Heb hier een Tenways CGO800s, die ik nieuw heb gekocht in april 2023 bij een FM.
Ben wat ik mijzelf noem een 'mooi weer gebruiker', dus er staan nog niet extreem veel KM's op de teller. We zijn afgelopen week aangekomen op 2073KM, waarvan woon-werk heen en weer 18KM het meeste heeft bijgedragen.
Rij meestal in stand 'NORMAL 2', waarbij ik zo rond de 51-52KM haal op een 'volle' accu.
Gisteren zat ik plots echt op 0% en viel de fiets dus ook uit, maar nog wel onder de 50KM. Nu weet ik dat temperatuur een hele grote rol speelt bij dit type batterijen, maar krijg nu toch het gevoel dat er meer speelt.
Had kort geleden al eens een capaciteit meting gedaan van het accu pack, daar leek ik omgerekend uit te komen op en rond de 95% .. niet slecht dacht ik toen. Wat ik toen wel had aangenomen is, de minimale spanning van 32.2 Volt. Volgens wat zoekresultaten m.b.v. AI, werd er gemeld dat de minimale spanning rond de 32 Volt zou mogen liggen.
Maar nu hij de afgelopen dag 0% aangaf, was ik benieuwd wat de klemspanning op de polen zou zijn. Die bleek dus ongeveer 1 Volt hoger te liggen, op 33.1 Volt en mijn capaciteit meting natuurlijk niet klopte.
Van dit type batterijen is ook moeilijk echt vast te stellen wat de SOC is, gezien deze meestal afgeleid is van de beschikbare spanning .. het is dus meer gokken dan zeker.
Ben nu bezig met het laden van de batterij, waarbij het groen lampje op de lader min of meer aan gaat bij ongeveer 41.2 Volt. Dus 100 % vol is dus dan het verschil tussen 33.2 en 41.2 Volt = 8 Volt. Waarbij dus elke Volt verlies, gelijk staat aan 12.5%.
Ik reken voor mijzelf in 'NORMAL 2' ongeveer 2% per gereden KM, dus bijv 30 KM => -60% => batterij capaciteit 40%. Dit klopt laat ik zeggen in 8 van de 10 gevallen prima.
De batterij hangt nu nog steeds aan de lader met een groen lampje, maar schijnbaar is hij nog steeds aan het 'aftoppen'. De spanning loopt over 2 uur ongeveer nog steeds op, dus van bijv 41.5 Volt naar 41.6 Volt .. hij zit dus nog steeds niet echt vol vol.
Voor de capaciteit test maak ik gebruik van een
DL24/P 180W
Als multimeter maak ik gebruik van de
UNI-T UT61E PLUS
De vraag die ik heb, komen mijn ervaring overeen met anderen als het gaat om gebruik en bijbehorende range van een CGO800S van 3 jaar oud?