Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 32 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:27
Sakke1994 schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:08:
Hoi, al paar keer hier mee gelezen en recent de knoop doorgehakt voor een Klever N Rogue 45 met de 1200Wh accu. Deze zou gebruikt worden voor een 35+- km enkele reis wekelijks 1/2x.

Ik zoek nog een oplossing voor de laptop te vervoeren (14" MBP).

Bij voorkeur geen rugzak, wil niet bezweet aankomen, maar de FM raadde aan om een rugzak te nemen (aangezien de laptop anders toch wel wat zou rond bewegen, desondanks ssd er tegen kan), wat zijn de ervaringen/aanraders hier?

Opzich moet er niet veel meer in, miss dun regenjasje en de lader ook. Kom redelijk wat merken tegen maar zoek iets wat wel liefst meer als 1 fiets mee kan.

Zouden jullie bijvoorbeeld wel een tas die klikt op de bagagedrager nemen of toch niet?
Heb op mijn Klever een Vaude tas aan de bagagedrager. Daarin zit een rugtas met met laptop (15inch) Op m’n werk kan ik de rugtas eruit halen. Vaak ook de lader in de fietstas en los slot. Past allemaal precies en idd geen bezwete rug van een tas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:20
Hoi, al paar keer hier mee gelezen en recent de knoop doorgehakt voor een Klever N Rogue 45 met de 1200Wh accu. Deze zou gebruikt worden voor een 35+- km enkele reis wekelijks 1/2x.

Bij voorkeur geen rugzak, wil niet bezweet aankomen, maar de FM raadde aan om een rugzak te nemen (aangezien de laptop anders toch wel wat zou rond bewegen, desondanks ssd er tegen kan), wat zijn de ervaringen/aanraders hier?

Opzich moet er niet veel meer in, miss dun regenjasje en de lader ook. Kom redelijk wat merken tegen maar zoek iets wat wel liefst meer als 1 fiets mee kan.

Zouden jullie bijvoorbeeld wel een tas die klikt op de bagagedrager nemen of toch niet?
Ik gebruik een valkental pro 3 in 1 tas & ortlieb office bag. Uitstekende tassen.
Ze werden wel enorm vies. Dat heb ik aardig opgelost door grote jas beschermers dubbel aan te brengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:02

Blokker_1999

Full steam ahead

Damn, de phantom drain op mijn ST5 is een stuk groter dan de FM mij had verteld. Die zij op een slechte dag 5%, ben met vakantie op dit moment, had verwacht dat die batterij gedurende de 3 weken rustig zou leeglopen, niet dus. Na 10 dagen is de batterij leeg.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakke1994
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 17:58
Algemene ervaring dus toch wel dat een fietstas aan de bagagedrager dus geen probleem vormt, bevestigt mijn vermoeden wel.

Thanks, dan nu kijken voor een leuke fietstas :*) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

Blokker_1999 schreef op maandag 22 april 2024 @ 04:57:
Damn, de phantom drain op mijn ST5 is een stuk groter dan de FM mij had verteld. Die zij op een slechte dag 5%, ben met vakantie op dit moment, had verwacht dat die batterij gedurende de 3 weken rustig zou leeglopen, niet dus. Na 10 dagen is de batterij leeg.
Ik zette mijn fiets altijd volledig uit. Puur het idee dat 't ding energie aan het verspillen is kon ik niet tegen.

Inderdaad, dat verbruik was best schokkend als je bedenkt dat de fiets eigenlijk niet meer moet verbruiken dan een telefoon.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:15

Goede keuze, ga je inderdaad geen spijt van krijgen. Ik heb 2 Ortlieb tassen recent gekocht.
Ortlieb Sport Roller Classic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbW3W5sH7Xbcpf7SxoOy36Qbc1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wN4FYmTDHNlMVTocporJVmZI.png?f=fotoalbum_large

Rugzak moet je echt niet willen, zeker niet met 35km. In de zomer gaat dat heel erg zweten op je rug. Ik zie ook niemand op een SP die een rugzak gebruikt of ik moet blind zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-05 10:41
Ik zie ook niemand op een SP die een rugzak gebruikt of ik moet blind zijn 8)
We zijn inderdaad zwaar in de minderheid, maar ik gebruik toch bijna altijd een rugzak. Woon/werk is wel maar 15km enkel. Voornaamste reden is dat ik 1 rugzak heb die ik ongeveer dagelijks voor 'alles' gebruik en waar dan ook standaard alles inzit wat ik overal mee naartoe neem, ook met andere fietsen dan SP en te voet en met OV en met auto. Heb gewoon geen zin om dat steeds te moeten overladen. Fiets met gewicht aan bagagedrager rijdt ook niet zo fijn als zonder. Bezwete rug valt redelijk mee tenzij +30 graden, en dan is het ook maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:00

bjp

Er zijn goeie rugzakken, inclusief goeie verluchting (draagt meer op de heup en schouders dan hele rug).

Maar meestal vind ik het erger - het gewicht van de rugzak gaat ook naar je achterwerk/zadel. Voor lange ritten valt dat tegen.

Het comfort van de fietstas is echt hoger. Ook als je eenmaal veel gewicht mee hebt (supermarkt of zo).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:30

Gerco-M

mijn tornado res.

Blokker_1999 schreef op maandag 22 april 2024 @ 04:57:
Ja dit is waarschijnlijk als je de fiets op alarm laat staan denk ik?
Als de fiets uit staat is de “phantom drain” een heel stuk kleiner, als alleen het BMS stroom verbruikt en niet dat plus het alarm.

Ik laat hier mijn ST3 ook meestal gewoon aan op alarm, puur voor diefstal preventie. Maar moet dan wel de accu in de gaten houden en doe het niet langer dan een week.

Als de fiets uit staat en dan gestolen wordt, dan kan het alarm en de GPS tracking wel alsnog remote aangezet worden of moet ik wachten tot de dief dit doet? Ik heb het nog niet getest en ook nog niet nodig gehad.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:54
epostel schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:43:
[...]

We zijn inderdaad zwaar in de minderheid, maar ik gebruik toch bijna altijd een rugzak. Woon/werk is wel maar 15km enkel. Voornaamste reden is dat ik 1 rugzak heb die ik ongeveer dagelijks voor 'alles' gebruik en waar dan ook standaard alles inzit wat ik overal mee naartoe neem, ook met andere fietsen dan SP en te voet en met OV en met auto. Heb gewoon geen zin om dat steeds te moeten overladen. Fiets met gewicht aan bagagedrager rijdt ook niet zo fijn als zonder. Bezwete rug valt redelijk mee tenzij +30 graden, en dan is het ook maar zo.
With stupid! Extra acculader ligt op het werk netjes in een E-kast weg gewerkt op mijn vaste parkeerplaats. Alles wat ik de tas zit heb ik nodig voor werk en niet voor de fiets. Dus als het ook maar even slecht weer is of ik een hele lange dag heb met haast mik ik die rugtas zo de auto in.

Zweten doe ik toch wel en ik douche bij aankomst sowieso op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Gerco-M schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:09:
[...]

Ja dit is waarschijnlijk als je de fiets op alarm laat staan denk ik?
Als de fiets uit staat is de “phantom drain” een heel stuk kleiner, als alleen het BMS stroom verbruikt en niet dat plus het alarm.

Ik laat hier mijn ST3 ook meestal gewoon aan op alarm, puur voor diefstal preventie. Maar moet dan wel de accu in de gaten houden en doe het niet langer dan een week.

Als de fiets uit staat en dan gestolen wordt, dan kan het alarm en de GPS tracking wel alsnog remote aangezet worden of moet ik wachten tot de dief dit doet? Ik heb het nog niet getest en ook nog niet nodig gehad.
En laat dat alarm in combinatie met de connectiviteit nu net 1 van de belangrijke pluspunten zijn die me mee hebben doen kiezen voor een Stromer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Blokker_1999 schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:27:
[...]

