Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 150 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.G.
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Mr.G. schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:04:
[...]

On topic: ik ga gewoon voor een goede verzekering en het comfort van een ART2 combinatie ringslot-steekketting. Na een dagje lezen in de hangmat besef ik me dat er niet zoiets bestaat als een garantie dat de fiets niet wordt gepikt en dat ik geen zin heb ik een slot van dik 2 of zelfs 3 kilo 😁
Inmiddels ben ik het "onderzoeken" beu en ben ik gegaan voor het volgende..

Abus ringslot Amparo 2.0 4650XL met
daarbij de bijbehorende insteekketting

Abus Granit City Chain X-plus 110

en een Abus Onyx ST2200 - Frametas om die dikke ketting in te doen

Zo... laat die fiets nu maar komen oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:24
sassymousasi schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:59:
Hoi allen, ik ben ook van plan een elektrische fiets te kopen. Mijn budget is rond de 1000 euro. Wat raden jullie aan?

Ik heb bijv. de volgende 3 fietsen gevonden, en ik neig naar de laatste:

https://www.lidl.nl/p/colorado-e-bike-arrow-28/p100361875

https://www.decathlon.nl/...00-e-grijs/_/R-p-X8608513

https://www.matrabike.nl/product/7308/vogue-basic-n3-468-wh

Nu begrijp ik dat een middenmotor het natuurlijkst aanvoelt. Echter worden de fietsen dan direct rond de 2500 - 3000 euro. Ik wil er hoofdzakelijk ritjes van 10-20 minuten maken. Naar de supermarkt, naar kennissen en vrienden. Dus ik heb niet echt het idee dat ik zoveel geld hoef uit te geven om er plezier van te hebben. Plus als ik echt zoiets heb van ik wil een betere kan ik het altijd verkopen en een duurdere halen. Heeft iemand ook ervaringen met wat goedkopere / budget elektrische fietsen?
Mijn man heeft nu bijna 2 jaar de Colorado Arrow van de Lidl. Hij heeft er € 699,- voor betaald en de fiets bevalt hem prima. Hij is inmiddels ook al 2 keer mee op vakantie geweest en zelfs in bergachtig gebied gebruikt.
Ik heb zelf een (duurdere) fiets met middenmotor, maar mijn man en kinderen geven de voorkeur aan deze fiets met voorwielmotor omdat hij veel meer trapondersteuning geeft.
Voor naar de supermarkt en dergelijke hoef je echt geen duurdere te kopen (naar mijn mening). Garantie bij Lidl is over het algemeen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 09:24
Mr.G. schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:18:
[...]

Inmiddels ben ik het "onderzoeken" beu en ben ik gegaan voor het volgende..

Abus ringslot Amparo 2.0 4650XL met
daarbij de bijbehorende insteekketting

Abus Granit City Chain X-plus 110

en een Abus Onyx ST2200 - Frametas om die dikke ketting in te doen

Zo... laat die fiets nu maar komen oOo
Ik heb mij een nieuw duur slot laten aansmeren, maar toch ben ik er erg blij mee. Aangezien ik niet altijd een fietstas of i.d. bij mij heb wil ik eigenlijk het slot om mijn zadel laten zitten. Dit slot is bijzonder licht waardoor die niet of nauwelijks beweegt tegen het frame tijdens het fietsen. Dus maakt geen schade.

Is het volgende slot: Texlock Orbit 100cm 2ART kettingslot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:27
Whitesnake schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:49:
Na mij te hebben georiënteerd op internet en natuurlijk dit forum, is de keuze voor mij de Canyon Commuter:ON7 geworden. Het is mijn eerste ebike, met Canyon was ik al bekend. Heb nl. de Aeroad, en die bevalt mij zeer goed.
Had de mazzel dat de Commuter een paar weken geleden een update kreeg, hij wordt nu aangedreven door de Fazua Ride 60 (450 W).
Het is een super strakke fiets, de zit is sportief. Heb hier zelf geen moeite mee, ben het gewend met de racefiets en mijn Koga supermetro.
Ga de ebike gebruiken voor woon/werk. En hij gaat mee op vakantie, ben benieuwd hoe het gaat in de heuvels..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi ding. Ben zelf ook fan van de sportieve zit, vind het comfortabeler fietsen dan een traditioneel Nederlandse rechtop zit. Zeker voor de langere afstanden.

Ben benieuwd hoe de Fazua 60 je bevalt. Lekker minimalistisch. Met een 450 W(h accu vermoed ik) een range van circa 120 km met milde ondersteuning schat ik zo in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
psychodude schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:37:
[...]

Mooi ding. Ben zelf ook fan van de sportieve zit, vind het comfortabeler fietsen dan een traditioneel Nederlandse rechtop zit. Zeker voor de langere afstanden.

Ben benieuwd hoe de Fazua 60 je bevalt. Lekker minimalistisch. Met een 450 W(h accu vermoed ik) een range van circa 120 km met milde ondersteuning schat ik zo in?
Als je continu in de eco-stand fietst dan kun je dat halen, maar als je lekker door wilt fietsen op de hoogste ondersteuning dan haal je de helft met wat geluk. Dit dan wel met een nieuwe accu.

Dat continu op de eco-stand fietsen doe je in het begin, maar na verloop van tijd, wind tegen, haast, gehumeurd en behoefte ga je vlot met hoge ondersteuning fietsen en als de accu dan ook ouder gaat worden zul je op moeten gaan letten.

In het begin kwam ik ook veel verder op een accu dan nu. Je gaat wennen aan de hoge ondersteuning en je gaat dat fijn rijden vinden; dan is je accu dus ook veel sneller leeg. In het begin zul je zeggen hoe ver je wel niet kunt komen, maar 3 jaar later is het een totaal ander verhaal. Het wil niet zeggen dat het voor jou net zo geld, maar ik waarschuw je er wel voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:12

Wok

Dakloos...

Wok schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:42:
[...]

The wait is over! :*)

[...]
Vandaag is de fiets ingewijd en het eerste ritje naar het werk zit erop (12km) :)

Met het grootste gemak zit je op het randje van de ondersteuning en trap je heerlijk constant met ~26 km/u in de vierde versnelling. De vijfde versnelling zit er een beetje voor Piet Snot op, want je zit al vèr uit de ondersteuning als je daarin met een beetje cadans trapt. In z'n vier is het heerlijk fietsen en ook heuvelop/op viaducten kan ik dezelfde snelheid aanhouden met de ondersteuning op niveau 2 van 4.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:40

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Wok Heb je ook met een 8 versnelling e-bike gereden en zoja hoe vind je de 5 versnellingen werken. Heb je genoeg bereik ? Ik ben wat huiverig om een fiets met 5v te halen. Aan de andere kant met mijn huidige 8v e-bike gebruik ik meestal alleen maar de 3, 5 en soms de 6. Dus als ze dat versnellings-bereik een beetje goed hebben gekozen moet het makkelijk kunnen.

[ Voor 0% gewijzigd door TTLCrazy op 25-04-2023 11:03 . Reden: spelling ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
jimh307 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:46:
[...]

Als je continu in de eco-stand fietst dan kun je dat halen, maar als je lekker door wilt fietsen op de hoogste ondersteuning dan haal je de helft met wat geluk. Dit dan wel met een nieuwe accu.

Dat continu op de eco-stand fietsen doe je in het begin, maar na verloop van tijd, wind tegen, haast, gehumeurd en behoefte ga je vlot met hoge ondersteuning fietsen en als de accu dan ook ouder gaat worden zul je op moeten gaan letten.

In het begin kwam ik ook veel verder op een accu dan nu. Je gaat wennen aan de hoge ondersteuning en je gaat dat fijn rijden vinden; dan is je accu dus ook veel sneller leeg. In het begin zul je zeggen hoe ver je wel niet kunt komen, maar 3 jaar later is het een totaal ander verhaal. Het wil niet zeggen dat het voor jou net zo geld, maar ik waarschuw je er wel voor ;)
Hehe. Hangt voor mij totaal af wat het doel van de rit is. Voor het woon-werkverkeer pak ik meestal inderdaad ook een standje of 2 hoger dan eco. Maar vind het bereik dan ook minder interessant. Heen en terug is een krappe 20 km. Comfortabel bruggen en acceleratie bij stoplichten vind ik dan belangrijker. Steady state valt de ondersteuning veelal toch grotendeels weg bij mij, aangezien ik meestal zo'n 28 - 29 km/u fiets op dit moment.

Voor mijn vrijetijd ritten, wat toch wat meer mooi weer fietsen is, heb ik geen enkel probleem met eco. Die ritten zijn de voornaamste ritten waar range interessant is. Wat lagere versnelling, lager tempo een brug of heuvel op. Of wat langzamer optrekken bij een kruispunt, doet mij dan minder. Ik fiets in vrije tijd eigenlijk altijd zonder gevoel van urgentie :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
monica66 schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:50:
[...]

Mijn man heeft nu bijna 2 jaar de Colorado Arrow van de Lidl. Hij heeft er € 699,- voor betaald en de fiets bevalt hem prima. Hij is inmiddels ook al 2 keer mee op vakantie geweest en zelfs in bergachtig gebied gebruikt.
Ik heb zelf een (duurdere) fiets met middenmotor, maar mijn man en kinderen geven de voorkeur aan deze fiets met voorwielmotor omdat hij veel meer trapondersteuning geeft.
Voor naar de supermarkt en dergelijke hoef je echt geen duurdere te kopen (naar mijn mening). Garantie bij Lidl is over het algemeen prima.
Thanks voor deze waardevolle toevoeging. Ik ben nu vooral aan het kijken naar 2e hands maar als het echt niet zo'n slecht ding is als hier wordt neergezet dan ga ik wel serieus kijken naar die fiets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:24
sassymousasi schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:22:
[...]

Thanks voor deze waardevolle toevoeging. Ik ben nu vooral aan het kijken naar 2e hands maar als het echt niet zo'n slecht ding is als hier wordt neergezet dan ga ik wel serieus kijken naar die fiets...
Als het echt zo'n slecht ding was geweest, dan had de Lidl hem inmiddels niet meer verkocht. Die zitten echt niet te wachten op allerlei garantieclaims.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Tussengas
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-05-2024
PnD schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:50:
[...]

Nog steeds tevreden mee en fiets er met max ondersteuning zo'n 25km mee op een acculading. Geen gekke dingen verder werkt allemaal prima.
Denk dat als je voor het uiterlijk gaat het qua prijs/kwaliteit een prima aankoop is.
Je kan meer kwaliteit kopen voor de prijs, maar dan kom je op een accu aan de bagagedrager en standaard uiterlijk.
Heb jij een voorrekje ergens kunnen kopen?
Ik heb afgelopen zaterdag een Muto besteld.
Alle voorrekjes zijn uitverkocht en Stella zelf zegt ook niets meer te gaan leveren.
Dit maakt me een beetje huiverig voor de komende jaren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:12

Wok

Dakloos...

TTLCrazy schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:57:
@Wok Heb je ook met een 8 versnelling e-bike gereden en zoja hoe vind je de 5 versnellingen werken. Heb je genoeg bereik ? Ik ben wat huiverig om een fiets met 5v te halen. Aan de andere kant met mijn huidige 8v e-bike gebruik ik meestal alleen maar de 3, 5 en soms de 6. Dus als ze dat versnellings-bereik een beetje goed hebben gekozen moet het makkelijk kunnen.
Wat is 'genoeg bereik'? ;) De eerste versnelling is niet heel licht/kort, maar daarvoor compenseert de motor dan weer (75Nm). In principe kan ik nagenoeg mijn hele woon-werkroute afleggen in vierde versnelling tegen continu 25~26mk/u, langzame bochten in 3 en bij stilstand terug naar 1.

De Nexus8 heb ik destijds ook proefgereden, maar ook daar had ik niet het idee dat de hoogste verzetten (7/8) veel toevoegden. Ben uiteindelijk bij deze Nexus5 uitgekomen, omdat deze fiets voor een beperkte meerprijs (€250) beschikte over riemaandrijving èn een sterkere motor.

[ Voor 15% gewijzigd door Wok op 25-04-2023 13:50 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:10
12gobiking heeft hier wel een mooi grafiekje met bereik van bepaalde versnellingsnaaven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZs2JZc77mWjHraSAs7zY9XdrXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZaFFe4ts80wx5J5zJnpD3gJ.jpg?f=fotoalbum_large

De 5 heeft dan wel minder opties, maar lijkt veel hoger te gaan dan een 7/8/11 naaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 11:29
ST10©DE schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:21:
[...]

Hmm, die had ik ook besteld. Maar die heb ik weer geretourneerd. Geen idee hoe ik het moet uitleggen maar ik kreeg het niet voor elkaar om het slot om spatbord en wiel te krijgen. Tenzij je het slot eerst om het wiel doet en daarna over het spatbord. Dat heb ik aan de achterzijde geprobeerd. Maar als je dan verder naar voren wil schuiven zit het bagagerek in de weg. De hoogte tussen velg en spatbord is groter dan de opening van het slot.
oei... met mijn afdrukje leek het vlot te gaan lukken... :/ vanavond test ik nog eens opnieuw
Niet geprobeerd of het bagagerek er even af kan? Of het wiel er even uit halen?
ST10©DE schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:28:
Voor de mede Precede:On bezitters; met welke bandenspanning rijden jullie?
Ik rijd momenteel dacht ik op 2 bar - gaat heerlijk.
Volgens de SILCA calculator mag ik zelfs naar 1,65 bar !
https://silcavelo.eu/pages/sppc-form

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:35
BulMi schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:22:
12gobiking heeft hier wel een mooi grafiekje met bereik van bepaalde versnellingsnaaven.

[Afbeelding]

De 5 heeft dan wel minder opties, maar lijkt veel hoger te gaan dan een 7/8/11 naaf.
De Nexus 5 heeft (alleen) grotere achtertandwiel mogelijkheden zodat de hoogste versnellingen dicht bij elkaar in de buurt zitten. De fietsfabrikant kiest uiteindelijk de exacte cadans met o.a. tandwielenkeuze. De verschillen tussen de versnellingen blijven. Die zijn bij Nexus 5 een beetje groot. Maar daar krijg je verder een topnaaf voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-08 11:34
Foxhill schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:41:
[...]

De Nexus 5 heeft grotere achtertandwielen als optie zodat de hoogste versnellingen dicht bij elkaar in de buurt zitten. De fietsfabrikant kiest uiteindelijk de exacte cadans met o.a. tandwielenkeuze. De verschillen tussen de versnellingen blijven. Die zijn bij Nexus 5 een beetje groot. Maar daar krijg je verder een topnaaf voor.
Kunnen de tandwielen ook worden aangepast met een nexus 8 en Flyer Upstreet CDX/Panasonic? Ik gebruik de eerste 2 versnellingen bijna nooit en mis nog wel wat na de 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 22:30

ST10©DE

Dus.............

botn schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:38:
[...]

oei... met mijn afdrukje leek het vlot te gaan lukken... :/ vanavond test ik nog eens opnieuw
Niet geprobeerd of het bagagerek er even af kan? Of het wiel er even uit halen?

[...]

Ik rijd momenteel dacht ik op 2 bar - gaat heerlijk.
Volgens de SILCA calculator mag ik zelfs naar 1,65 bar !
https://silcavelo.eu/pages/sppc-form
Het wiel eruit halen heb ik niet overwogen. Het bagagerek eraf halen heb ik wel overwogen, maar besloten dat het mij teveel werk is. Maar misschien heb ik wel helemaal verkeerd gepuzzeld en werkt het ook gewoon zo....

Ah, 2 bar! Dat is behoorlijk minder dan waar ik mee rijd. Ik wil het comfort iets verhogen, met name voor mijn polsen, dus ik ga de druk iets verlagen (iets boven 3 bar, tot 3,8 is toegestaan geloof ik?)

[ Voor 4% gewijzigd door ST10©DE op 25-04-2023 17:22 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
psychodude schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:01:
[...]

Hehe. Hangt voor mij totaal af wat het doel van de rit is. Voor het woon-werkverkeer pak ik meestal inderdaad ook een standje of 2 hoger dan eco. Maar vind het bereik dan ook minder interessant. Heen en terug is een krappe 20 km. Comfortabel bruggen en acceleratie bij stoplichten vind ik dan belangrijker. Steady state valt de ondersteuning veelal toch grotendeels weg bij mij, aangezien ik meestal zo'n 28 - 29 km/u fiets op dit moment.

Voor mijn vrijetijd ritten, wat toch wat meer mooi weer fietsen is, heb ik geen enkel probleem met eco. Die ritten zijn de voornaamste ritten waar range interessant is. Wat lagere versnelling, lager tempo een brug of heuvel op. Of wat langzamer optrekken bij een kruispunt, doet mij dan minder. Ik fiets in vrije tijd eigenlijk altijd zonder gevoel van urgentie :9.
Ja. dat is hier ook het geval. Commuten doe ik vaak op standje sport en dan fiets ik 21-24 km/h. Mijn woonwerk is 2x11km dus dat is makkelijk te halen op een lading. Fiets ik in mijn vrije tijd dan rijd ik rond de 19 km/h in stand tour of sport (windrichting is bepalend).
Zoals eergisteren toen ik bij mijn ouders at (2x16km) en ik terug regen had, dan zet ik hem de hele rit op turbo en kaggel ik goed door (24-26 km/h). Gelukkig heb ik een regenpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
ST10©DE schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:21:
[...]

Het wiel eruit halen heb ik niet overwogen. Het bagagerek eraf halen heb ik wel overwogen, maar besloten dat het mij teveel werk is. Maar misschien heb ik wel helemaal verkeerd gepuzzeld en werkt het ook gewoon zo....

Ah, 2 bar! Dat is behoorlijk minder dan waar ik mee rijd. Ik wil het comfort iets verhogen, met name voor mijn polsen, dus ik ga de druk iets verlagen (iets boven 3 bar, tot 3,8 is toegestaan geloof ik?)
Het is natuurlijk ook afhankelijk van je gewicht, maar mijn vrouw rijdt prima op 2 bar (ik zelf op mijn R&M overigens ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Bla65 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:43:
[...]

Het is natuurlijk ook afhankelijk van je gewicht, maar mijn vrouw rijdt prima op 2 bar (ik zelf op mijn R&M overigens ook)
Ja inderdaad, maar ik gok dat ik met mijn nog geen 70 Kg iets lager kan in druk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-08 15:13
TTLCrazy schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:57:
Ik had een trek e bike met 7 of 8 versnellingen en heb nu de nexus5.
Met de eerste fietste ik vaak weg in versnelling 3 of 4 en op de lange stukken versnelling 7 of 8
Nu fiets ik vaak weg in versnelling 2 of 3 en de lange stukken in versnelling 4, 5 gebruik ik tot nog toe vrij weinig.

Misschien heb je er wat aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Roos79 op 25-04-2023 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
maupie1967 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:09:
[...]

Kunnen de tandwielen ook worden aangepast met een nexus 8 en Flyer Upstreet CDX/Panasonic? Ik gebruik de eerste 2 versnellingen bijna nooit en mis nog wel wat na de 8.
Ja, dat kan. Alleen bij een riem moet je dan meer dan alleen het achterste tandwiel vervangen. En dat is duur bij riem. In de Gates Carbon Drive app onder de knop ‘calculate’ kun je spelen met de ratio's.

Flyer maakt de cadans bewust hoog. Technisch gezien is dat beter, ook al voelt het voor veel van ons relaxter om in een lage cadans te fietsen. De Panasonic motor is alleen ook beter bij een hoge cadans. Als je de ratio aanpast daarna wel netjes de lage versnellingen gebruiken voor optrekken. Dat is namelijk de Achillespees van de verder perfecte motor.

Even voorbeeld om uit te leggen waarom je een nieuwe riem nodig hebt:

Even uit mijn hoofd heeft jouw Upstreet5 7.03 iets van 48 of 50 tanden voor en 24 of 28 achter. Ik dacht 48-24? In ieder geval rond die ratio: als je +2 tanden achter doet komt je wiel ruim een halve centimeter naar voren. Dat past misschien, maar je wint er nog weinig mee. Als je +4 tanden doet moet je wiel meer dan een centimeter naar voren en dat gaat zeker niet passen. Dat is waarom je dan ook een nieuwe riem moet kopen: je hebt een langere nodig.

Bovendien: het gaat hier wel eens over dat nét harder willen fietsen dan de ondersteuning kan. Met een wat hogere cadans heb je daar minder last van.

[ Voor 28% gewijzigd door Foxhill op 25-04-2023 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-07 18:43
Whitesnake schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:49:
Na mij te hebben georiënteerd op internet en natuurlijk dit forum, is de keuze voor mij de Canyon Commuter:ON7 geworden. Het is mijn eerste ebike, met Canyon was ik al bekend. Heb nl. de Aeroad, en die bevalt mij zeer goed.
Had de mazzel dat de Commuter een paar weken geleden een update kreeg, hij wordt nu aangedreven door de Fazua Ride 60 (450 W).
Het is een super strakke fiets, de zit is sportief. Heb hier zelf geen moeite mee, ben het gewend met de racefiets en mijn Koga supermetro.
Ga de ebike gebruiken voor woon/werk. En hij gaat mee op vakantie, ben benieuwd hoe het gaat in de heuvels..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie fiets hoor. Bevalt het? Ik heb sinds 2 weken een VdV 6ty. Shimano Deore 12x

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHHxgBNcf-ysJSsIFjli4pbF_s0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7J1nEqoxa04PDsWxo3QywXqS.jpg?f=fotoalbum_large

Hiervoor (nog) een centurion met Fazua 50. Deze VdV is wat minder sportief, dus meer om rustig te cruisen ipv heel hard gaan. Ook beter voor mijn nek en rug.

Bevindingen na ca 100km:
- Deore schakelt prima, weinig weerstand, soepel en weinig geluid.
- Schwalbe Marathon efficiency 50mm prima banden.
- Goede wegligging
- Wel zwaarder dan ik dacht. Fabrieksopgave is 21kg, maar ik moet eerst nog even wegen. Heeft dan wel een ringslot en een bagagedrager, maar lijkt toch wel meer dan 21kg, binnenkort even de weegschaal erbij.
- Motor gaat wel eens lastig aan met de ringbediening. Fazua 50 ging altijd gelijk aan bij druk op de knop, maar bij deze 60 moet ik het vaak wel meerdere keren proberen.
- Motor maakt ook meer geluid dan de 50. Had eigenlijk gedacht dat het wel zachter was, maar is kennelijk niet het geval. Kan evt een geluidsfragment posten. Heb geen vergelijking met Bosch.
- Accubereik lijkt wel prima. Bij graad of 15 en ondersteuning op max 75 wat, kan ik wel de 100-150 km halen lijkt het met niet al te harde wind en op vlak terrein. Accu van 430wh is voor mij ruim voldoende.
-Bouwkwaliteit overal is prima van de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:55:
[...]

Tussen de traditionele rechte verende zadelpennen (die recht omlaag veren) zit niet zoveel verschil. Ze zijn max €40,-. Ze veren wel, ze dempen niet zo goed oneffenheden. Als je dit wilt, neem er dan een met zadel klem. Losse zadel klemmen zijn matig.

Een parallel verende zadelpen is veel beter. Let op dat die iets meer hoogte innemen. De merken van rond de €115 zijn allemaal gelijkwaardig: SR Suntour, CONTEC en Ergotec. Die van SR Suntour is misschien beter verstelbaar, de andere blijven iets mooier vrij van speling in de scharnieren.

De parallel verende zadelpen van By.Schulz is enorm stevig en speling vrij, maar wat stug. Deze kost zo’n €180. Een aanrader als je meer dan 120kg weegt, anders ga gewoon voor een van bovengenoemde.

En dan zijn er nog wat exoten zoals Kinekt en Cane Creek. Wat mij betreft overpriced.

Let even op de diameter. Een 27.2mm pen (evt met opvulbus) heeft als voordeel dat die ook in je volgende fiets past. Een dikkere pen heeft als voordeel dat het mooi staat. De diameter vind je terug op je originele zadelpen en opvulbus. Vaak zit er ook origineel al een opvulbus in het frame. Opvulbussen zijn goedkoop of omwisselen bij je fietsenwinkel vaak gratis bij aankoop van zo’n pen.
Ik had aanvankelijk een By.Schulz besteld voor mijn ebike in levering. Vervolgens bleek van mijn vriendin fiets de zadelklem te zijn gebroken. (toeval, en mazzel dat ik daar achter kwam). Ik heb de By.Schulz op haar fiets gemonteerd, en een wat zachtere veer besteld en gemonteerd. Er zijn drie veer varianten. De fiets moet ik zelf nog proberen, maar lijkt wel goed te veren, maar wat minder demping.

Vervolgens heb ik zelf de Cane Creek Thudbuster LT besteld en gemonteerd, ook uit nieuwsgierigheid. Echt vergelijken kan ik het niet, maar ik ben er wel enthousiast over, goed gedempt.
Waarbij de hoek verstellen van het zadel wel een kriem is.

Overigens ook belangrijk om de zadelpen met een momentsleutel te monteren. Allicht een inkoppertje, maar voor velen geen vanzelfsprekendheid. De By.Schulz wil wat makkelijker verdraaien als het niet goed vast zit.

Gebroken zadelklem: Vrij bizar en link imo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsdzKNdv4WH6psu1VGBp9B7x0Rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7XyRosjlReUGtuXK9O4BnTC.jpg?f=fotoalbum_large
(edit: te snel gepost, even wat toegevoegd)

[ Voor 5% gewijzigd door Amrit op 25-04-2023 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
Amrit schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:47:
[...]

Gebroken zadelklem: Vrij bizar en link imo.

[Afbeelding]
(edit: te snel gepost, even wat toegevoegd)
Er was ooit een terugroepactie van Koga voor zadelklemmen, paar jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BulMi schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:22:

[Afbeelding]

Veel fabrikanten zetten bij een Nexus 5 naaf een groter achterblad neer zodat de overbrenging omlaag gaat. Bij speed pedelecs zou de 5 naaf zonder aanpassing superieur zijn, maar of die naaf zoveel kracht aankan betwijfel ik. Speed pedelec met middenmotor doet 350 watt. Koppel is vaak wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:12

B64

Bla65 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:58:
[...]

Er was ooit een terugroepactie van Koga voor zadelklemmen, paar jaar geleden.
Dat was in 2007 en betrof zadelpennen op fietsen geproduceerd tussen 2001 en 2005. Hier niet op van toepassing denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 08:53
jimh307 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:21:
[...]

Veel fabrikanten zetten bij een Nexus 5 naaf een groter achterblad neer zodat de overbrenging omlaag gaat. Bij speed pedelecs zou de 5 naaf zonder aanpassing superieur zijn, maar of die naaf zoveel kracht aankan betwijfel ik. Speed pedelec met middenmotor doet 350 watt. Koppel is vaak wat hoger.
Koppel van een CX speed is hetzelfde als de gewone CX, en dat is wat de naaf voelt.
Het hoger vermogen komt door het koppel aan te houden bij iets hogere toerentallen.
Mijn ingenieursbrein is niet direct bezorgd bij de Nexus 5 op een speed pedelec, net omdat die naaf daarvoor ontwikkeld is.

(Eigenlijk verwacht ik dat Shimano eens een 8 en 11 naaf gaat uitbrengen die dat hoge koppel ook aan kan, dan hebben ze terug een sterk product in de markt wat behoorlijk wat fietsers zou overtuigen. Maar wat ik ook verwacht is een motorfabrikant die de versnellingsbak in de motorunit gaat inbouwen, een beetje een combi van een Pinion met een motor. )

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomerJ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-07 21:21
Voor mijn dagelijkse woon-werk verkeer (18km) ben ik ook op zoek naar een nieuwe e-bike. Heb er een aantal geprobeerd maar mijn oog laten vallen op de Gazelle Avignon C8, qua comfort verre weg het beste en vind het ook het mooiste qua design.

Twijfel alleen nog of ik voor de Connect versie moet gaan. Meerprijs is 400-500 euro, ben benieuwd of het de anti diefstal GPS tracker in het echt ook werkt dat je je fiets terugkrijgt.
Een verzekering lijkt mij dan betrouwbaarder.

Iemand al ervaring met dit model of Connect variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HomerJ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:34:
Voor mijn dagelijkse woon-werk verkeer (18km) ben ik ook op zoek naar een nieuwe e-bike. Heb er een aantal geprobeerd maar mijn oog laten vallen op de Gazelle Avignon C8, qua comfort verre weg het beste en vind het ook het mooiste qua design.

Twijfel alleen nog of ik voor de Connect versie moet gaan. Meerprijs is 400-500 euro, ben benieuwd of het de anti diefstal GPS tracker in het echt ook werkt dat je je fiets terugkrijgt.

Reken daar niet te veel op.

Zelfs met een tracker gaat de poltie niet zomaar een huis binnen stappen omdat daar mogelijk een fiets is. En ze gaan geen appartementsgebouw uitkammen als er geen overduidelijke verdachte is.

Ik zou inzetten op een dikke ketting en een verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:20:
[...]

(Eigenlijk verwacht ik dat Shimano eens een 8 en 11 naaf gaat uitbrengen die dat hoge koppel ook aan kan, dan hebben ze terug een sterk product in de markt wat behoorlijk wat fietsers zou overtuigen. Maar wat ik ook verwacht is een motorfabrikant die de versnellingsbak in de motorunit gaat inbouwen, een beetje een combi van een Pinion met een motor. )
Met het tempo waarmee Shimano naven uitbrengt verwacht ik voorlopig niets. Ben het helemaal met je eens dat een sterkere Nexus 8 of Alfine 11 erg gewenst is. En het past bij de trend van sterkere motoren. Wereldwijd is de versnellingsnaaf minder belangrijk dan in Nederland en is de concurrentie van Enviolo minder. Hopelijk houdt ze dat niet tegen.

Een versnelling in de motor inbouwen maakt variatie minder makkelijk. Bosch heeft op dit moment maar liefst 6 motoren in het programma, met per type nog variatie (45km/u, cargo). Een motor met een vaste versnellingsbak eraan maakt het lastiger zoveel keuze aan te bieden én beperkt het toepassingsgebied van de motor omdat de versnelling niet gekozen kan worden. En dan is er nog een trend dat de motor kleiner moet worden. Er komt vast zoiets (van ZF?). Ik denk alleen dat het dan net zo’n exoot wordt als Rohloff en Pinion.

Ik hoop met je mee op een sterke 8 of 11.

En dan is er nog Sturmey Archer. Bleegh. Daar verwacht ik niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill

Het prijsverschil is normaal €200,- toch? Of komt het door verschillende kortingen?

Ik zou geen GPS adviseren. Simpel. Wat heb je liever: van je verzekering een nieuwe fiets krijgen, of van je verzekering je fiets mét eventuele schade rondom het slot terugkrijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Sturmey is op sterven na dood. Ze hebben de naaf gemaakt voor de VanMoof S3, en die trapte continu door.
Ze zullen die wel heel goedkoop verkocht hebben, maar hiermee hun merk kapot gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar

De professional heeft de tracker er al afgesloopt voordat jij ook maar iets kan doen. Bij diefstal door de junk op de hoek komt de politie soms nog in actie. Maar de profi laadt je fiets in zijn busje voorzien van jammers en sloopt je tracker in de werkplaats eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:53
Mag ik hier om advies vragen? Ik twijfel namelijk tussen 2 'uitersten'. Een goedkope Tenways CGO800S of een riemaangedreven model met Bosch-motor, denk aan een Precede: ON 7 ST, die 2x zoveel kost, of bijvoorbeeld een Sparta C-Grid Ultra 2023 (2879, 400Wh accu)

De fiets zal 50km per week doen, gemiddeld. Her en der wat hoogtemeters maar niks bijzonders. Riemaangedreven, want weinig onderhoud. Ritjes van max 50km. Kinderzitje achterop kan een pre zijn, maar geen must (dan stop ik ze liever in de e-bakfiets).

Voornaamste reden voor twijfel zit hem 1, in de garantie. Met een Sparta of een Canyon zal dat wel goed komen. Met een Tenways is het fingers crossed dat ze over anderhalf jaar überhaupt nog bestaan. En 2, levensduur. If you pay with peanuts... Maw, wat mag ik verwachten van een CGO800S na 3-4 jaar gebruik?

Alvast bedankt voor de input die jullie hebben. Ik zie door de bomen het bos soms niet meer namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Marc Rademaker schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:15:
Mag ik hier om advies vragen? Ik twijfel namelijk tussen 2 'uitersten'. Een goedkope Tenways CGO800S of een riemaangedreven model met Bosch-motor, denk aan een Precede: ON 7 ST, die 2x zoveel kost, of bijvoorbeeld een Sparta C-Grid Ultra 2023 (2879, 400Wh accu)

De fiets zal 50km per week doen, gemiddeld. Her en der wat hoogtemeters maar niks bijzonders. Riemaangedreven, want weinig onderhoud. Ritjes van max 50km. Kinderzitje achterop kan een pre zijn, maar geen must (dan stop ik ze liever in de e-bakfiets).

Voornaamste reden voor twijfel zit hem 1, in de garantie. Met een Sparta of een Canyon zal dat wel goed komen. Met een Tenways is het fingers crossed dat ze over anderhalf jaar überhaupt nog bestaan. En 2, levensduur. If you pay with peanuts... Maw, wat mag ik verwachten van een CGO800S na 3-4 jaar gebruik?

Alvast bedankt voor de input die jullie hebben. Ik zie door de bomen het bos soms niet meer namelijk.
Wel heel verschillende fietsen.
De Canyon is nogal sportief, de Sparta is wat braver, maar beide zijn het goede fietsen met degelijke componenten.
En dan de Tenways… ik denk dat die beter is dan een VanMoof, maar wat als je service nodig hebt?
Heb je al proefgereden, en heb je een goede fietsenmaker vlakbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:57:
Sturmey is op sterven na dood. Ze hebben denazf gemaakt voor de VanMoof S3, en die trapte continu door.
Ze zullen die wel heel goedkoop verkocht hebben, maar hiermee hun merk kapot gemaakt.
Ja. En de geïntegreerde versnellingsnaaf van Sparta E-Motion en Strömer achterwielmotoren komen van SA. Allemaal troep.

