Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 10:10
Die Specilazed Turbo S heb ik altijd al een mooi model gevonden. Lekkere agressieve kleur, strakke vormgeving en achterwielaandrijving.

Ze hebben nu de opvolger uitgebracht: De Specialized Turbo Vado:

Deze heeft een middenmotor van Brose... Ik snap niet waarom ze voor een middenmotor zijn gegaan, geeft alleen maar meer slijtage op de ketting. Uiterlijk vind ik ook minder als het eerste model.

• Nico_GTR
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 05-10-2021
Gert02 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 07:32:
[...]

Ik vind dat een moeilijke. Bij iets van 5.000 km mijn ketting vervangen, maar toen was het al te laat. De nieuwe ketting werd reeds "opgevreten" door het kettingblad (Bosch middenmotor). Dus ik heb de oude ketting er maar weer opgezet en fiets nu door totdat ie breekt of doorslaat. Inmiddels 7.100 km. Fiets is nu drie jaar.

Overigens vraag ik me af, of je echt jaren (afhankelijk hoeveel je rijd natuurlijk) met je voorblad kan doen. Het voorblad heeft heel wat te verduren met zo'n speedfiets.
Overigens, de cassette zie ik nog niet veel aan.
Ik denk van wel, als je gewoon regelmatig controleert

Ik heb deze, ketting altijd vervangen rond de 10.000 op 0,75%

Meer vermogen lijkt mij toch enkel betekenen dat je sneller door je kettingen heengaat dan vroeger, maar geloof mij, die voorbladen kunnen verschrikkelijk lang mee als je er goed voor zorgt.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
zonnefreak schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:30:
[...]

Heb jij zo'n Nyon scherm? Bevalt het je goed?
Nee, zou ik graag willen.
Ik heb gewoon een Intuvia. Je ziet daar rechts met balkjes aangegeven hoe sterk de motor meehelpt.

Regelmatig staan daar maar twee streepjes met wind mee en vlak. Als je dan een wielrenner achter je hebt hangen dan... }:|

[Voor 10% gewijzigd door BertV op 13-06-2017 14:22]

• Vlassie1980
SvenHe schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:22:
Tis 23 en een beetje, ik moet naar Arnhem zuid- oostelijkst ;)

Ok, dus Stromer is sneller. Ik had al zoiets gelezen maar Stromer is ook niet echt de voordeligste optie.
Met 23km enkel is een Bulls Green Mover E45 ook een optie. Voordeliger als een Stromer en bijna net zo snel. De actieradius is echter beperkt dus je moet op het werk laden.

Heb er zelf ook een ;)

• Vlassie1980
BertV schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:40:
[...]

:Y

Ik merkte het vooral op het moment met "nog maar" 1/3 in de accu.
De laatste ingeschatte km's vliegen dan weg.
Bij de laatste 5 ingeschatte km's blijft er van ondersteuning weinig over.

Voorheen had ik bij aankomst altijd nog 8 km in de accu.
Nu moet ik de laatste km's vaak zelf fietsen, daar hoeft het niet hard voor te waaien.

Verder werd de motor steeds minder krachtig.
Met deze wind begin ik ook steeds meer te merken dat de Bulls Green Mover het zwaar heeft.
Op een afstand van 26 km kom ik vaak nog maar met 10 tot 20 procent rest capaciteit aan. De motor slurpt een enorme hoeveelheid stroom. Ben deze week ook nog niet wezen fietsen naar het werk maar komende tijd bij beter weer even aankijken hoe de accu het blijft doen.

Motor lijkt ook weer wat speling te hebben waardoor de schijfrem bijna tegen de koelvin van mijn motor aan gaat lopen. Die motor is 4000 km geleden vervangen...

Foto van de oude motor: waarbij de schijfrem aanloopt op de koelvin.

• Vlassie1980
underrated schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:10:
Vandaag de eerste rit gemaakt op een Klever X-speed. Man, wat gaat dat lekker. Wel blij met handschoenen en buff over m'n oren :+

29 km in 47 minuten, 37.9 average moving speed, inclusief een stuk verkeerd/ terugrijden in een woonwijk omdat even snel op de kaart kijken voor een plek waar je 15 jaar niet bent geweest soms net niet genoeg is. Hoe dan ook heel tevreden over het tempo.

Conclusie so far:

- fietsen gaat heerlijk
- voorvorkvering is een must
- dorpen idd vermijden
- een rugzak fietst niet lekker

Vanmiddag weer terug, dan vanaf kantoor en deels in het donker. Kijken hoe dat bevalt.

Update: ritjes in het donker over niet verlichte boerenweggetjes zijn niet mijn favoriet. Uiteindelijk twee keer schreef gereden en in precies een uur op 36km uitgekomen met moving average 38.5km/h. Morgen gewoon langs de n-weg dus.

De laatste kilometer was de accu leeg: had slechts 1 van de 3 streepjes ondersteuning. Dat valt tegen. Toegegeven, lage temperatuur en wind op de dijk. Maar toch, ik had 40km wel verwacht. Of misschien moet ik zelf harder trappen?
Dat is echt hard, mijn Bulls Green Mover is ook wel redelijk snel maar ik moet een Stromer ST3 soms wel voorbij laten gaan :-)

Rugzak is inderdaad niet fijn, zeker niet met die snelheden. Gewoon een goede set zadeltassen of een toploader is al een heel stuk beter:

Wat voor accu heb je erop? De 850Wh versie neem ik aan.

• BertV
  • Nu online
Even een disclaimer, en relativering, want al dat geklaag... ;)

Maar mijn volgende bericht aan Riese und Muller wil ik jullie niet onthouden;
Ik ben sinds een aantal maanden in bezit van een Supercharger HS, maar wil toch een flinke ergernis melden.
De accucompartimenten in het frame worden afgesloten door plastic flappen met magneetjes.

Met zijwind klappen beide deksels open, zodat ik met mijn linkerhand het onderste klepje moet vasthouden en met mijn rechter elleboog het bovenste deksel en stuur.

Dit staat nogal in scherp contrast met de avontuurlijke foto's die jullie posten om dit model te verkopen.
:+

[Voor 6% gewijzigd door BertV op 11-02-2020 08:44]

• Vlassie1980
Luchtenburger schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:13:
Ik ben al geruime tijd (enkele jaren....) op zoek naar een voor mij geschikte speed pedelec. Mijn eisen zijn:
- Range meer dan 80km op één accu-lading (naar het werk en terug)
- Gemiddelde snelheid hoger dan 40km/h (ligt uiteraard aan veel factoren)
- Fietsenmaker in de buurt (hier in het noorden is niet een dealer voor elk merk te vinden)
- Weinig onderhoud
- Aanschaf maximaal zo'n €5000

Woon-werk afstand is ongeveer 28km. Ik wil niet op het werk de accu opladen, dat vind ik te veel gedoe. Ik heb een elektrische auto gehad (Nissan Leaf), in de zomer had die een range van bijna 120km, in de winter (<10 degC) was de range ongeveer 60km (afhankelijk van airco gebruik...). Ik heb dus enige range anxiety en wil dus wat marge hebben :+
Met de auto ben ik iets meer dan een half uur onderweg, met de fiets mag dit niet meer dan 45 minuten worden. Route bestaat uit voornamelijk asfalt wegen, ik moet een paar keer door een dorpje met klinker wegen.
Ik vind het belangrijk om een fietsenmaker in de buurt te hebben waar ik de fiets naar toe kan brengen indien er problemen zijn. Ik ben zelf niet echt een "fiets klusser", ik wil/kan dus zelf geen onderhoud uitvoeren.
Dit laatste heeft mij dan intussen ook doen besluiten dat ik een fiets met een riem wil.
Ik vind €5000 al erg veel geld voor een fiets, maar ik heb intussen begrepen dat een degelijke fiets dit toch wel gaat kosten. De auto blijft, de fiets is dus extra. Ik kan wel gebruik maken van een fietsplan.

In de afgelopen jaren heb ik al een Trek Super Commuter+ 8S, Sromer ST1X en een Specialized Vado 5.0 geprobeerd. Al deze fietsen hadden onvoldoende bereik, de Trek had ook te weinig ondersteuning om de snelheid fatsoenlijk te halen.

Ik zie nu dat de afgelopen tijd meerdere merken fietsen in het assortiment hebben met optie voor extra accu en met riem oOo
Ik heb de volgende short list gemaakt:
- MTB Cycletech Code 45
- Gazelle Ultimate Speed 380
- Sparta D Burst M11TB

De Cycletech spreekt mij technisch gezien nog het meest aan met zijn achterwiel motor en een in de trapas gemonteerde 'versnellingsbak' (dus geen hoge krachten op de riem). Deze fiets heeft echter een beperkte accu capaciteit welke niet uit te breiden is. Ik twijfel dus of deze fiets de range wel haalt, tevens is de dichtstbijzijnde dealer nog relatief ver weg.
Wij hebben al een Gazelle Cityzen (25km/h) welke prima bevalt. Voordeel zou zijn dat de lader gedeeld kan worden (verwacht ik, nog niet gecontroleerd).

Hebben jullie ervaringen met deze fietsen of nog andere alternatieven?
Wat was de accu capaciteit van die Stromer ST1X? Als die standaard 618Wh is dan begrijp ik dat hij de 80 k niet haalt maar als je de dikste accu weet te bemachtigen dan is het wel een fiets met de gewenste range denk ik.

Anders is het simpel: Je eis mbt niet laden op de zaak laten vallen. Ik doe al 8 jaar woon-werk met een e-bike en begrijp het probleem niet echt ;)
En ik moet dagelijks met dit monster 2 trappen op lopen:

Acties:
  • +6Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18-01 20:15
indofk schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:36:
Vandaag de Riese Muller Charger 3 gt hs met kiox en Rohloff E14 versnellingsnaaf besteld

Heb vandaag proef gereden op de Riese Muller Charger 3 HS met rohloff E14 naaf , wat een verschil met de enviolo naaf zeg . Je merkt gewoon dat de Rohloff minder weerstand bied, maar dat het zo veel zou uitmaken had ik niet gedacht. Ook de cadans op 45km/h is veel prettiger , daar waar met de enviolo naaf ik op 86rpm zat was het bij de Rohloff 74rpm en zou ik zelfs in 13 of 12 nog goed uit de voeten kunnen komen .

Had voor de vorm ook de supercharger 2 met de enviolo naaf geprobeerd waar de fietsenmaker evt een kleinere achter tandwiel op zou kunnen zetten waardoor de cadans iets maar benen gebracht zou worden 22t to 24t maar het feit dat de Rohloff zo licht trapt ( zonder ondersteuning trapte ik hem nog naar de 43km/h) heeft me echt overtuigd.
2 weken levertijd vanuit Duitsland . Week 19 wordt ie geleverd.

Vandaag eindelijk mijn Charger3 GT HS Met kiox en Rohloff op kunnen halen. Wat een geweldige combinatie is dit. Vooral de Rohloff naaf is een echte aanwinst , kost ff wat maar dan heb je een unieke combinatie van de mogelijkheid van een lage cadans bij 45km/h (75trm) weinig onderhoud en een zeer lage weerstand zodat je zeer makkelijk de 45km/h haalt. Vandaag met mijn zoontje naar de fietsenwinkel 10km verderop een fiets gekocht als vervanger voor zijn veelste kleine fiets en reed naast hem met de ondersteuning uit. Door de lage weerstand van de Rohloff naaf had ik steeds het idee dat ik de ondersteuning aan had staan , maar het display gaf toch echt "off" aan :P . Ik ga hopelijk nog veel aangename kilometers maken op deze fiets. Die ik ook als woonwerk verkeer ga gebruiken, vandaar dat ik er ook een fietstas op heb gezet, uiteraard met het MIK systeem zodat ie er makkelijk op en af gehaald kan worden. Moet zeggen dat de kleur bijzonder goed overeenkomt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• indofk
indofk schreef op zondag 17 mei 2020 @ 00:01:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag eindelijk mijn Charger3 GT HS Met kiox en Rohloff op kunnen halen. Wat een geweldige combinatie is dit. Vooral de Rohloff naaf is een echte aanwinst , kost ff wat maar dan heb je een unieke combinatie van de mogelijkheid van een lage cadans bij 45km/h (75trm) weinig onderhoud en een zeer lage weerstand zodat je zeer makkelijk de 45km/h haalt. Vandaag met mijn zoontje naar de fietsenwinkel 10km verderop een fiets gekocht als vervanger voor zijn veelste kleine fiets en reed naast hem met de ondersteuning uit. Door de lage weerstand van de Rohloff naaf had ik steeds het idee dat ik de ondersteuning aan had staan , maar het display gaf toch echt "off" aan :P . Ik ga hopelijk nog veel aangename kilometers maken op deze fiets. Die ik ook als woonwerk verkeer ga gebruiken, vandaar dat ik er ook een fietstas op heb gezet, uiteraard met het MIK systeem zodat ie er makkelijk op en af gehaald kan worden. Moet zeggen dat de kleur bijzonder goed overeenkomt.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pfff......

Ik heb ongeveer 100km mogen genieten van mijn Riese&Muller Charger3 met rohloff naaf....

Moet zeggen dat de fiets echt heerlijk fietst zeker in combinatie met de Rohloff , als ik wind mee heb of in iedergeval niet tegen dan rijd ie zelfs met ondersteuning uit nog heerlijk en haal ik met gemak de 30km/h.

Tot zover het positieve.

Gisteren was ik onderweg naar mijn dealer om mijn vergeten zonnebril op sterkte op te halen ( die er overigens niet lag) toen ik nog zo'n 500 meter moest gaan voor ik er was en op standje toer zo,n 28km/h reed voelde ik in eens de ondersteuning afnemen.

Ik keer op mijn display of er iets te zien was maar geen bijzonderheden. Op dat moment begon er onder mij een scheurend knerpend geluid tegelijk met het geluid begon ie in eens erg zwaar te trappen dus ben ik meteen gestopt. Ik zag geen foutmelding op het display en omdat als ik de fiets vooruit duwde er geen weerstand optrad heb ik besloten om verder naar de dealer te lopen( Ik wou niks verder kapot maken )

Toen ik aankwam en mijn verhaal deed , hing ie de fiets op en belde hij de monteur op die in de andere vestigingen bezig was. Die vertelde aan hem dat ie de walk assist moest aanzetten ( kennelijk om te kijken of de moter het deed) toen de moter ging draaien en ik het krerpende en scheurende geluid weer hoorde en
De verkoper de knop ingedrukt bleef houden ( denk dat het een verkoper was) liep ik naar de fiets om te horen of het geluid vanuit de motor kwam. Toen ik dichterbij kwam zag ik allemaal aluminium schaafsel naar beneden vallen te hoogte van de achternaaf.

Vertelde hem dat ie die knop meteen moest loslaten omdat die het alleen maar erger maakten.

Het schaafsel kwam van wat ik denk de borg moer is die de achterrand wiel vast moet houden. Die was kennelijk losgekomen en tegen het frame (het pas/stelstuk ) gekomen en doordat hij de motor het wiel liet ronddraaien schaafde hij de borg moer tegen het passtuk af.
Het tandwiel zat trouwens ook los ( wat uiteraard lochish is als de borg moer los is gekomen) er zat een speling van bijna een centimeter op.

De verkoper heeft mij meerdere malen zijn excuses aangeboden omdat dit nooit zou mogen gebeuren en gaf aan dat de monteur pas zaterdag weer in deze vestiging zou zijn en zeker omdat de fiets nog helemaal nieuw is de fiets aan het einde van de dag mee zou nemen naar de andere vestiging zodat deze vrijdag nagekeken ben gerepareerd kon worden.

Uiteraard vind ik het zeer onprofessioneel dat hij zo met mijn fiets omgegaan is maar iedereen maakt fouten en hoop dat hij /ze er van leren.

Gelukkig is de moer niet tegen het frame zelf geschaafd maar op het pas/stel stuk . Ik neem aan dat ze die niet op voorraad hebben maar eis wel dat dit ook vervangen moet worden.

[Voor 16% gewijzigd door indofk op 21-05-2020 19:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• indofk
Ik raak zeker niet ontmoedigen en ga er vanuit dat de dealer het verder profesioneel zal oppakken en de onderdelen zal vervangen.
Riese en Muller zegt in hun pr praatje dat ze alle fietsen rijklaar leveren en dat slechts het stuur en verder afstellen op persoonlijke voorkeur nodig is.Ik neem aan dat een dealer een een extra check doet op bepaalde punten, of die borgmoer daar ook onder valt dat weet ik niet maar volgens mij zouden ze dan eerst het wiel weer moeten losmaken om het aandraaimoment van 30nm te controleren

Op een duits forum wordt al bevestigd wat voor mij al duidelijk was dat de borg moer niet het juiste aandraaimoment heeft gehad

Acties:
  • 0Henk 'm!

• indofk
Ik kon zojuist mijn fiets ophalen, ze hebben de borgmoer vervangen, ik heb wel gevraagd of ze bij de volgende onderhoudsbeurt ook de verwisselbare ashouder willen vervangen omdat ie licht beschadigd is.

En dat gaan ze doen.

overigens gaven ze aan dat het niet de eerste keer is dat bij een rolhoff naaf in combinatie met een belt de moer los raakt, alleen ze hebben nog nooit gehad dat het zo ver los was geraakt als bij mij.

Heb ze geadviseerd om de fietsen met Rohloff naaf in hun belang toch maar vooraf te controleren of ie goed vast zit. Nu zijn ze er toch aardig mee bezig geweest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• indofk
Kwam net dit artikel tegen van een losgeraakte stuur/voorvork bij een stromer. Vraag me af of hier niet dramatisch amateuristisch aan geknutseld is. Lijkt mij toch niet zo maar kunnen?
Het kan dus nog veel gekker dan een borgmoer die los loopt🤔

• Silvos
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 25-01 13:42
Bedankt voor de vele reacties, ik snap overigens volledig dat daadwerkelijk verbruik sterk afhangt van je inspanning, weeromstandigheden e.d. maar ik wilde een globaal beeld hebben. Ik ga voor de zekerheid toch voor de 735 wH accu zeker omdat het hier in de provincie nog al eens flink waait.

Ik heb nog 1 andere vraag, ik ben me gaan orienteren op een speedpedelec helm maar ik zie alleen maar helmen met een halfopen of volledig open vizier. Ik zou graag een volledig vizier hebben over het gezicht (in de zomer in verband met insecten en in de winter in verband met de kou), een beetje een scooter jethelm idee maar dan met meer ventilatie aan de bovenzijde. Echter een scooterhelm lijkt me weer wat warm en ziet er wat eigenaardig uit. Iemand die hier een oplossing voor weet?

Zoiets als dit zoek ik, maar dan een 'speedpedelec' versie
https://tweakers.net/i/mkQSqib_yjQroGSjXqxuppW-G7o=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMMGFek37WMcspn9bg7PNcmc.jpg?f=fotoalbum_small
Knalpot schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:41:
ik heb sinds begin mei een Qwic RD11. Afgelopen dinsdag ben ik aangereden en heb behoorlijk wat schade, maar het frame is recht en er zijn geen scheuren zichtbaar.

Zelf maak ik me wel zorgen over dit soort gevallen. Ook lees ik in de garantievoorwaarden van qwic dat de garantie vervalt na een ongeval.

Iemand ervaring met een ongeval en een speed pedelec en hoe eea verloopt na een ongeval?
Dit lijkt me wel erg zuur, heb je net een nieuw fiets en dan zo snel al een ongeluk. Ik ben zelf geen verzekeringsexpert maar mij lijkt dat als jij aanvullende schade hebt doordat je fabrieksgarantie vervalt als gevolg van het ongeluk dat dit vergoed moet worden door de tegenpartij. Maar wellicht is het ook zo dat als je de fiets laat repareren bij een erkend hersteller deze weer garantie geeft over de reparaties. Ik zou de vraag in ieder geval zeker neerleggen bij zowel je verzekeraar als Qwic voor verduidelijking over de aansprakelijkheid.

[Voor 10% gewijzigd door Silvos op 13-06-2020 19:39]

• Ko de Boswachter
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:16
Ze hebben bij Stromer zowaar geluisterd; eindelijk een model met Gates riem en schakelen in de naaf. https://www.stromerbike.com/nl/modellen/st2-launch-edition
Zou er na ruim 30.000 kilometer op de oude ST1 dan toch een vervanging komen?

• ObsessedBelgian
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 29-11-2021
Na lang dit topic meegelezen te hebben wou ik ook maar eens mijn ervaring delen van mijn speed pedelec

Ik rij nu al 1.5 jaar met een Flyer Upstreet 5.1 45km/u en heb toch wel al paar problemen ondervonden.

