Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 28 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jimh307 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:22:
[...]

Stromer is mokertje duur. Overweeg een motorfiets of motorrijbewijs. Groen commuten over redelijke afstand wordt onmogelijk gemaakt door bizarre prijzen. Boycot Stromer.
Want een elektrische motor is goedkoop?
Hell mn motorpak&helm zijn al duurder dan de SP.
Motor is ook iets onveiliger.
Motor is niet sporten.
Motor ben je nog steeds in het verkeer aan het klooien.

Motor is mooi om op vakantie door de bergen te jakkeren. In NL is er weinig aan IMHO.

Je hoeft geen Stromer (nieuw) te kopen.
En ik denk niet dat iemand hier ontkent dat SP commuting puur vanuit financieel perspectief niet de beste keus is.

Ik commute (nagenoeg) nooit met de 1100GS.
Mn (tweedehands) Klever X-speed: jeeeeeeeh.

En voor jou: een groene electrische chinese scooter. Kun je lekker goedkoop in wc-houding naar je werk tuffen. :+

[ Voor 14% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-12-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-06 12:55
jimh307 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:22:
[...]

Stromer is mokertje duur. Overweeg een motorfiets of motorrijbewijs. Groen commuten over redelijke afstand wordt onmogelijk gemaakt door bizarre prijzen. Boycot Stromer.
Je kan ook kijken naar een relatief goedkope tweedehands, aanbod zat.
Ik koop ook nooit een auto vers uit de showroom maar altijd een ervaren occasion :+
bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:29:
[...]
Je hoeft geen Stromer (nieuw) te kopen.
En ik denk niet dat iemand hier ontkent dat SP commuting puur vanuit financieel perspectief niet de beste keus is.
Ik hoop dat ik mijn Klever N Rogue nog vele jaren probleemloos kan rijden. Meest kostbare slijtage-onderdeel is de accu maar ik hoop dat die 1200Wh accu het erg lang vol gaat houden. Motor slijtage is een ander punt maar kijken hoe ver ik kom. Ben wel erg blij met de 5 jaar garantie erop.

[ Voor 39% gewijzigd door Vlassie1980 op 06-12-2023 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:36:
[...]

Ik koop ook nooit een auto vers uit de showroom maar altijd een ervaren occasion :+
Zonder meer waar, maar dat neemt niet weg dat Stromer heel duur is. Ik vind 2000 euro voor een nieuwe 983Wh accu heel erg duur.

@bbbrumbrum Nee, geen elektrische scooter hier. Mijn werk is 11 km verderop en ik doe de rit met een Gazelle Ultimate 25 km model. Als het regent pak ik gewoon de auto en ook als ik op mijn hoofdkantoor moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
jimh307 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:40:
[...]

Zonder meer waar, maar dat neemt niet weg dat Stromer heel duur is. Ik vind 2000 euro voor een nieuwe 983Wh accu heel erg duur.
Eens, die zijn ook erg duur. Geldt trouwens ook voor Klever. 1200Wh is ongeveer €1700 en er komt ook een 1600Wh accu waarvan de prijs net zo hoog is als een doorsnee elektrische fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
TErwijl de feitelijke cellen in de accu max paar honderd euro zijn.
Tijd dat de right-to-repair wat meer vlucht neemt op dit vlak, want duurzaam is het ook totaal niet.
[...]

Ik hoop dat ik mijn Klever N Rogue nog vele jaren probleemloos kan rijden. Meest kostbare slijtage-onderdeel is de accu maar ik hoop dat die 1200Wh accu het erg lang vol gaat houden. Motor slijtage is een ander punt maar kijken hoe ver ik kom. Ben wel erg blij met de 5 jaar garantie erop.
700 cycles garantie toch? Dat is met de 1200WH een dikke 30kkm. De meeste mensen doen daar wel even over.

[ Voor 61% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-12-2023 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:25

bjp

Stromer akku is rond de 2eur/Wh (iets van 2k/983)

Klever akku lijk richting de 1.4eur/Wh (1700/1200).

Bosch akku is rond de 1eur/Wh (iets van +/-600eur voor de 625).

Groothandel prijzen voor de ruwe cellen zijn 0.4eur/Wh (soms lager, maar hangt wat van levensduur/kwaliteit af).
Maar dan heb je nog speciaal solderen, sommige maatregelen tegen brand, een stevige case, wat BMS elektronica, connectoren, transport & stockeren (batterijen zijn gevaarlijk), marge verkoper, marge merk... Al deze dingen tellen op.

Als je dan ook nog ziet welke maatregelen ze nemen tegen revisie...

Overpriced? ja. Je kan er ook moeilijk om, er passen geen normale cellen in het frame, je moet al de rest er speciale voor merk X kopen.

Right-to-repair zou op batterijen echt wel nuttig zijn, hum EU? Dat zou vermijden dat er zware lock-in is (via elektronica of andere).

Standaard lader/connector zou ook de prijs naar beneden drukken. Die laders zijn ook half-goud :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 17:51
ijdod schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:35:
Ik herken de kritiek op stromerforum wel degelijk. Er wordt vreemd en onvoorspelbaar op ontopic technische vragen en discussies gereageerd. Er zit daar een kleine vocale groep die veel te overtuigd is van het eigen gelijk, want zij zijn de stem van SpeedPedelecend NL (of zo). Het gaat vooral opvallen als je er wat langer komt. Ik heb met de eigenaresse ook wel eens ergens anders online een vrij onplezierige discussie gehad over Stromers. Dat wil niet zeggen dat het forum nutteloos is, verre van, maar het zou zoveel meer kunnen zijn, zeg maar.
Dit dus. Elke kritische noot wordt de mond gesnoerd. Die madam zit continu op haar telefoon/pc, koopt elk jaar een nieuwe Stromer (dus weet niet hoe zoiets zich over tijd houdt, idem met de accu) en zodra er iets is wat de kwaliteit van Stromer bekritiseert, is er geen bewijs en binnen no time wordt het bericht verwijderd.

Ze kan beter naar China of Rusland verhuizen, daar is dat normaal. Niet in Nederland! :|

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Amos_x schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:41:
[...]

Enkel daarom al, reden genoeg om er weg te blijven. Ben zelf steeds enkel lezer geweest, en uiteindelijk al jaren niet meer naar gekeken.

Het is heel erg duidelijk dat ze een shill is voor de grote SP merken, vooral stromer en klever. Andere SP's worden ook heel erg negatief weggezet, want het zou maar eens verkopen moeten wegnemen van de golden boys. Dat terwijl niet iedereen bijvoorbeeld continu 45km/u kunnen doen belangrijk vindt bij een SP. Zoveel mensen, zoveel wensen. En dan heeft ook een middenmotor SP bestaansrecht en mogelijks een use case. Maar dat is maar een van de vele voorbeelden.

Ze geniet te veel van haar privileged access bij de grote fabrikanten, en ook de grote dealers en FM. Continu nieuwe SP's onder de kont geschoven krijgen voor 'testen' zorgt voor een omgeving waar weinig kritiek kan aanvaard worden. De testverslagen zijn trouwens steeds een soort marketing verhaal. En ze moet het forum natuurlijk vooral 'schoon' houden zodat stromer/klever en co. zich er niet in verslikken/stoppen met adverteren/...

Er is een periode geweest dat stromer eigenaars bij bosjes hun naafmotoren moesten terug sturen naar stromer. Allerhande problemen, lagers, water ingress, kalibratie naar de ****. En ok, dit werd vaak onder garantie vervangen. Maar het getuigt van slecht design als een FM (toen) niet even de lagers er kon uitpersen en vervangen. Nee, de hele motor moest (als unit) er uit en vervangen worden. Als dan iemand vroeg van: "ja maar, hoe moet dit dan als de garantie verlopen is, elke twee jaar 2000 euro neerleggen voor een volledig nieuwe motor"? Dan werd die persoon meteen afgefakkeld als non-believer. Iemand met 'te hoge eisen' en die niet begreep wat voor wondere high-tech, ultra geavanceerde, ongeteste, onmogelijk robuust te krijgen wereld de SP productie wel niet was. Dat hoorde je er bij te nemen!

Terwijl intussen miljoenen motorfietsen in weer en wind gewoon buiten staan en elk tienduizenden kilometer afleggen, goedkoper zijn dan een high end stromer, en 1000x zo betrouwbaar.

Compleet 'delusional' zijn ze daar. Voor 10000 euro mag je geen fiets verwachten die, als je op een afspraak bent, even in de regen kan staan :+ Fijn, een vervoermiddel voor de randstand yup dus.

Ook dat hele gedoe met die torsion sensor, die bij het minste calibratie verliest (wielmoeren te hard aandraaien bvb) waardoor je ofwel nooit meer de 45 haalt, ofwel gaat 'scooteren'.

Het gebruikelijke argument dat dit slechts een kleine fractie van de gebruikers betreft, gaat ook niet op. Zeker in de begindagen had je het over waarschijnlijk een paar honderd stromers in heel Nederland, waarvan er erg veel op dat forum zaten en er vrij veel over dit soort problemen berichten. Puur op gevoel kon je aanvoelen dat er structurele kwaliteitsproblemen waren met Stromer.
Exact, elke deelscooter staat 24/7 in de regen met Bosch NAAFmotor. En gaan die bij de bosjes kapot? Ik denk het niet, anders zouden ze het niet zo goed doen.

Echt heel erg jammer van dat forum... Er wordt soms best goede info gedeeld, maar die mevrouw is gewoon voorstander van een dictatuur 8)7

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
jimh307 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:36:
[...]

Of het een kwestie van geluk is blijkt weer ;) . Natuurlijk hartstikke fijn dat de fiets jou zo goed bevalt en ik gun het je van harte, maar het commentaar van @Amos_x doet ook een bijdrage van hoe het ook anders kan.
De wispelturigheid van geluk of pech blijft hiermee in stand en het is sowieso raar dat het zo van je geluk moet afhangen.

Het blijft exemplarisch natuurlijk, maar dat het van geluk moet afhangen vind ik vrij wrang en dan praten we niet over een lekke band of zomaar een lagertje.
Of het nu verleden is of in het heden, het is ronduit idioot dat bij het vervangen van de achterwiellager heel het wiel vervangen moet worden. Die accu's zijn ook heel erg duur en als je pech hebt kan een motorfiets wel eens goedkoper rijden zijn.

Dat wil niet zeggen dat ik een aantal jaar geleden met groot plezier een Stromer te leen had voor een week. Ik heb geen storing gezien.

Die accuprijs zou ik accepteren als het een state of the art LiFePO4 oplossing was met fast charge en met een actieve BMS.
Nu is het vooral 30.000km met een accu rijden (in mijn geval ~2,5 jaar) en opnieuw bijna 2000 euro lappen :O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
bbbrumbrum schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:53:
[...]

LifePO4? De fiets is nog niet zwaar genoeg?
Eigenlijk niet, ik rijd ook motor, heb altijd scooter gereden. Extra gewicht zou meer stabiliteit bieden. Dus dat kan er wel bij.

Die ST7 reed ook fijner dan de instappers omdat het meer als een tank aanvoelt! :)

En btw:

persoonlijk ben ik wel fan van dat een Stromer continu 45kmh kan aanhouden. Voor mij moet het echt kunnen dienen als alternatief voor de auto (altijd 20-35km enkele reis gedaan). Qua idee is het geniaal, ook de meest efficient mogelijke verplaatsing (iets van 10Wh/km) een BEV auto doet al snel 20x zoveel. Mijn Zero SR iets van 60Wh/km.

Maar het ding moet gewoon tegen water kunnen, gewoon fatsoenlijk elke week met de tuinslang erover. Zet gewoon waterdicthte seals op die motor. Nu moet je hem toch al uitspaken om te repareren, dan kan je daar ook wel een dichting maken, zo moeilijk is dat niet.

Je kan zelfs een afdichting maken waarbij de lagers te vervangen zijn via een klein dekseltje. :)

Maar goed, mijn ST2 2015 is weer gerepareerd, ik had een kapotte motorkabel vorige week. Behalve de waterdichtheid en het veeltal lagers wat ik al heb vervangen (ironisch genoeg; alles behalve de wiellagers!) vind ik het een fantastisch apparaat! :*)

[ Voor 55% gewijzigd door barta123 op 06-12-2023 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

barta123 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:57:
[...]

Dit dus. Elke kritische noot wordt de mond gesnoerd. Die madam zit continu op haar telefoon/pc, koopt elk jaar een nieuwe Stromer (dus weet niet hoe zoiets zich over tijd houdt, idem met de accu) en zodra er iets is wat de kwaliteit van Stromer bekritiseert, is er geen bewijs en binnen no time wordt het bericht verwijderd.

Ze kan beter naar China of Rusland verhuizen, daar is dat normaal. Niet in Nederland! :|
mss 'koopt ze' niet elk jaar een nieuwe Stromer.... mss is ze wat ze tegenwoordig een influencer noemen. Gratis product dat je dan mooie aanprijst door je eigen opgebouwde megafoon.

Wie zal het zeggen :F

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
bjp schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:57:
Stromer akku is rond de 2eur/Wh (iets van 2k/983)

Klever akku lijk richting de 1.4eur/Wh (1700/1200).

Bosch akku is rond de 1eur/Wh (iets van +/-600eur voor de 625).

Groothandel prijzen voor de ruwe cellen zijn 0.4eur/Wh (soms lager, maar hangt wat van levensduur/kwaliteit af).
Maar dan heb je nog speciaal solderen, sommige maatregelen tegen brand, een stevige case, wat BMS elektronica, connectoren, transport & stockeren (batterijen zijn gevaarlijk), marge verkoper, marge merk... Al deze dingen tellen op.

Als je dan ook nog ziet welke maatregelen ze nemen tegen revisie...

Overpriced? ja. Je kan er ook moeilijk om, er passen geen normale cellen in het frame, je moet al de rest er speciale voor merk X kopen.

Right-to-repair zou op batterijen echt wel nuttig zijn, hum EU? Dat zou vermijden dat er zware lock-in is (via elektronica of andere).

Standaard lader/connector zou ook de prijs naar beneden drukken. Die laders zijn ook half-goud :)
Ja ik kan hem nu laten 'reviseren' - dan zitten er nieuwe cellen in, maar de SOH-indicator kan niet gereset worden. dus dan heb je nieuwe cellen met 'oude capaciteit' effectief nutteloos dus :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-05 10:41
bjp schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:26:
[...]

mss 'koopt ze' niet elk jaar een nieuwe Stromer.... mss is ze wat ze tegenwoordig een influencer noemen. Gratis product dat je dan mooie aanprijst door je eigen opgebouwde megafoon.

Wie zal het zeggen :F
Een vraag ivm gelijkaardig topic (waarom een bepaald merk dat nog niet eens de eerste fiets klaar voor verkoop had toch al een subforum kreeg) daarmee werd heel snel verwijderd. En de vraagsteller kreeg al direct verwijten naar het hoofd gegooid over insinuaties die hij/zij eigenlijk niet had gemaakt. Terwijl mij dat toch iets lijkt waar je gewoon open kan over zijn, en gewoon als antwoord laten staan 'nee ik werd niet betaald om een subforum te openen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[...]

[...]

Heb de mijne destijds ook tweedehands gekocht inderdaad. 4000 met accessoires, dus eigenlijk voor de fiets alleen 3600. Fiets had 900km afgelegd in 5 jaar 8)7 Daarna ging ik datzelfde maandelijks erbij rijden _/-\o_

Paar kleine probleempjes gehad, verder een veeltal lagers gevangen. Nu deze voor goede exemplaren vervangen zijn, heel tevreden mee! Zelfs onderweg banden repareren/vervangen (als je in een spijker oid rijdt) is een fluitje van een cent 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
barta123 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:35:
[...]

Ja ik kan hem nu laten 'reviseren' - dan zitten er nieuwe cellen in, maar de SOH-indicator kan niet gereset worden. dus dan heb je nieuwe cellen met 'oude capaciteit' effectief nutteloos dus :'(
Waarom is dat eigenlijk nutteloos? Mij lijkt alleen dat je aangegeven range dan niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
bbbrumbrum schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:14:
[...]

Waarom is dat eigenlijk nutteloos? Mij lijkt alleen dat je aangegeven range dan niet klopt.
Als je SOH maar 65% is (zoals de mijne ongeveer is) dan kan je maar 65% van de 983Wh die je weer terug krijgt gebruiken.

Heeft niks met de actieradius te maken, de fiets berekent die misschien wel, maar als je maar 65% kan gebruiken dan blijft de overige 35% buiten beschouwing.

Een accu revisie zonder een reset van het BMS is nutteloos. (tenzij het BMS niet zoiets bijhoudt natuurlijk) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
barta123 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:26:
[...]

Als je SOH maar 65% is (zoals de mijne ongeveer is) dan kan je maar 65% van de 983Wh die je weer terug krijgt gebruiken.

Heeft niks met de actieradius te maken, de fiets berekent die misschien wel, maar als je maar 65% kan gebruiken dan blijft de overige 35% buiten beschouwing.

Een accu revisie zonder een reset van het BMS is nutteloos. (tenzij het BMS niet zoiets bijhoudt natuurlijk) :)
Maar de 65% is een bepaald voltage, en bij nieuwe cellen blijft het voltage veel langer hoog.
Voltage is waar de BMS naar (zou moeten) kijk(t)en.

Ik zie niet helemaal in hoe dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 17:19

racoon

mooowwww

Iemand ervaring met deGonso save therm, zit erover te denken deze aan te schaffen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-06 14:07
@racoon

Ken het merk niet, maar zie dat er een capuchon op zit. Zelf vind ik dat vrij onhandig op de pedelec, het is een aardige windvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

Na het pakken van de kerstspullen van zolder kwam ik mijn motorpak tegen.

Vanochtend met het motorpak op de SP.
Werkte prima, alleen net even de kniestukken er uit gehaald.

Warm! Verder ging het trappen prima.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

procaliber schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:04:
@racoon

Ken het merk niet, maar zie dat er een capuchon op zit. Zelf vind ik dat vrij onhandig op de pedelec, het is een aardige windvanger.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:18
BertV schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:12:
Na het pakken van de kerstspullen van zolder kwam ik mijn motorpak tegen.

Vanochtend met het motorpak op de SP.
Werkte prima, alleen net even de kniestukken er uit gehaald.

Warm! Verder ging het trappen prima.
Lijkt mij zeker warm. Ik had wel lol van mijn verwarmde handschoenen in de vrieskou

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 12:20
Ik overweeg een speed pedelec te kopen. Ik heb eigenlijk maar 2 eisen:
1 hij moet zonder veel bijtrappen 45 kunnen.
2 de accu moet niet via een modbus of iets dergelijks verbonden zijn. Lees: er moet een "aliexpress" battery pack aan kunnen.

Is er een merk dat dit beide heeft?

Ik wil niet om de 2 jaar naar een "officiële dealer" toe moeten om een nieuwe accu in te laten lezen ofzo.

P.s. ik wil geen discussie opstarten over accu kwaliteit, ik heb zelf goede ervaringen met accu's uit Duitsland via ali.

[ Voor 3% gewijzigd door maartenv op 14-12-2023 01:33 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
maartenv schreef op donderdag 14 december 2023 @ 01:33:
2 de accu moet niet via een modbus of iets dergelijks verbonden zijn. Lees: er moet een "aliexpress" battery pack aan kunnen.

Ik wil niet om de 2 jaar naar een "officiële dealer" toe moeten om een nieuwe accu in te laten lezen ofzo.

P.s. ik wil geen discussie opstarten over accu kwaliteit, ik heb zelf goede ervaringen met accu's uit Duitsland via ali.
FIets je 15k+ per jaar dan dat je je accu al na 2 jaar hebt versleten?

De enige manier om aan je eisen te voldoen is met een DIY Ali ombouwset met Bafang BBSHD oid.
Maar dat is illegaal.

En zonder veel bijtrappen (wat is veel?) 45 onder alle omstandigheden (waar woon je?) kan ook wel een probleem zijn.

Wellicht dat een QWIC "ruimte" heeft voor een aftermarket accu, maar "de" SP's, Stromer en Klever sowieso niet. Je kunt de accus niet eens reviseren.

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
bbbrumbrum schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:44:

De enige manier om aan je eisen te voldoen is met een DIY Ali ombouwset met Bafang BBSHD oid.
Maar dat is illegaal.
Wie zegt dat? Lijkt me sterk. Volgens mij mag je gewoon een zelfbouw e-bike maken. Als die dan toevallig af en toe sneller dan 25km/u gaat, ligt de bewijslast volgens mij wel bij de tegenpartij mocht er ooit (unlikely) iet misgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Amos_x schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:54:
[...]

Wie zegt dat? Lijkt me sterk. Volgens mij mag je gewoon een zelfbouw e-bike maken. Als die dan toevallig af en toe sneller dan 25km/u gaat, ligt de bewijslast volgens mij wel bij de tegenpartij mocht er ooit (unlikely) iet misgaan.
Dat is ook een manier om in t leven te staan natuurlijk...

Iets harder gaan 25km/u en 45km/u is wel wat anders.

Ik verwacht trouwens dat er ook meer handhaving gaat komen op opgevoerde ebikes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Weer een lekke band, maar geen huilverhaal:
Met 5 a 6 lekke banden per jaar heb ik nu al twee lekke banden lang de oplossing en dat is Gaadi!
Er zit nu voor en achter een Gaadi in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGK1kKftX6iBvFf-QlfV2G6-D8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M1AA5AdDnAtyStg26AsadOQz.jpg?f=user_large

In het bos, juist natuurlijk een donker stuk, in de regen, telefoon als zaklamp, verwisselde ik de hele binnenband in een dik kwartier.

De meeste tijd zat nog in het oppompen met zo'n klein pompje.

_/-\o_
bbbrumbrum schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:44:
[...]

Nu na 7 jaar (15k per jaar) ben ik er wel achter dat accu's tegen de 20k merkbaar minder worden om al bij 25k echt slecht te worden.

Frieslandlease is echt prima, maar accu's vervangen(natuurlijk net buiten garantie door te hoge laadcycli) doen ze niet zo graag. Je fietst dan tijden met minder ondersteuning.

Al twee keer eerder het contract opengebroken voor een hele nieuwe fiets.

[ Voor 34% gewijzigd door BertV op 14-12-2023 09:07 ]

• kjiratsiekoedel
Klever x speed 2021: Gisteren voor de 2e keer een spaakbreuk in mijn voorwiel. Weer halverwege de draad in de nippel. En met steken nieuwe spaak brak er spontaan nog een spaak op dezelfde plek....

Kortom, dat is geen toeval meer.

Nieuw wiel lastig te vinden (27,5", naaf 15x100, 30mm binnenbreedte, 6 gaats schijfrem, stevig) en lijkt in deze configuratie niet tot nauwelijks te vinden.

Naaf en velg zijn nog goed. Dus ik laat m omspaken.

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 12:20
Nee ongeveer 5000 km/jaar.
Maar dat is illegaal.
Ik heb nu een DIY omgebouwde, maar ik durf die niet op te voeren omdat ik bang ben dat ik dan staande gehouden wordt.
En zonder veel bijtrappen (wat is veel?) 45 onder alle omstandigheden (waar woon je?) kan ook wel een probleem zijn.
Ik moet wel druk op de pedalen uit blijven oefenen, maar ik wil niet bij bijv windkracht 4 tegen meteen terug vallen naar 30km/uur.
Wellicht dat een QWIC "ruimte" heeft voor een aftermarket accu, maar "de" SP's, Stromer en Klever sowieso niet. Je kunt de accus niet eens reviseren.
Kan iemand bevestigen dat je daar een accu op aan kan sluiten met slechts een plus en min?

• Vlassie1980

Laatste eis laten vallen en een Klever kopen met 1200Wh accu. Dan kan je de komende jaren zeker vooruit zonder benodigde revisie.

Er zijn denk ik weinig SP's die compatible zijn met die accu's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-06 13:28
@maartenv Dat 'zonder veel bijtrappen' is subjectief. Ik haal op mijn stromer(s) 45 echte kilometers wel onder de wind omstandigheden dat ik fietsen uberhaupt nog leuk vind, maar 45 is in mijn beleving sowieso best doortrappen; niet monsterlijk zwaar of zo maar wel een workout. Als ik geen lichaamsbeweging wil daalt het tempo wel tot ergens bovenin de 30.

[ Voor 8% gewijzigd door ijdod op 14-12-2023 17:01 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• bbbrumbrum
  • Niet online
Amos_x schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:54:
[...]

Als je ‘m bij de RDW als zelfbouw laat keuren is er geen probleem idd.

Zelfbouw e-bike geen probleem, maar een speed-pedelec aka brommer met verzekeringsplicht ed is toch iets andere koek.
Ik weet overigens niet hoe de verzekeringen erin staan, maar kan me voorstellen dat ze toch aardig wat meer schades zien door de opgevoerde fatbikes met gashendel en bestuurders zonder helm.

Ik heb een tijdje met een omgebouwde MTB met TDSZ motor gereden om het concept te proberen, die ging ook zeker geen legale snelheden. Uiteindelijk voelde dat toch allemaal een beetje wonky. En dat heeft me toch richting een échte SP geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 15:35

Bij mijn vorige SP, een QWIC RD10, had ik ook een extra Ali-batterij, dus dat is misschien wat je zoekt. Misschien kan je nog ergens een RD11 op de kop tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 16:21
h1ttent1t schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:54:
[...]

Bij mijn vorige SP, een QWIC RD10, had ik ook een extra Ali-batterij, dus dat is misschien wat je zoekt. Misschien kan je nog ergens een RD11 op de kop tikken?
Volgens mij ondersteunt de RD11 geen Ali batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ANNA_
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-04 20:01
BertV schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:45:
Weer een lekke band, maar geen huilverhaal:
Met 5 a 6 lekke banden per jaar heb ik nu al twee lekke banden lang de oplossing en dat is Gaadi!
Er zit nu voor en achter een Gaadi in.

[Afbeelding]

In het bos, juist natuurlijk een donker stuk, in de regen, telefoon als zaklamp, verwisselde ik de hele binnenband in een dik kwartier.

De meeste tijd zat nog in het oppompen met zo'n klein pompje.

_/-\o_

[...]

Nu na 7 jaar (15k per jaar) ben ik er wel achter dat accu's tegen de 20k merkbaar minder worden om al bij 25k echt slecht te worden.

Frieslandlease is echt prima, maar accu's vervangen(natuurlijk net buiten garantie door te hoge laadcycli) doen ze niet zo graag. Je fietst dan tijden met minder ondersteuning.

Al twee keer eerder het contract opengebroken voor een hele nieuwe fiets.
Welke banden raad je aan? Gezien je zelf zo veel rijdt. Persoonlijk heb ik 2 linkerhanden en ben ik veel te ongeduldig om langs een kanaal een binnenbandje te wisselen, daarom overweeg ik vloeistof voor in de binnenband te spuiten. Roel Peereboom heeft hier ooit een video over gemaakt. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Op de racefiets heb ik GP5000 en op de bakfiets Schwalbe Marathon Plus, beide ben ik zeer tevreden over op het gebied van lekvrijheid, dat vind ik de allerbelangrijkste eigenschap van een band. Woon-werkverkeer doe ik in de binnenstad op beide fietsen en binnenkort op de Stromer ST1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

_ANNA_ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:30:
[...]

Welke banden raad je aan? Gezien je zelf zo veel rijdt. Persoonlijk heb ik 2 linkerhanden en ben ik veel te ongeduldig om langs een kanaal een binnenbandje te wisselen, daarom overweeg ik vloeistof voor in de binnenband te spuiten. Roel Peereboom heeft hier ooit een video over gemaakt. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Op de racefiets heb ik GP5000 en op de bakfiets Schwalbe Marathon Plus, beide ben ik zeer tevreden over op het gebied van lekvrijheid, dat vind ik de allerbelangrijkste eigenschap van een band. Woon-werkverkeer doe ik in de binnenstad op beide fietsen en binnenkort op de Stromer ST1.
Het zijn Scalato Spasso S, voor en achter.
Die vloeistoffen werden mij afgeraden.

En als er iemand twee linker handen heeft ben ik het. :o
Een binnenband er uit snijden en daarna een Gaadi- binnenband er in stoppen is echt te doen.

- mesje
- 3 kunststof bandenlichters.
- een niet te klein pompje
- doosje met de Gaadi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
BertV schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:29:
[...]

Het zijn Scalato Spasso S, voor en achter.
Die vloeistoffen werden mij afgeraden.

En als er iemand twee linker handen heeft ben ik het. :o
Een binnenband er uit snijden en daarna een Gaadi- binnenband er in stoppen is echt te doen.

- mesje
- 3 kunststof bandenlichters.
- een niet te klein pompje
- doosje met de Gaadi
Co2 patronen (niet likken!) geen optie? Je zult wel grote of meerdere nodig hebben wss met het volume van de gemiddelde SP (zomer-)band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Vloeistof werkt wel hoor. Maar in binnenband werkt t iets minder goed dan tubeless. En t kan zooi geven. Maar eerder wel goed resultaat mee gehad op de racefiets (vloeistof in binnenband). Toen ik buitenband ging wisselen zat de binnenband vast geplakt aan de buitenband door de vloeistof.Nooit iets van een lek gemerkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

bbbrumbrum schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:06:
[...]

Co2 patronen (niet likken!) geen optie? Je zult wel grote of meerdere nodig hebben wss met het volume van de gemiddelde SP (zomer-)band.
Ja, dat maakt het weer nog makkelijker.
Cadeautip voor de kerst.

Over te dure cadeau's.
Mijn Stromer 983 Wh accu begint (al) echt slecht te worden. (18000km)
Van 30% naar 0% in 5 km.
Het gevecht met de leasemaatschappij gaat weer beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door BertV op 18-12-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
BertV schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:44:
[...]

Over te dure cadeau's.
Mijn Stromer 983 Wh accu begint (al) echt slecht te worden. (18000km)
Van 30% naar 0% in 5 km.
Het gevecht met de leasemaatschappij gaat weer beginnen.
Weet je de SoH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Nee.
Mag / kan je die zien als simpele consument?

Wellicht dat de stromerdealer dit (en de cycli) kunnen uitlezen van afstand.

18073km
298 actieve dagen
Waarbij er tweemaal per dag geladen wordt.
Vroeger bij 30%, nu dus steeds meer richting de 0.

Dat zijn dus hooguit 200 a 250 cycli.

[ Voor 23% gewijzigd door BertV op 18-12-2023 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 15:35
BertV schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:00:
[...]

Nee.

Wellicht dat de stromerdealer dit (en de cycli) kunnen uitlezen van afstand.
Inderdaad, enkel de dealer kan dit uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
[...]

Nee.
Wel weten lijkt me, ik wil voordat ik de fiets 2 jaar is wel weten hoeveel de SoH is. Onder de 75% (of 70%?) kan je aanspraak maken op garantie namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

procaliber schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:56:
[...]

Wel weten lijkt me, ik wil voordat ik de fiets 2 jaar is wel weten hoeveel de SoH is. Onder de 75% (of 70%?) kan je aanspraak maken op garantie namelijk.
Eigenlijk is het raar. Het is onze data. Zeker ook omdat een fietsenmaker het wel kan uitlezen.
Alle informatie die over mij verzameld wordt wil ik ook minimaal inzicht in hebben.

Ik ben wat dat betreft blij met mijn domme boodschappenautootje.
Volgens mij is het met een moderne auto nog "erger".

[ Voor 4% gewijzigd door BertV op 18-12-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Heeft er iemand een mooie oplossing om je gopro op de fiets te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-05 10:41
Die van mij kwam standaard met beugels in allerhande soorten en maten dus geen probleem om op stuur of stuurbuis te monteren, maar dat is wel al 10 jaar geleden. Aangezien je ernaar vraagt ga ik ervan uit dat je die onderdelen tegenwoordig apart moet kopen, maar dat bestaat zeker nog, het is 1 van de bestaansredenen van een GoPro. Plus je hebt custom/DIY oplossingen. https://duckduckgo.com/?q...ffab&iax=images&ia=images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Da's een absurde vaststelling: bij het veranderen van smartphone, kreeg ik direct op de nieuwe de melding "nieuwe firmware beschikbaar" voor mijn ST1, in de Stromer BT app.

Na effe sukkelen om Bluetooth-tethering op te zetten, toch maar gelukt om deze te installeren.

Resultaat?

ik ben van 4.4.1.5 naar 4.2.2.2 gegaan... wat dus een downgrade is!

De lichtknop switch ook niet meer tussen light en dark mode op het scherm.

Zucht.

Er lijkt idd een nieuwere 4.4.3.3 te zijn: https://www.stromerbike.com/en/support/software

Ik was ook op zoek naar een manier om "auto-unlock" te doen wanneer ik in de buurt ben, zodat ik niet elke keer de pin moet ingeven. Kan dat?

Dan kan ik mijn handschoenen en zo al aandoen in de lift, en hoef ik maar het slot los te maken om te vertrekken. Elke dag opnieuw beetje tijd sparen :D

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 27-12-2023 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:59
[...]

Nee.
Als je een beetje handig bent kan je het wel uitlezen. MITM (mitmweb) op je computer installeren en dan je telefoon via de proxy laten lopen. Als je dan de Stromer app op je telefoon opent zie je de data waar ook de soh bij staat.

Toevallig vorige week nog gedaan. Na 3,5 jaar ging mijn accu kapot door een hoge spanning in een cel. Tegen gereduceerd tarief een refurbished accu kunnen kopen bij Stromer. Moest natuurlijk wel even controleren op de soh 100% was.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 11:16
bjp schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:38:

ik ben van 4.4.1.5 naar 4.2.2.2 gegaan... wat dus een downgrade is!

Ik was ook op zoek naar een manier om "auto-unlock" te doen wanneer ik in de buurt ben, zodat ik niet elke keer de pin moet ingeven. Kan dat?

Dan kan ik mijn handschoenen en zo al aandoen in de lift, en hoef ik maar het slot los te maken om te vertrekken. Elke dag opnieuw beetje tijd sparen :D
Koppelen met je telefoon. Zodra hij je telefoon ziet gaat hij van slot zonder pin. Gebruikte ik altijd totdat ik een helm kocht die via bluetooth als derde remlicht fungeert. Vanwege veiligheids redenen maar 1 verbinding per keer. Dus nu geen koppeling. Wat ruk is want waarom zou je niet gewoon de smart lock koppelen aan de helm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

__R__ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:59:
[...]

Koppelen met je telefoon. Zodra hij je telefoon ziet gaat hij van slot zonder pin. Gebruikte ik altijd totdat ik een helm kocht die via bluetooth als derde remlicht fungeert. Vanwege veiligheids redenen maar 1 verbinding per keer. Dus nu geen koppeling. Wat ruk is want waarom zou je niet gewoon de smart lock koppelen aan de helm?
da's idd minder fijn die beperking naar 1 verbinding.

Hij is gekoppelt met de app, maar om te ontgrendelen, moet ik nog steeds de app openen (dus smartphone ook eerst nog unclocken), en dan op 'unlock' drukken. Feitelijk langer dan een pin op de fiets intikken.

Moet ik mss nog een setting zetten om deze auto-unlock toe te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 11:16
bjp schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:19:
[...]

da's idd minder fijn die beperking naar 1 verbinding.

Hij is gekoppelt met de app, maar om te ontgrendelen, moet ik nog steeds de app openen (dus smartphone ook eerst nog unclocken), en dan op 'unlock' drukken. Feitelijk langer dan een pin op de fiets intikken.

Moet ik mss nog een setting zetten om deze auto-unlock toe te laten?
Dat denk ik wel! Ik werr regelmatig op het werk gewaarschuwd dat mijn lampen nog aanstonden. Maar dat was mijn fiets die automatisch aanging omdat ik in de buurt was met mijn telefoon.

Ik kijk even naar die settings.

Menu --> settings -> bleutooth -> smart lock aan en dan afstand aanpassen. Firmware 4.4.1.5 5-5-2023

Gaat het dan niet automatisch zou ik eerder de energie besparingen van je telefoon bekijken.

[ Voor 12% gewijzigd door __R__ op 27-12-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

__R__ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:17:
[...]

Dat denk ik wel! Ik werr regelmatig op het werk gewaarschuwd dat mijn lampen nog aanstonden. Maar dat was mijn fiets die automatisch aanging omdat ik in de buurt was met mijn telefoon.

Ik kijk even naar die settings.

Menu --> settings -> bleutooth -> smart lock aan en dan afstand aanpassen. Firmware 4.4.1.5 5-5-2023

Gaat het dan niet automatisch zou ik eerder de energie besparingen van je telefoon bekijken.
die setting heb ik niet in de menu. geen Smart Lock te bespeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 12:24
Beste tweakers, ik zit op de wipstoel wat betreft aanschaf SP. Ik wil hem gaan gebruiken voor woon-werk, 22km enkele reis.

Daar ik fanatiek wielrenner/MTBer/graveller ben, ben ik niet bang dat ik het niet ga volhouden zeg maar. Op de race naar het werk is me echter te tijdrovend met douchen, omkleden etc en te traag cq duurt te lang.
De SP moet me dus tijd gaan opleveren en zweet besparen.

Ik heb al een auto van de zaak waar ik bijtelling over betaal (Aygo, dus tientjeswerk). Voor zo ver ik nu weet hebben we op het werk geen regeling voor een fietsplan. Ik ga er dus vanuit dat ik er geen bijdrage voor ontvang en alles zelf zal moeten betalen (heb immers ook al een auto). Het fiscale voordeel zou mogelijk nog wel in mijn voordeel kunnen gaan werken als ze überhaupt meewerken aan een leaseplan.

In mijn vooronderzoek op internet kwam ik uit op 2 kanshebbers: Stromer ST3 en Klever X Speed. Ik ben 1.93, dus over andere vandaar ook deze 2 (en vanwege het vermogen uiteraard 😊).
Ik heb gisteren op beide proefgereden en ben tot de conclusie gekomen dat het een ST3 Pinion moet gaan worden. Pinion vanwege het onderhoud (ik heb al genoeg kettingen te onderhouden uit mn sport).

Tot zo ver allemaal vrij duidelijk. Het enige wat nog een beetje wringt is het geld (ST3=duur) en welke aankoopvorm doe ik nu verstandig aan. Het is niet dat ik het geld niet heb, integendeel, maar ik geef het graag weloverwogen uit.

Volgens mij heb ik de volgende keuzes:
1) overleggen op mn werk en kijken wat zij willen doen. Dan koop ik dus een nieuwe voor het volle pond, met wat belastingvoordeel (waarschijnlijk).
2) er staat een mooie, nieuwe op MP van fietsen met allure. Scherp geprijsd, fabrieksgarantie, maar geen dealer. Dusdanig scherp dat het hele belastingvoordeel zo'n beetje teniet gedaan wordt tov optie 1.
3) er staat bij Riesewijk een 2e hands te koop. Dan heb je dus een gebruikt ding, met gebruikte accu, wel met garantie.

Qua onderhoud tijdens het gebruik, vraag ik me een beetje af wat zo'n SP nu aan onderhoud nodig heeft. De Pinion en riem zijn onderhoudsvrij. Remmen ook zo goed als en ik kan zelf ook wel zien of ze versleten zijn of niet. Dan blijft er verder niet veel meer over, of is dat te kort door de bocht?

In de rekenvoorbeelden van de leasecalculators is onderhoud best een grote hap die in hun voordeel gerekend wordt, maar ik vraag me een beetje af of dat wel zo eerlijk is.

Hoe kijken jullie hiernaar en hoe zouden jullie het invullen/aanpakken?
Thnx!

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ik zou de fiets ook eens een dag of wat testrijden op je beoogde traject.
Ben met name benieuwd of je zweetloos op je werk aan kan komen.
Ik kan dat bvb niet, zolang er trappers op zitten moet er gestoempt worden, op zich niet erg, maar als dat een wens van me zou zijn was dat wel een koude kermis geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
bbbrumbrum schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:46:
Ik zou de fiets ook eens een dag of wat testrijden op je beoogde traject.
Ben met name benieuwd of je zweetloos op je werk aan kan komen.
Ik kan dat bvb niet, zolang er trappers op zitten moet er gestoempt worden, op zich niet erg, maar als dat een wens van me zou zijn was dat wel een koude kermis geweest.
Ik heb gisteren 40 minuten op de ST3 gereden en 20 minuten op de X Speed. Van Oost naar West, wind volle bak tegen en mee, lang fietspad. Het waaide echt hard (5bft).
Ik heb er expliciet op gelet dat mn hartslag laag bleef en dus niet zou gaan zweten.

Wind tegen kwam ik op de ST3 net boven de 40 (41,42,43). Wind mee 47. De X was ouder model dus 600W en ging dan wind tegen ook wat moeizamer. Merkte wel het verschil in motorassist; de X is iets meer gericht op omwentelingen en de ST3 op kracht. Wat dat betreft fietst de X die iets gemakkelijker: gewoon zorgen dat de pedalen draaien. ST3 moet je nog een beetje duwen.

Na dit uur nul zweet. Ik denk dat dat dus wel goed komt. Ik moest wel even een knop omschakelen en oefenen om echt de motor het werk te laten doen en zo min mogelijk druk zetten op de pedalen. Stoempen heeft weinig zin met 800W in je achterwiel imho 😄, hoewel de verleiding idd groot is...

[ Voor 9% gewijzigd door Meuzik op 30-12-2023 10:55 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-06 19:37
En wat tijd betreft t.o.v van je racefiets?
Je wint tijd bij het omkleden neem ik aan maar je reistijd. Hoe is het daarmee gesteld?

Wat kosten betreft. Je Aygo is waarschijnlijk goedkoper per km dan een Stromer of welke SP dan ook.

Ik lees namelijk wat eisen op dit vlak in je oorspronkelijke vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
Athome schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:34:
En wat tijd betreft t.o.v van je racefiets?
Je wint tijd bij het omkleden neem ik aan maar je reistijd. Hoe is het daarmee gesteld?

Wat kosten betreft. Je Aygo is waarschijnlijk goedkoper per km dan een Stromer of welke SP dan ook.

Ik lees namelijk wat eisen op dit vlak in je oorspronkelijke vraag.
Que reistijd tov de racefiets ben ik denk ik altijd in het voordeel. Ik ben op de SP sneller (nu is dat effectief niet heel veel tijd natuurlijk, maar toch) en het scheelt me 2x omkleden en douchen. Effectief zo maar een uur per dag denk ik.

Tov de Aygo zal het erom hangen. Veel afhankelijk van hoe erg de file is. Ik moet de Gorinchemse brug over en voorzie met de toekomstige plannen dat die file verre van minder gaat worden.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Meuzik schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 06:48:
...
Qua onderhoud tijdens het gebruik, vraag ik me een beetje af wat zo'n SP nu aan onderhoud nodig heeft. De Pinion en riem zijn onderhoudsvrij. Remmen ook zo goed als en ik kan zelf ook wel zien of ze versleten zijn of niet. Dan blijft er verder niet veel meer over, of is dat te kort door de bocht?

...
Thnx!
Als je een beetje handig bent is veel onderhoud gewoon zelf te doen. Ik heb de indruk dat SP dealers een nogal stevig uurtarief vragen voor hun diensten. Sommige zaken zijn ook een stuk tijdrovender ivm dat kabels intern zijn weggewerkt.

Maar in de basis is 't gewoon een fiets. Banden, remblokken, pinion olie jaarlijks/10k, riem schoonmaken.

't Viel mij wel tegen qua opstartkosten. Ik heb een klever X speed pinion.
Goede fietstassen, verende zadelpen, andere spiegel, pedalen, yepp jasbeschermers, vorkpompje, ART3 slot, insteekketting, bidonhouder, frametas voor sloten, gaadi binnenband, co2 pompset, plakset, telefoonhouder, fietsbel,
Kleding: helm, overschoenen, fietsbroek

Stromer specifiek:
je hebt nog verlengd spatbord nodig. En momentsleutel om achterwiel goed op moment te zetten/houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

vergeet de verzekering niet!

je gaat ook minder conditie opbouwen dan op een race-fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ANNA_
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-04 20:01
Daar ben ik het niet mee eens. Ik deed voorheen woon-werk verkeer op de racefiets maar nu op de ST1. Mijn hartslag is ongeveer gelijk aan dat het was op de racefiets echter fiets ik in stand 2 om batterij te sparen. Zo efficiënt mogelijk rijden (het nieuwe rijden, klinkt alweer zo lang geleden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:29

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Een SP is niet goedkoop. Ik rij nu 4 jaar op een Stromer, eerst een ST1 , nu een ST3 Pinion. Rijden kost tijd. Met de auto ben ik sneller en ik zit veel sneller in de auto dan ik op weg ben met mijn Stromer. Echter, het gevoel van de wind in mijn haren, bewegen en geen irritatie vanwege files vergoeden alles.
Een goede fietsenmaker is in mijn ogen onontbeerlijk. Ja, het mechanische deel kun je, wanneer je handig bent zelf. een SP is wel meer dan dat. Denk aan de electronica, de motor. En een SP is nog niet geheel uitontwikkeld dus meer problemen.
DeST3 is naast de ST1 de meest gebruikszekere Stromer. Klever is ook een goeie. Ik hoor weinig echte problemen. Zie de site van speedpedelecreview.
Rij in ieder geval jouw route WW een keer met de beoogde SP. Ook vanwege zitpositie en dergelijke.
Succes, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Beste tweakers, ik zit op de wipstoel wat betreft aanschaf SP. Ik wil hem gaan gebruiken voor woon-werk, 22km enkele reis.

Daar ik fanatiek wielrenner/MTBer/graveller ben, ben ik niet bang dat ik het niet ga volhouden zeg maar. Op de race naar het werk is me echter te tijdrovend met douchen, omkleden etc en te traag cq duurt te lang.

Ik heb al een auto van de zaak waar ik bijtelling over betaal (Aygo, dus tientjeswerk). Voor zo ver ik nu weet hebben we op het werk geen regeling voor een fietsplan. Ik ga er dus vanuit dat ik er geen bijdrage voor ontvang en alles zelf zal moeten betalen (heb immers ook al een auto). Het fiscale voordeel zou mogelijk nog wel in mijn voordeel kunnen gaan werken als ze überhaupt meewerken aan een leaseplan.

In mijn vooronderzoek op internet kwam ik uit op 2 kanshebbers: Stromer ST3 en Klever X Speed. Ik ben 1.93, dus over andere vandaar ook deze 2 (en vanwege het vermogen uiteraard 😊).
Ik heb gisteren op beide proefgereden en ben tot de conclusie gekomen dat het een ST3 Pinion moet gaan worden. Pinion vanwege het onderhoud (ik heb al genoeg kettingen te onderhouden uit mn sport).

Tot zo ver allemaal vrij duidelijk. Het enige wat nog een beetje wringt is het geld (ST3=duur) en welke aankoopvorm doe ik nu verstandig aan. Het is niet dat ik het geld niet heb, integendeel, maar ik geef het graag weloverwogen uit.

1) overleggen op mn werk en kijken wat zij willen doen. Dan koop ik dus een nieuwe voor het volle pond, met wat belastingvoordeel (waarschijnlijk).
2) er staat een mooie, nieuwe op MP van fietsen met allure. Scherp geprijsd, fabrieksgarantie, maar geen dealer. Dusdanig scherp dat het hele belastingvoordeel zo'n beetje teniet gedaan wordt tov optie 1.
3) er staat bij Riesewijk een 2e hands te koop. Dan heb je dus een gebruikt ding, met gebruikte accu, wel met garantie.

In de rekenvoorbeelden van de leasecalculators is onderhoud best een grote hap die in hun voordeel gerekend wordt, maar ik vraag me een beetje af of dat wel zo eerlijk is.

Thnx!
Ook al eens gekeken naar een Klever N Rogue? Ik heb deze ook en bevalt prima. Hij heeft dan wel geen riem maar het onderhoud valt me erg mee. Moet nu na 10K wel eens de achterband gaan vervangen maar verder is alles nog origineel, behalve de remblokken dan.

Heerlijke fiets, niet zo krachtig als een ST3 natuurlijk maar voor mijn woon-werk is deze meer dan prima. De houding is wel iets meer rechtop, de prijs is nog steeds erg scherp als je voor een model met 1200wh kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jezze
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 12:59

Thnx!
Ik stond twee jaar geleden voor hetzelfde dilemma. Via mijn werk de fiets leasen of zelf kopen. Het voordeel van het leasen was dat je een gloednieuwe SP krijgt met garantie, reparatie etc. Nadeel was wel dat je er meerdere jaren aan vastzat en na zoveel jaar de SP kon overnemen (voor nog steeds een hoog bedrag).

Om toch de vrijheid te behouden heb ik een tweedehands Stromer ST1 gekocht. Deze was anderhalf
jaar oud met iets meer dan 10K op de teller. De afschrijving op SP is best hoog (naar mijn mening). Deze SP was al de helft goedkoper vergeleken met een nieuw exemplaar. Met tweedehands exemplaren kan er altijd wat zijn natuurlijk, maar een goede fietsenmaker kan dat voor je nagaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Jezze schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Ik stond twee jaar geleden voor hetzelfde dilemma. Via mijn werk de fiets leasen of zelf kopen. Het voordeel van het leasen was dat je een gloednieuwe SP krijgt met garantie, reparatie etc. Nadeel was wel dat je er meerdere jaren aan vastzat en na zoveel jaar de SP kon overnemen (voor nog steeds een hoog bedrag).

Om toch de vrijheid te behouden heb ik een tweedehands Stromer ST1 gekocht. Deze was anderhalf
jaar oud met iets meer dan 10K op de teller. De afschrijving op SP is best hoog (naar mijn mening). Deze SP was al de helft goedkoper vergeleken met een nieuw exemplaar. Met tweedehands exemplaren kan er altijd wat zijn natuurlijk, maar een goede fietsenmaker kan dat voor je nagaan.
Ik had gelukkig de optie om de fiets zakelijk te leasen.
Met 1500km per maand wil je dat die fiets echt niet prive rijden.

Staat weer onrijdbaar klaar om opgehaald te worden voor onderhoud.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vlassie1980
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvcC7TrezXUhHTkElAQhurbX1Vc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3hnC9LwNLUxchyQQRo3cHnPI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVB4pwGTDI0m4QgEu7RtXCPDpM0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2mtgc6PvDRXxDNLvznyIB3D2.png?f=user_large

10.000 km met de Klever N Rogue inmiddels dus tijd om even de balans op te maken.

Model: Klever N Rogue L modeljaar 2022 met 1200Wh accu.
Woon-werk: 26km enkele reis.

Ik heb deze fiets in september 2022 gekocht voor €5000 rond. Inclusief 5 jaar garantie bij een lokale dealer.

Prestaties
De Klever heeft een 600W achterwielmotor, dit betekent dat je bij windkracht 3~4 tegen wel 45 km/u kunt rijden als je een beetje aanzet. Bij meer wind ga je terug naar de 35 a 40. Mijn enkele rit is 26km en ik rijd meestal gewoon in de hoogste ondersteuning. Ik houd meestal rond de 50 a 60 procent accucapaciteit over als ik op het werk aan kom. In de lente en zomer is hij net wat zuiniger. Ik hoef me in ieder geval nooit zorgen te maken dat ik het wel red op 1 lading. Ik zorg er wel voor dat ik altijd met volle accu vertrek. Op het werk te horen gekregen dat we wellicht over een tijdje gaan verhuizen, ik hoop dat het niet te ver gaat worden maar met deze accu kan ik zeker nog wel 10km extra enkele rit erbij plakken. We gaan het vanzelf wel horen.

Comfort
In vergelijking met mijn oudere Bulls Green Mover E45 zit je bij deze fiets net wat meer rechtop en het stuur is wat meer gebogen. Ik vind dit persoonlijk niet erg en zit op framemaat L met mijn 1,98 prima op deze fiets. De handvatten vind ik persoonlijk wel matig, ik zit er aan te denken om deze een keer te vervangen voor Ergon handvatten.
Verder is het erg fijn dat deze fiets een standaard verlengd spatbord heeft, hierdoor spuit het water echt niet zo erg op je schoenen. Ik snap niet dat andere fabrikanten dit ook standaard doen want het scheelt echt enorm. Verder is de fiets voorzien van een verende voorvork die redelijk wat klappen opvangt, ik heb nog geen ervaring met verende zadelpennen dus kan daar ook niet veel over kwijt.

Bediening
De ondersteuning en andere zaken kan je bedienen via het Klever display die op de linkerkant van het stuur zit. Ik ben van eerdere fietsen gewend om het display centraal op het stuur te hebben en de bedieningsknoppen links. Het was even wennen maar verder bevalt het prima.
Opstarten van de ifets is simpel: Je plaatst de accu en de fiets gaat automatisch aan gevolgd door een piep geluidje. Je kunt verder kiezen om 3 ondersteuningsstanden te gebruiken of 15 waardoor je heel wat meer verfijnd met de ondersteuning kunt spelen.

De knop voor de claxon zit links een beetje onder het display. Daar moet ik soms wel even naar zoeken maar ik gebruik hem ook niet al te vaak. Omdat het een Speed Pedelec is staat de verlichting standaard aan, er is ook een grootlicht functie waarmee je echt een bak licht voor je hebt. De lichtbundel is prima voor mij. Als je de verlichting knop ingedrukt houdt kan je ook nog seinen.

De toets om te switchen tussen verschillende display standen als ODO, tijd, cadans etc.... vind ik niet zo prettig. Je moet er op een bepaalde manier op drukken, anders reageert of pakt hij niet.

Verder zit er nog een E-key bij, een soort HDMI plug die je als sleutel kunt gebruiken en in het display steekt. Ik gebruik hem niet. De fiets is voorzien van een standaard Abus slot en dat is voor mij voldoende. Het is verder ook een puur woon-werk apparaat dus ik zet hem ook niet vaak ergens anders neer.

Problemen/storingen/slijtage
Ik had aan het begin wat moeite om de accu te plaatsen en uit te nemen, de dealer heeft inmiddels de rail op het frame wat gesmeerd en nu gaat het veel makkelijker.

Af en toe heb ik bij het opstarten een kleine storing, dan gaat de verlichting knipperen en valt hij uit, alsof hij net niet genoeg prik heeft om helemaal op te starten. Dit schijnt een wat vaker voorkomende Klever kwaal te zijn en ik ben altijd in staat geweest om hem aan de praat te krijgen dus ik denk dat het een eigenschapje van de fiets is. Verder is de fiets in al die kilometers ook in 1 keer spontaan gaan stoppen met ondersteuning geven, dit heeft zich daarna ook niet meer voorgedaan dus ook dit is een incidentje.

Verder geen rare dingen, de eerste remblokken gingen vrij snel maar ik heb inmiddels andere erop zitten en die houden zich nog steeds prima. De ketting en cassette zijn ook nog steeds prima. Wel moet de achterband binnenkort worden vervangen want het profiel begint daar aardig te verdwijnen.

Conclusie
Zeer tevreden over deze fiets, het is met mijn lengte al een uitdaging om iets te vinden waarop ik pas en dan heb je ook nog eens een 1200Wh accu voor een scherpe prijs van €5000. De prijs is inmiddels wel wat omhoog gegaan voor het 2023 model. Deze heeft wel standaard richtingaanwijzers erop. Er is inmiddels ook een Klever N Pinion met een riem en Pinion versnellingsbak. Ook zeer mooi.

Wat mij betreft is dit een dikke aanrader. Ik vind alles meevallen qua slijtage en stap altijd vol vertrouwen op deze fijne machine _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Leenfiets: ST2 pinion ipv mijn ST2 Sturmey Archer.

Ik kan nu een goed vergelijk maken.

Pinion laat de fiets lichter voelen, terwijl dat niet klopt met de specs.
Ik denk omdat het gewicht in de achteras lager is, met het tillen van de fiets is het gewicht beter verdeeld.

De Sturmey Archer zit samen met de motor in het achterwiel, wat het een enorm zware "klomp" maakt.

Verder schakelt de Pinion boterzacht, ipv het zware draaien van de Sturmey.
Geen probleem, maar je voelt de kabel haast slijten bij de laatste.

Nadeel, de Pinion is niet mooi weggewerkt. Er zit weer een zwarte kast ter hoogte van de trapas.

De verdeling van de versnellingen is niet perse beter of slechter.

Het nadeel van die Sturmey zijn de gebroken kabels. Ik heb geen idee of Pinion betrouwbaarder is. Dat zou voor mij de doorslag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
BertV schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:41:
Het nadeel van die Sturmey zijn de gebroken kabels. Ik heb geen idee of Pinion betrouwbaarder is. Dat zou voor mij de doorslag geven.
De prijs niet?
De Sturmey is een goed mits een verbeterde kabel gemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

procaliber schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:51:
[...]

De prijs niet?
De Sturmey is een goed mits een verbeterde kabel gemonteerd is.
Ja, dat scheelt nogal inderdaad. :o

Ik zit bij de officiële "dedicated" Stromer dealer dus eigenlijk gek dat ik me nog druk moeten maken om het type kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
BertV schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Ik zit bij de officiële "dedicated" Stromer dealer dus eigenlijk gek dat ik me nog druk moeten maken om het type kabel.
Ik ook, maar heb er destijds wel extra naar gevraagd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladiator666
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-03 13:16
Trotse eigenaar van een Klever x pinion 45.

Rijdt heerlijk tot nu toe, nog maar 100km gereden.

Ik heb een vraagje: iemand die weet waar er een degelijke aftermarket lader te bestellen is? Heb momenteel de 5A erbij die bij de fiets zat, maar zou graag ook een lader hebben voor op het werk en wil niet telkens de lader meezeulen..

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Gladiator666 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 02:49:

Ik heb een vraagje: iemand die weet waar er een degelijke aftermarket lader te bestellen is? Heb momenteel de 5A erbij die bij de fiets zat, maar zou graag ook een lader hebben voor op het werk en wil niet telkens de lader meezeulen..

Groetjes
Bij mijn weten niet. Ik heb zelf de 2A en 6A lader van Klever.

Ik heb wel gelezen dat er mensen zijn die zelf laders hebben gemaakt van voedingen. Maar is zelfbouw. Zie speed pedelec review forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gladiator666 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 02:49:

Groetjes
Ik heb zelf via via een lader weten te bemachtigen. Is toch wel fijn als je de 5A lader zowel thuis als op je werk hebt liggen want door al dat transport gaan ze vaak stuk. Verder ook zeer luidruchtig.

Heb je een PB gestuurd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Het woon/werk - vice versa: ca. 74 km - fietsseizoen 2024 begint as. maandag, doel is 10000 km. Moet te doen zijn.

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

De Stromer is terug van reparatie.
Mijn klacht over de accu is in behandeling. Schijnbaar heb ik nog 77% van de capaciteit na 20.000km in 300 woon-werkdagen.

Ik vermoed dat het wordt afgewezen.

Al sinds 2016 heb ik deze ervaring met meerdere fietsen.
Dat wordt weer een aantal maanden met minder ondersteuning de accu tweemaal per dag leegrijden.

Net als weg met gaten molt een versleten / te kleine accu zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 17:17

Gerco-M

mijn tornado res.

BertV schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:09:
De Stromer is terug van reparatie.
Mijn klacht over de accu is in behandeling. Schijnbaar heb ik nog 77% van de capaciteit na 20.000km in 300 woon-werkdagen.

Ik vermoed dat het wordt afgewezen.

Al sinds 2016 heb ik deze ervaring met meerdere fietsen.
Dat wordt weer een aantal maanden met minder ondersteuning de accu tweemaal per dag leegrijden.

Net als weg met gaten molt een versleten / te kleine accu zichzelf.
Bewaar je de accu wel zoveel mogelijk tussen 20 en 80% vol? Als de accu veel tijd daarbuiten doorbrengt verkort dat de levensduur wel snel. Ik bewaar de accu altijd op 80% en laad vlak voor vertrek (bij een lange rit) naar 100% en als ik de accu ver leeg rijd dan laad ik hem direct ook weer op naar 80% vol

Als je de accu wel binnen 2 jaar onder de 80% SOH (capaciteit) krijgt dan krijg je binnen de garantie wel een nieuwe accu volgens mij.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Gerco-M schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Bewaar je de accu wel zoveel mogelijk tussen 20 en 80% vol? Als de accu veel tijd daarbuiten doorbrengt verkort dat de levensduur wel snel.
Mijn accu krijgt weinig bewaar-rust. ;)
Ik rij de accu momenteel iedere dag tweemaal te ver richting de 0% en dan laad ik naar 100%.

Laten we hopen dat het garantie is, zelfs 40km/u halen zonder wind vergt een behoorlijke inspanning.
Voorheen zat je dan op de 46km/u (op de teller)

[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 29-01-2024 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Laatst online: 20:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHXUxhUN-TnJ4rAUYgalTKb0LUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6VtbzL4Kyj8pilGapfOg8M9.jpg?f=fotoalbum_large

pfff na 800km weigert de stromer plotseling dienst..
Dat is nu al het 2 defect, na ongeveer 350km een draadbreuk binnen in het frame waardoor de knopjes op het stuur niet meer werkten.
De fiets start nu normaal op, zodra het achterwiel een beetje beweegt komt deze foutmelding en werkt niets meer (behalve de omni zelf).
Tijdens het fietsen geeft de snelheidsmeter allerlei vreemde waarden aan, van 0 t/m 80km/h
Fietsen zonder ondersteuning is trouwens helemaal niet leuk..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
@mightym Een nieuwe Stromer?
Heb je geen pechhulp? Of een belletje naar de dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
procaliber schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:59:
@mightym Een nieuwe Stromer?
Heb je geen pechhulp? Of een belletje naar de dealer?
Yep, 3 maanden jong. Vandaag mag hij naar de fietsenmaker... Ik vind het wel bijzonder hoor dat zo'n dure fiets al 2 keer defect is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

mightym schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:57:
[Afbeelding]

pfff na 800km weigert de stromer plotseling dienst..
Dat is nu al het 2 defect, na ongeveer 350km een draadbreuk binnen in het frame waardoor de knopjes op het stuur niet meer werkten.
De fiets start nu normaal op, zodra het achterwiel een beetje beweegt komt deze foutmelding en werkt niets meer (behalve de omni zelf).
Tijdens het fietsen geeft de snelheidsmeter allerlei vreemde waarden aan, van 0 t/m 80km/h
Fietsen zonder ondersteuning is trouwens helemaal niet leuk..
Ik heb die melding ook wel eens gehad.
Bij mij is er een nieuwe controller (?) geplaatst, maar dat zal wel van alles kunnen zijn.

De verschillende waarden die je ziet zijn foutcodes.

Stromer, de mooiste fietsen (persoonlijk), maar er zijn naast de hoge prijs nogal wat minpunten.
Meerdere keren de trapsensor moeten kalibreren is er ook eentje.

Fietsen zonder ondersteuning, je knieschijven knallen er van af. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
mightym schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:46:
[...]

Yep, 3 maanden jong. Vandaag mag hij naar de fietsenmaker... Ik vind het wel bijzonder hoor dat zo'n dure fiets al 2 keer defect is..
Bij Stromer sta ik nergens meer van te kijken, bij de mijne is in het begin ook al een paar keer terug geweest in het begin. Gelukkig alles goed opgelost, nu weinig tot geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Heeft er iemand een goede oplossing om mijn karoo 2 te bevestigen, met de bijgeleverde mount vind ik hem te dicht tegen de knoppen aan zitten, hij moet namelijk op mijn stromer st2 belt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
BertV schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Ik heb die melding ook wel eens gehad.
Bij mij is er een nieuwe controller (?) geplaatst, maar dat zal wel van alles kunnen zijn.

De verschillende waarden die je ziet zijn foutcodes.

Stromer, de mooiste fietsen (persoonlijk), maar er zijn naast de hoge prijs nogal wat minpunten.
Meerdere keren de trapsensor moeten kalibreren is er ook eentje.

Fietsen zonder ondersteuning, je knieschijven knallen er van af. :D
De fietsenmaker heeft de foutcodes uitgelezen, het is in ieder geval een probleem met de HALL-sensor.
Dus waarschijnlijk een vers achterwiel.
Er was ook nog een foutcode van de accu, maar of dat een verband heeft weet ik niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

mightym schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:08:
[...]

De fietsenmaker heeft de foutcodes uitgelezen, het is in ieder geval een probleem met de HALL-sensor.
Dus waarschijnlijk een vers achterwiel.
Er was ook nog een foutcode van de accu, maar of dat een verband heeft weet ik niet..
Als ik op google lees is de kans groot dat het alsnog niet de HALL-sensor is in de goed verpakte motor zelf is maar "weer" de controller met waterschade oid.

Ze lossen het maar weer op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
racoon schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:08:
Heeft er iemand een goede oplossing om mijn karoo 2 te bevestigen, met de bijgeleverde mount vind ik hem te dicht tegen de knoppen aan zitten, hij moet namelijk op mijn stromer st2 belt.
Foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Waarvan, dan kan ik die maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

voor wie Engels kan lezen, toch een interessant artikel: https://www.bbc.com/news/business-68055288

de gevaren van batterijen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

BertV schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Mijn accu krijgt weinig bewaar-rust. ;)
Ik rij de accu momenteel iedere dag tweemaal te ver richting de 0% en dan laad ik naar 100%.

Laten we hopen dat het garantie is, zelfs 40km/u halen zonder wind vergt een behoorlijke inspanning.
Voorheen zat je dan op de 46km/u (op de teller)
Ik heb mijn Stromer ST3 nu een half jaar en heb de SOH weer laten uitlezen en die zit nog op 100%! Niet “bijna nieuw” of “maar weinig verlies” maar gewoon nog 100%! :) Okee het is maar een half jaar maar altijd bewaren op 80% werkt dus wel degelijk erg goed.

Dat wil niet zeggen dat ik niet de volledige accu capaciteit gebruik. Direct voor lange ritten laad ik hem wel op naar 100%, soms inclusief balanceren. Als de fiets al wel op 100% staat maar nog even doorlaad met aflopend stroom gebruik.
En soms ontlaad ik de accu naar onder de 10% of zelfs 5%. Maar dan direct erna weer gelijk laden naar 80% De accu zelf heeft ook een “interne” reserve van 10%, dat scheeld ook voor behoud van de accu, als 0% eigenlijk nog 10% is.

Dus je accu in goede conditie houden is wel degelijk mogelijk, met een beetje verstandig laden. Met een slimme stekker kan je tegenwoordig prima instellen wanneer je laad, en hoe lang je laad. Mijn ST3 laad ca 25% per uur dus als de accu op 50% zit en ik wil naar 80% geef ik hem iets meer dan een uur. Ik fiets willekeurig bij mooi weer lange ritten maar voor een dagelijkse forens is dit nog makkelijker te plannen.

Dus NIET bewaren op 100% is het belangrijkste volgens mij, ik doe altijd 80% maar iets lager mag ook. Ik vind 80% wel een handig getal, en dan hoef ik maar 20% bij te laden als ik toch spontaan bij mooi weer even lekker 70 km wil fietsen.
En diep ontladen is ook geen ramp, als je direct erna maar weer oplaad naar bewaar modus.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Een half jaar zegt niets. Hoe vaak heb je de accu al opgeladen Eigenlijk hoeveel kilometer heb je al gefietst.
Er is een kans aanwezig dat ook fietsaccu's een grote capaciteit heeft dan er gebruikt wordt.
Dat betekent dat de SOH een lange tijd op 100% blijft staan en dan pas af begint te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Athome schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 23:21:
Een half jaar zegt niets. Hoe vaak heb je de accu al opgeladen Eigenlijk hoeveel kilometer heb je al gefietst.
Er is een kans aanwezig dat ook fietsaccu's een grote capaciteit heeft dan er gebruikt wordt.
Dat betekent dat de SOH een lange tijd op 100% blijft staan en dan pas af begint te bouwen.
Er zijn inderdaad meer factoren dan leeftijd maar bij 0% verlies zegt het wel degelijk iets, omdat sommige mensen na 2 jaar nog maar op 80% SOH / capaciteit zitten.
Ik heb ondertussen net 3000 km op de fiets staan en dat is met ca 100 keer laden, voor het woon werk van 12 km en de lange recreatieve tochten van ca 60 km.
En ik las ook al berichten van gebruikers die na 2 jaar nog op 98% zitten met een soortgelijke strategie

Een stromer heeft inderdaad 10% meer capaciteit dan gebruikt word, aangezien ik 900 Wh eruit kan fietsen voor een accu van 983 Wh.
Maar het lijkt mij wel dat de SOH gelijkwaardig afneemt tussen reserve en echte capaciteit. Zo werken Li-ion accu’s niet en het zou ook heel onpraktisch en onveilig zijn als de accu spontaan dood is als je deze naar 0% fietst en er geen reserve meer is voor systemen en licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Gerco-M schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 23:55:
[...]

Een stromer heeft inderdaad 10% meer capaciteit dan gebruikt word, aangezien ik 900 Wh eruit kan fietsen voor een accu van 983 Wh.
Maar het lijkt mij wel dat de SOH gelijkwaardig afneemt tussen reserve en echte capaciteit. Zo werken Li-ion accu’s niet en het zou ook heel onpraktisch en onveilig zijn als de accu spontaan dood is als je deze naar 0% fietst en er geen reserve meer is voor systemen en licht.
Bij mijn Bosch systeem stopt de ondersteuning bij 7% SOC. Dat is hetzelfde als wat jij beschrijft maar dat is niet wat ik bedoel.
Ik bedoel dat er capaciteit achtergehouden wordt als een soort failsafe om de levensduur van de acuu te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Athome schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:35:
[...]

Bij mijn Bosch systeem stopt de ondersteuning bij 7% SOC. Dat is hetzelfde als wat jij beschrijft maar dat is niet wat ik bedoel.
Ik bedoel dat er capaciteit achtergehouden wordt als een soort failsafe om de levensduur van de acuu te verlengen.
Ja dat begrijp ik maar dat lijkt mij toch niet logisch en niet praktisch. Ik denk dat die 10% reserve er altijd wel is, en of dat nou van 100% SOH is, of van een oudere accu van die op 70% SOH is. Zodat je bij een lege accu (0%) altijd nog wel sytstemen en verlichting hebt zoals de fabriek het bedoeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Bij mijn Bosch is die laatste 7% voor de zaken als verlichting. Vanaf 10% begint de ondersteuning al voelbaar minder te worden.

Ik ben er niet bekend genoeg mee maar als je SOH onder de 100% komt, betekent dit volgens mij dat je failsafe (zo noem ik het maar even) is opgebruikt. Je gebruikt dus nu de volledige beschikbare capaciteit. Wat vervolgens weer extra slijtage oplevert.

Bij EV's lees je soms dat er na een softwareupdate meer capaciteit is gekomen. Terwijl de bruto capaciteit niet is veranderd.

[ Voor 14% gewijzigd door Athome op 11-02-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Gerco-M schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:35:
[...]

Ik heb mijn Stromer ST3 nu een half jaar en heb de SOH weer laten uitlezen en die zit nog op 100%! Niet “bijna nieuw” of “maar weinig verlies” maar gewoon nog 100%! :) Okee het is maar een half jaar maar altijd bewaren op 80% werkt dus wel degelijk erg goed.

Dat wil niet zeggen dat ik niet de volledige accu capaciteit gebruik. Direct voor lange ritten laad ik hem wel op naar 100%, soms inclusief balanceren. Als de fiets al wel op 100% staat maar nog even doorlaad met aflopend stroom gebruik.
En soms ontlaad ik de accu naar onder de 10% of zelfs 5%. Maar dan direct erna weer gelijk laden naar 80% De accu zelf heeft ook een “interne” reserve van 10%, dat scheeld ook voor behoud van de accu, als 0% eigenlijk nog 10% is.

Dus je accu in goede conditie houden is wel degelijk mogelijk, met een beetje verstandig laden. Met een slimme stekker kan je tegenwoordig prima instellen wanneer je laad, en hoe lang je laad. Mijn ST3 laad ca 25% per uur dus als de accu op 50% zit en ik wil naar 80% geef ik hem iets meer dan een uur. Ik fiets willekeurig bij mooi weer lange ritten maar voor een dagelijkse forens is dit nog makkelijker te plannen.

Dus NIET bewaren op 100% is het belangrijkste volgens mij, ik doe altijd 80% maar iets lager mag ook. Ik vind 80% wel een handig getal, en dan hoef ik maar 20% bij te laden als ik toch spontaan bij mooi weer even lekker 70 km wil fietsen.
En diep ontladen is ook geen ramp, als je direct erna maar weer oplaad naar bewaar modus.
'k Kan obv jouw conclusie / bevindingen niet serieus nemen, n=1.

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
De vraag is of de conclusie haalbaar is, ik wil 5 min van te voren bepalen of ik ga fietsen.
Dan wil ik niet nog eens de laatste 20% opladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

yingli405 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:44:
[...]

'k Kan obv jouw conclusie / bevindingen niet serieus nemen, n=1.
Ik denk dat het toch wel een iets breder bekend feit is dat goed bewaren van Li-ion accus wel degelijk een langere levensuurd opleverd maar als je dit ziet als alleen mijn mening dan mag dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

procaliber schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:16:
De vraag is of de conclusie haalbaar is, ik wil 5 min van te voren bepalen of ik ga fietsen.
Dan wil ik niet nog eens de laatste 20% opladen...
Dat is inderdaad een eigen afweging tussen je eigen prioriteiten.
Ik vind het ook best lastig en soms veel werk, maar voor een accu van E 2000 en over enkele jaren nog wel maximale kilometers range hebben, vind ik het dit werk wel waard.

Ook, als je accu op 80% zit kan je nog steeds een flink stuk fietsen hoor. Maar als je die laatste 20% ook nodig denkt te hebben, dan moet je wel even laden ja. Duurd bij mij een uurtje dus ik vind het nog te overzien. ;)
Wat eten, route plannen, buienradar checken, fiets spullen (eten) pakken, fietskleding aan, en ik ben vaak al snel een uur verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Gerco-M schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:23:
[...]

Ook, als je accu op 80% zit kan je nog steeds een flink stuk fietsen hoor. Maar als je die laatste 20% ook nodig denkt te hebben, dan moet je wel even laden ja. Duurd bij mij een uurtje dus ik vind het nog te overzien. ;)
Wat eten, route plannen, buienradar checken, fiets spullen (eten) pakken, fietskleding aan, en ik ben vaak al snel een uur verder :P
Tussen dat ik wakker word en wegfiets zit maar 15 min :P

Daarbij heb ik vaak tussen de 60% en 80% van de accu nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

procaliber schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:58:
[...]

Tussen dat ik wakker word en wegfiets zit maar 15 min :P

Daarbij heb ik vaak tussen de 60% en 80% van de accu nodig
Okee als dat dagelijks op dezelfde tijd is dan kan je daar toch een slimme meter timer voor zetten en is het nog makkelijker toch?
En als je niet perse 100% nodig hebt hoef je ook minder te laden of kan je gewoon bewaren op 80 of 90%. Dat is ook al beter dan 100% hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

We accepteren het allemaal maar.
7000 a 8000,- neerleggen voor een fiets en dan gaan rommelen om de accu in leven te houden.

Mijn ST2 riem, met nog geen 20.000km in 1.5 jaar:

- vervangen printplaat controller
- vervangen koppelsensor
- reparatie riemspanner
- 3x gebroken kabel versnellingen
- 2de setje buitenbanden
- 5 lekke banden. (route waar ze borstelen met staalborstels)
- remblokken

..en dan nu een accu die een enkeltje naar mijn werk niet meer trekt.

Ik had laatst wel een leenfiets als goedmakertje: ST7 met alle opties, 14000,-

Pagina: 1 ... 28 ... 38 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.