Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 2
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 10-07 10:12
gniffel momentje van een nieuwe s-pedelecer. Vliegje kapot gereden, incl. gele drap op mijn bovenarm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Nu online
BertV schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 21:00:
gniffel momentje van een nieuwe s-pedelecer. Vliegje kapot gereden, incl. gele drap op mijn bovenarm.
Vanmorgen een soortgelijke ervaring, kreeg op mijn keel opeens een hele harde tik. Waarschijnlijk een bromvlieg, bij of hommel ofzo. Ben blij dat ik altijd een zonnebril op heb 8)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 377973
  • Registratie: juli 2020
  • Niet online
Ik woon in Almere met 500km prachtige fietspaden en dreven voor auto's waar nergens 50km gereden wordt. Het is levensgevaarlijk hier! mag ik strak met max 30km tussen rijden.

kijk maar: YouTube: Fietsen tussen auto's

[Voor 7% gewijzigd door 377973 op 01-06-2017 08:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bwt
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

bwt

verplaatst zich op een GSX750F

Gister mijn gele plaat binnen gekregen.
Vanavond er op zetten en eens kijken wat er gaat gebeuren.
Heb wel het idee dat op het fietspad de aanbevolen manier zal worden

O ja, die motor is verkocht om plaats te maken voor een R+M cruiser.
10 KM naar mijn werk (Nijmegen) gaat nu sneller op de electrische fiets dan de motor.

aanvulling:
Er is een hoop gepraat over dat de pedelec op de weg MOET.
De overheid geeft echter iets anders aan
Van de Rijksoverheid website
Als bestuurder moet u zich ook houden aan de regels voor bromfietsen. U mag:

45 kilometer per uur op de rijbaan;
30 kilometer per uur op het bromfietspad binnen de bebouwde kom;
40 kilometer per uur op het bromfietspad buiten de bebouwde kom.
Iets verder in het verhaal melden ze niet bromfietspad maar "fiets/bromfietspad"
Maximumsnelheid speed-pedelec
Voor een speed-pedelec gelden de volgende maximum-snelheden:

Op de rijbaan 45 km/u;
Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u;
Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.

[Voor 91% gewijzigd door bwt op 01-06-2017 15:37]

My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
Die Specilazed Turbo S heb ik altijd al een mooi model gevonden. Lekkere agressieve kleur, strakke vormgeving en achterwielaandrijving.

Ze hebben nu de opvolger uitgebracht: De Specialized Turbo Vado:

Deze heeft een middenmotor van Brose... Ik snap niet waarom ze voor een middenmotor zijn gegaan, geeft alleen maar meer slijtage op de ketting. Uiterlijk vind ik ook minder als het eerste model.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bwt
  • Nu online

bwt

Maar het is nog altijd geen 600-1100 euro

My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330

Acties:
  • +1Henk 'm!

• apt
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 08-07 15:42
BertV schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:16:
[...]

Uiterlijk is inderdaad minder mooi dan voorheen. Maar... wellicht ziet Specialized ook in dat de middenmotor de betere oplossing is. :P Ik denk dat ze zich veel richten op sportief en heuvelachtig, daar is de middenmotor de beste keuze.
Een middenmotor is een betere keuze als je echt wilt mountainbiken. Waar je vanuit stilstand een groot moment wilt ontwikkelen. Denk aan echt steile hellingen op. Dan is de gewichtsverdeling van een middenmotor, samen met het grote moment bij lage omwentelingen een groot voordeel. Maar dan hebben we het dus echt over mtb'en. Ik heb pas in de Eiffel met mijn ST2 een tocht van 100 km gemaakt over smalle paden, met grind en heuvels en daar gaf de ST2 echt geen krimp. Dus als je lekker door de heuvels wilt fietsen heb je echt geen middenmotor nodig.

Als ik een fiets met rekjes en spatborden zie gaat het dus sowieso al niet om echt MTB'en maar om touren of te forensen, waarbij een achtermotor m.i. de betere oplossing is.

Dus ja ik snap dat Haibike een middenmotor toepast op zijn MTB's. Check de X'duro. Maar op deze forensenfiets van vind ik het echt niet de beste keuze. Het is gewoon een keuze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 10-07 21:54
racinfo schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:45:
[...]

Dan mag dat van mij ook weer weg; ik probeerde het al maar helaas is mijn bericht gelockt?
Excuses

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:14

t_captain

Moderator General Chat
Je hebt speed pedelecs met helm en bromfietskeken, 45 km/h.

Is er in de liggietsen-sector ook wat snellers te krijgen? Motorkenteken en 100 km/h, dat werk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
...met nat weer maken mijn schijfremmen het geluid van een remmende intercity.

Dat werkt beter dan *ting!*.

Alleen durfde een oud vrouwtje niet over te steken bij een zebrapad toen deze machinist aan kwam. _O-

[Voor 32% gewijzigd door BertV op 06-06-2017 16:14]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
Dat geluid van schijremmen in de regen herken ik ook wel, wat een takkeherrie.

Vandaag even gezondigd, te veel wind, code geel... Smoesjes :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
Ik heb wielrenners beschuldigd van hetzelfde, zich druk maken terwijl we niet te vergelijken zijn.
Maar gisteren deed ik net zo hard mee. :)

Ik had wind mee, motortje deed bijna niks meer. (maar het blijft mechanische doping)
Een wielrenner gebruikte mij als windvanger.
Op dat moment wou ik dat ik nog wat harder kon.

Wel een prestatie dus een duim omhoog voor hem toen ik moest afslaan.

[Voor 8% gewijzigd door BertV op 08-06-2017 08:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 377973
  • Registratie: juli 2020
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:52:
Heb toch het idee dat een middenmotor meer aan je ketting trekt dan, bij mijn oude slow pedelec kon ik vrij snel mijn ketting weer vervangen maar ik ga dan ook vaak door weer en wind. Pekel werkt dan ook niet mee en had zelfs een gebroken schakel.
Dat is ook zo!
Verder zie je veel mensen die veel te lang doorrijden met een versleten ketting.
Weinig mensen gebruiken een kalibreer tool. Vervang je ketting op 85% en je kan jaren met cassette en voorblad doen. Fiets je er mee door dan kan je eerder ketting breuk krijgen maar kan je ook gelijk alles vervangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
Ik dacht slimmer te zijn dan de ingenieurs van Bosch door mijn wielmaat kleiner in te stellen.
Het enige wat gebeurt is dat de snelheidsaanduiding aangepast wordt.

Ik snap niet waarom dit niet werkt, en die kastjes die het magneetsignaal aanpassen wel?

Normaal stopt de ondersteuning bij 43-en-een-beetje op de Bosch-teller.
Bij het aanpassen naar een kleinere (en feitelijk incorrecte!) wielmaat bij 41-en-een-beetje.
Op de GPS betekent dat in beide gevallen ongeveer 41km/u.

Bosch laat zich dus niet op deze manier foppen. _O-

Het gaat nergens over, (zolang je niet op de weg tussen de auto's moet rijden) maar ik wil gewoon ondersteuning tot 45km/u GPS.

[Voor 45% gewijzigd door BertV op 12-06-2017 11:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 08-07 13:42
BertV schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:26:
...en die 43 is geen 43.

Ik zit met Strava op een segment van +/- 7 minuten zonder "hindernissen" voortdurend op de "43.3 - 43,8" op de Bosch teller en dan komt er een gemiddelde uit van 40,7 GPS.

Ik heb een lease fiets, dus chippen is geen optie.
Daarbij heb ik slechte ervaringen met dit soort dingen. Ooit een kleine motorscooter gekocht en deze compleet kapot getuned. (rommelen, rupsje nooit genoeg etc)
Is bij mijn bosch speedpedelec inderdaad ook het geval.
Betekent dus in mijn geval dat als ik inderdaad op de weg zou gaan fietsen dat ik dan maar maximaal 40km/h op de GPS kan halen. :(

Ik voel daar dus niets voor om een beetje de auto's en vrachtwagens te gaan frustreren, die achter mij aan moeten rijden.

Wat ik nu dus doe is ongeveer tussen de 27 a 31km/h over de fietspaden rijden. Ik heb mijn gele plaatje in mijn fietstas gestopt. Heb wel mijn goedgekeurde helm op en mijn fiets is ook verzekerd enzo.

Ik acht mijn kans dat ik zo gepakt word een stuk kleiner, dan dat ik met mijn gele plaat over de fietspaden ga rijden.

Wat trouwens nog een heel groot voordeel is met betrekking tot de accu is,dat het in mijn ogen ook een stuk beter is hiervoor.
Als je continu 350 watt of nog meer uit je accu aan het trekken bent, dan lijkt mij dit voor de cellen zelf ook niet zo fijn. Is toch 10 Amp wat je continu uit je accu aan het trekken bent.

Nu zitten de cellen geloof ik wel per groepje van 4 parallel en zo 10 groepjes in serie geschakeld. Bij Bosch dan tenminste.

Nu zal de BMS dit wel in de gaten houden maar er hoeft maar 1 cel slecht te zijn en de overige 3 in het parallel groepje gaan er op een gegeven moment toch onherroepelijk aan.

Het mooiste zou zijn dat de BMS elke cel daadwerkelijk kan meten, maar dat maakt het nog duurder en kwetsbaarder dan het nu het geval is.

Maar goed we zullen het vanzelf wel gaan meepakken. Zo geavanceerd als bij de Tesla auto accu zal het wel nooit worden met vloeistof gekoelde cellen maar dat terzijde.

Allemaal nog een fijne dag verder toegewenst en wat is het toch goed fiets weer momenteel :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
Ook ik heb een veerpont precies in het midden van de route!

De rit duurt minimaal 55, maximaal 65 minuten afhankelijk of ik direct de pont kan oprijden of dat hij net weg vaart.

Het is opvallend hoe gelijk en betrouwbaar de reistijden zijn.
Ik rij dan ook voortdurend tegen de begrenzer aan, maximale ondersteuning.

Eerlijk advies, bij deze afstanden wil je echt niet door stedelijk gebied rijden. Wellicht kun je een testrit maken om te kijken hoe het bevalt. (veel fietsenzaken doen daar erg moeilijk over)

Het verschilt per Speed-pedelec, maar de energie die ik nodig heb staat gelijk aan flink doorfietsen op een gewone fiets, en dat 2 uur per dag. Een behoorlijke workout terwijl ik hiervoor drie maal per week 5km hard liep en 3 uur krachttraining deed. (maar nu even niet :X dat laatste wil ik wel weer oppakken)

Een onopgevoerde snorfiets (30km/u) hou je zonder enige moeite bij, maar tegen de begrenzer aan fietsen is behoorlijk aanpoten.

[Voor 30% gewijzigd door BertV op 14-06-2017 22:27]

• BertV
thido schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:33:
Ik denk dat hij in hield toen hij mij voorbij kwam :-)
..en zo hoort het ook. ;)
Vervolgens worden wij met hetzelfde verschil ingehaald door bromfietsen.

In het programma Strava kan ik goed zien hoe snel ik ben in vergelijking met wielrenners.
Ik doe mee in de top van amateur wielrenners.

[Voor 20% gewijzigd door BertV op 15-06-2017 15:46]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Grappig dat het de normaalste zaak is dat auto onder de max constructie snelheid rijden maar dat dat voor de fiets ondenkbaar lijkt te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
zonnefreak schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:45:
Vraagje aan de mede speedpedelec eigenaren. Als de temperatuur boven de 30 graden uitkomt blijven jullie dan nog fietsen en zo ja, wat doen jullie tegen die warmte.
Ik neem wel altijd een bidon mee met water maar vind het boven de 30 graden eigenlijk niet meer om te doen.
Misschien hebben jullie tips of adviezen wat ik eventueel kan doen of juist moet laten. :)
Gewoon rijden, maar wel een korte broek mee voor de terugweg. En een goeie slok drinken voor ik weg ga.
Heb juist een speed pedelec aangeschaft om niet om te hoeven kleden, enige plek waar ik wat zweet is de helm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10-07 19:36

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Denk het niet he..... :(

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bwt
  • Nu online

bwt

Ik trap iets rustiger met deze hitte. Lekker relaxed rond de 30 - 33.
Heb de fiets gekocht om niet bezweet aan te komen in een fatsoenlijke tijd.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10-07 21:41

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 26-11-2019
Vandeweek is mijn Bulls-Brose voorzien van de nieuwe software, die een extra ondersteuningsstand biedt. Ik ga er morgen voor het eerst op rijden (klein stukje, medische problemen). Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
Devil schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:53:
[...]

Je kunt bij Strava bij ride type kiezen voor 'ebike ride' dan tel je niet meer mee in de wielren klassementen. Dat is wel zo leuk voor de mensen die puur op spierkracht de prestatie leveren.
Vanzelfsprekend doe ik dat, maar daarom kun je wel even kijken hoe je het doet vlak voor de verandering naar "E-bike".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online

Hoe toepasselijk :)

[Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-06-2017 15:05]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11:50
Er is ook de bbb indra sinds kort, ziet er mooi uit! Uiteraard met redelijk prijskaartje. Ook de bontrager rally mips is er.

Jammer dat ze allemaal minimaal 2x te duur zijn, ik voel me toch erg opgelicht dat de helmen pas beginnen bij €100,-.

Ik begrijp dat het om ontwikkelkosten gaat maar de materiaalkosten zijn hooguit €2,- omhoog gegaan vanuit de normale €50,- fietshelmen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ko de Boswachter
De spijker op z'n kop; Anne Knol van Milieudefensie weet hoe het wel moet: https://www.nrc.nl/nieuws...e-trapt-11356336-a1565187 _/-\o_

• Ko de Boswachter
Het wordt gekker en gekker: https://nos.nl/artikel/21...-elektrische-fietsen.html
Ook wil ze laten bekijken of er een nieuwe techniek kan worden ontwikkeld waardoor de snelle fietsen op bepaalde plekken niet harder kunnen.
Doe eerst eens iets aan die 1,2 miljoen brom- en snorfietsen die met hun uitlaatgassen de luchtkwaliteit verpesten!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
Ik heb zelf na wikken en wegen een QWIC RD10 Speed besteld. Vrijdag als het goed is ophalen en dan niet meer in die stomme files :w

Ik vond het ook een lastige keuze qua opties. Ik heb 30km enkele reis en de meeste accus zijn daar net te zwak voor (500Wh), dus toen was ik al snel beperkt tot maar enkele opties. Ook de accu moest uitneembaar zijn, ik wil geen risico lopen dat ik de fiets niet direct bij het stopcontact kan neerzetten en dan leeg naar huis moet.
Mijn budget was niet zo hoog om een stromer te rechtvaardigen of een Klever, welke beiden overal als enige twee 'echte' opties worden gezien. Uiteindelijke dus maar voor de QWIC gegaan gezien deze aan al mijn eisen voldoet, aardig goed wordt gereviewed op meerdere plekken, en ik er een fikse korting op kreeg.

Ik ben wel benieuwd hoe ik het in dit weer ga volhouden, dus als het vanaf vrijdag gewoon even 25 graden is en windstil, dat zou fijn zijn 8)

Edit:
Overigens ga ik de fiets als het goed is al in 4 jaar terugverdienen (al heb ik de kostenpost 'kleren' niet meegerekent, omdat ik daar geen weet van heb). Wat me toch verbaasde, gezien ik al goedkoop volelektrisch reed elke dag (laadpaal thuis).

[Voor 12% gewijzigd door Nivve op 01-05-2018 09:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
Vergis je niet in de onderhoudskosten als je dit bij een fietsenmaker laat doen.
Zeker als je met de SP een auto vervangt.

Misschien dat het met een dikke Stromer anders is, maar met een Gazelle SP, feitelijk een goede trapfiets met een motor er onder, loopt het nu echt uit de hand.

Een jaar door weer en wind en 1500km per maand;
De remmen, aandrijving en banden zijn NIET geschikt voor hoge kilometrage.
Het is dat ik lease, want anders liep het echt uit de klauwen. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10-07 13:23
Lordsauron schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:31:
Kom pas recentelijk dit topic tegen, dacht geef even mijn inzichten na 25.150 KM op mijn motor.

Rond december 2015 een Stevens E-triton 45. En wat heb ik een spijt van deze keuze.

Ik heb gemiddeld ieder jaar een nieuwe cassette & voortandwiel nodig gemiddeld (gemiddeld 150 tot 250 euro). Doe gemiddeld 6 maanden met een set break pad's (á 20 euro per set), en nu zie ik dat mijn schijf aardig dun aan het worden is die komt er ook aan.
Met het Nederlandse weer moet ik om de 3/4 dagen de ketting schoonmaken / in de olie zetten.
...verhaal...
Vlassie1980 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:42:
Als ik bovenstaande lees dan kan ik alleen maar concluderen dat een middenmotor veel minder geschikt is voor een speed pedelec. Een middenmotor VREET je ketting op.

Er staat nu op mijn Bulls een kilometrage van ongeveer 8000 km. Sinds het begin nog steeds dezelfde cassette en ketting en dat gaat nog helemaal prima. Daarnaast is de motor ook veel krachtiger als een Bosch middenmotor, tenzij je gaat tunen.
Toch nog even mijn verhaal erbij; ik wisselde iedere week van ketting (ik had er twee), dan blijft de cassette langer goed. Verder had ik een race-cassette gemonteerd ipv de orginele, daardoor heb ik meer kleinere tandwielen (11, 12, 13, 14 en 15 tands) en sleten deze minder hard.

Een standaard cassette achter kost overigens maar 3-4 tientjes dus de hoge prijs verbaasd mij een beetje.

Nu zijn er boeken volgeschreven over het schoonmaken van kettingen maar de volgende manier beviel mij het beste:
-Zorg dat je twee kettingen hebt
-Allebei met KMC speedlock's ertussen.
-Haal de vieze van je fiets en stop hem in een grote jampot met een plons (gewone) benzine.
-Deksel erop, goed schudden
-Poets met een zgn tandwielen borsteltje al het vuil uit je cassette, eventueel met een plonsje benzine
-Leg de andere (schoongemaakte) ketting op de fiets en smeer in met juiste smeer olie
-Fiets is klaar voor gebruik
-De ketting die in de benzine ligt goed schudden en uit de benzine halen, napoetsen met poetsdoek.
-Ketting in andere jampot doen en een paar druppels olie eroverheen druppen. Deksel erop en laten staan.

[Voor 18% gewijzigd door wmeester op 03-05-2018 15:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 07:33
Vorige week ook een QWIC RD10 speed (735Wh) besteld. Hopelijk deze week geleverd.
Eerst nog alle administratieve rompslomp doorlopen (inschrijven :)B , nummerplaat ontvangen :)B , diefstal/ongevalverzekering,...) en vanaf dan gebruiken voor woon-werk verkeerd. Zo'n +/- 15 à 16km enkel.

Ben benieuwd! Leuk te lezen dat er al een QWIC-rijder is (@Nivve d:)b )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
D!zzy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 00:19:
[...]

Daar zeg je wat!
Lang aan het twijfelen over de kleur. Had hem graag in het wit. Blijkt dit enkel leverbaar te zijn bij het damesmodel |:(

Mat zwart was 2de optie. Maar kwestie van stof en vuiligheid was FM er ook niet meteen een fan van. Hij had de fiets nog maar een week in de toonzaal staan. Verschillende mensen op laten rijden ... Er was al een laagje stof zichtbaar.
Dan maar de hup-holland-hup editie genomen *O*

Ideaal voor het WK }) }) _O- (excuses... Ik kon deze niet laten liggen)

* D!zzy voelt dat hij vrienden aan het maken is in dit topic :+
Bwahaha, ik ben even klaar met voetbal....

- Oranje dat zich niet heeft geplaatst voor het WK
- Mijn club Sparta Rotterdam dat afgelopen weekend is gedegradeerd

Ben benieuwd naar je ervaringen met de Qwic, wel mooie fiets en ook goed dat hij een achterwielmotor heeft. Qua prijs is het ook enigszins een concurrent voor Stromer / Klever hoewel de specs bij die merken wel beter zijn en de componenten net wat beter denk ik.

Veel fijne kilometers gewenst!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 08-06 21:51
Ik heb een kort stukje proefgereden op de rd10-non-speed, zonder accu en dat voelde erg prettig.
Binnenkort hoop ik een proefrit te maken op de speed, ben benieuwd...

Heb van Nivve al begrepen dat hij tot nu toe erg tevreden is.

Ik heb ook de rd 9.2 gereden maar die komt maar tot 38 km/u/. Ik wil toch echt de mogelijkheid van het halen van 45.

[Voor 22% gewijzigd door SvenHe op 23-05-2018 11:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Ja, tot nu toe zeker nog tevreden. Iets wat ik nog niet aan @SvenHe heb gemeld: Stuur en spiegeltje moest ik vastzetten vandaag (500km op de odo vandaag). De rest doet het nog prima. Straks even kijken wat ik eigenlijk voor onderhoud moet doen. Iets met ketting smeren en bandenspanning checken hoorde ik van de FM.

Ik had qua kleur overigens dezelfde overweging als @D!zzy. Wilde dolgraag de witte, zou echt prachtig zijn. Maar was niet leverbaar voor de herenfiets. Zwart was saai, dus dan maar oranje. Maar goed, ik ben zelf een rashollander, dus dan mag dat >:)
Army Green zag ik bij een ander model van QWIC (RD9.2?), dat had ook wel erg stoer geweest.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Celticrafke
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 20-06-2018
Dag collega's,

Al eventjes volg ik dit forum en wil ik mijn ervaringen ook delen.

Zelf reed ik met een QWIC RD10 735w (stand6) dagelijks woon-werk(70km).
Gewicht 100kg, actieradius (40km) en de staat van de te berijden weg is matig.

Laat mij eerst stellen dat de RD10 een fantastische fiets is om mee te rijden en het QWIC-team zijn verantwoordelijkheid heeft opgenomen omdat na 1 jaar en ongeveer 5000 km ;

Kapotte controllers.
Spaken uitgebroken.
Remleidingen zonder hydrauliek.
Terugschakelen stuk.
Derailleur moeten vastzetten.
Batterij los gekomen met sokkel.

Deze fiets was gewoon niet gemaakt voor mijn gewicht, rijstijl en de gemaakte kilometers.

Qwic heeft dit opgelost door onlangs mij de upgrade naar een RD10 speed aan te bieden en die heb ik aangenomen.

Deze fiets bevalt mij uitstekend, de actieradius is wel iets minder (35km) en alles lijkt mij veel robuuster en beter gemaakt.

In al de andere opmerkingen van mijn collega RD10-rijders kan ik mij ook vinden.

Mvg

ps : rij veilig en vriendelijk.

Edit : Na 500 km staat mijn RD10 speed ook stil met motorproblemen. #handen in het haar.

[Voor 4% gewijzigd door Celticrafke op 06-06-2018 11:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SvenHe
Op deze pagina kan je wat gegevens invoeren:
http://markcopijn.nl/inde...e=fietsvermogen.php&scr=0

Je kan als ik goed geinformeerd ben zonder te zweten maximaal 160 watt opbrengen, de rest moet van de motor komen.

Dat betekend dat je 45km/u naar alle waarschijnlijkeid met die Flyer niet zou redden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SvenHe
"Als ik in jou situatie was zou ik toch kiezen voor een opgevoerde E-bike"

Dat kan je op twee manieren lezen. De ene is als gevaarlijk advies, de andere als bewijs van dommigheid.

"Je voorkomt een hoop narigheid"
Je stelt jezelf open voor het veroorzaken van narigheid, voor jezelf en erger nog, voor andere weggebruikers!

Ga even googlen op wat er op je af komt als je onverzekerd een ongeval met letsel veroorzaakt. (hint: tienduizenden euro's schuld)

[Voor 17% gewijzigd door SvenHe op 07-06-2018 08:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonnefreak
s0ulmaster schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:55:
Ik stel hier toch maar eens de vraag. Waarom kiezen mensen toch voor het kopen van een SP als ze vooraf al weten dat ze zich niet aan de regels van een geel kenteken gaan houden?

Ik vind persoonlijk de meeste SP"ers die ik tegenkom op de fietspaden nou niet de meest pretiige weggebruikers. Nou moet ik natuurlijk zelf niet te hard roepen, want ik weet dat ik als MTB'er vast ook wel mensen tot last ben (ik probeer het zo min mogelijk).

Het is niet als sneer bedoeld, maar als je dan toch zo snel wilt gaan, waarom zou je dan niet voor elektrische brommer/scooter gaan?

Nu snap ik alle praktische bezwaren wel, maar waar trek je de grens? kentekenplaat er af? geen helm op? spiegel weg? Ik ben ze namelijk in alle combinaties wel eens tegen gekomen.

Nu doen we allemaal wel eens iets wat niet mag, maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat niet op de weg wil fietsen, maar dan toch zo'n apparaat koopt. Ik ben wel benieuwd naar jullie mening

brand me neit te hard af aub :P
Van afbranden ben ik ook niet zo hoor en dat is ook helemaal niet de bedoeling.

Ik heb zelf 2,5 jaar geleden mijn speed pedelec aangeschaft, en ik gebruik deze vooral voor het woon-werkverkeer. Dit is een enkele reis van 17 km. Ik heb zelf een fiets met de Bosch Performance van 350 watt welke inderdaad op 40 km/h op de gps kan halen. Ik heb hier ook een tijd echt hard mee gefietst, met gele plaat en goedgekeurde helm, en spiegel. Dit heb ik ongeveer 1.5 jaar zo gedaan. In die tussentijd een keer weg gegleden in wen bocht en dat was een schadepost van 600 euro. Gelukkig goed verzekerd maar dat was voor mij toch wel een reden om het wat rustiger aan te doen.

Nu deed ik in het begin er ongeveer 28 a 29 minuten over. Sinds die schuiver heb ik mezelf aangeleerd om niet harder dan 30 a 32km/h te fietsen tegenwoordig. Ik doe er dan gemiddeld iets van 35 minuten over. Ik gebruik nog steeds wel mijn helm en spiegel. Maar het kenteken plaatje zit tegenwoordig wel in mijn tas.

Wat voor mij ook wel een pluspunt is dat de accu niet meer zo zwaar belast wordt.
Ik kon soms in het begin met harde wind tegen mijn accu bijna helemaal leeg rijden. (400Wh). Sinds ik dus die 30 a 32 aanhoud rijd ik hem meestal voor de helft leeg en soms zelfs maar een kwart als ik wind mee heb.

De reden dat ik mijn kentekenplaat eraf heb gehaald is dat ik in sommige plaatsen dan verplicht op de rijbaan zou moeten rijden. Nu rijden hier ook allemaal vrachtwagens over en die wil ik echt niet continu achter in mijn nek hebben. Laat staan van die automobilisten die zo snel mogelijk op hun werk willen aankomen.

Nee ik heb dus sinds een ruim jaar nu gereden zonder kentekenplaat en zonder de bijbehorende stress hiervan. Mijn accu gaat nu ook 2x zo lang mee. Dat is financieel ook wel aantrekkelijk. Zo'n ding kost gewoon meer dan 600 euro.dat is toch snel verdiend. Laat staan je kettingen, cassettes e.d. gaan bij mij nu ook een stuk langer mee.

Ik denk maar zo dat bij mij het verstand met de jaren is gekomen. Voor die 5 minuten kortere reistijd ga ik niet meer de rijbaan op.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SvenHe
BertV schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:54:
[...]

In de overige situaties is de SP'er de asociale-etter... want die zijn er vast ook.
Het zou best kunnen dat ik (en andere sp-ers) ook ervaren worden als asociale etters terwijl ik dat niet zo bedoel.

Hoewel ik altijd met gepaste ruimte en snelheid probeer in te halen of voorbij te rijden lukt me dat geloof ik niet altijd. Ik bedoel, wat voor mij voelt als gepast zou nog best eens kneiterhard en krap kunnen zijn voor mensen die net in gedachten gedut zijn en mij als sp niet aan horen komen.

Of dat ik toch maar even tussen twee tegenliggers doorpiep omdat ik anders in een wolk schoolfietsers terecht kom...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
Ik denk zo'n 16000km...
(Ik heb al een behoorlijk tijd met een speedclip gereden en dus gehalveerde afstand gemeten)

Verzekeringstechnisch "ga ik eraan". ook zullen problemen met de motor direct op mij afgewikkeld worden.

De slijtage loopt ook niet meer in pas met de km-stand.
Jammer genoeg is die speedclip dus niet de oplossing bij een leasecontract.

