Ik kan me sinds gisteren ook melden in dit topic als eigenaar van een Pedelec:
We hadden een private lease elektrische Citigo waarvan de lease af liep. We hadden die over kunnen nemen maar nu de kinderen iets ouder zijn (5&8) wil ik het weer met één auto gaan doen. Mijn werk is op 17km enkele reis, mijn vrouw op 2km

Maar, om wanneer nodig de auto thuis te kunnen laten noodzakelijk dat ik ook op de fiets naar het werk kan.
Ik wil niet douchen op het werk dus een elektrische fiets noodzakelijk. Tegen de 25km/u aantrappen vind ik geen optie dus de overweging ging tussen opvoeren of een pedelec. Best lang over nagedacht maar nu uiteindelijk toch maar voor een pedelec gegaan. Keuze is voor een Bosch systeem zodat ik bij de lokale fietsenmaker (op loopafstand) terecht kan en een belt voor onderhoudsvriendelijkheid.
Het is een Gazelle Ultimate speed C380 HMB geworden met 2x 500Wh accu. Fiets heeft al 23kkm gelopen maar 4300km geleden zijn de accu's/motor/crank/remschijven/blokken vervangen en 2500km geleden de riem/banden. Eigenlijk blijft vooral de Enviolo naaf over waar al serieus kilometers op staan.
Gekocht voor €1.800 inclusief set waterdichte fietstassen en goede helm met vizier. Ik heb alle facturen/bonnen erbij; eerste eigenaar heeft €585/jaar (€0,12/km) betaalt aan onderhoud en daar zit dan nog een motor in die onder coulance vervangen is.
Ik heb een inschatting gedaan voor de kosten van pedelec en dat laat zien wat hier in het topic ook al wel benoemd wordt; een pedelec rijden is duur:
Op basis van deze schattingen (onderhoudskosten/km gelijk aan 1e eigenaar) is een marginale kilometer op de pedelec 2x duurder dan een marginale kilomter met de elektrische auto. Iedere dag dat ik de auto laat staan om op de fiets te gaan kost dus inprincipe geld in plaats van dat het bespaart

Over paar jaar als salderen verdwijnt en mijn vaste contract eindigt zullen de energiekosten iets meer mee gaan wegen in voordeel van pedelec.
(calculatie hierboven is verus 2e auto die we niet meer hebben, marginale kosten van de elektrische auto die we nog wel hebben zijn niet veel hoger).
Maar; de echte casus is natuurlijk dat we een 2e auto uitsparen. Zelfs dat verschil is nog vrij klein als je het verschil in flexibiliteit en bruikbaarheid (met kinderen) meerekent. Het moet dus echt een beetje uit principe, milieu/gezondheidsoverwegingen komen.
We gaan zien hoe ik daar tegenaan kijk tegen de tijd dat het regent of winter wordt

Vanmorgen voor het eerst op de fiets; lukt goed in een half uur. 85% van de rit is rechtdoor over bromfietspad, 4% 30km weg en 11% die ik illegaal over fietspad ga.
[
Voor 9% gewijzigd door
assje op 18-03-2025 11:57
]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]