Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 158 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:25
technorabilia schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Ja klopt. Mijn gemiddelde snelheid is altijd 24,9 km/h zoiets. ;)

Ik denk dat je wel kunt stellen dat ik suboptimaal met de ebike en mogelijkheden omga en wat meer moet gaan uitproberen...

Of inruilen voor een 45 km/h variant... ;)
Mja, of je beweegt je voeten voor de vorm mee zonder spierkracht, of je gaat gewoon 40 zonder helm of geel plaatje ;)

Als ik 25 fiets met mijn 60Nm Bosch motor is de eco stand zat ;)

Ach ja, over een tijdje heeft iedereen verplicht een helm op :P

https://www.telegraaf.nl/...umsnelheid-e-bikes-testen

[ Voor 13% gewijzigd door _Anvil_ op 27-06-2023 13:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:31
technorabilia schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:29:
[...]

Her voelt inderdaad "niet goed".

Bij nader inzien heb ik mogelijk te snel gekozen voor Enviolo. Niet genoeg stilgestaan bij het rendementverlies en het gemis van een discrete versnelling (i.t.t. een variabele). Dat laatste kan ook gewenning zijn. Ik heb de fiets pas kort en moet er nog een beter gevoel bij krijgen.

Al met al een fijne fiets, maar het had wellicht beter gekund. Next time...
Enviolo doet niet of niet veel onder voor Nexus 5 kwa betrouwbaarheid. De automaat veranderd daar niet veel aan. De elektronica zelf van de automaat kan wel eens storing geven. Maar dat kan een versnellingskabel ook. Op basis van de 100+ Enviolo Automatic & Automatiq en 100+ Enviolo Harmony die wij hebben lopen denk ik niet dat de naven bij automaat vaker kapot gaan.

Ja, de naaf schakelt onder kracht. Daar tegenover fiets je wel altijd in een lichte cadans dankzij de automaat.

Of jij aan Enviolo went weet ik niet. Over de degelijkheid hoef je niet nu zorgen te maken. Lekker doorfietsen! Je hebt een goede Gazelle, niet aan twijfelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:40
jimh307 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:58:
[...]

Toch heb ik hier mijn twijfels over. Een fabrikant ziet je graag komen voor reparatie.
Zelf zou ik een dergelijk model niet aanschaffen. Echt bevorderlijk voor de naaf is het immers niet; inherent voor de werking van een Enviolo-naaf.

Voor de rest, eens.
Je hebt zeker een punt. Schakelen onder belasting voelt zwaarder dus meer weerstand en meer weerstand is normaal gesproken ook meer slijtage.
Hoeveel extra die slijtage is, blijft uiteraard een gok. Het zal ook veel van je manier van fietsen en de hoeveelheid kilometers afhangen.

Fiets je 2000 kilometer per jaar, kan het maar zo zijn dat je tijdens jouw bezit van de fiets helemaal niets van slijtage merkt. Fiets je 10.000 kilometer per jaar, zal het verhaal er toch anders uitzien. Er worden meer kilometers gemaakt en daardoor wordt de fiets ook anders gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Net ook even een Pinion MGU video gezien. De motor gaat best veel vermogen leveren. Zoals leverbaar als e-bike en Speed Pedelec
Misschien een interessant alternatief voor mijn huidige R&M Speed Pedelec met Bosch

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-08 22:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jj90p4gTy0G7tnYZ9nQTzo8PPI4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8bQeK8OHaDQExrUkNGDBaW7Z.jpg?f=user_large

De vervangers van mijn Schwalbe Supermoto s, De Continental Urban Contact 62-584, echt een wereld van verschil met de SM. Veel lichter, veel meer gevoel met de weg en ze voelen veel sneller, beetje vergelijkbaar met het rijden op de Big Apple s. De komende dagen eens goed testen met verschillende bandenspanningen.

Inmiddels 200km verder en ik ben erg tevreden. Mijn fiets is veranderd van een tractor naar een sportwagen (overdrijven is een vak :) ), het voelt allemaal zoveel lichter sneller en comfortabeler aan. Vooral boven de ondersteuning van 25 gaat het allemaal veel makkelijker. Ook in de bochten is de grip super bij droog weer. Nat moet ik nog gaan ervaren.

[ Voor 70% gewijzigd door Sjacka op 29-06-2023 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:55
Athome schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:03:
Net ook even een Pinion MGU video gezien. De motor gaat best veel vermogen leveren. Zoals leverbaar als e-bike en Speed Pedelec
Misschien een interessant alternatief voor mijn huidige R&M Speed Pedelec met Bosch
Ik heb een heel tijdje geleden al geschreven dat de integratie van de versnellingen in de motor de volgde innovatie zou worden. Niet echt verwonderlijk dat Pinion de eerste is. De anderen gaan volgen, daar ben ik zeker van.
Er zijn behoorlijk wat voordelen.
Achterwiel wordt simpel, geen kabels meer naar de achteras voor versnellingen of motor. En al de rest zit in het midden.
En het moet ook goed zitten met de efficientie.

Ik denk wel dat Shimano bang is van deze evolutie…

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-08 19:36
Foxhill schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:19:
[...]

Enviolo doet niet of niet veel onder voor Nexus 5 kwa betrouwbaarheid. De automaat veranderd daar niet veel aan. De elektronica zelf van de automaat kan wel eens storing geven. Maar dat kan een versnellingskabel ook. Op basis van de 100+ Enviolo Automatic & Automatiq en 100+ Enviolo Harmony die wij hebben lopen denk ik niet dat de naven bij automaat vaker kapot gaan.

Ja, de naaf schakelt onder kracht. Daar tegenover fiets je wel altijd in een lichte cadans dankzij de automaat.

Of jij aan Enviolo went weet ik niet. Over de degelijkheid hoef je niet nu zorgen te maken. Lekker doorfietsen! Je hebt een goede Gazelle, niet aan twijfelen.
Die enviolo auto schakel units gaan bij ons wel relatief vaak stuk. Dan is een gebroken versnelling kabel toch wat goedkoper dan zo'n unit van +/- 400eu

Moet wel erbij zeggen ik heb alleen ervaring met die dingen op bakfietsen die sowieso al wat zwaarder gebruikt worden...

[ Voor 6% gewijzigd door kadooosh op 27-06-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
kadooosh schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:29:
[...]

Die enviolo auto schakel units gaan bij ons wel relatief vaak stuk. Dan is een gebroken versnelling kabel toch wat goedkoper dan zo'n unit van +/- 400eu

Moet wel erbij zeggen ik heb alleen ervaring met die dingen op bakfietsen die sowieso al wat zwaarder gebruikt worden...
Ik heb ze alleen nog maar onder garantie hoeven vervangen. Zelfde voor naven en spline nuts (kartelmoertje). Af en toe eentje vervangen in het eerste jaar, daarna loopt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:02
Ik vind het leuk te zien dat er op allerlei plekken e-bike laadplekken worden neergezet (bij cafe's of bij een toeristisch plekje), maar dan is het wel fijn als ze een manier hebben om je lader te beveiligen. Ik heb op een paar plekken een goede oplossing gezien, het stopcontact zit in een soort open kluisje, de kabel van je lader kan er wel uit om je fiets op te laden.
Of: een heel kluizen systeem met stopcontacten erin, zoals soms bij fietsenstallingen. Als een paar uur de stad in gaat dan laad je de accu wel op. Iemand nog meer slimme oplossingen gezien?

Ps: jammer dat er geen Europese standaard is, zoals voor autos, dat je overal een fietsstekker in je accu zou kunnen prikken. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Laatst online: 15:24
Op de woonwerk route die ik dagelijks rijd (Rotterdam) zie ik meer dan eens (elke dag) speed pedelecs op het fietspad.

Zie onder voor een voorbeeld. Ik geef de beste man ook geen ongelijk gezien de situatie.

Uit het artikel hieronder:
,,Als gebruikers vinden dat er meer fietspaden moeten worden veranderd in brom/fietspaden kunnen zij zich het beste tot de overheid wenden en kan de rechter geen uitkomst bieden'', aldus de politierechter in Zwolle.

Heeft iemand ervaring hiermee? Ik neem aan dat je dan bij de gemeente moet zijn? Inspanning en tijdsduur? Aan te vragen per locatie neem ik aan?

https://www.destentor.nl/...ad-blijft-staan~a23368df/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GznH1sC_ti6ewG3WbvxUoPacbJw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWMqQBMXp8iopP7Ho0f04do7.jpg?f=fotoalbum_medium

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ga me hier ook maar eens melden na een poosje meegelezen te hebben. Vandaag een mooie Velo de Ville fiets besteld via de lokale dealer (op loopafstand, ideaal!).

Met Bosch 75Nm, Envolio Automatiq en Gates Belt Drive. Het wordt mijn eerste e-bike die ik ga gebruiken voor woon-werk, korte en langere tripjes en af en toe off-road door de bossen en natuur (maar geen complete MTB routes). Zeer benieuwd en kan niet wachten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRTW1Zrgoc7OVdsoLDCm0pW2HM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OztKsyXJGDZ7Wjg6dLSyzG9g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
kazuka schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:54:
Ga me hier ook maar eens melden na een poosje meegelezen te hebben. Vandaag een mooie Velo de Ville fiets besteld via de lokale dealer (op loopafstand, ideaal!).

Met Bosch 75Nm, Envolio Automatiq en Gates Belt Drive. Het wordt mijn eerste e-bike die ik ga gebruiken voor woon-werk, korte en langere tripjes en af en toe off-road door de bossen en natuur (maar geen complete MTB routes). Zeer benieuwd en kan niet wachten!

[Afbeelding]
Mooie fiets. In 27,5” ziet ie er lekker dik uit.

Heb je niet een paar spatborden nodig voor woon-werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Foxhill schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Mooie fiets. In 27,5” ziet ie er lekker dik uit.

Heb je niet een paar spatborden nodig voor woon-werk?
Je had mijn dealer kunnen zijn, die zei precies hetzelfde :P Heb ik er dus nog bijbesteld inderdaad.

Wel mooi dat je bij VDV je fiets helemaal naar eigen smaak kan samenstellen, dat zouden meer merken moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:29
technorabilia schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:24:
.... Ik geef de beste man ook geen ongelijk gezien de situatie.....
In het artikel staat het volgende citaat:
"Volgens de regels moet ik op de weg. Maar het verschil in snelheid met de auto's is daar zó groot. Ik vind het echt niet verantwoord om daar 25 kilometer per uur te rijden."

Of hij kan geen 45km/h of hij durft geen 45km/h
Als dit het geval is een ebike nagenoeg net zo snel en mag je op het fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
kazuka schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:15:
Wel mooi dat je bij VDV je fiets helemaal naar eigen smaak kan samenstellen, dat zouden meer merken moeten doen.
Meestal maakt het dat onnodig duurder en voor de meeste mensen lijkt mij die vrijheid qua opties ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

_Anvil_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:06:
[...]

Mja, of je beweegt je voeten voor de vorm mee zonder spierkracht, of je gaat gewoon 40 zonder helm of geel plaatje ;)

Als ik 25 fiets met mijn 60Nm Bosch motor is de eco stand zat ;)

Ach ja, over een tijdje heeft iedereen verplicht een helm op :P

https://www.telegraaf.nl/...umsnelheid-e-bikes-testen
Ik vind het bij de Bosch juist irritant dat je boven de 25 continu tegen de motor intrapt. Dus welke stand je ook kiest, de 25 red je toch wel. Even wat harder gaat veel minder makkelijk dan met een normale stadsfiets.

De enige momenten dat ik de ebike van m'n partner leen is als ik niet bezweet wil aankomen ergens, voor lekker fietsen pak ik nog een oude opafiets uit 1950. Misschien dat ik me ooit nog waag aan een ebike die 35 kan, daar heb je tenminste iets aan. (of een model met een andere motor waarbij je boven de grenswaarde niet het gevoel hebt tegen de motor in te trappen).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
technorabilia schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:24:
Op de woonwerk route die ik dagelijks rijd (Rotterdam) zie ik meer dan eens (elke dag) speed pedelecs op het fietspad.