Ik zou iedereen afraden ooit een Bosch te kopen om deze reden.
Verder prima zo, leasen met vaste kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:26:
Ik denk zo'n 16000km...
(Ik heb al een behoorlijk tijd met een speedclip gereden en dus gehalveerde afstand gemeten)

Verzekeringstechnisch "ga ik eraan". ook zullen problemen met de motor direct op mij afgewikkeld worden.

De slijtage loopt ook niet meer in pas met de km-stand.
Jammer genoeg is die speedclip dus niet de oplossing bij een leasecontract.

Ik zou iedereen afraden ooit een Bosch te kopen om deze reden.
Verder prima zo, leasen met vaste kosten.
Ik heb nu een Trek XM700+ te leen omdat mijn Bulls Green Mover bij de dealer staat vanwege speling in het achterwiel en dus ook de motor.

Dan merk je echt dat een Bosch speed pedelec gewoon heel wat minder krachtig is. En verder is de snelheidsmeter echt veel te enthousiast want die geeft geregeld aan dat dik 43 km/u ga maar daar geloof ik echt geen ene fluit van. Dat haal ik ook vaak met de Bulls en dan gaan de strepen op het asfalt van het fietspad toch heel wat sneller >:)

Maar goed, ik klaag verder niet hoor. Vind het wel netjes dat je dit soort leenfietsen mee krijgt. Maar het accuutje van 400Wh is ook zo leeg...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10-07 11:01
Ik ben al een tijdje dit topic aan het volgen, omdat ik met het idee rond loop om ook een S-pedelec te kopen en naar mijn werk te fietsen. Nu heb ik afgelopen maandag en dinsdag getest op een R&M SuperCharger GT Nuvinci HS met dubbele accu. Dus 1000Wh. Die capaciteit is ook wel nodig, aangezien de afstand ongeveer 45km enkele reis is.

Het fietsen beviel me goed, lekker op tempo, maar naar mijn mening had deze fiets de volgende nadelen:
-door de nuvinci naaf, beltdrive en middenmotor is er veel vermogensverlies. Daarom kan je met deze fiets 'maar' maximaal 40kmh
-de versnelling is traploos. Maar de hoogste (zwaarste) stand is eigenlijk nog te licht om tegen de 40kmh te fietsen. Die trapintensiteit zit absoluut niet in mijn comfortzone en kom ik toch behoorlijk bezweet aan op mijn bestemming. Nu kan er een grotere belt en groter tandwiel opgezet worden, maar naar mijn gevoel blijft het dan te licht werken en verlies je teveel energie in dit hele systeem
-tegenwind is de middenmotor niet tegen bestand. Afgelopen dinsdag waaide het wel flink met aardig wat rukwinden (mijn route is Zwolle - Apeldoorn en vise versa), maar ondanks flink meetrappen dook dat naar bijna 30kmh. Ook met efficientie te maken denk ik.
-standaard zadel te zacht/ te breed. Ik ben een MTB-zadel gewend ;) Wat natuurlijk te fixen is wanneer de fiets aangeschaft wordt.

Al met al: erg mooie fiets, komt lekker snel op snelheid maar gaat me niet hard genoeg / blijft niet goed genoeg op snelheid. Aangezien de prijs ook stevig is (€6k) kan ik niet met deze nadelen leven. Deze valt af.

Dus gisteravond weer bij de FM binnen gelopen en 2 testritten gemaakt. 1 op de Strömer ST1 (actiemodel, dus vandaar deze) en de ander op de Klever X Speed N.

Beide hetzelfde stuk gefietst en deze jongen is verliefd O+

Bij allebei was het gevoel van snelheid en tempo houden nog beter dan bij de R&M. Voor mijn gevoel zat ik op de Strömer wat meer rechtop en vooral op hobbelstukken werd dat meer doorgegeven dan met de Klever (tja, vaste voorvork om geveerde vork). Of eigenlijk: de Klever zweefde erover heen alsof het geen klinkerstraat was. Maar het was vooral het snelheidsgevoel die de winst naar de Klever liet gaan. Snel op snelheid en ook beter vast te houden dan met de ST1. Wind mee zelfs even over de 50 op de teller gegaan. Daarnaast 'normaal' tempo gepakt met RPM en dat viel ook zeer in de smaak.

Als alles meezit kan ik ergens volgende week of die week erop een testrit maken op de Klever naar mijn werk. Alleen hebben ze nu alleen nog maar de 570Wh accu's. De 850Wh (die ik voor deze afstand echt wel nodig ga hebben) komt pas in september. Ik heb nu gevraagd of ze niet nog een reserve accu van 570Wh kunnen fixen. Als de 1 dan opraakt, heb ik een reserve bij mij :+

De bestelling is nog niet gedaan, maar die zit er zeker aan te komen! Valt er trouwens nog een beetje te onderhandelen over de prijs? Ze zijn immers niet goedkoop, die S-pedelecs. Of kan je het dan beter zoeken in het registreren bij de RDW of wat fancy accessoires (tas, helm, etc)?

Ik heb nu 3 fietsen getest, die in principe allemaal de range kunnen hebben en ook de snelheid (behalve de R&M) halen. Of zijn er nog andere fietsen die ik misschien nog moet bekijken? Qwic RD10 met een schuin oog ook naar gekeken, maar ik ben bang dat (met name in de winter) de accu (grootste uitvoering) het niet gaat redden op de afstanden die ik rij...

• Pixal
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik ben inmiddels een beetje aan het neigen richting een Klever X speed. Ik ben er inmiddels uit dat voor mijn gebruik het beste de motor in het achterwiel kan zitten en dat ik misschien de grote accu moet nemen, of de kleine met 2 laders.

Hoewel de prijs van deze fiets zo'n 2k boven mijn eerste uitgangspunt ligt dus daar moet ik nog eens een nachtje over slapen :X

Verder ben ik 1.98 en vraag ik me af of dit model wel groot genoeg is voor mij.

• Vlassie1980
  • Nu online
Pixal schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:29:
Ik ben inmiddels een beetje aan het neigen richting een Klever X speed. Ik ben er inmiddels uit dat voor mijn gebruik het beste de motor in het achterwiel kan zitten en dat ik misschien de grote accu moet nemen, of de kleine met 2 laders.

Hoewel de prijs van deze fiets zo'n 2k boven mijn eerste uitgangspunt ligt dus daar moet ik nog eens een nachtje over slapen :X

Ik ben zelf ook van die lengte, dat zal een kwestie van passen en meten worden. Klever is mooi spul. Ik zit wel als gegoten op die Bulls met framemaat 60 trouwens.

Heb zelf een 675Wh accu en 2 laders. Dus zowel op het werk als thuis kan ik direct inpluggen. Lader meezeulen was irritant en door al het gestuiter in de tas gingen de fans in de lader kapot.

[Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 17-09-2018 11:59]

• zonnefreak
Pixal schreef op zondag 16 september 2018 @ 15:16:

Ik zie genoeg fietsen voorbij komen waar ik me nog in moet verdiepen voordat ik hier vragen ga stellen, maar tot nu toe ben ik teleurgesteld in de snelheid die men zegt te halen. Ik ga er hoe dan ook op vooruit bij harde tegenwind en in alle andere omstandigheden zal ik ook veel frisser aan komen dus het is ongetwijfeld een no-brainer. Maar wat is bij jullie SP ongeveer de rijtijd over 22km? (grofweg). Ik wil niet zeggen dat ik met mijn racefiets dezelfde gemiddelden haal als een SP maar ik zou de afstand wel onder de 30 minuten willen doen. (lange rechte en brede fietspaden, slechts 1km stad)
Met een Bosch middenmotor ga je dit niet redden. Die houd bij GPS 40km/h wel op met ondersteunen.
Als je toch met deze snelheden wilt fietsen met de bovenstaande motor, reken dan er ook maar op dat je toch om de 1500 a 2000km je ketting mag vervangen. Als je dit zelf kunt doen kun je voor 10 euro wel klaar zijn mits je een 9 versnellingen systeem hebt. Heb je 11 versnellingen dan zal het nog korter meegaan en mag je 3x zo veel betalen.
Het is waar wat vlassie1980 ook al zegt dat je het beste voor een achterwiel motor kunt gaan. Deze belast je ketting ook bijna niet.
Toen ik bijna 3 jaar geleden mijn speedpedelec kocht, fietste ik in het begin ook zo hard mogelijk. Na een jaar een keer een schuiver gemaakt en (600 euro schade aan mijn fiets) besloten het toch wat rustiger aan te doen. Ik fiets tegenwoordig rond de 30 km/h ook als het windkracht 6 tegen is.
Ik heb na 1,5 jaar ook een accu storing gehad en na een poosje een nieuwe accu van Bosch gekregen.
Ik heb op dit forum ook wel geleerd dat je beter je accu niet helemaal leeg kunt rijden.
Als je de accu tot de helft leeg rijd iedere keer dan kun je de accu wel 1200 tot 1500 keer opladen. Ook helemaal vol laden altijd komt ook niet ten goede. Doe je dit wel dan kun je ongeveer 500 ladingen doen. Laat je nu maar tot 90% dan kun je 600 tot 1000 ladingen halen. Laad je tot 70% dan kun je zelfs 1200 tot 2000 ladingen halen.

Ik wil je hiermee zeggen koop een zo groot mogelijke accu en als het mogelijk is probeer bovenstaande een beetje aan te houden dan kun je zo maar 2x zo lang doen met je accu.
Maar vergis je niet in de hoeveelheid energie die 45km/h vragen. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik tussen de 30 a 32km/h fiets.
Mijn reisafstand is 17km enkele reis en ik fiets hier meestal tussen de 35 a 37 minuten over. Heb gelukkig nergens stoplichten dus kan over het algemeen redelijk doorrijden.
Ik heb echt nog nooit zo'n contante reistijd gehad en je komt zonder te zweten op je werk aan. Ik ben er echt verslaafd aan geraakt en als ik een keer met de auto moet dan ben ik een stuk chargerijniger dan dat ik met de SP ga.
1 tip voor je probeer verschillende fietsen goed uit. En tegen het einde van het jaar heb je soms echt interessante aanbiedingen. :)

• Jan-Paul G
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 23-09-2018
Pixal schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:29:

Rijd zelf ook op de klever x speed , was ook eerst gaan kijken voor de goedkopere merken maar ben super blij dat ik wat dieper in de buidel getast heb en de klever genomen heb . denk dat je lengte geen probleem is.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 12:48
even een stukje controverse (?) tussendoor

Een onderzoek over speed pedelecs in het verkeer.
De conclusie is dat waar mogelijk deze weggebruikers toch het fietspad prefereren en de provincie gelderland daar graag een uitzondering voor lijkt te willen maken.

Een situatie die ik allang had voorzien natuurlijk. Het niet mee kunnen komen met het verkeer is een flinke ergernis (van alle bromvoertuigen). Maar waarom een uitzondering voor spedelec en brommers buiten de boot laten vallen? Beetje met twee maten meten lijkt me. Dan hoef ik nog niet eens te beginnen over de snorbrommers die standaard 35-45 km/h rijden en zet zo veel overlast veroorzaken op de fietspaden.

Het traditionele fietspad lijkt daarmee toch wankel te worden. De snelheidsverschillen tussen weggebruikers op deze paden worden hiermee groter. Dit betekend of een aanpassing aan de bewustwording van de gebruikers en daarmee alle (elektrische) fietsen/voertuigen tot 40km/h hier toestaan of voet bij stuk houden en deze speed pedelecs gewoon op de weg houden en gewoon als brommer later zijn en niet rare uitzonderingsposities gaan creëren.

Wellicht kan het nog anders door het type bromvoertuig tot 80km/h te introduceren zoals in andere landen, zodat je op alle wegen t/m 80km/h de mogelijkheid hebt om te kunnen brommen, maar dan moet de speed pedelec toch echt uit deze categorie gehaald worden (of flink sneller worden, maar die behoefte lijkt er nu ook niet, buiten de technische moeilijkheden om).

Met de komst van meer elektrische voertuigen in vele vormen (denk aan de populaire m365 step van xiaomi) denk ik dat er wel eens wat rigoureuzer naar de plaats van verschillende type voertuigen gekeken mag worden.

ik hoop dat een discussie hier op zijn plaats is of dat ik beter een nieuw topic hierover kan starten, maar ik ben benieuwd naar de inzichten van speed pedelec rijders op hun plaats in het verkeer

Without magic smoke, it ain't broken!

• BertV
@Nivve Alles hangt af van handhaving, maar ik ben een beetje negatief als het gaat om de mentaliteit van SP-ers om zich aan de snelheid te houden.

Een beperking in het vermogen zorgt voor een extra drempel.

Niet dat er blauw op straat is om dit te controleren /dit wil controleren.
Kijk naar de snelheid van snorfietsers. In de 20.000km heb ik er vier ingehaald, waarvan er eentje zat te Appen.

[Voor 20% gewijzigd door BertV op 05-12-2018 09:53]

• s0ulmaster
Nivve schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:45:
@s0ulmaster Volgens mij is die discussie hier prima op zijn plaats gezien de Speed Pedelec een hoofdrol speelt erin.

Zelf zie ik meer in een snelheidsbeperking waar nodig. Gewoon de huidige borden aanhouden, maar als het een onverplicht fietspad is (heden: verboden voor SP/Brommer) de SP/Brommer alleen toestaan met 30km/u max.
Dan is er geen extra bebording nodig en is iedereen blij in de hypothetische situatie. Nu zijn er al maximumsnelheden op het fietspad*: 30/40 km/u in respectievelijk binnen en buiten de bebouwde kom. Dus dit is slechts een kleine wijziging erop.

*Edit: Brom/fietspad dus.
We zien dan ook duidelijk dat dit soort maxima heel goed werkt voor snorbrommers :+ Ik fiets zelf richting de 30 op mijn MTB op fietspaden maar de snorbrommers racen me toch elke keer weer voorbij. De controle is namelijk nagenoeg 0 op dit soort paden.

edit: exact wat hierboven ook wordt aangehaald

• Nivve
  • Niet online
@s0ulmaster @BertV Jullie hebben gelijk dat het in de praktijk weinig uithaalt omdat er (op dit moment) weinig tot geen handhaving is. Daarom sprak ik over 'hypothetisch' voor als de politie besluit hier ooit wel iets aan te doen.

Ik vind niet dat we regels/wet bij voorbaat al moeten afzwakken omdat het beleid op dit moment niet adequaat is. Handhaving kan in de toekomst zomaar wel voldoende zijn door ander beleid, en dan wil je je regels nog steeds richting de ideale situatie hebben.
Bert's regelgeving kan overigens prima een betere oplossing zijn dan de mijne (iig makkelijker), maar dan om betere redenen dan 'nu handhaven we (nog) niet'.

[Voor 8% gewijzigd door Nivve op 05-12-2018 10:46]

• s0ulmaster
Scary Gil schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:51:
[...]

Waarom brommers buiten de boot laten vallen? Die hebben een moter en worden niet moe.

Ik fiets met mijn SP makkelijk 40km/u maar als ik flink tegenwind heb of ik ben het zat na een dag werken, dan fiets ik rustig aan en fiets ik rond de 35 km/u. Als ik dan binnen de bebouwde kom fiets, fiets ik graag op diverse stukken op het fietspad. Dan fiets ik ook max 25km/u. Je moet gewoon aanpassen aan de plek waar je fietst.
Dat is natuurlijk geen argument als dat niet is toegestaan.

Het feit dat je als SP'er eerder geneigd bent om niet 40km/h te rijden (omdat moet of batterij besparen) is wat mij betreft een moeilijk verdedigbaar argument als allebei 40km/h kan.
Een elektrische scooter zal wellicht ook niet te hard willen rijden ten behoefte van de actieradius.

Betekend niet dat ik gevoelsmatig je redenering niet kan volgen, maar lijkt me in de huidige situatie wetgeving technisch niet te verdedigen.

• s0ulmaster
Goede accu techniek is momenteel een flinke drempel om de snelheid en actieradius op te voeren.
Maar zelfs als je net als brommers gewoon 45 op de weg zou kunnen zonder problemen, zit je alsnog met het probleem dat je nog niet geweldig mee kan komen met het verkeer.

Ik kan er gewoon niet bij dat een bromvoertuig zijn constructie snelheid moet beperkten tot 45 km/h en op een weg wordt gezet waar iedereen ~50 rijdt.

• Scary Gil
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 02-05 09:37
s0ulmaster schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:04:
[...]

Het feit dat je als SP'er eerder geneigd bent om niet 40km/h te rijden (omdat moet of batterij besparen) is wat mij betreft een moeilijk verdedigbaar argument als allebei 40km/h kan.
Nou als ik moe ben kan ik geen continue 40 rijden. En ik wil de eerste agent tegenkomen die mij verplicht op de weg te rijden als ik hem kan uitleggen dat het veiliger is op het fietspad voor mij en mijn medeweggebruikers.

• Nivve
  • Niet online
Scary Gil schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:50:
[...]

Dat vraag ik me af of er direct boetes worden uitgedeeld aan SP's op een fietspad ipv eerst een waarschuwing. Heb je er ervaring mee?
Daar is geen vast protocol voor. Van wat ik heb gelezen zo her en daar wordt in de ene gemeente je niet eens opgemerkt terwijl je in een andere gemeente staande wordt gehouden.
Zelf zie ik ook veel meer in snelheidsbeperkingen; lekker simpel en het is de meest belangrijke factor voor ongelukken. Maar goed, dan kom je op het gebrek aan handhaving, dat is bij vaste categorieën weer veel makkelijker.

Iets heel anders:
Heb nu al een tijdje de Marathon GT 365 banden op de fiets en zelfs met de huidige temperatuur om 7 uur 's ochtends doen ze het nog echt goed. Geen moment twijfel gehad of ik wel grip heb.

Zal eens door de polder rijden waar 0,0 gestrooid wordt, puur om te testen :+

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 09-07 14:49

Pathogen

Shoop Da Whoop

BertV schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:44:
Brommers rijden 50. Ik zat met een schuin oog te kijken naar een review van een electrische scooter, deed ook 50 tot 52 zonder problemen.

Automobilisten zijn nu wel gewend aan brommers op de rijbaan met deze snelheden.
Waar zijn niet aan gewend zijn zijn fietsers met 35 tot 40 terwijl er een goed fietspad naast ligt.

Wat een agressie... ik fiets al lang weer op het fietspad.
Mwah... Ik voel me toch echt regelmatig alsof ik mijn leven waag op de rijbaan :Y

Maar goed, ik wil nog steeds graag van de (stink)brommer af. In het ebike topic zag ik door de bomen het bos niet meer, dus maar eens even gezocht naar een echt speed pedelec topic!

* Pathogen haakt in en leest wat door.

• BertV
Je houdt natuurlijk altijd figuren die je het liefst van de wegdrukken met je brommer.

Ik had dat zelfs met mijn 125cc motorscooter.

Ik doelde op de gemiddelde automobilisten.
Deze weten dat de brommer op de weg hoort, maar weten niets van een speed pedelec.

Wel een aanrader zo'n speedpedelec.
Er is een groot verschil tussen de mate van (maximale) ondersteuning, dus inlezen en testrijden is een aanrader.

• BertV
Vlassie1980 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:20:
[...]
Hoeveel heeft die fiets van je inmiddels gelopen?

Met 800wh moet ik wel een eindje komen ja.
22250 :P In minder dan 2 jaar.
Speedclip heeft een tijdje mijn gereden afstand gehalveerd, dus het is zomaar 1000 meer.
De fiets moet nog 2 jaar mee gaan.

Er wordt nu een nieuw achterwiel besteld.
Het ding is gaar kwa lagers en dit schijnt goedkoper te zijn dat reparatie.

Maakt mij niet uit. Ze doen maar.

[Voor 16% gewijzigd door BertV op 21-02-2019 15:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
Vanochtend weer "achter" een Stromer gereden.
Wellicht dat het met de nieuwe Bosch-fietsen is opgelost, maar het verschil in snelheid is bizar.

Vanochtend met toch behoorlijk wind tegen;

Ik, in wielrenpakje, ligstuur, vol meetrappend, 40km/u.
Stromer, oudere vrouw, rechtop, onspannen fietsend, 45km/u.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

mrpink83 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:08:
[...]
Waarom moet je nou zo'n opmerking maken? Vaker last van afgunst? Omdat jij een sp hebt en er van baalt dat je een helm op moet? Vreemd gedrag.
Ah, het gebrek aan nuance in getypte berichten komt weer eens niet over. Ik geef de schuld aan het internet :Y

- ik heb (nog) geen SP, rijd idd een bromscooter
- ik vind de helm juist geweldig! beschermt je lekker tegen de elementen (nou ja misschien niet tegen vuur, maar wel lucht, water en aarde :P ) op een SP zou ik met véél plezier een helm op doen
- ik vind het bizar dat mensen zonder helm nog harder willen rijden dan ik met helm doe
- ik zie dat deze gevallen zich ook nog eens belachelijk gevaarlijk in het verkeer gedragen
- ik weet dat medeweggebruikers die, ook buiten hun schuld om, iemand aanrijden daar nog wel eens flink getraumatiseerd van kunnen raken
- ik ben (helaas) al redelijk jong geconfronteerd met de gevolgen van zonder nadenken door rood rijden (klasgenoot op de middelbare school overleden)

- ik vul dit verhaal aan met de nuance dat ik zelf heus niet het heiligste boontje in de pan ben, want ja, ik rijd ook met een hogere snelheid dan toegestaan

Samengevat, dit was niet bedoeld als zure kutopmerking jegens opgevoerde blauwe plaatjes, maar mijn welgemeende mening om jezelf gewoon te voorzien van helm als je zo nodig op die snelheden moet rijden, alsmede mijn oprechte verbazing dat iemand het überhaupt prettig vindt om zonder helm 50+ km/h te rijden.
Ik vind zulke personen dan inderdaad nogal dom en egoïstisch bezig en getuigen van een compleet gebrek van bewustzijn dat er zoiets bestaat als medeweggebruikers.

Waarom ik dan reageerde op @BertV? Ik wilde in een, blijkbaar veel te korte en bondige, reactie, duidelijk maken dat zijn constatering geen nieuw fenomeen was, maar eerder hetzelfde fenomeen dat zich bij brommers en snorders afspeelt, nu in een e-jasje gegoten.

• wmeester
BertV schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:27:
Klinkt niet als Bosch-accu kwaliteit inderdaad.
Een nachtje mag zeker geen 5% kosten. Ik weet niet of hij meet in stapjes van 5? ...want dan kan ik me er nog iets bij voorstellen.

@mrpink83
De leasemaatschappij bleek zeer schappelijk.
Al dan niet in hun eigen belang mag het contract opgebroken worden. (!)

Ik mag samen met mijn fietsenmaker een fiets zoeken die wel past bij 1500km per maand.

Budget werd niet over gesproken.
Ik lever dan ook nu al mijn volledige km-vergoeding in; 285 per maand.
Mijn baas gaat straks geen 157,- incl. gaat betalen maar veel meer.

drie wensen van mijn kant;

1000Wh accu
45 km/u (GPS)
Geen middenmotor + ketting

Het wordt of een Riese und Muller supercharger.... Enviolo of Rohloff; nadeel weer geen 45 km/u (GPS)
of een willekeurige Stromer.... nadeel geen riem en interne versnellingen.
Zozo, die Bert, mag een nieuwe fiets uitkiezen nadat ie de vorige stuk heeft gemaakt :+

Wel fijn dat de ze coulant zijn en dat het mag! Je ervaring met de Bosch is ook wat waard; je weet nu beter wat je wel en niet wil!
Hou ons op de hoogte wat het gaat worden!

• Ko de Boswachter
Ik zal als Stromer (ST1 (geen X)) rijder nog even een duit in het zakje doen; ik rij inmiddels ruim 3 jaar 7000 kilometer gemiddeld per jaar. Elk jaar laat ik één keer de hele aandrijflijn vervangen (ketting, cassette en kettingblad voor) en de remblokken. Kost me meestal zo rond de 300 euro. De batterij van de Stromer (522 Wh) vertoont na die ruim 3 jaar nog geen spoor van degradatie; ik hou na 26 kilometer enkele reis nog altijd ongeveer 30 procent capaciteit over. Twee keer per dag opladen (na netjes een half uurtje afkoelen en binnen acclimatiseren) heeft daar geen invloed op gehad. Als je leasemaatschappij nu nog niet overtuigd is...
Ik kan natuurlijk niet over de modernere Stromers oordelen; daarvan hoor je nog wel eens dat de extra electronica nog wel eens wil opspelen. Voorlopig ga ik met die van mij lekker richting de 30.000 kilometer ODO.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
Vlassie1980 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:02:
[...]

Als Stromer echt zo veel klachten had zou het ook niet zo goed verkopen. Denk dat hij een aantal zaken heeft gehoord en gelijk van mening is dat het fietsen zijn met veel storingen.
Zijn bron zou een medewerker van Stomer zijn.
Ik vertrouw hem wel, het is de niet financiele man bij mijn fietsenmaker.
Ik liet hem dit weekend de knoop doorhakken;

R&M met Rohloff > 7200,-
R&M met Enviolo > 6000,-
Het wordt een Enviolo.

Ik haat afdingen, het is natuurlijk lease, maar dit zou wel heel makkelijk gaan met adviesprijzen, 3% korting gekregen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Japio380
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 22-06 23:03
Deze week via Marktplaats een puike Bulls Green Mover E45 aangeschaft. Hij rijdt als een trein. Het is 23km enkele reis naar mijn werk, en de Amerongse berg zit in het parcour. De accu houdt zich nog steeds goed, terwijl de fiets uit 2015 is. Dus 3x10 versnellingen, waarvan ik er maar 4 gebruik. Zou wel leuk zijn als ik er een sportprogramma op kan zetten voor net iets meer. Ik haal 33km gemiddeld, maar ik trap dan wel flink mee. Hebben meer mensen tips of ervaringen over het tunen van de Bulls E45?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• erikvissen
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 12-03 10:06
zonder te oordelen verbaas ik mij over alle reacties en meningen omtrent de SP fietsen. Volgens mij zijn je eigen ervaringen met een fiets het belangrijkste. Elke fiets en merk zal zijn plus en minpunten hebben. Vraag jezelf al wat je wilt en wat je verwacht. Een Stromer is ongetwijfeld een fiets waarmee je met 2 vingers in je neus 45 km/h fietst. Ik fiets sinds een jaar om een Qwic RD 10 speed, Ken alle reacties inmiddels maar als je bereid bent om zelf mee te fietsen haal je gewoon 42/43 km/h en met wind mee ruim daarboven. (met windkracht 6 vol tegen nog 30 km/h kunnen fietsen) Over een afstand van 22 km enkele reis haal ik gemiddeld ruim 38 km/h, inclusief telefoon met gps is rugtas doen en opstappen en aan het eind stoppen, rugtas af en fiets parkeren en telefoon pakken. Accu haal ik ook in de winter de reis heen en terug mee maar dan is het laatste stukje met minder ondersteuning dus beter op het werk even opladen. Onderhoud is tot nu toe minimaal, 1 x per maand even de ketting schoon vegen en inspuiten. Hele winter doorgefietst behoudens 2 weken gladheid. Dus gezien de prijs en verwachting van deze fiets ben ik dik tevreden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
Metro2002 schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:26:
[...]

Pff na slechts 23k km en 2 jaar al je accu stuk is wel behoorlijk snel! Is er geen garantie meer mogelijk hierop?
Zo wordt de prijs per kilometer wel gelijk skyhigh. Wat kost zo'n accu?
500 a 600 euro, met een eigen risico van 150 bij de leasemaatschappij.
Nu met 25000km.

Even kijken wat er uiteindelijk uitrolt bij de check die de fietsenmaker vandaag uitvoert op de accu.
De ondersteuning kapte er (weer) helemaal mee, wellicht zelfs door de ontoereikende accu.

De fiets is overigens helemaal afgeschreven voor de leasemaatschappij, schat ik zo in.
Dus in 2 jaar ook nog eens 3500,- in het putje. Samen met de 1000 a 1500 euro onderhoud per jaar, de accu van 500 euro.

Dat begint richting middenklasse auto te lopen.
t_captain schreef op zondag 14 april 2019 @ 09:57:
[...]

Ik mis ook de speed pedelec op A1 rijbewijs. 11kW plus wat je er zelf bij kunt trappen.
Wellicht hap ik nu, maar je overschat wat wij met onze spillebeentjes bij-trappen.
Als je een lange tijd 0,15kW trapt dan ben je al behoorlijk sportief bezig.

Ik vind om die reden 0,5kW speed-pedelecs al sterk genoeg, anders is de verhouding compleet zoek met de eigen inbreng. De speed-pedelec verbrommert.

[Voor 30% gewijzigd door BertV op 16-04-2019 08:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@BertV maar dat "moet" toch ook? Door de overheid wordt het op één hoop gegooid met de brommer, inclusief rijbaanplicht. Dan komt er ook wel de noodzaak om écht mee te kunnen komen op die rijbaan.

Mijn brom-tomosje had op papier ongeveer 2PK (50 kilo), da's krap 1,5kW en dat ging absoluut niet snel genoeg qua acceleratie om goed mee te komen in het verkeer.
Huidige scooter zit op 4PK 3PK (op papier) dus ~3kW,2,5kW, maar wel met 100 kilo.

Nu heeft de speed pedelec het voordeel dat acceleratie een sterk punt is van de elektromotor, én het voertuig is waarschijnlijk niet veel zwaarder dan 30 kilo, dus ik kan me voorstellen dat 1,5kW te ruim is, maar 1kW lijkt me niet heel gek om net zo goed (of slecht) mee te komen op de rijbaan.

(disclaimer: in dit proces zijn natte vingers gebruikt)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
@Pathogen helaas inderdaad de rijbaan...
Maar in een ideale situatie was het gewoon op het fietspad met maximaal 250 of 350watt, zonder alle regeltjes.

Probleem is ook wind-tegen.
Mijn (tijdelijk) ontgrensde Bosch 350watt deed met gemak 50km/u windstil.
Met wind tegen was dat 35km/u.

Dan heb dus inderdaad die +500watt nodig op de rijbaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
BertV schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:19:
@Pathogen helaas inderdaad de rijbaan...
Maar in een ideale situatie was het gewoon op het fietspad met maximaal 250 of 350watt, zonder alle regeltjes.

Probleem is ook wind-tegen.
Mijn (tijdelijk) ontgrensde Bosch 350watt deed met gemak 50km/u windstil.
Met wind tegen was dat 35km/u.

Dan heb dus inderdaad die +500watt nodig op de rijbaan.
Overigens moet de batterij ook zoveel kunnen leveren. Nu is mijn huidige 500W sowieso te weinig om 45 te halen met wind tegen, maar een 1000W motor heeft niet veel zin als de batterij niet meer dan 500W kan leveren.

De nieuwe QWICs hebben/krijgen de Stromer motor van 800W, echter ik betwijfel of de batterij van 735Wh (die hetzelfde blijft in de nieuwe modellen) dit langer dan de eerste paar km kan volhouden, wanneer de batterij nog helemaal vol zit.
Zelfs met de 500W motor kan die vanaf 50% echt geen volle ondersteuning meer bieden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nivve schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:06:
[...]

Overigens moet de batterij ook zoveel kunnen leveren. Nu is mijn huidige 500W sowieso te weinig om 45 te halen met wind tegen, maar een 1000W motor heeft niet veel zin als de batterij niet meer dan 500W kan leveren.

De nieuwe QWICs hebben/krijgen de Stromer motor van 800W, echter ik betwijfel of de batterij van 735Wh (die hetzelfde blijft in de nieuwe modellen) dit langer dan de eerste paar km kan volhouden, wanneer de batterij nog helemaal vol zit.
Zelfs met de 500W motor kan die vanaf 50% echt geen volle ondersteuning meer bieden.
Daarbij komt dan dus idd dat je de batterij met maximaal vermogen leegtrekt, wat ongetwijfeld gevolgen heeft voor de levensduur :Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
maar een 1000W motor heeft niet veel zin als de batterij niet meer dan 500W
Vermogen is volt x ampere, dus uit die batterijen komt niet meer dan
36V x 13,4Ah= 482,4Wh = 482,4 watt continu, voor een uur (heel) theoretisch?

Dat klopt wel met de actieradius van een verse accu;

350watt motor, 500wh accu,
maximale ondersteuning, gemiddelde 35 a 40km/u voor een uur.

[Voor 28% gewijzigd door BertV op 16-04-2019 12:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 10-07 19:28
Accu zegt niet zoveel in dit verhaal.
Je motor (controller) bepaalt hoeveel amperes er gevraagd worden bij een gegeven voltage. Bij de controller hoort dan een accu die die max stroom ook kan leveren. (als in ontlaadsnelheid)
Ah zegt alleen wat over hoelang die amperes geleverd kunnen worden. (Ah is capaciteit)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wouter5
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09-07 11:04
Ik zie echt de bomen door het bos niet meer. Zo veel speedpedelecs.
Hebben jullie misschien suggestief voor mij?

Budget: €4000 (komt niet aan op 100 of 200 euro).
Gebruik: dagelijkse pendel (35km enkel, met mogelijkheid tot opladen op het werk).

Na eigen opzoekingswerk kwam ik uit bij volgende modellen:
- QWIC RD11 Speed (verkrijgbaar vanaf juli dus nog geen reviews :s).
- Gazelle Cityzen Speed 380.
- Riese & Müller Charger Touring HS 19

Als ik geen budget had, dan zou ik voor een Stromer gaan, maar ja moet ook wel wat op de centjes letten...

EDIT: Toevoegen R&M

[Voor 5% gewijzigd door wouter5 op 05-05-2019 17:12]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BertV
Ik kan je, als ervaringsdeskundige, vertellen; voor 35km enkel GEEN ketting en tandwielen + middenmotor.
Je loopt leeg op de onderhoud, daarbij is bijv. een cityzen niet bedoeld voor deze afstanden.

De prijzen voor de dikkere fietsen zijn belachelijk, maar voor de afstanden die jij wil gaan rijden moet je beseffen dat je een 500wh accu in anderhalf jaar versleten hebt. (2 keer per dag laden)

Dus private lease, of verder in de buidel tasten.
Je vervangt je auto, dat weet de fabrikant ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko de Boswachter
BertV schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:37:
De prijzen voor de dikkere fietsen zijn belachelijk, maar voor de afstanden die jij wil gaan rijden moet je beseffen dat je een 500wh accu in anderhalf jaar versleten hebt. (2 keer per dag laden)
Als een andere ervaringsdeskundige kan ik je melden dat het verslijten van een accu in anderhalf jaar niet per se noodzakelijk is. De 522 Wh accu die ik in mijn Stromer ST1 heb zitten, doet het inmiddels ruim 3 jaar zonder een centje pijn. Wordt ook 2 keer per dag opgeladen (binnen, na netjes een uurtje afkoelen) en dat 4 keer per week. Die accu heeft inmiddels ruim 22.000 kilometers aangedreven en het verlies van capaciteit is bij mij echt minimaal. De 26 kilometer enkele reis kost me net als 3 jaar geleden nog altijd ongeveer 2/3 van de accu; dat varieert voornamelijk met de temperatuur. In de zomer kan ik wel eens met de helft toe; in de winter wil ik nog weleens met fikse tegenwind met minder dan 20 procent aankomen maar van verslijten lijkt me in mijn geval in ieder geval geen of nauwelijks sprake.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
Na vele km's op een Bosch middenmotor mag ik nu 2 maanden op een ST1X rijden. (tot de Bosch R&M binnen is)

Dat gaat makkelijker hard met minder inspanning!
Als je hier een duffe beleidsmaker op zet stuurt ie 'm resoluut naar de rijbaan.

Heerlijke solide fiets, fijn ook dat de motor even blijft na-ondersteunen als je stopt met trappen.
Dat werkt veel vloeiender.

Bosch en Stromer lijken wel elkaars tegenpolen wat betreft motorkarakter
(even los van de verklaarbaarheid vanwege de motorplaatsing)

Waar Bosch 1000x per seconde meet om zeker te weten hoeveel ondersteuning jij nodig hebt lijkt Stromer alvast wat kracht te geven; "Hier! Kijk maar wat je er mee doet!" :P

Af en toe komt het ook op momenten waarbij de hoeveelheid niet eens gewenst is.
Wellicht even het menu induiken voor de gevoeligheid van de ondersteuning.

De Stromer is een fraaiere fiets om te zien dan mijn toekomstige R&M Supercharger.
Nog geen spijt hoor, rationeel zijn de riem, interne versnellingen en verende voorvork de betere keuze.

[Voor 47% gewijzigd door BertV op 09-05-2019 08:52]

• Ko de Boswachter
En Cat-Ears natuurlijk...

• Ko de Boswachter
Greenie schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:08:
Ik ben sinds een week oop op zoek naar een goede speed pedelec voor het ww (30km enkel).

Ik ga me moeten stellen met een 6000-6500 euro (Belgische :D). Helaas valt mijn huidige keuze (r&m supercharger gx rohloff) hierdoor af...

Zijn er nog kwalitatieve alternatieven die jullie kunnen aanraden ? Ik lees namelijk overal alleen slechte kommentaar.
Serieus? Met dat budget zou ik 2000 euro in mijn zak houden en voor de nieuwe ST1 2019 van Stromer gaan.

• XElDiablo690
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10:11
Zo ik meld me hier ook maar eens. Mijn Stromer ST3 staat ondertussen bij de dealer klaar. Moet nog een verhoogde stuurpen op, binnenkort rijden dus. Heb de 1kWh variant.

Inderdaad de hoofdprijs en dan wat ik oorspronkelijk in gedachten had, maar een testrit naast een ST1X gaf voor mij de doorslag. Vervolgens heb ik er een week mee kunnen testrijden, topservice m.i. Bij deze fiets is 45km/h ook echt dat inderdaad, meer nog dan de ST1X. Je merkt dat de wegligging fenomenaal is ook tov de ST1X en dat als de fiets niet begrensd zou zijn deze makkelijk 60+ zou gaan met het beschikbare motorvermogen.

Plan om er over het gehele jaar c.a. 26km heen en terug op te gaan rijden over het snelfietspad tussen Arnhem en Nijmegen en nog een stukje manouvreren door de stad en over de bruggen. Met volledige ondersteuning duurt die rit ca 49 minuten. Batterij is dan nog aankomst nog iets meer dan halfvol. Dat is dan ook zonder dat je hebt hoeven zweten oid...

Ook nog een leuke link trouwens die ik tegenkwam. Aantal speed-pedelec registraties dit jaar t/m Juli via de RAI: https://raivereniging.nl/...e-nieuwverkopen-2019.xlsx

[Voor 23% gewijzigd door XElDiablo690 op 20-08-2019 11:54]

• wmeester
De Bosch middenmotor is ontspannen fietsen hoor maar verwacht niet de hele afstand 45km/h te rijden. 35-37 moet lukken.

Ik fiets dagelijks 30 KM enkele reis op een Bosch Classic SP. Dit met een 500 wh accu. (ik heb de 400wh versie laten recellen) De accu heeft al weer 12k km gelopen en kan op standje turbo de hele (enkele) reis voltooien.

Wat betreft vering: Ik heb een Cane Creek Thudbuster (zadel vering) gemonteerd en sinds kort Schwalbe Big Apple banden. Mijn zadel is een aardig harde/smalle versie. Een zachter zadel zou ik niet willen.
-Ik heb een Ortlieb Office Bag met QL versie 3. Daarbij heb je een houder voorgemonteerd op je bagagedrager en klik je de tas erin. Ik kan mij niet voorstellen dat de houder niet op een ander willekeurig/karig/minimaal bagage rek past.
-Speciale fietskleding: Regen: Overschoenen zijn bijzonder belangrijk, de goedkoopste volstaan echter. Wat betreft broek, ik heb een Vaude Steam Pants. Erg lichte makkelijk aan te trekken broek. Een jas; kijk naar een regenjas met mesh voering (anders plakt ie zo) en oksel ritsen. Ik heb er nu twee; 1 van The Nord Face en 1 van Vaude.
Kou: weer die overschoenen en als het onder het vriespunt is doe ik dezelfde regenbroek aan. Tot 5 graden fiets ik in t-shirt + overhemd + regen /fiets jas (de eerder genoemde regenjas). Onder de 5 graden doe ik pas een gevoerde winterjas aan.

• Vlassie1980
  • Nu online
Mr.CeeJay schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:52:
Ik ben me aan het oriënteren om een gebruikte Speed pedelec aan te schaffen. Ik heb nog een conventionele fiets en ik zou de SP alleen voor woon-werk afstand van 7 kilometer gaan gebruiken. Enige reden om de gewone fiets niet te gebruiken daarvoor is het hoogteverschil (Limburgse heuvels) en de tijdsbesparing van 35 km /h versus 15-18 km/h gemiddeld.

Nu mijn vraag; ik heb geen idee wat een normale kilometerstand is van een gebruikt exemplaar? Is het zo dat een speed pedelec bij 10.000 of 13.000 kilometer 'op' is of kan hij dan nog een leven mee?
Waarom perse een speed pedelec voor die 7 kilometertjes? Kan je beter een gewone e-bike kopen.

+ Veel goedkoper als een speed pedelec
+ Geen helmplicht
+ Geen kenteken en spiegel
+ Geen verzekering

Het verschil in tijd tussen sp en normale e-bike op een afstand van 7 km is te verwaarlozen. Als ik op die afstand van mijn werk zou zitten zou ik mijn sp vervangen voor een standaard e-bike.

• dipje2
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 02-07 11:29
Ik meld mij ook maar hier aan bij deze, na met zeer veel interesse het hele topic doorgelezen te hebben.

Na een proefritje van een uur op een R&M (Touring / Charger? Niet op het model gelet) om te kijken wat een Speed Pedelec nu is en voelt, uiteindelijk voor een test-week gegaan op een Stromer ST1x (sport), en er voor een volle week de 2x30 km per dag mee gefietst naar werk en terug.

Mijn eigen ST1x is nu besteld en ik wacht ongeduldig tot hij geleverd wordt (nog een weekje give or take).

Mijn ervaringen van de testweek. Deze moet je eerst in context plaatsen. Ik reed op een leenfiets en weet niet hoe oud de accu was en hoe de Stromer was ingesteld (want je kan dingen aanpassen, zoals hoeveel koppel en hoe hij reageert op de rotatiesensor blijkt).
En de afgelopen week heb ik van de 10 ritjes er eentje meegemaakt zonder regen, en 2 met 'een buitje van 5 minuten onderweg'. De rest was in de non-stop stromende regen. En ik heb af en toe wind van 15km/u van opzij gehad, maar heel vaak gewoon 20 a 25km/u 'net-niet-recht-van-voren'.

Oftewel, het was ongeveer de slechtste / beste week om het uit te proberen :P.

Wat me hier van bij is gebleven is:
  • Zelfs de grote accu (983Wh) is niet genoeg met deze winden om de 60km te volbrengen op 1 accu charge. Toen ik dat wel probeerde kwam ik toch echt 'leeg' te staan met nog 3km te gaan.
  • Opladen op werk kan. Als in, de accu kan los. Maar ik moet dus elke dag met de 1KWh accu zeulen door de kantoorflat voordat ik op m'n werkplek ben...
  • ...waar de oplader toch zoveel herrie maakt dat hij er niet meer welkom is, dus daar moet ik nog iets voor verzinnen.
  • Dat ik regelmatig 42.5 km/u op de Stromer teller zag, maar dat m'n smart-watch op de GPS dat toch eerder 40km/u vond. Heel veel sneller dan 42.5 km/u op de teller is me niet gelukt (zonder als een gek te gaan bijtrappen), behalve op een ritje dat de wind een beetje mee zat.
  • Zelfs met de hevigste wind vlagen tegen van > 30km/u stond er nog altijd tussen de 35km/u en de 40 km/u op de teller.
  • En het belangrijkste: De hele week heb ik _nooit_ (maar ook echt nooit) het gevoel gehad alsof ik tegen de wind in aan het fietsen was. Nooit (behalve die 3km zonder accu) heb ik moeten zwoegen of werken om snelheid te halen.
  • Ik ben 1x met zweet op m'n hoofd aangekomen, namelijk toen ik eens dacht om met een thermolaagje te gaan fietsen.. daar was het duidelijk nog niet koud genoeg voor.
Mijn doel was eigenlijk de 60km op 1 charge, maar dat is dus (in dit seizoen) niet haalbaar. Dus de charger op het werk in een stil hokje neerleggen (of de dure, langzame maar stile (zonder fan) 'Pocket Charger' erbij halen) en voor de rest heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen.

Ik doe +/- 52 minuten over de rit (wat klimmetjes over kanalen en de laatste paar kilometers met veel stoplichten in Amsterdam Zuid-Oost halen de gemiddelde snelheid wat naar beneden) wat precies de snelste tijd is dat ik haal met de trein (deur tot deur gerekend, dus met even lopen van het station en klein stukje fietsen naar het station thuis).

Maar de trein geeft tegenwoordig altijd het sardine-blikje gevoel. Ik ben serieus blij als ik maar met +/- 5 mensen in het stukje tussen de coupes sta i.p.v. in de zweetoksels van iemand anders te staren. Zitten in de coupe is me niet gelukt de afgelopen 1,5 jaar. En ze zijn begonnen met 'crowd controllers' op het station dus je wordt nog net niet met een bezem 'japan-style' de trein in geduwd.
Ik wordt veel blijer om 50 minuten in de polder te zijn - regen of niet - dan dat.

En met de auto over de A2 is ook geen optie, al is het maar door de parkeerkosten in Amsterdam.. Ik heb het voor de grap wel uitgerekend wat een Aygo private-lease met benzine ongeveer zou kosten en dat is echt veel meer dan de trein of de SP. En dan negeer ik de 30,- p/d aan parkeerkosten en de files.

Ik heb het stuk al vaker gefietst 'voor de lol' op m'n racefiets, en dan doe ik er toch +/- 75 minuten over en moet ik daarna douchen (wat wel kan op werk). Dit maakt de totale reistijd veel te lang om geschikt te zijn voor 'elke dag', en mijn lichaam trekt het (nog) niet om dat 5 dagen p/w te doen.

Het viel me wel op (tegen?) dat ik op mijn stugge aluminium-racefiets zonder vering - maar een goede comfortabele geometrie - geen last had op het traject van hobbels, trillingen etc.. maar met de Stromer ST1x Sport voelde ik de drempels en de boomwortels onder het asfalt toch echt wel 'hard'. Het frame is echt wel stugger, en het helpt natuurlijk niet dat ik dezelfde hobbels en drempels nu met 40km/u neem i.p.v. 28 a 30 km/u.
Daarom uiteindelijk toch maar een SeatPost (nieuwe 'BodyFloat') gekozen met mijn bestelling.

Qua kosten, als ik naar de komende 3 jaar kijk, en ik gooi de aanschaf van de fiets (nog net geen 5000,-) + registratie + verzekering + 2x per jaar onderhoud en onderdelen (nieuwe ketting en cassette en zo) plus nog 2000,- aan 'minder leuke grote reparatie'... dan betaal ik per maand nog steeds minder dan ik nu aan mijn treinabonnement uitgeef... (die kosten blijven trouwens ook elk jaar weer 5,- p/m duurder worden). Ik krijg 0,19ct/km reiskostenvergoeding. Ik hou al wat over na mijn treinabonnement, maar als ik de trein vaarwel zeg hou ik dus nog meer over.

Dit is in elk geval het excuus wat ik mezelf vertel om een dure Stromer te verantwoorden :P.

offtopic:
Nog story-time over mijn ervaringen met 'op de rijbaan', en waarom mijn les is om ook op een SP altijd schadeformulieren bij je te hebben :s

Mijn rit is 26km van de 30km door de polder / parallel aan de snelweg buiten de bebouwde kom, op verlaten B-weggetjes of officiële bromfietspaden. Ik kan dus geheel legaal lekker door blijven fietsen, en ook het laatste stukje Amsterdam is op brede bromfietspaden (waar ik dus wel iets langzamer moet... zou moeten...) dus ik hoef daar niet de rijbaan op. Dit was ook wel waarom ik een SP in overweging nam.

Om de leenfiets op te halen moest ik dwars door Amsterdam heen, en ja, ik keek er niet naar uit om door de stromende regen op de rijbaan te moeten op een nieuw voertuig terwijl ik de weg niet echt weet. Dit heeft mij veel verwarring gebracht waar ik op stukken hoorde te rijden, maar ook hoe ik 'als brommer' nou bepaalde bruggen moest overstekken etc..

Het terugbrengen van de fiets ging stukken beter. Toen wist ik de weg, het regende niet zo en ik voelde me duidelijk al meer comfortabel op de rijbaan.

Nog steeds veel fouten dat ik opeens op de rijbaan reed terwijl het niet hoorde of andersom, maar het zal wel zijn dat ik niet gewend ben om 'brommer' te zijn en dus de bordjes constant mis die zeggen 'brommers hier het fietspad op' of juist 'hier er weer van af'.

Ik ben ook 1x onderuit gegaan na een net-niet-aanrijding met een Taxi, toen ik net de eerste 5km op de fiets zat :(. Centrum Amsterdam, Nassaukade. Een auto voor me sloeg af, en een tegemoet komende taxi dacht 'dan kan ik ook afslaan' de andere kant op. Maar hij had mij blijkbaar niet gezien of daar niet verwacht.
Ik stak dus een kruispunt over met groen licht (en 'optrekkende' dus het was geen 45km/u blind over een kruispunt heen) en de taxi nam een wilde bocht en sloeg gewoon af.
Ik hard in de remmen, maar met het natte wegdek (en de beruchte Schwalbe Big Ben's) sta je echt nog niet gelijk stil. Om niet frontaal op de taxi te klappen heb ik een uitwijk poging gedaan, maar daardoor schoof ik wel over de straat heen.
Ik - en mijn kleding - hebben er niks aan over gehouden, en de fiets was redelijk. De koplamp was afgebroken en wat kleine schrammetjes op de handlebar en trapper. De taxi heeft wel netjes een schade formulier ingevuld (maar was verbaas dat ik wel een kenteken had om in te vullen).

Nog een tweede momentje meegemaakt (in diezelfde testweek dus). Een tweebaans bromfietspad, en wachtende op het stoplicht. Er staat een groepje fietsers / brommers te wachten aan mijn kant, en een groepje aan de overkant. Het licht wordt groen, dus de groepjes komen in beweging. Aan de overkant komt een brommer (geel plaatje) aanstormen die duidelijk geen aanstalten maakt om af te remmen. Hij wil het groepje blijkbaar inhalen wat nog in beweging aan het komen is aan zijn kant, maar komt daardoor dus op mijn rijbaan. Hij heeft te laat door dat dat niet gaat passen en hij geen kans meer heeft om het groepje in te halen, en stuurt dus terug zijn rijbaan op, dwars in de fietsers / brommers die daar ondertussen een beetje op tempo zijn. Ramt wat fietsers die met veel 'au' nog weten te stoppen, maar raakt een scooter/snorfiets van achteren en valt en schuift over het kruispunt heen. Hij heeft duidelijk moeite met opstaan en last van z'n heupen.

Ik ben maar gestopt om z'n scooter van de weg te halen en hem overeind te helpen, en even te kijken of er geen medische hulp nodig was. Maar in m'n hoofd was ik 'm de huid vol aan het schelden. Dat scheelde maar een haartje of ik had een dauw gekregen en waarschijnlijk _weer_ op het asfalt gelegen (nu hebben andere fietsers een dauw gekregen, dat besef ik me ook wel :)).

Al-met-al, weet ik ook niet wat ik van de rijbaan-regel vind.
Ik moest het een beetje 'durven' aan het begin, maar dat kwam ook deels door de vreemde stad, slecht weer en nieuw voertuig. Maar daarna voelde ik me er best OK (ik geloof dat ik dan de Stromer-snelheid mee heb).

Maar je merkt dat de ongelukken nog steeds overal vandaan kunnen komen (op het fietspad OF de rijbaan) en dan merk je ook hoe kwetsbaar je bent op iets wat nog steeds een fietsframe is, helemaal met die snelheden. Dan zou ik max 25km/u a 30km/u - en dus op het fietspad - een veel veiligere snelheid vinden met ander verkeer in de buurt. Maar met veel max 25km/u a 30km/u op mijn route zou voor mij het voordeel van de SP snel weg zijn.

Ik ben in elk geval blij dat ik op mijn normale traject bijna niemand tegen kom en niet echt door de stad heen hoef.

[Voor 9% gewijzigd door dipje2 op 08-10-2019 14:42]

• zonnefreak
dipje2 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:47:
Ik meld mij ook maar hier aan bij deze, na met zeer veel interesse het hele topic doorgelezen te hebben.

Na een proefritje van een uur op een R&M (Touring / Charger? Niet op het model gelet) om te kijken wat een Speed Pedelec nu is en voelt, uiteindelijk voor een test-week gegaan op een Stromer ST1x (sport), en er voor een volle week de 2x30 km per dag mee gefietst naar werk en terug.

Mijn eigen ST1x is nu besteld en ik wacht ongeduldig tot hij geleverd wordt (nog een weekje give or take).

Mijn ervaringen van de testweek. Deze moet je eerst in context plaatsen. Ik reed op een leenfiets en weet niet hoe oud de accu was en hoe de Stromer was ingesteld (want je kan dingen aanpassen als hoeveel koppel en hoe hij reageert op de rotatiesensor blijkt).
En de afgelopen week heb ik van de 10 ritjes er eentje meegemaakt zonder regen, en 2 met 'een buitje van 5 minuten onderewg'. De rest was in de non-stop stromende regen. En ik heb af en toe wind van 15km/u van opzij gehad, maar heel vaak gewoon 20 a 25km/u 'net-niet-recht-van-voren'.

Oftewel, het was ongeveer de slechtste / beste week om het uit te proberen :P.

Wat me hier van bij is gebleven is dat
  • Zelfs de grote accu (983Wh) is niet genoeg met deze winden om de 60km te volbrengen op 1 accu charge. Toen ik dat wel probeerde kwam ik toch echt 'leeg' te staan met nog 3km te gaan.
  • Opladen op werk kan, als in, de accu kan los. Maar ik moet dus elke dag met de 1KWh accu zeulen door de kantoorflat voordat ik op m'n werkplek ben.
  • Waar de oplader toch zoveel herrie maakt dat hij er niet meer welkom is, dus daar moet ik nog iets voor verzinnen.
  • Ik regelmatig 42.5 km/u op de Stromer teller zag, maar dat m'n smart-watch op de GPS dat toch eerder 40km/u vond. Heel veel sneller dan 42.5 km/u op de teller is me niet gelukt behalve op een ritje dat de wind een beetje mee zat.
  • Zelfs met de hevigste wind vlagen tegen van > 30km/u stond er nog altijd tussen de 35km/u en de 40 km/u op de teller.
  • En het belangrijkste: De hele week heb ik _nooit_ (maar ook echt nooit) het gevoel gehad alsof ik tegen de wind in aan het fietsen was. Nooit (behalve die 3km zonder accu) heb ik moeten zwoegen of werken om snelheid te halen.
  • Ik ben 1x met zweet op m'n hoofd aangekomen, namelijk toen ik eens dacht om met een thermolaagje te gaan fietsen.. daar was het duidelijk nog niet koud genoeg voor.
Mijn doel was eigenlijk de 60km op 1 charge, maar dat is dus (in dit seizoen) niet haalbaar. Charger op het werk in een stil hokje neerleggen (of de dure en langzame maar stil-zonder-fan 'Pocket Charger' erbij halen) en voor de rest heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen.

Ik doe +/- 52 minuten over de rit (wat klimmetjes over kanalen en de laatste paar kilometers met veel stoplichten in Amsterdam Zuid-Oost halen de gemiddelde snelheid wat naar beneden) wat precies de beste tijd is dat ik haal met de trein (en deur-tot-deur tijd dan wel).

Maar aangezien de trein tegenwoordig altijd het sardine-blikje gevoel geeft (ik ben serieus blij als ik maar met 5 man in het stukje tussen de coupes sta i.p.v. in de zweetoksels van iemand anders, zitten in de coupe is me niet gelukt de afgelopen 1,5 jaar). En ze zijn begonnen met 'crowd controllers' op het station dus je wordt nog net niet met een bezem 'japan-style' de trein in geduwd. Ik ben veel blijer om 50 minuten in de polder te zijn - regen of niet - dan dat.

En met de auto over de A2 is sowieso uitgesloten, nog maar los van de parkeerkosten in Amsterdam.. Ik heb het voor de grap wel uitgerekend wat een Aygo private-lease met benzine ongeveer zou kosten en dat is echt veel meer dan de trein of de SP, en dan negeer ik dus de 30,- p/d aan parkeren en de files).

Ik heb het stuk al eerder gefietst 'voor de lol' op m'n racefiets, en dan doe ik er toch +/- 75 minuten over en moet ik daarna douchen (wat wel kan op werk). Dit maakt de totale reistijd veel te lang om geschikt te zijn voor 'elke dag'.
Het viel me wel op (tegen?) dat ik op mijn stugge alu-racefiets zonder vering (maar een goede comfortabele geometrie) geen last had op het traject van hobbels, trillingen etc.. Maar met de Stromer ST1x Sport voelde ik de drempels en de boomwortels onder het asfalt toch echt wel 'hard'. Dus het frame is echt wel stugger en het helpt natuurlijk niet dat ik dezelfde hobbels en drempels nu met 40km/u neem i.p.v. 28 a 30 km/u. Heb daarom uiteindelijk voor een SeatPost (nieuwe 'BodyFloat') gekozen op mijn bestelling.

Als ik naar de komende 3 jaar kijk, en ik gooi de aanschaf van de fiets (nog net geen 5000,-) + registratie + verzekering + 2x per jaar onderhoud en onderdelen voor nieuwe ketting en cassette en zo, plus nog 2000,- aan 'minder leuke grote reparatie' dan betaal ik per maand nog steeds minder dan ik nu aan mijn treinabonnement uitgeef... en die kosten blijven trouwens ook elk jaar weer een tikje duurder worden.

Dit is in elk geval het excuus wat ik mezelf vertel om een dure Stromer te verantwoorden :P.

offtopic:
Nog story-time over mijn ervaringen met 'op de rijbaan' en waarom mijn les is om ook op een SP altijd schadeformulieren bij je te hebben :s

Mijn rit is 26 van de 30km door de polder / parallel aan de snelweg buiten de bebouwde kom, op verlaten B-weggetjes of officiële bromfietspaden. Ik kan dus geheel legaal lekker door blijven fietsen, en ook het laatste stukje Amsterdam is op brede bromfietspaden (waar ik dus wel iets langzamer moet... zou moeten...) dus ik hoef daar niet de rijbaan op. Dit was ook wel waarom ik een SP in overweging nam.

Om de leenfiets op te halen moest ik dwars door Amsterdam heen, en ja, ik keek er niet naar uit om door de stromende regen op de rijbaan te moeten op een nieuw voertuig terwijl ik de weg niet echt weet.
Het terugbrengen van de fiets ging stukken beter, toen wist ik de weg, het regende niet zo en ik voelde me duidelijk al meer comfortabel op de rijbaan.
Maar het zal wel zijn dat ik niet gewend ben om 'brommer' te zijn, maar ik mis de bordjes constant die zeggen 'brommers hier het fietspad op' of juist 'hier er weer van af'.

Ik ben ook 1x onderuit gegaan na een net-niet-aanrijding met een Taxi, toen ik net de eerste 5km op de fiets zat :(. Auto voor me sloeg af, een tegemoet komende Taxi dacht 'dan kan ik ook afslaan de andere kant op' maar hij had maar niet gezien / verwacht. Ik stak dus een kruispunt over met groen licht (en 'optrekkende' dus het was geen 45km/u blind over een kruispunt heen) en de taxi nam een wilde bocht en sloeg gewoon af.
Hard in de remmen, maar met het natte wegdek (En de beruchte Schwalbe Big Ben's) sta je echt nog niet stil. Om niet frontaal op de taxi te klappen een uitwijk poging gedaan maar daardoor schoof ik wel over de straat heen. Ik - en mijn kleding - hebben er niks aan over gehouden, en de fiets had wat schrammetjes en een nieuwe koplamp was nodig. Taxi heeft wel netjes schade formulier ingevuld.

Ook - in diezelfde week dus - nog een ding meegemaakt. Tweebaans bromfietspad, wachtende op het stoplicht. Er staat dus een groepje fietsers / brommers te wachten aan mijn kant, en aan de overkant. Het wordt groen, dus de zooitjes komen in beweging. Aan de overkant komt een brommer (geel plaatje) aanstormen die duidelijk geen aanstalten maakt om af te remmen. Hij wil het groepje inhalen wat nog in beweging aan het komen is aan zijn kant, maar komt daardoor dus op mijn rijbaan. Hij heeft door dat dat niet gaat passen en hij geen kans meer heeft om het groepje in te halen, en stuurt dus terug zijn rijbaan op, dwars in de fietsers / brommers die daar ondertussen een beetje op tempo zijn. Ramt wat fietsers die met veel 'au' nog weten te stoppen, maar raakt een scooter/snorfiets van achteren en valt en schuift over het kruispunt heen. Heeft duidelijk moeite met opstaan.

Ik ben maar gestopt op z'n scooter van de weg te halen en hem overeind te helpen en even te kijken, maar in m'n hoofd was ik 'm de huid vol aan het schelden. Dat scheelde maar een haartje of ik had een dauw gekregen en waarschijnlijk weer op het asfalt gelegen (nu hebben dus andere fietsers een dauw gekregen...).

Al-met-al, weet ik ook niet wat ik van de rijbaan-regel vind. Ik moest een beetje 'durven' aan het begin maar daarna voelde ik me er best OK (maar ik geloof dat ik dan de Stromer-snelheid mee heb). Maar je merkt dat de ongelukken nog steeds overal vandaan kunnen komen en dan merk je ook hoe kwetsbaar je was bent met die snelheden. Dan zou ik max 25km/u a 30km/u op het fietspad een veiligere optie vinden. Ik ben in elk geval blij dat ik op mijn normale traject bijna niemand tegen kom en niet echt door de stad heen hoef.
Leuk verhaal om te lezen. Met de fietsbanden kan ik je alleen maar adviseren om een paar swalbe marathon 365 banden met zijreflectie erop te laten leggen. Deze fietsbanden hebben ook met natte omstandigheden nog best veel grip. Andere tip die ik je nog mee kan geven gebruik vooral je verstand. Als het op sommige wegen veiliger is om over de fietspaden met aangepaste snelheid te fietsen, doe dat dan vooral.
En inderdaad de dagen aftellen voordat je speedpedelec binnen is. :) Veel plezier alvast en veel veilige kilometers toegewenst.

• Spedo
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 23-10-2019
Hallo,

Leuk forum met over het algemeen nuttige info en respect voor elkaars meningen.

Mijn ervaringen met een Speed Pedelec tot nu toe:

Ruim 3 jaar geleden heb ik een Riese en Muller Roadster gekocht, inmiddels 18.000 km mee gereden (5 x per week 30 km/dag woon werkverkeer). Ik rijdt alleen buitenaf op kleine wegen, en rijdt altijd op standje turbo, in de bebouwde kom even wat rustiger, max 30..

Vorige week is mijn motor (weer) kapot gegaan, er komt nu voor de derde keer een nieuwe motor in, wel onder garantie gelukkig. Elke keer is de oorzaak mij niet helemaal bekend, daar doet Bosch geen uitspraak over.

Ook al een keer onder garantie een nieuwe accu gekregen.

Buiten deze problemen om ben ik erg tevreden over de fiets. Ik rijd bij windstil weer ongeveer 40 - 42 km/uur op de teller. Dat is voor de 15 km enkele reis die ik rijd hard genoeg. Harder is leuk, maar niet noodzakelijk. Tandwielen, ketting en banden vervang ik zelf.

De verlichting is wel een zwak punt. Achterlicht, die in achterspatbord gemonteerd zit en niet los te vervangen is, is al een keer vervangen (garantie), maar ging al snel weer kapot. Voorlicht valt bij kou en regen ook wel eens uit. Heb dus een extra set lampjes gemonteerd.

Door de vele problemen ga ik nooit een fiets met Bosch aandrijving meer kopen, mijns inziens toch te zwak voor de hoge snelheid en de krachten die daarbij horen.

Als ik toe ben aan een andere fiets, gaat het een Stromer of Klever worden, of er moeten in de nabije toekomst nog andere goede merken bijkomen.
Voorwaarde voor mij is dat de fiets bij mij in de buurt te koop moet zijn, omdat ik er wel klaar mee ben om bij elk probleempje 60 km te moeten rijden naar de fietsenmaker waar ik de fiets gekocht heb. Destijds waren er nog niet veel dealers, dus dichtbij kopen kon toen nog niet.
Ook moet de FM verstand hebben van Speed pedelecs, en mij goed advies kunnen geven over wat ik aan onderhoud kan verwachten.

Inmiddels heb ik zelf aardig wat ervaring met deze fiets dus kan wel gerichte vragen stellen. Ook merk ik dat ik als ik nu een proefrit op een speedbike maak, de beleving heel anders is dan toen ik er voor de eerste keer op zat. Nu ben ik gewend aan die snelheid en ga je op andere dingen letten.

Nu dus even een aantal dagen op de gewone fiets op en neer naar het werk, Kan niet wachten tot ik de snelle fiets weer terug heb :)

• Pixal
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Update en ervaringen van mij na ongeveer een jaartje met de Klever X speed. Ik rij 3 dagen per week 42km per dag, overige dagen thuiswerken en pappadag.

Onderhoud:
Veel binnen garantie gebeurd maar wel allemaal de eerste twee maanden, daarna probleemloos tot nu toe:
- nieuw tandwiel voor, bekend probleem
- nieuw display, zat steeds vocht in, meteen nieuw model gekregen met bluetooth, waardeloze Android app, 1x gebruikt en daarbij gelaten
- nieuwe batterij (in de tijd dat ik nog moest wachten op de 850wh), vermogen viel steeds weg, batterij maakte slecht contact, konden niets raars vinden aan de batterij maar gaf dezelfde kuren op een andere fiets
- Nieuwe firmware maakte hem baggertraag, opgelost door andere firmware
- Fiets vibreerde een beetje rond 30km/u, dit was totaal niet erg maar ik merkte dat de 850wh accu dit probleem direct verminderde.
- Lekke achterband, op kantoor door een nietje gereden :X Ik loop hem altijd naar de serverruimte om op te laden :') (Ooit eens gebluft en gemompeld dat ik mijn accu er niet zo makkelijk uit krijg en sindsdien is het blijkbaar gedoogd dat ik dat ding druppend in de hal zet >:) )

Standaard onderhoud na 2000km gedaan, niets bijzonders. Binnenkort voor tweede beurt. Ik vermoed dat ze nieuwe ketting zullen aanraden maar ik merk nog niets raars. Ook banden zien er nog prima uit hoewel ik NIET te spreken ben over grip met nat weer, het wegdek is eerder een schaatsbaan.

Opladen en batterij:
Ik ben panisch dat de batterij snel achteruit gaat. Zodra het buiten kouder wordt verplaats ik de oplader dus van de schuur naar de meterkast binnen zodat de batterij eigenlijk altijd op kamertemperatuur blijft en alleen tijdens de ritjes aan elementen wordt blootgesteld.

Na het lezen van een aantal tweets van Elon Musk over niet tot 100% opladen van de accu, heb ik besloten dat ook te doen voor mijn fiets, gezien ik op mijn werk toch weer kan laden. Bij Tesla heeft het meerdere redenen, niet alleen het behoud van de batterij maar ook omdat bij 100% de regeneratie van de remmen niet schijnt te werken, zonde om met 100% de wijk uit te rijden dus. Dat laatste gaat bij de fiets niet echt op maar de accu is zo ongeveer het belangrijkste onderdeel van de fiets dus die wil ik zo goed mogelijk houden.

Het idee is simpel, als je voor een enkele rit maar 50% accu nodig hebt kan je beter van 90 naar 40 % leegrijden dan van 100 naar 50%.
Gezien ik als huisautomatisering Home Assistant gebruik, en een aantal z-wave smart switches heb, zag ik dat de reislader continue 110 watt gebruikte bij het laden, totdat de fiets ongeveer 90% geladen is. De laatste 10% gaat veel trager en opeens maar met 90 of minder watt. Als Home Assistant merkt dat het verbruik van de lader onder de 100 watt komt wordt deze uitgeschakeld en krijg ik een pushnotificatie dat de fiets klaar is voor gebruik. (Op deze manier kan ik ook nog wat kosten beperken door pas te gaan laden tijdens daltarief maar daar ben ik nog te lui voor geweest.)
Op werk heb ik de snellader, en is mijn batterij altijd 100% geladen. Daar heb ik geen Home Assistant dus ik zoek nog een eenvoudige oplossing hiervoor, geen idee hoe ik dat moet aanpakken, iemand?

Dagelijks fietsen:
Snel sneller snelst, eindeloze kilometers rechtuit om Schiphol heen. Altijd hijgend en zwetend aankomen (douche op werk). Nooit in normale kleding, altijd mijn wielren (winter) kleding aan, zwaarste verzet, snelste stand. Een enkele brommer inhalen (zolang ze niet opgevoerd zijn en ik geen wind tegen heb). Lekker de stress van me af fietsen. Nu vind ik wel dat er veel verschil is tussen windstil en wind tegen, windstil kom ik fris en fruitig aan maar bij goede wind is het vervelend terug te moeten schakelen en de snelheid te zien teruglopen naar 40 of zelfs eronder terwijl je je helemaal suf trapt, dan moet ik echt even mezelf herinneren dat dit op de racefiets waarschijnlijk windkracht klaplong was geweest.

Aso's
Heel veel, maar ondanks je snelheid blijf je een zwakke en onverwachte verkeersdeelnemer, ik zou niet anders meer willen maar ga elke dag wel van huis met het een stemmetje in mijn hoofd dat het levensgevaarlijk is. Er zijn er genoeg met het anticipatievermogen van een bokkepootje dus ik heb meer bijna doodervaringen dan ik zou willen. Waar je je helaas ook niet tegen kan wapenen is mensen die gaan bumperkleven of gaan toeteren, sorry maar ik zit verplicht op sommige stukjes weg en als je er niet langs durft moet je naar m'n reet blijven kijken. Ik ga trouwens op sommige stukken de weg niet meer op, bekijk het maar lekker, liever levend met een boete thuiskomen enzo, dit zijn soms stukjes van 100 meter of stukken waar ik nog nooit een fietser heb gespot dus eigenlijk veiliger voor iedereen.

In de bebouwde kom in Amstelveen heb ik het idee dat veel automobilisten die achter me zitten toch willen laten weten dat ze sneller zijn, maar kom maar terug met je moeders fiets, kijken wie er dan sneller is. Ik heb dus vaak het idee opgejaagd te worden, terwijl als ik op een brommertje zit accepteren ze gewoon dat er iemand voor ze zit. Misschien is dat psychisch, omdat ik gedeeltelijk zelf in de hand heb hoe snel ik ga wil ik op max rijden om auto's niet tot last te zijn.

Kleding:
Niets bijzonders maar alles bij elkaar wel een investering want van alles minimaal 2 om niet elke dag te hoeven wassen:

- Ik begin met schoeisel. Ik wil geen kliksysteem op deze fiets. Een tijdje met MTB fietsschoenen gereden maar ik gleed vaak van de trappers (vanwege het gat in de zool waar het kliksysteem hoort). Ook worden schoenen soms zeiknat. Ik ben dus zelf vrij trots dat ik voor 11 euro bij Decathlon prima een soort nep-wandelschoenen met goed profiel heb gevonden die lekker warm zitten en ook nog eens snel droog zijn. Wel veters helaas.
- Als ik weet dat het nat wordt heb ik eventueel overschoenen, helaas zitten die zo strak bij mijn maat 47 dat ik dus meestal kies voor natte voeten ipv 5 minuten spartelen in de gang.
- Sokken, 21Virages, goedkoopste wat ik kon vinden voor de winter, merino wol ofzo? In de zomer gewoon van die goedkope fluoriserende van Decathlon.
- Broeken, Shimano en Craft vind ik lekker zitten, lang in de winter, kort in de zomer.
- Bovenlichaam, ik dacht eerst dat ik met laagjes moest werken maar ik heb het vrij snel warm dus heb Craft en Lidl 8)7 fietstruien en tussen 0 en 17 graden is dat het enige wat ik nodig heb. Als het regent een 21Virages regenjas maar dat zweet zo hard vol dat ik beter kan natregenen. Bij heftige kou en wind heb ik sportshirts met lange mouwen onder de trui maar zelfs als het vriest kom ik dan zwetend aan.
- Handschoenen, verschillende random merken voor de zomer. Voor de winter had ik ook van alles maar sinds ik de Sealskinz All weather cycle gloves XXL heb wil ik daar nog wel een paar van. Niet te heet, nooit te koud, super pasvorm en de eerste die ook echt groot genoeg voor mijn handen zijn. Ook blijven ze na veel wassen toch echt mooier dan de rest die ik had. En wassen is bij handschoenen best hard nodig als je zweet.
- Kouder dan 5 graden neem ik een muts onder de helm, die net over mijn oren valt, heerlijk hoe je meteen bijna geen wind meer hoort. En een kol die ik eventueel over mijn kin kan trekken, maar ook daarbij, ik loop al snel warm en dan baal ik dat ik hem om heb gedaan.

Problemen:
Weinig tot nu toe, met het gezeur dat ik de eerste maanden had kon ik in ieder geval nog steeds fietsend naar de winkel terug en hielpen ze me direct, dus nog niet hoeven lopen (Het is trouwens niet te beschrijven hoe blij ik ben dat ik deze fiets in een fysieke winkel heb gekocht).
Er is wel een probleempje ontstaan sinds het extreem natte weer afgelopen maand. Het was een paar keer zo nat dat het leek alsof ik door de sloot naar huis reed. Sindsdien hoor ik soms bij slecht wegdek op topsnelheid opeens een luide piep uit het display en valt direct de motor even helemaal uit. Het lijkt net alsof er iets moet resetten want het duurt dan heel even voordat ik weer ondersteuning krijg. Ik heb het al weten terug te brengen naar het contact van de batterij, met een creatieve oplossing heb ik de aansluiting met de batterij al iets strakker gekregen en dat hielp maar bij een stevige hobbel had ik er weer last van. Als ik naar de contactpunten kijk zie ik ook dat er een beetje gevonkt is, in mijn geval zit er dus echt teveel speling tussen batterij en fiets, heel slecht vind ik dat.

Ik heb in ieder geval geen spijt van het aan de kant zetten van de auto\racefiets. En ik zou zo weer voor de Klever X-Speed gaan. De service die ik kreeg was uitmuntend, kinderziektes hebben ze bij elk merk geloof ik toch wel. En het is en blijft een fiets waar je best wel hard mee gaat, dus ja er zal wat meer slijten. Maar toen ik nog dagelijks met de racefiets probeerde zakte de moed me wel in de schoenen als ik voor de zoveelste keer volle wind tegen volledig uitgeput op werk aan kwam, om dan 's middags weer terug te moeten en vervolgens als een dweil op de bank te zitten. De auto pakken is voor mij ook echt een no-go, ik vind m'n auto echt heerlijk rijden maar het voelt als cheaten, plus dat ik zelfs met elke dag fietsen de fiets hooguit over 4 jaar terugverdien :X .

[Voor 15% gewijzigd door Pixal op 17-10-2019 23:35]

• underrated
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 12:43
Vandaag de eerste rit gemaakt op een Klever X-speed. Man, wat gaat dat lekker. Wel blij met handschoenen en buff over m'n oren :+

29 km in 47 minuten, 37.9 average moving speed, inclusief een stuk verkeerd/ terugrijden in een woonwijk omdat even snel op de kaart kijken voor een plek waar je 15 jaar niet bent geweest soms net niet genoeg is. Hoe dan ook heel tevreden over het tempo.

Conclusie so far:

- fietsen gaat heerlijk
- voorvorkvering is een must
- dorpen idd vermijden
- een rugzak fietst niet lekker

Vanmiddag weer terug, dan vanaf kantoor en deels in het donker. Kijken hoe dat bevalt.

Update: ritjes in het donker over niet verlichte boerenweggetjes zijn niet mijn favoriet. Uiteindelijk twee keer schreef gereden en in precies een uur op 36km uitgekomen met moving average 38.5km/h. Morgen gewoon langs de n-weg dus.

De laatste kilometer was de accu leeg: had slechts 1 van de 3 streepjes ondersteuning. Dat valt tegen. Toegegeven, lage temperatuur en wind op de dijk. Maar toch, ik had 40km wel verwacht. Of misschien moet ik zelf harder trappen?

[Voor 27% gewijzigd door underrated op 31-10-2019 22:16]

• underrated
Mooie plaatjes! Inderdaad de 850wh. Als ik 'm koop komt er idd een ortlieb zijtas op.

Vanochtend in 1x goed gereden, 33.5km met 38.9 gemiddeld/ 40.2 moving average. Knetterhard inderdaad 8) In totaal 51 minuten gefietst, prima tijd. En voor de regen binnen.

• underrated
Update: ik heb m besteld. Mooie zwarte x speed. Week of 2-3 levertijd, kan niet wachten!

@Vlassie1980 Er is een verlengde zadelpen voor de x speed. Sprak bij de FM iemand van 2 meter die m heeft, en tevreden is. Ik kan met 1.90 net af met de standaard pen. Die is geveerd, wel zo prettig.

• dipje2
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 02-07 11:29
Dacht ik lekker trots op m'n Stromer te zitten, ook al is het 'maar' een ST1X... zit er een SPer achter in m'n wiel in plaats van een groepje wielrenners. Klein heuveltje op rij ik bij hem/haar weg, maar in het stuk daarna wordt ik ingehaald alsof het niks is, en er staat toch 46.0 km/u op mijn scherm (wat ik anders nooit haal, maar blijkbaar een beetje wind mee helpt).

Ik dacht dus altijd lekker trots alle middenmotortjes voorbij te zoeven, maar werd hier even op m'n plek gezet.
Ik dacht dat het een Klever X-speed was of iets wat er op leek.

Frustrerend om te zien op m'n schermpje dat er nog geen 50% power van de motor wordt gebruikt op zo'n moment.. er zit dus gewoon meer in het vat mij er wordt besloten dat het niet nodig is :P.

(dit alles is met een grote knipoog eh, ik vind het niet 'echt' erg of zo :))

[Voor 5% gewijzigd door dipje2 op 05-11-2019 22:49]

• Vlassie1980
  • Nu online
Chielos schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:01:
Met uitgebreide interesse heel het topic doorgelezen. En ik heb zeker interesse in een Stromer. Voor 2 dagen per week voor ongeveer 15km enkele reis.

Maar het dillema. Een Tweedehands ST1. Of voor een ST1x (die uit assortiment gaan) gaan. Scheelt zo 2000 euro tussen beiden.

Waar ik dus achter kom is dat de ST1 een minder krachtige motor heeft. Maar dat ga ik vast niet merken als ik nooit op een nieuwere heb gereden. En het zijn maar 2 dagen dat ik wil fietsen.. dus ja dat rechtvaardigt de lagere instap?

Ik ben wel overtuigd dat ik Stromer wil overigens.
15 km enkele reis? Weet je zeker dat je dan een speed pedelec wilt en niet gewoon voort kan met een 25 km/u model.

Nee, het gaat inderdaad niet zo snel maar het scheelt je wel veel qua:
  • Aanschafkosten (een sp is veel duurder)
  • Verzkering
  • Helmplicht
  • Kenteken

• Vlassie1980
  • Nu online
utbone schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:47:
[...]

Als je op je normale fiets al minimaal 25 fietst, dan is een elektrische fiets die 25km/p/u haalt echt een domper. Daarvoor heb ik gekozen voor een SP. Winst is een kleine 20 minuten op een ritje van 15km. Te verwaarlozen misschien, maar de winst zit in de ervaring! Lekker hard :)
Mjah, die ervaring lekker hard went ook vanzelf helaas :)

Heb nu een leenfiets omdat mijn Speed Pedelec nog steeds bij de fm staat voor het herstellen van valschade.
Die leenfiets is een standaard ebike van Gazelle met Impulse motor. Dan is het inderdaad wel even afkicken qua snelheid.

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:43
Gisteren mijn eerste keer op een speed pedelec gezeten. 17km tegen de wind in. Ik heb heel soms de 44km/h aan kunnen tikken maar reed over het algemeen ongeveer 30km/h. Dat was nog aardig werken ook. Wat mij het meeste opviel, en dat is misschien wat knullig, is dat de claxon asociaal hard en fel is. Meerdere fietsers die je echt omhoog ziet schrikken. Daar mogen ze best wel wat aan doen. De hooroverhalen over hoe eng het is en dat het gevaarlijk is en dat je onderuit gaat omdat je zo hard gaat leken mij wat overdreven. Ik reed nu alleen op het fietspad (woon in Gelderland en daar mag dat) maar volgens mij ben je er zelf bij hoe hard je op de rotonde af komt rijden. Gewoon optijd afremmen en je bent oké.

Voor de rest ga ik het de komende dagen merken hoe het is.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Nivve
  • Niet online
Overigens kan je het nooit goed doen. Ene keer is het te zacht en gaan ze niet aan de kant. Andere keer is het te hard en ben je een "idioot" of schrikken ze zich laveloos.
Maar inderdaad, claxon voornamelijk handig tussen auto's en (harde) bel voor fietsers.

Overigens zou een claxon die piepende remmen nadoet perfect zijn. Ik wordt altijd piekfijn gehoord na een regenbui :+

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

+ Geen officiele rijbaanplicht
+ Minder accuslijtage (in theorie)

• Jovatov
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 11:36
Ik navigeer weleens met Google Maps en bluetooth oortjes in.

Visuele indicaties navigeert wel makkelijker, maar voor de paar keer per jaar dat ik het zo doe voldoet het prima.

Mocht ik toch twijfelen over of ik nog op de goede weg zit dan kan ik altijd nog stoppen en het even op mijn telefoon checken.

• el flaco
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08-07 17:55
BertV schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:51:
[...]

Ik doe 8000km in een 1/2 jaar, dus dan klopt het wel.

Dat Riese & Muller die dingen nog laat monteren dan?
De stap naar Rohloff was mij te groot; 1200,- extra. ;(

De fiets kostte al 6500,-... lease, maar dan nog, het maandbedrag is al "stads-auto".
(Die heb ik al :P )

edit: de fietsenmaker zit met zijn handen in het haar. Hij krijgt de trapfrequentie niet omlaag. Ik denk dat ik de fiets moet inleveren bij de leasemaatschappij.
Je snijdt het probleem goed aan. Je betaalt (of je baas) een godsvermogen in de loop van de tijd, dan wil je gewoon dit soort problemen niet. Ook kun je als fietsenmaker na bijvoorbeeld 2,5 jaar niet zeggen de garantie is verlopen, dat kun je doen bij een Lidl fiets, maar niet als een klant 5k of meer neertelt. Dan mag je ook verwachten dat het jarenlang meegaat. En niet onaardig bedoeld, maar een ketting vervangen of een band vervangen dat kunnen fietsenmakers prima, elektronica is helaas een ander verhaal...

• Ko de Boswachter
Het zal wel aan mij liggen maar ik snap de behoefte aan een versnellingsnaaf met meer dan 2 of 3 versnellingen op een elektrische fiets niet. Van de 9 versnellingen gebruik ik er precies 2; de zwaarste als ik geen tegenwind heb en de op een na zwaarste als dat wel het geval is. Mijn ideale speed pedelec zou zelfs een naaf met slechts 1 versnelling hebben en een Gates riem om de slijtage die je bij een ketting nog hebt, tegen te gaan. Helaas is er nog geen fabrikant op dat idee gekomen...
Ik heb een Rohloff naaf op mijn vakantiefiets maar ik zou me met de 14 versnellingen geen raad weten op mijn SP.

• Jfwiet
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 04:00
1 maart begin ik bij een nieuwe werkgever en van de buurman een Riese Muller Charger HS mogen overnemen. Heb er zin in, meest logische route is 95% fietspad met brommer toestemming. Dus ik voorzie niet teveel problemen met tussen het drukke verkeer te zijn. Voor het eerst in zeker 8 jaar op de fiets naar het werk.

Ben nu aan het kijken naar accessoires voor op en om de fiets. Iemand een suggestie voor high-end regenkleding en een fietstas die blijft hangen met 40km/u en nog een beetje zakelijk over komt?

• bjp
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11:57
Dag allemaal,

ik ga wss voor de Stromer ST1.

Alvast dank U voor alle advies.

Mvg

• Ko de Boswachter
Vlassie1980 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:31:
Mooie video over de MTB Cycletech Code
Kijk, dat gaat erop lijken: een door een riem aangedreven achterwielmotor met een versnellingsbak die geen rendementsverlies oplevert. Het aantal versnellingen is wel weer wat overdreven maar je hoeft ze natuurlijk niet allemaal te gebruiken. Alleen die prijs... Daarvoor zou ik wellicht toch doorsparen voor een ST3.
Pagina: 1 2

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True