Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 155 ... 223 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 22:15
Mijn ervaring is dat je er wel snel genoeg achter komt wat het fijnste en soepelste schakelt.
Maar zonder de fiets daadwerkelijk te hebben gefietst zou ik toch zeggen dat je bij zo'n Nexus naaf versnelling juist níét moet trappen tijdens het schakelen, ook niet heel voorzichtig of langzaam.
Wellicht dat hij wel heel soepel wil alsnog, maar dan zou ik alsnog kiezen voor een hele korte pauze.
Alleen bij een derailleur kan heel lichtjes vooruit trappen wenselijk zijn, daarbij moet je meestal de versnelling zelf er nog in trappen.
Denk overigens ook aan dat sommige ebike nog héél eventjes blijven ondersteunen nádat je stopt met trappen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:28
Ik zal het nog eens navragen dan. Ik merk iig niets vreemds tijdens het schakelen, dat gaat gewoon direct en soepel. Het voelt heel onnatuurlijk om te moeten stoppen met trappen. Mogelijk maakt het wel nog verschil of je bult op met maximale ondersteuning van z'n 1 naar z'n 2 schakelt, of op vlak terrein met een cruisesnelheid van 25km/u op eco van z'n 3 naar z'n 4. Dat laatste is waar ik vooral op doel. Hoewel mij stoppen met trappen terwijl je bult op gaat ook niet prettig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-06 16:25
Poumelie schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:17:
[...]

Ik *denk* dat het niet de bedoeling is tijdens trappen te schakelen, maar iedereen weet dat het met regelmaat per ongeluk toch zo gaat.. dus ik zou dit interpreteren als ‘als het dan voorkomt, kan deze dat beter weerstaan’
Als het een keer gebeuren zal zal het niet zo’n probleem zijn maar als je het structureel doet zal het vast effect hebben of de riem of ketting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
iApp schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:02:
Mijn ervaring met de Nexus 8 naaf is dat de tandwielen snel (lees: na 7.000 km) beginnen te slijten. Dan slaat ‘ie over als je van de 4e naar 5e versnelling trapt. Dit is me bij twee fietsen overkomen (waarvan een Sparta e-bike voor 2.500€ uit 2014).
Momenteel heb ik na bijna 3 jaar, 15500 km met mijn Nexus 8 in een Batavus Dinsdag.

Nog geen enkel probleem met Nexus 8, schakelt als nieuw. Rij zowat 80% in 6e versnelling.(Tour ondersteuning)
Rij meerdere keren per jaar in buurt van Maastricht, Luik, Monschau ( =helling tot 25% in 1e en Turbo in die heuvels), Eifel park en Zeeland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:25
JohanNL schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:02:
Mijn ervaring is dat je er wel snel genoeg achter komt wat het fijnste en soepelste schakelt.
Maar zonder de fiets daadwerkelijk te hebben gefietst zou ik toch zeggen dat je bij zo'n Nexus naaf versnelling juist níét moet trappen tijdens het schakelen, ook niet heel voorzichtig of langzaam.
Wellicht dat hij wel heel soepel wil alsnog, maar dan zou ik alsnog kiezen voor een hele korte pauze.
Alleen bij een derailleur kan heel lichtjes vooruit trappen wenselijk zijn, daarbij moet je meestal de versnelling zelf er nog in trappen.
Denk overigens ook aan dat sommige ebike nog héél eventjes blijven ondersteunen nádat je stopt met trappen.
Bij een derailleur moet je trappen. Dat is simpel.

Bij een naafversnelling moet je gewoon zorgen dat je kracht beperkt is, of je iets trager trapt ‘in de lucht’.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:42

Tacoos

i am i

Kan iemand mij uitleggen of en hoe je de speling uit de verende monoshock voorvork kan halen bij een Giant Prime E+ 0? Werkt dat hetzelfde als bij Gazelle bijvoorbeeld?
De handleiding van de Giant gaat eigenlijk alleen over de (electrische) bediening en zegt niks over de vork.
plaatje gejat van internet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DcZEJQH93CvSN0A1fvwIGDTlfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zww2uQMaCSyGaRNRqVD32Q1T.webp?f=fotoalbum_large

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 12:49
De 2 zwarte inbus bouten losdraaien aan de zijkant, onder de zilveren. Dan kan je de stuur met pen eraf halen. Daaronder zie je een andere inbus bout. Die iets aandraaien tot de speling eruit is.

Niet te vast draaien, anders draai je de lagers stuk. Hierna het stuur weer terug en aandraaien. Als je twijfelt naar de fietsenmaker en niet zelf lopen rommelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 17:03
Met een naaf is het nooit verstandig om te schakelen tijdens het trappen. Als je fietsenmaker je dit niet verteld heeft, moet je een ander opzoeken.

Bij een auto trap je ook eerst de koppeling in om te schakelen. Waarom zou je bij een fiets niet eerst de kracht van de ketting halen om te kunnen schakelen.

Nexus 5 kan meer verdragen. Dit heeft er vooral mee te maken dat wij gewend zijn om vrij direct te schakelen zodra we de kracht van de pedalen halen. De middenmotor heeft iets meer tijd nodig om de kracht volledig weg te halen. Hierdoor is de kans groot dat je toch nog met wat kracht op de ketting schakelt. Dit kan schade aanbrengen aan een Nexus/Alfine naaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:29:
[...]

Bij een derailleur moet je trappen. Dat is simpel.

Bij een naafversnelling moet je gewoon zorgen dat je kracht beperkt is, of je iets trager trapt ‘in de lucht’.
Bij een derailleur moet je ook zorgen dat alleen de "beweging" er is, met kracht trappen en dan schakelen, vindt mijn Deore 10 absoluut niet leuk. ;)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:40
Houdt de navigatie via de Bosch eBike Flow-app en Kiox 300 rekening mee dat er op een speed pedelec wordt gereden en er geen strikt fietspaden mogen worden bereden?

Bij aanschaf van een Gazelle Ultimate C380 HMB 2023 met 25 of 45 km/h ondersteuning.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Nee. Dat doet de flow app niet.
Er wordt gebruik gemaakt van de OpenCycleMaps. Deze is bedoeld voor recreatief fietsgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Athome schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:27:
Met een naaf is het nooit verstandig om te schakelen tijdens het trappen. Als je fietsenmaker je dit niet verteld heeft, moet je een ander opzoeken.

Bij een auto trap je ook eerst de koppeling in om te schakelen. Waarom zou je bij een fiets niet eerst de kracht van de ketting halen om te kunnen schakelen.

Nexus 5 kan meer verdragen. Dit heeft er vooral mee te maken dat wij gewend zijn om vrij direct te schakelen zodra we de kracht van de pedalen halen. De middenmotor heeft iets meer tijd nodig om de kracht volledig weg te halen. Hierdoor is de kans groot dat je toch nog met wat kracht op de ketting schakelt. Dit kan schade aanbrengen aan een Nexus/Alfine naaf.
Precies!

Ik houd de padalen helemaal stil, schakel en wacht heel even met kracht zetten. Duur 2 a 3 seconden voor de hele handeling en dat is best lang, maar hier is je naaf wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-06 16:18
Athome schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:27:
Check, mijn nieuwe Gazelle Esprit heeft een Nexus 7 en de FM gaf ook exact deze tip mee "niet trappen".

Bij mijn Koga spd pedelec met 10 versnellingen en derailleur trap ik uiteraard wel gewoon door, als dit zonder kracht op de ketting moet zou ik niet weten hoe.. wat je schakelt je suf bij het optrekken naar 40 uit stilstand, elke keer stoppen met trappen lijkt me niet te doen bij 4 of 5 overgangen. En de motor staat dan ook op een hoge stand, ik heb dat ding niet gekocht om rustig op te trekken. (ik haal op mijn woonwerk rit 35km/h gemiddeld, inclusief stilstaan om over te steken)

Op zoek naar de specs van die laatste kwam ik toevallig bij de Koga brochure van 2017:

https://www.koga.com/nl/s...hures/oude-brochures/2017

Mijn e-XLR8 staat op pagina 88, naast zijn gewone 25km/h e-Bike tweelingbroer de E-Xite, maar die heeft tot mijn verbazing 75Nm koppel vs. 60 voor de spd pedelec met dezelfde motor 8)7 Hoe dan??? Is wel heel vreemd.

[ Voor 17% gewijzigd door _Anvil_ op 05-06-2023 11:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bamoah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-10-2024
Sinds vrijdag trots eigenaar van deze tank !! Rijd super smooth, alleen loop iets aan bij de achterwiel. Nog niet kunnen vinden wat het is erg vervelend.

Gelijk upgrade gedaan naar de kiox 300 ipv intuvia 100 wat er standaard op zit.

Geprobeerd de bosch connect module te installeren, helaas past dit niet in de afdek kap. Kalkhoff hierover gemaild nog geen reactie ontvangen. Ondanks toch erg tevreden met me keuze.Keuze was tussen deze Image en de Gazelle Avignon C380 HMB LTD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDi6IczfZ9US4VLPBpYqYUdtvp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjiwLMoA3ivHNH1YTJSvloz9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0zyCt7--Hce3cU2OLzcKFvy_-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vmyPsjPmtRAPiCMSJZxixwv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cryrwSSvuluhqBBrdsyTkjcYu-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUJdEGXmcggJKRbFao5npaz4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTQpMkSzUaWfmyzMfZH1iIzRW6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlLBWYKd3SPfG2quuRaW2PLY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sb0vIZ8-wUt9Qr0Xs7u9_RkQRA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u06XpoGGk5N3BhKJ34qTlZ4X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:42

Tacoos

i am i

madmaxf1 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:53:
De 2 zwarte inbus bouten losdraaien aan de zijkant, onder de zilveren. Dan kan je de stuur met pen eraf halen. Daaronder zie je een andere inbus bout. Die iets aandraaien tot de speling eruit is.

Niet te vast draaien, anders draai je de lagers stuk. Hierna het stuur weer terug en aandraaien. Als je twijfelt naar de fietsenmaker en niet zelf lopen rommelen.
Zelfde als een ahead set dus. Dat helpt al, maar er lijkt ook wat speling op de vering zelf te zitten.
Als je de handleiding van een Gazelle bekijkt, zou je denken dat daar ook wat te stellen valt, maar ik weet niet of t systeem in onze Giant hetzelfde is. De hoes lijkt zich niet zo makkelijk naar beneden te laten trekken in ieder geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hK_mmRt5bRO_1f3FD3e0GHRoz30=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DqFqjJpNFgBXWIZcqB6UAi4J.png?f=user_large

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 12:49
Dat durf ik niet te zeggen, dit systeem ben ik niet bekend mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
Na veel mee te lezen, ga ik toch ook m’n nieuwe fiets delen hier. Naast de urban arrow, gazelle ebike en simpele elops single speed, kon ik het toch niet laten ook een MTB te kopen. Rijdt best lekker, met motor uit fiets je nog makkelijk 29-30 km/u op de GPS.

Bosch performance motor, 500Wh accu, eenvoudige 9 speed derailleur. Ben benieuwd of het op langere termijn ook bevalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-d36g4SJhi7t4k6qgKTcMIZGmo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpB2YMLO6ueHNtTlQu2NJzL1.jpg?f=fotoalbum_large

Ga nog even een goede slot bij zoeken. De axa defender en andere standaard sloten passen er niet op. De schroeven vd spatbord zitten precies aan dezelfde kant als de gaten voor het slot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmxbDTsBrCOBKQtjQ2n3la-oEQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sT6IhRNl3kWZwlMddGDtt0an.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
bamoah schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:24:
Sinds vrijdag trots eigenaar van deze tank !! Rijd super smooth,

Gelijk upgrade gedaan naar de kiox 300 ipv intuvia 100 wat er standaard op zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En welke kalkhoff is het? Lijkt iig dezelfde kleur als de mijne, 2022 model? Ah, beter kijken; image 5.

Heb je zelf die upgrade naar kiox geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloc200
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
john5951 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:30:
Hebben mensen hier ervaring met het koppelen van meerdere telefoons met een fiets met het Bosch Smart System? Mijn vriendin en ik gebruiken beide deze (bak)fiets, en we moeten de telefoon koppelen (ebike lock / alarm).

Op beide telefoons (1 iphone en 1 android) staat de ebike flow app met hetzelfde account ingelogd (je kunt je fiets maar aan 1 account koppelen)

Als ik de fiets wil gebruiken - en ik was niet de laatste gebruiker, moet ik mijn telefoon opnieuw pairen. Dit is vervelend maar geen ramp (auto's, speakers, etc kunnen eerder gekoppelde bluetooth apparaten wel onthouden en automatisch koppelen - waarom is dit voor Bosch zo moeilijk).

Als mijn vriendin weg wil (met haar iphone) krijgt ze het niet voor elkaar om bluetooth te koppelen als mijn telefoon als laatste verbonden was (ook als mijn telefoon niet in de buurt is, of als bluetooth uit staat). Het lukt alleen als de hele app verwijderd en opnieuw geinstalleerd wordt. Dit kan toch niet de bedoeling zijn! Iemand hier ervaring mee?
Wij hebben sindskort een R&M multicharger en ervaren dezelfde problemen. Telkens opnieuw pairen is wat mij betreft onwerkbaar. Bovendien ervaren we hetzelfde issue met opnieuw pairen van een iphone NA een android.
Triest systeem wat mij betreft en eigenlijk onaanvaardbaar. Hopelijk komt er snel een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
Heeft er iemand ervaring met de CRIVIT Urban E-Bike van de Lidl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:57
B___MAN schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:36:
Deze ebike is net aan twee weken op de markt, dus het zou bijzonder zijn als er al veel ervaringen mee zijn. Misschien zal je in het Duitstalige gebied meer kans maken om ervaringen te vinden.

Als je de onderdelen bekijkt die Lidl gebruikt, dan lijkt alles op orde te zijn. De motor (incl. krachtsensor) wordt ook door Tenways toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
B___MAN schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:36:
Kijk eerst eens goed na wie de service gaat doen, en hoe ver je daarvoor moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost3
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-06-2023
Beste leden, ik ben pas begonnen met fietsen (woon/werk) en heb een elektrische fiets gekregen (bruikleen, onderhoud en dergelijke moet ik zelf doen) van mijn werk.

Fiets die ik heb gekregen fiets goed maar ben zelf meteen begonnen met een aantal onderhoudspunten. Ketting gesmeerd, remblokken vervangen en nou het volgende, versnelling instellen. Het probleem is dat wanneer ik de handmatige gripshift gebruik (berg op op het beeldscherm), trap ik nog lichter wanneer hij plat fiets zeg maar. Wanneer hij helemaal plat fietst, dan heb ik mijn zwaarste versnelling maar dan nog trap ik heel veel omwentelingen en na 19km/h kan ik niet meer trappen omdat het lijkt dat ik mijn lichtste versnelling heb. Ook als ik berg op heb staan lijkt het een klein heuveltje.

Weet iemand wat hier het probleem is? Het gaat om een n360 handmatige versnelling, fietsmerk is delhi met een middenmotor van Bosch. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

Groet, Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
joost3 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:41:
Beste leden, ik ben pas begonnen met fietsen (woon/werk) en heb een elektrische fiets gekregen (bruikleen, onderhoud en dergelijke moet ik zelf doen) van mijn werk.

Fiets die ik heb gekregen fiets goed maar ben zelf meteen begonnen met een aantal onderhoudspunten. Ketting gesmeerd, remblokken vervangen en nou het volgende, versnelling instellen. Het probleem is dat wanneer ik de handmatige gripshift gebruik (berg op op het beeldscherm), trap ik nog lichter wanneer hij plat fiets zeg maar. Wanneer hij helemaal plat fietst, dan heb ik mijn zwaarste versnelling maar dan nog trap ik heel veel omwentelingen en na 19km/h kan ik niet meer trappen omdat het lijkt dat ik mijn lichtste versnelling heb. Ook als ik berg op heb staan lijkt het een klein heuveltje.

Weet iemand wat hier het probleem is? Het gaat om een n360 handmatige versnelling, fietsmerk is delhi met een middenmotor van Bosch. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

Groet, Joost
Er is bekend dat oudere Nuvinci naven na wat slijtage gingen doortrappen.

In elk geval: bergje betekent kleine versnelling (om bergop te rijden), of veel omwentelingen voor weinig meters.
Plat betekent grootste versnelling: minder omwentelingen voor veel meters.

Normaal wordt de basisversnelling van tandwielen zo gekozen dat je makkelijk kan trappen bij 25, en dus kleiner kan bij bergop.

De N360 is al een oudere naaf, en vind je nu minder terug. Nu is het veelal de 380 die je vindt (verhouding van 1/3.8 tussen grootste en kleinste trapverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:58
joost3 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:41:

Groet, Joost
Controleer of je naaf op het zwaarste verzet staat wanneer de interface helemaal naar de zwaarste kant is gedraaid.

Daarvoor kun je eerst controleren of de interface helemaal naar beide kanten kan. Interface is het draaideel dat op de naaf zit. Het stuk waar de twee kabels vastzitten moet op een paar mm na helemaal naar voren en achter (of links en rechts) kunnen. Zo niet dan staat die niet goed op het wiel.

Daarna moet je om het verder te controleren het wiel er even uit halen, interface eraf, en door proberen kijken of e.e.a. wel goed gemonteerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
_Anvil_ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:40:
[...]

Op zoek naar de specs van die laatste kwam ik toevallig bij de Koga brochure van 2017:

https://www.koga.com/nl/s...hures/oude-brochures/2017

Mijn e-XLR8 staat op pagina 88, naast zijn gewone 25km/h e-Bike tweelingbroer de E-Xite, maar die heeft tot mijn verbazing 75Nm koppel vs. 60 voor de spd pedelec met dezelfde motor 8)7 Hoe dan??? Is wel heel vreemd.
Als aanvulling op mijn post hierboven, waar ik tot de conclusie kom dat mijn oudere spd pedelec motorisch gezien niet meer is dan het equivalent van een recente Bosch Active line met de 25km/h begrenzer er af:

zo te lezen is die 250W max continue vermogen van Bosch (gek genoeg ook voor hun spd pedelec motoren) vooral marketing vanwege de EU restricties. Interessant. Wist ook niet dat Bafang tot 1000(!)W vermogen ging.
https://electricbikerevie...ors-only-250-watts.43396/

[ Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 07-06-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:08
_Anvil_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:32:
[...]

Als aanvulling op mijn post hierboven, waar ik tot de conclusie kom dat mijn oudere spd pedelec motorisch gezien niet meer is dan het equivalent van een recente Bosch Active line met de 25km/h begrenzer er af:

zo te lezen is die 250W max continue vermogen van Bosch (gek genoeg ook voor hun spd pedelec motoren) vooral marketing vanwege de EU restricties. Interessant. Wist ook niet dat Bafang tot 1000(!)W vermogen ging.
Ik snap dat 250W misschien karig is voor een speed pedelec, maar zo'n 1000W motor van Bafang is evengoed marketing: dat ding trekt in een half uurtje je 500Wh accu leeg. Daarnaast is 1000W voldoende om een elektrische scooter aan te drijven tot 45 km/h (dus veel meer massa en geen berijder die zelf meetrapt). Om nog maar te zwijgen van de slijtage aan frame, achterwiel, etc. Nut daarvan ontgaat me compleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
[...]

Bij Bafang en andere motoren die gericht zijn op de Amerikaanse markt, gaat het om 750W of 1000W, omdat dit de restrictie is voor alle ebike categorieën. (20mph en 28mph)
Daarboven val je onder de motoren en geldt soms een restrictie van 6000W.
Bron
In Europa is dit 250W en voor de SPD is dit 4000W. Ik vermoed echter dat de markt voor de SPD in Europa te weinig oplevert om daar een aparte motor met hoger vermogen voor te ontwikkelen als het volstaat om de snelheidsbegrenzer eraf te halen.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 07-06-2023 13:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
dennisfr schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:26:
[...]

Ik snap dat 250W misschien karig is voor een speed pedelec, maar zo'n 1000W motor van Bafang is evengoed marketing: dat ding trekt in een half uurtje je 500Wh accu leeg. Daarnaast is 1000W voldoende om een elektrische scooter aan te drijven tot 45 km/h (dus veel meer massa en geen berijder die zelf meetrapt). Om nog maar te zwijgen van de slijtage aan frame, achterwiel, etc. Nut daarvan ontgaat me compleet.
De Bosch motor gaat ook meer vermogen leveren, maar slechts heel kortstondig.

Laat ons even rekenen met de Performance line: Die geeft nu 75 Nm.
Ik neem een trapfrequentie van 80 omw/minuut.

P (vermogen) = koppel (Nm) X Toerental (rad/sec)

80 omw/min = 8,4 rad/sec

P=75 * 8,4 = 630 Watt.

Reken je vanuit 250W, dan krijg je bij dat toerental een continu koppel van 30 Nm.

1000W zou je 120 Nm opleveren.
Sowieso kan je dat niet continu leveren, want je zou een pak sneller gaan dan 25 en misschien zelfs 45 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamoah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-10-2024
LA-384 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:00:
[...]

En welke kalkhoff is het? Lijkt iig dezelfde kleur als de mijne, 2022 model? Ah, beter kijken; image 5.

Heb je zelf die upgrade naar kiox geïnstalleerd?
Hert is een Kalkhoff IMAG.5.B EXC+BLX 2023. Ja de Kiox upgrade zelf gedaan, stelde niets voor, is de motor kabel uit de led remote en in de kiox 300 direct. Daarna een bijgeleverde kabel van de kiox naar de led remote.

Stelt niet veel voor als je een bosch smart system fiets heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:36:.....De Bosch motor gaat ook meer vermogen leveren, maar slechts heel kortstondig.
...
1000W zou je 120 Nm opleveren.
Sowieso kan je dat niet continu leveren, want je zou een pak sneller gaan dan 25 en misschien zelfs 45 km/h.
Klopt, zoals vaker gezegd betreft 250W een maatvoering, waar de motortemperatuur constant blijft.
Het werkelijk te leveren vermogen ligt vaak aanzienlijk hoger, zoals je hiervoor berekende.

NB In je berekening geef je ook haarfijn aan waarom een hoge trapfrequentie kan bijdragen aan het geleverde vermogen. ;)

Hierbij wil ik opmerken dat snelheid er los van staat, want die wordt beperkt tot 25km/h of 45km/h.
Dus het koppel komt vooral vrij bij meer zware omstandigheden, zoals bergop.
Een erg lange berg is dan bv alleen haalbaar (meer dan een uur bergop) als het continu vermogen ook hoger is gedimensioneerd.
Wellicht kan een goed temperatuur management hier nog aan bijdragen, maar dat betekent toch dat het motorvermogen kortstondig verlaagd wordt, wat invloed heeft op de rit naar boven.

Bafang 1000W motoren leveren meestal ca. 160Nm., want ook daar ligt het haalbare vermogen weer hoger.
Ook de accu zal een hogere spanning leveren (48V of meer) omdat de maximale stroom bij een 36V accu de beperkende factor is voor een dergelijk hoog vermogen.

Echter mag een speedpedelec in de EU 4000W continu zijn en ik weet van geen producent die dit werkelijk aanbiedt. Zeker niet een middenmotor. Misschien wel naafmotoren.

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 07-06-2023 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Klopt, zoals vaker gezegd betreft 250W een maatvoering, waar de motortemperatuur constant blijft.
Het werkelijk te leveren vermogen ligt vaak aanzienlijk hoger, zoals je hiervoor berekende.

NB In je berekening geef je ook haarfijn aan waarom een hoge trapfrequentie kan bijdragen aan het geleverde vermogen. ;)

Hierbij wil ik opmerken dat snelheid er los van staat, want die wordt beperkt tot 25km/h of 45km/h.
Dus het koppel komt vooral vrij bij meer zware omstandigheden, zoals bergop.
Een erg lange berg is dan bv alleen haalbaar (meer dan een uur bergop) als het continu vermogen ook hoger is gedimensioneerd.
Wellicht kan een goed temperatuur management hier nog aan bijdragen, maar dat betekent toch dat het motorvermogen kortstondig verlaagd wordt, wat invloed heeft op de rit naar boven.

Bafang 1000W motoren leveren meestal ca. 160Nm., want ook daar ligt het haalbare vermogen weer hoger.
Ook de accu zal een hogere spanning leveren (48V of meer) omdat de maximale stroom bij een 36V accu de beperkende factor is voor een dergelijk hoog vermogen.

Echter mag een speedpedelec in de EU 4000W continu zijn en ik weet van geen producent die dit werkelijk aanbiedt. Zeker niet een middenmotor. Misschien wel naafmotoren.
4kW continu is nergens voor nodig, dan rij je 100km/h, tenzij je een stevige hellig op wil.

Laat ons eens rekenen met een helling van 5% (dat zal een lichte helling zijn met rolweerstand en luchtweerstand er bij ) en een snelheid van 45km/h

P= F (N) x v (m/s)

F= gewicht van fiets + rijder * 9,81 * 5% = 120 *9,81 * 0,05 = 59 N
v= 45 km/h = 45000m/3600s = 12,5 m/s

P= 737,5 W

Maar dat betekent ook dat je een batterij van 800 Wh in een uur leeg trekt, en dus maar 40-45km ver geraakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:17:
[...]

4kW continu is nergens voor nodig, dan rij je 100km/h, tenzij je een stevige hellig op wil.

Laat ons eens rekenen met een helling van 5% (dat zal een lichte helling zijn met rolweerstand en luchtweerstand er bij ) en een snelheid van 45km/h

P= F (N) x v (m/s)

F= gewicht van fiets + rijder * 9,81 * 5% = 120 *9,81 * 0,05 = 59 N
v= 45 km/h = 45000m/3600s = 12,5 m/s

P= 737,5 W

Maar dat betekent ook dat je een batterij van 800 Wh in een uur leeg trekt, en dus maar 40-45km ver geraakt.
Zonder Peukertconstante ja, mét, nee, nog niet bijna.
Bij zulke stromen kom je uit op een constante van 1,3 a 1,4 en dit betekend dat die accu nog geen 30 kilometer haalt en kokend heet zal zijn bij leeg.

T=H*(C/IH).exp=P

Als ik kijk naar mijn e-bike dan is vol vermogen (250 watt) genoeg om een storm te trotseren, maar dan wel met 14 km/h, dus dit alleen kost al 17,86 Wh/km zonder Peukertconstante en verliezen. Doe ik dit in de winter dan kan de accu al na 25 kilometer leeg zijn en heb ik 447 Wh uit de accu getrokken, dus dat is ideaal met LiFePO4 cellen en geen NCM chemie zoals in onze cellen waarbij de Peukertwaarde veel hoger uitkomt.

{windkracht 6 op de kop zou bij 28 km/h al 1000 watt gebruiken}
{windkracht 6 op de kop zou bij 56 km/h al 4000 watt gebruiken}

Al met al niet heel erg effectief. Dit is nu nét het probleem van deze NCM chemie. Die zijn niet gemaakt om langdurig hoge stromen te leveren. Bij reguliere e-bikes geen groot probleem, maar bij speed pedelecs een heel groot probleem. Dit wordt door afnemers ernstig onderschat.

Ja, zeggen ze dan, want LiFePO4 wordt te zwaar voor de kleine accubehuizingen en het zou klachten regenen als de inhoud per kilometer ineens de helft kleiner is: niet wetende dat die accu dan veel en veel langer mee zal gaan en het de kosten enorm drukt. Opladen kunnen we bijna overal, dus dat mag het probleem niet zijn. Even een bakje koffie doen terwijl de LiFePO4 cellen met 2 a 3C staan op te laden. Zo snel vol dus. Én niet onbelangrijk, bijna geen Peukertconstante! Bijna alle energie is op te nemen, dus kun je verder komen dan de helft.

Dit is dus een aanvulling op jouw formule; gedeeld door de Peukertconstante :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Anvil_
Bedankt heren, dit soort onderbouwing maakt Tweakers nu zo geweldig :)

Voor mij ook een prachtig antwoord op de vraag "waarom trekt mijn spd pedelec in 25km de 400W accu leeg?" :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
_Anvil_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:40:

Voor mij ook een prachtig antwoord op de vraag "waarom trekt mijn spd pedelec in 25km de 400W accu leeg?" :P )
Waarbij een 400Wh accu voor een speed pedelec eigenlijk gewoon te klein is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
...... "waarom trekt mijn spd pedelec in 25km de 400W accu leeg?".....
Omdat het hier eigenlijk gaat om een ebike zonder begrenzer.
Daardoor is alles feitelijk onder gedimensioneerd.

Het energieverbruik neemt kwadratisch toe met de snelheid.
(45/25)^2= 3,24 keer tov een ebike.
Dus om dezelfde afstand af te leggen zou feitelijk je accu 3x zo groot moeten zijn.

Een actieradius van 25km met een snelheid van max. 45km/h en 400Wh accu is dan niet eens zo vreemd.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 08-06-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Klopt beide. In mijn geval hou ik toch op bijna de hele route een snelheid van 40+ teller vast, maar dat lukt me alleen met stevig meetrappen en in energieverslindend standje turbo(70-80% van de rit ongeveer denk ik) .

Ik vind het 2x per dag opladen niet heel erg, maar 35km heen en terug op 1 accu is natuurlijk geen gekke verwachting als je de spd pedelec als auto alternatief ziet. Dit zou ik dus alleen halen als ik 30-35 km/h ging aanhouden, dan wordt het verschil met een gewone eBike (zonder gedoe met helm, WA verzekering en kenteken) wel erg klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
_Anvil_ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:58:
... In mijn geval hou ik toch op bijna de hele route een snelheid van 40+ teller vast, ....
In feite zou je in zo een geval een speed pedelec moeten hebben met groter motorvermogen en grotere accu.
Bijvoorbeeld een Bafang M620 met een 52V accu van 720-960Wh. In dat geval heb je aanzienlijk meer ademruimte. Daar hangt echter ook een ander prijskaartje aan, als je een dergelijke combinatie kunt vinden die is toegelaten op de (EU) wegen. (De import modellen zijn dat meestal niet)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:18

Chrasher

Tevree met z'n PS5

2 maanden en 2500 km verder en mijn Schindelhauer Arthur VI is nu kompleet. Laatste onderdeel (bagagedrager) was binnengekomen en die is nu ook gemonteerd. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Bx01qmgOZzwGfBDn0UPVV2DI0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n98qYKzhSN77GeCJkGBVQa4R.jpg?f=fotoalbum_large

Ook heb ik meteen een aantal modificaties laten uitvoeren om de fiets nog meer naar mijn wens te krijgen:
  • De originele Conti GP 35mm bandjes heb ik laten vervangen door de nieuwe 40mm Schwalbe Marathon Efficiency voor meer comfort. Zat te twijfelen over de eerder door mij gebruikte Conti Urbans, maar die had de vervelende eigenschap dat er regelmatig een steentje of stukje glas in het profiel bleef vastzitten wat tijdens het rijden erg vervelend was. Moet zeggen dat deze Schwalbe zeer fijn aanvoelt met ook weinig rolweerstand
  • Heb ook het achtertandwiel van 34 tands laten vervangen door een 32 tands exemplaar, waardoor ik een iets fijnere cadans heb bij de 25 a 26 km/u. Met het originele tandwiel zat het schakelpunt (persoonlijk) tussen de 4 en 5 precies op die snelheid. De 4 trapte net iets te snel en de 5 net iets te langzaam als ik lange ritten maakte. Natuurlijk heb ik eerst gecontroleerd wat er mogelijk was zonder ook de riem te moeten vervangen, gelukkig kon het achterwiel nog een cm naar achter. :Y)
    Was wel prijzig, maar die gaat vermoedelijk weer 30.000 km mee. Het originele tandwiel heeft ook na 2500km nog geen zichtbare slijtage.
  • Meteen een niet opvallende kleine spiegel gemonteerd om achteropkomend verkeer wat makkelijker in de gaten te kunnen houden. Chrasher begint ook wat ouder te worden.... :+
Net zoals bij mijn vorige review: de kwaliteit van deze fietsen is top! _/-\o_ Heb je het geld ervoor over dan zou ik zeker aanraden om een proefrit op een Schindelhauer te maken. Omdat ik nu ook versnellingen heb kon ik mijn motorvermogen terugbrengen naar zo'n 60% van het maximum in de 3 standen, wat op het moment resulteert in een gemiddelde actieradius van +/- 150km met de 250W accu. 8) Heuveltje op is nu gewoon een tikkie terug i.p.v. "more power". :D

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 16:05

400W is extreem weinig en zelfs onzinnig ;)
Ik heb zelf een Qwic RD11 met 735W accu en ook die is krap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Een paar jaar geleden was 400 Watt min of meer de norm Voor hetzelfde geld worden accu's steeds groter.
Mijn huidige SP trekt mijn 625 Watt accu binnen 25 km ook helemaal leeg als ik op maximaal fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Ferry34 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:34:
.... Qwic RD11 met 735W accu en ook die is krap
400Wh bij een snelheid van 45km/h is, zoals eerder vermeld, zeker aan de krappe kant als je niet tevreden bent met 25km actieradius.
Wil je 50km ver kunnen komen, moet je al een 800Wh hebben, wat mi niet echt een kleine accu is en nog steeds geen wereldafstand. Maar dat is inherent aan het gebruik van een dergelijke SP.

Alles hangt af van de motor, de manier van gebruik en snelheid..
Zomaar een accucapaciteit noemen icm een merk ebike is niet zo zinvol als het andere niet wordt genoemd.

Een hoge trapfrequentie, stand eco , 23km/h, maakt veel verschil met een lage trapfrequentie, stand turbo en 30km/h, zoals @Tommie12 al eerder had voorgerekend hier en daar

[ Voor 31% gewijzigd door elinx op 10-06-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Klopt het dat Kalkhoff geen "damesmodellen" in maat XL (60 cm) heeft? Ik heb zelf nog geen fiets kunnen vinden in deze combinatie.

Edit:
Even naar de fietsenmaker geweest. Er zijn enkele lage instapmodellen maat XL van Kalkhoff beschikbaar maar niet op de modellen die binnen ons budget passen helaas.

[ Voor 40% gewijzigd door technorabilia op 10-06-2023 17:27 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
technorabilia schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:58:
Klopt het dat Kalkhoff geen "damesmodellen" in maat XL (60 cm) heeft? Ik heb zelf nog geen fiets kunnen vinden in deze combinatie.
Velo-de-Ville dames 60cm.
Victoria eTrekking 7.4, 7.8, 8.8 etc wave 61cm.
Flyer Upstreet (niet Upstreet5) comfort XL 60cm.

[ Voor 13% gewijzigd door Foxhill op 10-06-2023 23:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:42:
[...]
400Wh bij een snelheid van 45km/h is, zoals eerder vermeld, zeker aan de krappe kant als je niet tevreden bent met 25km actieradius.
Wil je 50km ver kunnen komen, moet je al een 800Wh hebben, wat mi niet echt een kleine accu is en nog steeds geen wereldafstand. Maar dat is inherent aan het gebruik van een dergelijke SP.

Alles hangt af van de motor, de manier van gebruik en snelheid..
Zomaar een accucapaciteit noemen icm een merk ebike is niet zo zinvol als het andere niet wordt genoemd.

Een hoge trapfrequentie, stand eco , 23km/h, maakt veel verschil met een lage trapfrequentie, stand turbo en 30km/h, zoals @Tommie12 al eerder had voorgerekend hier en daar
Nee nee nee ...

De Peukertconstante ligt bij deze 400 Wh accu voor een speed pedelec zodanig hoog dat het niet anders kan dat je die accu zeer snel ten gronde richt. Dit is een niet te onderschatten probleem welke hoe dan ook pijn gaat doen in de portemonnee.

Even begrijpelijk nagaan:

Je trapt deze accu met 35 minuten helemaal plat. Deze accu wordt ontladen met 1,8C (P.c. kom ik op terug) wat voor NCM energiecellen niet bij te houden is en ze zeer heet kunnen worden, keer op keer en elke keer maar weer heet lopen. Deze kleine accu's worden vaak helemaal leeg gereden en het kan gewoon niet anders dan zo pakket zeer snel dood is.
{notabene hebben we het dan over een onbegrensde 250 of 350 watt middenmotor}
Als deze accu nog 75% van zijn oorspronkelijke capaciteit over heeft haal je nog maar 12,5 kilometer en dat is onrealistisch laag. P.c. neemt namelijk kwadratisch toe en helaas niet lineair.
De 800 Wh variant komt wel degelijk méér dan 2x zo ver.

Persoonlijk vind ik dit probleem dermate serieus dat ik hier meer toezicht op ga houden. Dit gaat de verkeerde kant op.

én een verkeerde chemie daarvoor
én veel te klein bemeten daarvoor
én te hoge stromen daarvoor

Veel kan ik niet doen want afnemers plaatsen hun bestelling bij mij en ik heb ze maar te leveren. Mijn adviezen aan afnemers passen niet in hun straatje en ze zijn deels onwetend en deels de klant aan het besodemieteren. De klant weet van niks.

óf gebruik een goede chemie hiervoor (LiFePO4, LTO)
óf maak de accu veel en veel groter
óf wees eerlijk en sta niet te liegen als je geconfronteerd wordt door een aangedane klant

In mijn eigen ogen begint een serieuze speed pedelec accu pas vanaf 1000 Wh en liever nog ver daarboven als we het over NCM chemie hebben. Nu is NCM een hele mooie en goede chemie, maar afnemers gebruiken ze verkeerd en meer dan advies verwerven kan ik niet. Ik kan ze niet dwingen. Dus puur onwetendheid van de klant en puur ondergeschikte kennis van zijn functie.
De oplossing is er en kan direct geappliqueerd worden door andere nota bene goedkopere chemie. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:01
// Edit:

Verkeerde topic

[ Voor 107% gewijzigd door wjmeijer1986 op 10-06-2023 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:27:
....
De Peukertconstante ligt bij deze 400 Wh accu voor een speed pedelec zodanig hoog dat het niet anders kan dat je die accu zeer snel ten gronde richt. Dit is een niet te onderschatten probleem welke hoe dan ook pijn gaat doen in de portemonnee......
Met mijn betoog ging het er niet om dat tevens de accu ter ziele gaat, maar ging het om een simpele vergelijking van km/Wh naar aanleiding van hoe een ebike of SP wordt ingezet door de berijder ervan, wat losstaat van een fietsmerk en accucapaciteit.

Je hebt helemaal gelijk dat dergelijk gebruik voor een accu desastreus is en een veel grotere capaciteit en/of andere chemische samenstelling van de accu aanzienlijk gunstiger is in alle opzichten.

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 10-06-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:13

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Ben ook aan mijn zoektocht naar een passende elektrische fiets begonnen. Inmiddels twee testritjes gedaan en heb wel een duidelijke voorkeur, maar die past niet echt in mijn budget.

Ik heb nu gefietst op de Dutch-Id Phantom met de Bosch Performance Line en automatische versnellingen. Daaruit heb ik wel geleerd dat ik géén automatische versnelling wil.

Vandaag gefietst op de Flyer Upstreet 7.23. En, wauw, wat een fiets. Super sterke, maar vooral prettige ondersteuning van de Panasonic motor. En de traploze versnellingen vond ik wél fijn.
Maar ik weet niet of ik het bedrag voor deze Flyer kan verantwoorden…

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
[...]
In mijn eigen ogen begint een serieuze speed pedelec accu pas vanaf 1000 Wh en liever nog ver daarboven als we het over NCM chemie hebben. Nu is NCM een hele mooie en goede chemie, maar afnemers gebruiken ze verkeerd en meer dan advies verwerven kan ik niet. Ik kan ze niet dwingen. Dus puur onwetendheid van de klant en puur ondergeschikte kennis van zijn functie.
De oplossing is er en kan direct geappliqueerd worden door andere nota bene goedkopere chemie. 7(8)7
Naar mijn weten is er maar een SP te koop met een accu groter dan 1000 Wh. Dat is de Stromer ST7. Prijsstelling mag je zelf opzoeken. Dan hoeft niet iedereen achterover te vallen. _/-\o_
Ohh. De Klever vergeten. Deze hebben optioneel ook een 1200 Wh accu

Riese und Muller levert ook dual batterij opstellingen die boven de 1000 Wh komen maar er wordt maar 1 accu per keer gebruikt. Nooit samen om de load te verdelen. Deze opstelling gebruikt wel iedere keer 1 accu voor een korte tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Athome op 10-06-2023 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:17:
[...]

Naar mijn weten is er maar een SP te koop met een accu groter dan 1000 Wh. Dat is de Stromer ST7. Prijsstelling mag je zelf opzoeken. Dan hoeft niet iedereen achterover te vallen. _/-\o_
Ohh. De Klever vergeten. Deze hebben optioneel ook een 1200 Wh accu

Riese und Muller levert ook dual batterij opstellingen die boven de 1000 Wh komen maar er wordt maar 1 accu per keer gebruikt. Nooit samen om de load te verdelen. Deze opstelling gebruikt wel iedere keer 1 accu voor een korte tijd.
Koga B20 met tweede batterij is 1000Wh.
Flyer Upstreet 7.xx tweede batterij is 1300Wh. Ook als high speed.
En zo zullen er nog wel meer zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 10-06-2023 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-06 22:18
Michel242186 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:00:
[...]

ik zou een Qwic nemen in een handomdraai te "unlocken" en lekker 35km/h over het fietspad. 8)
Totdat je een ongeluk krijgt en men een onderzoek instelt en er uit komt dat je je fiets opgevoerd hebt.
Krijg je niks vergoed en moet je waarschaijnlijk zelf nog een boete en schadevergoeding betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Xilantof schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:25:
Ben ook aan mijn zoektocht naar een passende elektrische fiets begonnen. Inmiddels twee testritjes gedaan en heb wel een duidelijke voorkeur, maar die past niet echt in mijn budget.

Ik heb nu gefietst op de Dutch-Id Phantom met de Bosch Performance Line en automatische versnellingen. Daaruit heb ik wel geleerd dat ik géén automatische versnelling wil.

Vandaag gefietst op de Flyer Upstreet 7.23. En, wauw, wat een fiets. Super sterke, maar vooral prettige ondersteuning van de Panasonic motor. En de traploze versnellingen vond ik wél fijn.
De Upstreet is met Panasonic en dat fietst gewoon lekkerder dan Bosch.

Kijk dan naar de voorganger: Upstreet5 (
7.43 of 7.23 of 5.20). Die is/was veel goedkoper, en is nu met opruimingsprijzen te vinden.

Doe er een a-head verhoger of een hoge en beter verstelbare a-head stuurpen op om de houding van de nieuwe Upstreet na te maken. Daar heeft bijna iedereen profijt van.

Ik heb nog tientallen van die fietsen en ze gaan nog steeds als warme broodjes omdat de nieuwe Upstreet zo duur is. Goed, de nieuwe Upstreet gaat ook als warme broodjes.

Het is niet mijn bedoeling om 3 posts achter elkaar Flyer te noemen. Komt toevallig zo uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 10-06-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Tijd voor een kinderzitje, alleen vind ik het moeilijk om te bepalen of ik nou wel of geen beugel nodig heb vanwege mn kleine bagage achter. Iemand die het me kan vertellen?

Handleiding en website van Giant doorgespit er staat maximaal 25kg, maar niks over incl of excl zitje

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcSoeGV4prDJxCrvomVWSVovZJtYpiGx-tE8nbkXUzzpKdIlDfpH&usqp=CAc

Gaat om een Giant DailyTour E+ 2 BD Dames 2021 (belt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@SYQ
25kg is wat er in totaal op mag, dus dat is inclusief zitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Laatst online: 12:48
Xilantof schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:25:

Ook ik heb test gereden met een Dutch-Id Phantom met de Bosch Performance Line 75 NM en automatische versnellingen

Ik wil deze ebike nog testen met een 85 NM motor maar waarom zou jij niet kiezen voor een automatische versnelling.

Wat bevalt u daar niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mr Luky schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Ook ik heb test gereden met een Dutch-Id Phantom met de Bosch Performance Line 75 NM en automatische versnellingen

Ik wil deze ebike nog testen met een 85 NM motor maar waarom zou jij niet kiezen voor een automatische versnelling.

Ik wil ook geen automatische versnelling op een fiets (wel op een auto…).
Redenen: extra complexiteit, en ik wil dat echt zelf helemaal controleren. Als ik aan de hendel draai weet ik dat er iets verandert. Met een automaat rij je een helling op, en de ene keer voelt dat te klein aan, en de andere keer verwachtte je nog een kleinere verhouding.

Het is persoonlijk.
Sommigen vinden de enviolo niks, ik hou er van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-06 22:18
ACCU FIETS SLOT NODIG

De dochter van mijn collega had de electrische fiets van mijn collega geleend. Toen ze weer naar huis wou gaan vondt ze dat het trappen wel erg zwaar ging. Ze dacht dat de accu leeg was en keek even. Blijkt dat de accu gestolen was!
Ze heeft een verzekering, echter die wil een foto hebben van schade....

Mijn vrouw heeft ook een electrische fiets. Ik zat al een tijd te bedenken hoe je nou iets kan maken waardoor de accu er niet zomaar eruit getrokken kan worden. Ik dacht in eerste instantie aan een ketting, maar die kan je er niet zomaar op zetten.
Het blijkt dat lockride al sloten maakt voor electrische fietsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgem-xWszZYCzKeOWOAGOxsbYEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4WqJ0pfICuL1ulXJaAa1mxus.png?f=fotoalbum_large
https://www.lockride.nl/product-page/e-type

Ik vind 100 euro voor een metelan plaat, wat schroefjes en een slot erg duur. Het slot zelf kost los tussen de 15 en 20 euro. Dat wil dus zeggen dat de metalen platen dan zo rond 80-85 euro kosten.

Er is ook een ander merk slot. Maar die ziet er wat minder robuust uit. Als je handig bent zou je het slot zelf kunnen maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMFuKcRaFMjxk1AO1i_lm3NKtI0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3o2yGYOgBzW6zHUWePxg7dLw.jpg?f=user_large

https://portal.phatfour.c...ock-1280?category=2#attr=

Iemand ervaring met zulke sloten? Past dit op een Sparta Mojo electrische fiets?
Heeft iemand zelf iets ontworpen wat makkelijk te maken valy?

Ik zag van de ochtend toevallig een electrische fiets waarbij iemand een plaatje voor de accu had gezet.
Is bevestigd met schroeven. Alsnog diefstal gevoelig, maar verkomt dat de dieven even snel de accu wegtrekken. Voor jezelf ook onhandig, omdat elke keer als je de accu moet opladen je erg veel moeite moet doen om alles los te schroeven en weer vast te schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Mr Luky schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Ik vond het heel onnatuurlijk dat je vanaf wegrijden continu in dezelfde trapfrequentie blijft. Met normaal schakelen kun je wat lichter beginnen en dan zelf doorschakelen. Dat voelt voor mij veel natuurlijk.
Ook kon ik nét geen lekkere match in trapfrequentie vinden. Met zelf schakelen kun je, zodra je op snelheid bent, sneller en beter de fijne frequentie vinden.
Voor mij dus zéker geen automaat. Dat even los van eventuele onderhoudsongemakken die er mogelijk bij komen kijken (dat weet ik eerlijk gezegd niet).
Ik ga liever voor een traploze versnelling.

Wat vond jij ervan tijdens je testrit als ik vragen mag? Want als jij het wél fijn vindt, is dat natuurlijk helemaal prima.

Ik was erg te spreken over de Dutch-Id. Erg fijne fiets. Die staat bij mij nu hoog op het lijstje (van fijne fietsen binnen budget, was budget geen issue: dan had ik nu die Flyer al besteld).

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
@Xilantof Had je de post van @Foxhill gelezen met wat eventueel ook opties zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Roos79 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:56:
@Xilantof Had je de post van @Foxhill gelezen met wat eventueel ook opties zijn?
Ja. Ben aan het kijken welke van die serie voor mij eventueel een optie zou zijn. Qua specs zou ik dan op de Upstream 5 7.23 uitkomen.

Edit: Maar die is niet meer zo makkelijk te vinden in de winkel, merk ik nu.

[ Voor 12% gewijzigd door Xilantof op 11-06-2023 17:19 ]

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulburg
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-07-2023
Ik heb zojuist de Canyon Pathlite ON5 750 besteld! Er was een mooie korting waardoor die aantrekkelijker werd dan de ON6, de ON6 vind ik de mooiste, maar niet zo mooi dat ie mij 600 euro meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Gedesillusioneerd na het kijken van YouTube videos hoe makkelijk men hoog gepositioneerde sloten kraakt met slijptol of betonschaar, en een overload aan informatie wil ik jullie om raad vragen welk slot volstaat.

Het gaat om een e-bike van rond de €4k. Waarbij ik graag overdag op straat zou willen kunnen parkeren in Rotterdam Centrum.

Natuurlijk moet ik voldoen aan de voorwaarden van de (in mijn geval ANWB) fietsverzekering, maar wil ook graag dat ik niet binnen een paar weken mijn fiets kwijt ben.

Naast het standaard ringslot, zou het liefst een vouwslot kiezen (i.v.m. montage aan het frame) maar ik heb begrepen dat ik dit type slot alsmede een kabel- en beugelslot beter maar niet kan kiezen ten faveure van een kettingslot.

Ik denk dan aan een slot dat minimaal 5 minuten slijptolgeweld moet kunnen weerstaan. Prijs en gewicht laat ik even in het midden. Fijn kunnen opbergen anders dan rond het zadel is een aandachtspunt.

Wie weet raad? Ik hoor graag jullie ervaringen en advies.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Xilantof schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:05:
[...]

Ja. Ben aan het kijken welke van die serie voor mij eventueel een optie zou zijn. Qua specs zou ik dan op de Upstream 5 7.23 uitkomen.

Edit: Maar die is niet meer zo makkelijk te vinden in de winkel, merk ik nu.
Die is eigenlijk vervangen, dus vind je minder meer online. Elke maat etc staat nog wel ergens bij een dealer. Als je lokale Flyer dealer het in de dealer groep wil vragen krijg je vast nog de goede maat. Niet elke dealer wil op die manier bijkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:29
technorabilia schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:27:
Gedesillusioneerd na het kijken van YouTube videos hoe makkelijk men hoog gepositioneerde sloten kraakt met slijptol of betonschaar, en een overload aan informatie wil ik jullie om raad vragen welk slot volstaat.

Het gaat om een e-bike van rond de €4k. Waarbij ik graag overdag op straat zou willen kunnen parkeren in Rotterdam Centrum.

Natuurlijk moet ik voldoen aan de voorwaarden van de (in mijn geval ANWB) fietsverzekering, maar wil ook graag dat ik niet binnen een paar weken mijn fiets kwijt ben.

Naast het standaard ringslot, zou het liefst een vouwslot kiezen (i.v.m. montage aan het frame) maar ik heb begrepen dat ik dit type slot alsmede een kabel- en beugelslot beter maar niet kan kiezen ten faveure van een kettingslot.

Ik denk dan aan een slot dat minimaal 5 minuten slijptolgeweld moet kunnen weerstaan. Prijs en gewicht laat ik even in het midden. Fijn kunnen opbergen anders dan rond het zadel is een aandachtspunt.

Mijn eerste e-bike, met beugelslot en kettingslot. Respectievelijk ART3 en ART2 is in het centrum van Rotterdam gestolen. Mijn nieuwe e-bike heeft een ringslot ART2, een ART-loos kettingslot. Ik heb zelf nooit een probleem met rondom het zadel.

Ik zou mij persoonlijk niet te zeer blindstaren op hoeveel minuten het qua slijptolgeweld nodig zou moeten hebben. Gewoon zorgen voor de verzekering. Wordt de fiets gestolen, is klote, ja. Wordt in Nederland vrijwel niet bestraft, dus vrij spel voor wie goedkoop een e-bike zoekt voor wat voor bestemming dan ook.

Hoewel mijn fiets vanuit een inpandige parkeerplaats was gestolen, is zelfs buiten op de dag niet veilig. De vrouw van een collega heeft onlangs haar Urban Arrow vaarwel mogen zeggen na een uurtje op een terras op een zaterdag. Fiets geparkeerd bij de markt. Heel veel drukker wordt het niet. Heeft de dief er niet van weerhouden om in deze ook een tweetal sloten waarmee de fiets aan de buitenwereld vastgemaakt stond te doen stelen. Waarvan 1 zo'n naar mijn mening veel te duur Kryptonite fahgettabout mini slot.

Er is geen sociale controle, dus het interesseert ook vrijwel niemand of iemand op de dag een fiets aan het stelen is. En gaat al helemaal de eigen gezondheid niet riskeren door er iets van te zeggen.

Vind je het onpraktisch dat je je fiets kwijt kunt raken welk je ook voor woon-werkverkeer gebruikt. Installeer dan bijvoorbeeld de Go app en gebruik een elektrische deelfiets binnen de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:29
Tommie12 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:25:
[...]

Ik wil ook geen automatische versnelling op een fiets (wel op een auto…).
Redenen: extra complexiteit, en ik wil dat echt zelf helemaal controleren. Als ik aan de hendel draai weet ik dat er iets verandert. Met een automaat rij je een helling op, en de ene keer voelt dat te klein aan, en de andere keer verwachtte je nog een kleinere verhouding.

Het is persoonlijk.
Sommigen vinden de enviolo niks, ik hou er van.
Automatische versnelling op een fiets was ik persoonlijk ook niet direct van overtuigd. Heb het nooit uitgebreid kunnen testen. Maar op de korte testritjes welk ik heb kunnen maken was ik niet overtuigd van de manier waarop het reageert op een heuveltje bijvoorbeeld. Waardoor je een erg wisselende cadans krijgt. Met de eigen controle anticipeer je op de heuvel en kun je ervoor zorgen dat je met gelijke cadans door kunt blijven trappen. Dit werkt comfortabeler naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Luky
Xilantof schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:45:
[...]

Ik vond het heel onnatuurlijk dat je vanaf wegrijden continu in dezelfde trapfrequentie blijft. Met normaal schakelen kun je wat lichter beginnen en dan zelf doorschakelen. Dat voelt voor mij veel natuurlijk.
Ook kon ik nét geen lekkere match in trapfrequentie vinden. Met zelf schakelen kun je, zodra je op snelheid bent, sneller en beter de fijne frequentie vinden.
Voor mij dus zéker geen automaat. Dat even los van eventuele onderhoudsongemakken die er mogelijk bij komen kijken (dat weet ik eerlijk gezegd niet).
Ik ga liever voor een traploze versnelling.

Wat vond jij ervan tijdens je testrit als ik vragen mag? Want als jij het wél fijn vindt, is dat natuurlijk helemaal prima.

Ik was erg te spreken over de Dutch-Id. Erg fijne fiets. Die staat bij mij nu hoog op het lijstje (van fijne fietsen binnen budget, was budget geen issue: dan had ik nu die Flyer al besteld).
Ik ben dus van plan mijn oude Qwic uit 2012 te vervangen door een nieuw en modern expemplaar. Mijn huidige fiets is nog steeds in een perfecte toestand en rijd ook nog perfect.

Budget is voor mij minder van tel omdat ik uit ervaring zowel professioneel als prive weet ik dat kwaliteit meestal een prijs heeft maar ik moet zeer zeker niet de duurste fiets van de straat hebben. Aan de vervanger van mijn huidige fiets stel ik wel bepaalde eisen zijnde betrouwbaar, degelijke afwerking,lage en brede instap/opstap, goede vering, weinig tot geen onderhoud vandaar riem aandrijving,krachtige motor, zware accu, rechtop zitten ( daar knelt het bij de Dutch ID ).traploze versnelling.

Dus ben ik bij diverse dealers met verschillende merken en types gaan testen.
Heb gereden met Koga te smalle opstap , Gazelle Grenoble ( mooi rechtop zitten maar lomp in sturing), Kalkhoff verschillende types ( konden mij niet bekoren qua afwerking, Cannondale ( zeer knap de verkeers radar) maar voor de rest te liggende houding, Riese en Muller idem als Cannondale en voor de rest wat overroepen en dan nog xx andere merken

Maar bij de Connndale leerde ik de 85 NM motor kennen maar heb daar toen te weinig aandacht aan geschonken en daar reed ik ook voor het eerst met een automatisch schakelsysteem.

Ik heb toen op rustige wegen gereden maar door echte drukte, veel stoppen , vertrekken enz... en dat werkte voor mij perfect. Vanuit stilstand vertrekken verliep vlekkenloos, bergje / brug op idem steeds zonder moeite. Wat de dealer wel meegaf was het is een tijdje zoeken naar de juiste BASIS afstelling. Is wat situatie afhankelijk. Het zelf kunnen verhogen/ verlagen per 5 ervaarde ik als handig.

Ik wacht nu op een seintje om met een Dutch Id Phantom 85NM automaat te kunnen testen.

Qua zithouding zou het voor mij persoonlijk iets rechter mogen.
Dus de dealer stelde voor rij zo eens een tijdje en probeer verschillende mogelijke instellingen al dan niet met ondersteuning van de dealer bevalt het niet plaatsen we een ander stuur.

Had hij nog al gedaan en hij had ook diverse stuurvormen op stock, gaf wel mee dat het oog ook wat wil.

Verder ga ik deze week eens testen met een Flyer Gotour 7.23
Dit is de laatste die nog op papier aan mijn eisen voldoet.

Dan hoop ik een keuze te kunnen maken en een fiets te bestellen
In de hoop dat ik +- sept mijn fiets heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-06 21:17
technorabilia schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:27:

Ik gebruik al tien jaar zonder problemen twee motorsloten, categorie Art 4. Zwaar, maar zolang je een accu hebt, hoef je daarover niet te klagen, vind ik. De fiets staat in de grote stad (Utrecht, ook wel Rotterdam), bij het station, overal eigenlijk. Nog nooit gestolen. Dat zou ook wel echt een flinke klus zijn, denk ik. Terwijl de sloten samen denk ik nog geen 100 euro kostten. Belangrijk is in ieder geval twee heel verschillende sloten te hebben. Zodat er meerdere specialisaties nodig zijn om de fiets mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Mr Luky schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:32:
[...]

Ik ben dus van plan mijn oude Qwic uit 2012 te vervangen door een nieuw en modern expemplaar. Mijn huidige fiets is nog steeds in een perfecte toestand en rijd ook nog perfect.

Budget is voor mij minder van tel omdat ik uit ervaring zowel professioneel als prive weet ik dat kwaliteit meestal een prijs heeft maar ik moet zeer zeker niet de duurste fiets van de straat hebben. Aan de vervanger van mijn huidige fiets stel ik wel bepaalde eisen zijnde betrouwbaar, degelijke afwerking,lage en brede instap/opstap, goede vering, weinig tot geen onderhoud vandaar riem aandrijving,krachtige motor, zware accu, rechtop zitten ( daar knelt het bij de Dutch ID ).traploze versnelling.

Dus ben ik bij diverse dealers met verschillende merken en types gaan testen.
Heb gereden met Koga te smalle opstap , Gazelle Grenoble ( mooi rechtop zitten maar lomp in sturing), Kalkhoff verschillende types ( konden mij niet bekoren qua afwerking, Cannondale ( zeer knap de verkeers radar) maar voor de rest te liggende houding, Riese en Muller idem als Cannondale en voor de rest wat overroepen en dan nog xx andere merken

Maar bij de Connndale leerde ik de 85 NM motor kennen maar heb daar toen te weinig aandacht aan geschonken en daar reed ik ook voor het eerst met een automatisch schakelsysteem.

Ik heb toen op rustige wegen gereden maar door echte drukte, veel stoppen , vertrekken enz... en dat werkte voor mij perfect. Vanuit stilstand vertrekken verliep vlekkenloos, bergje / brug op idem steeds zonder moeite. Wat de dealer wel meegaf was het is een tijdje zoeken naar de juiste BASIS afstelling. Is wat situatie afhankelijk. Het zelf kunnen verhogen/ verlagen per 5 ervaarde ik als handig.

Ik wacht nu op een seintje om met een Dutch Id Phantom 85NM automaat te kunnen testen.

Qua zithouding zou het voor mij persoonlijk iets rechter mogen.
Dus de dealer stelde voor rij zo eens een tijdje en probeer verschillende mogelijke instellingen al dan niet met ondersteuning van de dealer bevalt het niet plaatsen we een ander stuur.

Had hij nog al gedaan en hij had ook diverse stuurvormen op stock, gaf wel mee dat het oog ook wat wil.

Verder ga ik deze week eens testen met een Flyer Gotour 7.23
Dit is de laatste die nog op papier aan mijn eisen voldoet.

Dan hoop ik een keuze te kunnen maken en een fiets te bestellen
In de hoop dat ik +- sept mijn fiets heb
Ik vond de Flyer veel fijnere houding hebben dan de Dutch-ID, wellicht ervaar jij dat ook zo. Ik zou zéker de Upstreet testen, die heeft een Panasonic motor i.p.v. Bosch. En ik vond die eerste dus veel fijner.

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Luky
Xilantof schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Ik vond de Flyer veel fijnere houding hebben dan de Dutch-ID, wellicht ervaar jij dat ook zo. Ik zou zéker de Upstreet testen, die heeft een Panasonic motor i.p.v. Bosch. En ik vond die eerste dus veel fijner.
Idd de zithouding was niet ideaal voor mij vandaar het stuur verhaal

De Gotour 7.23 is uitgerust met een Bosch Performance Line CX 85NM
Wel jammer dat er geen Kiox 300 systeem opzit, is weer een optie

Ik wil echt die 85NM beter testen
Ben immers van plan meer aan zee en in heuvelachtig gebied te gaan fietsen
Vb de Nederlandse kust , de Voer streek, de fruitstreek , Nederlands Limburg, de Ardenen enz....

Ik heb nog geen enkele fiets die uitgerust was met een Panasonic getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
Wil ook een fietsendrager kopen

Heeft iemand ervaring met dit type Pro User Diamant Bike lift.

Geen getil meer we worden immers een dagje ouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Mr Luky schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:52:
[...]

Idd de zithouding was niet ideaal voor mij vandaar het stuur verhaal

De Gotour 7.23 is uitgerust met een Bosch Performance Line CX 85NM
Wel jammer dat er geen Kiox 300 systeem opzit, is weer een optie

Ik wil echt die 85NM beter testen
Ben immers van plan meer aan zee en in heuvelachtig gebied te gaan fietsen
Vb de Nederlandse kust , de Voer streek, de fruitstreek , Nederlands Limburg, de Ardenen enz....

Ik heb nog geen enkele fiets die uitgerust was met een Panasonic getest
Als je kracht wilt heb je nog een reden die Upstreet te proberen... Die Panasonic heeft 95 Nm ;)

Fotonerd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

kmf schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:37:
ik heb mijn oude ebike kunnen verkopen en heb de gok genomen om een aliexpress ebike te kopen. (eu magazijn, dus geen importheffingen, en binnen 3 werkdagen binnen)

een beetje illegaal (want gashendel en snelheid), maar wel leuk. qua kwaliteit en afwerking ben ik positief verrast. is prima voorlopig (hoe deze na een jaar uitziet geen idee). zelfs een telefoonhouder met usb oplaadmogelijkheid is al aanwezig (!)
heel tevreden dus: sterker nog, ik had een brinckers besteld, maar die had ik geannuleerd omdat ik zo tevreden was over deze. (een dusdanige ebike zal in nl zeker 3-4x duurder zijn.)

ik heb ook bewust een zwakkere motor/accu genomen. in de praktijk haal ik volgens de computer 27km/u.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tommie12 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Tahref schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:56:
[...]

Ik had tijdje terug ook een Chinese merk ebike. Niet de hoogste kwaliteit maar wel prima fietsje.
Boutjes en moertjes zal je misschien wel over een jaar moeten vervangen door roest.
Persoonlijk geen fan van de type ebike die jij gekozen hebt met 2 frames. Als dat metalen flapje stukgaat heb je waarschijnlijk een probleem.

Ben benieuwd hoe de fiets (controller) zijn ondersteuning geeft. Sommige controllers ondersteunen per stand tot een bepaalde snelheid. (stand 1 tot 10 km - stand 2 tot 20 km - stand 3 tot 27 km)
Er zijn ook controllers die een aantal watt helpt per standje. Dit geeft het gevoel alsof hij per standje jouw voor een percentage help fietsen tot 27km/h. (standje 1 helpt jouw 20% om 27km/h te halen - standje 2 helpt 50% standje 3 helpt voor 80%)
Dit heeft voor mij zo'n grote boost in fiets gevoel gegeven dat ik niet meer geïnteresseerd ben in midden motor ebikes. Ook de afstand die ik kon fietsen is omhoog gegaan voordat de accu leeg ging.

[...]

Ik maak nooit mijn ketting schoon. Enkel wat ketting spray erop wanneer ik wat lichte roest zie.
Misschien een beetje lui maar mijn ketting heeft het nu al een jaar volgehouden. Schakelen gaat laatste tijd wel iets minder soepel dus denk dat ketting toe is aan vervanging.
Hierbij dan het eindresultaat:. na 3 jaar is de motor min of meer doorgebrand. (het rijdt wel nog, maar bij het optrekken hoor je een "niet zo lekker geluid" van slippende tandwielen). Het was een leuke fiets geweest. Maar na 2 jaar merkte ik toch de kwaliteit van de onderdelen, de remmen gingen niet goed meer, de remblokken moest ik vaak vervangen en ik moest de remmen wekelijks afstellen. De afgelopen maanden ging ik zelfs voor elke rit, even de remblok een kwartslag aandraaien, omdat tijdens het fietsen, de stelschroef blijkbaar losser trilt en er dan minder remkracht is (ik had waarschijnlijk locktite moeten gebruiken). Voor 1000 euro was het een leuke avontuur geweest voor drie jaa. in de coronatijd heb ik er veel gebruik van gemaakt en verre ritten gemaakt.
De prijs nu van 2800 euro vind ik het zeker niet waard).

Ik zal niet snel zo'n ali-fiets halen, gezien het vele sleutelwerk dat ik er aan had besteed. De vouwfunctie heb ik maar een keer echt nodig gehad om de fiets te vervoeren. Heeft het ook uitstekend volgehouden. werkt gewoon goed.

Anyhow, nu de motor kantjebord is, heb ik mijn superoude studenten mountainbike uit de kelder van het oudelijk huis gesjouwd. Ondertussen is die zo'n 25 jaar oud, maar alle onderdelen zien er nog goed uit.
Die heb ik maar omgebouwd met een Bafang setje)

specs: 250W 36v21AH, 44T/46T, New 850 display, Brake Lever
€ 679,70
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mcH4F6px/IMG-0725.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Z0ZmCHrg/IMG-0727.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gLYbQczd/IMG-0747.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xqR2Hm5d/IMG-0748.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bdHzTWyp/IMG-0750.jpg

van 17kg naar 25kg, heel netjes (maar ik had ook een veel te grote accu besteld. 2AH, Terwijl 1AH meer dan voldoende moet zijn voor mijn kilometrage. Zeker nu ik zoveel "zelf" mee fietst.

Dit keer ben ik wel de volledig legale toer gegaan, 250watt motor, zelf snelheid begrensd tot 27km/u en de gashendel niet gemonteerd. Na 3 jaar met mijn oude "illegale" fiets (die ging tot 30km/u) is dit wel een verademing, legaal fietst lekkerder langs politie-auto's. en comfort van middenmotor is ook super. Wel weer een vreemd gevoel om daadwerkelijk te moeten schakelen om sneller en langzamer te gaan (net als toen tijdens de studententijd)

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 11-06-2023 22:44 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-06 01:56

Tahref

God bless you

kmf schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:29:
[...]

[...]

[...]

Hierbij dan het eindresultaat:. na 3 jaar is de motor min of meer doorgebrand. (het rijdt wel nog, maar bij het optrekken hoor je een "niet zo lekker geluid" van slippende tandwielen). Het was een leuke fiets geweest. Maar na 2 jaar merkte ik toch de kwaliteit van de onderdelen, de remmen gingen niet goed meer, de remblokken moest ik vaak vervangen en ik moest de remmen wekelijks afstellen. De afgelopen maanden ging ik zelfs voor elke rit, even de remblok een kwartslag aandraaien, omdat tijdens het fietsen, de stelschroef blijkbaar losser trilt en er dan minder remkracht is (ik had waarschijnlijk locktite moeten gebruiken). Voor 1000 euro was het een leuke avontuur geweest voor drie jaa. in de coronatijd heb ik er veel gebruik van gemaakt en verre ritten gemaakt.
De prijs nu van 2800 euro vind ik het zeker niet waard).

Ik zal niet snel zo'n ali-fiets halen, gezien het vele sleutelwerk dat ik er aan had besteed. De vouwfunctie heb ik maar een keer echt nodig gehad om de fiets te vervoeren. Heeft het ook uitstekend volgehouden. werkt gewoon goed.

Anyhow, nu de motor kantjebord is, heb ik mijn superoude studenten mountainbike uit de kelder van het oudelijk huis gesjouwd. Ondertussen is die zo'n 25 jaar oud, maar alle onderdelen zien er nog goed uit.
Die heb ik maar omgebouwd met een Bafang setje)

specs: 250W 36v21AH, 44T/46T, New 850 display, Brake Lever
€ 679,70
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding]

van 17kg naar 25kg, heel netjes (maar ik had ook een veel te grote accu besteld. 2AH, Terwijl 1AH meer dan voldoende moet zijn voor mijn kilometrage. Zeker nu ik zoveel "zelf" mee fietst.

Dit keer ben ik wel de volledig legale toer gegaan, 250watt motor, zelf snelheid begrensd tot 27km/u en de gashendel niet gemonteerd. Na 3 jaar met mijn oude "illegale" fiets (die ging tot 30km/u) is dit wel een verademing, legaal fietst lekkerder langs politie-auto's. en comfort van middenmotor is ook super. Wel weer een vreemd gevoel om daadwerkelijk te moeten schakelen om sneller en langzamer te gaan (net als toen tijdens de studententijd)
Zijn het misschien niet de tandwielen die versleten zijn? Dan zou je na het vervangen van de tandwielen nog de motor in het wiel voor een andere fiets kunnen gebruiken.

3 jaar op een ebike van 1000 euro lijkt mij trouwens prima.
Hebt waarschijnlijk veel Ov kosten bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Tahref schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:35:
[...]

Zijn het misschien niet de tandwielen die versleten zijn? Dan zou je na het vervangen van de tandwielen nog de motor in het wiel voor een andere fiets kunnen gebruiken.

3 jaar op een ebike van 1000 euro lijkt mij trouwens prima.
Hebt waarschijnlijk veel Ov kosten bespaard.
de motor is geintegreerd in de fietswiel, dus zal ik de wiel moeten herbruiken en dus ook de drivetrain. Ik zal de accu nog wel graag willen herbruiken. Maar we zien wel, voorlopig zal ik de fiets nog als reserve kunnen inzetten (officieel heb ik geen fiets meer, want de omgebouwde oranje fiets is eigenlijk voor mijn kind)
Ik zal eerder neigen naar een normale fiets te kopen en die om te bouwen zoals nu. die bafang motor setup bevalt wel heel goed.

Ik heb vooral op benzine bespaard, want nauwelijks nog gereden de afgelopen 3 jaar, alleen jammer dat die lange planken en kasten niet op een ebike te vervoeren zijn....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-06 21:17
kmf schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:41:
[...]

de motor is geintegreerd in de fietswiel, dus zal ik de wiel moeten herbruiken en dus ook de drivetrain. Ik zal de accu nog wel graag willen herbruiken. Maar we zien wel, voorlopig zal ik de fiets nog als reserve kunnen inzetten (officieel heb ik geen fiets meer, want de omgebouwde oranje fiets is eigenlijk voor mijn kind)
Ik zal eerder neigen naar een normale fiets te kopen en die om te bouwen zoals nu. die bafang motor setup bevalt wel heel goed.

Ik heb vooral op benzine bespaard, want nauwelijks nog gereden de afgelopen 3 jaar, alleen jammer dat die lange planken en kasten niet op een ebike te vervoeren zijn....
Hoe gaat dat ombouwen? Ik heb er ook wel eens over gedacht, omdat ik een Idworx fiets heb die ik niet meer gebruik omdat ik een speed pedelec heb. Maar het was een dure en heel goede fiets. Dus toch ook een beetje zonde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

DDDikkiedik schreef op maandag 12 juni 2023 @ 00:09:
[...]

Hoe gaat dat ombouwen? Ik heb er ook wel eens over gedacht, omdat ik een Idworx fiets heb die ik niet meer gebruik omdat ik een speed pedelec heb. Maar het was een dure en heel goede fiets. Dus toch ook een beetje zonde.
Met de vele YouTube video’s over het ombouwen zal ik je de details besparen. Ik had vooral moeite met het verwijderen van de crankset en bottom bracket ( in de zin van: de juiste tool ervoor vinden en kopen). Toen die weg zijn was het installeren een fluitje van een cent.

Daarna heel veel tijd besteed in het comfortabel monteren van de controls en mooi wegwerken van de kabels. ( maak ik later nog wel een foto van).

Ding is: toen ik eenmaal bezig was met sleutelen kon ik het niet laten meer te doen er n heb ik de rem kabels allemaal vervangen remmen goed afgesteld. Nieuwe stuur zadel pen, handvaten in gezet.en zelfs een batterij achter lampje gesoldeerd om op de accu te kunnen werken. Nu wordt de voor en achterlicht met de e-bike control geactiveerd. Heerlijk geen lampjes waarbij de batterijen net op zijn als je ze nodig hebt in de donkere periodes.

Het ombouwen zelf heeft netto 1 uur gekost. Het tweaken en sleutelen 3 dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 12-06-2023 00:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Lees de openingspost eens :)
Daar staat eea samengevat mbt ombouwen.

Meestal wordt gedacht dat een naafmotor in een compleet fietswiel het meest eenvoudig is, mbt ombouw, maar naar mijn mening is er niet veel verschil met een middenmotor inbouwen.
Zoals aangegeven is de trapas verwijderen het meest lastige werk en vereist speciaal gereedschap.
Accu, display en afwerking is hetzelfde werk.

Ikzelf heb een aantal jaren terug bij twee nieuwe fietsen een middenmotor ingebouwd. Per fiets was dit toen ca. 2 uur.
Beide fietsen functioneren nog steeds tot volle tevredenheid.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 12-06-2023 01:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Mr Luky schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:58:

Kunt ook een oprijgoot gebruiken en evt met die loopondersteuning de fiets op de drager rijden, hoewel zonder wellicht ook prima gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Mr Luky schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:58:

De opstaande beugel is te smal. Daardoor ben je niet flexibel waar je de beugels plaatst. Dat is onhandig in gebruik. De gootjes zijn niet de handigste in lengte en breedte maar voldoen voor gangbare banden. Kwa kwaliteit/duurzaamheid doet ie prima wat ie moet doen.

Zo’n lift snap ik niet. Dan heb je juist een hele zware fietsdrager die onhandig te tillen is. Daarmee loop je soms een stuk van en naar de auto.

De Uebler F24 + optionele oprijgoot heeft een vergelijkbare prijs, is de handigste drager in gebruik, en is heel licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
[...]

Je trapt deze accu met 35 minuten helemaal plat. Deze accu wordt ontladen met 1,8C (P.c. kom ik op terug) wat voor NCM energiecellen niet bij te houden is en ze zeer heet kunnen worden, keer op keer en elke keer maar weer heet lopen. Deze kleine accu's worden vaak helemaal leeg gereden en het kan gewoon niet anders dan zo pakket zeer snel dood is.
{notabene hebben we het dan over een onbegrensde 250 of 350 watt middenmotor}
Als deze accu nog 75% van zijn oorspronkelijke capaciteit over heeft haal je nog maar 12,5 kilometer en dat is onrealistisch laag. P.c. neemt namelijk kwadratisch toe en helaas niet lineair.
De 800 Wh variant komt wel degelijk méér dan 2x zo ver.
elinx schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:16:
[...]

Je hebt helemaal gelijk dat dergelijk gebruik voor een accu desastreus is en een veel grotere capaciteit en/of andere chemische samenstelling van de accu aanzienlijk gunstiger is in alle opzichten.
Met alle waardering voor jullie uitgebreide kennis, toch even een realitycheck op basis van mijn praktijk case (spd ped met 400W accu) als voorbeeld:

- de 400w accu van mijn Koga e-XLR8 MY2016 hield het begin dit jaar nog een kilometer of 18-20 vol, alleen met harde tegenwind of omwegen was het een issue (ww afstand 18km). Geloof wel dat de vorige eigenaar rustig 35 km/h op de Touring stand reed meestal, deze heeft er minstens 12.000km opgezet.
- na revisie zegt de display dus weer 25km op de hoogste turbostand, de degradatie lijkt dus toch mee te vallen, opmerking "12km range bij 75%" snap ik dus niet
- nu heb ik bij aankomst nog 1/3 accu over, grootste deel van de rit staat hij ook daadwerkelijk op turbo. Hopelijk komen de "doem scenario's" die jullie schetsen de komende paar jaar niet uit dus

[ Voor 9% gewijzigd door _Anvil_ op 12-06-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:08
Ik kreeg onderstaande zojuist in mijn mailbox. Betreft een aanbieding van de Watt Brooklyn. Geen idee of de adviesprijs correct is (en dus niet opgehoogd voor de actie), maar als correct, lijkt het wel een mooie prijs nu.

https://www.wattfietsen.nl/nl/brooklyn.html?id=282498794

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-06 20:20
Foxhill schreef op maandag 12 juni 2023 @ 05:52:
[...]

De opstaande beugel is te smal. Daardoor ben je niet flexibel waar je de beugels plaatst. Dat is onhandig in gebruik. De gootjes zijn niet de handigste in lengte en breedte maar voldoen voor gangbare banden. Kwa kwaliteit/duurzaamheid doet ie prima wat ie moet doen.

Zo’n lift snap ik niet. Dan heb je juist een hele zware fietsdrager die onhandig te tillen is. Daarmee loop je soms een stuk van en naar de auto.

De Uebler F24 + optionele oprijgoot heeft een vergelijkbare prijs, is de handigste drager in gebruik, en is heel licht.
Ik ben ook op zoek naar een fietsendrager voor mijn velo de ville met 62mm brede banden en de trek van mijn vrouw. Is de F24 de meest geschikte Foxhill?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roos79
Sjacka schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een fietsendrager voor mijn velo de ville met 62mm brede banden en de trek van mijn vrouw. Is de F24 de meest geschikte Foxhill?
Ik heb er een van uebler x21 en heb deze al een jaar of 7/8 denk ik.
Was toen een van de lichtere en vrij compact ook.
Past mijn flyer met brede banden nu ook gewoon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Sjacka schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:17:
[...]

F24 als je niet wegklapbaar hoeft, I21 als je wegklapbaar wilt. I21 is soort van de opvolger van de X21. De banden passen in de gootjes van de huidige Uebler dragers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
CasterTroy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:32:
Ik kreeg onderstaande zojuist in mijn mailbox. Betreft een aanbieding van de Watt Brooklyn. Geen idee of de adviesprijs correct is (en dus niet opgehoogd voor de actie), maar als correct, lijkt het wel een mooie prijs nu.

https://www.wattfietsen.nl/nl/brooklyn.html?id=282498794
Dat is echt geen geld zeg, ziet er goed uit! Even voor 5 tientjes de spatborden erbij en gaan,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Laatst online: 13:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lxdYzQBe1fqYKU5G5irWMJh6-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tizTPk7rR1VBqSu5tGMioPk2.jpg?f=fotoalbum_large

Mag me hier ook melden als bezitter :)
Trek Verve+ 3 2022 Matte Black (Performance Line, 500 Wh). Zelf het Purion display vervangen door een Nyon.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:52
Hee, ik heb interesse om een E bike te kopen en heb ik geen 2-3-4k over voor een fiets. Nu kom ik overall online van deze fatbikes tegen voor 1000-1300 euro en zien er naar mijn idee goed uit.

Nu heb ik natuurlijk de nederlandse wetgeving wat nagelezen en mag hij maar 25km een 250W motor en geen gaspedaal hebben, Nu zijn deze fatbikes uitgerust met 500+ W motoren kunnen harder dan 25 en hebben een gaspedaal.

https://www.geekmaxi.com/...h_query=Burchda&results=5

Nu is mijn probleem, ik ben een grote jongen en wil dus via deze weg ook wat meer beweging in me leven creëren zodat ik wat kilo.s ga verliezen en met grote jongen bedoel ik 2 meter groot en 200 kg, en kan ik verder dan deze fietsen geen fiets vinden waar ik op durf te stappen zonder dat deze in 2e breekt.

Dus de vraag is die ik niet zomaar kan vinden. Laat ik de fiets begrenzen tot 25km en verwijder de gaspedaal word me fiets dan niet in beslag genomen en geen mega boete?

Waarom geen 45km en laten verzekeren etc omdat ik me op een fiets niet in het auto verkeer wil mengen.

Mocht deze post niet mogen volgens de regels let me know ik zie alleen dat ik niet mag vragen om beperkingen te verwijderen en niet om te toe te voegen.

Alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door bumtroll op 13-06-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 21:19

TTLCrazy

Listen to Frankie

@bumtroll Ook al laat je hem begrenzen dan zit er nog steeds een 500W motor in wat dus illegaal is.

Ik kan je aanraden eens op de 2e hands markt te kijken. Het liefst een goede fietshandel die een 2e hands heeft staan. Kan je dan ook gelijk terugvallen met advies/onderhoud etc. Ik heb zelf al weer 1,5 jaar of zo een 2e hands Batavus uit 2016 waar ik de accu van heb laten reviseren. Rijdt als een speer.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
bumtroll schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:46:
Hee, ik heb interesse om een E bike te kopen en heb ik geen 2-3-4k over voor een fiets. Nu kom ik overall online van deze fatbikes tegen voor 1000-1300 euro en zien er naar mijn idee goed uit.

Nu heb ik natuurlijk de nederlandse wetgeving wat nagelezen en mag hij maar 25km een 250W motor en geen gaspedaal hebben, Nu zijn deze fatbikes uitgerust met 500+ W motoren kunnen harder dan 25 en hebben een gaspedaal.

Nu is mijn probleem, ik ben een grote jongen en wil dus via deze weg ook wat meer beweging in me leven creëren zodat ik wat kilo.s ga verliezen en met grote jongen bedoel ik 2 meter groot en 200 kg, en kan ik verder dan deze fietsen geen fiets vinden waar ik op durf te stappen zonder dat deze in 2e breekt.

Dus de vraag is die ik niet zomaar kan vinden. Laat ik de fiets begrenzen tot 25km en verwijder de gaspedaal word me fiets dan niet in beslag genomen en geen mega boete?

Waarom geen 45km en laten verzekeren etc omdat ik me op een fiets niet in het auto verkeer wil mengen.

Mocht deze post niet mogen volgens de regels let me know ik zie alleen dat ik niet mag vragen om beperkingen te verwijderen en niet om te toe te voegen.

Alvast bedankt
Die fatbikes zien er stoer uit, maar meestal is het chinese goedkope illegale import.
Ze zijn daarom niet steviger, en eerlijk... ik ken geen enkel fietsmerk wat fietsen maakt die geschikt zijn voor 200kg.
Als je geen 2000€ voor een fiets over hebt, dan ga je niks nieuws vinden, maar ik zou het ook niet aanraden omdat de wielen van zo'n fiets echt niet voorzien zijn op dat gewicht, en nergens staat dat die fatbike wel 200kg mag en kan dragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Tommie12 Ook niet de Azor fietsen?

@bumtroll Met zulk lichaamsgewicht is het misschien slim om de fietsersbond te contacteren. Misschien weten ze daar wel een gepaste oplossing. Trouwens, top dat je wilt afvallen! Goed bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:06:
@Tommie12 Ook niet de Azor fietsen?

@bumtroll Met zulk lichaamsgewicht is het misschien slim om de fietsersbond te contacteren. Misschien weten ze daar wel een gepaste oplossing. Trouwens, top dat je wilt afvallen! Goed bezig
Ik kende Azor niet.
Zien er robuust uit, maar nergens staat een toelaatbaar gewicht aangegeven.
In elk geval, onder de 2k voor een ebike, daar ga je niet veel voor vinden met die vereisten, ook niet bij AZOR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
.... Laat ik de fiets begrenzen tot 25km en verwijder de gaspedaal word me fiets dan niet in beslag genomen en geen mega boete?....
Wederom een vraag waar hetzelfde misverstand om opheldering vraagt.
De EU regels schrijven inderdaad voor max. 25km/h met motorondersteuning en een evt. werkende gashendel tot max. 6km/h

Echter de EU regels geven ook een maximum grootte van de motor, wat is aangegeven door het vermogen waar de motortemperatuur nagenoeg gelijk blijft.
Dit desbetreffende vermogen mag 250W zijn en wordt nominaal vermogen genoemd.

Als er meer vermogen wordt gevraagd dan zal de motor temperatuur stijgen en hangt het van de controller af wanneer het vermogen terug geschaald of de motor afgeschakeld wordt. Sommige motoren kunnen op deze manier kortstondig (waarbij "kortstondig" niet gespecificeerd is) een flink hoger (soms wel 3x) vermogen leveren.
In jouw geval zal de motortemperatuur pas boven 800W gaan stijgen , waardoor deze motor niet is toegestaan voor een ebike.

Echter waarschijnlijk is deze fatbike zelfs ook niet geschikt als speed pedelec, want ook daar gelden weer bepaalde regels en eisen voor.
Eea wordt ook min of meer aangegeven op de site waar je naar verwijst.

Of je ebike in beslag wordt genomen of dat je een mega boete riskeert is niet te zeggen, omdat handhaving per EU land is geregeld.
Langs de weg is snelheid nog wel te controleren, maar nominaal vermogen alleen onder geconditioneerde omstandigheden en met speciale meetapparatuur.
Via een certificaat sticker is dit wel waar te nemen.
Dit omdat er verzekeringen zijn die soms een gecertificeerde motor vereisen.
Die zal ontbreken op de door jouw genoemde fatbike.

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 13-06-2023 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:16:
[...]

Ik kende Azor niet.
Zien er robuust uit, maar nergens staat een toelaatbaar gewicht aangegeven.
In elk geval, onder de 2k voor een ebike, daar ga je niet veel voor vinden met die vereisten, ook niet bij AZOR.
Dat ga je zeker niet vinden, maar misschoen beginnen bij Azor en dan een ombouwkit misschien.

@bumtroll Dat budget mag je makkelijk verdubbelen of anders naar een hometrainer op zoek gaan. E-bikes zijn nu eenmaal duur, en helemaal de speciale modellen. Van Raam is helemaal achterlijk duur; zo'n aangepaste fiets vraagt al heel snel 8000 euro.

Dus is het in jouw geval misschien handig om WMO aan te vragen en dan te gaan kijken wat mogelijk is. In de reguliere markt zul je geen heil vinden en zeker niet met zo'n laag bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huisje1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-11-2023

Alvast bedankt
Misschien een tweedehands Kalkhof nog een idee? Die zijn belastbaar tot 170 kg maar daar zit vast een marge in. Mijn man is eigenlijk ook bijna 30 kgte zwaar voor zijn e bike maar volgens onze dealer was dat allemaal niet zo heel spannend en we hebben we destijds een cortina gekocht en tot nu toe geen centje pijn. Inmiddels een gazelle Avignon in bestelling maar de cortina is nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:52
Huisje1 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:53:
[...]

Misschien een tweedehands Kalkhof nog een idee? Die zijn belastbaar tot 170 kg maar daar zit vast een marge in. Mijn man is eigenlijk ook bijna 30 kgte zwaar voor zijn e bike maar volgens onze dealer was dat allemaal niet zo heel spannend en we hebben we destijds een cortina gekocht en tot nu toe geen centje pijn. Inmiddels een gazelle Avignon in bestelling maar de cortina is nog prima.
zit te kijken en zien er inderdaad goed uit dank voor de tip:)

Verder iedereen bedankt voor de informatie,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:00:
[...]
… en eerlijk... ik ken geen enkel fietsmerk wat fietsen maakt die geschikt zijn voor 200kg. …
Tien jaar geleden bestond er nog geen kg-rating voor fietsen. Dat is nu ‘in’ gekomen. Het is een voordeel dat we dat nu hebben omdat het begrip bij klanten en stevigere fietsen heeft opgeleverd. Het is ook een nadeel omdat mensen nu denken dat het een harde grens is. Er zijn nou eenmaal betere en minder goede wielen, ook wel bij dezelfde rating fiets.

Een Azor met stalen heren of kruis frame, RVS velgen en spaak 12 kan echt extreem gewicht aan. Dat zijn alleen ook allemaal ouderwetse onderdelen waarvoor zo’n hedendaagse kg-rating niet gehaald zal zijn.

@jimh307 leuke merk-tip. Azor heeft niet de meest verfijnde elektrische ondersteuning, maar wel een erg goede brouwkwaliteit. En als bedrijf zijn ze ook prettig, wat fijn is voor beschikbaarheid, garantie, etc mocht het een keer nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Misschien is een "normale" fiets kopen en dan ombouwen een interessante optie? deze is berekend op 170kg en 60kg bagage al https://www.decathlon.nl/...332461?mc=8643287&c=GROEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
[...]

Case in point: kwam vanmorgen een collega tegen op een Giant explore hyrid op het fietspad, we reden beiden 43km/h teller.. met het verschil dat ik hard moest trappen in de hoogste stand en hij een stand lager zat en een stuk relaxter aan het peddelen was 8)7

Dat zijn dus de momenten dat ik me gekke Henkie voel met mn helm en geel plaatje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
_Anvil_ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:52:
.......Dat zijn dus de momenten dat ik me gekke Henkie voel met mn helm en geel plaatje ;)
Koop dan ook een echte speedpedelec, ipv een opgevoerde ebike ;)

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 14-06-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Hoi, ik zou toch gewoon langs fietshandels gaan om te proberen in jouw geval. Mijn broertje heeft zo ook een geschikte eBike gevonden, die is 2.11 meter maar wel zo'n 50kg lichter dan jij.

Waarom moet het trouwens een eBike met sterke motor zijn? Qua beweging zijn dat soort fietsen met zoveel power bij 25km/h meetrapbrommers, dus je wint er weinig mee. <small>Je zult ongetwijfeld weten dat wandelen the way to go is om die eerste 30kg kwijt te raken. </small> ;)
Pagina: 1 ... 155 ... 223 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam