Als het hagelt dan gaat bij mij ook de te verwachten actieradius naar korter dan de afstand naar het werk.....Vlassie1980 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:38:
[...]
850Wh is dan wel krap ja. Ik heb een Klever N Rogue met 1200Wh accu. Vanmorgen was het vet tegenwind en had ik na een enkele rit nog ongeveer 30% over op 29 km. Ik ben dan wel iemand van 1,98m van 90kg dus ik vang best wel wat wind.
Meer accu is over 't algemeen beter. Mijn Kettler Velossi heeft een accu van 650 Wh. Was toen een goede deal, en met een beetje beleid haal ik altijd nog wel de 30 km naar m'n werk, maar voor de slijtage zou het wel goed zijn als ie 40% meer capaciteit had. Dan rijd je de accu tenminste niet leeg als het waait of vriest, en dat komt de levensduur van zo'n accu weer ten goede.
Maar goed, alles blijft een individuele afweging tussen prijs, looks, features etc.
Maar goed, alles blijft een individuele afweging tussen prijs, looks, features etc.
Grappig om dit te lezen, ik kom toch wel 30km ver met slechts een 400Wh accu, maar mijn oude Speed pedelec uit 2016 zal niet zoveel vermogen trekken. En het tempo zal lager liggen, met een beetje tegenwind haal ik de 40km/h al niet meer. Ben trouwens 95kg bij 1.93m
Dat hangt echt af van model en de banden die je installeert. op mijn vorige ST2 was er een verschil van 2 km/h tussen Continental Contact City en Continental Winter banden.multikoe schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:08:
[...]
Op mijn Stromer ST2 fiets ik altijd tegen de limiet en voor mijn gevoel begint dat bij 44 km/h en harder dan 45 km/h gaat hij echt niet.
Maar, maar, maar: jullie baseren je waarschijnlijk op de kilometerteller van de fiets. Mijn ST2 heeft een afwijking van 3 km/h. De snelheden die ik noem zijn GPS-snelheden. Volgens de fiets stopt de ondersteuning volledig bij 48 km/h. Overigens is dan de luchtweerstand al heel behoorlijk dus je voelt misschien die ondersteuning afnemen, en dat kan ook, maar de luchtweerstand begint dan ook behoorlijk mee te spelen.
Mijn huidige (ST7) stopt met ondersteunen bij 46.5 km/h GPS snelheid.
Ik vind zelf dat de ondersteuning bij Stromer vrij natuurlijk aanvoelt, extra bijtrappen aan de ondersteuningslimiet levert nog een klein beetje extra snelheid op.
Wanneer ik met de Stromer naar 't werk rijd is het voor mij 2 keer 80 minuten aan een gemiddelde pols van 130-140 bpm, perfecte training. In het jaar dat ik met mijn (vorige) ST2 15000km verzamelde, merkte ik een enorme vooruitgang op de racefietsVoor de sporters onder ons: ik zit 45 minuten lang boven in zone 2 (lichte duurtraining) en onderin zone 3 (intensievere duurtraining). Hartslag is dan rond de 135. Ik kan dat niet doen zonder heel flink te zweten...
Yep. Mijn grootste uitdaging is echter iedereen uitleggen dat ik echt wel een behoorlijke inspanning lever op mijn SP. Men gaat er namelijk altijd klakkeloos van uit dat je op een electrische fiets geen inspanning levert. Als ik vertel dat ik moet douchen op mijn werk en dat ik fiets-sportkleding draag, dan wordt ik vreemd aangekekensdgs schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:50:
Wanneer ik met de Stromer naar 't werk rijd is het voor mij 2 keer 80 minuten aan een gemiddelde pols van 130-140 bpm, perfecte training. In het jaar dat ik met mijn (vorige) ST2 15000km verzamelde, merkte ik een enorme vooruitgang op de racefiets
Zo herkenbaar. "Hoe, je moet toch amper trappen op zo'n fiets?" Kan al niet meer tellen hoe vaak ik heb gezegd 'als ik in de laagste stand rij doe ik even veel moeite als op een gewone fiets maar is mijn gemiddelde snelheid het dubbel'.
Nu, ik snap het ook wel: het lijkt er toch sterk op dat pakweg 95% van de mensen met een elektrische fiets kiest voor een zo laag mogelijke cadans in combinatie met vol vermogen uit batterij sleuren
Nu, ik snap het ook wel: het lijkt er toch sterk op dat pakweg 95% van de mensen met een elektrische fiets kiest voor een zo laag mogelijke cadans in combinatie met vol vermogen uit batterij sleuren
Klopt. Een tijdje geleden ging het op dit forum over de trapfrequentie. Ieder mens heeft een soort-van optimale trapfrequentie waarbij een maximale efficiëntie wordt bereikt. Die ligt zo rond de 80-90 omwentelingen per minuut. Op mijn ST2 betekent dat dat ik zo rond de 40 km/h overschakel van de vierde naar de vijfde versnelling. En in bepaalde situaties rij ik 45 km/h in de vierde versnelling. Ik gebruik de zesde versnelling echt nooit. Maar er zijn dus SP-fietsers die die zesde versnelling vaak gebruiken. Dan zit je wat mij betreft in de fatbike zoneepostel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:25:
De typische fatbikes en veel goedkope e-bikes met een voorwielmotor zijn e-bikes met alleen een rotatie sensor. Dat betekent. ALS trappers rond gaan (cadans doet er niet toe), doet de motor de rest.
Bij de Bosch (waarschijnlijk het meest verkochte systeem in Nederland) zijn de standen SPORT en TURBO dermate krachtig dat het een vergelijkbare ondersteuning biedt als een e-bike met alleen rotatiesensor.
Dit heeft ervoor gezorgd dat veel mensen het beeld hebben van een e-bike, dat je amper hoeft te trappen.
Bij een SP is het nog erger. Het zit een bromfietsplaatje achterop. Dat is al voldoende om aan te nemen dat zo'n fiets vanzelf 45 km/ u gaat. Ik krijg ook altijd de vraag: "Hoe hard gaat de fiets?" Mijn antwoord is dan heel dom. "Zo hard als ik zelf trap". Dan haken de mensen al af omdat ze niets met het antwoord kunnen. Tegenwoordig antwoord ik ook wel: "De ONDERSTEUNING stopt bij 45 km/u". Mijn ervaring is dat een verdere uitleg niet nodig is. Het interesseert veel mensen toch niet.
Bij de Bosch (waarschijnlijk het meest verkochte systeem in Nederland) zijn de standen SPORT en TURBO dermate krachtig dat het een vergelijkbare ondersteuning biedt als een e-bike met alleen rotatiesensor.
Dit heeft ervoor gezorgd dat veel mensen het beeld hebben van een e-bike, dat je amper hoeft te trappen.
Bij een SP is het nog erger. Het zit een bromfietsplaatje achterop. Dat is al voldoende om aan te nemen dat zo'n fiets vanzelf 45 km/ u gaat. Ik krijg ook altijd de vraag: "Hoe hard gaat de fiets?" Mijn antwoord is dan heel dom. "Zo hard als ik zelf trap". Dan haken de mensen al af omdat ze niets met het antwoord kunnen. Tegenwoordig antwoord ik ook wel: "De ONDERSTEUNING stopt bij 45 km/u". Mijn ervaring is dat een verdere uitleg niet nodig is. Het interesseert veel mensen toch niet.
Blijft een "keuze" aangezien de ondersteuning een percentage van eigen input is. Voor mijn Bosch Performance Line Speed Drive 75Nm levert dat met behulp van virtuele vriend onderstaand plaatje op. Ik merk nauwelijks verschil tussen Sport en Turbo, lijkt er op dat ik in de Sport stand al vrij dicht in de buurt van maximaal motorvermogen van 600W kom.Athome schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:19:
/f/image/dNgyRbhoRIZTDgNsjRo0zTdo.png?f=fotoalbum_large)
- Eco (60%): stijgt langzaam, ideaal voor actieradius.
- Tour (140%): merkbare ondersteuning, maar ver van motorlimiet.
- Sport (240%): bereikt motorlimiet bij ±250 W trapvermogen.
- Turbo (340%): bereikt motorlimiet al bij ±175 W trapvermogen.
- Grijze stippellijn: theoretisch maximum (jouw vermogen + 600 W motor)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
En mensen hebben geen idee hoeveel energie het kost om (veel) sneller te gaan. Om 45km/u te gaan i.p.v. 25km/u kost ongeveer 3,3x zoveel energie; zelfs met significante input van de motor moet je zelf al snel nog heel wat bijtrappen.Athome schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:19:
Bij een SP is het nog erger.
In een auto merk je er niet zoveel van hoeveel energie dat eigenlijk allemaal kost....
Weer even de virtuele vriend (geen garantie op correctheid
/f/image/92PhThkqU7mJNUrnZG9t2T15.png?f=fotoalbum_large)
Totaal zonder Enviolo (zwart):
- 25 km/u ≈ 200 W
- 35 km/u ≈ 400 W
- 45 km/u ≈ 665 W
- 25 km/u ≈ 230 W
- 35 km/u ≈ 460 W
- 45 km/u ≈ 765 W
[ Voor 41% gewijzigd door assje op 28-10-2025 12:18 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat is ook wat ik dan zeg: ik lever op mijn SP dezelfde inspanning als jij op je racefiets (het zijn vooral racefietsers die graag denigrerend doen over electrische fietsen), ik ben alleen veel sneller op mijn werk.epostel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:25:
Zo herkenbaar. "Hoe, je moet toch amper trappen op zo'n fiets?" Kan al niet meer tellen hoe vaak ik heb gezegd 'als ik in de laagste stand rij doe ik even veel moeite als op een gewone fiets maar is mijn gemiddelde snelheid het dubbel'.
Plus: 50 minuten fietsen is voor mij nog acceptabel, een uur en een kwartier niet. Zonder SP had ik dus de auto/motor gepakt.
Dat is ook zo, dat is het deel van de mensen dat niet wil zweten en dat snap ik ook wel weer. Ik heb de luxe dat ik op mijn werk kan douchen, er is een droogkast voor natte kleding en ik heb een locker. En ik vind die 10 minuten extra voor douchen en omkleden niet erg. Als je dat allemaal niet hebt, dan zul je er voor kiezen om je niet in te spannen.Nu, ik snap het ook wel: het lijkt er toch sterk op dat pakweg 95% van de mensen met een elektrische fiets kiest voor een zo laag mogelijke cadans in combinatie met vol vermogen uit batterij sleuren
Luchtweerstand van een auto is veel lager dan een fiets. Daarnaast levert een brandstofmotor eenvoudig een honderdtal van het vermogen van een speed pedelec waardoor de efficiëntste snelheid rond de 80 km/u ligt.assje schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
En mensen hebben geen idee hoeveel energie het kost om (veel) sneller te gaan. Om 45km/u te gaan i.p.v. 25km/u kost ongeveer 3,3x zoveel energie; zelfs met significante input van de motor moet je zelf al snel nog heel wat bijtrappen.
In een auto merk je er niet zoveel van hoeveel energie dat eigenlijk allemaal kost....
Dat was niet zozeer het punt wat ik bedoelde te maken; vooral dat we maar een beperkte perceptie hebben van snelheid bij gemotoriseerd vervoer.Deveon schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:49:
Luchtweerstand van een auto is veel lager dan een fiets. Daarnaast levert een brandstofmotor eenvoudig een honderdtal van het vermogen van een speed pedelec waardoor de efficiëntste snelheid rond de 80 km/u ligt.
Overigens heeft een fietser een dramatische Cd waarde. Een rechtop zittende fietser heeft een net zo hoge luchtweerstand (Cda) als een gestroomlijnde auto zoals bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq.
Als je met een fiets 100km/u gaat rijden kost dat ook gewoon heel veel energie.
[ Voor 5% gewijzigd door assje op 28-10-2025 14:03 ]
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.