10.000 km met de Klever N Rogue inmiddels dus tijd om even de balans op te maken.
Model: Klever N Rogue L modeljaar 2022 met 1200Wh accu.
Woon-werk: 26km enkele reis.
Ik heb deze fiets in september 2022 gekocht voor €5000 rond. Inclusief 5 jaar garantie bij een lokale dealer.
Prestaties
De Klever heeft een 600W achterwielmotor, dit betekent dat je bij windkracht 3~4 tegen wel 45 km/u kunt rijden als je een beetje aanzet. Bij meer wind ga je terug naar de 35 a 40. Mijn enkele rit is 26km en ik rijd meestal gewoon in de hoogste ondersteuning. Ik houd meestal rond de 50 a 60 procent accucapaciteit over als ik op het werk aan kom. In de lente en zomer is hij net wat zuiniger. Ik hoef me in ieder geval nooit zorgen te maken dat ik het wel red op 1 lading. Ik zorg er wel voor dat ik altijd met volle accu vertrek. Op het werk te horen gekregen dat we wellicht over een tijdje gaan verhuizen, ik hoop dat het niet te ver gaat worden maar met deze accu kan ik zeker nog wel 10km extra enkele rit erbij plakken. We gaan het vanzelf wel horen.
Comfort
In vergelijking met mijn oudere Bulls Green Mover E45 zit je bij deze fiets net wat meer rechtop en het stuur is wat meer gebogen. Ik vind dit persoonlijk niet erg en zit op framemaat L met mijn 1,98 prima op deze fiets. De handvatten vind ik persoonlijk wel matig, ik zit er aan te denken om deze een keer te vervangen voor Ergon handvatten.
Verder is het erg fijn dat deze fiets een standaard verlengd spatbord heeft, hierdoor spuit het water echt niet zo erg op je schoenen. Ik snap niet dat andere fabrikanten dit ook standaard doen want het scheelt echt enorm. Verder is de fiets voorzien van een verende voorvork die redelijk wat klappen opvangt, ik heb nog geen ervaring met verende zadelpennen dus kan daar ook niet veel over kwijt.
Bediening
De ondersteuning en andere zaken kan je bedienen via het Klever display die op de linkerkant van het stuur zit. Ik ben van eerdere fietsen gewend om het display centraal op het stuur te hebben en de bedieningsknoppen links. Het was even wennen maar verder bevalt het prima.
Opstarten van de ifets is simpel: Je plaatst de accu en de fiets gaat automatisch aan gevolgd door een piep geluidje. Je kunt verder kiezen om 3 ondersteuningsstanden te gebruiken of 15 waardoor je heel wat meer verfijnd met de ondersteuning kunt spelen.
De knop voor de claxon zit links een beetje onder het display. Daar moet ik soms wel even naar zoeken maar ik gebruik hem ook niet al te vaak. Omdat het een Speed Pedelec is staat de verlichting standaard aan, er is ook een grootlicht functie waarmee je echt een bak licht voor je hebt. De lichtbundel is prima voor mij. Als je de verlichting knop ingedrukt houdt kan je ook nog seinen.
De toets om te switchen tussen verschillende display standen als ODO, tijd, cadans etc.... vind ik niet zo prettig. Je moet er op een bepaalde manier op drukken, anders reageert of pakt hij niet.
Verder zit er nog een E-key bij, een soort HDMI plug die je als sleutel kunt gebruiken en in het display steekt. Ik gebruik hem niet. De fiets is voorzien van een standaard Abus slot en dat is voor mij voldoende. Het is verder ook een puur woon-werk apparaat dus ik zet hem ook niet vaak ergens anders neer.
Problemen/storingen/slijtage
Ik had aan het begin wat moeite om de accu te plaatsen en uit te nemen, de dealer heeft inmiddels de rail op het frame wat gesmeerd en nu gaat het veel makkelijker.
Af en toe heb ik bij het opstarten een kleine storing, dan gaat de verlichting knipperen en valt hij uit, alsof hij net niet genoeg prik heeft om helemaal op te starten. Dit schijnt een wat vaker voorkomende Klever kwaal te zijn en ik ben altijd in staat geweest om hem aan de praat te krijgen dus ik denk dat het een eigenschapje van de fiets is. Verder is de fiets in al die kilometers ook in 1 keer spontaan gaan stoppen met ondersteuning geven, dit heeft zich daarna ook niet meer voorgedaan dus ook dit is een incidentje.
Verder geen rare dingen, de eerste remblokken gingen vrij snel maar ik heb inmiddels andere erop zitten en die houden zich nog steeds prima. De ketting en cassette zijn ook nog steeds prima. Wel moet de achterband binnenkort worden vervangen want het profiel begint daar aardig te verdwijnen.
Conclusie
Zeer tevreden over deze fiets, het is met mijn lengte al een uitdaging om iets te vinden waarop ik pas en dan heb je ook nog eens een 1200Wh accu voor een scherpe prijs van €5000. De prijs is inmiddels wel wat omhoog gegaan voor het 2023 model. Deze heeft wel standaard richtingaanwijzers erop. Er is inmiddels ook een Klever N Pinion met een riem en Pinion versnellingsbak. Ook zeer mooi.
Wat mij betreft is dit een dikke aanrader. Ik vind alles meevallen qua slijtage en stap altijd vol vertrouwen op deze fijne machine