All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Ik vond dat de achterband wat weggleed in de bochten als het wat natter was, toen ik keek kwam het rode er al door. Misschien dat ik ze iets eerder moet vervangen.yingli405 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:07:
[...]
Zelfde als wat ik heb. Nu met 7500 km en rode voering nog niet te zien, ik zal ook moeten vervangen bij 9000 km.
Ik kreeg 0,19 per km en maak 1500km per maand.Frid0 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:06:
[...]
Bedankt voor je bericht.
Dat "moet" ik ook als ik een SP uitkies, mijn km-vergoeding inleveren en daarnaast ga ik dan een x aantal € per maand betalen voor de lease van de SP die 3 jaar is.
Het is voor mijn werkgever dus (iets) goedkoper om mij die fiets te geven, dus ik betaal niks extra's per maand.
Wel belachelijk hoe duur die fietsen zijn.
Dat gaat aardig richting private lease van een stadauto. (maar dus zonder kosten voor onderhoud en benzine)
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Je hebt volgens mij al een nieuwe ST1 met grote accu voor 4500 of 5000 ofzo. Dat gaat nog wel...BertV schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:07:
[...]
Ik kreeg 0,19 per km en maak 1500km per maand.
Het is voor mijn werkgever dus (iets) goedkoper om mij die fiets te geven, dus ik betaal niks extra's per maand.
Wel belachelijk hoe duur die fietsen zijn.
Dat gaat aardig richting private lease van een stadauto. (maar dus zonder kosten voor onderhoud en benzine)
Ik heb zelf begin 2020 voor mijn ST2 uit 2015 met toen 950km op de teller 4000 betaald (inclusief helm en ortlieb laptoptas). Vond ik niet slecht
En voor 5 a 6000 koop je niet echt een nieuwe auto denk ik.. Maar sowieso, de gezondheidswinst kan je niet in geld uitdrukken. De milieuwinst ook niet
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
In mijn leasebedrag zit ook het onderhoud.barta123 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:12:
[...]
Je hebt volgens mij al een nieuwe ST1 met grote accu voor 4500 of 5000 ofzo. Dat gaat nog wel...
Ik heb zelf begin 2020 voor mijn ST2 uit 2015 met toen 950km op de teller 4000 betaald (inclusief helm en ortlieb laptoptas). Vond ik niet slecht
En voor 5 a 6000 koop je niet echt een nieuwe auto denk ik.. Maar sowieso, de gezondheidswinst kan je niet in geld uitdrukken. De milieuwinst ook niet(voor het energiegebruik van 1 fossiele auto kunnen bijna 100 pedelecs rijden)
"Die dingen" rij ik helemaal kapot, moet ik niet zelf gaan kopen. (7 jaar ervaring)
(boven op de standaard 2 of 3 jaar, afhankelijk van welk model je had)
https://www.stromerbike.com/nl/service/garantie
Ik ga deze week een tweedehands Stromer (ST3) bekijken, zijn er zaken waar ik extra op moet letten?
Bij voorbaat dank!
Hoeveel kilometers heeft hij afgelegd? Check evt met een dealer de SOH van de accu (of vraag of de eigenaar dit weet)Zigg schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:25:
Goedemorgen mede Tweakers,
Ik ga deze week een tweedehands Stromer (ST3) bekijken, zijn er zaken waar ik extra op moet letten?
Bij voorbaat dank!
Check of de achtervelg niet gebarsten is, controleer wiellagers op speling etc.. Verder zegt de algehele staat veel!
Als je er netjes mee omgaat kunnen ze best kilometers maken, mijn ST2 heb ik nu ca. 4 jaar en bijna 30.000km mee afgelegd
Ik was hem niet met de tuinslang, want toendertijd konden de wiellagers dat niet hebben

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Deze fiets geeft veel meer ondersteuning, ik had 'm al een keer als leen-fiets gereden. (net als de ST1X en de ST7)
Waar je viaduct / heuvelop / wind tegen met de ST2 terugzakte naar 35 km/u met veel inspanning blijft de ST3 redelijk goed 45km/u rijden.
Eigenlijk nog geen minpunten kunnen vinden.
Behalve dat de eerst 5 versnellingen eigenlijk overbodig zijn.
Het viel me wel op hoe hoog ik zit op fiets. Nu heb ik al een aantal weken geen ST2 gereden, maar dit voelt veel hoger. Raar want ze hebben allebei om 27,5" wielen.
Nu nog een sportievere stuurpen laten monteren, daar zit nu de verkeerde op.
Ik wil de Urban ipv Comfort voor de insiders.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/maHJztuxddEHMAhuSRw6wZj1.jpg?f=user_large)
Hoe gaaf is dat...
[ Voor 15% gewijzigd door BertV op 21-06-2024 09:12 ]
Met mijn ST2 Belt knal ik zo met 40+ het viaduct op, met wind tegen fiets ik ook nog 43 km/h.BertV schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:40:
Waar je viaduct / heuvelop / wind tegen met de ST2 terugzakte naar 35 km/u met veel inspanning blijft de ST3 redelijk goed 45km/u rijden.
Ik heb sinds een paar weken een ST3 naast mijn 4j oude ST1. Beide in L-maat. Bij de ST1 staat naar mijn mening het stuur verder weg. Dus ook een andere zithouding.
Zadelhoogte is hetzelfde, gelijkaardige stuurhoogte (iets hoger op ST1 zelf).
Ik heb ook het gevoel (niet gemeten) dat in bocht de ST3 "korter" voelt. Zou het kunnen dat de ST1 L-maat (de grooste) meer in de buurt van de ST3 XL-maat komt?
Snelheid: ja de ST3 is iets vinniger. Maar hangt allemaal af hoe je de dingen afstelt (zeker bij profiel 2 - maar je hebt ook algemene settings zoals pedal/rem gevoeligheid).
[ Voor 34% gewijzigd door bjp op 21-06-2024 09:46 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ja, dat ding van mij klopte niet. Ik zag ook te weinig die rode ondersteunings indicator verschijnen.procaliber schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:33:
[...]
Met mijn ST2 Belt knal ik zo met 40+ het viaduct op, met wind tegen fiets ik ook nog 43 km/h.
750watt en 820 watt mag dat verschil niet maken.
Het voelt iig alsof ik een halve meter hoger zit dan iedereen die ik tegen kom.bjp schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:44:
@BertV de zithouding hangt ook van het frame af, niet alleen van de wielmaat.
Ik heb nu 1200 km de ST5. Das een ST3 met electronische versnelling. Ook de reden waarom ik voor de 5 gekozen heb. Maar ook hier. Een Pinion 1.9 bak en de eerste drie gebruik ik niet tijdens het fietsen. (Wel voor het balanceren tijdens bijna stilstand) En tijdens het onderweg zijn is het versnelling 6-7-8 die al het werk doen. 9 zal weinig slijtage zien op de tandwielen.....BertV schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:40:
[Afbeelding]
Hoe gaaf is dat...
Edith: Oh en btw "Stromer sound" wat een load of bullshit is dat zeg. Maar ik gebruik het wel als beleefde claxon. De normale harde op afstand maar als ik vlak achter wat oudere mensen zit zet ik de ondersteuning in standje Sport en dan nog 1 keer hoger. Het beleefde "maximale ondersteuning bereikt" toontje is hoorbaar voor mensen dichtbij en bereikt een wat lager irritatie niveautje.
[ Voor 32% gewijzigd door __R__ op 21-06-2024 12:45 ]
Zit 'm in de kalibratie, collega van mij kreeg gisteren een leenfiets bij Vietz mee, ook een ST2 met riem en Sturmey archer. Ik heb hem even gekalibreerd, ondersteuningspercentage omhoog en zelfs bij ons op het terrein (amper 100m) haalde ik al 45kmhBertV schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:52:
[...]
Ja, dat ding van mij klopte niet. Ik zag ook te weinig die rode ondersteunings indicator verschijnen.
750watt en 820 watt mag dat verschil niet maken.
[...]
Het voelt iig alsof ik een halve meter hoger zit dan iedereen die ik tegen kom.
Deze ST2 met riem was wel wat gevoeliger voor kalibratie issues... Mijn ST2 uit 2015 met ketting hoeft dat alleen als je het wiel verwisselt
Klopt niet helemaal, de ST2 met riem (die blauwe) en naafversnelling, zou even snel moeten zijn als de oude ST2 met ketting. Hij gaat dus ook echt wel zo hard. Het zit hem in de kalibratie (die volgens mij verloopt omdat de riem continu 'spanning' heeft op de achterbrug. --> https://www.idbike.com/sensorsBertV schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:40:
Nadat ik het lease contract van mijn Stromer ST2 belt eerder had gestopt vanwege veel ellende... heb ik gekozen voor een ST3 pinion. (wat een vertrouwen in een goede afloop)
Deze fiets geeft veel meer ondersteuning, ik had 'm al een keer als leen-fiets gereden. (net als de ST1X en de ST7)
Het viel me wel op hoe hoog ik zit op fiets. Nu heb ik al een aantal weken geen ST2 gereden, maar dit voelt veel hoger. Raar want ze hebben allebei om 27,5" wielen.
Nu nog een sportievere stuurpen laten monteren, daar zit nu de verkeerde op.
Ik wil de Urban ipv Comfort voor de insiders.
[Afbeelding]
Hoe gaaf is dat...
De ST1 is iets minder sterk.
Maar de Pinion overbrengingen snap ik niet. Ze doen alsof de ST3 (Pinion 9) een voordeel heeft tov de Pinion 6 op de nieuwe ST2.
Maar het enige verschil is dat de ST3 3 kleinere versnellingen heeft. Die andere 6 zijn gelijk?!?

DE ST7 heb ik ook even gereden, da's de enige die qua trapjes in de buurt komt van hoe een Stromer met derailleur rijdt, ik vind dat persoonlijk erg fijn.
Ik zou misschien wel de ST3 willen, maar dan alleen met Pinion 12.. Ik doe trouwens zelf wel 15000km met een set ketting en tandwielen (goed smeren) dus heel veel voordeel gaat die Pinion economisch niet hebben denk ik
Bij mijn eerste speed pedelec kwam het stuur los toen ik voor het eerst de stoep afreed bij de fietsenmaker.
Nu viel na een paar dagen met mijn nieuwe fiets de crank los op de grond. (andere fietsenmaker)
Het enige wat die lieden zouden moeten doen, als ze een fiets uit de doos halen, is toch het stuur vast zetten en de pedalen monteren?
[ Voor 11% gewijzigd door BertV op 25-06-2024 08:40 ]
Of je hebt slechte fietsenmakers gekozen ;-)BertV schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:31:
Mijn ST2 was gewoon slecht. Ik trek dat soort dingen aan.
Bij mijn eerste speed pedelec kwam het stuur los toen ik voor het eerst de stoep afreed bij de fietsenmaker.
Nu viel na een paar dagen met mijn nieuwe fiets de crank los op de grond. (andere fietsenmaker)
Het enige wat die lieden zouden moeten doen, als ze een fiets uit de doos halen, is toch het stuur vast zetten en de pedalen monteren?
Ik denk het niet... ik wil zo graag die namen van die knakkers neerzetten hier.procaliber schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:50:
[...]
Of je hebt slechte fietsenmakers gekozen ;-)
...maar ik doe het niet.
Ben me ook aan het oriënteren. Mijn enkele reisafstand zou ongeveer gelijk zijn. Hoe lang doe jij erover?__R__ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:10:
[...]
Ik zou het niet doen. Je winst op 15 km is nihil. Ik zou wat geld uitgeven aan of een goede fiets zonder of een knappe fiets met een beetje ondersteuning.
Ik fiets nu 29 lm enkele reis. Dan heeft het in mijn ogen nut en is het de moeite waard.
Had ik trouwens al gezegd dat ik heul blij ben met mijn St5? Poah..........
Weet je al welke route je wilt gaan fietsen? Als je veel moet remmen gaat je gemiddelde snelheid omlaag, wat weer invloed heeft op je eindtijd.zunrob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:19:
[...]
Ben me ook aan het oriënteren. Mijn enkele reisafstand zou ongeveer gelijk zijn. Hoe lang doe jij erover?
Overigens doe ik over 30km 45 minuten.
29 km met 43 minuten. 1 stoplicht.zunrob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:19:
[...]
Ben me ook aan het oriënteren. Mijn enkele reisafstand zou ongeveer gelijk zijn. Hoe lang doe jij erover?
https://strava.app.link/u2yszNxb7Kb
Nee, route is nog niet helemaal bekend, als ik google vraag voor een fietsroute weet ik niet of die helemaal per speed pedelec kan en mag. Maar die geeft dan 1.5u aan! Dus vind de tijdsduur wat lastig inschatten.
Bij mij zullen er helaas wel wat meer stoplichten/kruispunten etc. zijn.
Even lang maar gezonder en leuker. Plot anders even de route uit met behulp van streetview en afstandmeten.nl.zunrob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:08:
Dank @procaliber en @__R__, dat is min of meer even lang als nu met de auto.
Nee, route is nog niet helemaal bekend, als ik google vraag voor een fietsroute weet ik niet of die helemaal per speed pedelec kan en mag. Maar die geeft dan 1.5u aan! Dus vind de tijdsduur wat lastig inschatten.
Misschien dat hier jouw woon-werkroute wel beschikbaar is?zunrob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:08:
Dank @procaliber en @__R__, dat is min of meer even lang als nu met de auto.
https://pedelecplanner.nl/
Zelf heb ik wel een half jaar over gedaan om WW-route te finetunen, in principe kan ik 3 km minder fietsen maar qua tijd duurt het net zo lang (meer stoplichten).
Dank voor de link, zit helaas net in het grijze gebied.procaliber schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:30:
[...]
Misschien dat hier jouw woon-werkroute wel beschikbaar is?
https://pedelecplanner.nl/
Zelf heb ik wel een half jaar over gedaan om WW-route te finetunen, in principe kan ik 3 km minder fietsen maar qua tijd duurt het net zo lang (meer stoplichten).
ik denk dat ze met 18km/u gemiddeld rekenen, niet zeker. maal twee is 36 gemiddeld, lijkt ongeveer te kloppen. Kan zijn dat ze ook met hoogte verschillen rekenen
[ Voor 43% gewijzigd door bjp op 11-07-2024 15:06 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ik werk vaak op verschillende plekken, dus geen vaste woon werk route.
Ik gebruik nu Google maps. Maar dan kom ik toch vaak op fietspaden die niet ideaal/toegestaan zijn.
Iemand een tip voor een andere routeplanner?
Dit probleem herken ik ook. Ik gebruik dan vaak komoot (kan ook verbinden met mijn speed-pedelec) en zet de type route op wielrenner. Dat zijn vaak wel de langere fietspaden. Neemt niet weg dat hij niet soms een fietspad pakt in plaats van een brom-fietspad.kjiratsiekoedel schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 23:48:
De pedelec planner vind ik best matig. pedelecplanner.nl/
Ik werk vaak op verschillende plekken, dus geen vaste woon werk route.
Ik gebruik nu Google maps. Maar dan kom ik toch vaak op fietspaden die niet ideaal/toegestaan zijn.
Iemand een tip voor een andere routeplanner?
Ik weet niet of er ook een scooter/brommer planner is? Want we moeten ons aan dezelfde regels houden. Bijvoorbeeld hier in de reeshof in Tilburg is het al een kriem om te bepalen waar je wel en niet mag rijden. Soms zijn doorsteekjes hier in de wijk voor alleen fietsers (echt bezopen als je het mij vraagt, je hebt het dan over 5 meter fietspad)
Een ander ding zijn toch wel de snelfietsroutes binnen de bebouwde kom, daar mogen wij ook niet rijden. Nu begint er een snelfietsroute achter mijn huis, en komt voor kantoor langs. Maar ik mag er niet op rijden met mijn speedpedelec.

Over de fiets zelf niet veel te klagen, al moet ik mensen wel gelijk geven die zeggen dat de eerste versnellingen op die Pinion niet echt gebruikt worden. Zelf heb ik nummer 6 als startversnelling ingesteld, en zit ik hoofdzakelijk op 8 en 9 te rijden en denk ik soms wel eens dat ik graag nog een tiende gehad zou hebben. Al verwacht ik dat het in bergachtig gebied een ander verhaal wordt.
Twee derde van de afstand is woon/werk verkeer. 34km enkele rit, in standje 3, ongeveer 54 minuten (verdomde zones 30 die de gemiddelde snelheid naar beneden brengen).
Ik had voor de aankoop wel een testrit gemaakt met de ST3 en moet zeggen dat de elektronische shifter van de ST5 echt wel een mooie aanwinst is, al is dat ook direct het grootste verschil en als je zelf de volle prijs voor de fiets moet betalen, het verschil waarschijnlijk niet waard.
Wel al enkele keren gevloekt op de app van Stromer. Ik gebruik deze als display voor de fiets tijdens het fietsen en al vaak gebeurt dat ik even stop aan de winkel op weg naar huis en als ik terug vertrek, dat de app zichzelf ineens uitlogt. En enkele dagen terug wou deze ineens geen Bluetooth verbinding meer maken met de fiets. Uiteindelijk BT pairing moeten weggooien op telefoon en fiets en van voor af aan terug koppelen met elkaar. En op Android is de app nog slechter dan op de iPhone. Geeft ie temperatuur weer in farenheit ipv celsius en wil de app nooit echt totalen laten zien.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ademende stof is leuk, maar ventilatie ritsen werken vaak veel beter.DVL14 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:05:
Iemand tips voor goede ademende regenkleding? Ben bij Bever geweest maar die hadden alleen Vaude, en maat S kom ik niet in en maat M is veel te lang. Nu een goedkoop HEMA pak maar die is veel te warm en niet ademend.
Jas: lange zippers in de oksels. Dat kan meestal wel open blijven, tenzij echte wolkbreuk
Broek: full zippers waarvan ze ook vanaf de bovenkant te openen zijn. Meestal fiets ik met de ritsen open van boven tot de knieën.
Jas:
Ik gebruik mijn hardshell wandel/skijas van de Decathlon.
https://www.decathlon.nl/...s/_/R-p-303108?mc=8512091
Of zoiets: https://www.decathlon.nl/...-327979?mc=8602223&c=ROOD
Broek: https://www.decathlon.nl/...sytmYIAW94bhoCDZQQAvD_BwE
[ Voor 26% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 16-07-2024 22:02 ]
De rits bij het kruis is bij mij niet waterdicht, het water van de jas stroomt daar ook nog eens langs.
De volgende keer zou ik eentje kiezen zonder rits.
Nog geen last van gehad. Maar goede tip!procaliber schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:02:
[...]
De rits bij het kruis is bij mij niet waterdicht, het water van de jas stroomt daar ook nog eens langs.
De volgende keer zou ik eentje kiezen zonder rits.
Maar mocht het hard regenen dan pak ik toch de auto
Ik forens sinds kort met een Klever N Pinion 45 de 33km enkele reis naar kantoor in de regio Eindhoven en dat bevalt super. Heb nu ook een goede "doorfietsroute" gevonden maar merk daarmee wel dat, nu ik echt de hele route door kan fietsen, na verloop van tijd mijn vingers gevoelloos worden. Waarschijnlijk iets met zithouding en doorbloeding, heeft iemand last gehad van hetzelfde? Onderweg vaker handjes van het stuur en meer bewegen heeft nog niet het gewenste effect opgeleverd.
[ Voor 11% gewijzigd door bjp op 25-07-2024 09:38 ]
Zitten volgens mij ergon handgrepen op? Probeer de 'vleugels' die naar achteren wijzen ter ondersteuning van je handen wat meer naar boven te richten. Vaak staan ze wat teveel omlaag gericht waardoor t niets doet.Roper schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:29:
Hallo allemaal,
Ik forens sinds kort met een Klever N Pinion 45 de 33km enkele reis naar kantoor in de regio Eindhoven en dat bevalt super. Heb nu ook een goede "doorfietsroute" gevonden maar merk daarmee wel dat, nu ik echt de hele route door kan fietsen, na verloop van tijd mijn vingers gevoelloos worden. Waarschijnlijk iets met zithouding en doorbloeding, heeft iemand last gehad van hetzelfde? Onderweg vaker handjes van het stuur en meer bewegen heeft nog niet het gewenste effect opgeleverd.
En is je vork goed afgesteld? Niet te hard?
Ik heb een jas uit de AGU commuter tech collectie en een Endura MT500 II broek, die combinatie is goed regendicht. Ik merk wel dat de overgang broek-schoenen een issue is bij lage schoenen en m'n overschoenen niet supergoed passen.DVL14 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:05:
Iemand tips voor goede ademende regenkleding? Ben bij Bever geweest maar die hadden alleen Vaude, en maat S kom ik niet in en maat M is veel te lang. Nu een goedkoop HEMA pak maar die is veel te warm en niet ademend.
Voorvork is prima, maar zal eens de handgrepen omhoog draaien! Bedankt voor de tipkjiratsiekoedel schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:17:
[...]
Zitten volgens mij ergon handgrepen op? Probeer de 'vleugels' die naar achteren wijzen ter ondersteuning van je handen wat meer naar boven te richten. Vaak staan ze wat teveel omlaag gericht waardoor t niets doet.
En is je vork goed afgesteld? Niet te hard?
Naar mijn ervaring is inderdaad Komoot beste app voor speed pedelec navigatie. Google maps, speedpedelec planner & Toertje uitgeprobeerd. Was het allemaal net niet voormij.Roper schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:25:
Ik gebruik Komoot, als je die instelt op bike touring en fitness level "Pro" pakt hij een gemiddelde snelheid van 30km/u. En de routes die hij kiest zijn beter dan die van Google.
Vooral voor woon-werk verkeer is het lekker dat je met Komoot makkelijk je route kan finetunen. Je kan wel soms verrast worden; laatst een super smal fietspad ergens door de weilanden in de buurt van Nieuwkoop. Zo smal dat je zelfs voor een wandelaar inhalen het gras in moest rijden. Geen 45 km/u gereden toen
Ik ben er nog steeds mee aan het puzzelen.Roper schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:29:
Hallo allemaal,
, na verloop van tijd mijn vingers gevoelloos worden. Waarschijnlijk iets met zithouding en doorbloeding, heeft iemand last gehad van hetzelfde? Onderweg vaker handjes van het stuur en meer bewegen heeft nog niet het gewenste effect opgeleverd.
Voor zover mijn info klopt gaat dit over pietluttigheden en moet je blijven zoeken tot het goed is of profi hulp inschakelen.
Mij mijn overstap naar tweede fiets was ik aardig wat ritten kwijt aan het zoeken van de juiste hoogte van het zadel. Ook best veel aan het sleutelen aan het stuur, stand, hoogte, inner bar ends, enz...
Alleen als je ketting op is, dan meestal je tandwielen ook redelijk. Maar monteer gerust nieuwe ketting en kijk hoe t gaat.
Meest duurzaam voor je tandwielen is 2 kettingen nemen en die af en toe omwisselen.
Daarom reserve spaken in huis hebben. Vervangen is een koud kunstje. 🙂Blokker_1999 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:47:
Verdomme, op weg naar het werk ineens een vreemd geluid als ik afrem, ik dacht even misschien wat vuil rond de remmen? Even later opnieuw hetzelfde. Toch maar even gestopt. Zie ik op mijn achterwiel 2 spaken die gebroken zijn. En de fietsmaker laat me weten dat ze pas midden volgende week tijd hebben voor herstelling,en dat met dit mooie weer 😭
Kun je de spaken niet ophalen en ze zelf erin zetten?
Vooral de nieuwe ST3 en ST7 hebben daar last van.
Bij de ST3 dacht ik het plastieken deksel onder de 'batterijbuis' effe open te schroeven, en daarin te duwen (als het past). Da's dat lang ding waar ook de claxon onder zit. Vertrouwen op de OMNI-only wil ik niet doen, omdat dit direct stopt als de batterij eruit gehaald wordt (en er lijkt/zou een procedure zijn om deze open te krijgen).
Bij de ST1 (2020 editie) is er geen equivalent deksel. Deze heeft ook geen OMNI voor locatie.
"Obvious" plaatsen zoals onder 't zadel hangen zou ik willen vermijden.
onder de zadelpen, in de buis (als het erin past)?
Zou er nog plaats zijn in het batterijvakje?
Achter de nummerplaat?
De nieuwe kmc ketting is vervangen.kjiratsiekoedel schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:41:
Boeit niet zo. Shimano, SRAM, kmc. T werkt allemaal. Als er maar sluitschakel bij zit, maakt t leven makkelijk.
Alleen als je ketting op is, dan meestal je tandwielen ook redelijk. Maar monteer gerust nieuwe ketting en kijk hoe t gaat.
Meest duurzaam voor je tandwielen is 2 kettingen nemen en die af en toe omwisselen.
Je hebt gelijk vwb de tandwielen wat ook vervangen moet worden.
Soms slaat de ketting een tandje over bij het kleinste tandwiel, zou deze 11T https://www.bike24.nl/producten/793168 passen op mijn ST1? En evt OOK op de 13T plaats? 'k Fiets namelijk altijd met de hoogste versnelling en hoef als het kan dus minder uit- en inbouwen van het wiel.
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Welk kettingblad heb je voor? En welke cassette heb je achter? (Hoeveel speed en hoeveel tanden?)
En je bedoelt 2x 11t achter plaatsen?
Als je achter altijd op zijn zwaarste krans fietst (en echt nooit op de lichtste), dan kan je beter je kettingblad voor vervangen voor een grotere. En dan zou ik een racefiets cassette plaatsen met 1 tandje als tussenstap. Dus 11-12-13...
[ Voor 45% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 01-08-2024 20:38 ]
Link is nu werkend.kjiratsiekoedel schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:35:
@yingli405 je link werkt niet.
Welk kettingblad heb je voor? En welke cassette heb je achter? (Hoeveel speed en hoeveel tanden?)
En je bedoelt 2x 11t achter plaatsen?
Als je achter altijd op zijn zwaarste krans fietst (en echt nooit op de lichtste), dan kan je beter je kettingblad voor vervangen voor een grotere. En dan zou ik een racefiets cassette plaatsen met 1 tandje als tussenstap. Dus 11-12-13...
Mijn ST1 9-speed met een 11T-13T-15T-18T-21T-24T-28T-34T-42T heeft een 52T voorblad
Ja, ik bedoel idd 2x 11T.
Jouw racefiets cassette voorstel is een goede optie!
Maar t klinkt nu ook alsof je nooit schakelt en altijd 52-11 fietst. Dan kan je net zo goed een single speed er van maken.
Maar ik ga er vanuit dat je wel schakelt. Je voorblad moet toch ook vervangen worden. Daar kan je misschien een NW (narrow wide) blad nemen met meer tanden.
Geen idee of t past, maar 56t NW blad voor.
Met een 56t blad voor en achter 12-13-14 zit je op zelfde gear ratio. En iets grotere tandwielen die iets minder snel slijten
Anoniem: 1629206
6000km gefietst, 90 procent SOC
Hoe lang kan je nog met de accu doen, kan nergens de range vinden.. Is dit model een beetje onderhoudsvrij? Of komen er veel kosten bij kijken?
Met een SOC van 90% zou die wel 35 tot 40km vol gas en met tegenwind kunnen fietsen.
Mij is ooit verteld dat een nieuwe riem en riemschijven iets van eu 400 euro kost, en pak ḿ eet elke 20000 km moet. Geen idee of daar nog variatie in zit maar mijn natte vingerberekening kwam toen ongeveer even duur uit als ketting en cassettes.
Maar de grote winst zit voor mij in het niet meer hoeven smeren van de kettingzooi.
Wat ik wel mis is de verfijning in de versnellingen, 5 versnellingen is eigenlijk te weinig. Ik ben er aan gewend en heb het er voor over.
Ervaring sinds 2017, met 3 fietsen.Anoniem: 1629206 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:50:
Voor de Stromer kenners, Ik kan van een collega een 2 jaar oude ST2 belt 814wh overnemen.
6000km gefietst, 90 procent SOC
Hoe lang kan je nog met de accu doen, kan nergens de range vinden.. Is dit model een beetje onderhoudsvrij? Of komen er veel kosten bij kijken?
Het ligt er ook aan of je de accu tweemaal per dag leeg rijdt (zoals ik), maar na 20.000, hooguit 25.000km is mijn accu is gaar.
Mijn accu ging met Battery_health van 89% kapot met de melding "batterij spanning verhoogd". Zie ook deze post.
Verder is het qua onderhoud vooral je ketting en groep (of alleen de kleinste 2 kransjes los vervangen)
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Vanochtend toevallig ook mijn ST3 na maar 1000km.procaliber schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:05:
@Blokker_1999
Vooral de nieuwe ST3 en ST7 hebben daar last van.
4 kapotte spaken in het achterwiel.
Ik heb nog nooit gebroken spaken gehad, ook niet met mijn vorige ST2.
Toch al 70.000km gereden in totaal.
Het is inderdaad een (nieuw) zwak punt.
Het hele wiel wordt opgestuurd naar Stromer.
Volgens mij heeft Stromer ook nog geen directe oplossing voor het probleem
Heb ik ook met mijn Klever x speed 2020 laten doen. Daar braken de spaken voor. Is volledig opnieuw ingespaakt door vlechtservice in Utrecht. Nu heb ik gewoon een goed wiel.
Zat natuurlijk geen garantie meer op.
Ze hebben iets veranderd aan de velg en de bevestiging.kjiratsiekoedel schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:30:
Spaken zijn geen rocket science. Is t niet gewoon kwestie van spaken laten vervangen door betere?
Dus helaas niet een kwestie van andere spaken anders had Stromer dat wel de fietsenmaker laten doen.
Uh oh ... fiets heeft niet geladen ondanks heel de dag aan de lader gehangen te hebben. De dealer had er voor gewaarschuwd dat het soms kan voorkomen en je moet opletten na het aansluiten dat de display ook effectief aangeeft dat de lading gestart is, maar vind het ergens wel belachelijk dat de fiets zelf niet even kan herproberen of op zijn minst een waarschuwing naar de app sturen zodat er een melding op de telefoon komt.
Ik zet de fiets op standje 1 en die geeft aan dat er 33km bereik is. Ik denk bij mezelf: dat moet lukken. Het is via de allerkortste weg netjes 33km naar huis. Ben je enkele kilometers ver, geeft de optelsom van gereden afstand plus geschat bereik slecht 29km weer.
Nog maar wat trager rijden dus, wat meer strookjes op standje 0 rijden. Uiteindelijk 20 minuten langer gefietst en met 2% en 1km bereik thuisgekomen. Fiets aan de lader en de lading is deze keer netjes gestart.
Toch maar eens een suggestie naar Stromer sturen voor notificaties. Als mijn auto het kan, moet de fiets het ook kunnen.
- E 210110
Wanneer de fiets wordt ingeschakeld, wordt er gecontroleerd of de 48V-uitgang kan worden uitgeschakeld. Als de 48V-uitgang niet kan worden uitgeschakeld, wordt de volgende foutcode weergegeven.
De accu kan niet worden gebruikt en moet voor inspectie naar de dealer.
Volgens mijn dealer moet de batterij gewoon vervangen worden dan, wat voor een nieuwe ongeveer 2000 euro is. Aangezien hij verder nog goed is ben ik aan het kijken of er een bedrijf is wat het kan repareren; lijkt me stuk goedkoper maar blijkt tot nu toe lastig te vinden.
Er zijn sites die alleen de 3 schroeven variant kunnen repareren.
Kan je dealer niet aan een refurbished komen?
Weet zo uit mijn hoofd niet of het 3 schroeven heeft, dat zou ik thuis moeten checken. Maar repareren of reviseren? Heb al contact opgenomen met paar bedrijven maar die kunnen niks met de electronica, alleen de cellen als die op zijn.procaliber schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:05:
Om welke accu gaat het?
Er zijn sites die alleen de 3 schroeven variant kunnen repareren.
Kan je dealer niet aan een refurbished komen?
Refurbished kon ook idd, maar dan heb je het nog steeds over bijna 1300 euro ongeveer, dus als dat minder kan zeg ik daar geen nee tegen natuurlijk, gezien de accu zelf verder nog goed is.
De Stromer accu werkt met een BMS, in geval van de 4 schroeven kan die niet gereset kan worden.
Dus dan heb je nieuwe cellen, maar de BMS weet niet dat hij die capaciteit weer kan gebruiken. Dus je hebt er weinig aan.
Dan zou refurbished een goed alternatief zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1SdPAzkzPMLtd79NFGh8AqyH.jpg?f=user_large)
Het is een Noctua NF-A4x20 FLX geworden. Zonder solderen want er zitten hele luxe OmniJoin adapters bij.
Verschil van dag en nacht met deze ventilator. Nu kan je in dezelfde ruimte als de lader verblijven, eerst niet. Maakt nu geluid alsof je rustig aan het werk bent op een laptop. Erg blij mee. Blijven tweakers natuurlijk
Ook een interessant alternatief. Opgegeven vermogen is 600 watt. Niet zo veel als de Stromers maar duidelijk meer dan de typische middenmotoren van Bosch
Speedpedelecreview heeft momenteel een testversie van een Kettler met Pinion MGU, dus dat komt eraan.Athome schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 00:42:
Zijn er al ergens ervaringen opgedoken van de Pinion Gearbox met geïntegreerde motor?
Ook een interessant alternatief. Opgegeven vermogen is 600 watt. Niet zo veel als de Stromers maar duidelijk meer dan de typische middenmotoren van Bosch
Maar koelt deze ook net zo goed (zelfde airflow en dergelijke?) ? Want al die laders worden gigantisch warm!wmeester schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:43:
Vandaag de ventilator in de zeer luidruchtige Klever (QQE240-10CH07-L) oplader vervangen.
[Afbeelding]
Het is een Noctua NF-A4x20 FLX geworden. Zonder solderen want er zitten hele luxe OmniJoin adapters bij.
Verschil van dag en nacht met deze ventilator. Nu kan je in dezelfde ruimte als de lader verblijven, eerst niet. Maakt nu geluid alsof je rustig aan het werk bent op een laptop. Erg blij mee. Blijven tweakers natuurlijk
De specificaties van de oude fan kon ik niet goed vinden. Grote kans dat die wat sneller ronddraaide. Deze Noctua draait op 5000 rpm. Wat een behoorlijke airflow oplevert als je je hand ervoor houdt. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het onvoldoende is.Anoniem: 1629206 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:48:
[...]
Maar koelt deze ook net zo goed (zelfde airflow en dergelijke?) ? Want al die laders worden gigantisch warm!
Met de oude fan werd de oplader niet meer dan handwarm. Mogelijk dat ie nu wel een graadje warmer wordt.
Niet noodzakelijk. Er zijn een paar mogelijke oorzaken voor spaakbreuk waarbij een paar andere spaken niet meer dan een tijdelijke oplossing is. Te veel kracht in foute richting op een spaak, herhaaldelijk toepassen en dat breekt. Zwak punt in velg, niet goed gespaakt (waarbij volledige herspaken wel helpt), of in dit geval (IIRC): heb een foto gezien van een Stromer wiel waarbij combinatie velg en spaakpatroon eigenlijk gewoon niet geschikt was voor achterwielmotor i.e. grote naaf. Exact probleem dat hier staat: https://www.sheldonbrown.com/special-spoking.html M.a.w. fout van Stromer. Dacht dat er op speedpedelecreview.com ook wel een thread over loopt.kjiratsiekoedel schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:30:
Spaken zijn geen rocket science. Is t niet gewoon kwestie van spaken laten vervangen door betere?
Ik heb nu 3 modellen op het oog.
Stromer St1 met 983wh accu
Klever N Rogue 45 met 1200wh accu
Gazelle c380 Ultimate Speed HMB
Heb de Klever bovenaan het lijstje staan, Stromer al een keer geprobeerd.
Wat is hierin de beste keuze?
De Gazelle zou ik niet nemen, deze heeft een Bosch motor en dat ga je merken.
Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.
Fiets met achterwielmotor. Dus Gazelle valt afAnoniem: 1629206 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:05:
Na lang wikken en wegen, besloten dat er toch een sp gaat komen (ook nog actief bezig met een ebike voor 1 vd kids)
Wat is je use case?
in de toekomst waarschijnlijk meer
[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 1629206 op 22-08-2024 12:50 ]
Voor wanneer ik een trip heb van 2x 25 a 26 km, dan haal ik wel m'n accu eruit en laad ik hem voor de zekerheid bij, anders red ik het net wel of net niet.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
[ Voor 36% gewijzigd door epostel op 22-08-2024 13:13 ]
Ah, dat wordt lastig op een enkele lading met de Stromer.epostel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:13:
Ik bedoel 2 keer heen en terug dus in totaal in totaal 4x15 km
Die visor is zeker fijn tegen vervelende vliegen.procaliber schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:33:
Ik heb de Giro Bexley Mips, met een geïntegreerd vizier. Bevalt erg goed!
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
En ik moet toegeven dat sinds ik deze heb (en dus extra lamp voor, knipperlicht, achterlicht en derde remlicht) men mij veel meer als brommer behandeld. De nadelen. Kan alleen met een een Stromer koppelen (denk ik) de knipperlicht module is een los kastje maar die heb ik gemonteerd met een 3d geprint opzetstukje voor de remhandel. En omdat er een bluetooth koppeling is tussen de helm en de fiets is de verbinding met de telefoon (smart lock unlock) niet meer mogelijk.
Ik heb de Aura van Unit1.
Waarom is dat?En ik moet toegeven dat sinds ik deze heb (en dus extra lamp voor, knipperlicht, achterlicht en derde remlicht) men mij veel meer als brommer behandeld.
Klopt!De nadelen. Kan alleen met een een Stromer koppelen (denk ik)
Ik heb de standaard gemonteerd en zit eigenlijk perfect op de ST5 Pinion. Deze van Van Zijp moet je vastzetten met een bout en die moet je telkens losmaken om de remote op te laden.de knipperlicht module is een los kastje maar die heb ik gemonteerd met een 3d geprint opzetstukje voor de remhandel.
Jammer dat Stromer geen multi-bluetooth connecties heeft, maar ik verkies toch de connectie met de smartphone.En omdat er een bluetooth koppeling is tussen de helm en de fiets is de verbinding met de telefoon (smart lock unlock) niet meer mogelijk.
De Unit1 Aura is ook zeer licht en de adaptive visor werkt echt zeer goed.
Je kan ook de voor- en achterlicht op de helm customizen.
Wel gekocht via Indiegogo, dus niet de volle pot betaald voor de full option versie.
Vroeger was ik een fietser met een fel achterlicht met een geel plaatje. Nu ben ik een brommer met remlicht en rare trappers. Denk dat dat net het omslagpunt is.RigolleM schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:00:
[...]
Ik heb de Aura van Unit1.
[...]
Waarom is dat?
[...]
Die bout is optioneel. Zit rete strak zonder. Ikzelf vind dat eleastiekje maar zozo en verkies liever de houder. Deze zit ook dichter bij mijn duim waardoor ik makkerlijker erbij kan met mijn handen aan de handels.RigolleM schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:00:
Ik heb de standaard gemonteerd en zit eigenlijk perfect op de ST5 Pinion. Deze van Van Zijp moet je vastzetten met een bout en die moet je telkens losmaken om de remote op te laden.
[...]
Mooi he hoe smaken verschillen. Bij mij precies omgekeerd.RigolleM schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:00:
Jammer dat Stromer geen multi-bluetooth connecties heeft, maar ik verkies toch de connectie met de smartphone.
De Faro heeft geen visor. Als dat een ding is deze niet nemen! Ik heb een heldere en zonnebril standaard in de tas.RigolleM schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:00:
De Unit1 Aura is ook zeer licht en de adaptive visor werkt echt zeer goed.
Je kan ook de voor- en achterlicht op de helm customizen.
Wel gekocht via Indiegogo, dus niet de volle pot betaald voor de full option versie.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1629206 op 22-08-2024 21:46 ]
ik zou zeggen, proberen. In vele winkels kan je een testrit doen, of zelf voor een dag of 2 proberen op je woonwerk traject.Anoniem: 1629206 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:46:
Maar om nog terug te komen op de Gazelle, is dat nou echt een hele slechte fiets? Ben echt benieuwd waarom.
[ Voor 16% gewijzigd door bjp op 22-08-2024 21:53 ]
Heb zelf een klever x speed en vond de iets sportievere houding fijner dan de N rogue. Die zit te veel recht op en daardoor vang je ook veel wind.
Bij Luijendijk in Gameren hebben ze nog een aantal X speeds uit 2022 met 1200 accu voor 5k. Mooie aanbieding. Mis je wel richting aanwijzers en kleuren display tov nieuwe model. Maar display van de klever is sowieso uit de 80s en minder strak dan de Stromer. Maar hij rijdt wel erg goed.
Mijn woonwerk rit is 24km enkele reis en kan op 1 accu heen en weer. Meestal tussen 10 en 20% over afhankelijk van de wind.
[ Voor 6% gewijzigd door DVL14 op 22-08-2024 22:39 ]
Nu rij ik dus de Stromer en zelfs op standje 1 van 3 fiets ik rustig 41/42 kilometer per uur
Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.
Zelf in het bezit van de Klever N Rogue. De Stromer ST1 zou ook een goede keus zijn. De Gazelle heeft de kleinste accu (of je moet een dual battery setup nemen) en ook nog eens de minst krachtige motor. Als je op je werkroute vaak op de rijbaan moet dan geeft dat geen comfortabel gevoel omdat je met alleen hard trappen de 40km/u haalt. Als je alleen maar landelijk fietst en niet zo veel haast hebt is het een betere keuze want je zult met die belt minder onderhoud hebben.Anoniem: 1629206 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:05:
Na lang wikken en wegen, besloten dat er toch een sp gaat komen (ook nog actief bezig met een ebike voor 1 vd kids)
Voordeel aan de Klever ten opzichte van de Stromer:
+ Makkelijk uitneembare en draagbare compacte accu wanneer je op kantoor wilt laden.
+ Standaard lang spatbord dat heel veel vuiligheid en vieze schoenen scheelt. Ik spreek echt uit ervaring en snap niet dat elke speed pedelec fabrikant dit zo doet.
+ 1200Wh accu.
Na 15000 km heb ik nog steeds geen noemenswaardige problemen gehad met de Klever. Maar een Stromer zal ook een hele goede keuze zijn.
Wil inderdaad gewoon goed door kunnen trappen, de Gazelle valt dus af.
Bedankt voor de tips!
De Stromer accu kan er ook makkelijk uit om hem extern op te laden.Vlassie1980 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:02:
[...]
Voordeel aan de Klever ten opzichte van de Stromer:
+ Makkelijk uitneembare en draagbare compacte accu wanneer je op kantoor wilt laden.
+ Standaard lang spatbord dat heel veel vuiligheid en vieze schoenen scheelt. Ik spreek echt uit ervaring en snap niet dat elke speed pedelec fabrikant dit zo doet.
Bij www.vanzijptechniek.nl/ kan je spatbordverlengers kopen.
@Anoniem: 1629206
Ik denk dat belangrijkste is om beide merken een keer uit te proberen en daaruit te kiezen
-Spatborden te kort bij Stromer (is te verlengen, zie van Zijp)
-Knipperlichten (bij sommige Klever modellen wel. Bij Stromer nog wel in te bouwen voor iets van 400 euro volgens mij)
-Klever heeft standaard een geveerde voorvork (kan ook in Stromer voor iets van 1000 euro)
-Klever accu makkelijker te dragen ivm handvat
-Op termijn meer problemen met lagers/spaken met stromer
Actieradius is aardig gelijk, ondanks dat Klever een grotere accu heeft.
Heb trouwens een leuke x-speed te koop staan 2e hands, weet niet of ik dat hier mag neerzetten?
ST5 Pinion. Motor achterin. waar hij heurt...Achiel007 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:04:
Als je echt de speedpedelec voordelen wil moet je echt een achterwielmotor. Geen idee hoe de nieuwe Pinion het doet waar de motor ingebouwd zit, of die 45 haalt.
Heb trouwens een leuke x-speed te koop staan 2e hands, weet niet of ik dat hier mag neerzetten?
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.