Ik wel, maar niet altijd want met 750Wh en 37 à 38 km enkele rit heb ik niet veel marge en wil ik gewoon vertrekken bij 100%. Afhankelijk van ochtend of avond (naar werk is vooral omhoog, naar huis is vooral bergaf) en weersomstandigheden heb ik nog tussen de 37% en 24% acculading over op bestemming (constante tegenwind kan effectief tot +10% kosten op m'n traject heb ik gemerkt!)
...maar mijn batterijsympathie gaat toch verder dan gemiddeld:
Ik heb 2 kantoordagen per week, de rest werk ik van thuis.
- De avond vóór een kantoordag zorg ik dat fiets tegen 's avonds zo'n 85% is... de ochtend van mijn vertrek, terwijl m'n koffie doorloopt plug ik fiets weer in om de laatste 15% bij te laden terwijl ik me was, aankleed, ontbijt en m'n dochter d'r schoollunch maak...
- op het werk meteen naar 100%, daar hou ik me niet bezig met lading onderbreken omdat ik dan telkens een heel gebouw moet doorstappen naar de fietsstalling.
- Die avond na het werk thuiskomen: fiets terug tot 85% (ongeveer, is ook al 's 89 geweest, ik volg het op de app maar niet minder dan 85% omdat het anders te lang duurt om tot 100% bij te laden en ik moet wel naar m'n werk vertrekken), volgende ochtend: overige percentage bijladen tot 100% juist voor vertrek.
- na thuiskomst van tweede kantoordag (donderdag) weet ik: komende 5 dagen zal ik fiets niet meer gebruiken voor woon-werk (wellicht nog voor kleinere afstandjes, boodschappen, kine,...) maar geen lange ritten meer, dus dan laad ik hem niet meer bij tenzij hij echt laag staat (bij 37% zal ik hem niet bijladen, bij 24% wel, tot 50 of 60%)
- Laat ik fiets voor langere tijd onaangeroerd (zoals onlangs maandje vakantie waarvan 3 weken niet naar fiets omgekeken) dan zorg ik dat hij tussen 40% en 60% staat, zo blijven cellen op hun meest nominale, aangenaamste spanning staan, niet te hoog, niet te laag, dat hebben ze het liefst.
- Ik laat accu NOOIT aan lader hangen... Ja, BMS, ik weet het... maar die BMS stopt het laden bij 100% en laat een paar percenten zakken om vervolgens weer af te toppen dus die houdt je accu continu op een lading van +95%... dat is geen ramp als dat sporadisch gebeurt maar als dit met regelmaat gebeurt dreigt ze sneller dan gemiddeld aan capaciteit te verliezen. (dit laadgedrag stimuleert dendrietengroei)
Ik laat overigens geen enkel apparaat met accu aan de lader hangen voor langer dan nodig is om op te laden, ook al zou het er moeten tegen kunnen, ik vind het good practices. (niet in het minst i.v.m. brandveiligheid m.b.t. lithium-cellen.)
Dit komt over als OCD (toch als je dit leest misschien, sorry

) maar eigenlijk is het best te doen... Het helpt wellicht dat ik uit mezelf al een planmatig iemand ben dus dit voelt niet als extra werk of ergens moeten bij stilstaan, het is deel van m'n routine geworden.
...en ik ben als de dood voor dingen die in de fik vliegen als je op dat moment ligt te slapen ofzo.
[
Voor 3% gewijzigd door
PinusRigida op 02-10-2026 09:50
]