Peace is not simply the absence of war.
Hesling Secura 28-6 ofwel 28 nummer 6.KroeT schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:22:
Weet iemand toevallig welke (al dan niet universele) jasbeschermers er passen op een Flyer Gotour6? Ik heb er een kinderzitje op gemonteerd maar ben wat onzeker over de non-existente voetbreekpreventie.
Soms moet je wat hard drukken om ze er op te krijgen omdat het spatbord er niet voor bedoeld is, maar ze passen er op. Je moet een paar grote jasbeschermer-clips vinden of er een gaatje in maken en een tiewrap gebruiken.
Ik fiets zeker twee keer zoveel. Het is niet gek dat een fietsaccu maar 600 of 700 volledige ladingen kan volhouden, maar meer dan 1000 laadcycli is uitzonderlijk. Als je gemiddeld twee acculadingen per dag doet, zit je in tien jaar op meer dan 6000, en dan is het dus niet gek dat je inmiddels een nieuwe accu nodig hebt.dennisfr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:15:
[...]
Dat jij in 10 jaar, 10 x een nieuwe/andere accu moet kopen, vormt (volgens mij) de kern van het probleem: dat is niet normaal. Ik beschouw mezelf met 6000 kilometer/jaar als iemand die zijn fiets bovengemiddeld gebruikt, en ik verwacht met deze accu minimaal 24.000 kilometer af te kunnen leggen (en dus 1x per 4 jaar een nieuwe accu nodig te hebben)
Stroomkosten zijn daarnaast ook geen factor: op een 500 wh accu haal ik gemiddeld 100 kilometer. Nog afgezien van het feit dat ik zonnepanelen heb, kost het opladen een halve kwh, dat is 20ct, en dus 0,2 ct/km.
Ik vraag mij af of één van jullie wel een speed pedelec heeft.
Ze zijn gemiddeld na zes jaar vervangen. Maar ik heb er vanwege de afstanden die ik fiets, geregeld twee of drie tegelijk nodig. Ik kan op topsnelheid niet verder dan 30 km komen.Foxhill schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:55:
[...]
Volgens mij moet jij een andere fiets of andere fietsenmaker zoeken.
Welke fiets heb je?
Waarom worden die accu’s niet vergoed binnen 2 jaar?
(Om nog niet te spreken van % coulance na 2 jaar.)
Mijn accu's zijn 500 Wh. 700 kan ook, maar is relatief duurder. Daar doe ik 30-35km mee, bij gunstige omstandigheden iets meer, bij extreem ongunstige omstandigheden nog minder.psychodude schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:34:
[...]
Ik weet niet wat voor een accu jij hebt, maar ik heb zelf een powertube 625 Wh van Bosch. Daar doe ik gemiddeld circa 150 km mee.
Dat zou voor jouw tarief uitkomen op 150 x 2,5 cent = 3,75 euro per lading.
Mijn normaaltarief is momenteel 0,54 euro per kWh. Voor 3,75 eur heb ik krap 6,9 kWh.
Nu begrijp ik best dat er ergens in het laadproces energieverlies optreedt, en mogelijk dat jij je accu gemiddeld genomen intensiever gebruikt doordat je meer ondersteuning gebruikt en dus bijvoorbeeld 75 km fietst op 1 acculading. Maar zelfs dan nog kom ik uit op circa 75 x 2,5 cent uiteindelijk uit op ongeveer circa 3,5 kWh wat je zou laden.
Maar jij hebt het dan over een rendementsverlies tijdens laden van circa 80 - 90%, tegen voor huidige dagen zelfs nog weer iets aan de hoge kant zijnde tarieven.
[...]
Indien we kijken qua afschrijving voor wat betreft verzekeringsmaatschappijen hierin hanteren, met name even kijkende naar schadeverzekeringen en niet zozeer de toegespitste fietsverzekeringen. Dan zie je bijvoorbeeld dat ABN AMRO een levensduur van 10 jaar hanteert, met een 10% afschrijving per jaar, voor de e-bikes vanaf 1750 Eur: https://www.abnamro.nl/nl...ingslijst_tcm16-32818.pdf
Dit is vergelijkbaar met de totaal afschrijving van een auto. Hoewel je bij een auto niet zozeer uitgaat van een lineaire afschrijving, maar je na ongeveer 1 jaar circa 25% afschrijving hebt, na circa 3 jaar ongeveer 50% afschrijving.
En aangezien het vinden van een nieuwe auto welk goedkoper is dan een elektrische fiets geen eenvoudige opgave gaat zijn, blijft afschrijving alleen al nog een punt van aandacht.
Brandstof kosten van een auto zijn echt vele malen hoger dan voor een elektrische fiets. Verzekeringskosten zijn ongunstiger voor een auto.
En ja, het enige waar je op een fiets meer voor neerlegt is vervanging van slijtage onderdelen bij een relatief beperkt gebruik van de auto. Maar bij meer te verwachten onderhoudskosten, blijft dit toch echt goedkoper dan een auto.
[...]
Hier hetzelfde. De rit naar het werk toe is de beperking. Terug maakt het mij inderdaad ook niets uit.
Wat mij betreft, is de duurzaamheid van deze fietsen, Riese & Muller, wat best een goed merk is, juist een punt van aandacht. Ik vind het idioot dat je al binnen 30.000 km, soms zelfs duidelijk eerder, een nieuwe motor nodig hebt. Ik heb in tien jaar twee nieuwe motoren (één onder garantie) en twee motorrevisies. Dat vind ik, ook bij 10-15.000 km. per jaar, absurd. Bij een auto zou je dat nooit hebben.
Ik kan mij in deze berekening wel redelijk vinden. Maar dat betekent dan toch dat de fiets inderdaad duurder is dan (bij een lease-auto zeker) de marginale kosten?jimh307 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:48:
[...]
Nog niet bijna![]()
Hier 500 Wh wat met verlies zo'n 600 Wh uit het stopcontact is. Dat is 22 cent, dus 0,22 euro voor een oplaadbeurt. Echter reken ik anders en ik houd me vast aan de regel dat elke hele cycli 1 euro kost waarbij ik ook afschrijving heb mee berekent. Dat is bij 100 km 1 ct per kilometer afschrijving en 0,0022 cent per kilometer aan elektra. Oftewel ruim 1 cent per kilometer voor de accu én afschrijving. Daar zit de pijn hem niet.
Voor het hele gebeuren: de e-bike, reken ik 17 cent per kilometer aan alle kosten meegerekend. Dat is nog best ruim, maar niet extreem. Ik bedoel dan ook echt alle kosten van aanschaf tot afdanken.
De auto ... Ford S-max 2.0 ST automaat ... wat kost deze per kilometer in totaal?
Volgens het Nibud mag ik 57 cent per kilometer tellen. In werkelijkheid misschien iets meer.
Dus fiets en auto vergelijken. 17 cent vs 57 cent. De fiets is meer dan 3x zo goedkoop rijden en daarbij ook gezonder, leuker en fijner.
Nu is de auto ook gekoppeld aan mijn bedrijf, maar ik tel privégebruik niet mee want dat betaal ik zelf. Ik leg privé 50 cent per kilometer bij.
Dus? tijd voor een hapje eten
Dat begrijp ik. Ik reageerde op de stelling dat fietsen altijd goedkoper is dan (extra) autorijden. En dat is gewoon niet waar als het gaat om hogesnelheidsfietsen.Roos79 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:26:
@DDDikkiedik Dit topic gaat voornamelijk over de gewone e bike en niet over de speed variant.
Hier met mijn vorige e bike bijna 17000 kilometer waar ik voornamelijk 1 accu voor gebruikte.
Had wel een tweede in reserve maar dat was vooral voor vakantie in de bergen wat meer accu vraagt.
Verzekeringen, reparaties en afschrijving zijn daarvoor gewoon te hoog.
Dat neemt niet weg, dat ik het geld er graag voor over heb, natuurlijk. Maar voor het geld hoef je -er van uitgaande dat er óók een auto beschikbaar is- echt geen fiets te kopen.
En ik ben er heilig van overtuigd dat de kosten per kilometer echt niet lager zijn bij 5000 in plaats van 10000 km per jaar.
De meeste in dit topic hebben een gewone e bike maar er is dus een topic met alleen speed e bikes.DDDikkiedik schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:58:
[...]
Ik vraag mij af of één van jullie wel een speed pedelec heeft.
Misschien is dat meer passend voor jouw vragen en vergelijkingen?
Het grote Speed Pedelec topic.
Je rijdt dus ca 12000 km per jaar. In 10 jaar doe je dus 120.000 km. En daarvoor heb je dus 3 motoren en 2 revisies nodig. Een van die motoren heb je onder garantie gekregen.DDDikkiedik schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 00:05:
[...]
Mijn accu's zijn 500 Wh. 700 kan ook, maar is relatief duurder. Daar doe ik 30-35km mee, bij gunstige omstandigheden iets meer, bij extreem ongunstige omstandigheden nog minder.
Wat mij betreft, is de duurzaamheid van deze fietsen, Riese & Muller, wat best een goed merk is, juist een punt van aandacht. Ik vind het idioot dat je al binnen 30.000 km, soms zelfs duidelijk eerder, een nieuwe motor nodig hebt. Ik heb in tien jaar twee nieuwe motoren (één onder garantie) en twee motorrevisies. Dat vind ik, ook bij 10-15.000 km. per jaar, absurd. Bij een auto zou je dat nooit hebben.
Dat maakt dat een motor ca 24000 km mee gaat op zowat zijn maximum vermogen.
Ik had eigenlijk een levensduur van 30.000 km verwacht voor een gewone ebike.
Jij belast je fiets buitengewoon hoog, en doet dan nog eens enorm veel kilometers.
De meeste ebikes halen 10 jaar aan 2-3000km per jaar.
Je maakt dan ook de vergelijking met een auto. Een auto onder gewoon gebruik gaat ca 20 jaar en 300.000km mee mits goed onderhoud. Daar worden ze op berekend.
Ga je met die auto ipv 15.000 km per jaar zowat 70.000 km doen en dat aan hoge snelheden op de Duitse autostrade, dan zal iedereen het normaal vinden dat die na een jaar of 3-4 een nieuwe motor nodig heeft, of gewoon afgeschreven is.
De motor van een auto is echter ook een stuk duurder. Riese & Muller is een beetje als de Tesla onder de fietsen. Als je op een Tesla een motor laat vervangen, loopt dit aardig op. Als je je accu moet laten vervangen, en persoonlijk ken ik enkele early adopters welk hier inmiddels tegenaan gelopen zijn, dan heb je het over nog eens ruim meer dan 10.000 euro.DDDikkiedik schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 00:05:
[...]
Zou een fietsmotor langer mee mogen gaan dan 30.000 km? Ja, misschien. Maar dit is, versus wat vereist wordt, geen slechte performance.
Onder normaal gebruik wordt namelijk verwacht dat binnen de EU een E-bike 7500 km, gedurende ten minste 5 jaar meegaat. Voor een speedpedelec wordt verlangd 16500 km, gedurende een gelijke periode.
Met 30000 km zit je ruim boven de gevraagde endurance levels, zit je ook ruim boven hetgeen veel fietsers überhaupt aankomen. Dit soort cijfers haalt vermoedelijk nog geen 1% van de bezitters van een elektrische fiets. Zolang als reguleringen het dan ook niet noodzakelijk maakt, denk ik niet dat endurance verhoging top priority voor de motor fabrikanten hierin zal zijn.
Want uit perspectief van de gemiddelde consument, is een motor van een elektrische fiets, welk zelfs al meer dan 1000 km meegaat, een motor welk zelfs voor een gemiddelde Nederlander al snel zo'n 10 - 15 jaar levensduur heeft. De gemiddelde consument zal eerder onder de indruk zijn dan teleurgesteld vermoed ik.
Voor autos ligt de lat hoger, daarvan wordt verlangd binnen de EU dat er een afstand van ergens om en nabij 200k km wordt behaald. Doordat de EU hierin relatief laag zit, liften we qua auto's een beetje mee op regulering van elders in de wereld.
Maar ga je auto's boven gemiddeld gebruiken, zie je soortgelijke problemen ontstaan. De vraag is natuurlijk, of jij hier in jouw geval aankomt. Zal wel niet, want je totale reisafstand zal je vermoedelijk natuurlijk niet drastisch doen verhogen. Maar auto's op zich zijn natuurlijk niet vrij van dit soort problemen. Door techniek verbeteringen zien we het alleen steeds minder. Behoudens een binnenkort te verwachten golf aan accu replacements binnen de eerste generaties elektrische voertuigen.
Dankjewel! Erg blij mee. Ik laat 't weten als het me is gelukt.Foxhill schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:36:
[...]
Hesling Secura 28-6 ofwel 28 nummer 6.
Soms moet je wat hard drukken om ze er op te krijgen omdat het spatbord er niet voor bedoeld is, maar ze passen er op. Je moet een paar grote jasbeschermer-clips vinden of er een gaatje in maken en een tiewrap gebruiken.
Het opvoeren van fietsen willen we hier niet zien
[Voor 67% gewijzigd door Standeman op 11-05-2023 10:01]
Aanpassen van je trapfrequentie is afhankelijk van wat voor versnelling er op je fiets zit, daarvoor moeten we eerst meer info hebben.
Let op je vraagstelling, denk dat je nu al in het grijze gebied zit, zie topic warning.
Dat eerste hoeft niet waar te zijn, het tweede zeker welmadmaxf1 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:10:
Met 30 km per uur zit je wel ongeveer aan de maximale snelheid wat een 250 watt motor kan leveren, ook al kan je het display vaak tot 60 of 99 km instellen.
Aanpassen van je trapfrequentie is afhankelijk van wat voor versnelling er op je fiets zit, daarvoor moeten we eerst meer info hebben.
Let op je vraagstelling, denk dat je nu al in het grijze gebied zit, zie topic warning.

Eens hoor. Ik reageerde alleen op de opmerking dat ik er niets van zou begrijpen en niet zou kunnen rekenen. Maar ik zal het topic niet te veel meer verstoren.Roos79 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:29:
[...]
De meeste in dit topic hebben een gewone e bike maar er is dus een topic met alleen speed e bikes.
Eens hoor. Ik reageerde alleen op de opmerking dat ik er niets van zou begrijpen en niet zou kunnen rekenen. Maar ik zal het topic niet te veel meer verstoren.Roos79 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:29:
[...]
De meeste in dit topic hebben een gewone e bike maar er is dus een topic met alleen speed e bikes.
@psychodude
Als het inderdaad waar is dat de verwachte levensduur van een fiets van 3500 euro 16500 is, dan is de grove afschrijving zonder rente al 20 ct/km. En dan onderschrijf je bij nader inzien mijn punt dat de marginale kosten van extra autokilometers in veel gevallen lager zijn.
Verwachte minimale levensduur. Het zijn duurzaamheidseisen. Nu weet ik niet goed wat een acceptabele failure rate eronder is, maar ik zou uitgaan van een normaal verdeling. Oftewel circa -1.96SD als ondergrens, circa 95% dat hier dus boven moet komen. Dan is natuurlijk de vraag, wat is een standaardverdeling op zo'n motor. Maar ik zou inschatten dat de normale range dan ergens tussen bijvoorbeeld 16.5k en 23.5k zal liggen.DDDikkiedik schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:27:
[...]
Eens hoor. Ik reageerde alleen op de opmerking dat ik er niets van zou begrijpen en niet zou kunnen rekenen. Maar ik zal het topic niet te veel meer verstoren.
@psychodude
Als het inderdaad waar is dat de verwachte levensduur van een fiets van 3500 euro 16500 is, dan is de grove afschrijving zonder rente al 20 ct/km. En dan onderschrijf je bij nader inzien mijn punt dat de marginale kosten van extra autokilometers in veel gevallen lager zijn.
Het lastige is, dat als consument dit soort gebruiksstatistieken gewoonweg nauwelijks vindbaar zijn. In forums waar een handjevol mensen hun accu verbruik toont/beschrijft zit een grote meerderheid vaak ruim onder 10k.
Het consumenten gedrag bij de fiets is dan ook vaak vergelijkbaar met bij een auto. Veel worden simpelweg vervangen nog voordat bijvoorbeeld een motor aan vervanging toekomt.
Het ging mij vooral om de laatste vraag maar ja, dit is een discussieforum, dus als ik te horen krijg dat ik niet kan rekenen, dan type ik graag een paar berichtjes.DDDikkiedik schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:20:
[...]
Het punt is vaak dat je ernaast ook nog een auto nodig hebt. Ik heb R&M Cruisers High Speed, al jaren, en het onderhoud bij 10.000 km per jaar is duurder dan de meerkosten die ik van de auto zou hebben als ik even zoveel kilometers zou rijden.
Maar goed. Het plezier op de fiets en de gezondheidsvoordelen tellen ook mee.
Ik moet een (elektrische) fiets uitzoeken voor een vriend die zelden fietst en sowieso alleen bij mooi weer. Hij geeft om design en het gaat om hooguit 500 km per jaar. Zijn fiets (nieuw, Cortina) is nu twee keer gestolen, deze keer buiten de verzekeringsperiode.
Mijn advies zou zijn een tweedehands via Marktplaats of fietsenmaker in de buurt (Anwb-test van twee jaar geleden) of een Decathlon (als er een vestiging met reparatiemogelijkheid in de buurt is en je perse een nieuwe wilt. En voor het geval design belangrijk is: een tweedehands Van Moof oid, maar ook alleen als reparatie in de buurt mogelijk is.
Zie ik daarmee nog wat over het hoofd?

Ik heb dat cijfer van 16500km en 5 jaar nog nergens gezien, wellicht is dat voorzien voor de "normaal te verwachten levensduur". Dat betekent wel dat ruim meer dan 90% van de fietsen die termijn moet halen zonder grote problemen, en in de praktijk (als je daar statistische modellen op los laat), dan zal de gemiddelde levensduur zowat 2-3 keer zo lang zijn.DDDikkiedik schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:27:
[...]
Eens hoor. Ik reageerde alleen op de opmerking dat ik er niets van zou begrijpen en niet zou kunnen rekenen. Maar ik zal het topic niet te veel meer verstoren.
@psychodude
Hier vind je nog wat data. De laatste reed ruim 25.000km (16k mi) in 1 jaar, en heeft geen motorproblemen.
https://electricbikerevie...n-your-ebike.27459/page-7
Auto's worden ontworpen voor 200k en toch zijn er die 1mio km halen met de eerste motor.
Ah super. Dan ga ik daar eens naar kijken. Klinkt voor achter een stuk eenvoudigerTommie12 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:44:
[...]
Je kan ook de remklauw zelf los maken, blokjes vervangen en terug monteren.

Wel de hydraulische leiding niet los maken, en zeker niet knikken!Steinumstein schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:15:
[...]
Ah super. Dan ga ik daar eens naar kijken. Klinkt voor achter een stuk eenvoudiger
Ik heb nog een variant: Net zoals ik een Playstation koop en niet het aantal uren spelen deel door de kosten van het spel en de console, plus het inbranden van de TV afschrijf, koop ik een fiets en ga ik lekker fietsen. En als het zover is moet er een nieuwe komen en krijg ik wat korting omdat ik de oude inlever. Werkt goed!Als het inderdaad waar is dat de verwachte levensduur van een fiets van 3500 euro 16500 is, dan is de grove afschrijving zonder rente al 20 ct/km.
Sorry voor het sarcasme, maar ik was even zat van het scrollen..

Ik heb nu een Nexus versnelling van 7 versnelling op de fiets zitten, het is een 2e hands dus ik weet niet alle specificiteiten. Is het mogelijk om de trapfrequentie aan te passen of kan je dat niet zeggen op basis van deze informatie?madmaxf1 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:10:
Wat is het probleem eigenlijk?sassymousasi schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:56:
[...]
Ik heb nu een Nexus versnelling van 7 versnelling op de fiets zitten, het is een 2e hands dus ik weet niet alle specificiteiten. Is het mogelijk om de trapfrequentie aan te passen of kan je dat niet zeggen op basis van deze informatie?
Moet je te snel trappen in de 7e versnelling bij 25 km/h, of is de 1ste versnelling nog te groot?
Ik moet super snel trappen in de 7e versnelling inderdaad. Het zou ook goed kunnen dat versnelling 1 ook al heel licht is maar alleen hogere versnellingen heb ik er echt last van.Tommie12 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:23:
[...]
Wat is het probleem eigenlijk?
Moet je te snel trappen in de 7e versnelling bij 25 km/h, of is de 1ste versnelling nog te groot?
Gezien de modbreak in z'n eerste post vermoed ik dat die fiets niet meer helemaal legaal is.Tommie12 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:23:
[...]
Wat is het probleem eigenlijk?
@sassymousasi de overbrengingen van een versnellingsnaaf kun je niet aanpassen, dus als je ontevreden bent over de trapfrequentie zul je moeten spelen met de voorste en/of achterste tandwielen (en de lengte van de ketting)
Fiets is nog helemaal legaal hoorB64 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:53:
[...]
Gezien de modbreak in z'n eerste post vermoed ik dat die fiets niet meer helemaal legaal is.
@sassymousasi de overbrengingen van een versnellingsnaaf kun je niet aanpassen, dus als je ontevreden bent over de trapfrequentie zul je moeten spelen met de voorste en/of achterste tandwielen (en de lengte van de ketting)

Ok thanks. Dan ga ik dat even onderzoeken. Mogelijk moet ik het hier maar mee doen
Gewoon het aantal tandjes tellen wat er nu op zit en dan 1 of 2 minder. Houdt er wel rekening mee dat je vaak de ketting moet inkorten hierna.
Ondersteuning boven 25 km/u is niet legaal hoorsassymousasi schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:55:
[...]
Fiets is nog helemaal legaal hoor
Ok thanks. Dan ga ik dat even onderzoeken. Mogelijk moet ik het hier maar mee doen

Als jij super snel moet trappen in zijn 7e versnelling is dat veel sneller dan 25 km/u. Maar goed, pakkans in NL is toch nul helaas ...
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied
Ik heb mijn achterste tandwiel ook aangepast omdat ik alleen in zijn 8 (Nexus8) zat te trappen.sassymousasi schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:55:
[...]
Fiets is nog helemaal legaal hoor
Ketting met 1 ding moeten inkorten maar daarna werkte het prima.
ioniq 28kWh - 5135 Wp
Ja dat heb ik dus ook, maar dan met 7. Fietst ook niet echt relaxt moet ik zeggen. Maar achterste tandwiel vervangen lijkt een vrij simpele klus dus ik ga mij eraan wagen. Eerst maar eens opzoeken welk soort maat tandwiel ik moet hebben en dan kijken of ik een paar tandjes minder kan. Hoeveel minder tandjes heb jij uiteindelijk genomen tov jouw vorige tandwiel? (Ik heb er nu geloof ik rond de 20 op zitten, en dacht zelf naar 18 te gaan, ik weet niet of kleiner namelijk kan en of dat wel allemaal dan gaat passen)Kodess schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:32:
[...]
Ik heb mijn achterste tandwiel ook aangepast omdat ik alleen in zijn 8 (Nexus8) zat te trappen.
Ketting met 1 ding moeten inkorten maar daarna werkte het prima.
Heb je wat meer info?Kasseistamper schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:36:
Als ik net mijn fiets wou opladen hoorde ik een knetterend geluid op de lader (denk ik). En het rook ook wat verbrand. Ligt dit aan de lader of aan de accu? Hoop in elk geval het eerste.
Welke lader, welke fiets, welke motor/batterij?
Volgens mij had ik 19 tands en ik ben gewoon naar 18 tands gegaan.sassymousasi schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Ja dat heb ik dus ook, maar dan met 7. Fietst ook niet echt relaxt moet ik zeggen. Maar achterste tandwiel vervangen lijkt een vrij simpele klus dus ik ga mij eraan wagen. Eerst maar eens opzoeken welk soort maat tandwiel ik moet hebben en dan kijken of ik een paar tandjes minder kan. Hoeveel minder tandjes heb jij uiteindelijk genomen tov jouw vorige tandwiel? (Ik heb er nu geloof ik rond de 20 op zitten, en dacht zelf naar 18 te gaan, ik weet niet of kleiner namelijk kan en of dat wel allemaal dan gaat passen)
Ik heb deze gekocht:
Sturmey Archer tandwiel opsteek 18T 3/32 bol zilver
Die paste op mijn Batavus Dinsdag e-go met Nexus 8 naaf.
ioniq 28kWh - 5135 Wp
Dat geeft ook maar een verschil van minder dan 5% in trapfrequentie...Kodess schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:38:
[...]
Volgens mij had ik 19 tands en ik ben gewoon naar 18 tands gegaan.
Ik heb deze gekocht:
Sturmey Archer tandwiel opsteek 18T 3/32 bol zilver
Die paste op mijn Batavus Dinsdag e-go met Nexus 8 naaf.
Het betreft een sparta rxs+, accu is ongeveer 5 jaar oud en tot vorige week werd er in de grootste ondersteuningsstand nog rond de 50km mee gereden, iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en een eventuele oplossing?
Zo snel zal de accu niet dood zijn als deze leeg staat (nog geen week). Het BMS houdt altijd een marge over van 4-7% lading. Ik denk niet aan de accu, maar aan de oplader die defect is.pe1ngg schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:54:
Hallo allemaal, even een vraagje, de accu van mijn schoonzoon laad niet op en geeft een melding dat de batterij te koud is, hij is ook echt helemaal leeg dus ben bang dat hij overleden is, bij het inpluggen van de lader gaat hij even knipperen en al snel gaan alle leds knipperen en stopt hij, en ondertussen de melding van de koude accu, terwijl het niet echt koud is momenteel.
Het betreft een sparta rxs+, accu is ongeveer 5 jaar oud en tot vorige week werd er in de grootste ondersteuningsstand nog rond de 50km mee gereden, iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en een eventuele oplossing?
Het is sowieso zaak om het na te laten meten door een erkent bedrijf.
De oplader/controller zal melden dat de accu te koud is door het afwijkende lage voltage. Een consumentenlader kan hier niets mee, maar beschouw niet de accu als dood.
Dus ik gok dat de oplader fout zit. Dan maakt het niet uit of een lader onder spanning staat, maar is het de elektronica in de oplader of met wat pech het BMS, maar daar gaat mijn aandacht niet naar uit.
Een goede klant van mij is MiToN. Ik zou daar even contact mee opzoeken.
Heb je nog vragen, stel ze maar gerust

