Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 34 ... 39 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:25
__R__ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:26:
[...]

ST5 Pinion. Motor achterin. waar hij heurt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0iKzsBUjkDW8u2QOuiZwQDYPOA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vc4bqGdQ9frTg709xCPGIn1j.png?f=user_large

Ook ST5 Pinion.. Strava segment van 10km rechtdoor, (gemiddelde) snelheid gemeten met Garmin Edge toestel, dus lager dan Omnium weergave snelheid ;)

Maar wat ze hierboven bedoelen is de Pinion MGU E1.12, maar dit eerder voor het mountainbike wereldje dan voor de speed pedelecs.

[ Voor 12% gewijzigd door RigolleM op 23-08-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 19:39
Stromer accu heeft ook een handvat.
Volgens mij is de waarde van een gebruikte klever lager, dat kleurt de prijs per km
Geveerde voorvork voor een st1 of st2 is iets van 560 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:48

joker1977

Tweakert

Bij die Stromer-fietsen - heeft iemand een idee met wat voor ratio je zelf vermogen levert versus de motor?

Is dat een vaste verhouding? Moet je zelf ook 250+ Watt leveren om bijvoorbeeld 45 km/h te halen? Of hoe zit dat?

Probeer een beetje een idee te krijgen of zoiets wat is voor mijn zusje die dagelijks ~30 km woon/werk-verkeer heeft. Die zal niet snel in staat zijn zelf grote vermogens te leveren - maar is natuurlijk ook niet gebaat bij een "slakkengang" ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
joker1977 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:20:
Bij die Stromer-fietsen - heeft iemand een idee met wat voor ratio je zelf vermogen levert versus de motor?

Is dat een vaste verhouding? Moet je zelf ook 250+ Watt leveren om bijvoorbeeld 45 km/h te halen? Of hoe zit dat?

Probeer een beetje een idee te krijgen of zoiets wat is voor mijn zusje die dagelijks ~30 km woon/werk-verkeer heeft. Die zal niet snel in staat zijn zelf grote vermogens te leveren - maar is natuurlijk ook niet gebaat bij een "slakkengang" ...
Is ook een beetje afhankelijk van hoe de wind zit.. ik probeer op het werk te komen zonder al te veel gezweet te hebben, dus hou ik gewoon mijn HR in de gaten, gaat die boven een bepaald punt dan duw ik iets minder hard. Ik rij meestal in hoogste stand '3', ik heb nog stand 'S' en dan hoef ik bijna niet te trappen, maar dat is ook onderhevig aan mijn range, dus ik gebruik het zelden.

Hoeveel wattage ik trap heb ik geen idee, hiervoor zou ik pedalen met powermeter moeten monteren, maar heb ik niet, mijn race- en gravelfiets hebben powermeters in de crank. Maar mijn gevoel zegt dat dit niet hoger is dan 100W (tegenwind) als ik naar mijn HR kijk. Kan ook niet vergelijken, want mijn racefiets weegt 7,5kg en mijn Stromer weegt 30kg + 2 paniers met laptop, werkspullen, regenkledij,.. Met meewind voel ik bijna geen spanning in de benen op standje '3', dus qua wattage is dit veel minder, en rij ik makkelijk 47km/u (op de Garmin Edge), terwijl bij serieuze tegenwind ergens rond de 42 à 43 km/u, maar bij normale tegenwind haal ik ook 45km/u.

Het is allemaal gevoelsmatig, meten is weten.. rij met gewone pedalen en waterdichte wandelschoenen. Ik zou mijn waterdichte mountainbike schoenen kunnen gebruiken en een setje pedalen met powermeter kunnen aanschaffen, maar ik zie daar weinig nut van in.. Ik weet dat liever als ik zelf 100% moet trappen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:45
Mijn ervaring met de ST2 is dat je wel moet trappen als je 45km/h+ wil fietsen (het gaat niet vanzelf). Volgens Strava is het vermogen rond de 300w met 28km.

Het gaat meer vanzelf als je rond de 40km/h fietst.

Je zusje zou eigenlijk keer een testritje moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 11:48

joker1977

Tweakert

RigolleM schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:40:
[...]

Is ook een beetje afhankelijk van hoe de wind zit.. ik probeer op het werk te komen zonder al te veel gezweet te hebben, dus hou ik gewoon mijn HR in de gaten, gaat die boven een bepaald punt dan duw ik iets minder hard. Ik rij meestal in hoogste stand '3', ik heb nog stand 'S' en dan hoef ik bijna niet te trappen, maar dat is ook onderhevig aan mijn range, dus ik gebruik het zelden.

Hoeveel wattage ik trap heb ik geen idee, hiervoor zou ik pedalen met powermeter moeten monteren, maar heb ik niet, mijn race- en gravelfiets hebben powermeters in de crank. Maar mijn gevoel zegt dat dit niet hoger is dan 100W (tegenwind) als ik naar mijn HR kijk. Kan ook niet vergelijken, want mijn racefiets weegt 7,5kg en mijn Stromer weegt 30kg + 2 paniers met laptop, werkspullen, regenkledij,.. Met meewind voel ik bijna geen spanning in de benen op standje '3', dus qua wattage is dit veel minder, en rij ik makkelijk 47km/u (op de Garmin Edge), terwijl bij serieuze tegenwind ergens rond de 42 à 43 km/u, maar bij normale tegenwind haal ik ook 45km/u.

Het is allemaal gevoelsmatig, meten is weten.. rij met gewone pedalen en waterdichte wandelschoenen. Ik zou mijn waterdichte mountainbike schoenen kunnen gebruiken en een setje pedalen met powermeter kunnen aanschaffen, maar ik zie daar weinig nut van in.. Ik weet dat liever als ik zelf 100% moet trappen 8)
Duidelijk verhaal. Ik ga er even vanuit dat als je vermogensmeters in je racefiets hebt je een idee hebt van de orde van grootte. En ook al is die 100W in de praktijk 125W - zeker niet dat je "op FTP moet ploeteren" om op bv. 40-45 km/h te geraken.

Begrijp ook wel dat een vermogensmeter enigszins onzinnig is op een speed-pedelec, ging me meer om de "relatieve inspanning cq. vermogen". Lijkt erop dat de speed-pedelec dus eenvoudig 75% van het werk doet, als niet meer, dat lijkt me prima voor mijn zusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Volgens mijn Bosch Nyon moet ik in stand TOUR zo'n 175 Watt leveren om ongeveer 30-35 km/u te fietsen (afhankelijk van de wind). In de hoogste ondersteuning zal ik met dit vermogen zo rond de 40 km/u uitkomen. 45 km/u is dan ook mogelijk
Een Bosch is geen Stromer maar misschien kan je er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
joker1977 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Duidelijk verhaal. Ik ga er even vanuit dat als je vermogensmeters in je racefiets hebt je een idee hebt van de orde van grootte. En ook al is die 100W in de praktijk 125W - zeker niet dat je "op FTP moet ploeteren" om op bv. 40-45 km/h te geraken.
Neen, enkel op stand 1 gaat de HR serieus omhoog als ik naar de 45 km/u toe wil komen.. maar ik gebruik die stand enkel om naast mijn vrouw te rijden als we samen een ritje doen, maar dan kom ik niet boven de 25 km/u.
Begrijp ook wel dat een vermogensmeter enigszins onzinnig is op een speed-pedelec, ging me meer om de "relatieve inspanning cq. vermogen". Lijkt erop dat de speed-pedelec dus eenvoudig 75% van het werk doet, als niet meer, dat lijkt me prima voor mijn zusje.
Mijn Stromer heeft een max. vermogen van 850W... dus op stand 'S' hoef ik zelfs niet te duwen, gewoon de pedalen ronddraaien en hij gaat naar de 45 km/u.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Heb voor komende woensdag een afspraak staan om de Klever N Rogue 45 te testen, gratis upgrade naar de 1200wh accu.

Incl. 2 sloten,/alarm, nieuwe tassen en helm. Ga ik richting de 5700 euro.
We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
Verwijderd schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:18:
Heb voor komende woensdag een afspraak staan om de Klever N Rogue 45 te testen, gratis upgrade naar de 1200wh accu.

We gaan het zien.
Goede deal, die 1200Wh is echt lekker.
Maar ja, ik zeg dit met een Klever bril op natuurlijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:28
Verwijderd schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:18:

We gaan het zien.
Prima fiets en echt goeie pakketdeal voor dat bedrag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

Maar koelt deze ook net zo goed (zelfde airflow en dergelijke?) ? Want al die laders worden gigantisch warm!
Gisteren een behoorlijke laadsessie gehad van 20 -> 100 % en de lader blijft koeler dan ooit. Wat mij betreft een behoorlijke verbetering in koelprestaties dus.
Geheel vastgesteld met mijn eigen handen en geen gecalibreerde meetapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Laatst online: 08:56
De ondersteuning van mijn Stromer ST2 valt af en toe (gedeeltelijk) weg. Er zijn periodes dat het goed gaat, maar ik heb nu weer een periode dat het wat minder gaat. Ik heb al van alles geprobeerd om het probleem te begrijpen of op te lossen. Uitgebreid googlen, trapsensor kalibratie, fiets uit en weer aan zetten, een structurele oplossing heb ik niet kunnen vinden.
Op dit moment verdenk ik het contact met de accu. Hoewel het display nog nooit is weggevallen, is het mij al wel vaker opgevallen dat de problemen vaak beginnen als ik over een hobbel ga. Vanochtend had ik ook last van vermogensverlies, als ik over hobbels fietste kreeg ik nu juist soms even weer wat meer vermogen.
Op het werk de accu uit de fiets gehaald om op te laden en bij het terug zetten deze geprobeerd met een “klap” weer in de fiets te plaatsen. Vervolgens op de terugweg geen problemen gehad.

Hebben jullie tips om de batterij contacten te onderhouden (zowel aan accu als aan fiets zijde)?
Naast het schoonmaken met een borsteltje en/of keukenpapier zit ik ook te denken aan contactspray, maar ik weet dat daar de meningen nogal verdeeld over zijn. Iemand hier ervaring mee?

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:44
Luchtenburger schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:24:
De ondersteuning van mijn Stromer ST2 valt af en toe (gedeeltelijk) weg. Er zijn periodes dat het goed gaat, maar ik heb nu weer een periode dat het wat minder gaat. Ik heb al van alles geprobeerd om het probleem te begrijpen of op te lossen. Uitgebreid googlen, trapsensor kalibratie, fiets uit en weer aan zetten, een structurele oplossing heb ik niet kunnen vinden.
Op dit moment verdenk ik het contact met de accu. Hoewel het display nog nooit is weggevallen, is het mij al wel vaker opgevallen dat de problemen vaak beginnen als ik over een hobbel ga. Vanochtend had ik ook last van vermogensverlies, als ik over hobbels fietste kreeg ik nu juist soms even weer wat meer vermogen.
Op het werk de accu uit de fiets gehaald om op te laden en bij het terug zetten deze geprobeerd met een “klap” weer in de fiets te plaatsen. Vervolgens op de terugweg geen problemen gehad.

Hebben jullie tips om de batterij contacten te onderhouden (zowel aan accu als aan fiets zijde)?
Naast het schoonmaken met een borsteltje en/of keukenpapier zit ik ook te denken aan contactspray, maar ik weet dat daar de meningen nogal verdeeld over zijn. Iemand hier ervaring mee?
Kan niks anders zijn dan je torque sensor. Als het gebeurd controleer even je sensor.

Houd je rechter rem in.
Druk 5 seconden op menu.

