Speed Pedelec: richtingaanwijzers aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10 18:52
Hallo,

Ik heb een (wat oudere) speed pedelec, een Stomer ST1X uit 2018.
Ik heb voor deze fiets bedrade richtingaanwijzers gekocht: Busch+müller Turntec.

Nu moet deze set stroom krijgen van de fiets. In de handleiding (.pdf, NL vanaf p.48) staat op p.57 onder 7.2. Aansluiting motor/stroomvoorziening:
Het aansluiten van het systeem op fietsen met trapondersteuning geschiedt m.b.v. de twee-ade-
rige kabel voor de stroomvoorziening G op een bron voor gelijkstroom met een bedrijfsspanning
van 10 V tot 48 V, ofwel op de extra uitgang van de motor, ofwel parallel met de koplamp op de
uitgang voor de verlichting
. Voor de richtingaanwijzers is max. 2 Watt nodig. Naargelang het
motorsysteem bestaan er verschillende voorwaarden.
[...]
OPMERKING Indien de stroomvoorziening op de uitgang voor de verlichting van uw systeem
wordt aangesloten, dan moet deze uitgang vooraf op “constant-aan” worden gezet. Anders wordt
het richtingaanwijzersysteem alleen van stroom voorzien, wanneer de verlichting aan is.
Nu had ik gedacht om dit dus aan te sluiten op de fietsverlichting (want die heb ik toch altijd aan op de weg).
Ik heb de stekker van de koplamp gevonden. Maar nu vraag ik mij af hoe ik dit het best kan 'samenvoegen'.

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Q0ugF7FqIKoWsLJOSl1eAy9WBg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rZV9tLlXd6rM9Gyy7ojZpihV.jpg?f=user_large

De koplamp heeft dus 3 draden, grijs, zwart, groen. De richtingaanwijzer dus enkel zwart en rood.
Dan is de vraag, wat is van de koplamp de plus en de min? En hoe zou ik dus kunnen samenvoegen? Eigenlijk wil ik liever niet het stekkertje knippen, maar ik vrees dat ik er niet echt aan ga ontkomen? Dan het draadje van de koplamp + richtingaanwijzer aan elkaar draaien, en dan iets van krimpen / kabelschoentje erom (en ook aan de andere kant)? Maar moet niet te veel weerstand krijgen.

Eventueel een tweede optie:
Verderop in de fiets kwam ik een losse stekker tegen welke dus niet aangesloten zit. Wellicht zou ik die kunnen gebruiken. Alleen heb ik totaal geen idee wat ik daar mee kan / want die levert / wat die doet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oY-_tyGBWeUIlaZ0g7EjfjBqX10=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/c8PCUkgnmQdQzYefMF2FffVu.jpg?f=user_large

Betreft hier de stekker met de draden bruin, geel en grijs.

Nog een tweede foto waarbij de printplaat met teksten wat beter te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B10zpvGGxWkHkBnoZWJoL_aMtks=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvdoGYKKIposs9hpghQCnutq.jpg?f=fotoalbum_medium

(Overigens zit de printplaat gegoten in een soort epoxy, dus die schroefjes zijn niet los te draaien mocht een tip zijn. En ik wil eigenlijk ook niet aan de printplaat komen).

Iemand een idee?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-10 18:57

DjVe

Hatsaflats!

Met een multimeter zou je moeten kunnen achterhalen welke kabel de + en - is. Ik vermoed dat dit zwart en grijs zijn, maar meten is weten.

Vervolgens snel verbinders gebruiken om het signaal van de bestaande lijn af te tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Denk dat het simpeler is om een powerbankje met wat klittenband op het frame te maken.
Dan hoef je niet aan de bedrading van de fiets zelf te komen.
Je bent, conform de gebruiksaanwijzing, ook niet verplicht om het aan de fietsbedrading zelf te knopen, elke stroombron met een uitgangsvermogen van 2 watt zou moeten volstaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Op het kabeltje van de koplamp moet kunnen als deze binnen de opgegeven voltage range ligt: nameten dus en dan weet je ook wat de + en - is. Vervolgens kun je een verbinding maken met zoiets https://nl.aliexpress.com/item/1005002986182796.html

Alternatief is een ander setje kopen dat op batterijen/accu werkt. Voor een knipperlicht zal dat jaren mee moeten gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik wil juist van de accu / batterij af, dat heb ik nu. Te vaak moeten opladen. Ik wil iets permanents, vandaar deze set.

Ik zat ook al aan de multimeter te denken, probleem is alleen dat als de accu erin zit, ik niet meer bij die stekker kan komen... Eens kijken of dat ergens toch mogelijk is om de accu aan de sluiten zodat ik kan meten.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:16
Kun je niet bij de koplamp meten?

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb de accu aangesloten maar bij het stekkertje van de koplamp kan ik dan niet meer bij. Wel bij dat andere losse stekkertje, en daar meet ik 3,3V op. Dat zou dus te weinig zijn.

@ydderf ja dat is een goede, eens kijken of ik in de koplamp kan meten, en misschien dat ik de kabel daar wel makkelijker aan kan sluiten.

Edit:
Testje gedaan met een platte 9V batterij, en het werkt. In ieder geval alle kabels goed aangesloten.

[ Voor 15% gewijzigd door Pazo op 08-06-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb de lamp open gemaakt, en nu heb ik in ieder geval gevonden dat grijs + is en groen -

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYGDF5qSZejJCbE1UD_lrPW6R_I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/01Y7JEgPw89mGT9fan3UJTbR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Oke, ik heb voor nu toch anders gedaan. 9v batterij werkt dus, en ik had ruimte in het chassis om die er ook in kwijt te kunnen. Dus voor nu toch op de batterij, kijken hoe lang deze het volhoudt.
Richtingaanwijzers zelf zijn wel een hele verbetering. Ik heb nu voor en achter aanwijzers, en ook op het stuur zie ik als ze aan staan. Beter dan de all-in unit die ik eerst onder het zadel had hangen. Toen kon ik niet zien of ie nu wel of niet aan stond.

Bedankt voor de tip / suggesties die jullie gaven, voor nu toch op de batterij. En nu nog even een uurtje de hele fiets weer in elkaar zetten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
Zo, boel zit weer in elkaar en ben wel tevreden, ook al zit het toch op een batterij.

Voor de volledigheid, dit had ik eerst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-z1fGXI-5pinu3pUKK6_OFEYnhw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/HdQNykvjyanjGxH9kC09NCbX.gif?f=user_large

Nadeel is dus dat je zelf niet kunt zien of je richtingaanwijzer wel of niet aan staat. De unit op het stuur had ook geen lichtje om dat aan te geven. En dus alleen achter, er niet voor.

Nu dus voor en achter geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa7MO_y5egxxzMls68F4oGzKw-M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NU9AQPAGRBsrNmQfT7wDeVB4.jpg?f=user_large

En met bewegende beelden - achter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WdR9phEqfnmB5tfmEh02l3ZNe4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/OW1aWTixI9waDd6jKPRTWFM2.gif?f=user_large

En voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKWrwMH-xXbcfKMV0YQl49Gq00E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/XTZOlHAjXp8njOgkahgPt9s9.gif?f=user_large

Super fel en duidelijk. En op de bedieningsunit op het het stuur knipper ook een pijltje zodat je zeker weet of ie aan of uit staat en de juiste richting weergeeft.
Was een heel gepruts om de al die kabels in het frame / spatbord weg te werken, maar ik ben blij met het resultaat.

Pagina: 1