Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

  • Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:58
Dank voor de reacties.
Qua dat het kan: eens, het is natuurlijk "gewoon" een fiets, dus die schroefdraad zal wel gelijk zijn.
Ik heb een setje Favero Assioma MX (SPD verbinding) liggen, dus het zou leuk zijn als ik die kan gebruiken.

  • Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-06 14:48

Blokker_1999

Full steam ahead

Als iemand die spijtig genoeg al 2x een helm heeft mogen vervangen ten gevolge van een ongeval kan ik wel zeggen dat ik nooit nog op enige tweewieler zal stappen zonder helm. Het verschil tussen thuiskomen met, in het beste geval, barstende hoofdpijn of simpelweg een helm voor de vuilbak doet je inzien dat het rijden zonder gewoon niet goed is.

En ja, waar laat je dat ding dan? Zoals anderen ook al schreven, er zijn opties genoeg. Soms neem ik hem gewoon mee als ik snel even een winkel in moet. Ik kan hem ook bij de fiets laten, en op kantoor hangt ie altijd aan het stuur en leg ik de lader er in terwijl de fiets aan het bijladen is.

Men eigen ST5 staat evenwel weer maar eens bij de fietsenmaker. In februari, vlak voor deze op onderhoud ging, was er 1 gebroken spaak. Toen ik de fiets enkele dagen later ging ophalen melde men mij dat men bij Stromer een nieuw wiel had aangevraagd onder garantie. Vreemd dacht ik toen, maar ok. Doe maar.

Op donderdag kwam ik aan op het werk, ik stap af en hoor iets aan het achterwiel. Weer een gebroken spaak. Das niet goed, op vrijdag net hetzelfde. En toen ik gisteren bijna bij de FM was om hem binnen te brengen hoorde ik alweer dat er nog 1 was losgekomen. Die laatste kilometers zat de schrik er wel in moet ik zeggen. Gelukkig zat die derde wel op een ander stuk van het wiel dan die eerste 2.

Toen de fiets net nieuw was, in 2024, heb ik ook eens op korte tijd 3 gebroken spaken gehad. Die zijn toen onder garantie hersteld geweest. Daarna zowat 20k km kunnen rijden zonder problemen. En nu vraag ik mij dus af hoe het komt dat na 2 jaar en 20k die spaken ineens aan het falen zijn.

En liever dan een nieuw wiel met nieuwe motor had ik graag een nieuwe batterij gehad van Stromer :+ spijtig bereken ik de capaciteit zelf op 80%, en niet de 75% waar je onder moet voor vervanging onder garantie. En nu ik de verlengde garantie ben ingegaan is die batterij niet meer gedekt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.


  • multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-06 06:48
Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:34:
Toen de fiets net nieuw was, in 2024, heb ik ook eens op korte tijd 3 gebroken spaken gehad. Die zijn toen onder garantie hersteld geweest. Daarna zowat 20k km kunnen rijden zonder problemen. En nu vraag ik mij dus af hoe het komt dat na 2 jaar en 20k die spaken ineens aan het falen zijn.
Als één spaak verkeerd wordt gespannen, dan heeft dat consequenties voor de spaken ernaast. Kan het zijn dat het wiel na die eerste reparatie verkeerd of slecht bespaakt is?
En liever dan een nieuw wiel met nieuwe motor had ik graag een nieuwe batterij gehad van Stromer :+ spijtig bereken ik de capaciteit zelf op 80%, en niet de 75% waar je onder moet voor vervanging onder garantie. En nu ik de verlengde garantie ben ingegaan is die batterij niet meer gedekt.
Ik heb zelf wel wat ideeen over dat berekenen van de werkelijke SOC, maar mijn data is daar niet betrouwbaar genoeg voor. Hoe doe jij dat?

  • Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-06 14:48

Blokker_1999

Full steam ahead

multikoe schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:50:
[...]

Als één spaak verkeerd wordt gespannen, dan heeft dat consequenties voor de spaken ernaast. Kan het zijn dat het wiel na die eerste reparatie verkeerd of slecht bespaakt is?


[...]

Ik heb zelf wel wat ideeen over dat berekenen van de werkelijke SOC, maar mijn data is daar niet betrouwbaar genoeg voor. Hoe doe jij dat?
Puur basseren op de informatie die je in de app ziet. Je weet hoeveel je verbruikt hebt, zowel in % als in gemeten verbruik, en dat is niet 100% correct, maar komt wel in de buurt, en van daaruit begin je te extapoleren. Uiteraard opletten dat je het niet op zeer koude dagen doet, want dan houdt de batterij sowieso een stuk minder lading. En ik kom dan laatste tijd uit op een overgebleven capaciteit van ongeveer 800Wh.

En dat de batterij een verbruiksitem is, is natuurlijk gekend. En met een verbruik van ongeveer 150% per gefietste dag over iets van een 400 gefietste dagen zit je ook al weer aan 600 laadcycli. Dus degradatie is niet onverwacht. Nu het weer opnieuw warmer begint te worden kom ik gelukkig wel weer met een gezonde marge aan op het werk, maar afgelopen winter was het toch enkele keren onder de 5% bij aankomst 😰. En dan zet je de ondersteuning alweer wat lager.

Iemand die trouwens een gokje wenst te doen wat de levensverwachting van een Stromer is die jaarlijks 12k tot 14k zal doen? Zou ik daar 100k mee kunnen halen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.


  • multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-06 06:48
Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:04:
[...]

Puur basseren op de informatie die je in de app ziet. Je weet hoeveel je verbruikt hebt, zowel in % als in gemeten verbruik, en dat is niet 100% correct, maar komt wel in de buurt, en van daaruit begin je te extapoleren. Uiteraard opletten dat je het niet op zeer koude dagen doet, want dan houdt de batterij sowieso een stuk minder lading. En ik kom dan laatste tijd uit op een overgebleven capaciteit van ongeveer 800Wh.
Ik ga eens kijken wat dat oplevert. Ik had een andere insteek: als de capaciteit afneemt zul je dus ook minder Wh laden voordat de batterij vol is. Ik meet het aantal Wh dat in de batterij geladen wordt, dat zou dus over de tijd minder moeten worden. Ik zie dat (ook na 11.000 km) nog niet echt, dus of mijn aanname is verkeerd (ik denk het niet), of er speelt nog wat mee.
Iemand die trouwens een gokje wenst te doen wat de levensverwachting van een Stromer is die jaarlijks 12k tot 14k zal doen? Zou ik daar 100k mee kunnen halen?
Dat hangt er natuurlijk van af wat jij definieert als "einde leven"....

[ Voor 16% gewijzigd door multikoe op 18-04-2026 15:31 ]


  • Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-06 14:48

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je een eenvoudige inschatting wenst te maken, laad je de batterij op tot 100%, rij je deze voor minstens de helft leeg (hoe leger, hoe beter eigenlijk) en dan kijk je gewoon even in de app naar de huidige rit. Deze geeft weer hoeveel Wh je verbruikt hebt. Dat deel je door je verbruikte percentage en je hebt een ruw idee van hoeveel Wh je ter beschikking had bij 100%.

Zo kwam ik gisteren op het werk aan met 0.69kWh verbruikt en 14% SoC, oftewel 86% verbruikt. 690/0.86 = 802Wh bij 100%. 802/983 = 81.5% SoH, maar je moet er ergens ook rekening mee houden dat de SoC indicatie niet 100% linear is. Met de bovenste 50% geraak je verder dan de onderste. Dus in de praktijk ga je net iets minder hebben dan wat je berekend. Daarom ook dat hoe leger de batterij is, hoe dichterbij de werkelijkheid die berekening zal zitten.

Einde leven betekent dat de kosten voor potentieel herstel te groot worden ten opzichte van de aankoop van een nieuwe pedelec. Zolang het garantie is, en die is te verlengen tot 5 jaar bij Stromer, zal het met de kosten wel meevallen. Dan heb je in de basis enkel de slijtage onderdelen zoals een riem, de remblokjes of de batterij. Maar ik kan me inbeelden dat na heel wat jaren er ook andere problemen kunnen ontstaan door ouderdom die ik vandaag niet voorzie, en die een grotere kost met zich mee zullen brengen. Zo weet ik niet wat de levensverwachting van de motor is bijvoorbeeld, al gaat daar op maandag een nieuwe op de fiets. En na de zomer vermoedelijk een nieuwe batterij, wat dan de eerste grote kost wordt voor deze fiets.

Je mag ook niet vergeten dat dankzij de fiscale constructie in Belgie, het bezit van een pedelec voor vele werknemers een interessante deal is, wat ook bijdraagt aan de populariteit van de SP in Belgie. Ik verlies aan de ene kant minder dan de helft van de catalogusprijs aan netto loon terwijl ik met de fietsvergoeding ook weer zowat 4000 Euro per jaar bij elkaar kan fietsen. Maar dat vereist natuurlijk wel dat de fiets geen lange periodes bij de FM staat.

En dan sta ik volgend jaar voor de keuze: of een nieuwe SP, of toch voor een cargobike gaan en nog minstend 3 jaar doorrijden op de huidige, of geen nieuwe fiets, en de mogelijkheid behouden om er 1 te kopen als de huidige echt grote kosten begint te krijgen in de daarop volgende jaren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.


  • Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kilometers is de minste relevante factor in de levensduur van een accu. De ene cycle is de andere niet.

Houd de accu zo lang* mogelijk tussen de 20 en 80%, daarboven of onder is geen probleem zo lang je hem maar onder de 20 gelijk oplaad en liefst bij 100 direct vertrekt. Daarnaast liefst ook niet wegzetten rond vriespunt, al zou ik zelf met z’n lange gebruiksduur eerder zorgen maken over de accu klep van de Stromer en dus niet regelmatig de accu eruit halen om bijv. binnen te laden wanneer het vriest.

Tot slot gaat de eerste 5-10% degradatie het hardste, daarna is het langdurig stabiel. Na de stabiele fase stort de capaciteit in en is die toe aan vervanging. De degradatie is alles behalve lineair.

*Tijdspannen ongeacht gebruik.. Dagenlang op 10 of 100% is onwenselijk.

  • Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:47

Gerco-M

mijn tornado res.

De SOH kan je toch ook gewoon aflezen in de Stromer app? Of is die niet accuraat?

