Niet alleen neemt de efficiëntie tot de derde macht toe naarmate je vertraagt; je accu heeft het dan een stuk makkelijker plus dat het ook lekker warm is buiten. Je hebt dan als het ware 3 maal mazzel._Anvil_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:33:
Vandaag eens geprobeerd de 2x18km naar mijn werk op 1 acccu te halen op mijn 400W Koga met Bosch middenmotor van 2016.
...
Dus heel relaxed de 2 laagste ondersteuningsstanden gebruikt ipv de 2 hoogste en ik moet zeggen dat het me mee viel.
- Fietsend in eco stand haalde ik nog een snelheid van 26-30km/h, zonder me in het zweet te trappen (ben fit, maar alles behalve een wielrenner).
- 2e punt: wat kost die 9 a 10 km extra snelheid dan veel stroom zeg, mijn verbruik bij 30 km/h is echt disproportioneel lager dan bij 40 km/h cruise snelheid! (zoals de kenners hier pas nog uitgelegd hebben, met het punt dat een spd pedelec eigenlijk 1000w accu zou moeten hebben)
Fijn om te horen dat je zelf ervaart hoeveel de actieradius toeneemt als je het rustiger aan doet. In de winter kun je dan weer harder trappen om warm te blijven, maar zal de range wel duidelijk lager zijn.
Mijn 2e poging om een record te verbreken op louter de sport-modus is verbroken met een lege accu op 88 kilometer! Dit met een bijna 2 jaar oude accu. Ik heb het wel wat rustiger aan gedaan door meer gebruik te maken van uitrollen en de snelheid beheerst gehouden.
Stromers hebben nu een nóg grotere accu en dat heeft zijn redenen. De een na grootste is 983 Wh en als het flink koud is met flink wind tegen op stand 3 of S trap je die met 30 kilometer plat. In de zomer rijden op stand 2 en lekker weer kan diezelfde Stromer de 100 km halen.(zoals de kenners hier pas nog uitgelegd hebben, met het punt dat een spd pedelec eigenlijk 1000w accu zou moeten hebben)
Dus leren we:
> Koude heeft impact op de accu. Elke graad kouder dan 25 graden is 1% verlies
> Vermogensvraag heeft een niet lineaire impact op de actieradius (je redding is dat je de accu flink warm trapt)
> Des te groter het pakket, des te onevenredig veel verder kun je komen
> Door slim en rustig te rijden: uitrollen, snelheid beperken en ondersteuning hierop aan te passen win je heel veel kilometers en verlies je maar weinig tijd.
> Iets meer inspanning is én beter voor de accu én beter voor je conditie/gezondheid én beter voor je fiets
> Last but not least: de bandenspanning moet goed zijn (niet spijkerhard en niet zwabberend slap)
[ Voor 10% gewijzigd door jimh307 op 21-06-2023 16:40 ]