Even kijken of iemand hier de oorzaak van weet. Op mijn ST5 gebruik ik regelmatig de cruise control functionaliteit als ik bruggen afdaal om mijn snelheid niet te hoog te laten oplopen wanneer ik weet dat ik beneden een kruispunt heb waar ik de weg moet oversteken en de lichten altijd op rood staan. Toch merk ik de laatste tijd dat de cruise control regelmatig niet afremt. Ook wanneer ik dan zelf de achterrem bedien merk ik dat het regeneratief remmen niets doet. Je ziet op het riding display dan wel even die cirkel blauw kleuren voor een fractie van een seconde, maar daarna opnieuw grijs, want geen recuperatie. De ene dag werkt het niet, de andere dag wel met vergelijkbare omstandigheden zoals eenzelfde SoC, temperatuur, ... . Ik krijg maar niet gevonden wanneer wel en wanneer niet.
Zo kom ik er spijtig genoeg ook tegen, gelukkig tot op heden wel altijd op tijd opgemerkt en er de klaxon tegenaan gegooid. Maar man, wat zijn dat soms een idioten. Als je door de laagstaande zon geen tegenliggers kunt waarnemen, ga dan niet met 3 naast elkaar rijden op het fietspad. En als je die GSM met 2 handen bediend, kan je nooit bijsturen of remmen, daarom dat het bij wet verboden is om je GSM te bedienen op de fiets. Of overlaatst ook, omleidingsroute want werken aan het nieuwe fietspad. Omleiding is meer put dan weg en dan gaat 1 van die tieners links rijden en komt dus recht op mij afgereden in plaats van zich achter zijn makkers te zetten.multikoe schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:21:
[...]
Alle motorrijders (ook kwetsbaar) weten: je overleeft alleen door alle andere verkeersdeelnemers als blinde idioten met een kort lontje te zien. Sinds ik op de SP rij hou ik gewoon hetzelfde wereldbeeld aan :)
Dat voorkwam overigens niet dat ik twee weken geleden een enorme klapper maakte toen een scholier op z'n telefoon zat en naar mijn helft van het fietspad uitweek. Die had ik niet zien aankomen....
Ook een reden waarom ik een klassieke fietsbel op mijn ST5 gezet heb. Niet eenvoudig met zo een niet standaard stuur en het is een beetje een vreemde bediening geworden, maar ook ik voelde me niet comfortabel bij mensen te laten verschieten met dat luide getoeter gewoon omdat ze voor me reden op het fietspad op een gewone fiets. Dan is een bel net wat beschaafder naar mijn mening. Maar auto's die geen voorrang verlenen wanneer ze dat wel horen te doen krijgen de klaxon achterna, evenals die ene tiener die maar in het midden van dat smalle fietspad bleef rijden toen het regende. Eerst enkele keren bellen, niet opzij, danmaar die klaxon, niet opzij. Uiteindelijk gewoon die knop blijven indrukken totdat die tiener het beu werd. Dat hij me wat achterna riep trok ik me niets van aan. Als hij asociaal wenst te doen, speel ik mee.assje schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:59:
[...]
Naar mijn mening moet je gewoon beide hebben. Voor auto's of mensen met koptelefoons volstaat een bel niet. Echter zijn er volop situaties waar je iemand wil attenderen waar je het niet kan maken om een toeter te gebruiken.
Ik geef de voorkeur aan een "heen-en-weer" bel i.p.v. een "hamer-bel". Onbewust heb je uiteindelijk een heel vocabulaire:
- ting -> hoi-hoi let op ik kom er aan
- ting-ting -> ik kom er aan!
- tring-tring -> Let op, kijk uit
- tring-tring-tring -> OPSCHIETEN / OPLETTEN NU!
- toet-> opletten idioot op je fatbike met koptelefoon op die op zijn mobiel zit
- toooooooet -> klapmongool opt*ften nu
No keyboard detected. Press F1 to continue.