Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

pat42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:56:
Iemand hier ervaring met remmen die (heel) snel druk verliezen?

Situatie: ST3 nieuw gekocht in de zomer. Al na vier maanden remkracht weg en de hendels volledig naar buiten gedraaid om ze niet tot het stuur te kunnen indrukken. Naar laten kijken, en verkopende fietsenmaker heeft olie bijgevuld. Hielp nauwelijks twee weken weer terug bij af.

Nu bij een andere (lokale) fietsenmaker de remmen volledig laten bleeden, maar ook nu druk ik ze met gemak tegen het stuur.

Terug maar weer naar de verkopende fietsenmaker...

Geeft weinig hoop voor de toekomst, want als ze standaard <6 maanden nieuwe olie nodig hebben, blijf je bezig. Gek ook, want hiervoor tal van fietsen gehad met Shimano en naar mijn idee was remmen bleeden zo goed als nooit nodig (misschien een keer na 5 jaar).

Herkenbaar?
Thanks voor de reacties vorige maand. De remmen zijn onder garantie vervangen, duurde een kleine maand (lange levertijd onderdelen) maar het rijdt weer als nieuw.

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-04 17:44
DePaul schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:58:
...
Daarnaast: het lijkt me verder behalve irritant fietsen niet gevaarlijk, klopt mijn veronderstelling?
Bij 45 km/h zou ik nergens speling op willen hebben... je kan een lelijke smak maken als een van je contactpunten faalt. Ik heb ook een Kinekt, en op je eerste en tweede foto's zie je twee kleine, zwarte inbusboutjes die de weerszijden bij elkaar houden (en waartussen de veren zitten). Die bouten zouden niet moeten aanvoelen alsof er ruimte in zit. Je kan eventueel je zadel omhoog trekken om te zorgen dat ze echt vrij zitten. Als de boutjes los zitten zou ik er een beetje Loctite op doen en weer vastdraaien.

De andere optie is dat je zadelrails zijdelingse speling heeft. Dan zou ik echter verwachten dat je zadel ook naar voren en naar achteren te bewegen is. In dat geval zou ik het ook vastzetten...

Kom je er niet uit en twijfel je zou ik gewoon bij een fietsenmaker langs gaan.

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-04 16:02
Dank voor de informatie, ga ik mijn Kinect nog eens goed bekijken, op het eerste gezicht zag ik enkel die grote zilveren inbusschroef als enige waar ik iets aan kon doen

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:27
DePaul schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:13:
Dank voor de informatie, ga ik mijn Kinect nog eens goed bekijken, op het eerste gezicht zag ik enkel die grote zilveren inbusschroef als enige waar ik iets aan kon doen
Je kan op de fabrikant zijn website vinden hoe hij uit en in elkaar gaat. Heb dit zelf gebruikt om de veren te wisselen, het is vrij eenvoudig. Zo kan je makkelijk zien waar je wat aan kan vast/los maken. Zie seatpost video: https://cirruscycles.com/pages/videos

• stefKB
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 02-04 10:44
bjp schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:09:
[...]

ART-2 of meer?

typisch een vereiste voor de verzekering. Soms 2 sloten zelf (denk aan een ringslot met eventueel een kabelslot eraan).
ART 2

• stefKB
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 02-04 10:44
Ik zag ook een ART-4 slot voorbijkomen is dit dan extra sterk of echt overbodig?
Deze heb ik gezien: https://www.r2bstore.nl/p...rd-scooter-slot-motorslot
Gelukkig is er ook een ART-2 variant.

Wanneer nemen jullie je sloten mee? Ten alle tijden of alleen op momenten dat je in de stad bent bijvoorbeeld?
Ik maak ook wel eens mooi ritten in wat afgelegen plekken waar ik zelf denk geen slot nodig te hebben. :)

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:33

bjp

ik neem mijn sloten altijd mee. Je weet nooit dat je je fiets moet achterlaten voor een of andere reden (onwel, ongeval, ...).

Ringslot hangt ook vast aan het frame. Vouwslot heeft een houdertje op het frame waar er ook een drinkbus past.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:45

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Ik gebruik op mn speedpedelec een texlock. Een slot van textiel met een dunne binnenkern van metaal. Slot is Art 2 gecertificeerd. Voordeel is de flexibiliteit en de lengte in combi met het lage gewicht. Zo kan ik de fiets altijd vastzetten aan de aarde, in combi met een beugelslot. Fabrikant is een Duitse startup.
https://tex-lock.com/nl/

[ Voor 19% gewijzigd door peerke 1960 op 21-03-2026 16:04 ]

• De Sonneman
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:16
stefKB schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:28:
Ik zag ook een ART-4 slot voorbijkomen is dit dan extra sterk of echt overbodig?
Deze heb ik gezien: https://www.r2bstore.nl/p...rd-scooter-slot-motorslot
Gelukkig is er ook een ART-2 variant.

Wanneer nemen jullie je sloten mee? Ten alle tijden of alleen op momenten dat je in de stad bent bijvoorbeeld?
Ik maak ook wel eens mooi ritten in wat afgelegen plekken waar ik zelf denk geen slot nodig te hebben. :)
Ik heb alleen een ART-2 vouwslot en natuurlijk het elektrische slot van mijn Stromer. Die gaat altijd mee. Ik heb weleens een ART-4 slot besteld, maar dat was niet te tillen. Wel echt sterk, maar ook overkill. Wat mij betreft is het vooral ook goed kijken naar wat de verzekering eist.

www.vvijsselmeervogels.nl

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:33
De Sonneman schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:25:
[...]

Ik heb alleen een ART-2 vouwslot en natuurlijk het elektrische slot van mijn Stromer. Die gaat altijd mee. Ik heb weleens een ART-4 slot besteld, maar dat was niet te tillen. Wel echt sterk, maar ook overkill. Wat mij betreft is het vooral ook goed kijken naar wat de verzekering eist.
Welke verzekering heb je dat die ART-2 slot accepteert? Ik heb net een speed pedelec overgenomen en ben nu naar WA+ verzekeringen (inclusief diefstal) aan het kijken, maar alle verzekeringen op bijvoorbeeld Independer eisen een ART-3 slot.

• bjp

bjp

ENRA vraagt toch naar ART2… bijvoorbeeld

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:47
Ik gebruik hem alleen voor woon/werk en hij wordt nooit in de publieke ruimte gestald. Daarom alleen WA verzekerd en een relatief licht ABUS kettingslot.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• De Sonneman
Perzikvrucht schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Welke verzekering heb je dat die ART-2 slot accepteert? Ik heb net een speed pedelec overgenomen en ben nu naar WA+ verzekeringen (inclusief diefstal) aan het kijken, maar alle verzekeringen op bijvoorbeeld Independer eisen een ART-3 slot.
Ik ben bij ENRA verzekerd. Met deze fiets al wel ruim drie jaar.

• Perzikvrucht
De Sonneman schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:26:
[...]

Ik ben bij ENRA verzekerd. Met deze fiets al wel ruim drie jaar.
Dank! Ik heb dus een tweede handse SP. Ik zie dat je bij Enra de aanschafwaarde moet opgeven. Is dat de prijs die ik heb betaald via Marktplaats? Ook lees ik in dit topic eea over taxatie van de SP.

Als ik via Independer kijk wordt de cataloguswaarde gebruikt, die uiteraard veel hoger ligt. Iemand enig idee wat de voor/nadelen zijn?

• Zybertweak
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-04 22:30
Mijn speedbike (Kalkhoff Endeavor 5.B Excite 45 met voorvering) met bosch middenmotor heeft een tijdje stil gestaan in verband met een rateltje in de motor. Lagerring moest vervangen worden en besloten het zelf te doen, complete set lagerringen hiervoor gekocht. Uiteindelijke oorzaak is vermoedelijk een stuk touw dat tussen de trapper vast was komen te zitten en blijkbaar extra druk gaf bij de lagers aan die kant. Afgelopen weekend eindelijk de lagergring vervangen, het was diegene naast de trapperas aan de verkeerde kant waardoor ik de gehele bosch motor uit elkaar moest halen, daar heb ik deze video voor gebruikt: YouTube: How I turned a noisy Bosch motor into a quiet Bosch Motor
Omdat er nog maar 6000km op de teller staat besloten enkel die ene lagerring te vervangen.
Ik had alleen geen pers maar voorzichtig met een grote dopsleutel en een hamer kon ik de lagerring er prima uit krijgen. Grootste probleem was een pittige borgring die lastig los te krijgen was, mijn goedkope borg ring tangetje was daar blijkbaar niet goed tegen opgewassen, gelukkig hadden we nog een ander klein neustangetje in huis dat geschikt bleek. Met een waterpomptang de neustang ingeknepen en met een tweede persoon die er een schroevendraaier tussen stak is hij los gekomen. Heb ook gelijk even tandwielen schoon gemaakt en opnieuw ingevet, alles zag er verder nog netjes uit geen slijtage zichtbaar. Hij rijd weer heerlijk ratelvrij! Scheelt me een hoop benzine in deze tijd! Ik hoop de vervangen lagerring nog ergens los te kunnen bestellen zodat ik weer een complete set reserve heb. Op de printplaat na kan ik nu dus de gehele fiets zelf fixen!

[ Voor 3% gewijzigd door Zybertweak op 23-03-2026 11:31 ]

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-04 16:02
peerke 1960 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:57:
Ik gebruik op mn speedpedelec een texlock. Een slot van textiel met een dunne binnenkern van metaal. Slot is Art 2 gecertificeerd. Voordeel is de flexibiliteit en de lengte in combi met het lage gewicht. Zo kan ik de fiets altijd vastzetten aan de aarde, in combi met een beugelslot. Fabrikant is een Duitse startup.
https://tex-lock.com/nl/
Ik ook! Hartstikke blij mee, super fijn slot. :D

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• Perzikvrucht
Sinds kort een Stromer ST2 Belt. Erg tevreden mee! Nu was het gisteren regenachtig en blijk ik toch enigszins natte schoenen te hebben na een toch van 35 km.

Ik lees eea over het verlengde spatbord voor. Zorgt dit ervoor dat de schoenen droog blijven, of blijf er dan nog steeds wat vocht ophoog gaan tegen te schoenen aan? Hoe is jullie ervaring?

Een alternatief is het aanschaffen van waterdichte schoenlaarzen.

Hoe is jullie ervaring hiermee?

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:16
@Perzikvrucht
De spatbordverlengers helpen wel een groot deel als het wegdek nat is, maar er blijft altijd spray van je band afkomen.
Zelf gebruik ik fietsoverschoenen van Agu, werkt ook goed met regen.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:46
Perzikvrucht schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:16:
Sinds kort een Stromer ST2 Belt. Erg tevreden mee! Nu was het gisteren regenachtig en blijk ik toch enigszins natte schoenen te hebben na een toch van 35 km.

Ik lees eea over het verlengde spatbord voor. Zorgt dit ervoor dat de schoenen droog blijven, of blijf er dan nog steeds wat vocht ophoog gaan tegen te schoenen aan? Hoe is jullie ervaring?

Waterdichte schoenlaarzen is overkill. Ik doe vaak overschoenen aan, ik heb ze van de Gripgrab maar er zijn andere merken. Zelfs als het niet regent maar wegdek nat doe ik ze aan. Dan blijven mijn schoenen netjes en in de winter scheelt het ook in de kou. Bij temperaturen onder de 2 graden doe ik ze aan.
Kosten ook niet te veel en gaan eenvoudig opgevouwen mee in de tas.

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:40
Al enige jaren ben ik een "mooi weer" fietser, vrijwel alleen alleen huis-werk. Hiervoor heb ik in 2019 een nauwelijks gebruikte ST2 van 2014 aangeschaft (intussen staat er nog slechts 11k op de teller :X).
Sinds afgelopen jaar wil ik toch wat vaker op de fiets, dus heb ik intussen ook regenkleding aangeschaft.
Dat gaat allemaal prima, maar het valt mij wel op dat ik bij enige tegenwind moeite heb met de snelheid.
Normaal fiets ik boven de 43km/h, eigenlijk altijd tegen de 45 km/h (display snelheid). Gisteren was er een redelijke wind (windkracht 3, ongeveer 20km/h). Op de tocht naar het werk had ik deze tegen, ik had bijzonder veel moeite om de snelheid boven de 40km/h te houden. Het lukte mij ook niet altijd om in de hoogste versnelling te blijven rijden.
(Op de terugweg kon ik dan wel grotendeels sneller dan 47km/h rijden *O* )
Herkennen jullie dit? Kan dit bijvoorbeeld komen door een batterij die minder wordt? Of de aandrijving zelf? Of is een ST2 (2014) niet krachtig genoeg en gaat dit makkelijk met bijvoorbeeld een ST3 of ST5?
Of laatste optie: ik word gewoon oud en heb geen conditie :+

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:09
Luchtenburger schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:07:
Al enige jaren ben ik een "mooi weer" fietser, vrijwel alleen alleen huis-werk. Hiervoor heb ik in 2019 een nauwelijks gebruikte ST2 van 2014 aangeschaft (intussen staat er nog slechts 11k op de teller :X).
Sinds afgelopen jaar wil ik toch wat vaker op de fiets, dus heb ik intussen ook regenkleding aangeschaft.
Dat gaat allemaal prima, maar het valt mij wel op dat ik bij enige tegenwind moeite heb met de snelheid.
Normaal fiets ik boven de 43km/h, eigenlijk altijd tegen de 45 km/h (display snelheid). Gisteren was er een redelijke wind (windkracht 3, ongeveer 20km/h). Op de tocht naar het werk had ik deze tegen, ik had bijzonder veel moeite om de snelheid boven de 40km/h te houden. Het lukte mij ook niet altijd om in de hoogste versnelling te blijven rijden.
Herkennen jullie dit? Kan dit bijvoorbeeld komen door een batterij die minder wordt? Of de aandrijving zelf? Of is een ST2 (2014) niet krachtig genoeg en gaat dit makkelijk met bijvoorbeeld een ST3 of ST5?
Ik heb een Klever N Rogue, en ik ervaar een beetje hetzelfde. Gisteren had ik ook wat wind tegen en dan gaat het meestal 40 km/u of net eronder. Ik weet dat de Klever een 600W motor heeft maar niet of een Stromer ST2 hetzelfde wattage heeft qua motor. Denk dat een ST3 of ST5 wel harder moet lopen. De ST2 is ook al een vrij ouder model en ze zullen toch een aantal upgrades moeten hebben om die hoge prijzen van ST3 of ST5 te verantwoorden ;)

https://www.vanzijptechni...enger-niet-flexibel-75mm/

Probeer dat eens zou ik zeggen, mijn Klever N Rogue heeft standaard al een verlgend spatbord. Denk dat het enorm scheelt als je een verlenger erop zet. Ziet er niet uit maar dat boeit niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Vlassie1980 op 31-03-2026 09:23 ]

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:38
Ik rij een ST2 belt. Het kan zijn dat jij een kettingversie rijdt en dat die andere versnellingsverhoudingen heeft. Ik rij altijd in stand 2 en in de vierde of vijfde versnelling. De hoogste versnelling gebruik ik helemaal nooit, alleen als ik wind mee heb en makkelijk de 45 km/h aantik.
Met een klein beetje tegenwind haal ik een kruissnelheid van 42 km/h en dan moet ik al aardig meetrappen (ik kom nat van het zweet aan na 33 km). Met wat meer tegenwind zit ik al snel tegen de 40 km/h.
Ik heb een goede conditie.

• multikoe
wmeester schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:37:
[...]

Waterdichte schoenlaarzen is overkill. Ik doe vaak overschoenen aan, ik heb ze van de Gripgrab maar er zijn andere merken. Zelfs als het niet regent maar wegdek nat doe ik ze aan. Dan blijven mijn schoenen netjes en in de winter scheelt het ook in de kou. Bij temperaturen onder de 2 graden doe ik ze aan.
Kosten ook niet te veel en gaan eenvoudig opgevouwen mee in de tas.
Ik gebruik simpele, goedkope waterdichte overschoenen. Die gaan niet zo heel lang mee, maar ze kosten ook niks. Het is alleen wel wat meer gedoe met aan- en uittrekken. Als het echt koud wordt (<3 graden) dan trek ik rubberen laarzen aan met een voering aan de binnenkant. Dat trekt veel sneller aan, is absoluut water-wind-kou dicht.

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 15:23

Ik gebruik zelf de AGU overschoen: https://agu.com/reflectio...ant=Black&clothing_size=L
En eigenlijk ook bijna altijd in combinatie met een regenbroek. Ligt een beetje aan je route, maar ik fiets meestal ook een stukje zandweg, daar is het nogal modderig met regenachtig weer.

• Luchtenburger
multikoe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:30:
[...]

Ik rij een ST2 belt. Het kan zijn dat jij een kettingversie rijdt en dat die andere versnellingsverhoudingen heeft. Ik rij altijd in stand 2 en in de vierde of vijfde versnelling. De hoogste versnelling gebruik ik helemaal nooit, alleen als ik wind mee heb en makkelijk de 45 km/h aantik.
Met een klein beetje tegenwind haal ik een kruissnelheid van 42 km/h en dan moet ik al aardig meetrappen (ik kom nat van het zweet aan na 33 km). Met wat meer tegenwind zit ik al snel tegen de 40 km/h.
Ik heb inderdaad een kettingversie. Ik heb geloof ik een stuk of 9 versnellingen, ik gebruik alleen de 4 hoogste versnellingen.
Normaal zet ik hem altijd in de hoogste versnelling als ik boven de ~40km/h rij.
Op de ST2 zit een 850W motor.

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:02
Bever schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:49:
[...]

Ik gebruik zelf de AGU overschoen: https://agu.com/reflectio...ant=Black&clothing_size=L
En eigenlijk ook bijna altijd in combinatie met een regenbroek. Ligt een beetje aan je route, maar ik fiets meestal ook een stukje zandweg, daar is het nogal modderig met regenachtig weer.
Hier idem; bij nat wegdek rij ik met regenbroek en AGU overschoenen. Komt ook altijd een hoop spray van de "bovenkant" van de band af waar je vervolgens doorheen fietst, met als gevolg natte/vieze bovenbenen.

• multikoe
DesireHD schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:11:
[...]
Hier idem; bij nat wegdek rij ik met regenbroek en AGU overschoenen. Komt ook altijd een hoop spray van de "bovenkant" van de band af waar je vervolgens doorheen fietst, met als gevolg natte/vieze bovenbenen.
Ik gebruik inderdaad al heel snel een regenbroek in combinatie met overschoenen of die rubberen laarzen. Ik rij over vaak modderige polderwegen en dan wordt echt alles vies en nat. Daar kan denk ik geen spatbord tegenop.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier een regenbroek met “voetjes”, vaak als mijn schoenen nat worden geldt dat ook voor mijn broek.

Sinds deze week is mijn batterij opeens sneller leeg. Waar ik voorheen met 10% thuis kwam red ik het nu twee dagen achter elkaar niet. Wanneer de accu leeg is ga ik ook amper 18 km/u, zal er gewoon iets aanlopen?

• De Sonneman
Dat is echt van heel factoren afhankelijk. Alleen al de vraag hoe zwaar je bent, hoeveel bagage je meeneemt, hoeveel weerstand je hebt door je houding en bijvoorbeeld fietstassen, hoeveel vermogen je zelf kunt leveren en vast nog wel meer. Op mijn ST1 van 2022 schommel ik tot windkracht 4 op een volledig open dijk ook zo rond de 40 km/u. Bij echt sterke wind zak ik onder de 40.

• Perzikvrucht
Dank iedereen! Ik zal eens gaan kijken naar overschoenen! Zie dat enkele al een linkje hebben gedeeld. Nog andere aanraders? Ze moeten vooral waterdicht zijn en (relatief) makkelijk aan en uit kunnen. Ik draag vaak sneakers of nette herenschoenen.
multikoe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:30:
[...]

De ST2 Belt heeft toch maar 5 versnellingen? Of bedoel je dat je versnelling 3 en 4 veel gebruikt?

En Stromer rijders: zetten jullie de SP echt uit als jullie thuis zijn, of 'op slot'?
Of halen jullie de accu uit de fiets (vindt het bij de Stromers toch enigszins omslachtig tov laden in de fiets).

[ Voor 19% gewijzigd door Perzikvrucht op 31-03-2026 19:43 ]

• multikoe
Perzikvrucht schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:25:
Dank iedereen! Ik zal eens gaan kijken naar overschoenen! Zie dat enkele al een linkje hebben gedeeld. Nog andere aanraders? Ze moeten vooral waterdicht zijn en (relatief) makkelijk aan en uit kunnen. Ik draag vaak sneakers of nette herenschoenen.
Je moet het niet teveel van maken. Koop gewoon een setje overschoenen die er goed uitzien, die dingen kosten niets. Probeer ze en als ze niet bevallen dan weet je wat je wel of niet wil :)
De ST2 Belt heeft toch maar 5 versnellingen? Of bedoel je dat je versnelling 3 en 4 veel gebruikt?
Dat klopt inderdaad. Met 45 km/h in de hoogste versnelling is voor mij de trapfrequentie veel te laag.
En Stromer rijders: zetten jullie de SP echt uit als jullie thuis zijn, of 'op slot'?
Of halen jullie de accu uit de fiets (vindt het bij de Stromers toch enigszins omslachtig tov laden in de fiets).
Als je de Stromer niet uit zet, dan loopt de batterij langzaam leeg (tot wel 10% per dag). Maar omdat ik bijna elke dag rij lock ik hem gewoon. Accu uit de fiets halen is me veuls te veul werk en bovendien vind ik de constructie van de scharnierende afdekplaat niet bepaald stevig. Die gebruik ik liever zo min mogelijk.

• Perzikvrucht
multikoe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:48:
[...]

Je moet het niet teveel van maken. Koop gewoon een setje overschoenen die er goed uitzien, die dingen kosten niets. Probeer ze en als ze niet bevallen dan weet je wat je wel of niet wil :)

[...]

Dat klopt inderdaad. Met 45 km/h in de hoogste versnelling is voor mij de trapfrequentie veel te laag.

[...]

Als je de Stromer niet uit zet, dan loopt de batterij langzaam leeg (tot wel 10% per dag). Maar omdat ik bijna elke dag rij lock ik hem gewoon. Accu uit de fiets halen is me veuls te veul werk en bovendien vind ik de constructie van de scharnierende afdekplaat niet bepaald stevig. Die gebruik ik liever zo min mogelijk.
Je hebt helemaal gelijk. Zal eens wat gaan proberen.
Over dat laatste: daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben aan het overwegen om via een Zigbee schakelaar via Home Assistant het opladen te automatiseren. Je leest e.e.a. dat je de accu het beste tot circa 80% kan opladen voor de levensduur van de accu. Dat moet wel te automatiseren zijn. Ik zal me hier eens in gaan verdiepen. Tips zijn uiteraard welkom!

• bjp

bjp

Perzikvrucht schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:53:
[...]

Over dat laatste: daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben aan het overwegen om via een Zigbee schakelaar via Home Assistant het opladen te automatiseren. Je leest e.e.a. dat je de accu het beste tot circa 80% kan opladen voor de levensduur van de accu. Dat moet wel te automatiseren zijn. Ik zal me hier eens in gaan verdiepen. Tips zijn uiteraard welkom!
Dat gaat vlot gaan, ik heb een zigbee smartplug met monitoring op mijn lader. Ik heb wel nog geen 'cut-off' op 80% gedaan, hier is een volledige laadcycli.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2A2FhRyMW3mIS_FTPY2ovWESok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LtZb77sS9Q9N1WDkQsSC3xBu.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dus eerst het opladen met meer en meer wattage tot 253W, daarna wat ik de 'cell-balacing' zou noemen met afnemend vermogen. Geen idee of dat echt een cell-balacing is trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door bjp op 31-03-2026 19:59 ]

• Luchtenburger
De Sonneman schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:19:
[...]

Dat is echt van heel factoren afhankelijk. Alleen al de vraag hoe zwaar je bent, hoeveel bagage je meeneemt, hoeveel weerstand je hebt door je houding en bijvoorbeeld fietstassen, hoeveel vermogen je zelf kunt leveren en vast nog wel meer. Op mijn ST1 van 2022 schommel ik tot windkracht 4 op een volledig open dijk ook zo rond de 40 km/u. Bij echt sterke wind zak ik onder de 40.
Ik weeg ongeveer 80kg en ben 1.88 lang. Er gaan twee Ortlieb fietstassen mee op de bagagedrager, geen idee wat die samen wegen, maar toch wel een redelijk gewicht.
Hoeveel kracht ik zelf kan leveren weet ik niet. Qua conditie, ik fiets maar één of twee keer per week naar het werk, dat is 30km enkele reis. Afgelopen tijd nog niet zo veel gefietst i.v.m. het weer.

Op een fiets is het inderdaad van vele factoren afhankelijk, ik was gewoon even benieuwd wat hier de ervaringen zijn.
M.b.t de externe factoren, gisteren had ik na de heen reis minder dan 30% accu lading over, na de terugreis meer dan 60%.

Over het onderwerp natte voeten, ik heb een regenbroek waar de overschoenen aan vast zitten van de Decathlon. Beetje prutsen om aan en uit te krijgen, maar werkt prima.

• multikoe
[...]

Ik heb in Home assistant een constructie opgetuigd waarbij ik via een slider in mijn dashboard het huidige percentage instel. Dan druk ik op een knop en HA rekent uit hoe lang er geladen moet worden om tot 90% op te laden, op basis van 28% per uur. Dat werkt redelijk.
Het uitlezen van de SOC van de batterij van de Stromer is onbetrouwbaar. Om te beginnen is de data die je uitleest niet altijd up-to-date maar erger: als je na een lange fietstocht stop dan loopt het percentage in het uur erna terug. Die 28% per uur is gebaseerd op een batterij die tot rust is gekomen.
Het voordeel is dat ik het eventueel ook kan plannen, zodat hij 's nacht begint met laden zodat de batterij 's ochtends op 90% staat.

• multikoe
bjp schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:57:
[...]

Dat gaat vlot gaan, ik heb een zigbee smartplug met monitoring op mijn lader. Ik heb wel nog geen 'cut-off' op 80% gedaan, hier is een volledige laadcycli.
[Afbeelding]

Je ziet dus eerst het opladen met meer en meer wattage tot 253W, daarna wat ik de 'cell-balacing' zou noemen met afnemend vermogen. Geen idee of dat echt een cell-balacing is trouwens.
Grappig: de grafiek hieronder is een volledige laadsessie met mijn Stromer ST2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGKj5QSvXf-yCnkyWhNhyHMseDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/krucsIuXjB1nRXn4UND4JMZ0.png?f=fotoalbum_large

• Perzikvrucht
multikoe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:43:
[...]

Ik heb in Home assistant een constructie opgetuigd waarbij ik via een slider in mijn dashboard het huidige percentage instel. Dan druk ik op een knop en HA rekent uit hoe lang er geladen moet worden om tot 90% op te laden, op basis van 28% per uur. Dat werkt redelijk.
Het uitlezen van de SOC van de batterij van de Stromer is onbetrouwbaar. Om te beginnen is de data die je uitleest niet altijd up-to-date maar erger: als je na een lange fietstocht stop dan loopt het percentage in het uur erna terug. Die 28% per uur is gebaseerd op een batterij die tot rust is gekomen.
Het voordeel is dat ik het eventueel ook kan plannen, zodat hij 's nacht begint met laden zodat de batterij 's ochtends op 90% staat.
Interessant, zou je dat willen delen? Mag hier maar ook eventueel via PB.

• multikoe
Perzikvrucht schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:12:
[...]

Interessant, zou je dat willen delen? Mag hier maar ook eventueel via PB.
Komt er aan, moet weer even ontdekken hoe ik dat ookalweer gedaan heb :)

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13:38

Ik heb ook een verlenger en alsnog natte/vieze schoenen. Het is wel minder dan voorheen maar je hebt er nog steeds last van.
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit naar omkijk. Ik zet hem op de lader en de volgende dag gaat hij weer van de stekker. Goed voor de accu? MIsschien niet, maar ik zie het als gebruiksartikel. Ik fiets soms afstanden waarbij ik ook de volledige accu nodig heb, ik fiets eigenlijk altijd op stand 3 en kan gemiddeld dan een dikke 50 kilometer rijden.

Ik rijd de accu dan ook regelmatig bijna leeg. Dan heb ik nog 5 km over. Ik heb nu 3300km gefietst en volgens de app is de accu nog 100%

[ Voor 42% gewijzigd door OogvanHorus op 01-04-2026 18:55 ]

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:10
Ik overweeg om bij mooi weer de 105 km (enkele reis) naar mijn werk op de speed pedelec te doen. Mijn conditie is top (marathon sub-3u), dus ik zoek een machine die mijn eigen vermogen aanvult en waarbij ik zelf moet werken voor de 45 km/u.
Mijn idee is om ee model met een Bosch Gen4 middenmotor (bijv. Cube of Gazelle) te kopen op mp en een extra PowerTube 625 te kopen die ik tweedehands scoor. Omdat ik de fiets incidenteel gebruik, is de kettingslijtage voor mij geen breekpunt.
Ik heb begrepen dat de Bosch Gen4 ondersteunt tot een cadans van ca. 120 rpm, wat voor mijn hardloopritme (90-100 rpm) ideaal is. Ook lijkt de Cube Kathmandu Hybrid 45 een goede kandidaat omdat de accu er aan de onderkant makkelijk uitklikt voor een snelle wissel onderweg. Met twee 625Wh accu's (1250Wh totaal) en een flinke eigen inspanning hoop ik die 105 km met een gemiddelde van 40+ km/u te halen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met vergelijkbare afstanden en of er nog specifieke zaken zijn rondom software-locks bij tweedehands Bosch-accu's waar ik alert op moet zijn.

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:16
Ik denk zelf dat lastig word om een gemiddelde van 40+ met een Bosch motor te halen, dat haal ik met mijn Stromer net (een paar verkeerslichten en stukken waar je niet harder dan 30 km/u mag).

Mij lijkt het ook wat optimistisch dat je 105 km redt met 2x 625 Wh accu's.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:37
el flaco schreef op maandag 6 april 2026 @ 06:45:
Ik overweeg om bij mooi weer de 105 km (enkele reis) naar mijn werk op de speed pedelec te doen. Mijn conditie is top (marathon sub-3u), dus ik zoek een machine die mijn eigen vermogen aanvult en waarbij ik zelf moet werken voor de 45 km/u.
Mijn idee is om ee model met een Bosch Gen4 middenmotor (bijv. Cube of Gazelle) te kopen op mp en een extra PowerTube 625 te kopen die ik tweedehands scoor. Omdat ik de fiets incidenteel gebruik, is de kettingslijtage voor mij geen breekpunt.
Ik heb begrepen dat de Bosch Gen4 ondersteunt tot een cadans van ca. 120 rpm, wat voor mijn hardloopritme (90-100 rpm) ideaal is. Ook lijkt de Cube Kathmandu Hybrid 45 een goede kandidaat omdat de accu er aan de onderkant makkelijk uitklikt voor een snelle wissel onderweg. Met twee 625Wh accu's (1250Wh totaal) en een flinke eigen inspanning hoop ik die 105 km met een gemiddelde van 40+ km/u te halen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met vergelijkbare afstanden en of er nog specifieke zaken zijn rondom software-locks bij tweedehands Bosch-accu's waar ik alert op moet zijn.
Ik neem aan dat je wel ander verkeer tegenkomen met je reis van 105km. Gemiddeld kom ik op langere afstanden op iets sneller dan 30km/u uit. Dus dan kom je op een goede 3u reistijd.

Middenmotor is wat minder effectief. Maar als je voor middenmotor gaat... neem geen enviolo naaf, maar derailleur of rohloff.

Een normaal mens haalt geen 105km met 2x625wh op hoge snelheid. Met mijn 1200wh klever accu kom ik 45km ver. Maar alles ligt natuurlijk aan de wattages die je continue kan trappen...
...hoeveel kan je trappen?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:27
OogvanHorus schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:51:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit naar omkijk. Ik zet hem op de lader en de volgende dag gaat hij weer van de stekker. Goed voor de accu? MIsschien niet, maar ik zie het als gebruiksartikel.
Ook op vrijdag als je de fiets het weekend niet gebruikt?

Ik hou het zelf heel erg simpel. Ik heb een slimme schakelaar waar een tijdschema op ingesteld staat die op werkdagen on 04:30 inschakelt en om 08:00 uitschakelt. In de praktijk blijkt 3,5 uur laden ongeveer gelijk te zijn aan het dagelijks gebruik. In de zomer zet ik de start wat later en in de winter wat eerder.

Gemiddeld door de week is de accu bij vertrek dan ergens 90-100% nét voor vertrek. Soms als de dag ervoor tegenwind was blijft het eens steken op 80%.

Voordeel voor mij is dat ik aan 40-70%punt accu genoeg heb voor retour. Als ik eens met 80% vertrek dus ook geen probleem.

Wat mij bertreft zou er eeb verplichting mogen komen voor fabrikanten om slim accubeheer te ondersteunen. Met een paar kleine aanpassingen kam de levensduur van de accus zou 2x zo lang zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• el flaco
kjiratsiekoedel schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:53:
[...]

Ik neem aan dat je wel ander verkeer tegenkomen met je reis van 105km. Gemiddeld kom ik op langere afstanden op iets sneller dan 30km/u uit. Dus dan kom je op een goede 3u reistijd.

Middenmotor is wat minder effectief. Maar als je voor middenmotor gaat... neem geen enviolo naaf, maar derailleur of rohloff.

Een normaal mens haalt geen 105km met 2x625wh op hoge snelheid. Met mijn 1200wh klever accu kom ik 45km ver. Maar alles ligt natuurlijk aan de wattages die je continue kan trappen...
...hoeveel kan je trappen?
200 watt 3 uur lang heb dan hartslag van 120 op het einde. Ik ben heel fit en mager. Ja verkeer kom ik zeker tegen route gaat wel door Drenthe dus dat scheelt wel met pak en beet Amsterdam

[ Voor 6% gewijzigd door el flaco op 06-04-2026 08:29 ]

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:41
Ik zelf rijdt een pak minder ver, maar toch nog een respectabele 54 km enkele rit.
Ik heb dat eerst met een Bosch middenmotor gedaan, daarna overgestapt op Stromer

Ik vind het voordeel van Stromer dat ze enorm makkelijk te finetunen zijn qua inspanning, en had op mijn oude ST2 (die is vervangen door de ST3) zonder al te veel problemen een instelling gevonden die me 80-85 km ver bracht bij een kruissnelheid van 40-42 km/h, met wee grote fietstassen aan de fiets (dus qua luchtweerstand verre van ideaal).
Bosch was toen in ieder geval minder goed instelbaar....

Gemiddelde snelheid hangt erg af van je traject. Zelf haal ik 40 km/h gemiddeld (GPS snelheid), met als uitschieter een gemiddelde van 43.1 km/h. Maar wanneer de wind tegenzit, zakt dat af naar 36-37 km/h, zeker wanneer het wat kouder is

• Perzikvrucht
Wat voor instellingen hebben jullie eigenlijk met de Stromer? Misschien interessant om die instellingen van de Omni app te delen? Ik probeer steeds maar wat maar misschien is er wel een goede basis om mee te starten.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:41
Perzikvrucht schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:13:
Wat voor instellingen hebben jullie eigenlijk met de Stromer? Misschien interessant om die instellingen van de Omni app te delen? Ik probeer steeds maar wat maar misschien is er wel een goede basis om mee te starten.
Ik heb koppel en beweeglijkheid op 50%-60% staan (sensor in hoofdmenu staat op 60%) , snelheid op 100%

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Is een racefiets geen optie? 30+ moet dan wel te doen zijn met jouw conditie, je mag overal fietsen en je hebt klikpedalen. Geen accuwissel, geen dure (relatief) fiets/componenten, geen oplaadgedoe, eenvoudiger fiets.

Als je het incidenteel gaat doen is dat wellicht een betere optie, gezien je route in Drenthe is? Dan doe je er (35 vs 40 km/h) een kwartiertje langer over de totale rit. En met de zomermaanden kan je op bv de terugweg nog een leuk ommetje maken, wat met batterij wellicht lastiger wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door FitTiv op 06-04-2026 10:40 ]

• el flaco
FitTiv schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:39:
[...]

Is een racefiets geen optie? 30+ moet dan wel te doen zijn met jouw conditie, je mag overal fietsen en je hebt klikpedalen. Geen accuwissel, geen dure (relatief) fiets/componenten, geen oplaadgedoe, eenvoudiger fiets.

Als je het incidenteel gaat doen is dat wellicht een betere optie, gezien je route in Drenthe is? Dan doe je er (35 vs 40 km/h) een kwartiertje langer over de totale rit. En met de zomermaanden kan je op bv de terugweg nog een leuk ommetje maken, wat met batterij wellicht lastiger wordt.
Maar dan zweet ik echt en misschien naïef met ondersteuning heb ik dat veel minder

• multikoe
Ik kan alleen mijn ervaringen delen met een Stromer ST2 met belt en een 934 Wh accu. Mijn route is veel polderwegen en fietspaden langs polderwegen. Eén stoplicht en minimaal bebouwing. Maar wel in Noord-Holland dus relatief veel wind. Ik haal in de zomer een gemiddelde van 39 km/h en in de winter van 35 km/h. Ik rij in stand 2 (dat is de enige die je kunt "tweaken"), met 100% snelheidsondersteuning, 50% koppel en 40% "Agility". Mijn bereik is dan ongeveer 55 km (in de winter minder, in de zomer meer). Overigens rij ik ook met een cadans van tussen de 100 en 120 en mijn hartslag zit bovenin zone 2, onderin zone 3 (een hele mooie work-out dus).
In stand 1 heb ik een bereik van ongeveer 70 km (ik heb daar maar vier datapunten voor, dus dit is nogal onbetrouwbaar).

Ik denk dus ook dat jouw 105 km met een gemiddelde van 40 km/h veel te optimistisch is. Vergeet niet dat een SP een tank is, dus onvergelijkbaar met een gewone fiets en al helemaal niet met een racefiets.

• FitTiv
  • Nu online
el flaco schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:10:
[...]

Maar dan zweet ik echt en misschien naïef met ondersteuning heb ik dat veel minder
Dat klopt wel, is mijn ervaring. Maar inderdaad, minder chill als je geen douche hebt op werk :).

Desalniettemin neem ik wel een deostick en tshirtje mee als ik met de pedelec ergens heen ben. Nog geen klachten gehoord :+

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:50
el flaco schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:10:
[...]

Ik denk dat dat met de afstand die je voor ogen hebt en de arbeid die je zelf denkt te gaan leveren bij het fietsen inderdaad een beetje naïef is..

• multikoe
THM0 schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:34:
[...]

Ik denk dat dat met de afstand die je voor ogen hebt en de arbeid die je zelf denkt te gaan leveren bij het fietsen inderdaad een beetje naïef is..
In vervolg op mijn eerdere post: als ik na 33 km aankom op kantoor ben ik nat van het zweet. Gelukkig heb ik een goede douche tot mijn beschikking en een droogkast voor kleding en handdoeken. Ideaal!

• Perzikvrucht
Dank voor jullie input. Ik heb een vergelijkbare instelling. En hoe hebben jullie de trap- en remsensor ingesteld?

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:54
Nu was ik mij ook een beetje, vrijblijvend, aan het oriënteren op een speed pedelec, maar begrip ik nu goed dat een bereik van 50km op 1200 Wh een beetje normaal is? Ik had juist graag op een dag ~150km willen rijden met zo'n ding.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een 1600 Wh Klever batterij?

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13:38
assje schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:19:
[...]

Ook op vrijdag als je de fiets het weekend niet gebruikt?

Ik hou het zelf heel erg simpel. Ik heb een slimme schakelaar waar een tijdschema op ingesteld staat die op werkdagen on 04:30 inschakelt en om 08:00 uitschakelt. In de praktijk blijkt 3,5 uur laden ongeveer gelijk te zijn aan het dagelijks gebruik. In de zomer zet ik de start wat later en in de winter wat eerder.

Gemiddeld door de week is de accu bij vertrek dan ergens 90-100% nét voor vertrek. Soms als de dag ervoor tegenwind was blijft het eens steken op 80%.

Voordeel voor mij is dat ik aan 40-70%punt accu genoeg heb voor retour. Als ik eens met 80% vertrek dus ook geen probleem.

Wat mij bertreft zou er eeb verplichting mogen komen voor fabrikanten om slim accubeheer te ondersteunen. Met een paar kleine aanpassingen kam de levensduur van de accus zou 2x zo lang zijn.
Ja, bij mij staat hij 'gewoon' op de lader. Ook in het weekend. Soms pak ik de fiets een paar dagen niet (ik ben wel een mooi weer fietser) en ook dan blijft hij aan de lader staan. Ik zet de fiets wel altijd helemaal uit, niet op stand-by.

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie instellingen. Ik heb deze instellingen, zo waren ze al vanuit de fabriek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsFA562QLTz5qb57T4M8KqtPQkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnJvLgabEeKltfCLAHJeKWN2.jpg?f=fotoalbum_large

• FitTiv
  • Nu online
FiscBiker schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:11:
Nu was ik mij ook een beetje, vrijblijvend, aan het oriënteren op een speed pedelec, maar begrip ik nu goed dat een bereik van 50km op 1200 Wh een beetje normaal is? Ik had juist graag op een dag ~150km willen rijden met zo'n ding.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een 1600 Wh Klever batterij?
Ik doe met een 5j oude 1200wh batterij met max ondersteuning 20-25km (hangt beetje van route af) enkele reis, dus 40-50km per dag en vaak heb ik 22-27% soc over bij thuiskomst (afh van wind, kleding en temperatuur).
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.