Hier ook de stap naar electrische fiets gemaakt, gelijk zwaar verslaafd moet ik zeggen. Ben voor zelf bouw gegaan, puur omdat het kan en omdat ik dat leuk vind.
Basis: roestige koga miaya gentstour van 30 jaar oud.
Bafang BBS01 - 250W + 15Ah accu. 44T tandwiel + 7 versnelling derailleur
Was eigenlijk heel simpel. Moeilijkste was nog die ellendige batterij ophangen, voor 27 euro toch maar een blindklinknageltang gekocht op amazon, en nu hangt die batterij als een huis aan 2 x M5 bouten. Uiteindelijk heel simpel met juiste gereedschap, 2 gaten boren en die m5 bussen er in persen.
Still to do:
Voor de cantilever remmen vervangen, zijn te oud en verroest om nieuwe voerigen te kopen en remmen bagger
- ketting + achter cassete vervangen (is oude brakke zooi maar het werkt goed)
- XT60 connectors solderen van batterij - motor aansluiting, zitten nu brakke bullet connectors (maar is nog niet weggesmolten, hoera)
Eerste reacties na 150km:
- Holy shit rijd heel lekker, smooth is het juist woord.
-Fiets is nog steeds echt super licht
- Zwaartepunt zit lekker laag, rijd lekker
- voorband heeft toch een bult of iets dergelijks daardoor toch vibratie en wobble in stuur bij hoge snelheid.
-Gas hendel is super handig voor parkeren en vanuit stilstand vertrekken, mag eigenlijk niet maar is echt heel fijn.
-Topsnelheid is ongeveer 35-40 km/h. Dan trillen de vulligen uit je mond, zijn super dunne bandjes en 0.0 vering. Super onconfortabel behalve op asfalt. Mijn natuurlijke ritme is eigenlijk alleen iets sneller trappen in de hoogste versnelling, denk er nu aan om toch maar een 48T tandwiel te steken en dan met de versnellingen ergens in de 3e of 4e versnelling uit te komen om te cruizen (nu doe ik alles in zwaarste verzet).
- Dit had ik 10 jaar eerder moeten doen, gebruik nauwelijks meer de auto, verslavend !
- Range ongeveer 55-60 km tot nu toe.
- Voorband ga ik toch zachter oppompen, deze is nu echt spijkerhard, is niet comfortabel.
- Totale kosten 550 euro exclusief wat gereedschap en meuk van amazon.
Begin is er, verder fine tunen maar heb er nu al hoop lol aan.
[
Voor 7% gewijzigd door
Lollercopter op 18-06-2023 23:11
]