Ja precies wat ik had met de verkoper van mijn eerste ST2. Alles was lastig, lastig en in de backorder. De fietsenmaker die ik nu heb heeft zijn zaakjes beter op orde. Nu weet ik niet wat een crankstel doet maar het kan ook nog wel eens verschillen dus.zaphod_b schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:26:
[...]
Aan de fietsenmaker ligt het niet, die geeft heel eerlijk aan dat het wachten op Stromer is. Ze hebben er een aantal al weken staan.... Gaat in mijn geval om het crankstel.
In principe vissen alle FM's in dezelfde vijver (de voorraad van Stromer), dus ik kan me erg moeilijk voorstellen dat een FM structureel onderdelen eerder in huis heeft dan de rest. Misschien had hij toevallig een eigen voorraadje aangelegd, misschien heeft hij bij andere FM's lopen leuren en daar wat los kunnen peuteren. Of hij heeft een Stromer gekannibaliseerd die in de showroom stond__R__ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:43:
[...]
Ja precies wat ik had met de verkoper van mijn eerste ST2. Alles was lastig, lastig en in de backorder. De fietsenmaker die ik nu heb heeft zijn zaakjes beter op orde. Nu weet ik niet wat een crankstel doet maar het kan ook nog wel eens verschillen dus.
Ik heb een 2e hands ST1 gekocht met 1200 km op de teller.
Tot nu toe fietst hij super goed, alleen bij wat grote drempels waar ik met een vaart over heen fiets, valt de fiets zomaar uit. Hij start dan wel gelijk weer op, maar dan gaat gelijk het alarm aan en moet ik dus even afstappen, pincode invoeren en weer verder gaan.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Tot nu toe fietst hij super goed, alleen bij wat grote drempels waar ik met een vaart over heen fiets, valt de fiets zomaar uit. Hij start dan wel gelijk weer op, maar dan gaat gelijk het alarm aan en moet ik dus even afstappen, pincode invoeren en weer verder gaan.
Dat klinkt heel erg als een los contact ergens. Als de hele fiets uitvalt, dan lijkt het me iets met het batterijcontact. Maar het kan ook een losse kabel bij de controller zijn.huppelepups schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:59:
ik heb dat ook op mijn ST1 uit 2020. Oplossing: iets van papier/karton bij de batterij steken, zodat ze niet zo gemakkelijk beweegt. Toen hij nieuw was, zaten er zo van die 'afdekplaatjes' voor kabels, maar die waren niet zo vast.huppelepups schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:59:
Oppassen als je dat doet, dat je nog de batterij-lock (helemaal bovenaan) niet laat vastlopen. Dus eerder daar ver weg van het karton.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Waarom lopen knooien met karton? Een (goede) fietsenmaker kan dat zo voor je oplossen.bjp schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:34:
[...]
ik heb dat ook op mijn ST1 uit 2020. Oplossing: iets van papier/karton bij de batterij steken, zodat ze niet zo gemakkelijk beweegt. Toen hij nieuw was, zaten er zo van die 'afdekplaatjes' voor kabels, maar die waren niet zo vast.
Oppassen als je dat doet, dat je nog de batterij-lock (helemaal bovenaan) niet laat vastlopen. Dus eerder daar ver weg van het karton.
Je hebt dat stukje karton dan vastgeplakt in de fiets ofso?bjp schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:34:
[...]
ik heb dat ook op mijn ST1 uit 2020. Oplossing: iets van papier/karton bij de batterij steken, zodat ze niet zo gemakkelijk beweegt. Toen hij nieuw was, zaten er zo van die 'afdekplaatjes' voor kabels, maar die waren niet zo vast.
Zoals ze allemaal zeggen. Je accu heeft wat speling. Een knappe fietsenmaker plakt er wat dikke tape in het accuvak. Maar je kan er ook een stukje karton van 5*3 cm tussen zetten halverwege de accu. Het is echt millimeter werk.huppelepups schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:59:
Mijn oude ST2 had het ook. Mijn nieuwe niet meer.
ik noem er maar een paar: gemak (kan je thuis snel doen), geen afspraak moeten regelen of wachten tot de fietsenmaker open is, geen kost, weinig tijd nodig (<10min?).procaliber schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:23:
[...]
Waarom lopen knooien met karton? Een (goede) fietsenmaker kan dat zo voor je oplossen.
Tape werkt ook trouwens. En is wss veiliger.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Mijn Kettler heeft ook een klapperende accu als ik er niets achter steek. De boel blijft gewoon aan, maar ik heb er een stuk bubbelfolie achter geplakt om te zorgen voor demping, en eigenlijk vooral dat ie gewoon stil is.
Bij mijn ST1 had ik er nog geen last van, maar bij een onderhoudsbeurt heef5 de fietsenmaker daar wel iets aan gedaan. Schijnt een officiële fix te zijn vanuit Stromer.huppelepups schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:59:
www.vvijsselmeervogels.nl
Ik had op mijn ST2 hetzelfde probleem toen ik hem nieuw kocht. Heeft de dealer netjes (uiteraard) met een stukje vilt opgelost. Sindsdien geen probleem meer gehad
Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.
Na ruim 10.000 km te hebben gereden dit jaar op mijn e-bike ben ik aan het kijken om te switchen naar een speedpedelec.
Ik heb nu een Gazelle heavy duty met een voordrager de 75Nm performance line en een powerpack 500.
En de kracht is voldoende ik ben gewend om veel te fietsen de motor is vooral voor als het hard waait of ik moe ben. Maar ik blijf het jammer vinden dat de motor rond de 25kmn/u stop met helpen, en mis heel erg de motivatie om harder door te trappen. Omdat als ik meer energie ga geven, maar eigenlijk nouwelijk minder hard ga.
Ik gebruik de fiets voor woon-werkverkeer, 14 km enkele reis 3/4 keer per week (wel door open weiland dus veel tegenwind) en volledig brom/fietspad.
Nu ga ik als hobby fotograaf ook af en toe naar zeil verenigingen in de buurt (30/50km enkele reis). Dat doe ik nu wisselend met de auto en fiets. De reden dat de auto vaak gebruikt wordt is tijd en de hoeveelheid spullen die ik mee moet nemen. Deze klussen zijn betaald en zouden de reden zijn dat ik de extra kosten van een speedpedelec wil neerleggen. Dus daar moet de fiets geschikt voor zijn.
Nu viel het me meteen op dat veel speed pedelecs geen voordrager hebben of hele kleine. Ik moet er een tweetal peleican cases op kwijt en nog een sport tas. Nu heb ik me door een aantal dealers laten vertellen dat dit is door de kracht op de voorvork/stuur.
Dus dat maakt de opties volgens mij dus heel erg beperkt. Want bakfietsen komen niet in speedpedelec versies (correctie de Riese Muller Load4 75 komt is HS versie maar kost ook 8000+ euro dan koop ik liever een auto). Dus een cargo/longtail bike it is. De enige die ik daar zelf van kan vinden in de Riese Muller Multicharger/Multitinker HS.
Dit zijn mooie fietsen zien er degelijk uit. Ik ben al bekend met de Bosch motoren, en heb al op werk en thuis opladers. Met wat kleine aanpassingen verwacht ik alle spullen er op kwijt te kunnen. Zelf neig ik heel erg naar de Rohloff versie omdat ik verwacht zelf relatief veel kracht bij te leveren. Omdat ik het ook wel beetje voor de sport doe.
Het enige wat me eigenlijk tegen spreekt, is de prijs, en tweedehands kom ik ze erg weinig tegen.
Ben nog aan het kijken of zakelijk aanschaffen mogelijk is, of leasen.
Zijn er nog modellen die ik mis in mijn zoektocht?
Of moet ik me niet aanstellen en de Enviolo versie kopen op Marktplaats met minder dan 1000 km op de teller.
Ik heb nu een Gazelle heavy duty met een voordrager de 75Nm performance line en een powerpack 500.
En de kracht is voldoende ik ben gewend om veel te fietsen de motor is vooral voor als het hard waait of ik moe ben. Maar ik blijf het jammer vinden dat de motor rond de 25kmn/u stop met helpen, en mis heel erg de motivatie om harder door te trappen. Omdat als ik meer energie ga geven, maar eigenlijk nouwelijk minder hard ga.
Ik gebruik de fiets voor woon-werkverkeer, 14 km enkele reis 3/4 keer per week (wel door open weiland dus veel tegenwind) en volledig brom/fietspad.
Nu ga ik als hobby fotograaf ook af en toe naar zeil verenigingen in de buurt (30/50km enkele reis). Dat doe ik nu wisselend met de auto en fiets. De reden dat de auto vaak gebruikt wordt is tijd en de hoeveelheid spullen die ik mee moet nemen. Deze klussen zijn betaald en zouden de reden zijn dat ik de extra kosten van een speedpedelec wil neerleggen. Dus daar moet de fiets geschikt voor zijn.
Nu viel het me meteen op dat veel speed pedelecs geen voordrager hebben of hele kleine. Ik moet er een tweetal peleican cases op kwijt en nog een sport tas. Nu heb ik me door een aantal dealers laten vertellen dat dit is door de kracht op de voorvork/stuur.
Dus dat maakt de opties volgens mij dus heel erg beperkt. Want bakfietsen komen niet in speedpedelec versies (correctie de Riese Muller Load4 75 komt is HS versie maar kost ook 8000+ euro dan koop ik liever een auto). Dus een cargo/longtail bike it is. De enige die ik daar zelf van kan vinden in de Riese Muller Multicharger/Multitinker HS.
Dit zijn mooie fietsen zien er degelijk uit. Ik ben al bekend met de Bosch motoren, en heb al op werk en thuis opladers. Met wat kleine aanpassingen verwacht ik alle spullen er op kwijt te kunnen. Zelf neig ik heel erg naar de Rohloff versie omdat ik verwacht zelf relatief veel kracht bij te leveren. Omdat ik het ook wel beetje voor de sport doe.
Het enige wat me eigenlijk tegen spreekt, is de prijs, en tweedehands kom ik ze erg weinig tegen.
Ben nog aan het kijken of zakelijk aanschaffen mogelijk is, of leasen.
Zijn er nog modellen die ik mis in mijn zoektocht?
Of moet ik me niet aanstellen en de Enviolo versie kopen op Marktplaats met minder dan 1000 km op de teller.
[ Voor 2% gewijzigd door Matthijz98 op 29-09-2025 14:16 . Reden: Er bestaan toch wel speed pedelec bakfietsen ]
Zou je niet een aangepaste custom drager kunnen maken waar je cases achterop aan beide kanten kunnen? En de sporttas erbovenop.
Aanhanger kan ook nog. Kost je wel wat snelheid. Snelste is een eenwieler (bob yak, maar dan geveerde ibex nemen), maar die zal je niet op elke fiets gemonteerd krijgen.
Aanhanger kan ook nog. Kost je wel wat snelheid. Snelste is een eenwieler (bob yak, maar dan geveerde ibex nemen), maar die zal je niet op elke fiets gemonteerd krijgen.
Ik zou nog even heel goed nadenken over je apparatuur. Op een SpeedPedelec worden hobbels e.d. door de hogere snelheid behoorlijk uitvergroot. Ik heb een Stromer zonder veredende voorvork en de klappen die ik krijg zijn fors. Dezelfde klappen krijgt mijn bagagedrager en dus ook jouw fotospullen te verduren.Matthijz98 schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:51:
Het eerste waar ik aan dacht is een aanhanger. Mijn vrouw en ik maken elk jaar in de zomer lange fietsreizen (meerdere weken, > 1000 km) en ik rij op een niet-electrische fiets met een Radical Design aanhanger. Ik vind dat ideaal. Geen zware, lompe fiets, die aanhanger blijft overeind als ik stil sta en hij is eenvoudig af te koppelen en daarna mee te nemen als enorme rolkoffer. De wielen kunnen namelijk heel snel van het midden van de aanhanger naar achteren worden geklikt.
Het enige dat ik niet weet is hoe het juridisch/verkeerstechnisch zit. Of je een aanhanger achter een SP mag hangen.
Ja, dat mag. Net als een brommer.
Wel nummerplaat, amberkleurige niet driehoekige reflector aan zijkant en licht erop. Je mag geen personen vervoeren.
Wel nummerplaat, amberkleurige niet driehoekige reflector aan zijkant en licht erop. Je mag geen personen vervoeren.
Ik zou graag een custom dragen maken het probleem is de ruimte daar voor en het extra gewicht.kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:21:
Zou je niet een aangepaste custom drager kunnen maken waar je cases achterop aan beide kanten kunnen? En de sporttas erbovenop.
De meeste SP die ik online zie kunnen 15/20 kilo op de achterdrager hebben. Dat wordt aan de krappe kant. De Multicharger mag 65 kilo hebben op de achterdrager, en heeft daar bijna 30 cm extra ruimte voor.
Goed punt echter ga ik nu dus ook al op de fiets dus de camera spullen hebben al heel wat hobbels gezien (ook op snelheden van 30km/u), en heb geen veering op mijn fiets anders dan de flex van het frame. Alles zit gelukkig in een Pelican koffer met genoeg schuim. Maar zeker iets om rekening mee te houden als de fiets zwaarder wordt.multikoe schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:05:
[...]
Ik zou nog even heel goed nadenken over je apparatuur. Op een SpeedPedelec worden hobbels e.d. door de hogere snelheid behoorlijk uitvergroot. Ik heb een Stromer zonder veredende voorvork en de klappen die ik krijg zijn fors. Dezelfde klappen krijgt mijn bagagedrager en dus ook jouw fotospullen te verduren.
multikoe schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:05:
Het eerste waar ik aan dacht is een aanhanger. Mijn vrouw en ik maken elk jaar in de zomer lange fietsreizen (meerdere weken, > 1000 km) en ik rij op een niet-electrische fiets met een Radical Design aanhanger. Ik vind dat ideaal. Geen zware, lompe fiets, die aanhanger blijft overeind als ik stil sta en hij is eenvoudig af te koppelen en daarna mee te nemen als enorme rolkoffer. De wielen kunnen namelijk heel snel van het midden van de aanhanger naar achteren worden geklikt.
Het enige dat ik niet weet is hoe het juridisch/verkeerstechnisch zit. Of je een aanhanger achter een SP mag hangen.
Een aanhanger is een geweldig idee, zag het al helemaal voor me. Maar volgens een snelle Google actie mag het helaas niet:kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:21:
"Nee, vanwege de snelheid van een speed pedelec is het verboden om een aanhanger te koppelen aan de speed pedelec."
Bron: https://www.gazelle.nl/fa...en-aan-mijn-speed-pedelec
En ook hier besproken: https://www.speedpedelecr...orum/viewtopic.php?t=7010
Dat vermoedde ik al en ik lees ook net dat dat in Nederland zowel als in Belgie geldt.[b]Matthijz98 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:22:
Een aanhanger is een geweldig idee, zag het al helemaal voor me. Maar volgens een snelle Google actie mag het helaas niet:
"Nee, vanwege de snelheid van een speed pedelec is het verboden om een aanhanger te koppelen aan de speed pedelec."
Lees eens verder door op speedpedelec forum topic dat je zelf aanhaalt.Matthijz98 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:22:
[...]
Ik zou graag een custom dragen maken het probleem is de ruimte daar voor en het extra gewicht.
De meeste SP die ik online zie kunnen 15/20 kilo op de achterdrager hebben. Dat wordt aan de krappe kant. De Multicharger mag 65 kilo hebben op de achterdrager, en heeft daar bijna 30 cm extra ruimte voor.
[...]
Goed punt echter ga ik nu dus ook al op de fiets dus de camera spullen hebben al heel wat hobbels gezien (ook op snelheden van 30km/u), en heb geen veering op mijn fiets anders dan de flex van het frame. Alles zit gelukkig in een Pelican koffer met genoeg schuim. Maar zeker iets om rekening mee te houden als de fiets zwaarder wordt.
[...]
[...]
Een aanhanger is een geweldig idee, zag het al helemaal voor me. Maar volgens een snelle Google actie mag het helaas niet:
En gazelle is weinig juridische bron. Ze willen t waarschijnlijk niet achter hun speed pedelecs.
Een sp is juridisch een brommer. Zoek op aanhangerregels voor brommers
Foutje
[ Voor 98% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 30-09-2025 23:23 ]
Ook ik ben me aan het verdiepen in SP's voor woon-werkverkeer. Een enkele afstand bedrag 30 km (retour dus 60km, waarbij ik vrijwel de gehele afstand over een fietssnelweg fiets (Assen-Groninfrn). Met andere woorden, ik verwacht m'n snelheid goed te kunnen behouden. Ik heb de mogelijkheid om de accu op werk op te laden.
Ik ben met name geïnteresseerd in bang for buck, maar wel met de kanttekening dat ik dus snelheid kan houden. Volgens mij kom je dan toch snel uit op Stromers, tenzij jullie Andre suggesties hebben?
Via m'n werk kan ik gebruik maken van een fietsplan. Nu zag ik op marktplaats voor aanbod van Stromers waarbij fietsplan ook een optie is.
Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer: heel veel verschillende types uit verschillende jaren. Zijn er types/jaren die ik moet vermijden? Heeft een riem echt veel voordeel (het zijn dan ook vaak de duurdere types)? Wetende dat ik over een fietssnelweg rijd, heb ik dan de functies van de luxere varianten 'nodig' (luxere vering etc)?
Ben erg benieuwd naar jullie mening en suggesties!
Ik ben met name geïnteresseerd in bang for buck, maar wel met de kanttekening dat ik dus snelheid kan houden. Volgens mij kom je dan toch snel uit op Stromers, tenzij jullie Andre suggesties hebben?
Via m'n werk kan ik gebruik maken van een fietsplan. Nu zag ik op marktplaats voor aanbod van Stromers waarbij fietsplan ook een optie is.
Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer: heel veel verschillende types uit verschillende jaren. Zijn er types/jaren die ik moet vermijden? Heeft een riem echt veel voordeel (het zijn dan ook vaak de duurdere types)? Wetende dat ik over een fietssnelweg rijd, heb ik dan de functies van de luxere varianten 'nodig' (luxere vering etc)?
Betreft merken zijn er wel meer dan de Stromer, wel denk ik de grootste. Zelf heb ik een Klever (N rogue), 38km enkele rit. Wat ik heb begrepen van reviews is vooral dat je geen middenmotor systeem moet nemen, de Bosch middenmotors redden de 45 alleen met flink bijtrappen lees je dan. Accu laden op werk is fijn, doe ik ook.Perzikvrucht schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:36:
Ook ik ben me aan het verdiepen in SP's voor woon-werkverkeer. Een enkele afstand bedrag 30 km (retour dus 60km, waarbij ik vrijwel de gehele afstand over een fietssnelweg fiets (Assen-Groninfrn). Met andere woorden, ik verwacht m'n snelheid goed te kunnen behouden. Ik heb de mogelijkheid om de accu op werk op te laden.
Vind de voorvork vering prettig maar heb ook niet zonder getest dus dat is lastig te zeggen. Verder heb ik mijn Klever ook 2e hands(1200km gereden toen ik hem kocht), juist de ketting variant want die was goedkoopste. Wel frequenter onderhoud maar dat vond ik niet erg, ben ik zelf gaan doen. Zijn grotendeels dan ook zelfde onderdelen als een normale fiets, heeft zo z'n voordelen.
Ik heb er zelf recent knipperlichten opgeknutseld, dat is iets wat ik wel miste. De nieuwere Klevers hebben dit standaard, maar zover ik weet is het bij andere merken nog niet zo. Voornamelijk voor stukken die je wel op de weg of rotonde rijdt is het (vooral in het donker) prettig om met een knopje duidelijk aan te geven waar je heen gaat. Zo te horen is jouw route eenvoudiger dus dan maakt dit wellicht niet uit.
Ik heb een Trek Allant 8s+ met Bosch middenmotor. Voor mijn afstand is dat prima (13km enkele reis) maar als je 45 wilt rijden over lange afstand dan zou ik dit ook niet adviseren.
Ik rijd meestal zo rond de 37-38 km/h en wordt wel regelmatig ingehaald door een Stromer.
Voor lange afstanden zou ik iets adviseren met achterwiel motor wat wel altijd die 45 km/h haalt.
Ik rijd meestal zo rond de 37-38 km/h en wordt wel regelmatig ingehaald door een Stromer.
Voor lange afstanden zou ik iets adviseren met achterwiel motor wat wel altijd die 45 km/h haalt.
Ik heb een Stromer ST2 Pinion (riem) met 983 Wh accu en mijn afstand is 33 km (enkele reis).Perzikvrucht schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:36:
Ik rij uitsluitend in stand 2, die ik iets heb gewijzigd zodat de ondersteuning blijft tot 45 km/h. Die 45 haal ik ook wel, met windstil weer. Gemiddeld doe ik over die 33 km ongeveer 49 minuten (een gemiddelde van 40 km/h) vanwege één stoplicht en bochten.
Riem: ideaal. Echt ideaal. Geen onderhoud nodig, stil en ik zit nu op 8000km. Geruchten gaan dat ze 20.000 meegaan, op z'n minst.
Voorvorkvering: ik heb het niet, maar op slechte fietspaden is dat wel afzien.
Bereik: ik heb nu een bereik van 50-60 km, dus ik moet laden op mijn werk.
Met deze afstand:Perzikvrucht schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:36:
-neem achterwielmotor
-neem pinion versnellingen met riem (scheelt jezelf serieus veel onderhoud)
-vering: ligt beetje aan je voorkeur. Als t echt allemaal glad is, dan vering minder nodig. Tegelijk echt wel comfortabeler (en je gaat veel tijd op de fiets zitten)
-geveerde zadelpen: doen! Al kan je die overal nog opzetten
-qua accu hoef je niet de grootste als je daar kan laden. Met de klever 1600wh accu hoef je denk ik niet eens te laden op werk. Maar anders kan je ook wel af met de 850 accu als je daar wel gaat laden. Beetje wat je wilt.
Bang for buck:
-niet stromer
-Klever dan stuk beter (richtingaanwijzers, lang spatbord, vering standaard, praktisch te dragen accu)
-aureusdrive (ik vond m wat nerveus, maar anderen vinden dat speels)
-zijn nog wel wat merken, maar ik zou ook kijken naar of t merk in jouwomgeveing wordt gevoerd bij een fietsenmaker, want onhandig om t halve land door te moeten met problemen (en soms zal hij aan een computer moeten)
Je kan ook eens bij Stromer kijken.Perzikvrucht schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:36:
Achterwielmotor, riem, Pinion (keuze tussen mechanisch schakelen en elektrisch schakelen met in de toekomst mogelijkheid tot automatisch schakelen), grote batterij (of heel grote batterij bij een LR), mogelijkheid tot voorvering en/of zadelvering.
Maar zoals hierboven al vermeld, kijk eens in de buurt wat de fietsenmakers van merken hebben (Opium staat in België sterker dan in Nederland).
Bron: ik rijd al meer dan 9 maand met een Opium Model T.
Ik sluit me volledig aan bij de opmerkingen hierboven. Kies een achterwielmotor. Kies een fietsenmaker in de buurt. Maar vooral: Kies een riem.
Ik rij nu zelf 4 jaar met ketting en ik heb serieus wel spijt dat ik niet de variant met riem heb gekocht. Heb in 21000km al een paar keer ketting en cassette vervangen, en regelmatig schoonmaken en olie erop is in het begin nog wel leuk, maar wordt al snel een vervelende verplichting.
Ik rij nu zelf 4 jaar met ketting en ik heb serieus wel spijt dat ik niet de variant met riem heb gekocht. Heb in 21000km al een paar keer ketting en cassette vervangen, en regelmatig schoonmaken en olie erop is in het begin nog wel leuk, maar wordt al snel een vervelende verplichting.
* __R__ rijd elke beurt 60 km heen en weer omdat de fietsenmaker in de buurt beter een slager had kunnen worden....Pnnnkk schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:54:
Ik sluit me volledig aan bij de opmerkingen hierboven. Kies een achterwielmotor. Kies een fietsenmaker in de buurt. Maar vooral: Kies een riem.
Riem en achterwielmotoren volledig mee eens. Ik rij zelf 29 km enkele reis. 1200 wh accu had een mooie geweest voor 1* opladen per dag. Nu heb ik de luxe dat ik een vaste parkeerplek heb met tweede oplader op het werk.
Die twee zaken zijn voor mij (en ik zou denken veel mensen) dus incompatibel. Voor een dealer van Stromer/Klever moet ik op ongeveer 15km afstand zijn. Het Bosch middenmotor systeem is iedere fietsenmaker mee bekend en kan dus lopend naar de lokale fietsenmaker in het dorp.Pnnnkk schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:54:
Ik sluit me volledig aan bij de opmerkingen hierboven. Kies een achterwielmotor. Kies een fietsenmaker in de buurt.
Voor mij de voornaamste reden om voor een Bosch te gaan.
Verder is die 45km/u wat mij betreft vooral belangrijk als je op de weg moet/wil; dan telt iedere kilometer. Qua tijd op reisafstand is 40-43km/u (Bosch) of 42-45km/u (Stromer) nou ook weer niet enorm.
Mijn ervaring met de Bosch is ook dat het niet halen van die 45 vooral een ontwerpkeuze is. De ondersteuning wordt vanaf 42km/u minder, is bij 44km/u nog maar de helft en bij 45km/u volledig weg. Het motorvermogen is niet het grootste probleem (bij normale omstandigheden). Ik vraag me af of er wellicht nog iets mogelijk is qua instellingen wielomtrek o.i.d. om dit gedrag te veranderen. Bij fietsen zoals Stromer lijkt het wel zo te zijn dat 45km/u gewoon haalbaar is en daarboven gelijkdelijk de ondersteuning afgebouwd wordt.
Maar; of je nou 43 of 45 rijdt op de weg; je bent veel te langzaam voor het andere verkeer. Ik doe het gewoon niet.
[ Voor 67% gewijzigd door assje op 20-10-2025 10:03 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ok, dit is een kweste van perspectief misschien. Ik noem 15km nog wel in de buurt, als de fietsenmaker een haal/brengservice heeft is 15km echt nooit een probleem.assje schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:42:
[...]
Die twee zaken zijn voor mij (en ik zou denken veel mensen) dus incompatibel. Voor een dealer van Stromer/Klever moet ik op ongeveer 15km afstand zijn. Het Bosch middenmotor systeem is iedere fietsenmaker mee bekend en kan dus lopend naar de lokale fietsenmaker in het dorp.
Voor mij de voornaamste reden om voor een Bosch te gaan.
Mijn eigen dorp heeft ook geen fietsenmaker, een dorp verderop is er wel een maar die had ook beter slager kunnen worden.
Pnnnkk schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:49:
Mijn eigen dorp heeft ook geen fietsenmaker, een dorp verderop is er wel een maar die had ook beter slager kunnen worden.
Zal gelijk eens wat delen over mijn recente perikelen.
Een maand of 3 geleden kwam ik uit het werk en ging de kinderen uit school halen. Zonder problemen aangekomen maar toen ik weg wilde rijden band plat. Gelukkig op 800m de lokale fietsenmaker dus direct naartoe gelopen en fiets gebracht. De volgende ochtend weer opgehaald met een nieuwe band.
Een paar weken geleden (ongeveer 2 maanden later) was ik onderweg naar mijn werk; moest nog ruim 2 km dus gelukkig lopend goed te doen. Op mijn werk even gezocht en gelukkig op 600m van mijn werk een fietsenmaker; daar maar heen gelopen met de fiets. Ik er bij verteld dat hij 2 maanden eerder ook al lek was dus band even goed controleren. Einde van de dag kon ik hem weer ophalen met een nieuwe band.
Ik onderweg naar huis nog ruim 2km van huis; band wéér plat
Ik had die dag mijn stappen wel gehaald zegmaar
De fietsenmaker bij mijn werk is een stuk groter en heeft duidelijk een stuk hoger kennisniveau. Ze hebben ook direct mijn Enviolo versnellingskabel vervangen en er ging een wereld voor me open; ik wist niet beter dan dat dat loeizwaar ging.
Dat onderhoud bij Pedelec's is echt wel een ding. Ik hou het bij in een overzichtje waar ik ook de gegevens van de eerste eigenaar heb. Die ging de eerste 2 jaar wel aardig maar toen een paar dure reparaties en nieuwe accu's en dan worden de onderhoudskosten snel relatief absurd hoog.
:strip_exif()/f/image/UlXOFQWr2xzSO3PuSDtlJZN8.jpg?f=fotoalbum_large)
En hoe zou dit dan werken met een haal en brengservice? Wat is de response-tijd, krijg je een vervangende fiets, welke kosten voor halen/brengen/vervangende fiets?Pnnnkk schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:49:
Ok, dit is een kweste van perspectief misschien. Ik noem 15km nog wel in de buurt, als de fietsenmaker een haal/brengservice heeft is 15km echt nooit een probleem.
[ Voor 10% gewijzigd door assje op 20-10-2025 12:56 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
ik snap allemaal dat een riem "beter" is. Maar ik heb 2 Stromers met ketting en ik moet zeggen - als je zelf wat onderhoud doet (en dat is echt beperkt: om de 1500km eens de ketting reinigen + insmeren), valt dat allemaal reuzen mee. Doordat de kracht van de motor direct op het wiel komt, niet via een ketting zoals veel middenmotors, leeft de ketting redelijk lang. Mijn ST1 zit op nog zijn eerste ketting na 10000km, recent nog opgemeten, zit nog goed.
Voor mij alvast is de meerkost van een riem en zeker een pinion niet te verantwoorden. Zeker als je telt dat ik stevige korting gekregen heb op mijn ST3 hierdoor (stockverkoop). Besteed je graag wat meer geld, zeker goeie dingen, maar echt "nodig" zou ik het niet noemen.
Over zadelpenvering: een must. Ik heb er van NCX, niet de allerbeste, maar prijs/prestatie wel heel goed.
Voor mij alvast is de meerkost van een riem en zeker een pinion niet te verantwoorden. Zeker als je telt dat ik stevige korting gekregen heb op mijn ST3 hierdoor (stockverkoop). Besteed je graag wat meer geld, zeker goeie dingen, maar echt "nodig" zou ik het niet noemen.
Over zadelpenvering: een must. Ik heb er van NCX, niet de allerbeste, maar prijs/prestatie wel heel goed.
[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 20-10-2025 10:02 ]
Ik vind dit oprecht prettig om te horen voor jou, maaaaaarrrr dit hangt er wel heel hard van af waar je fietst en in wat voor weer, en misschien ook hoe neurotisch je bent wat betreft knarsende/piepende ketting.[b]bjp in "Het grote Speed Pedelec topic."als je zelf wat onderhoud doet (en dat is echt beperkt: om de 1500km eens de ketting reinigen + insmeren), valt dat allemaal reuzen mee.
Met de landbouwwegen die ik vaak neem zit bij nat weer de ketting na 1 a 2 ritten vol prut. Als het dan ook nog een paar keer wat hard regent spoelt de olie er ook direct uit. Ik kan natuurlijk verder rijden zo, maar je hoort de slijtage gewoon
tldr; elke 150km is een realistischer getal in mijn situatie, van 1500 kan ik alleen maar dromen. Had dit jaar misschien gekund wegens ongekend weinig regen, maar hen nu een riem op SP die ik het meest gebruik dus geen omkijken naar.
Reinigen en smeren om de 1500km, dat is wel een utopie ja. Ik doe ongeveer 250km. Met mooi droog weer zonder zooi op de weg wel wat meer, maar dat komt niet veel voor.
Oh, en de vervangende fiets is gratis, maar geen speedpedelec.
assje schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:00:
[...]
[...]
En hoe zou dit dan werken met een haal en brengservice? Wat is de response-tijd, krijg je een vervangende fiets, welke kosten voor halen/brengen/vervangende fiets?
offtopic:
Respecht voor je excel met onderhoudskosten!
Bij mijn fietsenmaker kan ik 'm opbellen en dan een afspraak maken. Ligt vooral aan de werkzaamheden. Voor een lekke band heeft hij altijd wel snel (zelfde dag of morgen) plek, voor groter onderhoud duurt dat natuurlijk langer. Is wel een grote zaak met veel personeel, meestal wel iemand beschikbaar voor een kort ritje.Respecht voor je excel met onderhoudskosten!
Oh, en de vervangende fiets is gratis, maar geen speedpedelec.
[ Voor 70% gewijzigd door Pnnnkk op 20-10-2025 12:18 ]
Ik heb een Stromer ST3 die ik wil gaan verkopen, zijn er hier ervaringen opgedaan met de fiets verkopen buiten Marktplaats? Uiteraard kun je ook naar de fietsenmaker, maar ben benieuwd of er nog meer plaatsen of platforms bestaan die goed zijn bevallen.
Dat laatste is niet zo. Je kunt van de drie standen de middelste inregelen, waarbij je kunt instellen dat de ondersteuning bij hogere snelheden actief blijft. Dat werkt ook, waardoor ik bij windstil weer of wind mee gewoon 45 km/h haal (je moet dan wel aardig trappen overigens).assje schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:42:
[...]
Mijn ervaring met de Bosch is ook dat het niet halen van die 45 vooral een ontwerpkeuze is. De ondersteuning wordt vanaf 42km/u minder, is bij 44km/u nog maar de helft en bij 45km/u volledig weg. Het motorvermogen is niet het grootste probleem (bij normale omstandigheden). Ik vraag me af of er wellicht nog iets mogelijk is qua instellingen wielomtrek o.i.d. om dit gedrag te veranderen. Bij fietsen zoals Stromer lijkt het wel zo te zijn dat 45km/u gewoon haalbaar is en daarboven gelijkdelijk de ondersteuning afgebouwd wordt.
Maar bij 45 km/h houdt het echt op, de ondersteuning stopt dan abrupt.
Dat het lijkt alsof de ondersteuning langzaam afbouwt komt waarschijnlijk omdat de luchtweerstand een steeds grotere rol gaat spelen.
Er zijn 4 standen: eco, tour, sport en turbo. Ik fiets vrijwel altijd op "sport"(3/4). Bij "turbo" loopt de ondersteuning iets langer door maar dan trap je inderdaad continue tegen dat omslagpunt; heel irritant. Als ik meewind heb zet ik de ondersteuning lager anders ook weer te snel op het binaire omslagpunt.multikoe schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:37:
Maar bij 45 km/h houdt het echt op, de ondersteuning stopt dan abrupt.
Dat het lijkt alsof de ondersteuning langzaam afbouwt komt waarschijnlijk omdat de luchtweerstand een steeds grotere rol gaat spelen.
Op het display zit een indicator van niveau ondersteuning, die zie ik gewoon afnemen vanaf 42km/u. Hoogste snelheid die ik ooit gehaald heb is 49,5km/u (brug af, wind mee, alles gegeven) en dan is de ondersteuning dus gewoon 0. Ik fiets normaal bij goede omstandigheden 43/44 en dan is de ondersteuning nog maar de helft. Dat is dus echt niet alleen het gevolg van luchtweerstand maar vooral minder ondersteuning.
Op onze gewone elektrische fiets bouwt de ondersteuning geleidelijk af vanaf 25km/u; dan fiets je dus continue rond de 27 met zelf wat bijtrappen.
Dat zou op de pedelec ook kunnen maar is dus gekozen voor harde stop op 45. Als gevolg wil je eigenlijk geen 45 fietsen want fiets dan voor geen meter. Als de ondersteuning geleidelijk af zou bouwen dan zou ik nooit ingehaald worden denk ik want ik ben één van de weinige die nu nog in korte broek en shirtje op de fiets zit
[ Voor 17% gewijzigd door assje op 20-10-2025 19:44 ]
Vergeten te melden: ik rij een Stromer. En ik reageerde op de stelling dat Stromers na 45km/h nog blijven ondersteunen, maar steeds minder. Bij mijn Stromer ST2 is dat dus niet zo.assje schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:39:
[...]
Er zijn 4 standen: eco, tour, sport en turbo.
Dank voor al jullie reacties! Erg nuttig!
Ik ben me nu aan het oriënteren naar een tweedehandse Klever of Stromer. Ik zie dat er ook verschillende vermoges motoren zijn, o.a. 600 en 800W. Merk je hier nog veel verschil in om een rechte, vrij vlakke weg (fietssnelweg)? Eventueel met windtegen? Ik vind het niet erg om inspanning te leveren maar zou wel graag richting 45km/u willen gaan gezien de woon-werk afstand (30km).
Ik ben me nu aan het oriënteren naar een tweedehandse Klever of Stromer. Ik zie dat er ook verschillende vermoges motoren zijn, o.a. 600 en 800W. Merk je hier nog veel verschil in om een rechte, vrij vlakke weg (fietssnelweg)? Eventueel met windtegen? Ik vind het niet erg om inspanning te leveren maar zou wel graag richting 45km/u willen gaan gezien de woon-werk afstand (30km).
Dat verschil ga je zeker merken. Ik heb nu ruim 3 jaar een ST1 (ongeveer 600 watt). Is voor mij ruim voldoende, maar op de dijk langs het water met windkracht 5 tegen houdt het wel op bij zo'n 37 km/uur. Tijdens een reparatie heb ik een tijdje op een ST3 leenfiets gereden (ongeveer 800 watt). Dat voelde als een raket en dan was 43/44 km/uur met stevige tegenwind ook gewoon te doen. Gaat overigens wel ten koste van je actieradius natuurlijk, want er wordt een hoger vermogen geleverd aan de motor.Perzikvrucht schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:10:
ST2 uit 2022 deed 13 Wh/km. Mijn ST5 uit 2024 verbruikt er 14,7.
Vreet wel weg ja die hogere vermogens.
Vreet wel weg ja die hogere vermogens.
Ik zou nu voor 800w gaan. Ik heb klever x speed 2021 600w. Met tegenwind ga ik tegen de 40. Harder lukt dan niet.Perzikvrucht schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:10:
Met testevent afgelopen najaar diverse modellen getest, 800w of meer merk je dan wel
nooit echt ontevreden geweest van mijn ST1. Ja iets minder power maar heel vaak merk je daar niets van (tenzij stijl bergop of idd zwaar wind tegen). Ik switch nu tussen ST3 en ST1, en ik persoonlijk vind er geen grote verschillen tussen. De ST1 haalt vaak genoeg de 45km/h naar mijn gebruik
Ik werd gisteren toch flink sneller ingehaald door een nieuwere 800w klever x speed. Ik had wind tegen en zat iets boven de 40km/u. Geen idee hoeveel harder hij zelf fietste natuurlijk
Dat is wel interessant; dat wil dan dus eigenlijk zeggen dat de Stromer/Klever rijders waardoor ik soms ingehaald wordt het accepteren om dicht op de ondersteuningslimiet te fietsen. Persoonlijk vind ik dat het afschuwelijk fietsen, eigenlijk het verschil tussen fietsen alsof je wind mee hebt versus meetrappen op een elektrische brommer.multikoe schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:33:
Vergeten te melden: ik rij een Stromer. En ik reageerde op de stelling dat Stromers na 45km/h nog blijven ondersteunen, maar steeds minder. Bij mijn Stromer ST2 is dat dus niet zo.
Als ik 45 zou willen fietsen zou ik dus een fiets willen die pas boven de 45 de ondersteuning af gaat bouwen; dat zal legaal wel niet mogelijk dus mijn inziens zou meer vermogen dan voor mij ook niet echt meerwaarde hebben (behalve bij sterke tegenwind).
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel vermogen ik zelf lever; mijn Intuvia laat daar niks van zien. Wel een testje gedaan; zonder ondersteuning rij ik met mijn gemiddelde cadans/inspanning (op gevoel) ongeveer 27km/u bij windstil en vlakke weg. Normaal rijd ik dan 40-42km/u dus plust de ondersteuning er nog 13-15km/u bij. Cadans zit zo rond de 85 bij normaal fietsen.
[ Voor 16% gewijzigd door assje op 23-10-2025 16:53 ]
Deze is wel interessant over wattages. 100-200w lever je zelf. Dus 600-800w van een SP is een stuk meer.
YouTube: School of Watts Part 1: The Power to Propel Bicycles
Ik snap je niet helemaal. Ik rij, als de omstandigheden dat toelaten, altijd tegen de limiet. Ik kan dan wel harder trappen, maar ik ga daarmee niet harder. Als ik een paar kilometer langzamer zou rijden, dan zou me dat veel minder energie kosten, maar kk vind dat niet erg, ik fiets ook (eigenlijk voornamelijk) om sterker te worden en mijn conditie te verbeteren. Ik heb ook fietskleding aan en ik lever echt een behoorlijke inspanning.assje schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:46:
[...]
Dat is wel interessant; dat wil dan dus eigenlijk zeggen dat de Stromer/Klever rijders waardoor ik soms ingehaald wordt het accepteren om dicht op de ondersteuningslimiet te fietsen. Persoonlijk vind ik dat het afschuwelijk fietsen, eigenlijk het verschil tussen fietsen alsof je wind mee hebt versus meetrappen op een elektrische brommer.
Als ik snel, zonder al teveel inspanning, op mijn werk zou willen komen, dan kocht ik wel een electrische scooter....
Die 45 km/h "willen rijden" is ook maar een arbitrair gekozen doel. Ik wil gewoon zo kort mogelijk doen over de 33 km naar mijn werk. Als mijn fiets 50 km/h had gekund, had ik dat gefietst. Of 40 km/h.Als ik 45 zou willen fietsen zou ik dus een fiets willen die pas boven de 45 de ondersteuning af gaat bouwen; dat zal legaal wel niet mogelijk dus mijn inziens zou meer vermogen dan voor mij ook niet echt meerwaarde hebben (behalve bij sterke tegenwind).
Ik ook. Maar ik heb geen zin om een dure powermeter te kopenIk ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel vermogen ik zelf lever; mijn Intuvia laat daar niks van zien.
Ik verbruik ongeveer 450 Wh over een rit van 45 minuten. Dus ongeveer 1000 W. Dit is wat er uit de batterij wordt gehaald, dus niet wat er aan de as wordt geleverd. Maar het komt wel ongeveer een klein beetje bijna in de buurt van die 800 W.kjiratsiekoedel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:04:
Deze is wel interessant over wattages. 100-200w lever je zelf. Dus 600-800w van een SP is een stuk meer.
450Wh op 45min is geen 1000W. 450/0.75 = 600W.
45min is 0.75 uur.
45min is 0.75 uur.
Je hebt helemaal gelijk. Dank voor de correctie!bjp schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:11:
450Wh op 45min is geen 1000W. 450/0.75 = 600W.
45min is 0.75 uur.
Dat is wat ik bedoel; dat vind ik dus ontzettend irritant. Ik zet dan liever de ondersteuning wat lager zodat ik op een natuurlijke manier de maximum van mijn kunnen op kan zoeken. Als ik van de brug op mijn route af rijd zet ik de ondersteuning lager of even helemaal uit om dat effect te vermijdenmultikoe schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:06:
Ik snap je niet helemaal. Ik rij, als de omstandigheden dat toelaten, altijd tegen de limiet. Ik kan dan wel harder trappen, maar ik ga daarmee niet harder.
Tegen de limiet aan trappen voelt voor mij als meetrappen op een elektrische brommer. Ik trap liever tegen mijn eigen limiet aan (die op de achtergrond versterkt wordt door de motor).
[ Voor 16% gewijzigd door assje op 23-10-2025 21:42 ]
Maar de ondersteuning werkt op basis van torque sensor dus de fiets weet het wel lijkt me? De kiox versie van Bosch heeft volgens mij wel een indicatie van geleverd vermogen (en cadans)multikoe schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:06:
Ik ook. Maar ik heb geen zin om een dure powermeter te kopen
Mijn ST1 en ST3 zijn volledig instelbaar op niveau 2 (van de 3). Hiermee kan je gerust een zachtere transitie opzetten. Ik ervaar enkel bij afdalingen en snelheden boven 50km/h op de teller een soort terughoudenheid/zelf soort rem. Maar da's uitzonderlijk en heb ik niet echt een probleem mee.
Eerder bij alles op max heb je idd een steilere afbouw van de ondersteuning. Als je verwacht dat hij volledig ondersteunt tot 44.9km/h...
Eerder bij alles op max heb je idd een steilere afbouw van de ondersteuning. Als je verwacht dat hij volledig ondersteunt tot 44.9km/h...
Het is voor mij dus zo'n beetje:
42=100%
43=90%
44=50%
45=0%
Als gevolg is voor mij een snelheid boven de 43 onwenselijk omdat het dan heel onnatuurlijk fietst. Ieder extra beetje vermogen dat je levert wordt direct gecompenseerd door minder ondersteuning.
Zou ik dan een "echte " pedelec nemen met meer vermogen dan moet ik dus ofwel die ervaring van inhouden accepteren of de snelheid wordt er niets hoger door.
42=100%
43=90%
44=50%
45=0%
Als gevolg is voor mij een snelheid boven de 43 onwenselijk omdat het dan heel onnatuurlijk fietst. Ieder extra beetje vermogen dat je levert wordt direct gecompenseerd door minder ondersteuning.
Zou ik dan een "echte " pedelec nemen met meer vermogen dan moet ik dus ofwel die ervaring van inhouden accepteren of de snelheid wordt er niets hoger door.
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 23-10-2025 21:58 ]
Nu snap ik niet wat je zegt; bij 50km/u is de ondersteuning toch allang 0 dus waarom zou je dan nog een rem ervaren?bjp schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:52:
Mijn ST1 en ST3 zijn volledig instelbaar op niveau 2 (van de 3). Hiermee kan je gerust een zachtere transitie opzetten. Ik ervaar enkel bij afdalingen en snelheden boven 50km/h op de teller een soort terughoudenheid/zelf soort rem. Maar da's uitzonderlijk en heb ik niet echt een probleem mee.
Het is mij overigens nog niet gelukt die snelheid te halen, blijven hangen op 49,6
t Verschilt per merk/firmware hoe de fiets omgaat met de 45km grens. De ene voelt veel natuurlijker dan dan andere.
Dat is inderdaad waar. En die zou in theorie zelfs nauwkeuriger moeten werken dan een powermeter op één van je crank armen. De meet namelijk het vermogen van één van je benen.assje schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:44:
Maar de ondersteuning werkt op basis van torque sensor dus de fiets weet het wel lijkt me? De kiox versie van Bosch heeft volgens mij wel een indicatie van geleverd vermogen (en cadans)
Kan je in het geval en een Klever of Stromer, dus met achter motor, 'gewoon' een normale ketting en racefiets cassette gebruiken? Of moeten dit speciale varianten zijn voor een speed pedelec?
Ja hoor. Is niets anders aan. Dus je kan ook nog andere tandwielverhoudingen van de cassette kiezen als je wilt.Perzikvrucht schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:26:
Kan je in het geval en een Klever of Stromer, dus met achter motor, 'gewoon' een normale ketting en racefiets cassette gebruiken? Of moeten dit speciale varianten zijn voor een speed pedelec?
Bij mijn ST3 voelt het heel natuurlijk. Afbouw boven de 45 km/ (43 op GPS) gaat zo geleidelijk dat ik vrijwel altijd op de maximumsnelheid fiets.assje schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:57:
Het is voor mij dus zo'n beetje:
42=100%
43=90%
44=50%
45=0%
Misschien scheelt het dat ik regelmatig op MTB en racefiets zit, waardoor ik iets meer vermogen kan trappen. Fiets in mijn gewone kleding en transpireer niet of nauwelijks (wat ook weer per persoon verschilt).
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik ga dat toch eens ergens testen/ervaren. Snap niet hoe dat zou werken wanr als de ondersteuning afbouwt van 43kmu (gps) tot 0 bij 45kmu dan kam dat niet anders dan heel snel gaan.Joris748 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 07:25:
Bij mijn ST3 voelt het heel natuurlijk. Afbouw boven de 45 km/ (43 op GPS) gaat zo geleidelijk dat ik vrijwel altijd op de maximumsnelheid fiets.
Maar, op basis hiervan vakt het verschil tussen Bosch en Stromer dan ook wel mee. Alleen relevant bij sterke tegenwind, bij normale omstandigheden kan ik ook altijd 43-44kmu fietsen als ik ondersteuning maximaal zou zetten en op de grens van ondersteuning zou fietsen.
Een maat van mij heeft een R&M Charger 3 en die geeft aan dat de ondersteuning pas vanaf 45 echt sterk afgebouwd wordt. Ik vraag me af dat een verschil in weergave is of daadwerkelijk verschil in limiet ondersteuning (is ook bosch)
Als je in je gewone kleding fietst zonder te transpireren weet ik zeker dat je véél minder vermogen levert. Ik stamp op de fiets een hogere hardslagzone dan ik met hardlopen aanhield bij duurloopjes.Misschien scheelt het dat ik regelmatig op MTB en racefiets zit, waardoor ik iets meer vermogen kan trappen. Fiets in mijn gewone kleding en transpireer niet of nauwelijks (wat ook weer per persoon verschilt).
[ Voor 22% gewijzigd door assje op 25-10-2025 08:46 ]
Blijft het toch gek vinden dat Speed pedelecs bij 45 zo snel de ondersteuning afbouwen. Tussen de auto die graag te hard rijden binnen de bebouwde kom is dat gewoon niet veilig. De brandstof broertjes met gele platen gaan gebruikelijk ook ruim over de 50.
Op 30 wegen prima, 50 wegen is gewoon onveilig. Als ik een bromfiets zou rijden die niet minimaal 50km/u (echte kms) zou gaan zou ik daar ook niet mee op de weg gaan.Deveon schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:52:
Blijft het toch gek vinden dat Speed pedelecs bij 45 zo snel de ondersteuning afbouwen. Tussen de auto die graag te hard rijden binnen de bebouwde kom is dat gewoon niet veilig. De brandstof broertjes met gele platen gaan gebruikelijk ook ruim over de 50.
Sowieso is het een allegaartje, soms haal ik bromfietsen maar ik wordt ook wel eens ingehaald door een snorfiets. Het is duidelijk dat de pakkans/consequenties veel te laag zijn.
Het zal ongetwijfeld lastig zijn maar controleren op snelheid lijkt me een veel beter concept. Gewoon een maximumsnelheid van 25km/u op fietspad (geen bromfietspad) voor iedereen, met of zonder ondersteuning. Een wielrenner die met belachelijke snelheid tussen scholieren heen gaat is gevaarlijker dan een pedelec die zijn snelheid aanpast.
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 25-10-2025 09:03 ]
Ik merk een verbetering in acceptatie bij automobilisten. Ik rijd nu iets meer dan drie jaar op een speed pedelec en merk dat er minder getoeterd word. Gezwaaid of dicht achterop gezeten. Ook vind ik het vaak veiliger op de rijbaan dan met 45 km/h op het fietspad. Daarnaast is het vaak comfortabeler op de rijbaan : minder hobbels of haakse bochten.Deveon schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:52:
Ik zou niet meer anders willen.
Ik rijd soms ook (elektrische) scooter, ja die rijdt 51 km GPS en dan is het vaak andersom : ik rijd met de scooter sneller dan de gemiddelde auto.
Als je dan langs een flitspaal rijdt sta je er wel op. ( been there done that)
Een fiets met een naafmotor is inderdaad te prefereren als Speed Pedelec.
Ben zelf in bezit van een Riese und Muller SP met een Bosch motor en een Rohloff naaf uit 2021.
Ben er zeer tevreden over. Vooral de Rohloff naaf is een gouden keuze geweest. Knetterduur maar wat fietst zo'n naaf lekker makkelijk en amper onderhoud.
De laatste generatie Bosch motoren kunnen meer piek vermogen leveren (700 watt) en meer koppel (100 Nm) en meer ondersteuning (400%). Dit maakt ze vermoedelijk meer geschikt als SP.
Ook ben ik zelf wel fan van het Bosch Smart systeem (met de Flow app). Zit niet op mijn eigen fiets maar op de fiets van mijn moeder (gewone e-bike) die ik af en toe ook wel pak.
Je leest regelmatig berichten over dingetjes met de Stromers. Niet perse dingen waar een fiets stil om staat maar toch dingetjes.
De Bosch systemen blijken/lijken over het algemeen toch een stuk stabieler/betrouwbaarder te zijn.
Ben zelf in bezit van een Riese und Muller SP met een Bosch motor en een Rohloff naaf uit 2021.
Ben er zeer tevreden over. Vooral de Rohloff naaf is een gouden keuze geweest. Knetterduur maar wat fietst zo'n naaf lekker makkelijk en amper onderhoud.
De laatste generatie Bosch motoren kunnen meer piek vermogen leveren (700 watt) en meer koppel (100 Nm) en meer ondersteuning (400%). Dit maakt ze vermoedelijk meer geschikt als SP.
Ook ben ik zelf wel fan van het Bosch Smart systeem (met de Flow app). Zit niet op mijn eigen fiets maar op de fiets van mijn moeder (gewone e-bike) die ik af en toe ook wel pak.
Je leest regelmatig berichten over dingetjes met de Stromers. Niet perse dingen waar een fiets stil om staat maar toch dingetjes.
De Bosch systemen blijken/lijken over het algemeen toch een stuk stabieler/betrouwbaarder te zijn.
ik heb recent nog bosch systeem en ook de pinion MGU motor getest. t Was t net niet. Naafmotor blijft toch t beste. Daarnaast slijt je ketting/riem ook minder met naafmotor omdat al die vermogens niet via de ketting/riem gaan.Athome schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:56:
Een fiets met een naafmotor is inderdaad te prefereren als Speed Pedelec.
Stromers hebben idd soms rare dingetjes. Wiel weer moment zetten enzo. En gewoon erg duur.
Klever daarin minder fancy, maar ook beter.
Op mijn Stromer ST2 fiets ik altijd tegen de limiet en voor mijn gevoel begint dat bij 44 km/h en harder dan 45 km/h gaat hij echt niet.assje schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:40:
[...]
Ik ga dat toch eens ergens testen/ervaren. Snap niet hoe dat zou werken wanr als de ondersteuning afbouwt van 43kmu (gps) tot 0 bij 45kmu dan kam dat niet anders dan heel snel gaan.
Maar, maar, maar: jullie baseren je waarschijnlijk op de kilometerteller van de fiets. Mijn ST2 heeft een afwijking van 3 km/h. De snelheden die ik noem zijn GPS-snelheden. Volgens de fiets stopt de ondersteuning volledig bij 48 km/h. Overigens is dan de luchtweerstand al heel behoorlijk dus je voelt misschien die ondersteuning afnemen, en dat kan ook, maar de luchtweerstand begint dan ook behoorlijk mee te spelen.
Voor de sporters onder ons: ik zit 45 minuten lang boven in zone 2 (lichte duurtraining) en onderin zone 3 (intensievere duurtraining). Hartslag is dan rond de 135. Ik kan dat niet doen zonder heel flink te zweten...Als je in je gewone kleding fietst zonder te transpireren weet ik zeker dat je véél minder vermogen levert. Ik stamp op de fiets een hogere hardslagzone dan ik met hardlopen aanhield bij duurloopjes.
Ik zweet niet of nauwelijks in die hartslagzones. Maar ik zeg al, dat is per persoon verschillend. Een ritje op SP is voor mij net zo inspannend als een ritje met 20-25 km/h op mijn niet-elektrische stadsfiets.multikoe schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:08:
[...]
Op mijn Stromer ST2 fiets ik altijd tegen de limiet en voor mijn gevoel begint dat bij 44 km/h en harder dan 45 km/h gaat hij echt niet.
Maar, maar, maar: jullie baseren je waarschijnlijk op de kilometerteller van de fiets. Mijn ST2 heeft een afwijking van 3 km/h. De snelheden die ik noem zijn GPS-snelheden. Volgens de fiets stopt de ondersteuning volledig bij 48 km/h. Overigens is dan de luchtweerstand al heel behoorlijk dus je voelt misschien die ondersteuning afnemen, en dat kan ook, maar de luchtweerstand begint dan ook behoorlijk mee te spelen.
[...]
Voor de sporters onder ons: ik zit 45 minuten lang boven in zone 2 (lichte duurtraining) en onderin zone 3 (intensievere duurtraining). Hartslag is dan rond de 135. Ik kan dat niet doen zonder heel flink te zweten...
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Met 25 km/h op mijn vakantiefiets (zonder ondersteuning) zweet ik ook behoorlijkJoris748 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:37:
[...]
Ik zweet niet of nauwelijks in die hartslagzones. Maar ik zeg al, dat is per persoon verschillend. Een ritje op SP is voor mij net zo inspannend als een ritje met 20-25 km/h op mijn niet-elektrische stadsfiets.
De inspanning die ik lever ligt opniveau 27km/u op de pedelec zonder ondersteuning dus op een normale/goede fiets makkelijk 30km/u.Joris748 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:37:
Ik zweet niet of nauwelijks in die hartslagzones. Maar ik zeg al, dat is per persoon verschillend. Een ritje op SP is voor mij net zo inspannend als een ritje met 20-25 km/h op mijn niet-elektrische stadsfiets.
Ik denk dat ik ook weinig last heb van minder vermogen bosch omdat ik zelf ook gewoon aan het sporten ben.
Ik overweeg een Klever X uit 2021 met een 850Wh accu aan te schaffen. De fiets is niet veel gebruikt. Zou je hier (makkelijk) 30-35 km mee kunnen fietsen op en streef snelheid van 45km/u? Of is dat wel erg krap?
Dat is krap… zeker als je 45km/u wilt rijden.
Ik denk dat er diverse factoren van invloed zijn…
- jouw gewicht;
- route/wind/hoogte verschillen ect;
- SOC accu;
- temperatuur, weersomstandigheden (regen/sneeuw/zon).
En zo zijn er vast nog wel wat dingen. Ik zou het gokje niet wagen in ieder geval op een fiets uit 2021.
Ik denk dat er diverse factoren van invloed zijn…
- jouw gewicht;
- route/wind/hoogte verschillen ect;
- SOC accu;
- temperatuur, weersomstandigheden (regen/sneeuw/zon).
En zo zijn er vast nog wel wat dingen. Ik zou het gokje niet wagen in ieder geval op een fiets uit 2021.
Ik rijd met een 1200wh op een Klever N met ~10000 km op de teller zo’n 38 km met bij aankomst op de beste dagen 35% accu over en op de slechtste net onder de 20%. Ben 2m lang (= meer luchtweerstand want zit niet super sportief ver voorover) en ook 105 kg.Perzikvrucht schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:08:
Ik overweeg een Klever X uit 2021 met een 850Wh accu aan te schaffen. De fiets is niet veel gebruikt. Zou je hier (makkelijk) 30-35 km mee kunnen fietsen op en streef snelheid van 45km/u? Of is dat wel erg krap?
Als je ervanuit gaat dat je een kopie van mij bent, en we gaan uit van 38km=80% batterij op 1200wh, dan zou een 850 wh batterij je 33.6 km ver brengen (van helemaal vol naar helemaal leeg).
Wellicht ben je wat kleiner, lichter en red je wat verder wel met 850wh.
Je moet je alleen wel realiseren dat de laatste 10% (of 15%?) je niet meer volledig vermogen kan trekken.
30km wel, 35km niet. Voor de gemoedsrust zou ik 1200wh accu nemen
Of proefrijden. Maar met tegenwind/koud valt t tegen.
Ik heb 2021 x speed met 1200wh. Kom zo'n 45km ver. Meestal verder, maar onder mindere omstandigheden niet. En laatste 10-15% klokt hij idd terug.
Als je accu minder gaat worden zit je dus al snel tegen de grens aan.
Of proefrijden. Maar met tegenwind/koud valt t tegen.
Ik heb 2021 x speed met 1200wh. Kom zo'n 45km ver. Meestal verder, maar onder mindere omstandigheden niet. En laatste 10-15% klokt hij idd terug.
Als je accu minder gaat worden zit je dus al snel tegen de grens aan.
De brandstofbroertjes zitten ook zomaar op 3000 watt ipv de 750 watt van mijn Stromer.Deveon schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:52:
Wij zijn veel afhankelijker van wind mee of tegen en van hellingen, wat ook wel meer fietsgevoel geeft.
Ik heb altijd het idee dat een deel van dat "brave" zit in het feit dat de actieradius wel heel klein wordt boven de 45 km/u.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Dank voor de reacties en hulp! Is dit nog anders voor Stromers? Met andere woorden, zou ik je wel makkelijker halen met een 814Wh accu van Stromer (door bijvoorbeeld een zuinigere motor?)?Geard007 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:21:
[...]
Ik rijd met een 1200wh op een Klever N met ~10000 km op de teller zo’n 38 km met bij aankomst op de beste dagen 35% accu over en op de slechtste net onder de 20%. Ben 2m lang (= meer luchtweerstand want zit niet super sportief ver voorover) en ook 105 kg.
Als je ervanuit gaat dat je een kopie van mij bent, en we gaan uit van 38km=80% batterij op 1200wh, dan zou een 850 wh batterij je 33.6 km ver brengen (van helemaal vol naar helemaal leeg).
Wellicht ben je wat kleiner, lichter en red je wat verder wel met 850wh.
Je moet je alleen wel realiseren dat de laatste 10% (of 15%?) je niet meer volledig vermogen kan trekken.
Je kunt het uitrekenen natuurlijk. Kijk naar het motorvermogen. In het slechtste scenario gebruik je dat de hele rit maximaal. Ga eens uit van 37km/u of 35 km/u gemiddelde snelheid. Dan weet je hoe lang je rijdt en hoeveel Wh je gebruikt. Dan nog een beetje marge houden in accucapaciteit, want bij koude en na een tijdje heb je niet meer de volledige capaciteit tot je beschikking.Perzikvrucht schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:06:
[...]
Dank voor de reacties en hulp! Is dit nog anders voor Stromers? Met andere woorden, zou ik je wel makkelijker halen met een 814Wh accu van Stromer (door bijvoorbeeld een zuinigere motor?)?
Dit is natuurlijk van ontzettend veel factoren afhankelijk....Perzikvrucht schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:06:
[...]
Dank voor de reacties en hulp! Is dit nog anders voor Stromers? Met andere woorden, zou ik je wel makkelijker halen met een 814Wh accu van Stromer (door bijvoorbeeld een zuinigere motor?)?
Ik kan mijn eigen situatie wel beschrijven:
Enkele reis woon-werk: 33 km. Noord-Holland dus altijd wind. Stromer ST2 pinion met riem, 983 Wh batterij.
Ik rij in stand 2 (van 3), met als enige wijziging de maximale snelheid, die op 45 km/h is gezet.
Over een dag gerekend (dus met wind mee én wind tegen) haal ik op dit moment een bereik van 55 km. Net niet genoeg dus ik moet op mijn werk laden.
850Wh is dan wel krap ja. Ik heb een Klever N Rogue met 1200Wh accu. Vanmorgen was het vet tegenwind en had ik na een enkele rit nog ongeveer 30% over op 29 km. Ik ben dan wel iemand van 1,98m van 90kg dus ik vang best wel wat wind.Perzikvrucht schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:08:
Dat is krap. Bedenk ook dat de accu sneller slijt als die steeds zo diep wordt ontladen.Perzikvrucht schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:08:
Als het hagelt dan gaat bij mij ook de te verwachten actieradius naar korter dan de afstand naar het werk.....Vlassie1980 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:38:
[...]
850Wh is dan wel krap ja. Ik heb een Klever N Rogue met 1200Wh accu. Vanmorgen was het vet tegenwind en had ik na een enkele rit nog ongeveer 30% over op 29 km. Ik ben dan wel iemand van 1,98m van 90kg dus ik vang best wel wat wind.
Meer accu is over 't algemeen beter. Mijn Kettler Velossi heeft een accu van 650 Wh. Was toen een goede deal, en met een beetje beleid haal ik altijd nog wel de 30 km naar m'n werk, maar voor de slijtage zou het wel goed zijn als ie 40% meer capaciteit had. Dan rijd je de accu tenminste niet leeg als het waait of vriest, en dat komt de levensduur van zo'n accu weer ten goede.
Maar goed, alles blijft een individuele afweging tussen prijs, looks, features etc.
Maar goed, alles blijft een individuele afweging tussen prijs, looks, features etc.
Grappig om dit te lezen, ik kom toch wel 30km ver met slechts een 400Wh accu, maar mijn oude Speed pedelec uit 2016 zal niet zoveel vermogen trekken. En het tempo zal lager liggen, met een beetje tegenwind haal ik de 40km/h al niet meer. Ben trouwens 95kg bij 1.93m
Dat hangt echt af van model en de banden die je installeert. op mijn vorige ST2 was er een verschil van 2 km/h tussen Continental Contact City en Continental Winter banden.multikoe schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:08:
[...]
Op mijn Stromer ST2 fiets ik altijd tegen de limiet en voor mijn gevoel begint dat bij 44 km/h en harder dan 45 km/h gaat hij echt niet.
Mijn huidige (ST7) stopt met ondersteunen bij 46.5 km/h GPS snelheid.
Ik vind zelf dat de ondersteuning bij Stromer vrij natuurlijk aanvoelt, extra bijtrappen aan de ondersteuningslimiet levert nog een klein beetje extra snelheid op.
Wanneer ik met de Stromer naar 't werk rijd is het voor mij 2 keer 80 minuten aan een gemiddelde pols van 130-140 bpm, perfecte training. In het jaar dat ik met mijn (vorige) ST2 15000km verzamelde, merkte ik een enorme vooruitgang op de racefietsVoor de sporters onder ons: ik zit 45 minuten lang boven in zone 2 (lichte duurtraining) en onderin zone 3 (intensievere duurtraining). Hartslag is dan rond de 135. Ik kan dat niet doen zonder heel flink te zweten...
Yep. Mijn grootste uitdaging is echter iedereen uitleggen dat ik echt wel een behoorlijke inspanning lever op mijn SP. Men gaat er namelijk altijd klakkeloos van uit dat je op een electrische fiets geen inspanning levert. Als ik vertel dat ik moet douchen op mijn werk en dat ik fiets-sportkleding draag, dan wordt ik vreemd aangekekensdgs schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:50:
Wanneer ik met de Stromer naar 't werk rijd is het voor mij 2 keer 80 minuten aan een gemiddelde pols van 130-140 bpm, perfecte training. In het jaar dat ik met mijn (vorige) ST2 15000km verzamelde, merkte ik een enorme vooruitgang op de racefiets
Zo herkenbaar. "Hoe, je moet toch amper trappen op zo'n fiets?" Kan al niet meer tellen hoe vaak ik heb gezegd 'als ik in de laagste stand rij doe ik even veel moeite als op een gewone fiets maar is mijn gemiddelde snelheid het dubbel'.
Nu, ik snap het ook wel: het lijkt er toch sterk op dat pakweg 95% van de mensen met een elektrische fiets kiest voor een zo laag mogelijke cadans in combinatie met vol vermogen uit batterij sleuren
Nu, ik snap het ook wel: het lijkt er toch sterk op dat pakweg 95% van de mensen met een elektrische fiets kiest voor een zo laag mogelijke cadans in combinatie met vol vermogen uit batterij sleuren
Klopt. Een tijdje geleden ging het op dit forum over de trapfrequentie. Ieder mens heeft een soort-van optimale trapfrequentie waarbij een maximale efficiëntie wordt bereikt. Die ligt zo rond de 80-90 omwentelingen per minuut. Op mijn ST2 betekent dat dat ik zo rond de 40 km/h overschakel van de vierde naar de vijfde versnelling. En in bepaalde situaties rij ik 45 km/h in de vierde versnelling. Ik gebruik de zesde versnelling echt nooit. Maar er zijn dus SP-fietsers die die zesde versnelling vaak gebruiken. Dan zit je wat mij betreft in de fatbike zoneepostel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:25:
De typische fatbikes en veel goedkope e-bikes met een voorwielmotor zijn e-bikes met alleen een rotatie sensor. Dat betekent. ALS trappers rond gaan (cadans doet er niet toe), doet de motor de rest.
Bij de Bosch (waarschijnlijk het meest verkochte systeem in Nederland) zijn de standen SPORT en TURBO dermate krachtig dat het een vergelijkbare ondersteuning biedt als een e-bike met alleen rotatiesensor.
Dit heeft ervoor gezorgd dat veel mensen het beeld hebben van een e-bike, dat je amper hoeft te trappen.
Bij een SP is het nog erger. Het zit een bromfietsplaatje achterop. Dat is al voldoende om aan te nemen dat zo'n fiets vanzelf 45 km/ u gaat. Ik krijg ook altijd de vraag: "Hoe hard gaat de fiets?" Mijn antwoord is dan heel dom. "Zo hard als ik zelf trap". Dan haken de mensen al af omdat ze niets met het antwoord kunnen. Tegenwoordig antwoord ik ook wel: "De ONDERSTEUNING stopt bij 45 km/u". Mijn ervaring is dat een verdere uitleg niet nodig is. Het interesseert veel mensen toch niet.
Bij de Bosch (waarschijnlijk het meest verkochte systeem in Nederland) zijn de standen SPORT en TURBO dermate krachtig dat het een vergelijkbare ondersteuning biedt als een e-bike met alleen rotatiesensor.
Dit heeft ervoor gezorgd dat veel mensen het beeld hebben van een e-bike, dat je amper hoeft te trappen.
Bij een SP is het nog erger. Het zit een bromfietsplaatje achterop. Dat is al voldoende om aan te nemen dat zo'n fiets vanzelf 45 km/ u gaat. Ik krijg ook altijd de vraag: "Hoe hard gaat de fiets?" Mijn antwoord is dan heel dom. "Zo hard als ik zelf trap". Dan haken de mensen al af omdat ze niets met het antwoord kunnen. Tegenwoordig antwoord ik ook wel: "De ONDERSTEUNING stopt bij 45 km/u". Mijn ervaring is dat een verdere uitleg niet nodig is. Het interesseert veel mensen toch niet.
Blijft een "keuze" aangezien de ondersteuning een percentage van eigen input is. Voor mijn Bosch Performance Line Speed Drive 75Nm levert dat met behulp van virtuele vriend onderstaand plaatje op. Ik merk nauwelijks verschil tussen Sport en Turbo, lijkt er op dat ik in de Sport stand al vrij dicht in de buurt van maximaal motorvermogen van 600W kom.Athome schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:19:
/f/image/dNgyRbhoRIZTDgNsjRo0zTdo.png?f=fotoalbum_large)
- Eco (60%): stijgt langzaam, ideaal voor actieradius.
- Tour (140%): merkbare ondersteuning, maar ver van motorlimiet.
- Sport (240%): bereikt motorlimiet bij ±250 W trapvermogen.
- Turbo (340%): bereikt motorlimiet al bij ±175 W trapvermogen.
- Grijze stippellijn: theoretisch maximum (jouw vermogen + 600 W motor)
En mensen hebben geen idee hoeveel energie het kost om (veel) sneller te gaan. Om 45km/u te gaan i.p.v. 25km/u kost ongeveer 3,3x zoveel energie; zelfs met significante input van de motor moet je zelf al snel nog heel wat bijtrappen.Athome schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:19:
Bij een SP is het nog erger.
In een auto merk je er niet zoveel van hoeveel energie dat eigenlijk allemaal kost....
Weer even de virtuele vriend (geen garantie op correctheid
/f/image/92PhThkqU7mJNUrnZG9t2T15.png?f=fotoalbum_large)
Totaal zonder Enviolo (zwart):
- 25 km/u ≈ 200 W
- 35 km/u ≈ 400 W
- 45 km/u ≈ 665 W
- 25 km/u ≈ 230 W
- 35 km/u ≈ 460 W
- 45 km/u ≈ 765 W
[ Voor 41% gewijzigd door assje op 28-10-2025 12:18 ]
Dat is ook wat ik dan zeg: ik lever op mijn SP dezelfde inspanning als jij op je racefiets (het zijn vooral racefietsers die graag denigrerend doen over electrische fietsen), ik ben alleen veel sneller op mijn werk.epostel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:25:
Zo herkenbaar. "Hoe, je moet toch amper trappen op zo'n fiets?" Kan al niet meer tellen hoe vaak ik heb gezegd 'als ik in de laagste stand rij doe ik even veel moeite als op een gewone fiets maar is mijn gemiddelde snelheid het dubbel'.
Plus: 50 minuten fietsen is voor mij nog acceptabel, een uur en een kwartier niet. Zonder SP had ik dus de auto/motor gepakt.
Dat is ook zo, dat is het deel van de mensen dat niet wil zweten en dat snap ik ook wel weer. Ik heb de luxe dat ik op mijn werk kan douchen, er is een droogkast voor natte kleding en ik heb een locker. En ik vind die 10 minuten extra voor douchen en omkleden niet erg. Als je dat allemaal niet hebt, dan zul je er voor kiezen om je niet in te spannen.Nu, ik snap het ook wel: het lijkt er toch sterk op dat pakweg 95% van de mensen met een elektrische fiets kiest voor een zo laag mogelijke cadans in combinatie met vol vermogen uit batterij sleuren
Luchtweerstand van een auto is veel lager dan een fiets. Daarnaast levert een brandstofmotor eenvoudig een honderdtal van het vermogen van een speed pedelec waardoor de efficiëntste snelheid rond de 80 km/u ligt.assje schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
En mensen hebben geen idee hoeveel energie het kost om (veel) sneller te gaan. Om 45km/u te gaan i.p.v. 25km/u kost ongeveer 3,3x zoveel energie; zelfs met significante input van de motor moet je zelf al snel nog heel wat bijtrappen.
In een auto merk je er niet zoveel van hoeveel energie dat eigenlijk allemaal kost....
Dat was niet zozeer het punt wat ik bedoelde te maken; vooral dat we maar een beperkte perceptie hebben van snelheid bij gemotoriseerd vervoer.Deveon schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:49:
Luchtweerstand van een auto is veel lager dan een fiets. Daarnaast levert een brandstofmotor eenvoudig een honderdtal van het vermogen van een speed pedelec waardoor de efficiëntste snelheid rond de 80 km/u ligt.
Overigens heeft een fietser een dramatische Cd waarde. Een rechtop zittende fietser heeft een net zo hoge luchtweerstand (Cda) als een gestroomlijnde auto zoals bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq.
Als je met een fiets 100km/u gaat rijden kost dat ook gewoon heel veel energie.
[ Voor 5% gewijzigd door assje op 28-10-2025 14:03 ]
in relatieve termen: ja een auto is efficiënter per eenheid oppervlakte. De luchtweerstandcoefficient is lager.Deveon schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:49:
[...]
Luchtweerstand van een auto is veel lager dan een fiets. Daarnaast levert een brandstofmotor eenvoudig een honderdtal van het vermogen van een speed pedelec waardoor de efficiëntste snelheid rond de 80 km/u ligt.
in absolute termen: de auto heeft meer weerstand dan een fiets. Je moet dan rekenen in oppervlakte maal luchtweerstandcoefficient. Zover ik weet verbruikt mijn auto in EV mode >10x meer dan mijn SP. En dan verschil is niet wat ik zelf trap
Dus volgens mij heeft de auto net _meer_ luchtweerstand. Zelf rijd je dezelfde snelheid, gaat de auto nooit in de buurt komen van 1.3kWh/100km (als je ~1kWh voor 70km telt).
Maar goed we wijken af.
Ik doe ieder jaar een vaste rit van 100 km met de racefiets, op een vast parcours, om mijn fysieke conditie te checken.multikoe schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 05:45:
[...]
Yep. Mijn grootste uitdaging is echter iedereen uitleggen dat ik echt wel een behoorlijke inspanning lever op mijn SP. Men gaat er namelijk altijd klakkeloos van uit dat je op een electrische fiets geen inspanning levert. Als ik vertel dat ik moet douchen op mijn werk en dat ik fiets-sportkleding draag, dan wordt ik vreemd aangekeken
In het jaar dat ik 16 000 km met de speedpedelec reed, en nog amper trainde op de racefiets, verbeterde ik mijn besttijd met 2 km/h. En dat was het jaar dat ik 50 werd, en ik deed die test al 10 jaar.
Ik gebruik mijn speedpedelec ook niet op vol vermogen, ik wil echt die hartslag van 130-140 bpm realiseren...
In een auto met verbrandingsmotor merk je er in verbruik niet zoveel van, omdat veel energie (80%?) wordt omgezet in warmte. Bij een elektrische auto is toenemend verbruik meer in lijn met toename luchtweerstand. Net als bij de SP (om weer on-topic te kome).assje schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
En mensen hebben geen idee hoeveel energie het kost om (veel) sneller te gaan. Om 45km/u te gaan i.p.v. 25km/u kost ongeveer 3,3x zoveel energie; zelfs met significante input van de motor moet je zelf al snel nog heel wat bijtrappen.
Weer even de virtuele vriend (geen garantie op correctheid)
[Afbeelding]
Totaal zonder Enviolo (zwart):Totaal met Enviolo (groen):
- 25 km/u ≈ 200 W
- 35 km/u ≈ 400 W
- 45 km/u ≈ 665 W
- 25 km/u ≈ 230 W
- 35 km/u ≈ 460 W
- 45 km/u ≈ 765 W
Vandaag eens hartslagmeter om gehad; voldoet niet als duurtrainingsdgs schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:49:
Ik gebruik mijn speedpedelec ook niet op vol vermogen, ik wil echt die hartslag van 130-140 bpm realiseren...
Grappig. Interessant hoe jij kennelijk geen stop-momenten onderweg hebt, mijn hartslaggrafiek heeft een paar dipjes (stoplicht en kruising).assje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:40:
[...]
Vandaag eens hartslagmeter om gehad; voldoet niet als duurtraining![]()
[Afbeelding]
Mijn rit van donderdagochtend met tegenwind zag er zo uit:
Voor mij betekent dat voornamelijk Zone 2, maar ik vermoed dat mijn hartslagzones in Strava niet helemaal correct zijn. En de grafieken in Strava lezen vreemd. Het getal bovenaan in de linker as is het maximum. Het lijkt het gemiddelde.
[ Voor 5% gewijzigd door multikoe op 01-11-2025 08:37 ]
Aan stoppen doe ik ook quasi niet mee.multikoe schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:36:
[...]
Grappig. Interessant hoe jij kennelijk geen stop-momenten onderweg hebt, mijn hartslaggrafiek heeft een paar dipjes (stoplicht en kruising).
Mijn snelste rit dit jaar was aan een gemiddelde snelheid van 43.1 km/h (afstand 53,06 km). En dat is dus de GPS-snelheid, van mijn Garmin. Mijn ST7 gaat iets sneller dan 45 km/h (In deze rit zit een ronde van 5 km aan een gemiddelde van 46.5 km/h
Aan mijn hartslag zie je dat ik dag al direct in de mot had dat de condities goed waren, ik heb flink doorgetrapt toen, 't laatste stuk gaat nog wat omhoog, vandaag dat de hartslag daar zelfs even piekte boven de 160bpm Voor mijn leeftijd (50 +er) is dat eigenlijk iets te hoog.
Ik maak vrij lange uren op 't werk, vertrek typisch tussen 18h00 en 19h00, en dan is het erg rustig op de weg. Dat helpt ook. Wanneer ik 's morgens later vertrek en om 08h00 aankom op 't werk, merk ik de drukte toch op de fietspaden, en dan gaat het bewust een pak trager.
[ Voor 3% gewijzigd door sdgs op 01-11-2025 10:20 ]
Ik ben blij dat de tegenwind wat is gaan liggen. Begin van de week in de ochtend op het werk aangekomen met 1% over in de batterij van de ST5. 's Avonds bij het thuiskomen zat er nog zowat 40% in diezelfde batterij 
Maar man, wat is dat ding verslavend. Had het nooit verwacht, maar heb er dit jaar al meer dan 10k km opzitten en de volgende dagen blijft het zo een mooi weer dat we gewoon blijven doorgaan.
Maar man, wat is dat ding verslavend. Had het nooit verwacht, maar heb er dit jaar al meer dan 10k km opzitten en de volgende dagen blijft het zo een mooi weer dat we gewoon blijven doorgaan.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.