Eärendil schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:45:
Het ging mij niet zo zeer om de efficiëntie van de motor, maar om de verhouding tussen vermogen uit spierkracht en uit de motor.
Stel je levert zelf 50W of 100W, hoeveel komt daar dan bij uit de motor, en welke snelheid levert dat dan op?
Eigenlijk is het andersom in mijn praktische voorbeeld. Je rijdt 20 km/u en de vraag is dan hoeveel watt daarvoor nodig is, wat jouw input daarvan is en wat de output van de motor is. Zelfde vraag voor 25 km/u.
Omdat we te weinig gegevens hebben van de sensor, controller en motor, is dat helaas niet uit te rekenen.
Dus echt met een flinke korrel zout: om 20 km/u te fietsen is volgens mij iets van 75-80W nodig. Voor 25 km/u iets van 130-135W (vlak terrein, windstil, goede bandenspanning, gewicht fiets en rijder samen 95 kg, normale zithouding, maar goed er zijn zoveel factoren).
Hoeveel de motor van die 70-80W bijdraagt, tja, in een lager PAS is dat bij een fiets met een krachtsensor meestal gelijk of minder dan wat je zelf aan input levert.
Ik weet alleen uit ervaring dat ik bij 20 km/u meer range haal dan bij 25 km/u (zelfde omstandigheden).
Waarom voelt het dan alsof de motor meer doet bij 20 km/u dan bij 25 km/u? 75-80W is niet zoveel en je trapt daarvan w.s. de helft (of iets meer) en dat is gevoelsmatig echt niets. De motor hoeft vervolgens ook minder bij te dragen om aan dat wattage te komen dan bij een hogere snelheid (ervan uitgaande dat de controller zo is geprogrammeerd).
Ook omdat de motor direct helpt, is dat gevoel er van eigen bijdrage niet en menselijke waarneming is niet lineair. Versnellen neem je meteen waar maar een continue lage inspanning niet zo en 30-40W is erg weinig, zowel voor de motor als voor jou wat een idee kan oproepen dat je niets hoeft te doen.
Maar goed, harde data heb ik niet.