Op 4000km was er ineens een probleem met mijn claxon, deze ging ineens willekeurig tuuten tot op een bepaald moment dat hij non stop begon te claxon eren. Hier heb ik dan de kabels afgesnokt om het te laten stoppen
Voor dit probleem heeft hij ~3 weken bij de fm gestaan. Dit was blijkbaar een gekend probleem bij de flyer fietsen en als oplossing wordt de claxon op een ander voltage gestoken (zo werd het mij toch uitgelegd)
Alles was dan opgelost zogezegd.. Bij deze rij ik weg van de fm en na nog geen 100meter valt de fiets uit. Geen leven meer in te krijgen. Dus ik terug naar de fm gestapt. Zo was ik hem direct nog een weekje extra kwijt. Probleem volgens de fm was hier dat de batterij in kortsluiting gegaan is. Dit werd gelukkig allemaal in garantie hersteld.

Denk na ongeveer 7000km begon de fiets terug aardig te doen, deze begon op willekeurige momenten gewoon uit te vallen tijdens het fietsen, ik moest dan telkens stoppen en de fiets terug aanzetten. Meerdere keren ging de fiets zelf niet volledig aan, toen kwam het laadbalkje erop, ging hij tot 25% en viel dan terug uit. Dit herhaalde zich tot ik de batterij eruit haalde en er terug instak.
heb ik gemeld bij de fietsenmaker toen ik hem binnen stak. Paar dagen kwijtgeweest en zei dat het gemaakt was (mooi niet dus) want het probleem bleef zich spijtig genoeg voordoen.

Ik rij elke dag met mijn fiets naar het werk, maar als de laadpunten in de fietsenstalling volstaat, dan zet ik hem tussen de gewone fietsen en haal ik mijn batterij eruit om op te laden, en maar goed dat dit gebeurd is want het is zo dat ik ineens zag dat mijn batterij aan het smelten/verbranden was

Er moet dus ergens al de hele tijd kortsluiting geweest zijn in de batterij, en dat is waarschijnlijk ook de reden van het willekeurig uitvallen van de fiets. Wat ik niet snap is dat mijn fm dit gemist heeft..
Door dit voorval staat mijn fiets nu al 3 maand bij mijn fm. Er kwam gelijk geen progressie in. Dan zo maar beginnen bellen hoe het nu eigenlijk zat. Hun uitleg was dat ze nog op antwoord wachten van Flyer zelf.
Later deed volgens hun Flyer moeilijk om mij een nieuwe batterij te geven omdat ik al eens een nieuwe gekregen heb, ookal is deze nog in garantie.

Nuja, fm zei dat mijn fiets zou klaar zijn vorige week, maar kijk, tot op deze wacht ik nog altijd op een berichtje dat mijn fiets klaar is. Vandaag toch nog eens terug bellen..

Al bij al leuke fiets voor mee te rijden, kan wel geen 40km ver rijden op de hoogste stand.
De enviolo naaf heeft ook vele problemen. Op de hoogste versnelling is mijn kadans zo verschillend, deze kan variëren van 78 tot 94rpm bij 43-44km/u

Voor de rest motorisch gelukkig nog geen problemen gehad, heeft nu toch al 10.000km op de teller. Maar ik hou mijn hart ervoor vast eens ik hem terug heb van de FM

• ObsessedBelgian
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 29-11-2021
Vlassie1980 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:19:
[...]

Balen, Flyer is niet de eerste de beste fabrikant en het prijskaartje zal ook stevig zijn geweest.

En een fietsenmaker die zo loopt te prutsen geeft natuurlijk ook geen vertrouwen. Speed pedelecs zijn mooie apparaten, maar als er iets mee is duurt het vaak heel lang voor het gefixt is. Heb je wel een fatsoenlijke leenfiets gekregen toen jouw fiets bij de fm stond?
Nee inderdaad, ik weet, eker dat mijn volgende fiets niet van daar zal komen.
over d evervanffoets, ik heb toen ik deze binnengebracht geen gevraagd omdat ik last had van mijn knie en dus niet ging fietsen. Dat was mijn grootste fout. Het duurde zo la g en heb toch wel een paar keer nog gevraagd achter een vervangfiets, maar ze hadden er telkens geen meer over. Ze hadden zelf hun eigen fietsen uitgeleend (als ik dat mag geloven)

Maar anders goed nieuws, heb vandaag nog even gebeld en ze zeiden dat de batterij eindelijk is geleverd en ik om de fiets mag gaan. Hopelijk kan ik zo der problemen terug paar duizend kilometers doen....

EDIT:

Dus zou nu volledig terug in orde moeten staan

Volgens de fietsen maker was. Het probleem dat de omcirkeld connector loszat, en dus daardoor de hele tijd Kortsluiting zou gegeven hebben. Heeft mij gezegd dat ik er nu en dan op moest letten of hij los kwam.
Heb er nu terug 1 woon-werk rit mee gedaan maar ik voel toch weeral dat hij losser zit dan de andere 3.
Dus toch maar vanmiddag terug even binnen springen. (weeral)
Maar deze keer zal ik erop staan, als ik geen vervangfiets krijg, neem ik mijn eigen fiets gewoon terug mee..

[Voor 29% gewijzigd door ObsessedBelgian op 03-09-2020 07:04]

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:44
Achiel007 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:55:
[...]

Perfect, ben ook aan het zoeken voor een helm, kan er weinig van vinden. Tot nu toe kom ik uit op de Abus, de meest luxe, Pedelec ace 2.0
Ik ben niet zo een fan van die hight tech helmen die er fancy en snel uitzien. Dus ikzelf heb dit nu op het lijstje staan als potentieel, en ik vind de eerste (foto van man met witte helm) het mooist

Merk: Explore Thousan (ruime keuze in kleuren)
https://www.explorethousand.com/collections/bike-helmets

Merk: Egide Paris
https://www.egide-paris.com/en/casque-egide/atlas-indigo-en/

Yakkay
http://www.yakkay.com/
(modellen zoals een petje, maar wel met bescherming en een kinstrap)

• died73
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21-11-2021
Ik heb een Bondrager wavecell charge. Fijne helm, en komt goed uit de tests qua bescherming. Je gaat toch 45 km/h op zo’n Stromer ST1

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:44
jeroni1976 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:09:
[...]

lease of huren is inderdaad wel de bedoeling,iemand die mij daar mee kan helpen?

Voor een stromer gaan, of beter een bike met een beltdrive?

ook ben ik aan het kijken of ik niet 1 of 2 fietsen een weekje mag testen, .....
Ik heb daar vandaag een hele presentatie over gekregen, en ga dit doornemen en ontcijferen. Als ik een concreet overzicht kan maken zal ik die hier posten.

------------------------

Vandaag de eerste test fietsen ontvangen.

Gazelle Ultimate Speed (ketting)
Gazelle Ultimate Speed 380 (belt)

[Voor 20% gewijzigd door World Citizen op 15-09-2020 17:18]

• BertV
  • Nu online
Ontwijk fietsen met de nuvinci-versnelling, zeker als je veel km's maakt.

Vanochtend weer problemen met de rotte kies van mijn R&M.
Nu was de kabel losgeschoten. Het "tonnetje" zit vast met een iel-klemmetje dat verdwenen was.

Twee maanden eerder had ik een gebroken kabel.
De kabel moet veel te veel kracht overbrengen en hangt open en bloot onder de achter as.

De trap-frequentie stijgt met de km's door slijtage. Inherent aan het systeem.
Nu een onbruikbare 102 / 103 tpm bij 43km/u.

edit: kabel was gebroken en klemmetje was weg.
Vrijdag de fiets brengen, donderdag klaar. druk, druk, druk.

ok, mijn leasemaatschappij, Friesland lease verdient een pluim.
Ik heb ze alsnog zelf maar gebeld omdat mijn fietsenmaker zo zeker was dat ze niet zouden vergoeden. (andere vertanding dus lagere trapfrequentie)
....ze vergoeden gewoon... Dus de leasemaatschappij is makkelijker dan de fietsenmaker. |:(

nu de rekening:

Ik weet dat de onderdelen duur zijn. Maar hier wordt de hoofdprijs gevraagd?
Ook onderdeeltje "onderhoud" heb ik niet om gevraagd. (heeft hij een maand geleden al daar gehad)

Onderhoud: mijn bel bungelde los aan mijn stuur, maar hij was aan de computer gehangen. Nu zet ik die bel zelf wel vast, maar je begrijpt de "grondigheid" van dat onderhoud.

[Voor 62% gewijzigd door BertV op 31-10-2020 10:20]

• Pazo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 10:37

Pazo

Mroaw?

Ik ben sinds gisteren in bezit van tweedehands Stromer STX1 speed pedelec uit 2018.
815W accu, 22" framemaat. Mooi donkerblauw kleurtje.

Vorige (en tevens eerste) eigenaar heeft m keurig onderhouden, zit er echt uit als nieuw. Netjes een hele uitleg gekregen over de functies etc. Nu nog even aanmelden voor de een Stromer account en de fiets over laten zetten naar mijn account.
Vandaag voor het eerst mee naar het werk geweest; wat fietst dat lekker zeg!

5110Wp op west (Barneveld) • PVOutput
Haal meer uit je Envoy!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:16
Maasluip schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:39:
[...]

Dat is voor mij toch wel een reden om geen SP te kopen. Ze zijn zo verschrikkelijk duur en onderhoud komt er dan nog een keer bij. Als de fiets duurder is dan de auto pak ik de auto wel hoor.
Als je leest van problemen hier, dat een fiets van duizenden euro's na 5.000 km toch wel afgeschreven is... mij niet gezien.

[...]
Sorry, maar dit kan ik toch niet voorbij laten gaan zonder een tegengeluid; mijn Stromer ST1 van 2015 heeft inmiddels 30.000 kilometers gelopen. Heeft me ooit (in 2015) tweedehands 3500 euro gekost en aan onderhoud hooguit 200 euro per jaar. Ga daar maar eens een auto van rijden... Om nog maar te zwijgen over het milieu en dit:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• J. de Sloper
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23-01 20:25
poing schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:21:
Ik ben nieuwsgierig om in de toekomst misschien wel een SP te gebruiken voor woon-werk, het is echter 2x50km per dag en ik las dat dit teveel is omdat je ideaal de hele weg met zoveel mogelijk assistentie moet rijden. Nieuwe batterijen laten 50km toe met volle assitentie, maar bij capaciteit afname is het niet meer mogelijk.

Waarom die assistentie om zoveel mogelijk 45km/u te rijden met zo weinig mogelijk moeite:

- Grootste deel van de route laat dit toe
- Laatste kilometers gaat zeer traag gaan, veel lichten, …
- Geen douche, dus een probleem bij het heen rijden
- Wil ook geen 2u enkel onderweg zijn.

Heeft iemand andere inzichten of zijn er fietsen die dit toelaten? Een scooter is geen optie vanwege geen kilometer vergoeding en ik wens de beweging (zeker in het terug rijden) er ook wel bij.
2x 50 km per dag is veel en stadsverkeer met veel verkeerslichten is niet prettig. Probeer het eerst eens een week uit voor je iets koopt.

Ik fiets zelf 2 a 3 keer per week 2 x 40 km op een stromer met de grootste accu en dat is echt goed te doen. Met flinke tegenwind en maximale ondersteuning is de accu wel zo goed als leeg bij aankomst.

• Spinez0r
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

Spinez0r

They call me Mike.

Sinds vandaag mag ik mij ook officieel speed pedelec bestuurder noemen.

Vanochtend mijn nieuwe ST2 launch edition opgehaald en meteen een stuk(je) van 20KM gefietst, wat een heerlijke kilometers waren dat.

Super blij mee! :*)

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:21

Wuursj

want worst is al bezet

Zo mij ook eens melden in dit topic :)

Mijn werk is verhuist van 5km naar 18km afstand. Voorheen al eens gedetacheerd gezeten op een dergelijke afstand en toen ' opgelost' met de racefiets. Dat kostte toch veel tijd (inc. omkleden en douchen) en ik ging er tegen op zien op elke dag dat stuk na een lange werkdag tegen de wind in moeten beuken en tegenwoordig moet ik vanwege 50% thuiswerken de laptop mee slepen. In de winter vind ik de racefiets ook niet echt wat.

Dus nu maar voor een (tweedehands) speedpedelec gegaan waardoor dit topic opeens relevant wordt :)
Ook al is de 18km misschien wat aan de korte kant. Het is een Giant Quick-E geworden, model uit 2019 met 1600km op de teller. Yamaha motor, 500wh batterij, 'gewoon' derailleur (waar ik een voorkeur had voor riem vanwege goede ervaringen van mijn non-electric fiets maar dat redde ik financieel niet). De fiets gaat continue 41km/u bij geen wind maar dan moet ik nog aardig bijtrappen. Wat niet erg is voor zo'n stukkkie.

Accu valt een tikkie tegen gezien de lage KM stand. Ik doe er nu 40-45 km mee waar het nieuw ergens tussen de 55 tot 70km zou moeten zijn. Wellicht door verkeerd laad mangement van de vorige eigenaar? Nu net genoeg voor een retourtje (bij dit weer...) maar toch maar een tweede lader gekocht om ook op werk te kunnen laden en de accu nog OK te houden doordat ik hem nu niet zo vaak helemaal leeg trek. Alvast maar wat geld opzij houden voor een accu revisie.

Bidonhouder heeft inmiddels plaats gemaakt voor een slot, bagagedrager voor een fietstas gaat nog komen.
Fijn is de enorme bak licht die uit de supernova komt, gezien er onverlichte paden tussen werk en thuis liggen.
Wellicht niet de beste speedpelec op aarde maar gezien de niet al te lange afstand hoeft het niet perse een Stromer te zijn. En zo paste een jong gebruikte wel nog binnen budget.

Mijn rit van 18km doe ik nu met 32 a 34km/u gemiddeld omdat ik eerst door Haarlem zelf heen moet. Vind ik nog best meevallen. Het is in de stad wel nog een beetje zoeken naar de perfecte speedpedelc route met plekken waar ik de weg op moet maar dat ook comfortabel voelt.

Na twee weekjes forenzen kan ik niet anders zeggen dat ik het heerlijk vindt. Het lekker buiten bezig zijn gecombineerd met toch een accebtabele reistijd. Maar de afgelopen weken was het weer natuurlijk ook heerlijk, eens kijken hoe dat de komende maanden gaat.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Heeft er iemand ervaring met knipperlichten / richtingaanwijzers op zijn fiets? En dan alleen achter, of ook voor? Ik zit te denken om dit aan te gaan schaffen. Vind het niet zo fijn om met hoge snelheid mijn hand uit te moeten steken, ook omdat je dan vaak al half in de bocht zit.

Zit een beetje te kijken op Bol en er zijn best wel wat setjes te vinden met uiteen lopende prijzen. Wil wel iets goeds hebben. Betaal liever een paar tientjes meer voor goed spul dan dat ik er later achter kom dat het niet zo fijn werkt.

Vind deze er bijvoorbeeld wel stoer uit zien:

https://www.bol.com/nl/nl...9GuQ.2_16.18.ProductImage

Haal meer uit je Envoy!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@BertV is toch eigenlijk een soort functie zoals dat V-licht van Batavus?

Dan geen V-vorm waarschijnlijk, maar lijkt me toch wel gewoon mogen.

Haal meer uit je Envoy!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ik heb vandaag het achterlicht unit met richtingaanwijzers ontvangen. De unit is kleiner dan ik verwachtte, maar eigenlijk is dat goed want nu past deze mooi onder het zadel en steekt het niet uit.

Heb nu alleen nog foto's in het licht gemaakt, dus niet heel goed te zien, maar de ledverlichting is super fel, haast nog feller dan het achterlicht van de fiets zelf heb ik het idee. De grondlasers kan ik niet gebruiken, want die schijnen op de fietstassen (had ik al verwacht).

Op het stuur heb ik een beetje moet schuiven met alles wat ik erop heb zitten. Ik wil de unit om de lichten te bedienen natuurlijk zo dicht mogelijk bij mijn hand hebben. Daarom heb ik de toeter verder naar rechts verplaatst. Die gebruik ik eigenlijk bijna nooit; de bel gebruik ik veel vaker voor andere fietsers.

Op deze manier kan ik de unit met mijn duim bedienen terwijl ik dus mijn hand nog aan het stuur kan houden.

Wat ik wel merkte bij het testen, is dat als je de richtingaanwijzer weer uit wilt zetten, dat je dan 2x moeten drukken. De eerste keer is kennelijk om contact te maken met unit, en de tweede keer om het uit te zetten ofzo. Dat is wel een beetje gek. En je kunt zover ik heb kunnen ontdekken op de unit aan het stuur dus niet zien of je richtingaanwijzer nog aan staat. Volgens de handleiding dat ie sowieso na 1 minuut knipperen uit. Dit zal in de praktijk dus een beetje opletten worden.

En dan nog even een gifje van de richtingaanwijzer:

Wat mij dus opviel en ook nergens vermeld stond, is dat het rode licht dus ook mee doet met het knipperlicht.

Maandagochtend maar eens in het donker bekijken :)

Haal meer uit je Envoy!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ik heb vanochtend voor het eerst gereden met de achterlichtunit met richtingaanwijzer. Ook de grondlasers werken toch wel deels. Heb wel een deel op mijn fietstassen schijnen, maar ook een deel op de grond.

Nu is het op beeld wat lastiger te zien omdat de camera van mijn telefoon lastig kan omgaan met donker en fel licht, maar ook met het oog valt het knipperlicht zelf minder op, omdat het rode achterlicht dus 'mee doet' met richting aangeven.

Grootste nadeel is dat je op het bedieningsunit niet kunt zien of je richtingaanwijzer aan staat. In het donker is dat niet zo'n probleem want een korte blink naar achter en je ziet het meteen reflecteren (maar ideaal is dat natuurlijk niet), maar als het licht is denk ik dat je het niet ziet. Dat vind ik wel een nadeel. Ik ga er de komende weken maar eens ervaring mee op doen.

Haal meer uit je Envoy!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Even iets ander tussendoor, ik had gisteren mijn eerste lekke band, op het achterwiel. Dus ik was er al bang voor dat als ik deze niet zou kunnen plakken dat het een heel karwei zou worden om het achterwiel van mijn Stromer eruit te krijgen. Wat schepte mijn verbazing, blijkt er binnenband in te zitten die niet helemaal rond aaneengesloten zit, maar eigenlijk een soort 'worst' is, met 2 uiteinden dus. Dat is handig, hoeft het achterwiel er niet uit!

Nu heb ik de band kunnen plakken en vanochtend is het fietsen goed gegaan, maar wil toch alvast een extra binnenband kopen, want op deze manier is het ook onderweg relatief eenvoudig te vervangen. Maar... hoe heet zo'n binnenband :? Wat is de benaming voor zo'n worst? Gisteravond zitten zoeken maar kom ze niet tegen. Maar zonder de juiste benaming is zoeken ook wel lastiger. Iemand een idee?

EDIT: Van een mede tweaker zojuist het antwoord gehad: Gaadi binnenband :)

[Voor 4% gewijzigd door Pazo op 17-11-2021 10:00]

Haal meer uit je Envoy!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Zo, vandaag de SP maar eens een beetje schoongemaakt, want dat was wel nodig na alle zooi (zout) op de weg de afgelopen dagen.

Gewoon met een natte doek / lauw water de boel ontdaan van al het vuil. Helemaal supergoed schoon maken heeft niet zo veel zin, aangezien ik maandag weer op de fiets zit. Ketting ook weer opnieuw gesmeerd (met Squirt Lube, geweldig spul). Resultaat mag er wezen.

Even een klein stukje gefietst en alle versnelling langsgelopen; loopt weer geruisloos :)

Doen jullie nog speciale / andere dingen mbt schoonmaken / onderhouden van de fiets gedurende de winter?

Haal meer uit je Envoy!

• Vlassie1980
Inmiddels alweer bijna 5 jaar deze machine in bezit. Een Bulls Green Mover E45.

Ben inmiddels de 25.000 km wel gepasseerd. Heeft op den duur wel wat aandacht nodig.
  • De voorvork heeft roestvorming
  • Bij een koude start wil hij nog wel eens errors geven als ik hobbels te hard pak. Denk dat de display soms even het contact verliest, contactspray maar eens proberen
  • De accu wilde eerst niet meer volledig laden tot 99% maar de ene keer tot 85% en dan weer tot 95%
    Paar weken terug is de accu eruit gedonderd toen ik hem vastklikte en nu laadt hij weer op tot 99% :+
Buiten bovenstaande is het nog steeds een prima SP voor mijn woon-werk route van enkel 26km. Heeft tijdens corona wel veel stilgestaan maar nu mag ik toch weer 3 ritjes per week doen en hopelijk in de toekomst 4.

Opvolger is nog niet in beeld, ik ben 1.99 en heb een groot frame nodig. Daarnaast zijn de prijzen sky high gegaan terwijl ik deze voor 3000 euro heb gekocht.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee