Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 36 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:44
procaliber schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:44:
[...]

Een auto lijkt toch totaal niet op een fiets?
Ik rij meerdere stukken met gepaste snelheid op het fietspad, vaak genoeg politie gezien die er niets van zei.
Oom agent kan er altijd voor kiezen om een overtreding door de vingers te zien, maar schept daarmee wel een precedent en maakt ook duidelijk dat je altijd in discussie kunt gaan als je een overtreding begaat en dat dat ook nog effectief kan zijn. "Ja, maar gisteren was er een agent die niets deed". Met andere woorden, als je goed kunt lullen loop je minder risico op een boete :)

De reden dat je niet op het fietspad mag is de snelheid die je kunt halen. Daarom mogen scooters ook niet op het fietspad. Dat jij op het moment dat oom agent keek langzaam reed wil niet zeggen dat je dat daarvoor ook deed en daarna blijft doen.
Je zou overigens verwachten dat het instellen van een maximum snelheid op het fietspad dan wat simpeler is, ware het niet dat je dan gekalibreerde snelheidsmeters verplicht moet stellen op elke fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 14:25
Vanmorgen ook wat rustiger gereden dan normaal. Ik zit in de Randstad en gelukkig geen sneeuw. Wel een mega hagelbui toen ik mijn fiets op het werk in de stalling zette :)

Rechtdoor was prima te doen, maar de bochtjes deed ik heel rustig. Je merkt aan mijn fiets dat hij het koud heeft omdat met deze temperaturen de recuperatie stand het niet doet. Dat is een beveiliging volgens mij want ik las op het Klever forum dat er vroeger veel foutmeldingen / storingen optraden bij recuperatie in combinatie met koude temperaturen.

Het is verder wel een makkelijke functie om af te remmen en je schijfremblokken te sparen. Wat ik verder wel irritant vind is het strooizout dat nu weer overal tussen zit terwijl ik net een nieuwe aandrijfset erop heb laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-05 07:35
multikoe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:55:
[...]

Oom agent kan er altijd voor kiezen om een overtreding door de vingers te zien, maar schept daarmee wel een precedent en maakt ook duidelijk dat je altijd in discussie kunt gaan als je een overtreding begaat en dat dat ook nog effectief kan zijn. "Ja, maar gisteren was er een agent die niets deed". Met andere woorden, als je goed kunt lullen loop je minder risico op een boete :)

De reden dat je niet op het fietspad mag is de snelheid die je kunt halen. Daarom mogen scooters ook niet op het fietspad. Dat jij op het moment dat oom agent keek langzaam reed wil niet zeggen dat je dat daarvoor ook deed en daarna blijft doen.
Je zou overigens verwachten dat het instellen van een maximum snelheid op het fietspad dan wat simpeler is, ware het niet dat je dan gekalibreerde snelheidsmeters verplicht moet stellen op elke fiets.
Ik mis alleen de vergelijking met de auto in dit verhaal?
Volgens mij probeer je nu pietje precies uit te hangen, terwijl iedereen met een SP wel weet hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
procaliber schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Ik mis alleen de vergelijking met de auto in dit verhaal?
Volgens mij probeer je nu pietje precies uit te hangen, terwijl iedereen met een SP wel weet hoe het werkt.
De auto was misschien wat overdreven, maar ik reageerde op "Dan zou je kunnen zeggen dat je aangepast hebt tot fietser".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-05 22:49
procaliber schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:16:
[...]

Reed je rustig?
Dan zou je kunnen zeggen dat je aangepast hebt tot fietser
Nee, op maximale snelheid. Maar was verder geen ander verkeer en op deze weg rijden dus ook auto’s (heel weinig) Er staan 4 huizen langs deze route en dat is alleen bestemmingsverkeer. Die mogen er wel rijden. Heb de BOA uitgelegd dat ik het wel weet dat ik hier officieel niet mag fietsen maar liever hier fiets dan tussen het echte verkeer tussen de auto’s. En dan neem ik een boete maar voor lief. Regels voor speedpadelecs zijn soms krom en niet altijd even veilig (vind ik) zeker met wind tegen waarbij ik net de 40km/h haal tussen de auto’s is niet fijn. Dus soms wat burgelijke ongehoorzaamheid voor mijn eigen veiligheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-05 15:10
Met een sp is het in strijd met artikel 5 van de wegenverkeerswet om je altijd aan de verkeersregels te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Is er al eens iemand geweest die een andere oplossing heeft geimplementeerd voor de knoppen voor drivemodi en groot licht? Ik vind ze nogal klein en onhandig, zeker in deze periode van dikke handschoenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-05 10:41
Niet voor SP, +/- zijn groot genoeg en grootlicht heb ik niet, maar wel ooit gelijkaardig voor moto.

Principe was bij Farnell of gelijkaardig knoppen zoeken die groot genoeg zijn en niet te diep (makkelijker in te bouwen), dan een blokje aluminium monteren op beugel die op stuur past (keuze genoeg bji oude fietsen of loodgieterij) en uitfrezen om schakelaars in te bouwen in lijmbadje waar je eerst kabels doortrekt. Met een 3D printer is dat laatste deel wel een pak eenvoudiger als je het goed getekend krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zybertweak
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 12:23
Zybertweak schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:15:
Sinds vandaag kan ik ineens mijn accu niet meer van mijn fiets krijgen. Als ik de sleutel omdraai voel ik helemaal geen weerstand meer, het is een Trellock slot op mijn kalkhoff fiets voor een bosch powertube batterij. Had hem bij een cafeetje staan tijdens een werkborrel dus misschien heeft iemand eraan gerommeld. Ik denk dat er niks anders opzit dan uitboren en slot vervangen. Heeft iemand van jullie misschien ervaring om dit op te lossen?
Ik zit hier nog steeds mee en kan dus alleen de accu laden op de fiets omdat ik deze er niet af krijg. De verzekering die ik heb heeft 200 eigen risico dus ik ga het denk ik toch maar zelf uitboren. Kan gelukkig op het werk de fiets buiten laden maar schijnt wel minder goed voor de accu te zijn met deze kou.

Ben wel blij met mijn all season banden maar ik pas mijn snelheid in de bochten zeker wel aan met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-05 14:15

BertV

Handgemaakt

Pnnnkk schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:49:
De eerste valpartij van het jaar is een feit. In de bocht was het tóch glad....
Balen dus. Geen schade aan de fiets zelf, maar de sleutel zit gebogen in het slot dus die gaat er niet meer uit.
En zelf alleen een schrammetje dus het valt allemaal wel mee.
Voortaan toch niet zo eigenwijs doen als ze waarschuwen voor gladheid.
Ja, zonde. Ik ga dit jaar ook niet meer met gladheid.

In het verleden wel altijd doorgereden, met het voorwiel "zoekend" in de ijsporen en dan ineens wegglijden. |:(
Daar lig je dan naast je fiets, met de nieuwprijs van je veilige autootje dat in de garage staat.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
BertV schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:18:
[...]

In het verleden wel altijd doorgereden, met het voorwiel "zoekend" in de ijsporen en dan ineens wegglijden. |:(
Daar lig je dan naast je fiets, met de nieuwprijs van je veilige autootje dat in de garage staat.
Altijd een afweging veilig <> gezond.... Ik vind fietsen heel veel fijner dan autorijden, zelfs in mindere condities met regen en kou. Gladheid is een ander verhaal, je kunt zeggen dat met gladheid de weg opgaan niet altijd gezond is... Ik merk wel dat ik op een gewone fiets veel makkelijker over het risico heen stap dan op mijn SP. Voor een heel groot deel heeft dat gewoon te maken met snelheid denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
multikoe schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:35:
Voor een heel groot deel heeft dat gewoon te maken met snelheid denk ik.
De meeste SP modellen zijn ook minder wendbaar en logger, moeilijker te corrigeren. De snelheid vind ik niet zo'n probleem: ik rij gewoon trager, al helemaal als er kans is op ijs en zeker in bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:37
Wie van jullie rijdt er op een fiets met ABS? Ervaar je dit als een toegevoegde waarde? Met name als ik de reacties van de afgelopen dagen lees over gladheid ben ik benieuwd of dit wat zou schelen?

Via mijn werkgever mag ik een speedpedelec leasen met een cataloguswaarde tot €7000 (winkelprijs niet relevant).

Ik moet hiermee straks 31km fietsen naar Den Haag. Omdat ik ook 20km langs de A12 fiets is de hogere snelheid tov een reguliere e-bike wel een toegevoegde waarde. Comfort is op deze rit ook van belang.

Als ik ABS zou willen kom ik eigenlijk enkel uit bij de Nevo 4 van Riese & Muller. Er blijft dan echter weinig budget over voor accessoires. Ik kan net een accu upgrade naar 750Wh en een comfort kit toevoegen, maar daar houdt het op. Een voordrager zou wel handig zijn voor mijn tas…Wellicht kan ik die zelf toevoegen na levering, maar ik mag in principe de fiets niet aanpassen ivm het leasecontract.

Zonder ABS is er meer mogelijk.
- Een aangeklede Nevo met batterij van 1200Wh, voordrager en uitgebreider display.
- N Pinion van Klever met 1200Wh batterij (nog niet proefgereden)
- Stromer 2 (haalt volgens zeggen als een van de weinige echt de 45km/h maar lees ik zoveel wisselende ervaringen over).

Andere opties die ik wellicht over het hoofd zie? Of aanbeveling? Ben ook erg benieuwd naar evt ervaringen met ABS…

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:05
B-Bandit schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:38:
Wie van jullie rijdt er op een fiets met ABS? Ervaar je dit als een toegevoegde waarde? Met name als ik de reacties van de afgelopen dagen lees over gladheid ben ik benieuwd of dit wat zou schelen?

Via mijn werkgever mag ik een speedpedelec leasen met een cataloguswaarde tot €7000 (winkelprijs niet relevant).

Ik moet hiermee straks 31km fietsen naar Den Haag. Omdat ik ook 20km langs de A12 fiets is de hogere snelheid tov een reguliere e-bike wel een toegevoegde waarde. Comfort is op deze rit ook van belang.

Als ik ABS zou willen kom ik eigenlijk enkel uit bij de Nevo 4 van Riese & Muller. Er blijft dan echter weinig budget over voor accessoires. Ik kan net een accu upgrade naar 750Wh en een comfort kit toevoegen, maar daar houdt het op. Een voordrager zou wel handig zijn voor mijn tas…Wellicht kan ik die zelf toevoegen na levering, maar ik mag in principe de fiets niet aanpassen ivm het leasecontract.

- Een aangeklede Nevo met batterij van 1200Wh, voordrager en uitgebreider display.
- Stromer 2 (haalt volgens zeggen als een van de weinige echt de 45km/h maar lees ik zoveel wisselende ervaringen over).

Andere opties die ik wellicht over het hoofd zie? Of aanbeveling? Ben ook erg benieuwd naar evt ervaringen met ABS…
Mijn ST5 heeft ABS. Je weet natuurlijk pas achteraf of je er iets aan had. Nog geen noodstop hoeven maken, maar ik merkte zeker in het begin wel dat ik me door de snelheid weleens verkeek op een bocht (die ik dus te hard aansneed). Als er dan ineens een auto komt die ik niet had gezien vind ik het wel een prettig idee dat de technologie helpt om onhandige remacties die ik in een reflex maak helpt weg te poetsen.
ABS doet weinig aan gladheid, dat is altijd gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber

Als een ST2 Belt geen 45 km/h haalt istie of niet goed afgesteld of je hebt zware wind tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
procaliber schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:24:
[...]

Als een ST2 Belt geen 45 km/h haalt istie of niet goed afgesteld of je hebt zware wind tegen.
Ik zie nu dat ik een verwarrende formulering heb gehanteerd in mijn post. Ik bedoelde dat ik wisselende ervaringen lees mbt evt kuren. Tegelijkertijd worden op een forum doorgaans meer de probleemverhalen dan de jubelverhalen uitgelicht.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:39

bjp

de Klever haalt ook de 45km/u, net zoals elke Stromer ongeveer (tenzij verkeerd afgesteld).

Ellio mag je ook bekijken.

ASKA, ... ook nog een optie.

Bijna alles op basis van "Bosch" motoren ga je 45km/u maar degelijk halen mist je redelijk veel bijtrapt ;)

Ik mis nog zoiets als een SP op basis van een koersfiets - dat zou volgens mij gemakkelijker de 45km/u aantikken.

Voor comfort zou je de Klever gemakkelijker kunnen overwegen, wegens vering (is een dure optie op een Stromer).

Ik vind ABS niet direct een grote meerwaarde op een SP, of alvast een dure toevoeging. Maar da's persoonlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door bjp op 15-01-2025 12:49 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
B-Bandit schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:43:
[...]

Ik zie nu dat ik een verwarrende formulering heb gehanteerd in mijn post. Ik bedoelde dat ik wisselende ervaringen lees mbt evt kuren. Tegelijkertijd worden op een forum doorgaans meer de probleemverhalen dan de jubelverhalen uitgelicht.
Ah oke, de kinderziektes zijn er wel uit en met een goede fietsenmaker word alles netjes in de garantieperiode opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-05 22:49

Heb geen ABS en heb niet het idee dat ik dat mis. Maar heb het ook nooit geprobeerd. Ik fiets op een Klever X speed met ketting en dat bevalt prima. Ik zou sowieso voor een speedpadelec gaan met achterwiel aandrijving. Haalt beter de topsnelheid en meer geschikt om de kracht van de ondersteuning over te brengen.

Voor 7k kan je een X speed met riemaandrijving wel vinden en dan heb je ook voorvering en knipperlichten en een aanpasbare stuurpen en een 1200 accu. Knipperlichten heb ik niet en die mis ik soms wel. Hand uitsteken doe ik liever niet op hoge snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietervSk
  • Laatst online: 30-05 10:18
Toevallig uit de omgeving Gouda / Waddinxveen richting den Haag? Dat stuk langs de A12 heb ik nog nooit aan iets van ABS gedacht (dat is bijna continue rechtdoor met redelijk zicht), misschien dat het in bepaalde situaties net lekker is. Met gladheid glij je vooral weg in bochten, op bruggetjes etc. Ik denk dat daar ABS je niet gaat helpen. Voor snel kunnen stoppen denk ik dat ik met name naar goed rubber kijken.

Qua comfort; vering is altijd lekker. In ieder geval voorvorkvering, en liefst ook nog op je zadelpen (Kinekt bijv.) Optie riem scheelt vaak ook schoonmaken tov ketting.
Bosch middenmotoren stonden er inderdaad om bekend dat je meestal niet boven de 40 uit kwam. De combi met een Enviolo-naaf was daarin ook niet altijd gelukkig; in ieder geval de oudere versie had eigenlijk niet genoeg bereik, en dan ben je dus als een wasmachine aan het draaien bij 36+ km/h. Hoe dat nu is weet ik niet. En op die 31 km; ga er vanuit dat je per enkele reis zo 600 Wh opstookt. Voor de levensduur van je batterij is het dan wel fijn als ie aan het eind van de rit niet helemaal plat is getrokken. Ipv voordrager kan je trouwens ook denken aan een goede fietstas. Gooi je standaard een regenpak e.d. in, en qua sturen is dat wel comfortabeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:54

ABS is fijn bij noodstops, maar ik heb zelf -hout vasthouden - op meer dan 50k km op sp-peds het nog nooit echt nodig gehad.

Nog een optie: de Klever N Core die je dan kan uitrusten met de 1600Wh batterij voor je budget. Is een N zonder Pinion maar wel met riem. Zie review op speedpedelecreview.com bvb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Rij zelf een Stromer ST3 en natuurlijk ABS is misschien wel handig maar ook iets wat onderhoud etc nodig heeft. Zelf echt wel eens een noodstop gemaakt met slippende banden, maar toch zie ik de behoefte niet. Zou eerder echt voor een belt en achterwiel motor gaan, gewoon vanwege het onderhoud.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980

Klever N Rogue is een goede optie, dan heb je 1200Wh accu tot je beschikking of je kiest zelfs voor de 1600wh als die inmiddels een beetje leverbaar is. Ben zelf heel tevreden over de N Rogue. Hij hield er alleen gisteren op 200m van mijn werk opeens mee op. Maar dat is dan ook de eerste storing na 20000km :+
Dus laat je vooral niet ontmoedigen door dat bericht.

Dat je kunt leasen is fijn, dan zit je ook goed gedekt als er issues zijn. Maar mijn ervaring met de Klever is dat hij echt wel betrouwbaar is en ik gisteren dus pas de eerste echte issue had.

Fiets staat nu bij de FM, hopelijk kunnen ze de oorzaak snel vinden. Denk iets met de trapkrachtsensor want hij geeft verder geen errors. Als je op de pedalen druk zet reageert de motor niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
Heb al met ABS gereden (Stromer, weet niet meer of het ST3/5/7 was), en dat werkte behoorlijk goed. Er is een reden dat zowat elke auto dat heeft.
Ik heb dat wel niet op ijs kunnen testen maar ik gok dat het daar niet zo nuttig gaat zijn en/of niet snel genoeg gaat kunnen reageren. Maar dan nog: grote verschil met een auto is dat je op 2 wielen rijdt dus als er iets fout gaat is het vaak al te laat. Zelfde met bochten: was een testfiets dus ik heb niet kunnen testen of dat bijvoorbeeld zou kunnen tegenhouden dat je veel te hard op het voorwiel remt in een bocht en je wiel daardoor niet wegglijdt. Vermoed van wel.
Anderzijds: ik denk dat als je voldoende ervaring hebt en gewoon bent voorzichtig te rijden het nut wat minder groot is. Kan mij zelf al niet meer herinneren wanneer de laatste keer is dat ik slipte tijdens het remmen, behalve bij het testen van noodstops waar dat quasi noodzakelijk is anders weet je niet hoe ver je kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
epostel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:13:
Heb al met ABS gereden (Stromer, weet niet meer of het ST3/5/7 was), en dat werkte behoorlijk goed. Er is een reden dat zowat elke auto dat heeft.
Ik heb dat wel niet op ijs kunnen testen maar ik gok dat het daar niet zo nuttig gaat zijn en/of niet snel genoeg gaat kunnen reageren. Maar dan nog: grote verschil met een auto is dat je op 2 wielen rijdt dus als er iets fout gaat is het vaak al te laat. Zelfde met bochten: was een testfiets dus ik heb niet kunnen testen of dat bijvoorbeeld zou kunnen tegenhouden dat je veel te hard op het voorwiel remt in een bocht en je wiel daardoor niet wegglijdt. Vermoed van wel.
Anderzijds: ik denk dat als je voldoende ervaring hebt en gewoon bent voorzichtig te rijden het nut wat minder groot is. Kan mij zelf al niet meer herinneren wanneer de laatste keer is dat ik slipte tijdens het remmen, behalve bij het testen van noodstops waar dat quasi noodzakelijk is anders weet je niet hoe ver je kan gaan.
Dat scenario waarbij je vol in de ankers gaat als je in een bocht bent is precies waar ABS tot z'n recht zou kunnen komen. Maar inderdaad, een fiets ligt al heel snel op z'n kant en er valt dus al heel snel niets meer te corrigeren. Overigens geldt dit ook allemaal voor motorfietsen en daar is ABS op de duurdere modellen al bijna standaard. Het doet dus ook bij twee wielen wel degelijk wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Remmen in de bocht moet je zoveel mogelijk niet doen, dat is juist de kans om op je plaat te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
PietervSk schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:20:
Toevallig uit de omgeving Gouda / Waddinxveen richting den Haag? Dat stuk langs de A12 heb ik nog nooit aan iets van ABS gedacht (dat is bijna continue rechtdoor met redelijk zicht), misschien dat het in bepaalde situaties net lekker is. Met gladheid glij je vooral weg in bochten, op bruggetjes etc. Ik denk dat daar ABS je niet gaat helpen. Voor snel kunnen stoppen denk ik dat ik met name naar goed rubber kijken.

Qua comfort; vering is altijd lekker. In ieder geval voorvorkvering, en liefst ook nog op je zadelpen (Kinekt bijv.) Optie riem scheelt vaak ook schoonmaken tov ketting.
Bosch middenmotoren stonden er inderdaad om bekend dat je meestal niet boven de 40 uit kwam. De combi met een Enviolo-naaf was daarin ook niet altijd gelukkig; in ieder geval de oudere versie had eigenlijk niet genoeg bereik, en dan ben je dus als een wasmachine aan het draaien bij 36+ km/h. Hoe dat nu is weet ik niet. En op die 31 km; ga er vanuit dat je per enkele reis zo 600 Wh opstookt. Voor de levensduur van je batterij is het dan wel fijn als ie aan het eind van de rit niet helemaal plat is getrokken. Ipv voordrager kan je trouwens ook denken aan een goede fietstas. Gooi je standaard een regenpak e.d. in, en qua sturen is dat wel comfortabeler.
Het stukje Waddinxveen/Gouda is iets eerder op de A12, maar daarna zeker. Inderdaad een vrij recht stuk.
epostel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:13:
Ben motorrijder dus durf wel te zeggen dat ik enige tweewielerervaring heb. Mijn rijstijl is daardoor ook meer dan gemiddeld anticiperend waardoor ik minder snel noodstops hoef en zal hoeven maken (hopelijk). Bij een auto zit natuurlijk het verschil dat je met een (nog) hogere snelheid jezelf voortbeweegt en bij een aanrijding ook best wat collateral damage kan veroorzaken, dus snap wel dat het daar standaard is.
h1ttent1t schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:34:
[...]

ABS is fijn bij noodstops, maar ik heb zelf -hout vasthouden - op meer dan 50k km op sp-peds het nog nooit echt nodig gehad.

Nog een optie: de Klever N Core die je dan kan uitrusten met de 1600Wh batterij voor je budget. Is een N zonder Pinion maar wel met riem. Zie review op speedpedelecreview.com bvb
Vlassie1980 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Klever N Rogue is een goede optie, dan heb je 1200Wh accu tot je beschikking of je kiest zelfs voor de 1600wh als die inmiddels een beetje leverbaar is. Ben zelf heel tevreden over de N Rogue. Hij hield er alleen gisteren op 200m van mijn werk opeens mee op. Maar dat is dan ook de eerste storing na 20000km :+
Dus laat je vooral niet ontmoedigen door dat bericht.

Dat je kunt leasen is fijn, dan zit je ook goed gedekt als er issues zijn. Maar mijn ervaring met de Klever is dat hij echt wel betrouwbaar is en ik gisteren dus pas de eerste echte issue had.

Fiets staat nu bij de FM, hopelijk kunnen ze de oorzaak snel vinden. Denk iets met de trapkrachtsensor want hij geeft verder geen errors. Als je op de pedalen druk zet reageert de motor niet.
Ik neig momenteel op basis van specs en reviews naar de Klever N Core 45. Het prijsniveau is namelijk dusdanig dat ik deze met een 1600Wh accu zou kunnen bestellen. Daarmee haal ik gegarandeerd een retourreis (62km) en slijt de accu ook relatief minder per rit. Volgens de reviews haalt hij makkelijk 45km/h+.

Heb een proefrit aangevraagd en ga dan tevens de Pinion proefrijden. De Pinion is comfortabeler en iets luxer uitgevoerd en beschikt over een betere schakelbak. Maar beide hebben een riemaandrijving en verende voorvork. Dus het is hoe dan ook niet karig. De N Pinion zou met 1200Wh kunnen en de N Core met 1600Wh. Ik hoop binnen nu en 10 dagen te kunnen proefrijden en zal mijn keuze en ervaringen hier ook weer delen voor toekomstige kopers!

Dank voor alle input, ik loop in best wat topics mee maar de betrokkenheid hier is echt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
B-Bandit schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:06:

Ik neig momenteel op basis van specs en reviews naar de Klever N Core 45. Het prijsniveau is namelijk dusdanig dat ik deze met een 1600Wh accu zou kunnen bestellen. Daarmee haal ik gegarandeerd een retourreis (62km) en slijt de accu ook relatief minder per rit. Volgens de reviews haalt hij makkelijk 45km/h+.

Heb een proefrit aangevraagd en ga dan tevens de Pinion proefrijden. De Pinion is comfortabeler en iets luxer uitgevoerd en beschikt over een betere schakelbak. Maar beide hebben een riemaandrijving en verende voorvork. Dus het is hoe dan ook niet karig. De N Pinion zou met 1200Wh kunnen en de N Core met 1600Wh. Ik hoop binnen nu en 10 dagen te kunnen proefrijden en zal mijn keuze en ervaringen hier ook weer delen voor toekomstige kopers!

Dank voor alle input, ik loop in best wat topics mee maar de betrokkenheid hier is echt top!
Met 1600wh kom je echt een enorm eind. Ik fiets meestal op de hoogste ondersteuning en heb dan na 26 km meestal nog rond de 50% over, maar dit varieert natuurlijk of je in de zomer of winter fietst. Ik heb zelf de eerste versie van de N Rogue met derailleur, recent zijn na 19000km de cassette, ketting en voorblad voor het eerst vervangen. Ik rijdt ook nagenoeg op 1 blad en schakel amper dus alles was al ingesleten op dat ene tandwiel. Je kunt dus ook een aardig eind komen als je gewoon derailleur neemt.

Verder geen ervaring met Sturmey Archer, ondanks dat je maar 5 versnellingen hebt is dat vast wel prima. Qua ondersteuning is de Klever prima. Er zijn wel modellen met een nog krachtigere motor want deze heeft uit mijn hoofd 600W vermogen en 49Nm koppel. Er zijn ook andere speed pedelecs die 830W motoren hebben. Bij forse tegenwind kakt het soms wel in richting de 35km/u maar het is nog altijd veel sneller dan een normale e-bike. Ik vind de prestaties meer dan prima en je moet ook nog een beetje werken als het waait :)

De mijne mocht gisteren op deze manier mee :')
Hopelijk is het iets simpels en heb ik hem snel weer terug, hij is inmiddels bij de dealer aangekomen.
(Motor geeft geen ondersteuning meer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GZQ3GyCi9E0LbYcrzBvWd4qgpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9YuvLDGLmRQocak1OFCSq8X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels de Klever weer terug, dealer kon helaas niet veel zeggen over de oorzaak van het wegvallen van de ondersteuning. Toen de fiets binnen kwam deed hij het alweer. Paar testritjes gedaan en uitgelezen maar kon niks vinden. Misschien toch wat vocht in het display gekomen omdat het afdekplaatje van de E-key niet helemaal was afgesloten. Hij deed het vanmorgen weer prima en hopelijk blijft dat zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
Ten tijde van de launch van de eerste ST2 met Sturmey Archer waren er wel wat problemen met die schakelbak, maar die zouden nu wel opgelost moeten zijn.