Met deze fiets (Sparta ION techniek) moet je naar de fietsenmaker. Die leest hem uit en in een minuutje weet je wat er is. Accu techniek kun je vergeten, want er zit zoveel omheen gebouwd dat ze gekke dingen doen.pe1ngg schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:54:
Hallo allemaal, even een vraagje, de accu van mijn schoonzoon laad niet op en geeft een melding dat de batterij te koud is, hij is ook echt helemaal leeg dus ben bang dat hij overleden is, bij het inpluggen van de lader gaat hij even knipperen en al snel gaan alle leds knipperen en stopt hij, en ondertussen de melding van de koude accu, terwijl het niet echt koud is momenteel.
Ik weet dat geluk een factor is, maar ik heb nog nooit issues gehad met de cellen van mijn accu's.dennisfr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:15:
[...]
Dat jij in 10 jaar, 10 x een nieuwe/andere accu moet kopen, vormt (volgens mij) de kern van het probleem: dat is niet normaal. Ik beschouw mezelf met 6000 kilometer/jaar als iemand die zijn fiets bovengemiddeld gebruikt, en ik verwacht met deze accu minimaal 24.000 kilometer af te kunnen leggen (en dus 1x per 4 jaar een nieuwe accu nodig te hebben)
FWIW (Ion km standen is te lang geleden maar dat was 45+ per fiets en onze Yamaha kilometer tellers resetten na 9.999km, dus ik moet een beetje schatten)
- Batavus ION Banaan 2 accus in 6 jaar, 45k (voorzichtige schatting), maar dat was niet zo zeer de accu maar de buitenkant (Kabel/controllers etc) die uiteindelijk gingen.
- Batavus ION Banaan, 2 andere fietsen met vergelijkbaar kilometrage hadden dit issue niet.
- Razer 8 jaar 50k (ongeveer), 2 accu's, maar dat was een fysiek mankement, die accu is daarna gerepareerd door een handige Duitser en doet het nog steeds prima. => Fiets rijdt dus al twee jaar accu's om en om.
- Razer 8 jaar+/50k+ (ongeveer) 1 accu
- Stream 8 jaar 45k(???) 1 accu
En dat waren/zijn 360wh (banaan) en 395wh accus (Stream 500wh), ik moet toegeven dat ik hierdoor de accu stress een beetje (boel) overdreven vind. Ik kan geluk hebben gehad, maar dat is toch drie gebruikers met 2 fietsen pp) in ruim 14 jaar en heel veel kilometers.
Huidige fiets maakt aanzienlijk minder kilometers (COVID en daarna veel meer thuiswerken, ik zal per jaar ergens tussen de 5 en 6k zitten?), niks zinnigs over te zeggen.
Daar zit ook een beetje geluk bij. Bij de meeste fietsers zal de accu geen problemen geven, maar het percentage fietsers met een slechte accu en/of problemen is meer dan 25%, veel meer.roffeltjes schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:53:
[...]
Ik weet dat geluk een factor is, maar ik heb nog nooit issues gehad met de cellen van mijn accu's.
FWIW (Ion km standen is te lang geleden maar dat was 45+ per fiets en onze Yamaha kilometer tellers resetten na 9.999km, dus ik moet een beetje schatten)
- Batavus ION Banaan 2 accus in 6 jaar, 45k (voorzichtige schatting), maar dat was niet zo zeer de accu maar de buitenkant (Kabel/controllers etc) die uiteindelijk gingen.
- Batavus ION Banaan, 2 andere fietsen met vergelijkbaar kilometrage hadden dit issue niet.
- Razer 8 jaar 50k (ongeveer), 2 accu's, maar dat was een fysiek mankement, die accu is daarna gerepareerd door een handige Duitser en doet het nog steeds prima. => Fiets rijdt dus al twee jaar accu's om en om.
- Razer 8 jaar+/50k+ (ongeveer) 1 accu
- Stream 8 jaar 45k(???) 1 accu
En dat waren/zijn 360wh (banaan) en 395wh accus (Stream 500wh), ik moet toegeven dat ik hierdoor de accu stress een beetje (boel) overdreven vind. Ik kan geluk hebben gehad, maar dat is toch drie gebruikers met 2 fietsen pp) in ruim 14 jaar en heel veel kilometers.
Huidige fiets maakt aanzienlijk minder kilometers (COVID en daarna veel meer thuiswerken, ik zal per jaar ergens tussen de 5 en 6k zitten?), niks zinnigs over te zeggen.
Bij de koop kun je onmogelijk zien of er een slechte cel tussen zit die na zeg maar 2 jaar problemen gaat geven. Voor mij als massaverkoper van celletjes moet ik rekening houden met beide kampen. Als ik voor elke cel een coulombmeting moet verrichten, dan was jouw accu minimaal 2x zo duur.
De meeste problemen die de kop opsteken betreffen de interne weerstand. Dan zijn de cellen niet kapot, maar het ouder worden merk je aan de interne weerstand. Dat betekend in gradaties:
>op eco mode merk je in eerste instantie niets. Tour stand is ook nog prima
>bij volle ondersteuning daalt de actieradius langzaam maar zeker en wordt het merkbaar
>bij koude ga je het meer en meer merken
Dan pas
>accu wordt zeer warm bij het opladen en de verzadigingsfase gaat steeds langer duren
>de actieradius wordt meer en meer aangetast. En ook steeds sneller.
>accu gaat voortijdig uitvallen (defecte cel(len) kondigen zich aan na veel lijden)
>BMS grijpt in en zet de accu op slot
Je hebt geluk of je hebt het niet en elke accu gaat uiteindelijk door die fases en zo ontstaan problemen langzaam en zeker en vaak zie je het niet aankomen. Als de actieradius al aan het afnemen is zullen mensen op het eerste gezicht het weer de schuld geven totdat ze ontdekken dat het niet gerelateerd is aan het weer of de wind.
Doorgaans mag je er van uit gaan dat je jaren plezier hebt van je accu. Echter kun je onmogelijk weten of alle cellen even fit zijn. Het BMS poetst dit wel bij, maar uiteindelijk kan het BMS het niet meer bijbenen. Dan heb ik het over verhoogde interne weerstand en dat is de natuurlijk manier van oud worden. Echter is een verhoogde zelfontlading van een bepaalde cel zeer dodelijk. Dit merk je als je een accu niet vaak oplaad dat hij leger aangeeft dan voor het bewaren. Dus als jij je accu uit je fiets haalt en hem 3 dagen later weer gebruikt is er een stuk actieradius weg; of beter gezegd zullen de kilometers die je fietscomputer schat steeds negatiever uitvallen. Tot het moment dat de fiets helemaal niet meer aan wil gaan en die ene cel de hele groep de afgrond in heeft getrokken. Geen BMS die daar rekening mee kan houden en een kwestie van puur pech. Alleen het elke dag opladen van de accu kan de executie kortdurend uitstellen.
Maar al met al, fijn dat jouw accu's in orde waren/zijn, maar veel mensen en veel meer dan je liefhebt krijgen het slechte nieuws dat hun accu niet zo gezond is dan ze dachten. De eco-mode fietser die nog ver kan en zijn fiets wil verkopen worden afgeslacht door mijn batterijtester die de accu met 1 C staat leeg te zuigen. Die falen dus ongenadig. Veel, heel veel accu's heb ik in mijn werk voortijdig heen zien gaan. Daarom ben ik voorzichtig optimistisch. Dáárom calculeer ik in de afschrijving van mijn e-bike 1 nieuwe accu.
Maar geen paniek. De meeste accu's zullen je lang van dienst zijn

Vorig jaar nog een tochtje gedaan met de oude Giant van mijn vrouw. Die was zeker 10 jaar oud, en heeft een voorwielmotor en 240 Wh batterij. Ik ben daar ruim 40 km ver mee geraakt op de middenstand.
Batterij heeft soms dagen aan de lader gehangen, in de winter en zomer buiten in een tuinhok….
Nu denk ik noet dat die fiets 10.000 km gedaan heeft, maar de jaren zijn er.
Ik heb ook geen batterijstress.
Echt? Wow dat is wel veel meer dan ik had verwacht.jimh307 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:58:
[...]
Daar zit ook een beetje geluk bij. Bij de meeste fietsers zal de accu geen problemen geven, maar het percentage fietsers met een slechte accu en/of problemen is meer dan 25%, veel meer.
Hoe zit dat met elektrische auto's dan? Of valt het door de veel grotere capaciteit niet op dat er een paar slechte cellen tussen zitten?
Dat is zeker veel, maar:dennisfr schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:12:
[...]
Echt? Wow dat is wel veel meer dan ik had verwacht.
Hoe zit dat met elektrische auto's dan? Of valt het door de veel grotere capaciteit niet op dat er een paar slechte cellen tussen zitten?
De meeste uitval is pas na een langere tijd zichtbaar en niet bij de aanschaf. Falen van de accu gebeurt verreweg het meest na een tijdje en dat zijn de verborgen defecten waar wij niets meer van horen. Veel problemen zitten hem in de mismatch van cellen. Zonder coulombmeting is dit niet na te gaan en wat een coulombmeting doet is de cel opladen, hem leegtrekken en hem weer opladen. De waarde neemt af als er een afwijking is in de opgenomen energie en de toegevoegde energie.
In elektrische auto's is dit een heel ander probleem. Deze accu's bestaan uit segmenten en als er daar een uitvalt moet je het segment vernieuwen en niet heel de accu. Het BMS van een EV is veel beter en veel complexer dan die van je e-bike.
@roffeltjes Inderdaad gaat het niet per se om de actieradius, maar om de levensloop van de accu die goed mank kan gaan gedurende zijn leven. Een gestaag afnemende actieradius is gewoon ouderdom en is geen falen. Gaat het geheel zich vreemd gedragen dan verdiend dit uiteraard de aandacht.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, ze hebben twee dezelfde fietsen, dus een andere oplader hadden we al geprobeerd, helaas zelfde resultaat,we hebben hem een tijdje in de zon laten staan en na een tijdje opgewarmd te zijn en weer een keer of 5 het geprobeerd te hebben, kregen we telekens hetzelfde resultaat, net voordat hij naar de fietsenmaker wilde gaan, nog een keer geprobeerd en ineens begon hij door te lopen zonder foutmelding en de accu zit weer vol, bijzonder allemaal.... nu heeft deze accu ook wel eens een warmtemelding gegegen in italie, terwijl de andere fiets geen last had, dus lijkt wel een sensor beveiligingsprobleem, maar voorlopig gaat het weer een ieder bedankt voor het meedenkenjimh307 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:09:
[...]
Zo snel zal de accu niet dood zijn als deze leeg staat (nog geen week). Het BMS houdt altijd een marge over van 4-7% lading. Ik denk niet aan de accu, maar aan de oplader die defect is.
Het is sowieso zaak om het na te laten meten door een erkent bedrijf.
De oplader/controller zal melden dat de accu te koud is door het afwijkende lage voltage. Een consumentenlader kan hier niets mee, maar beschouw niet de accu als dood.
Dus ik gok dat de oplader fout zit. Dan maakt het niet uit of een lader onder spanning staat, maar is het de elektronica in de oplader of met wat pech het BMS, maar daar gaat mijn aandacht niet naar uit.
Een goede klant van mij is MiToN. Ik zou daar even contact mee opzoeken.
Heb je nog vragen, stel ze maar gerust
Bestelling:
Dit liep via een leaseplatform en een hierbij aangesloten winkel. Via het werk hebben we maar 2 aankoop-rondes per jaar (voor- en najaar). Ik wou niet nog eens een half jaar wachten, dus toch maar doorgezet, en een overwogen gok genomen met de beperkte proefritjes die ik kon doen.
Besteld: VdV AEB490 65cm met 9 traps derailleur, Opties vaste voorvork, vaste zadelpen, 40mm bandjes, frameslot en het downhill riser stuur. De rest standaard.
Na de bureaucratie van heel het bestelproces via het werk/lease, was de fiets op minder dan een maand geleverd. Veel sneller dan ik verwachtte, dus heel aangenaam verrast.
De aflevering was wel heel snel: Hier is de fiets. Vragen? Nee, tekenen en weg ermee.
Niets overlopen, afstellen, finetunen of dergelijke. Nu heb ik nog een eerste onderhoud na +/- 500km, en al een paar puntjes die ze eerder mogen oplossen, dus misschien doen ze dan nog iets meer moeite.
De fiets zelf
Zaterdag afgehaald, zondag eerste ritje mee gedaan, en wat bijgesteld, en eerste woon-werk ritje zit er ook net op. De fiets zelf rijdt heel goed, zit inderdaad "langer" dan m'n Gazelle hiervoor. Ik kom op een iets hogere gemiddelde snelheid, tegen een iets lagere gemiddelde hartslag, zelfs met het extra gewicht en weerstand van de motor. Motor geluid is ook een non-issue (omdat deze toch amper iets doet, later meer)
Ik heb een ruim onderhoudskrediet genomen in de lease, omdat ik wel verwachtte dat er nog wat aan te tweaken was. (plus financieel/fiscaal interessant, al koop ik er na x jaar een nieuwe batterij mee)
Al een paar afleverpuntjes gemerkt:
- De 8ste versnelling slaat binnen enkele seconden door naar 9, en flapt dan af en toe heen en terug. Voorlopig sla ik hem maar over.
- De reflectoren in de pedalen zijn losse plaatsjes, en die schuiven er uit tijdens het trappen, richting crank. Gelukkig gemerkt alvorens ik er veel kracht op zette, dus de pedaal zat onder mijn voet te draaien, ipv dat ik de reflector stuk trap. Dat mocht beter vast zitten.
Paar zaken aan te passen
- Het stuur is me wat breed, ga ik ook vragen om mogelijk wat in te korten. De knoppen van de bosch bediening heb ik ook al aanzienlijk naar het midden geschoven (zat ik met mijn hand tegen te duwen) En de shifters heb ik een beetje opzij geschoven. De onderste "downshift"zit me echter nog steeds in de weg, terwijl de upshift bovenaan al bijna volledig onder de rem zit.... (worst case lost een dremel dit wel op)
Enkele design puntjes:
- Het 65cm frame en met de geleverde vaste zadelpen op zijn max is het nog steeds niet hoog genoeg voor mij. Ik zal horen voor een langere zadelpen (had een optie mogen zijn) maar een 70cm frame had voor mij geschikter geweest (afgezien van het feit dat VdV deze niet maakt)
- De achtervork is vrij breed, waardoor ik er af en toe met mijn hielen tegen streel. Ik ben er nog niet echt problematisch tegen gekomen, maar het voelt wel raar. Begrijpelijk als hetzelfde frame ook veel dikkere banden moet kunnen accommoderen, maar niet minder storend.
(Een zelfde verhaal met het label dat aan men frameslot hangt, en de extra ketting, als ik deze in het slot laat zitten, en rond de zadelpen wikkel. Beide voel ik af en toe tegen men hiel/been komen. Maar dat zijn minor issues)
De elektrische fiets
Hier komt het voorlopig pijnpuntje: 95%++ van de tijd fiets ik zelf sneller dan 25km/h. Dus ondersteuning is enkel bij vertrek. Ik had een beetje geluk met de wind vanmorgen, maar zelfs bij een brug oprijden kon de ondersteuning amper iets toevoegen. Vertrekken vanuit stop, of na vertraging kan iets vlotter, en ik zal vanavond merken met iets meer wind tegen, maar voorlopig heb ik er niet veel aan. Groot voordeel is wel dat de weerstand en extra gewicht me niet tegenhouden om toch minstens even snel te zijn dan men vorige fiets. En met constant in eco stand, boven de ondersteuning te rijden, zal de batterij niet veel opgeladen moeten worden.
Wat ik ideaal zou vinden, is deze fiets, in speed optie (en 70cm frame). Ik heb niet meer kracht, of meer koppel nodig, maar gewoon een ondersteuning die verder loopt dan 25km/h. Ik zou er niets op tegen hebben om deze officieel te kunnen laten ombouwen (met registratie, verzekering etc) Gelukkig is de speed wetgeving hier in België minder beperkend.
De uitrusting
Kleine tangent, want op zich niets met de elektrische fiets te maken. Maar het paar ortlieb fietstassen die men er bij heeft aangesmeerd zijn eigenlijk te klein/niet geschikt. Ze zijn geen vervanging van een rugzak, en men rugzak past er niet gemakkelijk in, laat staan met een laptop ter in. Ook de oprol sluiting ervan is onhandig. Heeft die workflow moet ik nog wat op punt zetten, dat is even wat uitzoeken en tegen men gewoontes vechten.
*Foto's volgen, misschien, als ik er aan denk*
Proficiat met je nieuwe fiets.IceTeaGX schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:55:
Na lang zoeken, uiteindelijk ook maar voor de Velo-de-Ville AEB490 gegaan. Hierbij even een korte eerste review/overzicht.
Bestelling:
Dit liep via een leaseplatform en een hierbij aangesloten winkel. Via het werk hebben we maar 2 aankoop-rondes per jaar (voor- en najaar). Ik wou niet nog eens een half jaar wachten, dus toch maar doorgezet, en een overwogen gok genomen met de beperkte proefritjes die ik kon doen.
Besteld: VdV AEB490 65cm met 9 traps derailleur, Opties vaste voorvork, vaste zadelpen, 40mm bandjes, frameslot en het downhill riser stuur. De rest standaard.
Na de bureaucratie van heel het bestelproces via het werk/lease, was de fiets op minder dan een maand geleverd. Veel sneller dan ik verwachtte, dus heel aangenaam verrast.
De aflevering was wel heel snel: Hier is de fiets. Vragen? Nee, tekenen en weg ermee.
Niets overlopen, afstellen, finetunen of dergelijke. Nu heb ik nog een eerste onderhoud na +/- 500km, en al een paar puntjes die ze eerder mogen oplossen, dus misschien doen ze dan nog iets meer moeite.
De fiets zelf
Zaterdag afgehaald, zondag eerste ritje mee gedaan, en wat bijgesteld, en eerste woon-werk ritje zit er ook net op. De fiets zelf rijdt heel goed, zit inderdaad "langer" dan m'n Gazelle hiervoor. Ik kom op een iets hogere gemiddelde snelheid, tegen een iets lagere gemiddelde hartslag, zelfs met het extra gewicht en weerstand van de motor. Motor geluid is ook een non-issue (omdat deze toch amper iets doet, later meer)
Ik heb een ruim onderhoudskrediet genomen in de lease, omdat ik wel verwachtte dat er nog wat aan te tweaken was. (plus financieel/fiscaal interessant, al koop ik er na x jaar een nieuwe batterij mee)
Al een paar afleverpuntjes gemerkt:
- De 8ste versnelling slaat binnen enkele seconden door naar 9, en flapt dan af en toe heen en terug. Voorlopig sla ik hem maar over.
- De reflectoren in de pedalen zijn losse plaatsjes, en die schuiven er uit tijdens het trappen, richting crank. Gelukkig gemerkt alvorens ik er veel kracht op zette, dus de pedaal zat onder mijn voet te draaien, ipv dat ik de reflector stuk trap. Dat mocht beter vast zitten.
Paar zaken aan te passen
- Het stuur is me wat breed, ga ik ook vragen om mogelijk wat in te korten. De knoppen van de bosch bediening heb ik ook al aanzienlijk naar het midden geschoven (zat ik met mijn hand tegen te duwen) En de shifters heb ik een beetje opzij geschoven. De onderste "downshift"zit me echter nog steeds in de weg, terwijl de upshift bovenaan al bijna volledig onder de rem zit.... (worst case lost een dremel dit wel op)
Enkele design puntjes:
- Het 65cm frame en met de geleverde vaste zadelpen op zijn max is het nog steeds niet hoog genoeg voor mij. Ik zal horen voor een langere zadelpen (had een optie mogen zijn) maar een 70cm frame had voor mij geschikter geweest (afgezien van het feit dat VdV deze niet maakt)
- De achtervork is vrij breed, waardoor ik er af en toe met mijn hielen tegen streel. Ik ben er nog niet echt problematisch tegen gekomen, maar het voelt wel raar. Begrijpelijk als hetzelfde frame ook veel dikkere banden moet kunnen accommoderen, maar niet minder storend.
(Een zelfde verhaal met het label dat aan men frameslot hangt, en de extra ketting, als ik deze in het slot laat zitten, en rond de zadelpen wikkel. Beide voel ik af en toe tegen men hiel/been komen. Maar dat zijn minor issues)
De elektrische fiets
Hier komt het voorlopig pijnpuntje: 95%++ van de tijd fiets ik zelf sneller dan 25km/h. Dus ondersteuning is enkel bij vertrek. Ik had een beetje geluk met de wind vanmorgen, maar zelfs bij een brug oprijden kon de ondersteuning amper iets toevoegen. Vertrekken vanuit stop, of na vertraging kan iets vlotter, en ik zal vanavond merken met iets meer wind tegen, maar voorlopig heb ik er niet veel aan. Groot voordeel is wel dat de weerstand en extra gewicht me niet tegenhouden om toch minstens even snel te zijn dan men vorige fiets. En met constant in eco stand, boven de ondersteuning te rijden, zal de batterij niet veel opgeladen moeten worden.
Wat ik ideaal zou vinden, is deze fiets, in speed optie (en 70cm frame). Ik heb niet meer kracht, of meer koppel nodig, maar gewoon een ondersteuning die verder loopt dan 25km/h. Ik zou er niets op tegen hebben om deze officieel te kunnen laten ombouwen (met registratie, verzekering etc) Gelukkig is de speed wetgeving hier in België minder beperkend.
De uitrusting
Kleine tangent, want op zich niets met de elektrische fiets te maken. Maar het paar ortlieb fietstassen die men er bij heeft aangesmeerd zijn eigenlijk te klein/niet geschikt. Ze zijn geen vervanging van een rugzak, en men rugzak past er niet gemakkelijk in, laat staan met een laptop ter in. Ook de oprol sluiting ervan is onhandig. Heeft die workflow moet ik nog wat op punt zetten, dat is even wat uitzoeken en tegen men gewoontes vechten.
*Foto's volgen, misschien, als ik er aan denk*
De aflevering is inderdaad nogal knullig gelopen, bij mij stond de FM er met een paar sleutels bij om alles op de juiste hoogte en breedte te zetten.
Je derailleur is duidelijk niet goed afgesteld, dat zou ik direct laten corrigeren.
Bij mijn weten is het in België ook niet mogelijk om op een legale manier je fiets te laten ombouwen en goedkeuren naar 45 km/h. En ja, dat je fiets zo licht loopt, en je altijd vlak rijdt... daar kan de fiets ook niks mee. Maar zet de stand al eens in Tour, dan zal je wel iets voelen als je de brug op rijdt.
ECO levert zo weinig kracht dat je je kan af vragen of je dan niet beter een gewone fiets had gekocht, dan sleep je minder gewicht mee.
Het gaat echt niet om de kracht, maar om het feit dat ik te snel rij. Ook Turbo doet niets boven de 25km/hTommie12 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:24:
Proficiat met je nieuwe fiets.
De aflevering is inderdaad nogal knullig gelopen, bij mij stond de FM er met een paar sleutels bij om alles op de juiste hoogte en breedte te zetten.
Je derailleur is duidelijk niet goed afgesteld, dat zou ik direct laten corrigeren.
Bij mijn weten is het in België ook niet mogelijk om op een legale manier je fiets te laten ombouwen en goedkeuren naar 45 km/h. En ja, dat je fiets zo licht loopt, en je altijd vlak rijdt... daar kan de fiets ook niks mee. Maar zet de stand al eens in Tour, dan zal je wel iets voelen als je de brug op rijdt.
ECO levert zo weinig kracht dat je je kan af vragen of je dan niet beter een gewone fiets had gekocht, dan sleep je minder gewicht mee.
Als ik even inhou tot onder de 25km/h (of bij bochten, vertrekken etc), komt er wel ondersteuning bij. Op ECO is dit niet veel, maar zeker merkbaar en op zich goed genoeg voor mij.
De bestaande speed pedelecs zijn altijd uitgerust met full power motoren, en daar ben ik zeker niet naar op zoek. Diegene die zouden passen voor mij (Charger 4) zijn enorm over designed voor mijn use case.
De "voor mij" is wel de kern van het verhaal natuurlijk, ik val een beetje buiten de standaarden. Beetje groter, en zwaarder dan gemiddeld.
Dan zou ik hem zo snel mogelijk terugbrengen naar de winkel, dat kun je nu nog doen.IceTeaGX schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:15:
[...]
Het gaat echt niet om de kracht, maar om het feit dat ik te snel rij. Ook Turbo doet niets boven de 25km/h
Als ik even inhou tot onder de 25km/h (of bij bochten, vertrekken etc), komt er wel ondersteuning bij. Op ECO is dit niet veel, maar zeker merkbaar en op zich goed genoeg voor mij.
Ik snap je probleem verder wel, sinds ik een racefiets heb is alles op de elektrische tank onnodig log en langzaam. Daarom is de elektrische nu puur voor in de stad, en heb ik een trekking en racefiets om kilometers op te maken.
Daarbij komt dat de bestaande Speedpedelecs veel meer vermogen en koppel hebben voor wat ik eigenlijk wou. En diegene die passen zijn dan ook nog eens de meer uit de kluiten gewassen modellen, met ditto prijskaart (en kwaliteit, dat zeker ook)
Misschien had een gelijkaardige niet-e bike beter kunnen zijn, maar het was heel moeilijk om geschikte testfietsen te vinden, laat staat om deze uitgebreid te kunnen testen.
Al bij al ga ik er zeker nog op vooruit, maar iets minder dan gehoopt. Het blijft fiscaal en financieel heel interessant. En over drie jaar kan ik een nieuwe kiezen/Ik hang er wel drie jaar aan vast (het is maar hoe je het bekijkt)
Toch eens mijn licht opsteken voor legale ombouwmogelijkheden en bijhorende homologatie en inschrijving.
@jodeltje Terugbrengen zal niet gaan. Het is via het werk geleased, dus geen consumentenrecht.
Wat jij aangeeft over de maat er zijn maar weinig fietsen die zo groot zijn als jij eigenlijk zou willen.
Wel is het zo dat hèt ene model/merk van 65cm heel anders kan passen dan het andere model/merk van 65cm.
Omdat de verhoudingen van elk merk anders is waardoor je zithouding ook weer anders is.
@Foxhill was het geloof ik die er daar wel eens iets heel uitgebreid over gemeld.
Over het afleveren was het wel een fietsenmaker die hem afleverde?
[Voor 6% gewijzigd door Roos79 op 15-05-2023 13:42]
Om een fiets in België als speed pedelec geregistreerd te krijgen, moet je aan bepaalde eisen voldoen en kan je hem laten testen om te homologeren. Dus om-/zelfbouw speed pedelecs zijn (waren) hier perfect mogelijk. Het zou België niet zijn moesten hier uiteraard niet de nodige regionale complicaties bij zijn. (bevoegdheid is ergens rond 2020 van federaal naar gewestelijk verschoven) Ik heb de vraag alvast naar de overheid geschoten, we zien wel, dit afgezien van de technische mogelijkheid.Roos79 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:42:
@IceTeaGX Legaal boven de 25 km dat is altijd een speed bike en zal nooit legaal een gewone e bike zijn.
Wat jij aangeeft over de maat er zijn maar weinig fietsen die zo groot zijn als jij eigenlijk zou willen.
Ja, ik ben hier 8 maand geleden al begonnen met zoeken, dus die informatie had ik hier al o.a. van Foxhill ontvangen. Daarom dat Velo-de-Ville als een geschikt merk naar boven kwam en dat is inderdaad wel merkbaar. De extra lengte heeft zeker voordelen, maar die hoogte voor de benen is toch ook echt nodig. Een langere fiets doet daar niets aan. Je kan dan wel spelen met zadel- en stuurpennen, maar een groter frame is dan gewoon geschikter (doch niet gemakkelijk verkrijgbaar)Wel is het zo dat hèt ene model/merk van 65cm heel anders kan passen dan het andere model/merk van 65cm.
Omdat de verhoudingen van elk merk anders is waardoor je zithouding ook weer anders is.
@Foxhill was het geloof ik die er daar wel eens iets heel uitgebreid over gemeld.
Ik heb meerdere fietsbeursen, en testdagen bezocht, alsook meerdere fietswinkels gecontacteerd/bezocht. Maar geschikte testfietsen zijn dun gezaaid, en met 10-15 minuten blokje rond rijden heb je echt geen idee. De bestaande speedpedelecs vond ik veel te krachtig, het mocht nog iets sportief blijven, en er zijn geen "zwakkere" alternatieven. Ik kon ook nergens een representatieve fiets een weekje huren, dat kan ik iedereen aanraden, als je die optie hebt.
Het is een groep van een paar winkels, maar het is geen online dozenschuiver, ze hebben een technische dienst in elk van hun winkels. Het was ook de dichtstbijzijnde optie die ik via de lease kon aanspreken.Over het afleveren was het wel een fietsenmaker die hem afleverde?
Ik besef dat ik, voor mijn lengte, problemen zal heb met "off-the-shelf" modellen. Spijtig dat ik net boven die grens zit. Plus een wat specifiek eisen/wensen pakket, en dan moet je compromissen maken.
En zoals ik al zei, ik ben er zeker op vooruit gegaan, de fiets zelf rijdt goed. Met wat meer wind tegen zal ik er hopelijk meer voordeel uit halen. Niet te zwaar tillen aan de kritiek, maar het is niet de one-size-fits-all solution, dat mag ook wel eens gezegd worden.
Op onze huidige fiets (Vogue Elite, die overigens goed bevalt) hebben we een achterzitje voor een kind geplaatst. Maar dan moet voor het laden elke keer dat zitje er af. Niet veel werk, maar wel werk.
Dus ik dacht: haakse verlengkabel, vastzetten aan het frame en opgelost. maar ik kan geen verlengkabel vinden.
Gaat om deze aansluiting:
https://www.bol.com/nl/nl...e-bikes/9200000105205565/
Afmetingen staan in de foto's. Maar zijn dit standaard connectors? Je ziet genoeg laders e.d. maar wil echt een (korte) verlengkabel hebben omdat er een soort schild nu over de laadpoort zit.
en een andere vraag: Waarom hebben (vogue) elektrische fietsen wel een achterlicht die via de accu werkt, maar het voorlicht niet

[Voor 27% gewijzigd door Waah op 15-05-2023 14:45]
Weet iemand uit ervaring een goede, bekwame en betrouwbare fietsenmaker in Rotterdam Noord? Voor advies, aanschaf en onderhoud van een elektrische fiets.
👉🏻 Blog 👈🏻
"voor wat ik eigenlijk wou", dit laatste kan ik niet echt opmaken uit je verhaal?IceTeaGX schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:45:
@Roos79 Ik heb een weloverwogen gok genomen met de beschikbare data (fitbit snelheden, gemaakte proefritten, beschikbare test fietsen etc) maar het blijkt dat ik inderdaad veel minder nut heb aan de ondersteuning van een standaard e-bike dan verwacht. Niet in het minste omdat deze fiets ook gewoon beter rijdt dan men vorige.
Daarbij komt dat de bestaande Speedpedelecs veel meer vermogen en koppel hebben voor wat ik eigenlijk wou. En diegene die passen zijn dan ook nog eens de meer uit de kluiten gewassen modellen, met ditto prijskaart (en kwaliteit, dat zeker ook)
..
Toch eens mijn licht opsteken voor legale ombouwmogelijkheden en bijhorende homologatie en inschrijving.
@jodeltje Terugbrengen zal niet gaan. Het is via het werk geleased, dus geen consumentenrecht.
Je wilt sneller dan 25 fietsen als ik het goed begrijp, zonder zweet, want anders had je wel een racefiets oid kunnen pakken. Of is dit een gevalletje "ik heb budget x via mn werk, dus why not?"
Zelf ben ik 1.93m bij 94 kg en rij ik op een spd pedelec met iets te klein frame voor mijn lengte, maar het is te doen. Het gaat mij puur om de woon werk ritjes over hoofdzakelijk lege fietspaden en wat landweg, voor een gewone e Bike zou ik ook het geduld niet hebben op die afstand, nu ben ik een klein kwartiertje langer onderweg dan met de auto.
Als je legaal harder wilt: op een spd pedelec kun je toch ook gewoon 30-35km/h ipv 45 fietsen, al dan niet met een lagere ondersteuning? Op mijn oude Koga pedelec moet ik serieus trappen om de 40 te halen, maar zonder dat het echt zweten a la wielrennen wordt.. perfect wat mij betreft dus.
Wat ik wou is hier al wel een paar keer gepasseerd: Iets ondersteuning voor wind tegen/bergop, of voor de mindere dagen, maar het mag nog een beetje training zijn. Zonder zweten was zeker geen vereiste, ik heb fietskleding en kan douchen op het werk. Verder absoluut geen grip shifters, geen vario naaf en vrij recht stuur. Zowel klassiek, ebike als speedpedelec zijn overwogen. En uiteraard geschikt voor 2m06, en beter dan men oude gazelle._Anvil_ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:50:
[...]
"voor wat ik eigenlijk wou", dit laatste kan ik niet echt opmaken uit je verhaal?
Ik heb mijn rijprofiel via fitbit reports bekeken en daaruit bleek dat ik een 30% van de tijd boven de 25 reed, met een gemiddelde van 22. Uiteraard is 30% van de tijd op snelheid, 50+% van de afstand. dit samen met het feit dat de nieuwe fiets ook gewoon beter rijdt, maakt dat ik veel meer dan verwacht boven de 25km rij. Zelfs tegen de wind en bergop.
Van de speedpedelecs die ik getest had, kwam eigenlijk enkel de R&M charger4 56cm enigszins in aanmerking. En dat was ook al met zadelpen naar het maximum en nog ander sleutelwerk aan. Leuk fietsje, maar overpowered voor wat ik zocht (nog maar te zwijgen van de stromers, klevers, etc., ongeacht maatvoering). Misschien over 3 jaar nog eens kijken.
Had de active line plus beschikbaar geweest als speed. Of, zoals ze hier in België al eens geopperd hebben, de max ondersteuningssnelheid voor ebikes verhogen naar 30kmh. 25 is -voor mij- net dat tikkeltje te laag gebleken.
Afgezien van dit feit, waar iets te veel op gefocust wordt, kan ik na nog enkele ritjes bevestigen dat de fiets heel goed rijdt. Het beetje hulp bij vertrekken en aanzienlijk bergop en/of tegenwind is zeker een voordeel. En waar ik voorheen het nogal irritant vond om te vertragen op onze veel te smalle fietspaden, ben ik nu ook iets vlotter terug weg. Persoonlijk til ik meer aan het feit dat er geen 70cm frame beschikbaar is.
Nog een beetje tweaken aan de probleempjes die hij heeft en ik ga er met veel plezier de nodige kilometertjes op zetten.
Een interessante middag.
Welke fietsen zijn geprobeerd?
- Gazelle Avignon met 8 speed Nexus en Active Line Plus,
- Gazelle Avignon met Enviolo en Performance Line
- Rih Movenda Enviolo en eigen middenmotor (80 Nm volgens specs).
- Koga Nova EVO PT Enviolo Automatic en Active Line plus
- Dutch ID Phantom Enviolo en Performance Line.
Wat viel op?
De Rih heeft een middenmotor met alleen een rotatie sensor. Dit verklaard de gunstige prijs t.o.v andere merken. Wat een linke fiets om mee te fietsen. De fiets drukt duidelijk door als je begint met remmen.
Ook was het frame niet stabiel. Ik vind het gewoon gevaarlijk. Mijn moeder merkte het niet eens. Zij heeft nu ook een Rih met middenmotor. Ze is dus al gewend aan de motor.
De Enviolo i.c.m. met Active Line Plus werd de ondersteuning als te tam ervaren. Terwijl de combinatie met Nexus 8 wel goed ervaren werd.
De Enviolo met Performance Line was de combinatie waar de keuze op gevallen is. Die beviel nog beter dan combi Active Line Plus met Nexus 8.
De Performance Line is stil genoeg. Iets luidruchtiger dan de Active Line Plus maar een stuk stiller dan de CX.
De Gazelle geen verkeerde fiets. Best wel een stabiel frame.
De Koga werd al snel afgekeurd. Geen stabiel frame heb ik zelf gemerkt. Een vrij korte fiets met een te smalle doorstap.
Dan blijft de Dutch-ID over.
Dit is de favoriet. Ondank dat het een wat sportiever model is. Dat verbaasde me vanwege de sportievere zit.
Duidelijk het meest stabiel frame van de kandidaten. Enviolo (ook Automatic), Performance Line motor, riem en 625 Wh accu in het frame.
Voor mijn moeder was het na 50 meter al duidelijk dat dit de keuze is van de geprobeerde fietsen.
Mijn meeste opmerkelijke observatie was toch wel dat de modellen met de meeste stabiele frames bovenaan het voorkeurslijstje staan. Onbewust merk je dus wel wat een stabiel frame met je fietservaring doet.
De Enviolo Automatic was voor mij wel een positieve ervaring. Het testrondje was te kort voor een goed oordeel maar de eerste indruk is goed.
Zoals ik net in een andere draad zei... Een fiets moet op lokatie blijkbaar altijd worden nagelopen. Jammer, ik hoop dat ze het netjes oplossen.IceTeaGX schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:55:
- versnelling. See above.
- pedaal, het zou me niet verbazen als er supergoedkope prul pedalen op zitten, het is (net als zadels) nogal persoonlijk en wordt vaak meteen vervangen (in de MTB wereld krijg je zelfs meestal geen pedalen vanaf de fabriek...). Shimano of Look city pedaal is een mooie optie, maar kost weer een paar tientjes

- Zadelpen lengte is eigenlijk geen maat bepalend ding, een lange pen veranderd de geometrie niet. het kan esthetisch wat vreemd zijn, maar 25 cm of meer zadelpen is in de sportwereld al heel normaal.
- Wat wel vervelend is; dat betreft je hielen: de achterkant is breed en fietsen schalen niet goed in lengte, een fiets wordt op de extremen (kleine/grote berijder) qua zitpositie duidelijk anders. In dit geval groeit de liggende achtervork vermoedelijk maar 1-2cm tov de kleinere maten en dan loop je hier tegenaan (dat niet meegroeien hebben alle merken in meer of mindere mate, maar de breedte is wel een design keuze).
- ketting slot kan je beter in een tasje doen, om je zadelpen wikkelen werkt imho nooit handig (bij geen enkele fiets), zeker niet met de mega sloten die we nu hebben.
- sleutel van ringslot komt door de brede achterkant(en misschien de slot keuze van VdV) dat is bij mij ook krap en ik ben veel kleiner dan jij. Je kan eventueel door een fietsenmaker een Duits slot monteren, dan kan je sleutel eruit, maar hoe dat verzekeringstechnisch zit vind ik wel tricky.
Verbaast mij niets... ik heb daar 7 jaar terug toen ik op zoek was naar een nieuwe fiets uitgebreid over lopen zeuren en zeveren. De markt was toen nog wat kleiner voor sportieve fietsen, ik kwam toen (voor mij enigszins verassend, want Batavus en Sportief heeft bij mij een mwahhhh historie, juist qua stabiliteit) uit op de Razer.Athome schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:51:
Mijn meeste opmerkelijke observatie was toch wel dat de modellen met de meeste stabiele frames bovenaan het voorkeurslijstje staan. Onbewust merk je dus wel wat een stabiel frame met je fietservaring doet.
- Stabiel weggedrag door de geo
- Stijf frame
Die twee hangen wel een beetje samen, maar dat eerste is het allerbelangrijkste (een stijf frame met een nerveuze geo blijft nerveus en een wat slappere fiets met een hele stabiele geometrie kan heel comfortabel zijn).
Ik ben wel benieuwd, is het de mixte (die vind ik heel mooi, maar de instap blijft mischien wat hoog) of lage instap geworden?
Jammer om te lezen dat de ervaring tot nu toe niet helemaal positief lijkt.IceTeaGX schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:55:
Na lang zoeken, uiteindelijk ook maar voor de Velo-de-Ville AEB490 gegaan. Hierbij even een korte eerste review/overzicht.
Toevallig heb ik dus onlangs dezelfde fiets gekocht, ben zelf 2.00 rond en ervaar dat het frame echt aan de hoge kant is. Er kan niemand anders op fietsen(soms wel fijn

Verder heb ik misschien wat andere opties:
- Pedalen heb ik de anti slip, die zijn behoorlijk stevig en voelen niet goedkoop aan
- Intuvia systeem met bediening zit ver genoeg van de handvaten, heb ook tamelijk lange vingers en grote handen.
- Zadelpen heb ik de ergotec pm-705n, doordat er een bal onder het zadel zit is het zadel al wat hoger. Ik heb de pen op de laagste stand moeten zijn omdat het anders veel te hoog wordt voor mij
Verder kan ik je vinden in dat het frame achter qua breedte in de weg kan zitten. Ik kwam vaker in het begin tegen het slot aan. Maar na 100 km heb ik mijn houding schijnbaar een beetje aangepast en nu zit het niet meer in de weg. Ik heb als extra slot een Tex Lock slot gekocht, tamelijk duur maar ook heel blij mij want deze is heel licht en flexibel, ik kan die dus achter het frame stoppen zonder dat het slot zo zwaar is dat die het frame beschadigd en hij zit niet in de weg.
De snelheid is wat mij betreft zoals verwacht, ik ben zelf ook iemand die snel 27-30 km/h fietst, dan ondersteunt de fiets niet meer uiteraard en wordt het zwaarder trappen. Ik pas mijn tempo hierop aan, heb nik geen zin ga ik rustig turbo stand in versnelling 7(nexus

Hopelijk gaat de eerste beurt je wat helpen om beter af te stellen en kan je achteraf blij zijn met je keuze, ik ben in ieder geval meer dan tevreden en kan de fiets iedereen aanbevelen.
Ja, het verbaast me ook een beetje omdat ik het eerder vrij grote fietsen vind. Maar zithouding (gewenning speelt een rol).assn schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:32:
[...]
Jammer om te lezen dat de ervaring tot nu toe niet helemaal positief lijkt.
Toevallig heb ik dus onlangs dezelfde fiets gekocht, ben zelf 2.00 rond en ervaar dat het frame echt aan de hoge kant is. Er kan niemand anders op fietsen(soms wel fijn) maar 5 cm lager frame had ook prima gekund wat mij betreft.
@IceTeaGX Hoewel het eigenlijk echt NOT DONE is om je fietshouding teveel aan je fiets aan te passen is er wel een mogelijke oplossing voor het hiel probleem... alleen gaat het wel ver.Ik noem het toch, maar ik snap 100.000% dat je dit geen optie vind.Verder kan ik je vinden in dat het frame achter qua breedte in de weg kan zitten. Ik kwam vaker in het begin tegen het slot aan. Maar na 100 km heb ik mijn houding schijnbaar een beetje aangepast en nu zit het niet meer in de weg.
Het is traditioneel dat je de bal van de voet over de pedaalas plaatst. Maar in die wijsheid is de laatste jaren fors getornt. Ergonomisch en qua kracht is er namelijk wel wat te zeggen voor een midvoet (of zelfs Hiel!!!) positie. Ik zelf ben (jaren geleden) overgestapt naar een midvoet positie om heup klachten te verminderen. Ik merkte eigenlijk geen verschil in power in wedstdrijden, wel vond ik het heel comfortabel.
https://www.stevehoggbike...20of%20the%20pedal%20axle.
Dat betekent dat ik ook op mijn gewone fietsen nu anders zit, met een voetpositie die vroeger echt not done zou worden genoemd. Ik combineer dat wel met vrij grote platform pedalen, juist om ondersteuning te houden
Waarom zou dit jou helpen met het hiel probleem? Voet staat verder naar voren en je zadel gaat een paar cm lager....
Nogmaals, het is wel een vergaande oplossing, anderzijds kan ik je wel verklappen dat ik (en velen met mij) het een positieve verandering vinden.
De problemen zijn vooral aan afstelling, gewenning, mijn lengte en een beetje foutieve inschatting aan mijn kant te wijten.
Ik zal er eens enkele fotootjes bij voorzien, want de fiets zelf is voor de rest super. Ik vond het al spijtig dat ik vandaag met de auto naar het werk moest (reasons).
FWIW, YMMV etc. Ik heb decennia met de voorvoet gefietst. Desondanks was ik heel snel gewend aan de nieuwe positie. Ik doe een sport met heel veel voorvoetwerk, niet het idee dat het bijt met mijn fietsenIceTeaGX schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:48:
@roffeltjes Die houding wil ik wel eens proberen, lost meerdere problemen tegelijk op waarschijnlijk. Ik ben wel iemand dat zelfs al eens op de tenen wandelt, dus het zal aanpassen worden.

Het is op zich eigenlijk heel simpel: doe je zadel 2-4 cm omlaag (jij hebt grote schuiten, dus je zal wat meer moeten zakken dan ik denk ik) en schuif je voet naar het midden en geef het een weekje een kans.
Betreft zadelhoogte is er trouwens een heel goede praktische manier om de juiste hoogte te vinden:
- Doe je zadel 2cm naar beneden
- schakel naar de kleinste versnelling en ga heeel snel trappen. Als je gaat wippen staat je zadel te hoog. De oorzaak is dat je je bekken kantelt om de slag te halen en als je dat heel snel gaat doen dan ga je wippen. Zet je zadel een cm lager en herhaal deze controle totdat je stabiel zit.
Te hoog zitten is potentieel niet heel fijn voor je bekken

[Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 17-05-2023 11:51]
Afgelopen maandag via de app een melding gemaakt van een lekke achterband en gekozen voor reparatie op locatie (bij mij thuis dus). Dit was overigens de 1ste keer dat ik gebruik maakte van de reparatie service van Swapfiets.
Zojuist een medewerker van Swapfiets langsgeweest in zo'n busje met bak waarin zo'n stuk of 10 ebikes stonden.
Hij heeft dus niet eens mijn achterband geplakt, hij haalt een Power 1 uit de laadbak voor me; deze is splinternieuw.
Dit is toch wel de hoofdreden dat ik voor Swapfiets ben gegaan; zelf geen gedoe met onderhoud en reparaties.
Oke, het is natuurlijk niet de allerbeste state of the art ebike, maar tot nu toe zeer goed bevallen
[Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 17-05-2023 12:44]
Kan ik me voorstellen. De prijs is ook okay. 3120 voor vier jaar, inclusief onderhoud. En je betaald gespreid, dat is op zich ook wel fijn._Bailey_ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:42:
Dit is toch wel de hoofdreden dat ik voor Swapfiets ben gegaan; zelf geen gedoe met onderhoud en reparaties.
Oke, het is natuurlijk niet de allerbeste state of the art ebike, maar tot nu toe zeer goed bevallen
Niet voor iedereen, maar ik snap direct waarom dit aanslaat.
Swapfiets heeft al aardig wat prijsverhogingen doorgevoerd afgelopen 1,5 jaar. Momenteel betaal ik €64,50 per maand voor de Power 1, dit is toch ook wel het maximum wat ik er aan wil uitgeven.roffeltjes schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:58:
[...]
De prijs is ook okay. 3120 voor vier jaar, inclusief onderhoud.
Niet voor iedereen, maar ik snap direct waarom dit aanslaat.
Prijstechnisch vind ik het dus wel okay.
Ik denk niet dat Swapfietsen snel gestolen worden, en als je geen mogelijkheid hebt om je fiets binnen te stallen, dan zou ik nooit een eigen dure e-bike zomaar langs de stoep parkeren.
Zelfs als ik een fietstocht maak zal ik mijn fiets nooit uit het zicht parkeren, en een fiets aan een station parkeren in een onbewaakte stalling... dikke no-go.
Kan iemand deze boude bewerking duiding geven? Het enige wat ik me kan bedenken is dat de voorwiel in dergelijke fietsen een direct drive motor heeft die een heel laag toerental draait en daardoor bij het optrekken veel ampèrage gebruikt.
Het verschil zal niet zo heel groot zijn. Bij direct drive heb je een iets kleiner aanloopkoppel, met een reductie heb je wat extra wrijving, en dan moet de motor te snel draaien bij 25 km/h, en dat geeft ook wat meer lawaai.pandit schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:03:
In de beginpost staat dat fietsen met een motor in het voorwiel de Laagste efficiëntie per watt heeft. Dat komt mij vreemd over. Er gaat nl geen energie verloren in een aandrijving zoals de middenmotor die volgens deze beginpost de hoogste Laagste efficiëntie per watt zou hebben.
Kan iemand deze boude bewerking duiding geven? Het enige wat ik me kan bedenken is dat de voorwiel in dergelijke fietsen een direct drive motor heeft die een heel laag toerental draait en daardoor bij het optrekken veel ampèrage gebruikt.
Je wil ook geen al te hoog koppel, want slip op je voorwiel betekent vrijwel zeker dat je onderuit gaat.
Hoewel ik niet technisch ben, heeft het voor zover mij is uitgelegd inderdaad te maken met het lage toerental van een naaf. Dat merk je ook in de praktijk waarbij de combi lage snelheid/hoog vermogen leidt tot doorbranden. Overigens betekent dat ook dat je aanname dat er geen energie verloren gaat in de aandrijving niet klopt, juist naafmotoren hebben een koel probleem (met name in de bergen). Hitte betekent efficientie verlies.pandit schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:03:
In de beginpost staat dat fietsen met een motor in het voorwiel de Laagste efficiëntie per watt heeft. Dat komt mij vreemd over. Er gaat nl geen energie verloren in een aandrijving zoals de middenmotor die volgens deze beginpost de hoogste Laagste efficiëntie per watt zou hebben.
Een middenmotor heeft meer (ruimte voor) reductie en kan intern sneller draaien. Als het moet kan je dat door te schakelen dan nog verbeteren, wat bij een naafmotor geen verschil maakt (zit achter de overbrenging).
Er is nog wel ergens een filmpje van (volgens mij) de fietsersbond waarbij de tester een aantal naafmotoren over de zeik kreeg (op zich heel simpel te doen, ook in Amsterdam).
[Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 17-05-2023 16:12]
De Razer in de Telegraaf test maakte gehakt van alle naafmotoren in actieradius per watt, met nog meer vermogen ook. Verschil was bijna 30% als ik me niet helemaal vergis. Tot op de dag van vandaag ken ik geen efficiëntere motor dan de Yamaha PW serie. Motoren zijn verfijnder geworden, maar qua efficiëntie is een Bosch uit 2023 geen partij voor een Yamaha PW uit 2015.
Het is absoluut niet alleen het optrekken wat het verschil maakt, een middenmotor is in de praktijk merkbaar efficienter, ook in Nederland.
Zie een site van iemand die er veel meer van weet dan ik

https://www.avdweb.nl/solar-bike/hub-motor/motors-compared
https://www.avdweb.nl/sol...agnet-dc-hub-motor-tuning
Verder, er zou (volgens mij) geen verschil horen te zijn tussen voor en achterwielmotoren, maar achterwiel motoren kunnen aanzienlijk groter zijn en dat helpt wel met de thermische limiet.
[Voor 58% gewijzigd door roffeltjes op 17-05-2023 16:25]
Het verbaasde mij vooral omdat mijn moeder niet eens in de gaten dat er geen accu in een fiets zat. En toch haalde ze feilloos de fiets met de stijvere frames er tussenuit. Onbewust pik je dus veel dingen op.roffeltjes schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:17:
[...]
Verbaast mij niets... ik heb daar 7 jaar terug toen ik op zoek was naar een nieuwe fiets uitgebreid over lopen zeuren en zeveren. De markt was toen nog wat kleiner voor sportieve fietsen, ik kwam toen (voor mij enigszins verassend, want Batavus en Sportief heeft bij mij een mwahhhh historie, juist qua stabiliteit) uit op de Razer.
- Stabiel weggedrag door de geo
- Stijf frame
Die twee hangen wel een beetje samen, maar dat eerste is het allerbelangrijkste (een stijf frame met een nerveuze geo blijft nerveus en een wat slappere fiets met een hele stabiele geometrie kan heel comfortabel zijn).
Ik ben wel benieuwd, is het de mixte (die vind ik heel mooi, maar de instap blijft mischien wat hoog) of lage instap geworden?
Er is nog niets gekocht maar het moet een fiets met lage instap worden. Het is toch een vrouw van 76 die slecht ter been is
*kuch* Flyer Gotour6 *kuch*Athome schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:37:
[...]
Het verbaasde mij vooral omdat mijn moeder niet eens in de gaten dat er geen accu in een fiets zat. En toch haalde ze feilloos de fiets met de stijvere frames er tussenuit. Onbewust pik je dus veel dingen op.
Er is nog niets gekocht maar het moet een fiets met lage instap worden. Het is toch een vrouw van 76 die slecht ter been is
Misschien de uitvoering 5.20 of 7.23.
Stabiliteit (flinke naloop, eventueel lange achtervork etc.) kan ook de reden zijn (en een hele goede reden), stijfheid is minder belangrijk (al twijfel ik er niet aan dat hij stijf is.Athome schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:37:
[...]
Het verbaasde mij vooral omdat mijn moeder niet eens in de gaten dat er geen accu in een fiets zat. En toch haalde ze feilloos de fiets met de stijvere frames er tussenuit. Onbewust pik je dus veel dingen op.
Mee eens. Mijn vader heeft er (ook) een gekocht maar met een lage instap. Na een val met breuk (niet-fietsgerelateerd) was hij wat minder goed in staat om zijn been over een stang en zadel te zwiepen. Ik heb ook even op zijn fiets gefietst en dat frame is erg stijf. Minder dan een hoog frame van hetzelfde merk maar stijver dan veel hoge frames van andere merken. En het stijfste stabielste lage frame dat ik heb ervaren.Foxhill schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:46:
[...]
*kuch* Flyer Gotour6 *kuch*
Misschien de uitvoering 5.20 of 7.23.
De Fietsenzaak in de woonplaats van mijn Moeder is geen Flyer dealer. De dichtstbijzijnde is in Raalte. Daar zijn wij geweest, zij waren niet zo behulpzaam. Best wel terughoudend.
Welk merk het moet worden, maakt mijn moeder geen bal uit. Als de fiets haar maar bevalt.
Daarnaast moet ze voor support kunnen vertrouwen op de lokale fietsenzaak. Dan vind ik het voor haar wel belangrijk dat deze winkel het merk ook ondersteunt.
https://www.hetzwartefiet...n/1643-maat-d51_162_174cm
https://www.hetzwartefiet...n/1775-maat-h62_183_194cm
Wordt ook nog gratis verzonden zeiden ze in de winkel.
Heb hem geprobeerd maar de 62 framemaat is net te klein voor mij

Weet iemand anders nog een soortgelijke fiets maar dan framemaat 67? Max 2000eu.
[Voor 5% gewijzigd door kadooosh op 18-05-2023 10:06]
Jammer want flyer Gotour is wel echt een fijne fietsAthome schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:44:
@Foxhill
De Fietsenzaak in de woonplaats van mijn Moeder is geen Flyer dealer. De dichtstbijzijnde is in Raalte. Daar zijn wij geweest, zij waren niet zo behulpzaam. Best wel terughoudend.
Welk merk het moet worden, maakt mijn moeder geen bal uit. Als de fiets haar maar bevalt.
Daarnaast moet ze voor support kunnen vertrouwen op de lokale fietsenzaak. Dan vind ik het voor haar wel belangrijk dat deze winkel het merk ook ondersteunt.
Maar een fietsenwinkel vlakbij die goede service heeft is ook belangrijk.
hm, interessant. Betekent dat dat er bij een dergelijke naafversnelling eigenlijk geen verschil meer zit tussen een Bosch performance line en Bosch Active line plus?Tommie12 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:30:
[...]
Kan je zien welke motor het is?
De Performance line geeft normaal 65 Nm, maar die kan beperkt worden.
De Nexus 8 en de Alfine 8 en 11 naven bv mogen maar 50 Nm krijgen, dus dan wordt de motor begrensd.
Het kan ook de Active Line Plus zijn, die geeft 50 Nm dacht ik.
Het viel mij al op dat er vrijwel geen fietsen zijn met een krachtigere Bosch motor icm een riem en Shimano naafversnelling, maar dat zal dan om diezelfde reden zijn. Je vindt ze wel met traploze naafversnelling (duurder segment) of minder krachtige Bosch motor.
Ik zit midden in de speurtocht naar de voor mij ideale elektrische fiets en de Cube Touring Hybrid scoort daarbij hoog. Echter is deze vrijwel nergens te koop/voorradig. Ik vind wel wat 2022 modellen, maar die vind ik net wat minder mooi.
De Performance Line wordt vaak verkocht met een Nexus 5. Mijn oude fiets had een 80 Nm motor met een Nexus 8, dat was geen succes.LA-384 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:57:
[...]
hm, interessant. Betekent dat dat er bij een dergelijke naafversnelling eigenlijk geen verschil meer zit tussen een Bosch performance line en Bosch Active line plus?
Het viel mij al op dat er vrijwel geen fietsen zijn met een krachtigere Bosch motor icm een riem en Shimano naafversnelling, maar dat zal dan om diezelfde reden zijn. Je vindt ze wel met traploze naafversnelling (duurder segment) of minder krachtige Bosch motor.
Ik was in de veronderstelling dat de Nexus 5 inferieur is aan de Nexus 8, maar ik heb zo geen idee onder welke omstandigheden dat merkbaar zal zijn.KroeT schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:25:
[...]
De Performance Line wordt vaak verkocht met een Nexus 5. Mijn oude fiets had een 80 Nm motor met een Nexus 8, dat was geen succes.
Eigenlijk zoek ik een fiets voornamelijk voor woon-werk, waarbij een groot deel van de route bestaat uit een lange, rechte weg, waar ik maximaal op kan trappen. Als de fiets lekker licht trapt, zal ik waarschijnlijk meer dan eens langdurig boven de ondersteuning uitkomen. Meestal zit ik in de zwaardere versnellingen met weinig omwentelingen. Het overige deel van de route wil ik weer snel op snelheid zijn, om zo een hoge gemiddelde snelheid en daarmee kortere reistijd te hebben. Op het werk staat de fiets in een ondergrondse garage, dus dagelijks wordt er een relatief stijle helling beklommen.
Naast woon-werk zal ik af en toe ook wat recreatief fietsen, waarbij snelheid minder belangrijk is dan comfort. Dat kan ook in heuvelachtig gebied zijn (denk aan Limburg en Ardennen).
Nexus 5
Nexus 8
Nexus 7
De Nexus 5 naaf is specifiek ontworpen voor het gebruik op elektrische fietsen met middenmotor. Deze naaf kan beter omgaan met de belasting die op de naaf komt te staan tijdens het schakelen onder ondersteuning. Veel mensen stoppen niet met trappen tijdens het schakelen en na een tijdje trap je dan je Nexus 8 en vooral Nexus 7 naaf aan gort.
Het is ook de reden dat je vanaf de performance motor in de meeste gevallen (bij een kwaliteits fiets) geen Nexus 7 of 8 naaf meer ziet, maar dus een Nexus 5 of een Enviolo naaf.
[Voor 17% gewijzigd door cordonbleu op 18-05-2023 18:17]
Klopt helemaal de Nexus 5 is speciaal voor de elektrische fiets met middenmoter gemaakt. Ik heb zelf een Bosch performance line met Nexus 5 naaf. Ik merk bij op schalen niks tijdens het trappen gaat prima, alleen bij terug schakelen moet ik echt wel even stoppen met trappen klinkt niet goed anders….cordonbleu schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:15:
Van hoogste kwaliteit naar lager is het:
Nexus 5
Nexus 8
Nexus 7
De Nexus 5 naaf is specifiek ontworpen voor het gebruik op elektrische fietsen met middenmotor. Deze naaf kan beter omgaan met de belasting die op de naaf komt te staan tijdens het schakelen onder ondersteuning. Veel mensen stoppen niet met trappen tijdens het schakelen en na een tijdje trap je dan je Nexus 8 en vooral Nexus 7 naaf aan gort.
Het is ook de reden dat je vanaf de performance motor in de meeste gevallen (bij een kwaliteits fiets) geen Nexus 7 of 8 naaf meer ziet, maar dus een Nexus 5 of een Enviolo naaf.
Ok, dat had ik idd begrepen, maar dacht dat de overbrenging niet zo ideaal was. De direct drive is de eerste versnelling, de andere 4 trappen dan sowieso zwaarder? Ik kan me voorstellen dat deze op vlak terrein zeker prima is, maar hoe bevalt dat in heuvelachtig gebied? Ik heb nu een paar keer de Amslod fiets van m'n vader gebruikt, die heeft een Bafang M400 motor en nexus 7 naafversnelling. Daarbij moet ik toch echt naar de eerste of misschien tweede versnelling en flinke ondersteuning om prettig uit de parkeergarage te komen. Heb jij daar toevallig ervaring mee @Roe!and?
[Voor 6% gewijzigd door cordonbleu op 18-05-2023 21:03]
Ik kom ook maar even om de hoek kijken voor wat advies. Ik volg het topic al enige tijd met veel plezier. Ik verwacht zelf over enkele tijd een e-bike aan te schaffen maar kom er nog niet echt goed uit.
Waar wil ik de fiets voor gebruiken: met name woon-werk (enkele reis 30 km) en als vervanger van de auto op kleine stukken in onze woonplaats. Over een paar jaar hoop ik enkele meerdaagse touren te maken, maar ivm kleine kinderen laat dit nog even op zich wachten. In het kader van kinderen: er moet een achterzitje op kunnen.
Ik vind onderhoud geen probleem, ketting schoonmaken, invetten, cassette en ketting vervangen is geen probleem evenals brakepads vervangen oid. Wel vind ik het belangrijk om een dealer op of nabij de woonplaats te hebben zodat de drempel om de fiets heen te brengen voor een uitgebreide klus laag is.
Ik heb een voorkeur voor een sportieve houding, beetje mountainbike niveau. Liever een te sportieve houding dan te comfortabel. Ik dat kader ben ik geen fan van verstelbare stuurpennen en verende zadelpennen. Het is onnodig zwaar, gaat vaak piepen en knarsen en het is nooit zo stijf als je wilt.
Nu heb ik een aantal fietsen gezien die aan mijn lijstje te lijken voldoen.
Giant Explore E+1 (model 2023)
+ Mooi design
+ Een vaste bagagedrager waar een kinderzitje op kan
- de afmontage is het soms net niet, relatief veel geld voor mindere componenten. Sommige zaken als buitenwanden wil ik direct vervangen voor een fatsoenlijke Schwalbe banden.
Cube kathmandu hybrid pro 750
+ Prijs in combinatie met afmontage is erg aantrekkelijk
+ Zou een kinderzitje op moeten kunnen aldus de dealer, de bagagedrager zit vast aan het frame
- uiterlijk vind ik een beetje meh, het is niet lelijk maar blinkt niet uit.
- sommige componenten moeten direct vervangen worden, verende zadelpen en verstelbare stuurpen wil ik eigenlijk direct vervangen.
Canyon Pathlite ON6
+ Erg mooie fietsen
+ Goede afmontage van onderdelen
- bagagedrager kan geen kinderzitje hebben, een optie is mogelijk een kinderzitje aan het frame met een klem, maar geen idee of dat een beetje okay werkt.
- het wordt geleverd met het Bosch smartsysteem, waarbij je smartphone werkt als een display. Vind ik niet direct positief, zeker als dit betekend dat ie continue op het stuur moet zitten om gebruik te kunnen maken van de elektrische ondersteuning.
- sommige componenten moeten vervangen worden: zadelpen met dropper post kan er af. Voordeel is dat dit qua prijs een voordelige fiets is zodat dit zonder probleem uitgevoerd kan worden.
Ik neig het meeste naar de Giant, simpelweg omdat die voldoet aan mijn eisen en een prima afmontage heeft, niet uitstekend maar wel prima. De Canyon had ik eerst als voorkeur maar heeft in theorie een aantal grote nadelen, maar het is theoretisch omdat ik die fiets nergens rond Assen live kan zien.
Ik hoop dat jullie nog even mee kunnen denken rondom deze fietsen die kunnen helpen met het maken van de keuze.
Groet,
Paul
Goede overwegingen. Kijk ook eens naar Velo de Ville.Paulburg schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:54:
Hallo,
Ik kom ook maar even om de hoek kijken voor wat advies. Ik volg het topic al enige tijd met veel plezier. Ik verwacht zelf over enkele tijd een e-bike aan te schaffen maar kom er nog niet echt goed uit.
Waar wil ik de fiets voor gebruiken: met name woon-werk (enkele reis 30 km) en als vervanger van de auto op kleine stukken in onze woonplaats. Over een paar jaar hoop ik enkele meerdaagse touren te maken, maar ivm kleine kinderen laat dit nog even op zich wachten. In het kader van kinderen: er moet een achterzitje op kunnen.
Ik vind onderhoud geen probleem, ketting schoonmaken, invetten, cassette en ketting vervangen is geen probleem evenals brakepads vervangen oid. Wel vind ik het belangrijk om een dealer op of nabij de woonplaats te hebben zodat de drempel om de fiets heen te brengen voor een uitgebreide klus laag is.
Ik heb een voorkeur voor een sportieve houding, beetje mountainbike niveau. Liever een te sportieve houding dan te comfortabel. Ik dat kader ben ik geen fan van verstelbare stuurpennen en verende zadelpennen. Het is onnodig zwaar, gaat vaak piepen en knarsen en het is nooit zo stijf als je wilt.
+ Mooi design
- de afmontage is het soms net niet, relatief veel geld voor mindere componenten. Sommige zaken als buitenwanden wil ik direct vervangen voor een fatsoenlijke Schwalbe banden.
+ Zou een kinderzitje op moeten kunnen aldus de dealer, de bagagedrager zit vast aan het frame
- sommige componenten moeten direct vervangen worden, verende zadelpen en verstelbare stuurpen wil ik eigenlijk direct vervangen.
Canyon Pathlite ON6
+ Erg mooie fietsen
- bagagedrager kan geen kinderzitje hebben, een optie is mogelijk een kinderzitje aan het frame met een klem, maar geen idee of dat een beetje okay werkt.
- het wordt geleverd met het Bosch smartsysteem, waarbij je smartphone werkt als een display. Vind ik niet direct positief, zeker als dit betekend dat ie continue op het stuur moet zitten om gebruik te kunnen maken van de elektrische ondersteuning.
- sommige componenten moeten vervangen worden: zadelpen met dropper post kan er af. Voordeel is dat dit qua prijs een voordelige fiets is zodat dit zonder probleem uitgevoerd kan worden.
Ik neig het meeste naar de Giant, simpelweg omdat die voldoet aan mijn eisen en een prima afmontage heeft, niet uitstekend maar wel prima. De Canyon had ik eerst als voorkeur maar heeft in theorie een aantal grote nadelen, maar het is theoretisch omdat ik die fiets nergens rond Assen live kan zien.
Ik hoop dat jullie nog even mee kunnen denken rondom deze fietsen die kunnen helpen met het maken van de keuze.
Groet,
Paul
Iemand?Waah schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:38:
Oke, mijn Google-Fu laat me in de steek:
Op onze huidige fiets (Vogue Elite, die overigens goed bevalt) hebben we een achterzitje voor een kind geplaatst. Maar dan moet voor het laden elke keer dat zitje er af. Niet veel werk, maar wel werk.
Dus ik dacht: haakse verlengkabel, vastzetten aan het frame en opgelost. maar ik kan geen verlengkabel vinden.
Gaat om deze aansluiting:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.bol.com/nl/nl...e-bikes/9200000105205565/
Afmetingen staan in de foto's. Maar zijn dit standaard connectors? Je ziet genoeg laders e.d. maar wil echt een (korte) verlengkabel hebben omdat er een soort schild nu over de laadpoort zit.
30 kilometer heen ga je toch ruim over een uur heen....1 uur 30 minuten is al een opgave want dan moet je al 20 km per uur gemiddeld halen
Is een speedpedelec dan niet beter?
Je hoeft niet meteen een achterwiel motor te hebben, want die gaan 45 km pu, maar een mooie met middenmotor gaat 35 tot 40
Let op, een speed verbruikt meer, dus dan moet je echt op je werk opladen.
[Voor 70% gewijzigd door Ferry34 op 19-05-2023 18:52]
Twee puntjes die misschien helpen:Paulburg schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:54:
Hallo,
+ Mooi design
Canyon Pathlite ON6
+ Erg mooie fietsen
Groet,
Paul
- Bij Bosch Smart kun je gemakkelijk een display verbinden (hoeft niet eens een kabel aangesloten). Bijvoorbeeld het voordelige Intuvia 100 display. Je hebt je mobiel dan niet nodig.
- De meeste fietsenmakers zullen een vaste zadelpen en vaste stuurpen gratis omruilen bij aanschaf. Let niet op die kleine aanpassingen.
Ik heb inderdaad een tijdje aan een speed pedelec gedacht, maar omdat mijn zoontje mee moet en ik er in de toekomst meerdaagse touren wil maken wil ik graag een fiets die overal mag rijden.
@Foxhill wel interessant en goed om te weten dat je ook een intuvia kan koppelen. Wordt de Canyon wel wat interessanter van!

Een fiets met nexus 7 versnellingsnaaf viel al snel af. Het constante getik vond ik dusdanig storend dat ik me er de hele tijd aan ergerde. In een drukke stad valt het niet zo op, maar ik fiets voornamelijk in natuur of dunbevolkt gebied en dorpen.
Het gemak van een riem nestelde zich ook al snel in mijn achterhoofd, waardoor de fietsen zonder riem al snel als minderwaardig voelde.
Hoewel de Cube supreme mij ook wel beviel, kon degene in de winkel mij niet vertellen hoe het zat met de performance motor en de nexus 8 naaf. Bosch raadt het af, ik las hier dat het vaker voor komt dat dergelijke naven bij deze motoren voortijdig stuk gaan, maar de de verkoper kwam niet verder dan "waarschijnlijk een trucje waardoor het bij Cube wel kan".
Nu twijfel ik nog tussen de Koga E-nova PT en Kalkhoff image 3.B Excite Blx (2022 model).
Ik merkte duidelijk profijt van de sterkere motor bij de Kalkhoff; je zit in no-time aan de 25 en schiet met gemak door naar de 30-32. Het was ook vrij eenvoudig om de snelheid voor langere tijd op 29-30 te houden, maar dat kwam misschien ook door het lagere frame van de demo-fiets. Ik ben maar klein, dus dat maakt de opties qua frame zeer beperkt. De kleinste herenmaat is vaak net te hoog. De Kalkhoff is de enige van de twee waar ik misschien ook op het kleinste herenmodel pas, dat ga ik volgende week testen. Een herenmodel vind ik mooier en prettiger. Ook de afwerking van de accu is mooier bij de Kalkhoff, waar de Koga een duidelijke opening vertoont, omdat die geen losse afdekplaat heeft. De Kalkhoff komt met een Nexus 5 versnellingsnaaf, ik merkte dat de 4e en 5e versnelling niet snel gebruikt gaan worden, trapt té zwaar. Ik twijfel nog wel steeds of de 1e versnelling wel geschikt is voor heuveltje op, de verkoper dacht van wel.
De Koga is verder netter afgewerkt en heeft luxere materialen (aluminium spatborden tov plastic) en de kleur spreekt me meer aan. Het fietsen zelf is ook wel prettig, maar je merkt dat de motor iets minder power heeft. Het kost meer moeite de 30 aan te tikken. De demo-fiets rammelde nogal, dat leidde wel wat af helaas. Het stuur van de Koga stond iets verder naar voren tov het zadel, maar dat is makkelijk aan te passen. Ze noemde het als voordeel dat het zonder gereedschap kon, maar ik vraag me eerlijk af hoe vaak je nou daadwerkelijk een aanpassing moet maken. De Koga komt met een Nexus 8 versnellingsnaaf, ik merkte dat de 1e, 2e en 3e versnelling voor normaal gebruik niet noodzakelijk zijn, maar die zijn wel goed geschikt voor heuveltje op verwacht ik.
Iemand die hier nog iets zinnigs over te melden heeft?
[Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 20-05-2023 14:07]
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam