Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Excuses, ik bedoelde natuurlijk dat hij teveel aangeeft.ThsAdrns schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:05:
[...]
Ik denk precies andersom, anders geeft hij alsnog te weinig aan.
Vanmorgen nog even gekeken: 30 km/u op de teller is 28.8 km/u in het echie. Als ik op de teller 48 km/u rij, dan zijn dat 45 echte kilometers. De afwijking op mijn Stromer ST2 is dus ruwweg 5%.
Ik vind dat niet zo erg, als ik fiets dan varieert de snelheid door allerlei oorzaken zowiezo al meer dan een paar km/u. In de praktijk is die snelheid "langzaam", "gewoon", "snel" en "wauw, ik ben goed!". De exacte snelheid is (tijdens het fietsen dan) voor mij absoluut niet relevant.
Er zit een nieuwe motor op toen ik hem kocht, misschien is daar iets misgegaan.multikoe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 05:34:
[...]
10% is wel heel veel, weet je zeker dat je banden op de juiste spanning staan? Ik meet 47,5 km/h bij een scherm-snelheid van 45 km/h. Dat is een afwijking van iets meer dan 5%.
Ik ga er toch mee op onderhoud nu zal het eens aankaarten daar
Ik heb dezelfde wanne-be pedelec, de afstelling nooit aangeraakt (gebruikt gekocht) maar snelheid display is exact gelijk aan GPS.ThsAdrns schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:05:
Bij mijn "wanne be" speed pedelec (Gazelle Speed Ultimate 380 met Bosch systeem) kan ik in de configuratie wel de wielomtrek binnen grenzen veranderen. Als ik die zo klein mogelijk zet, is de afwijking bij mijn kruissnelheid (35-40) minder dan 1 km/h. Dat vind ik heel acceptabel.
Op ondersteuning 45km/u halen is bij mij een asymptoot; de ondersteuning is al afgebouwd tot 0 voordat ik de 45 haal.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wat bedoel je met 'wannabee' speed pedelec? Geeft deze langer ondersteuning dan een e-bike?ThsAdrns schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:05:
[...]
Ik denk precies andersom, anders geeft hij alsnog te weinig aan.![]()
Bij mijn "wanne be" speed pedelec (Gazelle Speed Ultimate 380 met Bosch systeem) kan ik in de configuratie wel de wielomtrek binnen grenzen veranderen. Als ik die zo klein mogelijk zet, is de afwijking bij mijn kruissnelheid (35-40) minder dan 1 km/h. Dat vind ik heel acceptabel.
Ik heb namelijk een fietssnelweg van kantoor-huis, maar dit is langs een N weg. De weg door een natuurgebied is veel mooier, maar mag je met een pedelec officieel niet in (''fietspad''). Zou die Gazelle dan een oplossing kunnen zijn om toch vlot (vlotter dan max 25km/h ondersteuning) 25km af te leggen?
Op het fietspad mag niemand harder dan 27 km/u met ondersteuning. Fietsen die boven 27 km/u nog assisteren zijn namelijk overal illegaal (muv gele plaat). Je kan beter met een Speed Pedelec illegaal over het fietspad dan met een illegale fiets die volledig 25 km afleggen.FitTiv schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:10:
[...]
Wat bedoel je met 'wannabee' speed pedelec? Geeft deze langer ondersteuning dan een e-bike?
Ik heb namelijk een fietssnelweg van kantoor-huis, maar dit is langs een N weg. De weg door een natuurgebied is veel mooier, maar mag je met een pedelec officieel niet in (''fietspad''). Zou die Gazelle dan een oplossing kunnen zijn om toch vlot (vlotter dan max 25km/h ondersteuning) 25km af te leggen?
Mijn traject is ook door een natuurgebied maar merk dat ik de laatste tijd toch vaker kies voor die "fietsnelweg", met 5 dagen in de week verveeld elk traject. Enkel terug pak ik nog wel eens een afwijkende route, zeker als ik met mijn elektrische mountainbike op pad ben. Overigens is het hier binnen de bebouwde kom ook tussen de auto's en wordt lang regelmatig niet gewaardeerd. Verwacht dat meneer agent dan mij eerder het fietspad op zou sturen dan er vanaf. Op het fietspad gedraag ik mij echter wel ter gast en ga niemand op volle snelheid voorbij, verzekering technisch kan dat ook wel eens heel verkeerd aflopen.
Grappig hoe ik hier zelf, bij het lezen van deze zin, ook weer intuinde. Heel veel (heel veel) mensen weten het verschil niet tussen een fietspad en een bromfietspad en zelfs nu ik daar heel erg gespitst op ben was mijn eerste reactie toch weer "huh?". Maar je hebt gelijk. Op een *fiets* pad mag je niet rijden met een voertuig waarbij de motor bij snelheden boven de 25 km/u nog ondersteund. Op een "bromfiets" pad mag dat wel.Deveon schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:12:
[...]
Op het fietspad mag niemand harder dan 27 km/u met ondersteuning.
Er zijn verschillende actiegroepen dat graag aanpassingen aan de wetgeving errond aanvragen. Maar het fietspad is niet altijd zo breed, er rijden ook hele trage dingen rond…
Combinatie met niet altijd het beste imago bij brommers vroeger…
En toch blijft het een fijn ding, echt een kandidaat auto vervanger (voor mij het geval).
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Door het kentekenplaat is verzekering en kennis van regels geborgd via het rijbewijs en doordat ze flink duurder zijn dan fatbikes of elektrische scooters spreekt het alleen een doelgroep aan die ook echt zelf wilt trappen.
Enkele maanden geleden had ik het hier over de aankoop van een aska speedbike. Ik heb er toen finaal van afgezien owv. de prijs, die ik te hoog achtte voor mijn woon-werkverkeer (twee dagen per week namelijk slechts 5 km, andere dagen dan weer 15 km enkel). Soit, en stoemelings stuitte ik op een koopje bij mijn fietsenmaker:
Sparta D-burst met range extender 1125 Wh. Bosch middenmotor
- 7000 km op de teller na drie jaar gebruik onder KBC lease (KBC eist in dergelijk contract een perfect onderhoud en betaalt daar ook voor)
- aandrijflijn heb ik bekeken, lijkt nog ok (riem)
- batterij resp. extender bij nazicht nog 93 resp. 94% restcapaciteit
- oorspronkelijke prijs 6000 euro, te koop voor 2250 euro.
- fietsenmaker heeft alle materiaal liggen voor evt herstel.
Zonder aan jullie advies rechten te willen ontlenen: wat denken jullie? Met name over het merk?
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉
Bij zelf trappen, typisch gemiddeld 18km/h.
Bij e-bike 25km/h, typisch gemiddeld 22km/h.
Bij SP van Sparta type (Bosch middenmotoren), typisch 30-32km/h.
Bij SP achterwiel typisch 33-36km/h.
Dit is voor een gemixte route.
Allemaal afhankelijk van je route (veel kruispunten/...), en je eigen bijdrage.
Op 5km route ga je volgens mij geen grote verschillen zien. Op 15km is het al interessanter.
Snel een tabel in elkaar gebokst:
:strip_exif()/f/image/lWozNGgKN5URvrqyD4Z5yEnb.png?f=user_large)
Of het je de moeite/kost waard is, moet je zelf overwegen. KBC, dus België? HIer valt het nog goed mee om met zulke SP rond te rijden, omdat je ook op het fietspad mag.
Je vindt al 2dehands Stromers voor ongeveer die prijs (met ketting dan wel), en met gelijkaardige km-stand. Maar daar zouden wat duurdere kosten kunnen aan zijn (bij Stromer zijn dingen duur), dus ook een zeker risico.
[ Voor 18% gewijzigd door bjp op 23-01-2026 17:17 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Wat vindt u van het merk Sparta? 🙂
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉
gemiddeld en max is totaal iets anders. Max kan mijn Stromer boven de 50km/h (in de afdaling).Mortov Molotov schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:54:
@bjp heb het ding al getest en ik kom vlotjes aan 33-35 km/h zonder al te hard mijn best te doen 😉
Wat vindt u van het merk Sparta? 🙂
Ik was aan het rekenen hoeveel tijd je zou uitsparen, en dan zijn gemiddelde handiger.
Bosch setup is redelijk standaard, de dual batterij ook. Alle krachten door de aandrijving (riem en enviolo?), dus ja die verslijten sneller.
2dehands.be of zo raadplegen voor alternatieven/goeie inschatting van prijzen. Ik denk dat je evengoed een Trek Allant of zo kunt bekijken.
Of een van de vele Klever/Stromer op 2dehands en/of einde-lease. Klever N-Rogue bijvoorbeeld.
Sneller dan een klassieke e-bike (waar de 25km/u limiet vervelend is), maar zeker niet de snelste SP.
Qwic (zoals de RD11) bestaat ook nog, maar ik had daar geen goed gevoel bij. Typisch wel goedkoper, maar een atypische setup/batterij.
Terwijl ik sinds mei een Zero Motorcycles SR/F heb gekocht, die handvatverwarming heeft. sinds ik dat heb merk ik dat het type handschoen eigenlijk helemaal niks uitmaakt, met handvatverwarming is het met buitentemperaturen <12°C altijd heerlijk rijden.
Ik zou deze toevoeging graag op mijn Stromer ST2 maken. Met een of andere powerbank erbij maakt niet uit, die klus ik dan wel ergens aan het stuur, of met straps aan de framebuis.
Aankomen op je werk met gevoelloze vingers is echt verschrikkelijk.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
Je kan gewoon een gebruikte Stromer ST2 uit ~2017 kopen hoor, met goede SOH heb je een perfecte fiets.Ferry34 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:31:
Ik heb een mooie 2de hands destijds gekocht voor €2.000 een qwic RD11 en niet woon werkverkeer.
25km pu vind ik gewoon te langzaam maar ook woonde ik destijds 5km buiten de bebouwde kom en had ik geen auto.
Prijzen voor speed pedelec zijn gewoon kompleet belachelijk waarbij de goedkoopste €4.500 maar dan heb je een veel te kleine accu .Dus €6.500 is zo'n beetje de prijs voor een bruikbare.
Ook kijk ik naar de leuke video s op YouTube van bikes and care en als ik dat zie met onderhoud, storingen etcetera dan denk ik....mn EV BMW iX1 64kwh gaat 1 x per 2 jaar voor onderhoud (eerste onderhoud waarschijnlijk op 130.000km) en is goedkoper dan een louzy speed pedelec
Speed pedelec is in Nederland alleen voor mensen die een regeling hebben met hun werkgever.
Mijn Stromer St2 heeft nu 35000km op de teller, ik schat dat die er nog makkelijk 35000km bij klokt zonder gekke kosten. Ik heb na 35000km een nieuwe accu gemonteerd, oude had SOH 60% en was doordat de lader stuk ging, samen met de controller en accu kapot gegaan. Dus dat was even een dure kluif.
Desalniettemin koop je zo'n fiets makkelijk voor 2000 euro. En dan heb je een perfect apparaat (die je wel droog moet stallen!) wat al je woon-werk kilometers perfect doet. Ik rijd al 35000km door weer en wind, hij blijft nergens voor thuis staan. In de winter op winterbanden.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
Ik heb Continental Winter Contact II op mijn Stromer ST2woekele schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:38:
Ik merkte afgelopen maandagmiddag dat de dikke banden op de pedelec zeker geen voordeel zijn bij ijs/sneeuw-omstandigheden. Ik werd ingehaald door normale fietsers en e-bikes... en ik maar glibberenUiteraard afhankelijk wat voor banden je erop hebt.... maar die van mij zijn duidelijk geen winterbanden
Dat was eens maar nooit weer.
https://www.bike24.nl/producten/41030
dit is het type band, die gaat probleemloos over al het sneeuw en ijs. De eerste weken van januari juist deze gepakt omdat ik me mateloos erger aan hoe mensen klungelen met zomerbanden op de weg. Met mijn SP geen problemen, geen files. Overal volle bak gereden alsnog! Deze banden zijn echt goud. Slijten in de zomer wel te snel, dus ik wissel wel 2x/jr
Nee deze banden zijn echt SHEISSE met winterweer.woekele schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:30:
Ik reed echt door dikke lagen glad sneeuw/ijs. Er begon ook superveel samen te klonteren onder de spatborden omdat er ook wel wat gestrooid/gedooid was. En ook ophopingen rond de trappers waar volgens mij ook een blijkbaar optische sensor zit, want die raakte ook beetje in de war kreeg ik het idee, gaf soms vermogen terwijl ik niet meer trapte, doet hij anders nooit. Bandentype Pirelli Angel GT Urban. Er zal vast hoop winst te halen zijn met andere banden, maar 40+ km/h zag ik sowieso niet gebeuren, als je dan ergens gaat glijden, ga je echt veel te hard neer. Ik was al blij als ik de 20 haalde die dag. Meeste ging ongeveer 15. Klever trouwens voorzien van een riem i.p.v. ketting.
Edit: als ik het goed lees hier in dit topic, moet ik eigenlijk naar de WT-variant in de winter
En ik zie nu dat huidige band waarschijnlijk harder is opgepompt dan geadviseerd, 2.2 bar. Denk dat hij wel op 3 staat of zo. Niet gunstig
Je hebt Pirelli Angel WT, dat zijn de winterbanden voor Pirelli die Vietz ook veel monteert - goede banden, die kan je prima het hele jaar doorrijden.
Maar echt qua winter performance zijn de Continental Top Contact Winter II onverslaanbaar, die slijten met warm weer heel hard - maar de grip is immens met koud weer.
Ik rijd in de zomer met de Schwalbe Big Ben's op mijn ST2 (2015), die rijd ik ongeveer tot december (dan vriest het vaak amper) en meteen met nat weer merk je met die Continental's dat het is alsof je banden aan het wegdek gelijmd zitten.
:strip_exif()/f/image/KRDQH95jRhbE0hpQ1RbvRcIH.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier reed ik probleemloos overheen, geen enkel probleem met remmen ook.
Zelf gebruik ik gewoon dikke waterdichte handschoenen, ook fijn in de regen. Maar er zijn ook verwarmde handschoenen te krijgen, toch een stuk makkelijker dan je fiets aanpassen.barta123 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:47:
Heeft iemand hier ervaring met verwarmde handvatten? Ik vind het met dit weer nog steeds heerlijk om op de Stromer te rijden maar merk dat het heel cruciaal is wat voor handschoenen ik draag.
Nee geen ervaring mee en ik moet er ook niet aan denken. Ik zal wel relatief warme handen hebben denk ik want met C doe ik nog niets eens handschoenen aan. Ik heb tot nu toe de hele winter met de dunste/simpelste Decathlon handschoentjes gedaan. Alleen bij temperatuur rond nul met regen een keer gehad dat het koud was. Toen had ik achteraf mijn wintersporthandschoenen wel aan willen doen. Zodra ik lekker aan het trappen ga krijg ik gewoon zweethanden. Wat wel een keer echt koud werd waren mijn voeten; ik ben daarom geswitch van hardloopschoenen (met veel mesh) naar dichte sneakers bij temperaturen <10°Cbarta123 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:47:
Heeft iemand hier ervaring met verwarmde handvatten? Ik vind het met dit weer nog steeds heerlijk om op de Stromer te rijden maar merk dat het heel cruciaal is wat voor handschoenen ik draag.
Terwijl ik sinds mei een Zero Motorcycles SR/F heb gekocht, die handvatverwarming heeft. sinds ik dat heb merk ik dat het type handschoen eigenlijk helemaal niks uitmaakt, met handvatverwarming is het met buitentemperaturen <12°C altijd heerlijk rijden.
[ Voor 16% gewijzigd door assje op 27-01-2026 17:06 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Met mijn Gazelle ultimate met twee accu's in het frame denk ik dat ik ongeacht welke banden er onder zouden liggen niet comfortabel zou zijn op sneeuw. Ik zit best wel hoog op de fiets en hij is ook nog relatief topzwaar met accu's en fietstas.barta123 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:51:
dit is het type band, die gaat probleemloos over al het sneeuw en ijs. De eerste weken van januari juist deze gepakt omdat ik me mateloos erger aan hoe mensen klungelen met zomerbanden op de weg. Met mijn SP geen problemen, geen files. Overal volle bak gereden alsnog! Deze banden zijn echt goud. Slijten in de zomer wel te snel, dus ik wissel wel 2x/jr
Ik laat de fiets maar gewoon thuis zo lang het echt sneeuw/ijs is, was dit jaar uiteindelijk 3 dagen dus valt allemaal mee. Met was aangepaste werktijden en paar keer schipperen met partner op het werk brengen is het allemaal gelukt met één auto.
Alsnog goed ja! En mooi dat jullie het zo kunnen fixen met 1 autoassje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:59:
[...]
Met mijn Gazelle ultimate met twee accu's in het frame denk ik dat ik ongeacht welke banden er onder zouden liggen niet comfortabel zou zijn op sneeuw. Ik zit best wel hoog op de fiets en hij is ook nog relatief topzwaar met accu's en fietstas.
Ik laat de fiets maar gewoon thuis zo lang het echt sneeuw/ijs is, was dit jaar uiteindelijk 3 dagen dus valt allemaal mee. Met was aangepaste werktijden en paar keer schipperen met partner op het werk brengen is het allemaal gelukt met één auto.
Mijn woon-werk traject staat juist op zulke dagen enorm vast omdat iedereen toch stug met zomerbanden de weg op gaat. Dus ik pak altijd met regen of andere nattigheden de speed pedelec.
Daarom heeft mijn Stromer ook winterbanden, ook bij koude (en nat) merk ik een weeeereld van verschil. Eerder deed ik Nijmegen-Wageningen woon-werk en bij het veerpontje dat ik nam had je heuvelaf gewoon best vaak dat je aan de limiet van je grip kwam (op de zomerbanden dus) terwijl het met de winters voelde alsof je wielen aan het wegdek gelijmd zaten.
Plus mijn alternatief is motor, of auto. Maar de motor doe ik zo'n sloot pekel niet aan (vlak na wat buiig weer met >7 graden kan wel) maar als ik voor de auto moet kiezen kies ik toch het liefst voor lichamelijke inspanning
De dagen dat ik de auto gepakt had was het code geel/oranje en was het op de weg juist rustiger dan normaalbarta123 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:06:
Mijn woon-werk traject staat juist op zulke dagen enorm vast omdat iedereen toch stug met zomerbanden de weg op gaat. Dus ik pak altijd met regen of andere nattigheden de speed pedelec.
Als ik een keer helemaal vastloop denk ik dat ik nog liever mijn mountainbike pak door de sneeuw. In die condities heb je toch niets aan de snelheid van de pedelec. Op mijn rit van 17km is dat ook allemaal wel te overzien. Mijn vrouw is die week ook 1x lopend uit haar werk gekomen 4km; met een beetje inzet is er al snel een oplossing te vinden.
Toch gaat er niks op tegen deze banden. Ik heb juist deze dagen voor alle ritten (weliswaar met de ondersteuning iets lager) mijn Stromer gepakt, juist omdat deze banden echt overal grip in hebben (glad, nat, sneeuw etc).assje schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:14:
[...]
De dagen dat ik de auto gepakt had was het code geel/oranje en was het op de weg juist rustiger dan normaalDe dagen dat ik het net weer vond kunnen op de fiets inderdaad wel veel file's gezien.
Als ik een keer helemaal vastloop denk ik dat ik nog liever mijn mountainbike pak door de sneeuw. In die condities heb je toch niets aan de snelheid van de pedelec. Op mijn rit van 17km is dat ook allemaal wel te overzien. Mijn vrouw is die week ook 1x lopend uit haar werk gekomen 4km; met een beetje inzet is er al snel een oplossing te vinden.
Maar goed. Ieder zijn ding. Mijn voertuigen hebben in elk geval altijd winterbanden (m.u.v. de motorfiets, want daar is banden wisselen te ingewikkeld voor + ik houd niet van motorrijden bij temperaturen rond of onder het vriespunt)
Interessant wel. Maar ik veronderstel dat die op echt ijs nog altijd niet veel doen?barta123 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:20:
[...]
Maar echt qua winter performance zijn de Continental Top Contact Winter II onverslaanbaar, die slijten met warm weer heel hard - maar de grip is immens met koud weer.
Persoonlijk heb ik met gewone banden geen enkel probleem met gladheid door regen of verse of aangereden sneeuw. Wel met ijs, zoals iedereen gok ik. Naar het schijnt zouden banden met spikes een oplossing zijn maar dat is wel een gedoe voor die paar keer op een jaar dat er effectief ijsvorming is, en ik ben ook niet zeker of dat nu echt werkt: zou je daarmee grip hebben op bijvoorbeeld zo'n heel dun ijslaagje van aangevroren regen?
Je hebt altijd meer grip, omdat je een heel zachte compound hebt met van die ribbeltjes erin. Zoals deze foto.epostel schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:25:
[...]
Interessant wel. Maar ik veronderstel dat die op echt ijs nog altijd niet veel doen?
Persoonlijk heb ik met gewone banden geen enkel probleem met gladheid door regen of verse of aangereden sneeuw. Wel met ijs, zoals iedereen gok ik. Naar het schijnt zouden banden met spikes een oplossing zijn maar dat is wel een gedoe voor die paar keer op een jaar dat er effectief ijsvorming is, en ik ben ook niet zeker of dat nu echt werkt: zou je daarmee grip hebben op bijvoorbeeld zo'n heel dun ijslaagje van aangevroren regen?
"geen enkel probleem" is een heel verschil met gewoon normaal door kunnen rijden en geen gripverlies hebben. Maar goed, iedereen moet z'n eigen afweging maken, zowel mijn auto als Stromer staan altijd op winterbanden in de winter. Je ziet het vandaag maar weer, ik werd wakker en er lag weer 5-10cm sneeuw, op mijn woon-werk route bijna 1 uur reistijd, terwijl ik dat op de motor in 18 min kan rijden
Je mag in Nederland geen banden met spikes gebruiken op motorvoertuigen. Dus wel op een fiets, maar een SpeedPedelec wordt beschouwd als een motorvoertuig....epostel schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:25:
[...]
Naar het schijnt zouden banden met spikes een oplossing zijn maar dat is wel een gedoe voor die paar keer op een jaar dat er effectief ijsvorming is, en ik ben ook niet zeker of dat nu echt werkt: zou je daarmee grip hebben op bijvoorbeeld zo'n heel dun ijslaagje van aangevroren regen?
[Edit] Het mag kennelijk wel, maar je mag er dan niet mee op droog asfalt rijden, alleen op sneeuw en ijs.
[ Voor 8% gewijzigd door multikoe op 29-01-2026 09:48 ]
Voor de keren dat dat gebeurt is ook echt onzin om dat te doen.multikoe schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:45:
[...]
Je mag in Nederland geen banden met spikes gebruiken op motorvoertuigen. Dus wel op een fiets, maar een SpeedPedelec wordt beschouwd als een motorvoertuig....
