Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:21
DePaul schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:01:
OK, probleem hier en nu. Mijn Stromer ST2 was al een tijdje aan het zeiken dat de batterijcontroller geupdate moest worden. Dus ik dat van het weekend gedaan en sindsdien doet ie niets meer, enkel op het scherm staat UPDATE actief, batterij niet verwijderen. Dat is inmiddels al zo'n 72 uur hetzelfde.

Dus ik dacht: niets aan de hand, ik heb hem nog geen twee jaar dus ik bel even de Fietsvoordeelshop (voorheen Juizz) waar ik hem gekocht heb. Die zeiden doodleuk, (in ongeveer deze bewoordingen) sorry, we doen niets meer met Stromer dus helaas kunnen we waarschijnlijk niet helpen.

Ik ga dat jurisdisch nog wel met ze uitvechten maar heeft iemand voor nu de gouden tip hoe ik de fiets uit deze impasse kan halen?
Via Stromer nederland een andere dealer in de buurt zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6onQoF5oXPi_lurb0IhCEeak78U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAYoyzQkImqhZRBtEOrB40mo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-04 11:45
Pnnnkk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Mooie fiets! Veel plezier ervan.
En een slimme plek om het slot op te hangen. Had ik zo nog niet gezien.
Dankjewel 😊

Zo stond ie in de winkel met het slot op deze manier, vind het alleen geen mooie oplossing.

Had er tijdens de proefrit geen last van dus lijkt het mij ook een slimme/praktische plek.

Waarschijnlijk ga ik hem er afhalen. Weet nog niet of ik hem ga gebruiken en hem op een andere minder zichtbare plek terug plaats of hem helemaal niet ga gebruiken. Lijkt mij een onhandig slot (of zijn jullie ervaringen wel positief? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Laatst online: 29-04 11:45
Vlassie1980 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:11:
[...]

Deze heb ik ook, voor mij is het echt een topfiets. Ga je echt geen spijt van krijgen 8)
Enige wat je in de winter moet doen is de recuperatie uitzetten, dat vindt ie niet leuk :D (Motor kapte er toen mee en na een tijdje ging hij het weer doen )
Dankjewel 😊
Ook dankjewel voor de tip, was al aan het teruglezen geweest naar alle ervaringen van de N Rouge en zag al zoiets terug komen. Ook de tips van het onderhoud aan de ketting met de jampotten lijkt mij erg handig.

Vroeg me nog wel af welk systeem ze op de achterbagagedrager gebruiken. Mik-systeem of Racktime ?

Heb wel al gezocht bij de technische specificaties van de fiets maar daar vond ik niks terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:13
indofk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:10:
[...]

Dankjewel 😊
Ook dankjewel voor de tip, was al aan het teruglezen geweest naar alle ervaringen van de N Rouge en zag al zoiets terug komen. Ook de tips van het onderhoud aan de ketting met de jampotten lijkt mij erg handig.

Vroeg me nog wel af welk systeem ze op de achterbagagedrager gebruiken. Mik-systeem of Racktime ?

Heb wel al gezocht bij de technische specificaties van de fiets maar daar vond ik niks terug.
Ik ben ook heel blij met mijn n Rogue, leuk dat je ook de jampotten stuk hebt terug gelezen! Ik geloof dat er racktime op zit. Zelf gebruik ik van die ortlieb tassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geard007
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Cdt9Xm-VbVJCgb4kBVwKPCtyKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7S6JQmU3Tp5dTFGN4v9eEiT.jpg?f=fotoalbum_large

Idd racktime op mijn n rogue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay enmo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-05 08:04
Dankjewel voor het checken. Racktime heb ik op mijn vorige fiets ook gehad. Dat scheelt dus weer een adapter kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 00:25

Racing_Reporter

Contentmaker

Pfoe, wat een leeswerk.. Ik ben mijzelf aan het informeren ivm een mogelijke aankoop, maar de keuze tussen ST2 belt en ST3 (standaard) is toch wel een lastige. Op die laatste met derailleur heb ik vandaag mogen zitten, wat een feestje :9

Wat ik nu vind, is als volgt:
  • Ga liever voor belt, ivm schoonmaken en vervangingen. Qua krachtoverbrenging, geen verschillen.
  • Bij de ST2 heb je echter 'maar' 5 versnellingen ipv 9. Scheelt bij bergen, etc, lijkt mij
  • Pinion > standaard wat betreft schakelen. ST3 schakelt wat beter dan ST2. Maar je moet met de Pinion het eea vervangen iedere jaar / 10k kilometers. Wel krijg je +1 versnelling
  • Met de ST2 belt heb je geen olieverwisseling, want Sturmey archer hub
  • De ST1 heeft iets minder onderhoudsissues dan de ST2
  • ST3>ST2 10% sterker. Alle beetjes helpen, maar vooral met acceleratie.
  • ST3 stabiliteit veel beter, las ik, dan ST2. Stijfheid helpt ook om snelheid te houden.
  • Elektronische gimmicks/dingetjes zoals GPS, hebben ze beiden.
De vragen die ik heb.
- Kilometers: boven de 15k liever niet meer een Stromer adopteren, dan wordt het tricky begreep ik: lager is significant beter, lijkt me? Ik probeer echt te kijken naar alle fietsen >2021, teveel uit 2018/19 online te vinden. ST3 vandaag ging richting 13k. De gespotte ST2B zit op de helft.
- ST2 lees ik her en der toch meer positieve ervaringen mee, ondanks dat de ST3 nieuwer is, voelt meer aan als een fiets/sp? Ik vond de ST3 als een zwaar blok op de weg liggen, ligt ook aan het wennen. En ernaast nog ietwat traag oppakken na het remmen, eigenlijk. Maar hij bleef uiteindelijk héérlijk op snelheid, dat was legendarisch.
- Belt of normale drive? Je zou zeggen belt, ook bij normale aandrijving bij ST3(+)?

[ Voor 3% gewijzigd door Racing_Reporter op 13-03-2025 00:44 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:40

BertV

Handgemaakt

- Kilometers: boven de 15k liever niet meer een Stromer adopteren, dan wordt het tricky begreep ik: lager is significant beter, lijkt me? Ik probeer echt te kijken naar alle fietsen >2021, teveel uit 2018/19 online te vinden. ST3 vandaag ging richting 13k. De gespotte ST2B zit op de helft.
Inderdaad, het gaat vooral om de accu, die is na 20k compleet gaar met mijn 2x per werkdag volledig leegrijden.
- ST2 lees ik her en der toch meer positieve ervaringen mee, ondanks dat de ST3 nieuwer is, voelt meer aan als een fiets/sp? Ik vond de ST3 als een zwaar blok op de weg liggen, ligt ook aan het wennen. En ernaast nog ietwat traag oppakken na het remmen, eigenlijk. Maar hij bleef uiteindelijk héérlijk op snelheid, dat was legendarisch.
Dat traag oppakken na het remmen klinkt niet als een specifiek probleem met deze ST3. Het kan ook gewoon een instelling zijn in de gevoeligheid . De ST3 heeft wat mij betreft alsnog hetzelfde fietsgevoel maar je zithouding is sportiever. Ook ligt hij stabieler op de weg, maar het gewicht is vrijwel hetzelfde. Een ST7 is echt een brommer aan het worden. Ervaring mee als (weer) een leenfiets.
- Belt of normale drive? Je zou zeggen belt, ook bij normale aandrijving bij ST3(+)?
Belt! En ik heb gemerkt dat een heel recente belt-ST2 niet veel trager is dan een belt-ST3.
Ik heb alsnog een Belt-ST3 omdat het met leasen niet veel uitmaakte.

[ Voor 3% gewijzigd door BertV op 13-03-2025 11:38 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-05 20:20
Mijn tip: vering! Klinkers en bobbels zijn echt veel en veel beter te doen met een goede voorvork en zadelpen vering die goed is afgesteld. Verder weinig aan toe te voegen maar als ik zou moeten bezuinigen zou ik eerder de belt wegdoen dan de vering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 00:25

Racing_Reporter

Contentmaker

Fijne reacties allebei, dank jullie wel! Ook voor de gebruikservaring die jullie delen. Bij de ST3 kom je niet om de Pinion-versnellingsbak heen + derailleur. Wat op zich niet helemaal een straf is, maar wel meer als het onderhouden moet worden. Stiekem: dat laatste is gewoon nóg een gedoetje. Dit klinkt oprecht als ST2 belt van een later jaar (2021+), mèt goede vering, om het beste van alle werelden te hebben en minder een gapend gat in de rijervaring vergeleken met hoe de ST3 aanvoelt.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 15:06
Ik heb na 4 jaar st1-1 nu een st2 belt. Ik zou niet meer terug gaan naar ketting. Geen kettingonderhoud vind ik een zegen.

De versnellingen zitten bovenin iets te ver uit elkaar maar ik heb er aan kunnen wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:55
Racing_Reporter schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:44:
Fijne reacties allebei, dank jullie wel! Ook voor de gebruikservaring die jullie delen. Bij de ST3 kom je niet om de Pinion-versnellingsbak heen + derailleur. Wat op zich niet helemaal een straf is, maar wel meer als het onderhouden moet worden. Stiekem: dat laatste is gewoon nóg een gedoetje. Dit klinkt oprecht als ST2 belt van een later jaar (2021+), mèt goede vering, om het beste van alle werelden te hebben en minder een gapend gat in de rijervaring vergeleken met hoe de ST3 aanvoelt.
Een ST3 heeft óf een Pinion versnellingsbak met een riem óf een derailleur maar niet beide. Ik rij zelf de ST3 Pinion en ik zou niet meer anders willen. Inmiddels 10.000 kilometers zonder enige noodzaak voor onderhoud aan de drivetrain. Dat was met mijn ST1 met derailleur wel anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:44
Ik ben van plan om voor mijn Klever N Rogue een verende zadelpen te nemen.

Volgens de fabrikant heb ik de keuze uit Kinekt, bySchulz, en Cane Creek thudbuster.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? De Kinekt vind ik wel erg aan de dure kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vlassie1980 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:37:

Volgens de fabrikant heb ik de keuze uit Kinekt, bySchulz, en Cane Creek thudbuster.
Hier al 10 jaar ervaring (~50k km) met Cane Creek Thudbuster LT. (toevallig pastte deze zowel op mijn oude fiets als op de Klever)
Wel een oud model:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61A4LKVgYSL._AC_SX522_.jpg

Die bevalt nog steeds uitstekend. Het meeste comfort haal ik uit de banden; max 2.5 bar. Ervaring met andere verende zadelpennen heb ik niet.

[ Voor 13% gewijzigd door wmeester op 17-03-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Heb afgelopen vrijdag een nieuwe remhendel laten monteren op de N Rogue; was 149 euro verder. 125 voor de remhendel en een stukje arbeid.
Hij remt weer als nieuw.

Bij de remhendel hoort ook gelijk een remzuiger, het is dus een complete set met niuewe remblokjes. De oude waren zo goed als op dus het scheelt iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geard007

Ik heb een kinekt waar ik erg blij mee ben, geen ervaring met andere opties. Ik vond m ook (te) duur maar heb deze toen op marktplaats gevonden voor de helft. Zelf nog even de juiste veren gekocht bij een webwinkel voor 10-15€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:10

Ik heb een byschulz g2. Bevalt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay enmo
Top om de tips en de ervaringen te lezen met de verende zadelpennen voor de Klever N Rogue. Nu we het er toch over hebben. Vroeg ik me af of of je de stijfheid van de verende voorvork kunt aanpassen doormiddel van lucht er bij te pompen of juist minder luchtdruk. Er van uit gaande dat dit een luchtgeveerde voorvork is en niet met olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:58
jay enmo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 05:30:
Top om de tips en de ervaringen te lezen met de verende zadelpennen voor de Klever N Rogue. Nu we het er toch over hebben. Vroeg ik me af of of je de stijfheid van de verende voorvork kunt aanpassen doormiddel van lucht er bij te pompen of juist minder luchtdruk. Er van uit gaande dat dit een luchtgeveerde voorvork is en niet met olie.
Staat in de handleiding wel duidelijk uitgelegd :P

https://klever-mobility.c...-WEB-NL-manual-240515.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay enmo
Dankjewel voor jou snelle reactie.

Ik had inderdaad alwel de handleiding gelezen maar daar praten ze over.

De geveerde voorvorken van Klever zijn specifiek ontworpen voor speed pedelecs (afbeelding 6.13). Op basis van technologie ontwikkeld voor motorfietsen, zijn de Klever vorken met spiraalveren uitgerust. U kunt probleemloos vele kilometers rijden voordat technisch onderhoud aan de vork nodig is. Bovendien kan uw Klever dealer op een eenvoudige manier de stugheid van de vering, op uw gewicht en de gewenste veerafstelling, aanpassen door meer spiraalveren te plaatsen. Laat uw dealer in ieder geval bij de grote jaarlijkse servicebeurt de voorvork nakijken.

Betekend dit dat er helemaal geen luchtdruk of oliedruk is in zit en dit de eenigste manier van afstellen is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
Nope en je zult dus de veren moeten aanpassen, misschien kan je dat ook zelf als je de juiste veren vinden kan. Anders moet naar de fietsenmaker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 15:41
Ik kan me sinds gisteren ook melden in dit topic als eigenaar van een Pedelec:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE0adeCd55WuQzToZGKYzR4XXiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SP20uiWwRAV1O7hBnC4ihshE.jpg?f=fotoalbum_large

We hadden een private lease elektrische Citigo waarvan de lease af liep. We hadden die over kunnen nemen maar nu de kinderen iets ouder zijn (5&8) wil ik het weer met één auto gaan doen. Mijn werk is op 17km enkele reis, mijn vrouw op 2km :9 Maar, om wanneer nodig de auto thuis te kunnen laten noodzakelijk dat ik ook op de fiets naar het werk kan.

Ik wil niet douchen op het werk dus een elektrische fiets noodzakelijk. Tegen de 25km/u aantrappen vind ik geen optie dus de overweging ging tussen opvoeren of een pedelec. Best lang over nagedacht maar nu uiteindelijk toch maar voor een pedelec gegaan. Keuze is voor een Bosch systeem zodat ik bij de lokale fietsenmaker (op loopafstand) terecht kan en een belt voor onderhoudsvriendelijkheid.

Het is een Gazelle Ultimate speed C380 HMB geworden met 2x 500Wh accu. Fiets heeft al 23kkm gelopen maar 4300km geleden zijn de accu's/motor/crank/remschijven/blokken vervangen en 2500km geleden de riem/banden. Eigenlijk blijft vooral de Enviolo naaf over waar al serieus kilometers op staan.

Gekocht voor €1.800 inclusief set waterdichte fietstassen en goede helm met vizier. Ik heb alle facturen/bonnen erbij; eerste eigenaar heeft €585/jaar (€0,12/km) betaalt aan onderhoud en daar zit dan nog een motor in die onder coulance vervangen is.

Ik heb een inschatting gedaan voor de kosten van pedelec en dat laat zien wat hier in het topic ook al wel benoemd wordt; een pedelec rijden is duur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_xADuHerWVD98tvYlr0uWLif2w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OjHBFY0DTSYaO1MVtDan89oM.jpg?f=user_large

Op basis van deze schattingen (onderhoudskosten/km gelijk aan 1e eigenaar) is een marginale kilometer op de pedelec 2x duurder dan een marginale kilomter met de elektrische auto. Iedere dag dat ik de auto laat staan om op de fiets te gaan kost dus inprincipe geld in plaats van dat het bespaart 8)7 Over paar jaar als salderen verdwijnt en mijn vaste contract eindigt zullen de energiekosten iets meer mee gaan wegen in voordeel van pedelec.
(calculatie hierboven is verus 2e auto die we niet meer hebben, marginale kosten van de elektrische auto die we nog wel hebben zijn niet veel hoger).

Maar; de echte casus is natuurlijk dat we een 2e auto uitsparen. Zelfs dat verschil is nog vrij klein als je het verschil in flexibiliteit en bruikbaarheid (met kinderen) meerekent. Het moet dus echt een beetje uit principe, milieu/gezondheidsoverwegingen komen.

We gaan zien hoe ik daar tegenaan kijk tegen de tijd dat het regent of winter wordt :> Vanmorgen voor het eerst op de fiets; lukt goed in een half uur. 85% van de rit is rechtdoor over bromfietspad, 4% 30km weg en 11% die ik illegaal over fietspad ga.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 18-03-2025 11:57 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:02
assje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:07:

Maar; de echte casus is natuurlijk dat we een 2e auto uitsparen. Zelfs dat verschil is nog vrij klein als je het verschil in flexibiliteit en bruikbaarheid (met kinderen) meerekent. Het moet dus echt een beetje uit principe, milieu/gezondheidsoverwegingen komen.
Er zijn natuurlijk meer argumenten te verzinnen. Voor mij persoonlijk waren een paar argumenten doorslaggevend:
- Milieu/klimaat. Wij hebben (drie volwassenen) nu nog maar één auto over, een EV. Mijn vrouw moet 18 reizen, mijn zoon 40, maar beide werken part-time. Zij redden het (net) met één auto. Ik fiets elektrisch dus qua uitstoot doen we het goed.
- Gezondheid. Ik fiets sowieso al vrij veel, alle vakanties gaan tegenwoordig met de (niet elektrische) fiets en dat zijn vakanties van > 1000km. Daarnaast deed ik veel aan mountainbiken maar sinds een val vorig jaar gaat dat niet echt meer. Nu, met de SP, rij ik drie dagen in de week naar kantoor en dat betekent zes keer per week een flinke work-out van minimaal drie kwartier. En met work-out bedoel ik ook echt work-out. Ik *moet* daarom wel douchen op kantoor en kan dat ook. Sterker: ik kan mijn natte kleren in een droogkast hangen en die zijn voor de terugreis weer warm en droog....
- Ruimte: onze straat is vergunningsplichtig en we kunnen één auto voor de deur kwijt. Ik heb een motor, maar die stinkt en mag dus niet meer in de garage staan (splitlevel woning). Die gaat dit voorjaar verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:33
BertV schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Inderdaad, het gaat vooral om de accu, die is na 20k compleet gaar met mijn 2x per werkdag volledig leegrijden.

[...]

Dat traag oppakken na het remmen klinkt niet als een specifiek probleem met deze ST3. Het kan ook gewoon een instelling zijn in de gevoeligheid . De ST3 heeft wat mij betreft alsnog hetzelfde fietsgevoel maar je zithouding is sportiever. Ook ligt hij stabieler op de weg, maar het gewicht is vrijwel hetzelfde. Een ST7 is echt een brommer aan het worden. Ervaring mee als (weer) een leenfiets.

[...]

Belt! En ik heb gemerkt dat een heel recente belt-ST2 niet veel trager is dan een belt-ST3.
Ik heb alsnog een Belt-ST3 omdat het met leasen niet veel uitmaakte.
Mijn accu is met 36.000km recent overleden, waarschijnlijk door kortsluiting in de controller... Ook de lader is daardoor kapot.

Duur geintje. Het is echt belachelijk wat Stromer voor onderdelen rekent. Hoezo is een zielig printje (motor controller) 500 euro? Zo'n printplaatje inclusief wat erop gesoldeerd zit kost niet meer dan 15 euro om te maken hoor... Echt schandalig.

Grootschalige adoptatie gaat ook niet gebeuren met zulke graaiprijzen.

En kijk eens naar een nieuwe accu, een nieuwe BQ983 (983Wh) kost 2000 euro. WTF denken die lui wel niet?

Musk riep enkele jaren geleden al dat Li-ion tegen de 250-300$ per kWh opslag zit. Stromer maakt dus ff 1000% winst (niet helemaal, want R&D enzo) maar ik zie niet waarom zo'n accu meer dan 750 euro nieuw zou moeten kosten :+ |:(

Het is dat ik het zo'n mooi product vind en het belangrijk vind dat we allemaal ons best doen om de mondiale CO2 gruwelijk omlaag te krijgen, maar anders zou ik het nooit kopen... :z

Een nieuwe controller + accu + lader is gewoon 2800 euro ;w

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
barta123 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:48:
Een gebruikte ST2 koop je voor minder 8)7 Maar ja, dan ook weer geen garantie dat je niet tegen hetzelfde (of iets anders) aan loopt.

Op marktplaats staat wel een gebruikte BQ983 accu met 81% SOH voor €500, dat is wellicht nog te overwegen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
assje schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:05:
[...]

Een gebruikte ST2 koop je voor minder 8)7 Maar ja, dan ook weer geen garantie dat je niet tegen hetzelfde (of iets anders) aan loopt.

Op marktplaats staat wel een gebruikte BQ983 accu met 81% SOH voor €500, dat is wellicht nog te overwegen.
Zeker, dat weet ik. Ik heb toevallig een accu op de kop getikt met 99% SOH voor 900 euro.

Ik heb nog een gebruikte CR245. Dus het zou alleen een nieuwe controller zijn.

Mijn accu was toch al versleten met 36.000km (de accu heeft ook in andere fietsen enkele duizenden kms gemaakt). Dus daar is niks aan verloren :)

Al bij al toch 1600 euro denk ik, maar de fiets is het voor mij wel waard.

Maar heel eerlijk; dat zou nooit zo duur mogen zijn. IMO

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:40

bjp

@barta123 is batterij-revisie mogelijk? er zijn partijen voor.

dan valt de meerkost mss een stuk beter mee. Stom dat de lader het ook heeft begeven. Mja 2de-hands vind je er wel eentje voor minder.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
barta123 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:48:
[...]

Dit weet je voordat je een Stromer aanschaft toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
procaliber schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Dit weet je voordat je een Stromer aanschaft toch ook?
Tsja wat is het alternatief voor Stromer? Ik heb er nu 5 jaar met veel plezier mee gereden en ruim 35000km afgelegd.

Een spijt pedelec met middenmotor hoef ik niet hoor. En Klever bestond nog niet toen ik mijn Stromer (gebruikt voor 3500 euro) kocht...

Maar goed met een gebruikte accu met 99% SOH, een nieuwe controller en mijn oude CR245 gaat hij wel weer rijden hoor 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Geard007 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:55:
[...]

Ik heb een kinekt waar ik erg blij mee ben, geen ervaring met andere opties. Ik vond m ook (te) duur maar heb deze toen op marktplaats gevonden voor de helft. Zelf nog even de juiste veren gekocht bij een webwinkel voor 10-15€.
Ik heb zelf ook de Kinekt, er gaat eigenlijk weinig boven.

Maar ik heb ook een elektrische vouwfiets gekocht waar ook een erg goede verende zadelpen op zit, ik zal vanmiddag eens kijken wat voor merk dit is (ik heb hem gebruikt gekocht en 't ding is er aftermarket opgezet)

Wellicht is dit een optie. Als je niet mega veel rijdt snap ik dat die Kinekt duur is... Vandaag reed ik zonder op een leenfiets maar je veert letterlijk op je ruggengraat, vooral op zo'n spijkerharde Stromer is dat niet plezierig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:10
barta123 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:25:
[...]

Tsja wat is het alternatief voor Stromer?
Alternatieven genoeg tegenwoordig. Maar veel goedkoper zijn ze niet. Thanks, Belgische leasewetgeving (volgens sommigen toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
epostel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Alternatieven genoeg tegenwoordig. Maar veel goedkoper zijn ze niet. Thanks, Belgische leasewetgeving (volgens sommigen toch).
Ja en die fietsvergoeding... Daar kan ik wel jaloers op zijn.

Het is ook belachelijk dat het zo duur is.

Want qua milieuvoordeel, in die 36000km heb ik 7200kg CO2 niet uitgestoten die je met een benzine auto wel zou hebben uitgestoten. (alleen 70kg CO2 van de accuproductie.)

Li-ion stoot tussen de 70-120kg CO2 uit bij productie per kWh opslag. En laden is maar 1,5kWh per 100km, die laad ik altijd midden op de dag op zonnestroom, dus dat is verwaarloosbaar. Met grijze stroom zou je totaal 140kg CO2 hebben uitgestoten in al die jaren. Dat is echt niks tov de auto.

1 tank met de auto verbranden en je stoot al meer uit dan die hele accu aan productie heeft gekost. Toch belachelijk dat die 2000 euro moet kosten. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
Moest er het probleem van de niet-standaard vorm/connector/electronica niet zijn denk ik dat de markt voor batterij-revisie/vervanging echt veel harder zou boomen. Het is eigenlijk een f*n schande dat iets dat altijd al *het* vervangbare ding in je electronica-apparatuur geweest is, namelijk de batterij, de afgelopen decennia een trend naar niet makkelijk vervangbaar heeft gekend in sommige sectoren. Vreemd genoeg in andere sectoren dan weer niet: grotere elektronische sigaretten draaien quasi allemaal op standaard 18650, idem voor koplampen voor fietsen.

In snap dat dat deels met veiligheid te maken heeft, maar toch: dat is allemaal technisch oplosbaar. Vroeger pakte je je walkman en stak daar gewoon eender wat in. Oplaadbaar of niet, standaard compartiment. Naar mijn mening zou dat voor alle draagbare eletronica, fietsen, auto's allemaal hetzelfde principe moeten zijn. Niet gans de behuizing+controller+cellen moet vervangbaar gemaakt worden, enkel de cellen ook. Dus ik hoop echt dat tegen dat ik een vervanging voor SP nodig heb bedrijven als https://www.gouach.com/ op punt staan. Check die prijzen trouwens: iets van een 500EUR voor een 500Wh pack. Dat is wat je realistisch gezien zou mogen verwachten. Inderdaad zeker geen +2k voor 1kWh ofzo.

Trouwens ik las hier ergens iets van 250$ per kWh Li-Ion, dat getal is al even achterhaald. Nu eerder de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
barta123 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:59:
[...]

1 tank met de auto verbranden en je stoot al meer uit dan die hele accu aan productie heeft gekost. Toch belachelijk dat die 2000 euro moet kosten. :o
Probleem is niet dat een nieuwe accu 2000 euro kost, het probleem is dat je de huidige accu niet kunt laten repareren. Zo heeft Stromer wel meer onderdelen die ze niet kunnen repareren (gelukkig zijn er fietsenmakers die dat wel kunnen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

probleem is dat je voor mechanische stabiliteit liever de cellen aan elkaar soldeert. En dat (punt)solderen is net niet zo triviaal.

Er zijn 'alternatieven' waarbij er springveren gebruikt worden en zo, dan kan je bijna de cellen "zo" vervangen (beetje zoals AA batterijen, maar groter). Maar dat heeft verschillende nadelen:
- je kan deze cellen kortsluiten, wat vrij erg is - omdat je de BMS uitschakkelt als je het 'apart' doet
- er zit ook wat meer energie in dan een AA batterij
- deze cellen kunnen hoge stromen aan
- met strings zit je al snel aan hogere spanningen (48V of meer) - wat ook risico's bevat - tot 4.2V per cell i.p.v. 1.5V bij AA
- je zit met een hoop extra plaats (veren/extra verpakking)
- je hebt meer verliezen
- hoe goed werkt dat bij trillingen (komt al eens voor op een SP)
- je beperkt wel wat de vormfactor, niet onoverkomelijk, maar het is wel zo

Maar net dat (punt)solderen is iets wat revisiebedrijven kunnen, inclusief 'veilige' manier om om te gaan met de cellen. De elektronicaboer kan dit ook.

En de BMS is typisch het probleem ook. Hier is een 'right-to-repair' met beschikbaarheid van deze printplaten/software echt een vooruitgang voor revisiebedrijven.

De enige 'echte' oplossing zou zijn om veel meer waarborg te vragen van zoiets. Bij auto's is het 10j op akku of 160.000km bijvoorbeeld. Zo dwing je wat fabrikanten om betrouwbaarheid in te bouwen.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Ja en die fietsvergoeding... Daar kan ik wel jaloers op zijn.

Het is ook belachelijk dat het zo duur is.

Want qua milieuvoordeel, in die 36000km heb ik 7200kg CO2 niet uitgestoten die je met een benzine auto wel zou hebben uitgestoten. (alleen 70kg CO2 van de accuproductie.)

Li-ion stoot tussen de 70-120kg CO2 uit bij productie per kWh opslag. En laden is maar 1,5kWh per 100km, die laad ik altijd midden op de dag op zonnestroom, dus dat is verwaarloosbaar. Met grijze stroom zou je totaal 140kg CO2 hebben uitgestoten in al die jaren. Dat is echt niks tov de auto.

Er zijn twee manieren om hier wat aan te doen, uitgaande van een vrije markt waarin een fabrikant vrij is te vragen wat hij wil.
- De fiets niet kopen (je hebt die aankoop met je volle verstand en in alle vrijheid gemaakt)
- Een partij in het zadel helpen die groen gedrag stimuleert m.b.v. subsidies.

Dat laatste is erg succesvol geweest bij electrische auto's en zonnepanelen. Maar het huidige rechtse kippenhok dat zich in de regering heeft gekletst is daar niet van gediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
bjp schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:20:
probleem is dat je voor mechanische stabiliteit liever de cellen aan elkaar soldeert. En dat (punt)solderen is net niet zo triviaal.

Er zijn 'alternatieven' waarbij er springveren gebruikt worden en zo, dan kan je bijna de cellen "zo" vervangen (beetje zoals AA batterijen, maar groter). Maar dat heeft verschillende nadelen:
- je kan deze cellen kortsluiten, wat vrij erg is - omdat je de BMS uitschakkelt als je het 'apart' doet
- er zit ook wat meer energie in dan een AA batterij
- deze cellen kunnen hoge stromen aan
- met strings zit je al snel aan hogere spanningen (48V of meer) - wat ook risico's bevat - tot 4.2V per cell i.p.v. 1.5V bij AA
- je zit met een hoop extra plaats (veren/extra verpakking)
- je hebt meer verliezen
- hoe goed werkt dat bij trillingen (komt al eens voor op een SP)
- je beperkt wel wat de vormfactor, niet onoverkomelijk, maar het is wel zo

Maar net dat (punt)solderen is iets wat revisiebedrijven kunnen, inclusief 'veilige' manier om om te gaan met de cellen. De elektronicaboer kan dit ook.

En de BMS is typisch het probleem ook. Hier is een 'right-to-repair' met beschikbaarheid van deze printplaten/software echt een vooruitgang voor revisiebedrijven.

De enige 'echte' oplossing zou zijn om veel meer waarborg te vragen van zoiets. Bij auto's is het 10j op akku of 160.000km bijvoorbeeld. Zo dwing je wat fabrikanten om betrouwbaarheid in te bouwen.
Precies, dat zelf vervangen met individuele cellen bij een dergelijk pakket doel ik niet op. Maar de right to repair met een vervangbaar BMS inderdaad. De specifieke Stromer accu's kunnen alleen gereviseerd worden als de accu gewoon nog normaal werkt. Maar een simpel BMS printje kan niet vervangen worden.

Revisie zou anders 700 euro zijn. Dat is prima, helaas heeft mijn batterij dat niet gehaald, omdat de combo van lader (CR246) en controller de accu gefrituurd hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
multikoe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Er zijn twee manieren om hier wat aan te doen, uitgaande van een vrije markt waarin een fabrikant vrij is te vragen wat hij wil.
- De fiets niet kopen (je hebt die aankoop met je volle verstand en in alle vrijheid gemaakt)
- Een partij in het zadel helpen die groen gedrag stimuleert m.b.v. subsidies.

Dat laatste is erg succesvol geweest bij electrische auto's en zonnepanelen. Maar het huidige rechtse kippenhok dat zich in de regering heeft gekletst is daar niet van gediend.
Tsja de fiets niet kopen. Zoals ik al zei; er zijn weinig alternatieven.

En 7000kg fossiel CO2 in de atmosfeer blazen in diezelfde tijd, plus jezelf aan een slechte gezondheid helpen (passiviteit, dat half uur enkel in de auto naar werk doe ik nu door te sporten) kun je nergens anders mee kopen.

En daarom kies ik dus wel voor een Stromer, want het is het best momenteel beschikbare. Een pedelec met middenmotor heeft meer moeite om soepel die hoge snelheid vast te houden. De wielmotor is m.i. perfect voor een dergelijke toepassing! (ook qua stroomverbruik, ik heb dit wel eens vergeleken met R&M rijders).

Met mijn 814Wh accu reed ik eerder 42-43 kruissnelheid met wat lichte tweaks gewoon 70km. Dat lukt met een Bosch middenmotor speed pedelec echt niet... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Jorrit schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:26:
Mijn tip: vering! Klinkers en bobbels zijn echt veel en veel beter te doen met een goede voorvork en zadelpen vering die goed is afgesteld. Verder weinig aan toe te voegen maar als ik zou moeten bezuinigen zou ik eerder de belt wegdoen dan de vering.
Zeker.. En ik rijd zelf bijna 20.000km met een set ketting en tandwielen (nieuwe ketting na ~8000km). Dus zo erg is dat niet.

En ik rijd door pekel, regen, alles. Hoe slechter het weer, hoe meer ik fiets. Ik ga niet in de file staan... :) juist in de zomer pak ik vaker de motor! :)

En voorvering is niet per se essentieel, je kan je voorband op 1,5 bar zetten. Dan veert die prima, Stromers rijden op erg dikke banden. Ik heb ook op exemplaren gereden met voorvork vering maar dat is nog steeds niet perfect, al scheelt het wel aardig wat fijne klappen in je polsen.

De voornaamste is de Kinekt bodyfloat, die houdt je rug goed. Mijn rug is meer waard dan 300 euro :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
bjp schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:20:
Tuurlijk, maar dan nog: als ik kant-en-klaar aan elkaar gesoldeerde cellen in een bepaalde configuratie naar mijn keuze zou kunnen kopen, luikje van mijn batterij kan open doen en vervangen, zou het ook al een goed begin zijn. En dat is technisch nu wel relatief simpel, toch?

[ Voor 13% gewijzigd door epostel op 20-03-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
barta123 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:59:
[...]
En daarom kies ik dus wel voor een Stromer, want het is het best momenteel beschikbare.
Weet ik toch nog zo niet. Is daar nu zoveel verschil met een Opium of een Specter (om maar iets te noemen dat qua model in de buurt komt)? Ook: al met zo'n Ellio gereden? Niet mijn ding, is geen fiets meer, maar om nu te zeggen dat dat slechter is dan Stromer? Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:09
epostel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:25:
[...]

Weet ik toch nog zo niet. Is daar nu zoveel verschil met een Opium of een Specter (om maar iets te noemen dat qua model in de buurt komt)? Ook: al met zo'n Ellio gereden? Niet mijn ding, is geen fiets meer, maar om nu te zeggen dat dat slechter is dan Stromer? Nope.
Waarom beschouw je een Ellio niet als een fiets (meer)?

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
flupke1 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Waarom beschouw je een Ellio niet als een fiets (meer)?
Had misschien eerder 'bijna geen fiets meer' moeten zeggen, maar: 2 motoren, cruise control, automatisch schakelen voor instelbare rpm. Naar mijn gevoel kan je daar echt op gaan zitten en je benen traagjes wat heen en weer bewegen (op dezelfde manier waarop je dat op pakweg een brommer zoals camino van vroeger zou doen, zonder enige kracht te zetten en gewoon voor de lol een beetje trappen) en je rijdt 45. Moest ik niet graag fietsen zou ik het nog wel overwegen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
epostel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:25:
[...]

Dat 'opium' merk is pas net op de markt. Tevens; wat ik nu doe een gebruikte accu monteren kan daar niet bij. De accu zit vast in het frame, dealer lock in. Dat soort praktijken steun ik in geen geval. Als de accu brandgevaarlijk wordt kan je de hele fiets weggooien.

Dus nee, een vaste accu in het frame die een dealer moet vervangen; ik koop hem niet.

Je kan voor een stromer accu's kopen voor ongeveer 600 euro met een prima SOH waar je nog jaren mee kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

epostel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Naar mijn gevoel kan je daar echt op gaan zitten en je benen traagjes wat heen en weer bewegen (op dezelfde manier waarop je dat op pakweg een brommer zoals camino van vroeger zou doen, zonder enige kracht te zetten en gewoon voor de lol een beetje trappen) en je rijdt 45.
Dat is ook wel het probleem van een SP: Hoeveel ondersteuning geeft nog een fiets-ervaring.

Persoonlijk vind ik de vrij lichte inspanning bij een ST3 nog net prettig.
Een beetje zoals 20 km/u op een sportieve normale trapfiets zonder wind-tegen voor 45km/u.

Aan de ene kant merk je dat het geen brommer is want een zuchtje wind mee- of tegen is merkbaar op topsnelheid.
Aan de andere kant merkte ik op hoeveel (of weinig) je echt zelf doet tijdens een storing toen de fiets ging "scooteren"

Het ding heeft ons echt niet nodig. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
BertV schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:38:
[...]

Dat is ook wel het probleem van een SP: Hoeveel ondersteuning geeft nog een fiets-ervaring.

Persoonlijk vind ik de vrij lichte inspanning bij een ST3 nog net prettig.
Een beetje zoals 20 km/u op een sportieve normale trapfiets zonder wind-tegen voor 45km/u.

Aan de ene kant merk je dat het geen brommer is want een zuchtje wind mee- of tegen is merkbaar op topsnelheid.
Aan de andere kant merkte ik op hoeveel (of weinig) je echt zelf doet tijdens een storing toen de fiets ging "scooteren"

Het ding heeft ons echt niet nodig. :D
Helemaal eens. Ik ervaar het ook als dezelfde inspanning als 20-25kmh fietsen maar dan gewoon zonder gezeik met tegenwind of heuvelop, dan gaat de fiets meer doen. Dus je workout is meer constant _/-\o_

Ik vind het echt TOP, en volgens mn collega (en andere cijfers) is fietsen dus heel goed om calorieen te verbranden.

Op een E-bike die 25 gaat hoeven je benen bijna niks te doen, da's op een Stromer wel anders!

De Sparta Ion E-speed die ik gehad heb vereiste nog meer arbeid maar vanwege de 250W haalde die ook lang niet altijd hoge snelheden...

En inderdaad, als er iets met je trapsensor is en hij gaat gewoon voluit kan hij probleemloos zonder hulp 45 gaan :+

Wel bizar trouwens hoeveel een accu achteruit kan gaan. Met mijn "nieuwe" gebruikte accu (met 99% SOH dus) heb ik maar 28% stroom verbruikt op een enketje van 22km, met alleen op de hoogste stand en continu volle snelheid, heerlijk 8) Wat een top apparaat. Nog met 72% naar huis... Eerder had ik met een beetje wind 85-90% nodig van mijn versleten 814Wh accu op 22km _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

feitelijk heb je bij Ellio wel veel keuze, zoals bij Stromer, over hoeveel ondersteuning je hebt. Daarom zijn er instellingen. ik zou het niet zomaar 'afvoeren' omdat het "heel krachtig" _kan_ zijn.

Ook waar op een Klever trouwens... om er maar een meer te noemen.

[ Voor 14% gewijzigd door bjp op 20-03-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

epostel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:22:
[...]

Tuurlijk, maar dan nog: als ik kant-en-klaar aan elkaar gesoldeerde cellen in een bepaalde configuratie naar mijn keuze zou kunnen kopen, luikje van mijn batterij kan open doen en vervangen, zou het ook al een goed begin zijn. En dat is technisch nu wel relatief simpel, toch?
ik vrees dat je hiermee wel _veel_ opties hebt. Meer in parallel, meer in serie, ... naast ook de vormfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
barta123 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:43:
[...]
Helemaal eens. Ik ervaar het ook als dezelfde inspanning als 20-25kmh fietsen maar dan gewoon zonder gezeik met tegenwind of heuvelop, dan gaat de fiets meer doen
Zo rij ik zelf ook rond. Tenzij het echt vooruit moet gaan en ik moe ben. Met als gevolg dat ik nu een betere uithouding en meer spiermassa heb omdat ik nu veeeel meer de SP neem dan dat ik vroeger de koersfiets nam (woon in relatief heuvelachtig gebied). Nog een paar maanden en als er geen tegenwind is ga ik op het vlakke vlot 45km/u halen op stand 1 van de 5.
En inderdaad, als er iets met je trapsensor is en hij gaat gewoon voluit kan hij probleemloos zonder hulp 45 gaan :+
Ja echt geweldig om probleemloos ergens tegen te knallen 8)7
Het is misschien ook al wel langsgekomen in dit topic maar het is toch wel wat schandelijk dat dat na al die jaren (bij mijn weten) nog niet is opgelost. Dat is gewoon ronduit gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
bjp schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:12:
[...]

ik vrees dat je hiermee wel _veel_ opties hebt. Meer in parallel, meer in serie, ... naast ook de vormfactor.
Ja, maar een ingenieur ontwerpt daar zonder veel problemen een relatief eenvoudige productielijn voor he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

epostel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:14:
[...]

[...]

Ja echt geweldig om probleemloos ergens tegen te knallen 8)7
Het is misschien ook al wel langsgekomen in dit topic maar het is toch wel wat schandelijk dat dat na al die jaren (bij mijn weten) nog niet is opgelost. Dat is gewoon ronduit gevaarlijk.
De fiets "weet" wel direct of je remt en dan stopt de ondersteuning, maar het temu-gevoel na zo'n storing op een fiets van 8500,- is schandalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:09
epostel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Had misschien eerder 'bijna geen fiets meer' moeten zeggen, maar: 2 motoren, cruise control, automatisch schakelen voor instelbare rpm. Naar mijn gevoel kan je daar echt op gaan zitten en je benen traagjes wat heen en weer bewegen (op dezelfde manier waarop je dat op pakweg een brommer zoals camino van vroeger zou doen, zonder enige kracht te zetten en gewoon voor de lol een beetje trappen) en je rijdt 45. Moest ik niet graag fietsen zou ik het nog wel overwegen eigenlijk.
De cruise control is niet iets wat ik gewoonlijk gebruik op de Ellio, en het is geen USP van Ellio. De trapfrequentie naadloos (traploos) instellen (wel uniek) zie ik niet als een reden om die nu meteen als brommer te beschouwen. Een automaat is ook niet minder auto.

In mijn woon-werkverkeer (30k enkel) doe ik mezelf wel werken met de Ellio. Met andere pedelecs die 45 halen, beslist de rijder toch ook of die veel of minder ondersteuning wil?

Of is het op de keper beschouwd enkel de looks die maken dat het lelijke eendje met kleine bandjes niet als een fiets wordt gezien ;) ?

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
BertV schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:30:
[...]

De fiets "weet" wel direct of je remt en dan stopt de ondersteuning, maar het temu-gevoel na zo'n storing op een fiets van 8500,- is schandalig.
Nouja goed, ik snap het punt van @epostel wel, maar mijn ST2 is uit 2015 he? Dus die rijdt al 10 jaar mee.

En ik heb dat voorval 1x gehad in 35000km, toen was tevens ook de trapsensor kapot... ;)

Verder heb ik niet veel gekke problemen gehad. Het is vooral dat er de hoofdprijs wordt gerekend voor deze componenten, dat is het echte probleem. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Voor het eerst de volgende "voorstelling" gekregen sinds ik speedpedelec rijd sinds 2017:

Een opgevoerde brommer reed mij voor bij om daarna voor me trapbewegingen te maken en zijn hoofd te schudden.

Niet iedereen begrijpt onze keuze blijkbaar. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje

Ik ben het helemaal met je eens qua milieuvoordeel hoor maar er zijn natuurlijk nog wel meer opties dan alleen die benzinemotor om mee te vergelijken.

De auto die wij net weggedaan hebben was een Citigo EV met een batterij van 32kWh. Dan is het vergelijk een verbruik van 160Wh/km voor de auto versus 16Wh/km voor de pedelec; alsnog een factor 10 maar al een stuk minder extreem dan een brandstofauto.

Maar kijk je dan naar levensduur/onderhoud;
Onze Citigo heeft in 5 jaar en 50kkm 2x bij de garage gestaan voor een beurtje. Eigenlijk alleen maar inspecties, letterlijk het enige dat vervangen is zijn de ruitenwisserbladen (kosten in 5 jaar ongeveer €300 zo ver ik weet want het was private lease)

De vorige eigenaar van mijn pedelec heeft in 5 jaar op 23kkm vervangen; de motor/crank, de accu's, 2x belt/tandwiel, remschijven, 3x remblokken en banden (kosten €2.729 exclusief motor onder coulance).

Ondanks dat de gemiddelde snelheid van de Citigo een stuk hoger is geweest kan hij daar duidelijk een stuk beter tegen dan de pedelec. De onderhoudskosten van dit anekdotisch bewijs zijn in die 5 jaar voor de pedelec 10x zo hoog geweest, als je kijkt per km afgelegd dus 20x zo hoog. De Citigo kan waarschijnlijk zonder enig probleem nog 10 (of 20?) jaar mee, de pedelec is over 5 jaar waarschijnlijk afgeschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 21-03-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
assje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:07:
Ik kan me sinds gisteren ook melden in dit topic als eigenaar van een Pedelec:
Een mooie week om net een fiets gekocht te hebben :) Afgelopen 4 dagen meer gefiets dan in de afgelopen 4 jaar denk ik :+

Qua kleding was nog een beetje uitvinden; eerste dag begon ik met een jas aan en dikke motorhandschoenen -> veel te warm. Inmiddels gereduceerd tot dun sportvestje; eenmaal aan het fietsen toch zo warm. Geeft dus wel wat complexiteit; ik laat nu al een paar schoenen op mijn werk staan maar moet ook maar een voorraad overhemden daar laten liggen. Het wordt nu al te warm om mijn overhemd aan te houden op de fiets.

Op de heenweg zet ik de ondersteuning maximaal en fiets ik dan 35-42km/u ongeveer met milde inspanning. Op de terugweg zet ik de ondersteuning op de helft en doe ik meer zelf; afhankelijk van omstandigeden dan ook 30-40km/u. Vanaf 43km/u begint de ondersteuning weg te vallen; zelfs van helling af en vol gas meetrappen lijkt 45km/u een asymptoot; hoogste wat ik gehaald heb is 44,5km/u tot nu toe. Op een 50km weg fietsen is daarmee echt een absurd concept; ik ga (de paar korte stukjes) gewoon over het fietspad en zet dan de ondersteuning wat lager en pas mijn snelheid aan.

Qua batterij verbruik ik minder dan 40% op 2x17km lijkt het. Ik heb een slimme stekker besteld om zo het laden te gaan plannen tot ongeveer 80% net voor vertrek. Hopelijk draagt dit gebruik gecombineerd met niet altijd volle ondersteuning/belasting bij aan levensduur van componenten en fiets.

Wat betreft reistijd moet ik het niet romantiseren. Ja natuurlijk staat er met de auto wel eens file maar gemiddeld is mijn reisduur wel gewoon het dubbele; zeker als je de extra tijd van fiets pakken, aankleden, haren doen op werk etc meerekent. Maar; de beweging is wel eerlijk en voel me echt fitter bij aankomst op werk.

Bevalt tot nu toe allemaal goed maar met dit weer is het natuurlijk allemaal makkelijk :)

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 21-03-2025 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik heb jarenlang 1500km per maand met een speedpedelec gedaan, gelukkig lease, want omgerekend per km kost het een fortuin.

Wat betref milieu-belasting is dat altijd nog beter dan een electrische auto.
23kg aan metaal en kunststof, (2x) 1 kWh aan accu's, riempje, bandjes, wat remblokjes, remschijven, handjevol spaken per jaar.

Ik denk alleen dat het voor de meesten geen serieus vervoermiddel is, en dat is die auto natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
BertV schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:05:
Ik denk alleen dat het voor de meesten geen serieus vervoermiddel is, en dat is die auto natuurlijk wel.
Dat inderdaad. Die (kleine) elektrische auto is vervolgens ook te gebruiken voor incidentele langere ritten, boodschappen doen, kinderen naar school/sport halen/brengen, meerdere personen vervoeren, bij gladheid/sneeuw.

Ga je voor die situaties alsnog die auto op de oprit laten staan dan weet ik niet of die pedelec nog wel uit kan qua duurzaamheid. Sowieso qua kosten kan het alleen uit als het een auto uitspaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
assje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Dat inderdaad. Die (kleine) elektrische auto is vervolgens ook te gebruiken voor incidentele langere ritten, boodschappen doen, kinderen naar school/sport halen/brengen, meerdere personen vervoeren, bij gladheid/sneeuw.

Ga je voor die situaties alsnog die auto op de oprit laten staan dan weet ik niet of die pedelec nog wel uit kan qua duurzaamheid. Sowieso qua kosten kan het alleen uit als het een auto uitspaart.
Dat is dus waardoor ik heel erg twijfel.
Wij hebben momenteel 2 auto's staan maar vaak staat 1 daarvan de hele week voor de deur. Wel sterk afhankelijk van het weer en de prive afspraken die we hebben maar als het een standaard week is dan gaat mijn vrouw met de fiets/lopen eerst naar school met de kids en daarna door naar haar werk. Ik gebruik wel elke dag de auto voor een rit van 25km enkele reis naar mijn werk.

Sinds kort kan ik via mijn werkgever een fiets lease, hierdoor is mijn interesse gewekt om eens naar een Speed Pedelec te kijken. Weet nog niet precies wat dit voor mij per maand gaat kosten maar wat wij ermee willen bereiken is dat 1 van de 2 auto's dan weg gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procaliber
Frid0 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:39:
[...]

Wij hebben momenteel 2 auto's staan maar vaak staat 1 daarvan de hele week voor de deur. Wel sterk afhankelijk van het weer en de prive afspraken die we hebben maar als het een standaard week is dan gaat mijn vrouw met de fiets/lopen eerst naar school met de kids en daarna door naar haar werk. Ik gebruik wel elke dag de auto voor een rit van 25km enkele reis naar mijn werk.

Sinds kort kan ik via mijn werkgever een fiets lease, hierdoor is mijn interesse gewekt om eens naar een Speed Pedelec te kijken. Weet nog niet precies wat dit voor mij per maand gaat kosten maar wat wij ermee willen bereiken is dat 1 van de 2 auto's dan weg gaat.
De vraag is of je het gemak houden wilt van 2 auto's t.o.v. de belasting/verzekering en onderhoud daarvan.
Een keer verplicht met de SP door regen moeten is ook geen ramp :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• multikoe
[...]
Wij (drie werkende volwassenen) zijn van twee auto's (één elektrisch en één brandstof) en een motor (ook brandstof) teruggegaan naar één elektrische auto. Dat kon alleen maar als twee van ons op de fiets zouden gaan. Voor mijn vrouw is dat een gewone electrische fiets geworden voor 17 km en voor mij een speedpedelec voor 30 km enkele reis. Als gezin hebben we onze uitstoot dus enorm verminderd. Plus dat onze mobiliteitskosten ook enorm zijn verlaagd.

Over het verschil SP en EV: een speedpedelec verbruikt zo'n 16 Wh/km, oftewel 1.6 kWh/100 km. Een electrische auto verbruikt 16 kWh/100 km, dus 10x zoveel. Ook de uitstoot is dus 10x zo hoog. Voor het klimaat is een speedpedelec dus verre te prefereren boven een electrische auto. Nog even los van het grondstoffenverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
procaliber schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:46:
[...]

De vraag is of je het gemak houden wilt van 2 auto's t.o.v. de belasting/verzekering en onderhoud daarvan.
Een keer verplicht met de SP door regen moeten is ook geen ramp :P
Dat is het inderdaad.
Ik heb wel ervaring dat ik deze rit, woon-werk 3 jaar lang gedaan heb met een scooter. Weet daardoor wat de beste route is maar weet ook wat het is daardoor om door regen en kou te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Frid0 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:39:
[...]

Als je 1 van de 2 auto's wegdoet is het financieel vrijwel zeker voordeliger om een SP te rijden.
Maar daar zitten wel consequenties aan vast die je mee moet nemen:
- Je kunt je prima kleden op allerlei soorten weer, maar deze winter ben ik twee keer thuisgebleven omdat het glad zou worden. Daar trek ik even de grens. Ik kan in principe eigenlijk altijd wel thuis werken, maar dat is voor jou misschien anders.
- Je zult prive-afspraken misschien ook af en toe op de SP moeten doen, als je vrouw de auto niet kan missen. In mijn geval betekent dat soms 's avonds 15 km fietsen enkele reis om bij mijn moeder op bezoek te gaan of een clubavond te bezoeken. Bovenop de 60 km die ik overdag naar kantoor fiets.

Wij hebben bewust gekozen om van drie auto's naar één te gaan en dat resulteerde in wat meer "geregel" en "overleg" en soms het afzeggen of verplaatsen van prive-afspraken. Maar het pakt eigenlijk allemaal wel heel goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
multikoe schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:47:
Over het verschil SP en EV: een speedpedelec verbruikt zo'n 16 Wh/km, oftewel 1.6 kWh/100 km. Een electrische auto verbruikt 16 kWh/100 km, dus 10x zoveel. Ook de uitstoot is dus 10x zo hoog. Voor het klimaat is een speedpedelec dus verre te prefereren boven een electrische auto. Nog even los van het grondstoffenverbruik.
Dat is dezelfde berekening als die ik beschreef in mijn post inderdaad. Bij vervangen van een auto door een pedelec is de case qua duurzaamheid duidelijk. Bij het kopen van een pedelec om een auto thuis te laten staan is dat niet perse het geval en zal het afhangen van het aantal kilometer dat vermeden wordt.

De voornaamste conclusie:
  • Energie is nog altijd veel te goedkoop
  • Onderhoud (en aanschaf) van pedelecs is veel te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Frid0 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Dat is het inderdaad.
Ik heb wel ervaring dat ik deze rit, woon-werk 3 jaar lang gedaan heb met een scooter. Weet daardoor wat de beste route is maar weet ook wat het is daardoor om door regen en kou te gaan.
In de regen en de kou maakt het een enorm verschil of je met de scooter rijdt of op de fiets. Het heeft mij verbaast in de afgelopen maanden hoe weinig last ik had van kou of regen. Waar ik veel meer last van had was de combinatie van regen en rijden in het donker.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
assje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Dat is dezelfde berekening als die ik beschreef in mijn post inderdaad. Bij vervangen van een auto door een pedelec is de case qua duurzaamheid duidelijk. Bij het kopen van een pedelec om een auto thuis te laten staan is dat niet perse het geval en zal het afhangen van het aantal kilometer dat vermeden wordt.

Dat ben ik met je eens. Voor mij persoonlijk is het financiele aspect niet echt belangrijk, ik vind dat we moeten willen inleveren om het klimaat voor de komende generaties prettig te houden. Ik heb daarom helemaal niet gerekend aan de keuze tussen een auto en een SP. Hetzelfde toen we vier jaar geleden onze brandstofauto verkochten en een EV gingen leasen. Per maand een fors hoger bedrag, maar het was en is het waard.
Wat de keuze voor een SP voor mij ook makkelijker maakte is dat ik graag en veel fiets, op de mountainbike en op de reisfiets op onze fietsvakanties. Ik heb er dus ook geen problemen mee om te fietsen onder minder ideale omstandigheden (lees: storm, regen, kou). Dat is voor anderen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
multikoe schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Als je 1 van de 2 auto's wegdoet is het financieel vrijwel zeker voordeliger om een SP te rijden.
Maar daar zitten wel consequenties aan vast die je mee moet nemen:
- Je kunt je prima kleden op allerlei soorten weer, maar deze winter ben ik twee keer thuisgebleven omdat het glad zou worden. Daar trek ik even de grens. Ik kan in principe eigenlijk altijd wel thuis werken, maar dat is voor jou misschien anders.
- Je zult prive-afspraken misschien ook af en toe op de SP moeten doen, als je vrouw de auto niet kan missen. In mijn geval betekent dat soms 's avonds 15 km fietsen enkele reis om bij mijn moeder op bezoek te gaan of een clubavond te bezoeken. Bovenop de 60 km die ik overdag naar kantoor fiets.

Wij hebben bewust gekozen om van drie auto's naar één te gaan en dat resulteerde in wat meer "geregel" en "overleg" en soms het afzeggen of verplaatsen van prive-afspraken. Maar het pakt eigenlijk allemaal wel heel goed uit.
Dat denk ik dus ook. Omdat ik hem ga lease via mijn werk weet ik nog niet precies wat het mij per maand gaat kosten maar ik denk dat ik ervan uit moet gaan dat dat zo €200 brutto zal zijn gok ik. Iemand ervaring met lease en wilt zijn maand bedrag delen?

Thuiswerken kan ik niet heel vaak. Kan wel redelijk zelf mijn werk inplannen maar de voorkeur van mijn werkgever is dat ik in mijn functie op kantoor aanwezig ben.
multikoe schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:59:
[...]

In de regen en de kou maakt het een enorm verschil of je met de scooter rijdt of op de fiets. Het heeft mij verbaast in de afgelopen maanden hoe weinig last ik had van kou of regen. Waar ik veel meer last van had was de combinatie van regen en rijden in het donker.....
Eens hoor en vergeet vooral niet de bladeren op de weg. Heb daar helaas ook wat ervaringen mee, vooral in het donker op wegen die niet goed verlicht zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Frid0 op 21-03-2025 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tostikop
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:49
Frid0 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:29:
[...]

Dat denk ik dus ook. Omdat ik hem ga lease via mijn werk weet ik nog niet precies wat het mij per maand gaat kosten maar ik denk dat ik ervan uit moet gaan dat dat zo €200 brutto zal zijn gok ik. Iemand ervaring met lease en wilt zijn maand bedrag delen?

[...]
De calculator van Lease-a-bike gaf een goed beeld toen ik een SP ging leasen.
Mijn maandbedrag ligt rond de 200,- voor een Stromer ST3 met voorvering, zadelvering en iets hoger stuur (urban comfort). Dat is dan wel met service en verzekering via Lease-a-bike. De consumentenadviesprijs was 9950,-. Het leasecontract is voor 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[...]

Een SP is altijd de meer milieubewuste keuze...

Mensen rijden vaak met de auto als het regent, nat of koud is. Dan is de stroom meestal zo grijs als wat. Dus ruim 300g CO2/kWh. En die 16-20kWh per 100km is dan veel meer dan 1.5kWh/100km voor een SP.

En de accu is ook 40 tot 100x zo groot bij een BEV auto. En mijn SP accu is 10 jaar geworden, met bijna 40.000km.

Een printplaatje en wat simpele onderdeeltjes vervangen aan een SP hebben nauwelijks milieu impact. (Kijk maar hoeveel kg materiaal er in zit, zeker als je het vergelijkt met een auto)

Het is puur de kosten omdat de onderdelen zo ONKOGELIJK duur zijn gemaakt. De speed pedelec is fantastisch, je kan met zo weinig energie zo snel woon-werk afleggen EN aan je gezondheid werken.

Ik heb hierdoor echt een mega goede conditie. De werkreis is nuttig gebruikt, in de file rijden is voor mij erg frustrerend. Op de Stromer is het gewoon genieten, elke keer weer!

Ben het qua milieu met @multikoe helemaal eens. We zijn zo verwend. Drupje regen? Auto. Als je een watwrdichte jas hebt, lange spatborden en goede waterdichte schoenen hoef je maar zelden een regenbroek aan te trekken (Ok, met uitzondering van oct 2023 - juli 2024 _O- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
flupke1 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:16:
[...]
In mijn woon-werkverkeer (30k enkel) doe ik mezelf wel werken met de Ellio. Met andere pedelecs die 45 halen, beslist de rijder toch ook of die veel of minder ondersteuning wil?

Of is het op de keper beschouwd enkel de looks die maken dat het lelijke eendje met kleine bandjes niet als een fiets wordt gezien ;) ?
Het zijn zeker niet de looks. Of het moet onbewust geweest zijn. Weet het ook niet echt, zelfs bij minder ondersteuning voelde het allemaal nogal vreemd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunje
  • Laatst online: 10-05 10:23
Hoi, ik heb sinds een jaar een Stromer ST1 met nog maar 1700 km er op (doelstelling komend jaar ligt hoger...) en november is ie voor een complete onderhoudsbeurt geweest, daarna weinig gebruikt. Toch mag ik voor mei 20255 van de leasemaatschappij nog 350 euro stukslaan aan onderhoud. Hebben jullie suggesties welke (zwakker) onderdelen ik (preventief) zou kunnen laten vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

kan je onder 'onderhoud' ook toevoegingen doen?

anders zou ik een verende voorvork en/of zadelpen overwegen. Of spatbordverlengers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
plunje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:33:
Hoi, ik heb sinds een jaar een Stromer ST1 met nog maar 1700 km er op (doelstelling komend jaar ligt hoger...) en november is ie voor een complete onderhoudsbeurt geweest, daarna weinig gebruikt. Toch mag ik voor mei 20255 van de leasemaatschappij nog 350 euro stukslaan aan onderhoud. Hebben jullie suggesties welke (zwakker) onderdelen ik (preventief) zou kunnen laten vervangen?
Het lijkt me sterk dat deze fiets onderhoud nodig is na zo weinig mee gereden te hebben. (en als hij in november onderhoud heeft gehad).

Maar wat noemen we onderhoud, een poppetje dat vinkjes in een lijstje zet wat nog goed is? Of zijn er tandwielen, kettingen en banden vervangen? (wat me ook stug lijkt met 1700km, mijn banden gingen bijna 20.000km mee ;)

En controllers of andere apparatuur onnodig vervangen is totale idioterie.. :+ Dan kan je net zo goed het geld aan een zwerver geven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procaliber
plunje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:33:
Extra setje (winter)banden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

op een ST1 kan je eventueel de banden (wegens weinig grip/verslijten snel/rijden snel plat) laten vervangen voor de betere van de ST3.

Zet er dan ook direct betere binnenbanden in (er zijn versies die meer bescherming bieden tegen lekrijden). Ik denk de "Plus" variant van Schwalbe.

[ Voor 36% gewijzigd door bjp op 24-03-2025 15:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
Ik blijf er wel bij, het zijn echt geweldige apparaten... Heb nu een ST2 met riem te leen omdat mijn ST2 kaduuk is vooralsnog. Gisteren gewoon stevig doorgereden vanuit werk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b49Rvazn6o9S2Stj6LCpDHTycgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58AfIobsuEkqkky36XDXBsUA.jpg?f=fotoalbum_large

Op 21km, 42,8kmh gemiddeld. Dat is stevig doorstampen :O

Echt heerlijk, ik merk het ook steeds aan mijn benen als ik goed heb doorgefietst.. (en ik heb al aardige fietsbenen hehe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Klever N Rogue staat bij de dealer...

Geen ondersteuning meer, geen foutmelding, geen melding dat de rem is ingeknepen. Geen idee wat er aan de hand is. Hij heeft dit wel eens eerder gehad en daarna was het weer als sneeuw voor de zon verdwenen. De dealer zit 8 km verderop dus eerst zonder ondersteuning gaan fietsen, halverwege bij het afdalen van een hoge brug en wat hogere snelheid komt de ondersteuning opeens terug en hij heeft hij het de rest van het ritje prima gedaan.

Tijdje terug is het display vervangen, en sinds die tijd heeft hij heel soms kuren. Ik denk dat ik hem wel even een tijdje kwijt ben. Moet nu op een knalgele Batavus Altura naar het werk en met 25km/u. Dat is wel even een downgrade qua snelheid maar ik kom er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay enmo
Ik heb mijn Klever N Rouge 45 met 1200 accu afgelopen donderdag op gehaald.

Ik moet zeggen hij rijd nog steeds net zo heerlijk als toen ik er een proefrit op maakten
Heb wel de generatie uitgezet omdat ik dit te onstabiel vind. En heb de ondersteuning zo ingesteld dat ie op eco op 1 staat en tour op 3 en max op 5. (Max stond bij mij ook op 3)

Ik kreeg hem afgelopen donderdag mee met een accu die voor 19% geladen was. Waren ze dus vergeten. Maar het was maar zo'n 5 km fietsen dus dat redden ik wel. Heb hem die avond opgeladen tot 100%

Wat me op viel is toen ik om 07:00 de fiets pakten het display nog maar 95% aangaf. Dacht is ie nu in 10 uurtjes tijd 5% gedaald?

Ik ben met 95% op volle ondersteuning naar mijn werk greden en toen ik 16,2 kilometers verder was gaf de accu nog een percentage van 65%

Na 26.8 kilometer had ie nog 50%
Na 36.8 nog 34%
Na 39.0 nog 32%
Zijn dit de een beetje de percentages die bij de 1200 watt accu horen als je hem op max (ondersteuning 5) zet en 80 kilo weegt.?

Ik heb hem die avond opgeladen. Tot 100%
En heb hem om een uurtje of 23:00 van de lader gehaald. Nog even gecheckt of de accu 100% aangaf en dat was zo . Toen ik vanmorgen om een uurtje of 10:00 hem pakten zat er dus nog maar 93% in zonder dat ik hem gebruikt heb.

Is dit normaal bij de accu's van klever dat ie zo snel leeg lopen terwijl de fiets gewoon uit staat ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0KVEQeAb9HhWlv8cdrYPRnDFDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2hdN5yQ6Hs1JG4ucbGyhy9d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:10
De weergave verschilt ook met de temperatuur. Geen idee of hij dan leger is, of leger weergeeft.

Ik haal m niet van de lader af.

Als t koud is, dan laad ik de accu binnen. Warme accu scheelt wel bereik.

Ik red 45km met 1200 accu (x speed pinion 2020, 600w)

[ Voor 26% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 29-03-2025 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 17:10
jay enmo schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:30:

Ik moet zeggen hij rijd nog steeds net zo heerlijk als toen ik er een proefrit op maakten
Heb wel de generatie uitgezet omdat ik dit te onstabiel vind. En heb de ondersteuning zo ingesteld dat ie op eco op 1 staat en tour op 3 en max op 5. (Max stond bij mij ook op 3)

Ik kreeg hem afgelopen donderdag mee met een accu die voor 19% geladen was. Waren ze dus vergeten. Maar het was maar zo'n 5 km fietsen dus dat redden ik wel. Heb hem die avond opgeladen tot 100%

Wat me op viel is toen ik om 07:00 de fiets pakten het display nog maar 95% aangaf. Dacht is ie nu in 10 uurtjes tijd 5% gedaald?

Ik ben met 95% op volle ondersteuning naar mijn werk greden en toen ik 16,2 kilometers verder was gaf de accu nog een percentage van 65%

Na 36.8 nog 34%
Na 39.0 nog 32%
Zijn dit de een beetje de percentages die bij de 1200 watt accu horen als je hem op max (ondersteuning 5) zet en 80 kilo weegt.?

En heb hem om een uurtje of 23:00 van de lader gehaald. Nog even gecheckt of de accu 100% aangaf en dat was zo . Toen ik vanmorgen om een uurtje of 10:00 hem pakten zat er dus nog maar 93% in zonder dat ik hem gebruikt heb.

Is dit normaal bij de accu's van klever dat ie zo snel leeg lopen terwijl de fiets gewoon uit staat ?

[Afbeelding]
die percentages tijdens het fietsen kloppen wel redelijk.
ik heb ook de 1200wh accu en als ik naar werk fiets (27km enkel) is ie meestal op werk rond de 50% en kom ik precies thuis. Het scheelt wel echt veel wat voor weer het is. Koud weer en flinke tegenwind kost echt wel een paar procent. In de winter moet ik soms de laatste 2 km zonder ondersteuning. In de zomer ook wel eens 20% over gehad aan het einde van de rit.
Zeker bij koud weer dus echt de accu binnen opladen en ook binnen leggen als je niet oplaadt, scheelt veel!

Bij mij loopt ie helemaal niet leeg als ik 'm niet gebruik. Ook niet als ik hem een of twee weken niet gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geard007

Na 36.8 nog 34%
Na 39.0 nog 32%

[Afbeelding]
In mijn ervaring loopt de accu minder snel leeg als je niet het digitale slot gebruikt (dus gewoon bij e key verwijderen klikken op ‘niet op slot’, en dan daarna zelf op de uitknop klikken). Ik gebruik de e key zelden hierdoor.

Daarnaast lijkt ie ook minder snel te ontladen als de accu niet in de fiets zit. Heb het niet nog een 2e keer gecheckt beide bevindingen dus wellicht even uitproberen en kijken of dit ook zo is voor jou. Ben benieuwd!

Edit: de km & percentages zijn mijn inziens normaal. Als ik met 100% (opladen buiten de fiets) vertrek dan heb ik afhankelijk van de wind nog 20-35% over na 38 km met maximale ondersteuning. Ik gebruik een smartplug die wattage kan meten om mijn oplader eerder te stoppen, om voor behoud van batterij niet tot de volle 100% te laden, kom nu met 10-25% batterij aan daardoor

[ Voor 7% gewijzigd door Geard007 op 29-03-2025 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay enmo
Pnnnkk schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:49:
[...]

die percentages tijdens het fietsen kloppen wel redelijk.
ik heb ook de 1200wh accu en als ik naar werk fiets (27km enkel) is ie meestal op werk rond de 50% en kom ik precies thuis. Het scheelt wel echt veel wat voor weer het is. Koud weer en flinke tegenwind kost echt wel een paar procent. In de winter moet ik soms de laatste 2 km zonder ondersteuning. In de zomer ook wel eens 20% over gehad aan het einde van de rit.
Zeker bij koud weer dus echt de accu binnen opladen en ook binnen leggen als je niet oplaadt, scheelt veel!

Bij mij loopt ie helemaal niet leeg als ik 'm niet gebruik. Ook niet als ik hem een of twee weken niet gebruik.
Dankjewel voor je reactie en je feedback van jou ervaringen.

Goed om te horen dat de range ongeveer het zelfde is bij gebruik in de max stand (heb jij hem in de max stand ook op ondersteuning stand 5 staan? Bjj mij stond max eerst op ondersteuningstand 3 en weet niet of dit een fabrieksetting is of dat de fiestenshop dit zo ingesteld had)

Jij zegt dat de accu bij jou helemaal niet leeg loopt . Ook niet als ie helemaal tot 100% geladen is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay enmo
Geard007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:49:
[...]

In mijn ervaring loopt de accu minder snel leeg als je niet het digitale slot gebruikt (dus gewoon bij e key verwijderen klikken op ‘niet op slot’, en dan daarna zelf op de uitknop klikken). Ik gebruik de e key zelden hierdoor.

Daarnaast lijkt ie ook minder snel te ontladen als de accu niet in de fiets zit. Heb het niet nog een 2e keer gecheckt beide bevindingen dus wellicht even uitproberen en kijken of dit ook zo is voor jou. Ben benieuwd!

Edit: de km & percentages zijn mijn inziens normaal. Als ik met 100% (opladen buiten de fiets) vertrek dan heb ik afhankelijk van de wind nog 20-35% over na 38 km met maximale ondersteuning. Ik gebruik een smartplug die wattage kan meten om mijn oplader eerder te stoppen, om voor behoud van batterij niet tot de volle 100% te laden, kom nu met 10-25% batterij aan daardoor
Dankjewel voor je reactie en je ervaringen/suggesties

Ik heb de e key eigelijk gelijk de eerste keer al helemaal uitgeschakeld, vind die extra handeling en de extra tijd met op starten en uitschakelen helmaal niks. Dus daar ligt het niet aan.

Ik heb de fiest sinds ik hem vrijdag avond helemaal tot 100% had opgeladen (ongeveer 22:00 de lader er af gehaald) hem niet meer gebruikt. De percentage staat nu op 91% , zeg maar 1,5 dag later. De eerste 11 uur was ie dus met 7 procent gezakt. En de volgende 26 uur nog maar 2 procent.

De volgende keer dat ik de accu weer tot 100% op laad zal ik hem uit de fiets halen om te kijken of dit scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980

Na 36.8 nog 34%
Na 39.0 nog 32%

[Afbeelding]
Ten eerste gefeliciteerd met je aankoop. De Klever N is een hele fijne fiets en dat kan ik bevestigen na 21000km inmiddels. Die van mij staat wel bij de dealer want ik krijg een nieuwe controller en motor omdat hij geen ondersteuning meer gaf... Wordt allemaal netjes onder garantie opgelost.

Opladen van mijn Klever doe ik in de schuur, meestal is hij doordeweeks rond 23:00 wel weer opgeladen en trek ik de stekker van de lader eruit en ook de kabel naar de accu. Ik heb het idee dat als je het stekkertje in de accu laat zitten hij toch een beetje leegloopt. Ik gebruik verder ook niet de E-key en als ik hem 's ochtends aanzet dan staat hij altijd op 100%. Ik zou dit toch even in de gaten houden en als dit niet stabiliseert contact opnemen met de dealer.

Verder komt het verbruik qua accu wel overeen met de range van mijn fiets. Klevers staan erom bekend dat ze wat meer stroom trekken als Stromer. Mijn1200wh accu is na een enkele rit van 26km meestal half leeg. Heeft echt met temperatuur en wind te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zybertweak
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 18:02
Er zal wel.een krachtige motor in zitten in zo'n Klever als je met een 1200wh accu 45km ver komt. Ik heb zelf een pedelec met bosch middenmotor met 500wh accu's. Op een volle 500wh accu haal ik 35km op de turbo stand. Heb er 2 van en ze lopen bij mij niet leeg als ik ze weg leg. Ik laad ze altijd tot ongeveer 80-85% op en heb een wifi stopcontact timertje die mijn accu in de ochtend een uurtje voor vertrek tot 100% laad. Op deze manier verwacht ik dat ik langer met mijn accu's doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003

Blokker_1999

Full steam ahead

barta123 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:13:
Ik blijf er wel bij, het zijn echt geweldige apparaten... Heb nu een ST2 met riem te leen omdat mijn ST2 kaduuk is vooralsnog. Gisteren gewoon stevig doorgereden vanuit werk.[Afbeelding]

Op 21km, 42,8kmh gemiddeld. Dat is stevig doorstampen :O

Echt heerlijk, ik merk het ook steeds aan mijn benen als ik goed heb doorgefietst.. (en ik heb al aardige fietsbenen hehe)
42 gemiddeld? Holy ... . Is dat 1 lange snelweg die je kunt nemen? Zelf kom ik niet eens in de buurt met een gemiddelde van ongevver 35/36 op een rit van 33 km door alle gevaarlijke punten plus zones 30 waar ik voorbij moet. En dan zit ik alsnog bovengemiddeld als ik naar de community cijfers in de app kijk.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16:04
Kan harder; 42,9 haha
Hier zit ook gewoon een stuk/stukken door de stad en woonwijk bij… gem. snelheid is veelal afhankelijk van de wind/stoplichten, tijdstip fietsen (mede weggebruikers) enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paenDoXuO7tio7xb4swrhkrRcIU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dAdQ5e8fN5dWZqF89RW3WI7s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier net over de 40 km/u op 20 km met een ST1, volgende week komt de ST2. Met een gemiddelde hartslag van 140 doe ik volgens mij wel iets meer moeite. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Blokker_1999 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:28:
[...]

42 gemiddeld? Holy ... . Is dat 1 lange snelweg die je kunt nemen? Zelf kom ik niet eens in de buurt met een gemiddelde van ongevver 35/36 op een rit van 33 km door alle gevaarlijke punten plus zones 30 waar ik voorbij moet. En dan zit ik alsnog bovengemiddeld als ik naar de community cijfers in de app kijk.
Dit was wel de route langs dorpen met voornamelijk open vlaktes waar je alleen vol gas kan gaan. En waar ik moest remmen vooruit kijken en de weg op sturen dat ik gewoon niet hoef te stoppen. En waar ik moest remmen vol in de ankers.

Ik zit op 9000km trip op iets van 37.0kmh gemiddeld, dat is ook al extreem hard... :+

Maar 43 is voor mij onhaalbaar, je moet dan ook echt wel een route hebben dat je continu kan vlammen, en niet dus tussen fietsers rijdt want dat is gewoon gevaarlijk... :9

Mijn ST2 rijdt sinds vandaag weer trouwens, de controller was gesneuveld. Na 33.000km niks ernstig. Helaas zijn de onderdelne te duur (500 voor de controller) totaal 640 euro. Gelukkig was mijn accu oud en versleten (en is er dus niks verloren gegaan)

Met de 'nieuwe' (gebruikte accu met 99% SOH voor 900 eur) is het verschil gigantisch. Maar 28% nodig gehad op 22km op stand 3 vol gas rammen. Terwijl ik met mijn oude accu dik 80-90% nodig had O+ :9

Dus voor 1500 euro is mijn Stromer die er nog als nieuw uitziet (netjes bijhouden) weer in TOP conditie met een beregoede accu, dus nog voor veel plezierige kilometers! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Zybertweak schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:21:
Ik heb zelf een pedelec met bosch middenmotor met 500wh accu's. Op een volle 500wh accu haal ik 35km op de turbo stand. Heb er 2 van en ze lopen bij mij niet leeg als ik ze weg leg. Ik laad ze altijd tot ongeveer 80-85% op en heb een wifi stopcontact timertje die mijn accu in de ochtend een uurtje voor vertrek tot 100% laad. Op deze manier verwacht ik dat ik langer met mijn accu's doe.
Hier idem, al laad ik in principe helemaal niet tot 100%. Wel jammer dat de SOC alleen maar balkjes van 20% laat zien, dat maakt het nog wel beetje lastig om 80% in te schatten. Maar, zelfs als de lading per ongeluk wel de 100% haalt helpt het al dat dit net voor vertrek is.

Er zou wat mij betreft een verplichting mogen komen voor optie om laden te beperken tot xx%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
BMWix3 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:46:
Kan harder; 42,9 haha
Hier zit ook gewoon een stuk/stukken door de stad en woonwijk bij… gem. snelheid is veelal afhankelijk van de wind/stoplichten, tijdstip fietsen (mede weggebruikers) enz.

[Afbeelding]
Bijzonder. Mijn route is 31 km, voornamelijk over goede wegen zonder ander verkeer. Twee stoplichten en een klein stukje bebouwde kom, maar daar wel met een apart, breed fietspad zonder kruisingen waar ik zou moeten stoppen. Mijn hoogste gemiddelde snelheid, met wind mee (!), is 42 km/h geweest. Mijn kruissnelheid (dus de snelheid die ik fiets als er niets is dat me tegenhoud) is dan (op het display) tussen de 45 km/h en de 48 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
De impact van verkeerslichten heb ik vooraf wel onvoldoende ingeschat. Op mijn route wisselt door een brug het fietspad van kant, dat wil zeggen dat ik op de heenweg 2x moet oversteken wat op de terugweg niet het geval is.

Op mijn rit van 17km zit op de heenweg zomaar 20% van mijn reistijd in die twee kruispunten waar ik 4 verkeerslichten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16:04
multikoe schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:30:
[...]

Bijzonder. Mijn route is 31 km, voornamelijk over goede wegen zonder ander verkeer. Twee stoplichten en een klein stukje bebouwde kom, maar daar wel met een apart, breed fietspad zonder kruisingen waar ik zou moeten stoppen. Mijn hoogste gemiddelde snelheid, met wind mee (!), is 42 km/h geweest. Mijn kruissnelheid (dus de snelheid die ik fiets als er niets is dat me tegenhoud) is dan (op het display) tussen de 45 km/h en de 48 km/h.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjt5lkO9mt35oHkYsPcGOHlBQt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEskzJHI7Uboz6nhDGpdU7wi.jpg?f=fotoalbum_large
Bijzonder; die Redbull bedoel je 😉 Hier de gehele route. Ga ik later weg; is er meer verkeer en doe ik rustiger aan. Ook ik stop netjes voor rood en op kruisingen indien van toepassing. Route; Vathorst door, Amersfoort centrum, De Bilt; Utrecht uni. Ik heb de zelfde waarde op mijn display; 47/48km/u op rechte stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
BMWix3 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:58:
[...]

[Afbeelding]
Bijzonder; die Redbull bedoel je 😉 Hier de gehele route. Ga ik later weg; is er meer verkeer en doe ik rustiger aan. Ook ik stop netjes voor rood en op kruisingen indien van toepassing. Route; Vathorst door, Amersfoort centrum, De Bilt; Utrecht uni. Ik heb de zelfde waarde op mijn display; 47/48km/u op rechte stukken.
OK, dan kom je dicht in de buurt van mijn maximale gemiddelde snelheid. Maar is dit hierboven ook voor jou een uitzondering? Of haal je dat gemiddelde regelmatig?
Ik ben een beetje een data-freak en hou alles maniakaal bij, waarbij ik wind, hartslag, temperatuur en de importtarieven van de USA als parameters heb. Ik heb nu data vanaf september voor mijn route van 31 km. Ik heb die route nu 52 keer gereden. Gemiddelde reistijd: 52 minuten, met een standaard deviatie van 4 minuten. Snelste tijd: 45 minuten en een beetje. Gemiddeld rij ik dus 36 km/h, maximaal 42 km/h.
Die variatie wordt voor een groot deel veroorzaakt door wind (ik woon in Noord-Holland, het waait hier altijd met windkracht 12 pal uit het westen of pal uit het oosten en mijn route is west-oost), maar zelfs dan is de variatie van 4 minuten laag en dus wel fijn. In tegenstelling tot de auto, is de fiets heerlijk voorspelbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:41
assje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:59:
[...]

..

Wat betreft reistijd moet ik het niet romantiseren. Ja natuurlijk staat er met de auto wel eens file maar gemiddeld is mijn reisduur wel gewoon het dubbele; zeker als je de extra tijd van fiets pakken, aankleden, haren doen op werk etc meerekent. Maar; de beweging is wel eerlijk en voel me echt fitter bij aankomst op werk.

Bevalt tot nu toe allemaal goed maar met dit weer is het natuurlijk allemaal makkelijk :)
Reisafstand 18km hier, speed pedelec (Koga uit 2016 met relatief zwakke 60Nm motor) 35 min en auto 18 min, dus verschil is wel wat kleiner dan bij jou lijkt het?

Mijn fietsroute is wel over verlaten landweggetjes en lege fietspaden langs een dijk, dan het is makkelijk de gemiddelde snelheid hoog te houden, zo'n 35km/h geloof ik. Ik blijf net onder de zweetgrens (ben wel iemand die veel sport) en heb alleen in de zomer een schoon shirt en een korte broek extra mee voor onderweg. In de winter houd ik gewoon mn kantoorkloffie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
_Anvil_ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:56:
Reisafstand 18km hier, speed pedelec (Koga uit 2016 met relatief zwakke 60Nm motor) 35 min en auto 18 min, dus verschil is wel wat kleiner dan bij jou lijkt het?
Ehh, dat is toch vrijwel exact ook het dubbele? :P

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 09-04-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:15
_Anvil_ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:56:
[...]

Mijn fietsroute is wel over verlaten landweggetjes en lege fietspaden langs een dijk, dan het is makkelijk de gemiddelde snelheid hoog te houden, zo'n 35km/h geloof ik. Ik blijf net onder de zweetgrens (ben wel iemand die veel sport) en heb alleen in de zomer een schoon shirt en een korte broek extra mee voor onderweg. In de winter houd ik gewoon mn kantoorkloffie aan.
Gemiddelde snelheid van mijn auto 56 km/h voor woon werk verkeer.
Gemiddelde snelheid van mijn Stromer 38.2 km/h.

Ik roep grote blij. Maar inderdaad er gaat wel wat tijd erbij voor om- en aankleden. (doe ik in de baas zijn tijd dus niet echt heel erg interessant :P .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:41
assje schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:58:
[...]

Ehh, dat is toch vrijwel exact ook het dubbele? :P
haha, je hebt helemaal gelijk. Ik had een ander getal voor de auto in mn herinnering, toen ik nog op een afgelegen parkeerplaats voor externen moest parkeren en er bij de auto nog 5 min wandeltijd bij kwam :*)
assje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Als ik de prijzen zie van nieuwe pedelecs en het onderhoud, kun je de financiële businesscase wel vergeten ja.

Toen ik de mijne kocht (2e handsje van 1100 euro) had ik nog een Auto die 1 op 9 aan super benzine slurpte, dus de businesscase om de auto te laten staan was nog een beetje valide. (nu totaal niet meer omdat er thuis een EV staat die op gratis Tesla SuC stroom loopt inmiddels. )

[ Voor 56% gewijzigd door _Anvil_ op 09-04-2025 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
_Anvil_ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:05:
Als ik de prijzen zie van nieuwe pedelecs en het onderhoud, kun je de financiële businesscase wel vergeten ja.
Voor mij gaat het om een 2e hands gekocht voor €1.800. Accu's laad ik met timer net voor vertrek en doel tot rond 80%. Verder gebruik ik de fiets eigenlijk meer als "elektrische fiets zonder beperkingen" dan als volwaardige pedelec. Het is voor mij ook een beetje sporten, op de terugweg bij goede condities zet ik hem op ondersteuningsniveau 1/4 en rijd dan rond de 35km/u. Verder beetje vooruit kijken en wat eerder snelheid minderen i.p.v. alles op remmen aan laten komen.

Hiermee hoop/denk ik dat de lopende kosten fors lager uit kunnen vallen dan voor de eerste eigenaar, mogelijk gewoon richting normale elektrische fiets.

Maar, het alternatief is bij ons ook een elektrische auto met een overschot aan stroom. Teruglevering levert me nu nog €0,05/kWh op dus aan energie kost die auto minder dan €0,01/km. Komt wel iets aan onderhoud/afschrijving bij maar ook dat verschil is heel klein bij laag kilometrage. Die auto kost TCO marginaal dus ook maar een paar cent per kilometer.

Mijn voornaamste argument is toch een stukje duurzaamheid en het goede voorbeeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels mijn Klever N weer terug. Hij gaf geen ondersteuning meer.
Controller en motor vervangen en km stand weer naar 0.

Daarnaast ook een bySchulz G.2 LT erop gezet. Dus nu echt een full suspension speed pedelec. Rijdt een heel stuk comfortabeler.
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.