop?
Nu is die prijs voor veel mensen niet op te hoesten in deze moeilijke tijden, maar je kunt deze review ook lezen als je een tweede hands e-bike koopt van een goed merk en wat je dan globaal kunt verwachten.
Ten eerste is het nog steeds een mooie verschijning. Hij ziet er nog pico bello uit en je zult niet zeggen dat hij alweer 2 jaar zijn rondjes rolt en al 9.000 km op de klok heeft staan.
Riem
Nog steeds de eerste riem die er nog goed uitziet. Ik verwacht wel dat het riemtandwiel achter langzaam in aanmerking komt voor een vervanging. De wiellagers achter hebben ook hun beste tijd gehad, maar er is nu niet direct haast bij. Het ligt langzaam in de planning. Deze reparatie zal geen vermogen kosten (+- 150 euro geschat). Je moet wel van een riem houden want de aandrijving is zeer direct en resonanties kun je voelen door de riem heen. Dit kan geen kwaad, maar het moet je niet in de weg zitten. Voor de rest is een riem zeer stil. Kom je af van ketting dan is het zeker aan te raden een proefrondje te plannen om te weten hoe een riem voelt met rijden.
Versnellingen
De fiets heeft een Nexus 8 naaf en daar moet je wel wat geluk mee hebben want het ene exemplaar rolt lichter dan het zelfde andere exemplaar. Ook wordt deze lijn geplaagd door niet soepel schakelende versnellingen. Ik merk het alleen als ik zeer snel schakel en meteen kracht erop zet. Mijn fiets heeft hier geen last van en ik wacht bij het schakelen altijd een hele volle seconde voordat ik weer kracht zet. Dan slaat deze zo goed als nooit over (kan me de laatste keer overslaan niet herinneren). Mijn Nexus 8 is in prima conditie, schakelt trefzeker en maakt geen rare geluiden. Als ik rustig fiets trek ik op in de 5 en daarna na de 6 en soms naar de 7. Staat er veel wind of sta ik in de stad voor een stoplicht dan trek ik op in de 3. Dan komt de fiets heel goed van zijn plek af. De 4e versnelling is inefficiënt en de 8e versnelling heb je niet nodig. De 1e en 2e versnelling heb je hier niet nodig.
Accu
Deze is nog in prima staat en ik merk geen achterruitgang in prestaties. Nog steeds kan ik de 100 km aantikken bij rustig fietsen in de zomer op de middenstand. Zelf op standje sport heb ik 88 km weten te halen in juni toen het zo warm was. Dan bedoel ik álle kilometers op standje sport. Nog steeds is de accu zeer makkelijk te verwijderen en rammelt deze helemaal niet. De accu is redelijk boefproof want als deze vast zit kun je er niet met een koevoet bij en dan heb je alsnog alleen de beschermplaat te pakken die aan de accu vast zit zodat dit een onderdeel is wat niet gaat rammelen.
Remmen
De voorrem werkt voortreffelijk, maar met de achterrem heb ik het nodige gemieter. Deze wordt komende week nagekeken want hij piept en remt niet goed. Misschien een klein olielekje, maar ik zie daar geen tekenen van. Voor de rest doseren schijfremmen heerlijk soepel en kun je er echt hard mee remmen. Alleen de achterrem is het zorgenkindje.
Stuur
Het stuur zit goed vast en ziet er nog steeds prima uit. Geen roestvlekjes te zien en zit nog prima in het zwart. Ik vind het stuur dan ook heel netjes afgewerkt en de handvaten zitten nog steeds muurvast en gaan geen kant op.
Banden
Deze fiets heeft Schwalbe Energizer Plus banden van 49mm. De achterband is vervangen en deze banden hebben een goede wegligging. Voor heb ik de band op 2 bar staan en achter op 3 bar. Ze zullen nu iets zachter zijn omdat ze al een tijdje niet opgepompt zijn, maar ik voel de bandenspanning op 2 manieren:
-Tegen de zijkant tikken met je vinger. Aan de toonhoogte kun je vaak horen hoe hard ze staan. Is de toonhoogte achter hoger dan voor dan is het goed en is er verschil.
-In de wangen knijpen met 2 vingers. Toch redelijk accuraat, maar ik weet precies hoe de vering is op spanning.
Roest
Gevonden! De bouten bij het stuur en bij de bagagedrager hebben iets roest en bij de naaf achter. Dit is niet alarmerend, maar moet wel in de gaten gehouden worden.
Motor
De Bosch active line plus motor heeft me nog nooit laten staan. Over de motor heb ik niet veel te melden want die doet zijn werk meer dan prima. Geen speling en nog steeds zeer stil en toch best krachtig.
Onderhoud
Daar ontkom je niet aan. Deze Gazelle is gemiddeld qua prijs en onderhoud. Je moet er echt wel wat voor reserveren. Geef hem met regelmaat een goede beurt (ook bij je FM) en loop alles met regelmaat even na. Om te zien dat de bouten bij de bagagedrager wat aan het roesten zijn moest ik wel mijn fietstas omhoog klappen want anders zie je het niet. De roest bij de naaf kun je remmen door heel licht in te spuiten met WD40 (Niet je lagers inspuiten met WD40 btw

).
The verdict:
Een prima fiets die lekker soepel fietst en die het altijd doet met goede looks en een stoere uitstraling. Elke e-bike hoe duur ook heeft zijn eigen nukken. Daar ontkom je niet aan en door alles goed in de gaten te houden kun je grote reparaties langdurig uitstellen. Verder was het zeker géén miskoop. Een degelijke e-bike die gebouwd is op zijn taak en verder een heel stijf frame heeft.
Eigenlijk een mooie foto tijdens een fietstocht, een paar weken geleden. Deze wil ik je niet onthouden