Dag iedereen,
Ik overweeg mijn tweede wagen (KIA Optima SW PHEV, details cfr. infra) in te ruilen voor een speed-pedelec - dan wel een klassieke e-bike, en had hierbij graag jullie input, want het betreft natuurlijk wel een behoorlijke wijziging in levensstijl.
Mijn gezinssituatie:
- ikzelf: zittend beroep, zelfstandig contract, op drie verschillende plaatsen te België; maandag en vrijdag op site A (12 km van mijn huis), dinsdag en woensdag op site B (5 km van mijn huis), donderdag op site C (15 km van mijn huis)
- echtgenote: zelfstandig psycholoog, werkt van thuis uit
- twee kinderen, hobbies de voorbije schooljaren, alsook dit schooljaar, strikt genomen op fietsafstand, op één hobby na, waarvan lokatie op 11 km van ons huis ligt. Gezien het om een kind van 9 gaat, lijkt vervoer met de wagen (1x/week) hier wel essentieel.
Onze wagens:
- KIA EV6 77 kW; aankoop juni 2023; garantie 7j dan wel eerste 150.000 km, whichever comes first; heden 67.000 km op de teller
- KIA Optima SW PHEV; aankoop sept 2018; 124.000 km op de teller; garantie 7j verlopen sept 2023.
Die KIA Optima staat op een standaard schoolweek stil op de oprit voor zowat elke dag van de week. In de vakantie wordt 't 'm zelfs nog minder gebruikt.
Uitzonderingen waarbij beide wagens - potentieel - tegelijkertijd gebruikt zouden moeten worden:
- wekelijks: voeren dochter naar die hobby op 11 km afstand
- niet eens maandelijks: bijles voor mijn echtgenote te Gent
- onvoorspelbaar, maar dus niet wekelijks: hevige regenval/stormweer terwijl we beiden op de baan moeten
- 2x/jaar: als ondergetekende weg is voor een weekend met vrienden
- onvoorspelbaar, maar hooguit 1x/maand: boodschappen meerdere winkels op zaterdag, uitzonderlijk, want vooral binnen context van uitnodigen van vrienden
- enkele malen per jaar, maar niet maandelijks: als echtgenote eens naar Antwerpen of Leuven afzakt om met vriendin te gaan eten (wijzelf wonen in de buurt van Aalst, België).
Mijn idee was om die Optima niet meer te vervangen indien 'm total loss zou zijn, maar mijn echtgenote wijst me fijntjes op twee zaken hierbij:
- ik beweeg te weinig
- een stilstaande auto kost ook geld, cfr onderhoud, winter/zomerbandenwissel, keuring, evt. defect buiten garantie (zeker sinds sept 2025).
Zelf geeft mijn echtgenote het goede voorbeeld, door quasi alles met haar e-bike te doen (tenzij evident die zaken waarbij dat niet haalbaar is).
Aldus ben ik op zoek naar een mogelijkheid om die tweede wagen te vervangen door een e-bike/speed-pedelec, waarbij ik bij snertweer hetzij mijn EV6 gebruik, hetzij aan autodelen ga doen (voor het geval iemand van ons twee die EV6 ook nodig zou hebben).
Ik twijfel hierbij dus effectief tussen een e-bike dan wel speed-pedelec.
Concrete, praktisch opgemeten data hierbij als voorbeeld: het woon-werkverkeer naar site C (15 km):
- met de klassieke fiets, bij winterweer & tegenwind: 1 uur
- met de klassieke fiets, bij ideaal zomerweer: 50 min
- met de e-bike van mijn vrouw, bij ideaal zomerweer: 40 min
- met de e-bike van mijn vrouw, bij winterweer: ga ik morgen (27/11/2025) nog testen, maar mijn vermoeden is dat het tijdsbestek niet fundamenteel zal verschillen
- met de speed-pedelec, bij winterweer (vorige week vrijdag getest in de spits): 30 min
- oh ja, met de wagen, bij winterweer (vorige week donderdag getest, 's ochtends):.............. 1h15 min

- bovendien nog extra tijd verloren doordat ik ter plaatse vervolgens enige tijd geen parking vond (volzet op 't werk, nagenoeg volzet op een parking op 10 min wandelafstand) --> toen was ik het beu en ben nog maar eens beginnen tobben over dit onderwerp.
Overigens is het zo dat ik
altijd file heb met de wagen 's ochtends naar sites B en C. Over een traject van slechts 5 km naar site B doe ik met de wagen (bv. bij regenweer) ruim een half uur. Naar site B neem ik in de praktijk overigens quasi altijd de fiets.
Ik ben er inmiddels achter dat zowel voor de e-bike als speed-pedelec geldt dat je best kan zweten op zo'n ding, indien je daar zelf voor kiest (door de ondersteuning zo laag mogelijk, evt. zelfs op eco-stand te zetten). Voor zowel de e-bike als de speed-pedelec zou ik in de praktijk ervoor kiezen om naar het werk 's ochtends de ondersteuning zo hoog mogelijk in te stellen, zodat ik niet bezweet op het werk toekom (douchen aldaar neemt enorm veel extra tijd in beslag). 's Avonds liggen de kaarten anders, en ben ik van plan conditie op te bouwen.
Twee concrete vragen met oog op e-bike vs speed-pedelec:
A. Hebben jullie ervaring over het verschil in conditie-opbouw tussen beide.
Het is duidelijk dat een mens met de wagen het minst conditie opbouwt, en met een gewone fiets het meest. Maar zijn hier mensen die enige tijd e-bike dan wel een speed-pedelec hebben gebruikt?
B. De olifant in de kamer:
veiligheid
Als ik statistieken zoek over ongevallen met speed-pedelecs, zijn die vrij schaars. Of in ieder geval: niet compleet. Het is duidelijk dat er meer ongevallen zijn met elektrische fietsen dan enkele jaren geleden, maar daartegenover staat natuurlijk wel dat er meer mensen de elektrische fiets zijn gaan gebruiken. En verder vind ik geen onderscheid terug per afgelegde km. Dus ja... opnieuw: ervaringsdeskundigen hier?
Alvast dank voor jullie tijd
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