Ik heb mijn ST3 Pinion al bijna 3 jaar en heb nog “maar” ca 7000 km gefietst en de SOH staat in de app nog op 100%. Ik bewaar de accu ook altijd op 80% en laad pas vlak voor vertrek naar 98 of 100%. En direct na het fietsen weer naar 80% met een timer. De lader doet 26% per uur dus dit is makkelijk te berekenen. Ik zoek nog een slimme stekker die kan afslaan op 255 watt want dat is het stroomverbruik als de lader laad en de accu op 80% is. Accu laden buiten de fiets en het is 250 watt.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)


  • multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-06 06:48
Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:45:
Als je een eenvoudige inschatting wenst te maken, laad je de batterij op tot 100%, rij je deze voor minstens de helft leeg (hoe leger, hoe beter eigenlijk) en dan kijk je gewoon even in de app naar de huidige rit. Deze geeft weer hoeveel Wh je verbruikt hebt. Dat deel je door je verbruikte percentage en je hebt een ruw idee van hoeveel Wh je ter beschikking had bij 100%.
Het probleem is dat de SOC (het percentage) erg onbetrouwbaar is. Het is maar net wanneer je daar naar kijkt, soms is een half uurtje wachten na een rit al voldoende om een paar procenten kwijt te raken. Daarom zijn mijn observaties ook beperkt bruikbaar.
Plus dat het bij jouw methode ook uitmaakt of je vertrekt met een volgeladen batterij of eentje die al onder de 100% is gezakt. Er zit namelijk nog ongeveer 3-4 % capaciteit boven die 100%, wat deels kan verklaren waarom je langer kunt rijden in het bovenste deel van je SOC....
Einde leven betekent dat de kosten voor potentieel herstel te groot worden ten opzichte van de aankoop van een nieuwe pedelec.
Dat is een erg lastige grens. Want kijk je naar een enkele reparatie, of naar de kosten voor reparaties over een periode?
Wat ik wil zeggen is dat ik denk dat er geen antwoord te geven is op je vraag. Want zelfs als de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde, dan is het aanschaffen van een nieuwe fiets nog altijd duurder (precies het mechanisme dat er voor zorgt dat mensen vaak nog lang doorrijden in oude auto's).
En dan sta ik volgend jaar voor de keuze: of een nieuwe SP, of toch voor een cargobike gaan en nog minstend 3 jaar doorrijden op de huidige, of geen nieuwe fiets, en de mogelijkheid behouden om er 1 te kopen als de huidige echt grote kosten begint te krijgen in de daarop volgende jaren.
Keuzes, keuzes.... Ik maak altijd hele spreadsheets waarin ik elk scenario bereken en vervolgens maak ik een keuze gebaseerd op mijn onderbuikgevoel :)

[ Voor 10% gewijzigd door multikoe op 18-04-2026 15:39 ]


  • multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-06 06:48
Deveon schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:21:
Tot slot gaat de eerste 5-10% degradatie het hardste, daarna is het langdurig stabiel. Na de stabiele fase stort de capaciteit in en is die toe aan vervanging. De degradatie is alles behalve lineair.
Dat wordt altijd gezegd en het zijn ook de grafiekjes die Tesla oplevert op basis van heel veel gebruikersgegevens, maar sinds je in de app de SOH kunt opvragen hou ik die ook bij en ik heb het idee dat die gewoon berekend wordt met een formule die er ongeveer zo uitziet:
SOH=100% - aantal gereden kilometers x constante.
Met andere woorden: hij neemt lineair af, beginnend bij 100% en (in mijn geval) 80% bij 17.000 km. Zie de grafiek hieronder. Overigens is mijn conclusie daaruit dat die SOH in de app gewoon natte-vingerwerk is en niet de werkelijke SOH weergeeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxryI-6iVywuCnSUepKT28QXiPE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Hj53lcj04Vly3FG99wG5TN6g.png?f=user_large

  • WorstmetJus
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 09:07
Haha, mijn accu met 4600km heeft volgens de app 94 procent en klopt zo te zien met jou grafiek!

[ Voor 86% gewijzigd door WorstmetJus op 18-04-2026 17:57 ]


  • bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:05

bjp

hier een 88% SOH bij iets boven de 10k, klopt redelijk. Andere batterij is 96% bij iets boven de 3k km. Klopt aardig

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3


  • Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
multikoe schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:46:
[...]

Dat wordt altijd gezegd en het zijn ook de grafiekjes die Tesla oplevert op basis van heel veel gebruikersgegevens, maar sinds je in de app de SOH kunt opvragen hou ik die ook bij en ik heb het idee dat die gewoon berekend wordt met een formule die er ongeveer zo uitziet:
SOH=100% - aantal gereden kilometers x constante.
Met andere woorden: hij neemt lineair af, beginnend bij 100% en (in mijn geval) 80% bij 17.000 km. Zie de grafiek hieronder. Overigens is mijn conclusie daaruit dat die SOH in de app gewoon natte-vingerwerk is en niet de werkelijke SOH weergeeft.
[Afbeelding]
Niet alleen Tesla maar ook door Aviloo wordt dit bevestigd bij vele merken. Het is het karakter van de chemische samenstelling van de cellen. Hoe het precies bij Stromer zit weet ik niet. In principe is 100% op dag één al een schatting omdat eerste paar cycles enorm hard gaat. Daarnaast kan een fabrikant ook een reserve incalculeren zodat de consument al beperkt is om de batterij volledig op of ontladen. De percentages gaan dus eigenlijk nooit over de accu maar puur wat de fabrikant jou beschikbaar stelt.

Hier overigens een ST2 van 3 jaar met 10k en 86%, maar het is dan ook een leasefiets dus daar zal minder optimaal mee omgegaan zijn. 6500 km zijn van mij en ik laad gewoon bij thuiskomst direct naar 100. ‘S nachts laden wel geprobeerd maar te vaak ‘s ochtends met een lege accu gestaan.

  • Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:47

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik kan er met mijn 100% SOH volgens de app nog steeds net zoveel uit fietsen (wh/km) uit fietsen als toen ik de fiets net had.
En dat is met de accu van 983 Wh geen 983 Wh maar ca 900 Wh want ik vermoed dat ca 5 - 10% van de accu capaciteit is gereserveerd voor verlichting en reserve als je zelf de fiets al naar 0% hebt gefietst.
Dit komt heel goed overeen met met wat ik aan percentage en Wh/km altijd uit de fiets fiets.

Bv op een trip van 57.8 km met 13.7 Wh/km verbruik is het totaal verbruik dus 792 Wh
Ik had toen 14% over. 86% van 885 Wh (90% van 983 Wh) is ook 761 Wh.

Op het moment kan ik helaas al niet sinds Dec vorig jaar fietsen vanwege de WREN recall waar ik helaas nog steeds op wacht. Hopelijk spoedig…

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)


  • DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35
Ondertussen is mijn Stromer alweer bijna 3 jaar oud, net een mail gekregen van hen dat ik dat garantie met een jaar kan verlengen voor maar EUR 299. Klinkt als een dom idee. Wat zouden jullie doen?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.


  • procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:48
DePaul schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:11:
Ondertussen is mijn Stromer alweer bijna 3 jaar oud, net een mail gekregen van hen dat ik dat garantie met een jaar kan verlengen voor maar EUR 299. Klinkt als een dom idee. Wat zouden jullie doen?
Wat heet dom? Het is een gok, ik heb het wel gedaan en ook nog gebruik van kunnen maken.

  • multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-06 06:48
Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:45:
Als je een eenvoudige inschatting wenst te maken, laad je de batterij op tot 100%, rij je deze voor minstens de helft leeg (hoe leger, hoe beter eigenlijk) en dan kijk je gewoon even in de app naar de huidige rit. Deze geeft weer hoeveel Wh je verbruikt hebt. Dat deel je door je verbruikte percentage en je hebt een ruw idee van hoeveel Wh je ter beschikking had bij 100%.
Ik ga dit nog eens uitwerken als ik wat meer tijd heb. Die heb ik wel, maar die heb ik besteed aan het uitwerken van mijn eigen idee: kijk naar het percentage geladen en vergelijk dat met het aantal kWh geladen (gemeten met een power-plug). Ik heb daar vanmorgen wat tijd in gestoken en de grafieken hieronder zijn het resultaat. Wat je ziet: voor elke laadbeurt het aantal Wh geladen afgezet tegen het percentage geladen.
Het idee is dus dat je bij afnemende batterijcapaciteit minder Wh nodig hebt om tot 100% te komen.
De twee grafieken zijn van 2025 en 2026 resp. Wat opvalt: Er zitten wat opvallende extreme waardes in. Dat wijdt ik aan de onbetrouwbare SOC, vooral vlak na een rit is die hoger dan na een uurtje rusten. Dus als ik meteen na het rijden begin met laden is de SOC in het display en de app te hoog, waardoor het lijkt alsof de toename in de SOC minder is na het laden.
Het andere dat opvalt: bij 100% gaat de grafiek in 2025 door de 980 Wh, in 2025 door 950 Wh. Dat zou betekenen een afname van 3% in capaciteit. Nu is 2026 nog niet eens halverwege, dus er kan nog wat veranderen in die 950, maar dit is toch interessant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hodk-Q4EonBlzCVOT-e-ivxRYbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/znJXITbFw7UmJTNhpHYGxCIQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door multikoe op 21-04-2026 08:52 ]


  • bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:05

bjp

de energie dat erin gaat is niet hetzelfde als de energie dat eruit komt.

je hebt stromen dus ook verliezen (in de vorm van warmte).

maar ja er is een redelijk vaste relatie.

Het blijf interessante data.

[ Voor 21% gewijzigd door bjp op 21-04-2026 11:33 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3


  • Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:11
DePaul schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:11:
Ondertussen is mijn Stromer alweer bijna 3 jaar oud, net een mail gekregen van hen dat ik dat garantie met een jaar kan verlengen voor maar EUR 299. Klinkt als een dom idee. Wat zouden jullie doen?
Dat is wel een dure optie, ligt er ook aan hoeveel km je per jaar fietst. Als je motor stuk gaat of een andere elektrisch onderdeel dan is het wel fijn om die extra garantie te hebben.

  • Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-06 14:48

Blokker_1999

Full steam ahead

DePaul schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:11:
Ondertussen is mijn Stromer alweer bijna 3 jaar oud, net een mail gekregen van hen dat ik dat garantie met een jaar kan verlengen voor maar EUR 299. Klinkt als een dom idee. Wat zouden jullie doen?
Heb op mijn ST5 enkele weken terug voor de eerste keer de garantie verlengd, en dat was 399. Alles hangt af van hoeveel je rijdt en hoeveel je denkt te rijden de volgende jaren met deze fiets, en of je hem misschien toch gaat vervangen door iets anders.

Gegeven dat ik mijn fiets deze ochtend bij de FM ben gaan ophalen met een splinternieuw achterwiel en motor, vervangen onder garantie, ben ik toch net weer blij dat ik ook het volgende jaar mij geen zorgen moet maken over dat soort problemen. Maar met 170+ gefietste werkdagen op een jaar is dat dan ook goed te verantwoorden aan mezelf.

No keyboard detected. Press F1 to continue.


  • DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35
Vlassie1980 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:24:
[...]

Dat is wel een dure optie, ligt er ook aan hoeveel km je per jaar fietst. Als je motor stuk gaat of een andere elektrisch onderdeel dan is het wel fijn om die extra garantie te hebben.
Tja, dat is dus ook iets waar ik over val, als het nu 100 euro was geweest of iets dergelijks was het een nobrainer, maar dit zou me dus EUR 25 extra per maand kosten, en (afkloppend) heb de afgelopen bijna 3 jaar ook als een zonnetje rondgefietst dus waarom zou het ineens problemen gaan geven?

Daarnaast heb je natuurlijk ook als de garantie is verlopen bij zo'n fiets natuurlijk nog het recht op non-conformiteit, al is dat met verlengde garantie natuurlijk een stuk minder gedoe.

Ik fiets iets van 100 kilometer in de week (twee keer per week 25 kilometer enkele reis) dus dat is naar mijn idee ook niet overdreven veel.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.


  • DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35
Blokker_1999 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:00:
[...]

Heb op mijn ST5 enkele weken terug voor de eerste keer de garantie verlengd, en dat was 399. Alles hangt af van hoeveel je rijdt en hoeveel je denkt te rijden de volgende jaren met deze fiets, en of je hem misschien toch gaat vervangen door iets anders.

Gegeven dat ik mijn fiets deze ochtend bij de FM ben gaan ophalen met een splinternieuw achterwiel en motor, vervangen onder garantie, ben ik toch net weer blij dat ik ook het volgende jaar mij geen zorgen moet maken over dat soort problemen. Maar met 170+ gefietste werkdagen op een jaar is dat dan ook goed te verantwoorden aan mezelf.
Nou, ik heb de komende jaren absoluut geen plannen om hem in te ruilen, hij rijdt als een zonnetje dus waarom zou ik? Ook verwacht ik niet op middellange termijn elders aan het werk te gaan waardoor de reisafstand ook niet meer met een ST2 te doen zou zijn maar ik naar een ST5 of zo zou gaan.

Maar ja, aan de andere kant is het idd ook fijn om je fiets weg te kunnen brengen omdat er iets aan scheelt en hem terug te krijgen en weer weg te vliegen terwijl de rekening achterblijft bij de FM :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.


  • Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-06 14:48

Blokker_1999

Full steam ahead

DePaul schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:15:
[...]

Daarnaast heb je natuurlijk ook als de garantie is verlopen bij zo'n fiets natuurlijk nog het recht op non-conformiteit, al is dat met verlengde garantie natuurlijk een stuk minder gedoe.

Ik fiets iets van 100 kilometer in de week (twee keer per week 25 kilometer enkele reis) dus dat is naar mijn idee ook niet overdreven veel.
Die non-conformiteit en het feit dat ook de garantietermijn niet simpelweg op 2jaar is vastgelegd is een voordeel dat je in Nederland hebt natuurlijk, hier in Belgie is dat net iets moeilijker. Maar we zien hier op dit forum spijtig genoeg ook voldoende voorbeelden van waar dat een lijdensweg wordt als je dat bij een handelaar probeert te claimen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.


  • Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:58
Weet iemand of de strenge woorden van fabrikanten over dat je alleen first-party laders mag gebruiken enige realiteit bevatten?
Met mijn beperkte begrip van elektra zou ik zeggen: Als de amperages, voltages, wattages etc overeenkomen, dan maakt het niet zo gek veel uit welk stickertje erop zit.
Ik zou graag een tweede lader hebben, zodat ik de lader niet elke keer mee hoef te nemen (het is 55km enkele reis, dus heen en weer op 1 accu gaat niet altijd lukken). Een originele Klever lader kost echter 350,- en dat vind ik wat fors.

  • Jezze
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-06 14:39
Themba schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:28:
Weet iemand of de strenge woorden van fabrikanten over dat je alleen first-party laders mag gebruiken enige realiteit bevatten?
Met mijn beperkte begrip van elektra zou ik zeggen: Als de amperages, voltages, wattages etc overeenkomen, dan maakt het niet zo gek veel uit welk stickertje erop zit.
Ik zou graag een tweede lader hebben, zodat ik de lader niet elke keer mee hoef te nemen (het is 55km enkele reis, dus heen en weer op 1 accu gaat niet altijd lukken). Een originele Klever lader kost echter 350,- en dat vind ik wat fors.
Zelf geen ervaring mee, heb mijn tweede lader gekocht via marktplaats. Wel van het merk van mijn pedelec.

  • Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:11
Themba schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:28:
Weet iemand of de strenge woorden van fabrikanten over dat je alleen first-party laders mag gebruiken enige realiteit bevatten?
Met mijn beperkte begrip van elektra zou ik zeggen: Als de amperages, voltages, wattages etc overeenkomen, dan maakt het niet zo gek veel uit welk stickertje erop zit.
Ik zou graag een tweede lader hebben, zodat ik de lader niet elke keer mee hoef te nemen (het is 55km enkele reis, dus heen en weer op 1 accu gaat niet altijd lukken). Een originele Klever lader kost echter 350,- en dat vind ik wat fors.
Dat is inderdaad een groot bedrag. Heb er destijds ook een extra lader bijgekocht maar die was geen €350.
Gaat zeker om een 6A lader van Klever? Die heeft wel als voordeel dat die tenminste stil is. Ik heb 2x de 5A lader. De ene hangt in de schuur en de andere moet ik op kantoor in een aparte ruimte leggen omdat anders mijn collega's gek zouden worden van de herrie.

De 2A is ook een stuk goedkoper maar volgens mij werd die dusdanig warm dat Klever zegt dat hij niet geschikt is voor 1200 / 1600 wh accu.

  • wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 13:52
Vlassie1980 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:30:
[...]

Ik heb 2x de 5A lader. De ene hangt in de schuur en de andere moet ik op kantoor in een aparte ruimte leggen omdat anders mijn collega's gek zouden worden van de herrie.
Inmiddels is de garantie van die lader wel af en zou je de fan kunnen vervangen. Heb ik ook gedaan nadat dit werd getipt hier. (Solderen niet nodig)

  • kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:33
De 2A lader van klever werkt prima voor mijn 1200 accu. Alleen doet hij er wel lang over weer vol te laden. Wel lekker klein om mee te nemen

Let op dat klever een mini xlr stekker met afwijkende pin maat gebruikt volgens mij. Iets dikker of dunner dan standaard.

  • huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:53
Weet iemand of er ART3+ ringsloten beschikbaar zijn voor speed pedelecs?
Ik heb nu een kettingslot maar vind dit onhandig, vooral als je langs winkels gaat.

  • kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:33
huppelepups schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:07:
Weet iemand of er ART3+ ringsloten beschikbaar zijn voor speed pedelecs?
Ik heb nu een kettingslot maar vind dit onhandig, vooral als je langs winkels gaat.
Volgens mij bestaat dat niet. Ik heb een art3 schijfremslot, die is wel compact.

  • Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-06 21:24

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb sinds 2018 op een ST2 2018 gereden en hij begint een beetje op te raken qua onderdelen (55K km gereden). Heb echt maanden zitten twijfelen of ik naar een ander merk over zou stappen, namelijk OPIUM. Maar daar waren tot voor kort weinig dealers van te vinden in Nederland. Zelfs enkele winkels die het merk OPIUM verkochten, waren gestopt. Maar toevallig zag ik dat er sinds deze week weer een aantal interessante dealers bij zijn gekomen.

Een paar weken geleden was de situatie dus nog anders en toen heb ik besloten om een tweedehands ST3 Pinion te kopen bij mijn fietswinkel. Proefrit gedaan en ik dacht dat het wel goed zat. Uiteindelijk rijd ik nu een paar weken op de ST3 Pinion en ik vind de ondersteuning om 40-45 km/u te halen niet fijn. Ik fiets naar mijn werk 33 km. en ik merk gewoon dat ik een beetje bezweet aan kom en dat ik mijn bovenbeenspieren meer moet gebruiken. Gemeld bij mijn fietswinkel en daar is de ondersteuning 'verbeterd' door de TMM-sensor van 1.4V naar 1.2V te zetten. Ik vond het geen verbetering. Tegen de 40 km/u en daarboven kost het me gewoon meer moeite dan ik gewend was van mijn oude ST2 2018. Ik haal echt niet makkelijk 45 km/u. Ben ook nog naar een andere Stromer-winkel geweest en de eigenaar had op mijn ST3 Pinion gefietst en zei dat er niks aan mankeerde. Ik ben ook gewend op mijn ST2 dat het ondersteuningsbalkje vrij makkelijk uitslaat in het rode gebied, maar de ST3 zit hooguit op de helft, maar eerder vaak op 1/3.

Om uit te sluiten dat het echt niet tussen mijn oren zat heb ik nog een test gedaan bij mij in de buurt door met verschillende Stromers hetzelfde rondje (~ 4 km) te doen. Wind mee, wind tegen, glooiend dijk op/af.

- Stromer ST2 2018: rijdt heerlijk, geeft het duwgevoel en 43-45 km/u gaat makkelijk
- Stromer ST3 ketting (van vriendin): rijdt heerlijk, soort ST2 2018 en dan 10% extra vermogen
- Stromer ST3 Pinion: rijdt lekker tot 35 km/u; 40 km/u kost al wat meer moeite dan ik gewend ben en 45 km/u hou ik niet lang vol

Voor mij was duidelijk dat de ST3 Pinion geen verbetering is qua inspanning en niet eens minstens hetzelfde. Met mijn ST2 2018 kijk ik niet op om 33 km afstand te fietsen. Met de ST3 Pinion vind ik het gewoon lichtjes vervelend worden.

Het kan misschien nog aan het versnellingssysteem liggen, want in de 8e versnelling begin je al aardig rondjes te trappen (dan ga ik tegen de 40 km/u) en de 9e versnelling is weer te zwaar. Dan zou ik het moeten ombouwen naar een Pinion 12 systeem. Maar dat gaat een hoop geld kosten en ik weet niet of dat het oplost.

Ik wil bij mijn fietswinkel binnenkort een nieuwe Stromer ST3 Pinion en/of daarnaast nog op een ST5 of ST7 proberen om op zijn minst te kijken hoe dat voelt qua ondersteuning. Alleen de sturen zijn daarvan niet aanpasbaar. Daarnaast zit ik er aan te denken om misschien toch ook OPIUM weer een kans te geven. Ik heb op een tweedehands OPIUM S gereden een tijdje terug, maar de maat M was te klein voor mij.

Weet niet of er hier ook mensen zijn die van een ST2 (2018) model over zijn gestapt op een ST3 Pinion en ook datzelfde verschil merken wat ik nu ervaar?

Maar de ST3 Pinion zoals ik hem nu ervaar gaat hem niet worden helaas, het is simpelweg een achteruitgang in ondersteuning voor mij.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.


  • FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:09
@Tjeerd ik zou ook eens op een Klever proefrijden

  • sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:08
@Tjeerd ik weet niet waar je woont, maar naast Klever kan ook Ellio een oplossing voor je zijn (ze hebben nu ook een rdelijk nirmaal uitziend model), Ellio heeft een soort cruise control mode waari je heel veel ondersteuning krijgt
Een Pinion 12 is geen oplossing, van Pinion 9 naar Pinion blijven dezelfde overbrengingsverhoudingen. Je zou evt met je tandwielen kunnen gaan spelen...

  • kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:33
Mijn klever krijg met met moeite naar 45km/u (gps), eerder 43km.

Ellio original ziet er gek uit, reed wel erg goed en stabiel.

  • multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-06 06:48
Vanmorgen lichte mist en vrijwel windstil. In standje 2 (de middelste) op mijn Stromer ST2 is dit mijn snelheidsprofiel van de route. Twee keer moeten stilstaan voor stoplicht, verder gewoon heerlijk knallen. Ik denk dat ik een mooie fietsroute heb :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8sd44sw3rm-5zP63MNTdpJfUp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RngdNHg92JciRUkNY4NFS7S7.png?f=fotoalbum_large

  • FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:09
kjiratsiekoedel schreef op maandag 4 mei 2026 @ 02:50:
Mijn klever krijg met met moeite naar 45km/u (gps), eerder 43km.

Ellio original ziet er gek uit, reed wel erg goed en stabiel.
Grappig mijn klever gaat met gemak 45 en daarna wordt het heel snel lastiger. Reden om de firmware niet te updaten denk ik... ;)

Jaloers op je route @multikoe, onderstaande de mijne Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MP5gi49JCwYwwEYi5wqErFjOO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HeyjQWbJQz3Te5mQVzSAFurw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door FitTiv op 04-05-2026 08:17 ]


  • flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:23
sdgs schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:47:
@Tjeerd ik weet niet waar je woont, maar naast Klever kan ook Ellio een oplossing voor je zijn (ze hebben nu ook een rdelijk nirmaal uitziend model), Ellio heeft een soort cruise control mode waari je heel veel ondersteuning krijgt
[...]
Ik heb al sinds '22 een Ellio (nu heet die 'Original') en de cruise control is een optie waarbij je wel blijft trappen, maar de motors maximaal ondersteunen om de gekozen snelheid te behouden. Maximale snelheid is 52 op de teller (48 op GPS), alles wat je daarboven trapt is regeneratie. Stop je met trappen of rem je, dan slaat de cruise control af.
Diezelfde optie staat op elke Ellio, ook de Max (die er voor de fietser als "normaler" uitziet).

[ Voor 6% gewijzigd door flupke1 op 04-05-2026 08:09 ]

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.


  • kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:33
FitTiv schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:07:
[...]

Grappig mijn klever gaat met gemak 45 en daarna wordt het heel snel lastiger. Reden om de firmware niet te updaten denk ik... ;)

Jaloers op je route @multikoe, onderstaande de mijne [Afbeelding]
Mijn 1e klever (x pinion 600w 2021) ging inderdaad 46, maar na firmware update was hij trager.
Heb heb ik een x Alpha pinion 800w 2021
Welke firmware versie heb jij?

  • epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-06 15:12
Tjeerd schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:35:
Maar de ST3 Pinion zoals ik hem nu ervaar gaat hem niet worden helaas, het is simpelweg een achteruitgang in ondersteuning voor mij.
Lijkt mij een probleem specifiek met die fiets. Heb een paar keer met een ST3 testrit gedaan en die halen zonder problemen 45km/u, wat ook logisch is gezien het motorvermogen van >800W IIRC, dat trouwens meer is dan ST2.

  • epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-06 15:12
flupke1 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:08:
[...]
Maximale snelheid is 52 op de teller (48 op GPS), alles wat je daarboven trapt is regeneratie. Stop je met trappen of rem je, dan slaat de cruise control af.
Vraag mij wel af hoe dat juist werkt die 48: fiets kan zo niet gehomologeerd worden want >45. Komt nog bij dat ik al een paar keer achter een Ellio gereden heb en ik kan ze bijhouden met een fiets die ongeveer exact 45km/u rijdt.

  • Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 14:13
@Tjeerd Ik vermoed dat het toch echt aan jouw ST3 ligt; hier mijn ST3 Pinion snelheid vanochtend tijdens een inderdaad vrijwel windstille tocht. Kruissnelheid ligt dan bijna continu rond de 45 zonder noemenswaardige moeite te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3uxaJRFfwyh_vpXq2o3XNN2QN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NkS12dkZI2dUkzOlF94LQ5n.jpg?f=fotoalbum_large

  • multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-06 06:48
Ko de Boswachter schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:47:
@Tjeerd Ik vermoed dat het toch echt aan jouw ST3 ligt; hier mijn ST3 Pinion snelheid vanochtend tijdens een inderdaad vrijwel windstille tocht. Kruissnelheid ligt dan bijna continu rond de 45 zonder noemenswaardige moeite te doen:
[Afbeelding]
Welke stand? Ik rij in stand 2, waarbij ik alleen de maximale snelheid van de ondersteuning heb aangepast, niet het totale vermogen. Maar dan moet ik zelf behoorlijk bijtrappen.

  • Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 14:13
multikoe schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:06:
[...]

Welke stand? Ik rij in stand 2, waarbij ik alleen de maximale snelheid van de ondersteuning heb aangepast, niet het totale vermogen. Maar dan moet ik zelf behoorlijk bijtrappen.
Stand 3, dat wel.

  • Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-06 21:24

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Dank voor het meedenken en de reacties over mijn ST3 Pinion. De andere merken die genoemd worden ken ik wel, maar ik heb zeker in mijn omgeving maar een beperkt aanbod qua speed pedelec merken en voor onderhoud is dat handiger. Klever, Stromer en Riese Muller en dat is het dan. Klever vind ik persoonlijk niet mooi en Riese Muller valt ook af. En ik ben echt al acht jaar tevreden over mijn ST2 2018, maar zoals gezegd, hij begint een beetje op te raken. En eigenlijk het enige minpunt voor mij was de ketting en het onderhoud daarvan en continu maar vernieuwen van cassette's en kettingen.

Vanochtend ook weer zo'n verschil als ik op mijn ST3 mijn vriendin een stukje duw op haar fiets dan is met 25 km/u duwen redelijk te doen. Daarboven moet ik echt meer moeite doen dan op mijn ST2 2018. En met mijn ST2 2018 moest ik me inhouden/voorzichtig zijn om niet boven de 30 te komen met duwen, zo makkelijk ging dat.

Ik lees zoveel dat de ST3 Pinion niet onder zou moeten doen om 45 km/uur te rijden, dat ik dus eerst maar eens een proefrit op een nieuwe ST3 Pinion wil doen bij mijn fietswinkel. Als dat hetzelfde gevoel blijft geven dan ligt het toch echt aan mij en de combinatie ST3 Pinion. Zo simpel is het dan ook weer.

Wat ik wel raar vind is dat ik lees dat het TMM-sensorvoltage bij sommige mensen echt een verschil kan maken in de ondersteuning. Sommige zweren op rond de 1.0v en merken dat het dan lekkerder gaat. Anderen zeggen weer dat 1.2v, 1.4v het verschil niet maakt. Wat ik begreep, hoe lager die waarde hoe 'agressiever' hij ondersteunt. Bij mij lijkt het vooralsnog dus niet uit te maken sinds hij van 1.4v naar 1.2v is gezet.

Dus of het Pinion-systeem is het niet voor mij of het ligt echt aan deze fiets (of nog iets anders). Binnenkort dus hopelijk meer duidelijkheid als ik weer langs mijn fietswinkel ga.

Ter info: alle waarden voor ondersteuning staan op beide fietsen op maximaal, stand 3 en gevoeligheid van pedalen ook maximaal enzovoorts, zou niet weten waar nog meer ingesteld kan worden

[ Voor 6% gewijzigd door Tjeerd op 04-05-2026 19:59 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.


  • Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:41
epostel schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:01:
[...]


Vraag mij wel af hoe dat juist werkt die 48: fiets kan zo niet gehomologeerd worden want >45. Komt nog bij dat ik al een paar keer achter een Ellio gereden heb en ik kan ze bijhouden met een fiets die ongeveer exact 45km/u rijdt.
Heel eenvoudig. 50km/h op het display is in het echt 45km/u. Ik veronderstel dat voor homologatie de echte snelheid van belang is en niet de denkbeeldige op het display (ik heb zelf de Ellio max).

  • epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-06 15:12
Horla schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:39:
[...]

Heel eenvoudig. 50km/h op het display is in het echt 45km/u. Ik veronderstel dat voor homologatie de echte snelheid van belang is en niet de denkbeeldige op het display (ik heb zelf de Ellio max).
Dat is wat je zou denken ja. Vandaar ook mijn vraag. Hoe komt flupke dan aan 48 km/u in het echt? Door zich kapot te trappen? Of is die 48 'op GPS' niet correct gemeten?

[ Voor 7% gewijzigd door epostel op 07-05-2026 16:48 ]


  • multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-06 06:48
epostel schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:46:
[...]

Dat is wat je zou denken ja. Vandaar ook mijn vraag. Hoe komt flupke dan aan 48 km/u in het echt? Door zich kapot te trappen? Of is die 48 'op GPS' niet correct gemeten?
Op mijn Stromer ST2 is het gods-onmogelijk om op spierkracht alleen voorbij de 45 km/h (GPS snelheid) te komen. Je hebt dan ook een aflopende helling en wind mee nodig en dan nog.

  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:55
Tjeerd schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:35:
Voor mij was duidelijk dat de ST3 Pinion geen verbetering is qua inspanning en niet eens minstens hetzelfde. Met mijn ST2 2018 kijk ik niet op om 33 km afstand te fietsen. Met de ST3 Pinion vind ik het gewoon lichtjes vervelend worden.
Als je de inspanning zo vervelend vindt kan je toch ook gewoon 44km/u gaan fietsen i.p.v. 45km/u op de inspanning die je wil? Niet perfect maar scheelt je 1 minuut op je rit dus lijkt me een beter alternatief dan op een inspanning fietsen die je niet aan staat?

Ik kijk zelf helemaal niet naar snelheid, ik trap gewoon op een cadans en vermogen wat lekker voelt en de snelheid is een gevolg.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:55
Tjeerd schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:35:
- Stromer ST2 2018: rijdt heerlijk, geeft het duwgevoel en 43-45 km/u gaat makkelijk
Maar we hebben wellicht een verschillende voorkeur want wat je hier beschrijft is denk ik het "meetrappen op een elektrische brommer" gevoel wat ik persé niet wens :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:08
epostel schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:01:
[...]


Vraag mij wel af hoe dat juist werkt die 48: fiets kan zo niet gehomologeerd worden want >45. Komt nog bij dat ik al een paar keer achter een Ellio gereden heb en ik kan ze bijhouden met een fiets die ongeveer exact 45km/u rijdt.
Dat kan wel, homologatie laat wat tolerantie toe

Ik heb ritten waar ik over een afstand van 5 km een GPS-gemiddelde van > 46.5 km/h haal

Op vlakke weg kom ik net boven de 47km/h GPS snelheid uit als max snelheid, fiets geeft dan 48.8 km/h aan. Vlak voori k op mijn werk aankom mag in nog een brug af, indien ik daar was doortrap haal ik 53 km/h GPS snelheid, maar daar kan ik dan ook echt niet boven.

Ik rijd met een ST7. Volgens mij hebben de banden die je op je fiets zet ook een impact (want fiets controleert je snelheid via wielsomwentelingen.

  • Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-06 21:24

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

assje schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:02:
[...]

Als je de inspanning zo vervelend vindt kan je toch ook gewoon 44km/u gaan fietsen i.p.v. 45km/u op de inspanning die je wil? Niet perfect maar scheelt je 1 minuut op je rit dus lijkt me een beter alternatief dan op een inspanning fietsen die je niet aan staat?

Ik kijk zelf helemaal niet naar snelheid, ik trap gewoon op een cadans en vermogen wat lekker voelt en de snelheid is een gevolg.
Als ik nu op mijn ST3 met bijna dezelfde inspanning als mijn ST2 2018 (~43-45 km/uur) wil fietsen , dan moet ik op mijn ST3 blijven hangen rond de 37/38 km/uur. Dat scheelt dan al gauw meerdere minuten reistijd. Ik heb de bandenspanning ook nog iets verhoogd van ~2.7 bar naar 3.0 bar. Dit scheelt ook weer een klein beetje.

Maar ik ga de komende weken kijken of ik nog wat proefritten kan maken op een andere ST3 Pinion en ik wil toch ook OPIUM nog eens proberen.

Ik weet niet of ik een brommergevoel per se zoek. Ik vind fietsen leuk, maar op zulke afstanden die ik fiets wil ik in ieder geval de mogelijkheid hebben om met goede ondersteuning en weinig inspanning te kúnnen fietsen als ik moe ben of vaak wind tegen heb. Op mijn ST2 ging ik als ik zin had ook regelmatig terug naar stand 2 en dan rond de 40 km/u fietsen en dan moest ik ook meer inspanning leveren.

Een andere mogelijkheid die ik me nog kan bedenken is dat mijn ST2 altijd al afwijkend is geweest qua ondersteuning (sensor/calibratie/afwijking die nooit gecorrigeerd is?) t.o.v. andere ST2's en ik gewoon al die jaren verwend ben geweest :X

[ Voor 8% gewijzigd door Tjeerd op 07-05-2026 20:41 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.


  • Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 09:00

Arfman

Drome!

Tjeerd schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:38:
Een andere mogelijkheid die ik me nog kan bedenken is dat mijn ST2 altijd al afwijkend is geweest qua ondersteuning (sensor/calibratie/afwijking die nooit gecorrigeerd is?) t.o.v. andere ST2's en ik gewoon al die jaren verwend ben geweest :X
Offtopic, maar ik heb hetzelfde bij mijn gewone e-bike. Ik fiets nu sinds vorig jaar augustus meerdere keren per week naar mijn werk maar ik haal werkelijk _elke_ andere e-bike in, behalve de opgevoerde (die halen mij weer hard in). Display zegt 26.3 km/h als ik voel dat ik aan de max zit en als ik spiek bij andere mensen op hun scherm als ik ze inhaal zeggen die schermen vaak 24 of 25 km/h. Het is dus zeker mogelijk.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |


  • Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Horla schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:39:
[...]

Heel eenvoudig. 50km/h op het display is in het echt 45km/u. Ik veronderstel dat voor homologatie de echte snelheid van belang is en niet de denkbeeldige op het display (ik heb zelf de Ellio max).
Mijn ST2 ondersteunde duidelijk door tot 49, wat ook precies de marge (10%) wat de wet toe staat (27 bij reguliere ebikes). Overigens haalde ik dat alleen met wind mee van een heuvel af, echter merk je dan bij 49 echt dat alle vorm van ondersteuning wegvalt.

Tegenwoordig terug naar de elektrische mountainbike, die ondersteunt tot 33-34. Scheelt 5 minuten op mijn rit met de ST2.

  • epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-06 15:12
sdgs schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:32:
[...]

Dat kan wel, homologatie laat wat tolerantie toe

...

Volgens mij hebben de banden die je op je fiets zet ook een impact (want fiets controleert je snelheid via wielsomwentelingen.
Aha. Daar had ik niet aan gedacht maar dat is zeker ook wel mogelijk.

  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:55
Deveon schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:02:
Mijn ST2 ondersteunde duidelijk door tot 49, wat ook precies de marge (10%) wat de wet toe staat (27 bij reguliere ebikes).
Mij gazelle begint vanaf 43 sterk af te bouwen en bij 45 is de ondersteuning al 0. Best wel suf.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 14:02
Wat treffen we het de laatste dagen weer qua fietsweer. Weinig wind, in de ochtend niet al te koud (al heb ik nog wel handschoenen aan) en in de middag een heerlijk zonnetje. Mijn Stromer is eindelijk zonder grote terugkerende problemen dus dit is maximaal genieten. _/-\o_

  • Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:49
De afgelopen week toch erg content geweest met mijn regenbroek anders!

Woensdag ben ik ergens onderweg mijn spiegel verloren. Het was me al eens opgevallen dat ik hem wel erg vaak bij moest stellen, maar ik wist niet dat ie zó los zat. :| Domste is nog wel dat ik niet eens weet waar precies, hij was er gewoon ineens niet meer. Op de terugweg wel gekeken of er ergens een spiegel in de berm lag, maar over een traject van 27km zoeken is niet te doen. ;)

Ik heb maar een spiegeltje besteld net, want ik miste 'm, kan ik er vast wel zelf op klussen.

De babbelbox vraagt zich af:Hoe vaak kijkt u in de spiegel?

  • Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:00
Pnnnkk schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:33:

De babbelbox vraagt zich af:Hoe vaak kijkt u in de spiegel?
Sinds ik vorige maand op 1 april (geen grap) een bekeuring heb gekregen door een motor muis wegens het fietsen op een fietspad: nu wel wat vaker dan daarvoor :+

  • Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:47

Gerco-M

mijn tornado res.

Flappie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Sinds ik vorige maand op 1 april (geen grap) een bekeuring heb gekregen door een motor muis wegens het fietsen op een fietspad: nu wel wat vaker dan daarvoor :+
Serieus, een boete gekregen met een speed pedelec vanwege fietsen op het fietspad? Ik had nog niet gehoord dat daar serieus op gecontroleerd of zelfs voor beboet wordt.

Volgens mij doen de helft van de speed pedelec FIETSers dat en is het zelfs vaak veiliger maar zoals ik ook al ondervond met mijn elektrische step, het blijft bij: “Ja regels zijn regels hoor”

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)


  • Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:00
Gerco-M schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:56:
[...]

Serieus, een boete gekregen met een speed pedelec vanwege fietsen op het fietspad? Ik had nog niet gehoord dat daar serieus op gecontroleerd of zelfs voor beboet wordt.

Volgens mij doen de helft van de speed pedelec FIETSers dat en is het zelfs vaak veiliger maar zoals ik ook al ondervond met mijn elektrische step, het blijft bij: “Ja regels zijn regels hoor”
Ja, heb hem toch echt gehad. Ik fietst ongeveer 35 km/h en dat werd niet gewaardeerd. Kost met administratie kosten € 140,00

Met ome agent was niet te praten, ook geen waarschuwing, binnen 10 seconden zei hij: hiervoor krijg je een proces verbaal.

Hij gaf aan dat hij tot 25 km/h normaal geen actie onderneemt maar wat zijn collega's deden wist hij niet.

  • Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:47

Gerco-M

mijn tornado res.

@Flappie Okee dat is wel een goed punt. Je valt als speed pedelec fietser dan blijkbaar meer op door de snelheid dan door de fiets zelf of het gele plaatje. Tussen de andere fietsers dan gewoon 25 kmh fietsen en je loopt minder risico hier op. Niet dat mij dat vaak lukt, lekker door fietsen is toch wel prettig hoewel ik bij inhalen wel vaak het snelheidsverschil beperk.

Blijft wel jammer dat de speed pedelec dan een boete krijgt terwijl de fat biker fietser die je net met moeite hebt ingehaald gewoon door blijft fietsen. Oh wacht, ik zie ze vaak nauwelijks trappen dus is dat nog wel fietsen….

Nog wat goed nieuws, heb vandaag eindelijk mijn ST3 Pinion weer terug na 6 maand wachten op de WREN recall van Stromer. :*)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)


  • procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:48
Flappie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:06:
[...]

Ja, heb hem toch echt gehad. Ik fietst ongeveer 35 km/h en dat werd niet gewaardeerd. Kost met administratie kosten € 140,00

Met ome agent was niet te praten, ook geen waarschuwing, binnen 10 seconden zei hij: hiervoor krijg je een proces verbaal.

Hij gaf aan dat hij tot 25 km/h normaal geen actie onderneemt maar wat zijn collega's deden wist hij niet.
Vind het ook wel terecht eigenlijk, je snelheidsverschil is best groot. Een andere weggebruiker verwacht dat niet op een fietspad.

  • Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:11
Flappie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:06:
[...]

Ja, heb hem toch echt gehad. Ik fietst ongeveer 35 km/h en dat werd niet gewaardeerd. Kost met administratie kosten € 140,00

Met ome agent was niet te praten, ook geen waarschuwing, binnen 10 seconden zei hij: hiervoor krijg je een proces verbaal.

Hij gaf aan dat hij tot 25 km/h normaal geen actie onderneemt maar wat zijn collega's deden wist hij niet.
Ja, ik heb hem 3 jaar geleden ook gehad. Regels zijn regels en voor de wet ben je een brommer. Fietspad dat parallel liep aan een 50 weg. Ik kreeg hem ook gewoon, kwamen 3 agenten uit een politie auto. Bordje Politie Stop etc... Gedoe allemaal.

Kantoor lokatie is inmiddels verhuisd, dus die weg daar hoef ik niet meer te fietsen 8)

  • BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-06 09:51

BertV

Handgemaakt

Flappie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:06:
[...]

Ja, heb hem toch echt gehad. Ik fietst ongeveer 35 km/h en dat werd niet gewaardeerd. Kost met administratie kosten € 140,00

Met ome agent was niet te praten, ook geen waarschuwing, binnen 10 seconden zei hij: hiervoor krijg je een proces verbaal.

Hij gaf aan dat hij tot 25 km/h normaal geen actie onderneemt maar wat zijn collega's deden wist hij niet.
Omgeving Utrecht/ Amersfoort mag je op het fietspad na het aanvragen van een ontheffing. (krijg je altijd) De voorwaarde is wel dat je maximaal 30 km/u fietst. Iets dat ik braaf doe, maar straks niet zondagochtend op een compleet leeg fietspad. Dat er dan een boete komt blijft logisch.

https://www.amersfoort.nl/ontheffing-speedpedelec

30 is eigenlijk wel een redelijke snelheid. Ook op mijn ST3 is dat prettig rijden. 25 wordt toch wel erg langzaam, zelfs met ondersteuning in de laagste stand.

[ Voor 14% gewijzigd door BertV op 17-05-2026 09:54 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.


  • Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42
Ik wist niet dat je hiervoor een ontheffing nodig had. Bedankt voor deze informatie. Ik heb hem meteen aangevraagd en de bevestiging komt direct terug in je mail. Ik fiets al 3 jaar tussen Zeewolde in Amersfoort met mijn Stromer ST2 belt, nu ST3 Pinion, op en neer. 2 keer per week (als het niet regent). Dat zijn 24 km enkele afstand. En nog nooit een bekeuring gehad :P.

  • OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 14:02
Poos terug ook een bekeuring gehad. Iets te snel wegrijden bij geopende spoorbomen maar nog knipperende lamp en kreeg de boete netjes op kenteken thuisgestuurd. Ik heb tegenwoordig wat meer geduld. 8)

  • arjaanb
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 03-06 17:34
Wie heeft een Tandwiel Lockring Afnemer voor een Bosch E-Bike Middenmotor 2e generatie liggen en maakt er geen gebruik meer van voor zijn bike? Ik wil 'm graag overnemen of in ieder geval lenen

[ Voor 6% gewijzigd door arjaanb op 03-06-2026 17:34 ]


  • Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:43
Iemand ervaring met Shokz? Wat doet het met het windgeruis op een SP? Gebruik nu in ear oordopjes met ANC, wat opzich goed werkt maar ik het vekdeer dusdanig minder hoor dat het ook onveiliger is.

  • __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:53
Perzikvrucht schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:06:
Iemand ervaring met Shokz? Wat doet het met het windgeruis op een SP? Gebruik nu in ear oordopjes met ANC, wat opzich goed werkt maar ik het vekdeer dusdanig minder hoor dat het ook onveiliger is.
Werkt precies zoals geadverteerd. Je hoort ALLES. Inclusief het gillend gek worden van het windgeruis. Ik gebruik ze. Maar wel in combinatie met oordopjes.

  • FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:09
Perzikvrucht schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:06:
Iemand ervaring met Shokz? Wat doet het met het windgeruis op een SP? Gebruik nu in ear oordopjes met ANC, wat opzich goed werkt maar ik het vekdeer dusdanig minder hoor dat het ook onveiliger is.
Eens met @__R__

Ik heb oordopjes (half) in tegen het windgeruis. Voordeel is dat je dan de shokz ook veel beter hoort (met oordoppen in). Omgeving hoor ik ook nog goed. Geluidskwaliteit is niet super maar prima voor muziek. Podcast nog niet geprobeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door FitTiv op 03-06-2026 20:52 ]


  • Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:58

Wuursj

want worst is al bezet

Gerco-M schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:56:
[...]

Serieus, een boete gekregen met een speed pedelec vanwege fietsen op het fietspad? Ik had nog niet gehoord dat daar serieus op gecontroleerd of zelfs voor beboet wordt.
Ik had hem een jaar of 2/3 terug al een keer waar ik (imho) netjes 25 reed. Argumenten hielpen niet, meneer was onverbiddelijk (en volgens mij vooral omdat ie 1 agent in opleiding mee had). Nu mijn route maar iets aangepast waardoor ik dat stukje vermijd maar heb nog steeds een stukje fietspad in mijn route zitten waar ik op het fietspad rij en no-way op de weg ga rijden. Ik rij daar netjes 25 en wordt daar regelmatig ingehaald door fatbikes etc.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst


  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:33
Wuursj schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:09:
[...]

Ik had hem een jaar of 2/3 terug al een keer waar ik (imho) netjes 25 reed. Argumenten hielpen niet, meneer was onverbiddelijk (en volgens mij vooral omdat ie 1 agent in opleiding mee had). Nu mijn route maar iets aangepast waardoor ikd at stukje vermijd maar heb nog steeds een stukje fietspad in mijn route zitten waar ik op het fietspad rij en no-way op de weg ga rijden. Ik rij daar netjes 25 en wordt daar regelmatig ingehaald door fatbikes etc.
Mag ik met mijn motor ook op het fietspad als ik netjes 25 km/h rijd?

Dat jij daar rijdt met je speed-pedelec, notabene netjes met 25 km/h is natuurlijk ook geen probleem. Maar bedenk wat de gevolgen zijn als iedereen met zijn speed-pedelec of zijn brommer daar gaat rijden. En daarom zijn die regels er: om te zorgen dat de massa het niet gaat doen, maar dat betekent ook dat de enkeling het niet mag doen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:09
Joris748 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:27:
[...]

Mag ik met mijn motor ook op het fietspad als ik netjes 25 km/h rijd?
Als je motor max 45 km/h kan mag dat van mij ;)

  • Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:58

Wuursj

want worst is al bezet

@Joris748 Ik zeg ook niet dat het onterecht is. Maar jammer vind ik het wel :) Een Utrecht-ontheffing zou ik hier wel erg prettig vinden.
De agent gaf toe dat het gemakkelijker handhaven is op pedelecs die op het fietspad rijden met gereduceerde snelheid dan op snorbrommers of kentekenloze 'opgevoerde' electrische fietsen die harder dan 25km/u rijden. Dat vind ik wel jammer. Heb je ooit een snorbrommer gezien die zich aan de 25km/u houdt? Behalve in Amsterdam mag die wel op het fietspad en imho gevaarlijker dan een pedelec die 25km/u rijdt.
Maar goed, je hebt gelijk. Ik was fout, ook al vind ik andere mensen nog fouter :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst


  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:33
Wuursj schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:37:
@Joris748 Ik zeg ook niet dat het onterecht is. Maar jammer vind ik het wel :) Een Utrecht-ontheffing zou ik hier wel erg prettig vinden.
De agent gaf toe dat het gemakkelijker handhaven is op pedelecs die op het fietspad rijden met gereduceerde snelheid dan op snorbrommers of kentekenloze 'opgevoerde' electrische fietsen die harder dan 25km/u rijden. Dat vind ik wel jammer. Heb je ooit een snorbrommer gezien die zich aan de 25km/u houdt? Behalve in Amsterdam mag die wel op het fietspad en imho gevaarlijker dan een pedelec die 25km/u rijdt.
Maar goed, je hebt gelijk. Ik was fout, ook al vind ik andere mensen nog fouter :P
Tja, handhaving is in Nederland al jaren een farce. Ik zie iedere dag meerdere fatbikes, e-bikes en snorfietsen rijden waaraan ik direct kan zien dat ze niet legaal zijn. Ik vind het ook een heel slecht signaal geven dat anderen overal mee weg lijken te komen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:27:
[...]

Mag ik met mijn motor ook op het fietspad als ik netjes 25 km/h rijd?

Dat jij daar rijdt met je speed-pedelec, notabene netjes met 25 km/h is natuurlijk ook geen probleem. Maar bedenk wat de gevolgen zijn als iedereen met zijn speed-pedelec of zijn brommer daar gaat rijden. En daarom zijn die regels er: om te zorgen dat de massa het niet gaat doen, maar dat betekent ook dat de enkeling het niet mag doen.
Groot verschil met je motor is natuurlijk dat die ook prima tussen de auto's boven de 50 kan rijden. Met 10% accu zak ik op een speed pedelec terug naar 40 km/u met veel frustratie en ongewenst rijgedrag tot gevolg.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

  • kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:33
Perzikvrucht schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:06:
Iemand ervaring met Shokz? Wat doet het met het windgeruis op een SP? Gebruik nu in ear oordopjes met ANC, wat opzich goed werkt maar ik het vekdeer dusdanig minder hoor dat het ook onveiliger is.
In hoeverre heb je geluid echt nodig? Op de motor rijd je ook met doppen.

Shokz heel fijn, maar waardeloos op de SP ivm wind geruis.

  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:33
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:09:
[...]

In hoeverre heb je geluid echt nodig? Op de motor rijd je ook met doppen.

Shokz heel fijn, maar waardeloos op de SP ivm wind geruis.
Inderdaad, op de motor doe je ook bijna alles visueel. De geluiden die je echt nodig hebt (sirenes, claxons) hoor je toch wel door je oordoppen heen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:55
Gisteren voelde ik dat ik wind mee had dus eens vol op de pedalen voor een nieuw record :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbLbGR4zEJP64vxM-ZOJJr-mdOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TKboyfXErDZF6W6AVVSOlqC.jpg?f=fotoalbum_large

Wel een beetje helling mee (ca. 10m verval over 500 meter ofzo), wind mee maar wel zonder ondersteuning op lompe zware fiets (display = gelijk aan GPS). Het hielp ook dat het stortte van de regen en het koud had, dat was direct opgelost :>

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:09
@assje netjes! En dan ook nog een foto maken. Zoals mij pa zou zeggen: wind mee, helling af, cafe in zicht

  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:55
FitTiv schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:02:
@assje netjes! En dan ook nog een foto maken. Zoals mij pa zou zeggen: wind mee, helling af, cafe in zicht
Foto was wel gewoon stilstaand in de schuur :9

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:09
Werkt bij jullie de pedelecplanner.nl nog? Ik kan geen adressen invullen, zowel niet op laptop icm FF en chrome, als telefoon.
Iemand eventueel een mooi alternatief?

  • OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 14:02
FitTiv schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:57:
Werkt bij jullie de pedelecplanner.nl nog? Ik kan geen adressen invullen, zowel niet op laptop icm FF en chrome, als telefoon.
Iemand eventueel een mooi alternatief?
Hier niet, althans ik kan adressen invoeren maar er wordt geen route berekend. Kende de website ook niet, houd het wel in de gaten lijkt me wel bruikbaar :*)

  • Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-06 08:07
Ik gebruikte toertje van de fietsersbond maar daar zit nu een lelijke bug in waardoor de app niet meer opstart. Heel jammer want Toertje gaf goede routes en je kunt je gemiddelde snelheid instellen zodat je een goed beeld heb van hoe lang je onderweg bent met je pedelec. Waarschijnlijk is de programmeur van de fietsersbond ontslagen of ziek?

[ Voor 11% gewijzigd door Roofingburner op 15-06-2026 09:36 ]


  • Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:43

Pazo

Mroaw?

Mijn Stromer ST1X uit 2018 begint aan zijn eind te komen, en zit te twijfelen wat ik ga doen.
Het was een tweede hands, en de vorige eigenaar heeft er wel wat mee gerommeld ben ik gaandeweg achter gekomen. Toch best was jaartjes plezier van gehad. Maar heb nu toch wel een opstapeling van irritaties:

* Accu heeft zijn beste tijd wel gehad. Rij er ca 25-30km mee en dan alweer opladen. Is volgens mij (door vorige eigenaar) al een keer gereviseerd
* Versnellingen werken slecht / slaan vaak over. Gebruik eigenlijk nog 2 max 3 versnellingen, want de rest ratelt / slaat over en als ik pech heb schiet zelfs de ketting eraf. Mogelijk versleten tandwielen (als zie ik het niet echt)?
* Het ergste / gevaarlijkste: soms slaat de fiets in een storing / foutmelding, dan valt dus alles weg. Moet ik 'm uitzetten en weer starten en dan gaat ie weer. Niet fijn als je op de weg tussen de auto's zit. Totaal niet te achterhalen waarom, gebeurt totaal random, maar inmiddels wel bijna 1x per week. Ik fiets een betaald stuk nu steeds vaker op het fietspad omdat ik het niet meer vertrouw. Ook de vraag wat de fout dan is (staat er niet, scherm zegt enkel dat er een fout is), is dat uit te lezen door een fietsenmaker?
* Nog wat kleine dingen: band aardig versleten, moet een nieuwe op. Claxon is ermee opgehouden, dus moet ook wat nieuws in.

Zit nu te twijfelen wat te doen. Ik rij geen grote afstanden (woon-werk is ca 7km enkele reis) maar vind de snelheid dan wel weer lekker. Heb eigenlijk 3 keuzes:
1) Via de fietsenmaker er een x-aantal honderd euro tegenaan gooien in de hoop de fiets weer goed te krijgen en er nog een aantal jaren van te kunnen genieten;
2) Deze fiets opgeven en voor een nieuwe / tweede hands SP te gaan, wat natuurlijk vele malen meer kost;
3) Gezien de 7km, geen SP meer nemen maar een goede / tweede hands 'gewone' elektrische fiets.

Wat zouden jullie doen?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline


  • Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:11
Pazo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:01:
Mijn Stromer ST1X uit 2018 begint aan zijn eind te komen, en zit te twijfelen wat ik ga doen.
Het was een tweede hands, en de vorige eigenaar heeft er wel wat mee gerommeld ben ik gaandeweg achter gekomen. Toch best was jaartjes plezier van gehad. Maar heb nu toch wel een opstapeling van irritaties:

* Accu heeft zijn beste tijd wel gehad. Rij er ca 25-30km mee en dan alweer opladen. Is volgens mij (door vorige eigenaar) al een keer gereviseerd
* Versnellingen werken slecht / slaan vaak over. Gebruik eigenlijk nog 2 max 3 versnellingen, want de rest ratelt / slaat over en als ik pech heb schiet zelfs de ketting eraf. Mogelijk versleten tandwielen (als zie ik het niet echt)?
* Het ergste / gevaarlijkste: soms slaat de fiets in een storing / foutmelding, dan valt dus alles weg. Moet ik 'm uitzetten en weer starten en dan gaat ie weer. Niet fijn als je op de weg tussen de auto's zit. Totaal niet te achterhalen waarom, gebeurt totaal random, maar inmiddels wel bijna 1x per week. Ik fiets een betaald stuk nu steeds vaker op het fietspad omdat ik het niet meer vertrouw. Ook de vraag wat de fout dan is (staat er niet, scherm zegt enkel dat er een fout is), is dat uit te lezen door een fietsenmaker?
* Nog wat kleine dingen: band aardig versleten, moet een nieuwe op. Claxon is ermee opgehouden, dus moet ook wat nieuws in.

Zit nu te twijfelen wat te doen. Ik rij geen grote afstanden (woon-werk is ca 7km enkele rij) maar vind de snelheid dan wel weer lekker. Heb eigenlijk 3 keuzes:
1) Via de fietsenmaker er een x-aantal honderd euro tegenaan gooien in de hoop de fiets weer goed te krijgen en er nog een aantal jaren van te kunnen genieten;
2) Deze fiets opgeven en voor een nieuwe / tweede hands SP te gaan, wat natuurlijk vele malen meer kost;
3) Gezien de 7km, geen SP meer nemen maar een goede / tweede hands 'gewone' elektrische fiets.

Wat zouden jullie doen?
Rationeel denkend zou ik gewoon voor een 25km e-bike gaan. Je tijdswinst op dat kleine stukkie is te verwaarlozen en je hoeft dan ook niet meer een helm op en al de andere speed-pedelec verplichtingen. Zal wel even tegenvallen dat je wat minder hard gaat maar ik denk dat die Stromer gewoon heel wat eurootjes nodig heeft om weer goed te worden. Storing verhelpen is lastig, bij mijn Klever deed de claxon het ook niet meer en dat was toen de controller. Wel onder garantie vervangen maar dat gaat voor jou niet op. Aandrijflijn vervangen is ook €250 als je het laat doen.

Je zou kunnen kijken naar een goede tweedehands speed pedelec. Maar voor dat geld kan je ook een compleet nieuw 25km model vaak vinden die het waarschijnlijk nog een stuk langer vol gaat houden. De meerprijs van een SP ten opzichte van een standaard 25km model is vaak absurd.

  • procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:48
@Pazo
Wat ik zelf zou doen is met 7km op een normale fiets gaan :+

Maar als ik jou was zou ik de fietsenmaker eens een offerte laten maken wat het eventueel zou kosten om hem te laten repareren. Als dat teveel is vragen of hij nog wat heeft staan en deze in te ruilen.
Uit jouw verhaal merk ik wel op dat het je wel goed bevalt om met de speedpedelec naar het werk te gaan.

  • Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:43

Pazo

Mroaw?

Vlassie1980 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:09:
Je zou kunnen kijken naar een goede tweedehands speed pedelec. Maar voor dat geld kan je ook een compleet nieuw 25km model vaak vinden die het waarschijnlijk nog een stuk langer vol gaat houden. De meerprijs van een SP ten opzichte van een standaard 25km model is vaak absurd.
ja dat is dus ook beetje waar ik mee zit. Zal sowieso niet voor een nieuwe SP gaan, maar dan voor een tweedehand SP (dit keer dan wel via de fietsenmaker). Maar een goede 25km electrische fiets kost tegenwoordig inderdaad ook bijna net zo veel als een tweede hands SP...
procaliber schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:13:
@Pazo
Wat ik zelf zou doen is met 7km op een normale fiets gaan :+

Maar als ik jou was zou ik de fietsenmaker eens een offerte laten maken wat het eventueel zou kosten om hem te laten repareren. Als dat teveel is vragen of hij nog wat heeft staan en deze in te ruilen.
Uit jouw verhaal merk ik wel op dat het je wel goed bevalt om met de speedpedelec naar het werk te gaan.
Dat is inderdaad zo, ik vind het wel heerlijk rijden, schiet tenminste een beetje op :)
Ik denk inderdaad dat het een goed idee om maar gewoon eens (met SP) binnen te stappen bij de fietsenmaker, het verhaal uitleggen, kijken wat die er van denkt en dan vanuit daaruit verder gaan / beslissing nemen.

EDIT:
Gelijk maar een afspraak gemaakt voor a.s. woensdagmiddag om eens te gaan babbelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 15-06-2026 12:13 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline


  • multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-06 06:48
Pazo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:36:
Maar een goede 25km electrische fiets kost tegenwoordig inderdaad ook bijna net zo veel als een tweede hands SP...
Je kunt natuurlijk ook overwegen om een tweedehands 25km fiets te kopen.... Voor die 7 km (ik neem aan enkele reis) is eigenlijk elke batterij in welke staat dan ook nog geschikt.
Dat is inderdaad zo, ik vind het wel heerlijk rijden, schiet tenminste een beetje op :)
Maar zoals anderen hier ook al zeiden: op die 7 km maakt dat "opschieten" bijna niets uit. Bovendien heb je met een 25 km fiets waarschijnlijk een (veel) groter bereik en hij is lichter.

Plus, bedenk ik me net: voor een SP moet je een kentekenbewijs hebben en je bent verplicht verzekerd (in Nederland). En je mag op het fietspad fietsen. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.

[ Voor 12% gewijzigd door multikoe op 15-06-2026 13:21 ]


  • Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:43

Pazo

Mroaw?

Nou, ik ga jullie 'verlaten'. Het is een 'gewone' elektrische 25km fiets geworden.
Pazo in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127"

Iemand nog interesse in een Stromer ST1x die wat liefde nodig heeft? O-)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline


  • OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 14:02
Pazo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:48:
Nou, ik ga jullie 'verlaten'. Het is een 'gewone' elektrische 25km fiets geworden.
Pazo in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127"

Iemand nog interesse in een Stromer ST1x die wat liefde nodig heeft? O-)
Erg benieuwd hoe dat gaat bevallen en of je kunt ' wennen' aan de snelheid en de begrenzing! Heeft ook weer voordelen zoals geen helmplicht en geen kenteken etc.

  • Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:11
Bosch komt met een nieuwe motor in het achterwiel.

Afbeeldingslocatie: https://d2rj6cu2ik1biv.cloudfront.net/193c804a-a673-47bd-b09b-11baf4822a17/049bfbab-1534-41ac-9377-8960ec146e4a/dfc08ad4-8a37-4667-9c35-c6c3c04d8dba/thumbnails/0b6fb3a9-da52-4eed-8b61-dee6bb709a9c.jpg?w=1200&webp=1

Nog niet krachtig genoeg denk ik voor Speed Pedelecs maar misschien zien ze er wel wat in.https://www.bikeradar.com/news/2026-bosch-hub-line-motor

  • wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 13:52
Vlassie1980 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:12:
Bosch komt met een nieuwe motor in het achterwiel.

[Afbeelding]

Nog niet krachtig genoeg denk ik voor Speed Pedelecs maar misschien zien ze er wel wat in.https://www.bikeradar.com/news/2026-bosch-hub-line-motor
Vooral voor hippe stadsfietsen dus. Mijn SP is wel hip maar geen stads-fiets. :-)


Interessante ontwikkeling wel. Ben benieuwd of deze motoren dezelfde prettige rijervaring leveren als middenmotoren.

  • FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:09
Ondersteuning heel erg aan-uit-aan-uit na over hobbel rijden op Klever X Speed.


Gekeken..

:(


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6WvYLYhGcMsNYEUSNnXWnWfO1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qNv6iiwtWFjtY8hUBBhccQe.jpg?f=fotoalbum_large

  • wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 13:52
FitTiv schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:05:
Ondersteuning heel erg aan-uit-aan-uit na over hobbel rijden op Klever X Speed.


Gekeken..

:(


[Afbeelding]
Je mist een onderdeel! Even terug en zoeken. Met cyaanacrylaat erop en gaan.

  • FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:09
Ik heb een nieuwe besteld :) op die 27km weet ik niet meer waar het was...

  • OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 14:02
Vlassie1980 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:12:
Bosch komt met een nieuwe motor in het achterwiel.

[Afbeelding]

Nog niet krachtig genoeg denk ik voor Speed Pedelecs maar misschien zien ze er wel wat in.https://www.bikeradar.com/news/2026-bosch-hub-line-motor
1 ding mis ik wel van het Bosch systeem, de app en het display. Dat is stukken beter dan bij Stromer. Ik had connectiviteit met Komoot en elke rit werd opgeslagen. Ik hoop dat Stromer ook nog eens iets met hun displays doet, dit vind ik functioneel maar best karig.

  • PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:50

PinusRigida

I put the p in pool.

OogvanHorus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:47:
[...]

1 ding mis ik wel van het Bosch systeem, de app en het display. Dat is stukken beter dan bij Stromer. Ik had connectiviteit met Komoot en elke rit werd opgeslagen. Ik hoop dat Stromer ook nog eens iets met hun displays doet, dit vind ik functioneel maar best karig.
Is idd. een leuk systeem, ik heb Komoot ook gekoppeld maar nog niet echt gebruikt, wat ik wel constant gebruik is de navigatie via de Flow app, werkt goed. (Gazelle Eclipse Speed)...

...waar ik minder van geniet nu is het weer...

Serieus mispakt, is hier nu zelfs voor elektrisch fietsen onmenselijk heet... ja, goed voor 2x 10km ofzo, maar niet voor 2x 37km.

In Oost-Vlaanderen vandaag t.e.m. zaterdag temperaturen tussen 35°C en 39°C zonder een zuchtje wind! Momenteel is het 35°C (in schaduw)

...morgen toch maar met de wagen met airco.

[ Voor 20% gewijzigd door PinusRigida op 24-06-2026 13:57 ]


  • PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:50

PinusRigida

I put the p in pool.

Sorry voor dubbelpost, ik tracht het te vermijden maar vermits ik deze vraag eerder algemeen wil stellen i.p.v. aan een specifiek iemand, moet het maar.

...ik heb Komoot nog niet gebruikt maar twijfel wel om de betaalde versie te gebruiken.

Waarom: omdat ik al een Flow+ abbo betaal van de Bosch Flow app, hierdoor heb ik ook navigatie via de Flow -app...

...wat is de meerwaarde van navigatie van de Komoot app dan eigenlijk? is het de moeite waard om hier ook alweer voor te gaan betalen of niet?

Mij gaat het niet zo om plezierritjes maar eerder leuke (lees: verkeersarme, maar toch min-of-meer directe) routes te vinden naar en van het werk, dat lukt min-of-meer-prima (maar kan beter) met de Flow app dus wat doet Komoot meer/beter, heeft iemand daar advies over?

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 24-06-2026 13:28 ]


  • barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:13
Pazo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:01:
Mijn Stromer ST1X uit 2018 begint aan zijn eind te komen, en zit te twijfelen wat ik ga doen.
Het was een tweede hands, en de vorige eigenaar heeft er wel wat mee gerommeld ben ik gaandeweg achter gekomen. Toch best was jaartjes plezier van gehad. Maar heb nu toch wel een opstapeling van irritaties:

* Accu heeft zijn beste tijd wel gehad. Rij er ca 25-30km mee en dan alweer opladen. Is volgens mij (door vorige eigenaar) al een keer gereviseerd
* Versnellingen werken slecht / slaan vaak over. Gebruik eigenlijk nog 2 max 3 versnellingen, want de rest ratelt / slaat over en als ik pech heb schiet zelfs de ketting eraf. Mogelijk versleten tandwielen (als zie ik het niet echt)?
* Het ergste / gevaarlijkste: soms slaat de fiets in een storing / foutmelding, dan valt dus alles weg. Moet ik 'm uitzetten en weer starten en dan gaat ie weer. Niet fijn als je op de weg tussen de auto's zit. Totaal niet te achterhalen waarom, gebeurt totaal random, maar inmiddels wel bijna 1x per week. Ik fiets een betaald stuk nu steeds vaker op het fietspad omdat ik het niet meer vertrouw. Ook de vraag wat de fout dan is (staat er niet, scherm zegt enkel dat er een fout is), is dat uit te lezen door een fietsenmaker?
* Nog wat kleine dingen: band aardig versleten, moet een nieuwe op. Claxon is ermee opgehouden, dus moet ook wat nieuws in.

Zit nu te twijfelen wat te doen. Ik rij geen grote afstanden (woon-werk is ca 7km enkele reis) maar vind de snelheid dan wel weer lekker. Heb eigenlijk 3 keuzes:
1) Via de fietsenmaker er een x-aantal honderd euro tegenaan gooien in de hoop de fiets weer goed te krijgen en er nog een aantal jaren van te kunnen genieten;
2) Deze fiets opgeven en voor een nieuwe / tweede hands SP te gaan, wat natuurlijk vele malen meer kost;
3) Gezien de 7km, geen SP meer nemen maar een goede / tweede hands 'gewone' elektrische fiets.

Wat zouden jullie doen?
Ligt eraan wat je wilt. Vorig jaar heeft mijn CR246 zichzelf, mijn controller en mijn accu opgeblazen. Mijn ST2 uit 2015 stond toen op 33000km, ik heb een accu via marktplaats gekocht met 99% SOH (vandaag toevallig gekeken omdat ik hem op kantoor heb opgeladen bij de airco) - ding is dus ergens uit 2021.

Heb 1500 in mijn fiets geinvesteerd. Maar ik heb hem zelf dusdanig netjes gehouden dat dit het waard is. Goedkoper dan een nieuwe ST3 kopen voor mij. (1e gen ST2 met 26 inch wielen is de voorganger van de ST3, de ST2 belt is minder sterk)


Nu inmiddels bijna 40.000km. Ik rijd er ook altijd mee door pekel en alles. Bij pekel en nat neem ik altijd de fiets af met een microvezeldoekje na de rit. Bewerkelijk, maar wel de reden dat ik alle originele wiellagers nog heb. Met een 2015 model is dat best uniek :)


Als je fiets nog in goede staat is, is ie prima een nieuwe/refurb accu waard. Mijn fiets was door dit euvel bijna niks meer waard. Door die nieuwe controller (was nog nooit stuk gegaan) en 99% SOH frisse BQ983 is hij weer als nieuw. :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.