@
Poumelie De prijzen van zo'n swapfiets vallen me nog mee. Als ik alle kosten van mijn e-bike bereken van aanschaf tot inruil dan zit ik ook vrij dichtbij de 100 euro per maand. Alleen vind ik veiligheid wel een dingetje omdat de swapfiets voor een rollerbrake rem heeft en achter een terugtraprem. Het is dan wel makkelijker omdat je zeker bent van de prijs; die staat immers vast.
Het financieel ontzorgen is ook zijn prijs waard en je fietst niet snel meer dan 1000 km per maand. Ik zit op 4.700 per jaar.
Vandaag weer naar mijn FM omdat de achterband weer lek was (2 dagen geleden nog geplakt door de ANWB) en er zat weer een klein gaatje net naast het andere gaatje en dan is de band niet meer betrouwbaar. Dus nieuwe buiten- en binnenband tegen 55 euro. Natuurlijk kon ik weer meteen langs komen ondanks het druk was. Dat is nog sneller dan de 48 uurs service van de swapfiets.
Versta me niet verkeerd. Ik zou het gewoon doen. Duur is het zeker niet!
Ik reken zo:
Nieuwe fiets 3700 euro
Onderhoud 400 per jaar
Nieuwe accu na 5 jaar a 750 euro
Dus in 5 jaar heb ik dan geraamd (400*5)+750 = 2750 per 5 jaar = 550 per jaar = 45,84 per maand
Afschrijving in 5 jaar is ongeveer 2500 euro = 500 per jaar = 42 euro per maand
Verzekering is 120 euro per jaar is 10 euro per maand
Onder de streep is dit: (45,84+42+10) = 97,84 per maand
Onderhoud heb ik duur begroot want er zal ook eens een andere riem op moeten en ik laat mijn fiets vaak en zorgvuldig onderhouden. Is het uiteindelijk goedkoper dan heb ik mazzel.
Verkoop ik hem dan na 5 jaar dan is de inruilwaarde hoger door de nieuwe accu tzt en valt het goedkoper uit. Dit streep ik dan weg tegen tzt een motorrevisie tegen inruilwaarde. Dan kom ik op 21 ct/km.
Omdat ik full casco eraf ga halen zal het iets goedkoper zijn en laten we het afronden op een algeheel kostenplaatje van 19 ct/km. Als je dit begroot zit je altijd goed.
Dus een swapfiets voor 70 euro per maand is niet duur en heel redelijk en zeker als je geen zin of vermogen hebt om zo'n dure aankoop te doen. Zo'n e-bike is wel een flinke aanslag op de knip.
@
psychodude Ik weet wel dat de prijs hem zit in andere componenten zoals een routeplanner, een sterkere koplamp en andere materiaalkeuzes. Alleen schrik ik behoorlijk van zulke prijzen al zou ik het makkelijk kunnen missen. Ik kan het makkelijk missen omdat ik geen gat in mijn hand heb en me niet snel laat verlijden tot dure impulsaankopen. Het gaat over een fiets en al is die nog zo luxe, het kan ook te gek worden