Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 154 ... 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@dennisfr @elinx Het is inderdaad wel opletten in bochten, maar ik heb genoeg ervaring met voorwielmotoren want die had ik in 2015 ook een; Sparta e-motion c5 (die nog steeds zijn rondjes rolt).

Er zitten verder rollerbrakes op en die remmen nog aardig goed. Verder een Nexus 7 naaf en die ga je niet echt belasten omdat het een voorwielmotor is. Mijn Nexus 8 van de Gazelle trapt ook niet door dus die naven kunnen het wel hebben.

*jimh307 betrapte zichzelf erop langzaam mee te trappen bij 25 km/h :P Bij de Gazelle moet je zelf aan de bak en krijg je 'ondersteuning', net zo goed als autonoom bij de Union.

Natuurlijk voel je bij de Gazelle dat het veel meer kwaliteit is en de Union is meer de Opel Kadett van vroeger.

Het is echt een fiets voor erbij en als back-up. De Gazelle blijft nummer 1 in al mijn ritten. Mijn zus mag de Union ook lenen als dat nodig is. Zij kan geen e-bike betalen en ze mag hem lenen wanneer ze wil tenzij ik lek sta met de Gazelle en hem zelf nodig heb, maar dan hebben we nog de wegenwacht die thuis je band komt plakken.

En dan iets totaal anders: Mijn FM is verhuist en hun pand is er een stuk op vooruit gegaan. Ze hebben het retedruk want ik moet over 2 weken langskomen omdat de voorvering erg kraakt en de voorrem tikt. Ik kan er gewoon veilig mee doorfietsen en dan wordt dat gefikst. Waarschijnlijk is het terugduwmechaniekje afgebroken zodat de remschoen tegen de schijf aantikt. Dit merk ik alleen op hobbels of op klinkers.
De monteur heeft een rondje gereden en dit kan wachten. 15 juni ben ik aan de beurt en als het erger zou worden dan wordt er eerder een plekje vrij gemaakt.

Dit is nu het voordeel van een e-bike kopen bij de lokale fietsenmaker. Als het moet, maken ze wel een plekje vrij en je krijgt altijd een bakje koffie aangeboden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:06
Anoniem: 1528844 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:19:
Iemand al ervaring met het bereik van die cube met 750Wh accu (bij gebruik van de ondersteuning in de lichtste stand)? Of nog redenen om geen cube te nemen 😉
Uiteindelijk is één en ander natuurlijk medebepaald door de kracht die jij zelf levert tijdens het fietsen. Ervaringen zijn dan dus ook redelijk persoonlijk.

Maar ter illustratie, ik heb zelf een 625 Wh accu. In eco stand is daarmee mijn bereik tot nu toe structureel meer dan 150 km. Op zomerse dagen met relatief weinig wind vind ik het al helemaal lastig te zeggen wat het effectieve bereik onder de streep is. Ik kan 50 km fietsen en geen enkel blokje inleveren tijdens die rit. De resterende range kan aan het einde van zo'n rit soms nog meer dan 200 km aangeven. Ook heb ik al enkele ritten gedaan van 100 km en dan nog eindigen op 3/5 blokjes op het Purion display.

Op de huidige acculading heb ik 1 ritje vanaf mijn ouders naar mijn huis gemaakt van 50 km en ben ik 5 keer van en naar mijn werk gegaan van 15 km per rit heen- en terug. Met 125 km reisafstand staat de accu nog op 3 van de 5 blokjes.

Ik maak mij persoonlijk dan ook eigenlijk geen enkele zorgen om het bereik. Ik heb de e-bike destijds aangeschaft met in de keuze voor de e-bike de mogelijkheid tot een expansion accu voor de langere toertochten. Maar in de toekomst laat ik die eis vervallen. Het is voor mij in ieder geval niet noodzakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 11:48
jimh307 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:10:
Nou, een nieuw project gestart :)

Ik kon een oude e-bike overnemen van een kennis voor 200 euro en dit is een Union met voorwielmotor van Bafang.
---
Ben benieuwd naar de werkelijke actieradius van deze fiets :)
Ik heb een electrische fiets gekregen (zie ander topic hier). Een victoria. Als fiets fietst hij al heerlijk. Alleen de accu was rot. Ik heb na de fiets een kleine beurt te hebben gegeven 24 volt op het systeem gezet en alles lijkt te werken. De accu ligt nu bij een revisiebedrijf en komt hopelijk volgende week terug met bijna dubbele capaciteit. Ik ben benieuwd, ik heb nog nooit op een electrische fiets gereden en normaliter haal ik electrische fietsen met mijn normale fiets in (met mijn 62 jaar ;) ). Ik wil de fiets inzetten als algemene fiets voor mijn gezinsleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
pandit schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:21:
[...]

Ik heb een electrische fiets gekregen (zie ander topic hier). Een victoria. Als fiets fietst hij al heerlijk. Alleen de accu was rot. Ik heb na de fiets een kleine beurt te hebben gegeven 24 volt op het systeem gezet en alles lijkt te werken. De accu ligt nu bij een revisiebedrijf en komt hopelijk volgende week terug met bijna dubbele capaciteit. Ik ben benieuwd, ik heb nog nooit op een electrische fiets gereden en normaliter haal ik electrische fietsen met mijn normale fiets in (met mijn 62 jaar ;) ). Ik wil de fiets inzetten als algemene fiets voor mijn gezinsleden.
*ps mijn Gazelle leen ik niet uit

Ook nobel :)

Let er wel op dat het echt wennen zal zijn. Neem er rustig de tijd voor en begin met de laagste ondersteuning. Niet de eerste meters volle bak gaan want het is echt heel anders rijden dan op een reguliere fiets.
Als er vragen zijn stel ze gerust en ik(wij) staan je graag bij. Ik ben erg benieuwd hoe de e-bike gaat bevallen bij iemand die nog nooit op een e-bike heeft gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Laatst online: 11-05 11:48
jimh307 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:51:
[...]

*ps mijn Gazelle leen ik niet uit

Ook nobel :)

Let er wel op dat het echt wennen zal zijn. Neem er rustig de tijd voor en begin met de laagste ondersteuning. Niet de eerste meters volle bak gaan want het is echt heel anders rijden dan op een reguliere fiets.
Als er vragen zijn stel ze gerust en ik(wij) staan je graag bij. Ik ben erg benieuwd hoe de e-bike gaat bevallen bij iemand die nog nooit op een e-bike heeft gezeten.
Doe ik zeker, het betreft een motor in het voorwiel. Dus een soort solex idee ;-) . Ik denk dat een middenmotor het beste fietsgevoel geef. We gaan het zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:03
pandit schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:39:
..... Ik denk dat een middenmotor het beste fietsgevoel geef.....
Op zich is het soort of de plek van de motor niet van belang.
Waar het om gaat is dat de motor via een krachtsensor wordt aangestuurd en niet alleen via een rotatiesensor.
Er bestaan nog steeds middenmotoren met alleen een rotatiesensor, wat betekent dat ongeacht de kracht op de pedalen alleen bepaalde rotatie ervan nodig is. Iets dat veraf staat van het gewone fietsgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-05 11:29
Wie heeft een voorkeur voor een bepaalde fietshelm?
Welke en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
jee_r schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:11:
Welke en waarom?
Ik heb er een met MIPS gekocht, als je daar de uitleg bij leest denk je direct, ‘klinkt als een goed idee’. Verder zou ik gaan passen in een winkel die er zo veel mogelijk heeft liggen. Iedere helm zit anders, ook als je zoals ik gewoon een M nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-05 14:30
Welke en waarom?
Is nogal persoonlijk.
Een helm moet gewoon goed passen en comfortabel zitten, en dan ga ik er van uit dat die een keurmerk heeft.
Ik heb er eentje van Decathlon. Zit goed, en gelukkig nooit echt zelf getest.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:42:
[...]

Is nogal persoonlijk.
Een helm moet gewoon goed passen en comfortabel zitten, en dan ga ik er van uit dat die een keurmerk heeft.
Ik heb er eentje van Decathlon. Zit goed, en gelukkig nooit echt zelf getest.
Daar ben ik toch teleurgesteld weer weggegaan, ik paste er wel 1, maar die was 50 euro en van simpel piepschuim achting materiaal. Die ik nu heb van Lazer is echt veel meer een echte helm. Buitenschaal, piepschuim, mips systeem en betere padding, voor 60 euro. Blij dat ik voor de ‘dure’ ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06

ST10©DE

Dus.............

Welke en waarom?
Ik ben blij met mijn Abus helm met verlichting voor extra zichtbaarheid en vizier om niks in mijn ogen te krijgen.

Deze

[ Voor 14% gewijzigd door ST10©DE op 29-05-2023 00:48 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heftig, gelukkig geen persoonlijk letsel.

https://www.ad.nl/teyling...-door-vuurgloed~a033423c/
Camper en vakantie gaan in rook op in Voorhout, bewoners gewekt door vuurgloed
Een brand op een camping aan de Jacoba van Beierenweg in Voorhout heeft een camper zondagnacht volledig in de as gelegd. De twee mensen die in de camper sliepen, konden op tijd het voertuig te verlaten, maar zagen hun vakantie in rook opgaan.

Redactie Leiden 29-05-23, 12:05
De brand ontstond bij het opladen van elektrische fietsen. Die sloeg over op het kunstgras en vervolgens op de camper. De rode gloed die werd veroorzaakt door het vuur, wekte de bewoners van de camper.
De ter plaatse gesnelde brandweer kon niet voorkomen dat de camper volledig uitbrandde.
Het aantal accu branden lijkt toe te nemen, wel logisch als er meer ebikes et al komen....
https://www.ad.nl/auto/br...-is-gevaarlijk~a9992222d/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 22:32
Poumelie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:50:
[...]

Ik wil nu ook een swapfiets ‘huren’. Wel de 7-versnelling versie. Dat werkt wel anders dan de single-speed variant? Ik heb me er duidelijk nog niet genoeg in verdiept en dat is precies de reden dat ik nu wil huren in plaats van meteen veel geld neerleggen voor iets waarvan ik niet weet wat ik ervan vind en wat ik wil.

Is nu 69,90 per maand met minimale afname van 6 maanden.. dus komt neer op 420 euro. Óf 79,90 per maand met eenmaal 39,90 extra.

Kan dan rustig ervaren over een goede periode hoe zo’n fiets me bevalt én wat ik er wel en niet fijn aan vind. Zonder de zorgen over een hoge aanschafprijs van iets wat niet bevalt en ook geen onderhoudszorgen.

Dan kan ik rond November na de ervaring kijken wat ik wil kopen nav hoe dit is bevallen (en dan kan ik goed vergelijken met testritjes) en is een lange levertijd ook geen ramp (ik wil nú fietsen en in de mindere maanden ga ik het niet/weinig doen of kan ik in ieder geval dit najaar/winter wel zonder).

Ik heb zitten zoeken naar andere leaseplannen,, maar da’s meestal minstens voor een hele lange periode en dat is niet wat ik zoek.. 6 maanden vind ik wel echt max (per maand kan natuurlijk ook.. kost in totaal voor een maandje wel zo significant meer dat ik de promo van 6 maanden nu interessanter vind).

Tenzij iemand nog een tip heeft :)

Woon overigens niet in een servicegebied van swapfiets. Wel ongeveer 8km er vandaan. 10 minuutjes rijden met de fiets achterop de auto dus, als er iets mee is. Niet 100% ideaal maar valt ook wel weer mee.

Alternatief idee is dat ik een Tenways koop en verzeker en zodra in weet wat ik wil die doorverkoop. Maar dit is wel een stuk meer gedoe.
Om hier nog even op terug te komen. Ik heb de Swapfiets uitgeprobeerd en vond het helemaal niks. Ondanks dat ik met mijn voeten net aan bij de grond kwam, leek het qua zithouding alsof ik op een kinderfiets fietste, toen ik de fiets terugbracht gaf een van de medewerkers aan dat ze dit wel vaker horen en dat het een beetje een ‘low-rider’ zithouding is. Helemaal niks dus. Verder fietste hij qua ondersteuning schokkerig en niet gelijkmatig met hoe ik fietste. Remmen erg matig. Gleed regelmatig door, ondanks dat ik niet hard fietste. Voelde onveilig.

Afgelopen week een fiets gehuurd bij de lokale fietsenwinkel. Een Hercules. Dat merk verkopen ze ook, al was dit een ouder model. Meteen 60km mee gefietst en de volgende ochtend nog even 20km. Heerlijk.. maar zo’n fiets kost aardig wat en gaat wel richting de 4000 en dat was ik op dit moment niet van plan direct uit te geven. Misschien dat ik de fiets nog een paar keer huur.. want vond het twee hele prettige tochten en heb nu al heimwee. Misschien dat ik op zoek ga naar een tweedehands. Hoeft niet persé dezelfde fiets te zijn maar zeker gelijkmatig qua ervaring.

Benieuwd welke bekendere fietsmerken er zijn die lijken op deze fiets. Ik vind weinig over Hercules. Dit was een Hercules Roberta Deluxe of Pro, Weet niet precies welk type, zal ik de volgende keer even beter bekijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Poumelie op 29-05-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:48
Stancke schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:12:
Na 4 weken wachten (idpv de gecommuniceerde 2 weken), deze voormiddag de nieuwe (en eerste) ebike voor mijn wederhelft gaan ophalen: Gazelle Ultimate C8 HMB+ 500w

Meerwaarde zijn voor mij toch wel de aluminium spatborden, nooit gedacht dat ik daarover enthousiast kon worden :P Zelf al een kleine afstand ermee gereden om te kunnen vergelijken met mijn Canyon Precede met klassieke versnellingen en ben wel onder de indruk van die Nexus 8 en carbon belt. Verschil is duidelijk merkbaar.

Hier zal mijn vrouw veel plezier op hebben, heeft vandaag al meer gefietst dan de afgelopen 10 jaar samen :+
Onderstaande foto doet hem niet veel eer aan maar verrast van de sportieve look + sportief stuur.
Happy wife = happy ... ;)

[Afbeelding]
Even updaten nog 1200km:

Mijn vrouw is nog nooit zo enthousiast geweest over een fiets als deze. Sportieve looks, stevige gebouwde fiets en rijdt als een trein. Ben zelf jaloers op de riemaandrijving, had ik deze ook maar.

Wel wat issues gehad met kleine geluidjes en een niet-vlot balhoofd. De laatste 2 maand al nieuwe remblokjes voor- en achteraan moeten steken ivm slepend geluid, remolie al moeten laten bleeden wegens geen remkracht meer vooraan, nieuw balhoofd sinds deze week en de spaken achteraan moeten laten spannen. Naar mijn gevoel veel te vroeg om dit allemaal te moeten tegenkomen, maar alles onder garantie en sinds deze week wel geluidsvrij kunnen fietsen. Laat de zomer maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-05 21:31
@Stancke Mijn fietsenmaker geeft bij een nieuwe fiets aan dat of na 1000km of na 5 maanden de fiets een eerste beurt moet hebben om alles na te lopen.
Dus dat spannen van de spaken klinkt mij niet zo gek in de oren eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:48
Roos79 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:22:
@Stancke Mijn fietsenmaker geeft bij een nieuwe fiets aan dat of na 1000km of na 5 maanden de fiets een eerste beurt moet hebben om alles na te lopen.
Dus dat spannen van de spaken klinkt mij niet zo gek in de oren eigenlijk.
Wij hebben de fiets laten nakijken na 6 maand, issues zijn van de laatste 2 maand. Overal piepjes, overal gesleep te horen, nu hopelijk opgelost.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
route99 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:53:
Heftig, gelukkig geen persoonlijk letsel.

https://www.ad.nl/teyling...-door-vuurgloed~a033423c/

[...]

Het aantal accu branden lijkt toe te nemen, wel logisch als er meer ebikes et al komen....
https://www.ad.nl/auto/br...-is-gevaarlijk~a9992222d/
Als eigenaar van een accugroothandel komt me dit helaas bekend voor. Wij hebben dan ook speciale kasten voor het testen en laden van gevallen accu's. Dit zegt natuurlijk het een en ander.

Ik wil hier even op reageren:
1. Er komen steeds meer e-bikes op de weg en daarmee zal het aantal branden ook toenemen, maar wat is de deler in het verhaal?
2. Helaas komen er ook veel meer elektrische modellen op de weg zoals stepjes en China-build e-bikes. De accu in zulke stepjes krijgen harde klappen te verduren en de toename van goedkope accu's uit China baart me oprecht zorgen. Als ik die accu's zie van binnen dan trek ik wit weg. Erbarmelijk!
3. Mensen gaan vaak door als hun accu gevallen is en dit moeten ze echt niet doen. Ze zijn dan vaak bang dat het geld gaat kosten en dat is ook zo, maar veiligheid voor alles zou je zeggen. Wat doe je als je tot de steeds grotere groep #ikredhetnietmeer behoort? De accu doet het toch, dus niets aan de hand zou je denken. Nou nee.
4. Het is makkelijk om de accu in de nacht op te laden en dat moet je écht niet doen. In de winter laad je de accu beter binnenshuis op terwijl je wakker bent (dus in de avond) en de accu binnen het zicht ligt. Zorg ervoor dat je de accu met een zwiep naar buiten kunt gooien als hij brand vat. Kan dit niet, zorg voor een volle emmer zand naast de accu. Dat is het beste blusmiddel. Dus niet opladen zonder zicht erop of als je aan het slapen bent.
5. Koop alsjeblieft geen goedkoop Chinees model of Chinese stepjes. Het is inderdaad goedkoper, maar de ellende die het kan opleveren is veel en veel groter dan bij westers spul zoals een Bosch-accu. Ook die niet in de nacht laden, maar bij Chinees spul is de kans dat het fout gaat vele factoren groter dan je lief is.

Allemaal een factor omdat we kiezen voor zoveel mogelijk energie willen proppen in zo weinig mogelijk ruimte (veelal NCM energiecellen). Die cellen zijn minder mechanisch robuust en eigenlijk zouden we goed af zijn met LiFePO4 cellen of met Ni-Mh cellen, maar ja, daar past minder energie in per kilo.

Mijdt Chinese troep stellig en koop liever een goede 2e hands van een goed westers merk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 29-05 14:00
Wij zijn op zoek naar een ebike voor mijn vriendin. Zal niet veel gebruikt worden. Eigenlijk is een ebike niet nodig naar mijn mening, maar wie ben ik hè ;)
De eisen/wensen:
- moet er niet als opoe fiets uitzien
- rechte zit; geen sportieve houding
- er moet een kinderzitje achterop kunnen en ons gezamenlijke gewicht aankunnen (minimaal 110kg)
- dichte kettingkast
- 50km daadwerkelijke range minimaal
- groot frame. Madame is 1.85, en ik 1.95, maar ik zal er misschien af en toe eens een stukje op rijden. Iets aan kleine kant voor iemand van 1.95 is okay dus.
Eigenlijk zijn dat de echte eisen.
Verder lijkt het me vooral slim om te hebben:
- schijfremmen
- middenmotor
- bekend gerenommeerd merk (geen Lidl, Stella of Amslod).
- een mandje oid voorop

Aangezien we aan de kust wonen is het soms een licht glooiend landschap, maar ik denk dat geen enkele fiets daar moeite mee heeft.

Qua budget sta ik voor van alles open, maar ik denk tussen 1600-2800 euro uit te komen (ja, dat is nogal een range).

Zelf ben ik wel gecharmeerd van de combinatie van specs op de Cortina e-octa
https://fietsenconcurrent...s/cortina-e-octa-n8-dames

Met inruil oude fiets en accu upgrade kom ik na inruil van ons oude barrel op 1599 euro voor een Cortina fiets met 600wh accu, bafang motor met 80nm, schijfremmen, voorvorkvering. Mis ik iets of is dit een goede deal? Suggesties voor andere fietsen zijn ook welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door marteltor op 29-05-2023 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

jimh307 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:43:
[...]Als eigenaar van een accugroothandel komt me dit helaas bekend voor. Wij hebben dan ook speciale kasten voor het testen en laden van gevallen accu's. Dit zegt natuurlijk het een en ander.........
Het is makkelijk om de accu in de nacht op te laden en dat moet je écht niet doen. In de winter laad je de accu beter binnenshuis op terwijl je wakker bent (dus in de avond) en de accu binnen het zicht ligt. Zorg ervoor dat je de accu met een zwiep naar buiten kunt gooien als hij brand vat. Kan dit niet, zorg voor een volle emmer zand naast de accu. Dat is het beste blusmiddel. Dus niet opladen zonder zicht erop of als je aan het slapen bent................
Koop alsjeblieft geen goedkoop Chinees model of Chinese stepjes. ........
Mijdt Chinese troep stellig en koop liever een goede 2e hands van een goed westers merk!
Helemaal mee eens, heb even wat cherry picking gedaan.
Onze fietshandelaar adviseerde begin 2020 bij de aankoop van een e-bike voor mijn eega al om de accu niet 's nachts te laden. Gelukkig deden wij dit al voor alle apparaten met een Li-ion accu.
Ik ga nog wel even nadenken over het opslagbeleid voor de accu van de e-bike. Mijn eega (ook beta opgeleid) is er erg zuinig op/voorzichtig mee, maar 1 op de zoveel zou toch maar spontaan niet gaan doen.
De fietsersbond adviseert om de accu in de gang te leggen, maar niet eerder dan dat er een schouw gedaan is. Met heel veel jassen dichtbij op de kapstok en de gasmeter binnen een armlengte vind ik dat niet het beste advies om daar je accu in de buurt te leggen.
Ik heb al accu kluizen gezien, maar die al erg groot, te leasen voor ca 60-65 euro/maand. Voor dat geld kun je mogelijk ook elk jaar een nieuwe accu kopen, dan heb je iig elk jaar een nieuwe start (I hope... ;) )

Ontladen Li-ion accu's zijn geen direct gevaar maar wel bij het laden, als diep ontladen waren (ook nog bij een BMS?. Zijn daar nog nieuwe ontwikkelingen (electro chemie was een van mijn vakken, het mag technisch/chemisch)?
Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:07
2 dezelfde fietsen gekocht en geleverd gekregen. Allebei met een Bosch active line plus middenmotor. Wat opvalt is dat de ene motor zoemt en de andere stil is. Wat is hier de reden van?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
marteltor schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:11:
.....
- middenmotor
.....

Aangezien we aan de kust wonen is het soms een licht glooiend landschap, maar ik denk dat geen enkele fiets daar moeite mee heeft......
Helaas wel een addertje...... onder deze fiets zit een wat oudere Bafang M300.
Dit is een budget motor met alleen een rotatiesensor. (De opvolger is de M200 die wel een krachtsensor heeft.)
Dat betekent als je een heuvel opgaat dat je tijdig moet terugschakelen (sneller de pedalen laten gaan) en tevens de ondersteuning moet verhogen (voor meer kracht), anders kom je de heuvel niet op.
Ik heb regelmatig mensen zien afstappen als ze dit niet deden vóór het oprijden van een duin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 29-05 14:00
elinx schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 01:25:
[...]
Helaas wel een addertje...... onder deze fiets zit een wat oudere Bafang M300.
Dit is een budget motor met alleen een rotatiesensor. (De opvolger is de M200 die wel een krachtsensor heeft.)
Dat betekent als je een heuvel opgaat dat je tijdig moet terugschakelen (sneller de pedalen laten gaan) en tevens de ondersteuning moet verhogen (voor meer kracht), anders kom je de heuvel niet op.
Ik heb regelmatig mensen zien afstappen als ze dit niet deden vóór het oprijden van een duin.
Goed punt :)
Dan toch liever dus de 'plus' versie, die heeft een Bafang M420 motor die kennelijk ook een trapkrachtsensor heeft. Komt op 1800 euro incl accu upgrade, wat denk ik nog steeds wel aardige deal is, nietwaar?
https://fietsenconcurrent...us-n8-dames#specificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
marteltor schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:58:
... de 'plus' versie, die heeft een Bafang M420 motor die kennelijk ook een trapkrachtsensor heeft. ....
De M420 is zeker een aanzienlijke verbetering tov de M300 (of de M200 instapper) en is meer aan te bevelen.

Het verbaast mij trouwens wel dat in een 2023 ebike model de M300 nog wordt aangeboden, want volgens mij is deze al enige tijd vervangen door de M200.
De M300 is nl al enige tijd niet meer vermeld in het Bafang producten overzicht. (Ook niet als OEM)

[ Voor 38% gewijzigd door elinx op 30-05-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
elinx schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:59:
[...]
De M420 is zeker een aanzienlijke verbetering tov de M300 (of de M200 instapper) en is meer aan te bevelen.

Het verbaast mij trouwens wel dat in een 2023 ebike model de M300 nog wordt aangeboden, want volgens mij is deze al enige tijd vervangen door de M200.
De M300 is nl al enige tijd niet meer vermeld in het Bafang producten overzicht. (Ook niet als OEM)
Ik kijk even mee, want heb precies dezelfde wensen (op de lengte na, ik ben 167, mijn partner is een stuk langer maar ik ga daar geen rekening mee houden met mijn fiets).. De prijs van deze fiets is zeker goed te doen en met alle specs volgens mij wel een goede deal..

Ik ben nog aan het leren hoe bepaalde specs zich verhouden tot fietsgevoel.

Ik heb onlangs op een Hercules met activeline+ van Bosch gefietst en vond het fantastisch. Had niet het gevoel dat ik vooruit schoot of tegen een muur aanfietste. Hoe zou het verschil zijn met een Bafang M420? Ik zie dat de activeline+ 50nm heeft en de M420 80nm. Betekent dat laatste dat je toch wat sneller vooruit schiet of ietwat schokkerig fietst?

In dat geval kan ik beter verder zoeken naar een soortgelijke fiets maar dan met een Bosch activeline+. Bijvoorbeeld deze https://fietsenconcurrent...ch-activeline-mm-n7-dames of deze https://www.fietsenwinkel...eline-mm-lage-instap-2023 (wel een heel stukkie duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 10:13
psychodude schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:58:
[...]

Uiteindelijk is één en ander natuurlijk medebepaald door de kracht die jij zelf levert tijdens het fietsen. Ervaringen zijn dan dus ook redelijk persoonlijk.
..

Ik maak mij persoonlijk dan ook eigenlijk geen enkele zorgen om het bereik. Ik heb de e-bike destijds aangeschaft met in de keuze voor de e-bike de mogelijkheid tot een expansion accu voor de langere toertochten. Maar in de toekomst laat ik die eis vervallen. Het is voor mij in ieder geval niet noodzakelijk.
Ik snap überhaupt die fixatie op bereik niet, tenzij je 100km op vakantie door de wildernis rijdt? je hebt toch overal stopcontacten? *is zelf gewend zijn pedelec na bijna elke rit op te laden, kleine moeite*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:06
_Anvil_ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:42:
[...]

Ik snap überhaupt die fixatie op bereik niet, tenzij je 100km op vakantie door de wildernis rijdt? je hebt toch overal stopcontacten? *is zelf gewend zijn pedelec na bijna elke rit op te laden, kleine moeite*
Het beschikbaar zijn van overal stopcontacten valt tegen in de praktijk. Ga er vanuit enkel tijdens overnachtingen. En zelfs waar je tussentijds kunt laden tijdens een langere tocht, is er nu niet bepaald een fast charge systeem voor ebikes zoals je hebt voor elektrische auto's. Ergens een half uurtje lunchen met beschikbaarheid tot laden geeft je geen 80% charge. Dus bij het gebruik voor toertochten is bereik wel degelijk belangrijk.

Voor woon- werkverkeer en dagelijks gebruik is het natuurlijk al snel verwaarloosbaar. Behoudens de eventuele invloed van accu degradatie op je bereik wanneer jet nauw uitkomt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjaakka
  • Laatst online: 09-11-2024
Erg blij met mijn Mokumono.
simpel, geen versnelling, geen knopjes en rijdt fantastisch.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3rRgvL9XoGcyd6_9MinTzkPAWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6l5qEOJ90W8jVPxxCRa3vV1i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Poumelie schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:27:
... Had niet het gevoel dat ik vooruit schoot of tegen een muur aanfietste. Hoe zou het verschil zijn met een Bafang M420? Ik zie dat de activeline+ 50nm heeft en de M420 80nm. Betekent dat laatste dat je toch wat sneller vooruit schiet of ietwat schokkerig fietst? ...
Gevoel is iets persoonlijks en zal je zelf moeten uitproberen en ervaren. Ga daarom proeffietsen (ook met de motor uitgeschakeld).

50Nm vs 80Nm heeft betrekking hoeveel kracht de motor uiteindelijk kan leveren en heeft niks te maken met hoe snel je accelereert.
80Nm zal bv in bergachtig gebied meer kunnen leveren dan 50Nm.

Zowel de acceleratie als de afbouw van de snelheid wordt geregeld via de software in de controller.
Daar kan je bij de meeste systemen vaak weinig aan veranderen. (daarom proeffietsen)
Wel zijn er motoren waarbij de controller steeds vaker enigszins aangepast kan worden aan persoonlijke wensen via een app. maar of die 2 krommes gewijzigd kunnen worden is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 23:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sjaakka schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:43:
Erg blij met mijn Mokumono.
simpel, geen versnelling, geen knopjes en rijdt fantastisch.[Afbeelding]
Welke motor heeft deze fiets? Wordt vreemd genoeg niets over gezegd op de productpagina.

Deze foto voelt erg aan als Noord, maar kan de locatie niet echt noemen ook al woon ik hier bijna 37 jaar. Zit ik qua stadsdeel in ieder geval goed? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:07

B64

Gizz schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:53:
[...]

Welke motor heeft deze fiets? Wordt vreemd genoeg niets over gezegd op de productpagina.
Voorheen stond op hun website dat ze Innotorq motoren gebruikten (Duits merk). Past wel in hun streven om de fiets op te bouwen uit in Europese onderdelen. Dat dat er nu niet meer staat betekent welllicht dat ze daar een concessie op hebben moeten doen (mede ivm prijzen) en nu misschien een Chinese OEM gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 10:42
Ik vind bereik an sich niet zo belangrijk. Maar aan bereik zit accucapaciteit gekoppeld en die vind ik het wel belangerijk. Simpel gezegd hoe groter de capaciteit, hoe minder zwaar de accu belast wordt, hoe langer de levensduur van een accu is.
Daarnaast wil ik wel een dag kunnen fietsen zonder te laden. Het kan vaak wel maar je hebt maar weinig echte laadpunten, dus moet je het vragen bij de horeca en dat vind ik ergens gênant.

Wij kunnen met de SP in stand Tour (bosch middenmotor) met moeite 70 km halen op een dag. Dan fietsen wij ongeveer 25 km/u als constante snelheid. Eigenlijk is dat te weinig als actieradius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
route99 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:22:
[...]
Helemaal mee eens, heb even wat cherry picking gedaan.
Onze fietshandelaar adviseerde begin 2020 bij de aankoop van een e-bike voor mijn eega al om de accu niet 's nachts te laden. Gelukkig deden wij dit al voor alle apparaten met een Li-ion accu.
Ik ga nog wel even nadenken over het opslagbeleid voor de accu van de e-bike. Mijn eega (ook beta opgeleid) is er erg zuinig op/voorzichtig mee, maar 1 op de zoveel zou toch maar spontaan niet gaan doen.
De fietsersbond adviseert om de accu in de gang te leggen, maar niet eerder dan dat er een schouw gedaan is. Met heel veel jassen dichtbij op de kapstok en de gasmeter binnen een armlengte vind ik dat niet het beste advies om daar je accu in de buurt te leggen.
Ik heb al accu kluizen gezien, maar die al erg groot, te leasen voor ca 60-65 euro/maand. Voor dat geld kun je mogelijk ook elk jaar een nieuwe accu kopen, dan heb je iig elk jaar een nieuwe start (I hope... ;) )

Ontladen Li-ion accu's zijn geen direct gevaar maar wel bij het laden, als diep ontladen waren (ook nog bij een BMS?. Zijn daar nog nieuwe ontwikkelingen (electro chemie was een van mijn vakken, het mag technisch/chemisch)?
Tnx.
Dag mede technieker :D

Tja, wat is het beste voor de accu?
Ten eerste niet laten vallen :+

Even serieus:
->een vuurvaste ondergrond, dus geen tapijt
->de mogelijkheid om de accu zeer snel buiten te krijgen
->alleen gebruik van originele lader
->de accu op z'n kop opladen ...?... Als de buik goed geleid kan warmte wat makkelijker weg. Gaat deze echt warm worden >45 graden dan is de accu niet goed meer. Lauwwarm mag. Dit is vaak een indicator.
->zorg tijdens warmere dagen dat er wat luchtstroom is die over de accu gaat (ook de oplader)
->fiets met wat zachtere banden want minder mechanische schokken wat zeker goed is voor NCM chemie. Dit kan zeker verschil maken. Het menselijk lichaam kan schokken goed absorberen, maar je accu kan dit 0,0. Dit is de schuld van de anode welke gemengd is met silicium. Silicium zet namelijk 'iets' uit bij het cyclen en krimpt ook weer. Aangezien er in de li-ion cel weinig ruimte is en het contact goed moet zijn lijdt dit tot een hogere interne weerstand (steeds moeilijkere intercellatie, afnemend reactief oppervlak). Dit geeft mechanische instabiliteit en zo kan de cel minder schokken aan eer deze instabiel wordt en dat kan brand veroorzaken of de cel valt uit. Vaak is het uit onwetendheid en hier op tweakers weten we het wel, maar vertel dit verhaal aan Anita de huisvrouw en het wordt snel lastiger. Anita wil gewoon relax zitten op haar e-bike en niks afweten van alle techniek. Tja, hoe ga je dat brengen?
->een VdS CEA 4001 gecertificeerd blussysteem ...?... wel in mijn groothandel aanwezig
->Wil je wat zelf doen om alles na te rekenen leer dan de Peukert-formule uit je hoofd en leer jezelf de formule te bewerken. Peukert berekenen adv gemeten waarden of de waarde berekenen via Peukert. Begin op Google en als je elektrotechniek hebt gehad moet je er uit kunnen komen. Succes 8)

En wellicht leuk leesvoer: https://www.denios.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:07
asccul schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:09:
2 dezelfde fietsen gekocht en geleverd gekregen. Allebei met een Bosch active line plus middenmotor. Wat opvalt is dat de ene motor zoemt en de andere stil is. Wat is hier de reden van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
asccul schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:58:
[...]

Tolerantie op een tandwiel, motor die wat anders opgehangen is…
Ik zou me daar niet direct zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakka
  • Laatst online: 09-11-2024
B64 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:16:
[...]

Voorheen stond op hun website dat ze Innotorq motoren gebruikten (Duits merk). Past wel in hun streven om de fiets op te bouwen uit in Europese onderdelen. Dat dat er nu niet meer staat betekent welllicht dat ze daar een concessie op hebben moeten doen (mede ivm prijzen) en nu misschien een Chinese OEM gebruiken.
Het is inderdaad een Innotorq motor, 36V, 250W.

En de foto is idd genomen in Amsterdam Noord, langs de Meeuwenlaan?

[ Voor 7% gewijzigd door sjaakka op 30-05-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:58
Mijn zoontje wordt wat zwaar voor achterop de fiets (25kg).
Zelf fietsen gaat het hem nog niet worden.
Om toch te blijven fietsen, blijven er volgens mij nog 2 opties over:
1. een bakfiets (erg duur en heb ik eigenlijk geen stallingsruimte voor)
2. een transportfiets

Voor die laatste, is mijn oog gevallen op een RadWagon 4 van RadBike.
Echter...
Het liefst zou ik deze willen hebben als reguliere elektrische fiets met trapondersteuning.
Ik lees echter heel veel over 750 Watt motor en kentekenbewijs (snorfiets? of bromfiets?) met snelheden tot 40km/h.
Zo zag ik een 2e hands staan op Marktplaats met een blauw kentekenplaat (snorfiets).
Ook zag ik dat deze fiets een gashendel heeft aan het stuur.

Heeft 1 van jullie zo'n Radbike?
Is het nu een reguliere elektrische fiets met trapondersteuning? Of toch een snorfiets? Of toch een bromfiets?
Daarnaast lijken ook maar weinig fietsenzaken dit merk te verkopen.
Hoe doen jullie die dan met onderhoud?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met die merk.

Edit: ik heb begrepen dat Radbike het elektrische systeem van Bafang gebruikt.
Nu ben ik niet een grote fan van Bafang, want ik heb een andere fiets met dit systeem en kan heel goed merken dat de mate van trapondersteuning sterk afhangt van de vulling van de accu.
Zeg maar, onder de 30% is de ondersteuning zo slecht dan je er bijna vanuit kan gaan dat de accu leeg is.

[ Voor 15% gewijzigd door GarBaGe op 31-05-2023 15:11 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

GarBaGe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:52:
2. een transportfiets

Echter...
Het liefst zou ik deze willen hebben als reguliere elektrische fiets met trapondersteuning.
Ik lees echter heel veel over 750 Watt motor en kentekenbewijs (snorfiets? of bromfiets?) met snelheden tot 40km/h.
Zo zag ik een 2e hands staan op Marktplaats met een blauw kentekenplaat (snorfiets).

Is het nu een reguliere elektrische fiets met trapondersteuning? Of toch een snorfiets? Of toch een bromfiets?

Nu ben ik niet een grote fan van Bafang, want ik heb een andere fiets met dit systeem en kan heel goed merken dat de mate van trapondersteuning sterk afhangt van de vulling van de accu.
Zeg maar, onder de 30% is de ondersteuning zo slecht dan je er bijna vanuit kan gaan dat de accu leeg is.
Radbike heeft volgens mij nog niet zo heel lang een vertegenwoordiging in NL/EU (jaar of twee?), voorheen werden die dingen grijs geïmporteerd en voldeden dus niet aan de EU-richtlijnen. Vandaar dat je dus ook fietsen met 750W-motoren kunt vinden, en fietsen met gashendel en illegale maximum snelheden.
Kwalitatief was er ook wel het een en ander op aan te merken trouwens.

Als ik zo op hun website kijk dan lijkt het erop dat ze nu fietsen verkopen die voldoen aan onze wetgeving (250W, 25km/u, walk-assist van max 6km/u met de gashendel).

Het teruglopen van de ondersteuning bij laag accupercentage is trouwens geen Bafang-specifiek issue. Een accu levert nu eenmaal een lager vermogen als die bijna leeg is. De controller kan daar op twee manieren mee omgaan: meer stroom vragen om de ondersteuning op peil te houden (is de accu sneller leeg) of minder ondersteuning bieden (doe je langer met je acculading).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:58
B64 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:01:
[...]

Het teruglopen van de ondersteuning bij laag accupercentage is trouwens geen Bafang-specifiek issue. Een accu levert nu eenmaal een lager vermogen als die bijna leeg is. De controller kan daar op twee manieren mee omgaan: meer stroom vragen om de ondersteuning op peil te houden (is de accu sneller leeg) of minder ondersteuning bieden (doe je langer met je acculading).
Tja, ik vind dit een probleem voor de BMS, niet voor de gebruiker.
Mijn ervaring: ik heb 5 standen voor de ondersteuning: 1 t/m 5.
1 is de lichtste stand
5 is de zwaarste stand
In de top 20% van de acculading, zeg tussen 80 en 100% maakt het niet uit welke stand ik kies.
Ze leveren allemaal maximale ondersteuning.
In de onderste 20% van de acculading, zeg tussen 0 en 20% maakt het niet uit welke stand ik kies.
Ze leveren allemaal minimale ondersteuning.
Als ze geen verschillende settings kunnen ondersteunen, maak dan gewoon een schakelaar: ondersteuning aan of uit.
Die Bosch en Gazelle fietsen hebben dit niet.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
GarBaGe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:21:
[...]

Mijn ervaring: ik heb 5 standen voor de ondersteuning: 1 t/m 5.
1 is de lichtste stand
5 is de zwaarste stand
In de top 20% van de acculading, zeg tussen 80 en 100% maakt het niet uit welke stand ik kies.
Ze leveren allemaal maximale ondersteuning.
In de onderste 20% van de acculading, zeg tussen 0 en 20% maakt het niet uit welke stand ik kies.
Ze leveren allemaal minimale ondersteuning.
Als ze geen verschillende settings kunnen ondersteunen, maak dan gewoon een schakelaar: ondersteuning aan of uit.
Of dit nu een groot voordeel is weet ik niet.

Het BMS doet dat om je accu te beschermen. Zo gaat deze (een stuk) langer mee.

Mijn Gazelle gaat ook op de hoogste stand door totdat de accu bijna leeg is. Onder de 20% komen is geen goed idee. Laad hem net wat eerder op. Eens per kwartaal is het juist goed om de accu echt plat te rijden en wel om het feit dat je ten eerste weet hoe ver je echt kunt komen en ten tweede om je indicator te ijken.
Normaal dus wat eerder opladen. Als je zo door gaat zal de accu niet echt oud worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-05 15:53
B64 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:01:
[...]

Of optie 3: de fiets past het getoonde % aan zodat het meer lineair loopt.

Immers staat er niet zoveel % energie van het totaal van beschikbare energie. Er staat gewoon % zonder eenheid. Dus dat mag best een % zijn van hoever je komt. Dat is gebruiksvriendelijker.

Dat doen Bosch en Panasonic meer dan Bafang geloof ik. (Heb ik niet goed kunnen verifiëren.)

Edit: ik heb het fout. Zie hieronder @elinx .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
GarBaGe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:52:
2. een transportfiets

Echter...

Hele hoge kwaliteit:
Riese & Müller Multicharger / Multitinker

Goede kwaliteit:
Tern Quick Haul

Matige kwaliteit:
Elops Longtail
Radbike

Ik zou voor die Tern gaan.

Bakfiets kan trouwens prima buiten onder een zeil. Alleen voor lief nemen dat je dan iets meer onderhoud aan remmen hebt en de fiets af en toe moet inspuiten om hem netjes te houden. Goed, ik weet niet of je buiten wel ruimte hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
GarBaGe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:21:
..
Mijn ervaring: ik heb 5 standen voor de ondersteuning: 1 t/m 5.....
Je hebt het waarschijnlijk over een Bafang motor met alleen een rotatiesensor (gezien het aantal ondersteuningsstanden)
Bij een dergelijk systeem wordt in de motorcontroller per assistentie niveau de stroom en de snelheid beperkt tot een bepaalde waarde. Alleen in de hoogste stand kan je de maximale waardes bereiken.
Aangezien een volle accu 41V levert en een bijna lege accu 32V, zal je dit merken met het geleverde uitgangsvermogen als de accu wat minder vol is.
Voor de Bafang was vroeger de Bafang configuration tool beschikbaar, waarmee je een deel van deze problemen kon oplossen, door de max. stroom in alle ondersteuningsstanden op 100% te zetten.

Bij een motor met krachtsensor, die Bafang ook levert, is deze beperking er niet en kan je ook in het laagste ondersteuningsniveau nog het hoogst haalbare vermogen en snelheid halen (omdat jouw trapkracht meer of minder versterkt wordt). Maar ook dan zal dit minder worden als de accuspanning terugloopt.

Een aantal zelfbouwers heeft om die reden een DC-DC boostconverter tussen de accu en motor gezet. Deze converter houdt onafhankelijk van de accuspanning de uitgangsspanning altijd exact op de ingestelde waarde (bv. 42V) Zo heb je dus altijd het maximaal haalbare vermogen tot je beschikking en zou je zelfs bv, als extreem voorbeeld, met een 12V accu je motor nog kunnen gebruiken.
Je begrijpt dat een dergelijke oplossing ook niet geheel probleemloos zal zijn mbt rendement, maar voor een aantal wegen de voordelen meer dan de nadelen.

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 31-05-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@elinx Klasse dit. Getuigd van goed inzicht. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kruithre
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-02-2024
Ben even benieuwd naar jullie mening/feedback over mijn nieuwe aankoop (via kickstarter, levering verwacht in augustus) https://ebike-x.joieem.com/

Twijfelde zelf eerst over de maat (ben zelf 190) maar zadel kqn omhoog, stuur niet. En wat wel echt een ding is is het ontbreken van spatborden. Gaat er niet komen vanuit de fabrikant. Aftermarket lijkt voor voorwiel uitdaging te worden, is geen ruimte tussen wiel en frame, maar uitdaging is dan ook op zoek naar wel werkende oplossing 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
kruithre schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:20:
Ben even benieuwd naar jullie mening/feedback over mijn nieuwe aankoop (via kickstarter, levering verwacht in augustus) https://ebike-x.joieem.com/

Twijfelde zelf eerst over de maat (ben zelf 190) maar zadel kqn omhoog, stuur niet. En wat wel echt een ding is is het ontbreken van spatborden. Gaat er niet komen vanuit de fabrikant. Aftermarket lijkt voor voorwiel uitdaging te worden, is geen ruimte tussen wiel en frame, maar uitdaging is dan ook op zoek naar wel werkende oplossing 😉
Kickstarter wordt ook wel gezien als crowdfunding. Er zijn meer projecten die mislukken dan lukken. En zie dan maar eens geld terug te krijgen (zie reviews van kickstarter bij Trustpilot..)

Wat een spelfouten op de website.. zou bijna denken dat het niet serieus is..

Service komt uit Den Hagg. Approxiately.. (mn telefoon staat dit soort typos niet toe).. electric mannual..

Ja, de fiets ziet er wel leuk uit. Maar kickstarter staat vol met dit soort projecten en gaat vrijwel nooit goed. Al helemaal qua aftersales, en dat is vaak hard nodig bij dit soort fietsen, zie van Moof. Ze schrijven zelf dat er dus een electric mannual is die je kan helpen bij reparaties, ja ok..

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-05 19:16
kruithre schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:20:

Fiets ziet er wel gaaf uit, echt wat anders, doet me denken vwb frame aan Mokumono: https://en.mokumono.com/?...rfzbK1P_9XYYaAko6EALw_wcB

Maar iets waar je even over na moet denken:

Tijdje terug, eind 2022, had ik ook bijna een Ebike gekocht van een start-up bedrijf:(https://www.vanpowers.com/products/city-vanture.
Leuke specs, out-of-the-box concept en interessante prijs. En paste bij het doel waar ik hem voor wil gebruiken: Stadsfiets, vooral korte ritjes tot ca 15/20km. Maar heb het uiteindelijk niet gedaan vanwege de volgende redenen:
-ondanks de beloften van garantie: als je het nodig hebt wordt het een heel gedoe, immers buitenlands bedrijf, waarbij de kans groot is je fiets lang kwijt te zijn áls je het al geregeld krijgt.
-startup, dus onzeker hoelang ze gaan blijven bestaan in deze markt. Als je ooit reserve onderdelen nodig hebt dan is het, zeker als ze het niet gered hebben, een uitdaging om je fiets rijdende te houden. De accu bijvoorbeeld kan al lastig zijn.
-onduidelijkheid over de kwaliteit van alles.
-nog een belangrijke: je kunt niet proefrijden. Dus hoe de fiets voelt, of de ergonomie klopt voor jou, kom je pas achter als je hem betaald hebt en hij geleverd is.
-de vragen die ik stelde aan de support-afdeling werden niet of matig beantwoord wat mij een indruk gaf van wat ik kan verwachten als ik support nodig heb. Ook bij Ebike-X zou ik dus even checken of zij hun service-apparaat goed opgetuigd hebben.
-twijfel of je hem kunt laten repareren door je eigen lokale fietsenmaker. Als je zelf handig bent scheelt dat al. Maar het eerder genoemde puntje van verkrijgbaarheid van onderdelen (vooral de elektronica, sensors en motor) kan een dingetje zijn.

We zijn uiteraard wel benieuwd naar je ervaringen strax!

Al me al: lijkt een mooie fiets met een mooie prijs. Maar bedenk even of je bereid bent wat risico’s te lopen. Plus: indiegogo/kickstarter-campagnes zijn niet altijd succesvol én het kan vaak lang duren voordat het product bezorgd wordt. Hoeft niet erg te zijn zolang je daar bewust van bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruithre
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-02-2024
evleerdam schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:38:
[...]

Kickstarter wordt ook wel gezien als crowdfunding. Er zijn meer projecten die mislukken dan lukken. En zie dan maar eens geld terug te krijgen (zie reviews van kickstarter bij Trustpilot..)

Wat een spelfouten op de website.. zou bijna denken dat het niet serieus is..

Service komt uit Den Hagg. Approxiately.. (mn telefoon staat dit soort typos niet toe).. electric mannual..

Ja, de fiets ziet er wel leuk uit. Maar kickstarter staat vol met dit soort projecten en gaat vrijwel nooit goed. Al helemaal qua aftersales, en dat is vaak hard nodig bij dit soort fietsen, zie van Moof. Ze schrijven zelf dat er dus een electric mannual is die je kan helpen bij reparaties, ja ok..
Goed punt, al moet ik zeggen dat ik inmiddels 30+ kickstarter projecten heb gefund em er eigenlijk maar 4 zijn mislukt/opgelicht. Zou met deze prijs natuurlijk wel zuur zijn, maar er zijn al wel daadwerkelijk pre-productie exemplaren getoond op beurzen en door reviewers ontvangen. Denk dat de spelfouten typische deeple/chinese vertalingen zijn, niet netjes zeker mee eens.

Lijkt dat de kickstarter campaign meer is om de feitelijke productie te financieren, zeker gezien de planning (levering al in augustus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Baseer je niet te snel op reviewers...

Die krijgen meestel wel wat goodies om niet al te negatief te zijn, en op die negativiteit worden ze geselecteerd.
Win win is er enkel bij positieve reviews, dus trek dan zelf je conclusies maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ok, dus straks moeten de e-bikes op de rollerbank want de politie heeft een nieuwe gekocht die de snelheid kan meten, gaan ze dan zelf op de fiets zitten en trappen neem ik aan?

https://topgear.nl/autoni...bank-elektrische-fietsen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:11

TTLCrazy

Listen to Frankie

@soldaatje Dat lijkt mij wel ja. Ik vind het een goede zaak, die rollerbank voor e-bikes. Echter, waarom is het opvoeren niet gewoon verboden. Waarom maken wij in NL steeds weer diezelfde fout, net als met scooters/brommers. Opvoeren mag, opvoer setjes verkopen mag, winkels mogen ze zelfs opvoeren, maar wee o wee als je er mee gaat rijden. Foei! Stoute jongen/meisje/mevrouw/mijnheer...

Achterlijke regels.

Of doe hetzelfde als ze met scooters moeten doen, snelheid vrijgeven, maar handhaven op verkeer regels. Als jij dan te hard rijd op welk voertuig dan ook, krijg je een boete, net als met de auto//motor etc. Lijkt mij allemaal wat schappelijker dan deze verkrampte situatie.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

TTLCrazy schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:34:
@soldaatje Dat lijkt mij wel ja. Ik vind het een goede zaak, die rollerbank voor e-bikes. Echter, waarom is het opvoeren niet gewoon verboden. Waarom maken wij in NL steeds weer diezelfde fout, net als met scooters/brommers. Opvoeren mag, opvoer setjes verkopen mag, winkels mogen ze zelfs opvoeren, maar wee o wee als je er mee gaat rijden. Foei! Stoute jongen/meisje/mevrouw/mijnheer...

Achterlijke regels.

Of doe hetzelfde als ze met scooters moeten doen, snelheid vrijgeven, maar handhaven op verkeer regels. Als jij dan te hard rijd op welk voertuig dan ook, krijg je een boete, net als met de auto//motor etc. Lijkt mij allemaal wat schappelijker dan deze verkrampte situatie.
Yep, ik denk dat de politie het hartgrondig met je eens is. Maar goed, die mag ook alleen maar uitvoeren wat de wetgever heeft bedacht, zonder daar de capaciteit voor te krijgen dus dit zal niet meer zijn dan een druppel een gloeiende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
In België hebben ze nu op veel jaagpaden onwille van de drukte een snelheidsbeperking ingesteld van 30 km/h.
Speedpedelecs en geoefende wielrenners moeten zich in houden, maar doen het nooit natuurlijk.

Maar je weet sowieso dat ze dat nooit gaan handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Xavier schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:57:
[...]
Waar ik me aan erger:
  • De accu zit/zat scheef in het frame.
[Afbeelding]
Bovenstaande toont het hopelijk aan. De accu zit meer naar rechts dan links en links zit er zelfs een mooie spleet voor de regen aan de linkerkant..
Aan de onderkant zat dit ook maar kon ik het aanpassen.

[Afbeelding]
Dit is de binnenkant. Aan de onderkant van de accu zat het niet in de accu maar de houder. De twee schroeven van de houder los gedraaid (die naast de witte tekst). Houder er voorzichtig uitgehaald en dan de zwarte rails goed gemonteerd op de houder waar de accu in valt gezet.
Maar diezelfde actie lukt bovenaan de accu niet want ik kan het wel losschroeven, maar mijn slot houdt alles vast. Iemand een idee?
Even een update over het gebruik van mijn fiets en het scheef zitten van de accu.
Contact gehad met Canyon, enige mogelijkheid was om naar Eindhoven met de fiets te komen. Dat vond ik teveel gedoe. Naar een service partner kon niet, was te ingewikkeld.

Uiteindelijk eens op een zonnige dag het uit elkaar geschroefd. Bij de cilinder zitten twee schroefjes. Deze niet helemaal eruit draaien, alleen maar losdraaien. Dan kan je de cilinder naar links en rechts bewegen. Zoveel mogelijk naar rechts en dan kan je het hele mechaniek eruit halen. Althans als je de twee zwarte schroeven die aan het frame vast zitten ook los maakt.
Dan het zwarte gedeelte los schroeven en recht op de onderdelen zetten en alles weer in elkaar zetten. Was denk ik een uurtje werk, met wat afkoel pauze tussendoor aangezien ik aan het vloeken was...
Al met al prima zelf te doen, veel sneller en goedkoper dan naar Eindhoven te gaan.

Dan iets anders. Het zadel kan ik niet aan wennen. Na +/- 10km is het zaakje gevoelloos geworden...
Die wil ik dus vervangen door een ander model. Ook het zeer stroeve van het huidige zadel staat me niet aan. Even verzitten zit er niet bij.

Aangezien de handvatten van Ergon zijn en de founders van Canyon en Ergon broers zijn lijkt het mij wel meest logische om een Ergon zadel te kopen. Volgens Ergon mag deze erop: https://amzn.eu/d/av1GwA9
Iemand daar ervaring mee toevallig?
Of deze: https://www.mantel.com/er...-men-zadel#specifications (Waar ik nog een cadeaubon voor heb liggen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 11:48
Xavier schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:53:
[...]

Aangezien de handvatten van Ergon zijn en de founders van Canyon en Ergon broers zijn lijkt het mij wel meest logische om een Ergon zadel te kopen. Volgens Ergon mag deze erop: https://amzn.eu/d/av1GwA9
Iemand daar ervaring mee toevallig?
Of deze: https://www.mantel.com/er...-men-zadel#specifications (Waar ik nog een cadeaubon voor heb liggen...)
De logica dat het Ergon zou moeten zijn ontgaat mij, je kan en mag gewoon elk zadel er op zetten. Op die van mijn vrouw zit nu haar favoriete SR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb recent mijn gelzadel (kreeg een kartonnen achterste na 10 -15 km, en slapende billen) vervangen door een SQLab 610 zadel.
De eerste rit is me niet direct goed bekomen. Na 20km werd het allemaal heel ongemakkelijk, met veel pijn aan zitbotten en billen.

Nu heb ik die rit met een gewone boek gedaan. Ik ga het nog eens proberen met een fietsonderbroek met padding, en dan zien of het beter gaat, anders moet dat zadel terug.

Of hebben jullie andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

@Xavier Zoek een goede fietsenmaker waar je een zadel kunt terugbrengen als die toch niet bevalt. De pasvorm van een zadel is heel persoonlijk, dus simpelweg een zadel van een bepaald merk aanschaffen is bepaald geen garantie voor succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 20:15

Metro2002

Memento mori

Soldaatje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:38:
Ok, dus straks moeten de e-bikes op de rollerbank want de politie heeft een nieuwe gekocht die de snelheid kan meten, gaan ze dan zelf op de fiets zitten en trappen neem ik aan?

https://topgear.nl/autoni...bank-elektrische-fietsen/
en hoe gaan ze dan het vermogen meten? Een agent die op de fiets zit levert natuurlijk nooit een constant vermogen en elke agent levert weer een andere hoeveelheid vermogen.
Snelheid kan je misschien nog meten door de vermogensafname te bekijken vanaf een bepaalde snelheid.

Persoonlijk zit ik hier dus écht niet op te wachten, ik vind 'opgevoerde' fietsen sowieso een non-issue. Meeste ongelukken gebeuren door ouderen op ebikes, niet door opgevoerde ebikes (ik zie ze sowieso nauwelijks op wat fatbikes na maar alsnog rijden die meestal net zo hard als wielrenners).
En zie je het al voor je, álle fietsers (je ziet vaak amper nog dat iets een ebike is of niet ) aan de kant en op de rollerbank? Mag hopen dat ze gewoon de echte uitschieters ertussenuit pikken en controleren en niet zoals nu bij scooters massale controles waar je al rustig een half uur staat te wachten voor je een keer door mag :/ .

Rollerbanken zijn voor mij dé reden geweest om de scooter vaarwel te zeggen (en nee, ik had hem niet opgevoerd).
Als dat straks op de ebike ook om de haverklap gaat gebeuren gaat de ebike ook weg en ga ik weer met de auto.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 02-06-2023 10:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Metro2002 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:13:
[...]

en hoe gaan ze dan het vermogen meten? Een agent die op de fiets zit levert natuurlijk nooit een constant vermogen en elke agent levert weer een andere hoeveelheid vermogen.
Snelheid kan je misschien nog meten door de vermogensafname te bekijken vanaf een bepaalde snelheid.

Persoonlijk zit ik hier dus écht niet op te wachten, ik vind 'opgevoerde' fietsen sowieso een non-issue. Meeste ongelukken gebeuren door ouderen op ebikes, niet door opgevoerde ebikes (ik zie ze sowieso nauwelijks op wat fatbikes na maar alsnog rijden die meestal net zo hard als wielrenners).
En zie je het al voor je, álle fietsers (je ziet vaak amper nog dat iets een ebike is of niet ) aan de kant en op de rollerbank? Mag hopen dat ze gewoon de echte uitschieters ertussenuit pikken en controleren en niet zoals nu bij scooters massale controles waar je al rustig een half uur staat te wachten voor je een keer door mag :/ .

Rollerbanken zijn voor mij dé reden geweest om de scooter vaarwel te zeggen (en nee, ik had hem niet opgevoerd).
Als dat straks op de ebike ook om de haverklap gaat gebeuren gaat de ebike ook weg en ga ik weer met de auto.
Je kan vrij makkelijk zien/horen dat een motor nog ondersteunt boven de 25km/h. Dat is niet direct afhankelijk van vermogen, want zelfs met 250W kan je makkelijk 30-35km/h rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tommie12 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:21:
[...]

Je kan vrij makkelijk zien/horen dat een motor nog ondersteunt boven de 25km/h. Dat is niet direct afhankelijk van vermogen, want zelfs met 250W kan je makkelijk 30-35km/h rijden.
Klopt, alleen vermogen meten wordt natuurlijk een uitdaging met fietsen met een krachtsensor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Metro2002 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:30:
[...]

Klopt, alleen vermogen meten wordt natuurlijk een uitdaging met fietsen met een krachtsensor.
Dat zal niet het hoofdoel zijn, ze zullen gewoon checked of de motor nog kracht levert boven de 25 km/h.
Dat kan je zelfs makkelijk op het display zien. En bij sommige tuningssets zal de snelheid op het display de helft weergeven van de echte wielsnelheid. Dat is ook makkelijk te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 10:13
Tommie12 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Dat zal niet het hoofdoel zijn, ze zullen gewoon checked of de motor nog kracht levert boven de 25 km/h.
Dat kan je zelfs makkelijk op het display zien. En bij sommige tuningssets zal de snelheid op het display de helft weergeven van de echte wielsnelheid. Dat is ook makkelijk te controleren.
In steden als Amsterdam zullen ze *iets* moeten doen aan de plaag van fatbikes en van Moofs die met 35km/h tussen alles door zigzaggen, maar verder verwacht ik niet dat ze in de praktijk effectief gaan handhaven elders in NL.

Nog even terugkomend op mijn recente post over het feit dat er soms opgevoerde eBikes achter mijn spd pedelec hangen met 40km/h, hoe werkt dat opvoeren dan met het max vermogen? De ondersteuning blijft doorwerken boven de 25, maar het vermogen blijft dan beperkt op 250W?

Ik maakte laatst ook het punt dat duurdere eBikes met een Bosch Performanceline motor dan sneller zijn dan mijn oudere versie op mijn pedelec uit 2016 (85Nm vs 60Nm koppel) , maar ik vermoed dat ik wel meer dan 250W heb op de mijne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

_Anvil_ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:47:
[...]

In steden als Amsterdam zullen ze *iets* moeten doen aan de plaag van fatbikes en van Moofs die met 35km/h tussen alles door zigzaggen, maar verder verwacht ik niet dat ze in de praktijk effectief gaan handhaven elders in NL.
Tja, ze zouden kunnen handhaven en de mensen eruit pikken die de wet overtreden (duidelijk veel te hard rijden) en de rest gewoon met rust laten.

Ook grappig dat het zo verschilt per regio, hier in de regio R'dam zijn opgevoerde ebikes echt een zeldzaamheid.
Nog even terugkomend op mijn recente post over het feit dat er soms opgevoerde eBikes achter mijn spd pedelec hangen met 40km/h, hoe werkt dat opvoeren dan met het max vermogen? De ondersteuning blijft doorwerken boven de 25, maar het vermogen blijft dan beperkt op 250W?
Een motor krijgt niet ineens meer vermogen dus alleen de snelheidsrestrictie wordt eraf gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 19:50
Weer een belachelijke maatregel om gewone burgers mee lastig te vallen . Iedereen moet zelf weten hoe snel hij fietst. Of dat nu met ondersteuning is of niet. Mensen moeten gewoon hun verstand gebruiken en niet als een gek door het drukke verkeer. Overigens zijn mensen die tergend langzaam fietsen ook een "gevaar". Wat gaan ze straks verzinnen, wielrenners ook max 25? Om maar te zwijgen over de handhaving.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
NeWSJuNK schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:53:
Weer een belachelijke maatregel om gewone burgers mee lastig te vallen . Iedereen moet zelf weten hoe snel hij fietst. Of dat nu met ondersteuning is of niet. Mensen moeten gewoon hun verstand gebruiken en niet als een gek door het drukke verkeer. Overigens zijn mensen die tergend langzaam fietsen ook een "gevaar". Wat gaan ze straks verzinnen, wielrenners ook max 25? Om maar te zwijgen over de handhaving.
Mensen "gebruiken hun verstand" nogal selectief.
De beperkingen zijn er me reden, en men weet dat bij hogere snelheden er gewoon een maatschappelijke kost bij komt van ziekenhuisopnames en werkonbekwaamheid.
Of gaan we amerikaanse toestanden promoten: pech is pech, en als jij je job verliest door een fietsongeval verdwijn je maar in de armoede... ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
  • Laatst online: 06:09
Metro2002 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:52:
[...]

Tja, ze zouden kunnen handhaven en de mensen eruit pikken die de wet overtreden (duidelijk veel te hard rijden) en de rest gewoon met rust laten.
Tenzij je een max. snelheid van 25 km/h voor fietsen gaat instellen kun je daar niet op handhaven. Met wind in de rug of heuvelaf haal ik op mijn niet opgevoerde fiets ook geregeld 30+ km/h en doe ik niets verkeerd.
NeWSJuNK schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:53:
Niet mee eens:
1) je hoeft echt niet iedere week op de rollenbank
2) het is een illusie om te denken dat je kunt vertrouwen op het gezonde verstand van mensen.
3) als dit er voor zorgt dat een eventuele helmplicht op e-bikes overbodig wordt lijkt me dat een prima oplossing.

Ik voorzie wel een wapenwedloop tussen de fabrikanten van de opvoerkitjes en de detectieapparatuur van de politie.

[ Voor 21% gewijzigd door dennisfr op 02-06-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dennisfr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Tenzij je een max. snelheid van 25 km/h voor fietsen gaat instellen kun je daar niet op handhaven. Met wind in de rug of heuvelaf haal ik op mijn niet opgevoerde fiets ook geregeld 30+ km/h en doe ik niets verkeerd.
Je zegt het zelf al eigenlijk, of iemand nu 30 op eigen kracht rijdt of met ondersteuning maakt eigenlijk niet uit, het eindresultaat is hetzelfde. De maximumsnelheid geldt overigens ook voor fietsen dus met 40 door een 30 zone fietsen is verboden evenals gevaar veroorzaken (met flinke snelheid links en rechts anderen inhalen waar dat niet kan bv) en imho kan je daar beter op handhaven.
Niet mee eens:
1) je hoeft echt niet iedere week op de rollenbank
2) het is een illusie om te denken dat je kunt vertrouwen op het gezonde verstand van mensen.
3) als dit er voor zorgt dat een eventuele helmplicht op e-bikes overbodig wordt lijkt me dat een prima oplossing.

Ik voorzie wel een wapenwedloop tussen de fabrikanten van de opvoerkitjes en de detectieapparatuur van de politie.
Simpel: Verbied opvoerkitjes, verbied opvoer apps. Mijn ebike (tenways) is bv niet eens op te voeren en heeft geen echte app (ja, batterijpercentage en ritstatistieken) dus daar valt ook niets aan te misbruiken. Toch heel anders dan van moof die gewoon een optie in hun eigen app heeft om op te voeren. Dit soort dingen kun je dan ook prima in de basis oplossen zonder iedereen ermee lastig te vallen.

En wat ik ook al eerder aangaf, het overgrote deel van de ongelukken met ebikes betreft ouderen en ik gok zomaar dat die hun ebike niet hebben opgvoerd. En of er nou een 'opgevoerde' van moof langs me rijdt of een wielrenner of een brom/snor fiets of speedpedelec.. ze rijden allemaal sneller dan ik dus welk probleem probeert men hiermee nou op te lossen. Snelheid is niet altijd hét probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
Metro2002 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:19:

Je zegt het zelf al eigenlijk, of iemand nu 30 op eigen kracht rijdt of met ondersteuning maakt eigenlijk niet uit, het eindresultaat is hetzelfde. De maximumsnelheid geldt overigens ook voor fietsen dus met 40 door een 30 zone fietsen is verboden evenals gevaar veroorzaken (met flinke snelheid links en rechts anderen inhalen waar dat niet kan bv) en imho kan je daar beter op handhaven.
Ten eerste nee: het maakt wel degelijk verschil of je met met wind in de rug en flink mee trappen op eigen kracht de 30 km/h aantikt, of dat je dat met nauwelijks zelf trappen en de motor op de hoogste stand dat doet.
In het eerste geval is het iets wat af en toe voorkomt en ben je je er ook van bewust dat je een stuk sneller gaat dan anders.
In het tweede geval is iets wat waar je snel aan went. Voor je eigen gevoel gaat het dan niet meer snel, totdat je plotseling moet remmen/uitwijken, etc. voor iemand die jou niet had verwacht.

[...]
Simpel: Verbied opvoerkitjes, verbied opvoer apps. Mijn ebike (tenways) is bv niet eens op te voeren en heeft geen echte app (ja, batterijpercentage en ritstatistieken) dus daar valt ook niets aan te misbruiken. Toch heel anders dan van moof die gewoon een optie in hun eigen app heeft om op te voeren. Dit soort dingen kun je dan ook prima in de basis oplossen zonder iedereen ermee lastig te vallen.
Met het eerste deel van je stelling ben ik het helemaal eens, met het laatste deel niet: je kunt het wel verbieden in Nederland/Belgie, maar daarmee hou je webshops uit het buitenland niet tegen. (zie vuurwerk)
En wat ik ook al eerder aangaf, het overgrote deel van de ongelukken met ebikes betreft ouderen en ik gok zomaar dat die hun ebike niet hebben opgvoerd. En of er nou een 'opgevoerde' van moof langs me rijdt of een wielrenner of een brom/snor fiets of speedpedelec.. ze rijden allemaal sneller dan ik dus welk probleem probeert men hiermee nou op te lossen. Snelheid is niet altijd hét probleem.
Ja, het is zo dat ouderen bovengemiddeld vaak betrokken zijn bij fatale ongevallen met e-bikes, maar of dat ook zo is bij niet fatale ongevallen is volgens mij niet aangetoond.

Feit is dat het aantal e-bikes hand over hand toeneemt, en die trend zal zich ook nog wel blijven voorzetten. Ik zie dit ook meer als een preventieve maatregel.

Maar groot verwacht je nou helemaal dat de impact is voor jou als je een niet opgevoerde fiets hebt? Ik heb in het verleden ruim 4 jaar op een bromfiets gereden en in die tijd heb heb ik 1x een rollenbank controle gehad.

Nogmaals: als ik moet kiezen tussen een periodieke rollenbank controle en een helmplicht, kies ik toch voor het eerste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dennisfr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:44:
[...]

Maar groot verwacht je nou helemaal dat de impact is voor jou als je een niet opgevoerde fiets hebt? Ik heb in het verleden ruim 4 jaar op een bromfiets gereden en in die tijd heb heb ik 1x een rollenbank controle gehad.
Dat zal dan per regio verschillen, ik heb mijn bromfiets destijds weggedaan omdat ik ge-stoord werd van de controles van de politie. Dan weer een rollerbank, dan weer een rijbewijs controle, dan weer 'even controleren of ie niet gestolen is', dan weer dit. Terwijl ik gewoon netjes rij en niks had opgevoerd. Ik hoop dat het met ebikes niet zover komt.
Nogmaals: als ik moet kiezen tussen een periodieke rollenbank controle en een helmplicht, kies ik toch voor het eerste.
Ik denk dat de populariteit van de ebike onder allebei flink gaat lijden en mensen weer terug de auto in gaan stappen. Ben van beide geen fan. Ik wil gewoon dat de politie de mensen die zichtbaar gevaarlijk rijgedrag vertonen aanpakken en de rest gewoon met rust laat. Gevaarlijk rijgedrag kán afhankelijk zijn van de snelheid maar hoeft zeker niet, zoals ik al zei: snellere fietspadgebruikers zijn er nu ook al, het is te hard rijden op plaatsen waar dat niet kan wat gevaar veroorzaakt en dat is onafhankelijk van het vervoersmiddel. Op een gewone fiets kun je ook gevaarlijk en te hard rijden.

Ik kan alleen maar hopen dat het inderdaad niet tot nauwelijks ingezet gaat worden. Persoonlijk vind ik het echt intussen een beetje doorgeslagen rubberstoeptegelmaatschappij gedrag. Pak de echte gevaarlijke fietsers aan (ongeacht ebike of niet), pak telefoongebruik aan op de fiets , pak zonder licht fietsen aan, probeer ouderen aan de fietshelm te krijgen en ga dáárna pas eens nadenken over dit soort draconische maatregelen waarbij iedereen bij voorbaat als crimineel wordt beschouwd en onnodig veel tijd kwijt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
Metro2002 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Dat zal dan per regio verschillen, ik heb mijn bromfiets destijds weggedaan omdat ik ge-stoord werd van de controles van de politie. Dan weer een rollerbank, dan weer een rijbewijs controle, dan weer 'even controleren of ie niet gestolen is', dan weer dit. Terwijl ik gewoon netjes rij en niks had opgevoerd. Ik hoop dat het met ebikes niet zover komt.
Ik denk ons verschil in opvatting daar misschien wel vandaan komt: Hier in het oosten des lands zijn mijn ervaringen met politiecontroles beperkt tot 1x rollenbank in 4 jaar bromfiets en 2x rijbewijscontrole in 25 jaar autorijden. Daarom maak ik me eigenlijk ook niet heel druk om dit hele rollenbankverhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dennisfr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Ik denk ons verschil in opvatting daar misschien wel vandaan komt: Hier in het oosten des lands zijn mijn ervaringen met politiecontroles beperkt tot 1x rollenbank in 4 jaar bromfiets en 2x rijbewijscontrole in 25 jaar autorijden. Daarom maak ik me eigenlijk ook niet heel druk om dit hele rollenbankverhaal.
Met zo weinig controles in jouw regio snap ik dat ja maar omgeving R'dam zijn ze er behoorlijk enthousiast in en het heeft voor mij tot zoveel ergernis geleid dat ik maar helemaal gestopt ben met scooterrijden. Hoop niet dat het met de ebike straks ook zo gaat ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

Metro2002 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:55:
[...]
Ik kan alleen maar hopen dat het inderdaad niet tot nauwelijks ingezet gaat worden. Persoonlijk vind ik het echt intussen een beetje doorgeslagen rubberstoeptegelmaatschappij gedrag. Pak de echte gevaarlijke fietsers aan (ongeacht ebike of niet), pak telefoongebruik aan op de fiets , pak zonder licht fietsen aan, probeer ouderen aan de fietshelm te krijgen en ga dáárna pas eens nadenken over dit soort draconische maatregelen waarbij iedereen bij voorbaat als crimineel wordt beschouwd en onnodig veel tijd kwijt is.
Dat gebeurt toch allemaal ook al? Weliswaar te weinig, maar daar zal een rollenbank niet echt veel verandering in brengen: de handhavingscapaciteit zal door de invoering van een rollenbank niet ineens verviervoudigen. Het probleem is alleen dat de politie op dit moment geen simpele manier heeft om aan te tonen dat jouw fiets niet aan de wettelijke regels voldoet, terwijl ze dat wel zou willen en ook zou moeten kunnen.

Ik zie het echt niet zo 1-2-3 gebeuren dat ze alle fietsers op het Jaarbeursplein in een fuik laten rijden. Wel dat ze op een drukke route de (te) snelle fietsers eruit pikken voor een steekproef, net zoals ze nu doen bij het controleren van andere overtredingen (zoals licht of telefoon).

Het promoten van fietshelmen is overigens niet aan de politie, aangezien daar geen wettelijke basis voor is. Ik snap trouwens sowieso niet waarom alleen ouderen aan de fietshelm zouden moeten, en niet gewoon alle (elektrische) fietsers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

dennisfr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Dan ben je al heel wat vaker gecontroleerd in 25 jaar, dan ik onder de rook van Amsterdam in 40 jaar....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Metro2002 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:30:
.. vermogen meten wordt natuurlijk een uitdaging met fietsen met een krachtsensor.
Snelheid en vermogen staat volkomen los van elkaar, net als het continu vermogen van 250W en het maximaal haalbare vermogen (soms wel 750W of meer bij sommige ebikes).

In de EU normering staat een maximum continu vermogen van 250W vermeld en een maximum motor ondersteuning tot een snelheid van 25km/h.

Zoals ook al in de OP is vermeld:
Het continu vermogen van 250W kun je slechts beschouwen als een maat voor de fysieke grootte van de motor.
Dit vermogen wordt gemeten als de temperatuur van de motor een uur lang binnen 2 ℃ blijft onder geconditioneerde omstandigheden en vereist speciale meetapparatuur.
Nergens wordt vermeld bij welk vermogen de temperatuur meer dan 2 ℃ mag stijgen en voor hoelang.
Daarom is het meten van vermogen niet echt zinvol.
Met een formele zichtbare certificering op de motor is dit deels te ondervangen en is bv in het buitenland al door verzekeringsmaatschappijen verplicht.

Snelheid daarentegen is met een eenvoudige rollerbank vast te stellen in de hoogste motor ondersteuning en zwaarste versnelling en daarom zal in de eerste instantie daar de focus op liggen.
Veelal is het volledig uitschakelen van de motor hoorbaar, maar ook de vaak genoemde muur zal voelbaar zijn.

Echter denk ik dat dit alleen enig effect kan hebben, waar een concentratie is van ebikes, zoals vroeger de scooters bij scholen en nu misschien de bij de jeugd populaire fatbikes.
Maar zelfs dat vraag ik me af, want ik had ook in het verleden nimmer de indruk dat iemand die harder wil zich daardoor laat weerhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Metro2002 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:13:
[...]

en hoe gaan ze dan het vermogen meten? …
Aflezen op de fiets. Elke elektrische fiets die aan de norm voldoet heeft 250W en/of de juiste EN-norm vermeld, en een CE-markering.

De duidelijk illegale fietsen met gashendel die zonder trappen met 30km/u voorbij gaan kunnen zo gemakkelijk van de weg geplukt worden. Ook wel zonder rollerbank.

[ Voor 21% gewijzigd door Foxhill op 02-06-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Lees de topic-waarschuwing nog een keer

[ Voor 91% gewijzigd door Standeman op 05-06-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Standeman op 05-06-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Standeman op 05-06-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:31:
Ik heb recent mijn gelzadel (kreeg een kartonnen achterste na 10 -15 km, en slapende billen) vervangen door een SQLab 610 zadel.
De eerste rit is me niet direct goed bekomen. Na 20km werd het allemaal heel ongemakkelijk, met veel pijn aan zitbotten en billen.

Nu heb ik die rit met een gewone boek gedaan. Ik ga het nog eens proberen met een fietsonderbroek met padding, en dan zien of het beter gaat, anders moet dat zadel terug.

Of hebben jullie andere tips?
De stand van het zadel heeft uiteraard veel invloed op je zit comfort. Tenzij op je iets als een Racefiets of een echte MTB zit, zou de kleding eigenlijk niet veel invloed mogen hebben voor onze typische Nederlandse kilometers.
Ik heb zelf ook een SQlabs zadel. Deze bevalt mij goed ongeacht de broek die ik aan heb. Als het zadel echter iets te veel voorover of achterover helt merk ik het snel en krijg ik ook veel last van het achterwerk.
Ik heb sowieso veel last van zadelpijn ook met dit zadel maar af en toe even pauze zorgt ervoor dat ik zonder veel moeite een dag kan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:47

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Hebben er mensen goede ervaringen met een accu laten reviseren?

Mijn vriendin heeft een QWIC urban 216WH 36V accu, deze valt soms uit. Vooral als ze over een hobbel rijdt, daarna start hij niet meer op. Dan moet hij even weer aan de stroom en doet het daarna weer. Als ik hem met een multimeter doormeet dan kom ik op 40V uit, weet niet of dat nog uitmaakt.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Terrie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:34:
Hebben er mensen goede ervaringen met een accu laten reviseren?

Mijn vriendin heeft een QWIC urban 216WH 36V accu, deze valt soms uit. Vooral als ze over een hobbel rijdt, daarna start hij niet meer op. Dan moet hij even weer aan de stroom en doet het daarna weer. Als ik hem met een multimeter doormeet dan kom ik op 40V uit, weet niet of dat nog uitmaakt.
Ik zou eerst even (laten) checken of het probleem wel bij de accucellen zit. Het klinkt meer als een probleem met het BMS, al zou het ook de controller van de fiets kunnen zijn. Even bij een fietsenmaker laten doormeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Terrie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:34:
...valt soms uit. Vooral als ze over een hobbel rijdt, daarna start hij niet meer op. Dan moet hij even weer aan de stroom en doet het daarna weer. Als ik hem met een multimeter doormeet dan kom ik op 40V uit, weet niet of dat nog uitmaakt.
Het kunnen geoxideerde of slecht klemmende aansluitcontacten zijn. Accu eruit en weer erin zou dan hetzelfde effect hebben als even aan de lader.
Een volgeladen accu is ca. 41.8V rechtstreeks gemeten op de accu.
Als dit 40V betreft kan dit wederom oxide inhouden, maar dan in de accu behuizing.
Reviseren of vervangen van de cellen is pas aan de orde als je bereik sterk is afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:47

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
elinx schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:41:
[...]
Het kunnen geoxideerde of slecht klemmende aansluitcontacten zijn. Accu eruit en weer erin zou dan hetzelfde effect hebben als even aan de lader.
Een volgeladen accu is ca. 41.8V rechtstreeks gemeten op de accu.
Als dit 40V betreft kan dit wederom oxide inhouden, maar dan in de accu behuizing.
Reviseren of vervangen van de cellen is pas aan de orde als je bereik sterk is afgenomen.
Mhh, qua bereik weten we het dus niet. Hij valt telkens na een tijdje uit en gaat dan niet meer aan. Ook niet als we de accu hier weer opnieuw in plaatsen. Maar zelf is er dus geen manier om dit te checken? Dit omdat de fiets niet echt heel veel meer waard is en ik geen dikke rekening van de Fietsenmaker zie zitten.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Metro2002 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:38:
..
Denk dat het bij merken als bafang e.d. die redelijk universeel zijn best wel lukt. ...
Hoezo? Een motor staat niet op zichzelf. De controller en de software speelt de grootste rol en is afgestemd op de toegepaste motor
Wisselen van motor vergt dan ook andere instellingen die je niet zomaar snel even kunt wijzigen, indien dit al mogelijk is.

Maar zoals aangegeven de grootte van het vermogen speelt geen enkele rol en is misschien alleen handig als je de motor veelvuldig en lang zwaar wilt belasten.
De snelheid is waar het om gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Terrie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:48:
..... Maar zelf is er dus geen manier om dit te checken? .....
Indien mogelijk openschroeven en dan kijken of er wat te zien is, zoals geoxideerde soldeerverbindingen, geoxideerde zekering etc.
Eventueel, maar ik vermoed dat dit niet zo eenvoudig zal zijn, de 10 celgroepen controleren op een lagere spanning.
Bij een volgeladen accu zou elke celgroep 4.18V moeten zijn, tenminste, als alle groepen goed gebalanceerd zijn. Bij een willekeurige lading zal dit ca 3.7V zijn.
Een BMS grijpt in als één celgroep 3,1V is. De BMS schakelt dan de accu uit om deze celgroep te beschermen.
Als je dus een echt lage spanning op een celgroep waarneemt komt revisie aan de orde
Ga in ieder geval niet zelf solderen. Beperk je tot observeren.

[ Voor 24% gewijzigd door elinx op 02-06-2023 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ben ik nog wel nodig met alle accu-kennis hier :+

Goed bezig @Athome en @elinx (y)

Waar ik dan aan zit te denken is ergens een los contact op de PCB van het BMS of misschien een beschadiging in een van de kabels die door het frame lopen. Dit soort dingen zijn heel lastig te lokaliseren en als je heel handig bent kun je het losse contactje reflowen, maar dan moet je wel weten waarmee je bezig bent en een vaste hand hebben. Als de FM dit allemaal na moet lopen kan het een duur geintje worden en zoals je zelf al zei is dat de moeite niet waard.

Mocht je er niet uitkomen (we blijven je helpen het te fixen, maar zonder garanties); heb je dan wel een ook op een ander model en dan 2e hands of nieuw?

Ps: hoe hard staan je banden want met hele harde banden treden dit soort problemen sneller op.
Cc: contacten en stekkers al schoongemaakt in ingespoten met contactspray?
Bcc: kabelbreuk uitgesloten?

We horen het graag van je want met dit heerlijke weer niet kunnen fietsen sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Het verbaast me dat zoveel e-bikes in het dure segment nog steeds een Nexus 8 hebben i.p.v. Alfine 11 of traploze naaf.

Ik wil mijn VanMoof inruilen tegen een sportieve e-bike van max. 3.000€. Kan geen goed alternatief vinden dat gebruik maakt van degelijke onderdelen. De Cowboy en Tenways zijn 't 'm niet.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:05
iApp schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:31:
Het verbaast me dat zoveel e-bikes in het dure segment nog steeds een Nexus 8 hebben i.p.v. Alfine 11 of traploze naaf.

Ik wil mijn VanMoof inruilen tegen een sportieve e-bike van max. 3.000€. Kan geen goed alternatief vinden dat gebruik maakt van degelijke onderdelen. De Cowboy en Tenways zijn 't 'm niet.
Veel Nexus 8? Zoveel kom ik er niet tegen want een wat sterkere middenmotor (> 60 Nm) en N8 is geen ideale combinatie. Verder prima naaf en efficiënt. De 11 voegt niet zoveel toe vind ik.

Nexus 5 en Enviolo is op best een aantal fietsen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-05 20:58

Omdat de Nexus 8 degelijk genoeg is voor een ebike die max 25 km/u gaat.
Daarnaast natuurlijk kostentechisch én hij is lichter en qua onderhoud vriendelijker dan bijvoorbeeld een Alfine en al helemaal NuVinci.
Ik zie niet helemaal wat iets beters ( c.q. met meer versnellingen en range ) dan een een Nexus 8 zou toevoegen.
Dat er mensen zijn die de ondersteuning uitzetten op een ebike en/of dan boven de 25 km/u willen gaan houden ze geen rekening mee.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Mijn ervaring met de Nexus 8 naaf is dat de tandwielen snel (lees: na 7.000 km) beginnen te slijten. Dan slaat ‘ie over als je van de 4e naar 5e versnelling trapt. Dit is me bij twee fietsen overkomen (waarvan een Sparta e-bike voor 2.500€ uit 2014).

Mijn oog is op de Koga E-Nova Evo PT Unlimited gevallen.

Hebben jullie ervaring met het kopen in Frankrijk of Duitsland? Wellicht dat de e-bikes daar goedkoper zijn.

Twee jaar terug kocht ik een Cube Travel SLT voor 1130€ bij MHW Bikes in Duitsland. Werd netjes verzonden. Nog altijd erg blij met deze ‘normale’ fiets.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
iApp schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:02:

Twee jaar terug kocht ik een Cube Travel SLT voor 1130€ bij MHW Bikes in Duitsland. Werd netjes verzonden. Nog altijd erg blij met deze ‘normale’ fiets.
In twee jaar is er veel gebeurd kwa prijs en niet meer te vergelijken dus met twee jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
iApp schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:02:
Mijn ervaring met de Nexus 8 naaf is dat de tandwielen snel (lees: na 7.000 km) beginnen te slijten. Dan slaat ‘ie over als je van de 4e naar 5e versnelling trapt. Dit is me bij twee fietsen overkomen (waarvan een Sparta e-bike voor 2.500€ uit 2014).
Ik zit op het dubbele van dat (14.000 km), en nog geen enkel probleem met mijn Nexus 8.
Nu moet ik zeggen dat ik voornamelijk buitenaf fiets en geen hoogteverschil heb onderweg naar werk, dus ik schakel ook niet heel, veel maar toch.

Ik neem aan dat je weet dat je niet onder last moet schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Laatst online: 06:49

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Als ik zo de reacties lees over fatbikes, ga ik me bijna schamen dat ik een Phatfour FLX gekocht heb :X

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31

Ik zit in hetzelfde schuitje, met name doordat de traditionele merken geen aantrekkelijk model hebben en de hippe merken (VanMoof, Cowboy en Veloretti) hun kwaliteit en service niet op orde hebben.

Toch zou ik je aanraden om de Tenways CG600PRO eens proef te rijden als je de mogelijkheid hebt. Ik ga de fiets zeer waarschijnlijk niet kopen maar ik was wel enorm verrast door de rijervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:08
Ik heb inmiddels een week gefietst en ik moet zeggen dat mijn twijfels over de Nexus 5 versnellingsnaaf onterecht bleken. Mijn twijfels gingen vooral over of je in de 1e versnelling wel heuvel op zou kunnen gaan en dat blijkt toch echt prima te kunnen. Op de ecostand mag je best wat trappen, maar op de tour stand vlieg je omhoog zonder problemen.

Ik vind wel nog steeds dat de 5e versnelling voor mij echt geen functie heeft. Bij 30km/u (dus zonder ondersteuning) trapt het nog altijd veel te zwaar voor mij (als iemand die sinds 15-20 jaar geen regelmatige fietser meer was). Met ondersteuning (<25km/u) trapt het veel te traag. Ik snap niet waarom ze die verdeling zo ruim gemaakt hebben, of wordt deze versnellingsnaaf ook gebruikt voor speed-pedelecs?

De 3e versnelling vind ik het prettigst onder bijna alle omstandigheden. Ook fijn dat je zonder problemen kunt schakelen tijdens het trappen. Het voelt oerdegelijk en zonder ondersteuning is er geen enkel geluidje te horen, anders dan de rolweerstand van de banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Roos79 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:57:
[...]

In twee jaar is er veel gebeurd kwa prijs en niet meer te vergelijken dus met twee jaar terug.
Dat is het zeker.
Recent een weekend in Sauerland geweest. Heb ik daar gemerkt dat de Horeca minimaal net zo duur of zelfs duurder is geworden in vergelijking met Nederland. Daar waar jaren lang de horeca goedkoper was dan in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-05 20:17

Beter dan Nexus 8 en max 3000 is ook wel een ingewikkelde combinatie geloof ik. Bijvoorbeeld een Dutch ID heeft aardig wat modellen met een Alfine er in, maar dan ligt zelfs de vanaf prijs al boven de 3000. Nexus 8 wordt door de meeste merken gezien als de ideale versnelling voor een gewone e-bike die niet al te duur mag zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roos79
LA-384 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:55:

De 3e versnelling vind ik het prettigst onder bijna alle omstandigheden. Ook fijn dat je zonder problemen kunt schakelen tijdens het trappen. Het voelt oerdegelijk en zonder ondersteuning is er geen enkel geluidje te horen, anders dan de rolweerstand van de banden.
Mij is verteld voeten stil tijdens schakelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:08
Roos79 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Mij is verteld voeten stil tijdens schakelen?
Volgens mij heeft de verkoper het er niet over gehad, maar ik las het hier in het topic en ik dacht ook elders online.

Oa;
HellStorm666 in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Ojjorz in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

https://www.pegasus-bikes...aaf-speciaal-voor-e-bikes

https://www.fietsersbond....oor-je-elektrische-fiets/

En Shimano zelf hint er ook naar;
https://bike.shimano.com/...ent/details/inter-5e.html
"om grotere trapkracht tijdens het schakelen te weerstaan"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poumelie
LA-384 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:07:
[...]

Volgens mij heeft de verkoper het er niet over gehad, maar ik las het hier in het topic en ik dacht ook elders online.

Oa;
HellStorm666 in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Ojjorz in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

https://www.pegasus-bikes...aaf-speciaal-voor-e-bikes

https://www.fietsersbond....oor-je-elektrische-fiets/

En Shimano zelf hint er ook naar;
https://bike.shimano.com/...ent/details/inter-5e.html
"om grotere trapkracht tijdens het schakelen te weerstaan"
Ik *denk* dat het niet de bedoeling is tijdens trappen te schakelen, maar iedereen weet dat het met regelmaat per ongeluk toch zo gaat.. dus ik zou dit interpreteren als ‘als het dan voorkomt, kan deze dat beter weerstaan’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
-

[ Voor 100% gewijzigd door Poumelie op 03-06-2023 14:18 ]

Pagina: 1 ... 154 ... 222 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam