Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 151 ... 154 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:15
Tommie12 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:38:
[...]

En als je onder die 10k per jaar komt met de auto, dan kan je beter kiezen voor een deelauto, en voor vakanties kan huren ook nog, al dan niet na een treinrit om de grote afstanden te vermijden.
Dat heb ik wel gedaan, en met goede ervaringen. Maar het neemt niet weg, dat de kosten voor fietsonderhoud mij erg tegenvallen.

Vorig jaar was ik geloof ik 1500 euro kwijt, voor enkel tweedehands fietsen voor één persoon. Nu heb ik wel alles dubbel, dus twee vouwfietsen en twee hogesnelheidsfietsen. Maar afgezien van vakanties en incidentele weekeindetochtjes gebruik ik er altijd maar één.

En dan is het nog zo dat ik de motoren laat reviseren in plaats van vervangen.

[Voor 5% gewijzigd door DDDikkiedik op 03-05-2023 22:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:00
DDDikkiedik schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:50:
[...]

Dat heb ik wel gedaan, en met goede ervaringen. Maar het neemt niet weg, dat de kosten voor fietsonderhoud mij erg tegenvallen.

Vorig jaar was ik geloof ik 1500 euro kwijt, voor enkel tweedehands fietsen voor één persoon. Nu heb ik wel alles dubbel, dus twee vouwfietsen en twee hogesnelheidsfietsen. Maar afgezien van vakanties en incidentele weekeindetochtjes gebruik ik er altijd maar één.

En dan is het nog zo dat ik de motoren laat reviseren in plaats van vervangen.
Dat is ook niet echt een goed voorbeeld. Als ik 4 auto's voor de deur zet ipv één heb ik ook meer kosten.
Ik heb met mijn 2 jaar oude e-bike nu 13k kilometer afgelegd en gemiddeld 100 euro per jaar aan onderhoudskosten gehad.
Die kosten zullen nog wel wat oplopen in de loop der jaren, maar dan nog komt lang niet in de buurt van een auto.

• DDDikkiedik
dennisfr schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:10:
[...]

Dat is ook niet echt een goed voorbeeld. Als ik 4 auto's voor de deur zet ipv één heb ik ook meer kosten.
Ik heb met mijn 2 jaar oude e-bike nu 13k kilometer afgelegd en gemiddeld 100 euro per jaar aan onderhoudskosten gehad.
Die kosten zullen nog wel wat oplopen in de loop der jaren, maar dan nog komt lang niet in de buurt van een auto.
Ik vind het wel een goed voorbeeld. Mijn e-bikes zijn 10 jaar oud en de voornaamste reden dat ik er twee heb is omdat ze regelmatig naar de fietsenmaker moeten en die in mijn geval soms twee of drie weken nodig heeft om ze te repareren.

Toen ze net nieuw waren was dat ook wat minder, inderdaad, maar dan heb je weer een hogere afschrijving dus dan moet je die kosten ook veel nadrukkelijker meenemen. Dan zit je ook op 1000 euro per jaar.

Bovendien weet ik iemand met een Gazelle die zijn fiets zelfs heeft weggedaan omdat de reparatiekosten zo uitzonderlijk hoog waren, dus het zit hem niet in mijn specifieke fiets.

Nu verwacht ik niet dat ik het volgende jaar weer op meer dan 1000 euro uitkom, want dat was uitzonderlijk. Maar 500 euro per jaar is toch wel gebruikelijk. En dat betekent gewoon dat voor de 10.000 km die ik fiets ik qua kosten ook de auto had kunnen nemen (afgezien van het natransport met de trein).

[Voor 21% gewijzigd door DDDikkiedik op 04-05-2023 08:31]

• colossos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-05 15:48
Heeft er iemand ervaring met Flyer e-bikes? Zij gebruiken Panasonic als motor i.p.v. Bosch. Is bij bijvoorbeeld de Panasonic GX Ultimate, die op de Flyer Upstreet3 zit, net zo te configureren als de Bosch Performance Line CX (smart system)?

Flyer fietsen zijn niet goedkoop en ik zou het zonde vinden als er niet een soortgelijk 'smart systeem' op de Panasonic motor zit.

[Voor 0% gewijzigd door colossos op 04-05-2023 08:40. Reden: typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:22
DDDikkiedik schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:26:
[...]

Nu verwacht ik niet dat ik het volgende jaar weer op meer dan 1000 euro uitkom, want dat was uitzonderlijk. Maar 500 euro per jaar is toch wel gebruikelijk. En dat betekent gewoon dat voor de 10.000 km die ik fiets ik qua kosten ook de auto had kunnen nemen (afgezien van het natransport met de trein).
Denk je nu echt dat je een auto gaat vinden die per km goedkoper is dan een fiets?
Al eens gedacht aan brandstof, verzekering en rijtaksen? Dat is per jaar waarschijnlijk meer dan de nieuwprijs van een fiets

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennisfr
[...]

Ik vind het wel een goed voorbeeld. Mijn e-bikes zijn 10 jaar oud en de voornaamste reden dat ik er twee heb is omdat ze regelmatig naar de fietsenmaker moeten en die in mijn geval soms twee of drie weken nodig heeft om ze te repareren.

Toen ze net nieuw waren was dat ook wat minder, inderdaad, maar dan heb je weer een hogere afschrijving dus dan moet je die kosten ook veel nadrukkelijker meenemen. Dan zit je ook op 1000 euro per jaar.
Ondanks dat de fiets mijn primaire vervoersmiddel is, zijn we in het bezit van twee auto's: Mijn vrouw rijdt de gezinsauto, ik rij in een compacte auto uit 2009. Ik neem eigenlijk alleen de auto bij slecht weer of als fietsen anderszins niet uitkomt.

Die 2e auto is er uit pure luxe en kost me 60 Euro/mnd verzekering+belasting en gemiddeld 400 Euro/jaar aan onderhoud (ondanks dat de auto niet veel wordt gebruikt moet ie wel betrouwbaar en veilig zijn). Dan zit ik al op 1100 Euro/jaar en heb ik 0 kilometer gereden. Afschrijving en brandstofkosten laat ik dan ook nog buiten beschouwing.

Als ik mijn Gazelle van 3600 Euro nieuw, in 4 jaar volledig afschrijf en uit ga van 0 Euro restwaarde na die vier jaar zit ik met gemiddeld 200 Euro/jaar onderhoudskosten ook op 1100 Euro/jaar. Dus zelfs in absoluut best case scenario voor de auto en worst case voor de fiets kom ik op dezelfde jaarlijkse kosten.

Ik ben wel erg benieuwd wat voor reparaties jij dan allemaal moet laten uitvoeren, dat je fiets 2 a 3 weken bij de fietsenmaker staat en dat je 1500 Euro/jaar kost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-05 14:55
Foxhill schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Klinkt een beetje flauw, maar doe een proefrit met een dure voorvork. Hoeft niet perse dezelfde te zijn.

Veel mensen voelen niet eens verschil. Misschien wel de helft van de mensen. Ik verkoop veruit de meeste Velo de Ville met die RST Volant. Omdat die mensen het verschil niet voelen. Die mensen hebben groot gelijk voor hun ervaring.

Voor wie het voelt is het ook direct best belangrijk voor het fietsgevoel. De eerste keer dat ik op een Velo de Ville met RST Volant stapte voelde ik direct dat de voorvork slap is. Terwijl de hele rest van de fiets zo stevig en stijf is. Ik weet ook zeker dat hier een aantal mensen zijn die zweren bij een dikke luchtgeveerde vork. En de mensen hebben gelijk, voor hun ervaring. (En ik ben ook wel benieuwd naar hun reacties hier.)

Ikzelf zou de upgrade nemen. De meeste van mijn klanten niet. Dus zelf even proberen.

Of bij twijfel dan maar €160 extra er tegenaan gooien omdat een dikke vork ook stoer staat.
Ik heb het inderdaad ondervonden door te testen. De fietsenmaker zei ook om met een dure voorork te rijden en de andere met de 'Alu Disc' waar geen vering in zat te rijden. Uiteindelijk ben ik voor de laatste optie gegaan en voor 52 mm brede banden omdat het comfort meer in de zadelpen zit, die vangt de kleine trillingen op samen met de dikkere banden die wat zachter zijn. Erg blij achteraf met die keuze.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:03
[...]

Bovendien weet ik iemand met een Gazelle die zijn fiets zelfs heeft weggedaan omdat de reparatiekosten zo uitzonderlijk hoog waren, dus het zit hem niet in mijn specifieke fiets.

Het is toch wel de norm onder gewone fietsenwinkels dat reparaties binnen een week klaar kunnen en er een gratis leenfiets beschikbaar is. De meeste, zo niet al mijn klanten die dagelijks de fiets gebruiken kunnen met een fiets af.

Ook de kosten in een jaar met motor revisie nemen is wat extreem. De meeste jaren kom je er toch met een beurt (€70) tot een beurt met band en set remblokken (€200) vanaf.

• Foxhill
colossos schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:39:
Heeft er iemand ervaring met Flyer e-bikes? Zij gebruiken Panasonic als motor i.p.v. Bosch. Is bij bijvoorbeeld de Panasonic GX Ultimate, die op de Flyer Upstreet3 zit, net zo te configureren als de Bosch Performance Line CX (smart system)?

Flyer fietsen zijn niet goedkoop en ik zou het zonde vinden als er niet een soortgelijk 'smart systeem' op de Panasonic motor zit.
Bij de Panasonic zoals in de Upstreet3 zit kun je de ondersteuning in het menu op het display nog sterker of zuiniger afstellen. Dat is niet zo uitgebreid als bij Bosch Smart. Doorgaans wel ruim voldoende.

De Panasonic motor loopt mooier en gaat langer mee. Maar allemaal peanuts. Ze zijn gelijkwaardig. Ga proefrijden.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:06
Foxhill schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:07:
[...]

Het is toch wel de norm onder gewone fietsenwinkels dat reparaties binnen een week klaar kunnen en er een gratis leenfiets beschikbaar is. De meeste, zo niet al mijn klanten die dagelijks de fiets gebruiken kunnen met een fiets af.

Ook de kosten in een jaar met motor revisie nemen is wat extreem. De meeste jaren kom je er toch met een beurt (€70) tot een beurt met band en set remblokken (€200) vanaf.
Dat wou ik net zeggen. :) Mocht mijn fiets langer weg zijn dan {direct repareren} dan krijg ik een elektrische leenfiets mee en dat is geen Bikkel of Cortina, maar een gelijkwaardige leenfiets. In principe blijf je zo rijden.
Lekke band? Geen probleem want ik bel gewoon de ANWB en die komen het maken. Fiets hoeft niet op z'n kop (dat gaat ook niet ivm boordcomputer die vast zit).
Dus eigenlijk heb ik een bijna 100% bedrijfszekerheid dat ik kan fietsen.

PS: Vorige week lekke achterband, dus ANWB band laten plakken; staat ie de volgende dag weer slap. Dus ik mijn FM bellen of ik nu langs kan komen en ze hadden het heel druk, maar voor mij maakte ze een gaatje vrij. Ik mocht gelijk langskomen. Dus band oppompen en gaan. Er zat iets scherps in mijn band dat ze er niet uit kregen, dus nieuwe binnen- en buitenband erop (Schwalbe energizer plus). Totale kosten 55 euro. Mocht ik het niet halen dan zouden ze mij oppikken, maar netjes gehaald en mijn oude band ging ook al 8.000 km mee, dus dat zat er ook al aan te komen. Twee vliegen in een klap.