De Sturmey Archer S2 automatische 2 versnellingsnaaf is wel leuk. Gekke keuze dat ze die herintroduceerden toen de ebike al aan populariteit begon te winnen. Want nauwelijks nog markt voor. En vreemd dat de hippe budget merken die goedkope naaf zonder kabels nog niet opgepikt hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Foxhill op 26-04-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas.be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-12-2023
Ben aan het zien om een fiets om te bouwen naar elektrisch. Fiets heeft rollerbrake remmen, enkel in de Nederlandse shops vind ik kits die daar rekening mee houden.
Waar moet ik op letten als ik bij een Chinese webshop bestel? Daar staat nergens vermelding of optie rollerbrake?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Thomas.be schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:42:
Ben aan het zien om een fiets om te bouwen naar elektrisch. Fiets heeft rollerbrake remmen, enkel in de Nederlandse shops vind ik kits die daar rekening mee houden.
Waar moet ik op letten als ik bij een Chinese webshop bestel? Daar staat nergens vermelding of optie rollerbrake?

Alvast bedankt.
Steek je geld in een tweedehands fiets.
Die chinese setjes zijn soms mager van kwaliteit, en ik zou NOOIT met een ebike met rollerbrakes willen rijden.
Die remmen kunnen amper een gewone fiets aan, en gaan zeker problemen hebben met het extra gewicht en de hogere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier ook lekker op ebike jacht.

De shortlist tot nu toe:
Gewoon een gazelle ultimate c5, met cx smart
Cannondale mavaro neo 2
Giant dailytour e+
Riese + muller charger 4 (die moeten we nog rijden).

Waar we naar zoeken is stevig, betrouwbaar, makkelijk te servicen (dus geen obscure merken qua afmontage).

Any thoughts?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:31
Thomas.be schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:42:
... rollerbrake remmen, enkel in de Nederlandse shops vind ik kits die daar rekening mee houden.
Waar moet ik op letten als ik bij een Chinese webshop bestel? Daar staat nergens vermelding of optie rollerbrake?....
Ik vermoed dat je een voorwielkit incl.wiel bedoelt.
De rollerbrake is volgens mij het meeste toegepast in Nederland op de degelijke stadsfiets,
In andere landen ging het meestal om velgremmen. Ik vermoed dat dit de reden is dat NL shops deze wel aanbieden.
De naafmotor zelf is wel te vinden, maar incl. wiel is de keus zeer beperkt, waarschijnlijk omdat er weinig internationale vraag is. Een NL webshop zal waarschijnlijk een partij bestellen.

Ik weet niet welke China webshop je op het oog hebt, maar bv PSWPower en YosePower leveren een deel van hun assortiment vanuit Europa.
Persoonlijk zou ik nimmer boven €150 uit China importeren, omdat je dan een ingewikkelde berekening moet maken mbt bijkomende kosten of de webshop moet alles verrekenen bij aankoop (bv Amazon)
Zoals @Tommie12 aangeeft is de kwaliteit van een Chinese set niet altijd duidelijk als je de reputatie van de merken niet weet, maar bv Bafang heeft een prima reputatie.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 27-04-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@teacher En kwa maat en voorraad zijn al je keuzes leverbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas.be
Gaat inderdaad over een voorwiel set.

Fiets is amper gebruikt, maximaal 5 keer. Daarom dacht in deze als basis te gebruiken.

Maar veiligheid boven kosten. Dan kijk ik voor een nieuwe elektrische fiets. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Roos79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:51:
@teacher En kwa maat en voorraad zijn al je keuzes leverbaar?
Da's wel een dingetje ja. Nu bestellen is bijna overal na de zomer leveren.
Mevrouw teacher wil ze nu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
teacher schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:14:
[...]

Da's wel een dingetje ja. Nu bestellen is bijna overal na de zomer leveren.
Mevrouw teacher wil ze nu. :)
Dus eigenlijk moet je dan zoeken naar iets wat wel al leverbaar is.
Het beste kan je een wensen lijst maken met wat je erop wilt hebben en dan kijken wat leverbaar is.

[ Voor 14% gewijzigd door Roos79 op 27-04-2023 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 11:29
ST10©DE schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:21:
[...]

Hmm, die had ik ook besteld. Maar die heb ik weer geretourneerd. Geen idee hoe ik het moet uitleggen maar ik kreeg het niet voor elkaar om het slot om spatbord en wiel te krijgen. Tenzij je het slot eerst om het wiel doet en daarna over het spatbord. Dat heb ik aan de achterzijde geprobeerd. Maar als je dan verder naar voren wil schuiven zit het bagagerek in de weg. De hoogte tussen velg en spatbord is groter dan de opening van het slot.
gisteren even bij de fietsenmaker langs geweest. die zei dat de hoogte niet zozeer een probleem is, maar de breedte. de bevestigingsgaten staan maximaal 96mm uiteen, terwijl de buizen aan het wiel veel verder uiteen staan... of kan je die axa flexmount ook naar binnen draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWIEpWp2U7Zd0WplLGtF562PGos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ouPxFuraRTwDkBUbvvCepgIG.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

botn schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:58:
[...]

gisteren even bij de fietsenmaker langs geweest. die zei dat de hoogte niet zozeer een probleem is, maar de breedte. de bevestigingsgaten staan maximaal 96mm uiteen, terwijl de buizen aan het wiel veel verder uiteen staan... of kan je die axa flexmount ook naar binnen draaien?

[Afbeelding]
Wat ik bedoel is dat de hoogte door het gat van 59 mm moet omdat het spatbord er niet doorheen past. Die gaten zullen inderdaad ook een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas.be
Thomas.be schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:52:
Gaat inderdaad over een voorwiel set.

Fiets is amper gebruikt, maximaal 5 keer. Daarom dacht in deze als basis te gebruiken.

Maar veiligheid boven kosten. Dan kijk ik voor een nieuwe elektrische fiets. Alvast bedankt!
Momenteel volgende fiets op het oog, met de 400wh voor 2499. Of zijn er betere opties van vergelijkbare prijs?

https://www.12gobiking.nl/trek-district-plus-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 12:12
[]

[ Voor 99% gewijzigd door Athome op 28-04-2023 19:45 . Reden: foute quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
jimh307 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:21:
[...]
Bij speed pedelecs zou de 5 naaf zonder aanpassing superieur zijn, maar of die naaf zoveel kracht aankan betwijfel ik.
Hoe bedoel je dit?
Persoonlijk vind ik de 5 speed op een SP juist nadelig.
Zoals je vast wel weet, is de ondersteuning van een middenmotor totaal anders dan van een naafmotor. Hierdoor heeft de versnellingsnaaf ook een ander nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Thomas.be schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:30:
[...]

Momenteel volgende fiets op het oog, met de 400wh voor 2499. Of zijn er betere opties van vergelijkbare prijs?

Goede keus. Goed merk, goede motor, schijfremmen.

Vergelijkbare fietsen zijn de Gazelle Paris en de Victoria eTrekking 5.7. De Trek is dan iets sportiever kwa uiterlijk en heeft schijfremmen. De Trek mist dan het Intuvia display. Dat display zou mij niets kunnen schelen. Dus goede keuze.

Voor een kleine meerprijs heb je de Victoria eTrekking 5.9. Dat is door de Active Line Plus dan weer wel een kleine upgrade.

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 28-04-2023 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Ging vandaag boodschappen doen op de Precede. Ik merkte pas bij het uitgaan van een tunnel dat ik vergeten was de fiets aan te zetten. Wat een lekkere fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:44:
[...]

Hoe bedoel je dit?
Persoonlijk vind ik de 5 speed op een SP juist nadelig.
Zoals je vast wel weet, is de ondersteuning van een middenmotor totaal anders dan van een naafmotor. Hierdoor heeft de versnellingsnaaf ook een ander nut.
Vanwege de grote overbrengverhoudingen. De eerste versnelling is een direct drive zoals de Nexus 8 in z'n 5. Daarboven heb je een veel hogere overbreng. Dat betekend dat je 40 km/h kunt fietsen zonder een flink beentempo, waar veel fietsers een hekel aan hebben. Nu plakken ze er een groter riemwiel achter zodat de overbrengingen naar beneden bijgesteld worden.

Echter vind ik dat een middenmotor niet echt geschikt is voor een speed pedelec. De achterwielmotor is daarentegen superieur voor een speed pedelec. Als je die combineert met een Pinion-bak en riem dan ben je de koning te rijk. Echter wordt het dan een hele dure optie. Stromer ST2 met riem kost al 7 mille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-08 15:17
[...]

https://www.stella.nl/p/morena-premium-mdbo-si-gent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Mijn vrouw heeft een Trek District 3 niet ebike. Maar deze fiets heeft binnen het jaar overal roest. Staat altijd overdekt en wordt woon-werkverkeer gebruikt. Volgens Trek valt dit buiten de garantie.
Mijn ebike van bijna 6 jaar heeft meer kilometers, maar geen roest op bijvoorbeeld de spaaknippels. Worden hetzelfde onderhouden.

Voor mij nooit meer een Trek.

[ Voor 3% gewijzigd door Xavier op 29-04-2023 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
@jimh307
Je verhaal klopt als je ondersteuning niet afhankelijk is van je cadans. Een middenmotor is nu eenmaal cadans gevoelig. Daardoor is de 5-versnellingsnaaf minder ideaal dan bijvoorbeeld de Nexus 7 of 8.
Dat veel mensen maar een paar versnellingen gebruiken wil niet automatisch zeggen dat een Nexus 5 ook goed genoeg is.
Door een groot achtertandwiel te monteren wordt het nadeel van Nexus 5 (lange overbrengingen) eigenlijk gewoon gemaskeerd.

Een naafmotor is meestal niet cadans gevoelig of veel minder cadansgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

teacher schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:40:
Hier ook lekker op ebike jacht.

De shortlist tot nu toe:
Gewoon een gazelle ultimate c5, met cx smart
Cannondale mavaro neo 2
Giant dailytour e+
Riese + muller charger 4 (die moeten we nog rijden).

Any thoughts?
Goed, de shortlist is danig ingekort:
His: Riese & muller charger 4 gt vario
Hers: Riese & muller nevo gt vario

Wat een fietsen zijn dat zeg.
Stevig qua prijs (to put it mildly) maar we waren verkocht na een proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
teacher schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:02:
[...]

Je doet niks verkeerd met die fietsen, maar vind je ze niet te zwaar?

Kwaliteit is zeer hoog, maar ook wat overprijsd. Als je dat er voor over hebt, doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
Xavier schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:33:
[...]

Mijn vrouw heeft een Trek District 3 niet ebike. Maar deze fiets heeft binnen het jaar overal roest. Staat altijd overdekt en wordt woon-werkverkeer gebruikt. Volgens Trek valt dit buiten de garantie.
Mijn ebike van bijna 6 jaar heeft meer kilometers, maar geen roest op bijvoorbeeld de spaaknippels. Worden hetzelfde onderhouden.

Voor mij nooit meer een Trek.
Mijn trek e bike zag er na bijna 6 jaar nog uit als nieuw en deze heeft allerlei omstandigheden gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
teacher schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:02:
[...]

Ik zeg altijd: als je in die prijsklasse kijkt moet je tenminste even de Panasonic motor hebben gereden. De meeste mensen zijn daarna overstag.

https://www.flyer-bikes.c...reet?frame=1&color=242053

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:48:
[...]

Ik zeg altijd: als je in die prijsklasse kijkt moet je tenminste even de Panasonic motor hebben gereden. De meeste mensen zijn daarna overstag.

https://www.flyer-bikes.c...reet?frame=1&color=242053
Ik vraag me dan af wat deze fietsen meer doen dan mijn Gazelle Ultimate C8+ belt? Mijn fiets kost al nieuw 3700 euro.

Die Flyer kost wel even 1100 euro meer dan mijn fiets en Gazelle heeft ze ook al Enviolo voor 4299 euro. Dat zijn prijzen die weinig consumenten even uit hun oude sok kunnen halen. Vergeleken met de Gazelle met Enviolo scheelt het alsnog 500 euro.

Wat maakt de Upstreet dan zo bijzonder? Wat drijft de prijs zo omhoog? De Gazelle is toch ook zeker premium of heb ik een middenklasser onder mijn kont zitten?

En ik zou panisch en dwangmatig worden met sloten want als ze zo'n fiets van je stelen ben je echt heel erg zuur. Verzekeren is geen optie, maar extreem noodzakelijk. Bij Qwic hoef je alleen maar te kijken om flauw te vallen wat die vragen voor hun e-bikes. Nu kan ik me zo'n bedrag wel veroorloven. Ik hoef er niet wakker van te liggen, maar kom op, we hebben het over e-bikes en niet over auto's. Laat staan Stromer en hun accuprijzen. Die gaan 2 maal over de kop.

In 2017 kocht ik een Qwic premium MN330 voor 3500 euro. Die had ook een Nuvinci naaf.

Puur inflatie of zie ik iets over het hoofd hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:41:
[...]

Je doet niks verkeerd met die fietsen, maar vind je ze niet te zwaar?

Kwaliteit is zeer hoog, maar ook wat overprijsd. Als je dat er voor over hebt, doen natuurlijk.
Ik begrijp wat je bedoelt. Objectief gezien klopt het ook.

Echter......
Toen wij aan kijken waren naar onze huidige fietsen (vergeet even dat het SP's zijn). Was mijn vrouw na 100 meter al overtuigd van de Riese und Muller Nevo 3 GT (25 km/u versie). Terwijl ze al verschillende goede e-bike's geprobeerd had. De Nevo 3 GT is het dan ook geworden.
De fiets gaf haar zo veel vertrouwen. De stabiliteit die R&M biedt is echt indrukwekkend. De fiets geeft gewoon je het gevoel de hele wereld aan te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-08 11:34
jimh307 schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:57:
[...]

Flyer is mijn inziens weer een klasse hoger dan een Gazelle, qua afwerking design en nieuwe ontwikkelingen, of je het waard vindt is voor een ieder een persoonlijke keuze. Zelf ging ik in 2019 kijken voor een Kalkhoff maar na 1 rondje op de Upstreet met Panasonic was mijn keuze snel gemaakt.

Prijsstijgingen zijn inderdaad wel erg groot, geloof dat ik in 2019 3500 euro betaalde en als je dat vergelijkt met de huidige prijzen…. Ik blijf maar even rijden met goed onderhoud en kabeltjes die niet door het balhoofd lopen.

Eigenlijk het zelfde met sommige auto’s, waarom zou je een audi Q2 kopen als een Skoda of VW dezelfde modellen voor minder aanbieden? Marketing? Status? Of is er toch meer….

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Ik vraag me dan af wat deze fietsen meer doen dan mijn Gazelle Ultimate C8+ belt? Mijn fiets kost al nieuw 3700 euro.

Die Flyer kost wel even 1100 euro meer dan mijn fiets en Gazelle heeft ze ook al Enviolo voor 4299 euro. Dat zijn prijzen die weinig consumenten even uit hun oude sok kunnen halen. Vergeleken met de Gazelle met Enviolo scheelt het alsnog 500 euro.

Wat maakt de Upstreet dan zo bijzonder? Wat drijft de prijs zo omhoog? De Gazelle is toch ook zeker premium of heb ik een middenklasser onder mijn kont zitten?

En ik zou panisch en dwangmatig worden met sloten want als ze zo'n fiets van je stelen ben je echt heel erg zuur. Verzekeren is geen optie, maar extreem noodzakelijk. Bij Qwic hoef je alleen maar te kijken om flauw te vallen wat die vragen voor hun e-bikes. Nu kan ik me zo'n bedrag wel veroorloven. Ik hoef er niet wakker van te liggen, maar kom op, we hebben het over e-bikes en niet over auto's. Laat staan Stromer en hun accuprijzen. Die gaan 2 maal over de kop.

In 2017 kocht ik een Qwic premium MN330 voor 3500 euro. Die had ook een Nuvinci naaf.

De Gazelle Ultimate is een absolute topfiets. Dat voorop gesteld. Vanaf wanneer een merk premium mag heten weet ik niet. Dat is subjectief. De Gazelle Ultimate zou ik wel zo noemen.

Ik kan niet uitleggen waarom Qwic zo duur is. Rol met een dobbelsteen. Gooi je even dan gaat je Qwic kapot binnen een paar jaar. Gooi je oneven dan heb je een fijne fiets.

Voor Flyer kan ik de prijs absoluut rechtvaardigen. Stijver frame wat beter fietst, bredere banden, perfect sluitende accukap in kleur mee gespoten, en simpelweg duurdere delen zoals voorvork, stuurpen of soms zelfs stuurlift, etc. In geval van de nieuwe Upstreet ook nog een knap staaltje ontwikkeling om zo een mooie fiets te maken met veel nieuw ontwikkelde delen. En veel modellen met Panasonic wat gewoon mooier fietst en vaak meer functies heeft.

De Gazelle Ultimate moet je meer met de Flyer Gotour6 vergelijken. En dan zijn de prijzen al veel meer gelijk. Gazelle maakt niets dat lijkt op de Upstreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
Athome schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:56:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt. Objectief gezien klopt het ook.

Echter......
Toen wij aan kijken waren naar onze huidige fietsen (vergeet even dat het SP's zijn). Was mijn vrouw na 100 meter al overtuigd van de Riese und Muller Nevo 3 GT (25 km/u versie). Terwijl ze al verschillende goede e-bike's geprobeerd had. De Nevo 3 GT is het dan ook geworden.
De fiets gaf haar zo veel vertrouwen. De stabiliteit die R&M biedt is echt indrukwekkend. De fiets geeft gewoon je het gevoel de hele wereld aan te kunnen.
Ik snap dat als tevreden Charger 4 berijder. Het is een tank maar geeft je daarmee ook wel een heel solide en stabiel gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:35
Gizz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:27:
[...]

Ik trachtte ook niet te zeggen dat de Tenways perfect is :) Hij heeft voor mij een erg fijne prijs/kwaliteit-verhouding en zijn voorgangers (600 en 800) hebben veel lof ontvangen in allerlei vergelijkingen. Voor mij helemaal prima voor 2x 18km :)

Het ging mij er meer om dat als iemand minimaal €3000 neer wil liggen voor 10km afstand, diegene bepaalde verwachtingen heeft (die verder niet worden genoemd overigens). Een single speed swapfiets uittesten lijkt me dan niet het meest voor de hand liggend. Alhoewel, je zou er dan natuurlijk wel achter kunnen komen dat je zo'n fiets dan in ieder geval niet wilt :P
Ik wil nu ook een swapfiets ‘huren’. Wel de 7-versnelling versie. Dat werkt wel anders dan de single-speed variant? Ik heb me er duidelijk nog niet genoeg in verdiept en dat is precies de reden dat ik nu wil huren in plaats van meteen veel geld neerleggen voor iets waarvan ik niet weet wat ik ervan vind en wat ik wil.

Is nu 69,90 per maand met minimale afname van 6 maanden.. dus komt neer op 420 euro. Óf 79,90 per maand met eenmaal 39,90 extra.

Kan dan rustig ervaren over een goede periode hoe zo’n fiets me bevalt én wat ik er wel en niet fijn aan vind. Zonder de zorgen over een hoge aanschafprijs van iets wat niet bevalt en ook geen onderhoudszorgen.

Dan kan ik rond November na de ervaring kijken wat ik wil kopen nav hoe dit is bevallen (en dan kan ik goed vergelijken met testritjes) en is een lange levertijd ook geen ramp (ik wil nú fietsen en in de mindere maanden ga ik het niet/weinig doen of kan ik in ieder geval dit najaar/winter wel zonder).

Ik heb zitten zoeken naar andere leaseplannen,, maar da’s meestal minstens voor een hele lange periode en dat is niet wat ik zoek.. 6 maanden vind ik wel echt max (per maand kan natuurlijk ook.. kost in totaal voor een maandje wel zo significant meer dat ik de promo van 6 maanden nu interessanter vind).

Tenzij iemand nog een tip heeft :)

Woon overigens niet in een servicegebied van swapfiets. Wel ongeveer 8km er vandaan. 10 minuutjes rijden met de fiets achterop de auto dus, als er iets mee is. Niet 100% ideaal maar valt ook wel weer mee.

Alternatief idee is dat ik een Tenways koop en verzeker en zodra in weet wat ik wil die doorverkoop. Maar dit is wel een stuk meer gedoe.

[ Voor 4% gewijzigd door Poumelie op 01-05-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Het is natuurlijk een combinatie van factoren welk de prijs hierin bepaald. De stijfheid van de frames, de materiaalkeuzes, de gebruikte technieken zoals naafkeuzes, belt keuzes, etc. zijn simpelweg qua onderdelen al niet voordelig. Sure, er zit ergens nog een premium toelage bij. Maar indien je gaat kijken naar de afzonderlijke prijzen van de componenten, is dit ook weer niet extreem. De componentenprijzen zijn afgelopen jaren inderdaad door inflatie mede geraakt.

En ja, we hebben het over e-bikes, niet auto's. Maar qua inzet zijn veel van dit soort duurder segment e-bikes natuurlijk ook eigenlijk gewoon vervangingen voor auto's. En is een e-bike, zeker speed pedelec, vaak dan ook eigenlijk weinig anders dan een goedkope "auto" op 2 wielen.

Qua diefstal risico is het jammer dat het hierin ernstig schort aan opvolging en wetgeving. Ten aanzien van het laatste zou diefstal van e-bikes gewoon conform diefstal van motoren en auto's bestraft moeten worden. Ten tweede zou ook de opvolging van dit soort diefstal vele malen serieuzer genomen moeten worden, conform auto diefstal en motor diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Poumelie De prijzen van zo'n swapfiets vallen me nog mee. Als ik alle kosten van mijn e-bike bereken van aanschaf tot inruil dan zit ik ook vrij dichtbij de 100 euro per maand. Alleen vind ik veiligheid wel een dingetje omdat de swapfiets voor een rollerbrake rem heeft en achter een terugtraprem. Het is dan wel makkelijker omdat je zeker bent van de prijs; die staat immers vast.
Het financieel ontzorgen is ook zijn prijs waard en je fietst niet snel meer dan 1000 km per maand. Ik zit op 4.700 per jaar.

Vandaag weer naar mijn FM omdat de achterband weer lek was (2 dagen geleden nog geplakt door de ANWB) en er zat weer een klein gaatje net naast het andere gaatje en dan is de band niet meer betrouwbaar. Dus nieuwe buiten- en binnenband tegen 55 euro. Natuurlijk kon ik weer meteen langs komen ondanks het druk was. Dat is nog sneller dan de 48 uurs service van de swapfiets.

Versta me niet verkeerd. Ik zou het gewoon doen. Duur is het zeker niet!

Ik reken zo:
Nieuwe fiets 3700 euro
Onderhoud 400 per jaar
Nieuwe accu na 5 jaar a 750 euro

Dus in 5 jaar heb ik dan geraamd (400*5)+750 = 2750 per 5 jaar = 550 per jaar = 45,84 per maand
Afschrijving in 5 jaar is ongeveer 2500 euro = 500 per jaar = 42 euro per maand
Verzekering is 120 euro per jaar is 10 euro per maand
Onder de streep is dit: (45,84+42+10) = 97,84 per maand

Onderhoud heb ik duur begroot want er zal ook eens een andere riem op moeten en ik laat mijn fiets vaak en zorgvuldig onderhouden. Is het uiteindelijk goedkoper dan heb ik mazzel.
Verkoop ik hem dan na 5 jaar dan is de inruilwaarde hoger door de nieuwe accu tzt en valt het goedkoper uit. Dit streep ik dan weg tegen tzt een motorrevisie tegen inruilwaarde. Dan kom ik op 21 ct/km.
Omdat ik full casco eraf ga halen zal het iets goedkoper zijn en laten we het afronden op een algeheel kostenplaatje van 19 ct/km. Als je dit begroot zit je altijd goed.

Dus een swapfiets voor 70 euro per maand is niet duur en heel redelijk en zeker als je geen zin of vermogen hebt om zo'n dure aankoop te doen. Zo'n e-bike is wel een flinke aanslag op de knip.

@psychodude Ik weet wel dat de prijs hem zit in andere componenten zoals een routeplanner, een sterkere koplamp en andere materiaalkeuzes. Alleen schrik ik behoorlijk van zulke prijzen al zou ik het makkelijk kunnen missen. Ik kan het makkelijk missen omdat ik geen gat in mijn hand heb en me niet snel laat verlijden tot dure impulsaankopen. Het gaat over een fiets en al is die nog zo luxe, het kan ook te gek worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
jimh307 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:44:
@psychodude Ik weet wel dat de prijs hem zit in andere componenten zoals een routeplanner, een sterkere koplamp en andere materiaalkeuzes. Alleen schrik ik behoorlijk van zulke prijzen al zou ik het makkelijk kunnen missen. Ik kan het makkelijk missen omdat ik geen gat in mijn hand heb en me niet snel laat verlijden tot dure impulsaankopen. Het gaat over een fiets en al is die nog zo luxe, het kan ook te gek worden ;)
De markt beweegt daarin gewoon mee met de vraag. Zo zie ik ook bijvoorbeeld best wat Tesla's rondrijden. Hebben we het ook over voertuigen vaak binnen een range van zo'n 50 - 80k.

Hoe duur een e-bike dan ook zijn mag. Als vervanger voor een auto is het spotgoedkoop. Zowel qua aanschaf, onderhoud en verbruik.

Persoonlijk lig ik er dan ook absoluut niet wakker van om zo'n 4 - 5k neer te leggen voor een goede e-bike.

Sure, ben je enkel een mooi-weer fietser, rijd je enkel korte stukjes binnen je lokale omgeving en is het eigenlijk maar voor 'er bij'. Dan zijn dit soort dure fietsen natuurlijk sterk overtrokken.

Maar als primair vervoersmiddel, nee, vind ik de huidige prijzen zo gek niet. En merk je echt gewoon een merkbaar verschil in rijcomfort tijdens ongunstigere omstandigheden, zoals tijdens veel wind, sterke regenval, donker. Op goedkopere fietsen zie je toch al snel dat op bijvoorbeeld de stijfheid van het frame, kwaliteit van verlichting en remmen, wordt bespaard. En zit je dus ook gewoon aanzienlijk minder comfortabel op zo'n fiets met slecht weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:44:
@Poumelie De prijzen van zo'n swapfiets vallen me nog mee. Als ik alle kosten van mijn e-bike bereken van aanschaf tot inruil dan zit ik ook vrij dichtbij de 100 euro per maand. Alleen vind ik veiligheid wel een dingetje omdat de swapfiets voor een rollerbrake rem heeft en achter een terugtraprem. Het is dan wel makkelijker omdat je zeker bent van de prijs; die staat immers vast.
Het financieel ontzorgen is ook zijn prijs waard en je fietst niet snel meer dan 1000 km per maand. Ik zit op 4.700 per jaar.

Vandaag weer naar mijn FM omdat de achterband weer lek was (2 dagen geleden nog geplakt door de ANWB) en er zat weer een klein gaatje net naast het andere gaatje en dan is de band niet meer betrouwbaar. Dus nieuwe buiten- en binnenband tegen 55 euro. Natuurlijk kon ik weer meteen langs komen ondanks het druk was. Dat is nog sneller dan de 48 uurs service van de swapfiets.

Versta me niet verkeerd. Ik zou het gewoon doen. Duur is het zeker niet!

Ik reken zo:
Nieuwe fiets 3700 euro
Onderhoud 400 per jaar
Nieuwe accu na 5 jaar a 750 euro

Dus in 5 jaar heb ik dan geraamd (400*5)+750 = 2750 per 5 jaar = 550 per jaar = 45,84 per maand
Afschrijving in 5 jaar is ongeveer 2500 euro = 500 per jaar = 42 euro per maand
Verzekering is 120 euro per jaar is 10 euro per maand
Onder de streep is dit: (45,84+42+10) = 97,84 per maand

Onderhoud heb ik duur begroot want er zal ook eens een andere riem op moeten en ik laat mijn fiets vaak en zorgvuldig onderhouden. Is het uiteindelijk goedkoper dan heb ik mazzel.
Verkoop ik hem dan na 5 jaar dan is de inruilwaarde hoger door de nieuwe accu tzt en valt het goedkoper uit. Dit streep ik dan weg tegen tzt een motorrevisie tegen inruilwaarde. Dan kom ik op 21 ct/km.
Omdat ik full casco eraf ga halen zal het iets goedkoper zijn en laten we het afronden op een algeheel kostenplaatje van 19 ct/km. Als je dit begroot zit je altijd goed.

Dus een swapfiets voor 70 euro per maand is niet duur en heel redelijk en zeker als je geen zin of vermogen hebt om zo'n dure aankoop te doen. Zo'n e-bike is wel een flinke aanslag op de knip.

Je hebt half zo veel onderhoud nodig dan je nu inschat en je fiets heeft na 5 jaar waarschijnlijk nog grofweg €1000 restwaarde. Restwaarde die je van de berekening af kunt trekken want inruil, of waardoor je de berekening over meer jaren kunt nemen want doorfietsen. Je zegt zelf al dat je het ruim inschat natuurlijk.

@Poumelie prima idee om een Swapfiets te nemen voor een korte periode voor jouw beoogde doel. Voor lange termijn zou ik de kosten van voor laten financieren niet graag extra betalen. Voor korte termijn is het wel een goede om te testen of je de fiets ook echt gebruikt.

Wat ook kan, en gratis is, is een fietsenwinkel vragen of je eens een week je dagelijkse route mag testen. Niet elke winkel zal er happig op zijn, maar er zullen best een aantal meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:00:
[...]

Je hebt half zo veel onderhoud nodig dan je nu inschat en je fiets heeft na 5 jaar waarschijnlijk nog grofweg €1000 restwaarde. Restwaarde die je van de berekening af kunt trekken want inruil, of waardoor je de berekening over meer jaren kunt nemen want doorfietsen. Je zegt zelf al dat je het ruim inschat natuurlijk.

@Poumelie prima idee om een Swapfiets te nemen voor een korte periode voor jouw beoogde doel. Voor lange termijn zou ik de kosten van voor laten financieren niet graag extra betalen. Voor korte termijn is het wel een goede om te testen of je de fiets ook echt gebruikt.

Wat ook kan, en gratis is, is een fietsenwinkel vragen of je eens een week je dagelijkse route mag testen. Niet elke winkel zal er happig op zijn, maar er zullen best een aantal meewerken.
Ik ben altijd heel ruim omdat ik me wil dekken tegen onvoorziene kosten. Dan kan het later alleen maar meevallen. :) Maar bedankt voor de aanmoediging, kan het alleen maar meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
psychodude schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Qua diefstal risico is het jammer dat het hierin ernstig schort aan opvolging en wetgeving. Ten aanzien van het laatste zou diefstal van e-bikes gewoon conform diefstal van motoren en auto's bestraft moeten worden. Ten tweede zou ook de opvolging van dit soort diefstal vele malen serieuzer genomen moeten worden, conform auto diefstal en motor diefstal.
Hoe er met diefstal om wordt gegaan valt mij ook erg tegen. Een tijd geleden is mijn fiets gestolen (niet elektrisch, maar met een prijs waar je ook een elektrische fiets van kunt kopen) Ik had er een anwb fietsverzekering bij met tracker. Online aangifte bij de politie gedaan en via de app bij de anwb gemeld. Dan hoor je 2 dagen niks en komt er van beide instanties een mailtje dat ze verder geen actie ondernemen.
Politie had ik wel vaker gehoord dat ze geen tijd hebben voor fiets diefstallen, maar zelfs de verzekering leek er geen enkele moeite in te steken. Die gaven alleen een berichtje terug dat de tracker geen signaal meer gaf, fiets is echter gestolen bij een fietstenstalling waar ook nog camera;s hangen, politie en verzekeraar nemen echter beide niet de moeite om naar die beelden te vragen. De anwb gaf aan dat ik de beelden zelf maar moest opvragen(niet dat zij die beelden wilden hebben maar om zelf verder onderzoek te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
BulMi schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:33:
[...]

Hoe er met diefstal om wordt gegaan valt mij ook erg tegen. Een tijd geleden is mijn fiets gestolen (niet elektrisch, maar met een prijs waar je ook een elektrische fiets van kunt kopen) Ik had er een anwb fietsverzekering bij met tracker. Online aangifte bij de politie gedaan en via de app bij de anwb gemeld. Dan hoor je 2 dagen niks en komt er van beide instanties een mailtje dat ze verder geen actie ondernemen.
Politie had ik wel vaker gehoord dat ze geen tijd hebben voor fiets diefstallen, maar zelfs de verzekering leek er geen enkele moeite in te steken. Die gaven alleen een berichtje terug dat de tracker geen signaal meer gaf, fiets is echter gestolen bij een fietstenstalling waar ook nog camera;s hangen, politie en verzekeraar nemen echter beide niet de moeite om naar die beelden te vragen. De anwb gaf aan dat ik de beelden zelf maar moest opvragen(niet dat zij die beelden wilden hebben maar om zelf verder onderzoek te doen)
Ervaring is hier inderdaad soortgelijk. Ik hoefde alleen geen 2 dagen te wachten. Ik kreeg gewoon direct (geautomatiseerd naar wat het lijkt 8)7) het bericht terug dat er geen actie ondernomen ging worden vanuit de politie. En dat voor een fiets welk niet eens op een openbare plaats gestolen is, maar inpandig ontvreemd is in de berging binnen een woontoren.

Maar voor Politie Nederland is het kennelijk acceptabel om onrechtmatig toegang te verkrijgen tot een pand en daar spullen te jatten :/.

Krijg je circa 6 maanden later nog een verzoek om een tevredenheidsonderzoek in te vullen. Uiteraard heeft de politie een lovende recensie gekregen :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Valt me toch tegen van de politie. Ik zou toch wel een hoop herrie gaan maken en dan krijgen ze ook te horen wat ik hier van denk. Al is het de koning, dat maakt mij niet uit. Uiteraard blijf ik wel netjes.
Dit is gewoon laks gedrag van de politie. Je hecht toch waarde aan je eigen fiets. De verzekering zal het wel dekken, maar een beetje de omgekeerde wereld.

