Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 29 ... 39 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:44

bjp

hierbij een andere ervaring:
- 4j ST1
- 7500km (gebruik hem niet zo vaak, zeker tijdens Corona)
- dit weekend toevallig mijn ketting gemeten, is nog goed

enig probleem dat ik heb:
- heel uitzonderlijk moet ik de linkse pedaal terug vastzetten ter hoogte van de trapas (ik heb altijd inbussleutels bij).
- spatlap erbij vooraan, kost 10eur en 10min tijd.
- 1x 2 schroeven van de fietsendragers terug moet vast schroeven.
- fietstassen laten sporen na. Heb er ondertussen iets tussen gezet.
- "upgrade" van software door nieuwe iPhone i.p.v. vorige Android, was feitelijk een downgrade en valt voorlopig niet te fixen.
- batterij kan nog evenveel als nieuw.

wel 1 fietsongeluk gehad, alles is nog origineel behalve de remhendels (toen beschadigt), en de pedalen zelf.

Oh ja ook 3x plat gereden met de ST1 banden. Sinds kilometerstand 4000 heb ik er ST3-2dehands banden op, en die doen het nog altijd goed met air+ Schwalbe binnenbanden.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-10 10:47

BertV

Handgemaakt

bjp schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:08:
hierbij een andere ervaring:
- 4j ST1
- 7500km (gebruik hem niet zo vaak, zeker tijdens Corona)
Ik vermoed dat de accu's vooral een klap krijgen door "teveel" km's per dag. (door de te kleine capaciteit)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 21:23

Gerco-M

mijn tornado res.

BertV schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:45:
[...]

Ik vermoed dat de accu's vooral een klap krijgen door "teveel" km's per dag. (door de te kleine capaciteit)
Als door die kleine capaciteit de accu veel tijd buiten de 20-80% doorbrengt, dan wel ja. Als je bv op je bestemming ook kan laden of zoals ik voor en na gebruik laad om de accu “in het midden” te houden als deze niet gebruikt wordt gaat de accu ook langer mee.
Op die manier kan je wel ca 5 keer meer kilometers uit je accu halen dan wanneer je de accu volledig vol of leeg bewaard. Dit werkt voor wat ik gelezen heb over alle Li-ion accu’s en ook voor EVs of fietsen of wat ook.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Gerco-M schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:20:
[...]

Als door die kleine capaciteit de accu veel tijd buiten de 20-80% doorbrengt, dan wel ja. Als je bv op je bestemming ook kan laden of zoals ik voor en na gebruik laad om de accu “in het midden” te houden als deze niet gebruikt wordt gaat de accu ook langer mee.
Op die manier kan je wel ca 5 keer meer kilometers uit je accu halen dan wanneer je de accu volledig vol of leeg bewaard. Dit werkt voor wat ik gelezen heb over alle Li-ion accu’s en ook voor EVs of fietsen of wat ook.
maar de vraag is of de BMS daar ook niet al voor zorgt, door typisch meer capaciteit te hebben dan 'bruikbaar' gesteld is.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

bjp schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:44:
[...]

maar de vraag is of de BMS daar ook niet al voor zorgt, door typisch meer capaciteit te hebben dan 'bruikbaar' gesteld is.
Zoals ik noemde weet ik dat mijn 983 Wh accu ca 900 Wh verbruikt heeft als ik op 0% zit. Dus 10% reserve heb ik inderdaad. En is het niet direct schadelijk om de fiets regelmatig onder de 10% of zelfs naar 2% te fietsen. Maar laat je de fiets dan een week staan, dan gebruikt dat zelfde BMS ook stroom en komt de accu dan wel onder die 0%! Dus gelijk even naar ca 80% laden is wel het beste.

Deze 10% marge beschermd de accu als deze bijna leeg is, maar niet als je de accu gewoon naar 100% laad en dan een tijd niet gebruikt. En dat is ook erg slecht voor de levensduur van accu’s.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:37
BertV schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:57:
We accepteren het allemaal maar.
7000 a 8000,- neerleggen voor een fiets en dan gaan rommelen om de accu in leven te houden.
Dit ook idd. Voor dat geld mag je toch ook wel een beetje verwachten (of misschien is het meer hopen) dat fabrikanten wat slimmigheden in de software inbakken om de accu's zo optimaal mogelijk te houden. Maar goed, t'is natuurlijk ook wel een lekker verdienmodel, om de zoveel jaar weer een accu van ~€ 2K verkopen.

Zelf een ex-lease Stromer ST3 Sport sinds oktober (bij de dealer aangeschaft) met een 983W accu en 95% SOH. Sinds ik 'm heb eigenlijk alleen nog maar kou, wind en regen gehad dus rij 'm nu regelmatig tot dik onder de 10% leeg en laad op kantoor weer tot 100%. Dat is dan een rit van zo'n 35km met lage temperaturen en flinke (tegen)wind. Thuis gaat ie ook gewoon weer naar 100%. Verwacht dat ik 'm straks met wat hogere temperaturen wel minder ver leeg rij maar wat mij betreft moet die fiets daar ook gewoon tegen kunnen, 't kost allemaal genoeg dus mag je er ook wel wat van verwachten imho. Het zou toch niet nodig moeten zijn om allemaal fratsen uit te moeten halen om op 80% te bewaren en niet onder de 20% leeg te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

DesireHD schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:08:
[...]

Dit ook idd. Voor dat geld mag je toch ook wel een beetje verwachten (of misschien is het meer hopen) dat fabrikanten wat slimmigheden in de software inbakken om de accu's zo optimaal mogelijk te houden. Maar goed, t'is natuurlijk ook wel een lekker verdienmodel, om de zoveel jaar weer een accu van ~€ 2K verkopen.

Zelf een ex-lease Stromer ST3 Sport sinds oktober (bij de dealer aangeschaft) met een 983W accu en 95% SOH. Sinds ik 'm heb eigenlijk alleen nog maar kou, wind en regen gehad dus rij 'm nu regelmatig tot dik onder de 10% leeg en laad op kantoor weer tot 100%. Dat is dan een rit van zo'n 35km met lage temperaturen en flinke (tegen)wind. Thuis gaat ie ook gewoon weer naar 100%. Verwacht dat ik 'm straks met wat hogere temperaturen wel minder ver leeg rij maar wat mij betreft moet die fiets daar ook gewoon tegen kunnen, 't kost allemaal genoeg dus mag je er ook wel wat van verwachten imho. Het zou toch niet nodig moeten zijn om allemaal fratsen uit te moeten halen om op 80% te bewaren en niet onder de 20% leeg te rijden.
Ik had daar ook zeker wel gehoopt, maar helaas valt dat niet te verwachten van Stromer. Die lopen wat betreft accu beheer zeker achter. Ik heb een Segway step en die kan ik gewoon instellen om te laden tot 80 of 90 of 95%. Die simpele functie zou al een verbetering zijn bij Stromer. :'(

“Moet er tegen kunnen” is zeker waar, maar dan verschuilen ze zich toch weer achter “dit is inherent aan de techniek van Li-ion accu’s”. Als fabrikant begrijp ik dat wel een beetje, want je koopt nou eenmaal de beste techniek die je kan vinden, en je kan niet “even” ter plekke een nieuwe accu techniek ontwikkelen. Want de rest van de wereld wil dat ook wel, en het is er gewoon nog niet. Dus werken met de riemen die je hebt.

Wel is Stromer verplicht om een “deugdelijk” product te verkopen, dus voor wat ik begrepen heb, als de accu binnen de 2 jaar onder de 80% SOH komt kan je onder de garantie gewoon een nieuwe accu claimen. Klinkt leuk, maar als je na 2 jaar nog op 83% zit, of een tweedehands fiets hebt, of pas na 3 jaar op 80% komt, ben je altijd alsnog de sigaar en mag je even E2k aftikken voor een nieuwe accu. :X

Ik heb daar geen zin in, en wil ook absoluut geen “range” verliezen dus ik heb (als techneut) al die fratsen er wel voor over om de accu in goede conditie te houden. Naast dat ik super zuinig ben op mijn veel te dure “bucket list dreambike”. _/-\o_ :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik ga het nog eens zeggen, en de EU zou mij hier ook mogen ondersteunen: er komen zoveel Li-Ion batterijen in producten in onze wereld, dat revisie eigenlijk altijd mogelijk zou moeten zijn. Beetje 'right to repair' maar voor batterijen.

Dus geen software lock-in of zo, gewoon cellen kunnen veilig vervangen en SOH resetten wanneer dit gebeurt.

Zoals USB-C verplichten, mss bepaalde 'standaard' batterijmaten of standaard manieren van revisie vastleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
BertV schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:45:
[...]

Klopt zeker wel, juist toen ik grotere woon-werkafstanden ging doen (ik deed voor sommigen al heel groot woon-werk, 20km enkel)

Maar dit werd 30-38km enkel (afhankelijk vd route die ik koos, met/zonder veerpont). Toen ik dat deed, +/- 1,5 jaar lang, zag ik de capaciteit achteruit hollen.

Inmiddels gebruik ik deze accu nog steeds (~30.000km, Stromer ST2 2015) maar het bereik is niet groot meer. Wel voldoende om voor mijn huidige werk de afstand te overbruggen; 20km enkel weer :+

Met 20km enkel en hem idd, niet verder opladen dan 80% (eens in de twee weken ofzo wel, BMS laten kalibreren overnacht) zag ik bijna geen degradatie, de state of health (SOH) bleef heel lang boven de 90% :)

Dus wat ik vaker zeg, zulke fietsen mogen van mij zeker nog meer capaciteit hebben. Ik heb op de Stromer ST7 gereden, meermaals - dit geeft een stuk meer stabiliteit, een scooter is ook zwaarder. Juist als een fiets heel licht is, met zo'n snelheid - geeft dit een onveilig gevoel...

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
bjp schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:53:
ik ga het nog eens zeggen, en de EU zou mij hier ook mogen ondersteunen: er komen zoveel Li-Ion batterijen in producten in onze wereld, dat revisie eigenlijk altijd mogelijk zou moeten zijn. Beetje 'right to repair' maar voor batterijen.

Dus geen software lock-in of zo, gewoon cellen kunnen veilig vervangen en SOH resetten wanneer dit gebeurt.

Zoals USB-C verplichten, mss bepaalde 'standaard' batterijmaten of standaard manieren van revisie vastleggen.
Zeker, bij mijn inmiddels wat oudere Sparta Ion kan dit niet. Je kan alleen een nieuwe accu kopen. Maar volgens mij worden de modellen waar dat bij kan steeds schaarser. Dus wat moet ik dan, na 8 jaar een fiets weggooien die verder als nieuw is? (ding heeft niks geleden, maar zodra de accu dood is - is ie niks meer waard 8)7

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-10 10:52
Heb eens proberen opzoeken hoeveel het in praktijk uitmaakt om je batterij zoveel mogelijk tussen 20% en 80% te houden maar niet direct iets nuttig gevonden. Iemand link naar een studie ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
barta123 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Klopt zeker wel, juist toen ik grotere woon-werkafstanden ging doen (ik deed voor sommigen al heel groot woon-werk, 20km enkel)

Maar dit werd 30-38km enkel (afhankelijk vd route die ik koos, met/zonder veerpont). Toen ik dat deed, +/- 1,5 jaar lang, zag ik de capaciteit achteruit hollen.

Inmiddels gebruik ik deze accu nog steeds (~30.000km, Stromer ST2 2015) maar het bereik is niet groot meer. Wel voldoende om voor mijn huidige werk de afstand te overbruggen; 20km enkel weer :+

Met 20km enkel en hem idd, niet verder opladen dan 80% (eens in de twee weken ofzo wel, BMS laten kalibreren overnacht) zag ik bijna geen degradatie, de state of health (SOH) bleef heel lang boven de 90% :)

Dus wat ik vaker zeg, zulke fietsen mogen van mij zeker nog meer capaciteit hebben. Ik heb op de Stromer ST7 gereden, meermaals - dit geeft een stuk meer stabiliteit, een scooter is ook zwaarder. Juist als een fiets heel licht is, met zo'n snelheid - geeft dit een onveilig gevoel...
Qua stabiliteit is geometrie juist belangrijk, alleen gewicht doet niet zoveel. Plaats van het gewicht en het wielgewicht doen meer. Maar speed-pedelecs zijn en voelen maar “raar” aan tov racefietsen en mountainbikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

BertV schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:57:
Ik had laatst wel een leenfiets als goedmakertje: ST7 met alle opties, 14000,-
Uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat is dan wel weer een hele fijne fiets. Een beetje zwaar en lomp, maar ik gebruik 'm graag om te forensen

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
JohnR schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat is dan wel weer een hele fijne fiets. Een beetje zwaar en lomp, maar ik gebruik 'm graag om te forensen
Nooit van mijn leven zal ik ruim 12k betalen voor de st7, kijk eens naar het vergelijk https://www.fietsenwinkel...ZSZfPTE3MDgxNjg3NTAzODA~/

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

JohnR schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Super fiets, snel elektronisch schakelen, abs, actieradius, flinke ondersteuning maar nog steeds eigen input nodig.

Het enige nadeel, je raakt het lichtvoetige fietsgevoel kwijt, dat ik gek genoeg nog wel ervaar bij de ST1, ST2 en ST3 (geen ervaring met ST5)

Verder duur, tjsa, er is een markt voor Ferrari, en rationeel zouden we allemaal Toyota moeten rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
BertV schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:41:
[...]

Super fiets, snel elektronisch schakelen, abs, actieradius, flinke ondersteuning maar nog steeds eigen input nodig.

Het enige nadeel, je raakt het lichtvoetige fietsgevoel kwijt, dat ik gek genoeg nog wel ervaar bij de ST1, ST2 en ST3 (geen ervaring met ST5)

Verder duur, tjsa, er is een markt voor Ferrari, en rationeel zouden we allemaal Toyota moeten rijden.
Helemaal mee eens, een Stromer kies je voor de prijs. Hij rijdt gewoon heel erg fijn en je kan hem echt finetunen zoals jij het prettig vindt. Pedaal en remgevoeligheid bijvoorbeeld. En niet te vergeten dat hij connected is zonder verder abonnement. Helemaal eens met je vergelijk met een Ferrari of Rolls Royce.
Ben nog altijd super blij met mijn ST3 ooit gekocht voor naar mijn werk maar corona veranderde dat. Toch gebruik hem voor alles, ook gewoon in de stad ideaal. En ja ik neem het risico en gebruik alleen het electronisch slot vaak.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerBat
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-04 08:08
Gerco-M schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:35:
[...]
Mijn ST3 laad ca 25% per uur dus als de accu op 50% zit en ik wil naar 80% geef ik hem iets meer dan een uur.
Ik neem aan dat je op je ST3 een 983 kWh accu hebt en dat je met de 'gewone' CR246 laadt? Die laadt bij mijn weten ca 18%/hr. (cf. opgave 100% in 5.30 u.). Ik rij hem ook regelmatig leeg (moet wel af en toe), laadt hem direct weer op tot ca. 80% en laadt hem door wanneer weer geplande woon/werk-rit van 2x 24km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

PowerBat schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:15:
[...]

Ik neem aan dat je op je ST3 een 983 kWh accu hebt en dat je met de 'gewone' CR246 laadt? Die laadt bij mijn weten ca 18%/hr. (cf. opgave 100% in 5.30 u.). Ik rij hem ook regelmatig leeg (moet wel af en toe), laadt hem direct weer op tot ca. 80% en laadt hem door wanneer weer geplande woon/werk-rit van 2x 24km.
Ja correct, die lader inderdaad. De standaard lader.
Tussen 20 en 80% laad deze wel ca 23 - 25% per uur, maar als de accu 100% aangeeft dan laad deze nog ca 50 min met aflopend stroomgebruik als de laad curve overschakeld van CC naar CV. Dus dan is de gemiddelde laadsnelheid lager en komt ca uit op de snelheid die je noemd.
Dus 100% is niet echt 100% en daar zit nog ca 5% capaciteit tussenin. Lekker duidelijk, lekker logisch, maar zo werkt het blijkbaar :P

Ik kan het uit mijn Homewizard energie grafiek precies zien, als de accu geladen wordt en op 250 watt verbruik zit is deze 80% vol, en bij 260 watt verbruik is deze “100%” vol en schakeld deze over naar aflopend verbruik.
Bij laden van accu in de fiets. Als de accu niet in de fiets zit, er 5 watt aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Frogmen schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:57:
[...]

Helemaal mee eens, een Stromer kies je voor de prijs. Hij rijdt gewoon heel erg fijn en je kan hem echt finetunen zoals jij het prettig vindt. Pedaal en remgevoeligheid bijvoorbeeld. En niet te vergeten dat hij connected is zonder verder abonnement. Helemaal eens met je vergelijk met een Ferrari of Rolls Royce.
Ben nog altijd super blij met mijn ST3 ooit gekocht voor naar mijn werk maar corona veranderde dat. Toch gebruik hem voor alles, ook gewoon in de stad ideaal. En ja ik neem het risico en gebruik alleen het electronisch slot vaak.
Ja same, ik woon in Nijmegen best wat kms uit het centrum, maar als ik een keer eten op wil halen (dus een thuisbezorgd maar dan dat ze net niet bezorgen) dan haal ik het gewoon op de Stromer op :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
yingli405 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:25:
[...]

Nooit van mijn leven zal ik ruim 12k betalen voor de st7, kijk eens naar het vergelijk https://www.fietsenwinkel...ZSZfPTE3MDgxNjg3NTAzODA~/
Tsja, mijn ouders hadden altijd 2 auto's staan. Ik ben nu single, maar als ik samen zou wonen, is er maar 1 auto nodig.

Ik heb geen auto voor woon-werk nodig. Alleen aan benzine kosten scheelt het met de afstanden die ik doe al 2000 euro per jaar...

Mijn huidige Stromer rijd ik nu het 5e jaar en ik heb hem (tweedehands, met 900km) gekocht voor 4000 euro. Die heeft zich al lang terug verdiend.

Ik heb wel reparaties gehad, maar dat waren allemaal kleine dingen. (balhoofdlagers, trapaslagers, onderhoud als ketting en tandwielen - nog maar 1x - en 1x de trapsensor kapot). Ook wat reparaties omtrent een val (remhendel etc) maar dat is geen slijtage te noemen. Je moet niet zonder handen fietsen met een Stromer :+
Ik had mijn schouderblad gebroken en mijn hand mocht ook in het gips. Dus lesje wel geleerd... Imo zou geen enkel mens zijn fietsstuurtje los moeten laten, levensgevaarlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:55
Ik heb nu een weekje een Stromer ST1 te leen (pre 2018). Vandaag voor het eerst mee naar mijn werk gereden (19 km enkele reis). Vond de ondersteuning nog een beetje mwah (wind tegen, stand 4, ca 37 km/u) en zag net dat de sensorgevoeligheid (instelling 1004) op 50 stond.

Wat is de fabrieksinstelling van de sensorgevoeligheid? Het plaatje in de handleiding geeft 70 aan.

Overigens is mijn eerste indruk van het concept SP zeer positief. Heerlijk via binnenwegen naar mijn werk gereden. Natuurlijk wel veel te warme kleren aan 8)7. Ik vond het erg ontspannend en voelde me op de hogere snelheden totaal zen. Al zal het wel verschil maken dat ik veel MTB-, racefiets en motorervaring heb.

De fiets is van een oud-collega en als we er qua prijs uitkomen, denk ik er sterk aan om deze fiets over te nemen (en vele duizenden euro's op de spaarrekening te houden).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Joris748 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:17:
Ik heb nu een weekje een Stromer ST1 te leen (pre 2018). Vandaag voor het eerst mee naar mijn werk gereden (19 km enkele reis). Vond de ondersteuning nog een beetje mwah (wind tegen, stand 4, ca 37 km/u) en zag net dat de sensorgevoeligheid (instelling 1004) op 50 stond.

Wat is de fabrieksinstelling van de sensorgevoeligheid? Het plaatje in de handleiding geeft 70 aan.

Overigens is mijn eerste indruk van het concept SP zeer positief. Heerlijk via binnenwegen naar mijn werk gereden. Natuurlijk wel veel te warme kleren aan 8)7. Ik vond het erg ontspannend en voelde me op de hogere snelheden totaal zen. Al zal het wel verschil maken dat ik veel MTB-, racefiets en motorervaring heb.

De fiets is van een oud-collega en als we er qua prijs uitkomen, denk ik er sterk aan om deze fiets over te nemen (en vele duizenden euro's op de spaarrekening te houden).
De ST1 (ik denk dat je zelfs de ST1X mee hebt) is lang niet zo sterk als de ST2 (1e generatie die ik heb) of de ST3. Die kan inderdaad met een beetje tegenwind niet heel comfortabel meer 40+ rijden.

Met mijn 2015 ST2 rijd ik gewoon ~43-44kmh als kruissnelheid. Dat gaat perfect. Vanochtend ook gedaan, 30 minuten over 20km. Met drukte is het met de auto langer!

Ja je kan die sensorgevoeligheid omhoog zetten, dan gaat je accu sneller leeg maar kan je wel met meer comfort hoge snelheid aanhouden.

Ik heb max 43km enkele reis woon-werk gedaan. Mijn ST2 heeft de 814Wh accu, ik laad hem wel elke rit op. M'n accu heeft nu 30.000km afgelegd, vandaag enkel naar werk had ik maar 40% accu nodig, alles in stand 3. Weinig wind gehad. Echt super!

Gemiddeld rijd ik 3x per jaar met de auto naar mijn werk denk ik _O-

In de zomer pak ik regelmatig de motor naar mijn werk (Zero SR) :)

Qua kleding, met alles boven de 5°C zoals de laatste tijd heb ik mijn regendichte windstopper van Jack Wolfskin aan, daaronder een dun truitje. Dat is zelfs al veel, mooi dat je dat merkt - want je fietst jezelf warm. Veel fijner dan een e-bike die je op 25kmh afremt en zelf 80% van het werk doet, vind ik :9

Zelf zou ik persoonlijk mijn ST2 met ketting en derailleur op termijn vervangen voor een ST7, omdat ik toch graag extra accu capaciteit heb en de Pinion 12 sluit veel meer aan bij de ervaring van ketting/derailleur (kleine stapjes in versnellingen)

De Pinion 6 en Pinion 9 van de ST2 Pinion en ST3 Pinion zijn vrijwel hetzelfde. Alleen de ST3 heeft de 3 laagste versnellingen kleiner. Maar daar heb je niet echt wat aan in een vlak land :+

Qua slijtage maakt het weinig uit. Ik doe nu ook alweer 15000km met mijn tweede set ketting en tandwielen, dat haalde ik met de eerste ook. Gewoon plakkerig spul gebruiken in de winter, smeren zodra de schakels beginnen te glimmen en lekker doorrijden :)

Nieuwe set ketting en tandwielen is totaal 100 euro ofzo, geen geld. Ik vervang het zelf, heb je in een uurtje gedaan ofzo. Super onderhoudsvriendelijke fiets :)

[ Voor 23% gewijzigd door barta123 op 21-02-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
barta123 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:53:
[...]

De ST1 (ik denk dat je zelfs de ST1X mee hebt) is lang niet zo sterk als de ST2 (1e generatie die ik heb) of de ST3. Die kan inderdaad met een beetje tegenwind niet heel comfortabel meer 40+ rijden.
Ik vermoed dat het de ST1 is, niet de ST1X:
  • Geen display op de bovenbuis
  • 522 Wh accu (goud)
  • Verloopje nodig om de lader rechtstreeks op de accu aan te sluiten.
Met mijn 2015 ST2 rijd ik gewoon ~43-44kmh als kruissnelheid. Dat gaat perfect. Vanochtend ook gedaan, 30 minuten over 20km. Met drukte is het met de auto langer!

Ja je kan die sensorgevoeligheid omhoog zetten, dan gaat je accu sneller leeg maar kan je wel met meer comfort hoge snelheid aanhouden.

Ik heb max 43km enkele reis woon-werk gedaan. Mijn ST2 heeft de 814Wh accu, ik laad hem wel elke rit op. M'n accu heeft nu 30.000km afgelegd, vandaag enkel naar werk had ik maar 40% accu nodig, alles in stand 3. Weinig wind gehad. Echt super!
Die kruissnelheden haal ik echt niet. Eerder rond de 35 km/h (32 km/h gemiddeld over 20 km). Ik heb de sensorgevoeligheid nu op 70 gezet. Eens kijken wat hij dan doet. Vanochtend met 100% accu vertrokken, na 20 km zat ik op 45%. Op het werk laden is geen probleem. Lader gaat gewoon in de tas mee.

Als ik met deze instelling richting de 40 km/h kan, ben ik happy. Dan zou ik voor weinig geld een SP hebben. Dan kan ik later altijd nog een dikke nieuwe of gebruikte SP kopen.
Gemiddeld rijd ik 3x per jaar met de auto naar mijn werk denk ik _O-

In de zomer pak ik regelmatig de motor naar mijn werk (Zero SR) :)
Dat is wel een mooi streven. Dan kan onze 2de auto eruit.

Motor is ook nog een optie, als is mijn huidige motor (RSV Mille ME) daar minder geschikt voor. Zonder 2de auto komt er misschien plek voor voor een Multistrada 950 O-)
Qua kleding, met alles boven de 5°C zoals de laatste tijd heb ik mijn regendichte windstopper van Jack Wolfskin aan, daaronder een dun truitje. Dat is zelfs al veel, mooi dat je dat merkt - want je fietst jezelf warm. Veel fijner dan een e-bike die je op 25kmh afremt en zelf 80% van het werk doet, vind ik :9
Qua kleding ga ik duurtrainingen op de racefiets als referentie nemen. Dat komt beter in de buurt :)

25 km/h fiets heb ik ook al eens geprobeerd, dat vond ik echt ruk. Fietste meteen 25 km/h, aangezien ik dat op de (niet-e) stadsfiets ook gemakkelijk rijd. Dan ben je inderdaad alleen maar aan het doseren.
Zelf zou ik persoonlijk mijn ST2 met ketting en derailleur op termijn vervangen voor een ST7, omdat ik toch graag extra accu capaciteit heb en de Pinion 12 sluit veel meer aan bij de ervaring van ketting/derailleur (kleine stapjes in versnellingen)

De Pinion 6 en Pinion 9 van de ST2 Pinion en ST3 Pinion zijn vrijwel hetzelfde. Alleen de ST3 heeft de 3 laagste versnellingen kleiner. Maar daar heb je niet echt wat aan in een vlak land :+

Qua slijtage maakt het weinig uit. Ik doe nu ook alweer 15000km met mijn tweede set ketting en tandwielen, dat haalde ik met de eerste ook. Gewoon plakkerig spul gebruiken in de winter, smeren zodra de schakels beginnen te glimmen en lekker doorrijden :)

Nieuwe set ketting en tandwielen is totaal 100 euro ofzo, geen geld. Ik vervang het zelf, heb je in een uurtje gedaan ofzo. Super onderhoudsvriendelijke fiets :)
ST2 zou denk ik de ideale fiets zijn voor mijn gebruik. Helaas alleen nog met Pionion, wat meteen een flinke meerprijs heeft.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@barta123 Ik heb nog wat onderzoek gedaan. Gezien de Shimano Sora achterderailleur, de uiterlijke kenmerken en de TDCM 36V / 500W naafmotor is het waarschijnlijk een 2013 of 2014 ST1 Platinum.

https://www.speedpedelecr.../viewtopic.php?p=300#p300

Dat is een flink verschil als je het uitzet tegen een recentere ST1, ST2 en ST3 met een vermogen van respectievelijk 670 W, 750 W en 850 W.

Klopt het dat jouw 2015 ST2 een 48V / 500W motor heeft? Dan zou 500W (48V ipv 36V) opzich wel voldoende moeten zijn om snelheden tussen boven de 40 km/h aan te houden. Met deze specs zou een recente ST1 dat ook gewoon moeten kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 21-02-2024 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Joris748 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:59:
@barta123 Ik heb nog wat onderzoek gedaan. Gezien de Shimano Sora achterderailleur, de uiterlijke kenmerken en de TDCM 36V / 500W naafmotor is het waarschijnlijk een 2013 of 2014 ST1 Platinum.

https://www.speedpedelecr.../viewtopic.php?p=300#p300

Dat is een flink verschil als je het uitzet tegen een recentere ST1, ST2 en ST3 met een vermogen van respectievelijk 670 W, 750 W en 850 W.

Klopt het dat jouw 2015 ST2 een 48V / 500W motor heeft? Dan zou 500W (48V ipv 36V) opzich wel voldoende moeten zijn om snelheden tussen boven de 40 km/h aan te houden. Met deze specs zou een recente ST1 dat ook gewoon moeten kunnen.
ST2 van 2015 heeft piekvermogen van 750W, 42Nm koppel (altijd, ipv wat Bosch aangeeft in de allerlaagste versnelling - misleidend)

https://electricbikereview.com/stromer/st2/

De nieuwe ST1 is minder sterk dan mijn ST2, de ST2 met riem is ook minder sterk dan mijn ST2 (1st gen) dus dat verschil ga je echt wel merken.

De allereerste ST1, die je nu (te leen?) hebt is nog veel minder sterk... Die kan ook niet zo lang hoge snelheid aanhouden omdat de accu bijna 2x zo klein is :9

Maar 48V is sowieso beter dan 36V, omdat je om 500W te halen minder amperes nodig hebt, hoe meer amperes, hoe meer warmteverlies je hebt. Mijn Sparta Ion E-speed is redelijk efficient, maar als je continu vol vermogen vraagt trek je hem zo leeg... Dan doet een Stromer het beter :)

[ Voor 10% gewijzigd door barta123 op 22-02-2024 08:38 ]

• BertV

BertV

Handgemaakt

Drie dagen achterelkaar een lekke band. 2x achter, 1x voor.
Een paar dagen na de fietsenmaker had gecontroleerd op velgproblemen en er zelf ook net twee nieuwe in had gezet.

Wat moet je hier nu mee?

Ik weet ook niet waar in mijn traject het probleem ligt, het is namelijk over de hele lengte.

Tweemaal een staalpinnetje gevonden, andere keren niks zichtbaars.
Het vermoeden is toch afgebroken staalborstels van een borstelmachine maar ik rij door 6 gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
BertV schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:11:
Een paar dagen na de fietsenmaker had gecontroleerd op velgproblemen en er zelf ook net twee nieuwe in had gezet.

Wat moet je hier nu mee?

Ik weet ook niet waar in mijn traject het probleem ligt, het is namelijk over de hele lengte.

Het vermoeden is toch afgebroken staalborstels van een borstelmachine maar ik rij door 6 gemeenten.
Wat voor fiets heb je? En wat voor band? En ik heb dit ook gehad.

Over tijd was door vaker lek rijden de koordlaag van de buitenband gewoon los gekomen, dit stak elke keer (bij indeuken) de band lek. Als je de buitenband van binnen bekeek zag je niks, maar het was wel echt de buitenband.
Doordat een Stromer veel koppel heeft, komt er veel kracht op de wangen van de achterband, vooral met lage bandenspanning leidt dit tot veel meer slijtage, een beetje zoals bij auto's op de dragstrip, het wiel draait verder vooruit dan de band (dus de wangen zie je gewoon vervormen)

Wellicht de buitenband mee vervangen. Ik had toen ook in 3 weken 3x lek, nu alweer een jaar niet. Ik kan hem zelf onderweg fixen (Ik heb een inbus setje bij en een nieuwe binnenband). Maar toch, je staat zo 20 minuten stil en het is vervelend :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

BertV schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:11:

Wat moet je hier nu mee?

Er zijn ook binnenbanden met anti lek systeem en ook buitenbanden met safeguard / SmartGuard dikkere lagen om lek rijden te voorkomen. En er is ook een vloeistof die lekken automatisch dicht, maar die je wel elke 6 maand moet verversen of zo.

Volgens mij heeft een standaard Stromer band helemaal niets van deze bescherming maar misschien is dat wel een idee.

Ik heb zelf de Schwalbe Marathon plus MTB met SmartGuard die een speciale anti lek laag heeft in de buitenband en nu na 3000 km nog niet lek gereden. Okee n=1 en het is niet veel km maar toch. Ik rijd ook wat offroad en strand waar allerlei zooi ligt en ik “in the middle of nowhere” ben dus niet lek rijden is dan voor mij ook wel belangrijk.

• BertV

BertV

Handgemaakt

barta123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:12:
[...]

Wellicht de buitenband mee vervangen. Ik had toen ook in 3 weken 3x lek, nu alweer een jaar niet. Ik kan hem zelf onderweg fixen (Ik heb een inbus setje bij en een nieuwe binnenband). Maar toch, je staat zo 20 minuten stil en het is vervelend :9
Een ST2 belt.

De buitenband (Scalato Spasso) is al onlangs al wel vervangen. Profiel genoeg, maar het viel me wel op dat er (te?) makkelijk steentjes in de rubberlaag "scheuren".

• bjp

bjp

standaard ST1 band (ST1 2020 editie) was redelijk 'zwak'. 3-4x plat op 4000km.

Sindsdien 2dehands ST3 banden erop, met schwalbe air+ binnenbanden, >3500km lek-vrij.

n=1 verhaal.

• BertV

BertV

Handgemaakt

bjp schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:25:
standaard ST1 band (ST1 2020 editie) was redelijk 'zwak'. 3-4x plat op 4000km.

Sindsdien 2dehands ST3 banden erop, met schwalbe air+ binnenbanden, >3500km lek-vrij.

n=1 verhaal.
In een jaar vind ik eigenlijk maximaal 1x lek acceptabel, dat is 15000km.

Dat moet in 2024 toch te regelen zijn, desnoods met inleveren van comfort, bereik oid.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

BertV schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:29:
[...]

In een jaar vind ik eigenlijk maximaal 1x lek acceptabel, dat is 15000km.

Dat moet in 2024 toch te regelen zijn, desnoods met inleveren van comfort, bereik oid.
Bij een goede band met een beetje anti lek protectie hoef je geen comfort in te leveren denk ik hoor. Hoogstens een paar tientjes duurder maar ik zou niet weten wat verder een “nadeel” is van zo’n band.
Een ander voordeel is wel dat je bij een goede band wat beter rubber hebt en gewoon meer grip bij nat weer. Ik geloof zelf niet echt in die “strakke slick” banden met minimaal regen profiel waar je bij nat weer zo over het asfalt glijd en weinig grip hebt, en ben blij met mijn off road profiel banden die toch wat beter in het asfalt “bijten” bij nat weer.

Kwa comfort, misschien persoonlijk maar een iets lagere banden spanning dan de 2.5 bar die je meestal ziet en gewoon 1.8 bar bied mij een stuk meer comfort bij slecht wegdek dan een snoeiharde band die er gewoon overheen stuiterd en je je vullingen voeld meetrillen! Ik heb ook een theorie dat je bij een iets lagere bandenspanning minder snel lek rijd omdat bij scherpe dingen de band eerder meegeeft dan de band doorboord word. Maar of dat ook werkt bij staalborstel deeltjes durf ik niet te zeggen.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06
De Air+ binnenbanden van Schwalbe zijn hele goede binnenbanden. Ook die zijn elk te krijgen. Al kost het wel meer moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:51
Ik was altijd tevreden over de standaard Vee Tyre, maar nu na 9000km begint ie al te scheuren. Is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR3bsEhIYr0L5oHh-0K9qMJYgCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gXplfMz99o6PnH7wLpnEwQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunje
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-10 20:10
Ik overweeg een nieuwe ST1 sport aan te schaffen met 983wh accu uit 2022. ik vind niet echt concurrenende modellen voor rond de 4.800 euro. Of mis is een bepaald type op mijn radar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
plunje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:40:
Ik overweeg een nieuwe ST1 sport aan te schaffen met 983wh accu uit 2022. ik vind niet echt concurrenende modellen voor rond de 4.800 euro. Of mis is een bepaald type op mijn radar?
Toevallig ook bij Riesewijk gekeken?

https://www.stromerpedele...dehands/bikes-tweedehands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-10 12:14
procaliber schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:03:
Ik was altijd tevreden over de standaard Vee Tyre, maar nu na 9000km begint ie al te scheuren. Is dat normaal?
Slijten inderdaad een pak sneller dan een Schwalbe of Continental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

h1ttent1t schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:00:
[...]

ja idd, en de grip is niet geweldig (zeker bij nat). Ik vond ze ook gevoeliger (dunner?) voor lekken.

[ Voor 8% gewijzigd door bjp op 23-02-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

h1ttent1t schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Slijt sneller of verouderd sneller? Ik denk dat het gewoon een hardere compound rubber is die in principe minder snel slijt “Deze gaat heel lang mee” maar doordat het rubber wat harder is wel eerder gaat barsten en verouderd. Waarbij de tijd soms meer een factor is dan het aantal km.

Een band met een tikje zachter rubber slijt sneller, maar geeft wel veel meer grip, en zal minder snel verouderen (barsten) Zelf heb ik liever die extra grip en vervang dan de band iets vaker. Dat heb ik graag over voor mijn veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
barta123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:36:
[...]

ST2 van 2015 heeft piekvermogen van 750W, 42Nm koppel (altijd, ipv wat Bosch aangeeft in de allerlaagste versnelling - misleidend)

https://electricbikereview.com/stromer/st2/

De nieuwe ST1 is minder sterk dan mijn ST2, de ST2 met riem is ook minder sterk dan mijn ST2 (1st gen) dus dat verschil ga je echt wel merken.

De allereerste ST1, die je nu (te leen?) hebt is nog veel minder sterk... Die kan ook niet zo lang hoge snelheid aanhouden omdat de accu bijna 2x zo klein is :9

Maar 48V is sowieso beter dan 36V, omdat je om 500W te halen minder amperes nodig hebt, hoe meer amperes, hoe meer warmteverlies je hebt. Mijn Sparta Ion E-speed is redelijk efficient, maar als je continu vol vermogen vraagt trek je hem zo leeg... Dan doet een Stromer het beter :)
Vandaag weer een nieuwe poging. Snelheid was helemaal om te huilen. Fikse tegenwind dat wel, maar snelheid zakte terug tot net boven de 30 km/h. Maar op stukken in de luwte kwam de snelheid ook niet boven de 37 km/h, waarschijnlijk omdat de motor te warm wordt.

Deze leen ST1 gaat het niet worden. Motor te zwak en/of accu te ver heen. Ik ga de gok niet nemen dat het aan de accu ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Gerco-M schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:10:
[...]

Bij een goede band met een beetje anti lek protectie hoef je geen comfort in te leveren denk ik hoor. Hoogstens een paar tientjes duurder maar ik zou niet weten wat verder een “nadeel” is van zo’n band.
Een ander voordeel is wel dat je bij een goede band wat beter rubber hebt en gewoon meer grip bij nat weer. Ik geloof zelf niet echt in die “strakke slick” banden met minimaal regen profiel waar je bij nat weer zo over het asfalt glijd en weinig grip hebt, en ben blij met mijn off road profiel banden die toch wat beter in het asfalt “bijten” bij nat weer.

Kwa comfort, misschien persoonlijk maar een iets lagere banden spanning dan de 2.5 bar die je meestal ziet en gewoon 1.8 bar bied mij een stuk meer comfort bij slecht wegdek dan een snoeiharde band die er gewoon overheen stuiterd en je je vullingen voeld meetrillen! Ik heb ook een theorie dat je bij een iets lagere bandenspanning minder snel lek rijd omdat bij scherpe dingen de band eerder meegeeft dan de band doorboord word. Maar of dat ook werkt bij staalborstel deeltjes durf ik niet te zeggen.
Dat is toch een misvatting dat een off road band meer grip heeft. Het rubber zorgt voor de grip, het profiel zorgt voor de waterafvoer. Omdat een fietsband bol is, in tegenstelling tot een autoband, heb je niet zoveel profiel nodig om water af te voeren. Onder de streep heb je een rubbercompound nodig dat veel grip heeft op nat wegdek en (net) genoeg profiel heeft om water af te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Balen dat de snelheid er niet in zit bij de leen ST1!

Je kan wel wat tests doen met stroomverbruik (Wh / km) om te zien of het de accu of de motor is. Als je zelfs bij een volle accu weinig snelheid hebt dan ligt het denk ik niet aan de accu, maar gewoon aan de specs van de motor. 500 watt is inderdaad ook niet superveel. Ik heb op mijn ST3 820 watt en kan zelfs bij harde wind er gewoon op praktisch volle snelheid tegenin met weinig moeite! Op de nieuwe “Riding Display” feature van de Omni app kan ik zien dat het vermogen dan wel op volle bak aan het werk is. Wat in de Omni zelf ook aangegeven wordt als de rode streep. Oudere omni’s hebben dit nog niet volgens mij, maar weet het niet zeker.
Joris748 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Dat is toch een misvatting dat een off road band meer grip heeft. Het rubber zorgt voor de grip, het profiel zorgt voor de waterafvoer. Omdat een fietsband bol is, in tegenstelling tot een autoband, heb je niet zoveel profiel nodig om water af te voeren. Onder de streep heb je een rubbercompound nodig dat veel grip heeft op nat wegdek en (net) genoeg profiel heeft om water af te voeren.
Klopt inderdaad, waterafvoer is niet perse het punt. Ik bedoelde meer dat je bij een offroad band minder rubber hebt waardoor het resterende rubber meer druk op de weg heeft en de band wat beter in het asfat “bijt” en je bij nat weer wat beter contact hebt met de weg. Ook als de weg enigzins vuil is bij zand / stenen of andere ellende.
De rubber compound is inderdaad heel belangrijk, en dan geeft een zachtere compound ook wat meer grip dan een hardere.

[ Voor 26% gewijzigd door Gerco-M op 23-02-2024 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Joris748 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Vandaag weer een nieuwe poging. Snelheid was helemaal om te huilen. Fikse tegenwind dat wel, maar snelheid zakte terug tot net boven de 30 km/h. Maar op stukken in de luwte kwam de snelheid ook niet boven de 37 km/h, waarschijnlijk omdat de motor te warm wordt.

Deze leen ST1 gaat het niet worden. Motor te zwak en/of accu te ver heen. Ik ga de gok niet nemen dat het aan de accu ligt.
Die oude ST1 heeft de motor controller in de motor zelf zitten, daar zijn ze vanaf mijn ST2 vanaf gestapt.

Beter ook, want die wordt zelf al warm en als de stator van de motor warm wordt, kan dat ding helemaal zijn warmte niet kwijt.

Zelfs bij 35°C buitentemperaturen is het met mijn ST2 geen enkel probleem om over een afstand van 45km een kruissnelheid van 42-43kmh aan te houden. Ik heb dit zelf een tijdje als woon-werk gedaan. (omdat de auto tragisch inefficient is, die heeft zo'n 100x meer energie nodig om hetzelfde af te leggen). Lijkt niet zoveel, maar probeer maar eens 100 mensen in 1 personenauto te verplaatsen. :*)

Als je een betaalbaar apparaat wilt, zou ik voor een tweedehands ST1 (jonger dan 2020 gaan) of een gebruikte ST3. De gebruikte ST3 is stukken sterker maar die heb je nu ook al wel voor 2500-3000 euro. Laat wel even een dealer uitlezen of de accu SOH nog goed is, alles om en nabij de 90% daar zit je erg goed mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Joris748 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Ik heb in de winter Continental Top Contact Winter II's onder mijn Stromer liggen, die slijten in de zomer enorm hard, maar in de winter verlies je hier geen grip mee. Over dunne laagjes sneeuw zie je mij dan ook nog met 45kmh langs sjeezen :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Gerco-M schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Slijt sneller of verouderd sneller? Ik denk dat het gewoon een hardere compound rubber is die in principe minder snel slijt “Deze gaat heel lang mee” maar doordat het rubber wat harder is wel eerder gaat barsten en verouderd. Waarbij de tijd soms meer een factor is dan het aantal km.
Dat is beetje mijn punt, profiel lijkt prima maar als ik ze na (nog geen) 2 jaar moet vervangen omdat er barsten in zitten kan ik beter andere banden kopen die niet scheuren maar meer slijten (wat veiliger is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
procaliber schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:03:

[Afbeelding]
Slechte kwaliteit rubber is het, ik zou eerder voor de Pirelli's gaan, mijn (oud) collega heeft ST2 met riem en nu met Pirelli Angel WT banden, dat zijn de winterbanden, hebben super veel grip en slijten niet keihard in de zomer.

De Winter continental die ik op mijn ST2 heb (26 inch) slijt in de zomer als een malle, maar is wel alsof je gelijmd zit aan het asfalt.

De Big Ben's van Schwalbe die mijn ST2 heeft hebben na 7j en 25000+kms nog niet eens zulke scheuren :+

Daar zit tussen band en band echt veel verschil in, mijn auto heeft Continental Ecocontact 5 (185/50 R15) van 2012, ik heb er zelf al 80.000 mee gereden (banden waren gebruikt maar ik rijd alleen snelweg, rustig accelereren etc, weinig remmen) en de banden hebben nog steeds zo'n 5mm profiel. Geen droogtescheuren, niks. Banden van 11j oud :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
barta123 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:13:
[...]

Slechte kwaliteit rubber is het, ik zou eerder voor de Pirelli's gaan, mijn (oud) collega heeft ST2 met riem en nu met Pirelli Angel WT banden, dat zijn de winterbanden, hebben super veel grip en slijten niet keihard in de zomer.

De Winter continental die ik op mijn ST2 heb (26 inch) slijt in de zomer als een malle, maar is wel alsof je gelijmd zit aan het asfalt.

De Big Ben's van Schwalbe die mijn ST2 heeft hebben na 7j en 25000+kms nog niet eens zulke scheuren :+

Daar zit tussen band en band echt veel verschil in, mijn auto heeft Continental Ecocontact 5 (185/50 R15) van 2012, ik heb er zelf al 80.000 mee gereden (banden waren gebruikt maar ik rijd alleen snelweg, rustig accelereren etc, weinig remmen) en de banden hebben nog steeds zo'n 5mm profiel. Geen droogtescheuren, niks. Banden van 11j oud :o
Zal de vraag eens voorleggen bij de FM, daar moet ie binnenkort toch naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:13
Ik rijd momenteel een ST2, maar ik ben door wat klassieke Stromer problemen nu aan het kijken wat voor andere opties er op de markt zijn. Hierbij kwam ik onlangs specter (specter.bike) tegen. Blijkt een Belgisch merk te zijn. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
thunderfury schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:26:
Ik rijd momenteel een ST2, maar ik ben door wat klassieke Stromer problemen nu aan het kijken wat voor andere opties er op de markt zijn. Hierbij kwam ik onlangs specter (specter.bike) tegen. Blijkt een Belgisch merk te zijn. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Ik krijg er een VanMoof gevoel bij. DiSRupTiVE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

thunderfury schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:26:
Specter maakt erg mooie goede fietsen! Voor wat ik heb begrepen uit de reviews die ik er van heb gelezen en gezien. Zijn pas sinds kort bij een dealer in NL verkrijgbaar dus ik verwacht niet dat er al veel rondrijden hier.

Voordelen:
Het is een volledig carbon fiets, erg mooi, erg degelijk. Stuk lichter dan een Stromer. Zeer groot mooie display, met veel functies en ziet er handig uit. Accu 1200 Wh en motor 1200 Watt en dual aandrijving in de “Long Range” versie.

Nadelen:
Dure fiets. Maar vergeleken met een “alle opties” Stromer scheeld het niet veel ;) Geen voorvering mogelijk. Maar frame geeft iets meer mee dan een alu frame, volgens de reviews. Zadelvering ook niet mogelijk volgens mij.

Riem overbrenging en Enviolo naafversnelling. Ik ben erg blij met de Pinion 9 versnellingen en ik zou niet weten hoe de Enviolo beter kan zijn maar geen ervaring mee dus ik hoor het graag van iemand die het weet.

Bright.nl heeft recent een mooie review gemaakt van de Specter en ook de verkoper zelf qicq.nl heeft een review op de site staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:51
t Briljante van enviolo is dat je traploos schakelt, onder belasting kan schakelen en het onderhoudsvrij zou zijn.
Medium: het bereik is ok met 380%. In vergelijking: pinion 19.9 568%, pinoin c.12 doet 600%. Rohloff 14 is 526%.
De downside: de overbrenging heeft best wat verlies, namelijk 20%. Dus zonder ondersteuning merk je echt dat je kracht verliest. En het vreet dus meer batterij voor een zelfde bereik in vergelijking tot een pinion.
En een middenmotor belast de riem/ketting veel meer dan een achterwielmotor, dus riem/ketting/tandwielen slijten sneller.

recent is er wel een verende zadelpen voor de specter. Met aerodynamische kap om 't mooi te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 24-02-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:27
Dacht door dit topic te lezen gisteren nog: wat goed dat mijn band al 15k km mee gaat. Zie ik net in de schuur dat ie achter toch echt plat staat. Een schwalbe super moto-x, vond m qua grip eigenlijk altijd prima, misschien dat een andere band met nat weer toch nog beter presteert.

Eens kijken of de fietsenmaker zin heeft om m te halen of dat t even brengen wordt want dit vind ik toch teveel gedoe.

[ Voor 20% gewijzigd door Pnnnkk op 24-02-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Ik heb een optie op een ST3 uit 2021. Het is een demo met ca 600 km. Fiets ziet er puntgaaf uit.
  • Sport frame, maat XL
  • Verende voorvork
  • Geen verende zadelpen
  • Ketting en derailleur (Shimano XT)
  • 983 Wh accu
Prijs ca 5200 EUR

Wat vinden jullie van deze prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Joris748 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:13:
Ik heb een optie op een ST3 uit 2021. Het is een demo met ca 600 km. Fiets ziet er puntgaaf uit.
  • Sport frame, maat XL
  • Verende voorvork
  • Geen verende zadelpen
  • Ketting en derailleur (Shimano XT)
  • 983 Wh accu
Prijs ca 5200 EUR

Wat vinden jullie van deze prijs?
Heb je er al op gefietst? Of misschien niet doen, en eerst je opties goed overwegen. Want ik denk als je eenmaal op een ST3 fietst met dat vermogen, dat je gelijk bent verkocht! Want echt een wereld van verschil met de leen ST1 die je had volgens mij.

Prijs is op zich heel redelijk denk ik, maar wat is de SOH van de accu?
Van een fietsenmaker met garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Gerco-M schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:37:
[...]

Heb je er al op gefietst? Of misschien niet doen, en eerst je opties goed overwegen. Want ik denk als je eenmaal op een ST3 fietst met dat vermogen, dat je gelijk bent verkocht! Want echt een wereld van verschil met de leen ST1 die je had volgens mij.

Prijs is op zich heel redelijk denk ik, maar wat is de SOH van de accu?
Van een fietsenmaker met garantie?
Van een Stromer dealer. Fabrieksgarantie is verlopen, maar krijg gewoon 2 jaar garantie. SOH is 99%.

Gisteren twee collega's gesproken die allebei een ST3 hebben. Rijden allebei fluitend richting de 45 km/h.

Alleen al op papier is het vermogen van de ST3 bijna 65% hoger dan van de door mij gereden ST1. En het vermogen dat die ST3 gedurende langere tijd kan leveren, zal waarschijnlijk nog veel hoger zijn. Nee, heb er nog niet op gefietst. Ben inderdaad bang dat ik niks anders meer wil als ik er eenmaal op gereden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Joris748 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:45:
[...]

Van een Stromer dealer. Fabrieksgarantie is verlopen, maar krijg gewoon 2 jaar garantie. SOH is 99%.

Gisteren twee collega's gesproken die allebei een ST3 hebben. Rijden allebei fluitend richting de 45 km/h.

Alleen al op papier is het vermogen van de ST3 bijna 65% hoger dan van de door mij gereden ST1. En het vermogen dat die ST3 gedurende langere tijd kan leveren, zal waarschijnlijk nog veel hoger zijn. Nee, heb er nog niet op gefietst. Ben inderdaad bang dat ik niks anders meer wil als ik er eenmaal op gereden heb.
Ja dat grote probleem had ik ook na de eerste testrit. :P
En mijn woon-werk verkeer is 6 km dus ik kan hem zeker wel op de zaak zetten, maar is een ST3 speed pedelec essentieel voor mijn tijdwinst dagelijks? 8)
Maar heb er wel veel plezier van, geniet enorm van mijn recreatieve tripjes van 50-70 km waarmee voor mij fietsen weer leuk is geworden. Ik kan grotere afstanden doen, meer van NL zien, en als ik tegenwind heb, moe ben, of helemaal klaar ben met dat gefiets zet ik hem op stand 3 en ga inderdaad fluitend naar huis.

Okee 99% is echt top voor een fiets van 2021, en 2 jaar garantie ook heel netjes voor die prijs allemaal! Ik was het dubbele kwijt voor mijn nieuwe ST3 met pinion en kinekt zadel ;)

Dit zijn de leuke tripjes voor mij :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1Ttl1rANo0DZk4Y1y0gKPchf-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0RGIkIphcxJCNI5NVgLzWgO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Gerco-M op 24-02-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Ik zou zo’n krachtigere fiets ook niet direct nemen voor de tijdswinst. Voor mij zou het extra comfort zijn om van A naar B te rijden, zonder bij aankomst een natte rug te hebben.

De fiets moet onze tweede auto vervangen. Woon-werk en sneller de fiets pakken voor een boodschap doen één of twee dorpen verderop.

Voor de echte ontspanning stap ik wel op de mtb, racefiets of motor. Ja, ik heb een tweewielertic O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennartr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:20
Ik heb in juli 23 nog een st3 stromer gekocht met ketting zoals de jouwe. Heeft ook nog een wren voorvork en Kinect zadelpen, maar kostte ook ruim 7k. Was ook een soort demo, maar met maar 20km uit mijn hoofd. Nadien nog service gehad met defecte controller en kapotte voorrem, wat onder service is gerepareerd. Erg tevreden over hoe het fietst,45km/h is met doortrappen te doen en 40km/h gaat zonder moeite. Sindsdien altijd gebruikt voor woon-werk verkeer. Belangrijkste advies is de garantie goed vast te leggen want reeele kans dat je best nog tegen wat reparaties kunt oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-10 09:31

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Gerco-M schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:55:
[...]
Maar heb er wel veel plezier van, geniet enorm van mijn recreatieve tripjes van 50-70 km waarmee voor mij fietsen weer leuk is geworden...
Wat is een realistiche range voor een ST3 met de 983 Wh accu?

Ik overweeg namelijk om voor de zomermaanden een speed pedelec te kopen voor woon-werkverkeer. Enkele rit is circa 65km, 130km per dg dus. Ik trap graag mee (175-200 Watt voor langere tijd geen probleem). Is mijn idee realistisch, of kan ik het beter uit mijn hoofd zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

Eric van Ballegoie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:10:
[...]

Ik overweeg namelijk om voor de zomermaanden een speed pedelec te kopen voor woon-werkverkeer. Enkele rit is circa 65km, 130km per dg dus. Ik trap graag mee (175-200 Watt voor langere tijd geen probleem). Is mijn idee realistisch, of kan ik het beter uit mijn hoofd zetten?
realistisch, maar mss moet je om het in alle omstandigheden te halen wat inboeten op snelheid.

SP's verbruiken zoals autos meer als je er sneller mee rijdt. Dus 35km/u is zuiniger dan 40km/u, welke opnieuw zuiniger is dan 45km/u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

tip van vroeger: vraag eens een SP voor een dag op 2, meestal kan dat in de winkels, om het uit te proberen.

65km, daar ga je toch, gemiddeld met kruispunten en weet ik wat nog allemaal, toch stilaan richting 1h40-2h gaan. 2x per dag.

[ Voor 37% gewijzigd door bjp op 26-02-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
In mijn ervaring met een ST3 Pionion/983 kon ik in de praktijk naar mijn vorige werk heen en weer, 23km enkele rit. Maar dat moest de accu vol zijn bij start, en had ik tegen thuiskomst range anxiety (meer tussen de orden dan in de praktijk). Ik trap dat wel behoorlijk mee, en de route is vrij gunstig voor het gemiddelde. Was een mooi-weer fietser; dus het effect van koude op bereik is hierin niet meegenomen.

In de praktijk laadde ik de accu niet vol, en ging 'ie op het werk (even) aan de lader.

Inmiddels andere baan, dus hij staat alweer een half jaar stil. 40km is me net te ver in de praktijk, het kost me gewoon teveel tijd (omkleden, douchen, rit zelf). :(

[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 26-02-2024 17:29 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tostikop
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27
[...]

65 km is een flinke rit, respect als je dat elke dag x2 gaat doen :)

Ik verstook 33% van de 983Wh accu met mijn ST3 pinion tijdens een enkele rit van 20km, waarvan 5km in de stad. Dat is op met de hoogste ondersteuningstand (3) en als de buitentemperatuur boven 10C is. Buiten de stad stuif ik meestal voorbij met 40km/h. Ik ben nog niet zo lang aan het fietsen, heb nog nooit echt gekeken hoeveel watt ik zelf 'meetrap', dus kan dat niet echt vergelijken.

Uitgaande van bovenstaande factoren zou je ~60 km zeker moeten halen. Gezien je niet terugdeinst om mee te trappen, durf ik wel te zeggen dat je in ondersteuningstand 2 een heel eind uit de voeten kunt.
De accu zal na een tijd iets van capaciteitsverlies krijgen. Ik weet niet hoe dat zit, maar is wel iets om mee te nemen in je berekening...

Wellicht nog handig om te weten: boven 45 km/h merk ik dat de fiets actief tegen begint te werken. Geen idee of dat bij elke pedelec zo is, maar kan me voorstellen dat het irritant kan zijn als je graag doortrapt en de pedelec je begrenst.

[ Voor 0% gewijzigd door tostikop op 26-02-2024 17:45 . Reden: accu capaciteit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

60 km op een accu wordt inderdaad zoals genoemd wel een beetje een uitdaging. Op een mooie dag met weinig of wind mee is het geen probleem, maar als je een keer flinke wind tegen hebt zal je echt zelf flink mee moeten trappen, iets langzamer moeten fietsen en de accu in de gaten houden om het toch te redden. Dan op laagste ondersteuningstand en 30 - 35 km/h en je kan het nog wel redden denk ik.

Ik heb geen ervaring met fietsvermogen maar volgens mij is 175 - 200 watt best de moeite waard. Ik ben niet meer de jongste en heb (nog) geen goede conditie en kan met mijn meetrappen altijd wel boven de 60 km komen. Maar ik fiets altijd van A naar A. Heb soms ook harde wind tegen, maar dan later weer harde wind mee :P Maar als ik fiets in ondersteuningsstand 1 dan kan ik 70 - 80 km halen dus het zou goed kunnen dat het voor jou gewoon mogelijk is!

Ik vind het bij mijn toertochtjes altijd wel een uitdaging om te zien hoeveel energie ik zelf kan opbrengen, en hoeveel energie ik van de accu nodig heb. Als ik meer dan 60 km kan fietsen, en nog 25% accu over heb als ik thuiskom heb ik het goed gedaan! Maar soms is mijn energie eerder op dan de accu en “race” ik gewoon op standje 3 lekker snel naar huis toe 8)

Veel capaciteit gebruiken van de accu bij het fietsen is niet perse slecht. Als de accu maar niet continu op 100% bewaard maar gewoon vlak voor en na het fietsen laad en de accu op 80% bewaard helpt dat al enorm voor de levensduur van de accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
[...]

Hierbij heb je mijn data van ruim 100 woon/werk ritten, mss heb je hier wat aan (betreft 983 Wh accu, max ondersteuning en ST1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDhaILubarrXKmxcil9D7lh38Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xNLevXdnctIp3v2EKx1gNpuT.png?f=fotoalbum_large

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
yingli405 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:03:
[...]

Hierbij heb je mijn data van ruim 100 woon/werk ritten, mss heb je hier wat aan (betreft 983 Wh accu, max ondersteuning en ST1)
[Afbeelding]
65km lijkt mij ver op max ondersteuning. Maar als je hard genoeg meetrapt kan 't vast :). Keer proberen zou ik zeggen.
Ik kom 50km op 1200wh met met klever x speed. Klever komt met een 1600wh accu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
yingli405 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:03:
[...]

[Afbeelding]
Is dit GPS snelheid? Tijd kan wel een iets hogere resolutie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Is dit GPS snelheid? Tijd kan wel een iets hogere resolutie gebruiken.
Nee, het is berekend obv stromer app icm timer. 1 km/h sneller of langzamer vind ik niet interessant als je naar het verloop ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVNeWkHKJxHgWnbaKpniMw55wJM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/btZ1OE66LAK3IuQcIZJfLHT2.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door yingli405 op 27-02-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

tostikop schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:44:
[...]

Wellicht nog handig om te weten: boven 45 km/h merk ik dat de fiets actief tegen begint te werken. Geen idee of dat bij elke pedelec zo is, maar kan me voorstellen dat het irritant kan zijn als je graag doortrapt en de pedelec je begrenst.
Ja, al zal dat geen tegenwerken maar afbouwen van het motorvermogen zijn. 8)
Moet je eens proberen te fietsen met deze zware loeders zonder motor, laat staan met deze snelheden.

Wel de reden waarom ik een SP fijner vind dan een 25km- Ebike.
Daar zit je er met normaal fietsen direct al aan, terwijl je toch wel een lichaamsbeweging hebt met een SP met lagere ondersteuning ingesteld. (of maximale ondersteuning en wat wind tegen al)

[ Voor 9% gewijzigd door BertV op 28-02-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

tostikop schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:44:
[...]

Beste Lance, jij trapt niet zo hard dat je op eigen kracht 45 km/h rijdt ;)
Dus die fiets werkt je ook niet tegen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Onder voorbehoud van een proefrit word ik zaterdag eigenaar van een ST3. Demomodel (500 km), bouwjaar 2022, grote accu, verende voorvork.

*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Joris748 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:26:
Onder voorbehoud van een proefrit word ik zaterdag eigenaar van een ST3. Demomodel (500 km), bouwjaar 2022, grote accu, verende voorvork.

*O*
Ik vond de ST3 duidelijk beter ondersteunen dan mijn ST2 belt.
(Feitelijk een marketing spelletje, want een ST1 motor kun je ook meer stroom op zetten zonder dat het de zwakste schakel van fiets wordt wat betreft betrouwbaarheid)

Ben benieuwd.

Persoonlijk hoef ik geen verende voorvork, maar de verende zadelpen werkte prettig toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
BertV schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:30:
[...]

(Feitelijk een marketing spelletje, want een ST1 motor kun je ook meer stroom op zetten zonder dat het de zwakste schakel van fiets wordt wat betreft betrouwbaarheid)

Ben benieuwd.

Persoonlijk hoef ik geen verende voorvork, maar de verende zadelpen werkte prettig toen.
Nou, ik heb sinds oktober vorig jaar ook een ST3 (Sport, uit 2018) maar een eventuele opvolger zou ik toch wel graag met verende voorvork willen hebben. Op die hogere snelheden komen met name korte oneffenheden maar ook drempels e.d. toch wel aardig hard door. Zit toch wel regelmatig met klapperende tanden op de fiets, en da's dan niet van de kou :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
BertV schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:30:
[...]

Ben benieuwd.

Die verende voorvork had van mij niet gehoeven, maar die zit er nu eenmaal op. Verende zadelpen hoeft voor mij ook niet. Ik ben racefiets en mountainbike gewend, waarmee ik toch al een actieve zithouding heb en veel opvang met mijn benen, armen en core. Heb voor de prijs die ik overeengekomen ben geen overjarige ST3's met starre vork en kleine accu kunnen vinden.

Wat ik al heb
  • Fietskleding in alle soorten.
  • Handschoenen (dik, dun, waterdicht, niet-waterdicht)
  • Waterdicht en ademend jack.
  • Helm (Abus Speedpedelec 2.0)
Wat ik verder nog nodig heb
  • Waterdichte tas (Zit zelf aan deze te denken)
  • Regenbroek
  • Waterdichte overschoenen
  • Wat nog vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Maasluip schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Beste Lance, jij trapt niet zo hard dat je op eigen kracht 45 km/h rijdt ;)
Dus die fiets werkt je ook niet tegen.
Toch wel. Ik heb wel eens heuvel af en wind mee gehad, en dan hoger dan 48 km/h zien kost serieus veel trapwerk. Ik heb in de 3000 km die ik op de ST3 gefietst heb maar ooit eenmaal de 50 km/h gezien.
Je voeld bij harde wind mee wel degelijk veel meer weerstand als je boven de 48 komt vgl met van 45 tot 48 km/h

Heel bijzonder dat 48.1 km/h vaak best te doen is, maar 48.9 km/h al hard werken is. En daarboven is de “begrenzing” aan het werk denk ik. Nu met het nieuwe “Riding display” kan ik het vermogen real time in de gaten houden en moet ik eens kijken of er boven die 48 een “regen” aan het werk is of gewoon een begrenzing. Want meestal als ik ga remmen zie ik in de grafiek dan netjes een negatieve grijze lijn die aangeeft dat er energie opgewekt (regeneration) wordt.

Overigens geen kritiek op Stromer, want 50 is ook echt al hard zat. Ik zou me ook niet willen laten verleiden om met wind (storm!) mee de 60 of zelfs 70 aan te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

DesireHD schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:49:
[...]

Nou, ik heb sinds oktober vorig jaar ook een ST3 (Sport, uit 2018) maar een eventuele opvolger zou ik toch wel graag met verende voorvork willen hebben. Op die hogere snelheden komen met name korte oneffenheden maar ook drempels e.d. toch wel aardig hard door. Zit toch wel regelmatig met klapperende tanden op de fiets, en da's dan niet van de kou :+
Ik was ook al een mountainbike gewend met verende voorvork en waardeer het ook erg op mijn ST3! Inderdaad bij slechte wegen of drempels helpt het enorm. Wel vind ik de veerweg erg kort, die is volgens mij maar 30 mm en dat is erg weinig. Een flinke drempel of gat in de weg en ik hoor hem weer tegen de aanslag slaan. Inderdaad kan je de luchtdruk zelf instellen om deze harder te maken, maar de afweging tussen een snoeiharde vering of regelmatig de aanslag horen blijft toch lastig. Standaard staat deze net als de bandenspanning snoeihard, maar deze iets verlagen is toch wel prettiger zodat de vering daadwerkelijk wat vaker wat werk doet.
Zeer persoonlijk, ook afhankelijk van je route en je gewicht en je voorkeur. Lees de Wren manual en daar staat er meer over in. Een goede afstelling maakt het wel een stuk prettiger!

Verend zadel heb ik ook, die werkt ook erg prettig en helpt ook enorm tegen slecht wegdek. Ook persoonlijk af te stellen kwa hoogte / veersterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-10 09:31

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Dank voor alle reacties! Ik ga eens kijken of ik een ST3 te leen kan krijgen om het in de praktijk uit te proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:12:
[...]

65km lijkt mij ver op max ondersteuning. Maar als je hard genoeg meetrapt kan 't vast :). Keer proberen zou ik zeggen.
Ik kom 50km op 1200wh met met klever x speed. Klever komt met een 1600wh accu...
24 Wh/km, serieus? obv jouw verbruik (1200 Wh), zou ik 85 km komen met mijn ST1 :*)

• BertV

BertV

Handgemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8CSz9fgocNRDRUU4VfAaoRfOEQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a14ImqWxFu4qrEK22OhPLiC1.jpg?f=user_large

Dit is de druppel, ik kap er mee.

Nu is het allemaal wel verklaarbaar, 20.000 voor een riem is veel, ik snapte al niet waarom deze niet vervangen werd in de ontelbare keren dat de fiets voor reparatie terug moest.

...maar ik ben geen fietsenmaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
yingli405 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:14:
[...]

24 Wh/km, serieus? obv jouw verbruik (1200 Wh), zou ik 85 km komen met mijn ST1 :*)
Met 1200wh komt Klever met testen even ver als Stromer met 984wh.
Klever is minder aerodynamisch, want je zit rechter op. En vast nog wat verschillen.

[ Voor 3% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 29-02-2024 09:06 ]

• Joris748
BertV schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:17:
[Afbeelding]

Nu is het allemaal wel verklaarbaar, 20.000 voor een riem is veel, ik snapte al niet waarom deze niet vervangen werd in de ontelbare keren dat de fiets voor reparatie terug moest.

Een timingbelt die zijn tanden verliest, is vaak gevolg een van een te lage spanning (breken is vaak door te hoge spanning). Mogelijk is door slijtage (rek) de riemspanning afgenomen.

15.000 tot 20.000 km is eerlijk gezegd toch wel het minimale wat ik zou verwachten. Levensduur zou iig flink hoger moeten liggen dan de levensduur van een ketting.

• bjp

bjp

kjiratsiekoedel schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:04:
[...]

Met 1200wh komt Klever met testen even ver als Stromer met 984wh.
Klever is minder aerodynamisch, want je zit rechter op. En vast nog wat verschillen.
dat gevoel had ik ook 4 jaar terug bij testrijden: Klever 850Wh was significant minder range dan Stromer ST1 983Wh. Maar wel een veel leuker gevoel moet ik zeggen (vering o.a.). Mss ook de afstelling van de verschillende modes.

Ik weet ondertussen ook dat er wat elektronica verschillen zijn tussen ST1 en ST3... o.a. een DC-DC converter erbij in de ST3 om ook bij lagere batterij nog volledig te ondersteunen (anders zakt de spanning richting motor)

• bjp

bjp

riem kapot na 20k km is nog oke he. Kan beter, maar een ketting is typisch 10k km.

• BertV

BertV

Handgemaakt

Joris748 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:09:
[...]

Een timingbelt die zijn tanden verliest, is vaak gevolg een van een te lage spanning (breken is vaak door te hoge spanning). Mogelijk is door slijtage (rek) de riemspanning afgenomen.

15.000 tot 20.000 km is eerlijk gezegd toch wel het minimale wat ik zou verwachten. Levensduur zou iig flink hoger moeten liggen dan de levensduur van een ketting.
Die spanner-rol was er al eerder afgelopen en is een paar dagen geleden vervangen.
Wellicht dat de riem daardoor eerder een te lage spanning had.

Je mag toch hopen dat als zo'n fiets voortdurend bij de FM staat en weer terugkomt met de opmerking "we hebben hem weer helemaal nagekeken", dat dit soort dingen ondervangen worden.

Ik begin steeds meer respect te krijgen voor het kleine betrouwbare Japanse boodschappenautootje dat ik 15 jaar geleden nieuw heb aangeschaft voor de prijs van een f*cking-stromer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
BertV schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:46:
[...]

Die spanner-rol was er al eerder afgelopen en is een paar dagen geleden vervangen.
Probleemanalyse is mijn vak ;) Vaak ga ik op zoek naar change points: "wat is er veranderd waardoor dit het effect is". In dit geval zou ik dus onderzoeken of en hoe de vervangen spanner dit probleem heeft veroorzaakt.
Je mag toch hopen dat als zo'n fiets voortdurend bij de FM staat en weer terugkomt met de opmerking "we hebben hem weer helemaal nagekeken", dat dit soort dingen ondervangen worden.
Nakijken en repareren zijn twee verschillende dingen ;)
Ik begin steeds meer respect te krijgen voor het kleine betrouwbare Japanse boodschappenautootje dat ik 15 jaar geleden nieuw heb aangeschaft voor de prijs van een f*cking-stromer.
Ja, daar kan ik met mijn verstand ook niet bij. Ik vertelde mijn vrouw dat ik 20 jaar geleden een hele knappe, jong-gebruikte motor (Ducati 748) kocht voor 10.000 EUR en dat je voor dat bedrag nu hele knappe fietsen kunt kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 29-02-2024 09:54 ]

• BertV

BertV

Handgemaakt

Joris748 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:53:
[...]

Probleemanalyse is mijn vak ;) Vaak ga ik op zoek naar change points: "wat is er veranderd waardoor dit het effect is". In dit geval zou ik dus onderzoeken of en hoe de vervangen spanner dit probleem heeft veroorzaakt.

[...]

Nakijken en repareren zijn twee verschillende dingen ;)

[...]

Ja, daar kan ik met mijn verstand ook niet bij. Ik vertelde mijn vrouw dat ik 20 jaar geleden een hele knappe, jong-gebruikte motor (Ducati 748) kocht voor 10.000 EUR en dat je voor dat bedrag nu hele knappe fietsen kunt kopen.
Ha! Ik heb zo'n 20 jaar geleden precies hetzelfde gedaan. Een toen +/- 2 jaar oude 748R gekocht voor 11.000EUR.

Ellende, ik had japans moeten blijven rijden. Een tweedehands R1100S deed mij stoppen met motorrijden.

• Joris748
BertV schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Ha! Ik heb zo'n 20 jaar geleden precies hetzelfde gedaan. Een toen +/- 2 jaar oude 748R gekocht voor 11.000EUR.

Ellende, ik had japans moeten blijven rijden. Een tweedehands R1100S deed mij stoppen met motorrijden.
offtopic:
11.000 EUR was wel een hele mooie prijs voor een 748R. Ik kocht mijn 748E uit 2001 in 2003 voor een fractie minder (nieuwprijs was 14.000 EUR in 2001, die R was toch echt flink duurder). Wel gemiddeld 2000 EUR per jaar aan onder (18.000 km per jaar O-)) 8)7 Niet de beste, maar wel de gaafste motor die ik ooit gehad heb :9~

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 29-02-2024 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

tja mss is 10k eur van 10 of 20j terug een veel groter bedrag gewoon met actualisatie.

brood is ook 2 a 3x zo duur op die tijd, gewoon ter vergelijking. Auto's, huizen, alles is feitelijk veel duurder (in getal) geworden. Maar ook je loon zou hoger moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaNarNi
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-10 14:06
BertV schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Met inflatie gerekend zou die aankoop nu +17.000EUR zijn. En met 20% waardevermindering per jaar komt die Stromer op 7.000EUR.

Maar ik volg je, mijn vorige (niet elektrische) fiets koste me 600EUR. En daar reed ik ook mee naar het werk.

• kjiratsiekoedel
BertV schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:17:
[Afbeelding]

waar kap je mee?

En achterwielmotor of middenmotor? Een middenmotor belast de riem veel meer.

• BertV

BertV

Handgemaakt

kjiratsiekoedel schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:46:
[...]

waar kan je mee?

En achterwielmotor of middenmotor? Een middenmotor belast de riem veel meer.
auto, en racefiets voor mooi weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:37
BertV schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:46:
[...]

Je riem mist tanden!

Dat verbaasd mij ook, zijn auto's nou zo goedkoop of zijn Speedpedelecs nou zo duur? Met een auto rijd je in een jaar 20k km, zonder problemen, jaar in jaar uit. Je komt misschien een keer stil te staan en onderhoud komt misschien wel na een paar jaar uit op 1000 euro. Zo'n fiets heeft 2-3 beurtjes per jaar nodig, banden plat, kettingen vervangen etc.
De onbetrouwbaarheid begint dan parten te spelen. Niet leuk dit.

• bjp

bjp

ik heb hem eigenlijk nog nooit voor onderhoud binnen gedaan :) Enkel bij een ongeval kon ik niet anders (verzekering).

Onderhoud, dat doe zelf. Al wel 3-4x lek gefixt. 1x banden en binnenbanden gewisseld. Mss als ik eens de cassette/ketting moet vervangen ga ik bij de FM binnen, en dat moet nog gebeuren, ik zie tegen dan wel.

De enige lopende kost is... verzekering, en dat valt redelijk goed mee. Elektriciteit, valt ook reuzen mee.

• yingli405
  • Niet online
Een vraag aan Stromer rijders: Waar kopen jullie de onderdelen zoals ketting & tandwielen voor oa ST1?

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06
wmeester schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:59:
[...]

Je riem mist tanden!

Dat verbaasd mij ook, zijn auto's nou zo goedkoop of zijn Speedpedelecs nou zo duur?
Eigenlijk geen van beide.
De Stromer is zo duur omdat er weinig van gemaakt worden en relatief nieuwe nog niet volledig uitontwikkelde techniek is
De auto is zo goedkoop omdat de verkoopaantallen (en dus productieaantallen) vele malen hoger liggen en in feite al volledig uit ontwikkelde techniek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Daarnaast zijn de onderdelen van een fiets een stuk kleiner/fragieler en minder afgeschermd. Het moet gewoon veel lichter zijn, maar daardoor gaat het ook sneller stuk.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
yingli405 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:21:
Een vraag aan Stromer rijders: Waar kopen jullie de onderdelen zoals ketting & tandwielen voor oa ST1?
Dat is niet Stromer specifiek. Maar aangezien je t alleen van Stromer rijders wilt weten ... Geen idee waar zij t halen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Athome schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:49:
[...]

Eigenlijk geen van beide.
De Stromer is zo duur omdat er weinig van gemaakt worden en relatief nieuwe nog niet volledig uitontwikkelde techniek is
Kom nou, dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Wellicht dat die 'startups' en hipster bedrijfjes dat graag willen beweren, maar de grote automotive problemen zijn echt al decennia opgelost. Elektrotechniek idem. Reden te meer dat het zo schandelijk is dat veel van die e-bike fabrikanten zo'n onderhoudsintensieve troep blijven afleveren.

Ja, het is onderhevig aan weer en wind, maar dat is ook zo met motorfietsen.

Oh ja, motorfietsen, nog zo'n voorbeeld. Voor 12k koop je een 900cc volledig uitgeruste yamaha tracer om mee naar het werk te gaan. Dan weet ik het ook wel.

Nee, ik heb veel meer respect voor motor en auto fabrikanten van voor stromer of klever. Die eerste leveren een goed product aan een eerlijke prijs. Alleen al de BOM voor beide voertuigen. Motorfiets 220kg aan materiaal, staal, alu, plastiek, tegenover 35kg voor een stromer. Daar zit gewoon iets scheef, en dat voelt iedereen wel.

De enige reden voor de hoge prijs is het hoge 'hebben' gehalte van een SP, de uitstraling, hipster marketing, het luxe gevoel. En dat is allemaal prima, ik kan er voor bepaalde producten ook overmatig gevoelig voor zijn. Maar laten we allemaal samen niet doen alsof de SP de uitdaging van de eeuw is, op het niveau van Apollo programma, wat mensen met weinig gevoel voor proportionaliteit ons graag willen doen geloven.

Dan heb ik bijvoorbeeld al veel meer waardering voor ellio, die echt eens iets 'nieuw' proberen. Namelijk de design principes van automotive, zijnde ultra robuuste engineering, toepassen op iets wat gewoon een zeer betrouwbaar, robuust en dagelijks paraat vervoermiddel moet zijn, namelijk de fiets.

Even voor de beeldvorming, een zero SF/R (elektrische motorfiets, 17 kWh batterij, range goh, 240km of zo) haal je nieuw voor 22k. (= twee duurste stromers).

Ik heb het al vaker gezegd. Tot op een gegeven punt is een gewone (eventueel licht opgevoerde) e-bike nog steeds de beste oplossing, betaalbaar en het blijft leuk. Daarna is de SP bruikbaar voor slechts een heel selecte subset van consumenten/forensen. Je dagelijkse rit of profiel moet er echt naar zijn, en je moet alle nadelen voor lief nemen. Anders haal je beter gewoon een e-scooter, elektrische motorfiets of iets dergelijks. Sneller, veiliger (goede bescherming, helm, vest, laarzen) en gebruik je de uitgespaarde tijd om effectief te sporten (lopen, fietsen) ipv een halfslachtige semi-sportsessie op een stromer op standje 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:16

Spotmatic

Ken sent me

Ik ga vanmiddag met mijn zwager (voor hem) kijken naar een Stromer ST1 SPL RF - 814 Wh. Nou weet ik dat hij twijfelt over dat model omdat je overal zoveel klachten leest. Maar ja, bij een proefrit komt zoiets niet zo gauw naar voren. Hij is wel iemand die in weer en wind naar het werk gaat, dus de fiets moet echt tegen een stootje kunnen (of beter: tegen het Nederlandse weer kunnen).

Zijn er andere SP's die maar beter ook op zijn shortlist zouden moeten staan? Het gaat voor hem om zo'n 30 km enkele reis van huis naar werk (op het werk kan ook opgeladen worden).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Spotmatic schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:59:
Het gaat voor hem om zo'n 30 km enkele reis van huis naar werk (op het werk kan ook opgeladen worden).
Iets om rekening mee te houden.
Met 60km, iedere werkdag, is die accu (en de iets grotere 983) in 1.5 / hooguit 2 jaar gaar.

Pagina: 1 ... 29 ... 39 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.