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Foxhill schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:07:
[...]

Bij jullie zijn de beurten wel goedkoper dan hier in de randstad zie ik al…
Wel altijd een leenfiets wat echt heel fijn is en zoals @jimh307 zegt hebben ze eigenlijk altijd wel een plekje.

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Roos79 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:45:
[...]

Bij jullie zijn de beurten wel goedkoper dan hier in de randstad zie ik al…
Wel altijd een leenfiets wat echt heel fijn is en zoals @jimh307 zegt hebben ze eigenlijk altijd wel een plekje.
December 2021 een beurt gehad. Remmen laten stellen en nieuwe blokjes. Accu laten testen. A 140,-
Was in Leiden.

Waar ik 6 jaar geleden mijn qwic heb gekocht kreeg ik altijd een leenfiets. 1 versnelling geen ebike mee. Drama dingen waren dat. Tegenwoordig andere fietsenmaker op loop afstand.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:09
Mijn vrouw heeft een nieuwe baan, enkele reisafstand is 12 kilometer. Nu moet er een elektrische fiets komen maar wat is nu een knappe nieuwe damesfiets. Budget is ongeveer €2.000 (max €2.500).

Het doel is vooral om het autogebruik te verminderen en om dagelijks in ieder geval in beweging te zijn.

Als het kan wil ik de fiets wel kopen via de lokale FM, in ons geval is dat Fietsvoordeelshop zodat daar ook het onderhoud kan plaatsvinden.

Wat is jullie advies?

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dennisfr
Bravertal schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:34:
Mijn vrouw heeft een nieuwe baan, enkele reisafstand is 12 kilometer. Nu moet er een elektrische fiets komen maar wat is nu een knappe nieuwe damesfiets. Budget is ongeveer €2.000 (max €2.500).

Het doel is vooral om het autogebruik te verminderen en om dagelijks in ieder geval in beweging te zijn.

Als het kan wil ik de fiets wel kopen via de lokale FM, in ons geval is dat Fietsvoordeelshop zodat daar ook het onderhoud kan plaatsvinden.

Wat is jullie advies?
Dergelijke vragen worden vaak gesteld, en het antwoord is vaak ook hetzelfde: wat een goede fiets is voor de één is dat niet voor de ander.
- Wat is de gewenste zithouding?
- Ben je bereid om zelf wat onderhoud te doen? (lees: ketting schoonmaken en smeren)
- Moeten er kinderzitjes gemonteerd kunnen worden?
Zelfs als dit allemaal duidelijk is, is het gewoon het verstandigst om ter plekke te gaan kijken en vooral te proberen. Als je dan een shortlist hebt van potentiele modellen zou je hier nog eens kunnen vragen naar de specifieke ervaringen.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Iemand hier ervaring met de Giant Grandtour E+ 1?

Zit te twijfelen want de accu van mijn huidige Sparta RXS+ is toch matiger dan eerder gedacht en kan de Giant als Demo (500 KM) bij mijn FM om de hoek kopen alleen twijfel ik een beetje over de kwaliteit van Giant en de Syncdrive motor van Yamaha.

Iemand hier die al langer ervaring heeft met een soort gelijk Giant model?

Wear Sunscreen!

• jimh307
Humma Kavula schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:33:

Zit te twijfelen want de accu van mijn huidige Sparta RXS+ is toch matiger dan eerder gedacht en kan de Giant als Demo (500 KM) bij mijn FM om de hoek kopen alleen twijfel ik een beetje over de kwaliteit van Giant en de Syncdrive motor van Yamaha.

Wat noem jij matig? De Sparta RXS+ is een fiets uit 2013 en heeft Li-ion die na 10 jaar toch echt met pensioen mag. De oude Sparta van wijle mijn vrouw volg ik nog steeds (geschonken aan mijn zus). Die oude Sparta is een E-motion C5 uit 2015 en hij rolt nog steeds op zijn eerste accu, maar één keer de maximale stand gebruiken en de blokjes vliegen van je display af. Op stand 2 van de 5 kan ze er nog 40-50 km mee rijden. Over 2 jaar zal die accu toch echt op aan het raken zijn.

Waar merk je dat aan? Interne weerstand neemt hand over hand toe tot het moment dat de eco-stand al teveel wordt en je hebt capaciteitsderving al gaat dat een stuk minder hard.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@jimh307 Ik heb hem uit laten lezen, nog maar 72% leven in de cellen, 500Wh.
Ik rijd altijd op ECO en kan nog maar ongeveer 70 van de (vroegere)150 KM halen in ECO.
Maar inderdaad, als ik wat meer ondersteuning nodig heb dan gaan de procenten hard naar beneden op het display.

Lees voornamelijk ook dat als de accu in deze staat is het rap afgelopen kan zijn, ik houd hem wel netjes altijd aan de lader.

Wear Sunscreen!

• jimh307
@Humma Kavula Valt me niets tegen!

Nu heb je diverse soorten accutesters, maar de jouwe is uitgelezen. Ik denk als ik hem aan mijn tester leg dat ie niet ver komt (testen met 1C ontlading). Maar goed. Je kunt nog wel even vooruit en het zal heus niet (pats boem) afgelopen zijn. Ik vind het mooi om te lezen en te weten dat ook die oude besjes van e-bikes nog steeds vertroeteld worden :)

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@jimh307 Vertroetelen is wel een heul groot woord..
Het is gewoon een fiets en zo wordt ie ook gebruikt alleen zorg ik wel dat ie op tijd onderhoud krijgt.
Hij staat in principe ook altijd droog, wel gewoon in de buitenlucht.

Ik probeer hem in ieder geval nog op de 40K kilometer te krijgen, nog maar 900km.
Misschien dat ik hem dan zelfs een weer een keer schoonmaak om het te vieren 8)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:14
Humma Kavula schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:33:

Niet met een gelijk model, heb de Anytour E+ 1. Is een degelijke fiets, geen problemen mee gehad. Heb de fiets nu 3 jaar, met 11k op de teller. Behalve regulier onderhoud, alleen een nieuwe buitenband, ketting en achterblad, geen problemen. Syncdrive moter is klasse geen enkel problemen mee. Is via de app goed in te stellen. Kortom mij bevalt de Giant uitstekend.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04:52
Een keer wat andere configuratie dan de vele middenmotors met Enviolo. Naafmotor i.c.m. Pinion.
(marketing in de video zelf negeren).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-05 16:06
@Whitesnake

Jij hebt ook een fiets met Fazua 60. Als je de fiets wilt aanzetten met de ringcontrol, gaat hij bij jou dan altijd gelijk aan of moet je het vaak ook een aantal keer proberen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:13

ST10©DE

Dus.............

botn schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:58:
[...]

gisteren even bij de fietsenmaker langs geweest. die zei dat de hoogte niet zozeer een probleem is, maar de breedte. de bevestigingsgaten staan maximaal 96mm uiteen, terwijl de buizen aan het wiel veel verder uiteen staan... of kan je die axa flexmount ook naar binnen draaien?

[Afbeelding]
Is het nog gelukt?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DDDikkiedik
Tommie12 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:43:
[...]

Denk je nu echt dat je een auto gaat vinden die per km goedkoper is dan een fiets?
Al eens gedacht aan brandstof, verzekering en rijtaksen? Dat is per jaar waarschijnlijk meer dan de nieuwprijs van een fiets
Je doet net of het of/of is. Maar de meeste mensen willen sowieso de beschikking hebben over een auto. Als je dat als uitgangspunt neemt, dan zijn de fietskilometers duur. Ik zeg niet dat ze dat niet waard zijn, maar ik blijf het toch verbazend vinden dat fietsmotoren na 20.000 kilometer er mee ophouden, als je ze niet reviseert (dat heb ik de tweede en derde keer gelukkig op tijd gedaan).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DDDikkiedik
dennisfr schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:36:
[...]

Ondanks dat de fiets mijn primaire vervoersmiddel is, zijn we in het bezit van twee auto's: Mijn vrouw rijdt de gezinsauto, ik rij in een compacte auto uit 2009. Ik neem eigenlijk alleen de auto bij slecht weer of als fietsen anderszins niet uitkomt.

Die 2e auto is er uit pure luxe en kost me 60 Euro/mnd verzekering+belasting en gemiddeld 400 Euro/jaar aan onderhoud (ondanks dat de auto niet veel wordt gebruikt moet ie wel betrouwbaar en veilig zijn). Dan zit ik al op 1100 Euro/jaar en heb ik 0 kilometer gereden. Afschrijving en brandstofkosten laat ik dan ook nog buiten beschouwing.

Als ik mijn Gazelle van 3600 Euro nieuw, in 4 jaar volledig afschrijf en uit ga van 0 Euro restwaarde na die vier jaar zit ik met gemiddeld 200 Euro/jaar onderhoudskosten ook op 1100 Euro/jaar. Dus zelfs in absoluut best case scenario voor de auto en worst case voor de fiets kom ik op dezelfde jaarlijkse kosten.

Ik ben wel erg benieuwd wat voor reparaties jij dan allemaal moet laten uitvoeren, dat je fiets 2 a 3 weken bij de fietsenmaker staat en dat je 1500 Euro/jaar kost.
Helemaal precies weet ik het niet meer, maar in ieder geval had ik het afgelopen jaar:
Een nieuwe fietscomputer (niet zo'n losse vervangbare), twee keer nieuw tandwiel, een motorrevisie, twee of drie keer accurevisie, nieuwe kettingen, nieuwe enviolonaaf, een reparatie van het vouwmechaniek, een aantal nieuwe spaken dus gelijk het hele wiel overgespaakt met steviger spaken, vier grote beurten (want voor de vouwfietsen waren er de afgelopen jaren geen onderdelen, dat is een van de redenen om er nog een bij te kopen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DDDikkiedik
jimh307 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:16:
[...]

Dat wou ik net zeggen. :) Mocht mijn fiets langer weg zijn dan {direct repareren} dan krijg ik een elektrische leenfiets mee en dat is geen Bikkel of Cortina, maar een gelijkwaardige leenfiets. In principe blijf je zo rijden.
Lekke band? Geen probleem want ik bel gewoon de ANWB en die komen het maken. Fiets hoeft niet op z'n kop (dat gaat ook niet ivm boordcomputer die vast zit).
Dus eigenlijk heb ik een bijna 100% bedrijfszekerheid dat ik kan fietsen.

PS: Vorige week lekke achterband, dus ANWB band laten plakken; staat ie de volgende dag weer slap. Dus ik mijn FM bellen of ik nu langs kan komen en ze hadden het heel druk, maar voor mij maakte ze een gaatje vrij. Ik mocht gelijk langskomen. Dus band oppompen en gaan. Er zat iets scherps in mijn band dat ze er niet uit kregen, dus nieuwe binnen- en buitenband erop (Schwalbe energizer plus). Totale kosten 55 euro. Mocht ik het niet halen dan zouden ze mij oppikken, maar netjes gehaald en mijn oude band ging ook al 8.000 km mee, dus dat zat er ook al aan te komen. Twee vliegen in een klap.
Ik ben ook lid van de ANWB, dus die bedrijfszekerheid heb ik. Wij hebben op het dorp één fietsenmaker, en die heeft het simpelweg heel erg druk. Een fietsenmaker in de stad waar ik werk heeft het nog drukker, die accepteert gewoon geen nieuwe klanten meer. Dus ik denk dat het er ook maar net aan ligt waar je woont.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
2 vraagjes:

Om wat makkelijker langere stukken te fietsen met mijn vriendin (en een achterzitje), zijn we aan het denken om ook voor haar een elektrische fiets aan te schaffen.
Liever niet te duur, dus waarschijnlijk tweedehands.

Volgens mij enige eis is een middenmotor, voor de rest gewoon kwalitatief in orde.
Is zoiets makkelijk te vinden voor rond de €500 (tot max €800 voor meer features/jonger/kwaliteit).
En waar moet ik dan aan denken?

2e vraag:
Ik heb zelf een Grenoble C8, maar met handen los fietsen is echt een drama. 9 van de 10x binnen 3 seconden een enorme steer (death) wobble.

Is dit inherent aan design elektrische fiets of zit er dan ergens een afwijking?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-05 12:52
ToyotaMR2 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:55:
Is dit inherent aan design elektrische fiets of zit er dan ergens een afwijking?
De ene fiets is daarin wat makkelijker dan de andere. Maar da’s niet perse een e-bike dingetje. Op m’n e-mtb rij ik best wel lange stukken met losse handen (even de rug recht). Cube met middenmotor. Op m’n gewone e-bike (koga B10) is het wat lastiger, maar lukte uiteindelijk ook wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennisfr
2 vraagjes:

Om wat makkelijker langere stukken te fietsen met mijn vriendin (en een achterzitje), zijn we aan het denken om ook voor haar een elektrische fiets aan te schaffen.
Liever niet te duur, dus waarschijnlijk tweedehands.

Volgens mij enige eis is een middenmotor, voor de rest gewoon kwalitatief in orde.
Is zoiets makkelijk te vinden voor rond de €500 (tot max €800 voor meer features/jonger/kwaliteit).
En waar moet ik dan aan denken?

2e vraag:
Ik heb zelf een Grenoble C8, maar met handen los fietsen is echt een drama. 9 van de 10x binnen 3 seconden een enorme steer (death) wobble.

Antwoord op je 2e vraag: ik heb een Ultimate C8 en die is super stabiel. Ik fiets buitenaf kilometers aan één stuk rechtop, met mijn handen op mijn rug. Geen enkel probleem.
Heb je een dames- of een herenmodel?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

KroeT

[...]

2 vraagjes:

2e vraag:

Mijn oude Brinckers, herenframe, sloeg ook onherroepelijk in een wobble des doods als ik het stuur losliet. Alle lage frames waarop ik op heb gefietst, met uitzondering van twee Flyers, deden hetzelfde. Maar een proefrit op een Gazelle Ultimate met herenframe was weer heel stabiel. En mijn Flyer met herenframe is nog stabieler. Dus lage frames hebben het sneller, dat merk je ook aan de wegligging in bochten. Lage frames van gerenommeerde fabrikanten zijn stabieler, maar het blijft een concessie. Met name met een kinderzitje of zware bepakking achterop.

[Voor 7% gewijzigd door KroeT op 06-05-2023 15:26]

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
@dennisfr Damesmodel.

[Voor 35% gewijzigd door ToyotaMR2 op 06-05-2023 16:44]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Roos79
  • Nu online
@ToyotaMR2 Voor dat bedrag moet je denk ik wel net geluk hebben…
Zeker de eis middenmotor en het kleine budget.
Goed zoeken op marktplaats of bij een fietsenmaker navraag doen.
colossos schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:39:

Ik heb een gotour 6 7.43 dus wel met bosch en geen smart systeem en mis het ook niet.
En echt de flyer zelf is een wereld fiets merk kwa frame wel verschil met mijn vorige (een trek met Shimano steps)
Denk dat het de frame stijfheid is die het een andere fiets ervaring heeft.
Ook kan ik nu wel zeggen dat ik een bredere band fijner vind fietsen dan de smalle op mijn vorige.

Zal dus echt fietsen uit proberen en voelen en ervaren en niet enkel op papier een keuze maken.

[Voor 8% gewijzigd door Roos79 op 06-05-2023 17:15]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:21

Dat effect heet een shimmy. In principe heeft iedere fiets er last van, maar treedt het bij iedere fiets op bij een andere snelheid. Het wordt veroorzaakt door het draaiende voorwiel waar weinig druk op staat omdat je je handen los hebt. Uitgebreide uitleg vind je via Google.

Snelheid verhogen of verlagen, of de gewichtsverdeling aanpassen zorgt ervoor dat het weer weggaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roos79
  • Nu online
B64 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:58:
[...]

Dat effect heet een shimmy. In principe heeft iedere fiets er last van, maar treedt het bij iedere fiets op bij een andere snelheid. Het wordt veroorzaakt door het draaiende voorwiel waar weinig druk op staat omdat je je handen los hebt. Uitgebreide uitleg vind je via Google.

Snelheid verhogen of verlagen, of de gewichtsverdeling aanpassen zorgt ervoor dat het weer weggaat.
Heb wel het idee dat hoe stijver het frame hoe minder het is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:36
Never mind found it.

[Voor 88% gewijzigd door sassymousasi op 07-05-2023 15:45]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 27-05 15:47
Dat is shimmyen. Elke fiets schijnt dit te hebben, alleen is de snelheid waarbij dit optreedt bij elke fiets anders.

- Shimmyen treden eerder op met losse handen, maar als je maar hard genoeg gaat gebeurd het ook met je handen aan het stuur (en dat is heel eng).
- stijvere fietsen shimmyen minder snel, dus damesfietsen hebben er eerder last van.
- gewichtsverdeling is een factor, sommige fietsen gaan veel sneller shimmyen met een achter tas (zie ook druk op het voorwiel)
- druk op het voorwiel is dus een factor, maar het is zeer zeker niet de enige factor en het is ook niet zo dat meer gewicht op je voorwiel het effect zomaar stopt. "It's complicated".
- Een zware shimmy stopt niet zomaar door langzamer te gaan, maaŕ wat direct helpt is het frame tussen je benen te klemmen (makkelijker met een herenframe^^).
- Bij racefietsen gebeurd dit meestal op de 50kmpu plus, maar bij stadsfietsen gebeurd het sneller. Mijn eigen VdV gaat ook rond de 25kmpu licht shimmyen als ik het stuur los laat.

Ik heb een frame letterlijk rytmisch zien flexen door het verschijnsel... waren onderweg naar de finish toen iemand een enorme shimmy kreeg, iedereen vloog naar de andere kant van de weg (je wil niet naast zoiets rijden als je 50+ gaat). Toen ik keek zag ik een soort golfbeweging in zijn frame, heel bijzonder, al zag het natuurlijk maar secondes en zat ik zwaar in de zuurstofschuld (oftewel geen idee of wat ik zag ook klopt). Gelukkig geen valpartij.

Hier is Sheldon Brown (met hulp van Job Brandst) over het onderwerp:

https://www.sheldonbrown....t%20often%20an%20illusion.

Hier een wat moderner artikel:

https://road.cc/content/f...y-ways-stop-shimmy-219888

[Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 07-05-2023 15:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
Mr.G. schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:10:
nou, daar is ie dan. Helaas heb ik er nog niet op kunnen fietsen. Bij mijn eerste ritje bleek het stuur iets scheef te staan en de remschijf voor aan te slijten. Die schijf is dus krom. Jammer, ik zal even moeten wachten tot Canyon met een oplossing komt. Wel heb ik meteen maar even het slot gemonteerd en het tasje bevestigd.
FWIW, stuur recht zetten is super simpel, kwestie van je stuurpen losdraaien, rechtzetten en weer aandraaien. Het gaat daarbij om de twee bouten aan de achterzijde van je stuurpen, NIET de centrale bout (die is om je lagers te stellen, voor dit probleem afblijven). Meestal is het moment 5nm, maar dat staat er in mijn ervaring altijd op gedrukt

Betreft je remschijf, dit kan helpen:

1. Draai je remcilinder los zodat je het een beetje kan bewegen (het deel aan je voorvork).
2. Druk je remhendel in en bindt het vast (tiewrap/veter). Kan ook als iemand je even helpt en je rem in gedrukt houdt .
3. Draai je remcilinder weer vast.
4. Touwtje eraf en dan de hendel een paar keer in en uit drukken zodat hij zichzelf weer stelt.

Dan weet je zeker dat je remclilinder recht zit ;)

[Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 07-05-2023 16:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

KroeT

[...]

roffeltjes schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:50:
[...]

Dat is shimmyen. Elke fiets schijnt dit te hebben, alleen is de snelheid waarbij dit optreedt bij elke fiets anders.

- Shimmyen treden eerder op met losse handen, maar als je maar hard genoeg gaat gebeurd het ook met je handen aan het stuur (en dat is heel eng).
- stijvere fietsen shimmyen minder snel, dus damesfietsen hebben er eerder last van.
- gewichtsverdeling is een factor, sommige fietsen gaan veel sneller shimmyen met een achter tas (zie ook druk op het voorwiel)
- druk op het voorwiel is dus een factor, maar het is zeer zeker niet de enige factor en het is ook niet zo dat meer gewicht op je voorwiel het effect zomaar stopt. "It's complicated".
- Een zware shimmy stopt niet zomaar door langzamer te gaan, maaŕ wat direct helpt is het frame tussen je benen te klemmen (makkelijker met een herenframe^^).
- Bij racefietsen gebeurd dit meestal op de 50kmpu plus, maar bij stadsfietsen gebeurd het sneller. Mijn eigen VdV gaat ook rond de 25kmpu licht shimmyen als ik het stuur los laat.
Goede beschrijving. Ik heb het eens op de motor gehad. Dat kan uitlopen op wat geloof ik een tankslapper heet. Onvoorstelbaar eng met 120 km/u. Daar helpt gas loslaten en bidden. En achteraf een schone onderbroek.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whitesnake
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 27-05 08:39
Inmiddels een paar keer woon/werk (30 km per dag) gereden op de Canyon Commuter:On7.
Omdat ik gewend ben altijd te trappen met 80-100 omwentelingen p/m schiet je zo over de 25 km/u heen.
Dus dan valt uiteraard de ondersteuning uit. Probeer nu de trapfrequentie wat lager te houden, of wat lichter te schakelen. Is het trouwens mogelijk om een andere pion te monteren op een Deore body? Dit omdat je meer dan de helft van de versnellingen niet gebruikt op het vlakke.
De Ergon handvaten geven veel steun, die je ook wel moet hebben met de sportieve zit.
De Fazua app is te gebruiken om de rijmodi aan te passen, en te gebruiken als dashboard op de fiets.
De smartphone kan je perfect bevestigen op de stuurnok met de bijgeleverde SP connect houder. Door de ringcontrol even omhoog te drukken gaat de motor aan. Je kan nu kiezen uit drie standen+een boost functie van 12 seconden. De verlichting bedien je ook met de ringcontrol, het kleine lampje geeft veel licht overigens. Verder zit er een usb-c aansluiting in. Wel vind ik dat de ringcontrol wat plastic achtig aandoet, ook blijft hij wel eens hangen gaat dan niet terug in de middenstand.
De motor maakt een licht fluitend geluid, met tegenwind hoor je hem niet eens. Heb de accu nog niet leeg gehad, na twee ritjes laad ik hem weer op. Aan de lader zit een magneet stekker die je onder de bovenbuis insteekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03:12
Bosch Performance Line CX: wat een verschil met de Active Line Plus!