Ik hoop dat je vervanger ook zo lekker fietst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
De fiets van mijn zoon was ook gestolen, hij had er een Apple airtag in gedaan, en kon merken dat de fiets naar Brussel was meegenomen vanuit Leuven.

Op camerabeelden hebben ze nog iemand met een capuchon gezien die die fiets verplaatst heeft, en toen moet die in een bestelwagen of zo vervoerd zijn.

De politie heeft dan samen met hem de zaak nagekeken, en er is ook een ploeg ter plaatse geweest, maar omdat er op die plaats verschillende huizen elkaar zowat overlappen konden ze niet in al die panden een huiszoeking doen... en daar stopte het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
Tommie12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:54:

De politie heeft dan samen met hem de zaak nagekeken, en er is ook een ploeg ter plaatse geweest, maar omdat er op die plaats verschillende huizen elkaar zowat overlappen konden ze niet in al die panden een huiszoeking doen... en daar stopte het verhaal.
Op zoiets had ik ook gehoopt, helemaal omdat er een anwb tracker op zat. Ik kreeg echter alleen als antwoord dat ze geen signaal konden opvangen. Dus ook niet waar het laatste signaal wel is opgevangen of dat ze blijven monitoren dat het signaal nog terug komt of iets dergelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Voor een tracker betaal je overal zelf bij. De ANWB heeft een tijd lang alleen verzekeringen met tracker inclusief aangeboden, maar zal binnenkort ook de prijzen splitsen.

Ik heb van de ANWB en van Tracefy informeel vernomen dat het aantal fietsen dat terug gevonden wordt erg tegenvalt.

Je betaald dus voor iets waar niets mee gedaan wordt. Soms zelfs met een bepaalde wachttijd als voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
Ik had iets meer van de anwb tracker verwacht.
Misschien dat een airtag of andere eigen tracker veel beter werkt, dan kun je op het moment dat je er achterkomt dat de fiets gestolen is meteen kijken wat de locatie is of laats bekende locatie. Heb me er verder ook niet meer in verdiept, maar bijv op mijn apple watch krijg ik een berichtje als ik mijn telefoon ergens laat liggen. Lijkt me niet zo moeilijk om te maken dat je ook een berichtje krijgt als je fiets zich verplaats zonder bijv. je iphone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:29:
.....
Je betaald dus voor iets waar niets mee gedaan wordt. ....
Dat betekent dus schijnveiligheid of nieuwsgierigheid waar je fiets naartoe gaat na diefstal.
Persoonlijk zou ik dan aanraden om je te beperken tot het minimum wat de verzekering voorschrijft mbt slot en evt. een extra kabel of ketting om de fiets ergens aan vast te ketenen om gelegenheidsdiefstal enigszins te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
BulMi schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:24:
....Lijkt me niet zo moeilijk om te maken dat je ook een berichtje krijgt als je fiets zich verplaats zonder bijv. je iphone.
En dan..... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Foxhill schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:29:
Voor een tracker betaal je overal zelf bij. De ANWB heeft een tijd lang alleen verzekeringen met tracker inclusief aangeboden, maar zal binnenkort ook de prijzen splitsen.

Ik heb van de ANWB en van Tracefy informeel vernomen dat het aantal fietsen dat terug gevonden wordt erg tegenvalt.

Je betaald dus voor iets waar niets mee gedaan wordt. Soms zelfs met een bepaalde wachttijd als voorwaarde.
Bij 12gobiking hebben zij het destijds naar mij ook actief afgeraden. Want zonder krijg je gewoon een nieuw exemplaar van dezelfde fiets terug, dan wel het verzekerde bedrag te besteden aan een andere fiets indien oorspronkelijk niet voorradig.

In het geval dat de fiets teruggevonden wordt met schade, is dit voor jou echter nadelig. Want schade zal overwegend lakschade zijn, naast een doorgenomen slot. En ANWB geeft bij dit soort oppervlakkige schade enkel een vergoeding in waardevermindering. Niet de daadwerkelijke herstelkosten welk hoger uitvallen.

Daarnaast kan ik mij inderdaad goed voorstellen dat de opbrengst beperkt is. Het is een addon welk op de fiets geplakt wordt. De beroepscrimineel kent deze dingen natuurlijk ook en verwijdert ze natuurlijk gewoon.
BulMi schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:24:
Ik had iets meer van de anwb tracker verwacht.
Misschien dat een airtag of andere eigen tracker veel beter werkt, dan kun je op het moment dat je er achterkomt dat de fiets gestolen is meteen kijken wat de locatie is of laats bekende locatie. Heb me er verder ook niet meer in verdiept, maar bijv op mijn apple watch krijg ik een berichtje als ik mijn telefoon ergens laat liggen. Lijkt me niet zo moeilijk om te maken dat je ook een berichtje krijgt als je fiets zich verplaats zonder bijv. je iphone.
Je kunt dan vervolgens natuurlijk nog niet veel met deze informatie. Kans is groot dat het spoor je gaat brengen naar een bosje, vuilnisbak of bodem van een gracht. Externe trackers zijn natuurlijk zo verwijdert. En stel iemand verwijdert hem niet. Wat ga je dan doen? De confrontatie zelf opzoeken? Ondersteuning van politie in Nederland hierin heb ik persoonlijk in ieder geval bijzonder weinig vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:30
psychodude schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:37:
[...]

Hoe duur een e-bike dan ook zijn mag. Als vervanger voor een auto is het spotgoedkoop. Zowel qua aanschaf, onderhoud en verbruik.

Persoonlijk lig ik er dan ook absoluut niet wakker van om zo'n 4 - 5k neer te leggen voor een goede e-bike.

Sure, ben je enkel een mooi-weer fietser, rijd je enkel korte stukjes binnen je lokale omgeving en is het eigenlijk maar voor 'er bij'. Dan zijn dit soort dure fietsen natuurlijk sterk overtrokken.

Maar als primair vervoersmiddel, nee, vind ik de huidige prijzen zo gek niet. En merk je echt gewoon een merkbaar verschil in rijcomfort tijdens ongunstigere omstandigheden, zoals tijdens veel wind, sterke regenval, donker. Op goedkopere fietsen zie je toch al snel dat op bijvoorbeeld de stijfheid van het frame, kwaliteit van verlichting en remmen, wordt bespaard. En zit je dus ook gewoon aanzienlijk minder comfortabel op zo'n fiets met slecht weer.
Het punt is vaak dat je ernaast ook nog een auto nodig hebt. Ik heb R&M Cruisers High Speed, al jaren, en het onderhoud bij 10.000 km per jaar is duurder dan de meerkosten die ik van de auto zou hebben als ik even zoveel kilometers zou rijden.

Maar goed. Het plezier op de fiets en de gezondheidsvoordelen tellen ook mee.

Ik moet een (elektrische) fiets uitzoeken voor een vriend die zelden fietst en sowieso alleen bij mooi weer. Hij geeft om design en het gaat om hooguit 500 km per jaar. Zijn fiets (nieuw, Cortina) is nu twee keer gestolen, deze keer buiten de verzekeringsperiode.

Mijn advies zou zijn een tweedehands via Marktplaats of fietsenmaker in de buurt (Anwb-test van twee jaar geleden) of een Decathlon (als er een vestiging met reparatiemogelijkheid in de buurt is en je perse een nieuwe wilt. En voor het geval design belangrijk is: een tweedehands Van Moof oid, maar ook alleen als reparatie in de buurt mogelijk is.

Zie ik daarmee nog wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36

KroeT

[...]

psychodude schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:49:
[...]

Bij 12gobiking hebben zij het destijds naar mij ook actief afgeraden. Want zonder krijg je gewoon een nieuw exemplaar van dezelfde fiets terug, dan wel het verzekerde bedrag te besteden aan een andere fiets indien oorspronkelijk niet voorradig.

In het geval dat de fiets teruggevonden wordt met schade, is dit voor jou echter nadelig. Want schade zal overwegend lakschade zijn, naast een doorgenomen slot. En ANWB geeft bij dit soort oppervlakkige schade enkel een vergoeding in waardevermindering. Niet de daadwerkelijke herstelkosten welk hoger uitvallen.

Daarnaast kan ik mij inderdaad goed voorstellen dat de opbrengst beperkt is. Het is een addon welk op de fiets geplakt wordt. De beroepscrimineel kent deze dingen natuurlijk ook en verwijdert ze natuurlijk gewoon.

[...]

Je kunt dan vervolgens natuurlijk nog niet veel met deze informatie. Kans is groot dat het spoor je gaat brengen naar een bosje, vuilnisbak of bodem van een gracht. Externe trackers zijn natuurlijk zo verwijdert. En stel iemand verwijdert hem niet. Wat ga je dan doen? De confrontatie zelf opzoeken? Ondersteuning van politie in Nederland hierin heb ik persoonlijk in ieder geval bijzonder weinig vertrouwen.
Ik heb zelf een zichtbare tracker gemonteerd. Een goedkope, met een AirTag erin. En ergens verstopt en nauwelijks te verwijderen heb ik nog een AirTag verstopt. Mocht de politie welwillend zijn dan heb ik misschien m'n fiets terug. Zo niet, dan krijg ik van de verzekering de aankoopwaarde terug en moet ik dezelfde fiets terugkopen. Voor, dankzij inflatie, minimaal 500 euro meer. Plus 300 euro voor een nieuwe verzekering. Die 800 euro potentieel verlies heb ik meegewogen bij de keuze voor de trackers, die samen 90 euro hebben gekost. Die ik, inderdaad, ook kwijt zou zijn als de fiets niet meer wordt gevonden na diefstal 😂.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
jimh307 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:50:
Valt me toch tegen van de politie.
Dit is gewoon laks gedrag van de politie. Je hecht toch waarde aan je eigen fiets.
Ik denk dat de politie gewoon mankracht mist om zulke dingen echt uit te zoeken.
Als ze bij toeval achter een grote fietsen dief aanzitten waar jouw fiets ook onderdeel van is dan heb je geluk.
Maar even een huiszoeking omdat iemand beweert dat zijn fiets daar zou staan kost gewoon veel uren.
En reken die uren eens uit in geld?
Maar nogmaals ze missen nu al mankracht, al zie ik wel regelmatig partijen fietsen of enkele fietsen voorbij komen op social media als de politie weer wat gevonden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Ik heb in het verleden hier gevraagd voor advies m.b.t. een elektrische fiets. Ik heb inmiddels een aantal elektrische fietsen gezien en ook langs fietsenwinkels gegaan om te testen. Een middenmotor is wat het wordt, een voorwielmotor is toch een heel ander gevoel.

Omdat een middenmotor vrij prijzig is wordt het dus een tweedehands. Maar waar moet ik op letten als ik een tweedehands koop? Ik vind dat moeilijk.. Een accu is een accu, daar heb je een beetje een loterij mee maar kan ik bijv. iets zien / doen / horen wat de kwaliteit van de motor indiceert? Of is een tweedehands gewoon een loterij en moet je maar geluk hebben of je een goede fiets koopt.. Standaard dingen zoals hoe de eigenaar overkomt en hoe de fiets er in zijn algemeen uitziet is een algemene regel maar zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten m.b.t. 2e hands elektrische fietsen?

De fiets die ik nu specifiek op het oog heb is een Prolithium Sprinter

[ Voor 4% gewijzigd door sassymousasi op 03-05-2023 13:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.G.
nou, daar is ie dan. Helaas heb ik er nog niet op kunnen fietsen. Bij mijn eerste ritje bleek het stuur iets scheef te staan en de remschijf voor aan te slijten. Die schijf is dus krom. Jammer, ik zal even moeten wachten tot Canyon met een oplossing komt. Wel heb ik meteen maar even het slot gemonteerd en het tasje bevestigd.

Even geduld nog dus, maar toch ben ik blij dat ie er is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ew1ssEpGkoA7-XIE4zkD_5LtntI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkTfiM9gZIrez1aKBkTNHogT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
Mr.G. schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:10:
nou, daar is ie dan. Helaas heb ik er nog niet op kunnen fietsen. Bij mijn eerste ritje bleek het stuur iets scheef te staan en de remschijf voor aan te slijten. Die schijf is dus krom. Jammer, ik zal even moeten wachten tot Canyon met een oplossing komt. Wel heb ik meteen maar even het slot gemonteerd en het tasje bevestigd.

Even geduld nog dus, maar toch ben ik blij dat ie er is. [Afbeelding]
Die kromme schijf is wel jammer, dat was op de ON7 van mijn vrouw ook. Ik heb hem zelf rechtgebogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.G.
Bla65 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Die kromme schijf is wel jammer, dat was op de ON7 van mijn vrouw ook. Ik heb hem zelf rechtgebogen.
Ja, jammer. Wel goed dat je dat zelf hebt kunnen doen. Ik heb geen gereedschap in huis waarmee ik dat fatsoenlijk kan doen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
DDDikkiedik schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:20:
[...]

Het punt is vaak dat je ernaast ook nog een auto nodig hebt. Ik heb R&M Cruisers High Speed, al jaren, en het onderhoud bij 10.000 km per jaar is duurder dan de meerkosten die ik van de auto zou hebben als ik even zoveel kilometers zou rijden.
Maar indien de fiets dus het primaire vervoersmiddel is, kun je dus prima op de auto flink besparen. Met 10k km per jaar zal er relatief gezien ten slotte weinig met de auto gereist worden. En lijkt het mij, behoudens indien geld een non-issue is, het niet dat je meer dan 50k neer legt voor een auto waar je enkel wat weekendjes in reist. Of is er zelfs de keuze om helemaal geen eigen auto te hebben, zoals in mijn geval.

Ten aanzien van een verschil in onderhoud, weet ik niet. 10.000 km per jaar is voor een auto natuurlijk ook helemaal zo veel niet. Het zijn voertuigen welk qua slijtage natuurlijk op grotere cijfers berekend zijn, maar vertaalt zich dan ook deels in aanschafprijs. Wel denk ik dat indien je dit doortrekt over langere termijn, je met een auto toch nog altijd duurder uit komt. In de praktijk vervangen veel mensen alleen al een auto voordat deze aan duurder onderhoud toekomt. Mijn vader rijdt vrij veel, tot circa 100k per jaar. Dan komt bijvoorbeeld vervanging van een motor nog wel eens aan de orde. De prijzen daarvan zijn niet voordelig. Maar indien je auto's dus vervangt voor dit punt, heb je natuurlijk al snel een gunstig beeld van onderhoudskosten. Neemt natuurlijk niet weg dat aanschaf van een nieuwe auto een flinke smak geld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
psychodude schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:28:
[...]

Maar indien de fiets dus het primaire vervoersmiddel is, kun je dus prima op de auto flink besparen. Met 10k km per jaar zal er relatief gezien ten slotte weinig met de auto gereist worden. En lijkt het mij, behoudens indien geld een non-issue is, het niet dat je meer dan 50k neer legt voor een auto waar je enkel wat weekendjes in reist. Of is er zelfs de keuze om helemaal geen eigen auto te hebben, zoals in mijn geval.

Ten aanzien van een verschil in onderhoud, weet ik niet. 10.000 km per jaar is voor een auto natuurlijk ook helemaal zo veel niet. Het zijn voertuigen welk qua slijtage natuurlijk op grotere cijfers berekend zijn, maar vertaalt zich dan ook deels in aanschafprijs. Wel denk ik dat indien je dit doortrekt over langere termijn, je met een auto toch nog altijd duurder uit komt. In de praktijk vervangen veel mensen alleen al een auto voordat deze aan duurder onderhoud toekomt. Mijn vader rijdt vrij veel, tot circa 100k per jaar. Dan komt bijvoorbeeld vervanging van een motor nog wel eens aan de orde. De prijzen daarvan zijn niet voordelig. Maar indien je auto's dus vervangt voor dit punt, heb je natuurlijk al snel een gunstig beeld van onderhoudskosten. Neemt natuurlijk niet weg dat aanschaf van een nieuwe auto een flinke smak geld is.
En als je onder die 10k per jaar komt met de auto, dan kan je beter kiezen voor een deelauto, en voor vakanties kan huren ook nog, al dan niet na een treinrit om de grote afstanden te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
Mr.G. schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Ja, jammer. Wel goed dat je dat zelf hebt kunnen doen. Ik heb geen gereedschap in huis waarmee ik dat fatsoenlijk kan doen helaas.
Ik heb het met geduld en een tang gedaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Mr.G. schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:10:

Even geduld nog dus, maar toch ben ik blij dat ie er is. [Afbeelding]
Die van mij is ook geleverd. Door DHL gewoon in de voortuin gezet terwijl ik op vakantie ben…

Kreeg een appje van de buurvrouw met een foto van de voortuin.

Welk ringslot heb je gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.G.
Xavier schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Die van mij is ook geleverd. Door DHL gewoon in de voortuin gezet terwijl ik op vakantie ben…

Kreeg een appje van de buurvrouw met een foto van de voortuin.

Welk ringslot heb je gemonteerd?
Nou lekker dan :N

Ik heb er een Abus ringslot Amparo 2.0 4650XL met daarbij de bijbehorende insteekketting op gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
Tommie12 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:38:
[...]

En als je onder die 10k per jaar komt met de auto, dan kan je beter kiezen voor een deelauto, en voor vakanties kan huren ook nog, al dan niet na een treinrit om de grote afstanden te vermijden.
En toch zou ik niet zonder auto voor de deur kunnen, ook al maak ik zeker afgelopen jaar te weinig kilometers eigenlijk.
Deel auto is handig maar moet dan wel in jouw buurt ook mogelijk zijn.
En auto huren voor de vakantie dan ben je ook een best bedrag kwijt.

@Xavier Iemand heeft hem hopelijk voor je binnen gezet nu?

[ Voor 11% gewijzigd door Roos79 op 03-05-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Roos79 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:24:
[...]

En toch zou ik niet zonder auto voor de deur kunnen, ook al maak ik zeker afgelopen jaar te weinig kilometers eigenlijk.
Deel auto is handig maar moet dan wel in jouw buurt ook mogelijk zijn.
En auto huren voor de vakantie dan ben je ook een best bedrag kwijt.

@Xavier Iemand heeft hem hopelijk voor je binnen gezet nu?
Ja, bekende in de straat heeft een sleutel. Die samen met buren hebben hem binnen gezet.
Gelukkig waren die thuis. Al was hij om 11:00 bezorgd en tegen 15:00 uur appte de buurvrouw dat er een pakket in de voortuin stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Mr.G. schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:27:
[...]

@Bla65 heeft een goede tip. Op Canyon wachten en dan zelf iets moeten vervangen is meer gedoe dan een schijf rechtbuigen. Tenminste als het slag in de schijf niet meer dan 2 à 3 millimeter is.

Rechtbuigen kan met een willekeurige inbussleutel of schroevendraaier door die even schuin ‘in’ de schijf te zetten. Eerst even goed kijken welk plekje je een millimeter wilt verbuigen en welke kant op. Voorzichtig ongeveer zoveel kracht zetten als je met één pink doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysteriouz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-08 08:43
Beste mede Tweakers,

Ik ben vanmiddag naar de FM gegaan om een Velo de Ville te test rijden. Na lang onderzoek gedaan te hebben kwam ik bij VdV uit vanwege onder andere de personalisatie maar ook vanwege mijn wensen in een fiets.

Nou ben ik bijna klaar om de trekker over te halen, het enige waar ik nog over twijfel is de voorvork. Tijdens mijn testrit had ik een model mee met de standaard 'RST Volant' voorvork en deze werkte boven verwachting goed. Het scheelde dat ik over allerlei klinkers reed, waardoor ik ook echt verschil merkte met een vaste voorvork. Echter lees ik veel over de kwaliteit van 'instap' voorvorken, zoals de Volant. Is het de meerprijs van 160,- waard om te upgraden naar een RST Vogue of Pulse - lucht geveerd? Ik verwacht niet offroad te gaan, vrijwel enkel woon werk verkeer over geasfalteerde wegen. Waar ik wel waarde aan hecht is een deel comfort, maar ook aan zo min mogelijk onderhoud...

Ik hoor het graag als iemand ervaring heeft met dergelijke voorvorken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Mysteriouz schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:32:
Beste mede Tweakers,

Ik ben vanmiddag naar de FM gegaan om een Velo de Ville te test rijden. Na lang onderzoek gedaan te hebben kwam ik bij VdV uit vanwege onder andere de personalisatie maar ook vanwege mijn wensen in een fiets.

Nou ben ik bijna klaar om de trekker over te halen, het enige waar ik nog over twijfel is de voorvork. Tijdens mijn testrit had ik een model mee met de standaard 'RST Volant' voorvork en deze werkte boven verwachting goed. Het scheelde dat ik over allerlei klinkers reed, waardoor ik ook echt verschil merkte met een vaste voorvork. Echter lees ik veel over de kwaliteit van 'instap' voorvorken, zoals de Volant. Is het de meerprijs van 160,- waard om te upgraden naar een RST Vogue of Pulse - lucht geveerd? Ik verwacht niet offroad te gaan, vrijwel enkel woon werk verkeer over geasfalteerde wegen. Waar ik wel waarde aan hecht is een deel comfort, maar ook aan zo min mogelijk onderhoud...

Ik hoor het graag als iemand ervaring heeft met dergelijke voorvorken
Klinkt een beetje flauw, maar doe een proefrit met een dure voorvork. Hoeft niet perse dezelfde te zijn.

Veel mensen voelen niet eens verschil. Misschien wel de helft van de mensen. Ik verkoop veruit de meeste Velo de Ville met die RST Volant. Omdat die mensen het verschil niet voelen. Die mensen hebben groot gelijk voor hun ervaring.

Voor wie het voelt is het ook direct best belangrijk voor het fietsgevoel. De eerste keer dat ik op een Velo de Ville met RST Volant stapte voelde ik direct dat de voorvork slap is. Terwijl de hele rest van de fiets zo stevig en stijf is. Ik weet ook zeker dat hier een aantal mensen zijn die zweren bij een dikke luchtgeveerde vork. En de mensen hebben gelijk, voor hun ervaring. (En ik ben ook wel benieuwd naar hun reacties hier.)

Ikzelf zou de upgrade nemen. De meeste van mijn klanten niet. Dus zelf even proberen.

Of bij twijfel dan maar €160 extra er tegenaan gooien omdat een dikke vork ook stoer staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 03-05-2023 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 31-08 09:19
Wanneer je voornamelijk op asfalt gaat rijden zou ik altijd voor een vaste voorvork met de dikste banden die binnen je frame passen kiezen. Ga maar eens een keer proefrijden met zo n fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:30
Tommie12 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:38:
[...]

Dat betwijfel ik toch hoor. Een deelauto is ook heel duur, althans, een formele deelauto. Een deelauto met de buren lijkt mij geweldig, maar zover zijn we nog in mijn buurt.
Pagina: 1 ... 150 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam