All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Ben ook wel benieuwd. Onderweg naar kantoor een aantal situaties waarbij ik op de weg rij en een kruising nader. Dan zou het heel prettig zijn (zeker in het donker) als ik kon aangeven dat ik (bijvoorbeeld) rechtsaf ga slaan. Het maakt het allemaal voor iedereen veiliger als je op elkaars intenties kunt anticiperen.Zybertweak schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 07:57:
Ik hoorde dat er inmiddels ook speedpedelec met richtingaanwijzers verkocht worden. Begrijp niet dat dat nog niet allang geen standaard is aangezien we ons als brommer moeten gedragen. Heb zelf al regelmatig gehad dat het tot een onveilige situatie leid omdat het voor de automobilist niet altijd duidelijk is wat ik ga doen omdat ik het zelf ook niet fijn vind met hoge snelheid mijn hand uit te steken. Je voelt je dan ook meer een fietser op de weg voor auto's zo zonder richtingaanwijzers. Heeft iemand al eens \ richtingaanwijzers genonteerd? Ben beniuewd welke dat zijn?
Vietz en riesewijk bouwen ook aftermarket in voor stromer
Ik heb deze achterop gemonteerd:Zybertweak schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 07:57:
Ik hoorde dat er inmiddels ook speedpedelec met richtingaanwijzers verkocht worden. Begrijp niet dat dat nog niet allang geen standaard is aangezien we ons als brommer moeten gedragen. Heb zelf al regelmatig gehad dat het tot een onveilige situatie leid omdat het voor de automobilist niet altijd duidelijk is wat ik ga doen omdat ik het zelf ook niet fijn vind met hoge snelheid mijn hand uit te steken. Je voelt je dan ook meer een fietser op de weg voor auto's zo zonder richtingaanwijzers. Heeft iemand al eens \ richtingaanwijzers genonteerd? Ben beniuewd welke dat zijn?
https://www.bol.com/nl/nl...1KhQ.2_13.17.ProductImage

Werkt redelijk goed, maar je hebt natuurlijk niet de richtingaanwijzers aan de voorkant zitten. Verder maakt hij bij het richting aangeven best wel herrie. Ik moet een stuk tussen de auto's fietsen en de rotonde driekwart nemen dus dan vind ik het wel prettig om aan te geven welke kant ik op ga.

Vind rijden met de speedpedelec meer lijken op motorrijden, dan op fietsen. En bij motorrijden gebruik ik uit automatisme de richtingaanwijzers.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Kun je misschien laten zien waar je het bedieningspaneel hebt gelaten? Het stuur is namelijk redelijk vol. 🙂Vlassie1980 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:14:
[...]
Ik heb deze achterop gemonteerd:
[Afbeelding]
Werkt redelijk goed, maar je hebt natuurlijk niet de richtingaanwijzers aan de voorkant zitten. Verder maakt hij bij het richting aangeven best wel herrie. Ik moet een stuk tussen de auto's fietsen en de rotonde driekwart nemen dus dan vind ik het wel prettig om aan te geven welke kant ik op ga.
De bediening op t stuur uiteinde (op de lampjes) is niet meest handige bediening. Maar met deze donkere dagen merk ik echt dat ander verkeer mij sneller ziet (en snapt waar ik heen ga/wil). Gebruik ze alleen bij kruispunten waar auto’s zijn.
Ik zou het dan wel zowel achter als voor willen inderdaad. Maar het zal wel niet zo zijn dat als je er 2 koopt, de afstandsbediening voor beide tegelijk werkt..Vlassie1980 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:14:
[...]
Ik heb deze achterop gemonteerd:
[Afbeelding]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ik had dat soort lampjes wel gezien online, er zijn vele soorten maar ik wil mijn stuur liever niet nog breder hebben en ze lijken me wat kwetsbaar aan het uiteinde.Geard007 schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:50:
Ik heb winglights op mijn oudere klever n gezet waar nog geen richtingaanwijzers opzaten.
De bediening op t stuur uiteinde (op de lampjes) is niet meest handige bediening. Maar met deze donkere dagen merk ik echt dat ander verkeer mij sneller ziet (en snapt waar ik heen ga/wil). Gebruik ze alleen bij kruispunten waar auto’s zijn.
Onder het mom van "heb er zelf thuis ook 1". Relaxt zittende helm met geïntegreerde voor- en achter knipperlichten. Derde remlicht (via bluetooth op de Stromer fietsen) en een kleine bediening op het stuur.
Enigste nadeel is voor mij de beperking dat stromer fietsen geen tweede bluetooth connectie aannemen dus de auto unlock werkt bij mij niet meer want die kan niet gekoppeld worden aan de helm.
Voor de rest.......... Top ding.
[ Voor 11% gewijzigd door __R__ op 02-12-2024 09:17 ]
Heb jij ook richtingaanwijzers aan de voorkant? Kennelijk ben ik een uitzondering, maar ik zou juist graag richtingaanwijzers aan de voorkant hebben. Ik kom vaker in situaties waarbij ik op mij wachtende auto's wil aangeven dat ik naar rechts ga.__R__ schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:15:
Mag ik dan toch even de Unit 1 van in de groep gooien?
Onder het mom van "heb er zelf thuis ook 1". Relaxt zittende helm met geïntegreerde voor- en achter knipperlichten. Derde remlicht (via bluetooth op de Stromer fietsen) en een kleine bediening op het stuur.
Enigste nadeel is voor mij de beperking dat stromer fietsen geen tweede bluetooth connectie aannemen dus de auto unlock werkt bij mij niet meer want die kan niet gekoppeld worden aan de helm.
Voor de rest.......... Top ding.
Volgens mij wel. Ik kijk wel even voor je. De video's op youtube focussen voornamelijk op de achterkant van de helm.multikoe schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:26:
[...]
Heb jij ook richtingaanwijzers aan de voorkant? Kennelijk ben ik een uitzondering, maar ik zou juist graag richtingaanwijzers aan de voorkant hebben. Ik kom vaker in situaties waarbij ik op mij wachtende auto's wil aangeven dat ik naar rechts ga.
Ik heb de campagne voor de Aura gebacked en daarbij de kit met smart lights genomen zodat ik ook de verlichting op de fiets heb voor moest er iets met de helm gebeuren. Hierdoor heb ik zowel vooraan als achteraan richtingsaanwijzers op mijn ST5. Wel heb ik voor het licht vooraan zo ingesteld dat het witte licht niet brand, maar het dus puur als richtingaanwijzer dient. Vind het een beetje idioot om een dagrijlicht en een koplamp te hebben en er dan nog eens een derde witte lamp bij te zetten.multikoe schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:26:
[...]
Heb jij ook richtingaanwijzers aan de voorkant? Kennelijk ben ik een uitzondering, maar ik zou juist graag richtingaanwijzers aan de voorkant hebben. Ik kom vaker in situaties waarbij ik op mij wachtende auto's wil aangeven dat ik naar rechts ga.
Achteraan functioneert het wel als bijkomend rood licht en remlicht, al is deze niet gekoppeld met de Stromer. De remote heeft zelf ook een sensor die het licht harder doet branden als je vertraagt. De remote heb ik rechts op het stuur gemonteerd, de meegeleverde rubberband voor bevestiging is net groot genoeg om het uiterst rechts te zetten, ik vermoed dat links plaatsen moeilijker gaat zijn, dat de claxon in de weg zal zitten. Voor mij geen probleem aangezien ik nooit eerder een tweewieler heb gehad met richtingsaanwijzers.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Volgens mijn maakt dat niet zoveel uit. De lader weet de temperatuur (ook van de batterij). Laden is ook stroom, wat ook (beetje) opwarmt.
We praten hier (nog) niet over snelladen zoals auto's. Het duurt toch 5u om ~1kWh van Stromer op te laden.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Gewoon in de schuur. Let erop dan rond het vriespunt de lader/accu van de Klever niet wil opladen. Daar zit een beveiliging op. Maar zo koud wordt het in mijn schuur niet.DVL14 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:51:
Waar laden jullie nu je batterij op? Mijn fiets staat altijd in een onverwarmde schuur en daar laad ik altijd de fiets op. Heb geen zin om steeds m’n accu eruit te halen. Bij mijn klever x speed 1200 accu is dat best een gedoe. Ik laad liever met e accu in de fiets. Maar kan ik nu het kouder wordt beter de batterij in huis opladen?
Niet elke Lithium batterij is exact hetzelfde, en niet elke bron geeft dezelfde marge, daarom vind je online ook wisselende temperaturen betreft wat veilig is. Als je oplaadt bij te lage temperaturen (+-0 en lager) krijg je onomkeerbare schade aan je batterij.DVL14 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:51:
Waar laden jullie nu je batterij op? Mijn fiets staat altijd in een onverwarmde schuur en daar laad ik altijd de fiets op. Heb geen zin om steeds m’n accu eruit te halen. Bij mijn klever x speed 1200 accu is dat best een gedoe. Ik laad liever met e accu in de fiets. Maar kan ik nu het kouder wordt beter de batterij in huis opladen?
Het is daarom aan te raden om zeker te zijn dat je batterij zeker boven de 5C is. Daarom stopt zoals al gezegd de oplader ook als hij ziet dat het te koud is (onder 5C).
Tegelijkertijd: de batterij wordt ook warm als je stroom eruit trekt. Je kan de batterij temp in het status menu vinden, ik heb gezien dat hij bij mij tot wel 10-14C warmer is dan omgevings temperatuur direct na rit.
Als je hem direct bij aankomst aan de lader zet kan je dus daar nog op mee liften; want tijdens laden warmt de batterij ook op. Het kan zijn dat als de lader zelf wel te koud is dat hij dan nogsteeds niet wilt starten.
Als het echt -3, -4, -5 is op het moment van starten met laden valt er wat voor te zeggen om hem wel mee naar binnen te nemen, maar dat is toch niet zo vaak in NL
Ik heb de Klever 5A lader met fan. Die is nogal open en ik vind het geen fijn idee om de lader dan bij meer kou en vocht in de schuur te laten hangen. ( Ik heb een special houder gekocht bij Van Zijp Techniek waardoor de lader aan de muur van mijn schuur kan hangenDVL14 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:51:
De schuur is niet verwarmd en heeft een houten dak, soms bij vochtig weer hangen de druppels dan aan het plafond dus toch maar gekozen om de lader naar mijn zolder te verplaatsen en daar na elke rit op te laden. Die lader maakt wel een enorme takkeherrie maar dat is dan maar even zo. Het is voor de accu ook beter om met iets warmere temperaturen te laden.
Ik merk nu ook zeker capacteitsverlies in de kou met de Klever 1200Wh accu. Ik laad hem wel binnen op zowel op kantoor als thuis voor elke rit. Na 26 km enkele rit meestal nog iets van 40 ~ 50 % over. In dit jaargetijde merk je dit nou eenmaal echt wel. Meer luchtweerstand door de kou en vaak ook wat meer wind.PietervSk schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:47:
Ik heb wel de indruk dat als mijn Kettler een nacht in een ongeisoleerde, onverwarmde schuur heeft gestaan, de capaciteit van de batterij flink lager is (lees: 30% minder kan leveren) bij vertrek rond of net boven vriespunt. Dat is het verschil tussen 35 of 45 als kruissnelheid aanhouden, en dat is toch minder leuk. Overweeg nu maar om de batterij na het laden dan 's nachts binnen te bewaren, dan is ie niet zo koud om mee te starten. Onderweg zal het van de rijwind vast wel wat afkoelen, maar met het vermogen dat je trekt uit de batterij zou het dan warm genoeg moeten blijven. En anders ga ik toch maar op zoek naar zo'n neopreen hoes voor om de onderbuis heen.
[ Voor 33% gewijzigd door Vlassie1980 op 03-12-2024 16:06 ]
Ja. Aanwezig in 1 variant wit.multikoe schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:26:
[...]
Gave helm (dat ding schreeuwt gewoon: hebbon!), maar mij veel teveel blingbling. Geheel in Tweakers traditie zie ik nogal wat problemen: op de video overstraald het continue brandende witte rechter licht het lopende licht naar links. Ik vraag me af hoe duidelijk dat is en omdat ze zo dicht bij elkaar zitten is misschien ook niet zo duidelijk welke kant je nu op gaat.
Hetzelfde met dat lopende licht aan de achterkant, dat lijkt me niet echt heel duidelijk. Beetje teveel form-over-function.
Cratoni Smart Helmet heeft ook van die knipperlichten (en nog wat meer elektronische spullen).multikoe schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:37:
[...]
Gave helm (dat ding schreeuwt gewoon: hebbon!), maar mij veel teveel blingbling. Geheel in Tweakers traditie zie ik nogal wat problemen: op de video overstraald het continue brandende witte rechter licht het lopende licht naar links. Ik vraag me af hoe duidelijk dat is en omdat ze zo dicht bij elkaar zitten is misschien ook niet zo duidelijk welke kant je nu op gaat.
Hetzelfde met dat lopende licht aan de achterkant, dat lijkt me niet echt heel duidelijk. Beetje teveel form-over-function.
Ik vraag me alleen af of je als automobilist nou goed ziet aan die lampjes of iemand links- of rechtsaf slaat, die lampjes zitten zó dicht bij elkaar op je achterhoofd... En als je naar links wilt, kijk je naar links maar dan beweegt het lampje achterop naar rechts omdat het meedraait met je hoofd.
Looplicht is wat dat betreft wel ietsje beter.
Ik heb voor licht op 5% waardoor het knipperlicht meer opvalt. (Plus altijd handje ook uit) En achter alle tierlantijnen uit. Alleen remlicht en knipperlicht.multikoe schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:37:
[...]
Moet toegeven dat sinds ik die helm heb ik het gevoel heb dat autobestuurders mij veeleer daar verwachten (op de rijbaan) en accepteren.
Als dat zou helpen dan is dat al winst. Ik werd (echt) op één van mijn eerste fietsdagen van de weg gedrukt.... Gelukkig bleef het bij één keer, maar zeker nu, in het donker, voel ik me toch wat onveilig. En dat is voor mij een heel vreemd gevoel...__R__ schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:16:
Moet toegeven dat sinds ik die helm heb ik het gevoel heb dat autobestuurders mij veeleer daar verwachten (op de rijbaan) en accepteren.
wmeester schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:07:
[...]
Kun je misschien laten zien waar je het bedieningspaneel hebt gelaten? Het stuur is namelijk redelijk vol. 🙂
:strip_exif()/f/image/W34QNXkexI5URW4zAr5K1mUN.jpg?f=fotoalbum_large)
Werkt prima zo
[ Voor 4% gewijzigd door DVL14 op 06-12-2024 11:54 ]
Geen last gehad van windstoten?
Ik had vanochtend maar een klein stukje wind tegen maar ging niet harder dan 30. Op de terugweg schakelde de ondersteuning uit omdat ik 47/48 km/h reed.DVL14 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:53:
Vanmorgen wind tegen tussen de weilanden kwam ik in de hoogste ondersteuning stand soms niet hoger dan 20km/h. Dit is met met mijn klever x speed 1200. De terugweg zal wel lekker snel gaan maar nog nooit zo langzaam gegaan inde hoogste stand. Andere hier ook veel last van gehad vandaag met deze wind?
Dus ja, stevige wind tegen heeft behoorlijk invloed op de snelheid.
Grappig: ik ben ook actief op forums over elektrische auto's en daar vindt regelmatig eenzelfde soort discussie plaats over het bereik van een elektrische auto. Er worden enthousiast beelden gedeeld van het maximale bereik op het dashboard. Dat dat bereik afhankelijk is van erg veel externe factoren en daarmee vrijwel niet te vergelijken is met anderen wordt niet benoemd.procaliber schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 07:45:
20 lijkt wel weinig, ik fietste nog 40 km/h tegen de wind in
Zo ook met de maximale of gemiddelde snelheid die je haalt op de speedpedelec. Er zijn toch meerdere factoren die je snelheid beïnvloeden? Om te beginnen de modus waarop je je fiets hebt ingesteld: mijn Stromer heeft drie standen, waartussen toch echt een behoorlijk verschil zit. En dan is bij de Stromer die stand 2 ook nog eens flink aan te passen. Dus het zou al handig zijn om dit te vermelden als je het hebt over de snelheid die je hebt gehaald.
Daarbij maakt het ook veel verschil hoe goed je conditie is, hoe sterk je bent. Ik kan aardig fietsen en ik merk dat het voor mijn gemiddelde snelheid veel uitmaakt hoeveel vermogen ik zelf inbreng. Ik kan douchen op kantoor, kan dus maximaal trappen en in elke situatie een snelheid van >40km/h volhouden in standje 2. Als ik niet zou kunnen douchen en/of minder fit zou zijn, dan zou me dat in standje 3 zelfs niet lukken.
Met andere woorden, vergelijken van snelheden heeft weinig zin als je alle andere factoren niet ook vermeld. En zelfs dan heeft het weinig zin omdat een factor als "fitheid" niet te meten valt.
Bereik is nu helemaal niet relevant.multikoe schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:35:
[...]
Grappig: ik ben ook actief op forums over elektrische auto's en daar vindt regelmatig eenzelfde soort discussie plaats over het bereik van een elektrische auto. Er worden enthousiast beelden gedeeld van het maximale bereik op het dashboard. Dat dat bereik afhankelijk is van erg veel externe factoren en daarmee vrijwel niet te vergelijken is met anderen wordt niet benoemd.
Zo ook met de maximale of gemiddelde snelheid die je haalt op de speedpedelec. Er zijn toch meerdere factoren die je snelheid beïnvloeden? Om te beginnen de modus waarop je je fiets hebt ingesteld: mijn Stromer heeft drie standen, waartussen toch echt een behoorlijk verschil zit. En dan is bij de Stromer die stand 2 ook nog eens flink aan te passen. Dus het zou al handig zijn om dit te vermelden als je het hebt over de snelheid die je hebt gehaald.
Daarbij maakt het ook veel verschil hoe goed je conditie is, hoe sterk je bent. Ik kan aardig fietsen en ik merk dat het voor mijn gemiddelde snelheid veel uitmaakt hoeveel vermogen ik zelf inbreng. Ik kan douchen op kantoor, kan dus maximaal trappen en in elke situatie een snelheid van >40km/h volhouden in standje 2. Als ik niet zou kunnen douchen en/of minder fit zou zijn, dan zou me dat in standje 3 zelfs niet lukken.
Met andere woorden, vergelijken van snelheden heeft weinig zin als je alle andere factoren niet ook vermeld. En zelfs dan heeft het weinig zin omdat een factor als "fitheid" niet te meten valt.
Het gaan om een snelheid van 20km/h met hoogste ondersteuning tegen de wind in, en dat vind ik weinig.
Uiteraard spelen er factoren mee, maar een Klever met achterwielmotor is wel krachtig hoor.
Klopt, maar het was dan ook een voorbeeld dat ik aanhaalde, niet om het bereik, maar vanwege de manier waarop dit soort discussies vaak worden gevoerd.
Die "hoogste ondersteuning" had ik even gemist, waarvoor excuses. Dat lijkt dan inderdaad wel een redelijk vreemde situatie. Maar dan nog is de fitheid van de fietser en de sterkte van de tegenwind iets dat veel zou kunnen verklaren.Het gaan om een snelheid van 20km/h met hoogste ondersteuning tegen de wind in, en dat vind ik weinig.
Uiteraard spelen er factoren mee, maar een Klever met achterwielmotor is wel krachtig hoor.
Kost wel €337,- en dat vind ik best duur, wat zijn jullie ervaringen met dergelijk onderhoud qua kosten?
Wat staat er allemaal op de rekening dan? Of heb je maar 1 bedrag gekregen?Vlassie1980 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:07:
Klever weggebracht voor vervangen complete aandrijflijn (Voorblad, ketting en cassette) en ook nog het display van de Klever onder garantie vervangen omdat er een knopje kapot was.
Kost wel €337,- en dat vind ik best duur, wat zijn jullie ervaringen met dergelijk onderhoud qua kosten?
Ketting €49,99
Cassette €71,50
Wielset Derailleur: €15,95
1 uur arbeid: €100
Dat is een serieuze prijs voor een uurtje arbeid. En ik verwacht dat ik dit zelf, met redelijk wat sleutelervaring, ook wel zelf in een uur kan doen.Vlassie1980 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:15:
Voortandwiel €97,50
Ketting €49,99
Cassette €71,50
Wielset Derailleur: €15,95
1 uur arbeid: €100
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Mjah, dat is aan de prijs ja. Wat vindt je van de kosten van de onderdelen?Joris748 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:23:
[...]
Dat is een serieuze prijs voor een uurtje arbeid. En ik verwacht dat ik dit zelf, met redelijk wat sleutelervaring, ook wel zelf in een uur kan doen.
Ik heb echt geen ervaring met de levensduur van de verschillende types en merken, maar je mag aannemen dat een Dura Ace langer meegaat dan het goedkope spul, en dat zal vooral als je veel vermogens met een middenmotor door je aandrijving stuurt wel belangrijk zijn.
[ Voor 49% gewijzigd door Maasluip op 11-12-2024 11:49 ]
Signatures zijn voor boomers.
De vraag is even van welke merk de gemonteerde onderdelen zijn en uit welke range. Maar snelle zoektocht leert wel dat het via webshops goedkoper kan:Vlassie1980 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:31:
[...]
Mjah, dat is aan de prijs ja. Wat vindt je van de kosten van de onderdelen?
https://www.bike-componen...ain-Wear-Tear-Set-p65571/
Als ik zelf onderdelen zou bestellen en zelf zou monteren, zou het de helft goedkoper kunnen.
Het is allemaal origineel Klever spul wat erop is gegaan. Met een goedkopere cassette ben ik veel eerder aan de beurt. Dit is de eerste vervanging van de aandrijflijn na 18,5K aan kilometers.Maasluip schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:46:
Het is allemaal goedkoper te krijgen, maar ook duurder. Als je € 71,50 voor een Shimano HG31 cassette hebt betaald dan ben je afgezet.
Mijn Klever heeft gelukkig een achterwielmotor, dus veel minder druk op de ketting. Met een middenmotor en ketting op een Speed Pedelec ben je nog veel sneller aan de beurt. Ik zou nooit voor een dergelijke setup kiezen.Maasluip schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:46:
Ik heb echt geen ervaring met de levensduur van de verschillende types en merken, maar je mag aannemen dat een Dura Ace langer meegaat dan het goedkope spul, en dat zal vooral als je veel vermogens met een middenmotor door je aandrijving stuurt wel belangrijk zijn.
[ Voor 40% gewijzigd door Vlassie1980 op 11-12-2024 11:52 ]
Dat is serieus veel kilometers voor dit soort onderdelen. Als je ook de ketting voor het eerst vervangen hebt, dan is dit helemaal netjes. En dan zou ik me inderdaad niet zo heel druk maken om de kosten. Omgeslagen naar km/maan/jaar is dit peanuts.Vlassie1980 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:50:
[...]
Het is allemaal origineel Klever spul wat erop is gegaan. Met een goedkopere cassette ben ik veel eerder aan de beurt. Dit is de eerste vervanging van de aandrijflijn na 18,5K aan kilometers.
Ik verwacht eigenlijk dat alleen het voorblad specifiek voor Klever is. Cassette, ketting en derailleurwieltjes zijn standaard Shimano spul.Vlassie1980 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:50:
[...]
Het is allemaal origineel Klever spul wat erop is gegaan. Met een goedkopere cassette ben ik veel eerder aan de beurt. Dit is de eerste vervanging van de aandrijflijn na 18,5K aan kilometers.
[...]
Mijn Klever heeft gelukkig een achterwielmotor, dus veel minder druk op de ketting. Met een middenmotor en ketting op een Speed Pedelec ben je nog veel sneller aan de beurt. Ik zou nooit voor een dergelijke setup kiezen.
Ik heb de indruk dat SP's omdat ze duurde zijn in aanschaf ook een hoger werkplaats tarief krijgen bij de SP dealer.Vlassie1980 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:07:
Klever weggebracht voor vervangen complete aandrijflijn (Voorblad, ketting en cassette) en ook nog het display van de Klever onder garantie vervangen omdat er een knopje kapot was.
Dit is standaard fietsenmaker werk. Die zitten nog niet op 100/u lijkt mij
Onderdelen zijn altijd flink duurder dan wanneer je t zelf koopt. Maar ligt ook volledig aan wat je hebt gekregen voor merk en type.
Maar check prijzen op rose of bike-components.de
Maar je hebt gekozen voor gemak om t te laten vervangen. Prima toch? En ik neem aan dat je ook vooraf deze kosten had kunnen weten
Zelf doen zal altijd goedkoper zijn, maar koop je ook dezelfde onderdelen?
Meestal betereprocaliber schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:47:
Aan de andere kant 18,5k kunnen fietsen t.o.v. 400 euro valt ook wel mee (-:
Zelf doen zal altijd goedkoper zijn, maar koop je ook dezelfde onderdelen?
Als ik 18500 km kan fietsen met het voorblad, de ketting en de casette die de FM monteert dan ga ik echt niet veel moeite en energie steken in onderdelen die nog beter zouden zijn
Duurder is vaak niet beter (niet slijtvaster). Wel lichter, maar dat is alleen leuk voor een lichtgewicht mountainbike of racefiets. Niet voor een speedpedelec.
Ik had op mijn stromer st1 een 9 v set. Op 25000 km nooit het voorblad hoeven vervangen.
Stromer cassette was meen ik 75,-- ik kocht sram voor ik meen 42,-- en een ketting voor 9 euro.
Ik had per cassette 2 ketingen die ik elke 1000 tot 2000 km wisselde, dat scheelt slijtagekosten op de gereden killometers.
Nu heb ik een st2 Belt, dat is ook eu 400,-- per 20000 km. Maar nooooooit meer ketting smeren/onderhouden.
Is inderdaad aan de prijs.Vlassie1980 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:07:
Een ketting van 50 euro is mi te hoog. Nieuw kosten deze 20 euro. En zoals gezegd; meestal is duurder niet slijtvaster.
Cassette heb je voor 45 euro ongeveer en voorblad weet ik zo niet.
Ik vind het overigens wel lang dat je met dit spul hebt gedaan. Orgineel is van Microshift.
Ja, ik doe er erg lang mee maar het was wel nodig ook.wmeester schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:03:
[...]
Is inderdaad aan de prijs.
Een ketting van 50 euro is mi te hoog. Nieuw kosten deze 20 euro. En zoals gezegd; meestal is duurder niet slijtvaster.
Cassette heb je voor 45 euro ongeveer en voorblad weet ik zo niet.
Ik vind het overigens wel lang dat je met dit spul hebt gedaan. Orgineel is van Microshift.
Maar als ik over 2 jaar weer een keer aan de beurt ben dan vind ik het prima
Verder zeer tevreden over de Klever N Rogue. Met mijn lengte van bijna 2 meter is het soms knap lastig om een speed pedelec in de juiste maat te vinden. Op deze fiets zit ik helemaal prima. Verder een dikke accu van 1200wh waarmee ik makkelijk de enkele rit van 26km red.
Huh? Ik heb een 983 Wh accu in mijn stromer en daar red ik in de middelste stand makkelijk 60 km mee. In stand 1 kom ik in de buurt van de 100.Vlassie1980 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:55:Verder een dikke accu van 1200wh waarmee ik makkelijk de enkele rit van 26km red.
Ter verduidelijking: ik rij 30,5 km naar kantoor en 30,5 km terug. Ik red dat bij warm weer in de standaard stand 2 heen en weer. Op stand 1 heb ik dan bij thuiskomst nog iets van 30% over.
[ Voor 21% gewijzigd door multikoe op 12-12-2024 12:52 ]
Moet bij mijn Klever op middelste stand ook wel lukken. Klever staat er wel om bekend wat meer energie te verbruiken maar ik fiets meestal op de hoogste stand en laadt altijd de accu vol, dus zowel thuis als op het werk.multikoe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:51:
[...]
Huh? Ik heb een 983 Wh accu in mijn stromer en daar red ik in de middelste stand makkelijk 60 km mee. In stand 1 kom ik in de buurt van de 100.
Ter verduidelijking: ik rij 30,5 km naar kantoor en 30,5 km terug. Ik red dat bij warm weer in de standaard stand 2 heen en weer. Op stand 1 heb ik dan bij thuiskomst nog iets van 30% over.
Ah, maar hoeveel procent verbruik je dan op een rit? Je weet dus eigenlijk niet of je die 26 km net aan redt of ruim?Vlassie1980 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:56:
[...]
Moet bij mijn Klever op middelste stand ook wel lukken. Klever staat er wel om bekend wat meer energie te verbruiken maar ik fiets meestal op de hoogste stand en laadt altijd de accu vol, dus zowel thuis als op het werk.
Hij zat vanmorgen op 50% na de ochtendrit.multikoe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:36:
[...]
Ah, maar hoeveel procent verbruik je dan op een rit? Je weet dus eigenlijk niet of je die 26 km net aan redt of ruim?
Dat met de hoogste ondersteuning en op een enkele rit van 26km. Verder is het natuurlijk koud nu dus minder range. In de zomer gaat het echt wel een stuk beter en heb ik rond de 60% over.
Dan snap ik 'em. Mijn ervaring is dat de batterij-% aan het einde wat sneller afneemt, maar in jouw geval heb je op de hoogste stand dus waarschijnlijk een bereik van tegen de 50 km.Vlassie1980 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:56:
[...]
Hij zat vanmorgen op 50% na de ochtendrit.
Dat met de hoogste ondersteuning en op een enkele rit van 26km. Verder is het natuurlijk koud nu dus minder range. In de zomer gaat het echt wel een stuk beter en heb ik rond de 60% over.
Gisteren voor de eerste keer in 2 maanden op de fiets gezeten, en ik moet zeggen dat het standaard licht op snelheid toch echt niet voldoende is om me ook maar enig vertrouwen te geven op onverlichte wegen, en die maken meer dan een derde van mijn traject uit.
Auto's knipperen wel met hun lampen als ik hem vergeet uit te zettenBlokker_1999 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:43:
Even een stomme vraag, Stromers hebben een grootlicht, is er iemand die al eens getest heeft hoe verblindend dit is voor tegenliggers?
Is de koplamp wel goed afgesteld?
Grootlicht gebruik ik alleen wanneer er geen tegenliggers zijn.Blokker_1999 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:43:
Even een stomme vraag, Stromers hebben een grootlicht, is er iemand die al eens getest heeft hoe verblindend dit is voor tegenliggers?
Gisteren voor de eerste keer in 2 maanden op de fiets gezeten, en ik moet zeggen dat het standaard licht op snelheid toch echt niet voldoende is om me ook maar enig vertrouwen te geven op onverlichte wegen, en die maken meer dan een derde van mijn traject uit.
Maar zelfs met dimlicht krijg ik wel eens signalen van gefrustreerde automobilisten.
Ik heb de lichtbundel zo afgesteld dat ik net ver genoeg vooruit kan kijken om 45 km/u te rijden.
Mijn idee is dat het ledlicht aan de ene kant echt verblindend werkt, maar aan de andere kant automobilisten gewoon niet accepteren dat een fietser zoveel licht produceert.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Muah, ik vind de verlichting van een gewone e-bike al irritant. Dit is al vrij fel als het niet goed afgesteld is.BertV schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:31:
[...]
Mijn idee is dat het ledlicht aan de ene kant echt verblindend werkt, maar aan de andere kant automobilisten gewoon niet accepteren dat een fietser zoveel licht produceert.
Hier hetzelfde. Dimlicht zo afgesteld dat ik veilig 45 km/h kan rijden op wegen zonder straatverlichting, heb dan geen seinende tegenliggers. Als ik grootlicht per ongeluk aan laat, dan seinen tegenliggers wel.BertV schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:31:
[...]
Grootlicht gebruik ik alleen wanneer er geen tegenliggers zijn.
Maar zelfs met dimlicht krijg ik wel eens signalen van gefrustreerde automobilisten.
Ik heb de lichtbundel zo afgesteld dat ik net ver genoeg vooruit kan kijken om 45 km/u te rijden.
Dus nee, ik heb niet het idee dat de lamp verblind als hij goed afgesteld is.
Ik hoef dat niet te testen, de koplamp van de Stromer is een hele forse. Ik rij voor een groot deel op onverlichte wegen en bijvoorbeeld over onverlichte fietspaden langs doorgaande wegen. Bij tegenliggers dim ik altijd mijn groot licht. Ook omdat ik me zelf enorm kan ergeren aan mensen die mij verblinden. Zeker in regenachtig weer is elke directe lichtbundel op mijn vizier of bril meteen verblindend. Op een fietspad betekent dat dat mijn tegenligger het pad niets eens meer kan zien en daarmee ook een gevaar is voor mezelf. En ja, het betekent dat ik op die momenten ook mijn snelheid wat terugbreng, maar dat is dan maar zo. Mijn veiligheid en die van mijn mede-weggebruikers is even belangrijker dan mijn snelheid.Blokker_1999 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:43:
Met dimlicht rij ik ook niet prettig op een onverlichte weg, ik denk niet dat ik op tijd kan remmen mocht er een dikke, onverlichte tak op de weg liggen. Maar met groot licht zie ik al gauw honderd meter voor me uit en dat is voor mij voldoende.
Ik denk dat dat laatste wel meevalt, de verlichting op een Stromer is niet minder fel dan die van een scooter of van een goede fietslamp. Hij moet wel goed afgesteld zijn.BertV schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:31:
[...]
Het maakt natuurlijk ook uit of de weg nat is, dan heb je ook last van felle verlichting als die naar beneden gericht staat.
Welke stromer?Blokker_1999 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:43:
Ik heb laatst even kunnen vergelijken met een st2 en die lamp vond ik erg matig. Ik heb zelf een klever met een supernova m99 pro mini en die is beduidend beter. En mijn grootlicht al helemaal.
Grootlicht is eigenlijk altijd verblindend, tenzij je m héél laag afstelt.
Volgens mij is steomwr hun eigen lamp beetje matig
[ Voor 5% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 17-12-2024 11:21 ]
De ST5 heeft volgens mij dezelfde lamp als mijn ST2, een losse lamp op het stuur. Die kun je toch altijd in hoogte verstellen?Blokker_1999 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:47:
Een ST5 in mijn geval, waarbij het me verbaasd dat die lamp afstelbaar zou zijn. Maar ik heb echt het gevoel dat de lichtbundel van het gewone licht in mijn geval te laag staat, dat dfie niet ver genoeg komt, dat het stuk dat goed verlicht is, te dichtbij is om in geval van een obstakel nog veilig naar alternatieven te kunnen kijken.
Met dimlicht is de afstand die ik redelijk kan zien te kort om op tijd te remmen. Als ik dimlicht inschakel, dan laat ik mijn snelheid daarom ook teruglopen en ben ik extra alert. En, eerlijk gezegd, neem ik ook wel aan dat er geen onverlichte objecten op de weg liggen. Ik neem dus bewust wel wat risico.
Dat is ook mijn ervaring (ST3), de lichtstraal van het dimlicht reikt niet ver genoeg om vol vertrouwen vol gas te gaan. Ik doe dan ook regelmatig grootlicht aan zodra er geen tegenliggers zijn. Maar niet echt handig, het constant wisselen tussen dim- en grootlicht is wat onhandig.Blokker_1999 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:43:
Ik heb nog wel eens geïnformeerd bij een fietsenzaak (niet degene waar ik lease) voor een eventueel ander voorlicht, met een gerichte bundel die ik dan iets hoger kan afstellen, uiteraard rekening houdend met de tegenliggers. Maar die adviseerde toch het eerst eens met Stromer te proberen. Tot nu toe nog niet echt werk van gemaakt... Toch nog maar eens vragen, moet binnenkort toch voor onderhoud...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t98Zpp4fCz9ygaCLPtEo1kyO.jpg?f=user_large)
Te downloaden via https://www.stromerbike.com/nl/manuals
Die knop voor dim- en grootlicht zit inderdaad niet op een intuitieve plek. Zit voor mijn gevoel te hoog en te dicht op de +/- knoppen. Wat dat betreft kunnen ze nog wel iets leren van motorfietsfabrikanten, die knoppen zijn zelfs met dikke, stugge handschoenen nog goed te bedienen.tostikop schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:34:
[...]
Dat is ook mijn ervaring (ST3), de lichtstraal van het dimlicht reikt niet ver genoeg om vol vertrouwen vol gas te gaan. Ik doe dan ook regelmatig grootlicht aan zodra er geen tegenliggers zijn. Maar niet echt handig, het constant wisselen tussen dim- en grootlicht is wat onhandig.
Ik heb nog wel eens geïnformeerd bij een fietsenzaak (niet degene waar ik lease) voor een eventueel ander voorlicht, met een gerichte bundel die ik dan iets hoger kan afstellen, uiteraard rekening houdend met de tegenliggers. Maar die adviseerde toch het eerst eens met Stromer te proberen. Tot nu toe nog niet echt werk van gemaakt... Toch nog maar eens vragen, moet binnenkort toch voor onderhoud...
ik kijk ffprocaliber schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:48:
Hier staat hoe de je koplamp van je Stromer kan afstellen
[Afbeelding]
Het schijnsel begint bij mij niet 5 meter voor de fiets wel (wat) verder anders kun je in het donker echt geen 45km/u rijden.
[ Voor 37% gewijzigd door BertV op 18-12-2024 10:35 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Daar staat toch niet *hoe* je hem af moet stellen?procaliber schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:48:
Hier staat hoe de je koplamp van je Stromer kan afstellen
[Afbeelding]
Volgens mij kun je de lamp gewoon omhoog en omlaag duwen. Ik stel hem zo af dat met dimlicht de bundel niet voorbij de horizontale lijn komt, daarmee schijn ik dus nooit iemand in z'n snufferd. Het grootlicht is dan automatisch zo afgesteld dat die naar beneden en omhoog schijnt. Deze setup voldoet voor mij, even los van het feit dat het dimlicht wel wat beter zou kunnen.
Jawel, de lichtstraal moet beginnen op 5 meter van de lamp (en daarmee zal de lamp ook vrij horizontaal zijn). Dat afstellen kan je doen om de lamp omhoog of omlaag te drukken of eventueel wat losser draaien als dat het te vast zit.
Wat ingewikkeld.... Je positioneert de lamp toch altijd zo dat je voor jezelf de meest comfortabele lichtverdeling hebt? Met als restrictie dat er geen licht voorbij de horizontaal mag schijnen? Vreemd dat je de ondergrens van de lichtbundel als referentie gebruikt en niet de bovenkant.procaliber schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:05:
@multikoe
Jawel, de lichtstraal moet beginnen op 5 meter van de lamp (en daarmee zal de lamp ook vrij horizontaal zijn).
Nou, je moet eerst de hoogte van je koplamp meten, dat door twee delen en die halve hoogte op vijf meter afstand aftekenen op de muur. En dan je koplamp zo richten dat het felste deel op het streepje eindigt.procaliber schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:09:
Valt wel mee toch, je kan het makkelijk opmeten ;-)
Met andere woorden: als jouw lichtbundel (met een andere lamp/reflector) breder is dan waarop ze dit voorschrift hebben gebaseerd, bijvoorbeeld omdat je de lamp hebt vervangen door een ander, of Stromer is tijdens de productie een andere lamp gaan monteren, dan schijnt het bovenste deel voorbij de horizontaal en dus in de ogen van tegenliggers.
Maar goed, ik denk waarschijnlijk te ver door. Maar ik blijf mijn lamp gewoon afstellen door hem zo in te stellen dat er geen licht in de ogen van mijn tegenliggers schijnt.
Grootlicht is uiteraard gewoon flink verblindend. Dus dat gaat uit met tegenliggers (net als met de auto).
:gifsicle():strip_exif()/f/image/RF6vBuwLZxfsEKl5AZJxnQay.gif?f=user_large)
Even een update! Voor wie er wat aan heeftIk ben het! schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:51:
Ik ben me aan het oriënteren op zomerbanden. Maar dan wel exemplaren die op nat wegdek veel grip hebben en liefst ook nog lekbestendig zijn.
In de winter heb ik gereden op Top Contact Winter II Premium banden. Die zijn echt fantastisch, maar wel echt sneeuw/ijs banden, waarvan ik het zonde vindt om ze in de zomer te verslijten.
De originele Vee Tire's vind ik te snel lek gaan en verliezen grip op 't nat. Vandaar mijn zoektocht.
Op basis van suggesties heb ik 2 banden op het oog:
- Scalato Spasso S - https://scalato.com/spasso/
- Continental eCONTACT Plus https://www.continental-t...ycle/tires/econtact-plus/
Welke band is het beste schatten jullie in? Of zie ik er nog één over het hoofd?
Ik heb de afgelopen maanden gereden op de nieuwe Continental eCONTACT Plus https://www.bike-componen...s-27-5-Wired-Tyre-p90879/
Ik heb er nu zo'n 4500 km gebruik van gemaakt en ik ben heel erg tevreden. De band heeft ook in regenachtige omstandigheden heel veel grip. Maar is ook erg lekvast, rolt mooi en is breed genoeg.
Sinds de sneeuw van afgelopen weekend heb ik de sneeuw/ijs banden er weer onder gelegd: Top Contact Winter II Premium https://www.bike-componen...?v=24201-black-reflective. Deze banden zijn helaas voor het oog net wat te smal (50-584). Maar het rubber heeft enorm veel grip op sneeuw/ijs/nat. Het rubber plakt/grijpt het asfalt, dus als het net iets warmer zoals gister, wel veel rolweerstand. Maar wat mij betreft is deze band een must als je in de winter wil doorfietsen.
Als binnenband heb ik goede ervaringen met de airplus binnenbanden van Swalbe. Minder vaak bijpompen en extra lekvast. https://www.bike-componen...lus-for-27-5-27-5-p77604/
Banden zelf wisselen op de Stromer vind ik goed te doen. Ik doe dat als volgt: de band die je wil verwijderen eerst leeg laten lopen en dan overal goed naar het midden duwen van de velg. Daar zit een soort gootje, zodat de band dieper in de velg ligt en daarmee ontstaat ruimte om de band met bandenlichters van de velg te halen.
Achterwiel is dan nog iets meer werk dan het voorwiel. Want achter moet je eerst de motor stroomkabel loskoppelen. En bij terugplaatsen goed kijken naar de stand van het wiel/motor tov van de fiets (er staat een 'stip' op het tandprofiel die in elkaar moet passen.)
Vervolgens met een momentsleutel het wiel achter aanhalen tot 25nm (uit mijn hoofd, verschilt ook per type) en voorwiel 20nm. Mocht je er nog geen hebben dan is dat je goede reden om eindelijk eens een momentsleutel aan te schaffen
Na terugplaatsen is het volgens nog zaak om de TMM sensor in het achterwiel even bij te stellen in het service menu van je stromer (gekopieerd van een andere site, zo kom je er in:
- Zet je fiets aan
- Knijp de rechter remhendel dicht
- Druk, terwijl je de remhendel dichtgeknepen houdt, op de OMNI display op MENU en blijf je vinger op de display houden
- Laat na een paar seconden de rechter remhendel los terwijl je je vinger op MENU blijft houden
- Na enkele seconden verschijnt vanzelf het MENU en hoef je niet meer op de OMNI display te blijven duwen
- Nu zie je in het menu ook de optie SERVICE staan, dat klik je aan om in het servicemenu te geraken
In het service menu druk je vervolgens op SENSORS. Het voltage dat je ziet wil ik zelf rond de 1,5 volt hebben. Dat bereik je - mocht je hoger of lager zitten - met het iets los of vaster draaien van je achterwiel. Vervolgens druk je op 'reset offset'. En dan zit je goed. Wel nog even je trapsensor resetten elders in het menu.
Dat laatste is het ook ja, want veel auto's hebben ook ontzettend felle verlichting die niet eens verkeerd is afgesteld (ik zag laatst een nieuw type Mercedes-Benz A-klasse, die had ook onwijs felle verlichting. Maar de afstelling was correct... Afgunst is het dan misschienBertV schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:31:
[...]
Met mijn 6V lamp op mijn Stromer ST2 uit 2015 produceer ik in elk geval niet te veel licht, dat is zowat een gloeiende spijker

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Bij een Stromer is die ook echt wel anders afgesteld. Ik zie bij Beuningen ontzettend veel middelbare school kinders op elektrische fietsen rijden en die lampen staan allemaal naar de maan, die verblinden hun tegenliggers totaal.. Dus ik richt mijn bijzetlampje ook wel eens naar hen toe als ik er echt geen drol door kan zienprocaliber schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:02:
[...]
Muah, ik vind de verlichting van een gewone e-bike al irritant. Dit is al vrij fel als het niet goed afgesteld is.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Bij een Stromer kan je de motor ondersteuning kalibreren, kan je dit bij Klever ook zelf doen? Kan zijn dat de motor maar half mee doet natuurlijk.DVL14 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:53:
Vanmorgen wind tegen tussen de weilanden kwam ik in de hoogste ondersteuning stand soms niet hoger dan 20km/h. Dit is met met mijn klever x speed 1200. De terugweg zal wel lekker snel gaan maar nog nooit zo langzaam gegaan inde hoogste stand. Andere hier ook veel last van gehad vandaag met deze wind?
Met mijn ST2 met accu die 35000km oud is (814Wh was die) haalde ik maandag nog 36kmh wind tegen en heuvelop over de Tacitusbrug richting Beuningen. En maandag waaide het echt HARD (volgens mij mocht je het ook stormachtig noemen)
Balen dus. Geen schade aan de fiets zelf, maar de sleutel zit gebogen in het slot dus die gaat er niet meer uit.
En zelf alleen een schrammetje dus het valt allemaal wel mee.
Voortaan toch niet zo eigenwijs doen als ze waarschuwen voor gladheid.
Ik lag vanmorgen ook bijna, voelde mijn achterwiel wegglijden op een bruggetje. Dat is helaas het risico van fietsen naar je werk, en je ligt op je plaat voor je het door hebt. Vooral oppassen bij bruggetjes en in de bochten. En goed op het wegdek kijken of je ijsvorming / ijskristalletjes ziet.Pnnnkk schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:49:
De eerste valpartij van het jaar is een feit. In de bocht was het tóch glad....
Balen dus. Geen schade aan de fiets zelf, maar de sleutel zit gebogen in het slot dus die gaat er niet meer uit.
En zelf alleen een schrammetje dus het valt allemaal wel mee.
Voortaan toch niet zo eigenwijs doen als ze waarschuwen voor gladheid.
Gelukkig valt je schade mee, slot is niet het meest spannende.
Jullie (@Pnnnkk ook) hebben geluk gehad. Ik ging onderuit op een glad stuk eind oktober en ik heb nog steeds behoorlijk last van mijn knie. En 130 euro reparatie voor het vervangen van een stukgetrokken kabelboom.Vlassie1980 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:04:
[...]
Ik lag vanmorgen ook bijna, voelde mijn achterwiel wegglijden op een bruggetje. Dat is helaas het risico van fietsen naar je werk, en je ligt op je plaat voor je het door hebt. Vooral oppassen bij bruggetjes en in de bochten. En goed op het wegdek kijken of je ijsvorming / ijskristalletjes ziet.
Gelukkig valt je schade mee, slot is niet het meest spannende.
Maar mijn grootste ergernis: ik ben voorzichtiger (banger) geworden. Dat vertrouwen moet ik weer opbouwen.
Meerdere keren gevallen, op mijn vorige Bulls speed pedelec had ik na een valpartij voor €900 schade. Gelukkig gedekt door de verzekeraar. Het zorgt er inderdaad voor dat je veel voorzichtiger bent. In de loop van dit jaar ga ik ook veranderen van werkplek en dan wordt de route helemaal anders, de route die ik nu fiets ken ik na 12 jaar welmultikoe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:58:
[...]
Jullie (@Pnnnkk ook) hebben geluk gehad. Ik ging onderuit op een glad stuk eind oktober en ik heb nog steeds behoorlijk last van mijn knie. En 130 euro reparatie voor het vervangen van een stukgetrokken kabelboom.
Maar mijn grootste ergernis: ik ben voorzichtiger (banger) geworden. Dat vertrouwen moet ik weer opbouwen.
Verder is dit gewoon een rot jaargetijde om te fietsen, het is koud, en je ziet buiten je koplamp amper iets van de omgeving, en ik heb altijd kouwe klauwen ondanks dat ik verwarmde handschoenen heb. Maar we trappen vrolijk door richting het voorjaar, de dagen beginnen alweer langer te worden
Gisteren staande gehouden op het fietspad van Het Naardermeer door een BOA van Natuurmonumenten. Dat ik daar niet mocht fietsen als speedpadelec (alleen voor fietsers of bestemmingsverkeer) ik kreeg een waarschuwing. Toch blijf ik daar fietsen omdat dit veiliger is voor mij dan tussen de auto’s op e weg. Het is ook maar een klein stukje van mijn woon werk route en neem de boete voor lief mocht ik weer staande worden gehouden.
Het blijft behelpen. Ik werd gisteren voor de tweede keer bijna van de weg gereden door iemand die me duidelijk wel had gezien ,maar vond dat hij niet hoefde te remmen omdat ik als fietser niet op de weg mocht fietsen. Ik hou er ondertussen al een beetje rekening mee, maar het is wel opvallend.DVL14 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:24:
Gisteren staande gehouden op het fietspad van Het Naardermeer door een BOA van Natuurmonumenten. Dat ik daar niet mocht fietsen als speedpadelec (alleen voor fietsers of bestemmingsverkeer) ik kreeg een waarschuwing. Toch blijf ik daar fietsen omdat dit veiliger is voor mij dan tussen de auto’s op e weg. Het is ook maar een klein stukje van mijn woon werk route en neem de boete voor lief mocht ik weer staande worden gehouden.
Daarom vanochtend eerst 1,5 uur thuisgewerkt, voordat ik naar kantoor ben gegaan. Rij in deze omstandigheden liever bij daglicht.
Ik heb ook behoorlijk wat mountainbike ervaring (inclusief wat gebroken botjes), maar dat helpt weinig op een gladde weg.Joris748 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:06:
Met flink wat motor- en mountainbike-ervaring zit ik wel behoorlijk zeker op de fiets. Blaadjes en nattigheid maakt me niet zoveel uit. Maar opgevroren weggedeeltes boezemen me wel angst in.
Daarom vanochtend eerst 1,5 uur thuisgewerkt, voordat ik naar kantoor ben gegaan. Rij in deze omstandigheden liever bij daglicht.
Reed je rustig?DVL14 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:24:
Dan zou je kunnen zeggen dat je aangepast hebt tot fietser
Dit inderdaad. Zit ook met enige regelmaat op een mountainbike, maar gladheid is gladheid.multikoe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:07:
[...]
Ik heb ook behoorlijk wat mountainbike ervaring (inclusief wat gebroken botjes), maar dat helpt weinig op een gladde weg.
Vandaag met code oranje de auto maar gepakt, maar de weg lag er beter bij dan gisteren
Ja ook blaadjes kunnen de weg aardig glad maken, ben ik ook wel eens door onderuit gegaan.DVL14 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:24:
Vorige week ook gevallen. Niet door gladheid door vorst maar door blaadjes. Fietstas en pedaal heeft meeste opgevangen en m’n winterjas en vizier van m’n helm heeft een kras. Beetje een pijnlijke knie maar verder gelukkig niks. Nu ook wat voorzichtiger in de bochten.
Ik fiets ook stukken die eigenlijk alleen voor fietsers zijn, is voor mij behalve veiliger ook korter. Ik pas mijn snelheid wel aan, rij daar met de wielrenfiets dezelfde snelheid
Heb ook geen zin in gebroken botjes. Daarom juist pas wat later gereden, hier was het niet meer glad. En mochten er nog wat gladde stukjes zijn, dan vallen die beter op bij daglicht. Zowieso als een krant door de bochten gegaan.multikoe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:07:
[...]
Ik heb ook behoorlijk wat mountainbike ervaring (inclusief wat gebroken botjes), maar dat helpt weinig op een gladde weg.
Ik denk niet dat dat helpt. Dan zou ook met mijn auto op het fietspad kunnen rijden, als ik maar langzaam rijprocaliber schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:16:
[...]
Reed je rustig?
Dan zou je kunnen zeggen dat je aangepast hebt tot fietser
Ik woon in het noord-westen, maar zag op buienradar dat de temperatuur rond het vriespunt lag én er kwam wat regen aan. Ben dus ook maar thuis gebleven. Kou en regen deren me niet, maar ik ben door mijn val wel wat "gevoeliger" geworden voor kans op gladheidPnnnkk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:34:
[...]
Dit inderdaad. Zit ook met enige regelmaat op een mountainbike, maar gladheid is gladheid.
Vandaag met code oranje de auto maar gepakt, maar de weg lag er beter bij dan gisteren
Een auto lijkt toch totaal niet op een fiets?multikoe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:12:
[...]
Ik denk niet dat dat helpt. Dan zou ook met mijn auto op het fietspad kunnen rijden, als ik maar langzaam rijOnze SP is wettelijk gewoon geen fiets.
Ik rij meerdere stukken met gepaste snelheid op het fietspad, vaak genoeg politie gezien die er niets van zei.
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.