De eerste zoemt, de tweede hoor je niet. De eerste zal wel beter een berg opkomen, maar met gewoon fietsen, is de tweede toch minstens zo "pittig" (zo noem ik het maar even). Of zou het aan andere fiets liggen met andere gewicht van de fiets en andere cassette en tandwiel voor? Ik heb het idee dat ik met de upgrade naar de Performance heel anders moet schakelen, eerder terugschakelen vooral, zodat het motortje me (pas) echt begint te helpen....

Iemand anders andere/zelfde ervaringen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-05 16:06
@Whitesnake

Gaat jou fiets altijd aan als je de ringbediening 2 seconden omhoog drukt? Ik moet dit altijd wel een paar keer proberen voordat hij start.
Het zou trouwens kunnen dat je de eerste versie van de ringcontrol hebt. Er schijnt een nieuwere versie te zijn die steviger is. Je zou dat eens na kunnen vragen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roos79
  • Nu online
hansie18 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 06:08:
Bosch Performance Line CX: wat een verschil met de Active Line Plus!

De eerste zoemt, de tweede hoor je niet. De eerste zal wel beter een berg opkomen, maar met gewoon fietsen, is de tweede toch minstens zo "pittig" (zo noem ik het maar even). Of zou het aan andere fiets liggen met andere gewicht van de fiets en andere cassette en tandwiel voor? Ik heb het idee dat ik met de upgrade naar de Performance heel anders moet schakelen, eerder terugschakelen vooral, zodat het motortje me (pas) echt begint te helpen....

Iemand anders andere/zelfde ervaringen?
De cx is gewoon luidruchtiger want is een sterkere motor.
Ikzelf heb een performance (zonder cx) die zit dus tussen die twee die jij nu noemt en die is doodstil maar net sterker dan de active line.

Met welke fietsen heb je het uit geprobeerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-05 15:22
Roos79 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:23:
[...]

Ikzelf heb een performance (zonder cx) die zit dus tussen die twee die jij nu noemt en die is doodstil maar net sterker dan de active line.

De CX heeft vanwege het hogere koppel metalen tandwielen. Wij hebben een CX en een Performance, de CX is duidelijk krachtiger maar de Performance is zeker krachtig genoeg (en lekker stil ja).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roos79
  • Nu online
Bla65 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:47:
[...]

De CX heeft vanwege het hogere koppel metalen tandwielen. Wij hebben een CX en een Performance, de CX is duidelijk krachtiger maar de Performance is zeker krachtig genoeg (en lekker stil ja).
Maar de vrager zet dus een active line en een performance cx tegen elkaar terwijl er dus nog een motor tussen zit die ook een fijne keuze kan zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
Roos79 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:51:
[...]

Maar de vrager zet dus een active line en een performance cx tegen elkaar terwijl er dus nog een motor tussen zit die ook een fijne keuze kan zijn.
Hoe veel motoren er tussen zitten maakt niks uit (het zijn er overigens 2: active line plus en de Performance line).
De Active line heeft 40 Nm maximaal koppel en de Performance CX kan 85 of 90 Nm leveren.
Op vlakke weg is dat niet zo spannend, maar sterk bergop, of met windkracht 7 voel (en hoor) je het verschil wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geim
Tommie12 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:19:
Op vlakke weg is dat niet zo spannend,
Je komt ook wat sneller van je plek met een hoger koppel.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tommie12
Geim schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Je komt ook wat sneller van je plek met een hoger koppel.
Ja, en dus ben je een halve seconde sneller op je bestemming.
Laat ons duidelijk zijn, de CX is een motor gebouwd voor fietsen die regelmatig wat extra kracht kunnen gebruiken. Ik denk dan aan bakfietsen, mountainbikes, en fietsen die zware lasten moeten dragen/trekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geim
Tommie12 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:37:
Ja, en dus ben je een halve seconde sneller op je bestemming.
Nou, rustig maar @Tommie12 :( . Ik geef gewoon even aan wat extra koppel nog meer voor voordelen heeft. Een waardeoordeel geef jij er aan.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:02
Sinds zaterdag de trotse eigenaar van een Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt 2023 fiets! Wat een verademing aangezien ik alleen maar op een oude oma fiets heb lopen rondtrappen!

Twente komt eraan!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Geim schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:57:
[...]

Nou, rustig maar @Tommie12 :( . Ik geef gewoon even aan wat extra koppel nog meer voor voordelen heeft. Een waardeoordeel geef jij er aan.
Nee, geen waardeoordeel, ik zeg gewoon dat het in eindtijd niks uit maakt, net zoals bij een auto.
Op een stadsfiets koop je die dikke motor voor de fun, of de dagen dat het 7 beaufort waait.
En je betaalt met geld en een beetje lawaai.

Niks mis mee om dat voor de fun te kopen overigens.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
JoteW schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:01:
Sinds zaterdag de trotse eigenaar van een Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt 2023 fiets! Wat een verademing aangezien ik alleen maar op een oude oma fiets heb lopen rondtrappen!
Proficiat !
Veel fietsplezier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geim
Tommie12 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:01:
Nee, geen waardeoordeel, ik zeg gewoon dat het in eindtijd niks uit maakt,
Als eindtijd je enige criterium is dan maakt het idd niets uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
Whitesnake schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:26:
Is het trouwens mogelijk om een andere pion te monteren op een Deore body? Dit omdat je meer dan de helft van de versnellingen niet gebruikt op het vlakke.
Een pignon zal niet passen, maar er zijn verschillende cassettes die zullen passen :D

Alle gekheid op een stokje, we hebben al ongeveer 35 jaar geen pignons meer, we hebben tegenwoordig cassettes. Voor de nerd, een pignon is een stapel kransjes met daarin een vrijloop, een cassette is een stapel kransjes die past op een body (=cassette deel van een achternaaf met vrijloop, zie Sheldon Brown: https://www.sheldonbrown.com/k7.html). Cassettes zijn deels per kransje aan te passen (afhangend van het type heb je daarin veel vrijheid of minder vrijheid, zie het verdere verloop van mijn post). En ja, de meeste fietsenmakers zijn minder flauw dan ik en zullen direct snappen wat je bedoeld als je het hebt over een pignon :+

Eerst het simpele antwoord: Een Shimano MTB cassette met hetzelfde aantal kransjes zal passen. Met het juiste gereedschap is dit best simpel. Tenzij je echt gaat rommelen met de grootste kransjes hoef je niets te doen aan je kettinglengte.

Waarschuwing, Nerd Mode

Dan het ingewikkelde antwoord: Er zijn ontzettend veel opties en dingen die niet kunnen.

1.Betreft cross-compatibilty: Campagnolo zal nooit passen (lol). Maar SRAM=Shimano al is er helaas meer aan de hand, lees verder.
2. Er zijn door de jaren heen verschillende splines (steektypes) en breedtes (al dan niet aan te passen met tussen ringen, volgen jullie het nog?) ontwikkeld. Het resultaat is dat niet elke 10 speed cassette zomaar op een 10 speed body past (ook binnen een merk als Shimano!). Lang leve het ontbreken van echte industrie standaarden (al is Shimano de defacto standaard, Shimano vernieuwt graag...).
3. Soms kunnen road en MTB cassettes door elkaar worden gebruikt, maar soms kan het niet... Om het leuk te maken , dat ligt dan niet aan het aantal kransjes, maar aan de spline (steek). Oftewel, het past gewoon fysiek niet :+
4. De kleinste kransjes kan je meestal samenstellen (al is een standaard casette veel goedkoper), maar niet elke combinatie kan (past niet fysiek) of is wenselijk (rare sprongen met slecht schakelen tot gevolg)
5. Bij 11/12/13 casettes is meestal (altijd?) het grootste deel van de casette (laatste drie kransjes?) één deel en kan niet los. Dat heet dan weer een "Spider".
6. Als je het grootste kransje belangrijk gaat vergroten/verkleinen moet ook je ketting worden aangepast.
7. Je achterdearilleur heeft een "capaciteit", dat bepaalt hoe groot het verschil tussen je voorblad en de achterste kransjes mag zijn. Je zal een "large" of "medium" kooi hebben (deel van je derailleur), dus dat is voor jou waarschijnlijk niet spannend :+

Kortom, tenzij je erin gaat verdiepen kan je het beste gewoon een Deore cassette kiezen van hetzelfde type als dat je nu hebt (maar met een iets andere vertanding) of het met je FM bespreken.

[Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 08-05-2023 12:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ter indicatie: mijn niet-elektrische Gazelle kwam met een 11-32 8-speed en triple voorblad. Ik rij nu met een 12-25 en niets met de ketting gedaan.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
Maasluip schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:54:
Ter indicatie: mijn niet-elektrische Gazelle kwam met een 11-32 8-speed en triple voorblad. Ik rij nu met een 12-25 en niets met de ketting gedaan.
Dat is geen kritische sprong en het luister niet zo nauw. Dus dat dat prima gaat is niet verassend, maar tegenwoordig hebben ze echter pizzaplaten op MTB's en dan kan het een heel ander verhaal worden :+

De vuistregel is:

Voor elke 4 tanden minder, 2 schakels eruit (je ketting loopt namelijk over ongeveer de helft van je achterblad. Dan nog even je hi-lo schroefje nakijken en je bent klaar.

In jouw geval had je er dus 2~4 schalmen uit kunnen halen, wat op dit bereik inderdaad volstrekt onnodig is.

Ga je echter van een 42-11 MTB cassette naar een 25-11 weg cassette en daarbij van een small cage naar een large cage derailleur gaat is het wel een goed idee om dat in de gaten te houden. Maar ik kom nu met allemaal nerderij die voor de vraagsteller niet nuttig is (sorry^^).

[Voor 36% gewijzigd door roffeltjes op 08-05-2023 14:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Xavier schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Die van mij is ook geleverd. Door DHL gewoon in de voortuin gezet terwijl ik op vakantie ben…

Kreeg een appje van de buurvrouw met een foto van de voortuin.

Welk ringslot heb je gemonteerd?
En ondertussen staat hij in elkaar!
Het ringslot (Abus Amparo 4750 XL) erop zetten was lastiger dan gedacht. Dat kwam niet door het slot maar door de Abus LH Adapter setje. Wat een rot set!
Even bij de lokale Fietsenwinkel een zelfde setje van Axa gehaald en toen was het zo geinstalleerd.

Nu nog de grote twijfel, het kettingslot in een vast frametas of in de tas waar ook mijn spullen in zitten. Naja eerst maar dat laatste proberen.

