Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste
Acties:

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02:50
Een speed pedelec is toch voornamelijk een fiets. Onderhoud is allemaal niet zo spannend en anders dan bij een fiets. Alleen als hij aan de compute moet, dan moet je wel bij de speed pedelec dealer zijn.

Alleen merk ik dat speed pedelec rijders doen alsof t een auto is qua onderhoud. En ik heb de indruk dat speed pedelec dealers dan ook een tarief rekenen als bij de auto garage.

Ik onderhoud mijn fietsen zelf. Dat is niet anders dan bij mijn speed pedelec (naja, ik heb een zwaardere elektrische takel, verder geen ander gereedschap of kennis). En onderhoud bestaat uit: remblokken, schijven, riem, riemspanner, balhoofdlagers, vork vervangen, remmen ontluchten, spaken vervangen, pinion olie. Er is voldoende voorbij gekomen, maar pas bij foutmeldingen/kapotte motor moet ik naar de dealer.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:00
Perzikvrucht schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:29:
[...]

En wat zijn gemiddeld de kosten daarvoor? En bij de rest?

Ik overweeg om mijn tweede handse Stromer ST2 Belt naar de lokale Stromer dealer te brengen voor onderhoud, maar die zijn een stuk duurder dan de plaatselijke fietsenmaker die ook aangeeft het onderhoud van Stromers te doen (maar geen officieel dealer is). Er zit nogal een prijsverschil in de onderhoudsbeurt namelijk.
Ik was de laatste keer 119 euro kwijt voor een servicebeurt en een bandenwissel. Bij een officiele Stromer dealer.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:47
OogvanHorus schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:23:
[...]

Structureel ruim 50km enkele reis af moeten leggen is echt een hoop. Dan kan ik me wel voorstellen dat alle minuten winst mee zijn genomen. Maar fiets je zomer en winter deze afstanden?
7 jaar geleden 150 keer op een jaar, 'heb toen 16500 km op een jaar tijd afgelegd met de speedpedelec) tegenwoordig is het eerder 5 - 10 x per maand, is wat moeilijker te combineren met het werk nu.
bjp schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:35:
vergeet je veiligheid niet. Zelf win je hier en daar seconden of minuten, het weegt nog altijd niet op tegen een ongeval. Zeker in het fietsverkeer zien of horen ze je niet zo snel aankomen. Auto’s onderschatten vaak je snelheid en zo verder.
Ik doe ondertussen al > 70000 km speedpedelec km, één keer in een zeer trage bocht onderuitgegaan zonder erg.

Ik zou ook 46 km kunnen afleggen, en die weg zou ook wanneer ik er maar 35 km/h zou rijden nog altijd een pak gevaarlijker zijn dan mijn huidige weg. Ik prefereer de huidige 54 km af te leggen , de eerste 18 km over een oude spoorweg, waar ik om de 5 km een weg kruis ( en dus even moet inhouden). Ik kruis max 10-15 fietsers over die afstand, en moet er één of twee voorbij.
Daarna 18 km op wegen waar je maar 50 km/h mag rijden met de wagen, zonder fietspad. Ik rijd daar op de baan, maar kom daar vaak ook geen wagen tegen gedurende meerdere km.
Het laatste stuk (nog eens 18 km) is langs een volledig afgescheiden fietssnelweg, waar ik over de hele afstand 3 x een weg moet kruisen. Ik vertrek 's morgens vroeg (06h00) , en werk vrij lang, mijn terugrit start meestal na 18h00. Ik kom echt niet zoveel volk tegen. Ik ben net thuis, heb vandaag nog geen 10 fietsers voorbijgestoken + nog een seniorenclub van 15 man. Bij die laatste vertraag ik gewoon tot 20 km/h en start ik met mijn manoeuvre wanneer ik zeker ben dat iedereen weet dat ik hen voorbij ga. En natuurlijk bedank ik iedereen en wens ik hen nog een fijne dag. Azijnpissers rijden met de wagen, niet met de tweewieler. }:O

Snelheid is slechts een klein onderdeel van je veiligheid. Veilig op de speedpedelec is anticiperen. Ik zie echt niet in wat er gevaarlijk is aan 45 km/h te rijden op een asfaltweg van 4 m breed waar ik soms 5 km aan een stuk kan doorrijden zonder ook maar iemand tegen te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door sdgs op 13-04-2026 20:12 ]

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-04 14:10
Ik vroeg me af of er ook mensen hier rondrijden met klikpedalen op de SP. Ik kan me voorstellen dat het qua stabiliteit bij hobbels wel prettig is, maar ik zie het niet voorbijkomen als optie bij de bekende merken.
Zelf zou ik powermeter-pedalen willen gebruiken, puur uit interesse in de data.

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-04 10:05
Themba schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:23:
Ik vroeg me af of er ook mensen hier rondrijden met klikpedalen op de SP.
Zelf niet maar heb het al wel eens gezien.
maar ik zie het niet voorbijkomen als optie bij de bekende merken
Ik gok, ben niet helemaal zeker, dat dat niet uitmaakt (qua homologering). M.a.w. je zet die er gewoon zelf op of laat de FM dat doen.
Ik kan me voorstellen dat het qua stabiliteit bij hobbels wel prettig is
Dat probleem is nagenoeg volledig op te lossen door platformpedalen met pinnetjes te gebruiken. Ik zet dat op al mijn fietsen. Meer nog, ik vind de standaard pedalen waarmee de meeste fietsen uitgerust zijn op het randje af gevaarlijk: zeker als het regent zijn die gewoon veel te glad.

• multikoe
Themba schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:23:
Ik vroeg me af of er ook mensen hier rondrijden met klikpedalen op de SP. Ik kan me voorstellen dat het qua stabiliteit bij hobbels wel prettig is, maar ik zie het niet voorbijkomen als optie bij de bekende merken.
Zelf zou ik powermeter-pedalen willen gebruiken, puur uit interesse in de data.
Ik heb er wel eens aan gedacht. Mijn SP heeft geen vering en ik stuiter toch regelmatig met mijn schoenen van de pedalen af (niet alle fietspaden in Nederland zijn goed....). Ik ben van het mountainbiken gewend met klik-pedalen te rijden en heb dat altijd heel fijn gevonden.

• multikoe
Dat probleem is nagenoeg volledig op te lossen door platformpedalen met pinnetjes te gebruiken. Ik zet dat op al mijn fietsen. Meer nog, ik vind de standaard pedalen waarmee de meeste fietsen uitgerust zijn op het randje af gevaarlijk: zeker als het regent zijn die gewoon veel te glad.
Da's een goede tip. Ik heb die dingen wel op mijn vakantiefiets, maar er nooit aan gedacht om ze ook op de SP te zetten.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:30
Ik heb mountainbike klikkers. Klik aan de bovenkant gewoon pedaal aan de onderkant. Shimano SPD als ik het goed heb.

Zou eerlijk gezegd niet anders willen.

• kjiratsiekoedel
Vroeger was ik 100% klikpedaal (shimano spd op de mountainbike). Maar later ontdekt dat een platformpedaal met pinnen (en de juiste schoenen) echt meer dan voldoende grip hebben.

Op de speed pedelec heb ik dan ook platformpedalen met pinnen (wel kunststof pedalen, metalen pinnen vreten mijn schoenen op). Kijk eens naar XLC PD-M16 pedalen. Erg goed, niet duur.

• Themba
Dank voor de reacties.
Qua dat het kan: eens, het is natuurlijk "gewoon" een fiets, dus die schroefdraad zal wel gelijk zijn.
Ik heb een setje Favero Assioma MX (SPD verbinding) liggen, dus het zou leuk zijn als ik die kan gebruiken.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-05 04:35

Blokker_1999

Full steam ahead

Als iemand die spijtig genoeg al 2x een helm heeft mogen vervangen ten gevolge van een ongeval kan ik wel zeggen dat ik nooit nog op enige tweewieler zal stappen zonder helm. Het verschil tussen thuiskomen met, in het beste geval, barstende hoofdpijn of simpelweg een helm voor de vuilbak doet je inzien dat het rijden zonder gewoon niet goed is.

En ja, waar laat je dat ding dan? Zoals anderen ook al schreven, er zijn opties genoeg. Soms neem ik hem gewoon mee als ik snel even een winkel in moet. Ik kan hem ook bij de fiets laten, en op kantoor hangt ie altijd aan het stuur en leg ik de lader er in terwijl de fiets aan het bijladen is.

Men eigen ST5 staat evenwel weer maar eens bij de fietsenmaker. In februari, vlak voor deze op onderhoud ging, was er 1 gebroken spaak. Toen ik de fiets enkele dagen later ging ophalen melde men mij dat men bij Stromer een nieuw wiel had aangevraagd onder garantie. Vreemd dacht ik toen, maar ok. Doe maar.

Op donderdag kwam ik aan op het werk, ik stap af en hoor iets aan het achterwiel. Weer een gebroken spaak. Das niet goed, op vrijdag net hetzelfde. En toen ik gisteren bijna bij de FM was om hem binnen te brengen hoorde ik alweer dat er nog 1 was losgekomen. Die laatste kilometers zat de schrik er wel in moet ik zeggen. Gelukkig zat die derde wel op een ander stuk van het wiel dan die eerste 2.

Toen de fiets net nieuw was, in 2024, heb ik ook eens op korte tijd 3 gebroken spaken gehad. Die zijn toen onder garantie hersteld geweest. Daarna zowat 20k km kunnen rijden zonder problemen. En nu vraag ik mij dus af hoe het komt dat na 2 jaar en 20k die spaken ineens aan het falen zijn.

En liever dan een nieuw wiel met nieuwe motor had ik graag een nieuwe batterij gehad van Stromer :+ spijtig bereken ik de capaciteit zelf op 80%, en niet de 75% waar je onder moet voor vervanging onder garantie. En nu ik de verlengde garantie ben ingegaan is die batterij niet meer gedekt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• multikoe
Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:34:
Toen de fiets net nieuw was, in 2024, heb ik ook eens op korte tijd 3 gebroken spaken gehad. Die zijn toen onder garantie hersteld geweest. Daarna zowat 20k km kunnen rijden zonder problemen. En nu vraag ik mij dus af hoe het komt dat na 2 jaar en 20k die spaken ineens aan het falen zijn.
Als één spaak verkeerd wordt gespannen, dan heeft dat consequenties voor de spaken ernaast. Kan het zijn dat het wiel na die eerste reparatie verkeerd of slecht bespaakt is?
En liever dan een nieuw wiel met nieuwe motor had ik graag een nieuwe batterij gehad van Stromer :+ spijtig bereken ik de capaciteit zelf op 80%, en niet de 75% waar je onder moet voor vervanging onder garantie. En nu ik de verlengde garantie ben ingegaan is die batterij niet meer gedekt.
Ik heb zelf wel wat ideeen over dat berekenen van de werkelijke SOC, maar mijn data is daar niet betrouwbaar genoeg voor. Hoe doe jij dat?

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

multikoe schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:50:
[...]

Als één spaak verkeerd wordt gespannen, dan heeft dat consequenties voor de spaken ernaast. Kan het zijn dat het wiel na die eerste reparatie verkeerd of slecht bespaakt is?

[...]

Ik heb zelf wel wat ideeen over dat berekenen van de werkelijke SOC, maar mijn data is daar niet betrouwbaar genoeg voor. Hoe doe jij dat?
Puur basseren op de informatie die je in de app ziet. Je weet hoeveel je verbruikt hebt, zowel in % als in gemeten verbruik, en dat is niet 100% correct, maar komt wel in de buurt, en van daaruit begin je te extapoleren. Uiteraard opletten dat je het niet op zeer koude dagen doet, want dan houdt de batterij sowieso een stuk minder lading. En ik kom dan laatste tijd uit op een overgebleven capaciteit van ongeveer 800Wh.

En dat de batterij een verbruiksitem is, is natuurlijk gekend. En met een verbruik van ongeveer 150% per gefietste dag over iets van een 400 gefietste dagen zit je ook al weer aan 600 laadcycli. Dus degradatie is niet onverwacht. Nu het weer opnieuw warmer begint te worden kom ik gelukkig wel weer met een gezonde marge aan op het werk, maar afgelopen winter was het toch enkele keren onder de 5% bij aankomst 😰. En dan zet je de ondersteuning alweer wat lager.

Iemand die trouwens een gokje wenst te doen wat de levensverwachting van een Stromer is die jaarlijks 12k tot 14k zal doen? Zou ik daar 100k mee kunnen halen?

• multikoe
Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:04:
[...]

Puur basseren op de informatie die je in de app ziet. Je weet hoeveel je verbruikt hebt, zowel in % als in gemeten verbruik, en dat is niet 100% correct, maar komt wel in de buurt, en van daaruit begin je te extapoleren. Uiteraard opletten dat je het niet op zeer koude dagen doet, want dan houdt de batterij sowieso een stuk minder lading. En ik kom dan laatste tijd uit op een overgebleven capaciteit van ongeveer 800Wh.
Ik ga eens kijken wat dat oplevert. Ik had een andere insteek: als de capaciteit afneemt zul je dus ook minder Wh laden voordat de batterij vol is. Ik meet het aantal Wh dat in de batterij geladen wordt, dat zou dus over de tijd minder moeten worden. Ik zie dat (ook na 11.000 km) nog niet echt, dus of mijn aanname is verkeerd (ik denk het niet), of er speelt nog wat mee.
Iemand die trouwens een gokje wenst te doen wat de levensverwachting van een Stromer is die jaarlijks 12k tot 14k zal doen? Zou ik daar 100k mee kunnen halen?
Dat hangt er natuurlijk van af wat jij definieert als "einde leven"....

[ Voor 16% gewijzigd door multikoe op 18-04-2026 15:31 ]

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je een eenvoudige inschatting wenst te maken, laad je de batterij op tot 100%, rij je deze voor minstens de helft leeg (hoe leger, hoe beter eigenlijk) en dan kijk je gewoon even in de app naar de huidige rit. Deze geeft weer hoeveel Wh je verbruikt hebt. Dat deel je door je verbruikte percentage en je hebt een ruw idee van hoeveel Wh je ter beschikking had bij 100%.

Zo kwam ik gisteren op het werk aan met 0.69kWh verbruikt en 14% SoC, oftewel 86% verbruikt. 690/0.86 = 802Wh bij 100%. 802/983 = 81.5% SoH, maar je moet er ergens ook rekening mee houden dat de SoC indicatie niet 100% linear is. Met de bovenste 50% geraak je verder dan de onderste. Dus in de praktijk ga je net iets minder hebben dan wat je berekend. Daarom ook dat hoe leger de batterij is, hoe dichterbij de werkelijkheid die berekening zal zitten.

Einde leven betekent dat de kosten voor potentieel herstel te groot worden ten opzichte van de aankoop van een nieuwe pedelec. Zolang het garantie is, en die is te verlengen tot 5 jaar bij Stromer, zal het met de kosten wel meevallen. Dan heb je in de basis enkel de slijtage onderdelen zoals een riem, de remblokjes of de batterij. Maar ik kan me inbeelden dat na heel wat jaren er ook andere problemen kunnen ontstaan door ouderdom die ik vandaag niet voorzie, en die een grotere kost met zich mee zullen brengen. Zo weet ik niet wat de levensverwachting van de motor is bijvoorbeeld, al gaat daar op maandag een nieuwe op de fiets. En na de zomer vermoedelijk een nieuwe batterij, wat dan de eerste grote kost wordt voor deze fiets.

Je mag ook niet vergeten dat dankzij de fiscale constructie in Belgie, het bezit van een pedelec voor vele werknemers een interessante deal is, wat ook bijdraagt aan de populariteit van de SP in Belgie. Ik verlies aan de ene kant minder dan de helft van de catalogusprijs aan netto loon terwijl ik met de fietsvergoeding ook weer zowat 4000 Euro per jaar bij elkaar kan fietsen. Maar dat vereist natuurlijk wel dat de fiets geen lange periodes bij de FM staat.

En dan sta ik volgend jaar voor de keuze: of een nieuwe SP, of toch voor een cargobike gaan en nog minstend 3 jaar doorrijden op de huidige, of geen nieuwe fiets, en de mogelijkheid behouden om er 1 te kopen als de huidige echt grote kosten begint te krijgen in de daarop volgende jaren.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kilometers is de minste relevante factor in de levensduur van een accu. De ene cycle is de andere niet.

Houd de accu zo lang* mogelijk tussen de 20 en 80%, daarboven of onder is geen probleem zo lang je hem maar onder de 20 gelijk oplaad en liefst bij 100 direct vertrekt. Daarnaast liefst ook niet wegzetten rond vriespunt, al zou ik zelf met z’n lange gebruiksduur eerder zorgen maken over de accu klep van de Stromer en dus niet regelmatig de accu eruit halen om bijv. binnen te laden wanneer het vriest.

Tot slot gaat de eerste 5-10% degradatie het hardste, daarna is het langdurig stabiel. Na de stabiele fase stort de capaciteit in en is die toe aan vervanging. De degradatie is alles behalve lineair.

*Tijdspannen ongeacht gebruik.. Dagenlang op 10 of 100% is onwenselijk.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:35

Gerco-M

mijn tornado res.

De SOH kan je toch ook gewoon aflezen in de Stromer app? Of is die niet accuraat?

Ik heb mijn ST3 Pinion al bijna 3 jaar en heb nog “maar” ca 7000 km gefietst en de SOH staat in de app nog op 100%. Ik bewaar de accu ook altijd op 80% en laad pas vlak voor vertrek naar 98 of 100%. En direct na het fietsen weer naar 80% met een timer. De lader doet 26% per uur dus dit is makkelijk te berekenen. Ik zoek nog een slimme stekker die kan afslaan op 255 watt want dat is het stroomverbruik als de lader laad en de accu op 80% is. Accu laden buiten de fiets en het is 250 watt.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• multikoe
Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:45:
Als je een eenvoudige inschatting wenst te maken, laad je de batterij op tot 100%, rij je deze voor minstens de helft leeg (hoe leger, hoe beter eigenlijk) en dan kijk je gewoon even in de app naar de huidige rit. Deze geeft weer hoeveel Wh je verbruikt hebt. Dat deel je door je verbruikte percentage en je hebt een ruw idee van hoeveel Wh je ter beschikking had bij 100%.
Het probleem is dat de SOC (het percentage) erg onbetrouwbaar is. Het is maar net wanneer je daar naar kijkt, soms is een half uurtje wachten na een rit al voldoende om een paar procenten kwijt te raken. Daarom zijn mijn observaties ook beperkt bruikbaar.
Plus dat het bij jouw methode ook uitmaakt of je vertrekt met een volgeladen batterij of eentje die al onder de 100% is gezakt. Er zit namelijk nog ongeveer 3-4 % capaciteit boven die 100%, wat deels kan verklaren waarom je langer kunt rijden in het bovenste deel van je SOC....
Einde leven betekent dat de kosten voor potentieel herstel te groot worden ten opzichte van de aankoop van een nieuwe pedelec.
Dat is een erg lastige grens. Want kijk je naar een enkele reparatie, of naar de kosten voor reparaties over een periode?
Wat ik wil zeggen is dat ik denk dat er geen antwoord te geven is op je vraag. Want zelfs als de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde, dan is het aanschaffen van een nieuwe fiets nog altijd duurder (precies het mechanisme dat er voor zorgt dat mensen vaak nog lang doorrijden in oude auto's).
En dan sta ik volgend jaar voor de keuze: of een nieuwe SP, of toch voor een cargobike gaan en nog minstend 3 jaar doorrijden op de huidige, of geen nieuwe fiets, en de mogelijkheid behouden om er 1 te kopen als de huidige echt grote kosten begint te krijgen in de daarop volgende jaren.
Keuzes, keuzes.... Ik maak altijd hele spreadsheets waarin ik elk scenario bereken en vervolgens maak ik een keuze gebaseerd op mijn onderbuikgevoel :)

