Ik wil me ook even melden in dit topic, mijn woon werk is 15 km enkele reis. Als alles meezit doe ik er 18 minuten over met de auto. Met een zelfbouw elektrische fiets met bafang 250w motor doe ik er ongeveer 35 minuten, kruissnelheid ongeveer 30km/u.
Omdat het toch een vrij saai stuk is met lange rechte stukken en het irritant is dat de auto eigenlijk nog significant sneller is (mits er geen files zijn !), naar een pedelec gekeken.
Afgelopen weekend heb ik een Stromer ST2 uit 2016 gekocht, 814Wh met 7500 km op de teller. 2 Versnellingen derailleur voor en derrailleur achter. Hij stond bij de locale fietsenmaker te koop die geen pedelecs doen uit de inruil, en ze verkopen alleen maar normale ebikes en ze hadden overduidelijk echt de ballen verstand ervan.
Er waren verschillende "red flags":
- 5 eigenaren gehad in 9 jaar tijd
- Batterij foutcode 0x210100
Ik ben redelijk handig dus ik doe al het onderhoud zelf normaal aan mijn motor en andere fietsen, dus heb een proefrit gedaan en dat ding flink aan de tand gevoeld.
Na 1 minuut was ik gelijk verkocht, wow wat een power en wat rijd dat heerlijk t.o.v. mijn zelfbouw fiets met een zwabber frame.
Bevindingen:
- Lagers zijn goed
- Remmen zijn goed
- Geen schade of rare dingen aan het frame
- Hij haalt met 2 vingers in de neus 45km/h, maar ik heb toch een flinke workout als je tegen de wind in fietst. Heerlijk het voelt heel natuurlijk vergeleken met die bafang BBS01 middenmotor.
- Batterij laad goed op, en werkt ook perfect ondanks die incidentele foutcode. Die foutcode is een beetje een raar iets, ik heb flink research gedaan maar het lijkt alsof dit met een update van de batterij firmware verholpen is. Er is geen probleem als die foutcode komt, de assistentie blijft.
- Met maximale assistentie lijk ik nu ongeveer 30-40 km uit de batterij te halen, dus ik ben best wel tevreden met de huidige staat van de batterij.
- Het is de batterij met 3 schroefjes dus reviseerbaar.
Uiteindelijk voor 1200 euro de koop rond gemaakt. Uiteraard kon ik de fiets niet aanmelden in de OMNI app, dat zijn ze nu aan het regelenen met de vorige eigenaar. Mijn woon werk is nu verkort tot 25 minuten en is echt een genot, dus ik ben uiteindelijk 7 minuten langzamer dan met de auto
Minpunten:
- Koplamp werkt niet, die moet ik nog doormeten. Het geintegreerde licht in de framebuis doet het wel gewoon.
- Ik krijg de Stromer met geen mogelijkheid in de service modus, wat ik ook probeer. Zou er een probleem zijn met 1 van de sensoren in de remhendels ? Hij remt goed en ook de energieterugwinning werkt prima.
[
Voor 5% gewijzigd door
Lollercopter op 07-05-2025 10:19
]