Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:04
Heeft iemand hier ervaring met het kopen van een speedpedelec, en deze vervolgens laten terugvoeren om als e-bike te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-05 21:53
I_IBlackI_I schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:32:
Heeft iemand hier ervaring met het kopen van een speedpedelec, en deze vervolgens laten terugvoeren om als e-bike te gebruiken?
Nee, maar ik heb vragen:
Waarom zou je dat doen? Een gewone electrische fiets is dan toch goedkoper?
"Terugvoeren" om te voldoen aan de verkeerswet zou inhouden dat je de begrenzing terugbrengt van 45 km/h naar 25 km/h. Ik ben benieuwd of dat kan en als het kan of dat gecertificeerd gaat worden door de officiele instanties. Bij motoren gebeurt het, maar dat is een simpele restricitie op de luchtinlaat waarmee het vermogen, niet de topsnelheid wordt beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:19
Geen ervaring mee, maar waarom zoveel moeite doen terwijl er een enorme collectie standaard e-bikes staan waarbij je dus ook enorm veel keus hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:04
Het was een hersenspinsel omdat ik een model fiets op het oog had, waarvan de speedpedelec variant tweedehands goedkoper zijn dan de e-bike variante. In dit geval heeft het een Bosch aandrijving die voor beide hetzelfde lijkt te zijn, en lijkt mij dus "makkelijk" terug te schroeven. Betreft certificering: e-bikes zijn niet onderhevig aan een keuring, maar ik wil uiteraard wel dat hij aan de wettelijke voorschriften daarvoor voldoet. Het is zeker niet de bedoeling om een e-bike te rijden die te hard kan (zou ik ook levensgevaarlijk vinden).

Naast bovenstaande ben ik van mening dat een speedpedelec over het algemeen degelijker gebouwd is dan een e-bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:43
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:22:
Het was een hersenspinsel omdat ik een model fiets op het oog had, waarvan de speedpedelec variant tweedehands goedkoper zijn dan de e-bike variante. In dit geval heeft het een Bosch aandrijving die voor beide hetzelfde lijkt te zijn, en lijkt mij dus "makkelijk" terug te schroeven. Betreft certificering: e-bikes zijn niet onderhevig aan een keuring, maar ik wil uiteraard wel dat hij aan de wettelijke voorschriften daarvoor voldoet. Het is zeker niet de bedoeling om een e-bike te rijden die te hard kan (zou ik ook levensgevaarlijk vinden).

Naast bovenstaande ben ik van mening dat een speedpedelec over het algemeen degelijker gebouwd is dan een e-bike.
Dan pak je die speed pedelec. Sloop je de kentekenplaat er vanaf. Ben je net een fietser en wordt je nog steeds herkent al zijnde.....https://youtu.be/TPeHe48-z6I?si=qHQfQXSpSPyZ7KA6

YouTube: Speed pedelec rijdt zonder kenteken - WEGMISBRUIKERS

YouTube: Mag ik zo op mijn speed pedelec rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-05 11:14
Vlassie1980 schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:53:
Daarnaast ook een bySchulz G.2 LT erop gezet. Dus nu echt een full suspension speed pedelec. Rijdt een heel stuk comfortabeler.
Comfortabel zeker, maar er is toch nog wel een verschil met een echte full suspension waarvan over het algemeen het hoofddoel is om de wielen zoveel mogelijk contact met de grond te laten behouden doordat ze de oneffenheden in het terrein volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:36

bjp

epostel schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:15:
[...]

Comfortabel zeker, maar er is toch nog wel een verschil met een echte full suspension waarvan over het algemeen het hoofddoel is om de wielen zoveel mogelijk contact met de grond te laten behouden doordat ze de oneffenheden in het terrein volgen.
interessante opmerking en discussies daags na Parijs-Roubaix :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een 250 watt motor is een vereiste. Mijn mountainbike ondersteund met 250 watt motor tot ongeveer 30 daarna neemt het rap af, met een 48v accu zou die sneller moeten draaien. De meeste speed pedelecs hebben meer vermogen dus zou je de motor en waarschijnlijk accu moeten vervangen om legaal te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Deveon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:48:
[...]

Een 250 watt motor is een vereiste. Mijn mountainbike ondersteund met 250 watt motor tot ongeveer 30 daarna neemt het rap af, met een 48v accu zou die sneller moeten draaien. De meeste speed pedelecs hebben meer vermogen dus zou je de motor en waarschijnlijk accu moeten vervangen om legaal te maken.
Ik denk dus dat het ingewikkelder is (of simpeler, net hoe je het aanpakt). Electrische fietsen zijn niet begrenst in vermogen, maar op snelheid. Bij 25 km/h houdt de ondersteuning gewoon op, hoe zwaar je motor ook is. Dat geldt ook voor Speedpedelecs, die zijn begrenst op 45km/h. Het "downgraden" van een SP naar een gewone electrische fiets zou dus moeten inhouden dat je de begrenzing omlaagschroeft en dat moet softwarematig.
Waarom ik begon over die certificering: een electrische fiets mag volgens de wet niet harder kunnen dan 25km/h. Een fiets die harder *kan*, zal niet worden toegelaten op de nederlandse wegen. Die certificering zal op merk en type gebeuren. Als je dus een SP zou willen downgraden naar een electrische fiets, dan zal die operatie achteraf door een instantie moeten worden beoordeeld en wettelijk juist bevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:41
multikoe schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:28:
[...]

Ik denk dus dat het ingewikkelder is (of simpeler, net hoe je het aanpakt). Electrische fietsen zijn niet begrenst in vermogen, maar op snelheid. Bij 25 km/h houdt de ondersteuning gewoon op, hoe zwaar je motor ook is. Dat geldt ook voor Speedpedelecs, die zijn begrenst op 45km/h. Het "downgraden" van een SP naar een gewone electrische fiets zou dus moeten inhouden dat je de begrenzing omlaagschroeft en dat moet softwarematig.
Waarom ik begon over die certificering: een electrische fiets mag volgens de wet niet harder kunnen dan 25km/h. Een fiets die harder *kan*, zal niet worden toegelaten op de nederlandse wegen. Die certificering zal op merk en type gebeuren. Als je dus een SP zou willen downgraden naar een electrische fiets, dan zal die operatie achteraf door een instantie moeten worden beoordeeld en wettelijk juist bevonden.
Als je hem al kunt begrenzen, moet je ook eea met de RDW regelen zodat je geen wegenbelasting en verzekeringsplicht meer hebt.
Daarvoor is een keuring door de RDW nodig, die zal niet gratis zijn. En weer terugbouwen kost je dan ook weer geld omdat je de fiets opnieuw moet laten keuren en kentekenbewijs+kentekenplaat uit moet laten geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 17:05
Wegenbelasting heb je sowieso niet als SP rijder :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
multikoe schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:28:
[...]

Is het niet zo dat het max vermogen van de motor van een 25km/u elektrische fiets niet meer dan 250w mag zijn? Volgens mij had het merk Red Rhino een model uitgebracht met sterkere motor en moest er alsnog een plaatje op omdat het vermogen hoger was ondanks de ondersteuning die maar tot 25 ging.

Kan me ook vergissen... 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Vlassie1980 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:59:
[...]

Is het niet zo dat het max vermogen van de motor van een 25km/u elektrische fiets niet meer dan 250w mag zijn? Volgens mij had het merk Red Rhino een model uitgebracht met sterkere motor en moest er alsnog een plaatje op omdat het vermogen hoger was ondanks de ondersteuning die maar tot 25 ging.

Kan me ook vergissen... 😋
Nee, je vergist je niet. Het maximale vermogen van een electrische fiets is kennelijk ook begrenst op 250W. Voor een SP geldt 4000W (!)
Dat zou betekenen dat, als je een SP wil ombouwen tot electrische fiets, je niet alleen de software moet aanpassen, maar ook de motor zou moeten vervangen of ombouwen. Dat lijkt me vrijwel onmogelijk en op z'n minst totaal oninteressant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:40
@multikoe
Waar staat dat?
Op de site van rijksoverheid praten ze alleen over verschil in snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:24
procaliber schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:08:
@multikoe
Waar staat dat?
Op de site van rijksoverheid praten ze alleen over verschil in snelheid.
Nee hoor
https://www.google.com/ur...7jOAs1r7Q-AU&opi=89978449

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zybertweak
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:02
Vandaag stond ik ineens stil met mijn kalkhoff endeavour 5B met bosch middenmotor nadat ik over een hobbel was gereden. Ik kon de ondersteuning niet meer aanzetten. Even accu erin en eruit leek even te werken maar dan viel toch weer ondersteuning weg. Had net die ochtend een andere accu erin gezet. Besloot om zonder ondersteuning terug naar huis te fietsen en daar van accu te wisselen. Gelukkig hielp dat en kon ik weer naar werk racen. Ik denk dat het beter is om bij harde hobbels even niet te trappen want denk dat dat het probleem veroorzaakte. Of er is iets mis met de accu. Zal deze later weer eens wisselen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Zybertweak schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:27:
Vandaag stond ik ineens stil met mijn kalkhoff endeavour 5B met bosch middenmotor nadat ik over een hobbel was gereden. Ik kon de ondersteuning niet meer aanzetten. Even accu erin en eruit leek even te werken maar dan viel toch weer ondersteuning weg. Had net die ochtend een andere accu erin gezet. Besloot om zonder ondersteuning terug naar huis te fietsen en daar van accu te wisselen. Gelukkig hielp dat en kon ik weer naar werk racen. Ik denk dat het beter is om bij harde hobbels even niet te trappen want denk dat dat het probleem veroorzaakte. Of er is iets mis met de accu. Zal deze later weer eens wisselen en testen.
Dit is natuurlijk een inkoppertje: een hobbel, zelfs een flinke, zou nooit tot uitval moeten lijden. Mijn eerste verdachte zou de accu zijn en/of een losse connector ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:25
Ben wel eens iemand tegen gekomen die had zijn Klever terug laten zetten, softwarematig was dat opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Achiel007 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:59:
Ben wel eens iemand tegen gekomen die had zijn Klever terug laten zetten, softwarematig was dat opgelost.
De RDW is heel duidelijk, het motorvermogen mag niet meer zijn dan 250 watt om in aanmerking te komen voor de vrijstelling van gemotoriseerde vervoer (kenteken). Overigens leveren de meeste elektrische fietsen in piek veel meer. Mijn eerder genoemde voorbeeld gaat ruim over de 400 watt met een 250 watt motor, daarnaast kan je ook vrij eenvoudig met het voltage spelen heb ik begrepen. Echter oom agent zal gewoon de fiets op de rollerbank zetten en eventueel controleren of er inderdaad maximaal 250 watt op de motor staat.

Uit de vele fatbikes blijkt wel dat de praktijk en voldoen aan de wetgeving ver uit elkaar liggen. Iden met elektrische steps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:25
Nu ik er goed over nadenk zou het wel eens een Belg geweest kunnen zijn, geen idee van de regels daar. Zit in de 25km Klevers daadwerkelijk een lichteren moter? Denk dat het toen een Y-muse betrof of iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

in België gelden dezelfde technische beperkingen, en is het hier ook niet mogelijk om een SP om te dopen naar een e-bike.

Over hobbels en afsluiten: het gebeurde ooit zelden op mijn ST1. De reden zat erin dat bij een degelijk hobbel, de batterij effe "los springt" van de connector onderaan. Door zoiets stoms als een stuk karton erbij te duwen, kan de batterij niet bewegen en was het probleem opgelost.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zybertweak
bjp schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:51:
Over hobbels en afsluiten: het gebeurde ooit zelden op mijn ST1. De reden zat erin dat bij een degelijk hobbel, de batterij effe "los springt" van de connector onderaan. Door zoiets stoms als een stuk karton erbij te duwen, kan de batterij niet bewegen en was het probleem opgelost.
Heb even goed gekeken en de plastic cap van de batterij is beschadigd, keertje gevallen. Dit zorgt ervoor dat de batterij wat losser zit. Zijn maar weinig winkels die ze verkopen. Ken er alleen maar eentje in Duitsland en is 50 euro https://www.ebike24.com/f...cover-for-bosch-powertube

FIX: Dankzij thermoplast korrels met een brandertje erop te smelten heb ik de aanhechting kunnen fixen, resultaat zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67kUMaEjXCg-7-mP_Vld8dxU-mA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hS5OY1d8aRutPn6St4A6osAy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Zybertweak op 17-04-2025 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 11:10

Cis

Ondertussen heb ik al 2 weken lang zitten oriënteren voor een speed pedelec voor woonwerkverkeer, 17km enkele reis. Momenteel een ebike, maar ˜45 minuten vind ik te lang. Met een speed pedelec zou ik dit kunnen terugbrengen naar 30 minuten, wat mijn werk-prive balans ten goede komt :)
Niet mijn portemonnee, want 5k is niet zo snel terugverdiend met 2x15 min per dag ;)

Als ik voor een Stromer ga, dan heb ik geen dealer in de buurt, en zou ik 30 km moeten reizen. Is dit verstandig, rekening houdend met de technische verstoringen die kunnen optreden? (trappen zonder ondersteuning? :D ) . Lezend in fora ben ik toch wat huiverig aan het worden. Mensen die om de haverklap zonder trapondersteuning naar huis moeten fietsen enzo :/

Toevallig spotte ik deze actie op de Stromer website, een 'gratis' 828w accu bij aankoop van een ST1, ST2 of ST3. Dat is wellicht wel interessant. Om door te verkopen dan, want voor 17km heb ik geen grotere accu nodig. En zeker geen 2 :D Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI1KtfSk1D1ZVuZMjd6ImJhMFzQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pbPzjsvidMCCa9ReTCwPwdZi.png?f=user_large

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
Cis schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:09:
Ondertussen heb ik al 2 weken lang zitten oriënteren voor een speed pedelec voor woonwerkverkeer, 17km enkele reis. Momenteel een ebike, maar ˜45 minuten vind ik te lang. Met een speed pedelec zou ik dit kunnen terugbrengen naar 30 minuten, wat mijn werk-prive balans ten goede komt :)
Niet mijn portemonnee, want 5k is niet zo snel terugverdiend met 2x15 min per dag ;)

Als ik voor een Stromer ga, dan heb ik geen dealer in de buurt, en zou ik 30 km moeten reizen. Is dit verstandig, rekening houdend met de technische verstoringen die kunnen optreden? (trappen zonder ondersteuning? :D ) . Lezend in fora ben ik toch wat huiverig aan het worden. Mensen die om de haverklap zonder trapondersteuning naar huis moeten fietsen enzo :/

Toevallig spotte ik deze actie op de Stromer website, een 'gratis' 828w accu bij aankoop van een ST1, ST2 of ST3. Dat is wellicht wel interessant. Om door te verkopen dan, want voor 17km heb ik geen grotere accu nodig. En zeker geen 2 :D [Afbeelding]
Ik rijd nu vier jaar Stromer en heb voornamelijk alleen maar last gehad van de fietsenmaker die er met zijn incompetente klauwen aanzat dat van de fiets zelf. Een keer geen ondersteuning gehad. Is goed te doen en thuisgekomen ging de fiets achterop de fietsendrager met de auto naar de dealer en die had hem in een dag gefixed en een beurt gegeven.

Horror verhalen lees je overal en ( eerlijk is eerlijk) dat was ook het geval bij stromer maar dan heb je het vooral over de modellen tot en rond 2020. Daarna is het qua kwaliteit met sprongen vooruit gegaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe

Toevallig spotte ik deze actie op de Stromer website, een 'gratis' 828w accu bij aankoop van een ST1, ST2 of ST3. Dat is wellicht wel interessant. Om door te verkopen dan, want voor 17km heb ik geen grotere accu nodig. En zeker geen 2 :D [Afbeelding]
Je moet nooit, maar dan ook nooit afgaan op de inhoud van forums als deze als je je een oordeel wil vormen over de betrouwbaarheid van een product. Een groot deel van de leden van een forum wordt lid omdat ze een vraag of een probleem hebben. Ze worden geen lid als ze niets te melden of te vragen hebben. Ik generaliseer, maar je begrijpt hopelijk wat ik zeggen wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jezze
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-05 16:58

Mijn Stromer dealer zit op 28 km afstand en voor het onderhoud (2x per jaar) is dat prima te doen. Ze bieden de mogelijkheid voor een leenfiets (ook een stromer) voor die dag, dus daar kom je prima mee weg. Soms is het logistiek wat onhandig, maar dan weet ik in ieder geval dat er een capabele monteur mee aan de slag gaat. Het onderhoud is dan ook bijna altijd binnen een dag afgerond. Verder weinig storingen gehad met de Stromer ST1x in drie jaar tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
Mijn dealer zit 65km verderop, maar ze hebben haal- en brengservice. Je kan ze ook telefonisch benaderen voor problemen en anders pechhulp via Enra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zybertweak
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Zybertweak op 17-04-2025 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zybertweak
Het onderhoud van mijn Kalkhoff kan ik voor een deel zelf doen. Remblokjes voor mt5 schijfremmen vervangen is vrij simpel. Heb derraileur en ik wissel mijn gehotwaxte kettingen elk half jaar. Ook heb ik een extra cassete die ik dan wissel zodat ik de andere kan schoonmaken. Ook heb ik de losse tandwieltjes op voorraad mocht er eentje versleten zijn. In voor en najaar wissel ik de zomer en winter banden en voor en achterband af.
Onderhoud aan de verende voorvork of middenmotor of iets met spaken, wiellagers laat ik als ik het niet zelf kan door de fietsenmaker maken.

Heb mijn normale ebike gehouden als back-up zodat ik daar op terug kan vallen tijdens onderhoud. Kwam laatst goed van pas toen ik mijn suntour qloc as kapot had gemaakt aangezien die weer niet los wou en ik moest wachten tot de qloc versie2 titanium as die niet vast kan roesten binnen moest komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zybertweak
Kom er net achter dat ik mijn kentekenplaat verloren ben. Ik vond de plastic kentekenplaathouder al niet veel bijzonders en had er al eens voor de zekerheid wat zwarte tape gebruikt om de kentenplaat extra vast te zetten want er zat ook al een barstje in. Had ook al een keer gekeken naar een andere kenteknplaathouder, iets van metaal of alluminium maar helaas niet gevonden.
Nu dus te laat en plaat verloren..

Weet er iemand een beter alternatief voor de plastic kentekenplaathouder?
Even op brommer kentekenplaathouder zoeken levert al wel wat opties maar soms wel wat prijzig..
En ik zal dus ook nog ergens een nieuwe kentekenplaat moeten bestellen, misschien dat ik de route nog terug ga fietsen om te zoeken.

Ik had zoiets als op deze foto maar zoek dus iets stevigers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNPGzfAgLR0t76fCgF50GqFUxaE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Mw8sfaK1Licj6HvyD8nVfrJq.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Zybertweak op 01-05-2025 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Zybertweak schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:00:
Kom er net achter dat ik mijn kentekenplaat verloren ben. Ik vond de plastic kentekenplaathouder al niet veel bijzonders en had er al eens voor de zekerheid wat zwarte tape gebruikt om de kentenplaat extra vast te zetten want er zat ook al een barstje in. Had ook al een keer gekeken naar een andere kenteknplaathouder, iets van metaal of alluminium maar helaas niet gevonden.

Even op brommer kentekenplaathouder zoeken levert al wel wat opties maar soms wel wat prijzig..
En ik zal dus ook nog ergens een nieuwe kentekenplaat moeten bestellen, misschien dat ik de route nog terug ga fietsen om te zoeken.

[Afbeelding]
Ik heb m nog met dubbelzijdig tape vastgezet. Dat blijft wel zitten. Ook toen de houder was gebroken.

De nieuwe houder vond ik ook wel beter, maar t blijft hard breekbaar plastic.

https://www.bol.com/nl/nl...92-4e13-a94c-3480059c623e

[ Voor 7% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 02-05-2025 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
Zybertweak schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:00:

[Afbeelding]
Deze is wel degelijk, zit er al 3 jaar op:
https://www.stromerpedele...uder-riesewijk-exclusives

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:04
Ik heb een Klever X-Speed uit 2019, nieuwe accu in 2022 gekregen (850). Voor accuruil stond er een 5000km op, ondertussen 21000km.

Heeft misschien een oplossing of tip voor onderstaand probleem

Ik ga elke dag 36km heen en weer 36km terug op de Klever met opladen thuis (‘s avonds) en op het werk (‘s ochtends). De laatste maanden merk ik op dat ik op 4/5 van het traject telkens een lege accu heb (5-10%). Zet ik de fiets uit en fiets ik een km verder (met fiets uit en geen ondersteuning) of stop ik een paar minuten dan komt er zo weer 10-15% bij.

De accu vertoont dus niet zijn werkelijke accu percentage. Ik moet dus bij elke rit even zonder ondersteuning fietsen om helemaal thuis te raken.

Is er een mogelijkheid om zelf de accu te herkalibreren of weet iemand een goed adresje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zybertweak
Kapotto schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:54:
Ik heb een Klever X-Speed uit 2019, nieuwe accu in 2022 gekregen (850). Voor accuruil stond er een 5000km op, ondertussen 21000km.

Ik ga elke dag 36km heen en weer 36km terug op de Klever met opladen thuis (‘s avonds) en op het werk (‘s ochtends). De laatste maanden merk ik op dat ik op 4/5 van het traject telkens een lege accu heb (5-10%). Zet ik de fiets uit en fiets ik een km verder (met fiets uit en geen ondersteuning) of stop ik een paar minuten dan komt er zo weer 10-15% bij.

De accu vertoont dus niet zijn werkelijke accu percentage. Ik moet dus bij elke rit even zonder ondersteuning fietsen om helemaal thuis te raken.

Is er een mogelijkheid om zelf de accu te herkalibreren of weet iemand een goed adresje?
Misschien in de tussentijd even op Marktplaats kijken voor 2e hands accu zodat je in ieder geval weer met ondersteuning door kan mocht je stil vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 16:21
Kapotto schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:54:

Ik merk hier ook na een rit van 20 km dat als je de fiets even uit en aanzet er 5 procent batterij bij komt.
Wel een iets nieuwere accu met 9000 km op de teller maar het is wel zichtbaar.

Ik heb wel een 1200 accu.
Er zijn hier verschillende accu specialisten op het forum maar volgens mij heeft het te maken met de spanning van 1 of meerdere cellen die onder belasting inzakt. Een klein beetje inzakken is normaal maar door gebruik/slijtage kan dit te veel worden.
Ik vind 36 km op een 850 accu erg netjes.

[ Voor 12% gewijzigd door wmeester op 03-05-2025 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-05 21:28
Wat wellicht ook kan helpen is minder krachtige ondersteuning gebruiken als je op dat punt dreigt te raken.

Het vermogen wat een batterij met lage SoC kan leveren is lager dan bij een volle batterij. En bij een batterij die gebruikt is wordt dat, samen met de capaciteit, steeds minder.

Als je op het punt komt dat je fiets 800W vraagt maar de batterij kan maar 750W leveren, dan schakelt de bms de hele accu uit. Als je je ondersteuning een tandje of 2 lager zet al voor dat dit gebeurd heb je kans dat je een stukje verder kan rijden. (Of je dat wilt is een ander verhaal, want dan rijdt je waarschijnlijk geen 45 meer)

reden waarom hij het weer ‘doet’ na even uit is dat de chemische balans weer kan herstellen in de tijd dat je er geen stroom uit trekt. (Je kan het voorstellen als een bijna lege fles ketchup/saus op zn kop zetten, na wat tijd is alles naar beneden gezakt en krijg je het er in 1x uit)

Het % van de accu wordt vaak afgeleid van de spanning van de batterij, en die is anders van een batterij die ontladen wordt vs een batterij die niet gebruikt en in evenwicht is. Dat is waarom je opeens weer x% meer batterij ziet na die pauze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Het % van de accu wordt vaak afgeleid van de spanning van de batterij, en die is anders van een batterij die ontladen wordt vs een batterij die niet gebruikt en in evenwicht is. Dat is waarom je opeens weer x% meer batterij ziet na die pauze
Maar dat hoeft niet tot een "foute" SOC te leiden, dat tonen elektrische autos wel aan. De SOC verandert daarbij niet afhankelijk van de belasting. Dat is wat mij een beetje overviel nadat ik drie jaar lang elektrisch reed een turn voor het eerst op een SP stapte: de SOC blijkt echt onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geard007
  • Laatst online: 10-05 21:28
multikoe schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:07:
[...]

Maar dat hoeft niet tot een "foute" SOC te leiden, dat tonen elektrische autos wel aan. De SOC verandert daarbij niet afhankelijk van de belasting. Dat is wat mij een beetje overviel nadat ik drie jaar lang elektrisch reed een turn voor het eerst op een SP stapte: de SOC blijkt echt onbetrouwbaar.
Klopt, je kan het allemaal wat netter doen, want het is opzich voorspelbaar gedrag, maar mijn speed pedelec (klever N) en andere ebike batterijen die ik heb gebruikt, zijn tot zover ik ze heb meegemaakt wat eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Heeft iemand ervaring met nieuwe bedrading via het achter spatbord installeren?

Ik heb klever x speed en mijn Roxim r3e achterlicht is niet goed meer. De bedrading loopt intern via het achter spatbord door een afgekitte goot. Er zit een nog vergelijkbare ongebruikte goot in het spatbord.

De kabel is alleen te dik door de mantel. In theorie zou ik de mantel over een deel kunnen verwijderen, in de goot krijgen en afkitten. Maar t liefst houd ik de kabel intact, best kans dat er met deels strippen beschadigen optreden namelijk. Maar de kabel gaat volgens mij niet anders passen.
Anders moet de kabel buitenom over t spatbord. Minder mooi en minder beschermd.

Iemand tips om m alsnog intern via t spatbord te krijgen?

EDIT: ik ga toch buitenom. Ik heb clips geprint om m redelijk netjes op t spatbord te geleiden.

[ Voor 7% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 04-05-2025 20:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:07
Ik wil me ook even melden in dit topic, mijn woon werk is 15 km enkele reis. Als alles meezit doe ik er 18 minuten over met de auto. Met een zelfbouw elektrische fiets met bafang 250w motor doe ik er ongeveer 35 minuten, kruissnelheid ongeveer 30km/u.
Omdat het toch een vrij saai stuk is met lange rechte stukken en het irritant is dat de auto eigenlijk nog significant sneller is (mits er geen files zijn !), naar een pedelec gekeken.

Afgelopen weekend heb ik een Stromer ST2 uit 2016 gekocht, 814Wh met 7500 km op de teller. 2 Versnellingen derailleur voor en derrailleur achter. Hij stond bij de locale fietsenmaker te koop die geen pedelecs doen uit de inruil, en ze verkopen alleen maar normale ebikes en ze hadden overduidelijk echt de ballen verstand ervan.

Er waren verschillende "red flags":

- 5 eigenaren gehad in 9 jaar tijd
- Batterij foutcode 0x210100

Ik ben redelijk handig dus ik doe al het onderhoud zelf normaal aan mijn motor en andere fietsen, dus heb een proefrit gedaan en dat ding flink aan de tand gevoeld.
Na 1 minuut was ik gelijk verkocht, wow wat een power en wat rijd dat heerlijk t.o.v. mijn zelfbouw fiets met een zwabber frame.

Bevindingen:

- Lagers zijn goed
- Remmen zijn goed
- Geen schade of rare dingen aan het frame
- Hij haalt met 2 vingers in de neus 45km/h, maar ik heb toch een flinke workout als je tegen de wind in fietst. Heerlijk het voelt heel natuurlijk vergeleken met die bafang BBS01 middenmotor.
- Batterij laad goed op, en werkt ook perfect ondanks die incidentele foutcode. Die foutcode is een beetje een raar iets, ik heb flink research gedaan maar het lijkt alsof dit met een update van de batterij firmware verholpen is. Er is geen probleem als die foutcode komt, de assistentie blijft.
- Met maximale assistentie lijk ik nu ongeveer 30-40 km uit de batterij te halen, dus ik ben best wel tevreden met de huidige staat van de batterij.
- Het is de batterij met 3 schroefjes dus reviseerbaar.

Uiteindelijk voor 1200 euro de koop rond gemaakt. Uiteraard kon ik de fiets niet aanmelden in de OMNI app, dat zijn ze nu aan het regelenen met de vorige eigenaar. Mijn woon werk is nu verkort tot 25 minuten en is echt een genot, dus ik ben uiteindelijk 7 minuten langzamer dan met de auto :9

Minpunten:

- Koplamp werkt niet, die moet ik nog doormeten. Het geintegreerde licht in de framebuis doet het wel gewoon.
- Ik krijg de Stromer met geen mogelijkheid in de service modus, wat ik ook probeer. Zou er een probleem zijn met 1 van de sensoren in de remhendels ? Hij remt goed en ook de energieterugwinning werkt prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Lollercopter op 07-05-2025 10:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Binnenkort eigenaar van een Klever X 45 met riem-aandrijving, achterwielmotor en 12 speed pinion, 1600Wh accu. Benieuwd hoe dat gaat bevallen. Nu nog rijdend op een middenmotor-zelfbouw-e-bike met derailleur waar veel te snel telkens de ketting/cassette van versleten zijn, dus ik hoop op minder gedoe straks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
woekele schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:02:
Binnenkort eigenaar van een Klever X 45 met riem-aandrijving, achterwielmotor en 12 speed pinion, 1600Wh accu. Benieuwd hoe dat gaat bevallen. Nu nog rijdend op een middenmotor-zelfbouw-e-bike met derailleur waar veel te snel telkens de ketting/cassette van versleten zijn, dus ik hoop op minder gedoe straks :)
Verschil van dag en nacht. Klever rijdt bijzonder lekker kan ik je zeggen en met die 1600wh kan je een enorm eind _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenlameris
  • Laatst online: 19:29
Lekker stukje naar huis fietsen op mijn half jaar oude ST1. Gaat het voorlicht knipperen, gedrag leek erg op een kabelbreuk.

Gelukkig maar klein stukje, rustig naar huis gereden en daar gekeken of ik iets kon vinden.

De kabel direct achter de lamp is echt niet goed. Is hopelijk garantie maar ben wel benieuwd of hier andere ervaringen mee zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f49oOwwlH93POvl-vJak7jf-Q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjZLEoiiFYsWvUq4B2CqzHto.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

lijkt me idd garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Lijkt mij gewoon stuk. Maar goed dat zal wel onder de garantie vallen. 😋
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.