[ Voor 10% gewijzigd door multikoe op 18-04-2026 15:39 ]

• multikoe
Deveon schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:21:
Tot slot gaat de eerste 5-10% degradatie het hardste, daarna is het langdurig stabiel. Na de stabiele fase stort de capaciteit in en is die toe aan vervanging. De degradatie is alles behalve lineair.
Dat wordt altijd gezegd en het zijn ook de grafiekjes die Tesla oplevert op basis van heel veel gebruikersgegevens, maar sinds je in de app de SOH kunt opvragen hou ik die ook bij en ik heb het idee dat die gewoon berekend wordt met een formule die er ongeveer zo uitziet:
SOH=100% - aantal gereden kilometers x constante.
Met andere woorden: hij neemt lineair af, beginnend bij 100% en (in mijn geval) 80% bij 17.000 km. Zie de grafiek hieronder. Overigens is mijn conclusie daaruit dat die SOH in de app gewoon natte-vingerwerk is en niet de werkelijke SOH weergeeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxryI-6iVywuCnSUepKT28QXiPE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Hj53lcj04Vly3FG99wG5TN6g.png?f=user_large

• WorstmetJus
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:47
Haha, mijn accu met 4600km heeft volgens de app 94 procent en klopt zo te zien met jou grafiek!

[ Voor 86% gewijzigd door WorstmetJus op 18-04-2026 17:57 ]

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:29

bjp

hier een 88% SOH bij iets boven de 10k, klopt redelijk. Andere batterij is 96% bij iets boven de 3k km. Klopt aardig

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
multikoe schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:46:
[...]

Dat wordt altijd gezegd en het zijn ook de grafiekjes die Tesla oplevert op basis van heel veel gebruikersgegevens, maar sinds je in de app de SOH kunt opvragen hou ik die ook bij en ik heb het idee dat die gewoon berekend wordt met een formule die er ongeveer zo uitziet:
SOH=100% - aantal gereden kilometers x constante.
Met andere woorden: hij neemt lineair af, beginnend bij 100% en (in mijn geval) 80% bij 17.000 km. Zie de grafiek hieronder. Overigens is mijn conclusie daaruit dat die SOH in de app gewoon natte-vingerwerk is en niet de werkelijke SOH weergeeft.
[Afbeelding]
Niet alleen Tesla maar ook door Aviloo wordt dit bevestigd bij vele merken. Het is het karakter van de chemische samenstelling van de cellen. Hoe het precies bij Stromer zit weet ik niet. In principe is 100% op dag één al een schatting omdat eerste paar cycles enorm hard gaat. Daarnaast kan een fabrikant ook een reserve incalculeren zodat de consument al beperkt is om de batterij volledig op of ontladen. De percentages gaan dus eigenlijk nooit over de accu maar puur wat de fabrikant jou beschikbaar stelt.

Hier overigens een ST2 van 3 jaar met 10k en 86%, maar het is dan ook een leasefiets dus daar zal minder optimaal mee omgegaan zijn. 6500 km zijn van mij en ik laad gewoon bij thuiskomst direct naar 100. ‘S nachts laden wel geprobeerd maar te vaak ‘s ochtends met een lege accu gestaan.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:35

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik kan er met mijn 100% SOH volgens de app nog steeds net zoveel uit fietsen (wh/km) uit fietsen als toen ik de fiets net had.
En dat is met de accu van 983 Wh geen 983 Wh maar ca 900 Wh want ik vermoed dat ca 5 - 10% van de accu capaciteit is gereserveerd voor verlichting en reserve als je zelf de fiets al naar 0% hebt gefietst.
Dit komt heel goed overeen met met wat ik aan percentage en Wh/km altijd uit de fiets fiets.

Bv op een trip van 57.8 km met 13.7 Wh/km verbruik is het totaal verbruik dus 792 Wh
Ik had toen 14% over. 86% van 885 Wh (90% van 983 Wh) is ook 761 Wh.

Op het moment kan ik helaas al niet sinds Dec vorig jaar fietsen vanwege de WREN recall waar ik helaas nog steeds op wacht. Hopelijk spoedig…

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05 16:40
Ondertussen is mijn Stromer alweer bijna 3 jaar oud, net een mail gekregen van hen dat ik dat garantie met een jaar kan verlengen voor maar EUR 299. Klinkt als een dom idee. Wat zouden jullie doen?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-05 07:53
DePaul schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:11:
Ondertussen is mijn Stromer alweer bijna 3 jaar oud, net een mail gekregen van hen dat ik dat garantie met een jaar kan verlengen voor maar EUR 299. Klinkt als een dom idee. Wat zouden jullie doen?
Wat heet dom? Het is een gok, ik heb het wel gedaan en ook nog gebruik van kunnen maken.

• multikoe
Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:45:
Ik ga dit nog eens uitwerken als ik wat meer tijd heb. Die heb ik wel, maar die heb ik besteed aan het uitwerken van mijn eigen idee: kijk naar het percentage geladen en vergelijk dat met het aantal kWh geladen (gemeten met een power-plug). Ik heb daar vanmorgen wat tijd in gestoken en de grafieken hieronder zijn het resultaat. Wat je ziet: voor elke laadbeurt het aantal Wh geladen afgezet tegen het percentage geladen.
Het idee is dus dat je bij afnemende batterijcapaciteit minder Wh nodig hebt om tot 100% te komen.
De twee grafieken zijn van 2025 en 2026 resp. Wat opvalt: Er zitten wat opvallende extreme waardes in. Dat wijdt ik aan de onbetrouwbare SOC, vooral vlak na een rit is die hoger dan na een uurtje rusten. Dus als ik meteen na het rijden begin met laden is de SOC in het display en de app te hoog, waardoor het lijkt alsof de toename in de SOC minder is na het laden.
Het andere dat opvalt: bij 100% gaat de grafiek in 2025 door de 980 Wh, in 2025 door 950 Wh. Dat zou betekenen een afname van 3% in capaciteit. Nu is 2026 nog niet eens halverwege, dus er kan nog wat veranderen in die 950, maar dit is toch interessant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hodk-Q4EonBlzCVOT-e-ivxRYbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/znJXITbFw7UmJTNhpHYGxCIQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door multikoe op 21-04-2026 08:52 ]

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:29

bjp

de energie dat erin gaat is niet hetzelfde als de energie dat eruit komt.

je hebt stromen dus ook verliezen (in de vorm van warmte).

maar ja er is een redelijk vaste relatie.

Het blijf interessante data.

[ Voor 21% gewijzigd door bjp op 21-04-2026 11:33 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:13
Dat is wel een dure optie, ligt er ook aan hoeveel km je per jaar fietst. Als je motor stuk gaat of een andere elektrisch onderdeel dan is het wel fijn om die extra garantie te hebben.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Heb op mijn ST5 enkele weken terug voor de eerste keer de garantie verlengd, en dat was 399. Alles hangt af van hoeveel je rijdt en hoeveel je denkt te rijden de volgende jaren met deze fiets, en of je hem misschien toch gaat vervangen door iets anders.

Gegeven dat ik mijn fiets deze ochtend bij de FM ben gaan ophalen met een splinternieuw achterwiel en motor, vervangen onder garantie, ben ik toch net weer blij dat ik ook het volgende jaar mij geen zorgen moet maken over dat soort problemen. Maar met 170+ gefietste werkdagen op een jaar is dat dan ook goed te verantwoorden aan mezelf.

• DePaul
Vlassie1980 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:24:
[...]

Dat is wel een dure optie, ligt er ook aan hoeveel km je per jaar fietst. Als je motor stuk gaat of een andere elektrisch onderdeel dan is het wel fijn om die extra garantie te hebben.
Tja, dat is dus ook iets waar ik over val, als het nu 100 euro was geweest of iets dergelijks was het een nobrainer, maar dit zou me dus EUR 25 extra per maand kosten, en (afkloppend) heb de afgelopen bijna 3 jaar ook als een zonnetje rondgefietst dus waarom zou het ineens problemen gaan geven?

Daarnaast heb je natuurlijk ook als de garantie is verlopen bij zo'n fiets natuurlijk nog het recht op non-conformiteit, al is dat met verlengde garantie natuurlijk een stuk minder gedoe.

Ik fiets iets van 100 kilometer in de week (twee keer per week 25 kilometer enkele reis) dus dat is naar mijn idee ook niet overdreven veel.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• DePaul
Blokker_1999 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:00:
[...]

Heb op mijn ST5 enkele weken terug voor de eerste keer de garantie verlengd, en dat was 399. Alles hangt af van hoeveel je rijdt en hoeveel je denkt te rijden de volgende jaren met deze fiets, en of je hem misschien toch gaat vervangen door iets anders.

Gegeven dat ik mijn fiets deze ochtend bij de FM ben gaan ophalen met een splinternieuw achterwiel en motor, vervangen onder garantie, ben ik toch net weer blij dat ik ook het volgende jaar mij geen zorgen moet maken over dat soort problemen. Maar met 170+ gefietste werkdagen op een jaar is dat dan ook goed te verantwoorden aan mezelf.
Nou, ik heb de komende jaren absoluut geen plannen om hem in te ruilen, hij rijdt als een zonnetje dus waarom zou ik? Ook verwacht ik niet op middellange termijn elders aan het werk te gaan waardoor de reisafstand ook niet meer met een ST2 te doen zou zijn maar ik naar een ST5 of zo zou gaan.

Maar ja, aan de andere kant is het idd ook fijn om je fiets weg te kunnen brengen omdat er iets aan scheelt en hem terug te krijgen en weer weg te vliegen terwijl de rekening achterblijft bij de FM :)

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

DePaul schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:15:
[...]

Daarnaast heb je natuurlijk ook als de garantie is verlopen bij zo'n fiets natuurlijk nog het recht op non-conformiteit, al is dat met verlengde garantie natuurlijk een stuk minder gedoe.

Ik fiets iets van 100 kilometer in de week (twee keer per week 25 kilometer enkele reis) dus dat is naar mijn idee ook niet overdreven veel.
Die non-conformiteit en het feit dat ook de garantietermijn niet simpelweg op 2jaar is vastgelegd is een voordeel dat je in Nederland hebt natuurlijk, hier in Belgie is dat net iets moeilijker. Maar we zien hier op dit forum spijtig genoeg ook voldoende voorbeelden van waar dat een lijdensweg wordt als je dat bij een handelaar probeert te claimen.

• Themba
Weet iemand of de strenge woorden van fabrikanten over dat je alleen first-party laders mag gebruiken enige realiteit bevatten?
Met mijn beperkte begrip van elektra zou ik zeggen: Als de amperages, voltages, wattages etc overeenkomen, dan maakt het niet zo gek veel uit welk stickertje erop zit.
Ik zou graag een tweede lader hebben, zodat ik de lader niet elke keer mee hoef te nemen (het is 55km enkele reis, dus heen en weer op 1 accu gaat niet altijd lukken). Een originele Klever lader kost echter 350,- en dat vind ik wat fors.

• Jezze
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-05 16:25
Themba schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:28:
Weet iemand of de strenge woorden van fabrikanten over dat je alleen first-party laders mag gebruiken enige realiteit bevatten?
Met mijn beperkte begrip van elektra zou ik zeggen: Als de amperages, voltages, wattages etc overeenkomen, dan maakt het niet zo gek veel uit welk stickertje erop zit.
Ik zou graag een tweede lader hebben, zodat ik de lader niet elke keer mee hoef te nemen (het is 55km enkele reis, dus heen en weer op 1 accu gaat niet altijd lukken). Een originele Klever lader kost echter 350,- en dat vind ik wat fors.
Zelf geen ervaring mee, heb mijn tweede lader gekocht via marktplaats. Wel van het merk van mijn pedelec.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:13
Themba schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:28:
Dat is inderdaad een groot bedrag. Heb er destijds ook een extra lader bijgekocht maar die was geen €350.
Gaat zeker om een 6A lader van Klever? Die heeft wel als voordeel dat die tenminste stil is. Ik heb 2x de 5A lader. De ene hangt in de schuur en de andere moet ik op kantoor in een aparte ruimte leggen omdat anders mijn collega's gek zouden worden van de herrie.

De 2A is ook een stuk goedkoper maar volgens mij werd die dusdanig warm dat Klever zegt dat hij niet geschikt is voor 1200 / 1600 wh accu.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:38
Vlassie1980 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:30:
[...]

Ik heb 2x de 5A lader. De ene hangt in de schuur en de andere moet ik op kantoor in een aparte ruimte leggen omdat anders mijn collega's gek zouden worden van de herrie.
Inmiddels is de garantie van die lader wel af en zou je de fan kunnen vervangen. Heb ik ook gedaan nadat dit werd getipt hier. (Solderen niet nodig)

• kjiratsiekoedel
De 2A lader van klever werkt prima voor mijn 1200 accu. Alleen doet hij er wel lang over weer vol te laden. Wel lekker klein om mee te nemen

Let op dat klever een mini xlr stekker met afwijkende pin maat gebruikt volgens mij. Iets dikker of dunner dan standaard.

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-05 15:49
Weet iemand of er ART3+ ringsloten beschikbaar zijn voor speed pedelecs?
Ik heb nu een kettingslot maar vind dit onhandig, vooral als je langs winkels gaat.

• kjiratsiekoedel
huppelepups schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:07:
Weet iemand of er ART3+ ringsloten beschikbaar zijn voor speed pedelecs?
Ik heb nu een kettingslot maar vind dit onhandig, vooral als je langs winkels gaat.
Volgens mij bestaat dat niet. Ik heb een art3 schijfremslot, die is wel compact.

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb sinds 2018 op een ST2 2018 gereden en hij begint een beetje op te raken qua onderdelen (55K km gereden). Heb echt maanden zitten twijfelen of ik naar een ander merk over zou stappen, namelijk OPIUM. Maar daar waren tot voor kort weinig dealers van te vinden in Nederland. Zelfs enkele winkels die het merk OPIUM verkochten, waren gestopt. Maar toevallig zag ik dat er sinds deze week weer een aantal interessante dealers bij zijn gekomen.

Een paar weken geleden was de situatie dus nog anders en toen heb ik besloten om een tweedehands ST3 Pinion te kopen bij mijn fietswinkel. Proefrit gedaan en ik dacht dat het wel goed zat. Uiteindelijk rijd ik nu een paar weken op de ST3 Pinion en ik vind de ondersteuning om 40-45 km/u te halen niet fijn. Ik fiets naar mijn werk 33 km. en ik merk gewoon dat ik een beetje bezweet aan kom en dat ik mijn bovenbeenspieren meer moet gebruiken. Gemeld bij mijn fietswinkel en daar is de ondersteuning 'verbeterd' door de TMM-sensor van 1.4V naar 1.2V te zetten. Ik vond het geen verbetering. Tegen de 40 km/u en daarboven kost het me gewoon meer moeite dan ik gewend was van mijn oude ST2 2018. Ik haal echt niet makkelijk 45 km/u. Ben ook nog naar een andere Stromer-winkel geweest en de eigenaar had op mijn ST3 Pinion gefietst en zei dat er niks aan mankeerde. Ik ben ook gewend op mijn ST2 dat het ondersteuningsbalkje vrij makkelijk uitslaat in het rode gebied, maar de ST3 zit hooguit op de helft, maar eerder vaak op 1/3.

Om uit te sluiten dat het echt niet tussen mijn oren zat heb ik nog een test gedaan bij mij in de buurt door met verschillende Stromers hetzelfde rondje (~ 4 km) te doen. Wind mee, wind tegen, glooiend dijk op/af.

- Stromer ST2 2018: rijdt heerlijk, geeft het duwgevoel en 43-45 km/u gaat makkelijk
- Stromer ST3 ketting (van vriendin): rijdt heerlijk, soort ST2 2018 en dan 10% extra vermogen
- Stromer ST3 Pinion: rijdt lekker tot 35 km/u; 40 km/u kost al wat meer moeite dan ik gewend ben en 45 km/u hou ik niet lang vol

Voor mij was duidelijk dat de ST3 Pinion geen verbetering is qua inspanning en niet eens minstens hetzelfde. Met mijn ST2 2018 kijk ik niet op om 33 km afstand te fietsen. Met de ST3 Pinion vind ik het gewoon lichtjes vervelend worden.

Het kan misschien nog aan het versnellingssysteem liggen, want in de 8e versnelling begin je al aardig rondjes te trappen (dan ga ik tegen de 40 km/u) en de 9e versnelling is weer te zwaar. Dan zou ik het moeten ombouwen naar een Pinion 12 systeem. Maar dat gaat een hoop geld kosten en ik weet niet of dat het oplost.

Ik wil bij mijn fietswinkel binnenkort een nieuwe Stromer ST3 Pinion en/of daarnaast nog op een ST5 of ST7 proberen om op zijn minst te kijken hoe dat voelt qua ondersteuning. Alleen de sturen zijn daarvan niet aanpasbaar. Daarnaast zit ik er aan te denken om misschien toch ook OPIUM weer een kans te geven. Ik heb op een tweedehands OPIUM S gereden een tijdje terug, maar de maat M was te klein voor mij.

Weet niet of er hier ook mensen zijn die van een ST2 (2018) model over zijn gestapt op een ST3 Pinion en ook datzelfde verschil merken wat ik nu ervaar?

Maar de ST3 Pinion zoals ik hem nu ervaar gaat hem niet worden helaas, het is simpelweg een achteruitgang in ondersteuning voor mij.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:58
@Tjeerd ik zou ook eens op een Klever proefrijden

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
@Tjeerd ik weet niet waar je woont, maar naast Klever kan ook Ellio een oplossing voor je zijn (ze hebben nu ook een rdelijk nirmaal uitziend model), Ellio heeft een soort cruise control mode waari je heel veel ondersteuning krijgt
Een Pinion 12 is geen oplossing, van Pinion 9 naar Pinion blijven dezelfde overbrengingsverhoudingen. Je zou evt met je tandwielen kunnen gaan spelen...

• kjiratsiekoedel
Mijn klever krijg met met moeite naar 45km/u (gps), eerder 43km.

Ellio original ziet er gek uit, reed wel erg goed en stabiel.
Pagina: 1 ... 42 43 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.