Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 25 ... 39 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
JohnR schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:57:
ik vond dat elekronisch schakelen eigenlijk wel heel intuïtief werken
ja dat smart shift is wel mooi...ik heb nog even getwijfeld aan de nieuwe st5...
maar de st3 is niet zoveel minder en een beter stuur

st7 is weer een ander kaliber, maar voor mijn doen is de st3 pinion al aardig gek 8)7
gelijk heb je, als je kan, dan moet je het gewoon doen

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 20:45

Gerco-M

mijn tornado res.

bjp schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:21:
gisteren gezien langs de baan een jonge vrouw (geschat 15j) op een Stromer (ik denk ST3) zonder helm...

als je weet dat ik 2-3 maanden geleden een ongeval had met mijn ST1 (aanrijding door een auto)... fiets is nog maar van vorige week terug thuis.

Zucht.

Misschien tijd voor de ouders om uit te leggen dat het geen "normale fiets" is?
Ja mam het is gewoon een soort fatbike, en gaat ongeveer net zo hard. Maar deze mag ook wel zo hard, dus gewoon doen toch? 8)7

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Qua banden was ik qua grip persoonlijk positief onder de indruk van de Gridlock by Vee van de ST2P, en de Pirelli Cycl-e van de ST5. De Pirelli Cycl-e ST van de ST3P vond ik erg weinig vertrouwen geven, en snel blokkeren met remmen. Nadeel van de ST2 band is relatief snelle slijtage.

In de winter de Pirelli Angel WT er op gehad, maar onvoldoende mee gereden om die echt te kunnen waarderen. Maakt veel lawaai, maar ook veel grip. Vond ik bij warmere, droge omstandigheden wat week aanvoelen. Kan niet zeggen dat de band problemen gaf, maar vertrouwen gaf het ook niet.

En uiteraard, het blijven tweewielers. Bij split of olie/vet houdt het al snel op.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 18:21

fv

-------------------> hiero

Onlangs een Klever N pinion 45 aangeschaft via fietsenplan werkgever, voor mij was dit zeer lucratief qua uiteindelijke prijs (-44%), anders had ik het ook niet gedaan. Hiervoor heb trouwens een Klever B Speed 45 gehad (leuke fiets met ontwerp issues).

Na enig onderzoek een verende zadelpen (Kinekt XR) er op gemonteerd: tot mijn aangename verrassing werkt dit echt veel beter dan ik had verwacht :). Zeer zeker een aanrader, alleen de prijs is belachelijk voor wat het is, maar dat geldt uiteindelijk ook voor alle speedpedelecs...

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:46
fv schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:49:
Onlangs een Klever N pinion 45 aangeschaft via fietsenplan werkgever, voor mij was dit zeer lucratief qua uiteindelijke prijs (-44%), anders had ik het ook niet gedaan. Hiervoor heb trouwens een Klever B Speed 45 gehad (leuke fiets met ontwerp issues).

Na enig onderzoek een verende zadelpen (Kinekt XR) er op gemonteerd: tot mijn aangename verrassing werkt dit echt veel beter dan ik had verwacht :). Zeer zeker een aanrader, alleen de prijs is belachelijk voor wat het is, maar dat geldt uiteindelijk ook voor alle speedpedelecs...
Ben ik het helemaal mee eens, heb als extraatje omdat ik in de ogen van de dealer lang(er) op mijn Stromer ST2 moest wachten ook een Kinekt XR gekregen. Was in het begin even wennen maar wil niet anders meer, het rijdt echt heerlijk

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

DePaul schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:51:
[...]

Ben ik het helemaal mee eens, heb als extraatje omdat ik in de ogen van de dealer lang(er) op mijn Stromer ST2 moest wachten ook een Kinekt XR gekregen. Was in het begin even wennen maar wil niet anders meer, het rijdt echt heerlijk
De Kinekt XR bevald ook zeer goed op mijn ST3!
Het maakt een hobbelig wegdek als een “magic carpet ride” zo soepel en comfortabel.
Ik vraag me zelfs af of deze vering nog beter is dan achterwielvering, maar dat is zowiezo natuurlijk duurder waar het uberhaupt al mogelijk is op speed pedelecs.

Let wel op dat je de juiste veren en afstelling hebt voor je Kinekt XR!
Die van mij was standaard vrij hard afgesteld maar met een andere veer, en het uitdraaien van de “hoogte verstelling” schroef is de vering veel zachter, en de veerweg langer.
Ieder kan dit voor zijn eigen lichaamsgewicht en voorkeur afstellen. Ik raad dat echt aan, en op het foldertje bij de Kinekt XR kan je vinden welke veren horen bij welk lichaamsgewicht.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gerco-M schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:46:
[...]

Ik vraag me zelfs af of deze vering nog beter is dan achterwielvering, maar dat is zowiezo natuurlijk duurder waar het uberhaupt al mogelijk is op speed pedelecs.
De Klever B-Speed. :+

Volgeveerd is beter, want meer tractie. Maar dan moet je het zelfs naar Belgische standaarden aardig slecht maken qua wegdek. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

bbbrumbrum schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Volgeveerd is beter, want meer tractie. Maar dan moet je het zelfs naar Belgische standaarden aardig slecht maken qua wegdek. ;)
Ja dat is wel waar. Comfort is een ding, maar grip is ook belangrijk natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:46
Gerco-M schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:46:
[...]

De Kinekt XR bevald ook zeer goed op mijn ST3!
Het maakt een hobbelig wegdek als een “magic carpet ride” zo soepel en comfortabel.

Let wel op dat je de juiste veren en afstelling hebt voor je Kinekt XR!
Die van mij was standaard vrij hard afgesteld maar met een andere veer, en het uitdraaien van de “hoogte verstelling” schroef is de vering veel zachter, en de veerweg langer.
Ieder kan dit voor zijn eigen lichaamsgewicht en voorkeur afstellen. Ik raad dat echt aan, en op het foldertje bij de Kinekt XR kan je vinden welke veren horen bij welk lichaamsgewicht.
Goede tip! Had bij het ophalen inderdaad nog een zakje gekregen met andere veren maar daar eigenlijk weinig aandacht aan besteedt. Net even naar het foldertje online gezocht en gevonden dus vanavond maar ff kijken wat er precies aan veren onder het zadel zit nu :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
fv schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:49:

Let er wel op dat deze volgens mij niet op de lijst met "goedgekeurde" onderdelen staat van Klever (mogelijk een probleem met garantie): https://www.speedpedelecr...opic.php?p=125749#p125749

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fv

fv

In die "goedgekeurde" lijst staat "Kinekt XL2 (42cm)".

Dit model is naar mijn idee het zelfde als de XR die ik heb (ook 42cm) aangezien er ook geen andere type onderscheid is op de site van cirruscycles.com dan LR of XR. Ik verwacht hier dus geen problemen hiermee.

Ik ga waarschijnlijk ook het stuur vervangen door een wat breder/rechter model en iets hoger. Is dan officieel ook niet goedgekeurd maar volgens het stuurmerk voldoen het wel aan normen voor gebruik op speedpedelecs. Ik geloof het wel...

[ Voor 26% gewijzigd door fv op 17-08-2023 12:00 . Reden: aanvulling ]

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

• fv

fv

bbbrumbrum schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Die achtervering was voor mij het USP van die fiets, maar bleek in de praktijk een ontwerpfout naar mijn mening: de veer/oliedemper was te licht/te goedkoop ontworpen voor zijn toepassing icm. berijders van 90kg. Twee veren versleten hierdoor (wel garantie). Na enkele 1000 km's perste je alle olie eruit, waardoor er geen demping meer was en dan rijdt dit heel erg rot en de veersterkte was te weinig waardoor je vaak op zijn uiteinde kwam.

De veerconstructie is gedaan zoals bij een gemiddelde auto en niet zoals bij MTB die altijd in een hefboom contructie zijn uitgevoerd waardoor de directe belasting op de veer/demper veel minder is.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
fv schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

Die achtervering was voor mij het USP van die fiets, maar bleek in de praktijk een ontwerpfout naar mijn mening: de veer/oliedemper was te licht/te goedkoop ontworpen voor zijn toepassing icm. berijders van 90kg. Twee veren versleten hierdoor (wel garantie). Na enkele 1000 km's perste je alle olie eruit, waardoor er geen demping meer was en dan rijdt dit heel erg rot en de veersterkte was te weinig waardoor je vaak op zijn uiteinde kwam.

De veerconstructie is gedaan zoals bij een gemiddelde auto en niet zoals bij MTB die altijd in een hefboom contructie zijn uitgevoerd waardoor de directe belasting op de veer/demper veel minder is.
Er zijn ook genoeg single-pivot MTB’s hoor.
Maar stijfheid van frame en linkage moeten idd wel zorgen dat de shock zelf niet teveel voor z’n kiezen krijgt.

Weet je toevallig welke shock erop zat en wat de leverage ratio is?

