Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 160 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
passie2010 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:30:
[...]

Enig idee wat tegenwoordig een (de grootste capaciteit) extra nieuwe Bosch & Panasonic accu zou kosten ? Wat is tegenwoordig de gemiddelde levensduur van een fiets accu?
1000-2000 cycli zouden er in moeten zitten als je niet mishandelt.
Ik ken genoeg mensen die met een accu van 10 jaar oud rondfietsen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-08 19:28
passie2010 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:30:
[...]

Enig idee wat tegenwoordig een (de grootste capaciteit) extra nieuwe Bosch & Panasonic accu zou kosten ? Wat is tegenwoordig de gemiddelde levensduur van een fiets accu?
Precies weet ik het zo niet. Panasonic iets duurder, maar die gaan ook gemiddeld iets langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Bennobang schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:24:
Hoi ik ben nieuw in dit topic en heb een vraag. Mijn batavus met accu in het frame heb ik per ongeluk leeg gereden en is stuk en volgens de fietsenmaaker niet meer te maken. Ik kreeg te horen dat het aan de accu en aan de computer zou kunnen liggen. De accu lampjes geven aan dat de accu vol is, de computer geeft leeg aan. Die start wel even op als ik de fiets rol maar gaat na een tien seconden of zo uit. Ik heb wel eens gelezen dat je zelf een accu kan maken maar dat gaat voor mij te ver als bouwvakker. In mijn simpele beredenering zou je elk gelijke type accu met een beetje kennis met een verloopkabel moeten kunnen koppelen om eea uit te proberen. Weet iemand een fietsenmaker die dat zou kunnen en dan ook weer een nieuwe (schijnt niet meer te koop te zijn maar ik dacht dat Koga en nog een paar merken dit gebruikt hebben) of gereviseerde accu zou kunnen koppelen aan de computer van de fiets? Scheelt kosten en is beter voor het milieu, de fiets is nog heel best namelijk [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me sterk dat de accu kapot gaat als je hem leeg hebt gereden
Als ik het zo lees dan zit het blokje op de spaak van je wiel niet juist deze kan nu niet meer met de sensor communiceren
Als dat blokje niet goed zit krijg je de klacht die jij omschrijft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Dan eerst maar zelf checken of blokje goed zit en accu revisie bedrijf raadplegen. De accu zal daarna wel weer door een Batavus dealer gekoppeld moeten worden heb ik ergens gelezen dacht ik. Dank voor de reacties👍

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@Bennobang Dit is zeker een mooie voor de revisiebedrijven. Wellicht zouden de cellen nog mee kunnen, maar ik gooi het op een slecht contact op het PCB van het BMS.
Een slecht contact zorgt al voor forse storingen zoals deze. Hoe dan ook zal de accu gezien moeten worden. Ik zou dus niet zelf gaan modderen aan de accu.
Kapotte cellen zijn het niet want dat komt niet zo plotseling van normaal doen en het helemaal niet meer doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:31

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Na 5 lange weken heb ik eindelijk m’n fatbike Phatfour.
Vandaag ruim 40 km op gefietst. Rijdt erg fijn en lekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBj180D5AkCgyU7SZ9S6j46LrxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqePJffnz29X8bw1EcLtD0Ar.jpg?f=fotoalbum_large

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-08 22:01
Zondagskindje schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:30:
Na 5 lange weken heb ik eindelijk m’n fatbike Phatfour.
Vandaag ruim 40 km op gefietst. Rijdt erg fijn en lekker.
[Afbeelding]
Hier in de "polder" stikt het van de knockoffs, rond de 1000 euro, 750 watt en gashendel.

Ben benieuwd wanneer ze daar op gaan handhaven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

jantje112 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:37:
[...]

Hier in de "polder" stikt het van de knockoffs, rond de 1000 euro, 750 watt en gashendel.

Ben benieuwd wanneer ze daar op gaan handhaven
Ik ben hier de enige in het dorp die zo’n ding heeft.
Die mij van is standaard, dus geen gashendel en gewoon 250 watt.
Ben ook niet van plan om ‘m te gaan opvoeren.
Deze is wel ietsje duurder dan €1000,- :X

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:13
elinx schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:53:
[...]
Helaas kun je niet zomaar altijd andere accu's koppelen om eea te testen. Misschien wel bij gelijke fietsen van hetzelfde merk. Dit heeft te maken met de eerder genoemde BMS.
Ik zie ION en ik heb in mijn hoofd dat die inderdaad BMS gekoppeld zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Gisteren is die KES 400 rijklaar gemaakt en ik ben er meteen naar mijn zus in Wijchen mee gefietst voor een kinderverjaardag. De gearing van de fiets is er duidelijk voor om zo rond de 22km/h te cruisen en dat is eigenlijk wel prima. Ik hoef niet per se continu tegen die 25km/h aan te zitten waar de ondersteuning ophoudt. En dan kan je ook nog af en toe even wat bijtrappen om snel en efficiënt in te halen, en dan weer terug naar die 22km/h kruissnelheid.
Nielson schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:02:
Is dat de standaard standaard? :P Ziet er er apart uit met die wieletjes.
En bij terugkomst nog een leuk voordeel van die standaard met wieltjes ontdekt. Die wieltjes zitten namelijk precies bij het zwaartepunt van de fiets, dus met die standaard uitgeklapt kon ik 'm effortless door de smalle gangetjes van de fietsenkelder manouvreren en dan met die normaal heel awkward haakse hoek mijn kelderbox in. Dat was altijd een gedoe van 3x steken of de fiets maar gewoon half optillen - deze kan je gewoon in het rondte spinnen op die wieltjes, super handig.

[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 09-07-2023 09:30 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-08 22:45
Ben wat aan het experimenteren met de bandenspanning van mijn nieuwe Continental Urban 62-584 banden. Ben begonnen met 3 voor en 3.5 bar achter, rijdt prettig maar geeft nog weinig comfort. Inmiddels zit ik op 2 voor en 2.2 achter en dit rijdt een stuk prettiger. Niet veel rolweerstand, stabiel in de bochten en veel comfort.

https://www.schwalbe.com/en/balloonbikes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 18:16
Foxhill schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:54:
[...]

Precies weet ik het zo niet. Panasonic iets duurder, maar die gaan ook gemiddeld iets langer mee.
Als ik naar een Panasonic motor kijk dan heeft ie een max trekkracht van 90-95nm. De Enviolo trekking naaf kan volgens de specificaties max 85nm hebben. (Of ze moeten de 100nm versie monteren) Hoe voorkomen ze dat deze motor de naaf niet kapot trekt door het verschil in koppel?

Als ze de motor electronisch begrenzen op max 85nm dat is het meer marketing dan dat je extra trekkracht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 16:12
Sjacka schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:24:
Ben wat aan het experimenteren met de bandenspanning van mijn nieuwe Continental Urban 62-584 banden. Ben begonnen met 3 voor en 3.5 bar achter, rijdt prettig maar geeft nog weinig comfort. Inmiddels zit ik op 2 voor en 2.2 achter en dit rijdt een stuk prettiger. Niet veel rolweerstand, stabiel in de bochten en veel comfort.

https://www.schwalbe.com/en/balloonbikes
Mooie info.

De optimale bandenspanning is wel mede afhankelijk van het gewicht van de berijder. Des te zwaarder de bedrijder, des te meer lucht meer lucht moet er in. Zie ander info van Schwakbe.

https://www.schwalbe.com/nl/luftdruck

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
passie2010 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:45:
[...]

Als ik naar een Panasonic motor kijk dan heeft ie een max trekkracht van 90-95nm. De Enviolo trekking naaf kan volgens de specificaties max 85nm hebben. (Of ze moeten de 100nm versie monteren) Hoe voorkomen ze dat deze motor de naaf niet kapot trekt door het verschil in koppel?

Als ze de motor electronisch begrenzen op max 85nm dat is het meer marketing dan dat je extra trekkracht hebt.
Weet ik niet. Kapot gaan ze niet, of niet meer dan bij andere fietsen. Het is al een theoretisch verhaal in de marge, omdat je zelf meetrapt en er bij een Bosch motor dan ook wel meer koppel op komt. En er zijn nog iets meer kleine variaties van Enviolo dan ze aan de voorkant op de website tonen.

Je hebt veel vragen, ook nog via PM. Verlies je niet in de details en oriënteer je vooral bij een goede fietsenwinkel in de buurt.

[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 09-07-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
kazuka schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:12:
[...]

Tot mijn verbazing was mijn nieuw bestelde Velo de Ville al na 2 weken binnen! De dealer vertelde mij dat ze behoorlijke capaciteit uitbreiding hebben gehad het afgelopen jaar en dat ze nu de meeste configuraties binnen 2 weken geleverd kunnen krijgen. Ik had zelf gerekend op 6-8 weken dus dat is een mooie meevaller :)

Eerste rit van 50km zit erop en het rijd echt voortreffelijk. De Enviolo Automatiq is ontzettend soepel en de 75nm van de Bosch motor zorgt voor een hele fijne duw in de rug. Bouwkwaliteit van de fiets is uitstekend, ik denk dat een Flyer of R&M nog net een treetje hoger zit na de diverse proefritten maar het scheelt weinig.

.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie fiets. Hoeveel kg weegt je fiets in totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08 08:47

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

sjaakka schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:43:
Erg blij met mijn Mokumono.
simpel, geen versnelling, geen knopjes en rijdt fantastisch.[Afbeelding]
Mooie fiets! Wat ik me wel afvraag qua o.a. de voorvork: ik zag op de Bright 'review', dat de kant aan de binnenzijde van de voorvork open is (YouTube: David BREEKT: e-bike is TE MOOI). Is dit niet een plek zo waar heel makkelijk vuil zich ophoopt, met mogelijke alle gevolgen van dien?

[ Voor 8% gewijzigd door Thrace Grumble op 10-07-2023 10:46 ]

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08 09:52
Hey mensen ik kwam deze actie tegen mogelijk intresant voor jullie.

Knip

[ Voor 35% gewijzigd door Notna op 12-07-2023 10:05 . Reden: Hoewel gewaardeerd, liever posten naar de directe aanbieding ipv referral sites zoals Pepper (inmiddels verlopen) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
bumtroll schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:28:
Hey mensen ik kwam deze actie tegen mogelijk intresant voor jullie.

Knip
Gister een RUSH/CTY Step-Thru besteld ja, benieuwd of ze hem ook echt gaan leveren. Had er nog niet eerder van gehoord maar voor 1300 euro een fiets met middenmotor, tandriem en Enviolo CVT leek me een aardige deal. Iemand anders hier ook de gok gewaagd?

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 12-07-2023 10:05 . Reden: Link verwijderd ]

12x400WP West Fronius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:31
Jansen90 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:46:
[...]

Gister een RUSH/CTY Step-Thru besteld ja, benieuwd of ze hem ook echt gaan leveren. Had er nog niet eerder van gehoord maar voor 1300 euro een fiets met middenmotor, tandriem en Enviolo CVT leek me een aardige deal. Iemand anders hier ook de gok gewaagd?
Ik heb de Harley-Davidson® MOSH/CTY besteld. Ik had liever de RUSH/CTY gehad maar die hadden ze niet meer in XL (ik ben 1.94).
Zat wel te twijfelen om dan gewoon de RUSH in M of L te kopen als "bezoekers" fiets maar dat vind ik wat overdreven.
Tegelijk, de MOSH/CTY die ik nu heb besteld gaat dan als camping fiets dienen wat eigenlijk ook nergens op slaat :+
Mrja hollander en gevoelig voor korting....

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
laurens0619 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:56:
[...]

Ik heb de Harley-Davidson® MOSH/CTY besteld. Ik had liever de RUSH/CTY gehad maar die hadden ze niet meer in XL (ik ben 1.94).
Zat wel te twijfelen om dan gewoon de RUSH in M of L te kopen als "bezoekers" fiets maar dat vind ik wat overdreven.
Tegelijk, de MOSH/CTY die ik nu heb besteld gaat dan als camping fiets dienen wat eigenlijk ook nergens op slaat :+
Mrja hollander en gevoelig voor korting....
Ja herkenbaar, het gevoel een goeie deal te scoren had ook bij mij de overhand. Ik had liever de Rush/CTY gehad ook maar niet meer te krijgen dus dan maar de step-thru, die leek me nog wel praktisch voor dagelijks wooonwerk.

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Jansen90 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:59:
[...]

Ja herkenbaar, het gevoel een goeie deal te scoren had ook bij mij de overhand. Ik had liever de Rush/CTY gehad ook maar niet meer te krijgen dus dan maar de step-thru, die leek me nog wel praktisch voor dagelijks wooonwerk.
Step-Thru prima toch. Nadeel van mijn huidige Ebike (Cortina Ecommon pro) is dat het een herenmodel is en dat schoonouders (op leeftijd) niet die fiets kunnen pakken. Als stijfheid van frame niet negatief wordt beinvloed zou ik persoonlijk altijd het "vrouwenmodel" kiezen
Mrja dat probleem blijft helaas dan maar :+ Ik vind die mountainbike versie ook wel cool , hij gaat dienst als "beach/duinen" cruiser op de camping maar eerlijk is eerlijk: de rush van de deal is het lekkerste :P

Nu nog kijken hoe ik dit aan mijn vriendin ga vertellen....

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 11-07-2023 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jansen90
laurens0619 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:10:
[...]

Step-Thru prima toch. Nadeel van mijn huidige Ebike (Cortina Ecommon pro) is dat het een herenmodel is en dat schoonouders (op leeftijd) niet die fiets kunnen pakken. Als stijfheid van frame niet negatief wordt beinvloed zou ik persoonlijk altijd het "vrouwenmodel" kiezen
Mrja dat probleem blijft helaas dan maar :+ Ik vind die mountainbike versie ook wel cool , hij gaat dienst als "beach/duinen" cruiser op de camping maar eerlijk is eerlijk: de rush van de deal is het lekkerste :P

Ja dat is wel een voordeeltje, nadeel aan deze specifieke is dat er een kleinere accu in zit dan het herenmodel. De Mosh is wel een toepasselijk model voor een beach cruiser!

Ik heb vooral benadrukt hoeveel hij normaal kost, als je daarmee begint te vertellen en dan pas op het eind dat je 'maar' zo weinig betaald hebt :9

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jansen90 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:46:
[...]

Zou dat geen fishing/oplichting zijn?
Ik vertrouw die link niet (en het aanbod nog minder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Jansen90
Hier nog leuke fotos voor voorpret:
https://www.facebook.com/groups/3441863789237907/

@Tommie12
https://www.whois.com/whois/harley-davidson.com
Registered On:1994-11-08
Domein lijkt mij legitiem dus zal vast goed zitten.
Voor zekerheid met CC betaald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-08 09:04
laurens0619 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:10:
[...]

Zou eerst maar eens wachten of ‘ie wel geleverd gaat worden. Er zijn er véél meer besteld dan er geleverd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Poumelie schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:13:
[...]

Zou eerst maar eens wachten of ‘ie wel geleverd gaat worden. Er zijn er véél meer besteld dan er geleverd kunnen worden.
Ja ik las 30.000 besteld op 10.000 voorraad.
idd kleine kans dus ik hou lekker mijj mond tot/of hij echt geleverd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Volgens mij is het gewoon de officiele HD site toch?

[ Voor 61% gewijzigd door Rev! op 12-07-2023 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-08 15:32
Mag ik even een sanity check vragen?

Men VdV AEB 490 met 9-speed suntour derailleur is nu net terug van het derde onderhoud aan de versnellingen.
- Oorspronkelijk probleem: Slecht afgestelde versnellingen met doortrappen tot gevolg, en dit in de lagere versnellingen.Het grootste probleem zit tussen 3 en 4, maar daaronder ook. Hogere versnellingen hebben geen problemen.
- Eerste kort nazicht: ze hebben de versnellingen wat bijgesteld, het probleem is daarbij verplaatst van onderste helft, maar zowel de hoogste en laagste 2 versnellingen. Ondertussen gingen ze een "pad" bestellen om eventueel vervang product te hebben.
- Volgend nazicht, samen met eerste onderhoud: Pad was nog niet binnen, maar ze gingen het bekijken. Liep terug iets beter, maar toch nog problemen in de lage versnellingen.
- Laatste nazicht melden ze dat ze geen problemen konden vaststellen bij uitgebreid testrijden, dus buiten wat aanspannen is er niets gebeurd. Op de rit naar huis was het al een eerste maal terug prijs, en na 2 dagen woon werk is het meermaals terug gebeurd dat versnellingen niet/dubbel schakelen, en soms blijft flappen tussen versnellingen, met het nodige geweld op ketting en tandwielen tot gevolg.

Toen ik hem de laatste keer terug kreeg, stond hij op turbo stand, en nog vond men niets.
Ik ga zelden boven eco en in de lagere versnellingen is eco de max.
Ik werk wel veel met men versnellingen, en met 2m06/110kg ben ik niet de lichtste, maar ik sta ook niet met men gewicht op de pedalen.
Ik heb met een gopro dit op beeld proberen krijgen, maar dat is nogal moeilijk.

Verwacht ik nu te veel? Trap ik te hard? "Am I using it wrong"?
Of zit ik met maandag model en een incompetente bende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IceTeaGX schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:09:

Men VdV AEB 490 met 9-speed suntour derailleur is nu net terug van het derde onderhoud aan de versnellingen.
- Oorspronkelijk probleem: Slecht afgestelde versnellingen met doortrappen tot gevolg, en dit in de lagere versnellingen.Het grootste probleem zit tussen 3 en 4, maar daaronder ook. Hogere versnellingen hebben geen problemen.
- Eerste kort nazicht: ze hebben de versnellingen wat bijgesteld, het probleem is daarbij verplaatst van onderste helft, maar zowel de hoogste en laagste 2 versnellingen. Ondertussen gingen ze een "pad" bestellen om eventueel vervang product te hebben.
- Volgend nazicht, samen met eerste onderhoud: Pad was nog niet binnen, maar ze gingen het bekijken. Liep terug iets beter, maar toch nog problemen in de lage versnellingen.
- Laatste nazicht melden ze dat ze geen problemen konden vaststellen bij uitgebreid testrijden, dus buiten wat aanspannen is er niets gebeurd. Op de rit naar huis was het al een eerste maal terug prijs, en na 2 dagen woon werk is het meermaals terug gebeurd dat versnellingen niet/dubbel schakelen, en soms blijft flappen tussen versnellingen, met het nodige geweld op ketting en tandwielen tot gevolg.

Toen ik hem de laatste keer terug kreeg, stond hij op turbo stand, en nog vond men niets.
Ik werk wel veel met men versnellingen, en met 2m06/110kg ben ik niet de lichtste, maar ik sta ook niet met men gewicht op de pedalen.

Ofwel is die derailleur stuk, of ze weten niet hoe die af te stellen.

Gewoon terug gaan.
En er is niks mis met het gebruik van de turbo stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Haal je de druk een beetje van de pedalen als je schakelt ? , hoeft niet veel of lang
En er staan filmpjes op YouTube hoe je een derailleur af stelt , misschien zelf een keer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Supertjeduc schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:32:
Haal je de druk een beetje van de pedalen als je schakelt ? , hoeft niet veel of lang
En er staan filmpjes op YouTube hoe je een derailleur af stelt , misschien zelf een keer proberen
Ik hou meestal in al ben ik ook geen heilige.
Maar het komt zeker voor met inhouden.
Het flappen komt zelfs voor met amper kracht op de pedalen.

Volgorde is dan:
Kracht afnemen
Schakelen
Overdracht voelen
Kracht zetten
Doortrappen (al dan niet naar een andere versnelling)

Het gaat meestal goed, maar het komt toch vaak genoeg voor om als zeer storend ervaren te worden.
En ik kom niet vaak in de lage versnellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:30:
[...]

Ofwel is die derailleur stuk, of ze weten niet hoe die af te stellen.

Gewoon terug gaan.
En er is niks mis met het gebruik van de turbo stand.
Mits je de capaciteit (van de accu) hebt :+

@IceTeaGX Zonder gekheid, ik twijfel aan de vakbekwaamheid van jouw fietsenmaker. Ik zou ik jouw geval een second opinion vragen bij een andere FM.

Mijn versnellingen zijn in prima staat, maar ik heb wel vaak gemieter met de achterrem (schijfrem). Dus weer een afspraak gemaakt met mijn FM met het dringende verzoek het écht in orde maken. Mijn achterrem krijst en remt amper. Zonet terug van mijn werk en maar meteen even met pure alcohol de achterschijf schoongemaakt. Remt nu weer goed, maar voor hoe lang?

Godzijdank heb ik genoeg isopropyl alcohol in huis https://www.degros.nl/nl/...hol-1ltr-999-procent.html (om me zat te zuipen) om dit klusje ettele malen te doen. Deze had ik nog over van de corona-pandemie. Nu heb ik nog 400-500 ml op voorraad. Het voordeel is dat dit goedje een super krachtige ontvetter is. Een beetje in een dopje doen en over de schijf laten lopen, het vuil loopt er zo vanaf. Daarna even met een gedrenkte doek afdoen en wat gieten in de remklauw zodat het vuil ook daar tussenuit kan lopen. (kleine beetjes)

De voorrem heeft nergens last van en remt altijd goed zonder 1 piepje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-08 15:24
https://www.nu.nl/economi...uitstel-van-betaling.html
nieuws: VanMoof sluit tijdelijk winkels en vraagt uitstel van betaling aan

De e-bikes zitten vol eigen onderdelen, wat een financiële achilleshiel bleek.

Zelf rijd ik op een Gazelle en het valt mij op dat zo'n beetje alleen het frame van Gazelle zelf is. Motor, accu, versnelling, remmen, stuur, zadel, verlichting, velgen, banden, spatborden, trappers alles 3rd party.

[ Voor 19% gewijzigd door technorabilia op 12-07-2023 20:45 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
technorabilia schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:40:
https://www.nu.nl/economi...uitstel-van-betaling.html
nieuws: VanMoof sluit tijdelijk winkels en vraagt uitstel van betaling aan

De e-bikes zitten vol eigen onderdelen, wat een financiële achilleshiel bleek.

Zelf rijd ik op een Gazelle en het valt mij op dat zo'n beetje alleen het frame van Gazelle zelf is. Motor, accu, versnelling, remmen, stuur, zadel, verlichting, velgen, banden, spatborden, trappers alles 3rd party.
Klopt. Omdat Gazelle geen eigen elektrisch systeem (meer) gebruikt. Je kunt wel eigen ontwikkelde voorvorken, balhoofden, bagagedragers, koplampen, etc vinden op Gazelle en andere A-merken. Die hebben dan wel bijna altijd marktconforme maten zodat ze met universele delen te vervangen zijn.

Van Moof heeft een eigen elektrisch systeem, eigen schakelunit en overige fietsdelen met afwijkende maten. Als daar dan ook nog eens veel van kapot gaat is het drama compleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Foxhill schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:14:
Van Moof heeft een eigen elektrisch systeem, eigen schakelunit en overige fietsdelen met afwijkende maten. Als daar dan ook nog eens veel van kapot gaat is het drama compleet.
Apple model van vorm boven functie, maar het niet waar kunnen maken.

VanMoof is nooit voor echte fietsers geweest. Die kozen andere fietsen.
Het is een subgroep die vooral voor het design ging, kun je hier ook terug vinden.
Ze hadden alleen niet het succes als apple. (ze waren ook niet zo vernieuwd, gejat of niet)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Foxhill schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:14:
[...]

Je kunt wel eigen ontwikkelde voorvorken, balhoofden, bagagedragers, koplampen, etc vinden op Gazelle en andere A-merken. Die hebben dan wel bijna altijd marktconforme maten zodat ze met universele delen te vervangen zijn.
Ha, ik was de voorvork vergeten! Een Suntour FEM862 als ik het goed heb. Maar volgens mij zijn die onderdelen toch gewoon zo van de 3rd party op de fiets geschroefd? Zonder aanpassingen.

Suntour, Promax, Bosch, Enviolo, Selle etc.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
technorabilia schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:28:
[...]

Ha, ik was de voorvork vergeten! Een Suntour FEM862 als ik het goed heb. Maar volgens mij zijn die onderdelen toch gewoon zo van de 3rd party op de fiets geschroefd? Zonder aanpassingen.

Suntour, Promax, Bosch, Enviolo, Selle etc.
Die voorvork is inderdaad gewoon van Suntour. Gazelle, Sparta, Batavus en Koga hebben op andere fietsen wel eigen voorvorken. Dan staat er ook geen merk op. Niet zo spannend allemaal, ook omdat er dan wel een andere vork in past. Bij Van Moof gaat het om de aandrijving en schakeling die vaak kapot gaan én waar geen alternatieven voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
IceTeaGX schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:23:
[...]

Ik hou meestal in al ben ik ook geen heilige.
Maar het komt zeker voor met inhouden.
Het flappen komt zelfs voor met amper kracht op de pedalen.

Volgorde is dan:
Kracht afnemen
Schakelen
Overdracht voelen
Kracht zetten
Doortrappen (al dan niet naar een andere versnelling)

Het gaat meestal goed, maar het komt toch vaak genoeg voor om als zeer storend ervaren te worden.
En ik kom niet vaak in de lage versnellingen.
Kan ook nog de kabel zijn van de bediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-08 22:11
Ik heb een probleem met mijn fietscomputer. Bij het aanzetten zie ik alleen dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMHuE8KrJsAT9jGbFn33Tr5qUN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3k8xpJN6ktVizW77H70lta1.jpg?f=fotoalbum_large

Een soort pixels. De bediening werkt wel gewoon. Online kan ik hier niets over vinden dus wellicht heeft iemand hier dit al eens meegemaakt. Betreft een sc e6100. Ik heb dit een keer eerder gehad maar toen ging het na lang prutsen weer weg. Weet daardoor niet wat de oplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 29-08 18:46

alienfruit

the alien you never expected

‘Kickstand’ en spatbord voor 200euro extra? Was dat bij de ‘analoge’ ook altijd zo duur? Zelf zou ik verwachten voor een normale fiets (niet mountainbike of racefiets) dat het inclusief is als je voor de fiets fiets meer dan 2.500euro vraagt.

[ Voor 58% gewijzigd door alienfruit op 13-07-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 21:28

B64

alienfruit schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:05:
‘Kickstand’ en spatbord voor 200euro extra? Was dat bij de ‘analoge’ ook altijd zo duur? Zelf zou ik verwachten voor een normale fiets (niet mountainbike of racefiets) dat het inclusief is als je voor de fiets fiets meer dan 2.500euro vraagt.
Uit je bericht is niet op te maken om welke fiets dit gaat, maar over het algemeen durf ik te stellen dat ook bij ebikes een standaard en spatborden gewoon bij de standaarduitrusting horen.

Ik weet dat er merken en medellen zijn die zo kaal mogelijk gepresenteerd worden (dus zonder slot, bagagedrager, spartbord, standaard) waardoor je voor een aangekledere fiets extra moet betalen, maar ik ken er niet één die het zo bont maakt om voor een standaard en spatborden 200 Euro te vragen.

Als de fiets wel de bevestigingspunten op de gebruikelijke plaatsen heeft, kun je die dingen ook gewoon zelf los kopen en monteren, dan ben je voor een paar tientjes klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-08 15:25
https://nos.nl/artikel/24...ischefietsenmaker-vanmoof

Hier nog niet besproken? Zat er aan te komen. Hoorde vanmorgen op BNR dat de concurrenten vriendelijk bedankt hebben op de uitnodiging te investeren en in de v Moof keuken te mogen kijken.

Reden: de slechte kwaliteit, resulterende onderhoudsellende en het feit dat alle specifieke v Moof onderdelen geen schaalvoordelen mogelijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
_Anvil_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:28:
https://nos.nl/artikel/24...ischefietsenmaker-vanmoof

Hier nog niet besproken? Zat er aan te komen. Hoorde vanmorgen op BNR dat de concurrenten vriendelijk bedankt hebben op de uitnodiging te investeren en in de v Moof keuken te mogen kijken.

Reden: de slechte kwaliteit, resulterende onderhoudsellende en het feit dat alle specifieke v Moof onderdelen geen schaalvoordelen mogelijk maken.
Niet hier besproken, maar wel in onderstaande 2 topics en wat mij betreft houden we de discussie daar:

Ervaringen met VanMoof S/X/S2/X2/S3/X3/V

Discussies over de toekomst van VanMoof

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-08 15:25
evleerdam schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Niet hier besproken, maar wel in onderstaande 2 topics en wat mij betreft houden we de discussie daar:

Ervaringen met VanMoof S/X/S2/X2/S3/X3/V

Discussies over de toekomst van VanMoof
ah ok, aparte topics. Check, dan ga ik daar zitten meelezen met een zak popcorn, leunend tegen mn eBike met Bosch/Koga onderdelen en zonder app. :9

On topic:

Inhoudelijke vraag: na een accu revisie en grote beurt kan mijn 2e hands Koga eXLR8 nog jaren mee, maar ik verwacht dat de (inmiddels 2e, de 1e hield het van 2016 tot 2019 vol begreep ik van de vorige eigenaar) Bosch motor het de komende jaren als eerste zal begeven. Nu weet ik dat je voor een schappelijk bedrag een gereviseerde kunt krijgen, maar zou ik dan ook een sterkere/nieuwere variant kunnen krijgen? (dus een Bosch performance line met 85 ipv 60Nm piek koppel?)

[ Voor 28% gewijzigd door _Anvil_ op 14-07-2023 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-08 15:13
@_Anvil_ Par post boven je is het wel benoemd al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
IceTeaGX schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:09:

Eens met de eerdere antwoorden. Derailleur is gewoon niet zuiver.

Ik heb met mijn fiets 46.000 km gereden en 1 keer mijn derailleur vervangen. Het was een normale Deore 9-speed derailleur en die kunnen ook heel veel hebben, omdat het eigenlijk een ATB-groep is. De krachten tijdens moauntainbiken zij veel hoger dan op de E-bike, zelf op turbo stand.

Ik ken de Suntour 9 speed derailleur niet, wellicht kwalitatief niet zo goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
bert74 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:49:
[...]

Eens met de eerdere antwoorden. Derailleur is gewoon niet zuiver.

Ik heb met mijn fiets 46.000 km gereden en 1 keer mijn derailleur vervangen. Het was een normale Deore 9-speed derailleur en die kunnen ook heel veel hebben, omdat het eigenlijk een ATB-groep is. De krachten tijdens moauntainbiken zij veel hoger dan op de E-bike, zelf op turbo stand.

Ik ken de Suntour 9 speed derailleur niet, wellicht kwalitatief niet zo goed...
Op de VdV site staat suntour, op het materiaal staat gewoon shimano...

Ondertussen via de lease gehoord, de winkel zal er nog eens naar kijken, en ik ga proberen een afspraak te maken dat ik het probleem ook kan laten zien. Ondertussen is het iets dat quasi altijd voorkomt bij schakelen tussen 2-3-4. Ik kan er alleen niet bij dat ze het zelf niet hebben kunnen vaststellen. Ik moet er niet veel kracht voor zetten, zelfs zonder motor ondersteuning komt het voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
IceTeaGX schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:04:
[...]

Ondertussen via de lease gehoord, de winkel zal er nog eens naar kijken, en ik ga proberen een afspraak te maken dat ik het probleem ook kan laten zien. Ondertussen is het iets dat quasi altijd voorkomt bij schakelen tussen 2-3-4. Ik kan er alleen niet bij dat ze het zelf niet hebben kunnen vaststellen. Ik moet er niet veel kracht voor zetten, zelfs zonder motor ondersteuning komt het voor.
Ik heb binnen mijn gezin 5 fietsen met derailleur in onderhoud en in het verleden zeker 5 andere fietsen gehad, van 7 speed MTB-groepen tot 11 speed race groepen. Alle fietsen/derailleurs kunnen best veel hebben.

Natuurlijk is het beter om tijdens schakelen wat minder kracht te zetten, maar met alle fietsen die ik heb gehad konden probleemloos met volle kracht (bergop, bospaadjes) schakelen als de nood aan de man was. Met name de ATB-groepen zijn er op gebouwd.

Dus gewoon terug, derailleur-pad goed laten checken en eventiueel derailleur laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:32
IceTeaGX schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:04:
[...]

Ook gehad met mijn Giant in het begin, bleek de kabel te zijn. Die zat volgens de FM in de buurt van de motor "enigszins klem" dit heeft hij veranderd. Sindsdien geen probleem meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:36
_Anvil_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:35:
.....zou ik dan ook een sterkere/nieuwere variant kunnen krijgen? (dus een Bosch performance line met 85 ipv 60Nm piek koppel?)
Dat kan alleen als je zeker weet dat de montagematen exact hetzelfde zijn en het dispay en de accu (BMS) door de motorcontroller worden ondersteund.
Meestal weten bedrijven die dergelijke gereviseerde motoren verkopen ook wat de mogelijkheden zijn.

In de openingposts heb ik trouwens ook een beetje aandacht besteed aan het "verbouwen" van je ebike, incl. een link naar een webshop die oa Bosch onderdelen verkoopt.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 14-07-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-08 14:07
Vandaag een occasion Flyer GoTour 5 gekocht en kan ‘m volgende week ophalen na een servicebeurtje.

Het is best een lange fiets, weet iemand of deze op mijn Uebler fietsdrager past ? (de F14)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
PietB51 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:31:
Vandaag een occasion Flyer GoTour 5 gekocht en kan ‘m volgende week ophalen na een servicebeurtje.

Het is best een lange fiets, weet iemand of deze op mijn Uebler fietsdrager past ? (de F14)
Ja. Past. Goede aankoop. Welke uitvoering is het?

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 15-07-2023 07:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-08 14:07
Foxhill schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:17:
[...]

Ja. Past. Goede aankoop. Welke uitvoering is het?
De Panasonic GX Power 60 nm versie, met ketting en met 1361 km op de teller :)

[ Voor 6% gewijzigd door PietB51 op 15-07-2023 09:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 14:49

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Net proefrit gedaan op de Riese & Müller Charger4. Zowel de GT als 'gewone' versie. GT (dikkere banden en daarop aangepaste voorvork) rijdt goed en geeft vertrouwen, maar voor hoe ik hem gebruik in de stad en duinen echt overkill. En de stabiliteit van de niet-GT in de bochten was ook al fantastisch.
Ze boden nu een leuke korting en daarmee wordt het wel heel aantrekkelijk.
Even nachtje over slapen... maar volgens mij heb ik m'n keuze al gemaakt...

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Xilantof schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:51:
Net proefrit gedaan op de Riese & Müller Charger4. Zowel de GT als 'gewone' versie. GT (dikkere banden en daarop aangepaste voorvork) rijdt goed en geeft vertrouwen, maar voor hoe ik hem gebruik in de stad en duinen echt overkill. En de stabiliteit van de niet-GT in de bochten was ook al fantastisch.
Het zou een goede keuze zijn :). Ik ben uiteindelijk toch voor de GT gegaan omdat die ook stevigere velgen en een "groot licht" functie heeft, na 2500 km nog geen seconde spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Bla65 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:48:
[...]

Het zou een goede keuze zijn :). Ik ben uiteindelijk toch voor de GT gegaan omdat die ook stevigere velgen en een "groot licht" functie heeft, na 2500 km nog geen seconde spijt van gehad.
Zal toevallig gisteravond een Charger4 GT voorbij komen op straat. En tis wel een mooie fiets.
Volgens mij toch ook een “remlicht”? Of niet?

Ik twijfel nog even of t de meerprijs waard is 😅

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Xilantof schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:51:
Ik vond de R&M echt robuust, maar we nogal zwaar. Ze gaan makkelijk over de 30 kg.

Weet je al welke versnellingen je wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
Xilantof schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:18:
[...]

Zal toevallig gisteravond een Charger4 GT voorbij komen op straat. En tis wel een mooie fiets.
Volgens mij toch ook een “remlicht”? Of niet?

Ik twijfel nog even of t de meerprijs waard is 😅
Nee, standaard heeft de Charger geen remlicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Ben ook op zoek naar een electrische fiets. Heb al een 20" chinees ding, serieus heerlijk ding maar wil een kinderzitje.
Kwam ook bij de lidl, Decathlon en Matra opties uit.

De lidl had vorige week fiets met middenmoter te koop voor 900, app only.
https://www.lidl.nl/p/col...PCUUhiBy-_i0aAiTrEALw_wcB
App gedownload om te kopen, helaas door grote interesse niet meer leverbaar.
Precies nadat die actie voorbij was, na middernacht, was de fiets direct leverbaar op de gewone site 🫤
Beetje oplichting dus. Heb klacht ingediend en ze bieden me 20 euro coupon lol..
Maar goed, lidl optie weggestreept om die reden.

Neig nu erg naar de Vogue Elite N3 of N7 van matra. Op hun site staat dat bij defecten binnen garantietermijn de fiets wordt opgehaald en gebracht? Dat is niet slecht toch?

Bij decathlon is ook deze te koop. Die lijkt me ook niet heel slecht? Alleen er staat bij dat het door een andere winkel verkocht wordt. Beetje vaag. Heb je dan gewoon garantie bij Decathlon?
https://www.decathlon.nl/...7-3f1152046d9e_c3&c=GRIJS

[ Voor 18% gewijzigd door NosferatuX op 16-07-2023 15:35 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39

ST10©DE

Dus.............

Op mij Precede:on kreeg ik het volgende commentaar, maar ik zie dat het bij die R&M niet veel minder is....
kleinelievewolff schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:27:
@ST10©DE Die ziet er snel uit! Wel forse lasnaden....

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:46:
[...]

Ik vond de R&M echt robuust, maar we nogal zwaar. Ze gaan makkelijk over de 30 kg.

Ik vind die fietsen nogal aan de prijs. Zou het nog veel comfortabeler zijn dan mijn Gazelle ultimate?
Nu we het toch hebben over mijn Gazelle; hij is vandaag 2 jaar oud en dit wordt de derde review. Een toen ik hem net had, toen op zijn eerste verjaardag en vandaag op zijn tweede verjaardag. Laten we even stilstaan hoe de fiets het houdt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n81x037GN3176Q7FAnPUwImKG24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8GP5Npxxt1mGj2HWnU4ndGP1.jpg?f=user_large

De Gazelle Ultimate C8+ Belt

Ja, daar zijn we weer met de tweede verjaardag van mijn fietsje. Zoals in het begin beloofd maak ik elk jaar een review/update van wat je mag verwachten voor een fiets die nu 3700 euro kost. Wat krijg je voor die prijs en is het ook de moeite waard in zijn levensbeloop?

Nu is die prijs voor veel mensen niet op te hoesten in deze moeilijke tijden, maar je kunt deze review ook lezen als je een tweede hands e-bike koopt van een goed merk en wat je dan globaal kunt verwachten.

Ten eerste is het nog steeds een mooie verschijning. Hij ziet er nog pico bello uit en je zult niet zeggen dat hij alweer 2 jaar zijn rondjes rolt en al 9.000 km op de klok heeft staan.

Riem
Nog steeds de eerste riem die er nog goed uitziet. Ik verwacht wel dat het riemtandwiel achter langzaam in aanmerking komt voor een vervanging. De wiellagers achter hebben ook hun beste tijd gehad, maar er is nu niet direct haast bij. Het ligt langzaam in de planning. Deze reparatie zal geen vermogen kosten (+- 150 euro geschat). Je moet wel van een riem houden want de aandrijving is zeer direct en resonanties kun je voelen door de riem heen. Dit kan geen kwaad, maar het moet je niet in de weg zitten. Voor de rest is een riem zeer stil. Kom je af van ketting dan is het zeker aan te raden een proefrondje te plannen om te weten hoe een riem voelt met rijden.

Versnellingen
De fiets heeft een Nexus 8 naaf en daar moet je wel wat geluk mee hebben want het ene exemplaar rolt lichter dan het zelfde andere exemplaar. Ook wordt deze lijn geplaagd door niet soepel schakelende versnellingen. Ik merk het alleen als ik zeer snel schakel en meteen kracht erop zet. Mijn fiets heeft hier geen last van en ik wacht bij het schakelen altijd een hele volle seconde voordat ik weer kracht zet. Dan slaat deze zo goed als nooit over (kan me de laatste keer overslaan niet herinneren). Mijn Nexus 8 is in prima conditie, schakelt trefzeker en maakt geen rare geluiden. Als ik rustig fiets trek ik op in de 5 en daarna na de 6 en soms naar de 7. Staat er veel wind of sta ik in de stad voor een stoplicht dan trek ik op in de 3. Dan komt de fiets heel goed van zijn plek af. De 4e versnelling is inefficiënt en de 8e versnelling heb je niet nodig. De 1e en 2e versnelling heb je hier niet nodig.

Accu
Deze is nog in prima staat en ik merk geen achterruitgang in prestaties. Nog steeds kan ik de 100 km aantikken bij rustig fietsen in de zomer op de middenstand. Zelf op standje sport heb ik 88 km weten te halen in juni toen het zo warm was. Dan bedoel ik álle kilometers op standje sport. Nog steeds is de accu zeer makkelijk te verwijderen en rammelt deze helemaal niet. De accu is redelijk boefproof want als deze vast zit kun je er niet met een koevoet bij en dan heb je alsnog alleen de beschermplaat te pakken die aan de accu vast zit zodat dit een onderdeel is wat niet gaat rammelen.

Remmen
De voorrem werkt voortreffelijk, maar met de achterrem heb ik het nodige gemieter. Deze wordt komende week nagekeken want hij piept en remt niet goed. Misschien een klein olielekje, maar ik zie daar geen tekenen van. Voor de rest doseren schijfremmen heerlijk soepel en kun je er echt hard mee remmen. Alleen de achterrem is het zorgenkindje.

Stuur
Het stuur zit goed vast en ziet er nog steeds prima uit. Geen roestvlekjes te zien en zit nog prima in het zwart. Ik vind het stuur dan ook heel netjes afgewerkt en de handvaten zitten nog steeds muurvast en gaan geen kant op.

Banden
Deze fiets heeft Schwalbe Energizer Plus banden van 49mm. De achterband is vervangen en deze banden hebben een goede wegligging. Voor heb ik de band op 2 bar staan en achter op 3 bar. Ze zullen nu iets zachter zijn omdat ze al een tijdje niet opgepompt zijn, maar ik voel de bandenspanning op 2 manieren:
-Tegen de zijkant tikken met je vinger. Aan de toonhoogte kun je vaak horen hoe hard ze staan. Is de toonhoogte achter hoger dan voor dan is het goed en is er verschil.
-In de wangen knijpen met 2 vingers. Toch redelijk accuraat, maar ik weet precies hoe de vering is op spanning.

Roest
Gevonden! De bouten bij het stuur en bij de bagagedrager hebben iets roest en bij de naaf achter. Dit is niet alarmerend, maar moet wel in de gaten gehouden worden.

Motor
De Bosch active line plus motor heeft me nog nooit laten staan. Over de motor heb ik niet veel te melden want die doet zijn werk meer dan prima. Geen speling en nog steeds zeer stil en toch best krachtig.

Onderhoud
Daar ontkom je niet aan. Deze Gazelle is gemiddeld qua prijs en onderhoud. Je moet er echt wel wat voor reserveren. Geef hem met regelmaat een goede beurt (ook bij je FM) en loop alles met regelmaat even na. Om te zien dat de bouten bij de bagagedrager wat aan het roesten zijn moest ik wel mijn fietstas omhoog klappen want anders zie je het niet. De roest bij de naaf kun je remmen door heel licht in te spuiten met WD40 (Niet je lagers inspuiten met WD40 btw :o ).

The verdict:
Een prima fiets die lekker soepel fietst en die het altijd doet met goede looks en een stoere uitstraling. Elke e-bike hoe duur ook heeft zijn eigen nukken. Daar ontkom je niet aan en door alles goed in de gaten te houden kun je grote reparaties langdurig uitstellen. Verder was het zeker géén miskoop. Een degelijke e-bike die gebouwd is op zijn taak en verder een heel stijf frame heeft.

Eigenlijk een mooie foto tijdens een fietstocht, een paar weken geleden. Deze wil ik je niet onthouden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNPERNn9MWpMEDI_9VHSVytT_bM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTL5H2T6peC2tXJHW5ZcO3va.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:46:
[...]

Gewicht is voor mij niet echt een probleem gelukkig.
Heb nu gefietst op de Vario, dus met Enviolo 380. Dat beviel me prima (beter dan de automatische variant).
Bla65 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:08:
[...]

Nee, standaard heeft de Charger geen remlicht.
Ah ik zie het, is een optie. De gene waarop ik de rit deed leek dat te hebben.

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Laatst online: 29-08 13:40
@jimh307
Ik heb de Gazelle Ultimate nooit geprobeerd dus kan ik geen vergelijk maken.
Fiets een R&M beter/comfortabeler dan de Gazelle Ultimate, geen flauw idee.
Als je ze naast elkaar probeert zal je denk ik wel merken dat de R&M de betere fiets is. Overige aspecten van een fiets worden al snel persoonlijk (prijs, comfort, uiterlijk, kleur, etc)
Een fiets moet bij je passen.
Het feit dat mijn vrouw na een 100 meter fietsen al zei dat dit fiets voor haar was (R&M Nevo 3), illustreert dit wel.
Bij andere fietsen, kwam er altijd een zucht en een "maar" naar boven en klonk ze nooit overtuigd na een proefrit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
@jimh307
Mooie review.

Ik heb wel bedenkingen bij WD40 tegen roest. Het zal inderdaad vocht verdrijven, maar WD40 verdampt snel.
Ik denk dat een siliconenspray langer de roest weg houdt, maar beter nog siliconenvet of montagevet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
jimh307 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:55:
[...]

Ik vind die fietsen nogal aan de prijs. Zou het nog veel comfortabeler zijn dan mijn Gazelle ultimate?
Leuk om te lezen. Ik heb de Gazelle Ultimate C380 met nu 1500 km en kijk uit naar vele meer.

De prijs van een R&M is inderdaad zo'n 40% hoger. De sterkere motor en accu is al goed voor zo'n €600 denk ik. Betere afwerking en een fancy verende zadelpen en je bent er? Idk... Ze zien er iig solide uit...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopjesjacht
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-09-2023
NosferatuX schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:22:
Ben ook op zoek naar een electrische fiets. Heb al een 20" chinees ding, serieus heerlijk ding maar wil een kinderzitje.

Precies nadat die actie voorbij was, na middernacht, was de fiets direct leverbaar op de gewone site 🫤
Beetje oplichting dus. Heb klacht ingediend en ze bieden me 20 euro coupon lol..

Neig nu erg naar de Vogue Elite N3 of N7 van matra. Op hun site staat dat bij defecten binnen garantietermijn de fiets wordt opgehaald en gebracht? Dat is niet slecht toch?

Bij decathlon is ook deze te koop. Die lijkt me ook niet heel slecht? Alleen er staat bij dat het door een andere winkel verkocht wordt. Beetje vaag. Heb je dan gewoon garantie bij Decathlon?
Ik sluit mij aan bij deze zoektocht, want ik zoek iets soortgelijks. Een elektrische damesfiets voor een zacht prijsje die lekker fietst, niet veel onderhoud vraagt en zonder veel poeha maar wel praktisch (zoals een bagagedrager).

Mij leek dit ook nog wel wat.
https://www.decathlon.nl/...605297?mc=8605297&c=BLAUW

En deze is ook (hoewel die eigenlijk al over het bedrag zit wat ik wilde besteden).
https://www.decathlon.nl/...5?mc=8526895&c=GROEN_KAKI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12

Je wil blijkbaar shoppen tussen de allergoedkoopste ebikes. Als je die regelmatig gebruikt, dan zal je regelmatig wat onderhoud nodig hebben. Onderhoud is iets anders als garantie.
Die Vogue die enkel in de garantietermijn opgehaald wordt, wie gaat die nadien onderhouden?

De Decathlon fiets is echt gebouwd met het goedkoopste wat er maar is. Zelfs op de remmen is de laatse euro bespaard.

Ik zou je aanraden naar je FM te gaan, en een tweedhands fiets te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
ST10©DE schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:32:
Op mij Precede:on kreeg ik het volgende commentaar, maar ik zie dat het bij die R&M niet veel minder is....

[...]
Ze staan hier naast elkaar en inderdaad vergelijkbaar. Ook qua kwaliteit van gebruikte materialen nauwelijks verschil. Details zoals een rem met 4 zuigers zijn wat beter, maar het prijsverschil niet waard wat mij betreft. Wel fijn dat je met een R&M bij een dealer terecht kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Ben ook op zoek naar een electrische fiets.....

.... door een andere winkel verkocht wordt. Beetje vaag. Heb je dan gewoon garantie bij Decathlon?...
Van alle drie de opties is Decathlon de meest.voor de hand liggende, omdat deze ook onderhoud aanbiedt aan zijn fietsen. Moet het niet te ver weg zijn natuurlijk.

Het probleem met dergelijke ebikes is meestal niet de problemen tijdens de garantieperiode, maar daarna. Als je zelf het onderhoud kan doen, dan speelt het minder, maar als je afhankelijk bent van een FM, kan je beter vooraf gaan rondkijken of die beschikbaar is voor een dergelijke ebike, want zeker is dat niet.

Net als Bol.com, Amazon ed. levert Decathlon ook artikelen van derden. De afhandeling en dus ook garantie loopt volgens mij volledig via het bedrijf dat deze artikelen aanbiedt.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 16-07-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:32:
[...]

Je wil blijkbaar shoppen tussen de allergoedkoopste ebikes. Als je die regelmatig gebruikt, dan zal je regelmatig wat onderhoud nodig hebben. Onderhoud is iets anders als garantie.
Die Vogue die enkel in de garantietermijn opgehaald wordt, wie gaat die nadien onderhouden?

De Decathlon fiets is echt gebouwd met het goedkoopste wat er maar is. Zelfs op de remmen is de laatse euro bespaard.

Ik zou je aanraden naar je FM te gaan, en een tweedhands fiets te kopen.
Elke fiets heeft natuurlijk onderhoud nodig, ook na de garantietermijn. Meeste onderhoud is zelf te doen. Het idee van garantie is dat je defecten kosteloos worden opgelost binnen de termijn. Dat is het belangrijkste. Onderhoud kan zelf gedaan worden of lokaal. Een fiets van 1000 euro heeft hetzelfde onderhoud nodig als een van 2000.
Dat de onderdelen van slechtere kwaliteit zijn en eerder vervangen moeten worden is te verwachten

De meeste FM zijn trouwens niet echt betrouwbaar in mijn ervaring en mbt een tweedehands fiets. Ik heb wat navraag gedaan bij aanbieders met de hoofdvraag of de accu nieuw is. In alle gevallen niet, die is dus 2 tot 3 jaar oud. Zelfs bij aanbieders van leasefietsen die door werknemers dagelijks zijn gebruikt voor 2-3 jaar. Standaard moet je bij een tweedehandse fiets dan dus ook direct of vrij snel een nieuwe accu kopen omdat de prestatie daarvan heel slecht is. Er komt dus nog eens 200 a 300 euro bij.

Ik weet verder de nadelen van goedkopere fietsen, probeer tussen de verschillende opties de beste te vinden

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
elinx schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:19:
[...]

Van alle drie de opties is Decathlon de meest.voor de hand liggende, omdat deze ook onderhoud aanbiedt aan zijn fietsen. Moet het niet te ver weg zijn natuurlijk.

Het probleem met dergelijke ebikes is meestal niet de problemen tijdens de garantieperiode, maar daarna. Als je zelf het onderhoud kan doen, dan speelt het minder, maar als je afhankelijk bent van een FM, kan je beter vooraf gaan rondkijken of die beschikbaar is voor een dergelijke ebike, want zeker is dat niet.

Net als Bol.com, Amazon ed. levert Decathlon ook artikelen van derden. De afhandeling en dus ook garantie loopt volgens mij volledig via het bedrijf dat deze artikelen aanbiedt.
Zou je die van Decathlon hoger inschatten qua kwaliteit dan deze?

Onderhoud kan ik zelf wel doen en wat ik niet niet kan daar is wel iemand voor te vinden die dat tegen betaling wel kan, daar maak ik mij minder zorgen om denk ik. Zolang binnen garantie defecten maar verholpen worden

Die vogue leek mij nog het meest kwalitatief met naaf versnelling. Volgens mij is dat gewoon een degelijke transportfiets met ombouw kit geinstalleerd

[ Voor 5% gewijzigd door NosferatuX op 16-07-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopjesjacht
NosferatuX schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:48:
[...]

Elke fiets heeft natuurlijk onderhoud nodig, ook na de garantietermijn. Meeste onderhoud is zelf te doen. Het idee van garantie is dat je defecten kosteloos worden opgelost binnen de termijn. Dat is het belangrijkste. Onderhoud kan zelf gedaan worden of lokaal. Een fiets van 1000 euro heeft hetzelfde onderhoud nodig als een van 2000.
Dat de onderdelen van slechtere kwaliteit zijn en eerder vervangen moeten worden is te verwachten

De meeste FM zijn trouwens niet echt betrouwbaar in mijn ervaring en mbt een tweedehands fiets. Ik heb wat navraag gedaan bij aanbieders met de hoofdvraag of de accu nieuw is. In alle gevallen niet, die is dus 2 tot 3 jaar oud. Zelfs bij aanbieders van leasefietsen die door werknemers dagelijks zijn gebruikt voor 2-3 jaar. Standaard moet je bij een tweedehandse fiets dan dus ook direct of vrij snel een nieuwe accu kopen omdat de prestatie daarvan heel slecht is. Er komt dus nog eens 200 a 300 euro bij.

Ik weet verder de nadelen van goedkopere fietsen, probeer tussen de verschillende opties de beste te vinden
Voor mij geldt hetzelfde. Finetunen van bijvoorbeeld remmen en kettingen of repareren en vervangen van banden is bekend terrein. Alleen als er echt grote (elektronische) problemen komen en ik kom er zelf niet uit met Youtube filmpjes en dergelijke, dan zal er een lokale fietsenmaker nodig zijn. Met dat in het achterhoofd, wat zou dan de beste keuze zijn onder de circa 1300 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
NosferatuX schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:54:

Zou je die van Decathlon hoger inschatten qua kwaliteit ...

Onderhoud kan ik zelf wel doen....
mbt Decathlon verwees ik met name naar de mogelijkheden mbt onderhoud, wat niet aan de orde is als je het zelf doet of weet waar het kan.

Mbt kwaliteit zullen mi ze niet veel onderdoen.
Dat ligt waarschijnlijk aan de onderkant mbt de prijs.
De verschillen zitten in motorpositie, versnellings- en remsysteem.

De rijervaring kan je niet weten vanaf een plaatje. Een middenmotor is niet bij voorbaat altijd de betere keus. Maar ook bij naafmotoren kunnen er flinke verschillen zijn.

Mbt onderhoud zal je zelf de afweging moeten maken, wat je de beste configuratie vindt.
Open of gesloten kettingkast maakt zeker verschil, maar mbt reparatie of onderhoud is een derailleur makkelijker.
Rollerbrakes ben ik geen fan van, maar ze zijn wel nagenoeg onderhoudsarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Ik heb nu een jaar of drie mijn R&M delite en het enigste dat er kapot aan gegaan is het klepje van de oplaadpoort
Nu gratis vervangen door de FM door een 3D geprinte
Prijs is wel wat omhoog gegaan , ongeveer 1800€

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Waarom ga jij er van uit dat een batterij maar 2-3 jaar mee gaat?
Bij de eerste fiets van mijn vrouw had de accu amper capaciteit verloren na 10 jaar.

Een accu kan 1000-2000 cycli aan. Nemen we 80km per cyclus, dan spreken we over heel veel kilometers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Koopjesjacht schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:22:
[...]

Voor mij geldt hetzelfde. Finetunen van bijvoorbeeld remmen en kettingen of repareren en vervangen van banden is bekend terrein. Alleen als er echt grote (elektronische) problemen komen en ik kom er zelf niet uit met Youtube filmpjes en dergelijke, dan zal er een lokale fietsenmaker nodig zijn. Met dat in het achterhoofd, wat zou dan de beste keuze zijn onder de circa 1300 euro?
De vraag is maar of je fietsenmaker zin heeft om aan zo’n lidl of andere fiets te werken.
Meestal hebben ze genoeg werk en hebben ze er geen zin in.
Die lidl fiets heeft weer een nieuw merk van motoren. Als je FM die nog nooit heeft gezien, dan zal die niet veel,zin hebben om daar een diagnoseapparaat en onderdelen voor te gaan zoeken.

Je merkt het wel, ik ben helemaal geen fan van een fiets van Lidl. Ik koop mijn fruit ook niet bij een loodgieter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koopjesjacht
Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:12:
[...]

De vraag is maar of je fietsenmaker zin heeft om aan zo’n lidl of andere fiets te werken.
Meestal hebben ze genoeg werk en hebben ze er geen zin in.
Die lidl fiets heeft weer een nieuw merk van motoren. Als je FM die nog nooit heeft gezien, dan zal die niet veel,zin hebben om daar een diagnoseapparaat en onderdelen voor te gaan zoeken.

Je merkt het wel, ik ben helemaal geen fan van een fiets van Lidl. Ik koop mijn fruit ook niet bij een loodgieter.
Mocht je dan toch een goedkope fiets op de kop willen tikken, dan is het beter om er eentje met standaardonderdelen te kopen begrijp ik? Bijvoorbeeld een Bafang motor, Shimano versnellingen en een veelgebruikte accu, omdat de bekende fietsmerken ook gebruik maken van deze onderdelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
....De meeste FM zijn trouwens niet echt betrouwbaar in mijn ervaring en mbt een tweedehands fiets. Ik heb wat navraag gedaan bij aanbieders met de hoofdvraag of de accu nieuw is. In alle gevallen niet, die is dus 2 tot 3 jaar oud....
Dit is wel generaliserend.
Geven deze "meeste FM" dan aan dat het om een nieuwe accu gaat. Want dan heb je gelijk. In de meeste gevallen zullen ze weliswaar nog nagenoeg als zodanig zijn, maar wel al 3 jaar in gebruik. Geven ze aan dat de accu nog 80% of 95% is zonder jaartal te noemen, is dat mi niet onbetrouwbaar en kumnen ze meestal een capaciteitstest overleggen.

Een accu gaat nl veel langer mee dan 3 jaar, omdat dit afhankelijk is van het aantal gereden kilometers en tgv daarvan weer volledig laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Supertjeduc schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:11:
Ik heb nu een jaar of drie mijn R&M delite en het enigste dat er kapot aan gegaan is het klepje van de oplaadpoort
Nu gratis vervangen door de FM door een 3D geprinte
Prijs is wel wat omhoog gegaan , ongeveer 1800€
offtopic:
De prijs is met ongeveer € 1800 omhoog gegaan, naar 7800 ja. Dus je "wel wat" is anderhalve fiets in het segment waar de reacties boven je over gaan. :X :+

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Koopjesjacht schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:20:
...
Mocht je dan toch een goedkope fiets op de kop willen tikken, dan is het beter om er eentje met standaardonderdelen te kopen begrijp ik? ...
De goedkope fietsen hebben meestal standaard mechanische onderdelen. Echter wel vaak de goedkoopste. Waar je vooral last van kan krijgen is bv slecht verchroomde of gegalvaniseerde onderdelen, omdat die gaan roesten.

Wat betreft het motorsysteem ligt het wat anders. Middenmotoren hebben soms een vreemde naam, maar feitelijk van een Chinees merk, kan bv Bafang zijn, maar er zijn meer Chinese merken die bij ons niet echt gangbaar zijn. Echter als je dat merk weet zijn onderdelen via een omweg soms toch verkrijgbaar.
Lidl heeft bv eerder een Blaupunkt middenmotor verkocht wat een Bafang bleek te zijn. De BEWO is bv echter geen Bafang en verre van gangbaar Chinees merk.

Naafmotoren zijn vaak simpel, maar ook vaak merkloos, waardoor evt revisie niet altijd succesvol zal verlopen. Bafang is meestal wel in orde.
Controller wordt meestal onbenoemd, maar speelt feitelijk een grote rol. Bepaald bovendien de display keus.
Er zijn universele accusystemen, maar wederom wordt dat meestal niet benoemd in de specificaties. Als je daar zelf enig zicht in hebt kan je ze wel herkennen.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 17-07-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 21:15
Koopjesjacht schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:20:
[...]

Mocht je dan toch een goedkope fiets op de kop willen tikken, dan is het beter om er eentje met standaardonderdelen te kopen begrijp ik? Bijvoorbeeld een Bafang motor, Shimano versnellingen en een veelgebruikte accu, omdat de bekende fietsmerken ook gebruik maken van deze onderdelen?
Wat dus op de Lidl fiets van mijn vrouw zit. En alsnog weigert de fietsenmaker de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

maartend schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:14:
[...]

Wat dus op de Lidl fiets van mijn vrouw zit. En alsnog weigert de fietsenmaker de fiets.
Wat een aparte reactie van jouw fm.
Ik was afgelopen zaterdag langs de lokale fm geweest met m’n Phatfour om te vragen of deze daar in onderhoud zou mogen omdat ze dit merk niet in hun assortiment hebben. En dat was geen probleem.
Dat scheelt me weer een ritje van 60 km.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Zondagskindje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:23:
[...]

Wat een aparte reactie van jouw fm.
Ik was afgelopen zaterdag langs de lokale fm geweest met m’n Phatfour om te vragen of deze daar in onderhoud zou mogen omdat ze dit merk niet in hun assortiment hebben. En dat was geen probleem.
Dat scheelt me weer een ritje van 60 km.
Het is hier al eerder verteld.
Lidl fietsen hebben de goedkoopste van de goedkoopste componenten, en meestal kijken de eigenaars niet nauw. Als zo’n fiets dan binnenkomt rammelt alles en is er een hoop werk. Als de factuur dan 300€ is, dan is de FM ineens een afzetter. En als binnen een paar weken nog iets defect gaat, dan komen ze terug voor ‘garantie’.
Daarenboven, als er iets specifiek Lidl defect gaat, dan moeten ze die onderdelen gaan zoeken , of ze vinden die niet. En dan moet je een fiets terug geven die niet in orde is.
Er valt als FM aan die Lidl fietsen geen eer te halen.
Het kost veel tijd die een FM liever besteedt aan mensen die een goede fiets gekocht hebben.

Ik zou pas een fiets bij Lidl overwegen als Lidl in iedere winkel ook een fietshersteller heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
Tommie12 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:44:
[...]

Het is hier al eerder verteld.
Lidl fietsen hebben de goedkoopste van de goedkoopste componenten, en meestal kijken de eigenaars niet nauw. Als zo’n fiets dan binnenkomt rammelt alles en is er een hoop werk. Als de factuur dan 300€ is, dan is de FM ineens een afzetter. En als binnen een paar weken nog iets defect gaat, dan komen ze terug voor ‘garantie’.
Daarenboven, als er iets specifiek Lidl defect gaat, dan moeten ze die onderdelen gaan zoeken , of ze vinden die niet. En dan moet je een fiets terug geven die niet in orde is.
Er valt als FM aan die Lidl fietsen geen eer te halen.
Het kost veel tijd die een FM liever besteedt aan mensen die een goede fiets gekocht hebben.

Ik zou pas een fiets bij Lidl overwegen als Lidl in iedere winkel ook een fietshersteller heeft.
Het is hier al eerder verteld ; te kort door de bocht
Gewoon fijne Bafang, goede Nexus. Fiets is al 3 jaar in bezit, nog niks mee gehad. Geen roest, geen uitrekkende kabels, Samsung Accu, nu enkel na een 6k km eens kijken naar de ketting.
In al die jaren niks aan gehad. Enige reden dat ik bij de FM kwam is omdat mijn partner door de ANWB fiets ANWB recht heeft op een gratis onderhoudsbeurt. En die weigert hij dus.
Dus doe ik dat zelf eens per jaar, maar was gewoon luiheid.

Mij ben je dan ook kwijt als klant en ik rij op een MTB van dik 5k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
maartend schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:02:
[...]

Het is hier al eerder verteld ; te kort door de bocht
Gewoon fijne Bafang, goede Nexus. Fiets is al 3 jaar in bezit, nog niks mee gehad. Geen roest, geen uitrekkende kabels, Samsung Accu, nu enkel na een 6k km eens kijken naar de ketting.
In al die jaren niks aan gehad. Enige reden dat ik bij de FM kwam is omdat mijn partner door de ANWB fiets ANWB recht heeft op een gratis onderhoudsbeurt. En die weigert hij dus.
Dus doe ik dat zelf eens per jaar, maar was gewoon luiheid.

Mij ben je dan ook kwijt als klant en ik rij op een MTB van dik 5k
Jouw FM heeft keuzes gemaakt, en jij bent het er niet mee eens. Prima toch.
Hij zal werk genoeg hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Tommie12 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:29:
[...]

Ook beetje kort door de bocht.
- hij is een dienstverlener
- hij mel;dt zich aan bij de ANWB als zijnde partenr.

In beide gevallen weigert hij datgene waar hij eigenlijk voor tekent na te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

maartend schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:43:
[...]

In beide gevallen weigert hij datgene waar hij eigenlijk voor tekent na te komen.
Al contact met ANWB gezocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een beetje zoals een externe verkoper bij bol.com. Volgens mij koop je het product niet van Decathlon, maar van die derde partij. Decathlon's "eigen merk" zijn de B'TWIN fietsen. Die staan daar ook gewoon in de winkel. Ik heb nu 2 jaar zo'n B'TWIN (een Elops 920e) en het is veel waar voor het geld. Maar verwacht geen prestaties/kwaliteit van een 2x zo dure fiets, want zo werkt het gewoon niet. Voor mij is het een prima fiets en na 15.000 km eigenlijk geen klachten (behalve dat sommige onderdelen wat lastiger te vinden kunnen zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Zondagskindje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:57:
[...]

Al contact met ANWB gezocht?
Al gedaan, geen zin om verder moeite te doen. Kan het nl ook zelf en vind ik eigenlijk ook wel leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartend schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:14:
[...]

Andere fietsenmaker zoeken dan, of je vrouw gewoon sturen. Koop je weleens wat bij die fietsenmaker? Ik laat mijn gezicht er regelmatig een keer zien en koop mijn spullen - zolang hij ze kan leveren - bij hem. Nooit problemen met dingen die ze niet willen doen, al geven ze wel aan dat ze mogelijk niet alles kunnen en mogelijk niet alles kunnen leveren.

Ik verwacht verder natuurlijk ook geen "service" op een fiets die ik niet eens bij hem gekocht heb. Dat hij er tegen werkplaatstarief iets aan wil doen, vind ik al service genoeg. Denk ook dat hij wel doorheeft dat hij uit mij wel omzet haalt qua onderdelen. Gaat natuurlijk ook wel hard met onderdelen, met 7 tot 8 duizend kilometer per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:22:
[...]

Andere fietsenmaker zoeken dan, of je vrouw gewoon sturen. Koop je weleens wat bij die fietsenmaker? Ik laat mijn gezicht er regelmatig een keer zien en koop mijn spullen - zolang hij ze kan leveren - bij hem. Nooit problemen met dingen die ze niet willen doen, al geven ze wel aan dat ze mogelijk niet alles kunnen en mogelijk niet alles kunnen leveren.

Ik verwacht verder natuurlijk ook geen "service" op een fiets die ik niet eens bij hem gekocht heb. Dat hij er tegen werkplaatstarief iets aan wil doen, vind ik al service genoeg. Denk ook dat hij wel doorheeft dat hij uit mij wel omzet haalt qua onderdelen. Gaat natuurlijk ook wel hard met onderdelen, met 7 tot 8 duizend kilometer per jaar.
Ik kwam er idd zelf regelmatig. Nu dus niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Of je nu een goedkope e-bike koopt die je net kan betalen of omdat je geen zin hebt om meer uit te geven: beide raad af.

Een fiets van Decathlon kan op het eerste gezicht prima rijden en er lijkt geen vuiltje aan de lucht, maar als er buiten de garantie om onderdelen vervangen moeten gaan worden, kan het lastig worden. De lokale FM brand er vaak niet zijn handen aan en ik kan je beloven dat de totale 'cost of ownership' per kilometer netto hoger ligt dan bij een tweede hands van een groot en bekend merk. De onderdelen zullen lang leverbaar blijven en je hebt alsnog betere kwaliteit.

Laat ik wel zeggen dat ik accu's van binnen heb gezien die heel goedkoop waren. Je wilt niet weten wat ik aantrof en de kwaliteit is echt miserabel, erbarmelijk, brandgevaarlijk en in elkaar geflanst met de grootste Franse slag.

Dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
jimh307 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:11:
Of je nu een goedkope e-bike koopt die je net kan betalen of omdat je geen zin hebt om meer uit te geven: beide raad af.

Dus?
Pure vooringenomenheid. Klus al sinds mijn jeugd aan eigen fiets (enkel onderhoud Lefty en achterdempwr laat ik door specialist), aan de e-bike van mijn partner heb ik, op een loszittende draadje bij het achterlicht na, blijkt, 4 jaar nog niks gedaan. Oja, banden opgepompt.
Er rammelt niks, er kraakt niks, er piept niks en er loopt niks aan.

Je moet bij aanschaf wel goed kijken wat er op zit.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 17-07-2023 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
maartend schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:42:
[...]

Pure vooringenomenheid. Klus al sinds mijn jeugd aan eigen fiets (enkel onderhoud Lefty en achterdempwr laat ik door specialist), aan de e-bike van mijn partner heb ik, op een loszittende draadje bij het achterlicht na, blijkt, 4 jaar nog niks gedaan. Oja, banden opgepompt.
Er rammelt niks, er kraakt niks, er piept niks en er loopt niks aan.

Je moet bij aanschaf wel goed kijken wat er op zit.
Is dit iets wat je kunt pretenderen voor iedereen die zo'n budget-model koopt?

Alleen al vanwege de accu ben ik heel erg voorzichtig met het toejuichen van deze modellen. Ik wil geen 'extra, een te voorkomen brand' op mijn geweten hebben. Dat het bij jou en je vrienden goed gaat geeft geen garantie dat het bij het gros goed zal gaan. Ook is niet iedereen even handig en dan maak je toch wel kosten die niet nodig waren geweest. Let wel, ik spreek voor een hele grote groep en mijn ervaringen op dat gebied vanuit mijn specialisme gezien.

Jij mag het prima vooringenomenheid noemen en wat mij betreft mag iedereen een Decathlon kopen, maar kom dan niet klagen als het mis gaat want ik heb mijn mening reeds gegeven en ik sta daar helemaal achter, vooringenomen of niet ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:11:
...
Een fiets van Decathlon kan op het eerste gezicht prima rijden en er lijkt geen vuiltje aan de lucht, maar als er buiten de garantie om onderdelen vervangen moeten gaan worden, kan het lastig worden.....
jimh307 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:01:
... wat mij betreft mag iedereen een Decathlon kopen, maar kom dan niet klagen als het mis gaat ...
Ik denk dat Decathlon niet het meest gelukkige voorbeeld is, omdat zij ook zelf de verantwoordelijkheid nemen voor het onderhoud en ook onderdelen verkopen.
Alleen zijn er in Nederland niet zoveel vestigingen, waardoor afstand een rol kan spelen.

In Nederland is B'Twin dan weliswaar geen topmerk in vergelijking met onze Hollandse fiets, maar met name in de zuidelijke EU landen is het een populair merk.

Anders is het gesteld met zgn. bouw-, supermarkt en drogist exemplaren, waarvan de herkomst van onderdelen nagenoeg niet of zelfs helemaal niet te achterhalen is en na de garantieperiode aan je lot wordt overgelaten.
In dat geval geef ik je helemaal gelijk met je oordeel mbt budgetfietsen.

[ Voor 33% gewijzigd door elinx op 17-07-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:36

d-Frag

74% completed

Tommie12 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:29:
[...]

Dat is een beetje het probleem waar ik nu tegenaan loop.
Fietsenmakers geven hier allemaal aan door hun gevoerde merken (met voorkeursbehandeling voor daar gekochte fietsen) te servicen.

Nou heb ik inmiddels wat fietsen getest in de buurt, met een budgetgrens van 2x2800 voor 2 fietsen.
Bleek achteraf dat de fiets die met kop/schouders boven de rest uitsteekt niet de QWIC iMN7.2 (€2849) te zijn maar een een QWIC iMN7+ (€3249).

Was volgens de FM bijna hetzelfde...
Ja op een ander motortype (Bafang M200 ipv M420) en erg basic display na dan...

Enfin, nu gaan wij volgende week nog een andere fiets testen (met Bosch Active Line Plus motor) maar eigenlijk krijg ik de neiging om ergens anders te gaan kijken.
Gewoon omdat wij (type A) vragen te testen (type B) kregen en als ik niet zelf op internet de specificaties had opgevraagd (2x type A) had gekocht en (2x type B) verwacht had...

Het stomme is, hadden ze van tevoren aangegeven dat we een luxer model van 3200+ meekregen hadden wij ze waarschijnlijk diezelfde dag gekocht :+
Is een beetje je belazerd voelen denk ik...

-

Iemand btw nog ervaringen met Giant / Yamaha toevallig?
Is de andere optie hier in de stad, maar lees er wisselende ervaringen mee.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
maartend schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:43:
[...]

Dat is dan niet netjes.
Maar alsnog is hij niet verplicht om elke opdracht uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Laatst online: 29-08 13:40
Giant geen ervaring. Yamaha wel.
Sterke motor, zuinig in gebruik. Heb de fiets 3 jaar gehad. Yamaha gaf mij minimaal hetzelfde kwaliteitsgevoel als waar Bosch bekend om staat.
@roffeltjes Heeft heel veel kilometers gereden met Yamaha en is er ook positief over.

Ik zou de Giant om zijn motor dus niet laten staan. De rest van de fiets is aan je eigenlijk beoordeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-08 15:58
Hier meldt zich een trotse eigenaar van de Urban Arrow elektrische bakfiets. Het rijd super met mijn 2 kinderen erin alleen één van mijn kleinsten vindt het blijkbaar prettig om aan het EPP piepschuim te gaan pulken.

We hebben de bakfiets nog maar 2 dagen maar als ik dit had geweten ... Het piepschuim kan blijkbaar echt niks hebben. Terwijl de bakfiets zelf een beste financiële rib uit mijn lijf was. Wat nu te doen? Kwestie van tijd voordat het steeds erger gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaRdYW9vLK3Twog6qa1FaZKBLkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaqEtJukqeallVdYHONGyrAF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqvRg0N54PrxlQn0KzRGFCNSj4Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfCaWwDng0nEDxoNn48azgdo.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:32
d-Frag schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:26:
[...]

Dat is een beetje het probleem waar ik nu tegenaan loop.
Fietsenmakers geven hier allemaal aan door hun gevoerde merken (met voorkeursbehandeling voor daar gekochte fietsen) te servicen.

Nou heb ik inmiddels wat fietsen getest in de buurt, met een budgetgrens van 2x2800 voor 2 fietsen.
Bleek achteraf dat de fiets die met kop/schouders boven de rest uitsteekt niet de QWIC iMN7.2 (€2849) te zijn maar een een QWIC iMN7+ (€3249).

Was volgens de FM bijna hetzelfde...
Ja op een ander motortype (Bafang M200 ipv M420) en erg basic display na dan...

Enfin, nu gaan wij volgende week nog een andere fiets testen (met Bosch Active Line Plus motor) maar eigenlijk krijg ik de neiging om ergens anders te gaan kijken.
Gewoon omdat wij (type A) vragen te testen (type B) kregen en als ik niet zelf op internet de specificaties had opgevraagd (2x type A) had gekocht en (2x type B) verwacht had...

Het stomme is, hadden ze van tevoren aangegeven dat we een luxer model van 3200+ meekregen hadden wij ze waarschijnlijk diezelfde dag gekocht :+
Is een beetje je belazerd voelen denk ik...

-

Iemand btw nog ervaringen met Giant / Yamaha toevallig?
Is de andere optie hier in de stad, maar lees er wisselende ervaringen mee.
Heb een Giant Anytour. Motorisch gezien erg goed, geen enkel probleem de afgelopen 3 jaar en 11k kilometers. Verder goede onderdelen.
Pagina: 1 ... 160 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam