Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 31 ... 39 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-10 10:52
ijdod schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Wat mij vooral opvalt is dat de A merken zich nogal (te..) strak aan de regels houden (zelfs zo erg dat het 25-op-de-teller is; dus typisch minder volgens GPS), en de goedkope meuk maar iets doet.
Laatste pagina https://unece.org/fileadm...wp29/wp29regs/r039r1e.pdf
M.a.w. voor auto's etc is dat strak gereguleerd en *moet* het voertuig dus eigenlijk meer aangeven en is GPS op de teller simpelweg verboden. Zou me niet verbazen als dat voor SP ook zo is, maar vind niet direct iets terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-10 18:26
BertV schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:18:
Ik kijk nu naar een Klever X Speed 45
Puur rationeel lijkt mij dit een goede keuze.

Ik ben een fan van het uiterlijk van de Stromer en die app kan mij niet uitgebreid genoeg zijn.

Bij klever, met die accu in het zicht en helemaal geen app.

...als je er op zit zie je de fiets toch niet, die app is gewauwel... (Ben mezelf moed aan het inspreken ;) )
Ik heb een Klever N Rogue. Ja, het schijnt met een app te kunnen maar het boeit me niet. Ja, er zit een elektrische sleutel op die je kunt gebruiken en boeit me ook niet. Het ding rijdt en loopt als een zonnetje. Toch nu toe geen gekke dingen gehad (afkloppen) na 11500 km, alleen dat hij soms niet helemaal wakker wil worden als je hem aanzet maar dat is altijd makkelijk op te lossen door even aan of uit te zetten.

Stromer is ook erg mooi, maar daar is het wel meer form over function. Als je met die standaard spatborden door een beetje plas rijdt zou je willen dat je je kaplaarzen aan had. (Daar is ook wel wat aan te doen door aftermarket een verlenger op te zetten maar het zou Stromer sieren om die extra stap eens te durven maken zoals Specialized en Klever wel durven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65uKeaYmhhz-YQdwTGEUI1flRhU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/9xiiZYil2b8LI0KOv1k24pfY.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC_mp6Ub3-HFaBy6pBlojsPMqJw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/TBFcMxSbIGdCP5vPpVyOr1sL.png?f=fotoalbum_medium

Verder hoor ik veel klachten over Stromers, maar dat kan ook komen door een groter marktaandeel ten opzichte van Klever natuurlijk. Proefrijden en naast elkaar leggen is het advies :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
Vlassie1980 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:42:
Verder hoor ik veel klachten over Stromers, maar dat kan ook komen door een groter marktaandeel ten opzichte van Klever natuurlijk.
Zou geweldig zijn moest EU (of consoorten) opleggen dat er naast een energielabel ook een reparatiemogelijkheids-label en een rommel-label beschikbaar dient te zijn dat mankementen per verkocht aantal examplaren weergeeft :)

Maar igv Stromer: dat gedoe met sensor die nauw afhangt van aandraaimoment achterwiel vind ik al een beetje een afnknapper, maar vooral het scooteren i.e. vanzelf beginnen rijden en de onwil van Stromer om daar blijkbaar ook maar iets aan te doen, maakt dat ze in mijn achting ergens gans beneden staan. Heb dan wel een serieuze bias naar function before fashion, maar dat scooteren is gewoon een schande wegens gevaarlijk. Ook al is het maar een klein percantage van de fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:55
epostel schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:45:
[...]

Maar igv Stromer: dat gedoe met sensor die nauw afhangt van aandraaimoment achterwiel vind ik al een beetje een afnknapper, maar vooral het scooteren i.e. vanzelf beginnen rijden en de onwil van Stromer om daar blijkbaar ook maar iets aan te doen, maakt dat ze in mijn achting ergens gans beneden staan.
Ik heb nu zelf mijn achterwiel al meerdere malen gedemonteerd en weer gemonteerd. Er staat netjes in de gebruikershandleiding dat dit op XX Nm moet en als je dat doet is er niks aan de hand. Koop een willekeurige racefiets en je hebt hetzelfde. Dat is geen gedoe dat is gewoon knap kunnen sleutelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
Op mijn SP na heb ik elke fiets die ik heb uit onderdelen ineen gestoken dus ik weet hoe het werkt. Ja tuurlijk moet je wiel juist vast staan. Mijn punt is dat, naar mijn mening, zo'n redelijk kritische sensor daarvan laten afhangen een ontwerpfout is. Waarvan getuige de problemen die ermee optreden. 'Mijn fiets is terug van FM en haalt geen 45 meer'. Tja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:02

bjp

epostel schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:45:
Op mijn SP na heb ik elke fiets die ik heb uit onderdelen ineen gestoken dus ik weet hoe het werkt. Ja tuurlijk moet je wiel juist vast staan. Mijn punt is dat, naar mijn mening, zo'n redelijk kritische sensor daarvan laten afhangen een ontwerpfout is. Waarvan getuige de problemen die ermee optreden. 'Mijn fiets is terug van FM en haalt geen 45 meer'. Tja.
deels terecht. Ook dat dit enkel bij de tweakers geweten is, omdat Stromer hier niet heel veel over communiceert.

Ik heb er ook mijn wiel al uitgenomen, en geen problemen daarna.

Ze doen al wat moeite door te zeggen: vaak kalibreren. Er staan checks op het kalibreren zelf (met honderden threads over errors ermee).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
epostel schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:45:
Inderdaad. Ik heb het hier ook al eens aangehaald. Geen idee van het procentueel aantal fietsen die er mee in aanraking komt, maar het is echt geen goed ontwerp. Een dielectric strain gauge die relatieve torsie in de achteras moet meten, want dan een indicatie zou moeten zijn van de eigen aangebrachte kracht op de pedalen.

Die dan nog eens nauw luistert naar het aandraaimoment van de bouten op de as (logisch gezien ontwerp maar veeeeel te gevoelig). Ik vraag me ook af hoeveel stromers niet gekalibreerd zijn, maar waarvan de eigenaar het gewoon niet weet, omdat ze ofwel nooit 45 halen (te snel, te gevaarlijk), of gewoon denken dat het aan de batterij of algemene slijtage ligt, en het er maar bij laten.

Ik vraag me ook af hoe klever dit doet (torque sensing), ik ben er wel benieuwd naar. Dit is bij stromer iets dat al minstens 6 jaar speelt.

Het betekent dus ook dat zelfs zelf een achterband vervangen al delicaat is, want je hebt als particulier een momentsleutel nodig en je moet weten hoe je kalibreert. Je zal maar steeds een FM moeten betalen voor band vervangen of kalbratie. Kan een duur grapje worden als je toevallig een gevoelige fiets hebt.

Ik kan me niet inbeelden dat er niet een betere, robuustere manier is om eigen inbreng/kracht te meten. Dat ze geen cadence sensor willen kan ik begrijpen, maar zo'n cadence sensor is daarentegen wel 100% fool proof en robuust. En ook met cadence sensor en wat 'truukjes' in de software kan je al een redelijk fietsgevoel oproepen. Als je meerdere sensoren hebt, kan je versnelling en vertraging meten, gecombineerd met weten in welke versnelling je rijdt + een kalibratieprofiel (gewicht/lengte rijder) en je zou al bij benadering moeten weten hoeveel torque de rijder zelf zet. (bij benadering, maar genoeg om het Europese e-bike gedrag te hebben, ipv het het "amerikaanse/goedkope" e-bike gedrag met cadence sensor)

[ Voor 12% gewijzigd door Amos_x op 13-03-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
__R__ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:40:
[...]

Ik heb nu zelf mijn achterwiel al meerdere malen gedemonteerd en weer gemonteerd. Er staat netjes in de gebruikershandleiding dat dit op XX Nm moet en als je dat doet is er niks aan de hand. Koop een willekeurige racefiets en je hebt hetzelfde. Dat is geen gedoe dat is gewoon knap kunnen sleutelen.
Dat is zeker wel gedoe.... BIj een racefiets maakt het niets uit als je 10% strakker aandraait.
Sterker nog, bij een aluminium racefiets gebeurd er helemaal niets als je alle verbindingen op gevoel aandraait.
Heb je totaal geen gevoel (dat kan beide richtingen op), dan is een momentsleutel wel aan te raden.
Het is een designkeus dat ze de "overtollige" klemkracht niet in het ontwerp afvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:40
BertV schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:18:
Ik kijk nu naar een Klever X Speed 45
Puur rationeel lijkt mij dit een goede keuze.

Ik ben een fan van het uiterlijk van de Stromer en die app kan mij niet uitgebreid genoeg zijn.

Bij klever, met die accu in het zicht en helemaal geen app.

...als je er op zit zie je de fiets toch niet, die app is gewauwel... (Ben mezelf moed aan het inspreken ;) )
Disclaimer:
Ik heb Klever x 45 pinion uit 2021 (met m99 mini lamp en pinion c1.12). En nog nooit op een Stromer gereden.

Ga lekker beiden proefrijden!

Stromer is mooier, Klever praktischer (accu is handig uit te nemen, accu gaat naar 1600wh in de toekomst en daar is ruimte voor in t frame, geveerde voorvork, spatborden die wel doen wat ze moeten doen, wel waterdicht ontworpen, geen gedoe met sensoren die spontaan in de war raken waardoor je je achterwiel weer op moment moet zetten).
Klever heeft een app. Is behoorlijk nutteloos. Maar ook nooit gemist. Display los op stuur is minder mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
Amos_x schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:22:
[...]
Ik vraag me ook af hoe klever dit doet (torque sensing), ik ben er wel benieuwd naar. Dit is bij stromer iets dat al minstens 6 jaar speelt.
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat Klever zelfde sensor als Stromer gebruikt; nu ja, Klever manual is duidelijk: aanhaalmoment achterwiel, kies maar, tussen 30-45Nm :) Ik zou gokken dat daar een bus tussensteekt zodat aandraaien nooit kracht op sensor kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-10 17:53
Vraag aan de stromer rijders:

Hoe fiets je het makkelijkst als je een lege accu hebt? accu er uit of laten zitten?

Vandaag mijn eerste woon-werkrit gedaan met mijn st2 en ik bleek het net niet heen en terug te redden zonder bijladen.

Zodra de lading naar 0% ging heb ik de accu er uit gehaald maar dan is fietsen geen pretje.
Mijn oude stromer (st1 2016) reed met accu er uit als gewone fiets, best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-10 10:47

BertV

Handgemaakt

SvenHe schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:16:
Vraag aan de stromer rijders:

Hoe fiets je het makkelijkst als je een lege accu hebt? accu er uit of laten zitten?

Vandaag mijn eerste woon-werkrit gedaan met mijn st2 en ik bleek het net niet heen en terug te redden zonder bijladen.

Zodra de lading naar 0% ging heb ik de accu er uit gehaald maar dan is fietsen geen pretje.
Mijn oude stromer (st1 2016) reed met accu er uit als gewone fiets, best te doen.
Hier een ex-stromer rijder. Ik snap het eruit halen niet? Waar laat je de accu dan, in je rugzak?

Een st2 fietst niet veel anders dan een st1. Ik had een riem, (ja,ja) volgens mij maakt dat het er niet beter op in vergelijking met een ketting. Ik kan nooit rustig fietsen dus ik trap mijn knieschijven eraf zonder ondersteuning.

[ Voor 6% gewijzigd door BertV op 13-03-2024 15:50 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

*met* batterij erin. Je hebt namelijk nog altijd licht nodig!

ja boven een bepaalde snelheid lijkt hij zelf wat tegen te houden, maar dat valt reuzen mee (alvast op mijn ST1 2020)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Accu in fietstas...

Mijn st1 reed makkelijker zonder accu makkelijker dan met een lege.
Mijn st2 (belt) rijd zonder accu moeilijker dan de st1 met accu.

Maar, mocht het weer gebeuren dan zal ik met accu proberen ; )

Ga nog 2e lader kopen dus de kans dat het nog een keer gebeurt is niet super groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-10 07:56
Even een vraagje aan de Stromer ervarings deskundigen:

Er staat hier in de buurt een ST2 Sport uit 2017, met 2 accus (983Wh) en 27k op de teller te koop voor een nette prijs (2k~).
In hoeverre moet ik hier vrezen voor onvoorzien dingen? Het is een ketting variant dus daar maak ik me geen zorgen om. Echter motor/sensors/besturing, in hoeverre kan daar iets mee zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

27k km is niet weinig. Motor/lagers?

remblokken is goedkoop te vervangen, schijven wat minder. Deze eens nakijken, zeker als ze niet meer recht zijn.

Goed de velgen nakijken (scheurtjes/slagen/...), en spaken, zeker het achterwiel.

Frame ook nakijken (ongeval? diepe put -> scheurtjes)...

Hoe gaar zijn de batterijen? kan je die laten uitlezen door een FM - de 'bekende' state-of-health? Ik vermoed 3-vijzen batterijen, deze kan je nog laten reviseren (tegen een kost).

[ Voor 9% gewijzigd door bjp op 14-03-2024 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:15

Pazo

Mroaw?

Amos_x schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:22:

Die dan nog eens nauw luistert naar het aandraaimoment van de bouten op de as (logisch gezien ontwerp maar veeeeel te gevoelig). Ik vraag me ook af hoeveel stromers niet gekalibreerd zijn, maar waarvan de eigenaar het gewoon niet weet, omdat ze ofwel nooit 45 halen (te snel, te gevaarlijk), of gewoon denken dat het aan de batterij of algemene slijtage ligt, en het er maar bij laten.
*Meld zich*

Nog nooit over nadacht.. heb mijn achterband van mijn ST1x wel eens vervangen, gewoon weer op gevoel aangedraaid... :$
Vlassie1980 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:42:

Stromer is ook erg mooi, maar daar is het wel meer form over function. Als je met die standaard spatborden door een beetje plas rijdt zou je willen dat je je kaplaarzen aan had. (Daar is ook wel wat aan te doen door aftermarket een verlenger op te zetten maar het zou Stromer sieren om die extra stap eens te durven maken zoals Specialized en Klever wel durven)
Hier een aftermarket spatbordverlenger. Scheelt zeker met regen, ben daar erg blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxURBw2zOlC8GevAU3FWxbhza3g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTlyM1jpHVh5xmwNP37uIS71.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 44% gewijzigd door Pazo op 14-03-2024 13:43 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:45
Pazo schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:37:
[...]

Hier een aftermarket spatbordverlenger. Scheelt zeker met regen, ben daar erg blij mee.

[Afbeelding]
Waar koop je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

voorbeeld van wat ik heb, werkt gemakkelijk, geen vijzen of schroeven, gewoon een platte tang nodig: https://www.bol.com/be/nl...wart-krt/9200000017120754

[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 14-03-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Bij Van Zijp Techniek, print van alles voor allerlei fietsen.
https://www.vanzijptechni...egorie/bikeparts/stromer/

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-10 13:00

Niwla

dat dus....

Even een lange termijn ervaring posten:

Aankomende maand mijn Klever X Alpha 2 jaar in bezit. Km-stand bijna 12000.

Issues:
- Scherm vervangen voor versie met BT (doe ik vervolgens echt helemaal niks mee).
- Lader vervangen (onder garantie) door blote bekabeling/kabelbreuk in aangegoten stekker
- Motor opnieuw gespoten ivm afbladderende verf
- Olie Pinion vervangen (bij 10k km)
- Spiegel afgelopen week afgebroken (ruwe pubers)
- 2x gebroken kentekenplaathouder gehad (weer die pubers)
- Speling op accurail (is verholpen)

Ik rij nog steeds op eerste set Pirelli banden (in de winter op winterbanden) en eerste belt.

[ Voor 10% gewijzigd door Niwla op 14-03-2024 15:02 ]

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Pazo schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:35:
[...]

Bij Van Zijp Techniek, print van alles voor allerlei fietsen.
https://www.vanzijptechni...egorie/bikeparts/stromer/
Thanks! Ik zie dat ze nu langere lengtes hebben, heb nu eentje van 175 maar 235 is mooier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

procaliber schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:58:
[...]

Thanks! Ik zie dat ze nu langere lengtes hebben, heb nu eentje van 175 maar 235 is mooier
Weet niet welk model je hebt (ik st1x), maar koop er wel een stabilisatieblokje bij als je dat nog niet hebt, anders is de kans groot dat je spatbord gaat schudden / tegen het wiel aan gaat lopen tijdens het fietsen. Ik dacht eerst dat ik het zonder ook wel kon, maar het spatbord ging gelijk schudden tijdens het fietsen. Met het blokje ertussen was dat verleden tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-10 07:56
bjp schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:08:
27k km is niet weinig. Motor/lagers?

remblokken is goedkoop te vervangen, schijven wat minder. Deze eens nakijken, zeker als ze niet meer recht zijn.

Goed de velgen nakijken (scheurtjes/slagen/...), en spaken, zeker het achterwiel.

Frame ook nakijken (ongeval? diepe put -> scheurtjes)...

Hoe gaar zijn de batterijen? kan je die laten uitlezen door een FM - de 'bekende' state-of-health? Ik vermoed 3-vijzen batterijen, deze kan je nog laten reviseren (tegen een kost).
Motor en lagers zijn inderdaad mijn grootste zorg. Goed punt van de velgen. Kunnen we gelijk meenemen in de algemene beschouwing. Ook even checken van wanneer de accu's zijn, en hun mileage.

Denk dat ik eens reageer op de advertentie, Je krijgt vaak al een betere algemene indruk als je de gebruiker ziet en hoort :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 16:55
-- knip --

[ Voor 95% gewijzigd door Citroen op 14-03-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
Pazo schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:01:
[...]

Weet niet welk model je hebt (ik st1x), maar koop er wel een stabilisatieblokje bij als je dat nog niet hebt, anders is de kans groot dat je spatbord gaat schudden / tegen het wiel aan gaat lopen tijdens het fietsen. Ik dacht eerst dat ik het zonder ook wel kon, maar het spatbord ging gelijk schudden tijdens het fietsen. Met het blokje ertussen was dat verleden tijd :)
Dat is dan ook wel handig! Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:44
Soepknook schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:43:
Even een vraagje aan de Stromer ervarings deskundigen:

Er staat hier in de buurt een ST2 Sport uit 2017, met 2 accus (983Wh) en 27k op de teller te koop voor een nette prijs (2k~).
In hoeverre moet ik hier vrezen voor onvoorzien dingen? Het is een ketting variant dus daar maak ik me geen zorgen om. Echter motor/sensors/besturing, in hoeverre kan daar iets mee zijn?
Ik heb zelf afgelopen jaar een tweedehands Stromer ST3 gekocht met een vergelijkbare kilometerstand (ex-lease, 26k km) maar wel met 10 maanden garantie van de dealer. En daar ben ik tot op heden wel blij mee; sinds ik 'm heb is er een controller (nieuwe lader bleek niet compatible met oudere controller) en een 983Wh accu onder garantie vervangen. Ik weet niet of ik het zou aandurven om er een zonder garantie via MP aan te schaffen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
DesireHD schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Ik heb zelf afgelopen jaar een tweedehands Stromer ST3 gekocht met een vergelijkbare kilometerstand (ex-lease, 26k km) maar wel met 10 maanden garantie van de dealer. En daar ben ik tot op heden wel blij mee; sinds ik 'm heb is er een controller (nieuwe lader bleek niet compatible met oudere controller) en een 983Wh accu onder garantie vervangen. Ik weet niet of ik het zou aandurven om er een zonder garantie via MP aan te schaffen eerlijk gezegd.
Ik zou altijd voor garantie kiezen, zeker als je weet dat je de fiets intensief gaat gebruiken. Nu is het helaas zo dat fietsentoko's max 2 jaar garantie geven op de elektrische onderdelen. Mijn Klever heeft 5 jaar garantie en dat geeft zeker een nog geruster gevoel.

Maar voor een occasion lijkt het me zeker verstandig om alleen met garantie te kopen want je weet nooit wat er na al die kilometers aan mankeert. Dat komt vaak niet bovendrijven tijdens een kortere proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

vandaag bij de FM:
- toen ik wisselde van GSM in december was er via de OMNI B (ST1 bluetooth) een update. Bleek eerder een serieuze downgrade van de software (zat ineens terug in 2019 i.p.v. een versie in 2023)
- nooit meer een melding gehad dat ik kon upgraden. Niet met de oude GSM, niet met de nieuwe...
- vandaag update op 15min gekregen bij FM (effe display los, wat prutsen en het was in orde).
- wou een factuurtje maken - heb gezegd dat het een Stromer fout is! Toen de winkelgast (niet de maker) doorhad dat het een ST1 was, geen online verbinding (dus bluetooth geen 3G) zei hij: ok, dan is het gratis. Wie snappen kan...

Er waren wel mooie promoties op nieuwe fietsen "Outlet":
- ST3 voor ~5800eur met blauwe batterij
- ST5 ABS voor ~7500eur met blauwe batterij

Het is zelf minder voor sommige modellen:
https://www.bikefriend.co...tromer&order-by=prijs_asc

[ Voor 12% gewijzigd door bjp op 15-03-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Heeft een van jullie een manier om een levensvatbare inschatting te maken van accuduur op een lange rit?

Ik weet inmiddels dat ik met de grootste accu niet op en neer naar huis kan op de hoogste stand, totaal 50 km.
Maar ik heb een doel van 80 km dat ik graag zou halen, met enige reserve voor tegenslag.

De vorige keer dat ik dezelfde rit probeerde met de vorige fiets kon dat zelfs met twee acculadingen niet en was ik met het tussendoor laden er bij net zo lang onderweg als ik met de fiets had kunnen doen zonder stops.

Stromer zegt dat de fiets met de grootste accu 60 km kan maar dat red ik dus al niet.

Of zit er niet anders op dan gewoon een paar ritten doen op lagere ondersteuning en kijken wat het wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nee, jij kent je fiets, lichaam en woonwerktraject het beste.
Evt kun je een tijd lang de gebruikte energie in Wh loggen icm hartslag en weersomstandigheden. Uiteindelijk ga je daar wel een correlatie in zien en kun je het beter schatten. Maar de spreiding is vrij groot tussen beste en slechtste dagen qua verbruik… De fiets begrenzen zodat hij op de slechtste dagen alsnog genoeg range heeft is wel de veiligste optie.
Op en neer maakt het wel wat lastiger omdat je dan zowel heen en terug wind tegen zou kunnen hebben…

Die 60km van Stromer kan ook wel, bij goed weer, rustig aan, zelf als een kanon meetrappen, aka bergaf, windmee, café in zicht…..

[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-03-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 21:23

Gerco-M

mijn tornado res.

@SvenHe
Met de grootste accu van 983 Wh heb je ca 900 Wh effectieve capaciteit. Bij SOH 100%. Als je 60 km wilt halen dan moet je dus een lager verbruik hebben dan 900 / 60 = 15 Wh/km. Bij het begin van de rit kan je zien wat je verbruik is, bv na ca 10 km om een idee te krijgen van of je het gaat redden. Op stand 3 zit je zowiezo hoger dan 15 Wh/km. Op stand 1 ben je zowiezo veilig. Beide een beetje afhankelijk van wind, want met wind mee heb je altijd minder verbruik dan bij wind tegen.

Ik heb ook wel eens 80 km gefietst op een accu, maar dan moet je op stand 1 fietsen, niet te hard gaan, en niet te veel wind tegen hebben.
Maar ik zou zeggen experimenteer eens om je verbruik bij te houden (Wh/km) en dan kan je een beetje zien wat de mogelijkheden zijn.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-10 15:40
SvenHe schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:01:
Heeft een van jullie een manier om een levensvatbare inschatting te maken van accuduur op een lange rit?

Ik weet inmiddels dat ik met de grootste accu niet op en neer naar huis kan op de hoogste stand, totaal 50 km.
Maar ik heb een doel van 80 km dat ik graag zou halen, met enige reserve voor tegenslag.

De vorige keer dat ik dezelfde rit probeerde met de vorige fiets kon dat zelfs met twee acculadingen niet en was ik met het tussendoor laden er bij net zo lang onderweg als ik met de fiets had kunnen doen zonder stops.

Stromer zegt dat de fiets met de grootste accu 60 km kan maar dat red ik dus al niet.

Of zit er niet anders op dan gewoon een paar ritten doen op lagere ondersteuning en kijken wat het wordt?
Wat is je budget eigenlijk?

Opium T-serie met 1400Wh is misschien ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroennoodles
  • Laatst online: 15:16
De afgelopen 3 jaar heb ik op een 'gewone' E-bike gereden (Cortina E-Mozzo) en ik heb hier ruim 15.000 km mee gereden voor met name woon-werkverkeer (12 km enkele reis). Dit was dus prima te doen in een half uur.

Nu ben ik begin dit jaar overgestapt naar een andere werkgever en de afstand is wat groter geworden, namelijk 19 km enkele reis. Nu merk ik dat dit net de drempel is om vaker de auto te pakken, omdat enkele reis toch 50 minuten duurt (met de auto 25 minuten).

Vandaar dat ik mijzelf aan het oriënteren ben op de aanschaf van een Speed Pedelec, echter zijn deze er in alle soorten en maten.
Gewenste situatie zou zijn om in ongeveer een half uur rijden op het werk te zijn, een snelheid van 35 a 40 km/u zou dus vol te houden moeten zijn. De route is voornamelijk buiten de bebouwde kom (slechts 1 verkeerslicht), met weinig verkeer op deze wegen. Het is wat mij betreft niet persé nodig om altijd 45 km/u te rijden.

Qua actieradius zou ik wel graag een fiets willen die deze route retour aan kan, dus een actieradius van minimaal 50 km is wel gewenst (opladen op het werk is namelijk lastig). Mocht het hard waaien is het niet erg als ik er een keer 5 minuten langer over doe.

Budget dat ik in gedachte heb is eigenlijk rond de 4000 a 5000 euro. In deze prijsklasse kom je echter de 'goedkopere' Speed Pedelecs tegen (Gazelle, Koga Pace, Trek Allant, of de 'uitgefaseerde' Giant Explorer (slechts 3000)), of de budget modellen van de grote Speed Pedelec merken (Stromer, Klever, R&M etc).
Het aanbod is dus best groot in deze prijsklasse, echter vraag ik me af of goedkoop geen duurkoop is in dit geval.
Wat zouden jullie aanraden? Zijn er bijvoorbeeld hele goede redenen om het budget te verhogen (naar bijv. 6000 euro), of is hier in mijn situatie geen reden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:20
jeroennoodles schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:01:
De afgelopen 3 jaar heb ik op een 'gewone' E-bike gereden (Cortina E-Mozzo) en ik heb hier ruim 15.000 km mee gereden voor met name woon-werkverkeer (12 km enkele reis). Dit was dus prima te doen in een half uur.

Nu ben ik begin dit jaar overgestapt naar een andere werkgever en de afstand is wat groter geworden, namelijk 19 km enkele reis. Nu merk ik dat dit net de drempel is om vaker de auto te pakken, omdat enkele reis toch 50 minuten duurt (met de auto 25 minuten).

Vandaar dat ik mijzelf aan het oriënteren ben op de aanschaf van een Speed Pedelec, echter zijn deze er in alle soorten en maten.
Gewenste situatie zou zijn om in ongeveer een half uur rijden op het werk te zijn, een snelheid van 35 a 40 km/u zou dus vol te houden moeten zijn. De route is voornamelijk buiten de bebouwde kom (slechts 1 verkeerslicht), met weinig verkeer op deze wegen. Het is wat mij betreft niet persé nodig om altijd 45 km/u te rijden.

Qua actieradius zou ik wel graag een fiets willen die deze route retour aan kan, dus een actieradius van minimaal 50 km is wel gewenst (opladen op het werk is namelijk lastig). Mocht het hard waaien is het niet erg als ik er een keer 5 minuten langer over doe.

Budget dat ik in gedachte heb is eigenlijk rond de 4000 a 5000 euro. In deze prijsklasse kom je echter de 'goedkopere' Speed Pedelecs tegen (Gazelle, Koga Pace, Trek Allant, of de 'uitgefaseerde' Giant Explorer (slechts 3000)), of de budget modellen van de grote Speed Pedelec merken (Stromer, Klever, R&M etc).
Het aanbod is dus best groot in deze prijsklasse, echter vraag ik me af of goedkoop geen duurkoop is in dit geval.
Wat zouden jullie aanraden? Zijn er bijvoorbeeld hele goede redenen om het budget te verhogen (naar bijv. 6000 euro), of is hier in mijn situatie geen reden voor.
Ik heb sinds 2 weken een Stromer ST3. Mijn woon/werk-afstand is hetzelfde en de route lijkt me ook vergelijkbaar: geen verkeerslichten, voornamelijk 60 km wegen. Echter om de afstand binnen het half uur te halen, moet het gemiddelde boven de 38 km/uur liggen. En dat lukt me alleen als ik ook daadwerkelijk die 43-45 km/h haal.

De vraag is dus vooral: is een tijdswinst van 5 minuten per rit jou ca 1500 EUR waard?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroennoodles
Joris748 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Ik heb sinds 2 weken een Stromer ST3. Mijn woon/werk-afstand is hetzelfde en de route lijkt me ook vergelijkbaar: geen verkeerslichten, voornamelijk 60 km wegen. Echter om de afstand binnen het half uur te halen, moet het gemiddelde boven de 38 km/uur liggen. En dat lukt me alleen als ik ook daadwerkelijk die 43-45 km/h haal.

De vraag is dus vooral: is een tijdswinst van 5 minuten per rit jou ca 1500 EUR waard?
Als de tijd 35 minuten is, is dat ook acceptabel. Langer dan dat wordt wel een dingetje, dan zie ik het voordeel ten opzichte van m'n huidige E-bike niet meer echt.

De ST3 krijg ik niet gevonden voor onder de 7000, dat is wel echt buiten het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
jeroennoodles schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:19:
[...]

Als de tijd 35 minuten is, is dat ook acceptabel. Langer dan dat wordt wel een dingetje, dan zie ik het voordeel ten opzichte van m'n huidige E-bike niet meer echt.

De ST3 krijg ik niet gevonden voor onder de 7000, dat is wel echt buiten het budget.
Fietsvoordeelshop heeft nog wat overjarige modellen:

https://www.fietsvoordeel...omer-st3-2021-zwart-heren

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroennoodles
Bedankt voor de tip!

Zijn modellen uit 2021 of 2022 een stuk 'minder' dan de nieuwste generatie, of zijn de verschillen en ontwikkelingen klein de laatste jaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980

Als je niet per se 45km/u wilt rijden en ook niet vaak tussen de auto's moet zou je kunnen kijken naar een model met Bosch middenmotor, maar neem er dan wel een met riem zodat de slijtage meevalt.

Anders zou ik kijken naar een Klever N Rogue, die heeft ook de mogelijkheid om er een dikke 1200wh op te prikken. Heb hem zelf ook en bevalt prima. Uiterlijk is het niet de mooiste maar functioneel prima :)
jeroennoodles schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:25:
[...]

Bedankt voor de tip!

Zijn modellen uit 2021 of 2022 een stuk 'minder' dan de nieuwste generatie, of zijn de verschillen en ontwikkelingen klein de laatste jaren?
Dat zijn nog steeds prima modellen, 5 jaar garantie is ook zeker fijn 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Vlassie1980 op 18-03-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Ben nog steeds onder de indruk van de stabiliteit van de ST3. Weinig bochten die je niet met 30+ km/h kunt nemen. Met een beetje tegensturen gaat dat ding snaarstrak de bocht door.

YouTube: The Counterintuitive Physics of Turning a Bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
@jeroennoodles
Ik rijd 25 km enkel door buitengebied en ook maar 1 stoplicht, in ongeveer 40 minuten, soms iets meer, soms 39 minuten. Dat deed ik al met een oude st1 maar heb nog niet genoeg vergelijk met de nieuwe st2.

Kijk (edit: en bel!) ook even naar occasions bij dealers, ik zag er bij de mijne een st1 met 18000 km onder de 2000,-- Dat was met garantie en het was een btw fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 21:23

Gerco-M

mijn tornado res.

Joris748 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:56:
Ben nog steeds onder de indruk van de stabiliteit van de ST3. Weinig bochten die je niet met 30+ km/h kunt nemen. Met een beetje tegensturen gaat dat ding snaarstrak de bocht door.

YouTube: The Counterintuitive Physics of Turning a Bike
Ik ga ook altijd met veel plezier snel en schuin de bocht om met mijn ST3! Heb wel altijd het probleem dat de trappers dan de grond raken dus ik mag altijd de bocht inschatten en bepalen wanneer ik moet stoppen met trappen en na de bocht weer mag trappen. Ik ken mijn routes nu redelijk dus weet wel aardig goed wat en waar. Wel altijd checken of er niemand van de andere kant komt op het fietspad die ik zou moeten ontwijken!

Ik vond het soms wel eng tussen de autos te fietsen op de doorgaande weg maar dan de rotondes zonder afremmen nemen (rechtuit) met 40 is wel weer vet gaaf want autos (die me zaten te duwen) ben ik wel weer kwijt in elk geval >:)

En natuurlijk altijd alleen bij droog weer op schoon asfalt

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiNg_KK0k4kk0OkyhZhUu4n5PeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQYAA8dVXO00M4fMFgd9LyCi.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is mijn ST2 na krap 30.000km, de voorband is nog de orignele. De achterste is een keer vernieuwd, de band zelf was niet versleten maar omdat ik meerdere keren lek gereden heb is door torsie de koordlagen door de binnenband gekomen.

Ik heb bandenzwart op de banden gedaan, ziet er netjes uit vind ik. De handleiding raadde het af op motorfietsbanden te doen, maar het is geen motorfiets toch? :D

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
barta123 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:00:
[Afbeelding]
Dit is mijn ST2 na krap 30.000km, de voorband is nog de orignele. De achterste is een keer vernieuwd, de band zelf was niet versleten maar omdat ik meerdere keren lek gereden heb is door torsie de koordlagen door de binnenband gekomen.

Ik heb bandenzwart op de banden gedaan, ziet er netjes uit vind ik. De handleiding raadde het af op motorfietsbanden te doen, maar het is geen motorfiets toch? :D
Bandenzwart is leuk voor autobanden. Dat is eraf voordat je de grip nodig hebt. Maar het loopvlak van jouw band is rond (doorsnede), net als bij een motorband. Denk je nog steeds dat het een goed idee was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-10 12:07

Ik heb 18km enkele reis woonwerk, voornamelijk rechte fietspaden en lege landweggetjes.. 35min reistijd met een oudere spd pedelec met 60Nm Bosch middenmotor. Het hoeft dus geen dure achterwielmotor pedelec te zijn, tenzij je altijd die 45km/h wilt halen.

Ik zit meestal rond de 40km/h teller, maar met windkracht 4 of hoger zakt het al snel naar 35km/h of lager. Bij regen of hardere wind pak ik lekker de auto ;)

Edit: ik heb wel een vrij goeie conditie en redelijk wat beenspieren voor een 47 jarige moet ik erbij zeggen, maar mijn motor uit 2016 is vrij zwak vergeleken met een nieuwe Bosch CX performance hoor. En ik weeg 90kg, zal ook nogal schelen of je 20kg lichter of zwaarder bent.

[ Voor 7% gewijzigd door _Anvil_ op 20-03-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Joris748 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:27:
[...]

Bandenzwart is leuk voor autobanden. Dat is eraf voordat je de grip nodig hebt. Maar het loopvlak van jouw band is rond (doorsnede), net als bij een motorband. Denk je nog steeds dat het een goed idee was?
Droog weer, dat slijt er wel af ;)

En het is niet van dat super vette spul, droogt redelijk mat op. Heb genoeg ervaring in alle weercondities, in totaal bijna 40.000km op de speed pedelec, dus geen zorgen :) met sneeuw rijd ik ook door nl. O+

[ Voor 3% gewijzigd door barta123 op 20-03-2024 11:59 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-10 09:16

psy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_YmJvqRuxJWRhEfjHQjHfDGzWE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/GcCr1myKQ7gXdtqImFBnrrVg.png?f=fotoalbum_medium

De Fietsenbond heeft een speedpedelec planner. 8)7

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
psy schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:41:
[Afbeelding]

De Fietsenbond heeft een speedpedelec planner. 8)7
Die is er toch al 5 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-10 09:16

psy

Geen idee, ik ben me aan het oriënteren op een SP, maar kwam deze tegen. En deze kaart is wel heel beperkt (ik woon in Limburg, wat moet ik nu? :? )

https://pedelecplanner.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 20-03-2024 13:59 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
psy schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:59:
[...]

Geen idee, ik ben me aan het oriënteren op een SP, maar kwam deze tegen. En deze kaart is wel heel beperkt (ik woon in Limburg, wat moet ik nu? :? )

Met Google Maps lukt het je ook wel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
psy schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:59:
[...]

Je moet eigenlijk dezelfde regels als brommers volgen.. Maar bromfietspaden zijn er wel neem ik aan? Mijn plan van aanpak was meestal gewoon rijden en dan vorm je vanzelf een route :9 (al rijd ik met de SP wel vaker over fietspaden dan ik met een brommer zou doen)

Gisteren werd ik nog door een snor(!)scooter ingehaald. Ik reed op de weg, waar ik moest, 45kmh en hij reed over het fietspad, mij rechts voorbij 8)7 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Gerco-M schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:20:
[...]

Ik ga ook altijd met veel plezier snel en schuin de bocht om met mijn ST3! Heb wel altijd het probleem dat de trappers dan de grond raken dus ik mag altijd de bocht inschatten en bepalen wanneer ik moet stoppen met trappen en na de bocht weer mag trappen. Ik ken mijn routes nu redelijk dus weet wel aardig goed wat en waar. Wel altijd checken of er niemand van de andere kant komt op het fietspad die ik zou moeten ontwijken!

Ik vond het soms wel eng tussen de autos te fietsen op de doorgaande weg maar dan de rotondes zonder afremmen nemen (rechtuit) met 40 is wel weer vet gaaf want autos (die me zaten te duwen) ben ik wel weer kwijt in elk geval >:)

En natuurlijk altijd alleen bij droog weer op schoon asfalt
Met goede banden kun je dat all year long doen..

Ik rijd over heel veel boeren B weggetjes, ik rijd (als ik zeker weet dat alles vrij is) altijd vol gas! En met de Continental Winter Contact is het alsof je aan het asfalt gelijmd zit, zelfs nat wegdek met koude en je hebt nog maximaal grip.

Tuurlijk, ik pas me aan aan de omstandigheden, maar die doen het veel beter dan de Big Ben's die mijn ST2 heeft. Nog steeds goede banden (ondanks hoe deze worden afgekraakt op het Stromerforum).

De ST3 is idd de opvolger van de ST2 die ik heb. De ST3 heeft fijnere geometrie en grotere banden, die rijdt als een tank op snelheid, de ST2 van mij is met wat kleinere wielen meer wendbaar, maar de ST3 voelt meer vertrouwd.

Als je bij mijn ST2 je hand uitsteekt als je nog 35+kmh gaat, dan kan je best snel wankel voelen, ik ga dus ook niet de bocht om met mijn hand uitgestoken.

Blij dat er tegenwoordig de optie is voor knipperlichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Ik rij al jaren dagelijks op een oude s-pedelec uit 2014. Inmiddels staat er ruim 35.000km op. Fiets loopt zo rond de 41-42km/h en fietst heerlijk, dus ik ben van plan hem nog ff te houden. Voor de duidelijkheid: het gaat hier dus om een echte 45 km/h speed-pedelec met geel NL kenteken, WA verzekering en helmplicht.
Maar er is het volgende:

De fabrikant levert allang geen onderdelen meer en in de afgelopen jaren is er door gebruik/slijtage het nodige versleuteld aan de fiets.

Ik zit nog op de originele motor (500W 8Fun/Bafang achterwiel motor, goed spul dus!!), frame en remmen, maar na het defect gaan van de originele accu heeft de FM er een aftermarket accu opgezet. Ook stuur, motorcontroller en vork zijn ooit al vervangen.
De fiets komt uit een tijd dat alle elektronica universeel chinees spul was, dus uitwisselen is niet zo'n probleem.

Fietst prima, maar mag dat eigenlijk wel? Ik lees/hoor wel eens spookverhalen over het verliezen van de typegoedkeuring, maar wat is het alternatief als je een onderdeel moet vervangen en het is niet meer te krijgen? Ik kan me voorstellen dat ook bv. oude auto's hiermee te maken hebben.

Iemand hier meer kennis van/ervaring mee?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
kaasmakert schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:41:
Ik rij al jaren dagelijks op een oude s-pedelec uit 2014. Inmiddels staat er ruim 35.000km op. Fiets loopt zo rond de 41-42km/h en fietst heerlijk, dus ik ben van plan hem nog ff te houden. Voor de duidelijkheid: het gaat hier dus om een echte 45 km/h speed-pedelec met geel NL kenteken, WA verzekering en helmplicht.
Maar er is het volgende:

De fabrikant levert allang geen onderdelen meer en in de afgelopen jaren is er door gebruik/slijtage het nodige versleuteld aan de fiets.

Ik zit nog op de originele motor (500W 8Fun/Bafang achterwiel motor, goed spul dus!!), frame en remmen, maar na het defect gaan van de originele accu heeft de FM er een aftermarket accu opgezet. Ook stuur, motorcontroller en vork zijn ooit al vervangen.
De fiets komt uit een tijd dat alle elektronica universeel chinees spul was, dus uitwisselen is niet zo'n probleem.

Fietst prima, maar mag dat eigenlijk wel? Ik lees/hoor wel eens spookverhalen over het verliezen van de typegoedkeuring, maar wat is het alternatief als je een onderdeel moet vervangen en het is niet meer te krijgen? Ik kan me voorstellen dat ook bv. oude auto's hiermee te maken hebben.

Iemand hier meer kennis van/ervaring mee?
Officieel zou je met een auto met andere motor denk ik ook langs de RDW moeten. Maar in de praktijk? Niet nodig. Alleen iemand die ooit zoiets exporteert zou daar problemen mee krijgen. (Ik merk dat nu wel in de truckhandel)

Ik denk dat het zo lang het de structurele integriteit (dus frame ed.) niet aantast, je daar niet aan gaat slijpen, geen probleem is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
barta123 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:05:
[...]

Officieel zou je met een auto met andere motor denk ik ook langs de RDW moeten. Maar in de praktijk? Niet nodig. Alleen iemand die ooit zoiets exporteert zou daar problemen mee krijgen. (Ik merk dat nu wel in de truckhandel)
Dat is dus waar ik mee zit, officieel gezien mag je eigenlijk bijna niets vervangen, maar dat zou betekenen dat je zo'n fiets na een paar jaar weg kan gooien. Kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is. Maar je wil ook geen gezeur met de verzekering als er een keer iets aan de hand is. Ook jammer dat er geen openbare lijst is met welke onderdelen er bij zo'n typegoedkeuring meegenomen zijn.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
kaasmakert schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:03:
[...]

Dat is dus waar ik mee zit, officieel gezien mag je eigenlijk bijna niets vervangen, maar dat zou betekenen dat je zo'n fiets na een paar jaar weg kan gooien. Kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is. Maar je wil ook geen gezeur met de verzekering als er een keer iets aan de hand is. Ook jammer dat er geen openbare lijst is met welke onderdelen er bij zo'n typegoedkeuring meegenomen zijn.
Je had het over de accu en dergelijke, ik denk dat zoiets in het geval van een aanrijding wel mee zou vallen.

En ja dat snel weggooien bij een niet gerenommeerd merk zal wel vaak het geval zijn vrees ik.

Ik merk met Stromer wel dat ze onderdelen nog lang beschikbaar hebben, wat wel echt fijn is. Mijn ST2 is nu inmiddels al 9 jaar oud. Toen ik hem kocht was ie 5 jaar oud met 950 km. Ik heb daar zelf bijna 30.000km bij op gereden. De accu is nog de originele..

Maar ja, Sparta deed het bijvoorbeeld nooit zo netjes qua accu's, ik heb nog een Ion E-speed, ik mag hopen dat als de accu stuk is dat ik hem nog rijdend kan houden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
kaasmakert schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:03:
[...]

Dat is dus waar ik mee zit, officieel gezien mag je eigenlijk bijna niets vervangen
Is dat wel zo? Is bijvoorbeeld een batterij juist zoals banden, spaken, wielen, ... geen verbruiksmateriaal? Net zoals software-updates precies toch geen enkel probleem zijn?

Ook: mijn vriendin heeft bijvoorbeeld een SP waar zowat alles al aan vervangen is omdat FM het probleem niet vond. In de winkel weliswaar, maar een aantal onderdelen waren van een andere versie bijvoorbeeld. Zou die dan op de 1 of andere manier opnieuw gecheckt moeten worden en hoe zou dat praktisch gaan?

Ik heb even gezocht maar vind niet direct regelgeving, laat staan wat de procedure zou zijn om eraan te voldoen. Spijtig wel, is een interessant vraagstuk.

Niet dat het in de praktijk veel uitmaakt: niemand gaat dat ooit checken lijkt me, en voor jezelf zorg je er nromaal ook wel voor dat je niet idioot doet en dus geen onderdelen vervangt door iets wat totaal niet compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Gerco-M schreef op maandag 18 maart 2024 @ 00:18:
@SvenHe
Met de grootste accu van 983 Wh heb je ca 900 Wh effectieve capaciteit.
En toen was er een ST7 met 1440Wh.
SvenHe schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:01:
Ik heb een Stromer ST7 met een 1440Wh accu. Met ondersteuning stand 3 (dus niet de S) haal ik minstens 60km in de praktijk, vaak wel een stukje meer. Met minder ondersteuning (stand 2) ga ik vrij makkelijk over de 100km heen. Ik heb nog nooit langere tijd op stand 1 gereden.

Ik heb wel iets meer verkeerslichten, maar een vergelijkbare woon-werk afstand. Op een e-bike deed ik de afstand in net iets meer dan een uur (22km) en nu op een speed pedelec doe ik er nog 45 minuten over. De winst was voor mij de moeite waard.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat het op een hoop speed pedelecs nog lastiger is dan je denkt om continu 45km/u vol te houden. Sta er niet van te kijken als je ook op lange rechte stukken soms 35 haalt (wind tegen) of 40-42. Ik zou uitgebreid proefrijden om zeker te weten, wat ongeveer je kruissnelheid is alvorens de overstap te maken

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
De 1440 wh accu past alleen in de st7, op dit moment in geen enkele andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:29
Een beetje een gekke vraag misschien, maar weet iemand wie de zadels maakt die Stromer gebruikt? Ik zag er een in de stalling staan en die leek mij heel comfortabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
nogeeninlog schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:12:
Een beetje een gekke vraag misschien, maar weet iemand wie de zadels maakt die Stromer gebruikt? Ik zag er een in de stalling staan en die leek mij heel comfortabel.
Deze zijn van het merk Ergon, type verschilt welk model Stromer je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:33
Even een vraag voor mijn mede Stromers .... sinds de laatste update van de OMNI app kun je een BT koppeling tot stand brengen met je fiets die hem automatisch zou unlocken als je telefoon in de buurt is.

Bij mij werkt het vaker niet dan wel eigenlijk dus ik gebruik die optie helemaal niet meer maar heb de koppeling ook niet verbroken in de OMNI app. Nu kwam ik laatst bij mijn fiets op kantoor aanlopen en ging tot mijn stomme verbazing ineens de verlichting branden en ontgrendelde hij, zonder dat ik mijn iPhone wakker had gemaakt of iets dergelijks.

Ik was altijd in veronderstelling dat je de app moest openen en je fiets aan moest zetten om te ontgrendelen maar kennelijk toch niet?
Weet iemand hoe dit nu precies werkt?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
DePaul schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:04:
Even een vraag voor mijn mede Stromers .... sinds de laatste update van de OMNI app kun je een BT koppeling tot stand brengen met je fiets die hem automatisch zou unlocken als je telefoon in de buurt is.

Bij mij werkt het vaker niet dan wel eigenlijk dus ik gebruik die optie helemaal niet meer maar heb de koppeling ook niet verbroken in de OMNI app. Nu kwam ik laatst bij mijn fiets op kantoor aanlopen en ging tot mijn stomme verbazing ineens de verlichting branden en ontgrendelde hij, zonder dat ik mijn iPhone wakker had gemaakt of iets dergelijks.

Ik was altijd in veronderstelling dat je de app moest openen en je fiets aan moest zetten om te ontgrendelen maar kennelijk toch niet?
Weet iemand hoe dit nu precies werkt?
Vergrendeld en al unlocked hij bij mij toen ik dat nog had. Nu verbonden met mijn helm die fungeert als derde remlicht en knipperlicht. En dan wilt hij maar contact maken met 1 device "vanwege veiligheid".

Maar idd. Precies in tegenstelling tot wat je dacht. Kom je in de buurt dan gaat hij al voor je aan. Kreeg vroeger veel commentaar. Je lampen staat nog aan! Nee. ik kwam even langslopen en binnen BT bereik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:06

Blokker_1999

Full steam ahead

Deze week mijn ST5 afgehaald bij de dealer en heb het vermoeden dat de remmen slecht staan afgesteld, maar even vragen aan de mensen met ervaring hier. Ik moet de remmen ver dicht trekken om ook maar enige merkbare remming te krijgen en heb het gevoel dat als ik echt hard moet afremmen gewoon de remkracht op dit moment niet heb. Is dat normaal, of is er gewoon een afstelling die niet goed staat en die ik bij de dealer moet laten nakijken?

Voor de rest een zeer fijne fiets om mee te rijden in die eerste kilometers.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:34
Blokker_1999 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:32:
Deze week mijn ST5 afgehaald bij de dealer en heb het vermoeden dat de remmen slecht staan afgesteld, maar even vragen aan de mensen met ervaring hier. Ik moet de remmen ver dicht trekken om ook maar enige merkbare remming te krijgen en heb het gevoel dat als ik echt hard moet afremmen gewoon de remkracht op dit moment niet heb. Is dat normaal, of is er gewoon een afstelling die niet goed staat en die ik bij de dealer moet laten nakijken?

Nee dat is niet normaal. Waarschijnlijk kwestie van even (laten) ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Blokker_1999 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:32:

Niet normaal. Welke remmen zitten erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Je wielen zouden met twee vingers moeten kunnen blokkeren. Ware het niet dat je ABS hebt. ;-)

Vandaag ook een gesprekje met de dealer gehad. Dinsdag maar even de ST2 laten zien om te kijken hoeveel ik er nog voor terug krijgt. Maar die ST5 die komt er wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
De remolie neemt gaandeweg water op en moet dan vervangen worden. Maar lucht in de leiding kan ook, alleen raar dat het na een bezoek aan de dealer minder is?
Of zijn de remblokken gewoon versleten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

't is een splinternieuwe fiets, lucht, water of slijtage zal het dus zeker niet zijn. Voorzichtig mee zijn dus tot we het kunnen laten nakijken. Sowieso heeft de verkoper aangegeven dat de fiets binnen mag voor een gratis nazicht na de eerste weken, al kan het dus zijn dat ik dan maar sneller terug ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
SvenHe schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:27:
De remolie neemt gaandeweg water op en moet dan vervangen worden. Maar lucht in de leiding kan ook, alleen raar dat het na een bezoek aan de dealer minder is?
Of zijn de remblokken gewoon versleten?
Dot 5.1 Remvloeistof is hydrofiel. Naarmate er meer water in zit gaat t eerder koken omdat t kookpunt daalt. En dan heb je ineens geen druk.
Dat probleem speelt niet bij een nieuwe fiets.

En dit speelt ook niet bij minerale olie (Shimano/magura) remmen.

Waarschijnlijk niet optimaal afgevuld en misschien nog kleine luchtbel in t systeem. Even opnieuw beleden lost dit meestal wel op.

Edit: onderstaande commentaar verwerkt

[ Voor 8% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 31-03-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
kjiratsiekoedel schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:58:
[...]

Remvloeistof is hydrofiel. Naarmate er meer water in zit gaat t eerder koken omdat t kookpunt daalt. En dan heb je ineens geen druk.
Dat probleem speelt niet bij een nieuwe fiets.

Waarschijnlijk niet optimaal afgevuld en misschien nog kleine luchtbel in t systeem. Even opnieuw beleden lost dit meestal wel op.
Weten jullie al welke remmen er op zitten dan?

In de fietswereld word zowel mineraal (Shimano ea) als DOT (SRAM ea) gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
bbbrumbrum schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:02:
[...]

Weten jullie al welke remmen er op zitten dan?

In de fietswereld word zowel mineraal (Shimano ea) als DOT (SRAM ea) gebruikt.
Kiek maar even op je remvloeistof reservoir op je remhandle. Staat bij mij "use only mineral oil"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Water in de olie is de oorzaak die ik van de FM kreeg bij mijn st1, met magura remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
SvenHe schreef op maandag 1 april 2024 @ 08:23:
Water in de olie is de oorzaak die ik van de FM kreeg bij mijn st1, met magura remmen.
Onzin.

Vloeistoffen comprimeren t zelfde. Je kan je remmen ook met water vullen. T geeft alleen corrosie en gaat eerder koken dan de minerale olie die magura gebruikt. Minerale olie is ook niet hygroscopisch.
Heeft waarschijnlijk gewoon nog lucht in gezeten/systeem niet vol genoeg.

Sponzig remmen kan trouwens ook door uitzetten van de leiding. Heb je achter eerder last van dan voor IgM langere leiding. Staalflex leiding helpt dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ja wss gewoon lucht in je remleidingen. Dan krijg je weinig kracht/druk opbouw bij het indrukken.

Lucht is veel 'elastischer' dan water/olie.

Kans dat je water hebt is vrij klein (fiets is nieuw - of dan heeeel slordige montage). Kans dat ze het niet goed ontluchtte is veel groter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
kjiratsiekoedel schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:12:
[...]

Onzin.

Vloeistoffen comprimeren t zelfde.
Nee hoor. Voor eenzelfde vloeistof hangt dat al af van temperatuur, verschillen in samenstelling (zout vs niet zout water bijv.) en verschilt vooral tussen soort vloeistoffen onderling. Denk dat bij kamertemperatuur water minder samendrukbaar is dan de meeste soorten olie. Is ook waarom ooit (of misschien nog, geen idee) trial rijders hun Magura HS33 met water vulden ipv olie.

Maar goed, het is inderdaad wel niet relevant hier en die FM zegt precies maar wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-10 16:54
Ik merk best wel veel rijwind lawaai tijdens het fietsen. Hebben meer fietsers hier last van? ik heb een Abus helm zonder oorbescherming. Ik heb Cat Ears besteld en ben benieuwd of ze het lawaai kunnen verminderen. Andere tips en suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
DVL14 schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:43:
Ik merk best wel veel rijwind lawaai tijdens het fietsen. Hebben meer fietsers hier last van? ik heb een Abus helm zonder oorbescherming. Ik heb Cat Ears besteld en ben benieuwd of ze het lawaai kunnen verminderen. Andere tips en suggesties?
Die Cat Ears helpen zeker, maar het windgeruis zal nooit volledig weg zijn als je daar echt gevoelig aan bent...

Een volledig dichte helm aan de oren of met padding aan de oren zal dan waarschijnlijk beter zijn, maar ook warm in de zomer uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
Oordopjes! d:)b

BTW: Van de week maar de knoop doorgehakt en een ST5 2024 besteld. Moet alleen nog even pinnen. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Ik heb op mijn derde fietsdag schuursponsjes tussen oren en bandjes gedaan, dat was geen gezicht* maar ook geen gebulder in mijn oren meer. Ik kwam met koppijn van de fiets af, dat was met de sponsjes voorbij.

Ik heb ze gaandeweg van "mooier" schuimrubber gemaakt en de vorm getweakert, nu zit het best ok en gebulder is voorbij.

Zorg er voor dat ze een beetje aandrukken op je oor, dat de wind er omheen geleid wordt.
Wind die er nog tussendoor kan geeft geluid.

* Toen ik een bekende had getipt deed hij halve gele viscosesponzen tegen zijn oren, dat was pas echt geen gezicht ; )

[ Voor 12% gewijzigd door SvenHe op 08-04-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1979
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-10 15:36
https://www.alpine.nl/pro...mbJyh8VQOAHAaAi8aEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Heb het de laatste dagen zelf ook goed gemerkt, vooral als ik eenmaal boven de 30km/h wordt het geraas snel luider, zo luid dat ik de muziek niet meer hoor van mijn Shokz. Bij oordopjes stel ik mij evenwel altijd direct de vraag: wat verlies ik aan omgevingsgeluid? Want dat lijkt me wel belangrijk, dat je nog zoveel mogelijk opmerkt wat er rondom je gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVL14
Dank voor de tips. Ga van de week eerst die cat ears testen. Als dat niet goed genoeg werkt de oordoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:18
DVL14 schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:20:
Dank voor de tips. Ga van de week eerst die cat ears testen. Als dat niet goed genoeg werkt de oordoppen.
Bij de cat ears is me opgevallen dat het wel belangrijk is om de bandjes van je helm goed strak te zetten, anders blijft het geruis. Ik gebruik nu zelf de cat ears in combinatie met de moto safe oordoppen en shokz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:09
Vlassie1980 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:35:
[...]

[...]

Geen last van, maar op de FB groep van Klever rijders komt hij ook vaker voor, wat zegt je dealer erover?
Fiets heeft weer een onderhoudsbeurt gehad en ze hebben het oorzaak van de hangende remhendel-sensor gevonden en gefixed; schijnbaar zit er in de remhendel een schroefje waarmee je de sensor kunt afstellen. Dit schroefje dient met locktide vastgezet te worden maar was niet gebeurt bij de eerste levering. Latere leveringen is dit wel goed gebeurt.
Ze hebben bij mij dus het schroefje goed afgesteld en vastgezet, inmiddels 100km verder en geen storingen meer gehad. De sensor gaat nu ook iets later aan, wat wel fijn is; eerst durfde ik de remhendels niet eens vast te houden omdat ie zo gevoelig was.
Wel een discussie met de FM gehad; op de factuur stond nu vermeld dat de fiets uit garantie was omdat ik geen onderdelen liet vervangen (ketting + cassette). Dat vond ik onzin. Schijnbaar is onderdelen voortijdig vervangen een verdienmodel. Ik heb ze verzocht dit te laten bevestigen bij Klever en uiteindelijk zijn ze teruggekomen met de melding dat er 'per geval' wordt bekeken of het door 'achterstallig onderhoud' komt en of het binnen of buiten de garantie valt. Bijzonder weer. Gelukkig doet de fiets het verder goed. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
Gillonde schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:36:
[...]

Bij de cat ears is me opgevallen dat het wel belangrijk is om de bandjes van je helm goed strak te zetten, anders blijft het geruis. Ik gebruik nu zelf de cat ears in combinatie met de moto safe oordoppen en shokz.
Was voor mij ook de ideale combinatie toen ik nog Shokz had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Ik gebruik muziek oordoppen (Plantronics backbeat, oud setje). Scheelt veel lawaai.
Ik had juist shokz gekocht om te gebruiken. Maar levert teveel rijwind geluid op.

Anders oordoppen (Alpine muziekdoppen, zit touwtje aan zodat je minder snel kwijt bent)

[ Voor 8% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 09-04-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!
  • Laatst online: 20-10 17:39
DVL14 schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:20:
Mijn ervaring is dat de ABUS Ace 2.0 echt heel goed werkt. Die heeft 'oorstukken' (verwijderbaar) die het ruisen enorm tegen gaan :*) . Zit ook heel lekker.
https://www.toppy.nl/prod...lec-helm-donkerblauw.html

Ik heb ook een goedkopere Abus helm, maar die is hier in huis minst favoriet. Die maakt echt een teringherrie met al die losse bandjes en veel rijwind.

Volgens mij is het deze: https://www.toppy.nl/prod...stadfietshelm-titaan.html

Die wil je niet :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVL14
Vandaag de cat ears getest. Niet de mooiste oplossing maar het werkt wel. Ik hoor nog steeds geruis maar nu meer zoals op de racefiets met 30km/h. Met 45+ km/h is het nu een stuk prettiger fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:33
Ik ben het! schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:26:
[...]

Mijn ervaring is dat de ABUS Ace 2.0 echt heel goed werkt. Die heeft 'oorstukken' (verwijderbaar) die het ruisen enorm tegen gaan :*) . Zit ook heel lekker.
https://www.toppy.nl/prod...lec-helm-donkerblauw.html

Ik heb ook een goedkopere Abus helm, maar die is hier in huis minst favoriet. Die maakt echt een teringherrie met al die losse bandjes en veel rijwind.

Volgens mij is het deze: https://www.toppy.nl/prod...stadfietshelm-titaan.html

Die wil je niet :X
Ik kan dat onderschrijven, heb dezelfde (ABUS Ace 2.0) met die oorstukken en het scheelt een pak herrie :D

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-10 09:22

racoon

mooowwww

Ik gebruik opmaat gemaakte oordoppen van alpine, bevalt mij uitstekend, dit in combinatie met de abus pedelace ace 2.0

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVL14
Na 500km woon-werk ritten wat + en - punten van mijn fiets:
Gaat om een Klever X speed uit 2022 (overjarig model) met nieuwe 1200wh accu.

Plus:
-Topsnelheid. Trap geregeld rond de 48km/h
-Wegligging: ligt als een blok op de weg. Ook in de bochten.
-zithouding. Sportief maar zeker niet te diep.
Accu. Ik kan ongeveer 60km rijden in de hoogste stand.
Ondersteuning: werk mij niet of nauwelijks in het zweet om boven de 45km/h te komen. Alleen met heel veel tegenwind. Donderdag in een vlaag kwam ik met moeite op 30km/h. Waaide ook wel heel hard.

Min:
-spatbord voor. Rammelt op matig wegdek en zit niet heel stevig vast.
-vertraging in ondersteuning bij stilhouden benen. Vooral irritant als je snel weer door wilt.
-traag optrekken. Zou graag een power boost willen hebben ala Vanmoof om snel op te trekken. Vooral met auto’s achter je.
- lawaai accu tijdens laden. Blaast hard en is irritant. Meestal laad ik in een schuur dus dan heb ik er geen last van gelukkig.
-display: bedieningspaneel is erg retro. Had wel wat mooier gemogen. Maar is wel functioneel.
-remmen. Hij remt ok maar schijven maken snel lawaai en trillen soms. Fietsenwinkel zei al dat dit een bekend probleem is. Meestal zetten zij na verloop van tijd betere schijven erop.

Al met al tevreden met de fiets. Ondanks wat kleine irritaties. Voor 5K een speed pedelc met deze accu mag je ook niet verwachten dat alles top of the line is.

En wind geluid opgelost door de oorstukken te bestellen voor m’n Abus helm. Beetje wintersport gevoel zo. Nu nog lekker maar als het warmer wordt gaan die er weer af en de cat ears erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
DVL14 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:40:
Na 500km woon-werk ritten wat + en - punten van mijn fiets:
Gaat om een Klever X speed uit 2022 (overjarig model) met nieuwe 1200wh accu.

Plus:
-Topsnelheid. Trap geregeld rond de 48km/h
-Wegligging: ligt als een blok op de weg. Ook in de bochten.
-zithouding. Sportief maar zeker niet te diep.
Accu. Ik kan ongeveer 60km rijden in de hoogste stand.
Ondersteuning: werk mij niet of nauwelijks in het zweet om boven de 45km/h te komen. Alleen met heel veel tegenwind. Donderdag in een vlaag kwam ik met moeite op 30km/h. Waaide ook wel heel hard.

Min:
-spatbord voor. Rammelt op matig wegdek en zit niet heel stevig vast.
-vertraging in ondersteuning bij stilhouden benen. Vooral irritant als je snel weer door wilt.
-traag optrekken. Zou graag een power boost willen hebben ala Vanmoof om snel op te trekken. Vooral met auto’s achter je.
- lawaai accu tijdens laden. Blaast hard en is irritant. Meestal laad ik in een schuur dus dan heb ik er geen last van gelukkig.
-display: bedieningspaneel is erg retro. Had wel wat mooier gemogen. Maar is wel functioneel.
-remmen. Hij remt ok maar schijven maken snel lawaai en trillen soms. Fietsenwinkel zei al dat dit een bekend probleem is. Meestal zetten zij na verloop van tijd betere schijven erop.

Al met al tevreden met de fiets. Ondanks wat kleine irritaties. Voor 5K een speed pedelc met deze accu mag je ook niet verwachten dat alles top of the line is.

En wind geluid opgelost door de oorstukken te bestellen voor m’n Abus helm. Beetje wintersport gevoel zo. Nu nog lekker maar als het warmer wordt gaan die er weer af en de cat ears erop
Ik heb een x speed uit 2021.
-Spatbord hoeft niet te rammelen
-Lawaai opladen: ik heb 6a lader zonder fan
-Traag versnellen: jup
-remmen: welke schijven heb je? Standaard bij mij zijn ze al goed. Wat bij mij werkte was keramische blokken (ik heb ze van aliexpress) monteren met likje koper pasta achterop. Geen gepiep meer.
-Topnelheid: op gps 45, op display 47-48 idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:37
Ik heb op mijn x-speed ook nieuwe schijven gekregen, ik was te laat met de blokjes vervangen dus t was wel nodig. Was op zich niet ontevreden over de vorige remmen, maar volgens mij is wat ik nu heb wel een upgrade.
Spatbord rammelen is echt niet nodig, kan de FM zo vastzetten lijkt me.
Ik ben merk ik eigenlijk wel fan van het no-nonsense retro display. Hoef er niks meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Met mijn Klever N Rogue ook soortgelijke ervaringen.

- Spatbord voor is een zegen omdat die langer is, scheelt natte poten en vuiligheid onderaan je onderbuis. Elke Speed Pedelec zou zo'n spatbord moeten hebben aan de voorkant.
- Heb ook 2 standaard 5A laders, takke herrie niet normaal. Heb een adapter in de schuur opgehangen zodat ik de Klever daar op kan laden. Op kantoor ligt de lader in een ruimte waar de collega's er weinig last van hebben.
- Versnellen uit stilstand kan inderdaad beter, je ziet op de display ook dat hij minder power geeft. Wanneer je op hogere snelheid komt gaat hij pas door accelereren.
- Schijven maken takke herrie
- Display knopje tussen de + en - is veel te klein. Met handschoenen amper te bedienen.

Dit zijn verder kleine minpuntjes aan een verder heerlijke fiets. Zeer tevreden mee, Klever Power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Herrie van schijven is niet echt Klever ding. T zijn standaard magura remmen. Gewoon andere blokken doen, scheelt veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

soms is onderhoud doen ook al genoeg: de schijven eens afkuisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-Zwiep
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 02-05-2024

Lange-Zwiep

Klever n Pinion 45

Hoi,

Mijn suggestie:

Wat voor mij werkt ingeval van geluid.
Ik heb een ski-jas aangeschaft, welke behoorlijk waterdicht is, en deze jassen beschikken meestal over een uit de kluiten gewassen kap, deze trek ik over mijn helm, waardoor de flapperende geluiden veel minder zijn...

Mvg :*)

[ Voor 0% gewijzigd door Lange-Zwiep op 20-04-2024 18:30 . Reden: Spelfout ]

Lange-Zwiep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sakke1994
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:43
Hoi, al paar keer hier mee gelezen en recent de knoop doorgehakt voor een Klever N Rogue 45 met de 1200Wh accu. Deze zou gebruikt worden voor een 35+- km enkele reis wekelijks 1/2x.

Ik zoek nog een oplossing voor de laptop te vervoeren (14" MBP).

Bij voorkeur geen rugzak, wil niet bezweet aankomen, maar de FM raadde aan om een rugzak te nemen (aangezien de laptop anders toch wel wat zou rond bewegen, desondanks ssd er tegen kan), wat zijn de ervaringen/aanraders hier?

Opzich moet er niet veel meer in, miss dun regenjasje en de lader ook. Kom redelijk wat merken tegen maar zoek iets wat wel liefst meer als 1 fiets mee kan.

Zouden jullie bijvoorbeeld wel een tas die klikt op de bagagedrager nemen of toch niet?

[ Voor 6% gewijzigd door Sakke1994 op 21-04-2024 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:37
Sakke1994 schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:08:
Hoi, al paar keer hier mee gelezen en recent de knoop doorgehakt voor een Klever N Rogue 45 met de 1200Wh accu. Deze zou gebruikt worden voor een 35+- km enkele reis wekelijks 1/2x.

Ik zoek nog een oplossing voor de laptop te vervoeren (14" MBP).

Bij voorkeur geen rugzak, wil niet bezweet aankomen, maar de FM raadde aan om een rugzak te nemen (aangezien de laptop anders toch wel wat zou rond bewegen, desondanks ssd er tegen kan), wat zijn de ervaringen/aanraders hier?

Opzich moet er niet veel meer in, miss dun regenjasje en de lader ook. Kom redelijk wat merken tegen maar zoek iets wat wel liefst meer als 1 fiets mee kan.

Zouden jullie bijvoorbeeld wel een tas die klikt op de bagagedrager nemen of toch niet?
Ga je veel plezier van hebben

Ik heb gewoon fietstassen aan de bagagedrager, gaat altijd goed met de laptop, ook toen ik eens een valpartij had en ook toen ik vergat de tas vast te klikken en hij bij de eerste drempel al door de lucht vloog.
Ik heb nu AGU shelter, maar die is lek dus ik ga voor iets nieuws. Ik denk ortlieb. Misschien de vario omdat die ook als rugzak kan
Pagina: 1 ... 31 ... 39 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.