Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:36
Bosch komt met een nieuwe motor in het achterwiel.

Afbeeldingslocatie: https://d2rj6cu2ik1biv.cloudfront.net/193c804a-a673-47bd-b09b-11baf4822a17/049bfbab-1534-41ac-9377-8960ec146e4a/dfc08ad4-8a37-4667-9c35-c6c3c04d8dba/thumbnails/0b6fb3a9-da52-4eed-8b61-dee6bb709a9c.jpg?w=1200&webp=1

Nog niet krachtig genoeg denk ik voor Speed Pedelecs maar misschien zien ze er wel wat in.https://www.bikeradar.com/news/2026-bosch-hub-line-motor

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:37
Vlassie1980 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:12:

[Afbeelding]

Nog niet krachtig genoeg denk ik voor Speed Pedelecs maar misschien zien ze er wel wat in.https://www.bikeradar.com/news/2026-bosch-hub-line-motor
Vooral voor hippe stadsfietsen dus. Mijn SP is wel hip maar geen stads-fiets. :-)

Interessante ontwikkeling wel. Ben benieuwd of deze motoren dezelfde prettige rijervaring leveren als middenmotoren.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15
Ondersteuning heel erg aan-uit-aan-uit na over hobbel rijden op Klever X Speed.

Gekeken..

:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6WvYLYhGcMsNYEUSNnXWnWfO1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qNv6iiwtWFjtY8hUBBhccQe.jpg?f=fotoalbum_large

• wmeester
FitTiv schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:05:
Ondersteuning heel erg aan-uit-aan-uit na over hobbel rijden op Klever X Speed.

Gekeken..

:(

[Afbeelding]
Je mist een onderdeel! Even terug en zoeken. Met cyaanacrylaat erop en gaan.

• FitTiv
Ik heb een nieuwe besteld :) op die 27km weet ik niet meer waar het was...

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:45
Vlassie1980 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:12:

[Afbeelding]

1 ding mis ik wel van het Bosch systeem, de app en het display. Dat is stukken beter dan bij Stromer. Ik had connectiviteit met Komoot en elke rit werd opgeslagen. Ik hoop dat Stromer ook nog eens iets met hun displays doet, dit vind ik functioneel maar best karig.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:16

PinusRigida

I put the p in pool.

OogvanHorus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:47:
[...]

1 ding mis ik wel van het Bosch systeem, de app en het display. Dat is stukken beter dan bij Stromer. Ik had connectiviteit met Komoot en elke rit werd opgeslagen. Ik hoop dat Stromer ook nog eens iets met hun displays doet, dit vind ik functioneel maar best karig.
Is idd. een leuk systeem, ik heb Komoot ook gekoppeld maar nog niet echt gebruikt, wat ik wel constant gebruik is de navigatie via de Flow app, werkt goed. (Gazelle Eclipse Speed)...

...waar ik minder van geniet nu is het weer...

Serieus mispakt, is hier nu zelfs voor elektrisch fietsen onmenselijk heet... ja, goed voor 2x 10km ofzo, maar niet voor 2x 37km.

In Oost-Vlaanderen vandaag t.e.m. zaterdag temperaturen tussen 35°C en 39°C zonder een zuchtje wind! Momenteel is het 35°C (in schaduw)

...morgen toch maar met de wagen met airco.

[ Voor 20% gewijzigd door PinusRigida op 24-06-2026 13:57 ]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Sorry voor dubbelpost, ik tracht het te vermijden maar vermits ik deze vraag eerder algemeen wil stellen i.p.v. aan een specifiek iemand, moet het maar.

...ik heb Komoot nog niet gebruikt maar twijfel wel om de betaalde versie te gebruiken.

Waarom: omdat ik al een Flow+ abbo betaal van de Bosch Flow app, hierdoor heb ik ook navigatie via de Flow -app...

...wat is de meerwaarde van navigatie van de Komoot app dan eigenlijk? is het de moeite waard om hier ook alweer voor te gaan betalen of niet?

Mij gaat het niet zo om plezierritjes maar eerder leuke (lees: verkeersarme, maar toch min-of-meer directe) routes te vinden naar en van het werk, dat lukt min-of-meer-prima (maar kan beter) met de Flow app dus wat doet Komoot meer/beter, heeft iemand daar advies over?

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 24-06-2026 13:28 ]

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-07 20:28
Pazo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:01:
Mijn Stromer ST1X uit 2018 begint aan zijn eind te komen, en zit te twijfelen wat ik ga doen.
Het was een tweede hands, en de vorige eigenaar heeft er wel wat mee gerommeld ben ik gaandeweg achter gekomen. Toch best was jaartjes plezier van gehad. Maar heb nu toch wel een opstapeling van irritaties:

* Accu heeft zijn beste tijd wel gehad. Rij er ca 25-30km mee en dan alweer opladen. Is volgens mij (door vorige eigenaar) al een keer gereviseerd
* Versnellingen werken slecht / slaan vaak over. Gebruik eigenlijk nog 2 max 3 versnellingen, want de rest ratelt / slaat over en als ik pech heb schiet zelfs de ketting eraf. Mogelijk versleten tandwielen (als zie ik het niet echt)?
* Het ergste / gevaarlijkste: soms slaat de fiets in een storing / foutmelding, dan valt dus alles weg. Moet ik 'm uitzetten en weer starten en dan gaat ie weer. Niet fijn als je op de weg tussen de auto's zit. Totaal niet te achterhalen waarom, gebeurt totaal random, maar inmiddels wel bijna 1x per week. Ik fiets een betaald stuk nu steeds vaker op het fietspad omdat ik het niet meer vertrouw. Ook de vraag wat de fout dan is (staat er niet, scherm zegt enkel dat er een fout is), is dat uit te lezen door een fietsenmaker?
* Nog wat kleine dingen: band aardig versleten, moet een nieuwe op. Claxon is ermee opgehouden, dus moet ook wat nieuws in.

Zit nu te twijfelen wat te doen. Ik rij geen grote afstanden (woon-werk is ca 7km enkele reis) maar vind de snelheid dan wel weer lekker. Heb eigenlijk 3 keuzes:
1) Via de fietsenmaker er een x-aantal honderd euro tegenaan gooien in de hoop de fiets weer goed te krijgen en er nog een aantal jaren van te kunnen genieten;
2) Deze fiets opgeven en voor een nieuwe / tweede hands SP te gaan, wat natuurlijk vele malen meer kost;
3) Gezien de 7km, geen SP meer nemen maar een goede / tweede hands 'gewone' elektrische fiets.

Wat zouden jullie doen?
Ligt eraan wat je wilt. Vorig jaar heeft mijn CR246 zichzelf, mijn controller en mijn accu opgeblazen. Mijn ST2 uit 2015 stond toen op 33000km, ik heb een accu via marktplaats gekocht met 99% SOH (vandaag toevallig gekeken omdat ik hem op kantoor heb opgeladen bij de airco) - ding is dus ergens uit 2021.

Heb 1500 in mijn fiets geinvesteerd. Maar ik heb hem zelf dusdanig netjes gehouden dat dit het waard is. Goedkoper dan een nieuwe ST3 kopen voor mij. (1e gen ST2 met 26 inch wielen is de voorganger van de ST3, de ST2 belt is minder sterk)

Nu inmiddels bijna 40.000km. Ik rijd er ook altijd mee door pekel en alles. Bij pekel en nat neem ik altijd de fiets af met een microvezeldoekje na de rit. Bewerkelijk, maar wel de reden dat ik alle originele wiellagers nog heb. Met een 2015 model is dat best uniek :)

Als je fiets nog in goede staat is, is ie prima een nieuwe/refurb accu waard. Mijn fiets was door dit euvel bijna niks meer waard. Door die nieuwe controller (was nog nooit stuk gegaan) en 99% SOH frisse BQ983 is hij weer als nieuw. :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:51
assje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:07:
Ik kan me sinds gisteren ook melden in dit topic als eigenaar van een Pedelec:
[Afbeelding]

We hadden een private lease elektrische Citigo waarvan de lease af liep. We hadden die over kunnen nemen maar nu de kinderen iets ouder zijn (5&8) wil ik het weer met één auto gaan doen. Mijn werk is op 17km enkele reis, mijn vrouw op 2km :9 Maar, om wanneer nodig de auto thuis te kunnen laten noodzakelijk dat ik ook op de fiets naar het werk kan.

Ik wil niet douchen op het werk dus een elektrische fiets noodzakelijk. Tegen de 25km/u aantrappen vind ik geen optie dus de overweging ging tussen opvoeren of een pedelec. Best lang over nagedacht maar nu uiteindelijk toch maar voor een pedelec gegaan. Keuze is voor een Bosch systeem zodat ik bij de lokale fietsenmaker (op loopafstand) terecht kan en een belt voor onderhoudsvriendelijkheid.

Het is een Gazelle Ultimate speed C380 HMB geworden met 2x 500Wh accu. Fiets heeft al 23kkm gelopen maar 4300km geleden zijn de accu's/motor/crank/remschijven/blokken vervangen en 2500km geleden de riem/banden. Eigenlijk blijft vooral de Enviolo naaf over waar al serieus kilometers op staan.

Gekocht voor €1.800 inclusief set waterdichte fietstassen en goede helm met vizier. Ik heb alle facturen/bonnen erbij; eerste eigenaar heeft €585/jaar (€0,12/km) betaalt aan onderhoud en daar zit dan nog een motor in die onder coulance vervangen is.

Ik heb een inschatting gedaan voor de kosten van pedelec en dat laat zien wat hier in het topic ook al wel benoemd wordt; een pedelec rijden is duur:
[Afbeelding]

Op basis van deze schattingen (onderhoudskosten/km gelijk aan 1e eigenaar) is een marginale kilometer op de pedelec 2x duurder dan een marginale kilomter met de elektrische auto. Iedere dag dat ik de auto laat staan om op de fiets te gaan kost dus inprincipe geld in plaats van dat het bespaart 8)7 Over paar jaar als salderen verdwijnt en mijn vaste contract eindigt zullen de energiekosten iets meer mee gaan wegen in voordeel van pedelec.
(calculatie hierboven is verus 2e auto die we niet meer hebben, marginale kosten van de elektrische auto die we nog wel hebben zijn niet veel hoger).

Maar; de echte casus is natuurlijk dat we een 2e auto uitsparen. Zelfs dat verschil is nog vrij klein als je het verschil in flexibiliteit en bruikbaarheid (met kinderen) meerekent. Het moet dus echt een beetje uit principe, milieu/gezondheidsoverwegingen komen.

We gaan zien hoe ik daar tegenaan kijk tegen de tijd dat het regent of winter wordt :> Vanmorgen voor het eerst op de fiets; lukt goed in een half uur. 85% van de rit is rechtdoor over bromfietspad, 4% 30km weg en 11% die ik illegaal over fietspad ga.
Afgelopen jaar voor mezelf bewezen dat ik 100% ga pedeleccen, mezelf dus maar getrakteerd op een upgrade:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frNqB92Y-BrHY232iU31ywMl-zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9zUWkv0pPXkYc2tbHhh986z.jpg?f=fotoalbum_large
Een Riese & Müller Supercharger GT rohloff uit 2022. Heeft al wel 18kkm op de klok staan maar de motor is net vervangen. In tegenstelling tot mijn oude Enviolo moet deze versnellingsnaaf prima lang mee kunnen. De accu's heb ik lang niet de volledige capaciteit van nodig dus degradatie geen probleem; als ze maar blijven werken.

Ik las overal altijd al lovende verhalen over de Rohloff maar het is inderdaad echt een extreem verschil. Ook zonder ondersteuning fiets deze fiets gewoon lekker; vooral met de kinderen naar school brengen op laag verzet is het verschil extreem. Ook de zithouding is voor mijn vrij sportieve fietssteil een enorme verbetering.

Het is ook bijna 3x zoveel geld maar het is ook wel echt meer fiets, blij mee :)

En, ik vind het ook wel echt heel leuk dat ik nu statestiekjes kan volgen; eerste ritje vanmorgen naar het werk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkiD6BH7s__TyTDizwLcSfTuBMg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nOeEy21AMgIn9sZ22OmM95zh.jpg?f=user_large

Mijn Gazelle staat op marktplaats, als die weg is zal ik de balans eens opmaken van TCO actuals versus verwachtingen uit bovenstaande post.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Vlassie1980
assje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Afgelopen jaar voor mezelf bewezen dat ik 100% ga pedeleccen, mezelf dus maar getrakteerd op een upgrade:
[Afbeelding]
Een Riese & Müller Supercharger GT rohloff uit 2022. Heeft al wel 18kkm op de klok staan maar de motor is net vervangen. In tegenstelling tot mijn oude Enviolo moet deze versnellingsnaaf prima lang mee kunnen. De accu's heb ik lang niet de volledige capaciteit van nodig dus degradatie geen probleem; als ze maar blijven werken.

Ik las overal altijd al lovende verhalen over de Rohloff maar het is inderdaad echt een extreem verschil. Ook zonder ondersteuning fiets deze fiets gewoon lekker; vooral met de kinderen naar school brengen op laag verzet is het verschil extreem. Ook de zithouding is voor mijn vrij sportieve fietssteil een enorme verbetering.

Het is ook bijna 3x zoveel geld maar het is ook wel echt meer fiets, blij mee :)

En, ik vind het ook wel echt heel leuk dat ik nu statestiekjes kan volgen; eerste ritje vanmorgen:
[Afbeelding]

Mijn Gazelle staat op marktplaats, als die weg is zal ik de balans eens opmaken van TCO actuals versus verwachtingen uit bovenstaande post.
Altijd al een mooie fiets gevonden zo'n Supercharger ondanks dat het een fiets met middenmotor is. Merk je met deze R&M trouwens ook dat de Bosch middenmotor krachtiger is als die van de Gazelle?

• assje
Vlassie1980 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:16:
Altijd al een mooie fiets gevonden zo'n Supercharger ondanks dat het een fiets met middenmotor is. Merk je met deze R&M trouwens ook dat de Bosch middenmotor krachtiger is als die van de Gazelle?
Motor is hetzelfde (geloof ik), vermogen sowieso hetzelfde. kracht van de motor is in normale omstandigheden voor mij ook helemaal niet zo relevant. De voornaamste reden voor wat lagere snelheid is dat Bosch bij 43km/u de ondersteuning begint terug te schroeven en bij 45km/u echt 0 is. Bij gemiddelde omstandigheden fiets ik net boven die 43km/u en gebruik ik dus niet het volledige vermogen van de motor.

Als Bosch iets minder aggresief zou zijn met dat afbouwen, bijvoorbeeld afbouwen tussen 45-48km/u zoals sommige andere pedelecs zouden doen dan zou op de weg fietsen voor mij al beter haalbaar zijn. Alleen met extreme tegenwind gebeurt het eens dat het echt stopt bij 35km/u (en dan zou meer vermogen dus helpen).

Mijn snelheid lag vanmorgen wel iets hoger dan met de gazelle maar vooralsnog ga ik er vanuit dat dit komt door afwijking op de teller (die was bij de gazelle 0). Ik zal het eens valideren t.o.v. GPS.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 29-06-2026 11:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Derde week m'n Gazelle Eclipse Speed effectief in gebruik, (heb de fiets al langer, maar met de hittegolf de vorige 2 weken heb ik hem maar 1x gebruikt) en een paar dingen...

- fietsen is top

...maar ga toch m'n routine wat moeten evalueren, ik verlies nu toch wel tijd vanaf dat ik op m'n bestemming ben toegekomen, met het douchen en omkleden.

Ik heb de luxe dat ik het kàn op het werk, en ik vind het ook nodig; ik zweet snel en ik werk écht niet graag in m'n bezwete kledij, omgekeerd fiets ik ook niet graag in m'n werk-kledij, enfin, toch niet in een lange broek, niet voor de afstand die ik moet.

Ik heb nu vanochtend tegen een gemiddelde van 33km/u gereden (over 37,7 Km) en het voelde aan als een gemiddelde inspanning, op dat gebied ideaal vind ik... maar ik besef toch dat ik een klerenwissel nodig heb.

Als ik rustiger fiets kan ik onbezweet toekomen... maar dan doe ik er te lang over...

Ik weet niet goed of het iets is waaraan ik zal moeten wennen (de klerenwissel 's ochtends en 's avonds) of het iets is waaraan ik iets kan doen... (mezelf verplichten niet te zweten werkt niet ;) )

Hoe gaan jullie hiermee om, tips 'n tricks, bepaalde fietskledij die jullie adviseren voor bepaalde seizoenen die bvb. beter zweet absorberen, of zo geventileerd zijn dat ze het zweten tegengaan?

• gerardip
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:26
Herkenbaar inderdaad. Ik zweet inderdaad ook snel daarom ga ik zoals met dit weer volledig in wielrenkleding naar werk. Voordeel is ook dat je je niet hoeft te in te houden als je iets meer inspanning wilt leveren. :D

Op een gegeven moment zit de kledingwissel zo in je routine dat je in een paar minuten omgekleed ben :)

Ik zou vooral bijvoorbeeld bij Declathon kijken voor wat fietskleding. En dan bijvoorbeeld een baselayer en daarover een fietsshirt.

• OogvanHorus
Helemaal mee eens, dat is eigenlijk het enige nadeel voor mij aan het gerbuik van een Speed-Pedelec. Sommige ritjes kan ik niet maken vannwege kleding en niet de mogelijkheid om snel om te kunnen kleden of te kunnen douchen Vaak kan ik me douchen op mijn werk en ga ik in vrijetijdskleding op de fiets en kleed me na het douchen om.

Ik weet ook niet heel goed hoe ik het zou kunnen voorkomen, ik fiets soms met mijn jas meer open voor doorstroming van de wind maar helemaal voorkomen kan ik het niet.

Als ik hier geen last van zou hebben zou ik paraktisch alles op de fiets kunnen doen. Nu gebruik ik de auto nog wel eens.

• Vlassie1980
Al jarenlang een speed pedelec in gebruik en nog nooit last gehad van zweten, tenzij het echt boven de 30 graden is maar dan heb ik dat probleem alleen als ik thuis kom. Hebben jullie allemaal een middenmotor waardoor je meer kracht moet zetten ofzo?

• FitTiv
Vlassie1980 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:20:
Al jarenlang een speed pedelec in gebruik en nog nooit last gehad van zweten, tenzij het echt boven de 30 graden is maar dan heb ik dat probleem alleen als ik thuis kom. Hebben jullie allemaal een middenmotor waardoor je meer kracht moet zetten ofzo?
Ja inderdaad met een achterwiel motor zou ik ook nooit zweten
/s

Verschillende mensen Vlassie...sommigen zwten meer dan anderen. ;)

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:07
Ter info: ik heb mijn klever accu's laten testen. Beiden 1200Wh accu (27Ah 44V) uit 2021 met ruim 300 laadcycli. De ene accu scoort 98% en de andere 97%

Kortom: nog hartstikke goed

• multikoe
  • Laatst online: 21:07
PinusRigida schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:18:
Hoe gaan jullie hiermee om, tips 'n tricks, bepaalde fietskledij die jullie adviseren voor bepaalde seizoenen die bvb. beter zweet absorberen, of zo geventileerd zijn dat ze het zweten tegengaan?
Mijn rit is 30 km en ik trap heel stevig door. Ik beschouw de rit als een cardio-workout en ik kom daarom ook meestal nat van het zweet aan. Ik draag altijd sportkleding. Ik heb het geluk dat ik op kantoor kan douchen en sterker nog: in de kleedkamer staan twee droogkasten waar kleding (en handdoeken) binnen een paar uur zijn drooggeblazen _/-\o_ Als ik thuis kom idem: ik douche even snel en trek schone kleding aan. Mijn natte kleding hang ik uit en als het even kan trek ik die de volgende dag droog weer aan.

• multikoe
Misschien hangt het af van andere factoren :) Ik heb mijn Stromer in stand 2 (van 3) en ik trap flink door om tegen de 45 km/h te rijden. Mijn doel met het fietsen is mijn conditie te verbeteren en af te vallen (beide gaan goed!), niet om uitgerust op kantoor te verschijnen.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

FitTiv schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:46:
[...]

Ja inderdaad met een achterwiel motor zou ik ook nooit zweten
/s

Verschillende mensen Vlassie...sommigen zwten meer dan anderen. ;)
Dit dus.

Ik zweet al als ik nog maar aan inspanning dénk. :+

Nee maar, alle gekheid op een stokje, ik zweet wel vrij snel, altijd gehad, ook toen ik nog veel sportiever was dan nu.

Iets anders...

M'n rit vanochtend was ...ehm... interessant...

Ik heb nu in totaal 290km er op zitten met deze fiets... vanochtend had ik al m'n eerste platte band... Zitten van die Schwalbe Marathon Efficiency banden op...

Ter info aan allen die het interesseert: die gaan plat van een nietje... jawel, één stom nietje. Puncture-proof rating is 42% maar als het al van één stom nietje in het loopvlak plat gaat, lijkt me die 42% nogal optimistisch. :|

Is natuurlijk pech hebben...

Banden zijn nog zo goed als nieuw dus voorlopig nog maar op laten maar wanneer het tijd is, toch 's aan FM vragen om ze te vervangen door een setje Marathon Plus. Die hebben dan wat meer rolweerstand maar dat heb ik er wel voor over voor de peace of mind...

Nu gewoon hopen dat de volgende keer wat langer dan 290km duurt.

• assje
PinusRigida schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:18:
Vanaf buitentemperatuur 10-12+ graden fiets ik in korte broek en shirtje; op het werk wissel ik naar mijn werkkleding. Heb standaard op mijn werk extra set sokken/ondergoed liggen voor als ik eens nat regen :P Als het erg warm is op de heenweg en ik erg gezweet heb wil ik ook wel eens sokken/ondergoed wisselen bij aankomst.

Douchen doe ik nooit, kan wel bij mij op het werk maar vind ik teveel moeite en niet nodig. Met iedere dag schone kleren ga ik op deze manier niet stinken. Mijn overhemden kan ik alsnog rustig 5+ x dragen, ondershirtje doe ik altijd maar één dag.

• assje
Ja je kan ook een elektrische scooter kopen dan ga je zeker niet zweten :9
Voorbeeld van een fanatieke rit deze week, gemiddeld zelf 282W geleverd half uur lang; ik kan je garanderen dat je dan gaat zweten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZJUMfVJPR2UwOLdb8DC2qaVRvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pdyuv612ztKu91ALFjqYfym6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan ook de ondersteuning maximaal zetten en 100W zelf meetrappen; ben ik 3 minuten later op het werk zonder zweet. Maar; waarom dan uberhaubt nog een pedelec waarop je de trappers rond moet draaien?

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 02-07-2026 12:10 ]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

assje schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:49:
[...]

Vanaf buitentemperatuur 10-12+ graden fiets ik in korte broek en shirtje; op het werk wissel ik naar mijn werkkleding. Heb standaard op mijn werk extra set sokken/ondergoed liggen voor als ik eens nat regen :P Als het erg warm is op de heenweg en ik erg gezweet heb wil ik ook wel eens sokken/ondergoed wisselen bij aankomst.

Douchen doe ik nooit, kan wel bij mij op het werk maar vind ik teveel moeite en niet nodig. Met iedere dag schone kleren ga ik op deze manier niet stinken. Mijn overhemden kan ik alsnog rustig 5+ x dragen, ondershirtje doe ik altijd maar één dag.
ja, doe het nu ook zo, maar dan mét douchen. op het werk heb ik in m'n lockertje verse sokken en ondergoed liggen en een handdoekje en douchegel en deo. m'n bezwete short en T-shirt hang ik in de droogruimte en m'n "nette" kleren van die dag heb ik mee in m'n fietstas...

Ik vind het wel wat gedoe maar goed, ik zal er moeten aan wennen.

Het fietsen zélf is het wel waard vind ik, behalve dan uitzonderlijk zoals vanochtend met die platte band maar ik ga ervan uit dat dit gewoon pech was en het niet iets is dat ik vaak zal hebben... (hoop ik toch :$ )

• assje
assje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:08:
En verkocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVhFmrC2RoRI9RxE7ZxnTVDntEc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CU9Xmx05N7zZJYT1H7ySAH6c.jpg?f=user_large
Onderhoud wat lager uitgevallen dan inschatting; 2x lekke band en 2x versnellingskabel; verder geen beurten of grote zaken. Afschrijving redelijk in lijn met pessimistische inschatting, gecompenseerd door geen onderhoud.

Goedkoper dan een auto maar pedelec blijft een dure fiets. Aanschaf van de nieuwe fiets is ongeveer het dubbele dus ga ook uit van dubbele afschrijving. Hoop dat ik met deze fiets gewoon 5 jaar vooruit kan dan gaat het allemaal meevallen.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Wat betalen jullie voor jullie fietsverzekering?

Ik betaal 23,50 Euro/maand... All-in, dus pechverhelping 24/7 BeNeLux, diefstal, schade,...

Ik weet niet of dit veel is of weinig (weet ook niet of er een verschil is NL t.o.v. BE), ik vergelijk het met m'n motorverzekering, dat was een full omnium @ 90 euro/maand...

...maar ik heb het gevoel dat 23,50 euro/maand voor een fiets nogal veel is, of vergis ik me?
edit:
heb nog niet de gewoonte maar bij deze, wat ChatGPT me vertelt: Voor een standaard speed pedelec verzekering (Burgerlijke Aansprakelijkheid) betaalt u in België gemiddeld € 10 tot € 20 per maand. Kiest u voor een uitgebreide omniumverzekering (inclusief diefstal en materiële schade), dan liggen de kosten doorgaans tussen de € 25 en € 45 per maand, afhankelijk van de aankoopprijs van uw fiets.
...dus valt blijkbaar nog wel mee...

[ Voor 36% gewijzigd door PinusRigida op 03-07-2026 10:01 ]

• Vlassie1980
kjiratsiekoedel schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:31:
Ter info: ik heb mijn klever accu's laten testen. Beiden 1200Wh accu (27Ah 44V) uit 2021 met ruim 300 laadcycli. De ene accu scoort 98% en de andere 97%

Kortom: nog hartstikke goed
Ik heb de mijne nog niet laten testen, heb ook een 1200Wh accu en de fiets is van 9-2022. Moet zeggen dat ik niet echt veel afname in actieradius merk. Enkele rit is 25km en op kantoor nog meestal rond de 50% over. In de winter is dit vaak wel 40%. Ik hoop dat die accu nog lang zo goed blijft functioneren, fiets begint verder wel wat gebruikerssporen en dingetjes te krijgen maar zolang die accu en de motor het nog goed doen gaat hij zeker nog niet weg.

• FitTiv
PinusRigida schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:57:

Ik betaal 23,50 Euro/maand... All-in, dus pechverhelping 24/7 BeNeLux, diefstal, schade,...

Ik weet niet of dit veel is of weinig (weet ook niet of er een verschil is NL t.o.v. BE), ik vergelijk het met m'n motorverzekering, dat was een full omnium @ 90 euro/maand...

...maar ik heb het gevoel dat 23,50 euro/maand voor een fiets nogal veel is, of vergis ik me?
edit:
heb nog niet de gewoonte maar bij deze, wat ChatGPT me vertelt: Voor een standaard speed pedelec verzekering (Burgerlijke Aansprakelijkheid) betaalt u in België gemiddeld € 10 tot € 20 per maand. Kiest u voor een uitgebreide omniumverzekering (inclusief diefstal en materiële schade), dan liggen de kosten doorgaans tussen de € 25 en € 45 per maand, afhankelijk van de aankoopprijs van uw fiets.
10tje in de maand WA.
Mooi klaar mee, 19 schadevrije jaren op de motor, maar die mag ik natuurlijk niet inzetten.... gedoe. :O

• OogvanHorus
PinusRigida schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:57:

edit:
Ik betaal 33 euro per maand bij Unive. Allrisk.

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:08
Ik zit op 28 euro per maand bij Enra, allrisk.

• wmeester
Hier 85 euro. Per jaar. Alleen WA. Ik heb 1 jaar All risk gehad (toen was ie nieuw) maar onder het motto 'verzeker alleen dingen die je niet kunt betalen' na 1 jaar terug naar WA.

Het eerste jaar kostte 18 euro per maand.

• assje
wmeester schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:06:
Hier 85 euro. Per jaar. Alleen WA. Ik heb 1 jaar All risk gehad (toen was ie nieuw) maar onder het motto 'verzeker alleen dingen die je niet kunt betalen' na 1 jaar terug naar WA.
Hier hetzelfde. Jij hebt al wat schadevrije jaren denk ik? Eerste jaar WA was voor mij €10,xx/maand, nu €7,xx/maand.

Ik dacht dat mijn 18SVJ van mijn auto wel mee zouden tellen maar dat was dus een tegenvaller :9

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 04-07-2026 08:52 ]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:28

Gerco-M

mijn tornado res.

assje schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:48:
[...]

Hier hetzelfde. Jij hebt al wat schadevrije jaren denk ik? Eerste jaar WA was voor mij €10,xx/maand, nu €7,xx/maand.

Ik dacht dat mijn 18SVJ van mijn auto wel mee zouden tellen maar dat was dus een tegenvaller :9
En dat is op zich heel logisch.

Ik had ongeveer 20 jaar schadevrij met de auto en ging toen op een speed pedelec, in het verkeer tussen de auto’s. Zat een keer te dicht achter een auto die plotseling hard remde en ik ging onderuit en had veel schade. (En pijn) Was gelukkig wel goed verzekerd bij Enra en allemaal weer goed gekomen. Kwa verzekeringspremie betaal ik E33 per maand.

Het blijkf toch dat fietsen op een speed pedelec helemaal niet vergelijkbaar is met autorijden.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• wmeester
assje schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:48:
[...]

Ik kan geen svj opgaaf vinden in de polis. Dus dit zal gewoon de premie zijn op basis van leeftijd, prijs vd fiets ea gegevens. Ik vind het prima zo. Met auto heb ik wel 20+ schadevrije jaren maar daar vragen ze niet om.

• assje
Gerco-M schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:50:
Het blijkf toch dat fietsen op een speed pedelec helemaal niet vergelijkbaar is met autorijden.
Maar voor een motorverzekering tellen die SVJ dan weer wel mee, dat ia dan weer niet persé logisch.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:33

bjp

hier 242.7€ per jaar, dus ongeveer 20 de maand. jaren schadevrij telt hier niet mee, maar diefstal is denk ik het grootste risico.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Gerco-M schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:50:
[...]

Wat mij vooral tegenvalt (maar die ervaring had ik al eerder op een gewone fiets), is dat je minder gezien wordt, zelfs àls je je best doet om zichtbaar te zijn. Ik reed vroeger zonder uitzondering met een fluo-gele helm, en had nog steeds relatief veel situaties waar ik in gevaar was, vooral wanneer wagens een afslag namen zonder uit te kijken, en een paar keer zelfs aangereden geweest op die manier. Ergste geval was m'n fiets total-loss en ik had overal schrammen van een paar meter over asfalt te schuiven, toen een wagen vanuit een zijstraatje me gewoon opchepte omdat ie blijkbaar geen fietser verwacht had... op een rood gekleurd fietspad... :X

Het verschil toen ik op m'n motor zat was dag-en-nacht. Niet 1x de motor neergelegd en ja, ook wel een paar close-calls gehad maar veel minder dan met de fiets. Ik denk dat het mede is omdat je op een motor sowieso deel uit maakt van het verkeer (ja, dat doe je op een fiets uiteraard ook, maar je rijdt niet altijd in hun zicht en wanneer je dat wel plots doet -zoals op een SP- dan verwachten ze het niet).

Letterlijk mijn eerste rit met mijn SP moest ik al hard in de remmen voor een bestelwagen die samen met mij een rond punt zonder fietspad maar met suggestiestrook opreed en (bewust/onbewust?) op het te smalle rond punt besliste me in te halen om in één beweging z'n afslag naar rechts te nemen. |:(

Levensgevaarlijk en ik vraag me steeds af: doen ze het bewust of hebben ze me gewoon niet gezien?

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:08
Vraag aan mede Stromers: kun je in de Omni app meer uitgebreide statistieken zien over de ritten?

Waar staat het vermogen rechts beneden in het overzicht voor, is dat wat ik heb getrapt of wat de fiets heeft geleverd, of samen?

Fiets is top, app tot nu toe erg bare bones..

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:25
zakkenjongen schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:47:
Vraag aan mede Stromers: kun je in de Omni app meer uitgebreide statistieken zien over de ritten?
Nee
Waar staat het vermogen rechts beneden in het overzicht voor, is dat wat ik heb getrapt of wat de fiets heeft geleverd, of samen?
Geleverd door fiets
Fiets is top, app tot nu toe erg bare bones..
Gebruik de app alleen om te zien wanneer hij naar de dealer moet. Je hebt er niks aan.

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-07 11:17
__R__ schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Nee

[...]

Geleverd door fiets

[...]

Gebruik de app alleen om te zien wanneer hij naar de dealer moet. Je hebt er niks aan.
Hoe ontgrendelen jullie de Stromer? Gewoon met een pincode op het scherm, via de app of via Smart Unlock?

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:08
Perzikvrucht schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Hoe ontgrendelen jullie de Stromer? Gewoon met een pincode op het scherm, via de app of via Smart Unlock?
Via de pincode, werkt gewoon goed.

• __R__
procaliber schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:06:
[...]

Via de pincode, werkt gewoon goed.
With stupid. Aan de andere kant mijn nieuwe Unit 1 helm lijkt niet meer te fungeren als derde remlicht en daarmee is de koppeling met de fiets ook schijnbaar overbodig. Dan kan ik weer overstappen naar unlocken met de telefoon want dat werkte wel verdomde goed.

Er mag maar 1 actieve verbinding zijn dus als je je helm wilt koppelen ben je je telefoon kwijt en vice versa.

• bjp

bjp

@PinusRigida gelijkaardige ervaringen - de motor is groter, meer verlicht maar vooral luider. Dat totaal gebrek aan geluid op een SP is ook de reden dat andere fietsers vaak onplezant verrast wordt. Moto's bestaan ook al veel langer, met veel aandacht voor verkeersveiligheid, in opleiding, het zit al meer in het collectief geheugen... Met een SP zie je er (behalve vanachter met die nummerplaat) als een gewone fietser, maar dan een stuk sneller. Auto's schatten vaak mijn snelheid verkeerd in.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• multikoe
__R__ schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:27:

Jij hebt er misschien niets aan. Ik gebruik de app om de status van mijn accu te bekijken als ik op kantoor mijn fiets in de fietsenstalling aan het laden ben. Soms stopt het laden (of trekt iemand de stekker uit het stopcontact) en dan is het wel fijn om te weten hoever hij geladen is.

Daarnaast kun je via de app wat zaken instellen voor standje 2. Dat gebruik je natuurlijk niet zo vaak, maar soms is het handig.

Ik hou de kilometerstand bij en het is wel prettig dat ik dat kan doen achter mijn bureau.

Je kunt ook de SOH van je batterij uitlezen, dat kun je volgens mij nergens anders.

En als laatste: de app laat de locatie zien van je fiets, hoop het nooit nodig te hebben, maar je je mist het pas als je het nodig hebt.

Dus: "je hebt er niks aan" is kennelijk sterk persoonlijk.

Oh, en ik vergeet nog wat: ik vind het vreselijk vervelend om steeds vertikaal naar beneden te moeten kijken op mijn schermpje om afstand, snelheid en tijd af te lezen. Het is dan wel ontzettend handig om je telefoon op je stuur te kunnen bevestiginen en de Live view te gebruiken. Hoewel ik vermoed dat niet veel mensen daar behoefte aan hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door multikoe op 06-07-2026 17:14 ]

• multikoe
PinusRigida schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:28:
[...]

Wat mij vooral tegenvalt (maar die ervaring had ik al eerder op een gewone fiets), is dat je minder gezien wordt, zelfs àls je je best doet om zichtbaar te zijn.
Ik heb veel motor gereden, nu veel SP en daarnaast rij ik ook nog een gewone fiets en een auto. Vergelijking genoeg...

De auto is natuurlijk het meest zichtbaar,en een motor is beter zichtbaar dan een SP. Een motor is breder, je hebt wat meer kleren aan, je helm is groter en de koplamp is groter, dus ja, op de motor zul je wel wat meer opvallen. Maar op de motor heb ik veel situaties meegemaakt waarbij automobilisten mij over het hoofd zagen. Je leert als motorrijder daar rekening mee te houden, dus ik ben gevrijwaard van aanrijdingen.

Het probleem is anticipatie. Iedereen weet wat hij moet verwachten van een fiets, van een motor en een auto. Een SP heeft hier een probleem: het ziet er uit als een fiets en veel automobiilisten (en andere verkeersdeelnemers) zullen de snelheid van een SP verkeerd inschatten én vanwege de rare verkeersregels m.b.t. een SP gedraagt deze zich dus niet altijd voorspelbaar en automobilisten anticiperen soms verkeerd. Dat is althans mijn ervaring en ook op de SP hou ik daar heel erg rekening mee.

Ik voel me daarom op een SP het minst veilig van alle vervoersmiddelen.

• __R__
multikoe schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:12:
[...]

Jij hebt er misschien niets aan.
Klopt! Ieder zijn eigen waarde.

• FitTiv
multikoe schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:12:
[...]
. Soms stopt het laden (of trekt iemand de stekker uit het stopcontact) en dan is het wel fijn om te weten hoever hij geladen is..
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/kg9MADWBwWzY/m94XjG/550x419.jpg?

• bjp

bjp

mijn grootste meerwaarde: unlocken automatisch (maar moet wel vaak terug inloggen bij updates van de app).

tweede: SoH.

derde: niveau 2 instellen occasioneel. Voor langere ritten verlaag ik de max snelheid/optrekken, dan gaat de batterij langer mee.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Even ranten, sorry...

Voor de fun m'n helm opgezocht, weet niet waarom maar ik voelde het in mijn ellebogen dat het ding -voor wat het maar is- belachelijk duur was.

Gaat om deze

...toen ik m'n fiets kocht bij FM, helm en fietstas bijgekocht, niet bij stilgestaan, zo had ik meteen alles en vermits ik toch een nieuwe helm moest (want m'n gewone fietshelm heeft geen SP certificering) dan maar deze genomen. Niet dat er veel keuze was: was enige SP-helm dat FM in stock had...

Ik heb 136 euro voor dat ding betaald, was in mei dit jaar... Is geen slechte helm maar het is zeker niet de eerste fietshelm die ik draag en voor het geld vond ik hem eigenlijk al goedkoop aanvoelen...

Nu zie ik die helm voor nog geen 60 euro online staan... 76 euro winstmarge (56%)

Is dit een dingetje: Fietsmaker die nogal héél grote winstmarge neemt?

Is niet de eerste x dat de fietsmaker "bedenkelijk" doet... tot nu toe was het steeds ok, maar bvb. toen ik vroeg naar een geveerde zadelpen was het ook een heel cirkus.

Ik was de fiets enkele weken voordien gaan testen bij Gazelle, mét geveerde zadelpen, bij Gazelle hebben ze me zelfs productnummer opgeschreven van de zadelpen die in de buis paste, dat ik gewoon kon meenemen naar FM.

Was letterlijk de zadelpen van de Gazelle Ultimate.

Volgens FM was dit "onmogelijk"... en dit, en dat, veel woorden. Toen ik 'm zei dat ik het letterlijk gaan testen was, en ik dit niet gedroomd heb, heeft ie het dan, ietwat gepikeerd, besteld -want niet in stock- met de waarschuwing dat het toch niet ging passen en ik het dan maar moest kopen omdat hij een aparte zadelpen niet verkocht krijgt.

(toen het een week nadien geleverd werd... bleek het zowaar te passen... wie had dat gedacht... :F )

• assje
PinusRigida schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:28:
Levensgevaarlijk en ik vraag me steeds af: doen ze het bewust of hebben ze me gewoon niet gezien?
Ik heb makkelijk praten want mijn rit gaat vrijwel uitsluitend over gescheiden fietspaden. Maar; bij iedere interactie met zowel fietsers als auto's ga ik er per definitie vanuit dat ik niet gezien ben totdat het tegendeel bewezen is. Ik vertraag dus altijd voldoende om te kunnen stoppen. Bij iedere afslag op het fietspad moet ik er ook vanuit gaan dat fietsers zonder enige indicatie op ieder moment af kunnen slaan.

Zou ik er vanuit gaan dat andere mensen uit hun doppen kijken zou ik iedere dag onderuit liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 08-07-2026 17:02 ]

• multikoe
assje schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:01:
[...]

Ik heb makkelijk praten want mijn rit gaat vrijwel uitsluitend over gescheiden fietspaden. Maar; bij iedere interactie met zowel fietsers als auto's ga ik er per definitie vanuit dat ik niet gezien ben totdat het tegendeel bewezen is. Ik vertraag dus altijd voldoende om te kunnen stoppen. Bij iedere afslag op het fietspad moet ik er ook vanuit gaan dat fietsers zonder enige indicatie op ieder moment af kunnen slaan.

Zou ik er vanuit gaan dat andere mensen uit hun doppen kijken zou ik iedere dag onderuit liggen.
Alle motorrijders (ook kwetsbaar) weten: je overleeft alleen door alle andere verkeersdeelnemers als blinde idioten met een kort lontje te zien. Sinds ik op de SP rij hou ik gewoon hetzelfde wereldbeeld aan :)

Dat voorkwam overigens niet dat ik twee weken geleden een enorme klapper maakte toen een scholier op z'n telefoon zat en naar mijn helft van het fietspad uitweek. Die had ik niet zien aankomen....

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

assje schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:01:
[...]

multikoe schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:21:
[...]

Alle motorrijders (ook kwetsbaar) weten: je overleeft alleen door alle andere verkeersdeelnemers als blinde idioten met een kort lontje te zien. Sinds ik op de SP rij hou ik gewoon hetzelfde wereldbeeld aan :)

Dat voorkwam overigens niet dat ik twee weken geleden een enorme klapper maakte toen een scholier op z'n telefoon zat en naar mijn helft van het fietspad uitweek. Die had ik niet zien aankomen....
Ja idd. zo reed ik op motor ook, ik probeer dat nu niet anders te doen... maar het onvoorziene is per definitie onvoorzien...

Ik ging er niet van uit dat iemand zo gek ging zijn om op een rotonde -met 1 rijvak!- te willen inhalen... maar ja... my bad: je kan het zo gek niet bedenken of ze proberen het.

...met de motor neem je op zo'n moment assertiever je plaats in, met de fiets ben je dunner en denken ze er naast te passen...

Met de motor leer je ook op dingen te letten waar je als automobilist niet persé op let, maar je wel kan gebruiken op de SP ook. Bvb. de stand van de voorwielen van een wagen, omdat je er moet vanuit gaan dat richting aanwijzen voor velen toch slechts een optie is...

• __R__
PinusRigida schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:11:
[...]

[...]

Bvb. de stand van de voorwielen van een wagen, omdat je er moet vanuit gaan dat richting aanwijzen voor velen toch slechts een optie is...
Klopt. De ene keer doen ze het, de andere keer doen ze het niet.

punn intended

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:38

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

[...]

Oef, sterkte daarmee... Ik ben vorig jaar overgestapt van een SP2 naar een SP3, en het meest fijne aan de upgrade vind ik de claxon! ..... Exact voor de reden die jij schrijft, als ik een scholier/tegenligger met z'n telefoon in z'n klauwen zie, is het automatisch die claxon gebruiken voor mij... Heeft al een aantal keer een mooie schrikreactie bij de tegenligger tot gevolg gehad.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• bjp

bjp

Sparhawk schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:52:
[...]

Oef, sterkte daarmee... Ik ben vorig jaar overgestapt van een SP2 naar een SP3, en het meest fijne aan de upgrade vind ik de claxon! ..... Exact voor de reden die jij schrijft, als ik een scholier/tegenligger met z'n telefoon in z'n klauwen zie, is het automatisch die claxon gebruiken voor mij... Heeft al een aantal keer een mooie schrikreactie bij de tegenligger tot gevolg gehad.
ik ben eerder gebruiker van een goeie fietsbel. Klinkt braver/minder aanstotend. Beide optie werken.

ik ben de fietsbel wel meer en meer gaan gebruiken, net om het probleem van "te stil" aan te pakken.

