Murphy78 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:35:
[...]
@
PinusRigida
Hier ook een ervaringsdeskundige van maffiamarges bij FM.
Enige tijd terug had ik door omstandigheden nog maar 10% batterij bij aankomst op werk zonder lader bij me te hebben. Aangezien de FM op de route lag, en ik toch al een 2e lader wilde, besloot ik even snel een lader te kopen. Standaard Bosch-ding. Ik had haast, dus haalde hem zonder kijken uit de schappen, zal wel 60 Euro zijn. Ik reken af.. "Dat is dan 189 Euro, meneer. Wilt u er een tasje bij?"
..
Hmm, ik weet niet wat ze online kosten, maar dat voelt wel als bijzonder duur. En dan gaan er allerlei overwegingen door je heen: ik moet hem eigenlijk wel hebben, of zal ik dan maar zonder ondersteuning verder gaan? En tja, de FM rekent altijd heel erg schappelijke tarieven voor reparaties en onderhoud, dus ik gun hem wel wat. Ik kan er nog jaren mee doen, en de lokale economie ondersteunen is goed. En misschien is het niet FM's schuld, maar laat Bosch iedereen enorm betalen voor de naam en het ecosysteem?
"Dat is wel erg duur, maar vooruit dan maar. " Met pijn en moeite houd ik mijn pinpas voor het apparaat.
Naarmate de dag vordert blijft de Nederlandse gierigheid als een vloek aan mij knagen. Wat heb ik gedaan, 190 Euro voor een transformatortje met microcontroller die China voor 5 Euro maakt?
's Avonds bij thuiskomst heb ik met enige vrees de browser gericht op bol.com, en daar zag ik waar ik al bang voor was: een prijs van 90 Euro.
Als de online verkoper er 30 Euro marge op rekent dan zal de fabrieksinkoopprijs rond de 60 Euro zijn. Dat betekent dat FM 300% marge rekent.

Die Bosch (smart)laders zitten voor een standaard 4A lader idd. om en bij de 100 euro, soms er net onder, soms er net boven, een 2A lader kan je voor rond de 80 euro hebben online.
...Jouw FM heeft dus ook een royale marge gerekend... en idd. sure, ik gun mijn FM ook iets, maar "iets" mag niet als diefstal aanvoelen... Ik ben er volledig voor de lokale winkeliers te ondersteunen, maar ik ben ook geen citroen.
Mijn FM rekent voor standaard onderhoud ook best door, hij zit altijd boven marktconform, ik zou daar niet over muggenziften als het dan vlot zou gaan en het feit dat hij op wandelafstand van mijn deur zit is ook mooi meegenomen...
...maar het gaat zelden vlot: mijn FM is echt het cliché: telkens als je er bent, ben je de enige in de winkel of per uitzondering zie je eens 1 andere klant... maar hij klaagt steeds de voegen uit de muren dat hij het superdruk heeft, kom je met een simpel dingetje, steeds "pffff... druk druk, misschien volgende week maar geen beloftes" en voor je't weet zit je 3 weken zonder fiets voor iets banaals, ik overdrijf niet.
Nee, ik wacht netjes de garantieperiode van mijn fiets af (om gedoe en discussies over bewijslast te voorkomen) en dan ziet ie me niet meer.
38km enkele reis (kortste rit is 36km maar dat is een stuk over onveilige baan dus ik kies het iets langer traject)... maar ik heb geluk: het is maar 2 dagen/week, de rest van de week werk ik van thuis.
De dagen dat ik het doe voelt het echt goed aan, maar tegelijk voelt het als "de limiet" van wat ik enigszins praktisch en leuk vind, i.v.m. tijd dat je onafgebroken op de fiets zit.
Nu is het zoals anderen hier ook ervaren: op drukke dagen ben ik sneller met pedelec, op rustige dagen zou ik met de wagen ietsjes sneller zijn (misschien 20 minuten verschil)... maar dan zit ik ook een hele dag stil.
65km enkele reis... dan had ik mooi m'n motor gehouden en nooit een pedelec gekocht, dat is me te ver.