Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Excuses, ik bedoelde natuurlijk dat hij teveel aangeeft.ThsAdrns schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:05:
[...]
Ik denk precies andersom, anders geeft hij alsnog te weinig aan.
Vanmorgen nog even gekeken: 30 km/u op de teller is 28.8 km/u in het echie. Als ik op de teller 48 km/u rij, dan zijn dat 45 echte kilometers. De afwijking op mijn Stromer ST2 is dus ruwweg 5%.
Ik vind dat niet zo erg, als ik fiets dan varieert de snelheid door allerlei oorzaken zowiezo al meer dan een paar km/u. In de praktijk is die snelheid "langzaam", "gewoon", "snel" en "wauw, ik ben goed!". De exacte snelheid is (tijdens het fietsen dan) voor mij absoluut niet relevant.
Er zit een nieuwe motor op toen ik hem kocht, misschien is daar iets misgegaan.multikoe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 05:34:
[...]
10% is wel heel veel, weet je zeker dat je banden op de juiste spanning staan? Ik meet 47,5 km/h bij een scherm-snelheid van 45 km/h. Dat is een afwijking van iets meer dan 5%.
Ik ga er toch mee op onderhoud nu zal het eens aankaarten daar
Ik heb dezelfde wanne-be pedelec, de afstelling nooit aangeraakt (gebruikt gekocht) maar snelheid display is exact gelijk aan GPS.ThsAdrns schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:05:
Bij mijn "wanne be" speed pedelec (Gazelle Speed Ultimate 380 met Bosch systeem) kan ik in de configuratie wel de wielomtrek binnen grenzen veranderen. Als ik die zo klein mogelijk zet, is de afwijking bij mijn kruissnelheid (35-40) minder dan 1 km/h. Dat vind ik heel acceptabel.
Op ondersteuning 45km/u halen is bij mij een asymptoot; de ondersteuning is al afgebouwd tot 0 voordat ik de 45 haal.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wat bedoel je met 'wannabee' speed pedelec? Geeft deze langer ondersteuning dan een e-bike?ThsAdrns schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:05:
[...]
Ik denk precies andersom, anders geeft hij alsnog te weinig aan.![]()
Bij mijn "wanne be" speed pedelec (Gazelle Speed Ultimate 380 met Bosch systeem) kan ik in de configuratie wel de wielomtrek binnen grenzen veranderen. Als ik die zo klein mogelijk zet, is de afwijking bij mijn kruissnelheid (35-40) minder dan 1 km/h. Dat vind ik heel acceptabel.
Ik heb namelijk een fietssnelweg van kantoor-huis, maar dit is langs een N weg. De weg door een natuurgebied is veel mooier, maar mag je met een pedelec officieel niet in (''fietspad''). Zou die Gazelle dan een oplossing kunnen zijn om toch vlot (vlotter dan max 25km/h ondersteuning) 25km af te leggen?
Op het fietspad mag niemand harder dan 27 km/u met ondersteuning. Fietsen die boven 27 km/u nog assisteren zijn namelijk overal illegaal (muv gele plaat). Je kan beter met een Speed Pedelec illegaal over het fietspad dan met een illegale fiets die volledig 25 km afleggen.FitTiv schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:10:
[...]
Wat bedoel je met 'wannabee' speed pedelec? Geeft deze langer ondersteuning dan een e-bike?
Ik heb namelijk een fietssnelweg van kantoor-huis, maar dit is langs een N weg. De weg door een natuurgebied is veel mooier, maar mag je met een pedelec officieel niet in (''fietspad''). Zou die Gazelle dan een oplossing kunnen zijn om toch vlot (vlotter dan max 25km/h ondersteuning) 25km af te leggen?
Mijn traject is ook door een natuurgebied maar merk dat ik de laatste tijd toch vaker kies voor die "fietsnelweg", met 5 dagen in de week verveeld elk traject. Enkel terug pak ik nog wel eens een afwijkende route, zeker als ik met mijn elektrische mountainbike op pad ben. Overigens is het hier binnen de bebouwde kom ook tussen de auto's en wordt lang regelmatig niet gewaardeerd. Verwacht dat meneer agent dan mij eerder het fietspad op zou sturen dan er vanaf. Op het fietspad gedraag ik mij echter wel ter gast en ga niemand op volle snelheid voorbij, verzekering technisch kan dat ook wel eens heel verkeerd aflopen.
Grappig hoe ik hier zelf, bij het lezen van deze zin, ook weer intuinde. Heel veel (heel veel) mensen weten het verschil niet tussen een fietspad en een bromfietspad en zelfs nu ik daar heel erg gespitst op ben was mijn eerste reactie toch weer "huh?". Maar je hebt gelijk. Op een *fiets* pad mag je niet rijden met een voertuig waarbij de motor bij snelheden boven de 25 km/u nog ondersteund. Op een "bromfiets" pad mag dat wel.Deveon schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:12:
[...]
Op het fietspad mag niemand harder dan 27 km/u met ondersteuning.
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.