• assje
bjp schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:52:
ik ben eerder gebruiker van een goeie fietsbel. Klinkt braver/minder aanstotend. Beide optie werken.

ik ben de fietsbel wel meer en meer gaan gebruiken, net om het probleem van "te stil" aan te pakken.
Naar mijn mening moet je gewoon beide hebben. Voor auto's of mensen met koptelefoons volstaat een bel niet. Echter zijn er volop situaties waar je iemand wil attenderen waar je het niet kan maken om een toeter te gebruiken.

Ik geef de voorkeur aan een "heen-en-weer" bel i.p.v. een "hamer-bel". Onbewust heb je uiteindelijk een heel vocabulaire:
  • ting -> hoi-hoi let op ik kom er aan
  • ting-ting -> ik kom er aan!
  • tring-tring -> Let op, kijk uit
  • tring-tring-tring -> OPSCHIETEN / OPLETTEN NU!
  • toet-> opletten idioot op je fatbike met koptelefoon op die op zijn mobiel zit
  • toooooooet -> klapmongool opt*ften nu

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

De claxon heeft idd. z'n perks... heb 'm ook al dankbaar gebruikt, vind het ook heel handig bij blinde bochten, het ding wijst naar voor en projecteert z'n geluid dan ook goed naar voor.

...maar zoals anderen hier zeggen zijn er genoeg situaties waarbij de claxon nét iets te agressief is.

Heb zelf ook al zitten twijfelen om nog een gewone fietsbel op m'n stuur te zetten, voor die keren dat ik m'n claxon gebruikte en bij het inhalen dan even sorry zei omdat ik zag dat de persoon in kwestie echt geschrokken was... alleen gaat die bel -in mijn geval- moeilijk bereikbaar zijn: aan linker handvat moet hij àchter mijn Bosch-LED-indicator (voor rijmodus en SOC) komen, en rechts gaat hij àchter mijn Enviolo handbediening en claxonknopje moeten zitten. in beide gevallen te ver naar het midden van het stuur, waardoor ik, om de bel te gebruiken, sowieso even m'n hand zal moeten lossen en verplaatsen... niet ideaal...

"ting ting" zeggen heb ik ook al gedaan maar dat is gewoon raar. :D

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 09-07-2026 15:38 ]

• OogvanHorus
PinusRigida schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:12:
De claxon heeft idd. z'n perks... heb 'm ook al dankbaar gebruikt, vind het ook heel handig bij blinde bochten, het ding wijst naar voor en projecteert z'n geluid dan ook goed naar voor.

...maar zoals anderen hier zeggen zijn er genoeg situaties waarbij de claxon nét iets te agressief is.

Heb zelf ook al zitten twijfelen om nog een gewone fietsbel aan m'n stuur te hangen, voor die keren dat ik m'n claxon gebruikte en bij het inhalen dan even sorry zei omdat ik zag dat de persoon in kwestie echt geschrokken was... alleen gaat die bel -in mijn geval- moeilijk bereikbaar zijn: aan linker handvat moet hij àchter mijn Bosch-LED-indicator (voor rijmodus en SOC) komen, en rechts gaat hij àchter mijn Enviolo handbediening en claxonknopje moeten zitten. in beide gevallen te ver naar het midden van het stuur, waardoor ik, om de bel te gebruiken, sowieso even m'n hand zal moeten lossen en verplaatsen... niet ideaal...

"ting ting" zeggen heb ik ook al gedaan maar dat is gewoon raar. :D
Ik vind de claxon op mijn Stromer best irritant qua geluid haha. Ik gebruik het wel en vind het ook heel handig maar het geluid staat me op de een of andere manier toch wat tegen. Mensen schrikken er inderdaad ook van maar dat is denk ik omdat ze het helemaal niet verwachten, ze horen niks aankomen en ineens een claxon.

• assje
PinusRigida schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:12:
alleen gaat die bel -in mijn geval- moeilijk bereikbaar zijn: aan linker handvat moet hij àchter mijn Bosch-LED-indicator (voor rijmodus en SOC) komen, en rechts gaat hij àchter mijn Enviolo handbediening en claxonknopje moeten zitten. in beide gevallen te ver naar het midden van het stuur, waardoor ik, om de bel te gebruiken, sowieso even m'n hand zal moeten lossen en verplaatsen... niet ideaal...
Ik had ook enviolo en de bel zat daar prima; direct naast de toeter dus alle opties direct bij elkaar (eventuele escalatie met dezelfde vinger :> )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EYMD4E5uNBof8MaWG_q1te6YD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPObaxHt5GwVxSzBlni4JuW6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 09-07-2026 16:12 ]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

assje schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:11:
[...]

Ik had ook enviolo en de bel zat daar prima; direct naast de toeter dus alle opties direct bij elkaar (eventuele escalatie met dezelfde vinger :> )
[Afbeelding]
oh, nice! Tof om te weten en thanx voor de foto!

Dan kan ik het toch eens proberen, heb nog wel een bel liggen ergens en anders priel ik wel die van m'n dochter d'r vorige fiets af. (op haar nieuwe fiets staat nu een grote oerNederlandse "DingDong")

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-07 14:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Even kijken of iemand hier de oorzaak van weet. Op mijn ST5 gebruik ik regelmatig de cruise control functionaliteit als ik bruggen afdaal om mijn snelheid niet te hoog te laten oplopen wanneer ik weet dat ik beneden een kruispunt heb waar ik de weg moet oversteken en de lichten altijd op rood staan. Toch merk ik de laatste tijd dat de cruise control regelmatig niet afremt. Ook wanneer ik dan zelf de achterrem bedien merk ik dat het regeneratief remmen niets doet. Je ziet op het riding display dan wel even die cirkel blauw kleuren voor een fractie van een seconde, maar daarna opnieuw grijs, want geen recuperatie. De ene dag werkt het niet, de andere dag wel met vergelijkbare omstandigheden zoals eenzelfde SoC, temperatuur, ... . Ik krijg maar niet gevonden wanneer wel en wanneer niet.
[...]

Zo kom ik er spijtig genoeg ook tegen, gelukkig tot op heden wel altijd op tijd opgemerkt en er de klaxon tegenaan gegooid. Maar man, wat zijn dat soms een idioten. Als je door de laagstaande zon geen tegenliggers kunt waarnemen, ga dan niet met 3 naast elkaar rijden op het fietspad. En als je die GSM met 2 handen bediend, kan je nooit bijsturen of remmen, daarom dat het bij wet verboden is om je GSM te bedienen op de fiets. Of overlaatst ook, omleidingsroute want werken aan het nieuwe fietspad. Omleiding is meer put dan weg en dan gaat 1 van die tieners links rijden en komt dus recht op mij afgereden in plaats van zich achter zijn makkers te zetten. :|
assje schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:59:
[...]

Naar mijn mening moet je gewoon beide hebben. Voor auto's of mensen met koptelefoons volstaat een bel niet. Echter zijn er volop situaties waar je iemand wil attenderen waar je het niet kan maken om een toeter te gebruiken.

Ik geef de voorkeur aan een "heen-en-weer" bel i.p.v. een "hamer-bel". Onbewust heb je uiteindelijk een heel vocabulaire:
  • ting -> hoi-hoi let op ik kom er aan
  • ting-ting -> ik kom er aan!
  • tring-tring -> Let op, kijk uit
  • tring-tring-tring -> OPSCHIETEN / OPLETTEN NU!
  • toet-> opletten idioot op je fatbike met koptelefoon op die op zijn mobiel zit
  • toooooooet -> klapmongool opt*ften nu
Ook een reden waarom ik een klassieke fietsbel op mijn ST5 gezet heb. Niet eenvoudig met zo een niet standaard stuur en het is een beetje een vreemde bediening geworden, maar ook ik voelde me niet comfortabel bij mensen te laten verschieten met dat luide getoeter gewoon omdat ze voor me reden op het fietspad op een gewone fiets. Dan is een bel net wat beschaafder naar mijn mening. Maar auto's die geen voorrang verlenen wanneer ze dat wel horen te doen krijgen de klaxon achterna, evenals die ene tiener die maar in het midden van dat smalle fietspad bleef rijden toen het regende. Eerst enkele keren bellen, niet opzij, danmaar die klaxon, niet opzij. Uiteindelijk gewoon die knop blijven indrukken totdat die tiener het beu werd. Dat hij me wat achterna riep trok ik me niets van aan. Als hij asociaal wenst te doen, speel ik mee. O-)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:28

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik merk ook dat als ik de bel gebruik, fietsers veel meer weten “er komt een fiets aan, ik ga aan de kant” dan dat ik de toeter gebruik en ik zie mensen denken “wat is er aan de hand en waar is het??” zonder dat ze weten dat ik als “fietser” zo’n mooie luide toeter heb. En gewoon geen actie ondernemen terwijl bij een bel er wel gelijk actie is en ze een beetje ruimte maken voor een passerende “fietser”

Dus praktisch gezien gebruik ik de toeter eigenlijk al nooit meer moet ik eerlijk zeggen. Ik heb ook een hele mooie luide bel die mensen al vanaf wat afstand best kunnen horen. En afhankelijk van de situatie doe ik dat vanaf wat afstand of pas vlakbij. Bij wat oudere fietsers gaat het wat trager en is soms wat vaker bellen wel handig. Beetje volgens het schema van @assje ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• multikoe
PinusRigida schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:11:
Met de motor leer je ook op dingen te letten waar je als automobilist niet persé op let, maar je wel kan gebruiken op de SP ook. Bvb. de stand van de voorwielen van een wagen, omdat je er moet vanuit gaan dat richting aanwijzen voor velen toch slechts een optie is...
Ik heb ook altijd gezegd dat motorrijden mij een betere verkeersdeelnemer heeft gemaakt. Je leert niets voor lief te nemen, je leert het verkeer heel goed lezen, je leert heel goed te anticiperen en je bent je heel erg bewust van je kwetsbaarheid. Je bent, algemeen, meer bezig met het verkeer om je heen dan in de auto. Ik merk dat ik die "wijsheden" meeneem op mijn SP. Maar, zoals gezegd, dat is geen garantie tegen ongelukken...

• OogvanHorus
multikoe schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:05:
[...]

Ik heb ook altijd gezegd dat motorrijden mij een betere verkeersdeelnemer heeft gemaakt. Je leert niets voor lief te nemen, je leert het verkeer heel goed lezen, je leert heel goed te anticiperen en je bent je heel erg bewust van je kwetsbaarheid. Je bent, algemeen, meer bezig met het verkeer om je heen dan in de auto. Ik merk dat ik die "wijsheden" meeneem op mijn SP. Maar, zoals gezegd, dat is geen garantie tegen ongelukken...
En toch, als ik kijk hoe de gemiddelde motorrijder zich in het verkeer beweegt dan is dat niet best. Volgas tussen files door, niet afremmen op een 80 weg met een kruising, rechts inhalen als het links niet snel genoeg gaat etc. etc. Ik kijk het vaak hoofdschuddend aan, als motorrijder moet je inderdaad anticiperen op dat ze jou niet opmerken in het verkeer. Door zulk rijgedrag speel je met je leven. :F

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

OogvanHorus schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:58:
[...]

En toch, als ik kijk hoe de gemiddelde motorrijder zich in het verkeer beweegt dan is dat niet best. Volgas tussen files door, niet afremmen op een 80 weg met een kruising, rechts inhalen als het links niet snel genoeg gaat etc. etc. Ik kijk het vaak hoofdschuddend aan, als motorrijder moet je inderdaad anticiperen op dat ze jou niet opmerken in het verkeer. Door zulk rijgedrag speel je met je leven. :F
Zie ik ook wel af en toe maar eerlijk: in mijn ondervinding is dit toch een minderheid.

Is misschien ook afhankelijk van waar je meestal rijdt?

Ik bedoel: ik zie een wezenlijk verschil (niet alleen bij motorrijders maar eigenlijk bij alle weggebruikers, inclusief voetgangers) tussen Vlaanderen en Brussel. Niet dat men in Vlaanderen steeds het rolmodel is maar vergeleken met Brussel is het wel een groot verschil. Gekken die wheelies doen op 1000+ CC motoren in flip-flops, Crocs, of Nike-Air max'jes, in short en T-shirt = Die zie je in Brussel idd. nogal vaak, en die hun rijstijl is ook navenant... échte motorrijders doen dit niet.

Rode lichten = in Vlaanderen zal het per uitzondering zijn dat je iemand ziet het rode licht negeren, in Brussel is het een sport.

Ik wil maar zeggen: ik weet niet of dit fenomeen in NL ook speelt, grotere steden t.o.v. meer landelijk. Ik heb m'n rijbewijs sinds 2003 en heb jarenlang dagelijks (sinds Corona niet meer dagelijks) gependeld met zowel wagen, motor en nu fiets, de échte gekken, zitten volgens mij nog steeds vooral in wagens en bestelwagens i.m.h.o...

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Iets anders:

Ik merk dat mijn achterframe geschonden wordt van mijn fietstassen, ttz: door het vele schokken en wrijven tijdens het rijden wordt de zwarte verf op m'n fiets (zijkant) nu al mat, op termijn zie ik het gebeuren dat de verf er gewoon zal af gaan.

Fietstassen zijn vast op bagagedrager met MIK-systeem, en met de velcro-gesp onderaan heb ik ze vastgemaakt aan frame, maar desondanks kan ik niet voorkomen dat ze liggen te bewegen tijdens het rijden en dat dat wrijving creëert met frame...

Heeft iemand tips om dit tegen te gaan? Ik wil liever niet beginnen met sponsjes te kleven op mijn frame, daar waar de fietstassen het frame raken...

Heb al gedacht om zo zwarte foam op rol te kopen, op maat te knippen en op fietstassen te kleven, maar

1) ik weet niet of dit het zal oplossen want foam kan ook wrijving geven

2) ik weet niet of het een goed idee is om iets met lijm vast te kleven aan die fietstassen...

Tips, advies?

• wmeester
PinusRigida schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:51:
Iets anders:

Ik merk dat mijn achterframe geschonden wordt van mijn fietstassen, ttz: door het vele schokken en wrijven tijdens het rijden wordt de zwarte verf op m'n fiets (zijkant) nu al mat, op termijn zie ik het gebeuren dat de verf er gewoon zal af gaan.

Fietstassen zijn vast op bagagedrager met MIK-systeem, en met de velcro-gesp onderaan heb ik ze vastgemaakt aan frame, maar desondanks kan ik niet voorkomen dat ze liggen te bewegen tijdens het rijden en dat dat wrijving creëert met frame...

Heeft iemand tips om dit tegen te gaan? Ik wil liever niet beginnen met sponsjes te kleven op mijn frame, daar waar de fietstassen het frame raken...

Heb al gedacht om zo zwarte rubber op rol te kopen, op maat te knippen en op fietstassen te kleven, maar

1) ik weet niet of dit het zal oplossen want rubber kan ook wrijving geven

2) ik weet niet of het een goed idee is om iets met lijm vast te kleven aan die fietstassen...

Tips, advies?
Uhm, fiets blijft een gebruiksvoorwerp dus de kans dat er ergens gebruikersschade komt is aanwezig. Ik heb het opgelost met een duck tapeje op het frame te plakken.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

wmeester schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:57:
[...]

Uhm, fiets blijft een gebruiksvoorwerp dus de kans dat er ergens gebruikersschade komt is aanwezig. Ik heb het opgelost met een duck tapeje op het frame te plakken.
ja dat weet ik wel, maar dat wil niet zeggen dat we niet kunnen nadenken of informeren om voorkombare schade te voorkomen natuurlijk. Die fiets heeft me bijna 7k gekost en wil er toch iétwat zorg voor dragen.

Ductape is idd. ook een optie, ik heb zwarte liggen...

• bjp

bjp

duct tape idd. er bestaan ook (soms 3d print) afstandhouders dat je met een paar snelbinders vastmaakt.

• assje
Mijn oude fiets was volledig kaal ter hoogte van de clips
Mijn "nieuwe" fiets (staat al 18kkm op :9 ) heb ik preventief een stukje zwart duct tape op geplakt om dat te voorkomen.

Is hij nu al bijna doorheen gesleten dus ziet er naar uit dat ik dit maandelijks moet vervangen of steviger tape moet vinden.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

bjp schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:09:
duct tape idd. er bestaan ook (soms 3d print) afstandhouders dat je met een paar snelbinders vastmaakt.
Interessant... ik ga 's rondneuzen...

...en anders wordt het idd. duct-tape...

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-07 10:54
PinusRigida schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:45:
[...]Rode lichten = in Vlaanderen zal het per uitzondering zijn dat je iemand ziet het rode licht negeren, in Brussel is het een sport.
Misschien is dat een uitzondering waar jij woont en/of hangt het af van jou definitie van uitzondering, maar waar ik meestal kom (Leuven) zie ik dat quasi dagelijks bij fietsers. Kan wel zijn dat het uiteindelijk nog steeds maar een fractie van de fietsers is, maar anderzijds als ik het al zie op die paar minuten dat ik er ben zal het de rest van de tijd ook wel voorvallen gok ik zo.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

epostel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Misschien is dat een uitzondering waar jij woont en/of hangt het af van jou definitie van uitzondering, maar waar ik meestal kom (Leuven) zie ik dat quasi dagelijks bij fietsers. Kan wel zijn dat het uiteindelijk nog steeds maar een fractie van de fietsers is, maar anderzijds als ik het al zie op die paar minuten dat ik er ben zal het de rest van de tijd ook wel voorvallen gok ik zo.
Heeft wellicht te maken met het feit dat tijdens de ochtend -en avondspits, er aan de drukste kruispunten rond de scholen hier bij ons (Dendermonde) verkeerspolitie staat.

• assje
Ik rij eerlijk gezegd ook best regelmatig door rood licht. Op de plekken waar ik maar 1 rijbaan oversteek en er niemand staat te wachten fiets ik doorgaans door.

Sorry :>

• assje
OogvanHorus schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:58:
En toch, als ik kijk hoe de gemiddelde motorrijder zich in het verkeer beweegt dan is dat niet best.
Ik ben ook ex-motorrijder en was ook wel aardig assertief maar wel alert.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

assje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:08:
Ik rij eerlijk gezegd ook best regelmatig door rood licht. Op de plekken waar ik maar 1 rijbaan oversteek en er niemand staat te wachten fiets ik doorgaans door.

Sorry :>
Ik apprecieer je oprechtheid. :D

• assje
Met de auto doe ik het niet; nooit, ook niet bij goed zicht op een verlaten kruispunt. Ik vind jezelf in gevaar brengen toch iets anders dan een ander in gevaar brengen. Probeer het maar goed te praten :P

• bjp

bjp

epostel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:54:
[...]

zelfde regio, zelfde ervaring. Teveel fietsers die de regels niet volgen. De massa ongeveer wel, maar toch teveel uitzonderingen. Ik blijf voor mijn veiligheid de regels volgen, en geef zo'n positief voorbeeld hoop ik.

• Trexpaxs
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:50
Ik blijf het raar vinden dat het (lichtelijk opvoeren) van een speed pedelec zo ontzettend taboe is op fora. Hoe chill zou het zijn als je speed pedelec gewoon lekker 50-55 kan rijden zodat je met het verkeer mee kan.

afin.
Jongens ik heb de perfecte optie voor windruis en oortjes op de speed pedelec, de buds4 pro van samsung en een stukje electische tape over de grote microfoon array op de stem. daarna hoor je gewoon bijna niks meer, transparancy mode is ook weg, dat is midner maarja. ik kan nu gewoon podcasts luisteren tijdens het fietsen!

• Vlassie1980
Trexpaxs schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:05:
Ik blijf het raar vinden dat het (lichtelijk opvoeren) van een speed pedelec zo ontzettend taboe is op fora. Hoe chill zou het zijn als je speed pedelec gewoon lekker 50-55 kan rijden zodat je met het verkeer mee kan.
Ja joh, lekker doen... Alsof een speed pedelec al niet hard genoeg gaat. Ik ben een keer in een bocht met ongeveer 30km/u onderuit gegaan. Dan ga je erg hard kan ik je zeggen. En dat was dan nog een enkelzijdig ongeval. Kan je nagaan wat er gebeurt als je iemand met hoge snelheid raakt.

Ook zat voorbeelden gelezen op andere groepen / fora van mede SP rijders die nog veel meer in de kreukels lagen en pas na een lange revalidatie weer op de fiets konden stappen.

Wel zo fijn dat als je per ongeluk een ander in de kreukels rijdt je nog verzekerd bent. Bij een opgefokte SP is dit dus niet zo.

Je gaat deze reacties ook op andere fora krijgen, volkomen logisch.

• bjp

bjp

tijd voor een soort-SP uitziende fiets, dat feitelijk een elektrisch motorfiets is en die wetgeving dan volgt? dan ben je legaal tot >100km/u :)

• Trexpaxs
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:50
Vlassie1980 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:24:
[...]

Ja joh, lekker doen... Alsof een speed pedelec al niet hard genoeg gaat. Ik ben een keer in een bocht met ongeveer 30km/u onderuit gegaan. Dan ga je erg hard kan ik je zeggen.

Wel zo fijn dat als je per ongeluk een ander in de kreukels rijdt je nog verzekerd bent. Bij een opgefokte SP is dit dus niet zo.

Je gaat deze reacties ook op andere fora krijgen, volkomen logisch.
Ik heb scooter gereden als 16 jarige (90cc 4takt en 70cc 2-takt) rij nu motor (1200cc) en speed pedelec (ST3)
Ik kan je wel vertellen dat je met een opgefokte (lees gewoon dezelfde ondersteuning maar dan tot 55km/h) speed pedelec gewoon nog steeds met 30km/h op je muil gaat in de bocht, of rem je opeens niet meer als je net wat harder kan? Het is echt een oerdom argument dat je gelijk met de topsnelheid een ongeluk begaat, je zegt toch ook niet over dat ik motor rij dat ik dan met 210km/h een ongeluk ga krijgen right?

Ik vind het echt totaal niet hard genoeg, ik kan geen ruimte creeren als er iemand dicht achterop me zit op een 50 weg die ingedeeld is als 60 weg en ik merk dat veel chinese electrische scooters wel gewoon 50~ rijden en daardoor minder last hebben van automobilisten. Maarja ik wil wel fietsen, is goed voor me.
bjp schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:30:
tijd voor een soort-SP uitziende fiets, dat feitelijk een elektrisch motorfiets is en die wetgeving dan volgt? dan ben je legaal tot >100km/u :)
dan moet je weer echt aan de beschermende kleding, dat lijkt me bloedheet als je lekker aan het trappen bent, helemaal in de zomermaanden. niet echt een optie helaas hahah
Volgensmij was er wel ooit een motor-trappers concept in 2012, maar de video die ik heb. gevonden.... op zo'n gedrocht ga je me nooit zien 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Trexpaxs op 13-07-2026 16:15 ]

• multikoe
Trexpaxs schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:10:
[...]

Ik heb scooter gereden als 16 jarige (90cc 4takt en 70cc 2-takt) rij nu motor (1200cc) en speed pedelec (ST3)
We hebben in Nederland nu eenmaal categorieen waarin voertuigen vallen. Die categorieen zorgen ervoor dat we verkeersregels kunnen afstemmen op het soort voertuig. En dat je de eisen die we stellen aan de veiligheid van die voertuigen afgestemd is op het soort voertuig. Je wil echt geen honderden verschillende categorieen, dat is administratief en voor de handhaving absoluut een drama. En daarom vallen Speedpedelecs gewoon in dezelfde categorie als scooters. Waarvan we lang geleden hebben afgesproken dat 45 km/u hard zat is. Ook al omdat ze samen met fietsers op een bromfietspad moeten fietsen.

Als je harder wil, dan koop je toch een motor?
Het is echt een oerdom argument dat je gelijk met de topsnelheid een ongeluk begaat, je zegt toch ook niet over dat ik motor rij dat ik dan met 210km/h een ongeluk ga krijgen right?
Het is echt super-simpel: hoe hoger de topsnelheid hoe ernstiger het ongeluk. En hoe hoger de snelheid hoe groter de kans op een ongeluk. Dat laatste is logisch: hoe hoger je snelheid hoe minder tijd om te reageren, hoe minder tijd om jouw op te merken en hoe langer de remweg. Ik kwam twee weken geleden in botsing met een gewone fiets. Hij stond meteen weer overeind, ik zit nu al twee weken thuis. Puur vanwege mijn hogere snelheid.

• __R__
multikoe schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:17:
[...]

We hebben in Nederland nu eenmaal categorieen waarin voertuigen vallen. Die categorieen zorgen ervoor dat we verkeersregels kunnen afstemmen op het soort voertuig. En dat je de eisen die we stellen aan de veiligheid van die voertuigen afgestemd is op het soort voertuig. Je wil echt geen honderden verschillende categorieen, dat is administratief en voor de handhaving absoluut een drama. En daarom vallen Speedpedelecs gewoon in dezelfde categorie als scooters. Waarvan we lang geleden hebben afgesproken dat 45 km/u hard zat is. Ook al omdat ze samen met fietsers op een bromfietspad moeten fietsen.

Als je harder wil, dan koop je toch een motor?

[...]

Het is echt super-simpel:

[...]
Puur vanwege mijn hogere snelheid.
Ik ben het totaal niet met je eens. O-) De fentanyl in de ambu, de morfine in de eerste hulp, de CT scan, de echo, de meerdere röntgenfoto's en de in twee gebroken speed pedelec helm (met MIPS Thank God !) hebben daar alleen een andere mening over.

En dan reed ik nog maar 36 toen ik steil over het stuur ging. :X

• multikoe
__R__ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:31:
[...]

Ik ben het totaal niet met je eens.
Reageerde je op mijn bericht? Ik zei: Het is echt super-simpel: hoe hoger de topsnelheid hoe ernstiger het ongeluk. En hoe hoger de snelheid hoe groter de kans op een ongeluk. Dat laatste is logisch: hoe hoger je snelheid hoe minder tijd om te reageren, hoe minder tijd om jouw op te merken en hoe langer de remweg". Ik snap niet zo goed hoe je het daar niet mee eens kan zijn.

• __R__
multikoe schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:03:
[...]

Reageerde je op mijn bericht? Ik zei: Het is echt super-simpel: hoe hoger de topsnelheid hoe ernstiger het ongeluk. En hoe hoger de snelheid hoe groter de kans op een ongeluk. Dat laatste is logisch: hoe hoger je snelheid hoe minder tijd om te reageren, hoe minder tijd om jouw op te merken en hoe langer de remweg". Ik snap niet zo goed hoe je het daar niet mee eens kan zijn.
Wacht. Ik insert even een smiley. Want je hebt helemaal gelijk.

• multikoe
__R__ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:12:
[...]

Wacht. Ik insert even een smiley. Want je hebt helemaal gelijk.
_/-\o_
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.