En laat dat alarm in combinatie met de connectiviteit nu net 1 van de belangrijke pluspunten zijn die me mee hebben doen kiezen voor een Stromer :+
Oh okee, nou je zou het via een slimme stekker kunnen beheren hoor. Fiets laten aangesloten aan de lader, en af en toe laden via de slimme stekker. Een keer per week laden is denk ik voldoende. Je kan hem zelfs op een week timer zetten denk ik. Kan je een jaar op vakantie en blijft je alarm toch online ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:06
Vrijdag proefrijden op een Opium S, maar zou gaan voor de nieuwe T serie ter vervanging van mijn Klever Pinion. Die gaat richting de 18k km en de accu begint minder te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Achiel007 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:51:
Vrijdag proefrijden op een Opium S, maar zou gaan voor de nieuwe T serie ter vervanging van mijn Klever Pinion. Die gaat richting de 18k km en de accu begint minder te worden.
Nice, kost wat maar dan heb je ook wat :+

Heb je de 1200WH accu op je Klever of de 850? Ik zit op 12K en nog geen merkbaar verlies van capaciteit maar ik rijd hem dan ook nooit helemaal leeg omdat ik op 26km enkel zit. Dan heb ik meestal nog 50 a 60% over. Altijd wel bijladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:43
Ik heb de 1200Wh accu op mijn klever en rijd enkele reis ook 26. Ik laad op 't werk nooit bij en kom meestal net niet leeg thuis. Met kou en tegenwind is de accu wel eens 3km ofzo voor ik thuis ben leeg. Wind mee en warm weer heb ik makkelijk 15% over. Merk nog niet dat de accu minder wordt en heb er ook al 13000km mee gefietst.

Heb in die 13000km al wel de cassette en de ketting 2x versleten, dus wel spijt dat ik geen pinion heb gehaald

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Achiel007
Vlassie1980 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:07:
[...]

Nice, kost wat maar dan heb je ook wat :+

Heb je de 1200WH accu op je Klever of de 850? Ik zit op 12K en nog geen merkbaar verlies van capaciteit maar ik rijd hem dan ook nooit helemaal leeg omdat ik op 26km enkel zit. Dan heb ik meestal nog 50 a 60% over. Altijd wel bijladen.
Heb de 860Wh accu, 18km enkele reis, altijd hoogste stand. Heb hem nog nooit leeggereden en laad standaard op zowel thuis als op het werk. Bij koude en veel tegenwind haal ik het nog net. Mijn vaste dealer heeft naast Klever ook Opium en Elio. Hij raadt mij aan de Opium ook eens te testen, qua prijsverschil valt het wel mee met de Klever met dezelfde uitrusting. Budget is niet zo'n probleem, sowieso 2750 euro via het fietsenplan en standaard 8% korting en hij helpt met de verkoop van mijn Klever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:21
racoon schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:08:
[...]

Ik gebruik opmaat gemaakte oordoppen van alpine, bevalt mij uitstekend, dit in combinatie met de abus pedelace ace 2.0
Ik heb dezelfde combinatie. Bevalt goed inderdaad.

Hiervoor had ik Cat Ears, je moet je helm bandje dan wel wat strak hebben anders komt de wind er tussendoor. Maar als je ze goed monteerd werkt dat ook aardig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 17:19

racoon

mooowwww

Bever schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:57:
[...]

Ik heb dezelfde combinatie. Bevalt goed inderdaad.

Hiervoor had ik Cat Ears, je moet je helm bandje dan wel wat strak hebben anders komt de wind er tussendoor. Maar als je ze goed monteerd werkt dat ook aardig goed.
voor mij werkt het perfect, gebruik de oordoppen ook op de racefiets

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
Vandaag proefgereden op de Opium-S met de Pinion 1.9 bak om een idee te krijgen. Ik wil eigenlijk de T maar die heeft de FM nog niet staan. Heb eerst een kilometer of 12 op een Ellio Max gereden, die stond toevallig ook klaar. Het verende stuur is erg wennen en die automatische versnellingsbak is niks voor mij. Het display geeft in no time aan dat je 50 fietst, maar de gps snelheid is amper 45 dan.

De testrit met de S, dat was een ander verhaal. Die fiets past wel bij mij, ben de pinnion ook al gewend van mijn klever. Na een paar km gestopt en de recuperatie uitgezet, toen was het helemaal fijn fietsen. Zijn er mensen die op de S en ook al op de T hebben gereden? Is er groot verschil in ondersteuning? Vandaag zat er helaas niet veel wind om flinke tegenwind te kunnen testen.

Terug op de Klever naar huis, blijft toch ook een goede fiets met hoge ondersteuning.

Heb trouwens op maat gemaakte motorfiets autoplastieken, gratis via het werk, maar draag ze niet vaak. Tot nu toe nog mijn Gore windmuts op die ook lawaai tegenhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenDries
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-02 20:57
Achiel007 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:12:
Vandaag proefgereden op de Opium-S met de Pinion 1.9 bak om een idee te krijgen. Ik wil eigenlijk de T maar die heeft de FM nog niet staan. Heb eerst een kilometer of 12 op een Ellio Max gereden, die stond toevallig ook klaar. Het verende stuur is erg wennen en die automatische versnellingsbak is niks voor mij. Het display geeft in no time aan dat je 50 fietst, maar de gps snelheid is amper 45 dan.
Heb nu een 150km met de Ellio Max gereden en het klopt dat de snelheid op de display afwijkt van de GPS snelheid. Door naar rechts "te plussen" met de cruise control kan je echter vrij vlot naar 52km/u geraken op display, hetgeen dan volgens GPS overeenkomt met een 47,8km/u.

Zelf heb ik heel wat heuvels in mijn traject en dan vind ik de automatisch versnellingen net een pluspunt t.o.v. andere speedpedelecs.

De Opium heb ik helaas niet kunnen testen, de Klever X Pinion zelf vond ik qua wegligging wel minder stabiel, zeker bij het rijden met één hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
DenDries schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:23:
hetgeen dan volgens GPS overeenkomt met een 47,8km/u.
Snap eigenlijk niet hoe dit kan. Wordt dat dan niet getest bij homologatie? Of valt dat binnen toegelaten marge (lijkt me sterk)? Of past Ellio software aan op fietsen die voor consument bestemd zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenDries
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-02 20:57
epostel schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:20:
[...]

Snap eigenlijk niet hoe dit kan. Wordt dat dan niet getest bij homologatie? Of valt dat binnen toegelaten marge (lijkt me sterk)? Of past Ellio software aan op fietsen die voor consument bestemd zijn?
Het is wel niet zo dat ik die snelheid zomaar haal, de omstandigheden moeten juist zijn en het is dan wel hard werken. Op dat moment is de cadans wel heel hoog dus lang is het wel niet vol te houden. Weet ook niet hoe betrouwbaar de GPS snelheid van Komoot is.

De cruise control is wel zo geregeld dat deze meteen afspringt van zodra je stopt met trappen. Zelf gebruik ik hem voornamelijk op momenten waarbij je even net wat extra ondersteuning wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
Heb de cruisecontrol functie helaas niet getest tijdens mijn testrit. Had beter even gevraagd of uitgezocht hoe dat werkt voordat ik ging rijden, misschien dat ik nog een 2e keer probeer, de fietsenmaker zit 500 meter hier van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
DenDries schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:51:
[...]

Het is wel niet zo dat ik die snelheid zomaar haal, de omstandigheden moeten juist zijn en het is dan wel hard werken. Op dat moment is de cadans wel heel hoog dus lang is het wel niet vol te houden. Weet ook niet hoe betrouwbaar de GPS snelheid van Komoot is.
Ah, zo. In principe als het niet vol te houden valt is het niet de ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 15:43
Ik ben me aan het oriënteren op zomerbanden. Maar dan wel exemplaren die op nat wegdek veel grip hebben en liefst ook nog lekbestendig zijn.

In de winter heb ik gereden op Top Contact Winter II Premium banden. Die zijn echt fantastisch, maar wel echt sneeuw/ijs banden, waarvan ik het zonde vindt om ze in de zomer te verslijten.
De originele Vee Tire's vind ik te snel lek gaan en verliezen grip op 't nat. Vandaar mijn zoektocht.

Op basis van suggesties heb ik 2 banden op het oog:
- Scalato Spasso S - https://scalato.com/spasso/
- Continental eCONTACT Plus https://www.continental-t...ycle/tires/econtact-plus/

Welke band is het beste schatten jullie in? Of zie ik er nog één over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Ik ben het! schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:51:
Ik ben me aan het oriënteren op zomerbanden. Maar dan wel exemplaren die op nat wegdek veel grip hebben en liefst ook nog lekbestendig zijn.

In de winter heb ik gereden op Top Contact Winter II Premium banden. Die zijn echt fantastisch, maar wel echt sneeuw/ijs banden, waarvan ik het zonde vindt om ze in de zomer te verslijten.
De originele Vee Tire's vind ik te snel lek gaan en verliezen grip op 't nat. Vandaar mijn zoektocht.

Op basis van suggesties heb ik 2 banden op het oog:
- Scalato Spasso S - https://scalato.com/spasso/
- Continental eCONTACT Plus https://www.continental-t...ycle/tires/econtact-plus/

Welke band is het beste schatten jullie in? Of zie ik er nog één over het hoofd?
Tsja, hoeveel bespaar je hier nu echt mee?
Ik laat mijn winterbanden lekker zitten. Geen zin om te wisselen. En ik ben er ook nu gewoon erg tevreden mee. Ze slijten vast wat sneller in de zomer. Maar of dat nu zo veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Band al aan vervanging toe na ca. 6400 km?
Laat ik het anders formuleren: Bij hoeveel km gaan jullie de band vervangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnYsjGQ3mJIWlO2gvfwopPGpvBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L63VYVylCNH7jCFWzMOKI7uB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu23D_GofiKg6m-O6IaGCKSTfao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQsnEFdelK1CjhlucPHXeWYJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door yingli405 op 09-05-2024 13:00 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:17
Ik heb in 25000 net de deelnaad van de voorband weggereden, toen de fiets verkocht. Ik meen conti topcontact zomerbanden.

Achterband was iets verder heen maar nog niet aan vervanging toe.

Als je veel en hard remt gaat t vast anders.

[ Voor 16% gewijzigd door SvenHe op 09-05-2024 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

ST1 banden (VeeTire) zijn echt niet geweldig. Ik had er vaak lekken mee. En grip was "not great". Ze slijten ook nog redelijk rap.

Ik heb 2dehands ST3 banden erop gezet - wat een verschil! Ook betere "AirPlus" binnenbanden, sindsdien geen lek meer.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Na 12500 km is de Super Moto X aan de achterkant wel een beetje aan vervanging toe. Voor kan hij nog prima mee en zie je amper slijtage.

Zeer tevreden over die banden, zitten standaard op de Klever N Rogue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 15:43
Vlassie1980 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:57:
Na 12500 km is de Super Moto X aan de achterkant wel een beetje aan vervanging toe. Voor kan hij nog prima mee en zie je amper slijtage.

Zeer tevreden over die banden, zitten standaard op de Klever N Rogue.
Deze banden komen alleen in breedte 62-584, maximaal op de Stromer is 57-584. Dus deze band is voor mij dan geen optie.
kjiratsiekoedel schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Ik laat mijn winterbanden lekker zitten. Geen zin om te wisselen. En ik ben er ook nu gewoon erg tevreden mee. Ze slijten vast wat sneller in de zomer. Maar of dat nu zo veel is.
Winterbanden verslijten snel in de zomer. Maar ook presteren winterbanden onder warme condities slecht(er). Gedacht wordt soms dat winterbanden de overtreffende banden zijn tov zomerbanden. Maar dat geldt alleen als het koud/glad/nat is. Vooral vanaf 30 graden wordt het rubber te zacht en kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Laatste reden voor mij is dat de Conti Winterbanden eigenlijk te smal zijn voor de fiets (50-584). Dat geeft minder comfort/demping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Achiel007
Aankomende vrijdag de Opium S en de Opium T vergelijken, dan knoop doorhakken welke aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Nog een kleine update van mijn kant, en iets dat ik van Stromer support geleerd heb. De batterijlader van een stromer mag je gedurende lange tijd in laten steken. Deze zal dan zelf op een gegeven moment omschakelen van continue druppelladen naar de batterij tussen 60% en 90% te laten pendellen om deze in conditie te houden. Had ik dat voor mijn vakantie geweten 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Blokker_1999 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:14:
Nog een kleine update van mijn kant, en iets dat ik van Stromer support geleerd heb. De batterijlader van een stromer mag je gedurende lange tijd in laten steken. Deze zal dan zelf op een gegeven moment omschakelen van continue druppelladen naar de batterij tussen 60% en 90% te laten pendellen om deze in conditie te houden. Had ik dat voor mijn vakantie geweten 😅
Dan moet de fiets zelf wel op alarm staan om ook stroom te gebruiken neem ik aan? Want bij de initiele lading gaat de lader toch altijd eerst naar 100%.

Ben wel benieuwd wat de lader wanneer gaat doen en hoe dit algoritme precies werkt. Klinkt nuttig en erg handig als het een beetje goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Gerco-M schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:07:
[...]

Dan moet de fiets zelf wel op alarm staan om ook stroom te gebruiken neem ik aan? Want bij de initiele lading gaat de lader toch altijd eerst naar 100%.

Ben wel benieuwd wat de lader wanneer gaat doen en hoe dit algoritme precies werkt. Klinkt nuttig en erg handig als het een beetje goed werkt.
Klopt, hij moet op alarm staan, en dan verliest hij bij mij dus ongeveer 10% per dag. En ja, deze gaat uiteraard eerst naar 100% en ik vermoed na 5 dagen dat hij gaat beginnen pendelen. Vorige week de fiets 6 dagen aan 1 stuk laten inzitten en toen ik na die 6 dagen met de fiets naar het werk vertrok zat deze net op 95%.

Sindsdien geen kans meer gehad om te testen want enkel als het te nat is blijft ie op stal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:00
Dat is wel leuk bij de Ellio. Je kan verschillende laadstanden instellen:
  • Tot 100%
  • Tot 80% (beter voor de batterij)
  • Tot 40% (voor langdurige opslag)
Ik gebruik de tot 80% stand. Het is wel een lease maar ik ga hem in principe overnemen en dan is het wel leuk dat de batterij nog goed is 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Achiel007
Zojuist de Opium-T in het groen full options besteld. Nog geen idee van de levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilson101
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-04 15:22
Ik zit te twijfelen over aanschaf van een speed pedelec. Afstand woon-werk is 15km en 75% van deze route is verkeerslichtvrij en zou ik 40-45 km/h kunnen rijden. Met een ebike doe ik er 40m over, maar ik vraag me af of de 10-15m tijdswinst het waard is. Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:43
Wilson101 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:04:
Ik zit te twijfelen over aanschaf van een speed pedelec. Afstand woon-werk is 15km en 75% van deze route is verkeerslichtvrij en zou ik 40-45 km/h kunnen rijden. Met een ebike doe ik er 40m over, maar ik vraag me af of de 10-15m tijdswinst het waard is. Wat denken jullie?
Nouja. Is het jou dat kwartier waard? Aanschafprijs is natuurlijk wel hoog, wil je er naar meer plekken mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Het lijkt mij ook afhankelijk van je eigen wensen kwa conditie training en plezier in het fietsen. Ik heb graag een beetje tempo met fietsen en de max van 25 voor standaard E-bikes is echt niks voor mij. Met een SP fiets heb ik wel echt die vrijheid om de snelheid te fietsen die ik zelf wil! En kan ik ook precies de conditie training kiezen die ik wil. En met harde wind gewoon fijn er toch op volle snelheid tegenin te kunnen fietsen

Dus je hebt inderdaad tijdswinst, maar een SP heeft ook echt veel meer voordelen die de hoge kosten het misschien waard maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:37
@Gerco-M
Ik denk dat jouw redenatie belangrijker is dan de tijdswinst die eventueel te behalen is.
Je moet het gewoon willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilson101
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-04 15:22
Dank! Ik wil de ebike/SP ook gebruiken om recreatief te gebruiken (naar afspraken in de stad fietsen, fietsen in het bos, etc). Daarvoor is een SP niet echt geschikt (bv samen fietsen met mijn vriendin die een ebike heeft), dus daarom twijfel ik. Ik hik echter ook aan tegen die 25 km/u, wat ik tergend langzaam vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het aanbod van SP's is lang niet zo groot als die van de reguliere e-bikes
Toch zijn er best wel wat verschillen in hoe de SP's fietsen.
Een Speed Pedelec met een midden motor is als Speed Pedelec eigenlijk niet geschikt maar is wel heel goed geschikt voor de andere dingen die jij noemt.
De meeste Speed pedelecs zijn voorzien van een naafmotor. Heb daar zelf te weinig ervaring mee om een goed advies daarover te geven.
Ik heb zelf wel het gevoel dat hoe meer een SP geschikt is voor de 45 km/u, hoe minder geschikt deze zal zijn voor rustig rijden. De motor moet voor 45 km/u gewoon relatief krachtig zijn. Hierdoor zal de fiets ook bij een lichte ondersteuningsstand toch graag vooruit willen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:10
Wilson101 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:19:
Dank! Ik wil de ebike/SP ook gebruiken om recreatief te gebruiken (naar afspraken in de stad fietsen, fietsen in het bos, etc). Daarvoor is een SP niet echt geschikt (bv samen fietsen met mijn vriendin die een ebike heeft), dus daarom twijfel ik. Ik hik echter ook aan tegen die 25 km/u, wat ik tergend langzaam vind...
Ik heb vorig jaar een Noord E-bike gehuurd om naar het werk (16km) te rijden voor een aantal maanden om te zien of het iets was, dat elektrisch fietsen, maar ik hikte constant tegen die limiet van 25 km/u. Als wielertoerist rij ik sneller en dat wou die e-bike niet, dus dit frustreerde mij enorm. Na een paar maand mocht Noord de e-bike terug ophalen, en heb ik mij een speed pedelec besteld. En wow... dat is pure fun om mee naar te rijden... snelheden die ik als wielertoerist soms eens haal, maar nooit 10km aan één stuk kan volhouden.. en lichtjes bezweet toekomen op het werk omdat ik geen hoge hartslagen haal op die SP. Ik verlies 5' t.o.v. met de wagen te komen. Moest dit al veel eerder gedaan hebben.

Ik woon in de stad en daar rij ik tussen de 25 en 30 km/u, moet grote delen zone 30 rijden vooraleer ik aan de fietssnelweg ben, en daar hou ik mij perfect aan. Standje 1 of 2 en dit is geen probleem om 25 km/u te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 19:10

RayNbow

Kirika <3

RigolleM schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:23:
Als wielertoerist rij ik sneller en dat wou die e-bike niet, dus dit frustreerde mij enorm.
Je kunt wel harder dan 25 km/h op een standaard elektrische fiets, maar je zult dan zelf 100% van de kracht moeten leveren.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Dat is echt niet leuk fietsen. Pak dan een normale fiets zonder ondersteuning. Die fiets dan toch makkelijker boven de 25 km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Ik zou het niet doen. Je winst op 15 km is nihil. Ik zou wat geld uitgeven aan of een goede fiets zonder of een knappe fiets met een beetje ondersteuning.

Ik fiets nu 29 lm enkele reis. Dan heeft het in mijn ogen nut en is het de moeite waard.

Had ik trouwens al gezegd dat ik heul blij ben met mijn St5? Poah..........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:10
RayNbow schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:43:
[...]

Je kunt wel harder dan 25 km/h op een standaard elektrische fiets, maar je zult dan zelf 100% van de kracht moeten leveren.
Nope, remde af.. bergaf ging hij zelfs afremmen.. kon niet rapper dan 26 à 27 km/u volgens de display van de fiets. Als ik ondersteuning afzette, duwde ik mij voor rot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

RigolleM schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:32:
[...]

Nope, remde af.. bergaf ging hij zelfs afremmen.. kon niet rapper dan 26 à 27 km/u volgens de display van de fiets. Als ik ondersteuning afzette, duwde ik mij voor rot...
Dan is dat anders dan de ervaring die ik had met m'n oude Gazelle e-bike. Onder gunstige omstandigheden kon ik boven de 30 km/h halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDku4B2wGnd7IWyNhKiReVHkoS4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bRFWY8VQezxXewWqWevYmUpX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:07
Ik zit ook na te denken over wel/geen SP t.o.v. standaard electrisch. Groot nadeel vind ik dat je met de SP niet op alle fietspaden mag. Woon aan de kust, wil graag de mooie duinpad routes nemen maar deze zijn verboden voor scooters en brommers en dus SP’s vanwege de geluidsoverlast helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:52
mv_ak schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:54:
Ik zit ook na te denken over wel/geen SP t.o.v. standaard electrisch. Groot nadeel vind ik dat je met de SP niet op alle fietspaden mag. Woon aan de kust, wil graag de mooie duinpad routes nemen maar deze zijn verboden voor scooters en brommers en dus SP’s vanwege de geluidsoverlast helaas.
Ik vind een SP nog steeds niet te vergelijken met een 2 takt brommer. Met SP rijd ik regelmatig over fietspaden. Gewoon rustig aan. In Utrecht zijn er diverse gemeenten waar je ontheffing kunt aanvragen. Mogelijk dat dat in jouw gemeente ook is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:00
__R__ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:10:
[...]
Ik zou het niet doen. Je winst op 15 km is nihil. Ik zou wat geld uitgeven aan of een goede fiets zonder of een knappe fiets met een beetje ondersteuning.
Ik heb het gedaan voor 10km (wel voornamelijk omdat ik via het werk relatief voordelig kan leasen - België). Hier bij Wilson is het verschil voor 15km aan 22.5km/u (40min) of 42km/u (22min) dus 18min/rit. Per dag 36min en per week 3u. Ik weet niet hoe het bij jullie is maar ik zit op een moment in mijn leven waar die tijd mij meer waard is dan geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Horla schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:11:
[...]

[...]

Ik heb het gedaan voor 10km (wel voornamelijk omdat ik via het werk relatief voordelig kan leasen - België). Hier bij Wilson is het verschil voor 15km aan 22.5km/u (40min) of 42km/u (22min) dus 18min/rit. Per dag 36min en per week 3u. Ik weet niet hoe het bij jullie is maar ik zit op een moment in mijn leven waar die tijd mij meer waard is dan geld.
En dus voor jou een zeer terechte keuze. Ik denk dat die 10/15 km voor "ons Hollanders" net zo'n afstand is waar we niet nadenken over andere mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
__R__ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:34:
[...]

En dus voor jou een zeer terechte keuze. Ik denk dat die 10/15 km voor "ons Hollanders" net zo'n afstand is waar we niet nadenken over andere mogelijkheden.
Vreemde stelling weer. Waarom zou dat zo zijn? Iedereen is individueel anders ingesteld, en daar valt geen lijn op te trekken op 'nationaliteit'.

Genoeg redenen om ook voor 15 km een SP te wensen. Vooral als je de SP daarbuiten ook nog gebruikt en veel breder dienst kan doen. Ook is niet iedereen even sportief, en de meeste e-bikes fietsen echt beroerd boven de 25km/u. Ook als je wel redelijk fit bent. Sommige e-bikes zijn van zichzelf al zwaar (moet je ineens 25-30kg voorbij de 25 duwen, niet ondersteund, fijn!) en je voelt gewoon de interne weerstand van al dat rader binnenwerk en lagers in de meeste middenmoters. (*)

Dus afhankelijk van je financiële positie, is 6000-8000 echt geen probleem, en kan je jezelf gewoon plezier doen met een speeltje. Genoeg die een veelvoud van dat bedrag in bijvoorbeeld een motorfiets hebben zitten (ik zeg maar iets, 25-30k voor een bmw) en daar enkel met mooi weer vijf keer per jaar een toertje op doen.

Hoe iedereen z'n geld wil besteden, moet iedereen zelf weten. Niet specifiek naar jou bedoeld, maar die toonzetting zie ik hier wel vaker in dit topic. Of iets 'nut' heeft, of 'dom' is, hangt in grote mate af van budget en spendeerbaar 'speelgoed-geld', en niemand kan in andermans beurs kijken.

(*) Ik heb me destijds rot gezocht naar een e-bike die ook fijn boven de 25km/u rijdt. En het is een complete loterij en sterk afhankelijk van hoe een en ander is ingesteld. Voor een fiets waarvan je het niet verwacht, is het wel ok, en soms helemaal omgekeerd. Ook middenmotor of naafmotor valt geen pijl op te trekken. Maar vaak is het met naafmotors wel makkelijker voorbij de ondersteuning te rijden. Een lichte naafmotor fiets als tenways fiets heel erg natuurlijk boven de 25, maar die heeft dan ook maar 1 versnelling en dan trap je je rot. Moeilijk dus

Geen SP hier behalve wat testritten, want op dit moment in mijn leven geen functie voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
Athome schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:35:

Een Speed Pedelec met een midden motor is als Speed Pedelec eigenlijk niet geschikt maar is wel heel goed geschikt voor de andere dingen die jij noemt.
Waarom? Hangt helemaal af van je definitie. Als je 'dwangmatig' steeds de wettelijke v_max wil halen, en V_gem zo dicht mogelijk bij 45km/u wil houden, dan heb je gelijk.

Als je SP definieert als "niet compleet inzakken na 25km/ maar nog fijn en zonder zweten daarboven nog een beetje kunnen fietsen" dan heeft het zeker z'n nut.

Ik vind 45km/u echt snoeihard op zo'n zware fiets, op soms dubieuze fietspaden of veranderlijke (of veraderlijke) situaties. (een tractor die uit een veld rijdt en modder achterlaat op een fietspad, kleine steentjes, gravel, felle regenbui, ...). Omdat je zelf ook weinig moeite moet doen, fiets je misschien soms iets onoplettender of nonchalanter dan op eigen kracht.

Maar 25km/u is tergend traag, en gewoon niet fijn. Ik zou het zeer fijn vinden als de e-bikes hier de US limiet zouden aanhouden, namelijk ondersteuning weg op 32km/u. Dan zou voor mij, mocht ik een SP nodig hebben, alle nood aan een SP in een klap wegvallen. 32 is dan voor mij nog leuk en snel genoeg. 25 is niets, en om daar legaal voorbij te kunnen moet je ineens 2x zoveel uit geven, en aan de gang met verzekeringen, keuringen, nummerplaten en verplichte helm 8)7

Als je met een middenmotor 38km/u haalt, kan dat prima voldoen, afhankelijk van de situatie en het individu. Het verschil tussen 25 en 38 is groter dan tussen 38 en 45, om het zo maar eens te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

zelf op een e-bike zou het _voor mij_ verplicht moeten zijn om een helm te dragen. Of zelf op elke fiets.
Ik snap niet dat dit steeds een argument is (helmplicht bij SP). Bij 15km/u kan je al zwaar vallen. Maar goed... ieder zijn mening.

Ik gebruik een SP voor 7 of 15km ritjes (afhankelijk van werklocatie) en ook langere weekendtrips.

Echt fijner dat een e-bike. Maar een goeie e-bike zou ook goed zijn voor mijn usecase. Vroeger woonde ik verder, en was het zinvoller.

Ik rijd er verder mee dan een e-bike (tot 40-50km enkel). Het dicht een deel het tijdsgat met een auto.

e-bike vs. SP: wss heeft de SP meer zin.

auto vs. SP: wss zinvoller voor een SP bij ritten tot 40-50km. Zeker als er geen directe autostrade licht tussen punt A en B.

Ja SPs zijn duur/vervelender.

Ik zou terug hetzelfde adviseren: probeer het eens op je WW-verkeer! Veel winkels laten je dat doen voor een (paar) dag(en).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
bjp schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:22:
zelf op een e-bike zou het _voor mij_ verplicht moeten zijn om een helm te dragen. Of zelf op elke fiets.
Ik snap niet dat dit steeds een argument is (helmplicht bij SP). Bij 15km/u kan je al zwaar vallen. Maar goed... ieder zijn mening.
Gelukkig is je mening irrelevant in deze. Ik haal meerdere ongemakken aan van SP's voor de vaak beperkte meerwaarde, en hier val je over? Je kan ook te voet heel zwaar vallen, of omver gereden worden door een SP'er en je hersenpan splijten op een stoeprand. Voetgangers ook in de helm dan maar?

e-bike/gewone fiets, geen helm. Zo is de wetgeving nu eenmaal. Als ik tot 25km/u een helm op moet, zou ik minder vaak fietsen en de fiets laten staan. Weg 'groene' voordelen.

Boven de 25 kan ik er in komen, en al zeker aan 40-45km/u. Dan zou ik hem sowieso aandoen, maar dat geklungel en gehannes blijft een nadeel, hoe dan ook, ook al is het een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Ik snap niet dat dit een argument is om minder te fietsen, ik ga hier niet verder op ingaan (helm).

Momenteel is de wetgeving zo (en daar is je punt): enkel op de SP is het verplicht. Op alle andere fietsen is het enkel sterk aangeraden op tal van manieren...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

mv_ak schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:54:
Ik woon ook vlakbij de kust en dat dan scooters verboden zijn op die mooie duinpaden is inderdaad niet erg fijn. Maar zoals je zelf al zegt is dit inderdaad vanwege geluidsoverlast en heeft een SP dat natuurlijk niet. Dus hoewel ze verboden zijn is dit in de praktijk niet een groot probleem.

Ik fiets met mijn Stromer ST3 (die er uitziet als een standaard fiets) bewust wel op alle mooie duinpaden en fietspaden en in de praktijk is dit niet echt een probleem. Als je je snelheid ook aanpast, en je gewoon gedraagd als een fietser dan veroorzaak je in de praktijk ook geen problemen. Zeker geen geluidsoverlast…

Ja ik heb wel eens een heel oplettende boswachter gehad die me toch vriendelijk vraagd om ergens anders te gaan fietsen. Maar als je je gewoon netjes gedraagd zal het denk ik toch vaak een vriendelijke waarschuwing zijn. Als je daar dan ook met een geel plaatje maar met een lawaaiige stinkende racende scooter voorbij komt heb je wel grote kans op een bekeuring. Lijkt mij…

Het blijft een heel persoonlijke afweging want je bent wel “illegaal” bezig natuurlijk. Maar dat SPs en scooters nu onder dezelfde wetgeving vallen vind ik in deze context toch echt niet uit te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epostel
__R__ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:10:
[...]

Ik zou het niet doen. Je winst op 15 km is nihil.
Kan je dat eens uitleggen? Ik heb dat nog al gelezen en ik begrijp oprecht niet waar die invalshoek vandaan komt.

Want voor mij is het net het tegenovergestelde, winst op allerlei vlakken: letterlijk dubbel zo snel voor woon-werk (zeer heuvelachtig gebied). Dus neem ik vaker de fiets (quasi altijd vs vroeger gemiddeld 1.5 keer per week). En krijg ik dus ook een pak meer km-vergoeding. En ik neem vaker allerlei 'scenic routes' die wat langer zijn, gewoon omdat ik toch tijd win, en daar wordt een mens toch wel wat blijer van. Ook als ik met wat materiaal ergens in de buurt heen moet neem ik nu quasi altijd de fiets. En aangezien ik het ding toch heb doe er ook langere afstanden mee waarvoor ik anders al helemaal de auto zou nemen. Terugkomen van een feestje op SP is toch vaak aangenamer dan hopen dat de bus op tijd is of met de automoeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

epostel schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Kan je dat eens uitleggen? Ik heb dat nog al gelezen en ik begrijp oprecht niet waar die invalshoek vandaan komt.
Op 15 km is de aard van de route zeer belangrijk of je met een SP veel sneller bent dan met een e-bike.

Mijn reis naar Rotterdam Alexander is om en nabij 15 km. Met een e-bike was m'n gemiddelde snelheid ergens tussen 22 en 23 km/h. Met een SP is m'n gemiddelde snelheid iets van 31-36 km/h. Tijdwinst: ~10-15 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
epostel schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Want voor mij is het net het tegenovergestelde, winst op allerlei vlakken: letterlijk dubbel zo snel voor woon-werk (zeer heuvelachtig gebied). Dus neem ik vaker de fiets (quasi altijd vs vroeger gemiddeld 1.5 keer per week). En krijg ik dus ook een pak meer km-vergoeding. En ik neem vaker allerlei 'scenic routes' die wat langer zijn, gewoon omdat ik toch tijd win, en daar wordt een mens toch wel wat blijer van. Ook als ik met wat materiaal ergens in de buurt heen moet neem ik nu quasi altijd de fiets. En aangezien ik het ding toch heb doe er ook langere afstanden mee waarvoor ik anders al helemaal de auto zou nemen. Terugkomen van een feestje op SP is toch vaak aangenamer dan hopen dat de bus op tijd is of met de automoeten gaan.
Simpel. Mijn rekensom is dat als ik 15 km van mijn werk af zou wonen ik er met 40 minuten op het werk zou zijn. En dat is voor mij het break even punt. Dat kwartier wat @RayNbow er mee zou winnen was voor mij dan niet de moeite waard. Toegegeven, dat punt ligt voor iedereen ergens anders natuurlijk.

Als ik 15 km enkele reis had dan had ik voor €3000 een super gave fiets zonder ondersteuning gekocht en daar heel blij mee zijn geweest. Poah, voor 3 mille? Misschien zelfs eentje met ondersteuning. Maar dan had ik geen €11.000 zoals nu uitgegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door __R__ op 21-05-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

tja er zijn ook SP zoals de Stromer ST1 voor 5-6k. Zelf met huidige promoties een ST3.

Klever N-Rogue 45 is ook niet zo duur.

Maar goed, er is veel aanbod. Ook ST7 voor kei-duur :D

Je kan ook een 'Aldi' e-bike kopen van 1-1.5k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

__R__ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:51:
Dat kwartier wat @RayNbow er mee zou winnen was voor mij dan niet de moeite waard.
Voor mij ook niet, maar met m'n SP kan ik nu ook naar Delft fietsen, wat een stukje verder ligt en waarbij de tijdwinst voor mij wel de moeite waard is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
bjp schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:16:
Ik snap niet dat dit een argument is om minder te fietsen, ik ga hier niet verder op ingaan (helm).
Daar was onlangs inderdaad een ander topic over. In het kort. Lekker makkelijk met die helm rondlopen bij de winkel om de hoek. Op restaurant, in de bar, op afspraak … dat dus. Ja op het werk kan je dat wel ergens neerleggen. Dus nee, de spontaniteit van even snel de fiets nemen om ergens te komen neemt dan snel af, en dan zal het gewoon vaker auto worden waar ik niet in het harnas moet.
Ontopic voor de SP, als dat door de prijs/uitgave/plaats in de berging meteen ook je enige fiets is, en je moet steeds de helm op is dat voor mij een minpunt voor de SP.
Je kan je bij de SP namelijk ook gewoon aan 25kmu houden en rustig aan doen om ‘s avonds wat sociale dingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:07
Gerco-M schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:23:
[...]

Ik woon ook vlakbij de kust en dat dan scooters verboden zijn op die mooie duinpaden is inderdaad niet erg fijn. Maar zoals je zelf al zegt is dit inderdaad vanwege geluidsoverlast en heeft een SP dat natuurlijk niet. Dus hoewel ze verboden zijn is dit in de praktijk niet een groot probleem.

Ik fiets met mijn Stromer ST3 (die er uitziet als een standaard fiets) bewust wel op alle mooie duinpaden en fietspaden en in de praktijk is dit niet echt een probleem. Als je je snelheid ook aanpast, en je gewoon gedraagd als een fietser dan veroorzaak je in de praktijk ook geen problemen. Zeker geen geluidsoverlast…

Ja ik heb wel eens een heel oplettende boswachter gehad die me toch vriendelijk vraagd om ergens anders te gaan fietsen. Maar als je je gewoon netjes gedraagd zal het denk ik toch vaak een vriendelijke waarschuwing zijn. Als je daar dan ook met een geel plaatje maar met een lawaaiige stinkende racende scooter voorbij komt heb je wel grote kans op een bekeuring. Lijkt mij…

Het blijft een heel persoonlijke afweging want je bent wel “illegaal” bezig natuurlijk. Maar dat SPs en scooters nu onder dezelfde wetgeving vallen vind ik in deze context toch echt niet uit te leggen.
Bedankt voor je commentaar. Het is inderdaad een beetje krom want een SP geeft geen geluidsoverlast en dan wel de beperking. Wat wel een ding is, is dat de paden (nog) niet gebouwd zijn op snelfietsers en inderdaad, dan komt het aan op aanpassing eigen gedrag. Sommige stukken vind ik met 25 km/u al kantje boord, zeker als het wat drukker is. En overstekende badgasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat die helmdiscussie betreft, er is een ander draadje over de zin en onzin van die helmen. Maar heb deze ochtend mogen ervaren waarom ik blij ben dat ik er 1 draag op de pedelec. In een blinde S bocht een wielertoerist op de verkeerde kant van het fiestpad, volgens hem zodat ie kan zien of er iemand van de andere kant komt. En dat is allemaal goed en wel, maar als je snelheid dan zo hoog is dat je niet kunt ontwijken had je misschien beter trager gereden en op je eigen weghelft gebleven.

Elkaar dus niet kunnen ontwijken. Zelf grotendeels in de modderstrook terechtgekomen tussen fietspad en de weg, alleen de helm heb ik wel horen neerkomen op het asfalt (lap, die gaan we dus al mogen vervangen :( ). Zelf geen schrammetje, ook de fiets ziet vooral vuil. Enkel spiegel die losgelaten heeft, vermoedelijk de impact met de andere fietser (maar alweer gehermonteerd is) en stuur dat een beetje scheef stond maar verbazingwekkend eenvoudig weer terug te zetten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Blokker_1999 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:40:
Wat die helmdiscussie betreft, er is een ander draadje over de zin en onzin van die helmen. Maar heb deze ochtend mogen ervaren waarom ik blij ben dat ik er 1 draag op de pedelec. In een blinde S bocht een wielertoerist op de verkeerde kant van het fiestpad, volgens hem zodat ie kan zien of er iemand van de andere kant komt. En dat is allemaal goed en wel, maar als je snelheid dan zo hoog is dat je niet kunt ontwijken had je misschien beter trager gereden en op je eigen weghelft gebleven.

Elkaar dus niet kunnen ontwijken. Zelf grotendeels in de modderstrook terechtgekomen tussen fietspad en de weg, alleen de helm heb ik wel horen neerkomen op het asfalt (lap, die gaan we dus al mogen vervangen :( ). Zelf geen schrammetje, ook de fiets ziet vooral vuil. Enkel spiegel die losgelaten heeft, vermoedelijk de impact met de andere fietser (maar alweer gehermonteerd is) en stuur dat een beetje scheef stond maar verbazingwekkend eenvoudig weer terug te zetten was.
en hoe is het afgelopen voor de wielertoerist? ook gevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Paar schrammen, kleine wonde aan 1 van de handen, een struik heeft zijn val gebroken. Maar hij kon niet wachten om verder te rijden. Een automobilist die het had zien gebeuren en ook gestopt was, dankjewel, toonde meer bezorgdheid dan de wielertoerist.

Hoop vooral dat hij geleerd heeft dat niet elke tegenligger slechts 15km/h rijdt en hij in de toekomst beter ook iets meer vertraagd voor de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
Goedemorgen,

Sinds kort kan ik via mijn werkgever ook een fiets lease, mijn voorkeur gaat uit naar SP. Ik lees hier dat er meerder zijn die dat al enige tijd doen en ik vroeg mij af hoe het dan geregeld zit met je reiskosten vergoeding als je dagelijks met de SP naar het werk gaat?

Ik begreep dat daarin iets veranderd zodra je ervoor kiest om een SP te lease en niet meer dagelijks met de auto naar het werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Frid0 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:36:
Goedemorgen,

Sinds kort kan ik via mijn werkgever ook een fiets lease, mijn voorkeur gaat uit naar SP. Ik lees hier dat er meerder zijn die dat al enige tijd doen en ik vroeg mij af hoe het dan geregeld zit met je reiskosten vergoeding als je dagelijks met de SP naar het werk gaat?

Ik begreep dat daarin iets veranderd zodra je ervoor kiest om een SP te lease en niet meer dagelijks met de auto naar het werk gaat.
die vraag is denk ik eerder voor je HR dienst op het werk. Deze zijn werkgever en sector afhankelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door bjp op 23-05-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BG_tweakersnet
  • Laatst online: 07-01 10:25
Iemand ervaring met Klever Y?

Als ruglijder (lage hernia's) op zoek naar en fiets die rechtop zit, makkelijk 45 haalt aan lage trapfrequentie.

Tot nog toe lijkt me enkel dit model daaraan te voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
BG_tweakersnet schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:09:
Iemand ervaring met Klever Y?

Als ruglijder (lage hernia's) op zoek naar en fiets die rechtop zit, makkelijk 45 haalt aan lage trapfrequentie.

Tot nog toe lijkt me enkel dit model daaraan te voldoen?
Ik heb de x speed 45. Ook 600w motor, dus lijkt mij aardig zelfde fiets. Makkelijk 45 met lage trapfrequentie... Misschien, maar ook 45km/u te fietsen moet je wel echt bij trappen. 40km/u is wel makkelijk te doen.
T is denk ik wel de meest rechtop zit fiets die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BG_tweakersnet
  • Laatst online: 07-01 10:25
Dag Kjiratsiekoedel, whats in a name...

Heb gisteren de Y Muse 45 besteld, dat is de kettingversie.

Heb ondertussen de ook de N getest en daar zat ik al niet meer goed op, de X is blijkbaar nog wat sportiever qua zithouding.

Dus heb ik de bomma fiets gekozen, de kettingversie omdat ik persoonlijk de schakelpookjes handiger vind dan de draaiende handvaten, plus hij heeft 10 versnellingen ipv 5, wat dixit de verkoper prettiger is moest je toch eens met een groepje 25 km/u mee willen rijden tov de riemversie.

Als nu die regen eens wou stoppen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
@BG_tweakersnet regenpak! Regenbroek, helmmuts, jas, overschoenen. En gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
Tja, jij wilde een ketting... ; )

Ik wilde juist een riem vanwege minder regenonderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
Over 15km woon werk dure speed...

Een jaar geleden kocht ik een 2de hands Qwic RD11 met 2.000km op teller voor €2.000

Rijdt fluitend 40-45 km per uur en dus hoeft het niet zo duur te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gerco-M schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:23:
[...]

Ik woon ook in de buurt van een recreatiegebied, daar hebben ze prachtige 3 meter brede fietspaden met van die witte streepjes in het midden. Ook daar mag je niet brommen en snorren maar dat is dus echt puur op basis van het geluid dat die dingen maken. Een SP hoor je niet, dus het is inderdaad triest dat we onder dezelfde klasse vallen.

Verder heb ik ook naar mijn werk een stuk waar ik op de rijbaan moet rijden, er loopt een normaal fietspad naast. Normaal gesproken rijd ik dan op de weg maar als het erg hard waait en ik de 40 amper aan kan tikken ga ik gewoon op het fietspad met gereduceerde snelheid, anders krijg je echt vervelende situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Frid0 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:36:
Goedemorgen,

Ik lever mijn km-vergoeding in en mag daarvoor een SP uitkiezen.
Dat is iets wat je met je werkgever af kan spreken.

Los daarvan, ik maak alleen zakelijke km's. Dus de fiets heeft geen bijtelling.
(Akkoord bevonden tijdens een steekproef van de belastingdienst)
Deze optie is gewoon legaal en scheelt weer gedoe en kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Amos_x schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:06:
[...]
Als je 'dwangmatig' steeds de wettelijke v_max wil halen, en V_gem zo dicht mogelijk bij 45km/u wil houden, dan heb je gelijk.
Wat ik merkte is dat ik het tussen de auto's onveiliger vind als ik "maar 35" rijd. Ik heb nu al dat sommige automobilisten niet doorhebben dat ik echt op de rijbaan moet, en de vreemdste manoeuvres uithalen om me maar te passeren.

Wat dat betreft is die max snelheid van 30km/u in Amsterdam wel een fijne. Ik vind het ongemakkelijker omdat het gewoon langer duurt voor ik de stad uit ben, maar het op minstens hetzelfde tempo mee kunnen rijden met auto's is wel weer fijn.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

JohnR schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:52:
[...]

Wat ik merkte is dat ik het tussen de auto's onveiliger vind als ik "maar 35" rijd. Ik heb nu al dat sommige automobilisten niet doorhebben dat ik echt op de rijbaan moet, en de vreemdste manoeuvres uithalen om me maar te passeren.
Die ellende maak ik ver buiten de randstad ook mee.

Toeteren, vlak achter je gaan rijden, rem-testjes voor je, wegdrukken vanaf de zijkant.
Zelfs tegemoetkomend verkeer was aan het "lichten".

Of 45km/u rijden de oplossing is, ik vraag het me af.

Een tijd geleden reed ik een kleine motorscooter (leek op een bromscooter) en ik had precies hetzelfde.
Toen reed ik, om dit maar te voorkomen, nog harder dan ik met mijn normale motor zou doen.
Dat werkte ook niet.

Het spreekt voor zich dat ik nu "gewoon" op het fietspad rijd met mijn SP.

[ Voor 9% gewijzigd door BertV op 05-06-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
BertV schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:04:
[...]

Toeteren, vlak achter je gaan rijden, rem-testjes voor je, wegdrukken vanaf de zijkant.

Een tijd geleden reed ik een kleine motorscooter (leek op een bromscooter) en ik had precies hetzelfde.
Toen reed ik, om dit maar te voorkomen, nog harder dan ik met mijn normale motor zou doen.
Dat werkte ook niet.

Het is is irritant, ik heb het idee dat sommige weggebruikers het echt niet kunnen hebben dat je op "hun" terrein aan het rijden bent. Als ze achter me zitten te toeteren wijs ik naar mijn kentekenplaat en verder negeer ik het. Het is wel irritant bij wind tegen, dan haal je soms echt niet makkelijk de 45.

Alternatief is het fietspad pakken, maar dan kan je wel een prent van €100 krijgen. Ik spreek helaas uit ervaring maar denk wel dat het een hele toevallig toevalstreffer was want er rijden nog heel veel sp's op dat stuk gewoon op het fietspad.

Je kunt het nooit goed doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
Bij gesprek met oom agent over mijn plek op de weg ga ik artikel 5 in stelling brengen. Geen idee of een agent daar gevoelig voor is maar in 5 jaar tijd ben ik me net te vaak daadwerkelijk in gevaar gebracht terwijl ik me aan de regels hield.... 1 keer door een vrachtwagen, 2 keer binnen 5 seconden, de eerste was hij optijd gestopt op n rotonde om meteen wegens getergdheid weg te rijden zonder mij voorrang te verlenen.

Hij vond denk ik dat ik op het fietspad er naast had moeten rijden, wat hij in dat geval voor mij had geblokkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Vlassie1980 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:36:
Het is wel irritant bij wind tegen, dan haal je soms echt niet makkelijk de 45.
Daarom heb ik voor de Stromer gekozen. Op zich is de 45 redelijk goed te halen, tenzij er echt heel veel wind staat, maar sowieso twijfel ik altijd een beetje bij een goede storm.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
Het was al lang geleden maar gisteren ook weer eens "belaagd" door een medelander. Het is wel altijd een bepaald slag volk, of die of van die doorgesnoven figuren en ja vaak in een premium Duitse wagen. Kwam naast me rijden op de weg, raampje open en filmen met zn telefoon, wat hij allemaal zei geen idee, ik rij met oordoppen in. Gezegd tegen hem dat ik een brommer ben en op de weg moet en dat hij door moest rijden, dat deed hij ook netjes wonderwel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:21
Wat ik nooit snap is dat die mensen juist in overtreding zijn, filmen, inhalen waar niet mag, gevaarlijk rijgedrag etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

..er ligt een perfect leeg fietspad een halve meter naar rechts en dan zit jij daar trappend het verkeer op te houden.

Een gedachte "wat raar dat hij hier moet rijden" is vaak meer werk dan de primaire reactie "opzouten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Gebrek aan inlevingsvermogen..

Maar het is ook altijd het toontje, jij moet daar fietsen, ik moet er langs.

Heb ook wel eens meegemaakt dat sommige mensen niet weten dan een SP op de weg moet fietsen, die draaien vaak wel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Sterker nog, de meeste mensen weten niet dat een SP op de weg moet fietsen. Die zien een fietsende idioot op de weg en als ze het gele plaatje al zien denken ze hoogstens “Wat doet dat gele plaatje op die fiets”

Ik heb hier in het dorp ook een kaarsrechte prachtige (dijk) weg naar mijn werk en daar wordt meestal 60 - 70 gereden omdat er weinig zijwegen zijn en het heel overzichtelijk is.
Overdag waag ik me daar nooit aan maar savonds als het rustig is wel af en toe maar al een paar keer heb ik gehad dat er toch een idioot achterop komt die me dan gaat inhalen IN de bocht en er toch tegemoetkomend verkeer is wat net goed gaat! Zelfs als ik dan zelf geen gevaar loop vind ik het nog steeds heel eng om “schuld” te hebben als er wel een ongeluk gebeurd. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDR22
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-06-2024
Bij bikebat kan je de SOH van een Stromer batterij laten resetten,
zie :
https://bikebat.be/product/stromer-soh-reset/
https://bikebat.be/produc...bq814-bq983-x3-schroeven/

Ze zijn volgens mij de enigste die dergelijke kennis hebben.
barta123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:21:
[...]

Ja klopt, al valt het mee hoor.

Ik heb zelf mijn Stromer nu sinds maart 2020, af en aan heb ik hem minder gebruikt maar in goede maanden gebruik ik hem zo'n 1100km per maand. Ik heb nu 30.000km met de accu afgelegd, als het moet kan ik retour werk 40km nog op 1 lading doen, maar meestal rijd ik in de hoogste stand dus laad ik bij.

In theorie zou je de accu kunnen reviseren, maar bijna geen enkele partij kan de SOH resetten. Jammer dat ze inderdaad de accu's zo duur maken.

Overigens zijn er ook steeds meer partijen die de wiellagers vervangen. De motoren zelf gaan eigenlijk niet stuk.

En een setje lagers kost zo'n 50 euro denk ik, wellicht minder. 't is alleen de arbeid om het wiel uit te spaken, de boel warm te maken om de lagers eruit te trekken en omgekeerd.

Mijn fiets wordt dus niet met hogedruk of tuinslang schoongemaakt, wiellager is na diezelfde afstand nog steeds prima.

By far de meest fijne speed pedelec die je kan hebben denk ik, onder alle omstandigheden kan ik eigenlijk wel 45kmh op de teller aanhouden... De connectiviteit met de app is ook heel cool gedaan!

Ik heb alleen bij 13000km nieuwe ketting en tandwielen gemonteerd, de tweede set zit er nog steeds op. Ik rijd door alle weersomstandigheden, kwestie van goed smeren (en ik schakel veel) dus dan loopt het toch redelijk lang door blijkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Laatst online: 03-06 17:51
TDR22 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:03:
Bij bikebat kan je de SOH van een Stromer batterij laten resetten,
zie :

Ze zijn volgens mij de enigste die dergelijke kennis hebben.

[...]
Hey dat is goed nieuws! Dan heb ik voor 800 euro gewoon een nieuwe accu.

Zo hoort het. Mijn accu ziet er van buiten nog als nieuw uit (de fiets ziet er zelf ook nog erg goed uit in mijn optiek). Dus daarom liever gewoon nieuwe cellen erin en doorgaan.

32.000km heeft mijn accu nu afgelegd. Als ik een stevige tegenwind heb en ik rijd op stand 3 continu, kan ik op 20km 90% lading kwijtraken. Ik schat dat de SOH iets van 65% is. dus die is waarschijnlijk later dit jaar ofzo wel aan een revisie toe.

Nu zie ik dat dat Bikebat ook niet heel ver bij mijn ouders vandaan is, daar zou ik zo even langs rijden! Sommigen laten de cellen vervangen maar dan is de SOH niet gereset, zo staat er ook een Stromer ST3 op marktplaats, met 35km range op stand 3 (volgens de GOM in de Omni)" :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDR22
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-06-2024
Bij Bikebat kan je de SOH ook laten uitlezen, ze hebben een speciale tool ontwikkeld om de SOH uit te lezen en te resetten.
Reset kan je bij een niet gereviseerde batterij ook laten uitvoeren, indien je een vermoeden hebt dat de cellen nog goed zijn is dit een goede oplossing.
zie :
BertV schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:00:
[...]

Nee.
Mag / kan je die zien als simpele consument?

Wellicht dat de stromerdealer dit (en de cycli) kunnen uitlezen van afstand.

18073km
298 actieve dagen
Waarbij er tweemaal per dag geladen wordt.
Vroeger bij 30%, nu dus steeds meer richting de 0.

Dat zijn dus hooguit 200 a 250 cycli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

oh cool ze kunnen tegenwoordig ook de 4-schroeven variant reviseren!

Bikebat wordt beter en beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
BertV schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:04:
[...]

Dat werkte ook niet.

Ik rijd al enige jaren en tienduizenden kilometers op een Stromer, ik rijd altijd al op het fietspad. En als je fietsers tegenkomt gewoon met 30 ofzo passeren, even recup remmen en daarna weer versnellen. Het kan gewoon zonder gevaarlijke taferelen.

Toen ik in Wageningen werkte en vanuit Arnhem kwam vaak genoeg debielen gehad in Bennekom die me afsneden, remmentests deden middelvingers opstaken, me uitscholden etc. Terwijl eigenlijk dat lui volk in de auto imo beter uitgescholden zou kunnen worden. Want een auto is het minst efficiente vervoersmiddel wat je kan gebruiken om 1 persoon te verplaatsen :F

In Gelderland wordt het wel gedoogd om op het fietspad te rijden. Ik heb er nooit problemen mee gehad, en in die tijd natuurlijk vaker dan eens politie auto's gezien... :)

Jammer dat het zo moet gaan. De SP is een fantastisch vervoersmiddel, heel efficient, je bent lekker in beweging en bent vlot van A naar B. Helaas is niet iedereen op de weg even snugger |:(

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Amos_x schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:43:
[...]

Gelukkig is je mening irrelevant in deze. Ik haal meerdere ongemakken aan van SP's voor de vaak beperkte meerwaarde, en hier val je over? Je kan ook te voet heel zwaar vallen, of omver gereden worden door een SP'er en je hersenpan splijten op een stoeprand. Voetgangers ook in de helm dan maar?

e-bike/gewone fiets, geen helm. Zo is de wetgeving nu eenmaal. Als ik tot 25km/u een helm op moet, zou ik minder vaak fietsen en de fiets laten staan. Weg 'groene' voordelen.

Boven de 25 kan ik er in komen, en al zeker aan 40-45km/u. Dan zou ik hem sowieso aandoen, maar dat geklungel en gehannes blijft een nadeel, hoe dan ook, ook al is het een goed idee.
Inderdaad dit. EN betutteling van de samenleving.

Je kan ook gewoon het advies geven een helm te dragen, de meeste ouderen doen het sowieso.

En juist die zijn gevaarlijk op elektrische fietsen - ontzettend traag reactievermogen, niet mobiel, minder beheersing etc.

En waarom gebeuren er meer ongevallen op fietspaden? Het wordt drukker. Dus op veel plaatsen is het tijd om ruimte van auto's in te nemen (die moet je sowieso niet veel hebben in dorpen en steden, daar krijg je lelijke, luidruchtige stinkende plaatsen mee ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
yingli405 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Da's heel snel, ik heb bij 30.000km slechts 1x een band vervangen, ik heb een ST2 met 26 inch en de Big Bens

Ik zou voor Pirellis gaan op jouw ST1! Die standaardband is veel te zacht rubber (VEE rubber ofzo is het merk toch?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
kjiratsiekoedel schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Ik heb bijna 30.000km met mijn zomerbanden gereden. De winterbanden slijten in de zomer echt extreem hard. (die Continental Winter Contact banden).

Pirelli Angel WT op de Stromer kan je goed all year round rijden. Prima winterband die niet hard slijt in de zomer.

Maar in het geval van die Conti's dan zou ik elk jaar nieuwe banden moeten leggen. Als ik alleen in de koude maanden rijd zoals nu, betekent dat in mijn geval dat ik ze nu al 3 jaar rijd.

En het wisselen kost mij maar 20 minuten ;) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
yingli405 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de Veetyre met 9000km (bijna 2 jaar) vervangen, de achterband was versleten (rood kwam erdoor) en de voorband was uitgedroogd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
BertV schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:57:
[...]

Ik lever mijn km-vergoeding in en mag daarvoor een SP uitkiezen.
Dat is iets wat je met je werkgever af kan spreken.

Los daarvan, ik maak alleen zakelijke km's. Dus de fiets heeft geen bijtelling.
(Akkoord bevonden tijdens een steekproef van de belastingdienst)
Deze optie is gewoon legaal en scheelt weer gedoe en kosten.
Bedankt voor je bericht.
Dat "moet" ik ook als ik een SP uitkies, mijn km-vergoeding inleveren en daarnaast ga ik dan een x aantal € per maand betalen voor de lease van de SP die 3 jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
barta123 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:47:
[...]

Da's heel snel, ik heb bij 30.000km slechts 1x een band vervangen, ik heb een ST2 met 26 inch en de Big Bens

Ik zou voor Pirellis gaan op jouw ST1! Die standaardband is veel te zacht rubber (VEE rubber ofzo is het merk toch?)
Ja, het is standaard vee tire band.
30 kkm met een Pirellis! Ga ik ook maar halen.

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Pagina: 1 ... 32 ... 38 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.