En waren er geen zwaardere veren te krijgen? Bij MTB is het heel normaal dat je bij een coilshock een veer plaatst die bij je gewicht past. Met de preloadring kun je maar een beetje bijstellen.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-08-2023 13:25 ]

• fv

fv

Die shock op die Klever is een iets aangepast model van een Chinees merk (ExaForm) die je ook kan verkrijgen via AliExpress (~ €70,-). Echt geen RockShox kwaliteit/prijs ofzo.

De veer zelf is het hoogst haalbare wat je kunt verkrijgen via AliExpress en naar mijn ervaring gewoon niet sterk genoeg. Een totaal andere/betere shock monteren kan niet eens gezien de echt beperkte ruimte tussen spatbord en frame :(. Ik was er na 10.000km wel klaar mee, vandaar een andere nieuwe fiets...

[ Voor 7% gewijzigd door fv op 17-08-2023 14:08 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik heb 'm opgehaald en uiteraard het ritje naar huis gedaan. Het is wel een heerlijke fiets. Ik moet natuurlijk nog wel kijken hoe het op de lange termijn blijft bevallen, maar ik ben nu net zo snel bij de supermarkt met de fiets als met de auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHcFznbOSzgWcGNO3rPYqyN98w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKK2rRaUV9rpuGn32hR8atN4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoPseM3KGaDatTItzyxppMpMSrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAvs6TZiIcFFEqVV2pcKQpiF.jpg?f=fotoalbum_large

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke1
  • Laatst online: 22-08 16:42
Welkom bij de club! Zelfs met het Vlaamse wegennet en bijbehorende moordstrookjes, doe ik nu alles onder de 20k in het weekend met mijn Ellio, en in de week zoveel ik kan de 30k enkel naar Brussel.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik wilde sowieso woon-werk van 20km enkele reis sowieso blijven fietsen. Ik heb dat nu een tijdje met de e-bike van m'n vrouw gedaan en dan ben ik krap een uur bezig. Ik wilde morgen even kijken hoe lang ik nu onderweg ben. Het eerste stuk is sowieso mooi rustig asfalt, maar even kijken hoe ik het stuk binnen de bebouwde kom zo kort mogelijk kan houden (wat niet meevalt als je centrum Amsterdam werkt)

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-09 09:37
fv schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

Ben er ook naar aan het kijken geweest maar uiteindelijk voor een Åska gegaan. Toegegeven mijn FM is fan en hebben eerst staan palaveren over het concept en ik had er wel oren naar dus er was misschien enige bias, maar qua rijgedrag niets op aan te merken dus in combinatie met concept toch het niet onaanzienlijke bedrag neergeteld.

Klever (o.a. X) op zich heel tevreden van maar ondersteuning die even blijft gaan na stoppen met trappen is gewoon idioot (is mss wel opgelost in software ondertussen?) en levertermijn was echt lang. Stromer (ST3) ondersteuning niet heel hard fan van, rijgedrag ook niet, 45km/u op weg die ik doe zonder vering is niet echt alles, dus al bij al nogal veel geld voor wat het functioneel is. Ellio is heel goed gedaan, maar ligt me te dicht bij een scooter ipv fiets.

Åska is een relatief uniek concept, bijna gans Europese makelij, gemaakt door Belgische fietsers/ingenieurs voor Belgische wegen, eigenlijk het product van machinebouwers die een fiets maken uit plaatmateriaal. Ook geen zever met actieradius opgeven in ideale omstandigheden waarna je dat zelf kan gaan omrekenen naar de realiteit. Volledig geveerd en achtervering is 'normaal' uitgevoerd zoals op MTB. Zadelpenvering is tof, maar je achterwiel knalt nog altijd gewoon in de putten, is toch helemaal anders met achtervering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fv

fv

epostel schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:06:
...
Klever (o.a. X) op zich heel tevreden van maar ondersteuning die even blijft gaan na stoppen met trappen is gewoon idioot (is mss wel opgelost in software ondertussen?)
...
Dit effect nooit meegemaakt, dus zal ooit verholpen zijn geweest met een software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:14
epostel schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

Ben er ook naar aan het kijken geweest maar uiteindelijk voor een Åska gegaan. Toegegeven mijn FM is fan en hebben eerst staan palaveren over het concept en ik had er wel oren naar dus er was misschien enige bias, maar qua rijgedrag niets op aan te merken dus in combinatie met concept toch het niet onaanzienlijke bedrag neergeteld.

Klever (o.a. X) op zich heel tevreden van maar ondersteuning die even blijft gaan na stoppen met trappen is gewoon idioot (is mss wel opgelost in software ondertussen?) en levertermijn was echt lang. Stromer (ST3) ondersteuning niet heel hard fan van, rijgedrag ook niet, 45km/u op weg die ik doe zonder vering is niet echt alles, dus al bij al nogal veel geld voor wat het functioneel is. Ellio is heel goed gedaan, maar ligt me te dicht bij een scooter ipv fiets.

Åska is een relatief uniek concept, bijna gans Europese makelij, gemaakt door Belgische fietsers/ingenieurs voor Belgische wegen, eigenlijk het product van machinebouwers die een fiets maken uit plaatmateriaal. Ook geen zever met actieradius opgeven in ideale omstandigheden waarna je dat zelf kan gaan omrekenen naar de realiteit. Volledig geveerd en achtervering is 'normaal' uitgevoerd zoals op MTB. Zadelpenvering is tof, maar je achterwiel knalt nog altijd gewoon in de putten, is toch helemaal anders met achtervering.
Zojuist een review over de aksa gelezen. Die fiets had een 203mm schijf achter en een 180mm schijf voor. Is nogal ongebruikelijke keuze. Hoe bevalt dat voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Zojuist een review over de aksa gelezen. Die fiets had een 203mm schijf achter en een 180mm schijf voor. Is nogal ongebruikelijke keuze. Hoe bevalt dat voor jou?
Was waarschijnlijk technisch makkelijker mbt beschikbare ruimte achter. Alleszins: Cura 4 zijn gewoon serieus goede remmen uit de downhill wereld, niets op aan te merken, vooral modulatie is geweldig. Ik merk er persoonlijk niet veel van dat de achterste schijf groter is, waarschijnlijk omdat ik uit gewoonte vooraan harder knijp. De modulatie helpt ook misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:42

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik heb de afgelopen weken een speed pedelec kunnen lenen via het werk en gisteren gebeurde het dan, ik ben onderuit gegaan. Op dit moment nog geen idee hoe het is kunnen gebeuren. Zowel ikzelf als de fiets zijn er geschaafd en gekneusd uitgekomen en dat zorgt natuurlijk voor een serieuze deuk in het vertrouwen en dat de schrik er wat in zit daar ik net op het punt sta om een eigen pedelec aan te schaffen.

Zijn er mensen die wat tips hebben over hoe best dat vertrouwen terug te winnen? Sowieso weet ik voor volgende keer dat ik wat meer bescherming kan gebruiken aan knieen en ellebogen. Maar bedoeling van zo een fiets is natuurlijk ook dat je terug durft wat snelheid te maken, anders zou de rit, 34km enkele reis, veel te veel tijd in beslag nemen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik neem aan dat het in een bocht was? Dan langzamer door de bocht gaan O-)
En bochten kan heel erg aan de banden liggen. Als je ziet hoe wielrenners door bochten gaan kan dat snel genoeg. Maar dan moet ook het wegdek er naar zijn. Als er steentjes liggen dan durf ik ook op mijn trapfiets niet meer de bocht om.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:35
Op de momenten waar je moeten sturen is en blijft het oppassen, ook met droog weer.
Ook oppassen voor putdeksels, witte belijning en verschil in asfalt.

Heb je toevallig geremd in de bocht?

Om het vertrouwen terug te winnen, is het gewoon weer op stappen en weer (rustiger) fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
Trager rijden werkt, maar dat wekt ook niet bepaald meer vertrouwen. Betere techniek werkt ook, maar dat vind ik lastig te trainen zonder te gaan schuiven of zelfs eens onderuit te gaan anders weet je niet waar de grens van schuiven ligt noch of je techniek er iets aan doet. Gaan oefenen op bijv. nat gras, eventueel op helling zodat je zeker schuift maar tegelijktertijd afstand die je (mogelijks) valt kleiner is, eventueel met gewone fiets, is een optie maar niet iedereen wil zich daaraan wagen :) Ik vind het niet direct terug maar dacht overlaatst iemand gezien te hebben die cursussen aanbood voor gevorderden met o.a. aandacht voor bochtenwerk en hoe te vallen.
Maar bedoeling van zo een fiets is natuurlijk ook dat je terug durft wat snelheid te maken, anders zou de rit, 34km enkele reis, veel te veel tijd in beslag nemen.
Realistisch gezien, en tenzij je echt heeeeel veel bochten op je traject hebt, zit de grootste snelheidswinst in de rechte stukken, niet die paar seconden die je telkens verliest door trager te gaan in een bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:14
Blokker_1999 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:03:
Ik heb de afgelopen weken een speed pedelec kunnen lenen via het werk en gisteren gebeurde het dan, ik ben onderuit gegaan. Op dit moment nog geen idee hoe het is kunnen gebeuren. Zowel ikzelf als de fiets zijn er geschaafd en gekneusd uitgekomen en dat zorgt natuurlijk voor een serieuze deuk in het vertrouwen en dat de schrik er wat in zit daar ik net op het punt sta om een eigen pedelec aan te schaffen.

Zijn er mensen die wat tips hebben over hoe best dat vertrouwen terug te winnen? Sowieso weet ik voor volgende keer dat ik wat meer bescherming kan gebruiken aan knieen en ellebogen. Maar bedoeling van zo een fiets is natuurlijk ook dat je terug durft wat snelheid te maken, anders zou de rit, 34km enkele reis, veel te veel tijd in beslag nemen.
Klinkt gek, maar hoe goed kan je fietsen?
Hoe is je balans? Kan je track stand?
Hoe is je verkeersinzicht? Kijk je wel ver genoeg vooruit om te kunnen anticiperen?
Kan je rechtop blijven als je achterwiel wegslipt in een bocht?
Heb je motor of brommer ervaring?
Racefiets of mountainbike ervaring?
=> Waarom geen e bike les nemen?

Toelichting:
(Bijna) elke Nederlander kan zich voort bewegen op de fiets. Maar dat maakt iemand nog geen goede fietser met goede balans en inzicht. Als je niet weet waarom je bent gevallen geeft dat wat vraagtekens bij mij hoe goed dit bij jou is. Dan kan les helpen! (Mtb clinic volgen kan ook al even goed zijn)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 10-09 23:07

Ik fiets nu 11 jaar met een elektrische fiets van en naar het werk. Van 2012 tot 2017 op een 25km/u model en sinds 2017 op een Speed Pedelec. Ik heb best wat schuivers gemaakt en weet nu ook wel waar de linke punten op mijn route zitten.

2 weken terug helaas alsnog een aanrijding met een auto die mij geen voorrang gaf en me niet gezien had. Lichte schade aan mijn SP die inmiddels weer is gerepareerd en zelf had ik gelukkig geen letsel. Vervelend vanwege het papierwerk en de aftercare en het heeft ook ertoe geleid dat ik nog wat voorzichtiger ben geworden.

Tips die ik je kan geven:
- Neem gas terug in de bochten
- Anticipeer goed bij kruispunten
- Goed vooruit kijken
- Bruggen kunnen al glad zijn als het ruim boven het vriespunt is of toch zijn opgevroren terwijl je verder geen enkele vorst hebt.
- Steentjes op het wegdek
- Hobbels en oneffenheden

En als je intensief gaat fietsen van en naar je werk: Je gaat lekke banden krijgen, je gaat storingen krijgen en je gaat zeker nog wel een keer vallen of een paar close-calls meemaken.

Hoop je niet te demotiveren hiermee maar het is wel zo 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
Wat de vorigen al zeiden. De staat van het wegdek leer je met ervaring ook lezen. Zeker in Vlaanderen is dat geen luxe, Wallonië mag je gewoon vergeten om de Pedelec van stal te halen.

Ik ben zelf in het begin meermaals onderuit gegaan, meestal door een combinatie van te weinig ervaring, wegdek, in bochten te snel gaan en paniekreactie bij gaten of oneffenheden in de weg. Ik had weinig ervaring met fietsen, dus dan moet je sowieso leergeld betalen. 10k verder ken ik de meeste zaken wel waar je voor moet oppassen, en rij je beter, veiliger en geruster.

En na een val ga je best zo snel mogelijk weer de fiets op. Niet nadenken en terug die baan fietsen, om te vermijden dat angst het gaat overnemen en je deze week als fietser in de natuur de prachtige ochtenden en avonden moet missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 13:08

Hier ook nog niet heel ervaren op de spd pedelec, ik doe vooral rustig aan in de bochten, het is en wordt ook geen racefiets wat dat betreft. Je hebt hele goede remmen en een genoeg hulp bij accelereren na de bocht, dus zoveel tijd verlies je er niet mee, zolang je op de rechte stukken voluit kunt.

Nog niet gevallen *klop*klop*, maar wel 2 glijders met bijna val gemaakt, 1 keer een mountainbiker die onverwachts afsloeg om het gras in te rijden en 1 keer steentjes in een bocht. Goed naar het wegdek kijken, anticiperen op ander verkeer en defensief/rustig door bochten en langs zijstraten is het devies

Ik heb het geluk dat mijn route vooral uit lege landweggetjes en fietspaden bestaat, ik hoef dus vrij weinig op te letten met oversteken/kruisingen etc. en haal zelfs op mijn zwakker gemotoriseerde 2016 model 35km/h gemiddeld op mijn rit. Met een gewone 25km/h fiets zal je niet verder dan 20 komen, dus op mijn route is een spd pedelec echt winst. Dat zal door hartje Amsterdam oid anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Een van de redenen dat je mij nooit op een SP zal zien. 45km/u is op de motor al een snelheid waar het bij een ongeval al erg slecht kan zijn, en dan draag je typisch al betere motorkledij (enkels in stijve boots, sliders overal en een dikke helm)

Nu is een motor zelf ook al zwaarder en kan je ook goed toetakelen (op je enkels vallen of zo) en rijd je door gevaarlijker en sneller verkeer ipv op een fietspad. Maar toch.

En ja, je beter beschermen kan ook op een SP, maar hoeveel 'fiets' is het dan nog? Plus dat een ding met pedalen me toch nooit op dezelfde manier zal motiveren om steeds gedisciplineerd pads te dragen. Of zelfs een helm op zetten. Niet logisch, maar ok.

Ook ja, een geoefende amateur renner doet ook 45 op benenkracht. Maar meestal is dat niet tijdens het drukke woon- werk verkeer, en val je hoogstens in de gracht of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke1
Fiets=helm

Dat dit niet gewoon verplicht is, versta ik niet. Ik hoef niet uit te leggen waarom we onze hersenen moeten beschermen en toch zie ik amper 5% helmdracht bij de fietsers rondom mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:04

bjp

bij SPers is het gelukkig wel verplicht! Net zoals de spiegel en aangepaste verlichting.

Sinds ik met de SP vaker rijd, zet ik ook een helm op de gewone fiets... kwestie van gewoonte en consistent te zijn. Beetje zoals een gordel in de auto.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:42

Blokker_1999

Full steam ahead

flupke1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:25:
Fiets=helm

Dat dit niet gewoon verplicht is, versta ik niet. Ik hoef niet uit te leggen waarom we onze hersenen moeten beschermen en toch zie ik amper 5% helmdracht bij de fietsers rondom mij.
Die discussie werd hier in Vlaanderen recent nog eens aangewakkerd en zelfs de fietsersbond is geen voorstander van een algemene verplichting maar wel van sensibilisering. Zij hebben schrik dat een algemene verplichting vele fietsers net terug de wagen zal induwen.

Dat het bij SPs verplicht is hoeft uiteraard niet te verbazen gezien de snelheid en de ernstigere gevolgen bij een ongeval, daar zijn o.a. dokters het helemaal mee eens.Mijn zuster heeft toevallig recent ook een val gemaakt met haar SP, been gebroken, minstens 3 maanden werkonbekwaam. En een arts die tevreden was dat ze een helm droeg omdat zelfs SP rijders die wel eens achterwege laten en de gevolgen dan vaak niet te overzien zijn. Ik durf ook melden dat mijn eigen huisarts geen voorstander is van die fietsen net vanwege de risico's

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
Blokker_1999 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:02:
[...]

Die discussie werd hier in Vlaanderen recent nog eens aangewakkerd en zelfs de fietsersbond is geen voorstander van een algemene verplichting maar wel van sensibilisering. Zij hebben schrik dat een algemene verplichting vele fietsers net terug de wagen zal induwen.
Er wordt ook soms geschermd met het principe dat a) het gevoel van een helm je het idee geeft dat er meer kan en je je onveilger begint te gedragen en b) dat automobilisten zich minder veilig gedragen ten opzichte van fietsers met helm. Beiden dingen zijn voor zover ik weet al aangetoond maar steeds in kleinschalige studies i.e. niet altijd en overal representatief. Toch blijft het interessant om over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Ik zou op een SP uiteraard wel een helm aan doen. Op een e-bike al veel minder. En op de gewone fiets al helemaal niet. Gewoon voorzichtig zijn en actief anticiperen.

Maar dan heb je op een SP nog niet de bescherming die je op een motorfiets geniet, ivm glijden, schaafwonden, enkels, etc... Wat ook eigenlijk bijna niet mogelijk is gezien het feit dat je wel nog een beetje zelf wil/moet kunnen fietsen.

Toch ook een verschil tussen hard gaan op een koersfiets (9kg) en een SP (30kg). Ik vind het een erg aparte klasse, noch vlees, noch vis. Veel administratief gedoe, en slechts voor een zeer selecte groep fietsers echt nuttig (grote stukken rechtdoor, gemakkelijke woon-werk rit). Daarnaast buitensporig duur, en soms fragiel en foutgevoelig (techniek. batterij, aansturing)

Goed bezinnen eer je begint.

Persoonlijk zou ik steeds (als je een motorrijbewijs hebt) kiezen voor een grote scooter of zo. Veiliger, nog sneller, en de tijd die je uitspaart kan je gebruiken om normaal te sporten. Want dat is dan vaak de redenering, met een SP heb je al de sport gehad. Maar dan heb je nog steeds het risico om 's morgens bezweet op het werk aan te komen (of afspraak of whatever).

En een scooter kost 1/2 van een SP (3k versus 6k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
@Amos_x
Een scooter is juist een gevaarlijke en logge machine. Op een speedpedelec heb je veel meer controle over het voertuig.

Wat bedoel je met administratief gedoe? Dat je een verzekering moet afsluiten? Met een scooter moet dat ook gebeuren.
Vind je een elektrische auto ook buitensporig duur? De ontwikkeling van techniek zal ook betaald moeten worden. Dan wil ik het nog niet hebben over de kwaliteit van een scooter van 3k.
Een speedpedelec staat niet meer in de kinderschoenen, fragiel en foutgevoelig zou ik het zeker niet noemen.

Het fietsen op een speedpedelec is niet zo intensief als sporten hoor, misschien moet je eens een ritje maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
flupke1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:25:
Fiets=helm

In de zomer op vakantie geweest in Denemarken. Daar is het meer algemeen en zie je ook jongere mensen al een helm dragen. Hier in Nederland is het een totaal ander verhaal. Mijn ouders hebben ook allebei een e-bike en die hebben gelukkig wel een helm op.

Hier in NL is het meer YOLO style :+
Amos_x schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:42:
Ik zou op een SP uiteraard wel een helm aan doen. Op een e-bike al veel minder. En op de gewone fiets al helemaal niet. Gewoon voorzichtig zijn en actief anticiperen.

Maar dan heb je op een SP nog niet de bescherming die je op een motorfiets geniet, ivm glijden, schaafwonden, enkels, etc... Wat ook eigenlijk bijna niet mogelijk is gezien het feit dat je wel nog een beetje zelf wil/moet kunnen fietsen.

Toch ook een verschil tussen hard gaan op een koersfiets (9kg) en een SP (30kg). Ik vind het een erg aparte klasse, noch vlees, noch vis. Veel administratief gedoe, en slechts voor een zeer selecte groep fietsers echt nuttig (grote stukken rechtdoor, gemakkelijke woon-werk rit). Daarnaast buitensporig duur, en soms fragiel en foutgevoelig (techniek. batterij, aansturing)

Goed bezinnen eer je begint.

Persoonlijk zou ik steeds (als je een motorrijbewijs hebt) kiezen voor een grote scooter of zo. Veiliger, nog sneller, en de tijd die je uitspaart kan je gebruiken om normaal te sporten. Want dat is dan vaak de redenering, met een SP heb je al de sport gehad. Maar dan heb je nog steeds het risico om 's morgens bezweet op het werk aan te komen (of afspraak of whatever).

Je hebt inderdaad gelijk dat een SP voor een selecte groep gebruikers is, maar dat zijn er inmiddels toch aardig wat en ik kom hier in de Randstad in de omgeving Waddinxveen, Alphen en Leiden toch aardig wat SP-ers tegen. Nu is het wel zo dat ik er niet aan moet denken om continue in de binnenstad van de grote steden te moeten rijden. Ik rijdt alleen door de polder en de route is wel vrij recht en overzichtelijk.

Scooter is qua aanschaf goedkoper maar je moet er wel benzine in pleuren en je beweegt helemaal niet. Ik heb hem ook aangeschaft vanwege enige beweging ondanks dat het geen topsport is. En in de winter kan je jezelf nog een beetje warm trappen terwijl je op een scooter zowat vast vriest. En sporten na werktijd doe ik niet aan, het idee al dat ik ook nog een paar keer in de week naar de sportschool zou moeten :+

Ieder zijn ding...

[ Voor 64% gewijzigd door Vlassie1980 op 06-09-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In Duitsland ook. Wij in Nederland hebben (menen) een goede fietsinfrastructuur en we fietsen al van kinds af aan en wij vallen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Maasluip schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:58:
In Duitsland ook. Wij in Nederland hebben (menen) een goede fietsinfrastructuur en we fietsen al van kinds af aan en wij vallen niet.
Dat is ook zo, in Denemarken hebben fietsers ook wel aardig wat aanzien maar ben je buiten de bebouwde kom wel vaak genoodzaakt om op de weg te fietsen. Dus een soort provinciale weg met smalle strookjes aan de zijkant. Er wordt daar wel rekening mee gehouden en je merkt dat de Denen echt wel ruim om de fietsers heen gaan en niet rakelings erlangs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vlassie1980 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:59:
[...]

Dat is ook zo, in Denemarken hebben fietsers ook wel aardig wat aanzien maar ben je buiten de bebouwde kom wel vaak genoodzaakt om op de weg te fietsen. Dus een soort provinciale weg met smalle strookjes aan de zijkant. Er wordt daar wel rekening mee gehouden en je merkt dat de Denen echt wel ruim om de fietsers heen gaan en niet rakelings erlangs.
In Duitsland zijn daar zelfs regels voor. Minstens 1,5 meter zijdelingse afstand binnen de bebouwde kom en 2 meter buiten de bebouwde kom. Te beboeten met € 30 als je het niet doet.
Probeer dat in Nederland eens. Je hebt hier wegen waar je een fietser dan gewoon niet kunt inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

Ik heb van mijn werk een pilot een Stromer ST1 meegekregen, als dit bevalt volgt er waarschijnlijk een fietsplan. nu ben ik 1.95m en is de Stromer ST1 L echt te klein, ik merk dat ik last van mijn rug krijg en bij de specifiacties staat ook dat dit voor kortere mensen is dan ik. De ST3 XL komt wel in aanmerking maaqr die prijs is volkomen idioot. welke fietsen van deze kwaliteit met echt een krachtige motor komt er dan in aanmerking?

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Klever N-Rogue 45?

Nog iets grotere batterij mogelijk, en extra voorvorkvering.

tot 2.05m groot blijkbaar.

[ Voor 72% gewijzigd door bjp op 06-09-2023 11:39 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

bjp schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:38:
Klever N-Rogue 45?

Nog iets grotere batterij mogelijk, en extra voorvorkvering.

tot 2.05m groot blijkbaar.
Ik lees 1.90m bij die fiets (specificaties van de leverancier) maar dat is al meer dan de st1. die klever zal wel meer functie over vorm moeten hebben gok ik.... die Stromers zijn een stuk eleganter zal ik maar zeggen.

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Dat is wel een bekend probleem bij Stromer.

De fietsenmaker kan eventueel ook wat aanpassen aan het stuur zodat het wat beter zit.

Anders zal je meer budget moeten hebben of naar Klever moeten kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
[b]Amos_x schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:42:[/b

Tja, snap je redenatie, maar de frisse lucht en beweging van een fiets is toch echt iets anders dan op een scooter zitten op weg naar je (zittende) beroep.

even een tegencase: voor mij is het ideaal, ik fiets een rit van 18km over lege fietspaden en landweggetjes (aantal keren oversteken/afremmen op 1 hand te tellen en ik kan veilig 40 aanhouden), de investering was voor mij 1400 euro (gebruikte fiets plus accurevisie) dus ook prima te doen.

Op mijn oudere (2016) model moet ik wel flink trappen om de 40 te halen, maar niet zodanig dat ik echt serieus ga zweten. Zolang het niet heel warm is kan ik dus in mn kantoorkloffie op de fiets stappen. Dat is echt iets anders dan de wielrenners hier op het werk die 2 keer per dag moeten omkleden en douchen. Op de dagen dat ik neit sport heb ik toch mn beweging en frisse lucht binnen, en dan is de reistijd niet zo gek veel langer dan met de auto (35 vs 18 min)

Ik ben sowieso nooit een scooter/brommer type geweest, tussen mn auto en fiets heb ik dan een betere optie om te kiezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KygKNLgOyZ6f2XLJue1L1qDgqXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpac0QFWJdDWr5LU8uT2qkqJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door _Anvil_ op 06-09-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

als je dan toch een brommer al overweegt... ja waarom niet de auto? die heb je wss toch al...

zo kan ik nog vergelijkingen doen ^_^ je kan zo'n monowheel, een step of zelf het OV bekijken :)

Ik ben zelf al gaan werken door te lopen (via trail-pad)... kostte niets, ik heb toch al de uitrusting. Praktisch wel niet ideaal, je moet al kledij op werk laten liggen, laptop kan je niet vervoeren... en zo verder.

Neem wat je het liefst zelf wil, de SP noch de brommer is de unieke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Opstappen en nog een keer doen. Als kind heb je ook op die manier leren fietsen. Ik rijd nog niet lang op een speed pedelec, maar heb al wel een paar dingetjes ervaren
  1. Als er stront op de weg ligt, is het glad (ja ik woon in buitengebied)
  2. Als het regent, is het dubbel glad (boeren gieren voor de regen)
  3. Als er zand op de weg ligt, is het glad
  4. Als er steentjes op de weg liggen, is het glad
  5. ABS is een serieus verstandige investering
  6. Het is geen schande om langzamer door de bocht te gaan dan op een normale e-Bike

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
mindcre8r schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:19:
Ik heb van mijn werk een pilot een Stromer ST1 meegekregen, als dit bevalt volgt er waarschijnlijk een fietsplan. nu ben ik 1.95m en is de Stromer ST1 L echt te klein, ik merk dat ik last van mijn rug krijg en bij de specifiacties staat ook dat dit voor kortere mensen is dan ik. De ST3 XL komt wel in aanmerking maaqr die prijs is volkomen idioot. welke fietsen van deze kwaliteit met echt een krachtige motor komt er dan in aanmerking?
Klever N Rogue.

Al bijna een jaar in bezit en 8000km gedraaid, ik ben zelf 1,98 en hij zit als gegoten. Voor mij was deze fiets echt de uitkomst:

- 1200wh accu mogelijk die ook nog eens makkelijk meegenomen kan worden met het handvat
- Speciaal voor grotere mensen gemaakt en belasting tot 150kg
- Achterwielmotor
- Relatief scherpe prijs van +/- €5000

Echt, hij rijdt als een spoortrein _/-\o_

Alternatieven zijn er wel maar daar betaal je dan ook wel voor bij Stromer. Het is echt irritant dat ze de nieuwe ST1 niet in onze maat hebben en de oudere ST1X wel. Ander alternatief is een Bosch powered maar dat wil je eigenlijk niet want die zijn veel minder krachtig.
mindcre8r schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:55:
[...]

Ik lees 1.90m bij die fiets (specificaties van de leverancier) maar dat is al meer dan de st1. die klever zal wel meer functie over vorm moeten hebben gok ik.... die Stromers zijn een stuk eleganter zal ik maar zeggen.
Er zijn zat fietsenzaken en online shops die dat allemaal klakkeloos overnemen, hij is echt specifiek voor grotere mensen gemaakt. En ja, hij ziet er wat minder elegant uit maar als je daarmee elke ochtend lekker 45 km/u naar je werk scheurt merk je daar geen drol van hoor 8)

[ Voor 20% gewijzigd door Vlassie1980 op 06-09-2023 16:01 ]

• _Anvil_
Ik was voornemens een 2e hands Stromer te nemen op termijn, maar met mijn 1.93m zijn de frames meestal te kort en te klein.

Ik vind de Klever N Roque zowel qua prijs als looks (minder lelijk dan eerdere Klevers) echt een aantrekkelijke optie!

Ik weet dat Bosch middenmotoren zwakker zijn, maar zelfs op mijn huidige 2016 model met 250w/60nm haal ik meestal gewoon de 40km/h hoor ;)

De grotere accu heb ik ook niet echt nodig, als ik terug naar huis rustig rij haal ik zelfs de 2x18km op 1 accu van 400 en een beetje W (sinds de revisie is het 432 geloof ik)

[ Voor 18% gewijzigd door _Anvil_ op 07-09-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

_Anvil_ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:07:
Ik weet dat Bosch middenmotoren zwakker zijn, maar zelfs op mijn huidige 2016 model met 250w/60nm haal ik meestal gewoon de 40km/h hoor ;)
en idd, vaak wordt dit onderschat. Feitelijk zijn Bosch-SP ook goeie SP. Meerdere collega's rijden met zulke SP (Trek, Riese&Muller, ...) en valt weinig over te klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
bjp schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:15:
[...]

en idd, vaak wordt dit onderschat. Feitelijk zijn Bosch-SP ook goeie SP. Meerdere collega's rijden met zulke SP (Trek, Riese&Muller, ...) en valt weinig over te klagen.
Dat dus, ik ben zeker geen wielrenner (wel vrij fit/sportief voor een veertiger). maar wat heeft het fietsen nog voor zin als de motor al het werk doet.

Mijn 2016 Koga is qua motorspecs langzamer dan wat er tegenwoordig in een premium 25km/h eBike zit, maar zelfs op Eco haal ik nog 30 km/h met normaal meetrappen... dan ga je mij niet wijsmaken dat je nog echt veel beweging hebt als je 25 rijdt op een eBike met 85Nm Bosch performance line....

Voor mij persoonlijk zou iets als een Koga B20 met de nieuwste/snelste versie Bosch middenmotor al een upgrade zijn.

Maar goed, wellicht heb ik de zomer teveel in mn hoofd, in de winter haal ik bij tegenwind soms de 35km/h niet eens meer.. mijn collega van in de 60 met een Stromer deed dat dus gewoon wel met 40+. Dan is die sterkere achterwielmotor echt ideaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vlassie1980
bjp schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:15:
[...]

Ga eerst op een Klever / Stromer / Ellio rijden en dan vervolgens op een Riese & Muller / Trek of any other Bosch fiets. Wereld van verschil :+

Ik moet een stuk op de rijbaan fietsen en ben maar wat blij dat ik een krachtigere achterwielmotor heb zodat ik nog een beetje met het verkeer mee kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Mijn ST2 staat weer met een lekke band, en kapot bedieningspaneel.

Maar ik krijg een leen ST7.... ben benieuwd.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:56
BertV schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:26:

Wel een lekkere upgrade ja :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
procaliber schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:16:
[.

Het fietsen op een speedpedelec is niet zo intensief als sporten hoor, misschien moet je eens een ritje maken ;-)
Dat hangt er nogal van af. Voor mij wel, maar ik trap structureel tegen de begrenzing aan. Als je cruiset met 35 niet, nee. Net als met normaal fietsen. Maar Waar je op een gewone electrische fiets de 25 haalt met 2 vingers in je neus, is dat met 45 op een SP op mijn Stromers in elk geval niet het geval.

--
Wat ik op de SP veel profijt van heb is mijn motorervaring, inclusief de rijvaardigheidstrainingen (noodstoppen, incl blokkerende wielen en zo, en hoe daar mee om te gaan) die ik daarmee heb gedaan. Daarnaast rijd ik erg defensief, ik weet wat mijn remweg is, en dat beteken dus ook dat ik bij bv een zijstraat waar ik geen vrij zicht heb, dus met aangepaste snelheid zal naderen. (Als ik om mijn heen kijk is dat vaker niet dan wel het geval in het overige verkeer.)

@bjp(hieronder) Ik vind bumperklevers als automobilist een nogal andere orde van grootte dan op de fiets. Dat is mijns inziens geen vergelijk.

[ Voor 55% gewijzigd door ijdod op 07-09-2023 16:09 ]

• bjp

bjp

Vlassie1980 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:26:
[...]

Ga eerst op een Klever / Stromer / Ellio rijden en dan vervolgens op een Riese & Muller / Trek of any other Bosch fiets. Wereld van verschil :+

Ik moet een stuk op de rijbaan fietsen en ben maar wat blij dat ik een krachtigere achterwielmotor heb zodat ik nog een beetje met het verkeer mee kan komen.
Net deze opmerking wil ik tegenwerken.

Ja het is plezanter op die 3 eerste merken, maar bij de andere ga je wat meer conditie opbouwen. Het is wat je ook zelf wilt, ieder zijn noden/wensen.

In België is dat probleem op de rijbaan geen probleem, je mag hier op het fietspad overal waar de snelheid 50km/u of lager is. Zover ik kon zien is dat in bepaalde stukken Nederland ook geen probleem (mits vergunning/zoiets). Je kan je route er ook wat op aanpassen. En anders, leren mee leven dat er auto's achter je rijden? Ik jaag me met de auto alvast niet meer op door bumperklevers.... Da's *hun* probleem. Die 5 km/u waar jij denkt het verschil maakt, is volgens mij niet zo relevant. Dat ze niet weten dat jij daar wel moet rijden, da's hun probleem.

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

ijdod schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:37:
[...]

Dat hangt er nogal van af. Voor mij wel, maar ik trap structureel tegen de begrenzing aan. Als je cruiset met 35 niet, nee. Net als met normaal fietsen. Maar Waar je op een gewone electrische fiets de 25 haalt met 2 vingers in je neus, is dat met 45 op een SP op mijn Stromers in elk geval niet het geval.
Op mijn stromer trap ik eigenlijk vrij makkelijk 45. Ik heb een ST7 en in zowel de 3 (versnelling 11-12) en helemaal in S zit je zo op de maximum snelheid.
[...]
--
Wat ik op de SP veel profijt van heb is mijn motorervaring, inclusief de rijvaardigheidstrainingen (noodstoppen, incl blokkerende wielen en zo, en hoe daar mee om te gaan) die ik daarmee heb gedaan.
Daar heb je tegenwoordig ABS voor. De noodstop met blokkerende wielen behoort daarmee voor 99% tot het verleden. Dat was ook iets wat ik ongeveer als eerste getest heb tijdens een proefrit. Wat gebeurt er als ik met 45 ineens knetterhard de remmen in knijp.
[...]
Daarnaast rijd ik erg defensief, ik weet wat mijn remweg is, en dat beteken dus ook dat ik bij bv een zijstraat waar ik geen vrij zicht heb, dus met aangepaste snelheid zal naderen. (Als ik om mijn heen kijk is dat vaker niet dan wel het geval in het overige verkeer.)
Dat is sowieso wel een aanrader. Je bent in principe je eigen kreukelzone op een fiets.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@JohnR Mijn ST2 en daarna ST3 (beiden recente modellen) gaan soepel tot bovenin de 30. Daarboven wordt het werken; in elk geval met een hardslag van een goede workout. Dat heb ik ook niet anders ervaren op de leenfietsen die ik gehad heb (ST1/ST3). De S stand zit pas op de ST5/ST7, die ook de zwaarste motor hebben. Geen ervaring mee, maar dus niet representatief voor alle Stromers. Ik heb geen idee hoe de verdeling van de modellen ligt; ik vermoed dat de ST1/ST2/ST3 de volume modellen zijn.

ABS is een hele mooie feature; en er is een reden dat het sinds 2016 verplicht op nieuwe motoren wordt geleverd. Het neemt niet weg dat rijvaardigheidstraining bovenop de standaard motorrijles een goede zaak is; en voor een SP hebben we die tweede al vrijwel niet. Het brommerrijbewijs is wat dat betreft niet bijzonder veel waard. Ook met ABS heb je te maken met de dynamiek van een evenwichtsvoertuig.

Het is ook pas met de ST7 op de Stromer geintroduceerd, en daarna op de ST5. De ST3 Pinion heeft het enkel als (dure) optie, de goedkopere modellen simpelweg niet. Dus ja, daar heb je ABS voor, maar wederom niet voor de meeste berijders, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:31
ijdod schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 07:34:
@JohnR
Het is ook pas met de ST7 op de Stromer geintroduceerd, en daarna op de ST5. De ST3 Pinion heeft het enkel als (dure) optie, de goedkopere modellen simpelweg niet. Dus ja, daar heb je ABS voor, maar wederom niet voor de meeste berijders, helaas.
Kleine correctie , er is al geruime tijd een ST5 met ABS op de markt, lang voordat de ST7 werd aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
bjp schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:49:
[...]
Ik jaag me met de auto alvast niet meer op door bumperklevers.... Da's *hun* probleem. Die 5 km/u waar jij denkt het verschil maakt, is volgens mij niet zo relevant. Dat ze niet weten dat jij daar wel moet rijden, da's hun probleem.
[...]

@bjp(hieronder) Ik vind bumperklevers als automobilist een nogal andere orde van grootte dan op de fiets. Dat is mijns inziens geen vergelijk.
@ijdod , volledig eens. Je kan wel heel 'stoer' (niet slecht bedoeld) zeggen dat die 5km/u geen verschil maakt, en dat het 'hun' probleem is. (wat volledig klopt, daar niet van), maar er blijft gewoon het gegeven van het verschil in voertuigen.

Een 2000kg koekblik (allemaal CUV/SUV tegenwoordig) tegenover een fiets. Wetend dat het koekblik al opgejaagd is, wellicht afgeleid (paar meter te ver door gaan bij remmen, swerving, ...) en dan ook nog z'n koekblik kan inzetten voor intimidatie en verkeersagressie.

No-way zou je mij op een SP op de openbare weg zien. Het mag, het moet, maar ik ga mijn leven niet inzetten omdat de wetgever graag zwak vlees inzet als rijdende verkeersremmers... Hallo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
[...]

Een Stromer ondersteund tot 45 km/h (op de teller), dat fiets ik ook met een gemiddeld hardslag van 120.
Als ik daarboven komen moet ik ook wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Uiteraard ondersteund de Stromer tot 45, maar niet met dezelfde mate als een standaard electrische fiets op 25. Ik zit op beide stromers met 140-150 hartslag op 45km/u, dat is ook wat ik wegtrap op mijn normale niet-electrische hybride fiets zo tussen de 25-30 (uiteraard afhankelijk van wind). Op een electrische fiets is met 25 is mijn hartslag rond de 100. (of ik trap door, dan ga weer naar 140/150 maar gebruik ik geen stroom meer :)).

Voor mijn woonwerk afstand is dat net aan te doen qua hoe je aankomt (noodzaak omkleden/douchen), maar als ik echt onbezweet aan wil komen moet het tempo omlaag.

(ik heb bij de stromer over 45 op de GPS, dus 47 of zo op de Omni?)

[ Voor 5% gewijzigd door ijdod op 08-09-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:57
Nou al deze verhalen over hartslag enzo daar snap ik niet veel van. Ik rij elke dag met een Klever 38 km woonwerk en rij gemiddeld over deze afstand 38 werkelijke kilometers per uur. Rij in mijn normale kleding en kom niet gezweet aan. Hartslag zal maximaal naar 125 gaan op deze rit. Echt zwaar trappen hoef ik ook niet. Dus hoe jullie snefs zijn ingesteld weet ik niet. Een Stromer waarop je je de kolere moet trappen, dat klopt gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Hoewel een Stromer een stuk makkelijker de 45 km/u haalt dan een Bosch SP. Blijft het in beide gevalle een fiets met ondersteuning. Je moet dus nog altijd zelf naar die 45 km/u toe trappen. En dat kost gewoon energie
Het zal mijn niet verbazen dat ook Stromer kort voor de 45 km/u al begint met afbouwen van de ondersteuning. Dit om de overgang naar geen ondersteunng niet zo extreem te maken. Dus het laatste stukje naar de 45 km/u kost daardoor nog net iets mee energie.

Hartslag zelf zegt helemaal niets.
Het heeft grotendeels met conditie te maken en voor een kleiner deel met je eigen lichaam.
Sommige mensen kunnen nu eenmaal dezelfde energie leveren bij een lagere hartslag.

Mijn conditie is niet meer dan voldoende te noemen en ben zeker niet sportief aangelegd. Ik hoef maar iets te doen en mijn hartslag zit boven de 100. Bij relax cruisen onder 25 km/u is een hartslag rond de 110 voor mij heel normaal.
45 km/u in de hoogste stand (Turbo op Bosch) zit ik makkelijk op 140-150 met uitschieters naar 170.

[ Voor 36% gewijzigd door Athome op 08-09-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Amos_x schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:14:
[...]
No-way zou je mij op een SP op de openbare weg zien. Het mag, het moet, maar ik ga mijn leven niet inzetten omdat de wetgever graag zwak vlees inzet als rijdende verkeersremmers... Hallo...
Idem voor mij, zelfs met een snellere SP doe je er veel te lang over om op die 45 te komen en dan zijn auto's die met 60 achterop komen gewoon niet fijn. Op mijn woonwerk route zijn er alleen bromfietspaden of rustige plattelandsweggetjes gelukkig. Maar die paar keer dat ik in de stad rij (dat doe ik normaliter op mijn gewone fiets) vertrouw ik er op dat 99% van de agenten mij wel gedoogd op het fietspad, zeker als ik rustig rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
_Anvil_ schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:49:
[...]

Idem voor mij, zelfs met een snellere SP doe je er veel te lang over om op die 45 te komen en dan zijn auto's die met 60 achterop komen gewoon niet fijn. Op mijn woonwerk route zijn er alleen bromfietspaden of rustige plattelandsweggetjes gelukkig. Maar die paar keer dat ik in de stad rij (dat doe ik normaliter op mijn gewone fiets) vertrouw ik er op dat 99% van de agenten mij wel gedoogd op het fietspad, zeker als ik rustig rij.
Mijn route heeft ook een gedeelte van een paar honderd meter waar ik in een dorp op de rijbaan moet rijden waar een fietspad parallel aan loopt. Ik reed altijd op het fietspad maar in februari werd ik opeens aangehouden en kwamen er 3 agenten uit de auto stappen en kon ik €109 aftikken.

Ik reed daar al jaren dus ik kan gewoon pech hebben gehad maar be warned :+
Nu dus op de rijbaan en ik zie steeds meer speed pedelecs daar rijden. Soms wordt er getoeterd en snappen ze het niet maar datt is niet mijn probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 06:36

RayNbow

Kirika <3

Hoe gemakkelijk je 45 km/h haalt op een Stromer hangt o.a. ook af van hoe sensoren staan afgesteld. Zo kon ik na een onderhoudsbeurt een stuk minder gemakkelijk de 45 halen dan voorheen. Ik heb toen zelf maar de TMM-sensor opnieuw ingesteld. 😅

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Vlassie1980 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:56:
[...]

Mijn route heeft ook een gedeelte van een paar honderd meter waar ik in een dorp op de rijbaan moet rijden waar een fietspad parallel aan loopt. Ik reed altijd op het fietspad maar in februari werd ik opeens aangehouden en kwamen er 3 agenten uit de auto stappen en kon ik €109 aftikken.

Ik reed daar al jaren dus ik kan gewoon pech hebben gehad maar be warned :+
Nu dus op de rijbaan en ik zie steeds meer speed pedelecs daar rijden. Soms wordt er getoeterd en snappen ze het niet maar datt is niet mijn probleem.
Ik heb een keer toen ik haast had mn spd pedelect gepakt toen ik even snel de stad in moest, die stond voor de deur en mn gewone fiets niet. Politieauto achter me, 107 euro voor rijden zonder helm. Dat was ook de 1e en enige keer dat ik zonder helm reed, just my luck.

Mijn Stromer collega: "ik zei toch dat je dat gele plaatje eraf moest halen!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
_Anvil_ schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:23:
[...]

Ik heb een keer toen ik haast had mn spd pedelect gepakt toen ik even snel de stad in moest, die stond voor de deur en mn gewone fiets niet. Politieauto achter me, 107 euro voor rijden zonder helm. Dat was ook de 1e en enige keer dat ik zonder helm reed, just my luck.

Mijn Stromer collega: "ik zei toch dat je dat gele plaatje eraf moest halen!"
Mijn SP is puur een woon-werk apparaat. In uitzonderlijke gevallen schiet ik even naar een winkel buiten mijn eigen dorp om benzine te besparen. Maar dan moet het wel een winkel of locatie zijn die enigszins bereikbaar zijn en je niet een of andere binnenstad in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Vlassie1980 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:56:
[...]

Ik doe hetzelfde naar m'n werk. Ik heb een stuk van 250 meter waar ik op de rijbaan moet. Het mag uiteraard niet, maar ik pas dan altijd m'n snelheid aan naar max 30km/u en blijf op het fietspad. Ik ben tot nu toe nooit tegengehouden, maar dat kan ook komen doordat ik niet heel vaak naar m'n werk ga.

Als ik me gehaast voel, ga ik overigens gewoon de rijbaan op. Dan hou ik wel m'n tempo aan, maar dan doe ik ook hetzelfde op plekken waar ik wel op het fietspad mag. Met wat doortrappen haal ik wel die 45km/u en in stadsverkeer is dat nog steeds minstens zo snel als de gemiddelde auto. Die racet ook enkel van verkeerslicht naar verkeerslicht.
RayNbow schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:03:
Hoe gemakkelijk je 45 km/h haalt op een Stromer hangt o.a. ook af van hoe sensoren staan afgesteld. Zo kon ik na een onderhoudsbeurt een stuk minder gemakkelijk de 45 halen dan voorheen. Ik heb toen zelf maar de TMM-sensor opnieuw ingesteld. 😅
Ik heb 1 keer gehad dat ie in leek te houden, en dat was een kwestie van opnieuw kalibreren en weer doorgaan

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:30
Apart dat harde trappen. Staat de trapsensor wel op 100%?
Met m'n qwic RD11 heb ik dat helemaal niet.

Ik trap wel maar zet helemaal geen kracht en rij fluitend 42 tot 45 GPS.
Het is wel zo dat bij 46/47 GPS de fiets sterk afremt op de begrenzer maar dan moet t wel windstil zijn wil ik daar komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

BertV schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:26:

Kleine review.

Ik heb jaren met een bosch-SP gereden en toen merkbaar conditie kwijt geraakt door de overstap naar een Stromer ST2 (Los daarvan, geen spijt van)

De ST7 ondersteunt nog weer beter dan de ST2, al is het nog steeds geen brommer.

Als je hoge snelheden wil behalen moet je nog steeds echt doortrappen.

Maar toch denk dat dit weer extra conditie zou gaan kosten als het mijn vaste fiets zou worden.

De grote accu en de sterkere motor zijn gelijk de grootste pluspunten.
Het "ding" is iig niet 2x een al prijzige ST2 waard.

Schakelt prima, (electronisch) maar ik ben bang dat ik nog weer vaker bij de dealer zou gaan staan voor storingen.

Vering werkt prima, al ben ik meer van "au naturel".
Het frame is ook maat "L", maar mijn in verhouding lange bovenlijf is te lang voor deze fiets.

Het gewicht merk je al rijdend niet.
Toch zouden ze moeten proberen om die fietsen lichter te krijgen.

De actieradius met de grote 1440Wh lijkt me voldoende.
In de hoogste stand "S" nu 36km gereden met nog 58% over.

Samengevat zou ik het niet erg vinden als de reparatie van mijn ST2 nog veel langer zou duren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Hier een ST2 uit 2017, en inderdaad, de afstelling maakt veel uit. Toch merk ik ook wel dat op volledige snelheid rijden meer energie vergt dan 'gewoon' fietsen', maar zeker minder dan racefietsen. Het zit er tussenin. Natuurlijk hangt dat af van de snelheid waarmee je normaal fietst, maar dat het geen extra energie kost klopt ook niet.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Krisp schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:56:
Hier een ST2 uit 2017, en inderdaad, de afstelling maakt veel uit. Toch merk ik ook wel dat op volledige snelheid rijden meer energie vergt dan 'gewoon' fietsen', maar zeker minder dan racefietsen. Het zit er tussenin. Natuurlijk hangt dat af van de snelheid waarmee je normaal fietst, maar dat het geen extra energie kost klopt ook niet.
Het is iets waar ik me gevoelsmatig altijd voor moet verdedigen, terwijl ik dat nooit hoefde te doen toen ik die 1500km per maand woon-werk maakte met mijn motorfiets.

Ik vertel (en denk het zo eerlijk te omschrijven :+ ) dat met tegen de 45km/u rijden op een SP ongeveer evenveel inspanning kost als 20km/u op een sportievere fiets.

Heuvel op en/of wind tegen ga je die 45km/u niet halen met mijn ST2, hoe hard je ook trapt, met de ST7 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

BertV schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:03:
[...]

Heuvel op en/of wind tegen ga je die 45km/u niet halen met mijn ST2, hoe hard je ook trapt, met de ST7 wel.
Die ST7 is dan ook een beest van een machine. :P Hoe tof ik het ding ook vind, ik zie de toegevoegde waarde niet zo. Net als dat ik de toegevoegde waarde van de ST2S toentertijd niet echt zag.

Wat wel zo is, is dat de 'piekbelasting' er niet meer is. Op een normale fiets moet je echt kracht zetten om op snelheid te komen. Dat is nu niet meer zo.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Pazo

Mroaw?

Mbt de discussie op de rijbaan fietsen of niet: ik doe het ook niet meer.
Op mijn route heb ik een stuk van ca 1,5km dat ik op de rijbaan zou moeten fietsen (rest is daarna buiten bebouwde kom). Echter is dat op doorgaande weg grenzend aan een industrieterrein. De minimale snelheid blijkt daarom 60+ te zijn (terwijl het dus 50 is), en daarnaast rijden er veel vrachtwagens. Met mijn ST1X haal ik alleen de 45km/u als er geen wind is of wind mee heb, anders zou het bij de 40-42 echt wel op. En op GPS is dat maar 38-40km/u. Kortom, snelheidsverschil met auto's is vaak al ruim 20km/u. Regelmatig wordt er getoeterd of extra dicht langs mij heen gereden / half afsnijden. Vooral werkbusjes hebben daar een handje van, die zijn je liever kwijt dan rijk. Vrachtwagens blijven er meestal wel achter, maar echt fijn rijdt dat ook niet.
Dus ik ben na ca 3-4 maanden dat braafjes gedaan te hebben er mee gestopt, en pak ik nu het (gescheiden) fietspad daar. Gewoon rustig aan ca 30km/u, ik vind het wel best. Mocht ik aangehouden worden dan hoop ik ook maar dat agenten begripvol zijn.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Pazo schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:28:
Ik geef je gelijk: de regelgeving, de weg en de weggebruikers zitten niet op dezelfde lijn. Maar jij als fietser trekt dan wel continu aan het kortste eindje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
Op mijn route heb ik een stuk van ca 1,5km dat ik op de rijbaan zou moeten fietsen (rest is daarna buiten bebouwde kom). Echter is dat op doorgaande weg grenzend aan een industrieterrein. De minimale snelheid blijkt daarom 60+ te zijn (terwijl het dus 50 is), en daarnaast rijden er veel vrachtwagens. Met mijn ST1X haal ik alleen de 45km/u als er geen wind is of wind mee heb, anders zou het bij de 40-42 echt wel op. En op GPS is dat maar 38-40km/u. Kortom, snelheidsverschil met auto's is vaak al ruim 20km/u. Regelmatig wordt er getoeterd of extra dicht langs mij heen gereden / half afsnijden. Vooral werkbusjes hebben daar een handje van, die zijn je liever kwijt dan rijk. Vrachtwagens blijven er meestal wel achter, maar echt fijn rijdt dat ook niet.
Dus ik ben na ca 3-4 maanden dat braafjes gedaan te hebben er mee gestopt, en pak ik nu het (gescheiden) fietspad daar. Gewoon rustig aan ca 30km/u, ik vind het wel best. Mocht ik aangehouden worden dan hoop ik ook maar dat agenten begripvol zijn.
Hulde dat je dit 3 maanden hebt volgehouden, ik zou vanaf dag 1 het fietspad gekozen hebben. In het theoretische geval dat je een boete zou krijgen, houdt dit nooit stand voor een rechter, dit is overduidelijk veel te gevaarlijk, met je 40 km/h fiets tussen al dat snelverkeer.

Ik ben vandaag met mijn 250cc kartbuggy naar het werk, die haalt 80 km/h teller, maar no way dat ik ooit op een 100km/h weg tussen de auto's ga rijden met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Hier in België is het ook regelmatig een feit dat speedpedelecs bij een dodelijk ongeval betrokken zijn:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/zoek?query=speedpedelec

Vandaag en gisteren weeral.

[ Voor 8% gewijzigd door marcop82 op 11-09-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

marcop82 schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:49:
Hier in België is het ook regelmatig een feit dat speedpedelecs bij een dodelijk ongeval betrokken zijn:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/zoek?query=speedpedelec

Vandaag en gisteren weeral.
Fietsers komen op die manier niet eens meer in het nieuws. :P Je hebt echt statistieken hiervoor nodig. Ik verwacht overigens wel dat speed pedelecs daar in negatieve zin zullen uitspringen, zeker per gereden kilometer. Het is nog steeds een vrij onbekend voertuig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:41
Een ander geluid dan; ik ervaar geen enkel probleem om tussen het verkeer te fietsen. Veelal vind ik het zelfs prettiger fietsen. De rijbaan is immers breder en overzichtelijker, langere bochten ipv haakse fietspadbochtjes.
Rijbaan is strak asfalt en fietspad hobbelige tegels, ik houd dan meer van de rijbaan.
Geen opdringerige automobilisten gemerkt. Soms zitten ze er wat dicht op en halen ze in maar geen gevaarlijke situaties meegemaakt.
Rotondes zijn wel opletten geblazen maar dat is met een gewone auto of fiets niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
[b]BertV in "Het grote Speed Pedelec topic."
Hoe hard waait het dan? En hoe hoog is de heuvel?
Het is maar een enkele keer dat ik door de wind geen 45km/u met mijn ST2 kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Ik heb 's ochtends en 's middags een andere route door dezelfde reden. Ik rij liever een kilometer om dat ik lekker kan fietsen ipv de hele tijd in de spiegel te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
wmeester schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:06:
Een ander geluid dan; ik ervaar geen enkel probleem om tussen het verkeer te fietsen. Veelal vind ik het zelfs prettiger fietsen. De rijbaan is immers breder en overzichtelijker, langere bochten ipv haakse fietspadbochtjes.
Rijbaan is strak asfalt en fietspad hobbelige tegels, ik houd dan meer van de rijbaan.
Geen opdringerige automobilisten gemerkt. Soms zitten ze er wat dicht op en halen ze in maar geen gevaarlijke situaties meegemaakt.
Rotondes zijn wel opletten geblazen maar dat is met een gewone auto of fiets niet anders.
Dit gaat op voor wegen in de bebouwde kom waar de snelweg beperkt is, op wegen die uitnodigen tot hard rijden rij je niet veilig en merk je al snel ongeduld van automobilisten.. Ik kan me eerlijk gezegd ook ergeren aan brommertjes voor mn neus in de auto :|
procaliber schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:42:
[...]

Het is maar een enkele keer dat ik door de wind geen 45km/u met mijn ST2 kan halen.
Wou net zeggen, ik haal met mn 60Nm Bosch middenmotor uit 2016 al 43 km/h GPS als ik een beetje doortrap in de hoogste standen.

[ Voor 17% gewijzigd door _Anvil_ op 11-09-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Pazo

Mroaw?

Het is ook zo dat ik, met mijn al wat oudere ST1X moeilijk de snelheid van 45 haal.
Laatst had ik wind mee, toen ging wel redelijk makkelijk 45, en werd toen met een aardig snelheidsverschil ingehaald door een andere SP. Ik denk dat als ik een SP zou hebben die makkelijker op de 45 of zelfs iets hoger zit, dat ik eerder weer tussen het verkeer zou zitten.

Maar aan de andere kant, dat stuk weg over langs het industrieterrein waar ik het net over had, blijft een halve racebaan...

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 06:36

RayNbow

Kirika <3

procaliber schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:42:
[...]

Op 4 mei kon ik door tegenwind van 24 km/h (volgens Garmin) geen 45 km/h halen. :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Op de utrechtse heuvelrug zijn er wel stukjes waar je de topsnelheid niet haalt...en inderdaad, het is al een tijdje geleden dat er zoveel wind stond dat ik er last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 22:23
Mijn eerste post in het pedelec topic, heb een ST3 Sport met een vrij lage stuur (zoals die wordt geleverd). Ik kan er moeilijk aan wennen, ik krijg op den duur tintelende handen. Daarnaast is de hoek te recht waardoor mijn polsen constant onder spanning staan.

Nu overweeg ik een andere stuur te monteren of de huidige te versmallen. Wie heeft hier ervaring mee op een ST3 en wat bevelen jullie aan?

Dit zit er nu op

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pPBO7hN.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I5oG9S9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

vroeger had ik de perfecte afgestelde ST1. Na een aanrijding, schade en herstellingen bij de FM, had ik onlangs wat pols en houdingsproblemen. Deze zijn opgelost door het stuur wat bij te regelen, ook van de remhendels en zo. Nu terug perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Dutchlimits schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:25:
Mijn eerste post in het pedelec topic, heb een ST3 Sport met een vrij lage stuur (zoals die wordt geleverd). Ik kan er moeilijk aan wennen, ik krijg op den duur tintelende handen. Daarnaast is de hoek te recht waardoor mijn polsen constant onder spanning staan.

Nu overweeg ik een andere stuur te monteren of de huidige te versmallen. Wie heeft hier ervaring mee op een ST3 en wat bevelen jullie aan?

Dit zit er nu op

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet de richting waarin je denkt, maar een opzetstuur. Ze kun je af en toe verzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 22:37
Ik heb tijdelijk rondgefietst met een verhoogd stuur vanwege een schouder probleem. Zit is iets comfortabeler en je stoomlijn wat minder. Ik persoonlijk prefereer de sportieve zit. Maar het stuur ligt stof te happen. Als je mij even een PM stuurt komt jij jouw kant op en kun je het eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
Welke hoek bedoel je, upsweep of backsweep? Zo op het eerste zicht is dat eerste bij ST3 eerder 'down'sweep ttz lijkt alsof uiteinde naar bendeden wijst, wat wel vreemd is. Stuur omhoog draaien en dat zo eens testen?

Je kan ook eens 'normale' volledig cylindrische handvaten zonder dat uitsteeksel proberen. Hielp bij mij tegen tintelen. Heb er wel x polsfracturen opzitten. En voelt ook minder raar aan na tientallen jaren normale handvaten gebruikt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
Opzetstuur heb ik aan gedacht maar dan zit ik nog meer voorover, niet erg comfortabel met een helm op je hoofd. Ook gevaarlijk omdat je dan niet meer zo snel een noodstop kunt doen.

Fiets is tenminste zo afgeleverd zoals het er nu op zit. Ik kan het omhoog draaien proberen, hoort dit niet zo, zoals het nu zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Dutchlimits schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:25:
De ST3 kon in comfort en sport geleverd worden, wellicht kun je bij de fietsenmaker eens proberen of een comfort stuur iets oplost.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
JohnR schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:09:
[...]

De ST3 kon in comfort en sport geleverd worden, wellicht kun je bij de fietsenmaker eens proberen of een comfort stuur iets oplost.
Ja die ken ik idd wel heel gedoe om over te zetten omdat de kabels door het stuur lopen dus met voorkeur probeer ik eerst de stang nog, 1 die iets hoger uitkomt (riser) of een scherpere hoek naar achteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
ik heb zo'n comfort...maar twijfelde of het wel een comfort stuur was..ook nog vrij voor over,,,

Stuur omhoog draaien en dat zo eens testen?
kan dat? bij mij zou een paar cm omhoog ook wel fijner zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
wwwmarcel schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:28:
ik heb zo'n comfort...maar twijfelde of het wel een comfort stuur was..ook nog vrij voor over,,,

Stuur omhoog draaien en dat zo eens testen?
kan dat? bij mij zou een paar cm omhoog ook wel fijner zijn
Heb nog wat gedraaid idd. Morgen uitgebreid testen. Wer gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
o oke super, dus je kan het stuur simpelweg nog iets omhoog zetten...

ik had vanmorgen toch wat last van mijn mild, ik denk omdat ik teveel naar voren gebogen zat,
ik ben 1.95, dus het zadel zit ook vrij hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
wwwmarcel schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:57:
o oke super, dus je kan het stuur simpelweg nog iets omhoog zetten...

ik had vanmorgen toch wat last van mijn mild, ik denk omdat ik teveel naar voren gebogen zat,
ik ben 1.95, dus het zadel zit ook vrij hoog
Nee ik kan het middelste deel niet omhoog doen, maar heb wel de stang die erin zit iets verdraaid naar beneden toe. Alhoewel ik dan iets verder voorover zit, had ik vanochtend geen last van mijn handen. Misschien is dit dan toch de oplossing. Lijkt nu een betere hoek te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Hi,

Had een vraag, wanneer is het verstandig om naar een Speed Pedelec te gaan kijken? Is dat bv bij een x-aantal dagelijkse km naar het werk of is dat persoonlijk.

Ik kan namelijk sinds kort via mijn werk een fiets lease en nu de benzine prijzen omhoog gaan zit ik er aan te denken om onze 2e auto weg te doen en dagelijks met de fiets naar mijn werk te gaan. Enkele rit is dat 22km a 24km wat inhoudt dat ik dagelijks dan bijna 50km fiets.

Is het dan al interessant om te gaan kijken voor een Speed Pedelec?
Pagina: 1 ... 25 ... 39 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.