Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 157 ... 223 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
_Anvil_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:33:
Vandaag eens geprobeerd de 2x18km naar mijn werk op 1 acccu te halen op mijn 400W Koga met Bosch middenmotor van 2016.
...
Dus heel relaxed de 2 laagste ondersteuningsstanden gebruikt ipv de 2 hoogste en ik moet zeggen dat het me mee viel.
- Fietsend in eco stand haalde ik nog een snelheid van 26-30km/h, zonder me in het zweet te trappen (ben fit, maar alles behalve een wielrenner).
- 2e punt: wat kost die 9 a 10 km extra snelheid dan veel stroom zeg, mijn verbruik bij 30 km/h is echt disproportioneel lager dan bij 40 km/h cruise snelheid! (zoals de kenners hier pas nog uitgelegd hebben, met het punt dat een spd pedelec eigenlijk 1000w accu zou moeten hebben)
Niet alleen neemt de efficiëntie tot de derde macht toe naarmate je vertraagt; je accu heeft het dan een stuk makkelijker plus dat het ook lekker warm is buiten. Je hebt dan als het ware 3 maal mazzel.

Fijn om te horen dat je zelf ervaart hoeveel de actieradius toeneemt als je het rustiger aan doet. In de winter kun je dan weer harder trappen om warm te blijven, maar zal de range wel duidelijk lager zijn.

Mijn 2e poging om een record te verbreken op louter de sport-modus is verbroken met een lege accu op 88 kilometer! Dit met een bijna 2 jaar oude accu. Ik heb het wel wat rustiger aan gedaan door meer gebruik te maken van uitrollen en de snelheid beheerst gehouden.
(zoals de kenners hier pas nog uitgelegd hebben, met het punt dat een spd pedelec eigenlijk 1000w accu zou moeten hebben)
Stromers hebben nu een nóg grotere accu en dat heeft zijn redenen. De een na grootste is 983 Wh en als het flink koud is met flink wind tegen op stand 3 of S trap je die met 30 kilometer plat. In de zomer rijden op stand 2 en lekker weer kan diezelfde Stromer de 100 km halen.

Dus leren we:
> Koude heeft impact op de accu. Elke graad kouder dan 25 graden is 1% verlies
> Vermogensvraag heeft een niet lineaire impact op de actieradius (je redding is dat je de accu flink warm trapt)
> Des te groter het pakket, des te onevenredig veel verder kun je komen
> Door slim en rustig te rijden: uitrollen, snelheid beperken en ondersteuning hierop aan te passen win je heel veel kilometers en verlies je maar weinig tijd.
> Iets meer inspanning is én beter voor de accu én beter voor je conditie/gezondheid én beter voor je fiets
> Last but not least: de bandenspanning moet goed zijn (niet spijkerhard en niet zwabberend slap)

[ Voor 10% gewijzigd door jimh307 op 21-06-2023 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-06 23:06
Foxhill schreef op maandag 19 juni 2023 @ 06:17:
[...]

Er zijn wat delen aan je fiets niet gemaakt voor je beoogde gebruik. Zet er in ieder geval een setje Magura HS11 of HS33 op in plaats van cantilevers. Dat is het belangrijkste.
Geweldige tip, die HS33R nu gemonteerd. Remt echt beest achtig goed, ook bizar dat je die gewoon aangeleverd krijgt met remvloeistof gevuld en ontlucht. Ben van me motor gewend dat je dat altijd zelf nog moet vullen. Ik kan er goed gedoseerd en toch echt knetterhard mee remmen. Net zoals vroeger met mijn mountain bike vlieg je gerust over de kop als je te lomp doet zoals het hoort 8)

40 euro verspild aan nieuw setje cantilevers + remkabel maar weer een hoop wijzer geworden, maarja is leer geld, beter gelijk goed doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Lollercopter op 21-06-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 16:52
jimh307 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Al even de HAL-sensor in de motor laten nakijken. Ik houd het daarop. Hiervoor moet de motor wel open.
Zou heel goed kunnen vandaag heb ik de motor open geschroefd en gedeeltelijk gedemonteerd. Helaas mist ik het gereedschap om een borgring te verwijderen. Ik was nog niet bij de electronica aangekomen. en dan is nog de vraag of de Hal-sensor makkelijk te vervangen is bij dit type wiel.

Het vervelende is dat ik ruim 300 euro heb uitgegeven voor de accu-revisie, dus ik hoop dat ik dit getackeld krijg. Het betreft een 26" voorwiel en dat type Trans-X wiel is lastig (tweedehands) te vinden, zeker nu Trans-X niet meer levert naar Europa :-( .

Ik heb het wiel weer in elkaar gezet en het probleem is uiteraard nog hetzelfde..

[ Voor 5% gewijzigd door pandit op 21-06-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
madmaxf1 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:12:
@pandit toevallig een Union switch?
Die fiets maakt gebruik van hetzelfde systeem, vaak als er geen snelheid werdt weergegeven op het display was dat een probleem met de motorkabel.

Heb er helaas teveel van gerepareerd. Wordt lastig om er nog aan te komen aangezien tranz x gestopt is met leveren van onderdelen in Europa.
Ik heb er even een foto van gemaakt, Komt dit overeen met de kabels van de Union? Ik heb gelezen dat ze van dezelfde Trans-X configuratie gebruik maken. Toch heb ik het gevoel dat een HAL sensor defect is, de kabel oogte erg degelijk en ik zie geen beschadigingen.
(Ik moet het dopje nog even terugschuiven, Ik had de motor vandaag gedeeltelijk gedemonteerd en weer gemonteerd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIOZPVQdOXgWzZV06T3owpjwsPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvIPV3TRj5eYNTS6Skzq66XW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:03
Ja maar dat was de kabel van de 36 volt zo te zien. Van de 24 volt had geen schroefdraad.

Kabels die defect waren was ook nooit iets aan te zien, het was dan de kabel die van de motor naar de Controller ging, niet dat kleine stukje wat op de motor zit. ( Wat dus door je frame loopt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:38
pandit schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:26:
....Trapondersteuning schijnt te werken met een rotatiesensor.....
Gaat het alleen om een rotatiesensor? Of zit er misschien ook nog een trapkrachtsensor (TMM4) op de achtervork, herkenbaar als een aluminium plaatje met sleuven? Als die idd aanwezig is kan die problemen geven als het achterwiel weleens is verwijderd.

De snelheidssensor kan geïntegreerd zijn in de motor zelf.
Anders zit er ergens een magneetje op je spaken en de sensor zelf op de achtervork en kan zelfs gecombineerd zijn met de trapkrachtsensor.

Staat er op het frame ergens wat voor Victoria type het betreft om misschien wat meer gerichte info te vinden over het systeem?
Meestal als één van de sensoren niet werkt krijg je een foutmelding op het display.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-05 13:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uIH49wI-E02H3hiaCSm_9jcQ5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJ1j96ByoYr9gzVLcdITr1le.jpg?f=fotoalbum_large
Zojuist even een klein rondje van 20 km gereden op mijn nieuwe CRIVIT Urban E-Bike (Lidl E-bike).

Hij trekt retesnel op, ook in stand 1. Het was wel even wennen aan de sportieve houding. Bij 25km/h moet je, voor mijn gevoel, net iets te snel trappen. De ondersteuning werkt verder goed. Tot nu toe ben ik positief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
@elinx , goed punt.

Calibratie die je door de lichtknop 5 seconden ingedrukt te houden.
Calibratie 2 wordt lastiger. Je moet daarvoor een gewicht van 10 kg bevestigen.

Zie YouTube: Resetten Elinor electrische fiets[

[ Voor 12% gewijzigd door madmaxf1 op 22-06-2023 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-06 12:48
jimh307 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:35:
[...]

Niet alleen neemt de efficiëntie tot de derde macht toe naarmate je vertraagt; je accu heeft het dan een stuk makkelijker plus dat het ook lekker warm is buiten. Je hebt dan als het ware 3 maal mazzel.

Fijn om te horen dat je zelf ervaart hoeveel de actieradius toeneemt als je het rustiger aan doet. In de winter kun je dan
Gisteren wel thuis gekomen met een bijna lege accu (2km bereik), dus nu komt wel de vraag nav de accu slijtage verhalen hier, wat is beter?

- heen en terug, dus 2x per dag, laden (dan kom ik aan met 30% accu als ik hard rij)
- heen rustig aan fietsen en terug wat harder (dan kom ik thuis aan met <5% accu, maar heb maar 1 laad moment)

Dus: vaker laden vs verder leeg rijden, zegt u het maar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Anvil_ op 22-06-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Papparaat
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-03 17:13
B___MAN schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:33:

Zojuist even een klein rondje van 20 km gereden op mijn nieuwe CRIVIT Urban E-Bike (Lidl E-bike).

Hij trekt retesnel op, ook in stand 1. Het was wel even wennen aan de sportieve houding. Bij 25km/h moet je, voor mijn gevoel, net iets te snel trappen. De ondersteuning werkt verder goed. Tot nu toe ben ik positief!
Wat heb jij daar onder op die framebuis zitten? Bij mij zitten er alleen 2 schroefjes, maar bij jou lijkt het of er een kapje overheen zit..?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:00
Sinds een paar dagen hebben we twee Crivit Urban E-bikes van Lidl in huis.

De fietsen zitten degelijk in elkaar en voelen robuust aan. Accu gaat gemakkelijk 70 km op de laagste stand, wat bovendien een voldoende en fijne ondersteuning biedt. Accu is overigens mooi weggewerkt onder het zadel en kan eruit worden gehaald.

De damesvariant oogt qua kleur mooier dan de plaatjes op het internet. Stuur is wat gekromd waardoor je rechter op zit en er zit een fijn zadel op. Stuur voelt wel te laag aan (zelfs voor iemand van 1,73 cm), maar dat komt waarschijnlijk ook door het model.

De herenvariant is een stuk sportiever, stuur is nagenoeg recht en het zadel is het grootste minpunt. Deze is te smal en vervelend hard. Deze fiets oogt wel stoer.

We hebben nu een beter zadel gekocht voor de herenvariant en voor beide fietsen een stuurpen verlenger. Deze komen morgen binnen en dat biedt waarschijnlijk voldoende om hier nog jaren plezier van beide fietsen te hebben.

Al met al geen miskoop, maar met name de herenvariant heeft wel wat tuning nodig. Voor dit bedrag gewoon goede fietsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:57
Foxhill schreef op maandag 19 juni 2023 @ 06:17:
[...]

Er zijn wat delen aan je fiets niet gemaakt voor je beoogde gebruik. Zet er in ieder geval een setje Magura HS11 of HS33 op in plaats van cantilevers. Dat is het belangrijkste.
Ik wilde ook zo'n setje HS11 monteren op een electrische fiets tot ik erachter kwam dat ik het kabeltje om de motor te stoppen niet kon aansluiten (aan beide kanten). Hoe lossen jullie dit op? Is er een andere variant van Magura?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 20:09
mv_ak schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:56:
[...]

Ik wilde ook zo'n setje HS11 monteren op een electrische fiets tot ik erachter kwam dat ik het kabeltje om de motor te stoppen niet kon aansluiten (aan beide kanten). Hoe lossen jullie dit op? Is er een andere variant van Magura?
Remhendels met schakelaar bestaan er alleen in lagere kwaliteit producten (voor uitschakelen motor bij geen krachtsensor), of in hele dure reeksen (voor remlicht functie). Dus bij Magura de MT5 met schakelaar. Of anders goedkope troep (ik chargeer). Ik ken geen HS11 / HS33 kwaliteit met schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Even afwachten op een reactie van @pandit mbt
Eventuele error meldingen op het display en misschien wat meer info over de ebike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:57
Foxhill schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:58:
[...]