Zie onder voor een voorbeeld. Ik geef de beste man ook geen ongelijk gezien de situatie.

Uit het artikel hieronder:
,,Als gebruikers vinden dat er meer fietspaden moeten worden veranderd in brom/fietspaden kunnen zij zich het beste tot de overheid wenden en kan de rechter geen uitkomst bieden'', aldus de politierechter in Zwolle.

Heeft iemand ervaring hiermee? Ik neem aan dat je dan bij de gemeente moet zijn? Inspanning en tijdsduur? Aan te vragen per locatie neem ik aan?

https://www.destentor.nl/...ad-blijft-staan~a23368df/

[Afbeelding]
Wauw, ik dacht dat dit (mits je de snelheid aanpast naar 30 oid) gewoon gedoogd werd door de politie. Zelf heb ik hier geen last van, omdat mijn woonwerkroute over fietspaden buiten de bebouwde kom en wat landweggetjes loopt.

(Zelf heb ik dan weer wel direct 107 euro boete gehad, die ene keer dat ik wel door de stad reed op de pedelec en mijn helm vergat, heb ik weer)
elinx schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:18:
[...]
"Volgens de regels moet ik op de weg. Maar het verschil in snelheid met de auto's is daar zó groot. Ik vind het echt niet verantwoord om daar 25 kilometer per uur te rijden."

Versnellen naar 45km/h is een hele klus op een ebike, tenzij je een dikke Stromer hebt oid, dan zitten de auto's al boos op je achterwiel kan ik je vertellen

[ Voor 18% gewijzigd door _Anvil_ op 28-06-2023 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Jeroenneman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:22:
[...]

Ik vind het bij de Bosch juist irritant dat je boven de 25 continu tegen de motor intrapt. Dus welke stand je ook kiest, de 25 red je toch wel. Even wat harder gaat veel minder makkelijk dan met een normale stadsfiets.

De enige momenten dat ik de ebike van m'n partner leen is als ik niet bezweet wil aankomen ergens, voor lekker fietsen pak ik nog een oude opafiets uit 1950. Misschien dat ik me ooit nog waag aan een ebike die 35 kan, daar heb je tenminste iets aan. (of een model met een andere motor waarbij je boven de grenswaarde niet het gevoel hebt tegen de motor in te trappen).
Zo lang het gaat om een 25 km/h ebike zal je dat altijd hebben. Het is met een Bosch motor al een stuk minder abrupt omdat de afbouw begint vanaf 24,5 en helemaal weg is bij 26 km/h.

Vergeet niet dat om een stuk boven die 25 te gaan, je zelf zowat 200-250 Watt zal moeten duwen, en dat is weinigen gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:13

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zal me ook maar eens melden, bij een fietsenzaak een "occasion" aangeschaft ;)

Het is een Gazelle Ultimate C8+ (2020) met Bosch Active Line Plus middenmotor. Er staat net geen 5dkm op de teller, de accu zou nog 85% moeten hebben.

Doel: enkele reis (14km) naar werk over twee dijken en een brug wat gemakkelijker afleggen, kwam nu vaak net te bezweet aan op werk en ben daardoor al een schrikbarende 3 jaar geleden bijna volledig gestopt met na werk fietsen.
Met de ebike toch maar weer op de fiets naar het werk, alle kleine beetjes helpen voor zowel de gezondheid als het milieu!

Ik ben er tot nu toe erg blij mee, hij is verassend stil en alle ondersteuningsstanden zijn goed bruikbaar, ook is het echt totaal geen stoplichtsprinter, maar dat geeft ergens ook wel een verfijnd gevoel.

Het enige wat ik merk is dat je in de bovenste drie standen al heel gemakkelijk 26km/h haalt en het daarna voelt alsof je een beetje tegen de motor in werkt. Ik moet er nog even aan wennen en anders ga ik mijn fietstempo maar rond de 24-25 houden, voelt toch ook al lekker vlot aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
_Anvil_ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:29:
....Versnellen naar 45km/h is een hele klus op een ebike, tenzij je een dikke Stromer hebt .....
Ik denk dat je hier deels punt hebt, omdat het iets van de laatste tijd is om bromfietsen en dus ook speedpedelecs van het fietspad te weren.
Eerder was het voor producenten al voldoende om speedpedelecs te produceren die harder kunnen dan 25km/h.
Maar met gewijzigd beleid zou je verwachten dat ook de speedpedelec van andere merken dan Stromer wordt aangepast tot een waardig 45km/h voertuig.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 28-06-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Jerra schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:36:
.....Het enige wat ik merk is dat je in de bovenste drie standen al heel gemakkelijk 26km/h haalt en het daarna voelt alsof je een beetje tegen de motor in werkt....
Één post voor die van jou heeft @Tommie12 al aangegeven hoe dit komt.
Boven 25km/h stopt de ondersteuning volledig en moet je het allemaal zelf doen, wat vooral merkbaar is als je met een relatief hoge motorondersteuning fietst.

Die hogere ondersteuning komt dan ook met name van pas bij heuvelop of flink wind tegen of gewoon zonder al te veel inspanning met 25km/h fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

elinx schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Één post voor die van jou heeft @Tommie12 al aangegeven hoe dit komt.
Boven 25km/h stopt de ondersteuning volledig en moet je het allemaal zelf doen, wat vooral merkbaar is als je met een relatief hoge motorondersteuning fietst.

Die hogere ondersteuning komt dan ook met name van pas bij heuvelop of flink wind tegen of gewoon zonder al te veel inspanning met 25km/h fietsen.
Ja die zag ik daarna ook inderdaad, toen was ik het verhaaltje al aan het typen ;)
Ben er erg blij mee en gebruik voornamelijk het tweede niveau, ik bedoelde het meer als dat de motor ook gewoon echt wat extra weerstand lijkt te hebben, ook in stand OFF op lagere snelheden.
Verder niet belemmerend voor mijn dagelijkse woon-werk verkeer hoor, maar het is "meer" dan alleen maar het wegvallen van ondersteuning. (In dit specifieke geval tenminste)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-08 15:32
Tommie12 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:34:
[...]
Vergeet niet dat om een stuk boven die 25 te gaan, je zelf zowat 200-250 Watt zal moeten duwen, en dat is weinigen gegeven.
Dat vind ik toch meevallen. Ik rij vlot boven de 25, en dat lukt me nog steeds beter/sneller op men e-bike, dan op men oude klassieke fiets. En zo'n power user ben ik ook weer niet.
Ok ik kom bezweet aan, het is ook mijn portie beweging voor de dag, maar daar ben ik op voorzien.

En ik voel de ondersteuning wegvallen, maar het voelt nu ook niet als tegen de motor opboksen. Bosch midden motor bevalt me vrij goed op dat vlak. Oh en het is quasi constant op ECO, anders haal ik mezelf in. Enkel bergop met wind tegen is tour wel aanlokkelijk. Meer heb ik nog niet nodig gehad, en dat is "maar" op een activeline plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Jerra schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:08:
..... bedoelde het meer als dat de motor ook gewoon echt wat extra weerstand lijkt te hebben, ook in stand OFF op lagere snelheden.
De overbrenging is natuurlijk nimmer exact hetzelfde als bij een gewone fiets.
Er zal altijd "iets" extra bijkomen tgv een vrijloop.
De ene producent heeft dat beter voor elkaar dan de andere, waardoor je er meer of minder erg in hebt.
Misschien ook dat het hogere gewicht een rol speelt bij het in beweging zetten van de ebike zonder ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tommie12 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:34:
[...]

Zo lang het gaat om een 25 km/h ebike zal je dat altijd hebben. Het is met een Bosch motor al een stuk minder abrupt omdat de afbouw begint vanaf 24,5 en helemaal weg is bij 26 km/h.

Dat is niet het hele verhaal. Ik kan op een stadsfiets prima 28-30 km/u fietsen, maar op de ebike voelt dat als een hels karwei. Eerlijk gezegd heeft dat me voor mijzelf ook voorlopig van de elektrische fiets genezen. M'n vriendin vindt het fijn, maar als ik écht ergens snel moet zijn, pak ik liever een tig jaar oude fiets waarbij ik wel lekker door kan trappen.
Dat is ook makkelijk te checken door de motor uit te zetten en dan te fietsen. In plaats van net zo licht als mijn 70 jaar oude Gazelle heb ik het gevoel dat ik een olifant vooruit aan het trappen ben (Batavus Dinsdag Plus E oid).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jeroenneman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:55:
[...]

Dat is niet het hele verhaal. Ik kan op een stadsfiets prima 28-30 km/u fietsen, maar op de ebike voelt dat als een hels karwei. Eerlijk gezegd heeft dat me voor mijzelf ook voorlopig van de elektrische fiets genezen. M'n vriendin vindt het fijn, maar als ik écht ergens snel moet zijn, pak ik liever een tig jaar oude fiets waarbij ik wel lekker door kan trappen.
Dat is ook makkelijk te checken door de motor uit te zetten en dan te fietsen. In plaats van net zo licht als mijn 70 jaar oude Gazelle heb ik het gevoel dat ik een olifant vooruit aan het trappen ben (Batavus Dinsdag Plus E oid).
Een ebike is zwaarder, en heeft meestal wat bredere banden, dat voel je wel, en blijkbaar heb jij wel een heel goede conditie.
Niemand zegt ook dat je electrisch moet fietsen hé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
.... Ik kan op een stadsfiets prima 28-30 km/u fietsen, maar op de ebike voelt dat als een hels karwei. Eerlijk gezegd heeft dat me voor mijzelf ook voorlopig van de elektrische fiets genezen....
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Als je gewend bent om zonder belemmering een flinke snelheid aan te houden, dan kom je bedrogen uit met een ebike.

Een ebike is om het fietsen wat gemakkelijker te maken tot een zekere limiet.
Een limiet die door veel fietsers meestal niet gehaald wordt.
Is dat wel het geval en wil je hetzelfde gevoel op een ebike, dan ben je gauw aangewezen op speedpedelec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
[...]

Ik heb dat ook, terwijl mij Koga xlr8 echt heel licht is en hele smalle bandjes heeft vergeleken met die tanks die nu verkocht worden.
elinx schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:34:
[...]

Is dat wel het geval en wil je hetzelfde gevoel op een ebike, dan ben je gauw aangewezen op speedpedelec.
Ik wil niet de hele "de helft van de eBikes is opgevoerd" discussie weer oprakelen, maar ik kan hier op de afdeling geen collega vinden met een eBike die nog begrensd is op 25, daar zal een reden voor zijn. (bijna iedereen hier moet ook 15-20 km fietsen naar het werk, dus het hele fietsenhok staat vol met racefietsen en eBikes)

[ Voor 24% gewijzigd door _Anvil_ op 28-06-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
_Anvil_ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:52:
..... geen collega vinden met een eBike die nog begrensd is op 25, ....bijna iedereen hier moet ook 15-20 km fietsen .... vol met racefietsen en eBikes.....
Persoonlijk vermoed ik dat het een "forensen" ding is en misschien, in mindere mate, ook een economisch motief om dan niet voor een speedpedelec te gaan en als laatste speelt misschien de leeftijd van de berijder ook een rol.
Bij recreatief of huishoudelijk gebruik komt het mi veel minder voor.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 28-06-2023 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
elinx schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:18:
[...]

