Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Arfman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:02:
Goed punt wel. Ik ben sowieso van plan om een week een SP te huren/lenen om er wat gevoel bij te krijgen, ook inderdaad het daadwerkelijke verschil in reistijd. Met mijn huidige e-bike is het ruim 40 minuten, als het 10 minuten scheelt is het misschien de moeite waard, maar bij minder moet ik me afvragen of ik wel ~4k stuk wil slaan hierop.

Dank voor de input in ieder geval!
Zelf een weekje met een Stromer ST1 van Riesewijk en vrijdag komt Qicq na 4 maanden mijn shortlease Stomer ST2 Pinion ophalen. Geen idee wat ik na de vakantie ga doen. Mijn normale ebike loopt ook 30 km/u maar betekent lang niet dat je er dan met max 45 km/u ook 50% sneller bent. Gemiddeld snelheid is ongeveer 28 om 39 km/u.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:15
Arfman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:11:
Disclaimer: heb het topic doorgescrolld maar vond zo niet wat ik vond, als dit eerder gevraagd is, excuus

Ik ben me aan het oriënteren op een mogelijke aanschaf van een speedpedelec. Mijn woon-werkverkeer is 16km (dus 32km heen en terug, voor de duidelijkheid) en grotendeels parallel aan 80km wegen, met enkele kilometers stadsverkeer.

Ik heb allerlei artikelen gelezen, YouTube filmpjes gekeken maar wil graag wat echte praktijkervaringen. Wat zijn nou echt dingen waar je op moet letten bij aanschaf van een speedpedelec, al dan niet tweedehands? En welke merken zijn nou echt goed? Ik ben een pragmatisch iemand, en op zoek naar goede bang for the buck. Niet gevoelig voor VanMoof-achtige zaken zoals een app en zelfs allergisch voor custom onderdelen (dus Stromer valt misschien al af vanwege eigen motor?).

Ik hoor graag jullie adviezen, ook qua onmisbare accessoires. Als er meer info nodig is, laat maar weten :)
Goedkope meeste waar voor je geld zou een tweedehandse Bosch middenmotor met riem zijn. Dan kun je snel voor een redelijk bedrag. Zeker op een relatief korte afstand is dat mi het meeste winst.
Voor Bosch zijn denk ik de meeste fietsenmakers en de meest gangbare onderdelen.
Van Stromer zou ik in dit geval wegblijven, mi te hoog geprijsd en te hip en te weinig voordeel voor deze afstand.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:47

Arfman

Drome!

procaliber schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:06:
[...]

Andere merken hebben geen costum onderdelen?
Voor Stromer zijn de onderdelen te koop of eventueel te laten reviseren.
Dat weet ik niet, maart ik heb het liefst fietsen die zoveel mogelijk uit "standaard" onderdelen bestaan (Bosch motor, Shimano versnellingen, weetikveel). Ook moet de fiets blijven werken zodra de fabrikant failliet gaat (kan het bijna niet geloven dat ik dit moet zeggen maar het is 2025 so here we are).

Begin wel steeds meer te twijfelen aan het nut van een SP voor mij door jullie :P Ik heb met mijn standaard e-bike 22 km/u gemiddeld gereden, stel je voor dat ik gemiddeld 30 zou halen, scheelt me dat slechts 10 minuten. Dat zijn wel dure minuten als je de aanschaf, verzekering, helmplicht, sloten en andere sores van een SP meerekent.

Ik ga binnenkort eens even een SP proberen te lenen van de fietsenzaak om de hoek en een dagje naar het werk fietsen, kijken hoe mijn gevoel dan is.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:24
[quote]Arfman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:18:
[...]
Begin wel steeds meer te twijfelen aan het nut van een SP voor mij door jullie :P Ik heb met mijn standaard e-bike 22 km/u gemiddeld gereden, stel je voor dat ik gemiddeld 30 zou halen, scheelt me dat slechts 10 minuten. Dat zijn wel dure minuten als je de aanschaf, verzekering, helmplicht, sloten en andere sores van een SP meerekent.
Je gemiddelde snelheid hangt heel sterk af van je route en wat je daar allemaal tegenkomt én hoeveel energie je zelf spendeert. Zoals ik al schreef haal ik de 40km/h wel over een afstand van 31 km, maar ik span me heel flink in (voor mij is het een workout) en ik hoef maar weinig af te remmen. Een andere route, bijvoorbeeld door bewoon gebied, zou mijn gemiddelde behoorlijk omlaag halen.

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:58
Arfman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:18:
[...]

Dat weet ik niet, maart ik heb het liefst fietsen die zoveel mogelijk uit "standaard" onderdelen bestaan (Bosch motor, Shimano versnellingen, weetikveel).
Speedpedelecs en Bosch motoren gaan niet samen, je moet veel moeite doen om 45 km/h te fietsen. Succes gegarandeerd tussen de auto's :+

• Deveon
  • Niet online
@Arfman Zelf geen ervaring mee maar misschien dat dit iets voor je is: https://www.goedkoop-ombo...ke-goedkope-speed-pedelec

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:06
Doet mij gelijk denken aan mijn buurman die op de zwarte markt een fatbike koopt voor €500. Want goedkoper dan die dure Gazelle bij de fietsenmaker. Om op de volgende verjaardag te gaan klagen over de kwaliteit van dat "stomme ding".

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:27
[...]

Dat weet ik niet, maart ik heb het liefst fietsen die zoveel mogelijk uit "standaard" onderdelen bestaan (Bosch motor, Shimano versnellingen, weetikveel). Ook moet de fiets blijven werken zodra de fabrikant failliet gaat (kan het bijna niet geloven dat ik dit moet zeggen maar het is 2025 so here we are).

Ik ga binnenkort eens even een SP proberen te lenen van de fietsenzaak om de hoek en een dagje naar het werk fietsen, kijken hoe mijn gevoel dan is.
16 kilometer is een prima afstand voor een SP. Als je nu 22 gemiddeld reed, was je er dan dus in 44 minuten. Met mijn vorige SP, een eerste generatie Stromer ST1, reed ik gemiddeld 36; dan zou je er nog 27 minuten over doen. Lijkt mij een mooie winst.
Zo'n eerste model ST1 kun je op MP inmiddels voor rond de 2000 Euro of zelfs minder vinden. Ik realiseer me dat je geen fan bent van Stromer vanwege het 'custom' onderdeel achterwielmotor maar dat is nu juist wat een Stromer als voordeel heeft ten opzichte van middenmotor fietsen. En je leest natuurlijk wel horrorverhalen over kapotte motoren maar je leest geen verhalen over mensen die er duizenden kilometers probleemloos mee rijden, zoals ik.

• Deveon
  • Niet online
__R__ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Doet mij gelijk denken aan mijn buurman die op de zwarte markt een fatbike koopt voor €500. Want goedkoper dan die dure Gazelle bij de fietsenmaker. Om op de volgende verjaardag te gaan klagen over de kwaliteit van dat "stomme ding".
Nou druk dan maar niet op deze link. Overigens hebben beide wel gewoon een typegoedkeuring en daarmee legaal, in tegenstelling tot die illegale fatbike van je buurman.

Die EE Sport is echter wel van Nederlands ontwerp met “off-the-shelf “onderdelen. Er zit geen Stromer markering en app achter maar daar betaal je dan ook niet voor. Bij langdurig gebruik kan ik nog wel inkomen dat een riemaandrijving prettig is maar de meerprijs van hydraulisch remmen en pinion drive is het mij niet waard.

• __R__
Deveon schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:38:
[...]

Nou druk dan maar niet op deze link.
Deze pagina is niet bereikbaar
www.fafreesebike.com duurde te lang om te reageren
Kijk dat bedoel ik. Zelfs de website trekt het al niet :+ Maar zonder gekheid, het gaat mij meer om de kreten "lekker goedkoop Speed pedelec". Ik snap ook wel dat aan een Stromer een meerprijs hangt en dat niet iedereen daarvoor kiest. Waar ik een wenkbrauw voor optrek is dat een groot deel denkt dat je voor een duppie op de eerste rij kan zitten maar toch service en kwaliteit verwacht die je krijgt als je het volle pond betaald.

Iedereen maakt zijn eigen keuzes. En ik henk die gedachte. Maar ik zou een betrouwbare e-bike kopen en de 25 km/h op de koop toe nemen of meer geld uitgeven voor een echte Speed Pedelec. Dit soort compromis heeft in mijn ogen een te grote hoop nadelen.

[ Voor 0% gewijzigd door __R__ op 06-08-2025 13:44 . Reden: Waarom dacht ik dat dat het ombouw was joh... ]

• Deveon
  • Niet online
__R__ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:41:
[...]

[...]

Kijk dat bedoel ik. Zelfs de website trekt het al niet :+ Maar zonder gekheid, het gaat mij meer om de kreten "lekker goedkoop Speed pedelec". Ik snap ook wel dat aan een Stromer een meerprijs hangt en dat niet iedereen daarvoor kiest. Waar ik een wenkbrauw voor optrek is dat een groot deel denkt dat je voor een duppie op de eerste rij kan zitten maar toch service en kwaliteit verwacht die je krijgt als je het volle pond betaald.

Iedereen maakt zijn eigen keuzes. En ik henk die gedachte. Maar ik zou een betrouwbare e-bike kopen en de 25 km/h op de koop toe nemen of meer geld uitgeven voor een echte Speed Pedelec. Dit soort compromis heeft in mijn ogen een te grote hoop nadelen.
Het is natuurlijk een beetje dezelfde discussie als huismerk versus A-merk. Nu is mijn ervaring beperkt tot Stromer en niet de twee genoemde voorbeelden maar je neemt toch een risico met het voordelige alternatief. Het prijsverschil is verklaarbaar (geen marketing, eigen onderdelen of premium zaken) maar het blijft een risico op veiligheid. Voor de EE Sport leest het mij echter meer als dat prijspunt een belangrijk onderdeel van de marketing is, kosten die niet gemaakt worden hoeven ook niet terug verdiend worden. Het verschil met Fafrees kan dan best veiligheid/kwaliteit (en zeker arbeidsomstandigheden) betreffen.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:55
[...]

Zelf een SP een Bosch middenmotor. De 45 km/u halen is inderdaad niet eenvoudig. Mijn reden voor een SP boven een gewone ebike is geen begrenzing bij 25 km/u.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik win wel aardig wat tijd met de SP, ongeveer 17a18km enkele reis. Denk dat ik er eerder wel 50 minuten over deed. Nu 30? Dat is op een dag toch 40 minuten in de pocket... De mijne kan ook goed 2x op en neer op 1 lading trouwens (1600Wh accu). Is een Klever, bevalt me prima. Enige (grote) nadeel vind ik dat ik sommige stukjes illegaal over het fietspad ga (met aangepaste snelheid/rijgedrag), omdat ik tussen de auto's direct met toeteraars/bumperklevers/afsnijders te maken krijg.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:05

bjp

voor degene die twijfelen SP of gewone 25km/u elektrische fiets... tja een belangrijke parameter is de afstand.

op korte afstanden, is een e-bike feitelijk bijna even snel, zonder de SP overlast.

waar de SP echt beter is, is net die langere afstanden (denk 25-40km) waar de vergelijking eerder met de auto dan met de e-bike gemaakt wordt.

Of zoals ik occasioneel, als je met een paar koersfietsen in groep op stap bent.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:52
bjp schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:26:
voor degene die twijfelen SP of gewone 25km/u elektrische fiets... tja een belangrijke parameter is de afstand.

op korte afstanden, is een e-bike feitelijk bijna even snel, zonder de SP overlast.

waar de SP echt beter is, is net die langere afstanden (denk 25-40km) waar de vergelijking eerder met de auto dan met de e-bike gemaakt wordt.

Of zoals ik occasioneel, als je met een paar koersfietsen in groep op stap bent.
Heb zelf gekozen voor een speed pedelec met Bosch motor. Afstand is ongeveer 15 km.
Ging altijd met een scooter en deze verkocht. Maar gewone elektrische fiets met 25km vind ik toch te traag als je de scooter gewend bent.

Heb een gebruikte Trek Allant 8s gekocht. Daarmee kan ik dan naar de voorkeurs fietsenmaker om de hoek.

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-10 21:55
Wat is jullie ervaring met levertijden Stromer onderdelen? Ik wacht ondertussen al 2 ½ maand op onderdelen uit Zwitserland. Althans, mijn fietsenmaker wacht erop. En ik dus ook. Super irritant.
Tweedehands ST3, heb er slechts 3 weken op gefietst… En dat was top!
Maar deze ervaring met levertijd van onderdelen is wel mega frustrerend zeg.

• __R__
zaphod_b schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:22:
Wat is jullie ervaring met levertijden Stromer onderdelen? Ik wacht ondertussen al 2 ½ maand op onderdelen uit Zwitserland. Althans, mijn fietsenmaker wacht erop. En ik dus ook. Super irritant.
Tweedehands ST3, heb er slechts 3 weken op gefietst… En dat was top!
Maar deze ervaring met levertijd van onderdelen is wel mega frustrerend zeg.
Wat is er stuk en bij wie zit je? Mijn vorige fietsenmaker deed er gemakkelijk 4 weken over om een lager te kunnen monteren, bij mijn huidige heb ik nooit lang moeten wachten. Dus dat scheelt ook wel weer.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:47

Arfman

Drome!

Even mezelf quoten :+

Dankzij jullie en extern advies heb ik toch besloten om voor een e-bike te gaan en niet voor een Speedpedelec. Met name ervaringen van mensen in mijn omgeving en de ervaring van de fietsenmaker zelf hebben me over de streep getrokken. Specifiek het op de weg moeten fietsen in de bebouwde kom is een dingetje, ik moet best een eind door de bebouwde kom op wegen die echt niet ingericht zijn op 50 km/h maar eerder uitnodigen tot 70-80km/h, als ik daar tussen moet fietsen staat het zweet al in mijn oksels.
Ook dat bleek een dingetje, in verband met verzekeringskwesties was een proefritje maken een heel gedoe/niet mogelijk, maar op dat moment had ik eigenlijk al besloten om voor een e-bike te gaan dus ook niet helemaal uitgezocht/doorgevraagd.

Anyway, dank voor jullie nuttige input, ik laat jullie verder met rust en ga (hopelijk) genieten van mijn tochtjes op de e-bike :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-10 21:55
__R__ schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:41:
[...]

Wat is er stuk en bij wie zit je? Mijn vorige fietsenmaker deed er gemakkelijk 4 weken over om een lager te kunnen monteren, bij mijn huidige heb ik nooit lang moeten wachten. Dus dat scheelt ook wel weer.
Aan de fietsenmaker ligt het niet, die geeft heel eerlijk aan dat het wachten op Stromer is. Ze hebben er een aantal al weken staan.... Gaat in mijn geval om het crankstel.

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
vraagje:
R&M speedpedelec met Bosch systeem en 2 accu's (tube en bagagedrager).
Bij fietsenmaker motor en alle bedrading losgehaald ivm reparatie aan koplamp
In de week daarna begeeft de tube accu het (lampje 2 en 4 op de accu branden, accu is dood, en accu in de fiets steken is genoeg om de fiets uit te laten gaan).
Accu is ~5jaar oud, 8500km op de teller (covid periode...)
Nieuwe originele Bosch accu besteld (online, want 300,- goedkoper dan bij FM). Opgeladen buiten fiets om, in aantal dagen naar 5% gefietst. Via fiets opgeladen naar 100% (ook te zien op fiets display). Volgende ochtend fiets aan, die meteen weer uitgaat. Op accu branden alleen lampje 2 en 4. Deze is nu dus net zo dood als de vorige accu.
Na de koplamp reparatie is op het display niet meer te zien of het groot licht brand (geen blauw lampje meer, alleen de groene).

Fiets doet het ok op alleen de achter accu, die ook zonder problemen, ook via de fiets, is op te laden.

2x achter elkaar zo'n accu op deze manier stuk lijkt me geen toeval meer. Iemand een suggestie?
Fiets gaat donderdag naar de FM, maar het zal wel een lastig gesprek worden.

• __R__
zaphod_b schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

Aan de fietsenmaker ligt het niet, die geeft heel eerlijk aan dat het wachten op Stromer is. Ze hebben er een aantal al weken staan.... Gaat in mijn geval om het crankstel.
Ja precies wat ik had met de verkoper van mijn eerste ST2. Alles was lastig, lastig en in de backorder. De fietsenmaker die ik nu heb heeft zijn zaakjes beter op orde. Nu weet ik niet wat een crankstel doet maar het kan ook nog wel eens verschillen dus.

• multikoe
__R__ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:43:
[...]

Ja precies wat ik had met de verkoper van mijn eerste ST2. Alles was lastig, lastig en in de backorder. De fietsenmaker die ik nu heb heeft zijn zaakjes beter op orde. Nu weet ik niet wat een crankstel doet maar het kan ook nog wel eens verschillen dus.
In principe vissen alle FM's in dezelfde vijver (de voorraad van Stromer), dus ik kan me erg moeilijk voorstellen dat een FM structureel onderdelen eerder in huis heeft dan de rest. Misschien had hij toevallig een eigen voorraadje aangelegd, misschien heeft hij bij andere FM's lopen leuren en daar wat los kunnen peuteren. Of hij heeft een Stromer gekannibaliseerd die in de showroom stond :)

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:08
Ik heb een 2e hands ST1 gekocht met 1200 km op de teller.
Tot nu toe fietst hij super goed, alleen bij wat grote drempels waar ik met een vaart over heen fiets, valt de fiets zomaar uit. Hij start dan wel gelijk weer op, maar dan gaat gelijk het alarm aan en moet ik dus even afstappen, pincode invoeren en weer verder gaan.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• multikoe
huppelepups schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:59:
Tot nu toe fietst hij super goed, alleen bij wat grote drempels waar ik met een vaart over heen fiets, valt de fiets zomaar uit. Hij start dan wel gelijk weer op, maar dan gaat gelijk het alarm aan en moet ik dus even afstappen, pincode invoeren en weer verder gaan.
Dat klinkt heel erg als een los contact ergens. Als de hele fiets uitvalt, dan lijkt het me iets met het batterijcontact. Maar het kan ook een losse kabel bij de controller zijn.

• bjp

bjp

ik heb dat ook op mijn ST1 uit 2020. Oplossing: iets van papier/karton bij de batterij steken, zodat ze niet zo gemakkelijk beweegt. Toen hij nieuw was, zaten er zo van die 'afdekplaatjes' voor kabels, maar die waren niet zo vast.

Oppassen als je dat doet, dat je nog de batterij-lock (helemaal bovenaan) niet laat vastlopen. Dus eerder daar ver weg van het karton.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:58
bjp schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:34:
[...]

ik heb dat ook op mijn ST1 uit 2020. Oplossing: iets van papier/karton bij de batterij steken, zodat ze niet zo gemakkelijk beweegt. Toen hij nieuw was, zaten er zo van die 'afdekplaatjes' voor kabels, maar die waren niet zo vast.

Oppassen als je dat doet, dat je nog de batterij-lock (helemaal bovenaan) niet laat vastlopen. Dus eerder daar ver weg van het karton.
Waarom lopen knooien met karton? Een (goede) fietsenmaker kan dat zo voor je oplossen.

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:08
bjp schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:34:
[...]

Je hebt dat stukje karton dan vastgeplakt in de fiets ofso?

• __R__
Zoals ze allemaal zeggen. Je accu heeft wat speling. Een knappe fietsenmaker plakt er wat dikke tape in het accuvak. Maar je kan er ook een stukje karton van 5*3 cm tussen zetten halverwege de accu. Het is echt millimeter werk.

Mijn oude ST2 had het ook. Mijn nieuwe niet meer.

• bjp

bjp

procaliber schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:23:
[...]

Waarom lopen knooien met karton? Een (goede) fietsenmaker kan dat zo voor je oplossen.
ik noem er maar een paar: gemak (kan je thuis snel doen), geen afspraak moeten regelen of wachten tot de fietsenmaker open is, geen kost, weinig tijd nodig (<10min?).

Tape werkt ook trouwens. En is wss veiliger.

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:04
Mijn Kettler heeft ook een klapperende accu als ik er niets achter steek. De boel blijft gewoon aan, maar ik heb er een stuk bubbelfolie achter geplakt om te zorgen voor demping, en eigenlijk vooral dat ie gewoon stil is.

• De Sonneman
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:22
Bij mijn ST1 had ik er nog geen last van, maar bij een onderhoudsbeurt heef5 de fietsenmaker daar wel iets aan gedaan. Schijnt een officiële fix te zijn vanuit Stromer.

www.vvijsselmeervogels.nl

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:11
Ik had op mijn ST2 hetzelfde probleem toen ik hem nieuw kocht. Heeft de dealer netjes (uiteraard) met een stukje vilt opgelost. Sindsdien geen probleem meer gehad :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• Matthijz98
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-11 09:45
Na ruim 10.000 km te hebben gereden dit jaar op mijn e-bike ben ik aan het kijken om te switchen naar een speedpedelec.

Ik heb nu een Gazelle heavy duty met een voordrager de 75Nm performance line en een powerpack 500.
En de kracht is voldoende ik ben gewend om veel te fietsen de motor is vooral voor als het hard waait of ik moe ben. Maar ik blijf het jammer vinden dat de motor rond de 25kmn/u stop met helpen, en mis heel erg de motivatie om harder door te trappen. Omdat als ik meer energie ga geven, maar eigenlijk nouwelijk minder hard ga.

Ik gebruik de fiets voor woon-werkverkeer, 14 km enkele reis 3/4 keer per week (wel door open weiland dus veel tegenwind) en volledig brom/fietspad.

Nu ga ik als hobby fotograaf ook af en toe naar zeil verenigingen in de buurt (30/50km enkele reis). Dat doe ik nu wisselend met de auto en fiets. De reden dat de auto vaak gebruikt wordt is tijd en de hoeveelheid spullen die ik mee moet nemen. Deze klussen zijn betaald en zouden de reden zijn dat ik de extra kosten van een speedpedelec wil neerleggen. Dus daar moet de fiets geschikt voor zijn.

Nu viel het me meteen op dat veel speed pedelecs geen voordrager hebben of hele kleine. Ik moet er een tweetal peleican cases op kwijt en nog een sport tas. Nu heb ik me door een aantal dealers laten vertellen dat dit is door de kracht op de voorvork/stuur.

Dus dat maakt de opties volgens mij dus heel erg beperkt. Want bakfietsen komen niet in speedpedelec versies (correctie de Riese Muller Load4 75 komt is HS versie maar kost ook 8000+ euro dan koop ik liever een auto). Dus een cargo/longtail bike it is. De enige die ik daar zelf van kan vinden in de Riese Muller Multicharger/Multitinker HS.

Dit zijn mooie fietsen zien er degelijk uit. Ik ben al bekend met de Bosch motoren, en heb al op werk en thuis opladers. Met wat kleine aanpassingen verwacht ik alle spullen er op kwijt te kunnen. Zelf neig ik heel erg naar de Rohloff versie omdat ik verwacht zelf relatief veel kracht bij te leveren. Omdat ik het ook wel beetje voor de sport doe.

Het enige wat me eigenlijk tegen spreekt, is de prijs, en tweedehands kom ik ze erg weinig tegen.
Ben nog aan het kijken of zakelijk aanschaffen mogelijk is, of leasen.

Zijn er nog modellen die ik mis in mijn zoektocht?
Of moet ik me niet aanstellen en de Enviolo versie kopen op Marktplaats met minder dan 1000 km op de teller.

[ Voor 2% gewijzigd door Matthijz98 op 29-09-2025 14:16 . Reden: Er bestaan toch wel speed pedelec bakfietsen ]

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:12
Zou je niet een aangepaste custom drager kunnen maken waar je cases achterop aan beide kanten kunnen? En de sporttas erbovenop.

Aanhanger kan ook nog. Kost je wel wat snelheid. Snelste is een eenwieler (bob yak, maar dan geveerde ibex nemen), maar die zal je niet op elke fiets gemonteerd krijgen.

• multikoe
Matthijz98 schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:51:
Nu ga ik als hobby fotograaf ook af en toe naar zeil verenigingen in de buurt (30/50km enkele reis). Dat doe ik nu wisselend met de auto en fiets. De reden dat de auto vaak gebruikt wordt is tijd en de hoeveelheid spullen die ik mee moet nemen. Deze klussen zijn betaald en zouden de reden zijn dat ik de extra kosten van een speedpedelec wil neerleggen. Dus daar moet de fiets geschikt voor zijn.
Ik zou nog even heel goed nadenken over je apparatuur. Op een SpeedPedelec worden hobbels e.d. door de hogere snelheid behoorlijk uitvergroot. Ik heb een Stromer zonder veredende voorvork en de klappen die ik krijg zijn fors. Dezelfde klappen krijgt mijn bagagedrager en dus ook jouw fotospullen te verduren.

Het eerste waar ik aan dacht is een aanhanger. Mijn vrouw en ik maken elk jaar in de zomer lange fietsreizen (meerdere weken, > 1000 km) en ik rij op een niet-electrische fiets met een Radical Design aanhanger. Ik vind dat ideaal. Geen zware, lompe fiets, die aanhanger blijft overeind als ik stil sta en hij is eenvoudig af te koppelen en daarna mee te nemen als enorme rolkoffer. De wielen kunnen namelijk heel snel van het midden van de aanhanger naar achteren worden geklikt.
Het enige dat ik niet weet is hoe het juridisch/verkeerstechnisch zit. Of je een aanhanger achter een SP mag hangen.

• kjiratsiekoedel
Ja, dat mag. Net als een brommer.
Wel nummerplaat, amberkleurige niet driehoekige reflector aan zijkant en licht erop. Je mag geen personen vervoeren.

• Matthijz98
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-11 09:45
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:21:
Zou je niet een aangepaste custom drager kunnen maken waar je cases achterop aan beide kanten kunnen? En de sporttas erbovenop.

Aanhanger kan ook nog. Kost je wel wat snelheid. Snelste is een eenwieler (bob yak, maar dan geveerde ibex nemen), maar die zal je niet op elke fiets gemonteerd krijgen.
Ik zou graag een custom dragen maken het probleem is de ruimte daar voor en het extra gewicht.
De meeste SP die ik online zie kunnen 15/20 kilo op de achterdrager hebben. Dat wordt aan de krappe kant. De Multicharger mag 65 kilo hebben op de achterdrager, en heeft daar bijna 30 cm extra ruimte voor.
multikoe schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:05:
[...]

Ik zou nog even heel goed nadenken over je apparatuur. Op een SpeedPedelec worden hobbels e.d. door de hogere snelheid behoorlijk uitvergroot. Ik heb een Stromer zonder veredende voorvork en de klappen die ik krijg zijn fors. Dezelfde klappen krijgt mijn bagagedrager en dus ook jouw fotospullen te verduren.
Goed punt echter ga ik nu dus ook al op de fiets dus de camera spullen hebben al heel wat hobbels gezien (ook op snelheden van 30km/u), en heb geen veering op mijn fiets anders dan de flex van het frame. Alles zit gelukkig in een Pelican koffer met genoeg schuim. Maar zeker iets om rekening mee te houden als de fiets zwaarder wordt.
multikoe schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:05:
Het eerste waar ik aan dacht is een aanhanger. Mijn vrouw en ik maken elk jaar in de zomer lange fietsreizen (meerdere weken, > 1000 km) en ik rij op een niet-electrische fiets met een Radical Design aanhanger. Ik vind dat ideaal. Geen zware, lompe fiets, die aanhanger blijft overeind als ik stil sta en hij is eenvoudig af te koppelen en daarna mee te nemen als enorme rolkoffer. De wielen kunnen namelijk heel snel van het midden van de aanhanger naar achteren worden geklikt.
Het enige dat ik niet weet is hoe het juridisch/verkeerstechnisch zit. Of je een aanhanger achter een SP mag hangen.
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:21:
Een aanhanger is een geweldig idee, zag het al helemaal voor me. Maar volgens een snelle Google actie mag het helaas niet:
"Nee, vanwege de snelheid van een speed pedelec is het verboden om een aanhanger te koppelen aan de speed pedelec."
Bron: https://www.gazelle.nl/fa...en-aan-mijn-speed-pedelec
En ook hier besproken: https://www.speedpedelecr...orum/viewtopic.php?t=7010

• multikoe
[b]Matthijz98 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:22:
Een aanhanger is een geweldig idee, zag het al helemaal voor me. Maar volgens een snelle Google actie mag het helaas niet:
"Nee, vanwege de snelheid van een speed pedelec is het verboden om een aanhanger te koppelen aan de speed pedelec."
Dat vermoedde ik al en ik lees ook net dat dat in Nederland zowel als in Belgie geldt.

• kjiratsiekoedel
Matthijz98 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:22:
[...]

Ik zou graag een custom dragen maken het probleem is de ruimte daar voor en het extra gewicht.
De meeste SP die ik online zie kunnen 15/20 kilo op de achterdrager hebben. Dat wordt aan de krappe kant. De Multicharger mag 65 kilo hebben op de achterdrager, en heeft daar bijna 30 cm extra ruimte voor.

[...]

Goed punt echter ga ik nu dus ook al op de fiets dus de camera spullen hebben al heel wat hobbels gezien (ook op snelheden van 30km/u), en heb geen veering op mijn fiets anders dan de flex van het frame. Alles zit gelukkig in een Pelican koffer met genoeg schuim. Maar zeker iets om rekening mee te houden als de fiets zwaarder wordt.

[...]

[...]

Lees eens verder door op speedpedelec forum topic dat je zelf aanhaalt.
En gazelle is weinig juridische bron. Ze willen t waarschijnlijk niet achter hun speed pedelecs.

Een sp is juridisch een brommer. Zoek op aanhangerregels voor brommers

• kjiratsiekoedel
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 30-09-2025 23:23 ]

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-11 22:04
Ook ik ben me aan het verdiepen in SP's voor woon-werkverkeer. Een enkele afstand bedrag 30 km (retour dus 60km, waarbij ik vrijwel de gehele afstand over een fietssnelweg fiets (Assen-Groninfrn). Met andere woorden, ik verwacht m'n snelheid goed te kunnen behouden. Ik heb de mogelijkheid om de accu op werk op te laden.

Ik ben met name geïnteresseerd in bang for buck, maar wel met de kanttekening dat ik dus snelheid kan houden. Volgens mij kom je dan toch snel uit op Stromers, tenzij jullie Andre suggesties hebben?

Via m'n werk kan ik gebruik maken van een fietsplan. Nu zag ik op marktplaats voor aanbod van Stromers waarbij fietsplan ook een optie is.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer: heel veel verschillende types uit verschillende jaren. Zijn er types/jaren die ik moet vermijden? Heeft een riem echt veel voordeel (het zijn dan ook vaak de duurdere types)? Wetende dat ik over een fietssnelweg rijd, heb ik dan de functies van de luxere varianten 'nodig' (luxere vering etc)?

Ben erg benieuwd naar jullie mening en suggesties!

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-11 22:41
Perzikvrucht schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:36:
Ook ik ben me aan het verdiepen in SP's voor woon-werkverkeer. Een enkele afstand bedrag 30 km (retour dus 60km, waarbij ik vrijwel de gehele afstand over een fietssnelweg fiets (Assen-Groninfrn). Met andere woorden, ik verwacht m'n snelheid goed te kunnen behouden. Ik heb de mogelijkheid om de accu op werk op te laden.

Ik ben met name geïnteresseerd in bang for buck, maar wel met de kanttekening dat ik dus snelheid kan houden. Volgens mij kom je dan toch snel uit op Stromers, tenzij jullie Andre suggesties hebben?

Via m'n werk kan ik gebruik maken van een fietsplan. Nu zag ik op marktplaats voor aanbod van Stromers waarbij fietsplan ook een optie is.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer: heel veel verschillende types uit verschillende jaren. Zijn er types/jaren die ik moet vermijden? Heeft een riem echt veel voordeel (het zijn dan ook vaak de duurdere types)? Wetende dat ik over een fietssnelweg rijd, heb ik dan de functies van de luxere varianten 'nodig' (luxere vering etc)?

Betreft merken zijn er wel meer dan de Stromer, wel denk ik de grootste. Zelf heb ik een Klever (N rogue), 38km enkele rit. Wat ik heb begrepen van reviews is vooral dat je geen middenmotor systeem moet nemen, de Bosch middenmotors redden de 45 alleen met flink bijtrappen lees je dan. Accu laden op werk is fijn, doe ik ook.

Vind de voorvork vering prettig maar heb ook niet zonder getest dus dat is lastig te zeggen. Verder heb ik mijn Klever ook 2e hands(1200km gereden toen ik hem kocht), juist de ketting variant want die was goedkoopste. Wel frequenter onderhoud maar dat vond ik niet erg, ben ik zelf gaan doen. Zijn grotendeels dan ook zelfde onderdelen als een normale fiets, heeft zo z'n voordelen.

Ik heb er zelf recent knipperlichten opgeknutseld, dat is iets wat ik wel miste. De nieuwere Klevers hebben dit standaard, maar zover ik weet is het bij andere merken nog niet zo. Voornamelijk voor stukken die je wel op de weg of rotonde rijdt is het (vooral in het donker) prettig om met een knopje duidelijk aan te geven waar je heen gaat. Zo te horen is jouw route eenvoudiger dus dan maakt dit wellicht niet uit.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:52
Ik heb een Trek Allant 8s+ met Bosch middenmotor. Voor mijn afstand is dat prima (13km enkele reis) maar als je 45 wilt rijden over lange afstand dan zou ik dit ook niet adviseren.
Ik rijd meestal zo rond de 37-38 km/h en wordt wel regelmatig ingehaald door een Stromer.

Voor lange afstanden zou ik iets adviseren met achterwiel motor wat wel altijd die 45 km/h haalt.

• multikoe

Ik heb een Stromer ST2 Pinion (riem) met 983 Wh accu en mijn afstand is 33 km (enkele reis).
Ik rij uitsluitend in stand 2, die ik iets heb gewijzigd zodat de ondersteuning blijft tot 45 km/h. Die 45 haal ik ook wel, met windstil weer. Gemiddeld doe ik over die 33 km ongeveer 49 minuten (een gemiddelde van 40 km/h) vanwege één stoplicht en bochten.
Riem: ideaal. Echt ideaal. Geen onderhoud nodig, stil en ik zit nu op 8000km. Geruchten gaan dat ze 20.000 meegaan, op z'n minst.
Voorvorkvering: ik heb het niet, maar op slechte fietspaden is dat wel afzien.
Bereik: ik heb nu een bereik van 50-60 km, dus ik moet laden op mijn werk.

• kjiratsiekoedel

Met deze afstand:
-neem achterwielmotor
-neem pinion versnellingen met riem (scheelt jezelf serieus veel onderhoud)
-vering: ligt beetje aan je voorkeur. Als t echt allemaal glad is, dan vering minder nodig. Tegelijk echt wel comfortabeler (en je gaat veel tijd op de fiets zitten)
-geveerde zadelpen: doen! Al kan je die overal nog opzetten
-qua accu hoef je niet de grootste als je daar kan laden. Met de klever 1600wh accu hoef je denk ik niet eens te laden op werk. Maar anders kan je ook wel af met de 850 accu als je daar wel gaat laden. Beetje wat je wilt.

Bang for buck:
-niet stromer
-Klever dan stuk beter (richtingaanwijzers, lang spatbord, vering standaard, praktisch te dragen accu)
-aureusdrive (ik vond m wat nerveus, maar anderen vinden dat speels)
-zijn nog wel wat merken, maar ik zou ook kijken naar of t merk in jouwomgeveing wordt gevoerd bij een fietsenmaker, want onhandig om t halve land door te moeten met problemen (en soms zal hij aan een computer moeten)

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:06

Je kan ook eens bij Stromer kijken.

Achterwielmotor, riem, Pinion (keuze tussen mechanisch schakelen en elektrisch schakelen met in de toekomst mogelijkheid tot automatisch schakelen), grote batterij (of heel grote batterij bij een LR), mogelijkheid tot voorvering en/of zadelvering.

Maar zoals hierboven al vermeld, kijk eens in de buurt wat de fietsenmakers van merken hebben (Opium staat in België sterker dan in Nederland).

Bron: ik rijd al meer dan 9 maand met een Opium Model T.

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:20
Ik sluit me volledig aan bij de opmerkingen hierboven. Kies een achterwielmotor. Kies een fietsenmaker in de buurt. Maar vooral: Kies een riem.
Ik rij nu zelf 4 jaar met ketting en ik heb serieus wel spijt dat ik niet de variant met riem heb gekocht. Heb in 21000km al een paar keer ketting en cassette vervangen, en regelmatig schoonmaken en olie erop is in het begin nog wel leuk, maar wordt al snel een vervelende verplichting.

• __R__
Pnnnkk schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:54:
Ik sluit me volledig aan bij de opmerkingen hierboven. Kies een achterwielmotor. Kies een fietsenmaker in de buurt. Maar vooral: Kies een riem.
* __R__ rijd elke beurt 60 km heen en weer omdat de fietsenmaker in de buurt beter een slager had kunnen worden.... :|

Riem en achterwielmotoren volledig mee eens. Ik rij zelf 29 km enkele reis. 1200 wh accu had een mooie geweest voor 1* opladen per dag. Nu heb ik de luxe dat ik een vaste parkeerplek heb met tweede oplader op het werk.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:14
Pnnnkk schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:54:
Ik sluit me volledig aan bij de opmerkingen hierboven. Kies een achterwielmotor. Kies een fietsenmaker in de buurt.
Die twee zaken zijn voor mij (en ik zou denken veel mensen) dus incompatibel. Voor een dealer van Stromer/Klever moet ik op ongeveer 15km afstand zijn. Het Bosch middenmotor systeem is iedere fietsenmaker mee bekend en kan dus lopend naar de lokale fietsenmaker in het dorp.

Voor mij de voornaamste reden om voor een Bosch te gaan.

Verder is die 45km/u wat mij betreft vooral belangrijk als je op de weg moet/wil; dan telt iedere kilometer. Qua tijd op reisafstand is 40-43km/u (Bosch) of 42-45km/u (Stromer) nou ook weer niet enorm.

Mijn ervaring met de Bosch is ook dat het niet halen van die 45 vooral een ontwerpkeuze is. De ondersteuning wordt vanaf 42km/u minder, is bij 44km/u nog maar de helft en bij 45km/u volledig weg. Het motorvermogen is niet het grootste probleem (bij normale omstandigheden). Ik vraag me af of er wellicht nog iets mogelijk is qua instellingen wielomtrek o.i.d. om dit gedrag te veranderen. Bij fietsen zoals Stromer lijkt het wel zo te zijn dat 45km/u gewoon haalbaar is en daarboven gelijkdelijk de ondersteuning afgebouwd wordt.

Maar; of je nou 43 of 45 rijdt op de weg; je bent veel te langzaam voor het andere verkeer. Ik doe het gewoon niet.

[ Voor 67% gewijzigd door assje op 20-10-2025 10:03 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Pnnnkk
assje schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Die twee zaken zijn voor mij (en ik zou denken veel mensen) dus incompatibel. Voor een dealer van Stromer/Klever moet ik op ongeveer 15km afstand zijn. Het Bosch middenmotor systeem is iedere fietsenmaker mee bekend en kan dus lopend naar de lokale fietsenmaker in het dorp.

Voor mij de voornaamste reden om voor een Bosch te gaan.
Ok, dit is een kweste van perspectief misschien. Ik noem 15km nog wel in de buurt, als de fietsenmaker een haal/brengservice heeft is 15km echt nooit een probleem.
Mijn eigen dorp heeft ook geen fietsenmaker, een dorp verderop is er wel een maar die had ook beter slager kunnen worden.

• assje
Pnnnkk schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:49:
Mijn eigen dorp heeft ook geen fietsenmaker, een dorp verderop is er wel een maar die had ook beter slager kunnen worden.
_O-

Zal gelijk eens wat delen over mijn recente perikelen.

Een maand of 3 geleden kwam ik uit het werk en ging de kinderen uit school halen. Zonder problemen aangekomen maar toen ik weg wilde rijden band plat. Gelukkig op 800m de lokale fietsenmaker dus direct naartoe gelopen en fiets gebracht. De volgende ochtend weer opgehaald met een nieuwe band.

Een paar weken geleden (ongeveer 2 maanden later) was ik onderweg naar mijn werk; moest nog ruim 2 km dus gelukkig lopend goed te doen. Op mijn werk even gezocht en gelukkig op 600m van mijn werk een fietsenmaker; daar maar heen gelopen met de fiets. Ik er bij verteld dat hij 2 maanden eerder ook al lek was dus band even goed controleren. Einde van de dag kon ik hem weer ophalen met een nieuwe band.

Ik onderweg naar huis nog ruim 2km van huis; band wéér plat :| De volgende ochtend had ik gelukkig auto beschikbaar dus fiets op de fietsendrager en bij dezelfde fietsenmaker bij mijn werk gebracht. Dit keer vonden ze een staalsplinter (ga er vanuit dat die alle banden heeft veroorzaakt) en zonder probleem direct band weer vervangen (kostenloos).

Ik had die dag mijn stappen wel gehaald zegmaar 8)7

De fietsenmaker bij mijn werk is een stuk groter en heeft duidelijk een stuk hoger kennisniveau. Ze hebben ook direct mijn Enviolo versnellingskabel vervangen en er ging een wereld voor me open; ik wist niet beter dan dat dat loeizwaar ging.

Dat onderhoud bij Pedelec's is echt wel een ding. Ik hou het bij in een overzichtje waar ik ook de gegevens van de eerste eigenaar heb. Die ging de eerste 2 jaar wel aardig maar toen een paar dure reparaties en nieuwe accu's en dan worden de onderhoudskosten snel relatief absurd hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_emScYkTER25x1XI3X2oVGeqiTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlXOFQWr2xzSO3PuSDtlJZN8.jpg?f=fotoalbum_large
Pnnnkk schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:49:
Ok, dit is een kweste van perspectief misschien. Ik noem 15km nog wel in de buurt, als de fietsenmaker een haal/brengservice heeft is 15km echt nooit een probleem.
En hoe zou dit dan werken met een haal en brengservice? Wat is de response-tijd, krijg je een vervangende fiets, welke kosten voor halen/brengen/vervangende fiets?

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 20-10-2025 12:56 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• bjp

bjp

ik snap allemaal dat een riem "beter" is. Maar ik heb 2 Stromers met ketting en ik moet zeggen - als je zelf wat onderhoud doet (en dat is echt beperkt: om de 1500km eens de ketting reinigen + insmeren), valt dat allemaal reuzen mee. Doordat de kracht van de motor direct op het wiel komt, niet via een ketting zoals veel middenmotors, leeft de ketting redelijk lang. Mijn ST1 zit op nog zijn eerste ketting na 10000km, recent nog opgemeten, zit nog goed.

Voor mij alvast is de meerkost van een riem en zeker een pinion niet te verantwoorden. Zeker als je telt dat ik stevige korting gekregen heb op mijn ST3 hierdoor (stockverkoop). Besteed je graag wat meer geld, zeker goeie dingen, maar echt "nodig" zou ik het niet noemen.

Over zadelpenvering: een must. Ik heb er van NCX, niet de allerbeste, maar prijs/prestatie wel heel goed.

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 20-10-2025 10:02 ]

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-10 17:31
[b]bjp in "Het grote Speed Pedelec topic."als je zelf wat onderhoud doet (en dat is echt beperkt: om de 1500km eens de ketting reinigen + insmeren), valt dat allemaal reuzen mee.
Ik vind dit oprecht prettig om te horen voor jou, maaaaaarrrr dit hangt er wel heel hard van af waar je fietst en in wat voor weer, en misschien ook hoe neurotisch je bent wat betreft knarsende/piepende ketting.

Met de landbouwwegen die ik vaak neem zit bij nat weer de ketting na 1 a 2 ritten vol prut. Als het dan ook nog een paar keer wat hard regent spoelt de olie er ook direct uit. Ik kan natuurlijk verder rijden zo, maar je hoort de slijtage gewoon :)

tldr; elke 150km is een realistischer getal in mijn situatie, van 1500 kan ik alleen maar dromen. Had dit jaar misschien gekund wegens ongekend weinig regen, maar hen nu een riem op SP die ik het meest gebruik dus geen omkijken naar.

• Pnnnkk
Reinigen en smeren om de 1500km, dat is wel een utopie ja. Ik doe ongeveer 250km. Met mooi droog weer zonder zooi op de weg wel wat meer, maar dat komt niet veel voor.
assje schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:00:
[...]

[...]

En hoe zou dit dan werken met een haal en brengservice? Wat is de response-tijd, krijg je een vervangende fiets, welke kosten voor halen/brengen/vervangende fiets?
offtopic:
Respecht voor je excel met onderhoudskosten!
Bij mijn fietsenmaker kan ik 'm opbellen en dan een afspraak maken. Ligt vooral aan de werkzaamheden. Voor een lekke band heeft hij altijd wel snel (zelfde dag of morgen) plek, voor groter onderhoud duurt dat natuurlijk langer. Is wel een grote zaak met veel personeel, meestal wel iemand beschikbaar voor een kort ritje.
Oh, en de vervangende fiets is gratis, maar geen speedpedelec.

[ Voor 70% gewijzigd door Pnnnkk op 20-10-2025 12:18 ]

• tostikop
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:17
Ik heb een Stromer ST3 die ik wil gaan verkopen, zijn er hier ervaringen opgedaan met de fiets verkopen buiten Marktplaats? Uiteraard kun je ook naar de fietsenmaker, maar ben benieuwd of er nog meer plaatsen of platforms bestaan die goed zijn bevallen.

• multikoe
assje schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:42:
[...]
Mijn ervaring met de Bosch is ook dat het niet halen van die 45 vooral een ontwerpkeuze is. De ondersteuning wordt vanaf 42km/u minder, is bij 44km/u nog maar de helft en bij 45km/u volledig weg. Het motorvermogen is niet het grootste probleem (bij normale omstandigheden). Ik vraag me af of er wellicht nog iets mogelijk is qua instellingen wielomtrek o.i.d. om dit gedrag te veranderen. Bij fietsen zoals Stromer lijkt het wel zo te zijn dat 45km/u gewoon haalbaar is en daarboven gelijkdelijk de ondersteuning afgebouwd wordt.
Dat laatste is niet zo. Je kunt van de drie standen de middelste inregelen, waarbij je kunt instellen dat de ondersteuning bij hogere snelheden actief blijft. Dat werkt ook, waardoor ik bij windstil weer of wind mee gewoon 45 km/h haal (je moet dan wel aardig trappen overigens).
Maar bij 45 km/h houdt het echt op, de ondersteuning stopt dan abrupt.
Dat het lijkt alsof de ondersteuning langzaam afbouwt komt waarschijnlijk omdat de luchtweerstand een steeds grotere rol gaat spelen.

• assje
multikoe schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:37:
Maar bij 45 km/h houdt het echt op, de ondersteuning stopt dan abrupt.
Dat het lijkt alsof de ondersteuning langzaam afbouwt komt waarschijnlijk omdat de luchtweerstand een steeds grotere rol gaat spelen.
Er zijn 4 standen: eco, tour, sport en turbo. Ik fiets vrijwel altijd op "sport"(3/4). Bij "turbo" loopt de ondersteuning iets langer door maar dan trap je inderdaad continue tegen dat omslagpunt; heel irritant. Als ik meewind heb zet ik de ondersteuning lager anders ook weer te snel op het binaire omslagpunt.

Op het display zit een indicator van niveau ondersteuning, die zie ik gewoon afnemen vanaf 42km/u. Hoogste snelheid die ik ooit gehaald heb is 49,5km/u (brug af, wind mee, alles gegeven) en dan is de ondersteuning dus gewoon 0. Ik fiets normaal bij goede omstandigheden 43/44 en dan is de ondersteuning nog maar de helft. Dat is dus echt niet alleen het gevolg van luchtweerstand maar vooral minder ondersteuning.

Op onze gewone elektrische fiets bouwt de ondersteuning geleidelijk af vanaf 25km/u; dan fiets je dus continue rond de 27 met zelf wat bijtrappen.

Dat zou op de pedelec ook kunnen maar is dus gekozen voor harde stop op 45. Als gevolg wil je eigenlijk geen 45 fietsen want fiets dan voor geen meter. Als de ondersteuning geleidelijk af zou bouwen dan zou ik nooit ingehaald worden denk ik want ik ben één van de weinige die nu nog in korte broek en shirtje op de fiets zit :P

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 20-10-2025 19:44 ]

• multikoe
assje schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:39:
[...]
Er zijn 4 standen: eco, tour, sport en turbo.
Vergeten te melden: ik rij een Stromer. En ik reageerde op de stelling dat Stromers na 45km/h nog blijven ondersteunen, maar steeds minder. Bij mijn Stromer ST2 is dat dus niet zo.

• Perzikvrucht
Dank voor al jullie reacties! Erg nuttig!

Ik ben me nu aan het oriënteren naar een tweedehandse Klever of Stromer. Ik zie dat er ook verschillende vermoges motoren zijn, o.a. 600 en 800W. Merk je hier nog veel verschil in om een rechte, vrij vlakke weg (fietssnelweg)? Eventueel met windtegen? Ik vind het niet erg om inspanning te leveren maar zou wel graag richting 45km/u willen gaan gezien de woon-werk afstand (30km).

• De Sonneman
Perzikvrucht schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:10:

Ik ben me nu aan het oriënteren naar een tweedehandse Klever of Stromer. Ik zie dat er ook verschillende vermoges motoren zijn, o.a. 600 en 800W. Merk je hier nog veel verschil in om een rechte, vrij vlakke weg (fietssnelweg)? Eventueel met windtegen? Ik vind het niet erg om inspanning te leveren maar zou wel graag richting 45km/u willen gaan gezien de woon-werk afstand (30km).
Dat verschil ga je zeker merken. Ik heb nu ruim 3 jaar een ST1 (ongeveer 600 watt). Is voor mij ruim voldoende, maar op de dijk langs het water met windkracht 5 tegen houdt het wel op bij zo'n 37 km/uur. Tijdens een reparatie heb ik een tijdje op een ST3 leenfiets gereden (ongeveer 800 watt). Dat voelde als een raket en dan was 43/44 km/uur met stevige tegenwind ook gewoon te doen. Gaat overigens wel ten koste van je actieradius natuurlijk, want er wordt een hoger vermogen geleverd aan de motor.

• __R__
ST2 uit 2022 deed 13 Wh/km. Mijn ST5 uit 2024 verbruikt er 14,7.

Vreet wel weg ja die hogere vermogens.

• kjiratsiekoedel
Perzikvrucht schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:10:

Ik zou nu voor 800w gaan. Ik heb klever x speed 2021 600w. Met tegenwind ga ik tegen de 40. Harder lukt dan niet.
Met testevent afgelopen najaar diverse modellen getest, 800w of meer merk je dan wel

• bjp

bjp

nooit echt ontevreden geweest van mijn ST1. Ja iets minder power maar heel vaak merk je daar niets van (tenzij stijl bergop of idd zwaar wind tegen). Ik switch nu tussen ST3 en ST1, en ik persoonlijk vind er geen grote verschillen tussen. De ST1 haalt vaak genoeg de 45km/h naar mijn gebruik :)

• kjiratsiekoedel
Ik werd gisteren toch flink sneller ingehaald door een nieuwere 800w klever x speed. Ik had wind tegen en zat iets boven de 40km/u. Geen idee hoeveel harder hij zelf fietste natuurlijk

• assje
multikoe schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:33:
Vergeten te melden: ik rij een Stromer. En ik reageerde op de stelling dat Stromers na 45km/h nog blijven ondersteunen, maar steeds minder. Bij mijn Stromer ST2 is dat dus niet zo.
Dat is wel interessant; dat wil dan dus eigenlijk zeggen dat de Stromer/Klever rijders waardoor ik soms ingehaald wordt het accepteren om dicht op de ondersteuningslimiet te fietsen. Persoonlijk vind ik dat het afschuwelijk fietsen, eigenlijk het verschil tussen fietsen alsof je wind mee hebt versus meetrappen op een elektrische brommer.

Als ik 45 zou willen fietsen zou ik dus een fiets willen die pas boven de 45 de ondersteuning af gaat bouwen; dat zal legaal wel niet mogelijk dus mijn inziens zou meer vermogen dan voor mij ook niet echt meerwaarde hebben (behalve bij sterke tegenwind).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel vermogen ik zelf lever; mijn Intuvia laat daar niks van zien. Wel een testje gedaan; zonder ondersteuning rij ik met mijn gemiddelde cadans/inspanning (op gevoel) ongeveer 27km/u bij windstil en vlakke weg. Normaal rijd ik dan 40-42km/u dus plust de ondersteuning er nog 13-15km/u bij. Cadans zit zo rond de 85 bij normaal fietsen.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 23-10-2025 16:53 ]

• kjiratsiekoedel
Deze is wel interessant over wattages. 100-200w lever je zelf. Dus 600-800w van een SP is een stuk meer.

YouTube: School of Watts Part 1: The Power to Propel Bicycles

• multikoe
assje schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:46:
[...]

Dat is wel interessant; dat wil dan dus eigenlijk zeggen dat de Stromer/Klever rijders waardoor ik soms ingehaald wordt het accepteren om dicht op de ondersteuningslimiet te fietsen. Persoonlijk vind ik dat het afschuwelijk fietsen, eigenlijk het verschil tussen fietsen alsof je wind mee hebt versus meetrappen op een elektrische brommer.
Ik snap je niet helemaal. Ik rij, als de omstandigheden dat toelaten, altijd tegen de limiet. Ik kan dan wel harder trappen, maar ik ga daarmee niet harder. Als ik een paar kilometer langzamer zou rijden, dan zou me dat veel minder energie kosten, maar kk vind dat niet erg, ik fiets ook (eigenlijk voornamelijk) om sterker te worden en mijn conditie te verbeteren. Ik heb ook fietskleding aan en ik lever echt een behoorlijke inspanning.
Als ik snel, zonder al teveel inspanning, op mijn werk zou willen komen, dan kocht ik wel een electrische scooter....
Als ik 45 zou willen fietsen zou ik dus een fiets willen die pas boven de 45 de ondersteuning af gaat bouwen; dat zal legaal wel niet mogelijk dus mijn inziens zou meer vermogen dan voor mij ook niet echt meerwaarde hebben (behalve bij sterke tegenwind).
Die 45 km/h "willen rijden" is ook maar een arbitrair gekozen doel. Ik wil gewoon zo kort mogelijk doen over de 33 km naar mijn werk. Als mijn fiets 50 km/h had gekund, had ik dat gefietst. Of 40 km/h.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel vermogen ik zelf lever; mijn Intuvia laat daar niks van zien.
Ik ook. Maar ik heb geen zin om een dure powermeter te kopen :)

• multikoe
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:04:
Deze is wel interessant over wattages. 100-200w lever je zelf. Dus 600-800w van een SP is een stuk meer.

YouTube: School of Watts Part 1: The Power to Propel Bicycles
Ik verbruik ongeveer 450 Wh over een rit van 45 minuten. Dus ongeveer 1000 W. Dit is wat er uit de batterij wordt gehaald, dus niet wat er aan de as wordt geleverd. Maar het komt wel ongeveer een klein beetje bijna in de buurt van die 800 W.

• bjp

bjp

450Wh op 45min is geen 1000W. 450/0.75 = 600W.

45min is 0.75 uur.

• multikoe
bjp schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:11:
450Wh op 45min is geen 1000W. 450/0.75 = 600W.

45min is 0.75 uur.
Je hebt helemaal gelijk. Dank voor de correctie!

• assje
multikoe schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:06:
Ik snap je niet helemaal. Ik rij, als de omstandigheden dat toelaten, altijd tegen de limiet. Ik kan dan wel harder trappen, maar ik ga daarmee niet harder.
Dat is wat ik bedoel; dat vind ik dus ontzettend irritant. Ik zet dan liever de ondersteuning wat lager zodat ik op een natuurlijke manier de maximum van mijn kunnen op kan zoeken. Als ik van de brug op mijn route af rijd zet ik de ondersteuning lager of even helemaal uit om dat effect te vermijden

Tegen de limiet aan trappen voelt voor mij als meetrappen op een elektrische brommer. Ik trap liever tegen mijn eigen limiet aan (die op de achtergrond versterkt wordt door de motor).

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 23-10-2025 21:42 ]

• assje
multikoe schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:06:
Ik ook. Maar ik heb geen zin om een dure powermeter te kopen :)
Maar de ondersteuning werkt op basis van torque sensor dus de fiets weet het wel lijkt me? De kiox versie van Bosch heeft volgens mij wel een indicatie van geleverd vermogen (en cadans)

• bjp

bjp

Mijn ST1 en ST3 zijn volledig instelbaar op niveau 2 (van de 3). Hiermee kan je gerust een zachtere transitie opzetten. Ik ervaar enkel bij afdalingen en snelheden boven 50km/h op de teller een soort terughoudenheid/zelf soort rem. Maar da's uitzonderlijk en heb ik niet echt een probleem mee.

Eerder bij alles op max heb je idd een steilere afbouw van de ondersteuning. Als je verwacht dat hij volledig ondersteunt tot 44.9km/h...

• assje
Het is voor mij dus zo'n beetje:
42=100%
43=90%
44=50%
45=0%

Als gevolg is voor mij een snelheid boven de 43 onwenselijk omdat het dan heel onnatuurlijk fietst. Ieder extra beetje vermogen dat je levert wordt direct gecompenseerd door minder ondersteuning.

Zou ik dan een "echte " pedelec nemen met meer vermogen dan moet ik dus ofwel die ervaring van inhouden accepteren of de snelheid wordt er niets hoger door.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 23-10-2025 21:58 ]

• assje
bjp schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:52:
Mijn ST1 en ST3 zijn volledig instelbaar op niveau 2 (van de 3). Hiermee kan je gerust een zachtere transitie opzetten. Ik ervaar enkel bij afdalingen en snelheden boven 50km/h op de teller een soort terughoudenheid/zelf soort rem. Maar da's uitzonderlijk en heb ik niet echt een probleem mee.

Eerder bij alles op max heb je idd een steilere afbouw van de ondersteuning. Als je verwacht dat hij volledig ondersteunt tot 44.9km/h...
Nu snap ik niet wat je zegt; bij 50km/u is de ondersteuning toch allang 0 dus waarom zou je dan nog een rem ervaren?

Het is mij overigens nog niet gelukt die snelheid te halen, blijven hangen op 49,6

• kjiratsiekoedel
t Verschilt per merk/firmware hoe de fiets omgaat met de 45km grens. De ene voelt veel natuurlijker dan dan andere.

• multikoe
assje schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:44:
Maar de ondersteuning werkt op basis van torque sensor dus de fiets weet het wel lijkt me? De kiox versie van Bosch heeft volgens mij wel een indicatie van geleverd vermogen (en cadans)
Dat is inderdaad waar. En die zou in theorie zelfs nauwkeuriger moeten werken dan een powermeter op één van je crank armen. De meet namelijk het vermogen van één van je benen.

• Perzikvrucht
Kan je in het geval en een Klever of Stromer, dus met achter motor, 'gewoon' een normale ketting en racefiets cassette gebruiken? Of moeten dit speciale varianten zijn voor een speed pedelec?

• kjiratsiekoedel
Perzikvrucht schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:26:
Kan je in het geval en een Klever of Stromer, dus met achter motor, 'gewoon' een normale ketting en racefiets cassette gebruiken? Of moeten dit speciale varianten zijn voor een speed pedelec?
Ja hoor. Is niets anders aan. Dus je kan ook nog andere tandwielverhoudingen van de cassette kiezen als je wilt.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:28
assje schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:57:
Het is voor mij dus zo'n beetje:
42=100%
43=90%
44=50%
45=0%

Als gevolg is voor mij een snelheid boven de 43 onwenselijk omdat het dan heel onnatuurlijk fietst. Ieder extra beetje vermogen dat je levert wordt direct gecompenseerd door minder ondersteuning.

Zou ik dan een "echte " pedelec nemen met meer vermogen dan moet ik dus ofwel die ervaring van inhouden accepteren of de snelheid wordt er niets hoger door.
Bij mijn ST3 voelt het heel natuurlijk. Afbouw boven de 45 km/ (43 op GPS) gaat zo geleidelijk dat ik vrijwel altijd op de maximumsnelheid fiets.

Misschien scheelt het dat ik regelmatig op MTB en racefiets zit, waardoor ik iets meer vermogen kan trappen. Fiets in mijn gewone kleding en transpireer niet of nauwelijks (wat ook weer per persoon verschilt).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• assje
Joris748 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 07:25:
Bij mijn ST3 voelt het heel natuurlijk. Afbouw boven de 45 km/ (43 op GPS) gaat zo geleidelijk dat ik vrijwel altijd op de maximumsnelheid fiets.
Ik ga dat toch eens ergens testen/ervaren. Snap niet hoe dat zou werken wanr als de ondersteuning afbouwt van 43kmu (gps) tot 0 bij 45kmu dan kam dat niet anders dan heel snel gaan.

Maar, op basis hiervan vakt het verschil tussen Bosch en Stromer dan ook wel mee. Alleen relevant bij sterke tegenwind, bij normale omstandigheden kan ik ook altijd 43-44kmu fietsen als ik ondersteuning maximaal zou zetten en op de grens van ondersteuning zou fietsen.

Een maat van mij heeft een R&M Charger 3 en die geeft aan dat de ondersteuning pas vanaf 45 echt sterk afgebouwd wordt. Ik vraag me af dat een verschil in weergave is of daadwerkelijk verschil in limiet ondersteuning (is ook bosch)
Misschien scheelt het dat ik regelmatig op MTB en racefiets zit, waardoor ik iets meer vermogen kan trappen. Fiets in mijn gewone kleding en transpireer niet of nauwelijks (wat ook weer per persoon verschilt).
Als je in je gewone kleding fietst zonder te transpireren weet ik zeker dat je véél minder vermogen levert. Ik stamp op de fiets een hogere hardslagzone dan ik met hardlopen aanhield bij duurloopjes.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 25-10-2025 08:46 ]

• Deveon
  • Niet online
Blijft het toch gek vinden dat Speed pedelecs bij 45 zo snel de ondersteuning afbouwen. Tussen de auto die graag te hard rijden binnen de bebouwde kom is dat gewoon niet veilig. De brandstof broertjes met gele platen gaan gebruikelijk ook ruim over de 50.

• assje
Deveon schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:52:
Blijft het toch gek vinden dat Speed pedelecs bij 45 zo snel de ondersteuning afbouwen. Tussen de auto die graag te hard rijden binnen de bebouwde kom is dat gewoon niet veilig. De brandstof broertjes met gele platen gaan gebruikelijk ook ruim over de 50.
Op 30 wegen prima, 50 wegen is gewoon onveilig. Als ik een bromfiets zou rijden die niet minimaal 50km/u (echte kms) zou gaan zou ik daar ook niet mee op de weg gaan.

Sowieso is het een allegaartje, soms haal ik bromfietsen maar ik wordt ook wel eens ingehaald door een snorfiets. Het is duidelijk dat de pakkans/consequenties veel te laag zijn.

Het zal ongetwijfeld lastig zijn maar controleren op snelheid lijkt me een veel beter concept. Gewoon een maximumsnelheid van 25km/u op fietspad (geen bromfietspad) voor iedereen, met of zonder ondersteuning. Een wielrenner die met belachelijke snelheid tussen scholieren heen gaat is gevaarlijker dan een pedelec die zijn snelheid aanpast.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 25-10-2025 09:03 ]

• wmeester
Ik merk een verbetering in acceptatie bij automobilisten. Ik rijd nu iets meer dan drie jaar op een speed pedelec en merk dat er minder getoeterd word. Gezwaaid of dicht achterop gezeten. Ook vind ik het vaak veiliger op de rijbaan dan met 45 km/h op het fietspad. Daarnaast is het vaak comfortabeler op de rijbaan : minder hobbels of haakse bochten.
Ik zou niet meer anders willen.
Ik rijd soms ook (elektrische) scooter, ja die rijdt 51 km GPS en dan is het vaak andersom : ik rijd met de scooter sneller dan de gemiddelde auto.
Als je dan langs een flitspaal rijdt sta je er wel op. ( been there done that)

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:55
Een fiets met een naafmotor is inderdaad te prefereren als Speed Pedelec.
Ben zelf in bezit van een Riese und Muller SP met een Bosch motor en een Rohloff naaf uit 2021.
Ben er zeer tevreden over. Vooral de Rohloff naaf is een gouden keuze geweest. Knetterduur maar wat fietst zo'n naaf lekker makkelijk en amper onderhoud.

De laatste generatie Bosch motoren kunnen meer piek vermogen leveren (700 watt) en meer koppel (100 Nm) en meer ondersteuning (400%). Dit maakt ze vermoedelijk meer geschikt als SP.
Ook ben ik zelf wel fan van het Bosch Smart systeem (met de Flow app). Zit niet op mijn eigen fiets maar op de fiets van mijn moeder (gewone e-bike) die ik af en toe ook wel pak.

Je leest regelmatig berichten over dingetjes met de Stromers. Niet perse dingen waar een fiets stil om staat maar toch dingetjes.
De Bosch systemen blijken/lijken over het algemeen toch een stuk stabieler/betrouwbaarder te zijn.

• kjiratsiekoedel
Athome schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:56:
Een fiets met een naafmotor is inderdaad te prefereren als Speed Pedelec.
Ben zelf in bezit van een Riese und Muller SP met een Bosch motor en een Rohloff naaf uit 2021.
Ben er zeer tevreden over. Vooral de Rohloff naaf is een gouden keuze geweest. Knetterduur maar wat fietst zo'n naaf lekker makkelijk en amper onderhoud.

De laatste generatie Bosch motoren kunnen meer piek vermogen leveren (700 watt) en meer koppel (100 Nm) en meer ondersteuning (400%). Dit maakt ze vermoedelijk meer geschikt als SP.
Ook ben ik zelf wel fan van het Bosch Smart systeem (met de Flow app). Zit niet op mijn eigen fiets maar op de fiets van mijn moeder (gewone e-bike) die ik af en toe ook wel pak.

Je leest regelmatig berichten over dingetjes met de Stromers. Niet perse dingen waar een fiets stil om staat maar toch dingetjes.
De Bosch systemen blijken/lijken over het algemeen toch een stuk stabieler/betrouwbaarder te zijn.
ik heb recent nog bosch systeem en ook de pinion MGU motor getest. t Was t net niet. Naafmotor blijft toch t beste. Daarnaast slijt je ketting/riem ook minder met naafmotor omdat al die vermogens niet via de ketting/riem gaan.

Stromers hebben idd soms rare dingetjes. Wiel weer moment zetten enzo. En gewoon erg duur.
Klever daarin minder fancy, maar ook beter.

• multikoe
assje schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:40:
[...]
Ik ga dat toch eens ergens testen/ervaren. Snap niet hoe dat zou werken wanr als de ondersteuning afbouwt van 43kmu (gps) tot 0 bij 45kmu dan kam dat niet anders dan heel snel gaan.
Op mijn Stromer ST2 fiets ik altijd tegen de limiet en voor mijn gevoel begint dat bij 44 km/h en harder dan 45 km/h gaat hij echt niet.
Maar, maar, maar: jullie baseren je waarschijnlijk op de kilometerteller van de fiets. Mijn ST2 heeft een afwijking van 3 km/h. De snelheden die ik noem zijn GPS-snelheden. Volgens de fiets stopt de ondersteuning volledig bij 48 km/h. Overigens is dan de luchtweerstand al heel behoorlijk dus je voelt misschien die ondersteuning afnemen, en dat kan ook, maar de luchtweerstand begint dan ook behoorlijk mee te spelen.
Als je in je gewone kleding fietst zonder te transpireren weet ik zeker dat je véél minder vermogen levert. Ik stamp op de fiets een hogere hardslagzone dan ik met hardlopen aanhield bij duurloopjes.
Voor de sporters onder ons: ik zit 45 minuten lang boven in zone 2 (lichte duurtraining) en onderin zone 3 (intensievere duurtraining). Hartslag is dan rond de 135. Ik kan dat niet doen zonder heel flink te zweten...

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:28
multikoe schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Op mijn Stromer ST2 fiets ik altijd tegen de limiet en voor mijn gevoel begint dat bij 44 km/h en harder dan 45 km/h gaat hij echt niet.
Maar, maar, maar: jullie baseren je waarschijnlijk op de kilometerteller van de fiets. Mijn ST2 heeft een afwijking van 3 km/h. De snelheden die ik noem zijn GPS-snelheden. Volgens de fiets stopt de ondersteuning volledig bij 48 km/h. Overigens is dan de luchtweerstand al heel behoorlijk dus je voelt misschien die ondersteuning afnemen, en dat kan ook, maar de luchtweerstand begint dan ook behoorlijk mee te spelen.

[...]

Voor de sporters onder ons: ik zit 45 minuten lang boven in zone 2 (lichte duurtraining) en onderin zone 3 (intensievere duurtraining). Hartslag is dan rond de 135. Ik kan dat niet doen zonder heel flink te zweten...
Ik zweet niet of nauwelijks in die hartslagzones. Maar ik zeg al, dat is per persoon verschillend. Een ritje op SP is voor mij net zo inspannend als een ritje met 20-25 km/h op mijn niet-elektrische stadsfiets.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• multikoe
Joris748 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:37:
[...]

Ik zweet niet of nauwelijks in die hartslagzones. Maar ik zeg al, dat is per persoon verschillend. Een ritje op SP is voor mij net zo inspannend als een ritje met 20-25 km/h op mijn niet-elektrische stadsfiets.
Met 25 km/h op mijn vakantiefiets (zonder ondersteuning) zweet ik ook behoorlijk ;) Maar ik zweet ook al als aan fietsen denk.

• assje
Joris748 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:37:
De inspanning die ik lever ligt opniveau 27km/u op de pedelec zonder ondersteuning dus op een normale/goede fiets makkelijk 30km/u.

Ik denk dat ik ook weinig last heb van minder vermogen bosch omdat ik zelf ook gewoon aan het sporten ben.

• Perzikvrucht
Ik overweeg een Klever X uit 2021 met een 850Wh accu aan te schaffen. De fiets is niet veel gebruikt. Zou je hier (makkelijk) 30-35 km mee kunnen fietsen op en streef snelheid van 45km/u? Of is dat wel erg krap?

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10:25
Dat is krap… zeker als je 45km/u wilt rijden.

Ik denk dat er diverse factoren van invloed zijn…
- jouw gewicht;
- route/wind/hoogte verschillen ect;
- SOC accu;
- temperatuur, weersomstandigheden (regen/sneeuw/zon).

En zo zijn er vast nog wel wat dingen. Ik zou het gokje niet wagen in ieder geval op een fiets uit 2021.

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-11 22:41
Perzikvrucht schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:08:
Ik overweeg een Klever X uit 2021 met een 850Wh accu aan te schaffen. De fiets is niet veel gebruikt. Zou je hier (makkelijk) 30-35 km mee kunnen fietsen op en streef snelheid van 45km/u? Of is dat wel erg krap?
Ik rijd met een 1200wh op een Klever N met ~10000 km op de teller zo’n 38 km met bij aankomst op de beste dagen 35% accu over en op de slechtste net onder de 20%. Ben 2m lang (= meer luchtweerstand want zit niet super sportief ver voorover) en ook 105 kg.

Als je ervanuit gaat dat je een kopie van mij bent, en we gaan uit van 38km=80% batterij op 1200wh, dan zou een 850 wh batterij je 33.6 km ver brengen (van helemaal vol naar helemaal leeg).
Wellicht ben je wat kleiner, lichter en red je wat verder wel met 850wh.

Je moet je alleen wel realiseren dat de laatste 10% (of 15%?) je niet meer volledig vermogen kan trekken.

• kjiratsiekoedel
30km wel, 35km niet. Voor de gemoedsrust zou ik 1200wh accu nemen

Of proefrijden. Maar met tegenwind/koud valt t tegen.

Ik heb 2021 x speed met 1200wh. Kom zo'n 45km ver. Meestal verder, maar onder mindere omstandigheden niet. En laatste 10-15% klokt hij idd terug.
Als je accu minder gaat worden zit je dus al snel tegen de grens aan.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-11 10:18

BertV

Handgemaakt

De brandstofbroertjes zitten ook zomaar op 3000 watt ipv de 750 watt van mijn Stromer.
Wij zijn veel afhankelijker van wind mee of tegen en van hellingen, wat ook wel meer fietsgevoel geeft.

Ik heb altijd het idee dat een deel van dat "brave" zit in het feit dat de actieradius wel heel klein wordt boven de 45 km/u.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Perzikvrucht
Geard007 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:21:
[...]

Ik rijd met een 1200wh op een Klever N met ~10000 km op de teller zo’n 38 km met bij aankomst op de beste dagen 35% accu over en op de slechtste net onder de 20%. Ben 2m lang (= meer luchtweerstand want zit niet super sportief ver voorover) en ook 105 kg.

Als je ervanuit gaat dat je een kopie van mij bent, en we gaan uit van 38km=80% batterij op 1200wh, dan zou een 850 wh batterij je 33.6 km ver brengen (van helemaal vol naar helemaal leeg).
Wellicht ben je wat kleiner, lichter en red je wat verder wel met 850wh.

Je moet je alleen wel realiseren dat de laatste 10% (of 15%?) je niet meer volledig vermogen kan trekken.
Dank voor de reacties en hulp! Is dit nog anders voor Stromers? Met andere woorden, zou ik je wel makkelijker halen met een 814Wh accu van Stromer (door bijvoorbeeld een zuinigere motor?)?

• De Sonneman
Perzikvrucht schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Dank voor de reacties en hulp! Is dit nog anders voor Stromers? Met andere woorden, zou ik je wel makkelijker halen met een 814Wh accu van Stromer (door bijvoorbeeld een zuinigere motor?)?
Je kunt het uitrekenen natuurlijk. Kijk naar het motorvermogen. In het slechtste scenario gebruik je dat de hele rit maximaal. Ga eens uit van 37km/u of 35 km/u gemiddelde snelheid. Dan weet je hoe lang je rijdt en hoeveel Wh je gebruikt. Dan nog een beetje marge houden in accucapaciteit, want bij koude en na een tijdje heb je niet meer de volledige capaciteit tot je beschikking.

• multikoe
Perzikvrucht schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Dit is natuurlijk van ontzettend veel factoren afhankelijk....
Ik kan mijn eigen situatie wel beschrijven:
Enkele reis woon-werk: 33 km. Noord-Holland dus altijd wind. Stromer ST2 pinion met riem, 983 Wh batterij.
Ik rij in stand 2 (van 3), met als enige wijziging de maximale snelheid, die op 45 km/h is gezet.
Over een dag gerekend (dus met wind mee én wind tegen) haal ik op dit moment een bereik van 55 km. Net niet genoeg dus ik moet op mijn werk laden.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-11 14:58
850Wh is dan wel krap ja. Ik heb een Klever N Rogue met 1200Wh accu. Vanmorgen was het vet tegenwind en had ik na een enkele rit nog ongeveer 30% over op 29 km. Ik ben dan wel iemand van 1,98m van 90kg dus ik vang best wel wat wind.

• wmeester
Dat is krap. Bedenk ook dat de accu sneller slijt als die steeds zo diep wordt ontladen.
Pagina: 1 ... 39 40 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.