epostel schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:45:
Op mijn SP na heb ik elke fiets die ik heb uit onderdelen ineen gestoken dus ik weet hoe het werkt. Ja tuurlijk moet je wiel juist vast staan. Mijn punt is dat, naar mijn mening, zo'n redelijk kritische sensor daarvan laten afhangen een ontwerpfout is. Waarvan getuige de problemen die ermee optreden. 'Mijn fiets is terug van FM en haalt geen 45 meer'. Tja.
Inderdaad. Ik heb het hier ook al eens aangehaald. Geen idee van het procentueel aantal fietsen die er mee in aanraking komt, maar het is echt geen goed ontwerp. Een dielectric strain gauge die relatieve torsie in de achteras moet meten, want dan een indicatie zou moeten zijn van de eigen aangebrachte kracht op de pedalen.
Die dan nog eens nauw luistert naar het aandraaimoment van de bouten op de as (logisch gezien ontwerp maar veeeeel te gevoelig). Ik vraag me ook af hoeveel stromers niet gekalibreerd zijn, maar waarvan de eigenaar het gewoon niet weet, omdat ze ofwel nooit 45 halen (te snel, te gevaarlijk), of gewoon denken dat het aan de batterij of algemene slijtage ligt, en het er maar bij laten.
Ik vraag me ook af hoe klever dit doet (torque sensing), ik ben er wel benieuwd naar. Dit is bij stromer iets dat al minstens 6 jaar speelt.
Het betekent dus ook dat zelfs zelf een achterband vervangen al delicaat is, want je hebt als particulier een momentsleutel nodig en je moet weten hoe je kalibreert. Je zal maar steeds een FM moeten betalen voor band vervangen of kalbratie. Kan een duur grapje worden als je toevallig een gevoelige fiets hebt.
Ik kan me niet inbeelden dat er niet een betere, robuustere manier is om eigen inbreng/kracht te meten. Dat ze geen cadence sensor willen kan ik begrijpen, maar zo'n cadence sensor is daarentegen wel 100% fool proof en robuust. En ook met cadence sensor en wat 'truukjes' in de software kan je al een redelijk fietsgevoel oproepen. Als je meerdere sensoren hebt, kan je versnelling en vertraging meten, gecombineerd met weten in welke versnelling je rijdt + een kalibratieprofiel (gewicht/lengte rijder) en je zou al bij benadering moeten weten hoeveel torque de rijder zelf zet. (bij benadering, maar genoeg om het Europese e-bike gedrag te hebben, ipv het het "amerikaanse/goedkope" e-bike gedrag met cadence sensor)
[
Voor 12% gewijzigd door
Amos_x op 13-03-2024 13:26
]