Service menu wordt toegankelijk

Kijk bij sensor hoeveel volt je sensor afgeeft. Alles onder de 0.5 volt is te weinig.

Als je accu geen contact maakt valt direct je fiets uit. Dit had ik ook met mijn ST2 toen ik die twee rare plastic dingetjes eruit had gehaald. Bleek dat dat opvulling was om het contact te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
  • Laatst online: 14-09 19:39
Valt alleen de ondersteuning uit maar blijft het systeem aan?

Of gaat de hele fiets uit en moet ie opnieuw starten?

Dat laatste kan afstelling van accuhouder vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
Ik zal de torque sensor uitlezen zodra ik tijd heb.
Zoals gemeld, display (dus systeem) blijft aan, ondersteuning wordt minder en valt volledig weg in extreme gevallen.
Ik heb trouwens ook wel eens gehad dat niet of nauwelijks hoefde te trappen als ik eenmaal op snelheid was na het kalibreren van de trapsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Luchtenburger schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:20:

Ik heb trouwens ook wel eens gehad dat niet of nauwelijks hoefde te trappen als ik eenmaal op snelheid was na het kalibreren van de trapsensor.
Dat heb ik nu met mijn leen-Stromer, lekker man dat scooteren. (hoef helemaal niet meer te trappen)
Ik zal het missen als mijn eigen fiets weer terug is.

Je merkt ook hoe onnodig dat zelf trappen eigenlijk is als je ziet dat het stroomverbruik eigenlijk gelijk blijft.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
__R__ schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:37:
[...]

Kan niks anders zijn dan je torque sensor. Als het gebeurd controleer even je sensor.

Houd je rechter rem in.
Druk 5 seconden op menu.

Service menu wordt toegankelijk

Kijk bij sensor hoeveel volt je sensor afgeeft. Alles onder de 0.5 volt is te weinig.
Resultaat:
TMM sensor
voltage: 1.451 V
offset: 1.355
traced: 1.391

Dat zou dus prima zijn?

Ik heb nog een optie "Reset offset". Ik zou die eens kunnen proberen om daarna de trapsensor opnieuw te kaliberen.

Verder staat in dit menu "Use trace" aan, wat betekent dat?

Ik kon ook nog een error log bekijken, maar die was leeg.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Er zit een kabelbreuk in de kabel van het achterlicht van mijn Stromer ST1x.
Achterlicht doet het dus vaker niet dan wel, alleen als je de kabel op een bepaalde manier draait sprint ie aan. Er zit inderdaad een scheur op de plek waar de kabel uit het spatbord komt, vermoedelijk slijtage.

Nu wil ik deze dus vervangen. Iemand bekend wat voor soort kabel dit is en waar te koop? Zat op internet te zoeken, en kan wel een compleet nieuw achterlicht met kabel kopen, maar dat vind ik echt onzin / te duur als het met alleen de kabel vervangen ook kan.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:45

bjp

Pazo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:55:
Er zit een kabelbreuk in de kabel van het achterlicht van mijn Stromer ST1x.
Achterlicht doet het dus vaker niet dan wel, alleen als je de kabel op een bepaalde manier draait sprint ie aan. Er zit inderdaad een scheur op de plek waar de kabel uit het spatbord komt, vermoedelijk slijtage.

Nu wil ik deze dus vervangen. Iemand bekend wat voor soort kabel dit is en waar te koop? Zat op internet te zoeken, en kan wel een compleet nieuw achterlicht met kabel kopen, maar dat vind ik echt onzin / te duur als het met alleen de kabel vervangen ook kan.
als het open kan en de kabel lang genoeg is: kabel wat verkorten en het kapot stuk eraf snijden :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

bjp schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:04:
[...]

als het open kan en de kabel lang genoeg is: kabel wat verkorten en het kapot stuk eraf snijden :)
Daar zou ik inderdaad nog naar kunnen kijken. Breuk zit den ik minder dan 10cm het achterlicht vandaan.
Moet er inderdaad nog wel extra kabel zijn.
En anders, heb er nog niet heel goed naar gekeken, maar het is waarschijnlijk toch iets van vrij standaard stroomkabeltje? Hoeft toch helemaal niet speciaal te zijn lijkt mij. Zal eens kijken of in vanavond de boel uit elkaar kan halen.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:46:
Maar om nog terug te komen op de Gazelle, is dat nou echt een hele slechte fiets? Ben echt benieuwd waarom.
Voor toekomstige lezers hierbij mijn ervaring met de Gazelle c380 Ultimate Speed HMB. Ik heb hem meer dan twee jaar gebruikt, en gebruik hem nog steeds met veel plezier.

Wat de anderen hierboven zeggen klopt: als je meer dan 15km (een richting) grotendeels op 45 km/h moet fietsen dan is ie niet aan te raden. Voor mijn situatie (max 12 km een richting, snelheid meestal 35 a 40 km/h buiten de stad) vind ik het echter een goede keuze.

Voordelen:
• Goede bouwkwaliteit: het frame, de remmen, etc.
• Betaalbaar: 4.9k voor de variant met riem.
• Weinig onderhoud als je variant met riem hebt.
• Voor een pedelec is ie erg onopvallend; op het nummerbord en de spiegel na is de fiets bijna niet te onderscheiden van een normale ebike. Of dit een voor- of nadeel is, is natuurlijk persoonlijk; zelf ik houd niet zo van een flashy ontwerp.
• De middenmotor voelt erg natuurlijk in de ondersteuning.
• Het Bosch-ecosysteem betekent dat onderhoud en vervanging makkelijk gaan.

Nadelen:
• De standaard 500 Wh accu is zeer krap als je meer dan 35 km/h rijdt voor meer dan 15 km. Dit is overigens uit te breiden naar 1000 Wh.
• De middenmotor is minder krachtig dan de achtermotor die andere pedelecs hebben. Geen aanrader als je voor een significante afstand constant 45 km/h wil fietsen onderweg naar kantoor .
• De middenmotor is minder efficient dan een achtermotor.
• Voor een pedelec is ie erg onopvallend; op het nummerbord en de spiegel na is de fiets bijna niet te onderscheiden van een normale ebike. Voor sommigen zal dit een nadeel zijn.

Al met al zie ik het als een soort "pedelec light": het zit tussen een ebike en pedelec in. Ideaal voor middel-kleine afstanden als je niet constant 45 km/h hoeft. Maar als een van die twee niet van toepassing zijn zou ik hem afraden.

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:23
Hebben mensen hier nog tips voor schoenhoezen? De natte periode komt er weer aan ik ben wel benieuwd of en zo ja wat voor schoenhoezen jullie gebruiken. Het afgelopen jaar heb ik vaak werklaarzen aangedaan bij regen maar dat heeft als nadeel dat je nog een paar schoenen moet meeslepen of op kantoor laten staan. Voordeel is wel dat ik geen koude tenen krijg want de laarzen zijn gevoerd :-)

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:09
Ik heb een setje goedkope schoenhoezen van de decathlon. Voldoet prima en inderdaad fijner dan een extra paar schoenen mee. Overigens werken schoenhoezen ook best goed tegen de kou.

Mijn fiets (klever x speed) heeft helaas een scheur(tje) in de velg opgelopen dus er komt weer een dure reparatie aan. Heb 'm nu bijna drie jaar en er zijn toch al best wat onderdelen vervangen. Het is wel een kwetsbaar apparaat voor dagelijks gebruik door weer en wind met een hoop spullen. Maar erop rijden blijft heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik heb zo'n regenbroek van Decathlon met schoenhoezen direct eraan. Minder gedoe :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• procaliber
DesireHD schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:57:
Hebben mensen hier nog tips voor schoenhoezen? De natte periode komt er weer aan ik ben wel benieuwd of en zo ja wat voor schoenhoezen jullie gebruiken. Het afgelopen jaar heb ik vaak werklaarzen aangedaan bij regen maar dat heeft als nadeel dat je nog een paar schoenen moet meeslepen of op kantoor laten staan. Voordeel is wel dat ik geen koude tenen krijg want de laarzen zijn gevoerd :-)
Ik heb een setje van AGU, was wat duurder maar ook waterdicht bij harde regen.
Die van de Decathlon heb ik na 1 regenbui alweer retour gestuurd omdat ze niet waterdicht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:23
Dank voor de suggesties, ik ga eens kijken naar de AGU’s 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zybertweak
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-09 07:21
Dankzij een mooie aanbieding op Marktplaats ben ik sinds kort eigenaar van een mooie kalkhoff speedbike. Ideaal voor mijn woon werk verkeer! Op.mijn fiets kunnen de wielen er vrij makkelijk afgehaald worden dus het lijkt me prima te doen om mijn banden zelf te wisselen voor winterbanden. Op dit moment zitten er swalbe big ben plus 28x2.00 banden op en zou voor de winterband wel graag iets vergelijkbaars erop willen hebben.

Iemand hier ervaring mee?
Ik ben er namelijk nog niet helemaal uit welk merk en type winterband nu het beste is kwa prijs kwaliteit.

Heb verder ook al 2 goede extra accu's gescoord op MP zodat ik ook zonder probleem wat langere stukken kan fietsen, en verder ook nog een Bosch 6A snellader aangeschaft. Om de extra accu's mee te nemen en thuis op te slaan ben ik ook nog op zoek naar een goede accu tas.

Hoor graag of iemand een goeie tip heeft voor zo'n tas want op YouTube zag ik al wat video's van accutassen die niet bepaald brandwerend bleken te zijn. Welke zijn wel goed?

[ Voor 32% gewijzigd door Zybertweak op 26-09-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Nu online
Zybertweak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:54:

Iemand hier ervaring mee?
Ik ben er namelijk nog niet helemaal uit welk merk en type winterband nu het beste is kwa prijs kwaliteit.
Ik heb meer een algemene ervaring met winterbanden op de fiets en die is positief. Na twee keer onderuit gegaan te zijn met koud weer heb ik een Schwalbe Marathon 365 gt aangeschaft. Dat is meer een 4 seizoenen band. Het rubber is zachter maar beduidend meer grip. Alleen mijn voorwiel heb ik ermee uitgerust. Achter rem ik niet en stuur ik ook niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 20:04
wmeester schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:13:
[...]

Ik heb meer een algemene ervaring met winterbanden op de fiets en die is positief. Na twee keer onderuit gegaan te zijn met koud weer heb ik een Schwalbe Marathon 365 gt aangeschaft. Dat is meer een 4 seizoenen band. Het rubber is zachter maar beduidend meer grip. Alleen mijn voorwiel heb ik ermee uitgerust. Achter rem ik niet en stuur ik ook niet mee.
je achterwiel kan ook gewoon uitbreken over natte rotonde... dit lijkt mij half werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zybertweak
wmeester schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:13:
[...]

Bedankt voor de tip, na lezen van wat reviews over deze band heb ik 2x Schwalbe Marathon 365 gt 28x200 besteld bij bike-mailorder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zybertweak
Heb de banden erop gezet. Alleen mijn voorwiel ging er niet makkelijk af. De q-loc steekas zou makkelijk los moeten gaan volgens dit filmpje maar zat helemaal vast. Ben ermee naar de fietsenmaker gegaan en die zei me dat hij eruit getikt moet worden maar hij had er nu geen tijd voor. Heb het uiteindelijk zelf gedaan en had gelukkig nog een oude as om erin te steken zodat ik door kon blijven hameren. Even een lekke band wisselen onderweg was dus nooit gelukt. Nu heb ik de gaten van de voorvork met opgerold fijn schuurpapier weer even iets opgeschuurd, de as lichtjes ingevet met kopergrease en de as gaat er nu weer soepel in en uit! De achteras, ook een nieuw type ging gelukkig makkelijk los met inbussleutel wat ook wel fijn is. De banden zitten erop, ze hadden alleen niet de marathon gt 365 gestuurd maar de Swalbe marathon 365 addix 4season. Dacht even dat ze me de verkeerde hadden gestuurd maar dat is blijkbaar de opvolger van de 365 gt. Ze zitten perfect en ben blij met de betere grip. Ben klaar voor de winter en mocht ik een lekke band krijgen dan weet ik nu dat ik weer makkelijk de wielen eruit kan krijgen om de binnenband te vervangen(op deze kalkhoff zit een achterderrailleur met 10 versnellingen). Mijn bereik op de hoogste ondersteuning als ik 45km/h rijd(met bosch middenmotor) is zo'n 35 km met een 500wh accu. Voor lange afstand heb ik op mp voor slechts 150 euro nog extra 400 en 500 wh powertube accu's gescoord, helaas waren de benodigde kappen met plaatjes daarvoor ook nog eens 2x50 euro. Beide accu's uitgebreid getest en ze doen het perfect dus kan in hoogste ondersteuning met 3 accu's zo'n 100 km ver komen. Heb voor de zekerheid ook maar vast een reserve wielmagneetje en een op maat gemaakte reserve ketting bij me als ik zo'n lang stuk ga fietsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zybertweak op 12-10-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Laatst online: 12-09 09:37
BertV schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:47:
[...]

Dat heb ik nu met mijn leen-Stromer, lekker man dat scooteren. (hoef helemaal niet meer te trappen)
Ik zal het missen als mijn eigen fiets weer terug is.

Je merkt ook hoe onnodig dat zelf trappen eigenlijk is als je ziet dat het stroomverbruik eigenlijk gelijk blijft.
Je kan het systeem nog steeds misleiden door tijdens calibratie je achterwiel naar links te duwen (dus als je rechts van de fiets staat met je linkerbeen lichtjes tegen het wiel te duwen). Zeker niet te hard duwen anders zal hij een foutmelding geven.

Ik ben gisteren aangereden door een auto, mijn Stromer lag onder de auto maar ze gaan toch een bestek opmaken voor herstelling (voorvelg, voorvork, banden, spiegel, stuur, batterijklep, standaard, trapas en pedalen moeten worden vervangen).
Benieuwd of ze hem dan niet beter economisch totaalverlies verklaren maar goed. Dat is voor de verzekering.

Keep on running

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Nu online
ZorbaR schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:50:
[...]

Je kan het systeem nog steeds misleiden door tijdens calibratie je achterwiel naar links te duwen (dus als je rechts van de fiets staat met je linkerbeen lichtjes tegen het wiel te duwen). Zeker niet te hard duwen anders zal hij een foutmelding geven.

Ik ben gisteren aangereden door een auto, mijn Stromer lag onder de auto maar ze gaan toch een bestek opmaken voor herstelling (voorvelg, voorvork, banden, spiegel, stuur, batterijklep, standaard, trapas en pedalen moeten worden vervangen).
Benieuwd of ze hem dan niet beter economisch totaalverlies verklaren maar goed. Dat is voor de verzekering.
En jijzelf dan? Geen schade opgelopen? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Laatst online: 12-09 09:37
@wmeester Dank dat je het vraagt, AC-luxactie (ligament aan het sleutelbeen uit de kom). Had natuurlijk steeds erger gekund, maar om van zeer actief naar amper iets kunnen doen te gaan is mentaal wel zwaar. Ook de timing in het algemeen is zeer ongelukkig (laatste afwerkingen in onze nieuwe woning).

Keep on running

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

sterkte!

enig idee wat er juist gebeurt is?

ik ben uiteindelijk ook in fout genomen door de verzekering, omdat de situatie (net) iets gunstiger was voor de auto, toen ik vorig jaar aangereden ben. Stevige blauwe schouder en 2 maanden niet fiets/opletten wat ik doe, gelukkig geen langdurig problemen overgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Nu online
ZorbaR schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:51:
@wmeester Dank dat je het vraagt, AC-luxactie (ligament aan het sleutelbeen uit de kom). Had natuurlijk steeds erger gekund, maar om van zeer actief naar amper iets kunnen doen te gaan is mentaal wel zwaar. Ook de timing in het algemeen is zeer ongelukkig (laatste afwerkingen in onze nieuwe woning).
Dat klinkt als pijnlijk inderdaad. Beterschap gewenst de komende periode. Dat soort verhalen doet mij de eerst komende keren ook net weer iets voorzichtiger te doen.
Ongeluk blijft in een klein hoekje zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Murphy78 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:09:
[...]

[...]

Voor toekomstige lezers hierbij mijn ervaring met de Gazelle c380 Ultimate Speed HMB. Ik heb hem meer dan twee jaar gebruikt, en gebruik hem nog steeds met veel plezier.

Wat de anderen hierboven zeggen klopt: als je meer dan 15km (een richting) grotendeels op 45 km/h moet fietsen dan is ie niet aan te raden. Voor mijn situatie (max 12 km een richting, snelheid meestal 35 a 40 km/h buiten de stad) vind ik het echter een goede keuze.

Voordelen:
• Goede bouwkwaliteit: het frame, de remmen, etc.
• Betaalbaar: 4.9k voor de variant met riem....

Al met al zie ik het als een soort "pedelec light": het zit tussen een ebike en pedelec in. Ideaal voor middel-kleine afstanden als je niet constant 45 km/h hoeft. Maar als een van die twee niet van toepassing zijn zou ik hem afraden.
What has the world come to... 5k voor een eBike noemen we betaalbaar 8)7

Ik neem aan dat deze fiets de dikste Bosch middenmotor heeft? Waarom zou je geen 15km fatsoenlijk kunnen rijden?

Ik rij 18km enkele rit op een Koga uit 2016 met een naar huidige maatstaven zwakke middenmotor (60Nm max koppel tov 85(??) nu ) en zolang je zelf gewoon flink bijtrapt zonder in wielrenner modus te gaan (en dan rij ik in gewone kleren en kom ik niet bezweet aan) haal je gewoon 35km/h gemiddeld op de hele rit...
procaliber schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:43:
Mijn ervaring met de ST2 is dat je wel moet trappen als je 45km/h+ wil fietsen (het gaat niet vanzelf). Volgens Strava is het vermogen rond de 300w met 28km.

Het gaat meer vanzelf als je rond de 40km/h fietst.

Je zusje zou eigenlijk keer een testritje moeten doen.
Echt, als ik dit soort dingen lees, kun je dan niet beter een goedkopere elektrische scooter nemen en af en toe gaan wandelen/sporten? Alsof dat laag cardio meetrappen nog veel impact op je gezondheid heeft... Mijn collega zat hier ooit een Stromer van 11K te configureren.. dat is een verdomd dure meetrapbrommer zeg.. voor dat geld heb je zoveel betere vervoersopties :P

[ Voor 21% gewijzigd door _Anvil_ op 14-10-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
_Anvil_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:38:
[...]
Echt, als ik dit soort dingen lees, kun je dan niet beter een goedkopere elektrische scooter nemen en af en toe gaan wandelen/sporten? Alsof dat laag cardio meetrappen nog veel impact op je gezondheid heeft... Mijn collega zat hier ooit een Stromer van 11K te configureren.. dat is een verdomd dure meetrapbrommer zeg.. voor dat geld heb je zoveel betere vervoersopties :P
Moet ie doen! Mooi spul 8)
Proef wel een beetje jaloezie dat hij wel 11k daarvoor over heeft.

Maar wat vind jij beter dan? De meesten die een SP kopen willen juist in beweging zijn ipv een domme elektrische scooter die geen wegligging heeft of waar je niet fatsoenlijk op kunt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Nu online
procaliber schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Moet ie doen! Mooi spul 8)
Proef wel een beetje jaloezie dat hij wel 11k daarvoor over heeft.

Maar wat vind jij beter dan? De meesten die een SP kopen willen juist in beweging zijn ipv een domme elektrische scooter die geen wegligging heeft of waar je niet fatsoenlijk op kunt zitten.
Ik zie dat je dit persoonlijk probeert te maken door te suggereren dat ik afgunstig ben, nergens voor nodig hoor. Was niet als aanval bedoeld!

Laat ik naar mezelf kijken, collega's wezen er toen fijntjes op dat ik belachelijke bedragen aan mn auto uitgaf (bijvoorbeeld hele dure sportieve banden die feitelijk overkill zijn etc. ) ..

Mijn punt is, we hebben allemaal dingen waar we in doorschieten, waar een rationeel mens van een afstandje niets van begrijpt.

Een eBike van 11K is voor de meeste mensen net zo debiel als een Hifi installatie van 15K in je huiskamer voor een minimaal verschil in geluidskwaliteit...

Ik heb met de auto wel eens achter een Stromer gehangen die ongelogen een snelheid van 50 echte kilometers vasthield.. dan zijn we toch een beetje te ver gegaan met het concept "elektrische fiets" denk ik dan 8)7 Maar goed, ik vind dan weer dat een auto >250pk "nodig" heeft om lekker te rijden :9

En wat ik dan "beter"vind? persoonlijk? hmm.. ik denk gewoon een speedbike van max 3-5k (2e hands?) en zelf gewoon wat harder trappen (laten we zeggen de kracht waarmee je op je gewone fiets 25km/h gaat) en de rest van dat geld in andere mobiliteits opties steken? Ik ben vandaag lekker met de auto, want regen ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• __R__
_Anvil_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

What has the world come to... 5k voor een eBike noemen we betaalbaar
[…]

Ik heb €2500 uitgegeven aan een auto waar ik af en toe in rij. En ik heb €12.000 uitgegeven aan een stromer waarmee ik elke dag de file van Audi’s en elektrische Kia’s mee voorbij sjees. Als je kijkt waarop ik rij en hoeveel aan die auto’s is uitgegeven is het eigenlijk heel raar dat zij 60k uitgeven om langer onderweg te zijn dan ik. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Nu online
__R__ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

Ik heb €2500 uitgegeven aan een auto waar ik af en toe in rij. En ik heb €12.000 uitgegeven aan een stromer waarmee ik elke dag de file van Audi’s en elektrische Kia’s mee voorbij sjees. Als je kijkt waarop ik rij en hoeveel aan die auto’s is uitgegeven is het eigenlijk heel raar dat zij 60k uitgeven om langer onderweg te zijn dan ik. _O-
Haha, ik snap dit helemaal.

Elke situatie is anders he. Ik heb een filevrij traject en een sinds kort een auto die ik gratis aan Tesla superchargers (of thuis aan mn zonnepanelen) kan voltanken, dus rationeel gezien win ik weinig meer met mn fietstochtjes (sporten doe ik al zat). Vind het gewoon lekker om buiten te zijn.

Daarnaast heb ik ook een traject met vooral lege landweggetjes en fietspaden.. als ik tussen de auto's moest rijden (lijkt me helemaal niks) zou ik ook het nut van een dikke achterwielmotor waarmee je 45 km/h aan houdt meer inzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:57
_Anvil_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:09:

En wat ik dan "beter"vind? persoonlijk? hmm.. ik denk gewoon een speedbike van max 3-5k (2e hands?) en zelf gewoon wat harder trappen (laten we zeggen de kracht waarmee je op je gewone fiets 25km/h gaat) en de rest van dat geld in andere mobiliteits opties steken? Ik ben vandaag lekker met de auto, want regen ;)
Dat klinkt al wat genuanceerder dan je originele post :)
Ik denk dat uiteindelijk iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt. Ik heb heel lang gevonden dat je met goedkope, tweedehands spullen net zoveel plezier kunt hebben en net zoveel kunt bereiken als met dure. Ik rij een oude mountainbike en kan heel prima meekomen als ik Strava mag geloven, we reden tot voor kort in kleine, tweedehands dieseltjes, ik fotografeer op redelijk niveau (denk ik) met een Canon 40D. En ik doe lange fietsvakanties (>1000km) op een oude Santos.
Maar ik ben minder uitgesproken geworden. Goede spullen (en dus vaak dure spullen) voegen wel degelijk wat toe. En maken soms dingen mogelijk die anders niet mogelijk zouden zijn geweest.
Ik moet 30 km rijden naar kantoor, in een winderig deel van Nederland. Ik heb een Stromer gekocht, goede fiets- en regenkleding. De motor gaat de deur uit, de auto blijft staan en nu fiets ik de drie dagen dat ik op kantoor ben. Ik fiets heel behoorlijk door (hartslag rond de 140 voor de 50 minuten van mijn trip), dit is voor mij dus in alle opzichten een hele goede sportieve activiteit. Die vijf uur per week had ik op geen enkele andere manier voor elkaar kunnen krijgen. En ik had dat op een gewone elektrische fiets niet kunnen doen (dan zou ik meer dan een uur onderweg zijn geweest). Dus een speedpedelec is in mijn geval de oplossing. Had het zo'n dure moeten zijn? Misschien niet. Maar nu weet ik zeker dat ik zomer en winter door kan rijden, met de riem weinig onderhoud heb en met de dikke batterij hoef ik niet te laden overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Nu online
multikoe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Dat klinkt al wat genuanceerder dan je originele post :)
Ik denk dat uiteindelijk iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt. .. Dus een speedpedelec is in mijn geval de oplossing. Had het zo'n dure moeten zijn? Misschien niet. Maar nu weet ik zeker dat ik zomer en winter door kan rijden, met de riem weinig onderhoud heb en met de dikke batterij hoef ik niet te laden overdag.
Nuance is niet mijn beste eigenschap, ik ben soms lomp, maar bedoel het goed ;)

Klinkt in jouw geval als een perfecte oplossing en zeker de investering in een goede fiets waard, kudo's _/-\o_

Voor mij is het dat niet het waard, ik fiets 1-3 keer per week 17,5km enkele reis bij zin en droog weer en het boeit me niet dat ik mijn 400w accu 2 keer per dag moet inpluggen.. Ik heb al genoeg andere dure hobby's ;)

<on topic> wil hier binnenkort eens een post plaatsen over wat nu de "veel voor weinig sweet spot" is voor 2e hands pedelecs, is bijv. een Stromer van 2K nog de moeite, of afgeragd en geplaagd door issues waar geen garantie meer op zit? Zelf denk ik dat je met een (weliswaar inferieure) Bosch middenmotor veel minder kans hebt op dure reparaties...

[ Voor 28% gewijzigd door _Anvil_ op 14-10-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zybertweak
[b]Murphy78 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:09:
Ik heb zelf een 2ehands kalkhoff endeavour 5 gekocht met Bosch middenmotor 60nm met nog slechst 1200km op de teller (1400euro incl helm) en rij er zo'n 15km enkele reis mee, met mijn 500wh accu haalt deze zo'n 35km bereik op de hoogste ondersteuning, Dus meer dan 15km ilijkt mij goed mogelijk tenzij je niet kan bijladen op het werk. En als je er een extra accu bij koopt is het zeker geen probleem. Moet wel zeggen dat als er een harde tegenwind staat ik wel tegen de limiet van de motor aan kom en ik flink moet bijtrappen om de 45 te halen maar 35-40 gaat dan nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 08:21
Dag iedereen,

Ik sta binnenkort voor de keuze van een nieuwe fiets (via leasing).
Ik wil sowieso een speed pedelec en twijfel momenteel tussen een aantal fietsen.
Deze beperkingen van merken zijn vooral door fietshandelaars in de buurt.
  • Kettler (geen specifiek model)
  • Klever X of N serie
  • Stromer ST2 of ST3
Momenteel rijd ik een 25kmh Koga met riemaandrijving en Enviolo.
De combinatie van middenmotor, riemaandrijving en hub versnellingen is echt geen winnaar. Riem was op na 6000km, HUB is bovenaan al een deel van zijn range kwijt.

Hierbij een aantal vragen:
  • Iemand ervaring met de Kettler ebikes? Deze zou ik puur overwegen omdat ik veel goed hoor over de fietsenmaker.
  • Klever X of N: riem of ketting? Ikzelf ben geneigd om te gaan voor ketting omwille van de problemen die ik had met riemaandrijving. Echter met motor in het achterwiel zou dit geen probleem mogen zijn.
  • Stromer ST2 of ST3 is mijn laatste optie. Echter kom ik hierdoor bij een FM terecht waar ik niet tevreden van ben (voor de ondersteuning met mijn huidige fiets).
Ter info: ik zou de fiets gebruiken voor woon-werk verkeer.
4 verplaatsingen ter week; 16km heen, 16km terug.

Merci voor de hulp en jullie meningen!
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
schouwb schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:17:
Dag iedereen,

[...]
Stromer ST2 of ST3 is mijn laatste optie. Echter kom ik hierdoor bij een FM terecht waar ik niet tevreden van ben (voor de ondersteuning met mijn huidige fiets).

[...]

Bart
Mijn eerste Stromer ST2 heb ik alleen maar problemen mee gehad vanwege de onkunde van mijn fietsen verkoper e-bike store. Stelletje slagers dat het zijn. Alleen maar ellende mee gehad. Als je niet blij bent met je fietsenmaker zou ik daar niks kopen. En als je dan maar geen stromer kan kopen dan maar niet.

Ik rij nu 35 km naar edam om bij een goede fietsenmaker een Stromer te kunnen rijden. Beste keuze die ik heb kunnen maken. Dat stukje vakmanschap en eigenaarschap maakt het allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
  • Laatst online: 10:04
Ik rij een Kettler Velossi 2.0. Ik ben er gematigd positief over. Daarbij speelt denk ik je gebruik ook wel een rol
De configuratie qua achterwielmotor, felle lampen, riem etc zijn fantastisch; de duurzaamheid van de onderdelen is wel een aandachtspunt. Ik heb er wel gedoe mee gehad dat de knoppen op het stuur snel last hadden van waterschade (en bij de huidige versie had ik binnen 2 weken weer een aan-knop die niet reageert) en de batterij is voor mijn gebruik (30 km enkele reis) eigenlijk te krap. Tegelijkertijd zijn er wel updates geweeest die dat zouden moeten verhelpen. Zeker als je de Velossi 3.0 hebt zou dat een heel stuk beter moeten zijn.
Mijn fietsenmaken had in het begin weinig ervaring met Kettler, maar was wel heel positief over de techniek. Nadeel is wel dat het een beetje exotisch is; een Bosch-moter kan elke fietsenmaker bijna blind fixen als er iets is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09 23:50
Dag iedereen,

Ik wil sowieso een speed pedelec en twijfel momenteel tussen een aantal fietsen.
  • Klever X of N serie
  • Stromer ST2 of ST3
De combinatie van middenmotor, riemaandrijving en hub versnellingen is echt geen winnaar. Riem was op na 6000km, HUB is bovenaan al een deel van zijn range kwijt.

• Iemand ervaring met de Kettler ebikes? Deze zou ik puur overwegen omdat ik veel goed hoor over de fietsenmaker.
  • Klever X of N: riem of ketting? Ikzelf ben geneigd om te gaan voor ketting omwille van de problemen die ik had met riemaandrijving. Echter met motor in het achterwiel zou dit geen probleem mogen zijn.
  • Stromer ST2 of ST3 is mijn laatste optie. Echter kom ik hierdoor bij een FM terecht waar ik niet tevreden van ben (voor de ondersteuning met mijn huidige fiets).

Bart
Ik heb sinds begin juli een klever N ketting, vooral omdat het een goede deal was als 2e hands bij fietsenmaker (1200 km gereden).

Begin oktober volgens het service plan eerste beurt, km stand 2930 km. Fietsenmaker gaf aan dat de ketting uitgerekt was en heeft de ketting en cassette vervangen. Ze hebben toen nog laten zien met een of andere tool dat ie echt te ver was gerekt.

Toen niet te lang bij stilgestaan, maar inmiddels bij mij wel de vraag of dit niet erg snel is na +-3000 km een nieuwe ketting. (Ben wel bovengemiddeld lang/zwaar)
-> korte google wordt aangegeven tussen 3000 en 5000 km dus zal wel normale slijtage zijn.

Prima volgens wat je kan verwachten. Alleen:
Ik ga 2 tot 3x pw naar werk (excl vakanties) met retour afstand van zo’n 80km. Zeg 2.5x pw voor t gemak. Dan kom je uit op elke 15 weken een nieuwe ketting + casette…
Zal vast geen spannend onderhoud zijn maar ik heb eigenlijk geen zin/ruimte/gereedschap om het zelf te doen.

Ik zou dus zeggen, let op:
- Hoeveel km ga je rijden per week? (128 uit je post)
- hoesnel verslijt het spul dan? (3000 km in 23 weken bij 128 pw)
- ben je bereidt om het zelf te doen, of heb je geen probleem om zo frequent naar de fietsenmaker te gaan?

Een riem kan 10000 tot 15000 km halen geeft google aan. Ik snap je slechte ervaring qua kms, maar doorgaans maakt middenmotor of achtermotor wel veel uit lees ik uit ervaringen online. Klever heeft tegenwoordig 2 opties met riem voor klever N: Pinion of ingebouwde naaf versnelling(N core SA). Vond dat 2e wel interessant, geen idee hoelang dat het volhoudt. Maar iets minder frequent onderhoud zou voor mij een reden kunnen worden om fiets te verkopen en een riem variant te nemen.

Qua slijtage info is dit trouwens ook nog wel een goede topic:

https://www.speedpedelecr...topic.php?t=2241&start=40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Nu online
Geard007 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 04:32:
[...]

Ik heb sinds begin juli een klever N ketting, vooral omdat het een goede deal was als 2e hands bij fietsenmaker (1200 km gereden).

Begin oktober volgens het service plan eerste beurt, km stand 2930 km. Fietsenmaker gaf aan dat de ketting uitgerekt was en heeft de ketting en cassette vervangen. Ze hebben toen nog laten zien met een of andere tool dat ie echt te ver was gerekt.

Toen niet te lang bij stilgestaan, maar inmiddels bij mij wel de vraag of dit niet erg snel is na +-3000 km een nieuwe ketting. (Ben wel bovengemiddeld lang/zwaar)
-> korte google wordt aangegeven tussen 3000 en 5000 km dus zal wel normale slijtage zijn.

Prima volgens wat je kan verwachten. Alleen:
Ik ga 2 tot 3x pw naar werk (excl vakanties) met retour afstand van zo’n 80km. Zeg 2.5x pw voor t gemak. Dan kom je uit op elke 15 weken een nieuwe ketting + casette…
Zal vast geen spannend onderhoud zijn maar ik heb eigenlijk geen zin/ruimte/gereedschap om het zelf te doen.

Ik zou dus zeggen, let op:
- Hoeveel km ga je rijden per week? (128 uit je post)
- hoesnel verslijt het spul dan? (3000 km in 23 weken bij 128 pw)
- ben je bereidt om het zelf te doen, of heb je geen probleem om zo frequent naar de fietsenmaker te gaan?

Een riem kan 10000 tot 15000 km halen geeft google aan. Ik snap je slechte ervaring qua kms, maar doorgaans maakt middenmotor of achtermotor wel veel uit lees ik uit ervaringen online. Klever heeft tegenwoordig 2 opties met riem voor klever N: Pinion of ingebouwde naaf versnelling(N core SA). Vond dat 2e wel interessant, geen idee hoelang dat het volhoudt. Maar iets minder frequent onderhoud zou voor mij een reden kunnen worden om fiets te verkopen en een riem variant te nemen.

Qua slijtage info is dit trouwens ook nog wel een goede topic:

https://www.speedpedelecr...topic.php?t=2241&start=40
Hier ook een N Rogue met ketting met dezelfde ervaring. De fietsenmaker wil erg graag kettingen, cassette en remblokjes vervangen maar fietst nog prima.
Ook na 3000 km waarbij ik nog een discussie kreeg of dat van invloed zou zijn op mijn garantie (conclusie=nee)
Nu zo'n 6200km gereden te hebben is mijn tandwiel 13t versleten, ik merk dat de ketting speling heeft, is dat erg, nou hij slipt nog niet omdat de meeste kracht nog steeds uit de motor komt en niet vanaf de trappers/ketting.
Een ketting kost overigens slechts 20 euro. Een cassette 65. Maar werkplaatstarief van een gemiddelde fietsenmaker is even hoog als van de auto.
Ik heb ooit de tools gekocht om een snelsluiting te kunnen monteren en demonteren. Die heb ik op mijn oude fiets met middenmotor vaak gebruikt.
De ketting die er nu onderzit is nog de fabrieksketting van Microshift en heeft slechts zeer weinig onderhoud gehad.
Ik denk dat ik in het voorjaar 2 kettingen koop, cassette en ze weer regelmatig wissel. Dan kun je meer dan 10000 km doen met een setje is mijn ervaring.
En het wisselen is 5 min werk. De vieze ketting schoonmaken is meer werk.

Mijn schoonmaakwerk kwam op het volgende neer:
-demonteer vieze ketting en stop in een grote jampot gevuld met benzine.
-schud flink doorelkaar en laat een uurtje staan en herhaal schudden.
-ketting uit de benzine jampot en laat uitlekken.
-poets af met een doek. Ketting is brandschoon omdat benzine alle vetten en zand er tussenuit spoelt.
-stop ketting in een jampot gevuld met smeerolie en schud door elkaar.
-pak ketting nr 2 (nieuw) en leg op de fiets.
-na 3-4 weken haal vieze ketting van fiets en stop in jampot met benzine.
-haal ketting nr 1 uit de jampot met olie en leg op de fiets.
-herhaal stappen met vieze ketting zodat ie in de jampot met olie beland.
-enzovoort.

Voordeel is dat je geen dure spuitbussen met smeer/schoonmaakspray gebruikt. Benzine is ongeveer het allergoedkoopste reinigingsmiddel wat er bestaat (1,80 € per liter) en kan je gewoon opnieuw gebruiken. Je hoeft de benzine in de jampot niet weg te gooien na de eerste ketting spoelbeurt.
Ook het lange oliebad erna zorgt dat de olie weer netjes in alle schakels en busjes komt van de ketting. En de olie jampot kun je ook meerdere kettingen mee smeren.

[ Voor 15% gewijzigd door wmeester op 19-10-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Kettingen slijten nu eenmaal veel sneller als er veel grit op zit.

Gehele cassette vervangen: kan je je ook afvragen of je niet best de meest gebruikte enkel vervangt. Sommige cassette laten dat toe, sommige hangen als een blok allemaal aan elkaar.

Ik rijd al bijna 10k km op een ST1 met ketting. Ik heb ook zo'n tool gekocht, en bij 8000km was ze nog niet aan vervanging toe. Bij volgende kuisbeurt kijk ik het nog eens na.

Ik heb een ultrasone reiniger voor de ketting (water + ontvetter erin). Dan idd effe een oliebad en laten uitduppen. Dat oliebad zorgt er ook voor dat het water eruit geduwd wordt.

Vroeger gebruikte ik zo'n tool om de ketting "op" de fiets te kuisen, met borsteltjes. Dus eerst fiets ophangen, tool erop, effe laten ronddraaien, en zo 4-5 keer omdat je het water in dat tooltje vaak moet vervangen. Het drup ook overal rond, je mag daarna de vloer ook kuisen :D Olie deed ik met van die simpele busjes met een naaldpunt, maar je hebt de neiging om er wat veel op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bjp schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:19:

Gehele cassette vervangen: kan je je ook afvragen of je niet best de meest gebruikte enkel vervangt. Sommige cassette laten dat toe, sommige hangen als een blok allemaal aan elkaar.
Een truukje dat onder Mountainbikers wordt gebruikt: vervang regelmatig de ketting (bijvoorbeeld elke 1000km). Die slijt namelijk sneller dan je tandwielen omdat je bij die laatste de slijtage verspreid over meerdere tandwielen. Als je je ketting regelmatig vervangt, dan gaan je tandwielen langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
multikoe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Een truukje dat onder Mountainbikers wordt gebruikt: vervang regelmatig de ketting (bijvoorbeeld elke 1000km). Die slijt namelijk sneller dan je tandwielen omdat je bij die laatste de slijtage verspreid over meerdere tandwielen. Als je je ketting regelmatig vervangt, dan gaan je tandwielen langer mee.
Beter van meet af aan meerdere kettingen kopen en die rouleren, anders gooi je de kettingen (veel) te snel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:26
bbbrumbrum schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:47:
[...]

Beter van meet af aan meerdere kettingen kopen en die rouleren, anders gooi je de kettingen (veel) te snel weg.
Ex-fanatieke mountainbiker hier.

Rouleren is niet nodig. Je kunt ook de slijtage in de gaten houden met een kettingmeter. Zodra hij aan de 0,025 mm zit, dan leg je er een nieuwe ketting op.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Joris748 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Ex-fanatieke mountainbiker hier.

Rouleren is niet nodig. Je kunt ook de slijtage in de gaten houden met een kettingmeter. Zodra hij aan de 0,025 mm zit, dan leg je er een nieuwe ketting op.
I know, en mijn fanatieke mountainbike ervaring (helaas ook redelijk ex momenteel) is rouleren. Tegen de tijd dat de kettingmeter zegt dat de ketting versleten is de cassette ook al een stuk heen, rouleren doe je sneller, waardoor je de kettingen op kan rijden. Uiteindelijk is bij telkens een nieuwe ketting, je cassette te ver gesleten om er nog een nieuwe ketting op te kunnen leggen.

Maar wellicht is het ook een stukje eigen voorkeur. Beide methodes zijn veel beter dan 1 ketting oprijden en dan alles moeten vervangen, zeker met de 12s $$$$ cassettes van tegenwoordig.

[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-10-2024 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
bbbrumbrum schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

I know, en mijn fanatieke mountainbike ervaring (helaas ook redelijk ex momenteel) is rouleren. Tegen de tijd dat de kettingmeter zegt dat de ketting versleten is de cassette ook al een stuk heen, rouleren doe je sneller, waardoor je de kettingen op kan rijden. Uiteindelijk is bij telkens een nieuwe ketting, je cassette te ver gesleten om er nog een nieuwe ketting op te kunnen leggen.

Maar wellicht is het ook een stukje eigen voorkeur. Beide methodes zijn veel beter dan 1 ketting oprijden en dan alles moeten vervangen, zeker met de 12s $$$$ cassettes van tegenwoordig.
Rouleren is waarschijnlijk wel de betere optie, echter het is ook meer werk. Hierdoor geef ik de voorkeur aan de op een na beste optie: meten en vervangen ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
Sowieso zou ik met dit weer voor wax gaan ipv olie op je ketting. Daar blijft namelijk veel minder zand en zooi aan zitten, en dat is dat scheelt weer schuurpasta in de schakels. Maar goed, minste gedoe blijft een riem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Dag iedereen,

• Klever X of N serie
  • Stromer ST2 of ST3

Bart
Even niet kijkend naar budget. Je doet jezelf t meeste lol met een riem + pinion. En de 5sp SA naafversnelling denk ik als goede 2e.
Ketting slijt snel met middenmotor, dat is met achterwiel motor geen probleem meer.

Kettler ken ik niet
Stromer is wat hipper, maar ook foutgevoeliger.
Klever is aardig foutloos. Minder mooi display, maar wat boeit dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09 23:50
wmeester schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

Hier ook een N Rogue met ketting met dezelfde ervaring. De fietsenmaker wil erg graag kettingen, cassette en remblokjes vervangen maar fietst nog prima.
Ook na 3000 km waarbij ik nog een discussie kreeg of dat van invloed zou zijn op mijn garantie (conclusie=nee)
Nu zo'n 6200km gereden te hebben is mijn tandwiel 13t versleten, ik merk dat de ketting speling heeft, is dat erg, nou hij slipt nog niet omdat de meeste kracht nog steeds uit de motor komt en niet vanaf de trappers/ketting.
Een ketting kost overigens slechts 20 euro. Een cassette 65. Maar werkplaatstarief van een gemiddelde fietsenmaker is even hoog als van de auto.
Ik heb ooit de tools gekocht om een snelsluiting te kunnen monteren en demonteren. Die heb ik op mijn oude fiets met middenmotor vaak gebruikt.
De ketting die er nu onderzit is nog de fabrieksketting van Microshift en heeft slechts zeer weinig onderhoud gehad.
Ik denk dat ik in het voorjaar 2 kettingen koop, cassette en ze weer regelmatig wissel. Dan kun je meer dan 10000 km doen met een setje is mijn ervaring.
En het wisselen is 5 min werk. De vieze ketting schoonmaken is meer werk.

Mijn schoonmaakwerk kwam op het volgende neer:
-demonteer vieze ketting en stop in een grote jampot gevuld met benzine.
-schud flink doorelkaar en laat een uurtje staan en herhaal schudden.
-ketting uit de benzine jampot en laat uitlekken.
-poets af met een doek. Ketting is brandschoon omdat benzine alle vetten en zand er tussenuit spoelt.
-stop ketting in een jampot gevuld met smeerolie en schud door elkaar.
-pak ketting nr 2 (nieuw) en leg op de fiets.
-na 3-4 weken haal vieze ketting van fiets en stop in jampot met benzine.
-haal ketting nr 1 uit de jampot met olie en leg op de fiets.
-herhaal stappen met vieze ketting zodat ie in de jampot met olie beland.
-enzovoort.

Voordeel is dat je geen dure spuitbussen met smeer/schoonmaakspray gebruikt. Benzine is ongeveer het allergoedkoopste reinigingsmiddel wat er bestaat (1,80 € per liter) en kan je gewoon opnieuw gebruiken. Je hoeft de benzine in de jampot niet weg te gooien na de eerste ketting spoelbeurt.
Ook het lange oliebad erna zorgt dat de olie weer netjes in alle schakels en busjes komt van de ketting. En de olie jampot kun je ook meerdere kettingen mee smeren.
Thanks voor de tips, zie ook dat anderen vergelijkbare methoden hebben. Ik zie mezelf de ketting nog wel vervangen, Cassette laat ik denk ik voor wat het is, pas 200 km sinds de beurt nu dus kan het nog wel oppakken!

Van het factuur exact zelfde ketting gevonden (kmc e10 ept 136) dus ik denk dat ik er zelf 1 met de benodigde tools koop en dan ook ga rouleren.

Heel iets anders - doen jullie ook zelf winterbanden omleggen (als je die gebruikt?).

Ik vind het opzich wel leuk om zelf aan mn fiets te klussen, het is meer dat ik met een flatje/studio en kleine (+volle) berging nergens echt lekker aan de slag kan. Heb nu winterbanden erop laten zetten maar is wel aan de prijs. Als er daar ook nog tips zijn houd ik mij aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Ik rij met Schwalbe Moto X banden.
Die doen het goed. Zowel zomer als winter. Nu fiets ik geen grote afstanden maar wel altijd. Niet alles waar ik fiets krijgt winteronderhoud (strooien, sneeuw schuiven). Heb met de Moto X niet idee dat ik in de winter wat moet laten liggen in grip. In de zomer doen ze het ook goed.
Eigenlijk dus een soort All-Season band

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Nu online
Athome schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:58:
Ik rij met Schwalbe Moto X banden.
Die doen het goed. Zowel zomer als winter. Nu fiets ik geen grote afstanden maar wel altijd. Niet alles waar ik fiets krijgt winteronderhoud (strooien, sneeuw schuiven). Heb met de Moto X niet idee dat ik in de winter wat moet laten liggen in grip. In de zomer doen ze het ook goed.
Eigenlijk dus een soort All-Season band
De moto X zijn nog iets breder en hoger dan de 365 GT. Dat moet wel passen. Bij mijn fiets was 2 inch breed wel de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Nu online

Ik heb een ultrasone reiniger voor de ketting (water + ontvetter erin). Dan idd effe een oliebad en laten uitduppen. Dat oliebad zorgt er ook voor dat het water eruit geduwd wordt.

Vroeger gebruikte ik zo'n tool om de ketting "op" de fiets te kuisen, met borsteltjes. Dus eerst fiets ophangen, tool erop, effe laten ronddraaien, en zo 4-5 keer omdat je het water in dat tooltje vaak moet vervangen. Het drup ook overal rond, je mag daarna de vloer ook kuisen :D Olie deed ik met van die simpele busjes met een naaldpunt, maar je hebt de neiging om er wat veel op te doen.
Wat voor ultrasoon reiniger heb jij daarvoor?

Zo'n tool op de fiets zetten heb ik ook gebruikt maar was inderdaad nogal rommelig. Dan wordt de omgeving ook flink vies. Heb hem ook wel eens gevuld met benzine, rook wel lekker aan het eind maar was denk ik niet helemaal veilig meer om een sigaret te roken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICTqSeC38ARjtlU4e6HuQyt9GR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1iva6vpyGQYRzd9voY8OWrt.jpg?f=fotoalbum_large

nog uit te proberen (nog geen open schakel) maar zou erin passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Eindelijk mijn 3d-printer terug in gang gezet, ik ga deze uitproberen: https://www.printables.co...st2-st3-st5-and-st7/files

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 17:34
bjp schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:06:
Eindelijk mijn 3d-printer terug in gang gezet, ik ga deze uitproberen: https://www.printables.co...st2-st3-st5-and-st7/files
Heb ze ook op mijn ST3 zitten. Was wel wat prutsen met de bevestiging en de bouten/moeren die er nodig zijn. Heb hier en daar ook wat lijm en ducttape gebruikt, zit vooralsnog stevig genoeg vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 17:34
PietervSk schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:15:
Sowieso zou ik met dit weer voor wax gaan ipv olie op je ketting. Daar blijft namelijk veel minder zand en zooi aan zitten, en dat is dat scheelt weer schuurpasta in de schakels. Maar goed, minste gedoe blijft een riem.
Goede tip. Zorg er in ieder geval voor dat je alleen olie/wax tussen de schakels op de 'buisjes' aanbrengt. Na het aanbrengen dan even met een droge (thee)doek langs de buitenkanten van de ketting gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietervSk
Voor de racefiets ben ik overgegaan op hot waxing met het hele systeem van Silca. Veel te duur, maar hobby... dat mag soms wat geld kosten. En eigenlijk moet ik zeggen; ik was de extra tijd die ik aan andere systemen kwijt was zat. Ik heb 3 jaar woon-werk op de racefiets gedaan. In het begin was dat olie (na elke regenbui kan je de hele ketting schoonmaken en weer olien). Drip-on wax is iets beter, maar daar redde ik het meestal ook max 200 km mee bij slecht weer. Dan moet je ook weer je ketting schoonmaken (meestal deed ik dat met kokend water), drogen en avond ervoor in de wax zetten.
Hot wax is so far het gemakkelijkste voor kettingen (doe je tot 600 - 700 km mee als het een beetje droog is) en je kan met wisselende kettingen ook het hele zwikkie in een keer schoonmaken en in de hotpot hangen. Dan is het alleen een kwestie van je casette afborstelen en even snel een andere ketting erop leggen indien nodig.

Maar toch; een riem blijft wel voor mij het prettigste. Het is naar de schuur lopen, fiets aanzetten, en gaan. Never nooit checken hoe het zit met slijtage, niet na elke regenbui geknars, etc. Asl je een speed pedelec wilt uitproberen en de versie met ketting is een stuk goedkoper; prima. Maar voor mij is de riem wel een van de beste uitvindingen sinds het gesneden brood, dus als je twijfelt zou ik altijd voor een versie met riem gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dag iedereen,

• Klever X of N serie
  • Stromer ST2 of ST3

Bart
Voor 16km enkel ben je in ieder geval niet gebonden aan een dikke accu. Ik heb zelf de Klever N Rogue al 2 jaar in bezit met inmiddels 17K op de teller en heb de variant met ketting. Ik vind het een heerlijke fiets. Ik heb geen ervaring met Kettler / Stromer dus kan ook geen oordeel geven over de betrouwbaarheid van die merken.

Het aantal foutjes met de elektronica is miniem:
- Eenmalig viel een half jaar geleden de ondersteuning een paar tellen weg
- Bij het opstarten wil de koplamp wel eens flikkeren en het systeem niet aan gaan. Dit is op te lossen door de accu even uit te nemen en weer terug te plaatsen maar het komt sporadisch voor.

Een nadeel aan het display vind ik het hele kleine klopje in het midden om tussen de Cadans, Tijd, SOC en gereden kilometers te switchen. Dat is met handschoenen aan amper te doen. Verder loopt de actuele snelheid altijd een beetje achter. Maar voor het rijgenot is het absoluut geen issue.

Het standaard verlengde voorspatbord is een erg goede aanpassing. Amper natte voeten en de fiets wordt een stuk minder smerig als mijn vorige Bulls Green Mover E45.

De standaard 5A lader maakt een enorme takke herrie. Dus een plek waar je kunt laden zonder mensen te storen is zeker aan te bevelen ;)

Veel succes met de keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:06
PietervSk schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:01:
Voor de racefiets ben ik overgegaan op hot waxing met het hele systeem van Silca. Veel te duur, maar hobby... dat mag soms wat geld kosten. En eigenlijk moet ik zeggen; ik was de extra tijd die ik aan andere systemen kwijt was zat. Ik heb 3 jaar woon-werk op de racefiets gedaan.
Ik ben pakweg 10 jaar lang gemiddeld 2 keer per week met een racefiets naar het werk gegaan. Na de eerste paar maanden deed ik geen moeite meer om ketting schoon te maken, gewoon nieuwe olie er bovenop en het ding is terug stil. Bij extreme regen haal ik er nog weleens een doek over om meeste roest te voorkomen. Behalve een lichte mentale tik die ik eerst kreeg omdat ik moedwillig mijn materiaal wat sneller liet slijten dan strikt noodzakelijk heb ik daar achteraf nooit meer spijt van gehad. Want het is een gebruiksvoorwerp en duurt nog steeds duizenden km voor alles aan vervanging toe is. Dus dat beetje extra kost (ivg met steevast ketting afhalen, in badje leggen, drogen, uitlekken, whatever, terug opzetten, nieuwe lading smeermiddel) is het mij meer dan waard.

Maar zoals je zegt: eens een riem wil je nooit meer iets anders (tenzij een volledig gesloten kettingkast, komt wel in de buurt). Met mijn SP heb ik eindelijk terug een fiets die ik zoals mijn auto kan gebruiken: af en toe banden oppompen en voor de rest zelf amper iets aan doen en blijft gewoon rijden. Heel misschien eens een halfjaarlijkse schoonmaakbeurt, maar dan moet het al een droog jaar zijn waar de regen het meeste vuil er niet vanzelf af haalt :) Mentale rust FTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Heb ik weer. Duw vandaag mijn Stromer ST3 achteruit, maar had de standaard nog uit staan. Hoor al een niet zo fris geluid, waarna het ding naar buiten gedraaid staat. Bij het terugduwen breekt de complete bevestiging af. Gelukkig geen schade aan het frame, maar er moet een nieuwe standaard komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Ik fiets nu gemiddeld 2x per week naar Amsterdam, enkele reis 24km op mijn Klever X speed. Ik heb er nu iets meer dan 4000km op gefietst en dat bevalt goed. Wel merk ik dat het kleinste tandwiel 10/11, slipt bij aanzetten dus ik vrees dat ik die of de gehele cassette moet vervangen. Gelukkig is het 10 speed dus niet zo prijzig als een 11 of 12 speed.
Maar ik vind het wel vrij vroeg. Andere ook deze evaring?

Daarnaast merk ik nu het kouder wordt dat ik best koude benen heb tijdens het fietsen. Vooral door de rijwind. Hoe doen jullie dat in de winter? Thermo broek eronder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Nu online
DVL14 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:43:
Ik fiets nu gemiddeld 2x per week naar Amsterdam, enkele reis 24km op mijn Klever X speed. Ik heb er nu iets meer dan 4000km op gefietst en dat bevalt goed. Wel merk ik dat het kleinste tandwiel 10/11, slipt bij aanzetten dus ik vrees dat ik die of de gehele cassette moet vervangen. Gelukkig is het 10 speed dus niet zo prijzig als een 11 of 12 speed.
Maar ik vind het wel vrij vroeg. Andere ook deze evaring?

Daarnaast merk ik nu het kouder wordt dat ik best koude benen heb tijdens het fietsen. Vooral door de rijwind. Hoe doen jullie dat in de winter? Thermo broek eronder?
4000 km op kleinste tandwiel is inderdaad wat snel om te vervangen. Een keer schoonmaken en goed smeren kan helpen. Ik fiets bijna nooit op het kleinste tandwiel, veel vaker op de 13T. Voor heb ik 55T. Ik weet niet wat dat op de X speed is.
Koude benen; harder trappen werkt en anders de regenbroek. Die laatste heb ik toch al standaard in mijn tas.
Mijn ervaring is dat vanaf het vriespunt het pas nodig is. Je kan uiteraard de ondersteuning ook 1 tandje lager zetten; dan moet je zelf meer trappen (=meer warmte) en ga je iets minder snel (=minder rijwind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

bij mij (ST1) begon het ook te slippen na enkele duizende kilometers, maar niet door het tandwiel, maar doordat de ketting vuil was. Ketting/cassette kuisen + terug insmeren met olie, en deze ging er dan terug soepel om, nooit meer problemen.

Op tijd onderhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 00:28
.

[ Voor 99% gewijzigd door TPar op 24-10-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BRkTiz8mPkzhW3Zd21OOVJG0j0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXw0AJJhsjNo7nPaU8x2TLkE.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds kort heb ik een klever, maar als ik de steekas aandraai van het voorwiel wil het wiel nauwelijks meer ronddraaien. Snapt iemand hoe dit soort hubs precies horen te werken? Ik zoek eigenlijk een diagram van hoe het werkt maar dat kan ik niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44

Ik rijd al bijna 10k km op een ST1 met ketting. Ik heb ook zo'n tool gekocht, en bij 8000km was ze nog niet aan vervanging toe. Bij volgende kuisbeurt kijk ik het nog eens na.

Mijn ervaring is het beste om je ketting helemaal niet schoon te maken.

Ik doe nu de tweede keer +/- 15000km met de ketting en tandwielen van mijn Stromer ST2 (2015, dus de originele met ketting en voorderailleur)

Na 7000-8000km nieuwe ketting erop (De eerste keer was puur toeval, bij de nieuwe set heb ik bewust een extra ketting bij gekocht)

Als je hem gaat schoonmaken (terwijl hij al wat ouder is) breng je altijd zand o.i.d. tussen de schakels waardoor de ketting harder slijt en de tandwielen dus ook veel harder gaan. :)

Je moet je ketting wel goed smeren, in de winter doe ik dat ruim 2x per week (ik rijd door ALLE weersomstandigheden, mijn fiets blijft niet voor een zielig drupje binnen staan) :*)

Nu ruim 30.000km op de klok, eerste set ketting en tandwielen bij 13500km vervangen. Dus deze zit er eigenljk al bijna 17000(!)km op 8)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@barta123 bedoel je dus dat je gewoon, zonder ketting te reinigen, gewoon er olie over giet af en toe?

Mijn ST1 ketting is ondertussen net 1% langer geworden volgens mijn tooltje, tijd voor een nieuwe op 9700km. 1500km geleden was ze nog ok.

[ Voor 41% gewijzigd door bjp op 07-11-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
bjp schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:02:
@barta123 bedoel je dus dat je gewoon, zonder ketting te reinigen, gewoon er olie over giet af en toe?
https://www.cyclonbikecare.com/nl/product/wet-weather-spray

Ik had deze altijd, dus geen olie maar gewoon inspuiten. Het flesje ging ook altijd in mijn tas mee, want als je een regenachtige dag hebt als er zout op de weg ligt dan is je ketting na een paar uur staan gewoon roestbruin.. :9

Cyclon wet spray had altijd PTFE, bij deze kan ik het niet zien. Maar PTFE is een super middel om een ketting te smeren, het werkt wrijvingsverlagend (eigenlijk kan geen ander middel dat evenaren). Maar ja, teflon ligt een beetje in een verdoemhoekje.

Ik ben ook voor om PFAS uit het milieu te houden, maar dan moeten die bedrijven hun afvalstromen zuiveren, opconcentreren en niet in de rivier lozen. Die paar ml die je met een fiets busje in de atmosfeer brengt is verwaarloosbaar :)

en 99% van alle airco en warmtepomp systemen werkt ook met F-gassen (dus R134a -foei-, R1234yf, R410a, R32 etc etc). Dat is ook allemaal van DuPont...

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

barta123 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:06:
[...]

https://www.cyclonbikecare.com/nl/product/wet-weather-spray

Ik had deze altijd, dus geen olie maar gewoon inspuiten. Het flesje ging ook altijd in mijn tas mee, want als je een regenachtige dag hebt als er zout op de weg ligt dan is je ketting na een paar uur staan gewoon roestbruin.. :9

Cyclon wet spray had altijd PTFE, bij deze kan ik het niet zien. Maar PTFE is een super middel om een ketting te smeren, het werkt wrijvingsverlagend (eigenlijk kan geen ander middel dat evenaren). Maar ja, teflon ligt een beetje in een verdoemhoekje.

Ik ben ook voor om PFAS uit het milieu te houden, maar dan moeten die bedrijven hun afvalstromen zuiveren, opconcentreren en niet in de rivier lozen. Die paar ml die je met een fiets busje in de atmosfeer brengt is verwaarloosbaar :)

en 99% van alle airco en warmtepomp systemen werkt ook met F-gassen (dus R134a -foei-, R1234yf, R410a, R32 etc etc). Dat is ook allemaal van DuPont...
ik heb ook zo'n busje met teflon van den Action. Werkt idd niet slecht.

Nu jij vind je hoeveelheid maar "klein", maar:
- met het aantal fietsers dat er zijn
- en het feit dat je zegt "na elke regenbui" - dus veel vakker
- en het feit dat je dus ook productie van zulke goedjes stimuleert
-> zou ik het toch niet zo onschadelijk willen noemen
-> bijvoorbeeld het verhaal van CFCs voor koelkasten ("dat was per koelkast toch maar weinig he").

Voor onze natuur zouden mss best ketting terug in redelijk dichte kasten mogen zitten.

Offtopic: mijn warmtepomp heeft R290 (propaan dus) - veel minder erg dan de andere. You hit the wrong guy :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
bjp schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:02:

Mijn ST1 ketting is ondertussen net 1% langer geworden volgens mijn tooltje, tijd voor een nieuwe op 9700km. 1500km geleden was ze nog ok.
Ja bij de riem Stromer zeggen ze dus dat je elke 15000km ofzo een nieuwe riem zou moeten.. Ik rijd extreem veel kms met mijn kettingset. Maar goed, een riem vereist niet zoveel gesmeer etc, dus de riem heeft met nat weer veel voordelen. Maar met droog weer rijd ik het liefst met een derailleur! :)

(nb: met een Bosch middenmotor -helemaal met derailleur- ga je dit niet halen om dat alle aandrijving via je derailleur gebeurt, de Stromer heeft een sterke naafmotor die de ketting en tandwielen in die zin ontlast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
bjp schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:13:
[...]

ik heb ook zo'n busje met teflon van den Action. Werkt idd niet slecht.

Nu jij vind je hoeveelheid maar "klein", maar:
- met het aantal fietsers dat er zijn
- en het feit dat je zegt "na elke regenbui" - dus veel vakker
- en het feit dat je dus ook productie van zulke goedjes stimuleert
-> zou ik het toch niet zo onschadelijk willen noemen
-> bijvoorbeeld het verhaal van CFCs voor koelkasten ("dat was per koelkast toch maar weinig he").

Voor onze natuur zouden mss best ketting terug in redelijk dichte kasten mogen zitten.

Offtopic: mijn warmtepomp heeft R290 (propaan dus) - veel minder erg dan de andere. You hit the wrong guy :D
Ik snap je, als ik een multi split had kunnen vinden op R290 dan had ik hem gekocht. Maar R290 warmtepompen staan nog een beetje in de kinderschoenen.

Als aanvulling op mijn L/L komt er nog een R290 monoblock denk ik. Ik wil mijn ketel nog niet weg doen en uiteindelijk ook niet de radiatoren denk ik. Dus een goedkope monoblock op de radiatoren voor SWW moet de job wel doen! ;)

OT: je hebt geen idee hoeveel koudemiddel er geproduceerd wordt denk ik. Ik werk bij een dochterbedrijf van een van de grootste transportbedrijven van Europa, 10.000 koelopleggers met allemaal CFK gassen... En daar zit veel in.

F-gassen spelen een heel belangrijke rol bij warmtepompen. Dus ook bij airco's van auto's.. R134a is nog steeds heel veel in gebruik (vooral bij tractoren en trucks - maar vergeet niet elke auto tot 2020 zo ongeveer). Dus dat is GIGANTISCH veel 'PFAS'.

Het probleem is net als met plastic, hoe we omgaan met het afval. Die bedrijven moeten gewoon niet op rivieren lossen, en met onderzoek tot een gedegen oplossing komen.

Maaar ik ben het met je eens, beter zonder PFAS. Maar PTFE heeft gewoon wrijvingsverlagende eigenschappen die ongeëvenaard zijn. (ik heb ook in de polymeerchemie gewerkt) :+

Dus op een ketting, met nat weer en veel schmutz is het gewoon ongelooflijk. Maar milieuvriendelijk is anders.

Enne.. zoveel mensen fietsen er niet. En zoveel mensen smeren hun ketting niet. De gemiddelde passant met een derailleur hoor ik voorbij komen piepen dus daar gaat geen PTFE op hoor >:)

EN OOK: 95% van de mensen doet W-W met de auto. Elke dag meerdere liters fossiele brandstof verbranden (veel mensen zelfs 200km per dag zoals ik bij autoweek klokje rond zag vd week). Op die energie kan je met een Stromer EEN JAAR rijden - op wat je in 1(!!!!!!!) dag aan energie verbrast met een auto. :-(

[ Voor 6% gewijzigd door barta123 op 07-11-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Pruimenvlaai schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:35:
[Afbeelding]

Sinds kort heb ik een klever, maar als ik de steekas aandraai van het voorwiel wil het wiel nauwelijks meer ronddraaien. Snapt iemand hoe dit soort hubs precies horen te werken? Ik zoek eigenlijk een diagram van hoe het werkt maar dat kan ik niet vinden.
Mist er dan niet een ring op de naaf? Zou niet moeten. De naaf zet je eigenlijk al klem on de vork. En met de as houdt je t op zijn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
kjiratsiekoedel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 00:21:
[...]

Mist er dan niet een ring op de naaf? Zou niet moeten. De naaf zet je eigenlijk al klem on de vork. En met de as houdt je t op zijn plek.
Dat op zijn plek houden lukt wel, heb met een goedkope lagertrekker met schuifhamer de hub caps eraf gehaald, en de lagers zien er helemaal verroest uit en zitten helemaal vast, daar ligt het zeer waarschijnlijk aan!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcaraD0LVCQVXoX1lCtcy3oEmoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJHsXb9IdRzAMcHNsrlULF80.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zybertweak
Gisteren Utrecht Arnhem gefietst via Utrechtse Heuevlrug, Ede met mijn Kalkhoff Endeavour 5B met bosch middenmotor, tijd 01:57 afstand 67,4 km gem snelheid 34,4 km/h
3 accu's (2x500Wh en 1x 400Wh allen voor ~90% leeg gereden en voornamelijk met hoogste ondersteuning gereden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z52iOdFfAXlBdrc99uhG4EbrfQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FxXwsFl44MjwcQJ6rheK9Bfl.png?f=fotoalbum_large

Vandaag weer terug gefietst over een andere route, via uitwaarden Rijn LF4 midden nederland route, Arnhem-Renkum-Wageningen-Rhenen-Leersum-Doorn-Bunnik-Utrecht. Dat ging iets sneller en had wat meer batterij over omdat ik de wind wat mee had, heb hele stukken 40-45km/h kunnen fietsen!

Vond het beide erg mooie routes! Weinig stoplichten en ook veel door en langs bossen..

Op de hoogste indersteuning had ik op de heenweg dus wel zo'n 1300wh aan batterij verbruikt voor 67km fietsen.
Had 3 adapters mee waarmee ik de batterijen direct na aankomst weer tot ~80-90% heb geladen(meer laad ik niet als ze niet in gebruik zijn). In de ochtend voor vertrek heb ik ze alle 3 naar 100% geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Zybertweak schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:26:
Gisteren Utrecht Arnhem gefietst via Utrechtse Heuevlrug, Ede met mijn Kalkhoff Endeavour 5B met bosch middenmotor, tijd 01:57 afstand 67,4 km gem snelheid 34,4 km/h
3 accu's (2x500Wh en 1x 400Wh allen voor ~90% leeg gereden en voornamelijk met hoogste ondersteuning gereden.
[Afbeelding]

Vandaag weer terug gefietst over een andere route, via uitwaarden Rijn LF4 midden nederland route, Arnhem-Renkum-Wageningen-Rhenen-Leersum-Doorn-Bunnik-Utrecht. Dat ging iets sneller en had wat meer batterij over omdat ik de wind wat mee had, heb hele stukken 40-45km/h kunnen fietsen!
Mooi route inderdaad. Mijn woon-werk route loopt precies over dat groene gedeelte in het midden van je kaartje. (Amersfoort - Tiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:51
Zybertweak schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:26:
[Afbeelding]

Vond het beide erg mooie routes! Weinig stoplichten en ook veel door en langs bossen..

Op de hoogste indersteuning had ik op de heenweg dus wel zo'n 1300wh aan batterij verbruikt voor 67km fietsen.
Had 3 adapters mee waarmee ik de batterijen direct na aankomst weer tot ~80-90% heb geladen(meer laad ik niet als ze niet in gebruik zijn). In de ochtend voor vertrek heb ik ze alle 3 naar 100% geladen.
Je hebt een deel van de officiële 'Doorfietsroutes' gefietst.
https://www.provincie-utr...eit/fiets/doorfietsroutes

Oa fietspad tussen Doorn en Leersum is helemaal vernieuwd en verbreed om daar ook snellere fietsers een plek te kunnen geven zonder een gevaar te zijn voor anderen.
Wel even de ontheffing van Provincie Utrecht aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

THM0 schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:19:
[...]

Je hebt een deel van de officiële 'Doorfietsroutes' gefietst.
https://www.provincie-utr...eit/fiets/doorfietsroutes

Oa fietspad tussen Doorn en Leersum is helemaal vernieuwd en verbreed om daar ook snellere fietsers een plek te kunnen geven zonder een gevaar te zijn voor anderen.
Wel even de ontheffing van Provincie Utrecht aanvragen.
Die ontheffing gaat via de eigenaar van de fiets, dat is de leasemaatschappij in mijn geval.

Deze wil dit dan weer niet doen om geen ongelijkheid te creëren. (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
BertV schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:26:
[...]

Die ontheffing gaat via de eigenaar van de fiets, dat is de leasemaatschappij in mijn geval.

Deze wil dit dan weer niet doen om geen ongelijkheid te creëren. (?)
Dan kan je altijd nog een beleefde fatbike mentaliteit aanhouden.

A.k.a "Het mag niet maar ik doe het toch want ik lijk toch wel genoeg op een fiets en wie controleert er nou"...

* __R__ bergt zich alvast voor het commentaar...... })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-09 22:06
__R__ schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:08:
[...]

Dan kan je altijd nog een beleefde fatbike mentaliteit aanhouden.

A.k.a "Het mag niet maar ik doe het toch want ik lijk toch wel genoeg op een fiets en wie controleert er nou"...

* __R__ bergt zich alvast voor het commentaar...... })
Ik fiets nu ook af en toe op plekken waar dat officieel niet mag, met inderdaad de aanname dat zolang ik me normaal gedraagt en de snelheid aan de drukte aanpas niemand daar iets van gaat zeggen. Maar er zal vast een keer een boete van komen, maar voor mij is mijn veiligheid in deze belangrijker en als die boete ooit komt ga ik dat ook rustig voor laten komen.

Edit: ik snap dat regelgeving vaak achter de feiten aanloopt, maar als politiek is het toch wat je wil, dat de speedpedelec gebruikt wordt voor afstanden langer dan 15km ipv een auto. Het stoort mij dan toch dat daar niet erg proactief op gestuurd wordt. Hoewel dat kennelijk dus ook erg per provincie verschilt.

[ Voor 17% gewijzigd door Roper op 11-11-2024 15:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
Roper schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:00:
[...]

Ik fiets nu ook af en toe op plekken waar dat officieel niet mag, met inderdaad de aanname dat zolang ik me normaal gedraagt en de snelheid aan de drukte aanpas niemand daar iets van gaat zeggen. Maar er zal vast een keer een boete van komen, maar voor mij is mijn veiligheid in deze belangrijker en als die boete ooit komt ga ik dat ook rustig voor laten komen.

Edit: ik snap dat regelgeving vaak achter de feiten aanloopt, maar als politiek is het toch wat je wil, dat de speedpedelec gebruikt wordt voor afstanden langer dan 15km ipv een auto. Het stoort mij dan toch dat daar niet erg proactief op gestuurd wordt. Hoewel dat kennelijk dus ook erg per provincie verschilt.
Dit is één van de zaken waar ik als beginnend speedpedelec gebruiker tegenaan loop. Ik moet me gedragen als een brommer en dat wist ik voordat ik mijn fiets kocht. Maar de manier waarop dat in de praktijk uitpakt heeft me overvallen. Omdat ik niet op een fietspad mag fietsen rij ik nu vaak op de weg. Dat zijn dan wel 60km wegen, maar daar rijdt vrijwel niemand 60. Terwijl er een breed fietspad met twee rijstroken naast ligt. Begrijpelijke irritatie bij automobilisten en vanwege die onbekendheid ook gevaarlijke situaties. Ik kies er dan toch vaak voor op het fietspad te fietsen.
Er is ook een ervaring de andere kant op: doorgaande bromfietspaden in ons polderlandschap worden ook veel gebruikt door scholieren op de fiets, die geen rekening houden met achteropkomende brommers en speedpedelecs. Met evenzo gevaarlijke situaties tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Roper schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:00:
[...]

Maar er zal vast een keer een boete van komen, maar voor mij is mijn veiligheid in deze belangrijker en als die boete ooit komt ga ik dat ook rustig voor laten komen.
Bespaar je de moeite met voorkomen / bezwaar maken. Been there done that.

Je krijgt hem gewoon en je zult betalen. Je bent voor de wet een brommer.
Nou moet ik wel zeggen dat ik de pakkans nog steeds erg klein acht, ik heb op dat punt waar ik toen werd aangehouden al heel veel jaren op de SP op het fietspad gefietst zonder problemen. Denk dat de pliesie toen net wat scherper was met controles omdat snorscooters rond die tijd ook een helm moesten dragen. We spreken over Feb '23

Het gaat hier om een fietspad binnen de bebouwde kom dat parallel aan een 50 weg loopt. Na het ontvangen van de bekeuring ben ik toch op die weg gaan fietsen en het valt me tot nu best mee. Het is wel irritant als je tegenwind hebt op dat stuk en met moeite de 40 km/u aan kunt tikken. Ik zie ook steeds meer Speed-pedelec rijders die daar nu rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Vlassie1980 op 11-11-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
multikoe schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:56:
[...]

Dit is één van de zaken waar ik als beginnend speedpedelec gebruiker tegenaan loop. Ik moet me gedragen als een brommer en dat wist ik voordat ik mijn fiets kocht. Maar de manier waarop dat in de praktijk uitpakt heeft me overvallen. Omdat ik niet op een fietspad mag fietsen rij ik nu vaak op de weg. Dat zijn dan wel 60km wegen, maar daar rijdt vrijwel niemand 60. Terwijl er een breed fietspad met twee rijstroken naast ligt. Begrijpelijke irritatie bij automobilisten en vanwege die onbekendheid ook gevaarlijke situaties. Ik kies er dan toch vaak voor op het fietspad te fietsen.
Er is ook een ervaring de andere kant op: doorgaande bromfietspaden in ons polderlandschap worden ook veel gebruikt door scholieren op de fiets, die geen rekening houden met achteropkomende brommers en speedpedelecs. Met evenzo gevaarlijke situaties tot gevolg.
Smalle brom-/fietspaden zijn niet de natuurlijke habitat van een speedpedelec. Ik vermoed dat nadelen van een speedpedelec ook opgaan voor een elektrische brommer. Fietsers horen je niet aankomen en gaan pas opzij als je de claxon gebruikt.

Ik ben gelukkig gezegend met een woon/werk-traject met slechts 200 m met een smal brom-/fietspad en zeker 90% 60 km/h zones in het buitengebied, nog een stukje brede snelfietsroute en een stukje 50 km/h op industrieterrein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Ik fiets ook een stuk over het fietspad waar het eigenlijk niet mag. Betreft een stuk van ca 600-700 meter langs het industrieterrein. Auto's rijden daar eerder 60+ dan 50, en veel vrachtwagens. Met mijn (oude) ST1x haal ik amper de 45 zonder mij helemaal de schompes te trappen, helemaal met een beetje wind wordt 40 al lastig. Ik vind het snelheidsverschil gewoon te groot. Werd ook regelmatig gesneden en naar mij getoeterd.
Ik doe rustig aan op het fietspad, gewoon rustig mee fietsen met de rest met ca 25 max 30. En ik heb ook een fietsbel; hoef ik de claxon niet te gebruiken.
Pakkans is inderdaad klein, en mocht het zo zijn dan hoop ik dat het gedoogd wordt na mijn uitleg, en anders heb ik pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Joris748 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:26:
[...]

Smalle brom-/fietspaden zijn niet de natuurlijke habitat van een speedpedelec. Ik vermoed dat nadelen van een speedpedelec ook opgaan voor een elektrische brommer. Fietsers horen je niet aankomen en gaan pas opzij als je de claxon gebruikt.

Ik ben gelukkig gezegend met een woon/werk-traject met slechts 200 m met een smal brom-/fietspad en zeker 90% 60 km/h zones in het buitengebied, nog een stukje brede snelfietsroute en een stukje 50 km/h op industrieterrein.
Ik heb ondertussen voor mijn 30 km reis ook een route gevonden waarbij ik me senang voel. Ik heb ook nooit scooter gereden, dus ik was niet bekend met dit fenomeen :)
Maar er blijven een paar stukken over waar de situatie heel erg vreemd is. Er is bijvoorbeeld een lang bromfietspad langs een provinciale weg, dat op twintig meter voor een rotonde overgaat in een fietspad. Ik moet rechtsaf, de weg oversteken om over de weg verder de rotonde te nemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Nu online
Joris748 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:26:
[...]

Ik gebruik op de speed-pedelec altijd een gewone ring-ring-fiets-bel. Dus niet een irritante PING-racefietsbel.
De claxon vind ik ook te opdringerig. :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
wmeester schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:44:
[...]

Ik gebruik op de speed-pedelec altijd een gewone ring-ring-fiets-bel. Dus niet een irritante PING-racefietsbel.
De claxon vind ik ook te opdringerig. :-)
Ik merk wel dat als ik de toeter gebruik, dat dan in een straal van 100 meter iedereen de berm in duikt :)
Heb er ook al aan gedacht een normale bel te installeren. Dat is een stuk vriendelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Achiel007
  • Laatst online: 12:07
Ik hou het bij mijn Tibetaanse gong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Nu online
aka race-fiets-ping. Die hebben niet mijn voorkeur. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

multikoe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:26:
[...]

Ik merk wel dat als ik de toeter gebruik, dat dan in een straal van 100 meter iedereen de berm in duikt :)
Heb er ook al aan gedacht een normale bel te installeren. Dat is een stuk vriendelijker.
Ja, die combi normale bel + "auto"claxon is ideaal.

Stromer heeft op mijn nieuwe fiets die harde claxon verwijderd en er een zielig pieptoontje opgezet.

Dat is niet ideaal omdat fietsers het niet herkennen als een claxon, en automobilisten het niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Ik heb ook zo'n Tibetaanse gong, werkt prima!

Overigens denken de meeste fietsen dat ze alleen op het bromfietspad zijn, dus 9 van 10 keer toeter ik :P
Pagina: 1 ... 34 ... 39 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.