Dit "probleem" heeft meerdere kanten.
- Een bromfiets accelereert duidelijk sneller naar 45 km/u dan een Speedpedelec. Bij Bromfietsen kunnen automobilisten al ongeduldig worden/zijn omdat ze zo traag zijn. Zowel in optrekken als snelheid.
- Een SP ondersteunt tot 45 km/u maar zie dat maar eens te halen. Als je een SP hebt waarbij dat relatief eenvoudig gaat, blijft altijd het voorgaande punt nog overeind. Je bent dus een grote ergernis voor de automobilist.
- Je wordt met een SP vaak naar een (auto)weg gedirigeerd waar de maximale toegestane snelheid 50 km/u is. Voor een SP is deze snelheid eigenlijk niet te halen en voor een automobilist is dit doorgaans de minimale snelheid die ze rijden willen. Dat levert dus weer een conflict op.

Een SP is gewoon erg traag in versnellen en vertragen. Dit heeft wetgever niet goed ingeschat. Hierdoor is in feite een onveilige situatie gecreëerd voor de zwakste deelnemer in dit wegvak.

Binnen de bebouwde kom heeft een SP inderdaad nagenoeg geen tijdsvoordeel t.o.v een e-bike.
Daar buiten is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:29
knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 03-07-2023 23:10 . Reden: Zullen we de grenzen van wat wel of niet mag maar niet hier bespreken? ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:20
@Lollercopter Ja het is leuk speelgoed, zeker met zo'n BBSHD e.d.
Maar op de openbare weg dus wel illegaal; maximaal 25km/u ( je kunt hem waarschijnlijk wel zetten op 27 of 28, want in werkelijkheid kom je dan op 24/25 uit )
En zo'n gashendel mag natuurlijk al helemaal niet en super opvallend.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jee.Wee
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-09-2024
Foxhill schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:03:
[...]

Ziet er mooi uit. Ook de accugrootte en koolstofvezel voorvork zijn leuk. Maar als je display kapot is of de ondersteuning soms uitvalt, wie gaat dat dan repareren?
Klopt inderdaad, Lemmo is voor zover ik kan nagaan een startend merk. Bij alle (relatief) jonge merken is het afwachten hoe de ontwikkeling zal gaan. Dat is en blijft een gok, al wordt er deels gebruik gemaakt van bestaande componenten van andere/bekende merken.

Maar ik kan niet iets vergelijkbaars aan de Lemmo One vinden bij andere merken. Daar komt bij, kijkend naar Youtube video's (zowel van Lemmo zelf als reviews) dan lijken ze het wel goed opgezet te hebben. Het is nog even afwachten hoe dat in Nederland opgezet zal gaan worden.

Hierbij nog een promo.
(Ik hoop dat dit zo werkt, bij mij pas na 1x volgende en daarna 1x vorige. Aha, zo kan je blijkbaar alle promo's van Lemmo in deze map bekijken.)

[ Voor 5% gewijzigd door Jee.Wee op 28-06-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Jee.Wee schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:11:
[...]
Maar ik kan niet iets vergelijkbaars aan de Lemmo One vinden bij andere merken. …
Alleen al vlak onder je post: Flyer Upstreet SL en Velo de Ville 6TY.

En eigenlijk alles met Fazua. En Cannondale hun eigen systeem. En volgend jaar nog een paar merken met de nieuwe Bosch SX. Allemaal slanke hippe opties.

Er was inderdaad iets minder keuze in dit soort fietsen bij A-merken. Dat is al verbeterd en wordt nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
JohanNL schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:05:
Maar op de openbare weg dus wel illegaal; maximaal 25km/u ( je kunt hem waarschijnlijk wel zetten op 27 of 28, want in werkelijkheid kom je dan op 24/25 uit )
Boete?
Inbeslagname?
Niet verzekerd bij ongeval?

De eerste weet ik wel. De anderen? Hoe heet wordt die soep gegeten? Oprechte vraag.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:20
technorabilia schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:28:
[...]

Boete?
Inbeslagname?

De eerste weet ik wel. De anderen? Hoe heet wordt die soep gegeten? Oprechte vraag.
Alle drie.
Zodra men erachter komt dat je op de openbare weg rijdt met een voertuig dat niet voldoet aan de norm van een gewone ebike en niet is goedgekeurd door de RDW, dan nemen ze hem gewoon in beslag en wordt hij waarschijnlijk ook nog vernietigd.
En verzekeraars zijn er vooral om níét uit te betalen, dus die hebben dan een hele goede reden om te zeggen dat je in een dergelijk geval niet verzekerd bent.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:29
Knip

Die gashendel mag wel tot 6 km/h toch ? Misschien moet ik dat maar zo instellen met dat gekke kabeltje als dat kan. Ik gebruik hem alleen om op gang te komen en bij parkeren, ik vind het super handig daarvoor.

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 03-07-2023 23:12 . Reden: Mij kan het wel roesten, dus weg. Zie voorgaande knip ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jee.Wee
Foxhill schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:28:
[...]

Alleen al vlak onder je post: Flyer Upstreet SL en Velo de Ville 6TY.

En eigenlijk alles met Fazua. En Cannondale hun eigen systeem. En volgend jaar nog een paar merken met de nieuwe Bosch SX. Allemaal slanke hippe opties.

Er was inderdaad iets minder keuze in dit soort fietsen bij A-merken. Dat is al verbeterd en wordt nog beter.
Ook fraai natuurlijk. Maar vind ik persoonlijk niet echt hetzelfde concept (de accu uit het frame kunnen halen en zo toch een normale fiets zonder half-open framebuis over te houden) en bovendien van een compleet andere prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Jee.Wee schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:53:
[...]

Ook fraai natuurlijk. Maar vind ik persoonlijk niet echt hetzelfde concept (de accu uit het frame kunnen halen en zo toch een normale fiets zonder half-open framebuis over te houden) en bovendien van een compleet andere prijsklasse.
Wat is precies de usecase dan van een elektrische fiets zonder accu, behalve dat ie iets lichter is geworden? Waarom zou je er bewust voor kiezen de accu eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jee.Wee
jodeltje schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Wat is precies de usecase dan van een elektrische fiets zonder accu, behalve dat ie iets lichter is geworden? Waarom zou je er bewust voor kiezen de accu eruit te halen?
Als je soms ook gewoon op eigen kracht wilt fietsen, dus zonder ondersteuning en ook zonder de weerstand van een uitgeschakelde motor. Eigenlijk heb je zo 2 fietsen in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
.... leuk speelgoed, zeker met zo'n BBSHD e.d.
.... wel illegaal; maximaal 25km/u ....
.... gashendel mag natuurlijk al helemaal niet ....
technorabilia schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:28:
.....
Boete?
Inbeslagname?
....
...
De BBS01 van @Lollercopter heeft een vermogen van 250W nominaal, een BBSHD zoals jij noemt 1000W
Er is dus helemaal niks illegaals aan de motor zelf.
mbt de snelheid ga je er alvast vanuit dat dit aanzienlijk sneller is dan toegestaan. ca 28km/h is weliswaar te snel, maar ook niet weer overdreven snel, zoals bij een speedpedelec mogelijk is.
Een gashendel mag inderdaad niet voor de maximale snelheid, maar wel, zonder zelf fysieke inspanning te leveren, tot 6km/h (walkassist)

Echter met fysieke inspanning, zodat de gashendel alleen werkt als rotatie- of krachtsensor ook aangesproken wordt, mag waarschijnlijk gewoon tot 25km/h.
Want in feite is de gashendel in dat geval niet meer dan een traploze supportverhoging.

maw van een boete, in beslagname en niet verzekerd bij een ongeval kan eventueel pas sprake zijn als de snelheid boven 25km/h kan komen en dit via de gashendel zonder meetrappen mogelijk is.

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 29-06-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Jee.Wee schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:15:
[...]

Als je soms ook gewoon op eigen kracht wilt fietsen, dus zonder ondersteuning en ook zonder de weerstand van een uitgeschakelde motor. Eigenlijk heb je zo 2 fietsen in 1.
Al die motoren die ik noem hebben een vrijloop direct op de trapas en een accu die uit de buis kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Jee.Wee schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:15:
[...]

Een uitgeschakelde motor heeft nauwelijks weerstand, een vrijloop bestaat al heel lang bij elektrische fietsen, werkt prima. En soms zonder ondersteuning fietsen (ik zou niet weten waarom, ik ga weleens harder dan 25 dan, dan snap ik het) kan met alle fietsen..

Ik snap het concept niet zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jee.Wee
Foxhill schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:16:
[...]

Al die motoren die ik noem hebben een vrijloop direct op de trapas en een accu die uit de buis kan.
En als je de accu dan tijdelijk uit de buis haalt, is de buis dan nog helemaal gesloten? Geen open deel waar de accu hoort te zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Jee.Wee schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:28:
[...]

En als je de accu dan tijdelijk uit de buis haalt, is de buis dan nog helemaal gesloten? Geen open deel waar de accu hoort te zitten?
Dat weet ik niet zo van alle. Er kan ook een losse kap leverbaar zijn of de loze ruimte kan aan de onderkant weinig in zicht zijn. Dat is wel een klein/specifiek/gezocht argument om de fietskeuze op te baseren. Vooral voor een elektrische fiets. Mijn punt is alleen neem dan servicability ook mee als argument. Een telefoonlijn waar ze klaar staan om jou te vertellen hoe je de fiets kunt onderhouden is wat mij betreft een rode vlag.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 28-06-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jee.Wee
Foxhill schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:37:
[...]

Dat weet ik niet zo van alle. Er kan ook een losse kap leverbaar zijn of de loze ruimte kan aan de onderkant weinig in zicht zijn. Dat is wel een klein/specifiek/gezocht argument om de fietskeuze op te baseren. Vooral voor een elektrische fiets. Mijn argument is alleen neem dan servicability ook mee als argument. Een telefoonlijn waar ze klaar staan om jou te vertellen hoe je de fiets kunt onderhouden is wat mij betreft een rode vlag.
"Gezocht" en "klein" zou ik hier weg willen laten, "specifiek" en persoonlijk is het natuurlijk wel. Zo kan iedereen iets anders zoeken bij een fiets, daarom zijn er ook zoveel verschillende.
Verder heb je natuurlijk gelijk, maar dat had ik zelf in iets andere bewoordingen ook eerder aangegeven. Dat blijft link en een risico.

Ik heb ook nagedacht over die vrijloop op de trapas, maar zie dat zelf niet werken bij een achterwielmotor. Kan natuurlijk best aan mij liggen, dat ik iets niet snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Jee.Wee schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:52:
[...]

"Gezocht" en "klein" zou ik hier weg willen laten, "specifiek" en persoonlijk is het natuurlijk wel. Zo kan iedereen iets anders zoeken bij een fiets, daarom zijn er ook zoveel verschillende.
Verder heb je natuurlijk gelijk, maar dat had ik zelf in iets andere bewoordingen ook eerder aangegeven. Dat blijft link en een risico.

Ik heb ook nagedacht over die vrijloop op de trapas, maar zie dat zelf niet werken bij een achterwielmotor. Kan natuurlijk best aan mij liggen, dat ik iets niet snap.
Vrijloop op de trapas is bij een middenmotor. Dat zorgt er ook voor dat er geen extra weerstand is door de motor. En in tegenstelling tot een knop op de as van een wielmotor werkt die ook wanneer de motor wel aan staat. Bij dit type fiets een reëel scenario om 25+ te fietsen waarbij een wielmotor enorm afremt.

Ik bedoel niet dat jij een argument zoekt. Ik zeg gezocht omdat de oplossing niet 1:1 matcht met het probleem. Het probleem (wens) is een mooie en lichte fiets als je de accu niet nodig hebt. Daar bestaan al oplossingen voor (losse kap of plek van de accu buiten zicht). In het filmpje doen ze alsof het pas opgelost is als je de accu buiten/aan het frame hangt.

Neemt niet weg dat het wel een mooie fiets is.

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 28-06-2023 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Laatst online: 13:22
Jerra schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:36:
Ik zal me ook maar eens melden, bij een fietsenzaak een "occasion" aangeschaft ;)

Het is een Gazelle Ultimate C8+ (2020) met Bosch Active Line Plus middenmotor. Er staat net geen 5dkm op de teller, de accu zou nog 85% moeten hebben.

Doel: enkele reis (14km) naar werk over twee dijken en een brug wat gemakkelijker afleggen, kwam nu vaak net te bezweet aan op werk en ben daardoor al een schrikbarende 3 jaar geleden bijna volledig gestopt met na werk fietsen.
Met de ebike toch maar weer op de fiets naar het werk, alle kleine beetjes helpen voor zowel de gezondheid als het milieu!

Ik ben er tot nu toe erg blij mee, hij is verassend stil en alle ondersteuningsstanden zijn goed bruikbaar, ook is het echt totaal geen stoplichtsprinter, maar dat geeft ergens ook wel een verfijnd gevoel.

Het enige wat ik merk is dat je in de bovenste drie standen al heel gemakkelijk 26km/h haalt en het daarna voelt alsof je een beetje tegen de motor in werkt. Ik moet er nog even aan wennen en anders ga ik mijn fietstempo maar rond de 24-25 houden, voelt toch ook al lekker vlot aan.
Allereerst gefeliciteerd, mooie fiets. (Ik heb dezelfde :) ).

Dat gevoel tegen de motor in te trappen is inderdaad perceptie. Met een beetje wind in de rug zul je merken dat je gemakkelijk 28 tot 30 km/u haalt, zonder ondersteuning. De fiets loopt namelijk erg licht.
Ook met motor uit kan ik nog makkelijk en ontspannen 20 km/u fietsen.

Mijn vorige fiets (met Bafang en Nuvinci/Enviolo) naaf, trapte echt zwaar zonder ondersteuning. Ik had een keer per ongeluk mijn accu leeg gefietst en moest nog 10 km. Ik haalde met veel moeite 18km/u en kwam bekaf thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jee.Wee
Foxhill schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:20:
[...]

Vrijloop op de trapas is bij een middenmotor. Dat zorgt er ook voor dat er geen extra weerstand is door de motor. En in tegenstelling tot een knop op de as van een wielmotor werkt die ook wanneer de motor wel aan staat. Bij dit type fiets een reëel scenario om 25+ te fietsen waarbij een wielmotor enorm afremt.

Ik bedoel niet dat jij een argument zoekt. Ik zeg gezocht omdat de oplossing niet 1:1 matcht met het probleem. Het probleem (wens) is een mooie en lichte fiets als je de accu niet nodig hebt. Daar bestaan al oplossingen voor (losse kap of plek van de accu buiten zicht). In het filmpje doen ze alsof het pas opgelost is als je de accu buiten/aan het frame hangt.

Neemt niet weg dat het wel een mooie fiets is.
Het principe van vrijloop bij een middenmotor kan ik prima volgen, maar de Lemmo One heeft een achterwielmotor die je kunt ontkoppelen van naaf en derailleur.

Een losse kap om de open plek in de buis bij weglaten van een ingebouwde accu af te dekken, dat zou ook een mooie oplossing kunnen zijn inderdaad. Dat ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen in de lagere/midden prijsklasse.

Ik heb verder nog niets besloten over de Lemmo One, al spreekt die mij wel erg aan. Ik wacht toch eerst even af hoe Lemmo in Nederland alles gaat opzetten. Bestellen in Duitsland en daar ook voor service (al dan niet per post en eventueel in NL een fietsenmaker zoeken) terecht moeten, dat gaat mij momenteel nog een stap te ver. Voelt toch te onzeker. Al heb ik dat bij andere apparaten wel probleemloos gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 13:13
pandit schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Goed plan, bedankt voor de aanvulling, ga ik doen. Ik heb de verkoper van dit wiel aanvullende vragen gesteld
Ik heb het wiel gekocht en ga hem zaterdag ophalen, ben benieuwd of het binnenwerk compatibel is met die van mijn wiel, Het is in ieder geval een TranzX van ongeveer even oud. Van het weekend weten we meer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michnov
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:40
technorabilia schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:29:
[...]

Her voelt inderdaad "niet goed".

Bij nader inzien heb ik mogelijk te snel gekozen voor Enviolo. Niet genoeg stilgestaan bij het rendementverlies en het gemis van een discrete versnelling (i.t.t. een variabele). Dat laatste kan ook gewenning zijn. Ik heb de fiets pas kort en moet er nog een beter gevoel bij krijgen.

Al met al een fijne fiets, maar het had wellicht beter gekund. Next time...
Ik ben nog niet helemaal thuis in de ebike wereld maar om deze post maak ik me zorgen aangezien ik begin deze maand de Gazelle C380 HMB besteld heb en twijfel nu om hem te annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:56

B64

Jee.Wee schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:32:
[...]

Het principe van vrijloop bij een middenmotor kan ik prima volgen, maar de Lemmo One heeft een achterwielmotor die je kunt ontkoppelen van naaf en derailleur.

Een losse kap om de open plek in de buis bij weglaten van een ingebouwde accu af te dekken, dat zou ook een mooie oplossing kunnen zijn inderdaad. Dat ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen in de lagere/midden prijsklasse.

Ik heb verder nog niets besloten over de Lemmo One, al spreekt die mij wel erg aan. Ik wacht toch eerst even af hoe Lemmo in Nederland alles gaat opzetten. Bestellen in Duitsland en daar ook voor service (al dan niet per post en eventueel in NL een fietsenmaker zoeken) terecht moeten, dat gaat mij momenteel nog een stap te ver. Voelt toch te onzeker. Al heb ik dat bij andere apparaten wel probleemloos gedaan.
Ook een achterwielmotor kan een vrijloop hebben (hoewel dat meestal niet het geval is ivm kosten). Of de accu wel of niet in de fiets zit maakt verder niet uit voor de weerstand die je ondervindt. Er is geen verschil tussen rijden zonder accu, met accu maar uitgeschakelde fiets, of met ingeschakelde fiets maar ondersteuning uit. De weerstand die je ondervindt (als er geen vrijloop is) is komt vanuit de motor, niet vanuit de accu.

Overigens, mocht je een fiets zoeken met een afdekkap op het accuvak: Mokumono Polder. Die heeft ook nog een opbergvakje onder het deksel, naast de accu. En een Nederlands merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
michnov schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:59:
[...]

Ik ben nog niet helemaal thuis in de ebike wereld maar om deze post maak ik me zorgen aangezien ik begin deze maand de Gazelle C380 HMB besteld heb en twijfel nu om hem te annuleren.
Ligt ook aan mij hoor! Ik moet/moest gewoon erg wennen. Het is een fijne en degelijke fiets waar ik met plezier op fiets nu.

Ik hoop dat ik hierbij je twijfel kan wegnemen!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• B64

B64

michnov schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:59:
[...]

Er zijn zat mensen die super tevreden zijn over hun Enviolo naaf (al dan niet automatische variant) en niet meer zonder willen. Dat er ook mensen zijn die er niet aan kunnen wennen, hoeft niet te betekenen dat dat ook voor jou geldt.

Het rendementsverlies is voor de meeste mensen geen issue, je hebt immers een elektromotor die helpt trappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 16:12
B64 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Het rendementsverlies is voor de meeste mensen geen issue, je hebt immers een elektromotor die helpt trappen.
Indirect natuurlijk wel.

- fiets met ketting en derailleur is ~95% efficient qua overbrenging.
- standaard Nexus 7 naaf met ketting op ~85%.
- Envolio met belt zit ongeveer op ~75%.

Je hebt dus 15-20% minder range en op langere termijn ook minder levensduur van de accu.

Ik heb een paar jaar geleden op een fiets met Envolio naaf gefiets, Ik kon er niet aan wennen, ik miste het gevoel van directe overbrenging en snel en trefzaker schakelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Foxhill
bert74 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:02:
[...]

Indirect natuurlijk wel.

Je hebt dus 15-20% minder range en op langere termijn ook minder levensduur van de accu.

Ik heb een paar jaar geleden op een fiets met Envolio naaf gefiets, Ik kon er niet aan wennen, ik miste het gevoel van directe overbrenging en snel en trefzaker schakelen.
Waar kan ik die cijfers vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

bert74 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:02:
[...]

Indirect natuurlijk wel.

Dat ligt er dus maar net aan in hoeverre je je daar zorgen over maakt. Er zijn zat fietsers die puur letten op het fietsgevoel, het verlies in efficiency valt veel mensen niet eens op. Alleen iemand die veel fietst, en ook veel verschillende systemen kan vergelijken zal het merken.
Zonder meer - ik heb ooit een proefritje gemaakt op een fiets met Enviolo, en ik was er meteen klaar mee. Maar er zijn genoeg Enviolo-fans hier op het forum, dus weet ik dat mijn mening niet maatgevend is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:53:
....

... ik heb ooit een proefritje gemaakt op een fiets met Enviolo, en ik was er meteen klaar mee. Maar er zijn genoeg Enviolo-fans hier op het forum, dus weet ik dat mijn mening niet maatgevend is.
Met deze uitspraak benadruk je exact waarom proefrijden zo belangrijk is voor je een dure aankoop doet voor een e-bike.

Wat voor de één een Must is, is voor de ander een No-go.

Een advies van iemand hier op het forum kan weliswaar benadrukken wat voor- en nadelen zijn van een bepaalde keus en waar je op moet letten, maar mag nimmer leidend zijn voor je keus.
Hetzelfde geldt voor consumententesten van bv ANWB, AD en Consumentenbond.

Zie het als een leidraad in je zoektocht.maar ga altijd proefrijden om zelf te ervaren wat er geschreven is.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 29-06-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jee.Wee
B64 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:18:
[...]

Ook een achterwielmotor kan een vrijloop hebben (hoewel dat meestal niet het geval is ivm kosten). Of de accu wel of niet in de fiets zit maakt verder niet uit voor de weerstand die je ondervindt. Er is geen verschil tussen rijden zonder accu, met accu maar uitgeschakelde fiets, of met ingeschakelde fiets maar ondersteuning uit. De weerstand die je ondervindt (als er geen vrijloop is) is komt vanuit de motor, niet vanuit de accu.

Overigens, mocht je een fiets zoeken met een afdekkap op het accuvak: Mokumono Polder. Die heeft ook nog een opbergvakje onder het deksel, naast de accu. En een Nederlands merk.
Een niet aangedreven/bekrachtigde maar wel meedraaiende achterwielmotor (dus zonder vrijloop) zal altijd wat draaiweerstand geven. Daar heeft het al dan niet aanwezig zijn van een accu inderdaad niets mee te maken.

Die Mokumono Polder is voor mij nieuw, met inderdaad een heel andere accubak constructie. Wel een aparte verschijning, maar een heel ander type fiets dan de Lemmo One.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bert74
Foxhill schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:38:
[...]

Waar kan ik die cijfers vinden?
In dit overzicht https://www.fietsersbond....voor-je-elektrische-fiets staan de meeste cijfers wel vermeld.

Geeft ook een mooi overzicht van de verschillende soorten overbrengingen.

Voor wie Duits kan lezen: https://fahrradzukunft.de...gen-an-nabenschaltungen-2

"Während die Rohloff Speedhub (insbesondere ohne Kettenspanner und mit eher geringer Kettenspannung montiert) in allen Leistungsbereichen vergleichbar effizient wie eine Kettenschaltung arbeitet, zeigen preisgünstigere Nabenschaltungen doch deutlich höhere Verluste. Das ungewöhnliche Funktionsprinzip der NuVinci N360 kann in der Praxis zwar durch angenehm leichtgängige, stufenlose Wahl der Übersetzung und geräuschlosen Betrieb gefallen, insbesondere bei kräftigem Antritt ist die N360 aber erheblich verlustreicher als die Konkurrenz. Für sportliche Fahrer ist sie somit uninteressant."

De NuVinci N360 is de voorganger van de Envolio, het werkingsprincipe is hetzelfde.

Er zijn nog wel wat meer bronnen, maar bovenstaande artikelen geven een mooi overzicht. De verliespercentages zijn behoorlijk consistent.

Verlies riemaandrijving: https://www.rad-lager.de/riemenantrieb.htm
YouTube: Video 1 : Wirkungsgrad Riemen vs. Kette - mehr Kraftbedarf durch R...

Ik wil er niet over opscheppen, maar ik ben een fervent fietser en heb jarenlang ervaring met meerdere soorten fietsen. Ik ben daarnaast op mijn werk beheerder van de fietsregeling en heb uit interesse op veel fietsen van collega's getest.

Ik heb op (dure) fietsen gefiets met riemaandrijving, eenvoudige shimano 5-7 speed naaf en dan ook nog eens matige banden. Die fietsen dan echt 20% zwaarder dan een derailleur fiets met goede kwaliteit banden. Dat voel je echt. Op een E-bike heb je er welliswaar minder last van, maar 20% minder range en ook minder kracht vind ik wel aanzienlijk, vooral als de fiets wat langer meegaat, heb je minder accu reserve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 17:32
@Foxhill Bedankt voor je aanvullende informatie m.b.t. de Pinion MGU!

De Flyer had ik inderdaad gespot. De rest nog niet.

Benieuwd hoe dit zich in de komende jaren gaat ontwikkelen en wat de volgende generaties brengen en welke afgeleiden er op de markt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-08 15:13
bert74 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:52:
[...]

Ik heb op (dure) fietsen gefiets met riemaandrijving, eenvoudige shimano 5-7 speed naaf
Alleen kan je de Shimano 5 niet vergelijken met de 7 toch?
De 5 is meer gericht op e bike en wat sterker dan een 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Roos79 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:33:
[...]

Alleen kan je de Shimano 5 niet vergelijken met de 7 toch?
De 5 is meer gericht op e bike en wat sterker dan een 7?
Ik ken de specs can de Shimano 5 speed niet goed.
De Nexus 7 en 8 konden (vroeger) maar 40 Nm aan, de Bosch motoren werden dan ook begrensd.

Het lijkt me dat de 5-speed meer koppel aan kan, want zet worden geleverd met de Performance line modellen met 75nm.

Mogelijk hebben de 5-speeds 1 planatair stelsel minder in de naaf (en daardoor ook wat efficienter). Minder breik, waar wellicht meer ruimte om e.a.a. steviger uit tevoeren. Maar dat is speculatie van mijn kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
bert74 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:51:
[...]

Ik ken de specs can de Shimano 5 speed niet goed.
De Nexus 7 en 8 konden (vroeger) maar 40 Nm aan, de Bosch motoren werden dan ook begrensd.

Het lijkt me dat de 5-speed meer koppel aan kan, want zet worden geleverd met de Performance line modellen met 75nm.

Mogelijk hebben de 5-speeds 1 planatair stelsel minder in de naaf (en daardoor ook wat efficienter). Minder breik, waar wellicht meer ruimte om e.a.a. steviger uit tevoeren. Maar dat is speculatie van mijn kant.
Dat is geen speculatie, dat is gewoon een feit.
De 5speed is speciaal ontwikkeld voor ebikes, en kan idd meer koppel aan.
Of die efficienter is dan de 7 of 8 kan ik niet bevestigen of ontkennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
bert74 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:52:
[...]

In dit overzicht https://www.fietsersbond....voor-je-elektrische-fiets staan de meeste cijfers wel vermeld.

Geeft ook een mooi overzicht van de verschillende soorten overbrengingen.

Voor wie Duits kan lezen: https://fahrradzukunft.de...gen-an-nabenschaltungen-2

"Während die Rohloff Speedhub (insbesondere ohne Kettenspanner und mit eher geringer Kettenspannung montiert) in allen Leistungsbereichen vergleichbar effizient wie eine Kettenschaltung arbeitet, zeigen preisgünstigere Nabenschaltungen doch deutlich höhere Verluste. Das ungewöhnliche Funktionsprinzip der NuVinci N360 kann in der Praxis zwar durch angenehm leichtgängige, stufenlose Wahl der Übersetzung und geräuschlosen Betrieb gefallen, insbesondere bei kräftigem Antritt ist die N360 aber erheblich verlustreicher als die Konkurrenz. Für sportliche Fahrer ist sie somit uninteressant."

De NuVinci N360 is de voorganger van de Envolio, het werkingsprincipe is hetzelfde.

Er zijn nog wel wat meer bronnen, maar bovenstaande artikelen geven een mooi overzicht. De verliespercentages zijn behoorlijk consistent.

Verlies riemaandrijving: https://www.rad-lager.de/riemenantrieb.htm
YouTube: Video 1 : Wirkungsgrad Riemen vs. Kette - mehr Kraftbedarf durch R...

Ik wil er niet over opscheppen, maar ik ben een fervent fietser en heb jarenlang ervaring met meerdere soorten fietsen. Ik ben daarnaast op mijn werk beheerder van de fietsregeling en heb uit interesse op veel fietsen van collega's getest.

Ik heb op (dure) fietsen gefiets met riemaandrijving, eenvoudige shimano 5-7 speed naaf en dan ook nog eens matige banden. Die fietsen dan echt 20% zwaarder dan een derailleur fiets met goede kwaliteit banden. Dat voel je echt. Op een E-bike heb je er welliswaar minder last van, maar 20% minder range en ook minder kracht vind ik wel aanzienlijk, vooral als de fiets wat langer meegaat, heb je minder accu reserve.
De bekende Duitse bron. Ik hoopte op iets nieuws. De N360 stamt uit ~2006 en sindsdien zijn er een paar revisies / vernieuwingen / generaties tot de huidige Enviolo (o.a. Trekking) naaf.

Helemaal eens met jouw ervaringen welke naven lichter en zwaarder fietsen. Alleen de percentages die je in de post noemt kun je niet zo weten.

Zou leuk zijn als iemand een nieuw onderzoek deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Vandaag even geëxperimenteerd met de Enviolo (handmatig) naaf.

Terugschakelen gaat inderdaad op elk moment terwijl ik aan het trappen ben.

Opschakelen alleen tot een bepaald punt. Dat is er geen beweging in te krijgen. Dan moet je even stoppen met trappen voordat je verder kunt opschakelen. Dit moet je twee keer doen voordat je je in de hoogste versnelling bevindt.

Nieuwsgierig. Is dit iets technisch? Of komt het door de belasting op dat moment? Gewoon benieuwd...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-08 22:12
Sinds een tijd heb ik het probleem dat mijn Bosch 4A lader (BCS230) begint te deraten na 40 a 50min laden. Het vermogen zakt dan in van ~180W naar ~105W. Soms iets hoger of lager naarmate de battterij SoC waarmee ik begin met laden.
Daarna begint die te pendelen tussen die twee vermogens om de 5 a 10min.
Lader is op zijn heetste punt dan 62 graden, omgeving is er 23 graden. De batterij zit tegen dan een 6 graden boven de omgeving.

Zijn er nog mensen die dit voor hebben?
Ik vind het best irritant aangezien ik net altijd tot ~80% laadt met een Tapo P110 geconfigureerd om uit te schakelen bij 190W (= ~80% SoC als de lader niet derate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
@bert74 Grotendeels met je verhaal eens. Toch zie je de N7 en N8 in combinatie met Bosch Active Line Plus (50 Nm) en Fazua ride 60 (60 Nm), dus 40 Nm lijkt me wat weinig. De huidige specs liggen dacht ik ook op max. 60 Nm al is de slijtage uiteraard hoger bij elke toename in kracht die de motor levert. Voordeel van d N8 is uiteraard de direct drive in 5.
Waar de slijtage of een defect ook optreed is als er door wordt getrapt tijdens het schakelen. Gaat dus ook om het juiste gebruik.

Denk dat het niet per se een kwestie is van goedkoop vs duur qua banden. Ook dure banden kunnen stroef rijden als het profiel niet matcht met het gebruik. Een stadsfiets met een dik off-road profiel is niet zinvol en toch zie je dat soms en vanzelfsprekend is bandenspanning van invloed. Hoeveel rijden er niet met veel te lage bandendruk.

[ Voor 8% gewijzigd door neb0 op 29-06-2023 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
neb0 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:43:
@bert74 Grotendeels met je verhaal eens. Toch zie je de N7 en N8 in combinatie met Bosch Active Line Plus (50 Nm) en Fazua ride 60 (60 Nm), dus 40 Nm lijkt me wat weinig. De huidige specs liggen dacht ik ook op max. 60 Nm al is de slijtage uiteraard hoger bij elke toename in kracht die de motor levert. Voordeel van d N8 is uiteraard de direct drive in 5.
Waar de slijtage of een defect ook optreed is als er door wordt getrapt tijdens het schakelen. Gaat dus ook om het juiste gebruik.

Denk dat het niet per se een kwestie is van goedkoop vs duur qua banden. Ook dure banden kunnen stroef rijden als het profiel niet matcht met het gebruik. Een stadsfiets met een dik off-road profiel is niet zinvol en toch zie je dat soms en vanzelfsprekend is bandenspanning van invloed. Hoeveel rijden er niet met veel te lage bandendruk.
Vergeet niet dat dikkere banden minder druk nodig hebben. Comfort is ook een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
AndRo555 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:35:
...Bosch 4A lader (BCS230) begint te deraten ... ~180W naar ~105W....
Lader is op zijn heetste punt dan 62 graden,....
.... irritant aangezien ik net altijd tot ~80% laadt met een Tapo P110 ....190W ....
Hier worden een tweetal zaken genoemd waar je een probleem mee denkt te hebben.
De Bosch acculader en de Tapo P110
Met betrekking tot de Bosch lader vergeet je dat de BMS in de accu bij het laden een duidelijke rol speelt.
De BMS zorgt ervoor dat het laden op een veilige manier gebeurd en geeft feitelijk aan wat een lader mag aanbieden. De lader zelf is redelijk passief, maar een temperatuur van 62°C is mi aan de hoge kant.
Waarom dit komt hangt ervan af hoe de laadstroomafname (5A - 2,9A) door de lader wordt uitgevoerd.

De Tapo laat je afschakelen bij 190Wh (0,19kWh). Normaal gesproken hoeft het "deraten" daar geen enkele invloed op te hebben, omdat deze de tijd, spanning en stroom meet
Met deraten zal de afgegeven stroom naar de lader (0,78A - 0,46A) en tijd (korter/langer) wijzigen, maar uiteindelijk stopt het bij 190Wh.
Hierbij neem ik aan dat het om aan/uit gaat en dat er verder geen invloed is op de uitgang waar de lader aanhangt.

Advies is om eea te determineren:
1 Probeer de lader eens zonder Tapo om te kijken of hetzelfde gebeurd, mbt temperatuur
2 Indien mogelijk, test de lader met een andere accu, zonder Tapo
3 Indien mogelijk, probeer dan eens een andere lader met deze accu, zonder Tapo

Als 1 goed gaat, is de Tapo verdacht, zo niet is het de lader of accu
Als 2 goed gaat is de BMS of accu verdacht, zo niet is het de lader
Als 3 goed gaat is de lader verdacht, zo niet is het de accu

Mijn persoonlijke mening
Door op een vrij primitieve manier de stroom af te schakelen op volgens jou 80% (is 237Wh werkelijk de capaciteit van je accu?), negeer je volledig de werking van de BMS. Zou er geladen worden met 180W schakelt de Tapo al na ca. iets meer dan één uur af.
De BMS krijgt dan niet voldoende tijd om de cellen te balanceren en zal bij onbalans op een bepaalde manier reageren. Eea is afhankelijk van de intelligentie van de BMS (actief vs passief) hoe het balanceren gebeurd, maar igv van passief heeft deze héél veel tijd nodig om te balanceren, eea afhankelijk van de leeftijd van de accu.
Ik weet dat er hier eerder berichten zijn geweest mbt laaddiscipline voor het behoud van de accu (20-80 regel) maar mijn mening is dat de BMS dit veel beter kan regelen.

In de openingspost is wat aandacht besteed aan het laden van de accu

[ Voor 22% gewijzigd door elinx op 30-06-2023 01:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
[...]

Wanneer je zo snel zelf kunt trappen, koop je dus beter een speedpedelec.
40-45 GPS zonder te zweten op m'n Qwic RD11 :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:24
Hoeveel rijden er niet met veel te lage bandendruk.
IMHO rijden erg veel mensen met te hoge bandendruk. ;)

Zelfs op een houten wielerbaan is hoge druk nauwelijks de moeite waard, en op de weg is te hoge druk juist vertragend omdat je stuitert over oneffenheden ipv het absorbeert.

https://www.roadbikerider...volution-by-jan-heine-d1/

[ Voor 37% gewijzigd door roffeltjes op 30-06-2023 07:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
technorabilia schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:04:
Vandaag even geëxperimenteerd met de Enviolo (handmatig) naaf.

Terugschakelen gaat inderdaad op elk moment terwijl ik aan het trappen ben.

Opschakelen alleen tot een bepaald punt. Dat is er geen beweging in te krijgen. Dan moet je even stoppen met trappen voordat je verder kunt opschakelen. Dit moet je twee keer doen voordat je je in de hoogste versnelling bevindt.

Nieuwsgierig. Is dit iets technisch? Of komt het door de belasting op dat moment? Gewoon benieuwd...
Dat is idd technisch, maar je zal ook zien dat de naaf na een paar duizend km makkelijker schakelt in beide richtingen.
Maar hoe hoger de belasting hoe moeilijker je kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74

Helaas leveren veel merken goedkope banden om de fiets bij eerste montage uit kostenoverwegingen. Selectie van een goede band kan zo 10 watt per band schelen t.o.v. een slechte. Zie hier

https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews

De wat duurdere banden zijn vrijwel altijd een beter.

Een brede band hoeft inderdaad minder op spanning worden gebracht en geeft meer comnfort met een redelijke rolweerstand. Echter ,de trend naar 50-60mm banden gaat mij weer te ver. De banden zijn veel zwaarder dan 37-40mm en rolweerstand neemt weer toe ipv. af Ik denk dat de sweet-spot nog steeds bij ~40mm zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 06:56:
[...]

Zelfs op een houten wielerbaan is hoge druk nauwelijks de moeite waard, en op de weg is te hoge druk juist vertragend omdat je stuitert over oneffenheden ipv het absorbeert.

En daar hoort dit linkje bij: https://silcavelo.eu/pages/sppc-form

Iedere keer weer ben ik verrast hoe laag die drukken zijn die aanbevolen worden.

Met een gewicht van 130 kg (fiets + baggage + mezelf) op 50mm banden op asfalt kom ik op 2.15 Bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
elinx schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:24:
[...]
Hier worden een tweetal zaken genoemd waar je een probleem mee denkt te hebben.
De Bosch acculader en de Tapo P110
Met betrekking tot de Bosch lader vergeet je dat de BMS in de accu bij het laden een duidelijke rol speelt.
De BMS zorgt ervoor dat het laden op een veilige manier gebeurd en geeft feitelijk aan wat een lader mag aanbieden. De lader zelf is redelijk passief, maar een temperatuur van 62°C is mi aan de hoge kant.
Waarom dit komt hangt ervan af hoe de laadstroomafname (5A - 2,9A) door de lader wordt uitgevoerd.
Ik snap dat de BMS moet balanceren, maar de deration is altijd vrij consisten na een tijd laden 40-50min. Waar ik in de winter hier geen probleem mee had.
Bovendien is de derating er helemaal niet als ik meerdere keren 40min laadt met 10min pauze er tussen.
De Tapo laat je afschakelen bij 190Wh (0,19kWh). Normaal gesproken hoeft het "deraten" daar geen enkele invloed op te hebben, omdat deze de tijd, spanning en stroom meet

Met deraten zal de afgegeven stroom naar de lader (0,78A - 0,46A) en tijd (korter/langer) wijzigen, maar uiteindelijk stopt het bij 190Wh.
Hierbij neem ik aan dat het om aan/uit gaat en dat er verder geen invloed is op de uitgang waar de lader aanhangt.
Je hebt het niet goed gelezen, de Tapo schakelt de lader af bij 190W, niet 190Wh. Gezien de CC-CV laadcurve van de batterij een een SoC afhankelijke spanning van de cellen kruipt het laadvermogen stilaan omhoog van ~165W bij lege batterij tot 194W bij een bijna volle batterij, daarna zakt het laadvermogen in (CV gedeelte) tot uiteindelijk 0W.
Hiermee stopt het laden rond de ~80%.
Advies is om eea te determineren:
1 Probeer de lader eens zonder Tapo om te kijken of hetzelfde gebeurd, mbt temperatuur
2 Indien mogelijk, test de lader met een andere accu, zonder Tapo
3 Indien mogelijk, probeer dan eens een andere lader met deze accu, zonder Tapo

Als 1 goed gaat, is de Tapo verdacht, zo niet is het de lader of accu
Als 2 goed gaat is de BMS of accu verdacht, zo niet is het de lader
Als 3 goed gaat is de lader verdacht, zo niet is het de accu

Mijn persoonlijke mening
Door op een vrij primitieve manier de stroom af te schakelen op volgens jou 80% (is 237Wh werkelijk de capaciteit van je accu?), negeer je volledig de werking van de BMS. Zou er geladen worden met 180W schakelt de Tapo al na ca. iets meer dan één uur af.
De BMS krijgt dan niet voldoende tijd om de cellen te balanceren en zal bij onbalans op een bepaalde manier reageren. Eea is afhankelijk van de intelligentie van de BMS (actief vs passief) hoe het balanceren gebeurd, maar igv van passief heeft deze héél veel tijd nodig om te balanceren, eea afhankelijk van de leeftijd van de accu.
Ik weet dat er hier eerder berichten zijn geweest mbt laaddiscipline voor het behoud van de accu (20-80 regel) maar mijn mening is dat de BMS dit veel beter kan regelen.

In de openingspost is wat aandacht besteed aan het laden van de accu
Ik zal eens een lange tijd laden met de lader tot 100% en dan laten hangen aan het stopcontact.
De Tapo is een fancy relais, dus dat doet buiten het afschakelen in bepaalde condities helemaal niet met de temperturen van de lader/batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
AndRo555 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:44:
[...]

Ik snap dat de BMS moet balanceren, maar de deration is altijd vrij consisten na een tijd laden 40-50min. Waar ik in de winter hier geen probleem mee had.
Bovendien is de derating er helemaal niet als ik meerdere keren 40min laadt met 10min pauze er tussen.

[...]

Je hebt het niet goed gelezen, de Tapo schakelt de lader af bij 190W, niet 190Wh. Gezien de CC-CV laadcurve van de batterij een een SoC afhankelijke spanning van de cellen kruipt het laadvermogen stilaan omhoog van ~165W bij lege batterij tot 194W bij een bijna volle batterij, daarna zakt het laadvermogen in (CV gedeelte) tot uiteindelijk 0W.
Hiermee stopt het laden rond de ~80%.

[...]

Ik zal eens een lange tijd laden met de lader tot 100% en dan laten hangen aan het stopcontact.
De Tapo is een fancy relais, dus dat doet buiten het afschakelen in bepaalde condities helemaal niet met de temperturen van de lader/batterij.
Zou je lader niet wat trager gaan omdat die te warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Tommie12 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:46:
[...]

Zou je lader niet wat trager gaan omdat die te warm wordt?
Dat is net de hele hypothese die ik voorop stel. :P
Daarmee dat ik hier kom vragen of er andere zijn die hetzelfde merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
AndRo555 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Dat is net de hele hypothese die ik voorop stel. :P
Daarmee dat ik hier kom vragen of er andere zijn die hetzelfde merken.
Ik laad gewoon als ik de fiets nodig heb, of onder de 3 blokjes zit. Ik heb ook de 4A lader, maar ga dat niet meten, ik reken op het BMS om dat in de gaten te houden.

Nadat onze eerste electrische fiets meer dan 10 jaar prima gewerkt heeft op zijn eerste batterij die soms dagen aan de lader hing, heb ik daar geen stress meer over. (en dat was een oude Giant met 240 Wh batterij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Tommie12 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:54:
[...]

Ik laad gewoon als ik de fiets nodig heb, of onder de 3 blokjes zit. Ik heb ook de 4A lader, maar ga dat niet meten, ik reken op het BMS om dat in de gaten te houden.

Nadat onze eerste electrische fiets meer dan 10 jaar prima gewerkt heeft op zijn eerste batterij die soms dagen aan de lader hing, heb ik daar geen stress meer over. (en dat was een oude Giant met 240 Wh batterij)
Snap ik volledig, echter gebruik ik dagelijks een 700 a 800Wh van een 500Wh Bosch batterij (irl eerder een 480Wh Bosch batterij).
Dus wil er wel de max van levensduur uit proberen halen.
Ik ben aan het overwegen om een 2A lader te nemen en die overdag op het werk gewoon "dom" te laten laden tot 100% en dan 's nachts thuis de 4A lader met de Tapo laten laden tot 80%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
AndRo555 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Snap ik volledig, echter gebruik ik dagelijks een 700 a 800Wh van een 500Wh Bosch batterij (irl eerder een 480Wh Bosch batterij).
Ik ben aan het overwegen om een 2A lader te nemen en die overdag op het werk gewoon "dom" te laten laden tot 100% en dan 's nachts thuis de 4A lader met de Tapo laten laden tot 80%.
Ik zou het niet te moeilijk maken. Als je je fiets elke dag zo intensief gebruikt, dan blijft die ook nooit heel lang op 100% staan.
Natuurlijk, jij doet 1.6 laadcycli per dag, dus na een jaar of 3-4 zal het wel op zijn, maar dan heb je ook enorm veel kilometers gedaan en heel veel brandstof bespaard.

Als volgende fiets zou ik wel denken aan een fiets met grotere batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:02
AndRo555 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Je kan ook overwegen nog een accu te kopen en af te wisselen. Dan hoef je nooit 1 accu helemaal leeg te fietsen. Wel irritanter met opladen/meezeulen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
AndRo555 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:44:
....
Hiermee stopt het laden rond de ~80%.....
Ik had het wel gelezen, maar te snel verkeerd geïnterpreteerd, vandaar ook mijn verbazing over de capaciteit van je accu.

Het wordt dan wel CC-CV genoemd, maar in praktijk varieert de laadspanning en laadstroom met de accuspanning (31V-42V), waardoor uiteindelijk het afgegeven vermogen verschilt. Daar heb jij de 190W op gebaseerd. Ik neem aan dat je de 165W-194W geobserveerd hebt tijdens het laden.

Wat de lader probeert te doen is de accu tot 100% te laden. (42V)
Wat de BMS probeert te doen is alle cellen evenveel te laden.(elke cel 4,2V)
Wat jij probeert te doen is het laadproces op 80% af te breken, zodat je net onder de max. 42V blijft.

Zoals ik het bekijk lijkt het er nu op dat er een aanzienlijke onbalans is ontstaan in je accu en dat de BMS dit waarschijnlijk op de actieve manier weer probeert te corrigeren.
Een actieve BMS zal nl. tijdens het laad- en ontlaadproces de lading van een voller celblok naar een naastliggende minder vol celblok laten vloeien, die dit vervolgens weer naar de daar naastliggende etc
.
Na enige tijd neemt de laadtroom af als een celblok bijna vol is, deze staat vervolgens zijn lading af en de laadstroom gaat weer stijgen en zo door tot alle celblokken evenveel geladen zijn.
Het is de BMS die bepaald hoe groot de stroom is die naar de minder volle cellen gaat, wat minder kan zijn dan de laadstroom van de lader en het balanceren niet kan bijhouden.
Als er weinig verschil is tussen de celblokken dan is zal dit niet echt merkbaar zijn, omdat er nagenoeg niet gebalanceerd hoeft te worden. Nu merk je het aan het deraten van het vermogen.

