Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Arfman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:02:
Goed punt wel. Ik ben sowieso van plan om een week een SP te huren/lenen om er wat gevoel bij te krijgen, ook inderdaad het daadwerkelijke verschil in reistijd. Met mijn huidige e-bike is het ruim 40 minuten, als het 10 minuten scheelt is het misschien de moeite waard, maar bij minder moet ik me afvragen of ik wel ~4k stuk wil slaan hierop.

Dank voor de input in ieder geval!
Zelf een weekje met een Stromer ST1 van Riesewijk en vrijdag komt Qicq na 4 maanden mijn shortlease Stomer ST2 Pinion ophalen. Geen idee wat ik na de vakantie ga doen. Mijn normale ebike loopt ook 30 km/u maar betekent lang niet dat je er dan met max 45 km/u ook 50% sneller bent. Gemiddeld snelheid is ongeveer 28 om 39 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:28
Arfman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:11:
Disclaimer: heb het topic doorgescrolld maar vond zo niet wat ik vond, als dit eerder gevraagd is, excuus

Ik ben me aan het oriënteren op een mogelijke aanschaf van een speedpedelec. Mijn woon-werkverkeer is 16km (dus 32km heen en terug, voor de duidelijkheid) en grotendeels parallel aan 80km wegen, met enkele kilometers stadsverkeer.

Ik heb allerlei artikelen gelezen, YouTube filmpjes gekeken maar wil graag wat echte praktijkervaringen. Wat zijn nou echt dingen waar je op moet letten bij aanschaf van een speedpedelec, al dan niet tweedehands? En welke merken zijn nou echt goed? Ik ben een pragmatisch iemand, en op zoek naar goede bang for the buck. Niet gevoelig voor VanMoof-achtige zaken zoals een app en zelfs allergisch voor custom onderdelen (dus Stromer valt misschien al af vanwege eigen motor?).

Ik hoor graag jullie adviezen, ook qua onmisbare accessoires. Als er meer info nodig is, laat maar weten :)
Goedkope meeste waar voor je geld zou een tweedehandse Bosch middenmotor met riem zijn. Dan kun je snel voor een redelijk bedrag. Zeker op een relatief korte afstand is dat mi het meeste winst.
Voor Bosch zijn denk ik de meeste fietsenmakers en de meest gangbare onderdelen.
Van Stromer zou ik in dit geval wegblijven, mi te hoog geprijsd en te hip en te weinig voordeel voor deze afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10 14:44

Arfman

Drome!

procaliber schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:06:
[...]

Andere merken hebben geen costum onderdelen?
Voor Stromer zijn de onderdelen te koop of eventueel te laten reviseren.
Dat weet ik niet, maart ik heb het liefst fietsen die zoveel mogelijk uit "standaard" onderdelen bestaan (Bosch motor, Shimano versnellingen, weetikveel). Ook moet de fiets blijven werken zodra de fabrikant failliet gaat (kan het bijna niet geloven dat ik dit moet zeggen maar het is 2025 so here we are).

Begin wel steeds meer te twijfelen aan het nut van een SP voor mij door jullie :P Ik heb met mijn standaard e-bike 22 km/u gemiddeld gereden, stel je voor dat ik gemiddeld 30 zou halen, scheelt me dat slechts 10 minuten. Dat zijn wel dure minuten als je de aanschaf, verzekering, helmplicht, sloten en andere sores van een SP meerekent.

Ik ga binnenkort eens even een SP proberen te lenen van de fietsenzaak om de hoek en een dagje naar het werk fietsen, kijken hoe mijn gevoel dan is.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
[quote]Arfman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:18:
[...]
Begin wel steeds meer te twijfelen aan het nut van een SP voor mij door jullie :P Ik heb met mijn standaard e-bike 22 km/u gemiddeld gereden, stel je voor dat ik gemiddeld 30 zou halen, scheelt me dat slechts 10 minuten. Dat zijn wel dure minuten als je de aanschaf, verzekering, helmplicht, sloten en andere sores van een SP meerekent.
Je gemiddelde snelheid hangt heel sterk af van je route en wat je daar allemaal tegenkomt én hoeveel energie je zelf spendeert. Zoals ik al schreef haal ik de 40km/h wel over een afstand van 31 km, maar ik span me heel flink in (voor mij is het een workout) en ik hoef maar weinig af te remmen. Een andere route, bijvoorbeeld door bewoon gebied, zou mijn gemiddelde behoorlijk omlaag halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-10 12:10
Arfman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:18:
[...]

