Ik bedoelde meer ten opzichte van een 'gewone' fiets of een normale elektrische fiets. Ik heb hiervoor een elektrische fiets gehad maar vond de 25km grens erg storend. Ik wilde dat ook niet upgraden dus heb na een paar maanden afscheid genomen en het ingeruild.assje schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:52:
[...]
Dat is zeker een veraderming en dan is het ook wel een makkelijke beslissing om de pedelec te pakken maar een gemiddelde snelheid van zeg 18km/u met de auto lijkt me een vrij extreme casus.
Bij mij is de reistijd (gemiddeld) met de pedelec juist eerder het dubbele; nog wel wat meer als ik de tijd van omkleden/gedoe mee reken.
Een voordeel van de pedelec is wel dat er veel minder variatie is. Als ik de kinderen moet ophalen van BSO/school kan ik dus vrij exact op tijd vertrekken waar ik met de auto altijd flink marge moet houden.
Op korte stukken scheelt het niet zo veel, auto of speedpedelec. Soms is dat maar 4 minuten qua reis meer. De tijd zit bij mij ook in de fietstassen legen, fiets op slot, spullen opbergen en even omkleden ivm zweten.
/f/image/znJXITbFw7UmJTNhpHYGxCIQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RngdNHg92JciRUkNY4NFS7S7.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HeyjQWbJQz3Te5mQVzSAFurw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7NkS12dkZI2dUkzOlF94LQ5n.jpg?f=fotoalbum_large)