Dit in tegenstelling tot een passieve BMS die blijft laden tot alle cellen zo vol mogelijk zijn, vervolgens het meest volgeladen celblok met een kleine stroom laat afvloeien en de achtergebleven celblokken met eenzelfde kleine stroom blijft laden tot alles evenveel geladen is. Iets wat zeer tijdrovend is en wordt, naarmate de accu meer in onbalans raakt.

Zoals gezegd. Persoonlijk zou ik de lader zijn werk laten doen tot de BMS aangeeft dat de accu geladen en in balans is en beter is ook dit met een lagere laadstroom te doen, zodat de BMS wat minder "aggressief" hoeft te corrigeren.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 30-06-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Bedankt voor de bovenstaande reacties (van circa 2-3 pagina's terug).
De weerstand zonder ondersteuning valt inderdaad wel mee, heb wat gefietst met weinig en stukken met geen ondersteuning,
In de 5de (direct drive) heb je nauwelijks weerstand echter is de 4de is voor mij degene die wel weerstand achtig aanvoelt, en de 6 ook wel een beetje, 7 en 8 fietsen (met de juiste snelheid) weer lichter.

Dit weekend de kettingkast maar eens los zodat ik de naafafstelling kan bekijken!

[ Voor 3% gewijzigd door Jerra op 30-06-2023 14:48 . Reden: verduidelijking omtrent discussie onderwerp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:14
[...]

Hoge druk geeft minder wrijvingsweerstand want kleiner contactoppervlak. Stuiteren geeft meer luchtweerstand wordt pas relevant bij zeer hoge snelheden vermoed ik, je verliest ook wat ‘verticale’ energie. Met een vermogensmeter kan je het zelf testen, zelfde omstandigheden zelfde parcours. Zelfde snelheid aanhouden. En dan kijken welk scenario meer vermogen vraagt. ( hard halfhard zacht profiel)

Ik prefereer zo hoog mogelijke druk om accucapaciteit te besparen!

[ Voor 4% gewijzigd door mv_ak op 30-06-2023 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@elinx Prima geschreven, wat heb jij een kennis (y) ! Wat de Bosch lader doet voor de aanvang is een handshake uitvoeren met het BMS van de accu. Die handshake is dat klikje wat je hoort bij aanvang.

Het BMS van vele e-bikeaccu's begint pas met balanceren bij de 42 volt. Dit is hardwarematig zo besloten helaas. Als je oplaad tot 80% heb je de balancerende werking dus niet, dus even vlug opladen is er niet bij.
Nu is het incidenteel gedeeltelijk opladen geen enkel probleem, maar als gewoonte zou ik het nalaten.

De CCCV laadcurve (constant current & constant voltage) wordt het meest gedaan met een passief BMS. Het BMS in elektrische fietsen. Een actief BMS is beter, maar vereist communicatie met de lader voor elke cel, maar is veel duurder en complexer.

Mensen worden bang voor het opladen tot 42 volt (4,2 volt per cel), maar dit is niet eens zo erg! Het is de totale tijd die een cel verkeert op die 4,2 volt. Ga je vrijwel meteen fietsen met een volle opgeladen accu dan kan dit nauwelijks kwaad. Cellen die in balans zijn (welke elke lading worden gebalanceerd) lijden minder als cellen die niet in par staan met elkaar wat gebeurt bij gedeeltelijke ladingen.

Wat wel schadelijk is is de opslag van cellen die op 4,2 volt verkeren. (langdurig dus) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
[...]

Ja roadbikers maar ik bedoelde vooral tour/stadsgebruik, ik zie hier echt toch aardig wat lage bandendruk als ik om me heen kijk. Heb het dan niet over brede banden die vanwege comfort BEWUST ;) met minder aan bar rondrijden. In mijn eigen omgeving ook voorbeelden met veel te slappe 622-37 of 622-40 banden, maar ik word niet echt serieus genomen (als men klaagt over dat de fiets toch zo zwaar trapt). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:54:
....
De CCCV laadcurve (constant current & constant voltage) wordt het meest gedaan met een passief BMS. Het BMS in elektrische fietsen. Een actief BMS is beter, maar vereist communicatie met de lader voor elke cel, maar is veel duurder en complexer.
....
Ik bekijk het met name vanuit technische kant...
mbt passieve BMS wil ik opmerken dat dit mi nimmer tot 42V laden kan zijn voordat er gebalanceerd wordt, want dat zou inhouden dat een "achterlopend celblok" ervoor zorgt dat de andere celblokken overladen worden.
mi begint het balanceren al als één celblok tot 4,2V geladen is, waarna het wegdrainen van de stroom bij dit celblok start. Vandaar dat bij een flinke onbalans het balanceren heel erg lang kan duren.
Met een dergelijke BMS ligt te kort laden eerder om de loer.

Een snellere manier zou zijn de volle cel volledig af te schakelen, de laadspanning 4,2V lager en verder met de andere celblokken laden etc, tot het laatste celblok nog slechts met 4.2V geladen wordt tot alle celblokken zijn geladen. Eventueel zou dit andersom met verhogen van de laadspanning ook kunnen werken, door te starten met één celblok en 4,2V etc.
Dit vereist wel een aangepaste lader die met de BMS communiceert en de spanning verlaagt of verhoogt, wat feitelijk dus ook een actieve BMS betreft, maar compleet anders dan wat ik me bij een actieve BMS voorstel waarbij tijdens laden/ontladen verevening plaatsvindt tussen de cellen.

Ik zie niet in waarom een dergelijke actieve BMS moet communiceren met de lader. Ik denk nl dat het puur afhangt hoe de BMS hardwarematig is ingericht om tussen de celblokken de lading te verevenen.
Soms met bluetooth dat je de accuspanning per celblok kan zien (via een app) en dus ook de eventuele onbalans.
Ik ben wel met je eens dat een actieve BMS beter is om de balans vast te houden, omdat deze zowel bij laden als ontladen kan balanceren,

[ Voor 24% gewijzigd door elinx op 30-06-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
jimh307 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:54:
@elinx
Mensen worden bang voor het opladen tot 42 volt (4,2 volt per cel), maar dit is niet eens zo erg! Het is de totale tijd die een cel verkeert op die 4,2 volt. Ga je vrijwel meteen fietsen met een volle opgeladen accu dan kan dit nauwelijks kwaad. Cellen die in balans zijn (welke elke lading worden gebalanceerd) lijden minder als cellen die niet in par staan met elkaar wat gebeurt bij gedeeltelijke ladingen.

Wat wel schadelijk is is de opslag van cellen die op 4,2 volt verkeren. (langdurig dus) :)
Volledig laden is niet eens zo erg of geheel niet schadelijk indien je meteen gaat rijden?
En wat versta je onder 'meteen'? :) Binnen een paar uur maar de dag erop is wel slecht? Wat is de marge?
En je moet dus niet tot slechts 80% opladen omdat de accu dan niet is gebalanceerd omdat deze niet op 42V komt? Zo ja, wat is dan het beste ''%'' om de stekker eruit te trekken m.b.t. de meeste accu's?

Sorry voor de veel vragen. :)
Eigenlijk gek dat er nog zoveel onduidelijkheid bestaat / verschillende adviezen zijn van fabrikanten op het zowat belangrijkste e-bike onderdeel, zeker gezien duurzaamheid.

[ Voor 19% gewijzigd door neb0 op 30-06-2023 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
neb0 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:10:
.....
Eigenlijk gek dat er nog zoveel onduidelijkheid bestaat / verschillende adviezen zijn van fabrikanten op het zowat belangrijkste e-bike onderdeel, zeker gezien duurzaamheid.
Dat komt omdat de intelligentie van de BMS en de lader een belangrijke rol speelt, die kunnen per fabrikant verschillen. Een passieve BMS vereist een andere manier van laden dan een actieve BMS.
Daarnaast is er soms verwarring is over de verschillende accusamenstellingen, die voor ebikes zijn gebruikt en allemaal hun eigenaardigheden hebben met laden.

Echter vreemd genoeg steekt iedereen elke dag zijn dure smartphone in de lader zonder erbij na te denken en zijn er zelf zeer snelle laders die binnen zeer korte tijd weer de accu weer op een redelijk niveau hebben.
Reken maar dat dit een goede beveiliging (zoals een BMS ook is) vereist die de temperatuur in de gaten houdt en eea kan corrigeren.
Maar bij een ebike accu wordt apparatuur van derden toegepast om slechts tot 80% te kunnen laden, waarmee je volkomen voorbij gaat aan de werking van de BMS.
Als dit werkelijk van belang was zou dit mi ook in de BMS ingebouwd zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 30-06-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mv_ak schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:37:
[...]

Hoge druk geeft minder wrijvingsweerstand want kleiner contactoppervlak. Stuiteren geeft meer luchtweerstand wordt pas relevant bij zeer hoge snelheden vermoed ik, je verliest ook wat ‘verticale’ energie. Met een vermogensmeter kan je het zelf testen, zelfde omstandigheden zelfde parcours. Zelfde snelheid aanhouden. En dan kijken welk scenario meer vermogen vraagt. ( hard halfhard zacht profiel)

Je theorie is jarenlang zonder kritiek geweest, maar werd wat ontkracht.
Zeker met dikkere banden is het niet zinvol om ze keihard op te pompen.
Daar is genoeg studiemateriaal over, vooral als het gaat om de wrijving op een realistisch wegdek, en niet op een perfect gladde wielerpiste.

Stuiteren is inderdaad verlies van energie, maar ook impact op de fietser door de hevige trillingen.

Kijk ook maar eens naar wielrenners, de tijd van 9 bar in tuubjes van 19mm is voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
elinx schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:11:
[...]
Ik had het wel gelezen, maar te snel verkeerd geïnterpreteerd, vandaar ook mijn verbazing over de capaciteit van je accu.

Het wordt dan wel CC-CV genoemd, maar in praktijk varieert de laadspanning en laadstroom met de accuspanning (31V-42V), waardoor uiteindelijk het afgegeven vermogen verschilt.
Dat is toch net CC-CV? Constant Current - Constant Voltage oftewel, variabele spanning - variabele stroom. Waarbij piek vermogen op het kantelpunt tussen CC en CV zit.
Daar heb jij de 190W op gebaseerd. Ik neem aan dat je de 165W-194W geobserveerd hebt tijdens het laden.

Wat de lader probeert te doen is de accu tot 100% te laden. (42V)
Wat de BMS probeert te doen is alle cellen evenveel te laden.(elke cel 4,2V)
Wat jij probeert te doen is het laadproces op 80% af te breken, zodat je net onder de max. 42V blijft.

Zoals ik het bekijk lijkt het er nu op dat er een aanzienlijke onbalans is ontstaan in je accu en dat de BMS dit waarschijnlijk op de actieve manier weer probeert te corrigeren.
Een actieve BMS zal nl. tijdens het laad- en ontlaadproces de lading van een voller celblok naar een naastliggende minder vol celblok laten vloeien, die dit vervolgens weer naar de daar naastliggende etc
.
Hier ben ik even niet mee, waarom zou het actief versjouwen van lading tussen verschillende cellgroepen maken dat de lader minder vermogen uit de muur trekt? Enige manier dat ik kan denken is dat het bms aan de lader communiceert om de laadstroom naar beneden te trekken (want bv. 1 of meerdere celgroepen aan die 4.2V).
Maar daarvoor is communicatie met de lader nodig, en als er communicatie is kan de BMS gewoon de stroom gradueel beperken ipv twee discrete levels. Maar dat is niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@neb0 Te zacht en te hard zijn beide niet goed.
Ik zie het hier ook veel, hoor. Mensen die haast op hun velgen op straat rijden. 3 bar achter en 2 bar voor is al behoorlijk comfortabel. Veel minder moet het ook niet zijn (ik praat dan over maat 49mm) want dat beïnvloed het rijgedrag behoorlijk, met name in bochten. Ik pomp mijn banden op met 3 bar achter en 2 bar voor en als ik merk dat de fiets gaat wringen in bochten pomp ik ze weer op. Dus niet op mijn velgen ;)

@elinx
mi begint het balanceren al als één celblok tot 4,2V geladen is, waarna het wegdrainen van de stroom bij dit celblok start. Vandaar dat bij een flinke onbalans het balanceren heel erg lang kan duren.
Met een dergelijke BMS ligt te kort laden eerder om de loer.
Vaak is de stroom om te balanceren maar 100 mA.
De CC stage brengt het pak tot 4,2 volt voor inderdaad de volste cel/groep op dat moment. De CV stage is dus de stage die nodig is om het geheel in de rails te houden. Het BMS mag niet toestaan dat eender cel over de 4,2 volt komt, vandaar dat het lang kan duren eer alles keurig in par staat.
Dit kan dus ook lager uitpakken dan 42 volt, maar nooit hoger.

Vandaar dat ik zeg om de accu toch maar op te laden tot 100% zodat deze onzekerheden niet spelen. Gemoedsrust is ook wat waard en is belangrijker dan de accu die dan maar een paar procenten korter leeft.

@neb0
En wat versta je onder 'meteen'? :) Binnen een paar uur maar de dag erop is wel slecht? Wat is de marge?
En je moet dus niet tot slechts 80% opladen omdat de accu dan niet is gebalanceerd omdat deze niet op 42V komt? Zo ja, wat is dan het beste ''%'' om de stekker eruit te trekken m.b.t. de meeste accu's?
Op de eerste vraag zie antwoord een paar regels hierboven.

Als de cel(len) op 4,2 volt staan stressen ze en des te langer dit aanhoud des te korter gaan ze mee, maar geen paniek! Probeer het laden zo te plannen dat ze nooit meer dan dagen achtereen vol staan. In de nacht laden als je die ochtend weg moet is prima (zorg voor je eigen veiligheid en laad de accu liever buiten in een schuur op). Mocht je dit eng vinden dan kun je ze ook in de avond vóór het vertrek de accu 2 uur opladen en in de ochtend de rest.

Wat is veel? Wat is lang? Plan je oplaadbeurten zodanig dat de tijd dat ze helemaal vol zijn zo kort mogelijk is (binnen redelijke grenzen uiteraard). Telkens gedeeltelijk opladen brengt veel meer stress met zich mee dan met beleid helemaal volladen. Ik denk dat het helemaal opladen uiteindelijk goedkoper uitpakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
AndRo555 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:07:
....waarom zou het actief versjouwen van lading tussen verschillende cellgroepen maken dat de lader minder vermogen uit de muur trekt? Enige manier dat ik kan denken is dat het bms aan de lader communiceert ....
Nee, hoor de stroom wordt geknepen door de BMS op het moment dat een celblok volledig is volgeladen als beveiliging tegen overladen. Dat gebeurd zowel bij een passieve als een actieve BMS en daar is geen enkele communicatie met de lader voor nodig.
Echter nadat het volledig geladen celblok stroom heeft afgegeven aan een minder geladen celblok, kan de laadstroom weer toenemen. Dit fenomeen zal je daarom pas gaan merken na enige tijd laden.
De stroom die van de vollere naar de minder vollere gaat hoeft niet hetzelfde te zijn als de laadstroom.
Dit effect zal je daarom eerder waarnemen als met een relatief hoge laadstroom geladen kan worden.

Ik kan me voorstellen dat je denkt dat ook gradueel kan en dat is ook zo, maar de verschillen die je ziet zijn is het verschil tussen de relatief hoge laadstroom die mogelijk is en de lagere overloopstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
elinx schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:01:
[...]
Nee, hoor de stroom wordt geknepen door de BMS op het moment dat een celblok volledig is volgeladen als beveiliging tegen overladen. Dat gebeurd zowel bij een passieve als een actieve BMS en daar is geen enkele communicatie met de lader voor nodig.
Echter nadat het volledig geladen celblok stroom heeft afgegeven aan een minder geladen celblok, kan de laadstroom weer toenemen. Dit fenomeen zal je daarom pas gaan merken na enige tijd laden.
De stroom die van de vollere naar de minder vollere gaat hoeft niet hetzelfde te zijn als de laadstroom.
Dit effect zal je daarom eerder waarnemen als met een relatief hoge laadstroom geladen kan worden.

Ik kan me voorstellen dat je denkt dat ook gradueel kan en dat is ook zo, maar de verschillen die je ziet zijn is het verschil tussen de relatief hoge laadstroom die mogelijk is en de lagere overloopstroom.
Zonder communicatie met de lader heeft een actief bms geen mogelijkheid om de stroom van het totale batterij pack te controleren. (Tenzij volledig ontkoppelen) Alleen de balancering heeft de mogelijkheid om bepaalde celgroepen net wat minder dan dan de totale batterijpack stroom (4A hier) te geven door dat te versjouwen naar een andere celgroep, die dan net wat meer stroom dan de batterijpackstroom (4A hier).
Het totale vermogen kan dus niet halveren daardoor, want geen communicatie met de lader, die lader doet gewoon 4A tot de 42V (of 41.xV) limiet.

Ik zie niet in hoe balancering een drop in vermogen uit de muur kan veroorzaken, toch zeker niet zonder communcatie bms-lader over max laadstroombeperking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
AndRo555 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:12:
....
Ik zie niet in hoe balancering een drop in vermogen uit de muur kan veroorzaken, toch zeker niet zonder communcatie bms-lader over max laadstroombeperking.
Blijkbaar ben ik niet in staat om uit te leggen hoe het actief balanceren tijdens laden en ontladen in zijn werk gaat en dat daar geen communicatie voor nodig is met de lader. Misschien lukt het een ander, maar ik geef het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
elinx schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:23:
[...]
Blijkbaar ben ik niet in staat om uit te leggen hoe het actief balanceren tijdens laden en ontladen in zijn werk gaat en dat daar geen communicatie voor nodig is met de lader. Misschien lukt het een ander, maar ik geef het op.
Actief balanceren heb je nochtans goed uitgelegd, alleen de link tussen hoe dat verklaart dat er ineens veel minder vermogen uit de muur wordt getrokken is zoek.

Actief balanceren verandert noch de open klem spanning van de batterij noch de interne impedantie die de lader ziet, in die mate dat het vermogen van een lader (tot 4A, tot 42V) daarmee quasi halveert.

Uiteindelijk duwt een lader een bepaalde stroom in een batterij (= ideale spanningsbron met serie impedantie), met bepaalde limieten (bv 42V, 4A). Zonder bijkomende communicatie tussen bms en lader die het stroom setpunt van de controller verlaagt zie ik geen mogelijkheid dat actief balanceren een quasi halvering van het vermogen kan veroorzaken, maar jij wel?
elinx schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:01:
[...]
De BMS op zichzelf kan de stroom van het batterijpack niet knijpen enkel die van celgroepen, er zit immers geen DC-DC controller op het BMS die die stroom kan moduleren. Hoogstens kan de BMS het pack loskoppelen (bv omwille van overvoltage) of kan die communiceren naar de lader om het stroomsetpunt te verlagen.

[ Voor 23% gewijzigd door AndRo555 op 30-06-2023 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
AndRo555 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:03:
.... de link tussen hoe dat verklaart dat er ineens veel minder vermogen uit de muur wordt getrokken is zoek.
Het kost me wat moeite om te begrijpen wat je bedoeld, maar de toelichting in je bericht geeft me wel een idee.
Ten eerste weet ik niet hoe de BMS hardwarematig in elkaar zit. Alles waar ik het over had ging over de algemene wijze hoe eea geregeld zou kunnen worden.

Waar ik het over heb is dat de laadstroom groter is dan de drainstroom, de stroom die van de vollere naar de minder vollere celgroep gaat.
Er zijn twee manieren om dit te regelen op het moment dat een celgroep is volgeladen.
Via een flinke weerstand laat je het teveel aan laadstroom wegvloeien, wat bv gebeurd bij passief balanceren. De andere manier is om de laadstroom volledig te stoppen om overladen te voorkomen.
Dit laatste zou wel eens aan de orde kunnen zijn.

Als de drainstroom lager is dan de laadstroom kan een volgeladen celgroep minder snel stroom kwijt aan een andere celgroep dan dat er aangeboden wordt door de lader.
De laadstroom wordt afgeschakeld en de drainstroom zorgt ervoor dat er feitelijk weer ontladen wordt, waarna de desbetreffende celgroep ontlaad en vervolgens de laadstroom weer wordt ingeschakeld.
Dit gebeurd pas als één celgroep volledig is geladen er er mi een flinke onbalans is.

Als deze vorm van schakelen maar snel genoeg plaatsvindt zal het gemiddeld vermogen omlaag gaan,
Ik neem aan dat je het vermogen gemeten hebt met de Tapo, die het vermogen meet wat afgegeven wordt aan de lader en niet het uitgangsvermogen aan de uitgang van de lader zelf.
Tgv restcapaciteit is bij uitschakelen is de lader niet meteen stroomloos.
De Tapo heeft ook weer zijn eigen manier van meten en rekenen. Waarbij er ook altijd wat vertraging zit in het aflezen van een digitale waarde.

Hoe je BMS echt werkt weet ik natuurlijk niet. Het schakelen zou wel kunnen verklaren waarom de lader zo heet wordt.
Als de BMS ook balanceert bij ontladen verwacht ik echter niet zo snel een behoorlijke onbalans bij vaak laden/ontladen.
Ook denk ik dat als het inderdaad zo werkt als ik vermoed dit waarschijnlijk niet of minder zal optreden bij een lagere laadstroom.
Maar nogmaals het is een verklaring wat het zou kunnen zijn. Niet wat het is.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 01-07-2023 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
mv_ak schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:37:
[...]

Je prefereert een hoge druk, maar daarmee creëer je echt niet minder weerstand. Stuiteren doet een fiets op elke snelheid, ook op asfalt....

Allereerst, ik heb het op mijn wedstrijdfiets met een vermogensmeter getest, al was dat met 25mm banden. Ik reed op het laatst wedstrijden met 5.5 bar achter ipv 9 bar (5.5 bar is erg weinig voor een raceband), voor zat ik op 4 bar. Koste me geen vermogen, sterker nog, als we met 50 kmpu over klinkertjes knalden (gewoon Hollandse hoge kwaliteit klinkers) deed ik het veel beter dan daarvoor.

Ook het blad "Fiets" heeft het getest op een wielerbaan en die kwamen ook tot de verassende conclusie dat hogere druk niet leidde tot snelheidswinst, en dan is een wielerbaan het meest vlakke wegdek wat er is...

Wat links om je te overtuigen:

https://www.bikeradar.com.../road-bike-tyre-pressure/
https://www.renehersecycl...tire-pressure-revolution/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
neb0 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:01:
[...]

Ja roadbikers maar ik bedoelde vooral tour/stadsgebruik, ik zie hier echt toch aardig wat lage bandendruk als ik om me heen kijk. Heb het dan niet over brede banden die vanwege comfort BEWUST ;) met minder aan bar rondrijden. In mijn eigen omgeving ook voorbeelden met veel te slappe 622-37 of 622-40 banden, maar ik word niet echt serieus genomen (als men klaagt over dat de fiets toch zo zwaar trapt). ;)
Dat hoor ik vaker, maar op mijn forenzenroute in Amsterdam zie ik vooral harde banden. Mensen denken nog steeds dat harder beter is. Dat komt ook omdat "roadbuzz" het gevoel van snelheid geeft.

En zo ben ik nog nooit bij een FM weggegaan zonder dat mijn banden op niveau SPIJKERHARD waren gepompt. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 01-07-2023 09:06 ]

Pagina: 1 ... 158 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam