Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 159 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:28
roffeltjes schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:49:
[...]

Je prefereert een hoge druk, maar daarmee creëer je echt niet minder weerstand. Stuiteren doet een fiets op elke snelheid, ook op asfalt....

Ook het blad "Fiets" heeft het getest op een wielerbaan en die kwamen ook tot de verassende conclusie dat hogere druk niet leidde tot snelheidswinst, en dan is een wielerbaan het meest vlakke wegdek wat er is...

Wat links om je te overtuigen:

https://www.bikeradar.com.../road-bike-tyre-pressure/
https://www.renehersecycl...tire-pressure-revolution/
Verrassend! En ja het zit ook meer ‘tussen de oren’. Ik heb veel last van range anxiety, misschien maar eens op zoek naar energy saver banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:36
mv_ak schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:55:
[...]

Verrassend! En ja het zit ook meer ‘tussen de oren’. Ik heb veel last van range anxiety, misschien maar eens op zoek naar energy saver banden.
Schwalbe Almotion. Zeer goede soepele allround band met redelijke antilek.

De banden met de dikste antileklagen kan je beter overslaan, die zijn stroef, weinig comfortabel en lopen niet licht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Dit kwam ik tegen uit de wielrenwereld, waar uiteraard ook andere zaken spelen :
Bron: https://robic.nl/wp-conte...n-banden-FIETS-6-2014.pdf
Conclusie
Het 23 millimeter bandje is nog steeds de standaard. Een groot gedeelte van het profpeloton rijdt echter al jaren met 25 millimeter banden. Waarom het gros van de fietstoeristen nog niet over is, is eigenlijk een raadsel. Wellicht speelt mee dat een smalle en knetterharde band onderweg de indruk geeft dat je hard gaat? En fabrikanten positioneren de 25 millimeter band meer als een enduranceband, wat niet bijdraagt aan het sportieve imago. Duidelijk is verder dat er een spanningsveld ligt tussen comfort, rolweerstand, aerodynamica en lekbestendigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
AndRo555 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:03:
[...]

Actief balanceren heb je nochtans goed uitgelegd, alleen de link tussen hoe dat verklaart dat er ineens veel minder vermogen uit de muur wordt getrokken is zoek.

Actief balanceren verandert noch de open klem spanning van de batterij noch de interne impedantie die de lader ziet, in die mate dat het vermogen van een lader (tot 4A, tot 42V) daarmee quasi halveert.

Uiteindelijk duwt een lader een bepaalde stroom in een batterij (= ideale spanningsbron met serie impedantie), met bepaalde limieten (bv 42V, 4A). Zonder bijkomende communicatie tussen bms en lader die het stroom setpunt van de controller verlaagt zie ik geen mogelijkheid dat actief balanceren een quasi halvering van het vermogen kan veroorzaken, maar jij wel?

[...]

De BMS op zichzelf kan de stroom van het batterijpack niet knijpen enkel die van celgroepen, er zit immers geen DC-DC controller op het BMS die die stroom kan moduleren. Hoogstens kan de BMS het pack loskoppelen (bv omwille van overvoltage) of kan die communiceren naar de lader om het stroomsetpunt te verlagen.
@elinx Niet opgeven, je verhaal is zeker plausibel.

E-bikes hebben doorgaans geen actieve BMS. Als het laden aanvangt zal de lader (in dit geval) de stroom afknijpen op 4 A zodat het voltage geleidelijk stijgt tot 42 volt. Op dit punt houd de lader die 42 volt zo veel mogelijk vast en daalt de stroom met een scherpe knik om vervolgens te stoppen als de laadstroom onder de 30 mA komt. In die tijd zal het BMS de cellen rechttrekken. Puur passief.

De CC stage stopt zodra een groep zijn volledige spanning bereikt. Dan houd de lader het voltage vast zodat er een kleine stroom door het BMS gaat lopen om de nog niet volle cellen te ijken. Er vind geen overlading plaats door de floodgates. Is deze fase compleet dan schakelt de lader zich af.

Het is dus geen rocket science ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:28
elinx schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 01:04:
[...]
Het kost me wat moeite om te begrijpen wat je bedoeld, maar de toelichting in je bericht geeft me wel een idee.
Ten eerste weet ik niet hoe de BMS hardwarematig in elkaar zit. Alles waar ik het over had ging over de algemene wijze hoe eea geregeld zou kunnen worden.

Waar ik het over heb is dat de laadstroom groter is dan de drainstroom, de stroom die van de vollere naar de minder vollere celgroep gaat.
Er zijn twee manieren om dit te regelen op het moment dat een celgroep is volgeladen.
Via een flinke weerstand laat je het teveel aan laadstroom wegvloeien, wat bv gebeurd bij passief balanceren. De andere manier is om de laadstroom volledig te stoppen om overladen te voorkomen.
Dit laatste zou wel eens aan de orde kunnen zijn.

Als de drainstroom lager is dan de laadstroom kan een volgeladen celgroep minder snel stroom kwijt aan een andere celgroep dan dat er aangeboden wordt door de lader.
De laadstroom wordt afgeschakeld en de drainstroom zorgt ervoor dat er feitelijk weer ontladen wordt, waarna de desbetreffende celgroep ontlaad en vervolgens de laadstroom weer wordt ingeschakeld.
Dit gebeurd pas als één celgroep volledig is geladen er er mi een flinke onbalans is.

Als deze vorm van schakelen maar snel genoeg plaatsvindt zal het gemiddeld vermogen omlaag gaan,
Ik neem aan dat je het vermogen gemeten hebt met de Tapo, die het vermogen meet wat afgegeven wordt aan de lader en niet het uitgangsvermogen aan de uitgang van de lader zelf.
Tgv restcapaciteit is bij uitschakelen is de lader niet meteen stroomloos.
De Tapo heeft ook weer zijn eigen manier van meten en rekenen. Waarbij er ook altijd wat vertraging zit in het aflezen van een digitale waarde.

Hoe je BMS echt werkt weet ik natuurlijk niet. Het schakelen zou wel kunnen verklaren waarom de lader zo heet wordt.
Als de BMS ook balanceert bij ontladen verwacht ik echter niet zo snel een behoorlijke onbalans bij vaak laden/ontladen.
Ook denk ik dat als het inderdaad zo werkt als ik vermoed dit waarschijnlijk niet of minder zal optreden bij een lagere laadstroom.
Maar nogmaals het is een verklaring wat het zou kunnen zijn. Niet wat het is.
Bij li-ion van mobieltjes laden geldt meen ik een zaagtand schema, en dat slim doen levert een langere levensduur. Wat jij beschrijft lijkt daarop? Maar goed, laad schema’s is +20jr ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:54
jimh307 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:01:
... Niet opgeven, ...

E-bikes hebben doorgaans geen actieve BMS. .....
...
Op zich zal ik niet zo gauw opgeven, maar ik had het gevoel in herhaling te moeten vallen.
Maar je zal vast mijn vervolg reactie hebben gezien, waar ik de laatste opmerkingen tav vermogensverlaging probeer te verklaren.

Feitelijk is het vreemd dat er doorgaans geen (simpele) actieve BMS wordt toegepast, want het laden en balanceren gebeurt vele malen effectiever. Misschien heeft het te maken met een grotere kans op defecten.
De prijs hoeft mi geen probleem te zijn met de gigantische bedragen die je moet neertellen voor een accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
mv_ak schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:20:
...
Bij li-ion van mobieltjes laden geldt meen ik een zaagtand schema, en dat slim doen levert een langere levensduur.....
Eerder maakte ik een opmerking dat nagenoeg niemand nadenkt als de dure smarpthone aan de lader gehangen wordt, maar bij ebikes gebeurd dat plotseling wel. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 01-07-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:07
elinx schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:30:
[...]
Eerder maakte ik een opmerking dat nagenoeg niemand nadenkt als de dure smarphone aan de lader gehangen wordt, maar bij ebikes gebeurd dat plotseling wel. ;)
Prijs speelt natuurlijk wel een rol (s22 accu vervangen is inc. arbeid onder de 100 euro).

Hebben smartphones een "slim" of "dom" BMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

roffeltjes schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:49:
[...]

Je prefereert een hoge druk, maar daarmee creëer je echt niet minder weerstand. Stuiteren doet een fiets op elke snelheid, ook op asfalt....

Allereerst, ik heb het op mijn wedstrijdfiets met een vermogensmeter getest, al was dat met 25mm banden. Ik reed op het laatst wedstrijden met 5.5 bar achter ipv 9 bar (5.5 bar is erg weinig voor een raceband), voor zat ik op 4 bar. Koste me geen vermogen, sterker nog, als we met 50 kmpu over klinkertjes knalden (gewoon Hollandse hoge kwaliteit klinkers) deed ik het veel beter dan daarvoor.

Ook het blad "Fiets" heeft het getest op een wielerbaan en die kwamen ook tot de verassende conclusie dat hogere druk niet leidde tot snelheidswinst, en dan is een wielerbaan het meest vlakke wegdek wat er is...

Wat links om je te overtuigen:

https://www.bikeradar.com.../road-bike-tyre-pressure/
https://www.renehersecycl...tire-pressure-revolution/
4 bar is al heel erg veel voor banden op normale fietsen met 37mm vanden (waar ik elektrische fietsen ook even onder reken). Ik zit meestal rond de 3,5 bar, met 4 bar zijn de banden keihard en merk je duidelijk dat de fiets stuitert. De testen die je geeft gaan over racebanden van 23 tot 30 mm en komen niet lager dan 4,5 bar. Dat heeft geen enkele relatie met normale fietsen.

Als het bij normale fietsen over zacht of hard gaat dan praat je eerder over het verschil tussen 1,5 en 3,5 bar. En ik denk dat daar echt wel een verschil in zit. Laat ik zo zeggen: ik voel dat verschil echt wel in hoe zwaar de fiets trapt.
De testen hierboven

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:12:
.....Prijs speelt natuurlijk wel een rol...

Hebben smartphones een "slim" of "dom" BMS?
klopt, maar juist het moderne snelladen vergt veel van de accu.
Bovendien kan behoorlijk irritant zijn als je reeds na relatief korte tijd merkt nog maar enkele uren met een lading te doen.

De balancer van de BMS is niet nodig omdat het om één celgroep gaat. Wat wel een rol speelt is de temperatuur. Er zal dus wel een intelligente beveiliging zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 01-07-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Maasluip schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:46:
[... De testen die je geeft gaan over racebanden van 23 tot 30 mm en komen niet lager dan 4,5 bar. Dat heeft geen enkele relatie met normale fietsen.
42 mm 1.4 tot 2.8 bar maakt qua weerstand vrijwel niks uit

https://www.renehersecycl...tire-pressure-calculator/

De resultaten voor bredere banden wijken niet af.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 01-07-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:57:
[...]. Er zal dus wel een intelligente beveiliging zijn.
Je zou toch zeggen dat iemand op tweakers weet hoe dat zit? Bij laptops is veroudering in ieder geval enorm duidelijk merkbaar, dus dat wijst niet op een slim BMS (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:23:
[...]

Je zou toch zeggen dat iemand op tweakers weet hoe dat zit? Bij laptops is veroudering in ieder geval enorm duidelijk merkbaar, dus dat wijst niet op een slim BMS (?).
Dat zal vast wel het geval zijn, maar bij smartphones is duidelijk veel meer sprake van een gesloten systeem op het moederboard.
Persoonlijk blijf ik weg van "zeer snelle laders" en laad pas op als de accu bijna leeg is.

Laptop accu's hebben 3 celgroepen in serie, dus er moet wel een BMS aanwezig zijn.
Ze zijn over het algemeen vrij eenvoudig te reviseren met behoud van bms, maar bijna niemand doet dat.
Vaak zie ik de gewoonte dat veel laptop's continu aan de lader hangen ipv opladen en gebruiken, zoals de smartphone.

Daardoor speelt minder mee de angst dat de accu plots leeg is, wat bij een ebike wel een ding kan zijn als je nog een eind moet fietsen.
Daarnaast is het gebruik tov een ebike compleet anders en is de ontlaadstroom veel lager.

[ Voor 20% gewijzigd door elinx op 01-07-2023 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:27:
[...]
Feitelijk is het vreemd dat er doorgaans geen (simpele) actieve BMS wordt toegepast, want het laden en balanceren gebeurt vele malen effectiever. Misschien heeft het te maken met een grotere kans op defecten.
De prijs hoeft mi geen probleem te zijn met de gigantische bedragen die je moet neertellen voor een accu.
En hier komt de hebberigheid van de mens om de hoek kijken. Als e-bike accu's nog langer zouden meegaan levert dat de minste winst op en daarom doen ze het dus niet. Net als mijn verhaal om LiFePO4 te willen gebruiken: het is te duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:54
pandit schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:00:
[...]

Ik heb het wiel gekocht en ga hem zaterdag ophalen, ben benieuwd of het binnenwerk compatibel is met die van mijn wiel, Het is in ieder geval een TranzX van ongeveer even oud. Van het weekend weten we meer :-)
Wiel is binnen, ziet er als nieuw uit, helaas zitten in de connector alleen maar de 3 grote pinnen en geen kleintjes. Begin volgende week ga ik de motor ombouwen naar het oude wiel en kijken wat er gebeurd. Wordt wederom vervolgd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 20:37
Dan ben ik bang dat je een wiel hebt van een 24 volt ipv 36 volt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
pandit schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:34:
.... 3 grote pinnen en geen kleintjes. ....
De 3 dikke zijn de fasedraden die de motor laten draaien. De drie dunne waarschijnlijk de ingebouwde snelheidsensor (V, Gnd en puls).
Als je beide motoren open hebt kun je de verschillen zien en kijken hoe het evt. verder kan.
Misschien dat het mogelijk is om de oude ingebouwde snelheidsensor om te bouwen, of de drie dunne draden te gebruiken voor een externe snelheidssensor met magneet op de spaken.
madmaxf1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:35:
...een wiel hebt van een 24 volt...
Het moest juist een 24V versie zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 17:32
Vaak is de stroom om te balanceren maar 100 mA.
De CC stage brengt het pak tot 4,2 volt voor inderdaad de volste cel/groep op dat moment. De CV stage is dus de stage die nodig is om het geheel in de rails te houden. Het BMS mag niet toestaan dat eender cel over de 4,2 volt komt, vandaar dat het lang kan duren eer alles keurig in par staat.
Dit kan dus ook lager uitpakken dan 42 volt, maar nooit hoger.

Vandaar dat ik zeg om de accu toch maar op te laden tot 100% zodat deze onzekerheden niet spelen. Gemoedsrust is ook wat waard en is belangrijker dan de accu die dan maar een paar procenten korter leeft.

Op de eerste vraag zie antwoord een paar regels hierboven.

Als de cel(len) op 4,2 volt staan stressen ze en des te langer dit aanhoud des te korter gaan ze mee, maar geen paniek! Probeer het laden zo te plannen dat ze nooit meer dan dagen achtereen vol staan. In de nacht laden als je die ochtend weg moet is prima (zorg voor je eigen veiligheid en laad de accu liever buiten in een schuur op). Mocht je dit eng vinden dan kun je ze ook in de avond vóór het vertrek de accu 2 uur opladen en in de ochtend de rest.

Wat is veel? Wat is lang? Plan je oplaadbeurten zodanig dat de tijd dat ze helemaal vol zijn zo kort mogelijk is (binnen redelijke grenzen uiteraard). Telkens gedeeltelijk opladen brengt veel meer stress met zich mee dan met beleid helemaal volladen. Ik denk dat het helemaal opladen uiteindelijk goedkoper uitpakt :)
Dank @jimh307 !
Accu's laad ik eigenlijk nooit binnenshuis in de nacht op, of het moet echt niet anders kunnen.
Veel fabrikanten houden een 20-80 regel aan. Ze zijn daarnaast ook nog eens laten we zeggen nogal rooskleurig over het aantal km's dat op een lading kan worden gefietst. Dat is uiteraard of flauwekul of gebaseerd op testomgevingen waarbij ik me niet in kan denken dat ze bij die test zelfde de 20-80 aanhouden. ;) Dan zou het verschil tussen realistische km's en de door de fabrikant beweerde km's nog groter uitpakken, denk ik.

Dat telkens tijdelijk opladen meer stress mest zich meebrengt, dan bedoel je toch de stress op de accu? Nou ja voor de gebruiker ook stress natuurlijk. :)

Even gechargeerd: gezien het balanceren (wat bij sommige BMS'en pas boven de 80% gebeurt als ik het goed lees) en vanwege de stress en het niet helemaal leegrijden (wat de levensduur verkort), kun je dus gerust iets van 15-100% aanhouden als cyclus (indien je de accu liefst meteen, eventueel de volgende dag of uiterlijk de dag erop leegrijdt)?

IIg bedankt voor al je inzichten en ook die van anderen. Leerzaam en dealers, fietsenmakers en fabrikanten gegevens soms zo'n verschillende informatie over het gebruik dat ik denk dat het voor veel consumenten onnodig ingewikkeld wordt. En een e-bike koop je eigenlijk om sommige dingen makkelijker maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
neb0 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:28:
[...]

Dank @jimh307 !
Accu's laad ik eigenlijk nooit binnenshuis in de nacht op, of het moet echt niet anders kunnen.
Veel fabrikanten houden een 20-80 regel aan. Ze zijn daarnaast ook nog eens laten we zeggen nogal rooskleurig over het aantal km's dat op een lading kan worden gefietst. Dat is uiteraard of flauwekul of gebaseerd op testomgevingen waarbij ik me niet in kan denken dat ze bij die test zelfde de 20-80 aanhouden. ;) Dan zou het verschil tussen realistische km's en de door de fabrikant beweerde km's nog groter uitpakken, denk ik.

Dat telkens tijdelijk opladen meer stress mest zich meebrengt, dan bedoel je toch de stress op de accu? Nou ja voor de gebruiker ook stress natuurlijk. :)

Even gechargeerd: gezien het balanceren (wat bij sommige BMS'en pas boven de 80% gebeurt als ik het goed lees) en vanwege de stress en het niet helemaal leegrijden (wat de levensduur verkort), kun je dus gerust iets van 15-100% aanhouden als cyclus (indien je de accu liefst meteen, eventueel de volgende dag of uiterlijk de dag erop leegrijdt)?

IIg bedankt voor al je inzichten en ook die van anderen. Leerzaam en dealers, fietsenmakers en fabrikanten gegevens soms zo'n verschillende informatie over het gebruik dat ik denk dat het voor veel consumenten onnodig ingewikkeld wordt. En een e-bike koop je eigenlijk om sommige dingen makkelijker maken. :)
Als eerste, graag gedaan :)

Die stress is dan bedoeld voor de mens. De hele tijd zo nauwkeurig bezig zijn om hooguit 10% meer levensspan te krijgen maakt het wel een heel tijdrovende klus, uiteindelijk onder de streep.

Waarom dan?

1. Het BMS van je fietsaccu maakt de klus haast niet te doen. De lader helpt je ook niet bepaald mee. Om minder te laden koppel je de lader telkens af, vol in het laadproces. Dit kan de lader stuk maken en voor dat beetje meer winst kun je beter gaan nadenken waarom je het niet voor jezelf makkelijker zou maken. Dat hele ritueel dag in en dag uit zou mij in ieder geval wel stress geven. Hoe goed ook bedoeld, gemoedsrust is ook een hele belangrijke en verlies je eigen accu niet uit het oog (jouw eigen energiepijl ;) )

2. Het 15 - 100% regime aanhouden is niet het beste wat jouw accu kan overkomen, maar als de pieklading maar kort is (snel gebruiken na opladen) dan is het niet eens zo erg als mensen denken. Er zullen genoeg momenten zijn dat jij je accu al eerder gaat opladen (omdat je anders de volgende rit niet toekomt).

Wat je niet moet doen is lager gaan dan 10% SoC. Dan is het wel slecht en als je altijd je accu tot op de bodem leeg trapt op hoge ondersteuning dan gaat het zaakje gevoelig korter mee. Hou jij je een beetje gedeisd en trap je hem langzaam naar de 15% dan is dit veel beter en volledig acceptabel. De meeste mensen die met een slechte/kapotte accu bij hun FM komen betreffen accu's met enkele slechte cellen die al nieuw niet helemaal in orde waren.

Hoe vaak ga jij met je accu terug na puur natuurlijke slijtage? Veel mensen kunnen die vraag niet vaak positief beantwoorden. Een gezonde accu zal heel langzaam in capaciteit afnemen en wel zo langzaam dat jij dit ruim van te voren aan ziet komen. Zo nee, dan is je accu defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 20:37
@elinx dan ga ik daar de fout in.

Wij hadden degene in 26 alleen in 36 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
madmaxf1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:35:
Dan ben ik bang dat je een wiel hebt van een 24 volt ipv 36 volt.
Mijn huidige ebike is ook 24 volt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
28 inch 36V is meestal aangeboden
26 inch 24V nagenoeg niet, dus @pandit is voor een 28inch 24V gegaan, in de hoop dat het binnenwerk ervan bruikbaar is voor zijn ebike.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pandit
elinx schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:22:
[...]

De 3 dikke zijn de fasedraden die de motor laten draaien. De drie dunne waarschijnlijk de ingebouwde snelheidsensor (V, Gnd en puls).
Als je beide motoren open hebt kun je de verschillen zien en kijken hoe het evt. verder kan.
Misschien dat het mogelijk is om de oude ingebouwde snelheidsensor om te bouwen, of de drie dunne draden te gebruiken voor een externe snelheidssensor met magneet op de spaken.

[...]

Het moest juist een 24V versie zijn ;)
Wiel was maar 3 tientjes, ik ga ze idd beiden openen en kijken naar de verschillen. Ik hoop dat de tandwielen identiek zijn. Volgende week ga ik eraan beginnen. Ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
pandit schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:49:
....Volgende week ga ik eraan beginnen....
Alvast succes.
Trouwens ik herinner mij dat je niet zag dat de snelheid sensor werkte. Dat kan behalve een defecte hallsensor, ook een missend magneetje zijn. Ik weet alleen niet waar deze geplaatst had moeten zijn. Natuurlijk kunnen het ook nog de dunne draadjes zijn, die geen stroom of puls doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:24
Qua verende zadelpennen komen regelmatig de parallellogram modellen van Canecreek of Suntour naar voren, zo ook hier.

Canecreek vind ik wat te prijzig.

Nu komt de Suntour echter in onderstaand artikel er wat minder goed vanaf (spelling op de scharnierpunten e.a.). Ook de benodigde hoogte van de pen en het feit dat ik mijn kettingslot om mijn zadelpen heb gewikkeld doet mij twijfelen.

Is het verlagen van de bandenspanning een volwaardig alternatief voor deze zadelpennen? Of kan dit hier niet aan tippen?

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-verende-zadelpennen/

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
elinx schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:10:
[...]
Alvast succes.
Trouwens ik herinner mij dat je niet zag dat de snelheid sensor werkte. Dat kan behalve een defecte hallsensor, ook een missend magneetje zijn. Ik weet alleen niet waar deze geplaatst had moeten zijn. Natuurlijk kunnen het ook nog de dunne draadjes zijn, die geen stroom of puls doorgeven.
We gaan het zien, als laatste optie heb ik deze nog, maar dan begint het een beetje in de papieren te lopen, en dat voor een 11 jaar oude fiets. Ik moet ook het stuur, de tandwielen en ketting vervangen, want die zijn behoorlijk verroest c.q. versleten, maar dat behoord bij standaard onderhoud. De fiets an sich was gelukkig gratis O-) , De accu is al gereviseerd van een 10 Ah naar een 17,5 Ah en de lak etc is nog als nieuw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
technorabilia schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:06:
Qua verende zadelpennen komen regelmatig de parallellogram modellen van Canecreek of Suntour naar voren, zo ook hier.

Nu komt de Suntour echter in onderstaand artikel er wat minder goed vanaf (spelling op de scharnierpunten e.a.). Ook de benodigde hoogte van de pen en het feit dat ik mijn kettingslot om mijn zadelpen heb gewikkeld doet mij twijfelen.

Is het verlagen van de bandenspanning een volwaardig alternatief voor deze zadelpennen? Of kan dit hier niet aan tippen?

Zelf hoef ik geen zadelvering want banden op de juiste spanning veren prima en vangen de klappen goed op. Uiteraard is dit erg persoonlijk, maar zelf mis ik de zadelvering niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
pandit schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:21:
... We gaan het zien, als laatste optie heb ik deze nog,....
De motor in je link heeft ook slechts 3 dikke pinnen volgens mij en zal volgens mij niet anders zijn dan wat je nu hebt.
Ik ben van mening dat beide motoren waarschijnlijk goed zijn en tgv een relatieve kleinigheid niet kan draaien.
Als de tandwielen passen en heel zijn, kan je in ieder geval het draaiend deel weer in orde krijgen en heb je nog wat reserve tandwielen over.

Ik zou de remsensor ook nog niet uitsluiten, want als die niet goed werkt (hall vlakbij magneet) draait de motor niet. Ik vond het verdacht toen je opmerkte dat daar eea van los hing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
technorabilia schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:06:

Op m’n trekkingfiets heb ik geen vering maar op m’n stadsfiets wel, de genoemde Suntour SP12-NCX, beval erg goed. Ik fiets veel over hobbels en drempels en dan is zo’n zadelpen heerlijk. Hangt een beetje van het doel af of dit is wat je zoekt, maar het is zeker niet vergelijkbaar met het verlagen van je bandenspanning. Fietsen wordt er niet efficiënter van, maar het comfort gaat omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:40
Laat ik anders zeggen.
Op het typische vlakke nederlandse asfalt heeft een verende zadelpen relatief weinig toegevoegde waarde.
Mijn fiets is af-fabriek uitgevoerd met een cranebuster. Deze is afgesteld op mijn gewicht. Ik vraag mij soms wel eens af of er wel een verende werking in de zadelpen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Athome
Een Thudbuster LT of ST? Ik heb begrepen dat de ST wat korter/stugger is.

Is het wellicht de elastomeer in de Thudbuster die het stugger maakt t.o.v. een veer in bijvoorbeeld de Suntour?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Volgens mij de ST. De kortere is de straat gerichte variant.
En ja, met een ander elastomeer maak je de zadelpen geschikt voor jouw gewicht. Deze is er in 5 versies. De middelste is standaard gemonteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:28

B64

Athome schreef op zondag 2 juli 2023 @ 00:48:
Laat ik anders zeggen.
Op het typische vlakke nederlandse asfalt heeft een verende zadelpen relatief weinig toegevoegde waarde.
Mijn fiets is af-fabriek uitgevoerd met een cranebuster. Deze is afgesteld op mijn gewicht. Ik vraag mij soms wel eens af of er wel een verende werking in de zadelpen zit.
Op een typisch Nederlands fietspad ligt doorgaans geen asfalt. Stoeptegels of klinkers, en dan vaak slecht onderhouden. Oneffenheden als gevolg van boomwortels, slecht herstelde reparaties etcetera.

Ik heb een Suntour op mijn gewone fiets gezet, en dat maakt een wereld van verschil in comfort. Hobbels worden volledig gladgestreken, die mijn handen via het stuur wel gewoon doorkrijgen.

Die fiets heeft vrij smalle bandjes, dus zacht opgepompte banden bieden niet de vering en veerweg van een zadelpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-08 11:02
B64 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:03:
[...]

Op een typisch Nederlands fietspad ligt doorgaans geen asfalt. Stoeptegels of klinkers, en dan vaak slecht onderhouden. Oneffenheden als gevolg van boomwortels, slecht herstelde reparaties etcetera.

Ik heb een Suntour op mijn gewone fiets gezet, en dat maakt een wereld van verschil in comfort. Hobbels worden volledig gladgestreken, die mijn handen via het stuur wel gewoon doorkrijgen.

Die fiets heeft vrij smalle bandjes, dus zacht opgepompte banden bieden niet de vering en veerweg van een zadelpen.
Waar fiets jij in hemelsnaam? Hier in Groningen is het grootste deel van de fietspaden zeker van asfalt of beton, glad en echt helemaal top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Impstoker schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Waar fiets jij in hemelsnaam? Hier in Groningen is het grootste deel van de fietspaden zeker van asfalt of beton, glad en echt helemaal top.
Wellicht in een omgeving zoals hier :+

Op elke route wel hier en daar boomwortels waar je voor uit moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Als je ruim buiten de bewoonde gebieden fietst, worden de fietspaden er vaak niet beter op. Voor recreatief fietsen niet zo erg maar voor woon/werk ben je er wel klaar mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 09:46
Hi all,

Ik heb recent ook een fiets naar ebike omgebouwd. Hiervoor een verwaarloosde B'Twin Hoprider 900 aangeschaft, ketting, cassette, voorvork waren allemaal goed verroest maar ik had met name het frame nodig wat schijfremmen aan kan. Die hydraulische Shimano schijfremmen waren ook slecht, bij verversen vloeistof kwam er bruine drab uit. Remmen schoon gemaakt, nieuwe blokjes, nieuwe schijven, etc.

Motor die ik gebruikt heb is de Tongsheng TSDZ2B. Fietst erg fijn, maar de inbouw kan qua bekabeling nog wel wat netter.

Onderdelen op de fiets:
  • Fiets: B’Twin hoprider 900 uit 2019/2020
  • Tongsheng TSDZ2B 48v 500w
  • 12,5 ah 48v accu
  • vlcd10 scherm ipv standaard vlcd5
  • 44 tands voorblad
  • Shimano Deore m5100 11-51 11 speed groep
  • Rockshox Paragon air voorvork
  • Verende zadelpen
  • Schwalbe Energizer plus tour banden
Van (marktplaats foto):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5YF1QhQ/IMG-3299.png

Naar:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WDxnKGF/IMG-6478.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KND3gtZ/IMG-6480.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zm5tKYK/IMG-6481.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DQ4Qvbx/IMG-6476.jpg

Vraag: Weten jullie waar ik een kabel bestel om de motor te flashen met custom firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
jwstoop schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:35:
....• Tongsheng TSDZ2B ....
• vlcd10 scherm ipv standaard vlcd5
....
....
.... kabel bestel om de motor te flashen met custom firmware?
Aangezien je een Vlcd10 hebt vraag ik me af waar je de Tsdz2B hebt gekocht. Of heb je de Vlcd10 apart gekocht?

Voor het flashen van de controller is niet meer nodig dan een goedkope STlinkV2 kloon.
Het kabeltje wat meegeleverd wordt kan je gewoon gebruiken door de sockets ervan, met een krimpkousje af te dekken en vervolgens op de connector pinnen te schuiven.

Voordat je eraan begint, met een multimeter eerst controleren of flashen wel mogelijk is. Op de onderste pinnen moet 5V staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76q5KiT0qhpC4WLwRbxfBkILqtk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uKJIMmgCoTo2xyzBw2h0dBOH.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door elinx op 02-07-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 09:46
Okay thanks, ik heb daar eentje van besteld. Is er een schema welke socket op welke pin moet?
elinx schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:38:
[...]
Aangezien je een Vlcd10 hebt vraag ik me af waar je de Tsdz2B hebt gekocht. Of heb je de Vlcd10 apart gekocht?

Klopt, ik had initieel een vlcd5 maar vond dat echt een enorm lelijke puist op m’n stuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jwstoop schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:51:
... Is er een schema welke socket op welke pin moet?
In de Tsdz2 wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pandit
elinx schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:41:
[...]
De motor in je link heeft ook slechts 3 dikke pinnen volgens mij en zal volgens mij niet anders zijn dan wat je nu hebt.
Ik ben van mening dat beide motoren waarschijnlijk goed zijn en tgv een relatieve kleinigheid niet kan draaien.
Als de tandwielen passen en heel zijn, kan je in ieder geval het draaiend deel weer in orde krijgen en heb je nog wat reserve tandwielen over.

Ik zou de remsensor ook nog niet uitsluiten, want als die niet goed werkt (hall vlakbij magneet) draait de motor niet. Ik vond het verdacht toen je opmerkte dat daar eea van los hing.
Ik zou zojuist de motor omwisselen en had de motor al uit het "nieuwe" 28" wiel gehaald, De tandwielen zien er goed uit, geen schade, toen ik het 26" wiel uit de fiets wilde halen viel me op dat de connector iets anders is :? . Dit is de connector van de fiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUdqm8TIJe2zyvLJh5ptpthHCwo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9RWVYakIWx0J3JOhPw5EZF9L.jpg?f=user_large
en de contraplug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJ-tbH82qUyWDmmTfNmcIXBsp-c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VDarZc51FoEg4DjgimUtRTB8.jpg?f=user_large
En deze van het nieuwe wiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJQdr0f6fkhAFkeWnFF4ZqdtdBE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rprjeHZC5h82Yg6NW254HpO2.jpg?f=user_large
Dus een hele andere connector. Wel zijn er kleine pennetjes te zien die ik eerder over het hoofd zag. dus er zitten sensoren in het nieuwe wiel, . Balen dat ik geen enkele schema, servicemanual kan vinden, dat zou het leven een stuk makkelijker maken.
We gaan weer verder vogelen. Ik denk maar hoe meer tegenslag hoe groter de voldoening als het straks werkt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 22:22
Ik ben in de markt voor iets waar ik geen verstand van heb en ook niet echt wil hebben 🙈 een electrische fiets.

Budget 2500-3000 euro
(Goedkoper mag altijd)

Gebruik is echt recreatief (kinderopvang , stad etc) enkele keren per week.

De reden is mijn dochter die nu nog voorop zit en denk over jaar achterop; hier moet de fiets dus geschikt voor zijn.

Ik hoop er zolang mee te doen tot die uit elkaar valt 🙈 of in ieder geval 6-7 jaar.

Ik dacht aan een accu upgrade zodat bij degradatie je ook na x jaar nog een prima actieradius hebt.

Midden of achterwiel motor.

Geen stang / lage instap zodat mijn vrouw er evt ook op kan fietsen en daar komt het compromis, voor mijn staat het zadel dan eigenlijk te laag; nu las ik het eea (vooral bij MTB) over verstelbare zadelpennen is dat nog iets of echt kansloos ?

Een soort “tussenin” framemaat kan dus handig zijn
Geen “van moov” hype.. die vaker stuk is, ik wil een gewoon slot. En niet diefstal gevoelig(dus hip hoeft niet)

Iemand een goede tip die ik moet bekijken?

Nice to have is geen accu onder de bagagedrager.
(Laden kan met fiets en al in de garage)
Ik kwam nu uit bij

Gazelle Grenoble C8 HMB 2021
Trek District+ 8 2022 (wat duurder wel “mooi”)
Cortina E-Nite N8 M 2022
Veloretti Ivy Two
Union E-Fast N7 2022 (Goedkoper)

[ Voor 16% gewijzigd door wd200 op 03-07-2023 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-08 09:04
wd200 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:06:
Ik ben in de markt voor iets waar ik geen verstand van heb en ook niet echt wil hebben 🙈 een electrische fiets.

Budget 2500-3000 euro
(Goedkoper mag altijd)

Gebruik is echt recreatief (kinderopvang , stad etc) enkele keren per week.

De reden is mijn dochter die nu nog voorop zit en denk over jaar achterop; hier moet de fiets dus geschikt voor zijn.

Ik hoop er zolang mee te doen tot die uit elkaar valt 🙈 of in ieder geval 6-7 jaar.

Ik dacht aan een accu upgrade zodat bij degradatie je ook na x jaar nog een prima actieradius hebt.

Midden of achterwiel motor.

Geen stang / lage instap zodat mijn vrouw er evt ook op kan fietsen en daar komt het compromis, voor mijn staat het zadel dan eigenlijk te laag; nu las ik het eea (vooral bij MTB) over verstelbare zadelpennen is dat nog iets of echt kansloos ?

Een soort “tussenin” framemaat kan dus handig zijn
Geen “van moov” hype.. die vaker stuk is, ik wil een gewoon slot. En niet diefstal gevoelig(dus hip hoeft niet)

Iemand een goede tip die ik moet bekijken?

Nice to have is geen accu onder de bagagedrager.
(Laden kan met fiets en al in de garage)
Ik kwam nu uit bij

Gazelle Grenoble C8 HMB 2021
Trek District+ 8 2022 (wat duurder wel “mooi”)
Cortina E-Nite N8 M 2022
Veloretti Ivy Two
Union E-Fast N7 2022 (Goedkoper)
Even een korte vraag, zijn al deze fietsen geschikt voor een bepaald gewicht achterop? Als ik aan de Grenoble denk zou ik zeggen van niet (zelf een testrit op gemaakt). Is het dan niet handiger om naar een elektrische ‘moederfiets’ te kijken. Of fietsen die met het idee van iemand achterop gemaakt zijn?

Mijn advies is in ieder geval naar een lokale verkoper te gaan en even te testrijden op fietsen waarvan zij zeggen dat er iemand achterop kan en dat het daar echt stevig genoeg voor is. Persoonlijk zou ik dat bij de Grenoble niet doen, ik vond hem sowieso voor die prijs op alle vlakken een beetje matig aanvoelen qua stevigheid, maar ligt misschien aan mij (kan er even niks over vinden). Je kunt uren staren naar fietsen online, maar als je dan vervolgens in de winkel komt zie/voel je razendsnel of het daar geschikt voor is of niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Poumelie op 04-07-2023 07:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:58
Poumelie schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:16:
[...]

Even een korte vraag, zijn al deze fietsen geschikt voor een bepaald gewicht achterop? Als ik aan de Grenoble denk zou ik zeggen van niet (zelf een testrit op gemaakt). Is het dan niet handiger om naar een elektrische ‘moederfiets’ te kijken. Of fietsen die met het idee van iemand achterop gemaakt zijn?

Mijn advies is in ieder geval naar een lokale verkoper te gaan en even te testrijden op fietsen waarvan zij zeggen dat er iemand achterop kan en dat het daar echt stevig genoeg voor is. Persoonlijk zou ik dat bij de Grenoble niet doen, ik vond hem sowieso voor die prijs op alle vlakken een beetje matig aanvoelen qua stevigheid, maar ligt misschien aan mij (kan er even niks over vinden). Je kunt uren staren naar fietsen online, maar als je dan vervolgens in de winkel komt zie/voel je razendsnel of het daar geschikt voor is of niet.
De zitjes van Thule kun je aan het frame vastmaken, heb ik zelf ook gedaan bij mijn Trek LS500 (Voorloper District) Heb bij deze TREK ook nooit de behoefte gehad aan een elektrische variant trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/JLko3Rl399o/940x1200.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Never mind.

[ Voor 104% gewijzigd door technorabilia op 05-07-2023 12:05 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 18:16
Hoe stijf zijn de dames flyers frames in vergelijking met een mannenframe? Ik vind de lage vrouwelijke opstap wel prettig gezien de leeftijd maar wil geen fiets die niet stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTW2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-08 23:12
Ik heb mij de afgelopen tijd veel verdiept in elektrische fietsen omdat ik voor het eerst één wil kopen. Ik heb nog twee vragen en hiervoor heb ik ervaringsdeskundigen nodig.

1. Ik twijfel heel erg tussen 50 NM en meer. De afstanden die ik fiets zijn regelmatig 10-15 km. Ik wil af en toe ermee naar werk en dat is 18 km heen en 18 km terug. In hoeverre is het fijner om dan bijvoorbeeld 65 NM te hebben in plaats van 50 NM? Ik heb al als test op een fiets gezeten, maar dat zegt mij niks over deze afstanden en dagelijks gebruik. Hoe bevalt dit jullie?

2. Ik ben mijn keuze heel erg aan het afhangen van een Bosch Purion display. Omdat ik in de zomermaanden vaak geen jas of tas bij mij heb, heb ik al een telefoon, een bos sleutels en mijn oordopjes in mijn zakken. Ik wil niet nog een Intuvia display in mijn broekzak moeten stoppen. Bovendien weet ik van mijzelf dat ik de Intuvia ga vergeten, waardoor hij gestolen kan worden. Hoe gaan jullie hiermee om?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mijn Intuvia zit vast. Je kan de displays vast zetten op een manier dat je ze niet (direct) los kan maken. De schoefjes hiervoor zitten binnen in de steun van het display. Je zou dan dus eerst die los moeten maken. Als iemand dat wil doen, dan is het risico voor de verzekering of mijzelf. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:09
passie2010 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:10:
Hoe stijf zijn de dames flyers frames in vergelijking met een mannenframe? Ik vind de lage vrouwelijke opstap wel prettig gezien de leeftijd maar wil geen fiets die niet stabiel is.
ik was destijds ook op zoek naar een lagere instap met voldoende stabiliteit en heb toen deze gevonden en gekocht: https://www.bergamont.com/be/en/product/bergamont-e-horizon-premium-pro-belt-amsterdam

je hebt dan nog steeds een soort van lage opstap maar naar mijn ervaring is ie zeker nog stabiel en stevig genoeg. (er zijn ook goedkopere modellen als je verder op de site kijkt)

Bij flyer zou je dan best voor deze kunnen gaan: https://www.flyer-bikes.com/nl-nl/urban/detail/upstreet3?frame=3&color=238725

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-08 11:02
Shivs schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:03:
Mijn Intuvia zit vast. Je kan de displays vast zetten op een manier dat je ze niet (direct) los kan maken. De schoefjes hiervoor zitten binnen in de steun van het display. Je zou dan dus eerst die los moeten maken. Als iemand dat wil doen, dan is het risico voor de verzekering of mijzelf. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
Hier ook vastgemaakt, ik ga echt niet iedere keer zo'n display er af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Laatst online: 18:59
GTW2022 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:55:
Ik heb mij de afgelopen tijd veel verdiept in elektrische fietsen omdat ik voor het eerst één wil kopen. Ik heb nog twee vragen en hiervoor heb ik ervaringsdeskundigen nodig.

1. Ik twijfel heel erg tussen 50 NM en meer. De afstanden die ik fiets zijn regelmatig 10-15 km. Ik wil af en toe ermee naar werk en dat is 18 km heen en 18 km terug. In hoeverre is het fijner om dan bijvoorbeeld 65 NM te hebben in plaats van 50 NM? Ik heb al als test op een fiets gezeten, maar dat zegt mij niks over deze afstanden en dagelijks gebruik. Hoe bevalt dit jullie?

2. ...
Koppel is de kracht die de motor (kortstondig) kan leveren. Bijvoorbeeld bij wegrijden vanuit stilstand, of bij het beklimmen van een korte, steile heuvel. Of je dus aan 50Nm genoeg hebt hangt niet af van de lengte van de route en al dan niet dagelijks gebruik, maar meer van je conditie en wat je onderweg op de route tegenkomt.

Ik fiets dagelijks 2x20km maar op een vlakke route, en meestal hoef ik niet 1x te stoppen onderweg. daarnaast is mijn conditie redelijk goed, en dus is 50Nm voor mij meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:28
passie2010 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:10:
Enorm stijf. Een Gotour6 of Upstreet dames fiets is even stijf als een herenfiets met gelaste buizenframe (traditionele herenfiets) uit een lagere prijsklasse. Bij twijfel, ga eens proeffietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTW2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-08 23:12
dennisfr schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:49:
[...]

Koppel is de kracht die de motor (kortstondig) kan leveren. Bijvoorbeeld bij wegrijden vanuit stilstand, of bij het beklimmen van een korte, steile heuvel. Of je dus aan 50Nm genoeg hebt hangt niet af van de lengte van de route en al dan niet dagelijks gebruik, maar meer van je conditie en wat je onderweg op de route tegenkomt.

Ik fiets dagelijks 2x20km maar op een vlakke route, en meestal hoef ik niet 1x te stoppen onderweg. daarnaast is mijn conditie redelijk goed, en dus is 50Nm voor mij meer dan voldoende.
Dank je wel. Ik woon zelf in Amsterdam dus stoppen en weer wegrijden gebeurt continu.
Bijvoorbeeld bij wegrijden vanuit stilstand, of bij het beklimmen van een korte, steile heuvel.
Ook bij het fietsen met tegenwind? Of merk je dan geen verschil bij verschillende Nm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GTW2022 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Dank je wel. Ik woon zelf in Amsterdam dus stoppen en weer wegrijden gebeurt continu.

[...]

Ook bij het fietsen met tegenwind? Of merk je dan geen verschil bij verschillende Nm?
Ja, er is een klein verschil, maar door de goede keuze van je versnelling (regelmatig schakelen) is dat heel beperkt.
Als de rest van de fiets je bevalt zou ik er geen breekpunt van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Koppel is eigenlijk het gemak waarmee het vermogen geleverd wordt. Hoe hoger het koppel, hoe makkelijker de motor zijn vermogen kan leveren.
Dit merk je dus goed als je een heuvel op fietst bijvoorbeeld.

Een typische middenmotor als een Bosch is relatief gevoelig voor je cadans en daarmee dus de gekozen versnelling. Als je in een hoge versnelling fietst, heb je meestal een lage cadans. Gevolg hiervan is dat je vrij weinig verschil merkt tussen de verschillende ondersteuningsstanden. Een motor met een hoger koppel zal hier maar iets verbetering in geven.
Ga je naar een lagere versnelling en daarmee een hogere cadans, ga ook ineens merken dat de verschillende ondersteuningsstanden wel degelijk effect hebben. Kies de juiste versnelling. Maar dat was bij een gewone fiets ook al zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
Foxhill schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:05:
[...]

Enorm stijf. Een Gotour6 of Upstreet dames fiets is even stijf als een herenfiets met gelaste buizenframe (traditionele herenfiets) uit een lagere prijsklasse. Bij twijfel, ga eens proeffietsen.
Geldt die stijfheid ook voor de gotour5 en upstreet5 modellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
passie2010 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:24:
[...]

Geldt die stijfheid ook voor de gotour5 en upstreet5 modellen?
Zeker. Het is een kenmerk van Flyer. Ze maken hun fietsen iets langer en stijver, en gebruiken daarbij steeds een stevige voorvork. Een van de dingen die ze daarvoor doen is hydroforming. Daarmee is Flyer niet uniek hoor. Maar wel consistent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:46

KroeT

[...]

Ik heb 't al een keer eerder gedaan, maar omdat het een vol topic is: ik onderschrijf volledig wat Foxhill schrijft over Flyer. Ik heb een Gotour6 met een hoog frame en het is de stabielste fiets waarop ik ooit heb gereden. Mijn vader heeft dezelfde fiets met een laag frame en dat frame is weliswaar (voor mij, want ik ben erg gevoelig voor stabiliteit) duidelijk minder stijf maar nog altijd een orde van grootte stijver dan mijn vorige herenfiets (een Brinckers, prut) en ook stijver dan de Gazelle Ultimate met een hoog frame waarop ik fietste.

Proberen dus. Altijd alles proberen.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik woon in een appartement. Nu is een en tijdje terug de brandweer langsgeweest en heeft aangegeven dat (fiets)accu's thuis en niet in de berging (beneden, buiten het appartement) moeten worden opgeladen. En dat ik aansprakelijk ben als er brand uitbreekt door het laden in de berging.

Ik snap de redenering, maar er staat verder niets over in het huishoudelijk reglement of mijn inbloedelverzekering.

Nu is het een nieuwe fiets dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat, maar ligt de aansprakelijkheid in bovengenoemd geval inderdaad bij mij?

En mag een VvE dit via een clausule in het huishoudelijk reglement verbieden? Het gaat hier immers om een prive gedeelte en niet om een gemeenschappelijke ruimte.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
technorabilia schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:07:
.... dat ik aansprakelijk ben als er brand uitbreekt door het laden in de berging.

... ligt de aansprakelijkheid in bovengenoemd geval inderdaad bij mij?....
Ja, dat lijkt me logisch, maar de inboedelverzekering dekt alleen jouw schade. Voor schade aan anderen moet je mi een beroep doen op je AVP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
wd200 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:06:
Is er een goede FM in de buurt? Ga dan daar kijken. Qua budget is een goede fiets met Bosch MM prima te vinden.
Hangt natuurlijk van het lengte verschil af. Op zich is zithoogte niet direct spannend (zadelpen kan in theorie oneindig omhoog), het probleem gaat hem zitten in de afstand zadel/stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
Foxhill schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 06:34:
[...]

Zeker. Het is een kenmerk van Flyer. Ze maken hun fietsen iets langer en stijver, en gebruiken daarbij steeds een stevige voorvork. Een van de dingen die ze daarvoor doen is hydroforming. Daarmee is Flyer niet uniek hoor. Maar wel consistent.
Kan het zijn dat een R&M fiets nog stijver is dan een Flyer? Heb daar een stukje op gefietst zonder handen en dat voelde net iets makkelijker dan met de Flyer. (Kan ook aan noppen vs stadsbanden liggen of Bosch cx vs een Panasonic motor.) Het viel mij ook wel op dat de Bosch motor zonder ondersteuning lichter trapt dan een Panasonic motor. Kan dat kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ik woon in een appartement. Nu is een en tijdje terug de brandweer langsgeweest en heeft aangegeven dat (fiets)accu's thuis en niet in de berging (beneden, buiten het appartement) moeten worden opgeladen. En dat ik aansprakelijk ben als er brand uitbreekt door het laden in de berging.

Ik snap de redenering, maar er staat verder niets over in het huishoudelijk reglement of mijn inbloedelverzekering.

Nu is het een nieuwe fiets dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat, maar ligt de aansprakelijkheid in bovengenoemd geval inderdaad bij mij?

En mag een VvE dit via een clausule in het huishoudelijk reglement verbieden? Het gaat hier immers om een prive gedeelte en niet om een gemeenschappelijke ruimte.
Geen ervaring hiermee, maar in geval van schade zal jouw verzekering dan toch de schade dekken.

Waarschijnlijk zijn ze bezorgd dat in geval van brand het veel te lang duurt voor iemand dat opmerkt, en hulp in roept.
Nu zijn ze specifiek over fietsaccu's, maar wat met een lader van een boormachine of gewoon een ander electrisch toestel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie

Misschien snap ik je vraag niet.. maar het is toch 100% logisch dat jij aansprakelijk wordt gesteld als er brand uitbreekt doordat jouw accu in de fik vliegt? Hoe je daarvoor vervolgens verzekerd bent en wat de voorwaarden daarvoor zijn moet je verder even uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Poumelie
Je hebt gelijk. Ik ben niet erg duidelijk.

Ik vroeg mij af of het huishoudelijk regelement ook kan bepalen wat ik binnen mijn appartement/berging uitspook. Maar wellicht een vraag voor een ander topic.

En of het gangbaar is dat dekking hiervoor is uitgesloten in de verzekering. Ik zal dit verder nakijken.

---

Bij nader inzien is het toch in het huishoudelijk regelement opgenomen.

Behoudens de goedkeuring van het bestuur is het de eigenaar en/of gebruiker niet toegestaan:
In de bergingen de elektrische fietsen/brommers/scooters etc op te laden of de accu's los daarvan op te laden in de berging vanwege eventueel brandgevaar.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
passie2010 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Kan het zijn dat een R&M fiets nog stijver is dan een Flyer? Heb daar een stukje op gefietst zonder handen en dat voelde net iets makkelijker dan met de Flyer. (Kan ook aan noppen vs stadsbanden liggen of Bosch cx vs een Panasonic motor.) Het viel mij ook wel op dat de Bosch motor zonder ondersteuning lichter trapt dan een Panasonic motor. Kan dat kloppen?
R&M zijn net zo stijf. Op een wave / gebogen buis model na wat ze als stadsfiets hebben (die zwabbert). R&M is vaak zwaarder.

Panasonic fietst lichter zonder ondersteuning dan Bosch.

Als je wat anders voelt ligt het aan andere dingen.

Zoek niet alleen naar welke het meest stijf is. Je zit al goed kwa merken. Kijk welke voor jou het lekkerste fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
technorabilia schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:56:
@Poumelie
Je hebt gelijk. Ik ben niet erg duidelijk.

Ik vroeg mij af of het huishoudelijk regelement ook kan bepalen wat ik binnen mijn appartement/berging uitspook. Maar wellicht een vraag voor een ander topic.

En of het gangbaar is dat dekking hiervoor is uitgesloten in de verzekering. Ik zal dit verder nakijken.

---

Bij nader inzien is het toch in het huishoudelijk regelement opgenomen.

Behoudens de goedkeuring van het bestuur is het de eigenaar en/of gebruiker niet toegestaan:
In de bergingen de elektrische fietsen/brommers/scooters etc op te laden of de accu's los daarvan op te laden in de berging vanwege eventueel brandgevaar.
Zou het kunnen dat de electriciteit van jouw berging aangesloten is op "de gemeenschap" en niet op je eigen meter?

Ik heb dit ooit gezien bij garageverlichting die op de "gemeenschap" stond omdat het toch zo weinig was.
Tot mensen daar een wasmachine zetten of auto's beginnen te laden natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
Tommie12 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:30:
[...]

Zou het kunnen dat de electriciteit van jouw berging aangesloten is op "de gemeenschap" en niet op je eigen meter?

Ik heb dit ooit gezien bij garageverlichting die op de "gemeenschap" stond omdat het toch zo weinig was.
Tot mensen daar een wasmachine zetten of auto's beginnen te laden natuurlijk...
Ik denk niet dat het daarom gaat maar echt om het brandgevaar. Ik snap heel goed dat het in het reglement is opgenomen.. want zo’n brand heeft op potentieel meer effect dan alleen jouw spullen in jouw privéruimte.

Ik snap ook dat de kans klein is en ‘mij dat toch niet overkomt’ maar toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty83
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-08 21:43
Afgelopen week heb ik een ebike gekocht bij stella. Deze gaat 28km/u zonder iets eraan te hebben gedaan. Weet iemand of ik problemen ga krijgen als deze fiets op een rollerbank komt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:42
dusty83 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:34:
Afgelopen week heb ik een ebike gekocht bij stella. Deze gaat 28km/u zonder iets eraan te hebben gedaan. Weet iemand of ik problemen ga krijgen als deze fiets op een rollerbank komt te staan?
Gaat het hier om een Bafang motor? Die staan inderdaad hoger ingesteld, namelijk op 27 en daarboven ondersteunt hij dan nog minimaal.
In werkelijkheid ga je waarschijnlijk maar 25.
Veel van die kilometertellers kloppen niet, test maar eens met een smartwatch/navi/telefoon.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty83
JohanNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:45:
[...]

Gaat het hier om een Bafang motor? Die staan inderdaad hoger ingesteld, namelijk op 27 en daarboven ondersteunt hij dan nog minimaal.
In werkelijkheid ga je waarschijnlijk maar 25.
Veel van die kilometertellers kloppen niet, test maar eens met een smartwatch/navi/telefoon.
Ahh ok, dat zou kunnen. Ik heb een Eleon, 250 W, 42 Nm motor van stella.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
dusty83 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:34:
Maak je geen zorgen.
Dat zal wel binnen de tolerantie liggen, trouwens de eerste fiets die te hard gaat moet nog beboet worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik las iets over 10% marge is toegestaan, dus dat zou wel kloppen dan. Doen de meeste e-bikes niet aan ondersteuning tot aan 27.5 km/h tegenwoordig?
De snelheid is (mede) afhankelijk van de versnelling die je hebt gekozen (hoe hoger de versnelling hoe harder je rijd). Maar meestal zal de snelheid zo'n 22 km/u zijn. Daarboven merk je dat de trapondersteuning afneemt tot hij bij 25 km/u geheel weggevallen is. Wanneer dit afbouwen start en hoe snel dit gaat is afhankelijk van het model elektrische fiets. Sommige fabrikanten "smokkelen" een beetje hiermee omdat de wet een marge hanteert van 10%. Dus je mag maximaal 25+10%=27,5 km/u.
https://elektrischefietsenkiezen.nl/introductie

[ Voor 65% gewijzigd door kazuka op 06-07-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty83
Tommie12 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:59:
[...]

Maak je geen zorgen.
Dat zal wel binnen de tolerantie liggen, trouwens de eerste fiets die te hard gaat moet nog beboet worden denk ik.
We gaan het zien. Had gelezen dat ze dit najar gaan controleren mbv rollerbanks, dus die boetes gaan denk ik wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty83
kazuka schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:11:
Ik las iets over 10% marge is toegestaan, dus dat zou wel kloppen dan. Doen de meeste e-bikes niet aan ondersteuning tot aan 27.5 km/h tegenwoordig?

[...]

https://elektrischefietsenkiezen.nl/introductie
Ahh ok, dus dus als ze naar boven afronden is mogelijk 28 toegestaan..? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

@dusty83 Ook met de geijkte meetapparatuur moet een marge van 3 km/u aangehouden worden (of 3% bij snelheden boven 100 km/u). Dit is ooit wettelijk vastgelegd voor flitsapparatuur tbv autoverkeer, maar geldt voor zover ik weet onverminderd voor andere voertuigen.

Die marges zijn ooit vastgesteld om discussies over foutmarges in de meetinstrumenten te voorkomen. De betreffende wet bestaat al een jaar of 30-40, inmiddels zijn de apparatuur waarmee gecontroleerd wordt aanzienlijk nauwkeuriger geworden maar de 'meetcorrectie' bestaat nog altijd.

https://www.om.nl/onderwe.../marges-en-meetcorrecties

Maar let op: Als jouw fiets dus af-fabriek 28 km/u kan (geijkt) en een meetinstrument geeft door een meetfout aan dat er bij 31 km/u nog steeds ondersteund wordt, dan ben je dus alsnog de pineut. Het kan dus gevaarlijk zijn om die meetcorrectie maar even naar je toe te rekenen.

Dat alles staat los van het feit dat de snelheid op het scherm sowieso niet altijd even betrouwbaar is, dus even checken adhv GPS kan geen kwaad.

@kazuka ik weet niet waar de site waar jij naar linkt de info vandaan haalt maar daar staat wel meer onzin in. Er staat bij mijn weten nergens in de wet een marge van 10%, in de wet staat simpelweg dat een elektrische fiets geen ondersteuning mag bieden boven 25 km/u.
Bijvoorbeeld het stukje over de gashendel (of "gashandel' zoals ze het noemen - nee het is geen handeltje in gasflessen). Het is niet zo dat de snelheid die een fiets zonder trappen kan rijden "meestal niet meer [is] dan 6 km/u" zoals die site beweert. Die 6 km/u is wettelijk vastgesteld, dus een fiets die zonder trappen autonoom harder kan is illegaal.

[ Voor 43% gewijzigd door B64 op 06-07-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:42
Ik heb zo geen bron maar wat mij logisch lijkt is dat de snelheidsmeter een bepaald percentage mag afwijken, wat ze ook doen dus.
Nogmaals, controleer de snelheid maar eens met gps.
Ik heb met mijn mtb al meermaals mensen op ebikes ingehaald met zo'n 23/24km/u terwijl - door even te spieken op hun display - zij 25+ gingen, aldus hun display dan.

Maar je kunt hier toch uitsluitsel over krijgen door contact op te nemen met Stella?
Als zo'n ebike daadwerkelijk zou ondersteunen boven de 25, dan hebben zij uiteindelijk toch wel een probleem.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LYb2lErYdT5dCqPXFM1rU0Ztag=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGbH6UpaLrfW547AkIp1nLlI.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mySsq4niQ36udnCpm2Ltxxlf-Kg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDgzd3vlnwPZYrbyFH6na8jM.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFOCpag3d8EgIMa3W8U2MbfWCLw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nti9hU5YqyYYBTOSmFVNxQz7.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THX1A-I4p_i5hnhG_ImyhX1MwOU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBvFx8qAihitGIPqCFe50Gjr.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJZQ7tzzxVEa1UIQOnuy-K6mDoI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaOPpHR5SSadB3wyFFqVgabz.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2Yu2ABhwvEV8deazDyQuHbal7A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqSjQxWHv6PWpy6tGtnHQuQS.jpg?f=fotoalbum_medium

Er is veel te weinig te vinden over de Gazelle Makki hier op GoT, dus van mij mag er een post bij: we hebben 'm vandaag opgehaald! *O*

We hebben getwijfeld over België de Urban Arrow, maar daarvan zie je er al zoveel, en de basisuitvoering is best schraal. De Lovens 65 en hoger waren onbetaalbaar (of tenminste, nog onbetaalbaarder dan deze). De Bakfiets.nl Shepherd was ... lomp en alsnog duur. Overall vond ik de dikke buizen en frames van de concurrentie niet mooi (met name rond de motor), en hoewel de Shepherd even deed alsof hij soepeler stuurde, won de Makki het toch vanwege het overall uiterlijk, de manier waarop 'ie de bocht in valt, de standaard die met één teen is te bedienen (zowel erop als eraf) en het feit dat less more is: een niet-verwijderbaar display kan ook niet door ongewenste onverlaten worden ontnomen.

Ik heb 'm tot 33 km/u gekregen (nog niet gecheckt met GPS :+ ), maar ook boven de 26 blijft prima te doen, hij rolt sowieso lekker door. Eén keer ben ik (per ongeluk) zonder ondersteuning van de Bosch Performance Line 65-motor weggefietst, wat zelfs met verrassingseffect niet tot verrassingen leidde.

Het enige nadeel op het eerste gezicht is het ontbreken van een visuele versnellingsindicatie, waardoor je bij afremmen of vertrekken vanuit stilstand niet meteen weet hoeveel kracht je moet zetten op de traploze (maar niet automatische) versnelling. Dat zal vast snel wennen.

Met Maxi Cosi-adapters en regenhuif (ik vind "huif" echt een stom woord) en 500 Wh-accu-upgrade kostte deze connect-versie van de set net geen 5K, wat uiteraard aan onze handen bleef hangen. En dan nog all-risk verzekerd voor 170 per jaar, met de eerste 5 jaar 100% dekking.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

JohanNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:56:
Ik heb zo geen bron maar wat mij logisch lijkt is dat de snelheidsmeter een bepaald percentage mag afwijken, wat ze ook doen dus.
Nogmaals, controleer de snelheid maar eens met gps.
Ik heb met mijn mtb al meermaals mensen op ebikes ingehaald met zo'n 23/24km/u terwijl - door even te spieken op hun display - zij 25+ gingen, aldus hun display dan.

Maar je kunt hier toch uitsluitsel over krijgen door contact op te nemen met Stella?
Als zo'n ebike daadwerkelijk zou ondersteunen boven de 25, dan hebben zij uiteindelijk toch wel een probleem.
Voor een fiets is een snelheidsmeter niet verplicht, dus wettelijke eisen zijn er ook niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
passie2010 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Heb daar een stukje op gefietst zonder handen en dat voelde net iets makkelijker dan met de Flyer.
Dat is meer een geometrieding dan een stijfheidsding ;)

Ik heb een hele ranke trainingsfiets van Staal (Miyata FM1=>Tange prestige buizen)en die is mega stabie, ondanks dat het niet een heel stijve fiets kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-08 10:05
CodeCaster schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:25:
Er is veel te weinig te vinden over de Gazelle Makki hier op GoT, dus van mij mag er een post bij: we hebben 'm vandaag opgehaald! *O*
Mooi ding hoor, hier staat er sinds een half jaar ook een. Eigenlijk vooral vanwege de makkelijke standaard (anders was het een Batavus Fier 2 geworden, met een gewone shimano naaf in plaats van die rare italiaanse CVT)

Wat me wel tegenviel voor een fiets die eigenlijk is ontworpen om kleine kinderen te vervoeren:
- Op een fiets van 4500+ euro zetten ze een voor en achterlicht met een inkoopprijs van een euro of 10. Achterlicht heb ik inmiddels vervangen door deze (met remlicht :) ).
- op de hele bak of het spatbord vond Gazelle blijkbaar nergens plek om wat reflectors te plaatsen. Ik heb er wat 3M dingen opgeplakt, maar die blijven niet heel goed zitten op de poedercoat, helaas.

Verdere ervaringen:
- De standaard begint na paar weken flink te kraken doordat hij iets op en neer beweegt tijdens het fietsen. Een bus vaselinespray lost dat makkelijk op.
- De oplaadpoort van de accu is zo lastig bereikbaar dat je bijna de neiging krijgt om een of andere wall-mount voor de accu te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Laatst online: 18:59
B64 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:30:
[...]

Voor een fiets is een snelheidsmeter niet verplicht, dus wettelijke eisen zijn er ook niet voor.
Er wel degelijk een wettelijke eis dat een e-bike motor niet mag ondersteunen boven de 25 km/u (zie ook de eerste zin in de topic warning onderaan). Daaruit volgt (tenminste dat is mijn interpretatie) dat een e-bike voorzien moet zijn van een snelheidsmeter. Een display om de snelheid af te kunnen lezen is dan weer niet verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

dj1981 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:30:
[...]

[...] die rare italiaanse CVT [...]
LOL. Eviolo is een Amerikaans bedrijf, met een HQ aan de Looiersgracht in Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:30:
[...]

LOL. Eviolo is een Amerikaans bedrijf, met een HQ aan de Looiersgracht in Amsterdam.
Enviolo (was vroeger Nuvinci)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:31

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Mijn werkgever biedt sinds kort voor alle werknemers die dat willen een leasefiets, en nu ben ik wel aan een nieuwe fiets toe dus dacht ik... Waarom dan geen fiets leasen via dat fietsleaseplan? En ik denk dat het een elektrische vouwfiets gaat worden. Ik fiets namelijk niet heel veel, en als ik fiets, dan is dat binnen mijn eigen woonplaats (Nijmegen) of eventueel naar omringende plaatsen (zoals Wijchen, Berg en Dal, en Ooij waar familie en vrienden wonen). Vroeger heb ik wel eens een vouwfiets gehad en dat was super praktisch. Gooi 'm achter in de auto, rij naar nabij je bestemming waar je gratis kan parkeren, fiets tevoorschijn toveren en het laatste stukje fietsen. Een elektrische vouwfiets zou denk ik daarom voor mij ideaal zijn. Prima voor ritjes tot zo'n 10km in de omgeving, perfect om mee te nemen in de auto of wellicht in de trein.

De fietsenzaak dichtst bij mijn huis die meedoet aan dat leasefietsplan heeft twee van die dingen in het assortiment, de Sparta D-Wiz Fold en de Velo-de-Ville KES 400. Die laatste hebben ze er een van in de showroom staan, vanmiddag maar eens langs gaan om die even aan te voelen en te checken of die in de auto past. Van reviews die ik online heb gevonden fietst die KES 400 als een full size fiets. Mocht die het toch niet zijn, dan ga ik denk ik eens naar de Sparta showroom in Ede om die D-Wiz uit te proberen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Iemand ervaring met het ebike merk Bzen met riem?

Gewicht slechts 16 kg

Vriendin ziet hierin een makkelijke ebike, ik iets minder...

https://www.bzenbikes.com/nl/e-shop/?v=d3dcf429c679

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-08 10:05
B64 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:30:
[...]

hm, nooit geweten...
maar dan nog heb ik liever een naaf uit Japan :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou, bij die fietsenzaak langs geweest. Daar stond inderdaad een mooie Velo de Ville KES 400 in de showroom. Even mee rond gefietst... Fietst prettig. Vervolgens het ding inklappen en kijken of het in de kofferbak van de auto past. Bleek nét niet te passen, stak 10cm uit... Maar met 2/3 van de achterbank neergeklapt om de wielen wat meer ruimte te geven past het wel. Nice!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nMF_ryyDVxW43yBFzmB-HgPnOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I1ofxqQXpT4oinCQaHZpGKEK.png?f=fotoalbum_large

Dus deze gaat het worden. Ook een lekker "jat mij niet" kleurtje. Als accessoires nog erbij een éénzijdige fietstas die ook als schoudertas te dragen is, een telefoonhouder en een insteekkettingslot. Morgen al rijklaar!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
einoj1 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:59:
Iemand ervaring met het ebike merk Bzen met riem?

Gewicht slechts 16 kg

Vriendin ziet hierin een makkelijke ebike, ik iets minder...

https://www.bzenbikes.com/nl/e-shop/?v=d3dcf429c679
Geen ervaring mee, maar besef wel dat gewichtsbesparing extra geld kost, verkapt of niet.
Je kunt beter een zware fiets hebben met een lager lichaamsgewicht dan andersom. Wat mijn ervaring wel is, is dat een zwaardere fiets vaak wat stabieler op de weg ligt, mede doordat de massa ónder je zit.

Waar ik voor zou gaan zijn de grote merken zoals een Bosch motor en ze zijn wellicht wat duurder, maar Bosch kun je laten reviseren en hun accu's ook. Dat geeft een betere lifespan over het geheel. Grote merken hebben dus een veel betere aftersale dan de goedkopere startup's. Verder ziet de fiets er prima uit.

ps: de accu moet aan de fiets opgeladen worden en als her hartje winter is mag je niet gaan laden als de accu onder de 5 graden zit. Na een nachtje in de schuur duikt de accu daar ver onder. Hou hier rekening mee.

@Mx. Alba Mooi fietsje hoor :) De kleine wielen hebben een heel groot voordeel en dat is dat de motor zijn koppel zeer snel in beweging kan zetten (kracht * arm). Dit ga je merken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

jimh307 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 18:49:
@Mx. Alba Mooi fietsje hoor :) De kleine wielen hebben een heel groot voordeel en dat is dat de motor zijn koppel zeer snel in beweging kan zetten (kracht * arm). Dit ga je merken. :)
En middenmotor, dus de versnellingen werken ook op de motor. Allemaal voordelen voor als je eens een heuveltje op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31
Is dat de standaard standaard? :P Ziet er er apart uit met die wieletjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nielson schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:02:
[...]
Is dat de standaard standaard? :P Ziet er er apart uit met die wieletjes.
Hij heeft twee standaards. Een gewone standaard bij het achterwiel, en die dubbele centrale standaard met wieltjes. Die laatste is bedoeld om de fiets te kunnen rollen terwijl die is ingeklapt, zoals een rolkoffer eigenlijk. En ja, dat is een standaard standaard. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:14
De kleine wielen hebben een heel groot voordeel en dat is dat de motor zijn koppel zeer snel in beweging kan zetten (kracht * arm). Dit ga je merken. :)
De tandwielen zullen toch wel aangepast zijn op de kleinere wielen? Anders trapt hij als een hamster in een rad.
Ik zie daarom niet waarom je een hoger koppel op het achterwiel kunt krijgen: de middenmotor levert immers dat koppel.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Motor levert het koppel maar je eindoverbrenging deelt of vermenigvuldigd dit koppel naar gelang de verhouding van de eindoverbrenging.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

kazuka schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:54:
Ga me hier ook maar eens melden na een poosje meegelezen te hebben. Vandaag een mooie Velo de Ville fiets besteld via de lokale dealer (op loopafstand, ideaal!).

Met Bosch 75Nm, Envolio Automatiq en Gates Belt Drive. Het wordt mijn eerste e-bike die ik ga gebruiken voor woon-werk, korte en langere tripjes en af en toe off-road door de bossen en natuur (maar geen complete MTB routes). Zeer benieuwd en kan niet wachten!

[Afbeelding]
Tot mijn verbazing was mijn nieuw bestelde Velo de Ville al na 2 weken binnen! De dealer vertelde mij dat ze behoorlijke capaciteit uitbreiding hebben gehad het afgelopen jaar en dat ze nu de meeste configuraties binnen 2 weken geleverd kunnen krijgen. Ik had zelf gerekend op 6-8 weken dus dat is een mooie meevaller :)

Eerste rit van 50km zit erop en het rijd echt voortreffelijk. De Enviolo Automatiq is ontzettend soepel en de 75nm van de Bosch motor zorgt voor een hele fijne duw in de rug. Bouwkwaliteit van de fiets is uitstekend, ik denk dat een Flyer of R&M nog net een treetje hoger zit na de diverse proefritten maar het scheelt weinig.

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aXxSJmItzr84TYl9MiC2kr7yqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNGiUzoDWIkuq0QeMtnCPnbM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhophTavVc2ZrO3n_4PbURNckp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3p4a0thBaNWDiG8nfjl4vg0F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCJcA9XcIEiJMxooutLlN6ecXX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VSJlBapG3APgebQOCrGt3mF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Hoi ik ben nieuw in dit topic en heb een vraag. Mijn batavus met accu in het frame heb ik per ongeluk leeg gereden en is stuk en volgens de fietsenmaaker niet meer te maken. Ik kreeg te horen dat het aan de accu en aan de computer zou kunnen liggen. De accu lampjes geven aan dat de accu vol is, de computer geeft leeg aan. Die start wel even op als ik de fiets rol maar gaat na een tien seconden of zo uit. Ik heb wel eens gelezen dat je zelf een accu kan maken maar dat gaat voor mij te ver als bouwvakker. In mijn simpele beredenering zou je elk gelijke type accu met een beetje kennis met een verloopkabel moeten kunnen koppelen om eea uit te proberen. Weet iemand een fietsenmaker die dat zou kunnen en dan ook weer een nieuwe (schijnt niet meer te koop te zijn maar ik dacht dat Koga en nog een paar merken dit gebruikt hebben) of gereviseerde accu zou kunnen koppelen aan de computer van de fiets? Scheelt kosten en is beter voor het milieu, de fiets is nog heel best namelijk Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URy15iPIaXBO8Ivoi7arHGUts2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0rxYzPT5m5z52KOILrfAqzI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Bs3nX7VjthOyoqo5e70KqnOaBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vsw023wpgNeVpMS71aJGbHp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poB22wNN2Gkh5fEH39Y-STkQLs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVCq03UXQ0fkrqGnzK1RmGiC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77AitSgRCr_SixN5zkS_lIofHPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRHz5wkM9hd1l1fRTKSNTRsE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awWZFpwSANHK0da_mB_msMxu7mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEgGEu4n82wl1qTqYdEktFbA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-9qQaDmurZKBoyEaODE0pc-mnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLbFe7Lc0ilYXNxhi8M7KEVv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enLI6tS_fktbmM1cv8_6gwM2ouc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pA2P9YcsZdtJl5wWgczYtL1G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojhZSGGlEJa02mbisAfx-PlzS-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNawJuoBiX0Szh0OUQqwwL4Z.jpg?f=fotoalbum_large

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:14
Athome schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 06:50:
Motor levert het koppel maar je eindoverbrenging deelt of vermenigvuldigd dit koppel naar gelang de verhouding van de eindoverbrenging.
Precies. Geen verschil dus want de wielmaat telt mee in de eindoverbrenging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:19
Bennobang
Waarom zou de accu stuk gaan omdat je 'm hebt leeg gereden?

Als je 'm daarna niet een tijd hebt laten liggen leeg, moet die wel tegen kunnen.
Hoe is 't met die zekering?

Anders contact opnemen met accu revisie bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Bennobang schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:24:
....
accu in het frame heb ik per ongeluk leeg gereden en is stuk ......niet meer te maken. Ik kreeg te horen dat het aan de accu en aan de computer zou kunnen liggen. De accu lampjes geven aan dat de accu vol is, de computer geeft leeg aan. Die start wel even op als ik de fiets rol maar gaat na een tien seconden of zo uit....
Als jij schrijft dat de accu aangeeft nog vol te zijn, heb ik mijn twijfels of deze echt defect is. Ook een display gaat niet zomaar stuk als je de accu leeg rijdt.
Trouwens de accu echt helemaal leeg rijden lukt niet, want de BMS grijpt in als een celgroep de ondergrens bereikt.
Normaal gesproken is de staat van de accu vast te stellen met een belastingsmeting. Uit jouw bericht lijkt het of dit niet is gebeurd, omdat er ook naar het display gewezen wordt.
Een accurevisie bedrijf zou dit waarschijnlijk wel voor je kunnen doen.

Helaas kun je niet zomaar altijd andere accu's koppelen om eea te testen. Misschien wel bij gelijke fietsen van hetzelfde merk. Dit heeft te maken met de eerder genoemde BMS.
BMS en display zitten gekoppeld aan de motorcontroller. Die laatste is verantwoordelijk voor de aansturing van het gehele elektrische systeem. Die zou stuk kunnen zijn, maar ook daar heb ik twijfels over, want meestal blijft je display dan uit. En ook de controller gaat niet zomaar stuk van een lege accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
Foxhill schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:05:
[...]

R&M zijn net zo stijf. Op een wave / gebogen buis model na wat ze als stadsfiets hebben (die zwabbert). R&M is vaak zwaarder.

Panasonic fietst lichter zonder ondersteuning dan Bosch.

Als je wat anders voelt ligt het aan andere dingen.

Zoek niet alleen naar welke het meest stijf is. Je zit al goed kwa merken. Kijk welke voor jou het lekkerste fietst.
Enig idee wat tegenwoordig een (de grootste capaciteit) extra nieuwe Bosch & Panasonic accu zou kosten ? Wat is tegenwoordig de gemiddelde levensduur van een fiets accu?

[ Voor 9% gewijzigd door passie2010 op 08-07-2023 15:15 ]

Pagina: 1 ... 159 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam