Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 30 ... 39 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:51
Ik heb zelf een ST3 met 984Wh accu en een enkele reis van een kleine 35km naar kantoor. Op dagen zoals vandaag met een flink harde tegenwind trap ik die helemaal leeg. Op dagen met wat minder wind (tegen) hou ik zo'n 10-15% over. Ik denk dat die kleinere accu wel wat krap aan wordt voor die afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:14

Spotmatic

Ken sent me

BertV schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:23:
[...]

Iets om rekening mee te houden.
Met 60km, iedere werkdag, is die accu (en de iets grotere 983) in 1.5 / hooguit 2 jaar gaar.
Dat is dan wel een belangrijk puntje inderdaad... Maar dat geldt vast voor meer SP's, niet alleen de Stromer?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:19
Spotmatic schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:59:
Ik ga vanmiddag met mijn zwager (voor hem) kijken naar een Stromer ST1 SPL RF - 814 Wh. Nou weet ik dat hij twijfelt over dat model omdat je overal zoveel klachten leest. Maar ja, bij een proefrit komt zoiets niet zo gauw naar voren. Hij is wel iemand die in weer en wind naar het werk gaat, dus de fiets moet echt tegen een stootje kunnen (of beter: tegen het Nederlandse weer kunnen).

Zijn er andere SP's die maar beter ook op zijn shortlist zouden moeten staan? Het gaat voor hem om zo'n 30 km enkele reis van huis naar werk (op het werk kan ook opgeladen worden).
Een Klever N Rogue (met ketting of Pinion) zit ook wat in die range, met riem uiteraard wat duurder.

Die zou ik toch ook eens gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
DesireHD schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:48:
Ik heb zelf een ST3 met 984Wh accu en een enkele reis van een kleine 35km naar kantoor. Op dagen zoals vandaag met een flink harde tegenwind trap ik die helemaal leeg. Op dagen met wat minder wind (tegen) hou ik zo'n 10-15% over. Ik denk dat die kleinere accu wel wat krap aan wordt voor die afstand.
Het verbruik hangt volgens mij sterk af van het gewicht vd fietser en bandenspanning naast type overbrenging als pinion

[ Voor 3% gewijzigd door yingli405 op 01-03-2024 10:52 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
kjiratsiekoedel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:23:
[...]

Dat is niet Stromer specifiek. Maar aangezien je t alleen van Stromer rijders wilt weten ... Geen idee waar zij t halen
Bij Ali een goed idee dan?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesireHD
yingli405 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:44:
[...]

Het verbruik hangt volgens mij sterk af van het gewicht vd fietser en bandenspanning naast type overbrenging als pinion
Ah dat zou kunnen inderdaad. Zwaar ben ik niet m'n 78 kilo maar heb een ST3 met ketting en derailleur dus wellicht is dat nog van invloed. Bandenspanning moet ik eigenlijk nog een beetje uitvogelen, heb ze een paar weken geleden naar 2,5 bar gezet en dat zal inmiddels wel weer wat minder zijn. Maar ik heb geen geveerde voorvork en zadel dus het is wel iets comfortabeler met een iets lagere bandspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1979
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-10 15:36
DesireHD schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:48:
Leeg op enkele reis, of leeg op retourtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 21:23

Gerco-M

mijn tornado res.

BertV schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:23:
[...]

Iets om rekening mee te houden.
Met 60km, iedere werkdag, is die accu (en de iets grotere 983) in 1.5 / hooguit 2 jaar gaar.
Ik denk dat dit ook zeer sterk afhangt van hoever en wanneer je de accu laad en dit hoeft niet perse zo te zijn. Hoe meer tijd de accu buiten de 20-80% zit hoe sneller deze verouderd. Los van het aantal km dat de accu doet.

Ideaal zou zijn een slimme stekker die bij een bepaald vermogen vanzelf afschakelt want mijn ST3 zit bij 255 watt verbruik altijd op 80%.
Weet iemand welke slimme stekker dit kan doen?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:22

bjp

Gerco-M schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Ik denk dat dit ook zeer sterk afhangt van hoever en wanneer je de accu laad en dit hoeft niet perse zo te zijn. Hoe meer tijd de accu buiten de 20-80% zit hoe sneller deze verouderd. Los van het aantal km dat de accu doet.

Ideaal zou zijn een slimme stekker die bij een bepaald vermogen vanzelf afschakelt want mijn ST3 zit bij 255 watt verbruik altijd op 80%.
Weet iemand welke slimme stekker dit kan doen?
een slimme stekker met scenes/rules... Bijvoorbeeld eentje dat aan HomeAssistant verbonden is (WiFi/Zigbee/...). Maar mss ook die van HomeWizard.

Vergeet niet om af-en-toe toch ook tot 100% te laden he! want anders doe je nooit load-balancing.

[ Voor 7% gewijzigd door bjp op 01-03-2024 12:08 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@bjp Ik heb hier verder geen HA systeem dus ik zoek een “losse” slimme stekker.
HomeWizard heb ik hier al, maar heb daarin nog niet kunnen vinden of deze het kan, als de mogelijkheid er al is. Ik dacht misschien zijn er andere slimme stekkers waarbij dit makkelijk in te stellen is.

Jawel hoor! Voor woon werk van 6km is 80% altijd zat maar voor mijn langere tripjes laad ik direct voor gebruik altijd naar 100% en dat is tegenwoordig ca 1 keer per week.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesireHD
ray1979 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Leeg op enkele reis, of leeg op retourtje?
Vandaag op enkele reis. Dat is dan met een flinke tegenwind op stand 2, die ik op "Stad" heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

DesireHD schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:16:
[...]

Vandaag op enkele reis. Dat is dan met een flinke tegenwind op stand 2, die ik op "Stad" heb staan.
Wat is dan je Wh/km vraag ik me af? Want dat zegt je werkelijke gebruik.

Om een 983 Wh accu naar 0% te fietsen heb je ca 900 Wh tot je beschikking en over 35 km moet je dan aan 25 Wh/km zitten en dat is wel erg veel hoor.
Bij 15% over is het nog 22 Wh/km wat wel erg veel is. Misschien wel mogelijk bij zeer harde wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-10 18:26
Ik ga vanmiddag met mijn zwager (voor hem) kijken naar een Stromer ST1 SPL RF - 814 Wh. Nou weet ik dat hij twijfelt over dat model omdat je overal zoveel klachten leest. Maar ja, bij een proefrit komt zoiets niet zo gauw naar voren. Hij is wel iemand die in weer en wind naar het werk gaat, dus de fiets moet echt tegen een stootje kunnen (of beter: tegen het Nederlandse weer kunnen).

Zijn er andere SP's die maar beter ook op zijn shortlist zouden moeten staan? Het gaat voor hem om zo'n 30 km enkele reis van huis naar werk (op het werk kan ook opgeladen worden).
Klever N Rogue of Klever X Speed.

Ben zelf met 11K op de teller een tevreden Klever N Rogue rijder. Hij is zeer betrouwbaar en heeft een fijne ondersteuning met 600W motor en 1200Wh accu.
Wat ik erg positief vind is het extra lange spatbord, dat scheelt enorm qua viezigheid op de onderbuis en je hebt ook veel minder vieze voeten.

Verder heb ik geen oordeel over betrouwbaarheid van Stromers aangezien ik er zelf geen eentje heb. Het is lastig om met mijn lengte een fatsoenlijke speed pedelec te vinden, uiteindelijk op de Klever N Rogue uitgekomen omdat die speciaal voor grotere mensen is gemaakt. Met mijn 1,99 zit ik als gegoten op die fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesireHD
Gerco-M schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:21:
[...]

Wat is dan je Wh/km vraag ik me af? Want dat zegt je werkelijke gebruik.

Om een 983 Wh accu naar 0% te fietsen heb je ca 900 Wh tot je beschikking en over 35 km moet je dan aan 25 Wh/km zitten en dat is wel erg veel hoor.
Bij 15% over is het nog 22 Wh/km wat wel erg veel is. Misschien wel mogelijk bij zeer harde wind.
Eeuh, geen idee. Is dat ergens uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
DesireHD schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Uitrekenen laadtijd (van 38%) in minuten: (((0.90-0.38)*983)/260)*60 = ca. 120 minuten laden tot 90%.
Sonoff schakelaar instellen en klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

DesireHD schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Ja dat is je trip data in de Stromer. Als je die per trip / afstand reset kan je perfect het gemiddelde verbruik uitlezen.

Dan krijg je iets te zien zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKhlj0mu7eMRRXlYNAwKktsOahM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gocrCe8CTO8yDyiSJkjIYMR6.jpg?f=fotoalbum_large

En als je dan afstand x verbruik doet krijg je totaal verbruikt Wh. bv 64.6 x 11.8 = 762 Wh. 762 Wh / 900 (bruikbare capaciteit) = 85% accu gebruik dus 15% over.

Bovenstaand voor mijn accu die nog 100% SOH is.
Als je accu degradatie al gedaald is tot 80% SOH neem ik aan dat je maar 80% bruikbare capaciteit hebt, dus als je dan 60 km wil fietsen en aankomen met 15% heb je maar 983 x 0.9 x 0.85 x 0.8 = 600 Wh tot je beschikking en moet je gemiddeld 600 / 60 = 10 Wh/km fietsen wat een vrij laag verbruik is. Wind mee of in ondersteuning 1 fietsen.

[ Voor 17% gewijzigd door Gerco-M op 01-03-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

yingli405 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:33:
[...]

Uitrekenen laadtijd (van 38%) in minuten: (((0.90-0.38)*983)/260)*60 = ca. 120 minuten laden tot 90%.
Sonoff schakelaar instellen en klaar is Kees.
Ja laad tijd berekenen en instellen lukt me wel, maar ik wil dat niet hoeven berekenen elke keer. Met een Slimme stekker die op 255 watt afslaat is het gewoon klik aansluiten en klaar.

Nu met de Hombli stekker kan ik al tot op de minuut laadtijd instellen dus ik kom “handmatig” altijd al wel perfect op 80%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DesireHD
Gerco-M schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:48:
[...]

Ja dat is je trip data in de Stromer. Als je die per trip / afstand reset kan je perfect het gemiddelde verbruik uitlezen.
Ah thanks! Als ik dat bekijk van vandaag zit ik op 37,8 km en 20.5 Wh/km. Maar dit was zoals gezegd met forse tegenwind. Zal het eens in de gaten houden de komende tijd. Las dat het ook wel wat uitmaakt op welke stand de trapsensor staat, die stond op maximaal en heb ik voor nu eens teruggezet naar 50%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:40
yingli405 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Bij Ali een goed idee dan?
Ali kan ook prima

Maar ook:
Bike-components.de
Rose bikes
Bike discount.de
Mantel
Futurumshop
Holland bike shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Gerco-M schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:50:
[...]

Slimme stekker die op 255 watt afslaat....
?
Begrijp ik niet, had mss door moeten studeren na mijn TU :*)

[ Voor 10% gewijzigd door yingli405 op 01-03-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
kjiratsiekoedel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:12:
[...]

Ali kan ook prima

Maar ook:
Bike-components.de
Rose bikes
Bike discount.de
Mantel
Futurumshop
Holland bike shop
Thnx! Hier heb ik wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

yingli405 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:56:
[...]

?
Begrijp ik niet, had mss door moeten studeren na mijn TU :*)
Als je een punt hebt mag je zeggen wat je er niet aan begrijpt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Amos_x schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:36:
[...]

Kom nou, dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Wellicht dat die 'startups' en hipster bedrijfjes dat graag willen beweren, maar de grote automotive problemen zijn echt al decennia opgelost. Elektrotechniek idem. Reden te meer dat het zo schandelijk is dat veel van die e-bike fabrikanten zo'n onderhoudsintensieve troep blijven afleveren.

Ja, het is onderhevig aan weer en wind, maar dat is ook zo met motorfietsen.

Oh ja, motorfietsen, nog zo'n voorbeeld. Voor 12k koop je een 900cc volledig uitgeruste yamaha tracer om mee naar het werk te gaan. Dan weet ik het ook wel.

Nee, ik heb veel meer respect voor motor en auto fabrikanten van voor stromer of klever. Die eerste leveren een goed product aan een eerlijke prijs. Alleen al de BOM voor beide voertuigen. Motorfiets 220kg aan materiaal, staal, alu, plastiek, tegenover 35kg voor een stromer. Daar zit gewoon iets scheef, en dat voelt iedereen wel.

De enige reden voor de hoge prijs is het hoge 'hebben' gehalte van een SP, de uitstraling, hipster marketing, het luxe gevoel. En dat is allemaal prima, ik kan er voor bepaalde producten ook overmatig gevoelig voor zijn. Maar laten we allemaal samen niet doen alsof de SP de uitdaging van de eeuw is, op het niveau van Apollo programma, wat mensen met weinig gevoel voor proportionaliteit ons graag willen doen geloven.

Dan heb ik bijvoorbeeld al veel meer waardering voor ellio, die echt eens iets 'nieuw' proberen. Namelijk de design principes van automotive, zijnde ultra robuuste engineering, toepassen op iets wat gewoon een zeer betrouwbaar, robuust en dagelijks paraat vervoermiddel moet zijn, namelijk de fiets.

Even voor de beeldvorming, een zero SF/R (elektrische motorfiets, 17 kWh batterij, range goh, 240km of zo) haal je nieuw voor 22k. (= twee duurste stromers).

Ik heb het al vaker gezegd. Tot op een gegeven punt is een gewone (eventueel licht opgevoerde) e-bike nog steeds de beste oplossing, betaalbaar en het blijft leuk. Daarna is de SP bruikbaar voor slechts een heel selecte subset van consumenten/forensen. Je dagelijkse rit of profiel moet er echt naar zijn, en je moet alle nadelen voor lief nemen. Anders haal je beter gewoon een e-scooter, elektrische motorfiets of iets dergelijks. Sneller, veiliger (goede bescherming, helm, vest, laarzen) en gebruik je de uitgespaarde tijd om effectief te sporten (lopen, fietsen) ipv een halfslachtige semi-sportsessie op een stromer op standje 3.
Zit dat ook niet in de schaalgrootte van de productie? Als ik een motor in losse onderdelen koop, is deze ook 3x zo duur. Heb het idee dat ik voor mijn Stromer gewoon de prijs voor losse onderdelen betaal.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online

Ik heb een week een (wat oudere) ST1 uitgeprobeerd, maar heb uiteindelijk gisteren een (demo) ST3. Heeft heel wat meer power en uithoudingsvermogen.

Ligt vooral heel erg aan de woon-werk afstand en het soort traject. Op trajecten met veel wind is de extra power gewenst. In meer stedelijk gebied trekt die ST3 het op zijn sokken in stand 2. Daar heb je de extra power niet nodig.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Joris748 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:56:
[...]

*knip*

Wat ik al heb
  • Fietskleding in alle soorten.
  • Handschoenen (dik, dun, waterdicht, niet-waterdicht)
  • Waterdicht en ademend jack.
  • Helm (Abus Speedpedelec 2.0)
Wat ik verder nog nodig heb
  • Waterdichte tas (Zit zelf aan deze te denken)
  • Regenbroek
  • Waterdichte overschoenen
  • Wat nog vergeten?
Alleen de tas is nog niet gelukt. Heb tassen van Vaude en Ortlieb geprobeerd, maar die zitten net te ver naar voren en/of te laag, waardoor ik te weinig speling heb met mijn hak (schoenmaat 43). Hoe hebben jullie dat opgelost?

[ Voor 17% gewijzigd door Joris748 op 03-03-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-10 10:47

BertV

Handgemaakt

Joris748 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:35:
[...]

Ik heb een week een (wat oudere) ST1 uitgeprobeerd, maar heb uiteindelijk gisteren een (demo) ST3. Heeft heel wat meer power en uithoudingsvermogen.
Het werkt allemaal met de diezelfde 983 accu. :P Ik heb inderdaad wel gemerkt dat die ST3 inderdaad een klap sterker is, en gek genoeg niet (duidelijk) merkbaar korter met de accu doet.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Gerco-M schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Toch wel. Ik heb wel eens heuvel af en wind mee gehad, en dan hoger dan 48 km/h zien kost serieus veel trapwerk. Ik heb in de 3000 km die ik op de ST3 gefietst heb maar ooit eenmaal de 50 km/h gezien.
Je voeld bij harde wind mee wel degelijk veel meer weerstand als je boven de 48 komt vgl met van 45 tot 48 km/h

Heel bijzonder dat 48.1 km/h vaak best te doen is, maar 48.9 km/h al hard werken is. En daarboven is de “begrenzing” aan het werk denk ik. Nu met het nieuwe “Riding display” kan ik het vermogen real time in de gaten houden en moet ik eens kijken of er boven die 48 een “regen” aan het werk is of gewoon een begrenzing. Want meestal als ik ga remmen zie ik in de grafiek dan netjes een negatieve grijze lijn die aangeeft dat er energie opgewekt (regeneration) wordt.

Overigens geen kritiek op Stromer, want 50 is ook echt al hard zat. Ik zou me ook niet willen laten verleiden om met wind (storm!) mee de 60 of zelfs 70 aan te tikken.
@Maasluip Okee je hebt wel degelijk gelijk, maar het blijft subjectief wat “tegenwerken” inhoud denk ik.

Ik had gisteren een stukje flinke wind mee en heb even een klein stukje mij het leplazarus gefietst om boven de 50 te komen en dan te kijken wat de energie grafiek zegt op het “Riding Display”. Er is geen ondersteuning meer, maar ook geen “regen”. Maar door de bouw van de fiets en de motor die nog wel ronddraaid voeld dit wel aan als actief tegenwerken! Je voeld dezelfde weerstand als dat je de fiets in stand 0 hebt staan. Waarbij je merkbaar meer weerstand voeld als dat het een normale fiets zou zijn. En dit voeld dus aan als “tegenwerken”.

Ik blijf het een beetje mysterieus vinden hoe een elektromotor actief weerstand kan geven terwijl met de vaste magneten er net zo vaak aantrekking als afstoting zou moeten zijn die elkaar toch opheffen zou je denken? Maar misschien iets met inductie verliezen en dergelijke dat er toch weerstand is? Een elektro technicus mag het mij uitleggen want dat is mijn vak niet. ;)

Op hetzelfde rechte stuk nog een testje gedaan door bij 48 te stoppen met trappen en te zien wat de fiets dan doet. Heel bijzonder om te zien dat er dan nog gewoon ondersteuning is die maar langzaam vertraagd en afbouwd om je een heel natuurlijk vertragend fietsgevoel te geven. Want als de ondersteuning abrupt zou stoppen zou de fiets ook direct snel decelereren en niet soepel uitrollen. Pas bij 30-35 stopt de ondersteuning volgens de grafiek. Maar daarna rolt de fiets nog steeds soepel uit dus misschien is het te weinig voor de grafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06:53
Joris748 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Alleen de tas is nog niet gelukt. Heb tassen van Vaude en Ortlieb geprobeerd, maar die zitten net te ver naar voren en/of te laag, waardoor ik te weinig speling heb met mijn hak (schoenmaat 43). Hoe hebben jullie dat opgelost?
Ik heb tassen van Vaude en deze zover mogelijk naar achteren geplaatst, met schoenmaat 44 past dat goed.
Ik heb wel de afstandhouders van Van Zijp techniek, maar voor de positie maakt dat niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-10 21:37
Joris748 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Ik heb tassen van AGU, naar mijn idee zijn die hetzelfde als vaude. Maar ik overweeg iets wat ook als rugtas in te zetten is, heeft iemand daar ervaring mee?
Zoiets als dit: https://www.vaude.com/nl/...l#?colour=1210&size=13424
Of
https://www.ortlieb.com/en_us/vario-high-vis+F7716

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Pnnnkk schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:22:
[...]

Ik heb tassen van AGU, naar mijn idee zijn die hetzelfde als vaude. Maar ik overweeg iets wat ook als rugtas in te zetten is, heeft iemand daar ervaring mee?
Of
Ik heb een valkental valkpro. Gebruik m eigenlijk nooit als rugzak, maar vergelijkbaar idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06:53
Pnnnkk schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:22:
[...]

Maar ik overweeg iets wat ook als rugtas in te zetten is, heeft iemand daar ervaring mee?
Of
Houdt er wel rekening mee dat fiets(rug)tassen vies worden, deze wil je dan niet op je rug hebben.
Daarom heb ik destijds voor gewone gekozen met een rugtas erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Dat heb ik opgelost door grote jas beschermers dubbel op mijn Klever te zetten. Scheelt erg veel zooi op de tassen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ajtuZV8DKwBUxZf-UWD7QhEepM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRKzM0Dykr3wiyXKftBwMoXo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfHuWmdi0dbjInK0eYUP6Mm1yBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bONe72yfAO4FuD457pDleToL.jpg?f=fotoalbum_large

Yepp jas beschermers

[ Voor 85% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 04-03-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
@Joris748 Ik heb Ortlieb Back-Roller tassen op de ST3. Geen probleem met ruimte; tassen zijn wel zo ver mogelijk naar achteren gemonteerd.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-10 10:52
Gerco-M schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:33:
Ik blijf het een beetje mysterieus vinden hoe een elektromotor actief weerstand kan geven terwijl met de vaste magneten er net zo vaak aantrekking als afstoting zou moeten zijn die elkaar toch opheffen zou je denken? Maar misschien iets met inductie verliezen en dergelijke dat er toch weerstand is? Een elektro technicus mag het mij uitleggen want dat is mijn vak niet. ;)
Simpel (hoop ik) uitgelegd: ja die magneten werken constant op elkaar in maar daar merk jij niets van want de magneten bewegen niet ten opzichte van elkaar. Het bewegende deel zijn spoelen, dus windingen van geleidende draad, die bewegen in het magnetisch veld. Er zijn krachten die dat bewegen tegengaan, elke motor is eigenlijk ook een generator. Verder weegt zo'n SP nu ook wel een pak meer en is het achterwiel zwaarder etc, allemaal dingen waardoor die veel meer tegenwerkt dan een gewone fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-10 16:33
ijdod schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:40:
@Joris748 Ik heb Ortlieb Back-Roller tassen op de ST3. Geen probleem met ruimte; tassen zijn wel zo ver mogelijk naar achteren gemonteerd.
Ik ook, maar dan op een ST2, en ook met de afstandshouders van Van Zijp

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Vanochtend mijn eerste woon-werk ritje met de ST3 gedaan. 39 km/h gemiddeld in standje 2. Was binnen een half uur op mijn werk. Heerlijk!
ijdod schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:40:
Tassen zijn besteld :)
DePaul schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:15:
[...]

Ik ook, maar dan op een ST2, en ook met de afstandshouders van Van Zijp
En de afstandshouders ook (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-10 17:53
Tjonge, je komt een tijd niet en lijkt bijna een stromerforum geworden...Heb ik geen probleem mee.

Gisteren mijn st1 verkocht met 32000 km waarvan 25000 door mij en vandaag, iets vlotter dan verwacht, een klap gegeven op de koop van een st2 met belt en SA naaf.

In de aanloop naar de verkoop van de oude de cijfertjes even bijgewerkt en dat viel me vies tegen. Ik reed 'm met zakelijke km-vergoeding en dat kon net wel of niet uit terwijl ik al die tijd dacht dat ik er iets winst op maakte.
Vooral de laatst tijd is er veel restwaarde verdampt en de aankoop van een andere accu en nieuwe motor heeft echt niet meegeholpen. Oh, en flink minder kilometers gemaakt.

Edit: hele aanschaf inclusief accu is gedekt door km-vergoeding.

Toen ik voor het eerst informeerde naar riemaandrijving werd me verteld dat die ongeveer 20000 km mee gaan, dus het gedoe een paar pagina's terug past daarin wel.

[ Voor 6% gewijzigd door SvenHe op 04-03-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
SvenHe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:01:
Tjonge, je komt een tijd niet en lijkt bijna een stromerforum geworden...Heb ik geen probleem mee.

Gisteren mijn st1 verkocht met 32000 km waarvan 25000 door mij en vandaag, iets vlotter dan verwacht, een klap gegeven op de koop van een st2 met belt en SA naaf.

In de aanloop naar de verkoop van de oude de cijfertjes even bijgewerkt en dat viel me vies tegen. Ik reed 'm met zakelijke km-vergoeding en dat kon net wel of niet uit terwijl ik al die tijd dacht dat ik er iets winst op maakte.
Vooral de laatst tijd is er veel restwaarde verdampt en de aankoop van een andere accu en nieuwe motor heeft echt niet meegeholpen. Oh, en flink minder kilometers gemaakt.

Edit: hele aanschaf inclusief accu is gedekt door km-vergoeding.

Toen ik voor het eerst informeerde naar riemaandrijving werd me verteld dat die ongeveer 20000 km mee gaan, dus het gedoe een paar pagina's terug past daarin wel.
Een Stromer is ook een mooie fiets en het fietst ook lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Joris748 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:18:
Vanochtend mijn eerste woon-werk ritje met de ST3 gedaan. 39 km/h gemiddeld in standje 2. Was binnen een half uur op mijn werk. Heerlijk!

[...]

Tassen zijn besteld :)

[...]

En de afstandshouders ook (y)
Fijn dat het goed bevalt! In de app kan je stand 2 nog tweaken naar eigen wens. Perfect af te stellen voor meer of minder vermogen / snelheid of agiliteit. Zodat je deze fijn kan afstellen op jouw conditie en route. En als je een keer harde wind tegen hebt kan je alsnog naar stand 3 of bij harde wind mee naar stand 1
Bevalt mij erg goed! ;)

Tassen zie ik vaak voorbij komen, maar ik ben erg blij met mijn baggagekoffer voor recreatieve tripjes. Voor mijn werk klik ik een zwart krat op mijn “racktime” baggagedrager zodat ik nog wat meer zooi kan meenemen. Ik kan dan heel handig “klik klik” de fiets ombouwen van recreatieve naar woon-werk modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik moet zeggen dat ik stand 2 enkel gebruik als ik hem daar per ongeluk in zet. Kom ik meestal achter doordat ik het zwaar vind trappen cq ik de gebruikelijke snelheid slechts met moeite haal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Gerco-M schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:44:
[...]

Fijn dat het goed bevalt! In de app kan je stand 2 nog tweaken naar eigen wens. Perfect af te stellen voor meer of minder vermogen / snelheid of agiliteit. Zodat je deze fijn kan afstellen op jouw conditie en route. En als je een keer harde wind tegen hebt kan je alsnog naar stand 3 of bij harde wind mee naar stand 1
Bevalt mij erg goed! ;)

Tassen zie ik vaak voorbij komen, maar ik ben erg blij met mijn baggagekoffer voor recreatieve tripjes. Voor mijn werk klik ik een zwart krat op mijn “racktime” baggagedrager zodat ik nog wat meer zooi kan meenemen. Ik kan dan heel handig “klik klik” de fiets ombouwen van recreatieve naar woon-werk modus.
Haha, ik zie dat snelheid, koppel en beweeglijkheid allemaal op max staan in stand 2. Verwacht dat als mijn conditie weer iets beter wordt, dat ik die waarden wel omlaag kan zetten. Trap nu met 70% van maximale hartslag al gemakkelijk richting de 43-45 km/h bij lichte wind tegen.

Mijn basisconditie is nog steeds vrij redelijk, omdat ik vroeger MTB-marathons en etappewedstrijden reed. Laatste jaren door omstandigheden veel minder gefietst, maar verwacht dat de conditie snel weer terugkomt als ik 3 uur extra per week op de fiets zit. Dan kan ik daarna terug naar de standaardinstellingen.

Domme vraag: maximale instellingen is toch niet gelijk aan stand 3? Het voelt wel anders aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-10 16:54
Ik heb net vandaag een Klever X speed uit 2022 gekocht. Fiets is nieuw en ook de accu (1200) is nieuw. Bij een fietsenzaak gekocht die er nog veel op voorraad hebben staan voor een ‘schappelijke’ prijs. Vanaf 2 april heb ik een nieuwe baan in Amsterdam en woon werk verkeer is dan 24km enkele reis. Heb ook de N rogue getest maar vond de sportieve houding van de X speed fijner. Fiets op op de MTB en Racefiets dus ben dat wel gewend.

Toch maar verstandig gedaan en een gele helm aangeschaft hoewel ik de zwarte mooier vond icm met de zwarte fiets maar ook wel handig als ik word gezien 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@DVL14 Gezien worden is van levensbelang. Ik heb een gele jas aan, gele fietstassen, en voor in donkere omstandigheden ook nog winglights (extra verlichting en richtingaanwijzers)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
ijdod schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:20:
@DVL14 Gezien worden is van levensbelang. Ik heb een gele jas aan, gele fietstassen, en voor in donkere omstandigheden ook nog winglights (extra verlichting en richtingaanwijzers)
Zolang er gele terreinwagens van RWS van de vluchtstrook worden gereden, maak ik me geen illusies ;) Gezien worden is belangrijk (heb een fluorgele helm), maar zelf kijken en anticiperen is nog veel belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@Joris748 Geen domme vraag!
Inderdaad op stand 2 met alles maximaal is deze praktisch identiek aan stand 3. Het verschil weet ik niet maar het zal miniem zijn.

Ik fiets zelf met alles op 40% in stand 2, dan krijg ik toch voldoende “workout” om nog steeds prettig rond de 40 km/h te fietsen en een redelijk natuurlijk fietsgevoel te krijgen zodat ik als ik iets harder trap ook daadwerkelijk iets harder ga richting de 45. Op stand 3 heb ik dat toch niet, dan ga je bij hard trappen van 46 naar 47 en dan voel je vooral extra weerstand ipv snelheid >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
DVL14 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:40:
Ik heb net vandaag een Klever X speed uit 2022 gekocht. Fiets is nieuw en ook de accu (1200) is nieuw. Bij een fietsenzaak gekocht die er nog veel op voorraad hebben staan voor een ‘schappelijke’ prijs. Vanaf 2 april heb ik een nieuwe baan in Amsterdam en woon werk verkeer is dan 24km enkele reis. Heb ook de N rogue getest maar vond de sportieve houding van de X speed fijner. Fiets op op de MTB en Racefiets dus ben dat wel gewend.

Toch maar verstandig gedaan en een gele helm aangeschaft hoewel ik de zwarte mooier vond icm met de zwarte fiets maar ook wel handig als ik word gezien 🤪
Toch nog een Kleveraar hier tussen de Stromers. Zelf ook tevreden Klever N Rogue rijder. X Speed ook mooi maar ben toen bewust vanwege de iets voordeligere prijs en de extra stevige constructie in verband met mijn lengte toch voor de N gegaan. Veel fijne Klever km's gewenst.

Over zichtbaarheid: Ik ben paar jaar terug op een haar na niet geschept door een auto bij een rotonde waar ik voorrang had. Dat was nog in de tijd dat ik op een normale 25km/u pedelec fietste. Had een knalgele kanariejas aan die ze ook in de bouw gebruiken en een Lezyne koplamp met een lichtbundel die gelijk staat aan zowat een bouwlamp en me dan nog niet zien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-10 16:54
Vlassie1980 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Toch nog een Kleveraar hier tussen de Stromers. Zelf ook tevreden Klever N Rogue rijder. X Speed ook mooi maar ben toen bewust vanwege de iets voordeligere prijs en de extra stevige constructie in verband met mijn lengte toch voor de N gegaan. Veel fijne Klever km's gewenst.

Over zichtbaarheid: Ik ben paar jaar terug op een haar na niet geschept door een auto bij een rotonde waar ik voorrang had. Dat was nog in de tijd dat ik op een normale 25km/u pedelec fietste. Had een knalgele kanariejas aan die ze ook in de bouw gebruiken en een Lezyne koplamp met een lichtbundel die gelijk staat aan zowat een bouwlamp en me dan nog niet zien 8)7
Heb ook naar de Stromer gekeken maar die zijn toch een stuk duurder. Was nu net geen €5500,- kwijt incl helm, 2 sloten en op kenteken zetten. Ik ben zelf 1.70m dus de medium zit voor mij perfect.

En zal idd defensief moeten gaan fietsen maar als wielrenner ben ik dat wel gewend. Jaren aan triatlon gedaan en op de tijdritfiets trapte ik vaak ook rond de 40km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

[...]

Het verschil tussen kijken en zien. In sommige situaties zou je zijn aangereden in een Pino-pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:19
BertV schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:35:
[...]

Het verschil tussen kijken en zien. In sommige situaties zou je zijn aangereden in een Pino-pak.
Inderdaad, zeg ik ook altijd. Zo lang je geen wederzijds oogcontact hebt, moet je er van uit gaan dat mensen je niet gezien hebben, ook al zie je er uit als een flikkerende fluo-raket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-10 13:35
[...]

Ter ondersteuning hier nog een Kleveraar. Sinds juni 2023 trotse N Rogue rijder en nu bijna 3500 km verder. Rij alleen met goed weer (geen regen of keiharde wind) 38 km woonwerk enkele reis en dat bevalt heel erg goed. Lekker een uurtje heen en een uurtje terug fietsen door het Noordhollandse landschap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-10 20:09
Vraag aan Klever N Rogue bezitters; hebben jullie last van hangende rem-sensors? De fiets denkt dat je de hendel inknijpt (er verschijnt een B in het display) maar ook na loslaten blijft de 'B' in beeld?
Vervelend omdat de fiets dan geen ondersteuning levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-10 13:35
wmeester schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:36:
Vraag aan Klever N Rogue bezitters; hebben jullie last van hangende rem-sensors? De fiets denkt dat je de hendel inknijpt (er verschijnt een B in het display) maar ook na loslaten blijft de 'B' in beeld?
Gelukkig (afkloppen) nog niet gehad. Maar ik las dat dit kan voorkomen dus ben bij een verkeerslicht altijd enorm op mijn hoede dat ik de rem niet ingedrukt houdt. Volgens mij kan dit een oorzaak zijn. Heb lang BMW gereden en daar raden ze het ook af i.v.m. de gietijzeren remschijven die door warme krom kunnen trekken, maar da's natuurlijk weer een hele andere kwestie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Roofingburner schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Ter ondersteuning hier nog een Kleveraar. Sinds juni 2023 trotse N Rogue rijder en nu bijna 3500 km verder. Rij alleen met goed weer (geen regen of keiharde wind) 38 km woonwerk enkele reis en dat bevalt heel erg goed. Lekker een uurtje heen en een uurtje terug fietsen door het Noordhollandse landschap :)
Het is inderdaad een heerlijke fiets, ik gebruik hem vrij intensief en ga ook door wat minder weer. Heb er nu 11K op staan na anderhalf jaar. Mijn route is enkel 26km. 38 km is inderdaad een stukje verder, dan is het wel fijn als het weer een beetje goed is :)
wmeester schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:36:
Geen last van, maar op de FB groep van Klever rijders komt hij ook vaker voor, wat zegt je dealer erover?

[ Voor 25% gewijzigd door Vlassie1980 op 05-03-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vlassie1980 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Het is inderdaad een heerlijke fiets, ik gebruik hem vrij intensief en ga ook door wat minder weer. Heb er nu 11K op staan na anderhalf jaar. Mijn route is enkel 26km. 38 km is inderdaad een stukje verder, dan is het wel fijn als het weer een beetje goed is :)

[...]

Geen last van, maar op de FB groep van Klever rijders komt hij ook vaker voor, wat zegt je dealer erover?
Die zegt; "we hebben hem opnieuw afgesteld." Om op een willekeurig moment weer opnieuw storing te geven.

Ik moet een afspraak maken bij de FM voor regulier onderhoud dus zal het weer ter sprake brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
en een Lezyne koplamp met een lichtbundel die gelijk staat aan zowat een bouwlamp en me dan nog niet zien 8)7
Zo'n highbeam in mijn gezicht is de beste manier om niets meer te zien.
Ik passeer dagelijks meerdere fietsers die ik niet kan uitmaken door de witte vlek midden in mijn gezichtsveld.
Automobilisten zitten dan nog lager, dus die hebben er nog meer en vaker last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-10 10:52
Het is mij ook wel een raadsel hoe sommige mensen die zo'n lamp (of fiets met daarop iets gelijkaardig) kopen denken. Als je rijdt en de volle 100m weg voor je is verlicht tesamen met alles wat 2m hoog is en langs de weg staat, hoe kan het dan toch dat je dat niet ziet en niet snapt dat dat gewoon asociaal is?

FWIW ik heb ook een Lezyne. Maar die staat mooi naar beneden + gedubbelcheckt als ik ervoor sta of het wel echt ok is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

ja volgens mij een nieuw probleem -> wss wetgeving en straks strafbaarheid.

in de documentatie van Stromer staat hoe je de verlichting moet afstellen. Maar op 1min staat dat terug verkeerd voor iemand van slechte wil.

Binnen 2 jaar moeten we mss naar de keuring met de SP, zoals voor auto's.

Te veel straffeloosheid - als ik al zie hoeveel fietsers *zonder* licht rondrijden...

[ Voor 13% gewijzigd door bjp op 05-03-2024 16:53 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

bjp schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:52:
ja volgens mij een nieuw probleem -> wss wetgeving en straks strafbaarheid.

in de documentatie van Stromer staat hoe je de verlichting moet afstellen. Maar op 1min staat dat terug verkeerd voor iemand van slechte wil.

Binnen 2 jaar moeten we mss naar de keuring met de SP, zoals voor auto's.

Te veel straffeloosheid - als ik al zie hoeveel fietsers *zonder* licht rondrijden...
Nou een groter probleem op het moment is toch nog wel de wetteloosheid (of het naleven daarvan eigenlijk) van de fatbikes.

Afgelopen weekend in de bebouwde kom zag ik een meisje van een jaar of 14 NIET trappen op haar mooie fatbike en met flinke snelheid voorbij scheuren. Ik hard trappen om te zien hoe hard ze eigenlijk ging en met mijn ST3 moest ik flink aan de bak om haar bij te komen en in te halen. Ze ging ca 45, met haar zusje van een jaar of 10 achterop ook vrolijk met de benen los er plezier in hebben! Ik vond het erg gevaarlijk en schreeuwde naar haar “Hee je gaat veel te hard!!” en ze ging wel gelijk van het gas af. Wat weten / vinden je ouders hiervan denk ik dan.

Even verderop haalde ik 2 ouderen in die ook lekker genoten op hun E-bikes. Toen zag ik dat het beide mooie Stromers waren, zonder helmen of plaatjes. Daar heb ik dan weer veel minder een probleem mee. Ze gingen ook maar ca 30 km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gerco-M schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:16:
[...]

Nou een groter probleem op het moment is toch nog wel de wetteloosheid (of het naleven daarvan eigenlijk) van de fatbikes.

Afgelopen weekend in de bebouwde kom zag ik een meisje van een jaar of 14 NIET trappen op haar mooie fatbike en met flinke snelheid voorbij scheuren. Ik hard trappen om te zien hoe hard ze eigenlijk ging en met mijn ST3 moest ik flink aan de bak om haar bij te komen en in te halen. Ze ging ca 45, met haar zusje van een jaar of 10 achterop ook vrolijk met de benen los er plezier in hebben! Ik vond het erg gevaarlijk en schreeuwde naar haar “Hee je gaat veel te hard!!” en ze ging wel gelijk van het gas af. Wat weten / vinden je ouders hiervan denk ik dan.

Even verderop haalde ik 2 ouderen in die ook lekker genoten op hun E-bikes. Toen zag ik dat het beide mooie Stromers waren, zonder helmen of plaatjes. Daar heb ik dan weer veel minder een probleem mee. Ze gingen ook maar ca 30 km/h
Vanmorgen onderweg naar het werk 3 schoolkids, eentje in het midden met een fatbike die de andere 2 matties op sleeptouw neemt. Ze nemen het hele fietspad in beslag. Je moet echt anticiperen en rustig fietsen daar met al die pubertjes.

Over die oudjes op Stromers, er zijn ook 25km/u modellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik reed gisteren naast een opgevoerde Bosch e-bike (25km/u model), maar die reed 32-33km/u zonder echt hard te trappen.

Alweer illegaal bezig.

Steps die 35-40km/u rijden kom je ook tegen...

Nu het doet me terug denken aan oude tijden van opgevoerde brommers, maar dan zonder het geluid en geur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik ben ook niet heilig en had mijn Merida E-Spresso met Bosch motor ook voorzien van een Badass box...
Uiteindelijk maar weer eraf getrokken en gewoon een echte Speed Pedelec gekocht zodat alles legaal is en ik goed verzekerd ben.

VanMoofs kom ik ook vaker tegen en die gaan 32, is gewoon een standaard instelling op US speeds volgens mij.

En vroegah had ik ook een Puch Maxi met 70CC blok, grote caburateur en sport uitlaat. We zijn allemaal wel eens jong geweest he ;)

Maar die fatbikes is wel andere koek, die zijn zo makkelijk op te voeren dat het niet meer leuk is. Ze zijn ook nog eens super lelijk, nog lelijker als mijn Klever N Rogue. Die verdient ook niet de schoonheidsprijs maar is wel super efficient 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Vlassie1980 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:19:
[...]

Vanmorgen onderweg naar het werk 3 schoolkids, eentje in het midden met een fatbike die de andere 2 matties op sleeptouw neemt. Ze nemen het hele fietspad in beslag. Je moet echt anticiperen en rustig fietsen daar met al die pubertjes.

Over die oudjes op Stromers, er zijn ook 25km/u modellen ;)
Ja de rollerbanken voor fatbikes mogen ze echt wel wat vaker gebruiken, en dan deze types flink op de bon slingeren en / of in beslag nemen! >:)

Ja dat type Stromers is er inderdaad! Ik zou nog niet weten hoe ik die kan spotten. Ik zag alleen deze Stromers (strak wit en licht blauw) een accu bak rubber hadden zoals ik ook heb, maar wellicht hebben alle oudere modellen dat ook. Ik ging er met 46 voorbij dus heb ze niet goed kunnen bekijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gerco-M schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Ja de rollerbanken voor fatbikes mogen ze echt wel wat vaker gebruiken, en dan deze types flink op de bon slingeren en / of in beslag nemen! >:)

Ja dat type Stromers is er inderdaad! Ik zou nog niet weten hoe ik die kan spotten. Ik zag alleen deze Stromers (strak wit en licht blauw) een accu bak rubber hadden zoals ik ook heb, maar wellicht hebben alle oudere modellen dat ook. Ik ging er met 46 voorbij dus heb ze niet goed kunnen bekijken ;)
Als ze geen oranje reflectors of stickers of de voorvork hebben of een kentekenplaathouder achterop dan weet je genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Ik zou graag een set "Grote" regen overschoenen kopen.

En met groot bedoel ik niet dat ik grote voeten heb maar naar mijn werk draag ik schoenen met stalen neuzen.
Ondanks maat 43 zijn eigenlijk alle typen die ik heb gepast te klein.

Een paar slecht passende die ik van mijn vrouw kreeg zijn tot nu toe het best maar werken ook niet lekker.

Heeft een van jullie dit al kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-10 15:53
SvenHe schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:49:

En met groot bedoel ik niet dat ik grote voeten heb maar naar mijn werk draag ik schoenen met stalen neuzen.

Een paar slecht passende die ik van mijn vrouw kreeg zijn tot nu toe het best maar werken ook niet lekker.

Ik heb de AGU Reflection short Bike Boots Essential. Deze draag ik over mijn hoge wandelschoenen. Dat past prima. Of het ook past met stalen neuzen kan ik niet zeggen, ligt ook beetje aan het model schoen misschien.

https://agu.com/reflectio...ntial?color_variant=Black

Edit: deze zijn wel alleen voor regen/vuil. Niet voor extra warmte.

[ Voor 4% gewijzigd door Bever op 07-03-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Dank voor de tip! Ik ga kijken of ik ze ergens kan passen.

Isolerend zou op zich wel fijn zijn maar anti-nat zal ook al bijdragen aan comfort.

[ Voor 42% gewijzigd door SvenHe op 07-03-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
SvenHe schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:49:

Gripgrab everyday 2

Koop ze idd 1 of 2 maten groter. Maar dat moet lukken met jouw maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-10 17:40
Vlassie1980 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:59:
Maar die fatbikes is wel andere koek, die zijn zo makkelijk op te voeren dat het niet meer leuk is. Ze zijn ook nog eens super lelijk, ........
Mooi of lelijk is persoonlijk maar dat veel fatbikes van slechte kwaliteit zijn is wel duidelijk. Dat maakt ze niet veiliger. Dat is eigenlijk een groter probleem.
Sommige van die fatbikes beginnen al te roesten als er 1 regenbui op is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
@kjiratsiekoedel Dank! Ik zie dat Mantel ze heeft, daar kan ik even langsfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
SvenHe schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:01:
@kjiratsiekoedel Dank! Ik zie dat Mantel ze heeft, daar kan ik even langsfietsen.
Succes!
Ik heb de XXL en die passen (net) over mijn Panama jack maat 45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 16:55
Ik ben in de markt voor een speedpedelec voor woon-/werkverkeer van 25 km enkele rit. Mijn oog is gevallen op de Klever N Pinion 45 of de Ellio Max. Hebben jullie hiernaast nog andere ideeën? Ik zou vlot 45 km/h willen kunnen rijden en de hele rit (50 km) willen doen op volle ondersteuning. Wellicht dus sowieso een extra batterij kopen? Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Met mijn Klever x pinion 1200wh haal ik 50km. T kan net wel/net niet. Tegelijk ook geen ramp als de ondersteuning op is 2km voor huis. Dan fiets hij ook prima (op t fietspad)

[ Voor 4% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 09-03-2024 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:05
Citroen schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:31:
Ik ben in de markt voor een speedpedelec voor woon-/werkverkeer van 25 km enkele rit. Mijn oog is gevallen op de Klever N Pinion 45 of de Ellio Max. Hebben jullie hiernaast nog andere ideeën? Ik zou vlot 45 km/h willen kunnen rijden en de hele rit (50 km) willen doen op volle ondersteuning. Wellicht dus sowieso een extra batterij kopen? Thx
Lader meenemen naar het werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-10 17:40
Hoe bizar het ook klinkt. Er zijn werkgevers die het officieel niet toestaan dat jij de accu van je fiets oplaadt op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 16:55
Nee inderdaad ik ga een betaalde opleiding van een paar jaar volgen.

Krijg fietsvergoeding maar gezien het een school is gaat opladen moeilijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-07 23:31
Gerco-M schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:16:
[...]

. Toen zag ik dat het beide mooie Stromers waren, zonder helmen of plaatjes. Daar heb ik dan weer veel minder een probleem mee. Ze gingen ook maar ca 30 km/h
Stromer heeft een tijd ook 25kph fietsen gemaakt, dus 'normale' ebikes. Dat die 25 per uur dan eerder 27 a 28 per uur is in de praktijk zie ik bij veel meer e-bikes maar dat lijkt me niet zo'n problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Gerco-M schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:49:
@Joris748 Geen domme vraag!
Inderdaad op stand 2 met alles maximaal is deze praktisch identiek aan stand 3. Het verschil weet ik niet maar het zal miniem zijn.

Ik fiets zelf met alles op 40% in stand 2, dan krijg ik toch voldoende “workout” om nog steeds prettig rond de 40 km/h te fietsen en een redelijk natuurlijk fietsgevoel te krijgen zodat ik als ik iets harder trap ook daadwerkelijk iets harder ga richting de 45. Op stand 3 heb ik dat toch niet, dan ga je bij hard trappen van 46 naar 47 en dan voel je vooral extra weerstand ipv snelheid >:)
Als ik dit soort dingen hoor denk ik altijd dat er iets mis is met mijn fiets, of met mij :). Maar misschien ook het verschil met een st1x uit 2018 en modernere fietsen.

Op stand3 komt mijn fiets eigenlijk nooit boven de 42km/u uit, of ik moet wind mee hebben.
Als ik ook maar iets van de waardes terug schroef (ooit mee gespeeld om hem wat minder aggressief te laten zijn in de regen) en ik haal met moeite de 40.

Mijn hartslag voor de 42km/u op stand 3 is dan ook gelijk aan mn hartslag als ik rond of net over de 30 km/u cruise op mn racefietsje.

Ik ben niet licht (100kg zelf) en altijd met tas met laptop mee en zo. Maar ik ben dus ook iemand met best een redelijke fiets conditie.

Ik rijnl mijn st1x dus nooit buiten stand 3 want dan voelt het alsof ie meer tegenwerkt dan helpt.

Dus als ik dan voorbij wordt gereden door een andere SP denk ik wel altijd 'is dat het verschil tussen een st1 en een st3, en/of is dat 20kg verschil in rijder of zo' :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:49
Mijn qwic RD11 met dezelfde motor van de eerste Stromer 1 haalt regelmatig 45 en 46 km pu en ik heb nul conditie en zet geen kracht.
Bij stromer moet je gevoeligheid trapsensor aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
dipje2 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:24:
[...]
...
Dus als ik dan voorbij wordt gereden door een andere SP denk ik wel altijd 'is dat het verschil tussen een st1 en een st3, en/of is dat 20kg verschil in rijder of zo' :).
Beiden zijn begrensd, gewicht en bandenspanning maken het verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
yingli405 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:19:
[...]

Gewicht en bandenspanning hebben beide een beperkt effect.
Met afstand grootste remfactor is de luchtweerstand, dus de power output (van zowel fiets als rijder) hebben het meeste effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:35:
[...]

Gewicht en bandenspanning hebben beide een beperkt effect.
Met afstand grootste remfactor is de luchtweerstand, dus de power output (van zowel fiets als rijder) hebben het meeste effect.
Meer gewicht - dikke fietser - betekent meer luchtweerstand EN meer rolweerstand!
Lage bandenspanning betekent meer rolweerstand! Deze factoren kun je geen beperkt effect noemen, volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
yingli405 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:59:
[...]

Meer gewicht - dikke fietser - betekent meer luchtweerstand EN meer rolweerstand!
Lage bandenspanning betekent meer rolweerstand! Deze factoren kun je geen beperkt effect noemen, volgens mij.
Zolang je geen wind tegen hebt maakt dat niet uit, de fiets heeft dan genoeg vermogen om dit te compenseren.

Of wil je zeggen dat je op 3bar een hogere topsnelheid hebt dan op 2.5?

En als je het dan toch over luchtweerstand hebt: een sportievere zit, en geen zijtassen bijvoorbeeld hebben een veel groter effect dan iemand met een iets grotere buikradius. :+

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-03-2024 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op maandag 11 maart 2024 @ 00:26:
[...]

...

Of wil je zeggen dat je op 3bar een hogere topsnelheid hebt dan op 2.5?
...
Ja! Het is een EN EN kwestie, de rest is onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
[...]

600 Watt (ST1) vs. 850 Watt (ST3) maakt wel degelijk verschil. Dat is het verschil tussen met moeite 45 km/h halen of comfortabel cruisen met 43-45 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
yingli405 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 06:48:
[...]

Ja! Het is een EN EN kwestie, de rest is onzin.
Helaas. Maar je mag graag het tegendeel bewijzen.

Ik zeg niet dat het geen invloed heeft, mss ben je met lagere bandenspanning 1-2% meer kwijt op je bestemming, maar je fiets zou genoeg overhead moeten hebben om alsnog de 45 te halen.

Tot op bepaalde hoogte geeft een lagere bandenspanning juist minder weerstand, maar dat komt meer tot z'n recht op oneffen terrein. En Paris-Roubaix met 45/u lijkt me geen pretje. Zowel op reetfiets als speedpedelec.
Tenzij het met een Aska oid is. :P\

@Joris748 Kan zijn dat er onderhuids nog meer verschil is in bvb SW en de motordrive. De 600W zou voldoende moeten zijn.... Maar meer is altijd beter natuurlijk 8)

[ Voor 37% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-03-2024 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ferry34 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:15:
Mijn qwic RD11 met dezelfde motor van de eerste Stromer 1 haalt regelmatig 45 en 46 km pu en ik heb nul conditie en zet geen kracht.
Bij stromer moet je gevoeligheid trapsensor aanpassen
Staat altijd voluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
[...]

Punt is dus dat ik de 45 nooit haal. Beetje rekenen geeft aan dat 'susteempower' van mij en fiets op 350 watt uitkomt (totaal dus).

Lijkt temperatuur beveiliging of iets anders van de motor te zijn. Maar mijn st1x tikt nooit de 45 aan.
Altijd onderhouden door Qic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Bedenk ook dat een 45km/u op een scherm ook nooit 45 GPS is.

Ik snap nooit waarom het zo moeilijk is om een fiets altijd 45 te laten rijden (in de hoogste ondersteuning).

Mijn eerdere Bosch fietsen haalde het ook nooit.
Mijn ST2, toen ik nog tanden op de riem had, deed het meestal wel.
(Maar ook niet viaduct op, of met een beetje wind tegen)

Je zult in de praktijk ook bijna nooit brommers tegenkomen die je bij kunt houden.

edit: lastig te vinden, maar volgens mij hebben deze wel een vermogen richting 4kW, ipv de 0,5 - 0,75 waar wij mee rijden. (omdat de accu veel te klein is)

[ Voor 15% gewijzigd door BertV op 11-03-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Ik heb een ST1x, heb alles altijd op maximaal staan maar haal alleen de 45 met wind mee. GPS van de telefoon geeft ongeveer 2-3km lager aan.
Cruisesnelheid ligt meestal rond de 40, dat is meestal wel te doen. Maar bij wind tegen wordt dat wel minder.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
BertV schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:11:
knip
Mijn ST2, toen ik nog tanden op de riem had, deed het meestal wel.
knip
Ik moest hier even om lachen, sorry, is natuurlijk om te huilen.

Heb je al een nieuwe riem kunnen laten monteren? Of gaat de fiets de deur uit/contract stopgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

wmeester schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:27:
[...]

Ik moest hier even om lachen, sorry, is natuurlijk om te huilen.

Heb je al een nieuwe riem kunnen laten monteren? Of gaat de fiets de deur uit/contract stopgezet?
Ik heb de vraag liggen bij de leasemaatschappij. Zo even nabellen.

Het probleem is, ik ben al 6 jaar een fan van het fietsen met een SP, alleen niet van het materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
[b]BertV in "Het grote Speed Pedelec topic."
Ik snap nooit waarom het zo moeilijk is om een fiets altijd 45 te laten rijden (in de hoogste ondersteuning).
Simpel: (gebrek aan) vermogen.
Luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid.
Voor die laatste 5 km per uur meer heb je zo veel meer vermogen nodig, dat red je afhankelijk van de motor soms of vaak simpelweg niet.
Van 40 naar 45 is 1,125x zo snel vraagt 26% meer vermogen.

Qua tanden op de riem: Als ik me goed herinner schreef je dat je 20000 gereden hebt met de riem. Dat is de afstand die ik te horen kreeg die je als normale levensduur mag verwachten. Maar misschien schreef je ook nog een en ander dat ik niet heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Volgens mij heeft de motor genoeg kracht (ik heb een ST1 2020). Op vlak alvast en zonder zwaar tegenwind, haalt hij de 46-47km/u op de teller zonder dat ik me dood moet trappen, en zo rijd ik kilometerslang waar de wegen het toelaten. En dan ga ik volgens mij even snel als een ST3/5/... Klever, Elio, ... Fietsostrade Leuven/Brussel genoeg gedaan :-)

Wat volgens mij uitmaakt is hoe goed hij de effectieve snelheid meet. Stel dat je door een bandenwissel net een iets grotere omtrek hebt, dan ga je volgens mij sneller als de teller 45km/u aangeeft dan voor de bandenwissel.

Het is dus eerder zoals bij auto's, hoe goed de teller het aangeeft/meet. Of vrachtwagens, ene 90km/u is de andere niet.

Uiteraard zijn ze allemaal begrensd op zelf-gemeten 45km/u, da's de wetgeving. SP's zijn gekeurde voertuigen...

Bij een zware helling, bij optrekken, of bij stevige tegenwind is de extra motorkracht natuurlijk wel de reden dat een ST3/5/... sneller gaat. Terecht ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-10 15:53
SvenHe schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:40:
Dank voor de tip! Ik ga kijken of ik ze ergens kan passen.

Isolerend zou op zich wel fijn zijn maar anti-nat zal ook al bijdragen aan comfort.
Ik fiets met wandelschoenen en met deze overschoenen krijg ik bij -5 geen koude voeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

dipje2 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:24:
[...]

Als ik dit soort dingen hoor denk ik altijd dat er iets mis is met mijn fiets, of met mij :). Maar misschien ook het verschil met een st1x uit 2018 en modernere fietsen.

Op stand3 komt mijn fiets eigenlijk nooit boven de 42km/u uit, of ik moet wind mee hebben.
Als ik ook maar iets van de waardes terug schroef (ooit mee gespeeld om hem wat minder aggressief te laten zijn in de regen) en ik haal met moeite de 40.

Mijn hartslag voor de 42km/u op stand 3 is dan ook gelijk aan mn hartslag als ik rond of net over de 30 km/u cruise op mn racefietsje.

Ik ben niet licht (100kg zelf) en altijd met tas met laptop mee en zo. Maar ik ben dus ook iemand met best een redelijke fiets conditie.

Ik rijnl mijn st1x dus nooit buiten stand 3 want dan voelt het alsof ie meer tegenwerkt dan helpt.

Dat verschil in vermogen tussen ST1 en ST3 maakt wel degelijk een groot verschil in snelheid! In mijn voorbeeld (ST3) in stand 2 (alles 40%) heb ik misschien ongeveer het vermogen dat de ST1 ook heeft en moet ik serieus hard trappen om de 45 te halen. Waarbij wind een flinke factor is, met beetje wind mee ga ik zo naar de 45 en met wind tegen red ik het met flink trappen nog niet eens. Ik heb een matige conditie en met mijn dob 74 ook niet meer de jongste.

Met bepakking en alles zit ik rond de 80 kg en zoals Newton heeft aangetoond is gewicht geen factor voor topsnelheid, alleen voor acceleren. Mijn bandenspanning is 1.8 bar en dat is voor topsnelheid een factor om te verwaarlozen. Wel belangrijk voor comfort en veiligheid!

Ik kan dus op het nieuwe “Riding Display” het momentane vermogen uitlezen van de fiets en ik kan zien dat deze direct omhoog of omlaag gaat als ik schakel tussen stand 2 en stand 3. Maar je voelt het ook natuurlijk. Er staan geen getallen bij, maar ik weet dat als ik een vlakke lijn zie aan de max dat de fiets dan vol vermogen geeft. Op de Omni de rode lijn. Als ik accelereer richting de 45, met beetje wind tegen dan zie ik dat de fiets gewoon maximaal zijn werk doet en ga ik met gemak naar de 45. Pas boven de 45 wordt het afgebouwd en omdat ik meestal gewoon lekker fanatiek blijf trappen fiets ik dan meestal tussen de 45 en 48. Wind tegen, en fiets vol vermogen op 45, wind mee en de fiets kan het vermogen iets afbouwen en ik ga 48.

GPS meting heb ik ook gedaan met Strava en mijn Stromer zit ca 2 km/h te hoog kwa snelheid. Wel een verschil, maar niet boeiend vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Pazo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:16:
Ik heb een ST1x, heb alles altijd op maximaal staan maar haal alleen de 45 met wind mee. GPS van de telefoon geeft ongeveer 2-3km lager aan.
Cruisesnelheid ligt meestal rond de 40, dat is meestal wel te doen. Maar bij wind tegen wordt dat wel minder.
Dus zo gek is het niet wat ik haal, lijtk wel in lijn met andere ST1x'jes dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Hier wat info over vermogen op de fiets en wat de snelheid en helling doen op t benodigde vermogen voor een bepaalde snelheid: YouTube: School of Watts Part 1: The Power to Propel Bicycles

En hier grafiek met de rolweerstand en luchtweerstand: https://www.fietsbanden.c...rolweerstand-fietsbanden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
dipje2 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:12:
[...]

Stromer heeft een tijd ook 25kph fietsen gemaakt, dus 'normale' ebikes. Dat die 25 per uur dan eerder 27 a 28 per uur is in de praktijk zie ik bij veel meer e-bikes maar dat lijkt me niet zo'n problem
Wat mij vooral opvalt is dat de A merken zich nogal (te..) strak aan de regels houden (zelfs zo erg dat het 25-op-de-teller is; dus typisch minder volgens GPS), en de goedkope meuk maar iets doet.

---

Ik moet zeggen dat het 'gevoel' voor snelheid ook per fiets kan verschillen. De leen ST1x die ik nog wel eens heb voelt om de een of andere reden sneller dan mijn 'eigen' ST2 destijds en huidige ST3. Niets eens zozeer top snelheid, dat ontloopt elkaar niet zoveel, met name met tegenwind wint de ST3 het.

Ik ben van het stampen als ik fiets, dus het is altijd lichaamsbeweging. Zo niet dan daalt de snelheid al snel een paar km. (ik ben op een 'gewone' elektrische fiets met op de woon/werk rit meermaals met een volle accu thuisgekomen. Ik trap zelf tot voorbij de ondersteuning.)

[ Voor 36% gewijzigd door ijdod op 12-03-2024 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik kijk nu naar een Klever X Speed 45
Puur rationeel lijkt mij dit een goede keuze.

Ik ben een fan van het uiterlijk van de Stromer en die app kan mij niet uitgebreid genoeg zijn.

Bij klever, met die accu in het zicht en helemaal geen app.

...als je er op zit zie je de fiets toch niet, die app is gewauwel... (Ben mezelf moed aan het inspreken ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door BertV op 13-03-2024 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenHe
Als je de factor emotie uit de aankoop wilt halen dan zou ik ze allebei proefrijden en allebei in een spreadsheet stoppen om de km prijs te berekenen. Niet dat dat perse zaligmakend is, maar het structureerd het beslissingsproces.

Als je zelf gaat kopen en er lang mee wilt rijden dan kunnen de verschillen groot worden.
let er vooral op dat je niet halverwege een andere accu nodig hebt omdat je te klein gekocht hebt, bij mij was 21 cent per km opeens niet genoeg meer...

Wat voor mij maakte dat stromer op nr 1 stond was de bekendheid van het merk, dat maakt vermoed en hoop ik de verkoop na een tijd wat makkelijker, en dus hopelijk ook voor een relatief goede prijs.
Pagina: 1 ... 30 ... 39 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.