In Nederland rijden met zulke dagen gewoon 16 uur per dag strooiwagens, ik geloof van 4:00 tot 22:00. Nu ook, die sneeuw valt op een laag pekel, dus smelt meteen. Ik zag het vanochtend ook, soms is een stukje fietspad niet gestrooid (omdat er paaltjes staan) daar is het wel gladder.
Maar spikes, nee dat zou ik niemand aanraden. Ik kwam in 2020 al bij Vietz (Stromer dealer, nu in Andelst - eerst Herveld) en daar zat ik toen al toen ik een man met zijn -toen vrij nieuwe- ST3 zag aankomen, voor winterbanden montage. Ik zei echt HUH? winterbanden?
Ok, maar ik wil eigenlijk weten hoe dat dan rijdt. Maakt 'meer grip' op ijs het verschil tussen 'hier kan ik niet de minste beweging op maken of er glijdt een wiel weg' en bijvoorbeeld 'hier kan ik nog op sturen'? Of heb je daar geen ervaring mee?barta123 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:39:
[...]
Je hebt altijd meer grip, omdat je een heel zachte compound hebt met van die ribbeltjes erin.
Voor mij is dat anders. Een groot deel van mijn route loopt over ventwegen en gescheiden fietspaden door poldergebied. Daar wordt op de hoofdwegen wel gestrooid en op de grote fietspaden ook wel, maar niet op ventwegen en de kleinere fietspaden. Ik denk dat minimaal 20 km van mijn 30 km route niet gestrooid is. Op die ventwegen rijden boeren en vaak liggen er plakken modder op de weg. Als daar sneeuw overheen ligt is het voor een fietser vrijwel niet te doen. Een aantal van die fietspaden zijn ook nog eens slecht onderhouden en door de bomen langs de fietspaden is het zelfs bij droog weer uitkijken voor takken e.d.barta123 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:49:
[...]
Voor de keren dat dat gebeurt is ook echt onzin om dat te doen.
In Nederland rijden met zulke dagen gewoon 16 uur per dag strooiwagens, ik geloof van 4:00 tot 22:00. Nu ook, die sneeuw valt op een laag pekel, dus smelt meteen. Ik zag het vanochtend ook, soms is een stukje fietspad niet gestrooid (omdat er paaltjes staan) daar is het wel gladder.
ik heb nooit over ijs gereden (als in een ijsbaan) maar je hebt gewoon veel meer grip omdat het veel zachter rubber is. Dus het is gewoon een no-brainer als je door winterweer wilt rijden. Specifieke gevallen kan ik niet beschrijven.epostel schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:46:
[...]
Ok, maar ik wil eigenlijk weten hoe dat dan rijdt. Maakt 'meer grip' op ijs het verschil tussen 'hier kan ik niet de minste beweging op maken of er glijdt een wiel weg' en bijvoorbeeld 'hier kan ik nog op sturen'? Of heb je daar geen ervaring mee?
Bij mij in de wijk was het wel een vastgereden ijskoekplaat en daar ging ik gewoon met 35kmh overheen zonder problemen... Ook een aantal keer geprobeerd hard de voorrem in te knijpen maar die krijg je niet zomaar geblokkeerd.
Mijn zomerbanden zijn Schwalbe Big Bens, die zijn keihard. Super band voor in de zomer, mooi slijtvast (ik heb bijna 30.000km per set gereden) en staat de fiets goed. (ST2 2015, dus hij wordt alweer 11 jaar oud)
Zoals in deze post dusbarta123 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:20:
[...]
Nee deze banden zijn echt SHEISSE met winterweer.
Je hebt Pirelli Angel WT, dat zijn de winterbanden voor Pirelli die Vietz ook veel monteert - goede banden, die kan je prima het hele jaar doorrijden.
Ik rijd in de zomer met de Schwalbe Big Ben's op mijn ST2 (2015), die rijd ik ongeveer tot december (dan vriest het vaak amper) en meteen met nat weer merk je met die Continental's dat het is alsof je banden aan het wegdek gelijmd zitten.
[Afbeelding]
Hier reed ik probleemloos overheen, geen enkel probleem met remmen ook.
En je hebt vast "geen probleem" met verse sneeuw - dat begrijp ik. Maar je hebt gewoon veel meer grip met de juiste banden op het juiste moment. Ik weet nog met mijn Big Bens toen ik ze nog niet had dat het vaak met temperaturen rond het vriespunt gewoon kiele kiele was om op rotondes nog een beetje snelheid te houden. Met die Conti's kan je gewoon doorscheuren. Snelheid minderen is altijd het best (doe ik ook, defensief rijden) maar de limiet ligt veel verder, dus = het veel veiliger
[ Voor 19% gewijzigd door barta123 op 29-01-2026 15:31 ]
Ja dat weet/begrijp ik allemaal hoor. Maar ik probeer het volledige plaatje te zien in de afweging tussen wel of geen winterbanden. Mogelijks onvolledige samenvatting tot nu toe:barta123 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:26:
[...]
Zoals in deze post dus
En je hebt vast "geen probleem" met verse sneeuw - dat begrijp ik. Maar je hebt gewoon veel meer grip met de juiste banden op het juiste moment. Ik weet nog met mijn Big Bens toen ik ze nog niet had dat het vaak met temperaturen rond het vriespunt gewoon kiele kiele was om op rotondes nog een beetje snelheid te houden. Met die Conti's kan je gewoon doorscheuren. Snelheid minderen is altijd het best (doe ik ook, defensief rijden) maar de limiet ligt veel verder, dus = het veel veiliger
Pro:
- veiliger/sneller bij regenweer, bochten waar ik nu vertraag zou ik sneller kunnen nemen
- noodstop is korter
- veiliger in die paar dagen dat ik een paar 100m over sneeuw moet op ww-route 1 (de rest van de route is toch sneeuwvrij binnen een paar uur)
- maakt het misschien mogelijk om die paar dagen dat er sneeuw ligt ww-route 2 te nemen, kilometers aan een stuk door veld en bos is leuker
Con:
- kost
- moeite om ze erop te leggen of laten leggen
- tijdswinst bij regenweer is uiteindelijk minimaal: die paar bochten maken geen substantieel verschil
- vals gevoel van veiligheid in die zin dat het er uiteindelijk op neer komt dat je je snelheid verhoogt maar als je toch over de limiet gaat de impact groter is
- het gaat maar over een paar dagen per jaar waar er echt winst te behalen valt, op sneeuw, en ww-route 2 is toch vooral in de zomer veel leuker
- sneeuw die gesmolten is en terug bevroren, of regen die bevroren is, zijn absoluut te vermijden
Het is weliswaar al zo'n 15 jaar geleden dat ik nog onderuit gegaan ben, op ww-route 2 op een ijsplek die ik door lage zon gewoon niet gezien had, maar moest het nu zo zijn dat een winterband bij dat laatste punt echt een verschil zou geweest zijn zou dat natuurlijk wel een serieuze pro zijn - ook al gaat het maar over een paar dagen per jaar.
Situatie: ST3 nieuw gekocht in de zomer. Al na vier maanden remkracht weg en de hendels volledig naar buiten gedraaid om ze niet tot het stuur te kunnen indrukken. Naar laten kijken, en verkopende fietsenmaker heeft olie bijgevuld. Hielp nauwelijks twee weken weer terug bij af.
Nu bij een andere (lokale) fietsenmaker de remmen volledig laten bleeden, maar ook nu druk ik ze met gemak tegen het stuur.
Terug maar weer naar de verkopende fietsenmaker...
Geeft weinig hoop voor de toekomst, want als ze standaard <6 maanden nieuwe olie nodig hebben, blijf je bezig. Gek ook, want hiervoor tal van fietsen gehad met Shimano en naar mijn idee was remmen bleeden zo goed als nooit nodig (misschien een keer na 5 jaar).
Herkenbaar?
Hier een (tevreden) ST3 rijder.pat42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:56:
Iemand hier ervaring met remmen die (heel) snel druk verliezen?
Situatie: ST3 nieuw gekocht in de zomer. Al na vier maanden remkracht weg en de hendels volledig naar buiten gedraaid om ze niet tot het stuur te kunnen indrukken. Naar laten kijken, en verkopende fietsenmaker heeft olie bijgevuld. Hielp nauwelijks twee weken weer terug bij af.
Nu bij een andere (lokale) fietsenmaker de remmen volledig laten bleeden, maar ook nu druk ik ze met gemak tegen het stuur.
Terug maar weer naar de verkopende fietsenmaker...
Geeft weinig hoop voor de toekomst, want als ze standaard <6 maanden nieuwe olie nodig hebben, blijf je bezig. Gek ook, want hiervoor tal van fietsen gehad met Shimano en naar mijn idee was remmen bleeden zo goed als nooit nodig (misschien een keer na 5 jaar).
Herkenbaar?
Dan is er toch ergens een lekkage bij je remmen. Bezoek een goede Stromer dealer, zou ik zeggen, die kan dit 'gewoon' oplossen voor je. Goed werkende remmen zijn een primaire voorwaarde om veilig te kunnen fietsen. Laat je niet afschepen, laat de verkoper het definitief oplossen.
Thanks, dat is hoopvol!petervandenberg schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:11:
[...]
Hier een (tevreden) ST3 rijder.
Dan is er toch ergens een lekkage bij je remmen. Bezoek een goede Stromer dealer, zou ik zeggen, die kan dit 'gewoon' oplossen voor je. Goed werkende remmen zijn een primaire voorwaarde om veilig te kunnen fietsen. Laat je niet afschepen, laat de verkoper het definitief oplossen.
Apart dat het zowel bij linker- als rechterrem speelt, zijn aparte system lijkt me. Maar dat moet de fietsenmaker dan maar oplossen...
Dit is echt een lek in het systeem ergens. Zie je wat olie vrijkomen bij de aansluiting van de leiding op de remklauwen?pat42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:21:
[...]
Thanks, dat is hoopvol!
Apart dat het zowel bij linker- als rechterrem speelt, zijn aparte system lijkt me. Maar dat moet de fietsenmaker dan maar oplossen...
Nee, niets dat zichtbaar is. Vreemd dat het bij alle twee de remmen speelt.. zal laten weten wat de fietsenmaker ervan vindtMjelnir schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:47:
[...]
Dit is echt een lek in het systeem ergens. Zie je wat olie vrijkomen bij de aansluiting van de leiding op de remklauwen?
Kan ook luchtíntreding zijn….Mjelnir schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:47:
[...]
Dit is echt een lek in het systeem ergens. Zie je wat olie vrijkomen bij de aansluiting van de leiding op de remklauwen?
Maar is een bekend Stromer probleem, toch?
Misschien een specifiek model. Met de mijne nog nooit olie bijgevuld bij de remmen. Stromer ST2 uit 2015, nu 35.500km op de klok.bbbrumbrum schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:10:
[...]
Kan ook luchtíntreding zijn….
Maar is een bekend Stromer probleem, toch?
Vandaag wel de 5e set trapaslagers gemonteerd.
Originele MegaExo waren na 8000km al versleten, de volgende twee sets door FM laten maken, zelfde MegaExo bocht, bij 15000km heb ik er zelf Shimano Bottom Bracket lagers op gemonteerd (kleur goud). Die hebben het dus wel 20.000km uitgehouden, nu weer voor dezelfde vervangen.
Nooit had ik op fietsen trapaslagers vervangen. Maar goed, deze maken ook flink meer kilometers, laten we het daarop houden
En sneeuw, regen, pekel, het ding rijdt altijd. Ik was hem ook niet af overigens, altijd als hij nat is afdoen met een vochtige microvezeldoek. Oogt nog als nieuw
Kwaaltje als in komt vaker voor, maar zeker niet alle fietsen en als het eenmaal opgelost is, is het goed. Lucht intreding =\ olielekkage.barta123 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:44:
[...]
Misschien een specifiek model. Met de mijne nog nooit olie bijgevuld bij de remmen. Stromer ST2 uit 2015, nu 35.500km op de klok.
Vandaag wel de 5e set trapaslagers gemonteerd.
Originele MegaExo waren na 8000km al versleten, de volgende twee sets door FM laten maken, zelfde MegaExo bocht, bij 15000km heb ik er zelf Shimano Bottom Bracket lagers op gemonteerd (kleur goud). Die hebben het dus wel 20.000km uitgehouden, nu weer voor dezelfde vervangen.
Nooit had ik op fietsen trapaslagers vervangen. Maar goed, deze maken ook flink meer kilometers, laten we het daarop houden![]()
En sneeuw, regen, pekel, het ding rijdt altijd. Ik was hem ook niet af overigens, altijd als hij nat is afdoen met een vochtige microvezeldoek. Oogt nog als nieuw
Zijn de flenzen van de BB gevlakt? Dan staan de cups mooier parralel tegenover elkaar.
Nee dat is het niet, het is gewoon water dat in de lagers komt. Altijd roest in de lagers. Die van Shimano deden het prima hoor, 20.000km vind ik een mooie score! En ze kosten maar 19 euro bij Rose bikes dus prima.bbbrumbrum schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:01:
[...]
Kwaaltje als in komt vaker voor, maar zeker niet alle fietsen en als het eenmaal opgelost is, is het goed. Lucht intreding =\ olielekkage.
Zijn de flenzen van de BB gevlakt? Dan staan de cups mooier parralel tegenover elkaar.
Dat is ook met wiellagers bij Stromer. Mensen die hem met de tuinslang wassen en dan in een koude schuur zetten laten gewoon vocht de lagers in sijpelen (bij de ST1 en nieuwe ST2 is dat bij het voorwiel) mijn oude ST2 2015 had dat ook bij de wielmotor.
Mijne heeft nog originele wiellagers. De trapas lagers krijgen continu pekel en regen over zich heen. Dus een kwestie van tijd tot er een kiertje ontstaat en dan slijten ze binnen no time weg
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.