Kijk eens naar Trapez(e)/mixte frames.LA-384 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:04: Ik ben maar klein, dus dat maakt de opties qua frame zeer beperkt. De kleinste herenmaat is vaak net te hoog. De Kalkhoff is de enige van de twee waar ik misschien ook op het kleinste herenmodel pas, dat ga ik volgende week testen. Een herenmodel vind ik mooier en prettiger.
@LA-384
Het trucje om een Bosch performance aan een Nexus 7,8 of 11 te koppelenis simpel, begrenzen van het koppel.
Dat je met de Nexus 5 de 4 en 5 te zwaar vind, dat is bizar. Dan lijkt het erop dat ze te kleine kransjes monteren achteraan. Eventueel kan je vragen om dat aan te passen, dan is de 1 en 2 ook geschikter voor bergop.
In NL misschien niet zo belangrijk, elders maakt dat wel een verschil.
Het trucje om een Bosch performance aan een Nexus 7,8 of 11 te koppelenis simpel, begrenzen van het koppel.
Dat je met de Nexus 5 de 4 en 5 te zwaar vind, dat is bizar. Dan lijkt het erop dat ze te kleine kransjes monteren achteraan. Eventueel kan je vragen om dat aan te passen, dan is de 1 en 2 ook geschikter voor bergop.
Nog even over tweedehands.
Iemand hier ervaring mee?
Bij de fietsenmaker geweest en die gaf aan dat hun niet veel tweedehands binnen krijgen. En als ze wel iets krijgen is het meestal 5jaar oud en die wil je niet kopen. Onderdelen en accu mogelijk versleten en dus hogere kosten.
Aan de andere kant kreeg ik een aanbod van iemand die haar leasefiets kon overkopen.
Een Sparta R5e Ltd 500Wh. 4 jaar oud en maar 500km op de teller. Voor €525.
Zit er waarheid in de fietsenmaker en moet ik echt tweedehands, op leeftijd, gaan mijden.
Of zou die met lage km-stand, ondanks leeftijd, nog wel een ok accu hebben.
Ik snap dat het koffiedik kijken is, maar een nieuwe is te duur voor het weinige gebruik. Waar moet ik echt op gaan letten, leeftijd of km-stand.
Bij de fietsenmaker geweest en die gaf aan dat hun niet veel tweedehands binnen krijgen. En als ze wel iets krijgen is het meestal 5jaar oud en die wil je niet kopen. Onderdelen en accu mogelijk versleten en dus hogere kosten.
Aan de andere kant kreeg ik een aanbod van iemand die haar leasefiets kon overkopen.
Zit er waarheid in de fietsenmaker en moet ik echt tweedehands, op leeftijd, gaan mijden.
Ik snap dat het koffiedik kijken is, maar een nieuwe is te duur voor het weinige gebruik. Waar moet ik echt op gaan letten, leeftijd of km-stand.
Ik had wel het gevoel dat ik met een krachtigere motor te maken had, dus dan zou de koppel altijd begrensd zijn bij Cube, of ik beeldde het me in. De plek waar ik getest had, was verre van ideaal en ik kreeg niet de indruk dat het gewaardeerd werd als ik een ander stuk ging fietsen.Tommie12 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:58:
@LA-384
Wat bedoel je hier precies mee? Zeg maar het tandwiel, maar dan voor een riem? Ik kan idd eens vragen of daar mogelijkheden in zijn. Te zwaar is misschien een groot woord, maar prettig vond ik het ook niet. Ik fietste eigenlijk best lekker de 3e versnelling en ondersteuning op Tour. Ik kwam zonder enige moeite naar de 30. Schakelen naar de 4 trapte beduidend zwaarder, maar misschien ik dat volgende week nog eens beter testen.Dat je met de Nexus 5 de 4 en 5 te zwaar vind, dat is bizar. Dan lijkt het erop dat ze te kleine kransjes monteren achteraan. Eventueel kan je vragen om dat aan te passen, dan is de 1 en 2 ook geschikter voor bergop.
[Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 20-05-2023 15:09]
Als die fiets er goed uitziet, dan kan je daar niks verkeerd mee doen.ToyotaMR2 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:05:
Nog even over tweedehands.
Die batterij is hoogstens een keer of 5-6 geladen, en als die niet lange tijd helemaal meeg was, dan is die fiets een prima koop.
In het slechtste geval kan je een nieuwe batterij kopen, of je batterij laten reviseren.
Dat kost wat, maar dan kan je toch jaren verder.
Het tandwiel en de grootste versnelling zouden bij ca 30 km/h prettig moeten rond trappen, dan heb je ook wat aan je 1ste bij een stevige helling.LA-384 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:07:
[...]
Ik had wel het gevoel dat ik met een krachtigere motor te maken had, dus dan zou de koppel altijd begrensd zijn bij Cube, of ik beeldde het me in. De plek waar ik getest had, was verre van ideaal en ik kreeg niet de indruk dat het gewaardeerd werd als ik een ander stuk ging fietsen.
[...]
Wat bedoel je hier precies mee? Zeg maar het tandwiel, maar dan voor een riem? Ik kan idd eens vragen of daar mogelijkheden in zijn. Te zwaar is misschien een groot woord, maar prettig vond ik het ook niet. Ik fietste eigenlijk best lekker de 3e versnelling en ondersteuning op Tour. Ik kwam zonder enige moeite naar de 30. Schakelen naar de 4 trapte beduidend zwaarder, maar misschien ik dat volgende week nog eens beter testen.
Je kan altijd vragen naar een ander tandwiel, maar kan natuurlijk dat ze daar iets extra voor gaan vragen.
Misschien niet helemaal de juiste plek, maar ik zit te kijken of leasen via mijn werkgever interessant is voor de aanschaf van de nieuwe e-bike. Ik zit echter met de situatie dat ik twee verschillende werkgevers heb (twee verschillende bedrijven), waarbij ik de fiets alleen voor de locatie van werkgever A ga gebruiken (werkgever B is te ver weg). Daarnaast zal ik geen 3 jaar meer werkzaam zijn bij werkgever B.
Tel je in zo'n geval je totale bruto inkomen, waarbij werkgever B slechts administratief "een vinkje" moet zetten, of tel je alleen je inkomen van werkgever A en komt werkgever B totaal niet aan bod?
Tel je in zo'n geval je totale bruto inkomen, waarbij werkgever B slechts administratief "een vinkje" moet zetten, of tel je alleen je inkomen van werkgever A en komt werkgever B totaal niet aan bod?
@LA-384 Sowieso is de ondersteuning boven de 25 km bij een gewone e bike weg dus alles erboven doe je op eigen kracht.
Wil je dus harder dan die 25km met ondersteuning dan zul je naar speed pedelec moeten gaan kijken.
Ik fiets met een nexus 5 en gebruik op de lange stukken versnelling 4 en met weg fietsen versnelling 2 of 3.
Wil je dus harder dan die 25km met ondersteuning dan zul je naar speed pedelec moeten gaan kijken.
Ik fiets met een nexus 5 en gebruik op de lange stukken versnelling 4 en met weg fietsen versnelling 2 of 3.
Nee dat begrijp ikRoos79 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:27:
@LA-384 Sowieso is de ondersteuning boven de 25 km bij een gewone e bike weg dus alles erboven doe je op eigen kracht.

Ik kan me wel voorstellen dat dat wel invloed kan hebben op de eigenschappen van de motor en dat de overbrenging van de versnellingen daardoor ook veranderd (de 1e versnelling is dan mogelijk niet meer de Direct Drive bijvoorbeeld).
@LA-384 In de derde is voor beginnend weg fietsen prima maar met 20/25 kmh trap je je het gompes vind ik en heb je echt 4 of 5 nodig.
De 5de gebruik ik heel nu en dan wel maar niet dagelijks.
Toen ik een nexus 8 had gebruikte ik ook niet alle versnellingen in Nederland, wel in de bergen toen was het laagste verzetten ideaal voor heuvel op en ook het hoogste verzetten voor heuvel af.
Dus dat is eigenlijk een beetje vergelijkbaar met nu de Nexus 5 al heb ik die nog niet mee gehad naar het buitenland.
De 5de gebruik ik heel nu en dan wel maar niet dagelijks.
Toen ik een nexus 8 had gebruikte ik ook niet alle versnellingen in Nederland, wel in de bergen toen was het laagste verzetten ideaal voor heuvel op en ook het hoogste verzetten voor heuvel af.
Dus dat is eigenlijk een beetje vergelijkbaar met nu de Nexus 5 al heb ik die nog niet mee gehad naar het buitenland.
[Voor 5% gewijzigd door Roos79 op 20-05-2023 15:39]
https://www.lidl.nl/p/cri...ike-27-5-zwart/p100364623.
Ik heb nagelezen dat velen geen Lidl fiets willen doordat vele FM bij problemen het niet willen/kunnen maken.
Kunnen jullie iets zeggen over de gebruikte materialen van deze fiets, vind het een mooie fiets voor een knappe prijs.
Ik heb nagelezen dat velen geen Lidl fiets willen doordat vele FM bij problemen het niet willen/kunnen maken.
Kunnen jullie iets zeggen over de gebruikte materialen van deze fiets, vind het een mooie fiets voor een knappe prijs.
23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..
Ik had 'm ook zien verschijnen in hun webshop, moest wel even grinniken. Het is duidelijk dat men de cowboy heeft proberen te klonen qua looks, als je het mij vraagt is dat slechts oppervlakkig geslaagd, maar goed, als het je ding is...Bravertal schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:22:
Bij Lidl is altijd de vraag wat voor onderdelen je krijgt, niet alleen qua kwaliteit maar zeker ook in hoeverre het custom spullen zijn waar geen FM zich aan wil branden. Bij dit soort urban fietsen zou ik daar nog meer twijfels bij hebben dan bij traditionele modellen.
Werkelijk niks aan deze fiets straalt imo degelijkheid of vertrouwen uit, beginnend bij de prijs.
Overigens heb ik ook spullen van lidl waar ik heel blij mee ben, hun Parkside DIY spul is altijd prima voor redelijke prijzen (al ben ik geen veeleisende klusser dus dat zal ook meespelen

[Voor 3% gewijzigd door PhWolf op 20-05-2023 16:55]
Of de voordelen van beide modellen, Goede stijfheid en beter voor kleinere rijdersLA-384 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:42:
[...]
Dat spreekt me ook niet aan helaas en zie ik als de nadelen van beide andere opties samen.

Ik vind bijvoorbeeld bij VdV de trapez misschien nog wel mooier dan het herenmodel, de trapez van Kalkhoff is ook niet verkeerd (Endeavor range).
Ik fiets al 10 jaar met dure electrische fietsen. Mét twee motorsloten, dat wel. Ook geparkeerd bij het station, maar nog nooit gestolen.Tommie12 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:58:
Ik denk dat een groot voordeel voor die swapfiets ook de lagere kans op diefstal (of goede verzekering) is.
Ik denk niet dat Swapfietsen snel gestolen worden, en als je geen mogelijkheid hebt om je fiets binnen te stallen, dan zou ik nooit een eigen dure e-bike zomaar langs de stoep parkeren.
Zelfs als ik een fietstocht maak zal ik mijn fiets nooit uit het zicht parkeren, en een fiets aan een station parkeren in een onbewaakte stalling... dikke no-go.
Ik denk dat goede sloten het té ingewikkeld maken om een fiets mee te nemen en dat hij dan ook blijft staan. Terwijl een paar motorsloten niet meer dan 100 euro kost.
Er is maar één onderdeel aan die fiets waarvan het merk OK is (Tektro remmen). Al de rest is onbekend, en of je dan ooit een onderdeel kan vinden….Bravertal schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:22:
Kijk naar die batterij. denk je dat je binnen 5 jaar nog zo’n exemplaar zou kunnen vinden, of het display…
Zelfs de banden zijn van een totaal ongekend merk.
Ze spreken van een Carbon riem… welk merk? Wat ga je doen als die riem en de tandwielen versleten zijn?
Vraag eens in de winkel wie het onderhoud of een herstelling kan doen, en hoe lang ze onderdelen kunnen leveren? Ik ben benieuwd.
Onbekend maakt onbemind, maar met een beetje huiswerk bij de buren kom je al verderTommie12 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:13:
... Al de rest is onbekend, en of je dan ooit een onderdeel kan vinden…. ....

De Crivit Urban X van de Lidl:
De carbon riem betreft een Gates riemaandrijving
De remmen zijn Tekro hydraulische schijfremmen
De achterwiel naafmotor is de Mivice M080 met krachtsensor in de trapas, geen Bosch of Bafang, maar zeker niet geheel onbekend en wordt oa ook bij Tenways gebruikt.
Framehoogte is 50cm, slechts één maat zoals vaak bij dit soort modellen het geval is.
De banden zijn van het merk Kenda, Niet zo bekend als Schwalbe, maar wel te koop bij fietszaken.
Deze ebike is sterk vergelijkbaar met andere trendy modellen, alleen wat gunstiger geprijsd.
Persoonlijk denk ik dat je er ook net zoveel plezier van kunt hebben, vooral voor korte stadsritjes.
Wat betreft onderhoud zou ik inderdaad even informeren hoe dit geregeld is en anders op zoek naar een fietswerkplaats die geen primaire ebike merken vertegenwoordigd.
[Voor 3% gewijzigd door elinx op 21-05-2023 10:13]
Maar je weet niet of het een CDX, dan wel CDN is.elinx schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:06:
[...]
Onbekend maakt onbemind, maar met een beetje huiswerk bij de buren kom je al verder![]()
De Crivit Urban X van de Lidl:
De carbon riem betreft een Gates riemaandrijving
De remmen zijn Tekro hydraulische schijfremmen
De achterwiel naafmotor is de Mivice M080 met krachtsensor in de trapas, geen Bosch of Bafang, maar zeker niet geheel onbekend en wordt oa ook bij Tenways gebruikt.
Framehoogte is 50cm, slechts één maat zoals vaak bij dit soort modellen het geval is.
De banden zijn van het merk Kenda, Niet zo bekend als Schwalbe, maar wel te koop bij fietszaken.
Deze ebike is sterk vergelijkbaar met andere trendy modellen, alleen wat gunstiger geprijsd.
Persoonlijk denk ik dat je er ook net zoveel plezier van kan hebben, vooral voor korte stadsritjes.
Wat betreft onderhoud zou ik inderdaad even informeren hoe dit geregeld is en anders op zoek naar een fietswerkplaats die geen primaire ebike merken vertegenwoordigd.
Met een lekke band of een remprobleem zal je wel terecht kunnen bij een onafhankelijke FM, maar de rest wordt moeilijk.
Ik blijf het spijtig vinden dat Lidl en andere warenhuizen zich geroepen voelen fietsen, Pc’s of andere spullen te verkopen zonder dat ze een adequate service hebben.
En ja, dat doet Van Moof niet veel beter. Ze hebben wel setvice. Alleen is die ondermaats, onbereikbaar of je hebt enorm lange termijnen.
Ach ja, je ziet ook fietsen van 5 jaar oud die nog geen 1000 km hebben, dat zal deze fiets wel kunnen, maar probeer er geen betrouwbare woon-werk fiets van te maken, dat gaat niet lukken.
Korte update, Ik heb gemerkt dat ik wel heel ver op de tenen trapte. Ik probeer er nu op te letten m'n voeten iets meer naar voor te plaatsen. Dat helpt zowel met zadel hoogte en hielruimte. Wel wat gewoon worden qua houding cadans, ik was hogere cadans met lagere kracht gewoon.roffeltjes schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:49:
FWIW, YMMV etc. Ik heb decennia met de voorvoet gefietst. Desondanks was ik heel snel gewend aan de nieuwe positie. Ik doe een sport met heel veel voorvoetwerk, niet het idee dat het bijt met mijn fietsen![]()
Het is op zich eigenlijk heel simpel: doe je zadel 2-4 cm omlaag (jij hebt grote schuiten, dus je zal wat meer moeten zakken dan ik denk ik) en schuif je voet naar het midden en geef het een weekje een kans.
Vanmorgen naar de fietsenmaker geweest met het versnellingsprobleem. Ze hebben voorlopig de "fout" wat naar beneden gezet, dus i.p.v. de hoge versnellingen die slecht afgesteld staan, is het nu een beetje stroef zowel bij de aller hoogste als laagste versnellingen. Na een half uur er mee bezig te zijn, gingen ze vervang onderdelen bestellen, want ze kregen het niet goed. Beetje raar voor een nieuwe fiets.
Ondertussen wel al 180km er op gezet, en heb nog steeds 2 blokjes batterij (40km geschat bereik) over.
Maar dat is niet gek als je vooral boven de 25km fietst toch dan gebruik je gewoon veel minder batterij.IceTeaGX schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:29:
[...]
Ondertussen wel al 180km er op gezet, en heb nog steeds 2 blokjes batterij (40km geschat bereik) over.
Het lijkt eigenlijk wel mee te vallen. alles is te doen door een fietsenmaker exclusief de motor. Daarnaast hebben ze Fietsned als onderhoudsbedrijf. De motor zelf is ook geen complete onbekende, lijkt dezelfde M080 te zijn als in de Tenways. En al gok ik dat een Tenways dealer dit soort dingen niet aanneemt omdat motor issues hoofdpijn dossiers zijn, er is dus duidelijk wel een verdeler voor die motoren.Tommie12 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:37:
[...]
Met een lekke band of een remprobleem zal je wel terecht kunnen bij een onafhankelijke FM, maar de rest wordt moeilijk.
Het is dus niet ideaal, maar het is ook weer niet een VM waar een deel van het spul dusdanig custom is dat je de halve cockpit moet vervangen of electronica wat geen enkel ander merk heeft.
Als ik heel eerlijk ben is dat bij de Nederlandse A-merken het niet echt anders. Versnelling, remmen en banden zijn van de grote jongens, de rest is no-name spul (vaak uit de grote stal van Shumpert). Zolang het niet te custom is, is het allemaal wel te vervangen. Ook bij A-merken ben ik altijd huiverig voor custom verlichting, vorken en cockpits. Koga heeft wel weer een duidelijke spec sheet, maar die hebben dan weer die vervelende feathershock vork.Tommie12 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:13:
[...]
Er is maar één onderdeel aan die fiets waarvan het merk OK is (Tektro remmen). Al de rest is onbekend, en of je dan ooit een onderdeel kan vinden….
En blijkbaar kunnen ze er genoeg leveren? (Ik dacht dat zulke bedrijven vaak stunten met aanbiedingen maar er dan slechts een zeer beperkt aantal op voorraad hadden).Bravertal schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:22:
Waarom "vervelende feathershock" voorvork??roffeltjes schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:58:
Koga heeft wel weer een duidelijke spec sheet, maar die hebben dan weer die vervelende feathershock vork.
Zelf ken ik dat type voorvork van mijn vorige gewone fiets, Batavus Galibier, wegligging en sturen was héél stabiel en makkelijk, ook als je even zonder handen wil rijden op een slechte ondergrond.
Eigenlijk is er weinig of geen verschil met een fiets zonder verende voorvork, als mijn huidige Batavus Dinsdag ebike, met intussen toch al +15000 km

De klassiek verende voorvork fietsen die ik ken, rijden nooit zo makkelijk in de stad /bochten /stoepranden /afdaling aan 50 km/u (Ardennen, Maastricht)

Mocht ik ooit een nieuwe ebike moeten kopen, (zal niet voor morgen zijn) wil ik wel eens proefrijden met de nieuwe Koga S30, met feathershock voorvering...
Allereerst het kan best, Koga verkoopt ze al heel lang. Maar het is niet ideaal en heeft een aantal beperkingen die eigenlijk onnodig zijn.
Korte verhaal: nauwelijks instelbaar te klein uitgevoerd, daardoor kwetsbaar, moeilijk te servicen.
Lange verhaal:
De Feather shock is een elastomeer vork en biedt beperkte vering in een klein buisje. In dat zelfde buisje zit ook je vorkbuis gestopt. Cannondale gebruikte het Headshok systeem, maar dat is een veel groter luchtgeveerd systeem uitgevoerd met een grotere veerweg. Dat was dan ook bedoeld voor off-road gebruik van het hoogste niveau.
Sowieso is elastomeren vering al een beetje iffy omdat je die niet op je gewicht kan afstellen, daarnaast gaan de rubbers gewoon uiteindelijk kapot en moeten ze op tijd worden vervangen voordat je de boel echt sloopt.
Elke vering gaat over het veren van een gladde buis (meestal twee gladde buizen)door een aantal geleide ringen (buis in buis), maar de vorkbuis draait ondertussen ook op twee lagerschalen (boven en onder). Het is dus erg proppen in een Koga vorkbuis, waardoor het relatief klein moet zijn. Klein (in diameter) betekent minder stijf en dus zwakker. Dat het stijver voelt dan gewone budget vorken is correct, maar die flexen vooral bij de vorkpoten, niet in het balhoofd zelf. Vergelijk je een Koga echter met een goede luchtvork met dikke poten is de Koga niet stijver en biedt minder veerweg.
Het kwetsbare en het servicen gaan hier in elkaar grijpen; Verende vorken moeten regelmatig geserviced worden. Uit elkaar, schoongemaakt, gevet en voorzien van nieuwe keerringen of zelfs geleide ringen. Rockshox stelt dat dat op 100-200 uur ligt, maar dat zijn MTB's, dus dat ligt voor een gewone fiets wel lager. Hoe het ook moge zijn, een standaard verende vork is al lastig te servicen (niet voor niets dat er dedicated bedrijven voor zijn) en juist die Koga vork is niet zo makkelijk (complex, klein, relatief kleine fabrikant).
Juist op veel-fiets communities (Fietserbond, Wereldfietser) zie je daarom veel klachten over deze vork.
Ik ben voor gewone fietsen niet zo'n fan van voorvering (al was het maar vanwege het bovengenoemde onderhoud), maar een goede Suntour vork werkt prima. Goedkoper, normale dikke vorkbuizen, instelbaar op je gewicht, een grote veerweg en een standaard balhoofdpartij waardoor beide ruimte hebben en relatief simpel kunnen worden bijgesteld. Veel FM's kunnen hem zelf servicen of sturen hem op.
[Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 21-05-2023 20:16]
Voor mijn vrouw schaffen we een gazelle Grenoble c8 aan, na een ietwat lange zoektocht
.
Op deze fiets zit een intuvia display, in het midden van het stuur. Nu zal, iig nog komend half jaar, regelmatig een peuter op een voorzitje meefietsen. Nu is het geval dat deze kleine man enorm geïntrigeerd raakt door tech (lees knopjes).
Weet iemand of zo’n display iets van een vergrendel optie heeft tijdens het fietsen, of een andere manier om grijpgrage vingertjes te weren?

Op deze fiets zit een intuvia display, in het midden van het stuur. Nu zal, iig nog komend half jaar, regelmatig een peuter op een voorzitje meefietsen. Nu is het geval dat deze kleine man enorm geïntrigeerd raakt door tech (lees knopjes).
Weet iemand of zo’n display iets van een vergrendel optie heeft tijdens het fietsen, of een andere manier om grijpgrage vingertjes te weren?
Ik ben geen didact, maar wat ik zou proberen:JeyJey schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:22:
Keertje met hem alle knopjes doorlopen en vertellen dat hij dat niet mag doen als je fietst. Als je weggaat mag hij hem aan zetten, als je afstapt mag hij hem uit zetten. Verder geen punt van maken, zo spannend is het niet.
Met onze peuters konden we prima dit soort afspraken maken.
Er zijn doorzichtige beschermhoezen die over het scherm en de knoppen gaan. Maakt de knoppen iets minder bedienbaar. Misschien net genoeg voor zolang ze voorop zitten (+-9 maand tot +-2 jaar).JeyJey schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:22:
Voor mijn vrouw schaffen we een gazelle Grenoble c8 aan, na een ietwat lange zoektocht.
Linkje / voorbeeld. Maar zijn overal wel te koop.
Mijn accu van de elektrische fiets lijkt op het display erg te fluctueren als ik een hoge stand gebruik. Je ziet hem dan met kracht geven omlaag schieten maar als je dan op snelheid bent dan schiet de accustand weer omhoog.
Ik heug me hier iets gelezen te hebben dat dit niet perse hoeft te betekenen dat je hele batterij op is maar dat er misschien een component niet goed meer is? Er is zo'n 5500 km mee gereden en het is een fiets uit 2018. Of ben ik genoodzaakt om een nieuwe batterij aan te schaffen?
Ik heug me hier iets gelezen te hebben dat dit niet perse hoeft te betekenen dat je hele batterij op is maar dat er misschien een component niet goed meer is? Er is zo'n 5500 km mee gereden en het is een fiets uit 2018. Of ben ik genoodzaakt om een nieuwe batterij aan te schaffen?
Lijkt op een verhoogde interne weerstand.sassymousasi schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:32:
Mijn accu van de elektrische fiets lijkt op het display erg te fluctueren als ik een hoge stand gebruik. Je ziet hem dan met kracht geven omlaag schieten maar als je dan op snelheid bent dan schiet de accustand weer omhoog.
Hoe is je bereik, is dat ook sterk gezakt?
Het is een tweedehands. Bereik op 1 lijkt relatief goed, maar als ik hem op hogere standen zet dan zie je hem leeglopen als je kracht zet, gaat wel weer omhoog als de motor niet meer hoeft te werken maar op stand 3 of meer is het maximaal 10km.Tommie12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:33:
[...]
Lijkt op een verhoogde interne weerstand.
Hoe is je bereik, is dat ook sterk gezakt?
Dan vrees ik toch dat je de batterij moet vervangen of laten reviseren.sassymousasi schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:35:
[...]
Het is een tweedehands. Bereik op 1 lijkt relatief goed, maar als ik hem op hogere standen zet dan zie je hem leeglopen als je kracht zet, gaat wel weer omhoog als de motor niet meer hoeft te werken maar op stand 3 of meer is het maximaal 10km.
Zo'n vermoeden had ik al inderdaad. Dank voor het bericht.Tommie12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:57:
[...]
Dan vrees ik toch dat je de batterij moet vervangen of laten reviseren.
En even om te leren, wat als de actieradius in dat opzicht niet veel naar beneden was gegaan wat betekende het dan?
Mogelijk een slecht contact of een electronisch probleem.sassymousasi schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:55:
[...]
Zo'n vermoeden had ik al inderdaad. Dank voor het bericht.
En even om te leren, wat als de actieradius in dat opzicht niet veel naar beneden was gegaan wat betekende het dan?
@sassymousasi Met welke snelheid fiets je als je dit probleem hebt?
Ging jouw fiets ook niet harder als de 25km?
Kan het zijn dat dat meer belastend voor de accu is?
Als je met een standaard 25km/h fiets rijdt die niet opgevoerd is goed hard trapt en steeds 30km/h rijdt, dan kan je batterij wel héél lang mee.Roos79 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:00:
En als je dat lang kan vol houden, dan zou ik geen electrische fiets kopen.
Dit hangt van de stand af maar op stand 3 ga ik dan 25km/u.Roos79 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:00:
Om deze reden heb ik er ook 2, een gewone fiets voor in de stad met regelmatig een kind achterop en een spd pedelec voor de 18 kilometer naar mn werk. Ideaal.Paulburg schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:38:
@Ferry34
Ik heb inderdaad een tijdje aan een speed pedelec gedacht, maar omdat mijn zoontje mee moet en ik er in de toekomst meerdaagse touren wil maken wil ik graag een fiets die overal mag rijden.
Ik ben begonnen aan een zoektocht naar een electrische fiets voor mijn zoontje van 11. Deze mag in augustus naar de middelbare school, wat enkele reis ongeveer 17km is. Zelf leek trein en bus me handiger, maar mijn vrouw denkt toch meer aan fietsen. Nu is hij nog vrij kort, ongeveer 1,43, wat de zoektocht niet zo makkelijk maakt.
Nu heb ik nog een paar overwegingen: Is een Decathlon/Lidl geschikt voor dagelijks gebruik?
Als ik daar prijzen zie van tussen de 900 en 1600 voor een fiets valt me dat best mee als ik het vergelijk wat wat mijn moeder voor haar fiets betaald heeft.
Nu had ik een Riverside 500E gezien, maar vraag me daarbij af of de sportieve houding wel geschikt is voor dagelijks heen en weer naar school.
Zelf lijkt me een zit rechtop veel rustiger dan zo voorover hangen. Maar ik ben dan ook geen 11 meer
Als iemand een tip richting een ander model heeft dan is dat ook welkom.
Nu heb ik nog een paar overwegingen: Is een Decathlon/Lidl geschikt voor dagelijks gebruik?
Als ik daar prijzen zie van tussen de 900 en 1600 voor een fiets valt me dat best mee als ik het vergelijk wat wat mijn moeder voor haar fiets betaald heeft.
Nu had ik een Riverside 500E gezien, maar vraag me daarbij af of de sportieve houding wel geschikt is voor dagelijks heen en weer naar school.
Zelf lijkt me een zit rechtop veel rustiger dan zo voorover hangen. Maar ik ben dan ook geen 11 meer

Ja en nee. Ja als je zelf de fiets een beetje onderhoudt bv bijstellen van de remmen en in de gaten houdt voor losgetrilde boutjes oid. En schoolfietsen vallen vaak om, dan kan er ook iets beschadigen. Qua onderdelen zou ik op de goedkope modellen direct het zadel en de trappers vervangen voor iets beters. En als de buitentemperatuur onder de 10 graden komt, de batterij alleen binnen in een verwarmde ruimte opladen. De instap Lidl fiets (Colorado Arrow) nu 6600 km op de teller na 1,5 jr, dingen als ketting, accu, schakelsysteem, tandwielen houden zich voorlopig nog prima.jopie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:16:
Ik ben begonnen aan een zoektocht naar een electrische fiets voor mijn zoontje van 11. Deze mag in augustus naar de middelbare school, wat enkele reis ongeveer 17km is.
Zou zelf een beetje op zoektocht gaan naar een goede 2e hands van een goed merk.jopie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:16:
Ik ben begonnen aan een zoektocht naar een electrische fiets voor mijn zoontje van 11. Deze mag in augustus naar de middelbare school, wat enkele reis ongeveer 17km is. Zelf leek trein en bus me handiger, maar mijn vrouw denkt toch meer aan fietsen. Nu is hij nog vrij kort, ongeveer 1,43, wat de zoektocht niet zo makkelijk maakt.
Zelf lijkt me een zit rechtop veel rustiger dan zo voorover hangen. Maar ik ben dan ook geen 11 meer![]()
Ook omdat je te maken gaat krijgen met puberale omgang van de fiets. Dit is geen verwijt naar je zoontje toe, nee, maar ze staan met vele in een fietsenrek en ook andere schoolgenootjes gaan niet vaak zachtzinnig om met hun fiets. Als je zoontje de kalverliefde gaat ontdekken springt het meisje ook lekker achterop en belast je de fiets behoorlijk. Dat hoort bij het schoolleven.
Zelf zou ik van die budgetmerken vandaan blijven en eigenlijk alleen al omdat de accu vaak slecht is verpakt wat eerder brand kan veroorzaken en omdat de kwaliteit toch niet van de beste is. Zand, pekel, regen, vorst en vocht gaat die fiets over zich heen krijgen. Daarom is mijn advies om een goede 2e hands te kopen bij een erkende fietsenmaker bij jou in de buurt. Supermarktfietsen zijn vaak van zeer slechte kwaliteit en op een goede 2e hands zitten ook vaak betere remmen en het geheel kan meer hebben/veiliger voor je kind.
Je wilt immers toch dat het onderhoud wordt gedaan bij je lokale fietsenmaker.
*jimh307 mocht elke dag met de trapfiets naar school. Weer of geen weer; hup die fiets op en elke dag 2x15 km trappen. Toen had je nog geen e-bikes.

Wij hebben inderdaad zo'n doorzichtige beschermhoes over het display zitten.JeyJey schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:22:
Voor mijn vrouw schaffen we een gazelle Grenoble c8 aan, na een ietwat lange zoektocht.
Onze kleinzoon van 2 jaar zit er wel aan, maar drukt niet op de knoppen van het display.
Voor mij niet anders.jimh307 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:03:
[...]
*jimh307 mocht elke dag met de trapfiets naar school. Weer of geen weer; hup die fiets op en elke dag 2x15 km trappen. Toen had je nog geen e-bikes.
In de winter met de bus maar alleen als het geen weer was om te fietsen. Regen hoort bij fietsen naar school. Dus die reden valt al af. Kou kan je tegen kleden. Dus valt ook af, of het moest 10 graden vriezen. Dan werd het een ander verhaal.
Blijf dus eigenlijk alleen gladde wegen over. Die had je toen vaker dan tegenwoordig.
Google (afbeeldingen) een keer “how my parents went to school”.
[Voor 12% gewijzigd door Foxhill op 23-05-2023 12:17]
Hier in de buurt zie ik bijna alle scholierenjopie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:16:
Zelf lijkt me een zit rechtop veel rustiger dan zo voorover hangen. Maar ik ben dan ook geen 11 meer![]()
op de Cortina U4 zowel gewoon als e bike. Wij hebben zelf deze fietsen ook, alleen dan nog met een voorwielaandrijving. Omdat we zelf meer willen gaan fietsen en over willen naar de middenmoter nu andere fietsen besteld maar verder echt heel tevreden over de cortina.
Mijn jongens van inmiddels 16 en 18 hebben ook jaren gezeurd om een ebike voor hun 2x15 km. Heb ze verteld dat ik op mijn 50ste voor het eerst een ebike kocht. Inmiddels zijn ze eraan gewend en hebben geen last van obesitas.
Om hier nog even op terug te komen en voor het geval iemand met dezelfde vraag zit. Ik heb contact gehad met lease-a-bike en dit is hun antwoord;LA-384 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:17:
Misschien niet helemaal de juiste plek, maar ik zit te kijken of leasen via mijn werkgever interessant is voor de aanschaf van de nieuwe e-bike. Ik zit echter met de situatie dat ik twee verschillende werkgevers heb (twee verschillende bedrijven), waarbij ik de fiets alleen voor de locatie van werkgever A ga gebruiken (werkgever B is te ver weg). Daarnaast zal ik geen 3 jaar meer werkzaam zijn bij werkgever B.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wat mal. Bijtelling heet zo omdat er een bedrag bij je verzamelinkomen wordt geteld. Ik heb altijd aangenomen dat het niet uitmaakt of je één of dertig werkgevers hebt. Maar goed. Zij zullen t vast weten.LA-384 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:01:
[...]
Om hier nog even op terug te komen en voor het geval iemand met dezelfde vraag zit. Ik heb contact gehad met lease-a-bike en dit is hun antwoord;
***members only***
Peace is not simply the absence of war.
@LA-384 Via welke werkgever ga je de fiets leasen, A of B? Aangezien je de fiets alleen gaat gebruiken om naar werkgever A te fietsen, heeft werkgever B er niks mee te maken, toch?
Voor de uiteindelijke bijtelling en het geldende belastingtarief zal dat niet uitmaken, dat wordt gewoon op je totale belastbaar inkomen gerekend.
Overigens zou ik wel even checken wat er gebeurt met je recht op (belastingvrije) reiskostenvergoeding. Voor werkgever A zal die waarschijnlijk vervallen als je gebruik maakt van een fiestlease-constructie via de werkgever, maar ik weet niet of dat ook geldt voor de tweede werkgever.
https://www.rijksoverheid...n/fiets/fiets-van-de-zaak
Voor de uiteindelijke bijtelling en het geldende belastingtarief zal dat niet uitmaken, dat wordt gewoon op je totale belastbaar inkomen gerekend.
Overigens zou ik wel even checken wat er gebeurt met je recht op (belastingvrije) reiskostenvergoeding. Voor werkgever A zal die waarschijnlijk vervallen als je gebruik maakt van een fiestlease-constructie via de werkgever, maar ik weet niet of dat ook geldt voor de tweede werkgever.
https://www.rijksoverheid...n/fiets/fiets-van-de-zaak
@KroeT @B64 Ik zou ook denken dat het totale salaris van toepassing is, maar ik heb er verder geen verstand van en geen tijd om me er helemaal in te verdiepen. Vandaar dat ik mn vraag eerst hier stelde en daarna aan de partij wiens dagelijkse werk het is.
Ik heb mn vraag specifiek genoeg gesteld dacht ik zo, dus het antwoord lijkt me maar op 1 manier te interpreteren.
Ik ga de gok ook niet nemen, want het verschil is iets van €1700,- (€1100 voordeel tov €600 nadeel).
De sweetspot zit ongeveer op €2000,- verdien je bij de betreffende werkgever waar je de regeling laat plaatsvinden minder dan dat, heb je er geen voordeel bij (tenzij de werkgever de leasekosten op zich neemt).
Ik heb mn vraag specifiek genoeg gesteld dacht ik zo, dus het antwoord lijkt me maar op 1 manier te interpreteren.
Ik ga de gok ook niet nemen, want het verschil is iets van €1700,- (€1100 voordeel tov €600 nadeel).
De sweetspot zit ongeveer op €2000,- verdien je bij de betreffende werkgever waar je de regeling laat plaatsvinden minder dan dat, heb je er geen voordeel bij (tenzij de werkgever de leasekosten op zich neemt).
[Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 24-05-2023 18:37]
Vraagje
Vandaag wezen kijken naar een e-bike bij een bekende zaak in Apeldoorn.
Betreft een demo model (cortina e-silento pro). De fiets heeft een kilometerstand van ongeveer 950km en ziet er verder als nieuw uit. Is de stand niet wat veel voor een demo model ? Krijg een korting van €600,- en ruil mijn oude fiets erbij in (oud ding waar je toch bijna niks voor krijgt) en standaard de 2 jaar garantie.
Ben een leek op het gebied van e-bikes.
Alvast dank voor uw reactie!
Betreft een demo model (cortina e-silento pro). De fiets heeft een kilometerstand van ongeveer 950km en ziet er verder als nieuw uit. Is de stand niet wat veel voor een demo model ? Krijg een korting van €600,- en ruil mijn oude fiets erbij in (oud ding waar je toch bijna niks voor krijgt) en standaard de 2 jaar garantie.
Nee, want die is spliksplinternieuw. Naja, het is duidelijk een voortborduursel van de E-Nova PT die al langer bestaat. Daarmee zullen mensen wel ervaring hebben. Wat ze hetzelfde hebben is een slap frame en hoge prijs voor wat je krijgt. Maar ook een mooi uiterlijk met slank geheel en afgewerkte delen. Waarin ze verschillen is dat die Evia tenminste geen instap motor of accu meer als optie heeft en het voorverinkje is vernieuwd. Laten we hopen dat die dan iets beter is geworden.Huisje1 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:17:
Iemand hier al bekend met de nieuwe Koga evia pro?
Dankjewel! Klinkt niet heel positief, nou ja ik ga het zien.Foxhill schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:37:
[...]
Nee, want die is spliksplinternieuw. Naja, het is duidelijk een voortborduursel van de E-Nova PT die al langer bestaat. Daarmee zullen mensen wel ervaring hebben. Wat ze hetzelfde hebben is een slap frame en hoge prijs voor wat je krijgt. Maar ook een mooi uiterlijk met slank geheel en afgewerkte delen. Waarin ze verschillen is dat die Evia tenminste geen instap motor of accu meer als optie heeft en het voorverinkje is vernieuwd. Laten we hopen dat die dan iets beter is geworden.
Het is wel veel km voor een demo. Dat is niet erg voor jou. Maar dan is iets meer dan 16,66% (?) misschien nog wel haalbaar.MichelHM schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:06:
Vraagje
Een demo met zo’n kilometerstand moet trouwens op de factuur wél 21% BTW en géén ‘marge’ vermeld hebben. Anders is het een gebruikte fiets. Op een gebruikte fiets heb je geen fabrieksgarantie en die zou dan ook veel goedkoper moeten zijn. Het zal vast kloppen hoor, maar check het even.
Op dit moment heb ik een 4-5 jaar oude Sparta M8B. Deze e-bike heeft de Bosch Active Plus motor en 8 Nexus versnellingen.
Nu heb ik al een tijdje een probleem met mijn 5de versnelling:
Als ik de e-bike aanzet en de versnelling staat in zijn 5 dan trapt de ketting door.
Echter als de e-bike niet aanstaat dan trapt de 5de versnelling niet door…
Het gele streepje van de Nexus naaf staat op de correcte plek (is dus goed gecalibreerd) en de fiets rijdt verder perfect in alle andere versnellingen.
Heeft iemand dit al een keer eerder meegemaakt? Zal het helpen om de tandwielen van de trapas en de nexus naaf te vernieuwen? Of heeft dat uberhaupt geen zin omdat de fiets niet doortrapt als de motor uitstaat?
Nu heb ik al een tijdje een probleem met mijn 5de versnelling:
Als ik de e-bike aanzet en de versnelling staat in zijn 5 dan trapt de ketting door.
Echter als de e-bike niet aanstaat dan trapt de 5de versnelling niet door…
Het gele streepje van de Nexus naaf staat op de correcte plek (is dus goed gecalibreerd) en de fiets rijdt verder perfect in alle andere versnellingen.
Heeft iemand dit al een keer eerder meegemaakt? Zal het helpen om de tandwielen van de trapas en de nexus naaf te vernieuwen? Of heeft dat uberhaupt geen zin omdat de fiets niet doortrapt als de motor uitstaat?
Check niet alleen de bovenkant op de as met de afstelling, maar ook de onderkant. Kan soms wel eens verschillen en als je de naaf op de onderkant afstelt ipv streepjes op de bovenkant moet het goed zijn.
Als dat niet helpt de binnenkabel eruit halen en van voor tot achter insmeren.
Vervangen van de ketting en tandbladen heeft alleen zin als ze versleten zijn.
Een Nexus 8 trapt bij verkeerde afstelling vaak in de 5e door en niet in een minder snel in een andere versnelling. Dit komt omdat de 5e de direct drive is.
Als dat niet helpt de binnenkabel eruit halen en van voor tot achter insmeren.
Vervangen van de ketting en tandbladen heeft alleen zin als ze versleten zijn.
Een Nexus 8 trapt bij verkeerde afstelling vaak in de 5e door en niet in een minder snel in een andere versnelling. Dit komt omdat de 5e de direct drive is.
[Voor 17% gewijzigd door madmaxf1 op 24-05-2023 23:37]
Wat @madmaxf1 zegt. Plus:
Of je ketting en tandwiel versleten is kun je meten met een tooltje. Heb je die niet dan is iets meer ervaring nodig. Je ketting is versleten als die te veel van het voortandwiel af te trekken is. Het achtertandwiel is versleten als tussen de tandjes geen halve rondjes meer zijn, maar grote halve ovalen. Als je twijfelt laat een fietsenmaker even kijken.
Hoeveel km heeft je fiets gelopen? Dat is misschien een indicatie. Bij 5000km is het normaal nog niet versleten (naafversnelling), bij 15000km zeker weten wel.
Staat je ketting netjes op spanning? Dus kan hij ongeveer een centimeter op en neer midden-onder?
Als je ketting niet versleten is, netjes gesteld is, en je versnellingsnaaf is netjes afgesteld dan trapt misschien je versnellingsnaaf door omdat die versleten is. Ook dat gebeurd vaak eerst in de middelste versnellingen.
Of je ketting en tandwiel versleten is kun je meten met een tooltje. Heb je die niet dan is iets meer ervaring nodig. Je ketting is versleten als die te veel van het voortandwiel af te trekken is. Het achtertandwiel is versleten als tussen de tandjes geen halve rondjes meer zijn, maar grote halve ovalen. Als je twijfelt laat een fietsenmaker even kijken.
Hoeveel km heeft je fiets gelopen? Dat is misschien een indicatie. Bij 5000km is het normaal nog niet versleten (naafversnelling), bij 15000km zeker weten wel.
Staat je ketting netjes op spanning? Dus kan hij ongeveer een centimeter op en neer midden-onder?
Als je ketting niet versleten is, netjes gesteld is, en je versnellingsnaaf is netjes afgesteld dan trapt misschien je versnellingsnaaf door omdat die versleten is. Ook dat gebeurd vaak eerst in de middelste versnellingen.
Vanmorgen op de spd pedelec haalde ik een fietser in die vervolgens met 40km/h in mijn kielzog ging hangen en dat moeiteloos volhield, was niet de eerste keer dat dit gebeurde
Nieuw type met middenmotor, ik neem aan met een Bosch performance line (geloof dat de nieuwe versies 85Nm koppel hebben en de mijne uit 2016 iets van 65Nm)
Met dit soort overpowered motoren op gewone eBikes is het dus een kwestie van begrenzer er af en lekker 40 rijden? pak kans 0... Op zo'n moment vraag ik me toch af waarom ik braaf met een helm, geel plaatje en bromfietsverzekering rij
SideNote: dit soort motoren verkopen op een 25km/h max fiets is en blijft imho natuurlijk totale onzin in ons vlakke landje, zelfs op mijn zwakkere/oudere versie kom ik niet onder de 30km/h als ik rustig trap. Dus met maar 25 max heb je in de hoogste stand een meetrapbrommer waar je puur voor de vorm weerstandsloos je benen beweegt

Nieuw type met middenmotor, ik neem aan met een Bosch performance line (geloof dat de nieuwe versies 85Nm koppel hebben en de mijne uit 2016 iets van 65Nm)
Met dit soort overpowered motoren op gewone eBikes is het dus een kwestie van begrenzer er af en lekker 40 rijden? pak kans 0... Op zo'n moment vraag ik me toch af waarom ik braaf met een helm, geel plaatje en bromfietsverzekering rij

SideNote: dit soort motoren verkopen op een 25km/h max fiets is en blijft imho natuurlijk totale onzin in ons vlakke landje, zelfs op mijn zwakkere/oudere versie kom ik niet onder de 30km/h als ik rustig trap. Dus met maar 25 max heb je in de hoogste stand een meetrapbrommer waar je puur voor de vorm weerstandsloos je benen beweegt

@_Anvil_ Ach, ik heb een e-bike van 10 jaar oud met een 40Nm motor en dat is voor mij meer dan genoeg. Het is vooral lekker met op gang komen, ik ben al wat ouder en dan is dat wel fijn voor de knieën. Al die nieuwe modellen met 85Nm of zelfs meer begrijp ik niet echt voor een 25km/u e-bike. In Nederland dan welteverstaan. Met bergen in je omgeving zal het wel een stuk anders zijn.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied
Zie soms door de bomen het bos niet meer. Wil graag een e-bike voor werk (20km enkele reis dus 40km op een dag). Rij nu met de fiets van mijn vrouw een Stella met voorwielmotor en een mand voorop waar ik mijn tas in kan doen (dikke plus!).
De "hippe" fietsen zijn niet te doen want daar kun je vaak geen mand of krat voorop zetten. Wil graag mijn tas kunnen zien met fietsen en al die tijd op mijn rug vind ik niks (vooral in de zomer).
Blijft er dan alleen een soort transport fiets over? Dan moet ik toch kijken naar een Stella of Gazelle.
De "hippe" fietsen zijn niet te doen want daar kun je vaak geen mand of krat voorop zetten. Wil graag mijn tas kunnen zien met fietsen en al die tijd op mijn rug vind ik niks (vooral in de zomer).
Blijft er dan alleen een soort transport fiets over? Dan moet ik toch kijken naar een Stella of Gazelle.
Hmm totale onzin? Ben anders goed blij met mijn Bosch Performance motor als ik met 2 kids en boodschappen weg fiets bij het stoplicht! En als ik jou langs zie komen haak ik idd lekker aan met 40_Anvil_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:32:
Vanmorgen op de spd pedelec haalde ik een fietser in die vervolgens met 40km/h in mijn kielzog ging hangen en dat moeiteloos volhield, was niet de eerste keer dat dit gebeurde![]()

Hoe groot is die tas wel niet? Ik heb 2 heavy duty Koga fietstassen waar ik alles in kan proppen, inclusief 15inch laptop.DJ-Promo schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:46:
Zie soms door de bomen het bos niet meer. Wil graag een e-bike voor werk (20km enkele reis dus 40km op een dag). Rij nu met de fiets van mijn vrouw een Stella met voorwielmotor en een mand voorop waar ik mijn tas in kan doen (dikke plus!).
En 20 km op een gewone eBike? Klinkt als een pedelec afstand (of een "ik ga lekker ook 40"versie zoals van de reactie hierboven

Dat is toch niet zo heel gek? Ik doe 2x 18km per dag op een basic single speed e-bike. Daar doe ik, inclusief goede timing met de pont, 50~55 minuten over._Anvil_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:46:
[...]
En 20 km op een gewone eBike? Klinkt als een pedelec afstand
Ter vergelijking: met een beetje pech doe ik er met veel file met de auto net zo lang over als op de fiets en op wonderbaarlijke dagen zonder enige file zo'n 30 minuten.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ah ok, ik woon in filevrij gebied, dus de auto is wat rapper (18 min). Maar ik heb persoonlijk weinig tijd en zin in 2 uur reistijd per dag per fiets. Bij mij is het de helft met de spd pedelec (32min).
[Voor 8% gewijzigd door _Anvil_ op 26-05-2023 09:34]
Speed pedelec? Waarom?_Anvil_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:46:
..... 20 km op een gewone eBike? Klinkt als een pedelec afstand....
Ik heb dit jarenlang op een lichte fiets gedaan naar Amsterdam 3x pw vice versa, met als rustpuntje de pont over het IJ.
OV was net zo snel of iets langzamer, auto was wel wat sneller, maar ik vond file rijden niet mijn hobby.
Met de ebike is dit vooral wat aangenamer met tegenwind, waardoor de snelheid wat constanter blijft.
[Voor 12% gewijzigd door elinx op 25-05-2023 11:10]
Kan ik me voorstellen, niet iedereen heeft daar zin in_Anvil_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:05:
Maar ik heb persoonlijk weinig tijd en zin in 2 uur reistijd per dag per fiets.

Zelf vind ik het wel lekker, zeker omdat ik toch mijn beweging nodig heb. Op dagen dat ik met de auto ga moet ik bij thuiskomst eerst nog 30~45 minuten wandelen, luisterend naar een podcast; anders heb ik de hele dag alleen maar gezeten (auto, kantoor, thuis op de bank) en dan word ik erg ongelukkig. Op de fiets heb ik meteen mijn beweging gehad.
In mijn geval is het rekensommetje qua tijd dan:
- 60 minuten auto (best case) + 30 minuten wandelen = 90 minuten
- 100 minuten auto (semi-worst case) + 30 minuten wandelen = 130 minuten
- 110 minuten fietsen (waarvan 15 minuten stilstaand op de pont een boek lezen)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
En ik accepteer om die reden 2 x 100 minuten (fiets) in plaats van 1 x 100 (auto met evt file). Die extra tijd maakt me gelukkiger en fitter. Maar het zijn allemaal persoonlijke keuzes, ieder zijn ding.
De remschijf van het achterwiel van onze Lovens elektrische bakfiets maakt op een specifiek punt elk rondje dat ie draait een licht schurende geluid. Nu heb ik de remblokjes proberen af te stellen, en daarbij vielen me twee dingen op:
Kan iemand e.e.a. bevestigen of ontkennen?
- Zonder de rem in te knijpen is er erg weinig ruimte tussen remblokjes en remschijf, ogenschijnlijk op bepaalde delen vrijwel niets. Ik heb te weinig ervaring om te beoordelen of dit is zoals het hoort te zijn. Kan en wil iemand daar iets over zeggen?
- De twee "haakjes" rechts zitten een stuk meer naar rechts dan de linkse twee naar links zitten. Ik twijfel dan ook of de remblokjes zonder te remmen voldoende terug bewegen?
[Voor 18% gewijzigd door JBS op 25-05-2023 15:32]
Behalve de 2 remschoentjes zit er ook een 'lip' in die de remblokjes terugduwen en als een van die lipjes is afgebroken dan maakt de rem een tikkend geluid wat tijdelijk is op te lossen door deze te vervangen.JBS schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:13:
De remschijf van het achterwiel van onze Lovens elektrische bakfiets maakt op een specifiek punt elk rondje dat ie draait een licht schurende geluid. Nu heb ik de remblokjes proberen af te stellen, en daarbij vielen me twee dingen op:[Afbeelding]
- Zonder de rem in te knijpen is er erg weinig ruimte tussen remblokjes en remschijf, ogenschijnlijk op bepaalde delen vrijwel niets. Ik heb te weinig ervaring om te beoordelen of dit is zoals het hoort te zijn. Kan en wil iemand daar iets over zeggen?
- De twee "haakjes" rechts zitten een stuk meer naar rechts dan de linkse twee naar links zitten. Ik twijfel dan ook of de remblokjes zonder te remmen voldoende terug bewegen?
(toevallig precies de reden dat ik morgenochtend een afspraak heb bij de FM, ik heb er ook last van, exact wat jij ook hebt).

Vooral op klinkers zul je dit gaan horen en heel licht de rem inknijpen lost het voor enkele seconden op.
Daarnaast kun je de klauw een klein beetje losschroeven (niet verwijderen) en als deze los is knijp je de rem in en zet je hem opnieuw vast terwijl je de remhendel ingeknepen houdt (elastiek om de hendel doen als je alleen bent). Dan is deze gecentreerd. Loopt hij dan nog aan dan kan de remschrijf iets krom zijn.
Dat er heel weinig ruimte is tussen de blokken en de schijf is juist goed. In de situatie dat je de rem écht nodig gaat hebben (noodstop) zal de rem sneller aangrijpen dan wanneer je veel ruimte hebt eer die aangrijpt. Dit kan de stop met 1 meter verbeteren terwijl die ene meter langere remweg net genoeg kan zijn om brokken te krijgen. Dit is 'vermoed ik' de reden dat remmen vrij strak staan afgesteld. Dus als de situatie zich voordoet dat elke milliseconden telt is het onwenselijk als een rem laat aangrijpt doordat je eerst de hendel een stuk moet indrukken eer hij begint met remmen. Die extra tijd kan fataal zijn. Als je nu wilt remmen grijpt deze meteen aan en heb je weinig 'travel' in je hendels.
Na dit centreren even iets inremmen want dan is de hoek van de rem net iets veranderd en moet deze weer leren inlopen. Dit doe je door viaduct af te rijden met volle ondersteuning en blijven remmen totdat je 10 km/h gaat en dit 20 seconden vol te houden. Door deze snelle hitte zullen de remblokken weer remmen als vanouds.
Succes

@jimh307 Ik ervaar een soort van schurend geluid, geen tikkend geluid. En niet constant, maar één keer per rondje van het wiel. Aangezien ik dit schurende/schavende geluid niet constant hoor, neig ik nu te denken dat het in de schijf zelf zit, en niet in de klauw/remblokjes, want in dat laatste geval had ik het geluid constant verwacht. Is dat een logische gedachte? Kun je de schijf zelf ook centreren/uitlijnen, of wordt dit werkt voor de fietsenmaker?
De wijze die je beschrijft om de klauw te centreren, inclusief het remmen daarna, heb ik inmiddels een paar keer toegepast, maar helaas zonder resultaat.
Het licht inknijpen van de rem om het schuren te voorkomen was inderdaad ook bij ons mogelijk, na het centreren van de klauw lijkt dat niet meer te helpen.
De wijze die je beschrijft om de klauw te centreren, inclusief het remmen daarna, heb ik inmiddels een paar keer toegepast, maar helaas zonder resultaat.
Het licht inknijpen van de rem om het schuren te voorkomen was inderdaad ook bij ons mogelijk, na het centreren van de klauw lijkt dat niet meer te helpen.
Centreren door de rem in te houden is lekker snel als het lukt. Daarna moet je meestal nog even op het oog de klauw iets verschuiven waar die heen moet. Juist bij deze klauwen met dubbele zuigers is het soms even zoeken voor het lukt.JBS schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:46:
@jimh307 Ik ervaar een soort van schurend geluid, geen tikkend geluid. En niet constant, maar één keer per rondje van het wiel. Aangezien ik dit schurende/schavende geluid niet constant hoor, neig ik nu te denken dat het in de schijf zelf zit, en niet in de klauw/remblokjes, want in dat laatste geval had ik het geluid constant verwacht. Is dat een logische gedachte? Kun je de schijf zelf ook centreren/uitlijnen, of wordt dit werkt voor de fietsenmaker?
Dat het op een punt even schuurt is vaak zo. De schijf is nooit perfect recht. Als de rem dan maar net aanloopt is het dus op een punt.
Als de schijf zichtbaar krom is kun je hem met iets rechtbuigen door er een smal stuk gereedschap in te zetten en héél licht iets te drukken. Is de schijf nauwelijks zichtbaar schuin dan is het gewoon de klauw die net niet goed staat (meestal).
De ruimte op de foto lijkt normaal. Op de foto is niet te zien of de klauw voldoende terug gaat of niet. Dat de remblokken een kant dichter op de klauw staan dan aan de andere kant is normaal. De klauw centreert zichzelf ietsje (voor zover die dat kan / die netjes recht staat).
Ben er nog even mee aan de slag te gaan. Drie bevindingen:Foxhill schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:10:
[...]
Centreren door de rem in te houden is lekker snel als het lukt. Daarna moet je meestal nog even op het oog de klauw iets verschuiven waar die heen moet. Juist bij deze klauwen met dubbele zuigers is het soms even zoeken voor het lukt.
Dat het op een punt even schuurt is vaak zo. De schijf is nooit perfect recht. Als de rem dan maar net aanloopt is het dus op een punt.
Als de schijf zichtbaar krom is kun je hem met iets rechtbuigen door er een smal stuk gereedschap in te zetten en héél licht iets te drukken. Is de schijf nauwelijks zichtbaar schuin dan is het gewoon de klauw die net niet goed staat (meestal).
De ruimte op de foto lijkt normaal. Op de foto is niet te zien of de klauw voldoende terug gaat of niet. Dat de remblokken een kant dichter op de klauw staan dan aan de andere kant is normaal. De klauw centreert zichzelf ietsje (voor zover die dat kan / die netjes recht staat).
1. Ik merkte op dat er wat speling op de schijf zat, ik kon 'm met de hand wat bewegen. De schroefjes (5 of 6) zaten niet helemaal vast. Nadat ik die vast(er) gedraaid had, was de beweging eruit.
Is het normaal dat er speling op de schijf zit? Horen die schroefjes dan dus niet helemaal vast te zitten? Niet gehinderd door ervaring neig ik te denken dat ie vast hoort te zitten.
Voor de volledigheid een foto waarop een deel van de genoemde schroefjes zichtbaar zijn:
2. Met losgedraaide klauw (maar met vastgedraaide schroefjes uit punt 1) zie ik bij een draaiend wiel dat het geheel wat beweegt, de schijf lijkt dus niet kaarsrecht te zitten/zijn. Een filmpje waarop je het geluid hoort en de beweging ziet: https://www.dropbox.com/s.../20230525_210058.mp4?dl=0
Valt dit binnen de grenzen, is dit normaal, moet ik hier iets mee?
3. Aangezien het met ingeknepen rem vastschroeven van de klauw het schurende geluid niet oploste, heb ik het eens op zicht/gevoel gedaan. Ik merk dat het wiel nu niet meer 'eindeloos' draait als ik 'm een zwieper geef, er lijkt dus in z'n geheel wat weerstand op te zitten, maar in m'n kleine proefrondje heb ik het schurende geluid per omwenteling niet meer gehoord. Nog te vroeg voor conclusies op het nu definitief is opgelost, maar ik vraag me wel even af of die lichte weerstand goed/normaal is? Het wiel draait dus niet meer zo 'eindeloos' rond als op bovenstaand filmpje.
@JBS Die boutjes horen zeker wel vast te zitten, heel raar dat die los zaten, zelfs gevaarlijk.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied
Die boutjes moeten vast zitten. Zitten met Locktight, dus rammelen niet vanzelf los. Goed gevonden.JBS schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:52:
[...]
Ben er nog even mee aan de slag te gaan. Drie bevindingen:
1. Ik merkte op dat er wat speling op de schijf zat, ik kon 'm met de hand wat bewegen. De schroefjes (5 of 6) zaten niet helemaal vast. Nadat ik die vast(er) gedraaid had, was de beweging eruit.
Is het normaal dat er speling op de schijf zit? Horen die schroefjes dan dus niet helemaal vast te zitten? Niet gehinderd door ervaring neig ik te denken dat ie vast hoort te zitten.
Voor de volledigheid een foto waarop een deel van de genoemde schroefjes zichtbaar zijn:
[Afbeelding]
2. Met losgedraaide klauw (maar met vastgedraaide schroefjes uit punt 1) zie ik bij een draaiend wiel dat het geheel wat beweegt, de schijf lijkt dus niet kaarsrecht te zitten/zijn. Een filmpje waarop je het geluid hoort en de beweging ziet: https://www.dropbox.com/s.../20230525_210058.mp4?dl=0
Valt dit binnen de grenzen, is dit normaal, moet ik hier iets mee?
3. Aangezien het met ingeknepen rem vastschroeven van de klauw het schurende geluid niet oploste, heb ik het eens op zicht/gevoel gedaan. Ik merk dat het wiel nu niet meer 'eindeloos' draait als ik 'm een zwieper geef, er lijkt dus in z'n geheel wat weerstand op te zitten, maar in m'n kleine proefrondje heb ik het schurende geluid per omwenteling niet meer gehoord. Nog te vroeg voor conclusies op het nu definitief is opgelost, maar ik vraag me wel even af of die lichte weerstand goed/normaal is? Het wiel draait dus niet meer zo 'eindeloos' rond als op bovenstaand filmpje.
De schijf op dat filmpje is flink krom. Ik weet niet of die te redden is. Valt ook niets aan te verliezen. Je kunt hem bijbuigen tot hij recht genoeg is dat je rem vrij loopt.
Met deze schijf loopt je rem niet vrij. Als je geen schaafje meer hoort en vooral als je zegt dat het wiel niet vrij meer draait is dat denk ik omdat een kant constant aanloopt. Als je met een zaklantaarn(-app) aan de andere kant van de klauw schijnt kun je het iets beter zien.
Als je een goede (schade-)verzekering hebt kun je de fiets wegbrengen en de schijf laten vervangen. Maar je bent al lekker bezig. Dus waarom niet proberen recht te buigen en daarna de klauw nog een keer stellen?

(Je naam is te zien via de link van het filmpje.)
Zeker en ook begrijpelijk.Gizz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:13:
[...]
Kan ik me voorstellen, niet iedereen heeft daar zin in
Zelf vind ik het wel lekker, zeker omdat ik toch mijn beweging nodig heb. . Voor mijn eigen gezondheid, portemonnee en qua milieuvervuiling is er wel een duidelijke beste optie
Zelf doe ik ook nog aan 2 sporten en loop en fiets(zonder accu) veel in mijn vrije tijd (naar de winkel, kinderen naar school etc.) dus ik heb geen extra beweging meer nodig

Hoe zou zo'n kromming in de schijf kunnen zijn ontstaan? Het gaat om een bakfiets, nooit gevallen of iets dergelijks.Foxhill schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:20:
[...]
Die boutjes moeten vast zitten. Zitten met Locktight, dus rammelen niet vanzelf los. Goed gevonden.
De schijf op dat filmpje is flink krom. Ik weet niet of die te redden is. Valt ook niets aan te verliezen. Je kunt hem bijbuigen tot hij recht genoeg is dat je rem vrij loopt.
Met deze schijf loopt je rem niet vrij. Als je geen schaafje meer hoort en vooral als je zegt dat het wiel niet vrij meer draait is dat denk ik omdat een kant constant aanloopt. Als je met een zaklantaarn(-app) aan de andere kant van de klauw schijnt kun je het iets beter zien.
Als je een goede (schade-)verzekering hebt kun je de fiets wegbrengen en de schijf laten vervangen. Maar je bent al lekker bezig. Dus waarom niet proberen recht te buigen en daarna de klauw nog een keer stellen?![]()
(Je naam is te zien via de link van het filmpje.)
Nou ja, het is niet echt ergernis bij mij als je dat doet, maar als een opgevoerde eBike net zo hard kan voel ik me wel even het braafste jongetje vd klas ja (terwijl ik dat met bijv. de auto ook niet bepaald benBasvanS schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:51:
[...]
Hmm totale onzin? Ben anders goed blij met mijn Bosch Performance motor als ik met 2 kids en boodschappen weg fiets bij het stoplicht! En als ik jou langs zie komen haak ik idd lekker aan met 40

Er is 0 controle of pakkans voor jou, terwijl ik direct 107 euro mocht aftikken toen ik een keertje mn helm vergat kort na aanschaf. Met dank aan het gele plaatje (collega met pedelec had me al direct geadviseerd hem eraf te halen)
Wielrenners in mijn kielzog vind ik wel cool, dan gebruiken ze je om te slipstreamen. Respect voor iedereen die zo lange tijd 40 kan blijven rijden.
Geen idee. Misschien toch ergens tegenaan gekomen. Stoeprandje. Misschien hard remmen met die boutjes los.JBS schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:43:
[...]
Hoe zou zo'n kromming in de schijf kunnen zijn ontstaan? Het gaat om een bakfiets, nooit gevallen of iets dergelijks.
Of overbelasting, remschijf te heet waardoor boutjes ruimte krijgen om los te trillen. Is het rem systeem van de bakfiets wel goed gedimensioneerd?Foxhill schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:59:
[...]
Geen idee. Misschien toch ergens tegenaan gekomen. Stoeprandje. Misschien hard remmen met die boutjes los.
Tip: na stilstand niet de rem in geknepen houden, dan kan de hitte de remschijf kromtrekken. Tenminste bij auto's kon dat daardoor voorkomen.
[Voor 18% gewijzigd door mv_ak op 26-05-2023 11:11]
Ik had op mijn vorige fiets (ook Magura) precies hetzelfde, onregelmatig schokkerig remmen (voelt als ABS) en veel geluid. De schijf is 2x keer gewisseld en er zijn zeker 3x nieuwe remblokken opgekomen in 15000 kilometer, maar het probleem kwam steeds weer terug.JBS schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:43:
[...]
Hoe zou zo'n kromming in de schijf kunnen zijn ontstaan? Het gaat om een bakfiets, nooit gevallen of iets dergelijks.
Ik heb er uiteindelijk zelf eens uitgebreid naar gekeken, en het leek alsof de schijf niet precies in het midden tussen de blokken zat. Ik heb de hele klauw toen versteld en daarna was het toen wel een stuk beter (maar nog steeds niet helemaal weg). Mijn conclusie was, dat tijdens het remmen het ene blok meer kracht uitoefent op de schijf dan de andere en dat de schijf daardoor ongelijkmatig opwarmt en kromt trekt, maar dat kan ook onzin zijn.
Op mijn huidige fiets (Shimano remmerij) zijn bij 12000 kilometer voor nieuwe blokken gemonteerd vanwege slijtage. Voor de rest is alles (nu 14.000 km) nog origineel.
Motorfiets remschijven trekken krom bij overbelasting en oververhitting. Dat gebeurd bij een 25km/u fiets niet. Deze Magura met vier potjes zijn op geen enkele fiets onder gedimensioneerd.
Per 5000km nieuwe remblokken is heel normaal. Als je in de bergen gaat fietsen kan het zelfs minder zijn. De schijven zo snel vervangen is niet normaal. Dan is er wel iets aan de hand geweest.
Per 5000km nieuwe remblokken is heel normaal. Als je in de bergen gaat fietsen kan het zelfs minder zijn. De schijven zo snel vervangen is niet normaal. Dan is er wel iets aan de hand geweest.
Nog gekker: ik hoorde laatst dat een vriend zijn nieuwe e-bike met Bosch CX motor ging opvoeren. Zijn collega's knepen een oog dicht en diversen waren hem al voorgegaan met het inbouwen van de chip. Klein detail: het betreft allen politieagenten._Anvil_ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:50:
[...]
Nou ja, het is niet echt ergernis bij mij als je dat doet, maar als een opgevoerde eBike net zo hard kan voel ik me wel even het braafste jongetje vd klas ja (terwijl ik dat met bijv. de auto ook niet bepaald ben)
Er is 0 controle of pakkans voor jou, terwijl ik direct 107 euro mocht aftikken toen ik een keertje mn helm vergat kort na aanschaf. Met dank aan het gele plaatje (collega met pedelec had me al direct geadviseerd hem eraf te halen)
Wielrenners in mijn kielzog vind ik wel cool, dan gebruiken ze je om te slipstreamen. Respect voor iedereen die zo lange tijd 40 kan blijven rijden.
Dus tja...
Dan is er idd nul handhaving. Deze agenten zouden van mij een vermaning krijgen want als je betrokken raakt bij een ongeval, dan komen ze daar toch achter want alles wordt tot in den treuren uitgezocht. Als ze constateren dat je snelheid veel te hoog lag (dus opgevoerd) dan gaat je verzekering moeilijk doen.neb0 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 00:54:
[...]
Nog gekker: ik hoorde laatst dat een vriend zijn nieuwe e-bike met Bosch CX motor ging opvoeren. Zijn collega's knepen een oog dicht en diversen waren hem al voorgegaan met het inbouwen van de chip. Klein detail: het betreft allen politieagenten.
Dus tja...
Ik wens mijn financiële toekomst veilig te houden en als je gaat opvoeren speel je met deze zekerheid. Dat heb ik er niet voor over en ik vind 25 km/h hard zat op een e-bike. Ga maar eens met 25 km/h op je plaat en er zal wat openliggen. Ga je met 35 km/h op je plaat dan zijn de verwondingen groter, pijnlijker en kun je met wat pech daar iets aan over te houden. Is dit het waard, voor die kleine tijdwinst die je boekt?
Even een sanity check. Ik ben op zoek naar een fiets voor woon/ werk verkeer 10km enkele reis. Ik prefereer een fiets met relatief weinig onderhoud en weinig gadgets/ poespas. Merken als VanMoof, Cowboy en Veloretti zijn voor mij dus een dikke no go. Mijn vrouw heeft namelijk een maandagmorgen VanMoof x3 gehad met gruwelijk slechte aftersales dat ik die lijdensweg niet nog eens wil meemaken.
Nu is mijn oog gevallen op een Tenways CG600pro. De fiets tikt voor mij een aantal vinkjes aan zoals de aandrijving met riem, simpele elektronica en betrekkelijk goed dealernetwerk voor als je onderhoud/ pech hebt, sportief uiterlijk en toch ook utilitair.
De Comate e-bikes heb ik ook gevonden maar vooralsnog is dit Indiegogo project en behalve een toezegging na geen dealernetwerk.
Daarnaast ook een Cortina e-Blau gezien, die voor mij ook veel vinkjes zet. Alleen het merk doet me niet direct wat, ze staan bijvoorbeeld bij mij niet echt bekend als het gaat om degelijke fietsen.
Zijn er binnen mijn budget van max €3000 (liever richting €2000) nog fietsen die ik over het hoofd heb gezien? Specifieke categorie: riem, weinig elektronische poespas en sportief, okay dealernetwerk.
Nu is mijn oog gevallen op een Tenways CG600pro. De fiets tikt voor mij een aantal vinkjes aan zoals de aandrijving met riem, simpele elektronica en betrekkelijk goed dealernetwerk voor als je onderhoud/ pech hebt, sportief uiterlijk en toch ook utilitair.
De Comate e-bikes heb ik ook gevonden maar vooralsnog is dit Indiegogo project en behalve een toezegging na geen dealernetwerk.
Daarnaast ook een Cortina e-Blau gezien, die voor mij ook veel vinkjes zet. Alleen het merk doet me niet direct wat, ze staan bijvoorbeeld bij mij niet echt bekend als het gaat om degelijke fietsen.
Zijn er binnen mijn budget van max €3000 (liever richting €2000) nog fietsen die ik over het hoofd heb gezien? Specifieke categorie: riem, weinig elektronische poespas en sportief, okay dealernetwerk.
Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW | MacBook Pro 13" 2017 | MacBook Air 13" 2017 I iPad 2018 | iPhone 12 | TV 2021 4K | AirPods Pro gen2
Tja, dat gaat dan nog over het eigen risico. Wat als je met 35-40 km/h een kind aanrijdt dat hersenletsel over houdt. Dan kan je jezelf nooit meer aankijken in de spiegel, en je bent arm.jimh307 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:44:
[...]
Dan is er idd nul handhaving. Deze agenten zouden van mij een vermaning krijgen want als je betrokken raakt bij een ongeval, dan komen ze daar toch achter want alles wordt tot in den treuren uitgezocht. Als ze constateren dat je snelheid veel te hoog lag (dus opgevoerd) dan gaat je verzekering moeilijk doen.
Ik wens mijn financiële toekomst veilig te houden en als je gaat opvoeren speel je met deze zekerheid. Dat heb ik er niet voor over en ik vind 25 km/h hard zat op een e-bike. Ga maar eens met 25 km/h op je plaat en er zal wat openliggen. Ga je met 35 km/h op je plaat dan zijn de verwondingen groter, pijnlijker en kun je met wat pech daar iets aan over te houden. Is dit het waard, voor die kleine tijdwinst die je boekt?
Ik pretendeer niet de hele markt te kennen, maar de Tenways lijkt me een goede keuze in dat budget als je weet waar je terecht kan in geval van een probleem.Miki schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:48:
Even een sanity check. Ik ben op zoek naar een fiets voor woon/ werk verkeer 10km enkele reis. Ik prefereer een fiets met relatief weinig onderhoud en weinig gadgets/ poespas. Merken als VanMoof, Cowboy en Veloretti zijn voor mij dus een dikke no go. Mijn vrouw heeft namelijk een maandagmorgen VanMoof x3 gehad met gruwelijk slechte aftersales dat ik die lijdensweg niet nog eens wil meemaken.
Vorige week een paar proefritten gemaakt.
Wensen; Riem, performance motor, herenmodel en gesloten kettingkast. Dat laatste blijkt helaas niet of nauwelijks voor te komen icm een riem en een herenmodel was lastig ivm mijn lengte.
Vandaag teruggegaan omdat ze nog een klein herenmodel hadden staan die misschien wel zou passen, proefritje en helemaal tevreden.
Handjeklap en nu eigenaar van een Kalkhoff Image 3.B Excite BLX 2022 met 3km op de teller bij aankoop. Zojuist een rondje gemaakt en met mijn woon-werk fietsgedrag haal ik iets van 150km op tour en 240+ op eco (500wh accu). Wat een heerlijke fiets
Wensen; Riem, performance motor, herenmodel en gesloten kettingkast. Dat laatste blijkt helaas niet of nauwelijks voor te komen icm een riem en een herenmodel was lastig ivm mijn lengte.
Vandaag teruggegaan omdat ze nog een klein herenmodel hadden staan die misschien wel zou passen, proefritje en helemaal tevreden.
Handjeklap en nu eigenaar van een Kalkhoff Image 3.B Excite BLX 2022 met 3km op de teller bij aankoop. Zojuist een rondje gemaakt en met mijn woon-werk fietsgedrag haal ik iets van 150km op tour en 240+ op eco (500wh accu). Wat een heerlijke fiets

@LA-384
Proficiat!
In elk geval, een kettingkast is echt niet nodig met een riem. Gewoon af en toe een sopje er over, en genieten.
Proficiat!
In elk geval, een kettingkast is echt niet nodig met een riem. Gewoon af en toe een sopje er over, en genieten.
GefeliciteerdLA-384 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:08:

Een maandje terug na wat vergelijkend onderzoek dezelfde keus gemaakt.
Favorieten: Samsung s20fe 5g- Apps Backup Restore
Zoek een fiets voor beetje naar de stad
Maw makkelijk en niet te duur.
Mijn vrouw heeft een Sparta d rule wat een top fietsje is.
Twijfel tussen een stella Muto is 1399 en een Crivit Urban van lidl
Beide erg verschillend vwb aandrijving.
Crivit lijkt mij het prettigst zonder versn. En met krachtsensor. Dit heeft als fiets de voorkeur.
De muto heeft een nette 8 versn.wat een stuk beter is dan de 7 die je vaak ziet. En makkelijke accessoires
Bijft verschil ook nog voorwiel tov achterwiel motor
Echter wel huiverig bij de crivit met garantie en servicebeurtjes via lidl of hun partner.
Wat is wijsheid?
Crivit lijkt mij het prettigst zonder versn. En met krachtsensor. Dit heeft als fiets de voorkeur.
De muto heeft een nette 8 versn.wat een stuk beter is dan de 7 die je vaak ziet. En makkelijke accessoires
Echter wel huiverig bij de crivit met garantie en servicebeurtjes via lidl of hun partner.
Wat is wijsheid?
@samuel123 Heb je de zoekfunctie al gebruikt in dit topic?
Over beide fietsen is al wel al het een en ander gezegd.
Over beide fietsen is al wel al het een en ander gezegd.
Zoek een tweedehandse.samuel123 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:56:
Zoek een fiets voor beetje naar de stad
Wat is wijsheid?
Je zal bij beide fietsen niet gelukkig worden als je eens een herstelling nodig hebt.
Ook maar eens melden in dit topic, inmiddels heb ik een paar weken naar volle tevredenheid een Kalkhoff Endeavour 7.B Move+ (2023 model).
Na bezoek aan de plaatselijke fietswinkel was ik heel enthousiast over een vergelijkbaar model uit de Kalkhoff Endeavour serie van vorig jaar, alleen had dat model nog niet het Bosch Smart systeem met bijbehorende 750Wh accu. Dus na onderzoek op internet de fietsenmaker deze laten bestellen en ik ben echt heel blij met mijn keuze. Het fietst echt heerlijk en de Performance Line CX motor is echt heel krachtig waardoor ook een lange fietstocht door Limburg gisteren echt perfect mogelijk is. Ik fiets dan bijna alles in de Tour modus maar schakel op de stijle beklimmingen over op Turbo. In Turbo modus kom je in Limburg echt overal gewoon met 20+ boven als je wilt zonder te hoeven zweten.
In mijn geval ook bewust door een derailleur gekozen, ik vind het echt veel fijner fietsen en zeker in de heuvels / bergen i.c.m. de Performance Line CX motor. Daarnaast gebruik ik de fiets puur recreatief, dus het benodigde onderhoud (regelmatig schoonmaken en smeren) is voor mij geen issue.
Na bezoek aan de plaatselijke fietswinkel was ik heel enthousiast over een vergelijkbaar model uit de Kalkhoff Endeavour serie van vorig jaar, alleen had dat model nog niet het Bosch Smart systeem met bijbehorende 750Wh accu. Dus na onderzoek op internet de fietsenmaker deze laten bestellen en ik ben echt heel blij met mijn keuze. Het fietst echt heerlijk en de Performance Line CX motor is echt heel krachtig waardoor ook een lange fietstocht door Limburg gisteren echt perfect mogelijk is. Ik fiets dan bijna alles in de Tour modus maar schakel op de stijle beklimmingen over op Turbo. In Turbo modus kom je in Limburg echt overal gewoon met 20+ boven als je wilt zonder te hoeven zweten.
In mijn geval ook bewust door een derailleur gekozen, ik vind het echt veel fijner fietsen en zeker in de heuvels / bergen i.c.m. de Performance Line CX motor. Daarnaast gebruik ik de fiets puur recreatief, dus het benodigde onderhoud (regelmatig schoonmaken en smeren) is voor mij geen issue.
Nou, een nieuw project gestart 
Ik kon een oude e-bike overnemen van een kennis voor 200 euro en dit is een Union met voorwielmotor van Bafang. Waarom ik dit heb gedaan is om weer een opknaptraject in te gaan. De koplamp was eraf gerukt in de stad en de banden staan wel heel zacht, expres even zo gelaten en een proefronde gefietst met de Union.
Mocht mijn Gazelle ultimate een lekke band hebben en ik moet snel weg dan pak ik de Union.
De ervaring is even wennen. Het is een rechtop zit en de motor trekt er nogal aan. Op de hoogste ondersteuningsstand ga je met licht mee peddelen met gemak 25 km/h. Mocht ik op een dag echt last hebben van mijn artrose dan kan ik die fiets pakken. Doorgaans blijft mijn Gazelle dominant en fiets ik altijd daar op.
De banden waren zacht en dit is wel heel comfortabel over de klinkers hier. En dan de accu. Deze lijkt heel goed te zijn en ik kan op volle ondersteuning nog 50 km halen (geeft het display aan). Uiteraard trap ik de accu leeg om te kijken hoe ver ik écht kom. Tot nu toe ziet het er veelbelovend uit. Het is een kleurendisplay en de fiets fietst zeker lekker. Alleen voor de herfst even een nieuwe koplamp erop laten zetten en ik kan ook in de winter lekker op pad.
Dit is dan ook echt een reservefiets mocht het zo zijn. Ik heb dus het idee dat het geen miskoop was en zelfs iets te goedkoop. Vanochtend al een ronde ermee gemaakt. De motor maakt niet erg veel geluid.
Ben benieuwd naar de werkelijke actieradius van deze fiets

Ik kon een oude e-bike overnemen van een kennis voor 200 euro en dit is een Union met voorwielmotor van Bafang. Waarom ik dit heb gedaan is om weer een opknaptraject in te gaan. De koplamp was eraf gerukt in de stad en de banden staan wel heel zacht, expres even zo gelaten en een proefronde gefietst met de Union.
Mocht mijn Gazelle ultimate een lekke band hebben en ik moet snel weg dan pak ik de Union.
De ervaring is even wennen. Het is een rechtop zit en de motor trekt er nogal aan. Op de hoogste ondersteuningsstand ga je met licht mee peddelen met gemak 25 km/h. Mocht ik op een dag echt last hebben van mijn artrose dan kan ik die fiets pakken. Doorgaans blijft mijn Gazelle dominant en fiets ik altijd daar op.
De banden waren zacht en dit is wel heel comfortabel over de klinkers hier. En dan de accu. Deze lijkt heel goed te zijn en ik kan op volle ondersteuning nog 50 km halen (geeft het display aan). Uiteraard trap ik de accu leeg om te kijken hoe ver ik écht kom. Tot nu toe ziet het er veelbelovend uit. Het is een kleurendisplay en de fiets fietst zeker lekker. Alleen voor de herfst even een nieuwe koplamp erop laten zetten en ik kan ook in de winter lekker op pad.
Dit is dan ook echt een reservefiets mocht het zo zijn. Ik heb dus het idee dat het geen miskoop was en zelfs iets te goedkoop. Vanochtend al een ronde ermee gemaakt. De motor maakt niet erg veel geluid.
Ben benieuwd naar de werkelijke actieradius van deze fiets

@jimh307 Gefeliciteerd, voor 200 Euro kan je daar geen buil aan vallen. Dat is alleen de accu al waard, mits in goede toestand. Wel oppassen op gladde ondergrond, zo’n voorwiel motor trekt je zo onderuit, met name als je middenmoter gewend bent.
Altijd leuk.jimh307 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:10:
Nou, een nieuw project gestart
Ik kon een oude e-bike overnemen van een kennis voor 200 euro en dit is een Union met voorwielmotor van Bafang. .....
Ik heb verleden jaar ongeveer op dezelfde manier een gokje gewaagd met een Giant Twist Double, waar ik absoluut geen spijt van heb. Fiets bleek volledig functioneel te zijn en er moesten slechts enkele onderdelen vervangen te worden (zadel, bel, slot en displayhouder).
Ook deze gaat gewoon nog 60km. Meer dan voldoende in de stad.
Heb bijgelezen in dit topic, en ga voor een cube kathmandu hybrid 750 exc. Derailleur (deore) en Bosch Drive Unit Performance CX Generation 4 (85Nm), Smart System en 750 Wh accu. Is voor de wat langere tochten (tot 100km), met af en toe een bospad hier op de Veluwe.
Heb nu een Sparta ION RXS+ (derailleur met chterwielmotor) met zwaarste accu, en die uit juli 2014, dus tijd voor een andere.
Was ook wel enthousiast over de koga vectro s20, maar die kan maar tot max 630Wh. Vind het belangrijk dat 'ie ook zonder ondersteuning te fietsen is, en die koga was nog net wat beter zonder ondersteuning dan die cube (misschien door de bredere banden van de cube).
Maar die accu geeft de doorslag.
Iemand al ervaring met het bereik van die cube met 750Wh accu (bij gebruik van de ondersteuning in de lichtste stand)? Of nog redenen om geen cube te nemen 😉
Velo de Ville vond ik ook erg fraai, maar wordt me te duur en geen 750Wh en groot frame is maar bij beperkte modellen te krijgen (ben 1.95m).
Heb nu een Sparta ION RXS+ (derailleur met chterwielmotor) met zwaarste accu, en die uit juli 2014, dus tijd voor een andere.
Was ook wel enthousiast over de koga vectro s20, maar die kan maar tot max 630Wh. Vind het belangrijk dat 'ie ook zonder ondersteuning te fietsen is, en die koga was nog net wat beter zonder ondersteuning dan die cube (misschien door de bredere banden van de cube).
Maar die accu geeft de doorslag.
Iemand al ervaring met het bereik van die cube met 750Wh accu (bij gebruik van de ondersteuning in de lichtste stand)? Of nog redenen om geen cube te nemen 😉
Velo de Ville vond ik ook erg fraai, maar wordt me te duur en geen 750Wh en groot frame is maar bij beperkte modellen te krijgen (ben 1.95m).
Met mijn Bosch Active Line Plus haal ik ook redelijk makkelijk 40km/u.. (bad ass box)._Anvil_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:32:
Vanmorgen op de spd pedelec haalde ik een fietser in die vervolgens met 40km/h in mijn kielzog ging hangen en dat moeiteloos volhield, was niet de eerste keer dat dit gebeurde![]()
Niet dat ik dat vaak doe, vreet batterij. Ik vind 32km/u een fijne snelheid.
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam