"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Proficiat!ST10©DE schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:20:
Ik zat al lang te twijfelen over een (nieuwe) Canyon Precede:On 5 en een Flyer Gotour uit 2021. Totdat ik deze aanbieding zag:
[Afbeelding]
Die is het dus geworden. Hoop op een snelle levering
Dat is echt een héél mooie aanbieding.
Sony A7 iv en wat recycled glas
OBD? betekent Canbus protocol, dat maakt alles ingewikkeld. Persoonlijk denk ik dat openschroeven en meten eenvoudiger (en goedkoper) zal zijn.pentode schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:53:
... determineren is nu denk de beste methodiek. ....
De walk-assist functie doet het ook niet....
Eerst het wiel. Alles doormeten. En als die het doet dan de volgende onderdelen. Of het gehele display en motor management vervangen. Anders gaat er een hoop tijd in zitten.
Het feit dat walkassist niet werkt, geeft alvast aan dat de het niet de rotatiesensor is.
Daarna komen dan de rem/schakel sensor en snelheidssensor.
Kijk hoeveel draden van de accu naar de controller lopen en of de dikste draden spanning hebben.Het kan nl een defecte zekering zijn, display werkt in dat geval nog met dunnere draden.
Daarna is het een kwestie van controller en motor openen en meten
Trouwens.......iets zegt mij dat als één fase of hallsensor niet werkt er wel iets van geluid hoorbaar moet zijn, omdat de controller het wel probeert de motor aan te drijven.
[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 18-04-2023 17:14 ]
Gefeliciteerd! Daar krijg je geen spijt van. Vrouwlief is (met stuurverhoging) nog steeds erg blij met die van haar uit de Black Friday actieST10©DE schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:20:
Ik zat al lang te twijfelen over een (nieuwe) Canyon Precede:On 5 en een Flyer Gotour uit 2021. Totdat ik deze aanbieding zag:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/kW9ITWuD6lyA4PQZJxJtlJQI.jpg?f=fotoalbum_large)
Sta vandaag geparkeerd naast het jongere broertje van mijn Koga eXLR8 als ik het goed zie, de Koga Pace B20. Grappig om de verschillen in een jaartje of 5 aan design te zien, de B20 heeft:
- dikkere banden (de mijne is lekker licht, maar (zij) windstoten met kracht 6 zijn niet heel lekker)
- Bosch performanceline speed met 85(?) Nm ipv de 60 op mijn motor?
- dikker frame en ik neem aan ook meer accucap. dan mijn 400W
- riem ipv ketting
- heel klein spiegeltje en ook kleinere tassen, lijkt me onhandiger
Oogt wel erg laag naast de mijne, kleinste framemaat vermoed ik?
Qua looks mis ik wel de rode streepjes, hoort op een Koga toch? (bij mij loopt die ook mooi door op de accu, maar op de foto zijn die er bij beide fietsen af)
EDIT: ik zie dat de nieuwste wel weer de rode biesjes heeft:
https://www.koga.com/nl/e...etsen/pace-b20-pt?frame=H
EDIT2: hmm, gebruikt voor 2400.. das geen geld
https://www.marktplaats.n...delec-met-riemaandrijving
[ Voor 18% gewijzigd door _Anvil_ op 18-04-2023 14:44 ]
Mijn eerste gedachte was 'dit is eigenlijk ook een goede optie' maar ik maak me wel zorgen om de veiligheid: met name een falend remsysteem terwijl de motor doorgaat. Maar hoe veilig zijn de remmen van een gekochte ebike eigenlijk?
Ik kan normen over redundantie vinden online, terwijl ik dat na dat gruwelijke ongeluk met de Stint wel zou verwachten.
Falende remmen komen ook bij een gewone fiets voor, maar dat is veel minder erg want a) lichter en b) je stopt met trappen.
Dus: zijn er regels voor remmen waar ebikes aan moeten voldoen? Is veiligheid per merk verschillend?
Allereerst enorm bedankt met alle info in dit draadje. Ik overwoog een Vanmoof S3 voordat ik hier terecht kwam Ik heb een account aangemaakt om deze vraag te stellen 😁
Nu ben ik hetvolgende tegengekomen.
De Canyon precede on:6 ... in de sale rond 2600 ekkies. Is dit een goede koop, of zijn er betere opties voor dit bedrag? Voor mij is dit enorm veel geld voor een fiets.
Het is bedoeld voor woon/werkverkeer in de stad, 18 km per dag.
https://www.canyon.com/nl..._2913_pv_rahmengroesse=XL
Alvast bedankt!
Hij lijkt mooi, maar Canyon inziders kunnen er vast meer over zeggen.Mr.G. schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:17:
De Canyon precede on:6 ... in de sale rond 2600 ekkies. Is dit een goede koop, of zijn er betere opties voor dit bedrag? Voor mij is dit enorm veel geld voor een fiets.
Imho betaal je ook flink mee aan het hele "uitpak" filmpje, het ziet er dan zeer verzorgd uit maar das vast niet gratis.
Vanaf ~2k heb je een stevige middenmotor e-bike maar weiniog schuck. Past dat beter bij je budget?
https://www.mantel.com/el...spec[]=8462&order=price_a
Of je scoort een overjarig model ergens (als ze er zijn).
Bij de zelfbouwkits zijn remhandels verkrijgbaar met schakelaars dus vanaf je de rem gebruikt valt de motor uit.PomPomPom schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:03:
Vandaag heb ik een stukje gereden op een zelfgebouwde ebike (gebouwd door een kennis, niet door mij) en ik was verbaasd hoe fijn de fiets fietste.
Mijn eerste gedachte was 'dit is eigenlijk ook een goede optie' maar ik maak me wel zorgen om de veiligheid: met name een falend remsysteem terwijl de motor doorgaat. Maar hoe veilig zijn de remmen van een gekochte ebike eigenlijk?
Ik kan normen over redundantie vinden online, terwijl ik dat na dat gruwelijke ongeluk met de Stint wel zou verwachten.
Falende remmen komen ook bij een gewone fiets voor, maar dat is veel minder erg want a) lichter en b) je stopt met trappen.
Dus: zijn er regels voor remmen waar ebikes aan moeten voldoen? Is veiligheid per merk verschillend?
Mooie fiets hoor, stiekem wel wat jaloers.ST10©DE schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:20:
[Afbeelding]
Dank je!route99 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:30:
[...]
Hij lijkt mooi, maar Canyon inziders kunnen er vast meer over zeggen.
Imho betaal je ook flink mee aan het hele "uitpak" filmpje, het ziet er dan zeer verzorgd uit maar das vast niet gratis.
Vanaf ~2k heb je een stevige middenmotor e-bike maar weiniog schuck. Past dat beter bij je budget?
https://www.mantel.com/el...spec[]=8462&order=price_a
Of je scoort een overjarig model ergens (als ze er zijn).
Ik had er ook bij moeten vermelden dat ik het design juist erg tof vind en een accu in het frame wil. Ik keek eerst vooral naar Vanmoof, Bird en Cowboy, maar geen van allen hebben een Middenmotor. Uitgaande van de "accuwens" vallen er dan een hoop af.
Middenmotor is inderdaad waar ik voor ga. Daarnaast ben ik best zwaar (117kg) en met 1 meter 90 ook niet de kleinste. Canyon heeft 3 frame-maten. Al typend bedenk ik me dat ik veel meer info had moeten geven in mijn post..
Absolute max budget ligt rond die 2600 euro, maar mag op.
En waarom dan niet de Precede:On 5? Is iets goedkoper. Vergeet overigens niet dat er geen slot op een Canyon zit.Mr.G. schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:52:
[...]
Dank je!
Ik had er ook bij moeten vermelden dat ik het design juist erg tof vind en een accu in het frame wil. Ik keek eerst vooral naar Vanmoof, Bird en Cowboy, maar geen van allen hebben een Middenmotor. Uitgaande van de "accuwens" vallen er dan een hoop af.
Middenmotor is inderdaad waar ik voor ga. Daarnaast ben ik best zwaar (117kg) en met 1 meter 90 ook niet de kleinste. Canyon heeft 3 frame-maten. Al typend bedenk ik me dat ik veel meer info had moeten geven in mijn post..
Absolute max budget ligt rond die 2600 euro, maar mag op.
Electrische fietsen moeten aan dezelfde eisen voldoen als een gewone fiets: er moet een rem op zitten. Het is aan de eigenaar om ervoor te zorgen dat die rem het doet.PomPomPom schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:03:
Vandaag heb ik een stukje gereden op een zelfgebouwde ebike (gebouwd door een kennis, niet door mij) en ik was verbaasd hoe fijn de fiets fietste.
Dus ja, er zijn fietsen met onderbemeten remmen, en fietsen met overbemeten remmen. Maar even los van de absolute onderkant van de markt, hebben de meeste e-bikes een toereikend remsysteem - vrijwel altijd hydraulische velg- of schijfremmen.
Systemen die de ondersteuning onderbreken als een remhendel wordt ingeknepen zijn er ook, maar ik durf niet te zeggen hoeveel fietsen daarmee zijn uitgerust. Zoals hierboven ook aangegeven, vereist dat een remhendel met een elektronisch contact die communiceert met de controller.
Omdat daar geen korting voor geldt, ik ben met de on:6 goedkoper uit omdat deze in de sale is.ST10©DE schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:37:
[...]
En waarom dan niet de Precede:On 5? Is iets goedkoper. Vergeet overigens niet dat er geen slot op een Canyon zit.
Op zich is geen slot voor mij geen dealbreaker. Ik prefereer een degelijk kettingslot oid. 😁
[ Voor 13% gewijzigd door Mr.G. op 18-04-2023 20:13 ]
Ah je bedoeld geen 2.600 euro maar 2.430 euro voor de 6. No brainier wat mij betreft.Mr.G. schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:03:
[...]
Omdat daar geen korting voor geldt, ik ben met de on:6 goedkoper uit omdat deze in de sale is.
Op zich is geen slot voor mij geen dealbreaker. Ik prefereer een degelijk kettingslot oid. 😁
Ik hoor eigenlijk nooit iets over een e-bike motor die op hol slaat. Een moderne (midden)motor heeft zowel een kracht als een rotatie sensor. Ik ga er van uit dat als 1 van beide faalt, de motor stopt met ondersteunen en dat daar je redundantie zit.PomPomPom schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:03:
Daarnaast: waar zouden de remmen dan aan moeten voldoen? Worst case scenario: iemand van 120 kg op een e-bike van 30 kg bij een motor die constant 250W blijft leveren en 10% heuvel af gaat. Als je dat wilt stoppen heb je behoorlijke remmen nodig.
Daar tegenover: ik word ook regelmatig ingehaald door een (opgevoerde) zelfbouw e-bike met voor een naaf motor en achter een trommelrem. Dat is gewoon spelen met je leven.
Goede remmen kunnen dat makkelijk aan, maar wat je vooral niet moet doen is dat heel lang laten duren.dennisfr schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:52:
[...]
Ik hoor eigenlijk nooit iets over een e-bike motor die op hol slaat. Een moderne (midden)motor heeft zowel een kracht als een rotatie sensor. Ik ga er van uit dat als 1 van beide faalt, de motor stopt met ondersteunen en dat daar je redundantie zit.
Daarnaast: waar zouden de remmen dan aan moeten voldoen? Worst case scenario: iemand van 120 kg op een e-bike van 30 kg bij een motor die constant 250W blijft leveren en 10% heuvel af gaat. Als je dat wilt stoppen heb je behoorlijke remmen nodig.
Daar tegenover: ik word ook regelmatig ingehaald door een (opgevoerde) zelfbouw e-bike met voor een naaf motor en achter een trommelrem. Dat is gewoon spelen met je leven.
Als je merkt dat er iets mis is, of je motor kracht blijft geven, dan gewoon met beleid, rustig maar krachtig stoppen tot stilstand.
Je kan ook trachten om via het display de motor simpelweg uit te zetten als je tijd hebt.
Als antwoord op je vraag: Ja er zijn regels, onafhankelijk van het merkPomPomPom schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:03:
.... ik maak me wel zorgen om de veiligheid: met name een falend remsysteem terwijl de motor doorgaat. Maar hoe veilig zijn de remmen van een gekochte ebike eigenlijk?.... zijn er regels voor remmen waar ebikes aan moeten voldoen? Is veiligheid per merk verschillend?
In de ebike EU norm zijn ook de remmen opgenomen, maar het gaat te ver om die hier te citeren.
Het gaat om de EN15194:2017, hfst 4.3.5. Brakes
In 14 pagina's, worden de eisen, testen ed van de remmen beschreven.
De gehele norm bevat 135 blz. en daarin wordt eigenlijk alles beschreven, frame, stuur, pedalen, wielen, banden etc. waar die aan moeten voldoen.
Nu zullen deze zaken waarschijnlijk gelijk zijn aan die van een gewone fiets, want ook de terugtraprem staat erin vermeld.
Alles hangt af van de basis hoe de ebike is samengesteld.
Dus de kwaliteit van donorfiets, motortype, rotatie of krachtsensor, evt. rem/schakelsensor en voldoet aan de EU normering mbt motorvermogen en snelheidsbegrenzing.
Een ebike motor stopt als er geen beweging en/of kracht op de pedalen is.
Met remsensor schakelt de motor uit bij remmen. Een gashendel mag maar tot 6km/h werken.
Zelfs als de motor "op hol" zou slaan, dan is het mogelijk om via remmen tot stilstand te komen door te stoppen met trappen, niet anders als bij een gewone fiets, maar een remsensor is als extra wel zo veilig.
[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 19-04-2023 02:04 ]
Is er ergens een site waar je deze normering kunt downloaden? Google vindt alleen maar sites waar ik €400+ moet betalen, dat is een beetje zottigheid.elinx schreef op woensdag 19 april 2023 @ 01:56:
[...]
Als antwoord op je vraag: Ja er zijn regels, onafhankelijk van het merk
In de ebike EU norm zijn ook de remmen opgenomen, maar het gaat te ver om die hier te citeren.
Het gaat om de EN15194:2017, hfst 4.3.5. Brakes
In 14 pagina's, worden de eisen, testen ed van de remmen beschreven.
De gehele norm bevat 135 blz. en daarin wordt eigenlijk alles beschreven, frame, stuur, pedalen, wielen, banden etc. waar die aan moeten voldoen.
Nu zullen deze zaken waarschijnlijk gelijk zijn aan die van een gewone fiets, want ook de terugtraprem staat erin vermeld.
Alles hangt af van de basis hoe de ebike is samengesteld.
Dus de kwaliteit van donorfiets, motortype, rotatie of krachtsensor, evt. rem/schakelsensor en voldoet aan de EU normering mbt motorvermogen en snelheidsbegrenzing.
Een ebike motor stopt als er geen beweging en/of kracht op de pedalen is.
Met remsensor schakelt de motor uit bij remmen. Een gashendel mag maar tot 6km/h werken.
Zelfs als de motor "op hol" zou slaan, dan is het mogelijk om via remmen tot stilstand te komen door te stoppen met trappen, niet anders als bij een gewone fiets, maar een remsensor is als extra wel zo veilig.
Wat ik er zo van begrijp, betreft deze normering met name een gelijkschakeling van lokale/landelijke richtlijnen waar een elektrische fiets aan moet voldoen. De lidstaten zijn nog altijd verantwoordelijk dit om te zetten naar lokale wetgeving. In Nederland is het de verantwoordelijkheid van de fietser om ervoor te zorgen dat zijn fiets aan deze normering voldoet. De fietsenmaker kan en mag fietsen verkopen die er niet aan voldoen. In bijvoorbeeld Duitsland is de wetgeving alweer wat strenger.
Een bekende discussie is uiteraard de ondersteuningssnelheid van een fiets, het vermogen van de motor en het feit dat die ondersteuning moet stoppen op het moment dat de fietser stopt met trappen. Maar hetzelfde geldt voor het feit dat een fiets voorzien moet zijn van een bel die van een bepaalde afstand hoorbaar moet zijn, maar er in een fietsenwinkel zat fietsen staan zonder bel (o.a. racefietsen en MTB's).
Kortom, dat er normering bestaat over remsystemen, betekent niet dat fietsen die in de winkel staan daaraan voldoen.
Waarom zou je dat willen downloaden?B64 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:24:
[...]
Is er ergens een site waar je deze normering kunt downloaden? Google vindt alleen maar sites waar ik €400+ moet betalen, dat is een beetje zottigheid.
Wat ik er zo van begrijp, betreft deze normering met name een gelijkschakeling van lokale/landelijke richtlijnen waar een elektrische fiets aan moet voldoen. De lidstaten zijn nog altijd verantwoordelijk dit om te zetten naar lokale wetgeving. In Nederland is het de verantwoordelijkheid van de fietser om ervoor te zorgen dat zijn fiets aan deze normering voldoet. De fietsenmaker kan en mag fietsen verkopen die er niet aan voldoen. In bijvoorbeeld Duitsland is de wetgeving alweer wat strenger.
Een bekende discussie is uiteraard de ondersteuningssnelheid van een fiets, het vermogen van de motor en het feit dat die ondersteuning moet stoppen op het moment dat de fietser stopt met trappen. Maar hetzelfde geldt voor het feit dat een fiets voorzien moet zijn van een bel die van een bepaalde afstand hoorbaar moet zijn, maar er in een fietsenwinkel zat fietsen staan zonder bel (o.a. racefietsen en MTB's).
Kortom, dat er normering bestaat over remsystemen, betekent niet dat fietsen die in de winkel staan daaraan voldoen.
Kijk naar wat je op de markt vindt, en kopieer dat gewoon. Ik noem dat de pragmatische aanpak.
BV: als je zelf een 25km/h ebike bouwt die ca 25-28 kg weegt, dan neem je schijfremmen van 160mm met een setje MT200 van Shimano. Dat is wat je op het grootste deel van de fietsen zal terugvinden, en dat werkt gewoon goed en betrouwbaar.
Heb je wat meer gewicht, kijk dan eens wat je op een bakfiets ziet staan, eventueel neem je een serie hoger van Shimano, en je kiest voor iets grotere schijven.
Nu geloof ik nooit dat die normen zeer strikt zijn, tot een tijd geleden zag je nog ebikes met velgremmen, en die zullen zeker minder presteren.
Mijn punt is dat die normering niks zegt over (de remmerij van) de fietsen die je in de winkel koopt. Nou zal geen enkele serieuze fabrikant een reputatie willen krijgen van slechte remmerij.Tommie12 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:36:
[...]
Waarom zou je dat willen downloaden?
Kijk naar wat je op de markt vindt, en kopieer dat gewoon. Ik noem dat de pragmatische aanpak.
BV: als je zelf een 25km/h ebike bouwt die ca 25-28 kg weegt, dan neem je schijfremmen van 160mm met een setje MT200 van Shimano. Dat is wat je op het grootste deel van de fietsen zal terugvinden, en dat werkt gewoon goed en betrouwbaar.
Heb je wat meer gewicht, kijk dan eens wat je op een bakfiets ziet staan, eventueel neem je een serie hoger van Shimano, en je kiest voor iets grotere schijven.
Nu geloof ik nooit dat die normen zeer strikt zijn, tot een tijd geleden zag je nog ebikes met velgremmen, en die zullen zeker minder presteren.
Overigens hoeven velgremmen niet per sé slechter te remmen dan schijfremmen. Zie de recente ebike-test van de ANWB, wat je er verder ook mag vinden. 14 fietsen uit het budget-segment, waarvan 14 met hydraulische schijfremmen, 2 met hydraulische velgremmen en 2 met kabelbediende velgremmen. Drie van de fietsen met schijfremmen hadden een langere remweg dan de slechtste velgrem-fiets. De fiets op plaats 4 qua kortste remweg was nota bene één van de twee met kabelbediende velgremmen.
En ja, in de regen gaat dat plaatje er zonder twijfel anders uit zien, maar toch...
Ja, droog, nieuw en perfect afgesteld werken velgremmen wel, maar met een slag in de velg, nat en een jaar later weet ik toch wie de kortste remafstand gaat halen.B64 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:13:
[...]
Mijn punt is dat die normering niks zegt over (de remmerij van) de fietsen die je in de winkel koopt. Nou zal geen enkele serieuze fabrikant een reputatie willen krijgen van slechte remmerij.
Overigens hoeven velgremmen niet per sé slechter te remmen dan schijfremmen. Zie de recente ebike-test van de ANWB, wat je er verder ook mag vinden. 14 fietsen uit het budget-segment, waarvan 14 met hydraulische schijfremmen, 2 met hydraulische velgremmen en 2 met kabelbediende velgremmen. Drie van de fietsen met schijfremmen hadden een langere remweg dan de slechtste velgrem-fiets. De fiets op plaats 4 qua kortste remweg was nota bene één van de twee met kabelbediende velgremmen.
En ja, in de regen gaat dat plaatje er zonder twijfel anders uit zien, maar toch...
Ik vind momenteel een schijfrem gewoon een must op een e-bike. Ik zou er in elk geval een fiets voor laten staan.
De EU norm is slechts een basisnorm en ieder EU land heeft zijn eigen aanvullingen.B64 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:24:
....
In Duitsland is een producent/verkoper mede aansprakelijk bij letsel, als de ebike niet aan de Duitse DIN norm voldoet. In Nederland ligt de verantwoording bij de weggebruiker, maar als je zeker wilt zijn zoek dan naar een keuringssticker op de ebike, waar de producent, bouwjaar, Epac en 15194 vermeld staan. Ik vermoed dat alle ebikes die tevens in Duitsland verkocht worden een dergelijke sticker hebben.
Als voorbeeld gazelle en een merk wat Lidl vertegenwoordigd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gC1AdNE1m5n6lHlwfgqIjJ8w.jpg?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 19-04-2023 19:31 ]
Wat iedereen beter of ongewenst vindt, is heel wat anders dan een normering aan zal geven.
Een normering geeft meestal alleen de minimum eisen aan.
Zoals ik al eerder aangaf wordt zelfs de terugtraprem nog genoemd in de EU norm voor e-bikes.
Een consumententest zal uitgaan van deze normering en alles testen onder dezelfde omstandigheden, maar geeft daarin een weegfactor mee. Vooral die weegfactor kan een punt van discussie zijn, als het om totaaloordeel gaat, omdat een weging voor ieder anders ligt.
[ Voor 32% gewijzigd door elinx op 19-04-2023 17:13 ]
Natuurlijk precies zoals je aangeeft: "jouw visie" is ook niks mis mee.jimh307 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:15:
@elinx..als ik een aanbeveling moet doen qua veiligheid dan zal ik daar mijn visie op werpen
Echter ging het onderwerp over regels en normering en een consumententest, wat ik alleen wilde benadrukken.
Klopt, je kan over die consumententesten lang praten, en een weegfactor is 1 punt.elinx schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:52:
@B64 @jimh307 @Tommie12
Wat iedereen beter of ongewenst vindt, is heel wat anders dan een normering aan zal geven.
Een normering geeft meestal alleen de minimum eisen aan.
Zoals ik al eerder aangaf wordt zelfs de terugtraprem nog genoemd in de EU norm voor e-bikes.
Een consumententest zal uitgaan van deze normering en alles testen onder dezelfde omstandigheden, maar geeft daarin een weegfactor mee. Vooral die weegfactor kan een punt van discussie zijn, als het om totaaloordeel gaat, omdat een weging voor ieder anders ligt.
Het tweede is dat zo'n test een momentopname is bij een splinternieuwe heel goed nagelopen fiets.
Ik wil die remtest wel eens zien met fietsen van 1-2 jaar oud die 3000km gelopen hebben zonder veel onderhoud.
Die consumententesten zijn voor mij van hééél beperkte waarde.
Als het gaat om gebreken die illegaal zijn er uit te halen, dan verwacht ik niet veel.
Het gaat erom voor wie de test bestemd is. Ben je technisch of niet, heb je onderdelenkennis of niet.Tommie12 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:22:
...
Die consumententesten zijn voor mij van hééél beperkte waarde. ....
Ik begrijp in dit geval dat het om laaggeprijsde e-bikes gaat. Dan is een vergelijking wel zo handig als je daar naar op zoek bent.
Want een rem die in de test al niet zo best is, zal zeker na enige tijd nog slechter zijn.
Soms doen ze bij consumenten testen ook een duurtest die wat dat betreft meer zekerheid geeft, maar wederom mbt een vergelijking met de andere geteste e-bikes.
mbt legaliteit heb ik al aangegeven hoe je dit enigszins kan voorzien, maar ook dat is geen garantie met e-bike van buiten Europa.
edit:
De ANWB test is hier te vinden.
In het tijdschrift kwam daarnaast ook nog aan bod, online kopen, service, de termen rijklaar en onderhoudsvrij, noodzaak van een proefrit, helm, verzekering en pechhulp.
[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 19-04-2023 17:58 ]
Hallo, van mijn Gazelle Vento T9 (gekocht in 2019) is inmiddels een keer of vijf, zes de ketting van het voorblad gelopen en klem komen te zitten tussen het voorblad en de motor. De laatste keer gebeurde dit terwijl ik achteruit trapte, van andere keren weet ik dat niet.
De fiets heeft een "half open" kettingkast, die ter plaatse van de trapas een opening heeft en zo tussen het voorblad en de rechter crank zit. Om de kettingkast te verwijderen moet je eerst de crank verwijderen. Het gevolg hiervan is dat je slechts een cm hebt om je vingers tussen te friemelen.
Een paar maanden en 2.000km terug heb ik de ketting en cassette vervangen en heeft de FM een nieuw voorblad er op gezet, en intussen is het me weer twee keer overkomen.
De Vento T9 is een 9-speed derailleur fiets. Ik controleer regelmatig de afstelling van de derailleur, dat ie niet te ver naar links gaat, ook controleer ik met zo'n kettingslijgate-metertje dat de ketting nog goed is. Ik heb de ketting een schakeltje korter gemaakt om de kettingspanning iets te verhogen.
- Is het een bekend probleem met Bosch Activeline Plus motoren dat de ketting makkelijk tussen voorblad en motor terecht kan komen?
- Is er een oplossing om het er af lopen te voorkomen?
- Zijn er betere modellen kettingkast voor derailleurfietsen met een Bosch Activeline Plus, zodat je zonder de crank te verwijderen bij het voorblad kunt?
- De ketting zit altijd aan de voorkant tussen het blad en de motor klem. Ik probeer die met een inbussleuteltje vrij te trekken, maar dat is een heel gepiel wat al gauw 45 minuten vergt. Is hier een betere truc voor?
Alvast dank voor het meedenken!
Dat zeg ik toch ook? Ik heb overigens een 'gewone' fiets met velgremmen - bij regen merk je inderdaad dat de remwerking minder is maar om het 'dramatisch te noemen is wel sterk overdreven hoor.jimh307 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:32:
@B64 In de regen (en die valt nogal vaak over het jaar gezien) is de remweg van een velgrem dramatisch minder dan een schijfrem.
Dat kunnen schijfremmen ook héél goed hoor!Ook kunnen velgremmen snel gaan "krijsen" als ze wat vies zijn en/of bij nattigheid.
Dat neemt allemaal niet weg dat in de genoemde ANWB-praktijktest blijkt dat velgremmen niet zonder meer slechter remmen dan schijfremmen, zoals geroepen wordt in de post waar ik op reageerde. Ik weet ook wel dat het remgevoel van schijfremmen superieur is, en dat de fietsen in de ANWB-test niet de allerbeste schijfremsystemen hadden.De velg zit dicht bij de weg en wordt dan ook veel sneller vies. Ook heeft een velgrem als nadeel dat je de velgen steeds meer aan het opeten bent. Een nieuwe velg betekend vaak herspaken, nieuwe velg en aanzienlijke kosten voor het werk. Dat herspaken kost vooral tijd als het goed gedaan wordt. Ik zie dus vooral nadelen van een velgrem en onderschat de remkracht van een goed onderhouden schijfrem niet. Vooral de 4 zuiger modellen remmen waanzinnig hard als het moet, daar kan een velgrem niet tegenop.
De slijtage aan velgen bij velgremmen is voor >90% van de fietsenkopers geen issue, die halen nooit het soort kilometrages waarbij dat een issue wordt. Voor de veelfietsers op dit forum is het een factor om rekening mee te houden, maar voor fietsen die gebruikt worden voor incidentele korte ritjes of recreatieve tochtjes is het geen issue. Ik heb de afgelopen 50 jaar heel wat kilometers gereden, tienduizenden kilometers per fiets (inclusief vakanties met bepakking), en nog nooit een doorgesleten velg meegemaakt.
Ik heb er een paar schijfremmen onder zitten. Die houden de motor met z'n "schamele" 250 watt 85 Nm echt wel tegen.[b]PomPomPom in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"Maar hoe veilig zijn de remmen van een gekochte ebike eigenlijk?
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de kettinglijn en de versnellingen waar je tussen schakelt. Dit probleem zal vooral voorkomen bij het kleinste tandwiel, waar de kettingspanning het minste is, de ketting het meest scheef staat en de kracht het grootst is na schakelen. Nadeel bij het eraf lopen is de kans om schade aan één of meerdere tanden op het grote blad, waarachter de ketting blijft haken en er vervolgens afloopt.KilgoreTrout schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:49:
Ketting tussen voorblad en Bosch Activeline Plus motor
.... een nieuw voorblad er op gezet, en intussen is het me weer twee keer overkomen.
.... Ik heb de ketting een schakeltje korter gemaakt om de kettingspanning iets te verhogen.....
Wel is het zo dat de derailleur zelf ook een oorzaak kan zijn, want die geleidt de ketting en houdt de spanning er normaal gesproken voldoende op. Een andere derailleur zou dus ook eea kunnen oplossen
Als er een braampje op één van de tanden zit zal de ketting er minder soepel aflopen en iets te lang meedraaien tot de derailleurspanning de ketting plotseling lostrekt, waarna deze aan de onderzijde van het blad even geen spanning meer heeft en tgv het draaiende blad en schuine kettinglijn eraf loopt.
Voel eens aan de tanden van het blad en vijl een eventueel braampje weg. Dan zou dit probleem (tijdelijk) vermindert of weg moeten zijn.
Er bestaat voor dit probleem een (extra) kettingspanner, die je vlak achter het blad op het frame monteert,
Bij een MTB zie je die wat vaker.
[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 19-04-2023 18:38 ]
Waarom zou een velgrem na een jaar een mindere remwerking hebben?Tommie12 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:36:
[...]
Ja, droog, nieuw en perfect afgesteld werken velgremmen wel, maar met een slag in de velg, nat en een jaar later weet ik toch wie de kortste remafstand gaat halen.
Nattigheid noemde ik zelf ook al, en een remschijf kan ook een slag krijgen.
Een slag in een wiel hoort gewoon bij regulier onderhoud, als je die richt (en dat gaat bij een slag in een velg een stuk makkelijker en nauwkeuriger dan bij een slag in een remschijf) kun je gewoon weer verder. Rij iets te lang door met een kromme remschijf, en je kunt op z'n minst nieuwe blokken monteren.
Dat mag je vinden, maar zeker aan de onderkant van de markt is het dus geen garantie voor een fatsoenlijke remwerking. Om nog even die ANWB-test aan te halen: de kortste remweg in de test was 3,1 meter, de korste remweg met velgrem was 3,4 meter, maar de langste remweg van de hele test (met Shimano schijfremmen en Schwalbe antilek-banden, model van beide onbekend) was 4,2 meter. Dat is een fors verschil, dus als je in dat marktsegment aan 't shoppen bent kun je waarschijnlijk toch beter kijken naar de gebruikte materialen in plaats van de gebruikte technieken...Ik vind momenteel een schijfrem gewoon een must op een e-bike. Ik zou er in elk geval een fiets voor laten staan.
Dit staat in dezelfde test waar je naar verwijst:[b]B64 in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
Om nog even die ANWB-test aan te halen
"Ondanks deze goede prestaties zitten er wel verschillen tussen de typen remmen. Vooral de hydraulische schijfremmen zijn – mits goed afgesteld – vrijwel onderhoudsvrij. Bij de velgremmen moet je de remblokjes vervangen wanneer ze zijn versleten. Wanneer dat is, hangt sterk af van je fietsgedrag. Fiets je vaak en intensief? Dan zal je de blokjes uiteraard vaker moeten vervangen. Ander nadeel van velgremmen: vocht en vuil (zelfs een piepklein steentje) kan zorgen voor een irritante pieptoon."
Als de technieken zwak zijn, dan gaan ze geen topmaterialen gebruiken.B64 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:15:
[...]
Dat mag je vinden, maar zeker aan de onderkant van de markt is het dus geen garantie voor een fatsoenlijke remwerking. Om nog even die ANWB-test aan te halen: de kortste remweg in de test was 3,1 meter, de korste remweg met velgrem was 3,4 meter, maar de langste remweg van de hele test (met Shimano schijfremmen en Schwalbe antilek-banden, model van beide onbekend) was 4,2 meter. Dat is een fors verschil, dus als je in dat marktsegment aan 't shoppen bent kun je waarschijnlijk toch beter kijken naar de gebruikte materialen in plaats van de gebruikte technieken...
En ja… ik denk dat die remafstanden meer af hangen van de rijder dan van de fiets.
Met een schijfrem ben je normaal in staat om de wielen direct te blokkeren. Doe je dat eerst met het voorwiel, dan lig je op je neus. Trek je net iets te weinig aan je voorrem, dan sta je een meter verder.
Het gezochte stekker merk is: Hulong, Motor-HULONG Electric Vehicle co ltd.
Hints en pin schema gevonden in het Pedelecs forum UK.
Voorwiel naafmotor nagemeten. De drie motor fasen zijn ok. Hall sensoren zijn ook goed. Pulsen netjes om en om. En het speed/tacho signaal, één puls per wiel rotatie werkt ook. Dat is dito een Hall sensor. De remsensor doet het ook.
Wacht nog even tot het non-oem bestelde display met controller binnen is. Dan kan dat aangesloten worden op het voorwiel.
Eventueel de 9 pin motor stekker vervangen door de gangbare met een pin in het midden. Wat de meeste van deze controllers gebruiken.
Een oem display met controller kost al gauw een paar honderd euro. Dan is ~ 50 euro voor een Ali/Ama/Xpress vervanger een prima optie imho.
Vraag is er (al) een Tweakers E-bike reparatie sub forum. Misschien overheen gekeken.
De mens leert. De mensheid niet.
Nee, want naar mijn mening is daar weinig belangstelling voor, gezien de ebike vragen die in dit algemene topic langskomen.pentode schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:01:
....
Vraag is er (al) een Tweakers E-bike reparatie sub forum. Misschien overheen gekeken.
Ik probeer altijd een gedetailleerd technisch verhaal te beperken en eventueel via DM te helpen of te verwijzen naar gespecialiseerde fora. Zoals jij nu feitelijk ook daar een oplossing gevonden hebt.
Wel mooi om het echte merk te weten waar de Qwic OEM versie vandaan komt (Hulong).
Ook als je eventueel op zoek moet naar vervangende onderdelen
[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 19-04-2023 22:14 ]
Daarvoor hebben we tegenwoordig toch ABS?Tommie12 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:35:
[...]
Met een schijfrem ben je normaal in staat om de wielen direct te blokkeren. Doe je dat eerst met het voorwiel, dan lig je op je neus.
Ja, op auto's sinds circa 20-25 jaar, maar ik wil gerust alle fietsers met ABS in België of Nederland eens een pint betalen....
Ik heb in Nunspeet meteen een display erop laten zetten. Was helaas wel €150, maar zoveel fijner om je snelheid en het bereik in km's te kunnen zien. Omdat de Muto technisch gelijk is aan een andere Eleon-voorwielmotorfiets van Stella, konden ze gewoon hetzelfde display erop zetten.PnD schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:32:
[...]
Ben ook nieuwsgierigJij al wat wijzer inmiddels?
Las de post @elinx hierboven over Canbus en UART maar kan van de Eleon voorwielmotor niet vinden welk protocol die gebruikt.
Dat kon dan nog best wel eens kostbaar worden: https://www.google.com/search?q=abs+e-bikeTommie12 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:45:
[...]
Ja, op auto's sinds circa 20-25 jaar, maar ik wil gerust alle fietsers met ABS in België of Nederland eens een pint betalen....
Ik wist wel dat het bestaat, maar ik heb het nog nooit in een winkel gezien op een fiets.Geim schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:31:
[...]
Dat kon dan nog best wel eens kostbaar worden: https://www.google.com/search?q=abs+e-bike
Dus ik durf de uitdaging wel aan.
Bedankt, dat was me ook bekend. Is me het geld niet waard. Dacht eerder aan een schermpje van Ali voor een paar euro 😬Robino schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:12:
[...]
Ik heb in Nunspeet meteen een display erop laten zetten. Was helaas wel €150, maar zoveel fijner om je snelheid en het bereik in km's te kunnen zien. Omdat de Muto technisch gelijk is aan een andere Eleon-voorwielmotorfiets van Stella, konden ze gewoon hetzelfde display erop zetten.
Ik heb de fiets gekocht bij fietsenwinkel.nl. Er zit nog garantie op, maar helaas is de communicatie erg slecht. Ze willen een nieuwe lader gaan bestellen, maar ik heb het idee dat dit probleem ook wel eens aan de accu zelf kan liggen. Als ik namelijk alleen de lader in het stopcontact doe, zonder de accu aan te sluiten, brandt het lampje constant rood. Zoals het hoort.
Ik heb de fiets dagelijks voor woon- werkverkeer nodig. Vandaar dat ik graag snel wil weten waar het probleem kan zitten.
The wait is over!Wok schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:35:
Lekker dan!
Twee weken terug kreeg ik een mailtje dat mijn bestelde fiets (Gazelle Grenoble C5) was aangekomen en dat-ie rijklaar gemaakt zou worden. Ik zou opnieuw bericht krijgen als de fiets klaar zou staan. Vanmorgen maar eens even een telefoontje eraan gewaagd, want na twee weken radiostilte wil ik wel eens een update. Wat blijkt...?
De fiets is weliswaar gewoon afgeleverd bij de winkel, maar zónder accu!Er is ook geen enkel zicht op wanneer de accu's wèl geleverd gaan worden... K*tzooi!
Vanmiddag om 16:30u kreeg ik telefoon van fietsvoordeelshop.nl vestiging Eindhoven: 'Uw fiets staat klaar!'
Ik ben vrijwel meteen in de auto gesprongen vanaf het werk en naar de winkel gereden. Korte uitleg gekregen, afgerekend en de fiets op de drager gehangen en terug naar huis. Ein-de-lijk!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VEzbkpM96JVIa5lYYtB2708A.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TqXq74wWVtPDpF4FGF4FhX0u.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FSyHp4ZOm1ipZfD1M9T1u2O7.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/faOzNNLUpcqkTykfW79NX9ZK.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0V7Mt7Yh1XvAnfnuFv54bY9l.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SD207fScNxs7F9Nd37QWjhcV.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/utsmyQpymJzyXu5P0Ml6u6pS.jpg?f=user_large)
Ook meteen de nieuwe fietstassen erop gezet:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZDCtN1LWr35hkWMbsHmiK91G.jpg?f=user_large)
De accu ligt nu aan de lader (die was ook pas vanmiddag binnengekomen, dus die was nog niet opgeladen bij het ophalen), maar wat opviel was dat de fiets ook echt prima te doen is zónder ondersteuning
Hij is er nu dusjimh307 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:04:
[...]
@Wok Dat is inderdaad flink zuur. Kijk het even aan of anders misschien een ander model waarbij wel een accu zit. Misschien (echt misschien) zijn alle tube-accu's van de zelfde capaciteit hetzelfde en hoef je alleen maar de cover over te zetten. Houd ons wel even op de hoogte.
[ Voor 15% gewijzigd door Wok op 20-04-2023 21:54 ]
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Ja dit dus! Beide keren dat ik echt falende remmen bij een gewone fiets meemaakte kwam het tot een botsing. Gelukkig was het beide keren alleen wat blikschade en blauwe plekken, en was ik het niet zelfTommie12 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:07:
[...]
Goede remmen kunnen dat makkelijk aan, maar wat je vooral niet moet doen is dat heel lang laten duren.
Maar ik zou verwachten dat de regels voor ebikes strenger zijn dan voor gewone fietsen.
Op een fiets met 1 rem (dat was beide keren het geval) heb je een probleem als die rem het niet doet (remnaaf stuk, achteruittraprem weigert).
Alle ebikes die ik heb gezien hebben gelukkkig 2 remmen maar er zijn ook meer plekken waar het mis kan gaan, zoals tussen de rem en de controller.
Hoe is het geluid van die middenmotor, is het een stille fiets?Wok schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:42:
[...]
Vanmiddag om 16:30u kreeg ik telefoon van fietsvoordeelshop.nl vestiging Eindhoven: 'Uw fiets staat klaar!'
Heb nog maar een heel kort rondje gemaakt (vanaf volgende week gaat-ie dagelijks ingezet worden), maar helemaal stil is de motor niet: in actie is er een lichte zoem hoorbaar.PomPomPom schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:20:
[...]
Hoe is het geluid van die middenmotor, is het een stille fiets?
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Kan je inderdaad rustig doen.Tommie12 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:03:
[...]
Ik wist wel dat het bestaat, maar ik heb het nog nooit in een winkel gezien op een fiets.
Dus ik durf de uitdaging wel aan.
De getoonde R&M uit het artikel is meer een rijdend prototype dan echt serieus bedoeld voor de markt. Stromer heeft tegenwoordig op een paar modellen ABS als (dure) optie. Volgens een paar reviews wordt dat afgeraden omdat de zekering snel doorbrand bij een stevige ABS actie. Daar zit dus iets niet goed.
Hoe dan ook een fiets met ABS gaat al snel richting de 10.000 euro (of er zelfs boven). Dat is maar een kleine markt.
Hoe oud waren die fietsen, en wat was de staat van onderhoud? Was het de eerste keer dat die remmen weigerden, of ging het hier om mensen die willens en wetens op de fiets waren gestapt, wetende dat de remmen op z'n best onbetrouwbaar waren (zullen ze niet snel toegeven, soit)? Ik weet uit mijn studententijd, lang geleden, dat er bosjes lui rondreden op levensgevaarlijke fietsen - en dat gaat goed totdat het fout gaat.PomPomPom schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:11:
[...]
Ja dit dus! Beide keren dat ik echt falende remmen bij een gewone fiets meemaakte kwam het tot een botsing. Gelukkig was het beide keren alleen wat blikschade en blauwe plekken, en was ik het niet zelf![]()
Maar ik zou verwachten dat de regels voor ebikes strenger zijn dan voor gewone fietsen.
Op een fiets met 1 rem (dat was beide keren het geval) heb je een probleem als die rem het niet doet (remnaaf stuk, achteruittraprem weigert).
Alle ebikes die ik heb gezien hebben gelukkkig 2 remmen maar er zijn ook meer plekken waar het mis kan gaan, zoals tussen de rem en de controller.
Ook een rem op een gewone fiets moet in staat zijn om de fiets vanaf een snelheid >25km/u tot stilstand te brengen. Waar je gewone fietsen nog kunt kopen met terugtraprem of rollerbrakes, hebben vrijwel alle ebikes velg- of schijfremmen en remmen dus in principe een stuk beter. Maar alles kan stuk, dus remmen ook. En als het stuk of onbetrouwbaar is moet je gewoon niet op de fiets stappen.
Je kan het bij R&M gewoon als optie bestellen hoor € 400 (die ik er niet voor over had, helaas geen bier)Athome schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:05:
[...]
Kan je inderdaad rustig doen.
De getoonde R&M uit het artikel is meer een rijdend prototype dan echt serieus bedoeld voor de markt. Stromer heeft tegenwoordig op een paar modellen ABS als (dure) optie. Volgens een paar reviews wordt dat afgeraden omdat de zekering snel doorbrand bij een stevige ABS actie. Daar zit dus iets niet goed.
Hoe dan ook een fiets met ABS gaat al snel richting de 10.000 euro (of er zelfs boven). Dat is maar een kleine markt.
Ik heb zelf deze bovenop mijn bagagedrager gemonteerd. Volgens mij zou je de houder ook als een soort van bidon moeten kunnen monteren ( met schroeven), maar mij was niet helemaal duidelijk hoe ( los van de Abus houder door boren)Xavier schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:20:
[Afbeelding]
En besteld!
Via de chat nog 10% korting ontvangen en mijn oude ebike voor een nette prijs kunnen verkopen.
Nu op zoek naar twee sloten die ik netjes kan opbergen ipv een kettingslot rond de zadelpen wikkelen. Iemand tips?
https://www.abus.com/nl/V...n/BORDO-GRANIT-XPlus-6500
Hier ook een performance motor en vind hem stiller dan mijn Shimano steps motor die ik eerder had.PomPomPom schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:20:
[...]
Hoe is het geluid van die middenmotor, is het een stille fiets?
Ik heb dezelfde fiets en heb de ABUS frametas (ST2200 1.2L) aan de bagagedrager bevestigd. Daar past een ABUS X-Plus 1060 Slot (ART3-certificering) in.Xavier schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:20:
[Afbeelding]
En besteld!
Via de chat nog 10% korting ontvangen en mijn oude ebike voor een nette prijs kunnen verkopen.
Nu op zoek naar twee sloten die ik netjes kan opbergen ipv een kettingslot rond de zadelpen wikkelen. Iemand tips?
Iemand hier ervaring mee?
Bedankt
verkeerde topic.jee_r schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:01:
Weet er iemand als je met de app van Komoot kan fietsen via knooppunten? Dwz dat je een route via gpx kan importeren en dan je dan ook de knooppunten kan zien via komoot...
Bedankt
kijk naar: Het grote fietscomputertopic
Viel me op dat de Speed Pedelecs in België in de bebouwde overal op het fietspad rijden. Dat zal dan ook wel meteen de verklaring zijn dat ze daar veel populairdere zijn dan in Nederland.
Even een uitsnede gemaakt van een foto die ik afgelopen week van mijn, donderdag ontvangen, fiets heb genomen. Beugel slot aan de achtervork.Xavier schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:20:
[Afbeelding]
En besteld!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GPCrMhkXoFSww3FeOVqR4E56.jpg?f=user_large)
Er komt nog een ringslot bij en de ketting gaat in de fietstas.
[ Voor 3% gewijzigd door ST10©DE op 22-04-2023 21:40 ]
Klopt, maar dat mogen ze in principe niet. Alleen heeft de politie andere prioriteiten… en dat snap ik wel.Yosemite schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:08:
Gisteren onderweg naar de Belgische Ardennen namen we een alternative route door Antwerpen en buurgemeentes waar we de ene na de andere Speed Pedelec tegenkwamen. Zo veel heb ik er in Nederland nog nooit op 1 dag gezien.
Viel me op dat de Speed Pedelecs in België in de bebouwde overal op het fietspad rijden. Dat zal dan ook wel meteen de verklaring zijn dat ze daar veel populairdere zijn dan in Nederland.
Thanks!ST10©DE schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:39:
[...]
Even een uitsnede gemaakt van een foto die ik afgelopen week van mijn, donderdag ontvangen, fiets heb genomen. Beugel slot aan de achtervork.
[Afbeelding]
Er komt nog een ringslot bij en de ketting gaat in de fietstas.
Dus een beugelslot, ringslot en kettingslot?
Ik zat te denken aan een normaal slot. Die kan je met bijv Axa flex mount er wel opzetten.
Dan denk ik de oplossing die hierboven is gemeld. Een frametas met kettingslot erin.
Met ringslot bedoel ik een normaal slot / frameslot. De Abus Ampora 4750xl staat in bestelling met adapters.Xavier schreef op zondag 23 april 2023 @ 07:51:
[...]
Thanks!
Ik zat te denken aan een normaal slot. Die kan je met bijv Axa flex mount er wel opzetten.
Dan denk ik de oplossing die hierboven is gemeld. Een frametas met kettingslot erin.
Tommie12 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:56:
Klopt, maar dat mogen ze in principe niet. Alleen heeft de politie andere prioriteiten… en dat snap ik wel.
Mag dus wel, maar het mag ook op de rijbaan.https://www.vlaanderen.be/speedpedelec
Waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mag u met de speedpedelec rijden op een fietspad dat aangeduid is door het verkeersbord D9 (fietspad naast voetpad, gescheiden door een witte doorlopende streep).
In tegenstelling tot het volgende puntje: waar de snelheid hoger ligt, moet je op het fietspad.
Dit uiteraard naast de plaatsen waar bromfietsen en speed pedelecs specifiek verboden worden.
Alsof de verkeerssituatie nog niet ingewikkeld genoeg is, moet je daar ook nog eens extra op letten.
En niet speed pedelecs zijn niet gebonden aan deze beperking...
Het fietscomputertopic ken ik niet.jee_r schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:01:
Weet er iemand als je met de app van Komoot kan fietsen via knooppunten? Dwz dat je een route via gpx kan importeren en dan je dan ook de knooppunten kan zien via komoot...
Bedankt
Om antwoord op jouw vraag te geven. Ja dat kan, maar of gratis versie dit ook kan, weet ik niet.
Lekker! Ik vorige week de ON:6 ... ook nog geen slotkeuze gemaakt, dus ik lees even mee 😁Xavier schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:20:
[Afbeelding]
En besteld!
Uiteindelijk maakt het allemaal niet heel veel uit, zou met name gaan voor een slot dat je voldoende ruimte geeft om de fiets aan de buitenwereld te fixeren. Daarmee dus minstens een kettingslot. Want met een beugelslot kom je er niet altijd uit.Xavier schreef op zondag 23 april 2023 @ 07:51:
[...]
Thanks!
Verder zou ik gewoon met name beperken tot wat noodzakelijk is voor de verzekering. Mijn eigen geschiedenis heeft toch wel geleerd dat een ART3 en ART2 slotencombinatie geen zak uitmaakt. Eerste E-bike was binnen een half jaar alsnog gewoon weg.
Het ART3 slot betrof de: Abus Granit X Plus 540, volgens mij ook hetgeen @ST10©DE gebruikt in zijn foto. Ondanks de ART3 status, voor de betreffende dief kennelijk een fluitje van een cent geweest om door te nemen. Twee clean cuts binnen de beugel. Geen enkele indicatie dat dit ook maar enigszins complex geweest is.
Heeft toch wel laten zien dat het extra gewicht en meerprijs van dit soort sloten weinig meerwaarde heeft.
Uit nieuwsgierigheid.... Was dit geknipt, of geslepen? Geen slot lijkt bestand tegen een slijptol.psychodude schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:17:
[...]
Twee clean cuts binnen de beugel. Geen enkele indicatie dat dit ook maar enigszins complex geweest is.
Een slijptol krijgt inderdaad elk slot doormidden. Echter is er nog een barrière en dat is volk. Parkeer zo'n dure fiets niet in een rustig steegje want dan is het vragen om gratis verwijdering.Mr.G. schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:13:
[...]
Uit nieuwsgierigheid.... Was dit geknipt, of geslepen? Geen slot lijkt bestand tegen een slijptol.
Iets anders: Het is redelijk rustig hier en ik vraag me af of dit komt door de overvloedige regenval waar maar geen eind aan wil komen. Vandaag ook naar m'n oude lui voor een feestje (2x16km) en gewoon regenpak aangehad en met droge kleren thuis gekomen.
Hebben jullie ook een goed regenpak thuis? Eentje die echt dicht is. Aangezien ik de terugreis puur op turbo stand heb gereden ben ik ook niet nat gezweet. Fiets is ook weer gewassen onderweg dus dat scheelt ook weer een wasbeurt alhoewel ik hem binnenkort goed schoon ga maken.
Goede vraag! Ik ben ben benieuwd naar de ervaringen met regen kleding hier. Ik was zelf van plan een poncho te kopen.jimh307 schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:48:
[...]
Een slijptol krijgt inderdaad elk slot doormidden. Echter is er nog een barrière en dat is volk. Parkeer zo'n dure fiets niet in een rustig steegje want dan is het vragen om gratis verwijdering.
Iets anders: Het is redelijk rustig hier en ik vraag me af of dit komt door de overvloedige regenval waar maar geen eind aan wil komen. Vandaag ook naar m'n oude lui voor een feestje (2x16km) en gewoon regenpak aangehad en met droge kleren thuis gekomen.
Hebben jullie ook een goed regenpak thuis? Eentje die echt dicht is. Aangezien ik de terugreis puur op turbo stand heb gereden ben ik ook niet nat gezweet. Fiets is ook weer gewassen onderweg dus dat scheelt ook weer een wasbeurt alhoewel ik hem binnenkort goed schoon ga maken.
Inderdaad geslepen ja. Naar hetgeen eruit zag, fluitje van een cent, beide snijvlakken zonder horten of stoten.Mr.G. schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:13:
[...]
Uit nieuwsgierigheid.... Was dit geknipt, of geslepen? Geen slot lijkt bestand tegen een slijptol.
En ja, geen slot gaat daar tegen bestand zijn. Maar uiteindelijk is dat natuurlijk wel de categorie dief welk overduidelijk geregistreerde fietsen steelt. Dit is natuurlijk niet iets dat een junk doet om een fiets achter het station te verkopen. Ook voor de tweede hands markt in Nederland zijn dit soort fietsen minder interessant. En de opportunist zal veel eerder kijken naar het aantal sloten en visuele dikte ervan, dan strikte analyse van de kwaliteit.
Dit soort fietsen verdwijnen dan ook veelal rechtstreeks naar het buitenland.
Een fiets moet toch ergens overnachten en verblijven over de dag. Ik gebruik de e-bike voor woon-werkverkeer. Beide locaties zijn risico locaties. Deze fiets was gestolen uit de inpandige fietsenstalling in het appartementen complex. Maar ook genoeg fietsen die worden gestolen uit fietsenstallingen op werklocaties.jimh307 schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:48:
[...]
Een slijptol krijgt inderdaad elk slot doormidden. Echter is er nog een barrière en dat is volk. Parkeer zo'n dure fiets niet in een rustig steegje want dan is het vragen om gratis verwijdering.
Overigens, een fiets van een familielid is ooit eens gestolen geparkeerd voor de deur van een politiebureau. Sommigen schuwen werkelijk waar niets. En nee, het was niet de politie die de fiets verwijderd had
Thuis wel, niet altijd meejimh307 schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:48:
Indien ik de fiets pak, heb ik eigenlijk altijd een regenpak mee. Zit gewoon als vast onderdeel in een rugtas. Neemt weinig ruimte in beslag.
Indien het 's ochtends een klein beetje regent, trek ik deze gewoon aan. Indien het echter giet dan pak ik doorgaans gewoon het OV. Kleding blijft dan namelijk wel droog, maar komt dan met een verzopen kop aan op werk
Waarop baseer je dit?[b]psychodude schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:57:[/
Dit soort fietsen verdwijnen dan ook veelal rechtstreeks naar het buitenland.
Er worden regelmatig fietsen in Nederland terug gevonden. Er wordt ook wel eens een bende in Nederland ontdekt. Recent nog in Enschede na een golf van diefstal. Zo’n tien jaren geleden zijn in onze eigen winkel 36 ebikes gestolen. Dat was een professionele inbraak. Ook Nederlandse daders.
Ná die diefstal bij ons heb ik zonder overdrijven >150 maal van klanten, kennissen, etc ongevraagd de wijsheid gehoord dat de dieven buitenlanders zijn. Soms wisten ze zelfs een specifiek land te noemen. Terwijl het dus Nederlanders waren.
Bijzonder toch he, dat stigmatiseren en denken in zij/wij op grond van landsgrenzen...Foxhill schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:41:
[...]
Waarop baseer je dit?
Er worden regelmatig fietsen in Nederland terug gevonden. Er wordt ook wel eens een bende in Nederland ontdekt. Recent nog in Enschede na een golf van diefstal. Zo’n tien jaren geleden zijn in onze eigen winkel 36 ebikes gestolen. Dat was een professionele inbraak. Ook Nederlandse daders.
Ná die diefstal bij ons heb ik zonder overdrijven >150 maal van klanten, kennissen, etc ongevraagd de wijsheid gehoord dat de dieven buitenlanders zijn. Soms wisten ze zelfs een specifiek land te noemen. Terwijl het dus Nederlanders waren.
On topic: ik ga gewoon voor een goede verzekering en het comfort van een ART2 combinatie ringslot-steekketting. Na een dagje lezen in de hangmat besef ik me dat er niet zoiets bestaat als een garantie dat de fiets niet wordt gepikt en dat ik geen zin heb ik een slot van dik 2 of zelfs 3 kilo 😁
Mijn nieuwe Trek FX+ 2 had ik al een week of twee. Maar nog geen echt fietsrondje gemaakt door weer en gebrek aan tijd.Amrit schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:07:
Knoop doorgehakt, ik ga voor de Trek FX+2. Vanmiddag bij de fietsenmaker besteld (fiets staat in de winkel cq stond). Onder het motto, mooi rood is niet lelijk.
[Afbeelding]
Deels ook wel ingegeven als compromis, om verschillende redenen. Voor mij ook puur recreatief gebruik, geen woon werk.
Al met al fietste het erg lekker en sportief, en ook in de eco stand al genoeg ondersteuning. Waaide ook flink vandaag, dus ook tegen de wind in kunnen proberen. Opladen doe ik de schuur. En eventueel onderhoud, of vervangen batterij mocht dat nodig zijn, dat kan de FM voor me doen.
Er is ook nog een range extender / add-on batterij. Maar dat kijk ik even aan of ik het nodig heb, is ook aan de prijs. En wellicht dat ik nog een knappe verende zadelpen aanschaf.
Ik kijk al uit naar mn fietsrondjes naar Bergen aan Zee 😀
Vandaag wel, met mooi weer en stevige wind tussen de bollenvelden door naar Egmond aan Zee, en terug. 20% batterij verbruikt. En blij dat ik ondersteuning had tegen de wind in.
:strip_exif()/f/image/C0bRn0mw5QCV8Tbudfw70cXm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf nog wel een verende zadelpen (Thudbuster LT) en eigen zadel gemonteerd. Verstellen van de Thudbuster / hoek van het zadel is echt een kriem. Maar verder als het eenmaal goed staat erg prettig die demping.
En op de bagagedrager heb ik een Abus vouwslot gemonteerd.
Wat jammer is, is dat de stuurpen niet verstelbaar is. De koplamp zit weer aan de stuurpen vast, dus vervangen is ook niet een inkopper. Nou twijfel ik nog een beetje, maar ik heb een wat hoger stuur liggen.
Wel meer vervolgkosten. De fiets blijkt ook de aanleiding om wat nieuw up-to-date gereedschap aan te schaffen. (en vooral veel oud spul op te ruimen / naar de kringloop).
Verder een prettige stabiele fiets. Genoeg power, en in die zin past het bij het gebruik wat ik voor ogen heb, om overdag even aan het thuis werken te ontsnappen en een rondje naar duinen & zee
Denk dat de meeste ondertussen zijn voorzien van een e bike?jimh307 schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:48:
[...]
Ik kijk naar de droge momenten en pak dan de e bike voor een rondje polder.
Gisteren en vandaag heerlijk een droog rondje in de zon gemaakt
Heb simpele regenkleding maar vind dat al gauw zweterig.
Dit worden er steeds meer en als ik alles wil indekken ga ik toch naar de komende tijd kijken. Het gaat te diep om elke doelgroep te benoemen. En dit topic gaat over e-bikes.Roos79 schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:49:
[...]
Denk dat de meeste ondertussen zijn voorzien van een e bike? <-
Ik kijk naar de droge momenten en pak dan de e bike voor een rondje polder.
Gisteren en vandaag heerlijk een droog rondje in de zon gemaakt
Heb simpele regenkleding maar vind dat al gauw zweterig.
Ach, ik weet wat het is om 5 jaar lang naar de havo te fietsen (2 x 15km) op een normale fiets door weer en wind.
Ik stel toch nergens dat het buitenlanders zijn die dit doen? Ik snap dan ook niet zo goed waarom je er een racisme label op wilt plakken.Foxhill schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:41:
[...]
Waarop baseer je dit?
Maar aangezien je kennelijk het nieuws gemist hebt:
- https://www.bnnvara.nl/ka...-bikes-explosief-gestegen
- https://www.trouw.nl/binn...aar-oost-europa~b0be2ece/
- https://www.trouw.nl/binn...aar-oost-europa~bc3a6157/
- https://www.destentor.nl/...aar-oost-europa~a6f7ecbb/
- https://www.rtlnieuws.nl/...s-met-37-procent-gestegen
- https://www.ad.nl/auto/ja...ke-jacking-br-br~aadc425f
- https://www.ad.nl/auto/pa...tijgt-explosief~a2e36d67/
- https://www.ad.nl/den-haa...rtje-was-genoeg~af4da36e/
- https://www.ad.nl/alphen-...-achter-tralies~a312fdba/
- https://centrumfietsdiefs...oms-dag-later-al-in-polen
Waar is jouw bron voor de bewering dat gestolen ebikes niet overwegend naar het buitenland verplaatst worden?
Je enkele gelinkte artikel is juist een goed voorbeeld waarom dit niet op grote schaal gezien wordt. Zoals al aangegeven, dit soort gestolen fietsen, deze zijn nagenoeg allemaal geregistreerd. Nagenoeg niemand zal op een ebike van 2000 - 5000 euro rijden zonder verzekering. Bij diefstal is aangifte een verplichting wil je aanspraak maken op de verzekering. Tweedehands verkoop van gestolen fietsen binnen de landsgrenzen is dan ook gewoon oliedom, de kans dat je tegen de lamp loopt is aanzienlijk groter dan met een traditionele fiets waar doorgaans geen aangifte van gedaan wordt.
Ik heb geen cijfers, maar de fietsen vanuit NL of België naar het buitenland krijgen is meestal de job van een heler, en die kan weer een andere nationaliteit hebben dan de dief of de verkoper.psychodude schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:23:
[...]
Ik stel toch nergens dat het buitenlanders zijn die dit doen? Ik snap dan ook niet zo goed waarom je er een racisme label op wilt plakken.
Maar aangezien je kennelijk het nieuws gemist hebt:Kan nog wel even door gaan.
Waar is jouw bron voor de bewering dat gestolen ebikes niet overwegend naar het buitenland verplaatst worden?
Je enkele gelinkte artikel is juist een goed voorbeeld waarom dit niet op grote schaal gezien wordt. Zoals al aangegeven, dit soort gestolen fietsen, deze zijn nagenoeg allemaal geregistreerd. Nagenoeg niemand zal op een ebike van 2000 - 5000 euro rijden zonder verzekering. Bij diefstal is aangifte een verplichting wil je aanspraak maken op de verzekering. Tweedehands verkoop van gestolen fietsen binnen de landsgrenzen is dan ook gewoon oliedom, de kans dat je tegen de lamp loopt is aanzienlijk groter dan met een traditionele fiets waar doorgaans geen aangifte van gedaan wordt.
Voor zover op de foto te zien komen je kabels uit het frame onder de stuurpen, dus past elke normale stuurpen. Zolang je het niet te gek maakt ivm kabellengte. De betere merken (By.Schulz, Satori, …) hebben een lamphaak als los onderdeel die op hun stuurpennen past. Als alternatief kun je een Bosch&Muller stuurhouder.Amrit schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:20:
[...]
Mijn nieuwe Trek FX+ 2 had ik al een week of twee. Maar nog geen echt fietsrondje gemaakt door weer en gebrek aan tijd.
Vandaag wel, met mooi weer en stevige wind tussen de bollenvelden door naar Egmond aan Zee, en terug. 20% batterij verbruikt. En blij dat ik ondersteuning had tegen de wind in.
[Afbeelding]
Ik heb zelf nog wel een verende zadelpen (Thudbuster LT) en eigen zadel gemonteerd. Verstellen van de Thudbuster / hoek van het zadel is echt een kriem. Maar verder als het eenmaal goed staat erg prettig die demping.
En op de bagagedrager heb ik een Abus vouwslot gemonteerd.
Wat jammer is, is dat de stuurpen niet verstelbaar is. De koplamp zit weer aan de stuurpen vast, dus vervangen is ook niet een inkopper. Nou twijfel ik nog een beetje, maar ik heb een wat hoger stuur liggen.
Wel meer vervolgkosten. De fiets blijkt ook de aanleiding om wat nieuw up-to-date gereedschap aan te schaffen. (en vooral veel oud spul op te ruimen / naar de kringloop).
Verder een prettige stabiele fiets. Genoeg power, en in die zin past het bij het gebruik wat ik voor ogen heb, om overdag even aan het thuis werken te ontsnappen en een rondje naar duinen & zeeEn als het al teveel waait, met ondersteuning.
Had de mazzel dat de Commuter een paar weken geleden een update kreeg, hij wordt nu aangedreven door de Fazua Ride 60 (450 W).
Het is een super strakke fiets, de zit is sportief. Heb hier zelf geen moeite mee, ben het gewend met de racefiets en mijn Koga supermetro.
Ga de ebike gebruiken voor woon/werk. En hij gaat mee op vakantie, ben benieuwd hoe het gaat in de heuvels..
:strip_exif()/f/image/vhmhQkz4knvMLzGvEuIroqCf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk echt niet aan racisme. Er bestaat een eenzijdig beeld. Dat beeld heb jij niet bedacht. Een aantal van de artikelen die je noemt wakkeren dat eenzijdige beeld aan met toevoegingen als “busjes vol naar buitenland”.psychodude schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:23:
[...]
Ik stel toch nergens dat het buitenlanders zijn die dit doen? Ik snap dan ook niet zo goed waarom je er een racisme label op wilt plakken.
Maar aangezien je kennelijk het nieuws gemist hebt:Kan nog wel even door gaan.
Enorm veel fietsen worden als gestolen opgegeven voor de verzekeringspremie en door de eigenaar zelf verkocht. Gebruikte fietsen die particulier aangekocht zijn worden nauwelijks verzekerd. Ik heb dit meegemaakt, waarbij de verzekeraar zei niets te kunnen bewijzen en dus zelfs de klant (na onze melding) nog accepteert voor een volgende fietsverzekering. Wij hebben de klant zelf uiteraard geweigerd na dit voorval. Niemand kan daar cijfers over verzamelen.
Het meerendeel van de fietsen is ouder dan 5 jaar. Die worden veel gewoon in Nederland weer verkocht. Door gebrek aan aangifte, verzekering of melding in diefstalregister bij oudere fietsen is er nauwelijks pakkans.
En ook voor diefstal van jonge dure ebikes hebben Nederlandse dieven echt wel oplossingen. Veel frame nummers staan op stickers. Met een nummer minder of extra komt een fiets niet meer in een register voor. Etc.
Natuurlijk heb je gelijk dat veel jonge fietsen naar het buitenland gaan. Misschien had ik het anders moeten zeggen: er blijven ook veel jonge gestolen fietsen in Nederland.
[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 23-04-2023 22:16 ]
Gefeliciteerd, veel plezier ermee.Whitesnake schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:49:
Na mij te hebben georiënteerd op internet en natuurlijk dit forum, is de keuze voor mij de Canyon Commuter:ON7 geworden. Het is mijn eerste ebike, met Canyon was ik al bekend. Heb nl. de Aeroad, en die bevalt mij zeer goed.
Had de mazzel dat de Commuter een paar weken geleden een update kreeg, hij wordt nu aangedreven door de Fazua Ride 60 (450 W).
Het is een super strakke fiets, de zit is sportief. Heb hier zelf geen moeite mee, ben het gewend met de racefiets en mijn Koga supermetro.
Ga de ebike gebruiken voor woon/werk. En hij gaat mee op vakantie, ben benieuwd hoe het gaat in de heuvels..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zijn meerdere mensen hier benieuwd naar Fazua. Als je later een kleine review schrijft zijn wij benieuwd.
Ik vind de bouw van Fazua zeer mooi en origineel uitgevoerd, met een flink deel in het frame, waardoor de motor minimalistisch oogt. Ik ben dan ook benieuwd naar je ervaring daarmee.Whitesnake schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:49:
.... hij wordt nu aangedreven door de Fazua Ride 60 (450 W)..
Trouwens, ik neem aan dat je met "450W" de capaciteit van de accu 450Wh bedoelt?
In EU is een ebike motor nl nimmer hoger dan 250W (continu).
Maximaal haalbaar vermogen wordt nl zelden vermeld en kan wel 700W bedragen voor een sterke motor.
[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 23-04-2023 23:21 ]
Er zit veel verschillen in regenpakken.jimh307 schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:48:
[...]
De goedkope regenpakken zijn waterdicht. Het water gaat niet van buiten naar binnen. Maar toch wordt het aan de binnenkant nat. Rara hoe kan dat???
Die duurdere regenpakken zijn enigzins ademend. Het ademend effect heeft wel een prijskaartje.
Regenpakken met Gore-Tex zijn dermate duur dat er maar weinig mensen zijn die zo'n pak hebben.
Ik heb zelf een regenpak op de markt gezet voor motorrijders. Deze heeft een ademend effect en is toch goed waterdicht. Dit is geen Gore-Tex pak (te duur). 100 euro voor een broek en jas welke ook nog ademd ben je al snel kwijt.
Een poncho heb ik ook geprobeerd. Leuk idee maar de snelheid van een e-bike is meestal toch te hoog waardoor deze behoorlijk begint te wapperen. Daardoor wordt je toch nog nat.
:strip_exif()/f/image/L7ubZQGnvcBHs4IFpyr9JVGV.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds een dikke week trotse eigenaar van de VdV AEB 490 met Nexus 8, Active Plus.
Bijzonder tevreden over de wegligging van de fiets. Dankzij het aanraden van de fietsenmaker ook 52 mm banden en vooral de zadelpen is bijzonder comfortabel, ondanks dat er geen vering dus in het frame zit.
Vindt de 25 km/h nu heel traag voelen omdat de fiets zo mooi en goed op de weg ligt. Dus zeer tevreden en dank voor de aanbeveling van VdV hier.
Proficiat, een veel leuke fietskilometers gewenst!
Ziet er goed uit, je hebt ook een mooie kleur gekozen! Welke zadelpen heb je?assn schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:26:
[Afbeelding]
Sinds een dikke week trotse eigenaar van de VdV AEB 490 met Nexus 8, Active Plus.
Bijzonder tevreden over de wegligging van de fiets. Dankzij het aanraden van de fietsenmaker ook 52 mm banden en vooral de zadelpen is bijzonder comfortabel, ondanks dat er geen vering dus in het frame zit.
Vindt de 25 km/h nu heel traag voelen omdat de fiets zo mooi en goed op de weg ligt. Dus zeer tevreden en dank voor de aanbeveling van VdV hier.
Ja moet zeggen de kleur opties waren ook bijzonder ruim!Tommie12 schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:45:
@assn Dat is een pareltje, heel mooie kleur, en mooie keuze!
Proficiat, een veel leuke fietskilometers gewenst!
De zadelpen is de Ergotec pm-705n. Tijdens het configureren stond deze er opeens standaard op en was er geen andere optie te kiezen zonder dat er een meerprijs voor gerekend werd. Misschien een fout of voorraad issue maar achteraf heel blij mee want had deze zelf nooit genomen.
Ik heb alleen een regenbroek van AGU een ademende versie. Ervaring is toch wel dat na 2 jaar die broek gewoon op is. Met name in het kruis waar het veel schuurt is het gewoon gedaan. Ik heb van Vaude overschoenen zodat mijn schoenen niet nat worden.jimh307 schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:48:
[...]
Mijn jas is er ook een van Vaude die is ademend en regenbestendig. Al moet het ook niet op de 14Km enkele reis knetterhard regenen, maar dan houdt niks het.
Handschoenen ben ik nog zoekende naar. Ik heb dunnetjes, maar die zijn niet waterdicht. Van Decathlon heb ik nu wanten voor het skiën. Die zijn goed waterdicht en winddicht. Maar een want is lastiger met je stuur vast houden en het is wel echt warmer.
Mijn jas kan ik de capuchon goed van instellen zodat hij zelfs met helm op er overheen kan. Ik fiets namelijk met een mtb helm van de Decathlon. Die ik in het weekend weer gebruiken voor de single tracks.
Poncho lijkt me niks, wappert veel te veel.
Tevens is mijn fiets na een regenbui veel viezer. Veel meer opspannend zand.
[ Voor 4% gewijzigd door Xavier op 24-04-2023 15:45 ]
ik heb de Abus SHIELD™ XPLUS 5755 besteld, deze kan je bestellen met hetzelfde sleuteltje als op je batterij. Nog zo handig!Mr.G. schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:33:
[...]
Lekker! Ik vorige week de ON:6 ... ook nog geen slotkeuze gemaakt, dus ik lees even mee 😁
Iedereen lijkt hier de Abus Amparo 4650XL te gebruiken omdat dat het enige ringslot zou zijn dat past, maar dan heb je een andere sleutel. k heb voor de zekerheid een printje gemaakt van de maattekening (op schaal) en uitgeknipt, leek prima te passen (laat ons hopen
(sinds twee weken een ON:7, super tevreden mee, hiervoor een R&M cruiser die helemaal op was na 30.000km)
laat ik die nou ook net besteld hebben vanmorgen 😅botn schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:19:
[...]
ik heb de Abus SHIELD™ XPLUS 5755 besteld, deze kan je bestellen met hetzelfde sleuteltje als op je batterij. Nog zo handig!
Iedereen lijkt hier de Abus Amparo 4650XL te gebruiken omdat dat het enige ringslot zou zijn dat past, maar dan heb je een andere sleutel. k heb voor de zekerheid een printje gemaakt van de maattekening (op schaal) en uitgeknipt, leek prima te passen (laat ons hopen).
(sinds twee weken een ON:7, super tevreden mee, hiervoor een R&M cruiser die helemaal op was na 30.000km)
Ben benieuwd of jouw oplossing ook past, het idee van één sleutel spreekt mij wel aan
[ Voor 6% gewijzigd door Mr.G. op 24-04-2023 18:10 ]
Prijskaartje gaat dan wel snel naar 300+ dus voor puur als regenjas is het niet de oplossing, maar gezien ik 99% van mijn vervoer met mijn fiets doe, zie ik dat gewoon als extra investering.
Handschoenen heb ik leren handschoenen van wedze. Je moet ze goed behandelen, stinken initieel een uur in de wind (leer) en voelen in het begin soms wat strak, maar absoluut wind en waterdicht en nagenoeg onverwoestbaar.
...Als het maar werkt
Hmm, die had ik ook besteld. Maar die heb ik weer geretourneerd. Geen idee hoe ik het moet uitleggen maar ik kreeg het niet voor elkaar om het slot om spatbord en wiel te krijgen. Tenzij je het slot eerst om het wiel doet en daarna over het spatbord. Dat heb ik aan de achterzijde geprobeerd. Maar als je dan verder naar voren wil schuiven zit het bagagerek in de weg. De hoogte tussen velg en spatbord is groter dan de opening van het slot.botn schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:19:
[...]
ik heb de Abus SHIELD™ XPLUS 5755 besteld, deze kan je bestellen met hetzelfde sleuteltje als op je batterij. Nog zo handig!
Iedereen lijkt hier de Abus Amparo 4650XL te gebruiken omdat dat het enige ringslot zou zijn dat past, maar dan heb je een andere sleutel. k heb voor de zekerheid een printje gemaakt van de maattekening (op schaal) en uitgeknipt, leek prima te passen (laat ons hopen).
[ Voor 3% gewijzigd door ST10©DE op 24-04-2023 19:21 ]
Tussen de traditionele rechte verende zadelpennen (die recht omlaag veren) zit niet zoveel verschil. Ze zijn max €40,-. Ze veren wel, ze dempen niet zo goed oneffenheden. Als je dit wilt, neem er dan een met zadel klem. Losse zadel klemmen zijn matig.ST10©DE schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:28:
Voor de mede Precede:On bezitters; met welke bandenspanning rijden jullie?
Een parallel verende zadelpen is veel beter. Let op dat die iets meer hoogte innemen. De merken van rond de €115 zijn allemaal gelijkwaardig: SR Suntour, CONTEC en Ergotec. Die van SR Suntour is misschien beter verstelbaar, de andere blijven iets mooier vrij van speling in de scharnieren.
De parallel verende zadelpen van By.Schulz is enorm stevig en speling vrij, maar wat stug. Deze kost zo’n €180. Een aanrader als je meer dan 120kg weegt, anders ga gewoon voor een van bovengenoemde.
En dan zijn er nog wat exoten zoals Kinekt en Cane Creek. Wat mij betreft overpriced.
Let even op de diameter. Een 27.2mm pen (evt met opvulbus) heeft als voordeel dat die ook in je volgende fiets past. Een dikkere pen heeft als voordeel dat het mooi staat. De diameter vind je terug op je originele zadelpen en opvulbus. Vaak zit er ook origineel al een opvulbus in het frame. Opvulbussen zijn goedkoop of omwisselen bij je fietsenwinkel vaak gratis bij aankoop van zo’n pen.
[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 24-04-2023 22:18 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Foxhill op 24-04-2023 22:00 ]
En dan is er ook nog de Satori Animaris. Hetzelfde systeem als een Kinekt: parallelle vering met een verwisselbare veer.Foxhill schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:55:
De parallel verende zadelpen van By.Schulz is enorm stevig en speling vrij, maar wat stug. Deze kost zo’n €180. Een aanrader als je meer dan 120kg weegt, anders ga gewoon voor een van bovengenoemde.
En dan zijn er nog wat exoten zoals Kinekt en Cane Creek. Wat mij betreft overpriced.
https://www.satoribike.co...p?m=d&pid=103&cid=16&f=14
... maar de prijs is ongeveer de helft van een Kinekt
https://rosiir.com/nl/cat...delpen-8718836205835.html
Ik heb deze op mijn e-bike en hij bevalt mij prima in combinatie met een Ergon-zadel.
Een praktische tip bij deze Animaris: de standaard veer is een beetje stug. Het is beter om een iets soepeler veer te gebruiken. Zelf heb ik de rode veer (65-85 kg).
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jC6Gaytbekk6n4JL3prfSQ7u.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ubGZ1qPdsrPyDcaMkt6ArZw0.jpg?f=fotoalbum_large)