Dat weet ik niet, maart ik heb het liefst fietsen die zoveel mogelijk uit "standaard" onderdelen bestaan (Bosch motor, Shimano versnellingen, weetikveel).
Speedpedelecs en Bosch motoren gaan niet samen, je moet veel moeite doen om 45 km/h te fietsen. Succes gegarandeerd tussen de auto's :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Arfman Zelf geen ervaring mee maar misschien dat dit iets voor je is: https://www.goedkoop-ombo...ke-goedkope-speed-pedelec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:20
Doet mij gelijk denken aan mijn buurman die op de zwarte markt een fatbike koopt voor €500. Want goedkoper dan die dure Gazelle bij de fietsenmaker. Om op de volgende verjaardag te gaan klagen over de kwaliteit van dat "stomme ding".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39
[...]

Dat weet ik niet, maart ik heb het liefst fietsen die zoveel mogelijk uit "standaard" onderdelen bestaan (Bosch motor, Shimano versnellingen, weetikveel). Ook moet de fiets blijven werken zodra de fabrikant failliet gaat (kan het bijna niet geloven dat ik dit moet zeggen maar het is 2025 so here we are).

Ik ga binnenkort eens even een SP proberen te lenen van de fietsenzaak om de hoek en een dagje naar het werk fietsen, kijken hoe mijn gevoel dan is.
16 kilometer is een prima afstand voor een SP. Als je nu 22 gemiddeld reed, was je er dan dus in 44 minuten. Met mijn vorige SP, een eerste generatie Stromer ST1, reed ik gemiddeld 36; dan zou je er nog 27 minuten over doen. Lijkt mij een mooie winst.
Zo'n eerste model ST1 kun je op MP inmiddels voor rond de 2000 Euro of zelfs minder vinden. Ik realiseer me dat je geen fan bent van Stromer vanwege het 'custom' onderdeel achterwielmotor maar dat is nu juist wat een Stromer als voordeel heeft ten opzichte van middenmotor fietsen. En je leest natuurlijk wel horrorverhalen over kapotte motoren maar je leest geen verhalen over mensen die er duizenden kilometers probleemloos mee rijden, zoals ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
__R__ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Doet mij gelijk denken aan mijn buurman die op de zwarte markt een fatbike koopt voor €500. Want goedkoper dan die dure Gazelle bij de fietsenmaker. Om op de volgende verjaardag te gaan klagen over de kwaliteit van dat "stomme ding".
Nou druk dan maar niet op deze link. Overigens hebben beide wel gewoon een typegoedkeuring en daarmee legaal, in tegenstelling tot die illegale fatbike van je buurman.

Die EE Sport is echter wel van Nederlands ontwerp met “off-the-shelf “onderdelen. Er zit geen Stromer markering en app achter maar daar betaal je dan ook niet voor. Bij langdurig gebruik kan ik nog wel inkomen dat een riemaandrijving prettig is maar de meerprijs van hydraulisch remmen en pinion drive is het mij niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Deveon schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:38:
[...]

Nou druk dan maar niet op deze link.
Deze pagina is niet bereikbaar
www.fafreesebike.com duurde te lang om te reageren
Kijk dat bedoel ik. Zelfs de website trekt het al niet :+ Maar zonder gekheid, het gaat mij meer om de kreten "lekker goedkoop Speed pedelec". Ik snap ook wel dat aan een Stromer een meerprijs hangt en dat niet iedereen daarvoor kiest. Waar ik een wenkbrauw voor optrek is dat een groot deel denkt dat je voor een duppie op de eerste rij kan zitten maar toch service en kwaliteit verwacht die je krijgt als je het volle pond betaald.

Iedereen maakt zijn eigen keuzes. En ik henk die gedachte. Maar ik zou een betrouwbare e-bike kopen en de 25 km/h op de koop toe nemen of meer geld uitgeven voor een echte Speed Pedelec. Dit soort compromis heeft in mijn ogen een te grote hoop nadelen.

[ Voor 0% gewijzigd door __R__ op 06-08-2025 13:44 . Reden: Waarom dacht ik dat dat het ombouw was joh... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
__R__ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:41:
[...]

[...]

Kijk dat bedoel ik. Zelfs de website trekt het al niet :+ Maar zonder gekheid, het gaat mij meer om de kreten "lekker goedkoop Speed pedelec". Ik snap ook wel dat aan een Stromer een meerprijs hangt en dat niet iedereen daarvoor kiest. Waar ik een wenkbrauw voor optrek is dat een groot deel denkt dat je voor een duppie op de eerste rij kan zitten maar toch service en kwaliteit verwacht die je krijgt als je het volle pond betaald.

Iedereen maakt zijn eigen keuzes. En ik henk die gedachte. Maar ik zou een betrouwbare e-bike kopen en de 25 km/h op de koop toe nemen of meer geld uitgeven voor een echte Speed Pedelec. Dit soort compromis heeft in mijn ogen een te grote hoop nadelen.
Het is natuurlijk een beetje dezelfde discussie als huismerk versus A-merk. Nu is mijn ervaring beperkt tot Stromer en niet de twee genoemde voorbeelden maar je neemt toch een risico met het voordelige alternatief. Het prijsverschil is verklaarbaar (geen marketing, eigen onderdelen of premium zaken) maar het blijft een risico op veiligheid. Voor de EE Sport leest het mij echter meer als dat prijspunt een belangrijk onderdeel van de marketing is, kosten die niet gemaakt worden hoeven ook niet terug verdiend worden. Het verschil met Fafrees kan dan best veiligheid/kwaliteit (en zeker arbeidsomstandigheden) betreffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-10 12:44
[...]

Zelf een SP een Bosch middenmotor. De 45 km/u halen is inderdaad niet eenvoudig. Mijn reden voor een SP boven een gewone ebike is geen begrenzing bij 25 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik win wel aardig wat tijd met de SP, ongeveer 17a18km enkele reis. Denk dat ik er eerder wel 50 minuten over deed. Nu 30? Dat is op een dag toch 40 minuten in de pocket... De mijne kan ook goed 2x op en neer op 1 lading trouwens (1600Wh accu). Is een Klever, bevalt me prima. Enige (grote) nadeel vind ik dat ik sommige stukjes illegaal over het fietspad ga (met aangepaste snelheid/rijgedrag), omdat ik tussen de auto's direct met toeteraars/bumperklevers/afsnijders te maken krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-10 17:29

bjp

voor degene die twijfelen SP of gewone 25km/u elektrische fiets... tja een belangrijke parameter is de afstand.

op korte afstanden, is een e-bike feitelijk bijna even snel, zonder de SP overlast.

waar de SP echt beter is, is net die langere afstanden (denk 25-40km) waar de vergelijking eerder met de auto dan met de e-bike gemaakt wordt.

Of zoals ik occasioneel, als je met een paar koersfietsen in groep op stap bent.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:55
bjp schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:26:
voor degene die twijfelen SP of gewone 25km/u elektrische fiets... tja een belangrijke parameter is de afstand.

op korte afstanden, is een e-bike feitelijk bijna even snel, zonder de SP overlast.

waar de SP echt beter is, is net die langere afstanden (denk 25-40km) waar de vergelijking eerder met de auto dan met de e-bike gemaakt wordt.

Of zoals ik occasioneel, als je met een paar koersfietsen in groep op stap bent.
Heb zelf gekozen voor een speed pedelec met Bosch motor. Afstand is ongeveer 15 km.
Ging altijd met een scooter en deze verkocht. Maar gewone elektrische fiets met 25km vind ik toch te traag als je de scooter gewend bent.

Heb een gebruikte Trek Allant 8s gekocht. Daarmee kan ik dan naar de voorkeurs fietsenmaker om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:17
Wat is jullie ervaring met levertijden Stromer onderdelen? Ik wacht ondertussen al 2 ½ maand op onderdelen uit Zwitserland. Althans, mijn fietsenmaker wacht erop. En ik dus ook. Super irritant.
Tweedehands ST3, heb er slechts 3 weken op gefietst… En dat was top!
Maar deze ervaring met levertijd van onderdelen is wel mega frustrerend zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
zaphod_b schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:22:
Wat is jullie ervaring met levertijden Stromer onderdelen? Ik wacht ondertussen al 2 ½ maand op onderdelen uit Zwitserland. Althans, mijn fietsenmaker wacht erop. En ik dus ook. Super irritant.
Tweedehands ST3, heb er slechts 3 weken op gefietst… En dat was top!
Maar deze ervaring met levertijd van onderdelen is wel mega frustrerend zeg.
Wat is er stuk en bij wie zit je? Mijn vorige fietsenmaker deed er gemakkelijk 4 weken over om een lager te kunnen monteren, bij mijn huidige heb ik nooit lang moeten wachten. Dus dat scheelt ook wel weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10 14:44

Arfman

Drome!

Even mezelf quoten :+

Dankzij jullie en extern advies heb ik toch besloten om voor een e-bike te gaan en niet voor een Speedpedelec. Met name ervaringen van mensen in mijn omgeving en de ervaring van de fietsenmaker zelf hebben me over de streep getrokken. Specifiek het op de weg moeten fietsen in de bebouwde kom is een dingetje, ik moet best een eind door de bebouwde kom op wegen die echt niet ingericht zijn op 50 km/h maar eerder uitnodigen tot 70-80km/h, als ik daar tussen moet fietsen staat het zweet al in mijn oksels.
Ook dat bleek een dingetje, in verband met verzekeringskwesties was een proefritje maken een heel gedoe/niet mogelijk, maar op dat moment had ik eigenlijk al besloten om voor een e-bike te gaan dus ook niet helemaal uitgezocht/doorgevraagd.

Anyway, dank voor jullie nuttige input, ik laat jullie verder met rust en ga (hopelijk) genieten van mijn tochtjes op de e-bike :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:17
__R__ schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:41:
[...]

Wat is er stuk en bij wie zit je? Mijn vorige fietsenmaker deed er gemakkelijk 4 weken over om een lager te kunnen monteren, bij mijn huidige heb ik nooit lang moeten wachten. Dus dat scheelt ook wel weer.
Aan de fietsenmaker ligt het niet, die geeft heel eerlijk aan dat het wachten op Stromer is. Ze hebben er een aantal al weken staan.... Gaat in mijn geval om het crankstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:39
vraagje:
R&M speedpedelec met Bosch systeem en 2 accu's (tube en bagagedrager).
Bij fietsenmaker motor en alle bedrading losgehaald ivm reparatie aan koplamp
In de week daarna begeeft de tube accu het (lampje 2 en 4 op de accu branden, accu is dood, en accu in de fiets steken is genoeg om de fiets uit te laten gaan).
Accu is ~5jaar oud, 8500km op de teller (covid periode...)
Nieuwe originele Bosch accu besteld (online, want 300,- goedkoper dan bij FM). Opgeladen buiten fiets om, in aantal dagen naar 5% gefietst. Via fiets opgeladen naar 100% (ook te zien op fiets display). Volgende ochtend fiets aan, die meteen weer uitgaat. Op accu branden alleen lampje 2 en 4. Deze is nu dus net zo dood als de vorige accu.
Na de koplamp reparatie is op het display niet meer te zien of het groot licht brand (geen blauw lampje meer, alleen de groene).

Fiets doet het ok op alleen de achter accu, die ook zonder problemen, ook via de fiets, is op te laden.

2x achter elkaar zo'n accu op deze manier stuk lijkt me geen toeval meer. Iemand een suggestie?
Fiets gaat donderdag naar de FM, maar het zal wel een lastig gesprek worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
zaphod_b schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

Aan de fietsenmaker ligt het niet, die geeft heel eerlijk aan dat het wachten op Stromer is. Ze hebben er een aantal al weken staan.... Gaat in mijn geval om het crankstel.
Ja precies wat ik had met de verkoper van mijn eerste ST2. Alles was lastig, lastig en in de backorder. De fietsenmaker die ik nu heb heeft zijn zaakjes beter op orde. Nu weet ik niet wat een crankstel doet maar het kan ook nog wel eens verschillen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Nu online
__R__ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:43:
[...]

Ja precies wat ik had met de verkoper van mijn eerste ST2. Alles was lastig, lastig en in de backorder. De fietsenmaker die ik nu heb heeft zijn zaakjes beter op orde. Nu weet ik niet wat een crankstel doet maar het kan ook nog wel eens verschillen dus.
In principe vissen alle FM's in dezelfde vijver (de voorraad van Stromer), dus ik kan me erg moeilijk voorstellen dat een FM structureel onderdelen eerder in huis heeft dan de rest. Misschien had hij toevallig een eigen voorraadje aangelegd, misschien heeft hij bij andere FM's lopen leuren en daar wat los kunnen peuteren. Of hij heeft een Stromer gekannibaliseerd die in de showroom stond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-10 14:31
Ik heb een 2e hands ST1 gekocht met 1200 km op de teller.
Tot nu toe fietst hij super goed, alleen bij wat grote drempels waar ik met een vaart over heen fiets, valt de fiets zomaar uit. Hij start dan wel gelijk weer op, maar dan gaat gelijk het alarm aan en moet ik dus even afstappen, pincode invoeren en weer verder gaan.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Nu online
huppelepups schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:59:
Tot nu toe fietst hij super goed, alleen bij wat grote drempels waar ik met een vaart over heen fiets, valt de fiets zomaar uit. Hij start dan wel gelijk weer op, maar dan gaat gelijk het alarm aan en moet ik dus even afstappen, pincode invoeren en weer verder gaan.
Dat klinkt heel erg als een los contact ergens. Als de hele fiets uitvalt, dan lijkt het me iets met het batterijcontact. Maar het kan ook een losse kabel bij de controller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik heb dat ook op mijn ST1 uit 2020. Oplossing: iets van papier/karton bij de batterij steken, zodat ze niet zo gemakkelijk beweegt. Toen hij nieuw was, zaten er zo van die 'afdekplaatjes' voor kabels, maar die waren niet zo vast.

Oppassen als je dat doet, dat je nog de batterij-lock (helemaal bovenaan) niet laat vastlopen. Dus eerder daar ver weg van het karton.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-10 12:10
bjp schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:34:
[...]

ik heb dat ook op mijn ST1 uit 2020. Oplossing: iets van papier/karton bij de batterij steken, zodat ze niet zo gemakkelijk beweegt. Toen hij nieuw was, zaten er zo van die 'afdekplaatjes' voor kabels, maar die waren niet zo vast.

Oppassen als je dat doet, dat je nog de batterij-lock (helemaal bovenaan) niet laat vastlopen. Dus eerder daar ver weg van het karton.
Waarom lopen knooien met karton? Een (goede) fietsenmaker kan dat zo voor je oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-10 14:31
bjp schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:34:
[...]

Je hebt dat stukje karton dan vastgeplakt in de fiets ofso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Zoals ze allemaal zeggen. Je accu heeft wat speling. Een knappe fietsenmaker plakt er wat dikke tape in het accuvak. Maar je kan er ook een stukje karton van 5*3 cm tussen zetten halverwege de accu. Het is echt millimeter werk.

Mijn oude ST2 had het ook. Mijn nieuwe niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

procaliber schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:23:
[...]

Waarom lopen knooien met karton? Een (goede) fietsenmaker kan dat zo voor je oplossen.
ik noem er maar een paar: gemak (kan je thuis snel doen), geen afspraak moeten regelen of wachten tot de fietsenmaker open is, geen kost, weinig tijd nodig (<10min?).

Tape werkt ook trouwens. En is wss veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:08
Mijn Kettler heeft ook een klapperende accu als ik er niets achter steek. De boel blijft gewoon aan, maar ik heb er een stuk bubbelfolie achter geplakt om te zorgen voor demping, en eigenlijk vooral dat ie gewoon stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Sonneman
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-10 15:44
Bij mijn ST1 had ik er nog geen last van, maar bij een onderhoudsbeurt heef5 de fietsenmaker daar wel iets aan gedaan. Schijnt een officiële fix te zijn vanuit Stromer.

www.vvijsselmeervogels.nl

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:55
Ik had op mijn ST2 hetzelfde probleem toen ik hem nieuw kocht. Heeft de dealer netjes (uiteraard) met een stukje vilt opgelost. Sindsdien geen probleem meer gehad :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijz98
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-10 14:36
Na ruim 10.000 km te hebben gereden dit jaar op mijn e-bike ben ik aan het kijken om te switchen naar een speedpedelec.

Ik heb nu een Gazelle heavy duty met een voordrager de 75Nm performance line en een powerpack 500.
En de kracht is voldoende ik ben gewend om veel te fietsen de motor is vooral voor als het hard waait of ik moe ben. Maar ik blijf het jammer vinden dat de motor rond de 25kmn/u stop met helpen, en mis heel erg de motivatie om harder door te trappen. Omdat als ik meer energie ga geven, maar eigenlijk nouwelijk minder hard ga.

Ik gebruik de fiets voor woon-werkverkeer, 14 km enkele reis 3/4 keer per week (wel door open weiland dus veel tegenwind) en volledig brom/fietspad.

Nu ga ik als hobby fotograaf ook af en toe naar zeil verenigingen in de buurt (30/50km enkele reis). Dat doe ik nu wisselend met de auto en fiets. De reden dat de auto vaak gebruikt wordt is tijd en de hoeveelheid spullen die ik mee moet nemen. Deze klussen zijn betaald en zouden de reden zijn dat ik de extra kosten van een speedpedelec wil neerleggen. Dus daar moet de fiets geschikt voor zijn.

Nu viel het me meteen op dat veel speed pedelecs geen voordrager hebben of hele kleine. Ik moet er een tweetal peleican cases op kwijt en nog een sport tas. Nu heb ik me door een aantal dealers laten vertellen dat dit is door de kracht op de voorvork/stuur.

Dus dat maakt de opties volgens mij dus heel erg beperkt. Want bakfietsen komen niet in speedpedelec versies (correctie de Riese Muller Load4 75 komt is HS versie maar kost ook 8000+ euro dan koop ik liever een auto). Dus een cargo/longtail bike it is. De enige die ik daar zelf van kan vinden in de Riese Muller Multicharger/Multitinker HS.

Dit zijn mooie fietsen zien er degelijk uit. Ik ben al bekend met de Bosch motoren, en heb al op werk en thuis opladers. Met wat kleine aanpassingen verwacht ik alle spullen er op kwijt te kunnen. Zelf neig ik heel erg naar de Rohloff versie omdat ik verwacht zelf relatief veel kracht bij te leveren. Omdat ik het ook wel beetje voor de sport doe.

Het enige wat me eigenlijk tegen spreekt, is de prijs, en tweedehands kom ik ze erg weinig tegen.
Ben nog aan het kijken of zakelijk aanschaffen mogelijk is, of leasen.

Zijn er nog modellen die ik mis in mijn zoektocht?
Of moet ik me niet aanstellen en de Enviolo versie kopen op Marktplaats met minder dan 1000 km op de teller.

[ Voor 2% gewijzigd door Matthijz98 op 29-09-2025 14:16 . Reden: Er bestaan toch wel speed pedelec bakfietsen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:27
Zou je niet een aangepaste custom drager kunnen maken waar je cases achterop aan beide kanten kunnen? En de sporttas erbovenop.

Aanhanger kan ook nog. Kost je wel wat snelheid. Snelste is een eenwieler (bob yak, maar dan geveerde ibex nemen), maar die zal je niet op elke fiets gemonteerd krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Nu online
Matthijz98 schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:51:
Nu ga ik als hobby fotograaf ook af en toe naar zeil verenigingen in de buurt (30/50km enkele reis). Dat doe ik nu wisselend met de auto en fiets. De reden dat de auto vaak gebruikt wordt is tijd en de hoeveelheid spullen die ik mee moet nemen. Deze klussen zijn betaald en zouden de reden zijn dat ik de extra kosten van een speedpedelec wil neerleggen. Dus daar moet de fiets geschikt voor zijn.
Ik zou nog even heel goed nadenken over je apparatuur. Op een SpeedPedelec worden hobbels e.d. door de hogere snelheid behoorlijk uitvergroot. Ik heb een Stromer zonder veredende voorvork en de klappen die ik krijg zijn fors. Dezelfde klappen krijgt mijn bagagedrager en dus ook jouw fotospullen te verduren.

Het eerste waar ik aan dacht is een aanhanger. Mijn vrouw en ik maken elk jaar in de zomer lange fietsreizen (meerdere weken, > 1000 km) en ik rij op een niet-electrische fiets met een Radical Design aanhanger. Ik vind dat ideaal. Geen zware, lompe fiets, die aanhanger blijft overeind als ik stil sta en hij is eenvoudig af te koppelen en daarna mee te nemen als enorme rolkoffer. De wielen kunnen namelijk heel snel van het midden van de aanhanger naar achteren worden geklikt.
Het enige dat ik niet weet is hoe het juridisch/verkeerstechnisch zit. Of je een aanhanger achter een SP mag hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Ja, dat mag. Net als een brommer.
Wel nummerplaat, amberkleurige niet driehoekige reflector aan zijkant en licht erop. Je mag geen personen vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijz98
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-10 14:36
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:21:
Zou je niet een aangepaste custom drager kunnen maken waar je cases achterop aan beide kanten kunnen? En de sporttas erbovenop.

Aanhanger kan ook nog. Kost je wel wat snelheid. Snelste is een eenwieler (bob yak, maar dan geveerde ibex nemen), maar die zal je niet op elke fiets gemonteerd krijgen.
Ik zou graag een custom dragen maken het probleem is de ruimte daar voor en het extra gewicht.
De meeste SP die ik online zie kunnen 15/20 kilo op de achterdrager hebben. Dat wordt aan de krappe kant. De Multicharger mag 65 kilo hebben op de achterdrager, en heeft daar bijna 30 cm extra ruimte voor.
multikoe schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:05:
[...]

Ik zou nog even heel goed nadenken over je apparatuur. Op een SpeedPedelec worden hobbels e.d. door de hogere snelheid behoorlijk uitvergroot. Ik heb een Stromer zonder veredende voorvork en de klappen die ik krijg zijn fors. Dezelfde klappen krijgt mijn bagagedrager en dus ook jouw fotospullen te verduren.
Goed punt echter ga ik nu dus ook al op de fiets dus de camera spullen hebben al heel wat hobbels gezien (ook op snelheden van 30km/u), en heb geen veering op mijn fiets anders dan de flex van het frame. Alles zit gelukkig in een Pelican koffer met genoeg schuim. Maar zeker iets om rekening mee te houden als de fiets zwaarder wordt.
multikoe schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:05:
Het eerste waar ik aan dacht is een aanhanger. Mijn vrouw en ik maken elk jaar in de zomer lange fietsreizen (meerdere weken, > 1000 km) en ik rij op een niet-electrische fiets met een Radical Design aanhanger. Ik vind dat ideaal. Geen zware, lompe fiets, die aanhanger blijft overeind als ik stil sta en hij is eenvoudig af te koppelen en daarna mee te nemen als enorme rolkoffer. De wielen kunnen namelijk heel snel van het midden van de aanhanger naar achteren worden geklikt.
Het enige dat ik niet weet is hoe het juridisch/verkeerstechnisch zit. Of je een aanhanger achter een SP mag hangen.
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:21:
Een aanhanger is een geweldig idee, zag het al helemaal voor me. Maar volgens een snelle Google actie mag het helaas niet:
"Nee, vanwege de snelheid van een speed pedelec is het verboden om een aanhanger te koppelen aan de speed pedelec."
Bron: https://www.gazelle.nl/fa...en-aan-mijn-speed-pedelec
En ook hier besproken: https://www.speedpedelecr...orum/viewtopic.php?t=7010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Nu online
[b]Matthijz98 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:22:
Een aanhanger is een geweldig idee, zag het al helemaal voor me. Maar volgens een snelle Google actie mag het helaas niet:
"Nee, vanwege de snelheid van een speed pedelec is het verboden om een aanhanger te koppelen aan de speed pedelec."
Dat vermoedde ik al en ik lees ook net dat dat in Nederland zowel als in Belgie geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Matthijz98 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:22:
[...]

Ik zou graag een custom dragen maken het probleem is de ruimte daar voor en het extra gewicht.
De meeste SP die ik online zie kunnen 15/20 kilo op de achterdrager hebben. Dat wordt aan de krappe kant. De Multicharger mag 65 kilo hebben op de achterdrager, en heeft daar bijna 30 cm extra ruimte voor.

[...]

Goed punt echter ga ik nu dus ook al op de fiets dus de camera spullen hebben al heel wat hobbels gezien (ook op snelheden van 30km/u), en heb geen veering op mijn fiets anders dan de flex van het frame. Alles zit gelukkig in een Pelican koffer met genoeg schuim. Maar zeker iets om rekening mee te houden als de fiets zwaarder wordt.

[...]

[...]

Lees eens verder door op speedpedelec forum topic dat je zelf aanhaalt.
En gazelle is weinig juridische bron. Ze willen t waarschijnlijk niet achter hun speed pedelecs.

Een sp is juridisch een brommer. Zoek op aanhangerregels voor brommers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 30-09-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ook ik ben me aan het verdiepen in SP's voor woon-werkverkeer. Een enkele afstand bedrag 30 km (retour dus 60km, waarbij ik vrijwel de gehele afstand over een fietssnelweg fiets (Assen-Groninfrn). Met andere woorden, ik verwacht m'n snelheid goed te kunnen behouden. Ik heb de mogelijkheid om de accu op werk op te laden.

Ik ben met name geïnteresseerd in bang for buck, maar wel met de kanttekening dat ik dus snelheid kan houden. Volgens mij kom je dan toch snel uit op Stromers, tenzij jullie Andre suggesties hebben?

Via m'n werk kan ik gebruik maken van een fietsplan. Nu zag ik op marktplaats voor aanbod van Stromers waarbij fietsplan ook een optie is.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer: heel veel verschillende types uit verschillende jaren. Zijn er types/jaren die ik moet vermijden? Heeft een riem echt veel voordeel (het zijn dan ook vaak de duurdere types)? Wetende dat ik over een fietssnelweg rijd, heb ik dan de functies van de luxere varianten 'nodig' (luxere vering etc)?

Ben erg benieuwd naar jullie mening en suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:36
Perzikvrucht schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:36:
Ook ik ben me aan het verdiepen in SP's voor woon-werkverkeer. Een enkele afstand bedrag 30 km (retour dus 60km, waarbij ik vrijwel de gehele afstand over een fietssnelweg fiets (Assen-Groninfrn). Met andere woorden, ik verwacht m'n snelheid goed te kunnen behouden. Ik heb de mogelijkheid om de accu op werk op te laden.

Ik ben met name geïnteresseerd in bang for buck, maar wel met de kanttekening dat ik dus snelheid kan houden. Volgens mij kom je dan toch snel uit op Stromers, tenzij jullie Andre suggesties hebben?

Via m'n werk kan ik gebruik maken van een fietsplan. Nu zag ik op marktplaats voor aanbod van Stromers waarbij fietsplan ook een optie is.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer: heel veel verschillende types uit verschillende jaren. Zijn er types/jaren die ik moet vermijden? Heeft een riem echt veel voordeel (het zijn dan ook vaak de duurdere types)? Wetende dat ik over een fietssnelweg rijd, heb ik dan de functies van de luxere varianten 'nodig' (luxere vering etc)?

Betreft merken zijn er wel meer dan de Stromer, wel denk ik de grootste. Zelf heb ik een Klever (N rogue), 38km enkele rit. Wat ik heb begrepen van reviews is vooral dat je geen middenmotor systeem moet nemen, de Bosch middenmotors redden de 45 alleen met flink bijtrappen lees je dan. Accu laden op werk is fijn, doe ik ook.

Vind de voorvork vering prettig maar heb ook niet zonder getest dus dat is lastig te zeggen. Verder heb ik mijn Klever ook 2e hands(1200km gereden toen ik hem kocht), juist de ketting variant want die was goedkoopste. Wel frequenter onderhoud maar dat vond ik niet erg, ben ik zelf gaan doen. Zijn grotendeels dan ook zelfde onderdelen als een normale fiets, heeft zo z'n voordelen.

Ik heb er zelf recent knipperlichten opgeknutseld, dat is iets wat ik wel miste. De nieuwere Klevers hebben dit standaard, maar zover ik weet is het bij andere merken nog niet zo. Voornamelijk voor stukken die je wel op de weg of rotonde rijdt is het (vooral in het donker) prettig om met een knopje duidelijk aan te geven waar je heen gaat. Zo te horen is jouw route eenvoudiger dus dan maakt dit wellicht niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:55
Ik heb een Trek Allant 8s+ met Bosch middenmotor. Voor mijn afstand is dat prima (13km enkele reis) maar als je 45 wilt rijden over lange afstand dan zou ik dit ook niet adviseren.
Ik rijd meestal zo rond de 37-38 km/h en wordt wel regelmatig ingehaald door een Stromer.

Voor lange afstanden zou ik iets adviseren met achterwiel motor wat wel altijd die 45 km/h haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Nu online

Ik heb een Stromer ST2 Pinion (riem) met 983 Wh accu en mijn afstand is 33 km (enkele reis).
Ik rij uitsluitend in stand 2, die ik iets heb gewijzigd zodat de ondersteuning blijft tot 45 km/h. Die 45 haal ik ook wel, met windstil weer. Gemiddeld doe ik over die 33 km ongeveer 49 minuten (een gemiddelde van 40 km/h) vanwege één stoplicht en bochten.
Riem: ideaal. Echt ideaal. Geen onderhoud nodig, stil en ik zit nu op 8000km. Geruchten gaan dat ze 20.000 meegaan, op z'n minst.
Voorvorkvering: ik heb het niet, maar op slechte fietspaden is dat wel afzien.
Bereik: ik heb nu een bereik van 50-60 km, dus ik moet laden op mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel

Met deze afstand:
-neem achterwielmotor
-neem pinion versnellingen met riem (scheelt jezelf serieus veel onderhoud)
-vering: ligt beetje aan je voorkeur. Als t echt allemaal glad is, dan vering minder nodig. Tegelijk echt wel comfortabeler (en je gaat veel tijd op de fiets zitten)
-geveerde zadelpen: doen! Al kan je die overal nog opzetten
-qua accu hoef je niet de grootste als je daar kan laden. Met de klever 1600wh accu hoef je denk ik niet eens te laden op werk. Maar anders kan je ook wel af met de 850 accu als je daar wel gaat laden. Beetje wat je wilt.

Bang for buck:
-niet stromer
-Klever dan stuk beter (richtingaanwijzers, lang spatbord, vering standaard, praktisch te dragen accu)
-aureusdrive (ik vond m wat nerveus, maar anderen vinden dat speels)
-zijn nog wel wat merken, maar ik zou ook kijken naar of t merk in jouwomgeveing wordt gevoerd bij een fietsenmaker, want onhandig om t halve land door te moeten met problemen (en soms zal hij aan een computer moeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:39

Je kan ook eens bij Stromer kijken.

Achterwielmotor, riem, Pinion (keuze tussen mechanisch schakelen en elektrisch schakelen met in de toekomst mogelijkheid tot automatisch schakelen), grote batterij (of heel grote batterij bij een LR), mogelijkheid tot voorvering en/of zadelvering.

Maar zoals hierboven al vermeld, kijk eens in de buurt wat de fietsenmakers van merken hebben (Opium staat in België sterker dan in Nederland).

Bron: ik rijd al meer dan 9 maand met een Opium Model T.
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.