Xilantof schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:45:
[...]
Ik vond het heel onnatuurlijk dat je vanaf wegrijden continu in dezelfde trapfrequentie blijft. Met normaal schakelen kun je wat lichter beginnen en dan zelf doorschakelen. Dat voelt voor mij veel natuurlijk.
Ook kon ik nét geen lekkere match in trapfrequentie vinden. Met zelf schakelen kun je, zodra je op snelheid bent, sneller en beter de fijne frequentie vinden.
Voor mij dus zéker geen automaat. Dat even los van eventuele onderhoudsongemakken die er mogelijk bij komen kijken (dat weet ik eerlijk gezegd niet).
Ik ga liever voor een traploze versnelling.
Wat vond jij ervan tijdens je testrit als ik vragen mag? Want als jij het wél fijn vindt, is dat natuurlijk helemaal prima.
Ik was erg te spreken over de Dutch-Id. Erg fijne fiets. Die staat bij mij nu hoog op het lijstje (van fijne fietsen binnen budget, was budget geen issue: dan had ik nu die Flyer al besteld).
Ik ben dus van plan mijn oude Qwic uit 2012 te vervangen door een nieuw en modern expemplaar. Mijn huidige fiets is nog steeds in een perfecte toestand en rijd ook nog perfect.
Budget is voor mij minder van tel omdat ik uit ervaring zowel professioneel als prive weet ik dat kwaliteit meestal een prijs heeft maar ik moet zeer zeker niet de duurste fiets van de straat hebben. Aan de vervanger van mijn huidige fiets stel ik wel bepaalde eisen zijnde betrouwbaar, degelijke afwerking,lage en brede instap/opstap, goede vering, weinig tot geen onderhoud vandaar riem aandrijving,krachtige motor, zware accu, rechtop zitten ( daar knelt het bij de Dutch ID ).traploze versnelling.
Dus ben ik bij diverse dealers met verschillende merken en types gaan testen.
Heb gereden met Koga te smalle opstap , Gazelle Grenoble ( mooi rechtop zitten maar lomp in sturing), Kalkhoff verschillende types ( konden mij niet bekoren qua afwerking, Cannondale ( zeer knap de verkeers radar) maar voor de rest te liggende houding, Riese en Muller idem als Cannondale en voor de rest wat overroepen en dan nog xx andere merken
Maar bij de Connndale leerde ik de 85 NM motor kennen maar heb daar toen te weinig aandacht aan geschonken en daar reed ik ook voor het eerst met een automatisch schakelsysteem.
Ik heb toen op rustige wegen gereden maar door echte drukte, veel stoppen , vertrekken enz... en dat werkte voor mij perfect. Vanuit stilstand vertrekken verliep vlekkenloos, bergje / brug op idem steeds zonder moeite. Wat de dealer wel meegaf was het is een tijdje zoeken naar de juiste BASIS afstelling. Is wat situatie afhankelijk. Het zelf kunnen verhogen/ verlagen per 5 ervaarde ik als handig.
Ik wacht nu op een seintje om met een Dutch Id Phantom 85NM automaat te kunnen testen.
Qua zithouding zou het voor mij persoonlijk iets rechter mogen.
Dus de dealer stelde voor rij zo eens een tijdje en probeer verschillende mogelijke instellingen al dan niet met ondersteuning van de dealer bevalt het niet plaatsen we een ander stuur.
Had hij nog al gedaan en hij had ook diverse stuurvormen op stock, gaf wel mee dat het oog ook wat wil.
Verder ga ik deze week eens testen met een Flyer Gotour 7.23
Dit is de laatste die nog op papier aan mijn eisen voldoet.
Dan hoop ik een keuze te kunnen maken en een fiets te bestellen
In de hoop dat ik +- sept mijn fiets heb