Paar opvallende dingen van de Canyon Precede:ON 7
  • Wat een beest van een wegligging. Veel stabieler dan mijn oude fiets.
  • De belt en de fiets trapt heerlijk weg.
  • De aluminium spatborden zijn echt heel stevig. Je hoort wel constant steentje tussen je band en de spatborden springen. Dat is nieuw voor mij. Met een kunststof spatbord hoorde ik die niet.
Dan wat gekke dingen:
  • Bij de levering zit er geen boekje ofzo vanuit Bosch. Ook niet bij de lader. Dus op welke manier ik hem nu moet opladen geen idee. Ik lees hier en daar eerst 5x helemaal leeg rijden en dan vol laden. Maar in het boekje van de fiets zelf lees ik in 1 regel dat hij eigenlijk niet beneden de 50% mag komen, wat mij nogal raar lijkt. Blijkbaar helemaal nergens rekening mee te houden: https://www.canyon.com/nl.../e-bike-battery-care.html "Een van de meest hardnekkige mythes over batterijen is dat je ze eerst compleet leeg moet maken voordat je ze oplaadt." etc.
  • Geen kilometer stand zichtbaar. Dat vind ik wel een gemis. Je ziet de snelheid en de accu, maar niet hoeveel je gefietst hebt.Dat kan wel door de - langer indrukken, gevonden via online handleiding die dus niet bij de fiets zit.
    Canyon zegt daar dus echt niks over in het instructiefilmpje over het display: https://www.canyon.com/nl...2022/#supportVideoSection
  • De verlichting vind ik een beetje.... Tja via het display kan je die aanzetten. Maar via de aparte knop kan je de voorlamp feller zetten. Maar ook aan, maar dan gaat niet je achterlicht automatisch aan. Beetje verwarrend, zal wel wennen zijn.
  • De enviolo is even wennen, ik vind het vrij zwaar draaien. Ook als je eerst hem opschakelt en dan terug moet je eerst over een dood stukje heen. Ook andersom gebeurd dat. Zal vast wennen zijn
Waar ik me aan erger:
  • De accu zit/zat scheef in het frame.

Bovenstaande toont het hopelijk aan. De accu zit meer naar rechts dan links en links zit er zelfs een mooie spleet voor de regen aan de linkerkant..
Aan de onderkant zat dit ook maar kon ik het aanpassen.

Dit is de binnenkant. Aan de onderkant van de accu zat het niet in de accu maar de houder. De twee schroeven van de houder los gedraaid (die naast de witte tekst). Houder er voorzichtig uitgehaald en dan de zwarte rails goed gemonteerd op de houder waar de accu in valt gezet.
Maar diezelfde actie lukt bovenaan de accu niet want ik kan het wel losschroeven, maar mijn slot houdt alles vast. Iemand een idee?

[Voor 14% gewijzigd door Xavier op 08-05-2023 16:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-05 13:56
ik heb uiteindelijk ook maar de amparo besteld.. :X . dan maar twee sleuteltjes

PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansie18
  • Laatst online: 03:12
Roos79 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:23:
[...]

Gazelle Chamonix T10 (2019) met Active Line Plus en Kalkhoff Endeavour 5.B MOVE (2022) met Performance CX.

Ik vind de Chamonix minstens zo pittig, even snel optrekken (vanuit stilstand) als de Kalkhoff. Laatste is wel beduidend stabieler en degelijker (want tot 170 kg), maar motor maakt hoorbaar zoemend geluid, en zoals gezegd, niet de bergen oprijdend, merk ik weinig verschil met de Gazelle en lijkt de Kalkhoff misschien zelfs minder "pittig".

[Voor 26% gewijzigd door hansie18 op 08-05-2023 17:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Xavier schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:57:
[...]

En ondertussen staat hij in elkaar!
Het ringslot (Abus Amparo 4750 XL) erop zetten was lastiger dan gedacht. Dat kwam niet door het slot maar door de Abus LH Adapter setje. Wat een rot set!
Even bij de lokale Fietsenwinkel een zelfde setje van Axa gehaald en toen was het zo geinstalleerd.

Nu nog de grote twijfel, het kettingslot in een vast frametas of in de tas waar ook mijn spullen in zitten. Naja eerst maar dat laatste proberen.

Paar opvallende dingen van de Canyon Precede:ON 7
  • Wat een beest van een wegligging. Veel stabieler dan mijn oude fiets.
  • De belt en de fiets trapt heerlijk weg.
  • De aluminium spatborden zijn echt heel stevig. Je hoort wel constant steentje tussen je band en de spatborden springen. Dat is nieuw voor mij. Met een kunststof spatbord hoorde ik die niet.
Dan wat gekke dingen:
  • Bij de levering zit er geen boekje ofzo vanuit Bosch. Ook niet bij de lader. Dus op welke manier ik hem nu moet opladen geen idee. Ik lees hier en daar eerst 5x helemaal leeg rijden en dan vol laden. Maar in het boekje van de fiets zelf lees ik in 1 regel dat hij eigenlijk niet beneden de 50% mag komen, wat mij nogal raar lijkt. Blijkbaar helemaal nergens rekening mee te houden: https://www.canyon.com/nl.../e-bike-battery-care.html "Een van de meest hardnekkige mythes over batterijen is dat je ze eerst compleet leeg moet maken voordat je ze oplaadt." etc.
  • Geen kilometer stand zichtbaar. Dat vind ik wel een gemis. Je ziet de snelheid en de accu, maar niet hoeveel je gefietst hebt.Dat kan wel door de - langer indrukken, gevonden via online handleiding die dus niet bij de fiets zit.
    Canyon zegt daar dus echt niks over in het instructiefilmpje over het display: https://www.canyon.com/nl...2022/#supportVideoSection
  • De verlichting vind ik een beetje.... Tja via het display kan je die aanzetten. Maar via de aparte knop kan je de voorlamp feller zetten. Maar ook aan, maar dan gaat niet je achterlicht automatisch aan. Beetje verwarrend, zal wel wennen zijn.
  • De enviolo is even wennen, ik vind het vrij zwaar draaien. Ook als je eerst hem opschakelt en dan terug moet je eerst over een dood stukje heen. Ook andersom gebeurd dat. Zal vast wennen zijn
Waar ik me aan erger:
  • De accu zit/zat scheef in het frame.
[Afbeelding]
Bovenstaande toont het hopelijk aan. De accu zit meer naar rechts dan links en links zit er zelfs een mooie spleet voor de regen aan de linkerkant..
Aan de onderkant zat dit ook maar kon ik het aanpassen.

[Afbeelding]
Dit is de binnenkant. Aan de onderkant van de accu zat het niet in de accu maar de houder. De twee schroeven van de houder los gedraaid (die naast de witte tekst). Houder er voorzichtig uitgehaald en dan de zwarte rails goed gemonteerd op de houder waar de accu in valt gezet.
Maar diezelfde actie lukt bovenaan de accu niet want ik kan het wel losschroeven, maar mijn slot houdt alles vast. Iemand een idee?
Haha, dat met steentjes is herkenbaar! Ik heb wel het idee dat het minder wordt (nu 150km gefietst). De batterij was me niet opgevallen en is ook niet iets waar ik me aan stoor. Dan had ik maar een R&M ofzo van 4.5K moeten kopen denk ik dan. Deze fiets is bijna 2K goedkoper.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Foxhill
ST10©DE schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:06:
[...]

Haha, dat met steentjes is herkenbaar! Ik heb wel het idee dat het minder wordt (nu 150km gefietst). De batterij was me niet opgevallen en is ook niet iets waar ik me aan stoor. Dan had ik maar een R&M ofzo van 4.5K moeten kopen denk ik dan. Deze fiets is bijna 2K goedkoper.
Zit hem denk ik niet zo zeer in de prijs van de fiets, maar of die is nagekeken door een fietsenmaker. Bij het aflever klaar maken van een fiets verzetten we wel eens de accu. Rechtzetten, maar ook soms strakker of losser kwa trillen vs. er niet uit komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Foxhill schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:58:
[...]

Zit hem denk ik niet zo zeer in de prijs van de fiets, maar of die is nagekeken door een fietsenmaker. Bij het aflever klaar maken van een fiets verzetten we wel eens de accu. Rechtzetten, maar ook soms strakker of losser kwa trillen vs. er niet uit komen.
Moet je na gaan. Als dat ook nog grotendeels verholpen kan worden hoeveel fiets je dan hebt voor die prijs!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zoek een langere toevoerkabel voor een Bosch lader. Iemand een idee hoe zo'n kabel/stekker heet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
True schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:08:
Ik zoek een langere toevoerkabel voor een Bosch lader. Iemand een idee hoe zo'n kabel/stekker heet?

[Afbeelding]
Apparaatsnoer C7

https://www.allekabels.be...FlEgiIArWk1BoC1c8QAvD_BwE

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
DDDikkiedik schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:28:
[...]

Je doet net of het of/of is. Maar de meeste mensen willen sowieso de beschikking hebben over een auto. Als je dat als uitgangspunt neemt, dan zijn de fietskilometers duur.
Hangt er natuurlijk totaal vanaf op wat voor een prijs jij een auto aanschaft.

Indien jij een fiets voor 4.000 euro neemt, hier het woon-werkverkeer mee doet. En een auto dus enkel hebt voor het incidentele vervoer. Dan is een goedkope, tweede hands auto vermoedelijk al afdoende. En bespaar je vele duizenden tot zelfs dienduizenden euro's op een auto.

Relatief gezien is het bezit van een fiets dan alsnog goedkoop op je totale vervoersbudget.

Een fiets is alleen duur indien je op al je keuzes voor maximale luxe gaat. Dus en een dure fiets, en een dure auto.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:05

TTLCrazy

Listen to Frankie

Mijn collega heeft een Cube Supreme Hybrid Pro 625 en daar een vraagje over. Volgens de site zit hier een 65Nm motor in, echter de Bosch app waar hij de fiets mee verbind geeft 50NM aan. is dit een fout in de app of is er iets anders aan de hand ? Iemand hier ervaring mee toevallig ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
TTLCrazy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:24:
Mijn collega heeft een Cube Supreme Hybrid Pro 625 en daar een vraagje over. Volgens de site zit hier een 65Nm motor in, echter de Bosch app waar hij de fiets mee verbind geeft 50NM aan. is dit een fout in de app of is er iets anders aan de hand ? Iemand hier ervaring mee toevallig ?
Kan je zien welke motor het is?

De Performance line geeft normaal 65 Nm, maar die kan beperkt worden.
De Nexus 8 en de Alfine 8 en 11 naven bv mogen maar 50 Nm krijgen, dus dan wordt de motor begrensd.

Het kan ook de Active Line Plus zijn, die geeft 50 Nm dacht ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:05

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Tommie12 Het is zeker een Performance line motor. Ok, dus dan wordt hij begrenst want hij heeft een Nexus 8 naaf. Lullig dat ze dat niet bij de specs zetten.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
TTLCrazy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:39:
@Tommie12 Het is zeker een Performance line motor. Ok, dus dan wordt hij begrenst want hij heeft een Nexus 8 naaf. Lullig dat ze dat niet bij de specs zetten.
Dat doen sommige fabrikanten wel (Velo de Ville).

Je kan het hier vinden.

https://www.velo-de-ville.com/nl/komponenten/versnellingen

In de praktijk maakt het niet zo veel uit hoor.

[Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 09-05-2023 13:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elinx
  • Laatst online: 17:20
Hebben we het hier regelmatig over de keuze tussen een ketting of een riem.

Blijk je helemaal zonder deze ook te kunnen fietsen, door via sensoren en alleen de pedalen een naafmotor rechtstreeks elektrisch aan te sturen. De opkomst van een serial hybride ebike? Tja waarom ook niet.

Bron

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:21:
Hebben we het hier regelmatig over de keuze tussen een ketting of een riem.

Blijk je helemaal zonder deze ook te kunnen fietsen, door via sensoren en alleen de pedalen een naafmotor rechtstreeks elektrisch aan te sturen. De opkomst van een serial hybride ebike? Tja waarom ook niet.

Bron
Speciaal.. ik vraag me af hoe het echte fietsgevoel dan gaan zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als ik het goed begrijp is het met zo'n hybride lastiger om >25km/u te fietsen. Althans, het lijkt me minder efficiënt om eerst je beweging met een generator in elektriciteit om te zetten, die vervolgens weer een motor aandrijft, dan dat je direct je beweging met een ketting of riem doorgeeft aan je achterwiel.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:24:
..... ik vraag me af hoe het echte fietsgevoel dan gaan zijn.
Ik denk in de eerste instantie als een eenvoudig PAS systeem. Beweeg de pedalen en gaan.
Maar via een sensor systeem denk ik dat je met behulp van krachtsensoren bij de pedalen en de naafmotor wel een soort van terugkoppeling kan creëren die het fietsgevoel zou kunnen benaderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
Gizz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:27:
Als ik het goed begrijp is het met zo'n hybride lastiger om >25km/u te fietsen. Althans, het lijkt me minder efficiënt om eerst je beweging met een generator in elektriciteit om te zetten, die vervolgens weer een motor aandrijft, dan dat je direct je beweging met een ketting of riem doorgeeft aan je achterwiel.
Dat is inderdaad de vraag, en bijkomend, krijg je een lekker snappy gevoel als je even je volle gewicht op de trappers zet bij het wegrijden bv.

De motor zal zeker wat overgedimensioneerd moeten worden. Als een sterke fietser even 300-400W en 100 Nm koppel, dan wil je dat wel terugvinden op je achterwiel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elinx
Gizz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:27:
... het lijkt me minder efficiënt om eerst je beweging met een generator in elektriciteit om te zetten, die vervolgens weer een motor aandrijft....
Menselijke inspanning zou via een generator of dynamo ingezet kunnen worden.
Ik vraag me af of dat al het geval zal zijn bij de eerste uitvoeringen.
Persoonlijk denk ik dat de controller en software ook veel uitgebreider zal zijn dan nu en er met aanzienlijk meer sensoren gewerkt gaat worden.

[Voor 7% gewijzigd door elinx op 09-05-2023 13:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

elinx schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:37:
[...]
Menselijke inspanning zou via een generator of dynamo ingezet kunnen worden.
Dat is inderdaad wat ze gaan doen met deze hybride-fietsen.
Maar persoonlijk denk ik dat de controller en software ook veel uitgebreider zal zijn dan nu en er met aanzienlijk meer sensoren gewerkt gaat worden.
Maar dat lost het probleem niet op, denk ik? De wetgeving zegt dat er >25km/u geen ondersteuning gegeven mag worden en dat dus alleen de kracht van de fietser de fiets mag aandrijven. Maar die kracht moet dus kinetisch-elektrisch-kinetisch omgezet worden voordat het wiel wordt aangedreven.

Of de wetgeving moet ruimte bieden om met een soort 'human power' equivalent te komen. Als je >25km/u rijdt en 300W op de pedalen zet, maar door inefficientie komt er maar 100W bij je wiel terecht, dat het systeem dan toch mag aanvullen tot 300W om alle inefficiente omzettingen op te heffen. Dan wordt je dus nog steeds geholpen door je accu, maar je kunt nog steeds niet meer kracht krijgen dan jezelf levert met je benen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elinx
Gizz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:41:
....De wetgeving zegt dat er >25km/u geen ondersteuning gegeven mag worden en dat dus alleen de kracht van de fietser de fiets mag aandrijven. ...
Of de ebike wordt te allen tijde begrensd op 25km/h bij dergelijke voertuigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

elinx schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:22:
[...]
Of de ebike wordt te allen tijde begrensd op 25km/h bij dergelijke voertuigen.
Volgens het artikel niet:
Well implemented systems will feel just like riding a “normal” bike, and like a standard pedelec, you can also ride above the 25 km/h assistance limit, as long as you pedal hard enough.
Ik zie nu trouwens wel dat het artikel al wat ouder is, van maart 2022. Dus nieuwe producten die mogelijk zijn door deze wetgeving zijn ondertussen nog niet echt aangekondigd of zelfs op de markt gekomen. Ik ken ze althans niet :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:39
HomerJ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:34:
Twijfel alleen nog of ik voor de Connect versie moet gaan. Meerprijs is 400-500 euro, ben benieuwd of het de anti diefstal GPS tracker in het echt ook werkt dat je je fiets terugkrijgt.
Een verzekering lijkt mij dan betrouwbaarder.

Iemand al ervaring met dit model of Connect variant?
Ik heb een Dutch ID fiets met GPS tracker en volgens mij doet Gazelle iets vergelijkbaars.

Je moet de GPS tracker zien als aanvulling op je fietsverzekering en niet als alternatief voor de fietsverzekering. Door de GPS tracker krijg je korting op de verzekering en bij diefstal gaat een opsporingsteam van de verzekeraar proberen je fiets terug te halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:14
Goedemiddag allemaal,

Hoe vervang je de remblokjes van een schijfrem in het achterwiel? Ik heb een tweedehands (misschien wel derdehands :D) Trek X600+ gekocht, die tot nu toe prima bevalt. Nu bleek onlangs dat mijn remblokjes nogal versleten zijn. Er zitten hydraulische schijfremmen op, volgens mij type Magura MT2. Aan de voorkant heb ik deze laten vervangen, daarbij zijn DPB-55 remblokken gebruikt. Aan de voorkant waren ze vrij eenvoudig te vervangen: wiel eruit, schroef losdraaien, remblokjes vervangen, schroef er terug in en het wiel kon weer terug.

Aan de achterkant zijn ze ook binnenkort aan vervanging toe. Het vervangen van een binnenband vind ik bij het achterwiel altijd een drama, dus ik ben bang dat dit ook voor remblokjes gaat gelden. Zeker omdat de motor in het achterwiel zit.

Is dit ook een stuk moeilijker, of is dit eventueel zelf wel te doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elinx
Gizz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:39:
... nieuwe producten die mogelijk zijn door deze wetgeving zijn ondertussen nog niet echt aangekondigd...
Ook is er natuurlijk een verschil wat technisch mogelijk is, en wat en hoe het uiteindelijk gereguleerd gaat worden en wat commercieel van waarde is.
In de eerste instantie denk ik daarom aan een simpele PAS conversie tot 25km/h zoals bv nu met veel fatbikes het geval is. Of je in een dergelijk geval nu wel of geen ketting hebt, maakt geen enkel verschil.

[Voor 3% gewijzigd door elinx op 09-05-2023 15:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
Tommie12 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Kan je zien welke motor het is?

De Performance line geeft normaal 65 Nm, maar die kan beperkt worden.
De Nexus 8 en de Alfine 8 en 11 naven bv mogen maar 50 Nm krijgen, dus dan wordt de motor begrensd.

Het kan ook de Active Line Plus zijn, die geeft 50 Nm dacht ik.
@Tommie12 @Foxhill @roffeltjes

Hier heb ik wel een vraagje over:

Dat de motor begrenst wordt op 50 nm ivm een Nexus 8 naaf vind ik ergens te kort.
Stel dat ik een dijk moet beteugelen met wind tegen. Dan zet ik mijn fiets op standje turbo en geef ik zelf ook nog behoorlijk kracht op de pedalen. Het totaal komt dan zeker hoger uit dan de 50 nm die de naaf mag hebben.

Voorbeeld:
Oudere man met performance motor van 65 nm fietst rustig een dijk op met de 8 naaf of doortrapper jimh307 moet met flink wind tegen de dijk op en vraagt veel meer beenkracht samen met een motor die op vol vermogen staat te draaien. Wat is dan slechter? Mijn naaf trapt niet door en ik ga in de 5e de dijk op.

Wat kan zo'n naaf dan hebben? of moet ik echt terug naar een lagere versnelling om de naaf te ontzien?

Weet iemand hoe dit dan zit? :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:16:
[...]

Dat de motor begrenst wordt op 50 nm ivm een Nexus 8 naaf vind ik ergens te kort.
Stel dat ik een dijk moet beteugelen met wind tegen. Dan zet ik mijn fiets op standje turbo en geef ik zelf ook nog behoorlijk kracht op de pedalen. Het totaal komt dan zeker hoger uit dan de 50 nm die de naaf mag hebben.

Voorbeeld:
Oudere man met performance motor van 65 nm fietst rustig een dijk op met de 8 naaf of doortrapper jimh307 moet met flink wind tegen de dijk op en vraagt veel meer beenkracht samen met een motor die op vol vermogen staat te draaien. Wat is dan slechter? Mijn naaf trapt niet door en ik ga in de 5e de dijk op.

Wat kan zo'n naaf dan hebben? of moet ik echt terug naar een lagere versnelling om de naaf te ontzien?

Je hebt helemaal gelijk. Als je hard trapt geef je meer koppel dan die motor.

Iets meer dan 5 jaar terug was het niet ongewoon om 65Nm met Nexus 8 te combineren. Het wordt nog steeds gedaan bij voordeligere merken. Die gaan niet allemaal stuk, maar wel vaker.

De Shimano compatibiliteitstabellen geven zelfs aan dat hun eigen >50Nm motoren wél met Nexus 7/8 compatible zijn. Het is dan ook geen fabrieksopgave, maar een soort algemeen aangenomen ‘good practice’ om Nexus 7/8 niet te combineren met sterkere motoren. Voor zover ik weet ten minste (heb geen opgave gevonden, wel gezocht).

Wat mij betreft wel een goede keuze. De Nexus 7/8 kunnen veel slechter tegen schakelen onder kracht. Een middenmotor kan nog heel even wat kracht zetten wanneer je de pedalen stil houdt. Met elke motor verstandig om bij Nexus 7/8 te zorgen dat je schakelt zonder kracht op de naaf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tobias
  • Laatst online: 18:12
Ik ben sinds kort in het bezit van een Urban Arrow Family 2022 met 500Wh Bosch accu en 2A compact charger. In de entree heb ik naast onze groepenkast een houder voor de lader en accu gemonteerd, zodat we na het gebruik van de fiets de accu daar kunnen netjes kwijt kunnen en die gelijk weer wordt opgeladen. Buiten op de fiets wordt die wellicht gestolen.

Hoe slecht is het voor de accu om deze praktisch permanent aan de lader te hangen?
Is het zinvol met oog op stroomverbruik en accudegradatie om de lader achter een Shelly Plug S te hangen met trigger wanneer deze klaar is met laden dat de Shelly Plug (en dus lader) wordt uitgeschakeld?

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:16:
[...]

Voorbeeld:

Wat je schrijft klopt hoor, maar die 50 Nm is blijkbaar wat Shimano in zijn inbouwinstructies schrijft.
En als een fietsbouwer dat niet respecteert, en de naaf gaat defect, dan zal Shimano geen garantie geven.

Nu denk ik dat het sowieso voor de mechanische componenten beter is om met wat minder kracht en een goed traptempo omhoog te rijden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
Steinumstein schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:51:
Goedemiddag allemaal,

Hoe vervang je de remblokjes van een schijfrem in het achterwiel? Ik heb een tweedehands (misschien wel derdehands :D) Trek X600+ gekocht, die tot nu toe prima bevalt. Nu bleek onlangs dat mijn remblokjes nogal versleten zijn. Er zitten hydraulische schijfremmen op, volgens mij type Magura MT2. Aan de voorkant heb ik deze laten vervangen, daarbij zijn DPB-55 remblokken gebruikt. Aan de voorkant waren ze vrij eenvoudig te vervangen: wiel eruit, schroef losdraaien, remblokjes vervangen, schroef er terug in en het wiel kon weer terug.

Aan de achterkant zijn ze ook binnenkort aan vervanging toe. Het vervangen van een binnenband vind ik bij het achterwiel altijd een drama, dus ik ben bang dat dit ook voor remblokjes gaat gelden. Zeker omdat de motor in het achterwiel zit.

Is dit ook een stuk moeilijker, of is dit eventueel zelf wel te doen?
Je kan ook de remklauw zelf los maken, blokjes vervangen en terug monteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DDDikkiedik
psychodude schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:09:
[...]

Hangt er natuurlijk totaal vanaf op wat voor een prijs jij een auto aanschaft.

Indien jij een fiets voor 4.000 euro neemt, hier het woon-werkverkeer mee doet. En een auto dus enkel hebt voor het incidentele vervoer. Dan is een goedkope, tweede hands auto vermoedelijk al afdoende. En bespaar je vele duizenden tot zelfs dienduizenden euro's op een auto.

Relatief gezien is het bezit van een fiets dan alsnog goedkoop op je totale vervoersbudget.

Een fiets is alleen duur indien je op al je keuzes voor maximale luxe gaat. Dus en een dure fiets, en een dure auto.
Dat is waar. Maar dat doet aan het punt niet af, dat ook in zo'n geval de meerkosten per kilometer van deze auto lager zijn dan de totale kosten per kilometer van de fiets.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dennisfr
DDDikkiedik schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:41:
[...]

Dat is waar. Maar dat doet aan het punt niet af, dat ook in zo'n geval de meerkosten per kilometer van deze auto lager zijn dan de totale kosten per kilometer van de fiets.
Hoe dan?
Zelfs in het donkerste scenario voor de fiets en het lichtste scenario voor de auto kom ik daar nog niet op.
Ik vind het heel vervelend voor je dat je op 1500 euro onderhoudskosten per jaar zit, maar dat is absoluut een uitschieter en geen gemiddelde voor een elektrische fiets. Ik ben 100% zeker goedkoper uit als ik zometeen op mijn fiets naar het werk ga, ondanks dat mijn auto dan de hele dag werkloos voor de deur staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roos79
  • Nu online
dennisfr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:00:
[...]

Hoe dan?
Zelfs in het donkerste scenario voor de fiets en het lichtste scenario voor de auto kom ik daar nog niet op.
Ik vind het heel vervelend voor je dat je op 1500 euro onderhoudskosten per jaar zit, maar dat is absoluut een uitschieter en geen gemiddelde voor een elektrische fiets. Ik ben 100% zeker goedkoper uit als ik zometeen op mijn fiets naar het werk ga, ondanks dat mijn auto dan de hele dag werkloos voor de deur staat.
1500 euro voor een e bike aan onderhoud heb ik echt niet gehad in al die jaren dat ik een e bike heb.
Ik betaal denk ik 300 euro op jaarbasis en dat is dan met de verzekering erbij en dit is dan ruim gerekend.
De eerste beurt van mijn nieuwe e bike koste mij 75 euro en de volgende zal afhankelijk van de kilometers 100 euro voor een kleine beurt of grote beurt 160 euro gaan kosten.

[Voor 11% gewijzigd door Roos79 op 10-05-2023 07:26]

• jimh307
dennisfr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:00:
[...]

Hoe dan?
Mijn auto maakt zijn kilometers wel nu. Alleen maar regen. :/
Ik zou dolgraag op mijn fiets willen, maar dat is al lange tijd niet goed mogelijk. Ondanks ik een regenpak heb, heb ik geen zin om zoveel nat te worden.
Vanavond demo bij een vriend doen en dan moet ik wel op de fiets want ik ga hem helpen. Hij wil weten hoe het is om met een riem te fietsen en al zijn de afstanden kort, dat wordt regenpak weer aantrekken, alweer het weer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
DDDikkiedik schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:41:
[...]

Ik denk dat jij heel selectief rekent.

Variabele Kosten per km van een auto:
Brandstof: 10ct/km
Banden: (600€ voor 4 banden die 50.000km doen, en dat is heel krap gerekend): 1,2ct
Onderhoud: 500€ / 10.000km : 5ct/km

We komen dus aan ca 17ct/km zonder de extra afschrijving, en die is ook makkelijk 5ct/km

Daar kan je zeker een fiets mee rijden. Je kan een electrische swapfiets huren (all-in) voor 75€ per maand.
Doe je daar meer dan 300 km per maand mee, dan zit je al goedkoper.

Maar jij weet goed genoeg dat dit een manke vergelijking is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennisfr
jimh307 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:33:
[...]

Mijn auto maakt zijn kilometers wel nu. Alleen maar regen. :/
Ik zou dolgraag op mijn fiets willen, maar dat is al lange tijd niet goed mogelijk. Ondanks ik een regenpak heb, heb ik geen zin om zoveel nat te worden.
Vanavond demo bij een vriend doen en dan moet ik wel op de fiets want ik ga hem helpen. Hij wil weten hoe het is om met een riem te fietsen en al zijn de afstanden kort, dat wordt regenpak weer aantrekken, alweer het weer.
Ik kijk het per dag aan: aan 's ochtends doorweekt op mijn werk aankomen heb ik een hekel, 's avonds door de regen terugfietsen boeit me niet. Ik weet inmiddels dat mijn fiets daar prima tegenkan en thuis even droge kleren aandoen is een kleine moeite.
Ik begrijp dat het voor jou anders is. Ik kan me voorstellen dat het bij jou misschien ook impact heeft op je lichaam?

[Voor 6% gewijzigd door dennisfr op 10-05-2023 08:44]

• DDDikkiedik
Tommie12 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:34:
[...]

Ik denk dat jij heel selectief rekent.

Variabele Kosten per km van een auto:
Brandstof: 10ct/km
Banden: (600€ voor 4 banden die 50.000km doen, en dat is heel krap gerekend): 1,2ct
Onderhoud: 500€ / 10.000km : 5ct/km

We komen dus aan ca 17ct/km zonder de extra afschrijving, en die is ook makkelijk 5ct/km

Daar kan je zeker een fiets mee rijden. Je kan een electrische swapfiets huren (all-in) voor 75€ per maand.
Doe je daar meer dan 300 km per maand mee, dan zit je al goedkoper.

Maar jij weet goed genoeg dat dit een manke vergelijking is.
Je vergeet denk ik de stroomkosten van de fiets. Maar goed. Voor 75,- per maand kan ik 625 km per maand extra autorijden. Ik fiets iets meer, maar niet heel veel meer, tegenwoordig. En daarnaast: Swapfiets heeft toch geen Speed pedelecs? De marginale kosten voor mijn electrische private-lease auto zijn 10-15 ct per kilometer, afhankelijk van de stroomprijzen. Ik heb zonnepanelen.

Ik ben alleen al aan accukosten een paar cent per kilometer kwijt. Ik heb in tien jaar zeker tien accu's gekocht, en er zijn er nog vijf in gebruik. Dat is alleen al 2500 (want deels tweedehands) afgeschreven en dus 2,5 ct per km. De stroomkosten zijn ook ongeveer zoiets.

Op 100000 kilometer een nieuwe motor én twee revisies. Reken maar uit hoeveel dat per kilometer is. Dat is alleen al meer dan 1 cent per kilometer, in het meest optimistische scenario, want ik heb vanwege de vele reparaties twee fietsen. Een zwager van mij heeft vanwege de vele reparatiekosten zelfs een gazelle Speed Pedelec weggedaan.

Dan heb ik het nog niet over alle andere vormen van onderhoud en de afschrijving van de fiets. De afschrijving zou ik bij langdurig gebruik op minstens 400 per jaar zetten, maar ik weet niet hoe lang ze daadwerkelijk meegaan, natuurlijk. Dat lijkt mij in mijn geval een wat te lage schatting, maar dan gaan we even uit van een ideale fietsenmaker van het type u vraagt, wij draaien, zodat één fiets volstaat.

Ik zou wel eens een voorbeeld willen weten van een ander merk Speed Pedelec dat minder kost. Ik weet dat Stromers in ieder geval ook regelmatig bij de fietsenmaker staan.

[Voor 8% gewijzigd door DDDikkiedik op 10-05-2023 09:00]

• Xavier
  • Niet online
Tobias schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:00:
Ik ben sinds kort in het bezit van een Urban Arrow Family 2022 met 500Wh Bosch accu en 2A compact charger. In de entree heb ik naast onze groepenkast een houder voor de lader en accu gemonteerd, zodat we na het gebruik van de fiets de accu daar kunnen netjes kwijt kunnen en die gelijk weer wordt opgeladen. Buiten op de fiets wordt die wellicht gestolen.

Hoe slecht is het voor de accu om deze praktisch permanent aan de lader te hangen?
Is het zinvol met oog op stroomverbruik en accudegradatie om de lader achter een Shelly Plug S te hangen met trigger wanneer deze klaar is met laden dat de Shelly Plug (en dus lader) wordt uitgeschakeld?
Ik ben ook wel benieuwd hiernaar. Ik heb nog een Shelly Plug liggen en de lader heb ik hopelijk even niet meer zo vaak nodig nu met een nieuwe fiets en grotere accu.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dennisfr
DDDikkiedik schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:54:
[...]

Ik ben alleen al aan accukosten een paar cent per kilometer kwijt. Ik heb in tien jaar zeker tien accu's gekocht, en er zijn er nog vijf in gebruik. Dat is alleen al 2500 (want deels tweedehands) afgeschreven en dus 2,5 ct per km. De stroomkosten zijn ook ongeveer zoiets.
Dat jij in 10 jaar, 10 x een nieuwe/andere accu moet kopen, vormt (volgens mij) de kern van het probleem: dat is niet normaal. Ik beschouw mezelf met 6000 kilometer/jaar als iemand die zijn fiets bovengemiddeld gebruikt, en ik verwacht met deze accu minimaal 24.000 kilometer af te kunnen leggen (en dus 1x per 4 jaar een nieuwe accu nodig te hebben)

Stroomkosten zijn daarnaast ook geen factor: op een 500 wh accu haal ik gemiddeld 100 kilometer. Nog afgezien van het feit dat ik zonnepanelen heb, kost het opladen een halve kwh, dat is 20ct, en dus 0,2 ct/km.

• Foxhill
[...]

Je vergeet denk ik de stroomkosten van de fiets. Maar goed. Voor 75,- per maand kan ik 625 km per maand extra autorijden. Ik fiets iets meer, maar niet heel veel meer, tegenwoordig. En daarnaast: Swapfiets heeft toch geen Speed pedelecs? De marginale kosten voor mijn electrische private-lease auto zijn 10-15 ct per kilometer, afhankelijk van de stroomprijzen. Ik heb zonnepanelen.

Op 100000 kilometer een nieuwe motor én twee revisies. Reken maar uit hoeveel dat per kilometer is. Dat is alleen al meer dan 1 cent per kilometer, in het meest optimistische scenario, want ik heb vanwege de vele reparaties twee fietsen. Een zwager van mij heeft vanwege de vele reparatiekosten zelfs een gazelle Speed Pedelec weggedaan.

Dan heb ik het nog niet over alle andere vormen van onderhoud en de afschrijving van de fiets. De afschrijving zou ik bij langdurig gebruik op minstens 400 per jaar zetten, maar ik weet niet hoe lang ze daadwerkelijk meegaan, natuurlijk. Dat lijkt mij in mijn geval een wat te lage schatting, maar dan gaan we even uit van een ideale fietsenmaker van het type u vraagt, wij draaien, zodat één fiets volstaat.

Ik zou wel eens een voorbeeld willen weten van een ander merk Speed Pedelec dat minder kost. Ik weet dat Stromers in ieder geval ook regelmatig bij de fietsenmaker staan.
Volgens mij moet jij een andere fiets of andere fietsenmaker zoeken.

Welke fiets heb je?
Waarom worden die accu’s niet vergoed binnen 2 jaar?

(Om nog niet te spreken van % coulance na 2 jaar.)

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-05 15:38
Foxhill schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Volgens mij moet jij een andere fiets of andere fietsenmaker zoeken.

Welke fiets heb je?
Waarom worden die accu’s niet vergoed binnen 2 jaar?

(Om nog niet te spreken van % coulance na 2 jaar.)
Volgens mij heeft hij een een stuk of 4 eBikes die hij afwisselend gebruikt en had hij groot onderhoud aan meerdere fietsen dit jaar.

Bij mij is het sommetje gelukkig simpeler:

Fiets: 2e hands spd pedelec a 1150 euro + 330 euro accu revisie + 370 euro (hele) grote beurt met vervanging diverse onderdelen, was hard nodig na 2 jaar verwaarlozing.

Auto: rijdt 1 op 9 en drinkt euro98.

De auto legt de 18km naar mijn werk 12 minuten sneller af, maar de "gratis" ritjes op de eBike schelen toch serieus veel benzine in mijn geval ;)

EDIT: in zijn eerder post deze opsomming:
"Helemaal precies weet ik het niet meer, maar in ieder geval had ik het afgelopen jaar:
Een nieuwe fietscomputer (niet zo'n losse vervangbare), twee keer nieuw tandwiel, een motorrevisie, twee of drie keer accurevisie, nieuwe kettingen, nieuwe enviolonaaf, een reparatie van het vouwmechaniek, een aantal nieuwe spaken dus gelijk het hele wiel overgespaakt met steviger spaken, vier grote beurten (want voor de vouwfietsen waren er de afgelopen jaren geen onderdelen, dat is een van de redenen om er nog een bij te kopen)."

[Voor 24% gewijzigd door _Anvil_ op 10-05-2023 11:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
2,5 ct per km. De stroomkosten zijn ook ongeveer zoiets.
Ik weet niet wat voor een accu jij hebt, maar ik heb zelf een powertube 625 Wh van Bosch. Daar doe ik gemiddeld circa 150 km mee.

Dat zou voor jouw tarief uitkomen op 150 x 2,5 cent = 3,75 euro per lading.
Mijn normaaltarief is momenteel 0,54 euro per kWh. Voor 3,75 eur heb ik krap 6,9 kWh.

Nu begrijp ik best dat er ergens in het laadproces energieverlies optreedt, en mogelijk dat jij je accu gemiddeld genomen intensiever gebruikt doordat je meer ondersteuning gebruikt en dus bijvoorbeeld 75 km fietst op 1 acculading. Maar zelfs dan nog kom ik uit op circa 75 x 2,5 cent uiteindelijk uit op ongeveer circa 3,5 kWh wat je zou laden.

Maar jij hebt het dan over een rendementsverlies tijdens laden van circa 80 - 90%, tegen voor huidige dagen zelfs nog weer iets aan de hoge kant zijnde tarieven.
Indien we kijken qua afschrijving voor wat betreft verzekeringsmaatschappijen hierin hanteren, met name even kijkende naar schadeverzekeringen en niet zozeer de toegespitste fietsverzekeringen. Dan zie je bijvoorbeeld dat ABN AMRO een levensduur van 10 jaar hanteert, met een 10% afschrijving per jaar, voor de e-bikes vanaf 1750 Eur: https://www.abnamro.nl/nl...ingslijst_tcm16-32818.pdf

Dit is vergelijkbaar met de totaal afschrijving van een auto. Hoewel je bij een auto niet zozeer uitgaat van een lineaire afschrijving, maar je na ongeveer 1 jaar circa 25% afschrijving hebt, na circa 3 jaar ongeveer 50% afschrijving.

En aangezien het vinden van een nieuwe auto welk goedkoper is dan een elektrische fiets geen eenvoudige opgave gaat zijn, blijft afschrijving alleen al nog een punt van aandacht.

Brandstof kosten van een auto zijn echt vele malen hoger dan voor een elektrische fiets. Verzekeringskosten zijn ongunstiger voor een auto.

En ja, het enige waar je op een fiets meer voor neerlegt is vervanging van slijtage onderdelen bij een relatief beperkt gebruik van de auto. Maar bij meer te verwachten onderhoudskosten, blijft dit toch echt goedkoper dan een auto.
dennisfr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:42:
[...]

Ik kijk het per dag aan: aan 's ochtends doorweekt op mijn werk aankomen heb ik een hekel, 's avonds door de regen terugfietsen boeit me niet. Ik weet inmiddels dat mijn fiets daar prima tegenkan en thuis even droge kleren aandoen is een kleine moeite.
Ik begrijp dat het voor jou anders is. Ik kan me voorstellen dat het bij jou misschien ook impact heeft op je lichaam?
Hier hetzelfde. De rit naar het werk toe is de beperking. Terug maakt het mij inderdaad ook niets uit.

• Roos79
  • Nu online
@DDDikkiedik Dit topic gaat voornamelijk over de gewone e bike en niet over de speed variant.

Hier met mijn vorige e bike bijna 17000 kilometer waar ik voornamelijk 1 accu voor gebruikte.
Had wel een tweede in reserve maar dat was vooral voor vakantie in de bergen wat meer accu vraagt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
dennisfr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:42:
[...]

Ja, inderdaad

Artrose speelt meer op met heel vochtig weer. Dan ben ik nog een redelijke bikkel en mijn arts heeft me al eens aangesproken dat ik soms té veel en te zwaar beweeg. Ik ben soms stronteigenwijs, maar ik besef dat ik nu wat gas terug moet nemen. Ik kan ook niet teveel tramadol slikken i.v.m. autorijden en daarom heb ik daarnaast nog ibuprofen voor als het lastiger wordt zoals nu. Dan is het een pak beter te hebben, maar ik moet wel opletten. Ik weet het. Toch kan ik het vaak nog prima af op de tour-stand en als ik wind tegen heb voldoet de sport-stand ook prima. Turbo heb ik zelden nodig, of ik moet echt heel erg de wind tegen hebben.

Alleen heb ik moeite met stilzitten. Ik beweeg graag en dan knaagt zoiets wel aan je.

• jimh307
psychodude schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:34:
[...]

Ik weet niet wat voor een accu jij hebt, maar ik heb zelf een powertube 625 Wh van Bosch. Daar doe ik gemiddeld circa 150 km mee.

Dat zou voor jouw tarief uitkomen op 150 x 2,5 cent = 3,75 euro per lading.
Mijn normaaltarief is momenteel 0,54 euro per kWh. Voor 3,75 eur heb ik krap 6,9 kWh.

Nu begrijp ik best dat er ergens in het laadproces energieverlies optreedt, en mogelijk dat jij je accu gemiddeld genomen intensiever gebruikt doordat je meer ondersteuning gebruikt en dus bijvoorbeeld 75 km fietst op 1 acculading. Maar zelfs dan nog kom ik uit op circa 75 x 2,5 cent uiteindelijk uit op ongeveer circa 3,5 kWh wat je zou laden.

Maar jij hebt het dan over een rendementsverlies tijdens laden van circa 80 - 90%, tegen voor huidige dagen zelfs nog weer iets aan de hoge kant zijnde tarieven.

[...]

Indien we kijken qua afschrijving voor wat betreft verzekeringsmaatschappijen hierin hanteren, met name even kijkende naar schadeverzekeringen en niet zozeer de toegespitste fietsverzekeringen. Dan zie je bijvoorbeeld dat ABN AMRO een levensduur van 10 jaar hanteert, met een 10% afschrijving per jaar, voor de e-bikes vanaf 1750 Eur: https://www.abnamro.nl/nl...ingslijst_tcm16-32818.pdf

Dit is vergelijkbaar met de totaal afschrijving van een auto. Hoewel je bij een auto niet zozeer uitgaat van een lineaire afschrijving, maar je na ongeveer 1 jaar circa 25% afschrijving hebt, na circa 3 jaar ongeveer 50% afschrijving.

En aangezien het vinden van een nieuwe auto welk goedkoper is dan een elektrische fiets geen eenvoudige opgave gaat zijn, blijft afschrijving alleen al nog een punt van aandacht.

Brandstof kosten van een auto zijn echt vele malen hoger dan voor een elektrische fiets. Verzekeringskosten zijn ongunstiger voor een auto.

En ja, het enige waar je op een fiets meer voor neerlegt is vervanging van slijtage onderdelen bij een relatief beperkt gebruik van de auto. Maar bij meer te verwachten onderhoudskosten, blijft dit toch echt goedkoper dan een auto.

[...]

Hier hetzelfde. De rit naar het werk toe is de beperking. Terug maakt het mij inderdaad ook niets uit.
Nog niet bijna ;)

Hier 500 Wh wat met verlies zo'n 600 Wh uit het stopcontact is. Dat is 22 cent, dus 0,22 euro voor een oplaadbeurt. Echter reken ik anders en ik houd me vast aan de regel dat elke hele cycli 1 euro kost waarbij ik ook afschrijving heb mee berekent. Dat is bij 100 km 1 ct per kilometer afschrijving en 0,0022 cent per kilometer aan elektra. Oftewel ruim 1 cent per kilometer voor de accu én afschrijving. Daar zit de pijn hem niet.

Voor het hele gebeuren: de e-bike, reken ik 17 cent per kilometer aan alle kosten meegerekend. Dat is nog best ruim, maar niet extreem. Ik bedoel dan ook echt alle kosten van aanschaf tot afdanken.

De auto ... Ford S-max 2.0 ST automaat ... wat kost deze per kilometer in totaal?
Volgens het Nibud mag ik 57 cent per kilometer tellen. In werkelijkheid misschien iets meer.

Dus fiets en auto vergelijken. 17 cent vs 57 cent. De fiets is meer dan 3x zo goedkoop rijden en daarbij ook gezonder, leuker en fijner.

Nu is de auto ook gekoppeld aan mijn bedrijf, maar ik tel privégebruik niet mee want dat betaal ik zelf. Ik leg privé 50 cent per kilometer bij.

Dus? tijd voor een hapje eten ;)
Pagina: 1 ... 151 ... 154 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee