Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:20

PinusRigida

I put the p in pool.

Iemand die hier ook met een Bosch Kiox 500 rijdt?

Wat moet ik doen om de navigatiegeluidjtes 'chirps' aan te zetten? (dat ie een kort toontje geeft kort voordat er een bocht is)

- Volume van Kiox staat op luid

- notificaties staan aan, specifiek op gelet dat ook die van navigatie aan staan

- zowel fiets als app zitten op meest recente firmware...

Moet ik op het moment dat ik navigatie zélf instel, dus nét voor het vertrekken ook nog iets aan zetten ofzo?

Opgelost. :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 15-07-2026 17:39 ]

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-07 09:16
Nouja, overheden kunnen natuurlijk inzetten op meer snelfietspaden. Daarmee scheid je het langzame van het snelle fietsverkeer en hoef je snellere fietsen niet tussen de auto's te laten rijden. Dat gaat ook tijd en ruimte vragen, maar maakt een SP wel aantrekkelijker. Anderzijds zie je natuurlijk ook dat we in nieuwbouwwijken relatief heel veel ruimte maken voor de auto, dus minder parkeerplaatsen en meer snelfietspaden is misschien in the end nog niet eens zo'n gekke balans.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:40

Blokker_1999

Full steam ahead

En toen ging de batterij door de knieen :'(

Vanochtend, met nog een 5-tal kilometer te gaan een brug op en wat tegenwind en het gevoel dat er wel heel veel wind stond, maar ook na de afdaling merkte ik dat de fiets steeds zwaarder begon te trappen. En hoe verder ik reed, hoe minder ondersteuning ik kreeg.

Na een volgende brug toch maar even gestopt want ik haalde geen 30km/h meer in het naar bovenrijden van die brug en de fiets even herstart. Geen resultaat. Blijft zwaar trappen. Op net geen kilometer van het werk springt die batterij ineens van 16% naar 0%.

Shit, ... moet weer lukken. Ik wist dat na 25k km de batterij niet meer in goede staat was, dat ik steeds minder ver kon rijden en met steeds lagere SoC aankwam op het werk en thuis. Maar ik had gehoopt de zomer nog uit te doen met deze batterij, maar dat volgende onderhoud op het einde van de zomer wordt dus niet meer gehaald met de huidige batterij.

Dadelijk maar even de dealer bellen en vragen of ze deze op voorraad hebben of dat het toch bestellen wordt. En in dat laatste geval wordt het extra leuk want vanaf volgende week zijn ze met vakantie.

En dat terwijl ik vorige week vrijdag de batterij nog tot 1% heb leeg kunnen rijden op een traject van 45km en nu maar 30km heb gehaald.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• multikoe
  • Laatst online: 03-08 19:59
Blokker_1999 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:10:
En toen ging de batterij door de knieen :'(

Vanochtend, met nog een 5-tal kilometer te gaan een brug op en wat tegenwind en het gevoel dat er wel heel veel wind stond, maar ook na de afdaling merkte ik dat de fiets steeds zwaarder begon te trappen. En hoe verder ik reed, hoe minder ondersteuning ik kreeg.

Na een volgende brug toch maar even gestopt want ik haalde geen 30km/h meer in het naar bovenrijden van die brug en de fiets even herstart. Geen resultaat. Blijft zwaar trappen. Op net geen kilometer van het werk springt die batterij ineens van 16% naar 0%.

Shit, ... moet weer lukken. Ik wist dat na 25k km de batterij niet meer in goede staat was, dat ik steeds minder ver kon rijden en met steeds lagere SoC aankwam op het werk en thuis. Maar ik had gehoopt de zomer nog uit te doen met deze batterij, maar dat volgende onderhoud op het einde van de zomer wordt dus niet meer gehaald met de huidige batterij.

Dadelijk maar even de dealer bellen en vragen of ze deze op voorraad hebben of dat het toch bestellen wordt. En in dat laatste geval wordt het extra leuk want vanaf volgende week zijn ze met vakantie.

En dat terwijl ik vorige week vrijdag de batterij nog tot 1% heb leeg kunnen rijden op een traject van 45km en nu maar 30km heb gehaald.
Balen, maar batterijen reageren vaak "vreemd" als ze tegen het einde van hun levensduur aanlopen. Ik gebruik oplaadbare AA-batterijen in veel apparatuur, maar ik zie daar hetzelfde gebeuren. De SOC wordt steeds onbetrouwbaarder en het punt waarop ze "instorten" schuift steeds dichter naar de 100%. Maar voor de goede orde: ik vind 24.000 km nog heel aardig. Je moet alleen niet de kosten per km gaan uitrekenen....

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Tuurlijk wel. Heb net 2006 euro afgetikt voor die batterij en net even in de app gekeken en er staat op dit moment 25946km op de odometer. Dat is 7.73 cent per kilometer. Daar staat tegenover dat voor het gedeelte woon/werk verkeer, wat goed zal zijn voor ongeveer 21000 van die kilometers, ik vandaag vanuit de werkgever 37 cent per kilometer ontvang. 😆

Ja, die ST5 is winstgevend. Al helemaal als je bedenkt dat die via ons "cafetariaplan" is aangekocht waardoor de totale aanschafprijs vanuit mijn netto loon ergens rond de 4500 Euro is uitgekomen en ik ondertussen al meer dan 8000 Euro bij elkaar gefietst heb aan fietsvergoeding.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-08 14:59

Gerco-M

mijn tornado res.

@Blokker_1999 Kon je in de Stromer app ook zien dat de SOH aanzienlijk aan het dalen was?

Ik heb nog “maar” 7400 km op mijn 3 jaar oude ST3 staan maar volgens de app is de accu nog op 100% SOH. Ik bewaar deze altijd op 80% of iets lager. En laad pas vlak voor vertrek naar 100%, of net daar onder.

Natuurlijk het kost wat extra tijd om dit altijd te plannen maar voor een accu van E2000 heb ik dit er zeker wel voor over. Naast de acute “schrik” om telkens weer een beetje “range” te verliezen.

Ik maak graag lange recreatie ritten en doe mijn best om op eigen conditie in stand 1-2 het meeste zelf te trappen, in de wetenschap dat ik aan het eind van de rit waarschijnlijk genoeg stroom over heb om evt in stand 3 op “cruise control” naar huis te kunnen fietsen als mijn energie al bijna op is maar de fiets nog wel energie heeft 😀 Na 60 - 80 km

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

@Gerco-M, neen. In de app stond al meer dan een half jaar een SOH van 87%. Mijn eigen berekeningen plaatste de capaciteit evenwel eerder rond of zelfs net onder de 80%.

En daar ik in essentie op de limiet van de batterij zit, toch zeker in de koudere maanden, laad ik 2x per dag tot 100%. En daar het woon/werk verkeer is en dus elke dag dezelfde, saaie rit is het ook gewoon standje 3 elke dag. Met warme dagen heb ik iets van een 60% nodig voor 1 enkele rit, maar tegen dat ik weer in het donker moet rijden zal dat oplopen naar 80 a 85% per rit.

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:42
Wat is de afstand die jullie dagelijks naar het werk fietsen, binnenkort een nieuwe baan. 65 km enkele reis. Kan in de winter mooi treinen. maar vind het heerlijk on te fietsen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:07
Blokker_1999 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:03:
Tuurlijk wel. Heb net 2006 euro afgetikt voor die batterij en net even in de app gekeken en er staat op dit moment 25946km op de odometer. Dat is 7.73 cent per kilometer. Daar staat tegenover dat voor het gedeelte woon/werk verkeer, wat goed zal zijn voor ongeveer 21000 van die kilometers, ik vandaag vanuit de werkgever 37 cent per kilometer ontvang. 😆

Ja, die ST5 is winstgevend. Al helemaal als je bedenkt dat die via ons "cafetariaplan" is aangekocht waardoor de totale aanschafprijs vanuit mijn netto loon ergens rond de 4500 Euro is uitgekomen en ik ondertussen al meer dan 8000 Euro bij elkaar gefietst heb aan fietsvergoeding.
Het is maar net hoe je de berekening maakt. Rekenen met de vergoeding die je krijgt is wat mij betreft mental accounting.

Het echte vergelijk is met realistisch alternatief. Bijvoorbeeld:
  • Reguliere fiets
  • Elektrische fiets
  • Extra km's op auto in bezit (marginale kilometerprijs)
  • Extra auto aanschaf (gemiddelde kilometerprijs)
De marginale kilometerprijs van mijn elektrische auto is bijvoorbeeld al ongeveer gelijk aan alleen maar de afschrijving die jij op de accu hebt gehad.

Financieel is een pedelec al snel alleen maar zinvol als je er een auto mee uitspaart (dat is bij ons dus ook het geval).

Ik hoop dat met mijn oversized accu's en tedere behandeling ze minimaal 50kkkm mee gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 23-07-2026 08:56 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:24

ThsAdrns

Be the change!

eenhoorntje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:42:
Wat is de afstand die jullie dagelijks naar het werk fietsen, binnenkort een nieuwe baan. 65 km enkele reis. Kan in de winter mooi treinen. maar vind het heerlijk on te fietsen.
2x 12 km... daarvoor had ik geen speed pedelec hoeven kopen. Maar mijn zwager had hem twee jaar geleden te koop en ik zocht een nieuwe elektrische fiets... na een proefritje ging ik voor de bijl.

Meestal is de reistijd met de auto gelijk aan de fiets. Alleen als het heel rustig is, is de auto duidelijk sneller. Op drukke momenten is de fiets dan weer duidelijk sneller.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

assje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:54:
[...]

Het is maar net hoe je de berekening maakt. Rekenen met de vergoeding die je krijgt is wat mij betreft mental accounting.

Het echte vergelijk is met realistisch alternatief. Bijvoorbeeld:
  • Reguliere fiets
  • Elektrische fiets
  • Extra km's op auto in bezit (marginale kilometerprijs)
  • Extra auto aanschaf (gemiddelde kilometerprijs)
De marginale kilometerprijs van mijn elektrische auto is bijvoorbeeld al ongeveer gelijk aan alleen maar de afschrijving die jij op de accu hebt gehad.

Financieel is een pedelec al snel alleen maar zinvol als je er een auto mee uitspaart (dat is bij ons dus ook het geval).

Ik hoop dat met mijn oversized accu's en tedere behandeling ze minimaal 50kkkm mee gaan.
De wagen heb ik, heb ik ook nodig, dus het bezit van die wagen op zich moet je uit de vergelijking laten, want je enige wagen kan je niet zomaar vervangen door een pedelec, daarvoor heeft de pedelec te weinig bereik en cargo capaciteit.

Dan kijken we dus naar de kost per kilometer en dan simpelweg het feit dat elke kilometer met de pedelec enkele centiemen opbrengt, zelfs als je rekening houdt met afschrijving, onderhoud en elektriciteit terwijl de wagen je net enkele centiemen per kilometer kost, dan is het voor mij toch echt beter om het gebruik van de pedelec te maximaliseren.

Natuurlijk is de situatie voor iedereen anders. Ik heb het voordeel van op een afstand van het werk te wonen die dat het interessant maakt. Net geen 70km per dag. De wagen is iets sneller dan de pedelec, maar niet veel sneller. Op een rustige dag zou ik 15 minuten per rit winnen met de wagen maar als er veel file staat onderweg is de pedelec gewoon beduidend sneller. Maar dan ga je met de wagen en heb je heel de dag gewoon stilgezeten. Die pedelec zorgt er ook nog eens voor dat ik meer beweeg. En ook dat mag je mee in rekening brengen.

Had ik nu "slechts" 50km per dag gedaan, dan had het er financieel totaal anders uitgezien, en dat mag ik ook niet ontkennen. Dan zou ik vermoedelijk moeite hebben om break-even te eindigen met die pedelec.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:51
28 km enkele reis mijn huis. 38 km enkele reis naar mijn vriendin. Standje drie ondersteuning mijn huis. Standje twee voor die van mijn vriendin. En dan nog 1/3 accu over na 45 of 58 minuten onderweg zijn. Is voor mij goed te doen. In de winter ook maar dan moet het wel mooi weer zijn want het blijft leuk om te doen en moet geen straf zijn.

Zit net zo lief in de auto maar dan begint die weegschaal weer altijd zo raar te doen. ;-)

• assje
Blokker_1999 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:37:
De wagen heb ik, heb ik ook nodig, dus het bezit van die wagen op zich moet je uit de vergelijking laten, want je enige wagen kan je niet zomaar vervangen door een pedelec, daarvoor heeft de pedelec te weinig bereik en cargo capaciteit.
Ieder mag natuurlijk benaderen hoe hij wil en het mag ook een hobby zijn die geld kost. Maar, als je het rekenkundig benadert dan is in het geval waar er toch een auto is het juiste vergelijk met de marginale kostprijs daarvan.
Dan kijken we dus naar de kost per kilometer en dan simpelweg het feit dat elke kilometer met de pedelec enkele centiemen opbrengt, zelfs als je rekening houdt met afschrijving, onderhoud en elektriciteit terwijl de wagen je net enkele centiemen per kilometer kost, dan is het voor mij toch echt beter om het gebruik van de pedelec te maximaliseren.
Deze snap ik niet, ik neem aan dat je dezelfde kilometervergoeding krijgt ongeacht of je op de fiets gaat of met de auto komt.

Punt is dat voor een auto het verschil tussen gemiddelde kilometerprijs en marginale kilometerprijs veel groter is dan voor een pedelec.

Het is heel aannemelijk dat de marginale kimometerprijs van de pedelec lager is dan die van de auto. Als je de pedelec eenmaal hebt kan je dus inderdaad beter de pedelec pakken dan de auto.

Het is ook heel aannemelijk dat de gemiddelde kilometerprijs van de pedelec hoger is dan de marginale kilometerprijs van de pedelec. Je zou dus voordeliger uit zijn door geen pedelec te hebben en gewoon alles met de auto te doen.
Natuurlijk is de situatie voor iedereen anders.
Dat klopt ook; de marginale kilometerprijs van mijn auto is bijvoorbeeld vrij laag:
  • Elektriciteit €0,01/km (80% per jaar van PV)
  • Afschrijving schaalt nauwelijks met kilometers gezien <10kkm/jaar
  • Onderhoud beurten schaalt ook niet met kilometers
  • Zeg banden/slijtage €0,05/km
Kom ik op €0,06/km die ik EXTRA rijdt met mijn auto (binnen bepaalde grenzen). Alleen de accudegradatie op de pedelec die jij noemde is al meer dan dat.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

@assje, neen. In Belgie is er over het algemeen geen vergoeding voor mensen die met de wagen naar het werk komen. Ook een reden waarom bedrijfswagens zo populair zijn in Belgie als manier van verloning naar werknemers toe.

Wel is het toegestaan voor een werkgever om een fietsvergoeding te geven waarvan in 2026 de eerste 37 cent per kilometer fiscaal is vrijgesteld en pas als je over het maximum bedrag van 3690 Euro gaat in 2026 betaal je inkomstenbelasting over het deel dat boven dat limietbedrag zit. In essentie is dus de eerste 10k km op jaarbasis vrijgesteld van belastingen wanneer de werkgever beslist om het maximum bedrag te geven.

Let op, er zijn ook werkgevers die een lagere vergoeding geven in Belgie, dat komt regelmatig voor. En het is ook toegestaan voor werkgevers om een hogere vergoeding te geven, maar dan betaal je op het deel boven het vrijgestelde bedrag ook weer belastingen. Ben nog niemand tegengekomen waarbij dat van toepassing zou zijn.

Dus ja, er zit wel degelijk een groot verschil tussen met de fiets of auto rijden per kilometer wanneer je niet kijkt naar aankoop/onderhoud/afschrijving maar puur naar de "brandstofkost" en vergoeding. Met een bedrijfswagen zouden alle kosten aan de kant van de wagen wegvallen, maar zelfs dan blijft, in mijn specifieke geval, de fiets een financieel voordeligere optie omdat de fiets winstgevend is.

• assje
Blokker_1999 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:03:
@assje, neen. In Belgie is er over het algemeen geen vergoeding voor mensen die met de wagen naar het werk komen.
Duidelijk, dat verklaart het misverstand!

• multikoe
65 km is denk ik voor elke fiets/batterij vrij fors. Ik heb met mijn 983 Wh batterij in mijn Stromer een bereik van gemiddeld 55 km. Met tegenwind wordt dat al minder. Ik heb een traject van 30 km enkele reis, dus ik red het op en neer niet zonder laden.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:46
Alles kan... maar 65km is wel erg ver. Met een klever x speed met 1600 accu kom je er misschien. Maar hoeveel tijd wil je aan een enkele reis kwijt zijn? Je kan maar maximaal 45km/u. Dus je bent al 87 minuten aan t fietsen als je in 1 rechte lijn zonder stoppen naar je werk zou gaan.

Gemiddeld reken ik op 30km/u. Langere afstanden met gunstige route is gemiddeld 35km/u. Dus je bent in optimale omstandigheden zo'n 2 uur kwijt aan een enkele reis.

Dan nog niet gehad over een dag met tegenwind.
En je kan ook geen hele korte werkdagen maken, want je lege accu moet ook weer vol.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

kjiratsiekoedel schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Alles kan... maar 65km is wel erg ver. Met een klever x speed met 1600 accu kom je er misschien. Maar hoeveel tijd wil je aan een enkele reis kwijt zijn? Je kan maar maximaal 45km/u. Dus je bent al 87 minuten aan t fietsen als je in 1 rechte lijn zonder stoppen naar je werk zou gaan.

Gemiddeld reken ik op 30km/u. Langere afstanden met gunstige route is gemiddeld 35km/u. Dus je bent in optimale omstandigheden zo'n 2 uur kwijt aan een enkele reis.

En je kan ook geen hele korte werkdagen maken, want je lege accu moet ook weer vol.
Dat zijn inderdaad allemaal zeer goede punten. Om even een voorbeeld van gemiddelde snelheid te geven, in de app van Stromer onder de statistieken staat dat de community met de gemiddelde stromer 7500km heeft gereden in 245 uur of een gemiddelde snelheid van 30.6km/h. Zelf zit ik op 35.3km/h gemiddeld en voor het woon/werk verkeer zelf is het zelden dat ik minder dan 37 zie staan in de app, maar dat betekend alsnog bijna 2 uur over een enkele rit van 65km.

En laden gaat met iets van een 250W. Dus als de batterij in de winter goed leeg gereden wordt, dan heb je bijna een hele werkdag nodig om die op te laden.

65km enkel is een hele uitdaging, en er zullen er niet veel zijn die het je nadoen als je beslist van het te doen.

• multikoe
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Dat is ook een goed punt. Ik heb een gemiddelde van tegen de 40 km/h, maar mijn route is vrijwel ideaal. Maar dan nog zou ik er dus bijna anderhalf uur over doen. Voor mij persoonlijk zou dat te lang zijn.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

assje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:14:
[...]

Duidelijk, dat verklaart het misverstand!
Het is ook een reden waarom high end speed pedelecs in Belgie zo populair zijn trouwens. Net omdat vele mensen ze relatief goedkoop kunnen aankopen en ze ook goedkoop zijn in gebruik.

Want het is niet zozeer dat het simpelweg betaald wordt door mijn bruto loon, maar zelfs van mijn totale kost aan het bedrijf. Als het bedrijf mij loon zou uitbetalen, dan komen er nog een hoop extra kosten bij, zoals de werkgeversbijdrage aan de sociale zekerheid. Ook dat deel wordt meegenomen in de financiering van de pedelec. Op het einde van de rit verlies ik minder dan 40% van het factuurbedrag aan netto loon.

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:25
Voor mij is de max 50km enkele reis. Dat kan mijn batterij op stand 3 aan en is dan helemaal leeg en die afstand houdt het voor mij nog net leuk. Dat is ongeveer een uur en een kwartier fietsen in mijn tempo.

Die afstanden fiets ik alleen als het niet hard waait of regent en als ik kan douchen op mijn werklocatie (die wisselt)
Ik wilde de fiets als vervanger voor mijn auto maar dat durf ik toch niet aan, ik heb er in het begin teveel gezeur mee gehad.

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:42
Voor mn gevoel leek het niet zo ver. Maar inderdaad 1 1/2 uur fietsen is mischien net wat te (en dan moet ik nog terug ook nog. )Bedankt weer voor het meedenken

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-07 21:18
PinusRigida schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:31:
Even ranten, sorry...

Voor de fun m'n helm opgezocht, weet niet waarom maar ik voelde het in mijn ellebogen dat het ding -voor wat het maar is- belachelijk duur was.

Gaat om deze

...toen ik m'n fiets kocht bij FM, helm en fietstas bijgekocht, niet bij stilgestaan, zo had ik meteen alles en vermits ik toch een nieuwe helm moest (want m'n gewone fietshelm heeft geen SP certificering) dan maar deze genomen. Niet dat er veel keuze was: was enige SP-helm dat FM in stock had...

Ik heb 136 euro voor dat ding betaald, was in mei dit jaar... Is geen slechte helm maar het is zeker niet de eerste fietshelm die ik draag en voor het geld vond ik hem eigenlijk al goedkoop aanvoelen...

Nu zie ik die helm voor nog geen 60 euro online staan... 76 euro winstmarge (56%)

Is dit een dingetje: Fietsmaker die nogal héél grote winstmarge neemt?

Is niet de eerste x dat de fietsmaker "bedenkelijk" doet... tot nu toe was het steeds ok, maar bvb. toen ik vroeg naar een geveerde zadelpen was het ook een heel cirkus.

Ik was de fiets enkele weken voordien gaan testen bij Gazelle, mét geveerde zadelpen, bij Gazelle hebben ze me zelfs productnummer opgeschreven van de zadelpen die in de buis paste, dat ik gewoon kon meenemen naar FM.

Was letterlijk de zadelpen van de Gazelle Ultimate.

Volgens FM was dit "onmogelijk"... en dit, en dat, veel woorden. Toen ik 'm zei dat ik het letterlijk gaan testen was, en ik dit niet gedroomd heb, heeft ie het dan, ietwat gepikeerd, besteld -want niet in stock- met de waarschuwing dat het toch niet ging passen en ik het dan maar moest kopen omdat hij een aparte zadelpen niet verkocht krijgt.

(toen het een week nadien geleverd werd... bleek het zowaar te passen... wie had dat gedacht... :F )
@PinusRigida :w

Hier ook een ervaringsdeskundige van maffiamarges bij FM.

Enige tijd terug had ik door omstandigheden nog maar 10% batterij bij aankomst op werk zonder lader bij me te hebben. Aangezien de FM op de route lag, en ik toch al een 2e lader wilde, besloot ik even snel een lader te kopen. Standaard Bosch-ding. Ik had haast, dus haalde hem zonder kijken uit de schappen, zal wel 60 Euro zijn. Ik reken af.. "Dat is dan 189 Euro, meneer. Wilt u er een tasje bij?"

..

Hmm, ik weet niet wat ze online kosten, maar dat voelt wel als bijzonder duur. En dan gaan er allerlei overwegingen door je heen: ik moet hem eigenlijk wel hebben, of zal ik dan maar zonder ondersteuning verder gaan? En tja, de FM rekent altijd heel erg schappelijke tarieven voor reparaties en onderhoud, dus ik gun hem wel wat. Ik kan er nog jaren mee doen, en de lokale economie ondersteunen is goed. En misschien is het niet FM's schuld, maar laat Bosch iedereen enorm betalen voor de naam en het ecosysteem?

"Dat is wel erg duur, maar vooruit dan maar. " Met pijn en moeite houd ik mijn pinpas voor het apparaat.

Naarmate de dag vordert blijft de Nederlandse gierigheid als een vloek aan mij knagen. Wat heb ik gedaan, 190 Euro voor een transformatortje met microcontroller die China voor 5 Euro maakt?

's Avonds bij thuiskomst heb ik met enige vrees de browser gericht op bol.com, en daar zag ik waar ik al bang voor was: een prijs van 90 Euro.

Als de online verkoper er 30 Euro marge op rekent dan zal de fabrieksinkoopprijs rond de 60 Euro zijn. Dat betekent dat FM 300% marge rekent. <+:)

:N

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Nog even enkele vaststellingen nu er een nieuwe batterij in de fiets zit:
  • Het probleem dat ik had met wispelturig regeneratief remmen is verdwenen. Dit werkt weer consistent
  • Ik had problemen met upshifts de laatste 2 weken die ook steeds erger werden. Nu niet meer. Het lijkt dat het versnellen vanuit stilstand het batterijvoltage voldoende onderuit wist te halen om de Pinion versnellingsbak in de war te brengen.
  • Het laden van de batterij lijkt ook iets efficienter te gaan, met minder laadverliezen
En over hoge prijsmarges gesproken, ik wil niet weten welke marge Stromer op zijn batterijen neemt. 2000 Euro aftikken voor een batterij van 1kWh is pure diefstal wanneer je bedenkt dat lithium batterijen voor minder dan $100/kWh worden geproduceerd. Al heeft de FM daar natuurlijk minder invloed op en is de MSRP van die batterij zelfs 200 Euro hoger dan wat ik er voor betaald heb.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Murphy78 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:35:
[...]

@PinusRigida :w

Hier ook een ervaringsdeskundige van maffiamarges bij FM.

Enige tijd terug had ik door omstandigheden nog maar 10% batterij bij aankomst op werk zonder lader bij me te hebben. Aangezien de FM op de route lag, en ik toch al een 2e lader wilde, besloot ik even snel een lader te kopen. Standaard Bosch-ding. Ik had haast, dus haalde hem zonder kijken uit de schappen, zal wel 60 Euro zijn. Ik reken af.. "Dat is dan 189 Euro, meneer. Wilt u er een tasje bij?"

..

Hmm, ik weet niet wat ze online kosten, maar dat voelt wel als bijzonder duur. En dan gaan er allerlei overwegingen door je heen: ik moet hem eigenlijk wel hebben, of zal ik dan maar zonder ondersteuning verder gaan? En tja, de FM rekent altijd heel erg schappelijke tarieven voor reparaties en onderhoud, dus ik gun hem wel wat. Ik kan er nog jaren mee doen, en de lokale economie ondersteunen is goed. En misschien is het niet FM's schuld, maar laat Bosch iedereen enorm betalen voor de naam en het ecosysteem?

"Dat is wel erg duur, maar vooruit dan maar. " Met pijn en moeite houd ik mijn pinpas voor het apparaat.

Naarmate de dag vordert blijft de Nederlandse gierigheid als een vloek aan mij knagen. Wat heb ik gedaan, 190 Euro voor een transformatortje met microcontroller die China voor 5 Euro maakt?

's Avonds bij thuiskomst heb ik met enige vrees de browser gericht op bol.com, en daar zag ik waar ik al bang voor was: een prijs van 90 Euro.

Als de online verkoper er 30 Euro marge op rekent dan zal de fabrieksinkoopprijs rond de 60 Euro zijn. Dat betekent dat FM 300% marge rekent. <+:)

:N
Die Bosch (smart)laders zitten voor een standaard 4A lader idd. om en bij de 100 euro, soms er net onder, soms er net boven, een 2A lader kan je voor rond de 80 euro hebben online.

...Jouw FM heeft dus ook een royale marge gerekend... en idd. sure, ik gun mijn FM ook iets, maar "iets" mag niet als diefstal aanvoelen... Ik ben er volledig voor de lokale winkeliers te ondersteunen, maar ik ben ook geen citroen.

Mijn FM rekent voor standaard onderhoud ook best door, hij zit altijd boven marktconform, ik zou daar niet over muggenziften als het dan vlot zou gaan en het feit dat hij op wandelafstand van mijn deur zit is ook mooi meegenomen...

...maar het gaat zelden vlot: mijn FM is echt het cliché: telkens als je er bent, ben je de enige in de winkel of per uitzondering zie je eens 1 andere klant... maar hij klaagt steeds de voegen uit de muren dat hij het superdruk heeft, kom je met een simpel dingetje, steeds "pffff... druk druk, misschien volgende week maar geen beloftes" en voor je't weet zit je 3 weken zonder fiets voor iets banaals, ik overdrijf niet.

Nee, ik wacht netjes de garantieperiode van mijn fiets af (om gedoe en discussies over bewijslast te voorkomen) en dan ziet ie me niet meer.
38km enkele reis (kortste rit is 36km maar dat is een stuk over onveilige baan dus ik kies het iets langer traject)... maar ik heb geluk: het is maar 2 dagen/week, de rest van de week werk ik van thuis.

De dagen dat ik het doe voelt het echt goed aan, maar tegelijk voelt het als "de limiet" van wat ik enigszins praktisch en leuk vind, i.v.m. tijd dat je onafgebroken op de fiets zit.

Nu is het zoals anderen hier ook ervaren: op drukke dagen ben ik sneller met pedelec, op rustige dagen zou ik met de wagen ietsjes sneller zijn (misschien 20 minuten verschil)... maar dan zit ik ook een hele dag stil.

65km enkele reis... dan had ik mooi m'n motor gehouden en nooit een pedelec gekocht, dat is me te ver.

• multikoe
Kunnen we even stoppen met klagen over de marges bij de fietsenmaker? Uitzonderingen zijn wat mij betreft posts waarbij naast geweeklaag over diefstal dan ook foto's worden geplaatst van de peperdure auto's waarin de fietsenmaker rijdt en de enorme huizen waarin hij woont. Want al die enorme, onrechtvaardige marges moeten uiteindelijk daar eindigen. Toch?

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:25
multikoe schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:08:
Kunnen we even stoppen met klagen over de marges bij de fietsenmaker? Uitzonderingen zijn wat mij betreft posts waarbij naast geweeklaag over diefstal dan ook foto's worden geplaatst van de peperdure auto's waarin de fietsenmaker rijdt en de enorme huizen waarin hij woont. Want al die enorme, onrechtvaardige marges moeten uiteindelijk daar eindigen. Toch?
Als de fietsenmaker zoiets kan betalen zal het denk ik wel een heel goede fietsenmaker zijn in plaats van te duur. Marges moeten er gewoon zijn, zeker in deze tijd. De dealer doet dat, de schilder en de loodgieter. Allemaal kopen ze in en rekenen ze marge op de materialen die ze leveren.

• assje
OogvanHorus schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:36:
Allemaal kopen ze in en rekenen ze marge op de materialen die ze leveren.
Kopen van zaken die geen core business zijn is altijd duurder. Bij de fietsenmaker ligt die lader misschien wel een jaar op de plank. Die kan nooit op prijs concurreren met een webshop met gecentraliseerde voorraad.

• assje
multikoe schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:08:
Kunnen we even stoppen met klagen over de marges bij de fietsenmaker?
Ik zal even wat tegenwicht geven met mijn hoofdzakelijk positieve ervaringen. Fietsenmaker op loopafstand van mijn werk gevonden, ideaal (voordeel van Bosch systeem).

Wat grotere fietsenmaker waar een man of 4 staat te sleutelen. Afspraak maken voor onderhoud moet via online form en doorgaans op zijn minst een week verder. Maar, toen ik belde met een platte band hebben ze die gewoon tussendoor gedaan. Kostte een paar tientjes dus direct besloten dat ik nooit zelf een band ga plakken.

Helaas bleek de band op de terugweg direct opnieuw lek; bleek een goed verborgen staalsplinter over het hoofd gezien. De volgende dag met welgemeende excuses direct opnieuw tussendoor gedaan (ondanks duidelijke drukte).

Toen ik als gevolg van gebroken versnellingskabel niet kon schakelen werd dit op vrijdag ook gewoon in de planning gefietst ondanks volle planning. Enviolo schakelhandvat die op mijn verzoek ook werd vervangen stond op de rekening voor vergeljjkbaar bedrag als wat ik online vond.

Mijn nieuwe fiets langs gebracht voor vervangen olie Rohloff naaf. €45 incl. arbeid, set materiaal om het zelf te doen online €30. Nieuwe standaard laten monteren, €22,50 voor gerekend. Vond ik online niet eens goedkoper incl. verzendkosten.

Ik heb een problreem met mijn verlichting waar ik zelf naar wilde kijken. Heb ik een bosch set motor/kabels/licht/bediening mee gekregen om mee te testen thuis. Ook de tijd genomen om probleem door te spreken (buiten facturabele tijd).

Uurtarief €63,75 incl BTW, vind ik veel geld maar betaal je overal, ook bij de kapper... Altijd snel, vakkundig en professioneel geholpen. Ik ga niet meer terug maar de eenpitter bij mij in het dorp; daar zit duidelijk minder kennis en daadkracht.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Vraag:

Is het veel werk om de remmen te laten wisselen (voorrem naar links en achterrem naar rechts) op de Magura MT4e?

Zijn er technische overwegingen pro en contra?

• kjiratsiekoedel
PinusRigida schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:24:
Vraag:

Is het veel werk om de remmen te laten wisselen (voorrem naar links en achterrem naar rechts) op de Magura MT4e?

Zijn er technische overwegingen pro en contra?
Nee, kost je 3 minuten. De remhendels zijn namelijk links en rechts te gebruiken. Dus je hoeft geen remkabels los te halen. Ik wil voorrem ook links, altijd zo gewend vanuit t mountainbiken.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

kjiratsiekoedel schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:12:
[...]

Nee, kost je 3 minuten. De remhendels zijn namelijk links en rechts te gebruiken. Dus je hoeft geen remkabels los te halen. Ik wil voorrem ook links, altijd zo gewend vanuit t mountainbiken.
Dus het is gewoon kwestie van remhendels los schroeven, afhalen, en van stuurkant wisselen.

Dan zullen ze ondersteboven zitten, maar als ik het goed begrijp is dat dan geen probleem en moet ik dus ook geen gereedschap hebben om aan hydraulische remmen te werken want de kabels moeten niet eens los, begrijp ik dat goed?

In dàt geval kan ik het idd. zelf (ik zag er tegenop omdat het hydraulische remmen zijn en ik daar 0,0 ervaring mee heb)

[ Voor 41% gewijzigd door PinusRigida op 30-07-2026 09:57 ]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

edit:
Er zit bijna zeker lucht in remleiding vooraan, moet sowieso naar fietsmaker dus want ik heb geen bleed-kit en ga daar ook niet mee beginnen.

[ Voor 106% gewijzigd door PinusRigida op 30-07-2026 15:23 ]

• kjiratsiekoedel
PinusRigida schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:57:
[...]

Dus het is gewoon kwestie van remhendels los schroeven, afhalen, en van stuurkant wisselen.

Dan zullen ze ondersteboven zitten, maar als ik het goed begrijp is dat dan geen probleem en moet ik dus ook geen gereedschap hebben om aan hydraulische remmen te werken want de kabels moeten niet eens los, begrijp ik dat goed?

In dàt geval kan ik het idd. zelf (ik zag er tegenop omdat het hydraulische remmen zijn en ik daar 0,0 ervaring mee heb)
jup, en nee, ze zitten dan niet op zijn kop. Er is geen op zijn kop voor deze hendels.
Torx 25 heb je nodig.

Ik heb hier 4 fietsen staan met Magura Mt4/5.
Magura remmen zijn goed qua kracht en modulatie, maar ze goed bleeden is niet eenvoudig. Ik heb er nog steeds 2 of 3x voor nodig voor ze hemeaal goed zijn. Er blijven hele kleine belletjes hangen in de hendels die je er meestal niet in 1x uit krijgt. Eenmaal goed blijven ze goed.
Pagina: 1 ... 44 45 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.