Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 27 ... 39 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-10 09:22

racoon

mooowwww

Zaterdag ga ik bij Riesewijk kijken voor een 2e hands Stromer st2, waar moet ik opletten bij aanschaf behalve de volgende dingen
prijs
schade
kilometerstand
soh van de accu
of de nieuweste software erop zit
of en hoeveel garantie erop zit
Of de fiets geen rare geluiden maakt

En is het gebruikelijk om te onderhandelen, bijvoorbeeld de sloten er gratis bij te krijgen?

Uiteraard probeer ik ook een proefrit te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door racoon op 09-11-2023 08:28 ]

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:25

bjp

racoon schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:23:
Zaterdag ga ik bij Riesewijk kijken voor een 2e hands Stromer st2, waar moet ik opletten bij aanschaf behalve de volgende dingen
prijs
schade
kilometerstand
soh van de accu
of de nieuweste software erop zit
of en hoeveel garantie erop zit
Of de fiets geen rare geluiden maakt

En is het gebruikelijk om te onderhandelen, bijvoorbeeld de sloten er gratis bij te krijgen?

Uiteraard probeer ik ook een proefrit te maken.
staat van de ketting/riem, van de banden... eventueel kijken voor een slag in de velg of remschijven. Dus best ook een remtest doen. Testen van het vlot schakelen. Trillingen, geluidjes...

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:30
Onderhoudshistorie navragen.
Garantie kan nog verlengd worden, misschien ook goed om dat na te vragen.
Probeer met de testrit 45km/h te fietsen, maar dat lukt wel als je langs het kanaal fietst.

Zelf vraag ik liever wat gratis (of met korting) bij dan dat ze korting op de fiets geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
bjp schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:43:
hier in BE mag je 45km/u op het fietspad... (tenzij in zone 30 of zo, of op een jaagpad).
In NL mag je ook 45 km/u op het fietspad (of harder)... maar alleen met een fiets :P (dus niet met een brommer, pedelec of canta)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
YoshiBignose schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:23:
[...]

In NL mag je ook 45 km/u op het fietspad (of harder)... maar alleen met een fiets :P (dus niet met een brommer, pedelec of canta)
Kan goed lullig zijn als je een boete krijgt omdat je te hard trapt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

YoshiBignose schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:23:
[...]

ik denk zelf dat je sneller mag met een SP. Enkel mag je maar assistentie hebben tot 45km/h. Dus het wordt heel stevig trappen en wind mee ;)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Vrijdag krijg ik van de dealer een uitgebreide uitleg over mijn fiets, daarna word hij thuisbezorgd, ik wil hem voor woon werkverkeer gebruiken, enkele rit is bijna 18 km meeste is recht toe recht aan, hoelang zou dit duren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
racoon schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:36:
Vrijdag krijg ik van de dealer een uitgebreide uitleg over mijn fiets, daarna word hij thuisbezorgd, ik wil hem voor woon werkverkeer gebruiken, enkele rit is bijna 18 km meeste is recht toe recht aan, hoelang zou dit duren?
Dat ligt aan de fiets, jezelf, het traject, het weer en overig verkeer, en bovenal hoeveel gas je geeft. Tussen de 26-32min zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-10 20:44
bjp schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:15:
[...]

ik denk zelf dat je sneller mag met een SP. Enkel mag je maar assistentie hebben tot 45km/h. Dus het wordt heel stevig trappen en wind mee ;)
Nee, de vmax van de brommer in de bbk is 30 km/u op het fietspad. En de SP is een brommer. De aandrijving doet er niet toe.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:26
racoon schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:36:
Ik heb een klever X speed pinion (600w).

Ligt erg aan je route. Ik kom nu zo'n beetje uit op een gemiddelde van 30km/u waar ik mee reken. En dan nog wat tijd voor op slot zetten&omkleden.
In track met mijn garmin horloge en dan krijg ik tussentijden per 5km. Dat zit meestal rond de 8.15 minuut/5km=36km/u. Dat is dus met af en toe een stoplicht of even inhouden ivm kruisingen.
Snelste was 7.13minuut/5km=41,5km/u (rechte zeer overzichtelijke weg).

Dan reken ik de wind en stijging nog niet mee. Met stevig wind tegen en vals plat omhoog moet ik erg hard werken om 'm uberhaupt op 35km/u te krijgen.
Met een st2 (750 watt toch?) zal je wat minder last hebben van wind/helling.

En tipje... doe rustig aan in 't begin.
tipje 2... leg er gelijk winterbanden op als die er nog niet op zitten

[ Voor 8% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 19-11-2023 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
kjiratsiekoedel schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:37:
[...]

Ik heb een klever X speed pinion (600w).

Ligt erg aan je route. Ik kom nu zo'n beetje uit op een gemiddelde van 30km/u waar ik mee reken. En dan nog wat tijd voor op slot zetten&omkleden.
In track met mijn garmin horloge en dan krijg ik tussentijden per 5km. Dat zit meestal rond de 8.15 minuut/5km=36km/u. Dat is dus met af en toe een stoplicht of even inhouden ivm kruisingen.
Snelste was 7.13minuut/5km=41,5km/u (rechte zeer overzichtelijke weg).

Dan reken ik de wind en stijging nog niet mee. Met stevig wind tegen en vals plat omhoog moet ik erg hard werken om 'm uberhaupt op 35km/u te krijgen.
Met een st2 (750 watt toch?) zal je wat minder last hebben van wind/helling.

En tipje... doe rustig aan in 't begin.
Omkleden ed heeft er natuurlijk niets mee te maken. Je hebt een vertrek en aankomsttijd, dat is uiteindelijk je reisduur en die bepaald je gemiddelde.
Hier ~25,0km, vrij gunstige route maar moet alsnog wat kruispunten, bruggen en rotondes over.
Als ik echt mn best doe kan ik dit in 35min30s aframmen, maar dat is wel echt aanpoten met iets boven de 42 gemiddeld.

Als ik echt rustig aan doe ben ik 5min langer onderweg.

Wat betreft je eigen fiets: misschien TMM afstellen? IMHO moet hij altijd boven de 40 komen, zéker als je zelf ook flink meetrapt.
Edit: zie nu dat je ook een klever X hebt, wel een nieuwere waar meer aan in te stellen is dan de mijne, maar minder dan een Stromer. Dus TMM afstellen is niet van toepassing dan.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-11-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
kjiratsiekoedel schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:37:
[...]

Wat is het nut van winterbanden op een SP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

procaliber schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:28:
[...]

Wat is het nut van winterbanden op een SP?
Meer grip op gladde ondergrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
racoon schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:41:
[...]

Meer grip op gladde ondergrond
Ik ben daar vrij sceptisch in, is daar bewijs voor?
Vanmorgen geen centje pijn met de E-Gridlock banden, ondergrond was nat en er lag veel blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-10 21:19
Ik heb nog steeds de standaard Schwalbe Moto X erop liggen en moet zeggen dat die vooralsnog best bevallen na 9000 km. Profiel achter begint wel iets minder te worden dus maar eens kijken naar een nieuwe band binnenkort.

Wat voor banden in 27,5 inch hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:54
Vlassie1980 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:18:
Ik heb nog steeds de standaard Schwalbe Moto X erop liggen en moet zeggen dat die vooralsnog best bevallen na 9000 km. Profiel achter begint wel iets minder te worden dus maar eens kijken naar een nieuwe band binnenkort.

Wat voor banden in 27,5 inch hebben jullie?
Pirelli Angel urban
(y)

Zitten wel een potje strak om de velg heen. Lekke band is geen leuke klus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
procaliber schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:13:
[...]

Ik ben daar vrij sceptisch in, is daar bewijs voor?
Vanmorgen geen centje pijn met de E-Gridlock banden, ondergrond was nat en er lag veel blad.
Empirisch bewijs denk ik. Er is nog geen anwb winterbanden test.

Maar de Pirelli angel urban wt, Schwalbe marathon 365 en continental top contact 2 staan goed aangeschreven voor de winter/nat weer.

Er zijn de laatste tijd toch best wat mensen die zomaar ineens onderuit gingen op niet winterbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-10 20:18
kjiratsiekoedel schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:02:
[...]
Er zijn de laatste tijd toch best wat mensen die zomaar ineens onderuit gingen op niet winterbanden
Natte bladeren maakten het erg glad de afgelopen weken. Ik ben zelf al een paar keer bijna onderuit gegaan, mede met dank aan de sterke zijwind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik ben onlangs ook effe uitgegleden op een mix van vooral modder en wat bladeren; gelukkig nog net kunnen opvangen zonder val -> nu heeeeeeel voorzichtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
kjiratsiekoedel schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:02:
[...]

Empirisch bewijs denk ik. Er is nog geen anwb winterbanden test.

Maar de Pirelli angel urban wt, Schwalbe marathon 365 en continental top contact 2 staan goed aangeschreven voor de winter/nat weer.

Waar heb je dat gehoord dat mensen onderuit gingen?
Ik krijg het idee dat als er blad in de bocht ligt een winterband dan ook niet veel zal helpen.
Op een fiets ben je immers minder stabiel dan met een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@procaliber Zoals al gesteld werd, er is geen objectieve test. Het is moeilijk vast te stellen of winderbanden meer grip hebben onder dit soort omstandigheden (niet eindeloos, uiteraard), of dat het een psychologisch effect heeft omdat de berijder zich bewust is van de mindere omstandigheden. Eventueel aangevuld door berichten van anderen die onderuit gegaan zijn. (Iets wat potentieel ook andersom zou kunnen werken; ik heb winterbanden dus ik kan harder). Persoonlijk denk ik dat ze wel degelijk helpen (duidelijk water afvoerend profiel, zachter rubber), maar het is geen wondermiddel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
procaliber schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:41:
[...]

Waar heb je dat gehoord dat mensen onderuit gingen?
Ik krijg het idee dat als er blad in de bocht ligt een winterband dan ook niet veel zal helpen.
Op een fiets ben je immers minder stabiel dan met een auto.
speed pedelec review forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-10 14:40
Vraagje voor de Klever (X-Speed) rijders onder ons (de admins van Speed Pedelec Review willen mijn account maar niet goedkeuren):

Overlaatst zag ik iemand rijden met een battery cover rond zijn X-Speed. Lijkt me zeer handig voor in de winter, maar na wat Googlen, Bingen, en DuckDuckGo'en vind ik daar NIKS over terug. Hij ging ook te snel om het te vragen :D

Misschien was het een doe-het-zelf projectje, maar als er mensen zijn die van een bestaand product afweten om de batterij warmpjes in te pakken hoor ik het graag _/-\o_

• kjiratsiekoedel
iqcgubon schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:41:
Vraagje voor de Klever (X-Speed) rijders onder ons (de admins van Speed Pedelec Review willen mijn account maar niet goedkeuren):

Overlaatst zag ik iemand rijden met een battery cover rond zijn X-Speed. Lijkt me zeer handig voor in de winter, maar na wat Googlen, Bingen, en DuckDuckGo'en vind ik daar NIKS over terug. Hij ging ook te snel om het te vragen :D

Misschien was het een doe-het-zelf projectje, maar als er mensen zijn die van een bestaand product afweten om de batterij warmpjes in te pakken hoor ik het graag _/-\o_
Waarom zou je dat willen?
Wat hoop je ermee te bereiken?

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Inderdaad. De accu komt vrij snel op temperatuur en zo'n hoesje de kou bij stilstand echt niet tegen.

• iqcgubon
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:23:
[...]

Waarom zou je dat willen?
Wat hoop je ermee te bereiken?
EC128 foutcode proberen tegen te gaan. Treedt elke winter weer op als regeneratie aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
iqcgubon schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:55:
[...]

EC128 foutcode proberen tegen te gaan. Treedt elke winter weer op als regeneratie aan staat.
Helpt dat dan?
https://www.speedpedelecr...topic.php?t=4678&start=10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:25:
Inderdaad. De accu komt vrij snel op temperatuur en zo'n hoesje de kou bij stilstand echt niet tegen.
Mispoes ;)

Zo'n omhulsel beschermd de cellen tegen grote temperatuurverschillen. Zonder deze hoes zullen de cellen aan de buitenrand minder warm worden dan de cellen die middenin zitten. Lijkt geen probleem, maar toch wel want dan krijg je onbalans. De temperatuur bepaald de prestatie van de cel. Ook houd een hoes de warmte langer vast en egaliseert de temperatuur veel beter onder de cellen.

Is dit geen mierenneuken? Nee, daar verkijk jij je nog op. Eenmalig deze afwijking zal geen punt zijn, maar na langere tijd zal de accu een onbalans krijgen die een BMS niet recht kan trekken vanwege een hardwarematige karakteristieke afwijking die niet meer ongedaan kan worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
Baat het niet dan schaadt het niet. De batterij van mijn vorige wagen zat ook ingepak in een omhulseltje.

[ Voor 11% gewijzigd door iqcgubon op 24-11-2023 07:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

sinds gisteren eigenaar van deze fiets, gelijk de afstandhouders voor mijn toekomstige fietstassen erop laten zetten, nu nog bedenken welke kleur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-EAbeOWsIsoTOre896bjGJTowY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0r8EDu60qYzZ2vetCRHdLU5w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door racoon op 26-11-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
racoon schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:04:
sinds gisteren eigenaar van deze fiets, gelujk de afstandhouders voor mijn toekomstife fietstassen erop laten zetten, nu nog bedenken welke kleur.[Afbeelding]
Niks mis met matblauw zou ik zeggen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

__R__ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:08:
[...]

Niks mis met matblauw zou ik zeggen. d:)b
Nee vind dit een hele gave kleur, was nieuw niet meer leverbaar, heb nu een Stromer trainingsfiets die geheel nagekeken is en indien nodig onderdelen vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-10 14:27

BertV

Handgemaakt

racoon schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:04:
sinds gisteren eigenaar van deze fiets, gelijk de afstandhouders voor mijn toekomstige fietstassen erop laten zetten, nu nog bedenken welke kleur.[Afbeelding]
Heel mooi, ik heb (weer) voor donkergrijs gekozen omdat ik niet wil opvallen.
Maar waarom eigenlijk, dit ziet er veel mooier uit.

Een zwakke punt is het kabeltje van de versnellingen.
Laat deze beter preventief vervangen bij iedere onderhoudsbeurt.

Verder heb ik enorm veel lekke banden, maar dat ligt niet aan de fiets denk ik.

Een ander nadeel, of wellicht tip,
Als je uit een relatief warme schuur komt in de winter, of een relatief koude schuur in de zomer, dan zijn de temperatuurverschillen zo groot dat je tweemaal daags handmatig de krachtsensor moet kalibreren.
(en dat pas na een aantal minuten als de fiets de buitentemperatuur krijgt)

[ Voor 16% gewijzigd door BertV op 27-11-2023 14:15 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

BertV schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:09:
[...]

Heel mooi, ik heb (weer) voor donkergrijs gekozen omdat ik niet wil opvallen.
Maar waarom eigenlijk, dit ziet er veel mooier uit.

Verder heb ik enorm veel lekke banden, maar dat ligt niet aan de fiets denk ik.

Als je uit een relatief warme schuur komt in de winter, of een relatief koude schuur in de zomer, dan zijn de temperatuurverschillen zo groot dat je tweemaal daags handmatig de krachtsensor moet kalibreren.
(en dat pas na een aantal minuten als de fiets de buitentemperatuur krijgt)
zonder een grote discussie te willen starten rondom lekken: er zijn betere banden (met antileklaag), en ook betere binnenbanden (bijvoorbeeld AirPlus van Schwalbe, andere/dikkere rubber).

Heilig is het niet, daarvoor moet je mss richting Tannus Armor gaan of zo, maar dat heeft ook zijn nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

bjp schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:19:
[...]

zonder een grote discussie te willen starten rondom lekken: er zijn betere banden (met antileklaag), en ook betere binnenbanden (bijvoorbeeld AirPlus van Schwalbe, andere/dikkere rubber).

Heilig is het niet, daarvoor moet je mss richting Tannus Armor gaan of zo, maar dat heeft ook zijn nadelen.
Met 1500km per maand zit ik zo op 3 a 4 lekke banden per jaar.
Ik heb de handdoek in de ring gegooid wat betreft het voorkomen.
Ik neem nu gaadi binnenbanden mee. (met twee uiteinden )

Werkte prima laatst.

[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 27-11-2023 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __R__
BertV schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:09:
[...]

Yup!. Alhoewel ik nu 6000 km doe het de huidige kabel.
Als je uit een relatief warme schuur komt in de winter, of een relatief koude schuur in de zomer.......
Barbaardt! Je zet dat ding toch niet in de schuur?

* __R__ heeft zijn ST2 in de woonkamer. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

__R__ schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:36:
[...]

[...]

Ik woon drie hoog zonder lift.
Maar _zonder vriendin_ zou dat zomaar hebben kunnen gebeuren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik blijf hier problemen houden met de remsensoren van de Klever N Rogue. Iemand anders ook deze problemen? De fiets denkt dat ik rem, het oranje/rode B staat in het scherm en heb geen ondersteuning.
Er zitten op de remhendels sensoren geschroeft die erg gevoelig zijn lijkt het. Van mijn achterrem heb ik hem er maar afgeschroeft maar van de voorrem is dat wat lastiger omdat ook de versnellingshendel daar zit. De voorrem denkt nu dat ik rem na een rem-actie maar het lampje gaat pas uit als ik een versnelling heb gewisseld.
Ben al drie keer hiervoor naar FM geweest, die stellen hem dan af, maar na 2 ritjes weer hetzelfde probleem. Uiteraard halverwege zodat je kunt kiezen tussen zelf trappen of remsonsor eraf schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-10 15:26
__R__ schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:36:
[...]

[...]

Ik heb dat ding van mij ook in de woonkamer staan. een ST2 van Stromer, mijn Zero SR overigens ook :+

Maar dat komt omdat ik mijn schuur nog steeds moet isoleren en hier hulp van mijn vader bij nodig heb.

Het zijn halfsteens muurtjes met een plat bitumen dak op wat hout. Dus nu het buiten vriest? Vriest het daar ook in..

Ik weet dat de Stromers niet goed tegen water/vocht kunnen - dus ik heb dat hiermee voorkomen :9

Ik rijd er wel mee door alle weersomstandigheden, dus ook de gutsende regen van afgelopen tijd en de pekel/sneeuw van vandaag. Maar dat alles heeft wel doen zorgen dat ik al flink wat lagers heb versleten.

Op het forum 'speedpedelecreview' mag ik dat niet delen. Het is zogenaamd anekdotisch bewijs. Dan worden mijn reacties verwijderd. Over censuur gesproken ;w

Terwijl notabene fietsenmakers hier ook al data over deelden.

Ik snap dat met een dergelijke fiets het niet goed is om hem met hogedruk te reinigen; volgens Bikes & Care zorgt dat voor veel van de lagers die zij moeten vervangen. YouTube: Veel versleten lagers | Stromer ST3 RB is binnen | Onze testvloot kr...
Maar ik was mijn Stromer ST2 dus nooit met de hogedrukreiniger. Ik heb al de derde set trapas lagers erop zitten en mijn balhoofdlagers in 2,5 jaar tijd ook al een keer moeten vervangen. Daar kwam roest uit.

Fantastisch apparaat, hele mooie techniek - ook ontzettende waardering voor dat je je op deze manier kan verplaatsen. Maar ik vind het wel belangrijk om te duiden waar de zwakke plekken van dit apparaat liggen.

In de eerste jaren zijn er ook veel mensen geweest met kapotte (achter)wiellagers en motorcontorllers.

In plaats van dat deze lagers in het achterwiel makkelijk vervangbaar zijn - moest steeds de achterwielmotor vervangen worden. Met dito prijs. De motorcontroller zat achter het voorwiel, het spatbord is net iets te kort en kreeg zo dus ook veel water en pekel tot zich.

Ook dit probleem heb ik niet meegemaakt, omdat ik een hoes om de framebuis doe in de winter. Maar vraag de gemiddelde dealer van dit soort fietsen en ze zullen dit maar wat vaak hebben meegemaakt. Ik vind het niet normaal dat je vaak motoren/wiellagers moet vervangen binnen 30.000km.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-10 10:52
barta123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:57:
[...]
Het zijn halfsteens muurtjes met een plat bitumen dak op wat hout. Dus nu het buiten vriest? Vriest het daar ook in..
Met isolatie gaat het alleen maar wat langer duren voor het er ook in vriest (tenzij er een warmtebron is?)
Op het forum 'speedpedelecreview' mag ik dat niet delen. Het is zogenaamd anekdotisch bewijs. Dan worden mijn reacties verwijderd. Over censuur gesproken ;w
Speciaal forum daar inderdaad. Overdreven protectionistisch naar de meeste merken toe en als er iets scheelt is het al heel snel van 'andere fabrikanten doen dat ook' of 'schuld van de gebruiker' of 'ja dat weten we, gekend probleem, is normaal, moet je daar nu nog over beginnen'. En inderdaad: vraag te kritisch? Dan deleten we die post want 'nutteloos'. Terwijl het forum hoofdzakelijk bestaat uit duizenden posts compleet oeverloos en nutteloos gemekker. Ok, ik licht nu enkel de nadelen toe en ik overdrijf, maar helaas toch niet heel veel >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
epostel schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:44:

Speciaal forum daar inderdaad. Overdreven protectionistisch naar de meeste merken toe en als er iets scheelt is het al heel snel van 'andere fabrikanten doen dat ook' of 'schuld van de gebruiker' of 'ja dat weten we, gekend probleem, is normaal, moet je daar nu nog over beginnen'. En inderdaad: vraag te kritisch? Dan deleten we die post want 'nutteloos'. Terwijl het forum hoofdzakelijk bestaat uit duizenden posts compleet oeverloos en nutteloos gemekker. Ok, ik licht nu enkel de nadelen toe en ik overdrijf, maar helaas toch niet heel veel >:)
Uitermate zielig forum inderdaad. Heette vroeger stromerforum.nl of zo. De dame die het uitbaat heeft geld geroken, dus is het meer een soort marketing uitlaat voor fabrikanten geworden dat iets anders. Net in die periode opgezet dat SP van 10 exemplaren in hele benelux naar duizenden fietsers gingen. Met veel geluk is het verworden tot het 'de facto' SP forum van de lage landen.

Maar ook jaren geleden was het al een- en al gestapo moderatie. Ook een hoog gehalte aan 'oudgedienden' /meubilair die er de plak (willen) zwaaien. Het zou me verwonderen als er meer dan 20-25 echt actieve reageerders bij zitten, en geen idee waarom je er verder zou willen blijven of meedoen.

Is iets wat je op tweakers in sommige topics of subfora ook wel ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:46:
Ik blijf hier problemen houden met de remsensoren van de Klever N Rogue. Iemand anders ook deze problemen? De fiets denkt dat ik rem, het oranje/rode B staat in het scherm en heb geen ondersteuning.
Er zitten op de remhendels sensoren geschroeft die erg gevoelig zijn lijkt het. Van mijn achterrem heb ik hem er maar afgeschroeft maar van de voorrem is dat wat lastiger omdat ook de versnellingshendel daar zit. De voorrem denkt nu dat ik rem na een rem-actie maar het lampje gaat pas uit als ik een versnelling heb gewisseld.
Ben al drie keer hiervoor naar FM geweest, die stellen hem dan af, maar na 2 ritjes weer hetzelfde probleem. Uiteraard halverwege zodat je kunt kiezen tussen zelf trappen of remsonsor eraf schroeven.
Met mijn N Rogue dit probleem nog niet gehad, lijkt toch iets hardwarematigs te zijn. Als je dit probleem blijft houden dan zou ik voorstellen om de remhendels te laten vervangen.
[...]
In plaats van dat deze lagers in het achterwiel makkelijk vervangbaar zijn - moest steeds de achterwielmotor vervangen worden. Met dito prijs. De motorcontroller zat achter het voorwiel, het spatbord is net iets te kort en kreeg zo dus ook veel water en pekel tot zich.

Ook dit probleem heb ik niet meegemaakt, omdat ik een hoes om de framebuis doe in de winter. Maar vraag de gemiddelde dealer van dit soort fietsen en ze zullen dit maar wat vaak hebben meegemaakt. Ik vind het niet normaal dat je vaak motoren/wiellagers moet vervangen binnen 30.000km.
Wat ik ook niet begrijp is waarom Stromer niet standaard een langer voorspatbord monteert zoals ze gelukkig wel bij mijn Klever hebben gedaan. Dat scheelt ontzettend veel natte voeten en troep op je onderbuis. Maar ja, dat ziet er natuurlijk te lomp uit.

[ Voor 31% gewijzigd door Vlassie1980 op 29-11-2023 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Amos_x schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:27:
[...]

Uitermate zielig forum inderdaad. Heette vroeger stromerforum.nl of zo. De dame die het uitbaat heeft geld geroken, dus is het meer een soort marketing uitlaat voor fabrikanten geworden dat iets anders. Net in die periode opgezet dat SP van 10 exemplaren in hele benelux naar duizenden fietsers gingen. Met veel geluk is het verworden tot het 'de facto' SP forum van de lage landen.

Maar ook jaren geleden was het al een- en al gestapo moderatie. Ook een hoog gehalte aan 'oudgedienden' /meubilair die er de plak (willen) zwaaien. Het zou me verwonderen als er meer dan 20-25 echt actieve reageerders bij zitten, en geen idee waarom je er verder zou willen blijven of meedoen.

Is iets wat je op tweakers in sommige topics of subfora ook wel ziet.
Een beetje snobistisch forum inderdaad. Dan blijf je toch gezellig hier kletsen ;) Dan kan er ook meer getweaked worden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
[...]

Ik weet dat de Stromers niet goed tegen water/vocht kunnen - dus ik heb dat hiermee voorkomen :9

Ik rijd er wel mee door alle weersomstandigheden, dus ook de gutsende regen van afgelopen tijd en de pekel/sneeuw van vandaag. Maar dat alles heeft wel doen zorgen dat ik al flink wat lagers heb versleten.

Terwijl notabene fietsenmakers hier ook al data over deelden.
Ik zou het juist wel fijn vinden om er over te lezen, als een onderdeel snel slijt kan ik in overleg met de fietsenmaker een betere in laten zetten.
Hetzelfde wat ik heb laten doen met de versnellingskabel van de ST2

Overigens heeft Stromer wel meerdere ontwerpfouten met water, maar zijn geprinte oplossingen voor te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
procaliber schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:30:
[...]

Ik zou het juist wel fijn vinden om er over te lezen, als een onderdeel snel slijt kan ik in overleg met de fietsenmaker een betere in laten zetten.
Hetzelfde wat ik heb laten doen met de versnellingskabel van de ST2

Overigens heeft Stromer wel meerdere ontwerpfouten met water, maar zijn geprinte oplossingen voor te koop.
Ja ik heb zulke spatbordverlengers.

Vandaag stond ik stil met mn ST2, hij reed alsof de motor een vibrator was geworden. Waarschijnlijk de motorkabel kapot.

MAar met water bedoel ik meer: als je hem in de regen zou parkeren oid, of met de hogedruk of tuinslang zou wassen. Dat vind ik toch wel minimaal eigenlijk

Ik weet bijna zeker, dat ik als ik mijn fiets met het weer van de afgelopen tijd, hem een weekje, misschien 2, of 3 in de regen zou parkeren, dat of de motor binnen een jaar kapotte lagers heeft - of dat hij een kapotte motor controller heeft.

Sorry, maar als je het mij vraagt - is dat voor een fiets waar je 8000 euro vraagt echt totaal onacceptabel 8)7

PS: niet nu denken dat je er geen zou moeten kopen. Ik heb een ouder model, wat sinds 2018 al vervangen is voor een nieuw exemplaar. Dus veel van deze schoonheidsfoutjes zijn er al wel uit. Maar dan nog, ook de nieuwe mag je volgens de handleiding niet met tuinslang schoonmaken :+

[ Voor 29% gewijzigd door barta123 op 29-11-2023 23:05 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
barta123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:35:
[...]

MAar met water bedoel ik meer: als je hem in de regen zou parkeren oid, of met de hogedruk of tuinslang zou wassen. Dat vind ik toch wel minimaal eigenlijk
Ja is ook zo, het is ook een gebruiksvoorwerp die je buiten gebruikt en dat moet waterdicht zijn.

Balen van de kabel, hopelijk kan het snel gefixed worden.

• bjp

bjp

Zijn stadsfietsen, koersfietsen, gravelfietsen en mountain-bikes voorzien om met hogedrukreiniger te wassen?

De laatste categorie wss wel. De andere denk ik niet altijd.

Maar ik kan je vertellen dat sommige autos ook best niet daarmee wast, alvast niet als je problemen wil vermijden.

Nu, ik ondersteun je wel, dat dat een mooi verkoopargument zou zijn, als ze deze 'hoge druk wasklaar' kunnen maken en adverteren.

Er bestaan waterdichte lagers, _maar_ deze zijn bijvoorbeeld niet altijd bestend tegen hogedrukreiniger.

• jimh307
  • Niet online
barta123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:35:
[...]
Sorry, maar als je het mij vraagt - is dat voor een fiets waar je 8000 euro vraagt echt totaal onacceptabel 8)7

PS: niet nu denken dat je er geen zou moeten kopen. Ik heb een ouder model, wat sinds 2018 al vervangen is voor een nieuw exemplaar. Dus veel van deze schoonheidsfoutjes zijn er al wel uit. Maar dan nog, ook de nieuwe mag je volgens de handleiding niet met tuinslang schoonmaken :+
Hierin geef ik je gelijk. Voor zulke prijzen zou je verwachten dat alles in orde is en dat je door de regen kunt fietsen zonder storingen. Mijn Gazelle Ultimate (25km model) kostte niet eens de helft en die heeft in zijn leven al genoeg nattigheid over zich heen gehad zonder ook maar een kik.

Dat zijn flinke minpunten voor Stromer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
jimh307 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:34:
[...]

Hierin geef ik je gelijk. Voor zulke prijzen zou je verwachten dat alles in orde is en dat je door de regen kunt fietsen zonder storingen. Mijn Gazelle Ultimate (25km model) kostte niet eens de helft en die heeft in zijn leven al genoeg nattigheid over zich heen gehad zonder ook maar een kik.

Dat zijn flinke minpunten voor Stromer.
Op het 'speedpedelecreview' forum, wat eerder Stromerforum was, mag ik zoiets niet uitspreken/neerzetten.

De beheerder van het forum geeft me dan of een waarschuwing of loopt mijn posts te verwijderen _O-

Het is toch gewoon ONACCEPTABEL dat je een fiets van zo'n bedrag niet eens buiten in de regen zou kunnen laten staan? -O- (zoals mensen zonder hun stalling hun motor parkeren)

En dat je hem eigenlijk als je er mee door de pekel rijdt niet deftig schoon zou kunnen maken, want de tuinslang erop mag volgens de handleiding niet :X

[ Voor 3% gewijzigd door barta123 op 30-11-2023 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
Komt inderdaad wel in de buurt van onacceptabel. Zou je van de prijs ook kunnen zeggen (en ja als je dat aanhaalt op speedpedelecreview forum dan kan je ook direct lezen waarom de prijzen *wel* gans acceptabel zijn, lol). Aan de andere kant: je weet dat Stromer toch een beetje een 'fashion over function' merk is (spatbord is daar een uitstekend bewijs van) dus dat maakt het dan weer wel wat acceptabel.

Hogedrukreiniger gebruik ik puur uit principe nooit, zorg dragen voor materiaal etc. Interessante vraag wel of dat iets is wat volgens fabirikanten standaard ok zou zijn. Maar een gemiddelde tuinslang is nu toch redelijk vergelijkbaar met wat een fiets moet kunnen doorstaan als je ermee door de gietende regen fietst. Als je fiets dat al niet aankan, tja, spijtige zaak wel.

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-10 12:14
Ik snap die kritiek op speedpedecreview niet echt. Akkoord dat er soms wat streng gemodereerd wordt, maar je mag daar toch zeker kritiek uiten?! Ik heb daar ook al kritiek geuit over mijn Stromer ST2, nooit weggemodereerd.

Ik vind zelf dat forum een grote bron van informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epostel
h1ttent1t schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:46:
Ik snap die kritiek op speedpedecreview niet echt. Akkoord dat er soms wat streng gemodereerd wordt, maar je mag daar toch zeker kritiek uiten?! Ik heb daar ook al kritiek geuit over mijn Stromer ST2, nooit weggemodereerd.
Zoals eerder al gezegd: zelf overdreef ik bewust wat toen ik mijn algemene indruk van dat forum beschreef, maar ik overdreef niet veel. Van elk punt dat ik aanhaalde heb ik meerdere voorbeelden gezien. En dat alleen al in de afgelkopen maanden. Ik heb al op redelijk wat fora met fietsende fanatiekelingen gezeten maar wat ik op speedpedelecreview zie is (voor mij toch) ongezien. En ja, je mag kritiek geven, maar het moet toch wat binnen de lijntjes blijven precies. En/of er komen antwoorden op die het proberen te vergoelijken. Nee dat is niet altijd, maar m.i. wel een pak meer dan op andere plaatsen.
Ik vind zelf dat forum een grote bron van informatie.
Dat is het zeker hoor. Maar toch, ook als het wat 'dieper' begint te gaan wordt er al snel direct afgehaakt. Gewoon geen replies ofwel nietszeggende 'het is wat het is'-stijl toestanden. Een thread zoals de laatste pakweg 10 posts hier lijkt daar gewoon onmogelijk. Ach ja, misschien verwacht ik ook te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik snap die kritiek ook niet volledig over speedpedelecreview. Er wordt gesproken over Klevers, Ellios , R&M en andere ...

ja ooit was het stromerforum.nl (en deze URL verwijst nog steeds automatisch door).

voorbeelden van kritische reactie dat er nog altijd staat: https://speedpedelecrevie...opic.php?p=118666#p118666

Er zijn idd ook wel wat 'die-hard' verdedigers van het Stromer merk (zoals veel-poster Stromeur zelf, maar een voorbeeld). Maar zo zijn er ook op elk SP forum.

Ter vergelijking: neem eens wat forums over autos of smartphones, daar is argument "merk" ook zwaar (BMW of Apple fans bijvoorbeeld).

Stromer is idd eerder duur, je zou er meer over mogen verwachten. Ze blijven toch redelijk groot in de markt, ook met deze prijzen. Duur is niet altijd sterker (zoals waterproof) of beter, en dat geldt niet altijd voor speed-pedelecs :)

• jimh307
  • Niet online
barta123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:07:
[...]
En dat je hem eigenlijk als je er mee door de pekel rijdt niet deftig schoon zou kunnen maken, want de tuinslang erop mag volgens de handleiding niet :X
Ik denk dat ze dan bedoelen met een harde straal. Ik maak mijn fiets ook schoon met de tuinslang:
eerst met een borstel het losse zand eraf halen en dat met een zachte straal onder de spatborden en de onderkant. Bij Bosch moet je altijd opletten dat de onderkant (kap) goed dicht zit. Zo ja, dan komt daar geen water bij (daar zitten alle stekkers).

Ik vind Stromer een heel mooi merk met mooie fietsen, maar als je achterwiellager kapot is kost je dat een heel nieuw achterwiel van meer dan 1000 munten. Als de accu 'op' is kost je dat gauw 2000 munten voor de 983Wh variant. Ik vind dit nogal aan de prijzige kant. -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

jimh307 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:05:
[...]

Ik denk dat ze dan bedoelen met een harde straal. Ik maak mijn fiets ook schoon met de tuinslang:
eerst met een borstel het losse zand eraf halen en dat met een zachte straal onder de spatborden en de onderkant. Bij Bosch moet je altijd opletten dat de onderkant (kap) goed dicht zit. Zo ja, dan komt daar geen water bij (daar zitten alle stekkers).

Ik vind Stromer een heel mooi merk met mooie fietsen, maar als je achterwiellager kapot is kost je dat een heel nieuw achterwiel van meer dan 1000 munten. Als de accu 'op' is kost je dat gauw 2000 munten voor de 983Wh variant. Ik vind dit nogal aan de prijzige kant. -O-
Er zijn motor-revisies mogelijk in de 400eur range dacht ik (o.a. de lagers). Batterijrevisie bestaat ook. Beide uiteraard goedkoper maar met hoger risico.

Dat deze revisies niet standard door Stromer verkopers gedaan worden, is vrij spijtig, of zelf mogelijk is bij Stromer zelf.

Edit: hier is een voorbeeld van revisie: https://www.stromerpedele...sie-stromer-speed-pedelec

[ Voor 5% gewijzigd door bjp op 30-11-2023 12:20 ]

• kjiratsiekoedel
Ik kan mij ook niet zo vinden in de harde kritiek op t SPreview forum. Al is t nog wel duidelijk dat t erg Stromer minded is.

Dat is jammer met mijn Klever :).

Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat een kapot wiellager een nieuw achterwiel betekent. Hoe zit die constructie?

• barta123
jimh307 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:05:
[...]

Ja klopt, al valt het mee hoor.

Ik heb zelf mijn Stromer nu sinds maart 2020, af en aan heb ik hem minder gebruikt maar in goede maanden gebruik ik hem zo'n 1100km per maand. Ik heb nu 30.000km met de accu afgelegd, als het moet kan ik retour werk 40km nog op 1 lading doen, maar meestal rijd ik in de hoogste stand dus laad ik bij.

In theorie zou je de accu kunnen reviseren, maar bijna geen enkele partij kan de SOH resetten. Jammer dat ze inderdaad de accu's zo duur maken.

Overigens zijn er ook steeds meer partijen die de wiellagers vervangen. De motoren zelf gaan eigenlijk niet stuk.

En een setje lagers kost zo'n 50 euro denk ik, wellicht minder. 't is alleen de arbeid om het wiel uit te spaken, de boel warm te maken om de lagers eruit te trekken en omgekeerd.

Mijn fiets wordt dus niet met hogedruk of tuinslang schoongemaakt, wiellager is na diezelfde afstand nog steeds prima.

By far de meest fijne speed pedelec die je kan hebben denk ik, onder alle omstandigheden kan ik eigenlijk wel 45kmh op de teller aanhouden... De connectiviteit met de app is ook heel cool gedaan!

Ik heb alleen bij 13000km nieuwe ketting en tandwielen gemonteerd, de tweede set zit er nog steeds op. Ik rijd door alle weersomstandigheden, kwestie van goed smeren (en ik schakel veel) dus dan loopt het toch redelijk lang door blijkbaar :)

• barta123
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:37:
Ik kan mij ook niet zo vinden in de harde kritiek op t SPreview forum. Al is t nog wel duidelijk dat t erg Stromer minded is.

Dat is jammer met mijn Klever :).

Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat een kapot wiellager een nieuw achterwiel betekent. Hoe zit die constructie?
Nee over het algemeen is het een OK forum.

Maar als je kritiek uitbrengt op merken of omdat er veel dingen stuk gaan (dat gaan er veel, want er zijn veel topics over) maar dan word je voor gek verklaard en worden vaak antwoorden verwijderd.

Voor iemand die er niet altijd tussen zit niet te zien, omdat de beheerder volgens mij gewoon 24/7 op het forum zit. Als er iets 'niet pluis is' in haar ogen, dan is het verwijderd voordat iemand het heeft gezien :F

• barta123
epostel schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:36:
Komt inderdaad wel in de buurt van onacceptabel. Zou je van de prijs ook kunnen zeggen (en ja als je dat aanhaalt op speedpedelecreview forum dan kan je ook direct lezen waarom de prijzen *wel* gans acceptabel zijn, lol). Aan de andere kant: je weet dat Stromer toch een beetje een 'fashion over function' merk is (spatbord is daar een uitstekend bewijs van) dus dat maakt het dan weer wel wat acceptabel.

Hogedrukreiniger gebruik ik puur uit principe nooit, zorg dragen voor materiaal etc. Interessante vraag wel of dat iets is wat volgens fabirikanten standaard ok zou zijn. Maar een gemiddelde tuinslang is nu toch redelijk vergelijkbaar met wat een fiets moet kunnen doorstaan als je ermee door de gietende regen fietst. Als je fiets dat al niet aankan, tja, spijtige zaak wel.
Ja dat tekort afgezaagd spatbord is inderdaad triest..

goed, ik rijd nu al 3 jaar met die verlengers en het gaat prima. Maar er gaat veel kapot, ook de dagrijverlichting etc, lagers aan de lopende band.

Vraag maar na bij de dealers.

Desalniettemin echt een geweldig concept, begrijp me niet verkeerd. Vooral ook de accu die je mee kan nemen/kan wisselen voor een opgeladen exemplaar. Super! En ze zijn echt niet totaal slecht hoor.

Ik rijd er altijd mee door het zout en extreme regen, nooit een probleem geweest. Maar balhoofdlagers en 3x trapaslagers in 25000km vind ik gewoon erg veel.

Ik heb op normale fietsen meer dan dat gereden, balhoofdlagers gaan gewoon nooit stuk. Trapaslagers al helemaal niet. Gelukkig is het vaak universeel spul en kan je gewoon lagers van deftige merken monteren :)

• epostel
barta123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:25:
[...]
Ik rijd er altijd mee door het zout en extreme regen, nooit een probleem geweest. Maar balhoofdlagers en 3x trapaslagers in 25000km vind ik gewoon erg veel.

Ik heb op normale fietsen meer dan dat gereden, balhoofdlagers gaan gewoon nooit stuk. Trapaslagers al helemaal niet. Gelukkig is het vaak universeel spul en kan je gewoon lagers van deftige merken monteren :)
Ja dat snap ik dus gewoon niet. Trapas en consoorten zijn inderdaad dingen die al jaren geleden wat mij betreft finaal opgelost zijn en quasi-onverwoestbaar. Is dat dan een productiefout of fout gemonteerd of is het gewoon rommel? En dat is dan nog een trapas waar veel minder krachten op komen dan bij een gewone fiets. Dus ja, Stromer maakt echt leuke en op zich relatief goede fietsen, maar heel soms lijkt het wel alsof ze de basis van 'hoe maak ik een onderhoudsvrije en duurzame fiets' en 'hoe steek ik electronica ineen die overweg kan met schokken etc' ergens gemist hebben. En ze zijn niet de enige.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
bjp schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:31:
Zijn stadsfietsen, koersfietsen, gravelfietsen en mountain-bikes voorzien om met hogedrukreiniger te wassen?

De laatste categorie wss wel. De andere denk ik niet altijd.

Maar ik kan je vertellen dat sommige autos ook best niet daarmee wast, alvast niet als je problemen wil vermijden.

Nu, ik ondersteun je wel, dat dat een mooi verkoopargument zou zijn, als ze deze 'hoge druk wasklaar' kunnen maken en adverteren.

Er bestaan waterdichte lagers, _maar_ deze zijn bijvoorbeeld niet altijd bestend tegen hogedrukreiniger.
Ook bij mountainbikes wordt het gebruik van een hogedrukspuit afgeraden. Ook bij deze fietsen is het funest voor lagers.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
epostel schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:55:
[...]

Ja dat snap ik dus gewoon niet. Trapas en consoorten zijn inderdaad dingen die al jaren geleden wat mij betreft finaal opgelost zijn en quasi-onverwoestbaar. Is dat dan een productiefout of fout gemonteerd of is het gewoon rommel? En dat is dan nog een trapas waar veel minder krachten op komen dan bij een gewone fiets. Dus ja, Stromer maakt echt leuke en op zich relatief goede fietsen, maar heel soms lijkt het wel alsof ze de basis van 'hoe maak ik een onderhoudsvrije en duurzame fiets' en 'hoe steek ik electronica ineen die overweg kan met schokken etc' ergens gemist hebben. En ze zijn niet de enige.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8y12aQaP032Lx9PpRY0JCk88Keg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TUBOatW3e4dLXS0Isv2SSMFN.jpg?f=user_large

Dit soort trapaslagers hebben ze. Alleen dan van MegaExo FSA. Ik heb er nu de bovenstaande op gemonteerd.

Er is geen sprake van een productiefout. Gewoon lagers die niet goed waterdicht zijn. Met de Shimano die ik nu heb, geen probleem! :)

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:53
[b]barta123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:09:Er is geen sprake van een productiefout. Gewoon lagers die niet goed waterdicht zijn. Met de Shimano die ik nu heb, geen probleem! :)
Ik heb jaren met de MTB lagers gebruikt van Shimano (Hollowtech II) en die zijn ook niet waterdicht hoor. Tijdens de winter haalde ik om de x ritten mijn crank eruit en smeerde ik die in met waterafstotende montagevet. Af en toe brak het afdekkapje, omdat het niet de bedoeling was dat je dit open maakte, maar die kan je afzonderlijk aanschaffen.
Sinds ik dit regelmatig deed, stelde ik het vervangen van de BB lagers behoorlijk wat uit.
Uiteindelijk gestopt om in de winter te MTB'en want dat was echt een dure hobby _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
barta123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:09:
[...]

[Afbeelding]

Dit soort trapaslagers hebben ze. Alleen dan van MegaExo FSA. Ik heb er nu de bovenstaande op gemonteerd.

Er is geen sprake van een productiefout. Gewoon lagers die niet goed waterdicht zijn. Met de Shimano die ik nu heb, geen probleem! :)
Dit is veroorzaakt door de (sport)fietsindustrie in de continue streef naar "verbetering". Ie elk jaar nieuwe "standaarden" voor vanalles.

Vroegah had je gewoon een vierkante as. Die ging 5-10 jaar mee. Had je een beetje fancy exemplaar, dan kon je daar ook makkelijk de lagers van wisselen.

Probleem bij de buitenboordlagers, naast de obvious grotere blootstelling aan de elementen is dat ze uit 2 losse lagers bestaan, elke miniscule afwijking in parralelliteit zorgt voor verhoogde slijtage. Bij een trapas in 1 behuizing (zoals vierkant) heb je dat probleem niet.

Frames dienen dus gevlakt te worden om dit probleem zoveel mogelijk tegen te gaan.
Zijn de beide aanlegvlakken van de trapaslagers bij het Stromer frame gevlakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
Lol, in het licht van de vorige posts hier is het nu wel heel toepasselijk dat je vlakken aanhaalt. Eens kijken wat speedpedelecreview daarover te zeggen heeft (niet trapas, maar goed): https://www.speedpedelecr...opic.php?p=140173#p140173
Mijn kritisch oog stelt vast dat niet tot de regels van kunst gebeurt.
Waarom wordt de balhoofd buis onderaan en boven niet gevlakt?
De lagercup wordt nu tegen de verf geperst?
antwoord:
Doet Stromer ook niet hoor.
Dan moet het wel goed zijn >:)

Maar ok, genoeg gelachen nu, goed punt wel.

[ Voor 6% gewijzigd door epostel op 30-11-2023 20:01 ]

• barta123
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:39:
[...]

Dit is veroorzaakt door de (sport)fietsindustrie in de continue streef naar "verbetering". Ie elk jaar nieuwe "standaarden" voor vanalles.

Vroegah had je gewoon een vierkante as. Die ging 5-10 jaar mee. Had je een beetje fancy exemplaar, dan kon je daar ook makkelijk de lagers van wisselen.

Probleem bij de buitenboordlagers, naast de obvious grotere blootstelling aan de elementen is dat ze uit 2 losse lagers bestaan, elke miniscule afwijking in parralelliteit zorgt voor verhoogde slijtage. Bij een trapas in 1 behuizing (zoals vierkant) heb je dat probleem niet.

Frames dienen dus gevlakt te worden om dit probleem zoveel mogelijk tegen te gaan.
Zijn de beide aanlegvlakken van de trapaslagers bij het Stromer frame gevlakt?
Oh ja maar dat is het echt niet. Het is gewoon echt slechte afdichting. Er komt gewoon iedere keer roest uit. En zulke fietsen krijgen ook wel meer water daar te zien

Als je 45kmh rijdt dan 'duwt' de rijwind het water (ook een veel grotere hoeveelheid) automatisch richting het frame. Het spoelt er dus continu overheen. Helemaal met het standaard te kort afgeslepen spatbord _O-

• bbbrumbrum
  • Niet online
barta123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:53:
[...]

Oh ja maar dat is het echt niet. Het is gewoon echt slechte afdichting. Er komt gewoon iedere keer roest uit. En zulke fietsen krijgen ook wel meer water daar te zien

Als je 45kmh rijdt dan 'duwt' de rijwind het water (ook een veel grotere hoeveelheid) automatisch richting het frame. Het spoelt er dus continu overheen. Helemaal met het standaard te kort afgeslepen spatbord _O-
In gevlakte frames gaan de lagers (veel) langer mee. Maar alsnog is inderdaad het geen ideaal design qua afdichting en exposure.

• jimh307
  • Niet online
barta123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:53:
[...]

Ik vind dit geen excuus vanuit zulke dure modellen gezien. Je zou toch echt Zwitserse degelijkheid mogen verwachten. Ik vraag me af of je met zo'n dure fiets wel de 19-21 ct/km kunt halen. Ik twijfel hier serieus aan. Voor zulke bedragen zou je dus mogen verwachten dat je probleemloos ettelijke duizenden kilometers kunt halen, anders betwijfel ik de algehele kwaliteit van zo'n fiets. :/

• kjiratsiekoedel
Qua stijfheid wel een vooruitgang tov de oude vierkante as. Die hebben met flink aanzetten toch echt wat flex. Ook de manier van klemmen van crankarmen op de as is niet ideaal.

• bbbrumbrum
  • Niet online
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:17:
Qua stijfheid wel een vooruitgang tov de oude vierkante as. Die hebben met flink aanzetten toch echt wat flex. Ook de manier van klemmen van crankarmen op de as is niet ideaal.
Ja, en octalink en ISIS waren op dat vlak beter, maar alsnog niet je van het het, de grote stijve spindel maakte dat er te weinig ruimte was voor de lagers... Zo zijn we bij de buitenboordlagers uitgekomen.
Wellicht was een framewiijziging (grotere diameter) de beste optie geweest. Maarja, achteraf is het altijd mooi wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:33:
[...]

Ja, en octalink en ISIS waren op dat vlak beter, maar alsnog niet je van het het, de grote stijve spindel maakte dat er te weinig ruimte was voor de lagers... Zo zijn we bij de buitenboordlagers uitgekomen.
Wellicht was een framewiijziging (grotere diameter) de beste optie geweest. Maarja, achteraf is het altijd mooi wonen.
Isis lagers gingen stuk bij de vleet. Octalink wel ok volgens mij
Pressfit is er ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
jimh307 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:16:
[...]

Ik vind dit geen excuus vanuit zulke dure modellen gezien. Je zou toch echt Zwitserse degelijkheid mogen verwachten. Ik vraag me af of je met zo'n dure fiets wel de 19-21 ct/km kunt halen. Ik twijfel hier serieus aan. Voor zulke bedragen zou je dus mogen verwachten dat je probleemloos ettelijke duizenden kilometers kunt halen, anders betwijfel ik de algehele kwaliteit van zo'n fiets. :/
Ik denk dat kwaliteit over het algemeen wel prima is en dat je alleen de slechte verhalen hoort.
Ik heb de mijne nu 1,5 jaar en nog geen 100 euro onderhoud aan verspijkerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Ik herken de kritiek op stromerforum wel degelijk. Er wordt vreemd en onvoorspelbaar op ontopic technische vragen en discussies gereageerd. Er zit daar een kleine vocale groep die veel te overtuigd is van het eigen gelijk, want zij zijn de stem van SpeedPedelecend NL (of zo). Het gaat vooral opvallen als je er wat langer komt. Ik heb met de eigenaresse ook wel eens ergens anders online een vrij onplezierige discussie gehad over Stromers. Dat wil niet zeggen dat het forum nutteloos is, verre van, maar het zou zoveel meer kunnen zijn, zeg maar.

[ Voor 28% gewijzigd door ijdod op 01-12-2023 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
kjiratsiekoedel schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 03:00:
[...]

Isis lagers gingen stuk bij de vleet. Octalink wel ok volgens mij
Pressfit is er ook nog.
Met pressfit waren de lagerproblemen wel voorbij. Maar dat correleert misschien ook wel met de opkomst van carbon frames. Dat gaf de noodzaak om het bottom bracket op een andere manier te produceren/bewerken --> betere uitlijning.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
ijdod schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:35:
Dat wil niet zeggen dat het forum nutteloos is, verre van, maar het zou zoveel meer kunnen zijn, zeg maar.
Hehe nja zoals mensen die MTB-protectie middelen gaan aantrekken omdat ze ervan uit gaan dat ze vallen met de SP

Maar qua info staat er genoeg op!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
ijdod schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:35:
Ik heb met de eigenaresse ook wel eens ergens anders online een vrij onplezierige discussie gehad over Stromers. Dat wil niet zeggen dat het forum nutteloos is, verre van, maar het zou zoveel meer kunnen zijn, zeg maar.
Enkel daarom al, reden genoeg om er weg te blijven. Ben zelf steeds enkel lezer geweest, en uiteindelijk al jaren niet meer naar gekeken.

Het is heel erg duidelijk dat ze een shill is voor de grote SP merken, vooral stromer en klever. Andere SP's worden ook heel erg negatief weggezet, want het zou maar eens verkopen moeten wegnemen van de golden boys. Dat terwijl niet iedereen bijvoorbeeld continu 45km/u kunnen doen belangrijk vindt bij een SP. Zoveel mensen, zoveel wensen. En dan heeft ook een middenmotor SP bestaansrecht en mogelijks een use case. Maar dat is maar een van de vele voorbeelden.

Ze geniet te veel van haar privileged access bij de grote fabrikanten, en ook de grote dealers en FM. Continu nieuwe SP's onder de kont geschoven krijgen voor 'testen' zorgt voor een omgeving waar weinig kritiek kan aanvaard worden. De testverslagen zijn trouwens steeds een soort marketing verhaal. En ze moet het forum natuurlijk vooral 'schoon' houden zodat stromer/klever en co. zich er niet in verslikken/stoppen met adverteren/...

Er is een periode geweest dat stromer eigenaars bij bosjes hun naafmotoren moesten terug sturen naar stromer. Allerhande problemen, lagers, water ingress, kalibratie naar de ****. En ok, dit werd vaak onder garantie vervangen. Maar het getuigt van slecht design als een FM (toen) niet even de lagers er kon uitpersen en vervangen. Nee, de hele motor moest (als unit) er uit en vervangen worden. Als dan iemand vroeg van: "ja maar, hoe moet dit dan als de garantie verlopen is, elke twee jaar 2000 euro neerleggen voor een volledig nieuwe motor"? Dan werd die persoon meteen afgefakkeld als non-believer. Iemand met 'te hoge eisen' en die niet begreep wat voor wondere high-tech, ultra geavanceerde, ongeteste, onmogelijk robuust te krijgen wereld de SP productie wel niet was. Dat hoorde je er bij te nemen!

Terwijl intussen miljoenen motorfietsen in weer en wind gewoon buiten staan en elk tienduizenden kilometer afleggen, goedkoper zijn dan een high end stromer, en 1000x zo betrouwbaar.

Compleet 'delusional' zijn ze daar. Voor 10000 euro mag je geen fiets verwachten die, als je op een afspraak bent, even in de regen kan staan :+ Fijn, een vervoermiddel voor de randstand yup dus.

Ook dat hele gedoe met die torsion sensor, die bij het minste calibratie verliest (wielmoeren te hard aandraaien bvb) waardoor je ofwel nooit meer de 45 haalt, ofwel gaat 'scooteren'.

Het gebruikelijke argument dat dit slechts een kleine fractie van de gebruikers betreft, gaat ook niet op. Zeker in de begindagen had je het over waarschijnlijk een paar honderd stromers in heel Nederland, waarvan er erg veel op dat forum zaten en er vrij veel over dit soort problemen berichten. Puur op gevoel kon je aanvoelen dat er structurele kwaliteitsproblemen waren met Stromer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
procaliber schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:15:
[...]

Ik denk dat kwaliteit over het algemeen wel prima is en dat je alleen de slechte verhalen hoort.
Ik heb de mijne nu 1,5 jaar en nog geen 100 euro onderhoud aan verspijkerd.
Of het een kwestie van geluk is blijkt weer ;) . Natuurlijk hartstikke fijn dat de fiets jou zo goed bevalt en ik gun het je van harte, maar het commentaar van @Amos_x doet ook een bijdrage van hoe het ook anders kan.
De wispelturigheid van geluk of pech blijft hiermee in stand en het is sowieso raar dat het zo van je geluk moet afhangen.

Het blijft exemplarisch natuurlijk, maar dat het van geluk moet afhangen vind ik vrij wrang en dan praten we niet over een lekke band of zomaar een lagertje.
Of het nu verleden is of in het heden, het is ronduit idioot dat bij het vervangen van de achterwiellager heel het wiel vervangen moet worden. Die accu's zijn ook heel erg duur en als je pech hebt kan een motorfiets wel eens goedkoper rijden zijn.

Dat wil niet zeggen dat ik een aantal jaar geleden met groot plezier een Stromer te leen had voor een week. Ik heb geen storing gezien.

Die accuprijs zou ik accepteren als het een state of the art LiFePO4 oplossing was met fast charge en met een actieve BMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jimh307 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:36:
[...]

Of het een kwestie van geluk is blijkt weer ;) . Natuurlijk hartstikke fijn dat de fiets jou zo goed bevalt en ik gun het je van harte, maar het commentaar van @Amos_x doet ook een bijdrage van hoe het ook anders kan.
De wispelturigheid van geluk of pech blijft hiermee in stand en het is sowieso raar dat het zo van je geluk moet afhangen.

Het blijft exemplarisch natuurlijk, maar dat het van geluk moet afhangen vind ik vrij wrang en dan praten we niet over een lekke band of zomaar een lagertje.
Of het nu verleden is of in het heden, het is ronduit idioot dat bij het vervangen van de achterwiellager heel het wiel vervangen moet worden. Die accu's zijn ook heel erg duur en als je pech hebt kan een motorfiets wel eens goedkoper rijden zijn.

Dat wil niet zeggen dat ik een aantal jaar geleden met groot plezier een Stromer te leen had voor een week. Ik heb geen storing gezien.

Die accuprijs zou ik accepteren als het een state of the art LiFePO4 oplossing was met fast charge en met een actieve BMS.
LifePO4? De fiets is nog niet zwaar genoeg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik heb zelfs bij 12gobiking gehoord dat ze erover na zaten te denken om te stoppen met Stromer omdat ze om de haverklap garantiekwesties hadden met accu's en vochtproblemen. Dat is inmiddels wel 2 jaar geleden en ze staan nog steeds volop op hun site dus het zal wel een broodje aap verhaal zijn.

Speed pedelecs met middenmotor zijn voor mij persoonlijk een no go omdat je te weinig vermogen hebt om op snelheid te blijven tussen de auto's. Middenmotor in combinatie met ketting is al helemaal no go want dan blijf je onderhoud plegen omdat de motor hard aan de ketting blijft trekken. Met riem heb je dan een betere optie, ik vind Riese & Muller hele mooie fietsen. Vooral die Superchargers met 2 accu's. En als je daar dan issues mee hebt is het zo gefixt want het is Bosch. Elke fietsenboer heeft die onderdelen op de plank liggen. Mocht je een mooie route naar je werk hebben waarbij je niet tussen de auto's hoeft dan zou dit wel mooi zijn.

Maar dan die prijs.... Ik ben nog steeds erg blij dat ik een Klever N Rogue voor 5K heb kunnen bemachtigen met een dikke 1200Wh accu en 5 jaar garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Vlassie1980 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:03:

Speed pedelecs met middenmotor zijn voor mij persoonlijk een no go omdat je te weinig vermogen hebt om op snelheid te blijven tussen de auto's.
Het is niet overal zoals in Nederland waar de overheid beslist heeft om SP'ers in te zetten als levende en mobiele snelheidsremmers. In veel landen MOET je dus niet op snelheid blijven tussen de auto's omdat je daar niet rijdt.

Ik zou het ook weinig fijn vinden om steeds die 'druk' te ervaren om 'toch maar snel te gaan om op snelheid te blijven'. Wat als je er geen zin in hebt? Verminderde focus wegens te moe?

Ik heb geen probleem met snelheid, en rijd ook op de motorfiets. Maar op een gewone fiets mag het allemaal wat rustiger en gezapiger. 25 is veel te traag, 45 vind ik dan weer te snel voor het type vervoersmiddel (fiets, geen bescherming).

Een middenmotor SP die 38-40 haalt, zou ik dan ook gewoon prima vinden. Maar dan niet aan de huidige prijzen, omdat dit soort SP's niet meer zijn dan een opgevoerde e-bike (zelfde soort motors). Die moeten dan niet geprijsd zijn op het niveau van de luxepaardjes in deze categorie (stromer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:53:
[...]

LifePO4? De fiets is nog niet zwaar genoeg?
Of je die 2 a 3 kilo echt gaat merken betwijfel ik. Dan is ook de fiets meteen duurzamer omdat LiFePO4 cellen langer meegaan, minder degradatie bij koude en zeer snel op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jimh307 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:52:
[...]

Of je die 2 a 3 kilo echt gaat merken betwijfel ik. Dan is ook de fiets meteen duurzamer omdat LiFePO4 cellen langer meegaan, minder degradatie bij koude en zeer snel op te laden.
Toch weer 10% meer, en nog erger bij de 1200-1700Wh accus die nu opkomen. Dichtheid is volumetrisch ook minder, dus je Stromer onderbuis word nóg dikker.

Heb je een bron voor je statements?
Welke cellen doel je op, cylindrische zoals de A123?
De huidige 18650 en 21700 based accus zijn ook veel sneller te laden, ze worden immers ook in een uur volledig ontladen. Echter is de usecase hiervoor zeer beperkt, en je lader word duurder en wss ook groter, zeker als die passief gekoeld moet blijven.

Grootste winst zou in betere thermische huishouding zitten, zowel koelen als verwarmen, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren.

Qua duurzaamheid heb je wel een punt, echter bvb de Klever accus worden nu al 700cycles gegarandeerd, wat neerkomt op 20-40.000km. Zolang het recycle/repareerbaar is dat dus geen punt momenteel.
Maar laat dat refurbishen nu net dichtgebouwd zijn in veel accus, dat vind ik echt kansloos bij een accu van 1-2k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:21:
[...]

Toch weer 10% meer, en nog erger bij de 1200-1700Wh accus die nu opkomen. Dichtheid is volumetrisch ook minder, dus je Stromer onderbuis word nóg dikker.
Des te groter de accu, des te minder behoefte is er voor LiFePO4. Omdat deze zo efficiënt zijn met ontladen vergeleken met NCM cellen kan de accu ook wat kleiner worden (983Wh kan dan 900Wh worden en je komt even ver. Ga je dan 21700 cellen nemen dan kan het zo maar zijn dat de onderbuis nauwelijks groter hoeft te zijn. Daar valt wel een mouw aan te passen.
Heb je een bron voor je statements?
Hier zeg ik dat je zelf wat moeite mag doen als je hieraan twijfelt ;)
Welke cellen doel je op, cylindrische zoals de A123?
De huidige 18650 en 21700 based accus zijn ook veel sneller te laden, ze worden immers ook in een uur volledig ontladen. Echter is de usecase hiervoor zeer beperkt, en je lader word duurder en wss ook groter, zeker als die passief gekoeld moet blijven.
Dat zal wel meevallen. Als het voltage aangepast is kan een passieve lader net zo goed.
Grootste winst zou in betere thermische huishouding zitten, zowel koelen als verwarmen, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren.
Daarmee zal de prijs ook behoorlijk stijgen terwijl Stromeraccu's peperduur zijn. Die prijs kan bijna door tweeën en dan maak je alsnog winst.
Qua duurzaamheid heb je wel een punt, echter bvb de Klever accus worden nu al 700cycles gegarandeerd, wat neerkomt op 20-40.000km. Zolang het recycle/repareerbaar is dat dus geen punt momenteel.
Maar laat dat refurbishen nu net dichtgebouwd zijn in veel accus, dat vind ik echt kansloos bij een accu van 1-2k.
Dit is een gemene truuc die ze toepassen. De nieuwe Stromers hebben een 1440Wh accu en dan is LiFePO4 niet zo heel belangrijk meer. Des te groter de accu in capaciteit, des te hoger mag het vermogen zijn omdat de last over meer cellen verdeeld wordt. Er is dus altijd een serieuze compromis te sluiten als het gaat om accutechniek.
Ik denk dat de volgende generatie Stromers misschien gebruik kan maken van solid state accu's, maar dan vraag ik me wel serieus af wat de prijs gaat worden.

Ik denk dat als Stromer zijn prijs redelijk gaat maken dat er ook meer verkoop is. Nu is het door de prijs een niche produkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Nogal niche. Dat geldt überhaupt al voor SP's. Maar tov Klever vind ik Stromer al behoorlijk veel duurder voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Wat is het equivalent bij stromer voor een Klever N rogue? Die kost 4999. Ik heb al een tijdje niet meer naar het aanbod gekeken in SP (want op dit moment niet meteen nodig, maar wie weet...)

En naar aanleiding van de post hierboven toch eens snel de prijzen bekeken. 5000 voor een hubmotor SP vind ik dan nog wel weer meevallen. Ik had prijzen in het hoofd van rond de 7k voor dit soort SP.

Ofwel is de markt afgekoeld, ofwel is stromer extreem prijzig (brand/imago/marketing). Er is in elk geval geen stromer voor 5k als ik het goed heb, en dan heb je een instapper.

Enig idee waarom je (buiten de looks, maar dat is persoonlijk) dan nog voor een stromer zou gaan? De N rogue kende ik ook nog niet, maar is ook minder extreem qua design en ziet er vrij normaal uit itt de X rogue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Amos_x schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:40:
Wat is het equivalent bij stromer voor een Klever N rogue? Die kost 4999. Ik heb al een tijdje niet meer naar het aanbod gekeken in SP (want op dit moment niet meteen nodig, maar wie weet...)

En naar aanleiding van de post hierboven toch eens snel de prijzen bekeken. 5000 voor een hubmotor SP vind ik dan nog wel weer meevallen. Ik had prijzen in het hoofd van rond de 7k voor dit soort SP.

Ofwel is de markt afgekoeld, ofwel is stromer extreem prijzig (brand/imago/marketing). Er is in elk geval geen stromer voor 5k als ik het goed heb, en dan heb je een instapper.

Enig idee waarom je (buiten de looks, maar dat is persoonlijk) dan nog voor een stromer zou gaan? De N rogue kende ik ook nog niet, maar is ook minder extreem qua design en ziet er vrij normaal uit itt de X rogue.
De X-Rogue bestaat niet.

Net als er geen instapmodel zoals de N-Rogue bij Stromer bestaat.

Stromer voor 5k moet wel lukken als je beetje shopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
X speed. Excuseer. Je begreep vast wel wat ik bedoelde... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:58
Zowel de ST1 als ST2 koop je nu voor 4490,-- bij Viets. Weliswaar niet met de grootste accu, maar prima onder de 5k te krijgen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

af en toe kan je de ST1 met grootste batterij wel kopen onder de 5k. Niet vergeten dat er mogelijks duurdere kosten zijn later.

Maar goed, Klever N-Rogue is zeker een goed alternatief, zeker prijs/kwaliteit, met wat extra's zoals vering, of een grotere batterij. Als ik vandaag mijn SP zou vervangen, dan is het wss met deze.

Als ik kijk naar andere, zoals R&M, Trek, ... is 5k nog 'redelijk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
THM0 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:39:
[...]

Zowel de ST1 als ST2 koop je nu voor 4490,-- bij Viets. Weliswaar niet met de grootste accu, maar prima onder de 5k te krijgen dus.
Ok.

Maar hoe verhoudt zich dat (naar uitrusting) met de klever (oprechte vraag, ik ken de markt niet goed. Omdat klever geen waaier aan fietsen in het aanbod heeft, maar 1 fiets in 2 varianten, krijg je bij klever het gevoel meteen bij het product te zitten dat zij je willen verkopen. De 'beste' fiets die ze maken, of toch wat zij willen produceren voor hun klanten.

Daar waar stromer toch eerder die upselling cultuur heeft, met lokkertjes om je naar een ST3 of ST5 te krijgen. Dat lijkt dan te laten vermoeden (misschien onterecht) dat die instapmodellen zwaar uitgekleed zijn.

Dat is de vibe die ik krijg, bij twee verschillende bedrijven die twee verschillende filosofieën lijken aan te hangen qua product aanbod. Opnieuw, misschien ten onrechte, maar dat maakt stromer er zelf naar door hun product portofolio zo op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

De MacDonalds strategie... bied genoeg keuze toe, zeker 3, van groot, nog groter en enorm groot.

De meeste mensen weten niet wat ze willen, en nemen dan ergens in het midden :D (Vrees dat ze met de kleinste te weinig zullen hebben).

Trouwens beetje de strategie van autobouwers. Ze verkopen ook een deel droom/status, wat je grof geld kunt voor vragen.

Nu ik moet zeggen, zeker na het wegvallen van QWIC, dat overleven als "proberen de goedkoopste SP op de markt te zetten", en deze dan in grote volumes verkopen, niet de ideale strategie blijkt te zijn. In het luxe segment, is er meer marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik ben op de Klever N Rogue uitgekomen omdat dit een model is dat speciaal voor grotere mensen is gemaakt en 150kg kan dragen.

Heb een ST1 altijd interessant gevonden maar die was er gewoon niet in mijn maat. Grootste maat was L terwijl een ST3 ook in XL leverbaar was maar tegen een prijs boven mijn budget. De voorganger ST1X was wel in 22 inch / XL leverbaar maar die was dus niet meer nieuw te krijgen.

Nog steeds 0 spijt van de keus voor de Klever ondanks dat deze iets minder fraai oogt, maar als je er eenmaal op zit merk je daar ook niks meer van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Ik vind dat een SP zonder vering eigenlijk nergens op slaat als commuter. En de Stromer vering is wel erg duur.

En eigenlijk wil je gewoon achterwiel motor, riem, pinion. Ketting & derailleur is toch stuk meer onderhoud.

Dus qua vergelijk zou ik kijken naar Stromer pinion+vering en Klever pinion. En dan wint de Klever op de meeste punten wel

Natuurlijk kan ketting/derailleur wel. Maar dan wel rekening houden met onderhoud daarvan.

[ Voor 12% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 04-12-2023 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-10 12:14
kjiratsiekoedel schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:51:
Ik vind dat een SP zonder vering eigenlijk nergens op slaat als commuter. En de Stromer vering is wel erg duur.
Dat hangt toch erg af van je traject. Ik mis op mijn route bvb de voorvering helemaal niet die ik op mijn Qwic wel had, nu rij ik met een ongeveerde ST2. De ballonbanden vangen genoeg schokken op.

Op slechtere wegen is dat inderdaad alleen maar aan te raden, net als zadelvering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
h1ttent1t schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:43:
[...]

Dat hangt toch erg af van je traject. Ik mis op mijn route bvb de voorvering helemaal niet die ik op mijn Qwic wel had, nu rij ik met een ongeveerde ST2. De ballonbanden vangen genoeg schokken op.

Op slechtere wegen is dat inderdaad alleen maar aan te raden, net als zadelvering.
Op de wegen waar ik nu fiets zou ik voor Pinion kiezen i.c.m. ABS. Geen voorvering. Zadel met vering wel.

Ik mis op deze snelheden echt ABS. En dan kijk ik volgens mij bij Stromer tegen €11.000 aan voor een ST3. Belachelijk! Afzetters! :(

En toch wil ik hem. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

h1ttent1t schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:43:
[...]

Ook hier een ST2 zonder vering. Ik ken de "gemene" punten op mijn route, kwestie van even van je stuur af om geen optater te krijgen.

Mijn eerdere R&M had wel voorvering maar ik ben daar nooit zo vol van geweest. (ding leek niks te doen, was wel juist afgesteld /gevuld door de fietsenmaker)

Net weer een geknapte versnellingskabel met de ST2 (belt)
Ding knapt zo om het jaar (@1500km per maand), gelukkig staat ie dan vast in de 5e versnelling, en dat werkt prima.

[ Voor 11% gewijzigd door BertV op 05-12-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
BertV schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:24:
[...]

Net weer een geknapte versnellingskabel met de ST2 (belt)
Ding knapt zo om het jaar (@1500km per maand), gelukkig staat ie dan vast in de 5e versnelling, en dat werkt prima.
Monteert jouw fietsenmaker de standaard kabel weer? Er zijn ook betere kabels te krijgen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

procaliber schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:24:
[...]

Monteert jouw fietsenmaker de standaard kabel weer? Er zijn ook betere kabels te krijgen namelijk.
...zal ik aangeven.
Ik heb toch al het idee dat ik degene ben die moet denken over efficiëntie.

Mijn leasemaatschappij koos voor een fietsenmaker in Groningen, terwijl ik in Amersfoort woon. :o

Ik riep al, vervang die kabel nu standaard bij een onderhoudsbeurt, net als preventief de banden.

Dat kost tientjes, maar is veel goedkoper dan gerommel en ophalen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BertV schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:02:
[...]

...zal ik aangeven.
Ik heb toch al het idee dat ik degene ben die moet denken over efficiëntie.

Mijn leasemaatschappij koos voor een fietsenmaker in Groningen, terwijl ik in Amersfoort woon. :o

Ik riep al, vervang die kabel nu standaard bij een onderhoudsbeurt, net als preventief de banden.

Dat kost tientjes, maar is veel goedkoper dan gerommel en ophalen achteraf.
Daar zal wel een reden voor zijn of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Stromer is mokertje duur. Overweeg een motorfiets of motorrijbewijs. Groen commuten over redelijke afstand wordt onmogelijk gemaakt door bizarre prijzen. Boycot Stromer.
Pagina: 1 ... 27 ... 39 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.