ja dat is al zinvol. Ik doe het zelf voor minder dan 10km. Nu de echte voordelen komen pas vanaf grotere afstanden. 2x24km is idd 48km - en dat telt al op elke dag! 220 werkdagen/jaar, een goeie 10560km/jaar.Frid0 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:05:
Hi,
Had een vraag, wanneer is het verstandig om naar een Speed Pedelec te gaan kijken? Is dat bv bij een x-aantal dagelijkse km naar het werk of is dat persoonlijk.
Ik kan namelijk sinds kort via mijn werk een fiets lease en nu de benzine prijzen omhoog gaan zit ik er aan te denken om onze 2e auto weg te doen en dagelijks met de fiets naar mijn werk te gaan. Enkele rit is dat 22km a 24km wat inhoudt dat ik dagelijks dan bijna 50km fiets.
Is het dan al interessant om te gaan kijken voor een Speed Pedelec?
Het hangt beetje af wat je zoekt. 25km/u e-fiets is ook een optie. Of zelf een e-brommer (klasse A of
Met e-fiets ga je er tegen 22km/u gemiddeld iets van een 1u5min over doen. Met een SP, rond de 33-35km/u gemiddeld (afhankelijk van parcours - stad of open ruimte, veel kruispunten of niet): 41-44min.
De voordelen tegenover e-fiets:
- sneller (dus het verschil met de auto valt mee)
- kan eventueel ook gebruikt worden zonder te douchen achteraf (omdat je de motor het werkt laat doen)
- meer beweging (voor kantoorjobs is dat zeker een voordeel, zeker tegenover de auto)
- een grote grijns op je gezicht elke ochtend, frisse lucht
Nadelen tegenover e-fiets:
- kost (blijkbaar is een e-brommer klasse B zelf goedkoper)
- verzekeringsplicht (alvast in NL), vaak komt er wel een assistentie bij pech bij.
- beperkingen waar je mag rijden (soms moet je op de baan, in België valt het heel goed mee)
- helmplicht (hoewel ik voor alles een helm draag, fiets e-fiets of SP)
- nood aan goeie regenkledij en eventueel een alternatief bij sneeuw en zo.
Maar misschien moet je wat duidelijker zijn wat je zoekt/verwacht.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3