Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
wouter5 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:30:
Ik zie echt de bomen door het bos niet meer. Zo veel speedpedelecs.
Hebben jullie misschien suggestief voor mij?

Budget: €4000 (komt niet aan op 100 of 200 euro).
Gebruik: dagelijkse pendel (35km enkel, met mogelijkheid tot opladen op het werk).

Na eigen opzoekingswerk kwam ik uit bij volgende modellen:
- QWIC RD11 Speed (verkrijgbaar vanaf juli dus nog geen reviews :s).
- Gazelle Cityzen Speed 380.
- Riese & Müller Charger Touring HS 19

Als ik geen budget had, dan zou ik voor een Stromer gaan, maar ja moet ook wel wat op de centjes letten...

EDIT: Toevoegen R&M
Ik doe zelf 28-32 km (enkele reis, snelle en leuke route respectievelijk) met mijn RD10-Speed en dat gaat erg goed (nu 7000 km op de teller). Ik laad ook bij op het werk en douche daar ook, wat wel nodig is gezien je wel echt moet meetrappen om 42-45km/u te halen. De nieuwe RD11 krijgt een andere motor, dus misschien dat het daar meevalt met hoe sportief je moet zijn.

De 735Wh accu is wel echt het minimale voor die afstand als je de ondersteuning op max wilt houden. Weet niet hoe het SP landschap er nu uit ziet, maar vorig jaar was QWIC de enige betaalbare optie die grotere accu's dan 500Wh boodt. Dus voor mij was de keuze makkelijk gezien ik ook geen geld had voor een Stromer.

Op 735Wh kom ik eigenlijk altijd met een streep over aan (winter), dus 35km zou nog wel te doen moeten zijn denk ik op volle ondersteuning. Dit haal ik met triathlon stuur waarbij ik platter lig en winterbanden (marathon GT365 of zo). dat cancelled elkaar volgens mij aardig uit. Om het even in brak engels-nederlands te zeggen. :P

Nivve wijzigde deze reactie 06-05-2019 10:42 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:26
BertV schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:37:
De prijzen voor de dikkere fietsen zijn belachelijk, maar voor de afstanden die jij wil gaan rijden moet je beseffen dat je een 500wh accu in anderhalf jaar versleten hebt. (2 keer per dag laden)
Als een andere ervaringsdeskundige kan ik je melden dat het verslijten van een accu in anderhalf jaar niet per se noodzakelijk is. De 522 Wh accu die ik in mijn Stromer ST1 heb zitten, doet het inmiddels ruim 3 jaar zonder een centje pijn. Wordt ook 2 keer per dag opgeladen (binnen, na netjes een uurtje afkoelen) en dat 4 keer per week. Die accu heeft inmiddels ruim 22.000 kilometers aangedreven en het verlies van capaciteit is bij mij echt minimaal. De 26 kilometer enkele reis kost me net als 3 jaar geleden nog altijd ongeveer 2/3 van de accu; dat varieert voornamelijk met de temperatuur. In de zomer kan ik wel eens met de helft toe; in de winter wil ik nog weleens met fikse tegenwind met minder dan 20 procent aankomen maar van verslijten lijkt me in mijn geval in ieder geval geen of nauwelijks sprake.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15:00

BertV

R-L48

25.000 in 1.5 jaar is meer dan dubbel de belasting voor de accu, in vergelijking met 22.000 in 3 jaar.

Hoe groter je reis-afstand, hoe sneller je aan het maximaal cycli zit, en je de accu moet vervangen.

Ik ben blij dat ik straks fysiek 2x500Wh heb om die last te verdelen.

BertV wijzigde deze reactie 06-05-2019 12:15 (22%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouter5
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08:56
Vlassie1980 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:42:
[...]

Denk dat de Qwic RD 11 nog de beste keus is omdat hij krachtiger is. Ga dan wel voor de dikste accu anders ga je het niet redden denk ik. Heb zelf geen ervaring ermee maar heb wel veel gelezen :)
Is voor mij momenteel de grootste kanshebber, alleen nog geen reviews beschikbaar he...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
wouter5 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:50:
[...]

Is voor mij momenteel de grootste kanshebber, alleen nog geen reviews beschikbaar he...
Tja, wie schrijft de eerste review? >:)
Edit: Maar goed, even serieus en zonder gekheid. Je kan natuurlijk sowieso reviews van de RD10 pakken. Ik heb zelf de RD10-Speed vorig jaar op dag 1 gekocht, dus zonder reviews, maar ik heb me simpelweg goed ingelezen in de al bestaande fietsen van QWIC en daar mijn conclusie uit getrokken. Geen 100% garantie, maar het is beter dan niets en je hoeft ook geen half jaar op alle reviews te wachten.
(En nee, de fiets gaf niet echt verrassingen, meeste dingen die ik ben tegengekomen had ik wel verwacht naar aanleiding van de reviews van de andere modellen)

Of je overweegt gewoon een een RD10-Speed, reviews zat ondertussen :+

Nivve wijzigde deze reactie 06-05-2019 13:37 (58%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Na vele km's op een Bosch middenmotor mag ik nu 2 maanden op een ST1X rijden. (tot de Bosch R&M binnen is)

Dat gaat makkelijker hard met minder inspanning!
Als je hier een duffe beleidsmaker op zet stuurt ie 'm resoluut naar de rijbaan.

Heerlijke solide fiets, fijn ook dat de motor even blijft na-ondersteunen als je stopt met trappen.
Dat werkt veel vloeiender.

Bosch en Stromer lijken wel elkaars tegenpolen wat betreft motorkarakter
(even los van de verklaarbaarheid vanwege de motorplaatsing)

Waar Bosch 1000x per seconde meet om zeker te weten hoeveel ondersteuning jij nodig hebt lijkt Stromer alvast wat kracht te geven; "Hier! Kijk maar wat je er mee doet!" :P

Af en toe komt het ook op momenten waarbij de hoeveelheid niet eens gewenst is.
Wellicht even het menu induiken voor de gevoeligheid van de ondersteuning.

De Stromer is een fraaiere fiets om te zien dan mijn toekomstige R&M Supercharger.
Nog geen spijt hoor, rationeel zijn de riem, interne versnellingen en verende voorvork de betere keuze.

BertV wijzigde deze reactie 09-05-2019 08:52 (47%)

• hurmie
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 03-08 20:58
Hallo,
Zijn er onder jullie die per dag 30 km enkele reis woon werkverkeer fietsen met een SP?

Graag ben ik benieuwd naar de ervaringen.

• mrpink83
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 14:21
2 keer per week 34 km enkel. Wat wil je weten?

• Kapotto
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13:34
Ik doe sinds kort dagelijks 34 km heen op een klever x-speed met 850w accu.

Ik ben gestart vanwege de files op het ww traject(nog meer op komst omdat ze de komende 5j heel ingrijpende werken gaan doen op het traject), de hoge km vergoeding (0,23c per km) en de interessante leasing vanuit het werk.

De 34 km heen neemt ongeveer 1u-1u05 in beslag met de fiets. Ik heb namelijk een vertragende bottleneck in de route (fiets- voetgangerstunnel).

Mede omdat ik net gestart ben, is het redelijk vermoeiend om 5d met de fiets te gaan. Ik doe dit wel in een wielrenoutfit omdat de kleding meer aangepast is op alle weersoorten.

Ik moet ‘s avonds thuis en het werk opladen (dubbele oplader geleasd).

Daarnaast is het fijn om thuis te komen met een uitgewaaid hoofd na een werkdag.

• Nivve
  • Niet online
Ik doe zelf 29 km enkele reis, soms 32km voor de mooiere route zonder autos. 4 dagen in de week en al meer dan een jaar met een QWIC RD10 (735Wh).
Net als @Kapotto , na elke enkele reis weer aan de lader, werk en thuis. Maar ook in de winter redt ik het nog bijna altijd op volle ondersteunig. Als er echt veel wind staat en het is winter kan het wel voorkomen dat ik de laatste paar km niet volle ondersteuning gebruik.

Ow, en de wielerkleding is idd een aanrader. Omkleden op het werk moet dan natuurlijk wel mogelijk zijn.

• JoostVD1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 15-08 21:22
Accu kapot logisch? Sparta Speed pedelec. 4 jaar oud. Inmiddels toe aan de derde accu! BOSCH. Momenteel 18.000 km gereden. (gemiddeld: 4.250 km / jaar) Woon -werk verkeer: 21 km heen en 21 km terug dus 42 km per dag. Moet wel twee keer per dag opladen want voor de lekkere snelheden staat ie op de turbo stand. Nu weer de accu kapot. Ca. 600 euro betalen voor nieuwe accu. Logisch...?

• BertV

BertV

R-L48

Die van mij was na 23.000km stuk in 1.5 jaar oid.
Minimale actieradius, en onfietsbaar vaak uitvallen van de motor.

Bosch gaat kijken naar het aantal laadcycli. Iets meer dan 500, dus geen coulance voor mij dus.
Ze schermen met het feit dat na die 500 de accu nog veel capaciteit over heeft.

Anders dan bij auto's zijn het "gewoon" wegwerp-accu's op fietsen die flink gebruikt worden.
We gebruiken de accu's te intensief en/of ze zijn al gauw onder-bemeten voor het aantal km's.
hurmie schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:55:
Hallo,
Zijn er onder jullie die per dag 30 km enkele reis woon werkverkeer fietsen met een SP?

Graag ben ik benieuwd naar de ervaringen.
2x36km. (ritje wat uitgebreid via het bos) Bevalt enorm goed. Nu dik twee jaar iedere werkdag, op twee dagen sneeuw na.

Wielerkleding, rugzak, banden goed hard en een ligstuur zijn aanraders.

BertV wijzigde deze reactie 07-08-2019 14:04 (57%)

• bokkie72
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 01-12 17:59
Hi,

Ik heb een mooie offerte gekregen van een fietsenmaker bij mij uit de buurt voor een showmodel qwic rd 10 high speed pedelec.

Twee maal proef gereden en 40km/h is haalbaar zonder al te veel inspanning, vergelijkbaar met een riese Müller die ik eerder proef heb gereden.

Ik twijfel over deze fiets, op fora lees ik verschillende ervaringen. Variërend van enthousiast tot negatief. Zijn er hier toevallig mensen die al langere tijd met een rd10 rijden, wat zijn jullie ervaringen? Kopen of laten staan?

• Nivve
  • Niet online
bokkie72 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:41:
Hi,

Ik heb een mooie offerte gekregen van een fietsenmaker bij mij uit de buurt voor een showmodel qwic rd 10 high speed pedelec.

Twee maal proef gereden en 40km/h is haalbaar zonder al te veel inspanning, vergelijkbaar met een riese Müller die ik eerder proef heb gereden.

Ik twijfel over deze fiets, op fora lees ik verschillende ervaringen. Variërend van enthousiast tot negatief. Zijn er hier toevallig mensen die al langere tijd met een rd10 rijden, wat zijn jullie ervaringen? Kopen of laten staan?
Ik rijd er nu al meer dan een jaar op, 8000+ km. Onder garantie is de controller vervangen (ondersteuning haperde) en de remsesor (ondersteuning viel op een gegeven moment helemaal weg) en de spaken gaan wat snel kapot.
Maar voor de rest rijdt ie nog gestaag door, zelfs met mijn geringe aandacht voor onderhoud :+ Controller en remsensor zijn in de nieuwe modellen van andere makelij, maar wilde het wel aangeven gezien je voor een RD10 gaat. Ook is garantie wel leuk, maar de resterende 15km fietsen was wel even pittig O-)

• bokkie72
Nivve schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:17:
[...]

Ik rijd er nu al meer dan een jaar op, 8000+ km. Onder garantie is de controller vervangen (ondersteuning haperde) en de remsesor (ondersteuning viel op een gegeven moment helemaal weg) en de spaken gaan wat snel kapot.
Maar voor de rest rijdt ie nog gestaag door, zelfs met mijn geringe aandacht voor onderhoud :+ Controller en remsensor zijn in de nieuwe modellen van andere makelij, maar wilde het wel aangeven gezien je voor een RD10 gaat. Ook is garantie wel leuk, maar de resterende 15km fietsen was wel even pittig O-)
Bedankt voor je reactie. Ik heb deze rd10 aangeboden gekregen voor 3400 incl 735wh accu en 5 jaar garantie (accu 2 jaar). Klinkt mij als een goede deal.

Mijn woon-werk afstand is 32km, de grote accu lijkt me daarom noodzakelijk. Met jouw ervaring: is deze aanname correct?

Ik zal niet alle dagen met de fiets naar werk gaan. Vanuit financieel perspectief is deze investering eigenlijk niet interessant. Was dat wel het geval dan zou ik gewoon voor een duurder (=beter?) merk gaan.

• Nivve
  • Niet online
@bokkie72 Ja, 735Wh is zeker noodzakelijk. Voornamelijk in de winter of met sterke tegenwind, zie een aantal posts hiervoor waarin dat al werd aangegeven.
735Wh is genoeg om grootste deel op volle ondersteuning te rijden, alleen in de winter met erg veel wind tegen moet ik wel zuiniger aan doen. Meest doe ik 29km, dus misschien dat je even moet aankijken hoe dat bij 32km gaat zitten. Maar 32km is mijn alternatieve route en die rijd ik ook bijna het hele jaar door wel af en toe (als ik geen zin heb in auto's tegenkomen :+ ).

Vergeet overigens niet dat je misschien ook bijpassende kleding e.d. wil hebben. Vooral als je buiten de mooie maanden wil fietsen of met regen ook met de fiets gaat.

Nivve wijzigde deze reactie 11-08-2019 11:11 (19%)

• h1ttent1t
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17:46
bokkie72 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:41:
...
Zijn er hier toevallig mensen die al langere tijd met een rd10 rijden, wat zijn jullie ervaringen? Kopen of laten staan?
Ik rij sinds 13 maanden met een RD10. Ondertussen al meer dan 12k km gereden.

Zelfde problemen als Nivve gehad, nl kapotte controller en remsensor.

Prijs/kwaliteitsgewijs zijn er weinig andere opties voorlopig dan de RD10 vind ik. Ik heb em vorig jaar ook gekozen omdat het mijn eerste speedped zou zijn en ik geen 5500+ € wou neerleggen voor een Stromer of Klever waar ik op dat moment ook nog enkele maanden op de levering zou moeten wachten.

Ik heb vorig jaar 3750€ betaald, zonder extra garantie, dus jouw offerte is zeker ok!

Je mag van de RD10 alleen geen Stromer- of Klever. Altijd en overal die 45 km/u is niet mogelijk door de iets minder sterke motor.

• bokkie72
Nivve schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:09:
@bokkie72 Ja, 735Wh is zeker noodzakelijk. Voornamelijk in de winter of met sterke tegenwind, zie een aantal posts hiervoor waarin dat al werd aangegeven.
735Wh is genoeg om grootste deel op volle ondersteuning te rijden, alleen in de winter met erg veel wind tegen moet ik wel zuiniger aan doen. Meest doe ik 29km, dus misschien dat je even moet aankijken hoe dat bij 32km gaat zitten. Maar 32km is mijn alternatieve route en die rijd ik ook bijna het hele jaar door wel af en toe (als ik geen zin heb in auto's tegenkomen :+ ).

Vergeet overigens niet dat je misschien ook bijpassende kleding e.d. wil hebben. Vooral als je buiten de mooie maanden wil fietsen of met regen ook met de fiets gaat.
Nog tips voor een helm? Een vizier lijkt me wel handig.

• slashdev
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:19
bokkie72 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:00:
[...]

Kijk eens naar de: Lazer Anverz NTA MIPS

PSN ID= initsix, steamid = slashdev

• Nivve
  • Niet online
bokkie72 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:00:
[...]

Heb zelf een helm met zonneklep (werkt ook verrassend goed tegen regen overigens) icm een fietsbril wat erg handig is. Vizier heb ik expres niet genomen gezien dat snel je visie beperkt bij krassen en regen.
Zou dan iig een helm nemen met afneembaar vizier, dan kan je altijd nog kiezen. In de zomer heb je toch een zonnebril op, dus dan is vizier al helemaal niet echt nodig.

Enige echt grote voordeel van een vizier is de windruis. Wil je per se muziek luisteren op de fiets dan is dat wel een overweging. Al is dat ook prima te doen met bril, afhankelijk van je helm en oortjes.

• Ko de Boswachter
En Cat-Ears natuurlijk...

• Greenie
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 05-09 23:39
Ik ben sinds een week oop op zoek naar een goede speed pedelec voor het ww (30km enkel).

Ik ga me moeten stellen met een 6000-6500 euro (Belgische :D). Helaas valt mijn huidige keuze (r&m supercharger gx rohloff) hierdoor af...

Zijn er nog kwalitatieve alternatieven die jullie kunnen aanraden ? Ik lees namelijk overal alleen slechte kommentaar.

• Ko de Boswachter
Greenie schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:08:
Ik ben sinds een week oop op zoek naar een goede speed pedelec voor het ww (30km enkel).

Ik ga me moeten stellen met een 6000-6500 euro (Belgische :D). Helaas valt mijn huidige keuze (r&m supercharger gx rohloff) hierdoor af...

Zijn er nog kwalitatieve alternatieven die jullie kunnen aanraden ? Ik lees namelijk overal alleen slechte kommentaar.
Serieus? Met dat budget zou ik 2000 euro in mijn zak houden en voor de nieuwe ST1 2019 van Stromer gaan.

• Otherside1982
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 18:36
Greenie schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:08:

Ik zou dan zeker ook eens kijken naar de Klever X Speed (met voorvering) of de Klever X Speed Pure (zonder voorvering). Kijk dan sowieso wel voor de 850Wh batterij, de 570Wh batterij die standaard bij de Pure zit is te weinig voor 30km.

Ik heb vorig jaar de X Speed 2 dagen gehuurd om woon-werk van 33km te testen. Toen bestond de 850Wh batterij nog niet en ik heb de 570Wh batterij enkele keren leeg gereden na 29, 30 en 31km. Eén of twee ritten heb ik net gehaald. Ik had gelukkig een tweede 570Wh batterij meegekregen in een fietstas. Wisselen van de batterij was in 1 minuut klaar.

Ik heb mij twee weken geleden een X Speed besteld met 850Wh batterij. Volgende week zou ik er mee moeten kunnen gaan rijden. Het is de bedoeling om er (uiteindelijk dagelijks) woon-werkverkeer mee te gaan doen van 32-36km.

• Greenie
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 05-09 23:39
De klever x speed had ik via dit topic en anderen ook al even overwogen, alsook de st1 (x).
Maar beiden blijken toch redelijk wat pech te hebben als ik het goed lees ?

Verslijt zo'n drivetrain minder met een achternaaf motor ?
En spreken we dan 1x om de x jaar vervangen ?

• Kapotto
Greenie schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 23:28:
De klever x speed had ik via dit topic en anderen ook al even overwogen, alsook de st1 (x).

Een speed pedelec rijder doet meestal op een dag flink wat km’s (heen 25-40km) waardoor alles aan de fiets enorm afziet. Elke slechte afdichting of slecht gemonteerde zaken gaan zorgen voor pech op korte termijn (<1j).

Voor je regulier onderhoud moet je rekenen op minstens 1 keer per jaar volledige vernieuwing van je tandwielen, ketting en buitenbanden.

Ik ben zelf tevreden van mijn X speed, buiten een kapotte toeter na 2 dagen (blijkbaar stnd kwaaltje). Daarnaast is het enorme mtb verzet niet optimaal. De banden, schwalbe supermotox, zijn goed voor droog weer maar levensgevaarlijk als het nat ligt.

Ik zou zelf mijn keuze maken tussen Stromer of Klever. Stromer is net iets digitaler (goede app en mooi scherm). Bij Klever ben je iets minder geld kwijt voor meer fiets (voorvering).

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14:54
Greenie schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 23:28:

Ik heb zelf een Bulls Green Mover met ook een achterwiel motor. En ja, ik kan bevestigen dat de drivetrain amper versleten is. De fiets is nu 2,5 jaar oud en ik heb er ongeveer 17000 km mee gereden. De ketting, cassette en voortandwiel zijn nog origineel 8)
Dit had ik zelf ook niet verwacht en het is voor mij echt een reden om altijd voor een achterwielmotor te gaan bij een speed pedelec.

Let's face it --> Die middenmotoren op sp's zijn leuk en aardig maar hebben gewoon te weinig vermogen om je harder te laten rijden dan 40+ km/u. Daarvoor moet je echt bij een Stromer of Klever zijn. Middenmotoren zijn meer geschikt voor slow pedelecs en/of elektrische mountainbikes waarbij ze bij 25 km/u afbouwen.

Er zijn inderdaad wat issues geweest met de Klever X Speed, ik lees veel mee in forums en FB groepen en daaruit blijkt vaak dat ze de volgende problemen kunnen hebben:

- Ketting die van het voorblad afloopt (op te lossen met een ander voorblad met andere bredere tanden onder garantie)
- Trappers die loslaten
- Te weinig ondersteunding (Software gerelateerd volgens mij)

Stromers hebben zo ook hun kwaaltjes, maar ik denk dat dit bij heel veel elektrische fietsen voorkomt. En hoe groter het marktaandeel hoe meer klachten je krijgt. Ach, zolang je maar wegblifjt bij Impulse motoren die bijvoorbeeld Kalkhoff gebruikte zal het allemaal wel meevallen. Dat is pas troep, die motoren lopen elke paar duizend km in de prak >:)

Ik ben overigens ook al met mijn tweede motor bezig, de eerste had speling en moest worden vervangen onder garantie.

• Ko de Boswachter
Kapotto schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:57:
[...]

Een speed pedelec rijder doet meestal op een dag flink wat km’s (heen 25-40km) waardoor alles aan de fiets enorm afziet. Elke slechte afdichting of slecht gemonteerde zaken gaan zorgen voor pech op korte termijn (<1j).

Voor je regulier onderhoud moet je rekenen op minstens 1 keer per jaar volledige vernieuwing van je tandwielen, ketting en buitenbanden.

Ik ben zelf tevreden van mijn X speed, buiten een kapotte toeter na 2 dagen (blijkbaar stnd kwaaltje). Daarnaast is het enorme mtb verzet niet optimaal. De banden, schwalbe supermotox, zijn goed voor droog weer maar levensgevaarlijk als het nat ligt.

Ik zou zelf mijn keuze maken tussen Stromer of Klever. Stromer is net iets digitaler (goede app en mooi scherm). Bij Klever ben je iets minder geld kwijt voor meer fiets (voorvering).
Niet alle Stromers zijn digitaal; mijn ST1 (tweedehands via MP gekocht met 425 km op de teller) is inmiddels 4 jaar oud en heeft 24.000 kilometer gereden met de originele motor en batterij. Elk jaar laat ik de ketting, cassette en tandwiel vervangen en zo af en toe de remblokjes maar dat is het dan ook wel. Staar je dus niet blind op de horror verhalen die je online kunt vinden. Succesverhalen worden nu eenmaal minder gedeeld...

• XElDiablo690
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 09:59
Zo ik meld me hier ook maar eens. Mijn Stromer ST3 staat ondertussen bij de dealer klaar. Moet nog een verhoogde stuurpen op, binnenkort rijden dus. Heb de 1kWh variant.

Inderdaad de hoofdprijs en dan wat ik oorspronkelijk in gedachten had, maar een testrit naast een ST1X gaf voor mij de doorslag. Vervolgens heb ik er een week mee kunnen testrijden, topservice m.i. Bij deze fiets is 45km/h ook echt dat inderdaad, meer nog dan de ST1X. Je merkt dat de wegligging fenomenaal is ook tov de ST1X en dat als de fiets niet begrensd zou zijn deze makkelijk 60+ zou gaan met het beschikbare motorvermogen.

Plan om er over het gehele jaar c.a. 26km heen en terug op te gaan rijden over het snelfietspad tussen Arnhem en Nijmegen en nog een stukje manouvreren door de stad en over de bruggen. Met volledige ondersteuning duurt die rit ca 49 minuten. Batterij is dan nog aankomst nog iets meer dan halfvol. Dat is dan ook zonder dat je hebt hoeven zweten oid...

Ook nog een leuke link trouwens die ik tegenkwam. Aantal speed-pedelec registraties dit jaar t/m Juli via de RAI: https://raivereniging.nl/...e-nieuwverkopen-2019.xlsx

XElDiablo690 wijzigde deze reactie 20-08-2019 11:54 (23%)

• bokkie72
Afgelopen maandag heb ik mijn RD10 opgehaald en intussen ong 200 km gefietst.
Het is heerlijk om na het werk naar huis te rijden, zeker met het weer van afgelopen dagen.

De ondersteuning stelt mij niet teleur, zoals ik had verwacht kan ik 42km/h zonder veel inspanning rijden. De capaciteit van de batterij is ruim voldoende.

Een enkel raar geval: op een gegeven moment schoot de ketting van het voorblad. Is de kettingspanning niet goed? De FM gaat er in ieder geval naar kijken.

Ik wil er een extra slot bij kopen. De verzekering vraagt een ART*** slot of beter maar die vind ik niet practisch. Tips?

bokkie72 wijzigde deze reactie 24-08-2019 08:35 (15%)

• Nivve
  • Niet online
Bij mij gebeurd dat best vaak, voornamelijk als ik het onderhoud weer eens heb uitgesteld. Erger vind ik dat als het gebeurd, de ketting rotsvast kan zitten tussen het tandwiel en de behuizing. Als ik het ga vervangen ga ik ook kijken of ik deze ruimte niet wat kleiner of juist groter kan maken.

Overigens heb ik er idd een brommerslot bijgenomen (Axa Ivy, 140cm of zo). Gebruik hem op mijn werk en daar laat ik hem ook hangen, thuis staat hij immers in de schuur. Alleen als ik een andere bestemming heb dan neem ik hem pas mee vanaf mijn werk, want dat ding is snel 6 kilo of zo.
Ben overigens wel blij met de lengte, ondanks dat hij daardoor juist zo zwaar wordt, want dan heb je genoeg om hem altijd wel ergens aan vast te maken.

• bokkie72
Nivve schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:19:
Bij mij gebeurd dat best vaak, voornamelijk als ik het onderhoud weer eens heb uitgesteld. Erger vind ik dat als het gebeurd, de ketting rotsvast kan zitten tussen het tandwiel en de behuizing. Als ik het ga vervangen ga ik ook kijken of ik deze ruimte niet wat kleiner of juist groter kan maken.
Hoe krijg je de ketting dan weer vrij?
Kleiner maken zal moeilijk gaan, ik denk ruimer maken mbv afstandsbusjes de beste mogelijkheid is.

• Nivve
  • Niet online
Heel erg hard trekken, niets meer en niets minder. Heb wel geleerd het gevoel te herkennen dat ie ertussen komt. Als je even door probeert te fietsen dan wort het alleen maar erger.

Als je je ketting schoonhoudt valt het wel mee, dan is het redelijk vettig en is er weinig vuil dat schuring veroorzaakt. Maar goed, dat is bij mij dus een probleem :P

• bokkie72
Het is eenvoudig om in het service menu van de RD10 te komen: een aantal tellen de SET button ingedrukt houden. Hier kan je kennelijk ook iets veranderen aan de top speed. Heeft iemand hier ervaring mee?

• Nivve
  • Niet online
Top speed menu optie heb je niet veel aan. Dit is puur om je snelheid te beperken en dus met name handig als je de Speed versie hebt. Het is wel een beetje omslachtig, dus ik gebruik gewoon de (lagere) ondersteuningssterktes als grove vervanging hiervoor.

Als je het hebt over het ophogen van de topsnelheid voor de gewone RD10, dat kan niet met de top speed optie omdat de beperking komt door het ontbreken van de (hogere) ondersteuningssterktes. Er is wel een optie voor, maar dat heet anders (en is verboden).
Dit laatste is me alleen verteld door de FM, nooit zelf uitgeprobeerd.

Nivve wijzigde deze reactie 04-09-2019 09:39 (17%)

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

bokkie72 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 08:32:
Afgelopen maandag heb ik mijn RD10 opgehaald en intussen ong 200 km gefietst.
Het is heerlijk om na het werk naar huis te rijden, zeker met het weer van afgelopen dagen.

De ondersteuning stelt mij niet teleur, zoals ik had verwacht kan ik 42km/h zonder veel inspanning rijden. De capaciteit van de batterij is ruim voldoende.

Een enkel raar geval: op een gegeven moment schoot de ketting van het voorblad. Is de kettingspanning niet goed? De FM gaat er in ieder geval naar kijken.

Ik wil er een extra slot bij kopen. De verzekering vraagt een ART*** slot of beter maar die vind ik niet practisch. Tips?
Die ketting is een kwestie van afstellen, er zitten 2 schroefjes op je derailleur waar je de limieten mee kan instellen. Je kan wachten tot de fietsenmaker er naar kijkt maar is niet heel ingewikkeld en er zal vast wel ergens een yt filmpje uitleg kunnen geven voor jouw specifieke derailleur, zou er niet te lang mee wachten want kan ronduit gevaarlijk zijn als die ketting vastslaat.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• bokkie72
Die ketting is een kwestie van afstellen, er zitten 2 schroefjes op je derailleur waar je de limieten mee kan instellen. Je kan wachten tot de fietsenmaker er naar kijkt maar is niet heel ingewikkeld en er zal vast wel ergens een yt filmpje uitleg kunnen geven voor jouw specifieke derailleur, zou er niet te lang mee wachten want kan ronduit gevaarlijk zijn als die ketting vastslaat.
[/quote]

De FM heeft er intussen naar gekeken en niets afwijkends kunnen ontdekken. Vermoeden is dat er tussen is gekomen wat de ketting heeft opgelicht.

• AsjenWillem
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 19-11 19:53
Ik overweeg de aanschaf /lease van een SP voor woon-werkverkeer (28km heen, grotendeels langs een N weg).
Ik heb al wel op basis van jullie ervaringen (dank daarvoor!) begrepen dat een grote accu (700wh+) noodzakelijk is en dat een Bosch middenmotor eigenlijk net niet krachtig genoeg is om echt ontspannen te kunnen fietsen over zo'n afstand. Ik wil nl niet in sportkleren rijden, maar met 'gewone' werkkleding.

Een paar dingen vroeg ik me nog wel af:
- in reviews op oa fietstest lees ik dat het comfort van veel fietsen op langere afstanden minder is, door een hard zadel of gebrek aan vering. Ervaren jullie dit ook zo (degenen die 50+ km per dag maken)?
- ik zou graag mijn laptoptas in een fietstas meenemen. In reviews lees ik dat veel fietsen een smalle bagagedrager hebben of helemaal geen. Hebben jullie fietstassen, en zo ja op welke fiets en hoe bevalt dat?
- speciale fietskleding voor vooral de koudere / regenachtige dagen wordt aanbevolen. Welke kleding/regenpak dragen jullie en hoe bevalt dat?

Dank alvast!

• BertV

BertV

R-L48

AsjenWillem schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:37:
Ik overweeg de aanschaf /lease van een SP voor woon-werkverkeer (28km heen, grotendeels langs een N weg).
Ik heb al wel op basis van jullie ervaringen (dank daarvoor!) begrepen dat een grote accu (700wh+) noodzakelijk is en dat een Bosch middenmotor eigenlijk net niet krachtig genoeg is om echt ontspannen te kunnen fietsen over zo'n afstand. Ik wil nl niet in sportkleren rijden, maar met 'gewone' werkkleding.

Neem een proefrit. 35km/u gaat ook ontspannen op een Bosch, het gaat om de 5 laatste km/u

- in reviews op oa fietstest lees ik dat het comfort van veel fietsen op langere afstanden minder is, door een hard zadel of gebrek aan vering. Ervaren jullie dit ook zo (degenen die 50+ km per dag maken)?

Lease is eigenlijk ideaal, vanwege de verwachte onderhoudskosten als je echt veel gaat rijden. Ik ben niet gevoelig voor het punt "comfort" Vaak is juist een knalhard smal zader fijner.

- ik zou graag mijn laptoptas in een fietstas meenemen. In reviews lees ik dat veel fietsen een smalle bagagedrager hebben of helemaal geen. Hebben jullie fietstassen, en zo ja op welke fiets en hoe bevalt dat?

Ik heb een rugzak, vangt minder wind, is minder ruw voor je laptop bij slechte wegen.

- speciale fietskleding voor vooral de koudere / regenachtige dagen wordt aanbevolen. Welke kleding/regenpak dragen jullie en hoe bevalt dat?

Ik rij in wielrenkleding. Bij koude dagen met een lange wielrenbroek en windvanger jas. Stapje verder heb ik een helmmuts, dikke wanten en een winterjas.

Dank alvast!

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:06
De Bosch middenmotor is ontspannen fietsen hoor maar verwacht niet de hele afstand 45km/h te rijden. 35-37 moet lukken.

Ik fiets dagelijks 30 KM enkele reis op een Bosch Classic SP. Dit met een 500 wh accu. (ik heb de 400wh versie laten recellen) De accu heeft al weer 12k km gelopen en kan op standje turbo de hele (enkele) reis voltooien.

Wat betreft vering: Ik heb een Cane Creek Thudbuster (zadel vering) gemonteerd en sinds kort Schwalbe Big Apple banden. Mijn zadel is een aardig harde/smalle versie. Een zachter zadel zou ik niet willen.
-Ik heb een Ortlieb Office Bag met QL versie 3. Daarbij heb je een houder voorgemonteerd op je bagagedrager en klik je de tas erin. Ik kan mij niet voorstellen dat de houder niet op een ander willekeurig/karig/minimaal bagage rek past.
-Speciale fietskleding: Regen: Overschoenen zijn bijzonder belangrijk, de goedkoopste volstaan echter. Wat betreft broek, ik heb een Vaude Steam Pants. Erg lichte makkelijk aan te trekken broek. Een jas; kijk naar een regenjas met mesh voering (anders plakt ie zo) en oksel ritsen. Ik heb er nu twee; 1 van The Nord Face en 1 van Vaude.
Kou: weer die overschoenen en als het onder het vriespunt is doe ik dezelfde regenbroek aan. Tot 5 graden fiets ik in t-shirt + overhemd + regen /fiets jas (de eerder genoemde regenjas). Onder de 5 graden doe ik pas een gevoerde winterjas aan.

• Nivve
  • Niet online

Dank alvast!
Vering:
Ik heb zelf voorvering en zadelvering (RD10) en ben er erg blij mee. Ik heb een aantal keer de voorvering uitgezet en dat merk je dan toch wel. Eigenlijk wilde ik kijken waarom hij het niet leek te doen (je voelt nog steeds veel), maar toen ik hem uitzette werd het toch een stuk erger.
Ik heb echter nooit deze afstanden gefietst zonder mijn huidige fiets, dus echt vergelijken kan ik niet. Het kan zijn dat je eraan went.

Tas:
Als tas heb ik de Newlooks Messenger, daar past mijn werklaptop prima in. Er waren nog andere opties, maar deze tas kon ik aan de fiets hangen* en na parkeren gewoon op mijn rug slingeren als rugtas (ik heb een hekel aan schoudertassen). Ideaal, maar doe wel een jasje aan als het heeft geregend :+
Overigens is er een haakje stuk door een aanrijding met een brommer, dus nu gebruik ik hem puur als rugtas, ook op de fiets. Toch wel blij nu dat ik de rugtasversie heb genomen.

* Het is de bedoeling om de rugtasriemen eraf te halen elke keer dat je hem op de fiets hangt, maar je kan ze ook met de opgerolde opening meevastmaken. Scheelt weer gedoe elke keer.

Kleding:
Ik doe ook wielrenkleding aan (MTB zelfs eigenlijk), dus kan niet zeggen wat voor gewone kleding het handigst is. Heb overigens ook overschoenen, maar ik vind ze toch snel kapot gaan. Deze winter neem ik dus goede winterschoenen en gebruik ik nieuwe overschoenen echt alleen voor regen in de andere seizoenen zodat ik er langer dan een seizoen mee kan doen.

• E-Rick
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

E-Rick

I love it :7

Ik rijd dagelijk 16 kilometer enkele reis op een ST1X. Wielershirt over mijn t-shirt als het onder de 20 graden is, en een spijkerbroek.
Ik heb eerst zonder vering gereden, maar boomwortels en gaten in het wegdek komen hard aan met 45. Binnen no-time een Kinect Seatpost 2.1 aangeschaft, de prijs waard imo.
Zoals gezegd, ST1X. Daar zit een smalle bagagedrager op. Ik heb 2 Ortlieb Front Roller Classic tassen, een waar een slot/regenbroek/pomp/plakset en in de andere zit mijn laptop (in een neopreen sleeve) en accessoires. Dit bevalt perfect, de tassen zijn goed waterdicht en klikken stevig genoeg vast op de smalle bagagedrager.
Regenbroek: Vaude Lumium, bevalt goed. Ademt redelijk goed, aan te trekken met schoenen aan, goede reflectiestrepen. Klein op te vouwen in het zakje dat erbij zit.
Regenjas: Craft Ride. Bevalt ook goed. Water- en winddicht, en met een longsleeve eronder warm genoeg bij temperaturen van rond de 5 graden (maar ook iets te zweterig want het ademt toch minder dan een wielershirt. Nog niet gefietst bij lagere temperaturen.
Als ik weet dat het gaat regenen of als het koud is trek ik waterdichte wandelschoenen aan.
Mijn gevoerde wollen jas was afgelopen voorjaar bij temperaturen van onder de 10 graden in ieder geval te warm, ik zweette me kapot na een half uur doortrappen.
Dank alvast!

Choose life - Shapeways shop

• Mr.CeeJay
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 29-11 17:44
Ik ben me aan het oriënteren om een gebruikte Speed pedelec aan te schaffen. Ik heb nog een conventionele fiets en ik zou de SP alleen voor woon-werk afstand van 7 kilometer gaan gebruiken. Enige reden om de gewone fiets niet te gebruiken daarvoor is het hoogteverschil (Limburgse heuvels) en de tijdsbesparing van 35 km /h versus 15-18 km/h gemiddeld.

Nu mijn vraag; ik heb geen idee wat een normale kilometerstand is van een gebruikt exemplaar? Is het zo dat een speed pedelec bij 10.000 of 13.000 kilometer 'op' is of kan hij dan nog een leven mee?

C:\>@echo off
IF ERRORLEVEL=

• Nivve
  • Niet online
Mr.CeeJay schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:52:
Ik ben me aan het oriënteren om een gebruikte Speed pedelec aan te schaffen. Ik heb nog een conventionele fiets en ik zou de SP alleen voor woon-werk afstand van 7 kilometer gaan gebruiken. Enige reden om de gewone fiets niet te gebruiken daarvoor is het hoogteverschil (Limburgse heuvels) en de tijdsbesparing van 35 km /h versus 15-18 km/h gemiddeld.

Nu mijn vraag; ik heb geen idee wat een normale kilometerstand is van een gebruikt exemplaar? Is het zo dat een speed pedelec bij 10.000 of 13.000 kilometer 'op' is of kan hij dan nog een leven mee?
Check vooral de staat van de accu. Kan de FM gewoon uitlezen denk ik.
Mijn fiets is 1,5 jaar en 10k km, en naast wat remblokjes valt het allemaal reuze mee. Ik zou me de meeste zorgen maken om de accu, gezien dat een groot risico is en duur is te vervangen. Al is 14km gelukkig snel nog te doen, ook met een wat mindere accu.

• Ko de Boswachter

Een SP met 10.000 kilometer op de teller zou ik zo kopen mits inderdaad de batterij nog niet op is. Voordat je met je 14 kilometer per dag dan aan de 25.000 kilometers zit die mijn Stromer inmiddels heeft gelopen, ben je bijna 1100 werkdagen verder...

• Vlassie1980

Waarom perse een speed pedelec voor die 7 kilometertjes? Kan je beter een gewone e-bike kopen.

+ Veel goedkoper als een speed pedelec
+ Geen helmplicht
+ Geen kenteken en spiegel
+ Geen verzekering

Het verschil in tijd tussen sp en normale e-bike op een afstand van 7 km is te verwaarlozen. Als ik op die afstand van mijn werk zou zitten zou ik mijn sp vervangen voor een standaard e-bike.

• dipje2
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 25-11 22:13
Ik meld mij ook maar hier aan bij deze, na met zeer veel interesse het hele topic doorgelezen te hebben.

Na een proefritje van een uur op een R&M (Touring / Charger? Niet op het model gelet) om te kijken wat een Speed Pedelec nu is en voelt, uiteindelijk voor een test-week gegaan op een Stromer ST1x (sport), en er voor een volle week de 2x30 km per dag mee gefietst naar werk en terug.

Mijn eigen ST1x is nu besteld en ik wacht ongeduldig tot hij geleverd wordt (nog een weekje give or take).

Mijn ervaringen van de testweek. Deze moet je eerst in context plaatsen. Ik reed op een leenfiets en weet niet hoe oud de accu was en hoe de Stromer was ingesteld (want je kan dingen aanpassen, zoals hoeveel koppel en hoe hij reageert op de rotatiesensor blijkt).
En de afgelopen week heb ik van de 10 ritjes er eentje meegemaakt zonder regen, en 2 met 'een buitje van 5 minuten onderweg'. De rest was in de non-stop stromende regen. En ik heb af en toe wind van 15km/u van opzij gehad, maar heel vaak gewoon 20 a 25km/u 'net-niet-recht-van-voren'.

Oftewel, het was ongeveer de slechtste / beste week om het uit te proberen :P.

Wat me hier van bij is gebleven is:
  • Zelfs de grote accu (983Wh) is niet genoeg met deze winden om de 60km te volbrengen op 1 accu charge. Toen ik dat wel probeerde kwam ik toch echt 'leeg' te staan met nog 3km te gaan.
  • Opladen op werk kan. Als in, de accu kan los. Maar ik moet dus elke dag met de 1KWh accu zeulen door de kantoorflat voordat ik op m'n werkplek ben...
  • ...waar de oplader toch zoveel herrie maakt dat hij er niet meer welkom is, dus daar moet ik nog iets voor verzinnen.
  • Dat ik regelmatig 42.5 km/u op de Stromer teller zag, maar dat m'n smart-watch op de GPS dat toch eerder 40km/u vond. Heel veel sneller dan 42.5 km/u op de teller is me niet gelukt (zonder als een gek te gaan bijtrappen), behalve op een ritje dat de wind een beetje mee zat.
  • Zelfs met de hevigste wind vlagen tegen van > 30km/u stond er nog altijd tussen de 35km/u en de 40 km/u op de teller.
  • En het belangrijkste: De hele week heb ik _nooit_ (maar ook echt nooit) het gevoel gehad alsof ik tegen de wind in aan het fietsen was. Nooit (behalve die 3km zonder accu) heb ik moeten zwoegen of werken om snelheid te halen.
  • Ik ben 1x met zweet op m'n hoofd aangekomen, namelijk toen ik eens dacht om met een thermolaagje te gaan fietsen.. daar was het duidelijk nog niet koud genoeg voor.
Mijn doel was eigenlijk de 60km op 1 charge, maar dat is dus (in dit seizoen) niet haalbaar. Dus de charger op het werk in een stil hokje neerleggen (of de dure, langzame maar stile (zonder fan) 'Pocket Charger' erbij halen) en voor de rest heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen.

Ik doe +/- 52 minuten over de rit (wat klimmetjes over kanalen en de laatste paar kilometers met veel stoplichten in Amsterdam Zuid-Oost halen de gemiddelde snelheid wat naar beneden) wat precies de snelste tijd is dat ik haal met de trein (deur tot deur gerekend, dus met even lopen van het station en klein stukje fietsen naar het station thuis).

Maar de trein geeft tegenwoordig altijd het sardine-blikje gevoel. Ik ben serieus blij als ik maar met +/- 5 mensen in het stukje tussen de coupes sta i.p.v. in de zweetoksels van iemand anders te staren. Zitten in de coupe is me niet gelukt de afgelopen 1,5 jaar. En ze zijn begonnen met 'crowd controllers' op het station dus je wordt nog net niet met een bezem 'japan-style' de trein in geduwd.
Ik wordt veel blijer om 50 minuten in de polder te zijn - regen of niet - dan dat.

En met de auto over de A2 is ook geen optie, al is het maar door de parkeerkosten in Amsterdam.. Ik heb het voor de grap wel uitgerekend wat een Aygo private-lease met benzine ongeveer zou kosten en dat is echt veel meer dan de trein of de SP. En dan negeer ik de 30,- p/d aan parkeerkosten en de files.

Ik heb het stuk al vaker gefietst 'voor de lol' op m'n racefiets, en dan doe ik er toch +/- 75 minuten over en moet ik daarna douchen (wat wel kan op werk). Dit maakt de totale reistijd veel te lang om geschikt te zijn voor 'elke dag', en mijn lichaam trekt het (nog) niet om dat 5 dagen p/w te doen.

Het viel me wel op (tegen?) dat ik op mijn stugge aluminium-racefiets zonder vering - maar een goede comfortabele geometrie - geen last had op het traject van hobbels, trillingen etc.. maar met de Stromer ST1x Sport voelde ik de drempels en de boomwortels onder het asfalt toch echt wel 'hard'. Het frame is echt wel stugger, en het helpt natuurlijk niet dat ik dezelfde hobbels en drempels nu met 40km/u neem i.p.v. 28 a 30 km/u.
Daarom uiteindelijk toch maar een SeatPost (nieuwe 'BodyFloat') gekozen met mijn bestelling.

Qua kosten, als ik naar de komende 3 jaar kijk, en ik gooi de aanschaf van de fiets (nog net geen 5000,-) + registratie + verzekering + 2x per jaar onderhoud en onderdelen (nieuwe ketting en cassette en zo) plus nog 2000,- aan 'minder leuke grote reparatie'... dan betaal ik per maand nog steeds minder dan ik nu aan mijn treinabonnement uitgeef... (die kosten blijven trouwens ook elk jaar weer 5,- p/m duurder worden). Ik krijg 0,19ct/km reiskostenvergoeding. Ik hou al wat over na mijn treinabonnement, maar als ik de trein vaarwel zeg hou ik dus nog meer over.

Dit is in elk geval het excuus wat ik mezelf vertel om een dure Stromer te verantwoorden :P.

offtopic:
Nog story-time over mijn ervaringen met 'op de rijbaan', en waarom mijn les is om ook op een SP altijd schadeformulieren bij je te hebben :s

Mijn rit is 26km van de 30km door de polder / parallel aan de snelweg buiten de bebouwde kom, op verlaten B-weggetjes of officiële bromfietspaden. Ik kan dus geheel legaal lekker door blijven fietsen, en ook het laatste stukje Amsterdam is op brede bromfietspaden (waar ik dus wel iets langzamer moet... zou moeten...) dus ik hoef daar niet de rijbaan op. Dit was ook wel waarom ik een SP in overweging nam.

Om de leenfiets op te halen moest ik dwars door Amsterdam heen, en ja, ik keek er niet naar uit om door de stromende regen op de rijbaan te moeten op een nieuw voertuig terwijl ik de weg niet echt weet. Dit heeft mij veel verwarring gebracht waar ik op stukken hoorde te rijden, maar ook hoe ik 'als brommer' nou bepaalde bruggen moest overstekken etc..

Het terugbrengen van de fiets ging stukken beter. Toen wist ik de weg, het regende niet zo en ik voelde me duidelijk al meer comfortabel op de rijbaan.

Nog steeds veel fouten dat ik opeens op de rijbaan reed terwijl het niet hoorde of andersom, maar het zal wel zijn dat ik niet gewend ben om 'brommer' te zijn en dus de bordjes constant mis die zeggen 'brommers hier het fietspad op' of juist 'hier er weer van af'.

Ik ben ook 1x onderuit gegaan na een net-niet-aanrijding met een Taxi, toen ik net de eerste 5km op de fiets zat :(. Centrum Amsterdam, Nassaukade. Een auto voor me sloeg af, en een tegemoet komende taxi dacht 'dan kan ik ook afslaan' de andere kant op. Maar hij had mij blijkbaar niet gezien of daar niet verwacht.
Ik stak dus een kruispunt over met groen licht (en 'optrekkende' dus het was geen 45km/u blind over een kruispunt heen) en de taxi nam een wilde bocht en sloeg gewoon af.
Ik hard in de remmen, maar met het natte wegdek (en de beruchte Schwalbe Big Ben's) sta je echt nog niet gelijk stil. Om niet frontaal op de taxi te klappen heb ik een uitwijk poging gedaan, maar daardoor schoof ik wel over de straat heen.
Ik - en mijn kleding - hebben er niks aan over gehouden, en de fiets was redelijk. De koplamp was afgebroken en wat kleine schrammetjes op de handlebar en trapper. De taxi heeft wel netjes een schade formulier ingevuld (maar was verbaas dat ik wel een kenteken had om in te vullen).

Nog een tweede momentje meegemaakt (in diezelfde testweek dus). Een tweebaans bromfietspad, en wachtende op het stoplicht. Er staat een groepje fietsers / brommers te wachten aan mijn kant, en een groepje aan de overkant. Het licht wordt groen, dus de groepjes komen in beweging. Aan de overkant komt een brommer (geel plaatje) aanstormen die duidelijk geen aanstalten maakt om af te remmen. Hij wil het groepje blijkbaar inhalen wat nog in beweging aan het komen is aan zijn kant, maar komt daardoor dus op mijn rijbaan. Hij heeft te laat door dat dat niet gaat passen en hij geen kans meer heeft om het groepje in te halen, en stuurt dus terug zijn rijbaan op, dwars in de fietsers / brommers die daar ondertussen een beetje op tempo zijn. Ramt wat fietsers die met veel 'au' nog weten te stoppen, maar raakt een scooter/snorfiets van achteren en valt en schuift over het kruispunt heen. Hij heeft duidelijk moeite met opstaan en last van z'n heupen.

Ik ben maar gestopt om z'n scooter van de weg te halen en hem overeind te helpen, en even te kijken of er geen medische hulp nodig was. Maar in m'n hoofd was ik 'm de huid vol aan het schelden. Dat scheelde maar een haartje of ik had een dauw gekregen en waarschijnlijk _weer_ op het asfalt gelegen (nu hebben andere fietsers een dauw gekregen, dat besef ik me ook wel :)).

Al-met-al, weet ik ook niet wat ik van de rijbaan-regel vind.
Ik moest het een beetje 'durven' aan het begin, maar dat kwam ook deels door de vreemde stad, slecht weer en nieuw voertuig. Maar daarna voelde ik me er best OK (ik geloof dat ik dan de Stromer-snelheid mee heb).

Maar je merkt dat de ongelukken nog steeds overal vandaan kunnen komen (op het fietspad OF de rijbaan) en dan merk je ook hoe kwetsbaar je bent op iets wat nog steeds een fietsframe is, helemaal met die snelheden. Dan zou ik max 25km/u a 30km/u - en dus op het fietspad - een veel veiligere snelheid vinden met ander verkeer in de buurt. Maar met veel max 25km/u a 30km/u op mijn route zou voor mij het voordeel van de SP snel weg zijn.

Ik ben in elk geval blij dat ik op mijn normale traject bijna niemand tegen kom en niet echt door de stad heen hoef.

dipje2 wijzigde deze reactie 08-10-2019 14:42 (9%)

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15:59
dipje2 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:47:
Ik meld mij ook maar hier aan bij deze, na met zeer veel interesse het hele topic doorgelezen te hebben.

Na een proefritje van een uur op een R&M (Touring / Charger? Niet op het model gelet) om te kijken wat een Speed Pedelec nu is en voelt, uiteindelijk voor een test-week gegaan op een Stromer ST1x (sport), en er voor een volle week de 2x30 km per dag mee gefietst naar werk en terug.

Mijn eigen ST1x is nu besteld en ik wacht ongeduldig tot hij geleverd wordt (nog een weekje give or take).

Mijn ervaringen van de testweek. Deze moet je eerst in context plaatsen. Ik reed op een leenfiets en weet niet hoe oud de accu was en hoe de Stromer was ingesteld (want je kan dingen aanpassen als hoeveel koppel en hoe hij reageert op de rotatiesensor blijkt).
En de afgelopen week heb ik van de 10 ritjes er eentje meegemaakt zonder regen, en 2 met 'een buitje van 5 minuten onderewg'. De rest was in de non-stop stromende regen. En ik heb af en toe wind van 15km/u van opzij gehad, maar heel vaak gewoon 20 a 25km/u 'net-niet-recht-van-voren'.

Wat me hier van bij is gebleven is dat
  • Zelfs de grote accu (983Wh) is niet genoeg met deze winden om de 60km te volbrengen op 1 accu charge. Toen ik dat wel probeerde kwam ik toch echt 'leeg' te staan met nog 3km te gaan.
  • Opladen op werk kan, als in, de accu kan los. Maar ik moet dus elke dag met de 1KWh accu zeulen door de kantoorflat voordat ik op m'n werkplek ben.
  • Waar de oplader toch zoveel herrie maakt dat hij er niet meer welkom is, dus daar moet ik nog iets voor verzinnen.
  • Ik regelmatig 42.5 km/u op de Stromer teller zag, maar dat m'n smart-watch op de GPS dat toch eerder 40km/u vond. Heel veel sneller dan 42.5 km/u op de teller is me niet gelukt behalve op een ritje dat de wind een beetje mee zat.
  • Zelfs met de hevigste wind vlagen tegen van > 30km/u stond er nog altijd tussen de 35km/u en de 40 km/u op de teller.
  • En het belangrijkste: De hele week heb ik _nooit_ (maar ook echt nooit) het gevoel gehad alsof ik tegen de wind in aan het fietsen was. Nooit (behalve die 3km zonder accu) heb ik moeten zwoegen of werken om snelheid te halen.
  • Ik ben 1x met zweet op m'n hoofd aangekomen, namelijk toen ik eens dacht om met een thermolaagje te gaan fietsen.. daar was het duidelijk nog niet koud genoeg voor.
Mijn doel was eigenlijk de 60km op 1 charge, maar dat is dus (in dit seizoen) niet haalbaar. Charger op het werk in een stil hokje neerleggen (of de dure en langzame maar stil-zonder-fan 'Pocket Charger' erbij halen) en voor de rest heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen.

Ik doe +/- 52 minuten over de rit (wat klimmetjes over kanalen en de laatste paar kilometers met veel stoplichten in Amsterdam Zuid-Oost halen de gemiddelde snelheid wat naar beneden) wat precies de beste tijd is dat ik haal met de trein (en deur-tot-deur tijd dan wel).

Maar aangezien de trein tegenwoordig altijd het sardine-blikje gevoel geeft (ik ben serieus blij als ik maar met 5 man in het stukje tussen de coupes sta i.p.v. in de zweetoksels van iemand anders, zitten in de coupe is me niet gelukt de afgelopen 1,5 jaar). En ze zijn begonnen met 'crowd controllers' op het station dus je wordt nog net niet met een bezem 'japan-style' de trein in geduwd. Ik ben veel blijer om 50 minuten in de polder te zijn - regen of niet - dan dat.

En met de auto over de A2 is sowieso uitgesloten, nog maar los van de parkeerkosten in Amsterdam.. Ik heb het voor de grap wel uitgerekend wat een Aygo private-lease met benzine ongeveer zou kosten en dat is echt veel meer dan de trein of de SP, en dan negeer ik dus de 30,- p/d aan parkeren en de files).

Ik heb het stuk al eerder gefietst 'voor de lol' op m'n racefiets, en dan doe ik er toch +/- 75 minuten over en moet ik daarna douchen (wat wel kan op werk). Dit maakt de totale reistijd veel te lang om geschikt te zijn voor 'elke dag'.
Het viel me wel op (tegen?) dat ik op mijn stugge alu-racefiets zonder vering (maar een goede comfortabele geometrie) geen last had op het traject van hobbels, trillingen etc.. Maar met de Stromer ST1x Sport voelde ik de drempels en de boomwortels onder het asfalt toch echt wel 'hard'. Dus het frame is echt wel stugger en het helpt natuurlijk niet dat ik dezelfde hobbels en drempels nu met 40km/u neem i.p.v. 28 a 30 km/u. Heb daarom uiteindelijk voor een SeatPost (nieuwe 'BodyFloat') gekozen op mijn bestelling.

Als ik naar de komende 3 jaar kijk, en ik gooi de aanschaf van de fiets (nog net geen 5000,-) + registratie + verzekering + 2x per jaar onderhoud en onderdelen voor nieuwe ketting en cassette en zo, plus nog 2000,- aan 'minder leuke grote reparatie' dan betaal ik per maand nog steeds minder dan ik nu aan mijn treinabonnement uitgeef... en die kosten blijven trouwens ook elk jaar weer een tikje duurder worden.

Dit is in elk geval het excuus wat ik mezelf vertel om een dure Stromer te verantwoorden :P.

offtopic:
Nog story-time over mijn ervaringen met 'op de rijbaan' en waarom mijn les is om ook op een SP altijd schadeformulieren bij je te hebben :s

Mijn rit is 26 van de 30km door de polder / parallel aan de snelweg buiten de bebouwde kom, op verlaten B-weggetjes of officiële bromfietspaden. Ik kan dus geheel legaal lekker door blijven fietsen, en ook het laatste stukje Amsterdam is op brede bromfietspaden (waar ik dus wel iets langzamer moet... zou moeten...) dus ik hoef daar niet de rijbaan op. Dit was ook wel waarom ik een SP in overweging nam.

Om de leenfiets op te halen moest ik dwars door Amsterdam heen, en ja, ik keek er niet naar uit om door de stromende regen op de rijbaan te moeten op een nieuw voertuig terwijl ik de weg niet echt weet.
Het terugbrengen van de fiets ging stukken beter, toen wist ik de weg, het regende niet zo en ik voelde me duidelijk al meer comfortabel op de rijbaan.
Maar het zal wel zijn dat ik niet gewend ben om 'brommer' te zijn, maar ik mis de bordjes constant die zeggen 'brommers hier het fietspad op' of juist 'hier er weer van af'.

Ik ben ook 1x onderuit gegaan na een net-niet-aanrijding met een Taxi, toen ik net de eerste 5km op de fiets zat :(. Auto voor me sloeg af, een tegemoet komende Taxi dacht 'dan kan ik ook afslaan de andere kant op' maar hij had maar niet gezien / verwacht. Ik stak dus een kruispunt over met groen licht (en 'optrekkende' dus het was geen 45km/u blind over een kruispunt heen) en de taxi nam een wilde bocht en sloeg gewoon af.
Hard in de remmen, maar met het natte wegdek (En de beruchte Schwalbe Big Ben's) sta je echt nog niet stil. Om niet frontaal op de taxi te klappen een uitwijk poging gedaan maar daardoor schoof ik wel over de straat heen. Ik - en mijn kleding - hebben er niks aan over gehouden, en de fiets had wat schrammetjes en een nieuwe koplamp was nodig. Taxi heeft wel netjes schade formulier ingevuld.

Ook - in diezelfde week dus - nog een ding meegemaakt. Tweebaans bromfietspad, wachtende op het stoplicht. Er staat dus een groepje fietsers / brommers te wachten aan mijn kant, en aan de overkant. Het wordt groen, dus de zooitjes komen in beweging. Aan de overkant komt een brommer (geel plaatje) aanstormen die duidelijk geen aanstalten maakt om af te remmen. Hij wil het groepje inhalen wat nog in beweging aan het komen is aan zijn kant, maar komt daardoor dus op mijn rijbaan. Hij heeft door dat dat niet gaat passen en hij geen kans meer heeft om het groepje in te halen, en stuurt dus terug zijn rijbaan op, dwars in de fietsers / brommers die daar ondertussen een beetje op tempo zijn. Ramt wat fietsers die met veel 'au' nog weten te stoppen, maar raakt een scooter/snorfiets van achteren en valt en schuift over het kruispunt heen. Heeft duidelijk moeite met opstaan.

Ik ben maar gestopt op z'n scooter van de weg te halen en hem overeind te helpen en even te kijken, maar in m'n hoofd was ik 'm de huid vol aan het schelden. Dat scheelde maar een haartje of ik had een dauw gekregen en waarschijnlijk weer op het asfalt gelegen (nu hebben dus andere fietsers een dauw gekregen...).

Al-met-al, weet ik ook niet wat ik van de rijbaan-regel vind. Ik moest een beetje 'durven' aan het begin maar daarna voelde ik me er best OK (maar ik geloof dat ik dan de Stromer-snelheid mee heb). Maar je merkt dat de ongelukken nog steeds overal vandaan kunnen komen en dan merk je ook hoe kwetsbaar je was bent met die snelheden. Dan zou ik max 25km/u a 30km/u op het fietspad een veiligere optie vinden. Ik ben in elk geval blij dat ik op mijn normale traject bijna niemand tegen kom en niet echt door de stad heen hoef.
Leuk verhaal om te lezen. Met de fietsbanden kan ik je alleen maar adviseren om een paar swalbe marathon 365 banden met zijreflectie erop te laten leggen. Deze fietsbanden hebben ook met natte omstandigheden nog best veel grip. Andere tip die ik je nog mee kan geven gebruik vooral je verstand. Als het op sommige wegen veiliger is om over de fietspaden met aangepaste snelheid te fietsen, doe dat dan vooral.
En inderdaad de dagen aftellen voordat je speedpedelec binnen is. :) Veel plezier alvast en veel veilige kilometers toegewenst.

• Vlassie1980
zonnefreak schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:20:
[...]

Leuk verhaal om te lezen. Met de fietsbanden kan ik je alleen maar adviseren om een paar swalbe marathon 365 banden met zijreflectie erop te laten leggen. Deze fietsbanden hebben ook met natte omstandigheden nog best veel grip. Andere tip die ik je nog mee kan geven gebruik vooral je verstand. Als het op sommige wegen veiliger is om over de fietspaden met aangepaste snelheid te fietsen, doe dat dan vooral.
En inderdaad de dagen aftellen voordat je speedpedelec binnen is. :) Veel plezier alvast en veel veilige kilometers toegewenst.
Die Marathon GT 365 heb ik er ook een jaartje onder gehad. Ze geven wel meer grip maar hebben wel als nadeel dat ze heel veel afrolgeluid maken en de actieradius gaat ook een stuk omlaag.

Uiteindelijk de banden vervangen voor Schwalbe Marathon Plus omdat ze al vrij snel waren versleten.

• Koetjeboe
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:20

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

dipje2 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:47:

Mijn ervaringen van de testweek. Deze moet je eerst in context plaatsen. Ik reed op een leenfiets en weet niet hoe oud de accu was en hoe de Stromer was ingesteld (want je kan dingen aanpassen als hoeveel koppel en hoe hij reageert op de rotatiesensor blijkt).
En de afgelopen week heb ik van de 10 ritjes er eentje meegemaakt zonder regen, en 2 met 'een buitje van 5 minuten onderewg'. De rest was in de non-stop stromende regen. En ik heb af en toe wind van 15km/u van opzij gehad, maar heel vaak gewoon 20 a 25km/u 'net-niet-recht-van-voren'.

Wat me hier van bij is gebleven is dat
  • Opladen op werk kan, als in, de accu kan los. Maar ik moet dus elke dag met de 1KWh accu zeulen door de kantoorflat voordat ik op m'n werkplek ben.
  • Waar de oplader toch zoveel herrie maakt dat hij er niet meer welkom is, dus daar moet ik nog iets voor verzinnen.
  • Ik regelmatig 42.5 km/u op de Stromer teller zag, maar dat m'n smart-watch op de GPS dat toch eerder 40km/u vond. Heel veel sneller dan 42.5 km/u op de teller is me niet gelukt behalve op een ritje dat de wind een beetje mee zat.
Mijn doel was eigenlijk de 60km op 1 charge, maar dat is dus (in dit seizoen) niet haalbaar. Charger op het werk in een stil hokje neerleggen (of de dure en langzame maar stil-zonder-fan 'Pocket Charger' erbij halen) en voor de rest heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen.

Ik doe +/- 52 minuten over de rit (wat klimmetjes over kanalen en de laatste paar kilometers met veel stoplichten in Amsterdam Zuid-Oost halen de gemiddelde snelheid wat naar beneden) wat precies de beste tijd is dat ik haal met de trein (en deur-tot-deur tijd dan wel).

Maar aangezien de trein tegenwoordig altijd het sardine-blikje gevoel geeft (ik ben serieus blij als ik maar met 5 man in het stukje tussen de coupes sta i.p.v. in de zweetoksels van iemand anders, zitten in de coupe is me niet gelukt de afgelopen 1,5 jaar). En ze zijn begonnen met 'crowd controllers' op het station dus je wordt nog net niet met een bezem 'japan-style' de trein in geduwd. Ik ben veel blijer om 50 minuten in de polder te zijn - regen of niet - dan dat.

En met de auto over de A2 is sowieso uitgesloten, nog maar los van de parkeerkosten in Amsterdam.. Ik heb het voor de grap wel uitgerekend wat een Aygo private-lease met benzine ongeveer zou kosten en dat is echt veel meer dan de trein of de SP, en dan negeer ik dus de 30,- p/d aan parkeren en de files).

Ik heb het stuk al eerder gefietst 'voor de lol' op m'n racefiets, en dan doe ik er toch +/- 75 minuten over en moet ik daarna douchen (wat wel kan op werk). Dit maakt de totale reistijd veel te lang om geschikt te zijn voor 'elke dag'.
Het viel me wel op (tegen?) dat ik op mijn stugge alu-racefiets zonder vering (maar een goede comfortabele geometrie) geen last had op het traject van hobbels, trillingen etc.. Maar met de Stromer ST1x Sport voelde ik de drempels en de boomwortels onder het asfalt toch echt wel 'hard'. Dus het frame is echt wel stugger en het helpt natuurlijk niet dat ik dezelfde hobbels en drempels nu met 40km/u neem i.p.v. 28 a 30 km/u. Heb daarom uiteindelijk voor een SeatPost (nieuwe 'BodyFloat') gekozen op mijn bestelling.

Als ik naar de komende 3 jaar kijk, en ik gooi de aanschaf van de fiets (nog net geen 5000,-) + registratie + verzekering + 2x per jaar onderhoud en onderdelen voor nieuwe ketting en cassette en zo, plus nog 2000,- aan 'minder leuke grote reparatie' dan betaal ik per maand nog steeds minder dan ik nu aan mijn treinabonnement uitgeef... en die kosten blijven trouwens ook elk jaar weer een tikje duurder worden.

offtopic:
Nog story-time over mijn ervaringen met 'op de rijbaan' en waarom mijn les is om ook op een SP altijd schadeformulieren bij je te hebben :s

Mijn rit is 26 van de 30km door de polder / parallel aan de snelweg buiten de bebouwde kom, op verlaten B-weggetjes of officiële bromfietspaden. Ik kan dus geheel legaal lekker door blijven fietsen, en ook het laatste stukje Amsterdam is op brede bromfietspaden (waar ik dus wel iets langzamer moet... zou moeten...) dus ik hoef daar niet de rijbaan op. Dit was ook wel waarom ik een SP in overweging nam.

Om de leenfiets op te halen moest ik dwars door Amsterdam heen, en ja, ik keek er niet naar uit om door de stromende regen op de rijbaan te moeten op een nieuw voertuig terwijl ik de weg niet echt weet.
Het terugbrengen van de fiets ging stukken beter, toen wist ik de weg, het regende niet zo en ik voelde me duidelijk al meer comfortabel op de rijbaan.
Maar het zal wel zijn dat ik niet gewend ben om 'brommer' te zijn, maar ik mis de bordjes constant die zeggen 'brommers hier het fietspad op' of juist 'hier er weer van af'.

Ik ben ook 1x onderuit gegaan na een net-niet-aanrijding met een Taxi, toen ik net de eerste 5km op de fiets zat :(. Auto voor me sloeg af, een tegemoet komende Taxi dacht 'dan kan ik ook afslaan de andere kant op' maar hij had maar niet gezien / verwacht. Ik stak dus een kruispunt over met groen licht (en 'optrekkende' dus het was geen 45km/u blind over een kruispunt heen) en de taxi nam een wilde bocht en sloeg gewoon af.
Hard in de remmen, maar met het natte wegdek (En de beruchte Schwalbe Big Ben's) sta je echt nog niet stil. Om niet frontaal op de taxi te klappen een uitwijk poging gedaan maar daardoor schoof ik wel over de straat heen. Ik - en mijn kleding - hebben er niks aan over gehouden, en de fiets had wat schrammetjes en een nieuwe koplamp was nodig. Taxi heeft wel netjes schade formulier ingevuld.

Ook - in diezelfde week dus - nog een ding meegemaakt. Tweebaans bromfietspad, wachtende op het stoplicht. Er staat dus een groepje fietsers / brommers te wachten aan mijn kant, en aan de overkant. Het wordt groen, dus de zooitjes komen in beweging. Aan de overkant komt een brommer (geel plaatje) aanstormen die duidelijk geen aanstalten maakt om af te remmen. Hij wil het groepje inhalen wat nog in beweging aan het komen is aan zijn kant, maar komt daardoor dus op mijn rijbaan. Hij heeft door dat dat niet gaat passen en hij geen kans meer heeft om het groepje in te halen, en stuurt dus terug zijn rijbaan op, dwars in de fietsers / brommers die daar ondertussen een beetje op tempo zijn. Ramt wat fietsers die met veel 'au' nog weten te stoppen, maar raakt een scooter/snorfiets van achteren en valt en schuift over het kruispunt heen. Heeft duidelijk moeite met opstaan.

Ik ben maar gestopt op z'n scooter van de weg te halen en hem overeind te helpen en even te kijken, maar in m'n hoofd was ik 'm de huid vol aan het schelden. Dat scheelde maar een haartje of ik had een dauw gekregen en waarschijnlijk weer op het asfalt gelegen (nu hebben dus andere fietsers een dauw gekregen...).

Al-met-al, weet ik ook niet wat ik van de rijbaan-regel vind. Ik moest een beetje 'durven' aan het begin maar daarna voelde ik me er best OK (maar ik geloof dat ik dan de Stromer-snelheid mee heb). Maar je merkt dat de ongelukken nog steeds overal vandaan kunnen komen en dan merk je ook hoe kwetsbaar je was bent met die snelheden. Dan zou ik max 25km/u a 30km/u op het fietspad een veiligere optie vinden. Ik ben in elk geval blij dat ik op mijn normale traject bijna niemand tegen kom en niet echt door de stad heen hoef.
Hmm, ik doe 54km op 1 dag en ik heb dan als ik thuis kom nog ongeveer 20% accu over (gisteren, dus best gure dag met tegenwind. In de zomer was dat 40%. En ik fiets over de dijk dus met extra wind). Ik heb de ST3 met de zwaarste accu. Dus wellicht dat je het wel gaat redden als je je nieuwe fiets binnen hebt. Wel belangrijk om banden goed op spanning te houden e.d., dat scheelt stiekem ook wel wat.

Hondenlosloopgebieden ||| Lekkere recepten ||| Online ondernemen?

• dipje2
Koetjeboe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:17:
[...]

Hmm, ik doe 54km op 1 dag en ik heb dan als ik thuis kom nog ongeveer 20% accu over (gisteren, dus best gure dag met tegenwind. In de zomer was dat 40%. En ik fiets over de dijk dus met extra wind). Ik heb de ST3 met de zwaarste accu. Dus wellicht dat je het wel gaat redden als je je nieuwe fiets binnen hebt. Wel belangrijk om banden goed op spanning te houden e.d., dat scheelt stiekem ook wel wat.
Wie weet stond de leenfiets gewoon beetje raar ingesteld, maar de dealer zei wel 'dat ik dan een realistisch beeld heb van wat ik kan verwachten'. Dus ze proberen het niet rooskleuriger te maken :).

Zit wel wat verschil in power met de ST3 en een ST1x hoor. Dealer zei dat ook nog, dat die wel beter zou zijn in echt tegen de max van ondersteuning aan te zitten met minder last van wind, maar in de praktijk is dat een paar km/u verschil en dat prijs verschil is het me niet waard.

In dit topic toch veel gelezen "zo'n Stromer hou je dan toch niet bij" of dat soort dingen, maar mijn ervaring met de leenfiets is dus niet zo heel erg anders dan de verhalen over Bulls of andere oplossingen. Namelijk rond de 40 km/u op de GPS en voor meer moet je toch echt wel wat prestatie gaan leveren.

Alleen mijn snelheid stort niet zo in met stevige tegenwind en ik hoef m'n wielerkleding niet te gebruiken :).

Als ik alle verhalen hoor over de bergen onderhoud die sommige fietsen nodig hadden ben ik wel blij met m'n keuze (hoop ik, tijd zal het zeggen).

• Koetjeboe
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:20

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

dipje2 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:09:
[...]

Wie weet stond de leenfiets gewoon beetje raar ingesteld, maar de dealer zei wel 'dat ik dan een realistisch beeld heb van wat ik kan verwachten'. Dus ze proberen het niet rooskleuriger te maken :).

Zit wel wat verschil in power met de ST3 en een ST1x hoor. Dealer zei dat ook nog, dat die wel beter zou zijn in echt tegen de max van ondersteuning aan te zitten met minder last van wind, maar in de praktijk is dat een paar km/u verschil en dat prijs verschil is het me niet waard.

In dit topic toch veel gelezen "zo'n Stromer hou je dan toch niet bij" of dat soort dingen, maar mijn ervaring met de leenfiets is dus niet zo heel erg anders dan de verhalen over Bulls of andere oplossingen. Namelijk rond de 40 km/u op de GPS en voor meer moet je toch echt wel wat prestatie gaan leveren.

Alleen mijn snelheid stort niet zo in met stevige tegenwind en ik hoef m'n wielerkleding niet te gebruiken :).

Als ik alle verhalen hoor over de bergen onderhoud die sommige fietsen nodig hadden ben ik wel blij met m'n keuze (hoop ik, tijd zal het zeggen).
Die 40km/u klopt ook wel hoor, dat is ook mijn cruise-snelheid. Sure, kan de 49 ook wel aantikken maar dan zweet je je een ongeluk, niet relaxed als je dan nog moet gaan werken op een kantoor. Mocht je accu trouwens bijna leeg zijn (bijv op 10% ofzo), dan kun je altijd terug naar de lichtste ondersteuning, en dan kun je wel serieus ver komen met 10% lading. True, je gaat dan 20 km/u zonder veel inspanning ipv 40, maar dat is alsnog een stuk beter dan helemaal geen ondersteuning.

Hondenlosloopgebieden ||| Lekkere recepten ||| Online ondernemen?

• Nivve
  • Niet online
Ook hier de GT365 en ik ben er zeer tevreden mee. Merk niets van slijtage oid en ligt er nu al bijna een jaar (7000km of zo) onder. Er is idd wel meer geluid en meer verbruik. Maar geluid vind ik stiekem wel een voordeel voor de medeweggebruikers.

Overigens merk ik met de RD10 dat ik echt wel wielerkleding aan moet. Met sterke wind tegen moet ik echt wel aardig doortrappen om de 38km/u aan te houden (=zweten). Denk dat dat stiekem dan ook het voordeel van de stromer is; niet per se de hogere snelheid, maar wel de sterkere ondersteuning.
(heb nog nooit op een stromer gefietst, maar dat is vermoeden).

• zonnefreak
Vlassie1980 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:05:
[...]

Die Marathon GT 365 heb ik er ook een jaartje onder gehad. Ze geven wel meer grip maar hebben wel als nadeel dat ze heel veel afrolgeluid maken en de actieradius gaat ook een stuk omlaag.

Uiteindelijk de banden vervangen voor Schwalbe Marathon Plus omdat ze al vrij snel waren versleten.
De swalbe marathon plus banden zaten standaard onder mijn speed pedelec, maar heb 2x gehad in de stromende regen dat ik onderuit ben gegleden met 1x 600 euro aan schade. Sindsdien neem ik een band die echt zo veel mogelijk grip bied, ook als er onverwacht wat modder op de weg ligt. Maar het scheelt inderdaad bij mij een 2 a 3 km per uur aan snelheid en inderdaad meer geluid. Maar boven de 30km/h overstemd de tegenwind dat wel. Qua slijtage heb ik het idee dat ze wel gelijk op gaan.

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 07:49
Iemand al gehoord van de Franse LMX 64h speed mountainbike? 2500W, 200 nm, gashendel en met motor en trappers die beiden een eigen ketting hebben. Volgens de makers is dat laatste een heel betrouwbaar systeem. Maar ja, WC eend en Frans produkt...

Lijkt me dikke pret onderweg naar het werk, in potentie de lolligste ebike ooit. Kost 5000 euro.

• Spedo
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 23-10 14:41
Hallo,

Leuk forum met over het algemeen nuttige info en respect voor elkaars meningen.

Mijn ervaringen met een Speed Pedelec tot nu toe:

Ruim 3 jaar geleden heb ik een Riese en Muller Roadster gekocht, inmiddels 18.000 km mee gereden (5 x per week 30 km/dag woon werkverkeer). Ik rijdt alleen buitenaf op kleine wegen, en rijdt altijd op standje turbo, in de bebouwde kom even wat rustiger, max 30..

Vorige week is mijn motor (weer) kapot gegaan, er komt nu voor de derde keer een nieuwe motor in, wel onder garantie gelukkig. Elke keer is de oorzaak mij niet helemaal bekend, daar doet Bosch geen uitspraak over.

Ook al een keer onder garantie een nieuwe accu gekregen.

Buiten deze problemen om ben ik erg tevreden over de fiets. Ik rijd bij windstil weer ongeveer 40 - 42 km/uur op de teller. Dat is voor de 15 km enkele reis die ik rijd hard genoeg. Harder is leuk, maar niet noodzakelijk. Tandwielen, ketting en banden vervang ik zelf.

De verlichting is wel een zwak punt. Achterlicht, die in achterspatbord gemonteerd zit en niet los te vervangen is, is al een keer vervangen (garantie), maar ging al snel weer kapot. Voorlicht valt bij kou en regen ook wel eens uit. Heb dus een extra set lampjes gemonteerd.

Door de vele problemen ga ik nooit een fiets met Bosch aandrijving meer kopen, mijns inziens toch te zwak voor de hoge snelheid en de krachten die daarbij horen.

Als ik toe ben aan een andere fiets, gaat het een Stromer of Klever worden, of er moeten in de nabije toekomst nog andere goede merken bijkomen.
Voorwaarde voor mij is dat de fiets bij mij in de buurt te koop moet zijn, omdat ik er wel klaar mee ben om bij elk probleempje 60 km te moeten rijden naar de fietsenmaker waar ik de fiets gekocht heb. Destijds waren er nog niet veel dealers, dus dichtbij kopen kon toen nog niet.
Ook moet de FM verstand hebben van Speed pedelecs, en mij goed advies kunnen geven over wat ik aan onderhoud kan verwachten.

Inmiddels heb ik zelf aardig wat ervaring met deze fiets dus kan wel gerichte vragen stellen. Ook merk ik dat ik als ik nu een proefrit op een speedbike maak, de beleving heel anders is dan toen ik er voor de eerste keer op zat. Nu ben ik gewend aan die snelheid en ga je op andere dingen letten.

Nu dus even een aantal dagen op de gewone fiets op en neer naar het werk, Kan niet wachten tot ik de snelle fiets weer terug heb :)

• Renoir
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 09-11 21:53

Dank alvast!
Misschien een wat late reactie maar ik hoop dat je er nog wat aan hebt :)

Ik rij 56 km per dag en heb geen vering danwel overvloed aan zitvlees. Ik heb zelf nergens last van maar heel af en toe een boomstronk onder het fietspad en dat komt hard aan meet 45 km/u. Nu weet ik waar ze zitten op mijn route en kan ik ze ontwijken.

Mijn laptop neem ik niet meer mee naar huis tegenwoordig. iPad stop ik wel in mn fietstas maar laptop vind ik net wat te duur/kwetsbaar om aan de bagagedrager te hangen.

Ik rij altijd in een fietsbroek, nu meet dit weer een lange fietsbroek. Daar bovenop een sportshirt (thermo in dit weer) en een waterdicht jack, die vangt wind een regen goed op. Als het stort dan trek ik een regenbroek aan en regenhoezen voor over mn schoenen. Nu rijd ik met fietshandschoenen en als het echt koud wordt heb ik een paar gore-tex winterhandschoenen. Daarmee tot het 0 punt gereden en dat ging in ieder geval prima. Oh ja, als het te koud wordt ook een thermo-bivak op/om m'n hoofd!

• Pixal
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Update en ervaringen van mij na ongeveer een jaartje met de Klever X speed. Ik rij 3 dagen per week 42km per dag, overige dagen thuiswerken en pappadag.

Onderhoud:
Veel binnen garantie gebeurd maar wel allemaal de eerste twee maanden, daarna probleemloos tot nu toe:
- nieuw tandwiel voor, bekend probleem
- nieuw display, zat steeds vocht in, meteen nieuw model gekregen met bluetooth, waardeloze Android app, 1x gebruikt en daarbij gelaten
- nieuwe batterij (in de tijd dat ik nog moest wachten op de 850wh), vermogen viel steeds weg, batterij maakte slecht contact, konden niets raars vinden aan de batterij maar gaf dezelfde kuren op een andere fiets
- Nieuwe firmware maakte hem baggertraag, opgelost door andere firmware
- Fiets vibreerde een beetje rond 30km/u, dit was totaal niet erg maar ik merkte dat de 850wh accu dit probleem direct verminderde.
- Lekke achterband, op kantoor door een nietje gereden :X Ik loop hem altijd naar de serverruimte om op te laden :') (Ooit eens gebluft en gemompeld dat ik mijn accu er niet zo makkelijk uit krijg en sindsdien is het blijkbaar gedoogd dat ik dat ding druppend in de hal zet >:) )

Standaard onderhoud na 2000km gedaan, niets bijzonders. Binnenkort voor tweede beurt. Ik vermoed dat ze nieuwe ketting zullen aanraden maar ik merk nog niets raars. Ook banden zien er nog prima uit hoewel ik NIET te spreken ben over grip met nat weer, het wegdek is eerder een schaatsbaan.

Opladen en batterij:
Ik ben panisch dat de batterij snel achteruit gaat. Zodra het buiten kouder wordt verplaats ik de oplader dus van de schuur naar de meterkast binnen zodat de batterij eigenlijk altijd op kamertemperatuur blijft en alleen tijdens de ritjes aan elementen wordt blootgesteld.

Na het lezen van een aantal tweets van Elon Musk over niet tot 100% opladen van de accu, heb ik besloten dat ook te doen voor mijn fiets, gezien ik op mijn werk toch weer kan laden. Bij Tesla heeft het meerdere redenen, niet alleen het behoud van de batterij maar ook omdat bij 100% de regeneratie van de remmen niet schijnt te werken, zonde om met 100% de wijk uit te rijden dus. Dat laatste gaat bij de fiets niet echt op maar de accu is zo ongeveer het belangrijkste onderdeel van de fiets dus die wil ik zo goed mogelijk houden.

Het idee is simpel, als je voor een enkele rit maar 50% accu nodig hebt kan je beter van 90 naar 40 % leegrijden dan van 100 naar 50%.
Gezien ik als huisautomatisering Home Assistant gebruik, en een aantal z-wave smart switches heb, zag ik dat de reislader continue 110 watt gebruikte bij het laden, totdat de fiets ongeveer 90% geladen is. De laatste 10% gaat veel trager en opeens maar met 90 of minder watt. Als Home Assistant merkt dat het verbruik van de lader onder de 100 watt komt wordt deze uitgeschakeld en krijg ik een pushnotificatie dat de fiets klaar is voor gebruik. (Op deze manier kan ik ook nog wat kosten beperken door pas te gaan laden tijdens daltarief maar daar ben ik nog te lui voor geweest.)
Op werk heb ik de snellader, en is mijn batterij altijd 100% geladen. Daar heb ik geen Home Assistant dus ik zoek nog een eenvoudige oplossing hiervoor, geen idee hoe ik dat moet aanpakken, iemand?

Dagelijks fietsen:
Snel sneller snelst, eindeloze kilometers rechtuit om Schiphol heen. Altijd hijgend en zwetend aankomen (douche op werk). Nooit in normale kleding, altijd mijn wielren (winter) kleding aan, zwaarste verzet, snelste stand. Een enkele brommer inhalen (zolang ze niet opgevoerd zijn en ik geen wind tegen heb). Lekker de stress van me af fietsen. Nu vind ik wel dat er veel verschil is tussen windstil en wind tegen, windstil kom ik fris en fruitig aan maar bij goede wind is het vervelend terug te moeten schakelen en de snelheid te zien teruglopen naar 40 of zelfs eronder terwijl je je helemaal suf trapt, dan moet ik echt even mezelf herinneren dat dit op de racefiets waarschijnlijk windkracht klaplong was geweest.

Aso's
Heel veel, maar ondanks je snelheid blijf je een zwakke en onverwachte verkeersdeelnemer, ik zou niet anders meer willen maar ga elke dag wel van huis met het een stemmetje in mijn hoofd dat het levensgevaarlijk is. Er zijn er genoeg met het anticipatievermogen van een bokkepootje dus ik heb meer bijna doodervaringen dan ik zou willen. Waar je je helaas ook niet tegen kan wapenen is mensen die gaan bumperkleven of gaan toeteren, sorry maar ik zit verplicht op sommige stukjes weg en als je er niet langs durft moet je naar m'n reet blijven kijken. Ik ga trouwens op sommige stukken de weg niet meer op, bekijk het maar lekker, liever levend met een boete thuiskomen enzo, dit zijn soms stukjes van 100 meter of stukken waar ik nog nooit een fietser heb gespot dus eigenlijk veiliger voor iedereen.

In de bebouwde kom in Amstelveen heb ik het idee dat veel automobilisten die achter me zitten toch willen laten weten dat ze sneller zijn, maar kom maar terug met je moeders fiets, kijken wie er dan sneller is. Ik heb dus vaak het idee opgejaagd te worden, terwijl als ik op een brommertje zit accepteren ze gewoon dat er iemand voor ze zit. Misschien is dat psychisch, omdat ik gedeeltelijk zelf in de hand heb hoe snel ik ga wil ik op max rijden om auto's niet tot last te zijn.

Kleding:
Niets bijzonders maar alles bij elkaar wel een investering want van alles minimaal 2 om niet elke dag te hoeven wassen:

- Ik begin met schoeisel. Ik wil geen kliksysteem op deze fiets. Een tijdje met MTB fietsschoenen gereden maar ik gleed vaak van de trappers (vanwege het gat in de zool waar het kliksysteem hoort). Ook worden schoenen soms zeiknat. Ik ben dus zelf vrij trots dat ik voor 11 euro bij Decathlon prima een soort nep-wandelschoenen met goed profiel heb gevonden die lekker warm zitten en ook nog eens snel droog zijn. Wel veters helaas.
- Als ik weet dat het nat wordt heb ik eventueel overschoenen, helaas zitten die zo strak bij mijn maat 47 dat ik dus meestal kies voor natte voeten ipv 5 minuten spartelen in de gang.
- Sokken, 21Virages, goedkoopste wat ik kon vinden voor de winter, merino wol ofzo? In de zomer gewoon van die goedkope fluoriserende van Decathlon.
- Broeken, Shimano en Craft vind ik lekker zitten, lang in de winter, kort in de zomer.
- Bovenlichaam, ik dacht eerst dat ik met laagjes moest werken maar ik heb het vrij snel warm dus heb Craft en Lidl 8)7 fietstruien en tussen 0 en 17 graden is dat het enige wat ik nodig heb. Als het regent een 21Virages regenjas maar dat zweet zo hard vol dat ik beter kan natregenen. Bij heftige kou en wind heb ik sportshirts met lange mouwen onder de trui maar zelfs als het vriest kom ik dan zwetend aan.
- Handschoenen, verschillende random merken voor de zomer. Voor de winter had ik ook van alles maar sinds ik de Sealskinz All weather cycle gloves XXL heb wil ik daar nog wel een paar van. Niet te heet, nooit te koud, super pasvorm en de eerste die ook echt groot genoeg voor mijn handen zijn. Ook blijven ze na veel wassen toch echt mooier dan de rest die ik had. En wassen is bij handschoenen best hard nodig als je zweet.
- Kouder dan 5 graden neem ik een muts onder de helm, die net over mijn oren valt, heerlijk hoe je meteen bijna geen wind meer hoort. En een kol die ik eventueel over mijn kin kan trekken, maar ook daarbij, ik loop al snel warm en dan baal ik dat ik hem om heb gedaan.

Problemen:
Weinig tot nu toe, met het gezeur dat ik de eerste maanden had kon ik in ieder geval nog steeds fietsend naar de winkel terug en hielpen ze me direct, dus nog niet hoeven lopen (Het is trouwens niet te beschrijven hoe blij ik ben dat ik deze fiets in een fysieke winkel heb gekocht).
Er is wel een probleempje ontstaan sinds het extreem natte weer afgelopen maand. Het was een paar keer zo nat dat het leek alsof ik door de sloot naar huis reed. Sindsdien hoor ik soms bij slecht wegdek op topsnelheid opeens een luide piep uit het display en valt direct de motor even helemaal uit. Het lijkt net alsof er iets moet resetten want het duurt dan heel even voordat ik weer ondersteuning krijg. Ik heb het al weten terug te brengen naar het contact van de batterij, met een creatieve oplossing heb ik de aansluiting met de batterij al iets strakker gekregen en dat hielp maar bij een stevige hobbel had ik er weer last van. Als ik naar de contactpunten kijk zie ik ook dat er een beetje gevonkt is, in mijn geval zit er dus echt teveel speling tussen batterij en fiets, heel slecht vind ik dat.

Ik heb in ieder geval geen spijt van het aan de kant zetten van de auto\racefiets. En ik zou zo weer voor de Klever X-Speed gaan. De service die ik kreeg was uitmuntend, kinderziektes hebben ze bij elk merk geloof ik toch wel. En het is en blijft een fiets waar je best wel hard mee gaat, dus ja er zal wat meer slijten. Maar toen ik nog dagelijks met de racefiets probeerde zakte de moed me wel in de schoenen als ik voor de zoveelste keer volle wind tegen volledig uitgeput op werk aan kwam, om dan 's middags weer terug te moeten en vervolgens als een dweil op de bank te zitten. De auto pakken is voor mij ook echt een no-go, ik vind m'n auto echt heerlijk rijden maar het voelt als cheaten, plus dat ik zelfs met elke dag fietsen de fiets hooguit over 4 jaar terugverdien :X .

Pixal wijzigde deze reactie 17-10-2019 23:35 (15%)

• BertV

BertV

R-L48

bij goede wind is het vervelend terug te moeten schakelen en de snelheid te zien teruglopen naar 40 of zelfs eronder terwijl je je helemaal suf trapt, dan moet ik echt even mezelf herinneren dat dit op de racefiets waarschijnlijk windkracht klaplong was geweest.
lol, inderdaad af-en-toe vergeet je dat je nog steeds vrij vlot onderweg bent, en dat dat citruspersje ondertussen best ondersteunt.

Het concept "speed pedelec" is iig brilliant. Nu nog de fietsen zelf nog. :P

• Nivve
  • Niet online
@Pixal Opvallend hoe herkenbaar je verhaal en conclusies zijn. Mijn ervaringen zijn in lijn met wat jij meemaakt, inclusief alle aso's, ervaringen met de fiets (al heb ik een RD10), keuze plek op de weg, etc.

Ik merk overigens dat mijn accu nu echt slechter begint te worden. Hij springt van 3/5 binnen twee kilometer naar 1/5 en ik kom met een acceptabele temp en wind, nu zichtbaar leger aan dan vorig jaar. denk dat ik met winterse temp en wind toch wel af en toe lagere ondersteuning moet gebruiken.
Ik hoop wel dat het niet nog sneller degradeert en volgend jaar een nieuwe accu moet.

• Ghostrider
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 10:49

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Dieken Taffert schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:23:
Iemand al gehoord van de Franse LMX 64h speed mountainbike? 2500W, 200 nm, gashendel en met motor en trappers die beiden een eigen ketting hebben. Volgens de makers is dat laatste een heel betrouwbaar systeem. Maar ja, WC eend en Frans produkt...

Lijkt me dikke pret onderweg naar het werk, in potentie de lolligste ebike ooit. Kost 5000 euro.
Ik het even bekeken, dit heeft niet zoveel met een ebike te maken volgens mij. Staan zelfs fotos van dat apparaat achtervolgt door een crossmotor.

Leuk concept, geeft wel aan dat er veel mogelijk is, maar het lijkt erg op een electrische crossmotor met pedalen.

Asus Zenbook i7 256gb

• Kapotto
Na 3 maanden met Klever X speed gereden te hebben (elke dag 34 km heen en 34km terug) toch het belang van goede banden ondervonden. Er zaten big ben onder zalig bij droog weer (super grip en lekker diep liggen in de bochten), helaas bij het minste spatje regen levensgevaarlijk. Na 1 glijder overgeschakeld op Continental top contact winter II. ik was wat sceptisch tov winterbanden tijdens de herfst maar het is ideaal bij nat weer en ook droog. Ze geven ook zelfvertrouwen tijdens bochtenwerk als het nat ligt.

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14:43
Vandaag een proefritje mogen maken op een Klever X Speed. Man, wat rijd dat makkelijk zeg. Tegen in de wind in de polder op het gemakje nog 43.

As week mag ik deze lenen om m’n woon-werk traject een keer mee te rijden (26km enkele reis).

Het enige bezwaar wat ik momenteel zie is toch wel de prijs. Had gehoopt max €3000 uit te geven aan een fiets. Iemand nog goede alternatieven?

there's no tweak without the tweaker

• Nivve
  • Niet online
virtualJac schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:38:
Vandaag een proefritje mogen maken op een Klever X Speed. Man, wat rijd dat makkelijk zeg. Tegen in de wind in de polder op het gemakje nog 43.

As week mag ik deze lenen om m’n woon-werk traject een keer mee te rijden (26km enkele reis).

Het enige bezwaar wat ik momenteel zie is toch wel de prijs. Had gehoopt max €3000 uit te geven aan een fiets. Iemand nog goede alternatieven?
3000 (adviesprijs) is erg weinig voor een SP, gewone elektrische fietsen zitten al richting de 2500 euro (adviesprijs).
Overigens, test de maximumsnelheid ook bij een accu percentage van 25% of minder. Bij de RD10 van mij kakt het best snel in onder de 60% eigenlijk al (48 bij 100%, maar 42 is eerder de cruisesnelheid vanaf 60%). Nu heb ik geen idee van de andere merken, maar iets om even te checken voor je van een koude kermis thuis komt als je echt je routes gaat rijden.

• BertV

BertV

R-L48

Nivve schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:13:
[...]

Bij de RD10 van mij kakt het best snel in onder de 60% eigenlijk al (48 bij 100%, maar 42 is eerder de cruisesnelheid vanaf 60%).
Laat ik DAAR nu weer geen last mee hebben met mijn Bosch.
Ik heb, behalve met een gare accu, nooit gemerkt dat de kracht minder werd bij het afnemen van het percentage.

Wel is het met de snelheid met wind tegen snel afgelopen; 30 a 35km/u met flink meetrappen.

Vanochtend wind mee, vliegen!

• h1ttent1t
  • Laatst online: 17:46
Kapotto schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:07:
Na 3 maanden met Klever X speed gereden te hebben (elke dag 34 km heen en 34km terug) toch het belang van goede banden ondervonden. Er zaten big ben onder zalig bij droog weer (super grip en lekker diep liggen in de bochten), helaas bij het minste spatje regen levensgevaarlijk. Na 1 glijder overgeschakeld op Continental top contact winter II. ik was wat sceptisch tov winterbanden tijdens de herfst maar het is ideaal bij nat weer en ook droog. Ze geven ook zelfvertrouwen tijdens bochtenwerk als het nat ligt.
Zitten er bij een X-Speed niet standaard Moto-X banden op? Nu, niet dat dit een ander verhaal maakt tov de Big Bens, zijn gelijkaardige banden alleen een maat breder.

Ik rij lente-zomer-herfst op gewone Schwalbe Marathon GT's en late herfst schakel ik dan over op GT365, me afgelopen winter nooit beklaagt!

• Kapotto
h1ttent1t schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:23:
[...]

Zitten er bij een X-Speed niet standaard Moto-X banden op? Nu, niet dat dit een ander verhaal maakt tov de Big Bens, zijn gelijkaardige banden alleen een maat breder.

Ik rij lente-zomer-herfst op gewone Schwalbe Marathon GT's en late herfst schakel ik dan over op GT365, me afgelopen winter nooit beklaagt!
Klopt, je hebt gelijk.

• Ik ben het!
  • Laatst online: 04-12 21:16
virtualJac schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:38:

Ik heb een Gazelle Cityzen Speed besteld. 2020 model.
Hier gunstig geprijsd voor 2799E.

Voor mij hoeft het geen halve E-scooter te zijn, waarbij je al 45 km/u gaat wanneer je de pedaal raakt. Ik rijd nu 2x 20km op normale stadsfiets (geen E-bike). Ik wil met de pedelec ook flink blijven meefietsen, alleen per saldo harder rijden en minder tijd kwijt zijn met heen en weer fietsen.

Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt. Ik vond de fiets zonder ondersteuning al heel licht fietsen (misschien omdat ik het vergelijk met mijn huidige fiets :*) )
In de eco stand (40% batterij) zat ik al heel snel op de 30 - 35 km/u. Die stand, of wellicht 1 stand hoger zal ik het meest gebruiken denk ik. 40 Km/u kruissnelheid lijkt me optimaal.

Ik ben het! wijzigde deze reactie 21-10-2019 20:09 (36%)

• Kapotto
Vandaag een minder prettige ervaring met mijn Klever X-speed, halverwege de rit van 34 km een storing van de accu. Blijkbaar een veel voorkomende fout waarbij speling op de accu houder komt. Hierdoor krijgt de motor geen stroom. Het was dus flink trappen om op het werk te komen en op de terugweg gelukkig maar 6 km naar de fm.

Ondertussen is het lijstje al wat langer aan het worden:
- kapotte toeter na een week (draadje door)
- speling op trapas (krakjes geluid tijdens trappen)
- accu fout door zogezegd te lang opladen (1 uur lang om de drie seconden een tuut geluid en Danger op het scherm, maar wel kunnen rijden met ondersteuning), was na opnieuw opladen verdwenen.
- speling op accuhouder

Voor de rest wel tevreden van de fiets, of beter gezegd het dagelijks naar het werk kunnen fietsen 😊. Het onderhouden en storingen horen er wel wat bij merk ik (oa ook bij collega's).

Volgende fiets (over drie jaar 😭) moet wel een tandriem en grotere accu krijgen.

Kapotto wijzigde deze reactie 22-10-2019 19:53 (6%)

• Pixal
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Daar schrik ik van. Die speling op de trapas heb ik ook denk ik, die krakjes zijn laatst bij mij begonnen waarna ik de boel heb geopend om opnieuw te smeren, dit hielp maar weinig.

De speling op de accu klinkt bekend.
Kapotto schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:51:

Volgende fiets (over drie jaar 😭) moet wel een tandriem en grotere accu krijgen.
Voor mij voorlopig geen riem meer. Heb zo een wintertje gereden en best fijn dat je hem niet hoeft te smeren en dat je meestal fluisterstil rijdt, maar wat kunnen die dingen kraken en piepen bij bepaalde weersomstandigheden. Elke zet die je dan op de pedalen duwt wordt beloond met een luid gesnars. Wel duidelijk dat je eraan komt natuurlijk.

Een ander deel van mijn aversie komt eigenlijk niet eens door de riem, maar ik had het instapmodel 8 speed versnellingsnaaf en ik heb er eentje kapotgetrapt en sinds ik onder garantie een nieuw achterwiel heb is de hele fiets nog maar 1 keer gebruikt. Was een Cube Hyde Race 2017 die bedoeld was als winterfiets en die nu al 2 jaar hangt te verstoffen in de schuur. Ik weet namelijk dat ik er exact hetzelfde probleem mee ga krijgen als ik er weer mee ga fietsen.

De fietsenmaker zei het probleem niet te kunnen reproduceren maar ik kon de versnelling met elke aanzet laten doorschieten (dat voel je tot in je ziel als dat gebeurt). Ik heb het toen gedemonstreerd en na overleg met Shimano is er een nieuw achterwiel met nieuwe naaf ingezet maar eigenlijk was het mijn fout en ging het binnen coulance. Ik zette bij het wegrijden blijkbaar zo'n dergelijk moment op de trappers dat dit buiten de marges viel van de naaf. Nu ben ik niet de eerste beste en kan ik waarschijnlijk harder dan gemiddeld trappen maar ik ben verre van een prof en als het woord "Race" notabene in de naam van de fiets wordt gebruikt moet je niet met marges aankomen.

Pixal wijzigde deze reactie 24-10-2019 22:46 (79%)

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14:43
Eigenlijk in het elektrische fietsentopic geplaatst, maar denk dat deze beter hier thuis hoort.

Vandaag voor het eerst woon-werk (27km enkele reis) op de Klever X-speed gedaan. Ondanks paar keer zoeken op telefoon en afslag missen toch nog in 50 minuutjes gedaan en helemaal onbezweet op het werk. Was zelfs een beetje fris onderweg aan gezicht en handen.

Valt me op dat de range wel stuk korter is dan gedacht. Had nog <30% over toen ik aankwam. Dat moet in de koude wintermaanden nog wel wat minder zijn dan. Dat vind ik wel echt een nadeel, aangezien ik ook wel rondes wil doen die aanzienlijk langer zijn dan 26km. Natuurlijk kun je standje terug in ondersteuning, maar dan kan ik missschien beter een 'normale' elektrische fiets kopen.

Postief: + het gemak waarmee je fietst, + de snelheid waarmee ik op het werk ben, +koersvastheid en stabiliteit bij hoge snelheden
Negatief: - Range bij volledige ondersteuning - Prijs

there's no tweak without the tweaker

• underrated
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 14:37
Tof! Ik kan volgende week do en vr een X-speed lenen van de fietsenmaker, om ~35km woon-werkverkeer te testen. Ben heel benieuwd!

Iemand nog tips/ aandachtspunten voor de eerste ritten?

• Kapotto
underrated schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:18:
Tof! Ik kan volgende week do en vr een X-speed lenen van de fietsenmaker, om ~35km woon-werkverkeer te testen. Ben heel benieuwd!

Iemand nog tips/ aandachtspunten voor de eerste ritten?
Kies een traject met lange rechte stukken en vermijd haakse bochten en dorpskernen. Op die manier win je veel tijd. Geniet van de trip!

• Kapotto
Pixal schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 06:18:
Daar schrik ik van. Die speling op de trapas heb ik ook denk ik, die krakjes zijn laatst bij mij begonnen waarna ik de boel heb geopend om opnieuw te smeren, dit hielp maar weinig.

De speling op de accu klinkt bekend.

[...]

Voor mij voorlopig geen riem meer. Heb zo een wintertje gereden en best fijn dat je hem niet hoeft te smeren en dat je meestal fluisterstil rijdt, maar wat kunnen die dingen kraken en piepen bij bepaalde weersomstandigheden. Elke zet die je dan op de pedalen duwt wordt beloond met een luid gesnars. Wel duidelijk dat je eraan komt natuurlijk.

Een ander deel van mijn aversie komt eigenlijk niet eens door de riem, maar ik had het instapmodel 8 speed versnellingsnaaf en ik heb er eentje kapotgetrapt en sinds ik onder garantie een nieuw achterwiel heb is de hele fiets nog maar 1 keer gebruikt. Was een Cube Hyde Race 2017 die bedoeld was als winterfiets en die nu al 2 jaar hangt te verstoffen in de schuur. Ik weet namelijk dat ik er exact hetzelfde probleem mee ga krijgen als ik er weer mee ga fietsen.

De fietsenmaker zei het probleem niet te kunnen reproduceren maar ik kon de versnelling met elke aanzet laten doorschieten (dat voel je tot in je ziel als dat gebeurt). Ik heb het toen gedemonstreerd en na overleg met Shimano is er een nieuw achterwiel met nieuwe naaf ingezet maar eigenlijk was het mijn fout en ging het binnen coulance. Ik zette bij het wegrijden blijkbaar zo'n dergelijk moment op de trappers dat dit buiten de marges viel van de naaf. Nu ben ik niet de eerste beste en kan ik waarschijnlijk harder dan gemiddeld trappen maar ik ben verre van een prof en als het woord "Race" notabene in de naam van de fiets wordt gebruikt moet je niet met marges aankomen.
Ik ben bekend met de beruchte Shimano naven, die zijn bij verkeerd gebruik zo kapot. Ik ga mij daar ook niet aan wagen aangezien ik geen zin heb in dat gedow.

Ik dacht eerder aan ren Pinion of Rohloff naaf met riem. Bedankt voor de tip over de riem, ik dacht dat deze geluidsloos waren.

• underrated
Vandaag de eerste rit gemaakt op een Klever X-speed. Man, wat gaat dat lekker. Wel blij met handschoenen en buff over m'n oren :+

29 km in 47 minuten, 37.9 average moving speed, inclusief een stuk verkeerd/ terugrijden in een woonwijk omdat even snel op de kaart kijken voor een plek waar je 15 jaar niet bent geweest soms net niet genoeg is. Hoe dan ook heel tevreden over het tempo.

Conclusie so far:

- fietsen gaat heerlijk
- voorvorkvering is een must
- dorpen idd vermijden
- een rugzak fietst niet lekker

Vanmiddag weer terug, dan vanaf kantoor en deels in het donker. Kijken hoe dat bevalt.

Update: ritjes in het donker over niet verlichte boerenweggetjes zijn niet mijn favoriet. Uiteindelijk twee keer schreef gereden en in precies een uur op 36km uitgekomen met moving average 38.5km/h. Morgen gewoon langs de n-weg dus.

De laatste kilometer was de accu leeg: had slechts 1 van de 3 streepjes ondersteuning. Dat valt tegen. Toegegeven, lage temperatuur en wind op de dijk. Maar toch, ik had 40km wel verwacht. Of misschien moet ik zelf harder trappen?

underrated wijzigde deze reactie 31-10-2019 22:16 (27%)

• Vlassie1980
underrated schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:10:
Vandaag de eerste rit gemaakt op een Klever X-speed. Man, wat gaat dat lekker. Wel blij met handschoenen en buff over m'n oren :+

29 km in 47 minuten, 37.9 average moving speed, inclusief een stuk verkeerd/ terugrijden in een woonwijk omdat even snel op de kaart kijken voor een plek waar je 15 jaar niet bent geweest soms net niet genoeg is. Hoe dan ook heel tevreden over het tempo.

Conclusie so far:

- fietsen gaat heerlijk
- voorvorkvering is een must
- dorpen idd vermijden
- een rugzak fietst niet lekker

Vanmiddag weer terug, dan vanaf kantoor en deels in het donker. Kijken hoe dat bevalt.

Update: ritjes in het donker over niet verlichte boerenweggetjes zijn niet mijn favoriet. Uiteindelijk twee keer schreef gereden en in precies een uur op 36km uitgekomen met moving average 38.5km/h. Morgen gewoon langs de n-weg dus.

De laatste kilometer was de accu leeg: had slechts 1 van de 3 streepjes ondersteuning. Dat valt tegen. Toegegeven, lage temperatuur en wind op de dijk. Maar toch, ik had 40km wel verwacht. Of misschien moet ik zelf harder trappen?
Dat is echt hard, mijn Bulls Green Mover is ook wel redelijk snel maar ik moet een Stromer ST3 soms wel voorbij laten gaan :-)

Rugzak is inderdaad niet fijn, zeker niet met die snelheden. Gewoon een goede set zadeltassen of een toploader is al een heel stuk beter:

Wat voor accu heb je erop? De 850Wh versie neem ik aan.

• underrated
Mooie plaatjes! Inderdaad de 850wh. Als ik 'm koop komt er idd een ortlieb zijtas op.

Vanochtend in 1x goed gereden, 33.5km met 38.9 gemiddeld/ 40.2 moving average. Knetterhard inderdaad 8) In totaal 51 minuten gefietst, prima tijd. En voor de regen binnen.

• Vlassie1980
underrated schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:02:
Mooie plaatjes! Inderdaad de 850wh. Als ik 'm koop komt er idd een ortlieb zijtas op.

Vanochtend in 1x goed gereden, 33.5km met 38.9 gemiddeld/ 40.2 moving average. Knetterhard inderdaad 8) In totaal 51 minuten gefietst, prima tijd. En voor de regen binnen.
Mooie fiets ook die Klever X Speed, helaas niet echt in mijn maat leverbaar want ik ben 1,99m.
Heb nu een fijne zit op mijn Bulls met framemaat 60 wat overeen komt met XL denk ik. Als ze die maat ook uit gaan brengen dan ben ik zeer geïnteresseerd. Hopelijk zijn alle kinderziektes dan ook een beetje opgelost want daar lees ik nogal wat klachten over.

• underrated
Update: ik heb m besteld. Mooie zwarte x speed. Week of 2-3 levertijd, kan niet wachten!

@Vlassie1980 Er is een verlengde zadelpen voor de x speed. Sprak bij de FM iemand van 2 meter die m heeft, en tevreden is. Ik kan met 1.90 net af met de standaard pen. Die is geveerd, wel zo prettig.

• dipje2
Dacht ik lekker trots op m'n Stromer te zitten, ook al is het 'maar' een ST1X... zit er een SPer achter in m'n wiel in plaats van een groepje wielrenners. Klein heuveltje op rij ik bij hem/haar weg, maar in het stuk daarna wordt ik ingehaald alsof het niks is, en er staat toch 46.0 km/u op mijn scherm (wat ik anders nooit haal, maar blijkbaar een beetje wind mee helpt).

Ik dacht dus altijd lekker trots alle middenmotortjes voorbij te zoeven, maar werd hier even op m'n plek gezet.
Ik dacht dat het een Klever X-speed was of iets wat er op leek.

Frustrerend om te zien op m'n schermpje dat er nog geen 50% power van de motor wordt gebruikt op zo'n moment.. er zit dus gewoon meer in het vat mij er wordt besloten dat het niet nodig is :P.

(dit alles is met een grote knipoog eh, ik vind het niet 'echt' erg of zo :))

dipje2 wijzigde deze reactie 05-11-2019 22:49 (5%)

• BertV

BertV

R-L48

Klinkt alsof die Klever zonder begrenzer reed.

Het zou minder frustrerend zijn als alle fietsen een stand hadden om 100% te ondersteunen en de fietser de keuze te geven hoeveel hij er bij trapt. Desnoods gaat het maximale vermogen dan naar 350 of 250watt.

Ik dacht alleen dat er wettelijk een minimale verhouding eigen inbreng vs motorvermogen was geregeld?

• underrated
Hoeft niet perse zonder begrenzer te zijn. De x speed die ik te leen had haalde 45 echte kms per uur - teller op het stuur gaf dan 49, 50 aan.

• Kapotto
Bij mijn Klever X speed doet de teller meestal 40-45 (fiets niet zo door), gps is dit 35-40. Vind dit wel jammer, heb liever 45-50 op teller. Waarom stellen ze die niet op max bij bijvoorbeeld het gebruik van de turbo knop.

Als ik ooit mijn fiets eens terug krijg van de FM dan ga ik een ligstuur erop zetten.

Kapotto wijzigde deze reactie 05-11-2019 23:09 (14%)

• zonnefreak
BertV schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:47:
Klinkt alsof die Klever zonder begrenzer reed.

Het zou minder frustrerend zijn als alle fietsen een stand hadden om 100% te ondersteunen en de fietser de keuze te geven hoeveel hij er bij trapt. Desnoods gaat het maximale vermogen dan naar 350 of 250watt.

Ik dacht alleen dat er wettelijk een minimale verhouding eigen inbreng vs motorvermogen was geregeld?
Ja klopt. Volgens mij was dat een factor 1:4
Dus 100 watt zelf trappen geeft de motor een vermogen van 400watt af.

• zonnefreak
Ik heb zelf een sparta speedpedelec met bosch middenmotor performance. Heb deze fiets 4 jaar geleden aangeschaft. Bij km stand 6616 kreeg ik problemen met mijn fiets accu. De fiets was toen 1,5 jaar oud. Dit is keurig opgelost door Bosch. Heb kostenloos een nieuwe accu geleverd gekregen. Bij km stand 11348 kreeg ik een motor probleem. Er was een kogellager defect geraakt en er zat een enorme speling op. De fiets was ondertussen al 2,5 jaar oud maar heb onder coulance een kompleet nieuwe motor ontvangen. Het kostte mij alleen het uurloon om het terug er onder te plaatsen.
Nu is mijn fiets ondertussen aangekomen bij km stand 16316.
Ik merk dat de capaciteit van mijn accu nu toch wel behoorlijk aan het terug lopen is.
Deze accu is nu ondertussen 2,5 jaar oud en heb er 9700km mee gereden. Zou het nog zinvol zijn om hiermee naar de fietsenmaker te gaan. Op de eerste accu zit standaard 2 jaar garantie. Maar als Bosch een vervangende accu levert zou dan de originele garantie opnieuw voor een termijn in gaan voor 2 jaar, of houden ze dan de originele aankoopdatum aan? Heeft iemand hier ervaring mee?

• mrpink83
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 14:21
Waarschijnlijk gaat de garantie termijn niet opnieuw in (althans, dat gebeurd er met huishoudelijke apparaten) maar je kan het natuurlijk altijd proberen.

En anders revisie? Dan gaat je capaciteit ook omhoog.

• DirkuitZeeland
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 03-12 13:23
Ik heb een Stella ebike gehad. Met moeite haal je een actieradius van 75 km bij snelheid van 20-25 km
Ik overweeg om een Speed pedelec aan te schaffen omdat deze een grotere accu heeft en dus mogelijk ook een grotere actieradius.
De fiets is dus niet voor ww verkeer maar recreatief met lange afstanden.
Een topsnelheid van 45 vind ik niet zo belangrijk (is natuurlijk wel heel leuk) maar ik zoek een speed pedelec met een grote actieradius waarmee is bijv 150 km kan fietsen met een snelheid van 25 km.
Heeft iemand een tip of ervaring met een bepaalde ebike of speed pedelec?

• zonnefreak
DirkuitZeeland schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:03:
Ik heb een Stella ebike gehad. Met moeite haal je een actieradius van 75 km bij snelheid van 20-25 km
Ik overweeg om een Speed pedelec aan te schaffen omdat deze een grotere accu heeft en dus mogelijk ook een grotere actieradius.
Een topsnelheid van 45 vind ik niet zo belangrijk (is natuurlijk wel heel leuk) maar ik zoek een speed pedelec met een grote actieradius waarmee is bijv 150 km kan fietsen met een snelheid van 25 km.
Ik ben bang dat dit niet gaat lukken. Zelfs met een dual battery systeem van bosch met 2 accu's van 625Wh en een vrij lichte motor ( active line) kom ik in de tour stand niet verder dan 137km. Bosch heeft 4 ondersteunings standen en de ervaring leert toch wel dat men eerder op sport of turbo stand rijdt. Dan praat je nog over een bereik van 110 of 97 km. Dit is nog met de lichtste motor uitvoering.
Ga je nou uit van een performance line speed motor en je houdt dan de 25 km/h precies aan dan haal je op tour 109km, sport 90km, turbo 83km.
Ga je wat sneller bijvoorbeeld 35km/h dan haal je nog op tour 82km, sport 68km, en turbo 63km.

Je kuny deze berekeningen zelf ook doen op bosch-ebike.com/service/actieradius-calculator/

Om snelheid te kunnen halen heb je best een flinke motor nodig met het daarbij behorende verbruik.

Volgens mij heeft stromer ook 25km modellen die behoorlijk energie zuinig zijn en een behoorlijke reikwijdte behalen. Maar ik heb hier geen praktijk voorbeelden van wat die daadwerkelijk kunnen halen met een accu van 983Wh (grootste)

Wat voor capaciteit had je accu van je stella fiets?

• zonnefreak
mrpink83 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:40:
Waarschijnlijk gaat de garantie termijn niet opnieuw in (althans, dat gebeurd er met huishoudelijke apparaten) maar je kan het natuurlijk altijd proberen.

En anders revisie? Dan gaat je capaciteit ook omhoog.
Ik heb toch maar een andere tweedehands accu van 500Wh aangeschaft. Hier zat ook een meetrapport bij. Accu was slechts 2x opgeladen. :) scheelde mij meer dan de helft met de prijs van een nieuwe 500Wh.
Ik ben er erg blij mee. Nu wissel ik de accu's om de beurt af. Kan voorlopig wel een 3 tal jaren er mee door. Ik heb ook een oplader op mijn werk zodat ik nooit zonder stroom kom te staan.

• Chielos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16:25

Chielos

Inno Mini Cooper

Met uitgebreide interesse heel het topic doorgelezen. En ik heb zeker interesse in een Stromer. Voor 2 dagen per week voor ongeveer 15km enkele reis.

Maar het dillema. Een Tweedehands ST1. Of voor een ST1x (die uit assortiment gaan) gaan. Scheelt zo 2000 euro tussen beiden.

Waar ik dus achter kom is dat de ST1 een minder krachtige motor heeft. Maar dat ga ik vast niet merken als ik nooit op een nieuwere heb gereden. En het zijn maar 2 dagen dat ik wil fietsen.. dus ja dat rechtvaardigt de lagere instap?

Ik ben wel overtuigd dat ik Stromer wil overigens.

Chielos wijzigde deze reactie 12-11-2019 18:10 (34%)

• Otherside1982
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 18:36
DirkuitZeeland schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:03:
Klever heeft ook 25km/u modellen en een grote 850Wh batterij, bijvoorbeeld in de X-Commuter: https://www.klever-mobility.com/e-bikes/x-range/x-cummuter
Ze geven daarbij een range op van 120-180 km met een 850Wh batterij.

Verder nog een algemenere opmerking: weet je zeker dat je wel een speed pedelec wilt? Daaraan zitten toch een hoop meer verplichtingen, zowel in Nederland als in België.
Bovendien is het in mijn ervaring (Al 2 maanden met een Klever X Speed) niet zo evident om traag te rijden op een speed pedelec. Op smalle fietspaden waar ik niet kan inhalen blijf ik soms achter tragere fietsers rijden, en dat is best moeilijk. Zelfs op de laagste ondersteuning moet ik 5 of 6 versnellingen terugschakelen en dan nog heel licht trappen. Als ik te hard trap begint de motor meer te ondersteunen en zit ik al snel weer aan 30km/u.
Ook tijdens recreatieve tochtjes, loopt mijn snelheid al rap op, gewoon omdat je de snelheid gewoon bent en de motor zo krachtig ondersteunt.

Ik zou daarom toch echt kijken naar een 25km/u model, met een zo groot mogelijke batterij.

• DirkuitZeeland
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 03-12 13:23
@zonnefreak en @Otherside1982
Bedankt voor jullie reactie en de bijbehorende links. Ik denk dat het toch een ebike zal worden. Naast een grote accu denk ik dat een 2e accu in de fietstas ook een goede optie is.

• Vlassie1980
Chielos schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:01:
Met uitgebreide interesse heel het topic doorgelezen. En ik heb zeker interesse in een Stromer. Voor 2 dagen per week voor ongeveer 15km enkele reis.

Maar het dillema. Een Tweedehands ST1. Of voor een ST1x (die uit assortiment gaan) gaan. Scheelt zo 2000 euro tussen beiden.

Waar ik dus achter kom is dat de ST1 een minder krachtige motor heeft. Maar dat ga ik vast niet merken als ik nooit op een nieuwere heb gereden. En het zijn maar 2 dagen dat ik wil fietsen.. dus ja dat rechtvaardigt de lagere instap?

Ik ben wel overtuigd dat ik Stromer wil overigens.
15 km enkele reis? Weet je zeker dat je dan een speed pedelec wilt en niet gewoon voort kan met een 25 km/u model.

Nee, het gaat inderdaad niet zo snel maar het scheelt je wel veel qua:
  • Aanschafkosten (een sp is veel duurder)
  • Verzkering
  • Helmplicht
  • Kenteken

• underrated
Ok, misschien een stomme vraag maar... wat doen jullie aan opspattende modder? Ik merkte tijdens mijn proefrit dat een natte weg zorgte voor lekker gespikkelde schoenen en broek - tot aan m'n knieen. Gaat natuurlijk allemaal net wat harder/hoger/verder als je 40-45 rijd.

Wat doen jullie? Betere spatborden, omkleden, nog iets anders?

Haal als het lukt deze week m'n Klever X-speed op, nu al zin in.

• Xavier
  • Niet online
underrated schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:24:
Ok, misschien een stomme vraag maar... wat doen jullie aan opspattende modder? Ik merkte tijdens mijn proefrit dat een natte weg zorgte voor lekker gespikkelde schoenen en broek - tot aan m'n knieen. Gaat natuurlijk allemaal net wat harder/hoger/verder als je 40-45 rijd.

Vaude overschoenen
regenbroek

Zeker deze tijden van het jaar waarin het eigenlijk elke dag wel een kansje is op regen en het koud is is een regenbroek fijn. Tegen opspannend water en de kou.
En die overschoenen zijn fijn, houdt wind en water tegen en mijn nette herenschoenen blijven schoon.

• Nivve
  • Niet online

Waarschijnlijk komt het door het (gebrek aan) spatbord. Op mijn QWIC heb ik weinig modder hoger dan mijn schoenen en zelfs mijn schoenen worden niet eens echt heel vies. Al heb ik toch nog recent het spatbord verlengt, voornamelijk om mijn ketting wat schoner te houden, al zal het misschien ook mijn schoenen nog wat schoner houden.
(Ik draag wel fietsschoenen, dus voor mij maakt dat beetje vuil ook niet zo uit)

Je kan dus even kijken naar een verlenger als deze: https://www.vanzijptechni...tegorie/bikeparts/klever/

• D!zzy
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 07:02
Idem als @Xavier en heb zelde QWIC als @Nivve .
Opspattend vuil is op je overtrekschoenen (en eventueel regenbroek) makkelijk eraf te vegen als je ze even laat drogen. Je kan het vuil zo eraf wrijven met je hand. Ik laat ze daarom ook meestal op mijn fiets opdrogen (beveiligde fietsenstalling).

• Xavier
  • Niet online
Nivve schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:01:
[...]

Waarschijnlijk komt het door het (gebrek aan) spatbord. Op mijn QWIC heb ik weinig modder hoger dan mijn schoenen en zelfs mijn schoenen worden niet eens echt heel vies. Al heb ik toch nog recent het spatbord verlengt, voornamelijk om mijn ketting wat schoner te houden, al zal het misschien ook mijn schoenen nog wat schoner houden.
(Ik draag wel fietsschoenen, dus voor mij maakt dat beetje vuil ook niet zo uit)

Je kan dus even kijken naar een verlenger als deze: https://www.vanzijptechni...tegorie/bikeparts/klever/
Waar kan ik die voor een Qwic vinden? Ik heb namelijk een MN8 en zou het ook best langer willen.

• Vlassie1980

Een verlengd spatbord of spatlap doet wonderen.
Het spatbord van mijn Bulls Green Mover was gescheurd omdat die van wat dunner plastic was gemaakt.
Dit is netjes vervangen onder garantie maar het nieuwe spatbord had geen spatlap dus ik had ook bij geen regen zeiknatte schoenen en broek omdat het wegdek nog nat was.

Zo'n spatlap kost max een tientje. Ik heb af en toe nog wel eens vieze schoenen maar dat is dan ook het enige.

• Nivve
  • Niet online
Xavier schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:02:
[...]

Waar kan ik die voor een Qwic vinden? Ik heb namelijk een MN8 en zou het ook best langer willen.
Zelfde website als die ik eerder linkte: https://www.vanzijptechniek.nl/product/qwic150mm/
Deze heeft mijn fietsenmaker op mijn RD10 Speed gefixed, maar neem aan dat MN8 ook geen probleem is.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True