Geard007 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 04:32:
[...]
Ik heb sinds begin juli een klever N ketting, vooral omdat het een goede deal was als 2e hands bij fietsenmaker (1200 km gereden).
Begin oktober volgens het service plan eerste beurt, km stand 2930 km. Fietsenmaker gaf aan dat de ketting uitgerekt was en heeft de ketting en cassette vervangen. Ze hebben toen nog laten zien met een of andere tool dat ie echt te ver was gerekt.
Toen niet te lang bij stilgestaan, maar inmiddels bij mij wel de vraag of dit niet erg snel is na +-3000 km een nieuwe ketting. (Ben wel bovengemiddeld lang/zwaar)
-> korte google wordt aangegeven tussen 3000 en 5000 km dus zal wel normale slijtage zijn.
Prima volgens wat je kan verwachten. Alleen:
Ik ga 2 tot 3x pw naar werk (excl vakanties) met retour afstand van zo’n 80km. Zeg 2.5x pw voor t gemak. Dan kom je uit op elke 15 weken een nieuwe ketting + casette…
Zal vast geen spannend onderhoud zijn maar ik heb eigenlijk geen zin/ruimte/gereedschap om het zelf te doen.
Ik zou dus zeggen, let op:
- Hoeveel km ga je rijden per week? (128 uit je post)
- hoesnel verslijt het spul dan? (3000 km in 23 weken bij 128 pw)
- ben je bereidt om het zelf te doen, of heb je geen probleem om zo frequent naar de fietsenmaker te gaan?
Een riem kan 10000 tot 15000 km halen geeft google aan. Ik snap je slechte ervaring qua kms, maar doorgaans maakt middenmotor of achtermotor wel veel uit lees ik uit ervaringen online. Klever heeft tegenwoordig 2 opties met riem voor klever N: Pinion of ingebouwde naaf versnelling(N core SA). Vond dat 2e wel interessant, geen idee hoelang dat het volhoudt. Maar iets minder frequent onderhoud zou voor mij een reden kunnen worden om fiets te verkopen en een riem variant te nemen.
Qua slijtage info is dit trouwens ook nog wel een goede topic:
https://www.speedpedelecr...topic.php?t=2241&start=40
Hier ook een N Rogue met ketting met dezelfde ervaring. De fietsenmaker wil erg graag kettingen, cassette en remblokjes vervangen maar fietst nog prima.
Ook na 3000 km waarbij ik nog een discussie kreeg of dat van invloed zou zijn op mijn garantie (conclusie=nee)
Nu zo'n 6200km gereden te hebben is mijn tandwiel 13t versleten, ik merk dat de ketting speling heeft, is dat erg, nou hij slipt nog niet omdat de meeste kracht nog steeds uit de motor komt en niet vanaf de trappers/ketting.
Een ketting kost overigens slechts 20 euro. Een cassette 65. Maar werkplaatstarief van een gemiddelde fietsenmaker is even hoog als van de auto.
Ik heb ooit de tools gekocht om een snelsluiting te kunnen monteren en demonteren. Die heb ik op mijn oude fiets met middenmotor vaak gebruikt.
De ketting die er nu onderzit is nog de fabrieksketting van Microshift en heeft slechts zeer weinig onderhoud gehad.
Ik denk dat ik in het voorjaar 2 kettingen koop, cassette en ze weer regelmatig wissel. Dan kun je meer dan 10000 km doen met een setje is mijn ervaring.
En het wisselen is 5 min werk. De vieze ketting schoonmaken is meer werk.
Mijn schoonmaakwerk kwam op het volgende neer:
-demonteer vieze ketting en stop in een grote jampot gevuld met benzine.
-schud flink doorelkaar en laat een uurtje staan en herhaal schudden.
-ketting uit de benzine jampot en laat uitlekken.
-poets af met een doek. Ketting is brandschoon omdat benzine alle vetten en zand er tussenuit spoelt.
-stop ketting in een jampot gevuld met smeerolie en schud door elkaar.
-pak ketting nr 2 (nieuw) en leg op de fiets.
-na 3-4 weken haal vieze ketting van fiets en stop in jampot met benzine.
-haal ketting nr 1 uit de jampot met olie en leg op de fiets.
-herhaal stappen met vieze ketting zodat ie in de jampot met olie beland.
-enzovoort.
Voordeel is dat je geen dure spuitbussen met smeer/schoonmaakspray gebruikt. Benzine is ongeveer het allergoedkoopste reinigingsmiddel wat er bestaat (1,80 € per liter) en kan je gewoon opnieuw gebruiken. Je hoeft de benzine in de jampot niet weg te gooien na de eerste ketting spoelbeurt.
Ook het lange oliebad erna zorgt dat de olie weer netjes in alle schakels en busjes komt van de ketting. En de olie jampot kun je ook meerdere kettingen mee smeren.
[
Voor 15% gewijzigd door
wmeester op 19-10-2024 08:42
]