Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:53
Bosch komt met een nieuwe motor in het achterwiel.

Afbeeldingslocatie: https://d2rj6cu2ik1biv.cloudfront.net/193c804a-a673-47bd-b09b-11baf4822a17/049bfbab-1534-41ac-9377-8960ec146e4a/dfc08ad4-8a37-4667-9c35-c6c3c04d8dba/thumbnails/0b6fb3a9-da52-4eed-8b61-dee6bb709a9c.jpg?w=1200&webp=1

Nog niet krachtig genoeg denk ik voor Speed Pedelecs maar misschien zien ze er wel wat in.https://www.bikeradar.com/news/2026-bosch-hub-line-motor

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:23
Vlassie1980 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:12:

[Afbeelding]

Nog niet krachtig genoeg denk ik voor Speed Pedelecs maar misschien zien ze er wel wat in.https://www.bikeradar.com/news/2026-bosch-hub-line-motor
Vooral voor hippe stadsfietsen dus. Mijn SP is wel hip maar geen stads-fiets. :-)

Interessante ontwikkeling wel. Ben benieuwd of deze motoren dezelfde prettige rijervaring leveren als middenmotoren.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
Ondersteuning heel erg aan-uit-aan-uit na over hobbel rijden op Klever X Speed.

Gekeken..

:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6WvYLYhGcMsNYEUSNnXWnWfO1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qNv6iiwtWFjtY8hUBBhccQe.jpg?f=fotoalbum_large

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:23
FitTiv schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:05:
Ondersteuning heel erg aan-uit-aan-uit na over hobbel rijden op Klever X Speed.

Gekeken..

:(

[Afbeelding]
Je mist een onderdeel! Even terug en zoeken. Met cyaanacrylaat erop en gaan.

• FitTiv
Ik heb een nieuwe besteld :) op die 27km weet ik niet meer waar het was...

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:38
Vlassie1980 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:12:

[Afbeelding]

1 ding mis ik wel van het Bosch systeem, de app en het display. Dat is stukken beter dan bij Stromer. Ik had connectiviteit met Komoot en elke rit werd opgeslagen. Ik hoop dat Stromer ook nog eens iets met hun displays doet, dit vind ik functioneel maar best karig.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:04

PinusRigida

I put the p in pool.

OogvanHorus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:47:
[...]

1 ding mis ik wel van het Bosch systeem, de app en het display. Dat is stukken beter dan bij Stromer. Ik had connectiviteit met Komoot en elke rit werd opgeslagen. Ik hoop dat Stromer ook nog eens iets met hun displays doet, dit vind ik functioneel maar best karig.
Is idd. een leuk systeem, ik heb Komoot ook gekoppeld maar nog niet echt gebruikt, wat ik wel constant gebruik is de navigatie via de Flow app, werkt goed. (Gazelle Eclipse Speed)...

...waar ik minder van geniet nu is het weer...

Serieus mispakt, is hier nu zelfs voor elektrisch fietsen onmenselijk heet... ja, goed voor 2x 10km ofzo, maar niet voor 2x 37km.

In Oost-Vlaanderen vandaag t.e.m. zaterdag temperaturen tussen 35°C en 39°C zonder een zuchtje wind! Momenteel is het 35°C (in schaduw)

...morgen toch maar met de wagen met airco.

[ Voor 20% gewijzigd door PinusRigida op 24-06-2026 13:57 ]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Sorry voor dubbelpost, ik tracht het te vermijden maar vermits ik deze vraag eerder algemeen wil stellen i.p.v. aan een specifiek iemand, moet het maar.

...ik heb Komoot nog niet gebruikt maar twijfel wel om de betaalde versie te gebruiken.

Waarom: omdat ik al een Flow+ abbo betaal van de Bosch Flow app, hierdoor heb ik ook navigatie via de Flow -app...

...wat is de meerwaarde van navigatie van de Komoot app dan eigenlijk? is het de moeite waard om hier ook alweer voor te gaan betalen of niet?

Mij gaat het niet zo om plezierritjes maar eerder leuke (lees: verkeersarme, maar toch min-of-meer directe) routes te vinden naar en van het werk, dat lukt min-of-meer-prima (maar kan beter) met de Flow app dus wat doet Komoot meer/beter, heeft iemand daar advies over?

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 24-06-2026 13:28 ]

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-06 22:58
Pazo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:01:
Mijn Stromer ST1X uit 2018 begint aan zijn eind te komen, en zit te twijfelen wat ik ga doen.
Het was een tweede hands, en de vorige eigenaar heeft er wel wat mee gerommeld ben ik gaandeweg achter gekomen. Toch best was jaartjes plezier van gehad. Maar heb nu toch wel een opstapeling van irritaties:

* Accu heeft zijn beste tijd wel gehad. Rij er ca 25-30km mee en dan alweer opladen. Is volgens mij (door vorige eigenaar) al een keer gereviseerd
* Versnellingen werken slecht / slaan vaak over. Gebruik eigenlijk nog 2 max 3 versnellingen, want de rest ratelt / slaat over en als ik pech heb schiet zelfs de ketting eraf. Mogelijk versleten tandwielen (als zie ik het niet echt)?
* Het ergste / gevaarlijkste: soms slaat de fiets in een storing / foutmelding, dan valt dus alles weg. Moet ik 'm uitzetten en weer starten en dan gaat ie weer. Niet fijn als je op de weg tussen de auto's zit. Totaal niet te achterhalen waarom, gebeurt totaal random, maar inmiddels wel bijna 1x per week. Ik fiets een betaald stuk nu steeds vaker op het fietspad omdat ik het niet meer vertrouw. Ook de vraag wat de fout dan is (staat er niet, scherm zegt enkel dat er een fout is), is dat uit te lezen door een fietsenmaker?
* Nog wat kleine dingen: band aardig versleten, moet een nieuwe op. Claxon is ermee opgehouden, dus moet ook wat nieuws in.

Zit nu te twijfelen wat te doen. Ik rij geen grote afstanden (woon-werk is ca 7km enkele reis) maar vind de snelheid dan wel weer lekker. Heb eigenlijk 3 keuzes:
1) Via de fietsenmaker er een x-aantal honderd euro tegenaan gooien in de hoop de fiets weer goed te krijgen en er nog een aantal jaren van te kunnen genieten;
2) Deze fiets opgeven en voor een nieuwe / tweede hands SP te gaan, wat natuurlijk vele malen meer kost;
3) Gezien de 7km, geen SP meer nemen maar een goede / tweede hands 'gewone' elektrische fiets.

Wat zouden jullie doen?
Ligt eraan wat je wilt. Vorig jaar heeft mijn CR246 zichzelf, mijn controller en mijn accu opgeblazen. Mijn ST2 uit 2015 stond toen op 33000km, ik heb een accu via marktplaats gekocht met 99% SOH (vandaag toevallig gekeken omdat ik hem op kantoor heb opgeladen bij de airco) - ding is dus ergens uit 2021.

Heb 1500 in mijn fiets geinvesteerd. Maar ik heb hem zelf dusdanig netjes gehouden dat dit het waard is. Goedkoper dan een nieuwe ST3 kopen voor mij. (1e gen ST2 met 26 inch wielen is de voorganger van de ST3, de ST2 belt is minder sterk)

Nu inmiddels bijna 40.000km. Ik rijd er ook altijd mee door pekel en alles. Bij pekel en nat neem ik altijd de fiets af met een microvezeldoekje na de rit. Bewerkelijk, maar wel de reden dat ik alle originele wiellagers nog heb. Met een 2015 model is dat best uniek :)

Als je fiets nog in goede staat is, is ie prima een nieuwe/refurb accu waard. Mijn fiets was door dit euvel bijna niks meer waard. Door die nieuwe controller (was nog nooit stuk gegaan) en 99% SOH frisse BQ983 is hij weer als nieuw. :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
assje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:07:
Ik kan me sinds gisteren ook melden in dit topic als eigenaar van een Pedelec:
[Afbeelding]

We hadden een private lease elektrische Citigo waarvan de lease af liep. We hadden die over kunnen nemen maar nu de kinderen iets ouder zijn (5&8) wil ik het weer met één auto gaan doen. Mijn werk is op 17km enkele reis, mijn vrouw op 2km :9 Maar, om wanneer nodig de auto thuis te kunnen laten noodzakelijk dat ik ook op de fiets naar het werk kan.

Ik wil niet douchen op het werk dus een elektrische fiets noodzakelijk. Tegen de 25km/u aantrappen vind ik geen optie dus de overweging ging tussen opvoeren of een pedelec. Best lang over nagedacht maar nu uiteindelijk toch maar voor een pedelec gegaan. Keuze is voor een Bosch systeem zodat ik bij de lokale fietsenmaker (op loopafstand) terecht kan en een belt voor onderhoudsvriendelijkheid.

Het is een Gazelle Ultimate speed C380 HMB geworden met 2x 500Wh accu. Fiets heeft al 23kkm gelopen maar 4300km geleden zijn de accu's/motor/crank/remschijven/blokken vervangen en 2500km geleden de riem/banden. Eigenlijk blijft vooral de Enviolo naaf over waar al serieus kilometers op staan.

Gekocht voor €1.800 inclusief set waterdichte fietstassen en goede helm met vizier. Ik heb alle facturen/bonnen erbij; eerste eigenaar heeft €585/jaar (€0,12/km) betaalt aan onderhoud en daar zit dan nog een motor in die onder coulance vervangen is.

Ik heb een inschatting gedaan voor de kosten van pedelec en dat laat zien wat hier in het topic ook al wel benoemd wordt; een pedelec rijden is duur:
[Afbeelding]

Op basis van deze schattingen (onderhoudskosten/km gelijk aan 1e eigenaar) is een marginale kilometer op de pedelec 2x duurder dan een marginale kilomter met de elektrische auto. Iedere dag dat ik de auto laat staan om op de fiets te gaan kost dus inprincipe geld in plaats van dat het bespaart 8)7 Over paar jaar als salderen verdwijnt en mijn vaste contract eindigt zullen de energiekosten iets meer mee gaan wegen in voordeel van pedelec.
(calculatie hierboven is verus 2e auto die we niet meer hebben, marginale kosten van de elektrische auto die we nog wel hebben zijn niet veel hoger).

Maar; de echte casus is natuurlijk dat we een 2e auto uitsparen. Zelfs dat verschil is nog vrij klein als je het verschil in flexibiliteit en bruikbaarheid (met kinderen) meerekent. Het moet dus echt een beetje uit principe, milieu/gezondheidsoverwegingen komen.

We gaan zien hoe ik daar tegenaan kijk tegen de tijd dat het regent of winter wordt :> Vanmorgen voor het eerst op de fiets; lukt goed in een half uur. 85% van de rit is rechtdoor over bromfietspad, 4% 30km weg en 11% die ik illegaal over fietspad ga.
Afgelopen jaar voor mezelf bewezen dat ik 100% ga pedeleccen, mezelf dus maar getrakteerd op een upgrade:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frNqB92Y-BrHY232iU31ywMl-zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9zUWkv0pPXkYc2tbHhh986z.jpg?f=fotoalbum_large
Een Riese & Müller Supercharger GT rohloff uit 2022. Heeft al wel 18kkm op de klok staan maar de motor is net vervangen. In tegenstelling tot mijn oude Enviolo moet deze versnellingsnaaf prima lang mee kunnen. De accu's heb ik lang niet de volledige capaciteit van nodig dus degradatie geen probleem; als ze maar blijven werken.

Ik las overal altijd al lovende verhalen over de Rohloff maar het is inderdaad echt een extreem verschil. Ook zonder ondersteuning fiets deze fiets gewoon lekker; vooral met de kinderen naar school brengen op laag verzet is het verschil extreem. Ook de zithouding is voor mijn vrij sportieve fietssteil een enorme verbetering.

Het is ook bijna 3x zoveel geld maar het is ook wel echt meer fiets, blij mee :)

En, ik vind het ook wel echt heel leuk dat ik nu statestiekjes kan volgen; eerste ritje vanmorgen naar het werk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkiD6BH7s__TyTDizwLcSfTuBMg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nOeEy21AMgIn9sZ22OmM95zh.jpg?f=user_large

Mijn Gazelle staat op marktplaats, als die weg is zal ik de balans eens opmaken van TCO actuals versus verwachtingen uit bovenstaande post.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Vlassie1980
assje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Afgelopen jaar voor mezelf bewezen dat ik 100% ga pedeleccen, mezelf dus maar getrakteerd op een upgrade:
[Afbeelding]
Een Riese & Müller Supercharger GT rohloff uit 2022. Heeft al wel 18kkm op de klok staan maar de motor is net vervangen. In tegenstelling tot mijn oude Enviolo moet deze versnellingsnaaf prima lang mee kunnen. De accu's heb ik lang niet de volledige capaciteit van nodig dus degradatie geen probleem; als ze maar blijven werken.

Ik las overal altijd al lovende verhalen over de Rohloff maar het is inderdaad echt een extreem verschil. Ook zonder ondersteuning fiets deze fiets gewoon lekker; vooral met de kinderen naar school brengen op laag verzet is het verschil extreem. Ook de zithouding is voor mijn vrij sportieve fietssteil een enorme verbetering.

Het is ook bijna 3x zoveel geld maar het is ook wel echt meer fiets, blij mee :)

En, ik vind het ook wel echt heel leuk dat ik nu statestiekjes kan volgen; eerste ritje vanmorgen:
[Afbeelding]

Mijn Gazelle staat op marktplaats, als die weg is zal ik de balans eens opmaken van TCO actuals versus verwachtingen uit bovenstaande post.
Altijd al een mooie fiets gevonden zo'n Supercharger ondanks dat het een fiets met middenmotor is. Merk je met deze R&M trouwens ook dat de Bosch middenmotor krachtiger is als die van de Gazelle?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Vlassie1980 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:16:
Altijd al een mooie fiets gevonden zo'n Supercharger ondanks dat het een fiets met middenmotor is. Merk je met deze R&M trouwens ook dat de Bosch middenmotor krachtiger is als die van de Gazelle?
Motor is hetzelfde (geloof ik), vermogen sowieso hetzelfde. kracht van de motor is in normale omstandigheden voor mij ook helemaal niet zo relevant. De voornaamste reden voor wat lagere snelheid is dat Bosch bij 43km/u de ondersteuning begint terug te schroeven en bij 45km/u echt 0 is. Bij gemiddelde omstandigheden fiets ik net boven die 43km/u en gebruik ik dus niet het volledige vermogen van de motor.

Als Bosch iets minder aggresief zou zijn met dat afbouwen, bijvoorbeeld afbouwen tussen 45-48km/u zoals sommige andere pedelecs zouden doen dan zou op de weg fietsen voor mij al beter haalbaar zijn. Alleen met extreme tegenwind gebeurt het eens dat het echt stopt bij 35km/u (en dan zou meer vermogen dus helpen).

Mijn snelheid lag vanmorgen wel iets hoger dan met de gazelle maar vooralsnog ga ik er vanuit dat dit komt door afwijking op de teller (die was bij de gazelle 0). Ik zal het eens valideren t.o.v. GPS.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 29-06-2026 11:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Derde week m'n Gazelle Eclipse Speed effectief in gebruik, (heb de fiets al langer, maar met de hittegolf de vorige 2 weken heb ik hem maar 1x gebruikt) en een paar dingen...

- fietsen is top

...maar ga toch m'n routine wat moeten evalueren, ik verlies nu toch wel tijd vanaf dat ik op m'n bestemming ben toegekomen, met het douchen en omkleden.

Ik heb de luxe dat ik het kàn op het werk, en ik vind het ook nodig; ik zweet snel en ik werk écht niet graag in m'n bezwete kledij, omgekeerd fiets ik ook niet graag in m'n werk-kledij, enfin, toch niet in een lange broek, niet voor de afstand die ik moet.

Ik heb nu vanochtend tegen een gemiddelde van 33km/u gereden (over 37,7 Km) en het voelde aan als een gemiddelde inspanning, op dat gebied ideaal vind ik... maar ik besef toch dat ik een klerenwissel nodig heb.

Als ik rustiger fiets kan ik onbezweet toekomen... maar dan doe ik er te lang over...

Ik weet niet goed of het iets is waaraan ik zal moeten wennen (de klerenwissel 's ochtends en 's avonds) of het iets is waaraan ik iets kan doen... (mezelf verplichten niet te zweten werkt niet ;) )

Hoe gaan jullie hiermee om, tips 'n tricks, bepaalde fietskledij die jullie adviseren voor bepaalde seizoenen die bvb. beter zweet absorberen, of zo geventileerd zijn dat ze het zweten tegengaan?

• gerardip
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:15
Herkenbaar inderdaad. Ik zweet inderdaad ook snel daarom ga ik zoals met dit weer volledig in wielrenkleding naar werk. Voordeel is ook dat je je niet hoeft te in te houden als je iets meer inspanning wilt leveren. :D

Op een gegeven moment zit de kledingwissel zo in je routine dat je in een paar minuten omgekleed ben :)

Ik zou vooral bijvoorbeeld bij Declathon kijken voor wat fietskleding. En dan bijvoorbeeld een baselayer en daarover een fietsshirt.

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
Helemaal mee eens, dat is eigenlijk het enige nadeel voor mij aan het gerbuik van een Speed-Pedelec. Sommige ritjes kan ik niet maken vannwege kleding en niet de mogelijkheid om snel om te kunnen kleden of te kunnen douchen Vaak kan ik me douchen op mijn werk en ga ik in vrijetijdskleding op de fiets en kleed me na het douchen om.

Ik weet ook niet heel goed hoe ik het zou kunnen voorkomen, ik fiets soms met mijn jas meer open voor doorstroming van de wind maar helemaal voorkomen kan ik het niet.

Als ik hier geen last van zou hebben zou ik paraktisch alles op de fiets kunnen doen. Nu gebruik ik de auto nog wel eens.

• Vlassie1980
Al jarenlang een speed pedelec in gebruik en nog nooit last gehad van zweten, tenzij het echt boven de 30 graden is maar dan heb ik dat probleem alleen als ik thuis kom. Hebben jullie allemaal een middenmotor waardoor je meer kracht moet zetten ofzo?

• FitTiv
Vlassie1980 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:20:
Al jarenlang een speed pedelec in gebruik en nog nooit last gehad van zweten, tenzij het echt boven de 30 graden is maar dan heb ik dat probleem alleen als ik thuis kom. Hebben jullie allemaal een middenmotor waardoor je meer kracht moet zetten ofzo?
Ja inderdaad met een achterwiel motor zou ik ook nooit zweten
/s

Verschillende mensen Vlassie...sommigen zwten meer dan anderen. ;)

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:19
Ter info: ik heb mijn klever accu's laten testen. Beiden 1200Wh accu (27Ah 44V) uit 2021 met ruim 300 laadcycli. De ene accu scoort 98% en de andere 97%

Kortom: nog hartstikke goed

• multikoe
  • Laatst online: 18:25
PinusRigida schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:18:
Hoe gaan jullie hiermee om, tips 'n tricks, bepaalde fietskledij die jullie adviseren voor bepaalde seizoenen die bvb. beter zweet absorberen, of zo geventileerd zijn dat ze het zweten tegengaan?
Mijn rit is 30 km en ik trap heel stevig door. Ik beschouw de rit als een cardio-workout en ik kom daarom ook meestal nat van het zweet aan. Ik draag altijd sportkleding. Ik heb het geluk dat ik op kantoor kan douchen en sterker nog: in de kleedkamer staan twee droogkasten waar kleding (en handdoeken) binnen een paar uur zijn drooggeblazen _/-\o_ Als ik thuis kom idem: ik douche even snel en trek schone kleding aan. Mijn natte kleding hang ik uit en als het even kan trek ik die de volgende dag droog weer aan.

• multikoe
  • Laatst online: 18:25
Vlassie1980 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:20:
Misschien hangt het af van andere factoren :) Ik heb mijn Stromer in stand 2 (van 3) en ik trap flink door om tegen de 45 km/h te rijden. Mijn doel met het fietsen is mijn conditie te verbeteren en af te vallen (beide gaan goed!), niet om uitgerust op kantoor te verschijnen.
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.