Of een Pinion een 'betere' schakelbak zou zijn @B-Bandit , dat weet ik zo nog niet. Bij de SA heb je maar 5 versnellingen tov de 9 bij de Pinion, maar meestal gebruik je toch maar max 3 versnellingen op je fiets aan deze snelheden. Ik vond de SA-schakelaar ook een fijnere klik hebben tov mijn Pinion nu, die bijna niet klikt en het wel eens kan gebeuren dat je ergens halverwege een versnelling belandt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
h1ttent1t schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:18:
Ten tijde van de launch van de eerste ST2 met Sturmey Archer waren er wel wat problemen met die schakelbak, maar die zouden nu wel opgelost moeten zijn.

Of een Pinion een 'betere' schakelbak zou zijn @B-Bandit , dat weet ik zo nog niet. Bij de SA heb je maar 5 versnellingen tov de 9 bij de Pinion, maar meestal gebruik je toch maar max 3 versnellingen op je fiets aan deze snelheden. Ik vond de SA-schakelaar ook een fijnere klik hebben tov mijn Pinion nu, die bijna niet klikt en het wel eens kan gebeuren dat je ergens halverwege een versnelling belandt.
Ik dacht dat ik de enige was. Ik had verhalen gehoord over de Pinion, dat deze perfect schakelde, maar ik ben niet zo overtuigd. Mijn ST2, gekocht in oktober vorig jaar, schakelt erg "vaag", ik kan de grip aardig wat heen en weer draaien in een versnelling zonder dat deze overschakelt. En ik kom inderdaad heel af en toe uit tussen twee versnellingen in of ik schakel twee versnellingen in één keer omhoog. Ik kwam van een goede derailleurversnelling, die schakelt als boter en superstrak. Voor mij was het een achteruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
multikoe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:50:
[...]

ik kan de grip aardig wat heen en weer draaien in een versnelling zonder dat deze overschakelt. En ik kom inderdaad heel af en toe uit tussen twee versnellingen in of ik schakel twee versnellingen in één keer omhoog.
Klinkt als foute afstelling van de shifter/kabels. Is iig niet normaal.
Ik kwam van een goede derailleurversnelling, die schakelt als boter en superstrak. Voor mij was het een achteruitgang.
Vind ik ook. Zelfs goed afgesteld met alle kabels ingevet voelt zo'n gripshift toch altijd redelijk lomp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
epostel schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:16:
[...]
Klinkt als foute afstelling van de shifter/kabels. Is iig niet normaal.
Dan ga ik bij een volgende onderhoudsbeurt eens vragen of ze er naar kunnen kijken. Het is voor mij wel een "dingetje" in de totale "fietsbeleving" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Kan ook door brekende kabel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 10:36
BertV schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:18:
[...]

Banden.

Banden zijn echt heel belangrijk, zeker gezien de hoogte van je zwaartepunt en het geringe contactoppervlak met de weg.

Ik heb Schwalbe Big Bens onder mijn ST2 in de zomer, in de winter (bijna) altijd de Continental Winter Contact banden. DAG EN NACHT is het verschil, ik reed eigenlijk weer zoals gewoonlijk te lang door met de zomers. Dus 2 weken terug gewisseld.

Inderdaad meerdere keren (in 1 rit, ochtend met vorst) een zoekend voorwiel gehad, ook achter nog het gevoel gehad dat hij ging zoeken.

Met de Winter Conti's geen enkel probleem, alsof er lijm aan het wegdek zit. Ik merkte dit eerder ook altijd bij de veerpont, heuvelaf kon ik zelfs over de (natte) ijzers rijden en remmen zonder dat het wiel ging slippen. Met de BB's was ik al onderuit gegaan.

Dus met een SP is het nog veel belangrijker dan bij de auto: winterbanden!

Voor nieuwere Stromers met 27? inch wielen zijn er nieuwe banden die je prima het hele jaar kan laten liggen.. Pirelli Angel WT banden, ook hele goede banden.

De continental winterbanden die ik heb rijd je liever niet in de zomer, die zie je gewoon slijten... :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 10:36
Pnnnkk schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:49:
De eerste valpartij van het jaar is een feit. In de bocht was het tóch glad....
Balen dus. Geen schade aan de fiets zelf, maar de sleutel zit gebogen in het slot dus die gaat er niet meer uit.
En zelf alleen een schrammetje dus het valt allemaal wel mee.
Voortaan toch niet zo eigenwijs doen als ze waarschuwen voor gladheid.
Hopelijk heb je zelf niet te veel! Had je winterbanden? Ik raad het iedereen aan met zo'n fiets.. Levensgevaarlijk is dat harde zomerrubber... ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
SvenHe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:19:
Kan ook door brekende kabel komen.
Hmmm. Het is wel vrij constant niet echt lekker.... En de fiets is brandnieuw (1500 km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Ah, dan is het vast iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
SvenHe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:19:
Ah, dan is het vast iets anders.
Nou..... Snel en makkelijk te controleren.

Zet hem in de versnelling met het puntje. Volgens mij is dat je 2. Controleer dan achter op je naaf of het signaleringsnokje recht op het naadje staat.

Zo niet even met de hand de kabel iets spannen.

Het nokje en naadje verhaal kan afwijken. Maar in de controle versnelling moet er een indicator oplijnen met je naaf. Dan staat je kabel op de juiste spanning.

https://youtu.be/qsDUmfEKscM?si=c7FWY2O6MCZ4lfIG compleet verschillende fiets maar ongeveer hetzelfde principe en makkelijk zelf te doen als je het eenmaal gezien hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door __R__ op 27-01-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:49
Schakel de pinion dan op de zelfde manier als een nexus naaf.
Waarmee ik bedoel dat de versnellingsbak door de kabels in zijn versnelling gehouden wordt.
Of gaat het toch op dezelfde manier als de Rohloff. Waarbij de naaf de versnelling zelf vasthoud. Hierbij is wat speling op de kabels niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
__R__ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:26:
[...]

Nou..... Snel en makkelijk te controleren.

Zet hem in de versnelling met het puntje. Volgens mij is dat je 2. Controleer dan achter op je naaf of het signaleringsnokje recht op het naadje staat.
Ik heb een Pinion met riemaandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Athome schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:39:
Waarmee ik bedoel dat de versnellingsbak door de kabels in zijn versnelling gehouden wordt.
Of gaat het toch op dezelfde manier als de Rohloff. Waarbij de naaf de versnelling zelf vasthoud. Hierbij is wat speling op de kabels niet zo'n probleem.
Geen idee. Het voelt alsof de kabel tussen handvat en Pinion niet stijf genoeg is, er zit wat teveel elasticiteit in. Dat veroorzaakt ook het schakelen van twee versnellingen: ik heb het gevoel dat ik "voorbij" het schakelpunt moet draaien om te schakelen. En als ik dat iets te ver doe, schakelt hij twee versnellingen.
Het is dus ook niet zo dat er speling in de kabel zit: ik voel overal wel weerstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:47

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Athome schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:39:
Bij de Pinion worden de kabels alleen gebruikt om de versnelling te kiezen. In de bak zelf wordt deze "gefixed". Er blijft dus geen spanning op de kabel staan. Vandaar ook dat er dunnere schakelkabels worden gebruikt.

Het is eigenlijk vrij simpel: Wordt er 1 kabel gebruikt, dan staat er spanning op en zorgt de stuurschakelaar dat de juiste versnelling vast wordt gehouden. (bijv. Shimano Nexus/Alfine). Bij de Rohloff en Pinion heb je twee kabels waarbij de naaf of bak de versnelling vasthoud.
multikoe schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 05:54:
[...]

Geen idee. Het voelt alsof de kabel tussen handvat en Pinion niet stijf genoeg is, er zit wat teveel elasticiteit in. Dat veroorzaakt ook het schakelen van twee versnellingen: ik heb het gevoel dat ik "voorbij" het schakelpunt moet draaien om te schakelen. En als ik dat iets te ver doe, schakelt hij twee versnellingen.
Het is dus ook niet zo dat er speling in de kabel zit: ik voel overal wel weerstand.
Ik heb op het stuur gewoon twee kabelinvoeren die ik beide met een draaiknop kan afstellen. Hiermee kan ik gemakkelijk beide kabels afstellen om speling eruit te halen of de draaiknop te centreren. Ga ervanuit dat die ook op jouw draaischakelaar zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Chrasher op 28-01-2025 07:15 ]

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Nu online
multikoe schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 05:50:
[...]

Ik heb een Pinion met riemaandrijving.
Heb ik ook gehad. En daar zat ook de fijnafstelling op. Dus doe jezelf een lol en kijk even want het is heel simpel zelf te doen en heel simpel op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Chrasher schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:10:

Ik heb op het stuur gewoon twee kabelinvoeren die ik beide met een draaiknop kan afstellen. Hiermee kan ik gemakkelijk beide kabels afstellen om speling eruit te halen of de draaiknop te centreren. Ga ervanuit dat die ook op jouw draaischakelaar zitten.
Hé! Daar ga ik meteen naar kijken. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Laatst online: 10:36
Ik zag een St1x uit 2017, waar moet ik allemaal op letten , of gewoon niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
eenhoorntje schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:42:
Ik zag een St1x uit 2017, waar moet ik allemaal op letten , of gewoon niet doen?
Volgens mij hadden die eerste reeks ST1X best veel problemen. De facelift met vierkantere koplamp zou beter zijn. Maar ik heb zelf geen Stromer ervaring en meen het vaker gelezen te hebben. Verdere is de conditie van de accu natuurlijk belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
eenhoorntje schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:42:
Bij goed onderhoud zullen alle kinderziektes er al uit zijn, wat prima zou zijn. Wat is de kilometerstand?
Een model uit 2017 heeft geen toeter en remlicht, vanaf 2018 werd dat wel verplicht.

De SOH is dan nog wel interessant

[ Voor 6% gewijzigd door procaliber op 10-02-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Laatst online: 10:36
@procaliber 23600km , mag dus wel verwachten dat de kinderziektes inmiddels opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 12:32
Ik ben opzoek naar een montage standaard om wat makkelijker te kunnen werken aan mijn speedpedelec. Helaas geen ruimte om een hang systeem te realiseren. Hebben jullie hier ervaring hiermee?

Maak mij zorgen dat de montage standaarden die ik online kan vinden niet stabiel genoeg zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
Geard007 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:38:
Ik ben opzoek naar een montage standaard om wat makkelijker te kunnen werken aan mijn speedpedelec. Helaas geen ruimte om een hang systeem te realiseren. Hebben jullie hier ervaring hiermee?

Maak mij zorgen dat de montage standaarden die ik online kan vinden niet stabiel genoeg zijn
Deze van de Lidl kan probleemloos mijn Opium T aan ( meer dan 35 kilo dacht ik): https://www.lidl.nl/p/cri...ennNhFFocJO_-O8x-Qyio-O33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:44

Parktool pcs10?
Geen ervaring mee zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:04
Die van de Lidl heb ik ook en is perfect voor mijn Stromer ST3 (en gewone fietsen overigens ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Ik heb deze van de Lidl, ben er wel tevreden over:
https://www.lidl.nl/p/cri...ratiestandaard/p100386064

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

multikoe schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Dat scenario waarbij je vol in de ankers gaat als je in een bocht bent is precies waar ABS tot z'n recht zou kunnen komen.
Is dat niet juist het scenario waarbij ABS op een 2-wieler niet werkt, in een bocht?

Ik heb de ST7 met ABS mogen testen als leen fiets, maar durfde eigenlijk niet te remmen tot het voorwiel blokkeerde.

Toch, nu die fietsen zo duur worden is ABS zeker een goede toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik merk dat er wat roestplekjes ontstaan op de voorvork van mijn Klever N.
Hebben jullie hier ook last van en hoe pakken jullie dit meestal aan? Het zijn kleine putjes die vervolgens verder gaan oxideren. Ik wrijf het meestal gewoon weg met een doek maar het komt wel telkens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

invetten (niet praktisch)/verven ?

zo doen we dat met o.a. metal op een aanhangwagen.

Een coating kan ook (e.g. silicone, doorzichtige lak, ...)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Vlassie1980 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:00:
Ik merk dat er wat roestplekjes ontstaan op de voorvork van mijn Klever N.
Hebben jullie hier ook last van en hoe pakken jullie dit meestal aan? Het zijn kleine putjes die vervolgens verder gaan oxideren. Ik wrijf het meestal gewoon weg met een doek maar het komt wel telkens terug.
Bedoel je het chromen gedeelte van een verende voorvork?
Na het schoonmaken kan je het een beetje invetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
procaliber schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:52:
[...]

Bedoel je het chromen gedeelte van een verende voorvork?
Na het schoonmaken kan je het een beetje invetten.
Waar vetten jullie het meestal mee in?
Gaat inderdaad om dit gedeelte van de voorvork, heb dit plaatje random gepakt, bij mijn Klever is het nog een stuk minder.

Afbeeldingslocatie: https://bkfietsonderdelen.nl/image/data/20220922_133933.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Ik heb ooit eens dit besteld:
https://www.mantel.com/brunox-deo-spray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geard007
Bedankt voor jullie suggesties, als jullie die vd lidl met zulke zware fietsen prima vinden durf ik het ook aan. Blijf het wel gek vinden dat het prijsverschil zo groot is. Lidl variant is 40, maar je kan zo 300 euro aan zo'n ding uitgeven bij andere merken.

Zal vast ook wel beter spul zijn, maar voor die paar keer dat je hem nodig hebt... we gaan het zien of lidl voldoet. Hij is besteld, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:53
kjiratsiekoedel schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:48:
[...]

Parktool pcs10?
Geen ervaring mee zelf
Ik heb deze voor mijn MTB en racefiets. Erg tevreden mee.

Was nog niet bij me opgekomen om de speedpedelec eraan op te hangen. Lijkt me sowieso dat je een extra set handjes nodig hebt voor zo’n zware fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:53
Had ik al verteld dat ik nog steeds ongelofelijk blij ben met de spatbordverlengers van Van Zijp op mijn ST3?
Heb voor de korte versie zitten en onder de medium (195 mm?) versie zitten. Frame trapas, ketting, schoenen en broek blijven veel schoner. Stromer had de spatborden standaard zo moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf ben ik aan het oriënteren voor een Speed Pedelec om 20 km enkel te forenzen. Hierbij moet ik echter door verschillende dorpskernen, wat is precies het gewenste gedrag van de andere weggebruikers? 40 tussen de auto’s die 50 mogen, vaak 60 rijden, lijkt mij niet ideaal maar wel wat de wet voorschrijft. Wordt met gepaste snelheid over het fietsenpad getolereerd (ook advies ANWB)?

Verder zit er voor buiten de bebouwde kom nog verschil in de maximumsnelheid? Bij reguliere elektrische fietsen zitten er ook een paar tussen die rustig voorbij de 27 km/u assisteren terwijl onze bakfiets “maar” tot de 23 km/u ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Deveon schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:43:
Zelf ben ik aan het oriënteren voor een Speed Pedelec om 20 km enkel te forenzen. Hierbij moet ik echter door verschillende dorpskernen, wat is precies het gewenste gedrag van de andere weggebruikers? 40 tussen de auto’s die 50 mogen, vaak 60 rijden, lijkt mij niet ideaal maar wel wat de wet voorschrijft. Wordt met gepaste snelheid over het fietsenpad getolereerd (ook advies ANWB)?

Verder zit er voor buiten de bebouwde kom nog verschil in de maximumsnelheid? Bij reguliere elektrische fietsen zitten er ook een paar tussen die rustig voorbij de 27 km/u assisteren terwijl onze bakfiets “maar” tot de 23 km/u ging.
Op een fietspad mag je niet komen, ook niet met gepaste snelheid. Dat is een advies van de ANWB?
Ik heb mijn woonwerk route zo uitgestippeld dat (bijna) overal ongehinderd door kan fietsen, is wel 4 km langer maar dat merk je uiteindelijk niet.

De snelheden die je mag fietsen zijn op een bromfietspad binnen de bebouwde kom is 30 km/h en buiten de bebouwde kom is 40 km/h. Op de rijbaan 45 km/h of anders aangegeven (b.v. 30 zone).

https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2024-07-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
procaliber schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:12:
[...]

Op een fietspad mag je niet komen, ook niet met gepaste snelheid. Dat is een advies van de ANWB?
Mijn woordkeuze was misschien niet helemaal correct. Het is hun mening en bepleiten dat het aangepast wordt ter behoeve van alle weggebruikers. Een max van 25 km/u op fietspaden is toch wel echt een gemiste kans.
Ik heb mijn woonwerk route zo uitgestippeld dat (bijna) overal ongehinderd door kan fietsen, is wel 4 km langer maar dat merk je uiteindelijk niet.

De snelheden die je mag fietsen zijn op een bromfietspad binnen de bebouwde kom is 30 km/h en buiten de bebouwde kom is 40 km/h. Op de rijbaan 45 km/h of anders aangegeven (b.v. 30 zone).

https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2024-07-01
Dank voor de correctie, verwarrend is het in ieder geval wel. Wel balen dat ik dus blijkbaar niet met een Speed Pedelec de kinderen naar school kan brengen. Bromfietspaden vind je hier in regio niet in de bebouwde kom.

Hoe strict is de handhaving hierop over het algemeen? Mijn mountainbike ondersteunt ook tot 30 maar dat valt zonder geel plaatje niet op. Ik kan mij herinneren dat vroeger scooters regelmatig met 50+ over fietspaden reden. Ook met z’n huurscooter reed ik eigenlijk altijd over de fietspaden (handig z’n AM rijbewijs cadeau bij A). Google Maps werkt ook niet echt mee in die nuance tussen auto en fiets.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 19-02-2025 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geard007
voor grote delen van provincie Utrecht kan je een ontheffing aanvragen (zie hier de gebieden waar die geldig is) (zie hier link naar provincie Utrecht betreft ontheffing)

Ook in gemeente Rotterdam kan je een ontheffing aanvragen (link naar ontheffing rotterdam)

Daarbuiten zoals gezegd wettelijk gezien niet welkom op het fietspad, alleen op fiets/bromfietspaden.

Toch fiets ik regelmatig op het fietspad buiten vergunning gebied, gaat om specifieke 50(=60) wegen & op drukke kruispunten waar ik het niet veilig vind om tussen de autos te staan. Dan gedraag ik mij qua snelheid ook als fietser (25kmh+-). Collega's van mij doen hetzelfde & hadden mij bovenstaande gedrag zelfs aangeraden. Zelfs in de fietsenwinkel gaven ze aan dat het als het druk is op de weg en je het gevoel krijgt dat het onveilig is, omgewoon naar het fietspad te gaan en je snelheid te minderen.

De situatie die je noemde, de 50 weg waar iedereen 60 rijdt, is daarbij een goed voorbeeld. Ik heb nu klein jaartje een pedelec. Mijn ervaring is dat als je wel op die wegen fietst dat je toeters, gevaarlijke inhaalacties & middelvingers kan verwachten.

langverhaal kort: mag je op het fietspad? nee. fietsen er pedelec rijders soms op het fietspad? Jazeker. Hoeveel mensen doen dat? in iedergeval meer dan een paar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
Deveon schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:32:
[...]

Mijn woordkeuze was misschien niet helemaal correct. Het is hun mening en bepleiten dat het aangepast wordt ter behoeve van alle weggebruikers. Een max van 25 km/u op fietspaden is toch wel echt een gemiste kans.
Ik lees het ja, ben daar wel mee eens, met een speedpedelec kan je ook goed 25 fietsen.
Deveon schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:32:

Hoe strict is de handhaving hierop over het algemeen? Mijn mountainbike ondersteunt ook tot 30 maar dat valt zonder geel plaatje niet op. Ik kan mij herinneren dat vroeger scooters regelmatig met 50+ over fietspaden reden. Ook met z’n huurscooter reed ik eigenlijk altijd over de fietspaden (handig z’n AM rijbewijs cadeau bij A). Google Maps werkt ook niet echt mee in die nuance tussen auto en fiets.
Tot op heden gaat het bij mij wel goed (sommige plekken vind ik de rijbaan te gevaarlijk), als ik het doe zijn het kleine stukjes. Neem dan een bekeuring voor lief en heb argumenten waarom ik daar op dat moment rijd.

Je hebt ook een routeplanner voor de speedpedelec, is alleen voor een beperkt gedeelte van Nederland beschikbaar.
https://pedelecplanner.nl/

• Geard007
Betreft routes uitstippelen ben ik blij met Komoot, icm de genoemde pedelec planner.

Route van A naar B, daarna met satteliet kaart in de app even de route nalopen. Waar niet prettig pinnetjes van de route verplaatsen

De resultaten uit de pedelec planner geven een goede suggestie welke wegen makkelijk te fietsen zijn.

Had na 4-5 ritjes wel de optimale route naar werk gevonden qua doorrijden. Vaak kan je beter een paar km omrijden dan door een centrum fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Geard007 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:46:
Betreft routes uitstippelen ben ik blij met Komoot, icm de genoemde pedelec planner.

Route van A naar B, daarna met satteliet kaart in de app even de route nalopen. Waar niet prettig pinnetjes van de route verplaatsen

De resultaten uit de pedelec planner geven een goede suggestie welke wegen makkelijk te fietsen zijn.

Had na 4-5 ritjes wel de optimale route naar werk gevonden qua doorrijden. Vaak kan je beter een paar km omrijden dan door een centrum fietsen.
Ik heb wat dat betreft geluk: de kortste route van huis naar werk is ook de route met de meeste bromfietspaden en de plekken waar ik op de weg moet rijden zijn relatief rustig. Waar ik weer problemen mee heb (en ook precies de reden waarom een SpeedPedelec niet op het fietspad mag...) is scholieren. Er is nog één andere route die ik rijden kan, maar daar is het bromfietspad vooral in de ochtend het terrein van scholieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
Op sommige plekken is het in strijd met artikel 5 om je aan de wet te houden.

Ik pas me aan aan de omstandigheden, niet aan wat de wet zegt.

• Deveon
  • Niet online
procaliber schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:53:
[...]
Je hebt ook een routeplanner voor de speedpedelec, is alleen voor een beperkt gedeelte van Nederland beschikbaar.
https://pedelecplanner.nl/
Thanks, dat was nog iets wat ik miste. Helaas zie ik op mijn traject dat die éénrichtingsverkeer navigeert waar alleen fietsers uitgezonderd zijn. Ik heb verder ook mijn twijfels of maximumsnelheid juist berekent worden. Grootste deel van het traject zijn bromfietspaden met een max van 40 terwijl 50 km/u een flinke tijdwinst zou opleveren (al zal die snelheid niet realistisch zijn). Langere afstand betekent vrijwel altijd langere reistijd.

• Deveon
  • Niet online
Geard007 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:46:
Komoot ken ik wel voor hardlopen maar wist niet dat ze ook een route planner hadden. Daar komen in ieder geval wel mooie routes, al dan niet de snelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Deveon schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:43:

Ik moet voor mijn woon-werk route via de doorgaande weg van Leersum, gewoon een 50km weg.
Het lijkt tegenwoordig beter te gaan omdat (meer) automobilisten weten wat een Speed pedelec is.
Een tijd geleden was het nog drama, nu voel ik mezelf vooral opgejaagd.

Er zit verschil in snelheid. Ik heb natuurlijk geen ervaring met alle SP's, maar mijn eerdere middenmotor van Bosch ondersteunde duidelijk minder dan een achterwielmotor van Stromer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zybertweak
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 12:23

Ik heb zelf een electrische lier gekocht via marktplaats met wat katrollen om mijn fiets omhoog te takelen. Maar wat ook perfect kan werken is een goede handlier met een paar katrollen, dat is een stuk goedkoper en niet zo lomp. Wel met staalkabels. Misschien kan je van houten balken en een handlier een soort hijskraantje maken als er geen plek is aan plafond ofzo :-). Had eerst zo'n standaard van de lidl, die kan 25kg aan maar dan moet ik mijn speedbike erin tillen, dat lukt me dus niet alleen. Zoiets is meer geschikt voor de racefiets.

[ Voor 7% gewijzigd door Zybertweak op 21-02-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Hoe kan je een slechte vrijdag beter afsluiten dan in de fietsenstalling te komen, helemaal klaar te zijn om het weekend in te rijden bij aangenaam weer buiten om er achter te komen dat je achterwiel het niet meer ziet zitten en gewoon lek is geslagen ...

Sowieso kan ik dit weekend niet bij de fiets (alarminstallatie bij de werkgever) dus ten vroegste volgende week een oplossing. Is het te doen om zoiets zelf na te kijken/herstellen, of raden jullie aan van die fiets bij de FM te krijgen en hen het te laten doen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Blokker_1999 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:59:
Hoe kan je een slechte vrijdag beter afsluiten dan in de fietsenstalling te komen, helemaal klaar te zijn om het weekend in te rijden bij aangenaam weer buiten om er achter te komen dat je achterwiel het niet meer ziet zitten en gewoon lek is geslagen ...

Sowieso kan ik dit weekend niet bij de fiets (alarminstallatie bij de werkgever) dus ten vroegste volgende week een oplossing. Is het te doen om zoiets zelf na te kijken/herstellen, of raden jullie aan van die fiets bij de FM te krijgen en hen het te laten doen?
Je bedoelt: is een fietsband zelf te wisselen?
Ja, natuurlijk, t is een fiets...). Een SP band gaat er iets zwaarder af. En t is prettig als je de fiets op kan hangen. Een stromer heb je vervolgens nog momentsleutel nodig om t wiel weer goed vast te zetten.

Prima te doen als t niet de 1e keer in je leven is dat je een band gaat wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Zybertweak schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:15:
[...]

Ik heb zelf een electrische lier gekocht via marktplaats met wat katrollen om mijn fiets omhoog te takelen. Maar wat ook perfect kan werken is een goede handlier met een paar katrollen, dat is een stuk goedkoper en niet zo lomp. Wel met staalkabels. Misschien kan je van houten balken en een handlier een soort hijskraantje maken als er geen plek is aan plafond ofzo :-). Had eerst zo'n standaard van de lidl, die kan 25kg aan maar dan moet ik mijn speedbike erin tillen, dat lukt me dus niet alleen. Zoiets is meer geschikt voor de racefiets.
Lier is idd tfijnst, maar er zijn er genoeg die een standaard gebruiken. T kan wel. Neem wel een stevige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
Blokker_1999 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:59:

Je zou ook een Gaadi binnenkant kunnen gebruiken, dan hoeft het wiel er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
procaliber schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:22:
[...]

Je zou ook een Gaadi binnenkant kunnen gebruiken, dan hoeft het wiel er niet uit.
Hoewel verleidelijk: niet doen!
Gaadi's zijn meer voor nood. Als je de ervaringen leest, dan raken ze na enige tijd lek doordat de uiteinden elkaar raken en kapot wrijven.
Dus prima voor lekke band onderweg (al vraag ik mij af of hoe makkelijk ik de band er onderweg vanaf kan krijgen...), maar niet als permanente oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Nu online
kjiratsiekoedel schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:08:
[...]

Gaadi's zijn meer voor nood. Als je de ervaringen leest, dan raken ze na enige tijd lek doordat de uiteinden elkaar raken en kapot wrijven.
Dus prima voor lekke band onderweg (al vraag ik mij af of hoe makkelijk ik de band er onderweg vanaf kan krijgen...), maar niet als permanente oplossing.
Twee bandenlichters en een zakmes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
[...]

Ja dat schijnt te kloppen, ik dacht dat ie weer naar huis wou fietsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
procaliber schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:06:
[...]

Ja dat schijnt te kloppen, ik dacht dat ie weer naar huis wou fietsen ;)
Oja, dat is waar. Dan prima om naar huis te komen. Maar dan wel weer wisselen voor normale binnenband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geard007
Heeft er iemand ervaring met richtingaanwijzers (laten) aanbrengen op een Klever N? Die van mij is van de serie voordat het er standaard op zat en het lijkt mij wel een prettige toevoeging met name op rotondes.

Ik zag zoiets als hieronder, ik dacht daar kan ik het ook evt zelf mee proberen, parallel aansluiten bij de koplamp voeding (weet alleen nog niet welke spanning er op de Klever koplamp staat)

https://a.aliexpress.com/_EyPVhAu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wk_MYcCzFk9ihihqAPv9HL6hUN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79o2w2HxS0zdusiTw8jWvhRV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Geard007 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:21:
Heeft er iemand ervaring met richtingaanwijzers (laten) aanbrengen op een Klever N? Die van mij is van de serie voordat het er standaard op zat en het lijkt mij wel een prettige toevoeging met name op rotondes.

Ik zag zoiets als hieronder, ik dacht daar kan ik het ook evt zelf mee proberen, parallel aansluiten bij de koplamp voeding (weet alleen nog niet welke spanning er op de Klever koplamp staat)

https://a.aliexpress.com/_EyPVhAu

[Afbeelding]
Zelf ook een Klever N.
Ik heb gewoon deze erop gezet.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/8YkgKPv59vZr/lpzRm5/550x555.jpg

https://www.bol.com/nl/nl...ssoires/9300000124775659/

Alleen zichtbaar aan de achterkant, en vanmorgen was hij leeg dus hij ligt nu weer op te laden :+

Verder geen ervaring met die richting aanwijzers die jij stuurt, lijkt me wel een betere oplossing maar ik weet niet wat er met je garantie gebeurt mocht er qua elektra wat fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 17:39
Hier weer feest met de Klever.
Afgelopen vrijdag jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad. Op mijn verzoek geen werkzaamheden aan de aandrijflijn gedaan.
Wel een achterrem die het niet meer doet. Na onderzoek van de FM is de remhendel stuk maar kunnen ze die niet vervangen omdat ze geen Klever dealer meer zijn. Hmmm. Stom. Een andere hendel zou ook niet passen omdat er een sensor inzit voor de ondersteuning-onderbreking.
Een andere dealer opgebeld, die heeft de hendel nu besteld en ik kan over twee weken terecht. Afwachten maar.

Gisteren even een rit gemaakt en op de terugweg moest ik flink terugschakelen omdat fietsers toch niet aan de kant gingen. Kan gebeuren. Maar ik hoorde wel een flinke rammel tijdens deze schakelactie. Toch maar even gestopt. Ketting bekeken. En die was niet helemaal ok meer.
Heel voorzichtig naar huis gereden, vooral de motor het werk laten doen. (moest nog 10 km)
Thuis ketting eraf gehaald met dit als resultaat ;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3jGkT4BGMS6Oab06c8GVsolhrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3N1LBXfKVs86qqrzxLOoaHSw.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is na 7500 km. Tja. Cassette is ook versleten dus alleen even een nieuwe ketting is niet verstandig.
Wiel eruit en andere cassette erop. Helaas was de tandwiel indeling van een cassette die ik nog had liggen niet naar mijn zin. Heb dus snel een andere besteld en komt vanmiddag binnen. Vanavond verder aan de klus.
Vandaag wel heel ontspannen met de auto naar het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
wmeester schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:57:
Hier weer feest met de Klever.
Afgelopen vrijdag jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad. Op mijn verzoek geen werkzaamheden aan de aandrijflijn gedaan.
Wel een achterrem die het niet meer doet. Na onderzoek van de FM is de remhendel stuk maar kunnen ze die niet vervangen omdat ze geen Klever dealer meer zijn. Hmmm. Stom. Een andere hendel zou ook niet passen omdat er een sensor inzit voor de ondersteuning-onderbreking.
Een andere dealer opgebeld, die heeft de hendel nu besteld en ik kan over twee weken terecht. Afwachten maar.

Gisteren even een rit gemaakt en op de terugweg moest ik flink terugschakelen omdat fietsers toch niet aan de kant gingen. Kan gebeuren. Maar ik hoorde wel een flinke rammel tijdens deze schakelactie. Toch maar even gestopt. Ketting bekeken. En die was niet helemaal ok meer.
Heel voorzichtig naar huis gereden, vooral de motor het werk laten doen. (moest nog 10 km)
Thuis ketting eraf gehaald met dit als resultaat ;
[Afbeelding]

Dit is na 7500 km. Tja. Cassette is ook versleten dus alleen even een nieuwe ketting is niet verstandig.
Wiel eruit en andere cassette erop. Helaas was de tandwiel indeling van een cassette die ik nog had liggen niet naar mijn zin. Heb dus snel een andere besteld en komt vanmiddag binnen. Vanavond verder aan de klus.
Vandaag wel heel ontspannen met de auto naar het werk.
Remmen: magura remmen? Of klever eigen merk? Op zich zouden t standaard stekkers moeten zijn.
En wat kost zo'n hendel? Voor 50 euro heb je hele magura mt5e remset namelijk

Ketting: mooi dat je daar nog thuiszege bent gekomen :). Met een powerlink/sluitschakel fix je dit zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

[...]

Hier een Gaadi-rijder. Alhoewel ik bij een volgende onderhoudsbeurt ga vragen om de 'Gaadi te trekken', rij ik er 'gewoon' mee door.

Ik rij 1500 km per maand en heb niet gemerkt dat de Gaadi sneller lek gaat dan andere binnenbanden. Het vele lekrijden ging voor mijn Gaadi-tijd ook in golven.

Voordeel: mocht de band lek gaan, dan heb je er zo weer een nieuwe in.

Het enige nadeel is het tikje dat je voelt tijdens het rijden omdat de band niet helemaal aansluit. Daar moet je je maar voor kunnen afsluiten. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat niet kunnen.

Ik rij nu rond met een reserve gaadi, een mesje, drie bandenlichters, 2 CO2-patronen en het kleine koppel-stukje.
Zelfs met mijn twee linkerhanden gaat het verwisselen in een paar minuten.

[ Voor 8% gewijzigd door BertV op 04-03-2025 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 02:09:
[...]

Remmen: magura remmen? Of klever eigen merk? Op zich zouden t standaard stekkers moeten zijn.
En wat kost zo'n hendel? Voor 50 euro heb je hele magura mt5e remset namelijk

Ketting: mooi dat je daar nog thuiszege bent gekomen :). Met een powerlink/sluitschakel fix je dit zo.
Klever eigen merk. Er zit ook een aparte plek op de remhendel om de sensor op te monteren. Volgens de FM is dit gebonden aan de RDW goedkeuring.
Ik weet niet wat een nieuwe remhendel kost, ik ga uit van 75-100 euro.

Aan de andere kant natuurlijk vreemd dat er zo'n speciale remhendel op moet, normale brommers hebben nmw zo'n sensor niet, maar daar gaat ook de motor niet vanzelf lopen en moet je met de gashendel gas geven. Speed-pedelecs blijven vreemde dingen.... hahaha.

Powerlink/sluitschakel kan, (ik ben bekend met die dingen) maar dan moet je eerst volledig de oude schakel eruit halen. Dan moet je dus ook je kettingpons meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Klever doet zoals Stromer: eerst elektrisch remmen, daarna echt remmen. Het heeft wss te maken met de recuperatie-mode.

Is het niet een kwestie van eens goed ontluchten? "hij doet het niet" lijkt me raar. Het ding is gewoon wat oliedruk naar de rem aan het sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
bjp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:40:
Klever doet zoals Stromer: eerst elektrisch remmen, daarna echt remmen. Het heeft wss te maken met de recuperatie-mode.

Is het niet een kwestie van eens goed ontluchten? "hij doet het niet" lijkt me raar. Het ding is gewoon wat oliedruk naar de rem aan het sturen.
Hij is echt lek. Er komt allemaal olie uit de remhendel. Dat hoort niet. Ontluchten en vullen helpt misschien een week maar dan is ie weer leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
wmeester schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:08:
[...]

Klever eigen merk. Er zit ook een aparte plek op de remhendel om de sensor op te monteren. Volgens de FM is dit gebonden aan de RDW goedkeuring.
Ik weet niet wat een nieuwe remhendel kost, ik ga uit van 75-100 euro.

Aan de andere kant natuurlijk vreemd dat er zo'n speciale remhendel op moet, normale brommers hebben nmw zo'n sensor niet, maar daar gaat ook de motor niet vanzelf lopen en moet je met de gashendel gas geven. Speed-pedelecs blijven vreemde dingen.... hahaha.

Powerlink/sluitschakel kan, (ik ben bekend met die dingen) maar dan moet je eerst volledig de oude schakel eruit halen. Dan moet je dus ook je kettingpons meenemen.
Meestal zijn t gewoon 2 pins julet connectors.

Kettingpons: jup! Past prima in zadeltasje. Behoorlijke lifesaver geweest met tochten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:11:
[...]

Meestal zijn t gewoon 2 pins julet connectors.

Kettingpons: jup! Past prima in zadeltasje. Behoorlijke lifesaver geweest met tochten :).
Ik denk dat je gelijk hebt mbt die Julet connector. Weer wat geleerd.

De remhendel laat ik vooralsnog gewoon vervangen door de FM. Ook het ontluchten etc heb ik geen zin in. Vind dat een stom werkje.

Heb ondertussen wel een nieuwe cassette binnen + ketting. De Klever heeft een iets langere ketting dan normaal maar ben met het grootste tandwiel 6 tanden omlaag gegaan. Dus denk wel dat het past.

De lockring van de cassette verwijderen is ook weer een list. Normaal gesproken zit er een uitsparing in je as om de 'guide-pin' kwijt te kunnen. Maar de Klever as is niet hol vanbinnen dus moest op zoek naar een andere tool. Deze ook besteld en is binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Nu online
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:11:
[...]

Ik niet. Gewoon uit principe. Ik vertik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 23:45
Goedemorgen,
Hier meld zich een toekomstige Klever N Rouge 45 Rijder.
Heb eerder een speed pedelec gehad, een R&M Charder3 GT met Rolhoff naaf.
De fiets beviel goed maar voor mij was uiteindelijk een speedpedelec/middenmotor combinatie en de verplichting om tussen de auto's te rijden uiteindelijk voor mij een NoGo.

Heb afgelopen vrijdag mijn gewone Ebike verkocht , een Dutch ID Phantom S85 met handmatige Enviolo naaf.
De fiets beviel goed, de Enviolo naaf minder.

Nu er sinds vorig jaar in Utrecht je weer op het fietspad mag (met ontheffing) was ik de laatste tijd me weer aan het orienteren op een speed pedelec.

Het liefst met een achterwielmotor in combinatie met een Riem (onderhoudsarm).

Dan kom je in mijn beleving al snel uit bij een Pinion Systeem.
Nu heeft Pinion sinds vorig jaar hun eigen Speedpedelec middenmotor (MGU) uitgebracht wat volgens de media het beste van beide werelden Middenmotor/achterwielmotor) zou moeten combineren.
Alleen dan praat je over een prijs vanaf 8K en dat heb ik er dan net niet voor over.

Ik was me dus aan het orienteren op een 2de hands speedpedelec met achterwielmotor en pinion.
Mijn zoektocht ging uit naar een Klever X model, (vind de looks echt geweldig). Ik had er eentje op het oog van 2021 met 1200kwh Riem en pinion met 10000km op de teller voor 4k en 12mnd garantie.
Het was niet echt in de buurt en wou toch een referentie hebben op een nieuwe Klever.
Dus bij een fietenmaker in de buurt een proefrit aangevraagt.

Daar hadden ze dus ook een showmodel van de Klever N Rouge 45 met Derailleur staan met 1200wh voor 2499 (precies het bedrag waarvoor ik de Dutch ID verkocht had. Na proefrijden op deze en een Stromer ST2 Sport Pinion, vond ik de Klever toch fijner rijden.

En aangezien ik de mogelijkheid had om de Klever N Rouge 45 met 1200wh batt en inclusief 3 jaar garantie en onderhoudspaket voor 3 jaar te kopen voor 2500 euro heb ik voor deze gekozen.

Ik kan hem ergens deze maand verwachten (hij wordt eerst volledig nagekeken en rijklaar gemaakt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwiHr69DTSG8U8BFSbAwE65Gd9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxvHE7nJI0DI111uwNTffnxf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_FAD6Qq8oFRlE09CN1GZK4sHVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmFYg2NxzrP4eb5uYrksclty.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t
@indofk hele mooie scherpe prijs voor een top sp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
indofk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:02:
Goedemorgen,
De fiets beviel goed maar voor mij was uiteindelijk een speedpedelec/middenmotor combinatie en de verplichting om tussen de auto's te rijden uiteindelijk voor mij een NoGo.

Heb afgelopen vrijdag mijn gewone Ebike verkocht , een Dutch ID Phantom S85 met handmatige Enviolo naaf.

Nu er sinds vorig jaar in Utrecht je weer op het fietspad mag (met ontheffing) was ik de laatste tijd me weer aan het orienteren op een speed pedelec.

Nu heeft Pinion sinds vorig jaar hun eigen Speedpedelec middenmotor (MGU) uitgebracht wat volgens de media het beste van beide werelden Middenmotor/achterwielmotor) zou moeten combineren.
Alleen dan praat je over een prijs vanaf 8K en dat heb ik er dan net niet voor over.

Ik was me dus aan het orienteren op een 2de hands speedpedelec met achterwielmotor en pinion.
Mijn zoektocht ging uit naar een Klever X model, (vind de looks echt geweldig). Ik had er eentje op het oog van 2021 met 1200kwh Riem en pinion met 10000km op de teller voor 4k en 12mnd garantie.
Het was niet echt in de buurt en wou toch een referentie hebben op een nieuwe Klever.

Daar hadden ze dus ook een showmodel van de Klever N Rouge 45 met Derailleur staan met 1200wh voor 2499 (precies het bedrag waarvoor ik de Dutch ID verkocht had. Na proefrijden op deze en een Stromer ST2 Sport Pinion, vond ik de Klever toch fijner rijden.

En aangezien ik de mogelijkheid had om de Klever N Rouge 45 met 1200wh batt en inclusief 3 jaar garantie en onderhoudspaket voor 3 jaar te kopen voor 2500 euro heb ik voor deze gekozen.

Ik kan hem ergens deze maand verwachten (hij wordt eerst volledig nagekeken en rijklaar gemaakt)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie fiets! Veel plezier ervan.
En een slimme plek om het slot op te hangen. Had ik zo nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 17:47
OK, probleem hier en nu. Mijn Stromer ST2 was al een tijdje aan het zeiken dat de batterijcontroller geupdate moest worden. Dus ik dat van het weekend gedaan en sindsdien doet ie niets meer, enkel op het scherm staat UPDATE actief, batterij niet verwijderen. Dat is inmiddels al zo'n 72 uur hetzelfde.

Dus ik dacht: niets aan de hand, ik heb hem nog geen twee jaar dus ik bel even de Fietsvoordeelshop (voorheen Juizz) waar ik hem gekocht heb. Die zeiden doodleuk, (in ongeveer deze bewoordingen) sorry, we doen niets meer met Stromer dus helaas kunnen we waarschijnlijk niet helpen.

Ik ga dat jurisdisch nog wel met ze uitvechten maar heeft iemand voor nu de gouden tip hoe ik de fiets uit deze impasse kan halen?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
indofk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:02:
Goedemorgen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze heb ik ook, voor mij is het echt een topfiets. Ga je echt geen spijt van krijgen 8)
Enige wat je in de winter moet doen is de recuperatie uitzetten, dat vindt ie niet leuk :D (Motor kapte er toen mee en na een tijdje ging hij het weer doen )
Pagina: 1 ... 36 ... 38 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.