Het kost me wat moeite om te begrijpen wat je bedoeld, maar de toelichting in je bericht geeft me wel een idee.
Ten eerste weet ik niet hoe de BMS hardwarematig in elkaar zit. Alles waar ik het over had ging over de algemene wijze hoe eea geregeld zou kunnen worden.
Waar ik het over heb is dat de laadstroom groter is dan de drainstroom, de stroom die van de vollere naar de minder vollere celgroep gaat.
Er zijn twee manieren om dit te regelen op het moment dat een celgroep is volgeladen.
Via een flinke weerstand laat je het teveel aan laadstroom wegvloeien, wat bv gebeurd bij passief balanceren. De andere manier is om de laadstroom volledig te stoppen om overladen te voorkomen.
Dit laatste zou wel eens aan de orde kunnen zijn.
Als de drainstroom lager is dan de laadstroom kan een volgeladen celgroep minder snel stroom kwijt aan een andere celgroep dan dat er aangeboden wordt door de lader.
De laadstroom wordt afgeschakeld en de drainstroom zorgt ervoor dat er feitelijk weer ontladen wordt, waarna de desbetreffende celgroep ontlaad en vervolgens de laadstroom weer wordt ingeschakeld.
Dit gebeurd pas als één celgroep volledig is geladen er er mi een flinke onbalans is.
Als deze vorm van schakelen maar snel genoeg plaatsvindt zal het gemiddeld vermogen omlaag gaan,
Ik neem aan dat je het vermogen gemeten hebt met de Tapo, die het vermogen meet wat afgegeven wordt aan de lader en niet het uitgangsvermogen aan de uitgang van de lader zelf.
Tgv restcapaciteit is bij uitschakelen is de lader niet meteen stroomloos.
De Tapo heeft ook weer zijn eigen manier van meten en rekenen. Waarbij er ook altijd wat vertraging zit in het aflezen van een digitale waarde.
Hoe je BMS echt werkt weet ik natuurlijk niet. Het schakelen zou wel kunnen verklaren waarom de lader zo heet wordt.
Als de BMS ook balanceert bij ontladen verwacht ik echter niet zo snel een behoorlijke onbalans bij vaak laden/ontladen.
Ook denk ik dat als het inderdaad zo werkt als ik vermoed dit waarschijnlijk niet of minder zal optreden bij een lagere laadstroom.
Maar nogmaals het is een verklaring wat het zou kunnen zijn. Niet wat het is.
[
Voor 14% gewijzigd door
elinx op 01-07-2023 09:43
]