Remhendels met schakelaar bestaan er alleen in lagere kwaliteit producten (voor uitschakelen motor bij geen krachtsensor), of in hele dure reeksen (voor remlicht functie). Dus bij Magura de MT5 met schakelaar. Of anders goedkope troep (ik chargeer). Ik ken geen HS11 / HS33 kwaliteit met schakelaar.
Nee jammer, ik stuur het terug. Dus alleen rotatiesensor is blijkbaar niet voldoende, je hebt dan ook de 'breek' schakelaar nodig = een veiligheidseis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
_Anvil_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:58:
[...]

Gisteren wel thuis gekomen met een bijna lege accu (2km bereik), dus nu komt wel de vraag nav de accu slijtage verhalen hier, wat is beter?

- heen en terug, dus 2x per dag, laden (dan kom ik aan met 30% accu als ik hard rij)
- heen rustig aan fietsen en terug wat harder (dan kom ik thuis aan met <5% accu, maar heb maar 1 laad moment)

Dan is het beter om 2 maal daags te laden. Dan belast je de accu minder zwaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:58
Tommie12 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:31:
[...]

Tja, VdV kan je helemaal kiezen wat er op moet en wat niet, en het is heel goed afgewerkt met heel goede componenten.
Gazelle is ook goed hoor, maar VdV staat toch een trapje hoger.
Mooi spul hoor, kende het niet. Maar het is qua prijs ook onvergelijkbaar met een Gazelle. Je zit gauw 1000 euro hoger. 4k heb je snel uitgegeven daarzo, en voor 5k hoef je ook niet echt je best te doen. Ik betaal graag meer als een product duidelijk beter of duurzamer is maar dit is wel gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-06 23:06
mv_ak schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Nee jammer, ik stuur het terug. Dus alleen rotatiesensor is blijkbaar niet voldoende, je hebt dan ook de 'breek' schakelaar nodig = een veiligheidseis?
Waarom, ik heb gewoon die remsensor losgekoppeld. Met die Maguras kan je een leopard tank nog stoppen, dus dat die motor nog 250watt doorduwt voor 1 seconde maakt geen fluit uit. Ik rem ook met de achterrem erbij (zijn nog de oude cantilevers) en daar zit ook nog een rem sensor aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B___MAN
Papparaat schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:10:
[...]

Wat heb jij daar onder op die framebuis zitten? Bij mij zitten er alleen 2 schroefjes, maar bij jou lijkt het of er een kapje overheen zit..?
Goed gezien!
Daar zit een airtag in. 😊

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 10:17
Goedendag,

Ik heb zo'n 1.5 jaar geleden hier mijn bevindingen gepost van testritten op de VM S3, Veloretti Ace en de Lekkerbikes Amsterdam + en GT modellen.

Uiteindelijk voor de VM S3 gekozen, en daar heb ik ca 2000km op gefietst. Niet al te veel problemen, 1x defecte accu vervangen onder garantie. Alleen laatst sneuvelde bij mij ook de beruchte e-shifter en toen ik een afspraak wilde maken voor vervanging kreeg ik te horen (zoals vele anderen momenteel, het regent klachten op internet elke dag hierover) dat VM geen e-shifters (meer) op voorraad heeft voor de S3; kon dus geen afspraak maken en ook geen zicht op een levertermijn of reparatie......sta je dan.

Dus ik heb via via een nieuwe e-shifter kunnen kopen van een vriendelijke mede VM rijder die er 1 overhad. Deze gemonteerd en kon weer fietsen. Maar voor hoe lang ? Voor mij zijn er te veel signalen dat VM het niet gaat redden, geen onderdelen, lange levertijden, service centers sluiten wereldwijd, idiote prijsverhogingen. zelfs bright is van hun geloof af gestapt en raadt VM af. veelzeggend ....

Uiteindelijk dus mijn goed werkende VM S3 verkocht, is nu nog een redelijk courante fiets op de markt, bestelde S3/S4/S5 levertijden zijn nog steeds drama... dat helpt als je tweedehands verkoopt , maar ojee als ze failliet gaan .....

Dus weer terug bij de Amsterdam GT van Lekkerbikes.
Ook nog even naar de Veloretti Ace 2 gekeken maar die vind ik echt te zwaar worden, en ook Veloretti is niet geheel vrij van issues...

De GT werd vandaag keurig afgeleverd binnen afgesproken tijdwindow van 30minuten thuis,

Vanmiddag uitgepakt en in elkaar gezet. 20 minuten werk. Mooi in Concrete blue, een soort van grijs/blauw in contrast met zwarte wielen, spatborden, voordrager en stuur.

Ziet er allemaal zeer stevig en robuust uit.

Met goede componenten:
- gates riem
- enviolo traploze naaf
- bafang M420 middenmotor, 85Nm, met krachtsensor
- uitneembare 630Wh accu
- tektro hydraulische schijfremmen
- zoom verstelbare stuurpen en stuur
- litemove SE-150 voorlicht
- liteskin zadelpen met Led verlichting
- VP 565 aluminium pedalen
- WTB Riddler 45Cx700 banden
- Abus ringslot
- zadel ben ik nog niet achter.

Dus voor onderhoud en reparatie (na 2 jaar garantie) gewoon naar de fietsenmaker in dorp.

Mis de VM nog wel een beetje (boostknop), maar deze Amsterdam GT gaat zeker snel wennen :-)
In ieder geval ook een meer natuurlijkere trapondersteuning met de krachtsensor, en standje 5 is net zo krachtig als de VM boostknop lijkt het wel.

EIgenlijk is stand 1-2 al meer dan voldoende voor dagelijks gebruik. en zelfs zonder trapondersteuning fietst de Amsterdam GT opvallend licht en werkt ook de enviolo naaf prima.

Ook handig is dat je kan "terugschakelen" (Traploos, door aan handvat te draaien) als je stilstaat bij een stoplicht.

Framemaat 56, had ook 60 kunnen nemen met mijn 1.83m, echter vind de 56 er wat sportiever uit zien met aflopende bovenbuis, het achterlicht is ook beter zichtbaar in de zadelpen met zadel omhoog en mijn dochters kunnen er nu ook mee weg ;)

Zin om te gaan fietsen. moet even ophouden met regenen ......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSv-BZUm_WsxgDnNmI9wvQ-Qzmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XHGBq04dSctjFc61KB5yYFc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWtJQdj_SQnTyYfksAO2UBuMnpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJB15stAt93TIxhmlut8DLss.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door sky_walker op 22-06-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-06 17:05
Ik heb een fiets met een aluminium MIK HD-systeem bagagedrager.

Ik zie hier een tas met een MIK SIDE bevestiging. Is dat weer een andersoortige bevestiging?

Edit:
Ja, dat is weer iets anders...

[ Voor 32% gewijzigd door technorabilia op 22-06-2023 21:44 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Papparaat
NokiaFan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:33:
...
De herenvariant is een stuk sportiever, stuur is nagenoeg recht en het zadel is het grootste minpunt. Deze is te smal en vervelend hard. Deze fiets oogt wel stoer.

We hebben nu een beter zadel gekocht voor de herenvariant en voor beide fietsen een stuurpen verlenger. Deze komen morgen binnen en dat biedt waarschijnlijk voldoende om hier nog jaren plezier van beide fietsen te hebben.
Precies mijn ervaring!
Ik heb inmiddels ook een andere stuurpen en stuur besteld. Zodra ik die gemonteerd heb, ga ik zoeken naar een beter zadel, passend bij de 'nieuwe houding'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
elinx schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:03:
[...]
Gaat het alleen om een rotatiesensor? Of zit er misschien ook nog een trapkrachtsensor (TMM4) op de achtervork, herkenbaar als een aluminium plaatje met sleuven? Als die idd aanwezig is kan die problemen geven als het achterwiel weleens is verwijderd.

De snelheidssensor kan geïntegreerd zijn in de motor zelf.
Anders zit er ergens een magneetje op je spaken en de sensor zelf op de achtervork en kan zelfs gecombineerd zijn met de trapkrachtsensor.

Staat er op het frame ergens wat voor Victoria type het betreft om misschien wat meer gerichte info te vinden over het systeem?
Meestal als één van de sensoren niet werkt krijg je een foutmelding op het display.
Het betreft een 24volt TransX systeem bestaande uit de componenten:
  • Tranz-x DP03 HDQ 24V
  • Tranz-X-bl01-jd-pst-24v-10ah
  • Tranz-x 29,4 charge XLR 4 pin onnector
  • Brushless DC wheel hub motor / 24 V / 250 W
Geen idee hoe ik foutcodes te voren kan toveren, wel heb ik hier een lijst gevonden met TransX foutcodes.
Het meest plausibele is dat de Hal sensor defect is, zeker na het bekijken van dit filmpje.
Ik had de motor al gedeeltelijk gedemonteerd en zag dat er 1 tandje uit het één van de nylon tandwielen was gebroken in het planetaire gear systeem. dan is het vertrouwen ook wat minder, of ik moet dit tandwiel of het Planetaire Gear systemen ergens kunnen aanschaffen.
Ik ben aan het kijken of ik tweedehands een wiel kan scoren, dan zijn hopelijk alle problemen opgelost :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:57
B___MAN schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:30:
[...]

Goed gezien!
Daar zit een airtag in. 😊
zelf gemaakt of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs

De fietsen zitten degelijk in elkaar en voelen robuust aan. Accu gaat gemakkelijk 70 km op de laagste stand, wat bovendien een voldoende en fijne ondersteuning biedt. Accu is overigens mooi weggewerkt onder het zadel en kan eruit worden gehaald.

De damesvariant oogt qua kleur mooier dan de plaatjes op het internet. Stuur is wat gekromd waardoor je rechter op zit en er zit een fijn zadel op. Stuur voelt wel te laag aan (zelfs voor iemand van 1,73 cm), maar dat komt waarschijnlijk ook door het model.

Al met al geen miskoop, maar met name de herenvariant heeft wel wat tuning nodig. Voor dit bedrag gewoon goede fietsen!
welk zadel heb je gekozen want herken dit wel 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
pandit schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:35:
....Het betreft een 24volt TransX systeem.....
Geen idee hoe ik foutcodes te voren kan toveren, ....Planetaire Gear systemen ergens kunnen aanschaffen.
Ik ben aan het kijken of ik tweedehands een wiel kan scoren, dan zijn hopelijk alle problemen opgelost...
Normaal komt een error code in beeld op het moment dat je het display inschakelt.
Het nummer geeft vervolgens aan wat er fout kan zijn. (bv koppelsensor, rotatiesensor, snelheidssensor of anders) zodat je vervolgens wat gerichter kan zoeken.

Behalve de zaken die je al gevonden hebt, klopt het dat er ook een koppelsensor aanwezig is en of een aparte snelheidssensor?

Voor 2ehands onderdelen kijk ik meestal bij used ebike parts.
Eventueel telefonisch contact opnemen, want mi staat niet alles op de site.
Marktplaats is natuurlijk ook een optie, maar dan speelt vertrouwen en afstand vaak een grotere rol.

Meestal kan je de tandwiel revisiesets moeilijk vinden, omdat de maten verschillend zijn moet je specifiek zoeken voor deze TranzX,motor wat niet eenvoudig is.
Ik heb eens gezien hoe een kunststof tandwiel gerepareerd kan worden met epoxy. Op dezelfde manier lijkt een nieuw tandwiel ook mogelijk als je geen revisieset kan vinden.
Je moet dan wel vertrouwen hebben in je eigen kunnen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 23-06-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Sinds 2 weken zijn wij in het bezit van (voor ons) dure, elektrische fietsen. Het gaat om 2x de BSP Topaz, die geleverd worden met een 14,5 Ah accu en een Bafang M420 motor.
De fietsen rijden heel lekker en we hebben er op dit moment 200 kilometer mee gefietst naar alle tevredenheid. Bij een kilometerstand van 175 op mijn fiets en 155 op de fiets van mijn vrouw, stonden de accu-percentages op 33% en 30%. Niet slecht vonden wij zelf. De accu's hebben een nacht aan de stroom gelegen en de volgende dag stonden beide weer op 100%.
In het schermpje van de (slecht afleesbare) computer kun je ook de accu-status aflezen. Dit heb ik bij beide fietsen gedaan, maar ze verschillen nogal. Mijn fiets geeft maximaal 13,5 Ah aan en de andere fiets geeft maximaal 14,9 Ah aan. Ook de cell-voltage verschilt van elkaar, maar dan heeft vreemd genoeg de accu met de minste Ah weer een hoger cell-voltage.
Volgens de fietsen-dealer klopt dit, omdat geen enkele accu gelijk is, maar ik ben dus nu al 1 Ah kwijt met slechts een laadbeurt. Bij het in ontvangst nemen van de fietsen heb ik hier niet naar gekeken, dus ik weet niet of dit van het begin af aan al is.
Ook als ik de accu's in de andere fiets plaats, blijft dit gelijk.
Mijn vraag aan de kenners hier is of dit inderdaad klopt, of dat ik toch verder actie moet ondernemen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Okhp7u27OLOmBOAFkEXMqJdEMCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNGONL4pi9Jt9SIuLczstUGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waA9ETisisIxaf6B755VJjZhdUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4Siy5mVRszcai54tUPr8wdE.jpg?f=fotoalbum_large

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:04
Vraagje aan de kenners hier, we mogen vanuit de werkgever een fiets leasen:
  • Prijs: max 3600 (dit is de sweetspot, mag natuurlijk iets afwijken)
  • Afstand (enkele reis) 33km
  • Regio: Limburg / Heuvelachtig gebied
  • 1x p/week naar kantoor
  • Rustig fietsen / min mogelijk zweten
  • Eventueel fietstas voor de laptop
Nu heb ik mij in het verleden hierin een beetje verdiept en kwam tot de conclusie dat een VM een echte stadsfiets is en niet aan mijn eisen voldoet en ik meer aan een Bosch performance CX moet denken.

Ik las dat het voordeel van een Riem ipv ketting voornamelijk onderhoud is? dus hierop kan ik besparen aangezien deze geleased wordt. Veelal wordt alles aangeboden met een ketting lijkt het.

Motor: Bosch Performance CX met 85NM koppel (zag hierin nog verschillende uitvoeringen bijv: Gen4 maakt dit iets uit?) moet ik mij ook verdiepen naar andere motoren zoals Bafang zag ik in dit topic voorbij komen of is Bosch superieur?

De eerste fietsen die ik heb gevonden en "Best bang for buck" zijn:
https://www.fietsvoordeel...-750-2022-groen-mat-heren (3600 eur)
https://www.fietsvoordeel...-750-2023-grijs-mat-heren (3400 eur)
https://www.fietsvoordeel...-move-2022-rood-mat-heren (Kleinere accu) (3649)

Ik neig naar de Cube Hybrid One. Ik zie weinig verschil met andere Cube modellen (zit dat bijv in een meer verende voorvork of andere details?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-06 09:46
DaYwaLkUr schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:56:
Houd er rekening mee dat jouw werkgever geen onbelaste reiskosten vergoeding mag geven als je op de leasefiets naar je werk fietst. (Andere vormen van vervoer mage wel).

M.b.t. riem: het is een beetje persoonlijk, maar ik houd er niet van.
- riem is duurder in aanschaf
- riem is minder efficient dan ketting
- riem vereist naafversnelling (houd ik ook niet van, minder efficient en minder direct gevoel)
- naafversnelling kan minder koppel aan dan derailleur, motor wordt vaak begrensd
- Riem kan leiden tot minder onderhoud, maar b.v. achterband / lekke band vervangen is met fiets met ketting en derailleur veel eenvoudiger dan fiets met rem en naaf.

Combinatie naaf en riem is ~10% minder efficient dan ketting en deraileur.

Onderhoud doe ik grotendeels zelf, als je hier niet van houdt, kan de balans doorslaan naar riem met naafversnelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

B64

DaYwaLkUr schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:56:
  • Prijs: max 3600 (dit is de sweetspot, mag natuurlijk iets afwijken)
  • Afstand (enkele reis) 33km
  • Regio: Limburg / Heuvelachtig gebied
  • 1x p/week naar kantoor
  • Rustig fietsen / min mogelijk zweten
  • Eventueel fietstas voor de laptop
Nu heb ik mij in het verleden hierin een beetje verdiept en kwam tot de conclusie dat een VM een echte stadsfiets is en niet aan mijn eisen voldoet en ik meer aan een Bosch performance CX moet denken.

Ik las dat het voordeel van een Riem ipv ketting voornamelijk onderhoud is? dus hierop kan ik besparen aangezien deze geleased wordt. Veelal wordt alles aangeboden met een ketting lijkt het.

Motor: Bosch Performance CX met 85NM koppel (zag hierin nog verschillende uitvoeringen bijv: Gen4 maakt dit iets uit?) moet ik mij ook verdiepen naar andere motoren zoals Bafang zag ik in dit topic voorbij komen of is Bosch superieur?

De eerste fietsen die ik heb gevonden en "Best bang for buck" zijn:
https://www.fietsvoordeel...-750-2022-groen-mat-heren (3600 eur)
https://www.fietsvoordeel...-750-2023-grijs-mat-heren (3400 eur)
https://www.fietsvoordeel...-move-2022-rood-mat-heren (Kleinere accu) (3649)

Ik neig naar de Cube Hybrid One. Ik zie weinig verschil met andere Cube modellen (zit dat bijv in een meer verende voorvork of andere details?)
De Hybrid Exc heeft het Bosch Smart systeem met Kiox display (dus ook connectie met smartphone), waar de Hybrid One dat niet heeft (Intuvia display).
Daarnaast zie ik dat de Hybrid One een achterlicht op batterijen heeft, en niet via de accu gevoed wordt. Voor mij zou dat alleen al een afknapper zijn, zeker gezien de prijs van zo'n fiets. Voor de fabrikant scheelt het misschien een paar Euro, maar vanuit het perspectief van een fietser is het verkeerde zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
elinx schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:56:
[...]
Normaal komt een error code in beeld op het moment dat je het display inschakelt.
Het nummer geeft vervolgens aan wat er fout kan zijn. (bv koppelsensor, rotatiesensor, snelheidssensor of anders) zodat je vervolgens wat gerichter kan zoeken.
Zojuist even geprobeerd en bij het aanzetten komt er geen melding in beeld, alleen de snelheid (0,0 km/h) en de totale kilometerstand en de 3 kiesbare ondersteuning-standen.
Behalve de zaken die je al gevonden hebt, klopt het dat er ook een koppelsensor aanwezig is en of een aparte snelheidssensor?
Dat weet ik dus niet, maar wat ik hier en elders lees zouden dat de HAL sensoren in het wiel moeten zijn, Wel is er een sensor bij het voor tandwiel wat functioneert, want als ik trap wil de motor even aanslaan en na een paar seconden te stoppen
Voor 2ehands onderdelen kijk ik meestal bij used ebike parts.
Eventueel telefonisch contact opnemen, want mi staat niet alles op de site.
Marktplaats is natuurlijk ook een optie, maar dan speelt vertrouwen en afstand vaak een grotere rol.
Bedankt voor de tip, ik ben meteen gaan kijken, maar helaas staat mijn wiel er niet bij (26" / 24volt), Ik heb ze gemaild maar de mail kwam meteen terug wegens een configuratiefout bij hun, Misschien toch even bellen.
Meestal kan je de tandwiel revisiesets moeilijk vinden, omdat de maten verschillend zijn moet je specifiek zoeken voor deze TranzX,motor wat niet eenvoudig is.
Inderdaad, Online zijn complete planetaire gear sets te koop voor een paar tientjes, maar vrijwel alleen voor Bafang en niet voor TranzX
Ik heb eens gezien hoe een kunststof tandwiel gerepareerd kan worden met epoxy. Op dezelfde manier lijkt een nieuw tandwiel ook mogelijk als je geen revisieset kan vinden.
Je moet dan wel vertrouwen hebben in je eigen kunnen ;)
Heel knap, ik heb met bewondering dit filmpje bekeken, maar bij mij zijn de tanden wat kleiner en er is 1 tandje afgebroken en hij pakt nog op het overblijfsel, dus deze methodiek wordt superlastig. Ik heb contact gezocht met TranzX in Californië en kreeg als reactie dat ze niet buiten de VS support leveren en ben verwezen naar TranzX in Taiwan, waar ik de vraag heb gesteld, nee heb je... Er is ook een vestiging in Duitsland maar die lijkt alleen support binnen Duitsland te geven.
In ieder geval bedankt, ben toch weer wat wijzer geworden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Papparaat
...
Mijn stuurpen en stuur zijn vandaag ook binnen gekomen, dus meteen maar even gemonteerd.
Behoorlijk verschil zo, en door deze aanpassing lijkt zelfs het zadel beter te zitten. Maar da's waarschijnlijk wishful thinking... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAcFNoNB-3SUGmhDLRaxTxM_ywg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3yb0A4bnShZK0jqUZgiJ1lF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7zTdv54Fjc6drYAJtMXEj-T5T0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOarRSn7HnB5YYoqf5Wi6E1P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:20
Papparaat schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:55:
[...]

Mijn stuurpen en stuur zijn vandaag ook binnen gekomen, dus meteen maar even gemonteerd.
Behoorlijk verschil zo, en door deze aanpassing lijkt zelfs het zadel beter te zitten. Maar da's waarschijnlijk wishful thinking... ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar heb je het stuur + stuurpen gekocht?
Morgen wordt mijn fiets geleverd.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papparaat
Bravertal schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:58:
[...]

Waar heb je het stuur + stuurpen gekocht?
Morgen wordt mijn fiets geleverd.
Bij BikeshopXL, zowel stuur als stuurpen van Ergotec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:00
TWFpa2Vs schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:43:
[...]

welk zadel heb je gekozen want herken dit wel 🙈
https://www.bol.com/nl/nl...ilerend/9300000134490482/

Was een gokje hoor en heb er pas een paar kilometer mee gefietst. Op zich prima zadel, een verademing in vergelijking met die van Lidl (herenfiets). Er zullen ook vast betere zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Anvil_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:58:
[...]

vaker laden

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
NokiaFan schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:37:
[...]

https://www.bol.com/nl/nl...ilerend/9300000134490482/

Was een gokje hoor en heb er pas een paar kilometer mee gefietst. Op zich prima zadel, een verademing in vergelijking met die van Lidl (herenfiets). Er zullen ook vast betere zijn.
check zojuist deze besteld, kijken of het wat is;
https://prosportlights.co...os=1&_sid=e0f054773&_ss=r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
rokil schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:36:
Sinds 2 weken zijn wij in het bezit van (voor ons) dure, elektrische fietsen. Het gaat om 2x de BSP Topaz, die geleverd worden met een 14,5 Ah accu en een Bafang M420 motor.
De fietsen rijden heel lekker en we hebben er op dit moment 200 kilometer mee gefietst naar alle tevredenheid. Bij een kilometerstand van 175 op mijn fiets en 155 op de fiets van mijn vrouw, stonden de accu-percentages op 33% en 30%. Niet slecht vonden wij zelf. De accu's hebben een nacht aan de stroom gelegen en de volgende dag stonden beide weer op 100%.
In het schermpje van de (slecht afleesbare) computer kun je ook de accu-status aflezen. Dit heb ik bij beide fietsen gedaan, maar ze verschillen nogal. Mijn fiets geeft maximaal 13,5 Ah aan en de andere fiets geeft maximaal 14,9 Ah aan. Ook de cell-voltage verschilt van elkaar, maar dan heeft vreemd genoeg de accu met de minste Ah weer een hoger cell-voltage.
Volgens de fietsen-dealer klopt dit, omdat geen enkele accu gelijk is, maar ik ben dus nu al 1 Ah kwijt met slechts een laadbeurt. Bij het in ontvangst nemen van de fietsen heb ik hier niet naar gekeken, dus ik weet niet of dit van het begin af aan al is.
Ook als ik de accu's in de andere fiets plaats, blijft dit gelijk.
Mijn vraag aan de kenners hier is of dit inderdaad klopt, of dat ik toch verder actie moet ondernemen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een mooie want geen enkele accu zal 100% matchen. Je bent dus niet 1 Ah kwijt omdat het voltage anders is. Beide accu's vallen binnen de norm. Als jouw vrouw maar iets lichter of zwaarder is dan jij kan het al íets schelen. Ook loopt de ene fiets net wat soepeler dan de andere (zelfs bij 2 gelijke modellen) en kan dit het verschil verklaren.
Het is in ieder geval niets om je druk over te maken, voor nu. Doe over een maand nog zo'n lezing en dan mag de tendens niet snel gaan.
Gaat het echt heel veel schelen dan is er reden tot zorg, maar dit valt ruim binnen de marge. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Okee @jimh307 ,
Bedankt voor je reactie. Ik werp over een maandje nog eens een blik op de accu-statistieken.

Rokil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
pandit schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Zojuist even geprobeerd en bij het aanzetten komt er geen melding in beeld, alleen de snelheid (0,0 km/h) en de totale kilometerstand en de 3 kiesbare ondersteuning-standen.

[...]

Dat weet ik dus niet, maar wat ik hier en elders lees zouden dat de HAL sensoren in het wiel moeten zijn, Wel is er een sensor bij het voor tandwiel wat functioneert, want als ik trap wil de motor even aanslaan en na een paar seconden te stoppen
....
In ieder geval bedankt, ben toch weer wat wijzer geworden
Hollandbikeshop doet zich voor als grootste TranzX onderdelenshop, maar zie daar geen revisiesets.
Misschien dat contact opnemen wat oplevert.
Geen foutmelding, dus het lijkt erop dat er niets defect is, wat de controller zou opmerken.
Wel vreemd als er geen snelheid gemeten wordt.
De krachtsensor zit tussen het frame en achterwiel op de wielas, vandaar dat deze niet meer goed werkt als het wiel eruit is geweest. Extra handelingen zijn vereist om deze weer goed te laten werken.
Sensoren werken vaak optisch (led) of via een hallsensor icm een magneet.
De krachtsensor en snelheidssensor werken met hallsensoren, de rotatiesensor bij de trapas meestal optisch.
Ook de motorsturing gaat meestal via drie hallsensoren. En aangezien een naafmotor "vast" zit aan bepaalde wielmaat, kan ook de snelheid in de motor gemeten worden.
Vervangen van de motor zou idd je problemen oplossen.
Als je wel een motor zonder wiel kunt vinden kun je overwegen om het binnenwerk of delen te vervangen. Of (mechanische) onderdelen van de 36V uitwisselbaar zijn met de 24V versie kan ik niet beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
rokil schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:36:
.... ik ben dus nu al 1 Ah kwijt .. ...
Zoals de FM en @jimh307 aangeeft is dit niets om je zorgen over te maken.
Dat kan behalve met toleranties, chemische samenstelling ook te maken hebben met de BMS, de lader en de nauwkeurigheid van aflezen en rekenen door de computer.

Het meetverschil is 10mV op 4000mV wat neerkomt op 0,25%, wat akelig nauwkeurig is.
De andere waardes Ah en % zijn meestal berekend, maar hoe en hoe nauwkeurig, is in dit geval niet duidelijk. Persoonlijk heb ik niet zoveel vertrouwen dat dit net zo akelig nauwkeurig is, terwijl een dergelijk waarde wel zo nauwkeurig lijkt weergegeven.
(Onder de noemer "meten is weten" De enige, maar onpraktische manier is een volledig geladen accu met een bekende constante belastingstroom volledig ontladen en de exacte tijd meten hoelang dit duurt.)

Hetzelfde geldt, indien aanwezig op het display, voor nog af te leggen afstand. Die kan je vaak helemaal met een korrel zout nemen. Beschouw het als niet meer dan een indicatie.

[ Voor 26% gewijzigd door elinx op 24-06-2023 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:50
4 weken genoten van een uiterst stille fiets, maar sinds deze week merk ik een licht kraakgeluid bij de neerwaartse beweging van de trappers. De kraak komt niet altijd voor, maar lijkt wel vaker voor te komen dan in het begin van de week. Het lijkt uit de trapas te komen en gebeurt bij beide trappers. Vreemd genoeg lijkt er een soort ritme in te zitten, een soort golfbeweging in luidheid die zich telkens herhaald. De "golflengte" is iets van 8 a 10 (enkele) trapbewegingen. Even onderbreking in trappen, reset dit ritme niet, het gaat dan verder waar het geëindigd was. Versnelling en ondersteuning hebben geen invloed, neerwaartse trapkracht wel.

Klinkt iemand dit bekend in de oren?
Kan ik het zelf verhelpen?
De fiets is nog nieuw en krijgt pas in september zijn eerste "1000km-beurt".

Oh, het betreft een Kalkhoff Image 3b Excite blx, met cdx-riem, Bosch performance motor en Shimano nexus 5 versnellingsnaaf.

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 24-06-2023 07:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
LA-384 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:44:
4 weken genoten van een uiterst stille fiets, maar sinds deze week merk ik een licht kraakgeluid bij de neerwaartse beweging van de trappers. De kraak komt niet altijd voor, maar lijkt wel vaker voor te komen dan in het begin van de week. Het lijkt uit de trapas te komen en gebeurt bij beide trappers. Vreemd genoeg lijkt er een soort ritme in te zitten, een soort golfbeweging in luidheid die zich telkens herhaald. De "golflengte" is iets van 8 a 10 (enkele) trapbewegingen. Even onderbreking in trappen, reset dit ritme niet, het gaat dan verder waar het geëindigd was. Versnelling en ondersteuning hebben geen invloed, neerwaartse trapkracht wel.

Oh, het betreft een Kalkhoff Image 3b Excite blx, met cdx-riem, Bosch performance motor en Shimano nexus 5 versnellingsnaaf.
Voelen aan de pedalen of de lagers soepel draaien. Pedalen vastdraaien met een lange steeksleutel 15. Met een inbussleutel 5 de bladbouten aanhalen van je voorblad (tandwiel voor). Met een dikkere inbussleutel de crankbouten aandraaien (waar je pedaalarm op de trapas vast zit). Voelen of de riem op spannings staat (heel ietsje naar boven en beneden kan). En controleren of alles vrij loopt.

Dan is 99% van de kraakjes bij de eerste kilometers weg. Dit is ook waar je eerste beurt voor is, dus breng hem gerust iets eerder zodat dit verholpen kan.

P.s.: De lange steeksleutel 15 moet écht langer zijn dan een gewone steeksleutel. Je kunt wel prima een gewone steeksleutel pakken en die verlengen met een buisje ofzo. De inbussleutel in de bladbouten kan vast gaan zitten. Dan heb je inbussleutels met een slechte passing. De bouten lubberen dan uit. Is voor een keer niet zo erg, maar ga er dan niet mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Vraag over de Bosch acculaders...
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/charger

Ik heb een Acculader voor het smart systeem / 4A Charger waarmee ik een PowerTube 500 accu mee oplaad.

Een vriend heeft een Acculaders voor het Bosch eBike-systeem 2 / Compact Charger.

Kan ik met deze lader ook mijn accu opladen? In het overzicht staat dat dit wel kan alleen trager (2A i.p.v. 4A?).

Nu heb ik vroeger niet zo goed opgelet bij natuurkunde, dus als iemand het weet dan hoor ik dat graag!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Foxhill Bedankt voor de tips, ik heb de inbusbouten gecontroleerd, die zitten vast. Steeksleutel 15 heb ik nu niet, dus kan ik niet controleren. De riem beweegt wat, het verschil tussen naar boven en beneden duwen is ongeveer 2,5-3cm.

Afspraak naar voren halen wordt lastig denk ik. Ten tijde van aankoop, zaten ze tot midden augustus vol qua onderhoud. En dat was 4 weken geleden.

Als het niet iets is wat kwaad kan en ik kan het zelf niet oplossen, zal ik met een gerust hart moeten wachten.

[ Voor 35% gewijzigd door LA-384 op 24-06-2023 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
technorabilia schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:28:
Vraag over de Bosch acculaders...
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/charger

Ik heb een Acculader voor het smart systeem / 4A Charger waarmee ik een PowerTube 500 accu mee oplaad.

Een vriend heeft een Acculaders voor het Bosch eBike-systeem 2 / Compact Charger.

Kan ik met deze lader ook mijn accu opladen? In het overzicht staat dat dit wel kan alleen trager (2A i.p.v. 4A?).

Nu heb ik vroeger niet zo goed opgelet bij natuurkunde, dus als iemand het weet dan hoor ik dat graag!
Bij Bosch laders: als de stekker past dan werkt het ook. Bosch Smart en niet-smart hebben verschillende stekkers. Meer A is alleen sneller laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
LA-384 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:36:
@Foxhill Bedankt voor de tips, ik heb de inbusbouten gecontroleerd, die zitten vast. Steeksleutel 15 heb ik nu niet, dus kan ik niet controleren. De riem beweegt wat, het verschil tussen naar boven en beneden duwen is ongeveer 2,5-3cm.

Afspraak naar voren halen wordt lastig denk ik. Ten tijde van aankoop, zaten ze tot midden augustus vol qua onderhoud. En dat was 4 weken geleden.

Als het niet iets is wat kwaad kan en ik kan het zelf niet oplossen, zal ik met een gerust hart moeten wachten.
Als de riem die beweging heeft staat die niet te strak. Wat onprettig lang vol zitten ze dan. Met een probleempje als dit moet je toch eerder kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Foxhill schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:18:
[...]

Als de riem die beweging heeft staat die niet te strak. Wat onprettig lang vol zitten ze dan. Met een probleempje als dit moet je toch eerder kunnen komen.
Ik heb nog niet geïnformeerd of ik hiermee eerder terecht kan, maar bij aankoop raadde ze aan meteen een afspraak te maken, omdat ze zo ver vol zaten (voor onderhoud). Kan natuurlijk dat ze tijd reserveren voor probleemoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 12:58
Tips nodig van fietsende tweakers; ik zoek een nieuwe electrische fiets, wil graag een modern uitziende ‘luxe’ fiets.
Minimaal 50km range op meer dan standje 1 ondersteuning.
Een beetje rechtop zitten vind ik wel fijn.

Mijn overwegingen tot nu toe:
1) Tenways CGO800S
Fietst heel fijn en soepel, goede houding, betaalbaar, 374 Wh accu maar ze hebben ook een powerbank als optie, betaalbaar.
2) Veloretti Ace 1
Tweedehands, fietst lekker, niet zo soepel als de Tenways, wel auto-versnellingen. Lees problemen met cadans instellingen. €2000
3) Veloretti Ivy 2
Moderne features, auto-versnellingen, stuur misschien te verhogen met ring ertussen, grote accu, standaard onderdelen qua reparatie, voorrekje, wel duur! (Proefrit geplanned)
4) Cowboy 4ST
Modern, stuur niet te verhogen, geen reparateur in de buurt, kleine accu.
5) Lekker Amsterdam GT
Modern maar niet zoveel features, goede zithouding, grote accu, helaas wel zelf schakelen, wel voorrekje. (Proefrit geplanned)
6) Van Moof A5
Modernste, maar ik lees alleen maar drama verhalen qua reparaties, onzekere toekomst bedrijf. Schijnt wel heel lekker te fietsen. Enige fiets met telefoonlader ingebouwd. (Vanmiddag proefrit, toch benieuwd als vergelijking)

Qua top snelheid: Bafang (y), Tenways valt helaas af. O-)

Iemand nog tips welke fietsen ik mis?
Ik woon niet in de randstad, ik wil dus een fiets die bij een normale fietsenmaker te repareren/onderhouden is.
Houd niet van alleen rotatiesensor, dus wil wel een torque sensor. En waarom hebben al die fietsen niet eens een usb poortje om je telefoon mee op te laden?
Budget: max €3500, liever minder.

Ps: man wat fietst die Tenways lekker.

[ Voor 8% gewijzigd door Impstoker op 24-06-2023 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pandit
elinx schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:04:
[...]
Hollandbikeshop doet zich voor als grootste TranzX onderdelenshop, maar zie daar geen revisiesets.
Misschien dat contact opnemen wat oplevert.
Die shop had Google ook voor me gevonden, Ik zag alleen een complete nieuwe motor voor omgerekend 300 euro + VAT :-( en dan moet die nog gespaakt worden. dan kan ik beter een Ebike bij de Lidl gaan halen. ik zie dat ze in Wateringen zitten dat is niet zover van mijn vandaan, alhoewel het alleen maar een loods is, geen winkel. Contact opnemen kan geen kwaad
Geen foutmelding, dus het lijkt erop dat er niets defect is, wat de controller zou opmerken.
Wel vreemd als er geen snelheid gemeten wordt.
De krachtsensor zit tussen het frame en achterwiel op de wielas, vandaar dat deze niet meer goed werkt als het wiel eruit is geweest. Extra handelingen zijn vereist om deze weer goed te laten werken.
Dank voor de link, Dit betreft een derailleur en op mijn fiets zit een 7 speed naafversnelling, niet dat dit wat uit zou maken. Ik heb zojuist gekeken op mijn fiets en er zit alleen een sensor bij de trapas, die wel lijkt te werken, omdat de motor kortstondig werkt wanneer ik optrek.
Sensoren werken vaak optisch (led) of via een hallsensor icm een magneet.
De krachtsensor en snelheidssensor werken met hallsensoren, de rotatiesensor bij de trapas meestal optisch.
Ook de motorsturing gaat meestal via drie hallsensoren. En aangezien een naafmotor "vast" zit aan bepaalde wielmaat, kan ook de snelheid in de motor gemeten worden.
Vervangen van de motor zou idd je problemen oplossen.
Als je wel een motor zonder wiel kunt vinden kun je overwegen om het binnenwerk of delen te vervangen. Of (mechanische) onderdelen van de 36V uitwisselbaar zijn met de 24V versie kan ik niet beoordelen.
Inderdaad, het meest plausibelste is dat de HALSensor in de wielmotor defect is, of een kabelbreuk ergens. het eerste is gezien de reacties hier en online het waarschijnlijkste, Een Honeywell SS41 HALSensor kost een paar euro, maar het vervangen is best een klusje. Had ik maar een servicemanual of minimaal een schema dan zou ik kunnen meten of de HAL sensor werkt. We gaan verder prutsen, wederom bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
@Impstoker Je hebt bijna hetzelfde lijstje als ik had.
De Tenways fietste inderdaad erg lekker, maar het frame was voor mij veel te klein. Uiteindelijk de BSP Topaz aangeschaft voor ruim minder dan €3500,-. Met Bafang M420 motor met torquesensor en usb aansluiting voor je telefoon.
Het ligt natuurlijk totaal aan de omstandigheden, maar ik heb tijdens mijn eerste 2 weken 175 kilometer gereden en had nog 33% accu over. Mijn vrouw had 155 kilometer gereden en had nog 30% accu over. Minimaal 50 kilometer range lijkt me dus geen probleem. En hij ziet er ook nog eens mooi uit, vind ik :)

Rokil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
pandit schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:01:
.... het vervangen is best een klusje. Had ik maar een servicemanual of minimaal een schema dan zou ik kunnen meten of de HAL sensor werkt. ....
Servicemanuals of schema's van dergelijke systemen zijn meestal niet te vinden, maar vaak hebben alle naafmotoren een soortgelijke opbouw.

Misschien kan dit, dat en daar je op weg helpen.

Blijft het probleem van de tandwielen over. Ik hoop dat je ergens toch een revisieset kan vinden.
Als gezegd; als je een motor 2ehands kan vinden zou je eventueel (delen van) het binnenwerk kunnen gebruiken.
Voorlopig heb je er een hobby bij :).

interessant 1
interessant 2
interessant 3

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 24-06-2023 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
@pandit wat je nog kan proberen is fietsen en dan tegelijkertijd een beetje bewegen aan de motorkabel die onder het frame in loopt. Eventueel de kunstof klemmen die deze vasthoudt losmaken zodat je wat beweging in die kabel krijgt.

Blijft natuurlijk het probleem in de motor, maar als zowel de motor als de kabel een defect heeft wordt het wel erg veel om op te lossen. Als er opeens wel een snelheid verschijnt op het display dan weet je ook dat er een breuk zit in de kabel.

Bij tranz x wordt er bijna altijd gebruik gemaakt van een krachtsensor op het achterwiel. Dit zit aan de rechterkant, dit kan je zien door een kabel die loopt naar een aluminium blokje waar je het wiel op vastzet. Ik had vroeger heel veel reparaties uitgevoerd aan tranz x, meeste problemen waren de motorkabel en de krachtsensor. Door calibratie 1 uit te voeren in de link die ik gaf krijg je een waarde op het display. Als die niet goed is is het achterwiel niet op het goede moment vastgezet (39nm) of de sensor defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
-

[ Voor 100% gewijzigd door B___MAN op 24-06-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
Zelf besteld. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B___MAN
Papparaat schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:55:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er heel goed uit! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Zoiets hier ook gehad met de Kalkhoff 7.B Endeavour Move+ na een paar weken. Bleek uiteindelijk de bouten te zijn waarmee de motor aan het frame bevestigd is, die zaten niet meer helemaal vast.

Ben gewoon meteen ermee naar de lokale FM gegaan waar hij ook gekocht was. Hebben ze zonder problemen dezelfde dag nog opgelost. Dit zijn nu eenmaal ook dingen die kunnen gebeuren na de eerst paar honderd kilometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
ik222 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:26:
[...]

Zoiets hier ook gehad met de Kalkhoff 7.B Endeavour Move+ na een paar weken. Bleek uiteindelijk de bouten te zijn waarmee de motor aan het frame bevestigd is, die zaten niet meer helemaal vast.

Ben gewoon meteen ermee naar de lokale FM gegaan waar hij ook gekocht was. Hebben ze zonder problemen dezelfde dag nog opgelost. Dit zijn nu eenmaal ook dingen die kunnen gebeuren na de eerst paar honderd kilometer.
Klopt, die bouten kunnen los zitten. Dat klinkt als kraken. Dat is niet iets waarmee je maanden door moet fietsen. De bouten zitten namelijk met net voldoende schroefdraad in een aluminium behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:59:
[...]

Klopt, die bouten kunnen los zitten. Dat klinkt als kraken. Dat is niet iets waarmee je maanden door moet fietsen. De bouten zitten namelijk met net voldoende schroefdraad in een aluminium behuizing.
Dat is dan eigenlijk een zwaktebod voor zulke dure artikelen zoals een e-bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:59:
[...]

Dat is dan eigenlijk een zwaktebod voor zulke dure artikelen zoals een e-bike.
Het is meer verkeerde montage. En het is beetje onduidelijk of dat in de fabriek is of dat de fietsenmaker dat moet controleren. Maakt ook niet uit want het is gemakkelijk na de tijd op te lossen door de fietsenwinkel. Moet die alleen niet maanden lang vol zitten.

We lopen wel op de zaken vooruit. We weten niet zeker waar het geluid vandaan komt.

[ Voor 42% gewijzigd door Foxhill op 25-06-2023 00:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:43:
[...]

Het is meer verkeerde montage. En het is beetje onduidelijk of dat in de fabriek is of dat de fietsenmaker dat moet controleren. Maakt ook niet uit want het is gemakkelijk na de tijd op te lossen door de fietsenwinkel. Moet die alleen niet maanden lang vol zitten.

We lopen wel op de zaken vooruit. We weten niet zeker waar het geluid vandaan komt.
Mijn fietsenmaker heeft het ook retedruk, maar als er nood aan de man is zullen ze me helpen; desnoods met een leenfiets.

PS: Ik heb nog een Union e-bike in de schuur staan. Destijds kunnen kopen voor 200 euro. Behalve dat de koplamp het niet doet is het een goede e-bike die nog 44 km kan halen op de hoogste stand. Wel met voorwielmotor, maar voor nood is het prima.

Als ik naar mijn FM moet fietsen moet ik wel terug kunnen en dan krijg ik een volwaardige leenfiets mee. Mocht ik een tijdje moeten wachten op een reparatie dan is daar de Union voor bedoeld.

Als het wat minder warm is zal ik die Union eens goed gaan onderhouden, maar de Gazelle doet het prima nu.

Nee, ik plan mijn grote beurt wel ergens in oktober in als het een stuk rustiger in de winkel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
madmaxf1 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:45:
@pandit wat je nog kan proberen is fietsen en dan tegelijkertijd een beetje bewegen aan de motorkabel die onder het frame in loopt. Eventueel de kunstof klemmen die deze vasthoudt losmaken zodat je wat beweging in die kabel krijgt.
De kabels zijn allemaal netjes verwerkt in het frame, maar ik heb geprobeerd dit te doen op de plekken waar ze eruit gaan, bijv bij de voorvork, daar is ook de grootste kans op een kabelbreuk wegens het bewegen, helaas geen verschil. Bij het aanzetten van de fiets verschijnt er ook geen error, wat wel zou moeten als er ergens een sensor niet werkt. Ik heb de accu eruit gehaald en er weer ingestopt en kortstondig verscheen het versienummer van de software op het scherm "HJ803", zeg dat jou iets?
Blijft natuurlijk het probleem in de motor, maar als zowel de motor als de kabel een defect heeft wordt het wel erg veel om op te lossen. Als er opeens wel een snelheid verschijnt op het display dan weet je ook dat er een breuk zit in de kabel.
Inderdaad, Had ik maar een werkend wiel te leen, probleem is dat deze fiets 26" wielen heeft, die zijn schaars, ook de tweedehands aangeboden tranzX wielen zijn 28".
Bij tranz x wordt er bijna altijd gebruik gemaakt van een krachtsensor op het achterwiel. Dit zit aan de rechterkant, dit kan je zien door een kabel die loopt naar een aluminium blokje waar je het wiel op vastzet.
Ik kan echt niets vinden, het betreft een fiets uit denk ik 2012 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ua4YeS0B5GAq-fwf2nFZ16q2IdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xTEDMFqgyFx68twntUMm6TxN.png?f=fotoalbum_large. Ik vond deze die jouw verhaal bevestigd, Ik heb zojuist de achteras goed ontvet, maar de enige kabel die ik zie is de versnellingskabel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRMetAy1NymrKHeneaFgNjee0GY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZc3BErCXeHw9nMLXe6B35b4.jpg?f=fotoalbum_large
Ik denk toch dat de sensor in het voorwiel zit omdat de connector geen 3 maar zes pinnen heeft, 3 grote, waarschijnlijk voor de power en 3 voor??? sensor denk ik.
We gaan weer verder zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
elinx schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:25:
[...]
Voorlopig heb je er een hobby bij :).
Bedankt voor de links, enkele daarvan had ik zelf al gevonden, wat hobby betreft, Het geeft mij voldoening wanneer ik een defect iets weer aan de praat krijg, Of dat een Senseo apparaat, Auto, computer of in dit geval een E-Bike, maakt me niet zoveel uit. Waar ik voor moet zorgen dat ik niet in een MoneyPit val. m.a.w dat de kosten hoger worden als de fiets waard is. 1 maand geleden wist ik niets van Ebikes, en nu ietsje meer :-). Ik vogel weer verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@pandit
Die sensor moet de kracht meten die je op de pedalen zet, of gewoon detecteren dat je trapt.
Dat moet dus ofwel bij de trapas zitten (meestal) of bij het achterwiel.

Krachtsensor kan nooit in het voorwiel zitten.
De extra pinnen zijn wellicht voor communicatie van snelheid en afgeleverde kracht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 12:07
Impstoker schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:43:
En waarom hebben al die fietsen niet eens een usb poortje om je telefoon mee op te laden?
Wat ik gezien heb, is dat veel fietsen met een usb poort maar max 0.5 A leveren. Dat betekent dat je smartphone, eenmaal aangesloten, dan minder snel leegloopt. Echt opladen gaat daar niet meer mee. Behalve als je smartphone uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:34

Kraakjes met het ritme van trappen... dat is een klassieker :+

Waarom de clownsface? Omdat dit werkelijk overal kan zitten (ja, ook al vermoed je dat het uit de trapas komt), omdat je eigenlijk elk onderdeel wel belast door je trapbeweging. Dit soort dingen heeft mensen half-dol gekregen in hun zoektocht. Maar goed ervan uitgaande dat het in de buurt van je trapas zit zijn dit zo ongeveer de standaard stappen:

1. Bladboutjes van je kettingbladen aan draaien.
2. Pedalen aandraaien => eventueel lagers stellen als dat kan. (pedaallagers worden vrij los gezet vanwege de buiging van de as).
3. Controleren frame op scheurtje bij de trapas
4. Zadel brug vastdraaien en in ieder geval checken of het kraakje niet voortkomt uit het zadel zelf (als et dekje zelf kraakt doe je er weinig aan).
5. Stuur pen aandraaien met het juiste moment
6. Stuur aandraaien met het juiste moment
7. Zadelpen aandraaien met het juiste moment

Als het toch de trapas is, dan is het een probleem voor de FM, want dan zit je bij de motor :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Bij mij was het de zadelpen die kraakte tijdens het trappen (niet de zadelbrug). Maar het leek ergens bij de trapas vandaan te komen.
Zadelpen met een klein beetje vet insmeren en met het juiste moment aandraaien. Probleem opgelost en ik ook weer wat geleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Athome op 25-06-2023 11:50 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• roffeltjes
Impstoker schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:43:
Tips nodig van fietsende tweakers; ik zoek een nieuwe electrische fiets, wil graag een modern uitziende ‘luxe’ fiets.
Budget: max €3500, liever minder.
Je wil een luxe fiets en komt met een lijstje van bottom-of the-barrel tot goedkope middenklasse (genereus). Dat gaat dus niet lukken.

1. Tenways is voor een goedkope ebike vermoedelijk de beste keus, ze hebben een dealernetwerk en de fiets is lekker simpel. Prijs klopt ook. Nadeel is de uiterst beperkte maatvoering (trek minimaal 10cm af van zowel de boven als ondegrens die de fabrikant aangeeft).
2/3.Veloretti: Support is een issue. Het concept gaat als businessmodel niet werken op de langere termijn.
4. Zie Veloretti.
5. Lekker is een zaak uit Amsterdam, dus als je support wil moet je terug naar de winkel.
6. VM staat op omvallen, zelfs de fanatici in de Tweakersdraad zijn nu tot de conclusie gekomen dat het schip al gezonken is.

Behalve Tenways zijn dit allemaal fietsen met een matige tot afgrijselijke prijs-kwaliteitsverhouding.

Ik val altijd in herhaling, maar ga eerst eens bij een fietsenmaker in de buurt kijken wat ze kunnen leveren en kijk of daar iets van je gading bij zit. En dan niet zo'n FM die al tot half Augustus vol schijnt te zitten met reparaties (belachelijk....).

Om toch wat te sturen op je uiterlijk wensen:
- Rabeneick is wellicht een optie voor een dealer in de buurt.
- Velo de Ville is luxe maar dan wordt het budgetair krap. Aan de andere kant is de prijs-kwalitiet veel beter dan bij de drama merken waar jij naar kijkt.
- Cube heeft sportieve modellen, qua prijskwaliteit (zeker in hun goedkopere gamma) erg sterk.

Als er echt geen goede dealer in je buurt zit en je post-order wil doen blijft dan nog Canyon over. Mooie, moderne fietsen, waarbij support aanzienlijk beter geregeld is dan de merken die je op het oog hebt.

Tot slot: Ik weet dat ik extreem negatief ben over de merken die weer genoemd worden, maar ik probeer met recht goed advies te geven. De werkelijkheid lijkt me helaas ook gelijk te geven :|

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 25-06-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
@pandit nee, dit zegt mij helaas niks.

De fietsen met Tranz x waarmee ik gewerkt heb hadden allemaal een krachtsensor.

Voel je wel dat de motor iets doet als je begint, of helemaal niks. Als je niks voelt kan het ook nog iets heel simpels zijn als een remonderbreker.

Ik weet niet of het display dit weergeeft als je de rem gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:12:
5. Lekker is een zaak uit Amsterdam, dus als je support wil moet je terug naar de winkel.
Klopt, tegelijkertijd heb ik voor een Lekker Amsterdam GT gekozen omdat ze alleen maar “normale” componenten gebruiken, geen custom zoals bv Van Moof. Dat maakt onderhoud makkelijker door normale fietsenmakers. En begreep van hun dat Mantel de fietsen goed kent (nog niet getest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
pandit schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:24:
.....
Inderdaad, Had ik maar een werkend wiel te leen, probleem is dat deze fiets 26" wielen heeft, die zijn schaars, ook de tweedehands aangeboden tranzX wielen zijn 28".
......
Ik denk toch dat de sensor in het voorwiel zit omdat de connector geen 3 maar zes pinnen heeft, 3 grote, waarschijnlijk voor de power en 3 voor??? sensor denk ik.
....
Ik weet niet of je je druk moet maken over 28 of 26 inch, dat heeft alleen met snelheid op je display te maken, maar hoeft niet omdat de controller of display van jou is ingesteld op 28 inch.
De motoren zijn gelijk.
Het belangrijkste is de motor weer werkend te krijgen. Zoals gezegd je kunt het binnenwerk of delen ervan gewoon uitwisselen.
24V vs 36V daarentegen betreft een andere motor, waarvan niet duidelijk is wat hetzelfde is.

De 3 dikke draden zijn de fase aansturing van de motor, de 3 dunne is waarschijnlijk spanning (5-12V?), aarde, en een (speed) sensor output.

Zoals aangegeven werkt TranzX bijna altijd met een krachtsensor. Meest bekend is die op de achteras, maar het kan ook bv een plaat zijn bij de trapas (zoals bij Giant)

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 25-06-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 12:58
roffeltjes schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:12:
[...]

Je wil een luxe fiets en komt met een lijstje van bottom-of the-barrel tot goedkope middenklasse (genereus). Dat gaat dus niet lukken.

1. Tenways is voor een goedkope ebike vermoedelijk de beste keus, ze hebben een dealernetwerk en de fiets is lekker simpel. Prijs klopt ook. Nadeel is de uiterst beperkte maatvoering (trek minimaal 10cm af van zowel de boven als ondegrens die de fabrikant aangeeft).
2/3.Veloretti: Support is een issue. Het concept gaat als businessmodel niet werken op de langere termijn.
4. Zie Veloretti.
6. VM staat op omvallen, zelfs de fanatici in de Tweakersdraad zijn nu tot de conclusie gekomen dat het schip al gezonken is.

Behalve Tenways zijn dit allemaal fietsen met een matige tot afgrijselijke prijs-kwaliteitsverhouding.

Ik val altijd in herhaling, maar ga eerst eens bij een fietsenmaker in de buurt kijken wat ze kunnen leveren en kijk of daar iets van je gading bij zit. En dan niet zo'n FM die al tot half Augustus vol schijnt te zitten met reparaties (belachelijk....).

Om toch wat te sturen op je uiterlijk wensen:
- Rabeneick is wellicht een optie voor een dealer in de buurt.
- Velo de Ville is luxe maar dan wordt het budgetair krap. Aan de andere kant is de prijs-kwalitiet veel beter dan bij de drama merken waar jij naar kijkt.
- Cube heeft sportieve modellen, qua prijskwaliteit (zeker in hun goedkopere gamma) erg sterk.

Als er echt geen goede dealer in je buurt zit en je post-order wil doen blijft dan nog Canyon over. Mooie, moderne fietsen, waarbij support aanzienlijk beter geregeld is dan de merken die je op het oog hebt.

Tot slot: Ik weet dat ik extreem negatief ben over de merken die weer genoemd worden, maar ik probeer met recht goed advies te geven. De werkelijkheid lijkt me helaas ook gelijk te geven :|
Hey, ik weet niet waarom je zo boos doet, want ik heb je andere posts niet gezien, maar dankjewel voor je lijstje en suggesties.
Wellicht had ik beter moderne/tech fietsen kunnen zeggen ipv luxe. Ik ervaar een 24 speed derailleur namelijk niet als luxe maar alleen maar als onnodig en onhandig.
Ik vind de single speed fiets zoals Tenways, en de automatische versnelling van VanMoof en Veloretti echt lekker fietsen.

Ik begrijp je waarschuwing wel denk ik, het zijn fietsen met kwalitatief niet de beste onderdelen en wel een flink prijskaartje. Veel hype en hippe (onnodig features, zoals een elektronische bel haha)
Maar toch val ik daar schijnbaar voor, ik vind de fietsen mooier, ze voelen moderner en simpeler.

Ik heb nog nooit op een fiets boven de €4000 gefietst, dat zal ongetwijfeld ook heel fijn fietsen, maar als ik die merken bekijk die jij suggereert dan zit er weinig tussen als ik geen zin heb om veel heen en weer te schakelen en een ketting te smeren.

Ben ik (en veel van de hippe fietskopers) koppig? Ja denk 't wel. Heb jij gelijk over de kwaliteit? Ja denk 't wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Impstoker De reactie van @roffeltjes kan je rouw op je dak vallen buiten zijn schuld om vanwege:

E-bikes worden rap duurder en de vraag is enorm. Wellicht is het wel zaak om je wat in te lezen (sowieso de openingspost eens helemaal doornemen). Bij e-bikes is voor een dubbeltje op de eerste rij zitten niet geldig. Alle techniek evolueert in rap tempo en de prijzen dus ook. (in de openingspost is veel tijd gestoken)

Meerdere proberen het steeds toch waaronder jij en dit is heel begrijpelijk, maar we worden soms wat moe van het constante herhalen dat de prijs eenmaal niet lager gaat komen dan nu het geval is. Wil je echt top notch voor een zachte prijs dan kom je uit op de tweede hands markt en het liefst bij een erkende dealer. Dit is per kilometer veel goedkoper dan een nieuwe e-bike en zelfs goedkoper dan bij een Chinees modelletje.

Dus lees je lekker in en begin bij de openingspost (deze wordt actueel gehouden) en kijk waar je gading heen gaat. Dan kunnen wij je pas echt 'goed' van dienst zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
madmaxf1 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:12:
@pandit nee, dit zegt mij helaas niks.

De fietsen met Tranz x waarmee ik gewerkt heb hadden allemaal een krachtsensor.

Voel je wel dat de motor iets doet als je begint, of helemaal niks. Als je niks voelt kan het ook nog iets heel simpels zijn als een remonderbreker.

Ik weet niet of het display dit weergeeft als je de rem gebruikt?
Er hing toen ik de fiets kreeg een kabeltje los dat bleek te passen op de handrem, Ik heb deze weer vast geschroefd, maar dat ding doet niets. Ik neem aan dat hier ook een HAL sensor in zit en een magneetje in de handrem. Ik heb er een magneetje bijgehouden, maar zie niets op het display.

Als ik begin met fietsen slaat de motor even aan om na een paar seconden te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Athome schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:23:
Nee. Dat doet de flow app niet.
Er wordt gebruik gemaakt van de OpenCycleMaps. Deze is bedoeld voor recreatief fietsgebruik.
Is dit nu misschien toch het geval? Tweede paragraaf in onderstaande link. Of lees ik het verkeerd?

https://www.bosch-ebike.c...-the-smart-system-01/2023

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Dat lijkt inderdaad een wijziging te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 21:41
@Impstoker voor tenways is een eigen topic
Kan je daar ervaringen lezen.
Het grote Tenways E-Bike topic

Verder geheel eens met de post van @roffeltjes
En denk dat je voor 3500/4000 euro een mooie fiets kan kopen.
Zou dus echt verder kijken 👀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Impstoker schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:54:
[...]

Hey, ik weet niet waarom je zo boos doet, want ik heb je andere posts niet gezien, maar dankjewel voor je lijstje en suggesties.
Ik probeer te voorkomen dat je een paar duizend euro wegsmijt. Denk daar even goed over na in plaats van aan te nemen dat ik vijandig ben. En dat is niet dramatisch, kijk naar de VM draad en ga daarna kijken naar de parallellen in de Veloretti en Cowboy draadjes.
Ik heb nog nooit op een fiets boven de €4000 gefietst, dat zal ongetwijfeld ook heel fijn fietsen, maar als ik die merken bekijk die jij suggereert dan zit er weinig tussen als ik geen zin heb om veel heen en weer te schakelen en een ketting te smeren.
Rabeneick en Cube zijn niet duur. Bovendien heeft Rabeneick gewoon singlesspeed modellen. Neem even de moeite om de links even rustig te bekijken. Zelfs VdV met Enviolo TR is 3250,-

Mijn VdV full custom (met riem) was ongeveer 3250,- (pre inflatie, dat wel), nu twee jaar verder en de kosten: 3 paar remblokjes en een paar korte checkups (twee gratis, eentje 25,-) waarbij ik langskwam, boodschapje ging doen en de fiets weer (gepoetst en wel) meekreeg.

Betreft ketting, met een gesloten kettingkast smeer je nauwelijks (alleen als hij knarst pruts je er een drupje olie in). Liever een fiets met ketting van een goed merk met een goede dealer dan een prutsfiets met riem warbij je elke keer voor storingen hem weken kwijt ben
Ben ik (en veel van de hippe fietskopers) koppig? Ja denk 't wel. Heb jij gelijk over de kwaliteit? Ja denk 't wel.
Kijk eens in de VM draad voor wat er is gebeurd. Ga daarna naar de Veloretti draad en kijk naar de overeenkomsten. Veloretti is nu van Pon, dus wellicht komt het goed, maar het zijn op die manier erg dure en frustrerende fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
pandit schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:58:
....
Er hing toen ik de fiets kreeg een kabeltje los dat bleek te passen op de handrem, Ik heb deze weer vast geschroefd, maar dat ding doet niets. Ik neem aan dat hier ook een HAL sensor in zit en een magneetje in de handrem. Ik heb er een magneetje bijgehouden, maar zie niets op het display.

Als ik begin met fietsen slaat de motor even aan om na een paar seconden te stoppen.
Dat kabeltje is waarschijnlijk de "uit" schakelaar als je gaat remmen (Hall/magneet).
Dit is een veiligheidsmaatregel. Op het display wordt dit niet aangegeven.
Soms zit er ook een dergelijke schakelaar nabij de versnellingshendel, die de motor kort uitschakelt tijdens het schakelen.

Zo een veiligheidssysteem wordt vooral aangeraden bij motoren die worden aangestuurd door een rotatiesensor.
Bij een dergelijk rotatiesysteem kunnen de pedalen ronddraaien zonder kracht te zetten, waardoor de motor ook aangestuurd blijft worden.
Bij motorsystemen met een krachtsensor is dat alleen het geval als je daadwerkelijk kracht op de pedalen zet .

Dus in jouw geval, als dit niet goed werkt, zou het zomaar kunnen dat de remschakelaar de motor heeft uitgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
jimh307 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:42:
@Impstoker De reactie van @roffeltjes kan je rouw op je dak vallen buiten zijn schuld om vanwege:

Wil je echt top notch voor een zachte prijs dan kom je uit op de tweede hands markt en het liefst bij een erkende dealer. Dit is per kilometer veel goedkoper dan een nieuwe e-bike en zelfs goedkoper dan bij een Chinees modelletje.
*can confirm* qua bang for buck is mijn gebruikte Koga een goede keuze gebleken (kleine 3k minder betaald dan de nieuwprijs, ook met onderhoud en een accu revisie blijf mijn km prijs extreem laag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
elinx schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:35:
[...]Dat kabeltje is waarschijnlijk de "uit" schakelaar als je gaat remmen (Hall/magneet).
Dit is een veiligheidsmaatregel. Op het display wordt dit niet aangegeven.
Soms zit er ook een dergelijke schakelaar nabij de versnellingshendel, die de motor kort uitschakelt tijdens het schakelen.

Zo een veiligheidssysteem wordt vooral aangeraden bij motoren die worden aangestuurd door een rotatiesensor.
Bij een dergelijk rotatiesysteem kunnen de pedalen ronddraaien zonder kracht te zetten, waardoor de motor ook aangestuurd blijft worden.
Bij motorsystemen met een krachtsensor is dat alleen het geval als je daadwerkelijk kracht op de pedalen zet .

Dus in jouw geval, als dit niet goed werkt, zou het zomaar kunnen dat de remschakelaar de motor heeft uitgeschakeld.
Precies, Ik heb hier de gebruiksaanwijzing van mijn fiets gevonden en op blz 18 staat geen krachtsensor op de achteras getekend, daar ik die ook niet heb gevonden klopt dat dus. als tegenmaatregel hebben ze waarschijnlijk de remsensor geplaatst (die overigens raar genoeg niet op deze tekening staat, waarschijnlijk omdat deze geen foutcode genereert.
Ik zou gezien het probleem dat ik geen snelheid zie een error 1 of 5 moeten zien op het display, maar er verschijnt geen enkele foutmelding. Ik ga haast denken dat de fout in het motor-controle systeem zit achter de accu. Die heb ik opengemaakt en de print zit er goed uit, Ik zie geen corrosie o.i.d. Voor de zekerheid heb ik alle connectoren eruit getrokken en ingespoten met contactspray en weer gemonteerd, idem bij de display-unit, zonder resultaat. Bij het plaatsen van de accu komt er HJ803 een paar seconden op het scherm. Dit schijnt volgens een Google opdracht een fout te betekenen over de de rpm sensor, de toerenteller sensor dus. Het genoemde document kan ik niet vinden, echter wel deze op slideshare. Hier staat op dia 3 dat deze cijfer-letter combinatie de softwareversie is. De eerste uitleg klinkt aannemelijk gezien de RPM sensor die defect zou zijn. het blijft een ingewikkelde puzzel, omdat er online zo weinig te vinden is. Misschien bij Holland Ebikes eens navragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
Had mijn broer onlangs een van Moof afgeraden, omdat ik hier las dat ze op omvallen stonden en de service /betrouwbaarheid van de S3 dramatisch waren.

Via google kwam ik ook bij het Volkskrant artikel hier over, maar ook op dit grappige en herkenbare item:

https://www.volkskrant.nl...-wie-rijdt-wat~bd495e1af/

(wel ff javascript uitzetten vanwege de paywall)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
pandit schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:25:
....
Ik zou gezien het probleem dat ik geen snelheid zie een error 1 of 5 moeten zien op het display, maar er verschijnt geen enkele foutmelding. Ik ga haast denken dat de fout in het motor-controle systeem zit achter de accu. Die heb ik opengemaakt en de print zit er goed uit, Ik zie geen corrosie o.i.d. Voor de zekerheid heb ik alle connectoren eruit getrokken en ingespoten met contactspray en weer gemonteerd, idem bij de display-unit, zonder resultaat. ....
Negen van de tien keer betreft het een niet goed werkende sensor. tgv corrosie, slecht afgesteld, niet compleet of gewoon defect. De sensoren geven aan hoe de controller de motor moet aansturen.

De controller gaat zelden stuk en indien dit wel het geval is zou er niks meer opstarten en zie je bv ook niet meer de software versie verschijnen op het display.
Meestal zijn dan de MosFets uitgebrand tgv van een defecte motor (daar zitten de 3 dikke fase draden aan). Dat zie en ruik je onmiddellijk als je de printplaat bekijkt.

Aangezien bij jou het display werkt, geen storingsmelding verschijnt en de motor even werkt, betekent mi dat het een sensor moet zijn die dit voorkomt.
Je zal dus alle sensoren op hun juiste werking moeten controleren.(meet ook eens de 3 dunne draden bij de motor, één ervan hoort spanning te hebben )
Dat er geen snelheid verschijnt kan misschien komen dat de slag van het wiel te kort is geweest om dit te berekenen of dat de motorspanning volledig is uitgeschakeld en snelheid dan niet gemeten kan worden.
Echter had ik dan een foutmelding verwacht.
pandit schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:25:
... Bij het plaatsen van de accu komt er HJ803 een paar seconden op het scherm. ...
Als je goed leest is het een vraag en een aanname, maar ontbreekt een (echt) onderbouwd antwoord.
Wel komt bij zoeken op Tranzx errorcodes slideshare HJ803, foutmelding 1 (RPM) tevoorschijn. mi betreft het daarom het versienummer.

[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 26-06-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
elinx schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:42:
[...]
Negen van de tien keer betreft het een niet goed werkende sensor. tgv corrosie, slecht afgesteld, niet compleet of gewoon defect. De sensoren geven aan hoe de controller de motor moet aansturen.
Ik zie dus twee oplossingen, onderzoekrichtingen:
  • Kijken of ik tweede hands eenzelfde wiel kan bemachtigen, ook omdat 1 tandwiel in mijn wiel niet zo best meer is
  • Het wiel demonteren en de HAL sensor nameten en bij defect vervangen.
Ik zal nu even stoppen met het posten in dit topic tot ik iets nieuws te melden heb of nog een brandende vraag heb.
Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jee.Wee
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-09-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dcwk8v1QbcYuCyX5XVjGIKl_n0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drqMlTc8Lf2GiyQp9a12LlCq.jpg?f=fotoalbum_large

De Lemmo One (in het begin Lemo One) is nu, na eerst Duitsland en daarna Frankrijk, ook vanuit Nederland te bestellen. Voorlopig vindt de levering nog plaats vanuit Duitsland, maar er wordt gewerkt aan een Nederlandse vestiging.

De officiële Europese Lemmo site

Een interessante hybride fiets, naar keuze e-bike (18 kg) of normale fiets (15 kg), de accu met elektronica is verwijderbaar en de motor is te ontkoppelen van de naaf. Verkrijgbaar in heren- en dames-model, met riem (single speed) of ketting (10 speed). Voor mij een interessant concept.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:04

Wok

Dakloos...

roffeltjes schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:53:
[...]

Veloretti is nu van Pon, dus wellicht komt het dat komt nooit meer goed, [..]
FTFY :+ ;)

Serieus, Pon is een boevenbende van de bovenste plank. :X

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Jee.Wee schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:23:
[Afbeelding]

De Lemmo One (in het begin Lemo One) is nu, na eerst Duitsland en daarna Frankrijk, ook vanuit Nederland te bestellen. Voorlopig vindt de levering nog plaats vanuit Duitsland, maar er wordt gewerkt aan een Nederlandse vestiging.

De officiële Europese Lemmo site

Een interessante hybride fiets, naar keuze e-bike (18 kg) of normale fiets (15 kg), de accu met elektronica is verwijderbaar en de motor is te ontkoppelen van de naaf. Verkrijgbaar in heren- en dames-model, met riem (single speed) of ketting (10 speed). Voor mij een interessant concept.
Ziet er mooi uit. Ook de accugrootte en koolstofvezel voorvork zijn leuk. Maar als je display kapot is of de ondersteuning soms uitvalt, wie gaat dat dan repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Gazelle Ultimate C380 HMB
Bosch Performance BES3 (75 Nm) met Enviolo handmatig.

Ik fiets meestal in Turbo ondersteuning in een hoge versnelling op vlak terrein. En krijg dan ook regelmatig de melding "terugschakelen".

Gevoelsmatig weet ik eigenlijk het antwoord al, maar vraag het toch. Is dit nadelig voor motor en/of naaf. En wat is de mate hiervan? Is hier iets over te zeggen?

Ik schakel ook zonder te stoppen met trappen en heb begrepen dat dit ook kan. Ook hier vraag ik mij hetzelfde af.

Jullie input wordt gewaardeerd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Met terugschakelen wordt eigenlijk gezegd dat je te langzaam trapt voor wat je verlangt van de motor. Door sneller te trappen verhoog je de efficiëntie van de motor.

De Enviolo heeft geen overbrengingen via tandwielen. In dat opzicht kan er dus minder kapot. Als het goed is, heb je gemerkt dat schakelen zonder trappen veel lichter gaat. Is het schadelijk om te schakelen tijdens trappen? Ik denk het niet. De Enviolo automatiq doet dit immers ook tijdens trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingo92
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik ben in de markt voor een fiets voor woon-werkverkeer, zo’n 17km enkele reis. Budget €2500-€3500.

Afgelopen zondag ben ik wezen proefrijden bij De Fietser, ik was erg gecharmeerd van de:

https://www.spartabikes.com/nl-nl/sparta-d-rule-fit/hoog/
https://www.batavus.nl/el...sen/altura-e-go-power-pro

De Sparta heeft als voordeel dat hij de hogere stang heeft (vind ik mooier), de Batavus lijkt luxer met krachtigere motor en uitgebreider display. Ook komt deze qua kosten leuker uit door een gratis accu-upgrade.
Verder lijken de fietsen erg vergelijkbaar.

Zie ik iets over het hoofd, of is de Batavus momenteel inderdaad de betere deal? Beide fietsen zijn lokaal leverbaar, daarin maakt het dus ook al niet uit.

Verder: zou bijvoorbeeld de Gazelle C8+ Ultimate met belt (https://www.gazelle.nl/ultimate-c8plus-hmb-belt) nog een fiets zijn die ik echt nog in overweging moet nemen? Die is wel weer een stukje duurder, is dat het waard boven de eerder genoemde fietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
pandit schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:47:
...
Ik zie dus twee oplossingen, onderzoekrichtingen:n en bij defect vervangen.[/li]
...
Persoonlijk zou ik eerst alle sensoren op hun werking testen of doormeten, de rotatiesensor, de remsensor en de Hall sensoren in de motor. Meet ook de 3 dunne draden of er spanning is.
igv motor vervangen is het meest eenvoudig met eenzelfde wiel, anders eenzelfde motor, waarna je het hele binnenwerk of delen ervan overzet. (is dit dezelfde motor?)

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 26-06-2023 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:27:
Met terugschakelen wordt eigenlijk gezegd dat je te langzaam trapt voor wat je verlangt van de motor. Door sneller te trappen verhoog je de efficiëntie van de motor.

De Enviolo heeft geen overbrengingen via tandwielen. In dat opzicht kan er dus minder kapot. Als het goed is, heb je gemerkt dat schakelen zonder trappen veel lichter gaat. Is het schadelijk om te schakelen tijdens trappen? Ik denk het niet. De Enviolo automatiq doet dit immers ook tijdens trappen.
Toch heb ik hier mijn twijfels over. Een fabrikant ziet je graag komen voor reparatie.
Zelf zou ik een dergelijk model niet aanschaffen. Echt bevorderlijk voor de naaf is het immers niet; inherent voor de werking van een Enviolo-naaf.

Voor de rest, eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05:27
Wat nieuwtjes op e-bike gebied:

Pinion MGU, motor en gear box in een (even door de presentatie van de influencer heenkijken)

De Bosch SX motor voor meer sportiviteit voor e-urban en e-mountain bikes. Helaas wat groter dan de Fazua 60 maar ziet er interessant uit. Vooral benieuwd naar de modellen waarmee dit systeem wordt geleverd.

Eerste impressie: https://ebike-mtb.com/bos...-line-sx-motor-2023-test/

Rondgang langs de stand van Velo de Ville op Eurobike.

[ Voor 33% gewijzigd door neb0 op 27-06-2023 04:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
neb0 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:16:
Wat nieuwtjes op e-bike gebied:

Pinion MGU, motor en gear box in een (even door de presentatie van de influencer heenkijken)

[YouTube: Pinion MGU - Das ENDE der Kettenschaltung ?!]

De Bosch SX motor voor meer sportiviteit voor e-urban en e-mountain bikes. Helaas wat groter dan de Fazua 60 maar ziet er interessant uit. Vooral benieuwd naar de modellen waarmee dit systeem wordt geleverd.

[YouTube: NEW Bosch SX Lightweight eBike Motor!]
Eerste impressie: https://ebike-mtb.com/bos...-line-sx-motor-2023-test/

Rondgang langs de stand van Velo de Ville op Eurobike.

[YouTube: Eurobike 2023 MesseVLOG ein kleiner Rundgang es gib viel zu entdecken, Möve Bikes Velo de Ville]
De SX motor komt op een Velo de Ville model dat bij 8:40 in je filmpje te zien is. Ietsje slanker dan hun andere modellen, niet zo slank en lichtgewicht als de VdV met Fazua. Fietst prima overigens. Beetje vergelijkbaar met de Active Line motoren, maar dan soepeler en lichter.

De SX komt ook in de Flyer Upstreet SL. Die is met een Carbon voorvork extreem licht en mooi vorm gegeven.

De Pinion MGU komt in een Flyer Goroc TRX.

De Pinion MGU komt het eerste jaar in een aantal premium en/of ZEG merken omdat FIT hun auxiliaries en aftermarket levert. ZEG is het moederbedrijf van onder andere Flyer en FIT. FIT is een bedrijf afgesplitst van Flyer die componenten (display, sensor, etc.) levert en aftermarket organiseert voor o.a. Panasonic, Brose en nu dus Pinion. Dus je ziet ze eerst op enkele modellen van Pegasus, Simplon, Rotwild en Flyer. In ‘25 / ‘26 komt het op meer merken.

Ik hoop dat die Pinion MGU later ook in touring fietsen van Flyer komt. Lijkt mij gaaf. Ik doe geen Goroc types in mijn winkel, maar zie wel markt voor een hele exclusieve tour fiets met deze bijzondere motor.

Let op, dit is allemaal pas volgens jaar. Sommige modellen zelfs eind volgend jaar. Dat is lang wachten, terwijl er nu ook top fietsen en systemen zijn. En voor die Pinion reken op fietsen van boven de €6000.

Het lastige voor de dealer is dat er met een nieuwe motor weer een heel nieuw model (maal kleur, maal maat, maal versnellingskeuze) komt om op voorraad te nemen. Dat betekend voor de consument dat dit soort minder verkochte modellen misschien niet heel goed leverbaar worden.

Zo heb ik in mijn voororder voor ‘24 gekozen voor enkele VdV met Fazua en enkele Flyer met SX. De Flyer met Pinion en de VdV met SX neem ik dan niet op voorraad. Je kunt onmogelijk alles nemen. Vooral niet van dit soort modellen die geen hardlopers zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 27-06-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
jimh307 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:58:
[...]

Toch heb ik hier mijn twijfels over. Een fabrikant ziet je graag komen voor reparatie.
Zelf zou ik een dergelijk model niet aanschaffen. Echt bevorderlijk voor de naaf is het immers niet; inherent voor de werking van een Enviolo-naaf.

Voor de rest, eens.
Her voelt inderdaad "niet goed".

Bij nader inzien heb ik mogelijk te snel gekozen voor Enviolo. Niet genoeg stilgestaan bij het rendementverlies en het gemis van een discrete versnelling (i.t.t. een variabele). Dat laatste kan ook gewenning zijn. Ik heb de fiets pas kort en moet er nog een beter gevoel bij krijgen.

Al met al een fijne fiets, maar het had wellicht beter gekund. Next time...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ingo92 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:31:
Ik ben in de markt voor een fiets voor woon-werkverkeer, zo’n 17km enkele reis. Budget €2500-€3500.
Kun je misschien nog wat verdere eisen noemen, zodat mensen beter met je kunnen meedenken? Ik doe dagelijks met veel plezier 2x 18km op een e-bike van €1799. Met een budget van max €3500 stel je waarschijnlijk hogere eisen aan je fiets dan ik, maar je noemt ze niet echt :)

Met 34km per dag zou ik me in ieder geval niet te druk maken om de capaciteit van de accu, mits je niet van plan bent om af en toe een grote tocht te maken zonder onderweg op te laden. Met mijn 360Wh accuutje kan ik al makkelijk 4x 18km halen op één lading.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
technorabilia schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:20:
Gazelle Ultimate C380 HMB
Bosch Performance BES3 (75 Nm) met Enviolo handmatig.

Ik fiets meestal in Turbo ondersteuning in een hoge versnelling op vlak terrein. En krijg dan ook regelmatig de melding "terugschakelen".
Los vraagje: als je met zo'n sterke motor in turbo fietst, zit je dan niet constant tegen die 25km/h ondersteuningsbegrenzing aan te hakken? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
_Anvil_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:49:
[...]

Los vraagje: als je met zo'n sterke motor in turbo fietst, zit je dan niet constant tegen die 25km/h ondersteuningsbegrenzing aan te hakken? :P
Ja klopt. Mijn gemiddelde snelheid is altijd 24,9 km/h zoiets. ;)

Ik denk dat je wel kunt stellen dat ik suboptimaal met de ebike en mogelijkheden omga en wat meer moet gaan uitproberen...

Of inruilen voor een 45 km/h variant... ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingo92
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Gizz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:42:
[...]

Kun je misschien nog wat verdere eisen noemen, zodat mensen beter met je kunnen meedenken? Ik doe dagelijks met veel plezier 2x 18km op een e-bike van €1799. Met een budget van max €3500 stel je waarschijnlijk hogere eisen aan je fiets dan ik, maar je noemt ze niet echt :)

Met 34km per dag zou ik me in ieder geval niet te druk maken om de capaciteit van de accu, mits je niet van plan bent om af en toe een grote tocht te maken zonder onderweg op te laden. Met mijn 360Wh accuutje kan ik al makkelijk 4x 18km halen op één lading.
De eisen vind ik lastig, qua afstand wil ik af en toe ook een ander ritje kunnen maken, maar gezien mijn conditie zal dat niet gelijk veel meer dan een kilometer of 40 worden.
Andere eisen waar ik nu op geselecteerd heb zijn een accu in het frame, een middenmotor en eenvoudig qua onderhoud. Dat laatste heb ik nu geïnterpreteerd als een gesloten kettingkast of eventueel een riemaandrijving. Verder heb ik een beter gevoel bij een ‘bekend’ merk en wil ik hem qua onderhoud bij de lokale fietsenmaker onderbrengen. Qua uiterlijk is het een pré als het niet een standaard ‘seniorenfiets met lage instap’ is, dus een wat hippere kleur of het liefst een herenmodel vind ik wel zo mooi.

En tot slot: ik weet dat ik waarschijnlijk te veel uit ga geven, maar ik wil het gewoon in een keer goed doen en geen spijt krijgen. Het budget is beschikbaar, dus waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
elinx schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:53:
[...]
Persoonlijk zou ik eerst alle sensoren op hun werking testen of doormeten, de rotatiesensor, de remsensor en de Hall sensoren in de motor. Meet ook de 3 dunne draden of er spanning is.
igv motor vervangen is het meest eenvoudig met eenzelfde wiel, anders eenzelfde motor, waarna je het hele binnenwerk of delen ervan overzet. (is dit dezelfde motor?)
Goed plan, bedankt voor de aanvulling, ga ik doen. Ik heb de verkoper van dit wiel aanvullende vragen gesteld

[ Voor 4% gewijzigd door pandit op 27-06-2023 13:04 ]

Pagina: 1 ... 157 ... 223 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam